View Full Version : Sportin talous
Castillo
20.01.2010, 14:59
Koti-Pizza ei ole mikään rahasampo ja Omenahotellit kuvittelisin olevan alkutaipaleellaan vielä tuottamaton.
Kotipizza on kyllä rahasampo, mutta ei Rabbelle koska hän on myynyt omistuksiaan pois mikäli yhtään muistan.
Omenahotellit puolestaan on erittäin tuottoisa firma. Lainat ja laajentuminen toki syö tulosta mutta se lienee tässä vaiheessa tarkoituskin. Näkemättä Omenahotellien tilinpäätöstä veikkasin yhtiön poistojen olevan aika suuroa ja tulos on tehty keinotekoisesti tappiolliseksi verohelpotusten saamiseksi.
Tämä täysin off-topicina.
mendieta
20.01.2010, 15:28
Kotipizza on kyllä rahasampo, mutta ei Rabbelle koska hän on myynyt omistuksiaan pois mikäli yhtään muistan.
Muistan lukeneeni erisuuntaista, mutta ihan sama. Kotipaikka näyttää olevan Helsinki.
Omenahotellit puolestaan on erittäin tuottoisa firma. Lainat ja laajentuminen toki syö tulosta mutta se lienee tässä vaiheessa tarkoituskin. Näkemättä Omenahotellien tilinpäätöstä veikkasin yhtiön poistojen olevan aika suuroa ja tulos on tehty keinotekoisesti tappiolliseksi verohelpotusten saamiseksi.
Kyllä. Konsepti vaikuttaa hyvältä ja tokkopa Rabbe tuohon noin rajusti investoisi, jos sillä olisi huonot tulevaisuuden näkymät.
Mitä taas tulee tähän mainitsemaasi "viralliseen tietoon" niin itse pyrin ajattelemaan omilla aivoilla. Sinulta se kyky tuntuu välillä pettävän pahasti. En siis todellakaan niele kaikkea virallista tietoa sellaisenaan (niin kuin sinä teet), koska monesti on olemassa myös muunlaista tietoa. Jos olisin kuin sinä, olisin esim. ostanut Frimodigin väitteet kovasta toiminnanjohtajasta (saimme miehen jonka nimeä en edes muista) tai huikeasta vahvistuksesta (saimme Toomeyn) tai uskonut Raunion lausahdukset, että kaikki on hyvin (Sport lähellä konkurssihakemusta.
Pysyisit kerrankin siinä asiassa, mistä aloitat keskustelun. Sinä väitit, että minä olen ainoa henkilö, joka puhuu vielä Sportin tavoitteesta nousta SM-liigaan. Sitten kerroin sinulle, että Hiltunen ja Sportin hallitus ei ole muuttanut Sportin tavoitetta vaan se on pysynyt siinä. Tivasit todisteita ja minä referoin sinulle Pohjalaisen Harri Puhakaisen haastattelun 8.1.2010 Sportin tilanteesta. Kyse oli siitä, että Sportin hallituksen puheenjohtaja Hiltunen on viime aikoina pitänyt edelleen kiinni Sportin SM-liigatavoitteesta, kun sinä väitit aivan jotain muuta. Kyse ei nyt ole edes siitä, kuka nielee virallisen tiedotuksen sellaisenaan, vaan siitä, että Hiltunen on pitänyt kiinni Sportin SM-liigatavoitteesta aivan viime aikoina.
Raunio kävi rauhoittamassa pelaajia (kun Hiltunen ei päässyt paikalle) palkkarästien maksamisesta. Ei Raunio ole missään eikä kenellekään sanonut, että Sportilla on kaikki hyvin. Vääristelet taas tätäkin asiaa.
Ja voisitko vastata kysymykseeni, jossa tiedustelin tekikö Sportin johto mielestäsi näitä soppareita purkaessaan virheen kun se kerran tiesi tarkalleen taloustilanteensa?
Tähän tulet saamaan vastaukseni, kun kausi on pelattu loppuun. Keskeneräistä työtä en kommentoi. Tämän hetken tiukkaan taloustilanteeseen on ko. sopimusasioilla ilman muuta vaikutuksensa.
Taas saatiin uusi mies kommentoimaan talousasioita:
http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=475275&Title=Sport+Oy+kiist%E4%E4+miljoonavelan
Ihan mielenkiintoinen juttu jos lainojen takaajina tosiaan ovat hallituksen jäsenet ja Tami. Luultavasti ne ei mitään isoja lainoja ole.
Pat_LaFontaine
20.01.2010, 22:59
Mitään miljoonaa euroa ei todellakaan ole velkaa. Sitä on vaan 980.000??
Antakaa rahaa! -> Ei me sitä teille kerrota! -> Vittu, Lumio yrittää bluffata vaan!
Siinä Sportin ammattimainen ja rautainen the prosessi, kuinka anellaan konkurssitilanteessa viimeiseltä mahdolliselta voimavaralta edes jotain avustusta. Hienosti hoidettu pojat.
Eiku pullot Suvikkiin ja viimenen sammutta sit hallilta valot!
Pysyisit kerrankin siinä asiassa, mistä aloitat keskustelun. Sinä väitit, että minä olen ainoa henkilö, joka puhuu vielä Sportin tavoitteesta nousta SM-liigaan. Sitten kerroin sinulle, että Hiltunen ja Sportin hallitus ei ole muuttanut Sportin tavoitetta vaan se on pysynyt siinä. Tivasit todisteita ja minä referoin sinulle Pohjalaisen Harri Puhakaisen haastattelun 8.1.2010 Sportin tilanteesta. Kyse oli siitä, että Sportin hallituksen puheenjohtaja Hiltunen on viime aikoina pitänyt edelleen kiinni Sportin SM-liigatavoitteesta, kun sinä väitit aivan jotain muuta. Kyse ei nyt ole edes siitä, kuka nielee virallisen tiedotuksen sellaisenaan, vaan siitä, että Hiltunen on pitänyt kiinni Sportin SM-liigatavoitteesta aivan viime aikoina.
Sportin johto on myös aikanaan väittänyt, että ulkkareiden sopimukset ovat yksivuotisia, mutta kuinkas kävikään? Olisiko tuossakin asiassa pitänyt luottaa tähän mainitsemaasi viralliseen tietoon ja Sportin johdon lausuntoihin?
Kaikki Hiltusesta Raunioon tietävät, että Sportilla ei ole tällä kaudella asiaa liigaan. Tästä kaudesta se varmaan selviää, mutta talous on niin tiukalla, että liiganousuun ei ole mitään saumoja vaikka se pelillisesti tulisikin. Tiedät varmasti itsekin sen, mutta et sitä suostu tunnustamaan ja se on surullista se. Et näe asioita pitkällä tähtäimellä vaan lyhytjänteisesti ja itsepäisesti haluat pitää yllä puhetta liigapaikasta, joka tässä tilanteessa on täysin utopistinen ajatus.
Raunio kävi rauhoittamassa pelaajia (kun Hiltunen ei päässyt paikalle) palkkarästien maksamisesta. Ei Raunio ole missään eikä kenellekään sanonut, että Sportilla on kaikki hyvin. Vääristelet taas tätäkin asiaa.
Raunio lausio 7.1.2010 Iltalehdelle, että Sportissa on kaikki kunnossa (lähde (http://www.iltalehti.fi/jaakiekko/2010010710891101_jk.shtml)). En siis vääristele yhtään mitään.
Tähän tulet saamaan vastaukseni, kun kausi on pelattu loppuun. Keskeneräistä työtä en kommentoi. Tämän hetken tiukkaan taloustilanteeseen on ko. sopimusasioilla ilman muuta vaikutuksensa.
Kommentoit koko ajan keskeneräistä työtä, joten anna tähänkin suora vastaus. No toisaalta sitähän sinulta on aina turha odottaa, mutta onneksi tuossa annat ymmärtää, että tosiaan virhe on tehty ja sillä on ollut vaikutusta Sportin huonoon taloustilanteeseen. Kiitos tästä tunnustuksesta.
Taidat olla ainoa ihminen maan päällä, joka vielä jaksaa puhua Sportin kohdalla liigasta kun mietitään ensi kautta. Edes Sportin johto ei ole asiasta puhunut vähään aikaan.
En ole todellakaan ainoa, joka on puhunut Sportin SM-liigatavoitteesta kiinni pitämisestä koskien ensi kautta. Heikki Hiltunen on siitä ilmaissut kantansa Pohjalaisen haastattelussa 8.1.2010. Tähän puutuit ja minä todistin sinulle, että todellakin Sportin johto on minun lisäkseni puhunut lähiaikoina Sportin SM-liigatavoitteesta.
Linkittämässäsi IL:n jutussa Rauniolta kysytään, että ovatko pelaajien palkkarästit hoidettu. Tähän Raunio vastaa, että kaikki on kunnossa. Raunio tarkoitti, että pelaajien rästiin jääneet palkat oli hoidettu. Maksamalla pelaajien rästipalkat, Sport pääsi jatkamaan harjoituksiaan ja pelejään normaalisti. Sen sijaan Raunio ei ole missään sanonut, että Sportissa kaikki on kunnossa. Kyllä sinun täytyy tämä ero ymmärtää. IL:n juttukin lähtee siitä, että Sportin tämän vuoden ensimmäinen hallituksen kokous pidettiin vakavien taloudellisten ongelmien ollessa päällä. Raunio, jos kuka, on niistä tarkoin selvillä.
Linkittämässäsi IL:n jutussa Rauniolta kysytään, että ovatko pelaajien palkkarästit hoidettu. Tähän Raunio vastaa, että kaikki on kunnossa. Raunio tarkoitti, että pelaajien rästiin jääneet palkat oli hoidettu. Maksamalla pelaajien rästipalkat, Sport pääsi jatkamaan harjoituksiaan ja pelejään normaalisti. Sen sijaan Raunio ei ole missään sanonut, että Sportissa kaikki on kunnossa. Kyllä sinun täytyy tämä ero ymmärtää.
Ok, pahoittelen väärinkäsitystä ja tämä oli minun virheellinen tulkinta.
Millä tavalla, Siffa, itse perustelet sen että liiganousu on nyt lähempänä kuin viime vuonna? Tulokset niin kentällä kuin kabineteissa osoittavat tässä vaiheessa tammikuuta aivan toista.
Miksi minun pitäisi perustella Heikki Hiltusen sanomisia? Minä vain kerroin Fordélille, mitä Heikki Hiltunen oli aivan lähiaikoina sanonut Sportin SM-liigatavoitteesta. Fordél kun tietämättömyyttään väitti, että minä olen ainoa ihminen maailmassa, joka on viime aikoina puhunut Sportin SM-liigatavoitteesta. Fordél väitti jopa, että ainakaan seuran johto ei olisi enää vähään aikaan puhunut Sportin SM-liigatavoitteesta.
Miksi minun pitäisi perustella Heikki Hiltusen sanomisia? Minä vain kerroin Fordélille, mitä Heikki Hiltunen oli aivan lähiaikoina sanonut Sportin SM-liigatavoitteesta. Fordél kun tietämättömyyttään väitti, että minä olen ainoa ihminen maailmassa, joka on viime aikoina puhunut Sportin SM-liigatavoitteesta. Fordél väitti jopa, että ainakaan seuran johto ei olisi enää vähään aikaan puhunut Sportin SM-liigatavoitteesta.
Kyllä kerroit ja en ollut tästä tietoinen. Toin kuitenkin täällä ilmi myös sen, että virallinen tieto on monesti aivan eri asia kuin sitten se oikea tieto. Jokainen jolla vähänkään on asioista hajua (saati sitten Sportin johto) tietää, että Sport ei tavoittele tulevana kautena liigapaikkaa vaan nyt kaikki tarmo laitetaan toiminnan jatkuvuuteen. Tuskinpa Sportin johto kävi kaupungin edustajien puheillakaan esittelemässä liigatavoitteitaan vaan pyrki takaamaan toiminnalleen jatkuvuutta ja ensisijaisesti Mestiksessä ilman konkurssia.
Tuskinpa Sportin johto kävi kaupungin edustajien puheillakaan esittelemässä liigatavoitteitaan vaan pyrki takaamaan toiminnalleen jatkuvuutta ja ensisijaisesti Mestiksessä ilman konkurssia.
Tästä voidaan olla samaa mieltä. Sportin johdon erittäin lyhyen tähtäimen tavoite on minunkin mielestäni taata se, että tämä kausi jatkuu loppuun saakka.
Tamikin jo viime vuoden puolella toivoi, että saisi pitää joukkueessa sen lahjakkuuden, mikä siinä silloin oli. Eli kyllä Sportin talouden ongelmat ovat tulleet esille tärkeimpien toimijoiden taholta selvästi julki. Mikäli joukkue pysyy kasassa, niinkuin nyt näyttää, niin olen Tamin kanssa samaa mieltä, että Sport taistelee tiukasti SM-liigaan pääsystä keväällä. Se, ja vain se on joukkueen ja valmentajien tavoite tälle kaudelle.
slapshot76
21.01.2010, 10:24
En ole todellakaan ainoa, joka on puhunut Sportin SM-liigatavoitteesta kiinni pitämisestä koskien ensi kautta. Heikki Hiltunen on siitä ilmaissut kantansa Pohjalaisen haastattelussa 8.1.2010. Tähän puutuit ja minä todistin sinulle, että todellakin Sportin johto on minun lisäkseni puhunut lähiaikoina Sportin SM-liigatavoitteesta.
Totta helvetissä Sportin johdon on syytä pitää puheissa kiinni liigatavoitteista. Muutenhan se olisi kuin heittäisi jatimaticin järveen, plumpsis.
Ei johto voi tulla sanomaan, että "ei mahda mitään, vituiks menee koko homma". Totuus voi olla/on jotain ihan muuta.
Tänään on taas yksi palaveri, jossa on mukana koko joukkue ja muita seuran henkilöitä. Ehkä saamme iltapäivän mittaan vielä lisätietoa seuran jatkosta/lopusta?
Mikäli joukkue pysyy kasassa, niinkuin nyt näyttää, niin olen Tamin kanssa samaa mieltä, että Sport taistelee tiukasti SM-liigaan pääsystä keväällä. Se, ja vain se on joukkueen ja valmentajien tavoite tälle kaudelle.
Sinun mielestäsi siis Sport taistelee liigaan pääsystä jos vain joukkue pysyy kasassa? Eikö joukkueen taloudellinen tilanne mielestäsi vaikuta millään lailla tavoitteen toteutumiseen?
Moneen kertaan on täällä todettu että liigan portit ei aukene vain urheilullisten ansioiden perusteella, talouspuoli täytyy myös olla vimpan päälle kunnossa, jotta nousu voidaan hyväksyä. Ja Sportilla talouspuoli näyttää olevan kaikkea muuta kuin kunnossa.
Hiltunen voi puhua julkisuudessa mitä haluaa, mutta todellinen puupää täytyy olla jos kuvittelee ilman melkoista ihmettä, että Sport pystyy nykyisellä taloudenpidolla vakuuttamaan liigapomoja Sportin salonkikelpoisuudesta, jos sattuisi siis liigakarsinnan voittamaan (mikä ei sekään nykyisillä peliesityksillä ole kovin todennäköistä).
Kyllä tavoitteen täytyy olla vain ja ainoastaa Sportin olemassaolon säilyttäminen, liigahaihattelut olisi pitänyt kuopata joksikin aikaa jo viimeistään viime kauden - 300 k€ tuloksen jälkeen.
slapshot76
21.01.2010, 11:20
Kerrankin olen siffan kanssa samaa mieltä jostain. Ihan pienestä asiasta...
Totista totta on, että valmentajien ja pelaajien tavoite on mestiksen voitto, sitä kautta liigakarsinta ja niiden voittaminen.
Tämän hetken tärkein tavoite on päästä edes playoff-peleihin.
MUTTA. Taloustilanne on sen sijaan aivan viturallaan, eikä tässä vaiheessa ole realistista puhua liigasta edes unissaan vaikka paikka urheilullisesti saavutettaisiinkin. Se asia ei siis ole valmentajien eikä varsinkaan pelaajien asia.
Moneen kertaan on täällä todettu että liigan portit ei aukene vain urheilullisten ansioiden perusteella, talouspuoli täytyy myös olla vimpan päälle kunnossa, jotta nousu voidaan hyväksyä. Ja Sportilla talouspuoli näyttää olevan kaikkea muuta kuin kunnossa.
Hiltunen voi puhua julkisuudessa mitä haluaa, mutta todellinen puupää täytyy olla jos kuvittelee ilman melkoista ihmettä, että Sport pystyy nykyisellä taloudenpidolla vakuuttamaan liigapomoja Sportin salonkikelpoisuudesta, jos sattuisi siis liigakarsinnan voittamaan (mikä ei sekään nykyisillä peliesityksillä ole kovin todennäköistä).
Juuri tätä täällä on toitotettu siffalle, mutta mies pitää täällä kiinni näistä virallisista tiedoista. Tottakai hän fiksuna ihmisenä kyllä ymmärtää mikä on todellisuus, mutta ei tuo sitä täällä julki.
Sportin talous on nyt niin kuralla, että sillä on täysi työ saada toiminta jatkumaan. Karsintojen voittamisenkaan jälkeen Sportilla ei ole kuin vasta urheilullisen perusteet nousta liigaan. Taloutta ei saada kuntoon niilläkään vaan vaadittaisiin silti lisärahoitusta. Ja sen pitäisi vielä vakuuttaa liigahallitus siitä, että talous riittää liigaan asti. Lisenssinosto, liigakelpoisen materiaalin kasaaminen jne. ovat sellaisia kulueriä, joihin Sportilla ei yksinkertaisesti ole varaa. En usko että on millään muullakaan Mestisseuralla vielä tänä vuonna. KooKoollekin ennustin sen aikoja sitten olevan realistista aikaisintaan vuonna kaudella 2010-2011. Tämän jälkeen KooKoo on ottanut hyviä askelia kohti liigaa kun taas Sport ottanut takapakkia.
Tänään on taas yksi palaveri, jossa on mukana koko joukkue ja muita seuran henkilöitä. Ehkä saamme iltapäivän mittaan vielä lisätietoa seuran jatkosta/lopusta?
Ilmeisesti ent. paattimyyjä Niemi, hal.puhj. Hiltunen,hallituksen jäsen Raunio ja tiedä vaikka itse tamikin on eksynyt hallille pohtimaan miten Sport niminen merikelvoton kiikkerä laiva pysyis pinnalla ja mistä sais hinaus apua vai onko aika ruveta jakamaan pelastusliivejä, no ei ehkä vielä koska keväällähän Niemen mukaan "tulee" rahaa, edellyttäen että pelit jatkuis pitkälle kevääseen,
toivottavasti jatkuu ja Sportin "tarkkaan laskettu täsmäbudjetti" pitää.
Kokouksen jälkeen Erkki "kaikki hoidettu" Raunio käy vähän rauhoittelamassa ja puhumassa mukavia pelaajille kopissa, kopista lähtiessään Erkki huikkaa olkansa yli että yrittäsitte nyt vähä vieraspeleissäkin eikö.
Pat_LaFontaine
21.01.2010, 13:22
Tänään on taas yksi palaveri, jossa on mukana koko joukkue ja muita seuran henkilöitä.
Veikkaan, että jos kerran pelaajat on mukana palsussa, ehdotetaan heille tänään palkanalennusta ja jos ei onnistu, niin ovat vapaita etsimään uutta työnantajaa. Samalla varmaan päätetään hallituksen palkkiokulujen tuplaamisesta, koska ovat niin paljon joutuneet näkemään Sportin eteen vaivaa viimeisien kuukausien aikana. Olisko ässänä takataskussa vielä joku uuden toimen nimeäminen? Tilanteeseen kuvaavasti joku urheilutoimenjohtaja tai vähintään hallituksen jäsenien avustaja olisi nyt paikallaan, ettei herra isoherrojen tarvis aina olla julkisuudessa ja vaivautua Sportin asioita miettimään muiden kiireidensä lomassa.
Valittaja
21.01.2010, 14:39
Suomi on näköjään täynnä kiekkotietäjiä :). Asiat on just niinkuin halutaan ja jos IL juttu sattuu omaan näkemykseen :).
Siis kertokaa miten pitää tehdä jotta menee oikein:
A) Kallis jengi jatkaa kevääseen, yrittää nousua ja rahaa tulee sijoittajilta jos liigaan kysytään? (Tyyliin "Salonoja(t)" hoitaa.)
B) Kalliista jengistä yritetään eroon(valmentaja ja pelaajat), jatketaan kevääseen/neppailua mestiksessä ja talous/kulut minimiin? (Ei rahaa sijoittajilta?)
C) ?
Mikä muu maalaisjengi on liigassa tai mestiksessä kiinnostavampi kuin Sport?
Bulvaani
21.01.2010, 14:51
Mikä muu maalaisjengi on liigassa tai mestiksessä kiinnostavampi kuin Sport?
Tähän on pakko tarttua jopa one-liner bannin uhalla. Olisko Jokerit mitään?
Sinun mielestäsi siis Sport taistelee liigaan pääsystä jos vain joukkue pysyy kasassa? Eikö joukkueen taloudellinen tilanne mielestäsi vaikuta millään lailla tavoitteen toteutumiseen?
Olen sitä mieltä, että Sport taistelee vain ja ainoastaan tavoitteestaan eli SM-liigaan noususta. Ehtona on, että nykyinen joukkue pysyy kasassa. Asiaa helpottaa, mikäli Suomalainen kuntoutuu pudotuspeleihin mennessä. Rossi on nostanut tasoaan, kun paineet ovat nousseet. Tämä on ollut hienoa todeta. Taloudellinen tilanne on vaikea, mutta ei sillä ole merkitystä joukkueen peliin, mikäli pelaajien palkat hoidetaan sovitun mukaisesti.
Emme täällä tiedä yksikään, mitkä ovat hallituksen suunnitelmat saattaa Sport iskuun myös taloudellisesti, jos SM-liigaan nousu onnistuu. Sen, mitä SM-liigaan nousu vaatii taloudellisesti, tietävät hallituksen jäsenet parhaiten.
Minut on nimitetty täällä jo moneen kertaan puupääksi. Siitä huolimatta uskon vakaasti, että Sportin hallitus pystyy vakuuttamaan liigapomot talousasioiden suhteen.
cleanhit
21.01.2010, 23:03
Voi tuota lapsellista käsittämätöntä uskoa ja sinisilmäisyyttä...
Vaikka Sport jonkun pienen ihmeen kautta voittaisi Mestiksen ja karsinnat niin ne kriteerit ovat niin kovat, että niitä seura ei pysty täyttämään. Ja jos pienellä ihmeellä kriteerit onnistuttaisiin täyttämään niin iskukykyisen joukkueen kokoaminen olisi viimeinen este. Tämä nyt on faktaa.
Jos nykyisillää liigaseuroilla on vaikeuksia vaikka ne saavat nauttia liigan suurista tuloista niin mikä Sportista tekisi sellaisen, että se tekisi sääntöön poikkeuksen?
Yhdelläkään liigaan nousseella joukkueella ei ole ollut suuria taloudellisia ongelmia vaan ne ovat tulleet lähes puhtaalla pöydällä karsimaan ja nousemaan.
On toki hienoa, että uskoa löytyy. Realismi kannattaisi kuitenkin pitää mukana.
puumaila
21.01.2010, 23:12
Minut on nimitetty täällä jo moneen kertaan puupääksi. Siitä huolimatta uskon vakaasti, että Sportin hallitus pystyy vakuuttamaan liigapomot talousasioiden suhteen.
Uskosi on kyllä käsittämättömän luja. Toisaalta hieman samanlaista riskinottokykyä olisin kaivannut TuTon johdolta aikoinaan, ettei olisi lähdetty tälle säälittävälle farmipelleilylinjalle. Ai niin, emme ole sellainen. Toivottavasti Sport kuitenkin selviää vaikeuksista huolimatta. Kuitenkin niitä harvoja seuroja, jotka ovat oikeasti jotain uskaltaneet tavoitella.
Voi tuota lapsellista käsittämätöntä uskoa ja sinisilmäisyyttä...
Vaikka Sport jonkun pienen ihmeen kautta voittaisi Mestiksen ja karsinnat niin ne kriteerit ovat niin kovat, että niitä seura ei pysty täyttämään. Ja jos pienellä ihmeellä kriteerit onnistuttaisiin täyttämään niin iskukykyisen joukkueen kokoaminen olisi viimeinen este. Tämä nyt on faktaa.
Nimittelyt jatkuvat. Kaipa sinulla sitten on tietoa riittävästi, kun pystyt noin kirjoittamaan?
Jos Sport voittaa Mestiksen mestaruuden ja SM-liigakarsinnat, niin mitkä ovat niin kovat kriteerit, joita Sport ei pysty täyttämään? Väitän, että sen enempää minulla kuin sinullakaan ei ole tietoa Sportin hallituksen suunnitelmista sille vaihtoehdolle, että Sport nousee SM-liigaan. Minulla on vain uskoni nykyiseen hallitukseen siitä, että ainakaan taloudellisia ongelmia ei SM-liigaan nousulle ole. Iskukykyisen joukkueen kokoaminen on ilman muuta ongelma, koska SM-liigajoukkueet tekevät tärkeimpien pelaajiensa kanssa sopimukset hyvissä ajoin ennen tämän kauden päättymistä.
TosiFani
21.01.2010, 23:39
Nimittelyt jatkuvat. Kaipa sinulla sitten on tietoa riittävästi, kun pystyt noin kirjoittamaan?
Jos Sport voittaa Mestiksen mestaruuden ja SM-liigakarsinnat, niin mitkä ovat niin kovat kriteerit, joita Sport ei pysty täyttämään? Väitän, että sen enempää minulla kuin sinullakaan ei ole tietoa Sportin hallituksen suunnitelmista sille vaihtoehdolle, että Sport nousee SM-liigaan. Minulla on vain uskoni nykyiseen hallitukseen siitä, että ainakaan taloudellisia ongelmia ei SM-liigaan nousulle ole. Iskukykyisen joukkueen kokoaminen on ilman muuta ongelma, koska SM-liigajoukkueet tekevät tärkeimpien pelaajiensa kanssa sopimukset hyvissä ajoin ennen tämän kauden päättymistä.
Kriteerit ovat aika selvät eli Sportin pitää pystyä osoittamaan että talous on kunnossa. Käytännössä tämä tarkoittaa n. 4 miljoonaa euroa rahaa, jolla tasapainotetaan seuran talous, ostetaan liigaosake ja rakennetaan seuraavan kauden joukkue. Sinä luotat, että Sportin hallitus pystyy hankkimaan tämän raha.
Tätä rahaa ei löydy Pohjanmaalta sponsorituloina, eikä Vaasan kaupungilta eli ainoa mahdollisuus on, että joku jääkiekon ystävä sijoittaa 1 - 2 miljoonaa seuraan. Tämä on täysin mahdollista, onhan ihmisillä kalliita harrastuksia. Toivottavasti tilanne on sellainen, että nämä sijoittajat odottavat kevättä ja mahdollisen nousun varmistuttua ovat valmiita huomattaviin sijoituksiin.
Nyt vaan näyttää siltä, että joukkue ei enää pelaa valmentajalleen.
SPORTTIKOTKA
22.01.2010, 00:04
Konkurssi ei Pohjalaisen mukaan ole Sportille vaihtoehto. Helvetin hyvin saavat Raunio, Hiltunen ja Karppinen hommat klaarata mik'äli toiminta Sportin osalta jatkuu uskottavana. Miilumäki ja Marttila ovat jättäneet hallituksen pari viikkoa sitten. No näistä ainakin toinen on aivan pihalla ollut aina jääkiekosta ja Sportista.
Vastataan oikeaan ketjuun:
Haista Raunio paska! Itte olet hallitustyössä ollut sotkemassa Sportin asioita. Vittu mitä sekoilua kaiken aikaa. Taas vihjataan että pelaajia saattaa sittenkin olla kaupan.
Hieman omituisia lausuntoja tämän päivän Pohjalaisessa. Ensin todetaan, että torstaipalaverin päätteeksi jätkät ovat edelleen halukkaita taistelemaan liiganousun puolesta ja sitten todetaan, ettei pelaajamyynti ole edelleen poissuljettua.
Toisaalta jos yhdellä pelaajamyynnillä saa Tamin pois, niin se on diili, johon pitää tartua.
Pistetään tämäkin oikeaan ketjuun, kun viesti ei koske tulevan kauden jatkosoppareita:
Paperisessa Pohjalaisessa kuulemma iso juttu, missä kerrotaan mm., että seuran ei anneta mennä nurin. Nyt näyttää siltä, että hallitus on kantamassa vastuunsa. Se on hyvä. Referoikaa te, joilla se lehti on. Tämän kuulin nopeasti puhelimesta.
Lyhyesti todettiin, ettei konkurssi ole vaihtoehto. Lisäksi Team Tarjan kampanja on kohta siinä pisteessä, että kannattajat voivat pistää rahaa Sportin tilille.
Rivien välistä pystyi toteamaan että hallitus panee omistaan jos pakko ja joka tapauksessa estää konkurssin. Seuran jatkuvuus halutaan taata. Tämä on minusta nyt viesti jota hallitukselta on odotettu. Ensi vuosi mennään enemmän vaasalaispohjaisella joukkueella. Tällä viestillä hallitus haluaa antaa pelaajille pelirauhan, palkkoja ei ole maksamatta ja seuraavaa palkan maksua 31.1. varten rahat on varattuna. Tässä lyhyesti tiivistettynä.
- Junnuja kehiin ensi kaudella
- Ketään ei enää tällä kaudella hankita. Jonkun pois myyminen ei ole poissuljettua
- Osakeanti suunnitteilla
- Pari kaveria jättäneet hallituksen
- Vakuuteltiin että konkka ei ole vaihtoehto
- Myyntiluvuissa ollaan edellä viime vuotta (hyvä niin koska keväällä takuulla jäädään viime vuodesta)
- Palkkarahat on jo varattu joukkueen seuraavaa tilipäivää varten. Yritetään rauhoittaa tilanne kaikin puolin, että joukkue voi keskittyä olennaiseen.
Olen jo useasti täällä muistuttanut, että nimet Karppinen, Raunio, Miilumäki, Hiltunen ja Marttila edustavat Suomen mittapuussa raskasta yritys- ja taloussarjaa, Vaasan mittapuussa puhutaan korvaamattoman tärkeistä henkilöistä.
- Pari kaveria jättäneet hallituksen
Kaksi viidestä siis poissa. Jostain syystä nämä kaksi Suomen mittapuussa katsottuna raskaan sarjan talousosaajaa ja korvaamatonta henkilöä ovat hylänneet liiganousuun tähtäävän maakunnan ylpeyden.
Eikös nämä nyt lähteneet ole juuri niitä, kun tulivat niiden edellisten lähteneiden tilalle?
Mielestäni Pohjalaisen juttu tuo vähän toivoa tähän tilanteeseen. Seuraa ei tulla päästämään konkurssiin ja ensi vuonna pelataan junnupitoisella joukkueella. Oman tulkintani mukaan ensi kaudella siis saadaan taistella sarjapaikasta. Ainakin jos miettii nykyrosteria ja sen sarjasijoitusta.
Maalivahtia ei hommata ja Aaro saa näyttöpaikan, jos Rossin paikat ei kestä. No Aaro kyllä hoitaa homman, ei siinä mitään.
Mielenkiintoisin anti jutussa oli tuo, että pelaajia saattaa lähteä ennen siirtoajan umpeutumista. Lähteekö Tami samalla, kun niin on uhkaillut? Tuskin. Mielestäni pelaajia pitäkin ulostaa (jos jollekin kelpaa) nimittäin vähän heikommalla rosterilla tuo joukkue ei voi oelata yhtään nykyistä huonommin.
Team tarja on siis ry:n alla ja pian myös kannattajat ja yksityishenkilöt ylipäätään voivat antaa tukensa Sportille.
Näyttää siis siltä, että Sportin omilla junnuilla on nyt todella näytön paikkaa tarjolla tulevan kauden Sportissa. Nyt jos koskaan olisi ollut myös Suutarille käyttöä.
Pat_LaFontaine
22.01.2010, 09:43
Eikö kellään särähdä toi "jatkossa rakennetaan Sport-nuorison varaan" tämän enempää korvissa? Sehän tarkoittaa lähes suoraansanottuna sitä, että Tammien ei ole ensi kauden valmentaja. Karneevaalien aika?
Toinen, mikä otti silmään on se, että viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna myynti on edellä, kun taas kulut ovat pudonneet. Tuloksessa se merkitsee noin 350 000 euroa, hallituskaksikko muistuttaa.
Eli, tuo on suora lainaus Pohjalaisesta. Ymmärränkö nyt oikein, että jos taas mentäisiin ihan päätyyn asti, tulos paranisi 50.000 EUR? Tarkoittaisi siis että Sport tekisi 50000 EUR voittoa, jos Sport pääsisi liigakarsintoihin. Mitä sitten, jos ja kun sinne saakka ei päästä? Tuleeko vielä suuremmat tappiot, mitä viime kaudella?
Miilumäki ja Marttila siis luikkineet uppoavasta laivasta pois. Hmmm.. laittaa tämäkin vähän mietityttämään, vaikkakaan ei kyllä ikävä ainakaan jää. Itse en usko mitään, mitä Sportin nykyhallituksen taholta sanotaan. Jään odottamaan seuraavaa kriisiä ja sen teemaa.
Hyvää asiassa on tosiaan tuo, että panostetaan nuoriin ensi kaudella. Toteutuuko se jää ajallaan nähtäväksi ja varmasti tulevasta, uudesta valmentajasta. Mielestäni tuo strategia poissulkee todella monta valmentajaa, mutta ketäs siellä voisi sitten olla markkinoilla sellaisia, jotka taas pitävät juuri tällaisista haasteista? Ei tuu äkkiä kovin montaa nimeä mieleen, kun veljekset Lekonenkin on jo varattu. Vaaasalaisista tietysti sekä Mamba että Hudd, ulkopaikkakuntalaisista ehkä etunenässä Harri Ahola. Muita?
Raunio ilmeisesti saanut monta vihaista mailia, kun pelataan ostojengillä. Suora lainaus päivän lehdestä: "Raunio kertoo saaneensa runsaasti kritiikkiä siitä, että Sportin edustusjoukkue on koottu pääosin muualta tulleista ostopelaajista. - Vaasalaiset haluavat nähdä Sportissa vaasalaislähtöisiä pelaajia."
Hieno homma että kritiikkiä annetaan. Näyttää vaikuttavan.
Salama15
22.01.2010, 14:06
Raunio ilmeisesti saanut monta vihaista mailia, kun pelataan ostojengillä.
Niin tai pohjustaa siirtymistä "omiin poikiin" yleisellä mielipiteellä, joka tietty on vaasalaisen kiekkoilun kannalta pitkällä tähtäimellä hyvä asia!
Raunio ilmeisesti saanut monta vihaista mailia, kun pelataan ostojengillä. Suora lainaus päivän lehdestä: "Raunio kertoo saaneensa runsaasti kritiikkiä siitä, että Sportin edustusjoukkue on koottu pääosin muualta tulleista ostopelaajista. - Vaasalaiset haluavat nähdä Sportissa vaasalaislähtöisiä pelaajia."
Joukkue kootaan seuran tavoitteista lähtien. Viime ja tämän kauden joukkueet on koottu siitä lähtökohdasta lähtien, että Sport pyrkii tosissaan SM-liigaan. Mikäli tarkoitus on pelata Mestiksessä ilman tavoitetta nousta SM-liigaan, on joukkue sitten sen näköinen.
Omilla Sportin junioreilla (5-8 pelaajaa) voi yrittää pelata Mestistä. Toivotan Sportille onnea siihen projektiin, sillä sitä se silloin tarvitsee. Täytyy muistaa, että SM-liigaan kelpaavat omat juniorit menevät sinne heti, kun mahdollisuus tulee. Kovien 1. ja 2. kentällisten kasaaminen saattaa tuottaa myös vaikeuksia, mikäli seuran tavoitteet eivät ole korkealla. Vaikea taloudellinen tilanne pakottaa Sportin luonnollisesti halventamaan rajusti joukkuetta ensi kaudeksi, mutta siinäkin tulevat omat ongelmansa eteen.
Esimerkkinä siitä, miten seuran tavoitteet määrittelevät täysin joukkueen kasaamisen, otan tämän hetken KooKoon. Ismo Lehkonen tunnetaan ansioistaan nuorten omien pelaajien kehittäjänä. KooKoon tavoitteet ovat kuitenkin jo nyt niin kovat, että jo jonkin verran Mestis-kokemusta omaaville KooKoon omille junioreille ei ole sijaa KooKoon pelaavassa kokoonpanossa. Tilanne ei heidän kohdallaan parannu, nousipa KooKoo SM-liigaan tai ei, lähivuosina.
Pat_LaFontaine
22.01.2010, 15:09
Omilla Sportin junioreilla (5-8 pelaajaa) voi yrittää pelata Mestistä. Toivotan Sportille onnea siihen projektiin, sillä sitä se silloin tarvitsee.
Vähän OT, mutta pakko kysyä. Oletko muuten jo vaihtanut suosikkijoukkuetta, vai teetkö sen vasta kauden jälkeen?
Mitä tulee noihin 5-8 omia junnuja, tai kuten Raunio sanoi Vaasalaislähtöiseen joukkueeseen, niin voisin tässä ja nyt vaikka listata sulle rungon kasaan. Hyökkäys voitaisiin jopa kokonaan kasata Vaasalaisin voimin. Pakkiosasto tarvitsee toistaiseksi apuja muualta, mutta lähtökohtaisesti esim. Pernaa ei tule pelaamaan muualla, kuin Sportissa. Uitto ja Immonen lienevät muut ainoat, joita täällä halutaan edes ensi kaudella puolustuksesta nähdä nyky rosterista. Immosta en silti ota mukaan, koska lienee liian kallis.
Katotaanpa nimilistaa:
Jämsä
Rossi
Kujanpää
Iloviita
Nikko
Kiviniemi
Hakomäki
Fogström N
Fogström A
Sundman
Hietaharju
J. Heikkinen
Talas
Mahdolliset lainat..
Kivimäki ja Nabb
Muut, Sportissa pitkään pelanneet ja Vaasassa junnuaikana pelanneita
E. Riska
T. Pahkala
A. Peltonen
Ja ketjusommitelmana vaikkapa seuraavasti:
1. Kivimäki - Kujanpää - Nabb
2. Pahkala. - N. Fogi - Jämsä
3. Nikko - Riska - Kiviniemi
4. Hietaharju - Hakomäki - Sundman
Ylimääräisenä A. Fogi ja Iloviita
Pakkiosasto:
J.Heikkinen - Pernaa
Uitto - Talas
xxx - xxx
Maalivahdit:
Peltola - Rossi
Noilla taistellaan varmasti pelijaripaikasta ja hyvällä onnistumisella ja muutamalla täsmähankinnalla jopa kotiedusta.
Joukkue kootaan seuran tavoitteista lähtien. Viime ja tämän kauden joukkueet on koottu siitä lähtökohdasta lähtien, että Sport pyrkii tosissaan SM-liigaan. Mikäli tarkoitus on pelata Mestiksessä ilman tavoitetta nousta SM-liigaan, on joukkue sitten sen näköinen.
Omilla Sportin junioreilla (5-8 pelaajaa) voi yrittää pelata Mestistä. Toivotan Sportille onnea siihen projektiin, sillä sitä se silloin tarvitsee.
Aika pitkälle samoilla linjoilla. Joukkue on tavoitteidensa näköinen ja liigaan ei voi pyrkiä junnupitoisella joukkueella. Se ei Vaasassa ole realismia (vielä).
Nyt kun (onneksi) ollaan valmiita tinkimään tavoitteista, voidaankin alkaa ajamaan omia junnuja joukkueeseen. On selvää, että junnupitoisella Sportilla on paljon haasteita mestiksessä. Saavat tehdä kovasti työtä saavuttaakseen pleijaripaikan.
Nyt jos tuo junnupitoinen joukkue rakennetaan fiksusti, annetaan alkukaudesta omille junnuille paljon tilaa joukkueessa, MUTTA jätetään kaiken varalta pelimerkkejä talteen siltäkin varalta, että joukkuetta tarvitsee hiukan kauden mittaan vahvistaa.
Jotta ei mennä offtopicin puolelle liikaa, pakko sanoa tähän paikkaan vielä sellainen, että nyt kun on vuosia huudeltu omien junnujen perään, niin toivottavasti ei käy sitten niin, että jonkinlaiseen menestykseen tottunut vaasalaisyleisö jättää katsomot, jos junnut alkavat rämpimään sarjassa. Aletaanko silloin taas huutelemaan ostojoukkueen perään? Mielestäni vaasalaisella kiekkoyleisölläkin on tulevana kautena näytön paikka!
Ja ketjusommitelmana vaikkapa seuraavasti:
1. Kivimäki - Kujanpää - Nabb
2. Pahkala. - N. Fogi - Jämsä
3. Nikko - Riska - Kiviniemi
4. Hietaharju - Hakomäki - Sundman
Ylimääräisenä A. Fogi ja Iloviita
Pakkiosasto:
J.Heikkinen - Pernaa
Uitto - Talas
xxx - xxx
Maalivahdit:
Peltola - Rossi
Noilla taistellaan varmasti pelijaripaikasta ja hyvällä onnistumisella ja muutamalla täsmähankinnalla jopa kotiedusta.
Tsiisus mikä utopia. Ei noilla taistella kuin korkeintaan säilymisestä.
Jotta ei mennä offtopicin puolelle liikaa, pakko sanoa tähän paikkaan vielä sellainen, että nyt kun on vuosia huudeltu omien junnujen perään, niin toivottavasti ei käy sitten niin, että jonkinlaiseen menestykseen tottunut vaasalaisyleisö jättää katsomot, jos junnut alkavat rämpimään sarjassa. Aletaanko silloin taas huutelemaan ostojoukkueen perään? Mielestäni vaasalaisella kiekkoyleisölläkin on tulevana kautena näytön paikka!
Kyllä näin on. Näytön paikka siis. Glory hunterit jotka nyt eniten itkevät eri palstoilla tätä ratkaisua ovat juuri se porukka joka varmasti menetetään mutta se porukka myös saadaan nopeasti takaisinkin katsomoon sitten kun kulkee. Oikeat kannattajat jotka tajuavat urheiluseurojen tarkoituksen eivät varmasti hylkää. Tai toisaalta jos perseilet niin että ne menetät niin niitä ei takaisin saa.
Narun pää tuli nyt vihdoinkin vetävän käteen ja tähän oli pakko ruveta. Onni tässä on se, että ei tarvitse lähteä mistään kakkosdivarista nousemaan vaan kovalla työllä saavutettu Mestis-paikka säilyi vaikeuksista huolimatta. Vituttaa itkijät jotka ovat käyneet kaksi peliä katsomassa ja nyt kokevat itsensä petetyiksi kun seurajohto ajattelee tulevaisuutta.
Jos kuvitellaan että Sportin n. puolentoista miljoonan menoista leikataan kolmasosa ensi kaudelle niin miljoonakin riittää tähän sarjaan. Eikä se tarkoita todellakaan sitä, että koko joukkue pitää koota jostain Red ducksista. Niin kuin siffa sanoi, 5-8 pelaajaa nuorista jotka eivät vaadi ammattilaissopimusta ja joiden parhaat vuodet ovat edessäpäin. Ne on helppo luetellakin tähän saumaan:
Peltonen
Peltola
Hofer
Kiviniemi
Pahkala
Kujanpää
Riska
Kolmos- ja nelosketjut, toinen veskari ja yksi pakkipari. Loput voidaan etsiä muualta mutta nykytason sopimuksia ei voi tarjota. Kaikki mahdollisuudet on viiriin asti kunhan kaikki natsaa. Valmennus, maalivahti, pelaajahankinnat jne.
Oma veikkaus on, että vasta ensi kaudella tajutaan kuinka saatanasti sitä rahaa on laitettu savuna ilmaan viime vuosina kun huomataan, että näinkin homma toimii. Voin olla väärässäkin mutta sitten se nähdään.
Nyt vain hattu kourassa Suutarin puheille ja anomaan häntä takaisin firmaan.
Nyt vain hattu kourassa Suutarin puheille ja anomaan häntä takaisin firmaan.
Suutari olisi kyllä avainasemassa tässä hommassa. Toivottavasti hallitus sen tajuaa. Suutarin palkkakin säästyy varmaan jo ensimmäisen pelaajan hankinnassa, ja toisen kohdalla tulee jo ns. voittoa, eli säästön muodossa. Etenkin kun pitäisi löytää nyt niitä edullisia ja hintaansa nähden hyviä pelaajia.
Periaatteessahan tähän asti kautta vastaava tulos saataisiin jollakin 200.000€ joukkueellakin. Hieman parannusta niin taistellaan jo kotiedusta, ja sitten tarvittaessa vahvistaa joukkuetta tähän aikaan kaudesta niin, että pudotuspeleissä pärjätään.
Esimerkkinä siitä, miten seuran tavoitteet määrittelevät täysin joukkueen kasaamisen, otan tämän hetken KooKoon.
Tottakai seuran tavoitteet määrittelevät joukkueen kasaamisen, mutta menestyksen hakeminen ei ole sama asia kuin se, että ei voitaisi ajaa sisään omia nuoria pelaajia. Esim. KalPa ja Blues ovat tavoitelleet mitalleita materiaalilla, jossa on hyvin tilaa omille junnuille. Myös Lukko lähti varmasti tavoittelemaan hyvää sijoitusta eikä mitään karsintaa ja sielläkin on hyvin junnuille tilaa. Entä Ässät? Tällä kaudella annettiin paljon luottoa omille nuorille pelaajille ja tulosta on tullut. Ensi kaudella lähtevät varmasti hakemaan jopa suoraa pudotuspelipaikkaa luottaen pitkälle omiin nuoriin pelaajiin (Rynnäs, Jyrkkiö, Niemi, Mäkilä, Huhtanen jne.).
Jälleen kerran asiat eivät ole niin mustavalkoisia kuin miltä ne sinun silmissäsi näyttävät. Sportilla on Mestikseen laadukkaita junnuja, joita voidaan hyvin ajaa alemmissa kentissä ilman että tarvisi suuremmin tinkiä tavoitteista. Ratkaisevampaa on esim. kärkiosaaminen, valmennus, erikoistilanne pelaaminen kuin se, keitä kiekkoilee alemmissa kentissä.
Sportin taloustilanne osoittaa sen, ettei mestikseen voi kasata joukkuetta tavalla, jolla Sport sen on viime vuosina kasannut - rahaa ei siihen ole tarpeeksi.
Asia alkaa nyt valjeta Sport johdollekin. Ja kuten Fordel kirjoitti, niin nuoriakin voi rohkeammin nostaa esille ja esimerkiksi ulkomaalaisvahvistuksia ei aina tarvita. Liigassa JYP pelasi puolikkaalla (eli vain jouluun asti oli) ulkomaalaisella viime kauden ja nyt joukkueessa on Kariya - ei muita. Mestaruus tuli viime vuonna ja voi tulla taas 2010. Sportin tehot on taas rakennettu ulkomaalaisvahvistusten varaan - minusta se ei vie suomalaista tai vaasalaista kiekkoa eteenpain (kirjoitan Tanskassa ja siksi kirjoitusvirhe) - ja siksi joukkueen halventaminen ei ole edes pahasta - tuo mukaan uutta kultuuria ja antaa tilaa vaasalaisille nuorille pelaajille.
Olennaista on nyt saada joukkue kuiville taloudellisesti. Toivottavasti Sport onnistuu tuossa hommassa - helppoa se ei ole.
Chiesa di Totti
22.01.2010, 18:09
Toivotan Sportille onnea siihen projektiin, sillä sitä se silloin tarvitsee.
Ilmeisesti tosiaan siffa ei ole enää mukana tässä projektissa suurena Sport-fanina vaan siirtyy luonnollisesti eteenpäin fanittamaan uutta seuraa. Mikä on suuri harmi, sillä silloin olisi ollut 21 833 rekisteröinyttä Jatkoaika.com-keskustelupalstan jäsentä väärässä.
Kuulostaa hienolta Sportin kannalta, realiteetit on tajuttu ja kurssia on alettu korjaamaan. Toivottavasti ei liian myöhään. Solkungen sortui taas kerran aliarvoimaan suurimman vastustajansa, eli itsensä. Jokainen lasku on maksettava, myös Tamin.
Hartiapankki
22.01.2010, 20:21
On tullut jo joitakin aikoja mietittyä, että kumpi onkaan se tärkeämpi joukkue meneillään olevalla kaudella; Mestis-edustus vai A-SM? Nyt kun hallituksen suulla on saatu vahvistusta siihen ettei seuraa päästetä konkurssiin, ja että tiettyjen pelaajien pois päästäminen ei ole poissuljettua, tarkoittaa se käytännössä sitä että puuttuvat paikat kokoonpanossa täytetään A-junioreilla. Junnut pelaavat hienoa kautta (ottelu menossa paraikaa Lukkoa vastaan), ja olisi sääli jos Kujanpää, Peltonen, Peltola, Riska ja kumppanit "joudutaan" ottamaan edustuksen mukaan A-SM:n kustannuksella. Siis silloin kun ottelut osuvat samalle päivälle.
Uskon ja luotan siihen että edustus selvittää itsensä play-offeihin, jonka jälkeen tavoitteena on tottakai selvitä mahdollisimman pitkälle. Taloustilanteen ja ensi kauden joukkueen halventamisen takia olisi äärettömän tärkeää että myös junnut pysyisivät sarjassaan. Toivon kokoonpanovalintoihin järkeä loppukaudeksi niissä tapauksissa, kun junnuilla ja edustuksella on peli samana päivänä. Kujanpää nelosessa ja Peltonen luukkuvahtina ei ole elintärkeää edustukselle, mutta A:n peleissä saattavat sitä olla. Toki karsintojen kauttakin voi säilyä, mutta nyt pitäisi pyrkiä kaikin keinoin pysymään sarjassa suoraan.
halogeeni
22.01.2010, 21:44
Jokohan siffakin vihdoin viimein tajuaa että SM-liiga ei ole realistista, kun hallitusjäsenetkin puhuvat joukkueen "vaasalaistamisesta" ja halventamisesta, tuskin liigatavoitteilla noin puhuttaisiin. Kauan se pilvilinnoissa elely kestikin.
Eihän se liigatavoite minnekään katoa. Ensi kausi jos vedetään halvemmalla kotivoittoisella joukkueella, ei tarkoita sitä että liigaan ei haluttaisi. Toki voidaan katsoa mikä menestys on, ja tarvittaessa investoida tammikuussa lisää. Pääasia on kuitenkin se että taloutta saadaan kuntoon, überkalliit pelaajat saadaan pois, seuran uskottavuus kaukalon ulkopuolella saadaan kuntoon ja katsotaan vuoden kuluttua uudelleen. Tavoite ei katoa minnekään, se vaan siirtyy hieman eteenpäin. Tällä tavalla sykleissä se menee muillakin joukkueilla. Nyt kun liiga on auki niin voidaan välillä ottaa askel taaksepäin että saadaan taas kaksi eteenpäin.
Jokohan siffakin vihdoin viimein tajuaa että SM-liiga ei ole realistista, kun hallitusjäsenetkin puhuvat joukkueen "vaasalaistamisesta" ja halventamisesta, tuskin liigatavoitteilla noin puhuttaisiin. Kauan se pilvilinnoissa elely kestikin.
Kyllä täällä on oltu jalat maassa SM-liigaan nousun suhteen. Sportin tavoite on ollut nyt kahtena vuotena peräkkäin nousta SM-liigaan. Vielä 8.1.2010 seuran hallituksen puheenjohtaja muistutti, että SM-liigatavoitteesta pidetään kiinni. Viime päivien tiedotukset Raunion ja Karppisen suista kertovat sitten siitä, että tällä kaudella tähdätään mahdollisimman pitkälle. Tämä tarkoittanee sitä, että Sportin tavoite on voittaa SM-liigakarsinnat. Sen sijaan Hiltusen pari viikkoa ilmoittamaan tavoitteeseen nousta SM-liigaan tuli nyt toisenlaista tietoa. Sport pelaa ensi kauden Mestiksessä tukeutuen omiin junioreihin ja tavoitteena on alkaa kasvattaa omista pelaajista Mestis-tason pelaajia. Näin olen ymmärtänyt nyt Raunion ja Karppisen puheista.
Minä voin sitten kertoa sinulle sen tosiasian, että Mestiksestä nousu SM-liigaan on lähes mahdoton tehtävä. SM-liiga- ja Mestis-joukkueiden välille on syntynyt ammottava kuilu. Periaatteessa kaikki SM-liigatason pelaajat on nostettu SM-liigaan. Mestis-joukkueet pelaavat sitten niillä pelaajilla, mitä jää SM-liigan ulkopuolelle. Viime kevät oli jotain käsittämätöntä, kun Sport oli nousta kaikkien yllätykseksi SM-liigaan. Siinä Ässät-Sport sarjassa on ihmettelemistä vieläkin. Ässillä oli selkeä pelaajamateriaaliero ja NHL-tason valmentaja. Niin vain Tamminen sai Sportin sellaiseen hurmioon, että SM-liigan ja Ässien organisaatioissa tilanne oli kaoottinen. Juttelin Kuparisaaressa 6. ottelun toisella erätauolla Ässien kahden markkinointihenkilön kanssa. He olivat vapautuneita, kun Ässät johti ottelua. Toni Sihvonen ja Justin Aikins toivat maaleillaan Sportin tasoihin ja pelin jatkoajalle. Tapasin taas erätauolla ko. Ässien markkinointihenkilöt. Juttu ei enää luistanutkaan vaan kauhuskenaariot painoivat näiden jääkiekkoihmisten mieliä. Heidän silloinen jääkiekkomaailmansa oli sortumassa ja sen aisti heidän ilmeistään.
Nyt SM-liiga on varautunut paremmin, että viime keväänä lähellä ollut katastrofi ei toteutuisi. SM-liigan viimeiseksi jääneellä joukkueella on riittävästi aikaa valmistautua tuleviin karsintaotteluihin. Ilves ja Saipa ovat tehneet jatkosopimukset valmentajiensa kanssa. Se rauhoittaa niiden tilannetta mahdollisia SM-liigakarsintaotteluja ajatellen.
Viime vuosi meni ehkä monelta osin hyvin sen takia, kun kymmenen vuoden tauon jälkeen päästiin tosissaan pelaamaan noususta, ja Sportia ei otettu ns. tosissaan. Kymmenessä vuodessa on vertauskuvina vain KalPan pari ensimmäistä vuotta liigassa, nousujoukkuetta heikommalla joukkueella ilman putoamisuhkaa, sekä aiemmat tasonmittaukset KalPan ja Jukureiden välillä.
Toisaalta nyt liigajoukkueet osaavat valmistautua paremmin karsintoihin. Mutta varmasti Mestikseenkin löytyy nälkäisiä pelaajia rakentamaan liiganousuun tähtäävä joukkue. Nyt kun mahdollisuus nousuun on jatkossa olemassa joka vuosi, se helpottaa Mestis-joukkueen rakentamista. Moni nuori pelaaja on sen Liiga-statuksen saanut hankittua, mutta istuu kaudesta katsomossa 80% peliajasta. Tällaisia pelaajia varmasti tulee Mestikseen pelaamaan, sillä pelaamisen takia urheilua harrastetaan.
Nyt eletään taas murrosaikaa tässä uudelleen tämän avoimen liigan kanssa, ja siinä voi kestää hetki ennenkuin tajutaan taas Mestiksen tarjoama mahdollisuus. Viimeiset kymmenen vuotta Mestis on ollut "häpeä", paikka missä pelaa ne jotka ei ole riittävän hyviä liigaan. Nyt sitä mainetta kurotaan takaisin, eikä mene kauaa niin moni pelaaja näkee Mestiksen parempana kuin jämäminuutit liigassa. Onhan se sarjanousu todella monen pelaajan listalla ikimuistoisimpana asiana, edelleen.
Niinpäniin
22.01.2010, 22:45
Kasvattajaseuraksi siis. Tulevien kausien onnistujat lähtevät isompiin ympyröihin. Realistisesti, se näköjään Sportin tehtävä Suomikiekossa.
Kohtuuttomia riskejä, joutuu jokainen Mestis seura nousun ollessa oikeasti tavoitteena ottamaan. Sport ainakin yrittänyt, ja se oli hieno juttu!! Kaikesta huolimatta.
Jeppe_68
22.01.2010, 23:05
Omilla Sportin junioreilla (5-8 pelaajaa) voi yrittää pelata Mestistä. Toivotan Sportille onnea siihen projektiin, sillä sitä se silloin tarvitsee. Täytyy muistaa, että SM-liigaan kelpaavat omat juniorit menevät sinne heti, kun mahdollisuus tulee. Kovien 1. ja 2. kentällisten kasaaminen saattaa tuottaa myös vaikeuksia, mikäli seuran tavoitteet eivät ole korkealla. Vaikea taloudellinen tilanne pakottaa Sportin luonnollisesti halventamaan rajusti joukkuetta ensi kaudeksi, mutta siinäkin tulevat omat ongelmansa eteen.
Hyvä kirjoitus mielestäni ja täyttä asiaa. Sportin talous kuitenkin sanelee ehdot, joten toivotaan että täsmähankinnat purevat ensi kaudella ja junnut ottavat sen roolin, mikä on tarjolla. Valmentajaksi Pikkarainen tai yllätysveto Pieniniemi, jolla kuitenkin ihan hyvä mahdollisuus junnujen kanssa ylittää odotukset. Kärkiketjuihin toki tarvitaan kärkiosaamista ja pari 30 min pakkia. Tapio Sammalkangas???
Nyt SM-liiga on varautunut paremmin, että viime keväänä lähellä ollut katastrofi ei toteutuisi. SM-liigan viimeiseksi jääneellä joukkueella on riittävästi aikaa valmistautua tuleviin karsintaotteluihin. Ilves ja Saipa ovat tehneet jatkosopimukset valmentajiensa kanssa. Se rauhoittaa niiden tilannetta mahdollisia SM-liigakarsintaotteluja ajatellen.
Tämä nyt taas on täyttä p*skaa. Se, että Ilves teki täysin hullun liikkeen ja jatkoi Mälkiän sopimusta, tai se, että Saipa vääntää hyvällä tekemisellä sijasta 10 ei vaikuta mitenkään mahdollisiin liigakarsintoihin. Ilveksellä ja Saipalla on niin hyvät niput, että onnistuessaan ne tappelevat kauden loppuun play-off paikasta. Vaaravyöhykkeessä karsijan paikalle on useampi seura, eikä sm-liiga ole voinut millään tasolla tähän varautua ennen kauden alkua.
Niinpäniin
22.01.2010, 23:06
Välikysymys vain, miksei se tami lähe nuorella jengillä mestiksestä nousua tai sitten liigassa jahtaa playoff-paikkaa niinku suhonen teki.Suhonen karsi aika nuorella jengillä viimevuonna mutta miss' on sportin omat juniorit tamin missionissa juur nyt.Ja Tami haukkui Suhosen kirjassaan. Mutta Suhonen kattoo nyt riemuiten kun ässät jatkaa hänen hyvää työtään ja nauraa samalla kun lukee ,että tami ollaan heitämässä sportista pihalle.
Ja liigakarsinnoissa kohtaisivat nuori Mestis jengi ja liigajoukkue? Sellainen nuori lahjakkuus jolla voisi nousua ajatella on Liigassa. Ei Mestiksessä.
Tami ei osaa valmentaa nuoria pelaajia. Piste. Tämän hän on jo itsekin myöntänyt, sanomalla ettei ole junnuvalmentaja. Siksi hänellä pitää olla nelosketjussakin viiden minuutin peliajalla täysammattilainen pelaamassa. Tamilla kun on vain yksi robottimainen pelitapa mistä ei lipsuta, kyky olla antamatta positiivista palautetta tai ohjeita... eihän siihen yhtälöön sovi junioripelaaja mitenkään.
Niinpäniin
22.01.2010, 23:17
Kun, ässillä oli se paha kotitappioputki käynnissä. Tamilla ketä fanitat niin tami olis lähtenyt kävelemään silloin luten tami näköjään kävelee nyt pois. Suhonen on käsittääkseni Klotenin urheilutoimenjohtajana. Mutta Suhosta arvostetaan sveitsissäkin mutta tamille taidetaan nauraa sielläkin.
En fanita Tammista!
Minä voin sitten kertoa sinulle sen tosiasian, että Mestiksestä nousu SM-liigaan on lähes mahdoton tehtävä. SM-liiga- ja Mestis-joukkueiden välille on syntynyt ammottava kuilu.
Minä puolestani olen kertonut tätä samaa täällä muutaman vuoden ja saanut pirun vihaisia vastauksia väitteilleni. Jos en ihan väärin muista, sinäkin olit vielä jokin aika sitten sitä mieltä ettei mitään kuilua ole. Kirjoitin myös liigan avaamisen jälkeen että joltain karkaa mopo käsistä ja konkurssi kutsuu. Kauaksi tuo arvio ei mennyt, mutta onneksi näyttää siltä että hiukan meni veikkaukseni pieleen kuitenkin.
Sportin johto on viime vuosina tyrinyt todella huolella. On maksettu liigatason liksaa pelaajille, jotka eivät mahdu liigajoukkueisiin. Nämä kaksi Sportin joukkuetta ovat todella ylihintaisia laatuunsa nähden. Ässät-sarjan teki tasaiseksi asetelma, ei Tamminen, eikä Sportin joukkue. Sinä olet hekuttanut kuinka lähellä tuon joukkueen nousu oli. Muistatko kuinka lähellä tuon saman joukkueen putoaminen välierissä oli. Ilman finaaleita ja karsintoja ei tällä hetkellä olisi Vaasan Sportia.
Niinpäniin
22.01.2010, 23:28
Minä puolestani olen kertonut tätä samaa täällä muutaman vuoden ja saanut pirun vihaisia vastauksia väitteilleni. Jos en ihan väärin muista, sinäkin olit vielä jokin aika sitten sitä mieltä ettei mitään kuilua ole. Kirjoitin myös liigan avaamisen jälkeen että joltain karkaa mopo käsistä ja konkurssi kutsuu. Kauaksi tuo arvio ei mennyt, mutta onneksi näyttää siltä että hiukan meni veikkaukseni pieleen kuitenkin.
Sportin johto on viime vuosina tyrinyt todella huolella. On maksettu liigatason liksaa pelaajille, jotka eivät mahdu liigajoukkueisiin. Nämä kaksi Sportin joukkuetta ovat todella ylihintaisia laatuunsa nähden. Ässät-sarjan teki tasaiseksi asetelma, ei Tamminen, eikä Sportin joukkue. Sinä olet hekuttanut kuinka lähellä tuon joukkueen nousu oli. Muistatko kuinka lähellä tuon saman joukkueen putoaminen välierissä oli. Ilman finaaleita ja karsintoja ei tällä hetkellä olisi Vaasan Sportia.
Totta joka sana!!! Ässät lähes yllätettiin. Vain siksi, koska Ässät oli housut kintuissa ja kautensa jo päättänyt, ennen karsintoja. Tulevaisuudessa karsintaan tulee liigasta todella motivoitunut joukkue. Siitä kiitos viimekauden Sportille.
Tämä nyt taas on täyttä p*skaa. Se, että Ilves teki täysin hullun liikkeen ja jatkoi Mälkiän sopimusta, tai se, että Saipa vääntää hyvällä tekemisellä sijasta 10 ei vaikuta mitenkään mahdollisiin liigakarsintoihin. Ilveksellä ja Saipalla on niin hyvät niput, että onnistuessaan ne tappelevat kauden loppuun play-off paikasta. Vaaravyöhykkeessä karsijan paikalle on useampi seura, eikä sm-liiga ole voinut millään tasolla tähän varautua ennen kauden alkua.
Minun mielestäni nuo valmentajien jatkot rauhoittavat tilanteet Ilveksessä ja SaiPa:ssa SM-liigakarsintoja ajatellen. SM-liigassa viimeiseksi jäänyt pelaa runkosarjan viimeisen ottelun 20.3.2010, jolloin on mm. peli SaiPa-Ilves. Mestiksen finaaliottelut alkavat 20.3. ja päättyvät viimeistään 27.3.2010. SM-liigajoukkueella jää enemmän aikaa valmistautua SM-liigakarsintoihin, jotka alkavat 30.3.2010. Valmistautuminen niihin alkaa tosiasiassa silloin, kun SM-liigan viimeiseksi jäävä joukkue on selvillä. Ilves ja SaiPa ovat minun ennusteeni SM-liigakarsintajoukkueiksi. Onhan sieltä alas tulossa Jukka Rautakorven HPK, mutta en usko sen vajoavan aivan pohjalle. Niinkuin kerrot, niin SM-liigajoukkueilla on hyvät niput verrattuna tulevaan Mestis-mestariin. Lisäksi, kun valmistautumisaika on SM-liigajoukkueella riittävä, niin lähes mahdottoman tehtävän edessä Mestis-mestari on.
Totuus lienee se, että Mestisjoukkueen pelaajabudjetin on oltava vähintään 1 milj. euroa, että se jatkossa pystyy kasaamaan joukkueen, jolla SM-liigaan olisi mahdollista nousta. Sport yritti sitä viime vuonna alle 1 milj. euron joukkueella eikä aivan onnistunut. KooKoon satsaukset jo tälle vuodelle viittaavat siihen, että Kouvolassa kasataan ensi vuodeksi riittävän kovaa (samalla myös kallista) joukkuetta.
Tami ei osaa valmentaa nuoria pelaajia. Piste. Tämän hän on jo itsekin myöntänyt, sanomalla ettei ole junnuvalmentaja. Siksi hänellä pitää olla nelosketjussakin viiden minuutin peliajalla täysammattilainen pelaamassa. Tamilla kun on vain yksi robottimainen pelitapa mistä ei lipsuta, kyky olla antamatta positiivista palautetta tai ohjeita... eihän siihen yhtälöön sovi junioripelaaja mitenkään.
Kannattais ensin käydä katsomassa niitä Sportin pelejä ennenkuin suoltaa tuollaista tekstiä. Ota nyt aluksi selville, ketä siellä Tamin nelosketjussa on tämän kauden aikana pelannut.
mendieta
22.01.2010, 23:41
Kannattais ensin käydä katsomassa niitä Sportin pelejä ennenkuin suoltaa tuollaista tekstiä. Ota nyt aluksi selville, ketä siellä Tamin nelosketjussa on tämän kauden aikana pelannut.
Nyt siellä on edes joku roti. Edellisellä visiitillä siellä pelasi mm. Teemu Sainomaa. Tuolloin alla 130 SM-liigaottelua.
Iso Punakka
22.01.2010, 23:44
Periaatteessahan tuo Tamin pelitapa missä kiekko heitetään päätyyn heti punaviivan jälkeen voisi sopia juuri junnuille kun ne eivät vielä osaa ajatella peliä omilla aivoilla. Se on itsestäänkin selvää ettei kokeneemmat pelaajat jaksa tuota yhtä kautta kauempaa.
Pottakameli
22.01.2010, 23:44
Totta joka sana!!! Ässät lähes yllätettiin. Vain siksi, koska Ässät oli housut kintuissa ja kautensa jo päättänyt, ennen karsintoja. Tulevaisuudessa karsintaan tulee liigasta todella motivoitunut joukkue. Siitä kiitos viimekauden Sportille.
Viime vuonna oli kieltämättä aika kova sauma yllättää Ässät, mutta ikävä kyllä Porissa saatiin joukkue heräteltyä pelaamaan. Todella pitkä aika todellisista karsinnoista (no oliko se sitä viime vuonna?) ja Ässät yllättäen siellä pelamassa. Mielenkiinnolla odotan tämän kevään karsintoja, kun runkosarjan viimeinen joutuu ansaitusti pelaamaan paikastaan.
Nyt SM-liiga on varautunut paremmin, että viime keväänä lähellä ollut katastrofi ei toteutuisi.
Mikä katastrofi? Vaikka Sport olisi voittanut Ässät 4-0, ei Sportilla olisi ollut mitään mahdollisuutta nousta. Sportin talous oli aivan kuralla, vaikka kotipelejä oli maksimimäärä. Turskaa tuli 300000€. Ei kai Ässienkään tarvitse pelata täysillä mokomaa konkurssijengiä vastaan.
Jeppe_68
23.01.2010, 00:27
Minun mielestäni nuo valmentajien jatkot rauhoittavat tilanteet Ilveksessä ja SaiPa:ssa SM-liigakarsintoja ajatellen. SM-liigassa viimeiseksi jäänyt pelaa runkosarjan viimeisen ottelun 20.3.2010, jolloin on mm. peli SaiPa-Ilves. Mestiksen finaaliottelut alkavat 20.3. ja päättyvät viimeistään 27.3.2010. SM-liigajoukkueella jää enemmän aikaa valmistautua SM-liigakarsintoihin, jotka alkavat 30.3.2010. Valmistautuminen niihin alkaa tosiasiassa silloin, kun SM-liigan viimeiseksi jäävä joukkue on selvillä. Ilves ja SaiPa ovat minun ennusteeni SM-liigakarsintajoukkueiksi. Onhan sieltä alas tulossa Jukka Rautakorven HPK, mutta en usko sen vajoavan aivan pohjalle. Niinkuin kerrot, niin SM-liigajoukkueilla on hyvät niput verrattuna tulevaan Mestis-mestariin. Lisäksi, kun valmistautumisaika on SM-liigajoukkueella riittävä, niin lähes mahdottoman tehtävän edessä Mestis-mestari on.
Tähänkö sm-liiga tähtäsi kauden alkaessa? Että Ilves tai Saipa karsii? Epäilen.
Entä esimerkiksi Ilves, joka kaikin mittarein voi pahoin? Olisiko sen syytä pudota sm-liigasta,kuten esimerkiksi KooVeen aikoja sitten? Onko Sport kenties oikea joukkue korvaamaan Ilveksen liigassa?
Nyt, Siffa, tulee asiaa kaverilta, joka on seurannut Manu Juhani Tammisen työskentelyä kovin läheltä kaverin toimiessa erään sm-liigajoukkueen peräsimessä ensin valmentajana ja myöhemmin TJ:nä:
- Juhani Tamminen ei tule näkemään siinä seurassa, johon hän mahdollisesti sopimuksen saa Sportin jälkeen ensi kaudeksi tämän vuoden joulua, koska hän vaan on ihan paska valmentaja
- Juhani Tammista ei ikinä tulla palkkaamaan yhdenkään mestis-seuran päävalmentajaksi päättyvän Sport pestinsä jälkeen
- Juhani Tamminen ei ole merkittävä rahankerääjä Sportin mittapuulla puhumattakaan sm-liigaseuroista
-Juhani Tamminen ei koskaan tule laittamaan penniäkään omistaan valmentavansa/johtamansa jääkiekkojoukkueen hyväksi ja hänen tukijoittensa etsiminenkin rajoittuu hyvin paljon siihen, mitä oma etu vaatii
- Juhani Tamminen on suomalaisen jääkiekon ja tällä hetkellä varsinkin Sportin syöpä, josta parannutaan vain leikkaamalla Juhani Tamminen irti.
Niinpäniin
23.01.2010, 02:09
Liigan häviäjä putoaa suoraan. Mestiksen voittaja nousee suoraan. Seuraavat 5/sarja pelaavat nopeatempoisen nousu sarjan. Vahvistaisiko vaiko heikentäisikö oy aikaisten Mestis ja Liiga seurojen taloutta suomessa? Olisiko urheilullisesti oikea tapa? Olisivatko kaudet loppuun saakka mielenkiintoisia? Tv kanavia löytyy jotka maksaisivat ja tekisivät hienon shown ko. noususarjasta.
Liigan häviäjä putoaa suoraan. Mestiksen voittaja nousee suoraan. Seuraavat 5/sarja pelaavat nopeatempoisen nousu sarjan. Vahvistaisiko vaiko heikentäisikö oy aikaisten Mestis ja Liiga seurojen taloutta suomessa? Olisiko urheilullisesti oikea tapa? Olisiko kaudet loppuun saakka mielenkiintoisia? Tv kanavia löytyy jotka maksaisivat ko. noususarjasta.
Noususarja sen olla pitää. Suorat nousut ja suorat putoamiset eivät oikein sovi mun ajatukseen. Sensijaan sarja, missä liigan kaksi heikointa ja Mestiksen neljä parasta pelaavat kaksinkertaisen sarjan ja sen kaksi parasta saavat liigapaikan on ehdottomasti paras vaihtoehto. Siinä tulee mielekkäitä pelejä paljon, ja voikin olla niin että liigaan nousee peräti kaksi uutta joukkuetta kerralla.
Se olisi sekä urheilullisesti, että varmaan myös taloudellisesti paras vaihtoehto. Pelejä tulisi kaikille kuudelle joukkueelle kotonaan viisi.
Tämä vähän on jo ketjun ulkopuolelta, mutta taloutta näilläkin kai paikataan?
Ei kai Ässienkään tarvitse pelata täysillä mokomaa konkurssijengiä vastaan.
No, olisi se Ässien kannalta varmasti ainakin noloa saada säälistä liigapaikka takaisin... "Sport teidät voitti, mutta ei me niitä otetakaan tänne. Saatte tulla ensi kaudeksi takaisin."
Ja kyllä silti uskon, että Sportin noustessa liigaan, maakunnasta alkaisi rahaa löytymään hieman eri malliin. Näkyvyydestä ne sponsorit maksaa, ei monikaan tue pelkkää hyvää hyvyyttään.
Jeppe_68
23.01.2010, 03:13
Ja kyllä silti uskon, että Sportin noustessa liigaan, maakunnasta alkaisi rahaa löytymään hieman eri malliin. Näkyvyydestä ne sponsorit maksaa, ei monikaan tue pelkkää hyvää hyvyyttään.
Maakunnasta fyrkkaa ei Sportille näy löytyvan, eikä juuri mistään muualtakaan. Tarja pelastaa?
Maakunnasta fyrkkaa ei Sportille näy löytyvan, eikä juuri mistään muualtakaan. Tarja pelastaa?
Lue: Sportin noustessa liigaan
SPORTTIKOTKA
23.01.2010, 06:30
Doniin. Päivän Pohjalaisen mukaan Sport on anonut rahankeräysluvan ja järjestää Sport sydämessä-merkkisen rahankeräyksen. Ongelmana vain on se, että mitään tarkenpaa tietoa keräyksen tuoton käytölle ei ole ainakaan Pohjalaisen nettiversiossa. Toivottavasti tulee kunnon dokumenttia seuran omille sivuille sillä mitään sakkomaksuja en aio olla maksamassa jos pienen rahallisen tukeni seuran olemassaololle antaisin.
Masculine
23.01.2010, 07:13
Se olisi sekä urheilullisesti, että varmaan myös taloudellisesti paras vaihtoehto. Pelejä tulisi kaikille kuudelle joukkueelle kotonaan viisi.
Mielestäni tämä nimenomaan ei ole urheilullinen tapa koska se mahdollistaa tälläiset tilanteet että ratkaisu peleissä jonkun vastustaja on jo A) varmistanut nousunsa tai B) varmistanut ettei nouse -> Joukkue ei välttämättä pelaa lähelläkään omaa tasoaan kun pelillä ei ole mitään väliä -> jotkut joukkueet saavat epäreilua etua.
Hartiapankki
23.01.2010, 08:49
Mikä katastrofi? Vaikka Sport olisi voittanut Ässät 4-0, ei Sportilla olisi ollut mitään mahdollisuutta nousta. Sportin talous oli aivan kuralla, vaikka kotipelejä oli maksimimäärä. Turskaa tuli 300000€.
Tätähän ei tiedetty sarjan ollessa käynnissä, päinvastoin Sportin tj lupaili voitollista tulosta. Karsinnat sai aikaan melkoisen kansanliikkeen kasitiellä, mm. paikalliset yrittäjät järjestivät busseja omalla kustannuksellaan vieraspeleihin kun kaikki halukkaat ei Sportin kannattajien järjestämiin mahtuneet. Ei olisi ollut mitenkään poissuljettua että nousua varten olisi masseja availtu enemmänkin, ja laajemmalla alueella. Mutta tätä ei kai enää tarvitse spekuloida, toisin kuin seuraavaa väittämääsi:
Ei kai Ässienkään tarvitse pelata täysillä mokomaa konkurssijengiä vastaan.Tällaiset kommentit ovat valitettavasti sitä alinta pohjasakkaa mitä voi JA:llakin olla. Ymmärtänet, että jokaisen tärkeän ottelusarjan voi käydä mitätöimässä tyyliin "ei se toinen pelannut tosissaan". Jos se helpottaa oloa, niin siitä vain. Onneksi viime kevät on vielä sen verran lähihistoriaa, että karsintapelit on hyvässä muistissa.
Doniin. Päivän Pohjalaisen mukaan Sport on anonut rahankeräysluvan ja järjestää Sport sydämessä-merkkisen rahankeräyksen. Ongelmana vain on se, että mitään tarkenpaa tietoa keräyksen tuoton käytölle ei ole ainakaan Pohjalaisen nettiversiossa. Toivottavasti tulee kunnon dokumenttia seuran omille sivuille sillä mitään sakkomaksuja en aio olla maksamassa jos pienen rahallisen tukeni seuran olemassaololle antaisin.
Paljonkohan tällainen rahankeräys tuottaa, jos seuralla ei ole selkeitä suuntaviivoja seuraavaa kautta ajatellen? Toisin sanoen; seuran on ensin ulostettava Tamminen (tai ainakin ilmoitettava, että hän ei jatka tämän kauden jälkeen). Ensi kauden budjetti sekä joukkue on lyötävä 80% lukkoon, jotta mahdollisesti joukkueeseen rahojaan laittavat, tietävät mitä tekevät.
Seuran toimitusjohtajan on myös vaihduttava. Nykyisellä ei ole edellytyksiä jatkaa tehtävässään - niin pahoin hän on epäonnistunut tehtävässään.
Ilman yllä mainittuja toimenpiteitä ainakaan minä en pistäisi pennin jeniä seuraan.
Toisin sanoen; seuran on ensin ulostettava Tamminen...
...Seuran toimitusjohtajan on myös vaihduttava. Nykyisellä ei ole edellytyksiä jatkaa tehtävässään - niin pahoin hän on epäonnistunut tehtävässään.
Millä tavoin Niemi on epäonnistunut tehtävissään? Mies on syksyllä tullut hommiin, siinä ajassa ei kyllä ehdi suurempia tehdä, kuin potkia pelaajakoordinaattori...
PS. Niemi on yksi niistä, joka yrittää ulostaa Tamin ulos seurasta.
Seuran toimitusjohtajan on myös vaihduttava. Nykyisellä ei ole edellytyksiä jatkaa tehtävässään - niin pahoin hän on epäonnistunut tehtävässään.Olenko ymmärtänyt aivan väärin, kun käsittääkseni Sportilla ei ole toimitusjohtajaa lainkaan?! Eikös Niemi ole toiminnanjohtaja? Jos kuitenkin Niemeä olet ulostamassa, niin vaikeahan se on tässä vaiheessa sanoa täältä lehtereiltä kuinka ukko on onnistunut. Suutarin potkiminen pihalle tuntui hieman arveluttavalta, mutta emmehän me tiedä kaikkia diiteilssejä siitäkään tapauksesta. Eipä monellakaan suomalaisella joukkueella ole täyspäiväistä pelaajakoordinaattoria riveissään, vai olenko tässäkin väärässä. Suutarista aiheutuvat kulut versus hänestä saatavat hyödyt toki varmaankin kääntyvät Suutarin palkkaamisen eduksi, kun tietää Sportin vuosittaiset vikalaukaukset pelaajamarkkinoilla...
Mutta päivittäisistä Niemen tehtävistä / säästötoimenpiteistä varmaan harvalla tällä palstalla on niin paljon faktoja hallussa, että pystyisi lyttäämään hänet heti kättelyssä.
Olenko ymmärtänyt aivan väärin, kun käsittääkseni Sportilla ei ole toimitusjohtajaa lainkaan?! Eikös Niemi ole toiminnanjohtaja?
Kuulemma siellä toimistolla lukee toimitusjohtaja Niemi, eikä toiminnanjohtaja. Huomaa, ettei ole varaa edes uusiin kylttiin. :)
Millä tavoin Niemi on epäonnistunut tehtävissään? Mies on syksyllä tullut hommiin, siinä ajassa ei kyllä ehdi suurempia tehdä, kuin potkia pelaajakoordinaattori...
PS. Niemi on yksi niistä, joka yrittää ulostaa Tamin ulos seurasta.
Ok ... pahoitteluni - enpä muistanut että siellä mies on vaihtunut syksyllä, vaikka olenkin yrittänyt pysyä kärryillä. Se on totta, että puolessa vuodessa ei pysty laivaa pinnalle nostamaan, ennen kuin reiät on paikattu.
Sanotaan näin, että pitää olla uskottavat muutokset tehtynä, ennen kuin kannattaa roposia heittää kaivoon.
Mikä Sportin osakepääoma muuten on? Jos se on 80 000€ +, seurassa pitää lain mukaan olla toimitusjohtaja.
edit: Näkyy olevan 65k€, joten toimitusjohtaja ei ole pakollinen...
Kovasti olen pähkäillyt, että kannattaako myydä pelaajia pois, jos mahdollisuus tulisi ja tulin seuraavaan lopputulokseen:
Ei kannata, ellei tarjota lähemmäs puoli miljoonaa euroa per pelaaja. Yksinkertainen syy: Jos myydään esim. Dickenson-McGregor kaksikko pois, niin miten sitten tulopuoli? Sillä sekunnilla putoaisivat katsojatulot aika merkittävästi ja mahdollisuudet liigakarsintoihin pienenevät kertaheitolla. Tässä kaupassa jäätäisiin jopa miinuksen puolelle.
Eli: Näillä mennään, ellei joku halua hankkia rosteriinsa E. Heikkistä, J. Salmua tai L. Kinosta.
Kovasti olen pähkäillyt, että kannattaako myydä pelaajia pois, jos mahdollisuus tulisi ja tulin seuraavaan lopputulokseen:
Ei kannata, ellei tarjota lähemmäs puoli miljoonaa euroa per pelaaja. Yksinkertainen syy: Jos myydään esim. Dickenson-McGregor kaksikko pois, niin miten sitten tulopuoli? Sillä sekunnilla putoaisivat katsojatulot aika merkittävästi ja mahdollisuudet liigakarsintoihin pienenevät kertaheitolla. Tässä kaupassa jäätäisiin jopa miinuksen puolelle.Ei kukaan varmasti maksa Sportin pelaajista mitään, mutta jo palkkojen osalta saatu säästö voi olla nykyisessä taloudellisessa tilanteessa sellainen jolla Sport selviää taas yhden kuukauden eteenpäin.
Toki myös tuo riski, että näiden pelaajien poistumisen myötä myös kauden loppuminen on lähempänä on varmasti totta.
Karsintoihin selviämisen kannalta Sportin mahdollisuudet paranivat juuri erittäin paljon jos kerran tuo uutinen Tamin poistumisesta valmennuksesta pitää paikkansa.
Sata lasiin! (http://www.vaasansport.fi/fin/Uutiset/Ajankohtaista/Sata_lasiin_-kampanja_alkaa.28.n571.html)
Nyt voi huoletta avustaa Sportia, kun seurajohto on mennyt lopullisesti sekaisin, ns. tullut vihdoin järkiinsä. Tami ulos valmentajahommista ja ulkkarit jäivät seuraan. Win-Win!
Sata lasiin! (http://www.vaasansport.fi/fin/Uutiset/Ajankohtaista/Sata_lasiin_-kampanja_alkaa.28.n571.html)
Nyt voi huoletta avustaa Sportia, kun seurajohto on mennyt lopullisesti sekaisin, ns. tullut vihdoin järkiinsä. Tami ulos valmentajahommista ja ulkkarit jäivät seuraan. Win-Win!
Hyvä, hyvä, Sportin tarina jatkunee..mutta keitä ovat nämä avainpelaajat??
"Sportin hallitus takaa henkilökohtaisesti avainpelaajien pysymisen Sportin riveissä kauden loppuun."
Hyvä, hyvä, Sportin tarina jatkunee..mutta keitä ovat nämä avainpelaajat??
"Sportin hallitus takaa henkilökohtaisesti avainpelaajien pysymisen Sportin riveissä kauden loppuun."Parhaimman tuoton saisi, jos hallitus takaisi Tammisen pysyvän pois hallista otteluiden aikana.
Kymmenessä vuodessa on vertauskuvina vain KalPan pari ensimmäistä vuotta liigassa, nousujoukkuetta heikommalla joukkueella ilman putoamisuhkaaSorry OT, mutta tämä väite että Kalpan ensimmäisen vuoden liigajoukkue olisi ollut heikompi kuin noussut mestisjoukkue ei pidä paikkaansa. Kai tämä sen verran aiheeseen liittyy kun ketjussa on keskusteltu ensi kauteen lähtemistä omilla junnuilla ja mitkä ovat sen vaikutukset nousun tavoitteluun.
Tuossa nuo joukkueet:
http://www.eurohockey.net/players/show_roster.cgi?team=28&league=245&season=105
http://www.eurohockey.net/players/show_roster.cgi?team=28&league=4&season=106
Kalpasta lähti koko kauden pelanneista liigatasoisista pelaajista pois vain Tomi Mustonen ja Adam Hall. Tilalle tuli liigatasoisista pelaajista Kurka, Tuppurainen, Hakkarainen, Sami Salonen ja Eetu Qvist. Niinpä tuolla 05-06 kauden joukkueella oltaisiin oltu mestiksessä vielä ylivoimaisempia kuin 04-05 joukkueelle, mikä tietenkin tarkoittaa sitä, että em. oli parempi joukkue.
Timonen ja Kapanen pelasivat runkosarjassa vain kymmenisen peliä kumpainenkin ja nekin erittäin puolikuntoisina, joten he eivät joukkueen koko kauden menestyksessä ratkaisevassa roolissa olleet. Toki pudostuspeleissä heistä oli suuri hyöty.
Tämän lisäksi hyvä on muistaa, että Kalpaa tuli kolme kappaletta ulkomaalaisia (joista kaksi NHL-joukkueidensa ykkösvarauksia eli Tselios ja Rossiter), mutta joiden taso ei liigassa riittänyt vahvistuksiksi. Mestiksessa olisivat olleet selviä vahvistuksia, mikä vielä entisestään kääntää vertailua 05-06 joukkueen hyväksi.
Liigan ja Mestiksen eroa vertaillessa tulee muistaa, että siinä missä K.Kenig oli Mestiksessä vielä joukkueen kolmanneksi paras pistemies ja Kaartinen toiseksi paras, niin liigassa he olivat sisäisessä pistepörssissä kymmenes ja viides. Nuo uudet miehet kiilasivat eteen.
YksinLäpi
04.02.2010, 17:45
Toiminnanjohtajalta ei ideat lopu kesken? Miksi siis käytetään opiskelijoita hyväksi? Mitä tämä siis on, koska hyväksikäyttö on tuomittavaa? Kauppalehden mukaan (http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/yritysuutiset/?oid=2010/02/30349&ext=rss) Sportti julistaa ideakilpailun huikeine palkintoineen! Tässä kannustetaan opiskelijoita ajattelemaan ja suunnittelemaan sirkushuveja otteluiden tauoille. VAU! Montakohan joukkuetta tähän kilpailuun oikein osallistuu? Hoh-hoijaa...
Tottakai ottelutapahtumaa pitääkin kehittää, se on jopa seuran elämisen ja toiminnanmerkki. Miksi ihmeessä se on ylittänyt Kauppalehden jutturiman ja miksi Sport tekee tämän kisan juuri nyt ja miksi siihen ei voi osallistua jotkut hieman kokeneemmat ihmiset?
Niin, keiltä muilta tuon työn saa "ilmaiseksi", kuin opiskelijoita. *hymiö*
Ei kai tuo nyt mikään pöllömpi kokeilu ole? Väliaikaohjelmien osalta Suomessa on edelleen aika köyhää, vaikka ottelutapahtumiin onkin muutoin satsattu. Kuitenkin tuo on sellainen juttu, mistä ei voi odottaa kovin kaksista tuottoa (ainakaan suoraa sellaista), joten siksi ymmärtää myös sen ettei siihen voi hirveästi seurat resursseja uhrata. Perinteisestihän nämä hoituu joko talkootyönä / sponsorien järkkääminä mainosjuttuina.
Opiskelijat saavat varmasti mielenkiintoisen projektin suunniteltavakseen ja joku ehkä toteuttaakseenkin, voittanee oppitunnit ainakin innostavuudessa, ehkä hyödyllisyydessäkin. Jos sieltä sitten joku hyvä uusi ideakin löytyy, niin silloin voittaa myös Sport. Ja muut voivat sen sieltä sitten apinoida omaan käyttöönsä.
Kyllä tämä nyt ainakin ehdottomasti positiivisin maininta Sportista Kauppalehdessä on pitkään aikaan :P
karate Mauri
04.02.2010, 17:57
...
Kokonaisuudessaan aivan käsittämätön vuodatus.
Sport on nimenomaan oikeilla linjoilla tässä näin. Ottelutapahtumaa tulee kehittää ja ehkäpä YksinLäpin johtama seura olisi turvautunut konsulttiin 5000e/päivä, mutta itse näen tämän Sportin nykytilanteelle huomattavasti järkevämpi ratkaisu.
Hartiapankki
04.02.2010, 18:15
Ymmärtääkseni nimimerkin Yksinläpi kannattama seura teki (tekee?) yhteistyötä paikallisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kanssa mm. ottelukoosteiden kuvaamisessa ja muussa joukkuettaa koskevassa mediatuotannossa. Epäilemättä opiskelijoiden törkeää riistoa ja hyväksikäyttöä.
Samaten maassa lienee kymmeniä urheiluseuroja, joihin liittyen on tehty esimerkiksi opinnäytetöitä. Ja hyvin todennäköisesti ilman nimellistä suurempaa palkkiota.
Tuskinpa tuosta mitään mullistavaa syntyy ottelutapahtuman suhteen, mutta ainahan on hyvä saada uusia ja tuoreita, ennakkoluulottomia ideoita toimiston ulkopuolelta.
YksinLäpi
04.02.2010, 20:40
Kokonaisuudessaan aivan käsittämätön vuodatus.
...
Jos, ei käsitä, harjoittele lisää. Karjalaisen ja savolaisen murreraja on veteen piirretty viiva.
Siis, parannusehdotukset ovat aina ok. Ajankohta on vaan melkoisen outo. Nyt ovat alkamassa pudotuspelit, pelaajien ja katsojien juhlapäivät, eikä niihin tarvitse "haalia" ylimääräisellä vouhotuksella mitään lisähekumaa. Kiekkopelit ovat IN ja MUST jne, eikä liukumäkeä tarvitse keksiä viihdykkeeksi turhaan uudelleen. Ajatus ja keskittyminen pitää pitää ns. pelissä. Toisaalta, jos tällä haetaan kokeilumielessä uusia tuulia tulevalle kaudelle, niin sitten ehkä ymmärrän.
Toinen mikä kummastuttaa on uutisen julkaisija Kauppalehti.
AMK tekee harjoitustöinään, ei ilmaisena orjatyönä. Tämä syötti tehosi täysin.
*hymiö" edellisen lopussa kertoo kirjoituksen vakavuusasteen. Siis..
Hartiapankki
04.02.2010, 21:28
Nyt ovat alkamassa pudotuspelit, pelaajien ja katsojien juhlapäivät, eikä niihin tarvitse "haalia" ylimääräisellä vouhotuksella mitään lisähekumaa. Kiekkopelit ovat IN ja MUST jne, eikä liukumäkeä tarvitse keksiä viihdykkeeksi turhaan uudelleen. Ajatus ja keskittyminen pitää pitää ns. pelissä. Toisaalta, jos tällä haetaan kokeilumielessä uusia tuulia tulevalle kaudelle, niin sitten ehkä ymmärrän.Uskomatonta.
Ei tässä nyt varmaan mitään sirkus finlandiaa sun muuta karnevaalia olla pykäämässä otteluiden erätauolle, vaan kilpailun tarkoituksena on luoda uusia ideoita ottelutapahtuman kehittämiseen ja yleisön viihtyvyyteen esimerkiksi erätaukojen aikana. Jos hetki selailet JA:n joukkueketjuja, löytyy melkein kaikilta jokin ottelutapahtumaan ja sen kehittämiseen liittyvä ketju. Tässä muutama nyt esimerkiksi:
Halli, makkarat ja show (http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=35834) (KalPa)
Urut, kissat ja avaruuspoika: TPS:n ottelutapahtuma (http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=29025) (TPS)
Ottelutapahtuma (http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=38901) (KooKoo)
Eli niin uskomattomalta kuin se voi kuulostaa, haluavat paatuneimmatkin kiekkojännärit ottelutapahtumalta muutakin kuin vain sen itse ottelun. Jotkut saattavat esimerkiksi ostaa pamauttaa makkaran erätauolla, toiset jopa kaljan. Jossain hallissa oli trubaduuri soittelemassa olutbaarin nurkalla, toisaalla taas taitoluistelijat esiintyivät erätauon aikana.
Oletan, että itsekin mielelläsi käytät jotain oheispalvelua katsoessasi matsin paikan päällä. Nämä palvelut on aikanaan matsin yhteyteen joku kehitellyt.
AMK tekee harjoitustöinään, ei ilmaisena orjatyönäOttelutapahtuman kehittämiskilpailussa pääpalkintona on aitiopaikat ruokailuineen matsin yhteydessä, normaali listahinta jotain +1000e. 'Jäännössijoille' päätyneille sitten matsilippuja muuten vain. AMK:n harjoitustyön luonnetta voit varmaan avata enemmänkin, monelle kun siitä tulee nimenomaan mieleen ilmainen orjatyö.
YksinLäpi
04.02.2010, 22:31
Uskomatonta.
...
Niin on.
Kaikesta keskustelusta pitää sisin ääripäistää, eli mielellään ymmärtää täysin väärin. Kohua kehiin. Mielellään lisäksi, asia pitäisi henkilökohtaistaa mahdollisimman suureksi itseä kohtaavaksi loukkaukseksi?
Olen pahoillani, kun kiero savolaisuuteni ja sen aiheuttama mielipaha ja järkytys valloitti teidän mielet. Tarkoitus, suu pikkuvirneessä, oli kuitenkin hyväntahtoinen. Huumori, sarkasmi ja mitä niitä onkaan, kuuluvat todellisiin taitolajeihin. Yritin, en onnistunut. Vittuilu, ei ole taitolaji.
Se helvetin *hymiö* oli siellä ihan "varmistusta" varten.
Eläkää sovussa.
Kalpasta lähti koko kauden pelanneista liigatasoisista pelaajista pois vain Tomi Mustonen ja Adam Hall. Tilalle tuli liigatasoisista pelaajista Kurka, Tuppurainen, Hakkarainen, Sami Salonen ja Eetu Qvist. Niinpä tuolla 05-06 kauden joukkueella oltaisiin oltu mestiksessä vielä ylivoimaisempia kuin 04-05 joukkueelle, mikä tietenkin tarkoittaa sitä, että em. oli parempi joukkue.
Timonen ja Kapanen pelasivat runkosarjassa vain kymmenisen peliä kumpainenkin ja nekin erittäin puolikuntoisina, joten he eivät joukkueen koko kauden menestyksessä ratkaisevassa roolissa olleet. Toki pudostuspeleissä heistä oli suuri hyöty.
Kolme NHL-pelaajaa pudotuspeleissä mukana. Eiköhän se riitä jo selitykseksi. Pudotuspeleissähän ne sarjasijoitukset ja mitalit jaetaan, eikä runkosarjassa.
Sakari78
06.02.2010, 00:59
Mitä muuten kuuluu Sportin avustushankkeelle kaupungin suuntaan vai kuuluuko mitään? Muistelen, että kaupunki sen alustavasti tyrmäsi, mutta aikoi vielä myöhemmin virallisesti asian tuomita? Pelaajien palkat ilmeisesti kuitenkin juosseet nyt?
Tsemppiä sinne Vaasaan. Viime otteluiden perusteella peli taas kulkee, joten olisi hienoa jos Sport menisi pitkälle keväällä. Se olisi joukkueelta todella hatunnoston arvoinen suoritus kaiken sekasorron jälkeen.
Hartiapankki
06.02.2010, 09:30
Mitä muuten kuuluu Sportin avustushankkeelle kaupungin suuntaan vai kuuluuko mitään? Muistelen, että kaupunki sen alustavasti tyrmäsi, mutta aikoi vielä myöhemmin virallisesti asian tuomita? Pelaajien palkat ilmeisesti kuitenkin juosseet nyt?Ei ole kuulunut tuosta mitään. Lainahakemushan tyrmättiin heti, joten lähinnä asialistalla olisi ollut tuon seuraavan kauden markkinointiavustuksen aikaistaminen ja mahdollinen tuplaaminen. Nyt ei siitäkään ole kuulunut mitään, joten hallituksen rahamiesten (Raunio&Karppinen) tuella tässä nyt sitten ilmeisesti saadaan pelattua ainakin tämä kausi loppuun.
cottonmouth
06.02.2010, 12:50
Kyselisin ihan mielenkiinnosta, että onko tämä kampanja ollut näkyvissä Sportin kotiotteluissa ja ovatko ihmiset mahdollisesti näitä tukikortteja täytelleet?
Rahankeruussahan ei tietenkään ole mitään väärää, mutta jo ajatuksena tuo katsojilta kerääminen on jotenkin vähän härskiä. Katsojat/kannattaja ovat kuitenkin vähiten syyllisiä Sportin tilanteeseen ja tänäkin vuonna kantaneet rahaa laareihin yli seuran syksyllä asettaman yleisötavoitteet (2600/2500) käymällä peleissä, vaikka aikamoista turbulenssia on seuran ympärillä/sisällä ollut. Omiin silmiin näyttää, että ovat siis tehneet kaiken sen mitä kannattajilta voidaan odottaa/vaatia. Lisäksi kannattajat eivät ole tehneet yhtään niitä virhearviointeja, joiden seurauksena nykyiseen taloudelliseen tilanteeseen ollaan Vaasassa ajauduttu. Kuitenkin katsojilta haetaan vielä lisäpanostusta "Mestis-kiekon jatkuvuuden turvaamiseksi" summalla, joka on esim. lähes puolet seisomakausikortin hinnasta.
Tarkoitus ei mitenkään ole ilkkua tai ivata, varsinkaan Sportin kannattajia, mutta kyllä tämä toimintamalli saa vähän pyörittelemään päätä ainakin näin ulkopuolelta katsottuna.
Sportin tavoite nousta liigaan seuraavan kerran on vuonna 2013, jos ei tällä kaudella ihmeitä tapahdu. Näin siis kertovat Raunio ja Karppinen lainahakemuksessaan, joka käsitellään lähipäivinä. Lainahakemus (http://www1.vaasa.fi/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=1&docid=323031305c303230355c36353335343031382e504446&dalid=5.2.2010%2009:22:31&extension=pdf)
Castillo
07.02.2010, 10:16
Sportin tavoite nousta liigaan seuraavan kerran on vuonna 2013, jos ei tällä kaudella ihmeitä tapahdu. Näin siis kertovat Raunio ja Karppinen lainahakemuksessaan, joka käsitellään lähipäivinä. Lainahakemus (http://www1.vaasa.fi/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=1&docid=323031305c303230355c36353335343031382e504446&dalid=5.2.2010%2009:22:31&extension=pdf)
Voisiko joku yrittää kaivaa tuota liitettä jostain? Siellä näkyisi seuran menot loppukaudelle.
Erkki Raunio on kyllä hieno mies. Kaikki se mitä hän on viime viikkoina Sportin eteen tehnyt saa Sport-diggarin mielen heltymään.
Hartiapankki
07.02.2010, 10:59
Tuo 60t e voi jopa olla mahdollisuuksien rajoissa, ja suurin piirtein tuota summaahan Lumiokin ehti jo lainausmerkeissä lupailemaan kun siitä paljon isommasta lainasta oli puhetta. Joka tapauksessa tiukka kevät on edessä, kun taas kerran tulovirtoja on tuon hakemuksen mukaan budjetoitu siten että mennään finaalehihin asti ja mielellään kotiedulla.
Tukiyhdistyksen perustaminen on hyvä juttu, mutta tarvitsisi innokkaita puuhamiehiä ja -naisia taakseen. Pelkillä netti-ja lehtimainoksilla saalis voi jäädä vähäiseksi.
Kuulostipa muuten oudolta tuo kirjeessä ollut maininta, että "tulevina kausina uskomme Sportilla olevan hyvät mahdollisuudet pysyä mestiksessä" tms. Viime aikoina kun on uskoteltu mahdollisuuksia olevan sinne toiseen suuntaan. Kauden jälkeen alkaa siis kulukuuri, ja avainasia olisi nyt A-junioreiden liigapaikan varmistaminen.
Aika mielenkiintoinen ajanjakso siis alkamassa. Kolmen-neljän vuoden päästä pitäisi siis talous olla koko lailla hallinnassa, vaikka velkaahan varmaan on vielä tuolloinkin. Tässä vaiheessa on pakko sanoa, että tuolla aikajänteellä konkurssikin olisi yksi vaihtoehto ja varmaan on asiaa mietittykin. Mutta onhan tämä eräänlainen maineteko jos tästä suosta noustaan pinnalle ilman sitä.
Oli aikakin että Raunio ja Karppinen ottivat ohjat käsiinsä.
Taas ollaan budjetoitu finaalitkin... TAAS! Eikö virheistä opita ikinä?
Toisaalta nyt opittiin ja kyllä tuo tulevaisuuden suunnitelma hyvältä kuulosti. Kolmasosa omia on juuri sen verran mihin Sport pystyy. Suunnilleen sen verran meillä on Mestis-tasoon pystyviä kavereita A:ssa tällä hetkellä. Itse olen miettinyt, että 5-7 ja siinähän se kolmasosa sitten on.
Toivottavasti A-junnut luki tuon liitteen. Siellä on nyt pelipaikat jaossa ensi kauden Mestisjoukkueeseen!
Ihan jees hakemus ja voi jopa toimia. Jotain amatöörimaisuudesta kertoo se, että olisi tuon paperin joku voinut perkele oikolukea ennen julkaisua....
Aika mielenkiintoinen ajanjakso siis alkamassa. Kolmen-neljän vuoden päästä pitäisi siis talous olla koko lailla hallinnassa, vaikka velkaahan varmaan on vielä tuolloinkin. Tässä vaiheessa on pakko sanoa, että tuolla aikajänteellä konkurssikin olisi yksi vaihtoehto ja varmaan on asiaa mietittykin. Mutta onhan tämä eräänlainen maineteko jos tästä suosta noustaan pinnalle ilman sitä.
Tilanne on juuri niin paha kuin luvut antavat ymmärtää. Ilman nousua onko edes järkevä yrittää "pelastaa", mitä pelastettavissa on, kun kolmen - neljän vuoden päästä tiukalla säästökuurilla meillä on lähes sama määrä velkaa? Miten jotkut ajattelee, että Sport alkaa yhtäkkiä tekemään voittoa niin paljon, että lähes miljoona euroa kuitataan tyyliin viidessä vuodessa? Tuskin tapahtuisi edes kymmennessä vuodessa. Voittoa pitäisi tulla silloinkin 100ke/vuositasolla, ja näin tuskin tapahtuu, jos vedetään liinat kiinni ja yleisömäärät romahtavat tavoitteiden tippuessa.
Kysymys kuuluu, olisiko järkevä vaihtoehto, jos siis nousua ei tapahdu, aloittaa puhtaalta pöydältä velattomana seurana 2.divisioonasta? Tällöin Oy:n nimi vain muuttuu, jääkiekkojoukkueen nimi tulee aina olemaan meille faneille Vaasan Sport. Realistinen nousu mestikseen voisi tapahtua 3-4 vuoden päästä ja tällöin tilanne olisi hallittavissa ja meillä olisi VELATON seura.
Kysymys kuuluu, olisiko järkevä vaihtoehto, jos siis nousua ei tapahdu, aloittaa puhtaalta pöydältä velattomana seurana 2.divisioonasta? Tällöin Oy:n nimi vain muuttuu, jääkiekkojoukkueen nimi tulee aina olemaan meille faneille Vaasan Sport. Realistinen nousu mestikseen voisi tapahtua 3-4 vuoden päästä ja tällöin tilanne olisi hallittavissa ja meillä olisi VELATON seura.
Mielestäni Mestis-paikan ja A-nuorten liigapaikan menettäminen ei ole vaihtoehto. Jos tällä esitetyllä tavalla niiden menettäminen vältetään niin sitten tehdään näin.
Sport on urheilullisella puolella Mestiksen paras, ainakin niin kauan kunnes joku vie pytyn meiltä pois tai junnupuolella menee ohi.
Tätä asemaa ei saa menettää minkään pöydän putsaamisen verukkeella ja suistaa koko vaasalaista jääkiekkoa 15 vuotta ajassa taaksepäin. Tässä on muutakin pelissä kuin Mestisjoukkue.
Pat_LaFontaine
07.02.2010, 12:18
Jotain amatöörimaisuudesta kertoo se, että olisi tuon paperin joku voinut perkele oikolukea ennen julkaisua....
Samaa katselin. Joku merkonomikin olisi voinut välitunnilla kirjoittaa ammattimaisemman kirjeen. :)
Asiaan. Ihan hyvä lähestyminen ja avaus, josta eniten otti silmään kohta valmentajamuutoksilla saatiin pienimuotoisia säästöjä. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Onko Tami siis oikeasti itse pyytänyt eroa, jos kerran palkoissa säästetään kahisevaa?
Toivotaan nyt, että tuo anomus kantaisi hedelmää ja pelastustalkoot voisivat todenteolla lähteä käyntiin. Raunion ja Karppisen roolinottamisesta iso hatunnosto. Kiitos!
Mikä pisti silmään, niin tuossahan myönnetään ulkomaalaisvahvistuksien olevan liian kalliita. Aika paljon on kuitenkin tällä palstalla "tiedetty" kaverien olevan halpoja. Tilanne kuulostaa olevan kyllä melkoisen paha. Mielestäni ensi kauden omavaraisuusaste voisi tuon A-junnujoukkueen ansiosta olla korkeampikin kuin vain kolmasosa. Menestys silti voisi olla ihan siedettävää, jos skouttaus saadaan esim. Hokin ja Tuton tasolle. Ja jos nousua ei tule niin järkevää olisi talouden nimissä harkita myös yhteistyökuviota jonkin Huippu SM-liigaorganisaation kanssa (Lukko), koska tavoite nousuun siirtyy kuitenkin tuonnemmas.
Minä en usko, että yleisömäärät vajoavat kovinkaan paljoa, jos yllätyskykyinen omavarainen joukkue taistelee hyvin.
Tuosta tosiaan tulee vähän sellainen fiilis, että olisi kirjoitettu kamalassa kiireessä. Lukuisia kirjoitusvirheitä, sekä maininta 28.5.2010 pidetystä hallituksen kokouksesta...
Mutta muutama mielenkiintoinen tai ainakin tietyt väittelyt lopettava fakta joka tapauksessa:
* Pelaajabudjetti suurempi kuin viime kaudella (alunperin ilmoitettu 100.000 euroa pienemmäksi)
* Ulkomaalaispelaajat hallituksen mukaan sittenkin kalliita (olisiko tullut jotain lisäkuluja, vai miten jollekin pelaajalle maksettu palkka voi olla jälkikäteen yllätys?)
* Sport on laskenut arviossaan menestyksen varaan, mahdollisesti jopa runkosarjan voittoon ("...loppuotteluihin toivottavasti kotietu puolellaan." Järkyttävää logiikkaa, kun juuri aiemmin todetaan "tilanteen olevan tiukka", eikä "yllätyksiin ole varaa".)
* Kausikorttituloissa seura todennäköisesti ylittänyt tavoitteensa jonkin verran tällä kaudella, tai vähintäänkin yltänyt budjetoimaansa.
* Viime kevään lipputulot yli 400 tuhatta. (osoittaa kuinka suuressa roolissa nuo ovat, vastaan noin neljäsosaa kokonaisbudjetista - samalla torpedoituu kyllä väite siitä, että kevään kulut olisivat aiheuttaneet talousongelmat.)
Sport on laksenut arviossaan menestyksen varaan, mahdollisesti jopa runkosarjan voittoon ("...loppuotteluihin toivottavasti kotietu puolellaan." Järkyttävää logiikkaa, kun juuri aiemmin todetaan "tilanteen olevan tiukka", eikä "yllätyksiin ole varaa".)
Taas kerran täydellisen idiotisimin osoitus näiltä Sportin raudanlujilta ammattilaisilta. Älytöntä riskinottoa, jolla vaarannetaan koko seuran tulevaisuus. Tollaisesta on ammattimaisuus kaukana. Liekö sitten Tami vakuuttanut johdon, että hän vie vaikka väkisin Sportin finaaleihin ja johto on viime kaudesta sokaistuneena uskonut kaiken. No oli miten oli niin budjettu on vedetty äärimmäisen tiukalle perustuen koviin odotuksiin ja kovaan riskiin. Tällainen toiminta on kaikkea muuta kuin uskottavaa ja en ymmärrä mikä helvetin hoppu Sportin johdolla on saada kaikki heti. Pitkäjänteisemmällä toiminnalla madallettaisiin riskiä eikä toiminta menisi yhden kauden epäonnistumisen jälkeen nurin.
Liekö sitten Tami vakuuttanut johdon, että hän vie vaikka väkisin Sportin finaaleihin ja johto on viime kaudesta sokaistuneena uskonut kaiken.
Tosin käsittääkseni tämä viimeisin suunnitelma on tehty vasta Tamin jälkeen, tai
ainakin annettu eteenpäin. Minä ainakin tulkitsin tekstin niin, että puhe ei ole kauden alkuperäisestä budjetista (vain luoja tietää kuinka isolla riskillä se on kasattu, jos sekään), vaan nyt varta vasten luodusta suunnitelmasta loppukauden ja Sportin tulevaisuuden pelastamiseksi. Josta voisi tulla johtopäätökseen, että Vaasassa yritetään paikata virheitä uusilla virheillä.
Tulevien kausien suunnitelmiin en puuttuisi vielä pahemmin. Paperissa voidaan puhua entistä vaasalaisemmasta joukkueesta tai liigahaaveiden lykkäämisestä useammalla vuodella, mutta katsellaan nyt ihan ensin tämä kausi loppuun.
Mutta muutama mielenkiintoinen tai ainakin tietyt väittelyt lopettava fakta joka tapauksessa:
* Pelaajabudjetti suurempi kuin viime kaudella (alunperin ilmoitettu 100.000 euroa pienemmäksi)
* Ulkomaalaispelaajat hallituksen mukaan sittenkin kalliita (olisiko tullut jotain lisäkuluja, vai miten jollekin pelaajalle maksettu palkka voi olla jälkikäteen yllätys?)
* Sport on laksenut arviossaan menestyksen varaan, mahdollisesti jopa runkosarjan voittoon ("...loppuotteluihin toivottavasti kotietu puolellaan." Järkyttävää logiikkaa, kun juuri aiemmin todetaan "tilanteen olevan tiukka", eikä "yllätyksiin ole varaa".)
* Kausikorttituloissa seura todennäköisesti ylittänyt tavoitteensa jonkin verran tällä kaudella, tai vähintäänkin yltänyt budjetoimaansa.
* Viime kevään lipputulot yli 400 tuhatta. (osoittaa kuinka suuressa roolissa nuo ovat, vastaan noin neljäsosaa kokonaisbudjetista - samalla torpedoituu kyllä väite siitä, että kevään kulut olisivat aiheuttaneet talousongelmat.)
Evertonilta hyviä huomioita. Ulkomaalaispelaajat tekee kalliiksi heidän hankintaan liittyvä kokonaispaketti. Collinsin ja Aikinsin sopimusten ulososto+kalliit (Mestis-tasolle) uudet sopimukset Dickensonin ja McGregorin kanssa. Tuo lienee yllättänyt Sportin hallituksen jäsenet, koska se on otettu avustushakemuksen yhdeksi perusteeksi.
Viime kevään lipputulot tulivat tarpeeseen. Niillä maksettiin mm. velat verottajalle ja hallikuntayhtymälle. Viime kaudelta julkistettu suuri tappio ja negatiivinen pääoma perustuivat aiempien vuosien tappioihin.
Siihen otan vielä kantaa, jos ensi kauden joukkueesta on kolmasosa omia junioreita ja muutenkin pelaajabudjettia pienennetään. Yleisömäärät putoavat mielestäni sinne reiluun 1000:een. Sportin on turvauduttava halpoihin SM-liigalainoihin pysyäkseen sarjassa. Talouden tasapainoon saattaminen vie ainakin 10 vuotta, koska velkaa on paljon. Perustan ajatteluni siihen, että Vaasaakin yleisöystävällisemmässä Kouvolassa kävi noin, niinkuin kerroin. Kouvolassa on yleisö palaamassa Mestis-otteluihin sen takia, kun KooKoo on noussut kovien satsauksien tuloksena sarjan kärkijoukkueeksi.
Ulkomaalaispelaajat tekee kalliiksi heidän hankintaan liittyvä kokonaispaketti. Collinsin ja Aikinsin sopimusten ulososto+kalliit (Mestis-tasolle) uudet sopimukset Dickensonin ja McGregorin kanssa. Tuo lienee yllättänyt Sportin hallituksen jäsenet, koska se on otettu avustushakemuksen yhdeksi perusteeksi.
En kyllä vieläkään ymmärrä sitä, mikä tai miten tuo voisi olla yllätys. Eikö hallitukselle kerrottu tai se itse ottanut selvää siitä, että näille edellisille ulkomaalaisille joudutaan maksamaan, tai kuka on solminut omavaltaisesti sopimukset nykyissten hyvien hankintojen kanssa ja jättänyt hallituksen aiheesta pimentoon?
kumikiekko
07.02.2010, 16:14
Viime kaudelta julkistettu suuri tappio ja negatiivinen pääoma perustuivat aiempien vuosien tappioihin.
Aikaisempien vuosien tappiot eivät millään tavalla "lisää" yrityksen tilikauden tappiota. Mistä ihmeestä tällainen harhaluulo kumpuaa tämän tästä näissä kiekkokeskusteluissa???
Tilikauden tulot-tilikauden menot = Tilikauden tulos.
Ainoastaan mahdolliset korkomenot veloista ja viivästysseuraamukset rasittavat tilikauden tulosta jos oikein saivarrellaan. Eivät edellisten vuosien tappiot. Niiden pois maksaminen parantaa ainoastaan tasetta, paitsi jos tehdään edelleen tappiota ja vanhoja velkoja maksetaan vähemmän kuin tulee uutta tilalle. Silloin KAIKKI mittarit menevät huonompaan suuntaan. Ja juuri näinhän Sportille viime kaudella(kin) kävi.
Siihen otan vielä kantaa, jos ensi kauden joukkueesta on kolmasosa omia junioreita ja muutenkin pelaajabudjettia pienennetään. Yleisömäärät putoavat mielestäni sinne reiluun 1000:een. Sportin on turvauduttava halpoihin SM-liigalainoihin pysyäkseen sarjassa. Talouden tasapainoon saattaminen vie ainakin 10 vuotta, koska velkaa on paljon. Perustan ajatteluni siihen, että Vaasaakin yleisöystävällisemmässä Kouvolassa kävi noin, niinkuin kerroin. Kouvolassa on yleisö palaamassa Mestis-otteluihin sen takia, kun KooKoo on noussut kovien satsauksien tuloksena sarjan kärkijoukkueeksi.
Tästä olen eri mieltä. Mielestäni kolmasosa omia on edelleen varsin pieni määrä omia, kun muistaa, että Sportilla on nyt mistä ammentaa hienon A-junnujoukkueen myötä. Kolmasosa tarkoittaa n. 1½ kentällistä, eli 2½ kenttää tulee muualta. Edelleen siis aiotaan tuoda paljon pelaajia muualta. En usko, että näillä suhteilla yleisömäärät tippuu reiluun tonniin. Mielestäni omia junnuja ptää ottaa vieläkin enemmän, jolloin joukkueelle saadaan vaasalainen identiteetti ja tämä mahdollisesti iloisesti taisteleva Sport kerää kyllä edelleen sen 2000 helpostikin. Onhan siellä jo nyt Koivisto, Jämsä, Sundman, Kujanpää, Peltola esimerkkinä pelanneet paljon. Minun silmiin siis häkellyttävän vähän aiotaan lisätä oman pelaajatuotannon hedelmiä.
Viime kevään lipputulot tulivat tarpeeseen. Niillä maksettiin mm. velat verottajalle ja hallikuntayhtymälle. Viime kaudelta julkistettu suuri tappio ja negatiivinen pääoma perustuivat aiempien vuosien tappioihin.
Eivätkä perustuneet, vaan perustuivat siihen että budjetointia ei ollut tehty tai jos oli tehty, se oli tehty aivan päin persettä.
Edellisellä tilikaudella oma pääoma oli vielä positiivinen, keväällä se oltiin saatu jo yli 300k pakkasen puolelle.
Ja viime kauden tappio ei perustu kuin osin muutoksiin kirjaustavassa, jota ilmeisesti haet. Eli nyt ei kirjattu viime kauden tuloihin tämän kauden kausikorttimyyntejä ja silti tällä kaudella ollaan todella syvällä kusessa.
En kyllä vieläkään ymmärrä sitä, mikä tai miten tuo voisi olla yllätys. Eikö hallitukselle kerrottu tai se itse ottanut selvää siitä, että näille edellisille ulkomaalaisille joudutaan maksamaan, tai kuka on solminut omavaltaisesti sopimukset nykyissten hyvien hankintojen kanssa ja jättänyt hallituksen aiheesta pimentoon?
Muistaakseni täällä JA:ssa esim. Mendietan toimesta muistutettiin viime kauden aikana Collinsin ja Aikinsin sopimusten pituuksista. Esim. Pat_LaFontainella oli tieto, että sopimukset olivat yksivuotisia. Kun Aikins vielä noin vuosi sitten ilmoitti käyttävänsä tämän kauden option hyväkseen, tuli ainakin minulle selväksi, että kyse oli kahden vuoden sopimuksista. Keväällä nousivat sitten täällä Sport-kannattajien toimesta kovat vaatimukset korvata "lapaset" uusilla pelaajilla. Eli kehotettiin jatkamaan takavuosien kallista pelaajapolitiikkaa. Johto hankki uudet pelaajat ja sai täällä muistaakseni minua lukuunottamatta siitä hyväksynnän Sport-kannattajilta. Jäsen Fordél kävi myös kiittämässä Sportin johdon toimia tässä ulkomaisten pelaajien casessa.
Se on todettava, että Dickenson ja McGregor ovat olleet huippuhankintoja, jotka ovat täyttäneet kiitettävästi heihin asetetut odotukset. Kausihan ei ole vielä taputeltu. Jos Sport menee SM-liigakarsintoihin saakka, niin onhan siinä em. kaksikolla iso ansio niin urheilulliselle kuin taloudellisellekin puolelle.
Muistaakseni täällä JA:ssa esim. Mendietan toimesta muistutettiin viime kauden aikana Collinsin ja Aikinsin sopimusten pituuksista. Esim. Pat_LaFontainella oli tieto, että sopimukset olivat yksivuotisia.
Todennäköisesti Mendieta, Pat tai kukaan muukaan asiaa tällä foorumilla kommentoinut ei kuitenkaan kuulu hallitukseen. On ihan ymmärrettävää, jos ja kun ulkopuoliset (tai edes vannoutuneimmat kannattajat) eivät tiedä kaikkia yksityiskohtia, mutta se ei vastaa millään lailla ihmettelyyni siitä miten ratkaisut ja niiden kustannukset ovat voineet tulla yllätyksenä seuran hallitukselle.
Keväällä nousivat sitten täällä Sport-kannattajien toimesta kovat vaatimukset korvata "lapaset" uusilla pelaajilla. Eli kehotettiin jatkamaan takavuosien kallista pelaajapolitiikkaa. Johto hankki uudet pelaajat ja sai täällä muistaakseni minua lukuunottamatta siitä hyväksynnän Sport-kannattajilta. Jäsen Fordél kävi myös kiittämässä Sportin johdon toimia tässä ulkomaisten pelaajien casessa.
Jos kaikki taloudelliset faktat olisivat olleet kannattajien tiedossa, niin tuskin tällaisia vaatimuksia olisi esitetty fanien toimesta. Hallituksella nämä faktat olivat tiedossa (tai olisi ainakin pitänyt olla) ja siitä huolimatta jatkettiin vastuutonta taloudenpitoa. Raudanlujat talousmiehet sössivät seuran konkurssin partaalle.
Turhaan sinä faneja tästä tilanteesta syytät kun tuskin itsekkään tiesit Sportin talouden todellista surkeutta viime syksynä. Ja itse olet koko ajan höpöttänyt kuinka liigaan mennään Tamin johdolla, tuskin olisit antanut hyväksyntääsi halvalle matalan profiilin joukkueelle joka tähtää liigaan vasta vuonna 2013, jos sellainen olisi tälle kaudelle rakennettu. Eikä supervalmentaja Tamikaan sellaista olisi valmentanut, teki tyylikkään sivuunsiirtymisen heti kun alkoi kukkaron pohja näkymään.
Muistaakseni täällä JA:ssa esim. Mendietan toimesta muistutettiin viime kauden aikana Collinsin ja Aikinsin sopimusten pituuksista. Esim. Pat_LaFontainella oli tieto, että sopimukset olivat yksivuotisia. Kun Aikins vielä noin vuosi sitten ilmoitti käyttävänsä tämän kauden option hyväkseen, tuli ainakin minulle selväksi, että kyse oli kahden vuoden sopimuksista. Keväällä nousivat sitten täällä Sport-kannattajien toimesta kovat vaatimukset korvata "lapaset" uusilla pelaajilla. Eli kehotettiin jatkamaan takavuosien kallista pelaajapolitiikkaa. Johto hankki uudet pelaajat ja sai täällä muistaakseni minua lukuunottamatta siitä hyväksynnän Sport-kannattajilta. Jäsen Fordél kävi myös kiittämässä Sportin johdon toimia tässä ulkomaisten pelaajien casessa.
Kun Sport eteni viime keväänä Liiga karsintoihin saakka, kansaa pullisteli hallissa, kaikki ei edes mahtunut halliin, karsintojen lipunhinnat tupalsti kalliimmat runkosarjalippuihin verrattuna ja päälle mestiksen playoff otteluiden tuotot, yhtä vaille maksimi kotiotteluiden määrä, niin kuka tavallinen kannattaja olisi voinut tuon yleisömäärän/myytyjen liipujen jälkeen uskoa että tappiota tuli ja saatanan rankasti. Ja jos viime kesänä olisi jollekin Vaasan torilla sanonut että Sport teki rankasti tappiota niin vähintään hulluna suo olis pidetty tai ainakin naureskeltu. Kyllä viime kevään menestyken jälkeen kannattajien luulo oli se että taloudellisestikin menee aika mukavasti, joten kyllä tuo menestys pontta antoi kannattajille uusien vahvistuksien hankkimiseen.
Tänään kaupunginhallituksen käsittelemä Sportin avustusanomuksessa Sportin hallitus myötää että luotti liikaa toimivaan johtoon eikä panostanut tarpeeksi riittävästi tulos ja kulu seurantaan ja myöntävät budjettikurin olleen heikko.
Ja tuo toimivajohto oli Juha Saari joka pyrki mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan kaikki Tamin toiveet, sen takia Tami Saarta aina muisti kehuakin, mutta hallitushan kaikesti loppupeleissä vastuun kantaa, ja näyttää nyt siltä että vastuuta hallitus (Raunio,Karppinen, Hiltunen) on tosiaan ruvennut kantamaan, kiitos siitä, toivottavasti konkurssi pystytään välttämään ja Sport mestiksessä säilyisi ja 4-5 vuoden päästä olisi paremmat eväät yrittää nousua liigaan.
Johto hankki uudet pelaajat ja sai täällä muistaakseni minua lukuunottamatta siitä hyväksynnän Sport-kannattajilta. Jäsen Fordél kävi myös kiittämässä Sportin johdon toimia tässä ulkomaisten pelaajien casessa.
Edelleen, tuliko suuren joukon hyväksyntä uusille pelaajille ja vanhojen soppareiden irtisanomisille ennen vai jälkeen Sportin kovien tappioiden julkitulon?
Edelleen, tuliko suuren joukon hyväksyntä uusille pelaajille ja vanhojen soppareiden irtisanomisille ennen vai jälkeen Sportin kovien tappioiden julkitulon?
Toivottavasti tuohon vastaa kukin itse. Sillähän ei ole väliä, milloin talousuutiset tulivat julki. Se ei muuta mitenkään sitä tosiasiaa, että ulkomaalaisten suhteen tehtiin erittäin kallis ratkaisu, mistä Sportin hallitus on maininnut avustushakemuksessaan kaupungille. Sinä mm. kiitit monien muiden tavoin tuosta ratkaisusta Sportin hallitusta.
Castillo
08.02.2010, 13:45
Pakko kysyä että kun Karppinen ja Raunio nyt kantavat vastuuta niin mitä vastuuta se Hiltunen Aasiasta käsin kantaa? Jos oli Saari Tammisen vietävissä niin ihan samaa voi kyllä sanoa puheenjohtajastakin, minkä takia Tamminen sitä muistikin joka välissä kehua.
Toivottavasti tuohon vastaa kukin itse. Sillähän ei ole väliä, milloin talousuutiset tulivat julki. Se ei muuta mitenkään sitä tosiasiaa, että ulkomaalaisten suhteen tehtiin erittäin kallis ratkaisu, mistä Sportin hallitus on maininnut avustushakemuksessaan kaupungille. Sinä mm. kiitit monien muiden tavoin tuosta ratkaisusta Sportin hallitusta.
Niin jos en väärin muista meni homma niin, että Sportin johdon ratkaisu nähtiin oikeaksi, koska oltiin käsityksessä, että kauden tulos on positiivinen. Jos olisimme tienneet, että kausi meni taloudellisesti niin pahasti reisille, olisi täällä ollut aivan erilaisia mietteitä asiasta. Ja kaiken lisäksi tuo taloudellinen tulos tuli täysin puskista kaikille. Eli näin ollen jälkiviisastelusi on täysin turhaa ja menee harakoille. Jos olisin tiennyt, että Sport munii taloutensa noin, en olisi heitä kiittänyt kalliiden sopimusten purusta. Tämän allekirjoittaa varmasti hyvin moni täällä. Ja moni myös kritisoi sitä, että heidän kanssaan tehtiin noin pitkät sopparit, joissa oli pelaajien optiot.
Siihen otan vielä kantaa, jos ensi kauden joukkueesta on kolmasosa omia junioreita ja muutenkin pelaajabudjettia pienennetään. Yleisömäärät putoavat mielestäni sinne reiluun 1000:een. Sportin on turvauduttava halpoihin SM-liigalainoihin pysyäkseen sarjassa.
---
Perustan ajatteluni siihen, että Vaasaakin yleisöystävällisemmässä Kouvolassa kävi noin, niinkuin kerroin. Kouvolassa on yleisö palaamassa Mestis-otteluihin sen takia, kun KooKoo on noussut kovien satsauksien tuloksena sarjan kärkijoukkueeksi.
Eikö pohojalaanen kansa ole kuitenkin uskollista joukkueelleen? Eli onko todella realistinen skenaario, että yleisömäärä tippuisi noin paljon? Siitä onkin sitten matkaa kohti korkeuksia ja se vaatii pitkäjänteistä kovaa duunia.
Jos yleisömäärä menisi noin, niin sitten vertailuun voitaisiin ottaa Jokipojat. Omavaraisuusaste lienee tälläkin kaudella n.50% ja yleisöä käy kuitenkin reilut 2000, täällä tuo kauhukuva ei toimi, ei ainakaan enää.
Sport saa Vaasan kaupungilta 60 000 euroa (http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=479598&Title=Sport+saa+kaupungilta+60000+euroa). Keskustelu alkakoon. :)
Masculine
08.02.2010, 19:29
Sport saa Vaasan kaupungilta 60 000 euroa (http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=479598&Title=Sport+saa+kaupungilta+60000+euroa). Keskustelu alkakoon. :)
Ohhoh, tuohan ei tosiaan ole edes laina vaan Vaasan kaupunki ANTOI 60k sportille! Jos tuolla pelastetaan Sport ja mistään oikeasti tärkeästä ei tingitty kaupungin puolelta (mm. päivähoidot tai koulut) niin itse ainakin nostan peukkua.
cleanhit
08.02.2010, 19:36
Ohhoh, tuohan ei tosiaan ole edes laina vaan Vaasan kaupunki ANTOI 60k sportille! Jos tuolla pelastetaan Sport ja mistään oikeasti tärkeästä ei tingitty kaupungin puolelta (mm. päivähoidot tai koulut) niin itse ainakin nostan peukkua.
Ainahan se on jostain pois! Varsinkin kun se menee jääkiekkoilijoiden palkkoihin niin voisi sanoa, että voi turhuus. Rahaa ei vain synny tyhjästä (paitsi demarien ja vasemmiston mielestä).
Ja turha sanoa, ettei se mene palkkoihin sillä juuri palkat on jääkiekkojoukkueessa säädeltävissä toisin kuin esim. hallimaksut, jotka ovat muiden määräämät ja etukäteen tiedossa.
Nuo rahat on pois jostain. jos se on pois vaikka kaupungin edustustilistä niin hyvä, muutoin pitkä miinus.
Niin kauan kuin kaupunki rahoittaa kahta teatteria sekä kaupunginorkesteria yhteensä miljoonilla joka vuosi, niin minua ei haittaa pätkääkään jos/kun sport saa vaihteeks 60 000e. Olkoon sitten pois ihan mistä tahansa. Toki mieluiten vaikka teattereilta...
peruspata
08.02.2010, 20:55
Fiksua sijoitustoimintaa! Konkurssin tullessa sinne jäi 60 000 €. No, rikkaalle kaupungille huikeassa taloudellisessa noususuhdanteessa sellaiset ovat lapsuuden karkkipäivärahoja.
Sport pelaa nyt loistavasti, mutta ihan vihoviimeinen oljenkorsi alkaa olla Mestiksen mestaruus. Kotietu on myös käytännössä pakko saada (toki nyt loistavalla kevätvireellä lienee todennäköinen). Ulos ensimmäisellä kierroksella ja hyvästi, näkemiin....
No mietippäs minkälaisin summin Vaasan kaupunki tai kaupungit ylipäätään rahoittaa kaiken maailman kulttuuritoimintaa. Sen rinnalla tämä oli pieni kädenojennus kaupungin tärkeimmän seuran pelastamiseksi.
Edit: WSL tuosta jo mainitseekin.
Niin kauan kuin kaupunki rahoittaa kahta teatteria sekä kaupunginorkesteria yhteensä miljoonilla joka vuosi, niin minua ei haittaa pätkääkään jos/kun sport saa vaihteeks 60 000e. Olkoon sitten pois ihan mistä tahansa. Toki mieluiten vaikka teattereilta...
Ilmeisesti sinulla ei ole lapsia tai vanhempia, jotka tarvitsevat nyt tai lähitulevaisuudessa julkista terveydenhuoltoa kaupungin järjestämänä. Minulle ei veronmaksajana ole aivan sama, että asuinkaupunkini rahoittaa osakeyhtiön toimintaa. Kaupunki on säästänyt päiväkodeissa, kouluissa ja sosiaali- ja terveyspalveluista vuosia, jos en väärin muista sosiaali- ja terv.viraston pitää säästää tämän vuoden aikana useampi miljoona.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että noita teattereille tai orkesterille syydettyjä miljoonia voisi mielummin antaa johonkin muualle esim. sinne terveydenhuoltoon.
Tottakai lapset ja ihmiset ylipäänsä menee kaiken (tai pitäisi mennä) edelle, mutta pointtini on se, että niin kauan kuin miljoonia (en jaksa ettiä tarkkaa summaa) annetaan meillä joka vuosi kulttuurille, niin on varmasti varaa antaa myös 60 000e sportille. Vaikka 2-3 kertaa vuodessa...
60 000 euroa on aika pieni raha siihen nähden, mitä mainosta kaupunki saa Sportin pelillisen menestyksen kautta. Jos liigakarsintoihin asti päästäisiin, niin näkyvyys valtakunnassa on taattu. Toki näkyvyys ei ole yhtä suurta kuin viime kaudella, jolloin moni asia nousi esiin Tamin persoonan kautta. Ja olivathan ne viime kevään jutut valtakunnallisella tasolla pääsääntöisesti positiivisia: kiekkohuumaa Vaasassa jne.
Pieni esimerkki kaupungin imagon markkinoinnista. Kuinka moni tavallinen tallaaja tiesi tai oppi viime keväänä, että Vaasassa on lätkäjengi nimeltä Sport. Kuinka moni tämän kautta oppi sijoittamaan Vaasan Suomen kartalle? Kuinka monelle tuli viime kevään huuman jälkeen positiivinen mielikuva Vaasasta? Ja kuinka moni urheilun ystävä on miettinyt Vaasaan muuttoa työn tai opiskelun merkeissä, ja muistanut että onhan siellä suht tasokas lätkäjengi+jalkapallossa Veikkausliigajengi. Ja sitten toinen näkökulma asiaan: Vaasan kaupunki julkisti muutama viikko sitten visuaalisen ilmeensä ja uuden logonsa. Tämä tehtiin sekä Vaasassa että Helsingissä. Kuinka moni lätkän ystävä tai tavallinen tallaaja tiesi tästä? Ylittikö asia valtakunnallisen uutiskynnyksen? Kuka tietää, millainen on Vaasan uusi ilme. Nämä kaksi asiaa toimivat tietysti eri tasoilla, eivätkä ole toisiaan poissulkevia vaan molempia varmasti tarvitaan. Enkä tiedä, kuinka paljon fyffee tähän ilmeen uudistamiseen on satsattu. Mutta minun mielestäni tuo 60 tonttua olkoon vaikka markkinointiraha tai apuraha Vaasan tunnetuksi tekemiseen. Tässä mielessä se puoltaa paikkaansa.
On totta kai sääli, että jostain sosiaali-ja terveyssektorilta säästetään ja samalla Sportille lyödään tällainen avustus. Tästä tulee varmasti lehdistössä hammastenkiristelyä ja negatiivista palautetta. Siltikin tuo 60 000 euroa on pieni summa niihin rahareikiin, joita paikkaamalla kaupunki voisi todella säästää. Ensimmäisenä tulee mieleen Vaasan kaupunki työnantajana. Kaupungissa on kymmeniä turhia virkoja/toimia ja ns. pakastevirkoja, joita hoitavat ihmiset sattuvat vielä olemaan kovapalkkaisia henkilöitä. Tehtävien yhdistämisellä ja jopa tiettyjen toimien lakkauttamisella saataisiin helposti tuohon summaan nähden monikertaiset säästöt aikaiseksi.
Ja tuosta teatteriasiasta olen samaa mieltä kuin W.S.L.
TosiFani
08.02.2010, 22:30
Tottakai lapset ja ihmiset ylipäänsä menee kaiken (tai pitäisi mennä) edelle, mutta pointtini on se, että niin kauan kuin miljoonia (en jaksa ettiä tarkkaa summaa) annetaan meillä joka vuosi kulttuurille, niin on varmasti varaa antaa myös 60 000e sportille. Vaikka 2-3 kertaa vuodessa...
Väittäisin, että urheilu saa kulttuuria enemmän rahaa Vaasassa. Miksi muuten otit kulttuurin vertailukohdaksi?
Kulttuuri vertailukohdaksi sen takia, että jokainen huomaa et turhempaankin sitä rahaa lyödään...No, se on toki makuasia...
Kun tuodaan kylläkin ihan aiheellisesti esiin, et joudutaan säästään lastenhoidosta jne, niin miksi ei säästettäisi sieltä mistä sitä säästöä eniten tulee.
Urheilua Vaasas seurataan enemmän kuin teattereita ja kaupunginorkesteria. Kaupunginteatterissa kävi viime vuonna n. 50000 ihmistä. Ruotsinkielisestä en tiedä, mutta tuskin niin paljoa. Sitten kun verrataan paljonko kävi sportin peleis tai vepsun peleis jne... Verrataan niiden saamia avustuksia teattereiden saamiin...Paljonko yksi katsoja on saanut tukea kaupungilta...Jos sporttia tuetaan 60 000e-? vuosi ja siitä "nauttii" suurempi määrä ihmisiä kuin teatterista jota tuetaan miljoonilla niin pistää miettimään miksi ei säästetä teatterista? Pienemmälle väkimäärälle harmia ja isommat säästöt.
Ja kun muistetaan, että teatterit on saanut ne miljoonansa jo monta vuotta eikä niiden maksamiselle loppua näy. Sen takia turhauttaa valittaminen sportin saamista avustuksista.
TosiFani
08.02.2010, 23:13
Kulttuuri vertailukohdaksi sen takia, että jokainen huomaa et turhempaankin sitä rahaa lyödään...No, se on toki makuasia...
Mestis kiekko ja teatteri ovat yhtä turhia asioita, jos niitä verrataan sosiaali- tai koulutoimeen. Mielestäni nämä vertailut ovat erittäin vaarallisia, koska joku voisi väittää että Sport on osakeyhtiö, joka on itse ryssinyt asiansa...
Sportin tuen voi perustella ainoastaan markkinoinnin kautta eli Sport tuo lisäarvoa Vaasan imagolle. Joku voisi tosin kyseenalaistaan tämän argumentin kauden tapahtumien perusteella...
Rohkeita poliitikkoja Vaasassa.
Väittäisin, että urheilu saa kulttuuria enemmän rahaa Vaasassa. Miksi muuten otit kulttuurin vertailukohdaksi?
Itseasiassa Vaasa on ylivoimaisesti Suomen kulttuuriystävällisin kaupunki kun verrataan sille annettuja rahoja Suomessa.
Lainaukset kuntaliiton julkaisusta:
Kulttuuritoiminnan euromääräiset kokonaiskustannukset olivat odotusten mukaisesti korkeimmat suurimmissa kaupungeissa. Asukasmäärään suhteutetut nettokäyttökustannukset olivat korkeimmat Vaasassa (230 €) ja Tampereella (225 €). Seitsemässä kaupungissa kulttuuritoiminnan vastaavat kustannukset olivat alle 150 euroa, alimmillaan noin sata euroa asukasta kohden.
Kuntien kulttuuritoiminnan tiedonkeruuhankkeeseen osallistui 23 suomalaista kaupunkia:
Espoo, Helsinki, Hämeenlinna, Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kokkola, Kotka, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Mikkeli, Oulu, Pori, Porvoo, Rovaniemi, Salo, Savonlinna, Seinäjoki, Tampere, Turku, Vaasa ja Vantaa.
Castillo
09.02.2010, 00:49
Väittäisin, että urheilu saa kulttuuria enemmän rahaa Vaasassa. Miksi muuten otit kulttuurin vertailukohdaksi? Väitetty ihan päin sanonko mitä.
Kaupunginteatteri ja kaupunginorkesteri saivat vuonna 2008 (uudempaa tietoa ei ole saatavilla) Vaasan kaupungilta tukea 4,5 miljoonaa euroa (Lähde. Vaasan kaupungin tilinpäätös 2008). Ja siihen summaan ei vielä edes sisälly Svenska Teatern joten nämä kolme kulttuuritoimijaa saavat kaupungilta tukea oman arvioni mukaan n.7 miljoonaa euroa. Oikeata summaa ei voi saada selville koska kaupunki tukee ruotsalaista teatteria säätiöiden kautta ja niitä säätiöitä on niin paljon ja niillä niin useita eri tukikohteita, ettei Svenska Teaternille kaupungilta menevää tukea pysty selvittämään. Ja niitä eri säätiöitä on paljon!
Tiedätkö paljonko Sport saa? Vaasan Sportin kaupungilta saama tuki on yksi neljäsosa neljän suuren antamasta yhdistelmätuesta (Ent. Osaava kansainvälinen Vaasa) joka on jokaista suurta seuraa (Sport, VPS, Kiisto, FC-Sport-39?) kohden 40 000€, eli Sportin kaupungilta saama tuki on 10 000€ joka on jo aiemmin tullut julki. Tähän vielä lisätään se, että Vaasan ja Mustasaaren kuntayhtymä veloittaa Sportia kaudessa 140 000€ jäähallista joka on näiden vanhojen velkojen ja edellisen lähes_konkurssin perimmäinen syy. (Lähde: Martti Manner, Sportin puheenjohtaja ennen ja jälkeen halliremontin, Pohjalaisen haastattelussa 2007).
Voisiko joku kertoa, että onko Vaasan kaupunki tällä hetkellä velaton? Ylijäämäähän kaupungin budjetteihin on jäänyt viimeisten vuosien aikana useita miljoonia euroja/vuosi.
PS. Meillä on täällä kolme kaupunginjohtajaa. Montakos teillä on?
Hartiapankki
09.02.2010, 08:13
Ilmeisesti sinulla ei ole lapsia tai vanhempia, jotka tarvitsevat nyt tai lähitulevaisuudessa julkista terveydenhuoltoa kaupungin järjestämänä. Minulle ei veronmaksajana ole aivan sama, että asuinkaupunkini rahoittaa osakeyhtiön toimintaa. Kaupunki on säästänyt päiväkodeissa, kouluissa ja sosiaali- ja terveyspalveluista vuosia, jos en väärin muista sosiaali- ja terv.viraston pitää säästää tämän vuoden aikana useampi miljoona.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että noita teattereille tai orkesterille syydettyjä miljoonia voisi mielummin antaa johonkin muualle esim. sinne terveydenhuoltoon.Toisaalta ymmärrettävää tekstiä, mutta silti täydellistä haihattelua ja tietämättömyyttä kuntataloudesta. Tosin tähän sortuvat usein poliitikotkin vaalien alla.
Sosiaali-ja terveystoimi on kai jokaisen kunnan tärkein ja eniten varoja vievä toimi, aivan luonnollisista syistä. Jossain Vaasankin kokoisessa kaupungissa puhutaan sadoista ja taas sadoista miljoonista vuosittain, ja silti on tiukkaa mm. erikoissairaanhoidon määrärahojen osalla.
Mikä voi olla tärkeämää kuin ihmisen henki, terveys ja muu sosiaalinen tukeminen, kun ajatellaan mihin kunnan tulee rahojaan ohjata? Ei mikään. Tämän vuoksi on itsestään selvää, että kaikki mainontaan, vapaa-aikaan, taiteeseen, kulttuuriin ja urheiluun suunnattavat varat häviävät aina tärkeysjärjestyksessä jos niitä verrataan terveyspalveluihin.
Sportin saamasta 60t euron tuesta voi aivan hyvin nostaa äläkän jos siltä tuntuu. Mutta on naiivia nostaa se sen takia koska sosiaali-ja terveystoimen palveluissa on sanomista. Em. toimialaan budjetoidaan satoja miljoonia joka vuosi, kun nyt puhutaan kertatuesta jota ei ole korvamerkitty mihinkään yksittäiseen hankkeeseen tai toimialaan. Samalla logiikalla kuntien ei tulisi myöskään ohjata rahojaan kulttuuritalojen, palloiluhallien ym. rakentamiseen tai korjaamiseen, koska ilman niitäkin tullaan hyvin toimeen ja joka tapauksessa on muita tärkeämpiä rahareikiä.
Teatteri on sitäpaitsi täällä otettu aivan aiheellisesti esille. Niiden tuottamat tappiot katetaan kaupungin kassasta, ja liikkuvat aivan eri sfääreissä kuin Sportin saama tuki.
Edellämainittu ei mitenkään oikeuta sitä että kaupunki joutuu taas avustamaan yhtä paikallista jääkiekkoseuraa. Puuhastelusta tulisi maksaa niistä vastuussa olevat henkilöt, mutta ilmeisesti kaupunki katsoo että tällä summalla on nyt mahdollista eniten katsojia vetävää urheiluseuraa tukea. Oikeudenmukaista tai ei.
Kaikista paras asia tässä kaudessa on se, että Vaasassa on opittu jonkinlaista nöyryyttä, pitkäjänteisyyttä ja toimintaan on tullut järkeä. Tällä hetkellä ne ovat esiintyneet lähinnä puheen muodossa, mutta pakkohan se on uskoa, että myös tekoja tulee jatkossa entistä enemmän.
Raudanlujilla ammattilaisilla näitä em. asioita ei löytynyt vasta kuin tosipaikan tullen. Kertoo paljon heidän ammattitaidostaan kun täällä on moni keskustelijakin jo vailinaisilla tiedoilla todennut aikapäiviä sitten, että toimintaa viedään eteenpäin liian suurella riskillä, kuluja on karsittava jne. Nyt sitten tämä ammattitaidottomuus tulee osaltaan veronmaksajien maksettavaksi. Ei näin!
No mutta Vaasan kaupunki on oma itsehallinnollinen yksikkönsä ja jos se haluaa avustaa ahdingossa olevaa seuraa, on se oikeudellisesti täysin mahdollista. Onko se järkevää niin se on sitten eri asia ja siitä on täällä jo keskusteltu. Siihen keskusteluun en ota kantaa, koska en asu Vaasassa enkä tiedä kaupunkinne asioista tarpeeksi. Kuitenkin Sportin johdon toiminta, jossa se ylisuurella riskillä lähtee hakemaan liiganousua ja tämän ammattitaidottomuus kolahtaa veronmaksajien maksettavaksi, on täysin tuomittavaa eivätkä he siltä kantilta katsottuna ansaisisi yhtäkään veroeuroa.
Toisaalta ymmärrettävää tekstiä, mutta silti täydellistä haihattelua ja tietämättömyyttä kuntataloudesta. Tosin tähän sortuvat usein poliitikotkin vaalien alla.
Sosiaali-ja terveystoimi on kai jokaisen kunnan tärkein ja eniten varoja vievä toimi, aivan luonnollisista syistä. Jossain Vaasankin kokoisessa kaupungissa puhutaan sadoista ja taas sadoista miljoonista vuosittain, ja silti on tiukkaa mm. erikoissairaanhoidon määrärahojen osalla.
Mikä voi olla tärkeämää kuin ihmisen henki, terveys ja muu sosiaalinen tukeminen, kun ajatellaan mihin kunnan tulee rahojaan ohjata? Ei mikään. Tämän vuoksi on itsestään selvää, että kaikki mainontaan, vapaa-aikaan, taiteeseen, kulttuuriin ja urheiluun suunnattavat varat häviävät aina tärkeysjärjestyksessä jos niitä verrataan terveyspalveluihin.
Sportin saamasta 60t euron tuesta voi aivan hyvin nostaa äläkän jos siltä tuntuu. Mutta on naiivia nostaa se sen takia koska sosiaali-ja terveystoimen palveluissa on sanomista. Em. toimialaan budjetoidaan satoja miljoonia joka vuosi, kun nyt puhutaan kertatuesta jota ei ole korvamerkitty mihinkään yksittäiseen hankkeeseen tai toimialaan. Samalla logiikalla kuntien ei tulisi myöskään ohjata rahojaan kulttuuritalojen, palloiluhallien ym. rakentamiseen tai korjaamiseen, koska ilman niitäkin tullaan hyvin toimeen ja joka tapauksessa on muita tärkeämpiä rahareikiä.
Teatteri on sitäpaitsi täällä otettu aivan aiheellisesti esille. Niiden tuottamat tappiot katetaan kaupungin kassasta, ja liikkuvat aivan eri sfääreissä kuin Sportin saama tuki.
Edellämainittu ei mitenkään oikeuta sitä että kaupunki joutuu taas avustamaan yhtä paikallista jääkiekkoseuraa. Puuhastelusta tulisi maksaa niistä vastuussa olevat henkilöt, mutta ilmeisesti kaupunki katsoo että tällä summalla on nyt mahdollista eniten katsojia vetävää urheiluseuraa tukea. Oikeudenmukaista tai ei.
Kyllä minä tiedän, että Sportin saama raha on pisara Vaasan rahoissa. Oma tiukka asenne rahanantamista kohtaan kumpuaa lähinnä siitä, että näistä julkisista palveluista säästetään joka vuosi, mutta silti rahaa annetaan osakeyhtiölle, joka on itse ongelmansa aiheuttanut. Eli kyse on periaatteesta.
Aiemmassa viestissäni jo kirjoitinkin, että noista teattereille ja kapunginorkesterille suunnattavista rahoista voisi osan siirtää tärkeämpäänkin. Castillo mainitsi viestissään Vaasan kolme kaupunginjohtajaa, yhdellä pärjättäisiin oikein hyvin. Joku mainitsi näistä "hyvä veli"-viroista, niitäkin kun vähän karsittaisiin, saataisiin messävät säästöt.
Mitään Sportia vastaan minulla ei ole, hienoa että nykyjohto on nyt herännyt taistelemaan taloutta vastaan. Toivotaan, että 2013 Sport on taas mukana karsinnoissa ja mahdollisimman vaasalaisella joukkueella.
Castillo mainitsi viestissään Vaasan kolme kaupunginjohtajaa, yhdellä pärjättäisiin oikein hyvin.
Heh on tämä Sportin taloudesta keskustelu kyllä laaja-alaista hommaa ja teillä on laaja tietopohja kun tiedätte kaupungin ylimmän johdonkin työnjaosta näin hyvin. Eli siellä kaksi kaupunginjohtajaa istuu tumput suorina ja vain yhdelle riittää töitä? Ehdottomasti potkut noille kahdelle, koska heillä tuskin on mitää omaa sektoria johdettavanaan vaan ovat työttömiä. Säästetyt rahat voidaan käyttää vaikka Pyhän Patrikin palauttamiseen Vaasan Sportin miehistöön.
Castillo
09.02.2010, 10:46
Heh on tämä Sportin taloudesta keskustelu kyllä laaja-alaista hommaa ja teillä on laaja tietopohja kun tiedätte kaupungin ylimmän johdonkin työnjaosta näin hyvin. Ja?
Eli siellä kaksi kaupunginjohtajaa istuu tumput suorina ja vain yhdelle riittää töitä?
Kuka niin edes vihjasi? Mistä sinä näin päättelit? Kenelle viesti oli edes osoitettu?
Ehdottomasti potkut noille kahdelle, koska heillä tuskin on mitää omaa sektoria johdettavanaan vaan ovat työttömiä.
Kyllä heillä on omat sektorinsa johdettavana, mutta 91 000 asukkaan Kuopiossa esimerkiksi on yksi kaupunginjohtaja. Tekeekö Vaasassa kolmikko sitten vähemmän töitä kun pienemmässä kaupungissa jakavat tämän yhden ihmisen työn? Ja se mikä ylhäältä lähtee, valuu yleensä alaspäin. Vaasan Jäähallissa työskentelee 7 vakituista hallinhoitajaa.
Säästetyt rahat voidaan käyttää vaikka Pyhän Patrikin palauttamiseen Vaasan Sportin miehistöön.
Huono provo. Keksi parempi.
Hartiapankki
09.02.2010, 10:57
Kyllä minä tiedän, että Sportin saama raha on pisara Vaasan rahoissa. Oma tiukka asenne rahanantamista kohtaan kumpuaa lähinnä siitä, että näistä julkisista palveluista säästetään joka vuosi, mutta silti rahaa annetaan osakeyhtiölle, joka on itse ongelmansa aiheuttanut. Eli kyse on periaatteesta. Periaatteesi on tässä sikäli huono peruste, että ei tässä ole vastakkain kaupungin sosiaali-ja terveystoimi ja Sport. Edelliselle on budjetoitu tälle vuodelle tietty määrä rahaa, ja silti säästöjä varmaankin joudutaan edelleen hakemaan riippumatta Sportin tukirahasta.
Sportia ja sen saaman avustuksen määrää tulee verrata muihin saman alan toimijoihin, eli esimerkiksi VPS:ään. Palloseurassa varmaan ollaan taas ihan oikeutetusti käärmeissään tilanteesta, vaikka sitä ei korrektisti lehtien palstoille tuodakaan. Tuollainen 60t olisi varmaan kelvannut heillekin.
Aiemmassa viestissäni jo kirjoitinkin, että noista teattereille ja kapunginorkesterille suunnattavista rahoista voisi osan siirtää tärkeämpäänkin. Castillo mainitsi viestissään Vaasan kolme kaupunginjohtajaa, yhdellä pärjättäisiin oikein hyvin. Joku mainitsi näistä "hyvä veli"-viroista, niitäkin kun vähän karsittaisiin, saataisiin messävät säästöt. Tätähän on kulisseissa ihmetelty jo vuosikausia, että miten Vaasan kokoisella kaupungilla voi olla niin paljon väkeä töissä kun suurinpiirtein samankokoiset kaupungit pärjäävät kärjistetysti puolella määrällä. Kaksikielisyys on varmaan se pääsyy, mutta kai sitä olisi tehostamisen varaa muutenkin.
Kuka niin edes vihjasi? Mistä sinä näin päättelit? Kenelle viesti oli edes osoitettu?
Ajattelin vain, että jos kolmen kaupunginjohtajan määrän vihdataan olevan liian suuri, täytyy heillä olla liian vähän töitä tällöin. Jos taas heillä on töitä tarpeeksi ja palkka kohdillaan, ei kritisoitavaa varmasti ole. Enkä näe miten kolme kaupunginjohtajaa liittyy Sportin saamaan tukeen.
Kyllä heillä on omat sektorinsa johdettavana, mutta 91 000 asukkaan Kuopiossa esimerkiksi on yksi kaupunginjohtaja. Tekeekö Vaasassa kolmikko sitten vähemmän töitä kun pienemmässä kaupungissa jakavat tämän yhden ihmisen työn? Ja se mikä ylhäältä lähtee, valuu yleensä alaspäin. Vaasan Jäähallissa työskentelee 7 vakituista hallinhoitajaa.
Jokaisessa kunnassa on vähän omat organisaationsa eikä niitä kannata suoraan vertailla. Paljon riippuu siitä, että miten palvelut tuotetaan yms. Sama on havaittavissa myös Mestisseuroissa, joissa jokaisella on oma organisaatiomallinsa ja oma määränsä johtajia.
Huono provo. Keksi parempi.
En keksi, toi oli paras mitä irtosi.
Castillo
09.02.2010, 11:22
Ajattelin vain,
Nii-in ;)
Enkä näe miten kolme kaupunginjohtajaa liittyy Sportin saamaan tukeen.
Ei mitenkään. Tuohan oli ihan tekstini, jossa muuten oli kerrankin jotain asiaa, viimeisessä lauseessa täysin erillään kaikesta muusta. Se vain oli vihje mitä Hartiapakki tosiaan avasikin jo vähän eli Vaasan kaupungin hallintorakenne on tutkimustenkin mukaan aivan liian raskas.
Kaupunki sai pari vuotta sitten kunnolla piiskaa ulkopuoliselta tutkimuslaitokselta jonka päätösraportissa todettiin tyyliin "Kaupungin hallintorakenne vastaa 100 000 asukkaan kaupungin hallintoa ja se on liian suuri 60 000 asukkaan kaupungille". Jutun ja raportin luin, mutta en sitä tähän hätään kaupungin verkkohelvetistä löytänyt.
Mutta tällä ei tosiaankaan ole mitään tekemistä koko Sportin talouden kanssa. Sillä 4,5 miljoonan euron tuella kaupunginteatterille tosin on.
En keksi, toi oli paras mitä irtosi.
No jos keksit niin laita sitten tänne, eiks je?
TosiFani
09.02.2010, 12:04
Periaatteesi on tässä sikäli huono peruste, että ei tässä ole vastakkain kaupungin sosiaali-ja terveystoimi ja Sport. Edelliselle on budjetoitu tälle vuodelle tietty määrä rahaa, ja silti säästöjä varmaankin joudutaan edelleen hakemaan riippumatta Sportin tukirahasta...
OT:
Ei tässä ketjussa pitäisi lähteä kuntataloutta pohtimaan, mutta kai yksi kommentti sallitaan.
Ensinnäkin, totta kai tässä on vastakkain Sport ja sosiaali- ja terveystoimi, ei budjetointi sitä rahaa lopullisesti sido. Niin kauan kuin vanhustenhoidossa säästetään vaipoissa tai kouluihin ei palkata sijaisia, tämä raha on vastakkain sosiaali- ja terveystoimen sekä koulutoimen kanssa.
Toiseksi kerron yhden tarinan kunnallispolitikoinnista. Keskustelin kymmenisen vuotta sitten erään porilaisen demarivaltuutetun kanssa, joka on nykyään jo kansanedustaja. Hän huokaili pubissa budjettikokouksen raskautta ja sitä että kaupungin budjetti jää alijäämäiseksi. Ihmettelimme sitä yhdessä ja kysyin, miksi ette siirrä investointeja hieman ja ota ne rahat kulubudjettiin? Tai siirtäkää ns. ei pakollisista kuluista pakollisiin ja jättäkää nämä ei pakolliset vähäksi aikaan pienemmälle rahalle. No, tämähän ei ollut mahdollista kun oli luvattu eräälle valtuutetulle sitä, toiselle tätä, eikä niitä voitu perua, koska oli vaalit tulossa... Jepjep, otetaan lainaa, jotta kunnanvaltuutettu pääsee takaisin valtuustoon. Lupasin tässä keskustelussa etsiä tarvittavat säästöt, mikäli hän haluaa, ei halunnut.
No, seuraavan kymmenen vuoden kuluessa tämäkin muuttuu.
Ei mitenkään. Tuohan oli ihan tekstini, jossa muuten oli kerrankin jotain asiaa, viimeisessä lauseessa täysin erillään kaikesta muusta. Se vain oli vihje mitä Hartiapakki tosiaan avasikin jo vähän eli Vaasan kaupungin hallintorakenne on tutkimustenkin mukaan aivan liian raskas.
Kaupunki sai pari vuotta sitten kunnolla piiskaa ulkopuoliselta tutkimuslaitokselta jonka päätösraportissa todettiin tyyliin "Kaupungin hallintorakenne vastaa 100 000 asukkaan kaupungin hallintoa ja se on liian suuri 60 000 asukkaan kaupungille". Jutun ja raportin luin, mutta en sitä tähän hätään kaupungin verkkohelvetistä löytänyt.
Mutta tällä ei tosiaankaan ole mitään tekemistä koko Sportin talouden kanssa. Sillä 4,5 miljoonan euron tuella kaupunginteatterille tosin on.
No yhtä ja samaahan nuo kaikki on eli samoja verorahoja meneee hallintoon ja teatteriin kuin myös Sportille. Jos jossain tuhlataan turhaan, on se toisaalta pois. Ja hyvä, että sulla oli heittää faktat pöytään hallinnon suuruudesta, kiitän siitä.
Jep, mutta lopetetaan keskustelu tästä OT:sta hyvän sään aikana. Sportin kannalta on hienoa, että Vaasalla menee noinkin hyvin ja sillä on löysää rahaa. Jos kyseessä olisi ollut Kouvolan Sport, ei kaupungilta varmasti olisi irronnut tuollaisia summia. Sama homma varmasti 95%:ssa Suomen kunnista, joissa talous on todella ahtaalla.
Hartiapankki
09.02.2010, 15:04
Ensinnäkin, totta kai tässä on vastakkain Sport ja sosiaali- ja terveystoimi, ei budjetointi sitä rahaa lopullisesti sido. Niin kauan kuin vanhustenhoidossa säästetään vaipoissa tai kouluihin ei palkata sijaisia, tämä raha on vastakkain sosiaali- ja terveystoimen sekä koulutoimen kanssa.Ei asia ole noin mustavalkoinen. Jos se olisi, kohdennettaisiin kaikki ns. löysä raha+menovaraukset sosiaali-ja terveystoimelle, koska se on kuitenkin se tärkein toimi. Näinhän asia ei kuitenkaan ole, vaan kaupunki joutuu tottakai ottamaan huomioon myös muiden toimintojen tarpeet, mm. kulttuurin saralta.
Kuten sanoin jo aiemmin, sosiaali-ja terveystoimi on tärkein ja eniten rahaa vievä toimi jokaisen kunnan vuosibudjetissa. Se on myös poikkeuksetta sellainen ala, jonka budjetti ylittyy helpoimmin ja jonne on kohdennettava jatkuvasti lisävaroja. Kunnat tarjoavat kuitenkin muitakin palveluja, eikä niistä voida täysin tinkiä vaikka tiukkaa sosiaalipuolella olisikin. Yksinkertainen esimerkki on pitää yllä yleisiä virkistys-ja ulkoilupaikkoja (ladut, pururadat, urheilukentät), joka tietenkin maksaa kunnalle selvää rahaa mutta joiden ylläpidon toisaalta oletetaan innostavan ihmisiä pitämään kunnostaan huolta ja se on siten toivottavasti sairaanhoitomenoista pois.
Kuntatalous on monimutkainen järjestelmä, jossa vuosibudjetin tasapainottaminen on haaste joka puolella. Tässä tapauksessa Sportin saama kertatuki 60t (josta siis 10t on joka tapauksessa Sportille korvamerkittyä rahaa) ei ole millään lailla vastakkain sosiaali-ja terveyspuolen menojen kanssa, jossa esim. erikoissairaanhoidon menojen lisäys lasketaan monesti samantien miljoonissa. Tällä kertaa tuo oli kaupunginhallituken harkinnan mukaan sellainen summa jolla kaupungin näkyvintä urheiluseuraa voidaan tukea sen pinnalla pysymiseksi. Kuten sanoin, samalla viivalla tässä ovat Sportin kanssa tietyt vaasalaiset urheiluseurat, joilla voisi nyt kuvitella olevan jotain hampaan kolossa, kun itse on kuitenkin pyritty pitämään taloudesta huolta (vrt. VPS) eikä ole eletty kuin pellossa.
TosiFani
09.02.2010, 15:11
...Kuntatalous on monimutkainen järjestelmä, jossa vuosibudjetin tasapainottaminen on haaste joka puolella...
Ei kuntatalous nyt niin monimutkainen järjestelmä ole, normaali kirjanpidollinen systeemi, jossa on määritelty tietyt asiat. Ja väitteesi, ettei Sportin avustus ole pois sosiaali- ja terveystoimesta on tyypillinen kunnanvaltuutetun puolustus tänä päivänä. No ei ole, koska kunnan valtuusto on päättänyt tilikohtaisen budjetin ja siellä tämä raha ei ollut sosiaali- ja terveystoimen momentilla vaan luultavasti markkinointimomentilla. Mutta tästä huolimatta, tämän rahan olisi valtuuston tai hallituksen päätöksellä voinut käyttää esim. sosiaali- ja terveystoimen budjetin kattamiseen, eikö?
Toisaalta ymmärrettävää tekstiä, mutta silti täydellistä haihattelua ja tietämättömyyttä kuntataloudesta. Tosin tähän sortuvat usein poliitikotkin vaalien alla.
Osakeyhtiöpohjaiselle yritykselle rahan antamista ei oikein voi perustella millään. Palloiluhallit sekä junioritoiminnan ja vastaavan seuratoiminnan tukemisen kyllä ymmärtää helpommin, koska se antaa nuorisolle mahdollisuuden harrastaa ja liikkua, mikä näkyy sitten parempana terveytenä ja pienempinä terveysmenoina sekä parempana verotulona tulevaisuudessa.
Tietyllä tapaa tietenkin myös "huippu"-urheilun tukeminenkin edesauttaa tätä, koska nuoret saavat sieltä mahdollisesti sytykkeen harrastaa. Käytännössä kuitenkin ne, jotka tuolta saavat sytykkeen harrastaa urheilua tosissaan, saavat sen muutoinkin. Toiset sitten saavat sieltä sytykkeen ryypätä ja huutaa, millä sitten on päinvastainen vaikutus sekä so-te. menoihin että verotuloihin. Alkon kautta tulevat verot kun menevät valtiolle ja sosiaali-terveysmenot kuuluvat kunnalle.
Kulttuurin ja varsinkin teatterin tukeminen on sitten tätä "ei karvalakkikansan" peesaamista, millä ei ole kansantaloudellista merkitystä lainkaan. Koko teatteri-instituution kunnallisena rahareikänä voisi lopettaa. Harrastajateatteri ja vastaavan itsensä ilmaisemisen tukeminen on asia erikseen ja mieluummin 50% kaupunginteatteriin ohjattavista rahoista tällaiseen ja loput sitten oikeasti tärkeään. Pähkinänsärkijän katseleminen konjakin jälkeen ei mielestäni tarvitse yhteiskunnallista tukea lainkaan, puhumattakaan että se nykyisellään mitenkään liittyisi Suomalaiseen kulttuuriin. Suurin osa produktioista kun vielä tuotetaan vähintään osittain ulkomailta. Tuon henkilömäärän saisi halvemmallakin työllistettyä. Toisaalta tämä sama pätee aivan samoin perustein myös huippu-urheiluun. Kaupunki voi järjestää tilat harrastaa tätä, mutta muuta osallistumistarvetta ei mielestäni veronmaksajilla ole.
Osakeyhtiöpohjaiselle yritykselle rahan antamista ei oikein voi perustella millään. Palloiluhallit sekä junioritoiminnan ja vastaavan seuratoiminnan tukemisen kyllä ymmärtää helpommin, koska se antaa nuorisolle mahdollisuuden harrastaa ja liikkua, mikä näkyy sitten parempana terveytenä ja pienempinä terveysmenoina sekä parempana verotulona tulevaisuudessa.
Tietyllä tapaa tietenkin myös "huippu"-urheilun tukeminenkin edesauttaa tätä, koska nuoret saavat sieltä mahdollisesti sytykkeen harrastaa. Käytännössä kuitenkin ne, jotka tuolta saavat sytykkeen harrastaa urheilua tosissaan, saavat sen muutoinkin. Toiset sitten saavat sieltä sytykkeen ryypätä ja huutaa, millä sitten on päinvastainen vaikutus sekä so-te. menoihin että verotuloihin. Alkon kautta tulevat verot kun menevät valtiolle ja sosiaali-terveysmenot kuuluvat kunnalle.
Nämä ovat kimurantteja asioita ja aika harvassa ovat kait tapaukset, joissa kunta on suoraan antanut rahaa oy-pohjaiselle urheiluseuralle toiminnan jatkamiseksi. Helpointahan tämä olisi ollut, jos koko raha olisi saatu verhoiltua markkinointirahaksi. On myös tapauksia, joissa kunta on taannut urheiluseuran lainan, jotta tämä pystyy jatkamaan toimintaansa SM-sarjassa. Mutta siis se, että annetaan suoraa rahaa, on harvinaista. Tai itse en tiedä kyllä yhtään ja jos jollain on esimerkkejä niin niitä otetaan mieluusti vastaan.
Joka tapauksessa kun liikuntalaissa ja sen perusteluissa sallitaan kunnan tukea urheiluseuroja ja perusteeksi riittää lähes pelkkä tuen innostava vaikutus väestöön (etenkin nuorisoon), on tuki perusteltua. Lisäksi tapaa, jolla tukea voidaan antaa, ei ole mitenkään rajoitettu. Se voi olla siis markkinointirahaa, subventoituja harjoitusvuoroja ja jopa lainan takaamista. Nyt on nähty ihan suora avustuskin ja sekin on siis varmasti täysin ok.
Väittäisin, että urheilu saa kulttuuria enemmän rahaa Vaasassa.
Olet taas kerran totaalisen hukassa. Kaupunginteatteri tekee 100.000€ tappiota, vuonna 2007 tappiota tuli 200.000€. Muita lukuja en löydä, mutta se on ainakin varmaa että nämä teatterit ym. ovat ihan eri luvuissa kun urheilu. Katsotaan nyt saadaanko hietalahteen uusi stadikka, sitten voidaan palata aiheeseen.
Hartiapankki
09.02.2010, 18:55
Mutta tästä huolimatta, tämän rahan olisi valtuuston tai hallituksen päätöksellä voinut käyttää esim. sosiaali- ja terveystoimen budjetin kattamiseen, eikö?En tiedä, kaiketi. Tuolla logiikallasi voidaan esittää lisäksi seuraavaa;
-kaikki vuoden menovaraukset ja ei-korvamerkityt määrärahat voidaan käyttää sosiaali-ja terveystoimen budjetin kattamiseen
-markkinointiin käytetyt varat voidaan siirtää S-T:n budjettiin
-museo-ja kulttuuritoimen määrärahoja voidaan leikata ja siirtää ne S-T:n budjettiin
-urheiluseurojen tuki voidaan lopettaa ja siirtää ne S-T:n budjettiin
-jne.
Oletetaan, että näillä toimenpiteillä saadaan katettua sosiaali-ja terveystoimen budjetin alijäämästä 20%. Seuraavana vuonna kunta ei markkinoi itseään ollenkaan, vararahastoja ei ole, museot ja kirjastot ovat kiinni, nuorten urheiluseuratoiminta ottaa takapakkia. Ja edelleen joudutaan ottamaan jostain rahat jotta loppu 80% saadaan katettua.
Pointti on se, että joka tapauksessa sosiaali-ja terveystoimen menot ovat valtavat. Jos ne joskus ovat vielä ennakoituakin suuremmat, onko oikea ratkaisu nipistää ne niistä toimista, joiden alla on kuntalaisten virkistys,-kulttuuri,-ja urheilupalvelut? Näiden supistamisen jälkeen kun oletettavasti seuraavien vuosien sairaanhoitokulut kasvavat entisestään. Vai onko oikeampi keino ottaa lainaa, tai nostaa veroprosenttia? Vaikeita asioita, ja jos nyt TosiFani onkin saanut huonon kuvan yhdestä valtuutetusta, ei se tarkoita että valtuustot ympäri Suomen olisivat läpimätiä.
Ei kuntatalous nyt niin monimutkainen järjestelmä ole, normaali kirjanpidollinen systeemi, jossa on määritelty tietyt asiat.En tarkoittanut järjestelmän mekaniikkaa itsessään, vaan juuri erilaisten muuttujien monimutkaisuutta ja niiden vaikutusta talouden tasapainoon. Kun jostain nipistät, sen vaikutus ei ole suoraan nipistetyn summan suuruinen tulonsiirto, vaan voi vaikuttaa tulevaisuudessa muullakin tavoin.
Mutta se siitä, paremmin en osaa kantaani esittää. Todennäköisesti jätän itsestäni kuvan tunteettomana Sport-fanaatikkona, joka ajaa sairaat vanhukset lumihankeen ja lopettaa muutaman kyläkoulun jotta seura saa kaupungilta 60000e avustuksen.
kumikiekko
10.02.2010, 10:13
1 k / asukas on kyllä kaupungin rahoissa niin mitätön summa että siitä on aika turhaa nostaa tällaista älämölöä. Taatusti kannattava sijoitus jos se mahdollistaa Sportin toiminnan jatkumisen. Tuollaisia summia työnnetään kaupungin markkinoinnssa niin paljon turhempiin asioihin jatkuvasti eikä niillä ole samaa vaikutusta Vaasan maineelle niin Vaasalaisten omassa kuin ulkopaikkakuntalaistenkaan mielessä.
Lisäksi menestyvä kiekkojoukkue innostaa junnuja harrastamaan, eikä tuohon rahaan tarvita kuin yksi nuori joka keskittyy jääkiekkoon sen sijaan että tappelee kaupungilla ja aiheuttaa vaikka yhden vakavan vammautumisen jollekin muulle tai itselleen niin raha on saatu takaisin. Ennaltaehkäisy on sitä kaikkein tehokkainta sosiaalipolitiikkaa, valitettavasti se on jäänyt viime vuosina Suomessa huomaamatta säästämisvimmassa ja siksi sote-kulut vaan jatkavat kasvuaan koko ajan. Kierteestä on paha päästä pois kun paska on jo housussa, mutta jossain vaiheessa alkaa olemaan pakko. Tämänkaltaista rohkeutta tarvitaan, hyvä Vaasan kaupunki!
Pat_LaFontaine
10.02.2010, 12:46
Jyrki Niemelle tuhannen pisteen vihje. Unohda se Miilumäki ja soita Vuolalle.
Eilen vaan tuli sellanenkin esiin, että EPV:ltä voisi kevyestä 500Milj. EUR "löysästä" irrota satatonnia, jos toinenkin.
Miksi kärvistellä hampaat irvessä talouskurimuksessa, kun voi nostaa kuokallakin rahaa. Vaatii vaan vähän paneutumista asioihin ja oikeat kontaktit. Ei mulla muuta....
Nyt on sitten susirajaltakin annettu pieni kädenojennus taistelutovereille (Mestiksestä ei farmisarjaa -joukkueet?) talouden osalla.
Eilisen Sportin aamujään kustannukset jäivät kotijoukkueen suostumuksella maksettavaksi tännepäin suomenniemeä. Ei hevos- vaan hallimiesten tietotoimisto myös ihmetteli sitä seikkaa, että pelaajat kävivät omillaan ostamassa juomat otteluun. Toivotaan nyt, että kyseessä oli vain tilapäinen vaje kassassa, onneksi saatte aloittaa nyt pleijarit kotimatsilla.
Lycka till, toivottavasti kohtaamme viim. ensi kaudella.
Eilisen Sportin aamujään kustannukset jäivät kotijoukkueen suostumuksella maksettavaksi tännepäin suomenniemeä.
Paitsi että Sport ei käynyt jäällä lainkaan.
Paitsi että Sport ei käynyt jäällä lainkaan.
No sitten tuskin on kustannuksia jäänyt tähän kylään, vaikka halliva(h)ti toisin sanoi. Lähetys hallimiesten tietotoimistosta päättyy tähän.
Hockey Story
08.03.2010, 00:09
Ei vaasasta kiekkoilu mihinkään lopu. Sport ottaa sen oman paikkansa, mikä sille suomen kiekkoilussa kuuluu, vaikka joutuisi ottamaan vauhtia alempaakin välillä.Tämä koskee myös taloutta,joka mahdollistaa kaiken olevaisen.
Niin teki uudet budjetit KalPa kuopiostakin ja pelitkin, vaikka viimeisille faneille naureskeltiin syvimmässä suossa kun kannustettiin kaikesta huolimatta.Tärkeintä on pysyä oman joukkueensa takana nimenomaan silloin, kun yö on kaikista pimein.Niin se voittokin sitten tulevaisuudessa maistuu parhaimmalta.Bon voyage vaasa, aidot asiat pysyvät ja paranevat. Etelässä, pohjoisessa, lännessä ja idässä.Tämä vain ammatillinen kollegatoivotus,kannattajien kesken.
Tuskin joukkue tulee kaatumaan, mutta on selvää että rahoitusta sport tulee tarvitsemaan jotta se kaudesta selviää. Järkevintähän tässä todennäköisesti on unohtaa hetkeksi nouseminen ja alkaa rajuihin palkkakustannuksien ja kulujen laskemiseen kuten esimerkksi liigassa on TPS ja Blues tehnyt. Omilla junnuilla ja talkoo hengellä mennä etenpäin ja yrittää taistella liigassa pysymiseen. Todennäköisesti sportin kannalta kannattaisi yrittää tehdä enemmän farmiyhteistyötä ja näin ainakin runkosarjassa saada parempia pelaajia houkuteltua joukkueseen. Yleisömäärä kuitenkin varmaan ensikaudellakin tulee olemaan näin mestistasolla ihan ok tasoa vaikka menestystä ei tulisikaan, toki ei lähellekkään nykytasoa. Eli nyt koko joukkueen organisaatio talkoisiin vain ja saada joukkueen talous kuntoon ja sen jälkeen yrittää mahdollisesti nousua, mutta nykyresursseilla ei mielestäni mitään järkeä jatkaa samalla linjalla ja yrittää nousua liigaan ja kasvattamaan velkoja..
Ei vaasasta kiekkoilu mihinkään lopu. Sport ottaa sen oman paikkansa, mikä sille suomen kiekkoilussa kuuluu, vaikka joutuisi ottamaan vauhtia alempaakin välillä.Tämä koskee myös taloutta,joka mahdollistaa kaiken olevaisen.
Niin teki uudet budjetit KalPa kuopiostakin ja pelitkin, vaikka viimeisille faneille naureskeltiin syvimmässä suossa kun kannustettiin kaikesta huolimatta.Tärkeintä on pysyä oman joukkueensa takana nimenomaan silloin, kun yö on kaikista pimein.Niin se voittokin sitten tulevaisuudessa maistuu parhaimmalta.Bon voyage vaasa, aidot asiat pysyvät ja paranevat. Etelässä, pohjoisessa, lännessä ja idässä.Tämä vain ammatillinen kollegatoivotus,kannattajien kesken.
Aivan oikein. Juuri näin. Samaa mieltä. Aamen. Ja mitä näitä vielä oli.
Kirjoittelin jo tuonne "hautajais" -ketjuun tästä asiasta. Tarkoituksenani oli sanoa, että "hautajaiset" sana on totaalisen väärässä paikassa väärään aikaan. Euroopassa palloiluseurojen konkurssit ja muut uppoamiset ovat arkipäivää (joskaan ei Suomessakaan aivan tavattomia). Aivan yhtä arkipäivää on se, että perinneseura nousee takaisin sinne, minne se kuuluukin. Tämän nousun mahdollistavat poikkeuksetta kannattajat, joille seura on rakas. Jos sitten seuran kannattajat katoavat ongelmien hetkellä, ei seura ole perinneseura eikä siten "ansaitsekaan" uutta nousua.
En epäile hetkeäkään, etteikö Sport nousisi ajan kanssa takaisin - jos nyt yleensäkään on mihinkään katoamassa. Sen verran vahva on seuran kannatuspohja. Lopultahan se kuitenkin on teistä itsestänne kiinni.
Osakeantia on lähiaikoina luvassa, johon fanit voivat sitten liittyä mukaan auttamaan Sportia taloudellisesti.
RuuhkaTukka
08.03.2010, 01:40
En epäile hetkeäkään, etteikö Sport nousisi ajan kanssa takaisin - jos nyt yleensäkään on mihinkään katoamassa. Sen verran vahva on seuran kannatuspohja. Lopultahan se kuitenkin on teistä itsestänne kiinni.
Olen samoilla linjoilla, vaikka olen antanut melkoisen kovaa kritiikkiä aiemmin. Miksi sitten olen kritisoinut? Koska minä näen valtavasti potentiaalia Vaasassa ja Sportissa, mutta surukseni olen nähnyt kuinka tämä potentiaali hukataan vuosi toisensa jälkeen. Pohjalaisille ei sovi nöyristely ja matala profiili, mutta vielä huonommin heille sopivat katteettomat lupaukset.
Sport voi kaatua, mutta niin kauan kuin siellä seisotaan oman joukkueen takana ja lauletaan punaisesta, valkoisesta ja vaasalaisten ylpeydestä, ei ole huolta seuran lopullisesta kuoppaamisesta.
Kiitos Sportille ja sen kannattajille hyvästä sarjasta, tällä kertaa joukkue ei ollut parhaimmillaan, mutta kannattajat olivat loistavia.
Pat_LaFontaine
12.05.2010, 08:26
Rahaa on, vaikka muille jakaa....
Sport maksanut vuorkarästinsä...Nyt näyttää vähän valoisammalta tältäkin osin. LINKKI. (http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=498452&Title=Sport+maksoi+12+asunnon++vuokrarästit+Pikipr uukille)
Sportin alkavan kauden lukuja voi lukea Mehtimäkeläisten sivulta: linkki! (http://www.mehtimakelainen.net/index.php?subaction=showfull&id=1284413971&archive=&start_from=&ucat=1&)
Niin vain Jokipokin meni päätyyn asti ja silti teki lähes yhtä hyvät turskat, kuin Sport toissakeväänä...
Sportin alkavan kauden lukuja voi lukea Mehtimäkeläisten sivulta: linkki! (http://www.mehtimakelainen.net/index.php?subaction=showfull&id=1284413971&archive=&start_from=&ucat=1&)
Eniten tossa pomppas silmään nuo Sportin puolen miljoonan "muut kulut". Oisko siellä sittenkin vielä niitä Saaren&Tammisen mahtavien pelaajasopimusten rasitteita maksettavana tahi enää vain joka toiselle se leasattu bilikka?!
Pat_LaFontaine
14.09.2010, 22:22
"muut kulut" Velan lyhennykset?
Itseä vituttaa suunnattomasti tuo ladon vuokra. mm. Hippoksella ja Raksilassa kiekkoillaan huomattavasti halvemmalla. Iso rasite Sportille kyllä tuo kuntayhtymän kuppaus.
Velan lyhennykset?
Kaiken järjen mukaan velan lyhentämistä, ei tuohon oikein muu sovi.
Ihan hyvän budjettisuunnitelman Sport on luonut. Tarkoitus siis päästä veloista eroon parin kauden aikana ja sen jälkeen puhtaalta pöydältä kohti Liigaa. :peukku:
Kaiken järjen mukaan velan lyhentämistä, ei tuohon oikein muu sovi.
eeh, en tahdo besserwisseröidä, mutta ei velan lyhennyksiä kuluina voi käsitellä, ei niin mitenkään.
Huomenna pukkaa tilinpäätöstä. Tosin se on oikeastaan yks hailee mitä lukuja sieltä tulee, koska tällä hetkellä tilanne on hallinnassa.
Huomenna pukkaa tilinpäätöstä. Tosin se on oikeastaan yks hailee mitä lukuja sieltä tulee, koska tällä hetkellä tilanne on hallinnassa.
Puoli miljoonaa euroa takkiin. Lähde (http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=530235&Title=Sport+Oy+teki+puoli+miljoonaa+tappiota)
Positiivista on se, että tällä hetkellä velkaa on enää juurikin tuo puoli milliä, kun keväällä velkaa oli lähes milli.
Pat_LaFontaine
20.10.2010, 18:01
Ihan hyvinhän tuo meni, vai kuinkas se nyt olikaan.
Ei muuta ku nokka kohti uusia seikkailuja ja suurempia tappioita. Tästä on hyvä jatkaa.
Ihan milenkiintoinen nimi mukaan Sportin hallitukseen. Takavuosien tähtihyökkääjä Jonas Hemming vahvistaa Heikki Hiltusen, Erkki Raunion ja Veijo Karppisen muodostamaa hallitusta.
Onneksi Erkki Raunion tasoinen tekijä jatkaa hallituksessa, rauhoittaa kannattajan mieltä kovasti.
Liikevaihdoksi on budjetoitu 1,5 milj. euroa. Hmm..maallikkona tuntuu aika kovalta, mutta tuohan sisältää ymmärtääkseni kaiken velkojen lyhennyksiä myöten.
Kuntayhtymä voisi pikku hiljaa alkaa järkeistämään oikein kunnolla niitä halli/sauna/pukuhuone/jää//jne/jne -maksuja.
SPORTTIKOTKA
20.10.2010, 23:18
Sport pelaa tällä hetkellä erittäin tuloksellista kiekkoa himassa Vaasassa. Silti jaksaa ihmetyttää miksei yleisö suurenpana löydä tietään hallille? Eiköhän pelin pitäisi olla se joka vetää eikä jotkut yksittäiset nimimiehet? Nyt soisi, että vaikeiden taloudellisten vaiheiden jälkeen Vaasalainen ja maakunnan yleisö ottaisi Sportin jälleen omakseen suurempien yleisömäärien muodossa ja antaisi näin tukensa kohti suurenpia tavoitteita. Muistaako kukaan paljonko Sport oli budjetoinut tälle kaudelle yleisömäärien osalta?
cottonmouth
20.10.2010, 23:29
Muistaako kukaan paljonko Sport oli budjetoinut tälle kaudelle yleisömäärien osalta?
Ainakin tuon yleensä luotettavan Mehtimäkeläisen kausioppaan (http://www.mehtimakelainen.net/index2010-2011.php?subaction=showfull&id=1284413971&archive=&start_from=&ucat=1&) mukaan:
Runkosarjan yleisötavoite/ottelu: 2 400
Katsojakeskiarvo kaudella 2009–10: 2 611
Kausikorttien myyntitavoite: 900
Toteutunut kausikorttimäärä 2009–10: 900
Ainakin tuon yleensä luotettavan Mehtimäkeläisen kausioppaan (http://www.mehtimakelainen.net/index2010-2011.php?subaction=showfull&id=1284413971&archive=&start_from=&ucat=1&) mukaan:
Joka ei muuten voi pitää paikkaansa. Hallitus on laskenut yleisötavoitteen viime kauden keskiarvosta alentuvan 20%, ja tällä hetkellä ollaan yli tavoitteen.
Blackorange
21.10.2010, 23:45
Sport pelaa tällä hetkellä erittäin tuloksellista kiekkoa himassa Vaasassa. Silti jaksaa ihmetyttää miksei yleisö suurenpana löydä tietään hallille? Eiköhän pelin pitäisi olla se joka vetää eikä jotkut yksittäiset nimimiehet?
Voittoputki ja nimimiehetkään ei auta jos touhusta ei uutisoida. Ihmiset tulee hallille vasta, kun heille raportoidaan lehdissä, radiossa, netissä jne ja saadaan siten touhusta kiinnostuneeksi. Ei perus-tauno tiedä jääkiekosta yhtään mitään, jos ei ole vähintään puolen sivun juttua kuvalla pari kertaa viikossa urheilusivuilla.
Ei nimimiehet ja 9 ottelun voittoputkikaan (!) vetänyt jääpallo- ja hevoskaupunki Mikkeliin kuin reilut 1200 katsojaa. Mitä tekee Mestiksen kehitysjohtaja Arto Sirviö? Ei mitään. Näin voisi ainakin päätellä siitä, että mediassa ollaan täysin hiljaa vaikka yleisömäärät on Suomisarjan tasoa. Mistään ei ole mitään hyötyä, jos siitä ei kerrota ihmisille!
Mitenkäs tuo kokonaisvelka nyt onkaan kun sain käsityksen tilinpäätöskijoittelusta että viimekaudella tappiota olisi tullut 1/2miljeur. Mutta toisaalta on ollut juttua että seuran velka olisi samansuuruinen. Mutta ennen kauden alkua velkaa oli jo aika reippaasti, siis mikähän on velan kokonaismäärä eikai se voi olla 1/2 milj? Varmaan jostain löytyisi tilinpäätöskin, mutta en jaksa alkaa etsimään.
Kah, nyt tuon tilinpäätöksen tuolta saa.
Iltalukemisina ajattelin sen käydä läpi ja tehdä tännekin pienen yhteenvedon.
Selvää lienee ainakin se, että omistajat ovat lyöneet jälleen isoja summia rahaa yhtiöön.
Edit.
Okei eli päällisin puolin hommaan on tutustuttu, muutama ranskalainen viiva:
Tulos:
- Liikevaihto 1,56 miljoonaa + 107k eur liiketoiminnan muita tuottoja (lienevät esim. kahviovuokria tms.)
- Henkilöstökulut 1,2 miljoonaa
- Liiketoiminnan muut kulut ovat 600k, olisi mielenkiintoista tietää mihin kaikkeen nämä rahat ovat kuluneet.
Kyseessä on noin pieneen liikevaihtoon suhteutettuna varsin suuri luku, jos otetaan vertailukohdaksi esim. nelinkertaisella liikevaihdolla pyörivä Lukko, jolla liiketoiminnan muut kulut ovat 1,1 miljoonaa ja organisaatio kokoluokkaa Sporttia raskaampi
- Liiketappio edelleen aivan järkyttävä, 487k eur. Eli yli 30% liikevaihdosta.
- Tappiota kokonaisuudessaan 512k eur, joka on melkoinen suoritus tuollaisella liikevaihdolla
Tase (varat & velat):
- Myyntisaamisia on selvästi viime tilikautta vähemmän (111k vs 58k), lienee seurausta kirjauskäytännön muutoksesta
- Oma pääoma on 542k eur pakkasella, eli vielä pahemmin kuin viime tilinpäätöksessä (318k), vaikka omistajat ovat investoineet tilikauden aikana 285k eur yhtiöön. Nyt toki tämä on toteutettu osakepääoman korotuksena, eli varat on "tiiviimmin" sidottu yhtiöön.
- Velkaa on yhteensä 955k eur.
- Yhtiöllä on nettovelkaa ~655k euroa, eli jos kaikki saamiset saataisiin tänään lunastettua ja vaihto-omaisuus myytyä, olisi yhtiö silti velkaa tuon verran.
- Velat sisältävät velkaa rahoituslaitoksille ~178k, eli ei järisyttävän paljoa tässä tilanteessa (toki eipä tällaisilla tunnusluvuilla varustettu firma kovin halvalla rahaa saa)
Tilanne on siis jopa pahempi kuin edellisessä tilinpäätöksessä, mutta ilmeisesti omistajat ovat vielä tilikauden päättymisen jälkeenkin investoineet yhtiöön ja/tai velkojien kanssa on saatu neuvoteltua joustavat maksuajat.
Nyt kun toimintaa on järkeistetty ja ilmeisesti omistajat ovat lyöneet tilinpäätöksen jälkeenkin rahaa kiinni yhtiöön, lienee kuitenkin Sportin välitön tulevaisuus päällisin puolin turvattu. Toki tämäkin voidaan vielä moneen otteeseen ryssiä, jos lähdetään tavoittelemaan kuuta taivaalta ja pohjattomalla säkillä pelaajakaupoille.
Näkisin että nykytilanne vaatii sen 2-3 vuoden mittaisen tervehdyttämiskauden, jona aikana pelaajabudjetti pysyy alle puolen miljoonan ja organisaatiota "trimmataan" kulupuolelta ainakin jonnin verran.
Väittäisin että muuta kulupuolta pitäisi pystyä helposti karsimaan minimissään ~100k/kausi, kun vähän tehostetaan toimintaa. Tämä siis sen lisäksi että henkilöstökulut pidetään selvästi aiempaa alhaisemmalla tasolla.
- Velkaa on yhteensä 955k eur.
Aluksi uutisoitiin puolen miljoonan veloista, joten toimittajilla (tai sitten minulla) meni lukujen ymmärtäminen aivan päin vittua. Nooh, puoli milliä sinne sun tänne. :)
kumikiekko
29.10.2010, 11:24
Sportilla on kyllä suuri onni omata taustajoukot joilla on intohimoa seuraa kohtaan JA ylimääräistä rahaa. Vai onko se kirous joka mahdollistaa jatkuvan yli varojen elämisen kun voidaan ajatella että kyllä ne pelastaa kun ovat sen ennenkin tehneet?
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää miten muut kulut voivat olla Sportilla ylemmän keskikastin joukkueiden kokonaisbudjetin luokkaa? Ja henkilöstökulut moninkertaiset muihin verrattuna? Kuinka monta kymmentä sellaista ihmistä on palkkalistoilla jotka eivät luistimia käytä jalassa kauden aikana?
Aika paljon noista on varaa varmasti leikata pois.
Tulopuoli on loppujen lopuksi ihmeen pieni vaikka on ollut Tamminen rahaa keräämässä ja iso ja varakas talousalue. Luulisi että Vaasan seudulta saa rahaa irti paljon enemmän. Yleisöäkin on Mestiksessä eniten eli isot lipputulot.
Kiitos Tuomakselle Sportin talousselvityksestä. Sportin talous on siis hoidettu päin helvettiä ja on kaikkea muuta kuin ammattimaista, että se joutuu vuodesta toiseen turvautumaan taustajoukkojen tilipusseihin. Sport on siis Mestiksen Blues tai Lukko. Nyt lienee kuitenkin järki tullut vihdoin mukaan toimintaan ja toivottavasti parissa kolmessa vuodessa seura saadaan omille jaloilleen, aivan kuten esim. Bluesissakin tehdään. Törmänen voi olla sen aikaa hyvä valmentaja kun kerran tykkää toimia nuorten kanssa, jolloin Sportin pelaajabudjetin ei ainakaan luulisi olevan ongelmana seuran jaloilleen nostamisessa.
Muistan kuinka varsinkin edelliskaudella puhuttiin, että Cabana on Sportille todella kultakimpale hinta/laatu -suhteessa.
http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=532656&Title=Hy%F6kk%E4%E4j%E4+Cabana+suurituloisin+Sport-kiekkoilija
Tuota kun lukee, alkaa hymyilyttämään. Liigatason palkkoja mestistason pelaajille.
juurihoito
01.11.2010, 15:53
Muistan kuinka varsinkin edelliskaudella puhuttiin, että Cabana on Sportille todella kultakimpale hinta/laatu -suhteessa.
http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=532656&Title=Hy%F6kk%E4%E4j%E4+Cabana+suurituloisin+Sport-kiekkoilija
Tuota kun lukee, alkaa hymyilyttämään. Liigatason palkkoja mestistason pelaajille.On kyllä maksettu aika järkyttävää palkkaa ko. Herralle! Eipä tuo Suomlaisen ja Sihvosen palkkakaan kauaksi jää. Siinä on jossain vaiheessa iskenyt aikamoinen vauhtisokeus Sportin organisaatiossa.
Toisekseen. Sportilla ei 100% varmuudella ole koskaan ollut pelaajaa rosterissa, joka maksaisi 50000 x 1,7 = 85000eur. Sellaisiin pelaajiin ei yhdelläkään Mestisjoukkueella ole varaa. Ei edes konkka-Sportilla. Kun puhutaan esim. Suomalaisen Jaskan 50000eur / kausi, puhutaan tasan tarkkaan työnantajamaksut sisältävästä summasta.Mitenkäs se nyt olikaan? Hiukan meni alakanttiin arvio Suomalaisen ja muutaman muun tyypin palkoista. Suomalainen kustansi yksinään vaatimattomat 100 000 egee. Kolmikko Suomalainen, Soosi ja Cabana raapaisi muhkean reilun 300 000 €:n loven Sportin kassaan. Siihen vielä päälle Saarelle maksetut 100 000. Ei tarvitse ihmetellä miksi talouden rautaiset ammattilaiset joutuivat pumppaamaan omaa fyffeä pohjattomaan kaivoon.
Siinä olit toki täydellisen oikeassa, ettei Sportilla sen enempää kuin muillakaan mestisjengeillä ole tuollaiseen varaa.
karate Mauri
01.11.2010, 19:08
Mitenkäs se nyt olikaan?
Juuri olin tulossa nostamaan näitä tuhattaituri-talous asijantuntja LaFontainen 100% -lausuntoja, sen verran hyvin ne mieleen syöpyivät viime kaudella. No, ei viitsi kiusata enempää. Vitsi mikä vitsi.
Huikeat nuo palkat kyllä on, siitä ei pääse mihinkään.
Se, mikä tässä on hyvää vaasalaisittain, niin tuollaisista lähtökohdista taloutta on oikeasti vallan helppo lähteä elvyttämään. Eivät ne rahat mystisesti ole mihinkään hävinneet, vaan syy on ollut umpityperässä pelaaja/palkkiopolitiikassa.
Eihän nuo summat mitään yllätyksiä olleet, paitsi ehkä sellaisille jotka uskovat siihen mitä haluavat. Totta kai Mestiksessä pelaajat puhuvat toisilleen palkoista, eli ei nämä mitään salaisuuksia tai ihan pienen piirin tietoja ole olleet.
Käsittämättömiä palkkoja on Sport maksanut. Helkkarin kovalle ykkösveskalle voisi tottakai maksaakin vaikka jonkun 40.000, mutta Cabanan yli 60.000 on aika helkkarin kova liksa. Kaveri tienasi öpaut saman verran kuin esimerkiksi JYP:n Louhivaara. Järkeä? Ei, mutta toisaalta ei Sportin johdon tekemiset yllätä enää tippaakaan.
Tarkennuksena vielä, että Cabana oli tosiaankin kauden 09-10 kallein pelaaja, sitä edellisellä kaudella ei. Jotkut väittivät, että Cabanan viime kauden palkka pyöri siellä ~80k€ tienoilla.
Tietenkin harmillista, että rivipelaajille piti maksaa niin paljon, mutta jos yleisesti hakee liiganousua, niin kyllä pelaajabudjetin (Jos vain on varaa) pitää olla sen mukainen. Ekalla kerralla tolpan päässä Liigasta jne. Toki paremmin olisi voinut skoutata.
magnum37
02.11.2010, 14:11
Cabana oli parhaimmillaan huikea pelaaja ja yksi liigakarsinnan onnistujista, mutta suoritustaso heitteli kyllä aivan liikaa. Aika yllättävää oli se, että juuri Cabana oli kallein mies. Pelasi tuplaten paremmalla sopimuksella kuin McGregor. Ja onhan se selvä, että jos yksi pelaaja vie kymmenesosan koko pelaajabudjetista niin yli paukkuu ja lujaa.
Blackorange
02.11.2010, 14:49
Mites Teemu Kuusiston huhuttu 70k€ liksa? Veti vielä melkein kympin enemmän kuin Cabana. Hinta/laatu kohdallaan?
Voidaan myös miettiä paljon Dickenson oli saanut neuvoteltua Tamin kanssa, kun Kuusistokin sai paremmin kuin liigapelaajat. Ja olisi ilmeisesti tyytynyt vähempään, mutta sehän ei Tamille käynyt :)
Mites Teemu Kuusiston huhuttu 70k€ liksa? Veti vielä melkein kympin enemmän kuin Cabana. Hinta/laatu kohdallaan?
Nuo palkkatiedot ovat kalenterivuoden mukaan, joten sen takia Cabanan, Sihvosen ja Suomalaisen palkat sieltä helposti löytyivät. Kaverithan olivat pelanneet kaksi perättäistä kautta joukkueessa. Kuusisto sensijaan pelasi vain viime kauden, joten kun se jakautuu aika tasan kahden kalenterivuoden kesken, vuodelle 2009 ja 2010, ei ihan samanlaisia summia heti löydy. Jos siis Kuusisto olisi tienannut sen yli 50.000€, noin puolet löytyisi 2009 verotuloista ja puolet 2010.
Saaren palkka taisi sisältää kuitenkin todella paljon provisioita, joten jos kaveri on sponsorimarkkinoilta vetänyt sisään rahaa vaikka miljoonan, kyllähän siitä varmasti muutamia kymppitonneja helposti omalle tilille kilahtaa.
Blackorange
02.11.2010, 15:45
Kuusisto sensijaan pelasi vain viime kauden, joten kun se jakautuu aika tasan kahden kalenterivuoden kesken, vuodelle 2009 ja 2010, ei ihan samanlaisia summia heti löydy. Jos siis Kuusisto olisi tienannut sen yli 50.000€, noin puolet löytyisi 2009 verotuloista ja puolet 2010.
Saaren palkka taisi sisältää kuitenkin todella paljon provisioita, joten jos kaveri on sponsorimarkkinoilta vetänyt sisään rahaa vaikka miljoonan, kyllähän siitä varmasti muutamia kymppitonneja helposti omalle tilille kilahtaa.
Aivan, eli ne tiedot taitaa olla julkisia vasta ensi vuonna. Tuollainen provikkapalkkaus lienee paras mahdollinen, koska se motivoi todella etsimään niitä sponsseja. Vähän kuin puhelinliittymämyyjien palkkaus. Tosin prosentit on oltava sitten aika pienet, eikä mitään 10% luokkaa..
Muistetaan toki että 2009-tilastoissa mukana lienee myös mestaruusbonukset, joita ei 2010 aikana maksettu.
Meinasin juurikin tulla tästä asiasta muistuttamaan, että Cabanan tulotiedot eivät ole millään tavalla vertailukelpoisia niihin pelaajiin, jotka pelasivat vain viime kauden Sportissa. Näiden viime kauden pelaajien tulot kun vain osittain menevät vuodella 2009.
Toejoen Veikko
07.11.2010, 18:15
Sportin yleisötavoite tälle kaudelle oli 2 400/ottelu. Tällä hetkellä käyneitä on 2 155/ottelu. Tällä tahdilla taitaa tulla taas turskaa, ellei makkara maistu ja olut virtaa matseissa keskimääräistä paremmin.
Sportin yleisötavoite tälle kaudelle oli 2 400/ottelu. Tällä hetkellä käyneitä on 2 155/ottelu. Tällä tahdilla taitaa tulla taas turskaa, ellei makkara maistu ja olut virtaa matseissa keskimääräistä paremmin.Johtopäätöksiä on tässä vaiheessa kautta turha vetää. Eletään syyskautta ja ainahan yleisömäärät ovat kasvaneet kevätkaudella kun panokset kovenee. Ainakin täällä ollaan vielä erittäin rauhallisena tuon suhteen.
Hartiapankki
07.11.2010, 19:48
Sportin yleisötavoite tälle kaudelle oli 2 400/ottelu. Tällä hetkellä käyneitä on 2 155/ottelu. Tällä tahdilla taitaa tulla taas turskaa, ellei makkara maistu ja olut virtaa matseissa keskimääräistä paremmin.Kuten täällä on jo aiemminkin todettu, tuo 2400 ei ole rahaan sidottu yleisötavoite. Tämänhetkisellä keskiarvolla ollaan ilmeisesti tasapainossa, tai jopa hieman edellä budjetoidun (lähteenä Hiltusen haastattelu muutama viikko sitten Pohjalaisessa).
Nykyisiä yleisömääriä valitellaan monen palstalaisen toimesta. Onhan se nyt selvää ettei aiempien kausien määriin ylletä, kun seura on julkisestikin ilmoittanut vetävänsä muutaman kauden henkeä liigaprojektin suhteen ja joukkue on nuorentunut sekä paljon nimettömämpi kuin ennen. Siihen nähden nykyinen katsojakeskiarvo on ihan ok. Ja voittava joukkue on edelleen se mikä katsojia hallille houkuttelee. Lauantaiseen Hokki-matsiin olisi takuuvarmasti tullut parisataa henkeä enemmän jos Lempäälästä olisi edellisiltana otettu kolme pojoa mukaan.
Sanoisin ennemminkin, että ero yleisömäärissä verrattuna viime kausiin on yllättävän pieni.
Toejoen Veikko
07.11.2010, 20:03
Kuten täällä on jo aiemminkin todettu, tuo 2400 ei ole rahaan sidottu yleisötavoite. Tämänhetkisellä keskiarvolla ollaan ilmeisesti tasapainossa, tai jopa hieman edellä budjetoidun (lähteenä Hiltusen haastattelu muutama viikko sitten Pohjalaisessa).
OK ja hyvä niin. Poimin tuon 2 400 tuolta Mestiksen sivuilta ja automaattisesti ajattelin sen olevan budjetoitu yleisötavoite.
http://www.vaasansport.fi/fin/Uutiset/Ajankohtaista/Quo_Vadis_Sport.28.n719.html
Tuosta Sportin kotisivuille vievästä linkistä voi käydä lukemassa seurajohdon kommentteja Sportin tämän hetkisestä tilanteesta.
Näyttää siltä että ensi kesänä ei tarvitse pelätä seuran konkurssin puolesta. 43% säästöä henkilöstökustannuksista on kyllä kohtalaisen hyvä lukema. :D
2000 katsojaa/peli näyttäisi olevan kauden tavoite.
http://www.vaasansport.fi/fin/Uutiset/Ajankohtaista/Quo_Vadis_Sport.28.n719.html
Tuosta Sportin kotisivuille vievästä linkistä voi käydä lukemassa seurajohdon kommentteja Sportin tämän hetkisestä tilanteesta.
Näyttää siltä että ensi kesänä ei tarvitse pelätä seuran konkurssin puolesta. 43% säästöä henkilöstökustannuksista on kyllä kohtalaisen hyvä lukema.
Tämä on hienoa nähdä. Sport on hyvässä hapessa, vaikka konkurssin uhasta kävivät täällä kirjoittelemassa niin Sportin kuin useiden muidenkin seurojen nimimerkit. Näin siitä huolimatta, että hallituksen isot pojat kertoivat keväällä hyvissä ajoin, että Sport ei tule konkurssiin menemään. Johan se selvisi syksyllä, kun Sport jatkoi Mestiksen suurimmalla budjetilla ja toiseksi suurimmalla pelaajabudjetilla, että Sportin suhteen ei huolta ole. Siellä ovat hallituksen jäsenet, Vironen ja Niemi tehneet hyvää työtä seuran talouden eteen. Kun Sport saa sairastuvalta Immosen ja Jaatisen takaisin jäälle, niin uskon yleisömäärien pysyvän vähintään tavoitteissaan.
Hyvälle vaikuttaa Sportin talouden tervehdyttäminen edellisten kausien törsäämisten jäljiltä. Tamin ja sen aikaisen johdon hulinavuosien jälkeen Sport on pitkästä aikaa positiivisesti esillä mediassa mitä tulee talousasioihin. Oikealla tiellä siis ollaan niin talouden kun urheilullisenkin puolen osalta, joten organisaatiossa on taatusti nyt hyvä tekemisen meininki. Nyt vain pitää kärsivällisesti kulkea valittua tietä kera Törmäsen ja muun johdon.
SPORTTIKOTKA
24.01.2011, 14:01
Muistatteko kun täällä kovasti aikanaan huudeltiin, että on paljon katsojia jotka ei saavu Vaasan halliin niin kauan kuin Tami on puikoissa!? Ovatko nämä lukuisat naamat nyt palanneet halliin? Tai ovatko nyt nämä hallissa jotka ovat halunneet nähdä enemmän Vaasalaislähtöisiä pelaajia? Katsojalukuja kun katsoo niin voisi melkein päätellä, että on saattanut toisinkin käydä!?
magnum37
24.01.2011, 14:10
Muistatteko kun täällä kovasti aikanaan huudeltiin, että on paljon katsojia jotka ei saavu Vaasan halliin niin kauan kuin Tami on puikoissa!? Ovatko nämä lukuisat naamat nyt palanneet halliin? Tai ovatko nyt nämä hallissa jotka ovat halunneet nähdä enemmän Vaasalaislähtöisiä pelaajia? Katsojalukuja kun katsoo niin voisi melkein päätellä, että on saattanut toisinkin käydä!?
Kun herrat Tamminen ja Saari ovat saaneet aikaiseksi parista kaudesta lähes miljoonan euron tappiot puoliammattilaissarjassa ja liigavalmiuspuheiden osoittauduttua lähinnä yleisölle valehtelemiseksi, on aivan luonnollinen reaktio, että sen seurauksena moni pysäyttää eurojensa virtaamisen Kuparisaareen. Törmäsen nuorekas Sport joutuu tavallaan sitten edellisen parivaljakon aiheuttaman sotkun sijaiskärsijäksi. Ei se reilua ole nykyporukkaa kohtaan, mutta ymmärrettävää silti. Nyt joudutaan kansan luottamus rakentamaan uudestaan. Uskoakseni yleisömäärät nousevat tätä menoa taas ensi kaudelle, jopa tämän kevään peleihin saattaa taas olla tunkua.
Tottakai varmasti osa on myös puhtaasti näitä gloryhuntereita, joita vaan kiinnosti se täysillä ajaminen. Fanin rakkaus Sportiin ei kuitenkaan merkitse sitä, etteikö hölmöilystä voida antaa organisaatiolle penalttia esimerkiksi pienentämällä tilapäisesti "sponsoritukea".
Niin, vaikka tuossa nyt mm. siffakin kirjoittaa melko omahyväiseen "mitä minä sanoin"-sävyyn, niin tosiasia on että ilman tämän kauden melko radikaaleja talouden tervehdyttämistoimenpiteitä Sport olisi jo nurin.
Ja jotta itsekin pääsen kirjoittamaan samaan sävyyn, niin totean että Sportissa vihdoin tajuttiin ottaa lusikka kauniiseen käteen ja toimia kuten Mestis-tasolla on järkevintä toimia (ja jota itse esitin toimintamalliksi jo yli kaksi vuotta sitten), eli luotetaan omiin kasvatteihin, hankitaan liigan rajoilla olevia nuoria ja hankitaan konseptiin sopiva valmennus. Tällä tavalla kun joukkuetta rakennetaan pari kautta ja tervehdytetään talous, voidaan parin-kolmen kauden päästä jo taas panostaa hieman enemmän.
Aikaisemminhan Sport toimi täysin järjettömästi ja maksoi (yleensä vielä ikälopuille) liigajyrille kovempaa palkkaa kuin nämä olisivat saaneet liigasta (yleensä ulkomaalaisetkin hankittiin samalla konseptilla, lukuunottamatta Suutarin tekemiä hankintoja) ja käytännössä kaikki ketjut koostuivat ylihintaisista ostomiehistä.
Eli hyvällä tiellä Sportissa ollaan, näen tilanteen hyvin samankaltaisena kuin Ässien tilanteen Rockyn astuessa ruoriin. Näkisin että ensi kaudella poimitaan jo osa tämän kauden työn hedelmistä ja Sport tulee ensi kaudella suurella todennäköisyydellä olemaan Mestiksen kiistatonta kärkeä.
Ja kun tuolle tasolle vielä päästään kohtuullisella kulutasolla, jolla talous saadaan tervehdytettyä, voidaan lähteä realistisesti tavoittelemaan liigapaikkaa kahden-kolmen kauden kuluessa.
mendieta
28.01.2011, 10:55
Ylläolevaan voisi lisätä vielä sen, että Sport on tällä hetkellä samalla sarjasijoituksella kuin mihin se viime kaudella päätyi. Viime kauden pisteka./peli oli 1,69, kun se nyt on 1,63. Pelaamisen taso ei siis missään nimessä ole romahtanut niin kuin täällä usea pelkäsi. Itse olen kirjoittanut useita kertoja, että pelaamisen taso ei juurikaan heikkene. Olin siis oikeassa! *paukuttelee henkseleitä*
Katsojakeskiarvo on kiistatta pudonnut, mutta jos sen aiheuttamaa tulon vähentymistä vertaa siihen, mitä Sport tällä hetkellä säästää henkilöstömenoissa, ollaan tässäkin isosti voitolla.
Suunta on siis oikea. Nyt se vain pitää pitää ja olla kärsivällinen.
Siinä yllä Tuamas ja mendieta todistavat sen, että Sportin konkurssipuheilla ei ollut mitään katetta. Niinkuin olen aina kirjoittanut, niin Karppinen ja Raunio pitävät huolen siitä, että heidän ollessaan Sportin hallituksessa ei konkurssia tule. Tälle kaudelle Sport on pystynyt hankkimaan Mestiksen toiseksi kalleimman ostojoukkueen ja niinkuin mendieta toteaa, urheilullinen menestys on ollut hyvä. Sportin koko budjetti on Mestiksen suurin, joten mistään talouden välivuodesta ei voida puhua. Katsojamäärien pudotus oli ennakoitavissa, koska Sport ei lähtenyt tähän kauteen tavoitteena nousta SM-liigaan. Saa nähdä, tukeutuuko Sport sitten ensi kaudella omiin junioreihin, niinkuin mendieta on esittänyt kautta 2011-2012 koskevassa viestiketjussa. Siihen en tällä syömällä usko, mutta se jää nähtäväksi.
Muutama vuosi Sportin osalta vielä näin ja sitten uusi, iso satsaus pelaajiin ja tähtäin kohti SM-liigaa.
. Niinkuin olen aina kirjoittanut, niin Karppinen ja Raunio pitävät huolen siitä, että heidän ollessaan Sportin hallituksessa ei konkurssia tule.
Eli sinun mukaasi Karppinen ja Raunio ovat valehtelijoita? Aika kova syytös, että kovanluokan yritysjohtajat valehtelivat kunnallisille päättäjille.
...
Sportin koko budjetti on Mestiksen suurin, joten mistään talouden välivuodesta ei voida puhua. Katsojamäärien pudotus oli ennakoitavissa, koska Sport ei lähtenyt tähän kauteen tavoitteena nousta SM-liigaan.
...
Muutama vuosi Sportin osalta vielä näin ja sitten uusi, iso satsaus pelaajiin ja tähtäin kohti SM-liigaa.
Mielenkiintoinen kommentti, että "mistään talouden välivuodesta ei voida puhua", vaikka henkilöstökulut (jääkiekkoseuran ylivoimaisesti suurin kuluerä) on pudotettu edellisestä kaudesta käytännössä puoleen.
Ja on itsensä pettämistä väittää etteikö Sport ilman nykyistä tervehdyttämistä olisi ainakin hyvin lähellä konkurssia.
Tammisen ajan Sportin toiminta ei missään vaiheessa ollut taloudellisesti siinä tilanteessa että seura olisi voinut realistisesti elätellä liigahaaveita.
Ja on itsensä pettämistä väittää etteikö Sport ilman nykyistä tervehdyttämistä olisi ainakin hyvin lähellä konkurssia.
Kuka näin on väittänyt? Minä olen väittänyt, että Karppisen ja Raunion ollessa Sportin hallituksessa, ei Sport tule menemään konkurssiin. Ne monet JA:n nimimerkit, jotka ennakoivat Sportin konkurssia kahden edelliskauden aikana, olivat pahasti väärässä.
Tämän kauden satsaukset seuran kokonais- ja pelaajabudjetteihin kertovat, että hommaa on rationalisoitu, mutta korkealla budjettitasolla mennään edelleen joka tapauksessa. Niinkuin jo kirjoitin, SM-liigaan Sportin pyrkiessä muutaman vuoden kuluttua, budjetit ovat taas vähintään parin edellisen kauden tasoa. Pelaajarekrytoinnissa on opittavaa, sillä kallita pelaajasopimuksia ei voi maksaa sitten enää seurasta ulos. Niillä on pelattava, jotka seuraan hankitaan, kulloinenkin sopimus loppuun asti.
Eli sinun mukaasi Karppinen ja Raunio ovat valehtelijoita? Aika kova syytös, että kovanluokan yritysjohtajat valehtelivat kunnallisille päättäjille.
Voisitko hieman tarkentaa mitä tarkoitat?
Voisitko hieman tarkentaa mitä tarkoitat?
Vaasan Sportin Vaasan kaupungille toimittamassa hakemuksessa annetaan ymmärtää, että ilman kaupungin apua Vaasan Sport menee konkursiin.
Kuitenkin siffa on täällä todistanut, että sellaista mahdollisuutta ei ole koskaan ollut eikä nykyisen hallituksen kanssa tule koskaan olemaan.
Viittaan siis tässä viestissä linkitettyyn viralliseen asiakirjaan:
jsavolai
28.01.2011, 22:30
Sen verran on sälleillä ollut kiire että eivät oo jaksaneet oikeinkirjoitustakaan tarkistaa. Sinällään tuo paperi on mielestäni aika helkkarin konkreettinen todistus siitä että kylmien käyminen oli todella lähellä.
Vaasan Sportin Vaasan kaupungille toimittamassa hakemuksessa annetaan ymmärtää, että ilman kaupungin apua Vaasan Sport menee konkursiin.
Kiitos selvennyksestä. Kuitenkin pitää muistaa että jotkut ovat sijoittaneet seuraan satojatuhansia euroja, eli käytännössä Karppinen ja Raunio, että seura ei mene konkurssiin.
Toejoen Veikko
13.02.2011, 12:03
Onko tietoa, montako vai onko ylipäätään yhtään playoff-ottelua budjetoitu? Toisinsanoen ollaanko Vaasassa tämän kauden osalta jo ainakin nollatuloksessa?
Hartiapankki
13.02.2011, 12:09
Onko tietoa, montako vai onko ylipäätään yhtään playoff-ottelua budjetoitu? Toisinsanoen ollaanko Vaasassa tämän kauden osalta jo ainakin nollatuloksessa?Näin pitäisi olla. Marras-joulukuun tienoilla ilmoitettiin että yleisö-k.a. on hieman yli budjetoidun, ja jo keväällä muistaakseni mainittiin että tällä kaudella tulobudjettiin lasketaan ainoastaan runkosarjapelit. Tämä siis mainittiin oikein erikseen, kun aiemmilla kausilla on tehty toivotaan toivotaan-laskelmia budjetoimalla myös pudotuspelejä.
Kaiken kaikkiaan kausi on sujunut hienosti kaukalossa ja kaikesta päätellen myös toimiston puolella.
Huippu homma myös talouspuolen kannalta, että noustiin kolmanneksi saakka (ellei viimeisellä kierroksella tapahdu ihmeitä).
Näin saatiin nyt ensinäkin varmat kaksi kotiottelua playoffseissa. Lisäksi jatkoon meneminen helpottui huomattavasti, koska sen verran tärkeä tuo kotietu on meille aina ollut.
Toiseksi jos tie katkeasi mahdollisissa välierissä, on hyvin todennäköistä että saataisiin vielä pronssipelikin kotiin, jos sellaiseen jouduttaisiin. Sieltäkin kun vain extratuloja tulisi. Välierissä vaikka hävittäisiin vieraissa, niin kotivoitolla saisi sitten sen toisen varman kotipelinkin. Eli tällä esimerkillä tulisi viisi kotipeliä pleijareissa. Toivottavasti mentäisiin vielä sitäkin pidemmälle.
4-5 kotipeliä tuntuisi kassassa varsin mainolta - versus sitten se, että oltaisiin jääty kotiedun ulkopuolelle ja ehkä pelattu vain se 1-2 playoffs-kotipeliä.
Muutenkiin ollaan mitä ilmeisemmin jätetty käyttämättä pelaajabudjetista iso pino euroja, joten sieltä pitäisi tulla hyvin jeuroja kotia päin. Lisäksi jos pitää paikkaansa, että on budjetoitu vain runkosarjan ottelut, niin plussaa reilusti myös sieltä!
Noniin nyt kassa kiittää kun kuitattiin välieräpaikka. KooKoo vastaan ja mahdollisesti keskiviikko kotipelin lisäksi olisi tarjolla varsinainen yleisömagneetti-peli lauantaiksi, jolloin olisi sarja katkolla. Lisäksi jos Jukurit ei konttaa, niin surkeasti KooKoo:ta vastaan käydessä mahdollinen pronssipeli tulisi Kuparisaareen. Noh toivottavasti ei sinne jouduta.
Jos ja kun meillä oli budjetoitu lippu ym. oheistuloihin runkosarja, ja pelaajabudjettia ei ole lähimainkaan käytetty kaikkea + ylipäänsä muut tiedot pitävät paikkaansa, niin tästä kaudesta olisi pakko tulla plus merkkinen tulos. Vieläpä aika paljonkin. Jos näin ei käy, niin sitten menee jo kyllä koko toiminnalta ja tervehdyttämiseltä usko, että voidaankokaan meidän toimistolla tehdä muuta kuin turskaa.
magnum37
24.02.2011, 00:39
tästä kaudesta olisi pakko tulla plus merkkinen tulos. Vieläpä aika paljonkin. Jos näin ei käy, niin sitten menee jo kyllä koko toiminnalta ja tervehdyttämiseltä usko, että voidaankokaan meidän toimistolla tehdä muuta kuin turskaa.
Kyllä varmasti reilusti plussalla jo ollaan, mutta lopullinen tulos riippuu myös niistä vanhojen velkojen lyhentämisistä. Ajattelisi ainakin, että niitä myös koko ajan maksellaan ja mahdollisimman nopealla aikataululla.
teukka2000
24.02.2011, 11:17
Osaako joku laskeskella, minkä verran tuottoa yksi tälläinen 2700 tai 3000 katsojan kotimatsi Sportin kassaan kilauttaa ?
Eli paljonko suunnilleen tulee lipputuloja, (pääseekö Sportin junnut muuten ilmaiseksi matsiin?) ja minkälaisia kuluja ottelusta tulee ?
Tuomareille ainakin maksellaan jotain, mutta onko kaikki järjestyksenvalvojat ja muut vastaavat paikalla ihan vaan kahvi- ja makkarapalkalla ?
magnum37
24.02.2011, 14:23
Tuomareille ainakin maksellaan jotain, mutta onko kaikki järjestyksenvalvojat ja muut vastaavat paikalla ihan vaan kahvi- ja makkarapalkalla ?
Mestiksessä tuomarit toimivat amatööripohjalta ja palkkiot ovat sen mukaisia. Puhutaan muutamista kympeistä, korkeintaan sadasta eurosta per peli per tuomari. Sama koskee toimitsijoita. Itse olin yhden kauden toimitsijana A-junnujen sekä miesten Suomi-sarjan peleissä, ja ottelukohtainen korvaus oli muistaakseni jotain päälle 20 euroa. Ei Mestiksessäkään tuomarina rikastumaan pääse.
Järjestyksenvalvojat ovat ymmärtääkseni vapaaehtoisia, eli ilmainen sisäänpääsy ja makkarat siihen päälle.
Mestiksessä tuomarit toimivat amatööripohjalta ja palkkiot ovat sen mukaisia. Puhutaan muutamista kympeistä, korkeintaan sadasta eurosta per peli per tuomari.
No vähän enemmän kuitenkin. Ettei tarttisi arvuutella, niin faktat voi tarkistaa seuraavasta osoitteesta: http://www.sjtl.fi/tiedostot/Palkkiotaulukko2009.pdf
Esim. välierissä vähän välimatkoista ja ajoista riippuen tuomarinelikolle maksetaan yhteensä ~1000 euroa. Eihän tuokaan nyt mikään iso summa vielä ole, mutta kuitenkin enemmän kuin "muutamia kymppejä".
Muita kuluja tulee tietysti hallivuokrasta, mainostamisessa jne. Voisi myös olettaa, että pudotuspelejä ei ole huomioitu budjetissa menopuolella, jos ei kerran tulopuolellakaan.
magnum37
24.02.2011, 15:31
Esim. välierissä vähän välimatkoista ja ajoista riippuen tuomarinelikolle maksetaan yhteensä ~1000 euroa. Eihän tuokaan nyt mikään iso summa vielä ole, mutta kuitenkin enemmän kuin "muutamia kymppejä"
Niin no, olisin siis alakanttiin laskien äkkiseltään arvioinut että koko poppoon toimitsijoineen saisi alle tonnilla per ottelu Mestiksessä. Eihän tuo reilu tonnikaan toki suuri raha ole ainakaan KooKoolle ja Sportille, jotka vetävät sen pari tuhatta katsojaa otteluun kuin otteluun. Tietysti näille Mestiksen pikkuseuroille tuomarikulut ovat jo merkittävä menoerä.
Kyllä varmasti reilusti plussalla jo ollaan, mutta lopullinen tulos riippuu myös niistä vanhojen velkojen lyhentämisistä. Ajattelisi ainakin, että niitä myös koko ajan maksellaan ja mahdollisimman nopealla aikataululla.
Eikä riipu.
Se on aivan sama maksetaanko vanhoja velkoja 0 vai 1 000 000 euroa, tulos on silti täsmälleen sama. Vanhojen velkojen maksamisen vaikutus tulee taseen puolella, ei tuloslaskelman.
Törmänen on täydellinen valmentaja tiukkaa talouskuuria vetävään Sporttiin. Tietoni mukaan Antti laskee rahat ja miettii yksittäisten hankintojen järkevyyden talouden kannalta todella tarkkaan. Tällainen toiminta on ollut täysin vierasta Vaasassa aikaisemmin.
Olen tosi luottavainen myös tulevan kauden suhteen, meillä kun on seurassa tärkeillä paikoilla kaksi todella tarkan markan miestä Niemi ja Törmänen.
Kun talous saadaan kuntoon, sen jälkeen taloudellisesti terve osakeyhtiö kestää ja pystyy ottamaan sen riskin, mitä liittyy siihen kun rakennetaan liigapaikasta uskottavasti taisteleva joukkue. Tähän asti näitä riskejä on otettu vailla riskinkestävyyttä.
En nyt jaksanu koko ketjua selata läpi, joten kysyn teiltä sport faneilta: Kun teillä nyt tuo peli näyttää sujuvan, kuin junan vessa.. Ja jos sattuisitte menemään päätyyn asti ja voittaisitte liiga karsinnat, niin oisko talous siinä kunnossa, että voisitte hankkia sen liiga osakkeen ja pelata liigaa? Tsemppiä jatkoon!
mendieta
04.03.2011, 09:13
En nyt jaksanu koko ketjua selata läpi, joten kysyn teiltä sport faneilta: Kun teillä nyt tuo peli näyttää sujuvan, kuin junan vessa.. Ja jos sattuisitte menemään päätyyn asti ja voittaisitte liiga karsinnat, niin oisko talous siinä kunnossa, että voisitte hankkia sen liiga osakkeen ja pelata liigaa? Tsemppiä jatkoon!
Tämä vaatisi todella mittavaa lisärahoitusta. Sportilla on joitain yksittäisiä rikkaita omistajia, jotka ovat omalla rahoituksellaan pitäneet Sportia viime vuosina pystyssä. Jos he innostuvat laittamaan lisää rahaa peliin ja kenties saavat muita mukaan, on liigalisenssin ostaminen mahdollista. Jos ajatellaan puhtaasti businesta, ei tuossa sijoituksessa olisi juuri järkeä, mutta toisaalta, ei siinä ole ollut tähänkään asti.
Sport on nyt tervehdyttämässä talouttaan. Pari, kolme, neljä tämmöistä kautta niin se on taas terveellä pohjalla yrittämään tosissaan uudelleen.
Vaikea sanoa. Ja turha sitä on vielä miettiä. Sport ei pelaa varmuudella vielä edes finaaleja.
Vastaan tähän sen enempää Sportin tämänhetkisestä taloustilanteesta tietäen, että liigaosakkeen hankinta ei käsittääkseni tuota minkään näköistä ongelmaa Sportin taustalla (hallituksessa) olevilta huippuyritysjohtajilta. Mitenkäs se Pat aikoinaan kuvasi tilanteen hienosti, että sen verran tippuu jo euroja rintataskusta..:D. Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan yrityselämä tulee statuksen noustessa sponsoroimaan Sportia riittävästi SM-liigajoukkueen kokoamiseksi. Yleisöä käy Vaasassa hallin täydeltä, joten sekin puoli olisi kunnossa. Vironen, Niemi ja Jämsä tarvitsevat lisävoimaa markkinointipuolelle, jotta tarvittava euromäärä saataisiin hankittua talousnousuun lähteneeltä Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan alueelta. Törmäsen olisi luovuttava joko päävalmentajan tai utj:n tehtävistä, koska molempia hommia hän ei enää voisi yksinään hoitaa.
Okei. Kiitos hyvistä vastauksisata mendieta ja siffa. Eli vastaus lyhyesti taitaa olla: Rahaa olisi, mutta kannattaako sitä juuri tänä vuonna käyttää. :).. Ja heitin vaan kysymyksen tosiaan ihan vaan JOS sattuisi... Pelataan pelit ekaks pois.
mendieta
04.03.2011, 09:35
Okei. Kiitos hyvistä vastauksisata mendieta ja siffa. Eli vastaus lyhyesti taitaa olla: Rahaa olisi, mutta kannattaako sitä juuri tänä vuonna käyttää. :).. Ja heitin vaan kysymyksen tosiaan ihan vaan JOS sattuisi... Pelataan pelit ekaks pois.
Siis taustalla on yksityishenkilöitä, joilla on rahaa. Ei Sportilla. Se on täysin näiden kavereiden ratkaisuista kiinni.
Siis taustalla on yksityishenkilöitä, joilla on rahaa. Ei Sportilla. Se on täysin näiden kavereiden ratkaisuista kiinni.
Jep. Jotenkin näin sen asian muistelin olevan.
Pat_LaFontaine
04.03.2011, 11:07
Joo, Sportilla oli muistaakseni (viisaammat korjatkoon) viime keväänä noin 1milj. velkaa, joten aika hurjan tuloksen saisivat tehdä, että voitaisiin omilla liigaan mennä.
Sportin taustalla häärii tosiaan herroja, joilta todellakin saattaa jopa tippua tollset milli takataskusta, eikä tule edes itku menetetyistä rahoista. Jos, siis JOS Sportille tulisi se tilanne eteen, että liigalisenssi pitäisi lunastaa, olisi mielenkiintoista nähdä, mitä tapahtuisi. Tuskin liigaan mentäisiin, näin ainakin itse ajattelisin asian. Eikös sellanen lisenssi pitäs kustantaa jotain luokkaa millin? Jos, niin mielummin maksettaisiin velat pois ja pysyttäis toistaiseksi mestiksessä, kuin ostettaisiin joku lippu-lappu kusetusliigalta. Siis edelleen, jos joku sellasen summan jostain taikoisi.
Wanhajalka
05.03.2011, 08:19
Liigaosakkeen lunastamiseen käytettävän rahoituksen saattaisi voida järjestää myös siten, että Sport lainaa tarvittavan summan esim yhteistyökumppaneilta. Koron osuus jyvitetään suoraan markkinointiin.. Varsinainen pääoma maksetaan takaisin vasta tietyn ajan jälkeen, jolloin liigapaikka olisi vakiinnutettu. Mikäli seura sitä ennen tippuisi Mestikseen, myytäisiin liigaosake sinne nousseelle ja alkuperäisen sijoittajat saisivat takaisin pääomansa.
Taloudellinen hyöty yhteistyökumppaneille olisi välillinen markkinoinnin kautta, Sportille välitön ja välillinen liigaosakkeen kautta. Liigapaikka kuitenkin lisää kassavirtoja sisäänpäin. Pois suljettuna uusien pelaajien sopparit, jo voimassaolevat ovat Mestis-tasoa. Joten ensimmäisellä sopimuskaudella lienee pelaajakustannukset alhaisempia, kuin liigajoukkueilla.
Ilmeisesti voittoa ei tehdä juuri yhtään, mikäli suht varma tieto pitää paikkansa. Uskokaa tai älkää, mutta ilmeisesti kaikki matsit tähän asti onkin budjetoitu kokonaisbudjettiin mukaan. Nyt pitäisi kuitenkin olla jo nollatuloksessa.
Jos hommaa ei näillä leikkauksilla ja yleisömäärillä saada edelleenkään pelamaan, niin ei sitä tulla ikinä saamaankaan.
Odotellaan nyt kuitenkin tilinpäätökseen asti.
Ilmeisesti voittoa ei tehdä juuri yhtään, mikäli suht varma tieto pitää paikkansa. Uskokaa tai älkää, mutta ilmeisesti kaikki matsit tähän asti onkin budjetoitu kokonaisbudjettiin mukaan.Ennen kautta kyllä hehkutettiin kovaa että bujettiin lasketaan vain runkosarjan pelit. Saa nähdä tuleeko tänäkin vuonna yllätys tuloksen suhteen.
Toivottavasti tuo on vain huhu joka on saanut siipiä lauantaikännisten katsojien keskuudessa.
magnum37
06.03.2011, 17:37
Taitaa moiset "varmat" tiedot olla lähtöisin VPS:n uutistoimistosta. Sieltä on joku Sport-faniksi naamioituneena lähetetty Sportin matsiin kaljalle moisia juttuja levittämään :)
Sportilla ei ole varaa valehdella julkisesti, miten tämä kausi on budjetoitu. Rajansa se on vaasalaisella kusetuksellakin. Moinen temppuilu olisi Sportillta jo itsemurha.
En tosin usko juuri nollatulosta suurempaan tilinpäätökseen, vaikka operatiivinen tulos tästä kaudesta olisi hyvä, sillä onhan vanha velkataakka melkoinen. Varmasti Vepsun väki siitäkin raapii sitten vemppakivaa, kun ei finaalikeväästä huolimatta tehty selvää voittoa.
Kieltämättä kuulostaa sellaiselta huhulta joka on laitettu liikkeelle vain siksi, että jotain on alkanut tympimään Sport-kannattajien liika hyvänolontunne.
Mutta katsellaan... Kyllähän nuo luvut tulee sitten aikanaan julki ja pomminvarmasti myös tällä palstalla niitä analysoidaan.
Eiköhän tilinpäätös kuitenkin viime vuoteen verrattuna ole aika paljon mukavampaa luettavaa.
MrMacmanaman
06.03.2011, 21:44
Jos tämäkin kausi onnistutaan talouden puolesta sössimään, niin se kyllä koettelee uskoa Sportin liigahaaveille. Ei ainakaan kotipelien/yleisön määrästä voi huono tulos johtua, jos kauden tavoitteisiin on uskomista. Toivotaan kuitenkin, että kyseessä on vain jonkun säälittävän ihmisen liikkeelle pistämä huhu, jonka tarkoitus on pilata fanien hyvä tunnelma.
E: Mehtimäkeläisen kausiennakon mukaan Sportin tulostavoite on tälle kaudelle 43k eur., joten ei se nollatulos mikään mahdottomuus ole. Runkosarjan yleisökeskiarvo tavoite oli 2400 katsojaa/ottelu ja toteutunut oli 2198 eli 200 katsojaa vähemmän. Tiedä sitten paljonko tällä on vaikutusta tulokseen. Nuo budjetoidut muut kulut täytyy olla lyhennettäviä velkoja, sillä muuten me vedetään 10 vuotta tätä tervehdyttämisprojektia. Jos ja kun playoffeja ei oltu budjetoitu ollenkaan, odottaisi tuloksen olevan hyvä. Jotain faktatietoa tämän hetken tilanteesta olisi hyvä saada.
Joo kyllä sitten alkaisi jo mennä uskottavuus, jos taas kerran tehtäisiin kaikesta huolimatta turskaa. Eli kun on sanottu, että vain runkkari-pelit olisi budjetoitu ja nyt kun ei pitäisi pelaajabudjettiakaan olla lähimainkaan kokonaan käytetty! Heräisi kysymys, että miten me voitaisiin tästä taloudellisesti suosta edes nousta, jos tälläinen junnu-joukkueella finaaleihin meno hyvien katsojamäärien edessäkään ei riitä.
Kuulemma tiedotetta taloustilanteesta on tulossa hyvin pian (tänään?). Osala kuitenkin katkaisi jo Sportin foorumilla siivet synkiltä arvioilta. Hyvä että joku kerrankin reagoi.
Eiköhän sieltä aika positiivisia uutisia ole tulossa, kun kerran näihin juttuihin ollaan valmiita heti reagoimaan.
Joo kyllä sitten alkaisi jo mennä uskottavuus, jos taas kerran tehtäisiin kaikesta huolimatta turskaa.
Osala kertoi kotisivuilla, että voittoa tulee.
Hienoa että Sportin tiedottaja on niin hyvin hereillä ja antaa tietoa nopeasti ettei ala mopo keulia medialla näistä huhuista.
Ilmeisesti voittoa ei tehdä juuri yhtään, mikäli suht varma tieto pitää paikkansa. Uskokaa tai älkää, mutta ilmeisesti kaikki matsit tähän asti onkin budjetoitu kokonaisbudjettiin mukaan. Nyt pitäisi kuitenkin olla jo nollatuloksessa.
Jos hommaa ei näillä leikkauksilla ja yleisömäärillä saada edelleenkään pelamaan, niin ei sitä tulla ikinä saamaankaan.
Itse noihin aikaisempien tilikausien lukuihin melko syvällisesti perehtyneenä voisin todetä että ilman isompaa kuprua tai kämmiä voittoa tulee melko paljon ja nuo puheet voi yksinkertaisesti määritellä ilkeämielisten paskapuheeksi.
Ja edelleenkään, yksikään jääkiekkojoukkueen toimari (ainakaan jos taustalla ei ole Salonojaa, Hjallista tai RTK:ta) ei voi olla niin idiootti, että budjetoi pleijaripelit tuotoiksi.
Väitän ihan näin perstuntumalta sen enempää asiaan vielä perehtymättä, että Sport tulee tekemään voittoa 200-400k euroa, riippuen lähinnä siitä kuinka pitkälle joukkue menee.
Pat_LaFontaine
07.03.2011, 12:41
Hienoa että Sportin tiedottaja on niin hyvin hereillä ja antaa tietoa nopeasti.
Kyllä. Mikkihän myös kirjoitti play off-julkaisussa, että mm. sponsoritulot ovat nousseet +50kE tällä kaudella ja että ollaan saatu pidempiaikaisiakin sopimuksia. Lisäksi hän mainitsi, että lipputulot olivat runkosarjan osalta vaisummat, kuin viime vuonna, mutta että ihan budjetoidusti mennään niidenkin osalta. Nyt on vielä tullut monen monta ottelua lisää, joista kahisevaa on suorastaan pursunnut Jyrkin "arkkuun".
Tuon hallilla kuullun heiton voi työntää kyllä, sanonko minnekkä? Hiltunenhan kertoi Pohjalaisessakin, olikohan helmikuussa, että tuloksessa ollaan edellä budjetoitua. Luottaisin kuitenkin enemmän hänen sanomisiinsa, kuin jonkun huuruiseen mutuiluun kaljapäissä hallin käytävillä.
Hartiapankki
07.03.2011, 12:56
Väitän ihan näin perstuntumalta sen enempää asiaan vielä perehtymättä, että Sport tulee tekemään voittoa 200-400k euroa, riippuen lähinnä siitä kuinka pitkälle joukkue menee.Jotain tällaista olen itsekin tuuminut, vaikka se Sportin kohdalla utopistiselta kuulostaakin. Mutta jos kerran budjetti on runkosarjan osalta pysynyt suurin piirtein tasapainossa, playoffien yleisökeskiarvo on 3316 (neljä peliä tähän mennessä), ja kioskimyynti suht vilkasta niin pakkohan sitä plussaa on tulla.
Nopeasti tuolla toimistolla reagoitiin:
http://www.vaasansport.fi/fin/Uutiset/Ajankohtaista/Sportin_hall_pj_Hiltunen_taloustilanteesta.28.n795 .html
Linkissä PJ Hiltunen kertoo taloustilanteesta.
Kiitos siitä!
Pat_LaFontaine
07.03.2011, 14:37
Kiitos siitä!Joo, Kiitos Hiltuselle täältäkin.
Nyt vielä, kun joku nokkela jaksaisi kaivella viime vuoden lukuja, voitaisiin "tietää", millasissa summissa tarkemmin ottaen ollaan menty runkosarjan loppulla, kun vertailee Hiltusen antamia lukua tiedotteessa vs. viime kauden tilinpäätös.
Itsekin odotan tälle kaudelle vihdoinkin OIKEASTI plussaa. Vielä, kun mentäisiin yhden pysähdyksen taktiikalla, eli päätyyn saakka, voitaisiin odottaa kesäkuussa iloisia terveisiä toimistolta.
Näitä kausia vielä parit, niin ollaankin jo hyvällä mallilla taloudellisesti. Toki, ei voi tietysti pitää itseisarvona, että Sport menee joka vuosi "talousbudjetilla" finaalehinin saakka, mutta jos edes tokarundeille.
Tämä Vasabladetin uutinen ei tainnutkaan vielä olla täällä:
Sport får stiga till ligan - Vasabladet
(http://www.vasabladet.fi/Sport/Story.aspx?linkID=146527)
Uusimmassa Veikkaajassa on juttua Sportin taloudesta ja siitä voiko Sport nousta Liigaan, jos tänä keväänä tapahtuu ihme. Maikkarissa pieni kooste tästä aiheesta: Linkki (http://www.mtv3.fi/urheilu/jaakiekko/uutiset.shtml/2011/03/1286353/veikkaaja-sportilla-salainen-taloussuunnitelma-liiganousuun)
Tällä kaudella vaasalaisseura tekee lehden mukaan voittoa, mutta velkataakka on edelleen noin 200 000 euroa.
Ymmärsinkö nyt oikein? Meidän miljoonan euron velka onkin nykyään muotoa 200 000 euroa?!
Pat_LaFontaine
08.03.2011, 12:13
Ymmärsinkö nyt oikein? Meidän miljoonan euron velka onkin nykyään muotoa 200 000 euroa?!Näin mäkin ymmärtäisin tuon mukaan. Voikohan tuo nyt pitää millään paikkaansa? Tai, onkohan taustalle tullut jotain todella suuria tekijöitä, jotka eivät ole halunneet pitää asiasta meteliä? Aivan uskomatonta, jos tuo tosiaan pitää paikkansa. Tätä menoahan me oltaisiin Suomen Chelsea muutamassa vuodessa. :)
Toivottavasti pitäsi paikkansa.
Aivan uskomatonta, jos tuo tosiaan pitää paikkansa. Tätä menoahan me oltaisiin Suomen Chelsea muutamassa vuodessa. :)
Kuka on avannut kukkaroa oikein reilulla kädellä? Ei siitä kauan ollut, kun puhuttiin vielä isoista veloista... Vai onkohan tuossa yksinkertaisesti painovirhe. Vai ymmärränkö enää mistään mitään?
JOS velkaa olisi ihan oikeasti jäljellä 200k€, niin ihmeiden aika ei ole tosiaankaan ohitse.
mendieta
08.03.2011, 12:26
Ei voi pitää paikkaansa tai sitten joku on tehnyt todella mittavan pääomasijoituksen Sportiin viime osakeannissa. Tuota ei ainakaan silloin uutisoitu, vaan eikö uudet sijoitukset jääneet aika maltilliseksi. Semmoisiksi, että pystyttiin jatkamaan?
Nyt ei saisi päästää niistä moponsarvista irti, vaikka yläkanttiin pelataankin.
Pat_LaFontaine
08.03.2011, 13:09
eikö uudet sijoitukset jääneet aika maltilliseksi. Semmoisiksi, että pystyttiin jatkamaan?puhutkohan sä nyt eri asiasta? Tarkoittanet sitä viime kevään selviytymistaistelua, kun lehissä kirjoiteltiin miljoonan veloista? Silloinhan hallituksen omat pojat laittoi omistaan sen verran, että selvittiin eteenpäin. He eivät saaneet mitään osuuksia Oy:stä tuolloin. Näin ainakin itse asian silloin ymmärsin.
Voihan taustalla olla joku yksittäinen iso kädenojennus mallia Laaksoharju, mutta jos henkilö tai henkilöt eivät vaan ole halunneet pitää asiasta meteliä.
Toisaalta, koska Jykä mainitsi samassa haastattelussa, että vaikeeta on edelleen hengittää, voisi olettaa tuon mainitun 200k€ olevan väärä luku. Käsittääkseni Oy:lle tuollaiset summat eivät ole "yhtään mitään", kun lv pyörii kuitenkin parin miljoonan hujakoilla. Eiköhän Jyrki kuitenkin yönsä nukkuisi, jos meillä olisi "vain" 200k€ valkaa, joten uskon myös, että tuo tieto ei pidä paikkaansa.
Castillo
08.03.2011, 13:10
Siellä on velkoja muutettu lainoiksi (Raunio&Karppinen) ja jätetty RY:n velat härskisti ilmoittamatta veikkaan mä. Eilen Hiltunen puhui totta tämän kauden tilanteesta kotisivuilla ja sitten ei uskalla jatkaa saamaa linjaa kun vähän isommasta lehdestä soitellaan vaan pitää ruveta kaunistelemaan asioita. Eikö olisi ollut parasta vaan sanoa ettei meillä ole vielä moneen vuoteen liigaan mitään asiaa vaan nyt hoidetaan entiset rästit nöyrästi pois.
Heti kun tulee pari voittoa niin meidän firman pojat alkaa keulimaan mopoilla Rinnakkaistiellä. Mitä viimeksi siitä ajoin niin tie oli aivan umpijäässä joten ei kannattaisi keulia tai siinä käy vielä pahasti.
Olispa Sportin kabinetissa yhtä nöyrää porukkaa ku kentälläkin. Silloin tästä vois vielä tulla jotain. Jyrki Niemi sentään vähän antaa uskoa siihen ettei siellä kaikki ole mukana nokittelukisassa.
mendieta
08.03.2011, 13:26
Pat: Oli Sportilla osakeantikin, mutta tulos jäi laihaksi.
Pat_LaFontaine
08.03.2011, 13:38
Pat: Oli Sportilla osakeantikin, mutta tulos jäi laihaksi.Asia bueno, kettu kuittaa. :)
Sportin velat edellisessä tilinpäätöksessä (30.4.2010) jakautuivat seuraavasti:
Lainat rahoituslaitoksilta 180k
Ostovelat 385k
Velat saman konsernin yrityksille 105k
Muut velat 120k
Siirtovelat 140k
Eli yhteensä velkaa oli 930k,
josta pitkäaikaista ~75k.
Itse vetäisin sellaisen johtopäätöksen Sport-johdon lausunnoista, että joku on jälleen sijoittanut pääomaa Sportiin ja tällä rahalla sekä reilusti positiivisella kassavirralla on saatu maksettua vanhoja velkoja reilusti pois.
Toki en millään usko että velkoja on maksettu 700k euroa pois, vaan todellinen luku lienee siellä 300-400k tienoilla ja tuo 200k euron velkamäärä selittyy sillä että ei olla tarkoituksellisesti huomioitu ihan kaikkia taseessa näkyviä velkoja ja ollaan mahdollisesti saatu joitakin velkoja anteeksi.
Mutta toki uskon nähdyn perusteella että tilanne on silti merkittävästi parempi tulevassa tilinpäätöksessä, kuin oli edellisessä.
Jos joku haluaa tutustua tarkemmin edellisen tilinpäätöksen lukuihin, niin täältä (http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?p=3369517&highlight=liikevaihto#post3369517) löytyy.
Edit.
Osakeantiin vielä sen verran, että 2010 päättyneellä tilikaudella osakepääomaa korotettiin 285k. En toki voi tietää onko tuo osakeannilla vai muuten toteutettu.
Edit2.
Toki on mahdollista että tuossa puhutaan nettoveloista, eli on vähennetty saamiset veloista, jolloin lukema oli edellisessä tilinpäätöksessä "vain" 655k. Tuon lyhentäminen 200k euroon onkin sitten jo nykyisellä kassavirralla, kulujen karsinnalla ja sijoittajilta saaduilla pääomasijoituksilla jo aikalailla mahdollista.
Eli itse voisin lyhyen pohdinnan jälkeen jopa uskoa Sportin nettovelkojen määrän olevan tuo 200k euroa.
vBulletin v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.