Kaikkien aikojen TOP3-ottelut, joissa olet ollut paikalla

  • 48 979
  • 163

Ralph

Jäsen
1) Djurgården - HV71, 3.1.2009

- Tuli nähtyä millaista on oikeasti kiekkokulttuuri.

2) Ässät - Tappara, 17.4.2013

- Tässä näin kuinka Tappara häviää ja myös Porin finaalitunnelman.

3) HPK - HIFK, 11.4.2006

- Finaalikevään välierä, HPK tasoitti voitot ja vei pelin viimeiseen matsiin. Tästä alkoi myös Miika Wiikmanin nollapeliputki.
 

alcoholic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ässät-Tappara 6.finaali 24.4 2013 Huikea tunnelma halliin saapuessa. Fiilis oli sellainen, että Ässät vie tämän pelin, kuten kävikin. Jokainen Ässien tekemä maali tuntui hieman epätodelliselta, niin helposti ne upposivat Metsolalle. Pelin päätyttyä fiilis oli epätodellinen, onnellinen ja mestaruusjuhlia seuratessa meinasi väkisin tulla tippa linssiin.

Ässät-HPK 2.finaali 18.4.2006 Reilusti ennen pelin alkua tunnelma hallissa oli infernaalinen. Peli oli tasaista vääntöä alusta loppuun ja tunteet heittelivät laidasta laitaan pelin aikana. Kun ajassa 58.50 HPK meni 3-4 johtoon Juha-Pekka Loikaksen maalilla, olin jo valmis lähtemään hallilta, mutta onneksi kaverit olivat toista mieltä. Viimeisen minuutin alkupuolella aloitus on Ässien päästä. Ässät voittaa aloituksen ja ottaa samalla veskarin pois. Kiekko lyödään Ässien pakin toimesta maalin takaa ränniin kohti keskialuetta, missä Kristian Kuusela on tavoittelevinaan kiekkoa, mutta luisteleekin vaihtoon. Kiekko tulee Ässien hyökkäyssinisen tuntumaan Marko Kivenmäelle, joka jatkaa hieman pomppivan kiekon ykkösellä täydessä vauhdissa luistelevalle Matti Kaipaiselle. Kaipainen on 1vs1 tilanteessa hieman seisovin jaloin puolustavan V-P Kautosen kanssa, joka jää tilanteessa jälkeen, vaikka yrittää roikkua mukana. Kaipainen yksin läpi ja paljon ennen vetoa Kerhon veskari Miika Wiikman pudottautuu polvilleen, jolloin Kaipaisella on helppo työ nostaa kiekko yläpesään. Ajassa 59.26 en ole varmaan koskaan kuullut Isomäen räjähtävän niin paljon kuin tämän tasoitusmaalin tullessa. Loistava, jännittävä ja tapahtumarikas peli sai arvoisensa päätöksen, kun Jesse Saarinen räjäytti Isomäen huutoon ajassa 62.03. Sääli, että lopulta HPK voitti mestaruuden, mutta tämä on ehdottomasti yksi parhaimpia pelejä mitä olen nähnyt.

Ässät-Jokerit 4. välierä vuonna 92 Voitot olivat ennen tätä peliä Jokereille 2-1. Sarjan ainoa tasainen peli oli päätynyt jatkoajalle tilanteessa 2-2. Tuohon aikaan Isomäen jäähallissa puolet katsomosta oli seisomapaikkoja ja itse olin seisomakatsomossa Raumantien puoleisessa päädyssä johon Ässät jatkoajalla hyökkäsi. Ennen jatkoaikaa olin todella jännittynyt ja kävikin niin, etten pystynyt lainkaan seuraamaan peliä jännitykseltäni. Peliaikaa en muista, mutta 1 jatkoerässä nähtiin ratkaisu Jari Korpisalon toimesta. Hirveä lämäri vähän sinisen jälkeen Kettererin ollessa pienessä maskissa ja kiekko uppoaa etuyläkulmaan.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Sport Top 3:

1. Sport - K-67 2-1 ja.

Kevään 1997 ratkaiseva divarikarsintaottelu. Halli oli niin täyteen pakattu ettei paikaltaan voinut siirtyä edes erätauoilla. Kari Teräväinen räjäytti hallin jatkoajalla ja Sport palasi 1. divisioonaan viiden vuoden tauon jälkeen.

2. Jukurit - Sport 1-2 ja.

Kevään 2011 Mestismestaruus ratkesi ennakkosuosikin kotikentällä. Robin Bergman tekee läpiajosta ratkaisumaalin ja kotimatka Mikkelistä oli yhtä juhlaa.

3. Sport - Ässät 2-3 ja.

Kevään 2009 liigakarsintojen game 6 pääsee listalle vaikka tulikin tappio. Sport nousi ottelun lopussa tasoihin, mutta jatkoajalla Ässät nousi voittoon vaarattoman näköisestä tilanteesta. Keikko heitettiin nollakulmasta kohti maalia ja pomppasi Sportpakin persuksista maaliin. Niin lähellä, mutta silti niin kaukana oli Sportin nousu liigaan.

Maajoukkue Top 3:

1. Suomi - Venäjä 3-0

Bratislavan MM-kisoissa 2011 ei odotukset olleet korkealla ennakkoon, mutta sitten Mikael Granlundin ilmaveivi räjäytti koko areenan. Maalia katsottiin hotellihuoneessa seuraavana aamuna ties moneen kertaan ja joka kerta iho nousi kananlihalle.

2. Suomi - Ruotsi 6-1

Bratislavan finaali 2011 jää kakkospaikalle, sillä välierä oli nostanut sen verran paljon omia odotuksia. Mahtava tunnelma, mutta ei yltänyt aivan Venäjäpelin tasolle.

3. Suomi - Ruotsi 0-1, 0-0

Zürichin kaksiosainen finaali 1998 pääsee listalle vaikka Svedut vei. Suomella oli kiekko maalissa, mielestäni aivan oikein tehtynä, mutta tuomarit hylkäsivät. Lähellä oli maamme toinen maailmanmestaruus.

Bubbling under löytyy vaikka kuinka paljon sekä Sportin että maajoukkueen ottelua, mutta nuo kuusi (tai oikeastaan seitsemän) on jäänyt parhaiten mieleen.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tähän ketjuun pakko kirjoittaa! Seuraavassa omani, järjestys sen mukaan, että mukavimmasta kokemuksesta alaspäin.

1. 4. finaali Blues-HIFK 18.4.2011. Mestaruus pitkän tauon jälkeen, ja erityisesti Baronan haltuunotto oli vaikuttavaa.

2. 21.9.2002 HIFK-Tappara. Tappara johti jo 6-0, mutta HIFK kiri tasoihin ja ohi. Tuomo Ruutu teki loppuluvut 7-7 omiin! Huikea tunnelma kirin aikana Nordiksella, ja tapahtumien kulku oli aivan absurdia ja naurettavaa.

3. MM- puolivälierä Ruotsi-Suomi 7.5.2003. Leijonahurmoksen valuminen pikku hiljaa katkeraksi tappioksi oli ikimuistoista jos mikä.

Bubbling under:

4. 29.3.2001 seitsemäs puolivälierä HIFK-Ilves. Tappio tuli muistaakseni 3. jatkoerässä, mutta päällimmäisin tunne oli helpotus ottelun ja kauden päättymisestä.

5. 18.4.1999 4. finaali HIFK-TPS. Jonotin lippuja pari tuntia lippupalvelun edessä, mutta loppuivat pari minuuttia ovien avaamisesta. Ostin lipun hurjaan 400 markan hintaan(silloin iso raha) 10 lippua ostaneelta mulkulta, ja näin ensimmäisen kerran mestaruuden ratkeamisen livenä. Tepsillehän se toki meni Thomasin hörpättyä voittomaalin.

6. 22.9.1998 EHL-ottelu HIFK-Frankfurt Lions. Kauheaksi hulabalooksi ja nyrkkitalkoiksi karannut ottelu oli melkoista viihdettä. Brewer oli katsomossa ja kävi jäällä tervehtimässä yleisöä.

EDIT: Laitoin tarkemmat tiedot ottelupäivämääristä, kun niitä toivottiin käytettävän.
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Varmaan meinaat vuotta '08? 98 kauden vikassa keskinäisessähän pelattiin pronssista ja Jokerit vei 8-0. Ja tuosta pelistä kyllä oli ainaki Jokereiden puolelta tunnelataukset kaukana.

No just, toki tota kymmenen vuotta tuoreempaa kohtaamista tarkoitin. Vaikka olin totakin pronssimatsia paikan päällä katsomassa, ei se tosiaan järisyttäviä fiilareita herättänyt. Bissetkin meni käytännössä hukkaan.
 

Koikkaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves & Boston Bruins
1. ILVES - SPORT 6-1
Vuoden 2012 ensimmäinen karsintaottelu. Uskallan väittää, että katsomossa oli 2010-luvun kovin tunnelma Hakametsän jäähallissa, siinä jää myös Tapparan finaaliotteluiden läpsytinhelvetti toiseksi. Masi Marjamäki neljä maalia ensimmäiseen erään.

2. TAPPARA - ILVES 2-3
Viime kauden avausottelu, jossa ensimmäinen minuutti teki ottelusta hienon. Metsola suli jo ensimmäisen minuutin puolessa välissä ja ensimmäisen minuutin jälkeen peli oli jo 0-2.

3. ILVES - ÄSSÄT 8-2
Vuoden 2008 viimeinen ottelu, taisi olla uudenvuoden aatonaattona. Ässät johti peliä 0-2 ja seuraavat kahdeksan maalia tuli Ilveksen toimesta. Milloinkaan en ole nähnyt Ilveksen tekevän noin monta maalia yhteen peliin.
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ässät-Tappara 2.4.1978

Lätkämatsi jossa paikalla käsittämätön määrä ihmisiä. Muistan ikäni kun Heikkilän Ati heitti hanskansa ja kypäränsä katsomoon ja sen kun kiivettiin jäälle juhlimaan mestaruutta. Itse pelitapahtumat ovat aika hämärän peitossa mutta uskon että ne Porilaiset jotka hallissa tuolloin olivat ovat lopun elämänsä patafaneja.

Tappara-Ässät 30.3.2006

Ainoa play-off matsi jonka tuona talvena näin livenä. Liput tilasin Amsterdamin lentokentältä palatessani lomamatkalta kaveriltani ja siirsin omaa paluutani komennukselle yhdellä päivällä, jotta näkisin edes yhden matsin tuona keväänä. Matkajärjestelyihin paloi noin 800€, mutta oli kyllä joka sentin arvoista. Muistan aina Kaipaisen Matin jatkoaikamaalin ja sen saatanan hienon fiiliksen kun vuosien jälkeen tajusin että Ässät is Back.

Ässät-Tappara 24.4.2013

35 vuotta kului ja ympyrä sulkeutui. Fiilis ennen matsia oli tosi rauhallinen ja luottavainen, olin täysin vakuuttunut että kannu palaa Poriin. Edes Tapparan tullessa tasoihin en epäillyt yhtään ettei Pata veisi matsia, Marttisen voittomaalin jälkeen tuskin epäili enää ketään muukaan. Pelin jälkeen jäin istumaan paikalleni puoleksi tunniksi ja katselin tyhjää hallia ja muistin kiitollisena niitä hienoja hetkiä joita Porin Ässät on minulle antanut käytännössä koko elämäni ajan. Hallilta lähtiessäni soitin tamperelaiselle kaverilleni joka on Tapparan miäs ja jonka kanssa olen varmaan parikymmentä Ässien ja Tapparan välistä matsia katsonut vierekkäin. Kun kaveri vastasi en pystynyt sanomaan sanaakaan, mumisin vaan jotain ja kaveri hoiti toisessa päässä puhumisen. Vieläkin nousee pala kurkkuun kun muistelen asiaa.

Tämän pelin jälkeen oivalsin myös sen, että Lukko vastustajana ei olekkaan ollut minulle se pahin vihollinen ja paras kilpakumppani vaan se onkin tuo mustaa makkaraa syövien porkkanapöksyjen jengi. Hieno joukkue jolla on hienot fanit ja minun mielestäni suomen upein halli.
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Bunch of Jerks
Paljon on hyviä ja unohtumattomia otteluita tullut nähtyä, mutta yksi on ylitse muiden. Hopea- ja pronssimitaleita en lähde tässä kisassa jakamaan

TPS-SaiPa oletettavasti kaudella 1982-83. SaiPa oli luonnollisesti altavastaaja, ja TPS:n ykköskenttä kokonaisuudessaan oli myös maajoukkueen ykköskenttä. Martti Jarkko, Reijo Leppänen, Timo Nummelin ja niin edelleen.

Jostain kumman syystä kolmannen erän alussa oli taululla muistaakseni numerot 2-5, ja vähän alkoi elää toivo SaiPan voitosta. Sitten TPS teki pari kavennusmaalia, ja muutama minuutti ennen loppua SaiPalle vihellettiin jäähy. Siinä vaiheessa lohduttelin itseäni ajatuksella, että tasapelikin olisi kova saavutus.

Aloituksen jälkeen kiekko ajautui TPS:n päätyyn, josta puolustaja (Nummelin?) lähti hakemaan kiekkoa. Siinä vaiheessa neljä muuta TPS:n pelaaja lähti nousemaan hyökkäykseen, mutta ongelmana oli se, että kiekko juuttui P-pisteen kohdalla kaukalon laidan jäähileisiin.

SaiPan kärkikarvaajana oli puolustajasuuruus Jukka Peitsoma (RIP), joka taklasi kiekon kanssa suhmuroineen TPS-pakin syrjään, ja sai lopulta syötettyä kiekon maalin edessä yksikseen seisoneelle Esko Heikkerille. Sillä hetkellä TPS:n kenttäpelaajista yksi paini Peitsoman kanssa laidan vieressä, ja neljä muuta kärkkyi syöttöä SaiPan siniviivan tuntumassa. Essi otti syötön haltuun, leipoi kaikessa rauhassa paikallaan seisten kiekkoa pari kertaa, ja laittoi sitten kiekon oikeaan alakulmaan.

Vaikka SaiPa voittaisi jonain vuonna mestaruuden tekemällä seitsemännessä ottelussa jatkoaikamaalin vastustajan parhaan pelaajan perseen kautta, sillä maalilla voitaisiin nousta minun ranking-listallani korkeintaan kakkoseksi.

Löytyisiköhän kettuherralta tuon ottelun tilastoja? Saattaa olla että ottelu oli jopa tasoissa Esko Heikkerin tekemän maalin kohdalla, mutta kun olen perkele mennyt tuhoamaan juuri ne aivosolut joihin tarkempi data tuosta matsista oli tallennettuna.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
TPS-SaiPa oletettavasti kaudella 1982-83.
- - -
Jostain kumman syystä kolmannen erän alussa oli taululla muistaakseni numerot 2-5, ja vähän alkoi elää toivo SaiPan voitosta.
- - -
Löytyisiköhän kettuherralta tuon ottelun tilastoja? Saattaa olla että ottelu oli jopa tasoissa Esko Heikkerin tekemän maalin kohdalla, mutta kun olen perkele mennyt tuhoamaan juuri ne aivosolut joihin tarkempi data tuosta matsista oli tallennettuna.
Voisiko olla?

06.12.1983 TPS - SAI 3- 5 (1-0,2-1,0-4) 3773

Mä olen vanhempieni luona saunomassa, joten täällä ei niin hirvittävästi tuota lähdemateriaalia ole. Dropbox on kyllä erinomainen keksintö, mutta onhan se aika tuskaista tarkastella tuollaisia tilastoja joltain kännykän näytöltä. Ainakaan pikaisella tarkastuksella tuolta 80-luvun alkupuolelta ei muita SaiPa:n voittoja Kupittaalta löytynyt. Pari 2-2 tasapeliä näyttäisi olevan, mutta muuten kyyti on ollut kylmää.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tiedä sitten onko Twitellä enää samaa vaimoakaan kuin vuonna 2005, mutta selkäänsä sietäisi joka tapauksessa.
Minun vakava top1 on TPS-HPK runkosarjapeli Turussa vuodelta... ööh, nyt jos menee väärin tulee kotona palautetta... 199...3 vai 2 ... vai 4? Pussattiin tulevan nykyisen vaimon kanssa ekan kerran. HPK voitti 3-5.
HPK on nimittäin voittanut SM-liigan runkosarjassa Turussa vain kahdesti numeroin 3-5.

22.01.2000 TPS - HPK 3- 5 (0-1,1-2,2-2) 9416
09.03.2003 TPS - HPK 3- 5 (2-4,1-1,0-0) 9041

...ja näistä tuloksista kumpikaan ei osu tuon ensisuudelman ajankohtaan.

Heitetään nyt kuitenkin pari muuta tulosta, jotka voisivat liittyä tuohon Twiten ja tulevan nykyisen vaimonsa ensimmäiseen hellään hetkeen.

01.03.1992 TPS - HPK 2- 5 (1-2,1-1,0-2) 7397
04.02.1995 TPS - HPK 4- 5 (3-3,0-0,1-2) 6543

Noiden tulosten välissä TPS ja HPK kohtasivat Turkuhallissa viidesti. TPS vei jokaisen ottelun yhteismaalein 25-8 (4-1, 3-2, 7-2, 4-1, 7-2).
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täytyykin hieman päivittää tätä tilannetta ja vedetään kunnon TOP 12 saman tien.

1. Ässät-Tappara 3-2, 6.finaali 24.4.2013
2. Tappara-Ässät 1-2ja, 5.finaali 22.4.2013

Itsestään selviä valintoja. Näitä reissuja tuee edelleen muisteltua melkein päivittäin.

3. Lukko-Ässät 0-3, pronssiottelu 1.4.1995
4. Ässät-Lukko 4-0, 2.puolivälierä 20.3.1992

Nämä oli mulla vuoden 2005 listalla sijoilla 1 ja 2. Tossa puolivälierässä otin ekan kerran omat kaljat mukaan halliin. Oi aikoja.

5. Ässät-Tappara 3-2, 6.puolivälierä 1.4.2006
6. Ässät-HPK 5-4ja, 2.finaali 18.4.2006

Todellista play off -huumaa pitkän pitkän tauon jälkeen.

7. Ässät-Tappara 3-4ja, 4.finaali 15.4.1984

Tämä oli jopa kolmantena vuoden 2005 listallani. Mutta olihan se elämys katsella finaalia paikan päältä ja kesti tolkuttoman kauan päästä kokemaan sama uudestaan tuon jälkeen.

8. Ässät-JoKP 9-4, 3.liigakarsinta, 11.3.1990

Liiganousu oli mahtava kokemus. Toki mikään muu ei olisi silloin kelvannutkaan.

9. Ässät-Jokerit 3-2ja, 2.välierä, 25.3.1992

Korpisalo! (nimimerkille alcoholic: kyseessä siis toinen, ei neljäs välierä. Neljäs päättyi Ässille 6-2)

10. Ässät-TPS 4-1, 2.välierä, 20.3.1993

Summanen vs Kaski ja melko hurja meininki katsomon puolellakin.

11. Tappara-Ässät 4-5, runkosarja, 8.12.1985

Runkosarjapelit ei yleensä suuria kicksejä aiheuta, mutta toisin oli joskus, ja etenkin tässä tapauksessa. En käynyt vielä tuohon aikaan kovin paljon matseissa, vaikka lajia muuten seurasinkin tarkkaan. Sitten kun sattui olemaan pelissä, jossa sarjajohtaja kaatui vieraskaukalossa, niin olihan se aivan käsittämättömän hienoa. Arto Heiskanen teki kolme maalia, joista viimeinen ajassa 59.34. Tämä on hienoin kokemukseni runkosarjan otteluista.

12. Tappara-HIFK 15-3, 4.välierä, 10.4.1988

Mainitaan nyt bonuksena vielä tämäkin kun satuin paikan päällä olemaan. Olihan tuo melko erikoinen matsi.

Seisomakatsomosta muuten katseltu nuo kaikki, paitsi vuoden 1985 runkosarjaottelu.

Tappara onnistui joskus Korven Ranen aikaan sössimään Ässiä vastaan 5-0 johdon kolmannessa erässä 6-5 tappioksi. Se vitutus jäi vain mieleen. Ja kuinka alkoi kahden Ässämaalin jälkeen tuntua, kuinka nyt tulee noutaja.

Melkein väittäisin, ettei tämmöistä ottelua ole koskaan pelattu. 85-86 Ässät nousi 0-4 tilanteesta tasapeliin kahden viimeisen erän aikana. Ja 91-92 tilanteesta 5-3 Ässät nousi 5-6 voittoon. Muuta tuon suuntaista ei tule mieleen. Ja tosiaan se 97-98 Ässien 0-5 johdon sössiminen on asia erikseen, kuten itsekin sanoit.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Melkein väittäisin, ettei tämmöistä ottelua ole koskaan pelattu. 85-86 Ässät nousi 0-4 tilanteesta tasapeliin kahden viimeisen erän aikana. Ja 91-92 tilanteesta 5-3 Ässät nousi 5-6 voittoon. Muuta tuon suuntaista ei tule mieleen. Ja tosiaan se 97-98 Ässien 0-5 johdon sössiminen on asia erikseen, kuten itsekin sanoit.
Itse asiassa mä juuri tätä ketjua lukiessani mietinkin, että pitäisikö noille pienille tiedonmurusille ja hatarille muistikuville ("joskus 80-luvun alussa", "voitti 15-3" jne.) hakea ihan todelliset vastineet. Pelkona on hieman se, että Moderaattorit päättävät siirtää tämän ketjun jonnekin jääkiekkoaiheisten äänestysten ja listausten tunkiolle.

Mielestäni tässä ketjussa on kuitenkin aihetta ihan keskustelulle. Aika moni muistelee parhaana kokemanaan hetkenä esim. kevään 1999 kolmatta finaalia - "Turun sotaa". Mitä useampi nimimerkki tuotakin ottelua kommentoi - juuri sillä tavalla kuin hän sen muistaa ja on kokenut - niin sitä enemmän niistä voidaan keskustella. Toiveeni Moderaattoreille on siis: älkää vain siirtäkö tätä ketjua mihinkään roskatunkiolle! Vastaavasti toiveeni kirjoittajille: yritetään pitää tämä ketju elävänä! Ei vain listata jotain hataria muistikuvia jääkiekko-otteluista - yritetään sitä vastoin kertoa niistä kokemuksista myös muille ja välittää se koettu tunnelma sanoilla.

Mä voin yrittää metsästää otteluiden päivämääriä ja oikeita lopputuloksia sekä tilastoja, kunhan saan riittävästi tartuntapintaa.
Aloitan SM-liigan runkosarjaotteluista tyyliin...
1. Lukko- Jokerit 1994:
Lukko nöyryytti Selänteellä ja Kurrilla vahvistettuja narreja 4-2. Mieletön meininki Äijänsuolla.
10.11.1994 LUK - JOK 4- 2 (0-0,2-1,2-1) 5156
99-00 Lukko-Ässät Raumalla.
Ässät johti n. 5min ennen loppua 0-3, kunnes Lukko aloitti loppukirin ja tasoitti ottelun. Jatkoajalla sitten Tambijevs vei Lukon voittoon. Mahtava fiilis oli kyllä päällänsä. Ottelun kaksi ensimmäistä erää oli kyllä Ässien hallintaa, mutta kolmannen erän takia peli jäi mieleen.
22.01.2000 LUK - ÄSS 4- 3 (0-0,0-2,3-1,1-0) JA 5023
01-02 Blues - Hpk
Pelissä ei ollut suurempia panoksia mutta on silti jäänyt mieleen uskomattomasta krapulasta ja bluesin uskomattomasta pelistä. Ensimmäisessä erässä 0-3 tappiolle ja olin jo lähteä hallista mutta Mike Stapleton av:lla läpi Tuulolan kontatessa perässä ja tilanne 1-3. Lopulta blues voitti 5-4.
21.01.2002 BLU - HPK 5- 4 (1-3,4-0,0-1) 4234
2. HPK - Ilves peli kaudella 90-91,
juuri isoon kaupunkiin muuttaneen ex-turenkilaisjannun ensimmäisiä pelejä, josta on kunnon muistikuvia. Kerho taisi voittaa melko suurinumeroisesti ja ainakin Summanen kuritti vanhaa seuraansa.
Raimo Summanen pelasi vielä kaudella 1990-91 Tampereen Ilveksessä. Kyseessä on oltava kausi 1991-92.

13.10.1991 HPK - ILV 11- 2 (3-1,4-0,4-1) 3567
Kausi 1995-96 Tappara -TPS 4-3 (ja.)
Tappara oli 50 sekuntia ennen loppua 1-3 häviöllä, mutta käänsi pelin viime sekunnilla Timo Jutilan siniviivarannarilla ja lopulta Pave Oijennuksen jatkoaikakaapilla.
22.02.1996 TAP - TPS 4- 3 (0-1,1-2,2-0,1-0) JA 7664
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Bunch of Jerks
Voisiko olla?

06.12.1983 TPS - SAI 3- 5 (1-0,2-1,0-4) 3773

Saattoi olla tämäkin, koska SaiPan kahden maalin vierasvoitto Kupittaalta täsmää, mutta muuten vähän epäilyttää. Minun muistikuvani mukaan TPS olisi noussut melkein tasoihin komannessa erässä, ja ratkaisumaalin syöttäjän "piti" olla Jukka Peitsoma, joka valitettavasti päätti jääkiekkouransa kevääseen 1983. On toki mahdollista, että aivosoluni ovat vuosien varrella korruptoituneet vielä pahemmin, kuin olen luullut...
 

Ränse

Jäsen
Kärpät-TuTo 5. playoff-ottelu vuonna 1999

Koko sarjahan oli aivan epätodellinen ja tuohon viimiseen matsiin tiivistyi koko utopia(tai dystopia). Kärpät jauhoivat liukuhihnalta maalipaikkoja ja pommittivat kohti TuTo-veskaa käsittämättömiä määriä laukauksia(en muista torjuntamääriä mutta TuTo:n veskalla oli jotakin ~70 torjuntaa kun peli päättyi). TuTo meni johtoon rännikiekolla joka kimposi seinästä kohti maalia. Lundell oli jo maalin takana odottamassa rännikiekkoa, mutta kaivoikin kiekon maalista. Muistaakseni Koskenkorva tasoitti ottelun 3. erän loppupuoliskolla ja silloin olin lähes varma että tätä ei enää hävitä. Jatkoajalla kuitenkin maailma musteni kun TuTo löi kiekon häkkiin vaarattoman näköisen tilanteen päätteeksi. Tunne oli epätodellinen. Paskaa lensi kaukaloon ja mm. jonkun kännykkä. Kotimatkalla vitutti ajatus että ensi kaudellakin katsotaan taas näitä FoPSeja ja muita, sen sijaan että oltaisiin päästy näkemään TPS:iä, Jokereita tai Tapparaa.

Kärpät-Lukko 3. välierä 2005

Tämä oli hieno kiekko-ottelu joka oli yllättävän avoin peli noin tärkeäksi. Mikkola laukoi puolesta kentästä häkkiin ohi Rolosonin, kun Roloson luuli että Ilu lämää kiekon ränniin. Maaleja tehtiin tasatahtiin mutta Kärpät yhden enemmän. Tunnelma oli mitä mainioin ja finaalipaikka ratkesi.
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
En nyt tiedä onko kyseessä kaikkien aikojen ottelut missä olen ollut, mutta juuri nyt helpoiten muistettavissa olevat:

Tappara - Ässät 3. finaali 3-2, 19.4.2013

- Umicevic passaa ja Lucenius viimeistelee näyttävän voittomaalin sekunti ennen varsinaisen peliajan päättymistä. Varmasti huikein fiilis Hakametsässä, mitä tulen ikinä kokemaan.

HIFK - Tappara 7-7, 21.9.2002

- Absurdein ottelu paikanpäällä helposti. IFK:n maalivahtipeli pettää täysin ja Tappara ensimmäisen erän jälkeen 5-0 johdossa. Toisen erän alkuun vielä 6-0. Sitten tapahtuu jotain käsittämätöntä ja HIFK tekee seitsemän maalia putkeen kunnes Marko Ojanen tasottaa aivan ottelun loppuhetkillä.

Tappara - HPK 10-1, 5.1.2007

- Taisi olla Alatalon ajan HPK, josta Jonas Andersson erottui ainoana, jota kiinnosti pelata. Nättejä maaleja, Ojasen Janne teki kypärätempun ja Atte Pentikäinen haastoi jonkun HPK-junnun tappeluun.

Tappara - Lukko 4-2, 28.11.2009

- Janne Ojasen ennätyspiste ja Tapparan Jyri Junnilan selvän maalin hylkääminen muistuvat mieleen.

Lisäksi tietysti useampi paikallisottelu muistuu kirkkaasti mieleen. Talviklassikko, Raipen sikailu, molemminpuoliset viime minuuttien sulamiset, Ilves-fanien "te voitte lähtee" huudot, jonka jälkeen täydellinen hiljeneminen Tapparan noustessa, playoff-sarja keväältä 2001 ja monta muuta.
 

red&white

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Philadelphia Flyers, CFC
Kyllähän ne omat Top3-pelit on ihan lähimenneisyydestä. Samalta keväältä, kuukauden sisään. Vaikea laittaa paremmuusjärjestykseen. Joten laitan aikajärjestykseen:

23.3.2009 Sport-Jokipojat 2-1ja, 4. Finaali


-Tunnelma hallissa jotakin aivan uskomatonta, tuon pelin monta kertaa katsottu DVD:ltä ja vieläkin silmä kulmat kostuu. 2. erää tahkottiin 0-0 kun kolmannen alussa Jokipon Matti Näätänen runttaa 0-1. Siinä ehti jo kauhukuvat tulla mieleen, että nytkö tämä touhu ryssitään ja joudutaan lähtemään ratkaisevaan finaaliin Joensuuhun. Sitten astui esiin oma suosikkipelaajani, Tuomas Immonen ja perkele mikä pyssy, ensimmäinen veto epäonnistui ja osui ekaan pelaajan, poimi itse irtokiekon ja viritti pari napsua paremmin ja pyssy ylähyllylle ja 1-1. Tuosta maalista löytyy muuten video juutuubistakin. Tumen 1-1 tasoitus.

Jatkoaikaa ei ehditty pelata kuin alle 5 min Tuomas Takala syöttää ja Vaasan oma poika, Raumaltakin tuttu Kim Nabb ohjaa murtuneella kädellä 2-1 ja Kuparisaari repeää liitoksistaan, ensimmäinen Mestis Mestaruus on tosiasia!!

28.3.2009 Ässät-Sport 2-3 Liigakarsinta Game 1.

Vaasalaisinvaasio Porissa, enemmän Punavalkoista kuin Punamustaa. Tunnelma oli jotain sellaista mitä ei Suomessa oltu aiemmin koettu, eikä ole koettu tänäpäivänäkään. Isomäki pysyi nippanappa kasassa. Sport karkasi toisessa erässä 0-2 johtoon ja 3. erän viimeinen kymppi oli elämäni pisimmät 10 min. Varsinkin kun Tero Määttä kavensi lukemiksi 1-2. Sitten tuli helpottava Toni Sihvosen ratkaiseva osuma tyhjiin ajassa 59.18 ja juhlat oli valmiit. Vai oliko? Derek Damon kavensi vielä 8 sekuntia ennen loppua eikä muuten ollut kaukana etteikö Ässät ehtinyt tasoittamaan tuon 8 sekunnin aikana. Kuten tästä videosta voi nähdä. Summeri soi ja jälleen ison miehen silmä kulmat kostuivat. Päässä vain liikkui, että mitä vittua täällä tapahtuu.

9.4.2009 Sport-Ässät 2-3ja, Liigakarsinta Game 6.

Ottelun jälkeiset tunnelmat kaikkea muuta kuin kahden yllä olevan matsin jälkeen, mutta olihan huikea ottelu!

Ässät iski pelin 0-2 vain 5 min ennen ottelun loppua. Itsellä vain liikkui päässä, että kuinka tässä näin kävi?! 2 ryöstöä Porista, tässä matsissa meidän piti naulata sarja nousta Liigaan. Tiesin silloin jo, että jos tämä matsi hävitään niin Sportin selkäranka sanoo riksrakspoks ja viimeinen Porin reissu Game 7. pelkkä muodollisuus. Ei mennyt kuin vajaa minuutti kuin Soosi Sihvonen sytytti toivon liekin kaventamalla peli 1-2 vain 4 min ennen loppua. Sportin kiristä ei meinannut tulla mitään. Kiekko pyörii omissa, ei päästä punaisen yli kiekon kanssa. Sitten saadaankin hyökkäyspään aloitus, Suomalaisen Jaska pois maalilta. Aloitusvoitto pieni pyöristys aikaiseksi ja yksi paskimmista ulkkareista Vaasassa koskaan Justin Aikins iskee takatolpalta 2-2 tasoituksen ja jälleen halli räjähtää liitoksistaan. Voi sitä tunteiden sekamelskaa!!

Jatkoerä, Sport vie, jos ei nyt kuin kuoriämpäriä, mutta hallinta on selkeästi kotijoukkueella kun tapahtaa jotain käsittämätöntä. Ässät hyökkää väsyneenä, vaarattomasti ja Sillanpäällä on tarkoitus lyödä kiekkoa vain maalilla 0-kulmasta. Väliin tulee kuitenkin Juha Salmun perse, josta kiekko kimpoaa tolppaan, tippuu Suomalaisen selkään ja siitä maalin. Vittu pitäkää tunkkinne! Tämän jälkeen Sportin selkäranka todellakin oli tuhannen päreinä kun Poriin piti vielä lähteä. Joka tapauksessa yksi huikemmista jääkiekko-otteluista! Tässä tuo Sportin loppukiri ja tässä tuo Ässien voittomaali jatkoajalla. Porilaiset voivat varmaan kertoa tunnelmia tämän maalin syntyhetkeltä?
 

piraatti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
24.4.1988 5. finaali Tappara-Lukko 5-2
Teinipiraatti ei ollut tuohon mennessä kokenut mitään vastaavaa. Jäyhänä tunnettu tamperelainen jääkiekkoyleisö sekosi, koko Tampere oli pelin jälkeen yhtä halailevaa massaa. Ja olihan se itse pelikin uskomattoman hieno, vaikka käytännössä olikin viidessä minuutissa ohi. Samalla viimeinen peli, jossa ikisuosikkini Teppo Numminen kantoi Tappara-paitaa. Pelin jälkeen kinaisin viikkokausia sen aikaisessa pulinaboksissa (toimi siis tietokoneella, en nyt jaksa etsiä, mitä ne olivat oikeasti, mutta jonkunlainen internetin esi-isä) Lukko-fanien kanssa, josko veteen jää reikä, kun Myllys lähtee änäriin. No taisi jäädä, kun seuraavana keväänä jäivät poffien ulkopuolelle.

kevät 1978 3. finaali Tappara-Ässät 4-8
Lapsipiraatti oli 5-vuotias, kun isi vei mukanaan hallille ja suoraan finaaleihin. Peli oli jännää, katsomomeininki vielä jännempää (meillä kotona ei juotu kaljaa, ja olutta kitannut ässäfaniryhmittymä meidän takana haisi lapsipiraatin mielestä todella pahalta). Olen edelleen kiitollinen isälle, että pääsin jo pienenä katsomaan pelejä ja olen nähnyt sellaisten legendojen kuin Pekka Marjamäki, Lasse Litma ja Oiva Oijennus pelaavan, nyt ihan vain pari mainitakseni.

21.4.2014 5. finaali Tappara-Kärpät 3-2 ja.
Äitipiraatti toi ekan kerran peliin 5-vuotiaan poikansa ja kuten tapoihin sopii, aloitettiin finaaleista. Kipinä on sytytetty! Ja olihan tuo dramaattinen peli katsojakokemuksenakin melkoinen. Hallissa oli varsin mukava tunnelma ja illan jännityspaukkuna sitten vielä saatiin odotella tovi, josko Philalin jatkoaikamaali hyväksytään.

Nämä kolme valikoituivat siksi, että niissä on jonkunlainen jatkumo. Lisäksi hallilla on vietetty lukemattomia hienoja hetkiä, kaikki eivät edes liity suuriin voiton hetkiin, vaan ihan helpotukseen liigapaikan säilyttyä 90-luvun synkkinä vuosina, hienoihin yksittäisiin suorituksiin muuten surkeasti menneessä pelissä, ja oi niitä aikoja, kun Hakametsässäkin pääsi vielä hakkaamaan kätensä mustiksi kaukalon viereen...
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Multa ei tähän irtoa kuin yksi, sillä vaikka mahtavia matseja on tullut nähtyä, yksi on niin ylivoimaisesti ylitse muiden että olisi jotenkin väärin puhua muista samassa viestissä:

Jokerit - HIFK 2. puolivälierä 24.3.2012

- Aiva jäätävä tunnelma heti alussa (parani matsin edetessä).
- Aika nopeasti Jokerit johtoon, mutta melko pian HIFK tasoihin ja Söden pommilla 1-2-johtoon.
- Jokerit hallitsi peliä, mutta sortui jäähyilyyn --> alivoima oli toisinaan huikeaa.
- Rudi tasoittaa kuin varkain.
- Huippupaikkoja molemmin puolin.
- Jatkoaika, kaikkien aikojen jatkoaika suorastaan, joissa:
1) Granlundin rankkari, jonka ilmiömäinen Kilpeläinen torjuu
2) Masto lanaa Pesosen asiaan kuuluvalla hartaudella
3) Hardt painaa voittomaalin 7 sekuntia ennen jatkoerän päättymistä

Se tunnelma, joka Areenalla oli varsinkin jatkoerän aikana ei unohdu ikinä, ei varsinkaan matsin ratkettua. (Tämän tyyppisten asioiden takia mm. kaipaan takaisin Liigaan jo nyt...)
 

gege dA mAn

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Laser
Jokerit-HIFK 8-1, 29.12.2012

Playoff-pelejä on vaikea laittaa järjestykseen, mutta sen sijaan yksi runkosarjapeli nousee ylitse muiden. Tämä kaikkien persraiskausten isä ja äiti toimi samalla myös maailman parhaan puolustajan, Kuningas Erik I Karlssonin jäähyväisotteluna. Lauantai-ilta, kiimainen paikallispeli, halli tupaten täynnä, yleisöllä juhlafiilis alusta alkaen. Ensimmäisen kerran hallin räjäyttää yksi tämän vuosikymmenen hienoimmista yksilösuorituksista. Markus "Masto" Nordlund kieputtelee koko HIFK-pakan aivan kuutamolle upealla coast-to-coast -maalillaan lopulta ujuttaen kiekon ohi Joni Ortion.

Toisessa erässä HIFK kaventaa pelin vielä tilanteeseen 2-1, jonka jälkeen Jokerit iskee välittömästi kaksi maalia hölmistyneen Ortion taakse. Tämän jälkeen kentällä on tasan yksi joukkue, ja se joukkue ei ole HIFK. Upeita maaleja, täydellistä dominointia ja maestrona toimii kukapa muukaan kuin Karlsson, joka kirjauttaa ottelusta mukavat 1+4 tehot ja jättää arvoisensa jäähyväiset liigalle. Kungen has left the building.
 

Lähetyslehti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mieleen ovat painuneet kunnes kuolema saapuu:

3.10.1985
Tappara-Ässät 7-7
Ensimmäinen ottelu paikan päällä seurattuna. E.Lehtonen 3 pussia ja Javanainen 4 pussia.

Tammikuu 1988
Tappara-Ässät 1-1
Toinen kerta jäähallissa. Tahko Pihkalan syntymästä oli tullut täyteen 100 vuotta. Seuraavan päivän Aamulehti otsikoi pelin "Tahkon hengessä tasan".

2.10.1993
Tappara-Lukko 3-7
Kolmannessa erässä Mika Alatalo laukoi kiekon J.Sindellin syliin vihellyksen jälkeen. Sindell kiivastui kovin ja ajettiin kentältä. Tilanne oli melko sekasortoinen.

Syyskuu 2000

Lukko-Kärpät 2-5

Isosalo vs. Lievers

3.3.2005
Kärpät-Lukko 2-3 (ja)

Saarela kolme pussia. Onnellinen ottelu.

Huhtikuu 2014

Lukko-Tappara 4-2

Huikea tunnelma ja jopa voitto
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
8.4.2005 Pronssiottelu HPK-Lukko 4-3 ja.
Huono juttu oli se, että Kerho hukkasi kolmen maalin johtoaseman. Hyvä juttu oli se, että pronssit lopulta kuitenkin voitettiin jatkoajalla. Tuo oli NHL:n työsulkukaudella, Lukossa pelasi mm. Dwayne Roloson ja HPK:ssa Mika Noronen ja Josh Holden.

20.4.2006 Finaaliottelu HPK-Ässät 5-3
Finaalisarja oli ennen tätä peliä tasan 1-1. Tässä ottelussa peli oli jo noin 10 minuutin jälkeen 3-0 HPK:lle. Lopulta kuitenkin maltillisesti kahden maalin voitto.

13.3.2014 HPK-HIFK
HPK:lla ties kuinka pitkä voittoputki takana ja se tarvitsi viimeisestä ottelusta enemmän pisteitä kuin mitä Ilves saisi Lukkoa vastaan. Noh, kaikki meni hyvin, peliä oli ilo seurata ja hyvänolontunne valtasi suuren osan hallista aina kun Lukon maaleja kuulutettiin :D

Sitten Liigan ulkopuolelta on tullut nähtyä esim. Suomi-Tsekki World Cupissa 2004.
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
17.5.2012 Kanada - Slovakia 3-4 Hieno peli, vielä hienompi tunnelma ja upea nähdä Slovakian voittavan.

17.5.2012 USA - Suomi 2-3 Jesse Joensuu, nuff said.

13.3.2014 Jokerit - Kärpät 1-5 Itse peli nyt ei mitään silmiä hivelevää ollut, mutta olihan se hienoa nähdä Kärppien löylyttävän narreja viimeistä kertaa ja Jokereiden pelleily oli kaikessa säälittävyydessään ihan viihdyttävää.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Aika harvoin tullut käytyä jääkiekkoa katsomassa, mutta mieleen on jäänyt kyllä kaudella 2012-2013 JYP-Tappara-ottelu, joka menee TOP3-otteluissa kärkipäähän. Perusteluina nyt sekin että peli herätti keskustelua jälkikäteenkin.

Marraskuinen ilta, Lars Eller tekee debyyttinsä JYP-paidassa. Vitutus alkaa nousta heti pelin alussa, kun Tappara pääsee alle minuutissa 1-0 - johtoon. (en nyt muista tarkalleen oliko tilanne jossain vaiheessa 2-0, mutta kummiskin).

3:nnen erän loppupuoliskolla alkoi sitten tapahtua. Nieminen käytöskympille haukuttuaan tuomaria, Ellerin kyseenalainen tasoitusmaali (myönnetään, se oli korkea maila, mutta silti). Peli jatkoajalle, siitä rankkareille, Ellerin vuoro laukoa, Jyväskylän yleisö odottaa jännittyneenä että miten käy, ratkaiseeko tämä Montreal Canadiensista peräisin oleva työsulkuvahvistus debyyttipelinsä voiton. Eller laukoo - se on maali - ja yleisö hurraa. Ei huono saavutus ekaan sm-liigapeliin, tehot 2+0.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
1) 12.4.2008 Kärpät - Blues 5-1, 5. finaali
Kärpät voitti mestaruuden, olihan hienoa.

2) 21.3.2008 Ilves - Kärpät 1-2 JA, 6. puolivälierä
Kärpät voitti, Helmisen viimeinen peli, olihan hienoa.

Kolmatta on vaikea sanoa, mutta tässä muutama:
22.1.2008 Ilves - Pelicans 0-3
Helmisen numeron jäädytys.

29.12.2013 Colorado - Winnipeg 1-2 JA
Eka (ja ainoa) NHL-peli.

??.??.200? Jokerit - Kärpät ?-?
En muista muuta, kuin että olin katsomassa ekaa kertaa peliä Hartwall-Areenan kokoluokan hallissa. Oli hieno tunne. Jotenkin sellainen kutina, että Kärpät vielä voittivat.

22.10.2008 Kärpät - Metallurg Magnitogorsk 0-2
Periaatteessa vain tavallista hienompi harjoituspeli, mutta ison maailman tuntua oli mukana, kun kaukalosta ja paidoista oli mainokset pois. Näitä olisi saanut olla enemmänkin.

Näyttäisi vähän siltä, että 2008 oli mun liveseurantaurani kohokohta.
 

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
1. Kevät 1993, HPK-JYP, 5/5-ratkaisuottelu välierissä. Jatkoaika, Laurila laukoo - tolppa - kiekko Varjoselle - joka jatkaa Palolle - Kyy polkee - läpi kahden puolustajan linjan - MAALI!!! - rystyllä - kasa - METELI - Se On Siellä! HPK etenee finaaleihin.
2. Kevät 2006, Ässät-HPK, 4:s loppuottelu, ensimmäisen kerran katkolla HPK:lle, lauantaina. Jo menomatka on kokemus, koko bussi on samaa perhettä, nyt haetaan mestaruus. Järjetön tunnelma, Isomäki porisee, Lahti tekee, Leino kaatuu ja tekee, Laamanen tekee, Loikas varmistaa, Wiikman kestää, ei ole hätää. Ollaan Mestareita, Louhi suutelee logoa, Lintumäkeläinen jääkiekko saa kruununsa, Jukka Jalonen kasvoi mestaruudentekijäksi, mellakka-aidat bussille + kananmunat lentää - ei haittaa. Torilla tavataan, heti illalla ja seuraavana päivänä Sakari Kuosmasen kera.
3. Kevät 2014, jämäjengi tiputtaa jokerit, kun miljuunamiehet pelaavat viimeistä kauttaan kotimaisessa. Tämä muistetaan aina. Paska lähtee vanha jää, paskasta nousee Sportin pää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös