Vain elämää – viihdeohjelma

  • 569 638
  • 3 127

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jep eli tässä ei laulettu uutta versiota Yön kappaleesta vaan tehtiin täysin uusi kappale. Samoin kuin Nikke Ankara teki. Se tässä paskaa on. Tahtoisin kuulla toisien artistien versioita muiden kappaleista, en mitään täysin uusia kappaleita.

Haber teki mielestäni uuden kappaleen, Robin taas sovitti kappaleen uudelleen.

Rakkaus on lumivalkosen sanat voi tulkita monella tavalla, niihin ei sisälly Hakulisen mukaan mitään erityistä sanomaa. Hakulinen säveltää ensin ja sanoittaa vasta sitten, sanoilla ei ole hänelle niin suurta merkitystä. Tässäkin yhteydessä on nostettu esiin kappaleen lause, Pihamaalla katson miten kaunis voikaan olla maa vaikkei ole Jumalaa, jota Robin ei laulanut. Jussin mukaan lause vaan sopi riimitykseen, sillä ei ole mitään syvällisempää merkitystä.
 

Ralph

Jäsen
Haber teki mielestäni uuden kappaleen, Robin taas sovitti kappaleen uudelleen.
Robinilla oli uudet sanat. Jos surumielinen itsemurhasta kertova laulu on muutettu iloiseksi rallatukseksi "ou jee" -teemalla, niin onhan se aivan uusi kappale.

Haber teki lyhennetyn version, mutta kappale oli muuten sama. Robinin kappaleessa ei ollut mitään samaa kuin Yön kappaleessa. Nikellä toki vielä vähemmän.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Nikke Ankara oli odotetun kamalaa kuunneltavaa.

Jakso alkoi ja olin oikeasti Nikestä mieltä "kuka vittu toi on". Käsi sydämellä en edelleenkään osata nimetä yhtään hänen biisiä. Laulamansa kappaleen kun aloitti räpillä, olin jo kirjoittamassa että eikö näitä räppäreitä voi jo heivata helvettiin koko sarjasta jos äijät tekee vain omia sanotuksia. Lopulta maltoin mieleni ja todella yllätti kertsit ja muut lauluosuudet jotka käänsi Ankaran esityksen omissa papereissa plussan puolelle.

Kuitenkin sanoisin räppäreille nou, jos eivät vedä oikeilla sanoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Pihamaalla katson miten kaunis voikaan olla maa vaikkei ole Jumalaa, jota Robin ei laulanut. Jussin mukaan lause vaan sopi riimitykseen, sillä ei ole mitään syvällisempää merkitystä.

Itse olen ajatellut tuon riimin niin, että kun isossa kirjassa sanotaan että alussa Jumala loi taivaan ja maan etc, niin tämä mietiskelijä kuka katselee kaunista maailmaa ei itse usko Jumalaan tai sen ihmetekoihin vaan fiilistelee muuten vaan ja nauttii näkemästään:)
 

Ralph

Jäsen
Kerro tästä lisää. Miten Robin muutti sanoja?
Kuuntele se ja lue samalla linkittämisiäsi sanoja. Toki ei Robin niitä ole muuttanut vaan joku hänelle kappaleita kirjoittava.

Robinin kappale alkaa:

Tuon aamukahvin vuoteeseen
avaan verhot huoneeseen
Valo tarttuu joka ilmeeseen ja sä hymyilet.

Yön kappale alkaa:

Hän aamukahvin vuoteeseen on tuonut rakkaalleen
valo taittuu ikkunasta onnen hetkeen jokaiseen
Saa peiton alla koko päivän tehdä taikojaan ja tuntea kun lumi peittää maan

Jos et näe noissa kahdessa eroa, niin turha siitä minua syyttää. Ennemmin kääntyisin lääkärin puoleen. Jatkossakin on eri sanat, en tahdo pidämmälle itse uudelleen kuunnella.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuuntele se ja lue samalla linkittämisiäsi sanoja. Toki ei Robin niitä ole muuttanut vaan joku hänelle kappaleita kirjoittava.

Robinin kappale alkaa:

Tuon aamukahvin vuoteeseen
avaan verhot huoneeseen
Valo tarttuu joka ilmeeseen ja sä hymyilet.

Yön kappale alkaa:

Hän aamukahvin vuoteeseen on tuonut rakkaalleen
valo taittuu ikkunasta onnen hetkeen jokaiseen
Saa peiton alla koko päivän tehdä taikojaan ja tuntea kun lumi peittää maan

Jos et näe noissa kahdessa eroa, niin turha siitä minua syyttää. Ennemmin kääntyisin lääkärin puoleen. Jatkossakin on eri sanat, en tahdo pidämmälle itse uudelleen kuunnella.

Kuuntelin kappaleen ja olet oikeassa, kertosäettä lukuunottamatta Robinin kappale on sanotettu uudestaan. Mediassa on paasattu paljon Joutsenlaulusta, mutta olet oikeassa, Robin lauloi uuden biisin kun taas Haber lauloi lyhennetyn version.

Itsemurha teemasta olen edelleen eri mieltä, Hakulisen mukaan jokainen tekee itse tulkinnat tekstistä, hän on vaan laittanut sanoja jonoon niin, että ne sopii säveleen.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Haista vittu Robin. Nyt kuuntelin version ja oli täyttä shittiä. "Uu jee! Uu jee!" Harmittaa kun hän osaisi laulaa tuonkin kappaleen ihan laulamalla ja oikeasti hyvin*. Ilmeisesti ja selvästi kuitenkin radiohitin tavoittelu ja metsästys kiinnostaa enemmän. Olen surullinen.

*Kuten tää: Robin Loirinuotio-ohjelmassa Lapin Kesä 2014 - YouTube

Edit. Näköjään Olli itse arvosti Robinin versiota ja pyysi duettoon. En silti muuta omaa mielipidettäni tietenkään.
 

Ralph

Jäsen
uuntelin kappaleen ja olet oikeassa, kertosäettä lukuunottamatta Robinin kappale on sanotettu uudestaan.
Kertosäkeessäkin oli yksi sana, heh, muutettu. Se särähti meikäläisen korvaan.

Yö: vaan illan tullen katoaa ja tummuu aina pois.
Robin: vaan illan tullen katoaa ja tummuu alta pois.

On totta, että jokainen tekee itse tulkintansa. Itsemurha-ajatus tulee itselle siitä, että Olli Lindholm on asiasta puhunut näin itsemurhan tehneen serkkuni isälle eli sedälleni. Tietenkään Lindholm ei kappaletta ole sanottanut, mutta tuon kautta se minullekin on tullut päähän, että itsemurhahan se siinä.

Robinissa itsessään ei ole mielestäni vikaa, vaikken kuuntelekaan häntä. Odotin hänen laulavan kappaleen vain omana versionaan, tiesin että jättää "itsemurhakohdan" välistä. Petyin suuresti, kun sanat oli uudelleen pistetty ja "ou jee".
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Itsemurha teemasta olen edelleen eri mieltä, Hakulisen mukaan jokainen tekee itse tulkinnat tekstistä, hän on vaan laittanut sanoja jonoon niin, että ne sopii säveleen.
Hakulinen on sanonut näin:
"Harva tuskin on kuunnellut biisin sanoja tarkkaan. Kappaleessahan on erittäin surullinen loppu, kun laulun päähenkilö tekee itsemurhan. Ja sitä biisiä on monet pyytänyt häihinsä. Se on juuri sitä, kun ihmiset eivät kuuntele kuin kertosäkeen".

En näe tuossa paljonkaan tulkinnanvaraa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hakulinen on sanonut näin:
"Harva tuskin on kuunnellut biisin sanoja tarkkaan. Kappaleessahan on erittäin surullinen loppu, kun laulun päähenkilö tekee itsemurhan. Ja sitä biisiä on monet pyytänyt häihinsä. Se on juuri sitä, kun ihmiset eivät kuuntele kuin kertosäkeen".

En näe tuossa paljonkaan tulkinnanvaraa.

Ok, ilmeisesti olen sitten väärässä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ensinnäkään en ole Yön fani millään muotoa, koko yhtye lähinnä herättää vastenmielisyyttä ja Joutsenlaulu ei ole minulle mitenkään erityinen biisi, jos nyt sinälläänerittäin taitavasti tehty pop-balladi ja ihan ymmärrettävistä syistä ikoninen ja klassikko. Kuuntelin juuri äsken tuon Haberin version Youtubesta ja oli todella kehno. Miehellä on toki hyvä.- komea ääni, sitä ei ole kiistäminen, mutta kyllä tuosta silti puuttui se tunne ja riipivyys mikä alkuperäisesä on kauttaaltaan. Oma ongelmansa on tosiaan, että kappale on tuolla tapaa tylysti typistetty, kyllä sen pitäisi olla omassa pituudessaan. Tässä sarjassa on aiemminkin ollut sitä ongelmaa, että kappaleita joudutaan lyhentämään ohjelma-ajan takia... mitä vittua. Ehkä tuossakin mielessä ihan ymmärrettävää, että jotkut muusikot ei tuohon halua lähteä, kun kappaleita ei voida tuoda esiin kuten ne kuuluisi. Miettii jos joku haluaisi vaikka tunnelmoida ja lisätä soolon tai muuten vaan runkoa biisiin. Blah. Vetistä.
 

Drewiske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Haber veti mielestäni todella hyvin, Nikke Ankara ei ollut ihan niin paska mitä ennakkoon epäilin ja Robin raiskasi klassikon pahasti.
 

Morgoth

Jäsen
Haista vittu Robin. Nyt kuuntelin version ja oli täyttä shittiä. "Uu jee! Uu jee!" Harmittaa kun hän osaisi laulaa tuonkin kappaleen ihan laulamalla ja oikeasti hyvin*. Ilmeisesti ja selvästi kuitenkin radiohitin tavoittelu ja metsästys kiinnostaa enemmän. Olen surullinen.

Jonkinlainen vertauskuva alkuperäiseen ja näihin vain elämää versioihin olisi haettavissa eilisestä Vietola, Enbuske ja Salminen -ohjelmasta, jossa Hakulinen oli vieraana. Hakulinen oli todella tuskaisen, vittuuntuneen ja hämmentyneen oloinen. Sellainen kliseinen taitelija. Todellinen helmi ohjelmassaan nähtiin, kun Hakulinen (se ilme ja kiusaantunut olemus!) oli komennettu ennen mainoskatkoa takahuoneeseen seisomaan Roope Salmisen viereen, kun Roopen persettä (tai vain kalsareita) maalattiin giltterillä jonkun muotivillityksen mukaan. Samanlaista kalsareiden tekopirteää glitteröintiä nämä biisit pääsääntöisesti ovat kuin mitään erityistä aitoutta huokuvia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Robin näköjään liittyi näiden räppäreiden kanssa samaan kastiin että ei tehdä uutta versiota biisistä vaan tehdään kokonaan uusi biisi jossa käytetään vain hyvin pientä osaa alkuperäisestä. Kyllähän Robin ihan hyvä laulaja on mutta minä en kyllä tästä tyylistä pidä, vaan näkisin että mieluummin tehtäisiin jonkinlainen uusi sovitus biisistä eikä pistettäisi kaikkea täysin uusiksi.

Myös tämän räppärin versio oli ihan sitä samaa mitä esim. Mikael Gabrielilta kuultiin viime kaudella. Eli otetaan biisistä kertosäe ja sitten räpäytetään siitä miten on ollut helvetin vaikea nuoruus ja sieltä vaikeuksista on sitten noustu ylös kun on uskonut itseensä ja blaa blaa blaa...

Haberin Joutsenlaulusta voisi sanoa että olihan se hyvin läpilaulettu. Haber on hyvä ja taidokas laulaja mutta tulkinta puuttui, se Joutsenlaulun tarinan vaativa raastava tuska puuttui kokonaan. Ja tuo typistetty versio ei muutenkaan toiminut koska kuten Hakulinen sanoi itsekin niin Joutsenlaulu on tarina ja se pitää kertoa kokonaisena.

Aika keskinkertainen jakso minun mielestäni ottaen huomioon että hyvää biisimatskua olisi ollut vaikka millä mitalla.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Noh, ainakin ohjelmassa kuultiin pikku pätkä Appendixia. Hoocee punkki piristää aina. Harmi kun siitä biisistä ei kukaan tehnyt omaa versiota, tai ehkä hyväkin, että ei tehnyt. Mutta joo, mielenkiintoista nähdä ja kuulla kuinka paljon otetaan myös sanoitusten suhteen "vapauksia" jatkossa.

"Ou jee, raha on mun valuuttaa."
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Todella hyvä jakso, erinomaisia tulkintoja erinomaisista kappaleista. Mun mielestä ei oo mikään itseisarvo, että kappaleet lauletaan alkuperäisen mukaan, nää räpsovitukset ja uudelleen sanoitukset toimii mulle ainakin ihan mukavasti. Eilisen jakson paras oli ehdottomasti Laura. Upea laulaja ja jumalainen lauluääni. Myös Nikke Ankaran ja Robinin uudelleen sovitukset toimi erittäin hienosti. Petra, Irina ja Haber lauloivat toki hyvin, mut jäivät hieman vaisuksi omalle kohdalle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan Robin Suomen tasolle varmaan pätevä laulaja ja esiintyjä, mutta enpä osaa tässä Vain elämää -formaatissa arvostaa ketään, kun vedetään playbackkina ja Robinin ääni oli autotunetettu ihan luonnottomaksi. Onneksi kuitenkin jotkut tykkäävät.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Onhan Robin Suomen tasolle varmaan pätevä laulaja ja esiintyjä, mutta enpä osaa tässä Vain elämää -formaatissa arvostaa ketään, kun vedetään playbackkina ja Robinin ääni oli autotunetettu ihan luonnottomaksi. Onneksi kuitenkin jotkut tykkäävät.
Muistaakseni tästä oli joskus juttua, että nuo biisit on paikan päällä vedetty kyllä ihan livenä, mutta TV:ssä kuullaan "parannellut" versiot. Olisi silti kiva kuulla ihan aidot livevedot.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli väijyttyä ruutuplussasta tuo kakkosjakso.

Petran päivää odotin etukäteen eniten, Tiktak oli todella kova juttu junnuna. Oli mielenkiintoista vähän kuulla tuosta älyttömästä pyörityksestä, mihin peruskouluikäiset tytöt aikanaan joutuivat ja olihan se kyllä melkoista. Petran soolotuotannosta minulla ei ole mitään hajua, mutta Irinan veto kuulosti sen verran hyvältä, että pitää ehkä hieman tutustua. Onneksi Irina muuten veti tuon. Alkoi jo käydä sääliksi Petraa, kun joka kohdassa painotti miten hänen omaa tuotantoaan ei arvosteta ja aina puhutaan vaan Tiktakista, mutta pöydässäkään ei puhuttu muusta ja kaikki muut vetivät (ihan ymmärrettävästi) vaan Tiktakin biisejä.

Eniten pidin Haberin, tai siis Sunrise Avenuen, Satuprinsessa-versiosta. Yksi suosikkikappaleistani hieman rockimpana versiona toimi loistavasti. Myös Robinin Tuuleksi Taivaanrantaan oli hyvä veto, vaikka nuo pojan "oujee uuh"-ääntelyt vähän joka välissä hämmentävätkin suuresti. Nikke Ankara yllätti positiivisesti Kyyneleet-versiollaan, ihan mukiinmenevä lauluääni räppäriksi ja tällä kertaa nuo räppiosuudet tukivat kertosäettä erinomaisesti. Laura Voutilaisesta en osaa oikein sanoa mitään, ei jotenkin herätä mitään fiiliksiä mihinkään suuntaan ja mielestäni molemmat tähän asti kuullut biisitkin ovat jääneet aika vaisuiksi. Lindholmin Heilutaan-versiossa oli hieno yritys, mutta olisi varmasti onnistunut tuossa versioinnissaan vähän paremmin joskus 20 vuotta sitten. Nyt ei meinannut happi riittää niin mitenkään.

Paras fiilis tuli kuitenkin lopun duetosta, kun sai vielä 10 vuoden jälkeen kuulla Petraa laulamassa Tiktakia ja kuulosti juuri niin hyvältä kuin ennenkin.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Eilisen jakson kappaleiden sanoittajat ja säveltäjät:

Joutsenlaulu - Jussi Hakulinen
Rakkaus on lumivalkoinen - Jussi Hakulinen
Pettävällä jäällä - Juha Tapio
Särkynyt enkeli - Jussi Hakulinen
Ihmisen poika - San. Juice Leskinen, Säv. Olli Lindholm
Vie mut minne vaan - San. Ari Ahonen, Säv. Olli Lindholm

Tää ei oo mitään vittuilua Ollia kohtaan, mutta sinänsä jännä että puhutaan hänen päivästä kun biiseistä ainoastaan kahta hän on ollut tekemässä. En kuitenkaan tarkoita etteikö Olli olisi paikkaansa ansainnut. Päinvastoin, sillä hänellä on Suomessa mittava ura. Ihan yleisesti tuo on jännä, miten artisti puhuvat omista tarinoista, vaikka heille on annettu valmiit biisit käteen. Varmaan on päiviä, jossa artisti ei ole tehnyt mitään kappaletta, vaan se annetaan hänelle suoraan.

P.S Petra on hyvä haku tuonne.
 

Ralph

Jäsen
Tää ei oo mitään vittuilua Ollia kohtaan
Ei todellakaan pitäisi olla vittuilua Ollia kohtaan, koska ei ole Ollin vika, ettei muut valinneet hänen tekemiään kappaleita.

Mutta on tuo kuitenkin enemmän kuin esim. Jenni Vartiaisen päivänä. Oliko yksikään niistä kappaleista hänen tekemänsä? Tai montako kappaletta Robin on tehnyt itse?
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ei todellakaan pitäisi olla vittuilua Ollia kohtaan, koska ei ole Ollin vika, ettei muut valinneet hänen tekemiään kappaleita.

Mutta on tuo kuitenkin enemmän kuin esim. Jenni Vartiaisen päivänä. Oliko yksikään niistä kappaleista hänen tekemänsä? Tai montako kappaletta Robin on tehnyt itse?
Jenni Vartiaisen päivänä viisi kappaleista oli sellaisia joissa hän on yhtenä tekijänä, Robinin biiseistä en osaa sanoa mitään.

Mutta ainakaan Paula Koivuniemi tai Suvi Teräsniska eivät olleet tehneet ainuttakaan biisiä joita heidän päivinään esitettiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös