Antti Törmänen HIFK:n valmentajaksi 2014–2017

  • 561 149
  • 2 087

Falcon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toivottavasti Stögö jatkaa päävalmentajana. Tässä tilanteessa se on paras vaihtoehto, työ on vielä kesken ja varmasti tämä kausi analysoidaan tarkasti ja otetaan virheistä oppia. Fysiikkavalmentaja kyllä ehdottomasti tarvitaan ja voihan tuota valmennusta täydentää muutenkin. Lunkka on tehnyt hyvää työtä maalivahtivalmentajana ja toivottavasti jatkaa vielä tuossa pestissä pitkään.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Hetken aikaa mutusteltuani olen edelleen sitä mieltä, että:

- Pidän Törmäsestä henkilönä ja persoonana;
- Törmäsen peluuttama kiekko on pääosin liian haastavaa rajoitetuilla taidoilla pelaaville liigapelaajille; ja
- HIFK:n ei kannata potkia Stögöä pois peräsimestä, vaikka minä henkilökohtaisesti en toivoisi Antin enää jatkavan pestissään.

Yllä lausutusta seuraa, että olen hyväksynyt tilanteeni ja ensi kausi on luultavasti minulle ns. ohikausi niin pitkälle kuin se on mahdollista.

Joo mä alan kans kallistua siihen (sittenkin), että ei Stögöä pois. Monen muun tavoin haluaisin kyllä muuten jotain muutoksia valmennukseen, ja jos siellä on ihan liikaa ollut vapauksia treenaamisesta lähtien, niin yksinkertaisesti järjestelmällisempää toimintaa siihen.

Meillä on kokemusta siitä että IFK voi pelata viihdyttävää kiekkoa Stögön alaisuudessa menestyksekkäästi (kausi 2015-16) joten kyllä mixei se voisi toistua. Mutta vaatii tosiaan hienosää(n)töjä.

Nybari pitäis vaan edelleen saada pois tuolta.
 

Killeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mikäli Törmänen jatkaa, niin kuinka saa joukkueen taakseen, jos huhut siitä, että apuvalmentajat hoiteli harjoitukset? Itselle jäi kuva, että olisi "siirretty sivuun" tuolla liikkeellä. Tosin lehdet nyt kirjoittaa mitä kirjoittaa, mutta voisi kuvitella olevan hankala ottaa asema takaisin pelaajien silmissä, jos näin on käynyt.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Törmänen tarvitsee ammattitaitoisen tiimin, joka ymmärtää, kuka on päävalmentaja ja kantaa vastuun sekä antaa hänelle myös ehdottoman työrauhan. Nythän näin ei ymmärtääkseni ole, vaan Kangasalustalla on omat agendansa.

Sillä ei ole mitään merkitystä, kuka treenit vetää, mutta sillä on merkitystä, kuka asiasta päätti ja ennen kaikkea MIKSI.

Itse olen lopen kyllästynyt siihen, että
HIFK:ssa pitää lähes joka vuosi pestä jotain likapyykkiä ja ratkoa riitoja. Ja miettiä, mitkä on organisaation ja päävalmentajan suhteet. Naurettavaa ja täysin epäammattimaista.

Hallitukselle tämä ilmeisesti riittää. Mutta hallitus vastaa omistajille. Miksi tämä riittää heille? Siellä on ihan riittävästi ulkopuolistakin omistusta, että enemmistöosakasta voitaisiin edes vähän keinuttaa, jos tuloksiin ei olla tyytyväisiä. Mutta ilmeisesti ollaan, vuodesta toiseen.

EDIT: lisätty lause.
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Itse olen lopen kyllästynyt siihen, että
HIFK:ssa pitää lähes joka vuosi pestä jotain likapyykkiä ja ratkoa riitoja. Ja miettiä, mitkä on organisaation ja päävalmentajan suhteet. Naurettavaa ja täysin epäammattimaista.

Tässä se on tiivistettynä, olen aivan samaa mieltä. Musta on raskasta kun fanina joutuu miettimään muitakin kuin pelillisiä asioita. Ihannemaailmassa homma toimisi niin, että tässä ei tarvitsisi seurata kuin kaukalon (menestyksekkäitä) tapahtumia ja olla huolissaan lähinnä yksittäisten pelaajien vireestä tai toimimattomasta yyveestä. Siis puhtaasti jääkiekkoon liittyvistä asioista. HIFK ei anna tähän mahdollisuutta. Jokainen joutuu tahtomattaan miettimään koko organisaatiota ja sen heikkoutta. On täysin naurettavaa Stögöä kohtaan, että organisaatio ei tullut seisomaan hänen taakseen silloin kuin iltapaskat revittelivät otsikoita vallanvaihdosta ja Selinin tulosta. Symppaan Stögöä, joka jätettiin yksin.

HIFK:n fanittaminen on vähän niinkuin lentämistä huonomaineisen yhtiön koneilla. Teoriassa kaikki on ookoo ja matka taittuu nopeasti. Mutta matkustajanakin on pakko kuunnella jokaista nitinää ja natinaa ja miettiä sitä, oliko miehistö itse asiassa pikku juubassa koneeseen astellessaan? Ja onko kapteeni tosiaankin jo 75-vuotias vai näyttääkö vain vanhalta? Hyvin hoidetuissa yhtiöissä voi keskittyä puhtaasti matkustamiseen ja omaan mahdolliseen lentopelkoonsa, joka ei saa lisähappea koneen teknisestä kunnosta ja miehistöä kohtaan tunnetusta epäluulosta.
 

444

Jäsen
Tässä ketjun viimeisillä sivuilla on kyllä erinomaisia ja asiantuntevia näkemyksiä. Ei valmentaja voi kovin huono olla, jos koko ajan taistellaan mestaruudesta. Ei vielä mestaruutta, mutta taistelua kuitenkin.

Se mikä tekee viestistäni naputellun arvoisen (ainakin omasta mielestä) on se, että ei kovaan ja arvostettavaan peliin vain kuulu valmentajalta tuollainen tuomareiden tai jonkun muun ulkopuolisen arvostelu. Jääkiekon pitäisi olla rehtiä. Ehkä se ei aina ole, mutta HIFK:n arvoihin en olisi ikinä uskonut tuollaisen kuuluvan.
Toisaalta jokainen menestynyt valmentaja pelaa tuota tuomareiden psyykkausta. Törmänen hoitaa homman julkisesti presseissä, mutta esim. Makkara työstää linjaansa läpi ottelun jokaisessa ottelussa. Jokaisella pelikatkolla on mussuttamista ja ohjeistamista. Pahempi tästä toki on Mikrofoni, joka ohjeistaa suoraan otteluvalvojaa pelin jälkeen ja puhuu rangaistukset jälkikäteen.
Kaikki nämä ovat menestyneitä valmentajia, jotka kritisoivat tavalla tai toisella tuomarityöskentelyä. Aivan yhtä oksettavaa se on kaikissa tapauksissa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@JHag , hyvin kiteytetty. HIFK:n pitää tehdä organisaationa työnsä huolellisesti ja seistä valintojensa takana suoraselkäisesti. Kaikkea ei kannata tietenkään kommentoida, mutta toisinaan hiljaisuus kertoo enemmän kuin sanat. Jos halutaan aidosti tarjota hyvä työpaikka kaikille, myös valmentajille, organisaation pitää seistä julkisesti valmennuksen takana, vaikka eivät oikeasti näin tekisikään. Jos eivät seiso, valmentaja pitää erottaa. Yksinkertaista.

HIFK tarvitsee säännöllisesti jonkun valmentamaan edustusjoukkuetta ja jos oikeasti halutaan parhaat mahdolliset tekijämiehet ruoriin, niille pitää tarjota muutakin kuin varma liksa. HIFK joutuu säännöllisesti maksamaan hieman enemmän kuin mitä muut seurat, koska näkyvyys ja paineet ovat kovemmat kuin muualla. Yksi huono kausi voi vaikuttaa pelaajienkin seuraavan vuoden sopimukseen täällä enemmän kuin muualla. Toki niin voi myös hyvä kausi, sillä HIFK haluaa pitää hyvistä pelaajista kiinni, jos vain mahdollista. Tämä on hieno paikka onnistua, mutta kamala paikka epäonnistua. HIFK:ssa mukana tulee kuitenkin aina kaikenlaista turhaa ja ylimääräistä paskaa, mitä muualla ei tule. Ja sitä kaikki eivät halua. Hyvin moni tyytyy vähempään, koska ei yksinkertaisesti halua/uskalla/jaksa ottaa riskiä paskan osumisesta tuulettimeen. Enkä minä ainakaan pidä sitä paskahousuiluna, vaan pikemminkin ihan terveenä.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mikäs perhetragedia Ikosen perheessä oli ennen kauden alkua? Mennyt kokonaan ohi. Ja kyllähän tuo Johanssoninkin tilanne on varmasti vaikea ollut.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Johanssonin pudotuspelien pelaamattomuus heijastuu em. asioiden takia, ei suinkaan loukkaantumisten. Micke palaa ruotsiin ensikaudeksi.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen koko ajan ajatellut, että MIKÄLI HIFKlla on ollut solid plan kaudelle 2018- eli tyyliin Peltonen / Kivi yms. niin Stögön pitää ehdottomasti jatkaa ja valmennusta vain vahvistettava tarpeen mukaan.
Mua vähän huimaa nämä ehdotukset Ville Peltosen nostamisesta päävalmentajaksi. Montako kautta hänellä on päävalmentajuutta takana millään sarjatasolla? Fanit ovat vaatineet kenkää muistaakseni kaikille päävalmentajille(myös Jaloselle joulun aikaan 2010), miksi Peltonen tulisi olemaan poikkeus? En tahtoisi seuralegendalle sellaista. Sitä paitsi minulle Ville Peltonen on VALMENTAJANA yhtä kuin Pasi Sormunen.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmaan siksi, että Ville Peltosella on poikkeuksellisia ominaisuuksia ja että hänon opiskellut peliä, valmennusta ja ennen kaikkea henkistä valmentamista jo vuosikaudet peliuransa aikana. Ei myöskään ole sattumaa, että Kari Jalonen nosti Villen maajoukkueeseen heti peliuran päätyttyä.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Törmäsen haastattelu oli paljon avaava. Upeaa myös miten nuo henkilökohtaiset tilanteet ovat pysyneet kauden aikana joukkueen sisällä eikä niitä ole vuodettu. Ei helpottaisi asiaa jos täällä niitä riepoteltaisiin.

Kunnioitan Törmästä paljon. Älykäs kaveri. Kaksi kertaa välierissä tässä organisaatiossa on kuitenkin saavutus joka nostaa Törmäsen Kojon rinnalle ONNISTUNEEKSI HIFK-valmentajaksi.

Törmäsestä saattaa kehittyä vielä tämän maan paras/lähellä parasta valmentajaa, kun löytää ympärilleen hänelle oikean tiimin.
 

Samart

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä liputan Stögön jatkolle hänen valmennuksellisista puutteistaan huolimatta, selvää on että tästä kaudesta jäi parannettavaa. Niin kuin nimim. Postinjakaja yllä totesi, Stögö on älykäs kundi, jalostaa varmasti valmennustaan ensi kaudelle, jos saa jatkaa.
HIFK:n pelitavallinen tulevaisuus on mun mielestäni Ruotsin suunnassa, sen tyyppinen lätkä olisi IFK:lle paljon ominaisempaa kuin tämä träppi-kiekko mitä Tappara toteuttaa menestyksellisesti. Itse asiassa minä muiden mukana pidin ideasta lähestyä pelitapaa Törmäsen tavoin, toteutus on jäänyt piippuun viime kautta lukuunottamatta.
Tps Selinin ( tai Kallion ), johdolla oli lähimpänä tätä pelityyliä, toivottavasti Toimisto ei ole roudaamassa Seliniä toteuttamaan tätä fantasiaa.
Em. pelitapa vaatii pelaajien fysiikalta paljon, tässä ei voida antaa tasoitusta ollenkaan, vaatimustason ja tiedon pitää olla todella korkeata luokkaa. Jos osaamista ei organisaatiossa ole, sitä voi kyllä hankkia, Suomi on väärällään asiantuntijoita huippu-urheilun saralla.
Se että päävalmentajan treenit vaihdetaan apuvalmentajan vetämiin treeneihin ei kerro sitä että olisi laitettu tällä puolella all in.
 

Stigu

Jäsen
Stögö summaa kautta hieman Ylen sivuilla:"Odotukset olivat ehkä liian korkealla"
Toi jutun otsikko on kyllä tosi ristiriitainen: Toisaalta on totta että IFK:ssa odotetaan aina enemmän, kuin oikeasti tehdään töitä niiden odotusten eteen (viittaan nyt tässä organisaation lyhytjänteisyyteen). Toisaalta: Mitä edelliskauden hopean jälkeen olisi voinut odottaa?

Kaikenkaikkiaan ensi kauden valmentajakuvio on kyllä hyvin kinkkinen. Jos Stögölle on luvattu jatkoa niin eikö perkele hän vieläkään tiedä, saako hän valmentaa ensi kaudella? Vituttaa kyllä ankarasti jos tilanne on se, että Stögö itse haluaisi jatkaa, mutta johto ei ole vielä tehnyt päätöstään On kyllä taas niin CountryClub-meininkiä että.

Ensi kauden osalta, on oikeastaan sama kuka valmentaja on puikoissa. Tuo kausi tulee joka tapauksessa olemaan ns. välikausi ihan jo suuren pelaajavaihtuvuuden takia. Tosin Stögön lätkän kannalta tuolla pelaajavaihtuvuudella ei ole hirveän paljon väliä, mutta hänen kanssaan matka tyssää Tapparaan. Jonkun uuden valmentajan sisäänajamnen seuraan vie vähintään yhden kauden, joten tuollakaan vaihtoehdolla ei ole odotettavissa menestystä.

Ensi kauden jälkeen IFK on sitten tarponut 4 kautta Törmäsellä ja organisaatiossa kannattaa kysyä, mitä on jäänyt käteen. Tietysti kaksi välieräpaikkaa on tosi hyvä saavutus IFK:ssa, mutta onko seuran historian pitkäaikaisin valmentaja saanut neljässä kaudessa saanut iskostettua seuraan peli-identiteetin, kehittänyt systemaattisesti pelaajia tai kehittänyt organisaatiota muulla tavalla? Oma vastaukseni tässä vaiheessa on Ei.

Ehkä ideaaliratkaisu ensi kauden valmentajakuvion kannalta olisi, että Stögön rinnalle palkattaisiin seuraavan kauden valmentaja sisäänajettavaksi. Tuo olisi kyllä niin pitkän tähtäimen päätös, että pelkkä idea vaatisi Karavaanarilta molempien aivopuoliskojen yhtäaikaista käyttöä ja vähintään kahden minuutin yhtäjaksoista keskittymistä asiaan.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä ideaaliratkaisu ensi kauden valmentajakuvion kannalta olisi, että Stögön rinnalle palkattaisiin seuraavan kauden valmentaja sisäänajettavaksi.

Omasta mielestäni tähän taas sisältyy se suurin riski, että Törmänen pakotetaan ottamaan Selin kakkoseksi. Kenen kiekkoa HIFK sitten pelaa? Lisäksi ei todellakaan ole seuralle hyvä asia, että valmennuksessa olisi mahdollinen valtataistelu käynnissä. Toki tämmöinen järjestely on mahdollinen, mutta sen pitää tapahtua kaikkien osapuolten oikeasta halusta, koska muuten tämän kauden sukellus olisi vain pintaraapaisu.

Olisihan se IFK:n näköistä touhua, että liigahistorian kalleimmalla valmennusryhmällä tulisi joku totaalikatastrofikausi.
 

Dragan Dabic

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Stögö summaa kautta hieman Ylen sivuilla:"Odotukset olivat ehkä liian korkealla"

Itse pronssiottelua Törmänen kuvaili värikkääksi. Emme saaneet joka jätkää täysillä mukaan. Se on kuitenkin ihan ymmärettävää, Törmänen sanoo.

Tässä tiivistyy Törmäsen heikkous ja huonous. Löysäilylle, tapahtui se sitten pronssimatsissa, jossain tiistai illan Saipa-matsissa tai harjoittelussa ei pitäisi olla mitään ymmärrystä. Joukkue pitää myös rakentaa niin, että siellä on sellainen kapteenisto ja kokeneet pelaajat, jotka vetävät turpaan kun jollain rupeaa edarihenki nousemaan päässä. Tai oikeastaan siellä ei pitäisi olla yhtään edari-luontoista pelaajaa, siitähän se lähtee.

Pelaajien peli joopa joo. Tollainen Stögön kaltainen filosofia missä pelaajille annetaan huomattavaa vastuuta kesä- yms. harjoittelusta toimii, jos joukkue on täynnä nälkäisiä ja isolta osin urallaan eteenpäin haluavia huippu-urheilijoita, jotka ovat valmiita tekemään kaikkensa saavuttaakseen tavoitteensa.

Vituttaa muutenkin katella noita "urheilijoita". Tienataan satoja tuhansia vuodessa eikä viitsitä treenata itseään siihen kuntoon, että jaksettaisiin pelata parikymmentä minuuttia illassa ja käydään yökerhoissa pelikaudella. Vitun vätykset. Kannattaisi käydä ottamassa mallia vaikka vapaaottelijoista tai painijoista, miten siellä eletään, treenataan ja urheillaan.

Esim. joku Puustinen ei kuulemma ole jääkiekkoa tai huippu-urheilua niin vakavasti ottanut. Mutta kuitenkin on pitänyt antaa jatkosoppari ja vastuuta tekemisestä. Tietenkin sen pitäisi lähteä jokaisesta pelaajasta itsestään, mutta eiköhän Puustisen seuraava organisaatio ole sellainen, missä huippu-urheilijana olemista ja elämistä vaaditaan ja tuetaan ja pienemmällä liksalla tulee 25 maalia.

Syvällä on HIFK:ssa tämä edariuksen syöpä, jota Kekäläinen aikanaan country-club meiningiksi tituleerasi. Ja Törmänen & Nybondas ovat mahdollisimman väärä miehet suuntaa kääntämään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Toi jutun otsikko on kyllä tosi ristiriitainen: Toisaalta on totta että IFK:ssa odotetaan aina enemmän, kuin oikeasti tehdään töitä niiden odotusten eteen (viittaan nyt tässä organisaation lyhytjänteisyyteen). Toisaalta: Mitä edelliskauden hopean jälkeen olisi voinut odottaa?

Mitä ns. vittua tämä nyt on? Mikä sen tavoitteen olisi sitten pitänyt olla?

On aivan eri asia, että mediarummutus kenties oli liian kovaa ja oli vain yksi mestarisuosikki ja homma taputeltu edes ennen ensimmäistä harjoitusottelua.

Silti se oli ainoa oikea tavoite ja kausi päättyi kyyneliin. Se 200 maalia oli toivottavasti vain heitto eikä mikään oikea tavoite.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös