Audiolaitteet

  • 21 981
  • 109

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En löytänyt aiheeseen liittyvää ketjua.

Eli olen ostamassa kunnon kuulokkeet. Hinta max 100€, vai saako sillä edes minkäänlaisia? Laittakaa jotain ehdotuksia.
 

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
En löytänyt aiheeseen liittyvää ketjua.

Eli olen ostamassa kunnon kuulokkeet. Hinta max 100€, vai saako sillä edes minkäänlaisia? Laittakaa jotain ehdotuksia.

Mulla on ollut jo jonkin aikaa käytössä Logitechin ultimate ear 700-malli ja voin sanoa, että parempia nappikuulokkeita ei ole koskaan ollut. Jos siis nappikuulokkeita etsit ja tarvitset niitä esim. musiikin kuunteluun. Kaikenlaisia malleja on tullut kokeiltua myös muista malleista, mutta nuo ovat olleet ylivoimaiset. Hintaluokka pyörii n.150 € luokassa. Ei siis paljoa yli tuon budjettisi. Tuossa linkki muihinkin ultimate earin malleihin.
Paremmat kuulokkeet musiikkisoittimeen – Tekniikan Maailma
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mihin käyttöön, minkälaisessa ympäristössä? Avoimet vai suljetut kuulokkeet? Ei varmaankaan tarvitse olla langattomat? Minkälaista äänenkuvaa arvostat? Hieman enemmän lähtötietoja tarvittaisiin.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä kyllä paukkuu budjettisi yli, mutta jos haluat vaikkapa säästellä pikkaisen, niin suosittelen Sennheiser HD 598 -kuulokkeita. Suomesta irronnee jollain 180 eurolla, mutta esimerkiksi Amazon.it:stä lähtee postikuluineen 160 eurolla (joskus myös paljon halvemmalla, riippuu näköjään päivästä...).

Tarjoavat hintaluokassaan ihan kärkiluokan ääntä. Kannattaa googlata muutamia arvosteluita. Tuntuvat päässä aivan mielettömän kevyiltä ja mukavilta. Ulkonäkökin on tyylikäs, eikä perustylsä musta.

Hieman heikompi malli HD558 varmaan ajaa asiansa myös, sen taitaa juuri tuolla satkulla saada.
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä kyllä paukkuu budjettisi yli, mutta jos haluat vaikkapa säästellä pikkaisen, niin suosittelen Sennheiser HD 598 -kuulokkeita. Suomesta irronnee jollain 180 eurolla, mutta esimerkiksi Amazon.it:stä lähtee postikuluineen 160 eurolla (joskus myös paljon halvemmalla, riippuu näköjään päivästä...).
Tuli muuten mieleen että mitäs jos on emolevyyn integroitu äänikortti, niin saako noista kuulokkeista parasta irti, vai kannattaisko ekana hommata jonkin sortin vahvisit/äänikortti ennen kun lyö 160€ kuulokkeisiin?
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuota Grado-kuuloketta ei ole oikein missään myynnissä. Olen niin noviisi näisää että kerro vielä minkälainen kuulokevahvistin olisi hyvä? Kauppana meinasin käyttää verkkokauppaa tai sitten thomann.de
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itsellä ei kauheasti ole kuuloketouhuista kokemusta. En tiedä edes onko vahvistin niin tärkeä. Itse pärjään pelkillä kuulokkeilla, kun kuuntelen musiikkia läppäriltä. Läppärissä pitäisi olla itsessään dacci, muttei kaikkein laadukkain tietenkään ja satasen budjetti ei riitä, jos alat hifistelemään. Tää vois olla pätevä http://www.idealpoint.fi/cgi-bin/hifi.pl?cat=5&product=5002, jos vahvistimen haluat. Kannattaa käydä liikkeessä kokeilemassa kuulokkeita, niin löydät itsellesi sopivat ja asiantuntevaa opastusta. Kannattaa myös tsekata http://www.hifiharrastajat.org/foorumi/forum.php täältä löytyy paljon tietoa kuulokekuuntelusta, välillä vähän korkealuontoistakin keskustelua.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuulokkeissa on vähän sellainen homma, ettei niiden noin periaatteessa tarvitse olla kovin kummoiset äänellisesti ollakseen pätevät ja nautinnollisen kuuloiset ihan perus käyttöön. Korva tottuu nopeasti erilaisiin korostuksiin ja tiettyyn stereokuvaan kunhan luureja käyttelee jonkin aikaa, jonka jälkeen monesti sitten vieraat kuulottimet kuulostavatkin niihin omiin verrattuna ihan omituisilta.

Ihan yleisessä käytössä ehdottomasti tärkeimmäksi ominaisuudeksi voi mielestäni aika kylmästi listata luurien istuvuuden ja muun ergonomian. 500 euron kuulokkeet, jotka eivät sovi nuppiin ja painavat niitä omia hörökorvia ovat yksi planeetan huonoimmista ostoksista.

Itse olen tehnyt harrastus/puoliammattilaispohjalta erilaisia studiohommia pitkään. Studioheebot yleensä tykkäävät mahdollisimman analyyttisista ts. tarkoista ja neutraaleista luureista, vaikka siinäkin on omat koulukuntansa (tärkeintä on lopulta tuntea ne omat luurinsa ja tietää miltä referenssikama niiden läpi kuulostaa). Musiikin kuunteluun, pelaamiseen ja muuhun vastaavaan toimintaan erilaiset ns. hifi-kuulokkeet voivat helposti tosin toimia paljon paremmin ollen yksinkertaisesti kivemman kuuloiset kaikkine mahdollisine äänen värityksineen kaikkineen. Joistain löytyy jopa erilaista prosessointia ja matalien äänien lievää monottamista, joka tekee kuulokkeista paljon vähemmän "kuulokemaiset" ja äänestä luonnollisemman. Useimpia äänilähteitä kun ei ole millään tapaa tehty kuulokkeita varten ja stereokuva on sitten väistämättä vähän mitä sattuu. Vähänkin moderneimmista vahvareista löytyy tosin itsestään kaikenlaista dolby-headphone 4000 ym. optiota jotka pyrkivät paikkaamaan tuota asiaa. Normaaliin kotikäyttöön ns. avoimet tai puoliavoimet luurit ovat yleensä paljon mukavammat. Jos on taustamelua kuten imuroivaa vaimoa tai kiljuvia lapsia, niin sitten ne hiostavat suljetut mallit voivat olla ihan perusteltu ostos.

Hyvät luurit eivät välttämättä maksa mansikoita. Itse olen tykästynyt mm. Superluxin kuulokkeisiin, jotka kustantavat sellaiset 30-50e per pari ja ovat neuvostohenkisestä nimestään huolimatta varsin päteviä. Pääasiassa mukaelmia mainetta niittäneistä 5-10 kertaa kalliimmista ns. merkkiluureista. Tarkkoja kuin perkeleet ja soveltuvat omiin studiojuttuihini mukavasti. Ei tiikerinnahkaverhoilua ja muita mukavuuksia, mutta istuvat päässä kohtuu hyvin ja ovat rakenteellisesti kestäviä. Mainos päättyy tähän.

Linkki moisia myyvän lafkan sivuille: Superlux Kuulokkeet - Thomann Verkkokauppa

Sama pätee myös ns. hifiluurien puolella. Eli monesti ns. budjettuluurit ovat myös hyvinkin laadukkaita eikä ylimääräinen nolla hintalapussa välttämättä tarkoita äänellisesti mitään eroja. Erilaisia totaalisia pommeja siellä taitaa kuitenkin olla enemmän joukossa kuin ns. ammattikäyttöön tarkoitetuissa luureissa.

Erillinen kuulokevahvistin ei missään nimessä ole aina pakollinen. Itse asiassa sellainen on yleensä aivan turha vehje, eikä tuo mitään hyötyä. Mitä isompi kuulotin ja mitä palikampi äänilähde, niin sitä todennäköisemmin impedanssit eivät ihan natsaa ja vahvistimesta voisi olla jotain hyötyä. Mutta äänilähteen ja luurien speksejä katselemalla mahdollisen tarpeen voi kartoittaa. Pääasiassa ns. hifikuulokkeet eivät tarvitse esivahvistinta kun ne tökkää rööriin joka on edes etäisesti tarkoitettu kuulokekäyttöön. Tietokonekäytössä ym. isoimmaksi ongelmaksi tuppaakin muodostumaan integroidun äänipiirin yleinen kämäisyys. Siinä missä kaiuttimilla kuunnellessa sitä häiriötä ja kohinaa ei kuule, niin kuulokkeilla se sitten kuuluukin ja jossain vaiheessa tekee mieli repiä hiukset päästä. Varmin ratkaisu on tsörpätä laitoksesta (toivottavasti) löytyvä digitaalinen lähtö kämpästä (toivottavasti) löytyvään stereo tms. vahvistimeen, jolloin häiriöistä päästään eroon ja saadaan samalla käyttöön myös vahvarin todennäköisesti vähintään tarpeeksi hönkää antava kuulokelähtö. Huuto.net on nykyään täynnä 5-10 vuotta vanhoja av-vahvareita joista löytyy sopiva optinen sisäänmeno. Niin kauan kun ei remasteroida beatlesin levyjä tai analysoida universumin sykettä, ovat tuollaiset vehkeet pääsääntöisesti ihan tarpeeksi hyviä. Tai sitten voi tosiaan hommata jonkun erillisen USB DAC:n jotka pääsääntöisesti ovat myös ihan toimivia hinnasta riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Jos haluat kohtuuhintaiset, hyväsoundiset perusluurit jotka kestävät vaikka vasaroisit niillä nauloja seinään, niin suosittelen ostamaan Sennheiser HD-25:t. Näitä olen käyttänyt DJ-käytössä n. 10 vuotta ja on kyllä ihan hemmetin hyvät. Ainoa mikä noissa hiukan häiritsee on ihan matalimman alabasson puuttuminen, mutta toisaalta luurit on todella kevyet ja mukavat ja tosiaan kestävät ihan mitä vaan.

Sennheiserilla on paljon myös muitakin luureja eri käyttötarkoituksiin, aina studiomonitoroinnista kevyeen kotikuunteluun. Luureja löytyy aika hyvät valikoimat isommista kodinkoneliikkeistä, joten koekuuntelua kannattaa suorittaa niissä.

Kalliimmista luureista yllämainitut Gradot on hyviä, mutta eivät kyllä enää osu hintahaarukkaasi.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tilauksen kokonaishinta, jos tilaat pelkät kuulokkeet, on siis $125,22 + $35,97 = $161,19 ~ 131,35 €. Siihen päälle siis ALV (23 %) = 30,21 € eli kokonaishinta on 161,56 €.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mietin tässä että sittenkin voisi hommata ns, yksilölliset korvanapit.Tulisi maksamaan noin 160€, mutta olisipahan ainakin sitten mieleiset ja toimii varmaan aika hemmetin hyvin pyöräilessä yms. Onko kukaan jatkoaikalainen hommanut kyseisiä nappeja? Ja jos on niin minkälaisia käyttökokemuksia?

Tyyliin tuollaiset: Yksilölliset korvakappaleet nappeihin
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Ketjua jonkin verran selailin, mutta aivan selkeää vastausta en pohdintaani löytynyt eli paljon sellaisille kuulokkeille/korvanapeille kertyy hintaa, jotka sulkevat ympäröivän metelin pois sillä periaatteella että itse musiikin pystyy kuulemaan paremmin?

Kovana musiikinkuuntelijana arvostan musiikin pieniäkin yksityiskohtia, jotka haluaisin lempimusiikistani kuulla olin sitten pihalla liikkumassa tai muuten meluisassa ympäristössä. Ipodia tulee usein kannettua mukana, johon musaa mahtuu parhaimmillaan todella hyvin, mutta usein ääntä joutuu turhan paljon lisäämään tietyissä paikoissa, jossa ympäröivä meteli peittää musiikin ja se ei korville tee kovin hyvää + mielestäni musiikin laatu kärsii siinä samalla.

Huonot kuulokkeet raiskaavat musiikin huonoimmillaan, joten oikeasti musiikkia nauttivalle tuollaiset muuta meteliä sulkevat kuulokkeet olisivat optimit paikassa kuin paikassa, jos ei olla kotosalla. Eli missä hintahaarukassa tämäntasoiset luurit noin yleisesti liikkuvat?
 

Kaivanto

Jäsen
Ostin vastikään Sony MDR-570LP -kuulokkeet tietokonekäyttöön. Rahalla saa tietysti parempaa, mutta näissä on tähän hintaluokkaan (29,90 verkkokauppa.comista) nähdäkseni/kuullakseni todella tasapainoinen äänimaailma siinä missä usein halpiskuulokkeissa on jokin päälle hyökkäävä kierouma.
 

Kaivanto

Jäsen
Ketjua jonkin verran selailin, mutta aivan selkeää vastausta en pohdintaani löytynyt eli paljon sellaisille kuulokkeille/korvanapeille kertyy hintaa, jotka sulkevat ympäröivän metelin pois sillä periaatteella että itse musiikin pystyy kuulemaan paremmin?

Mun kokemusteni mukaan 10 euron tulppakuulokkeissa on kelvoton ääni mutta n. 30 euron vastaavissa (kokemusta Creativen ja Sennheiserin napeista) taso on ihan käypäinen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mun kokemusteni mukaan 10 euron tulppakuulokkeissa on kelvoton ääni mutta n. 30 euron vastaavissa (kokemusta Creativen ja Sennheiserin napeista) taso on ihan käypäinen.
Minä taas luulen, että nuo ovat juuri niitä, joista Pavlikovsky yrittää eroon. Vai onko noissa mainitsemasi malleissa niitä, mitkä blokkaavat ulkopuolisen melun pois? Shurella on ainakin vastamelukuulokkeita, mutta ne maksavat maltaita ja pari mansikkaa päälle.

Linkki vie siis vain yhteen esimerkkiin. Tarjontaa lienee enemmänkin.


Muoks. Löytyi hiukan kattavampikin artikkeli asiasta oikein desibelien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Kaivanto

Jäsen
Minä taas luulen, että nuo ovat juuri niitä, joista Pavlikovsky yrittää eroon. Vai onko noissa mainitsemasi malleissa niitä, mitkä blokkaavat ulkopuolisen melun pois?

Blokkaavat ulkopuolisen melun tehokkaasti pois olemalla samaan aikaan käytännössä korvatulpat ja kuulokkeet. Tarkoitan siis tämäntyyppisiä kapistuksia (eli edelle laittamasi artikkelin kohta 1 passive noise isolation). Vastamelukuulokkeet ovat sitten aivan eri juttu, niistä ei ole kokemusta.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Mun kokemusteni mukaan 10 euron tulppakuulokkeissa on kelvoton ääni mutta n. 30 euron vastaavissa (kokemusta Creativen ja Sennheiserin napeista) taso on ihan käypäinen.

Itsellä on Skullcandyn napit ja on kyllä todella hyvät. Soittimen mukana tuli jotkut ihme napit ja täytyi pistää äänet täysille että edes kuului jotenkuten. Skullcandyn napit kun pisti tulille, niin maksimi volume on puolessaväissä. Täytyy kyllä ihailla miten tommoinen pieni rimpula toistaa bassoa jne. Kotona on Sonyn umpinaiset kuulokkeet ollut jo 10 vuotta ja on ihan ehdottomat. Maksoi muistaakseni lähemmäs 100 €. Meikäläisellä aina meni rikki kuulokkeita, mutta tuo Sony on kestänyt. Kuinkakohan monta tuhatta kertaa on esim. tuolin rullilla vetänyt johdon päältä. Vaikka kuulokkeet on massiivisen kokoiset, niin silti pirun kevyet. Itseasiassa johdon painokin on vetänyt kuulokkeet muutaman kerran lattialle, mutta tosiaan ehjä on vielä. Todella hyvät korviin, tosin basso on hiukan pletku.

Näin amatööri pohjalta sanoisin, että kuulokkeisiin kannattaa sijoittaa, sillä laadun kyllä huomaa. Mutta kuitenkaan jos ei mikään ammattilainen tai hifisti ole, niin ei välttämättä kannata heti pistää päälle satasta. Satasella tai hiukan allekin saa todella hyvät peruskuulokkeet. Tärkeintä on että sopii päähän. Tuon hintaiset kuulokkeet kyllä soivat ihan riittävästi.

Silloin kun Sonyn ostin niin testasin Sennheisereitä ja oli pirun hyvät. Mutta en huomannut mitään sellaista, minkä takia olisi pitänyt 100 € lyödä lisää rahaa.
 

Kaivanto

Jäsen
Täytyy kyllä ihailla miten tommoinen pieni rimpula toistaa bassoa jne.

Tämmöisistä kuulokkeista tuppaa tulemaan bassoa helposti liikaakin sen vuoksi, että ne sulkevat korvakäytävän kumisevaksi torveksi. Kaiken kaikkiaan kuitenkin kaupungilla kävellessä kokonaissaldo kääntyy plussalle hälyäänien blokkaamisen myötä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Minä taas luulen, että nuo ovat juuri niitä, joista Pavlikovsky yrittää eroon.

Leon ymmärti yskän. Elikin juuri tuollaisia kuulokkeita noilla ominaisuuksilla hainkin. Niin kuin totesit niin tarjontaa luulisi olevan, joten mielelläni haluaisin sellaiset kuulokemallit vielä enkä itse ole nappi-malleja suosinut pitkään aikaan miettiessäni aina mahdollisia korviin suuntautuvia haittavaikutuksia, vaikka niitä toki voi saada väärinkäytettynä aikaan monilla kuuloke-malleilla. Kalliitahan nuo on, mutta kyllä laadusta pitää maksaa.

Kaivannolta ihan hyvää hakua myös, mutta tosiaan mulla sellaset about 30 euroa maksavat Koss-merkkiset kuulokeet on, jotka toimivat kokonaisvaltaisen hyvin ja bassokin jytisee, mutta juuri tuo taustamelu on häiritsevä tekijä ollut. Tuo Kaivannon linkittämä Creative voi olla ihan kelpo ratkaisu, vaikkei varmaan täysin ollut sitä mitä hain.

Kotioloissa mullakin on sellaiset Sonyt, mitä luulisin Squitin kuvailleen tuossa aikaisemmin, jotka ovat tosiaan kestäneet vaikka mitä kuormitusta, mutta harvemmin kotosalla kuulokkeista joudun kuuntelemaan. Hintaa en nyt niistä muista, mutta muistaakseni yli 50 euroa.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Ostat kalleimmat Sennheiserit, mihin rahkeet riittää. Et voi kovin pahasti metsään mennä.

Paras on tietysti mennä liikkeisiin koekuuntelemaan. Äänimaailmassa on usein kyse makuasioista, jolloin muiden mielipiteellä ei niin kauheasti pitäisi olla väliä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sennheiserilla taitaa olla maine peräisin HiFi-kuulokkeistaan. Muutamat napit käytin MP3-soittimilla loppuun, enää en kajoa pitkällä tikullakaan. Aika keskivertoa ovat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös