View Full Version : Pelikello
Espoon Siniset
03.09.2010, 21:07
Otetaan tästä tämän kauden uudistuksesta äänestys.
aquanqua
03.09.2010, 21:56
Nollasta kahteenkymppiiin.
En ymmärrä liigan päätöstä muuttaa käytäntöä. Joko heillä on neukkutyyliin jotkut vuosittaiset (sääntö)muutoskiintiöt, jotka on saatava täytettyä tai sitten syynä on "noku änärissäkin".
Kissa Jansson
03.09.2010, 22:42
Oikeastaan ihan se ja sama, mutta aika tylsäähän se on äänestä tyhjää joten valitsin vaihtehdon alaspäin.
Alaspäin. Tulee sellainen samanlainen kliimaksi kuin pikkumukulana katsellessa rakettien laukaisua teeveestä. Kun se 0:00 tulee tauluun niin tietää että jotakin erikoista tapahtuu.
karate Mauri
04.09.2010, 00:05
Ei tajua miksi tätä piti mennä muuttamaan.
Ylöspäin, kuten on ollut viimeiset noin parikymmentä vuotta.
Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Molemmissa on "hyvät ja huonot" puolensa. Perinteiseen eurooppalaiseen malliin (nollasta kahteenkymmeneen) on jo livenä peliä seuratessa tottunut. Toisaalta, kuten Mediate tuossa yläpuolella sanoi, änärityylinen nollaa kohti käyvä kello luo tietyn hauskan kliimaksin.
Äänestin silti sitä vaihtoa, johon Suomessa ollaan totuttu, eli nollasta kahteenkymppiin. Haluaisin oikeastaan kuulla perustelut sille, miksi tätä ollaan Suomessa ylipäänsä vaihtamassa. Ihan vaan vaihtamisen vuoksi, vai "nokun suuressa maailmassakin kello käy noin"?
Äänestin silti sitä vaihtoa, johon Suomessa ollaan totuttu, eli nollasta kahteenkymppiin. Haluaisin oikeastaan kuulla perustelut sille, miksi tätä ollaan Suomessa ylipäänsä vaihtamassa. Ihan vaan vaihtamisen vuoksi, vai "nokun suuressa maailmassakin kello käy noin"?
Olen ainakin itse "tottunut" tällaiseen kellotukseen.
Jos juokset kilpaa, kello alkaa nollasta ja pysähtyy kun maali on kohdalla. Eli oikeastaan silloin kun taistellaan toista vastaan, ja ajalla ei ole merkitystä. (paitsi joskus tietysti, kuten vaikka aikavertailu yms. mutta ei siitä sen enempää)
Jos ajan loppuminen merkitsee hetkeä kun suoritus loppuu, nollaan päätyvä kello on "se oikea." Silloin taistellaan sekä toista vastaan, että aikaa vastaan. Ainahan uuden vuoden lasku päätyy nollaan, James Bond taistelee pommin ajastinta vastaan ja kello käy vääjäämättä kohti nollaa, NASA laukaisee raketin taivaalle ja nollassa toivotaan että kaikki sujuu hyvin, armeijassa aamut vähenee ja lopulta nolla-aamuna koittaa vapaus...
Tasoitinpa tilanteen. Nollaa kohti ehdottomasti, sen verran olen NHL-fani olen + tuo vaan mun mielestä niin että tuntuu heti jännemmältä pelin lopussa kun kello kulkee nolliin.
Eihän sillä käytännössä mitään merkitystä ole, mutta onhan tuo "helpompi" kun laskee alaspäin. Näkeepähän ainakin nopeasti kuinka kauan erää on jäljellä ja meneehän jäähytkin samaan suuntaan.
Edit: Kappas, enpä tullut ajatelleeksi tuota mitä alla mainittiin.
Kourujärven Ponnistus
04.09.2010, 09:30
Maalintekoaika ja tälläset sitte joutuukin laskeskelemaan päässä. McLean tekee maalin kellon näyttäessä 12:37, tämä tekee siis..ööh...No odotellaan kuulutusta.
Pieniä asioita, mutta vaikuttaa pelin seuraamiseen.
Kello käy eteenpäin eli mielestäni ylöspäin käyvä kello on ainoa oikea. KP se jo sanoikin, että mitä ongelmia väärinpäin käyvä kello aiheuttaa. Turhaa Änärin apinointia.
Miksei voisi olla kaksi pelikelloa? Toisessa otsikko "pelattu" ja toisessa "pelaamatta". Näin ratkaisisin tämän ongelman.
verikuut
04.09.2010, 13:19
Minua ihmetyttää, että miksi siellä hallissa kenenkään katsojan pitäisi edes tietää maalintekoaikaa? Ehkä joku ottelun avausmaalin syntyaikaa veikannut asiaan saattaa vähän kiinnittää jopa huomiota, mutta peruskatsojalle se on yksi ja sama. Varmasti tuohon uudistukseen nopeasti tottuu.
Uskoisin, että toimitsijoilla on joka tapauksessa nollasta ylöspäin toimiva sekkari vara-aikana.
0-20. Näin se vaan kuuluisi olla.
Nakkikastike
05.09.2010, 10:30
Nollasta ylöspäin vaikka eipä tuolla sen suurempaa merkitystä allekirjoittaneelle ole.
Makopide
06.09.2010, 21:51
Nollasta kahteenkymppiin. Ainoa oikea tapa.
Juurikin näin.
Aamen. Kukaan ei sano, että maali syntyi kun erää oli jäljellä 6:34, vaan, että maali syntyi ajassa 13:26.
Aivan se ja samahan tämä on oikeasti. Tai ainakin lähes, sillä hankaloittaahan tuo seuraamista katsojankin näkökulmasta, kun joutuu ihan korkeampaa matematiikkaa käyttämään saadakseen selville, kuinka paljon on pelattu.
Luulisi ainakin, että tilastomiehillä on myös ylöspäin käyvä kello käytössään.
Koska pelikelloa katsoessa kiinnostaa lähinnä vain se, paljonko aikaa on jäljellä, äänestin alaspäin.
Kaikille tiedoksi, että liiton sarjoissa (siis muut paitsi SM-Liiga) pelikello käy tulevalla kaudella vanhaan tapaan ylöspäin. Tässä linkkiä asiaan. (http://www.finhockey.fi/taustasivut/artikkeliarkisto/?num=467761)
Kaikille tiedoksi, että liiton sarjoissa (siis muut paitsi SM-Liiga) pelikello käy tulevalla kaudella vanhaan tapaan ylöspäin. Tässä linkkiä asiaan. (http://www.finhockey.fi/taustasivut/artikkeliarkisto/?num=467761)
Hyvä näin, koska tuntuisi siltä että jokainen pelikello ei tue tuota mahdollisuutta. Käytiin tässä juuri testailemassa erään paikkakunnan kelloa turnausta varten ja kaikkia ringetteaikoja yms. löydettiin ja jäähyn saavan pelaajan numerokin saatiin lisättyä vaikkei se edes näy, mutta tuota kelloa ei saatu päinvastoin kulkemaan. Ja on tullut törmättyä myös paikkakuntiin joissa ei tunneta edes minuutin jäähyn saamista taululle, taulu laskee aikaa kaksi minuuttia vaikka pelaaja päästetään jo minuutin kohdalla pois.
Mielestäni turhaa päivittämistä vaativa sääntö, siksi olen siis vanhan kannalla.
Kirjoittelija
07.09.2010, 21:19
Kysymys on suunnilleen yhtä olennainen kuin se, pitäisikö tuomarin pudottaa kiekko aloituksessa vasemmalla vai oikealla kädellä tai se, pitäisikö hallin baarissa oluiden olla siiderien vasemmalla vai oikealla puolella.
Hetenyi#29
07.09.2010, 21:51
Äänestin alaspäin, koska mikään ei voita sitä tunnetta kun pelikellossa on jäljellä viimeiset kymmenen sekunttia ja numerot vain pienenevät 10...9...8...
Ihan sama mulle. Vaikka täkäläisissä halleissa ja telkkarilähetyksissä pelikello onkin käynyt alhaalta ylös ja uusi suunta saattaa ensi alkuun hämätä, niin siihen tottuu äkkiä ja ainakin minä pystyn nopeasti päässäni räknäämään kuinka paljon kulloinkin peliä on pelattu. Jos siihen tarvetta ilmenee, meinaan ei minulla ainakaan kovinkaan montaa kertaa pelin aikana tule pelin ollessa käynnissä mieleen ruveta pohtimaan pelikellon kulkemista. Television NHL-lähetyksistä tuohon uuteen systeemiin olen aika lailla tutustunut ja siihen oppii nopeasti.
Mutta tosiaan ihan sama minulle kumpaan suuntaan kello kulkee.
Harvinaisen turha ja tyhjänpäinen uudistus. Ei sitä kaikkea tarvitse apinoida matkimisen ilosta, joten vanha käytäntö oli parempi.
Ketkä ovat ne lahjattomat, joille noita pelejä pelataan, jotka eivät muka tiedä erän pituutta. Jotenkin ihmemenoa. Uimalakkipiireissä kai parempi typerän älyvapaa uudistus kuin ei uudistuksia ollenkaan.
Yllättävän paljon on saatu suhteellisen merkityksettömästä asiasta valitusta aikaiseksi. Kyllä hän tuo alaspäin kulkeva kello on ainakin NHL:ää seuraaville tuttu juttu ja tuskin aiheuttaa mitään ongelmaa.
Typerämpi uudistus on esimerkiksi se, että nyt kypäränsä menettävä pelaaja joutuu poistumaan välittömästi vaihtoaitioon tai muuten tulee jäähy. Miksei tästä kohista yhtään?
Ei tajua miksi tätä piti mennä muuttamaan.
Ylöspäin, kuten on ollut viimeiset noin parikymmentä vuotta.
En jaksanut kahlata koko ketjua läpi, mutta olisiko tässä taustalla, NHL:än lisäksi, esim. maalien tarkastusta helpottava tekijä.
Kellon kulkiessa alaspäin, erän viime hetkillä tekaistu maali, näkyy tarkastuksessa kymmenesosasekunnin tarkkuudella (ts. ylittikö kiekko maaliviivan ennen peliajan päättymistä), kun taas kellon liikkuessa ylöspäin, sekuntien kymmenykset jäävät hämärän peittoon...
Who knows, thew truth is out there, mutta itse olen alaspäin menevän kellon kannattaja
Typerämpi uudistus on esimerkiksi se, että nyt kypäränsä menettävä pelaaja joutuu poistumaan välittömästi vaihtoaitioon tai muuten tulee jäähy. Miksei tästä kohista yhtään?
Toisaalta, jos laitat kypärän päähän sääntöjen edellyttämällä tavalla remmi riittävän tiukalla, kypärä ei päästä putoa. Eiköhän tässä ole puhtaasti turvallisuusnäkökohta takana, eikä itseäni se ihmetytä yhtään.
Kaukosäädin
10.09.2010, 16:37
Ehdotan, että kello kulkee ensin nollasta kymmeneen minuuttiin ja sen jälkeen kymmenestä minuutista nollaan. Eli itselleni ei ole mitään väliä kumpi noista äänestysvaihtoehdoista on käytössä. Äänestin kuitenkin 'alhaalta ylöspäin' koska on turha lähteä korjaamaan toimivaa systeemiä jossa ei ole vikaa.
Jos kellossa on 20 minuuttia kolmannen erän päätyttyä fiilis on, että jes, 60 minuuttia hienoa kiekkoa takana.
Jos kellossa on 00:00, fiilis on että höh, jääkiekkoo ei tarjoilla enää tänään.
Kirjoittelija
10.09.2010, 16:47
Jos kellossa on 20 minuuttia kolmannen erän päätyttyä fiilis on, että jes, 60 minuuttia hienoa kiekkoa takana.
Eikös me kannateta samaa seuraa, Tampereen Ilvestä? Itse kyllä uskon, että tulevanakin talvena niiden muutaman näkemäni kotipelin jälkeen fiilis tulee olemaan jotain aivan muuta kuin "olipas hienoa hokia". Masokisti toki voi nähdä asian toisin.
Mutta ei tuo koske SM-liigaa. Lähinnä se auttaa ja opettaa tulevaisuuden liigapelaajia, eli vaikka jossakin B- ja A-junnujen peleissä tuosta on hyötyä. Kypärän remmit kunnolla kiinni kuten Rocco jo sanoikin, eikä tarvitse pelätä sen putoamista.
Ja tuon säännön tulkinta ei ole niin yksinkertainen kuin mitä sääntökirja määrää. Harvassa ovat ne tuomarit jotka oikeasti viheltäisivät omalle puolustusalueelleen jääneelle pelaajalle jäähyn, jos peli on muilta osin siirtynyt toiseen päähän. Tuolloinhan kypärättömän pelaajan tekemiset eivät vaikuta peliin ollenkaan, eli turha antaa jäähyä. Pelisilmää vaaditaan tässäkin.
Ei tämä ole mikään tärkein asia, mutta pidän parempana, että kellossa näkyy jäljellä oleva aika, koska vain sillä on merkitystä.
Kyllähän tämä uusi kello on siinä mielessä ihan jees, että aikas usein tulee pelin lopussa odotettua vain itse pelin loppumista. Mä pystyn nyt jo kuvittelemaan kuinka kivaa on sitten viimeisen kymmenen sekunnin kohdalla laskea hallissa yhteen ääneen: kymmenen - yhdeksän - kahdeksan -seitsemän - kuusi - viisi - neljä - kolme - kaksi - yksi - nolla! Söpöä.
Naamavelli
19.09.2010, 21:38
Huonointa tässä laskevassa käytännössä on se, että jos haluat katsoa peliä jälkikäteen vaikkapa nauhalta niin, että katsot vain maalit. On vaikeampi kelailla oikeaan kohtaan, jossa maali syntyy, koska kello kulkee eri suuntaan.
Olen huomannut sen esim. nhl.com sivulla, jossa sivupaneelissa näkyy maalintekoaika,vaikkapa 13.42, täytyy ruudulta laskea, että kun kellossa on 6.18 jäljellä, maali syntyy. Pieni juttu, mutta tuossa tarkoituksessa tosi ärsyttävä.
vBulletin v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.