Suomi hakee Nato-jäsenyyttä

  • 1 057 885
  • 10 364

Tulisiko Suomen liittyä Natoon

  • Kyllä

    Ääniä: 764 90,7%
  • Ei

    Ääniä: 78 9,3%

  • Äänestäjiä
    842
  • Poll closed .

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Liittoutumattomuus ei ollut järkevien vaihtoehtojen listalla.


Eli joskus tulevaisuudessa, kun Venäjä taas vahvistuu, niin uhkailut ja pinostaminen on ok?
Kuten sanoin, tuohon aikaan Saksan kanssa liittoisuus oli paras vaihtoehto.

Venäjän kanssa toimeentuleminen on Suomen ikuinen haaste. Ja varsinkin Pietari. Jos Suomi liittyy Natoon niin 200km Pietarista on hyökkäyskykyinen armeija jota komennetaan USAsta. Balttia on ihan toisesta todellisuudesta. Ei niiden armeijoilla ole mitään kykyää uhata Pietaria.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
[
Venäjän kanssa toimeentuleminen on Suomen ikuinen haaste. Ja varsinkin Pietari. Jos Suomi liittyy Natoon niin 200km Pietarista on hyökkäyskykyinen armeija jota komennetaan USAsta. Balttia on ihan toisesta todellisuudesta. Ei niiden armeijoilla ole mitään kykyää uhata Pietaria.
Ajatteletko sä nyt Suomen vai Venäjän parasta tässä keskustelussa?
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mun mielestä tää perustelu tehokkaista puolustusvoimista NATOon liittymistä vastaan on vain typerä. Yksikin kuollut suomalainen venäjän hyökkäyksen tapahtuessa on täysin turha jos vaihtoehtona on liittyä Natoon ja sitä kautta luoda niin suuri uhka ryysyille ettei sitä hyökkäystä tule.
Et varmaan ymmärrä edes vähää alusta. Nou kän duu.
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
[
Ajatteletko sä nyt Suomen vai Venäjän parasta tässä keskustelussa?
Lähinnä mietin Suomea. Mielestäni Suomen puolustusvoimien kyky on aika riittäävä Venäjää vastaan. Suomi ei mielestäni tarvi Natoa mihinkään. Ilman joukkotuhoaseita Suomi pärjää helposti Venäjää vastaan,
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Vaihtoehtona olisi ollut myös liittoutumattomuus. Se olisi ollut jotenkin Suomelle sopiva. Mutta joo siihen aikaan Saksa oli sopivin kumppani.

Nyt mielestäni Suomen puolustusvoimat ovat niin tehokkaat ettei liittoutumista tarvita.
Jos ollaan liittoutunattomia niin puolustukseen pitää laittaa reilusti enemmän kuin se 2% oikea luku tällöin olisi lähempänä 10% kun se oikea uhka on vain yhdestä suunnasta. NATO:saa tuo n.2% riittää ja silloin se uhka siitä hyökkäyksestä on kaiken lisäksi merkittävästi pienempi kuin sillä isommalla panostuksella puolustusvoimiin.
Eli jokainen, joka vastustaa NATO jäsenyyttä voi ruveta rakentamaan listaa mistä karsitaan, jotta puolustusmenot saadaan riittävälle tasolle.
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jos ollaan liittoutunattomia niin puolustukseen pitää laittaa reilusti enemmän kuin se 2% oikea luku tällöin olisi lähempänä 10% kun se oikea uhka on vain yhdestä suunnasta. NATO:saa tuo n.2% riittää ja silloin se uhka siitä hyökkäyksestä on kaiken lisäksi merkittävästi pienempi kuin sillä isommalla panostuksella puolustusvoimiin.
Eli jokainen, joka vastustaa NATO jäsenyyttä voi ruveta rakentamaan listaa mistä karsitaan, jotta puolustusmenot saadaan riittävälle tasolle.
Juuri niin, puolustusbudjetti isoksi ja liittoumattomuus. Se on minun sanoma.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Venäjän kanssa toimeentuleminen on Suomen ikuinen haaste. Ja varsinkin Pietari. Jos Suomi liittyy Natoon niin 200km Pietarista on hyökkäyskykyinen armeija jota komennetaan USAsta.
Hui hai. Venäjä pelkää Natoa. Joten liittymällä Venäjä pelkää myös Suomea. Koska Nato ei ole hyökkäämässä, niin tilanne on win win. Rauha säilyy ja venäläiset pelkää. Loppuu isovenäläiset uhkailut. Erityisesti pidän tuosta pelon suunnan kääntymisestä. Venäjän kanssa tulee parhaiten toimeen, kun on aseellista uhkaa riittävän paljon takana. Voittava määrä uhkaa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Juuri niin, puolustusbudjetti isoksi ja liittoumattomuus. Se on minun sanoma.
Paitsi, ettei sitä tule ikinä tapahtumaan koska hallitus ei pääse ikinä sopuun siitä karsinta listasta.
NATO on paljon kustannustehokkaampi ratkaisu, sen takia se on ainut ja oikea ratkaisu.
Voima on se mitä itärajan takana pelätään ja NATO:n jäsenenä pelko on siellä niin iso, että voidaan olla turvassa.
 
Viimeksi muokattu:

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Hui hai. Venäjä pelkää Natoa. Joten liittymällä Venäjä pelkää myös Suomea. Koska Nato ei ole hyökkäämässä, niin tilanne on win win. Rauha säilyy ja venäläiset pelkää. Loppuu isovenäläiset uhkailut. Erityisesti pidän tuosta pelon suunnan kääntymisestä. Venäjän kanssa tulee parhaiten toimeen, kun on aseellista uhkaa riittävän paljon takana. Voittava määrä uhkaa.
Olemme tavallaan samaa mieltä. Sinä uskot että tarvitaan Natoa Suomen turvaksi, minä taas uskon että Suomen puolustusvoimat riittävät. Ja mitä nyt Ukrainan tilanteessa nähnyt niin olen entistä vakuuttaneempi että Suomen puolustusvoimat riittävät.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olemme tavallaan samaa mieltä. Sinä uskot että tarvitaan Natoa Suomen turvaksi, minä taas uskon että Suomen puolustusvoimat riittävät. Ja mitä nyt Ukrainan tilanteessa nähnyt niin olen entistä vakuuttaneempi että Suomen puolustusvoimat riittävät.
Riittävät mihin? Lähdetkö mieluummin sotaan ilman NATOa, kuin pysyt rauhan tilassa NATOn jäsenenä?
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Paitsi, ettei sitä tule ikinä tapahtumaan koska hallitus ei pääse ikinä sopuun siitä karsinta listasta.
NATO on paljon kustannustehokkaampi ratkaisu, sen takia se on ainut ja oikea ratkaisu.
Voima on se mitä itärajan takana pelätään ja NATO:n jäsenenä pelko on siellä niin iso, että voidaan olla turvassa.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Olemme tavallaan samaa mieltä. Sinä uskot että tarvitaan Natoa Suomen turvaksi, minä taas uskon että Suomen puolustusvoimat riittävät. Ja mitä nyt Ukrainan tilanteessa nähnyt niin olen entistä vakuuttaneempi että Suomen puolustusvoimat riittävät.
Riittävät puolustukseen jonkin aikaa, mutta eivät hyökkäyssotaan koko venäjän alueella , jota tarvittaisiin jos hyökkäys alkaa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Olemme tavallaan samaa mieltä. Sinä uskot että tarvitaan Natoa Suomen turvaksi, minä taas uskon että Suomen puolustusvoimat riittävät. Ja mitä nyt Ukrainan tilanteessa nähnyt niin olen entistä vakuuttaneempi että Suomen puolustusvoimat riittävät.
Vaikka Suomi moninkertaistaisi puolustusbudjettinsa, olisimme silti heikommin varustautuneita kuin Naton jäsenenä. Ihan järjellä ajatellen kannattaisi liittyä Natoon ja käyttää se n. 2% bkt:stä puolustusmenoihin vrt. esim. kaksinkertainen määrä ollen silti heikommassa asemassa.

Itselleni ainakin Suomen itsenäisyys merkitsee niin paljon, että näen meidät mieluummin itsenäisenä osana länttä kuin Venäjän jatkuvan painostuksen alaisena.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni Suomen puolustusvoimien kyky on aika riittäävä Venäjää vastaan.
Mielestäni ei yhdenkään tämän maan kansalaisen, sotilaan tai siviilin, henkeä laiteta ’aika riittävän’ varaan.

NATO:n jäsenenä Suomen puolustusvoimien kyky on riittävä. Eikä tarvi edes testata. Kreml pelkää NATO:a kuin Siren Sundinia. Ja molemmat ihan syystä.
 

molari

Jäsen
Lähinnä mietin Suomea. Mielestäni Suomen puolustusvoimien kyky on aika riittäävä Venäjää vastaan. Suomi ei mielestäni tarvi Natoa mihinkään. Ilman joukkotuhoaseita Suomi pärjää helposti Venäjää vastaan,
Varmasti pärjää, kuten Ukrainakin nyt, mutta hinta on liian kova, kaatuneet sotilaat, murhatut siviilit, ml. lapset. Päälle tuhottu infra ja talous kuralla pitkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös