Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 231 969
  • 7 298
Mitä pahaa savolaiset on kenellekään tehneet? Puhuneet hassusti herrasväen korvaan bulevardilla joskus 1800-luvun lopulla?
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitä se Soini nyt on sanonut?
Soini taitaa hoitaa homman ihan omalla nimellään eikä nimimerkillä, mutta ihan kohtalainen yritys. Toinen asia mikä ei avaudu, on tahallinen väärinymmärtäminen. Epäilen sen johtuvan tyhmyydestä, mutta saattaahan siinä olla kotikasvatuksellakin jokin merkityksensä.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Soini taitaa hoitaa homman ihan omalla nimellään eikä nimimerkillä, mutta ihan kohtalainen yritys. Toinen asia mikä ei avaudu, on tahallinen väärinymmärtäminen. Epäilen sen johtuvan tyhmyydestä, mutta saattaahan siinä olla kotikasvatuksellakin jokin merkityksensä.
Mitä se Halla-aho nyt on tehnyt?

Edit. Sori, oli pakko ;).
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mitä pahaa savolaiset on kenellekään tehneet? Puhuneet hassusti herrasväen korvaan bulevardilla joskus 1800-luvun lopulla?

Sitähän ne/te tekevät vieläkin. Mutta ei siinä mitään pahaa ole. Kunhan savolaisetkin oppisivat ettei Stadilainen eksyessään Savoon ihan vittuillakseen slangia puhu. Kieroja ne/te ovat vieläkin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Joku on jättänyt kaksi rengasta aluvanteineen roskakatoksen luo. Tämä herättää muutaman kysymyksen:
A) Miksi vain kaksi rengasta?
B) Miksi jätät ne vanteet renkaisiin kiinni?
C) Ostaako mikään rengasliike kahta kappaletta alumiinivanteita?
 
Sitähän ne/te tekevät vieläkin. Mutta ei siinä mitään pahaa ole. Kunhan savolaisetkin oppisivat ettei Stadilainen eksyessään Savoon ihan vittuillakseen slangia puhu. Kieroja ne/te ovat vieläkin.

Ihan vitun kieroja ja häijyjä ;D. Siis ei häjyjä, niinko jossain vtun Kauhajoella, missä puukotellaan. Mutta omasta puolestani jokainen puliskoon miten itte haluaa, kunhan kuulijakin selvää saa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@Hyman Roth jätetään nyt pohjommaalaaset pois, niistä on ihan tarpeeksi kokemusta. Kukin bamlatkoon miten tahtoo.

Eli näin selkokielellä: erinäisiä kertoja ympäri maalaiskuntia olen kuullut paljon vittuiluilua puhetapani takia. Muka kuvittelen olevani olevani ylempänä kuin ne/te. Puhun niinkuin minä olen pennusta saakka puhunut, niin kuin tekin/nekin. Pitäkää murteenne! Ja antakaa meidänkin pitää Slangimme (junantuomien... äh, olkoon).
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En oikein tajua, mikä viimeisen päälle lätkäjätkää vituttaa siinä, kun joku toinen seuraa kiekkoa vain ajoittain. Onko se jotenkin omasta fanituksesta pois? Jos ajatusta laajentaa, tosi-hokiteron pitäisi seurata ihan joka jengiä ihan samalla intensiteetillä maasta ja sarjatasosta riippumatta. Ettei vaan leimautuisi gloryhunteriksi *björk*
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
@Hyman Roth jätetään nyt pohjommaalaaset pois, niistä on ihan tarpeeksi kokemusta. Kukin bamlatkoon miten tahtoo.

Eli näin selkokielellä: erinäisiä kertoja ympäri maalaiskuntia olen kuullut paljon vittuiluilua puhetapani takia. Muka kuvittelen olevani olevani ylempänä kuin ne/te. Puhun niinkuin minä olen pennusta saakka puhunut, niin kuin tekin/nekin. Pitäkää murteenne! Ja antakaa meidänkin pitää Slangimme (junantuomien... äh, olkoon).

Eihän tämä mikään tietoinen valinta välttämättä ole. Joillekin vaan tarttuu niin murteet kuin kieletkin paremmin kuin toisille. Jotkut puhuvat koko ikänsä kotiseutunsa murretta vaikka muuttaisivat muualle asumaan, mutta esimerkiksi minä olen lapsena ja nuorena puhunut niin tamperelaisittain, porilaisittain kuin kymenlaaksolaisittainkin aivan sujuvasti ja väitän, että nämä murteet palautuisivat pian, jos muuttaisin sinne takaisin. Kun ikää tulee lisää, uusien murteiden (ja kielienkin) oppimiskyky huononeee.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko se jotenkin omasta fanituksesta pois?
Freud, Marx, Engels & Jung puki aikoinaan tämän ilmiön osuvasti sanoiksi:

Kaikki tarvii jonkun itseänsä huonomman
Kaikki tarvii jonkun jota sopii paheksua
Jonkun heikomman tai köyhemmän tai mutakuonomman
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Freud, Marx, Engels & Jung puki aikoinaan tämän ilmiön osuvasti sanoiksi:

Pekka sen tietää. Mietin aina joskus kuka on sitten maailman huonoin ihminen ja missä hän elää.

Tietysti niitä tulee ja menee, mutta aina uutisoidaan esimerkiksi maailman vanhimmasta ihmisestä, myös lyhyimmästä ja jopa läskeimmästä.

Kuka on oikeasti köyhin ja heikoin mutakuono ja miksi Guinness-kirja ei raportoi.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En oikein tajua, mikä viimeisen päälle lätkäjätkää vituttaa siinä, kun joku toinen seuraa kiekkoa vain ajoittain. Onko se jotenkin omasta fanituksesta pois? Jos ajatusta laajentaa, tosi-hokiteron pitäisi seurata ihan joka jengiä ihan samalla intensiteetillä maasta ja sarjatasosta riippumatta. Ettei vaan leimautuisi gloryhunteriksi *björk*

Olin katsomassa eilen IFK-TPS -peliä ja seurassamme oli pari vanhempaa sukulaista/tuttavaa, joista kumpikaan ei ihan ymmärtänyt lajia (ns satunnaisseuraajia jossain olympia/mm-kisatasolla). Ensimmäiselle selvitin joitakin sääntöjä ja playoff-kaaviota yms. Mielelläni hänelle näitä asioita selittelin. Toinen puolestaan yritti koko ajan virheellisesti päteä lajitietämyksellään, joka oli kerta kaikkiaan surkea. Jälkimmäinen tyyppi vitutti.
 
Ei avaudu, miksi liigapeleissä on vielä 2010-luvulla noita huiskatyttöjä. Jotenkin noloa.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Sosiaalinen media. Tai oikeestaan ns. brändäys sosiaalisessa mediassa. Onko siihen olemassa noin 1,5 tapaa tehdä koska kaikki on yhdestä puusta veistettyjä.

Kuvassa on huoliteltu yleisilme, siisti puku ja kasvoilla mielenvikaiseen virnistykseen kääntynyt hymy. Pelkästään nämä tunnusmerkit rekisteröimällä voi alle sekunnissa tehdä seuraavat johtopäätökset yli 90% osumatarkkuudella:

a)Esittelyteksti on englanniksi, mutta twiittaaminen tapahtuu suomeksi.
b)Esittelyteksti sisältää joko sanan entrepreneur, sales tai marketing. Suurella todennäköisyydellä nämä kaikki.
c)Esittelyteksti sisältää jonkin voimaannuttavan oivalluksen tai mietelauseen.

"Live life to the fullest. Every sunrise is a new possibility. Entrepreneur. Sales and marketing in Horses Ass. #marketing #digitalist"

Jotenkin sellanen epäuskottava liukuhihnamainen ehostus tulee tollasista mieleen. Eli päinvastainen olo mikä luultavasti tarkoitus. Tosin, tuskinpa mulle brändäävätkään, vaan toisille kaltaisilleen.

Ei avaudu, miksi liigapeleissä on vielä 2010-luvulla noita huiskatyttöjä. Jotenkin noloa.

Oon miettinyt tuota esiintymisen, ryhmädynamiikan ja kokemusten kautta. Siis huiskatyttöjen itsensä kannalta. Ehkä tostakin hommasta saa jotain irti ja tarttuu matkaan.

Mutta Hiitelä kirjoitti asiasta osuvasti pari vuotta sitten. Eli kuinka tanssitytöt heilumassa pelikatkolla muuten täysin pystyynkuolleessa ja/tai puolityhjässä hallissa on lievästi vaivaannuttavaa.

En tosin tiedä josko heillä on tänä päivänä muitakin markkinoinnillisia tehtäviä. Luultavasti seurasta riippuen.
 

Juzsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid, Espanja, Raul
Mulle ei avaudu, miten porukan pää kestää rötvätä himassa tekemättä mitään. Tätä nyt ihmetellyt, kun olen lueskellut porukoiden kommentteja tuosta autotehtaan palkoista. Mulla alkais kyllä seinät kaatuu päälle, sosiaalinen erakoituninen, sekä vieraantuminen työ-elämästä.
Minulle ei avaudu miten joku ei nykypäivänä keksi päiviinsä tekemistä ilman töitä. Eikä avaudu sekään, että miten joku ylipäätään voi jostain tehdastyöstä tykätä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Minulle ei avaudu miten joku ei nykypäivänä keksi päiviinsä tekemistä ilman töitä. Eikä avaudu sekään, että miten joku ylipäätään voi jostain tehdastyöstä tykätä.
No se on samanlaista, joka päivä ja täten sen oppii tekemään automaationa. Samoin kuin jos siivoajana on joku tietty alue, jonka siivoa jokaisena päivänä tai edes joka toisena päivänä niin oppii tekemään sen todella hyvin. Jotkut tykkäävät siitä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minulle ei avaudu miten joku ei nykypäivänä keksi päiviinsä tekemistä ilman töitä. Eikä avaudu sekään, että miten joku ylipäätään voi jostain tehdastyöstä tykätä.

Kyllähän päiviinsä keksisi helposti ja jatkuvasti tekemistä ilman palkkatöitäkin, mutta niin kauan kun ei tule lottovoittoa tai muuta rahoitusmallia oloneuvoksen rooliin niin parasta on, jos saa itselleen sellaisen työpaikan jossa sopivasti viihtyy ja josta saa sen verran rahaa, että elää.

Tehdastyöstä tai vaikkapa alemman toimihenkilön työstä "tykätään" siksi, että siitä on tarkoitus saada riittävästi palkkaa, jolla elättää itsensä, perheensä, autonsa ja pankinjohtajansa (jos on asuntolainaa). Ei työstä tai työnteosta ole ylipäätään tarkoitus erityisesti tykätä ainakaan koko ajan, se on varsin vääristynyt ajattelumalli. Ei joka päivä voi olla mitään nami-nami-bumtsi-bumia jossa mennään "posin kautta ja hymyillen eteenpäin".

Toki on hyvä viihtyä työssään sen verran, ettei se ole mitään hammasten kiristelyä ja jos osaa hommansa ammattilaisen tavoin esim. tehtaassa, konttorissa tai muualla, niin se sujuu yleensä ok, tuo sopivasti tyydytystä (tai tarpeeksi vähän vitutusta) ja jättää vielä voimavaroja vapaa-aikaan ja lepoon. Ja jos työ ei vaadi työajan jälkeen jatkuvaa läsnäoloa ja kännykän/sähköpostien kyttäämistä kuten ns. duunarityöt niin kyllä siitä voi tykätä enemmän kuin hommasta, jossa pitäisi kuikuilla jatkuvasti viestejä aamusta iltaan. En ole tehdastyöläinen, mutta voisin kuvitella, että jos saa aikaan työssään jotain konkreettista valmiiksi kuten hyvän auton, niin se aiheuttaa paremman fiiliksen kuin keskivertovalkokaululaisen projektiprosessikaaviopalaverin powerpoint-lopputulos tai henkilöstökokouksen diskurssi uudesta visiosta ja yrityksen arvoista.

Yksitotinen mekaaninen puurtaminen työtään vihaten ja seuraavaa vapaa/kännipäivää odottaen ei tietysti ole mielekästä. Ei myöskään sellainen työelämä, jossa työn ulkopuolella ei ole enää omaa elämää ja eläkepäivien/burn-outin jälkeen edessä on vain sosiaalinen ja henkinen tyhjyys.
 

Juzsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid, Espanja, Raul
Kyllähän päiviinsä keksisi helposti ja jatkuvasti tekemistä ilman palkkatöitäkin, mutta niin kauan kun ei tule lottovoittoa tai muuta rahoitusmallia oloneuvoksen rooliin niin parasta on, jos saa itselleen sellaisen työpaikan jossa sopivasti viihtyy ja josta saa sen verran rahaa, että elää.
Jäi tuossa omassa lainauksessa se tärkein asia mikä särähti omaan korvaan "Ite en välttämättä jäisi himaan, vaikka saisin enempikin rahaa työttömänä." Tämä ei avaudu millään.

Tuossa sinulla muuten onkin erittäin hyviä pointteja joihin itsekkin samaistun. Töitä tehdään, jotta olisi rahaa tehdä asioita jotka oikeasti kiinnostavat. Sitten, kun siittä työstä saatu palkka ei eroa kotona kattoon syljekselystä saatavasta rahasta tarpeeksi merkittävästi niin työssä ei ole omasta mielestä enää järkeä ole.

Lisää edit: Ja ettei synny väärinkäsityksiä niin tuolla autotehtaalla saatu palkka ei tälläistä ole missä ei ole järkeä. Siellä palkat ovat mielestäni ihan ok tasolla.

En ole tehdastyöläinen, mutta voisin kuvitella, että jos saa aikaan työssään jotain konkreettista valmiiksi kuten hyvän auton, niin se aiheuttaa paremman fiiliksen kuin keskivertovalkokaululaisen projektiprosessikaaviopalaverin powerpoint-lopputulos tai henkilöstökokouksen diskurssi uudesta visiosta ja yrityksen arvoista.
Tälläistä fiilistä tuskin kukaan saa, koska se tehdastyöläinen vastaa vaan tietystä osasta isompaa kokonaisuutta. Tälläistä fiilistä voisi kenties syntyä, jos itse tekisit sen koko auton alusta loppuun itse.

Tehdastyöläistä parempi esimerkki voisi olla joku joka tekee käsitöinä asioita.
 
Viimeksi muokattu:

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Eddie Howe, Sir Bobby, Rock of Gibraltar
Tälläistä fiilistä tuskin kukaan saa, koska se tehdastyöläinen vastaa vaan tietystä osasta isompaa kokonaisuutta. Tälläistä fiilistä voisi kenties syntyä, jos itse tekisit sen koko auton alusta loppuun itse.

Tehdastyöläistä parempi esimerkki voisi olla joku joka tekee käsitöinä asioita.

Näistä tulee aina mieleen pohjanmaalainen puukkopaja, jossa oli kolme työntekijää. Työpisteitä myös kolme ja kahden vuoden välein vaihtoivat työpisteitä "ettei käy tylsäksi".
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Näistä tulee aina mieleen pohjanmaalainen puukkopaja, jossa oli kolme työntekijää. Työpisteitä myös kolme ja kahden vuoden välein vaihtoivat työpisteitä "ettei käy tylsäksi".
Tuollaista voisi mielellään touhuta, ainoa harmi ettei noista askartelumallisista hommista kukaan muu sellaisia korvauksia suostu maksamaan että pystyisi itseään ilman merkittäviä sivutuloja elättämään:
Eero Naskali & Mauri Front: Puukko (1981) - YouTube

Tai onhan näitä kaikenmaailman kyläseppiä edelleen (ainakin lehtijuttujen perusteella), sellaiseksi ryhtyisin jos uskaltaisin. Omalla luonteella pakko tyytyä palkkatyöläisenä olemiseen ja sitäkin ns. oikeissa töissä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En vaan ymmärrä miksi jotkut, joilla on niin paljon rahaa ettei enää tarvitsisi tehdä töitä tai muuten tienata, keräävät siltikin vaan lisää rahaa. Siis jonkinlainen överiksi menevä ahneus. Ei kait täältä kuollessa saa mitään mukaan eikä tännekään tietenkään viitsis jättää mitään. Siis käyttämättä jäänyttä rahaa ja turhaa tehtyä työtä. Joo tietty koskaan ei voi tietää milloin kuolee, mutta muistaa vaan aina elää täysillä.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Äänestyskäyttäytyminen.
Ei vaan aukene. Paavo Väyrynen on tällä hetkellä saanut melkein viidensadan helsinkiläisen äänen, kuntavaaleissa!
Kuka helvetin luupää kuvittelee että Väyrysen agendalla edes top kympissä on Helsingin etujen ajaminen?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kuka helvetin luupää kuvittelee että Väyrysen agendalla edes top kympissä on Helsingin etujen ajaminen?

Ei siitä nyt kauaa ole, kun tällä palstalla viimeksi keskusteltiin demokratiasta. Se on todella huono valtiomuoto, kun kaikki saavat äänestää kännissä ja läpällä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Äänestyskäyttäytyminen.
Ei vaan aukene. Paavo Väyrynen on tällä hetkellä saanut melkein viidensadan helsinkiläisen äänen, kuntavaaleissa!
Kuka helvetin luupää kuvittelee että Väyrysen agendalla edes top kympissä on Helsingin etujen ajaminen?

Mulle ei avaudu mitenkään se, jos ihminen ei jaksa/viitsi äänestää kuntavaaleissa. Noi on tärkeitä juttuja, jotka vaikuttavat ihan kaikkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös