Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 285 497
  • 28 700
Onkohan se enää mikään pohjoismaa? Olen ymmärtänyt, että nyky-Ruotsi on kuin Detroitin keskusta, tosin olen ollut vain perussuomalaisen ja halla-aholaisen tiedonvälityksen varassa tässä suhteessa.

Onkohan tämä nimimerkin sinner linkkaamassa uutisessa kommentteja antava Jakaii myös lukenut liikaa Halla-ahoa?
IS Luulajassa: Täältä pakolaisvirta purkautuu Suomeen: ”Kaikki haluavat Helsinkiin, Turkuun, Tampereelle ” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Jakaii matkaa Tukholmassa asuvan serkkunsa opastamana, mutta sanoo, että tietoa saa erittäin paljon myös Facebookista. Ystävät ja sukulaiset jakavat tietoa sosiaalisessa mediassa niin Saksassa, Ruotsissa kuin Suomessakin.

– Minä en tiedä, minne Suomessa menen, mutta minun on päästävä paikkaan, jossa on vähemmän muita kansallisuuksia. Ruotsissa heitä on liikaa, Jakaii sanoo.

Minun mielestäni olisi hyvä, jos noille ihmisille tarjottaisiin luettavaksi myös Umayaa Abu-Hannan näkemyksiä suomalaisesta yhteiskunnasta. Voi nimittäin pikkuisen ottaa päähän, jos läpeensä rasistiseen Suomeen päästyään tajuaa, että se länsinaapuri olisikin ollut aika paljon miellyttävämpi asuinpaikka ulkomaalaistaustaiselle.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Siis puhutko tuosta "monikulttuurisesta helvetistä"? Onkohan se enää mikään pohjoismaa? Olen ymmärtänyt, että nyky-Ruotsi on kuin Detroitin keskusta, tosin olen ollut vain perussuomalaisen ja halla-aholaisen tiedonvälityksen varassa tässä suhteessa. Tilaanpa netistä luodinkestävät liivit ja käyn katsomassa...

Osin tähänkin liittyen, olen menossa nyt viikonlopuksi Ruotsiin frendien kanssa ja koska käytännössä kaikki perusmestat on Stokiksessa vuosien varrella käyty, niin ajattelimme suunnata tsekkaamaan vähän omin silmin, kuinka paikkansa pitäviä nämä monet netissäkin pyörivät videot oikein ovat.

Jossain tuli vastaan pätkä, missä lyötiin ihmisiä kuin vierasta sikaa ihan siinä Åhlensin kulmalla. Pitää tarkistaa, miltä siellä näyttää la-aamuna.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Onkohan tämä nimimerkin sinner linkkaamassa uutisessa kommentteja antava Jakaii myös lukenut liikaa liikaa Halla-ahoa?
IS Luulajassa: Täältä pakolaisvirta purkautuu Suomeen: ”Kaikki haluavat Helsinkiin, Turkuun, Tampereelle ” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Jakaii matkaa Tukholmassa asuvan serkkunsa opastamana, mutta sanoo, että tietoa saa erittäin paljon myös Facebookista. Ystävät ja sukulaiset jakavat tietoa sosiaalisessa mediassa niin Saksassa, Ruotsissa kuin Suomessakin.

– Minä en tiedä, minne Suomessa menen, mutta minun on päästävä paikkaan, jossa on vähemmän muita kansallisuuksia. Ruotsissa heitä on liikaa, Jakaii sanoo.

Ikävä kyllä Jakaiin sanomisissa on perää. Ainakin Saksassa yhteenottoja on nähty juurikin eri kansallisuuksien ja etnisten sekä uskonnollisten ryhmittymien välillä. Jos Suomessa on järki päässä, niin ei meidänkään kannata ainakaan ehdoin tahdoin sijoitella kurdeja, shiioja ja sunneja ihan samaan huoneeseen ainakaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Osin tähänkin liittyen, olen menossa nyt viikonlopuksi Ruotsiin frendien kanssa ja koska käytännössä kaikki perusmestat on Stokiksessa vuosien varrella käyty, niin ajattelimme suunnata tsekkaamaan vähän omin silmin, kuinka paikkansa pitäviä nämä monet netissäkin pyörivät videot oikein ovat.

Jossain tuli vastaan pätkä, missä lyötiin ihmisiä kuin vierasta sikaa ihan siinä Åhlensin kulmalla. Pitää tarkistaa, miltä siellä näyttää la-aamuna.

Tuota, onko teillä ne luodinkestävät liivit? Voi jäädä lyhyeksi matka tuolla sotatoimialueella.
 
niin ajattelimme suunnata tsekkaamaan vähän omin silmin, kuinka paikkansa pitäviä nämä monet netissäkin pyörivät videot oikein ovat.

Jossain tuli vastaan pätkä, missä lyötiin ihmisiä kuin vierasta sikaa ihan siinä Åhlensin kulmalla. Pitää tarkistaa, miltä siellä näyttää la-aamuna.

Jos te ette näe siellä yhtään tappelua, luultavasti ne videot ovat feikkejä. Mun kaverikin kertoi lukeneensa netistä, että Marseille on erittäin rikollinen kaupunki, mutta pyöriessäni siellä kaupungilla toissa viikon lauantain ja sunnuntain välisenä yönä en nähnyt siellä esim. yhtäkään ryöstöä tai henkirikosta. Yksi viiden-kuuden hengen joukkomylly siellä oli (itse kävelin aika reippaasti sitä karkuun), mutta kokonaisuutena voi todeta, ettei rikollisuus ole Marseillessa mitenkään merkittävä ongelma.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuota, onko teillä ne luodinkestävät liivit? Voi jäädä lyhyeksi matka tuolla sotatoimialueella.
Jos te ette näe siellä yhtään tappelua, luultavasti ne videot ovat feikkejä. Mun kaverikin kertoi lukeneensa netistä, että Marseille on erittäin rikollinen kaupunki, mutta pyöriessäni siellä kaupungilla toissa viikon lauantain ja sunnuntain välisenä yönä en nähnyt siellä esim. yhtäkään ryöstöä tai henkirikosta. Yksi viiden-kuuden hengen joukkomylly siellä oli, mutta kokonaisuutena voi todeta, ettei rikollisuus ole Marseillessa mikään ongelma.

Teillä näyttää olevan sellainen käsitys, että kyseessä olisi ollut jokin sarkastinen heitto. Kyllä me ihan ilman vitsiä ajateltiin vähän tsekkailla, miltä tuolla oikein näyttää. Taisin toiseen ketjuun aiemmin kirjoitella, että alkuperäinen idea oli mennä Rinkebyhyn, kun tuosta lähiöstä on niin sekalaisia juttuja kuultu. Mutta nyt Stokiksen keskustassa on ihan todistettavasti ollut levotonta, niin aika pienellä vaivalla sen näkee, että millainen tunnelma tuolla on.

Olisi tarkoitus myös jokunen sana tänne sitten "reportaasia" kirjoittaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos sitten palaisi itse aiheeseen niin minusta tuo Ruotsin vastaisen rajan tilanne kyllä oikeuttaisi luopumaan tilapäisesti tietyistä Schengen-käytännöistä. Ilmeisesti hallitus edelleen pitää näitä "reservissä", mutta luulisi että nykytilanne jo edellyttäisi rajavalvonnan tiukentamista.
 

Tuamas

Jäsen
Taisin toiseen ketjuun aiemmin kirjoitella, että alkuperäinen idea oli mennä Rinkebyhyn, kun tuosta lähiöstä on niin sekalaisia juttuja kuultu. Mutta nyt Stokiksen keskustassa on ihan todistettavasti ollut levotonta, niin aika pienellä vaivalla sen näkee, että millainen tunnelma tuolla on.

Olisi tarkoitus myös jokunen sana tänne sitten "reportaasia" kirjoittaa.

Varmistan nyt vielä, siis olet ihan tosissasi?
 
Mitäs sitten, kun nämä Syyrian, Irakin ja Somalian turvapaikanhakijat saadaan joskus käsiteltyä ja alkaa uusia kriisejä tai jo käynnissä olevat kriisit kärjistyvät pahemmiksi? Lähtevätköhän ihmiset herkemmin salakuljettajien avulla pois kriisimaista, kun kaikki ovat nähneet, kuinka helposti Euroopassa voi kulkea maasta toiseen kohti omaa päämääränsä? Itse luulen, että kriisimaiden keskiluokka alkaa lähteä kriisimaista jo ennen kuin kriisi leviää lähellekään heidän asuinseutujaan ja näin tekisin minäkin, jos asuisin jossain sekavassa maassa Afrikassa tai Lähi-idässä.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mistäs tiedät että viittasin uusnatseihin, heitä en maininnut sanallakaan?
Muukalaisista eli muslimeistahan tässä on ollut kyse. Raporttien mukaan heidän aiheuttama sekasotku on Ruotsissa aivan todellista.

Niin kuin sanoin, mene ja totea asiat itse, ei tarvii kenenkään raporttien mukaan asioita kuvitella. Muukalaiset ja muslimit on sekasotkun aiheuttajina valovuoden päässä paikallisen ammattirikollisuuden rinnalla, niitä ei johda ja agiteeraa kummatkaan mainitsemasi ryhmät, vaan ihan ruotsalaiset itse, jokusen suomipojan kanssa. Tämänhetkinen kaaos on yhtäläinen kaikkialla, ei pelkästään ruotsissa. Syyt siihen on kaikkien tiedossa, johtopäätösten teko on vaan toisille vaikeampaa, kuin toisille.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Varmistan nyt vielä, siis olet ihan tosissasi?

Niin, enhän mä sinne mitään tutkivaa journalismia ole menossa tekemään, vaan kuten toisaalle kirjoitin, kyseessä on vuosittainen kaveriporukan reissu Stokikseen, jonka aikana olemme tehneet jos mitäkin vierailuita. Nyt toki pilkettä silmäkulmassa yksi porukasta heitti, että käydäänkö tsekkaamassa vähän näitä suomalaisessa mamu-keskustelussa usein mainittuja mamulähiöitä, niin kuulosti ihan hauskalta jutulta.

Ei sinne nyt mitään naureskelemaankaan ole tarkoitus lähteä, ihan asiallisesti ja suht vähäisellä alkoholinkäytöllä olemme liikenteessä.
Eikä toki koko Tukholma-päivää ole tarkoitus käyttää pakolaisasian tutkimiseen.

Mutta nyt siis todennäköisesti Rinkeby jää välistä, nähtävästi Stokiksen päärautatieasema ja tuo keskusta-alue jää käppäilymme kohteeksi.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Jos te ette näe siellä yhtään tappelua, luultavasti ne videot ovat feikkejä. Mun kaverikin kertoi lukeneensa netistä, että Marseille on erittäin rikollinen kaupunki, mutta pyöriessäni siellä kaupungilla toissa viikon lauantain ja sunnuntain välisenä yönä en nähnyt siellä esim. yhtäkään ryöstöä tai henkirikosta. Yksi viiden-kuuden hengen joukkomylly siellä oli (itse kävelin aika reippaasti sitä karkuun), mutta kokonaisuutena voi todeta, ettei rikollisuus ole Marseillessa mitenkään merkittävä ongelma.

Minäkin olen käynyt Pietarissa, enkä nähnyt kuin yhden tapon siellä. Muuten en nähnyt yhtään rikoksia. Se on turvallinen kaupunki.
 
Minäkin olen käynyt Pietarissa, enkä nähnyt kuin yhden tapon siellä. Muuten en nähnyt yhtään rikoksia. Se on turvallinen kaupunki.

Hyvä. Ehkä sinun kannattaisi tarjota matkareportaasia reissustasi Helsingin Sanomien Nyt-liitteeseen? Siellä pidetään perättömiä ennakkoluuloja hälventävästä tutkivasta journalismista.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Tuosta paljastuneesta suomalaisesta ihmissalakuljetuksesta ei ole paljon uutisoitu valtamediassa. Toki irakilaiskuskit pidätettiin, mutta onhan tuossa nyt mahdollisuus myös päästä itse rikollisiin kiinni.

Auton omistaa yritysrahoituksen, perinnän ja taloushallinnon palveluita tarjoava yritys.

Auton haltija on helsinkiläinen ravintola-alan yritys. Yrityksen toimitusjohtaja on suomen kansalainen.

Autoa kuljettaneet kaksi Irakin kansalaista on pidätetty. Heitä epäillään ihmissalakuljetuksesta.


Valkealalaisyrityksen entinen auto päätyi ihmissalakuljettajien käyttöön | Kouvolan Sanomat
 
Sen verran kun olen Yleä seurannut, eli vähän, olen kyllä nähnyt siellä ihan normivalikoimaa kansainvälisestä uutisvirrasta - on kuvattu ongelmia ja on myös kuvattu positiivisempia tilanteita. Ainoastaan jos haluaa medialta yksisilmäistä ja yksipuolista öyhötystä, voi pitää esim. Suomen valtamediaa propagandistisena - se ei nimenomaan sitä ole. Ainoastaan uutisten sävy on usein epäemotionaalinen ja pakolaisista löydetään myös inhimillisen myötätunnon ansaitsevia tapauksia.

Sitten täällä on niitä, jotka eivät tästä pidä ja linkkaavat, niin, Putin-mediaan. Mitäpä tuosta ihminen sanoisi?

Ovatko "Putin-median" jutut aina valheellisia ja täyttä propagandaa samalla kun "Suomen valtamedia ei nimenomaan sitä ole"? Melko yksisilmäinen näkemys. MV-lehti on löytänyt hyvän mediaraon nimenomaan mamuaiheesta juuri siksi, että valtamediat vääristelevät uutisointia. Yle, MTV ja esim. HS pyrkivät etsimään jatkuvasti jotain positiivista sanottavaa maahantulijoista, samalla kun MV keskittyy päinvastaiseen. Valtamedia ei aina välttämättä suoraan valehtele, mutta se jättää pääosin negatiiviset asiat kertomatta. Uutisiin pyritään löytämään kuvia lapsiperheistä ja kerrotaan riipivä tarina jostain kiintiöpakolaisesta, samalla kun pääosa tulijoista on nuoria turvapaikanhakijamiehiä. Hyvä esimerkki on tuo Ylen nettiuutisointi. Sieltä ei paljon kriittistä uutista löydy. Eilen taas MTV:llä kerrottiin kuinka bussit eivät kulkisi, hoitoala ei toimisi, eikä roskia kerättäisi ilman maahanmuuttajia. Aamulähetyksissä kerrotaan rasismin noususta ja siitä miten kovia pakolaiset ovat tekemään töitä. Hesari on näistä kaikista pahin, mutta onneksi tuosta ei tarvi mitään maksaa, toisin kuin Ylestä. MV-lehti puolestaan ei ole oikeastaan "lehti" ollenkaan. Sinne kerätään juttuja ympäri internettiä kansalaisilta ja medialta. Agenda on kuitenkin myös MV-lehdellä selvä. Siellä on sekä kriittistä juttua maahanmuutosta, että myös ihan selvästi rasismiin viittaavaa. Paljon löytyy mm. kuvakaappauksia Facebookista ja yksittäisten henkilöiden kertomuksia. Samalla sinne on kaivettu myös juttuja ulkomaalaisista medioista, joita suomalainen media jättää julkaisematta. MV-lehti nimenomaan kertoo sen negatiivisen puolen, ja sekaan mahtuu todellisten juttujen lisäksi paljon huhuja ja luultavasti myös valheita. MV-lehdellä ei kuitenkaan ole samanlaisia resursseja kuin vaikkapa Ylellä, joten jututkaan eivät voi olla asultaan aina samaa tasoa. Kenties haluakaan tähän ei ole, mutta itse syyttäisin nykytilanteesta ja MV-lehden suosiosta valtamediaa, joka on aiheuttanut tämän ihan itse yksipuolisella uutisoinnilla ja agendallaan. Tärkeintä on tietysti lähdekriittisyys ja medianlukutaito, mutta se ei todellakaan rajoitu vain MV-lehteen. En ole varma ovatko ihmiset pelkästään naiiveja, vai onko kyse enemmänkin siitä että vasemmistoa ja "liberaaleja" miellyttää enemmän valtamedian uutisointi, joten sitä halutaan uskoa tai sitten ei edes välitetä ovatko jutut totta/osatotuuksia (ja mitä jätetään kertomatta), kunhan ne edistävät omaa agendaa. Ihmiset ovat itsekkäitä, puolueellisia ja subjektiivisia olentoja. Tämä asia unohdetaan ja pyritään järjestelmällisesti kieltämään vasemmalla, uskovathan monet yhä edelleen sosialistisiin ja kommunistisiin utopioihinkin, joissa kaikilla on kivaa ja ketään ei sorreta.

MV-lehden sivuilta löytyy sitten toki myös näitä Venäjään myötämielisesti suhtautuvia uutisia ja erinäisiä salaliittoteorioita, mutta mitä sitten? Se ei tarkoita sitä, että kaikki jutut siellä olisivat roskaa, eihän Hesarikaan ole 100% roskaa. Valtamedia on tällä hetkellä nimenomaan yksipuolista öyhötystä, ja siksi MV-lehti on suosittu. Ikävä juttu, jos yksinkertaisimmat sitten uskovat ihan kaiken mitä tuolta lukevat ja nielevät samalla kenties Putte-propagandaa, samalla kun toinen puoli uskoo kaiken mitä valtamedia suoltaa. Kokonaiskuvaa muodostaessa kannattaa lukea eri medioita, mutta on myös muistettava että aina se totuus ei löydy edes sieltä kahden ääripään välimaastosta. Loppuun vielä legendaarinen kuva Ylen mielipidemanipulaatiosta: https://rotanloukku.files.wordpress.com/2013/08/yle-vaaristelee-mamukyselytuloksia.jpg
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hehe, melko kovat kriteerit tällä sotaa pakenevalla turvapaikanhakijalla. Ja miksei olisi, Hölmöläänhän sitä ollaan tulossa.

– Minä en tiedä, minne Suomessa menen, mutta minun on päästävä paikkaan, jossa on vähemmän muita kansallisuuksia. Ruotsissa heitä on liikaa, Jakaii sanoo.

IS Luulajassa: Täältä pakolaisvirta purkautuu Suomeen: ”Kaikki haluavat Helsinkiin, Turkuun, Tampereelle ” - Kotimaa - Ilta-Sanomat
Eli pakolaisen/maahanmuuttajankin mielestä Ruotsi on jo rikastettu täyteen. Onko hän siis monikulttuurisuutta vastaan, koska käyttää noita sanoja perusteluissaan? Sehän onkin aika touche. Haluaako tämä henkilö pois Ruotsista sen takia, että jopa pelkää liian monen kulttuurin kohtaamista ja niiden huonoja sivuvaikutuksia vai sen takia, että vihaa muita tai tiettyjä kansallisuuksia?
Siinä onkin suvakeille taas pohdittavaa.
 
Makwan Amirkhani puhuu taas täyttä asiaa facebook-tilillään. Uskomatonta, että pakolainen tajuaa nämä asiat paremmin kuin monet yltiösuvaitsevaiset suomalaiset.

Edit. Politiikkaan ton jätkän pitäis lähteä ja vähän nopeasti.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Ihan pienellä ajatustyöllä voit huomata, että venäjä ei kykene, tai edes halua seuloa tuhansien kilometrien rajojansa kovin tarkasti. Siellä on myös kovasti bisneshenkistä köyhää ja myös mafiarakenteita, jotka ilomielin tarttuu tilaisuuteen, jos heille tarjotaan bisnes sulkemalla euroopan rajat. Suomella taas on se toista tuhatta kilometriä yhteistä rajaa, jota mikään rakennelma tule pitämään tiukkana, joten pakolaisvyöry muuttaa suuntaansa kuin vesi esteen kohdatessaan ja suomesta tulee se euroopan rantautumispiste väistämättä, ukrainasta puolan kautta toinen. Tällä hetkellä me ollaan vielä turvallisesti enemmän iskua ottavien selän takana turvassa, vaan äkkiäkös homma kiepsahtaa ylösalaisin ja ollaankin pääkohteena. Kannattaa muistaa, että venäjä kyllä valtiona sulkee silmänsä tuolta liikenteeltä, koska sinne ei ole kukaan jäämässä. Ajanhukkaa on keskustelu tulvan patoamisesta, ei sitä voi millään estää, tyhmillä toimilla ainoastaan pahentaa. Pitäisi keskittyä tässä vaiheessa jo ihan muihin asioihin, jotta homma saataisiin edes jotenkin toimimaan kaikkien kannalta järkevästi.

Enpä usko tuon itärajan alkavan vuotamaan, koska normi rajanylityspaikat ovat kohtuullisesti miehitetty ja muutoin, varsinkin kun kohti pohjoista mennään, niin saa siellä eräänkin kilometrin kävellä erämaassa ja tuntureissa ennenkuin "sivistyksen" pariin pääsee.
 
Makwan Amirkhani puhuu taas täyttä asiaa facebook-tilillään. Uskomatonta, että pakolainen tajuaa nämä asiat paremmin kuin monet yltiösuvaitsevaiset suomalaiset.

Edit. Politiikkaan ton jätkän pitäis lähteä ja vähän nopeasti.

Jos Makwan Amirkhani olisi afrikanmerikkalainen, hänestä käytettäisiin nimitystä "Uncle Tom":
Urban Dictionary: Uncle Tom

Uncle Tom
A black man who will do anything to stay in good standing with "the white man" including betray his own people
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Niin kuin sanoin, mene ja totea asiat itse, ei tarvii kenenkään raporttien mukaan asioita kuvitella. Muukalaiset ja muslimit on sekasotkun aiheuttajina valovuoden päässä paikallisen ammattirikollisuuden rinnalla, niitä ei johda ja agiteeraa kummatkaan mainitsemasi ryhmät, vaan ihan ruotsalaiset itse, jokusen suomipojan kanssa. Tämänhetkinen kaaos on yhtäläinen kaikkialla, ei pelkästään ruotsissa. Syyt siihen on kaikkien tiedossa, johtopäätösten teko on vaan toisille vaikeampaa, kuin toisille.

Ai niinku se NYT-lehden kolumnistiässä joka uskalsi käydä Ruotsissa?
Kaikki sieltä raportoitu maahanmuuttajaperäinen sekasorto on ehkä sinulle epätotta, mutta itse en osaa sitä selittää muuksi kuin todeksi. Milläköhän vasurilogiikalla taas sekin johtuu että itse se pitäisi todeta. Juurihan kerroin että olen sitä todennut. Niin ovat Ruotsin viranomaisetkin. Se on aivan sama miten nämä vertautuvat paikallisten rikostasoon. Yksinkertaisellakin laskuopilla he lisäävät panoksellaan sitä. Ruotsi taitaa olla maailman kakkosmaa raiskaustilastoissa. Hui!

Pakolaiskaaos ei ihan vielä selitä pois Ruotsin ongelmia maahanmuuton suhteen tai minkään muunkaan maan. Eikö se vähän niinku pikemminkin pahenna niitä... Luo turhia ongelmia tyhjästä moneen ennestään rauhalliseen suomalaiskuntaankin. Typerää.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nur Mohamed jättää kuitenkin epähuomiossa kertomatta, että missä ne työt ovat. Jopa Irakissa tiedetään, että Suomessa on työvoimapula, mutta täällä sitä ei tunnukukaan tajuavan. Onhan se merkillistä, että töitä olisi nuorilla miehillä kova hinku päästä tekemään, mutta ei päästetä.

Kävin pakolaisten vastaanottokeskuksessa — caalim68

Missähän niitä töitä on, kysyy moni kantasuomalainen joka töitä haluaisi tehdä. Toisekseen kun nuo humamut tulevat tänne Suomeen ilman mitään papereita, niin pitäisikö meidän ihan tuosta vaan uskoa että he ovat käyneet lukiot tai että he ovat koneinsinöörejä? Kolmanneksi, Suomessa tarvitaan suomen kielen taitoa työelämässä, joten sitä työlupaa odotellessa voisi vaikka opetella sitä kieltä niin paljon, että töihin voisi sitten joskus päästä. Ja vielä neljänneksi, yksikään noista nuorista muslimimiehistä ei tule koskaan menemään töihin vanhainkotiin pyyhkimään mummojen pyllyjä, jokainen tietää että miksi ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös