Tietokonetta ostamassa

  • 337 566
  • 1 631

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Que? Selain toimii ihan samalla tavalla kuin Win-maailmassakin. Pasiansseja löytyy ihan varmasti. Säännöt ovat samat kuin Win-maailmassa. Jos käyttää sähköpostina Gmailia, sekin toimii luonnollisesti kuten ennen. Ainoa yhteensopivuusongelma voi tulla kameran kanssa, kun en tiedä, kytkevätkö kameran suoraan masiinaan, vai käyttävätkö kortinlukijaa. Todennäköisesti suora Ubuntu-tuki löytyy. RAW-kuvien käsittely onkin sitten hiukan vaikeampi juttu, kun konvertteri pitäisi opetella uudelleen. Mutta voisin jotenkin kuvitella, että nuo vanhukset peuhaavat suoraan JPG:iä.

Ai niin, tärkein unohtui. Win-maailmassa sulla on edelleen samat tietoturvariskit kannettavanasi, vaikka päivität XP:n Win7:aan. Eikä se opettelu ainakaan helpompaa ole kuin Ubuntun oppiminen XP:n jälkeen. Ja Ubuntun asennus USB-tikulta on lasten leikkiä Win7:aan verrattuna.

Ubuntun käyttäminen varmaankin on samanlaista kuin Windowsin mutta ohjelmien asentaminen ei ehkä niinkään. Saattaa olla että itse Ubuntun asentaminen USB-tikulta on "lasten leikkiä" mutta entä sen jälkeen, mikäli kaikki tarvittava ei tullut tuossa? Onko Ubuntussa vastaava graafinen asennustapa kuin Windowsissa vai pitääkö avata LXTerminal ja käyttää sudo-komentoja sekä huolehtia kaikista oikeuksista jollaisia Windowsissa ei niin kiusaavasti ole? (Ainakin noviisi-käyttäjän näkökulmasta). Jos jossakin vaiheessa koneen käyttäjä huomaa tarvitsevansa flashia vaikkapa siksi että voisi katsoa ohjelmia Yle Areenalta, flash ei taida ihan itsestään asentua Ubuntuun. Silverlight-tarpeita käyttäjällä tuskin on mutta eipä saa ollakaan mikäli on Ubuntu-maailmassa (no ehkä joku tekijä ratkaisee tuonkin ongelman)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ubuntun käyttäminen varmaankin on samanlaista kuin Windowsin mutta ohjelmien asentaminen ei ehkä niinkään. Saattaa olla että itse Ubuntun asentaminen USB-tikulta on "lasten leikkiä" mutta entä sen jälkeen, mikäli kaikki tarvittava ei tullut tuossa? Onko Ubuntussa vastaava graafinen asennustapa kuin Windowsissa vai pitääkö avata LXTerminal ja käyttää sudo-komentoja sekä huolehtia kaikista oikeuksista jollaisia Windowsissa ei niin kiusaavasti ole? (Ainakin noviisi-käyttäjän näkökulmasta). Jos jossakin vaiheessa koneen käyttäjä huomaa tarvitsevansa flashia vaikkapa siksi että voisi katsoa ohjelmia Yle Areenalta, flash ei taida ihan itsestään asentua Ubuntuun. Silverlight-tarpeita käyttäjällä tuskin on mutta eipä saa ollakaan mikäli on Ubuntu-maailmassa (no ehkä joku tekijä ratkaisee tuonkin ongelman)
Ubuntu-sovellusten asentaminen on vaikeudessaan Androidin luokkaa. Mennään kauppaan ja valitaan halutut tuotteet, yleensä ilmaiset. Ihan graafisella käyttöliittymällä. Mitään vanhanaikaisia mounttaamisia ei tarvita muuta kuin nettitikun tms. härpäkkeen asennukseen, jos siihenkään. Flash pitää käydä muistaakseni kyllä noukkimassa. Ja Firefoxin saa myös suomeksi.

Ubuntu Suomi
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Que? Selain toimii ihan samalla tavalla kuin Win-maailmassakin. Pasiansseja löytyy ihan varmasti. Säännöt ovat samat kuin Win-maailmassa. Jos käyttää sähköpostina Gmailia, sekin toimii luonnollisesti kuten ennen.
Tuota... tässä tapauksessa "ongelma" saattaa tulla jo yhdestä erilaisesta kuvakkeesta.

Muistan edelleen kuinka vuonna 2006 opetin vanhempani käyttämään nettiselaimena Firefoxia. Muutaman vuoden päästä yritin opettaa heitä vaihtamaan Chromeen. Sehän ei ollutkaan enää niin yksinkertaista, koska he eivät koskaan "oppineet" painamaan erilaista kuvaketta päästäkseen internetiin. Edelleen tänä päivänäkin heidän koneellaan on molemmat selaimet, mutta epäilen vahvasti, että ainoastaan Firefox on käytössä.

Sähköpostina heillä on palveluntarjoajan (DNA) sähköposti, jota käytetään Thunderbirdilla. Mun puhelintukeani tarvitaan välittömästi, jos jossain mainospostissa (K-ryhmä, Viking Line, Ikea jne.) vaikkapa kuvat eivät lataudu sähköpostin esikatseluruudussa. Auta armias mikä paniikki siitä syntyy, jos he vaikkapa ovat klikanneet jostain väärästä nappulasta ja hävittäneet sähköpostista sen esikatseluruudun...
Ainoa yhteensopivuusongelma voi tulla kameran kanssa, kun en tiedä, kytkevätkö kameran suoraan masiinaan, vai käyttävätkö kortinlukijaa. Todennäköisesti suora Ubuntu-tuki löytyy. RAW-kuvien käsittely onkin sitten hiukan vaikeampi juttu, kun konvertteri pitäisi opetella uudelleen. Mutta voisin jotenkin kuvitella, että nuo vanhukset peuhaavat suoraan JPG:iä.
Itse asiassa nyt tuli mieleeni, että tuskinpa ovat kertaakaan yhdistäneet tuota uutta kameraansa edes tietokoneeseen. Mä epäilen, että he osaavat suunnilleen ottaa sillä kuvia sekä yhdistää televisioon, josta sitten voivat selailla kuvia. Taidanpa siitä kameran muistikortistakin ottaa heti huomenissa varmuuskopion.
Ai niin, tärkein unohtui. Win-maailmassa sulla on edelleen samat tietoturvariskit kannettavanasi, vaikka päivität XP:n Win7:aan. Eikä se opettelu ainakaan helpompaa ole kuin Ubuntun oppiminen XP:n jälkeen. Ja Ubuntun asennus USB-tikulta on lasten leikkiä Win7:aan verrattuna.
Epäilen vahvasti, että heidän käytöllään tietoturvariskit ovat lähinnä psykologisia.

Mulla on myös vahva tunne siitä, että mun suurin ongelmani tai projektini on saattaa tuon Win7-koneen työpöytä ja tärkeimmät toiminnot (muutamat pikakuvakkeet) mahdollisimman XP:maisiksi. Ja kuten sanottua: tuo heidän "uusi" koneensahan on jo tuossa keittiön pöydällä odottamassa, josko piipahtaisin huomenissa heidän luonaan asentamassa sen paikoilleen.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
FASlapsi ja Jari Porttila
Rikkoutuneen läppärini jota toisaalla käsiteltiin aion herättää henkiin, mutta emäntä vaatii uuden..

Ajattelin jonkun seuraavista ostaa;

Verkkokauppa.com

Toisaalta kiinnostaisi WIN7 varustettu. Onko noissa mitään isompia eroja kokeneempien silmään?

EDIT: Taitaa tuo alle 600e maksava olla sama mitä netanttila myi halvemmalla tuossa edellisen kirjoittajan linkissä? Muitakin kauppapaikkoja saa suositella. Lenovoa ajattelin kuitenkin kokeilla.
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkälaista konetta tai kokoonpanoa joku osaava ihminen suosittelisi sellaiselle joka käyttää konetta kuvankäsittelyyn ja ainoat muut vaatimukset olisi HD-leffojen -ja sarjojen katselu ja ainoa koneella suoritettava pelaaminen on Football Managerin pelaaminen? Kone voisi olla mielellään ns. pöytäkone, kotoa kun löytyy jo iso monitori, mutta ei kannettavakaan ole pois suljettu vaihtoehto. Myös osista kokoamiseen löytyy apua, eli ei tarvitse olla valmis paketti. Nuo kuvankäsittelyohjelmat tuppaa olla melkoisen raskaita käyttää, niin olen kuullut vinkkejä SSD(?)-kovalevyjen käytöstä ja niiden nopeudesta.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Nuo kuvankäsittelyohjelmat tuppaa olla melkoisen raskaita käyttää, niin olen kuullut vinkkejä SSD(?)-kovalevyjen käytöstä ja niiden nopeudesta.

Jos tarkoitat kuvankäsittelyohjelmalla Photaria, niin suosittelen minimissään 16G muistia jos pyörittelet vähänkin isompia panoraamoja tai isoja kuvia joissa on paljon layereita. Tehokas näytönohjain OpenGL ja OpenCL -tuella nopeuttaa monia operaatioita, ja photarin 3d-ominaisuudethan toimivat vain jos näytönohjaimessa on muistia vähintään 512MB. Lightroomiin soveltuu aika pitkälle samat vaatimukset.

Itse käytän kuvankäsittelyyn MacMiniä, jossa on i7 quadcore ja 16GB muistia ja Applen oma hybridikovalevy, ja hyvin on riittänyt kaikkeen mitä kuvankäsittelypuolella on tullut tehtyä.
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos tarkoitat kuvankäsittelyohjelmalla Photaria, niin suosittelen minimissään 16G muistia jos pyörittelet vähänkin isompia panoraamoja tai isoja kuvia joissa on paljon layereita. Tehokas näytönohjain OpenGL ja OpenCL -tuella nopeuttaa monia operaatioita, ja photarin 3d-ominaisuudethan toimivat vain jos näytönohjaimessa on muistia vähintään 512MB. Lightroomiin soveltuu aika pitkälle samat vaatimukset.

Itse käytän kuvankäsittelyyn MacMiniä, jossa on i7 quadcore ja 16GB muistia ja Applen oma hybridikovalevy, ja hyvin on riittänyt kaikkeen mitä kuvankäsittelypuolella on tullut tehtyä.
Lightroom ja Photoshop tosiaan käytössä, monesti samaan aikaankin. Ja välillä tulee tehtyä suuria panoraamoja. Kerran tuli tällä vanhalla koneelle tehtyä 13 kuvan panoraama ja siinä sai jo jättää koneen hetkeksi yksin ruksuttelemaan kun taustalla oli vielä jokunen muukin ohjelma auki kuin LR ja PS. :) Kiitokset näistä vinkeistä, lisävinkitkin ovat tervetulleita!
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Lightroom ja Photoshop tosiaan käytössä, monesti samaan aikaankin...

Paremmin tietävät... vinkatkaa kuvankäsittelyn täydelliselle noviisille joku todella helppokäyttöinen ilmainen tai kohtuuhintainen (alle satasen) kuvankäsittelyohjelma. Mulla oli aikanaan koneella Photoshop, mutta en oppinut (siis jaksanut) sitä koskaan opetella käyttämään. Varmasti aivan loistava ohjelma, mutta aivan liian paljon ominaisuuksia minun käyttöön. Kaipaan siis todella simppeliä kuvankäsittelyohjelmaa, jolla nopeasti saa parannettua valitut kuvat muutamalla klikkauksella.

Toinen kysymys... yli 4 vuotta yhteiseloa tämän nykyisen MacBook Pron kanssa on jo tullut täyteen ja uuden osto on ajankohtainen, varsinkin kun firma uuden maksaa. Vanha sinänsä edelleen toimii ihan OK, mitä nyt DVD ei enää kelpuuta kaikkia levyjä samalla tarmolla kuin vielä vuosi sitten...

Olen miettinyt vakavasti tilalle Macbook Airia, mutta kertokaas viisaammat, mikä olisi laadukas vastine PC puolelta tuolle Macin Airille, kun en sen puolen tarjontaa, saati mihin pitäisi konetta valitessa kiinnittää huomiota, enää tunne ollenkaan? Takaisin PC maailmaan palaaminenkaan ei siis ole poissuljettu juttu, vaikka erittäin tyytyväinen näihin Macin kannettaviin olen ollutkin.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Paremmin tietävät... vinkatkaa kuvankäsittelyn täydelliselle noviisille joku todella helppokäyttöinen ilmainen tai kohtuuhintainen (alle satasen) kuvankäsittelyohjelma. Mulla oli aikanaan koneella Photoshop, mutta en oppinut (siis jaksanut) sitä koskaan opetella käyttämään. Varmasti aivan loistava ohjelma, mutta aivan liian paljon ominaisuuksia minun käyttöön. Kaipaan siis todella simppeliä kuvankäsittelyohjelmaa, jolla nopeasti saa parannettua valitut kuvat muutamalla klikkauksella.
GIMP on ilmainen ja mielestäni suht helppokäyttöinen ohjelma kuvankäsittelyyn.

saati mihin pitäisi konetta valitessa kiinnittää huomiota, enää tunne ollenkaan? Takaisin PC maailmaan palaaminenkaan ei siis ole poissuljettu juttu, vaikka erittäin tyytyväinen näihin Macin kannettaviin olen ollutkin.
Pari kohtaa mitkä itselläni löytyy checklistiltä jos hankin kannettavaa tietokonetta.

- Ei integroitua näytönohjainta
- HD-resoluutio
- Ehdoton minimi muistin määrässä on 4 gigaa
- Tuulettimen räppänä mielellään koneen sivussa, ei pohjassa
- Liitännät omien tarpeiden mukaan, mahdollisuus telakkaan?
 
Viimeksi muokattu:

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Pari kohtaa mitkä itselläni löytyy checklistiltä jos hankin kannettavaa tietokonetta.

- Ei integroitua näytönohjainta
- HD-resoluutio
- Ehdoton minimi muistin määrässä on 4 gigaa
- Tuulettimen räppänä mielellään koneen sivussa, ei pohjassa
- Liitännät omien tarpeiden mukaan, mahdollisuus telakkaan?

Kiitti Setit vastauksestasi... kaikki varmasti hyvin valideja pointteja! Olisiko sulla, tai joillain muulla, vinkata vielä joitain malliesimerkkejä (laatu) valmistajilta, jotta pääsisi itse hiukan paremmin jäljille? Budjetti sinänsä voi olla esimerkiksi tuossa tonnin molemmin puolin... samaa luokkaa kuin Mac Airin kanssakin, vaikka eikös se periaatteessa ole ainakin ennen mennyt niin, että samalla rahalla on saanut enemmän ja laadukkaampaa rautaa PC-puolella kuin mitä Maccien kanssa?

Edit... Niin ja vielä... onko tilanne Acereiden suhteen vielä sama kuin jokunen vuosi takaperin, eli kannattaa jättää väliin? Entäpä Asusksien tarjoama 2 vuoden kansainvälinen takuu? Onko markkinointikikka, vai panostavatko oikeasti laatuun, tai ainakin huoltoon?
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Kiitti Setit vastauksestasi... kaikki varmasti hyvin valideja pointteja! Olisiko sulla, tai joillain muulla, vinkata vielä joitain malliesimerkkejä (laatu) valmistajilta, jotta pääsisi itse hiukan paremmin jäljille? Budjetti sinänsä voi olla esimerkiksi tuossa tonnin molemmin puolin... samaa luokkaa kuin Mac Airin kanssakin, vaikka eikös se periaatteessa ole ainakin ennen mennyt niin, että samalla rahalla on saanut enemmän ja laadukkaampaa rautaa PC-puolella kuin mitä Maccien kanssa?

Edit... Niin ja vielä... onko tilanne Acereiden suhteen vielä sama kuin jokunen vuosi takaperin, eli kannattaa jättää väliin? Entäpä Asusksien tarjoama 2 vuoden kansainvälinen takuu? Onko markkinointikikka, vai panostavatko oikeasti laatuun, tai ainakin huoltoon?

Asuksen läppäreistä en osaa sanoa juuta enkä jaata mutta Asuksen komponenttien laatu on yleisesti erittäin hyvä. Itse olen jo pitkään suosinut mm. Asuksen emolevyä, näyttöä, näytönohjainta yms. Pärjäävät revikoissa hyvin ja laatu tuollaiseksi bulkkikamaksi ollut hyvää ja ongelmatonta. Tältä pohjalta uskallan suositella Asusta.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
- Ei integroitua näytönohjainta
Nykyiset Intelin integroidut näytönohjaimet riittävät ihan hyvin, jos ei pelaa kovin raskaita pelejä. Esimerkiksi kysyjän kuvankäsittelyyn täysin riittävät, kunhan keskusmuistia on koneessa riittävästi (integroitujen näytönohjaimen käyttämän muistin määrä riippuu keskusmuistin määrästä).
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Olen miettinyt vakavasti tilalle Macbook Airia, mutta kertokaas viisaammat, mikä olisi laadukas vastine PC puolelta tuolle Macin Airille, kun en sen puolen tarjontaa, saati mihin pitäisi konetta valitessa kiinnittää huomiota, enää tunne ollenkaan? Takaisin PC maailmaan palaaminenkaan ei siis ole poissuljettu juttu, vaikka erittäin tyytyväinen näihin Macin kannettaviin olen ollutkin.
Samsungilta (yllättäen) löytyy vastaavia kevyitä ja ohuita kannettavia (series9). En tosin osaa sanoa, löytyykö noita vieläkään Intelin HD 5000-sarjan integroidulla näytönohjaimella, joka on HD 4XXX -sarjaan verrattuna huomattavasti tehokkaampi (MBP:ssä ja Airissa on HD 5000/5200 riippuen mallista).
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Samsungilta (yllättäen) löytyy vastaavia kevyitä ja ohuita kannettavia (series9)...

Kiitti vinkistä... eipä olisi tullut mieleenkään tutkailla Samsungin koneita, kun en sitä varsinaisesti tietokonemerkiksi ole vielä oppinut sisäistämään. Lenovon Yoga Ultrabookkeja tuossa jo silmäilin, mutta ei ne vielä oikein säväyttäneet, vaikka varmasti toimivan koneen Lenovon hankkimalla saisi.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Nykyiset Intelin integroidut näytönohjaimet riittävät ihan hyvin, jos ei pelaa kovin raskaita pelejä. Esimerkiksi kysyjän kuvankäsittelyyn täysin riittävät, kunhan keskusmuistia on koneessa riittävästi (integroitujen näytönohjaimen käyttämän muistin määrä riippuu keskusmuistin määrästä).
Juu riittää toki, tuo olikin nimenomaan oma listani. Mutta joka tapauksessa suosittelen aina myös ystäviäni ensisijaisesti hankkimaan koneen jossa ohjain ei ole integroitu. Koskaan ei voi tietää mitä käyttöä koneelle jatkossa tulee.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
FASlapsi ja Jari Porttila
Seuraavista malleista löytyy se emännän uusi läppäri. Tuo Gigantin Lenovo oli juuri tarjouksessa 599e joten se putoaa pois laskuista ellei tule uudelleen tarjoukseen. Kiinnostaisi kyllä muuten. Toinen Verkkokaupan myllyistä olisi WIN7:lla varustettu. Alimmainen on käytetty. Alkaako olla makuasia minkä näistä edullisimmista hankkii vai olisiko tuossa jotain etua jos kallistuisi johonkin suuntaan?

Lenovo Essential B5400 15,6 laajakuvanäytöllä | Kannettavat | Verkkokauppa.com

Lenovo B5400 15,6 laajakuvanäytöllä | Kannettavat | Verkkokauppa.com

NetAnttila - Lenovo EN G700 17,3 kannettava tietokone | Kannettavat tietokoneet

NetAnttila - Lenovo ThinkPad Edge E531 15,6 kannettava tietokone | Tietokoneet ja tabletit

http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/LE59409471/lenovo-ideapad-g510-15-6-kannettava

UUDEN SUKUPOLVEN LENOVO T410 i5 2.7GHZ 3G WEBCAM 320GB TAKUU - 299 - Kannettavat tietokoneet - Tietokoneet - Tietotekniikka - Huuto.net - (avoin)
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Paremmin tietävät... vinkatkaa kuvankäsittelyn täydelliselle noviisille joku todella helppokäyttöinen ilmainen tai kohtuuhintainen (alle satasen) kuvankäsittelyohjelma.
Itse suosin Paint.NET -nimistä kuvankäsittelyohjelmaa satunnaisesti kun tarvitsee jotain pientä muokata. Todella simppeli, mutta sisältää kuitenkin monia hyödyllisiä ominaisuuksia ja lisää saa plug-in:eilla. Kevyt käyttää eikä vaadi paljoa koneelta (eikä käyttäjältään).
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Millaisia vaihtoehtoja löytyy, jos haluaa Applen näppäimistön korvattavan halvemmalla mallilla?

Kaikki Gigantin tai Hongkongin halvimmatkin uspinäppäimistöt käyvät suoraan Applen koneisiin. Netistä löytyy vastaavuuslistoja Applen ja PC-näppäimistöjen komentojen välille. Taitaapa verkkokaupoista löytya tarrojakin näppäimiin muistin tueksi.

Itse taas tykkään tukevasta ja hyvän tuntuman antavasta Applen langattomasta näppiksestä ja sen rinnalla saman firman kosketuslevystä. Mutta makuja on monia!
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Itse taas tykkään tukevasta ja hyvän tuntuman antavasta Applen langattomasta näppiksestä ja sen rinnalla saman firman kosketuslevystä. Mutta makuja on monia!

Tuntumaa olenkin hakemassa. En viitsi ostaa Applen omaa näppäimistöä tähän käyttöön, koska se tulee kuitenkin seuraavassa ostopaketissa mukana.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miten pöytäkoneet toimivat nykyään? Se oli vuosituhannen vaihteen tienoilla, kun joskus joutui auki ruuvaamaan ja jotain osia vaihtelemaan.

Nykyään ei todellakaan tuollainen rassailu kiinnosta. Pöytäkoneelle saattaisi kuitenkin olla käyttöä eli kysymys on miten niitä huolletaan? Samalla lailla kuin läppäreitäkin? Jos joku osa menee paskaksi, niin sitten takuu- tai muuhun huoltoon?

Vai käyttävätkö teinit vieläkin omia ruuvareitaan ja ostavat osia jostain verkkokaupasta. Vaikka niin tekisivätkin, niin kai keskusyksikön silti voisi huoltoon viedä.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nykyään ei todellakaan tuollainen rassailu kiinnosta. Pöytäkoneelle saattaisi kuitenkin olla käyttöä eli kysymys on miten niitä huolletaan? Samalla lailla kuin läppäreitäkin? Jos joku osa menee paskaksi, niin sitten takuu- tai muuhun huoltoon?

Ihan samalla lailla, omasta Acerin pöytäkoneesta hajosi emolevy, lähetin huoltoon, vaihtoivat emolevyn + muuta sälää ja toivat takaisin. Koteloa en tietenkään ole itse avannut, koska siihen ei mitään syytä ole ollut vielä. Tuskin tuleekaan, kun ei enää tuo rassailu juuri kiinnosta.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Asus X550LC 15,6 laajakuvanäytöllä | Kannettavat | Verkkokauppa.com

Suosituksia? Kaverin kone sanoi sopparin irti ja nyt pohtii uuden ostamista, Gigantissa oli 499e joku tarjous, mutta kun tuota vilkaisin niin kovin surkea kone oli, mm. näytönohjaimen ollessa selvästi huonompi mitä esim. itselläni pöytäkoneessa ja tämä ostettu 2 vuotta sitten, ellei 2.5 vuotta sitten.

i5-prosu, 8GB muistia, kohtuu hyvä näyttis ja 500GB kovoa, kaveri siis ei juuri mitään pelaa ja pääasiassa katsoo vain liikkuvaa kuvaa videon muodossa/selaa nettiä/katsoo esim. yle areenaa livenä koneeltaan, joten mikään megakone tuon ei tarvitse olla. Sims jos pyörii, niin riittää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös