PDA

View Full Version : Mitä haluat oppia soittamaan?

M@rko77
16.10.2001, 16:25
Minä haluaisin oppia soittamaan pianoa..

Jii
16.10.2001, 16:32
Kitaraa... alkaa ilmakitaran soittamiseen pikku hiljaa kyllästymään. Pienenä omistin kitaran ja yritin harjoteilla soittamista, mutta suuren maailman tyylin hajoitin tuhannen päreiksi:(

Euro71
16.10.2001, 16:35
Huono homma, kun ei voinut valita kahta vaihtoehtoa: kitaraa ja rumpuja. Kitaransoittoa on tullut harjoiteltua jo tovi, mutta tavoitteena olisi oppia sitä soittamaan ;-) Rumpuja ja/tai bassoa pitäisi sivutoimisena alkaa treenaamaan...

Edit: sanamuoto.

sampio
16.10.2001, 16:40
Piano on niin hieno soitin, että jos sen hallitsisin... Siinä on jotain hienovaraisempaa, jotain mitä kitarassa ei ole. Ei sen puoleen, klassisen kitaran taitaminen vaatii kyllä todella paljon sekin. Ja kyllähän mikä tahansa instrumentti ammattilaisen käytössä kuulostaa hyvältä. Jopa suu ;)

luistimet
16.10.2001, 20:34
Kitaraapa se minäkin haluasin ihan oikeastikin soitella, mutta myös sahan soitto olisi hienoa hallita. :)

Antti.R
16.10.2001, 20:49
Kitaraa, ja olenkin jo ottanut härkää sarvista. Älkää vielä kuitenkaan valitko palkkamurhaajan numeroa puhelimillanne, saa nähdä kuinka kauan jaksan yrittää rämpyttää.

Sistis
16.10.2001, 21:35
Kitaraa ja pianoa osaan jo soittaa ja rumpuja en edes halua oppia. Mitään varsinaista ei soittoa ei kyllä tule mieleen, tai no... voisi olla ihan hauskaa osata soittaa Tonava kaunoinen samalla tavalla, kuin yksi setä 'soitti' sen Älä katso.ssa. Muistaako kukaan? Noh, mies makasi penkillä ja piti mikrofonia takapuolensa vieressä ja... arvasitte oikein... Voisi olla ihan huomiota herättävä tapa lätkämatseissa 'soittaa' kyseisellä tavalla vastustajan maalilaulua.:D

Demon Allbran
16.10.2001, 21:48
Kitaralla olis oikein kiva soitella suosikkiensa biisejä... Mutkun ei osaa.

jone
16.10.2001, 21:53
Joo, mäkin haluun....

Voi kunpa minäkin vielä kerran oppisin
voi kunpa minäkin vielä kerran oppisin
Soittamaan kitaraa, soittamaan ees vähän vaan

Voisko joku kertoa minulle sen
miksi olen paljon huonompi kuin Nappi Aaltonen
Taidan ottaa syaniidi annoksen
koska olen tällainen rähmäkäpälä

Voi kunpa minäkin vielä kerran oppisin
voi kunpa minäkin vielä kerran oppisin
Soittamaan kitaraa, soittamaan ees vähän vaan

Voisko joku kertoa minulle sen
miksi olen paljon huonompi kuin Jani Viitanen
Taidan ottaa syaniidi annoksen
koska olen tällainen rähmäkäpälä

Siinä tilanteeseen sopiva laulu... :D

Euro71
16.10.2001, 22:00
Jonelle on helpottavaa kertoa, että kitaran soiton oppiminen on äärimmäisen yksinkertaista - sen kun käyt ostamassa kitaran ja otat sen käteen. Tosin aikaa saattaa mennä hetki jos toinenkin eikä sitä(kään) opi koskaan soittamaan omasta mielestään tarpeeksi hyvin. Ja juttu ei sitten ole mikään vitsi, ei muuta kuin rippunen motivaatiota ja toimeksi - paljon toki helpottaa, jos otat muutamia oppitunteja vaikkapa kitaraa soittavalta kaveriltasi.

Wolves
16.10.2001, 22:02
Kitaraa ja Rumpuja. Tosin, kun joku ostaisi ne rummut (ja sen kämpän mihin ne mahtuu):D

Mahavishnu
16.10.2001, 22:21
Didgeridoota

Clark Kent
16.10.2001, 22:55
Vaikka omistankin jo kännykän, niin haluaisin ehkä joskus soittamaan rumpuja. Jos vaikka Mustanaamio tulis kylään...

jone
17.10.2001, 00:58
Euro71:
Kyllä mulla melkein ehjä kitara jo itseasiassa on. Aikaakin olisi aina välillä, mutta kitara ei satu olemaan täällä. Kitaraa soittava kaverikin löytyisi, mutta sekin opiskelee eri paikkakunnalla. Motivaatiosta sitten en tiedäkään, kaipa sitäkin vähän olisi. Mutta taitaa turhautuminen iskeä ennenkuin opin soittamaan, joten taitaa kuitenkin jäädä kitaransoiton opetteleminen, ainakin toistaiseksi.

kerpo
17.10.2001, 06:51
Ehdottomasti saksofonia.
Kitarakin kiinnostaisi, mutta sitä pitäisi oppia heti soittamaan hyvin.

Stolk-2
17.10.2001, 09:29
Pianoa haluaisin oppia soittamaan.

Vihjeenä teille jotka haluavat oppia soittamaan kitaraa. Monissa kitaralehdissä on nykyään (ollut jo pitkään) nuottien lisäksi tabulaatio. Ei tarvitse tietää mikä nuotti on milläkin kohdalla nuottiviivastossa. Tabulaatio kertoo mille kohdalle milläkin kielellä pitää sormi laittaa. Netistäkin löytyy tabulaatioita paljon. Ostakaa myös viritysmittari, niin olette myös vireessä aina.

juntti
17.10.2001, 09:49
Fonia kanssa. Osaan soittaa pasuunaa ja trumpettia, joten saksofoni voisi olla jopa helpohko oppia, mutta kun ei ole aikaa.

juntti, Retuperäläinen jo ammoisista ajoista.

Lukkolainen
01.08.2002, 22:38
Kontrabassoa!
koitin kysellä porin jatseilla yhdeltä kontrabasistilata keikan jälkeen että minkäkäinen kbasso sitä kannatais ostaa ei siltä herunu vastausta oli muka olevinaa nii kiireinen prkl.jos jollain jatkoaikalaisella on kokemusta kontra bassoista niin kertokaa ihmeessä

ruoto
01.08.2002, 22:40
Ehdottomasti pianoa!

vision
01.08.2002, 22:44
Ovikelloa. Aina soittaessani ovikelloa, tapahtuu jompikumpi seuraavista asioista :
1. Soitan liian lujaa ja asukkaat saavat sydänkohtauksen.
2. Soitan liian hiljaa ja joudun soittamaan uudelleen jolloin tapahtuu edellämainittu.

Mikäli joku tietää esim. jonkinsortin kurssin ovikellon soittamisesta, niin voisi laittaa vaikka tähän ketjuun infoa, kiitos.

Kidd
01.08.2002, 22:58
Kun näistä pitää valita niin..........pianoa. Kitaraa yritin joskus kersana opetella soittamaan, mutta päinvastoin kuin Euro71 väittää kaikki eivät sitä yksinkertaisesti opi soittamaan. Siitä hieman vanhempana soitin hetken aikaa bassoa todella huonossa ja naurettavassa speedmetal-bändissä, tosin tahtia hidasti hieman se tosiseikka etten osannut soittaa. Eikä ollut vahvistinta.

Mutta jos saisi oikein todella valita musikaalisuuden rintamalta, niin mikään ei harmita yhtä paljon kuin se, etten osaa laulaa. Olisipa se eri hienoa vetää silloin tällöin viisu ihan omaksi huvikseen, ei niinkuin nyt, ääni murtuen eikä edes nuotin vierestä, vaan jostain hyvin, hyvin paljon kauempaa. Suurin haaveeni joskus olikin että olisipa Jumala, tai Shiva tai kuka tahansa luonut minulle lauluäänen jolla ilahduttaa läheisiään mutta ei.....mitäpä sitä tässä elämässä saisi kuin kurjuutta ja tauteja sekä ikuisen persaukisuuden, ja kuoleman jälkeen pikakyydin Tuonelaan osallistumaan ikuiseen kekrijuhlaan jossa pääosissa olen minä...

Siis pianoa.

Chip
02.08.2002, 01:11
Mä haluisin oppia soittamaan pianoa kunnolla, sillä periaatteessa mä osaan soittaa sitä, mutta soinnut on aina vähän niin ja näin. Toinen soitin, mitä olisi ehdottomasti ihana osata soittaa, on saksofoni, se on jotenkin niin ihanan surumielinen ja muutenkin ihanankuuloinen soitin.

Poikkihuilun soitonkin tahtoisin opetella kunnolla, alkeet mulla on jo hallussa, kunhan ne ensin vertyisivät ulos mun aivokopastani.

V-man
02.08.2002, 07:56
Pianoa ja/tai huuliharppua. Harjoittelin huuliharpun soittamista (sitä häjyjen tunnaria) tässä männä päivänä mutta minulla meinasi lähteä taju. Ei taida olla hengitystekniikka hallussa. Olisi tosi mukavaa istuskella kesämökin laiturilla ja soitella huuliharppua haikeasti kuin nuuskamuikkunen konsanaan.

Aksu
02.08.2002, 08:01
Kitara, rummut ja basso ovat vielä hyvin hallussa soittoajoilta, mutta ikinä ei maltti piisannut opetella pianon soittamista kunnolla. Ja se vähän kaduttaa. Piano on monipuolinen, vivahteikas... haasteellisen upean äänimaailman luova.

Kävin aikoinaan penskana pianotunneilla pari vuotta, mutta se lopahti yksinkertaisesti kiinnostuksen puutteeseen. En harjoitellut koskaan ja siitähän tämä opettajani hermostui kerta toisensa jälkeen. Korvissani kaikuu vieläkin kun tämä täti huusi hermostuneena harjoitusten alussa : "Anna kun arvaan. Et ole taaskaan harjoitellut..." Ja siitähän sitä huumoria piisasi. Oli oikeastaan kiva kiusata. Sen verran äkeä ihminen oli kyseessä.

Nikke
02.08.2002, 08:16
Kitaraa olisi tarkoitus opetella soittamaan kunhan nuo opinnot saa päätökseen. Mutta onhan sitä muitakin suunnitelmia...

TTTTT
02.08.2002, 08:27
Illanviettojen huumoripuolesta tulee joskus huolehdittua soittamalla kitarastini heläjäviä akordeja ja kauniin tenoriääneni helkähdellessä kuulijain ... ei kun siis kaameeta sointujen hakkaamista reggae kompilla oli biisi kuin biisi. Lauluääni on sekoitus Irwiniä, Sepi Kumpulaista ja Tenkasta. Elämys siis. Ja soittimena tietysti akustinen kitara. Kouluaikaan tuli treenattua koulun orkesteriin kontrabassoakin, mitäs kyselitte.

Ylipäätään haluaisin oppia soittamaan, nykyisin suosikki-instrumentti olisi saksofoni.

Rocco
02.08.2002, 09:44
Saksofoni on eroottinen soitin. Paitsi jos sitä soittaa Kenny G.

Toinen olisi se Autralialainen ontto puutorvi, joku didgerido tai vastaava.

Ted Raikas
13.04.2008, 23:28
Haluaisin osata soittaa:

Akustinen kitara
Melodika
Piano
Poikkihuilu

Sekä sokerina pohjalla: Saksofoni

Olen aivan hullaantunut tuon monipuolisen soittimen ääneen tätänykyä ja oikeasti tuntuu, että olisi aivan mahdottoman siistiä päästä soittelemaan sillä. Vaatisi tietysti rutkasti opettelua, mitään pohjaa minkään instrumenttien soittamisesta ei ole, joten työtä ja tuskaa olisi. No, kaikki lienee mahdollista jos oikeasti haluaa. Miksikään ammattimuusikoksi tuskin haluaisin ja tähtäisin, tai supervirtuoosiksi. Tässä iässä kait mahdottomuus. Jos silti osaisi improvisoida ja soitella jotain omaksi huviksi tai jossain pienessä proggiksessa. Saksofonit tosin maksaakin melko lailla jos hyvän haluaa, mutta tuo lienee totuus vähän joka soittimen kohdalla.

olkikuukkeli
13.04.2008, 23:34
Pianoa ja kitaraa olisi mukava osata soittaa, mutta mitä teet... Nollatasolta on aina jotenkin turhauttavaa aloittaa :D Suuta osaan soittaa kohtalaisesti, mutta laulua voisin kehittää laulutunneilla, mikäli olisi varaa käydä sellaisilla. Tiedä sitten olisiko se "omaksi huviksi" edes järkevää. Tai no kai niitä pöljempiäkin harrastuksia.

Ted Raikas
13.04.2008, 23:36
Niinno juu, olisihan se kiva oppia laulamaankin. Ei nyt mitään klassista tai muuta, mutta kehittää sellainen särmikäs persoonallinen tulkintatapa. Nuotissa pysyä ja noin. Lauleskelen kyllä monia biisejä ihan omaksi huvikseen, onhan sekin nyt harjoittelua sinänsä. Mieluiten kyllä suomen kielisiä, kun ei ole englanninääntämys oikein hanskassa, muista kielistä puhumattakaan. Eli jos laulaisin, niin takuulla kotikielellä. Laulan toki englannin kielisiäkin itsekseen toisinaan.

Hejony
13.04.2008, 23:48
Kitara menee yleisillä mittareilla varmaan ihan hyvin, mutta tuskin sitä itse on koskaan tyytyväinen osaamiseensa. Bassoakin osaan soittaa, en kauhean hyvin kun ei sormissa nopeus riitä, mutta kelvollisesti kai. Pianosta osaan soittaa perussoinnut, ja nuotteja osaan lukea sen verran että joitain helppoja melodioita pystyy pimputtelemaan.

Mutta se mitä haluaisin, niin kyllähän tuo piano on niin pirun hieno soitin silloin kun sitä oikein soitetaan. Tuskin riittää aika kuitenkaan lähivuosina, ja sen jälkeen taitaa olla jo liian myöhäistä että oikein hyväksi kehittyisi.

Toinen mistä olen katkera, on se että meikäläisellä ei ole kauheasti nuottikorvaa. Jotenkin noloa että vaikka osaan esimerkiksi juuri tuota kitaraa melko hyvin soitella, niin en sitä vireeseen saa ilman mittareita millään. Perkele.

Parker27
14.04.2008, 00:18
Kitaraa. Mutta ei se ole niin helppoa mitä alunperin luulin :-) Mutta ehkä sit jonain päivänä jo osaan sen jalon taidon.

Barcelona
14.04.2008, 09:59
Olen joskus koittanut opetella soittamaan kitaraa ja otin jopa kitaratunteja. Mutta ei homma oikein näillä nakkisormilla onnistunut ja homma lopahti viimeistään siihen kun kitaranopettajani teki (kai) itsemurhan. Toivottavasti mun oppimistaidoilla ei ollut osuutta asiaan… ;) Joten nyt ääni meni rumpujen soitolle.

Väsyneet Kädet
14.04.2008, 10:08
Saksomafööni olis kyllä huikee.. Ja kitaraakin vois osata soittaa paremmin, nyt menee vain jotenkuten.

Beneway
14.04.2008, 13:12
Rumpuja olen halunnut oppia soittamaan ihan pienestä pitäen, mutta koskaan ei ole aika tai raha riittänyt. Tai sitten kiinnostuskaan ei ole ollut aivan sillä tasolla, että olisin jonnekin tunneille ilmoittautunut.

Raparberg
14.04.2008, 14:42
Pentuna tuli opeteltua pianonsoittoa, aika pitkällekin. Nuorena kloppina sitten jonkun verran kitaraa, mutta nämä taidot jäivät kehittämättä eteenpäin ja nyttemmin jo lähes tyystin unohtuneet. Jos jonkun soittimen haluaisi oppia niin se olisi säkkipilli. Oppisivat naapurit bilettämään yön läpi vähemmillä desibeleillä, kun seuraavana aamuna klo 7 iskisi säkkipillinsoittoharkat meikäläisellä paalle. Prkl.

Derby
14.04.2008, 15:25
Kitaraa ehdottomasti, onhan se paljon coolimpi instrumentti kuin nuo muut. Maailman kovimmat jätkät on sitäpaitsi kitaristeja: Eddie Van Halen, Dimebag Darrell (R.I.P), Jimi Hendrix (R.I.P) jne jne.

Janezky84
14.04.2008, 17:38
Rumpuja on tullut joskus soiteltua ja siinä hommassa haluaisin kehittyä paremmaksi. Kitaran soitto olisi myös haaveena, mutta kun sormet ovat yhtä kuin nippu kikkeleitä, niin tuskin siitäkään mitään tulisi.

Ovikelloa!!

Kourujärven Ponnistus
14.04.2008, 17:50
Luuttu vois olla hauska vempele, tai fagotti.

redlate
16.04.2008, 17:09
Kitaraa. Tartuin viimein härkää palleista ja ostin kitaran. Ehkä joku päivä jotain osaankin? Sormet ei vaan tottele aivojen käskyjä...

Pisin Kääpiö 186cm
16.04.2008, 20:02
Säkkipilliä. Tosin olen parhaillaan sellaisessa flunssassa, että ajatus keuhkoille noin raskaasta duunista ei juuri nyt vedä puoleensa.

Kitaraa ja joitakin muita kielisoittimia hallitsen kohtalaisen asiallisesti. Tavoite voisi olla korkeammalla.

Puhaltimet kiinnostavat yleisemminkin. Muutama vuosi sitten aktivoiduin ostamalla kaupasta omaan käyttöön pari nokkahuilua, näin alkajaisiksi. Olin varmaan aika poikkeuksellinen asiakas, yleensä nokkahuilu kai ostetaan alle 10-vuotiaalle. Myyjäkin kysyi minkä ikäiselle lapselle huilut tulevat...

Edes koulussa en päässyt ikinä soittamaan nokkista, joten kyseessä oli itselleni uusi asia. Nokkahuilu on suht helppo peli ottaa haltuun ilman opastustakin. Harmi vaan että nuo ostamani huilut ovat semmoisia halpoja luikkuja, jotka eivät soi erityisen nätisti.

Mustaine
16.04.2008, 20:14
Kyllähän olisi coolia olla hyvä jazz-puhaltaja tai -pianisti. Kitaransoittoon tottuneet sormet eivät vain oikein taivu koskettimille. Joku päivä vielä hankin jonkun puhallinsoittimen!

Skeletor
16.04.2008, 20:18
Kunnon syntikkaa judopuku päällä samalla saaden lanteisiin jostain notkeutta...

smasa
02.05.2008, 18:25
Koska olen ehkä maailman epämusikaalisin ihminen, en haaveile minkään soittimen soittamisen oppimisesta, vaan jätän soittamisen suosiolla sen taitaville miehille. Mutta jos jotain soitinta näpräisin, se olisi ehdottomasti kontrabasso! Sopivan erikoinen ja omalla tavallaan "seksikäs". Imagoonhan kuuluisi erottamattomasti myös jäätävä möhömaha, tumma puku ja huopahattu.

Gustaf
17.05.2008, 09:40
1) Highway Starin hammond-soolo

2) Bassolla jatsia + iskelmää

3) Haitarilla ainakin valssia näin ensi alkuun ja olishan toi Satumaakin aika näppärä.

Heitinga
17.05.2008, 16:07
Rumpuja vastasin tuohon kyselyyn. Olisihan se nyt niin mukavaa päästä hervottoman setin takana heiluttamaan kapulaa hikipäissään.

Aluksi mietin suunsoittoa, mutta toisaalta taito on jo melko kehittynyt. Voisihan sitä ehkä siinäkin jollekin jatkokursille vielä mennä...

kamik
17.05.2008, 16:30
Pianoa haluaisin oppia soittamaan.

Kävin muksuna jonkin aikaa pianopiirissä soittamassa, mutta melko nopeasti kiinnostus siihen silloin lopahti. Pikkupoikaa kiinnosti ihan muut asiat silloin.

Hanhi
17.05.2008, 16:51
Haluisin oppia mieluiten laulamaan, kitaransoitto sujuu jo pikkuhiljaa kun on sen 11v. rämpyttänyt. Mut jos soittimista pitäisi valkata niin varmaan huuliharppua tai trumpettia.

nufc
17.05.2008, 16:57
Ehdottomasti suuta! Olen ylivertaisen kateellinen niille jotka osaavat ja pystyvät soittamaan suuta hyvinkin pienistä asioista, vieläpä osaavat neuvoa muitakin joka asiassa.

Uleåborgir
17.05.2008, 17:26
Poikkihuilu - - - Saksofoni

Tässä iässä kait mahdottomuus.

Et sinä niin vanha ole, että olisi mahdottomuus opetella soittamaan saksofonia. Se vain vaatii ankaraa treenaamista, kuten mikä tahansa soitin; jopa tamburiini eli rock-slangilla kompinkääntäjä.

Haluaisin itse oppia soittamaan tuota poikkihuilua. Siinä on ihanan väräjävä ja romanttinen ääni kun sitä soittaa virtuoosi. Mikäs sen biisin nimi nyt olikaan, jossa poikkihuilu pääsee hienosti oikeuksiinsa - Aamuhetki tms.?

Kehaisen itseäni sen verran, että olen hyvä laulaja ja tulkitsija. Olen laulanut bändissä 12 vuotta (18-vuotiaasta). Äitini kanssa laulettiin jo kun olin pikkukersa ja sieltä kai ovat laulutaitojen pohja saatu.

Olen peräti kahden bändin laulaja. Näissä bändeissä laulan kummassakin, soitan toisessa (progebändi) tamburiinia ja syntikkaa (mellotron-sampleilla), LEHMÄNKELLOA, JÄNISRÄIKKÄÄ ja toisessa heavy-yhtye laulan ja soitan koskettimia ja akustista kitaraa.

Pianonsoitto onnistuu kohtuullisesti, soinnut ovat hallussa ja bravuurini on Myrskyluodon Maija.

Kitara menee miten kuten, lähinnä soinnut. Basso on sen verran yksinkertainen soitin, että jos kitarasoinnut ovat hallussa tai edes kitarankielten sävelkorkeudet (E, A, D, G, H, E), niin basson soitto ruohonjuuritasolla on suhteellisen helppo opetella.

Cliffburtonmaiseen virtuositeettiin ei toki hevillä pysty. Siinä vaaditaan erittäin poikkeuksellista lahjakkuutta.

Rummuilla osaan vetää 4/4 -kompin.

Sellaisen neuvon antaisin heille, jotka opettelevat soittamaan kitaraa tai pianoa tai vaikka haitaria: opettele ensin soinnut ja sitä kautta säestys. Opettele vasta sen jälkeen nuoteista soittaminen, kitaran bassojuoksutukset ja tabulatuurit.

Seppis
17.05.2008, 17:33
Karvahaitaria.

Tai no, Oboeta tahi huuliharppua olisi hienoa osata soittaa.

Mielikuvitushahmo
17.05.2008, 22:32
Tahtoisin ensisijaisesti osata soittaa pianoa, senjälkeen tulee sitten rummut. Hienoa kattoa kun joku soittaa pianoa todella hyvin.

Pavlikovsky
08.08.2009, 00:10
Kitaran ja rumpujen väliltä valitsin, mutta kallistui kitaraan sillä sitä nyt jotenkin on tullut rämpyteltyä ja on parempi näppituntuma siihen.

Tahtoisin siis olla todellinen tiluttaja pitkässä fledassa leveässä haara-asennossa ja joku Stratocaster kädessä yleisön mylviessä edessä. Sellaista Riku Blackmore-tyylistä, herkkää klassisilla vivahteilla omaavaa hevi-tilutusta, ei suinkaan Steve Vain pippeli-vinguttelua tai Yngwie Malmsteenmaista vähän tunteetonta rock-tilutusta. Ynkkä toki kova kitaristi on.
Komppimiehet on äijiä ja soolot vievät usein kaiken huomion, mutta se olisi se minun juttu, siis kitara.