Strategiapelit – tyydytystä sotahimoon

  • 48 575
  • 206

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Minäkin vanhana HOI-veteraanina vihdoin uskaltauduin kolmososan pariin, kaipa jo tääsö Their Finest Hourissa on kaikki nyt siiten kunnossa... Pari koepeliä olen Saksalla aloittanut. Ensimmäinen meni uusiksi kun Neukut aloittivat sodan minua vastaan heti kun sain Puolan kukistettua. Olin edellisosien tapaan taannut Suomen itsenäisyyden heti pelin alussa ja Ribbentrop-sopparista huolimatta se johtaa ilmeisesti sotaan neukkujen kanssa. Aiemmin tuosta sai vain casus bellin hyökkääjää vastaan ja aiemminhan oli rajoittaa Ribbentrop-soppari vain Puolan jakoon, mikä joskus ehkäisi Talvisodan.

Toisella yrityksellä en sitten jelppinyt Suomea ja kaikki menikin ihan mukavasti, Puola, Hollanti, Belgia ja Ranska kaatuivat(kolme viimeksimainittua todellista hitaammin, koska pidin idässä varmuuden vuoksi vähän enemmän joukkoja). Ranskan antauduttua joukkoni ovat kyllä levällään kuin Jokisen eväät ja yhteydet esikuntiin aivan sikin sokin, täytyy varmaan opetella järjestelmällisempi tyyli ennen Barbarossaa. Mahdollisuus antaa rintama AI:n hoitoon olisi tietysti yksi vaihtoehto, AI ei vain hirveästi vakuuttanut kun jätin länsirintaman sille kun itse hoitelin Puolaa. Ranskalaiset olivat jo tunkemassa läpi rajasta eikä AI tee elettäkään heittääkseen reservinsä apuun murtokohtaan.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kiinnostaisiko ketään ottaa joskus matsia HOI 3:ssa? Ilmeisesti tuossa joku monipelikin oli...
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Kiinnostaisiko ketään ottaa joskus matsia HOI 3:ssa? Ilmeisesti tuossa joku monipelikin oli...

Kyllä kiinnostaa. Moninpelin huonous on se, että se desyncaa jatkuvasti, eikä siten pysty pitämään täyttä nopeutta juuri ollenkaan päällä (sotatilassa toki ei muutenkaan) jos haluaa, että kaikki pelaajat pysyvät samoissa päivämäärissä.

Hauskaa olisi jos saisi jonkun 5-10 pelaajaa, niin voisi ottaa useamman maan. Samalla voisi tehdä myös jonkun asteisen draftin maista, millä haluaa pelata. Minä olen niin useasti Saksalla jo pelannut, että mielelläni pelaan muullakin.
 

Teloch

Jäsen
Nyt on tullut otettua kunnon testit Xenonautsia, kun toispua interwebsiä aloin asiasta raapustelemaan jotain Let's Play-blogin tyylistä. Peli on kyllä hioutunut varsin hyvin siksi timantiksi mitä siltä alunperin odotinkin ja julkaisuversio onkin erittäin lähellä. Vielä on luvassa pientä viilaamistaa pelin balanssiin ja ilmeisesti ainakin karttoja lisätään vielä runsaasti, sitten pykästään paketti pihalle. Kyllä wanhan UFO-fanin on pakko arvostaa.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nyt on tullut otettua kunnon testit Xenonautsia, kun toispua interwebsiä aloin asiasta raapustelemaan jotain Let's Play-blogin tyylistä. Peli on kyllä hioutunut varsin hyvin siksi timantiksi mitä siltä alunperin odotinkin ja julkaisuversio onkin erittäin lähellä. Vielä on luvassa pientä viilaamistaa pelin balanssiin ja ilmeisesti ainakin karttoja lisätään vielä runsaasti, sitten pykästään paketti pihalle. Kyllä wanhan UFO-fanin on pakko arvostaa.

Mukava kuulla, loppuvuodesta pelasin reippaastikin tuota ja jäin sitten jonkun kaatumisen jälkeen odottelemaan tammikuussa julkaistavaa täyttä versiota. Eipä ole mitään kuulunut, mutta hyvä tietää että lähellä ollaan. Pirun hyvähän tuo oli jo siinä vaiheessa, joten jos vaan bugit on saatu viilattua pois niin menee varmaan useampi tunti taas sen parissa.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nyt on tullut otettua kunnon testit Xenonautsia, kun toispua interwebsiä aloin asiasta raapustelemaan jotain Let's Play-blogin tyylistä. Peli on kyllä hioutunut varsin hyvin siksi timantiksi mitä siltä alunperin odotinkin ja julkaisuversio onkin erittäin lähellä. Vielä on luvassa pientä viilaamistaa pelin balanssiin ja ilmeisesti ainakin karttoja lisätään vielä runsaasti, sitten pykästään paketti pihalle. Kyllä wanhan UFO-fanin on pakko arvostaa.

Eilen vetäisin semmoiset kymmenen tunnin sessiot ja tänään on jatkettu. Tai olisi jatkettu, mutta buginen paskahan tuo tuntuu vielä olevan, joten vielä sitä viilaamista on. Tällä hetkellä peli kaatuu aina, kun yritän siirtää kahta hävittäjää uuteen tukikohtaan ja siten aika tehokkaasti estää pelaamisen. Toki voisi aloitella jostain vanhemmasta seivistä ja kokeilla josko toimisi, mutta tiedä sitten jaksanko.

Pirun hyvä ja koukuttavahan tuo on noin muuten, minkä toimii.
 

Teloch

Jäsen
No perskeles, ei mulla tuollaista ole tapahtunut, vaikka hävittäjiäkin olen siirrellyt. Onhan tuossa nykyversiossa vielä kaikenlaisia bugeja ilmeisestikin, mitä olen noita experimental buildien patch noteja lukenut. Ei ole vaan omalle kohdalle vielä sattunut. Toki vielä tässä vaiheessa käyttelen pari-kolmea save slottia autosaveksien kaverina.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No perskeles, ei mulla tuollaista ole tapahtunut, vaikka hävittäjiäkin olen siirrellyt. Onhan tuossa nykyversiossa vielä kaikenlaisia bugeja ilmeisestikin, mitä olen noita experimental buildien patch noteja lukenut. Ei ole vaan omalle kohdalle vielä sattunut. Toki vielä tässä vaiheessa käyttelen pari-kolmea save slottia autosaveksien kaverina.

Mulla on toi V21 Stable käytössä, eli pitäis olla vähän paremmin toimiva kuitenkin. Ton bugin lisäksi ollut pari muuta, taistelussa kaatui kerran ja Geoscapessa pari kertaa ihan muuten vaan.

Kokeilin tossa kaikenlaista, mutta pakko se on uskoa, niitä hävittäjiä ei tässä vaiheessa saa siirrettyä sinne Indokiinaan, joten pitää lähteä kauempaa kokeilemaan. On mullakin useita noita seivejä ihan ton takia, mutta edellinen on aika kaukaa, ja siinä taitaa olla joku onnistunut terrorikin välissä ja niitä nyt ei jaksais ihan huvikseen vääntää.

Edit. Tosiaan siis kolmas base jo kyseessä, aiemmin on siirtelyt onnistuneet ihan normaalisti.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Olisiko kenelläkään antaa hyviä vinkkejä tällaiselle aloittelevalle strategiapelaajalle. Joskus 90-luvulla tai 2000 luvun alussa tuli pelattua warcraft 2 peliä. Onko siis olemassa sopivan yksinkertaista vastaavanlaista peliä nykypäivänä? Eli ylhäältä päin kuvattua strategiapeliä jossa rakennetaan muuria, suojataan omaa linnoitusta ja hyökätään toisiin. Ja tosiaan mahdollisimman näin helppoa aloittelevalle. Pelin ei tarvitse olla uusinta uutta vaan saa ehdottaa vanhempiakin.
 

Outzala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL
Tästä päivitetty versio toki eli warcraft 3 oli mielestäni pelaamisen arvoinen vaihtoehto. On toki jo vanha peli sekin, mutta tuo lisää monipuolisuutta ja uudistumista verrattuna tuohon vanhempaan versioon samalla pitäen sen tarpeeksi yksinkertaisena ja simppelinä.

Itsekin aikoinaan pelasin tuota warcraft 2 peliä, josta innostuneena päätin myöhemmin hankkia warcraft 3 ja sen lisäosan. Jos et ole jo kokeillut, niin suosittelen.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Olisiko kenelläkään antaa hyviä vinkkejä tällaiselle aloittelevalle strategiapelaajalle.

Itse suosin pääasiassa vanhoja pelejä. Warcraft 3 paras strategiapeli ikinä missään itselle, Red Alert 1-pelin seuratessa perässä. Red Alert 2 oli myös loistava peli, mutta kolmonen sitten jo täyttä paskaa. Lisänä nämä uudemman C&C:t ovat olleet hyvää pelaamista, kunnes ne täytyi pilata jollain hiton ufojen hyökkäyksellä maahan. Siihen jäi C&C:n pelaaminen tuolloin, enkä ole vieläkään jatkanut loppuun. Myös C&C Generals oli loistoviihdettä lisäosineen. Kaiken tuonhan saa ostamalla esim. Command & Conquer The First Decade - C&C - PC Online RTS - EA Games tämän kokoelman. Tosin tuota on vissiin nykyään jo joku uudempikin versio. (Linkki vie EA:n First Decade-paketin sivuille)

Myös Starcraft 2 oli kertakaikkisen loistava peli ja kolmatta trilogian päättävää osaa odotan kuumeisesti. Ehdottomat suosittelut täältä siis.
 

Esoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täältä myös ääni Red Alerille, sille ensimmäiselle nimenomaan! Ensimmäinen C&C on myös hyvä mutta Red Alertissa on oikeastaan kaikki sama ja paljon enemmän. Toinen peli mitä voin lämpimästi suositella on Total Annihilation, pirun vanha tämäkin on mutta todella laadukas peli. Rakennettavaa ja erilaisia taktiikoita löytyy reilusti koska peli ei sido sinua mihinkään aselajiin Red Alertin tyyliin, jossa oli aina pakko rakentaa tankkeja.

Toinen todella hyvä hiukan erityyppinen peli mitä varmaan harva enää muistaakaan on Myth: The Fallen Lords vuodelta 1997. Tämä nyt ei mielestäni sovellu enää ihan aloittelijalle varsinkaan jos kääntää vaikeusastetta hiukankin hankalammaksi. Muistelisin että tämä oli itselle ensimmäinen peli X-Comin jälkeen mitä voi sanoa oikeasti vaikeaksi kovemmilla vaikeusasteilla. Pelissähän sinulle annetaan joka kentässä sekalainen seurakunta ukkoja joilla pitää sitten suorittaa jokin tehtävä ja tappaa siinä samassa usein 10-20 kertainen määrä vihollisia, jotka eivät ole tyhmiä. Ukkoja ei ole kovin montaa erilaista mutta kaikkien ominaisuudet tukevat hienosti toisiaan, perus sotilaan ja jousimiehen lisäksi löytyy mm. kääpiöitä ja jättiläisiä. Erilaiset muodostelmat, ansat, maaston käyttö, hyökkääminen ja perääntyminen tarjoavat miljoona eri tapaa yrittää tehtävää läpi. Niin ja kesken tehtävänhän ei tietenkään voi tallentaa peliä, tehtävän läpäisy saattaa puolestaan kestää minuuteista tunteihin.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Xenonauts on viimein saatu valmiiksi ja pelistä on julkaistu esim. GOG.comissa virallinen versio hintaan $19.99. Suosittelen kaikille alkuperäisen X-COMin ystäville, vähän parempi kaikella tapaa, mutta silti todella uskollinen alkuperäiselle.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Huomenna sitten tulee päätökseensä yksi huikeimmista strategia-pelien saagoista. Yöllä pitäisi napsahtaa koodi sähköpostiin ja saan tuolla sitten ladattua Legacy of the Voidin heti aamusta koneelle. Kakkososa trilogiasta oli hieman pettymys, aika pliisu fiilis jäi huikean ensimmäisen osan jälkeen. Toivottavasti kolmas ja viimeinen osa ei tuota pettymystä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
CIvilization VI julkaistiin tossa viime viikolla. Itse olen vasta pari tuntia vääntänyt, ja vähän kujalla olen vielä pelistä. Viimeisestä kerrasta, kun pelasin vitosta on kuitenkin jo useita vuosia.

Onkos täällä muita, jotka ovat kyseisen pelin hankkineet? Joku mestari voisi jakaa hyödyllsiä vinkkejä pelissä pärjäämiseen, koska tuntuu että vaikeustasot ovat hankaloituneet, kun vertaa edelliseen peliin. Pelailin vitosta Immortalilla ja Emperorilla, niin nyt on ollut hankaluuksia King-tason kanssa.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Osaako joku suositella jotain hyvää sotapeliä joka sijoittuisi WW2 tms. aikaan ja missä joukkoja ohjataan reaaliaikaisesti taistelukentällä?? Eli steel panthersin tapainen peli mutta reaaliaikaisena.
 

Teloch

Jäsen
Osaako joku suositella jotain hyvää sotapeliä joka sijoittuisi WW2 tms. aikaan ja missä joukkoja ohjataan reaaliaikaisesti taistelukentällä?? Eli steel panthersin tapainen peli mutta reaaliaikaisena.
Olisikohan tuo Men of War : Assault Squad 2 sellainen sopiva pläjäys? Tyyli ja aikakausi osuvat, mutta ilman omakohtaista kokemusta en uskalla varsinaisesti lähteä suosittelemaankaan.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Olisikohan tuo Men of War : Assault Squad 2 sellainen sopiva pläjäys? Tyyli ja aikakausi osuvat, mutta ilman omakohtaista kokemusta en uskalla varsinaisesti lähteä suosittelemaankaan.

Kiitoksia vinkistä.
Tsekkaan illalla.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Kyllähän Company of Heroes 1 ja 2 on edelleen alansa parhaimpia. Pelaajiakin riittää jos moninpeli maistuu.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Company of Heroes steam key ois ylimääräisenä jos joku Jatkoaikalainen sellaisen ilmaiseksi haluaa?

EDIT Meni jo.

-Tinke
 
Viimeksi muokattu:

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
CIvilization VI julkaistiin tossa viime viikolla. Itse olen vasta pari tuntia vääntänyt, ja vähän kujalla olen vielä pelistä. Viimeisestä kerrasta, kun pelasin vitosta on kuitenkin jo useita vuosia.

Onkos täällä muita, jotka ovat kyseisen pelin hankkineet? Joku mestari voisi jakaa hyödyllsiä vinkkejä pelissä pärjäämiseen, koska tuntuu että vaikeustasot ovat hankaloituneet, kun vertaa edelliseen peliin. Pelailin vitosta Immortalilla ja Emperorilla, niin nyt on ollut hankaluuksia King-tason kanssa.

Tänään latasin pelin Steamiin.

Tuo vaikeus on hyvinkin tyypillistä tälle pelisarjalle. Ei tämä ensituntuman jälkeen kovin helpolta tunnu tämäkään Civi, mutta siinä sen hienous toisaalta piileekin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Onkos kukaan kokeillut tuota Hearts Of Iron IV:tä?

Juuri mikään peli ei ole vienyt niin mennessään kuin HOI2 joskus teini-ikäisenä ja aina aika ajoin edelleen palaan sen pariin, mutta tuolle 3. osalle en vain lämmennyt vaikka monta kertaa annoin sille mahdollisuuden. Aina se jotenkin työnsi pois luotaan, kun havahtui siihen miten paljon pitäisi opetella uutta jotta tuota pystyisi pelaamaan.

Niin onkohan tämä uusin viety vielä pykäliä monimutkaisempaan suuntaan vai mitenkä? Ja tekeekö noilla vanhan version parissa hankituilla skilleillä mitään, vai onko jo kyseessä ihan eri peli? Ainakin gameplay videoiden perusteella kyllä olisi vanhalle HOI2-veteraanille hurja määrä uuden opiskelemista.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkos kukaan kokeillut tuota Hearts Of Iron IV:tä?

Juuri mikään peli ei ole vienyt niin mennessään kuin HOI2 joskus teini-ikäisenä ja aina aika ajoin edelleen palaan sen pariin, mutta tuolle 3. osalle en vain lämmennyt vaikka monta kertaa annoin sille mahdollisuuden. Aina se jotenkin työnsi pois luotaan, kun havahtui siihen miten paljon pitäisi opetella uutta jotta tuota pystyisi pelaamaan.

Niin onkohan tämä uusin viety vielä pykäliä monimutkaisempaan suuntaan vai mitenkä?
Kyllähän sitä on tullut pelailtua kuten kaikkia edeltäviäkin osia.

Itse pidän kyllä kovasti, mutta varmasti jotain 5 - 10 peliä meni ennen kuin oikeasti pääsin kärryille armeijoiden järkevästi siirtelystä sekä johtamisesta. Kaiken kaikkiaan peli on mielestäni aika pitkälti yhtä haastava kuin edeltävät osatkin. Mikromanagerointia vähentää kun voi armeijat jättää kenraalien hoidettavaksi. Sääli, että tekoäly on vain pelin heikoin lenkki. Suomella natsien liittolaisena seurasin kuinka Aatu siirtelin lähes koko armeijaansa itä-rintamalta länsi-rintamalle, Tanskaan ja lopulta takaisin itä-rintamalle jättämättä yhtään pataljoonaa puolustamaan Ranskaa liittoutuneiden maihinnousulta. Tämä siis ihan uusimmassa versiossa. Kun pelistä pääsee kärryille on se normaalilla tasolla loppupeleissä aika helppo pelattaessa suurvallalla tekoälyn käsittämättömyyden vuoksi. Eräässä pelissä ilman modeja tai huijauksia valtasin Italialla Yhdysvallat sekä Kanadan vuoteen 1945 mennessä. Toisaalta jos ei itse pelaa akselivalloilla, niin tekoäly ei saa kyllä niillä mitään aikaiseksi vaan peli on vielä helpompaa.

Kunhan tekoäly saataisiin kuntoon olisi peli mielestäni aivan loistava. Steamista löytyy todella hyviä modeja. Muun muassa Suomi-modi joka sieltä löytyy tuo Suomen historian eri tapahtumat sekä skenaariot valittavaksi mikä tuo mielenkiintoa Suomella pelaamiseen.

Edit: Jenkeillä tai Japanilla ei kyllä hirveästi jaksa pelata, koska pienten saarten valtaaminen on ihan älytöntä nysväystä sekä mikromanagerointia. Vaikka muuten merivoimat on toteutettukin paremmin kuin aikaisemmin. Jos tämä genre kiinnostaa, niin tuskinpa parempiakaan vaihtoehtoja löytyy. Suosittelen siis.

Edit2: Pelin sisältä löytyvän tutoriaalin lisäksi kannattaa katsoa youtubesta löytyviä tutoriaaleja. Pääsee helpommin pelin sisään. Eli ei tää ehkä tarpeeksi helppo edelleenkään ole jos niitä kerran tarvitsee. Itse ainakin tarvitsin.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kiitos vastauksesta. Laitan harkintaan jos ostaisi pelin vaikka joululahjaksi itselleen.

Edit: Jenkeillä tai Japanilla ei kyllä hirveästi jaksa pelata, koska pienten saarten valtaaminen on ihan älytöntä nysväystä sekä mikromanagerointia. Vaikka muuten merivoimat on toteutettukin paremmin kuin aikaisemmin. Jos tämä genre kiinnostaa, niin tuskinpa parempiakaan vaihtoehtoja löytyy. Suosittelen siis.
Tarviiko niitä kaikkia vallata, vai riittääkö enää se että valtaa vain ne alueet missä on victory pointteja?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös