View Full Version : Katsotko curlingia?
Onko täällä ihmisiä, jotka todella seuraavat ja tietävät jotain kyseisestä urheilusta? Henkilökohtaisesti mä en pidä curlingia jännittävänä, nopeatempoiselta... Oikeastaan minusta curling on turha urheilu(?)laji ja totally boring!
Minä katselen aina silloin tällöin gurlingia.Ei se minussa mitää suuria tunteita herätä,mutta mielestäni mukavaa seurattavaa.
Kyllä hyvä curling matsi huonon lätkämatsin aina voittaa :)
njoo ite katon vaan sillonkun sitä tulee telkkarista joten en voi oikein sanoa että seuraisin tarkasti varsinkaan kun ei näy juurospporttii.
Eilinen Suomi-Tanska oli ensimmäinen ottelu Curlingia, jota seurasin hieman tarkemmin. Loppupelissä varmaankin ihan jännä laji, säännöt eivät vaan täysin avautuneet meikäläiselle.
Monte-Cristo
12.02.2002, 17:33
Kyllä. Eilen tuli ensimmäistä kertaa katsottua kunnolla (hupaisaa, miten urheiluselostus on kerrankin suureksi osaksi selostusta siitä, miten peliä itse asiassa pelataan), ja minulla on uusi suosikki. Kurlaus rulettaa.
Tänään valvotaan.
BigRedBob
12.02.2002, 17:37
Jep, varsinkin tänä yönä, jos riennoiltani kotiin kerkeän siksi, kun Suomi-Canada alkaa!
Pidin Curlingia todella hölmönä lajina, mutta eilinen muutti kaiken! Itsekin katsoin monen muun tavoin eilen ensimmäistä Curling-peliä ja täytyy myöntää, että pelissä on ideaa. Säännötkin avautuivat eilen jo jonkin verran.
Eilisessä Suomi-Tanska pelissä oli tylsä kohta siinä vaiheessa, kun Tanska heitteli suojakiviä ja Suomi blokkasi ne vain pois.
Kanada-peli olisi mukava katsoa ensi yönä, mutta taitaa kuitenkin tulla liian myöhään...
Master God
12.02.2002, 17:45
Viestin lähetti ozo
Onko täällä ihmisiä, jotka todella seuraavat ja tietävät jotain kyseisestä urheilusta? Henkilökohtaisesti mä en pidä curlingia jännittävänä, nopeatempoiselta... Oikeastaan minusta curling on turha urheilu(?)laji ja totally boring!
Ei ehkä nopeatempoista, ei ehkä kaikkein fyysisintä urheilua. Aivotyöskentelyä se kuitenkin vaatii - kenties se tekee siitä joidenkin mielestä tylsää ;) Siis vastaus: katson aina, kun mahdollista. Perusneljältä kanavalta sitä vain harvemmin tulee. Viime keväänä katselin sitä paljonkin, kun Eurosport vielä näkyi.
Flonaldo
12.02.2002, 17:50
Mistä saa ostaa Uusipaavalniemen fanipaitoja? Selänteet ja Kapaset ei ole Markun rinnalla mitään.
Markku! *tum tum tum* Markku! *tum tum tum* Markku! *tum tum tum*
Stonecold
12.02.2002, 18:02
Kyseessähän taitaa olla Hyvinkää vs. muut. Onko tuossa nykyisessä joukkueessa muualta suomesta jäseniä?
Olen muutaman kisan aiemminkin seurannut ja sitäkautta Suomi-Tanska oli ihan hyvin sääntöjen osalta hallussa. Taktiikkalajina passaa meikäläiselle ihan hyvin.
Niin Hyvinkäällä taitaa olla ensimmäinen kunnon Curlinghalli(tai edes jonkunlainen). Muutenkin joukkueethan muodostuu ns. seurajoukkueista suoraan. Esim. Kanadalla on aina Kanadan mestari edustamassa maata. Luulisin siis että Suomellakin ovat ainakin kaikki pelaavat Hyvinkäältä.
Curlingia on ihan mukava katsoa varsinkin Olympialaisissa.
En nähnyt eilistä matsia, mutta näkikö, tai kuuliko kukaan oliko katsomosssa perinteinen suomalaisten kannustusryhmä.
Ainakin MM-kisoissa tämä kyseinen ryhmä huusi aina Suomen vuoron aikana: Maali! Maali! Maali!...
No tuli eilen katsottu tai taustalla Curling pyöri. KAtseleehan sitä ihan kiva peli, taktiikkaa ja taitoa vaatii. Ei mikään todellakaan suosikki lajini ole, jopa murtsikkaa katson mieluummin.
cosmic_rodeo
12.02.2002, 20:45
Tänään katsoin. Oli hienoa. Koomista suorastaan.
Tosin täytyy myöntää, että katsoin ottelun vain ja ainoastaan samasta syystä kun katson formuloita ja shakkiakin; Loukkaantumisia olisin halunnut nähdä.
Tätyy sanoa että minulla oli todella negatiivisia ennakkoluuloja tätä lajia kohtaan, mutta kun ensimmäisen kerran katsoin pelin (Suomi-Tanska) loppuun lämpenin tälle kuningaslajille!!! Kurlaus on toiseksi parasta mitä kiekon jälkeen tuolta kisoista näytetään!!! Suomi nappaa vielä kultaa sen nimihirviön (Uusipaavalniemi) johdolla!
vilpertti
12.02.2002, 21:56
Kyllä joo katsoin, oon itekin hieman pelannut. En nyt mitenkään niin paljon, että olisin joku suuren luokan ekspertti, mutta hyvinkääläisen perusvelvollisuushan on käydä edes kerran kokeilemassa kurlausta. Ai ei oo vai? Hmm...
Lajin säännöt ja fysiikkaelementti tuo peliin mukavan taktisen otteen, ja sekös maittaa.
Ei se mitään, jos kaikki ei pelistä pidä, en minäkään välitä katsoa esim. kouluratsastuksen tai jalkapallon tyylisiä pelleilylajeja.
Tottakai! Curling on varsin mielenkiintoinen laji. Aina tulee Eurosportilta vahdittua EM- ja MM-skaboja. Eilen tuli missaus, mutta tänään otetaan vahinko takaisin. Vähän on taktinen puoli hukassa, mutta eipä tuo menoa haittaa. Olen myös kuumeisesti yrittänyt etsiä netistä curling-peliä(!) Harmillisesti ei ole onnistanut.. Olis kiva kokeilla omia "kykyjä".
Btw. Vode Liukkonen on suorastaan huono mies selostamaan tätä lajia. Eurosportin kaksikko pesee Voden luovutuspisteeseen jo neljän pään jälkeen! Tuntuu siltä että Liukkonen selostaa kaikki ns. jämälajit (tennis,curling), jotka ovat oikeasti mielenkiintoisia!
Silloin tällöin katselen curlingia. Nyt olympialaisissa tulee katottua Suomen otteita curlingissa aina silloin kun tv:stä tulee.
Johnny99
12.02.2002, 23:19
Katsotaan, katsotaan. Tuleeko Suomi-Kanada tämän naisten matsin erätauoilla, vai sen jälkeen? Oli merkitty ohjelmaan välille 23-01, onko tietoa?
Vasta 1:15 alkaa Curling yleltä.
Eurosportilla on Tenniksessä(ei lasketa sitä naista)&Curlingissa muuten tv'n parhaat selostajat. Tennistä selostavat Hedmanit ja Curlingia selostavista ainakin toinen on itse aika hyvä pelaaja. Tämän takia kyllä molemmissa lajeissa on huikeasti Yleä parempi selostus. Onneksi itselläni on Curling jo aika hyvin hanskassa, niin ei tarvitse sääntöjä opetella. Ja onneksi sentään Vodekin tajusi eilen tilanteessa 8-2(?) että Suomen kannattaa enemmin säilyttää viimeinen kivi, kuin hakea yhtä pistettä.
Johnny99
12.02.2002, 23:44
Ok, 1.15 siis, kiitoksia. Onneksi ei ole mikään kiire nukkumaan, huomenna varaa nukkua vähän pidempään. Kanadan kaataminen olisikin aika upea suoritus. Ja vaikka siihen ei pystyttäisikään, on mukava oikein keskittyen seurata, että miten ne parhaat tuota peliä oikein pelaavat. Oppii samalla lisää sen saloista.
...en pidä curlingia varsinaisena urheilulajina, ehkä ennemminkin "pelinä". Silti olen kyllä seurannut Suomen otteluita -vaikka vasta opettelen lajin "punaista lankaa". Jos pitää petanquesta - tykkää todennäköisesti curlingistakin. Vaan onhan meillä jokaisella vapaus olla katsomatta tai seurata pelejä, joten ei kai lajia tarvitse penkin alle nuijia, jos ei satu itse olemaan kiinnostunut? Olen tyytyväinen, jos ja kun curlingista tulee mitali, sillä se paikkaisi hiihdon alavirettä. (Yhdistetyn tilanne on tosin kunnossa!!)
Niin Kanadassa Curling on yksi suosituimmista lajeista. Curling halleja on kymmeniä, jne. Merkittävää on se, että nythän kyseessä on vasta alkusarja. Joten tappiokaan ei haittaisi kauheasti. Muistaakseni melkein joka arvokisoissa voittajakin on hävinnyt vähintään kerran.
Toki! Naganossa jo niitä katselin jostain kanavalta, ja viime marraskuussa lähdettiin kaverin kanssa Vierumäelle ihan "heräteostoksena" EM-kisoja katsomaan. Jotain naisten pelejä siellä oli. Ei kyllä seuraaminen livenä ole niin siistiä ollenkaan. Ei näe mitään, varsinkaan sinne toiseen päähän. Onneksi on TV ja crane-camit. :)
Viestin lähetti Pihvi
[B] Olen myös kuumeisesti yrittänyt etsiä netistä curling-peliä(!) Harmillisesti ei ole onnistanut.. Olis kiva kokeilla omia "kykyjä".
Tuolla turhin urheilulaji-ketjussa oli Pernaveikon linkkivinki, jota en kyllä oo itse tsekannut:
... http://www.fifty1.com
Linkistä _loistava_ curlingpeli PC:lle
Mäkin olen aina pitänyt curlingia tylsänä ja outona, äänestinkin sitä tossa turhin urheilulaji äänestyksessä. Kuitenkin peli vaatii ei fyysistä kuntoa, mutta peliälyä, täytyy osata "laskea", minne se kivi kimpoaa, missä kulmassa se törmää toiseen kiveen etc. Vois olla ihan mielenkiintoinen mutta vaikea laji pelatakin...
Curling on ihan hauska laji telkkarista seurattavaksi. Suomen joukkueella on kohtalaisen kova työ edessään, kun on pari tappiota alla. Neljän parhaan joukkoon tulisi päästä ja näin välierien kautta palkintopallille. Seuraavaksi vastaan asettuu puolustava olympiavoittaja Sveitsi.
On tämä uskomatonta! Mä luulin, et kaikki rupee haukkua curlingia jne.. Toisin kävi. Kaikki kehuu ja ylistää sitä. Täytyypä oikeastaan luottaa jatkoaikalaisiin ja katsoa ensimmäisen pelin kunnolla. Kiitos vinkistä. En olisi ikinä uskonut, että curlingia joku seuraa. (Ennakkoluulot=jälleen perseestä)
Minulle on käynyt aivan samalla tavalla, kuin suurimmalle osalle tähän ketjuun kirjoittaneista. Eli ensimmäinen tv-matsi vei ainakin osittain mennessään. En nyt ala rytmittää päiviäni otteluiden mukaan, mutta finaalin vuoksi voisin yhden yön vaikka valvoakin, jos Suomi siellä pelaisi. Ihan jees homma, taktisuus ja tarkkuus siinä kai eniten viehättää (vrt biljardi, petanque), ei niinkään tapahtumien "vauhdikkuus";)
Minäkin pidin curlingia aivan tyhjänpäiväisenä lajina, ennen kuin näin ensimmäisen ottelun Suomessa pelatuista EM-kisoista. Lajihan on kuin shakkia, mutta paljon mielenkiintoisempaa seurata. Harmi vaan että vielä en ole yhtää SLC:n curlingottelua nähnyt.
fiftyeight
13.02.2002, 21:38
Curling on tosiaankin hieno laji. Monet ovat jo verranneetkin sen taktisia ominaisuuksia shakkiin, myös sen osumisominaisuuksia tyyliin biljardi. Älypeli.
Tuossa päivällä spurttiradiossa joku ehdotti sen suomenkieliseksi nimeksi "liukukivi", mikä mielestäni on aika ontuva. Ajattelin itse ensin nimitystä "jääkiekko", mutta on kuulemma jo käytössä jossain muualla. Edelleen jääbiljardi olisi muuten osuva, mutta eihän siinä ole keppiä.
Eli löytyykö ehdotuksia? Sinänsä minun mielestäni Curling on curling, vaikka voissa paistaisi, ei sen nimeä tarvitse suomentaa. Mutta ihan fennomaanien mieliksi, ehdotuksia?
Olen edellisen kanssa samaa mieltä: kaikkeahan ei tarvitse tosiaankaan suomentaa....
Jääkiekko olisi ollut hyvä, onhan kivi tavallaan myös "kiekko". Siitä tulikin mieleeni: kahvakiekko...
Vastaukseni siis kahvakiekko :p
taitaa sekin tosin olla jo käytössä!
Tänään meille selvitettiin sähkömagnetiikan luennoilla, että curl on suomeksi roottori. Jotenka curling on ilmeisestikin sitten roottorointi.
SUI-FIN on ollut jännä matsi, monet päät olleet tasaisia viimeiseen asti. Taktisia päätöksiä ja todella taidokkaita heittoja, joiden ei voinut uskoa onnistuvan. Ja peräti jatkoaikavoitto, käsitääkseni hallitsevista olympiamestareista?
Hienoin matsi näkemästäni kolmesta
Kalkun rusakko
13.02.2002, 22:29
Uusipaavalniemen Markun vois pestata Hifkiin ens kaudeksi.
Liukuu jäällä erittäin sulavasti ja kokoakin on. Levokari vaihtoon ja Make tilalle:D
TwilightZone
13.02.2002, 22:33
Olipa todella jännä matsi Sveitsiä vastaan.
Tätä lajia oppii kyllä arvostamaan, kunhan säännöt ja tekniikka/taktiikat selviää.
Loistava laji tämä kurlinki. Viimeiset MM- ja EM-kisat on tullut seurattua teeveen välityksellä ja laji on imaissut mukaansa.
Suomenkielinen nimiehdotus voisi olla kivikiekko.
fiftyeight
13.02.2002, 22:48
Mutta niinhän se on joka lajissa. Jos et tunne sääntöjä, ei voi homma kiinnostaa. Kun alat tuntea sääntöjä, juttu avautuu kelle vaan.
Tuossa kymmenisen vuotta sitten sattui kesällä olemaan vapaata aikaa, ja menin steppailemaan Kaisaniemen puistoon kun siellä pelattiin krikettiä! Toki nimeltä tunsin lajin ja vähän perusteita muutenkin, mutta itse paikan päällä katsottuna sehän oli mielenkiintoista. Oli kuulema jonkin maan laivaston joukkue pelaamassa paikallisia suurlähetystöporukoita vastaan, tai jotain. Anyway, sinne vaan piti tälläytyä katsomaan useampana päivänä peräkkäin.
Toinen aika hyvä juttu on tuo luutapallo. Sitä olen käynyt katsomassa muutaman kerran. Hauska laji.
Mutta curlingkiin. Mistähän tämä Uusiylipaavalkartanoniemimäkijne on entuudestaan tuttu? Lentopalloilija? Pelkkä nörttiys ei osu meille.
Eikös curl ole myös jotain kiharaan viittaavaa, eli looginen nimi olisi kiharakivi. Muita ehdokkaita: jääkeilaus, kierrekivi, liukukiharus, kivibetonimöhkäleliutus, kahvakihara tai moottoripyöräily.
Mitä vikaa siinä curlingissa on, taipuu se suomalaisten suussa siinä missä halfpaippi ja friistailikin.
Selostaja muuten eilen mainitsi että Uusipaavalniemi on ammatiltaan "tietokoneohjelmoitsija" :D
No, itse lajista, itsellänikin oli aikamoiset ennakkoluulot kunnes katsoin Suomi-Sveitsi-ottelun aivan kunnolla ja pääsin jotenkuten sisälle säännöistä. Ihan kivahan sitä on seurata telkkarista, tosin ei kovin pitkinä annoksina kerrallaan. Luultavasti eilenkin olisi käynyt puuduttamaan jos kaikki päät olisi näytetty kokonaan. Ja livenä en mielellään menisi katsomaan, kuten joku mainitsi niin eihän siellä näe pesän tilannettakaan kunnolla, yhtä hyvin kuin television yläkuvakulmasta. Ellei sielläkin ole yleisölle jotain ylimääräisiä kamerakulmia tarjolla.
Viestin lähetti Jake78
Selostaja muuten eilen mainitsi että Uusipaavalniemi on ammatiltaan "tietokoneohjelmoitsija"
Se kyllä näyttikin minusta tosi nörtiltä!! :p
Ensimmäisen pelin katoin eilen.. Ei mitään viboja curlingia kohtaan, mutta tunnustan - ei se niin huono ole, kuin luulin.. Kuka on maailman paras curlingisti? Onko curlingisti oikea sana? Mä keksin sen ihan ite, näin ystävänpäivänä.. :D
Viestin lähetti sampio
Mitä vikaa siinä curlingissa on, taipuu se suomalaisten suussa siinä missä halfpaippi ja friistailikin.
Niin, voitaisiinhan nuo kääntää puoliputkeksi ja vapaatyyliksi.
Eiköhän Kanadassa ole parhaat pelaajat. Lajihan on Kanadassa varmaankin jääkiekon jälkeen suosituin talvilaji. Tai no ehkä luistelu edellä, kuitenkin kolmen suosituimman joukossa kiekon jälkeisellä listalla.
herttakurko
14.02.2002, 20:26
Suomi - Canada peliä radiosta kuunnellessani olin kuulevinani toimittajan sanovan, että canadassa on enemmän rekisteröityneitä curlingin pelaajia kuin jääkiekkoilijoita. Tiedä sitten...
Voisi hyvin olla näinkin. Itse vain tiedän, että Curling on TODELLA suosittu laji Kanadassa.
Katoin eilen sen Suomen curling matsin ja täytyy sanoa että oli suorastaan jännitysnäytelmä. Ei ainakaan meikäläisen kiinnostus lopahtanut missään vaihteessa. Tasaisia curling matseja on kiva kattoa, läpihuutomatsit ei kiinnosta...
Viestin lähetti ozo
Se kyllä näyttikin minusta tosi nörtiltä!! :p
Ensimmäisen pelin katoin eilen.. Ei mitään viboja curlingia kohtaan, mutta tunnustan - ei se niin huono ole, kuin luulin.. Kuka on maailman paras curlingisti? Onko curlingisti oikea sana? Mä keksin sen ihan ite, näin ystävänpäivänä.. :D
Ainakin Kanadan kapteeni onnistui Suomea vastaan kaikessa mahdollisessa ja oli muutenkin ihan äijänä ohjaten muita koko ajan, joten eiköhän hän ole hyvä valinta maailman parhaaksi "curlingistiksi".
Kyllä. Kyllä on tullut nyt seurattua olympialaisissa curlingia. En tiedä mikä siinä viehättää, hidastempoisuudesta huolimatta curling vaikuttaa aika jännittävältä lajilta. Nytkin Suomen matsit ovat olleet todella jännittäviä, Kanada-ottelua lukuunottamatta.
Jos Flonaldo haluaa curling-kippari Markku Uusipaavalniemen fanipaidan, niin minulle kelpaisi kolmannen heittäjän Wille “Häh?” Mäkelän fanipaita. Toivottavasti paidat ei ole Hyvinkään Tahkon väreissä? Minulle kelpaisi ennemmin vaikka Kerhon värit, mutta mielellään Kärppien värit.
Kyllä, katson curlingia joskus, nimittäin nyt olympialaisissa tulen seuranneeksi jossain määrin Suomen otteluita. Kiinnostusta näitä pelejä kohtaan nostaa lukioaikaisen, vuoden kanssani samalla luokalla opiskelleen kaverin kisaaminen Suomen joukkueessa.
Harmillista, unelma mitalista sitten meni...
Noh hyvin on Suomi pelannut ja toivottavasti voittaa viimeisen ottelun, niin on tuo voittoprosentti yli 50%. Ja hieno suoritus, kun miettii resursseja verrattuna muihin kärkimaihin(varsinkin Kanada, Ruotsi, Norja ja Saksa). Suuria maita jää väkisinkin taakse, esim. Iso-Britannia(=Skotlanti), josta laji taitaa olla peräti lähtöisin.
Hyvä suoritus, jos vielä viides sija tulisi.
Mitäs jos Ruotsi voittaa Saksan, Saksa Sveitsin ja Suomi USA:n?
Silloinhan Suomi, Saksa ja Sveitsi ovat kaikki saldossa 5-4 ja keskinäiset pelitkin menneet ristiin. Kuka kolmikosta menisi välieriin? Käsittääkseni jossain tilanteessa ainakin uusittaisiin. En ainakaan usko, että noilla "maalieroilla" on mitään merkitystä, koska varsin huolettomasti joukkueet luovuttelevat kesken matsia kun voittomahdollisuudet ovat menneet.
Nythän tilanne viivalla on
GER 4-3
SUI 4-3
FIN 4-4
kolmikon jäljellä olevat pelit
SWE-GER
FRA-SUI
GER-SUI
FIN-USA
Oikeassa olet. Ja tosiaan todennäköisesti uusinta tai jotain muuta vastaavaa.
Teoriassa siis mahdollista, kai, säännöistä kun en ole perillä.
Curling on mitä parhainta viihdettä TV:sta seurattuna,voisi verrata snookeriin jossa täytyy miettiä siirtoja etukäteen.
Taktinen laji mutta myös tekniikkaa vaaditaan.
Siihen jää helposti koukkuun.
Pelisilmätön
17.02.2002, 20:39
Kyllä katson. Curling on hieno laji ja nukahtaminenkin on helppoa.
Curlingin EM-kisat ovat siis käynnissä. Eurosportilta ei tosin pahemmin Suomen pelejä tule, mutta täältä löytyy hieno live-seuranta. Kannattaa tutustua, jos laji vähänkään kiinnostaa.
www.curlingarena.com
Oloneuvos
10.12.2002, 19:56
Katson oikein mielelläni. Hieno peli, jossa tekninen taito ja älli ovat tarpeen. Taisin katsella ensimmäisen kerran viime olympialaisissa. Taitajien pelaamana siksi jännittävää, että kanava ei käänny muualle.
Curling on oikeasti todella mielenkiintoista katsottavaa - jopa addiktoivampaa kuin telkkarin chatit :). TV:stä katsottuna kaikki saattaa näyttää todella helpolta, mutta oikeasti tuossa lajissa todellakin vaaditaan taitoja ja hermoja. Kyllä curling nyt aina hevospoolon taikka ratsastuksen pieksää!
Onhan tuolla chatissa tullut pyörittyä noitten FF-tyyppien seassa ja aikamoinen meininki siellä tuntuu olevan.
Suosittelen tuota live-seurantaa, se on yllättävän mielenkiintoista. Huomenna klo 17 Suomi kohtaa Werner Wankerin tahdittaman Itävallan.
En katso enää ollenkaa . Jaa miksikö? Siksi kun siinä on hemmetin kova tempo päällä, ettei pysy mukanakaan enää. Koko ajan on hirvee meno päästä päähän(koust to koust), ja vauhtia ja vaarallisia tilanteita on niin, että heikompaa alkaa heikottamaan.:)
No tulihan sitä vähä katottua Olymppialaisis, mut muuten ei nappaa yhtään.
Pressiboxi
11.12.2002, 00:15
Taitaa väliin jäädä curlaus-sessiot. Uusipaavalniemi voisi ottaa seuraavan liun suoraan baariin ilman välivaiheita.
UUSIS MÄÄRÄÄ!
FF:n Ääriliike on tehnyt jo vaikutuksen paikallisiin,
http://www.curlingarena.com/article/articleview/42
Kuvassa Markku on Ääriliikkeen piinapenkissä tiukan Tanska-taiston tauottua, jonka Uusis klaarasi ensin upealla tuplapoistolla - jota seurasi jumalainen määris keskelle pesää. Siistitty logi chatista myös FF:lla,
http://www.suomifutis.net/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=12;t=001627
Kuten edellä todettu niin huomenna edessä todellinen klassikko, Uusis - Wanker. Wernerin viikset ovat todella kunnioitettavaa luokkaa, mutta Uusiksen tuijotus tulee olemaan kuitenkin liikaa itävaltalaiskapu Kreidlille.
FF:n puolella kisahuumaa ollaankin nostettu jo hyvän aikaa,
http://www.suomifutis.net/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=12;t=001582
raksipoi
11.12.2002, 15:07
Jos se kanavalle sattuu,mutta toisaalta eipä tuota tuu katottua aamun lehdestä että jes tänään curlingia....=)
Nyt on sekin nähty, livenä. Sukelsin 3800 muun ihmisen sekaan maailmanmestaruuskisojen finaalia seuraamaan Gavlerinkenille. Itse asiassa piipahdin hallilla jo pronssiottelussa, mutta neljä päätä (?) ja yksi tunti sai minut palaamaan Jatkoajan ääreen. Koko pronssipelin jälkeen en olisi jaksanut enää finaalia.
Gevaliaa ja varmkorvia suussa aloin seuraamaan tapahtumia. ”Heja, heja, heja sverige” ja valotaululla harjoihinsa nojailevat ruotsalaisurhot. No, tässä ei taida olla mitään uutta, mutta sitten siis yli kolme tuntia kivenliu’utusta nollatempolla. Se on aivan sairaan tylsää. TV:stä katsottuna homma on vielä siedettävää asiallisine kamerakulmineen, mutta paikan päällä on välillä äärimmäisen vaikea hahmottaa tilannetta. Lisäksi joku kommentaattorikin olisi paikallaan, vaikkakin kyllä ne taktiikat aika nopeasti noviisillekin hahmottuu. Oli siellä kylmäkin.
Hallissa oli kuitenkin hyvä tunnelma ja väkeäkin melkein täysi halli, kun isännät olivat finaalissa Saksaa vastaan. Huudoista päätellen aika moni ymmärsi vielä pelin kulunkin. Itse kieltäydyin ilmaisesta sinikeltalipusta sisääntuloaukolla, mutta ihan yksin en sentään ollut kerhossani, sillä myös ”saksalaiset” vaahteralehtitakit rytmikkäine ”Let’s go Germany”-huutoineen ymmärsivät paremman päälle. Ruotsi voitti.
Eikähän tämä riitä meikäläiselle tästä lajista. Keilailun ja biljardin sekoitus ei juuri sytytä, vaikka näkemäni peli periaattessa jännittävä olikin. Seuraava.
On se kyllä yllättävän jännä laji seurata. Aluksi tsiigasin läpällä jotain kisoja muutama vuosi takaperin ja jäin koukkuun, nyt tulee aina tsiigattua ainakin suomen matsit kun on siihen mahdollisuus. Kertaakaan en ole kuitenkaan paikan päälle vielä kehdannut, ehkä joskus tulevaisuudessa.
Ja tämä ei ollut vitsi.
Viestin lähetti lintu
On se kyllä yllättävän jännä laji seurata. Aluksi tsiigasin läpällä jotain kisoja muutama vuosi takaperin ja jäin koukkuun,
Minulle kävi samoin. Joskus aloin seuraamaan TV:stä curlingia kun ei tullut mitään muutakaan, ja loppujen lopuksi se vei minut mukanaan.
Kuten joku jo mainitsikin, tämä laji on omalla tavallaan biljardin ja shakin yhdistelmä: Siinä yhdistyy yksilöiden tarkkuus ja taktiikka, mutta myös joukkuepeli.
Heitoissa vaaditaan vastaavaa pelisilmää ja tarkkuuta kuin biljardissa. Heittovoimakkuus, kierre, ja arvio sitä miten kivet kimpoilevat keskenään, pitää osua kohdalleen.
Shakin kanssa yhtäläistä on se että taidon ohella vähintään yhtä tärkeää tässä pelissä on myös taktiikka. Usein pitää osata ajatella useita vuoroja eteenpäin. Kuten shakissakin, myös tässä pelissä kannattaa otta taktiikassa huomioon myös vastustajajoukkueen taidot, pelitapa ja tavoitteet. Näillä saadaan suuri etu estämällä vastustajaa toteuttamasta sitä "omaa peliään". Tämä ei kuitenkaan onnistu kuten jääkiekossa - eli esim. kahvaamalla - vaan tähänkin tarvitaan tarkkuutta, heittotaitoa ja joukkuepeliä.
Loistava peli, jos vaan jaksaa perehtyä siihen. Jos taas ei jaksa seurata sen vertaa että oppii säännöt ja pelin perusasiat, se näyttää tietenkin aivan naurettavalta puuhastelulta (ainakin minunkin mielestäni oli lähes naurettava peli ennenkuin tutustuin siihen paremmin).
Joka tapauksessa, seuraan TV:stä lähes aina kun tulee, voisin ryhtyä jopa harrastamaan lajia (ainakin haluaisin kokeilla), mutta en menisi katsomaan livenä. Tämä laji on parhaillaan kotisohvalta seurattuna, liveseuraamiseksi taas sopii paremmin jääkiekon kaltaiset nopeatempoiset pelit.
Itsehän ihastuin lajiin jo Naganon kisoissa 1998, taisi olla silloin vasta näytöslajina.
Onneksi on Eurosport, mikään finskikanava ei tunnu näyttävän edes silloin, kun Suomi on mukana.
Curlinghan sisältää parhaimmillaan loistavia suorituksia. Ja sitä paitsi, Uusis määrää.
Mats Bedö
19.02.2006, 20:40
Vastasin: katson.
Nimittain teksti-tv:sta.
Mielikuvitushahmo
19.02.2006, 20:48
Eihän tuota malta olla katsomatta kun Uusis tukkaputkella kyykyttää kaikkia.
Katson.
Nyt kiinnostaa varsinkin tuo mielenkiintoinen, mieltä rauhoittava peli. "Uusis" näyttää hauista!
Todellakin.
Suolajärven olympialaisissa katselin peliä vain ohimennen. Nyt olen totaalisesti myyty tälle lajille. Uskomattoman hieno taktiikkapeli. Ja jännitys säilyy loppuun asti. Nyt vituttaa, että joku perkeleen merkityksetön jääkääkkä-ottelu Suomen ja jonkun rupusakin välillä menee curlingin edelle. Ja vituttaa, kun en ostanut sitä digiboxia.
Hockey 24/7
19.02.2006, 21:57
Kyllä katson, vaikka en siitä hirveästi pidäkkään.
Curling on jotenkin hypnoottinen laji, jos satut kananva surffailemaan ja tv:stä tulee curlingia niin jostain syystä jää se kanava päälle mistä tulee curlingia.
Tylsä laji mutta katson kuitenkin, voisin vaikka hankkia elämän.
Emmä curlinkia kato mut Uusista sitäkin enemmän.
Naisten ja miesten ottelut tulee katsottua nyt olympialaisten aikaan. Hyvä Vode!
Kyllä ja juuri menossa CAN-USA ottelu.
Tottakai. Uusis on kingi.
Jindebyne
20.02.2006, 17:13
Olen myös kuumeisesti yrittänyt etsiä netistä curling-peliä(!) Harmillisesti ei ole onnistanut.. Olis kiva kokeilla omia "kykyjä".
Ellen ole ihan hakoteillä niin Ogeliin on rakenteilla/jo rakennettu(?) ihan ikioma halli kaikille Curlingista kiinnostuneille jossa saa sitten kokeilla niitä omia kykyjä vaikka opastuksen kanssa. En tosiaan ole itse käynyt katsastamassa on jo halli valmistunut, mutta ainakin lähitulevaisuudessa se on valmis siinä lätkähallin vieressä.
Mitä itse lajin katsomiseen tulee, niin ennen lähinnä vitsailin curlingista tuttujen kanssa, mutta nyt kun olen pari kertaa jäänyt katsomaan jonkun pelin, niin ei se olekaan niin hömppää.
Näissä kisoissa Curlingin katsominen on ollut rasittavaa niin saatanan masentavan selostajan takia. Tekee mieli oikeesti viillellä itteensä ku kuuntelee tän äijän selostusta. Ääni pois ja kivi pesään.
Näissä kisoissa Curlingin katsominen on ollut rasittavaa niin saatanan masentavan selostajan takia. Tekee mieli oikeesti viillellä itteensä ku kuuntelee tän äijän selostusta. Ääni pois ja kivi pesään.
Jlauta! Vode Liukkonen on vielä suurempi kingi kuin itse The Uusis. Onko parempaa selostajaa kuin Vode edes ollut olemassa? Epäilen! Toivottavasti kohta menee äänikin -Liukkonen on aivan helvetin hyvä. Viimeksi tänään jaksoi piilovittuilla naisjääkiekkoilulle :)
Ja tottahan toki Curlingia katsotaan.
Juu. Näissä olympialaisissa olen katsonut Curlingia melkein yhtä paljon kuin jääkiekkoilua, ja enemmän kuin hiihtolajeja yhteensä. Selostaja on kurko, ja niin on myös Suomen joukkue!
amorphous
21.02.2006, 08:35
Selostaja on kurko, ja niin on myös Suomen joukkue!
Todellakin.
Kisojen alusta asti olen pitänyt Liukkosen tyylistä selostaa; rauhallinen, lajin luonteeseen sopiva puhetyyli ja -rytmi. Ja mies on ennen kaikkea asiantunteva, oppii hieman vähemmänkin lajia seurannut ymmärtämään taktisia koukeroita ja curling-slangia tökkiksineen ja nänninhakuineen :)
Go Voitto go!
Suomen joukkueesta ja sen pelisuorituksista tuskin tarvitsee kauheasti väitellä kenenkään kanssa. On ne kovia. Varsinkin Uusis.
Jlauta! Vode Liukkonen on vielä suurempi kingi kuin itse The Uusis. Onko parempaa selostajaa kuin Vode edes ollut olemassa? Epäilen! Toivottavasti kohta menee äänikin -Liukkonen on aivan helvetin hyvä.
Ilmeisesti osa porukasta ei ole nähnyt aikaisempia curling-otteluita esimerkiksi Eurosportin kautta. Siellä selostajana ja asiantuntijana toimivat sentään curlinginammattilaiset (tai ainakin paljon pelanneet), joiden taktiset näkemykset kävivät pelaajien kanssa hyvin yksiin. Näiltä "ammattilaisilta" katsojatkin oppivat mitä kannatti yrittää ja mitä ei missään nimessä saanut tehdä.
Nyt Vode arpoo omia näkemyksiään jotka pääsääntöisesti menevät harakoille, hyviä esimerkkejä löytyy jokaisesta ottelusta. Eilen Usa-Canada pelissä Vode ihmetteli Usan epäonnistunutta heittoa, jolla yritettiin kiertää suojat, mutta kivi kopsahti suojiin, että mitähän tässä nyt yritettiin? Oliko Usalla vielä varaa heittää lisää suojakiviä?
Suojakivien kanssa Vode arpoo vaikka kivi on liukunut kovalla vauhdilla kymmeniä metrejä, että haetaankohan tässä suojaa vai liukuuko kivi peräti pesään asti? Selvaa "curling-silmän" puutetta, mutta mitään muuta ei voi selostajalta odottaakaan tällä curling-tuntemuksella mitä Liukkosella on.
Pyh, määhän olin jo vastannut tähän aiiiikoja sitten, buu :(
Särjen kanssa aika lailla samaa mieltä Liukkosesta, Ylellähän se ammattitaitoisen kommentaattorin (lue: kuten Jussi UPN Eurosportilla) puute on ollut selvä miinus. Tavalliselle gloryhunterille Vode yksinään riittääkin tuurausjeesukseksi.
Ilmeisesti osa porukasta ei ole nähnyt aikaisempia curling-otteluita esimerkiksi Eurosportin kautta. Siellä selostajana ja asiantuntijana toimivat sentään curlinginammattilaiset (tai ainakin paljon pelanneet), joiden taktiset näkemykset kävivät pelaajien kanssa hyvin yksiin. Näiltä "ammattilaisilta" katsojatkin oppivat mitä kannatti yrittää ja mitä ei missään nimessä saanut tehdä.
Nyt Vode arpoo omia näkemyksiään jotka pääsääntöisesti menevät harakoille, hyviä esimerkkejä löytyy jokaisesta ottelusta. Eilen Usa-Canada pelissä Vode ihmetteli Usan epäonnistunutta heittoa, jolla yritettiin kiertää suojat, mutta kivi kopsahti suojiin, että mitähän tässä nyt yritettiin? Oliko Usalla vielä varaa heittää lisää suojakiviä?
Suojakivien kanssa Vode arpoo vaikka kivi on liukunut kovalla vauhdilla kymmeniä metrejä, että haetaankohan tässä suojaa vai liukuuko kivi peräti pesään asti? Selvaa "curling-silmän" puutetta, mutta mitään muuta ei voi selostajalta odottaakaan tällä curling-tuntemuksella mitä Liukkosella on.
Nojoo. Curlingia olen kyllä katsonut aiemminkin ja juurikin Eurossportilta. Kyse onkin aivan muista asioista. Vode on vain minulle legenda, oli sitten laji mikä tahansa. Liukkosen selostustyyli on jotain ainutlaatuista, vaikka välillä hieman harhautuukin pelitaktikoiden kanssa. Ei nuori asiantunteva selostaja minun maailmassani Liukkosta voita, ei ei. Kyse on selostuksesta, ei asiantuntemuksen määrästä. Liukkonen on ollut minulle ykkönen jo vuosikymmeniä.
Nojoo. Curlingia olen kyllä katsonut aiemminkin ja juurikin Eurossportilta. Kyse onkin aivan muista asioista. Vode on vain minulle legenda, oli sitten laji mikä tahansa. Liukkosen selostustyyli on jotain ainutlaatuista, vaikka välillä hieman harhautuukin pelitaktikoiden kanssa. Ei nuori asiantunteva selostaja minun maailmassani Liukkosta voita, ei ei. Kyse on selostuksesta, ei asiantuntemuksen määrästä. Liukkonen on ollut minulle ykkönen jo vuosikymmeniä.
Liukkosen pariksi olisi tosin voinut ottaa jonkun asiantuntijan avuksi, niin tulos olisi ollut parempi.
Toinen selostajalegenda Mauri Myllymäki, kuinkahan hän olisi "värittänyt" curling-otteluita? :)
vBulletin v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.