Feminismi – tasa-arvon asialla?

  • 358 117
  • 2 904

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen

Niin, en ole feministi. Olen hormonikierukan juuri hankkinut nainen.

Ei tullut mieleeni heittää toiselle puoliskolleni vaatimusta "maksa puolet". Moni tuttuni olisi tuohon tapaan sen hoitanut.

Itsellä neurologinen diagnoosi vaati tuota itse ehkäisytarkoituksen lisäksi. Minulla siinäkin siis syytä olla vaatimatta liikoja. Toki voisin vedota siihen, kun herra 4v sitten sanoi melko suoraan "en sitten halua lapsia". Toisaalta hieman vitsinäkin nyt heitin takaisin "entä jos saan rintasyövän". Sukurasitettakin kun tuolle on. Kortsuratkaisun hoitaisi toki luontevammin 50-50 maksuilla, mutta pidemmän päälle hintaahan tuollakin. Riippuen toki pariskuntien seksielämän vilkkaudesta.

Hiusväreistä osaan olla hiljaa, omaanhan todella kauniin luonnollisen hiusvärin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Niin, en ole feministi. Olen hormonikierukan juuri hankkinut nainen.

Ei tullut mieleeni heittää toiselle puoliskolleni vaatimusta "maksa puolet". Moni tuttuni olisi tuohon tapaan sen hoitanut.

Itsellä neurologinen diagnoosi vaati tuota itse ehkäisytarkoituksen lisäksi. Minulla siinäkin siis syytä olla vaatimatta liikoja. Toki voisin vedota siihen, kun herra 4v sitten sanoi melko suoraan "en sitten halua lapsia". Toisaalta hieman vitsinäkin nyt heitin takaisin "entä jos saan rintasyövän". Sukurasitettakin kun tuolle on. Kortsuratkaisun hoitaisi toki luontevammin 50-50 maksuilla, mutta pidemmän päälle hintaahan tuollakin. Riippuen toki pariskuntien seksielämän vilkkaudesta.

Hiusväreistä osaan olla hiljaa, omaanhan todella kauniin luonnollisen hiusvärin.

Mä en edes ajatellut tässä mitään rahajuttuja. Täysin sikinsokin ollut rahaliikenne oman vaimoni kanssa jo vuosia ennen kuin hän oli vaimoni.

Ihmettelen vaan, että jos mies ei halua lapsia, miksi hän pitää aseen ladattuna? Naps, ja asia kunnossa lopullisesti. Varsinkin jos rahasta puhutaan asian yhteydessä, niin eihän missään muussa ole järkeä.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Parempaakaan ketjua en tälle nyt löytänyt.

Islannissa vaaditaan siis nyt maksamaan samaa palkkaa samasta työstä kaikille. Kuinka yleistä se sitten on maailmalla, ettei samasta työstä makseta samaa palkkaa kaikille? Erityisesti ihmetyttää se, että tätä vaaditaan nyt juuri Islannissa, jossa luultavasti tällaista ongelmaa ei ole. Ohessa linkki ylen uutiseen, jossa ei esimerkiksi osoiteta, että samasta työstä ei maksettaisi samaa palkkaa kaikille Islannissa.

http://yle.fi/uutiset/3-9500866
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Islannissa vaaditaan siis nyt maksamaan samaa palkkaa samasta työstä kaikille. Kuinka yleistä se sitten on maailmalla, ettei samasta työstä makseta samaa palkkaa kaikille?
No en tiedä, mutta ainakin yksityisellä sektorilla pienehköissä yrityksissä insinööri- ja asiantuntijatehtävissä, tapana on että jokainen neuvottelee sen palkan ihan yksilöllisesti. Otetaan esimerkiksi ohjelmistoalan startup- tai konsulttiyritys, samalla työnimikkeellä voi olla 10 insinööriä joiden työtehtävät ovat suurinpiirtein samat, mutta palkoissa voi olla hajontaa parikin tonnia. Toki tämä perustuu osin siihen että toisilla on enemmän osaamista, kokemusta tai korkeampi koulutus, mutta itse palkka on kuitenkin tyypillisesti yksilöllinen neuvottelutulos. Ainakin tämä on minun kokemukseni viimeisen 10 vuoden ajalta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Islannissa vaaditaan siis nyt maksamaan samaa palkkaa samasta työstä kaikille. Kuinka yleistä se sitten on maailmalla, ettei samasta työstä makseta samaa palkkaa kaikille? Erityisesti ihmetyttää se, että tätä vaaditaan nyt juuri Islannissa, jossa luultavasti tällaista ongelmaa ei ole. Ohessa linkki ylen uutiseen, jossa ei esimerkiksi osoiteta, että samasta työstä ei maksettaisi samaa palkkaa kaikille Islannissa.
Minua taas ihmetyttää tämä logiikka. Jos Islannissaa kaikille maksetaan sama palkka samasta työstä, niin miksi kukaan viitsisi sellaisesta laista jossa asiasta säädetään välittää. Sillähän ei ole kenellekään mitään merkitystä.

Sama oli hetki sitten kun Hjallis suomessa keräsi nimiä lakialoitteelle jonka perusteella AY-liikkeen pitäisi avata taseensa. Joku vasuri kommenttiosiossa vastusti lakia, koska AY:n taseet ovat muutenkin avattu. Miksi sillä sitten olisi merkitystä.
 
Kuten sanoin niin tyttö on yhtä fiksu, mutta samanlaisia verkoja hänen on käytännössä mahdoton rakentaa. Hänen pitää olla valintatilanteissa se selvästi parempi vaihtoehto ja jokaisella ihmisellä on näitä tilanteita elämässä lukuisia. Hän ei joudu/pääse armeijaan, mutta ensimmäisen työpaikan saaminen tulee olemaan erittäin tärkeää, että on "sisällä" työelämässä ennen perheen perustamista. Sen jälkeenkin hänen pitää tarkkaan miettiä, että mikä on uran kannalta paras mahdollinen aika lapsille kaikin puolin. Toki myös toiveissa on löytää puoliso, joka jakaa vastuusta ja antaa mahdollisuuden omaankin uraan.

Haluaisin kuulla, mitä ajatuksia tämä psykologian professorin monologi sinussa herättää:
Jordan Peterson - Leftist Mumbo Jumbo - YouTube

Mitä sinun tyttäresi hyötyisi siitä, että hänellä olisi huippukorkea älykkyysosamäärä, hän pärjäisi työelämässä ja pääsisi yhtä koville tuloille kuin sinä? Miten se edistäisi hanen onnellisuuttaan? Sinäkin innokkaasti mainostat sitä, että ei sinua haittaisi lainkaan, vaikka vaimo tienaisi enemmän kuin sinä. Siitä huolimatta et jostain syystä vaimoksesi kelpuuttanut itseäsi älykkäämpää ja paremmin tienaavaa naista, vaan otit huonommin tienaavan. Eli et niin sanotusti noudattanut neuvoa "put your money where your mouth is".
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Haluaisin kuulla, mitä ajatuksia tämä psykologian professorin monologi sinussa herättää:
Jordan Peterson - Leftist Mumbo Jumbo - YouTube

Mitä sinun tyttäresi hyötyisi siitä, että hänellä olisi huippukorkea älykkyysosamäärä, hän pärjäisi työelämässä ja pääsisi yhtä koville tuloille kuin sinä? Miten se edistäisi hanen onnellisuuttaan? Sinäkin innokkaasti mainostat sitä, että ei sinua haittaisi lainkaan, vaikka vaimo tienaisi enemmän kuin sinä. Siitä huolimatta et jostain syystä vaimoksesi kelpuuttanut itseäsi älykkäämpää ja paremmin tienaavaa naista, vaan otit huonommin tienaavan. Eli et niin sanotusti noudattanut neuvoa "put your money where your mouth is".
En minä mitään videoita nyt jaksanut katsella tai viitsi puuttua noihin piikkeihin. Yksi ihmisen onnellisuutta lisäävä tekijä on tunne siitä että on mahdollista itse päättää omista elämänvalinnoistaan ja se että työelämän suhteen on valinnan varaa on yksi tällainen.

Minä en ottanut huonommin tienaavaa vaimoa, vaan tavatessa kumpikin tienasi täsmälleen saman eli opintotuen. Vaimo on välillä matkan varrella tienannut enemmän joten been there done that. Älykkyyttä ei ole mitattu mutta shakki-pelissä kumpikin jonkun voiton sai ennenkuin hyvin nopeasti todettiin että pelin pelaaminen ja erityisesti se että jompikumpi siinä häviää ei parisuhteen onnellisuutta kasvata.
 

Jeffrey

Jäsen
Tuosta palkka asiasta minulla olisi kysyttävää.

Olen jotenkin aina ollut niin typerä, että olen tehnyt työsopimuksen kyseisen alan työehtosopimuksen mukaisesti. Samalla harjoittelijan paikat ovat menneet taulukkopalkkojen mukaan. Olen aina unohtanut vaatia tuon oman mieslisäni +20% palkkaa itselleni. Onkohan sitä mahdollista enää näin jälkikäteen jostain hakea, ja mikä instanssi sen maksaa? Kuitenkin noin 8 vuoden työhistorialla siitä tulisi jo ihan merkittävä summa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
No en tiedä, mutta ainakin yksityisellä sektorilla pienehköissä yrityksissä insinööri- ja asiantuntijatehtävissä, tapana on että jokainen neuvottelee sen palkan ihan yksilöllisesti. Otetaan esimerkiksi ohjelmistoalan startup- tai konsulttiyritys, samalla työnimikkeellä voi olla 10 insinööriä joiden työtehtävät ovat suurinpiirtein samat, mutta palkoissa voi olla hajontaa parikin tonnia. Toki tämä perustuu osin siihen että toisilla on enemmän osaamista, kokemusta tai korkeampi koulutus, mutta itse palkka on kuitenkin tyypillisesti yksilöllinen neuvottelutulos. Ainakin tämä on minun kokemukseni viimeisen 10 vuoden ajalta.

Ja näin asian kuuluu mennäkin. Miksi minua kiinnostaisi enää panostaa työni laatuun, jos siitä minua ei voisi palkita millään lailla? Se korkeampi palkka on palkkio siitä, että joku on panostanut ammattitaitoonsa, osaamiseensa, hankkinut kokemusta ja osannut myös neuvotella sen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ja näin asian kuuluu mennäkin. Miksi minua kiinnostaisi enää panostaa työni laatuun, jos siitä minua ei voisi palkita millään lailla? Se korkeampi palkka on palkkio siitä, että joku on panostanut ammattitaitoonsa, osaamiseensa, hankkinut kokemusta ja osannut myös neuvotella sen.

Minä olen ollut vielä varomattomampi: sen lisäksi, että olen suostunut naisten palkkaan, olen tehnyt kunnalla töitä aivan kuin olisin yksityissektorilla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja näin asian kuuluu mennäkin. Miksi minua kiinnostaisi enää panostaa työni laatuun, jos siitä minua ei voisi palkita millään lailla? Se korkeampi palkka on palkkio siitä, että joku on panostanut ammattitaitoonsa, osaamiseensa, hankkinut kokemusta ja osannut myös neuvotella sen.

Boldattu ei mielestäni ole Suomen laissa tarkoitettu hyväksytty syy tuloeroihin. Tällä tavalla esim. nepotismi tai hyvä veli järjestelmä olisi ihan ok. Siivoja A saa 1700 euroa kuussa, kun taas siivoja B 1900 euroa, koska pelaa lätkää samassa veteraaniporukassa pomon kanssa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Boldattu ei mielestäni ole Suomen laissa tarkoitettu hyväksytty syy tuloeroihin. Tällä tavalla esim. nepotismi tai hyvä veli järjestelmä olisi ihan ok. Siivoja A saa 1700 euroa kuussa, kun taas siivoja B 1900 euroa, koska pelaa lätkää samassa veteraaniporukassa pomon kanssa.

Jos siivooja A on tehokkaampi, parempi, ammattitaitoisempi ja hoitaa muutoinkin työnsä paremmin kuin toinen saman pankin siivooja, niin kyllä siivooja A voi näillä perusteilla neuvotella itselleen korkeamman palkan. Mielestäni. En tunne lakia. Toki työnantajan pitää aina voida perustella, miksi toinen saa korkeampaa palkkaa kuin toinen. Esimerkiksi minun firmassani samalla tehtävänimikkeella tekevät insinöörit saavat eri palkkaa, koska osaaminen, kokemus ja muu ovat eri tasoisia, ja näin sen kuuluukin olla. Toki jos olet kuinka hyvä ja osaava, mutta et uskalla/osaa pyytää korkeampaa liksaa, niin sitten sinä saat huonompaa liksaa. Simple as that.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos siivooja A on tehokkaampi, parempi, ammattitaitoisempi ja hoitaa muutoinkin työnsä paremmin kuin toinen saman pankin siivooja, niin kyllä siivooja A voi näillä perusteilla neuvotella itselleen korkeamman palkan. Mielestäni. En tunne lakia. Toki työnantajan pitää aina voida perustella, miksi toinen saa korkeampaa palkkaa kuin toinen. Esimerkiksi minun firmassani samalla tehtävänimikkeella tekevät insinöörit saavat eri palkkaa, koska osaaminen, kokemus ja muu ovat eri tasoisia, ja näin sen kuuluukin olla. Toki jos olet kuinka hyvä ja osaava, mutta et uskalla/osaa pyytää korkeampaa liksaa, niin sitten sinä saat huonompaa liksaa. Simple as that.

Kuten sanoin, mielestäni pelkkä neuvottelu ei ole Suomen lain mukainen hyväksyttävä syy tuloeroihin ja perustelin sen. Jos toinen työntekijä on tehokkaampi, koulutetumpi tai kokeneempi, palkkaero on ymmärrettävä. Nämä pitää vaan olla mitattavissa olevia määreitä.

... Toki jos olet kuinka hyvä ja osaava, mutta et uskalla/osaa pyytää korkeampaa liksaa, niin sitten sinä saat huonompaa liksaa. Simple as that.

Hyvä esimerkki siitä, miksi lakeja tasa-arvosta tarvitaan.
 

Jeffrey

Jäsen
Kuten sanoin, mielestäni pelkkä neuvottelu ei ole Suomen lain mukainen hyväksyttävä syy tuloeroihin ja perustelin sen. Jos toinen työntekijä on tehokkaampi, koulutetumpi tai kokeneempi, palkkaero on ymmärrettävä. Nämä pitää vaan olla mitattavissa olevia määreitä.

Kyllähän neuvottelutaidot ovat yksi attribuutti siinä missä joku toinenkin. Samalla tavalla on sekin, että oletko "hyväjätkä" tai "hyvämimmi". Nyky maailmassa aika harvaa työtä suoritetaan ainoastaan omalla työpisteellään. Liiketoiminnalla on sidosryhmiä ja potentiaalisia sidosryhmiä joiden hyödyntäminen menestyksekkäässä liiketoiminnassa on välttämätöntä. Tällöin tulee välttämättömäksi se millainen henkilö olet, ketä tunnet ja miten mahdollisesti tutustut uusiin ihmisiin. Tätä voisi tietysti kutsua "hyväveliverkostoksi", mutta joissain liiketoiminnan osa-alueilla se on yksinkertaisesti välttämätöntä. Itse en tiedä onko se enemmän syy vai seuraus, mutta havaintojeni perusteella miesten on luontaisempi ylläpitää laajoja verkostoja ja kaveerata useamman erilaisen ihmisryhmän kanssa.

Itse olen tämän ongelman poistamiseksi ehdottanut enemmän palkkiopohjaista palkkausjärjestelmää, se olisi sitä todellista tasa-arvoa. Pienehkö pohjapalkka ja sen lisäksi sinun omaan ja ryhmäsi suoritukseen sidoksissa olevat palkkiot.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän neuvottelutaidot ovat yksi attribuutti siinä missä joku toinenkin...

Kyllä, jos neuvottelutaidot liittyvät työtehtävään, ei muuten. Jos esimerkiksi kaksi siivoojaa ovat yhtä koulutettuja, yhtä hyviä työssään ja heillä on yhtä pitkä työkokemus, heidän pitää saada samaa palkkaa.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Sama palkka ajatus on yhtä kaunis kuin kommunismi - kuulostaa kivalta mutta ei käytännössä toimi. Juuri mitkään työtehtävät eivät ole täsmälleen samanlaisia, edes saman tehtävänimikkeen alla. On paljon parempi systeemi, että lailla säädettäisiin minimipalkka, ja kaikki loput ovat työntekijän ja -antajan välisiä.
Ja jotta aihe menee edes löyhästi tämän ketjun alle, niin sama pätee luonnollisesti sukupuolirooleja. Kun kaikki palkat pitäisi lähtökohtaisesti olla henkilön kykyyn sidottuja, niin silloin poistuisi myös sukupuolinäkökulma. Osaava saa enemmän, oli sitten mies tai nainen. Ja, neuvottelutaito vaikuttaa tottakai. Sen perusteella henkilö myy oman panoksensa. Jos et osaa myydä omaa osaamista, niin ei se oikein ole firmankaan vika, ettei palkka ole niin hyvä kuin mitä osaaminen antaisi myöden. Yksilönvastuuta peräänkuulutan, tässäkin asiassa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ihmettelen vaan, että jos mies ei halua lapsia, miksi hän pitää aseen ladattuna? Naps, ja asia kunnossa lopullisesti. Varsinkin jos rahasta puhutaan asian yhteydessä, niin eihän missään muussa ole järkeä.

Tätä varmaan miettisin minäkin, jos en oman terveyteni takia kantaisi kierukkaa. Tässä tilanteessa en vaan osaa edes ajatusleikkiä johdattaa tuohon suuntaan.

Rahapohdintani muuten toki perustui paljon siihen, että ystäväpiiristäni löytyy tuohon hämmentäviä esimerkkejä. Kaikessa ei toimi se, että nainen onkin se paremmin koulutettu ja elämässä pärjäävä, näin pohtii vain sivusta seuraava.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kyllä, jos neuvottelutaidot liittyvät työtehtävään, ei muuten. Jos esimerkiksi kaksi siivoojaa ovat yhtä koulutettuja, yhtä hyviä työssään ja heillä on yhtä pitkä työkokemus, heidän pitää saada samaa palkkaa.

Palkat ovat ihan todella suorassa suhteessa siihen, miten helposti se työpanos olisi riittävällä tasolla korvattavissa. Henkilöt, jotka näennäisesti tekevät samaa työtä voivat olla täysin eri tasoisesti korvattavissa. Jotkut ihmiset esimerkiksi ovat työilmapiirille äärimmäisen tärkeitä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Palkat ovat ihan todella suorassa suhteessa siihen, miten helposti se työpanos olisi riittävällä tasolla korvattavissa. Henkilöt, jotka näennäisesti tekevät samaa työtä voivat olla täysin eri tasoisesti korvattavissa. Jotkut ihmiset esimerkiksi ovat työilmapiirille äärimmäisen tärkeitä.

Tämä pitäisi ottaa huomioon työntekijää palkatessa, ei palkkoja määritellessä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä pitäisi ottaa huomioon työntekijää palkatessa, ei palkkoja määritellessä.
Kielletäänkö palkankorotukset? Mitä jos joku osoittautuu monipuolisemmaksi osaajaksi kun palkatessa, vai annetaanko välissä potkut ja palkataan sitten uudestaan jotta ongelma on kierretty?
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä, jos neuvottelutaidot liittyvät työtehtävään, ei muuten. Jos esimerkiksi kaksi siivoojaa ovat yhtä koulutettuja, yhtä hyviä työssään ja heillä on yhtä pitkä työkokemus, heidän pitää saada samaa palkkaa.
(boldaus minun)

Tämä tummennettu kohta antaa perusteen eri palkoille samasta tehtävästä, kunhan työnantaja vain ilmoittaa, että yksin palkan määrän kriteeri on työn laatu. Työn laatua sitten arvioi sekä esimies, että työntekijä itse ja osa työntekijän itsearviota on palkkapyyntö. Näinhän se käytännössäkin monesti menee, joskin monesti prosessi on implisiittinen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Boldattu ei mielestäni ole Suomen laissa tarkoitettu hyväksytty syy tuloeroihin. Tällä tavalla esim. nepotismi tai hyvä veli järjestelmä olisi ihan ok. Siivoja A saa 1700 euroa kuussa, kun taas siivoja B 1900 euroa, koska pelaa lätkää samassa veteraaniporukassa pomon kanssa.

Vetää hiljaiseksi kuinka pihalla olet.

Yksityisessä yrityksessä työnantaja saa maksaa kenelle tahansa työntekijälle vaikka miljoonan kuussa ylimääräistä ilman yhtään mitään perustetta. Ja se on laissa 100% täysin ok, mikään viranomainen ei vaadi sinua perustelemaan tätä.

Nyt oikeasti, mieti taas hetki, ole hiljaa, mieti uudestaan, ole hiljaa ja toista tämä rutiini tarpeeksi monta kertaa että tajuat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös