Synergia-areena – helvetin esikartano?

  • 525 083
  • 1 924

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Fanaatisen kotiyleisön vaikutus kotijoukkueen ja vierasjoukkueen pelaamiseen on kiistaton. Parhaimmillaan säälimätön äänitornaado saa kotijoukkeen kaikki pelaajat ns. flow-tilaan ja vierasjoukkueen pelaajat epäröimään ja hätäilemään. Luonnollisesti vaikutus joukkueisiin on sitä voimakkaampi, mitä suurempi ääni yleisöstä lähtee. Vaikutusta voidaan parantaa, jos kotiyleisö kykenee osoittamaan lajituntemista; tuomari on "nuija" vain selkeän virheen tehtyään, vastustajan pelaaja on sika vain sikailtuaan, jne..

Veikkaajan joukkkueiden kapteenistoille suorittamassa kyselyssä Synergia-areena valittiin parhaimman tunnelman omaavaksi areenaksi SM-liigassa. Kuitenkin mielestäni viimekaudella tunnelma oli parempi kuin mitä se on tällä kaudella ollut. Kenties valinnan taustalla on Synergia-areenan rooli sarjajohtajan kotiareenana; tänne saavutaan kovasti latautuneena ja valmiina taistoon, jolloin henki on kova, oli katsomon mylvintä millainen tahansa. On kuitenkin selkeää, että Synergia-areenalla yleisö vetää osuuttaan yhteisestä reestä, vain osalla omasta kyvystään.

Suurimpina vaikuttimina näkisin seisomakatsomon pienentämisen ja menestymisen. Seisomakatsomon pienentyminen luonnollisesti vähentää "työttömien metallimiesten" määrää ottelussa, jolloin syvällä viinanpolttamalla äänellä suoritettu herjaaminen jää vajavaiseksi. Menestyminen taas on jo ehtinyt totuttaa yleisön voittamiseen, jolloin sarjan häntäpään joukkueita vastaan ei vain syty samassa määrin kuin viimekaudella. Näkemykseni mukaan nämä ovat kuitenkin vain syitä. Ne eivät kelpaa selitykseksi.

Tässä ketjussa todetaan ja kerrotaan kuinka toteutettiin projekti Synergia-areena, helvetin esikartano 2009. Tässä ketjussa ei kerrota mitä tulisi tehdä, vaan kerrotaan mitä minä tulen tekemään. Tässä ketjussa ei kerrota kuinka minä en mutta pojat kyllä, tässä ketjussa kerrotaan kuinka minä tein ja pojat kanssa. Tässä ketjussa ei mietitä mitä on historiassa tehty väärin, tässä ketjussa todetaan kuinka asiat tullaan tekemään oikein. Myöskään emme tule etsimään syyllisiä, vaan löydämme sankareita.

Meillä on tällä hetkellä neljä kotiottelua aikaa hioa omat kuviomme valmiiksi, jotta joukkueemme pääsee pelaamaan arvoisensa kotiyleisön eteen. Aikaa on vähän, mutta kun jokainen yksilö tekee osansa täydellä sydämellä, voidaan saavuttaa ihmeitä.

Annan siis seuraavat toimintaohjeet itselleni:

1. Puolittainenkin taklauspaikka aiheuttaa välittömän "AJAA"-huudon
2. Jokainen hyvä suoritus, missä tahansa päin kenttää, missä tahansa vaiheessa peliä saa aplodit huudon saattelemana
3. Jokainen maali saa minut hyppäämään ylös penkiltä ja osoittamaan suosiota

Kysymys siis kuuluu mitä sinä aiot tehdä?

Arvoisa nimimerkillinen tai nimimerkitön JYP:in kannattaja, nyt otetaan peukalo pois perseestä ja lopetetaan paskan lätkyttäminen. Vain toiminta tuottaa tuloksia!

Toivoo nimetön kannattaja paikalta 234.
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pisteet, propsit, peukut ja creditit tästä avauksesta

Otsikossa päällimmäiset. Laitetaan nyt kaikki peliin loppukaudella. Minulla on pelko, että hallin tunnelma ei riipu pelkästään kulttuurista, vaan kuten Ruuhka mainitsi, myös rakenteellisista ratkaisuista hallissa.Siksi toivon ettei meille käy kuten monien joukkueiden kotihalleille, joiden suunnittelu on tehty unohtaen suunnittelun merkitys tunnelman luonnin näkökulmasta.

Asiaan: minä lupaan kolmen kympin kriisien keskelläkin olla taas jatkossa enemmän se pikku poika, joka hurrraa, huutaa, eläytyy ja herjaa vastustajaa kuin aikanaan 90-luvun alussa. Samoin minä yrittäjänä lupaan tukea joukkueen kotiotteluiden tunnelman kehitystä tullen sponsoriksi viimeistään vuonna 2010 siten, että vaadin tukirahojeni allokointia suoraan tunnelman nostamiseen tähtäävien toimenpiteiden tukemiseen.

Seuraavaa uskontunnustusta odotellessa,

Jupa
 

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Asiaan: minä lupaan kolmen kympin kriisien keskelläkin olla taas jatkossa enemmän se pikku poika, joka hurrraa, huutaa, eläytyy ja herjaa vastustajaa kuin aikanaan 90-luvun alussa.

Oikein!

Vanha totuus kertoo kolmekymppisen, oman sisäisen pikkupojan löytäneen miehen, olevan enemmän kuin sankollinen jäniksiä, erityisesti jos hänellä on kolmenkympin kriisi. Se vimma ja kiima tarttuu vierellä olijoihin ja sytyttää taas kymmenkunta ihmistä lisää!
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yksi pieni asiaa mihin porukka voi vaikuttaa vaikka mikään kovaääninen ei ole niin ihan jo pelkästään taputuksiin lähdetään mukaan vaikka sekin on aika tylsän kuuloistä välillä, mutta siitä alkaa pikkhuhiljaa lähteä se tunnelma koko halliinkin. Ihan jo ottelun alussa jos kaikki taputtaisi niin tunnelma saataisiin heti koholle. Myös nuo AJAA huudot ja myös ne tapututkset ja hurraukset taklauksien tai hyvien vaihtojen jälkeen auttaisi.

Vähintään siis kun kahta kättä taputtaa yhteen jo autetaan tunnelmaan luomisesta vaikka suusta ei lähtisi sanakaan, se olisi mielestäni vähintä mitä voi tehdä.
 

Mickke

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä kyllä puhutaan asiaa. Play-Offeissa joukkueen tulee antaa kaikkensa menestyksen eteen, miksei siis kannattajienkin? Kannattajina meidän jokaisen tulisi laittaa oma kortemme kekoon ja antaa joukkueellemme kaikki mahdollinen tuki. Itse en ainakaan aio jäädä surkuttelemaan tai nupisemaan hetkeäkään, vaan aion nauttia tästä tulevasta keväästä täysin siemauksin ja tehdä se pieni oma osuuteni (kannustamisen) niin hyvin ja niin suurella antaumuksella kuin tämä ukko kykenee.

Antaa kutsuvieraiden litkiä aitioissaan kuohujuomaa jos niin haluavat, mutta hoidetaan me muut se meille suotu tehtävä 110% ja tehdään yhdessä Synergia-areenasta vastustajalla kevään vaikein vieraskaukalo pelata!
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Kysymys siis kuuluu mitä sinä aiot tehdä?

Omasta mielestäni omassa fanittamisessa ainoa varjopuoli on tuo matsien vähyys. Tämä toki selittyy hyvin pitkälti sillä, että olen ulkomailla töissä ja tällä hetkellä intin vihreissä joten ei liiemmin aikaakaan ole. Itse pelissä elän tottakai täysillä mukana ja tulee omasta mielestä ainakin oltua aika äänekkäästi aina JYPin mukana.

Itse mitä toivoisin koko Hippokselta tai Synergia-areenalta (ihan sama) enemmän pelaajakohtaisia painostuksia. Josta oman osansa aika mukavasti on saanu Tommi Kovanen, Tommi Nikkilä ja Janne Pesonen :)
 

rosswell

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Hokki, Liverpool, Real Madrid, Vfb Stuttgart
Muita lupauksia Kajaanista asti en uskalla luvata, kuin sen, että tulen paikan päälle vielä ennen kun runkosarja päättyy ja sitten uudestaan playoffeissa!

Lisäksi tulen varmasti taputtamaan muiden mukana niin maaleille, taklauksille, torjunnoille ja muille hienoille suorituksille. Se pitää lämpimänä ja fiiliksen kohollaan.

Kannustusta toivoisin enemmän myös siinä tilanteessa, jos joukkue sattuu olemaan tappiolla. Tässä tilanteessa suomalaiset fanit yleisestiottaen on vähän vaisuja, niin myös monesti Jyväskylässä. Kannustetaan omaa porukkaa loppuun asti!
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kannustusta toivoisin enemmän myös siinä tilanteessa, jos joukkue sattuu olemaan tappiolla. Tässä tilanteessa suomalaiset fanit yleisestiottaen on vähän vaisuja, niin myös monesti Jyväskylässä. Kannustetaan omaa porukkaa loppuun asti!
Valitettavan totta. Jostain syystä olen kuitenkin omana ohjesääntönä pitänyt tätä: Kannustus kovenee kun joukkue on ahdingossa. Kun menee paremmin, ei tarvitse meuhkata niin lujaa.

Myönnetään että vuosien saatossa on joskus ottanut kupoliin niin paljon joukkueen perseily (HPK:lle ja Kärpille kärsityt murskatappiot) että olen vain ollut hiljaa. Oman joukkueen solvaaminen on pahinta mitä katsoja voi tehdä ja valitettavasti olen joutunut sellaistakin todistamaan jopa tämän kauden aikana.

Itse lupaan heiluttaa heilutuslippuja ahkerasti, kannustaa joukkuetta niin taputtamalla kuin huutamallakin sekä aloittaa kannustushuutoja normaalia enemmän.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Kannustusta toivoisin enemmän myös siinä tilanteessa, jos joukkue sattuu olemaan tappiolla. Tässä tilanteessa suomalaiset fanit yleisestiottaen on vähän vaisuja, niin myös monesti Jyväskylässä. Kannustetaan omaa porukkaa loppuun asti!
Eilen kävi tasan noin. Kaksi minuuttia ennen kolmannen erän päättymistä alkoi istumapaikoilta melkoinen poistumisvyöry. Mutta niin vain JYP onnekkaasti tasoitti. Jatkoaika sitten ei ollutkaan niin tuloksekas...
 

korvahiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP (Flyers, D)
Eilen kävi tasan noin. Kaksi minuuttia ennen kolmannen erän päättymistä alkoi istumapaikoilta melkoinen poistumisvyöry. Mutta niin vain JYP onnekkaasti tasoitti. Jatkoaika sitten ei ollutkaan niin tuloksekas...

Siinä vaiheessa jo arvasin, että tasoihin noustaan. Salaa mielessä piruuttani olin tyytyväinen ihan senkin takia, että siitäpä saivat. Harmi, että voivat sanoa etteivät jääneet katsomaan JYPin tappiota... Vielä harvempi jäi muuten taputtamaan kättelyiden jälkeen kun joukkue otti yleisönsä kivasti tappionkin jälkeen. Pakkipari porukoineen näytti ainakin jäävän kuten minäkin siinä seisomakatsomon viereisessä istumarivissä 3.

Ekaa kertaa olin synregialla, mutta sama hippos se on edelleen. Paljon viihtyisämpi ja hyvä meteli alusta alkaen. Ei ihme, että JYP on vaikea päihittää kotikentällä, alku oli erinomainen. Jatkakaahan samaan malliin te jotka pääsette paikalle useammin kuin vain kerran kaudessa hiihtolomalla... Ens vuonna käyn useammin kun oma ooppeli alla ja kortti taskussa.
 

tiikeri

Jäsen
Vielä harvempi jäi muuten taputtamaan kättelyiden jälkeen kun joukkue otti yleisönsä kivasti tappionkin jälkeen.

Tappioiden jälkeen ei ole mielestäni sen suurempaa tarvetta jäädä taputtamaan joukkueelle. Hieno nousu toki tasoihin ja muutenkin viihdyttävä peli, mutta tällä hetkellä vain voitot kelpaavat. Jos siellä olisi jengi taputtamassa hävityiden pelien jälkeen, niin kai se jo antaisi jonkinlaisen kuvan, että täällä ollaan tyytyväisiä yhteenkin pisteeseen. Ymmärrän hyvin, että jotkut jäävät sinne taputtamaan ja se on ihan ok. Itse en vaan sellaista harrasta, ainakaan tälläisessä (sarja)tilanteessa.
 

korvahiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP (Flyers, D)
Tappioiden jälkeen ei ole mielestäni sen suurempaa tarvetta jäädä taputtamaan joukkueelle. Hieno nousu toki tasoihin ja muutenkin viihdyttävä peli, mutta tällä hetkellä vain voitot kelpaavat. Jos siellä olisi jengi taputtamassa hävityiden pelien jälkeen, niin kai se jo antaisi jonkinlaisen kuvan, että täällä ollaan tyytyväisiä yhteenkin pisteeseen. Ymmärrän hyvin, että jotkut jäävät sinne taputtamaan ja se on ihan ok. Itse en vaan sellaista harrasta, ainakaan tälläisessä (sarja)tilanteessa.

Ei sinne tarvitse tietenkään jäädä osoittamaan suosiota ja varmasti itekin olisin poistunut jos olisi tullut turpaan kunnolla. Se pistekin oli toissapäivänä hyvä saavutus ja joukkue kyllä ansaitsi fanien lojaalisuutta sen esityksen jälkeen.

Pieniä juttuja, toisille se antaa kuvan tyytyväisyydestä, toisille merkin joukkueesta välittämisestä. Uskoisin, että pelaajat arvostavat sitä ja siksi teen niin itsekin, mutta ymmärrän hyvin sen väliin jättämisen.
 

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Annan siis seuraavat toimintaohjeet itselleni:

1. Puolittainenkin taklauspaikka aiheuttaa välittömän "AJAA"-huudon
2. Jokainen hyvä suoritus, missä tahansa päin kenttää, missä tahansa vaiheessa peliä saa aplodit huudon saattelemana
3. Jokainen maali saa minut hyppäämään ylös penkiltä ja osoittamaan suosiota

Aloitan arvostelemalla oman suoritukseni Kärppä pelissä. Annoin edellä mainitut ohjeet itselleni, ajatellen että näin saan itsestäni myös "vaikealla" hetkellä ulos sen mitä haluan. Voin onnekseni todeta että itsensä velvoittaminen toimi ainakin minun kohdalla. AJAA kajahti aina kun oli paikka. Muutaman kerran vaikka paikkaa ei olisi ollutkaan. Voin siis hyväksyä oman suoritukseni, mutta selkään taputteluun ei ole syytä. Hyvät suoritukset todellakin palkitsin aplodein ja kannustavin huudoin, joten tässä ei ole toiveena kuin enemmän ääntä. JYP:in kolmas maali meni minulta jotenkin ohi, joten annan itselleni tältä osin hylätyn.

Arvostelun tuloksena saan siis 7,5 peruskouluasteikolla tai 1,75 yliopiston asteikolla. Parannettavaa siis jäi paljon, mutta näinkin olin osaltani luomassa hyvää runkosarjatunnelmaa. Muistan kuitenkin lopullisen tavoitteen, joten teen töitä paremman playoffsuorituksen eteen.

Tässä kyllä puhutaan asiaa. Play-Offeissa joukkueen tulee antaa kaikkensa menestyksen eteen, miksei siis kannattajienkin? Kannattajina meidän jokaisen tulisi laittaa oma kortemme kekoon ja antaa joukkueellemme kaikki mahdollinen tuki. Itse en ainakaan aio jäädä surkuttelemaan tai nupisemaan hetkeäkään, vaan aion nauttia tästä tulevasta keväästä täysin siemauksin ja tehdä se pieni oma osuuteni (kannustamisen) niin hyvin ja niin suurella antaumuksella kuin tämä ukko kykenee.

Antaa kutsuvieraiden litkiä aitioissaan kuohujuomaa jos niin haluavat, mutta hoidetaan me muut se meille suotu tehtävä 110% ja tehdään yhdessä Synergia-areenasta vastustajalla kevään vaikein vieraskaukalo pelata!

Viestisi alkuun ei mitään lisättävää, playoffit ja niissä itsensä täydellisesti likoon lyöminen on se mihin minä pyrin.

Kutsuvieraiden roolia sen sijaan vähätellään mielestäni tarpeettomasti. Heitä ei toki ole montaa, eivätkä he tule perinteisesti vahvasti kannustavasta "työttömät paperikoneenkokoajat"-segmentistä, mutta heillä on puolellaan alkoholin luoma luontainen etu. Tämän edun ansiosta tältä segmentiltä voidaan odottaa huikeita suorituksia tuomareiden ja vastustajan sikojen verbaalisessa röykyttämisessä, joka on Lampista mukaillen erittäin tärkeä, ellei jopa ratkaiseva tekijä, hyviä kotiyleisöjä paremmuusjärjestykseen asetettaessa.

Omasta mielestäni omassa fanittamisessa ainoa varjopuoli on tuo matsien vähyys. Tämä toki selittyy hyvin pitkälti sillä, että olen ulkomailla töissä ja tällä hetkellä intin vihreissä joten ei liiemmin aikaakaan ole. Itse pelissä elän tottakai täysillä mukana ja tulee omasta mielestä ainakin oltua aika äänekkäästi aina JYPin mukana.

Itse mitä toivoisin koko Hippokselta tai Synergia-areenalta (ihan sama) enemmän pelaajakohtaisia painostuksia. Josta oman osansa aika mukavasti on saanu Tommi Kovanen, Tommi Nikkilä ja Janne Pesonen :)

Itse asuin vuosia kaukana Jyväskylästä, enkä kyennyt näkemään kuin muutaman pelin kaudessa Hippoksella. Ymmärrän siis tuskasi ja otankin omaksi velvollisuudekseni varmistaa, että teen kaikkeni sen paikkaamiseksi, että Lampisen kantava, mutta voimakas ääni puuttuu hallista. Lampisen kaltaisia ymmärrettäviä poissaolijoita on varmasti paljon, joten muillekin löytyy "saappaiden täyttäjän" rooleja. Näihin rooleihin ei myydä lippuja, eikä niihin voi hakea yhteishaun kautta. Nämä roolit täytetään intohimon ja aloitteellisuuden kautta. Vain teoilla on merkitystä.

Vastustajan yksittäisten pelaajien solvaamien ja painostaminen on asia, joka on niin lähellä omaa sydäntäni, että unohdin sen mainita avaavassa viestissäni. Hyvä että otit asian esille, sillä ilmeisesti pidin sitä itsestään selvyytenä. On kuitenkin selvää, että ainoa sika, joka saa arvoisensa kohtelun Synergia-areenalla on Kovanen. Kuitenkin näitä sikoja löytyy lähes jokaisesta joukkueesta. Erityisen pettynyt olin itseeni, kun ensimmäisessä SaiPa ottelussa, en ollenkaan huomioinut polvitaklaaja Pyymäkeä. Tällaisia lapsuksia en itseltäni suvaitse, joten lisään omaan toimintaohjeistukseeni kohdan neljä:

4. Vierasjoukkueen suurimmat ja säälittävimmät siat, heittäytyjät, metroseksuaalit ja muut pellet tulevat saamaan arvoisensa kohtelun. Tässä kohtaa tahtoisinkin kiittää A-puolella, Rautpohjan päädyssä, istumakatsomon ylemmillä riveillä istuvaa herjaajaa, joka todellakin muistaa näiden sikojen aiemmat teot, ja kertoo kovaan ääneen oman mielipiteensä niistä. Sinussa on tyyliä, jatka samaan malliin!

Kannustusta toivoisin enemmän myös siinä tilanteessa, jos joukkue sattuu olemaan tappiolla. Tässä tilanteessa suomalaiset fanit yleisestiottaen on vähän vaisuja, niin myös monesti Jyväskylässä. Kannustetaan omaa porukkaa loppuun asti!

Tästä asiasta olen samaa mieltä, vaikka huonosti suorittava urheilija joskus tarvitseekin selkeän ja alatyylisen kuvauksen omasta toiminnastaan, huomatakseen taitoihinsa nähden säälittävän suorittamisen tason. Näitä paikkoja on kuitenkin hyvin harvoin, joten omiin kohdistuvissa herjoissa tulen käyttämään suurta harkintaa.

Sen sijaan kannustaminen tappioasemassa tulee omaan toimintaohjeeseeni kohdaksi viisi. Tässä edellä mainitussa Kärppä ottelussa, kannnustin niin vimmatusti viimeisten kahden-kolmen minuutin aikana, mutta ymmärrän nyt virheeni. 3-4 tappioasemassa oli useita aivan hiljaisia hetkiä hallissa, jotka olisin aivan hyvin voinut täyttää. Toimintaohjeeni itselle, kohta viisi kuuluu siis:

5. En odota josko joku muu aloittaisi, aloitan kun se aloite tarvitsee tehdä.

Tältä pohjalta valmistaudun vastaanottamaan, viimeinkin miehen mittoihin kasvaneen pikkuveljemme Kuopiosta, tietäen että sääliä ei tarjota eikä pyydetä.

KalPa tulee omalta osaltani saamaan kovemmat löylyt kuin yksikään joukkue on tällä kaudella saanut!
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
RuuhkaTukasta tuntuu löytyvän juuri sitä kaivattua kansalaisvaikuttamista, mitä harvoin sukupolveltamme enää löytyy. Ei muuta kuin kunnallispolitiikkaan ja siitä eduskuntaan vaikuttamaan - saat ääneni!

PO-pelit Jyväskylässä, lienee turha toivo saada lippuja. Yksityisviestein saa antaa opastusta, miten saa, jos saa - itsehän joudun kanssa täältä kaukaa karusta Etelästä Jyväskylään matkustamaan. Lippu olis kiva.

Asiaan: otetaan tosiaan RuuhkaTukan kansalaisaloite vakavasti. Ei sitä kovin usein pääse täyttämään omaa kansalaisvelvoitettaan mukavammassa paikassa kuin Synergialuolan uumenissa!

Aika väsynyttä tekstiä, mutta niin on mieskin ;)

Jupa
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
PO-pelit Jyväskylässä, lienee turha toivo saada lippuja. Yksityisviestein saa antaa opastusta, miten saa, jos saa - itsehän joudun kanssa täältä kaukaa karusta Etelästä Jyväskylään matkustamaan. Lippu olis kiva.
Keskiviikkoaamuna kannattaa olla netin ääressä, jos lipun haluaa. Irtolippujen myynti alkaa huomenna KalPa-ottelun jälkeen hallilla ja tuolloin myymättä jääneet liput tulevat myyntiin netissä keskiviikkona klo 9. Lisätietoja voi lukea JYPin sivuilta.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Lausutaanpa tähän aiheeseen liittyen sananen järkkärien ja yleisön vuorovaikutussuhteista. Yksi epäkohta koskee seisomakatsomossa istumista. Lahdessa vierasreissulla huomasi, kuinka paikallinen kerberos jatkuvasti ohjeisti seisomakatsomoa tiivistämään ja nousemaan ylös, koskapa halli oli tulossa täyteen. Tällaista soisi tehtävän hippoksellakin, kun seisomakapasiteetti on tunnetusti rajallinen. Kun jokainen seisomassa istuu perseellään, kukin vie kahden katsojan paikan ja myöhemmin tulevat joutuvat täyttämään käytäviä. Joten katsojat,seisokaa seisomakatsomoissa ja järjestyksenvalvojat, ohjeistakaa kansaa tästä että saadaan katsomot täytettyä mahdollisimman tehokkaasti.

Siitäkin tekee mieli vähän avautua, että a-puolen ovet aukeavat aina b-puolta aiemmin. Eihän tuo nyt suuri epäkohta ole, mutta kun järjestyksenvalvojat lähinnä vittuilevat että asiasta on turha vikistä ja että ovet aukeavat sitten kun aukeavat, käy mielessä ketä varten he siellä hallilla ovatkaan?
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Hyvää asiaa, varsinkin playoffeja varten tuohon seisomakatsomoon pitäisi saada istumapakko vaikka heti ovien avauduttua, että yleisö mahtuisi seisomaan. Tällä hetkellä yleisö tunkee sitten noille portaille tuonne sivuun, ja kun siellä ei saa olla, järjestyksenvalvojat käyvät niitä välillä hätistämässä pois. Sitten kuitenkin kun silmä välttää on siellä uudet sepät heti kärkkymässä. Vittumaista, kun ei pääse portaita pitkin omalle paikalleen, vaan pitää kiertää keskikäytävän puolelta.

Muistaakseni Handyykin tästä taisi viime kaudella valittaa, ja itsellä tällä kaudella sama tilanne, kun on sittari aika reunasta.
 

Winston Wolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Boston Bruins
Siitäkin tekee mieli vähän avautua, että a-puolen ovet aukeavat aina b-puolta aiemmin. Eihän tuo nyt suuri epäkohta ole, mutta kun järjestyksenvalvojat lähinnä vittuilevat että asiasta on turha vikistä ja että ovet aukeavat sitten kun aukeavat, käy mielessä ketä varten he siellä hallilla ovatkaan?

ihan oikein avauduttu! Ja se niiden kortinlukumutka ei ole kahdessa viimeisessä ottelussa toiminut. Joten eikö sitä voi testailla, ja laittaa kuntoon ENNEN ovien avaamista?
 

Handyy

Jäsen
Muistaakseni Handyykin tästä taisi viime kaudella valittaa, ja itsellä tällä kaudella sama tilanne, kun on sittari aika reunasta.
Näin tein. Tilanne ei kuitenkaan ole läheskään niin paha, kuin viime kaudella nyt kun kapasiteettia on tiputettu. Mutta edelleen ongelmana on se, että järkkäreitä ei näy missään kun yleisö ahtautuu seisomakatsomoon. Sitten kun peli on jo alkanut ja yleisö istuu tai seisoo kahta-kolmea henkeä rinnakkain portailla, tulee yksi järkkäri siirtelemään ihmisiä.

En vain ymmärrä, miksi tätä ei voi tehdä niin että siellä ohjattaisiin sitä massaa jo tullessa, eikä jälkeenpäin. Tekevät omasta työstäkin vaikeampaa.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Kyllähän siellä taas kuuluteltiin, että tiivistäkää seisomakatsomossa. Siitä vaan ei ole läheskään niin paljon hyötyä jos niitä kuulutellaan jo pelin alettua. Sen sijaan jos sitä ihmismassaa ohjattaisiin heti ovien aukeamisen jälkeen seisomaan seisomakatsomossa (outo ajatus, tiedetään) ja käsketään jo siinä vaiheessa tiivistämään, homma sujuisi paljon paremmin. Mutta sehän taas vaatisi että järkkärit tekisivät oikeasti jotain hommia sen sijaan että jutustelisivat keskenään.

Ps. Ei koske sitä yhtä valkotukkaista kaveria zamboniaukolla. Se jannu poraa reiät, siirtää maalit, lakaisee vedet ja tekee vaikka mitä makkarapalkkansa eteen. Sietäis ottaa mallia!
 

tiikeri

Jäsen
Hieno homma että tupa on täynnä, mutta kovin miellyttävää ei seisomakatsomossa silloin ole peliä seurata. Ei siellä vittu pysty tiivistämään, kun jengi on jo valmiiksi kuin sillit suolassa ja lisää vaan änkee paikalle. Kaikki portaat aivan tukossa, ei mitään mahdollisuutta päästä läpi. Jos sieltä yläkatsomossa sattuu vaikka joku hätätapaus ja pois olisi päästävä nopeasti, niin aika hiljaista on. Katsomot on yksinkertaisesti aivan liian ahtaat tuollaisella yleisömassalle. Jotain tarttis tehdä, mutta turha on toivo.

Voi vaan kuvitella, että millaiset olot siellä on pudotuspeleissä, kun sinne kuitenkin valuu jostain vielä vähän ylimääräistä väkeä.
 

Batigol

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Rangers, Tshekki, Argentina
Kyllähän siellä taas kuuluteltiin, että tiivistäkää seisomakatsomossa. Siitä vaan ei ole läheskään niin paljon hyötyä jos niitä kuulutellaan jo pelin alettua. Sen sijaan jos sitä ihmismassaa ohjattaisiin heti ovien aukeamisen jälkeen seisomaan seisomakatsomossa (outo ajatus, tiedetään) ja käsketään jo siinä vaiheessa tiivistämään, homma sujuisi paljon paremmin. Mutta sehän taas vaatisi että järkkärit tekisivät oikeasti jotain hommia sen sijaan että jutustelisivat keskenään.

Itseäni ihmetyttää, miten ihmisille voi olla niin vaikea tajuta että siellä seisomakatsomossa on tarkoitus seistä. Kyllä mie ymmärrän jos johonkin lämmittelyyn saakka haluaa istua, mutta kun siellä istutaan lähestulkoon pelin alkuun saakka.
Tämä koskee nyt lähinnä kulmakatsomoita.

Sitten kun sinne peliin aina tullaan myöhässä, niin ängetään vaan siihen rappusten reunalle seisomaan, jotkut 190 senttiset jätkätkin vaan siihen röyhkeästi puskee.
 

Theone

Jäsen
Ei taida nyt tulla ihan oikeaan ketjuun mutta en parempaakaan löytänyt.

Vaikken JYP-fani olekkaan niin pakko myöntää, että eilisen pelin loppu oli hieno. Olen seurannut pelejä Hippoksella yli 20 vuotta ja todettakoon, että ei ole viimeiseen 15 vuoteen (pl. A-junnut) ollut Hippoksella niin hyvä meininki kuin eilen pelin jälkeen. Tästä kiitos kanssa katsojille ja JYP-faniryhmälle.

OT:na mainittakoon, että edessäni istui 5-6-vuotias poika joka oli ensimmäistä kertaa jääkiekkopelissä yhdessä isänsä kanssa. Jos tuon lopun ansiosta pojasta ei tule JYP-fania niin ihme on, niin suuren vaikutuksen tuo meteli ja tunnelma tuohon poikaan tekivät. Aihetti pienen hymyn kun poika totesi pelin jälkeen isälleen, että "tullaan huomenna uudestaan, jooko?".
 

officer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Nyt olisi Tynin johtamalla markkinointikoneistolla mahdollisuus satsata hallin tunnelmaan. Jokaiselle sisääntulijalle ovilla punamustavalkoinen sopivan mittainen kankaanpala käteen. Ilmassa villisti pyöritetyt kankaat yhdistettynä äänekkääseen katsomoon ei varmaan jättäisi ketään kylmäksi...
 

Paha_Kurki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Erinomainen idea!

Nyt olisi Tynin johtamalla markkinointikoneistolla mahdollisuus satsata hallin tunnelmaan. Jokaiselle sisääntulijalle ovilla punamustavalkoinen sopivan mittainen kankaanpala käteen. Ilmassa villisti pyöritetyt kankaat yhdistettynä äänekkääseen katsomoon ei varmaan jättäisi ketään kylmäksi...

Tuota samaa mietin myös, joten kannatan ehdottomasti. Toi olisi hieno juttu ja varmasti toisi lisätunnelmaa ja näyttävyyttä katsomoon. Voin jo nyt kuvitella minkä näköistä se olisi täyteen ahdetussa seisomakatsomossa. Eikä varmasti pahannäköinen istumakatsomossakaan. Niin tiivis katsomo sekin on. Tämän kauden playoff -peleihin pikaisesti joku ratkaisu. (esim. tuo kankaanpala) ja sitten ensi kaudelle laajennetaan fanituotteeksi.

Pelicans muistaakseni kokeili tuota tämän kauden alussa, mutta sitä en tiedä miksi sitä ei kokeiltu kuin yhdessä pelissä?

EDIT: tuossa linkissä pieni malliesimerkki Detroitista. http://www.youtube.com/watch?v=NGxLiXTF4OQ&feature=related (noin 3minuutin kohdalla näkyy ehkäpä parhaiten "huiskan" pyöritys.)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös