Liigan kurinpitopäätökset 2015–2016

  • 471 894
  • 3 251

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsekin ihmettelen tuota epäjohdonmukaisuutta Kankaanperän rangaistuksen perusteluissa. Liusjärvi toteaa, että tilanne on ottelurangaistuksen arvoinen, Vihko ei loukkaannu, ja että aiemmat tuomiot kasvattavat pelikieltoa yhdellä ottelulla. Miten 1+1=3?
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin, tuo on se +1. Mistä vielä se toinen +1?
Päätöksessähän todetaan varsin yleisluontoisesti seuraavaa
Rangaistusharkinnassa on otettu huomioon Kankaanperän suorittama taklaus sekä se ettei Vihko loukkaantunut tilanteessa. Kankaanperälle on määrätty kolmen edellisen kauden aikana kertaalleen pelikieltoa päähän kohdistuneesta taklauksesta. Tällä perusteella pelikieltoa ankaroitetaan yhdellä ottelulla.
Joten ilmeisesti itse taklaus on katsottu kahden pelin arvoiseksi, ja uusijalle vielä peli lisää. Päähän taklaaminen on siis tällä kaudella tuonut aina itsessään 0-2 peliä, ja siihen sitten mahdollisesti kovennusta loukkaantumisesta ja tekijän historiasta.

Mielenkiintoista nähdä, eritelläänkö Tyrväisen kohdalla tarkemmin, mistä tekijoistä ja millä painoilla pelikielto koostuu. Aivan minimi tuosta olisi nähdäkseni 2+1+1=4 peliä, mutta todennäköisesti tulee enemmän. Joko itse taklaus tai sitten historia saa kovemman painon tai toki vaikka molemmatkin. En kuitenkaan usko, että linjaan tehtäisiin niin merkittävää muutosta, että vaikkapa Antti Wennströmin Jatkoajan Maanantaijäässä mainitsema kaksinumeroinen pelikielto toteutuisi.
 

axe

Jäsen
Joten ilmeisesti itse taklaus on katsottu kahden pelin arvoiseksi, ja uusijalle vielä peli lisää. Päähän taklaaminen on siis tällä kaudella tuonut aina itsessään 0-2 peliä, ja siihen sitten mahdollisesti kovennusta loukkaantumisesta ja tekijän historiasta..

Sitähän mää nimenomaan yritän kysyä, että millä perusteella juuri tämä taklaus on nyt kahden ottelun arvoinen, kun vuosikaudet näistä se skaala on ollut 2+10 minuutin ja OR:n välillä. Mikä tästä tekee niitä kymmeniä aiempia pahemman? Sitä ei mitenkään perustella. Ja vaikka mun mielipiteeni tottakai onkin nyt täysin arvoton, kun mulla tossa vasemmalla lukee Tappara ja kyseessä on Tapparan pelaaja, niin silti mun mielipiteeni on että ihan perus-OR-rumataklaus tämäkin oli, ei kaksinverroin rumempi.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Itse haistelen, että Liusjärvi on vienyt Tyrväisen asian kurinpitoryhmän ratkaistavaksi. Tällöin lienee lähtökohtana se, että pelikieltoa olisi tulossa 6+ ottelua. Tämä haistelu perustuu ihan vaan siihen, että Kankaanperän pelikiellon yhteydessä ei ollut myös ratkaisua Tyrväisen asiassa. Voisin kuvitella, että Sampo olisi kerennyt viikonlopun aikana kirjoittamaan kaksi ratkaisua siinä missä yhdenkin, mikäli olisi yksin Tyrväisen asian ratkaissut.

Mitä tulee Kankaanperän pelikiellon pituuteen, niin eikös tällä kaudella päähän kohdistuneista taklauksista ole annettu pelikieltoa nimenomaan se 2 matsia. Sitten on erikseen ne tapaukset, jotka eivät ole kurinpitäjälle menneet. Eli siis meni kurinpitäjälle, teosta 2 + uusijalisä 1 = yhteensä 3. Noin minä tuota Liusjärven ratkaisua luen ja peilaan tämän kauden linjaan. Toki niin paljon on ehtinyt tällä kaudella kurinpidon ympärillä tapahtua ja keskustelu velloa, että muisti voi tehdä tepposetkin.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sitähän mää nimenomaan yritän kysyä, että millä perusteella juuri tämä taklaus on nyt kahden ottelun arvoinen, kun vuosikaudet näistä se skaala on ollut 2+10 minuutin ja OR:n välillä.
Kyllähän jo aiemmin tälla kaudella esimerkiksi HIFK:n Luttinen sai kaksi peliä päähän kohdistuneesta taklauksesta, jossa ei ollut loukkaantumista eikä historiaa vaikuttamassa. Että ei tässä nyt sikäli mitään aivan poikkeuksellista ollut. Taas sen selvittämiseen, miksi joku taklaus on 0, 1 tai 2 pelin arvoinen tarvittaisiin vastaamaan minua tietävämpi mies.
 

Pika1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kankaanperälle kolme ottelua pannaa. Hyvä määrä. Päähän kohdistuvat iskut pitää kitkeä pois ja näillä rikoksen uusijoilla pitää ehdottomasti olla kovennetut rangaistukset!
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Tyrväiselle yhdeksän matsia eli 7+2. Nuo kaksi historiasta tullutta sikäli hassuja, että toinen on korkeasta mailasta ja toinen kun Grillfors pelaa pää alhaalla. Seitsemän siis taklauksesta, kaksi lisäottelua on ylimitoitettua. Toki median painostus ollut yksi syy.

Josko sitten linja löytyisi jatkoa ajatellen, että nämä Luttiset ja Lahdet saisivat vähän kovempia pelikieltoja.
 
Viimeksi muokattu:

JPL

Jäsen
Itse haistelen, että Liusjärvi on vienyt Tyrväisen asian kurinpitoryhmän ratkaistavaksi. Tällöin lienee lähtökohtana se, että pelikieltoa olisi tulossa 6+ ottelua. Tämä haistelu perustuu ihan vaan siihen, että Kankaanperän pelikiellon yhteydessä ei ollut myös ratkaisua Tyrväisen asiassa. Voisin kuvitella, että Sampo olisi kerennyt viikonlopun aikana kirjoittamaan kaksi ratkaisua siinä missä yhdenkin, mikäli olisi yksin Tyrväisen asian ratkaissut.

Mitä tulee Kankaanperän pelikiellon pituuteen, niin eikös tällä kaudella päähän kohdistuneista taklauksista ole annettu pelikieltoa nimenomaan se 2 matsia. Sitten on erikseen ne tapaukset, jotka eivät ole kurinpitäjälle menneet. Eli siis meni kurinpitäjälle, teosta 2 + uusijalisä 1 = yhteensä 3. Noin minä tuota Liusjärven ratkaisua luen ja peilaan tämän kauden linjaan. Toki niin paljon on ehtinyt tällä kaudella kurinpidon ympärillä tapahtua ja keskustelu velloa, että muisti voi tehdä tepposetkin.

Eikös se juuri näin mene. Joko todetaan, että OR on riittävä ja siitä tulee automaattisesti se 1 peli tai sitten Liusjärvi toteaa, että tässä olisi pitänyt ottaa huomioon x ja y tai oli tahallinen, mutta lievä ja siitä tulee esim. +1. Jos on rikoksenuusija, niin siitä sitten +1 tai enemmän. Jos sitten on kaikki yhdessä, kuten uusija, tahallinen, päähän ja vahingoittamistarkoitus, kuten tuolla Tyrväisellä, niin sitten mennään jo isommalla komitealla päättämään ja kakkua tulee enemmän.

Tyrväiselle siis 9 ottelun pelikielto!
Liigapelaajalle yhdeksän ottelun pelikielto – katso video | Uutiset | Liiga

Joskohan tuo Tyrväinen alkaisi ottamaan vastuuta omista tekemisistään, kun nyt lähti yhdestä aivopierusta 15% palkasta pois, elikkä näppärästi ~ kahden kuukauden palkka. (6-7k€)
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Tyrväiselle yhdeksän matsia.
Sopivasti ylitettiin näemmä seuraava paikallspeli, huvittavaa.

Noh, tiedossa oli ettei selviä parilla pelillä, mutta 9 on kohtuu kova tuomio. Ehkä nyt sitten tajuaa rauhoittaa otteitaan kentällä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Jos Tyrväistä ei itse pelikiellon pituus rauhoita, niin 15 %:n palkanvähennys / sakko saattaa jo hieman kirpaistakin.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Jos Tyrväistä ei itse pelikiellon pituus rauhoita, niin 15 %:n palkanvähennys / sakko saattaa jo hieman kirpaistakin.

Tuo palkanvähennys peritään seuroilta ja seurat saavat itse päättää ottavatko sen pois pelaajan palkasta vai eivät. Yleensä kai eivät ole ottaneet.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Joo, onhan se kova rangaistus, mutta tyhmä oli tekokin joten pitää niistä kärsiä. En valita. Harmi kuitenkin, että tärkeä pelaaja noinkin kauan pois.
 

Arsi Haakana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
Oikea tuomio Tyrväisen casessa, veikkasin ettei kurinpidolla ole ballseja kuin ~5 matsiin, mutta tähän malliin pitääkin toimia. Nuo ovat niitä tilanteita mitkä jääkiekosta pitää kitkeä pois.
 

JPL

Jäsen
Tuo palkanvähennys peritään seuroilta ja seurat saavat itse päättää ottavatko sen pois pelaajan palkasta vai eivät. Yleensä kai eivät ole ottaneet.

Varmaan vähän tilannekohtaista, mutta ainakin itse tämmöisessä tilanteessa rankaisisin pelaajaa maksimin mukaan. Ja varmaan Ilves saisi jonkun osamaksun, vaikka mailoista, maksettua tälläkin säästöllä.
 

Mäntylä #18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panthers,
Ei tullut tapeeksi pitkää kakkua Tyrväiselle. Tuplasti lisää niin olisin tyytyväinen. Noh tuskin jää kaverin viimeiseksi sekoiluksi tämän kauden aikana, josko sitten seuraava penalti olisi reilusti kaksinumeroinen...
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Ei tullut tapeeksi pitkää kakkua Tyrväiselle. Tuplasti lisää niin olisin tyytyväinen. Noh tuskin jää kaverin viimeiseksi sekoiluksi tämän kauden aikana, josko sitten seuraava penalti olisi reilusti kaksinumeroinen...
Eipä Tyrväinen nyt pitkään aikaan ole "pimentynyt". Tuossa on pari peliä mielestäni jopa liikaa, kun kaksi peliä tulee historiasta, jotka on kyllä naurettavia.
Kunhan tosiaan linja pitäisi muidenkin kohdalla sitten.
 

wunderveba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toivottavasti linja sitten jatkossakin on sama, vaikka joku selittelisikin tekosiaan "vahinkoreaktiolla". Linjan(minkä?) muutoksesta olisi ollut kyllä kohteliasta informoida etukäteen.
 

Mäntylä #18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panthers,
Eipä Tyrväinen nyt pitkään aikaan ole "pimentynyt". Tuossa on pari peliä mielestäni jopa liikaa, kun kaksi peliä tulee historiasta, jotka on kyllä naurettavia.
Kunhan tosiaan linja pitäisi muidenkin kohdalla sitten.


Niin jos tällä kaudella toinen pelikielto päähänkohdistuvasta taklauksesta niin mun mielestä 2 peliä historiasta on naurettavan vähän.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Pakko nostaa hattua Liigan kurinpidolle tässä kohtaa. En olisi uskonut, että noin pitkää pelikieltoa olisi annettu, johtuen tuosta palkan pidätyksestä. Täysin ansaittu tuomio ja sellainen, joka todellakin tuntuu. Toivottavasti panee tämän moraalinvartijan myös miettimään omaa käyttäytymistään kaukalossa.
 

Kotikatsomo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Äh, harmittaa. 8 pelin kakulla paluu olisi osunut seuraavaan Tampereen paikalliseen. Lieneeköhän 9 peliä tässäkin mielessä tarkkaan mietitty?

Muuten olisin kyllä hyväksynyt pari peliä vielä enemmänkin. Selkeä linjaus kuitenkin liigan mittapuulla. Tällä linjalla hyvä jatkaa.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Turhaa lässytystä jostain linjan pitämisestä myös muidenkin kohdalla. Kuinka usein Liiga-kaudessa joku suorittaa noin raukkamaisen kostonoudon, kun samassa pelissä aikaisemmin on vähän oman joukkueen pelaajaa otettu? Plussaa myös siitä, että persaukinen seura saa sakkoa maksettavakseen!
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Vähintään seitsemää peliä veikkasin aiemmin, joten tyytyväinen voi kurinpitoryhmään olla. Tyrväinen on tainnut kuitenkin 2010-luvulla olla näissä kyseenalaisissa tapahtumissa mukana toistakymmentä kertaa ja tältä kaudelta historiaa päähän kohdistuneesta taklauksesta löytyy myös, joten olisin olettanut tuon uusijalisän olleen enemmän kuin kaksi peliä, mutta menkööt. Toisaalta harmi, ettei pääse seuraavassa paikallisessa kentälle, mutta toivottavasti tuore isä saa nyt rauhoittua perheen parissa eikä hölmöile paluun koittaessa.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Ei tuo ollut yhtään rumempi teko kuin Tuppuraisen selkään koohotus, josta napsahti 4 ottelua töppäilynuusijana. Tuplat tuli nimestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös