Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 786 414
  • 13 029
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
P.Sihvonen kirjoitti:
Tässä sivistyskatsannossa oli paha takaisku se, että YLE lähti MM-kisoissa takaisin tuolle Suomisen Tapsan lanseeraamalle sirkushuvien tielle. Ei ihme, että Tami nimitti Veikkaajassa Tapsaa sirkustirehtööriksi.
-sihvonen-
Tuohon tartun! Sinua Petteri arvostan siitä, että tuot, kylläkin omintakeisella,
tyylillä uutta väriä kiekkojournalismiin. Toivon, että ajan kuluessa tulisi muitakin samaa asiaa ajavia toimittajia.
Mielestäni kuitenkin kisojen aikana kisastudiossa tapahtui kehitystä menneisiin verrattuna. Ymmärrän ja hyväksyn sen, että myös näitä "Tikitalk"-kommentaatoreita pitää olla (Ainakin vielä). Kuitenkia kaikkia katsojia pitää palvella, näinhän YLE:n periaate on.
Tammisesta...jos hän olisi pelkkä analyytikko, niin asia ok. Mutta ja iso mutta, hän on ammattivalmentaja, sanoi jokin aika sitten, että viimeistään elokuussa hänellä on johonkin seuraan euroopassa sopimus, niin minun silmissäni hänen uskottavuutensa ei ole kovin korkealla. Jos hän sanoisi, elkää tehkö niinkuin minä teen vaan niinkuin minä sanon, niin asia ok. Täällä Oulussa asioista edes jotakin tietävät voivat kertoa oman mielipiteensä siitä, miten hän sitoutui joukkueeseensa. Mikä oli tärkeää....joukkue vai kirjaprojekti...joukkue vai media... Minä henkilökohtaisesti arvostan valmentajaa, joka antaa kaikkensa joukkueen eteen, jolle joukkue on numero yksi ja minkä yli ei nouse mikään muu, lukuunottamatta ns. siviilielämää, jokainen ymmärtää perhe-elämän, lapset ja sen hoitamisen, eiköhän se kuitenkin ole se tärkein juttu elämässä.
Lopuksi vain lyhyesti, minun silmissäni Tamilta puuttuu "Katu-uskottavuus".
 
Suosikkijoukkue
Suomi
P.Sihvonen kirjoitti:
Tässä sivistyskatsannossa oli paha takaisku se, että YLE lähti MM-kisoissa takaisin tuolle Suomisen Tapsan lanseeraamalle sirkushuvien tielle. Ei ihme, että Tami nimitti Veikkaajassa Tapsaa sirkustirehtööriksi.
-sihvonen-
Tami ei ehkä tainnut viedä analogiaansa ajatuksissaan ihan loppuun saakka, mutta ei se haittaa. Tami on Tami, eikä ole oikeastaan ihme, että Tami ja sinä, Suomi-kiekon Napoleon ja Hitler, nyt jatkatte tätä sirkusteluanne kunnes siihen kaikki kyllästyvät. Ai kyllästyivät jo?
Mutta oli se siinä mielessä ihme, että Tami kuitenkin jaksoi tapittaa siellä aina, kun pyydettiin, eikä sinuakaan sinne kai kantaa tarvinnut. Mutta mitäpä te Tulenkantajat ette tekisi, kun on kyse kansan sivistämisestä. Tai televisiossa pätemisestä.
 

botto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Haluasin hieman muuttaa keskustelun suuntaa ja kysyä haluammeko enää sivistää tätä kaikkitietävää kiekkokansaa. Itse olen aina ollut ylen sirkushuvien kannalla. Raipe ja Tiki hoitivat mielestäni homman loistavasti. Ylellä on aina ollut tarkkaa kuka hoitaa ja mitä. Yleensä on kutsuttu pari kiinnostavaa pelaajaa ja sitten valmentajaa. Pelaajat hoitavat sirkuksen ja valmentajat analyysit. Mielestäni homma on toiminut aina hyvin.
Sitten tähän kansan sivistämiseen. Mielestäni tätä kansaa on aivan turha sivistää enempää. Totuushan että kaikki suomalaiset luulevat tietävänsä kiekosta kaiken. He höpöttävät kuluneita kliseitä omina mielipiteinään. Itse olen jo luovuttanut ystävieni ja tuttujeni sivistämisen. Joko he eivät ymmärrä tai he eivät halua ymmärtää. Totuus on ettei suomen kansa tiedä kiekosta mitään eikä heitä myös kiinnosta analyysit mm-kisoissa. He luulevat tietävänsä kaiken eikä tälläisille ihmisille voi mitään opettaa.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Uusi sivujuonne keskusteluun. Hyvä ystäväni, jääkiekkoentusiasti hänkin, tutkiskeli tiedostojaan ja löysi P.Sihvosen kirjoituksista ristiriitoja.

P.Sihvonen @ Urheilulehti 17.2.2006: kirjoitti:
"Ei, Summasta ei pettänyt Westerlund niin kuin yleensä ajatellaan."
P.Sihvonen @ Urheilulehti 8.4.2006: kirjoitti:
"Arvioni mukaan Westerlund petti rajuimmalla mahdollisella tavalla Summasen, kun päävalmentajaa vaihdettiin syksyllä 2004. Noin rajuun tekoon kykenee vain todella kylmähermoinen kaveri."

Kumpi siis pettikään ensin? Miten P.Sihvonen kokee vastuunsa journalistina?
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
P.Sihvonen kirjoitti:
Yllättävän hyvän ja paikoin raskaan keskustelun tämä pelikirjapohjainen journalismi on aiheuttanut.

Toisaalta itse kunkin olisi ehkä syytä välillä pohtia Carl Brewerin lausahdusta "the game of hockey itself is very easy - it's the thinking about it that makes it hard".
 

Teal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Urheilukanavalla, nyt!

Petteri Sihvonen ottaa kantaa muun muassa tähän ketjuun nyt Urheilukanavalla!
Kaikenlaista pelikirjasta ja valmentamisesta yleensäkin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ai hitto kun meni ohi, kellään tietoa milloin ko. ohjelma tulee uusintana?
 

gordion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koiraporin Veto
MC61 kirjoitti:
Uusi sivujuonne keskusteluun. Hyvä ystäväni, jääkiekkoentusiasti hänkin, tutkiskeli tiedostojaan ja löysi P.Sihvosen kirjoituksista ristiriitoja.




Kumpi siis pettikään ensin? Miten P.Sihvonen kokee vastuunsa journalistina?

Yksi vaikeimmin omaksuttavista taidoista on myöntää virheensä. Sitä odotellessa, PS.

Kisojen aikana PS kirjoitti, että "Tapsa Suomisen pelikirja on hallussa". Nyt hän on sitä mieltä, että "TS on sirkustirehtööri".

Ota tästä miehestä selvää.

Etkä ole muuten PS edelleenkään vastannut kysymykseeni siitä, miten niissä neuvotteluissa Jokipoikien kanssa kävi. Yritetäänkö uudestaan?

Sata euroa vetoa, ettet valmenna kolmen vuoden sisällä Suomessa Mestiksessä, saati liigassa?
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
gordion kirjoitti:
Yksi vaikeimmin omaksuttavista taidoista on myöntää virheensä. Sitä odotellessa, PS.

Kisojen aikana PS kirjoitti, että "Tapsa Suomisen pelikirja on hallussa". Nyt hän on sitä mieltä, että "TS on sirkustirehtööri".

Ota tästä miehestä selvää.

Etkä ole muuten PS edelleenkään vastannut kysymykseeni siitä, miten niissä neuvotteluissa Jokipoikien kanssa kävi. Yritetäänkö uudestaan?

Sata euroa vetoa, ettet valmenna kolmen vuoden sisällä Suomessa Mestiksessä, saati liigassa?

Kuinka paljon lyödään vetoa että sä et valmenna missään noissa, ikinä?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
gordion kirjoitti:
Kisojen aikana PS kirjoitti, että "Tapsa Suomisen pelikirja on hallussa". Nyt hän on sitä mieltä, että "TS on sirkustirehtööri".

Ota tästä miehestä selvää.
Se oli Tami joka oli sitä että "TS on sirkustirehtööri" (ihan vain virheen myöntämistä odotellessa). Tosin sekin kommentti oli suora viittaus Tapsan omaan lausuntoon, että ex-jääkiekkoilijat ovat studiossa sirkushuvina, sillä selväähän on että sirkushuveja tarjoavan studion johtaja on sirkusjohtaja. Siinäkään ei mitään ristiriitaista etteikö sirkustirehtöörin pelikirja voisi olla kunnossa.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Urheilukanavan Jääkiekkostudio

Daespoo kirjoitti:
Ai hitto kun meni ohi, kellään tietoa milloin ko. ohjelma tulee uusintana?

Ei milloinkaan, mutta valitettavasti meni ohitse itseltänikin; ilmeisesti pyhäpäivä sekoittaa ajatuksia. Joten jos joku ohjelman katsonut viitsii laittaa referaattia, niin kiitos!
 

gordion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koiraporin Veto
Master Chief kirjoitti:
Kuinka paljon lyödään vetoa että sä et valmenna missään noissa, ikinä?

Kysymys minulle vai PS:lle? Jos minulle, en voi valitettavasti ottaa vastaan. Häviäisin varmasti.

Mutta en ole ainakaan toitottanut olevani Suomen paras kakkosvalmentaja, jolla olisi paljon annettavaa suomalaiselle jääkiekolle myös valmentajana.

Mutta jos Sihvoselle, vastatkoon itse. Sitä minäkin odotan. Ja se satasen veto on edelleen voimassa, jos siihen tartut, PS.

Edit: OK, se oli tosiaan Tami. Anteeksi virheeni.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Miten te jaksatte?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
gordion kirjoitti:
Yksi vaikeimmin omaksuttavista taidoista on myöntää virheensä. Sitä odotellessa, PS.
Luin tuon saman artikkelin, josta lainaus alunperin oli ja enkä millään malttanut olla palaamasta ihmettelemään, että kuinka huonoa voi suomessa lukemisen ymmärtäminen olla (se suorastaan asettaa tutkimustulokset suomalaisesta koulutuksen tasosta kokonaan uuteen valoon):
http://www.urheilulehti.fi/jaakiekko/uutiset/article129495-1.html

muutamia lainauksia:
"Kritiikissäni Westerlundia itseään on eniten siepannut se, että vaadin viime keväänä hänen eroaan suorassa Ylen televisiolähetyksessä. Päivää aiemmin Olli Jokinen oli epäonnistunut puolivälieräpelin ratkaisevassa rankkarissaan Venäjää vastaan. Myönnän, että tekoni oli kova. Ja myönnän senkin, että jos vaatimukseni olisi toteutunut, siinä olisi tapahtunut virhe. "

"Kuten totesin, olisi ollut väärin, jos Westerlund olisi erotettu Itävallan surkean turnauksen tiimoilta, kuten olin vaatinut suorassa lähetyksessä Wienistä"

"Westerlund on vienyt summaslais-westerlundilaista kiekkokoulukuntaa eteenpäin ilman Summasta paljon paremmin kuin koskaan olisin ennalta uskonut"

"Jos olisin tiennyt, että Westerlund menestyy ja vie näin hyvin Leijonia eteenpäin ilman Summasta, en olisi koskaan vaatinut hänen eroaan julkisesti."

Tämäkö mies ei siis myönnä virheitään? One more myth busted.

Joku (siis joku muu kuin MC61) voisi tulkita tuota kirjoituksta jopa niin, että myöhemmät tapahtuvat ovat saaneet Sihvosen muuttamaan käsitystään Westerlundin osuudesta Summasen potkuihin ("koitti jarruttaa, mutta ei tarpeeksi kovaa", en tosin tiedä voiko tuota vielä pettämisenä pitää). Eli ts. myöntämään virheellisen näkemyksensä asian suhteen (jota tosin voi vielä tulevaisuudessa joutua muuttamaan uudestaan takaisin alkuperäiseen, mistä sen ikinä tietää...).
 
Viimeksi muokattu:

onomoro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
Juhaht kirjoitti:
Miten te jaksatte?

En ymmärrä minäkään. Jonkinmoinen katkeruus täytyy tuossa taustalla olla. Ei ole normaalia, että yhden toimittajan jokaista sanomista väännellään ja käännellään tällä tavalla, vaikka kuinka toimittaja olisi provosoinut.

Tämä on masinoitua toimintaa, jonkinlaisten lahkolaisten harjoittamaa mustamaalausta.

edit. Itse asiassa kun ajattelen tuota yllä olevaa vitsiä, niin ei tunnu kovinkaan ihmeelliseltä, että tietyt tahot olisivat masinoineet kampanjan Sihvosta vastaan.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
gordion kirjoitti:
Etkä ole muuten PS edelleenkään vastannut kysymykseeni siitä, miten niissä neuvotteluissa Jokipoikien kanssa kävi. Yritetäänkö uudestaan?

Sata euroa vetoa, ettet valmenna kolmen vuoden sisällä Suomessa Mestiksessä, saati liigassa?

Kiinni veti.

Ja Jokipoikien pyyntöön mennä työhönottohaastatteluun jouduin kieltäytymään. Olen sitoutunut olemaan Urheilulehdessä tiettyyn aikaan asti ja aion pitää siitä lupauksestani kiinni. Toki olin otettu, entisenä jokipoikana, että soittivat ja kysyivät.
-sihvonen-
 

K. Pahero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
onomoro kirjoitti:
En ymmärrä minäkään. Jonkinmoinen katkeruus täytyy tuossa taustalla olla. Ei ole normaalia, että yhden toimittajan jokaista sanomista väännellään ja käännellään tällä tavalla, vaikka kuinka toimittaja olisi provosoinut.

Tämä ketjuhan vain osoittaa, että PS on onnistunut toimessaan. Tuo HIFK sorsii omiaan aiheesta - juttukin on niin provosoivasti ja suorasti kirjoitettu, että ei minun mielestäni ole mikään ihme, että se herättää täällä keskustelua. Kaiken lisäksi PS vielä kirjoittaa tänne omalla nimellään. Hänen kirjoitustyyli ja luonne on myös kuin luotu keskustelun herättämiseksi.

Miksi Seiska julkisti Lordin kasvot? Että lehti myisi enemmän.
Miksi iltapäivälehdet valitsevat tarkoituksella puhuttelevat lööpit? Että lehti myisi enemmän.
Miksi PS kirjoittaa omalla tyylillään? Että lehti myisi enemmän.
 

onomoro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
K. Pahero kirjoitti:
Tämä ketjuhan vain osoittaa, että PS on onnistunut toimessaan. Tuo HIFK sorsii omiaan aiheesta - juttukin on niin provosoivasti ja suorasti kirjoitettu, että ei minun mielestäni ole mikään ihme, että se herättää täällä keskustelua. Kaiken lisäksi PS vielä kirjoittaa tänne omalla nimellään. Hänen kirjoitustyyli ja luonne on myös kuin luotu keskustelun herättämiseksi.

Juu kyllä tuon ymmärrän. Keskustelun herättämisestähän tässä on kyse. Se, mikä ihmetyttää on muutamien kirjoittajien pakonomainen tarve jatkaa PS:n sanomisten vääntelyä, vaikka heille on monta kertaa osoitettu heidän argumenttiensa heikkous. Tulee se tunne, ettei mene asiat mene perille jostain syystä, tai sitten kyseessä on kampanja.
 

Redbull

Jäsen
P.Sihvonen kirjoitti:
Ja Jokipoikien pyyntöön mennä työhönottohaastatteluun jouduin kieltäytymään. Olen sitoutunut olemaan Urheilulehdessä tiettyyn aikaan asti ja aion pitää siitä lupauksestani kiinni. Toki olin otettu, entisenä jokipoikana, että soittivat ja kysyivät.
-sihvonen-

Kakkoseksi vai ykköseksi?

Jos Petteri Sihvonen menisi Jami Kaupin joukkueeseen kakkoseksi siitä tulisi melkoinen farssi.

Jami Kauppi: Havajikiekko tms.
Petteri Sihvonen: Analyyttinen kiekko

Eli Jokipojat olisivat Jokeripojat
 

K. Pahero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
onomoro kirjoitti:
Se, mikä ihmetyttää on muutamien kirjoittajien pakonomainen tarve jatkaa PS:n sanomisten vääntelyä, vaikka heille on monta kertaa osoitettu heidän argumenttiensa heikkous.

Mielestäni tässä mennään taas persoonan puolelle. Jotkut ei vain pysty hyväksymään faktojakaan, jos henkilö on heidän mielestään pelle. Sihvonenhan on julkisuudessa persoonallisuus, jota suomalaiset eniten vihaavat. En siis tarkoita, että kaikki suomalaiset vihaavat Petteri Sihvosta, vaan hänenlaisista luonteista ei yleensä pidetä. Loppujen lopuksi käy niin, että ei nähdä enää totuuksiakaan. Hyvänä esimerkkinä on Kurri, Jutila ja Harkimo joidenka toimia arvosteellaan joskus vain siksi, ettei pidetä persoonasta.

Itse toivoisinkin, että PS muuttaisi hieman käyttäytymistään julkisuudessa vähemmän ehdottomaan suuntaan. Koska hänen sanojensa takana yleensä on viisaitakin ajatuksia.

Edit: Meistähän kukaan tuskin tietää minkälainen mies on siviilissä. Esim. vaimonsa kanssa petipuuhissa, tuleeko hän kolmelta kaistalta hyvän vastakarvan jälkeen. No niin, nyt meni yöunet. Anteeksi Petteri, jos loukkasin.
 
Viimeksi muokattu:

onomoro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
K. Pahero kirjoitti:
Mielestäni tässä mennään taas persoonan puolelle. Jotkut ei vain pysty hyväksymään faktojakaan, jos henkilö on heidän mielestään pelle. Sihvonenhan on julkisuudessa persoonallisuus, jota suomalaiset eniten vihaavat. En siis tarkoita, että kaikki suomalaiset vihaavat Petteri Sihvosta, vaan hänenlaisista luonteista ei yleensä pidetä. Loppujen lopuksi käy niin, että ei nähdä enää totuuksiakaan. Hyvänä esimerkkinä on Kurri, Jutila ja Harkimo joidenka toimia arvosteellaan joskus vain siksi, ettei pidetä persoonasta.

Näinpä kai se joltain osin on. Itse olin kuvitellut, että suomalaiset olisivat päässeet irti jo tuosta alemmuuskompleksista, jonka yhtenä oireena on julkisuudessa ajatuksensa voimakkaasti ilmaisevien kammo.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Redbull kirjoitti:
Kakkoseksi vai ykköseksi?

Jos Petteri Sihvonen menisi Jami Kaupin joukkueeseen kakkoseksi siitä tulisi melkoinen farssi.

Jami Kauppi: Havajikiekko tms.
Petteri Sihvonen: Analyyttinen kiekko

Eli Jokipojat olisivat Jokeripojat

Ei tietenkään kakkoseksi vaan ykköseksi. Eikä entenkää Kaupin kakkoseksi. Ajattelemme niin eri tavalla jääkiekosta. Mutta tämä nyt näistä koutsineuvotteluista. Keskityn täysillä Urheilulehteen ja tavoitteena on, että Urheilukanavalle laiteittaisiin pystyyn se Ensimmäinen Todellinen Jääkiekko-ohjelma, jossa ei olisi sekuntiakaan sirkushuveja. Sellainen kiekko-ohjelma, jota ei esimerkiksi Jatkoaikalaiset voisi jättää kertaakaan väliin. No, homma on vielä todella alkutekijöissään, mutta toivokaamme parasta.
-sihvonen-
 

Joonas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, OTP
P.Sihvonen kirjoitti:
Keskityn täysillä Urheilulehteen ja tavoitteena on, että Urheilukanavalle laiteittaisiin pystyyn se Ensimmäinen Todellinen Jääkiekko-ohjelma, jossa ei olisi sekuntiakaan sirkushuveja. Sellainen kiekko-ohjelma, jota ei esimerkiksi Jatkoaikalaiset voisi jättää kertaakaan väliin. No, homma on vielä todella alkutekijöissään, mutta toivokaamme parasta.
-sihvonen-

Toivottavasti hanke toteutuu. Todelliselle jääkiekon keskusteluohjelmalle, jossa käsitellään Sm-liiga -joukkueiden ja maajoukkueen peliä, on tarvetta.

Ihan vain muutama ehdotus tähän mahdolliseen ohjelmaan, kuulostaa niin pirun hyvältä ohjelmaidealta. Otettaisiin joukkueiden valmentajia ja pelaajia vieraiksi. Sitten keskusteltaisiin joukkueen pelistä, kysytään miksi tehdään näin tai noin, esitetään ehdotuksia "väärän pelitavan" tilalle jne. Ohjelmaa, jossa olisi väittelyä ja rakentavaa keskustelua vieraiden kesken, ei tässä maassa ole vielä ollut. Voin jo mielessäni kuvitella kuinka Sihvonen haukkuu K. Jalosen pystyyn, kun tämä peluuttaa Kärppien taitojoukkuetta liian puolustusvoittoisesti ja penkittää koko ajan virtuoosi Aaltosta. Mahtaisi Karin esitys olla jotain muuta kuin jämäkkä...

Mutta jos Jordberg tai Ojaniemi olisi ohjelman pääjuontaja, niin metsään mentäisiin pahasti. UK:n väestä vain Ritari tietää jääkiekosta jotain. Tietysti hyvällä käsikirjoituksella saadaan huonokin juontaja hyväksi.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Joonas kirjoitti:
Toivottavasti hanke toteutuu. Todelliselle jääkiekon keskusteluohjelmalle, jossa käsitellään Sm-liiga -joukkueiden ja maajoukkueen peliä, on tarvetta.

Ihan vain muutama ehdotus tähän mahdolliseen ohjelmaan, kuulostaa niin pirun hyvältä ohjelmaidealta. Otettaisiin joukkueiden valmentajia ja pelaajia vieraiksi. Sitten keskusteltaisiin joukkueen pelistä, kysytään miksi tehdään näin tai noin, esitetään ehdotuksia "väärän pelitavan" tilalle jne. Ohjelmaa, jossa olisi väittelyä ja rakentavaa keskustelua vieraiden kesken, ei tässä maassa ole vielä ollut. Voin jo mielessäni kuvitella kuinka Sihvonen haukkuu K. Jalosen pystyyn, kun tämä peluuttaa Kärppien taitojoukkuetta liian puolustusvoittoisesti ja penkittää koko ajan virtuoosi Aaltosta. Mahtaisi Karin esitys olla jotain muuta kuin jämäkkä...

.

Juuri jotain tämän tyylistä minä olen tykönäni miettinyt...
-sihvonen-
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Joonas kirjoitti:
Voin jo mielessäni kuvitella kuinka Sihvonen haukkuu K. Jalosen pystyyn, kun tämä peluuttaa Kärppien taitojoukkuetta liian puolustusvoittoisesti ja penkittää koko ajan virtuoosi Aaltosta. Mahtaisi Karin esitys olla jotain muuta kuin jämäkkä...
Ja SM-liigan valmentajat suostuisivat vittuilukohdevieraiksi ohjelmaan koska...?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös