PDA

View Full Version : Tupakoitko?

Derby
12.11.2001, 18:05
Ihan mielenkiinnosta kyselen ovatko jatkoaikalaiset "retkahtaneet." Tämä on turha kysely mutta tämähän on vapaa keskustelu.Itse en polta.

Pihvi
12.11.2001, 18:11
En tietenkään, minähän olen urheilija (ainakin puoliksi:rolleyes: )

Flonaldo
12.11.2001, 18:12
No totta ihmeessä. Intissä jäin koukkuun, kun morttituvan kymmenestä kaverista kahdeksan poltti. Ja se ei-polttava oli sellainen pöhlö ettei sen kanssa paljon huvittanut jäädä kökkimään, kun muut lähtivät tupakille. Vähän turhan paljon rahaa menee opiskelijan budjetista, mutta paheensa kullakin.

-Kantor-
12.11.2001, 18:13
Joo, kyllä sitä tulee polteltua Camelia aina ehkä aski viikossa, mutta ajattelin lopettaa 30-vuotiaana! (yli 10 vuotta vielä)

Derby
12.11.2001, 18:15
Syytä miksen polta voi jokainen katsoa profiilistani iän kohdalta:D

-Kantor-
12.11.2001, 18:24
Mikäs ongelma se ikä on olevinaan? Minä ostin jo 14 vuotiaana tupakkaa kaupasta! Ja kyllä sitä aina jostakin saa, vaikka sattuisikin näyttämään vähän nuoremmalta.

Derby
12.11.2001, 18:25
No ihan miten vaan, ei tääl sitä ainakaan kaupast saa, enkä muutenkaan rupee polttaa.

Paitselo
12.11.2001, 18:27
Joskus typeränä teininä maistoin, ei maistunut millekään. En siis ole KOSKAAN POLTTANUT!

Rebel
12.11.2001, 18:29
En polta, enää. Noin kymmenen vuotta tuli poltettua ja nyt oon ollut noin 1 vuoden ja 11 kuukautta polttamatta. Rööki on kyllä oikeasti uskomattoman addiktiivista, edelleen silloin tällöin tekee mieli pössytellä pari röökiä, mutta onneksi on eroon päästy. Eihän sitä nyt enää viitsi ruveta uudestaan keuhkojaan tuhoamaan.

TM
12.11.2001, 18:30
En polta, no smoking.

Smoerrebroed
12.11.2001, 18:46
En polta, en ole koskaan polttanut (edes kokeillut siis, mutta kerran - oooohh! - on kyllä tarjottu) enkä tule koskaan kokeilemaankaan uskoisin :D . Cola vie tarpeeksi rahaa tuosta _budjetista_ jos sitä nyt voi edes alaikäisellä budjetiksi sanoa ;) (kumma juttu kun on pakko änkeä noita hymiöitä kaikkialle)

Jäänyrkki
12.11.2001, 19:25
En polta, mitä sitä turhaan karkottamaan ihmisiä ympäriltä löyhkäävällä hengityksellä :D

93
12.11.2001, 19:37
Sikareita joskus harvoin.

Stonecold
12.11.2001, 19:56
Mjaalboroa palaa n. aski päivässä...

Kalba
12.11.2001, 19:58
Rööki on muuten hyi hyi mutta parin kaljan jälkeen nam nam, eli olen tyypillinen känni-tuuri-tupakoitsija.

Roman Vopat#38
12.11.2001, 20:05
Punasta L&M menee aika paljon..

Musta87
12.11.2001, 20:10
JYP Hockey Team - No smoking team!! Joten eipä pala tietenkään.

Kh
12.11.2001, 20:16
En ole polttanut tupakan tupakkaa, edes pikku humalassa, yli kymmeneen vuoteen. Ensimmäiset röökit vetelin joskus 12-vuotiaana, mutta jotenkin hyödytöntä hommaa se on... Sen jälkeen kun lopetin aikoinaan, niin olen lihonut siitä yli 30 kiloa. Jotkut väittää, että kun lopettaa tupakan polton, niin sitä alkaa lihomaan. Minun kohdalla kai se on ollut niin, ainakin minun mielestä se (väite lihomisesta) pitää paikkaansa. Varmaan se on yksilöllistä, jotkut lihoo ja toiset taas ei. Lihominen voi johtua, ja varmaan johtuukin, muistakin syistä.

Tupakkaa meni aikoinaan yksi aski päivässä. Punasta Marlboroa, tai sitten Light-Marlboroa. Siniraita- tai punaraita Norttia, punaista Belmontia, Aroma- ja/tai Record -sätkiä. Tupakkamakuni oli sellaista keskivertoa vahvempaa tupakkaa, kuten em laadut osoittaa. Minun mielestä tupakan vahvuudella ei ole mitään merkitystä. Jos polttaa, niin polttaa aivan varmasti. Polttaa vaikka jotain vahvaa tai sitten lightiä, niin varmasti polttaa. Ja kaikki tupakka on yhtälailla terveydelle vaarallista, poltit Norttia tai lightiä, niin yhtä lailla se menee henkeen, ja yhtä lailla suorituskyky laskee.

Sitä en ole vaan jälkikäteen tajunnut, että armeijan aikaan piti ennen metsätetsausta tms. fyysistä harjoitusta ennen vetää tupakkaa. Mikähän siinä oli, aina kun oli tetsauksessa tauko, niin aina piti alkaa tupakalle. Ei ollut ihme, että olin sitten aivan piipussa. Vanhempana kun en enää polttanut, niin ei tullut mieleenkään vetää tupakkaa ennen jotain kuntoilua. Henkihän siinä loppuisi.

Kyllä joskus tekee tupakkaa mieli. Esim. hyvä lounas alla, kävelee ulkoilmassa, sopiva tuulenvire tuo sieraimiin miedosti tupakan hajun, niin tuollaisissa olosuhteissa tekee joskus mieli "pössäyttää" tupakka. Tuo on vaan hetken mielijohde, ja lähtee yleensä naurahtaen pois. Sitä minä en vaan tajua, että miksi sitää polttaa koko ajan, miksi sitä ei voi polttaa vain aina silloin tällöin, esim. yhden tupakan viikossa. Minä tunnen kyllä itseni niin hyvin, että jos polttaisin edes yhden tupakan, niin alkaisin silloin polttamaan vakituisesti. Olen sen verta heikko ihminen...

Ihminen, joka polttaa tupakkaa, haisee pahalle. Mitä enemmän polttaa, niin sitä pahemmalle haisee. Sehän on selvää. Tupakoijat eivät taida itsekään tajuta, että kuinka pahalle he haisevatkaan. Jännä homma, kun ulkoilmasta tulee tupakoija tupakalta sisäilmaan, niin hän haisee todella pahalle. Onneksi minun tuttavapiirissä todella pieni vähemmistö polttaa tupakkaa. Näyttää olevan, että tässä suhteessa ihminen iän myötä viisastuu, sillä iän myötä yhä useammat tajuavat lopettaa tupakanpolton. Ja miksei tajuaisi lopettaa, tupakanpoltto on aivan älyttömän turhaa hommaa...

Tämä ei ole sitten mikään moraalisaarna, tuli vaan mieleen... :D

Polliisi
12.11.2001, 20:19
Maistanu olen. Äitillä menee noin aski päivässä ja menee rahaa helvetisti röökiin... joka välissä "tauko", haiset pahalle jne...ei iske.

Noutaja#9
12.11.2001, 20:22
En polta. En ole koskaan polttanut, enkä aio aloittaa. Nuorempana se oli "lähellä", koska kaikki kaverit poltti ja olin ainoa joka ei polttanut.

Vesku
12.11.2001, 20:42
Ei ole ollut tarvetta poltella. Tupakoivat ihmiset todellakin haisevat enemmän tai vähemmän, ja tupakkaa täytyy saada tasaisin väliajoin, jollei kyseessä ole mainittuja känni-tuuri -tupakoitsijoita.

Sitä paitsi ei ole kaverilta paljon epäkohteliaampaa kuin panna tupakaksi vieressä, esim. ravintolassa ja siinä se haju sitten tarttuu omiinkin vaatteisiin. Näissä pienemmän mittakaavan ravintoissahan ei ole tupakointikieltoa, ja niinpä lähellä saattaa olla hyvinkin toisissa pöydissä tupakoitsijoita, joita taas ei kiinnosta mitä muut asiakkaat pitävät siitä.

Andrej
12.11.2001, 20:54
Surullisena myönnän, että aski päivässä tuota menee. Lopettaminen käy mielessä joka kerta nukkumaan mennessä, mutta aamulla taas ensimmäinen ajatus on se, että kohta saa kahvikupin ja tupakan.

Tämänkertaista tupakointirupeamaa on kestänyt kymmenisen vuotta. Sitä ennen muutaman vuoden tauko, kun olin ensin lopettanut tupakoinnin 11-vuotiaana. Juu, kymmenvuotiaana tuli aloitettua, ja alkavassa koukussakin ehdin jo roikkua. Onneksi sentään äidille kiinnijääminen ja C-128:n vetovoima saivat lopettamaan.

Ja Derbylle: asenteesi on oikea. Tupakoinnin aloittamiseen ei ole minkäänlaista syytä. Ja lopettaminen on luvalla sanoen saatanallisen vaikeaa.

Viikate
12.11.2001, 21:08
En tietenkään. Se olisi vastoin kaikkia periaatteitani.

vilpertti
12.11.2001, 21:41
tupankki on paha tapa. en koskaan.

juntti
12.11.2001, 21:44
Välillä menee viikkoja ilman

Smoerrebroed
12.11.2001, 21:56
Muuten tästä JYPistä, kun se _oli vielä no smoking team_ niin joskus kauan sitten liian nuorena ihailin JYPpiä (kun en vielä tiennyt sitä oikeaa ;)) kun se oli _No smoking team_. Joo, turha huomautus, heh.

Lätkäri
12.11.2001, 22:06
Kaikessa yksinkertaisuudessaan; en polta, en ole ikinä polttanut, en tule ikinä polttamaan!

Abu
12.11.2001, 22:12
Joskus kymmenvuotiaana muutaman tupakan, sen jälkeen sitten ei olekaan palanut.

cosmic_rodeo
12.11.2001, 22:54
Aski päivässä. Huono harrastus silti.

hammer lynx
12.11.2001, 23:36
Puoli askia Blendiä päivässä.

Hiili
12.11.2001, 23:39
En polta, ja sain naisenikin lopettamaan.

tsei_tsei
12.11.2001, 23:53
Onhan sitä tullut polteltua joskus, mutta ei oikeastaan säännöllisesti. Ensimmäiset röökit tuli maisteltua jotain 12-vuotiaana. Sitten myöhemmin tuli ehkä ennen inttiä poltettua siinä 18-vuoden korvilla. Ryypätessä ja välillä muutenkin. Intissä meni ehkä eniten leireillä. Intistä päästyäni oli lähes vuoden polttamatta, mutta sitten on tullut kännissä polteltua.

Viime lauantaina huomasin, että en saa siitä mitään nautintoa. Pummin kaverilta nimittäin röökin, mutta parin imasun jälkeen polttaminen tuntui vastenmieliseltä. Sitten vetelin muutamat imut väkisin ja annoin lopun lähinnä palaa tuhkiksen reunalla, kun ei kehdannut tumpata puolikasta juuripummittua röökiä. Toivottavasti ei tule enää ikinä poltettua. Pahentavat krapulaakin perkele.

Sistis
13.11.2001, 00:30
En polta minäkään. Elämäni aikana olen polttanut yhteensä alle 10 savuketta, viimeisen vuoden aikana olen polttanut laskelmieni mukaan kolme savuketta, ja aina olen ollut melkoisen humalassa. Ja vaikka olisinkin unohtanut jokusen, niin en siltikään niin montaa, että joutuisin äänestämään harvoin.

Ruutiveijari
13.11.2001, 00:38
En polta.

Joskus 9-vuotiaana pöllittiin serkun kanssa sen isoveljen taskusta tupakki ja hiivittiin Raumalla Otankentän pusikkoihin pössyttelemään. Poltin nenäni (vieläkin punainen jälki) sitä suussa tyylikkäästi pyöritellessäni.

Mazza
13.11.2001, 00:40
Sanoisin että kymmenisen tupakkaa on elämän aikana tullut sauhuteltua. Ja jok'ikinen kännipäissään, jonka jälkeen aamulla on saanut mietiskellä minkä helvetin takia se kääryle on tarvinnut huulten väliin tunkea, kun suussa maistuu todellinen paska herätessä. Eihän koko hommassa ole mitään järkeä, ja nyttemmin tuntuu siltä että en enää koskaan polta ainuttakaan tupakkaa, edes alkoholin kera.

Ja ulkoilmasta sisälle pölähtänyt, juuri kessutellut henkilö haisee kyllä uskomattoman pahalta. Ja sen verran on kuskinhommia tullut tupakoiville tehtyä, että se jatkuva taukojen pitäminen ottaa myös kupoliin.

Kantani koko "nautinto"aineeseen lienee tullut selväksi, joten enpä jatka enempää, jotteivat röökinpolttajat päälleni hyökkää. Tokihan sauhutteleminen on kaikkien oma asia, enkä kenellekään päin naamaa lähde moista noottia messuamaan. Mutta näin yömyöhäsellä on mukava kirjoitella kaikenlaisista asioista mitä mieleen juolahtaa...

Tuamas
13.11.2001, 00:52
Sikareita ja pikkusikareita.
Sikareita silloin jos sattuu jostain saamaan jonkun loistavan.
Pikkusikareita enemmän, ykkösenä J.Sundqvistin ahvenanmaalla käärityt ja hyvänä kakkosena Ritmeestersin Moods.

jta
13.11.2001, 07:07
Kuluvan vuoden Tammikuun 2. päivään asti vielä meni askin verran L&M:ää päivässä. Sitten pureksin vähän toista viikkoa Nicoretteä ja totesin, että sen on niin s**tanan pahaa, että vaihdoin senkin tavalliseen Xylitoli Jenkkiin.

Nyt on siis kulunut jo reilut 10 kuukauttaa lopettamisesta ja muutamaa ensimmäistä lukuunottamatta "en päivääkään vaihtaisi pois", kuten laulussa sanotaan.

Vieläkin aina silloin tällöin iskee tupakan himo, mutta ainakin toistaiseksi sen on saanut pidettyä kurissa. Edellinen lopetuspäätös kaatui kosteaan juhannukseen lankomiehen mökillä, mutta tämänkertainen on jo kestänyt vastaavan koitoksen, joten näinköhän tässä on oikeasti pääsemässä tupakista eroon... Tuttavapiiriin kuuluu pari kymmenen vuotta sitten lopettanutta ja kuulemma vieläkin toisinaan tekee niin saamaristi mieli vetäistä parit sauhut, joten helppoa se ei taida olla.

Voimia vain kaikille lopettaneille ja sitä harkitseville. Kyllä se siitä suttaantuu ja muutaman viikon jälkeen alkaa oikeasti helpottaa. Jatkuva nikotiinin himo muuttuu ajoittaiseksi ja helpottunut hengitys, parantunut maku- ja hajuaisti korvaavat vaivan moninkertaisesti. Keskittymisvaikeudetkin loppuvat yllättävänkin nopeasti, eikä se naapurin nätti tyttökään enää koeta päästä hissin seinän läpi karmeaa tupakankäryä karkuun ;-)

BBT
13.11.2001, 08:16
Jta:n teksti on täyttä totta. Itse alotin röökaamisen 14-vuotiaana ja kakstoista vuotta sitä tuli pössyteltyä, vaihtelevalla aski/päivä-määrällä. Pahimmillaan meni lähes pari askia punasta Mallua, mut tänä kesänä sain vähennettyä n. 10 spadduun päivässä ja syyskyyn 8. jälkeen en oo röökiä vetäny.

Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa että (ainakin vielä) on ollu tosi helppoa tää lopettaminen. Ei nicorettejä, ei laastareita. Oikeastaan ainoa mikä ..tuttaa on se ettei tullu lopetettuu aikasemmin, ku se kerran näinikin helppoa on ollu...

sampio
13.11.2001, 08:22
Toisella luokalla ollessani varastin äitykältä tupakan ja käryttelin sitä vessassa. Sen jälkeen ei ole tullut kokeiltua, eikä ole aikomus aloittaakaan.

Moto
13.11.2001, 09:11
En ole tähän päivään asti keksinyt ainuttakaan järkisyytä polttaa. Ei ole maistunut, ei maistu, eikä tule maistumaan.

ervatsalo
13.11.2001, 09:16
Niin, allekirjoittanut on päässyt röökistä hyvin eroon, tosin nyt pitäsi päästä vielä nicoretestakin eroon, eli suo siellä vetelä täällä.

Täältä tähän

FourForty
13.11.2001, 10:20
Viestin lähetti Hiili
En polta, ja sain naisenikin lopettamaan.

Haluatko kertoa, miten onnistuit? Mulla olis samantapainen tilanne nimittäin, pitäisi saada tuo kauniimpi osapuoli lopettamaan myös hänen mielestään turha tapansa. Auttaako positiivinen kannustus, uhkailu, lahjonta vai mikä?

Huuhaa
13.11.2001, 11:09
En tiedä edelleenkään/vieläkään yhtäkään hyvää syytä miksi tupakoida, joten ei ole tullut koskaan edes mieli tupakkaa. Sama pätee alkoholiinkin....

Säästääpä näissä asioissa ainakin rahaa, kun sitä "puolukkaa"="fyffeä"=rahaa menee karamelleihin ja veikkauksiin niin paljon.... :)

Ja, jos saan "Moto" lainata Sinua, niin muistaakseni kirjoitit aikoinaan johonkin tupakkaa käsiteltävään viestiketjuun osuvasti jotenkin näin: "En ymmärrä miksi ihmiset haluavat maksaa siitä, että haisevat pahalle".... :)

Designer
13.11.2001, 11:23
Olen entinen känni-tuuri-polttaja, eli joskus tuli humalapäissään poltettua muutama savuke illassa. Sitten kävi kuten muutamalle muullekin tässä ketjussa, eli ei siitä saanut enää minkäänlaisia kiksejä. Paha maku ja haju jäi, siinä kaikki. En kaipaa sitä tapaa kyllä yhtään.

Habby
13.11.2001, 12:16
Viestin lähetti FourForty

Auttaako positiivinen kannustus, uhkailu, lahjonta vai mikä?

Tämä ei liity aiheeseen mitenkään, mutta lukion rehtorini jaksoi viikottain muistuttaa parhaita lapsenkasvatusmetodejaan: uhkailu, kiristys ja lahjonta.

Joo, ja minä en ole polttanut koskaan enkä edes maistanut. En näe mitään syytä. Itseäni jo yököttää se haju, kun isä tulee parvekkeelta takaisin sisälle, kun se tupakanhaju pöllähtää mukana.

BigRedBob
13.11.2001, 12:48
Joo kyllä poltan. Itse aloitin vasta yli parikymppisenä polttamisen. Merkki on Marlboro Lights ja määrä vaihtelee kausittain ja tilanteen mukaan. Usein pärjään ihan muutamalla päivässä, mutta toisinaan menee enemmänkin. Dokatessa esim. baarissa tai kavereiden luona homma sitten riistäytyy täysin käsistä ja tulee vedettyä jopa yli 2 askia illassa kevyeen, ja siitähän se darra vasta tuleekin, ei niinkään niistä alkoholijuomista. En kuitenkaan koe olevani millään lailla nikotiinin orja, koska pystyn lopettamaan tupakoimisen koska vaan ja pystyn olemaan hyvin ilman tupakkaakin. Tuli juuri piruuttaan kokeiltua olla ilman tupakkaa viikon ja aika helpostihan se meni.

ozo
13.11.2001, 12:59
Jokainen on maistanut aivan varmasti... Vain nössöt ei maista! Vain tyhmät polttaa... Mä en polta... :]

Mad E
13.11.2001, 13:07
En polta.
Ei ole edes yhtään kaveria joka polttaa.
Eli ei ole yhtään kaveria.
No joo... ;) :D ;)

jlammi
13.11.2001, 13:09
tupakointi on persiistä, tyttöystävänäkin on ollut tyttö joka tupakoi, yh.
en suosittele ;)
itse en koskaan ole edes harkinnut.

King
13.11.2001, 13:31
En. Joskus tuli maisteltua.

The Hawks
13.11.2001, 13:44
Kyllähän niitä savukkeita jonkin verran menee, ei tosin liikaa. Merkki on Marlboro Lights, jos sätkää pitää vetää niin se on yleensä Bulldog. Sätkiä vedän kuitenkin vain intin leireillä, koska sinne ei viitsi ostaa kartonkia messiin. Niin kuin kaikki intin käyneet polttajat varmasti tietävät metsässä palaa aivan koko ajan, osittain ajan vietteen ja osittain vitutuksen vuoksi. Mortti-kaudella tetsatessa piti aina pyytää lupa vetää röökiä ettei pää hajoa, silloin se oli luonnollista, mela otsassa oli melkoinen. Kassulla ei pala lähellekään metsän määriä, ruoan jälkeen ja vapaa-ajalla sitä tulee aina pölliä vedettyä. Niin ja Sotkun tupakkapaikalla tietenkin ykköskaljan kanssa...Haha!

Kännissä kun on ei ilmeisesti koskaan saa tarpeeksi röökiä. Sitä vetää savukkeen huuleen jatkuvasti ihan luonnostaan ja maistuu niin helvetin hyvälle. Aaamulla olo onkin sitten järkyttävä, kaljan ja tupakan synnyttämää teistiä pahempaa makua ei taida saada aikaan kovin helpolla. Lisäksi pää on kipeä ja yskittää tuhottomasti. Enimmillään olen kuulemma vetänyt juovuksissa jotain 2,5 askia....

ipa rules
13.11.2001, 13:50
Viestin lähetti ozo
Jokainen on maistanut aivan varmasti... Vain nössöt ei maista! Vain tyhmät polttaa... Mä en polta... :]

Niin allekirjoittaneella tulee tammikuussa 24 vuotta täyteen ja käsi sydämellä voin sanoa, että ikinä ei palava tupakka ole suussa käynyt, eli ei siis kertaakaan.

Haju on kauhea ja rahaa menee. Ikinä ei ole tehnyt edes mieli - ei edes armeijassa.

-ipa rules

Murmeli
13.11.2001, 14:17
Viestin lähetti ozo

i am nössö. koskaan en ole edes maistanut, enkä aiokaan. en edes sikaria vaikka saipa mestaruuden joskus veisikin.

ja te irvileuat siellä, turha kuitata että "ei pelkoa siitä"..

Iceberg
13.11.2001, 15:41
Olen katsellut otsikoita, mutta silmiini ei osunut yhtään nuuskan käyttäjää, onko niitä yhtään?

Itse olen käyttänyt nuuskaa yhtäjaksoisesti neljä vuotta. Intissä kysyin hammaslääkäriltä, että huomaako sitä mistään? Hammaslääkäri vastasi, että ei ollenkaan, mikä oli aika yllättävältä tuntuva lausahdus. Homman juju on siinä, että vaihdat viikottain ylähuulen puolta, jolloin se aiempi ehtii aina parantua. Ja ei tämä ei ole ollut "niksipirkassa" :). Alussa oli vaikeata muistaa vaihtaa, mutta tänä päivänä se tapahtuu aika lailla tiedostamatta.

Ja nuuskamerkki luonnollisesti Ettan :cool:

ipaz
13.11.2001, 16:28
Tupakkaa olen maistanut kerran kännissä 16-vuotiaana. Oksensin ja se jäi siihen. Sen jälkeen en tuota syöpäkäärylettä ole huulieni väliin ottanut. Intissä käytin nuuskaa jonkun aikaa, mutta sekin jäi kun hankkiminen oli liian työlästä, onneksi.

Siitä olen ylpeä että sain tyttöystäväni lopettamaan tupakoinnin. Neito poltti ennen melkein askin päivässä, mutta nyt polttelee enää humalaspäissään. On tuo kiitellyt kun säästyy rahat ja verikin virtaa taas suonissa...

Sopiikohan tuo allekirjoitus mulle??

Dieppe
13.11.2001, 16:43
Eetu on minunkin kaveri:D , eli minä käytän juu.

M@rko77
13.11.2001, 16:46
..en ole polttanut enkä tule polttamaankaan..:o

HIFK-mies
13.11.2001, 16:50
Pall Mall Mentholia menee aika paljon.

TwilightZone
13.11.2001, 17:18
Joskus yläaste-ikäisenä sitä on tullut vähän maisteltua. En kuitenkaan ole ikinä vakituisesti röökannut. Miksi pitäisi ylipäätään ? Ne rahathan voi käyttää hyödyllisemmin, esim. vaikka viinaan ja pääsylippuihin :)

Hiili
13.11.2001, 17:44
Viestin lähetti FourForty
Haluatko kertoa, miten onnistuit? Mulla olis samantapainen tilanne nimittäin, pitäisi saada tuo kauniimpi osapuoli lopettamaan myös hänen mielestään turha tapansa. Auttaako positiivinen kannustus, uhkailu, lahjonta vai mikä? Lahjonta, uhkailu ja kiristys... tai oikeastaan pelkkä uhkailu. Annoin neidille kaksi vaihtoehtoa: minä tai tupakka. Mikään ei ole niin inhottavaa, kuin tupakoiva nainen.

Everton
13.11.2001, 20:56
Mitäs muuta lätkämatsien erätauoilla oikein voi tehdä?

tsei_tsei
13.11.2001, 23:36
Viestin lähetti Everton
Mitäs muuta lätkämatsien erätauoilla oikein voi tehdä?

Neppailla palleja ja juoda kahvia. Minun harrastukseni nykyään erätauoilla. Ja tietysti katson joskus uusintoja pelistä käytävän töllöistä.

Clark Kent
14.11.2001, 00:53
Tupakoinko? No en tietenkään. Se on tyhmää rahan haaskausta. Sen verran moni sukulainen ja tuttu on kuollut keuhkosyöpään, että passaan tämän paheen. Kuntoilen sitten sitäkin enemmän.

Kyllä silti piippu ja sikari ovat joskus harvoin suussa sauhunneet. Nykyään sikarit, mutta todella harvoin. Silloin kun olen kaatamassa, yleensä laivalla, mutta silloinkin "tupruttelen" varmaan kerran vuodessa, kahdessa. Helvetin pahaa sekin, mun makuun.

Pioneeripoika
14.11.2001, 03:21
Koskaan en oo tupakkia poltellu enkä polta. Tosin Eetu tms. kyllä kelpaa :cool:

Janneone
14.11.2001, 13:02
n.13-15 vuotiaana tuli poltettua kun liikuin "pahis jengissä" ja nyt olin nelisen vuotta ilman kunnes retkahdin puolisen vuotta sitten uudestaan..

The Hawks
14.11.2001, 13:21
On tietysti oma asia vetääkö röökiä vai nuuskaa, mutta itse lopetan ennen pöllien vetämisen kokonaan kuin että alkaisin käyttää nuuskaa. Intissä katsoo kun jätkät vetää mällin huuleen, aika ilkeen näköistä meininkiä. Eikä näytäkään kovin mukavalta ulospäin. Terveysriskeissäkään ei hirveästi eroja pitäisi olla.

Arnold
16.11.2001, 21:12
...mutta sikaria olen elämäni aikana tasan kolme kertaa maistanut. Ja se on aivan varma asia, että kun on päivämäärä 4.1.2002, niin minä poltan ainakin toiset kolme sikaria sinä päivänä. Se on elämäni toistaiseksi suurin päivä. Silloin on toinen etappi takana tässä elämässä.

tiki10
16.11.2001, 21:40
...poltan. Olen luvannut lopettaa heti, kun vaimoke tullee raskaaksi ja saamme lapsen...

JHag
16.11.2001, 22:28
Kun pelasin lätkää ja budoilin, käytin nuuskaa. Nykyisin vedän röökiä vain kun otan alkoholia...eli joskus täytyy ottaa soppaa vain siksi että saa röökiä:D

No, minulla riittää 1 aski noin kuukaudeksi-puoleksitoista ja katson keskimäärin alle yhden röökin päivässä käyttävänä kuuluvani kategoriaan "en tupakoi". Ja nyt ei ole maistunut edes brenkun yhteydessä, enempi kesäjuttu.

Linda
18.11.2001, 14:24
Jaa no, joskus... jos joku sattuu tarjoon.
Jossain pysäkillä se on kyllä inhottavaa, kun joku pistää tupakaks siinä vieressä ja joutuu seisoon siinä käryssä. Sitten jos tämä joku sattuisi vaikka tarjoomaan mullekin niin ei se käry enää sillon häiritsis...

Vielä vuoden alussa tilanne ei ollut "joskus" vaan "en koskaan"

Shane
07.11.2002, 23:47
Ketju ylös, kun uusia jatkoaikalaisia on tässä vuoden aikana tullut varmasti vaikka kuinka paljon.

Itse en ole ikinä maistanutkaan tupakkaa.

muaddib
07.11.2002, 23:52
Röökin vetäminen loppui viime keväänä, kun Tappara hävisi Jokereille 2. finaaliottelun. Lakossa ever since. YEAHH! Pari kuubalaista on tullut röyhyteltyä, mutta ei edes viskin ja oluen kanssa ole tarvinnut polttaa.

muaddib

JLand
08.11.2002, 00:00
Tulee vedeltyä töissä, kotona, peleissä. Missä vaan ja miten vaan.

Ted Raikas
08.11.2002, 00:14
Noh, sanotaanko että kolme kertaa on elämässä tullut sauhutettua. Kaksi näistä kerroista tapahtui enemmän tai vähemmän humalatilassa (huono tekosyy), kerran sitten maistoin piipputupakkaa kun tilanne tavallaan "vaati" niin.
Koomisinta tässä on se että kaikki nämä tapaukset ovat sattuneet kuluvan vuoden aikana...! Yleensä tuollaiset ensikokeilut kuuluu varhaisteini-ikään tai vastaavaa. Ilmeisesti olen myöhäiskypsä, tai äly vähenee iän myötä, toisin kuin yleensä uskotaan?

No tosiasia on se että tupakki maistuu ihan helfutan pahalle, en siis suosittele kellekään... ja ihmetyttää myös oma typeryyteni.

Mutta vastaus siis on: EI, en polta. Yritän pysyä niin kaukana kuin suinkin voin!

TBK
08.11.2002, 08:32
Kun ei tarkoittaa absoluuttisesti ei, niin valitsin harvoin. Sanotaanko todella, todella harvoin. Käytin nuuskaa monta vuotta ja siitä jäi jonkinsortin nikotiini tarve. Poltan ehkä kaksi tai kolmekertaa vuodessa. Nuskaa tulee vielä vähän useammin käytettyä.

mikkojii
08.11.2002, 09:05
Näihin pahe-ketjuihin tulee näköjään aina vastattua. 10 vuotta paloi pölli huulessa. Nyt ollaan taas oltu pari kuukautta lakossa. Mahtifiilis. Voiskohan kohta puhua jo lopettaneensa. Juoksu maistuu taas sähly- ja futiskentillä. Ennen kun juoksi kentän läpi, niin sitä oli niin huonossa hapessa, ettei jaksanut enää laukaista. Ei silti. Niin paskamainen tapa se on, että edelleen tekee röökiä mieli. Melkein jatkuvasti.

Voimaa itselleni ja kaikille muillekin lopettamista yrittäville. Nyt vasta tajuaa kuinka pahalta se haisee. Kaljaa ei muuten edes voi kuvitella juovansa. Sillon se polttaminen alkaa aivan varmasti uudestaan. Kokonaisvaltainen raittiuskampanja siis menossa.

ruoto
08.11.2002, 09:55
Tunnustan!!! Sorruin yhteen sikariin kaverini juhlissa...
Tämän ketjun alkupäässä oli tekstiä siitä milloin aloitin lakon, onko se nyt siiten ohi?! Kuolenko keuhkosyöpään, sorrunko vahvempiin aineisiin.. argh....

Prof. Puck
08.11.2002, 09:56
Teini-iässä tuli kokeiltua muutaman kerran nuuskaa (joo, jääkiekkoilutausta), mutta se jäi tosiaan tuohon muutamaan kertaan.

Tupakkaa olen kokeillut ehkä yhden tai kahden savukkeen verran, siitäkin aikaa jo 15 vuotta. Tuli aikanaan saateltua Ukki keuhkosyövän vuoksi hautaan, ja ne viimeiset ajat eivät olleet kovin mukavia muistoja. Itse asiassa viimeisiä asioita, joita ukki mun kanssa keskusteli oli hänen huolensa, etten vain ala ikinä tupakoimaan.

No joo, ei se kuitenkaan se pääsyy ole sille etten tupakkaa, väkeviä viinoja (whisky, vodka jne) ym käytä. Minulla nimittäin tulee aivan ÄLYTTÖMÄN PAHA OLO, alkaa oksettamaan, lähes kaikista nautintoaineista, joita olen kokeillut. Jopa kahvista, jos joskus olen juonut sitä enemmän kuin yhden pienen kupin. (Selvennyksenä; kahviakaan en siis yleensä juo).

Ja kun tarkemmin miettii, niin sama ilmiö on vahvojen särkylääkkeidenkin kanssa. Kolme kertaa olen ollut leikkuupöydällä hoidattamassa vanhoja urheiluvammoja ja kahdella ensimmäisellä olo oli leikkauksen jälkeen AIVAN KARMEA, syynä ne kipua lievittävät pillerit joita tarjottiin. Kolmannella kerralla tajusin jo kieltäytyä, vaikka ei se tietty kivaa ollut kärsiä leikkauskivuistakaan.

Meni jo vähän off-topic, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan, kuinka yleistä tällainen päihde- ja nautintoaineiden elimistön hyljeksintä muilla on - siis onko muilla yhtä herkkä elimistö - vai olenko tässä(kin) suhteessa 'epänormaali'?

manu 17
08.11.2002, 10:28
Itse poltan satunnaisesti pari pikkusikaria hyvässä seurassa mutta olisi kiinnostunut tietämään milta työpaikalla tupakoivat tekisivät esim. tunnin pitempää työpäivää tai hieman pienemmällä liksalla kuin tupakoimattomat.Tupakkataukoon menee tänä päivänä usein enemmän aikaa kun pitää mennä ulos vähän kauemmas työpisteestä tai tupakkahuone on toisessa päässä taloa.Tupakan mitta ei enää ole sama kuin tauon pituus.Toisekseen jonkun on kuitenkin työ tehtävä mutta menepä kahville niin heti kysytään että mis kahvitauko nyt on?Välillä tekisi itse mieli mennä mukaan "tupakalle".

Hese
08.11.2002, 15:48
..polttelen. Ennen oli tosin aika epäsäännöllistä, parhaimmillaan oli kuukauden tauko, mutta toisinaan meni sitten enemmän. Mutta nykyään oon sitten sortunut taas, sitä on jo itsekin huomannut että hetkonen, vastahan mä ostin ja nyt jo lopussa..

Kyllähän sitä aina yrittää vähentää mutta ei siitä näytä mitään tulevan, ainakaan meikäläisen kohdalla. Tapa siitä on jo muodostunut, valitettavasti.

Eino_Mies
08.11.2002, 18:44
Joka uudenvuodenaattona teen sen lupauksen, etten aloita röökin polttoa seuraavana vuonnakaan. Ja se lupaus on ollut aina helppo pitää. Parit henkoset olen elämäni aikana maistanut ja todennut, että sen turhempaan asiaan kuin tupakka, ei rahojaan voi laittaa. Useimmissa baareissa muitten asiakkaitten tupruttelu kyllä takaa sen, että passiivisia sauhuja tulee itsekin hengiteltyä enemmän kuin lääkäri määrää.

Aksu
08.11.2002, 18:50
Takana noin kymmenen vuotta sauhuttelua. Motivaatio lopettaa tuntuu aina puuttuvan kun lakkoa todella yrittää. Kaipa terveys lienee ainoa syy lopettaa ja riittävähän se on, mutta... ans kattoo nyt.

Kärppä78
08.11.2002, 19:07
Ei maistu tupakka edes kännissä=)

Rixa
08.11.2002, 19:57
Kiitos ei röökiä

nro.44
08.11.2002, 21:04
poltan noin neljä askia vuodessa, ja käytän ~12 purkkia eetua vuodessa.. eipä ole mitään addiktiota syntynyt, mutta se on ihan mukavaa ja rentouttavaa aina silloin tällöin..

sikareita palaa aina juhlapäivinä..

Petu
09.11.2002, 11:00
Aloitin lakon 10.10.2002. Takana n.12 vuotta vakituista camelin tupruttelua. Yllättävän paljon on nikotiinipurkasta ollut apua, silti vituttaa. Vituttaa lähinnä aamulla, illalla, kahvin ja ruuan jälkeen. Alkoholia en ole lakon aikana uskaltanut käyttää. No, parin viikon päästä on firman pikkujoulut...

Chip
09.11.2002, 16:20
En polta, maistanut olen joskus muutaman henkosen. En aiokaan ruveta tupakoimaan, sen verran paljon huonoja puolia siinä on. Jos haluaa, että vaatteet, iho ja hiukset haisevat pahalle sekä hengitys löyhkää, hampaat kellastuu ja iho vanhenee niin siitä vaan tupakoimaan. Kaupan päälle saattaa vielä saada keuhkosyövänkin ja muita mukavia pienempiä vaivoja kuten tupakkayskä, huono ääreisverenkierto... Eli ei tälle tytölle tupakka maistu.

Grome
11.11.2002, 19:45
Siis tupakointi on niin naurettavaa touhua. Kaikki jotka polttaa niin sanoo: "oon vaan riippuvainen" joten good luck for smoking...

CMX
11.11.2002, 19:47
Olen vähentänyt tupakointiani huomattavasti. Enää ei mene päivässä kuin 1-4, ja vähitellen pääsen siitä irti vielä.

MINÄ NOUSEN VIELÄ PAHOJEN TYRANNISAVUKKEIDEN ORJUUDESTA!!

MiikaL
11.11.2002, 20:52
En polta, mutta tottahan toki sitä on maistettu. Eihän urheilijat polta!

Ja Forssassa ainakin myydään kahdessa paikassa reilusti alaikäisille. Ei, minä en ole ostanut, mutta niin on puhuttu.

CMX
11.11.2002, 21:10
Joo, onhan niitä Oulussakin paikkoja, joista on tullut ostettua jo joskus 14 vuotiaana tupakkia aikoinaan.

The Hawks
11.11.2002, 21:50
Viestin lähetti Miika-90
En polta, mutta tottahan toki sitä on maistettu. Eihän urheilijat polta!

Heh..

Hyvä että et polta mutta hymähdys tuolle jälkimmäiselle lauseelle. Yllättävänkin moni urheilija polttaa ja todella moni vetää nuuskaa.

odwaz
11.11.2002, 22:26
Viestin lähetti The Hawks
Yllättävänkin moni urheilija polttaa ja todella moni vetää nuuskaa. Aivan, uskoni puhtaaseen urheiluun(heh) mureni ~12-vuotiaana, kun Riihimäessä oli lätkäturnaus, mukana mm. Jokerit. Me poijjaat mentiin sitten hakemaan nimmareita narripelaajilta(hävettää...) kun ne palas lenkiltä. Siinä Janecky sitten väänsi nimmaria körssi huulessa virnistellen. Nykyäänhän Otto lienee lopettanut? Nuuskasta sen verran, että tosi moni tuttu lätkänpelaaja(nuori) käyttää sitä. "Normaalit" ihmiset suhteessa varmaankin harvemmin.

Sam#9
12.11.2002, 11:02
Tupakkaa en vedä millään, poltin kyllä intti aikoihin. Sikaria tupruttelen vain hyvässä seurassa ja juhlan kunniaksi eli varpajaisissa.

Kopteri
12.11.2002, 11:43
Onhan tuota tullut polteltua muitakin kuin siltoja...

Käryttäminen oli aika vähäistä ja alkoholia juodessa en polttanut ollenkaan!?
Olin päättänyt lopettaa, ja lopetin, samaan aikaan kun vaimoni ilmoittaa olevansa raskaana.
2,5 vuotta tässä on mennyt savuttomana, tosin varpajaisissa tunkivat sikarin väkisin suuhun.
Meinasi laatta lentää.

Erkenholt
12.11.2002, 13:23
Lopetin polttamisen päälle parikymppisenä 1990-luvun alussa. Lopetin kun tuli kaksi keuhkoputkentulehdusta kahden kuukauden sisään. Fyysisestä riippuvuudesta selvisi helpolla, mutta vieläkin kaipaan joitakin hommaan liittyneitä rituaaleja. Esimerkiksi ulko-ovella sisään mentäessä tekisi vieläkin jäädä palloilemaan ovensuuhun, kuten joskus aiemmin siihen jäätiin tupakille.

SSee
12.11.2002, 14:15
Kyllä tupakoin, enkä edes vielä ole yrittänyt lopettaa vaikka syytä olisi. En vain tiedä pitäisikö siihenkin saada jostain motivaatiota, että pystyisi olla miettimättä / polttamatta ollenkaan, sen näkee kun lakon aika tulee. Yksin Yskit

Hermesfani
08.11.2005, 17:49
Eipä tuota tuu poltettua. Isäkin lopetti nuorena miehenä kun röyhytteli niin monta putkeen(päivän aikana) että sairastui.

Poison
08.11.2005, 19:05
En polta, ja hyvä niin. Joskus aiemmin polttelin aina välillä alkoholia nauttiessani melko paljonkin, mutta tuolloin nyt meni muutoinkin hieman lujaa. Nyt en ole kuitenkaan tainnut n. puoleentoista vuoteen tupakkaan koskea enkä jatkossa aiokaan. Syyksi riittää jo yksin epäterveellisyys, mutta enpä myöskään halua alkaa tupakan orjattareksi ja haista pahalle koko ajan, aina ja jatkuvasti.

peikko#13
08.11.2005, 19:13
Vielä polttelen, mutta kohta loppuu sekin kun saan haltuuni vähän nuuskaa. Sitten kun nuuska loppuu niin lopetan kokonaan nikotiinipitoisten tuotteiden käytön. Tupakka on kyllä ihme tuote, välillä poltellessa melkein seisoo ja toisinaan taas tupakka maistuu lerssille(joo en ole maistanu), mutta kummasti körssi vaan löytää tiensä meikän silkinpehmeiden huulien väliin.

Lakaisija
08.11.2005, 19:20
Reilu 6 vuotta on enemmän tai vähemmän vakituisesti tullut polteltua ja muutaman kerran tullut koitettua, josko siitä eroon pääsisi, mutta enpä ole päässyt.
Merkiksi on muodostunut punainen L&M, sekä punainen Marlboro silloin tällöin.

Nykyinen tahti on semmoinen aski per 2-3 päivää, eli ei mitenkään paha, kun vertaa siihen, että parhaimmillaan on mennyt reilu aski päivässä.
Viikonloput on sitten eri asia, sillä jokaisella ryyppyreissulla menee aina se reilu aski savukkeita.

Paska tapahan se on, mutta toisaalta ei sitä enää pystyisi kuvittelemaan itseään esim. istumassa kaljalla kavereiden kanssa ilman, että savuke käryää toisessa kädessä.

Panzerfaust
08.11.2005, 19:27
En polta paitsi kapakassa, kännipäissäni ja joskus harvoin myös hyvän aterian jälkeen palaa röökin sijaan sikari. Ei ole vaan koskaan jäänyt pakkomielteiseksi tavaksi ja tuskin tulee koskaan jäämääkään.

Ambi
09.11.2005, 09:02
Tänään 5 viikkoa smoke-free, sitä ennen 8 vuotta tuli tupruteltua.

tonderi
09.11.2005, 09:10
En enää. Nyt on jo puolitoista vuotta kun edellisen tumppasin. Liki 10 vuotta sitä kerkesikin tulla tupruteltua.

Tuusa
09.11.2005, 09:55
Väillä menee jopa tunti ilman.

Machulda
09.11.2005, 13:19
En polta. Kerran maistoin(olin jotai 11v.) Oli ihan kauheaa !!

Evil
09.11.2005, 15:45
Poltan, paljon, vuodesta 1987. Öisinkin tulee herättyä tupakille.

Suonikohju
10.11.2005, 11:10
Tänään 5 viikkoa smoke-free, sitä ennen 8 vuotta tuli tupruteltua.

Hjuva, Ambi! Täällä menee yhdestoista viikko, eikä savun savua. Alkaa vaikuttaa lupaavalta tämäkin homma. Aina homma kussu johonkin helevetin tekosyyhyn, mutta lasten jatkuva kyseleminen lopettamisesta ja joku kumma tunne sai yhtenä kauniina lauantaina heittämään kessuttelun sikseen tuosta vaan. Kyllä se on niin, että lopettamiseen täytyy saada se halu ja tekeminen ennenkuin se onnistuu, siihen ei krapula-aamu riitä syyksi ainakaan minulle.

Kyllä tekee heikkoa vieläkin varsinkin viikonloppuisin. Tupakkia on poltettu reilusti parikymmentä vuotta.

Derby
24.11.2010, 05:50
Pakko nostaa tämä ketju ylös koska huvittuneena lueskelen aloitusviestiäni. Poltan nykyään kuin savupiippu, 1,5 - 2 askia päivässä vihreätä bonusta tai mikä nyt ikinä saakaan käsiksi. Tupakointi kulkee suvussa, ja ketä se nyt oikeasti kiinnostaa elääkö 70 vai 80-vuotiaaksi? Lähinnä kyseessä on sosiaalinen tapa ainakin työpaikalla mutta minä pidän tupakoinnista! Siinä kai se suurin syy on, jotkut vetää viinaa, jotkut aineita, minä poltan tupakkaa ja juon kahvia rentoutuakseni!

Mas@
24.11.2010, 18:11
Joo. Lähes neljä vuotta vierähti ilman mutta tänä syksynä ratkesi eikä edes harmita!

Kourujärven Ponnistus
24.11.2010, 21:27
1-2 askia menee viikossa, joista 80% duunissa. Täytyy myöntää, että viimeisen 3 kuukauden aikana olen tämän tavan oppinut, sitä ennen röökasin lähinnä viikonloppuisin (humalassa) ja kavereilta pummaamalla, mutta mitä sitä selittelemään, menetetty tapaus.

Surukuku
24.11.2010, 22:03
Poltan erittäin harvoin, joskus menee kuukausia ilman savun savua, mutta alkoholilla on minuun(kin) (yllätys, yllätys) tässäkin mielessä turmiollinen vaikutus, että useimmiten, kun tulee se rööki tai pari poltettua, olen pikku nousuhumalassa.
Myös sikari maistuu harvakseltaan ja sen pitää olla laatutuotetta.

Edit: Vastasin siis: "Harvoin"

kamik
24.11.2010, 22:25
Neljä vuotta ilman savuja tuli täyteen viikon päivät sitten. Sitä ennen tuli polteltua noin viisitoista vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti. Useita lakkoja ja lopetusyrityksiä olen kokenut, mutta lopettaminen tuli ajankohtaiseksi vasta kun valmistuin nykyiseen ammattiini. En aio kokeillakaan enää tupakkatuotteita, loppu mikä loppu.

Herkku
25.11.2010, 00:55
Ikinä ei ole tuntunut tupakka omalta jutultani. Varmaankin sen takia kun en ikinä sitä ole oppinut polttamaan. Sen sijaan muutaman paksun sikarin poltan vuodessa, minkä tahansa hyvän syyn verukkeella. Nuuskattua on tullut aktiivisesti viiden vuoden ajan.
Pitäähän jokaisella jokin pahe olla.

Babu
25.11.2010, 01:18
On tupakat, sikarit ja nuuskat tullut kokeiltua, mutta kun ei niistä mitään tyydytystä saa eikä niiden käyttämisessä mitään järkeä nää, niin turhahan sitä on alkaa polttamaan/nuuskaamaan. Tupakointi tosin kulkee suvussa, joten en olisi edes yllättynyt mikäli vanhemmalla iällä retkahtaisin noihin arkunnauloihin. Sitä odotellessa.

Bobcat
25.11.2010, 01:34
Tupakoin. Sellaiset 30-40 savuketta päivässä. Nyt taas viime aikoina mieluummin ihan full flavoria. Light-savukkeita pari vuotta vetelin, mutta eihän niistä saa mitään irti.

Ihan ilokseni polttelen. En ole mikään rassukka, tupakointi on minulle nautinto.

mikko6000
25.11.2010, 08:17
Tupakoin. Sellaiset 30-40 savuketta päivässä. Nyt taas viime aikoina mieluummin ihan full flavoria. Light-savukkeita pari vuotta vetelin, mutta eihän niistä saa mitään irti.

Ihan ilokseni polttelen. En ole mikään rassukka, tupakointi on minulle nautinto.

Täysin sama meikäläisellä. Mitäpä tuohon lisäämään. Jossain vaiheessa kai sitten voisi taas yrittää lopettamista, mutta se on sen ajan murhe. Tällä hetkellä ei tarvetta.

julle-jr
25.11.2010, 08:41
Poltan kyllä, mutta melko harvoin. Tänä vuonna olen polttanut kolme savuketta ja hyvin suurella todennäköisyydellä en polta enempää loppuvuodenkaan aikana. Kesäkuussa poltin firman bileissä saman illan aikana kaksi röökiä ja vuoden ensimmäisen vedin helmi-maaliskuussa erään ravintolaillallisen jälkeen.

En ole ajatellut lopettaa, mutta käytän tupakkaa kuten kaikkia muitakin päihde- ja nautintoainepalettiini kuuluvia tuotteita melko harvoin. Tupakka kun on sen verran haitallinen aine, niin sitä käytän erityisen harvoin. Pussinuuskaa ostin aika tarkalleen vuosi sitten Haaparannasta, mutta en tullut käyttäneeksi kuin muutaman tyynyn, loput kuivuivat korpuiksi ja päätyivät roskiin. Joskus nuorempana luulin, että on hauskaa käyttää vaikkapa alkoholia ja tupakkaa usein ja paljon, mutta nyttemmin olen päätynyt sellaiseen johtopäätökseen, että hauskempaa se on kun niitä käyttää harvoin. Absolutismikaan ei kuitenkaan monessakaan asiassa houkuttele, saahan elämässä pieniä nautintoja olla.

Kahvin juontia pitäisi vähentää, perustoimistopäivän aikana tulee litkittyä kuppi tolkulla.

Isle of Man
25.11.2010, 10:08
14 vuotta tuli poltettua. Aika tasan aski päivässä ainakin sen 10 vuotta.

Nyt oltu ilman 916 tuntia ja muutama minuutti päälle. On ollut kyllä todella vittumaista, mutta on jumalattoman paljon parempi olo fyysisesti. Henkisesti sitten ollaankin yksi iso ihmispalapeli ajoittain. Niin pinttynyt tapa on että käsi tuonne etutaskulle hamuaa huomaamatta todella usein, kun ulkotiloihin astuu.

Janiz80
25.11.2010, 10:14
Ei pala. Yritettykin on, mutta teinikänniääliöinnin lisäksi en ole saanut merkittävää tulosta tupakoinnin saralla. Selvinpäin ei imuakaan. Ei maistu, en siis edes yritä. Hyvä sikari kyllä maistuu edelleen, sekin kyllä parhaiten pienessä nousuhumalassa.

Crazy Diamond
25.11.2010, 16:05
Kyllä juu, tulee tupakoitua. Vihreetä ja punasta, aina väriä vaihdellen. Bonusta ja Älämmää. Joskus jopa Malboro'a.

Pienistä sikreista se lähti n. 2 vuotta sitten. Nyt menee aski päivässä normi savukkeita.

Snagari
25.11.2010, 16:25
Harvemmin oli oma vastaukseni. Röökiaski kuuluu yleensä normiin kun lähdetään viihteelle, kesällä meni kuitenkin enemmän, nyt se koko aski ei yleensä tule illan aikana poltetuksi. Selvinpäin en polta ollenkaan, ei tee mieli.

Nuuskaa menee sellainen kiekko pariin päivään. Pahe mikä pahe.

Ambi
25.11.2010, 16:51
Viikko sitten tuli 5 vuotta savuttomana täyteen, 9 vuotta kerkisin tuprutella. Yhtään ei tee enää mieli mutta mulla on vieläkin toi viimeinen ostamani punanen L&M aski avaamattomana tossa työpöydän hyllyllä, jostain syystä en saa heitettyä pois.

tiuke
25.11.2010, 16:57
Kyllä on tupakalta ja nuuskalta vältytty kokonaan.

Jaasin
25.11.2010, 16:58
En polta, enkä ole koskaan edes maistamaan päätynyt. Oksettaa tuo haju jo kauempaakin.

Pisin Kääpiö 186cm
25.11.2010, 17:44
Polttelin tupakkia suunnilleen 20 vuotta epäsäännöllisellä aktiivisuudella. Ikinä ei ollut sellaista, että askin mukana kantaminen olisi ollut vakiojuttu, vaan silti tupakkaa kului. Saatoin olla tupakoimatta päiviä tai viikkoja, mutta viimeistään kapakkaan lähdettäessä aski piti saada jostakin.

Kävin ikämiehenä intin. Sinne mennessäni tupakointitahti oli harva, mutta tuolla perkele opin taas sauhuttelemaan joka päivä. Intin jälkeen homma taas rauhoittui vähitellen. Tupakointi on sosiaalista hommaa, tästä kai oli kyse. Intissä oli parhaat jutut aina tietyllä tupakkipaikalla, johon ikämiehet ja enemmän kouluja käyneet tulivat puhumaan isojen miesten juttuja. Siellä jotkut skapparitkin kävivät jutulla. Kuuli monenlaista.

Jossain 30 ikävuoden paikkeilla tahti harveni. Tupakkaa ostin aika harvoin, mutta ravintolaillan aikana tuli käytyä toisten askeilla. Tai en kieltäytynyt tarjotusta tupakasta, miten vaan. Nyt saattoi mennä viikkojen jälkeen jo kuukausia ilman tupakkaa.

Kun mittariin tuli 35 vuotta, niin tupakan kanssa flirttailu loppui jostain syystä kuin seinään. Siitä tuli yksinkertaisesti huono olo. Eka rööki pitkän tauon jälkeen maistui hyvältä, toinen vähemmän hyvältä, ja loput vaan yksinkertaisesti paskalta. Seuraavana aamuna suu maistui tuhkikselta ja keuhkoista irtosi klimppejä. Siihen loppui se homma, tuosta on aikaa reilut 5 vuotta. Yhden Cohiba-sikarin poltin vielä tuonkin jälkeen, mutta siitäkin on jo tuo noin 5 vuotta.

Nyt pelkkä tupakan haju tuntuu epämiellyttävältä. Mahdollisen tupakkapaikan ohi kuljen suunnilleen hengitystä pidättäen. Aika vaikeaa kuvitella, että ryhtyisin harjoittelemaan enää uudestaan tupakointia.

fewe0
25.11.2010, 18:12
Tämän vuoden keväänä alkoi tupakointini. Ystävien piiristähän se levisi ja humalassa spaddua menee aika runsaasti. Normaalisti aski kestää kuitenkin viikon/kaksi helposti, joten vielä ainakaan ei mene kuin Härskillä.

Tämäkin kommentti on mukava lukea parin vuoden päästä ja katsoa mihin on päädytty.

Kissa Jansson
25.11.2010, 18:19
Polttelin reilun kymmenen vuoden ajan, rippikoulukesänä se taisi alkaa. Lukio- ja armeija-aikana tuli käytettyä aika paljon nuuskaakin siinä sivussa. Tupakoimistahti oli vähän vajaata askia päivässä, humalapäissään reilusti enemmänkin.

Nyt olen ollut puolisentoista vuotta ilman körssiä ja pakko myöntää että yksi elämäni parhaista päätöksistä oli tumpata lopullisesti! Henki kulkee paremmin, ei tarvitse rykiä ja räkiä limakönttejä eikä haista pahalle. Ruokahalu ja makuaistikin tulivat takaisin... Suosittelen kaikille.

Hanhi
25.11.2010, 19:06
11 vuotta tullut poltettua ja askillinen kestää sen kaks päivää. Koskaan ei ole lightit maistunut millekään, punaista marlboroa on tullut aina vedettyä.

-OO-
25.11.2010, 19:23
En ole kokenut tarpeelliseksi maksaa eurokaupalla päivässä siitä että haisisin pahalle.

Evil
25.11.2010, 19:26
En ole kokenut tarpeelliseksi maksaa eurokaupalla päivässä siitä että haisisin pahalle.
Joo, kyllä se onnistuu ilmaiseksikin. Jättää vaan peseytymättä.

SilsaUuhi
25.11.2010, 19:28
Enpä ole koskaan kokenut tarvetta polttamiseen, tosin tietenkin kännissä, varsinkin kavereiden seurassa oltaessa, tulee muutama syöpätikku poltettua. En siis polta, mutta olen maistanut. Asian voisi tiivistää näin: miksi imeä päivittäin tikkua, joka maksaa, aiheuttaa riippuvuutta ja monia erilaisia vaarallisia sairauksia? Enkä puhu nyt peniksestä.

Datsun
25.11.2010, 20:44
Tupakoin päivittäin vuodet 89-96. Sen jälkeen meni kännäys ym. sosiaalipoltteluna vuodesta -96 aina tuonne vuoteen -04 saakka. Pari-kolme vuotta meni ihan ilman kessuttelua, mutta pikkusikarit hiipivät mukaan dokailun seuraksi joskus -06 tai -07. Ja siitä asti aina silloin tällöin palaa yleensä Sweets.

Hyvä suhde.

mice
29.11.2010, 13:15
Vaikea uskoa, että lähes 40% vastanneista ei olisi koskaan edes maistanut tupakkaa. Väitän, että kysely on harhaanjohtava ja "En, mutta olen kokeillut" jää helposti lukematta, kun klikkaa heti alussa "Ei"-vaihtoehtoa.