Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 963 539
  • 47 166

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Sain joululahjaksi Honor 8 -puhelimen, jonka pudotin tänään ensimmäistä kertaa lattialle ja samantien näyttö säröille. Vittu. Noh, googlaillessa näytön vaihtoa minulle selvisi että tässä on kolmen kuukauden takuu lasille vakiona. Ongelma tässä on nyt se, että puhelin on ostettu jo 28.11, joten viikolla mennään kolmen kuukauden yli. Puhelin on kuitenkin otettu käyttöön vasta 24.12, onko mitenkään mahdollista, että se 3kk alkaisi tuosta päivästä?
Luonnollisesti heti huomenna lähden soittelemaan ja selvittämään asiaa, mutta kun tässä on koko yövuoro aikaa pohtia tätä niin saisi hieman mielenrauhaa (tai lisää vitutusta).
No ei kai se vittu takuuseen kuulu, jos olet puhelimen pudottanut. Takuun on tarkoitus kattaa valmistusvikoja tms. eikä se ole sama asia kuin vakuutus.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Enpä enää ihmettele, miksi kuluttajillakin menee termit takuu ja vakuutus sekaisin, jos liikkeetkin markkinoivat 3 kk:n ilmaista lasi- tai näyttövakuutusta takuuna. Oikeastihan tuo ei ole takuu vaan vakuutus. Tai mitä lie, sanojen merkityksestähän voi aika useinkin vääntää ja keskustella.

No eniveis, tässä tapauksessa ja noilla spekseillä lasinkorjaus 3 kk:n ajan näyttäisi kuuluvan kauppahintaan.

Lähtökohta takuuasioissa on kuitenkin se, että sen takuun ei ole tarkoitus kattaa kuluttajan itsensä hölmöilystä tai edes vahingoista aiheutuvia vikoja.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Kyllä se näyttää vittu olevan monen myyjän sivuilla selitettynä tähän tyyliin:

Verkkokauppa.com
"Puhelimella kolmen vuoden takuu sekä kolmen kuukauden lasitakuu (etu- tai takalasi)! Mikäli puhelimen etu- tai takalasi särkyy kolmen kuukauden sisällä, korjataan se veloituksetta."

Sonera
"Honor 8 puhelimessa on automaattisesti voimassa pidennetty 3 vuoden takuu, sekä 3 kk lasinkorjaustakuu. 3 kk lasinkorjaustakuun aikana saat yhden ilmaisen lasinkorjauksen, mikäli puhelimen lasi rikkoutuu vahinkotapauksessa (esim. laitteen tippuminen). Lasinkorjaustakuu koskee laitteen etu- ja takalasia."
Kuten @MacRef jo totesi, niin tuo on vakuutus eikä takuu. Ja arvaa korvaako joku vakuutusyhtiö vahinkoja jotka tapahtuvat vakuutusajan loppumisen jälkeen. Ei yksikään vakuutusyhtiö välitä siitä koska puhelin on otettu käyttöön, niille on oleellista vain ostokuitin päivämäärä ja koska heidän vastuu loppuu.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Olisko yömyöhä, eli Pirkka-Pekka Peteliuksen ja Pedro Hietasen ohjelma.
Ei ollut yömyöhäkään, mutta aikani pähkäiltyä keksin nimen itsekin, Levynpyörittäjän kylä oli proggiksen nimi. Eipä vaan näytä mistään löytyvän klippiä, täytyypä laittaa YLElle toivetta.
 

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
Tärkeintä on käyttää vastaavaa öljyä kuin aiemmin. Jos on aina käytetty täyssynteettistä niin sitä sitten. Longlife yms erikseen mutta esim itse käytin opeleissa GM-öljyä joka maksoi noin 20-25€/5ltr. Uusin oli -07 diesel johon sitä laitoin. Ei se hinta sitä laatua takaa. Monesti korjaamoille öljyfirmat sponssaa nostureita yms ja ne sitoutuu sitten käyttämään tietyn valmistajan öljyjä. Öljyissä on parhaat katteet. Kun tietäisi mitä öljyjä on käytetty/jatkossa ehdotettu käyttöön niin voisi paremmin kommentoida eroja.

Otin asian vielä tiskillä puheeksi ennenkuin annoin avaimet mekaanikolle.
Oli kuulemma heidän oma linjaus (ei ole ketjukorjaamo), joka johtui aiemmasta (asiakas)tapauksesta.
Toki kauppias mielellään myy sitä 25€/l öljyä kuin halpis 5€/l juuri tuolla laadulla ja suosituksilla, mutta mielestäni realismikin on sallittua.

Jos alla olisi pakasta vedetty tai edes uuden karhea auto, jossa on tarkka huolto-ohjelma takuun säilymisen kannalta niin ymmärtäisin, mutta tosiaan 15-vee rouskulla ajellessa...
Tähän mennessä jokaisen auton moottori on pysynyt hyvin kasassa näillä halpis 5W-40 -täyssynteettisillä.

Noh, tiedänpä kilpailuttaa seuraavalla kerralla korjaamon, joka on sinänsä sääli että tuolla olen saanut aina nopeasti ajan ja kohtalaisen hyvää palveluakin.
Nyt oli pakkorako aikataulujen puitteissa saada asia pois päivänjärjestyksestä ja siitä sitten maksettiin.

Omat työajat ja -matkat rajoittaa kohtalaisesti tälläisiä arjen pikkuasioiden hoitamista viikolla, joten ko. liikkeen la-aukiolo on ollut iso plussa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
@RedRave Miksi et osta halpaa öljyä itse jostain ja vie mukanasi korjaamolle ja vaadit käyttämään sitä? Kyllä sinne korjaajalle voi omat öljyt viedä.
 

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
@RedRave Miksi et osta halpaa öljyä itse jostain ja vie mukanasi korjaamolle ja vaadit käyttämään sitä? Kyllä sinne korjaajalle voi omat öljyt viedä.

En ole ennen ole kokenut tarpeelliseksi, kun aina hoitunut kaikki tarvitut palvelut sujuvasti ja haluttua öljyä on saanut moottoriin.
Laitetaan vinkki korvan taakse.
Hyvällä lykyllä näkee mielenkiintoisia ilmeitä, kun pamauttaa kanisterin pöytään.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Muistaakos joku, kun jossain TV2:n työttömyysillassa tai vastaavassa, joku nuori nainen valitti ettei kukaan palkkaa häntä ja Sarasvuo lupasi ottaa tämän naisen töihin? Kiinnostaa vain, että toteutuikohan toi eli onkohan tuosta jatkosta ollut ikinä juttua missään?
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Osaisiko joku kertoa jonkun sovelluksen, millä saisin Viaplaystä eilisen Barcelona-PSG:n ladattua koneelleni jotenkin järkevän kokoisena/laatuisena tiedostona? Yksi kaikkien aikojen jalkapallomatseista ja tuntuu, että tuon haluan vielä uudestaan katsella joskus tulevaisuudessa.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mistäköhän näkisi/löytäisi kuvia Jatkoajan vanhasta "kirkkaansinisestä" layoutista? Olisi mahtavaa fiilistellä tuota vanhaa ulkoasua.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olenko ainoa, joka ei pysty postaamaan Esittäjä tai biisi edellisestä viestistä- ketjuun? Alkaa häiritsemään.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

Nick Neim

Jäsen
Onko yksittäiselle sivulle mahdollista saada jotain "scroll lockia" tai vastaavaa? Minä en pysty selailemaan Jatkoajan sivustoilla tuolla hiiren rullalla. Ei mene ylös eikä alas, mutta muilla sivustoilla ihan samaa selainta käyttäen tuo toimii ihan normaalisti. Mitähän helvettiä mä olen painanut?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mari Rantasilan laulu "Ois vaan kiva tietää":
Mitä hän laulaa kohdassa "vieläkö sun rakkain levy on ____________ Peitsamon?
Onko joku saanut selvää?
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Emäntä on päättänyt, että haluaa opetella kulkemaan longboard-laudalla, joten sellainen olisi hankintalistalla hälle. Itse en näistä vaan tiedä tuon hevon taivaallistakaan, joten olisiko jollain heittää jotain vinkkiä, että minkälainen se aloittelijan lauta sitten pitäisi olla? Torista olen koittanut noita halvempia katsella ja esimerkiksi Tämän kuvan mukaista löytyisi suht halvalla, mutta mistä minä tiedän mikä sopii kellekkin? Ei siis tarvitse olla mikään huippuvarusteltu BMW-Mercedes-potkuvitunlauta, jossa on mikroaaltouunit ja pildenkuivaaja samassa paketissa, vaan ihan perus setti jolla voi rauhassa ja hyvillä mielin opetella tuon salat ja sitten siirtyä parempien lautojen pariin.

Ja todellakin siis käyttötarkoituksena tuo pisteestä A pisteeseen B matkaaminen, ei temppuilut tms.

Linkki vie netistä napattuun kuvaan Long Island Longboard laudasta.
 

Tuamas

Jäsen
@FutureHockey Tuosta hyvä artikkeli aiheeseen liittyen Longboard ostajan opas | Longboard & Snowscoot & Surf

Joskus nuoruudessa skeitanneena sanoisin että sama kuin skeiteissä yleensäkin, ok laakerit (pistää renkaat pyörimään, mitä pidempään pyörii, sitä parempi), ok trukit (jämäkät, mutta liikkuvat) ja hyvät renkaat (tuollaisessa sanoisin että isot ja pehmeät).

Sanoisin notta käytte katsomassa muutamaa joko kaupassa tai torin kautta, niin näkee jo aika hyvin rimpuloiden ja kunnollisten eron.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Oikea käden sormet ovat turvonneita. Onkohan tämä paha.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös