Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 095 133
  • 24 186

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
En löytänyt searchilla mitään vastaavaa, joten siksi avasin tämän.

Ajattelin ottaa esille aiheen, joka on todellinen tabu Suomessa. Asiasta ei keskustella kriittiseen sävyyn missään mediassa tai juuri muuallakaan. Kuitenkin viime aikoina on ajankohtais-ohjelmissa tartuttu aiheeseen kriittiseenkin sävyyn.

Asia on ymmärrettävästikkin piilossa. Kriittisten kommenttien antaja saa heti rasistin ja natsin leiman otsaansa. Aihe herättää varmasti tunteita ja mielipiteitä moneen suuntaan. Sen takia toivoisinkin, että keskustelu pysyisi asiallisena ja mielipiteisiin ja väittämiin liittyisi ehdottomasti hyvä argumentointi tai lähde. Yritetään siis pitää ne tunteet kurissa. Veikkaisin kuitenkin, että jo threadin avaaminen aiheuttaa minuun tiettyjä assosiaatioita.

Haluaisin kuulla mielipiteitä niin asian puolesta kuin vastaan. Ja kaikki aiheeseen liittyvät omat kokemukset olisi hyvä saada tietoon. Eli siis mitä hyvää taikka huonoa monikulttuurillisuus on tuonut yksilötasolla, valtakunnallisesti kuin myös globaalisti.

Tällä foorumilla on varsin asiallista väkeä, joten sen vuoksi uskon aiheesta irtoavan laadukkaan keskustelun.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Arvatenkin Halla-Ahoa tultaneen lainaamaan tässäkin ketjussa ahkerasti, toisaalta taas toisesta leiristä harvemmin tulee järkeviä argumentteja tällä hetkellä sikäli kestämättömän tilanteen puolustelemiseksi.

Mielipiteitä voi olla vaikka mitä, mutta tilastot eivät valehtele. Juuri siltä kantilta ja mm. Ruotsista pahimpia esimerkkejä tutkien on varsin vaikea muodostaa kovinkaan ruusuista kuvaa monikulttuurisuuden hyvistä puolista. Toisaalta taas yhtälailla monet maahanmuuttajat työllistyvät hyvin ja muodostavat jo nyt tärkeän tekijän mm. pk-seudun joukkoliikenteessä.

Kaitpa sitä kuitenkin on otettava taskulaskin kauniiseen käteen ja laskeskeltava, että montako raiskausta on hyväksyttävä määrä monikulttuurisuuden hinnaksi. Tämä siksi, että ainakin toistaiseksi tuottoprosentti maahanmuutossa on ollut kohtalaisen heikkoa noin "työvoimapulan" ratkaisemiseksi, sen sijaan erinäiset negatiivisluonteiset tilastot puhuvat karua kertomaansa. Näitä tilastoja voi toki yrittää kieltää minkä tahtoo, mutta se on oikeastaan juuri arvovalinta miten humanitaarinen tahtoo olla, jos kuitenkin sen hintana on, kai sitä voi sanoa väistämättä, iso kasa ongelmatapauksia.

Itse tosin lähinnä taidan ratkaista ongelman omalta kohdaltani lähinnä ottamalla seuraavan asunnonhankintapäätökseen yhden lisätekijän lisää, kaitpa sitä voisi kyynisesti kutsua N-tekijäksi. Kaitpa sitä sitten on jollain tasolla rasisti tai suvaitsematon, itse lähinnä näen asian siten, että rahalla voi ostaa mielenrauhaa läheisten turvallisuudesta.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monikulttuurisuus on ainakin omaan perheeseeni tuonut erityisesti lisäarvoa, jos kohta myös joitan hankaluuksia. Lisäksi olen ollut innoissani faktasta, jonka mukaan eteläamerikkalainen vaimoni on työllistynyt hyvin eikä ole ainakaan vielä raiskannut ketään. Monikulttuurinen tyttärenikin on tuottanut ympäristöönsä etupäässä pelkkää iloa.

Laajemmin ottaen on toki sanottava, että monikulttuurisuudesta aiheutuu kyllä aika paljon päänvaivaa ja ratkaistavia kysymyksiä. Ensimmäinen tilannetta jollain tavalla parantava tekijä voisi olla se, että kielikoulutuksesta tehtäisiin subjektiivinen oikeus, johon kaikilla on mahdollisuus päästä ja jota kaikkien kuntien on järjestettävä maahanmuuttajille. Kielitaito, kuten perheemmkin esimerkki osoittaa, on ensisijainen edellytys Suomeen sopeutumiselle ja esimerkiksi työllistymiselle. Jonkinlainen velvoitekin olisi kielen oppimisen suhteen hyvä saada aikaiseksi.

Kannatan myös Kanadasta tuttua ajatusmallia, jonka mukaan jokainen maahanmuuttaja nähdään tulevaisuuden kansalaisena. Kaikkien toimien tulisi tähdätä siihen, että maahanmuuttajat olisivat ennen pitkää täysivaltaisia suomalaisia mahdollisuuksineen ja velvoitteineen.

Kanadasta voitaisiin kopioida myös eräänlainen kummijärjestelmä, jossa jokaisella maahanmuuttajalla olisi alkuperäisväestöön kuuluva tukihenkilö (vapaaehtoinen), joka auttelisi käytännön asioissa ja perehdyttäisi systeemeihin. Voisi olla aika paljon mukavampi tutustua meininkeihin vapaamuotoisesti kuin joutua asioimaan kylmiltään kaiken maailman virastoissa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Monikulttuurisuus on ainakin omaan perheeseeni tuonut erityisesti lisäarvoa, jos kohta myös joitan hankaluuksia. Lisäksi olen ollut innoissani faktasta, jonka mukaan eteläamerikkalainen vaimoni on työllistynyt hyvin eikä ole ainakaan vielä raiskannut ketään. Monikulttuurinen tyttärenikin on tuottanut ympäristöönsä etupäässä pelkkää iloa.

Anekdootti-todistusaineisto on tässä asiassa hieman hankala, koska positiivisia tapauksia löytyy runsaasti. Itsekin olen työskennellyt monen maahanmuuttajan kanssa ja kokemukset ovat paljolti positiivisia...no, yhteistä noille tapauksille onkin tekstipätkä Ph.D. nimen perässä.

Ongelma nähdäkseni on siinä, että sitten se toinen ääripää menee moraalikäsityksissään niin paljon ulos meidän normaalista viitekehyksestä.
Kyse onkin juuri siitä, miten monta "huonoa" maahanmuuttajaa hyväksytään, jotta saadaan muutama "hyvä".
Tällä hetkellä tuottoprosentti ei ole järin hyvä ja toisaalta kaikki mainitsemani, kuten myös Snaksterin tapaus, eivät varsinaisesti kuulu samaa kategoriaan, kun puhutaan monikulttuurisuudesta tässä kontekstissa.

Lähinnä kai tärkeintä tässä asiassa on se, että asiasta keskustellaan avoimesti, eikä esim. Hesarin tapaan, vääristellä todellisuutta uutisoinnilla (kaikki muistanevat hienon "uutisen" missä todettiin jokaisen maahanmuuttajan tuovan satojen tuhansien eurojen säästöjä yhteiskunnalle...ja lopussa sitten todetaan että tämä pätee jos maahanmuuttaja on korkeakoulutettu, halukas työskentelemään jne.). Valitettavaa sikäli, että leimaamisen pelon takia asioista ei yleensä keskustella kovinkaan avoimesti.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Maassa maan tavalla.

Hyvä sananlasku, mutta Suomessa se ainakaan ei toimi. Suvivirttäkään ei saa kouluissa laulaa, saattaahan joukossa olla joku muslimi tahi muu, joka vetää herneen nenään. Liioiteltu poliittinen korrektius tappaa perinteet, mutta suomalainen vaan nöyristelee ettei kukaan erehtyisi suvaitsemattomana pitämään.

Kaikkea ei suinkaan tarvitse suvaita. Joissain asioissa saa pitää myös oman päänsä, säilyttää omat arvonsa ja traditionsa. Kyllä se on mahdollista toisia loukkaamattakin tehdä.



Lisäys: minulla ei ole mitään ulkomaalaisia vastaan. Turpaanikin olen saanut vain syntyperäisiltä suomalaisilta. Se tässä vaan sieppaa, että Suomessa ei osata suhtautua maahanmuuttajiin luontevasti. Joko ollaan kohteliaita mutta vastentahtoisesti, tai sitten liehitellään. Kyllä tässä vielä muutama sukupolvi mennee, ennen kuin hommat toimivat kitkatta.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Anekdootti-todistusaineisto on tässä asiassa hieman hankala, koska positiivisia tapauksia löytyy runsaasti.

Näinhän se tietysti on, mutta avausviestissä nimenomaan pyydettiin kokemuksia myös yksilötasolla. Eikä koskaan voi kyllin korostaa sitä, että ilmiö ei ole yksioikoinen eikä sitä voi rajata tiettyihin ryhmiin. Oma tyttärenikin kun on osa nykypäivän monikulttuurista Suomea siinä missä Oulun saksiraiskaajatkin. Ja keskiverto-monikulttuurisuustapaus löytynee sitten jostain tuosta välistä.
 

Viljuri

Jäsen
Puhtaan utilitaarisesta näkövinkkelistä on syytä todeta, että vierasperäiset ihmiset tulevat pitkässä juoksussa nostamaan suomalaisten älykkyysosamäärää, kunhan nämä vierasperäiset eivät ole kaikki pakolaisia, vaan siis työperäisiä tai laittomia maahanmuuttajia.

Tämä siis jo ihan siitä syystä, että minkä tahansa ihmispopulaation sisällä olevat vaihtelut ovat merkittävämpiä kuin populaatioiden välillä. Kun tähän yhdistetään se tieto, että kaikkein "matalimmalla" tasolla olevat harvemmin pääsevät nyt esimerkiksi Pohjolaan saakka, niin tänne saapuva aines lienee keskimäärin hyvin varustettu sekä geno- että fenotyypiltään sosiaalista ja kulttuurillista integraatiota varten.

Siis nimenomaan integraatiota. Joidenkin suosima kulttuurirelativismi ja/tai multikulturalismi on lähinnä rikos sekä kohde- että lähtömaata kohtaan.

Assimilaatiota ei tarvita, mutta kotouttamiskoulutuksen tulee olla kattavaa ja sitä tule aktiivisesti valvoa.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maassa maan tavalla.

Hyvä sananlasku, mutta Suomessa se ainakaan ei toimi. Suvivirttäkään ei saa kouluissa laulaa, saattaahan joukossa olla joku muslimi tahi muu, joka vetää herneen nenään.

Tuo on täysin oikein. Virret kuuluvat kirkkoon, eivät koulun juhlasaliin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Liioiteltu poliittinen korrektius tappaa perinteet, mutta suomalainen vaan nöyristelee ettei kukaan erehtyisi suvaitsemattomana pitämään.

Kyllä, tätäkin tosin varsinkin siitä näkökulmasta että kun uskontoa sotketaan politiikkaan. Ei outo ruoka tai värikäs vaate ketään tee vaikeaksi, vaan kiihkoilevat uskonnolliset mielipiteet puolin ja toisin, ja niiden sotkeminen kaikkeen perkeleen epäolennaiseen niinkuin tämä suvivirsi. "Olkaa laulamatta perkele". Olen tehnyt koulun ja työn puolesta yhteistyötä kymmenien kansallisuuksien kanssa. Afrikkalaisia kansallisuuksia 6-7, ja ainoat oikeat ongelmat syntyivät somalimuslimien kanssa, tosin heistäkin vain kärkkäimpien joille liian moni asia oli vaikea yhteistyön tekemiseksi joustavaksi. Pointti lienee jälleen se että pitää älytä joustaa oikeissa asioissa eikä kaikessa.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Tuo on täysin oikein. Virret kuuluvat kirkkoon, eivät koulun juhlasaliin.

Samaa mieltä. Valtio (tässä tapauksessa koulu-instituutiot) ja uskonto erillään.

Monikulttuurisuus ja rikollisuus on ainainen keskustelunaihe. Pidän laskentatapoja harhaanjohtavina, koska maahanmuuttajien tekemien rikosten vertaaminen koko maan prosentteihin on suuri, mutten usko sen olevan enää eriävä samaan tuloluokkaan ja asuinaluesiin sijoittuvien ihmisten kanssa.

Eli kun otetaan muutama akateeminen ulkomailta korvaamaan tulevaa osaamispulaa yhtä köyhempää maahanmuuttajaa kohden, saadaan tilanne pidettyä tasapainossa. /Sarkasmi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Plaa plaa plaa. Suvivirsi kuuluu suomalaiseen perinteeseen, eikä sitä muutama rättipää miksikään muuta. Ei vaikka ateistit vinkuisivat vieressä.

Satuin kerran bussiin jonkin kiptanuin kanssa. Se kiroili. Vähänkö sattu korviin, tiäks. Se siitä monikulttuurisuudesta. Lisäksi työpaikallani oli aikoinaan eräs toinen kiptanui, se kärräsi duuniin omat eväät, jotain hirssimössöä varmaan. Hah hah, kurja sielu!

Pahinta oli kuitenkin, kun lukioaikoinani jouduin olemaan kesätöissä muutaman porilaisen kanssa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Samaa mieltä. Valtio (tässä tapauksessa koulu-instituutiot) ja uskonto erillään.

Olen valtio/uskonto-jutussa samaa mieltä, mutta oletko sinä oikeasti sitä mieltä että suvivirsi loukkaa jonkun oikeuksia? Höpö höpö, kyseessä on vain hienostunut, haikea perinne eikä mikään ristisiunaus. Älä ota sitä vakavasti.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Plaa plaa plaa. Suvivirsi kuuluu suomalaiseen perinteeseen, eikä sitä muutama rättipää miksikään muuta. Ei vaikka ateistit vinkuisivat vieressä.
Nimenomaan. Ei sitä koululainen uskonnolliseksi lauluksi miellä, vaan lähtölaukaukseksi kohti kesälaitumia. Näin on ollut vuosikymmeniä, ja nyt muutaman mahdollisesti pahastuvan muualtatulleen vuoksi viedään koko traditio. Entäs seuraavaksi? Vappu loukkaa varmasti, lakkautetaan. Joulu ja Pääsiäinen pois, hushus. Itsenäisyyspäiväkin siivottakoon jaloista, se se vasta ulkomaalaisia keljuttaakin...
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Olen valtio/uskonto-jutussa samaa mieltä, mutta oletko sinä oikeasti sitä mieltä että suvivirsi loukkaa jonkun oikeuksia? Höpö höpö, kyseessä on vain hienostunut, haikea perinne eikä mikään ristisiunaus. Älä ota sitä vakavasti.

Ei mielestäni loukkaa kenenkään oikeuksia. Pidän vain yleisesti paheksuttavana uskonnon tuputtamista. Samoilla linjoilla siis, ainoastaan tuo, että hienostuneeksi perinnettä en luonnehtisi.

Evil kirjoitti:
Nimenomaan. Ei sitä koululainen uskonnolliseksi lauluksi miellä, vaan lähtölaukaukseksi kohti kesälaitumia. Näin on ollut vuosikymmeniä, ja nyt muutaman mahdollisesti pahastuvan muualtatulleen vuoksi viedään koko traditio. Entäs seuraavaksi? Vappu loukkaa varmasti, lakkautetaan. Joulu ja Pääsiäinen pois, hushus. Itsenäisyyspäiväkin siivottakoon jaloista, se se vasta ulkomaalaisia keljuttaakin...

Tuskin koululainen mieltää alkoholijuomia koulun päättymisen yhteydessä mahdollisuutena tulevaan alkoholismiin, vaan lähtölaukauseksi kohti kesälaitumia.
En ole "muualtatullut", enkä silti arvosta kyseisiä traditioita. Luotan siihen, että ihmisille pitäisi antaa eväät valita itse oma suuntaumus.

Perinnejuttu on mielenkiintoinen, siihen sopii myös alkoholismi, väkivalta, itsemurhat etc. Hurraa perinteille!

Joulut ja pääsiäiset voivat olla mukana oppimateriaalia, siinä missä muidenkin uskontokuntien tapahtumat ja tapahtumasarjat. Informativiisesti asioista kertominen on hyväksyttävää, ei pakkosyöttäminen.
Itsenäisyyspäivät ja vastaavat tuskin kenenkään mieltä pahoittavat, sen enempää kuin se, että Suomella on erilaiset rajat ja erivärinen lippu kuin maahanmuuttajalla.

Vaikka on liikkumavapaus, ei se tarkoita että ihmisiä saa taklata kaduilla nurin. Minun yöunet ei mene, jos margiaanaliväestön pääsiäinen poistuisi mainoskassoilta kokonaan.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Suvivirsi kuuluu kirkkoon, siitä ei kai kukaan voi olla eri mieltä.

En ihemttele jos yksittäinen somali ei täällä pärjää. Tuskin itsekään pärjäisin Somaliassa.

Läheltä tulevien on helpompi sulautua kulttuuriin kuin lähes päinvastaisesta kulttuurista tuleva.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No joo. Mulle itselleni suvivirsi ei sinänsä ole merkannut mitään, kun en laula ikinä, koskaan enkä mitään, kunhan periaatteesta jupisen. Suvivirren tapaiset tappelunaiheet ovat vain niin huvittavia, kun ei tuossakaan virressä edes ole mitään erityisen tuputtavaa. Jos tuosta ahdistuu, niin ei muuta kuin sohvalle pitkäkseen ja lapsuus auki. Ja toisaalta jos pitää laulun laulamista rinnasteisena väkivallan ja alkoholin väärinkäytön kanssa, on syytä käydä siihen sohvalla entistä rivakammin.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Itselläni kokemukset ovat sekä positiivisia että negatiivisia. Positiivisia pääsääntöisesti mm. tuttavistani (eurooppalaisia ja pohjois-amerikkalaisia) työkavereista ja suomalaisten työkavereiden ulkomaisista vaimoista. Negatiivisia taas näistä lähiöiden albanialaisista, somalialaisista jne. sivistymättömistä järjen jättiläisistä.

Aasin sillalla päästiinkin ongelman ytimeen. Esim. Kiinasta Suomeen ei päästetä pakolaisia vaan pääasiassa ns. sivistyneistöä. Yhdestäkään kiinalaisesta minulla ei ole varsinaisia huonoja kokemuksia - paitsi että heidän englantinsa on kaameaa, "yes yes! no problem!" -höpötys ainaisella hymyllä alkaa v*tuttamaan jossain vaiheessa - mutta silti... Saatteko kiinni asian ytimestä? Noissa negatiivisia kokemuksia tarjoavien mm. somalien lähiöissä asuu myös ne suomalaiset, jotka tarjoavat liian usein negatiivisia kokemuksia. Tyhmyys, sivistymättömyys, koulutuksen puute ja näistä seuraava, ei päinvastoin, syrjäytyminen synnyttävät näitä negatiivisia kokemuksia liukuhihnalta luovia joutolaisporukoita.

Jonkinlainen seulonta pitäisi olla sen suhteen, ettei tänne tulla vain vetelehtimään, nostamaan hilloa yhteiskunnalta ja valittamaan. Meillä on omasta takaakin näitä ja se ei ole selitys sille, että heidänlaisiaan pummeja pitäisi hankkia tietentahtoen lisää.

-----------------------------------

Suvivirret sun muut uskonnolliset, yhteisesti kärsittävät jutut eivät kuulu yleiseen peruskouluun. On eri asia, jos perustetaan vaikkapa "Oulun luterilainen peruskoulu", kuten ulkomailla on tapana. Eivät läheskään kaikki syntyperäiset suomalaisetkaan ole luterilaisia.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nimenomaan. Ei sitä koululainen uskonnolliseksi lauluksi miellä, vaan lähtölaukaukseksi kohti kesälaitumia. Näin on ollut vuosikymmeniä, ja nyt muutaman mahdollisesti pahastuvan muualtatulleen vuoksi viedään koko traditio. Entäs seuraavaksi? Vappu loukkaa varmasti, lakkautetaan. Joulu ja Pääsiäinen pois, hushus. Itsenäisyyspäiväkin siivottakoon jaloista, se se vasta ulkomaalaisia keljuttaakin...

Jep, musimitkaan eivät miellä että tekevät väärin, kun kivittävät jonkun kuoliaaksi. Näin on ollut vuosikymmeniä ja nyt muutaman mahdollisesti pahastuvan länsimaalaisen vuoksi viedään koko traditio.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Korjatkaa, jos olen väärässä. Olen ymmärtänyt, ettei Suvivirttä ole kielletty yhtään missään, mutta joissakin kouluissa on itse päätetty olla sitä laulamatta.

Mielestäni Suomen kristityillä on täysi oikeus Suvivirtensä laulamiseen, aivan kuin ateisteilla ja muihin uskontokuntiin kuuluvilla tulee olla oikeus olla osallistumatta sellaisiin tilaisuuksiin, joissa sitä lauletaan.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Olen asunut jo vuosia pois omasta synnyinmaastani, eli olen Suomesta katsottuna poismuuttaja ja Tshekissä maahanmuuttaja (vaikka tuota sukujuurta löytyykin täältä ihan omiksi tarpeiksi). Täällä ollessani en koskaan ole unohtanut juuriani, mutta en myöskään sitä, missä olen ja asun. Olen perheen kanssa, teen duunia, käyn ulkona, juon olutta ja purnaan poliitikkoja vastaan. Niin kuin jokainen Tshekki itseasiassa tekee. Tuohon lisään sen verran, että jokaista täällä asuvaa - niin tshekkiä kuin ulkomaalaistakin - vituttaa loputon byrokratia.

Mitä on sitten Suomen passin kantaminen ja niin sanottu ulkomaalaisuus täällä? Ei mitään kummallista, paitsi että mainitsemaani byrokratiaa tulee lisää. Kun tshekki kuulee archieG:n puhuvan suomea, niin tshekki tulee kysymään kohteliaasti, että mitä kummaa kieltä puhut ja yleensä sitä luullaan joksikin unkarin murteeksi kun kysyn että arvaa. Sen jälkeen otetaan oluet tai kaksi.

Mikä on sitten sitä monikulttuurillisuutta? Sitäkö, että maahanmuuttajaa paapotaan ja suojellaan niin paljon, että maahanmuuttaja alkaa jo ajatella, että eihän minun tarvitse edes ajatella tai tehdä mitään, koska minua ajattellee ja minun asioita hoitaa aina joku muu? Sitten tämä maahanmuuttaja alkaa ajatella, katsellessaan muitakin samanlaisia maahanmuuttajia samassa tilanteessa, että eihän meidän tarvitse edes olla sopeutuvaisia tekemään ja sopeutuvinaan tähän uuteen yhteiskuntaan, kun meitähän on monta ja meidän ympärillähän on verkosto ihmisiä, jotka hoitavat kaiken meidän puolesta. Mukavampaahan on tietty, että me maahanmuuttajat saamme istua kaupunkien keskustoissa seurustelemassa toisten maahanmuuttajien kanssa. Työ ei tietysti kiinnosta, sillä eihän sillä ole mitään tekemistä toimeentulon kanssa. Rahaa tulee ikkunoista ja ovista ja jos ei tule, niin sitten otetaan pakolaisuus™- tai rasisti™kortti esiin. Näin se toimii pohjoismaissa, joissa on aina olemassa se äänekäs populaatio - yleensä naisia - tekemässä valituksia ja pitämässä julkista ääntä näitten kaltoinkohdeltujen puolesta sitten kun joku sanoo, että nyt riittää. Nyyh.

Miksi minunlaisesta, työpaikan etsineestä ja yhteiskuntaan sopeutuneesta maahanmuuttajasta ei tehdä esimerkkiä vaikkapa siellä Suomessa? Onko minulla väärä väri (vaalea)? Muutinko väärästä maasta (Suomesta)? Annoinko väärän signaalin1 (teen töitä)? Annoinko väärän signaalin2 (tulen toimeen omillani)? Annoinko väärän signaalin3 (en tarvitse yhteiskunnan tukea elämiseeni)?

Monikultturisuus my ass.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielestäni Suomen kristityillä on täysi oikeus Suvivirtensä laulamiseen, aivan kuin ateisteilla ja muihin uskontokuntiin kuuluvilla tulee olla oikeus olla osallistumatta sellaisiin tilaisuuksiin, joissa sitä lauletaan.
Juurikin näin. Itse voin olla tilaisuudessa jossa sitä lauletaan, ei haittaa, kuten ei muutkaan virret. Itse en niitä koskaan kuitenkaan laula. Ne eivät tarkoita minulle mitään ja en sitä kautta tunne, että kauttani syntyy mitään voimaa niiden myötä. Toiset voivat kokea toisin ja uskon, että vahvastikin.

Kulttuurilliset monipuoliset vaikutteet on hieno asia ja mielelläni itse tutustun erilaisista kulttuureista peräisin oleviin ihmisiin, heidän ajatuksiinsa ja tapoihinsa. Se laajentaa taatusti omaa näkemystäni asioista. Totta kai odotan, että maassa maan tavalla sikäli, että lakeja noudatetaan, eikä luoda omia. Uskon myös, että tuo on mahdollista. se vaan vaatii meidän jäärien suomalaisten tietynlaista luonteen avaamista ja suhtautumista, että ei jokainen erivärinen ja kulttuurinen ihminen ole viemässä meiltä jotakin pois. Kaveruus ja yhteisymmärrys voi löytyä aika pienillä asioilla, kuten esim. tietynlaisen ylpeyden karsimisella. Ihmisiä me kaikki ollaan ja halusi tai ei, niin väestö sekoittuu kiihtyvällä tahdilla ja monikulttuurisuus on juna, joka ei pysähdy. Se kiihtyy.

Voidaanhan me tietysti sulkea rajat kokonaan ja uskotella, että asiat ei muutu ja paha paha maailma pysyy poissa. Ihan miten vaan.

Olen itse valmis vastaanottamaan vieraat kulttuurit ja sen mukana tuomat erilaiset ihmiset vastaan, jos molemminpuolinen kunnioitus pelaa. Tiedä muista, mutta itsestäni on mieluisaa kun näkee etnisesti poikkeavia ihmisiä kaduilla päivittäin. Siinä todella ymmärtää, miten, vaikka joltain osin poikkeammikin toisistamme, niin saman taivaan alla kuljetaan ja koetaan samoja asioita, tunteita ja muita asioita.

Haukkukaa vaikka idealistiksi sitten, mutta näin itse tunnen ja pidän sitä hyvänä asiana.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Jep, musimitkaan eivät miellä että tekevät väärin, kun kivittävät jonkun kuoliaaksi. Näin on ollut vuosikymmeniä ja nyt muutaman mahdollisesti pahastuvan länsimaalaisen vuoksi viedään koko traditio.
Nämähän ne ovatkin suoraan verrannollisia.

No, tuskinpa lopettavat kivittelyään siksi, että satunnainen valkonaama sitä paheksuu. Pitävät kiinni elämäntavastaan, olipa se sitten oikea tai väärä. Sekin riippuu näkökulmasta. Täällä taas ei pidetä kiinni mistään, mennään vaan tuuliviirinä kulloinkin muodissa olevan ajatussuunnan mukaan. Nykyisin se on tuo äärisuvaitsevaisuus.

Korostan vielä etten ole luterilainen. En laula virsiä. Silti Suvivirrestä tulee vain hyviä muistoja mieleen. Ehkä tuleville sukupolville kehittyy sitten toisenlaisia kollektiivisia muistoja... tai sitten ei. Väliäkö hällä, kaikki on jo perseellään muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tervetuloa maailmaan, rakkaat jatkoaikalaiset.

Suvivirsi on jo menneen maailman asioita. Ehkä se vielä jollekin merkitsee jotain. Minulle ja monelle muulle enää ei. Koko virrestä siis viis veisaan, mutta sitä en toki hyväksy, että jonkun uskonnon tms. turhuuden takia sen laulamista pitäisi kieltää. Joka maahan tulee, yrittäkööt sopeutua maan kulttuuriin. Jos Suvivirren laulu jossain paikassa kielletään, niin se tapahtukoot valtaväestön ehdoilla.

Mutta ei Suomi kyllä ole helpoin maa tulla maahanmuuttajalle, koska meillä on hienoista rasismia pinnan alla vähän enemmän kuin tarvitaan. Vai oletko eri mieltä?

Maahanmuuttajista toki nousevat pinnalle nämä kaikennäköiset kusipäät ja elintasokaverit. Itseänikin vituttaa kun kävelee tässä Tampereella ja jotain ulkomaalaiskerjäläisiä on vonkumassa rahaa. Niille pitäisi antaa lentolippu takaisin.

Ja sitten kun tänne jengiä tuodaan, niin isketään siihen yhteen kahteen lähiöön. Sillähän se homma hoituu juu. Suomeen tulee tulevaisuudessa yhä enemmän maahanmuuttajia, niin voisi olla järkevämpää hoitaa homma niin, että ei tule enää tällaisia Pariisin kaltaisia juttuja.

Suomalaisen mulkun pitää vaan hyväksyä se, että tässä maassa ei muutaman vuoden päästä elä pelkästään suomalaisia.

Ja otsikon kysymykseen vielä vastaan: rikkaus. Katselin tänään kiinalaista progebändiä. Parempiakin olen nähnyt, mutta en kiinalaisia. Silmät auki. Suomeen tulee kyllä mulkkuja vitusti, ihan somaleista lähtien mutta on täällä jo mustalaistenkin kanssa selvitty. Ja onhan Suomessa insinöörejäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös