Tom Nybondas HIFK:n urheilutoimenjohtajan tehtävässä

  • 1 463 417
  • 5 037

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Mun mielestäni välikauteen on potentiaali mahdollisuus aina kun valmentaja on aivan eri koulukuntaa kuin edeltäjänsä. Sitä tarkoitin. Petu Matikainen sai hyvän version Nokan mestarijoukkueesta, mutta ei osannut pelata sillä. Törmäsen lätkäänkin on olemassa ihannejoukkue ja jos meillä on hyvä tuuri, Törmäsen 3. kauden jengi on hänen ihanteensa ja menee pitkälle. Jos Törmäsen seuraaja on ihan jotain muuta kuin pystysuunnan lätkän kaveri, on ihan mahdollista, että hän ei osaa pelata Stögöltä jäävällä rungolla. Jypillä noi valmentajanvaihdot on menneet kadehdittavan sujuvasti, kun joukkueen identiteetti on pysynyt koko ajan samanlaisena.

edit: Siis noi Blomqvistit ja kumppanit olivat kuvitteellisia nimiä. Olisi pitänyt mainita erikseen. Tarkoitin vauhtikoneita, joilla ei ole fyysisyyttä eikä suuria taitojakaan. Uskon, kuten Cobol, että SM-liigan taso edelleenkin jatkaa laskuaan ja parin kauden päästä meidän liigan tähdet ovat taas hippasen heikompia kuin tähdet vm. 2015. Tosin KHL-kuvio vaikuttaa tähän. Jos Putinin liiga dyykkaa, pelimerkit menevät positiivisella tavalla uusiksi ja taso nousee täällä.

Tottakai valmentajan vaihtamisessa aina piileytyy myös potentiaali välikauteen. Mutta se on kyllä olemassa siitäkin huolimatta, onko joukkueella olemassa identiteetti vai eikö. Esimerkiksi mainitsemasi Jyp tippui viime kaudella, uuden valmentajan alaisuudessa, samassa vaiheessa kuin me tällä kaudella. Toki Jypin identiteetti näkyy siinä, että koko organisaation tekemisen taso on napsun parempaa kuin meillä.

Ja ymmärrän toki, että Blomqvistit ja kumppanit olivat vain kuvitteellisia nimiä. Kuitenkin niiden taustalla on sinunkin mielessäsi ollut aidot esikuvat. Mun mielestä meidän on tässä kohtaa ihan turha funtsi Stögöltä jäävää runkoa. Ensi kauden loppupuolella onkin jo eri asia, silloin sentään tiedetään joitakin pelaajia, jotka pelaavat Törmäsen 3. kaudella. Onko tällä hetkellä tiedossa vielä yhtään? Siitäkin huolimatta, että mä en tiedä yhtään millaiseksi Stögön perintö seuraajalleen muodostuu, mä väitän, että perintö on seuraajan 1. kauden menestyksen kannalta merkityksellisempi kuin seuraajan pelikirja.

Liigan tason dyykkaamisellahan ei tässä keskustelussa sinänsä ole merkitystä. Se koskaa jokaista joukkuetta ihan yhtä lailla, eikä sitä vastaan voi oikein millään taistella. Minä ajattelisin Liigan tasonlaskun korostavan kahta asiaa; 1) juniorityö ja 2) skouttaaminen. Ensimmäinenhän meillä on laitettu kuntoon tämän kauden aikana. Oletettavissa on, että parantuneen juniorityön hedelmistä päästään nauttimaan 3-5 vuoden aikajänteellä ja toivottavasti siitä hamaan loppuun asti. Skouttaaminen onkin sitten se vaikeampi asia. Kiva-Harri on toki skoutannut meille hyviä, breikkaamisen kynnyksellä olevia pelimiehiä. Mutta mitäs muu porukka onkaan sitten lopulta löytänyt? Toivottavasti organisaatio tajuaa panostaa tähän osastoon ihan kunnolla. Sitten ei ehkä oltaisi sen varassa, että maksetaan itsemme aina kipeäksi muiden löytöjä haalimalla.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
@Justice: Mä toivoisin nimenomaan sitä, että HIFK:n tekeminen nousisi Jypin tyyliin kokonaan korkeammalle tasolle. Mukaanlukien se, että olisi tietty identiteetti. Okei, lätkäbisnes on sellaista, että dyykkauksia tapahtuu, sille ei voi mitään. Mutta jos pohja on vakaa, niistä noustaan nopeasti. Malliesimerkkinä nimenomaan Jyp, joka tosiaan pullahti puolivälierissä poikkeuksellisesti viime keväänä. Ja se oli siis heille huono kausi....heh. Ihan sama koskee sitä, että kaikki ennakkoon hyvät hankinnat eivät koskaan onnistu 100% tehokkuudella. Pikku turbulenssi kuuluu tähän hommaan. Mutta mitä vankempi runko koneessa on, sitä paremmin se kestää turbulenssit. Mikäs olikaan ero Jypin ja HIFK:n välillä? Holtari vs. Nybondas. Se taisto menee Holtarille selkeästi. Joten on sillä utj:lla merkitystä.

Liigan tason laskeminen on jännä kuvio. Se seuloo jyvät akanoista ja juuri tällaisina niukkojen pelaajamarkkinoiden aikana ne organisaatiot pärjäävät, jotka scouttaavat parhaiten. Isokaan budjetti ei auta, jos ei ole markkinatuntemusta. HIFK on aika puhtaasti valmiiden pelimiesten varassa. Tänne pitää saada Zaborskyja, Goldobineja etc. HIFK ei tällä urheilujohdolla löydä omia helmiä. Yritykset ovat olleet surkuhupaisia, Walsheja ja kumppaneita. Siksi mua kiehtoo ilmiönä KHL ja sen vaikutukset liigaan. Jos KHL luhistuu, voidaan sanoa, että jopa HIFK osuu suuremmalla todennäköisyydellä kuin nykyisin, kun pelaajia on enemmän vapaana.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Mä en usko, että tällä palstalla vallitsee kovinkaan suurta erimielisyyttä sen suhteen, että jotain tarvitsee tapahtua. Verrattain uutena ilmiönä täällä on nyt noussut esille HIFK:n organisaation rakenne sen sijaan, että nyt etsittäisiin syyllistä enää yksittäisestä henkilöstä. Itse tervehdin tätä muutosta ilolla. Olen jo pidemmän aikaa miettinyt, että mikä yhdistää sarjan menestyjiä ja vastaavasti dyykkaajia. Menestyjiin lasken Kärpät, Jypin, Tapparan ja Lukon. Dyykkaajia puolestaan ovat HIFK, TPS ja Ilves. Muut seurat ovat joko a) niin pieniä tai b) niin epäjohdonmukaisia suorittajia, että en osaa niitä sijoittaa kumpaankaan joukkoon. Pitkään olin sitä mieltä, että Kärpät saavat suhteettoman ison edun juniorityöhönsä maantieteellisen sijaintinsa vuoksi, Jyp vetää taitavasti eteenpäin Immosesta ja muista myynneistä saaduilla rahoilla ja Tappara on Rautakorven bitch, menestyy Tukka-Jukan avulla ja tippuu nopeasti miehen lähdettyä. Lukko on mulle tästä porukasta se isoin mysteeri. Helvetin hyvin hoidettu pienen kaupungin organisaatio, joka on kaikessa HMV:sessään varsin menestyvä seura.

Kärppien kohdalla on pakko tunnustaa olleeni täysin väärässä; Oulussa ihan oikeasti tehdään asioita vaan oikein, ja ennen kaikkea paremmin kuin meillä. Junnoa en sinänsä pidä yhtään sen parempana joukkueenkokoajana kuin Nybaa, mutta se mies osaa ihan oikeasti reagoida. Hän on kerran löytänyt mestaruuteen kantavan reseptin ja toistaa samaa temppua vuodesta toiseen. Niin yksinkertaista, että se on nerokasta. Junnolla on lisäksi etunaan se, että hän oikeasti tietää mitä Kärppissä joukkueelta halutaan. Mä en ole ihan varma, että Nyba tietää lopulta mitä HIFK:ssa jengiltä odotetaan. En ole varma tietääkö kukaan.

Jypin ja Tapparan kohdalla itseasiassa nähdään mun mielestä vastan ensi kauden jälkeen, ovatko ne saavuttaneet Kärppien tason kestomenestyjänä vai osuuko mun analyysit lopulta kuitenkin oikeaan. Lukko tulee pysymään mulle isona mysteerinä, mutta kyllä se vaan silti on aika pomminvarma välieräjoukkue.

Dyykkaajia yhdistävät tekijät onkin sitten paljon helpompi nimetä. Niissä on kaikissa organisaatiot sekaisin ihan joka tasolla. Lisäksi niissä on kaikissa jääty enemmän tai vähemmän kiinni menneisiin kultaisiin vuosiin. Stagnaatio sekavuuteen, ah siinä vasta cocktail. Mua ei lopulta kiinnosta mitä Ilveksessä ja TPS:ssä tapahtuu. Toki sen myönnän, että hieman pelottaa josko TPS alkaisi nyt heräämään, kun siellä laitettiin henkilöstöä uusiksi. Mulle tärkeintä on se, että HIFK nousee dyykkaajista menestyjiin, ja äkkiä sittenkin. Jotta se on mahdollista pitää meidän saada juniorityö ja organisaatio kondikseen. Junioripuolella on nyt otettu oikeasuuntaisia askelia. Siellä pitää luottaa kovaan työhön ja malttiin tässä kohtaa. Mutta tuo organisaatio. Urheilullisella puolella meillä on siellä ihan käsittämätön kolmipäinenkaksipäinenyksipäinen hirviö, jossa eri rooleissa ovat Dinot, Oy HIFK-hockey Ab:n hallitus ja UTJ. Kaiken kruunaa se, että meidän UTJ:na on Dino joka haluaa palkata alaisikseen kavereitaan välittämättä niinkään siitä, kuinka hyviä tai huonoja nämä ovat omassa työssään. UTJ:na mä arvostan Nyban varmasti korkeammalle kuin suurin osa kirjoittajista tällä palstalla. Mutta en mä kyllä pysty sulattamaan sen kaverin tanssimista kahdella kolmella eri pallilla mun rakkaassa HIFK:ssa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Hyviä kirjoituksia täällä paljonkin. Tällä hetkellä takki on aina tyhjä lätkään. Vituttaa niin kovin se, että aina tähän aikaan vuodesta meillä on UTJ:n selitysten aika. Se alkaa olla vähän kun joulurauhan julistus: Tietää täsmälleen koska se tulee, mistä ja monelta se tulee sekä mitä siinä sanotaan. Hitto kun meillä olis sellanen UTJ (ja taustajoukot) joskus, että noi hemmetin selitykset ja sanoitukset jäis vähemmälle, ja teot/brändi/menestys puhuisivat.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vituttaa niin kovin se, että aina tähän aikaan vuodesta meillä on UTJ:n selitysten aika. Se alkaa olla vähän kun joulurauhan julistus: Tietää täsmälleen koska se tulee, mistä ja monelta se tulee sekä mitä siinä sanotaan. Hitto kun meillä olis sellanen UTJ (ja taustajoukot) joskus, että noi hemmetin selitykset ja sanoitukset jäis vähemmälle, ja teot/brändi/menestys puhuisivat.

Mä kaipaan niitä aikoja kun Kingit olivat huutamassa 'Pentti Ulos'- mantraa. Tuolloin vielä otettiin fanien osalta vahvaa kantaa ja mielipiteitä ei piiloteltu. Sen jälkeen muistan oikeastaan vain tämän sm-liigalle haistattelun.

HIFK saa(edelleen) ihan mukavasti mediahuomiota pienimmälläkin touhulla. Vrt. Jatkoajan Bismarck-joulupata. Kelatkaa sitä huomiota kun Nordiksella alkaisi ilmestymään lakanoita missä Tomppaa vaadittaisiin ulos jne. Olisi jo aika vaikea selitellä siinä vaiheessa. Tai eihän Tomppa mitään selittele kesken kauden ikinä. Keväällä se kuuden rivin julistus tulee ulos :D
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Lyhyesti Jypistä ja menestyksestä. Kaksi sanaa: Jukka Holtari. Siinä on Suomen kovin ammattimies alallaan. HIFK:ssa ei olla lähelläkään Holtarin tasoa. Se, menestyykö Jyp Holtarin jälkeenkin, riippuu siitä osataanko siellä tehdä Junnot eli toistaa menestyksen kaavaa. Mä en tajua miksi HIFK ei jatkanut suoraan Nokan työtä ihan selkeästi vaikka kopioiden? Ei, piti mennä perse edellä puuhun. Ikuisuusaihe, aikaan tyhjiin ammennettu olen kyllä tämän tiimoilta.
 

Stigu

Jäsen
Mä en tajua miksi HIFK ei jatkanut suoraan Nokan työtä ihan selkeästi vaikka kopioiden? Ei, piti mennä perse edellä puuhun. Ikuisuusaihe, aikaan tyhjiin ammennettu olen kyllä tämän tiimoilta.
Tätä mä juuri tarkoitin UTJ:lla, joka osaisi ammentaa valmentajan kompetenssia. Jos Tomppa olisi ollut fiksu, halukas ja kykeneväinen, olisi hän satavarmasti pystynyt imemään Nokan joukkueenrakentamisfilosofiasta olennaisia osia.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en tajua miksi HIFK ei jatkanut suoraan Nokan työtä ihan selkeästi vaikka kopioiden? Ei, piti mennä perse edellä puuhun. Ikuisuusaihe, aikaan tyhjiin ammennettu olen kyllä tämän tiimoilta.

HIFK:n nykyiselle johdolle -11 mestaruus tuli niin 'helposti ja nopeasti', vrt. Penan ajat ja Keklun aika sitä ennen. Ei tämä organisaatio ole oikein koskaan osannut 'menestyä jatkuvuudella' tjsp. Aina on tullut helvetin hyvä olo äkkiä ja sitä myöten saatanallinen pudotus tonttiin.

Sinänsä jaan tämän kummastelun kanssasi. Onhan se nyt helvetin outoa, että Nybari ei tajua menestyskaavaa vaikka kävi aika pohjalla ennen -11 mestaruutta. Muistissa vieläkin se darrainen lärvi, joka änkytti kliseitä kun Nokka oli tipahtanut Suikkasen tepsille -09 keväällä...
 

Falcon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tekihän se Nybari tällä kaudella hyviäkin hankintoja, mutta se kun vain ei riitä. Kyllä ammattitaitoisen UTJ:n pitäisi osata hankkia puuttuvat palikat oikeille paikoille tuolla budjetilla ja kokemuksella. Tomppaahan on lajipiireissä kritisoitu siitä että hänen lajiymmärryksensä on rajallinen ja toimintavat laiskahkot, ei käy seuraamassa tarpeeksi otteluita, käyttäytyy ylimielisesti jne. Onhan se rehellisesti todettava, ettei miehen olemuksesta paista intohimo lajia kohtaan, mitä ammatti UTJ:lla pitäisi olla. Noita töitä kun ei virkamisasenteella voi menestyksellisesti hoitaa. Tätä taustaa vasten on vaikea uskoa, että tuo tilanne tuosta paljon paranisi. Parempia miehiä tuolle paikalle olisi takuulla saatavissa. Johtoportaastahan se on kiinni halutaanko tuolle asialle jotain tulevaisuudessa tehdä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Jokuhan täällä totesikin hyvin, että Nyba osaa jo kasata kohtuuhyvän joukkueen. Sellaisella 85-90% teholla. Itse kritisoin eniten häntä siitä, että jätetään reagoimatta kauden mittaan selviin puutteisiin. Stevie Wonderkin näki, että HIFK:n alakerta kaipasi isäntää + kiekollisuutta. Tammikuun lopussa sitten vihdoin saatiin 50% tästä täytettyä Generousilla. Tietysti on vaikea asemoida itseään toisen nahkoihin, mutta jos itse olisin utj ja näkisin yhtä selvästi kuin nyt näin, että alakerta ei riitä, niin tekisin kyllä kaikkeni sen täydentämiseksi! Pää pensaaseen on outoa hommaa. Jos taas ei näe, että alakerrassa on puutteita (HIFK:n kulunut kausi siis), niin lätkäjoukkueen utj:na toimiminen on väärä posti. Olen kaikkiaan Justicen linjoilla siinä, että Nyba ei ole täysin kelvoton ja on itse asiassa palstamainettaan parempi utj. Mutta se viimeinen terävyys - se puuttui tällä kaudella. Viime kausikin oli tosi outo. Se jää historiankirjoihin "Mutta tämä pelaaja ei maksa paljon" -kautena. Kaikkia saatanan Skloukaleita ja muita nobodyja pyöri rosterissa ja varmaankaan kukaan ei yksittäin otettuna paljon maksanut. Mutta yhteissumma oli sentään jonkunlainen ja 'halpa mutta huono' ei ole muutenkaan riittävä peruste signata pelaajaa viemään jonkun paikka kokoonpanossa.
 

Kajastus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Menneisiin kausiin ei tietenkään voi suoraan nykyisiä kausia verrata, mutta ennnen mestaruuskauden alkua 1997-98, kun Simo Saarinen urkkarissa myhäili tyytyväisenä HIFK:n puolustusta, johon oli kiinnitettynä Kimmo Timonen, Brian Rafalski, Kaj Linna, Jani Nikko, Jarno Kultanen, Pertti Lehtonen, Jere Karalahti, Lauri Puolanne ja kesken kauden puolustukseen tuli vielä Bob Halkidis, taputin itsekin tyytyväisenä käsiä ja totesin, että nyt on semmoinen tukijalka puolustuksessa, että oli muut hankinnat, mitä tahansa, niin tällä kaudella menestytään. Nybarin filosofia on valitettavasti hiukan toinen: huippu/hyvä maalivahti, kilpailukykyinen hyökkäys ja rahoilla mitä jää jäljelle puolustajia ajatuksella määrä korvaa laadun = ei menestystä!
 

Falcon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En minäkään Tomppaa täysin kelvottomana pidä. Hyökkääjien ja maalivahtien hankinnassahan hän on usein onnistunut hyvin. Puolustajien kohdalla on sitten jostain syystä ollut vaikeampaa. Ensikaudellehan runko on jo aika hyvin kasassa, puolustukseen vahvistuksia kaivataan eniten. Pakko se on todeta, että kyllä tässä sitä vanhaa kunnon HIFK:ta on ikävä. Silloin kun HIFK vielä pelasi brandinsä mukaista lätkää, oli iso ja ilkeä, taklasi ja teki maaleja. Jos sitä henkeä vielä saataisiin takaisin menestyskin olisi parempaa.
 

Stigu

Jäsen
Toi Tompan about 85%:nen suorittaminen prosentteina on ihan OK. Mutta kun verrokiksi asettaa esim. Kärppien 100%:sen suorittamisen, niin mikään muu kuin sataprosenttinen joukkueenkokoaminen ei riitä mestaruuteen. Tilanne mutkistuu tulevina vuosina, kun seurojen budjettierot pienenvät ja esim SaiPan paikallinen tomnybondas operoi lähempänä IFK:n budjettia.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mä kaipaan niitä aikoja kun Kingit olivat huutamassa 'Pentti Ulos'- mantraa. Tuolloin vielä otettiin fanien osalta vahvaa kantaa ja mielipiteitä ei piiloteltu. Sen jälkeen muistan oikeastaan vain tämän sm-liigalle haistattelun.

HIFK saa(edelleen) ihan mukavasti mediahuomiota pienimmälläkin touhulla. Vrt. Jatkoajan Bismarck-joulupata. Kelatkaa sitä huomiota kun Nordiksella alkaisi ilmestymään lakanoita missä Tomppaa vaadittaisiin ulos jne. Olisi jo aika vaikea selitellä siinä vaiheessa. Tai eihän Tomppa mitään selittele kesken kauden ikinä. Keväällä se kuuden rivin julistus tulee ulos :D

Joo, olisihan tuokin ihan varteenotettava vaihtoehto oikeasti. Nyt on todettu että Nybondas osaa hoitaa hommansa ehkä 80%:sti jengin kasaamisessa, ja mikä viittaa siihen että jatkossa asia olisi toisin. 7 vuotta on tosi pitkä aika näyttää osaaminen, joten eiköhän hänen osaamisensa taso ole jo nähty moneen kertaan. Se ei munkaan mielestä ole toivotonta, mutta kaukana priimasta... liian kaukana.
 

baddinki

Jäsen
Suosikkijoukkue
iiefkoo
Toi Tompan about 85%:nen suorittaminen prosentteina on ihan OK. Mutta kun verrokiksi asettaa esim. Kärppien 100%:sen suorittamisen, niin mikään muu kuin sataprosenttinen joukkueenkokoaminen ei riitä mestaruuteen. Tilanne mutkistuu tulevina vuosina, kun seurojen budjettierot pienenvät ja esim SaiPan paikallinen tomnybondas operoi lähempänä IFK:n budjettia.

No ei se Kärppienkään meininki aina niin onnistunutta oo.

Esim Junnon hankinnat viime keväältä/kesältä ovat melkein kaikki olleet floppeja: Haataja, Deschamps, Davis, Spang & Glenn.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
No ei se Kärppienkään meininki aina niin onnistunutta oo.

Esim Junnon hankinnat viime keväältä/kesältä ovat melkein kaikki olleet floppeja: Haataja, Deschamps, Davis, Spang & Glenn.

Totta, mutta ei kannata katsoa vaan yksittäisiä nimiä. Siellä on osattu rakentaa hyvä Joukkue, joka kestää muutaman hutihankinnan myös. Tietenkään mikään jengi ei kestä liian isoa loukkaantumistilannetta loputtomiin, mutta Nybarilla oli aikaa korvata esim. klesana pelaava Söde, tai tärkeässä roolissa kautensa päättänyt Ikonen, mutta kun se reagoiminen on vaan niin vitun vaikeaa siellä. Paljon olisi voitu tehdä sekä ennen kautta että kauden aikana, kun vastoinkäymisiä tuli.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ei se Kärppienkään meininki aina niin onnistunutta oo.

Esim Junnon hankinnat viime keväältä/kesältä ovat melkein kaikki olleet floppeja: Haataja, Deschamps, Davis, Spang & Glenn.

Haataja& Deschamps korvattiin Maxwell& Kasparilla. Tässä kohtaa hyvä muistaa(itsenikin), ettei mm. Söde& Ikonen lähteneet jengistä joten ei vapautunut fyffeä vrt. Kärpät ja em. kaksikko.

Davis, Spang& Glenn floppeja? Eikö ne vedä just semeissä? Miten voi olla floppi jos kausi jatkuu vielä? Kannattaa katsoa kokonaisuutta eikä yksittäisiä pelaajahankintoja tai henk.koht. pisteitä. Kärpillä on JOUKKUE ja siihen päälle hyvät yksilöt. Mun mielestä siellä ei ole floppeja, ne korvattiin jo.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Täytyy muistaa, että Kärpilläkin oli tässä ihan taannoin useamman vuoden putki, että jäivät sääleihin ja putosivat viimeistään puolivälierissä. Siitä kun Jalonen lähti Oulusta (lukuunottamatta Jalosen lähdön jälkeistä kautta) siihen asti kunnes Marjamäki tuli puikkoihin niin Kärpät jäi neljänä vuotena putkeen sääleihin. Itse sanoisin, että Kärppien uuden nousun takana ovat olleet pääasiassa kärppätaustaiset kovan tason paluumuuttajat (Kukkonen, Pyörälä, JMA viime vuonna jne.) ja omien junnujen esiintulo ja nousu huipputasolle (Donskoi, Kemppainen, Pokka jne.). Itse ulkkarihankinnoissa jopa meidän Tomppa on vienyt Kärppien vastaavaa aika puhtaasti.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Haataja& Deschamps korvattiin Maxwell& Kasparilla. Tässä kohtaa hyvä muistaa(itsenikin), ettei mm. Söde& Ikonen lähteneet jengistä joten ei vapautunut fyffeä vrt. Kärpät ja em. kaksikko.

Davis, Spang& Glenn floppeja? Eikö ne vedä just semeissä? Miten voi olla floppi jos kausi jatkuu vielä? Kannattaa katsoa kokonaisuutta eikä yksittäisiä pelaajahankintoja tai henk.koht. pisteitä. Kärpillä on JOUKKUE ja siihen päälle hyvät yksilöt. Mun mielestä siellä ei ole floppeja, ne korvattiin jo.

Eivät ole olleet läheskään sitä mitä odotettiin. Huhujen mukaan ainakin Glenniä ja Davisia ollaan aktiivisesti kaupiteltu, kun ei ole haluja pitää ensi kaudella, vaikka sopimus jatkuisi.
 

Viivapelote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka nyt kauden jälkeen voi sanoa, että joukkue ei ollut kuitenkaan kauhean huono, niin pari kohtaa häiritsee. Ennen kauden alkua laskettiin aika paljon sen varaan, että jotkut pelaajat ottavat kehitysaskeleita eteenpäin. Auvitu ja Taipalus nousivat puolustuksen johtohahmoiksi, vaikkakin viimeksi mainitulta meni pleijarit alta riman. Mielestäni floppiriski kuitenkin ennen kautta oli ilmeinen. Esimerkiksi, jos Taipaluksen pää ei olisi kestänyt Stadin kirkkaita valoja ja tehopisteet jäänet vaan haaveiksi, niin noin hazardilla pakilla ei olisi ollut mitään käyttöä. Tai jos Auvitu ei olisi noussut ykköspakiksi (Grilfors toki tätä olisi terveenä ollessaan) vaan olisi jatkanut vain ajoittaista väläyttelemistä 6. pakkina. Jomman kumman näiden skenaarion toteutuessa ja Söden loukkaantumisen jälkeen IFK:n 2. pakkipari olisi Teppo - Nyqvist. Salmi kolmosessa Honkaheimon kanssa ja tämä siis ennen Generouksen tuloa. Sinällään turhaa jossittelua, kun nähtävästi oli skoutattu molemmat hyvin ja tiedettiin mitä saatiin.

Suurin ongelma IFK:lla kuitenkin tällä kaudella oli pelitapa. Valmentajalle olisi pitänyt hankkia oikeanlaiset työkalut, kun nyt tuon pelitavan toteuttaminen jäi vajaaksi. Toki se menee Törmäsen piikkiin, että ei saanut jengiä pelaamaan halutulla tavalla ja PAPP vielä pudotuspeleissä opetteluasteella. Valmennukselle oma ketjunsa, niin todettakoon, että Törmäsen visio kuluneella kaudella näkyi kentällä. UTJ:n tehtävä siis hankkia tarvittavattyökalut valmentajalle, että valmentaja voi toteuttaa pelitapaansa.

Luulen, että joukkuen vahvistamatta jättäminen ennen siirtorajaa oli tarkoituksen mukaista. Tämä siis vain omaa mutuilua, mutta uskon, että toimistolla tiedostetaan projektin olevan kesken ja annettiin sen takia mahdollisuus nuorille eikä lähdetty summan mutikassa hankkimaan vahvistusta. Näin vältytään turhilta budjetin ylityksiltä, kun tavoitteena kuitenkaan ei ole vielä kaikkein kirkkain. Todettakoon, että vaikka luulen näin käyneen, niin en itse kyseistä toimintaa hyväksy. Tästä päästäänkin sopivasti seuraavan aiheeseen eli jatkumoon. En ymmärrä oikein mitä järkeä vain mennä projektista toiseen valmentajien kanssa. Onko ajateltu, että jokainen valmentaja valmentaa 3 vuotta ja sen jälkeen uusi ukko puikkoihin ja sama rundi alkaa alusta. Tai siis ei menetelmässä tuollaisenaan olisi mitään vikaa, mutta miksi sallia jotain välikausia? Joka kolmannen kauden ollessa välikausi voisi ehkä kestää, jos taas joka kolmas kausi voitettaisiin kultaa. Viimeisimmästä kolmen vuoden projektista toki hyvät muistot, kun Nokka toi kanisterin projektinsa päätteeksi. Vaikka IFK lopulta tuona kautena oli ylivoimaisesti paras joukkue, niin pienestä se kuitenkin oli kiinni. Hentusen viimeistelyn ollessa kohdallaan olisi kolmen (3) vuoden työ mennyt vituiksi. Toinen asia jatkumoon ja välikausiin liittyen on Soppa ja Raimo kokeilut. Ennen kauden alkua tiedettiin molempien kohdalla, että ns. välikausi tulossa ja mitään jatkumoa ei ole.

Yhteenvetona: Nybondas itse ajaa IFK:n parin vuoden välein siihen tilanteeseen, että seuralla on ns. välikausi ja kun jatkumoa haetaan niin se on kovin lyhytjänteistä jatkumoa. Ei voi olla mahdollista, että koko organisaation monen vuoden työn pyyhkii pois yksi ainoa harhautus.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Jep. Pointti vain se, että siellä ne pelaavat silti semeissä joten en silti puhuisi flopeista. Ammattijätkiä. Huhut on aina huhuja.

Glenn ei ole päässyt pelaamaan viimeiseen kolmeen otteluun, ennemmin peluuttavat omaa prospektia Nutivaaraa. Davis pelaa nelosketjun sentterinä, ehkä hiukan enemmän odottavat pelaajalta. Ei ihan odotettu rooli joukkueessa vrt. viime kausi.

Molemmat ovat olleet floppeja, koska eivät todellakaan vastaa sitä roolia, mihin heidät oli hankittu. Kärpillä taas on sen verran laaja materiaali, ettei tällainen asia haittaa. Ja jos totta puhutaan, niin Donskoin ketju pitää joukkuetta hengissä tällä hetkellä, muut ovat statistin roolissa. Millään muulla joukkueella Liigassa ei ole noin ylivoimaista ketjua.

Sitä tässä meinaan, ettei ne Kärppienkään pelaajahankkinat ole olleet mitään kummallisia tällä kaudella. Reagoivat kyllä kauden aikana, mutta silti yksi ketju pitää heidät hengissä tällä hetkellä.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Todella hyviä kirjoituksia täällä, ei pelkästään Nybarista vaan myös HIFK;n koko "kuvasta"! Axborin huomio siitä miten Kärpät ratkaisi pelin "omin voimin" on oikea. Mutta Kärpillä on loistavia omia kasvatteja. Miksi? Koska siellä on vuosia ja vuosia panostettu junnuihin, toisin kuin meillä ja se näkyy. Nyt on pikkuhiljaa HIFK:ssa tajuttu asian tärkeyden jatkuvuuden kannalta, mutta useiden vuosien nenänkaivuu tällä saralla on ollut ja on vielä jonkun aikaa nähtävissä. Joudumme ostamaan "kalliita arpoja" muualta kun ei oma tuotanto tarjoa "tähtiä" vaan harmaata duunarimassaa.

Ja voikin aiheellisesti kysyä, KUKA on ollut ja on vastuussa junnupuolesta? Aivan, Tom Nybondas. Jo tämän asian huono hoito riittäisi potkuihin.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja faktahan on se, että tuo junnupuolen kuntoon laittaminen alkaa näkymään todennäköisesti vasta noin 3-5 vuoden sisällä IFK:n toiminnassa. Sitä ei yksinkertaisesti laiteta vuodessa tai kahdessa kuntoon. Nybarilta paha moka kun rupesi laiminlyömään tätä osa-aluetta.
 
Tuolla ensi kautta käsittelevässä ketjussa puhuttiin TomTomista, mutten viitsinyt sinne enää jatkaa.

Anyway, luin tuossa parin viikon takaisen urheilulehden jutun Keklusta ja juttua lukiessa kävi tasaisin väliajoin mielessä "näinköhän meillä". Aamu alkaa videokoosteilla, iltapäivällä videokoosteita ja sitten tehdään ihan töitäkin välissä. Samaten mies kertoi katsoneensa Suomessa ollessaankin änäripelejä pitkin öitä cupin nostamiseen. Pelin jälkeen käytiin koutsien kanssa hommaa läpi. Ymmärsi toimivansa ihmisten kanssa, mutta toisaalta, että rapakon takana ainakin jannut tienaa isoja summia ja homma on bisnestä.

Jätkä elää ja hengittää jääkiekkoa.

Sitten on meidän Tom. En saa samaa ajatuskuvaa hänestä esille sitten millään. Ennemmin näen Tompan palaamassa ei pelipäivänä officelta iltapäivällä, kaatamassa pientä konutilkkaa mukin pohjalle, jalat himan työhuoneen pöydälle. Siihen päälle kevyt huokaus, että loppuihan se päivä. Ihmisistä mies ei ymmärrä vähääkään ja muutenkin on tullut vaikutelma, ettei yritä ainakaan kivuta aidan korkeimmasta kohdasta yli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös