Matkakohteenne

  • 2 447 972
  • 14 523

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@heavy @moby
Jos mitenkään voit välttää Tui:ta niin sitten vaikka välilaskun kautta. Kolme reissua tehty Tuin kanssa, kaksi niillä "paremmilla" jalkatiloilla. Ei ikinä, ei koskaan, enää. Perus Norskillakin on paremmat tilat. Okei, olen 190, mutta ei. Vitututti istua niillä "paremmilla" tiloilla 11h. Eikä se seuraavaakaan luokka vakuuttanut. Toki 787:n myötä homma on saattanut muuttua.

Jännä juttu. Itse myös samanpituinen ja aina olen ottanut ne paremman jalkatilan paikat ja olen ollut oikein tyytyväinen siihen. Huomattavasti paremmat tilat. Konetyyppejä en nyt tähäm hätään muista, mutta pitkiä ja lyhyitä lentoja lennetty.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitokset @pernaveikko vinkeistä, juuri hetkeä aiemmin olin vain varannut lennot Milanoon. Vaan eipä tuo hukkaan mene, koska Gdanskiin tulee varmasti vlv käytettyä joskus, ehkä ensi keväänä tai syksyllä jo.

Milano ei kai mikään pizza- ja pastamekka ole, mutta pitää nyt paikanpäällä sellaiset päästä maistamaan. Samoin jäätelöä. Pääasiassa hengailen ja maistelen juomia, jos hyvä sää on. Jos ei ole, kiertelen museoita ja gallerioita.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Milano ei kai mikään pizza- ja pastamekka ole, mutta pitää nyt paikanpäällä sellaiset päästä maistamaan.

Minulla ei ole erikseen mitään tarvetta mollata Milanoa, mutta parin retken perusteella en mene sinne enää koskaan ellei Suomella ole joku iso peli siellä. Rokkikonsertit ovat harvoin vain yhdessä paikassa.

Likainen, saastainen, kallis ja kaikin tavoin epämiellyttävä paikka mikä ratsastaa jollain ihme maineellaan. En ole missään syönyt paskempaa pizzaa tai yleensäkään joutunut tarjoilijan kanssa neuvottelemaan onko tämä nyt oikeasti oikea hinta vai kusetatko. Ja olin riittävän kaukana katedraalista, mutta näköjään mikään ei niille riitä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä väliä jollain lentokonetyypillä on noin lyhyellä lennolla?
Ei sillä konetyypillä olekaan mitään väliä, vaan millaisella konseptilla kukin lentoyhtiö omat lentonsa on rakentanut. Esim. Ryanairillahan kukaan täyspäinen ei suostu matkustamaan, sellaista asiakkaille vittuilua koko heidän konseptinsa on.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulla ei ole erikseen mitään tarvetta mollata Milanoa, mutta parin retken perusteella en mene sinne enää koskaan ellei Suomella ole joku iso peli siellä. Rokkikonsertit ovat harvoin vain yhdessä paikassa.

Likainen, saastainen, kallis ja kaikin tavoin epämiellyttävä paikka mikä ratsastaa jollain ihme maineellaan. En ole missään syönyt paskempaa pizzaa tai yleensäkään joutunut tarjoilijan kanssa neuvottelemaan onko tämä nyt oikeasti oikea hinta vai kusetatko. Ja olin riittävän kaukana katedraalista, mutta näköjään mikään ei niille riitä.

Totta. Mutta onneksi Milano on sijainniltaan erinoimainen. Siitä pääsee helposti ja edullisesti joka ilmansuuntaan. Vierailemisen arvoisia paikkoja lähiympäristössä ovat ainakin Garda, Como, Maggiore, Lugano sekä Alpit kokonaisuudessaan. Riippuu toki kuinka paljon on aikaa käytettäväksi ja ottaako auton. Gardalle pääsee helposti julkisillakin suoraan Malpensan kentältä (olettaen että lentosi on sinne).

Majoitusvinkeistä sen verran, että Como ja Maggiore ovat halvempia kuin Garda ja Lugano. Majoitus on tietenkin Italian puolella halvempaa, mutta Lugano on kaunis kaupunki ja ehdottomasti vierailemisen arvoinen esimerkiksi pitkälle lounaalle. Autolla toki ehtii kiertämään kaikki kohteet pitkän viikonlopun tai viikon aikana. Jos menet ja tulet autolla Malpensan kentälle, niin varaa siihen hieman enemmän aikaa. Olen kahdella eri reissulla lentänyt sinne ja ottanut auton. En muista nähneeni liikennejärjestelyiltään sekavampaa kenttää kuin Malpensa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei sillä konetyypillä olekaan mitään väliä, vaan millaisella konseptilla kukin lentoyhtiö omat lentonsa on rakentanut. Esim. Ryanairillahan kukaan täyspäinen ei suostu matkustamaan, sellaista asiakkaille vittuilua koko heidän konseptinsa on.

Harmittaa hieman tämä Ryanairin demonisointi. Niiltä ainakin tietää mitä saa. Jos ei sitä paskaa paria tuntia kestä, niin ei varmaankaan sitten kannata. Kohta taas mennään niiden siivillä. En tarvitse niiltä yhtään mitään eivätkä ne saa minulta, jos vain lentäisivät sinne kohteeseen mihin halajan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, olen lukenut täältä ja hiukan muultakin ei niin mairittelevia kommentteja Milanosta, mutta onhan se toki käytävä tsekkaamassa lähiseudun suurimpana kylänä. Luganoa olen zoomaillut myös. Öitä en ole varannut muutoin kuin tuloillaksi Bergamon kentän vierestä.

Onko muuten auton vuokrauksesta erityisiä kokemuksia noilta hoodeilta?
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Joo, olen lukenut täältä ja hiukan muultakin ei niin mairittelevia kommentteja Milanosta, mutta onhan se toki käytävä tsekkaamassa lähiseudun suurimpana kylänä. Luganoa olen zoomaillut myös. Öitä en ole varannut muutoin kuin tuloillaksi Bergamon kentän vierestä.

Onko muuten auton vuokrauksesta erityisiä kokemuksia noilta hoodeilta?
Muutama vuosi sitten vuokrasin Malpensasta Avikselta pikkubemarin. Ei siinä mitään ihmeellistä ollut. Ainut ongelma oli se, että lennot olivat monta tuntia myöhässä, ja autonvuokraus meni puoliltaöin kiinni. Vartti jäi onneksi pelivaraa. Yöllä oli helppoa ajaa kentältä.

Hotelli oli sen pari yötä, mitä Milanossa viivyttiin, lähellä (pää)rautatieasemaa. Tuo ei kuitenkaan tainnut olla ihan turistikeskustaa? Siinä oli ainakin lähellä erinomainen kortteliravintola, halpaa ja hyvää pizzaa.

Keskustassa oli häiriöksi asti afrikkalaisia kaupustelijoita ja kerjääjiä. Ei siellä muutenkaan niin erikoista ollut. Iso Ferrarin kauppa jäi mieleen.
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Lauantaina olisi tarkoitus alkaa palailemaan Barcelonasta Suomeen. Ongelmana vain on se, että huoneemme luovutamme jo la aamulla klo 10:00 ja lento lähtee illalla 22:45. Matka Calellasta Barcaan vie toki oman aikansa jne, mutta olisiko jollain kokeneemmalla heittää vinkkejä, että mitä aktiviteettimahdollisuuksia / suosituksia löytyisi tehtäväksi Barcelonan lentokentältä? Calellassa varmaan notkutaan hetki huoneen luovuttamisen jälkeen, mutta ei täälläkään sitten koko päivää jaksa laukkujen kanssa talssia.

Terminaali on 1. Eli onko siellä mitään tekemistä, hyviä kauppoja, lepomahdollisuuksia yms.?

Kiitos jo etukäteen.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Calellassa varmaan notkutaan hetki huoneen luovuttamisen jälkeen, mutta ei täälläkään sitten koko päivää jaksa laukkujen kanssa talssia.
Miksi ette jätä matkalaukkuja hotelliin säilytykseen huoneen luovutuksen jälkeen ja hae niitä sieltä sitten myöhemmin, kun lähdette lentokentälle?
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Miksi ette jätä matkalaukkuja hotelliin säilytykseen huoneen luovutuksen jälkeen ja hae niitä sieltä sitten myöhemmin, kun lähdette lentokentälle?
Koska olen tyhmä ja hoksasin tämän juuri ennen kuin luin viestisi :') pitääpi varmaan tehdä noin joo!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Koska olen tyhmä ja hoksasin tämän juuri ennen kuin luin viestisi :') pitääpi varmaan tehdä noin joo!

Myös useimmissa hotelleissa voi pyytää ainakin paria tuntia lisäaikaa ilmaiseksi, jos eivät aivan täynnä ole. Kahteenkin asti on joskus tullut notkuttua puhelinsoitolla respaan. Tai sitten kysyy edellisenä iltana.

Ja säilytysmahdollisuus on tosiaan ihan kaikkialla, vaikka sitten respan pöydän alla tai jossain siivouskomerossa ellei erikseen ole tiloja.

Sitten on rautatieasemat ja mitä niitä on. Sinänsä aika erikoista ruveta heti alkuun miettimään lentokentälle menoa.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Barcelonan lentokenttä on kyllä kohtalaisen tylsä. Tuli siellä viime kesänä muutama tunti tuhlattua. No hetken sai tuhlattua syömiseen ja shoppailuun, mutta eipä siellä lasten kanssa muuta tekemistä ollut. Itse join jokusen oluen ja lapsille kännykät kouraan että saivat pelata.
 

frozen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Milano ei kai mikään pizza- ja pastamekka ole, mutta pitää nyt paikanpäällä sellaiset päästä maistamaan. Samoin jäätelöä. Pääasiassa hengailen ja maistelen juomia, jos hyvä sää on. Jos ei ole, kiertelen museoita ja gallerioita.

Ei ehkä mekka, mutta Italiassa nyt hyvää pizzaa löytyy joka paikasta, myös Milanosta, kunhan välttää pahimmat turistirysät ja turkkilaiset/egyptiläiset kebaberiat yms (niin kuin suomessakin kannattaa). Muutoin mistä tahansa siellä saa varmasti parempaa kuin 99% paikoista Suomessa, vaikka toki esim. Napolissa erinomaisia paikkoja löytyy helpomminkin. Ja napolilaistyylistä pizzaa löytyy Milanostakin näin pikaisella mietinnällä ainakin Sorbillosta (Napolilaisen pizzerian sivuliike Milanossa) ja Piccola Ischiasta (taitaa olla ainakin 3 ravintolaa, en tosin tiedä kaikkien tasosta). Ja paljon muitakin hyviä paikkoja löytyy, niin kuin miljoonakaupungista sopii olettaakin. Myös hyviä jäätelömestoja löytyy kymmenittäin, ja vähän omasta mausta riippuu mihin kannattanee mennä. Cadornan aseman tuntumassa näyttää nykyään olevan Venchi-ketjun liike, missä nyt ei varmastikaan pety, ja samalla kadulla myös vielä parempi Chocolat (kokeile etenkin pistaasia tai täyteläiset suklaajäätelöt). Grom-ketju löytyy kaikkialta, ei tosin ole erityisemmin minua vakuuttanut, vaikka suosittu näyttää olevankin. Sorbeteissa vaikkapa Marghera on ihan pätevä mesta. Yleensä pitkät jonot kertovat siitä, että jotain hyvää on saatavissa, joten eikun rohkeasti jonon perään, sillä suosituimpiin paikkoihin (kuten vaikkapa Luinin panzeroteille tai parhaimpiin jätskibaareihin) saa aina jonottaa. Ja useimmiten se jonotus kyllä palkitaan. Ja kannattaa myös kokeilla Milanon aperitiivokulttuuria, vaikkapa Navigliolla.

Vaikka muuhun Italiaan verrattuna Milano kallis onkin, niin suomalaiseen hintatasoon verrattuna se tuntuu vielä halvalta. Ja jos aika antaa myöden, niin kannattaa jollekin pohjoisen järvelle tehdä päiväretki. Omasta mielestä ehkä joku Gardan eteläosa on vähiten säväyttävä, tosin Sirmione on ihan hieno sinänsä mutta kesällä liian täynnä turisteja), mutta muilla lähiseudun järvillä (Como, Maggiore, Iseo, Garda pohjoisessa) maisemat ovat kyllä upeat.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toinen edullinen paketti olisi käydä Milanossa Rainerilla. Iltalento ja kolme vrk mestoilla, auto alle ja Gardalla pari yötä. Osaako joku heittää tuon seudun majoituksista mitään? Yksin siis liikkeellä, joten mitään luksusta en vaadi, kunhan pääsee vessaan, suihkuun ja nukkumaan. Toki AirBnB on olemassa, mutta täältäkin löytyy niin hyviä kokemuksia välillä, että kysynpä nyt kuitenkin.
Mä suosittelisin vuokra-autoa sieltä Malpensan lentokentältä ja suunta kohti järviä. Unohda se Milano, ihan turhan trafiikkipaikka härmäläiselle ja keskusta muutenkin täynnä turisteja. Parissa päivässä ajaisi Comon vaikkapa mukavasti ympäri ja yöpyisi muutamassa kylässä, olisi jokseenkin mun unelmaloma. Diggailen italian kulttuurista, maisemista, safkasta, juomista jne. Olen eurooppaa kiertänyt autolla noin 2000km verran ja tuo on ihan top3 kohde, ehkä jopa ykkönen kun kulttuuri lasketaan mukaan. Norjan vuonot ja alpitkin on ihan hienoja mestoja mutta ruoka/kahvila/baarikulttuuri ei ole lähelläkään italiaa.
lake como - Google-haku

_
 
Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Milano on joo ankea paikka. Itselle riitti päivän visiitti, siinä tuli Duomo, viereinen kauppahalli tjsp. ja oopperatalo nähtyä, pizzat syötyä ja käveltyä se saatanan kallis butiikkikatu päästä päähän ilman, että tarvi missään kaupassa käydä sisällä. Eli mieluummin se päiväretki järviltä Milanoon kuin toisin päin. Como järven ympäri ei sitten ajella mitään leppoisaa sunnuntaiajelua. Paikalliset paahtavat vähän saatanan kovaa kapeaa, mutkaista ja kylien läpi sukeltavaa baanaa eikä siinä kehdannut jäädä kauheasti jalkoihin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitokset @frozen ja @Jupe kommenteista! Otin jo Iseon rannalle kahden yön majoituksen. Tosin Booking.comin kautta, joten helppohan tuo olisi vaihtaa, mutta vaikutti kyllä ihan ok paikalta, missä sen yhden kokonaisen päivän viettää helposti.

Ekan olen lentokentän lähellä, koska lento saapuu aika myöhään enkä jaksa julkisilla alkaa säveltää väsyneenä, vaan lähden eka aamuna Luganoon. Illalla sitten järven rannalle, jossa pari yötä ja viimeinen päivä varmaankin siinä Bergamossa, josta iltalennolla takaisin Tukholmaan.

Näyttää siis siltä, että Milano jää kokonaan käymättä. Katson vähän lähempänä säätiedotuksia ja jos sateita lupaa, vaihdan suunnitelmia ja menen kaupunkiin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@sampio Iseo vaikuttaa kelpo kohteelta. Itse olen kaiketi sen missannut, tuolla suunnalla ajellut Maggiorea ja Comoa ympäri sekä ollut pidemmillä lomilla niin Gardalla kuin Comon kaupungissa. Ajoreissuilla tuolla suunnalla kannattaa ottaa kuvioihin jokin hieno ylitys, siis jos kipinä iskee ja joskus pidempää reissua suunnittelee, itse tulin yhdellä autoreissulla tuolta sveitsin suunnalta upean simplon passin kautta ja oli ikimuistoinen reissu ja maisemat.
Simplon Pass - Wikipedia

Tosiaan Comon trafiikki voi olla vilkasta, mutta ei siitä kannata stressata ja muutenkaan tuolla suunnalla. Ainakin oma ajatus kaikilla autoreissuilla on jotakuinkin se että autossa ei istuta pitkään vaan siirrytään aamiaisen jälkeen noin klo 9-12 seuraavaan paikkaan missä ollaan sitten vuorokausi pari. Ainoastaan pitkät autobaanasiirtymät pohjois-italiasta saksan lautalle olen ajanut koko päivän yhdellä lounastauolla. Muutoin automatkailu on mulle vain lyhyitä siirtymiä ja sitten nautitaan pikkukylien ja kaupunkien tunnelmasta ihan jalan hengaillen.

Niin ja yleisesti en suosittele autolla ajamaan näihin miljoonakaupunkeihin, kokemusta on ja voi olla hiukan hankalaa. Italiassa ajaa navigaattorillakin usein harhaan kun joka kylässä ja kaupungissa on samannimisiä katuja, on tullut oltua keskellä viinipeltoja omalla golfilla, kuten myös keskellä firenzen toria kun sieltä piti mennä reitti leirintäalueelle, no ei mennyt kun kyseessä oli juuri edellä mainittu että samanniminen katu menee kaupunginrajan toisella puolen.

Olen itse asiassa ollut Roomassakin omalla autolla ja teltalla. :) Mutta silloinkin se homma menee niin että leirintäalueelle auto joka on laitakaupungilla ja sitten shuttle busseilla cityyn.

_
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Jupe
Pääasiassa julkisilla ajattelin liikkua juuri tottumattomuuttani vilkkaimpien maiden liikenteeseen. Vaikka se vapautta toisikin, en jaksa stressata lyhyellä reissullani reittejä ja ruuhkia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pääasiassa julkisilla ajattelin liikkua juuri tottumattomuuttani vilkkaimpien maiden liikenteeseen. Vaikka se vapautta toisikin, en jaksa stressata lyhyellä reissullani reittejä ja ruuhkia.

Tokihan julkisilla liikkuminen ei läheskään aina (pl. mikä tahansa metro) ole erityisen helppoa, jos on ihan pakko päästä juuri tuonne juuri tiettyyn aikaan. Joskus niistä ei vain ota selvää. Esimerkiksi Suomen pääkaupungin uusi liikennekartta on melko valloittava ja aivan helvetin sekava.

Sitten taas ei sillä aina ole merkitystä mihin päätyy, jos vaikka nyt sattuikin kuitenkin olemaan väärä bussi, vaikka paikalliset kuinka neuvoivat.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tokihan julkisilla liikkuminen ei läheskään aina (pl. mikä tahansa metro) ole erityisen helppoa
Google maps on tehnyt liikkumisesta niin simppeliä ettei suurempia ongelmia kyllä ole. No ehkä kannattaa myös tarkistaa paikalliset liikennetiedotteet ettei ole jotain lakkoja tms. meneillään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Google maps on tehnyt liikkumisesta niin simppeliä ettei suurempia ongelmia kyllä ole. No ehkä kannattaa myös tarkistaa paikalliset liikennetiedotteet ettei ole jotain lakkoja tms. meneillään.

Siis mitä? Eipä tulisi mieleenkään käyttää Google Mapsia julkisilla liikkumiseen. Katsoin huvikseni mitä näyttää työmatkalleni ja erääseen isoon paikkaan keskustassa.

Ihan päin vittua. Töihin aivan järkyttävää sompailua ja keskustaan ilmoittaa, että reittejä ei löydy. Ei vaadi jatkotestausta eikä tullut yllätyksenä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis mitä? Eipä tulisi mieleenkään käyttää Google Mapsia julkisilla liikkumiseen.
Ok, korjataan sitten että se on kätevä kaikkialla muualla paitsi Puolassa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ok, korjataan sitten että se on kätevä kaikkialla muualla paitsi Puolassa.

Ennen kuin alat huudella, niin kertoisit vain missä olet sitä käyttänyt. Olen ensi viikolla menossa Riminilta San Marinoon, helppo matka minkä aion kävellä takaisin, mutta eipä siihenkään löydy reittiä. Wikitravelissa kerrotaan kyllä pysäkki ja bussin numero, en muista ulkoa, mutta sieltä sen näkee.

Mistä lie Google datansa kaivaa, mutta onhan tuo aivan typerää väittää sen olevan jotenkin erinomainen, jos se toimii sattumalta jossain.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaupungeissa toimii ladatuilla kartoilla hyvin. Tosin Here haki paremmin julkisen liikenteen reitit, mutta Maps on hyvä sekin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös