Digikamera

  • 156 052
  • 915

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No kovasti sitä anttilassa myyjä nimeltä Simo siihen kuitenkin lupaili. Täytyypi tarkistaa.

450D:ssä ei ole videota. 500D:ssä on FullHD-video ja se on pirun näppärä monessa paikassa, jos haluaa tehdä jotain kotivideodokumentointeja. Ja vaikka sitä ei käyttäisikään niin sen olemassaolosta ei ole haittaa still-kuvien ottamiseen, vaikka Pentax-sedät näin väittävätkin.

Paristot on perseestä.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
450D:ssä ei ole videota. 500D:ssä on FullHD-video ja se on pirun näppärä monessa paikassa, jos haluaa tehdä jotain kotivideodokumentointeja. Ja vaikka sitä ei käyttäisikään niin sen olemassaolosta ei ole haittaa still-kuvien ottamiseen, vaikka Pentax-sedät näin väittävätkin.

Juu mutta itse en miettisi tuota 500d:n FullHD kuvausta vielä ihan täysverisenä FullHD:nä, kun muistaakseni kyseessä oli noin 17 freimiä sekunnissa tai vastaavaa. Suht hyvää ei fullhd- kuvaa tuo otti kuitenkin ihan normaalilla tahdilla. Eli toisin sanoen sen näkee, ettei videosta kyllä, ettei kamera ota tarpeeksi montaa kuvaa sekunnissa. Itsellä on nyt reilu puoli vuotta ollut 450d ja rahaa on mennyt ihan perkeleesti. Siis ainakin jos ajattelee mun budjetilla. No elämä on.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itsellä on nyt reilu puoli vuotta ollut 450d ja rahaa on mennyt ihan perkeleesti. Siis ainakin jos ajattelee mun budjetilla. No elämä on.

Uskaltaako kysyä, mitä kaikkea on tullut hankittua? Tilasin juuri ensimmäisen digijärkkärini ja alkuperäinen budjettini on jo kaksinkertaistunut, enkä ole vielä hankkinut perustarvikkeiden lisäksi kuin lisäobjektiivin. En ole vielä saanut kameraa ja jo yllätin itseni tutkimasta sellaisten lisätarvikkeiden hintoja, joista en ole koskaan ennen kuullutkaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Uskaltaako kysyä, mitä kaikkea on tullut hankittua?
No minulta ainakin uskaltaa. Vajaan kahden vuoden saldo: kaksi runkoa, 17-50/2.8, 55-250 IS, 18-55 IS, 50/1.8, 30/1.4, kaksi laukkua, jalusta+kantolaukku, salama, hihna, muutama muistikortti ja pari lisäakkua ekaan runkoon. Tokan hommasin käytettynä, mukaan tuli lisäakku. Vielä pitäisi se toinen tele ja loitttorenkaat hommata. Sitten pitäisi pärjätä jo aika pitkälle. Kalansilmää/superlaajista en ole ihan äkkiä hankkimassa.

Suosittelen kyllä ostamaan kaiken mahdollisen käytettynä. Siinä säästää pitkän pennin ja riskit ovat pienet, kunhan sopii silmäkkäin kaupat ja saa tavaran samantien. Kunnon runko kestää sen 100000 laukaisua, tyypillinen käytetty kamerafoorumeiden myyntipalstoilla on laukaistu alle 10000 kertaa. Objektiivit säilyttävät melko hyvin arvonsa, joten ne on helppo myydä eteenpäinkin, jos ruokahalu kasvaa syödessä. Kunhan tsekkaa, ettei ole tarkennusongelmia.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Juu mutta itse en miettisi tuota 500d:n FullHD kuvausta vielä ihan täysverisenä FullHD:nä, kun muistaakseni kyseessä oli noin 17 freimiä sekunnissa tai vastaavaa. Suht hyvää ei fullhd- kuvaa tuo otti kuitenkin ihan normaalilla tahdilla. Eli toisin sanoen sen näkee, ettei videosta kyllä, ettei kamera ota tarpeeksi montaa kuvaa sekunnissa.

20 kuvaa sekunissa. Eiköhän tuo nyt kotivideodokumentointeihin riitä melko kattavasti ja jos sitten homma alkaa enemmän kiinnostaa niin, sitten voi vaihtaa 5DMII:een tai 1DMIV:een ja aloittaa oikeiden videoiden tuottamisen - Anna Abreu
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Jos 720p riittää, niin siinä 500D tekee videon 30fps. Outo muutos kyllä täyteen Full HD-videoon tuo pudotus 20fps:n. Joskus joku softa löytyy netistä, joka korjaa tuollaiset kameravalmistajan ajattelemattomat jutut ja ihan ilmaiseksi, mutta en tiedä löytyykö 500D-kameraan, koska en ole sitä omistanut.

Minua epäilyttää sen 500D-kameran 15mpix-kuvat, koska Canonkin on pokkaripuolella esim. G11-kamerassa palannut taas 15-->10mpix edellisestä G10-kamerasta, ideana esim. valovoiman parantaminen. Lisäksi saa printtailla aika suurikokoisia kuvia, että hyvälaatuisista 15mpix olisi iloa verrattuna 10- tai 12-mpix näissä alle tonnin hintaluokan kameroissa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minua epäilyttää sen 500D-kameran 15mpix-kuvat, koska Canonkin on pokkaripuolella esim. G11-kamerassa palannut taas 15-->10mpix edellisestä G10-kamerasta, ideana esim. valovoiman parantaminen. Lisäksi saa printtailla aika suurikokoisia kuvia, että hyvälaatuisista 15mpix olisi iloa verrattuna 10- tai 12-mpix näissä alle tonnin hintaluokan kameroissa.
Tuosta asiasta tapellaan muuallakin aivan riittävästi. Toiset tykkää pikkelsistä, toiset pelkäävät kohinaa. Itse en varmaan erottaisi sokkotestissä noita toisistaan kummassakaan suhteessa. Niinpä tyydyin käytettyyn 40D:hen 50D:n sijaan hintapoliittisista syistä.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Tuosta asiasta tapellaan muuallakin aivan riittävästi. Toiset tykkää pikkelsistä, toiset pelkäävät kohinaa. Itse en varmaan erottaisi sokkotestissä noita toisistaan kummassakaan suhteessa. Niinpä tyydyin käytettyyn 40D:hen 50D:n sijaan hintapoliittisista syistä.

50D:hän taisi kohinaltaan olla huonompi verrattuna 40D, päivittäminen 40D->50D on muutenkin aika lailla vähemmän järkevää, joten ihan hyvin valitsit.

7D 18mpix kennolla tuntuu vähän liioittelulta, kun edelleen kamerassa on se sama kroppikenno, mutta aika hyvin nämä kohinat tuntuu pysyvän kurissa.

ISO3200 Petruzalek 9MB
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
7D 18mpix kennolla tuntuu vähän liioittelulta, kun edelleen kamerassa on se sama kroppikenno, mutta aika hyvin nämä kohinat tuntuu pysyvän kurissa.
Tuosta rungosta tirppakuvaajat ovat aivan täpinöissään.

En kyllä mene päivitysrumbaan mukaan vähään aikaan, jos nuo kaksi (toinen siis 400D) pysyvät ehjinä. Ehkä sitten joskus se FF, kun budjetti antaa myöden. Ei budjetti välttämättä niinkään sen rungon takia ole kriittinen, mutta kun siinä menee putket aika lailla uusiksi samalla.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Pokkareista pölinää.

Panasonicin kameroista olen tykännyt ja nyt tarttisi peruspokkaria. Tämmöistä kuin DMC-ZX1 meinasin. Mutta noita eri malleja näyttäisi olevan niin mahdottoman paljon, että solmuunhan tässä meinaa mennä vertaillessa. Uskoisin, että tuo ZX1 ei olisi mikään pöllömpi valinta, vai osaako joku tehdä laajempaakin hinta/ominaisuudet -henkistä vertailua muihin Pana-malleihin?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pokkareista pölinää.

Panasonicin kameroista olen tykännyt ja nyt tarttisi peruspokkaria. Tämmöistä kuin DMC-ZX1 meinasin. Mutta noita eri malleja näyttäisi olevan niin mahdottoman paljon, että solmuunhan tässä meinaa mennä vertaillessa. Uskoisin, että tuo ZX1 ei olisi mikään pöllömpi valinta, vai osaako joku tehdä laajempaakin hinta/ominaisuudet -henkistä vertailua muihin Pana-malleihin?
Minäkin tykkään Panasonicin pokkaristani, jonka mallimerkintää en muista. Leican laadukas optiikka siinä on, melko laajalla laajispäällä. Joka näköjään tuosta esimerkistäsikin löytyy. Ei olisi lainkaan pöllömpi valinta mielestäni. En osaa siis suoraan vastata kysymykseesi, dpreviewistä löytää ehkä jotain arvosteluja useimmista malleista. Pokkareissa tarjonta on niin laajaa, että ehkä on järkevämpää päättää, mitkä ominaisuudet ovat itselle tärkeitä, koska kuvanlaadullisesti radikaaleja eroja ei synny nykypäivänä. Sitten niiden perusteella hylkää ylimääräiset mallit ja lopuksi vaikka hintaseurannasta katsoo, mikä ehdokkaista houkuttelee eniten.
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Hei! Saisiko täältä apua. Sellainen ongelma olisi kun siirrän kuvia tietokoneelle niin osa ei näy ollenkaan. Mistähän johtuu? Kuvien kohdalla on vain tollainen Windows logo. Help?
 

.creep.

Jäsen
Hei! Saisiko täältä apua. Sellainen ongelma olisi kun siirrän kuvia tietokoneelle niin osa ei näy ollenkaan. Mistähän johtuu? Kuvien kohdalla on vain tollainen Windows logo. Help?

Mikä kamera sulla on käytössä? Miten suuri osa kuvista ei toimi? Tuli mieleen, että jos kyseessä on kamera joka tekee RAW+Jpeg ja yrität katsella jollain Windowsin esikatselulla kuvia niin RAW kuvat tuskin näkyvät. Tosin Mac-käyttäjänä en ole tästäkään ihan varma.
 

M10

Jäsen
Pitäisi ostaa uusi digikamera, mutta tiedän niistä yhtä paljon kuin Aleksi Holmberg hyökkäämisestä, eli jonkin verran.

Budjetti voisi olla jotain 250€ - 300€. Mitään järjestelmäkameraa en siis kaipaa, kun kuvattua tulee määrällisesti melko vähän.

Voisitteko suositella jotain merkkiä/mallia? Entä mitä EI kannata missään nimessä ostaa, eli huonoistakin kokemuksista lukisin mielellään.

tattis.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Mitä ominaisuuksia arvostat digikamerassa, hyvä valovoima, pitkä zoom, käytettävyys, miten istuu käteen jne. Pitääkö kameran olla erittäin pienikokoinen vai ei. paljon kysymyksiä, joihin pitää ensin keksiä oma vastaus.
Jos nyt laitetaan yksi esimerkki, niin tämän kanssa kyllä pärjää...
50906 - Panasonic Lumix DMC- - Verkkokauppa.com

Jos asut pääakaupunkiseudulla M10, niin mene esim. Sanoma-talon rajala-cameraan ja pyydä eri malleja lasikaapeista kokeiltavaksi ennen kuin teet päätöksen tai esim. Anttilaan, jossa on melko hyvä mallisto pokkareista. Yksi hyvä ostospaikka on verkkokauppa.com ja on niitä muitakin, kun en halua mainostaa yhtään kameramyyjää.
 

M10

Jäsen
Mitä ominaisuuksia arvostat digikamerassa

Kuvien tarkkuus on ehkä tärkein ominaisuus. En tykkää, jos kuvasta tulee helposti sumean tai tärähtäneen oloinen. Toki hyvä zoom ja helppo käytettävyys ovat myös tärkeitä ominaisuuksia. Koolla ei ole kovin paljon väliä, kun pokkarit ovat kuitenkin kaikki melko näppärän kokoisia nykyään. Ja liian pienikään se ei kyllä saisi olla.

Mun vanha kamera oli/on Canonin Ixus, joten sen merkin käyttöliittymä olisi jo valmiiksi hallussa.

Täytyy kaivella netistä vielä jotain testituloksia jne.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
40536 - Canon PowerShot S90 - Verkkokauppa.com
Minulla on Canonin S90 ja olen itse siihen totaalisen tyytyväinen, koska sillä voi ottaa kuvia lähes pimeässä ainakin iso800-tasolle saakka. Kamerasta on jo uudempi S95-malli, mutta en tiedä kannattaako sen uusista ominaisuuksista maksaa 50-100 euroa enempää kuin tästä S90:stä. S90:n kuvien laadussa ei ole valittamista ja "tärähtäneitä" kuvia tulee melko harvoin, jos ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Laitetaans tänne, kun on oikeampi ketju kuin valokuvaus.
Eli onko palstalaisilla kokemuksia Olympuksen aikaisemmasta Pen mallista?
Hyvät/huonot puolet? Tästä uudesta tuskin vielä löytyy?

Juuri kun olen kironnut että sellaista kameraa ei ole mitä haluan niin Olympus teki sen... eli lähes järkkärin kuvalaatua kompaktissa paketissa.
Kaikki mistä en ole pitänyt aikaisemmassa Pen epl1 kamerassa on korjattu tähän.
http://visualsciencelab.blogspot.com...ent-kirks.html

Home | PhotographyBLOG

Pakettina myynnissä 14-42mm ja 40-150mm putkilla. Pidempi riittää useimmassa käytössä reissulla ainoana linssinä.

Ainoastaan vähän suolainen hinta, 749€ nipistää... luulen että kevään kuluessa hinta vetelee 600€ hujakoilla ja silloin taitaa tulla kaupat.
Edit: linkeissä siis kaksi eri tyyppistä arvostelua kamerasta.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kuvien tarkkuus on ehkä tärkein ominaisuus. En tykkää, jos kuvasta tulee helposti sumean tai tärähtäneen oloinen. Toki hyvä zoom ja helppo käytettävyys ovat myös tärkeitä ominaisuuksia. Koolla ei ole kovin paljon väliä, kun pokkarit ovat kuitenkin kaikki melko näppärän kokoisia nykyään. Ja liian pienikään se ei kyllä saisi olla.

Mun vanha kamera oli/on Canonin Ixus, joten sen merkin käyttöliittymä olisi jo valmiiksi hallussa.

Sony WX5 ja HX5V taitavat olla tällä hetkellä taskukokoisista kameroista ne kehutuimmat ja myydyimmät. Itse olen ties kuinka monen pokkarin kanssa päivittäin tekemisissä ja jomman kumman noista ottaisin itselleni järkkärin rinnalle. Itse asiassa WX5 lähtee varmaankin kohta tilaukseen. Viimeisin, johon pokkareissa koskisin on Canonin Ixus-sarja. Täysin brändinsä tuella myytäviä kameroita, joissa ei ole yhtään mitään erityistä....paitsi suhteessa tasoonsa korkea hinta.

Noissa Sonyn malleissa on hyvät valovoimaiset kennot ja optiikat. Oikeastaan ainoita pokkareita, joilla olen saanut hämärässä kunnollisia kuvia. Panoraamakuvaus on tehty helpoksi yhdellä liipaisulla. Molemmat saa alle kolmella sadalla eurolla.

DSC-WX5 (DSCWX5) : Yleistä : Kamerat ja videokamerat : Sony
DSC-HX5V (DSCHX5V) : Yleistä : Kamerat ja videokamerat : Sony
 

scholl

Jäsen
Viimeisin, johon pokkareissa koskisin on Canonin Ixus-sarja.

Jenkeistä ostettu Casio Exilim oli kyllä huonoin kamera, mitä mulla on ollut. Mielestäni Casiolla ei kertakaikkiaan pystynyt ottamaan kunnollisia valokuvia. Ixus oli parempi, mutta pääasiassa minullakin on ollut Sonyn kameroita ja olen ollut niihin ihan tyytyväinen.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nyt lähti sitten tilaukseen Olympus Pen E-PL2, kahdella putkella.
Pitäisi olla huomenna noudettavissa liikkeessä.
Hinta putosi riittävästi joten päätin hankkia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös