Tex Willer

  • 27 783
  • 108
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Onko Tex faneja?

En tiedä mistä muistui mieleen poikavuosien feivörit sarjis mutta loistavahan se oli. Muistan et mulla olis ollut joku yli 300 Tex albumia hyllyssä, myös se ihka ensimmäinen näitä uusia jotka alkoivat ilmestymään -71. Sen verran tajuissani oon ollut kun muutin omaan kämppään niin arkistoin kokoelmani mutsin ja faijan klitsuun (toivottavasti on tallella). Kyllähän kaverit oli ihmeissään kun meitsi ei diggailu jotain ihme marveleita ja ties mitä, ei kai vaan mielíkuvitus oo riittänyt?

Pitäisköhän käydä kellarissa...

-Given lotsa monney, working for MCA
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juu, ainakin yksi Tex-fani löytyy. Olen kerännyt noita Texejä nyt muutaman vuoden ajan, ja aikoinani 80-luvun alussa omistin lähes kaikki vuodesta -71 alkaen julkaistut "paksut" Tex Willer-sarjikset. Sitten kun rupesi tuntumaan siltä että Tex Willer-faniuteni on jotenkin hölmöä, rupesi kalja ja tupakki maistumaan sekä alkoivat nuo tyttöpuoliset henkilöt tuntumaan vastustamattomilta, niin menin eräänä kauniina päivänä Herran vuonna 1982 divariin ja möin koko kokoelmani sinne.

Jälkeenpäin on vituttanut asia usempaankin kertaan.

Rupesin siis keräilemään uudestaan Texejä muutama vuosi takaperin ja aika hyvin ne olen onnistunut kokoamaan, ne ainoat puuttuvat numerot ovatkin noilta alkuvuosilta eli -71, -72 ja -73 vuosien numeroita puuttuu vielä. Luonnollisesti ostan joka numeron joka kioskiin tulee, vaikken nykyisestä painojäljestä pidäkään sen suttuisuuden takia. Samoin olen ostanut nämä ns. kronikat, joita on noin vuoden verran nyt julkaistu, kuten myös nämä isot Maxi-Texit. Tuo kirja, Minä Tex Willer, vielä puuttuu mutta eiköhän sekin kohta pirtin pöydälle ilmesty.

Tex Willer on jätkä, jolle ei vittuilla.
 

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
Itse tilaan Texiä, hän on todellinen gooni ja kovanyrkki jolle ei vittuilla!

Tex Willer sivut

Äijä, isolla Ä:llä!
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
tuhat tulimmaista

Texin käsittelyssä kaikki pahat saa palkkansa.

Mullon vasta 82-83vk:t ei ihan kokonaan mutta melkein kasassa.

o-t: Myös lännentie ja Dusty (se juoppo) iskee meikäläiseen
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ittelläni on Texejä 12 vuoden ajalta. Siinä on kova jätkä ja oikeudenmukainen myös. Tosin joskus piirrostaide on aika huonoa, (piirtäjiä en nyt kaikkia muista) mutta tarinat ovat yleensä aina hyviä. Kiinnostaisi muuten tietää, onko Tex suosittu nykyään? Mitkähän ovat tilausluvut?
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Ryökäleet pamauttivat pippurinmarjan olkapäähäni!"
(Kit Carson)
Kellaristani löytyy varmaan 150 Tex Willeriä 70- ja 80- luvulta, MUTTA MUTTA! Kellarissa tapahtui vesivahinko ja osa sarjakuvalehdistäni tuhoutui (Texin lisäksi 70/80-luvun Akuja). Kuivatuksen jälkeenkään en ole uskaltanut investoida mitä todella on pelastunut. Varmaan pitäisi aloittaa keräily uudestaan kun rahatilanne sallii.

Tex Willer on kielitaidon kannalta yhtä oleellinen julkaisu kuin Korkeajännitys. Kaikkihan me osaamme puhua Tex Willer-espanjaa; caramba, vamos, muy bien, con mucho gusto, sangre y muerte, pronto!
Kolmas kielioppijulkaisuhan onkin sitten Tarzan-sarja
 
K

kangaroo

Tex Willer rulaa

Yön Kotka on lännen kovin äijä, jolle mikään tehtävä ei ole mahdoton. Ne, jotka ovat hänelle erehtyneet vittuilemaan, lapioivat hiiliä hornassa. UGH !

Kaikki suomalaiset Tex-julkaisut vuodesta 1971 löytyvät meitsin hyllyistä ja komeroista. Se on aina spesiaali päivä kun uusi Tex kolahtaa luukusta.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Täällä yksi innokas Tex-fani. Hyllystä löytyy iso kasa lehtiä vuosilta 75-95 ja puuttuvia numeroita on joku parisenkymmentä. Viime aikoina on kyllä taso ollut huolestuttavassa laskussa ja olenkin miettinyt, josko lopettaisi tilauksen ja satsaisi noihin vanhoihin numeroihin. Tämä uusin jatkokertomus kyllä tosin on ollut aika huikea, joten ei ehkä ihan vielä...

Parhaimmat tarinat:

Kauhujen kaivos (1990)
Murhaajan saappaissa (1992)
Painajainen (1977)
Mefiston varjo (1983)
Kit Carsonin rikos (1989)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
"penteleen sinitakkivintiöt!". mikään fani en ole, mutta jonkun suomentajan kirosanat-pois-linja on ollut vitsi kavereiden kesken pidemmän aikaa.
 

Alien

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Mitäs muuten pidätte tästä Mefiston comeback jutusta (pari uusinta numeroa)?

Veteraaneille:

Eikös Mefiston poika Yama tuhonnut yhden näistä maagisista rannekoruista joita nyt on taas neljä?
Tarinassa joka sijoittui jonnekin Maya temppeleihin ja juttu on vuosilta 85 - 86???
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Re: tuhat tulimmaista

Viestin lähetti mikkoz
o-t: Myös lännentie ja Dusty (se juoppo) iskee meikäläiseen

Joo, Tim ja Dusty oli mulla kakkosena sarjiksissa, tilasinpa myös Lännentietä mutta jouduin lopettamaan kun Tim ja Dusty eivät enään seikkaileet.

Legendaarinenhan tuo oli ja Dustyn eliksiiri oli tietty wiski.

Tell ya'll all about this girl I got
She treat me so fine
Don't you know she 'bout to drive me
Outta my mind
Too good to me
 

theref

Jäsen
Ei ole Texin voittanutta!

Tex Willer on kova jätkä, ihan oikeasti! Tex pistää kaikkia pahoja poikia turpiin tai mullan alle, kuuden jalan syvyyteen.

Paha saa palkkansa!

Nimim. Kestotilaaja
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Höpö-höpö

Tex Willerkö muka kova jätkä? Ehkä, mutta yksi on kuitenkin ylitse muiden. Mies, joka liikkuu kuin salama ja jolla on tuhat silmää sekä korvaa pyyhkii moisella länkkärillä lattioita ja ahterinsa.

Kyseessähän on tietenkin Mustanaamio, Vaeltava Aave. Joten tunnustakaa tosiasiat ja lopettakaa moisen antisankarin palvonta, koska ei ole Mustiksen voittanutta.

PS. Tex Willer ei varmasti pääsisi lentokoneeseen suden kanssa, mutta Mustanaamiolle ( Hän liikkuu kaupungissa kuin kuka tahansa meistä ) homma ei tuota ongelmia.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Alien
Eikös Mefiston poika Yama tuhonnut yhden näistä maagisista rannekoruista joita nyt on taas neljä?
Tarinassa joka sijoittui jonnekin Maya temppeleihin ja juttu on vuosilta 85 - 86???

Muistaakseni tuhosi, vaikken nyt sitä lehdestä pysty tarkistamaankaan.

Laitan tähän nyt saman tien omat suosikkini parhaista tarinoista:

1. El Muerto
2. Leppymätön kostaja
3. Suuri vehkeily
4. Painajainen
5. Murha Corpus Christissa
6. Kasvoton tappaja

Oikeastaan noita tarinoita on turha laittaa paremmuusjärjestykseen. Melkein kaikki Tex-tarinat ovat mukavaa luettavaa.
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Minulle Tex Willer on tullut lähes katkeamatta vuodesta 1974 alkaen ja jo aiemmin ostin (isä osti) irtonumerot. Pari tilauskautta on muistaakseni jäänyt väliin, mutta irtonumerot on silloinkin ostettu. Eli kaikki ilmestyneet Willerit on luettu.

Nykyään Nikupaavola laittaa suomennuksissa hieman överiksi. Parhaiten olen nauranut kommentille, kun Tex ja Kit menevät yhteen rähjäiseen saluunaan ja siellä paikallinen konnanaama heittää Texille ja Kitille kommentin: 'Tämä ei ole mikään juppipaikka!'
 

jeijjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sharks
Olenkohan ainut vaan onko Jatkoajassa muitakin tämän maailman mahtavimman sarjakuvan ystäviä. Olen lukenut sarjaa suunnilleen siitä asti kun opin lukemaan ja omistan aikamoisen kokoelman lehtiä 70-luvulta nykypäivään.
Ja taitaapi Texi olla yhä Suomen toiseksi suosituin sarjakuva sen ankkalinnalaisen jälkeen joten luulisi joitakin faneja eksyneen tännekin.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen aika kauan ollut Tex-fani. Taso on säilynyt hyvänä läpi vuosien, vaikka kaikki piirtäjät eivät välttämättä miellytäkään. Tex oli ehkä parhaimmillaan 80-luvulla.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
jeijjo kirjoitti:
Olenkohan ainut vaan onko Jatkoajassa muitakin tämän maailman mahtavimman sarjakuvan ystäviä. Olen lukenut sarjaa suunnilleen siitä asti kun opin lukemaan ja omistan aikamoisen kokoelman lehtiä 70-luvulta nykypäivään.
Ja taitaapi Texi olla yhä Suomen toiseksi suosituin sarjakuva sen ankkalinnalaisen jälkeen joten luulisi joitakin faneja eksyneen tännekin.

Täällä Tex fani kanssa. Woah, mitä lempoa? Muitakin Tex faneja. En tosin ole varmaan 10-12vuoteen lukenut mutta edelleen mutsin ja faijan kellarissa on mun joku 300-350 Tex Willeriä. Sainpahan joskus hommattua ihan sen ekan Texin joka on tässä nykyisessä muodossa, oiskohan ollut vuodelta -71. Tex on kyllä kovin sarjis ikinä. Ei mulla koskaan mielikuvitus oo riittäny näihin marveleihin, olen kaiketi siis tylsä jäbä.
 
Viimeksi muokattu:

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Sangre y muerte! Tokihan Texiä on tullut luettua. Kokoelmaan kuuluu kaikki lehdet vuosilta 74-92 ja jotain yksittäisiä aikaisemmilta vuosilta. Ihan kaikkia ei oikein tässä rahatilanteessa ole varaa metsästää.

Taso on nykyään laskenut sen verran että enää ei uudempia numeroita tule ostettua ollenkaan. Parhaat Tex-tarinat tehtiin joskus 70- ja 80-lukujen vaihteessa, 1978 ja 1980 ovat aika vahvoja vuosikertoja. Yksittäisistä tarinoista eniten miellyttävät Suuri Vehkeily (jossa Tex lavastetaan syylliseksi murhaan ja reservaatissa menee hulinaksi), Kauhujen kaivos (omituisia tapahtumia pienessä kaivoskylässä) ja ehkä vielä Sierra Madren salaisuus (jossa etsittiin kadonnutta temppeliä autiomaasta).

Olen myös nyt aikuisiällä huomannut, että Texiä lukemalla on oppinut / oppii kummasti historiaa - jollei muuten, niin etusivulla olevista historillisista tarinoista. Tex Willer onkin vessalukemiston aatelia. Ja jollei muuta opi, niin ainakin rutkasti espanjankielisiä kirouksia. Hijos del perros!
 

bunghole

Jäsen
Voihan Potifarin partajouhet ja damnacion! Olin joutua kaktuksen lannoitteeksi kun naapurin pikkupoika ammuskeli kuulapyssyllä kuin muovi olisi ilmaista! Lurjuksella täytyi olla itse iso kiero puolellaan sillä ammuin takaisin mutten osunut! Itse haavoituin hieman mutta se olikin vain pintanaarmu jonka puhdistin viskillä. Painelin mahan alus jalkoja täynnä naapurin ovelle, mutta naapurin isäntä, se vanha kameli, kommentoi vain että "siento mucho, pojat on poikia".

Itse tunnustaudun Tex-faniksi ja omistan satoja lehtiä. Vuodesta 1980 lähtien on kaikki ja ne ovat kuin uusia. Lisäksi on laatikollinen 70-luvun hieman huonokuntoisempia lehtiä. Itselläni fanitus alkoi joskus 5-vuotiaana ja sen jälkeen olen lukenut jokaisen käsiini saaman Texin. Lempitarinoitani ovat mm. "Musta tiikeri" -tarinat sekä loistavan kuvituksen takia iso albumi "Tappajien verisillä jäljillä". Loistavia tarinoita on useita mutten nyt ala niitä kaikkia luettelemaan.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Muistaakseni Texistä oli jo vanhastaankin ketju avattuna, mutta eipä tuo haku sitä nyt suostunut löytämään. Sama se.

En tykkää enää näistä uusista Texeistä, mutta koska keräilyn olen aloittanut niin ostettavahan niitä on. Tosin en nyt enää tässä viime aikoina ole uunituoreita lehtiä viitsinyt ostella, vaan nämä uusimmat löytää melko nopeasti jostain kirpputorilta tai divarista, saa ne sieltä myös pikkuisen halvemmallakin.

Joskus nappulana minulla oli paljon vuosikertoja kerättynä, mutta hemmetin tyhmästi tein kun joskus 80-luvun alkupuolella kannoin koko kasan Texejä divariin (samassa kaupassa meni Asterixit ja Lucky Luket kuten Mustanaamiot ja Busteritkin), piti saada äkkiä muutama lantti tupakkiin ja kaljaan. Vuodet 1974-1983 oli kaikki, ja vanhemmilta vuosiltakin muutamia numeroita sieltä ja täältä, sittemmin aloitin joskus 90-luvulla uudelleen Texin keräilyn joten toinen kierros lehtien metsästyksessä on jo menossa. Vuosilta 1971, 1972 ja 1973 on muutama numero, vuosikerrat ovat melkein täydelliset vuodesta 1974 tähän päivään saakka, korkeintaan viisi numeroa sieltä sun täältä puuttuu mutta haku päällä elelen koko ajan.

70-luvulla tarinat olivat huikeita. Tosin siihen saattoi vaikuttaa sekin että maaperä mihin tarinat upposivat oli otollinen, eli lukija oli noin 10-vuotias. Mutta näin liki nelikymppisenäkin kun noita lehtiä lukee uudelleen ja uudelleen, niin säännöllisesti parhaat tarinat löytyvät vuosilta 1974-1983. 1984 toimitus alkoi julkaista uusiksi vanhoja, 50-luvulla ns. "kapeina" Tex Willereinä ilmestyneitä tarinoita, ja vaikka nekin tietysti ansaitsivat uudelleenjulkaisunsa niin olihan se piirrosjälki todella huolimatonta, ja suomalainen käännös vielä huolimattomampaa. Niitä julkaistiin ties kuinka kauan, ja se laski lehden tasoa minusta.

Jos nyt pari mieleen jäänyttä tarinaa pitäisi mainita, niin ilman muuta sellaisia ovat Leppymätön kostaja (jossa Tex jahtaa rakkaan Lilythinsä murhaajia kertoen samalla pojalleen 20 vuoden takaisista tapahtumista) sekä El Muerto (ainoa mies joka on vetänyt nopeammin kuin kuin Tex mutta hutiloi ja vihan riivaamana ampui rangeria vain olkapäähän).

Näin vanhemmalla iällä tulee noita tarinoita luettua ja ajateltua toiseltakin kantilta. Miksi esimerkiksi ikäloppu Kit Carson on porukan ainoa joka on kiinnostunut naisista? Esimerkiksi Kit Willer on sellaisessa iässä, että luulisi jätkän viilettävän koko ajan teltta pystyssä jonkun senoritan tai söpön navajotytön perässä, mutta ei. Siellä se vaan metsästelee puumia kivinaamaisen Tiger Jackin kanssa, ja jos vapaa-aikaa jää niin se käytetään varmasti aseiden putsaukseen. Sekin minua on vuosien myötä ruvennut ihmetyttämään, että miksi Kit Carsonilla käy aina niin huono tuuri että juuri hänen päästään luoti lennättää hatun ilmaan? Ja miksi aina silloin kun Carson on käynyt hattukaupassa? Ei ole kerta eikä kaksi, kun vanha valkoparta on taistelun tiimellyksessä joutunut toteamaan että "peijakas, uusi hattu".

Oli miten oli, joka tapauksessa Tex Willer on loistava sarjakuva. Olisi ne lapsuuden inkkarileikit olleet kaikinpuolin paljon köyhempiä ilman Texiä, joten pitkää ikää vaan sankarille edelleenkin.
 

wade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp ,Maple Leafs ,Blackburn Rovers
Jeespoks täälläkin yksi fani ja kestotilaaja.
Olen ollut fani vuodesta 1983 ja itselle eniten kolahtivat Mefisto tarinat.
Nykyinen piirtäjä tosiaan on mitä on ikävä kyllä.
 
75-85 tuli ostettua varmaan kaikki Willerit. Mielessä ovat hyvin mm. Mefisto, intiaanit jotka kaappasivat pojan kauas pohjoiseen (en tarkoita Oulun Kärppiä, heh), tuaregit, isorokko, myrkky joka kivetti ihmisen samantien ym. Kiinnostus lopahti kun huomasin niiden jankuttavan joka jaksossa ihan samoja sananparsia (vrt.Hockey night). Muuten mukavaa luettavaa olivat ne...
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Texiä tuli aikanaan lueskeltua, suurta mielenkiintoa ei se meikäläisessä kuitenkaan aiheuttanut. Morgan Kane olisi mielestäni ampunut miehen hyvinkin helposti, kuten koko porukan. Onneksi herrat eivät kuitenkaan koskaan kohdanneet, niin että hyvää jatkoa vain Texille !
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hornan kekäleet

Suuri Metusalem! Itse omistan kaikki TW:t lukuunottamatta vuoden 1973 vuosikertaa mutta eiköhän uusintajulkaisut ehdi niihinkin tässä parin vuoden sisällä. Kestotilaus ollut päällä kohta 20 vuotta. Sitä pitäisikin juhlia pihvillä ja vuorella kullankeltaisiksi paistettuja perunoita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös