PDA

View Full Version : Oikea vai vasen?

Arnold
08.01.2002, 16:23
Oletko oikea- vai vasenkätinen? Että tälläistä tällä kertaa udellaan..

Itse olen ihan vain tavanomainen oikeakätinen.

Wolves
08.01.2002, 16:40
Oikeakätiset johtaa peräti 12-0. Tämähän vaikuttaa kuin HIFK:n kotitappiolta ;)

JAtkoajan porukat taitaakin olla kaikki oikeakätisiä.

Huuhaa
08.01.2002, 16:41
Oikeakätinen olen, mutta on left.

vilpertti
08.01.2002, 16:42
Olen oikeamielinen

Tatzka
08.01.2002, 16:44
Oikeakätinen, oikeistolainen, ja aina oikeassa;)

Janos
08.01.2002, 16:49
Hahaa, minäpäs olen vasuri! Tutkimuksen mukaan n. 9% maailman väestöstä on vasureita...

Huuhaa
08.01.2002, 17:01
Viestin lähetti Janos
Hahaa, minäpäs olen vasuri! Tutkimuksen mukaan n. 9% maailman väestöstä on vasureita...

Mm. Bill Clinton ja Jerry Seinfeld ovat vasureita. Niin, ja Ned Flanders. :)

Paitselo
08.01.2002, 17:02
Oikeakätinen, mutta keskijalkainen...:p

Derby
08.01.2002, 17:05
Oikeakätinen. Lätkässähän right on aina rikkaus.

Arnold
08.01.2002, 17:13
Viestin lähetti Janos

Niin ja onhan joku sanonut, että vähimmistönä maanpäällä olevat vasurit ovat parempia sängyssä :D

motor görlitz
08.01.2002, 20:52
Vasemmalla pyrin sohimaan.

n0lla
08.01.2002, 21:21
Viestin lähetti Janos

Mitenköhän tämäkin on saatu tutkittua, vai onko kätisyys jossain tiedoissa? No, mutta kuitenkin taitaa olla aika selvää, että oikea ottaa selvän voiton.

BigRedBob
08.01.2002, 21:27
Ei left, eikä right vaan all right, sanoi vanha opettajani.

Eli siis oikeakätinen, ampuu leftin mailalla.

jta
09.01.2002, 07:24
Vaikka vasenta äänestinkin olen oikeastaan molempikätinen.

Osa hommista on vain luontevamman tuntuista tehdä oikeakätisesti, mutta kirjoitan kuitenkin vasemmalla kädellä.

Tämä meidän maailmamme on muuten täysin umpivasurille aika hankala paikka asustella. Suurin osa kaiken maailman laitteista kun on suunniteltu oikeakätisten käytettäväksi ja joillakin tuntemillani vasureilla on tuo oikea käsi tarkempaa hommaa tehdessä lähestulkoon hyödytön lihakimpale, joka vain roikkuu matkassa mukana. Sama pätee myös joihinkin oikeakätisiin vasemman käden suhteen.

Bart Simpsonkin on muuten vasuri... Samoin kuin Michael Landon, Telly Savalas, Jerry Seinfeld ja Bruce Willis. Näitähän riittää. Muistaakseni itävaltalainen korpraali Adolf Hitlerkin kirjoitti vasemmalla kädellä. Alfred Einsteininkin on ainakin väitetty olleen vasen kätinen.

King
09.01.2002, 09:54
Oikeakätinen ja lauon rightinpuolen mailalla.

Huuhaa
09.01.2002, 10:45
Oon saanu sellatteen käsityksen, että vasenkätiset pelaavat usein rightin mailoilla, kuten Jari Kurri, mutta sitten taas oikeakätiset pelaavat sen sijaan, sekä lefteillä, että righteilla mailoilla. Lieneekö pitää paikkaansa?

Pitkä
09.01.2002, 11:47
Maailman suurimmista neroista suurin osa on ollut vasenkätisiä. Toisaalta vasenkätisten osuus älykkyysosamäärätesteissä huonoimpia tuloksia saaneiden keskuudessa on huomattava.

Tätä en tietenkään mainoistaisi, ellen olisi vasenkätinen, joka ei vielä ole saanut selvillä, kumpaan joukkoon kuuluu.

Jääkiekkokaukalossa olen täysin kädetön.

juntti
09.01.2002, 12:08
Yes I am a leftie

Mad E
09.01.2002, 12:58
SE on yleensä oikeassa lahkeessa... :D

Designer
09.01.2002, 13:00
Olen oikeakätinen, ja sählyä pelaan leftin mailalla. Rightin mailalla olen pari kertaa kokeillut, ja se vasta sählyä olikin. Vasuria olen kyllä treenaillut, esimerkiksi tietokoneella näprätessä on suunnilleen sama, käytänkö hiirtä oikealla vai vasemmalla kädellä. "Susikäden" treenaaminen on muuten melkoisen turhauttavaa puuhaa, kokeilkaa jos ette usko. :p

Euro71
09.01.2002, 13:58
Designer: ""Susikäden" treenaaminen on muuten melkoisen turhauttavaa puuhaa, kokeilkaa jos ette usko."

Olen treenannut nyt kolmisen vuotta ja tuskallista se välistä on. Kun käsi ensin roikkuu toistakymmentä vuotta hyödyttömänä toisella sivulla ja sitten koittaa tehdä sillä jotain, niin vaikeaa on...

Janos: "Tutkimuksen mukaan n. 9% maailman väestöstä on vasureita..."
Johon n0lla: "Mitenköhän tämäkin on saatu tutkittua, vai onko kätisyys jossain tiedoissa?"

Eikö tuo nyt ole selvää? Otetaan tilastollisesti merkittävä ryhmä ja katsotaan, moniko on oikea- ja moniko vasenkätinen. Paikallisia vaihteluita toki esiintyy.

Arnold: "Niin ja onhan joku sanonut, että vähimmistönä maanpäällä olevat vasurit ovat parempia sängyssä."
Pitkä: "Maailman suurimmista neroista suurin osa on ollut vasenkätisiä."

Vai niin :-) Kätisyys (tai oikeammin sen takana oleva syy eli aivopuoliskojen keskinäinen suhde) toki vaikuttaa moneen asiaan ja tietyillä aloilla on selvästi etua jommasta kummasta kätisyydestä. Esimerkkinä olkoon kamppailulajit: oikeakätiset ottelevat suurimman osan otteluistaan oikeakätisiä vastaan aivan kuin vasenkätisetkin ja niinpä vasenkätisillä on pieni etu puolellaan aina otellessaan oikeakätistä vastaan.

Tiesittekö myös, että vasenkätisten keski-ikä on pari vuotta pienempi kuin oikeakätisten?

BigRedBob
09.01.2002, 18:08
Viestin lähetti jta
Suurin osa kaiken maailman laitteista kun on suunniteltu oikeakätisten käytettäväksi...Juu, niinkuin esim. kahvikupit. ;)

Euro71
09.01.2002, 18:53
jta: "Suurin osa kaiken maailman laitteista kun on suunniteltu oikeakätisten käytettäväksi..."
BRB: "Juu, niinkuin esim. kahvikupit."

Ja QWERTY-näppikset!

jta
10.01.2002, 07:16
Viestin lähetti Euro71

Ja QWERTY-näppikset!

Itse asiassa näppis/hiiri -yhdistelmä sopii paremmin vasenkätisen käytettäväksi, kuin oikeakätisen. Ei ole nimittäin näppäimistön kirjainosan ja hiiren välissä nuolinäppäimiä eikä numeronäppäimiä pakottamassa käsivartta irti kyljestä. Kokeilkaa jos ette usko. Laittakaa näppis eteenne siten, että välilyönti on suoraan edessänne. Oikealla kädellä hiireillessä joudutte kannattelemaan käsivarttanne irti kyljestä tai taivuttamaan sen aika oudon tuntuiseen asentoon. Vasemmalla jyrsijään tartuttaessa olkavarsi jää aika luontevasti kiinni kroppaan. Kannattaa siis opetella käyttämään hiirtä vasurilla vaikka muuten olisikin oikeakätinen...

Hyvä esimerkki oikeakätisille suunnitelluista vempeleistä ovat sakset, joissa on muotoillut kahvat. Saahan niitä ostaa vasenkätisinäkin, mutta lainasaksia joudun yleensä käyttämään tuolla vähemmän tarkalla oikealla kädelläni. Sekin on onneksi vuosien saatossa ruvennut sujumaan ihan vain harjoittelemalla.

Usein koneita ja laitteita suunniteltaessa niiden ohjauspaneelit laitetaan oikeaan reunaan, koska suurin osa suunnittelijoista on oikeakätisiä ja heistä se on vain luontevampi paikka niille namiskuukkeleille.

ruoto
10.01.2002, 15:41
Olen vasuri, mutta oikeatakin osaan käyttää.. Ala-asteella opettajani yritti pakottaa kirjoittamaan oikealla, mutta eihän siittä mitään tullut;)

Vasureiden lyhyempi elin ikä johtuu mm. onnettomuuksista.. Esim. Tiellä vaarallisessa tilanteessa vasurit kääntävät vaistomaisesti rattia vasemmalle eli vastaantulijoiden kaistalle päin, kun taasen oikea kätiset rysäyttävät lepikkoon....

Rebel
11.01.2002, 03:08
Olipas erikoinen kysely todellakin. No minä olen oikeakätinen, mutta veljeni on vasenkätinen.

Samoin oli vaarini vasenkätinen, mutta 20-30-luvun Suomessa vasenkätisyyttä ei suvaittu, vaan ukon oli pakko opetella kirjoittamaan, syömään ja tekemään kaikki hommansa samalla tavalla kuin oikeakätiset tekevät. How sick is that?

Euro71
11.01.2002, 12:48
jta: "Itse asiassa näppis/hiiri -yhdistelmä sopii paremmin vasenkätisen käytettäväksi, kuin oikeakätisen."

Niin, kuten varmaan tiedät, QWERTY-näppis suunniteltiin niin, että se hidastaa mahdollisimman paljon normaalisti oikeakätisiä konekirjoittajia :-) Mekaniikka ei aikoinaan pysynyt konekirjoittajien perässä...

Afan
11.01.2002, 13:08
Vasuri minäkin. Ainoana poikkeuksena tuohon, että jostain kumman syystä olen aikoinani oppinut pesäpallossa lyömään samalta puolelta kuin oikeakätiset.

Hmm... ketäköhän tuokin kiinnosti?

obi-wan
11.01.2002, 13:46
Aivan umpivasuri

jepujee
12.01.2002, 00:50
Viestin lähetti jta

Tämä meidän maailmamme on muuten täysin umpivasurille aika hankala paikka asustella. Suurin osa kaiken maailman laitteista kun on suunniteltu oikeakätisten käytettäväksi ja joillakin tuntemillani vasureilla on tuo oikea käsi tarkempaa hommaa tehdessä lähestulkoon hyödytön lihakimpale, joka vain roikkuu matkassa mukana.

Rukouksiisi on vastattu:

http://www.anythingleft-handed.co.uk

:D

Itse olen umpioikeakätinen ja mailani on right.

Lapa
12.01.2002, 12:31
Kaverini kyselevät kun pelaan rightin mailoilla että miten sä kirjoitat sitten oikealla? Kai siihen on sekin selitys että pelaa sillä puolella mikä oli eka lätkämaila.

Eli siis olen oikeakätinen ja lauon oikealta.

xps
12.01.2002, 13:34
Ensiki luulin lukematta mistä oikeasti on kysymys,että tässä kysyttiin että kummalta puolelta lauon,oikealta vai vasemmalta,joten vastasin että vasen :)

Oikella kirjoitan ja vasemmalta lauon.

Jokiharju10
12.01.2002, 13:51
Oikeakätinenhän tässä ollaan.

mauri
13.01.2002, 00:39
Oikealla kirjoittelen, mutta syön väärin päin (haarukka oikeassa, veitsi vasemmassa) ja raitin miehiä ollaan. Päässä siis viiraa. Poliittinen suuntaus jääköön ruotimatta.

Ted Raikas
22.03.2003, 23:12
Meinasin aloittaa kyselyn tästä samasta aiheesta, mutta enpäs aloittanutkaan! Nimittäin olihan täällä tälläinenkin jo entuudestaan. Nostetaanpas ylös.
Yllättävän vähän vastauksia tähän ketjuun on muuten tullut?

Ja vastaus kysymykseen on: Olen vasenkätinen

Dave T
22.03.2003, 23:42
Kirjoitan oikealla, heitän vasemmalla ja pelaan leftiltä. Jos on kaksi kättä, miksi käyttää vain toista?

vlad
23.03.2003, 00:38
Oikealla kirjoittelen ja teen oikeastaan lähes kaikki muutkit hommat. No, jotkin pikkuaskareet onnistuvat myös vasurilla mutta harvinaista se on.

Masturbointi onnistuu nykyään molemmilla.

vlad#16.

JMK81
23.03.2003, 00:51
Oikea kätinen ja lauon salibrandyssä vasemmalta.

Chip
23.03.2003, 00:56
Oikeakätinenhän minä. Mutta isosiskoni luokalla oli joskus peräti seitsemän vasenkätistä mikä on varmaan jonkin sortin ennätys... Siskoni on vasenkätinen ja epäilisin sillä olevan jotain tekemistä hänen autolla ajamisensa kanssa. Siis lähinnä kun niitä vaihteita täytyy vaihtaa sillä "huonommalla" kädellä... Vai onko sillä jotain vaikutusta?

pernaveikko
23.03.2003, 01:17
Viestin lähetti Rebel
How sick is that?

Alkuvuodesta oli Hesarissa juttua, kuinka tota tapahtu vielä kymmenen vuotta sitten. Kuka tietää, vaikka vielä tänäänkin...

Mä oon vasenkätinen.

tutkiva silmä
23.03.2003, 08:56
Muuten olen täysin oikeakätinen, mutta postinjako oli pakko opetella tekemään myös "peilikuvana". Syystä että puolet jakoalueeni posteista minulle järjesteli vasuri, joka teki tietenkin vasenkätisiä nippuja.
No, taito se on tämäkin.

Voittaja
23.03.2003, 10:03
Kirjoittaminen tapahtuu vasurilla, lätkää pelaan rightilta, mutta palloa heitän oikealla.

Iceman
23.03.2003, 10:23
Jonkunlainen geenihäiriö on käynyt minullekin.

Olen muuten oikeakätinen mutta ammun (kivääreillä) vasemmalta. Harmittaa vaan siksi, että vasureille suunnitellut kiväärit ovat pirun kalliita ja kaikista malleista niitä ei edes saa.

No, mitäs valitsin harrastuksen.

Rok
23.03.2003, 18:01
Viestin lähetti Afan
Vasuri minäkin. Ainoana poikkeuksena tuohon, että jostain kumman syystä olen aikoinani oppinut pesäpallossa lyömään samalta puolelta kuin oikeakätiset.

Haa, samat ominaisuudet löytyvät minultakin. Vasuriudestani huolimatta olen lisäksi oppinut potkimaan palloa oikealla jalalla. Mullistavaa tietoa...

fiftyeight
23.03.2003, 20:15
Oikeakätinen tässä ollaan. Joskus muinoin lätkää löin leftiltä, mutta golfpalloa lyön oikealta.

Tuli muuten mieleen, kun aikoinaan oli yks kaveri joka muuten oli oikeakätinen mutta sitten satuin olemaan vieressä kun alkoi pilkkomaan halkoja. Vasurilla. Olipa hurrjan näköistä.

Toinen juttu, olen siis umpioikeakätinen, vasurilla ei saa edes kaljaa suuhun vaan puolet valuu rinnuksille. No, oltiin sitten Maltalla lomalla (mukava paikka muuten, voi suositella) ja vuokrattiin auto. Paras mitä löytyi eli n. kymmenen vuotta vanha Morris Marina farmari, ja ratti oikealla. Ja vasemmalle kädelle metrin mittainen löysä vaihteenarvontavipu. Olipas lystiä suhailla liikenneympyröissä mistä lähti seitsemän eri katua ja oli kolme kaistaa rinnakkain ja kaikki väärään suuntaan. Ja vasemmalla yrittää saada joku vaihde päälle.

Dougie KillMore
25.03.2003, 02:19
Viestin lähetti ruoto

Vasureiden lyhyempi elin ikä johtuu mm. onnettomuuksista.. Esim. Tiellä vaarallisessa tilanteessa vasurit kääntävät vaistomaisesti rattia vasemmalle eli vastaantulijoiden kaistalle päin, kun taasen oikea kätiset rysäyttävät lepikkoon....

Aika hillitöntä spekulointia on tää ketju sisältänyt muutenkin mutta tämä vie voiton :). Salli mun nauraa!
Taisin mennä tahalliseen provokaatioon?

Well, kerrankos sitä rysäyttää (oikealle) lepikkoon...

Pate
25.03.2003, 12:50
Vaikka aika kädetön olenkin, niin oikealla kädellä yleensä saa paremmin asioita aikaiseksi. Kiekkoa pelaan leftiltä, kuten myös golfia.

Bandana
25.03.2003, 14:33
Kirjoitan vasurilla, ja ammun rightilla.

Nikke
25.03.2003, 14:56
Viestin lähetti Rok
Vasuriudestani huolimatta olen lisäksi oppinut potkimaan palloa oikealla jalalla. Mullistavaa tietoa...

Samaan kastiin. Elikkä vasuri, oikeajalkainen, hiirtä käytetään oikealla kädellä. Niin ja ammutaan leftiltä.

Bone
25.03.2003, 17:35
Oikeakätinen ja leftin maila. Kaikki toimii oikealla.
Nojaaa..joskus voi käydä vieraissa.

Tähän sopii kaverini lanseerama lause mailan kätisyydestä: "Kaikki homot ja Kurri pelaa rightilla"

ranger
25.03.2003, 17:52
Oikeakätisyys on oikea kätisyys.

Mailapuoleni on left, aivan kuten on universumin ylivoimaisesti parhaalla, käsittämättömimmällä ja nerokkaimmalla jääkiekkoilijalla.

Enkä tarkoita tällä nyt Gretzkyä, joka hänkin on left.

Ranger

Miguel
25.03.2003, 18:18
Oikeakätinen, lätkämaila left ja golfmaila right. Eli aivan kuten normaalin oikeakätisen kuuluukin olla.

Viestin lähetti Afan

Tunnen monia vastaavia (ei vasuriuden vaan tuon pesäpallojutun suhteen). Ja havaintonieni mukaan useimmat lyövät golfia samalta puolelta kuin pesistä. Tämän vuoksi ennen niin harvinaisia vasurin golfmailoja menee luulojeni mukaan enemmän kaupaksi. Tämä voisi johtua siitä, että kun nykyaikana lapselle työnnetään ensimmäiseksi lätkä/sählymaila käteen, oikeakätiset (pelaavat normaalisti left-mailalla) alkavat lyödä muissakin urheilulajeissa vasemmalta. Tämä ei ole minkään yliopiston vaan tiedemies Miguelin tekemä 'tutkimus'.

Pesäpallo vasurin puolelta voisi vielä onnistua minulta jotenkuten, mutta golfissa ei vasemmalta lyödessä motoriikkani riitä edes kelvolliseen lyöntiin, hyvä jos palloon osuu.

Ja vielä sellainen sivumaininta, että CMX lienee maailman vasenkätisimpiä bändejä. Ainoastaan rumpali Tuomas Peippo on oikeakätinen.