Metallica-keskustelu

  • 705 210
  • 3 722

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tuli viime yönä kuunneltua Radio Rockin ensisoitossa, ja sanotaanko että yllätti varovaisen positiivisesti. Olen samoilla linjoilla kuin @clayman , eli hieman puuduttava kokonaisuus. Nyt saatiin aikaan sellainen kelvollinen 80 minuutin levy, mutta tästä olisi voinut erittäin hyvä 50-60 minuutin levy. Sama ongelmahan oli jo Death Magneticilla aikanaan, eli biisejä venytettiin turhaan vaikka pienellä nipistyksellä olisi varmasti saatu parempi kokonaisuus.

En silti tyrmää tätä, ihan hyvä levy.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko tätä uutta levyä muuten jossain hyvään tarjoushintaan myynnissä, kiinnostaa se 3CD versio hakea kuunteluun jossain vaiheessa tänään? Vai tyydynkö Levykauppa x:n 29 euron hintaan?
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Jos verrokkina on Lulu, niin uusi levy on ihan mukiinmenevä. Toki Luluun verrattuna myös esimerkiksi Cheek on täyttä timanttia. Mitään varsinaisesti hyvää bändi ei ole silti saanut aikaan sitten vuoden 1991.

Ainiin ja onko tuo kansikuva teetetty jollain Photoshopin alkeiskurssilla?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitään varsinaisesti hyvää bändi ei ole silti saanut aikaan sitten vuoden 1991.
Tämä on aina hauskaa huomata kuinka ihmiset, joiden mielestä bändi ei ole esimerkiksi 25 vuoteen saanut mitään hyvää aikaan, ovat kuitenkin julkaisupäivänä kuuntelemassa uusinta tuotosta.
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hyvin aikaista tietysti parin kuuntelun jälkeen sanoa juuta tai jaata levystä. Päällimmäisenä fiiliksenä hieman kaksijakoinen tunne. Paljon hyviä riffejä, biisejä joissa Jamesin laulu toimii loistavasti, esimerkiksi Halo on fire. Mukavia kitaraharmonioita ja melodioita siellä täällä. Ehdottomasti mukava saada kuulla kaikkien aikojen suosikkibändiltä uutta materiaalia.

Toisaalta löytyi pari kolme biisiä mitä ei koskaan enää tarvitse kuunnella uudelleen. ManUNkind, Here comes revenge ja Am I savage pääsevät Ronnien ja Prince Charmingin ym kanssa omalla kohdallani sellaisten lukkojen taakse ettei tartte itseään noilla uudelleen itseään kiduttaa. Muutoinkin niinkuin ylempänä sanottu, niin tuossa kitarasoundissa on tietynlaista särmän puutetta verrattuna moneen muuhun bändin aiempaan levyyn. Tätä eivät onneksi saaneet miksattua pilalle DM:n tapaan. Jotkut hyvätkin biisit kärsivät liiallisesta pituudesta.

Hieman yllättäen tuo muutaman vuoden livenä veivattu Lords of summer, vaikka onkin ehkä homoin biisin nimi missään koskaan, toimi levyllä hyvin ja ainakin näin alkuun yksi levyn parhaista biiseistä. Mukava muutenkin nähdä tuolla deluxe-veriossa tuo vanha Maiden-klassikko Remember Tomorrow jota en ollut ennen muutakuin Youtubesta nähnyt. Nyt sai Spotifyhinkin tuon.

Lisää kuuntelua levylle niin voi antaa myöhemmin tarkempaa analyysiä musiikin kehittymisestä ajan kanssa.

Asiasta toiseen, ollut ainakin itselleni loistava vuosi musiikin suhteen. Stam1nalta ehkä uransa paras levy, Megadethiltä ja Volbeatilta ihan hyvät tuotokset ja loppuvuonna pommin pudotti Avenged Sevenfold, jonka The Stage ainakin toistaiseksi pitää omissa kirjoissani vuoden paras levy titteliä hallussaan. Äkikseltään vaikuttaisi että tämä Metallican uusin ei kärkeen tule kiilaamaan. Mutta heavy ja thrash edelleen hengissä ja voi kohtalaisen hyvin.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Tämä on aina hauskaa huomata kuinka ihmiset, joiden mielestä bändi ei ole esimerkiksi 25 vuoteen saanut mitään hyvää aikaan, ovat kuitenkin julkaisupäivänä kuuntelemassa uusinta tuotosta.

Kuuntelen paljon musiikkia ja tokihan uusi Metallica pitää aina mielenkiinnosta tsekata. Vaikka sitten todetakseen, että paskaahan sieltä taas tuli. Skidinä tykkäsin bändistä paljonkin, mutta se olikin aikoina ennen Load-hirvityksiä.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Hämmentävää luettavaa monien kriittiset sanat. Toki kaikki saa kokea musiikin ihan miten itse tykkää.

Minulle tämä levy on ollut unelmien täyttymys ja kaikkea sitä mitä uskalsin haaveilla ja enemmänkin. Yllätyksekseni jopa tuntuu siltä, että sinkkuina julkaistut kolme biisiä ovat ne levyn kolme huonointa, vaikka hyviä biisejä ovatkin. Koko elämä on tämän bändin matkassa menty ja aina se vaan iskee yhtä kovaa. Halo On Fire -biisin loppuosa "Hello darkness, say goodbye" sai jopa liikutuksen ja onnen kyyneleen silmäkulmaan.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Hämmentävää luettavaa monien kriittiset sanat. Toki kaikki saa kokea musiikin ihan miten itse tykkää.

Minulle tämä levy on ollut unelmien täyttymys ja kaikkea sitä mitä uskalsin haaveilla ja enemmänkin. Yllätyksekseni jopa tuntuu siltä, että sinkkuina julkaistut kolme biisiä ovat ne levyn kolme huonointa, vaikka hyviä biisejä ovatkin. Koko elämä on tämän bändin matkassa menty ja aina se vaan iskee yhtä kovaa. Halo On Fire -biisin loppuosa "Hello darkness, say goodbye" sai jopa liikutuksen ja onnen kyyneleen silmäkulmaan.
Kai se on se viitekehys jokaisella mikä vaikuttaa. Itse kuunnellut Metallicaa vuodesta 86. Sitten kun lähtee miettimään tätä uutukaista siihen, mitä on aikanaan kohdannut uutukaisina niin...

Lisäksi tulee sellainen olo, että kiinnostaisiko jos kannessa lukisi joku toinen nimi? Itseäni ei todennäköisesti kiinnostaisi tämänkään vertaa. Tosin ei kyllä kiinnosta esim. nykyinen Slayerkään - puuttuu kaikki se, mikä ihastutti silloin joskus. Sama siis Metallican kohdalla.
 

Ice raven

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Liverpool
Kannesta tuli heti mieleen Danko Jones:Fire Music vastaava. Olisivat palkanneet Pusheadin tekemään jonkun siistin Scary Guyn. Now That We're Dead kolahti eniten Murder Onen lisäksi jonka video oli rokkaava kunnianosoitus Lemmylle ja vahvistimelle No onhan tämä helvetistin iso parannusa St Anger ja Death Magnetic lättyihin vaikkei se nyt ole sen kummempi mittari kun vertaaminen neljään ensimmäiseen mestariteokseen. Epätrendikkäästi en sano mitään Larsin soitosta mutta totean Load/Reloadista edelleenkin sen että niistä olisi saanut yhdelle levylle puristettuna ihan kelpo kokonaisuuden. Kummastakin alut messiiin ja loput roskat pois.

Ain't My Bitch/The House Jack Built /Until It Sleeps/King Nothing/Hero of the Day/Wasting My Hate/Fuel/The Memory Remains/The Unforgiven II/Devil's Dance /
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Kai se on se viitekehys jokaisella mikä vaikuttaa. Itse kuunnellut Metallicaa vuodesta 86. Sitten kun lähtee miettimään tätä uutukaista siihen, mitä on aikanaan kohdannut uutukaisina niin...

Lisäksi tulee sellainen olo, että kiinnostaisiko jos kannessa lukisi joku toinen nimi? Itseäni ei todennäköisesti kiinnostaisi tämänkään vertaa. Tosin ei kyllä kiinnosta esim. nykyinen Slayerkään - puuttuu kaikki se, mikä ihastutti silloin joskus. Sama siis Metallican kohdalla.

Oma taipaleeni alkoi vuonna 1991 muutama kuukausi ennen Black -levyn julkistusta. Vaikka en 80-lukua fanina kokenut, niin koen silti että olen tämän bändin suurimmat käänteet (pois luettuna Cliffin kuolema / Jasonin liittyminen bändiin) aika hyvin elänyt mukana. Livenä nähnyt bändin toistakymmentä kertaa ja kahdesti tavannut ja jutellut henkilökohtaisesti koko bändin kanssa (James, Lars, Kirk, Rob ja Jason). Tuo loppu nyt ei toki kerro mitään muuta kuin sen että fanitan kovasti ja jos rehellisiä ollaan, niin ei mun kanssa kannata Metallicasta kriittisesti vääntää, olen puolueellinen :D

Mun mielestä tän bändin rikkaus on aina ollut se, että ne tekee aina jotain uutta ja erilaista. Verrattuna vaikka tuohon mainitsemaasi Slayeriin, niin onhan Metallican tuotanto nyt miljoona kertaa rikkaampi sisällöltään.
 
Viimeksi muokattu:

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Mun mielestä tän bändin rikkaus on aina ollut se, että ne tekee aina jotain uutta ja erilaista. Verrattuna vaikka tuohon mainitsemaasi Slayeriin, niin onhan Metallican tuotanto nyt miljoona kertaa rikkaampi sisällöltään.
Tämä on kyllä totta. Itse en ole koskaan ymmärtänyt sitä sell-out itkua. Ne tekee just sitä, mitä haluavat. Ja jostain Slayeristä on tullut pelkästään tylsä. En edes jaksa yrittää heidän kohdalla.

Nyky-Metallica ei hirveesti nappaa, mutta onneksi on noi levyt, joiden parissa kasvoin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kai se on se viitekehys jokaisella mikä vaikuttaa. Itse kuunnellut Metallicaa vuodesta 86.
Olen kuunnellut Metallicaa ekasta levystä asti. Toki myönnän että kesti muutaman kuuntelun ja kaverin tarjoamaa pakkokuunnellutusta ennen kuin se avautui. Oli se kuitenkin silloin '83-'84 jotain sellaista mitä ei ollut kukaan siihen mennessä tehnyt. Tämän yhtyeen kanssa olen samaa vauhtia kasvanut vanhaksi ja lähes aina innostunut uudesta levystään kun olen ostanut ne järjestään ilmestymispäivänään. Lulu tekee tästä poikkeuksen, mutta eihän se oikeasti ole Metallican levy. Ehkä jonain päivänä senkin kuuntelen :)

Uutta levyä en ole vielä kuunnellut, kohta pitää koukata levykauppaan se hakemaan. Ja keväällä Kööpenhaminaan keikalle!
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Ice raven

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Liverpool
Bleeding Me? The Outlaw Torn? Fixxxer? Carpe Diem Baby?

Eeppistä kamaa on sulta jäämässä ulos. Toki edelleen mielipidekysymyshän tämä.

Hetkisen verran olin astumassa provokatiiviseen maamiinaan mutta onnekseni huomasin ajoissa väistää. Slayer on suoltanut levyillään bulkkia pidemmän aikaa ja livenäkin harmittavan laimea nykyään. Metallicalta viimeisin keikka Hietsussa oli perkeleen kova vaikka toukokuinen sää yllättikin arktisuudellaan. Oli hienoa kuulla The Frayed Ends of Sanity livenä. Oli hienoa myös että noin iso bändi järkkäsi mahdolisuuden äänestää settilista mutta vituralleenhan ne yleensä menee kun jengi äänestää niitä jo 100 miljardia kertaa soitettuja biisejä mitkä kuullaan melkein joka kiertueella...
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Tullut tässä päivän mittaan kuunneltua suurin osa biiseistä ja kai se on tämä levy haettava hyllyyn. Tykkäsin ja jos kannessa lukisi jotain muuta kuin Metallica niin tämä olisi luultavasti ko. bändin parhaita tuotoksia ikinä, Metallican asteikolla ei ihan. Mutta näin ensikuulemalta paras levy sitten Black Albumin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Loadeilta Bleeding Me on mulle aivan keskeinen henkireikä. Tuntuu ehkä tyhmältä, mutta se biisi yksin on auttanut todella paljon vaikeiden aikojen ylipääsemisessä yhden jos toisenkin kerran. Ja onhan se musiikillisestikin aivan uskomattoman syvällinen tekele. Lisäksi siinä on yksi Kirkin parhaista sooloista ikinä, mielestäni Riden ja Blackenedin kanssa top3:ssa. Ja Jamesin C'mon and bleed me!-huuto, joka on mukamas oikeasti C'mon baby (ei sovi!), on aivan jäätävä.

Muita kohokohtia Loadeilta ovat Until it sleeps ja Ain't my bitch sekä 50-50 Fuel. Sen sijaan Memory remains on levyversiona aika paska, mutta jäätävän huikea S&M:llä.
 

SgtMarkov

Jäsen
Kuuntelin uuden levyn tänään läpi työmatkoilla ja kyllähän tästä hyviä kitarajuttuja löytyy paljonkin. Valitettavasti Larsin vaivainen rumpalointi onnistuu pilaamaan useammankin muuten tosi lupaavan kohdan. Eikä Jameskaan oikein jaksa enää, mutta yritystä on.

Miksaus tässä kuitenkin ärsyttää ehkä eniten. Soundi on jotenkin tosi ohut ja kuulostaa kuin sitä olisi yritetty puristaa liian tiukkaan pakettiin. Eli samat ongelmat äänimaailman suhteen kuin edelliselläkin levyllä. Eipä se tosin yllättänyt, kun eihän Metallican levyjen miksaukset ole onnistuneet kertaakaan 2000-luvulla.

Potentiaalia tässä olisi ollut paljon parempaan. Jos olisi lauluosuuksiin saatu vähän enemmän munaa ja rumpusetin taakse joku joka osaa soittaa niin puhuisimme todella kovasta levystä, nääs....

Edit. Ja onhan toi kansi aika hirvee.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Olen kuunnellut Metallicaa ekasta levystä asti. Toki myönnän että kesti muutaman kuuntelun ja kaverin tarjoamaa pakkokuunnellutusta ennen kuin se avautui. Oli se kuitenkin silloin '83-'84 jotain sellaista mitä ei ollut kukaan siihen mennessä tehnyt. Tämän yhtyeen kanssa olen samaa vauhtia kasvanut vanhaksi ja lähes aina innostunut uudesta levystään kun olen ostanut ne järjestään ilmestymispäivänään. Lulu tekee tästä poikkeuksen, mutta eihän se oikeasti ole Metallican levy. Ehkä jonain päivänä senkin kuuntelen :)
Nää on hienoja, nämä tarinat. Kaikilla se henkilökohtainen suhde bändin tuotantoon. Siitähän tässä on kuitenkin kyse.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Onko tätä uutta levyä muuten jossain hyvään tarjoushintaan myynnissä, kiinnostaa se 3CD versio hakea kuunteluun jossain vaiheessa tänään? Vai tyydynkö Levykauppa x:n 29 euron hintaan?
Cittarissa näytti olevan myös tuo 28,90e. Myös Tupla-LP saatavilla.
Yllätyin jopa itsekin kuinka vähän - lähes olemattomasti nuoruuden suuri fanituksen kohde uudella levyllään kiinnostaa. Ei mene ostoon.

Mun mielestä tän bändin rikkaus on aina ollut se, että ne tekee aina jotain uutta ja erilaista. Verrattuna vaikka tuohon mainitsemaasi Slayeriin, niin onhan Metallican tuotanto nyt miljoona kertaa rikkaampi sisällöltään.
Tähän vielä, että näistä Slayereistä ja AC/DC:stä itse otan mielummin sen ns. muuttumattomuuden, kuin nykyisen Metallican ja vaikka Iron Maidenin ns. "rikkaan sisällön", joka hyvin usein on jotain mitä en halua kuulla. Tykkään että jos on tykästynyt johonkin soundiin, niin tietää myös mitä saa levyltä.

Metallica iski niin pahasti vyön alle muinoin Until it sleeps -ensisinkullaan sekä St. Anger-levyllään, että noista on kyllä itselläni ollut nousemista takaisin kehään Metallican kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Metallica iski niin pahasti vyön alle muinoin Until it sleeps -ensisinkullaan sekä St. Anger-levyllään, että noista on kyllä itselläni ollut nousemista takaisin kehään Metallican kanssa.
Enter Sandman oli aikoinaan samanlainen pettymys. TBAlla on joitakin hienouksia, mutta ei se hirveästi enää ole kuuntelussa. Jos ollenkaan.

Olihan Harvester of Sorrowkin jonkin asteinen kummajainen kun ensimmäistä kertaa kuulin. Groove ja Metallica. Oli yllätys. Vieläkin hieman vierastan ko. biisiä. Livenä toimi, etenkin Justice rundilla.
 

Hakki#20

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bayern München
Olen kuullut kaikki biisit erikseen ja nyt aloin kuuntelemaan kokonaisuutena. Periaatteella levy1 ja levy2 omina kokonaisuuksinaan.

Ja kyllä muuten toimii. Tykkään soundimaailmasta ja biisien tunnelmien vaihteluista. Halo on fire on loistava "mid season finale" ja ensimmäisen levyn paras biisi. Muita kohokohtia: Atlas, Rise, Moth into Flame sekä Now That We're Dead
Ensimmäisen kuuntelukerran jälkeen levy yllätti todella positiivisesti. Nuo samat biisit ovat minunkin mielestäni levyn kohokohtia, erinomaisia biisejä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cittarissa näytti olevan myös tuo 28,90e
Keltainen jäänsärkijä oli lähin levykauppa, sieltä sai ihan euroa halvemmallakin :)
Tähän vielä, että näistä Slayereistä ja AC/DC:stä itse otan mielummin sen ns. muuttumattomuuden
Kun tulee mieleen kuunnella Slayeriä niin valinta ei kohdistu Seasons in the Abyssia uudempaan levyyn. Ja AC/DC:ltä vastaavasti uusin "mahdollinen" on For Those About to Rock. Metallican Death Magneticia sen sijaan tulee kuunneltua - aika näyttää miten käy Hardwiredin kanssa.

Mutta onhan tuo Metallica hirveetä itsensä myynyttä valtavirtaa kun juuri MTV3:n uutisetkin näkyi levyn ilmestymisestä uutisoivan :D
 

Outsider

Jäsen
Yllätyin positiivisesti, että tässähän on Loadien tyylistäkin kamaa seassa, koska se olis se mitä haluaisin Metallicalta vielä tulevaisuudessa kuulla. Ne KillRideAndPuppetsit on jo tehty aikoinaan, eikä mun mielestä ole mitään järkeä odottaa 50v äijiltä enää sitä samaa. Death Magnetic ei ole paljon soittimessa pyörinyt, kuten ei valitettavan moni muukaan "vanhan" bändin uusi levy, mutta kyllä tää ihan positiiviselta vaikuttais, varsinkin kun ei odottanut oikein mitään.
 

Ice raven

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Liverpool
Tänään klo 23 liveä luvassa @ Youtube/MetallicaTV. "On November 18th, Metallica will unleash to the world their eleventh studio album ‘Hardwired...To Self-Destruct’ with a very special live performance from the House of Vans London. Join the celebration LIVE as the show streams from the intimate venue at 21:00 GMT that night. The gig will also be available to view in its entirety for seven days after the event."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös