Ässien talous

  • 1 511 909
  • 6 719

Mr.Bletch

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 2013
Jäähallin lounasravintola sulkee ovensa keväällä ja ovet pysyvät syksyllä kiinni.

Toivottavasti Ässät eivät sitä virhettä tee. Fasiliteetit ova uudet ja kunnossa. Ihmiset haluavat tukea Ässiä, mikäli ruoka on edes Ok-tasolla ja kohtuuhintaista. Tämän lisäksi monet lounastajat itseni mukaan lukien tykkäävät seurata syömisen yhteydessä harjoituksia.

Mikäli se nyt siltä näyttää, ettei Ässillä ole riittävää kompetenssia toimivan lounasravintolan pyörittämiseen, tilat kannattaa vuokrata ja neliövuokra voisi muodostua aika yleisestikin käytännön mukaisesti liikevaihdon perusteella. Mahtaisiko esimerkiksi Mikko Toivonen (Ent. Hellahuone + nyk. Museo) yrittäjä innostua ? Siinä mies joka pystyy loihtimaan 8€ kymmenkunta sorttia ja perhanan maistuvaa evästä kaiken lisäksi.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Ässillä ei mene taloudellisesti enää niin hyvin ja varaa ei ole ehkä palkata..
Tuohon lauseeseen voisi laittaa periaatteessa jokaisen liigajoukkueen nimen. Onneksi liigaseurat ovat (vielä) ravintoketjun huipulla ja pääsevät nyppimään rusinat pullasta - saamalla isoimmat tukijat ja sponsorit. Mitä olen kuullut, wanhojen ja tuttujen yhteistyökumppaneiden mukaan saaminen ei enää ole mikään päivänselvä juttu. Rahat on kertakaikkiaan loppu. Nuoremman sukupolven yrittäjät eivät ole vanhanliiton sponsorointi-yrittäjiä, joissa käteinen ja paitamainos vaihtavat paikkaa. Näiden yrittäjien taskuun pääseminen on kaikkein vaikeinta.
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olen koittanut olla kommentoimatta tota viimeisintä rahankeruukampanjaa, mutta mahdotontahan sen kommentoimatta jättäminen on muutaman kaljan jälkeen. Kyllä rouva TJ aloitti toimensa ehkä nolommalla tavalla jolla voin kuvitella sen avattavan. Lähteä nyt perkele kerjuulle ja vielä aloittaa sieltä, mistä aita on matalin, eli tukijoilta ja faneilta. Kovin on rima lyöty alas varainhankinnassa, jos tämä on se juttu, millä kassaa paikataan. Annanpa pikku vinkin, mikäli rahaa vahvistukseen tarvitaan. Jos muualta ei rahaa tule niin lakki käteen ja pankkiin. Sitten ens kauden budjetti tehdään sen mukaan, ettei tappiota tule ja nyt tehty velka hoidetaan samalla pois. Samalla laitetaan punaa huuleen, kääritään hihat ylös ja hameenhelmaa pari senttiä myös ja aletaan töihin riittävän tukiverkon rakentamiseksi. Toivottavasti ikinä enää ei aleta faneilta ruinaamaan rahaa, vaan tehdään tuote ja oheismyynti mahdollisimman hyväksi jotta ihmisiä kiinnostaa tulla hallille ja kuluttaa. Varsin paskaa toimintaa sanon minä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Annanpa pikku vinkin, mikäli rahaa vahvistukseen tarvitaan. Jos muualta ei rahaa tule niin lakki käteen ja pankkiin. Sitten ens kauden budjetti tehdään sen mukaan, ettei tappiota tule ja nyt tehty velka hoidetaan samalla pois. Samalla laitetaan punaa huuleen, kääritään hihat ylös ja hameenhelmaa pari senttiä myös ja aletaan töihin riittävän tukiverkon rakentamiseksi. Toivottavasti ikinä enää ei aleta faneilta ruinaamaan rahaa, vaan tehdään tuote ja oheismyynti mahdollisimman hyväksi jotta ihmisiä kiinnostaa tulla hallille ja kuluttaa. Varsin paskaa toimintaa sanon minä.

Ehkä olisi kannattanut jättää ne pari olutta väliin, et olisi kertonut itsestäsi liikaa.

Eli pankista haetaan lainaa, joka maksetaan ensi kauden pelaajabudjetista? Eikö Aholan aika opettanut sinulle mitään?

Ja naistoimitusjohtajan kuuluu hankkia rahaa ulkonäöllä ja seksillä? Menikö Hirsimäki asiakasneuvotteluihin speedoissa?

Faneilta kuuluu ruinata rahaa, heitä vartenhan näitä pelejä pelataan.
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ehkä olisi kannattanut jättää ne pari olutta väliin, et olisi kertonut itsestäsi liikaa.

Eli pankista haetaan lainaa, joka maksetaan ensi kauden pelaajabudjetista? Eikö Aholan aika opettanut sinulle mitään?

Ja naistoimitusjohtajan kuuluu hankkia rahaa ulkonäöllä ja seksillä? Menikö Hirsimäki asiakasneuvotteluihin speedoissa?

Faneilta kuuluu ruinata rahaa, heitä vartenhan näitä pelejä pelataan.

Tua noi, kyllä 5 milj. Liikevaihdon tekevä yritys voi ottaa kerran kauteen 50 kilon lainan, varsinkin jos se tehdään suunnitelmallisesti niin, että se maksetaan nopeasti pois. Jopa vielä kuluvan kauden aikana, mikäli rahat sijoitetaan vahvistukseen, joka onnistuessaan jatkaa joukkueen kautta esim yhden täyden po-sarjan verran. Ja jos epäonnistuu, niin sitten yks Jaatinen vähemmän ens kaudelle ja panostetaan oikeasti sen liiketoiminnan kehittämiseen ja budjetti tehdään ammattimaisesti ja huolella ja eletään sen mukaan. Toki tämä on ehkä jouduttu tekemään Paakkolanvaaran kohdalla ja siten ei enää ole järkevää. Siinä tapauksessa mennään sitten niilä mitä on tai yritetään karsia nykyisen kauden palkkakuluissa yrittämällä etsiä esim Ahoselle uusi palkanmaksaja.

Seksistä en ole mitään maininnut, sinä vaan halusit ymmärtää asian niin. Myönnän kyllä että minulta tuo osa kommentista on seksistinen, mutta ehkä minä olen sitten hiukan sellainen. Hirsimäki tuskin on speedoissa julkisesti kulkenut, mutta varmasti ei ainakaan asiakasneuvotteluissa. Jotain kuitenkin teki oikein, koska ei tarvinnut faneilta rahaa ruinata ja tuloskin oli pääosan Ässäaikaa erittäin hyvä. Budjetin laatiminen ja siinä pysyminen oli selvästi Jukan vahvuus lukuunottamatta paria viime kautta.
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Lisään vielä tuohon edeltävään kirjoitukseen kommenttina @TosiFani , että meidän näkemyksemme eroavat myös siinä, että minun mielestäni faneilta ei kuulu rinata rahaa. Tuote tulee olla siinä kunnossa, että fanit ovat kiinnostuneita kuluttamaan esim. pääsylippuihin, oheismyyntiin ja fanituotteisiin niin paljon, ettei heiltä tarvitse sitä erikseen ruinata.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Jotain kuitenkin teki oikein, koska ei tarvinnut faneilta rahaa ruinata ja tuloskin oli pääosan Ässäaikaa erittäin hyvä. Budjetin laatiminen ja siinä pysyminen oli selvästi Jukan vahvuus lukuunottamatta paria viime kautta.

Eli kun jotain tehdään uudella tavalla, kyse on ruinaamisesta. Mutta kun on kyse naispuolisesta toimitusjohtajasta, hänen pitäisi punata huulensa ja nostaa hamettansa pari senttiä... Eikö tässä ole ristiriita?
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eli kun jotain tehdään uudella tavalla, kyse on ruinaamisesta. Mutta kun on kyse naispuolisesta toimitusjohtajasta, hänen pitäisi punata huulensa ja nostaa hamettansa pari senttiä... Eikö tässä ole ristiriita?
Ei tuo niin uusi tapa ole. Muistaakseni 90-luvulla kerättiin porissa julkisesti FC Jazzille ja Ässille julkisesti rahaa, mm. radio pori oli vahvasti valjastettu kampanjaan. Kuten muutama kaljabaarikin, joiden omistajat olivat urheilun tukimiehiä omassa mittakaavassaan. Saatu rahamäärä oli jotakin 25 k€ maksimissaan jaettuna kahdelle joukkueelle. Kampanjan päättymisen jälkeen Jazz tippui sm-sarjasta ja Ässät kynsi vuosikausia. Kun nyt ei vaan oltaisi samassa tilassa.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
minun mielestäni faneilta ei kuulu rinata rahaa. Tuote tulee olla siinä kunnossa, että fanit ovat kiinnostuneita kuluttamaan esim. pääsylippuihin, oheismyyntiin ja fanituotteisiin niin paljon, ettei heiltä tarvitse sitä erikseen ruinata.

Eikös osa kannattajista tätä jo esittänyt aikaisemmin täällä? Nyt kun tuli, niin muutaman mielestä perseestä? Osa ostaa lippuja, mutta kaikkien ei ole pakko. On se mullekin pirusti helpompaa ostaa 40 € lippu kuin kaksi 20 €:n lippua, kun pelimatkalle tulee pituutta kuitenkin 500 kilometriä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikös osa kannattajista tätä jo esittänyt aikaisemmin täällä? Nyt kun tuli, niin muutaman mielestä perseestä? Osa ostaa lippuja, mutta kaikkien ei ole pakko. On se mullekin pirusti helpompaa ostaa 40 € lippu kuin kaksi 20 €:n lippua, kun pelimatkalle tulee pituutta kuitenkin 500 kilometriä.
Näin juuri. Miksi kaikesta pitää tehdä iso haloo. Nythän vain ja ainoastaan tarjottaan helppo mahdollisuus seuran tukemiseen faneille, jotka taloudellisesti pystyvät ja haluavat tukea seuraa enemmän kuin normaalihintaisten lippujen verran. Ei oikeasti mene kaaliin, kuinka ihmiset voi pahoittaa tällaisesta mieltään, siis siitä jos jotkut haluavat tukea Ässiä enemmän ja Ässät on valmis ottamaan tukea vastaan? Ässät tarvitsee lisää tulonlähteitä ja tässä on yksi pieni ja helppo sellainen.

Siellä on kyllä faneille tarjolla niitä halpoja 3,33€/ottelu hintaisia lippuja.
 

Kumura

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lähteä nyt perkele kerjuulle ja vielä aloittaa sieltä, mistä aita on matalin, eli tukijoilta ja faneilta
En kokenut tuota kerjuuna, ja minä sentään oikeasti osallistuin tukilippujen ostoon. Ei ole uuden toimitusjohtajan vika, jos edellisen kausi ei mennyt putkeen sen loppuosassa. Koen Ässät oikeasti yhteisenä juttuna, enkä minään mainoslauseena. Ja yhteisiin asioihin haluan antaa oman panokseni.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen koittanut olla kommentoimatta tota viimeisintä rahankeruukampanjaa, mutta mahdotontahan sen kommentoimatta jättäminen on muutaman kaljan jälkeen. Kyllä rouva TJ aloitti toimensa ehkä nolommalla tavalla jolla voin kuvitella sen avattavan. Lähteä nyt perkele kerjuulle ja vielä aloittaa sieltä, mistä aita on matalin, eli tukijoilta ja faneilta. Kovin on rima lyöty alas varainhankinnassa, jos tämä on se juttu, millä kassaa paikataan. Annanpa pikku vinkin, mikäli rahaa vahvistukseen tarvitaan. Jos muualta ei rahaa tule niin lakki käteen ja pankkiin. Sitten ens kauden budjetti tehdään sen mukaan, ettei tappiota tule ja nyt tehty velka hoidetaan samalla pois. Samalla laitetaan punaa huuleen, kääritään hihat ylös ja hameenhelmaa pari senttiä myös ja aletaan töihin riittävän tukiverkon rakentamiseksi. Toivottavasti ikinä enää ei aleta faneilta ruinaamaan rahaa, vaan tehdään tuote ja oheismyynti mahdollisimman hyväksi jotta ihmisiä kiinnostaa tulla hallille ja kuluttaa. Varsin paskaa toimintaa sanon minä.
Jos tämä on sinun mielestäsi noloa, niin kuinka noloa mielestäsi esim. seuran eteen tehtävät talkootyöt ovat?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Maailman tappiin saakka voidaan spekuloida onko rahan kerääminen "faneilta" maailman typerin juttu vai ei. Tosiasia kuitenkin on, ettei Ässät ole maailman ensimmäinen urheiluseura joka kerää rahaa tällä tavalla ja ainakin seura on ollut taloustilanteestaan "fanien" suuntaan avoin ja rehellinen. Uskon että useimmat arvostavat tätä enemmän kuin käsien pystyyn nostamista tai sitä että kulisseja yritettäisiin pitää pystyssä hakemalla lisää lainaa.

Mielestäni Ässillä on myös jotakin pohjaa rahojen pyytämiseen "faneilta." Seura on menestynyt tällä kaudella paremmin kuin kukaan olisi osannut odottaa ja tarjonnut tuotettaan yleisölle pilkkahintaan nyt toista kautta peräkkäin. Tämä ei velvoita ketään mihinkään, mutta antaa mielestäni Ässille oikeutuksen ainakin yrittää toimia tavallisesta poikkeavalla tavalla.

Riskihän tuo toki on, kuten olen aiemminkin kirjoittanut, mutta mieluummin sitten imagoriski kuin leikkimistä uudella velanotolla.
 

Kumura

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielestäni Ässillä on myös jotakin pohjaa rahojen pyytämiseen "faneilta." Seura on menestynyt tällä kaudella paremmin kuin kukaan olisi osannut odottaa ja tarjonnut tuotettaan yleisölle pilkkahintaan nyt toista kautta peräkkäin
Tämä on totta, mutta jotkut ovat jo unohtaneet ilmaiset liput. Mitään ei olla valmiita antamaan, mutta vaatimusten lista on loputon.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Yhtälailla spekulointia on myös ne Gagnonin, Saarelan tai Niskalan hankinnat tässä vaiheessa, kun kassa on tyhjä.

En ota kantaa siihen, mikä on oikein tai väärin. Kun todetaan, että saataisiin nyt ensin rahat Marttisen palkkaan tai Niskala sopisi Ässien pakistoon, näistä vain jälkimmäinen on spekulaatiota.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tua noi, kyllä 5 milj. Liikevaihdon tekevä yritys voi ottaa kerran kauteen 50 kilon lainan, varsinkin jos se tehdään suunnitelmallisesti niin, että se maksetaan nopeasti pois. Jopa vielä kuluvan kauden aikana, mikäli rahat sijoitetaan vahvistukseen, joka onnistuessaan jatkaa joukkueen kautta esim yhden täyden po-sarjan verran. Ja jos epäonnistuu, niin sitten yks Jaatinen vähemmän ens kaudelle ja panostetaan oikeasti sen liiketoiminnan kehittämiseen ja budjetti tehdään ammattimaisesti ja huolella ja eletään sen mukaan.

Minun mielestäni tämän tyyppinen toimintamalli on aika lailla ristiriidassa vaatimasi ammattimaisen budjettisuunnittelun ja taloudenpidon kanssa. Käytännössä vaadit että Ässien pitäisi pelata upporikasta ja rutiköyhää yhden pelaajan panoksella, jolloin parhaassa tapauksessa voittomahdollisuutena on 50 k lisävelka ja pahimmassa sekä lisävelka että heikennykset ensi kauden joukkueeseen. Aikamoinen panos kun ottaa huomioon ettei kukaan yksittäinen pelaaja vielä sinänsä takaa Ässien pääsyä pleijareihin ja menestymistä siellä. Tässä haetaan nyt yhtä täydentävää pelaajaa ja se joko hankitaan tai sitten ei. Kysymys ei ole lopulta tuon suuremmasta asiasta ja siksi liika riskinotto tulisi pitää minimissä.

Ja aina on muuten helppo sanoa että jätetään yksi Jaatinen hankkimatta tai yksi Ben - Amor tai kuka nyt milloinkin. Jokaiseen joukkueeseen mahtuu joku huonommin osunut hankinta, mutta se ei ole vielä peruste heikentää tulevan kauden joukkuetta jo etukäteen.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämä on totta, mutta jotkut ovat jo unohtaneet ilmaiset liput. Mitään ei olla valmiita antamaan, mutta vaatimusten lista on loputon.

Porilaisuutta parhaimmillaan. Onneksi täällä foorumilla enemmistö näyttää tajuavan mistä on kyse niin ei tarvitse oikeasti suuttua ;)

Minustakaan rahojen kerääminen kannattajilta ei ole mikään ideaalitilanne, mutta ainakin seurajohto näyttänyt että se on valmis käyttämään kaikkia keinoja saavuttaakseen menestystä vielä tälläkin kaudella.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
En ota kantaa siihen, mikä on oikein tai väärin. Kun todetaan, että saataisiin nyt ensin rahat Marttisen palkkaan tai Niskala sopisi Ässien pakistoon, näistä vain jälkimmäinen on spekulaatiota.

Toinen oli yhden ihmisen kuulema huhu ja nämä toiset tällä palstalla keksittyjä huhuja.

Tässä toimittajan ajatuksia keräyksestä:

Ässät on laittanut maineensa peliin tulevan pelaajahankinnan yhteydessä - Kiekkoareena

Oikeastaan tuossa jutussa kiteytyy miksi itse en ota osaa keräykseen. Todennäköisesti pettäisin jonkun Poukkulan tai Salmion tänne raaahamiseen.

Toinen on, että tällaiset hankinnat pitäisi Ässien rahoittaa itse tai jättää hankkimatta.
Esimerkkinä Sakari Salmisen tai Niklas Hagmanin hankintaan olisin voinut omiakin rahoja uhrata.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toinen oli yhden ihmisen kuulema huhu ja nämä toiset tällä palstalla keksittyjä huhuja.

Tässä toimittajan ajatuksia keräyksestä:

Ässät on laittanut maineensa peliin tulevan pelaajahankinnan yhteydessä - Kiekkoareena

Oikeastaan tuossa jutussa kiteytyy miksi itse en ota osaa keräykseen. Todennäköisesti pettäisin jonkun Poukkulan tai Salmion tänne raaahamiseen.

Toinen on, että tällaiset hankinnat pitäisi Ässien rahoittaa itse tai jättää hankkimatta.
Esimerkkinä Sakari Salmisen tai Niklas Hagmanin hankintaan olisin voinut omiakin rahoja uhrata.

Liuhala jatkaa porilaisella linjalla, kaikki on paskaa paitsi kusi.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Oikeastaan tuossa jutussa kiteytyy miksi itse en ota osaa keräykseen. Todennäköisesti pettäisin jonkun Poukkulan tai Salmion tänne raaahamiseen.

Toinen on, että tällaiset hankinnat pitäisi Ässien rahoittaa itse tai jättää hankkimatta.
Esimerkkinä Sakari Salmisen tai Niklas Hagmanin hankintaan olisin voinut omiakin rahoja uhrata.
Niin, eikö olisi ollut kätevä, kun tuossa keräyksessä olisi ollut suoraan muutama pelaajavaihtoehto ja sitte haluamansa pelaajan olisi voinut lisätä ostoskoriin.

Toinen oli yhden ihmisen kuulema huhu ja nämä toiset tällä palstalla keksittyjä huhuja.
Auta nyt vähän hölmöä, kun tätä sun pyristelyä on aika vaikea ymmärtää. Kumpaan kategoriaan tämä alla oleva Rannarin heitto kuuluu?
Kunhan saadaan ensiksi esim Marttisen palkat maksettua.
Jota hän seuraavassa viestissä kommentoi mm. näin sanoen:
Palkanmaksuongelmista mulla ei ole tietoa.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Niin, eikö olisi ollut kätevä, kun tuossa keräyksessä olisi ollut suoraan muutama pelaajavaihtoehto ja sitte haluamansa pelaajan olisi voinut lisätä ostoskoriin.


Auta nyt vähän hölmöä, kun tätä sun pyristelyä on aika vaikea ymmärtää. Kumpaan kategoriaan tämä alla oleva Rannarin heitto kuuluu?

Jota hän seuraavassa viestissä kommentoi mm. näin sanoen:

Kertoi kuulleensa, että Ässät on joutunut keräämään Marttisen palkkaan rahaa yhteistyökumppaneilta. Huhu.

Itse kerroin vain oman mielipiteeni miksi en tätä mahdollista hankintaa aio rahoittaa.
Pidän todennäköisenä, että sieltä tulee joku Antti Jaatinen vol.2.
Rahan keräämisen ymmärrän näissä tapauksissa, kun tuodaan Joensuu, Immonen(JYP) tai muu yleisön suosikki takaisin kotiin.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Kertoi kuulleensa, että Ässät on joutunut keräämään Marttisen palkkaan rahaa yhteistyökumppaneilta. Huhu.

Itse kerroin vain oman mielipiteeni miksi en tätä mahdollista hankintaa aio rahoittaa.
Pidän todennäköisenä, että sieltä tulee joku Antti Jaatinen vol.2.
Rahan keräämisen ymmärrän näissä tapauksissa, kun tuodaan Joensuu, Immonen(JYP) tai muu yleisön suosikki takaisin kotiin.
Eihän tämä pidä alkuunkaan paikkaansa. Kertoi, että kyllä erillisessä jutussa jälkeenpäin, että Ässät joutui keräämään rahaa Marttisen hankintaan ennen kuin Marttinen hankittiin. Ja sitten Marttinen hankittiin. Nyt hän vihjasi, että Ässillä olisi vaikeuksia maksaa esim. Marttisen palkka ja vielä myönsi seuraavassa viestissä, että ei ole mitään hajua palkanmaksuongelmista.

Sää oot kyl ite oikeesti yks propaganda.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Loppupeleissä se on kannattajat jotka tuota hommaa pyörittää. En itse näe mitään noloa tai negatiivista siinä, että kerätään varoja pelaajahankintaa varten kyseiseltä taholta. Hienoa yhteistyötä joka saa kannattajan tuntemaan olevansa entistä tärkeämmässä osassa.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Eihän tämä pidä alkuunkaan paikkaansa. Kertoi, että kyllä erillisessä jutussa jälkeenpäin, että Ässät joutui keräämään rahaa Marttisen hankintaan ennen kuin Marttinen hankittiin. Ja sitten Marttinen hankittiin. Nyt hän vihjasi, että Ässillä olisi vaikeuksia maksaa esim. Marttisen palkka ja vielä myönsi seuraavassa viestissä, että ei ole mitään hajua palkanmaksuongelmista.

Sää oot kyl ite oikeesti yks propaganda.

No niin tai näin, mutta edelleen ainakin itse luen Ässiä koskevista ikävistäkin huhuista. Moni täällä ilmeisesti elää mielummin pumpulissa ja kuvittelee mahtuhankintoja.

Enkä minä tuomitse, jos joku haluaa Ässille rahaa antaa. Itse koen panokseni tälle kaudelle antaneeni ja viihdearvo sille kotona on usein ollut aika heikko, joten en laita tällä erää lisää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös