PDA

View Full Version : Vemppa-gallup!

Arnold
21.09.2001, 20:38
No niin..

Ajankohtainen aihe, ainakin itselläni. Tämän viikon viidestä päivästä vietin kolme päivää vempassa. Ja jos kaikki ei tiedä, niin vemppa on yhtä kuin vapautus palveluksesta. Kaksi päivää olin oikeasti kipeä ja kolmas päivä oli puolittain asennevemppa metsäyön takia. Huomasi, että oli metsäyö tiedossa, kun yli puolet (!) komppaniasta oli vempassa :D.

Joo, mutta asiaan. Eli kuinka paljon teillä jatkoaikalaiset oli aikoinaan vemppapäiviä armeijassa? Itse olen nyt ollut intissä 75 päivää ja kuusi niistä on vemppaa (tj siis 105). On mulla vielä matkaa yhden kaverini tulokseen, kun hän oli viime vuonna intissä ja oli yhteensä 39 päivää vempassa 180:stä :D.

Eli tunnustakaa! Kuinka paljon vemppailitte aikoinanne?

frank
21.09.2001, 20:43
Pistetäämpä vähän haastetta.
Vempassa 105vrk/330 :D
(Sisältää kaikki vapautuksen alaiset päivät)

Roku
21.09.2001, 20:56
Mitähän niitä olis ollut? Varmaan jotain 30-35, ja melkein kaikki alokasaikana ihan vaan vitutuksen takia.

Viikko ennen kotiutusta meillä oli noin 80 km:n pituinen, jo legendaarinen Pyhäjärven Ympäriajo. Palasin maanantai-iltana lomilta, kun vilkaisin viikko-ohjelmaa, ja samalla hetkellä kun näin tämän pyörämarssin, iski helvetinmoinen mahatauti.

Seuraavana aamuna sitten vaan vastaanotolle, mutta piru sentään, en saanut vemppaa kuin yhden päivän! No, keskiviikkoaamulla uudestaan, sillä "mahatauti" olikin sitkeää sorttia. Silloin olin jo niin vakuuttavan näköinen vaikeroidessani kipua että olisin jo päässyt sairaalaan sisälle. Jouduin kieltäytymään, sillä siellä olisi saattanut selvitä tautini todellinen syy.

Mutta vemppaa tuli loppuviikko, joten säästyinpä järven ympäri polkemiselta. Kapteeni katsoi asiakseen hiukan vittuilla minulle mahataudistani, mutta väliäkö hällä?

Kalba
21.09.2001, 21:07
7 vrk vemppaa / 330 päivää palvelusta. Vemppa tuli marssimurtumasta, vaivas kyllä monta viikkoa vempan jälkeen mutta oli pakko painaa ettei olis pudonnut aukista diplomi tykäriksi. :cool:

Vakio
21.09.2001, 21:09
Kolme päivää lojuin sairaalassa kuumeessa. Muistaakseni koko muu 330 vrk meni ilman vempuloita.

Lape
21.09.2001, 21:16
Itse en vempassa ollut montaakaan päivää ja itse asias vain kerran ilman syytä. Pakkasta noin -20 celsiusta ja kirpeähkö tuuli ja hommana olis ollut joku v#tun ohimarssi. Käytännössä parin minuutin homma seisoa lavalla käsi lipassa, mutta olisi kulunut ainakin 3-4 tuntia.
Paras oli kuitenkin yks kaveri kenen kanssa meni IV vähän rajuksi ja kaveri ei meinannut päästä sängystä ylös. No kaverihan ilmoitti itsensä vastaanotolle ja kun sieltä kutsu tuli noin klo 10, kaveri oli varma et nyt napsahtaa, koska oli muutenkin jo tunnettu lusmu. Yritti keksiä jotain syytä käyntiin ja ajatteli että toinen jalkahan on vähän kipeä. Lopputulosta en ihan tarkasti muista , mutta jotain 4 päivää vemppaa ja 7 päivää nosto ja oikean käden käyttö vapautus. :confused:

EDIT: Kertaukset on sitten eri juttu. 15 päivää kerrattu, joista 8 sairaalassa maaten.

M@rko77
21.09.2001, 21:21
Älä tsemppaa, hae vemppaa! Itse hain vemppaa/vempulaa/mitä sieltä nyt sattui saamaan vain silloin, kun todella olin kipeä.

pXi
21.09.2001, 21:32
180 vrk kesti palvelus ja 0 kertaa vempassa.

teemu_s
21.09.2001, 21:37
Tulihan tuota oltua poissa palveluksesta ensimmäisen puolen vuoden aikana. Syynä keuhkoputkentulehdukset, poskiontelontulehdukset, keuhkokuume, lista on pitkä kuin nälkävuosi. Kasarmiolot ei ole otollisimpia täydelliseen parantumiseen. Mutta kun mies on rautaa niin vänrikin natsat löytyi kauluslaatoista kotiutuspäivänä. :D

FourForty
21.09.2001, 21:55
Mulla oli kai 270 vrk aikana kaksi tai kolme päivää. Oli niin helpot hommat ettei ollut mitään tarvetta vempata.

Tähän samaan ketjuun voisi vaikka pistää pekkagallupinkin. Itse selvisin ilman sanktioita palveluksesta, huolimatta muutamasta lomilta myöhästymisestä humalatilan takia, sen sijaan yksi 180 vrk:n mies meidän komppaniasta saalisti sata päivää pekkaa tuona aikana.

Hiili
21.09.2001, 22:10
285 vrk vapautukset:
- ensimmäinen viikko vapautus oikean käden käytöstä. Olkapää oli leikattu joitain kuukausia aikaisemmin ja se tuli olkapään leikkauksen suorittaneen lääkärin suosituksesta. Käytännössä ei mitään vaikutusta.
- Alokasleiri 37,9 asteen kuumeessa komppaniassa nukkumassa (3 vrk)
- VMTL muutamia päiviä, muutamia kertoja - polvet rikki ylettömästä ryömimisestä. Ei varmaan montaa kaveria ollut, joiden polvet kestivät koko alokasajan ilman vapautuksia.
- 4 kertaa taisin käydä Tilkassa kääntymässä. Allergiatestiä, olkapään kuvausta, fysioterapiaa...

Sistis
21.09.2001, 22:32
362 päivää, 0 päivää vapautuksia (ei edes VMTL.ää). Kerran tosin olin kuumeisena perjantaina, mutten viitsinyt mennä hakemaan vapautuksia, kun olisi lomat palanu.:D

punaiset_lasit
21.09.2001, 22:35
330 vrk:

Keuhkokuume iski alokasajan loppupuolella. Viikko sairaalassa, viikko toipilaslomaa ja viikko vemppaa. Viikon vempasta en tosin ollut pois palveluksesta kuin yhden päivän. Tämän jälkeen en kertonut kellekään, että minulla oli vemppaa: minä olen ennemmin metsässä kunnon harjoituksissa kuin siivoan komppaniaa.

AUK:ssa sitten vajaan viikon verran VMTL:ää, kun nilkka väänty. Tästä huolimatta olin sen viikon metsässä side jalassa, mutta en osallistunut niin koviin harjoituksiin kuin muut.

Kessutteluaikoina oli yksi päivä vempulaa, kun kuume nousi tilapäisesti 37,5 asteeseen.

Eli oiskohan ollut vemppaa sellaiset 13 päivää plus tuo sairaala/toipilasloma keikka. Eihän sissi hae vemppaa kuin pää kainalossa ;).

AnaKonda
21.09.2001, 22:46
36vrk/180:stä tuli vempattua.

Yhdellä saman yksikön miehellä on kyllä komea saldo vemppaamisen suhteen: 120vrk/180:stä :D

JanJ
21.09.2001, 23:04
periaatteena oli että jos näyttää siltä että pitäis jotain tehdä, vemppaan mars. meillä oli vemppamuoto isompi kuin tavallinen niinä harvoina päivinä kun meillä oli päiväohjelmassa merkintöjä.

50 aamun kohdalla menin valittamaan oikeaa selkäkipua,
synnynnäinen vika selkärangassa (mikä ei haitannut lätkänpeluuta aikanaan vaan äityy jos ei treenaa).
No lekuri pisti 190 päivää nkv:tä rajana 15 kiloa!
Ajattelin että huh huh, varmaan joutuu kotiin.
Samaa sano kapteenikin, eli kotiin ja myöhemmin uusiks.
Vähän aikaa keskusteltuamme revittiin yhteistuumin se lappu.
sain sitten käydä lepokodin kerralla

Kiekkonero
21.09.2001, 23:42
Joku 40-50/240 päivästä. Ihan keskiarvoa paikallisessa patterissa meidän jaoksessa. Sääntöhän oli, että mahdollisille leireille, marsseille tai tetsaamaan lähdettiin ainoastaan vastaanoton kautta. Ongelmat improvisoitiin sitten paikan päällä. Kun osasi hommansa niin yleensä ei tarvinnut lähteä. Jos oikein laiskotti niin haettiin VP:ta. Niitä kirjasin noin 10 päivää. Kuumemittaria on helppo huijata.

Roku
21.09.2001, 23:59
Samassa komppaniassa kuin minäkin oli eräs porilainen nuorukainen, joka pelasi jääkiekkoa muistaakseni sellaisessa porukassa kuin Kiekko-Salamat. Kakkosdivaria joukkue silloin muistaakseni tahkosi, saattoi olla kolmostakin, sillä aikaa siitä on jo paljon eikä taida enää tämmöinen joukkue edes olla toiminnassa.

No, tämä kaveri kuitenkin haki selkäkipujensa takia vemppaa aika usein, ja saikin sitä aina hakiessaan. Kerran sitten kävi niin että jannu oli vempassa juuri näiden selkäkipujen takia, kun hän pokkana käveli vääpelin luo anomaan lomaa illan lätkämatsia varten. Kapteeni sattui olemaan vääpelin toimistossa samaan aikaan ja alkoi ihmettelemään: -Pystyttekö muka pelaamaan jääkiekkoa samaan aikaan kun olette rivistä poissa selkänne takia?

Lätkäsankari palasi vähin äänin tupaan, ja sai Kiekko-Salamat tulla sinä iltana toimeen ilman tehopakkiaan.

Alex
22.09.2001, 00:06
Mua ainakin vituttaa armeijassa henkilöt jotka hakevat asennevemppaa sillä silloin joutuvat kärsimään terveet miehet, eikä todellista mahatautia sairastavia edes uskota silloin kun he ovat kipeitä. Mekin jouduttiin olemaan yksi ylimääräinen lauantai palveluksessa rästiammuntojen takia kun yksi idiootti oli ollut 3 viikkoa putkeen VMTL:llä ilman todellista syytä. Se on kuitenkin totta että armeijassa on vaikea pysyä terveenä kun hygieenia on mitä on.

Moto
22.09.2001, 00:13
Ei sitä kovin paljoa tullut. Alokasajan ensimmäisinä viikkoina olin kaksi päivää VUP:ssä, jossain vaiheessa kaksi päivää vempassa. (Meinasin pyörtyä piakkoin verenluovutuksen jälkeen...) ja sitten tuli jossain vaiheessa oltua Tilkassa kuumeen kourissa maanantai-illasta perjantaihin. Viimeinen tapahtui joulukuun pakkasilla ja oli todellinen lottovoitto. Muut olivat kärsimässä leirillä, kun meikä poika vietti kauniiden hoitsujen seassa aikaansa ja aamiainenkin tarjoiltiin vuoteeseen, kun ensimmäisinä päivinä oli kuumetta jotain 41-42 astetta... :cool:

Cosmo
22.09.2001, 00:14
eräänä maanataina multa poistettiin viisaudenhammas. ainoa jonka joutuivat leikkaamaan, ja sain siitä sitten vemppaa yhden päivän. (muut oli saatana kotihoidossa viikkotolkulla), No hammaslääkäri (loistava, riihimäellä) sanoi että ota päivä iisisti. jepjep ajattelin. no illalla päätin sitten mennä säbävuorolla maalin, ja tulihan sitä loppujen lopuksi kentälläkin juostua, ja juuri kun mietittiin lopettelua, niin nilkka ympäri, ja ihan siniseksi, ja turposi jenkkifudiksen kokoseksi. Ei katkennu nivelsiteet, mutta kuullemma melkein. aamulla sairaalassa hammaslääkäri kävi kyselemässä vointia kun laahustelin yhdellä jalalla vastaanotolla: "otit sitten rauhallisesti?" joku 40 päivää heilahti siitä.

Hauskinta tässä on se, että sotilaspassissa seisoo kenttäkelpoisuuden kohdalla "kiitettävä".

Sid
22.09.2001, 08:56
2½ päivää VMTL:ää 285:stä. Puolikas tuli automaattisesti verenluovutuksen jälkeen ja pari päivää sain, kun hyvin mennyt Rovajärven leiri pikapalkittiin kunnon paskataudilla takaisin patteriin päästyämme. Tämä kouristusten avittama suolenhuuhtelu toistui puolen tunnin sykleissä, joten se oli sikäli selvä tapaus. Heikommin kävi kaverille, joka oli ollut VeKSissä 4 päivää "vatsataudin" vuoksi, mutta perjantaina piti päästä lomille. Lääkintämajuri veti pari kumihanskaa paksujen sormiensa päälle ja kokeili, että nesteet todella ovat imeytyneet jo paksusuolessa! Lomille lähdettiin yhdessä, mutta kaveri vannoi jatkossa mielummin paskovansa housuun kuin menevänsä otille.

Erikoistuiko kukaan muu kuntsareiden keräilyyn? Itse hommasin niitä 18 kpl.

M@rko77
22.09.2001, 09:17
..on todellakin alojensa ammattilainen! :)

Köpi
22.09.2001, 10:16
362 päivää palvelin ja vempassa siitä 20-30 päivää eli alle kymmenysosa. Poskiontelontulehduksia tais olla kolme vai neljä kun se vitun homekasarmi ei tullut kuntoon vaikka terveystarkastajatkin kävi..millähän se kapu ne oikein lahjoi?? Asennevemppa tais olla se viiden päivän VMTL + NKV, kun olisi joutunut johonkin ampumaleirin purkutöihin. ;) Kaksi kertaa tuli vietettyä viikon verran sairaalassa, ensin kovan kuumeen vuoksi morttileiriltä lääkintäkapteeni pisti sinne ja sitten tulehdusarvot heilu melkein kahdessasadassa..syynä..yllätys, yllätys poskiontelontulehdus!
Mutta en tiedä onko kukaan kyennyt samaan aikaan alikessuna olleen kaverin saavutukseen..mies palveli 362, kuten minäkin ja vemppaa taisi tulla yli 300 vrk..OKKV ;)

Sistis
22.09.2001, 10:47
Viestin lähetti M@rko77
..on todellakin alojensa ammattilainen! :)

Kyllä! Ainakin hammaslääkärinä hän oli huippu. Ja sanotaan niin, että olen kyllä tylsempiä pappejakin tavannut, vaikka kyseinen ammattikunta onkin jäänyt aika tuntemattomaksi. Itseäni harmittaa, kun Sammalkivi jäi vuosilomalle juuri silloin, kun ajattelin että poistaisin viisaudenhampaani... noh lomalla hän olikin sitten siihen asti, kun kotiuduin, joten poistamatta ne jäivät. Ja vieläkin ne töröttävät leuoissa, kun en ole uskaltanut mennä muille hammaslekureille... kotiutumisesta on aikaa sentään vuosi ja 3kk...

Sistis
22.09.2001, 10:55
Viestin lähetti Sid

Erikoistuiko kukaan muu kuntsareiden keräilyyn? Itse hommasin niitä 18 kpl.

Kyllä. Tarkkaa määrää en muista, mutta suunnilleen niitä tuli seuraavasti: Viestitutkinnot 4 kpl, AUK 2 kpl, Pääsiäisgines 2kpl, Komppaniapalkinto 1kpl, Viestimieskuorotoiminta n.10 kpl = n.19 kpl... Kun käytin nuo lomat vasta AUK.n jälkeen, olikin pitkiä viikonloppuja aika lailla. Pisin loma oli juuri heti AUK.n loputtua. Loppui perjantaina 17.12. jolloin meidät siirrettiin viestikomppanioihin. Olimme normaalilla vlv.llä ja tulimme sunnuntai-iltana takaisin. Seuraavalle lomalle lähdimme maanantaina 20.12. joskus puolen päivän aikaan, ja loma kesti 13 päivää, eli siihen asti, kun mosat tulivat.
:D

Dieppe
22.09.2001, 11:02
Kymmenisen päivää niitä taisi morttiaikana kertyä. Kaikki oikean käden käyttövapautta. Sen jälkeen pääsin kirjuriksi Holiday(huolto) eskadroonaan jossa vemppa tuli tutuksi eräiden lusmujen ansiosta, jotka marssivat AINA otille kun väijyvuoro iski. Käyrä oli helpoista hommista huolimatta aika korkealla kun meillä oli vain 70 äijää(n 50 vähemmän kun muissa yksiköissä) ja pataljoonassa eniten nakkeja johtuen eräästä asskisser Katp. Lämäri Laukkasesta, joka haali meille kaikki paskahommat mitkä eivät muiden yksiköiden päälliköille kelvanneet. Lopulta eräs oikeusupseeri(vääpeli) kehoitti meidän kapua menemään itse vartioon jos miehet eivät riittäisi:D
ps. Löytyykö jatkoajasta muita "legendaarisen" Lämärin alaisuudessa palvelleita.

aHab
22.09.2001, 11:14
4/330 vrk

Alokasajan ensimmäisen metsäyön aikana olin 2 päivää kuumeessa Veksissä. Vallan erikoinen kokemus, armeijan lääkkeet kun ovat varsin vahvoja.

Vatsatauti juuri ennen polkupyörämarssia viikon leirille, alokasaikana tämäkin. Varsin komea olo lähteä polkemaan, kun kahden päivän ruoka-annos yhteensä oli yksi lautasellinen puuroa...

Varsin ikävä tosiasia tuo, että kun leiri lähestyy niin vemppamiehiä alkaa vilistä silmissä. Omassa komppaniassa oli sama tilanne kaikilla muilla leireillä paitsi yhdellä. Rovajärvelle lähtivät kaikki, kukaan ei hakenut vemppaa.

vision
22.09.2001, 11:39
Olin 1/98 erässä 240 ja siitä oli vempaa ehkä semmonen 30vrk. Voin ihan rehellisesti sanoa ehkä 2 päivää olin oikeasti kipeä, yleensä tuli vain haettua tekaistun kuumeen takia. Spadena kun olin ja lähettiin mettään hain aina nosto-ja kantovapautuksen selän takia. Eipähän tarttenut kanniskella mitään painavaa. Metässä oltiin tosin about 15vrk yhteensä.

ipa rules
22.09.2001, 12:49
Metässä rämpiminen ei ollut ipa rulesin alaa ja oikean jalan marssimurtuma paheni niin pahaksi, että loppujen lopuksi käveltiin 15 päivää kepeillä ja sitten vielä 6 päivää päälle vempulaa. Nuo siis alokasaikana.

Meri on ipa rulesin elementti ja laivapalveluksen aikana tuli vain yksi päivä VP:tä pahan silmätulehduksen takia.

330 inttiä-siitä siis 21 päivää vemppaa ja 1 päivä vapautettuna palveluksesta.

-ipa rules

Musta87
22.09.2001, 13:48
Meikäläinen otti saman saldon kuin Sistis elikäs 362 / puhdas nolla vempulaa.

The Hawks
22.09.2001, 14:06
Mä olen nyt ollut armeijassa 75/270. Vempassa olen ollut yhden päivän ja kaverit tuvassa vittuilee jo "särmä" jutuilla vaikka en ole särmää lähelläkään. Sen ainoan päivän olin VMTL, koska jalastani puhkaistiin verittynyt rakko, se alkoi jo haittaamaan ja edellisenä päivänä ollut 30 km. marssi ei tehnyt todellakaan hyvää. Se olisi laittanut mulle kolmekin päivää vemitelliä, mutta koska kyseinen vapautus on perseestä en ottanut kuin yhden. Siinä joudut aina kaikenlaisiin paska-hommiin, tyyliin tiskaus. Senkin päivän aikana tappi otsassa kasvoi mukavasti kun jotain ruokakärryjä joutui kuskaamaan muken ja kassun välillä.

Nyt kun J-kausi on kohta alkamassa ajattelin että alan laittamaan attitude-vemppaa peliin hieman useammin. Metsässä kun joutuu olemaan ei jaksaisi tehdä muuta kuin poltella röökiä ja rötvätä (niin kuin viime viikon lääkintämies-leirillä :) ) Aina kun joutuu jotakin vähän fyysisempää tekemään, vastaanotolle vaan.

Meillä tosin oli tämä viikko sellainen että kaikki jotka viimeisen kahden viikon aikana olivat vempanneet vähintään kolme kertaa joutuivat jäämään lauantaiksi gines. Tämän säännön vuoksi täytyy vemppaaminen ajoittaa oikein tulevaisuudessa.

Asenne-vemppa on tietyllä tapaa perseestä. Siis sellainen että ollaan vaikka 70:stä päivästä 60 vempassa ei minkään takia. Sellaiset jätkät ainakin meidän komppaniassa on muutenkin hieman outoja. Jokainen saa silti minun puolestani tehdä mitä tykkää, ei ole meikäläisen ongelma.

jackie
22.09.2001, 15:02
Palvelusaika 362 vrk, koko aikana tuli 8 * VMTL, suurin osa kummankin polven sivusiteiden(?) löystymisestä. Olisi ne kai voinut Tilkassa leikkauttaa, mutta kun oon ainakin mää kuullu kaikenlaisia juttuja intin leikkausten tasosta..

Kuntsareita tuli muistaakseni reilut 15, ainakin ampumisesta, cooperin testin "huimasta" parantamisesta ( 2600 m > 2950 m ), leirikineksistä, niitä oli melkein kymmenkunta, sekä tietysti ansiokkaasta palveluksesta virka-apuosastossa, sammutettiin kaks metsäpalo yhden kinesviikonlopun aikana..

ja tämä kaikki siis tapahtui 1. PsvK/PsvP/PsPr:an Celsius/Aarne/Bertta-joukkueissa palvellessani.

Tunkki
23.09.2001, 00:05
330 vrk / 0 h vapautuksia. Vituttihan tuo, kun leirille pitä lähtemän ja ryhmässä olikin 7 äijän sijasta 2. Sergei kulki melko kankeesti välillä..

JiVe
23.09.2001, 19:07
140/280 tuli vietettyä vmtl + nkv5:n kanssa.
Meni hiihtäessä polvesta eturistiside sököks ja leikkauksen jälkeen ei oltu rivissä kun vasta 5 minuuttia ennen kotiutusmarssia...

BigRedBob
24.09.2001, 00:11
285 päivää vempassa, eli siis vemppapäivien osuus koko armeijassaoloajasta täydet 100%. Kokeilkaas panna paremmaksi. ;)

Let's play hockey
24.09.2001, 01:01
...mutta oikean käden käyttövapautta pari viikkoa, kun kaaduin fillarilla "hieman" maistissa viikonloppulomilla.

Piti ajaa baariin sammuneen kaiffarin pyörä toisen kaverin kämpille samalla kun pari muuta hemmoa taluttivat väsähtänyttä juhlijaa. Ajelin siinä sitten kohtalaisen reipasta vauhtia, kunnes aloin olla perillä. Aidattua pyörätietä paahtaessani kohti määränpäätaloa havaitsin, ettei kulkupelissäni ollut jarruja! Ei siinä voinut kuin ajaa suoraan ja kääntyä vasta n. metri talosta, kun aita kääntyi. Seinä tuli kuitenkin vastaan ja kopsahti kaaliin, jonka jälkeen kaaduin aitaa päin siten että oikean käden hermot menivät enkä pystynyt liikuttamaan sen käden sormia mainittuun pariin viikkoon.

Palattuani palvelukseen ja ollessamme lähdössä johonkin metsätetsaussessioon ylimasi (olin siis laivastossa) tiedusteli joukkueen jäsenten mahdollisia vapautuksia. Siihen huudahdin tietysti: "herra ylimatruusi, alokas *, OKKV!" Siihen tokaisi ylimasi tyynesti: "vai että OKKV. Tietääkös alokas * mitä tarkoittaa EVVK?" Tiesinhän minä. Ja taas mentiin melkein yhtä kovaa kuin ilman vapautuksiakin. :mad:

Oi niitä aikoja.

vilpertti
24.09.2001, 01:19
jepulis, meikäläinen vietti kuukauden putkeen VMTL:llä, ennen kuin tuli kirjurin paikka vapaaksi jonka ilomielin täytin. polvessa tuntui ikäänkuin siltä, että se ei oikein olisi kovin vahvaksi kerennyt pari viikkoa ennen intin alkua tapahtuneen polven vääntymisoperaation jälkeen...

kerpo
24.09.2001, 08:05
n. 80/240.
Selkä on romu, mutta olin päättänyt käydä intin vaikka väkisin.
Suurin osa noista vemppapäivistä oli sitä nkv:tä.
Palvelin myös kolme viikon jaksoa tilkassa.

Designer
24.09.2001, 10:23
Palveluspäiviä 330 ja siitä vemppaa muistaakseni noin 30. Sitkeä poskiontelon tulehdus meinasi päättää RUK:n, mutta parani sentään. Kaksi kolmen päivän leiriä jäi sen takia väliin, kurssin johtaja totesi vaan että "koita nyt jotenkin kuluttaa aikasi, käy vaikka sodessa välillä kahvilla". Oli muuten melko tylsää olla yksin koko komppaniassa ilman mitään tekemistä. Koko intistä lähtö oli aika lähellä, kun tipahdin talvella cooperin testissä. 17 asteen pakkasessa juokseminen ei ole hyvä idea astmaatikolle, joten ei muuta kuin parin kierroksen jälkeen ambulanssilla sairaalaan. Tuon tapauksen jälkeen minua ei muuten pahemmin enää höykytetty RUK:ssa ;)

Yhden viestisotaharjoituksen vedin tekemättä yhtään mitään. Kylki meni edellisenä viikonloppuna paskaksi uppopallossa, ja mitään ei pystynyt tekemään. Otettiin harjoitukseen mukaan "kuunteluoppilaaksi".

Panssariprikaatissa palvelleet varmaan muistavat Tikkisen? Mies yritti antaa kerran keppiä, kun olin vastaanotolla mahataudin takia. Ei uskonut, että olen kipeä. Pois lähtiessäni oksensin Veksin pihaan ja menin takaisin sanomaan, että jos ei tule vapautusta niin oksennan lattialle. Vapautusta tuli.

kerpo
24.09.2001, 10:33
Viestin lähetti Designer
Panssariprikaatissa palvelleet varmaan muistavat Tikkisen?
Äijä meinasi lähettää mut himaan, "kun ei selässä mitään vikaa ollut."

Lähetti mut kuitenkin tilkkaan, josta palautin äijälle dokumenttia, jossa selvisi että selkä on oikeasti vähän epäkelpo.

sampio
24.09.2001, 12:06
330 aseettomana, josta vempassa morttina jotain 15 päivää. Keuhkokuumetta piteli, joten kai se ihan perusteltu syy oli. Olin muuten eka lomilla 40 asteen kuumeessa. Sekottu toi todellisuus ja kuvitelmat melko tehokkaasti, kun kuntokin oli niin hehkeä. Kuumehortteessa kuvittelin tupakavereita pyörivän kotonani ja odottelin herätyshuutoa joskus aamuyöstä.... että sellasta

ervatsalo
24.09.2001, 12:29
Niin, takavuosina kun heiluin sekä maavoimissa että laivastossa kuninkaallisena rekkakeisarina sain kasaan "vain" noin 7 vemppa-aamua ja 4 päivää pekonia 330:stä

Ehkäpä rekkakuskien "inhimillisemmät" palvelusolosuhteetkin vaikuttavat postiivisesti motivaatioon, painokin nousi melkein 10 kiloa...

Ja ohessa muutama rekka- ja nuppikuskien "kultainen ohje"

1. Jätä rynkky aina leirille lähtiessä kasarmille telineeseen, pääset helpommalla.

2. Paskanakin uhatessa nosta konepelti ja rasvaa varmuudeksi kätesi => selusta turvattu, voit mennä istumaan (lämpimään) hyttiin tietäväisen näköisenä "lukemaan ohjekirjaa"

3 Kuski syö aina kapiaisten paperilautasilta, ellei erikseen ja ehdottamasti kielletä.

Katse eteenpäin.... Lepee!

Täältä tähän

jlammi
24.09.2001, 12:54
mulla! oli yli 80 päivää vemppaa ja jotain muuta vapautuksia.. kotihoitokin ruletti ;) 103 päivän kohdalla rupesi intti vituttamaan ja sain lopulta C:n paprut.
sen siitä saa kun rikkoi polvilumpion.

ELÄKELÄINEN
24.09.2001, 13:14
Polvi meni alokasajan lopuksi paskaksi täälläkin.8 kk:n lähestyessä luulin pääseväni himaan,mutta olin vempulana ollut jonkun päivän erikoiskoulutuksessa(luento-osa) mukana ja tulkittiin vittuilun vuoksi 11 kk:n erikoismieheksi.Virallisesta valituksesta huolimatta kärvistelin ylimmäräiset 3 kuukautta sekalaisilla kasarmeilla,missä milloinkin tilaa sattui olemaan.Mitään tekemättä,kun en oikesti siis osannut .
Varsinaista toimintaa siis vajaat 2/11 kk.Loput vp:tä ,vempulaa ja loputonta tylsyyttä.

entti7
24.09.2001, 14:06
Sellainen reilu 30 pv 330:sta mahdollisesta tuli vietettyä vempassa, näistäkin suurin osa oli ns. välttämättömiä poissaoloja; alokasaikana keuhkokuume ja alikessuna viikko Tilkassa fysikaalisessa hoidossa! Sikäli Tilkan käynti oli ihan puhdasta lomaa kaikkine miellyttävine silmänruokineen - joku muukin on saattanut päivystää Tilkan porraskäytävän ikkunoissa odottamassa "näytöstä" vastapäisessä talossa!

Taitaa muuten olla tuo Sidin mainitsema "lääkintämajuri paksuine sormineen" tämä Vekaranjärven legendaarinen päällikkölääkäri! Minun muistot kyseisestä elävästä legendasta ovat kylläkin paljon paremmat kuin moinen epämiellyttävä tarkistus.

Taze
24.09.2001, 15:05
Näkyyhän täällä jokunen muukin terve olevan...

Eli 0 vrk vemppaa, 330 vrk palvelusta tai jos lasketaan kh-päivät niin 8 palveluspäivää lisää.

Nikke
24.09.2001, 16:38
Polven takia joku 55-60/240 vrk.
Toisaalta SA:n joustavuutta kuvaa se että tähystykseen pääsyä odotettiin 2½ kuukautta..sitten oltiin toipilaana ja sitten kotiutus..todella hyödyllistä:D

Arnold
20.12.2001, 23:49
Nostetaampa tämä ylös...

Joo, eli armeijaa on enää niin vähän jäljellä, että voitaneen lyödä lukkoon jääkäri Arnoldin vemppapäivät. Kaiken kaikkiaan niitä kertyi siis 18 (+ 2 nkv sisältyen vmtl:ään ja 1 kp). Alun perin arvelin ennen inttiä vemppaavani noin 20-25 päivää, eli itse asiassa meni paremmin. Osaksi noista vemppapäivistä oli puolittaista asennetta välillä joukossa, mutta olin aina silti ainakin hieman kipeänä, kun vapautusta hain. Eli ei ikinä 100 %:n asennetta :D.

Meidän tupa oli (tai on) vemppatupa. Yhdellä tyypillä on yli 60 päivää vapautusta, yhdellä yli 40, parilla yli 30 ja parilla yli 20. Toki tuvasta löytyy pari tyyppiä, joista toisella on 3 vapautuspäivää ja toisella puhdas nolla. Tämä nollakerholainen sai muuten tänään korpin natsat.

Niin joo ja tj on 15, joista kassuaamuja 5 ja loput lomia :).

Ziran
21.12.2001, 12:33
330 kelpaa palvelukseen. Kerran kävin Veksissä mutta kyllästyin odottamaan :). Paha paikka sairaalakammoiselle...

masaman
21.12.2001, 18:11
oli siinä just yks yli sadan..... eli 101

näistä yli viiskytä osastolla ja 11 kotihoidossa......oikeasti kipee....

kaikki paskatadit mitä vaan oli ollu jonkun kaukaisella serkulla tuli mulle:D no ei ny sentää...

viime tammikuussa ku oli oikein telkkarissa siitä Säkylän influenssa epidemiasta, nii enkös mäkin ollu vanhana siellä osastolla:D .... tosin mä olin ottanu itelleni heti astetta paremman taudin....elikäs rauhaskuumeen:mad: hyi vittu!!!!!!

paskana olin ja vielä paskenpana pääsin pois....keuhkot hajos....happipullokin tuli tutuks:rolleyes:

kyllä siitä sais aikamoisen kertomuksen.....

Euro71
21.12.2001, 18:23
Vemppaa ei ollut, mutta yks viikko meni PohSS:ssa kuumeessa. Pirut vaativat vielä yhden kuumeettoman päivän ennen poispäästämistä ja kun torstaina oli vielä pikkuisen jäljellä, niin joutui viettämään viikonlopun siellä. Ei hyvä... Ai niin, 330 vrk.

Tatzka
21.12.2001, 19:35
Kyllä se niin turhaa hommaa oli ja leireillä ei aina
jaksanut istua kannon päällä ja vetää "viisaiden" kanssa
kessua , ei mun laji. Kuntokin laski kun vaan istuttiin aina
ja odotettin jotain mitä ei koskaan tapahtunut.

Tuli sitten tilkka reissu sedän hajottua ja siellä
piti aluksi olla vain viikko, mutta vesirokon takia
vierähti toinen viikko ja vielä viikko kotihoitoa,
joten 3 viikkoa katos sinne :)

Shayne
07.05.2004, 19:16
Oli noita inttiketjuja sen verran esillä, että piti tääkin nyt kaivaa ylös...kun oli puhetta vempoista tuolla.

Olisko noita vemppapäiviä ollut noin 75, joista suunnilleen 70 putkeen olivat myös palvelukseni viimeiset 70 päivää. "Nyrkkeilin" lomilla oikeasta kädestä yhden luun murtuneeksi ja toisen kämmenselästä läpi päivänpaisteeseen. Pintahaavan parantumisen odotus + leikkaus + toipuminen = palvelusaika ehti loppua kesken.
Kotiutumisen jälkeen kuukauden päästä vielä Tilkassa vedettiin hohtimilla ulostunkeutuvia teräspiikkejä kämmenselästä. Kyllä kutitti.

No, eipähän tarvinnut vetää lippaan.

Ghost
07.05.2004, 19:22
Tähän mennessä palvelusta on takana 117 päivää 180:sta. Vempassa on näistä vietetty 16. Putkeen tuli vempattua kaksi viikkoa, kun poskiontelotulehdus vei voimat täysin. Onneksi lomille pääsin tuossa välissä kun vain VMTL:ää annettiin perjantaille.

Johto
07.05.2004, 19:35
Itse vemppasin intin aikana noin 15 päivää 180:stä. Miltei kaikki vemppapäiväni osuivat leiriaikoihin. Muuten en viitsinyt vemppaa hakea sillä se olisi tietänyt urheiluvapaiden palamista. Oikein pahasti sairas en ollut kovinkaan montaa vemppapäivää vaan useimmiten kyse oli klassisesta asennevempasta.

b2reds
07.05.2004, 19:38
n.200/285

Kyllä VMTL ja NKV maistu senjälkeen kun selkä hajosi...
Ennätys mitä vemppaa sai kerralla oli muistaakseni 80 vrk.

Komppanjanvääpeli Siikala vittuili jatkuvasti ja muistipa
myös kertoa kaikille joita kiinnosti/ei kiinnostanut että
tässäpä on komppanjan suurin sluiba.

Oli jätkä hiljaa kun vihdoinkin pääsin tilkkaan kuvauttamaan
selkäni, ja välilevyn pullistumahan se siellä.

Kuntsareista senverran että ihan pakolliset sai, ei muuta.

krobbe
07.05.2004, 19:45
Palvelusaika 330 eikä ainuttakaan vemppa (vitun lapsellinen termi veepeelle)-päivää. Nykynuoriso taitaa olla varsinaista vemppulaporukkaa, lorvitaan ja vielä leuhkitaan sillä. Miehisyys on katoamassa suomalaisista koiraspuolisista "korpisotureista".

Lomillakin taitavat nämä nykynyhvärit olla joka viikonloppu, eli se siitä miesten koulusta. Kyllä ennen oli inttikin armeija eikä mikään 4H-kerho. Siviilipalvelumiehilläkin taitaa olla nykyään raskaampi ja vaativampi tuo palvelusrupeama kuin näillä ns. sotilailla.

L4E
07.05.2004, 20:08
Viestin lähetti krobbe
Palvelusaika 330 eikä ainuttakaan vemppa (vitun lapsellinen termi veepeelle)-päivää. Nykynuoriso taitaa olla varsinaista vemppulaporukkaa, lorvitaan ja vielä leuhkitaan sillä. Miehisyys on katoamassa suomalaisista koiraspuolisista "korpisotureista".

Jep, ei täälläkään päivääkään vemppaa. Kerran olin reippaassa kuumeessa, mutta Örössä oli pakko mennä vaan "kentälle" jos halusi lähteä noille joka kolmannen viikon lomille.

finnjewel
07.05.2004, 21:40
Siihen aikaan kun Vekaranjärvellä "taistelin", puhuttiin "veepeestä" tai "venttiilistä", muutama päivä molempia tuli vietettyä angiinan ja nilkan nyrjähtämisen takia.

Varsinainen päähänpinttymä oli minulla ammusvarastoalueen vartiointi, jonne järjestin itseni (kirjuri kun olin) varmaan kymmenisen kertaa. Siellä kun sai viettää vuorokauden omassa rauhassa pikku mökissä hyvät eväät mukana kolmen muun jääkärin kanssa. Ja vartioreitin kiertelyynkin oli keksitty vaivaa säästävät lusmuilukeinot - paitsi jos satoi lunta...

JanJ
07.05.2004, 22:06
Viestin lähetti krobbe
Palvelusaika 330 eikä ainuttakaan vemppa (vitun lapsellinen termi veepeelle)-päivää.

Vemppa on VMTL.
Mutta kylla sa viela opit :)

Andrej
07.05.2004, 22:10
Vempassa muistaakseni 12 päivää 32:sta. Lisäksi 4 VP, mutta kävin pyytämässä lievennyksen "voi osallistua päivystykseen ym., saa käydä sotilaskodissa".

Vai pitäisikös tämmöiset laittaa provoketjuun?

Sniper
07.05.2004, 22:17
240 ja yksi päivä vapautusta tuli ihan loppuajasta vasten omaa tahtoa, sängyssä makoilemisesta kun ei ollut mitään hyötyä vaivan suhteen vrt. normaali päivärutiini.

Kuntsareista joku puhui ketjun alussa, sain niitä kyllä aika reippaasti mutta melko järkättyjähän ne oli... yksi tuli Provinssirockista, isompi kasa tuli prikaatin kotisivujen suunnittelusta, jokunen ansiokkaasta VMTK-työstä + ammunnat ynnämuut perusjutut sekä loppuun vääpelin itsekirjoittamat. 80 päivää olin lomalla koko yhdeksän kuukauden aikana, mikä oli silloin kova suoritus.

krobbe
07.05.2004, 23:04
Viestin lähetti JanJ
Vemppa on VMTL.

Vittu, on se kumma kun nykysotilaille ei riitä kaksi perusvapaata, vp ja vup. Kai näillä helvetin pc-partisaaneilla on siellä vemppojen lisäksi kaikki muutkin vapudet, tarviiko siellä edes syödä itse vai syötetäänkö siellä nykyään? Ja tietysti vääpeli vielä röyhtäyttää poikansa suklaapuuron päälle, perkkema mihin tää maailma on menossa.

tuuski
07.05.2004, 23:15
Viestin lähetti JanJ
Vemppa on VMTL.

Vittu. Meillä oli ainakin tapana kutsua kaikkia "vapautustaistelijoita" (huoh mikä termi), vempoiksi.

Siis VMTL, VUP, VPO, VP, VL, VKKV, OKKV, NKV, maiharivapautus, jiiännee = VEMPPA. Verbinä vempata. Vemppa-päivät = jossain vapautuksessa vietetyt päivät.

Nuhteeton palvelus kölli/kk on mielestäni mahtava systeemi, mieluummin kirjoitin yhden +KL loma-anomukseen lisäksi kun menin keksimään mikä nyt vaivaa veksiin.

Vemppapäiviä itselläni 7/362, näistäkin 5 osastolla, palo muunmuassa valaloma prkl.

Jykke1978
07.05.2004, 23:19
330 päivän aikana taisi tulla VMTL:ää ja vasemman käden käyttö vapautusta 15-20 päivää, että ei sitä niin hirveästi tullut saatua ja yhtään päivää ei tullut ilman syytä vaan aina oli todellinen syy saada vapautusta.

krobbe
07.05.2004, 23:26
Viestin lähetti tuuski

Siis VMTL, VUP, VPO, VP, VL, VKKV, OKKV, NKV, maiharivapautus, jiiännee = VEMPPA.

Voi herranen aika, ei siellä tosiaan taideta muuta tehdä nykyään kuin keksiä erillaisia kirjainyhdistelmiä, joittenka antamalla valtuutuksella sitten vedetään lonkkaa. Kai täälläkin on vallalla joku ihmeen lintsarilahko, ainakin täällä on esiintynyt joku helvatan ÄTPPOMK tai jotain sinne päin. Mikähän palvelusta vapauttava koodi tuokin lienee, varmaan jotain tyyliin

äiti tule pian poimimaan oma mussukkas kotiin. tai muuta yhtä nerokasta.

tuuski
07.05.2004, 23:47
Viestin lähetti krobbe
Voi herranen aika, ei siellä tosiaan taideta muuta tehdä nykyään kuin keksiä erillaisia kirjainyhdistelmiä, joittenka antamalla valtuutuksella sitten vedetään lonkkaa.

Voi olla että tuosta listasta vielä jotain uupuu, reserviin siirtymisestä on kuitenkin vierähtänyt muutama vuosi.

Suosikeiksini jäivät "armeijan sinisten vaatteiden käyttövapautus" ja "sisäjalkineiden (släpäreiden) käyttövapautus". Jälkimmäisen lapun säilytin kun se minulle päivystäjän pöydälle tuotiin.

mendieta
07.05.2004, 23:57
180 palvelusaika ja vempassa varmaan noin 30 päivää. Mukana muutama motivaatio vemppa. Pääsin jopa legendaariseen kotihoitoon, mutta olin vain päivän, kun kunto vaati lääkärihoitoa. Polvi leikattiin niin siinä niitä päiviä kertyi. Kotiutumispäivänä heräsin Tilkasta. Ja pääsin perkele kotiin. Tuon päivän tapahtumista voisin kirjoittaa, vaikka kirjan.

Mazza
08.05.2004, 00:33
Palvelin 362 vuorokautta, enkä ollu koskaan vempassa. Pari kertaa tosin tuli käytyä veksissä (varuskuntasairaala), mutta vapautuksia en edes halunnut ottaa, koska en niitä katsonut tarpeelliseksi. Kun mikään tauti ei tuntunut tarttuvan, niin pysyin rivissä joka ainoan päivän.

Pekkaa en myöskään koskaan ottanut. Viikonloppuvapaat olivat kuitenkin sen verran kova juttu aina, että mieluummin pelasi sääntöjen puitteissa kuin alkoi hölmöillä. En ymmärrä niitä, jotka jaksoivat leuhkia kuinka monta viikonloppua tulikaan istuttua kasarmilla pekonissa. Noh, idiootteja on moneen lähtöön.

Turha vemppaaminen on naurettavaa ja typerää touhua. Siinä on skappareilla vielä paljon tehtävää, että nuo vempalla lusmuilijat saadaan intissä kuriin. Juuri näiden kavereiden kuulee baareissa kertovan suureen ääneen sankarillisia armeijatarinoitaan...

ISH
08.05.2004, 00:39
2 päivää varuskuntasairaalassa kuumeen takia (yli 40 astetta). Antoivat muuten jotain "Burana 1200:sia" notta syö noita niin paranet. Heräsin aamuyöstä valtavasta hikilammikosta 7,5 kiloa laihtuneena mutta eipä ollut kuumettakaan enää. Ja olin siis oikeasti hikoillut niin paljon että allani oli iso lammikko. Hurjaa.

Oli niitä muitakin vemppoja mutta tämä jäi mieleen.

Teacup
08.05.2004, 02:21
Kauheasti ei tullut 180 päivän aikana vempattua. Kerran kävin Tilkassa (keskellä loppusotaa), kerran 1 VMTL kun kävin pyytämässä terveystodistuksen ja jonkun verran sain VKKV:tä ihan aiheesta. Jalkapallopelissä satuttamani ranne oli pitkään kipeä ja siitä sai aina VKKV:tä kun kävi pyytämässä. Tuo on muuten melkoinen kuningasvapautus tuokin, juurikaan mitään ei tarvitse tehdä. Oli käskijällä arvomerkkejä kuinka paljon tahansa niin ei väliä. Harmitti melkoisen paljon...

Edit. kunnon lappeen Rantalainen kirjottaa yhdys sanat ainaoikein

Algo
08.05.2004, 03:08
Tulihan niitä jotain yli 30 mutta kaikki oli aiheesta, ainakin melkein. Alussa oli helvetin paha poskiontelotulehdus ja 4 kertaa kävin punkteerattavana ja hyvin ne niitä reikiä sinne pisti, mutta mönjät ei meinannu lähteä ja VUPpia tuli aina ihan hyvin. Loppupalvelusaikana murtu keskimmäinen varvas ja VLV:llä humalassa tuli kokeiltua onko hellan liesi kuuma. Olihan se ja sitten tuli seuraavalla viikolla vemppailtua jalka paskana, toinen käsi paketissa ja toisessa kyynärsauva. Lisäksi jotain pientä oli, mutta ei mitään mainittavaa.

JanJ
08.05.2004, 06:01
Viestin lähetti krobbe
Kai näillä helvetin pc-partisaaneilla on siellä vemppojen lisäksi kaikki muutkin vapudet, tarviiko siellä edes syödä itse vai syötetäänkö siellä nykyään?
Sanoo "mies" :)

Jos et tieda termeja, tuskin olet edes ollut intissa. Itsella aikaa toistakymmenta vuotta, sulla tuskin leima kuiva. Vai onko Leima Pepussa?

Joo, provoketjun kamaa. Krobe vaan tekee sen itse, ja vastaan tekemalla itse kannissa.

krobbe
08.05.2004, 07:03
Viestin lähetti JanJ
Sanoo "mies" :)

Jos et tieda termeja, tuskin olet edes ollut intissa. Itsella aikaa toistakymmenta vuotta, sulla tuskin leima kuiva. Vai onko Leima Pepussa?

Joo, provoketjun kamaa. Krobe vaan tekee sen itse, ja vastaan tekemalla itse kannissa.

No, no onpas JanJ nyt olevinaan hauska. En kuitenkaan halua kinastella moisen egon kanssa, joka muistaakseni taitaa olla peräti mode-tasoa, ellei ole jo ongelmansa takia entinen sellainen.

Siihen aikaan kun palvelin Tikkakoskella Ilmavoimien Viestikoulussa oli Luonetjärven sotilaspiirin komentajana Teppo J. Suonperä. Nimi tuskin kertoo noin "varttuneelle" miehelle mitään, ammuttiinhan Teppo jo yli kolmekymmentävuotta sitten.

Ja vaikka peppuni tuntuu niin kovin nimimerkkiä kiinnostavan, en aiheesta halua, selkeästä innostuneisuudestasi huolimatta, herralle fiboja järjestää.

Olen sen verran vielä "poikanen", etten ole noiden hymynaamojen käyttöä oppinut, joten jääkön nekin tosimiesten, jotka on jo yli kymmenen vuotta sitten suorittaneet asevelvollisuutensa, huoleksi.

Ps. Olen edelleen sitä mieltä, että nykyarmeijan käynti on lähinnä huviretki. Arvasin myös sen, että ne pahimmat lusmuilijat tulevat kannanottoihini takertumaan kuin vempulat verkkoon.

Henkka
08.05.2004, 07:22
Viestin lähetti Vakio
Kolme päivää lojuin sairaalassa kuumeessa. Muistaakseni koko muu 330 vrk meni ilman vempuloita.

Sama tais olla resepti. Torstaiaamun kuumemittaukseen pimitin muutaman ylimääräisen buranan, jotta pääsisin 4 päivän pääsiäislomalle eikä tarvisi jäädä Veksiin homehtumaan. Kuume putosi kyllä mittaukseen, mutta alkoi nousta takaisin heti lomabussissa. Perjantaina kuitenkin jo terve kuin pukki.

Lint
08.05.2004, 08:39
180 päivää palveluksessa, 0 päivää vempassa, 0 kertaa vastaanotolla.

Nännimäinen
08.05.2004, 13:08
Yhdentoista kuukauden aikana makasin neljä (tai kolme) päivää kuumeessa varuskuntasairaalassa. Siinäpä se taisi olla. Miehet pysyvät rivissä.

heikkik
08.05.2004, 13:16
11 kuukauden palvelusta 2 päivää VUP:pia. Syy silmätulehdus.

paze
08.05.2004, 14:32
6 kk tuli Säkylässä vietettyä. Huikeana vemppasaldona 2 päivää VeMiTeLiä ja Burana-pussukka.

-paze-

King
08.05.2004, 16:45
30-35/270..Eli tulihan noita. Siinä oli nilkkaleikkausta ja sen semmoista. Asennevemppa? Mitä se on? En tunnusta.

Ramirez
08.05.2004, 16:54
VUP tai VMTL ei ole vapautus vaan elämäntapa. Itselläni oli vapautuksia enemmän kuin laki sallii (tai ainakin enemmän kun skapparit sietää) ja suurin osa vapautuksista leirien aikana, kun ei noi leirit oikein sytyttänyt niin paljoa että niihin olisi viittinyt osallistua. Kotihoitokin oli ihan jees.
Puolivuotta tuli oltua ja paska keikkahan se oli, mutta tulipan käytyä ja A-miehen paperit tuli kuitenkin. Sanokaa mitä sanotte, mutta itseäni ei armeija todellakaan jaksanut kiinnostaa, sain nimittäin leikkiä lapsena ihan tarpeeksi.

Tommy
08.05.2004, 18:45
180 päivää viihdyin.
2x VMTL
1x VUP
1x VP
3x NKV

Oikeasti en tainnut kuin kerran olla sairas, silloin kuume nousi lähemmäs 40 astetta. Muulloin ei vaan huvittanut.

Seti
08.05.2004, 20:07
Viestin lähetti frank
Pistetäämpä vähän haastetta.
Vempassa 105vrk/330 :D
(Sisältää kaikki vapautuksen alaiset päivät)

125 / 240 tai jotain. Toiset rynnii skutsissa. Toiset lymyää veskissä.

Ikimuistoinen ruodis muisto. Olin "lievästi" vempan maineessa ja kun 20 KM marssin päivä koitti niin tupatoverit eivät olleet järin yllättyneitä kun meikäläinen oli, taas, vempassa. Tällä kertaa tosin oli syytä. Viisaudenhammas revittiin munnarista pikku pintapuudutuksella. Heikko kun olen niin tajuhan tuossa meni. Tupakaverit, luonnollisesti, ajattelivat että siinä meillä on oikea Italo. Itkee kaikesta pienestä.

Lääkärin sana oli kuitenkin laki. Muut marssille. Minä nukkumaan. Kahden kolmen aikaan kaverit könyävät tupaan ja tietenkin kunnon möykällä. 10 hengen tupa. 1 nukkumassa, munnari puuduksissa. Sen kummemmin miettimättä ärjäisin että "turpa kiinni mä yritän nukkua !" ........ seuraus yhdeksän täyspakkausta syliin.

wade
08.05.2004, 21:31
Alokasaikana en päivääkään ,mutta toiseksi viimeinen leiri joka oli hyökkäysleiri ei kiinnostanut joten valitin sählypelissä mennyttä jalkaa.
Jalka hiukan vääntyi ,mutta kyllä sillä halutessaan olisi pystynyt leirille lähtemään.
Oli tosin hiukan turvoksissa ja sillä heltisi siis tuo 8 päivää.
Tuloksena 8 päivää VUP:tä eli vältyin leiriltä ,mutta samalla paloi lomat tuloksena 17 päivää peräkkäin armeijan harmaissa ja lukuisia yöpäivystyksiä tuon 2 viimeisen viikoa aikana loppusotaan toki piti päästä.
Lisäksi 1 päivä vemppaa verenluovutuksen takia ja 3 päivää poskiontelotulehduksen ja punkteerauksen takia.
Lisäksi 3 yötä osastolla ,ku kuume oli 39,6.
eli yhteensä 15 päivää ,josta 8 siis tahallisia.
Palvelusaikahan oli 240 päivää lopputulos kk-mies.

suuris
09.05.2004, 13:16
Pulustusvoimien alaisuudessa ei oikeastaan muuta kivaa ollutkaan, kuin katsella muiden hommia ja itse vempata vieressä..

Ensimmäisen kahden kuukauden aikana olin vempassa yli 30pv, ja pääsin näin 6 kuukaudeksi kotiin.. Takaisin mennessäni yritin saada C:n papereita, mutta ei herunut kuin bemarin pahvit. Bemarin aikana ei vemppaa juurikaan jaksanut hakea, kun veksiin lähtemisen vaihtoehto oli sängyssä makoilu ;)

Summa Summarum - 180 vrk:n aikana noin 40pv.. :P

Damien
09.05.2004, 14:56
Mitähän niitä olis ollut jotain 65 tms/108 kun pääsin c papereilla ulos...

osastollakin tuli maattua kuukaudenpäivät erinäkösten keuhkoputkentulehdusten ja astman takia tilkassakin kävin pariin otteeseen, mun keuhkot ei vaan kestänyt sitä paikkaa. tosin ei oikein pääkään..

tigger
09.05.2004, 17:10
Joo, 301 päivää takana Playa dél Hyrylän
keitaalla ja tasan nolla vemppapäivää.
vähiin käy ennen kun loppuu....

p.s älä jumppaa, hae vemppaa!

Elmeri Hautamäki
09.05.2004, 17:34
E. Hautamäki vietti armeijassa 9 kuukautta, joista viimeiset 2 vempassa. Syynä oli olkapääleikkaus, joka kannatti tietysti tehdä inttiaikana koska valtio maksoi viulut. Muuten en sitten vempassa tainnut ollakaan.

TaoTao
09.05.2004, 19:11
neljä päivää 180. Kaikki oli alokaskaudella ja täysin aiheesta. Loppuaikana vempuilusta ei olisi ollut edes mitään muuta kuin haittaa, vessojen siivoaminen vemppana kun on melko rankkaa verrattuna siihen miten helpolla pääsin 'pommivarastolla'.

Shearer
09.05.2004, 20:32
180 päivää rivissä. 0 päivää vempassa, 0 kertaa vastaanotolla.

Eino_Mies
09.05.2004, 20:41
285 vrk, joista 3 päivää makasin veksissä vatsataudissa alokasaikana. Myöhemmin oli NKV:tä ja VMTL:ää selkävaivojen vuoksi yhteensä muistaakseni 4-5 päivää.

Mdawg
09.05.2004, 20:53
180 vrk

VMTL- päiviä oli yhteensä about 30 parin erilaisen murtuman vuoksi, VP-päiviä noin 10 saatuani heti ensimmäisellä leirillä saatanan sitkeän flunssan sekä kuumeen ja myöhemmin keväällä ei sitten vain kiinnostanut.

frank
09.05.2004, 22:10
100/330 erilaisia vapautuksia.
Yleensä ne oli motivaatio mallia.
Ei olisi voinut vähempää kiinnostaa suksisulkeiset tai muut vastaavat.

Klesalla polvella on mukava pelleillä.
Sillä saa vaikka päivän reissun Helsinkiin

Tuamas
09.05.2004, 22:22
180 vrk palvelusta, kolme vemppapäivää, kaksi kertaa kävin vastaanotolla. Ensimmäiselle kerralla iski penikat sääreen saapasmarssin jälkeen ja toisella kerralla ei kiinnostanut Lampalle lähtö.

Cactus
31.08.2006, 21:18
Ensimmäisen kahden kuukauden aikana olin vempassa yli 30pv, ja pääsin näin 6 kuukaudeksi kotiin.. Takaisin mennessäni yritin saada C:n papereita, mutta ei herunut kuin bemarin pahvit. Bemarin aikana ei vemppaa juurikaan jaksanut hakea, kun veksiin lähtemisen vaihtoehto oli sängyssä makoilu ;)

Itse olin reilu 30pvää vempassa mosakaudella, himaan lähtemättä. Tämä tosin johtui polven hajoamisesta ekalla yöreissulla. E-papereihin ei kuulemma ollut aihetta, syytä tähän en tiedä. Tosin monet varmaan muistavat Hyrylästä Lääkintäkapteeni Kärkkäisen aka. eläinhammaslääkärin?? Ei tuo kaveri pahemmin tutkinut, yleensä joko sai tai ei saanut vemppaa, mutta pussillisen burana600 oli aina vakio.

Se vaan on armeijassa vähän ärsyttävää että jos oikeasti olet kipeä tai sulla on paikat kipeät niin heti on "moven" leima otsassa.

Vmtl:ää taisi olla joku 50pvää aina saman eli polven takia, vp tai vup tuli yleensä kuumeen seurauksena, jota ei armeijassa voi yksinkertaisesti välttää.

Kerran lomilta palatessani oli veksissä päivystämässä lämi joka ei tykännyt movettajista ja tulin sinne sitten ja valitin että on kuumeinen olo ja mittauksen tulos oli 39,4. No tämä lämi otti sitten crp:n ja se oli jotain 15. Käski tupaan nukkumaan koska ei ollut mahdollista että olisi tulehdus. No aamulla sitten uudestaa veksiin ja kuume pysynyt samana ja myös crp, mutta hoitaja lähetti mut Hyrylän terveyskeskukseen josta tuli tämmöinen diaknoosi: Korvatulehdus, keuhkoputken tulehdus, nielurisatulehdus ja poskiontelot täynnä limaa ja erittäin vaikea yskä ja osittainen hengitystieahtauma.

Ei ollut paljon sanottavaa lämärillä tähän asiaan enään, hoitaja sanoi että heti potilashuoneeseen sänkyyn ja et missään tapauksessa saa mennä patterille.

Leirimovettajista tuli tämmöinen mieleen. Eli yleensä ku leiri tuli eteen niin oli jätkät tyyliin kaikki hakemassa vemppaa. Mutta tällä kertaa sanottiin että oli teillä miten paljon vp:tä tai osastoa niin Lohtajalle lähdette ja olette sitten leirialueen veksissä. Tulos: ei yhtään vemppaa Lohtajan ilmatorjuntaleirillä.. :)

Näillä mentiin.

-Cactus-

Vesku
31.08.2006, 21:23
Palvelusta 9 kk
Vempassa n. 6-7 päivää

vilperi
31.08.2006, 21:32
Minä niin tarkalleen muista paljonko olin vempassa 6 kuukautta kestäneeni armeija-aikanani. Herranlettas, kuka nyt tuollaista muistaisi?

Mutta kyllähän sitä vempassa tuli oltua. Kuukauden podin poskiontelontulehdusta ja myös aika ajoin siinä samalla lähes 40- asteen kuumetta. Sitten minulle sattui myös toinen inhottava tauti, korvatulehdus. Sitä kesti noin viikon. Vittumaisin tauti, mitä koskaan minulla ollut. Korvat soivat viikon verran yhteen kyytiin. Tuon taudin kataluutta ei osaa tietää, jos sitä ei joudu itse kokemaan.

Mutta tuon poskiontelotulehduksen aiheuttaman kuukauden vempassa olon takia missasin "valitettavasti" sotilaskeittäjän peruskurssin ja niinpä pääsinkin sotilaskodin leipomoon töihin armeijan loppuajaksi.

Tuota leipomoaikaa on ikävä... Siinä, missä muut söivät kaurapuuroa aamupalakseen, niin minä pääsin syömään aamupalalla ties mitä hyvää, lihapiirakkaa, pasteijaa, pitsaa ja jopa parina aamuna täytekakkua...
Ja saihan tuolta aina leivonnaiset mukaansa päivän päätteeksi.

Jos joskus kannattaa olla kipeänä, niin paikka ja aika kannattaa valita oikein...

Shelter
31.08.2006, 21:34
240 päivää palveluksessa, josta tais olla nilkan kipeytymisen takia 4 päivää vmtl:ää, muuten ei vemppaa tarvinnut hakea, johtuen että kun oli kirjuri, niin ei tuolle asennevempalle ollut tarvetta, kun toimistossa pystyi lusmuileen muutenkin. Ja jollain ihmeellä onnistuin välttämään flunssat inttiaikana.

Haoki
31.08.2006, 21:35
Palveluksessa 180vrk. Vemppa saldoksi tuli 1vp ja 1vup.

Edessä olisi ollut marssi ja päälle vielä tilapäismajoitus harjoitus, joten pitihän sitä lähteä koittamaan onneaan veksiin ja vp+vup sieltä irtosi.
Vastaanotolla tuli kyllä vierailtua monia kertoja varsinkin loppuaikana, kun ei oikein aamureippailut enään napanneet.

Tumbi
31.08.2006, 21:37
362 vrk ja vemppapäiviä yhteensä 6, joista kolme päivää varuskuntasairaalassa angiinan takia. Ei motivaatiovemppaa tms.

Jamais Vu
31.08.2006, 21:37
"Cactuksen" tarina oli TODELLA tutun kuuloinen...

Olisin voinut kertoa suunnilleen samantyyppisen tarinan omista kokemuksistani, mutta en taida nyt viitsiä vaivautua.

Mutta, palvelusta 180 päivää, vempassa noin... 140... saattaa olla enemmänkin, mutta eiköhän tuo ole aika lähellä.

HemmoP
31.08.2006, 22:47
n100/330, jatkuvien sääriluiden hiusmurtumien takia.

Puolesta välistä loppuun asti,eli n 160 VSVAK:ta.

RajatOn
20.09.2006, 19:04
362 olin intissä, sen aikana oli kotihoitoa 4 päivää kun ajoin moottoripyörällä yhden mutkan liian pitkäksi. Vmtl:ää olis saanut sen jälkeen varmaan kuukauden verran, mutta enpä viitsinyt hakea..

pettter
21.09.2006, 03:52
Vuodesta olin vempassa muistaakseni vain muutaman päivän, ja nekin oli melko loppuvaiheessa. Itseasiassa intissä mua piti monet hieman vajaajärkisenä, siis esimerkiksi kun en vempannut. Tai no monista muistakin syistä.

Kerran sain monen päivän vapautuksen palveluksesta, mutta en mä siitä muille viitsinyt edes kertoa, vaan menin niiden mukaan ryömimään. Samalla kertaa sain lääkkeeksi antibioottikuurin, josta yhden tabletin söin ja loput heitin menemään. En mä mitään lääkkeitä rupea syömään jos ei sydän ole pysähtynyt tai mikään raaja puutu.

Elrith
21.09.2006, 03:59
Hehee. Neljä päivää intissä, ja yksi VUP. Sain sen menemällä aamulla vastaanotolle ja istumalla Parolan veksissä 8 tuntia 30 minuuttia; joku unohti kokonaan kutsua PsTiedK:n äijät vastaanottoon ja minä olin siitä porukasta viimeinen nimi. Oli aika älytöntä zitata 8 tuntia veksin odotushuoneessa. Syy oli ihan vilpitön.

Neljäntenä palveluspäivänä tulin järkiini, mietin koko touhun logiikkaa ja nyt olen sivari.

chelios77
21.09.2006, 04:28
Ei tullut montakaan päivää vempassa oltua,mutta kerran tärähti joku n.40c kuumetta muistaakseni torstai-aamuna ja oli pakko lähteä polin kautta Pohjan sotilas-sairaalaan.No perjaintaina oli tarkoitus alkaa viikonloppuvapaa,ja kun aamulla mitattiin kuume,sitä oli enää joku 37,5c.
Siinä sitten tiedustelin tältä sotilaslääkäriltä,että kai minä nyt sitten voin kotiin lähteä viikonloppuvapaata viettämään.No vastaus oli,että "ei missään nimessä,kuumeisena ei voi lähteä matkustamaan turvallisuuden takia".
Asiaa ei tietenkään auttanut edes se,kun kerroin että vanhempani voisivat hakea mut,koska kotini oli vain n.10km päässä.No,siinä sitten vietin perjantai-illan sairaalassa ja ajattelin,että onneksi sentään lauantaiksi pääsee kotiin.
Lauantai-aamun kuumemittaus näyttinkin jo ihan normaalilämpöä ja kun tiedustelin hoitajalta,että voinko lähteä kotiin,hän kertoi ettei hoitajat voi ketään kotiuttaa eikä viikonlopun aikana ole lääkäriä paikalla.No siellä sitten terveenä kökötin viikonlopun yli,kun kotiin olisi ollut 15min automatka.Jonku verran vitutti.

Hazardipakki
21.09.2006, 07:46
Jonkin verran tuli vempattua ja välillä oltua ihan oikeastikin pipi. Siitä sai sitten kuulla ihan loppuun asti harvinaisen mulkulta yksikköupseerilta.

Pari päivää ennen erästä ampumaleiriä vasen jalkapöytä tuli ihan helevetin kipeäksi. Kävin tietysti veksissä näyttämässä, sain päivän vmtl:ää ja leirille jouduin. Leirillä sitten kipu alkoi jo olla todella kova, ja monta kertaa piti taapertaa lääkintäpaikalle, jossa lämärit jakoivat ansiokkaasti Buranaa lääkintäupseerin määräyksestä. Vmtl:ää taas tipahti muutama päivä, käski tulla takaisin jos kipu vielä jatkuu. No kipuhan jatkui. Oli vitun kivaa kannella muille täysiä soppaämpäreitä kipeällä jalalla hangessa tarpoen. Välillä käytin toista suksisauvaa kävelykeppinä. Lopulta pääsin sitten oikein lääkärille, joka lähetti meikäläisen röntgeniin Rovaniemen lennostoon. Kuvista kenttälääkäri totesi, että ovat aika sumuiset, mutta marssimurtuma on mahdollinen. Niinpä sain sitten pari päivää teltta-vupia, jonka jälkeen pääsin evakuointi-pakulla takaisin Kajaaniin. Kajaanissa sama lääkäri joka antoi ennen leiriä vmtl:ää vittuili, että missäs ne röntgen-kuvat on? Sanoin, että eikai ne ole minun vastuullani. Sainpa sitten kuukauden päivät vmtl:ää marssimurtuman takia.

Loppusodassa minulta halkesi takahampaasta pala ja hammasta vihloi niin perkeleesti. No ei muuta kuin lääkintäpaikalle. Siellä lämäri sanoi, että turha haaveilla pääsevänsä hammaslääkäriin, otahan poika Buranaa. Tästä johtuen yksikköupseerimme veti johtopäätöksen, että taas se saatana vemppaa. Ukko luuli rankaisseensa minua ja paria muuta ei-niin-särmää soturia lähettämällä meidät erään toisen luutnantin alaisuuteen tekemään ammuntamaaleja. Yövyimme pienellä porukalla lähellä sotkua. Päivät paiskittiin kovasti töitä reilun luutnantin alaisuudessa, ja iltaisin tämä herra päästi meidät vielä upseerien saunaan huoltomiesten mukaan ja tietysti sotkuun, joka ei ollut vielä edes avoinna. Eipä olisi viikko voinut mukavammin vierähtää. Lopulta saimme maalit valmiiksi ja jouduimme takaisin oman joukkueen poikien seuraan, heillä ei kuulemma ollut ollut yhtä mukavaa. :)

Kerran oli tiedossa rankka päivä, niinpä kokeilin veksissä vedota masennukseen. Sainkin päivän VP:tä, harmi vaan, että päiväohjelma oli muutettu täyslevoksi ja meni urotyö täysin hukkaan.

w00kie
21.09.2006, 08:37
Olin ite 240vrk intissä, vai mikä se gonamiehen palvelusaika sillon joskus muinoin olikaan, ja 5 vrk oli mulla "vemppaa". Tai itse asiassa vemppahan oli muistaakseni silloin nimitys lähinnä VMTL:lle, eli vapautus marssi-, taistelu- ja liikuntakoulutuksesta. Mulla oli tuo 5 vrk VVKK:ta (muistaakseni), eli vapautus vasemman käden käytöstä.

Sählypelissä teloin käteni...

mice
21.09.2006, 09:52
270vrk intissä ja vemppaa tismalleen 0 päivää. Lääkärilläkään en käynyt kertaakaan sen alun pakollisen tarkastuksen jälkeen. Liian helposti jengi sinne aina ryntäsi vapautusta hakemaan. On se nyt kumma jos ei pientä flunssaa voi palveluksen ohessa parannella.

teroz
21.09.2006, 09:58
Oiskohan saldo ollut suunnilleen tälläinen:

1xVPO
2xVUP
10xVMTL/NKV

Käteen tuli ihan huomaamaton naarmu, joka sitten tulehdutti käsitaipeen todella pahasti n. 20-30 sentin alueelta. Ilmeisesti armeijan hygienia/pesuaineet eivät oikein olleet hyväksi.

Yksi tyyppi sai TJ x VMTL/NKV, kun armeijaa oli jäljellä vielä kolmisen kuukautta. Ei hassumpi suoritus!

TeeVee
22.09.2006, 17:12
Itsellä taisi olla hieman alle kymmenen päivää VMTL:ää, isompia vapautuksia saman verran. Flunssavirukset leviävät kasarmeilla varsin nopeasti.

Yksi tyyppi sai TJ x VMTL/NKV, kun armeijaa oli jäljellä vielä kolmisen kuukautta. Ei hassumpi suoritus!

Mitä mitä, sotiko hän sitten koko loppuajan tuossa vai laitettiinko E:n papereilla himaan?

Muistaakseni mikäli kolmannes palveluksesta on ollut vapautuksen (vai oliko pelkästään VMTL:n) alaisena oloa, laitetaan taistelija kotiin parantumaan ja tulemaan myöhemmin suorittamaan palvelus loppuun. Tämä lienee käytännössä todellisuutta kuitenkin vain suuremman tj:n omaavilla soltuilla (lue: johtajakoulutuksessa olevilla) - miehistöstä kait halutaan päästä eroon nopeasti.

Kelju
22.09.2006, 17:32
Olin muistaakseni muutaman päivän VUP:ssa 38 asteen kuumeen takia. Tuo ajoittui sinänsä sopivaan aikaan, että "jouduin" missaamaan hiihtomarssin. Jäi harmittamaan todella paljon, enkä saanut edes missään vaiheessa toista mahdollisuutta suorittaa tuota. :(