PDA

View Full Version : Onko oikein vai väärin?

Castillo
11.01.2002, 10:42
Hyviä perusteluja kaivataan.

Ja tämä VPS:n junnu juttu on semmonen että kun pojat täyttää 10 niin ne erotellaan kahteen eri joukkueeseen: kehityskelpoisiin ja ikisurkeisiin ja siirtyminen myöhemmin joukkueiden välillä on hirvittävän vaikeaa. Tämän vuoksi vps ei oikeen menesty näissä kaikki pelaa jutuissa. Ja lienee sanomattakin selvää että heitä kohdellaan seurassa aivan eri tavalla.

Suuri punainen
11.01.2002, 10:54
Olen varma että kastijako syntyy vaikkei moderaattorit sitä toivokkaan ja "lurkkereiden" määrä tulee nousemaan ja keskustelun taso muilla palstoilla laskemaan :mad:

King
11.01.2002, 11:04
Typerää ja vaikka olisin osastolle päässyt, niin olisi se silti typerää.

Flegu
11.01.2002, 11:17
Kummalliselta tuntuu jotenkin tämä erottelu ja on vaikea nähdä sen tarkoitusta ja saatavaa hyötyä. Tulee tunne että nyt kun harvat ja valitut saavat kirjoittaa omaan ryhmäänsa, muihin ryhmiin voi kirjoittaa ihan mitä sattuu kun ei olla päästy tuohon korkeampitasoisten keskustelijoiden joukkoon. Eli uskon tämän alentavan keskustelujen yleistä tasoa.

pest
11.01.2002, 11:19
Aivan sama...

Hirveä melu turhasta asiasta.

M@rko77
11.01.2002, 11:20
Viestin lähetti Jaska85
Hyviä perusteluja kaivataan

Kuten sanoin, otan selvää tuon kahtiajaon oikeudellisesta perusteesta ja siitä, rikkooko tuo sananvapautta..:mad:

Mad E
11.01.2002, 11:22
Aivan sama, en tiedä VPSn junnuista yhtään mitään.

Jos tarkoitetaan jotain muuta niin on se Väärin, Epäreilua, Törkeetä, Epäurheilijamaista, Hirveetä, Kauheetä, Epädemokraattista, Ihmisoikeuksien luokkaamista, Ei kivaa ja vielä Valitettavaa. (Minä valitan aina kaikesta).

Mutta ennen kaikkea Surullista :( .

Huuhaa
11.01.2002, 11:25
VPS:n junioreista en tiedä, mutta naurettavaa pelleilyähän tämä tällainen erottelu ja luokittelu on, jossa ihmiset jaetaan hyviin, ja huonoihin ihmisiin, vaikkei sitä Suljetulle Osastolle päässeiden taholta myönnetäkään/suoraan sanotakaan. Kumma muuten, kun tätä viestiketjua, tai edes tiettyjä viestejä ei ole poistettu ylläpitäjien toimesta.... Kohta katkerien "huonojen ihmisten" kirjoitusoikeudetkin varmaan lähtevät, kun Jatkoajasta kirjoitetaan (ja kohta puhutaankin) negatiiviseen sävyyn....

Gren
11.01.2002, 11:41
Minun on perin vaikea uskoa että kovinkaan moni jatkoaikalaisista siirtyy yksinomaan Suljetulle osastolle. On tietysti melko oletettavaa että joillekin näin käy ja samalla koko ajatuksen vastareaktiona osa ihmisistä boikotoi ja lopettaa koko sivustojen käyttämisen. Mutta kunhan tässä on tätä myrskyä vesilasissa tarpeeksi vauhkottu ja vatkattu, niin se laantuu ja hiljenee. Vastaan siis "aivan sama".

Aika paljastaa kuinka eksklusiiviseksi Osasto muodostuu ja kuinka paljon sen olemassaolo vaikuttaa muihin osioihin. Periaatteessa se kuitenkin moderaattoreiden esille tuomana ideana kiehtoo ja viehättää minua. Välillä on todella turhautunut olo kun avaa palstan ja huomaa että "Eijumalauta! Taas on jatkoaikalaisiin iskenyt ihmeellinen kirjoitusvimma" - ja sivut ovat täynnä mitä merkillisimpiä otsakkeita, puhumattakaan kymmenistä - pahimmillaan sadoista - viesteistä itse ketjuissa. Tähänhän ongelmaan Suljettu on avattu, eri asia sitten kuinka hyvin se toimii. Toivottavasti hyvin.

Ja kyllä, meikäläisen nimi on listalla vaikka sähköpostia en olekaan saanut (ehkä sitä ei ole edes vielä lähetetty?). Olen siis yksi n. 200 "head-casesta" ja paremmasta ihmisestä:)

BigRedBob
11.01.2002, 12:45
Miten se palvelee jatkoaika.com:in etuja, että nyt ne, jotka eivät päässeet Suljetulle Osastolle voivat alkaa paukuttaa partaansa tippaakaan säästelemättä ja minkäänlaisesta korrektiudesta piittaamatta täällä B-rapussa?

liverpool
11.01.2002, 13:27
Viestin lähetti M@rko77

Kuten sanoin, otan selvää tuon kahtiajaon oikeudellisesta perusteesta ja siitä, rikkooko tuo sananvapautta..:mad:

voinks mä saada rahaa jos toi rikkoo sananvaltaa,mä sain ainakin henkisiä traumoja,saiko muut?:D :D :D
Ei vaan tosissaan,aika typerää...ehkä

JanJ
11.01.2002, 13:42
Viestin lähetti BigRedBob
Miten se palvelee jatkoaika.com:in etuja, että nyt ne, jotka eivät päässeet Suljetulle Osastolle voivat alkaa paukuttaa partaansa tippaakaan säästelemättä ja minkäänlaisesta korrektiudesta piittaamatta täällä B-rapussa?

Keskusteluja ja keskustelijoita on monenlaisia.
Mielestäni tässä ei ole mikään paremmuusluokittelu vaan
palautteen pohjalta tehty ratkaisu jota on pyöritelty jo vuoden verran.

Myös tekijöiden parissa on monenlaista kantaa asiaan.
Itse en "konkaripalstasta" ideana pidä.
Ehkä olen sitten enemmän tällainen "B-rapun keskustelija"......

sampio
11.01.2002, 13:43
No pitääkös siitä ottaa niin paljon itseensä, että se parta alkaa pärisemään.

BigRedBob
11.01.2002, 13:47
Viestin lähetti sampio

No pitääkös siitä ottaa niin paljon itseensä, että se parta alkaa pärisemään. Henkilökohtaisesti en ota asiaa ollenkaan mitenkään itseeni, päinvastoin, kuten tuolla toisessa aihetta koskevassa ketjussa sanoinkin, että todennäköisesti en kirjoittaisi koko SO:lle, jos joku niin hölmö olisi, että minut sinne valitsisi, koska en suosi moista kahtiajakoa eli kastijärjestelmää lainkaan.

Olen vain huolestunut SO:n ulkopuolisen Jatkoaika-keskustelun tasosta kahtiajaon jälkeen.

(Ymmärrän kyllä, että itse SO:lle valittuna koet kaikki SO:a vastaan suunnatut kommentit ulkopuolelle jääneiden katkerana tilityksenä, mutta aina asia ei ole näin.)

juntti
11.01.2002, 13:53
Viestin lähetti M@rko77

Olen ymmärtänyt, etä opiskelet viestintää yliopistolla, etkä tiedä rikkooko tämä sananvapautta. Mietipäs joohan.

Nim. "Rikkooko Helsinginsanomat sananvapautta kun pääkirjoitukseen ei saa kirjoittaa kukaan muu kuin päätoimittaja tai hänen valtuuttamansa henkilö"

Castillo
11.01.2002, 13:56
Viestin lähetti sampio

No pitääkös siitä ottaa niin paljon itseensä, että se parta alkaa pärisemään. tämä kertoo sen että myös hiukan heikommat kirjoittajat voivat päästä A-Rappuun.

ruoto
11.01.2002, 13:58
Suljettu osasto pääsi yllättämään minut täysin puskista, elin siinä harhakuvassa, että JA:a ei ole mitään syytä muuttaa minkäänlaiseksi A ja B luokan kirjoittajien yhteisöksi kuten Kiekkopesä aikoinaan...

Itseäni ei hirveästi harmita, koska seuraan pääasiassa keskusteluja kirjoittamatta niille. Periaatteeni sotii kuitenkin kahtiajakoa vastaan.

Toivottavasti SO onnistuu päämäärässään (mikä se ikinä onkaan), eikä tee hallaa muille keskustelupalstoille.

theref
11.01.2002, 14:13
"Kuten sanoin, otan selvää tuon kahtiajaon oikeudellisesta perusteesta ja siitä, rikkooko tuo sananvapautta.."

Otapa selvää ja kerro sitten meille muillekin. Otapa samalla selvää, rikkoiko Iobox.fi minun sananvapauttani lopettamalla palvelunsa Suomessa ja lakkauttamalla sähköpostiosoitteeni?

Mitään en palvelusta maksanut, mutta sähköpostielämäni tukahdutettiin ilman että minulta kysyttiin mitään!

sampio
11.01.2002, 14:14
Henkilökohtaisesti en ota asiaa ollenkaan mitenkään itseeni, päinvastoin, kuten tuolla toisessa aihetta koskevassa ketjussa sanoinkin, että todennäköisesti en kirjoittaisi koko SO:lle, jos joku niin hölmö olisi, että minut sinne valitsisi, koska en suosi moista kahtiajakoa eli kastijärjestelmää lainkaan.

Olen vain huolestunut SO:n ulkopuolisen Jatkoaika-keskustelun tasosta kahtiajaon jälkeen.

(Ymmärrän kyllä, että itse SO:lle valittuna koet kaikki SO:a vastaan suunnatut kommentit ulkopuolelle jääneiden katkerana tilityksenä, mutta aina asia ei ole näin.)

En usko, että keskustelun taso laskee sen erikoisemmin tämän uuden palstan jälkeen. Eihän nyt kukaan jaksa kirjoittaa mitään eepoksia sinne samaan tahtiin, kuin lyhyempiä kommentteja tänne ja muille vapaille palstoille. Ja jos jonkun 'ylimyksen' mietteet kuuluvat selkeästi vaikkapa sm-liigan puolelle, kirjoittaa hän tekstinsä edelleenkin aivan normaalisti sinne.

Kuten jo jossain aikaisemmin mainitsinkin, luulen osallistuvani edelleenkin eniten vapaan, maajoukkueen ja nhl:n palstoille ja suljetulle siinä tapauksessa, että asiantuntemukseni hyvään keskusteluun riittää. Ja uskon, että näin on myös monen muun valitun kohdalla.

Lopuksi kallehin BRB, ei näitä kommentteja voi oikein muuksikaan tulkita. Ehkä itse olet aidosti harmistunut, mutta monet ovat kyllä selkeästi katkeria, kateellisia tai muuten vain suomalaiskansallisia. Ja onhan tästä nyt kastijärjestelmä kaukana.

Viikate
11.01.2002, 14:20
Viestin lähetti M@rko77

Älä pelleile. Ei tuossa ole mitään epäselvää. Sananvapaus on kaikilla, mutta julkaisuvelvollisuutta ei ole kellään, ei myöskään Jatkoajan ylläpitäjillä.

D2
11.01.2002, 15:23
Kuten sanoin, otan selvää tuon kahtiajaon oikeudellisesta perusteesta ja siitä, rikkooko tuo sananvapautta..

Uuhh.. :D

En tosin itsekään oikein pidä tästä ideasta, mutta pitänee seurailla palstaa ennen kuin teilaa kokonaan.

BigRedBob
11.01.2002, 15:29
Viestin lähetti sampio
Lopuksi kallehin BRB, ei näitä kommentteja voi oikein muuksikaan tulkita. Ehkä itse olet aidosti harmistunut, mutta monet ovat kyllä selkeästi katkeria, kateellisia tai muuten vain suomalaiskansallisia. Ja onhan tästä nyt kastijärjestelmä kaukana.Ehkä, ehkä ei, turhahan minun on mitään sanoa, sinähän tiedät varmaan kaiken motiiveistani, nyt kun tulit valituksi eliittikeskustelijoiden joukkoon, vai mitä? Ja tee vaan ihmeessä johtopäätöksiä muiden katkerien kirjoitusten johdosta minunkin katkeruudestani. Katkeruudesta, joka ei ainakaan itseni kohdalla johdu siitä, mistä luulet. Anteeksi, mutta kun en sulata tuota analyysia, kun et varmastikaan voi tietää motiivejani suljetun systeemin vastustamiselle.

Pontti kuitenkin oli se, että en näe tämän ratkaisun mitenkään ainakaan parantavan Jatkoajan keskusteluiden tasoa, muutakuin tietenkin näiden A-ryhmän keskustelijoiden osalta. Juuri tämän saman kahtiajaon (tavallisiin keskustelijoihin ja sitten sisäpiirin keskinäiseen munanimurinkiin) takia ei jaksanut Kiekkopesä enää myöhemmässä vaiheessa innostaa, eikä kiinnosta Jatkoajankaan lätkäkeskustelut enää niin paljon. Vapaaseen keskusteluun nyt ei varmaan suurempaa vaikutusta ole, mutta niistä asioista voikin keskustella millä tahansa foorumilla.

Kun Jatkoaika aloitti toimintansa, niin jonkinlaisena mottona mottona taisi olla "by the fans for the fans", jos en aivan väärin muista. Nykyään se taitaa mennä hieman toisin.

Hyvää viikonloppua.

Janos
11.01.2002, 15:31
Kaikesta eniten kismittää niiden hyvien kirjoittajien puolesta, jotka jäivät rannalle. Ärsyttää myöskin se, että palstalle päästettiin kirjoittajia, jotka ovat raapustaneet tekstiä 30 viestin arvosta, vaikka ovat olleet täällä rekisteröityneenä viime maaliskuusta asti... Uskon, että aika monetkin saattavat olla tästä ainakin hieman katkerana, minä itse mukaanlukien.

tiki10
11.01.2002, 15:42
...on aina ollut mukava paikka, jossa on voinut osallistua keskusteluihin mielenkiintoisista aiheista. Ei ole ollut väliä, että oletko työtön tai töissä, köyhä tai rikas, homo tai hetero. Aina olet saanut tänne tulla ja jakaa tuntoja muitten kanssa.

Nyt ei asia enää ole niin. Valitettavasti.

Kansalaiset on jälleen kerraan jaettu eri ryhmiin. On se ihme, että sitä tasavertaisuutta ei voida edes netin keskustelupalstoilla noudattaa. Syrjintää on tähän asti ollut keskuudessamme vaikka kuinka paljon, ja se vain lisääntyy.

Yllättäva veto mielestäni Moderaattoreilta siirtyä tällaiseen järjestelmään. Syrjintä on ikävä asia. Syrjinnän kohteeksi joutuminen ei ole mukavaa. Jatkoajassa olimme ennen kaikki yhtä perhettä. Nyt perhe on hajoitettu ja jäljelle jäi paljon pirstaleita ympäri palstoja.

Itse en tänne kirjoittelua meinaa lopettaa, ennenkuin moderaattorit näin päättävät.

Tälle Suljetun Osaston porukalle en uskalla kylläkään enää mitään vastata. Tästä lähtien he ovat guruja, ja me muut olemme mielipiteinemme aina väärässä.

En ole katkera, mutta syrjityksi tunnen itseni. Ei ole mukava tunne...

sampio
11.01.2002, 15:47
Ehkä, ehkä ei, turhahan minun on mitään sanoa, sinähän tiedät varmaan kaiken motiiveistani, nyt kun tulit valituksi eliittikeskustelijoiden joukkoon, vai mitä? Ja tee vaan ihmeessä johtopäätöksiä muiden katkerien kirjoitusten johdosta minunkin katkeruudestani. Katkeruudesta, joka ei ainakaan itseni kohdalla johdu siitä, mistä luulet.

Hoi mies! Missä kohden olen väittänyt sinua katkeraksi ja tietäväni sinun motiivisi? Kirjoitin seuraavaa: Ehkä itse olet aidosti harmistunut, mutta monet ovat kyllä selkeästi katkeria, kateellisia tai muuten vain suomalaiskansallisia.
Ja sillä edellisellä lauseella tarkoitin nimenomaan muita, en kohdistanut sitä sinulle.

Rahvas vastaan munanimurinki? Voi lapsellisuus sentään! Näytäpä yksikin viesti, missä olen imeskellyt moderaattoreiden munaa! Tai edes yhdeltä valitulta yksikin viesti vastaavasta, hyvin epämielyttävästä toimenpiteestä. Minä en ole suljettuun pyrkinyt, minut on sinne valittu. En tiedä, tulenko koskaan kirjoittamaan sinne mitään, mutta jonkin sortin kunnianosoituksena valinnan kuitenkin koen. En palkintona huulteni käytöstä.

Rauhoittukaa lapset.

Hyvää viikonloppua
samoin

ozo
11.01.2002, 15:58
Aivan samaa... Mä en päässyt ja mua se ei vaivaa yhtään.. Pääasia on, että rakkaalle NHL-palstalle pääsee ja olen varma, että konkarit jatkavat kuitenkin sinne kirjoittamista. Kyllä meidän "tavallisten ihmisten" (B-kansalaisten) mielipiteet ovat hyvinkin mielenkiintoisia joskus... Flonaldo voi mun puolesta kirjoittaa kaikki Vancouver-jutut vaikka sinne teidän palstalle..

BigRedBob
11.01.2002, 15:58
Viestin lähetti sampio

Hoi mies! Missä kohden olen väittänyt sinua katkeraksi ja tietäväni sinun motiivisi? Kirjoitin seuraavaa: Ehkä itse olet aidosti harmistunut, mutta monet ovat kyllä selkeästi katkeria, kateellisia tai muuten vain suomalaiskansallisia.
Ja sillä edellisellä lauseella tarkoitin nimenomaan muita, en kohdistanut sitä sinulle.Hmm... no, ehkä minä tein itse hätäisen analyysin, koska olin löytäväni viestistäsi itseenikin kohdistetun tämän katkeruuskysymyksen...

Rahvas vastaan munanimurinki? Voi lapsellisuus sentään! Näytäpä yksikin viesti, missä olen imeskellyt moderaattoreiden munaa! Tai edes yhdeltä valitulta yksikin viesti vastaavasta, hyvin epämielyttävästä toimenpiteestä. Minä en ole suljettuun pyrkinyt, minut on sinne valittu. En tiedä, tulenko koskaan kirjoittamaan sinne mitään, mutta jonkin sortin kunnianosoituksena valinnan kuitenkin koen. En palkintona huulteni käytöstä.Ihan kaikkea en aina tarkoita kirjaimellisesti, kuten en myöskään tätä munanimurinkiä. Se nyt oli vain sellainen ilmaus, jolla tarkoitin tätä "sisäpiiriryhmää". En tarkoittanut tällä ilmauksella munan imua kirjaimellisesti, enkä esim. perseennuolemista tai mitään muutakaan. Se nyt on vaan ainakin minun tuttavapiirissäni tällainen huumorisanonta.

Rauhoittukaa lapset.
Tämän on parempi olla suunnattu jollekin muulle, kuin minulle... ;)

Nyt sinne viikonlopun viettoon...

[EDIT: QUOTE:t kuntoon...]

Luistelutaidoton
11.01.2002, 16:03
Suhtaudun jokseenkin neutraalisti koko juttuun koska oletan ettei jaottelu juurikaan heilauta elämääni. Parhaimmillaan SO saa "tavalliset" kirjoittelijat parantamaan kirjallista ulosantiaan ja pahimmillaan katkeroittaa. Aikuinen ihminen tuskin kovin pahasti voi "rannalle jäämisestä" mieltään pahoittaa, joskin jos nämä sivut olisivat minulle SE paikka jossa koen ilot ja surut niin vilttiketju harmittaisi. Itsestäni ei myöskään koskaan tule näille sivuille himokirjoittajaa johtuen ylimääräisen ajan vähäisyydestä. Lopuksi käsi sydämelle kysymys: Olisinko harmistunut mikäli kuukauden sijaan olisinkin kirjoittanut keskustelupalstalle jo alusta asti? Hmm, hieman olisin harmistunut, en takuulla katkeroitunut enkä missään nimessä alkaisi asiasta purnaamaan.

Siitä VPS:n junnutoiminnasta sen verran että tuollainen on HÄRSKIÄ, TÖRKEÄÄ, JA KUVOTTAVAA. Lapsia ei pidä mennä jenkkityyliin jakamaan hyviin ja huonoihin.

Shane
11.01.2002, 16:26
Joo, kyllä taitaa Jatkoaika.com jäädä ainakin keskustelupalstan osalta, otteluraportteja kyllä varmaan tulen jatkossakin lukemaan.

En kertakaikkiaan voi ymmärtää tämän kastijaon tarkoitusta. Onko siinä järkeä, että kun valioluokka keskustelee aiheesta, johon itsekin haluaisi osallistua, niin täytyy avata uusi otsikko samasta aiheesta johonkin toiseen foorumiin?

En myöskään ymmärtä perusteluja "turhista aiheista", joita valioluokka ei voi suvaita. Jos aihe on kaikkien mielestä turha, eikä siihen kukaan vastaa, niin silloinhan se putoaa ekalta aihelistalta pois jo parissa tunnissa.

Jos näitä turhia viestejä halutaan poistaa, niin eikö olisi parempi antaa esim. varoitus jokaisesta turhasta viestistä, ja sitten esim. kolmesta varoituksesta tulisi parin viikon pelikielto?

Enkä myöskään voi kiistää katkeruuttani siitä, että en päässyt valiojoukkoon, sillä yhtäkään yhden/kahden rivin turhaa viestiä en ole tänne kirjoittanut (lukuunottamatta sitä kertaa, kun kysyin Tj:ltä, että miksi en päässyt JYPin sivuille sisään. Silloin en hölmöyksissäni tajunnut/muistanut lähettää yksityisviestiä). No syyt siihen "ymmärrän":
1) En ole kenenkaan moderaattorin tai vastaavan "kalakaveri", esim irc-kanavilla en ole ikinä käynyt.
2) Rekisteröidyin vasta hiljattain.

Saapa nähdä, miten tuossa viikonlopun aikana "rauhoittuu", vai oliko tämä kenties viimeinen viestini Jatkoaikaan. Nyt ainakin tuntuu siltä.

Monte-Cristo
11.01.2002, 16:31
M@rko77:
-Ei riko, sillä kenenkään sananvapautta ei ole rajoitettu. Kaikki ajatukset, olivat ne sitten Kalevalan jatko-osaksi tarkoitettuja, oikoluettuja esseitä tai kahden sanan mittaisi "Jokerit haisee"-tsättejä, tulevat JA:ssa edelleen esille. Kysymys on pikemminkin siitä, mistä on järkevää puhua ja missä.

Rajoittaako se sananvapautta, ettei pääse sanomaan asiaansa Linnan juhliin? Saman asian voi kuitenkin saada esille vaikka lehtien yleisönosastoilla.

(Ja nyt varmaan joku veti palon nokkaansa tästäkin ja ryntää pian kiljuvana jalopeurana kimppuun elitismi-keihäs tanassa...)

Rebel
11.01.2002, 16:51

Mä en jotenkin kyllä tohon usko, luultavasti kuitenkin kaikki samat pärstät hengaavat kuitenkin perinteisillä osastoilla.

M@rko77
11.01.2002, 16:59
Viestin lähetti Monte-Cristo

-Ei riko, sillä kenenkään sananvapautta ei ole rajoitettu. Kaikki ajatukset, olivat ne sitten Kalevalan jatko-osaksi tarkoitettuja, oikoluettuja esseitä tai kahden sanan mittaisi "Jokerit haisee"-tsättejä, tulevat JA:ssa edelleen esille. Kysymys on pikemminkin siitä, mistä on järkevää puhua ja missä.

Rajoittaako se sananvapautta, ettei pääse sanomaan asiaansa Linnan juhliin? Saman asian voi kuitenkin saada esille vaikka lehtien yleisönosastoilla.

(Ja nyt varmaan joku veti palon nokkaansa tästäkin ja ryntää pian kiljuvana jalopeurana kimppuun elitismi-keihäs tanassa...)

Sananvapautta rajoitetaan, koska kaikki eivät pääse ottamaan osaa Suljetun Osaston keskusteluun (nimihän oli SULJETTU osasto). Juuri meidän, jotka eivät sinne voi kirjoittaa, sananvapautta ON RAJOITETTU! Asiaan palataan..

Viikate
11.01.2002, 17:04
Viestin lähetti M@rko77
Sananvapautta rajoitetaan, koska kaikki eivät pääse ottamaan osaa Suljetun Osaston keskusteluun (nimihän oli SULJETTU osasto). Juuri meidän, jotka eivät sinne voi kirjoittaa, sananvapautta ON RAJOITETTU! Asiaan palataan..

Pulitzerin palkinto odottaa...

M@rko77
11.01.2002, 17:05
Viestin lähetti juntti

Olen ymmärtänyt, etä opiskelet viestintää yliopistolla, etkä tiedä rikkooko tämä sananvapautta. Mietipäs joohan.

Nim. "Rikkooko Helsinginsanomat sananvapautta kun pääkirjoitukseen ei saa kirjoittaa kukaan muu kuin päätoimittaja tai hänen valtuuttamansa henkilö"

En ole alan asiantuntija, vaikka opiskelija olenkin..Proffat ja lakimiehet Journalistiliitossa ovat tällaisia ongelmia varten (heihin SAA ottaa yhteyttä)..;)

Mitä nimimerkkiisi tulee, niin ei riko, koska pääkirjoituspalsta on varattu päätoimittajalle tai hänen valtuuttamalleen toimittajalle. Suljettua osastoa ei voi verrata pääkirjoitukseen vai voiko? Mielestäni ei. Tässä tapauksessa meitä muita "syrjitään" jättämällä meidät valittujen ulkopuolelle. Tässähän on vaikka mitä pointteja lakimiehille..:D

theref
11.01.2002, 17:31
Lopeta nyt ihan oikeasti tuo vänkääminen ja itsestäsi ... tekeminen. Tämä nyt oli tällainen ratkaisu tällä kertaa. Ei se Rööri Kornerikaan ikuinen ollut.
Tässä ei rajoiteta sananvapautta millään tavalla, ei minkään lakipykälien mukaan. Tai jos rajoitetaan, niin varmaankin kerrot minulle esimerkin kuinka minä voisin hoitaa tuon asian josta jo mainitsinkin.

Dieppe
11.01.2002, 17:37
Tämä ketju on muuten aika hyvä käytännön esimerkki siitä miksi suljettu osasto puolustaa paikkaansa. Moderaattorit avasivat täällä vapaassa keskustelussa otsikon nimeltä Suljettu osasto, jonka jälkeen käsittääkseni(korjaa Jaska85 jos olen väärässä) 16-vuotias veijari on avannut kaksi muuta ketjua, jossa käsitellään tismalleen samaa aihetta. Okei kyseessä on vapaa keskustelu, mutta tämmöisen jälkeen ainakin näiden otsikoiden avaaja on aika heikoilla väittäessään suljettua osastoa tarpettomaksi. Mitä tulee itse suljettuun osastoon pidän sitä hyvänä ideana enkä todellakaan pidä itseäni millään lailla muita parempana ihmisenä. Ja aivan takuuvarmasti tulen ottamaan osaan kaikkia itseäni kiinnostaviin keskusteluihin riippumatta mille osastolle ne on kirjoitettu.

M@rko77
11.01.2002, 17:37
Viestin lähetti theref
"Kuten sanoin, otan selvää tuon kahtiajaon oikeudellisesta perusteesta ja siitä, rikkooko tuo sananvapautta.."

Otapa selvää ja kerro sitten meille muillekin. Otapa samalla selvää, rikkoiko Iobox.fi minun sananvapauttani lopettamalla palvelunsa Suomessa ja lakkauttamalla sähköpostiosoitteeni?

Mitään en palvelusta maksanut, mutta sähköpostielämäni tukahdutettiin ilman että minulta kysyttiin mitään!

Sähköpostipalvelun lopettaminen ei rikkonut sananvapautta, koska tarjolla on muitakin ilmaisia mailiosoitteita (vai oletko riippuvainen yhdestä ainoasta?). Lisäksi sähköpostin puuttuminen ei rajoita sanomisiasi eikä syrjäytä sinua mistään, mutta tällainen kahtiajako keskustelijoiden välillä pakostakin tekee sen.

Andrej
11.01.2002, 17:42
Viestin lähetti M@rko77
En ole alan asiantuntija, vaikka opiskelija olenkin.

No kyllä ainakin avoimen yliopiston puolella aikoinaan jo appron tasolla opetettiin sananvapaudesta juuri se, että julkaisupakkoa ei ole kenelläkään; päätoimittaja viime kädessä vastaa kaikesta julkaistusta ja on siten oikeutettu julkaisemaan mitä haluaa ja millä osastolla haluaa.

Mietin muuten tuossa syytä siihen, että jotkut ottavat tämän asian kovin henkilökohtaisesti. Minua asia taas ei haittaa, oikeastaan päinvastoin. Mahtaisiko syynä olla se, etten ole tuonne jääkiekkopuolelle juuri mitään kirjoitellut, koskapa harrastelijaan verrattuna asiaan paremmin perehtyneitä on lukematon määrä, ja minulle riittää hyvin se, että pääsen heidän tekstejään lukemaan. Vapaata keskustelua (johon siis 99% viesteistäni on suunnattu) taas voi käydä muuallakin, joten minulta ei tavallaan ole viety mitään pois.

Castillo
11.01.2002, 17:51
Viestin lähetti Birkku
Tämä ketju on muuten aika hyvä käytännön esimerkki siitä miksi suljettu osasto puolustaa paikkaansa. Moderaattorit avasivat täällä vapaassa keskustelussa otsikon nimeltä Suljettu osasto, jonka jälkeen käsittääkseni(korjaa Jaska85 jos olen väärässä) 16-vuotias veijari on avannut kaksi muuta ketjua, jossa käsitellään tismalleen samaa aihetta. Okei kyseessä on vapaa keskustelu, mutta tämmöisen jälkeen ainakin näiden otsikoiden avaaja on aika heikoilla väittäessään suljettua osastoa tarpettomaksi. Mitä tulee itse suljettuun osastoon pidän sitä hyvänä ideana enkä todellakaan pidä itseäni millään lailla muita parempana ihmisenä. Ja aivan takuuvarmasti tulen ottamaan osaan kaikkia itseäni kiinnostaviin keskusteluihin riippumatta mille osastolle ne on kirjoitettu. Yhden toisen ja siinä käsitellään samaa asiaa mutta eri tavalla. Tämä oli "vain" äänestys tarkoitukseen ja jos sä kerran otat tästä noin kovasti pattia niin senku.

Castillo
11.01.2002, 17:53
Viestin lähetti M@rko77

En ole alan asiantuntija, vaikka opiskelija olenkin..Proffat ja lakimiehet Journalistiliitossa ovat tällaisia ongelmia varten (heihin SAA ottaa yhteyttä)..;)

Mitä nimimerkkiisi tulee, niin ei riko, koska pääkirjoituspalsta on varattu päätoimittajalle tai hänen valtuuttamalleen toimittajalle. Suljettua osastoa ei voi verrata pääkirjoitukseen vai voiko? Mielestäni ei. Tässä tapauksessa meitä muita "syrjitään" jättämällä meidät valittujen ulkopuolelle. Tässähän on vaikka mitä pointteja lakimiehille..:D No nyt kun puhutaan laista niin mitä meinaatte tehdä mikäli j:aika rikkoisikin lakia? lopettaa toiminnan? paljon olen minäkin typeriä kirjoitellut mutta HALOO...

jopa minä tunnen itseni liian vanhaksi lasten seurassa...

Abu
11.01.2002, 17:58
Kai se nyt on selvää, että jotkut jatkoajassa osaavat kirjoittaa huomattavasti paremmin kuin toiset ja toisilla ei ole sanottavaa kuin tsättiviestien verran. Ne hyvätkin tekstit valitettavasti joskus hukkuvat tsättiviestitulvaan, parempi, että ne on helppo lukea tuolta suljetun osaston puolelta kuin että niitä pitäisi etsiä sieltä tsättiviestien joukosta.

Suljetulla osastollakin on eri tasoisia kirjoittajia eikä varmaan kukaan rajoita kirjoitteluaan pelkästään suljetulle osastolle, jos haluaa suljetun osaston oikeudet, ei tarvitse kuin kirjoittaa hyvin.

M@rko77
11.01.2002, 17:59
Viestin lähetti Andrej

No kyllä ainakin avoimen yliopiston puolella aikoinaan jo appron tasolla opetettiin sananvapaudesta juuri se, että julkaisupakkoa ei ole kenelläkään; päätoimittaja viime kädessä vastaa kaikesta julkaistusta ja on siten oikeutettu julkaisemaan mitä haluaa ja millä osastolla haluaa.

Sitten teille opetettiin myös se, että tuohon pitää olla PAINAVAT SYYT: mitä painavia syitä on siihen, että keskustelu suljetaan -200 hengen keskusteluryhmäksi? Ilmeisesti muiden mielipiteet ovat sen verran ala-arvoisia, ettei heidän kirjoituksiaan kaivata. Eli: uutinen pitää julkaista, mikäli se ei ole ko.maan lakien vastainen uutinen. Mikäli se (uutinen) ei lakia riko, niin se tulee julkaista. Olen tehnyt jo monta lehtijuttua ja tiedän yhtä sun toista toimittajan urasta.

Muut ovat jo vetäneet vettä keuhkoihin kirjoituksestani, mutta minä nyt olen tällainen mediakriitikko tyyliin "Maailma sanojen vankina". Kriitikoita pitää aina olla, eikö?

Andrej
11.01.2002, 18:12
Viestin lähetti M@rko77
Sitten teille opetettiin myös se, että tuohon pitää olla PAINAVAT SYYT

Itse asiassa ei. Tuo on toki moraalin kannalta totta, mutta ei lakipykälien. Tai sitten olen käsittänyt jotain todella rankasti väärin. Ja siksi toisekseen: eihän tässä ole kyse perinteisestä toimitustyöstä, vaan enemmänkin yleisönosastosta tai jostain alakertatyypisestä mielipidekirjoituksesta.

Lisäksi vielä muistuttaisin, että me EMME ole toimittajia, me olemme tavallisia lukijoita. Kukaan ei ole tilannut meidän kirjoituksiamme.

mitä painavia syitä on siihen, että keskustelu suljetaan -200 hengen keskusteluryhmäksi?

Kyllähän tuolla tuo viestimäärän tulviminen yli äyräidensä on mainittu. Ja olen edelleenkin sitä mieltä, että ylläpitäjät saavat tehdä just niinkuin tykkäävät, meillä peruskäyttäjillä on vapaus hyväksyä heidän kulloisetkin päähänpistonsa tai tyytyä valittamaan / poistumaan paikalta. Raakaa, mutta totta.

Eli: uutinen pitää julkaista, mikäli se ei ole ko.maan lakien vastainen uutinen. Mikäli se (uutinen) ei lakia riko, niin se tulee julkaista.

Ei pidä paikkaansa. Portinvartija-termi lienee tuttu? Toimitustyössä joudutaan pakostakin karsimaan ne olennaiset asiat uutistulvasta.

Kriitikoita pitää aina olla, eikö?

Toki. Et kai kuitenkaan kiellä kritisoimasta kritiikkiäsi? :)

Fireblade
11.01.2002, 18:15
Aivan sama. Jos pojille pitää saada uusia hiekkalaatikoita, niin siitä vaan. Minulle riittää vallan mainiosti vapaata keskustelua ja SM-liiga -foorumi. :)

Muksu
11.01.2002, 19:28
Viestin lähetti Huuhaa
VPS:n junioreista en tiedä, mutta naurettavaa pelleilyähän tämä tällainen erottelu ja luokittelu on, jossa ihmiset jaetaan hyviin, ja huonoihin ihmisiin, vaikkei sitä Suljetulle Osastolle päässeiden taholta myönnetäkään/suoraan sanotakaan. Kumma muuten, kun tätä viestiketjua, tai edes tiettyjä viestejä ei ole poistettu ylläpitäjien toimesta.... Kohta katkerien "huonojen ihmisten" kirjoitusoikeudetkin varmaan lähtevät, kun Jatkoajasta kirjoitetaan (ja kohta puhutaankin) negatiiviseen sävyyn....
Helvetin tarkasti ollaan yritetty sallia arvostelu. Helvetin tarkasti on yritetty vastata asiallisiin ja asiattomiin kysymyksiin vaikka nähtävästi myös helvetin tarkasti on vältetty niitä vastauksia lukemasta. Helvetin vähän on lähtenyt oikkareita ja vielä vähemmän (ei yhtäkään?) Jatkoajan arvostelusta. Jos pahalta tuntuu niin voit lukea noita vastauksia tuolta toisesta ketjusta. Jos ei auttanut, niin sitten voit edelleen jatkaa päätöksen haukkumista. Sellaista on vastarannankiiskien likvidointi meillä päin. Raakaa on peli, mutta raakoja on miehetkin.

Ihan erityisesti sitä varten ylläpidon toimesta avattu ketju varmaan kertoo sinun logiikallasi myös keskustelun ja arvostelun tukahduttamisesta?

Tässä vaiheessa minä toivoisin, että M@rko77 olisi oikeassa ja joku Sananvapausrambo tulisi ja pistäisi kuulan/kuulia Jatkoaikaan ja samalla minun päähäni. Ollaan me sellaisia konnia. Valitettavasti M@rko77 on taas väärässä ja tätä eloa on pakko jatkaa.

Miksi helvetissä me vaivaudutaan? Ei pysty käsittämään. Ai niin. Onhan täällä joku sata muutakin kirjoittajaa, ja muutama kymmenentuhatta lukijaa päälle, jotka eivät uudesta, ilmaisesta ja vapaaehtoistyönä järjestetystä palvelusta kaada sontaa niskaan - pi-tää a-ja-tel-la nii-tä mui-ta. Pi-tää a-ja-tel-la nii-tä mui-ta. Pi-tää a-ja-tel-la nii-tä mui-ta.

Ei vain meinaa silti helpottaa. Kokeilen seuraavaksi kiroilemista ihan IRL.

M@rko77
11.01.2002, 20:37
Viestin lähetti Muksu

Tässä vaiheessa minä toivoisin, että M@rko77 olisi oikeassa ja joku Sananvapausrambo tulisi ja pistäisi kuulan/kuulia Jatkoaikaan ja samalla minun päähäni. Ollaan me sellaisia konnia. Valitettavasti M@rko77 on taas väärässä ja tätä eloa on pakko jatkaa.

Voi kiitos! Mikä sinä olet sanomaan, kuka on oikeassa ja kuka väärässä? Juuri tuollaisten takia tänne Jatkoaikaan on niin mukava tulla vierailemaan..Tänään puhuin erään moderaattorin kanssa ja hänen kanssaan on asiat puhuttu halki..Mitäpä muuta HIFK -fanilta odotin, kun tuollaista päänaukomista..

Lapa
11.01.2002, 20:46
Olen tämänhetkisen enemmistön kannalla. Palstan taso ei laske mielestäni mihinkään, olivat tänne "3.luokan" puolella jääneet roskasakkia tai eivät. Minulle on aivan sama, jakavatko nämä sisäpiiriläiset tietojaan jossain Suljetulla alueella, sanon vain, että tuosta hommasta ei tule yhtään mitään.
Jos tarkoitus oli nostaa palstan tasoa niin kyllä naurettavan huonosti siinä epäonnistutaan, osa kirjoittajista varmasti lähtee tämän jälkeen.

Svante
11.01.2002, 21:29
Jäitä, Jäitä - Muksu

Tämä teidän vapaaehtois hommanne ei ole elämää suurempi eikä varsinkaan kenenkään meidän kirjoittajien kirjoitus.

Miten Irwin sen aikoinaan sanoi:

"Vain elämää
ei sen enmpää
on kaikki tää
koita ymmärtää"

Muksu
11.01.2002, 21:44
Svante, itseasiassa tuossa kohtaa minulta ne hihat sitten paloivatkin. Tai oikeastaan ajattelin, että perkele, kyllä nyt yhden viestin voi pistää vähän tunteellakin tähän. Tuossa vaiheessa taisi olla kolme tuntia kirjoittamista takana - pääasiassa sama kysymys uudestaan ja uudestaan. Siellä toisessa ketjussa silti menin vielä aika reippaasti kieli poskessa.

Joka tapauksessa olet aivan oikeassa, kypsymisellä ei tässä nyt saavuteta kovin paljoa. On vain helvetin raskasta yrittää kertoa, että se pallo on sininen kun samat naamat koko ajan aukovat punaisen pallon ostamisesta ja vaativat moiselle räävittömyydelle perusteita. Jotta eiköhän tuo yksi viesti tuossa mene muiden seassa ja eiköhän se professori sitten M@rkollekin kerro, että mikä minä olen sanomaan.

Viikate
11.01.2002, 23:11
Viestin lähetti M@rko77
Sitten teille opetettiin myös se, että tuohon pitää olla PAINAVAT SYYT: mitä painavia syitä on siihen, että keskustelu suljetaan -200 hengen keskusteluryhmäksi?

Aivan sama painava syy kuin Hesarilla on jättää yleisönosastollaan julkaisematta valtaosa kirjoituksista: laatu pysyy korkeana. Eihän Jatkoaika mikään Hesari ole, mutta ei käsittääkseni tuo vertaus on muuten aika pätevä... Samoin lehdillä ON oikeus jättää jollakin tavalla itsensä loukatuksi kokeneen ihmisen vastinekirjoitus julkaisematta, jos se on loukkaava tai muuten lehden linjan vastainen. Edelleen lehdillä ON täysi oikeus jättää jonkin tietyn henkilön kirjoitukset säännönmukaisesti julkaisematta (ja niin tehdäänkin). Päätäntävalta on aina toimituksella.

Eli: uutinen pitää julkaista, mikäli se ei ole ko.maan lakien vastainen uutinen. Mikäli se (uutinen) ei lakia riko, niin se tulee julkaista. Olen tehnyt jo monta lehtijuttua ja tiedän yhtä sun toista toimittajan urasta.

Siihen nähden olet aika pahasti hakoteillä. Kuten Andrej jo totesikin, me emme kirjoita tänne keskustelupalstalle uutisia. Sen tekee toimitus. Tämä on verrattavissa mielipidepalstaan, ja sinne tulevien kirjoitusten kohdalla pätevät eri säännöt kuin toimituksellisen aineiston.

Muut ovat jo vetäneet vettä keuhkoihin kirjoituksestani, mutta minä nyt olen tällainen mediakriitikko tyyliin "Maailma sanojen vankina". Kriitikoita pitää aina olla, eikö?

Joo pitää, mutta kohteesi on väärä. Ei keskustelupalsta ole sellainen media, joka käyttäisi valtaa ja jonka toimintaa siksi tulisi kritisoida. Ei keskustelupalsta ole neljäs valtiomahti eikä mikään yhteiskunnan portinvartija tai mielipiteiden muokkaaja. Tämä on tila samalla tasolla käytävälle, horisontaaliselle viestinnälle, eikä se tilanne tämän palstauudistuksen myötä juuri muutu - paitsi samantasoisuus vähän kärsii.

Monte-Cristo
12.01.2002, 13:34
M@rko77
Sähköpostipalvelun lopettaminen ei rikkonut sananvapautta, koska tarjolla on muitakin ilmaisia mailiosoitteita (vai oletko riippuvainen yhdestä ainoasta?). Lisäksi sähköpostin puuttuminen ei rajoita sanomisiasi eikä syrjäytä sinua mistään, mutta tällainen kahtiajako keskustelijoiden välillä pakostakin tekee sen.
-No kyllä se rikkoi sananvapautta - rehvi ei enää päässyt sanomaan asioitaan juuri Ioboxin sähköpostin kautta! Aivan törkeää sanavpauaden rajoittamista, lawyerit kehiin ja heti! Ioboxin TJ:n pää pölkylle! Me vaadimme!

Etkö itse huomaa puhuneesi itseäsi pussiin?

Sanavapauden rajoittaminen on ytimekkäästi ilmaistuna sitä, että ei voi vapaasti ilmaista mielipiteitään. SO ei sitä millään muotoa estä. Viestit ovat kaikkien luettavissa ja niihin voi jopa vastata toisilla palstoilla. Kerropa siis vielä, miten sananvapautta on tässä nyt rajoitettu. Ilman, että sotkeudut sanoissasi ja perusteluissasi.

PS. Psssst... SO:n kirjoittajamäärää ei ole rajattu kahteensataan, vaan kirjoittajia otetaan lisää ja tarpeen tullen myös poistetaan. Huima uutinen, eikö totta?

zizou
12.01.2002, 13:46
Kylläpä sain taas makoisat naurut tämänkin mukavan viestiketjun ansiosta. Nauru pidentää ikää, joten kiitokset siitä. Erityiskiitokset T:reen tulipunaisen toimittajakoulun edustajalle, Jatkoajan Joni Soilalle eli M@rkolle. Siinä on miehellä mennyt skandaalinhaussa puurot ja vellit niin sekaisin, ettei paremmasta väliä.

Monte-Cristo
12.01.2002, 13:53
No, M@rko kirjoitti jo "katumusviestinsä" tuolla erillisessä otsikossa, niin että itsekin jo hieman kaduttaa pää punaisena huutaminen. Katsotaan nyt mitä tuleman pitää. Minä ainakin rimpuilen pakkopaid... ööö, "lepositeistä" aina irti kun voin, ja jatkan kaikesta muusta kuin jääkiekosta kirjoittelua täällä Vapaalla.

Linda
12.01.2002, 14:07
On se nyt p*rkele kumma!
Luulin, että kastijärjestelmä lakkautettiin Suomessa jo vuosia sitten...

Monte-Cristo
12.01.2002, 14:14
Ja minä luulin, ettei sitä täällä koskaan edes ollut. Luokkasotaa sen sijaan viriteltiin...

Sisäliitin
12.01.2002, 14:20
Viestin lähetti Abu
Kai se nyt on selvää, että jotkut jatkoajassa osaavat kirjoittaa huomattavasti paremmin kuin toiset ja toisilla ei ole sanottavaa kuin tsättiviestien verran. Ne hyvätkin tekstit valitettavasti joskus hukkuvat tsättiviestitulvaan, parempi, että ne on helppo lukea tuolta suljetun osaston puolelta kuin että niitä pitäisi etsiä sieltä tsättiviestien joukosta.

Suljetulla osastollakin on eri tasoisia kirjoittajia eikä varmaan kukaan rajoita kirjoitteluaan pelkästään suljetulle osastolle, jos haluaa suljetun osaston oikeudet, ei tarvitse kuin kirjoittaa hyvin.

Tarkoittaako se että en jaksa kirjoittaa romaania vaikka Penan hiuksista olen huono kirjoittaja...tuntuu vähän siltä että tuonne pääsi porukkaa koska olivat kirjoittaneet romaanin Penan hiuksista...onkos sillä väliä miten pitkiä ne kirjoitukset ovat jos niissä ei mitään asiaa ole. Jos minäkin kirjoitan 100 riviä pelkkää penttimatikainenpenttimatikainenföönipurkka... tekeekö se minusta hyvän kirjoittajan? Kysympähän vaan...

Flonaldo
12.01.2002, 14:28
Viestin lähetti kettu666
Tarkoittaako se että en jaksa kirjoittaa romaania vaikka Penan hiuksista olen huono kirjoittaja...tuntuu vähän siltä että tuonne pääsi porukkaa koska olivat kirjoittaneet romaanin Penan hiuksista...onkos sillä väliä miten pitkiä ne kirjoitukset ovat jos niissä ei mitään asiaa ole. Jos minäkin kirjoitan 100 riviä pelkkää penttimatikainenpenttimatikainenföönipurkka... tekeekö se minusta hyvän kirjoittajan? Kysympähän vaan...

Kysymyshän oli kirjoitusten tasosta, ei pituudesta. Joillain voi ihan oikeasti olla sanottavaa jos nyt ei ihan romaanin verran, niin ainakin novellin mittaisena. Ja mikäli tuollainen kirjoitus sisältää perusteluja, pohdintaa, uusia ajatuksia jne., niin silloin voidaan puhua kenties tasokkaasta kirjoituksesta. En tiedä kuinka tasokkaan kirjoituksen Penan hiuksista saa - eikä sellaisilla meriiteillä ole taidettu ketään mihinkään valita. 100 riviä toistoa ei tee sinusta hyvää kirjoittajaa, todennäköisesti sillä tienaa vain varoituksen tahi penalttia. 1000 lyhyttä viestiä ilman merkittävämpää asiasisältöä ei myöskään teii kenestäkään hyvää kirjoittajaa. Sen sijan edellä kuvatun kaltaisten tasokkaiden kirjoitusten tuottaminen ainakin minun silmissäni tekee nimimerkistä "hyvän kirjoittajan".