Marjamäen valmennus

  • 67 807
  • 277
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Kiekko-Espoo
Marjamäellä on jtn 5 viikkoa takana leiritystä ja takana koko kauden kestävä valmistautuminen mm-kisoihin EHT-turnausten myötä. Voisi kuvitella pelin olevan jollakin tavalla kuosissa pelitavallisesti tämän myötä, jos pelitapa tulisi joskus tuottamaan tulosta. Toisessa lohkossa USA on nimenyt joukkueen n. viikkoa ennen kisojen alkua, ilman erityisempää leiritystä, mutta peli näyttää heti valmiilta ja voittavalta kiekolta. Pelaajat ovat toki parempia kuin Suomella, mutta voisiko olla mahdollista, että Marjamäen ehkä ei kannattaisi yrittää keksiä jääkiekkoa kokonaan uudestaan? USAn valmentaja lukeutuu NHL:n huonoimpiin, mutta hallitsee kuitenkin pystysuunnan kiekon. Hävisivät Saksalle, mutta dominoivat ottelua täysin. Tänään sitten hoitelivat Tanskan samoin lukemin, kuin olisi kuulunut hoitaa Saksa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Pitäisiköhän lukaista tuo lainaamasi kohta vielä kertaalleen läpi? Minä en usko, että Ilta-Sanomien toimittaja olisi keksinyt jutun omasta päästään, sinä taas uskot siihen. Lisäksi sanoin että minun on vaikea uskoa, etteikö Jokinen olisi mahtunut YV:lle, mutta en sanonut samaa esimerkiksi Armiasta tai Lehkosesta. Sinäkö pidät Jokista ainoana vaihtoehtona, joka olisi voinut olla ko. artikkelissa käsitelty pelaaja? Se, että Ilta-Sanomien toimittaja olisikin liioitellut kieltäytyneen pelaajan tasoa käyttämällä nimitystä "ykköskorin pelaaja", ei tarkoita sitä että koko juttu olisi tuulesta temmattu.

E: Näköjään kerkesit muokata tuota viestiäsi vielä lainaukseni jälkeen. Minusta tämä on täysin turhaa kikkailla nimityksellä "ykköskorin pelaaja", koska joku voi tarkoittaa sillä Stamkosia ja joku Armiaa. Ja minä en tiedä millä perusteella Marjamäki valitsee pelaajat YV:lle, mutta näiden parin pelin perusteella ei ainakaan millään kovin järkeenkäyvällä.
No vaikka se olisi Armia niin en minä siltikään näkisi ettei olisi saanut paikkaa YV:ssä, kun siellä on jo JMA. Kuten kirjoitin, niin minulla tekee todellakin tiukkaa keksiä yleensäkkin NHL pelaajia, saati sitten sellaisia joita voisi hyvällä hyvyydellä kutsua ykköskorin pelaajiksi, jotka ei saisi tuossa jengissä roolia ja tästä syystä pitäisi keksiä loukkaantumisia. Ja Armia ei todellakaan ole ykköskorin pelaaja, ei millään mittarilla. Olisi silti maajoukkueeseen vahvistus ja varmasti saisi roolia, jos olisi ollut halua tulla. Sama pätee siihen Lehkoseenkin, tuossa jengissä olisi vahvistus.
 
Viimeksi muokattu:

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Kuka olisi se valmentaja, joka sopisi kaikille NHL -pelaajille?
 

Johnnie

Jäsen
No vaikka se olisi Armia niin en minä siltikään näkisi ettei olisi saanut paikkaa YV:ssä, kun siellä on jo JMA. Kuten kirjoitin, niin minulla tekee todellakin tiukkaa keksiä yleensäkkin NHL pelaajia, saati sitten sellaisia joita voisi hyvällä hyvyydellä kutsua ykköskorin pelaajiksi, jotka ei saisi tuossa jengissä roolia ja tästä syystä pitäisi keksiä loukkaantumisia.

Minä taas en ihmettelisi tuota yhtään, jos lähtökohtaisesti Marjamäen YV-koostumuksissa on Lajusen veljeksiä ja Pyörälää ennen Miro Aaltosta ja Julius Honkaa. Lisäksi taisi olla vielä niin, että tämä ko. kieltäytyminen oli tapahtunut ennen kuin selvisi, että miten heikon porukan Suomi näihin kisoihin saa kasaan.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Jotenkin mulle on tullut käsitys, että kukaan Suomen NHL -tähdistä ei tykkää edes seurajoukkueidensa valmentajista. Kenen sitten pitäisi valmentaa leijonia?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minä taas en ihmettelisi tuota yhtään, jos lähtökohtaisesti Marjamäen YV-koostumuksissa on Lajusen veljeksiä ja Pyörälää ennen Miro Aaltosta ja Julius Honkaa. Lisäksi taisi olla vielä niin, että tämä ko. kieltäytyminen oli tapahtunut ennen kuin selvisi, että miten heikon porukan Suomi näihin kisoihin saa kasaan.
Melkosia ajatustenlukijoita on sitten pelaajissa ja palstalla, kun tiedetään että YV koostumukset on X ja Y tuli ketä vain. Heh. Koivukin päätti jäädä pois vain kun tiesi ettei mahdu YV:lle ja paska jengikin tulossa ja hiton Pate siellä pyssynpaikalla heilu kuitenkaan, niin sinne kannata lähteä. Ei kun perhana entä jos se Pate olisikin ollut joukkueessa ja Koivu kanssa, niin ei sinne sitten ainakaan mahtus YV:lle.

Toki oli kummin vain, niin mun puolesta ei tarvitse majuun lähteä ikinä, jos mentaliteetti on se että oma rooli ja asema YV:llä on tärkeämpää kuin joukkueen menestys, voin povata kohtuu lyhkästä pelaajauraa moiselle.
 

Johnnie

Jäsen
Melkosia ajatustenlukijoita on sitten pelaajissa ja palstalla, kun tiedetään että YV koostumukset on X ja Y tuli ketä vain. Heh. Koivukin päätti jäädä pois vain kun tiesi ettei mahdu YV:lle ja paska jengikin tulossa ja hiton Pate siellä pyssynpaikalla heilu kuitenkaan, niin sinne kannata lähteä. Ei kun perhana entä jos se Pate olisikin ollut joukkueessa ja Koivu kanssa, niin ei sinne sitten ainakaan mahtus YV:lle.

Nuohan nyt ovat taas pelkkiä omia tulkintojasi. Mistä sen tietää, että onko kyseessä olevalle kieltäytyneelle pelaajalle riittänyt pelkkä Marjamäen mahdollinen lausunto siitä, ettei voida luvata isoa roolia tai ylivoima-aikaa, ennen kuin tiedetään lopullinen kokoonpano.

Myöskään minä en ole väittänyt tietäväni, että vaikkapa Armia ei olisi saanut ylivoima-aikaa nykyisellä kokoonpanolla. Sanoin ainoastaan pitäväni sitä vaihtoehtoa varsin mahdollisena nähdynkaltaisen peluutuksen perusteella, minkä saatat huomata itsekin, jos oikein tarkkaan tavaat edellisen viestini.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Nuohan nyt ovat taas pelkkiä omia tulkintojasi. Mistä sen tietää, että onko kyseessä olevalle kieltäytyneelle pelaajalle riittänyt pelkkä Marjamäen mahdollinen lausunto siitä, ettei voida luvata isoa roolia tai ylivoima-aikaa, ennen kuin tiedetään lopullinen kokoonpano.

Myöskään minä en ole väittänyt tietäväni, että vaikkapa Armia ei olisi saanut ylivoima-aikaa nykyisellä kokoonpanolla. Sanoin ainoastaan pitäväni sitä vaihtoehtoa varsin mahdollisena nähdynkaltaisen peluutuksen perusteella, minkä saatat huomata itsekin, jos oikein tarkkaan tavaat edellisen viestini.
Kyllä luin enkä väittänytkään sinun sanoneen mitään moista. Viittasin yleisesti pelaajien ja palstalaisten ajatustenlukutaitoon, en sinun juttuihisi. Enkä kyllä pysty millään edes minkään nähdyn perusteella kertomaan että joku pelaaja X olisi naulattu YV:lle. Vaikeana pidän myöskin ajatusta että valmentaja, missään joukkueessa, lupailisi mitään roolia tai YV aikaa pelaajille. Kyllä ne paikat, varsinkin maajoukkueessa, aina ansaitaan omilla esityksillä.
 

Uglatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, PHI Flyers
Ite oon miettiny taas näitä syntyjä syviä.... mikä johtuu mistäkin. Pelitapa sitä ja pelitapa tätä mutta jos mietitään tässä suomalaisessa valmentajakultti-kulttuurissa sitä, että ketkä on ollu parhaita valmentajia? No lähetään tietysti Jalosesta joka on päässy vuolemaan kultaa aikuisissa kerran. Tuollon 2011 mun mielestä pelaajisto oli hyvin nimetön -Mikko Koivu. Ja mun mielestä tää Jalonenkin on parhaillaan tajunnu, että antaa jätkien pelata silleen ku osaavat parhaiten, koska nää valmentajat ei ite mee kentälle. Aina mennään sillä materiaalilla mikä kullonkin ja se myös vähän niinku luo sen pelitavan
Ite tein semmosen huomion silloin 2011että Jalonen valitsi joukkueeseen hyvin liikkuvia puolustavia pakkeja ja hyökkääjiksi peliälykkäitä ja luovia pelaajia, sekä pelaajia jotka osasivat tehdä maaleja. Ketjuilla oli myös selkeät roolit. 2 hyökkäävää ja 2 puolustavaa. Pakit ei paljon maaleja kisoissa takonut. Salmela taisi olla ainut yli 2 maalin pakki. Suomella oli 2000-luvulla tapa tehdä joukkue missä pakit oli hyökkääviä ja hyökkääjät puolustavia. Aina ihmeteltiin miksi ei saada maalia. Tähän Jalonen teki muutoksen ja tuloksena kulta ja muita mitskuja.
Laten valinnoissa ihmetyttää Pihlströmin peluuttaminen kakkosen keskellä, suomessa kun riittää senttereitä. Viime kisoissa positiivisesti yllättäneen Pihlströmin vahvuuden menee hukkaan tossa roolissa, kuten myös muiden sen ketjun pelaajien.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Onhan tää nyt ihan hyytävää komiikkaa kaikkiansa, mutta nyt mm. Pillu sentterinä ja evoluutiota hitaammat viivelähdöt, kun kaveri tulee puupäänä päälle, on kyllä niin jääkiekonvastaista toimintaa, että joku vitun amnesty sais puuttua tähän.

Miten helvetissä jääkiekosta voi saada noin vaikean näköistä? Suomi teki sekä kiekollisena että kiekottomana jatkuvasti vääriä ratkaisuja, eikä niistä oikein mikään edistänyt peliä.

Esim. Honka coast-to-coast hyvällä sykkeellä, maalin taitse, kiekko toiselle pakille - ja lätty veskarille ilman mitään maskia. Mikä tän koko hässäkän funktio oli? Tai se koko 5-3 ylivoima, yritettiinkö siinä saada ranujen polkkareita paskaks, vai mikä pointti oli syöttää vetopaikka sille viivaäijälle, jonka edessä oli se yksi ja ainoa blokkaaja?

Siis koko vitun peli oli täynnä asioita mitä ei pitäisi nähdä about b-junnujen opettelujen jälkeen. Siellä on Ahot, Filppulat ja muut todistetusti jääkiekkoa osaavat ukot ihan mankelissa jumalauta Ranskan liigaa pelaavien puoliammattilaisten kanssa!?

Mitä vittua nyt?
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onhan tää nyt ihan hyytävää komiikkaa kaikkiansa, mutta nyt mm. Pillu sentterinä ja evoluutiota hitaammat viivelähdöt, kun kaveri tulee puupäänä päälle, on kyllä niin jääkiekonvastaista toimintaa, että joku vitun amnesty sais puuttua tähän.

Miten helvetissä jääkiekosta voi saada noin vaikean näköistä? Suomi teki sekä kiekollisena että kiekottomana jatkuvasti vääriä ratkaisuja, eikä niistä oikein mikään edistänyt peliä.

Samaa mieltä kuin disco-stu eli nopeutta pitää saada peliin. Ei tarvita päätöntä coast to coast hokia, mutta pelinopeutta lisää.

Viisaammat voi korjata, mutta ei hidas lähtö tarkoita sitä, että pakki kuskaa koko matkan kiekkoa kunnes punaviivan jälkeen dumppaa kiekon päätyyn. Siellä oli hyökkääjät seisovilla jaloilla ja Ranskan oli helppo puolustaa sitä vastaan. Ei tällaisilla hitailla lähdöillä saada mitään nykykiekossa aikaan. Pitää käyttää myös nopeita lähtöjä jotta vastustajan karvaajilla on vaikeampaa lukea peliä kun ei tiedä kummalla lähdöllä Suomi sieltä tulee. Nyt oli helppoa karvata kun itsepäisesti yritettiin lähteä koko aika hitailla lähdöillä.

Aho ja Filppula eri kenttiin. Ei kahta NHL tason sentteriä voi pitää samassa kentässä, jos se tarkoittaa että Pihlström on kakkossentteri. Eri kenttiin tämä kaksikko heti.

Marjamäki syyllistyy samaan virheeseen kuin monet edeltäjänsä. Jukka Jalonen esimerkiksi luotti kaksissa ekoissa kisoissaan vain hitaisiin lähtöihin eikä reagoinut pelin sisällä tapahtuneisiin asioihin. Kun sitten kolmannella kerralla Jalonen käytti nopeita lähtöjä myös ja reagoi peliin, niin kaikki tietää tuloksen. Valmentajan pitää valmentaa myös pelin aikana eikä luottaa siihen että yksi pelityyli tuo tulosta lopulta. Pelaajia ei voi syyttää epäonnistuneesta valmentamisesta. Marjamäellä on kuitenkin taitoa ja kykyä suoriutua paremmin näissä kisoissa. Tällä joukkueella on kuitenkin mahdollisuus saada parempaa tulosta aikaan.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Mäkisen Antti heitti eilen Preds - Blues pelin selostuksessa pienen kuitin, - ei täällä neljä miestä tule hakemaan omalta maaliviivalta rivilähtöä ja sille on syykin, se lähtö tyssäisi tuohon oman alueen b-kaarelle, tässä on kyse vähän nopeatempoisesta urheilutapahtumasta. Tämä siis ketään osoittelematta tai syyttämättä.
Enkä pystynyt olemaan hymähtämättä kun ihan jokainen ottelua seurannut tiesi ketä siinä oikeastaan osoiteltiin.

Minua on alkanut korpeamaan ihan perkeleesti, että joukkue kyntää ja jokaisessa haastattelussa joku kilometrin mittaisesta joukkueen johdosta käy vuorotellen sanomassa "meidän pitää pelata niin kuin on sovittu" Eilen se oli tuo Kaskinen. Kuulostaa ihan siltä että ne häviää sen takia kun eivät pelaa niinkuin on käsketty. Totta vitussa pitää pelata niinkuin on sovittu, mutta onko sovittu ja saneltu sama asia...
Tuo ränni-rännin hakkaaminen ei tuota maaleja vaan ennen pitkään se hyökkäys katkeaa, ei ole enää näissä peleissä Laten joukkueella sitä taitoeroa omien pelaajien hyväksi, mikä sillä oli Liigassa voittaessaan. Eiköhän se vielä pari peliä hävittyään tajua että sen peli kaatuu omaan mahdottomuuteensa.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Haukutaan kun on sen paikka, mutta helvetti 2 pelin otannalla (kyllä tällä miehistöllä huikeat 2! peliä takana) aletaan önisemään.
Kovin moni on seurannut jääkiekkoa vähän pidempään ja tekee arvionsa valmennuksen kyvykkydestä sen perusteella. Pohtimista aiheuttaa se seikka että ennen NHL -ukot ovat tulleet MM-kisoihin vaikka vähän puolikuntoisena jos pyydetään. Nyt väsy riittää syyksi. Ulos jääneet ovat jopa julkisesti tuoneet ilmi että olisivat mieluusti olleet joukkueessa.
 

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Erkkahan se kai olisi. Siitähän ne taitaa tykätä. Osaa riittävästi nuoleskella änärimiljonäärien peräreikää.

En nyt tiedä, Erkka oli omalla tavallaan oman persoonansa kautta hyvä.

Marjamäen isoin virhe tässä juttussa on ollut, että ei luottanut alkumetreillä itseensä vaan otti World Cup-tiimiinsä näitä ex-pelaajia, legendoja, joista osalla ei ollut mitään järjellistä tekemistä koko projektissa. Johan se syksyllä esitetty dokumentti aiheutti lähinnä myötähäpeää, kun iso porukka rupatteli joutavia joukkueesta ja pelistä. Marjamäki yritti miellyttää, mutta samalla tuli viestineeksi joukkueen pelaajille heikkoutensa. Ja alunperinkin Marjamäki epäonnistui tiiminsä kokoamisessa. Olisi ollut syytä ottaa etenkin Sveitsisä valmentavan Immosen tilalle joku kokenut valmentaja, joka olisi oman persoonansa kautta tuonut tiimiin johtajuutta, karismaa ja hieman äreyttä. Nyt tuo Marjamäen tiimi on kuin lammaslauma.

Tavallaan samaan miinaan astui Jukka Jalonen. Tosin Jalonen ei yrittänyt miellyttää ketään vaan uskoi tapaansa toimia NHL-tähtienkin paineessa. Mutta Jalosenkin tiimiin tehtiin kahden kauden jälkeen muutoksia, kun Dufva-Lehkosen tilalle tuli Matikainen-Nurminen. Marjamäki tarvitsisi myös jostain kokeneesta koutsista itselleen jonkinlaisen suojakilven, joka omalla persoonallaan veisi huomiota pois Marjamäestä. Näin Marjamäki ehkä saisi paremman työ-ja keskittymisrauhan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kovin moni on seurannut jääkiekkoa vähän pidempään ja tekee arvionsa valmennuksen kyvykkydestä sen perusteella. Pohtimista aiheuttaa se seikka että ennen NHL -ukot ovat tulleet MM-kisoihin vaikka vähän puolikuntoisena jos pyydetään. Nyt väsy riittää syyksi. Ulos jääneet ovat jopa julkisesti tuoneet ilmi että olisivat mieluusti olleet joukkueessa.
Ai niinkuin nimi Möttönen ja Töppönen? Ei ole nimiä näkynyt. Laitahan nyt nimiä kun sulla kerran sellasia on, jotka on julkisesti tuoneet ilmi että muuten mutta ei koska Marjamäki.
 
Kyllähän nuo, lähes poikkeuksetta epäonnistuvat, viivelähdöt voisi heivata hevon v*. Toinen asia joka hieman ihmetyttää on tuo pelin sisällä tapahtuva reagointi, kuten esimerkiksi ketjujen muutokset. Eilen olisi ollut jo aika rustata ketjuja uuteen uskoon toisen erän aikana ja päästää muun muassa Puljujärvi irti. Itse olisin samalla erottanut Aho-Filppula - kaksikon ja lyönyt vaikka raikkaan Rantanen - Aho - Pulju - yhdistelmän yhdeksi ketjuksi kokeiluun.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mäkisen Antti heitti eilen Preds - Blues pelin selostuksessa pienen kuitin, - ei täällä neljä miestä tule hakemaan omalta maaliviivalta rivilähtöä ja sille on syykin, se lähtö tyssäisi tuohon oman alueen b-kaarelle, tässä on kyse vähän nopeatempoisesta urheilutapahtumasta. Tämä siis ketään osoittelematta tai syyttämättä.
Enkä pystynyt olemaan hymähtämättä kun ihan jokainen ottelua seurannut tiesi ketä siinä oikeastaan osoiteltiin.

Minua on alkanut korpeamaan ihan perkeleesti, että joukkue kyntää ja jokaisessa haastattelussa joku kilometrin mittaisesta joukkueen johdosta käy vuorotellen sanomassa "meidän pitää pelata niin kuin on sovittu" Eilen se oli tuo Kaskinen. Kuulostaa ihan siltä että ne häviää sen takia kun eivät pelaa niinkuin on käsketty. Totta vitussa pitää pelata niinkuin on sovittu, mutta onko sovittu ja saneltu sama asia...
Tuo ränni-rännin hakkaaminen ei tuota maaleja vaan ennen pitkään se hyökkäys katkeaa, ei ole enää näissä peleissä Laten joukkueella sitä taitoeroa omien pelaajien hyväksi, mikä sillä oli Liigassa voittaessaan. Eiköhän se vielä pari peliä hävittyään tajua että sen peli kaatuu omaan mahdottomuuteensa.
Hauskaa kun minä katsoin tuota peliä, niin siellä nimen omaan lähdettiin viivellä ja organisoitua trappia vastaan helvetin monta kertaa tuossa pelissä. Ihme juttu, että kävivät juurikin hakemassa joukkueen voimin sen vauhdin omasta päästä, eivätkä puskeneet väsyneenä pystyyn.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Hauskaa kun minä katsoin tuota peliä, niin siellä nimen omaan lähdettiin viivellä ja organisoitua trappia vastaan helvetin monta kertaa tuossa pelissä. Ihme juttu, että kävivät juurikin hakemassa joukkueen voimin sen vauhdin omasta päästä, eivätkä puskeneet väsyneenä pystyyn.

Pelasivatko ne Marjamäki kiekkoa? Olenpas minä ollut uninen kun näin ihan toista. Eilen Marjamäen kiekko vastaan kuittasi Aravirta, Tamminen ja Mäkinen, mutta onneksi sitä puolustaa @BlackWolf
 

paraspelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Mitä sinä @Murkula sekoilet? Blueshan suorastaan viljeli viivelähtöjä Predatorsia vastaan...

Ja sehän se vasta hymähdystä aiheuttaakin. Siis se, että Antti Mäkinen ei vieläkään tunnista viivelähtöjä. Sillehän on naurettu julkisesti ennenkin.

Toki viivelähdöt pelataan NHL:ssä hieman eri tavoin, usein jopa lapsellisesti. Kun vastustaja on asettunut kauas trapiin, pitäisi ehdottomasti hakea isommilla esiliikkeillä alempaa vauhdit. Mutta kaikki aikanaan. Fakta on kuitenkin se, että viivelähdöt ja pelin rytmittäminen yleisemminkin on kehittynyt NHL:ssä viime vuosina paljon.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Pelasivatko ne Marjamäki kiekkoa? Olenpas minä ollut uninen kun näin ihan toista. Eilen Marjamäen kiekko vastaan kuittasi Aravirta, Tamminen ja Mäkinen, mutta onneksi sitä puolustaa @BlackWolf

Minä pidän kiekko-BW:sta huomattavasti enemmän kuin politiikka-BW:stä. Aika pitkälle saman tyyppistä provoamista ja kärjistämistä kuin Vapaallakin, mutta paljon enemmän sisältöä ja logiikkaa.
 

Perreault85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Hauskaa kun minä katsoin tuota peliä, niin siellä nimen omaan lähdettiin viivellä ja organisoitua trappia vastaan helvetin monta kertaa tuossa pelissä. Ihme juttu, että kävivät juurikin hakemassa joukkueen voimin sen vauhdin omasta päästä, eivätkä puskeneet väsyneenä pystyyn.

Viivelähdöt on kirosana joillekin, se on selvä jo vuosien takaa. Nytkin taisi Ranskan maalit johtua viivelähtöjen pelaamisesta, vaikka esim. Ahon kiekonmenetys punaisella on asia mitä niillä yritetään välttää. Toki kiekottomien hyökkääjien roolikin oli tuossa iso, koska hyökättiin vain kahdelta kaistalta, kun Aaltonen seisoi vasemmassa laidassa ja Filppula oli siinä samassa läjässä. Moni ei tunnu ymmärtävän, että viivelähtöjä pelataan trapia, ei kovaa paineistusta vastaan. Kovaa paineistusta vastaan sitten pitää olla sovittuna omat kuvionsa, yleensä laituria käytetään syöttölautana pakki-pakki syötön jälkeen, jos sentteri on kiinni, kuten yleensä on.

NHL:ssä tosiaan jokunen vuosi sitten Flyers-Bolts pelissä Flyersin viivelähtö tyssäsi siihen oman alueen b-pisteelle, joten tavallaan Mäkinen on oikeassa. Tässä alhaalla vielä linkki Flyers vs Lighting, viivelähtö vs trap, kun Flyers hyökkäys tyssää heti alkuunsa siihen omalle b-pisteelle.
https://www.youtube.com/watch?v=4VV1PrbkK3E

E:Liitteenä vielä kuvakaappaus Predsien viivelähtö-pelaamisesta, juuri kun Mäkinen oli ehtinyt sanoa ettei NHL:ssä haeta vauhtia koko viisikon voimin alhaalta. Kaappaus 5vs5 tilanteesta, kun 1.erää oli jäljellä joku 6-7 min.
 

Liitteet

  • nhlviivelahtomakinen.jpg
    nhlviivelahtomakinen.jpg
    265,2 KB · kertaa luettu: 455
Viimeksi muokattu:

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Mitä sinä @Murkula sekoilet? Blueshan suorastaan viljeli viivelähtöjä Predatorsia vastaan...

Toki viivelähdöt pelataan NHL:ssä hieman eri tavoin, usein jopa lapsellisesti.

Niin missä kohtaa? Hymähtelin sille mitä lainasin ja sen jälkeen olen kysynyt pelattiinko siinä Marjamäen kiekkoa. Ja tuossa lainatussa siihen on jo vastaus, ei pelattu. Vai pelaa ne lätkää lapsellisesti maailman parhaassa sarjassa. Hauskaa että se lapsellinen pelaaminen world cupissa junnujen toimesta tuotti häpeän tunteita aiheuttaneen 1-4 kannikkaraiskauksen. Sen pelin piti toimia herätyksenä Latelle, mutta ei toiminut, eikä toimi mikään muukaan.

Jos nyt otetaan vaikka tuo eilinen peli ja lasketaan alaspäin annetut syötöt ja verrataan sitä vaikka Tapparan ja HIFK välieräsarjan otteluissa annettuihin alaspäin meneviin syöttöihin niin on perkeleen kumma jos eilen niitä oli enemmän.

Viivelähtö ei ole mikään kirosana, mutta viivelähtö ei myöskään ole mikään itseisarvo. Saa tästä lasketella ihan minkälaista huttua tahansa, mutta fakta on että tuo Marjamäen hidastakin hitaampi antijääkiekko ei tuota maaleja. Vai onko kolme WC ottelua ja kaksi MM-ottelua jotain muuta osoittanut? 1-4 ,0-2, 0-3, 3-2 ja 1-5 sillä viisiin sitä kiekkoa pelataan.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
On totta, ettei Suomi pärjää isoja maita (USA, Kanada, venäjä) vastaan ilman pelitavallista etua. Meidän peli on kuitenkin jo vanhentunut pelikirja/pelitapa jos tarkoitetaan sitä Jukka Jalosmaisen koulukunnan tuotetta jolla esim Bratislavan kultakevät vietettiin.

Minulla ei ole nyt aikaa tässä avata tarkemmin nykykiekon lainalaisuuksia, mutta mahd. myöhemmin kerkeän sitä tekemää. Mikäli kuitenkin pintaraapaistaan, niin juuri tällä hetkellä tuntuu, että johtava pelitapa taitoerojen kaventamiseksi ja huonommallakin materiaalilla pärjäämiseksi on nopeutettu kiekkokontrolli.

Osa kutsuu tuota pystysuunnan kiekkokontrolliksi osa joksikin muuksi. Lähtökohta kuitenkin on, että peliä voidaan pelata ylös, alas, sivulle, nopeasti tai hitaasti, mitään poissulkematta, kunhan viisikon perusasiat on kunnossa.

Eli näin nopeasti sanottuna, nykyajan kiekkontrollilätkä toimii parhaiten nopeutettuna versiona alkuperäisestä, vastustaja ei kerkeä Trappin yms. Lisäksi täällä palstalla on yhä joidenkin jaloslaisen meidän peli analyytikoiden mukaan suuri ongelma hyökätä alivoimaisena, oikeastihan jos tuo alivoimainen hyökkäys on tarpeaksi harjoiteltu ns kontrolloitu niin se voikin olla silti ylivoimainen. Tästä aiheesta HPK valmentaja Pennanen on myös kertonut.

@JypFabu osaa varmasti myös tätä pelitapaa avata, kun on tehnyt sitä kanssani JYPin puolen pelitapakeskuteluissa.
 
Eikö Marjamäki juuri sen vuoksi valinnut noin paljon hänelle tuttuja pelaajia, jotta he osaisivat noudattaa hänen pelitapaansa? Näyttää kuitenkin vahvasti siltä, että pelitapa ei tule millään tasolla sieltä kuuluisasta selkärangasta, vaan pelaajat joutuvat miettimään kentällä aivan liikaa jokaista ratkaisuaan. Tämän seurauksena peli hidastuu vielä entisestään ja kiekkoja menetetään aivan liikaa.

Avauspelaaminen on näyttänyt lähinnä junnutreeneiltä, joka saattaa sekin mairitella hieman liikaa Suomen avauspelin tasoa. Viivelähdöt puuroutuvat kun ajoitukset ja etäisyydet eivät ole kunnossa, jonka seurauksena kiekkoa kuskataan yksin ja viskataan päätyyn. Hyökkääjät joutuvat lähtemään päätyyn suorilta jaloilta, kaksinkamppailut hävitään yksi toisensa jälkeen ja tuet puuttuvat tyystin.

Onko Marjamäki kenties kieltänyt nopeat lähdöt? Ranska-ottelussa oli paljon sellaisia tilanteita, jossa nopealla lähdöllä olisi ollut mahdollisuus ylivoimahyökkäykseen, mutta päätettiinkin pyörähtää takaisiin oman maalin taakse odottelemaan, että Ranska saa organisoitua oman puolustuksensa.

Pelitavan paskuutta ja/tai sen paskaa toteuttamista ei voi pyyhkiä sillä pois, että "meillä oli paljon maalintekopaikkoja".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös