Minkä Suomessa asuvan kansallisuuden kanssa tulet parhaiten juttuun?

  • 11 909
  • 27

Venäjä

  • Viro

    Ääniä: 25 65,8%
  • Somalia

    Ääniä: 6 15,8%
  • Suomalainen romani

    Ääniä: 7 18,4%

  • Äänestäjiä
    38
  • Poll closed .
Tila
Viestiketju on suljettu.

abianos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, suomalaiset
Halusin itseasiassa laittaa ihan oikean kyselyn pystyyn, mutta meni liian vaikeaksi googletellessani. Joskus oli de vähemmistö-lista - ei enää. Mutta! Laita vaikka top3 lista kansallisuuksista tänne, joiden kanssa ns. ns. natsaa.

1. Venäjä
2. Somalia
3. Iran

Voiko joku poistaa? Meni päin peetä tää.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minulta on joskus kysytty, olisinko kiinnostunut liittymään hirviporukkaan. En ole toistaiseksi syttynyt ajatukselle, kun arvelen tulevani paremmin juttuun ihmisporukassa.

Ihmisten osalta vastaan, että suomalaisten ja virolaisten kanssa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Suomalaisten, ruotsalaisten, englantilaisten sekä virolaisten kanssa. Ja juuri tuossa järjestyksessä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Uskoisin tulevani toimeen kaikkien kanssa jos vain yhteinen kieli löytyy. Eniten kokemusta löytyy työskentelystä yhden riikinruotsalaisen kanssa, ainoa valituksen aihe on tuo loputon diskuteeraaminen, muuten tulemme toimeen vallan mainiosti.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kaikkien kanssa töissä. Aika vähän on siviilikontakteja. Se ei ole ihmisten vika, etten toivoisi meille tuntuvaa venäjänkielistä vähemmistöä. Heitä kun voidaan käyttää, heiltä itseltään kysymättä ja tahdonkin vastaisesti, meitä (tarkoitan järjestäytynyttä yhteiskuntaamme) vastaan.

Venäläisistä lääkäreistä minulla on ihmisläheisempi kuva kuin suomalaisista. Joko siellä valitaan koulutukseen erilaisia ihmisiä tai heidät koulutetaan toisin. Mutu
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aika vaikea sanoa, koska äänestyksessä olevan kolmikon suhteen en oikeastaan tunne ketään asianomaista. Muutama puoliksi virolainen tuttava löytyy, joten sanotaan sitten puolivirolaiset?

Italialaisia tunnen muutaman ja tulen mielestäni ihan hyvin juttuun. Suomenitalialaiset ei tosin taida ihan kauhean merkittävä vähemmistö, tosin?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kaikkien kanssa tulen hyvin toimeen. Totta vitussa.
 

Spede

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Parhaiten tulen toimeen ihmisten kanssa ja sitten Raumalaisten.

Jos ihan tosissaan niin noista vaihtoehdoista tulen parhaiten Romaanien kanssa toimeen. Muutaman Somaliasta tulleen kanssa olen joutunut olemaan tekemisissä ja pakko kyllä sanoa, että ei vain heidän kanssaan synkkaa. Paino sanalla joutunut vielä tuohon. Toki tunne oli todennäköisesti molemminpuolista...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kansallisuudesta riippumatta, olen muistaakseni tullut hienosti juttuun kaikkien kohtaamieni Suomessa asuvien neekerien kanssa. Tosin näytteeni ei ole tilastollisesti merkitsevä, joten en voi yleistäen väittää neekerien olevan letkeää ja mukavaa väkeä. Mutta kokemukseni ovat olleet oikein positiivisia, ihan riippumatta siitä mistä päin maailmaa itse kunkin neekerin sukujuuret ovat olleet.

Kovin erilaisia mutta itse kukin mukavia kavereita olivat entiset kollegani, mm. amerikkalainen neekeri ja gambialainen neekeri. Tämä amerikkalainen myös väitti, ettei sitä kiinnostanut räppimusiikki, joskin koripallo oli kaverille ihan ykköslaji. Gambialainen taas tykkäsi Bob Marleysta, mutta myös suomalaisesta iskelmästä. Metka mies! Jannun etunimi oli suomalaisittain hankala lausua, joten oli luontevaa kysyä, onko hänellä lempinimeä ennestään. - Sä voit kutsua mua Timoksi, rah rah rah...
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Kyllä mä pääsääntöisesti olen tullut hyvin juttuun kaikkien kanssa kansallisuudesta riippumatta. Kaupoissa, ravintoloissa ja muissa paikoissa, joissa olen ollut asiakkaana ovat minusta erityisesti lähi-idän suunnalta (Turkki, Irak, Iran, Syyria tms) tulleet olleet erityisen mukavia.

Toki kaukoidän suunnalta tulevat ovat aina korostetun kohteliaita. Heillä se vissiin kuuluu kulttuuriin, mutta jotenkin samalla he ovat vähän jäykkiä. Turkkilaiset ovat rennompaa porukkaa.

Ai niin, ja nyt kun pääsin tarinoimaan niin viimeksi kun olin eräässä kansainvälisessä koulutustapahtumassa, viikon reissu Münchenissä, niin jännästi nuo kuvittelemani kansallisuuksien mukaiset stereotypiat toteuttivat itseään. Espanjalaiset tulivat aina kaikkiin tapaamisiin myöhässä, saksalaiset olivat muita ennen odottelemassa. Skottien kanssa tuli eniten istuttua iltaa baarissa.
 
Viimeksi muokattu:

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kansainvälisellä linjalla opiskelin ja opiskelijoita oli pääasiassa Aasiasta ja Afrikasta, seuraavissa ikäluokissa myös paljon eurooppalaisia. Ongelmia ei ollut kenenkään kanssa, mutta kyllä varsinkin afrikkalaisilla ja pieneltä osin aasialaisilla miehillä oli kovaa yritystä selvitä koulusta tekemättä mitään. Naiset olivat ahkerampia ja heidän kanssaan esim. ryhmätyöt sujuivat hyvin. Yhdellä kurssilla piti tehdä parityö ja parikseni tuli afrikkalainen mies (en tiedä mistä maasta, ei ollut omalla luokallani). Näin häntä tasan kaksi kertaa, tehtävänjaon yhteydessä, kun annoin hänelle yhteystietoni ja hän lupasi olla yhteydessä siitä miten työ tehdään, ja esityspäivänä, kun hän olisi halunnut nimensä yksin tekemääni työhön (siihen en tietenkään suostunut). Toisaalta vastapäisiäkin kokemuksia on. Muutama somaliopiskelija, mies ja nainen, myös koulussamme oli, ja molemmat olivat erittäin ystävällisiä, mukavia ja ahkeria opiskelijoita

Opiskelujen jälkeen eniten yhteyttä on tullut pidettyä kiinalaisten luokkakavereiden kanssa, myös muutamien seuraavilla luokilla olleiden eurooppalaisten, mm. Latviasta ja Bulgariasta kotoisin olevien kanssa. Kiinalaisista, tai aasialaisista yleensäkään, ei oikein opiskelijabileisiin saanut seuraa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Työasioissa ihan kenen kanssa tahansa olipa miltä suunnalta tai edusti mitä tahansa. Vapaalla sitten vähän valikoiduimmin... ei jaksa enää mitään kissanristiäisiä ja muuta turhaa lätinää. Keskityn niihin ihmisiin jotka ovat minulle tärkeitä. Ksenofobina, roturealistina ja islamofoobikkona ystäväpiiri yllättävänkin laaja venäläisiä, turkkilaisia, jordaanialaisia, bulgaareita, slovakkeja ja viroilaisia...
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Hyvin tulen toimeen taustasta riippumatta kaikkien kanssa. Tietysti aina on jotain mulkkuja, pääasiassa tietysti suomalaisia, joihin silloin tällöin törmää mutta sama se. Kaveripiirissäni on somaleja, turkkilaisia, venäläisiä, virolaisia, ruotsalaisia, espanjalaisia, ranskalaisia ja vaikka minkä muunkin maalaisia helsinkiläisiä ja muita Suomessa asuvia.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
En mä tiedä. Pari savolaista kerran vitutti. Ei se kyl mun kokemuksien mukaan oo kansallisuudesta kiinni.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kiinalaisten kanssa olen tullut ihan hyvin juttuun eikä venäläisissäkään mitään vikaa ole ollut tai virolaisissakaan. Ihan mukavaa sakkia tuntuvat olevan. Somalien kanssa en ole kaiketi ollut tekemisissä kuin melko vähäisesti (siivoushommissa törmää paljon ulkomaalaisiin).
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Kaikkien kanssa, riippuu tietenkn yksilöstä. Mutta jos lähdetään enemmän perkaamaan, niin Virolaisten kanssa on tullut hyvin juttuun aina. Sitten Turkkilaiset on ihan mukavaa sakkia sinänsä. Puolalaisista on jäänyt ihmeen valju kuva, vaikka työskennellyt monen kanssa. Tuntuvat viihtyvän keskenänsä. En muista, että yksikään olisi tarkoituksellisesti kontaktia minuun ottanut, vaan minä olen aina ollut aloitteentekijä. Tuttujen romanien kanssa on ok, mutta outojen romanien kanssa lähden aina varoen liikenteeseen. Joku voisi rasistiksi sanoa, mutta pelkästään kokemus puhuu, olen ollut asiakaspalvelu hommissa. Yksi iranilainen on hemmetin mukava ollut, mutta se oli kristitty. Muutaman muslimin kanssa ei ole juttua tullut, eikä somalin, mutta ei tilanteetkaan ollut sellaisia, että oltaisiin kavereita haettu.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Puolalaisista on jäänyt ihmeen valju kuva, vaikka työskennellyt monen kanssa. Tuntuvat viihtyvän keskenänsä. En muista, että yksikään olisi tarkoituksellisesti kontaktia minuun ottanut, vaan minä olen aina ollut aloitteentekijä.

Mielenkiintoista. Puolet työkavereistani on polskeja ja todella mukavaa sakkia ovat. Ja avuliaita toisin kuin vaikka suomalaiset. Ja käyvät pubissa viikonpäivään katsomatta toisin kuin vaikka suomalaiset.

Eihän se kansallisuuteen katso keiden kanssa tulee toimeen eikä aina edes tiedä mistä maasta joku on.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Myönnän että yhdysvaltalainen amazing & awesome -kulttuuri joskus rasittaa. Että voisko homma olla vaan ihan good. Sanat loppuvat nopeasti kesken, kun heti on amazing ja awesome. Eli tämmönen first world problem tämäkin. Ihmisten kanssa oon tullut hyvin toimeen, yhdysvaltalaisten.

No niin nyt muistin: irlantilaiset. Mua vitutti yks irlantilainen aikoinaan. Vähän liikaa ylisti sitä rapakaljaansa. Sanoin, että Guinness on paskaa! Yhden katalaanin kanssa päädyin käsirysyyn! Mut Dalihan oli katalaani joten katalaanit on fiksua porukkaa. Ja Joyce irlantilainen eli fiksua sakkia irlantilaisetkin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Myönnän että yhdysvaltalainen amazing & awesome -kulttuuri joskus rasittaa. Että voisko homma olla vaan ihan good. Sanat loppuvat nopeasti kesken, kun heti on amazing ja awesome. Eli tämmönen first world problem tämäkin. Ihmisten kanssa oon tullut hyvin toimeen, yhdysvaltalaisten.

Vähän joo ja sitten kun siihen lisätään vielä WOW...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös