Yleinen F1-keskustelu

  • 339 065
  • 2 138

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Radat on pilattu järkyttävän kokoisilla turva-alueilla. Ennen oli hienoa, kun joku suosikki jäi kiinni hiekkaan pienen virheen seurauksena, mutta nykyään tuollaiset radalla uloskäymiset ovat niin arvottomia, että hädin tuskin näytetään ruudussa. Moottorien jatkuvaa pienentämistä en myöskään ymmärrä. Eihän tuossa ole mitään järkeä, kun tätä tahtia siellä on pian alla joku 1,6 l TSI.

Kaikista pahinta on että lähes jokaisessa kisassa näkee tilanteen että tahallaan ajetaan mutka suoraksi kun takaa tullaan kovempaa, niistä ei edes tohdita rangaista.

Itse Berniekin totesi jossain vaiheessa että moottorien pienentäminen on aivan väärä tapa säästää rahaa, taisi ottaa siinä puheeksi Mercedeksen henkilökunnan määrän joka matkaa kisoihin, oliko 80 rekka-autoa?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse en allekirjoita näitä juttuja kuin tuon naurettavan tuplapistepelleilyn osalta. DRS on osoittanut arvonsa, en ainakaan itse kaipaa takavuosien jonossa ajelua. Moottorien äänet ovat hiljaisia, mikä on hienoa! Nyt kuullaan myös renkaiden sutimiset yms tv:stä. Olen ollut paikan päällä kokemassa noi V8:n ja V10:n soundit ja onhan niissä oma viehätyksensä, mutta ainakin tällaiselle autoista vähät välittävälle moottorien ääni on ihan yks hailee.

Tämä kausi on ollut Mersun ylivoimasta huolimatta mielenkiintoisempi kuin yksikään kausi pitkään aikaaan.

+1. Jos jotain muokkaisin yleisissä säännöissä niin tuplapisteet pois. Jos autoja muutetaan niin ainakin seuraavat muutokset tekisin:
- mekaanista pitoa enemmän vaikka isoimmilla renkailla. Old school-henkiset läskit slicksit alle. Ja renkaisiin hieman parempi kesto, jotta ei tarvitse koko ajan säästää, mutta ajettaisiin kuitenkin 2-3 stoppia. Nykyinen aero on ok.
- hetkellisen bensavirtauksen mittari ja rajoitus pois. Nykyisin on 100l/h (vai oliko kg/h) ja se rajoittaa pahasti huipputehoa. Rajoitetaan mielummin käytettävissä oleva kokonaisbensamäärä (kuten onkin nykyisin) ja annetaan tallien käyttää bensaa kuinka haluavat kisan aikana. Ilman bensavirtauksen rajoitinta saataisiin aika-ajoihin hullut tehot (ja aika-ajoista rattimiehen hommaa kun suditellaan +1000hv vehkeillä) ja kisassakin voisi pelata ohitustilanteissa kovemmilla turbon paineilla ja isommalla bensansyötöllä. Hetkellisen bensarajoituksen poisto toisi myös paremmat/kovemmat äänet kun koneet voivat kiertää enemmän. Nythän säännöt sallisivat kovemmat kierrosluvut, mutta ei kannata kierrättää kun ei voida pumpata koneeseen riittävästi bensaa korkeilla kierrosluvuilla.


Moni tuntuu haluavan V10-aikakaudelle, tuolloin autot oli kyllä timanttia ja tekninen huipennus suhteessa sääntöihin jossain 2003-2004 kieppeillä, mutta kisat oli supertylsiä nykyisiin nähden. Ohittaminen radalla oli todella vaikeaa ja kisaohitukset lähdön jälkeen sai laskettua sormilla. Aika-ajo ja varikkostopit määräsi sijoitukset. Luotettavuus toi aina lisäjännityksen mutta mielummin katselen noita taisteluja tyyliin Alonso-Vettel Silverstonessa kuin savuavaa Red Bullia.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
DRS tosiaan tuppaa aiheuttamaan varsin kaksijakoisia mielipiteitä. Minusta on vain kumma että nykyään jos ratasijoitus vaihtuu ohi ajamalla niin se on jotenkin hieno juttu. Kyllä minä kaipaan sitä kilvan ajoa, mitä esim nyt Red Bullien ja Aloson välillä on nähty viime kisoissa. Ei se jaksa kiinnostaa, että joku painaa napista ja pääsee toisen ohi vaan haluan nähdä kun radalla otetaan mittaa miehestä.

Tehojen suhteen olen sitä mieltä, että ylös vaan ja reippaasti. Nykyään tosi harva tekee virheitä mutkin ulostuloissa. Enemmän haluaisin nähdä noita sadekellillä sattuvia isoja luistoja kun kuski menee vähän liian aikaisin kaasulle ja mustaa vanaa jää asfalttiin.

Aerodynamiikalle tarttis tehdä jotan, jotta toista voi seurata lähempänä. Onko kellään tarkempaa tietoa, mutta olen ollut uskossa että diffuusorin tuottama downforce ei ole niin altista edessä ajavalle kuin siipien? Vähemmän elementtejä siipiin ja isommat diffuusorit?

Moottoreihin pitäisi keksiä jokin tapa jolla niistä saataisiin kaikista tasaväkisiä. Toki Ferrari ja Mersu sitä esim vastustavat, mutta nyt asiakastallit jäävät liian eriarvoiseen asemaan ja moottorin itse valmistaminen ei selvästi ole vaihtoehto. Ratamoottoripyörissä kaikki tuottavat oikeastaan tarpeeksi tehoa ja kyse on enemmänkin siitä kuka saa sen laitettua parhaiten asfalttiin. Voisiki niinkin radikaalissa ehdotuksessa olla perää kuin kapeammat ja kovemmat takarenkaat? Vähemmän pitoa ulostulossa -> suuria tehomääriä vaikea hallita. Mielestäni jokin vastaava luonnollinen rajoite olisi parempi kuin asettaa tehoraja.

Nykyinen rajoitettu moottorikehitys naurettavaa. Ollut paljon puhetta, että se on jopa kalliimpaa kun pitää keksiä tekosyitä kehittää moottoria luotettavuuden ehdoilla. Lisäksi tiukemmat moottorirajoitukset (5 konetta kaudessa) nostaa vain yksittäisen koneen hintaa kun joudutaan käyttämään eksoottisempia materiaaleja.

Olen kanssa sitä mieltä että testaaminen takaisin ykkösiin. Esim malli jossa joka toisen tai kolmannen kisan jälkeen saisi päivän testa olisi ihan hyvä. Tuolloin testaaminen ei olisi niin älyttömän kallista. Täysin naivia väittää että testikiellolla säästetään rahaa. Kaiken ne tallit käyttää mitä kokoon onnistuvat saamaan. Se on ihan sama sitten tarkoittaako se ratahenkilökuntaa ajamassa radalla vai ylimääräisiä insinöörejä pyörittämässä 3d softaa ja simulaatioita.

Renkaista pitäisi tuo kuminpalojen irtoaminen saada loppumaan, niin ei olisi yhtä hazardia poiketa ajolinjalta.

Muuta ei oikein tule mieleen paitsi että tuplapisteet on jotain aivan käsittämätöntä.

Edit: Ainiin, voisiko nuo isot asfaltti alueet olla jotain muuta ainetta, joka pakottaisi edes hieman hidastamaan?
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Palstaveli Turderilta kyllä todella paljon asiaa tuossa ylempänä. Tuossa olisi mielestäni loistavia tapoja saada touhusta vieläkin mielenkiintoisempaa.

Jos itse saisin valita yhden poistettavan ja lisättävän asian niin ne olisivat:
- Tuplapisteet pois. Keinotekoista ja kaikin puolin todella typerä ratkaisu. En tahdo kuvitella sitä paskamyrskyn määrää, jos mestaruus ratkeaa viimeisessä kilpailussa noiden pisteiden takia. Yhdenkään kisan ei kuuluisi olla toista arvokkaampi. EI JATKOON.

+ Tankkaus. Ainakin minä kaipaan kovasti välitankkauksia kisoihin. Toi oman taktisen elementtinsä kisoihin. Tämä tosin vähentäisi aika-ajon yllätyksellisyyttä, mutta toisi kisoihin lisää mielenkiintoa ja mietittävää taktiikoiden suhteen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ratamoottoripyörissä kaikki tuottavat oikeastaan tarpeeksi tehoa ja kyse on enemmänkin siitä kuka saa sen laitettua parhaiten asfalttiin.

Parhaat tulevat aina olemaan parhaita. Tuossa tapauksessa tehtailla olisi tarkemmat bensakartat ecussa jne, joilla saataisiin pehmeämpi tehontuotto ja sitä kautta helpompi ajettavuus. Ero ei olisi kuitenkaan kovin iso koska luistonesto on kielletty, mutta silti. Ratamoottoripyörissähän tehtaat vie yksityisiä kuin litran mittaa, koska heillä on resursseja tehdä erittäin hienostuneet (kalliit) GPS-pohjaiset softat luistonestolle, moottorin toiminnalle jne. Nyt tuokin karsitaan sieltä pois lähivuosina.

Renkailla sitä olisi helppo rajoittaa, mutta niissäkin tulee helposti turvallisuus vastaan. Itsekin haluaisin säännöt, jossa olisi mahdollisimman vähän kieltoja, mutta se ajaa sarjan hetkessä eriarvoiseksi resurssien vuoksi. Pienet tiimit pitävät sarjan hengissä ja ne ei pärjäisi "vapaassa sodassa".
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Nuo tuplapisteet tosiaan pitäisi saada pois. Kaikista typerin sääntö, joka vain tekee yhdestä kisasta muita arvokkaamman.

Tankkausten tuominen takaisin olisi hyvä muutos ja vielä niin, etteivät muut tiedä paljonko bensaa kilpakumppanien tankista löytyy. En todellakaan kaipaa sitä, että kisabensat pitäisi olla jo aika-ajossa.

Bensarajoitukset myös ilman muuta pois. En edes ymmärrä mikä tuossa rajoittamisessa on pointtina.

DRS:ää pidän hyvänä, koska nykyautoilla ei enää saa samanlaista imua kuin ennen. Nykyisin alueetkin ovat sellaisia, että pitää olla jo aika lähellä, jos haluaa päästä edes tuon avulla ohi.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kaikki taktiset rajoitukset pitäisi ainakin heivata pois. Tallien ja kuskien pitäisi ihan itse saada päättää millä renkailla ja millä määrällä polttoainetta he lähtisivät kisaan.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Tankkaukset toisivat tietysti lisää jännitystä ja eri taktiikoita Formuloihin, taitaa kuitenkin olla että turvallisuus on yksi syy miksi ei enään kesken kilpailun löpöä lisätä. Kyllähän niitä muutaman kerran sattui että auto lähti liikkeelle kun pistooli oli vielä tankissa.

Olisihan se melkoinen spektaakkeli nyt kun on totuteltu noihin kahden sekunnin pysähdyksiin ja monesti sijoitukset ratkeavat juuri siellä varikolla joten voisi olla useampikin auto yhtäaikaa radalla letku perässä hulmuten kun siihen stopin nopeuteen on alettu tosissaan keskittymään. Ja nykyisin kun sirkuksessa on Perezin kaltaisia arvaamattomia kuskeja alkaa vaaran ainekset olla kohdillaan kun vajaaälyiselle meksikaanille tulee liikaa muuttujia kisaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tankkaukset toisivat tietysti lisää jännitystä ja eri taktiikoita Formuloihin, taitaa kuitenkin olla että turvallisuus on yksi syy miksi ei enään kesken kilpailun löpöä lisätä. Kyllähän niitä muutaman kerran sattui että auto lähti liikkeelle kun pistooli oli vielä tankissa.

Toisaalta paloturvallisuus on mennyt aika paljon eteenpäin ja onko tuo f1 auton löpö edes loppujen lopuksi ihan helpoiten syttyvää ainetta? eikä se taida kovin helposti valuttaa sitä ainetta isoja määriä maahan ja turvallisuuden takia kuskeilla ja mekaanikoilla on ne suojapuvut päällä.. Se tässä eniten mua juuri vituttaa kun joka asiassa pitää pistää vain turvallisuus pääasiaksi ei se kilpailu. Totta kai se on tärkeä asia mutta kyllähän F1 myös tietty vaara pitäisi kuulua ja kehitys on mennyt niin paljon huimasti eteenpäin, että vaaralisempaa tuossa on ajaa taxilla hotelille kuin f1 autoa radalla. Varmasti myös turvallisuuteen ja uusiin keksintöjä tulisi lisää jos esimerkiksi niiden moottoreiden tehoa kasvatettaisiin tai ettei täydellä tankilla pidä ajaa. Nykyisin autot alkaa olemaan niin turvallisia ettei välttämättä edes enää yritetä keksiä uudestaan mitään.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tankkaukset toisivat tietysti lisää jännitystä ja eri taktiikoita Formuloihin, taitaa kuitenkin olla että turvallisuus on yksi syy miksi ei enään kesken kilpailun löpöä lisätä. Kyllähän niitä muutaman kerran sattui että auto lähti liikkeelle kun pistooli oli vielä tankissa.

Onhan tuota polttoainetta räiskynyt aina välillä, mutta eipä noissa ole käynyt muuta kuin hieno visuaaliset efektit. Turvallisuuteen keskitytään formuloissa muutenkin aivan liikaa, koska tuo on autourheiluluokista varmasti turvallisin.

Räikkönen saa bensat päällensä varikolla - Youtube
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Tuli katsottua yksi kisa pitkästä aikaa, ehkä jopa sitten Häkkisen aikojen. olen samanlainen menestys- katsoja, kuin suurin osa muistakin suomalaisista. Lähinnä Bottaksen menestys sinkautti kiinnostuksen katsomaan mitä kuuluu F1- maailmaan nykyään. Vähän aikaa katseltuani mielen täytti kysymykset; mitä vittua tuolla on tapahtunut? Säännöt kuullostivat joltain larppaajien fantasiapeliltä, äijät ajelee pitsiä housuissa joilla Nissan Microilla ympäri rataa, ja välilllä tulee joku helvetin alue, missä on sitten oikein lupa painaa kaasuakin. Eikä polttoainettakaan noihin sähkömopoihin enää laiteta varikoille.

Ei ole tähän hätään katsojamäärä tilastoja nykypäivästä ja 90- luvulta, pakko olla nykyään murto-osa formuloiden kulta-ajoista. Eikä samaan tapaan formulat ole enää nykyään mikään puheenaihe, kuten silloin joka helvetin paikassa. Mukulatkin tiesi hopeanuolen kaikki tekniset ominaisuudet. Ehkä mää olen si sen verran pöljä, että olen jäänyt kehityksestä jälkeen. Mutta nauttikaa te, aktiiviseuraajat.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Ei ole tähän hätään katsojamäärä tilastoja nykypäivästä ja 90- luvulta, pakko olla nykyään murto-osa formuloiden kulta-ajoista. Eikä samaan tapaan formulat ole enää nykyään mikään puheenaihe, kuten silloin joka helvetin paikassa. Mukulatkin tiesi hopeanuolen kaikki tekniset ominaisuudet. Ehkä mää olen si sen verran pöljä, että olen jäänyt kehityksestä jälkeen. Mutta nauttikaa te, aktiiviseuraajat.

Kyllä sinä olet ihan oikeassa.

Varmasti joillekin aktiiviseuraajista tämä saattaa kuulostaa turhalta kärjistykseltä, mutta mielestäni jatkuvat sääntömuutokset, kerssit, sarssit, pakolliset renkaanvaihdot mutta ei tankkauksia jne ovat saaneet koko lajin niin sekavaksi, ettei mitään rajaa.

Itse en ole jaksanut enää vuosiin seurata kyseistä sarjaa, ja kyllä voin myöntää sen, että myös kovalaisräikkösten surkeat esitykset ovat kantaneet oman kortensa kekoon. Nyt toki tämä Bottas on ymmärtääkseni nousussa, hyvä hänen kannaltaan!
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Silloin Häkkisen ja Schumin kulta-aikanahan kisat ratkesivat käytännössä varikolla. Kisatilanteissa ohituksia oli todella vähän, ja oikeastaan luotettavuus oli se isoin muutostekijä. Kyllä itse olen nauttinut DRS-kisoista huomattavasti enemmän kuin niistä 2000-luvun alun jonoajoista. Nykyään kisoissa tapahtuu paljon enemmän kuin 10 vuotta sitten. Nuo 2000-luvun alun autot olivat kyllä ihan eri petoja nykyisiin verrattuna ja sillä tavalla niillä on vahva nostalgia-arvo minunkin mielessäni. Onhan se vähän hassua että kierrosennätykset radalta kuin radalta ovat edelleen kaudelta 2004. Jotkut aika-ajovedot noilta vuosilta ovat aivan huikeita.

Toki moni asia on mennyt huonompaankin suuntaan. Moottoreiden tehoja on laskettu turhan paljon, mutta vaikea sitäkään kehitystä on muuttaa kun kulut nousisivat liian suuriksi ja talleja tippuisi pois, jos kilpavarustelu sallittaisiin. Tämä renkaiden säästäminen on myös aika rasittavaa välillä, kun autot kulkevat kisassa 5-10 sekuntia hitaampaa kuin mihin potentiaalia olisi. Toisaalta tämä renkaiden kuluminen juuri mahdollistaa ajovirheet ja erilaiset taktiikat sekä kisan lopun yllättävät hyytymiset tai nousut.

edit: Tuplapisteet tietysti helvettiin, ihan käsittämätön idea.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Välitankkauksia minä en kyllä kaipaa. Kuten MAKE #89 tuossa sanoo niin siihen aikaan tuntui että kaikki kisat ratkesivat varikkokäynneillä ja radalla nähtiin ohituksia todella harvoin. Kyllä tilanne minun mielestäni nyt on parempi ja luulisin että välitankkausten paluu aiheuttaisi jälleen sen että kaikki alkaisi mieluummin kyttäilemään radalla ja yrittäisi ohituksia varikolla, varsinkin jos DRS:stä luovuttaisiin.

Tuo DRS onkin sitten sellainen vähän kaksijakoinen juttu. Toisaalta se on hyvä silloin kun se pystyy estämään sellaiset "Trullijunat" jossa mutkissa etanan lailla liikkuva mutta suoranopeudeltaan hyvä auto pystyy pitämään koko joukkoa, mutta toisaalta se tekee ohitukset välillä ihan liian helpoksi. Minä en kuitenkaan lähtisi välttämättä luopumaan DRS:stä, mutta edelleenkin sen toteutusta pitäisi miettiä enemmän ja tarkemmin sillä tavalla että DRS-alueet ja siiven antama hyöty olisivat sellaiset että se mahdollistaa ohituksen mutta ei kuitenkaan tee siitä automaattista. Nyt nuo ohitukset tapahtuu välillä ihan luvattoman helposti ilman että ohitettava pystyy lainkaan puolustautumaan.

Tähän viime vuosien luotettavuusajo-suuntaukseen minä en ole tyytyväinen. F1:n suola ennen vanhaan oli se kun autot olivat äärimmilleen viritettyjä "aikapommeja" ja tallit joutuivat tasapainottelemaan koko ajan nopeuden ja luotettavuuden ohuella ja häilyvällä rajalla. Kisoihin tuli aina eri tavalla mielenkiintoa kun sai koko ajan pelätä koska moottorikatteen alta alkaa nousemaan savua ja sitten kun oli välillä näitä kisoja joissa tuli useampia keskeytyksiä kärkipäähän/keskikastiin niin nähtiin pisteillä jotain todellisia yllättäjiä kuten Minardin tms. kuljettajia. Kyllä minä ymmärrän että kustannuksia halutaan laskea mutta nyt ollaan menty minun mielestäni ihan toiseen ääripäähän ja F1 muistuttaa välillä jo jotain taloudellisuus-/kestävyysajoa.

Testaamisen rajoituksessakin on menty minusta jo liian äärimmäisyyksiin. Kyllä talleille pitäisi sallia pieni määrä testejä myös kauden aikana jotta koko kausi ei olisi heti pilalla jos auton suunnittelussa huomataan joku perustavaa laatua oleva virhe. Nyt talleilla on hyvin rajalliset mahdollisuudet testata asioita käytännössä ja suurempi auton kehittäminen on sen takia aika hankalaa ellei jopa mahdotonta. Myös kuljettajien korvaaminen kesken kauden on vaikeaa kun tallien vara-/testikuljettajat pääsevät ajamaan niin olemattoman vähän että heillä ei ole oikein mitään tuntumaa autoihin. Tämä on nähty viime kausien aikana kun kokeneetkin kuljettajat ovat flopanneet tuurauspesteissään.

Jos noille kustannusten kasvulle voisi esim. jostakin hakea lääkettä niin se saatanan seniili pikku-ukko olisi yksi hyvä ehdokas. Jos Ecclestone jakaisi hieman avokätisemmin rahaa niille jotka tuota sirkusta oikeasti pyörittävät, eli talleille, niin ehkä tallien talouskin olisi paremmassa jamassa. Ja ehkä tuota tulonjakoa voisi tehdä vähän tasaisemmin että myös häntäpään tallit saisivat suhteessa enemmän ja heillä olisi mahdollisuus kehittää toimintaansa.

Ratoja pitäisi kehittää sillä tavalla että radalta ulos ajautuminen kostautuisi kuljettajalle jollain tavalla. Nyt kukaan ei edes yritä kääntää mutkaan jos näyttää että linja menee leveäksi vaan vedetään ihan surutta ulos radalta ja samaa vauhtia takaisin sen asfaltoidun turva-alueen kautta. Turvallisuuden kannaltahan nuo asfaltoidut ulosajoalueet ovat tietenkin parannus mutta nekin voisi toteuttaa sillä tavalla että koko ulkokurvi ei olisi asfaltoitu vaan siellä olisi lisäksi hiekka alueet jotka pakottaisivat kuljettajan hidastamaan ja aiheuttaisi heille selkeän aikamenetykset jos ajautuu ulos radalta. Tämä Neil Jamesin ehdotus olisi minusta varsin toimiva lääke tähän.

Muutenkin ratoja on minusta vakioitu liikaa ja radat ovat profiililtaan/olemukseltaan liian samanlaisia. Minä kaipaan esim. paria vanhan Hockenheimin kaltaista vauhtibaanaa jotka olisivat luonteeltaan niin erilaisia että siellä saattaisi pärjätä joku sellainen kuljettaja/talli joka ei välttämättä muilla radoilla kärkeen yllä. Hocken kisoissahan nähtiin monesti yllättäviä tuloksia kun se oli niin erilainen kuin moni muu rata.

Joo, ja ne tuplapisteet helvettiin! Ja kaikki muutkin tuollaiset keinotekoiset ja typerät säännöt jotka asettavat kuljettajat eriarvoiseen asemaan, ja asettavat tuurin liian suureen rooliin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/07/1919263/ferrari-pomo-yksi-viikonloppu-ei-viela-vaikuta (linkki MTV:n uutiseen Ferrarin tallipäällikön haastattelusta.)

- Meidän täytyy parantaa 360 astetta. Kyse ei ole vain voimanlähteestä, aerodynamiikasta tai auton rungosta. Kyse on tallista ja autosta - tehtävänä on valtava määrä töitä, Mattiacci kommentoi Autosportin mukaan.

Sanoisin että ongelma Ferrarilla on kyllä ylijohdossa jos ratkaisu löytyy 360 asteen käännöksestä. Liikaa italialaisia taas pitkään johdossa ja taso laskee hiljalleen kuin lehmän häntä.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Liikaa italialaisia taas pitkään johdossa ja taso laskee hiljalleen kuin lehmän häntä.

Tämä ainakin pitää paikkaansa. Missään maailman organisaatioissa ei parane olla liikaa spagetteja. Maailman huonoimmat sotilaat ja äidillään nelikymppiseksi asuvat laiskat miehet. Ja kaikki on aina muiden vika. Muutama sakemanni johtoportaaseen saa taas asiat juoksemaan.
 
Suosikkijoukkue
KK
Mitä nyt muutaman italiaanon kanssa töitä tehneenä voin sanoa on, että kyllä italialaiset töitä tekee, mutta kun jotain sattuu tai tapahtuu niin levitellään ja yritetään pestä omia käsiään. Jotenkin tuntuu, että kaupungilla ja haastatteluissa uhitellaan, mutta töissä ollaan niin munattomia kun olla voi. Toki nyt puhun vain muutamasta tuntemastani duunarista.

Kyllä Ferrarin tarvitsee tehdä jotain ja pian. Autoa on aivan liian pitkään tehty Alonsolle ilman kunnollista tulosta ja mukaan on mahtunut todella paljon vääriä ratkaisuja. Ferrarin ei missään tapauksessa olisi pitänyt tehdä Alonson kanssa yhteistyötä noin pitkään. Kallis ukko ja ihme itkijä, mikä on myös varmaankin hieman syönnyt tallia sisältäpäin.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Mitä nyt muutaman italiaanon kanssa töitä tehneenä voin sanoa on, että kyllä italialaiset töitä tekee, mutta kun jotain sattuu tai tapahtuu niin levitellään ja yritetään pestä omia käsiään. Jotenkin tuntuu, että kaupungilla ja haastatteluissa uhitellaan, mutta töissä ollaan niin munattomia kun olla voi. Toki nyt puhun vain muutamasta tuntemastani duunarista.

Kyllä Ferrarin tarvitsee tehdä jotain ja pian. Autoa on aivan liian pitkään tehty Alonsolle ilman kunnollista tulosta ja mukaan on mahtunut todella paljon vääriä ratkaisuja. Ferrarin ei missään tapauksessa olisi pitänyt tehdä Alonson kanssa yhteistyötä noin pitkään. Kallis ukko ja ihme itkijä, mikä on myös varmaankin hieman syönnyt tallia sisältäpäin.

No mutta kun Fernando sopii sinne niin hyvin. Jos pysyi kaksintaistelussa, jonkun edellä niin kehutaan toinen kuski maasta taivasiin. Näin saadaan vaikutus että hieno mies, arvostaa kilpakumppaniaan ja kaiken lisäksi jos kilpakumppani oli noin hyvä, niin kuin hyvä Fernando oikein on. Mutta sitten taas jos tulee hävinneeksi tuon taistelun, niin vika on autossa, radan kanttareissa, tuomariston työskentelyssä tai puutteellisissa samurai viisauksissa, mutta kovin harvoin miehessä itsessään.

Ferrarin suurin ongelma taitaa tällä hetkellä auton kanssa olla siinä, että siinä ei ole mitään yhtä selkeää ongelmaa. Yksi ongelma olisi helposti korjattavissa, mutta jos tasoitusta annetaan tasaisesti jokaisella osa-alueella, niin korjaus on huomattavasti vaikeampi. Fakta on kuitenkin, että noilla resursseilla pitäisi taistella joka vuosi mestaruudesta.


Sitten asiasta hieman toiseen eli moottoreihin. Krapulaisena sunnuntaina oli taas aikaa tehä lisätutkimusta moottoreista ja tuijotella kaikenlaisia kuvia eri tallien luomuksista. En nyt itseäni erikoisosaajaksi väitä, mutta perusteet ei ole mielestäni mahdottomia hallita.

Paljon on tuosta Mersun turbon sijoittelusta puhuttu, mutta en itse pysty näkemään sen olevan pääsyy nykyiseen ylivoimaan. Eri tallien ratkaisujen suurimmat erot voi mielestäni tiivistää seuraavasti:

Mersu
Konsepti: Turbon kompressori ja turbiini ovat eri puolella moottoria
Hyödyt: Lyhyt ilman matka moottoriin (-> pienempi turboviive) sekä kompressorin tuonti kauas lämpölähteistä
Haasteet: Miten saada tuo kompressorin ja turbiinin välinen akseli kestämään ja kevyeksi, pienikin massan lisäys turbon liikkuvissa osissa lisää turboviivettä dramaattisesti
Ratkaisu: Mersu on saanut hyödynnettyä hienosti MGU-H yksikköä (jonka tehoa ei ole rajoitettu) tuon massan eliminointtin. Kun jalka nostetaan kaasulta, kerätään energia pyörivistä osista talteen ja palautetaan turboviiveen poistamiseksi.
Huomioitavaa: Käyttää "tukki" tyyppistä pakosarjaa jonka pitäisi aiheuttaa tehohäviötä, mutta tarjoaa kaivattua lisätilaa sivuponttooneihin. Lisäksi sivuponttoonit voidaan tämän ansiosta muotoilla paljon pienemmiksi.

Ferrari
Konsepti: Pieni turbo sekä ilma - vesi - ilma ahtoilman jäähdytys
Hyödyt: Ilmaa ei tarvitse kierrättää sivuponttooneissa -> lyhyempi ilman matka moottoriin, pieni turbo kiertää nopeammin -> pienempi turboviive
Haasteet: Jäähdytysjärjestelmän lisäpaino ja jäähdytysteho. Pieni turbo tuottaa luonnollisesti vähemmän painetta ja täten tehoa
Ratkaisu: Ferrari saa todennäköisesti ratkaistua osan ongelmistaan vasta ensi kaudella isomman turbon myötä
Huomioitavaa: Myös Ferrari on sijoittanut MGU-H yksikön turbon kompressorin ja turbiinin väliin, mutta ne eivät sijaitse eri puolilla moottoria.

Renault
Konsepti: Perinteinen turboratkaisu, pieni ahdin jotta turboviive olisi pieni
Hyödyt: Helppo toteuttaa
Haasteet: Renault ei tuottanut aiemmilla kausilla asiakkailleen Kers yksiköitä, joten kokemusta tältä alalta on kovin vähnän. Itse sähköyksiköitä en osaa arvioida, mutta softa on ainakin ala-arvoinen. Myös pieni turbo aiheuttaa haasteita tehon suhteen, toisaalta ei ole niin vaativa MGU-H yksikölle.
Ratkaisu: Isompi turbo ensi kaudelle ja parantunut softa.
Huomioitavaa: Red Bullin suorastaan nerokas ahtoilman jäähdytysratkaisu, jolla ollaan saatu lyhennettyä todella paljon ilman kulkemaa matkaa. Tämä puolestaan on johtanut todella tiukkaan paketointii sivuponttooneissa ja lämpöongelmiin.

Minä en tiedä mikä on tilanne, mutta sekä Ferrari ja Renault ovat varmasti mitoittaneet MGU-H yksikkönsä nykyisten turbojen koolle. Turbon kokoa saa vaihtaa ensi kaudelle, mutta saako MGU-H yksikön?

Kaiken kaikkiaan sanoisin, että Mersu on tehnyt erityisen hyvää työtä ohjelmiston sekä MGU-H yksikön parissa. Heidän konseptinsa turbon sijoitteluun tuottaa eittämättä pientä etua ajettavuuteen, mutta konseptitasolla suorituskykyero pitäisi olla aika minimaanilen, koska ei tuo lämpökuorma ole niin iso jolta vältytään sijoittamalla turbo moottorin toiselle puolelle.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ai nyt Ferrarin huono auto onkin Alonson syytä? Hah, hyvän murjaisit!
 
Suosikkijoukkue
KK
Ai nyt Ferrarin huono auto onkin Alonson syytä? Hah, hyvän murjaisit!
No on se nyt kumminkin kumma, että huippukuljettaja Alonso, loistava tiimi sekä mammonaa vaikka muilla jakaa eivät saa noin monessa vuodessa tehtyä voittaja autoa. Ihmettelen suuresti. Kyllä vikaa täytyy myös Alonsossa olla, kun ei saa kerrottua mitä autolle pitäisi tehdä. Kimi on vasta tullut talliin ja osaa heti kertoa, että vika on auton etupäässä (oliko tarkemmin vielä jousituksessa).
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jep, kyllä Ferrari varmasti odotti Alonsolta muutakin kuin Santanderin sponsorirahoja, katsoo tilannetta minkälaisten värilasien läpi tahansa, Alonson Ferrari-kausi on ollut sikäli vähän huono että Ferrari ei ole valmistajien sarjassa kyennyt pärjäämään. Pitää nyt huomioida että kun panostaa noin paljon, kaikki muu paitsi mestaruudet ovat epäonnistumisia ja valmistajan sarjan kolmossijat sitten jo lähinnä surkeaa. Eihän se toki Ferrarin ja Alonson vika ole että Reb Bull oli vain niin paljon parempi, mutta toisaalta, ei se kyllä oikeastaan mikään meriittikään ole ettei taso vain riittänyt.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joo, ei varmaankaan Ferrarilla tiedetä mikä on Alonson panos, täällä foorumeilla se tiedetään paremmin. Onneksi tallissa kuitenkin tajuttiin palkata Alonsoa sekunnin kierroksella hitaampi Räikkönen, jotta se osaa kertoa satoja insinöörejä paremmin missä vika on. On se kurko jätkä, se Meijän Kimi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kimi on vasta tullut talliin ja osaa heti kertoa, että vika on auton etupäässä (oliko tarkemmin vielä jousituksessa).

Lisäksi Kimi käväistessään Ferrarin moottoripajalla näki insinöörien neuvottomuuden ja kuuli, että vielä uupuu 48 hp Mersun koneeseen verrattuna. Kimi käväisi kaljalla ja pajalle palatessaan pyysi insinöörit luokseen. Hetkessä kaikki ymmärsivät mitä pitää tehdä ja ongelmat ratkaistiin parissa sekunnissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös