Edmonton Oilers 2017–2018 – vielä vähän paremmin

  • 302 481
  • 871
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Toivottavasti Pulju saa hyvan kesan alle ja on taysin valmis ammattilainen ensi kaudella. Olisi hieno nahda hanet osana Oilersin nousua todelliseen eliittiin, mieluiten key componenttina
 

M.88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oilers, Pepo HC
Joo-o, syksyn campilla suurennuslasin alla ovat varmasti Bear, Puljujärvi, Jones, Mantha, Wells ja luultavasti Benson. Näistä nimistä pitäisi löytyä syksyllä tai viimeistään vuoden päästä osa pelaavasta kokoonpanosta.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Onko kukaan kuullut mitään huhuja olisiko Chiarelli kenen perässä vapailla markkinoilla? Kyllähän tuonne joku hyökkääjä mahtuisi top6 paikoille.

Ainakin Bob Stauffer totesi, ettei Oilers välttämättä tee vapaiden agenttien markkinoilla yhtään siirtoa. Ehkä joku syvyyspakki saatetaan hankkia, mutta ei sen enempää. Pääpaino on noissa Draisaitlin ja McDavidin sopimuksissa.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Chiarelli kuitenkin puutteistaan huolimatta sai joukkueen viime kaudella aika hyvään balanssiin. Siis toki McDavidin ja Talbotin harteilla homma kulki, mutta oli ihan hyvin syvyyttä ja millään pelipaikalla ei ollut pakko peluuttaa tulokkaita. Eli ei tarvinnut olla ihan siinä moodissa, että heitetään nuoria kavereita syvään päähän ja katsotaan pysyvätkö pinnalla. Toki samalla annettiin mahdollisuuksia junnuille ja esimerkiksi Caggiula, Slepyshev ja Benning niihin tarttuivat. Ja tuosta olisi mielestäni hyvä jatkaa rakentamista.

Mitään isoja UFA-hankintoja tuskin on varaakaan capin takia tehdä mutta puolustukseen ainakin yksi kaveri on tosiaan aika taattu. Sekera on näillä näkymin kauden alun pois ja tietenkin jää koko kesäharjoittelu väliin. Ilman Sekeraa on puolustuksessa
Klefbom-Larsson
Russell-Fayne
Benning-Nurse
Oesterle, Simpson

Ja kun Fayne ei todennäköisesti vieläkään luistele sen nopeammin kuin aiemmin on luistellut, niin tuskinpa on ihan valmennuksen ensimmäinen valinta. Ennemmin Oesterle tai Simpson ottaa sen paikan. Tai sitten UFA-osastolta koodinimi "Gryba", joka saattaa olla nimenomaan Gryba. Mutta varmaan sellainen suunnilleen miljoonan kaveri puolustukseen. Ja sitten nuoremmista kavereista Oesterle ja Simpson ovat taistelemassa paikasta NHL:ssä.

Hyökkäyksessä sentteriosastolle haettiin viime kaudella vahvistusta Desharnaisin muodossa, mutta se nyt oli aika tyhjä arpa. Muuten sentteriosastolle ei ole tullut muutoksia, joten näkeekö Chiarelli/McLellan edelleen tarpeena uuden sentterin saamisen. Toki pelivaraa tuo lisää se, että Strome voisi pelata myös keskellä. Käytännössä siis sentterin paikalle olisivat mahdollisia tällä hetkellä McDavid, Draisaitl, RNH, Letestu, Caggiula, Strome, (Khaira). Itse näen tuon tällä hetkellä ihan riittävän hyvänä porukkana vaikka Draisaitl ja Strome olisivatkin laidalla.

Vasemmalla laidalla sitten Maroon, Lucic, Pouliot ja Khaira. Luulisin, että Pouliotista pyritään vielä eroon, jolloin pitäisi vasemmalle tulla joku korvaaja. Caggiula voi pelata myös vasemmalla jos ei ole keskellä.

Oikealle laidalle Draisaitl, Strome, Kassian, Slepyshev ja Pakarinen. Pitlick on UFA, mutta mahtaisiko saada vielä sopimuksen. Alkukausi oli kuitenkin vahvaa tekemistä ja eihän sen joka kausi voi hajota, eihän. Näistä Draisaitlin ja Kassianin uudet sopimukset ovat yhteensä varmaankin vähän alle 10 miljoonaa. Näiden takaa on Puljujärvellä mahdollisuus ottaa paikka ylhäältä, mutta se vaatii toki hyvin onnistunutta leiriä. Ja Puljujärven rasitteena ne 2,5M$ mahdolliset bonukset mikä voi johtaa hänen päätymiseensä AHL:ään.

Mutta onhan se siis mahdollista, että tuon todennäköisen yhden puolustajan lisäksi ei tulisi muita hankintoja. Jolloin hyvin pitkälti olisi sama joukkue kuin viime kaudella. Tai varmaankin Faynen ja Pouliotin sopimuksista haluaisivat eroon jos mahdollisuus avautuisi. Mutta siis ainoa heikennys tällä hetkellä olisi Eberlen vaihto Stromeen ja Sekeran alkukauden saikku.
Omasta mielestäni tässä samalla joukkueella lähtemisessä on se ongelma, että viime kausi oli aika täysosuma moneltakin kannalta. Talbot seisoi päällään 60 peliä. Maroon hakkasi kiekkoa maaliin like never before. Draisaitl onnistui loistavasti. Puolustajat säästyivät loukkaantumisilta lähes täysin. Erityisesti itseäni huolettaa loukkaantuminen Klefbomille, Larssonille tai Talbotille. Tietenkin McDavidin loukkaantuminen olisi isoin katastrofi, mutta siihen on aika vaikea varautua. Eikä tuo joukkue mikään Penguins ole, joka pärjää vaikka Crosby välillä olisikin saikulla.

Tulevalla kaudella haluaisin myös nähdä Draisaitlin pääasiassa kakkosen keskellä. Nytkin pudotuspeleissä se jo nähtiin, että yhdellä ketjulla ei pärjää. Ja jos Draisaitl on keskellä, niin silloin oikea laita on aika ohkainen ellei Puljujärvi ole ottanut isoa harppausta kesällä.
 

Eugene

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, SaiPa, Ketterä
Pitlick nyt ei kovin kallis voi olla, joten itse näkisin mielellään kaverin vielä joukkueessa. Mutta Pitlickin varaan nyt ei voi laskea yhtään mitään. Näillä näkymillähän joukkue näyttää seuraavalta Draisaitlin ja Kassianin jatkojen jälkeen ja jos Pitlick ei joukkueessa jatka:

Maroon - McDavid - Draisaitl
Lucic - RNH - Strome
Slepyshev - Caggiula - XXX
Khaira/Pakarinen - Letestu - Kassian

Maroon - McDavid - Strome
Lucic - Draisaitl - XXX
Caggiula - RNH - Slepyshev
Khaira/Pakarinen - Letestu - Kassian

Ekassa hahmotelmassa siis Draisaitl laiturina ja tokassa sentterinä. Stromen pelipaikan uskon olevan laiturina joka tapauksessa. Letestu nyt voi pelata myös kolmossentterin tonttia ja Khaira/Caggiula ottaa sen nelosen paikan. Tai sitten tuonne hankitaan joku sentteri (Pirri, Moore), joko kolmoseen tai neloseen, jos ei katsota Caggiulan (/Stromen) sitä pystyvän pelaamaan. Mutta näissä hahmotelmissa yhtä laituriahan se huutaa. Pouliotiakaan en laskenut tähän mukaan, mutta jos ei saada haudattua mihinkään, niin nappaa sitten sen yhden paikan ja joku nelikosta Slepyshev, Caggiula, Khaira & Pakarinen tippuu pois. Näillä näkymin se on jompi kumpi kahdesta jälkimmäisestä.

Pouliot voitaisiin oikeasti vaikka upottaa sinne Las Vegasiin, jos ne sen vaikka jollain 2nd + Niemeläinen/McPhee paketilla ottaisi. McPhee siksi, että kai se George nyt poikansa haluaa omaan seuraansa.

Mutta joo. UFA-markkinoillakin sinällään huono tilanne, ettei siellä kovinkaan paljon laatua ole, ja kärkipelaajat on tasoa Vanek-Gagner. Eli eiköhän siellä huudeta noille sellaisia rahoja, että toivottavasti Chiarelli pitää näppinsä erossa. Vrbata, Williams ja miksei Versteeg olisi ihan kiva vahvistus RW-osastolle. Ja olisihan siellä myös Ales Hemsky. Hemskyn saattaisi saada oikeasti edullisesti, kun viime kaudella vain 15 peliä. Sitä ennenhän Hemsky on kestänyt hyvin kasassa, edelliset pahat loukkaantumiset Oilers-paidassa vuosien takaa. Kaveri olisi oikeasti kiva nähdä taas Oilersissa. Hemsky olisi halvalla ja lyhyellä sopparilla low risk - high reward hankinta. Jotain milli/1v sopimusta vanhojen aikojen kunniaksi?

Toiveissa olisi siis itsellä pelaaja, kuten Hemsky, Pirri tai jos se Letestu pelaa kolmosessa niin Dominic Moore neloseen. Nuo williamsit sun muut tulevat saamaan joka tapauksessa isot rahat, enkä nyt välttämättä itse löisi jollekkin 40p Boninolle isoja rahoja kouraan vain siksi, ettei tänä kesänä parempaa ole saatavilla. Pakistoon taas toivottaisin Michael Stonen enemmän kuin tervetulleeksi. Shattenkirkista voi vain unelmoida.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Viimeksi muokattu:

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
UFA-markkinoillakin sinällään huono tilanne, ettei siellä kovinkaan paljon laatua ole, ja kärkipelaajat on tasoa Vanek-Gagner.
Gagner muuten tullee tekemään hyvän tilin. Aika kovat lukemat iski tauluun viime kaudella ja esimerkiksi Oilersissa oikealla laidalla pelanneista vain Draisaitl oli pisteiden valossa parempi... ja Drailla oli aika laadukas sentteri vierellään. Ja kun UFA-tarjonta ei tosiaan ole kovin laajaa, niin kysyntää Gagnerille riittänee.

Draisaitl yhtenä sai odotetusti QO:n, mutta luonnollisesti lopullisen sopimuksen arvon on veikkailtu pyörivän siellä 7,5M$ paikkeilla. Nyt kun tuossa asiaa mietin, niin onhan tuossa riskiä olemassa. Viime kaudella pelatessaan eri ketjussa McDavidin kanssa eivät tulokset olleet mitenkään järisyttäviä. Nyt sitten jos kaverilla maksetaan 7,5M$, niin toivon hänen pystyvän ottamaan sen kakkosketjun harteilleen ja tekemään siinä tulosta ilman McDavidiakin. Toki paljon on kyse sopivien laitahyökkääjien löytämisestä.
Itse tällä hetkellä lähtisin hakemaan hyökkäykseen jotain tällaista:
Maroon-McDavid-Strome
Lucic-Draisaitl-Slepyshev
Caggiula-RNH-Kassian
Pouliot-Letestu-Pakarinen
Khaira, Puljujärvi

Toki tuohon joku kokenut hyökkääjä mielellään vielä lisäksi reserviin, jotta ei tarvitse Puljujärveä istuttaa katsomossa mikäli hän ei pysty paikkaa ylhäältä ottamaan vaan voi laittaa huoletta AHL:ään. Omasta takaa tuohon rooliin voisi olla yksi vaihtoehto Fontaine mikäli hänen kanssaan tehdään uusi sopimus. Mutta joka tapauksessa ainakin AHL:n puolelle pitäisi sitten saada kavereita, jotka voivat tulla paikkaamaan loukkaantumisia. Nythän siellä on toistaiseksi aika ohkaisesti ehdokkaita.
Tuo kakkosketju teki pudotuspeleissä yhdessä varsin hyvää jälkeä, mutta otos oli toki erittäin pieni. Ja hyvät tulokset selittyivät hyvin pitkälti PDO:lla 123,7. Mutta toki tuossakin pieni otos vaikuttaa eli liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä ei kannata tehdä. Samalla pisti silmään, että Lucic pelasi pudotuspeleissä ilman Draita ja Slepysheviä 142:41 ja tuona aikana Oilersin maaliero +1/-7. Yhdessä tuolla kolmikolla siis 31:54 ja maaliero +3/-1.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Gryballe kahden vuoden jatkosopimus. Oilers re-sign D Gryba to two-year contract - Article - TSN

Tämä taitanee samalla tarkoittaa sitä, ettei vapaiden agenttien markkinoilta hankita puolustajaa.
Hyvä sopimus ja Gryba täyttää tuon seiskapakin paikan kivasti.

Kovasti kaikki näkemäni lähteet edelleen kirjoittavat siitä, että Sekera voisi olla pois jopa puoli kautta. Toki tämä saattaa perustua siihen ensimmäiseen arvioon 6-9 kuukauden toipumisajasta ja saattaa olla, että paluu tapahtuisi paljon aiemminkin. Mutta jos on tiedossa, että Sekera on pois ison osan alkukaudesta ja kun ottaa huomioon vielä sen miten kauan kestää ennenkuin hän on täydessä pelikunnossa, niin olettaisin, että joku pakki vielä tulisi ja mielellään vuoden sopimuksella. Tai sitten valmennus laskee sen varaan, että Fayne on mukana pelaavassa kuusikossa, mutta tähän asti ei häneen ainakaan ole luottoa löytynyt.
Tämän hetken tilannehan on
Klefbom-Larsson
Russell-Benning
Nurse-Gryba

Ja heidän jälkeensä Fayne, (joka voi toki saada mahdollisuuden taas tänä syksynä), Oesterle, (UFA, jolla on 25 pelin kokemus NHL:stä) ja Simpson (kolme NHL-peliä vyöllään).
Capin suhteen Oilersilla pitäisi olla sellainen 5-6M$ käytettävissä vaikka otetaan todennäköiset bonuksetkin huomioon. Eli sen puolesta hyvin pitäisi olla mahdollista hankkia oikea puolustaja ja oikea laitahyökkääjä mikäli sopivia kavereita löytyy. Mutta tosiaan sopimukset saavat käytännössä olla vain vuoden mittaisia, koska ensi kesänä pitää tehdä tilaa sille McDavidin reilut 10M$ aiemmasta nousevalle palkalle. Faynen ja Korpikosken sopimusten loppumisesta tulee se vajaa 5M$ ja sitten jos ottaa tämän nyt vapaana olevan 5-6M$ huomiooon, niin sen suunnilleen pitäisi riittää. Sitten olisi vielä ehkä mahdollista päästä Pouliotin 4M$ sopimuksesta eroon ja jos cap sattuisi nousemaan, niin eiköhän nuo saa järjestymään.
Joukkueen vahvistaminen sitten vuoden päästä tapahtuu vaihtamalla RNH+ puolustajaan.
 

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Mutta näissä hahmotelmissa yhtä laituriahan se huutaa.

Uskoisin ilman värilaseja, että Puljulle annetaan ensi kaudella suurempaa roolia ylhäällä, nyt ehyt harjoituskausi alle niin mies lienee kaikin puolin valmiimpi. Varaus on niin korkea, että kyllä toisella sopimuskaudella on pakko jo peluuttaa enemmän jotta nähdään kehitys. Voi olla että kehitys on mallia Yakupov, mutta kyllä ne mahdollisuuden Jesselle antaa.

Edelleen olen sitä mieltä ettei hänen lahjakkuutensa vuodessa mihinkään hävinnyt. Olen 24 vuotta seurannut liigakiekkoa aktiivisesti, ja edelleen olen sitä mieltä että kyseessä on lahjakkain 17-vuotias mitä olen liigassa nähnyt pelaavan. Värilasit löytyy, mutta myös pitkä NHL/Liiga tuntemus, joten kenttähahmotelmat joista Jesse puuttuu (ainakin alkukaudesta) ovat epärealistisia. Saa ottaa talteen.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Uskoisin ilman värilaseja, että Puljulle annetaan ensi kaudella suurempaa roolia ylhäällä, nyt ehyt harjoituskausi alle niin mies lienee kaikin puolin valmiimpi. Varaus on niin korkea, että kyllä toisella sopimuskaudella on pakko jo peluuttaa enemmän jotta nähdään kehitys. Voi olla että kehitys on mallia Yakupov, mutta kyllä ne mahdollisuuden Jesselle antaa.

Edelleen olen sitä mieltä ettei hänen lahjakkuutensa vuodessa mihinkään hävinnyt. Olen 24 vuotta seurannut liigakiekkoa aktiivisesti, ja edelleen olen sitä mieltä että kyseessä on lahjakkain 17-vuotias mitä olen liigassa nähnyt pelaavan. Värilasit löytyy, mutta myös pitkä NHL/Liiga tuntemus, joten kenttähahmotelmat joista Jesse puuttuu (ainakin alkukaudesta) ovat epärealistisia. Saa ottaa talteen.
Itse taas toivon, että Puljujärvelle ei anneta suurempaa roolia vaan että hän ottaa suuremman roolin. Tai no. Siis ottaa roolin ylipäänsä. Oilersin perisynti vuosikausia oli se, että junnuille annettiin niitä varmoja pelipaikkoja vaikka edellytyksiä siihen ei ollut.

Joukkueen rakentamisen kannalta on mielestäni parempi vaihtoehto, että sinne hankitaan joku varmempi tapaus oikeaksi laitahyökkääjäksi. Sitten jos, ja toivottavasti kun, Puljujärvi harjoitusleirillä ja harjoitusotteluissa osoittaa olevansa valmis ottamaan paikan pelaavasta kokoonpanosta, niin hän sen paikan myös saa. Joukkueen kannalta vain on aika huono tilanne jos on pakko peluuttaa kavereita sellaisissa rooleissa joita eivät pysty täyttämään.

Toki kyllä nykyisilläkin paloilla saa joukkueen kasaan vaikka ketään ei enää hankittaisi. Oikealle laidalle Draisaitl, Strome, Kassian ja Pakarinen. Tai Strome, Slepyshev, Kassian ja Pakarinen. Siinä on sitten Puljujärvelläkin ihan hyvät mahdollisuudet esimerkiksi Slepyshev ohittaa nokkimisjärjestyksessä. Mutta se pitää tehdä itse pelaamalla eikä vanhoja varausnumeroita katselemalla.
 

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Mutta se pitää tehdä itse pelaamalla eikä vanhoja varausnumeroita katselemalla.

Hienosti väännetty viestini päin persettä :D

Varausnumero on nyt kokonaista vuoden ikäinen, ja viittaamalla Puljujärven lahjakkuuteen, uskon että hän ihan itse se paikan pelaamalla ottaa. Fakta on vain se (myös muissa organisaatioissa kuin Edmontonissa) että ykkösvarauksia peluutetaan. Silti, uskon Jessen ihan omilla ansioilla sen paikan ylhäällä kaappaavan.

Puljujärvi aloittaa kautensa ylhäällä, tästä voin mennä takuuseen. Se, millainen kausi tulee ja pysyykö hän ylhäällä on eri asia ja paljolti siitä kiinni, miten hän pelaa. Itse uskon hänen pelitaitoihinsa kyllä, mutta ymmärrän jos joku epäilee niitä viime kauden perusteella.

Pointtini oli se, että moni sivuutti hänet kokonaan kokoonpanosta, kun taas itse vahvasti uskon että hän aloittaa kautensa ylhäällä.
 
Edelleen olen sitä mieltä ettei hänen lahjakkuutensa vuodessa mihinkään hävinnyt. Olen 24 vuotta seurannut liigakiekkoa aktiivisesti, ja edelleen olen sitä mieltä että kyseessä on lahjakkain 17-vuotias mitä olen liigassa nähnyt pelaavan. Värilasit löytyy, mutta myös pitkä NHL/Liiga tuntemus, joten kenttähahmotelmat joista Jesse puuttuu (ainakin alkukaudesta) ovat epärealistisia. Saa ottaa talteen.
Varmasti Jesse kauden ylhäällä aloittaa ja toivottavasti myös pelaa niin hyvin, että pelaisi koko kauden NHL:n puolella. Mutta aikamoiset värilasit saa kyllä olla jos omasta mielestä 17v Jesse menee lahjakkuudessa Laineen ja Barkovin edelle.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Puljujärvi aloittaa kautensa ylhäällä, tästä voin mennä takuuseen. Se, millainen kausi tulee ja pysyykö hän ylhäällä on eri asia ja paljolti siitä kiinni, miten hän pelaa. Itse uskon hänen pelitaitoihinsa kyllä, mutta ymmärrän jos joku epäilee niitä viime kauden perusteella.

Pointtini oli se, että moni sivuutti hänet kokonaan kokoonpanosta, kun taas itse vahvasti uskon että hän aloittaa kautensa ylhäällä.
Kyllähän se aika todennäköistä on, että aloittaakin kautensa ylhäällä. Ja saattaa siellä pysyä koko kaudenkin. Isoin este tuolle ovat bonukset, mutta toisaalta tällä hetkellä näyttäisi olevan ihan kivasti vielä tilaa capissa eli eiköhän noistakin selvitä.Tai sanotaanko näin, että kun viime syksynä oli leirillä niin hyvässä iskussa vaikka olikin takana jollain lailla rikkonainen kesä, niin olisihan se aikamoinen pettymys jos nyt ehjän kesän jälkeen olisi huonommassa iskussa.

Mutta ainakin itse olen lähtenyt kokoonpanoissa liikkeelle enemmänkin huonoimman mahdollisen tilanteen mukaan. Eli mukana ovat ne kaverit, jotka viime kaudella pystyivät pelaamaan NHL:ssä ainakin riittävällä tasolla. Jolloin jos niistä kavereista tai uusista hankinnoista saa joukkueen kasaan, niin silloin ollaan turvallisella puolella ja voi hyvin antaa takaa esimerkiksi Puljujärvelle mahdollisuuden osoittaa olevansa parempi kuin kokoonpanoon kaavaillut pelaajat. Vähän sama on puolustuksessa. Kyllähän sitä voisi toivoa, että vaikkapa Oesterle tulee ja ottaa paikan pelaavasta kuusikosta, mutta ei sen varaan pidä laskea joukkueen rakentamista. Tai voi toivoa että Faynen luistelunopeus on tuplaantunut kesän aikana jolloin puolustus on hyvällä mallilla, mutta ei sekään kovin todennäköistä ole (tarkennetaan, että Puljujärven todennäköisyys olla avauspelissä kokoonpanossa on ihan eri luokkaa kuin todennäköisyys Faynen tai varsinkaan Oesterlen olemiselle siellä).

Ja ennakkokaavailuissa Puljujärven asemaa heikentää varmasti sekin, että AHL-pelejä häneltä on aika harva nähnyt ja useimmille pitkään aikaan ainoat näköhavainnot Puljujärven pelaamisesta ovat MM-kisoista... joissa ei voi ainakaan sanoa vakuuttaneensa. Ja joo, toki erilainen kaukalo ja erilainen pelisysteemi ja takana rankka kausi ja vaikka mitä, mutta mielikuvat jäävät kuitenkin elämään ja varmasti lisäävät varovaisuutta kun seuraavan kauden kokoonpanoja veikkaillaan.
 

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Varmasti Jesse kauden ylhäällä aloittaa ja toivottavasti myös pelaa niin hyvin, että pelaisi koko kauden NHL:n puolella. Mutta aikamoiset värilasit saa kyllä olla jos omasta mielestä 17v Jesse menee lahjakkuudessa Laineen ja Barkovin edelle.

Niin kuin sanoin, tämä on henkilökohtainen mielipiteeni johon varmasti vaikuttaa se, että näin Puljun pelejä enemmän kuin muiden. Pidän silti kantani, Laine pelasi maagisen kevään, mutta koko kautta ajatellen vakuutin enemmän Jessestä.

Kyllähän se aika todennäköistä on, että aloittaakin kautensa ylhäällä. Ja saattaa siellä pysyä koko kaudenkin. Isoin este tuolle ovat bonukset, mutta toisaalta tällä hetkellä näyttäisi olevan ihan kivasti vielä tilaa capissa eli eiköhän noistakin selvitä.Tai sanotaanko näin, että kun viime syksynä oli leirillä niin hyvässä iskussa vaikka olikin takana jollain lailla rikkonainen kesä, niin olisihan se aikamoinen pettymys jos nyt ehjän kesän jälkeen olisi huonommassa iskussa.

Samaa mieltä, olen itsekin pettynyt jos kausi ei mene paremmin ja ymmärrän kyllä monen ihmisen epäuskon, kun viime kausi oli todella vaikea Puljulle, mukaan lukien MM-kisat. Ymmärrän toki myös bonuspelot, mutta jos Puljujärvi pelaa hyvin, en usko että rahan takia pudotetaan farmiin.

Todella, todella mielenkiintoista silti nähdä miten hän pelaa ensi kaudella. Voihan olla että olen täysin väärässä, ja kausi on samanlainen pettymys kuin edellinenkin. Näyttöpaikka on joka tapauksessa varma, itsestä se on paljolti sitten kiinni.

Edmontonista ylipäätään (seuraan NHL todella tiiviisti mutta en mitään seuraa sinänsä) mielikuva on se, että pakisto on edelleen ensi kaudella heikko. McDavid ja Draisaitl kantaa joukkuetta johonkin asti, mutta en jaksa uskoa suurempaan menestykseen vielä. Jotenkin joukkue on liian tasapaksu omiin silmiin.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Spencer Foo valitsi sitten Flamesin. Oilersissa on kyllä tuo oikea laita niin tukossa, ettei kaverin ollut juuri järkeä signata sinne. Siellä kuitenkin nyt ovat valmiiksi Strome, Kassian, Puljujärvi ja Slepyshev. Sekä varauksin Draisaitl.

Uskoisin Oilersin olevan free agent-frenzylle melkoisen hiljaa, koska he haluavat arvioida tämänhetkistä joukkuetta. Isoimpina kysymyksinä Benningin/Nursen kehittyminen top 4-pakeiksi, Stromen pistetehtailu hyvien ketjukavereiden kanssa ja Klefbomin rooli ylivoiman moottorina. Siirtorajalla sitten nähtäneen kauppoja, jos jokin noista skenaarioista jää toteutumatta.
 

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Miten arvioisit Jessen pelikäsitystä eli millä tasolla pojan hockey sense?

Pelikäsitys hyvä ellei erinomainen, vaikka moni on tästä häntä parjannut. Mutta jos katsoo esim. liigakoosteita viimeiseltä kaudeltaan, niin antaa paljon peliä avaavia syöttöjä, tekee myös yllättäviä ratkaisuja ja pelaa itsensä vapaaksi. Hän on myös todella nopea (jos saa vauhtiin kiekon, Jessen nopeus tukee NHL-pelitapaa/kaukaloa) ja laukaus on todella kova. (taisi voittaa tutkaan ammuttuna myös Laineen).

Kehityskohteita: fyysinen puoli on vielä hyvin vajaa, ei pysty vielä samaan kuin tällä saralla kuin esim. Laine. Liikkuminen on vielä vähän hontelon näköistä, tämäkin liittyy vielä fysiikkaan.

Mutta mistäpä näistä tietää, olen ollut väärässä aiemminkin. Kukaan tuskin odotti Ahon nousua noin nopeasti. Vaikka liigassa ratkaisi mestaruuden jatkoaikamaalilla, niin sillä kaudella Aho oli aivan pihalla pääosan peleistä. Sitten seuraavalla kaudella hän oli aivan älyttömän hyvä ja kypsä. Vuosi nuoren jääkiekkoilijan elämässä mahdollistaa kyllä kovan kehityksen. Mutta jos verrataan 17-vuotiasta Ahoa ja 17-vuotiasta Jesseä, Jesse on aivan omaa luokkaansa. Toki nyt vaaditaan Jesseltä sitä viimeistä kehitysaskelta. Tuleeko sitä, aika näyttää.

Mutta tämä ketju ei ole varmaan tätä varten, mun 5 cents oli vain se ajatus, että eiköhän Pulju aloita ensi kauden ylhäällä. Ja kyllähän kaiken osuessa nappiin siellä on mahdollisuus pelata McJeesuksen rinnalla. Siinä se olisi hyvä olla :D

Paljonko Oilersilla on capissa tilaa, eikö kannattaisi käydä pakkikaupoilla, vai keskittyvätkö he vain noiden McD ja Draisaitl'n jatkopahveihin?
 

Mounir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Samaa mieltä, olen itsekin pettynyt jos kausi ei mene paremmin ja ymmärrän kyllä monen ihmisen epäuskon, kun viime kausi oli todella vaikea Puljulle, mukaan lukien MM-kisat. Ymmärrän toki myös bonuspelot, mutta jos Puljujärvi pelaa hyvin, en usko että rahan takia pudotetaan farmiin.

Todella, todella mielenkiintoista silti nähdä miten hän pelaa ensi kaudella. Voihan olla että olen täysin väärässä, ja kausi on samanlainen pettymys kuin edellinenkin. Näyttöpaikka on joka tapauksessa varma, itsestä se on paljolti sitten kiinni.

Edmontonista ylipäätään (seuraan NHL todella tiiviisti mutta en mitään seuraa sinänsä) mielikuva on se, että pakisto on edelleen ensi kaudella heikko. McDavid ja Draisaitl kantaa joukkuetta johonkin asti, mutta en jaksa uskoa suurempaan menestykseen vielä. Jotenkin joukkue on liian tasapaksu omiin silmiin.

Minä en nyt liikojaodottaisi Jesseltä, sen verran roskaa oli viime kausi kokonaisuudessaan. Itse toivon tosiaannettä upottaavat ainakin aluksi alas, jos ei selkeästi pelaa itselleen paikkaa. Oilersilla kun ei oikeasti ole tarvetta kiirehtä Puljun kanssa.

Mitä muuten tuohon joukkueeseen tulee, niin aika kovaa tekstiä siitä että pari jätkää kantaa joukkuetta ja mennään heikolla pakistolla. En nyt väitä, etteikö tuo kaksikko olisi suurin syyllinen siihen, että joukkue teki kahdennaksi eniten maaleja, mutta ei myöskään Talbot ollut ainoa syy siihen että joukkue myös päästi kahdeksanneksi vähiten vaikka joutuikin seisomaan päällään pitkälti koko kauden. Voihan tietenkin olla, että viimekausi oli tähdenlento, mutta nytjoukkue on vuoden kokeneempi ja pomoilla selkeä visio siitä millaista peliä halutaan pelata ja millä tavalla sitä halutaan toteuttaa.

Itse näen puutteena tuon kolmossentterin, sekä sen oikean pakin. Toisaalta mikäli sentteriä ei haalita niin sitten se veteraanilaituri (tuota taisi Stauffer showsaan huhuilla). Ei sieä kummosia lisäyksiä ole kuitenkaan tulossa, vaan palikat jätetään tuonne siirtotakarajalle, ellei siten satu pahempia loukkaantumisia.

Paljonko Oilersilla on capissa tilaa, eikö kannattaisi käydä pakkikaupoilla, vai keskittyvätkö he vain noiden McD ja Draisaitl'n jatkopahveihin?

Oilersilla on tällä hetkellä capissa tilaa tuo $17 miljoonaa ja risat, sekä ainoa sopimuksen tarvitseva pelaaja on Draisaitl. Sekä titenkin se capin ylitys kunhan Sekera tungetaan kauden alkaessa LTIR. Tienkin pitää muistaa ne tulevat bonarit, mitkä ainakin mäkkärin kohdalla täyttyvät sataprosenttisesti. Ja on tuolla aika pitkälti se näkemys, että molemmat sopparit ovat valmiina ja julkaistaan saman aikaisesti, kun McDavid saa uuden sopimuksen tehtyä 1.7.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Paljonko Oilersilla on capissa tilaa, eikö kannattaisi käydä pakkikaupoilla, vai keskittyvätkö he vain noiden McD ja Draisaitl'n jatkopahveihin?
Draisaitlin tulevan sopimuksen ja arvioitujen bonusten jälkeen n. 5-6M$ tilaa (EDIT: Avataan sen verran omaa laskutapaa, että tällä hetkellä karvan yli 17M$ tilaa, sitten Draille 7,5M$, McD bonukset 2,85M$ ja loput bonukset n.1M$. Muita mahdollisia bonuksen saajiahan ovat Puljujärvi max. 2,5M$, Slepyshev max. 0,6M$, Caggiula max. 0,425M$, Benning max. 0,3M$ ja Nurse max. 0,8M$).
Vuoden päästä sitten iso soppari McDavidille eli pitkää ja kallista sopimusta ei kellekään voi tällä hetkellä tehdä. Mieluiten vuoden paperi jos jotain.
Itse olisin ollut merkittävämmän pakkihankinnan kannalla, mutta päätyivät jatkamaan Russellin kanssa. Nelikko Larsson, Klefbom, Sekera ja Russell on nyt kiinnitetty seuraaviksi neljäksi kaudeksi cap-hitilla 17,8M$ (tai karvan yli). Heistä Sekeralla täysi NMC ja Russellilla pari vuotta täyttä ja sitten voi listata kauppakohteita.

Sekä titenkin se capin ylitys kunhan Sekera tungetaan kauden alkaessa LTIR.
Tuosta LTIR:stä ei ole Oilersille hyötyä capin kannalta, koska eivät voi bonusten takia kuitenkaan käyttää rahaa capiin asti. Jolloin ei ole käyttöä ylityksellekään. Bonuksiinhan ei LTIR-ylitystä voi käyttää. Mutta eipä sillä ole merkitystäkään koska tilaa on vielä ihan riittävästi.
 
Viimeksi muokattu:

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Mitä muuten tuohon joukkueeseen tulee, niin aika kovaa tekstiä siitä että pari jätkää kantaa joukkuetta ja mennään heikolla pakistolla. En nyt väitä, etteikö tuo kaksikko olisi suurin syyllinen siihen, että joukkue teki kahdennaksi eniten maaleja, mutta ei myöskään Talbot ollut ainoa syy siihen että joukkue myös päästi kahdeksanneksi vähiten vaikka joutuikin seisomaan päällään pitkälti koko kauden. Voihan tietenkin olla, että viimekausi oli tähdenlento, mutta nytjoukkue on vuoden kokeneempi ja pomoilla selkeä visio siitä millaista peliä halutaan pelata ja millä tavalla sitä halutaan toteuttaa.

McDavidin vaikutusta ei voi väheksyä millään osin. Toki kärjistin mielipidettäni, mutta silti hyökkäys on ohut silmiini ja pakisto heikko. Varsinkin hyökkäyssuuntaan pakistossa on suurimmat puutteet. Russellista maksettiin ehkä hieman ylihintaa eikä Larsson ole koskaan ollut mikään hyökkäävä puolustaja. Klefbomin kausi oli toki positiivinen jota aihioitakin on. Lisäksi minusta joukkuetta rasittaa Lucic, joka ei tuo kyllä palkalleen vastinetta.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Tosiaan kuten @Mounir tuolla toisessa ketjussa laittoikin, niin jos oikeasti Draisaitlin leiri on hakemassa tiukasti jotain 9M$ sopimusta, niin sitten tilanne kyllä muuttuu ja se onkin Draisaitl joka kaivaa lähtökuoppia itselleen. Sen huhutun (tai varmaankin Oilersin tarjoaman) 7,5M$ voisin itse vielä hyväksyä, mutta siinäkin on mielestäni jo riskiä mukana. Draisaitl on ihan hyvä pelaaja, mutta toistaiseksi on kyllä NHL-urallaan saanut aika paljon vetoapua ketjukavereilta. Tai siis viime kaudella McDavidilta, jonka kanssa (luonnollisesti) tulokset olivat eri kaliiberia kuin ilman McDavidia. Ja edellisellä kaudella pelasi pääasiassa Hallin kanssa ja tuolloin Hall luonnollisesti oli se ketjun kantava voima. Eli kun aletaan puhumaan tuollaisista 7,5M$:n saati isommista sopimuksista, niin kyllä mielestäni silloin on ehdottomasti oltava kyseessä sellainen kaveri joka johtaa ja kantaa sitä omaa ketjuaan.

Ja jos huhuttu McDavidin sopimus caphitiltään 13,125M$ ja pituudeltaan kahdeksan vuotta pitää paikkansa, niin onhan se aivan loistava paperi Oilersille. Toki caphit on iso, mutta niin sen McDavidin tasoisella kaverilla pitääkin olla... ihan oikeasti pitäisi olla enemmänkin kuin tuo. Ja jos McDavid sitoutuu kahdeksan vuoden jatkoon Oilersissa, niin onhan se upea juttu.

EDIT: Niin ja kun tämä tuleva kausi on McDavidin viimeinen halpa kausi, niin en ymmärrä jos Chiarelli ei käytä koko capia hyödykseen ja yritä voittaa tulevalla kaudella. Toki voi jättää varaa hankintoihin siirtorajallakin, mutta jos vain löytää sopivia kavereita vuoden paperilla antamaan syvyyttä joukkueeseen niin se pitäisi tehdä. Ettei sitten marraskuussa tarvitse ihmetellä kun siellä on Benningillä käsi poikki ja pitäisi löytää kakkospariin korvaaja.
Tai vielä pahempi skenaario toki Talbotin loukkaantuminen jota tietenkin olisi vaikea täysin paikata mitenkään, mutta silti Brossoit-Ellis kaksikko omaan korvaani kuulostaa vähän liian kokemattomalta.

EDIT2: Ja kun viime kaudella tuli ihmeteltyä sitä miksi Puljujärvi pidettiin väkisin ylhäällä niin pitkään, että tulee UFA:ksi vuotta aiemmin, niin nyt kun lukee noita Draisaitl-kommentteja, niin ehkä se juuri olikin syynä. Tai siis että nyt jos siellä Draisaitlin leirissä yhtenä neuvotteluargumenttina on tuo hänen lähettämisensä alas ennen 40 pelin rajaa, jotta pysyy RFA:na pidempään. Ja siihen halutaan nyt sitten "kompensaatiota" isomman palkan muodossa. Toki nämä ovat huhupuheita.
 
Viimeksi muokattu:

Eugene

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, SaiPa, Ketterä
Toivottavasti nuo huhut Draisaitlin leirin vaatimasta 9 millistä ovat pelkkää huhupuhetta. Olisikohan se tuossa tilanteessa tarjottava jo siltasopparia? Jotain mallia 4-6milliä/3v?

Tykkään aivan hemmetisti Draisaitlista, en haluaisi kaveria menettää, mutta onhan tuo palkkapyyntö aivan järjetön näillä näytöillä. Kaksi nappiin mennyttä kautta, jotka molemmat laiturina, ja kuten @TAM ylempänä kirjoitti, Hallin ja McDavidin vierellä. Viimeistään Nugen lähdön jälkeen olisi hypättävä isompiin saappaisiin. Tulee vähän mieleen joku Alexei Yashinin signaama sopimus Islandersin kanssa muinoin. Toki tilanne oli ihan eri Yashinilla, eikä kaveri missään vaiheessa NHL-uraansa huono ollut. Vain ylipalkattu, mikä tälläisellä sopimuksella voisi tulla Draisaitlinkin kohtaloksi.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Ei missään nimessä Draisaitlille 9 miljoonan sopimusta ennen kuin on todistanut, että pystyy menestymään NHL-tasolla omilla avuillaan. Jos hänestä ei olisikaan sentteriksi NHL:ssä, niin sitten sopimus näyttäisi ihan naurettavalta. Tässä tilanteessa siltasopimus on ainoa oikea vaihtoehto. Jos ei Draisaitlin leirille kelpaa, niin lihoiksi vaan. Jos kahteen pelaajaan menisi yli 20 miljoonaa, niin se olisi huono skenaario tulevaisuuden kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Ei kyllä oikein mikään asia puhu Draisaitlin puolesta, jotta voisi vaatia 9 miljoonan Cap Hittiä. Tuollaisia sopimuksia ei ole yksikään pelaaja muutaman viimeisen vuoden aikana tehnyt tulokassopimuksensa jälkeen. Eikä Draisaitlin kohdalla voi mitenkään vedota minkäänlaisiin ennenkuulumattomiin tilastoihin tai tehoihin, toisin kuin McDavidin kohdalla. Draisaitlin tilannetta voi kahden edellisen kauden pisteiden valossa hyvin verrata esimerkiksi Gaudreauhun, Monahaniin, Panariniin ja Kucheroviin. Jokainen näistä solmi uuden jatkosopimuksensa alle vuosi sitten tulokassopimuksensa jälkeen. Näiden pelaajien uudet sopimukset olivat siis Cap hiteiltään 6,75; 6,375; 6,0 ja 4,767 ja sopimusten pituudet 6, 7, 2 ja 3 vuotta. Tuosta voi sitten arvuutella sitä Draisaitlille sopivaa sopimuksen pituutta ja Cap Hittiä. Yhdeksän miljoonaa on ainakin omasta mielestäni aivan täyttä utopiaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös