Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 237 064
  • 7 312

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mulle ei avaudu mitenkään se, jos ihminen ei jaksa/viitsi äänestää kuntavaaleissa. Noi on tärkeitä juttuja, jotka vaikuttavat ihan kaikkeen.

Aina se ei ole mahdollista. Siinä vaiheessa, kun lähimmälle äänestyspaikalle on yli 300 kilometriä matkaa, niin ei ehkä tule mentyä. Oli se kyllä mielessä, mutta sehän olisi ollut taloudellisestikin aivan järjetöntä hankkia matkalippuja, kun muuta kiinnostavaa syytä ei ollut mennä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Aina se ei ole mahdollista. Siinä vaiheessa, kun lähimmälle äänestyspaikalle on yli 300 kilometriä matkaa, niin ei ehkä tule mentyä. Oli se kyllä mielessä, mutta sehän olisi ollut taloudellisestikin aivan järjetöntä hankkia matkalippuja, kun muuta kiinnostavaa syytä ei ollut mennä.

Ok, lupa äänestämättä jättämiseen hyväksytty tuossa tapauksessa :)

Mutta niitä on sellasiakin tyyppejä, jotka eivät vaan jaksa mennä 300m päähän äänestämään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mutta niitä on sellasiakin tyyppejä, jotka eivät vaan jaksa mennä 300m päähän äänestämään.

No näitähän on. Olin tuossa joskus kuuden aikoihin puhelinyhteydessä ihan täysipäiseen kaveriin Helsingissä. Hän siinä arpoi jaksaisiko tuonne kirjastoon mennä. Pitää ensi viikolla kysellä menikö, tuskin.

Ymmärrän erittäin hyvin tuskastumisen tehottomuuteen ja siksi ei vain kiinnosta. Onko meillä metroa tai uutta hallia. Ai niin, eipä olekaan kun kunnallispoliitikot vain sählää ja kansalla on vielä valitusoikeus.

Tampereelle nyt saapuu se raitiovaunu, mutta eipä sielläkään ole uutta hallia missä ensi viikolla pitäisi joku vieraspeli pelata.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Äänestyskäyttäytyminen.
Ei vaan aukene. Paavo Väyrynen on tällä hetkellä saanut melkein viidensadan helsinkiläisen äänen, kuntavaaleissa!
Kuka helvetin luupää kuvittelee että Väyrysen agendalla edes top kympissä on Helsingin etujen ajaminen?
Jos ei se ole äänestäjienkään top kympissä?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Aina se ei ole mahdollista. Siinä vaiheessa, kun lähimmälle äänestyspaikalle on yli 300 kilometriä matkaa, niin ei ehkä tule mentyä. Oli se kyllä mielessä, mutta sehän olisi ollut taloudellisestikin aivan järjetöntä hankkia matkalippuja, kun muuta kiinnostavaa syytä ei ollut mennä.

Olisi kyllä toivottavaa, että kirjeäänestys ja/tai nettiäänestys saataisiin käyttöön. Tämän vaatima vahva tunnistautuminen ottaa askelen eteenpäin mikäli sähköiseen tunnistamiseen liittyvä lainsäädäntö (mm. eIDAS-asetus) etenee ilman vastoinkäymisiä.

HE 74/2016 - Hallituksen esitykset - FINLEX ®
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Aina se ei ole mahdollista. Siinä vaiheessa, kun lähimmälle äänestyspaikalle on yli 300 kilometriä matkaa, niin ei ehkä tule mentyä. Oli se kyllä mielessä, mutta sehän olisi ollut taloudellisestikin aivan järjetöntä hankkia matkalippuja, kun muuta kiinnostavaa syytä ei ollut mennä.
Ennakkoon voi äänestää myös muualla kuin varsinaisella äänestyspaikkakunnalla. Kaikissa kunnissa taitaa kuitenkin olla myös ennakkoäänestysmahdollisuus.

Toki jos on esim. toisessa maassa, josta on matkaa lähimpään ennakkoäänestyspaikkaan yli 300 km, on asia varsin ymmärrettävä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olisi kyllä toivottavaa, että kirjeäänestys ja/tai nettiäänestys saataisiin käyttöön. Tämän vaatima vahva tunnistautuminen ottaa askelen eteenpäin mikäli sähköiseen tunnistamiseen liittyvä lainsäädäntö (mm. eIDAS-asetus) etenee ilman vastoinkäymisiä.

HE 74/2016 - Hallituksen esitykset - FINLEX ®

Taisi olla joku F-Securen pomo, joka oli ehdottomasti sähköistä äänestystä vastaan. Suojaaminen ei kuulemma onnistu, hakkerit pystyisivät manipuloimaan tuloksia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ennakkoon voi äänestää myös muualla kuin varsinaisella äänestyspaikkakunnalla. Kaikissa kunnissa taitaa kuitenkin olla myös ennakkoäänestysmahdollisuus.

Toki jos on esim. toisessa maassa, josta on matkaa lähimpään ennakkoäänestyspaikkaan yli 300 km, on asia varsin ymmärrettävä.

Ainakin presidentin vaaleissa ulkomaiden ennakkoäänestyspaikkoja on tiheämmin, mutta tämmöisissä hassutteluvaaleissa pitäisi raahautua suurlähetystöön. Mielelläänhän sitä menisikin, mutta sitten tarvitsisi päästä johonkin peliin myös.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainakin presidentin vaaleissa ulkomaiden ennakkoäänestyspaikkoja on tiheämmin, mutta tämmöisissä hassutteluvaaleissa pitäisi raahautua suurlähetystöön.
Kuntavaalien tuloskin lienee aika yhdentekevä, kun ei edes asu siinä kunnassa, johon ääni menisi. Mutta onhan tuollainen suurlähetystössä äänestäminen kokemuksena ihan hauskaa, ja toki siihen reissuun kannattaa muutakin hupia ottaa mukaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kuntavaalien tuloskin lienee aika yhdentekevä, kun ei edes asu siinä kunnassa, johon ääni menisi. Mutta onhan tuollainen suurlähetystössä äänestäminen kokemuksena ihan hauskaa, ja toki siihen reissuun kannattaa muutakin hupia ottaa mukaan.

No ei se tässä kohtaa aivan yhdentekevä ole, kun kuitenkin sen uuden hallin tarvitsisimme ja jotain sitä puoltavaa olisi voinut äänestää.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
lentopelko


Tulee mieleen eräs tuttuni joka pelkää lentämistä, mutta hän itse kaahailee autollaan miten sattuu ilman turvavöitä. Jalankulkijana hän ei käytä heijastinta eikä pyöräillessä kypärää.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Taisi olla joku F-Securen pomo, joka oli ehdottomasti sähköistä äänestystä vastaan. Suojaaminen ei kuulemma onnistu, hakkerit pystyisivät manipuloimaan tuloksia.

Maallikkona en ole koskaan ymmärtänyt, miten ihmeessä olisi mahdollista suojata idioottivarmasti sähköinen äänestys. Ja mitä olen kommentteja alan asiantuntijoilta lukenut, niin eihän se tunnu olevan mahdollista. Varmaan joku tällaisia palveluja toimittavan firman myyntimies on ainoa, joka on eri mieltä.

Minusta nykyinen järjestelmä toimii aivan riittävän hyvin, ottaen huomioon, että vaaleja järjestetään kuitenkin suhteellisen harvoin. Ulkomailla äänestäminen ei ehkä ole vaivatonta, mutta se on tehty kuitenkin mahdolliseksi. Minusta tämä on aika kuriositeettitason kysymys kokonaisuudessaan.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mulle ei avaudu mitenkään se, jos ihminen ei jaksa/viitsi äänestää kuntavaaleissa. Noi on tärkeitä juttuja, jotka vaikuttavat ihan kaikkeen.

Tiedän paljon ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti seuraa uutisia ja politiikkaa ollenkaan. He ovat kaiken lisäksi ihan tavallisia ihmisiä, käyvät töissä, hoitavat lapsiaan jne. Mutta televisiosta katsovat vain leffoja, sarjoja ja sontaviihdettä. Onhan heidän kanssaan vähän vaikea keskustella, mutta ovat rakentaneet itselleen sellaisen turvallisen kotikolon, johon ei maailman murheet pääse tunkeutumaan. Kai perusajatuksena on, ettei omalla äänellä ole mitään merkitystä varsinkaan, kun ei ymmärrä ympäröivästä maailmasta riittävästi ottaakseen siihen kantaa.

Ja toisaalta, en tiedä onko yhtään parempi käydä äänestämässä sitten jotain tuttua kaupan kassaa, jonka ajatusmaailmasta ei ole mitään hajua. Kuntavaaleissakin iso osa äänestää vain jotakin puolituttua, joka näyttää kivalta, välittämättä puolueesta tai edes hänen ajatuksistaan. Oikeasti parastahan demokratian kannalta olisi, että vain asioihin perehtyneet ihmiset kävisivät antamassa äänensä. Vaikka demokratiaa puolustavissa juhlapuheissa muusta puhutaankin.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
lentopelko


Tulee mieleen eräs tuttuni joka pelkää lentämistä, mutta hän itse kaahailee autollaan miten sattuu ilman turvavöitä. Jalankulkijana hän ei käytä heijastinta eikä pyöräillessä kypärää.
Lentopelkooni on yksi syy, kontrollin puute. Siinähän istuu, kävi mitä kävi. En toki jätä reissaamista tekemättä, kuuluu jo duuniin. Pelkään. Aika monta mustelmaa olen naapurille (onneksi mieheni, ystäväni tai työkaveri) puristanut polven tietämille. Ja joo, kun lentää ukkosmyrskyssä Brasilian yllä ja näkee miten koneen runko ns elää, eli näkee koneen rungon taipuvan, tietäen että niin sen pitääkin, silti pelottaa ihan helvetisti. Ja frendi viereisellä penkillä toteaa "perä putoaa aina ensin".

Ja turvavyö on aina, fillarillakin kypärä päässä. Heijastin on yliarvostettu.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kuka helvetin luupää kuvittelee että Väyrysen agendalla edes top kympissä on Helsingin etujen ajaminen?
Väyrynen lienee haravoinut EU-vastaisten kannatusta sekä tietysti protestiääniä. Yllättävän monelle tuntuu olevan epäselvää, mistä kuntavaaleissa oikein äänestetään ja päädytäänkin äänestämään valtakunnanpolitiikan mukaan.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
JA: Kevään kovin leijonasensaatio: Luxemburg nousi 2-divisioonaan, maassa kiekkobuumi

En tiedä olenko ainoa jolta menee ohitse, mutta mikä tuosta Luxemburgin voitosta tekee leijonasensaation? Taustajoukoissa on yksi suomalainen?
Kannattaa lukea otsikon lisäksi vaikkapa alaotsikko myös ("Luxemburg teki kiekkohistoriaa nousemalla MM-kisojen kakkosdivisioonaan. Leijoniksi kutsutun maajoukkueen otteita seurattiin Luxemburgissa tiiviisti."), jos itse artikkelissa on ylitsepääsemättömän monta sanaa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Kannattaa lukea otsikon lisäksi vaikkapa alaotsikko myös ("Luxemburg teki kiekkohistoriaa nousemalla MM-kisojen kakkosdivisioonaan. Leijoniksi kutsutun maajoukkueen otteita seurattiin Luxemburgissa tiiviisti."), jos itse artikkelissa on ylitsepääsemättömän monta sanaa.

Ok, selvisihän sekin. Tosin alaotsikossa (Luxemburg nousi 2-divisioonaan, maassa kiekkobuumi) sitä ei sanottu, vaan ingressissä, jonka näemmä siis jätin lukematta, vaikka artikkelin muuten tavasinkin lävitse haastavasta sanamäärästä huolimatta.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Lentopelkooni on yksi syy, kontrollin puute.
Tämäpä se. Sinänsä palstaveli @ernestipotsi toi esille ihan hyvän huomion, että ei minunkaan elämässä kaikki tekeminen mene turvallisuus edellä, tai yhtä sun toista pöhköä on tullut duunattua, mutta jotenkin niissä mä olen sen tilanteen herra - lentokoneessa en. Asia, joka toisaalta on aika pöhköä sekin, koska tuskin minkään ihmisen kehittämän mekaanisen liikkumismuodon turvallisuuden eteen nähdään niin paljon vaivaa kuin kaupallisen lentoliikenteen. Ja outoa sekin, että itse en edes pelkää sitä, että se kone tippuu, mutta se voimattomuus siellä 11 kilometrin korkeudessa ei tunnu lainkaan hyvältä. Aivan kuin paatin mukana avomerellä sen enempää voisit vaikuttaa oman tilanteeseesi.

Noh, mulla on omat keinoni ja lääketieteelliset apuni siihen, että lennot menee kohdaltani ainakin yleistä lentoturvallisuutta, tai kanssamatkustajien mukavuutta heikentämättä, mutta toivoisin myös, ettei kukaan ainakaan pilkkaisi tätä "henkistä vajavaisuutta", koska se on ihan vitun perseestä stressata niitä lentoja, enkä ainakaan nyt tiedä miten sen yli pääsisi. Toki eipä sitä svidduilua ainakaan täällä Jatkiksessa esiinny.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Noh, mulla on omat keinoni ja lääketieteelliset apuni siihen, että lennot menee kohdaltani ainakin yleistä lentoturvallisuutta, tai kanssamatkustajien mukavuutta heikentämättä, mutta toivoisin myös, ettei kukaan ainakaan pilkkaisi tätä "henkistä vajavaisuutta", koska se on ihan vitun perseestä stressata niitä lentoja, enkä ainakaan nyt tiedä miten sen yli pääsisi. Toki eipä sitä svidduilua ainakaan täällä Jatkiksessa esiinny.

Lentopelkokurssi | Takeoff Simulations | Lentosimulaattori Helsingissä

Ei ole kokemusta, koska en tarvitse tuollaista, mutta onhan niitä keinoja lopettaa pelkääminen missä ei ole mitään järkeä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lentopelkokurssi | Takeoff Simulations | Lentosimulaattori Helsingissä

Ei ole kokemusta, koska en tarvitse tuollaista, mutta onhan niitä keinoja lopettaa pelkääminen missä ei ole mitään järkeä.
Onhan tuollainen simulaattori olemassa ja varmasti moni siitä avun löytää tai helpotusta ainakin tilanteen ja pelkotilansa hallintaan.

Muistuu kuitenkin mieleen erään pahasti lentopelkoisen kertomus, että ei tuo kurssi ja simulaattori sinänsä mitään auta, kun tiedät että se simulaattori on turvallisesti maan pinnalla sisätiloissa ja sitten se varsinainen lentotilanne tuolla kymmenessä kilometrissä tuulten riepoteltavana. En tiedä onko noin kun lentopelkoa ei ole ja simulaattorikokemusta vielä vähemmän, mutta kuulostaa ihan loogiselta tuo kommentti.

Mutta hyvä että noita on ja että lentopelkoisille on apukeinoja.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mulle ei avaudu, ettei mulla oo lentopelkoa, vaikka pitäisi olla kun fobioita muuten riittää. Gretzkylläkin oli lentopelko ja Miklu Forssellilla. Varmaan todella vittumainen pelko.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mulle ei avaudu, ettei mulla oo lentopelkoa, vaikka pitäisi olla kun fobioita muuten riittää. Gretzkylläkin oli lentopelko ja Miklu Forssellilla. Varmaan todella vittumainen pelko.

Enemmän pitäisi olla fobioita koppalakkisista konduktööreistä maanpäällisissä junissa. Eihän tämä paluumatka nyt mennyt taas ihan hyvin. Sen verran suunnitelmat muuttui, että lähdin puolalaiseen IC-junaan jo sunnuntaina, vaikka lippu oli tälle päivälle.

Ukko ei osannut englantia juuri ollenkaan, mutta onneksi siinä oli nuorisoa tulkkaamassa sitten. Ei vain kerta kaikkiaan saatu sitä kelpaamaan, vaikka mitään ruuhkaa ei ollut ja oli pakko ostaa kokonaan uusi lippu. Aivan sietämätöntä typeryyttä ja väärät säännöt.

Lentokoneessa ei sentään joudu pelkäämään juurikaan kelpaakohan tämä lippu määränpäähän, jos sillä kerran on kulkuneuvoon jo päästy.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Lentokoneessa ei sentään joudu pelkäämään juurikaan kelpaakohan tämä lippu määränpäähän, jos sillä kerran on kulkuneuvoon jo päästy.
Riippuu lentoyhtiöstä
United lentää kohusta toiseen – poistivat häihinsä matkustaneen parin koneesta väärän paikan takia - Ulkomaat - Uutiset - MTV.fi
United Airlinesin lennolta väkivaltaisesti poistettu lääkäri yhä sairaalassa - laittoi lakimiehensä liikkeelle

@Iker - olen tuota kurssia miettinyt, mutta todennut ettei se ole mua varten. Kurssilla opetettavista asioista olen ottanut itse selvää. Toki hyvä että noita järjestetään.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
@Iker Finskin lentopelkokurssiin taitaa kuulua se ihan oikea lentokin. Eli sillä ainakin "pääsee" pois turvallisesta simusta. :) Ymmärrän tuon lentosimulaattorihomman siinä mielessä, että jos ja aika monella kun kyse on siitä kontrollintunteen menettämisestä, niin simulaattorilla pääset "lentämään", eli olemaan kirjaimellisestikin homman johdossa. Jos siitä on ammennettavissa jotain varsinaiseen matkustustilanteeseen, niin hyvä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös