PDA

View Full Version : Onko täällä lääkäriä?

Sivut : 1 2 3 [4] 5 6

Ötökkä
23.11.2010, 10:29
Mistäs voisi olla kyse, kun nyt noi viikon ajan on reidet olleet todella kipeät ilman mitään sen erityisempää liikuntaa? Ihan normaalisti olen kävellyt muutamia kilometrejä päivässä, kuten ennenkin. Kipu on reisissä lähinnä paikallaan ollessa, joten esimerkikisi nukkuminen on lähes mahdotonta ilman särkylääkettä (yleensä syön särkylääkkeitä ehkä n. 10kpl/vuosi).

Olisiko mahdollista, että johtuu vaan vedosta jota on tässä kämpässä aika paljon? Eli pitäisi vaan pitää ihan kokoajan niitä villasukkia?

EDIT: Lisäyksenä sen verran, että kipu tuntuu olevan lähinnä lihaksissa. Jotenkin lihakset tuntuvat myös jäykiltä, ja esim. venyttely sattuu paljon. Ja kipu ei ole aina samassa kohdassa lihasta, sekin tuntuisi oudolta?

Buddha
23.11.2010, 11:07
Mistäs voisi olla kyse...

Liikaa diureetteja ( kahvi, alkoholi ) ja liian vähän vettä? Jos mahdollista, niin juo paljon vettä ja lisäksi vaikka magnesiumia. Muuta en nyt keksi.

Ötökkä
23.11.2010, 11:13
Liikaa diureetteja ( kahvi, alkoholi ) ja liian vähän vettä? Jos mahdollista, niin juo paljon vettä ja lisäksi vaikka magnesiumia. Muuta en nyt keksi.
Alkoholia en ole juonut noin vuoteen, ja kahvia menee ehkä kuppi/viikko. Mutta magnesium voi olla kyllä kyseessä.

Kummeli
23.11.2010, 17:11
Mistähän voi johtua, kun selässä on sellainen kohta, mikä pitäisi saada naksahtamaan, että kipu lähtee siitä kohdasta? Olen lukenut nikamalukoista, mutta se ei oikein sovi diagnoosiin, koska nikamalukot ovat kai useimmin selkärangassa, mutta minulla on selkärangasta n. 10-15cm oikealla ja lapaluusta ehkä 10cm alaspäin.

Pisin Kääpiö 186cm
23.11.2010, 17:27
Mistähän voi johtua, kun selässä on sellainen kohta, mikä pitäisi saada naksahtamaan, että kipu lähtee siitä kohdasta? Olen lukenut nikamalukoista, mutta se ei oikein sovi diagnoosiin, koska nikamalukot ovat kai useimmin selkärangassa, mutta minulla on selkärangasta n. 10-15cm oikealla ja lapaluusta ehkä 10cm alaspäin.Lieneekö tämä nyt ns. spasmi, mutta itsellänikin on ollut vastaavia joskus vuosien varrella. Kahdesti jopa niin kiusallisia, että olen käynyt kiropraktikolla niksautettavana. Kiropraktikko sitten lämmitti selän lämpötyynyillä, teki venytyksiä mm. niskaan ja käsivarsiin, ja lopulta rynkäisi paikat kohdalleen.

Varsinainen vika oli kohdallani kuulemma juuri selkäruodossa, vaikka pahin kipu olikin lapaluun alapuolella selkäruodon vieressä.

Ötökkä
24.11.2010, 09:31
Nyt haettuna magnesiumtabletit. Olen joutunut kolmena yönä ottamaan särkylääkettä, että pystyis nukkumaan kipeiden jalkojen kanssa. Onko tämä nyt sitä vanhaksi tulemista? Muutaman vuoden sai olla ilman järkyttäviä kasvukipuja jaloissa, ja nyt sattuu sit muuten vaan. Ihanaa!

Toisottavasti siis auttavat, ja kiitos avusta palstlaisille :)

Ruutiveijari
24.11.2010, 10:49
Nyt haettuna magnesiumtabletit.
Toivottavasti et sitä halvinta mahdollista, magnesiumoksidia, siitä imeytyy noin 15-20% pitoisuudesta. Toki jos puutetta on, elimistö kyllä repii kaiken mitä irti saa. Magnesiumkelaatti ja -sitraatti imeytyvät paremmin. Parhaiten sitten tulee ruoasta, esimerkiksi auringonkukansiemenistä, joista magnesium imeytyy yli 60%.

lätkämies
24.11.2010, 19:21
Tietääkö joku miten kylkiluun murtuma hoidetaan lääkärissä? Miten ne luut saadaan takaisin paikalleen?

SamSpade
24.11.2010, 19:57
Tietääkö joku miten kylkiluun murtuma hoidetaan lääkärissä? Miten ne luut saadaan takaisin paikalleen?

Ei niitä hoideta. (ellei ole avomurtuma, eli luun pää puskee nahasta ulos.)
Särkylääkettä naamaan. Jos useampi luu murtunut, niin saatetaan teipata kylki pakettiin. Kylkiluiden murtuma on siitäkin paskamainen että noin viikon päästä tapahtumusta ne ovatkin sitten tosi kipeät. Luiden väliin hyytynyt veri alkaa poistumaan ja luut pääsevät vähän liikkumaan vastakkain.
Nimimerkki 5 tai 6 kertaa kylkiluu/-t murtuneet.

lätkämies
25.11.2010, 20:31
Ei niitä hoideta. (ellei ole avomurtuma, eli luun pää puskee nahasta ulos.)
Särkylääkettä naamaan. Jos useampi luu murtunut, niin saatetaan teipata kylki pakettiin. Kylkiluiden murtuma on siitäkin paskamainen että noin viikon päästä tapahtumusta ne ovatkin sitten tosi kipeät. Luiden väliin hyytynyt veri alkaa poistumaan ja luut pääsevät vähän liikkumaan vastakkain.
Nimimerkki 5 tai 6 kertaa kylkiluu/-t murtuneet.
Juu kiitos meinaan on vähän tullu ajateltuu ku noin 6vk sitte kaaduin kyljen päälle ja vasta kun tunnustelin niin huomasin että yksi luu menee oudosti.. Mutta tälleen särkylääkettä rupean syömään sitten.

obi-wan
25.11.2010, 23:21
Kertokaas joku pikavinkki pakkasen aiheuttamaan kutinaan. Iho taitaa vedellä aika kuivana. Kylpeminen ruokaöljyssä? Muuttaminen Bahamalle?

Nimim. tämä viikko ollut aika vittumainen

Grainger
25.11.2010, 23:43
Kertokaas joku pikavinkki pakkasen aiheuttamaan kutinaan.

Samaan ongelmaan haetaan vastausta/lääkettä. Polvitaipeet ja sisäreidet ihan perkuleen kuivat, koska kutittaa ihan älyttömän paljon etenkin saunan jälkeen, kun iho muutoin on suht kostea.

Meinaa järki lähteä.

Kummeli
26.11.2010, 07:04
Vähän samoja onglelmia kahden edellisen kanssa. Varsinkin kädet kuivuu niin saatanasti näin pakkasella ja kämmenselkiä kirvelee ja kutittaa melkoisesti. Olen rasvaillut normaalilla käsirasvalla joka päivä aina kun ehdin ja iltaisin sellaisella Bepanthenin tyylisellä paksummalla voiteella.

kiljander
26.11.2010, 07:18
Nimim. tämä viikko ollut aika vittumainen
3 lapsen isälle tämä on helppo: apteekista esim ceralan- nimistä erikoisperusvoidetta.

Trenchtown
26.11.2010, 12:08
Nyt trvittais mielipiteitä ja mahdollisia käyttökokemuksia. Mulla oli kipulääkkeenä Tramal 50 mg, mutta muun lääkityksen vaihduttua ei Tramal enää serotoniinisyndroomavaaran vuoksi käy. Nyt on sitten käsivarressa Norspan 5 mg depotlaastari, vaikuttava aine niinkin mukava, kuin bubrenorfiini, eli tämä sama subunarkkarien himoitsema aine.

Samaa laastaria pidetään viikko, joten ainakaan ei tarvitse napsia pillereitä. Kiinnostaisi vaan tietää, että voiko tämän kanssa elää ns. normaalia elämää, vai pitääkö ottaa iisisti, jos kuitenkin tulee jotain huumaavia vaikutuksia. Tietoa tai kokemusta kellään? Aatos, anyone?

Czescku
26.11.2010, 12:55
Samaa laastaria pidetään viikko, joten ainakaan ei tarvitse napsia pillereitä. Kiinnostaisi vaan tietää, että voiko tämän kanssa elää ns. normaalia elämää, vai pitääkö ottaa iisisti, jos kuitenkin tulee jotain huumaavia vaikutuksia. Tietoa tai kokemusta kellään? Aatos, anyone?
Norspan Lääkeinfon sivuilla (http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=21000&i=MUNDIPHARMA_NORSPAN)
Ei tuolla ainakaan kovin kummoisia haittavaikutuksia mainita. Hieman reagointikyky saattaa aluksi heiketä.

ditrim
26.11.2010, 13:30
20 vuoden rasvomiskokemuksella suosittelen kuivujille ihan kaupasta löytyvää Nivean Nourishing Body Milkiä. (http://www3.nivea.com/products/show/331) Sopii suomalaiselle nahalle, ei maksa juuri mitään(alle 10 €), levittyy kivasti ja kuivuu ihmisten ajoissa. Lisäksi tuote on hajuton.

Aikanaan vakuutuksen ja lääkärin avulla ostelin ja testailin kaikki apteekin tuotteet läpi (Aqualanit, Ceralanit ja mitä kaikkea sitä nyt sitten onkaan), mutta nyttemmin olen huomannut markettirasvan ajavan saman asian halvemmalla.

obi-wan
26.11.2010, 14:16
Kiitokset kaikille. Aiemmin on ollut pientä ongelmaa mutta tämän talven pakkaset ns. räjäytti pankin, huonossa mielessä.

Olo on kuin lasivillaa olisi niskassa. Perkele

pettter
26.11.2010, 17:54
Joo itselläni kanssa iho kuivuu ja kutiseekin melko herkästi. Varsinkin jos on ryypännyt pari päivää, niin tuo kuivuminen on vielä kovempaa. Rasvoja kuitenkin olen koittanut vältellä, kun jotenkin kuvittelen, että niihin jää sitten "koukkuun" ja niitä pitäisi lisäillä koko ajan, iho jotenkin tottuisi tai jotain, ja onhan ne vähän homomaisiakin. Pääkin hieman "hilseilee" jos on jo jokusen päivän ottanut kuppia, tai sitten mä kuvittelen vaan.

Raksilan Pleksi
26.11.2010, 19:05
Mikähän nyt vaivaa kun suupielet halkeilee vähän väliä? Joku väitti että se olisi B-vitamiinin puutostilan oire, mutta olen syönyt multivitaa ihan kiitettävästi ja oluttakin on juotu yli suositustarpeen.

Niin, ja pataankaan ei ole tullut, joten ei johdu siitä.

Negatiivinen
27.11.2010, 00:13
Mikähän nyt vaivaa kun suupielet halkeilee vähän väliä?

Samaa vikaa pukkaa aina talvisin, mitään parannuskeinoa en ole keksinyt muuta kuin ankaran Bepanthenin hinkkaamisen joka auttaa tasan niin kauan kuin muistaa taukoamatta rasvata. Muita vinkkejä kaivattaisiin täälläkin siis.

kakkonen
27.11.2010, 00:25
Nyt haettuna magnesiumtabletit. Olen joutunut kolmena yönä ottamaan särkylääkettä, että pystyis nukkumaan kipeiden jalkojen kanssa. Onko tämä nyt sitä vanhaksi tulemista? Muutaman vuoden sai olla ilman järkyttäviä kasvukipuja jaloissa, ja nyt sattuu sit muuten vaan.
Selviskö vika? Itse mietin myös flunssaa (=lihaskipua) tai sit vaan kuivaa kroppaa. Kropan kuivuus voi vaikuttaa monella tapaa, lihaksiin ja ihoon.. Nyt kun kelit on kylmenny niin samalla ne kuivuu ja tuollaisia juttuja voi tulla.

Aatos
27.11.2010, 13:40
Nyt trvittais mielipiteitä ja mahdollisia käyttökokemuksia. Mulla oli kipulääkkeenä Tramal 50 mg, mutta muun lääkityksen vaihduttua ei Tramal enää serotoniinisyndroomavaaran vuoksi käy. Nyt on sitten käsivarressa Norspan 5 mg depotlaastari, vaikuttava aine niinkin mukava, kuin bubrenorfiini, eli tämä sama subunarkkarien himoitsema aine.

Kyllähän siitä varsinkin aluksi voi tulla päihdyttävä vaikutus, joka tosin menee ohi. Saman vaikutuksen saa 7 prosenttia kansasta Tramalistakin liittyen elimistön tiettyyn entsyymiin.

Se että tuota bubrea käyttää narkit on eri asia kuin lääkinnällinen käyttö. Aivan samoin käytetään bentsoja, kodeiinia, lyricaa jne. väärin. Mutta käytetään niitä oikeinkin, kuten sinun tapauksessa.

Bubrenorfiini on sinällään oikein käytettynä hyvä ja melko turvallinen. Esimerkiksi hengityslamaa on vaikea saada syntymään pelkällä buprenorfiinilla, ilman samanaikaisesti käytettyä alkoholia tai lääkeaineita. Tästä johtuen buprenorfiini on huomattavasti turvallisempi kuin esimerkiksi metadoni.

Toki opioideihin liittyy haittoja kuten ummetus, päänsärky, ruokahaluttomuus jne. Mutta kaikille ei tule kaikkea haittaa. Ummetus tosin taitaa tulla kuin tauti. Tiedän kyllä että tuoteselosteessa on lueteltu kaikki mahdollinen, mutta ei se ole koko totuus. Tai ainakin helvetin harvoin.. Lisäksi tiedän että jotkut ovat kokeneet tuon vaikuttaneen kognitiivisiin kykyihin.

Jos oikein muistan sulla oli Ms-tauti ? Ja oli mikä oli krooniset kivut joka tapauksessa. Kunhan noudatat hoitavan lääkärin ohjeita, pysyvät haitat minimaalisina.

Jotenkin kuulostaisi että kohdallisi voisi tulla kysymykseen myös tutkimuksen alla olevat kannabioidit.. Menen ja tiedän :)

Aatos

Repe #51
28.11.2010, 13:11
Kusi ja paska,

viikko sitten lauantaina nyrjähti nilkka salibandypeleissä, kuului oikein semmonen rusahdus eli nivelsiteet otti vähän damagea (ekaa kertaa ikinä missään). sunnuntaina oli jalka siinä rajoilla että pystyinkö käveleen ja turvotusta oli koko nilkan alueella. lääkärissä kävin tiistaina ja nilkkaa ei kuvattu kun kävelin omasta ja lääkärin mielestä niin hyvin, levolla paranee. nyt eilen kun nilkassa ei kipuja ollut vaan pientä kankeutta viikon lepäilystä (+koipi oli ihan normaalin näköinen), niin lähdin tepasteleen hallille, 2½h seisoskelu siellä, tepastelu takaisin kotio => nilkasta alkoi taas kipu löytymään ja turvotus on taas lisääntynyt. nyt nukutun yön jälkeen sohvalta jääkaapille kävely taas vähän hankalempaa... oliko vaan omaa tyhmyyttä vai voiko nilkassa olla joku hiusmurtuma tms joka aiheuttaa edellämainitun reaktion? vai onko siellä vaan sit siteet vielä niin riekaleina...? eiköhän sitä huomena lääkärireissu tule taas tehtyä, jos töihinkin pitäis taas mennä.

pikkasen ottaa aivoon nyt.

-OO-
28.11.2010, 13:23
oliko vaan omaa tyhmyyttä vai voiko nilkassa olla joku hiusmurtuma tms joka aiheuttaa edellämainitun reaktion? vai onko siellä vaan sit siteet vielä niin riekaleina...? eiköhän sitä huomena lääkärireissu tule taas tehtyä, jos töihinkin pitäis taas mennä.

Jos on nivelsiteet venähtäneet niin se on kyllä ihan normaalia että kipeytyy ja turpoilee vielä monen viikon jälkeenkin. Minulla kun on jokusen kerran pahemmin mennyt niin on monen kuukaudenkin jälkeen vielä turvonnut kun jotain liikuntaa harrastaa (tähän riittää ihan pelkkä muutaman kilometrin kävelykin).

Mutta kannattaahan tuo tutkituttaa, minullakin hoidettiin tätä viimeisintä kertaa pitkään pelkkänä venähdyksenä mutta kun vielä puolen vuoden jälkeen esim. varpailleen nouseminen oli yhtä tuskaa niin lopulta menin yksityiselle ortopedille joka huomasi heti että on poikki koko narut ja kaikkea muutakin pientä damagea siellä rustoissa.

Trenchtown
28.11.2010, 20:41
eiköhän sitä huomena lääkärireissu tule taas tehtyä, jos töihinkin pitäis taas mennä.

En halua röllistellä, mutta tiedän tuon tapaisista vammoista paljon. Älä suostu perusburanaan, pyydä Arcoxiaa (http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=9752&i=MSD_ARCOXIA). Toki on todennäköistä, että lekuri päätyy tuohon itsekin, jos potilaan elämänlaatu kiinnostaa yhtään. Mulla on polvi -ja nilkkavammoihin tuota 90 ja 120 mg, tarvittaessa otan kun vanhat vammat muistuttavat olemassaolostaan ja aina toimii kuin tauti. Suosittelen.

Kalliin puoleisia (http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/keywordresults.aspx?keyword=arcoxia&pagetype=1) nuo ovat, mutta hintansa arvoisia.

Repe #51
30.11.2010, 18:25
Kiitos kirjoittajille -OO- & Trenchtown vastauksista!

Kävin maanantaina sitten yksityisellä urheilulääkärillä, ja tämä osasi heti kertoa mitä on rikki, missä ja miten. Itsellä siis oli revenneet kaikki kolme nivelsidettä mitkä lähtevät fibulaluusta. Tärkein eli ylimmäinen siteistä oli myös revennyt, mikä tietää sitten pidempää huilia ja mahdollisesti kipuja kuukausien jälkeenkin... lääketieteelliset termit hyvin hallussa, niin näinkin selkeä kirjoitus.

Ja eipä se terpparilääkäri kenellä ensin kävin osannut kertoa miten kannattaa hoitaa / kuntouttaa nilkkaa. Hunajaahan tuosta urheilulääkärin vastaanotosta (+röntgen) sai maksaa, mutta kun vastineeksi saa loistavaa palvelua ja hyvän diagnoosin, niin mielellään sitä maksaakin.

http://www.sportsinjuryclinic.net/gallery/ankle/180lateral_ankle_sprain.jpg
(kuva nilkasta ja kolmesta nivelsiteestä)

Trenchtown
30.11.2010, 19:59
oli revenneet kaikki kolme nivelsidettä mitkä lähtevät fibulaluusta. Tärkein eli ylimmäinen siteistä oli myös revennyt, mikä tietää sitten pidempää huilia ja mahdollisesti kipuja kuukausien jälkeenkin... lääketieteelliset termit hyvin hallussa, niin näinkin selkeä kirjoitus.

Pitkäjänteistä ja kääpiöaskelin etenevää kuntoutusta luvassa. Kuitenkin, kuten jo varmasti tiedätkin, fysiolla hammasta joutuu puremaan ja ennen kaikkea keskittymään koko ajan sataprosenttisesti. Omaa polvea on nyt kuntoutettu 10 kertaa, 45 vielä jäljellä. Kaikki helvetin pilatekset ja muut tuntuvat niin vitun turhilta, mutta kyllä niistä perkele hyötyä on.

Niin, mulla tosiaan pääasiallinen kuntoutus kohdistuu syviin lihaksiin, tasapainoon ja sen sellaiseen, mutta polvi saa omansa siinä samalla. Eiköhän se kuntoutus kuitenkin pääpiirteittäin samanlaista ole.

Ja vielä, tyydyitkö Buranaan? Tuo mainitsemani Arcoxia on paras lääke, joka mulla koskaan on nivelvammoihin ollut (ja niitä on riittänyt) ja suosittelen sitä lämpimästi sinullekin, jos kipu haittaa elämää. Ei ole kolmiolääke, joten siitäkään ei tarvitse huolehtia.

Repe #51
30.11.2010, 20:43
Pitkäjänteistä ja kääpiöaskelin etenevää kuntoutusta luvassa. Kuitenkin, kuten jo varmasti tiedätkin, fysiolla hammasta joutuu puremaan ja ennen kaikkea keskittymään koko ajan sataprosenttisesti.

Ja vielä, tyydyitkö Buranaan?

Itse olen vielä siinä onnellisessa asemassa ettei fysioterapioissa tarvitse ravata. Lääkäri määräs omatoimista pientä jumppaa nilkalle ja kylmää. Eli vuoroin kuntoutusta ja kylmää turvotuksen ja kuumotuksen estämiseen. Ihan höntsätasolla tässä kuitenkin vielä liikutaan ja todennäköisesti tullaan vielä pitkään liikkumaankin.

Ja en pyytänyt mitään troppia, eikä urheilulääkäri kyllä tarjonnutkaan. Harvoin tulee noita pillereitä syötyä, ellei sitten ole antibioottikuuri tai muuten pakottava tilanne. Suht terve ihminen kuitenkin olen, ja toivottavasti pysynkin terveenä.

anatsu
05.12.2010, 20:32
Mikähän hermosairaus se on kun etusormessa tuntuu sellainen tärinä? Voiko olla jokin kohmelonkin oire? :) Ei ole kyllä ennen ollut tuollaista tärinää tai ainakaan sellaista, joka olisi vain tuollai paikallistunut yhteen sormeen.

Gellner
06.12.2010, 00:50
Mikähän hermosairaus se on kun etusormessa tuntuu sellainen tärinä? Voiko olla jokin kohmelonkin oire? :) Ei ole kyllä ennen ollut tuollaista tärinää tai ainakaan sellaista, joka olisi vain tuollai paikallistunut yhteen sormeen.

Ettei olisi elohiiri?

Poison
07.12.2010, 22:31
Onkohan kenelläkään omaa tai välillistä kokemusta säärihaavoista ja niiden hoidosta?

Äitini tilanne on tällä hetkellä mielettömän kurja - monien muiden sairauksien lisäksi (mm. sydämen tahdistin asetettu viime kuussa) hänelle syntyivät tänä syksynä jalkaan säärihaavat. Ensi oireet näistä haavoista (turvotus, kipu, mustelmat) olivat jo elokuun lopulla, mutta terveyskeskuksessa asia otettiin todesta vasta lokakuun alussa. Siitä asti tilanne on koko ajan vain pahentunut ja nyt toisessakin jalassa alkaa näkyä säärihaavan merkkejä. En ole itse haavaa (itse asiassa haavoja, niitä on vasemmassa jalassa kaksi melko lähekkäin ja tosiaan nyt oikeaankin jalkaan on haava syntymässä) nähnyt, mutta äidin kertoman mukaan se on iso, syvä ja edelleen ihan auki eli ei oikeastaan yhtään umpeutunut. Ja tilanne tosiaan vain tuntuu menevän pahemmaksi koko ajan. Kivut haavoissa ovat valtavat eikä niihin tunnu enää mikään särkylääkekään kunnolla auttavan. Äitini on nyt syönyt kipuihin muun muassa opioidipohjaista kipulääkettä, joka ei sekään auta riittävästi.

Haavoista on otettu näytepalat, tämän teki ilmeisesti verisuonikirurgi tai joku vastaavantyyppistä titteliä kantava lääkäri. Näytepalat on otettu itse asiassa kahdesti, koska ensimmäisellä kerralla lääkäri ei saanut niistä mitään tietoa irti. Tänään äiti kävi kuuntelemassa tuloksia toisista paloista, mutta kommentti oli sama - ei mitään tietoa, mikä jalassa loppujen lopuksi on. Tai säärihaava kylläkin, mutta onhan niitäkin eri tyyppisiä (laskimo- ja valtimo?). Tämän päivän lääkärikäynnistä ei oikeastaan jäänyt käteen mitään muuta, kuin että kipujen takia lääkäri lähetti äitini sairaalaan osastohoitoon. Varsinaisen säärihaavan jatkohoidosta ei ole nyt taas mitään tietoa. Tähän mennessä sitä on siis hoidettu vain sitein ja putsaamalla, lisäksi välillä on mennyt antibioottia tulehduksen hoitoon.

Tiedän, että säärihaavoja ei voida hoitaa kuntoon yhdellä pillerillä tai edes yhdessä kuukaudessa. Silti usko ja luottamus julkiseen terveydenhuoltoon on koetuksella. Syksy on kokonaisuudessaan ollut aivan kamala, ei vain tämän säärihaavan takia, vaan myös äidin sydänongelmien hoito on ollut arvailua ja hoitosuunnitelmien vaihtamista päivittäin. Esimerkiksi tahdistimen laiton lisäksi piti suorittaa myös ablaatio, joka kuitenkin jätettiin vain äkisti tekemättä - kukaan meistä ei edes tiedä syytä tähän. Äitini on tilanteeseensa täysin väsynyt, turhautunut ja mieli maassa. Ihmekös tuo - kamalat kivut, hirveä määrä vaikeuksia, hoitoa ei meinaa saada, kukaan ei tiedä mistään mitään, lääkäriaikaa saa aina odottaa viikkoja, vaikka tilanne olisi kuinka akuutti... Koko perhe alamme olla melko rikki, enkä enää itsekään tiedä, mitä voisin asioiden eteen tehdä. Eri paikkakunnalta käsin kaikki tosin on aika vaikeaakin.

Mutta niin... Kaipaisin kai vain jotain kokemuksia tai kommentteja liittyen säärihaavoihin ja niiden hoitoon. Kun nykyinen hoito vain pahentaa tilannetta, olisi hyvä olla edes jotain, mitä esittää lääkärille, vaikka sen ei tehtäväni kuuluisi ollakaan. Kai nyt alkuun pitäisi edes selvittää, mistä nämä säärihaavat loppujen lopuksi johtuvat ja sitten osoittaa niihin soveltuva hoito? Vaan milläpä sen teet, kun lääkärikin vain levittelee käsiään? En oikein tiedä, miten tuohon pitäisi suhtautua... Kukaan ei voi tietää kaikesta kaikkea, mutta eikö tuollaisessa tilanteessa pitäisi sitten edes lähettää eteenpäin jollekin, joka saattaisi tietää? Nyt myös tuntuu, että toisen, vielä vähemmän pahan, jalan eteen olisi tehtävä pikaisesti jotain, jos vain jokin hoito olisi mahdollista, ettei tilanne menisi senkin osalta pahaksi. Haluaisin luottaa julkiseen terveydenhuoltoon, mutta kaikki usko siihen vain alkaa olla aika mennyttä. Suoraan sanottuna pelkään, että nyt vain ihmetellään ja kummastellaan niin kauan (neljäs kuukausi jo menossa), että jalka tai jalat joudutaan loppujen lopuksi amputoimaan. Yksityiselle lääkärille äidilläni ei ole taloudellisia mahdollisuuksia mennä (pienituloinen eläkeläinen), mutta taitaa olla, että alan itse laskea omia pennejäni seuraavaksi. Kun pakkohan asiaan on alkaa saada muitakin ratkaisuja, kuin ainainen odottaminen, lääkärikäynnit, joista seuraa vain pettymyksiä sekä jatkuvasti pahentuvat haavat. Olo on niin turhautunut, väsynyt ja vihainenkin.

vlad
07.12.2010, 23:47
Onkohan kenelläkään omaa tai välillistä kokemusta säärihaavoista ja niiden hoidosta?

Lähisukulaisillani ei sellaisia ole mutta olen tässä viimeaikoina joutunut hoitamaan muutamia säärihaavoja. Pääasiassa tilanne on ollut sellainen, että esim. leikkaushoito ei ole auttanut.

Laskimoperäinen säärihaava parantuu usein nopeastikin jos/kun kimmoside tai puristussukka otetaan käyttöön. Toisinaan hoidossa voidaan käyttää ihosiirteitä (näiden parissa olen työskennellyt, tulos on vaihteleva, toisinaan siirre ei onnistu ja seuraa kahta kauheampia ongelmia ts. mahdollisesti uusia leikkauksia, joihin sisältyy aina riski - etenkin sydänsairaalla tai vanhemmalla ihmisellä), laboratoriossa kasvatettuja kärpäsentoukkia etc. Laskimoperäinen säärihaava sijaitsee usein säären sisäsyrjällä kehräsenluun yläpuolella.

Sen sijaan valtimoperäinen haava voi parantua huomattavasti hitaammin, ja se sijaitsee usein juuri sääressä (etupuolella) tai jalkaterässä. Valtimoperäisen säärihaavan hoidossa käytetään pallonlaajennusta tai verisuonikirurgiaa, ymmärtääkseni juuri muita hoitokeinoja valtimoperäiseen säärihaavaan ei ole olemassa. ja jos nämä eivät auta, ei käytössä ole muuta keinoa kuin hyvä haavahoito ja mahdollisten infektioiden estäminen. Haavan säännöllinen puhdistus, taitokset suojaamassa jos tarvetta ilmenee, tk-käynnit, pahimmassa tapauksessa osastojaksot, jos kotihoidosta huolimatta ongelma pahenee. Valtimoperäihen haavakin voi parantua hyvin, jos (kun) leikkaushoito tai pallonlaajennus onnistuu, tällöin paraneminen voi olla yllättävänkin nopeaa.

Myös diabetes voi aiheuttaa säärihaavoja, ne tosin sijaitsevan - nimestään huolimatta - useimmiten päkiässä tai kantapäässä.

Nekrobiosiissa (läiskäinen sidekudosrappeuma) voi esiintyä kivuliaita säärihaavoja, jopa hyvin huonosti parantuvia säärihaavoja. Ne sijaitsevat yleisimmin juuri säären etuosassa.. Myös nivelreumaan voi liittyä kivuliaita säärihaavoja. Hyvin harvinaisessa pyoderma gangrenosumissa esiintyy useita haavaumia. Ne syntyvät nopeasti ja niille on yleistä voimakas kipu - kenties äitisi ongelma johtuu tästä?

Ainoa mitä voi sanoa, on, vaatikaa hoitoa, perusteellisia tutkimuksia ja uudelleen ja uudelleen, koska hoitamaton säärihaava voi tuottaa hyvin ikäviä jälkiongelmia. Hyvinkin rumaa jälkeä, asia näin ilmaistakseni.

Netistä löytyy esim. terveyskirjaston kautta infoa säärihaavoista, en nyt muista pääseekö kaypahoito -sivuille kuka tahansa mutta sieltä löytyy myös infoa.

vlad.

Hejony
26.12.2010, 12:01
Nyt on pari päivää ollut vasen poski älyttömän kipeä. Tai siis kipua on vähän vaikea sijoittaa, mutta esimerkiksi hampainen yhteen pureminen sattuu vasemmalle puolelle ihan saatanasti. Kipua ja jäykkyyttä tuntuu leuassa ja poskessa ihan ilman jännitystäkin. Lisäksi tuo jokaiselta posken "takaosasta" löytyvä lihasmöykky tuntuisi olevan turvoksissa. Niistäminen vasemmasta sieraimesta tuo kummallisen kivuntunteen, sitäkään en osaa varmasti sijoittaa, mutta olisiko poskionteloihin. Näiden lisäksi tänä aamuna on ollut päänsärkyä vasemman silmän yläpuolella. Tuo pääkipu pisti sen verran huolestumaan, että tänne kirjoitin. Ja onhan tälläinen kipu toki muutenkin kohtalaisen vittumaista. Ja kaikki oireet siis sijoittuvat vasemmalle puolelle, oikea on täysin kunnossa.

Omat amatööridiagnoosit ovat a) hampaiden yhteenpureminen unissaan. Tässä epäilyttää kuitenkin se vain vasemmalle sijoittuminen, ja se, ettei tälläinen ole aikaisemmin tapoihini kuulunut. Sitten b) taas on ongelma viisaudenhampaiden kanssa, mutta tätä vastaan puhuu se, että ne tsekattiin vain muutamia kuukausia sitten, ja todettiin että tuskinpa näistä harmia tulee olemaan. Lisäksi tuo pääkipu, voiko sekin tulla viisaudenhampaista?

Mitäs sanotte, onko tässä jotain harmitonta taustalla, vai pitäisikö alkaa testamenttia rustailemaan aivokasvaimen varalta?

Jomppa_Koo
02.01.2011, 16:51
Lopetin Propral-lääkkeen käytön omatoimisesti n. kuukausi sitten, kun minulle ei ole enää tullut sellaisia tilanteita vastaan, jossa lääkettä tarvitsen... Nyt ahdistaa, huimaa, on hengitysvaikeuksia, pistelee kaulan alueelle jne... Oliko virhe lopettaa itsenäisesti lääkkeen käyttö, vai mistä pirusta tuo kaikki johtuu?

vlad
02.01.2011, 17:13
Lopetin Propral-lääkkeen käytön omatoimisesti n. kuukausi sitten, kun minulle ei ole enää tullut sellaisia tilanteita vastaan, jossa lääkettä tarvitsen... Nyt ahdistaa, huimaa, on hengitysvaikeuksia, pistelee kaulan alueelle jne... Oliko virhe lopettaa itsenäisesti lääkkeen käyttö, vai mistä pirusta tuo kaikki johtuu?

Sen verran nyt neuvon, että lääkkeitä ei tule koskaan lopettaa omatoimisesti, vaan niiden lopettamisesta on neuvoteltava lääkärin kanssa, ja jos lääkityksen lopettamiseen päädytään, niitä ei lopeteta kerrasta vaan portaittain, jotta ei tule vierotusoireita.

Lääkeinfossa Propralista: http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1855&

Muutama lainaus sieltä:

"Ota Propralia juuri sen verran kuin lääkäri on määrännyt. Tarkista lääkäriltä tai apteekista, mikäli olet epävarma. Annostusta ei tule muuttaa omatoimisesti. Jos Propral-tablettien vaikutus on mielestäsi liian voimakas tai liian heikko, ota yhteys lääkäriin tai apteekkiin."

"Propral-hoitoa ei tule keskeyttää yhtäkkisesti, koska hoidettava sairaus saattaa äkillisesti pahentua. Hoitoa ei ole syytä lopettaa ilman lääkärin määräystä."

Eli kehotan ottamaan yhteyttä lääkäriin ja neuvottelemaan tilanteesta (ota yhteyttä välittömästi huomenna).

vlad.

Isaskar
02.01.2011, 21:19
Nyt on pari päivää ollut vasen poski älyttömän kipeä. Tai siis kipua on vähän vaikea sijoittaa, mutta esimerkiksi hampainen yhteen pureminen sattuu vasemmalle puolelle ihan saatanasti. Kipua ja jäykkyyttä tuntuu leuassa ja poskessa ihan ilman jännitystäkin. Lisäksi tuo jokaiselta posken "takaosasta" löytyvä lihasmöykky tuntuisi olevan turvoksissa. Niistäminen vasemmasta sieraimesta tuo kummallisen kivuntunteen, sitäkään en osaa varmasti sijoittaa, mutta olisiko poskionteloihin. Näiden lisäksi tänä aamuna on ollut päänsärkyä vasemman silmän yläpuolella. Tuo pääkipu pisti sen verran huolestumaan, että tänne kirjoitin. Ja onhan tälläinen kipu toki muutenkin kohtalaisen vittumaista. Ja kaikki oireet siis sijoittuvat vasemmalle puolelle, oikea on täysin kunnossa.

Hiukan vastaavaa oli noin kuukausi sitten. Yhdellä tutulla myös, jolla oli sitten kunnon poskiontelotulehdus. Omien kipujeni syy jäi epäselväksi kun ne sitten jossain vaiheessa hävisivät. Juttelin niistä lääkärin kanssa, joka epäili sitten jonkun kaulalihaksen jumitusta, josta kipu heijastuu vähän sinne ja tänne. En tiedä, mutta hieronta ylipäätään ja etenkin siitä posken takaosassa olevasta lihasmöykystä vain lisäsi kipua. Samoin kaikki muu naaman venyttely ym. Sellaisen huomasin myös, että kipu paheni kylmällä ilmalla ulkona. Jossain vaiheessa kipu hävisi kun sitä ei koko ajan ajatellut tai yrittänyt "hoitaa".

anzie
04.01.2011, 06:04
Kuinkahan vaikeaa mahtaa olla uni/nukahtamislääkkeen saaminen?
On ollut tässä viimeiset pari vuotta todella pahoja nukahtamisvaikeuksia.
Vaikka heräisi kuukauden ajan joka päivä klo 8 aamulla, niin silti joka ilta se nukahtaminen venyy pikkasen pidemmälle yöhön, jolloin kuun loppuvaiheilla uni alkaa tulemaan joskus 5-6 aikaan aamulla.

Unen laatu noin muuten vaikuttaa kyllä hyvältä, ei tule heräiltyä koskaan kesken unien ja normaalipituisen unen jälkeen on ihan pirteä olo.

Niin ja en juo kahvia tai muita kofeiinituotteita juurikaan.

Lampaita on laskeskeltu, juotu maitoa lasillinen ennen nukkumaanmenoa ja muita vanhan kansan viisauksia kokeiltu, mutta ei ole auttanut.

Isäni myöskin kokeili antaa minulle omia vanhoja "unilääkkeitään", jotka olivat oikeasti jotain pelkkiä lääkeaineettomia tabletteja, ilman tulosta. Eli siis placebolääkkeillä ei ollut tehoa...

Timppa73
04.01.2011, 08:44
Kuinkahan vaikeaa mahtaa olla uni/nukahtamislääkkeen saaminen?
Kerro työterveyslääkärille tai terveyskeskuslääkärillesi tuo nukahtamisongelmasi ja saat reseptin helpommin kun ehdit kertomuksesi jälkeen kissaa sanoa. Entisajan lääkkeiden pihtaaminen on suurimmalta osalta lääkäreistä loppunut, joitain "vanhan ajan" tohtoreita nyt vielä on aktiivipalveluksessa.
Yleensä saa nukahtamiseen auttavaa lääkettä ja tuhdimmat rohdot kun käy toista/kolmatta kertaa puhumassa.

Mynttoni
27.01.2011, 11:16
Itselleni määrättiin parin viikon kuuri kortisoonilääkitystä (prednisolon). Nyt tuli mieleen että mitenköhän se passaa alkoholin kanssa kun olisi lauantaina kemut ja tarkoitus hieman ohrapirtelöäkin maistella. Lääkäri ei maininnut asiasta mitään, eikä myöskään lääkeselosteessa mainita asiasta mitään. Netistä yritin katsoa niin aika laidasta laitaan olivat mielipiteet. Että olisko tietoa/kokemuksia tarjolla?

Aatos
27.01.2011, 12:18
Itselleni määrättiin parin viikon kuuri kortisoonilääkitystä (prednisolon). Nyt tuli mieleen että mitenköhän se passaa alkoholin kanssa kun olisi lauantaina kemut ja tarkoitus hieman ohrapirtelöäkin maistella. Lääkäri ei maininnut asiasta mitään, eikä myöskään lääkeselosteessa mainita asiasta mitään. Netistä yritin katsoa niin aika laidasta laitaan olivat mielipiteet. Että olisko tietoa/kokemuksia tarjolla?

Periaatteessa voi pirtelöä ottaa, haittaa ei ole yhteisvaikutuksena.

Tosin alkoholi saattaa pahentaa sairauden oireita. Esimerkiksi psoriaasis ei etanolista diggaa, mutta tämä lienee kuriositeetti.

Yksi kemuilta ei merkkaa mitään...

Joten just go for it !

Trenchtown
27.01.2011, 13:09
Tuli tuosta kortisonista mieleen, että itse vedin ensimmäisen kortisonipulssin tuossa jokin aika sitten. Kolme päivää meni 16 pilleriä/päivä, olisiko annos ollut jotain 600-700 mg/päivä. Tuo siis ms-taudin pahenemisvaiheen pysäyttämiseen. Oireet (tunnottomuus, kasvojen toispuoleinen vääntyminen, silmähermon tulehdus) hävisivät n. viikon päästä tuosta kuurista, että olihan siitä apua. Noilla jättiannoksilla tuntui kortisoni vaikuttavan melkoisestikin psyykeeseen. Tiesin sen mahdolliseksi, mutta en arvannut, että ahdistus ja tuskaisuus olisi niin suurta. Bentsoja meni viikon ajan tuplamäärä, ihan siis lääkärin suosituksesta.

Seuraavan pulssin, joka toivottavasti on pitkän ajan päässä, ajattelin pyytää IV:nä. Ei muuten, mutta vaati aina vähintään puoli litraa jogurttia, jotta nuo bensiinin makuiset pillerit menivät alas.

*edit*

Tuli mieleen toinen lääkeasia. Mulla siis kroonisiin kipuihin oli aiemmin 50 mg Tramal, mutta kun antennilääkkeeksi vaihdettiin venlafaksiini, en Tramalia voi enää käyttää mahdollisen serotoniinisyndrooman vuoksi. Kipulääkkeeksi vaihtui Norspan 5 mg laastari joka sittemmin nostettiin 10 mg:aan. Tramalin huono puoli oli huumaava vaikutus, joka iski, jos otti yli kaksi pilleriä kerralla. Aluksi tosta Norspanista ei ollut haittaa, mutta nyt on tullut alhaista verenpainetta, väsymystä ja sellaista. Tuntuu, että näkisin kaiken pienen sumun läpi. Oikeastaan varsinaista huumaavaa vaikutusta ei ole, mutta haittavaikutuksia näköjään on. Toki se poistaa kyllä kivutkin.

Eilen otin yhteyttä lääkäriin, että voitaisiko kokeilla vielä jotain muuta. Katselin vaan itse, että vaihtoehdot alkavat olemaan vähissä. Buranat yms. eivät auta. Eivät auta myöskään Panacod tai Ardinex tai Arcoxia tai Lyrica. Noh, katsotaan mitä herra tohtori on mieltä.

Alkaa vaan olemaan hermo melko saatanan loppu tähän touhuun. Kannabis auttaa melko hyvin näihin kipuihin, mutta sen vaikutus ei kestä kuin max. pari tuntia, eikä huvittaisi käyttää sitä niin paljon, että on tuhannen kuosissa päivät pääksytysten. Ja tietenkään tuosta nyt ei voi lääkärille mainita. On se vaan silti kummallista, että helvetin vahvoja, riippuvuutta ja huumaavaa vaikutusta mukanaan tuovia opioideja kirjoitetaan vahvempia ja vahvempia, mutta miedosta huumausaineesta ei parane mainita, ellei halua leimaa otsaansa. Vittu, koukuttakaa mut seuraavaksi vaikka metadoniin sitten. Saatana.

Sam68
27.01.2011, 16:52
...ms-taudin...

Kannabis auttaa melko hyvin näihin kipuihin, mutta sen vaikutus ei kestä kuin max. pari tuntia, eikä huvittaisi käyttää sitä niin paljon, että on tuhannen kuosissa päivät pääksytysten. Ja tietenkään tuosta nyt ei voi lääkärille mainita.

Ei ehkä sitä, että itse lääkitset itseäsi kannabiksella, mutta ainahan voit mainita, että törmäsit tälläiseen artikkeliin. Oikein hyvällä tuurilla voit saada lääkekannabista.

Ensimmäisestä linkistä löytyy tietoa millainen julkaisu on kyseessä.
http://www.oxfordjournals.org/our_journals/brainj/about.html

Ja toisessa sitten itse artikkeli.
"Cannabinoids inhibit neurodegeneration in models of multiple sclerosis"

http://brain.oxfordjournals.org/content/126/10/2191.full

Poison
27.01.2011, 20:31
Kirjoittelin aiemmin äitini vaikeista säärihaavoista - myöhäinen kiitos vladille kattavasta vastauksesta. Ajattelin nyt päivittää, että diagnoosiksi on saatu kalsifylaksia-niminen sairaus. Kuulemma kyseessä on todella harvinainen ja vaikeahoitoinenkin sairaus. Edes google ei tuosta osaa kertoa juuri mitään. Haavat aukesivat lopulta pahoina molempiin jalkoihin, ja nyt on ihonsiirrot tehtynä, mutta paraneminen ei suju ollenkaan toivotusti eikä äitini pysty esimerkiksi kävelemään ollenkaan kipujen takia. Toiveita laitetaan nyt siihen, että kun kaiken keskellä äidilläni vielä havaittiin kasvain munuaisessa, niin on vähän oletuksia, että tuo kasvain aiheuttaisi tätä kalsifylaksiaa, ja täten kasvaimen poiston jälkeen pitäisi jalkojen tilan alkaa kohentua. Maanantaina on tuon kasvaimen ja samalla koko munuaisen poisto, eli ihan jännittäviä ja samalla toki myös stressaavia hetkiä eletään. Ei voi kuin mennä päivä kerrallaan ja toivoa parasta, vaikka omakin jaksaminen alkaa olla vähän tiukilla. Jos joku nyt jollain ihmeellä sattuu täällä vaikka tuosta kalsifylaksiasta jotain tietämään, niin mielelläni otan tietoa vastaan.

Giba
27.01.2011, 21:22
Jos joku nyt jollain ihmeellä sattuu täällä vaikka tuosta kalsifylaksiasta jotain tietämään, niin mielelläni otan tietoa vastaan.

Varmaan hoitava lääkäri antaa tarvittavat tiedot sairaudesta ja sen vakavudesta. Itsekkin googletin sairauden joten aika harvinainen sairaus on kyseessä.
Opiskelen itse parhaillaan hoitoalaa ja meillä on yksi opettaja joka tietää 20 vuotta sairaanhoitoalalla ja eri poliklinikoilla sekä sairaaloissa työskennelleenä tietää todella paljon erilaisista sairauksista. Voin kysyä josko hänellä olisi lisää enemmänkin tietoa kalsifylaksiasta ja alkoi asia kiinnostamaan itseänikin.

Voimia ja tsemppiä teille!!

Poison
27.01.2011, 23:34
Opiskelen itse parhaillaan hoitoalaa ja meillä on yksi opettaja joka tietää 20 vuotta sairaanhoitoalalla ja eri poliklinikoilla sekä sairaaloissa työskennelleenä tietää todella paljon erilaisista sairauksista. Voin kysyä josko hänellä olisi lisää enemmänkin tietoa kalsifylaksiasta ja alkoi asia kiinnostamaan itseänikin.

Voimia ja tsemppiä teille!!

Kiitos kovasti! Ja jos saat opettajaltasi kysyttyä, niin mielenkiinnolla kuulen vastauksen. Hoitavan lääkärin kanssa juttelin kyllä, mutta eihän siinä heti tajunnut kaikkea kysyä ja toisaalta tällaisessa tilanteessa tiedonjano on jokseenkin loputon. Sen verran nyt kuitenkin tiedän, että tosiaan kyseessä on harvinainen sairaus, jota eniten tavataan munuaisen vajaatoimintaa sairastavilla (tästä siis yhteys epäilyyn, että äitini munuaiskasvain ruokkisi sairautta). Vaikeahoitoinen, ja edessä onkin ilmeisesti kuukausia kestävät hoidot. Sairaudessa verisuonistoon tulee kalkkeutumia, mikä sitten johtaa haavautumiseen. Tyypillistä on myös voimakas kipu, josta siis myös äitini kärsii, ja johon saadaan huono vaste kipulääkkeillä.

Siinä oikeastaan kaikki mitä tiedän, en heti tajunnut kysyä sen tarkemmin mitään ennustetta tms., tosin tuskin lääkärikään sitä kovin hyvin olisi tässä vaiheessa osannut antaa. Tällä hetkellä äitini kalsifylaksiaa hoidetaan samoin kuin munuaisten vajaatoimintaa sairastavien potilaiden kalsifylaksiaa, mutta vielä ei osata sanoa, syntyykö lopulta hoitovastetta, koska äitini tilanne on kuitenkin erilainen eikä hänellä tuota vajaatoimintaa ole. Jossain vaiheessa varmasti taas tavoittelen tuota hoitavaa ihotautilääkäriä, mutta välissä on nyt tuo munuaisen poistaminen ja siinä urologit asialla, eli todennäköisesti heidän kanssaan olen seuraavaksi juttusilla (ja he eivät sitten taas kalsifylaksiasta sen enempää tietäne, kasvaimesta kylläkin). Melkoista hyppäämistä erikoislääkäriltä toiselle ja välillä tuntuu, ettei kenellekään ole kokonaiskuvaa tilanteesta hallussaan, mutta kunhan nyt vaan saataisiin hoidot onnistumaan.

HIFK
26.02.2011, 21:57
Ajattelin nyt kysyä, kun itsellä tuota kuumenuhaa ollut jo tiistaista asti, niin miten kannattaisi esim. ensi yönä menetellä?

Kaksi viime yötä on olleet yhtä helvettiä. Erittäin voimakasta hourailua ja viime yönä ei kirjaimellisesti tiennyt edes missä on. En edes tajunnut missä makasin ja miksi. Kuulin kaikenlaisia ääniä päässä ja välillä ei päässyt kunnolla edes liikkumaan.

Päivisin, esim. tänään ei ole mitään ongelmia ollut, mitä nyt nuhaa ja yskää ollut koko ajan.

Mutta noihin yöllisiin kuumetiloihin täytyisi keksiä jotain. Jos joku osaisi neuvoa?

Vuokralainen
26.02.2011, 22:19
Ajattelin nyt kysyä, kun itsellä tuota kuumenuhaa ollut jo tiistaista asti, niin miten kannattaisi esim. ensi yönä menetellä?

Lääkäriä sulle ei voi suositella, kun sinut voidaan asuinpaikassasi leimata sairaaksi.

Juo, nuku ja syö buranaa.

Vanha Len
26.02.2011, 23:20
Kaksi viime yötä on olleet yhtä helvettiä. Erittäin voimakasta hourailua ja viime yönä ei kirjaimellisesti tiennyt edes missä on. En edes tajunnut missä makasin ja miksi. Kuulin kaikenlaisia ääniä päässä ja välillä ei päässyt kunnolla edes liikkumaan.

Kuuluu murrosikään.

Mut jos menisit vaix terkkaril ni sais tiatoo tilanteest (Heikelän äänellä).

sampio
27.02.2011, 00:10
Lääkäriin saa mennä vain komeat, älykkäät, naista saavat ja vähintään 150 kiloa penkistä nostavat, hyvinkoulutetut, miehekkäät miehet.

Kalmari
28.02.2011, 12:31
Mikä veemäinen tauti mahtaa olla liikkeellä? Itsellä on nyt viikon ajan ollut kurkkukipua ja lievää kuumeilua, räkätaudista olen lähestulkoon jo päässyt eroon. Itseasiassa kuumetta ei ole n. 5 päivään ollut (viime yötä lukuunottamatta), mutta lämpötila on koko ajan normaalia korkeampi. Normaalisti lämpö on siinä 36.5, nyt se pyörii 36.8 - 36.9 nurkilla. Kuitenkaan ei kauheasti viitsi kuntoilla, kun pienikin fyysinen rasitus pistää väsyttämään ja lihakset kipeytyy.

Sistis
28.02.2011, 12:43
Mikä veemäinen tauti mahtaa olla liikkeellä? Itsellä on nyt viikon ajan ollut kurkkukipua ja lievää kuumeilua, räkätaudista olen lähestulkoon jo päässyt eroon. Itseasiassa kuumetta ei ole n. 5 päivään ollut (viime yötä lukuunottamatta), mutta lämpötila on koko ajan normaalia korkeampi.

Varmaan samaa tautia, kuin meikäläiseltä. Itse sain taas taudin käly-kokelaalta, joka oli sairastunut viikkoa aiemmin... osasin siis tietää aika hyvin etukäteen, mitä tuleman pitää.

Itselläni alkoi tauti viime viikon tiistai-iltana lievällä kurkkukivulla. Seuraavan päivän vietinkin syvällä sohvan pohjalla... nukuin varmaan 20h vuorokauden aikana. Kuumetta oli vain 37.6 astetta, mutta vointi oli kamala. Yskitti ja oksennuskin tuli yskimisen seurauksena pariin kertaan.

Vointi alkoi kuitenkin hitaasti, mutta varmasti kohentua. Jonkinlaista heiluntaa oli kuitenkin. Yleensä illasta oli aina huonompi vointi verrattuna aamuun. Pidin sairaslomaa koko loppuviikon omalla ilmoituksellani. Kuume jäi melkein kokonaan tuohon keskiviikkooon. Torstai-iltana lämpö nousi hieman 37:n asteen yläpuolelle, muttei mitenkään pahasti.

Eilen olin jo melko varma parantumisestani. Kurkkukipu oli poissa ja nuha vähentynyt. Yskä toki jatkui ja sitkeää keltaista limaa tuli kähistyä kurkusta pellolle pitkin päivää. Iltapäivästä sitten iskikin väsymys ja kuumeinen olo. Ja mittari kieli kovaa kieltään: 37.5 astetta... iltaa kohden nousua tuli vielä hieman. Vointi oli kuitenkin kokonaisvaltaisesti paljon parempi, kuin alkuviikosta. Ruokakin maistui. Samaten nestemäinen (ei-alkoholinen) ravinto.

Tänään oli sitten mentävä työterveysasemalle. Työterveyshoitaja otti verikokeen. Tulosten perusteella kyseessä on ihan virusinfektio (CRP oli jotain 40:n paikkeilla). Bakteerin aiheuttamasta jälkitaudista ei näkynyt merkkiäkään. Kuumekin oli poissa.

Kaksi lisäpäivää ja määräys tehdä höyryhengitystä oli tuomio. Antibiootteja ei tietenkään kannata popsia, kun kerran bakteeritulehduksesta ei ole merkkiäkään. Sen verran tekivät kuitenkin, että varasivat ajan työterveyslääkärille keskiviikoksi. Jos toipuminen edistyy, ja koen olevani työkykyinen, saan aamusta soittaa ja perua tuon ajan...

Epäilivät, että saattaisi olla influenssaviruksen aikaansaannoksia. Olen kyllä saanut kausi-influenssarokotteen, mutta sekään ei anna ihan sataprosenttista suojaa ja saattaa joskus kuulemma toimia näinkin... siihen toki tuo aaltoileva parantuminen ja pitkä kesto viittaa. Myös adenoviruksen ja mykoplasmainfektion nimet mainittiin...

Aatos
28.02.2011, 12:45
Mikä veemäinen tauti mahtaa olla liikkeellä? Itsellä on nyt viikon ajan ollut kurkkukipua ja lievää kuumeilua, räkätaudista olen lähestulkoon jo päässyt eroon. Itseasiassa kuumetta ei ole n. 5 päivään ollut (viime yötä lukuunottamatta), mutta lämpötila on koko ajan normaalia korkeampi. Normaalisti lämpö on siinä 36.5, nyt se pyörii 36.8 - 36.9 nurkilla. Kuitenkaan ei kauheasti viitsi kuntoilla, kun pienikin fyysinen rasitus pistää väsyttämään ja lihakset kipeytyy.

Liikkeellä on järjettömän paljon pitkittynyttä virustautia. Kuume/lämpö menee ja tulee. Kestoltaan keskimäärin 1-2 viikkoa.

Jos mahdollista poikkea sairaanhoitajan vastaanotolla otattamassa crp -arvo. Näin varmistat kyseisen mikrobin laadun. Crp nousee bakteeritulehduksessa, jolloin tarvitaan antibioottia.

Ps. Tuo jaksaa aina ihmetyttää että normaalilämpöni on xx.x. Kehonlämpötila vaihtelee eikä siitä voida päätellä oikeastaan mitään normaalioloissa. Hyportermia ja kuume ovat eri asioita. Sorry tämä vuodatus, mutta joskus tätä ihmettelen.

Sistis
28.02.2011, 12:50
Liikkeellä on järjettömän paljon pitkittynyttä virustautia. Kuume/lämpö menee ja tulee. Kestoltaan keskimäärin 1-2 viikkoa.

Näemmä sopii siis meikäläisenkin tautiin tuo. Ei ihmekään, että työterveysasemalle ei päässyt puhelimella läpi ollenkaan, ja jonottamaankin joutui tunnin verran...

Noh, eipä haittaa, vaikkei päässytkään lääkärille tänään. Jatkoajan omalääkäri antoi täällä diagnoosin. Kiitoksia. :)

TF-79
28.02.2011, 13:02
Lääkäriin saa mennä vain komeat, älykkäät, naista saavat ja vähintään 150 kiloa penkistä nostavat, hyvinkoulutetut, miehekkäät miehet.

Äläkä unohda, että taudin pitää johtua sotatraumoista, ei sinne muuten kehtaa mennä.
Mullakin jatkuu jo toista viikkoa tää flunssa, kuumetta ei nosta, mutta lutku on ummessa ja nenä vuotaa, kuin sulhaspojan m*lkku.

Nännimäinen
28.02.2011, 15:29
Mikä veemäinen tauti mahtaa olla liikkeellä? Itsellä on nyt viikon ajan ollut kurkkukipua ja lievää kuumeilua, räkätaudista olen lähestulkoon jo päässyt eroon.

Kutakuinkin samat oireet täällä. Kevyttä kuumeilua ollut nyt kahdeksan päivää. Kovimmillaan toki käytiin liki 39:ssä.

Aluksi seurana oli lihaskipua ja todella kova päänsärky, tällä hetkellä yskää ja nuhaa. Ja turhautunut olo, kun hiihtolomakin kuluu kotona villasukat jalassa.

28.02.2011, 18:48

Täällä päin juurikin samaa ongelmaa. Viikon verran jo makoilin kotona pois töistä juuri samojen oireiden takia. Tauti katosi lähes yhtä nopeasti kuin tulikin mutta eipä mennyt kuin viisi päivää ja iski uudestaan! Nyt on perjantaista asti ollut todella tukkoista, pientä kuumeilua ja yskää. Saa nähdä meneekö taas koko viikko sängyn pohjalla. Olo on tosiaan semmoinen että olisi kuumetta enemmänkin mutta ei. Kaikki voimat näköjään vie ja ei jaksa juurikaan liikkua.

Kalmari
28.02.2011, 19:39
Nyt nousi sitten kuume jo 37.5 tienoille ja sen tuntee, vetää todella voimattomaksi. Kurkkukipukin pahentunut, eli huomenna taitaa olla käynti työterveydenhoitajalla. Ehti mulla sentään olemaan "terve" viikonloppu.

Mas@
28.02.2011, 22:30
Joopa joo. Tuli tuossa hiljattain 27-vuotiaalle (käytännössä) eläketuomio nimittäin alaselästä jostain nikamavälistä on välilevy kulahtanut poikkeen. Ja on ollut kipeä jo vuosikausia eikä asialle kuulemma voida mitään muuta kuin "jumppaa ja venyttelyä". Olen muuten tehnytkin. Onko tässä hoitohenkilöstön passiivisuudessa kyse vain siitä että leikkausoperaatiot maksaa maltaita, mansikoita ja mannaryynejä? Onko kellään kokemuksia?

thego
09.03.2011, 12:15
Jep jep. Ilmeisesti itelläki ainaki osittain samat pöpöt kropassa. Tommonen 4-5 päivää oli sellasta semikipeää oloa, välissä vähän vilutti ja välissä hikoilutti, mut ei niin pahasti et ois vielä kehdannu töistä jäädä pois. Eilen sit iski ihan kunnolla kuume päälle ja tuli sängyssä vaan makoiltua melkein koko päivän. Pari kertaa kävin yrittämässä syödä jotain, mut ei vaan oikein maistunu.

Tänään heräsin aamukuuden aikaan siihen kun pakki oli ihan sekasin, nopea juoksu vessaan ja kauhiat varpusparvethan sieltä lenteli. Tänään sit lekuriin tos myöhemmin päivällä ja saapa nähdä osaako sanoa mitään. Ei oikein töihinkään viittis illaksi mennä...

E: Diagnoosi: "jotain vattatautia täs on ollu liikkellä, loppuviikko sairaslomaa. Jos ei parane niin tuu sit takas".

SamSpade
09.03.2011, 14:22
Joopa joo. Tuli tuossa hiljattain 27-vuotiaalle (käytännössä) eläketuomio nimittäin alaselästä jostain nikamavälistä on välilevy kulahtanut poikkeen. Ja on ollut kipeä jo vuosikausia eikä asialle kuulemma voida mitään muuta kuin "jumppaa ja venyttelyä". Olen muuten tehnytkin. Onko tässä hoitohenkilöstön passiivisuudessa kyse vain siitä että leikkausoperaatiot maksaa maltaita, mansikoita ja mannaryynejä? Onko kellään kokemuksia?

Henkilökohtaisesti tiedän monta henkilöä jotka ovat erilaisten välilevyongelmien kanssa käyneet veitsen alla. Kukaan ei ole parantunut pysyvästi vaan oireet ovat joko pysyneet lähes ennallaan, tai lieventyneet, kuitenkin palaten parin vuoden sisällä.
Parhaisiin tuloksiin on päässyt tuntemani kamppailulajien harrastaja joka treenaa aktiivisesti kaikki keskivartalon lihaksia = eli kehittää ns tukipanssaria lihaksista tukemaan rankaa. Uiminen sopivan hitaalla tahdilla, hyvällä tekniikalla on kuulemma ollut hänelle se oikotie onneen joka pitää selän jollain tavalla toimivana.
Tähän on tietysti vaikea yleistää vaikka niin teinkin, koska jokainen selkä ja tapaus on yksilöllinen.

Sääksi
09.03.2011, 20:10
Henkilökohtaisesti tiedän monta henkilöä jotka ovat erilaisten välilevyongelmien kanssa käyneet veitsen alla. Kukaan ei ole parantunut pysyvästi vaan oireet ovat joko pysyneet lähes ennallaan, tai lieventyneet, kuitenkin palaten parin vuoden sisällä.

Itselläni napsaistiin tuota "luiskahtanutta" välilevyä pois muutama vuosi sitten ja eihän se tosiaan itse selkää juuri parantanut, mutta helvetilliset hermokivut jalassa loppuivat periaatteessa kokonaan. Omalta osaltani se paransi niin paljon elämänlaatua, että olen leikkaukseen tyytyväinen.
Tekisi mieli jopa leikkausta yleisesti suositella, mutta kuten itsekin mainitsit, niin jokainen tapaus on erilainen.

VH87
11.03.2011, 11:46
Kysytääs nyt täältä, eli:

Söin eilen ja toissapäivänä ison määrän jalapenoja, joista pakki tietysti hieman sekaisin. Mutta aina kun pidän taukoa väkevän syönnistä (nyt en siis ennen noita jalapenoja syönyt pariin kuukauteen mitään tulista) tulee paskan mukana hieman kirkasta verta. Tuo tapahtuu aina ainoastaan yhden kerran väkevän syönnin jälkeen, eikä juuri toistu. Olisiko syytä käydä lekurilla?

Pottakameli
20.03.2011, 21:26
Joopajoo, eli tiistaina alkoi tuntua jalat todella väsyneiltä ja niitä pakotti oikein kunnolla. Myöhemmin jalkoja alkoi kuumottaa todella paljon ja jänteitä särkeä. Lopulta särkyä alkoi tulla myös ympäri kehoa, lihaksiin, niveliin ja jänteisiin. Pahaolokin tuli hetkittäin, kuten myös hetkellinen päänsärky. Lämpö kainalosta mitattuna jossain 35 -36:n välissä, kun se normaalisti kainalosta mitattuna on aika tarkasti 36,6. Mittari toimii ja se on ihan tarkastettu toisella ihmisellä.

Kipu on paikasta riippuen joko sellaista polttavaa/korventavaa, pistävää tai jomotusta. Kipupaikka vaihtelee todella useasti ja nopeasti. Mitään turvotusta ei ole havaittavissa, eikä varsinaista jäykkyyttäkään lukuunottamatta jänteitä.

Näillä eväillä on menty siis kohta viikko ja varmaan pitäisi lääkärissä käydä ensi viikolla. Homeen vaikutus on tullut myös mieleen, koska olen viettänyt koko nuoruuteni nykyhetkeen asti todella huonokuntoisissa kouluissa, joissa monet oireilivat pahoin. Eli mielen tulee jotain reumatyyppistä oireilua.

Kokemuksia vastaavasta tai edes jotain sinnepäin?

FutureHockey
21.03.2011, 06:43
Viime maanantaista alkaen ollut vatsatautiin viittaavia oireita eli pakkia sekaisin, ripuli lentää ja välillä meinaa oksennuskin tulla (mutta ei siis ole tullut). Näiden oireiden lisäksi on ollut pientä turvotuksen tunnetta ja kipua mahassa ja kylkien seuduilla.
Keskiviikkona sitten käväisin ensimmäisen kerran lekurilla kun sinne rimpautin ja sanoivat, että tule käymään sillä oireet voivat viitata vatsahaavaan. Noh kävin ja testit (ne normit + verikokeet) tehtiin, mutta kaikki arvot olivat hyvät eikä lääkärin painelukaan auttanut juurikaan mitään kipuja joten vatsahaava jäi unholaan ja diagnoosi oli tavallinen vatsatauti.
Lauantaina sitten heräsin siihen, että sattui vatsaan (tuohon oikealle puolelle alas) ja taas käytiin lekurissa, mutta diagnoosien perusteella ei kuitenkaan mitään paljastunut ja kipukin helpotti jo hyvissä ajoin. Sanottiin sitten, että pitkittynyt vatsatauti se siellä kummittelee ja määrättiin Imodium-lääkettä.

Noh vatsa on kyllä rauhoittunut ja ulostekin on tullut kiinteäksi, mutta edelleen tuntuu ikävältä kyljissä. Tunne on ikään kuin olisi ilmaa rintalastan ala täynnä. Joissain asennoissa on helpompaa olla kuin toisissa, mutta yleensä kun lähtee vaikkapa tästä kävelemään ulos eli liikkuu hieman enemmän niin tuntuu pahalta. Tunne ei ole mitään voimakasta kipua, mutta miellyttävästä tunteesta silti kaukana.
* Edit. Ja lisätään vielä tänne sellainen, että ilmaahan meikäläisellä elimistössä liikkuu runsaasti ja sen kuulee jo vatsan kiertäessäkin. Ja Imodiumin ansiosta nyt eilenkin kun kävi veskissä niin ilmaahan sieltä vain tuli ulos, ei muuta. Liekkö sitten, että johtuisiko siitä(kin), että olen koittanut nauttia paljon Jaffaa ja siinähän on noita hiilihappoja.

Ja kerrottakoon, että vatsahaavaan itsekkin ensin kallistuin sillä poltan tupakkaa ja juon ihan liikaa kahvia joten se olisi ollut enemmän kuin luonnollinen selitys. Nyt kuitenkin olen viikon syönyt lähes ainoastaan vähämaustettuja ruokia, juonut ainoastaan yhden kupin kahvia koko viikon aikana ja muutenkin koittanut myös tupakointia jättää mahdollisimman vähiin, mutta eipä tuo tunnu niinkään auttavan. Tuntemukset saattavat lähteä tunneiksikin pois, mutta tulevat sitten muistuttamaan elämästä joskus vain hetkeksi, joskus tunniksikin.
Ja ei. En ole ollut ulkomaillakaan. Luokkakaveri kyllä kävi Brasiliassa, mutta pitäisin hyvin, hyvin epätodennäköisenä sitä, että sitä kautta olisi voinut saada jotain pöpöä, koska mitään tuliaisia en sieltä ole saanut tai nauttinut.

Muilla samanlaisia kokemuksia? Lekuriinhan tässä varmaan taas jossain vaiheessa pitää lähteä (huoh....), mutta olisihan se helpottavaa kuulla mikäli joku on samanlaista oloa käynyt läpi. Mikä voisi vaivata ja mikä auttaa?

Edit. Lisätään vielä, että yleensä nuo tuntemukset ovat helpottaneet esimerkiksi jo pelkän Ibusalin voimalla, mutta eipä niitäkään viitsi syödä kuin karkkia joten olen nekin koittanut jättää minimiin.

CaptainSlow
26.03.2011, 20:44
Tuli huomattua tuossa lenkille lähtiessä, että sykemittari näytti sykettä kokoajan 100-110 välissä, vaikka olin vasta kotona lähtöä tekemässä! Koskaan ennen ei ole ollut noin korkealla pelkästään kotona seisoskellessa. Koitin sitten, että menen makaamaan ja syke laski nopeasti alle 60. Makoilin jonkun minuutin ja yritin uudestaan, mutta välittömästi syke alkoi kohoamaan ja taas nousi yli 100:n! Lähdin joka tapauksessa lenkille, mutta siellä syke pysyi n. 140 kokoajan eli juuri niin kuin pitikin, eikä mitään oireilua tuntunut lenkin aikana tai sen jälkeen.

Pystyykö tuota kukaan selittämään mitenkään? Olin reilu viikko sitten 5 päivän ajan kuumeessa, niin olisiko sillä jotain tekemistä? Olen kyllä ennen kuumetta ja kuumeen jälkeen treenannut myös melko kovaa, joten pitänee varmaan harkita lääkärissä käyntiä?

janbo
26.03.2011, 21:53
Pystyykö tuota kukaan selittämään mitenkään? Olin reilu viikko sitten 5 päivän ajan kuumeessa, niin olisiko sillä jotain tekemistä? Olen kyllä ennen kuumetta ja kuumeen jälkeen treenannut myös melko kovaa, joten pitänee varmaan harkita lääkärissä käyntiä?

Kuinka kovaa treenaamisesi on ollut? Selvästi kohonnut leposyke ja kuumeilu voi olla oireita ylikunnosta. Toki ne sopivat miljoonaan muuhunkin asiaan, mutta mikäli treenaus on kovaa, niin voi olla ihan huomion arvoinen asia. Jos syke huitoo sadassa jo ennen lenkin aloittamista, niin en kyllä suosittelisi aktiivista liikkumista ennen kuin oireiden lähde on selvinnyt.

Loppuun nyt vielä ehkä hiukan tyhmä kysymys, mutta oletko huomannut tuota sykkeen nousua ilman sykemittaria? Kyllä tuollainen 100-110 pitäisi jo ehdottomasti tuntua hyvinkin epänormaaleina tuntemuksina, jos siihen ei liity mitään liikkumista. Jos et, niin voisi olla suotavaa vaihtaa paristot.. :-)

CaptainSlow
27.03.2011, 15:19
Kuinka kovaa treenaamisesi on ollut? Selvästi kohonnut leposyke ja kuumeilu voi olla oireita ylikunnosta. Toki ne sopivat miljoonaan muuhunkin asiaan, mutta mikäli treenaus on kovaa, niin voi olla ihan huomion arvoinen asia. Jos syke huitoo sadassa jo ennen lenkin aloittamista, niin en kyllä suosittelisi aktiivista liikkumista ennen kuin oireiden lähde on selvinnyt.

Loppuun nyt vielä ehkä hiukan tyhmä kysymys, mutta oletko huomannut tuota sykkeen nousua ilman sykemittaria? Kyllä tuollainen 100-110 pitäisi jo ehdottomasti tuntua hyvinkin epänormaaleina tuntemuksina, jos siihen ei liity mitään liikkumista. Jos et, niin voisi olla suotavaa vaihtaa paristot.. :-) Kahdesti päivään on tullut treenattua nyt pitkän aikaa. Lätkää pelaan, niin aamulla käynyt tekemässä jotain oheistreeniä + illalla toinen muu treeni/jää päälle. Lepopäiviä ei varsinaisesti ole ollut, mutta yleensä olen sunnuntaina käynyt vain keveän palauttavan lenkin tekemässä.

En ole oikeastaan tuntenut sykkeen olevan noin korkealla. Paitsi, että viime aikoina on alkanut pyörryttämään seisomaan noustessa. Siis muutaman kerran on meinannut oikeasti taju lähteä. En oikein tiedä mitenhän pitäisi menetellä.

janbo
27.03.2011, 15:50
Kahdesti päivään on tullut treenattua nyt pitkän aikaa. Lätkää pelaan, niin aamulla käynyt tekemässä jotain oheistreeniä + illalla toinen muu treeni/jää päälle. Lepopäiviä ei varsinaisesti ole ollut, mutta yleensä olen sunnuntaina käynyt vain keveän palauttavan lenkin tekemässä.

En ole oikeastaan tuntenut sykkeen olevan noin korkealla. Paitsi, että viime aikoina on alkanut pyörryttämään seisomaan noustessa. Siis muutaman kerran on meinannut oikeasti taju lähteä. En oikein tiedä mitenhän pitäisi menetellä.

Itsellänikin välillä näkökenttä muuttuu mustaksi ja meinaan pyörtyä seisomaan noustuani. Se on kuitenkin varsin normaalia ja johtuu matalasta verenpaineesta, joka ei siis ole vaarallista.

Ensimmäinen askel voisi tietysti olla, että kerrot valmentajallesi oireista. Hän todennäköisesti käskee menemään lääkäriin ja/tai määrää pari päivää pakkolepoa treeneistä. On mahdollista, että oireet lakkaavat jo muutaman päivän levolla, mutta jos ei, niin lääkäriin sitten.

Näin yleisellä tasolla kannattaa kuitenkin muistaa myös levon tärkeys. Etenkin jos treenaamiseen tavoitteena on päästä fyysisesti parempaan kuntoon (kestävyys, voima, nopeus), niin lepo on avainasemassa. Lihasten kehittyminen tapahtuu vasta lepovaiheessa ja jos sitä ei ole saatavilla, niin kehitys hidastuu, loppuu tai äärimmäisesti ottaa jopa takapakkia. Tekniikkaharjoittelussa sillä ei ole niin suurta merkitystä, lihasmuisti- ja kontrolli kehittyy kyllä.

Edit
01.04.2011, 09:53
Yksinkertainen kysymys: tuleeko kirurgisessa toimenpiteessä poistaa ihokarvat operoitavalta alueelta?

Terveisin sellainen ukko, jonka kahden viikon sairasloma on kestänyt huomenna päivälleen 2kk ja saman ajan ollut täysin istumatta, eikä loppua näy! Sosiaalinen elämä kärsii todella pahasti. Seuraavaksi tarvitaan psykologia ja lääketieteen tuntevaa juristia.

rasmus
01.04.2011, 10:03
Yksinkertainen kysymys: tuleeko kirurgisessa toimenpiteessä poistaa ihokarvat operoitavalta alueelta?

Kyllä hoitaja sheivaa paikan päällä...pikaista paranemista!

Edit
01.04.2011, 10:10
Kyllä hoitaja sheivaa paikan päällä...pikaista paranemista!

Ei sheivannut, ei vaikka erikseen pyysin. Ja tämä onkin sitten päällimmäinen syy sille että toipuminen kestää, on nimittäin koko leikkaushaava täynnä karvoja ja karvat jäävät umpeutuvan ihon alle aiheuttaen infektioita. Muista sairaanhoitopiireistä en ole ikinä kuullutkaan että karvoja ei poistettaisi.

Trenchtown
01.04.2011, 10:13
Ei sheivannut, ei vaikka erikseen pyysin.

Haisee aprillipilalle, tai sitten laitosmies on tuurannut leikkaussalihoitajaa. Potilasasiamiehellä olisi varmasti asiasta painava sanansa sanottavana. Tai eihän se mitään kantaa ota, mutta avustaa esim. kantelun tai potilasvahinkoilmoituksen teossa

Edit
01.04.2011, 10:41
Haisee aprillipilalle, tai sitten laitosmies on tuurannut leikkaussalihoitajaa. Potilasasiamiehellä olisi varmasti asiasta painava sanansa sanottavana. Tai eihän se mitään kantaa ota, mutta avustaa esim. kantelun tai potilasvahinkoilmoituksen teossa

Ei ole aprillipila, mutta mielenkiinnolla odotan mitä aprillipiloja tänään sairaalassa keksivät kun menen näytille taas. Potilasasiamieheen on otettu yhteyttä ja valitus tehty johtajaylilääkärille. Seuraava aste on juristin tapaaminen ja rikosilmoituksen tekeminen, sillä tähän kaikkeen liittyy vielä potilastietojen käpälöinti.

Valotetaan asiaa hieman:

Leikkaus 2.helmikuuta. Paraneminen ihan OK. Ompeleiden poisto leikanneen lääkärin toimesta 17.helmikuuta, jolloin totesi minulle että haava on täysin kiinni ja terveen näköinen, ei aihetta kontrollikäynneille. 2vko myöhemmin haava alkoi erittämään, sain ajan kirran polille. Vastassa oli joku muu kuin leikannut ja ompeleet poistanut lääkäri. Haava todettiin osittain avoinaiseksi (3cm pitkä/5cm syvä) ja infektoituneeksi. Kysyin että miten tämä on mahdollista kun leikkaushaava todettiin ompeita poistaessa täysin terveeksi ja kiinni olevaksi. Tämä lääkäri sitten luki minulle katkelman potilastiedoistani ja yllättäen sinne olikin lääkäri kirjoittanut että "ompeleita poistaessa haava osittain auki", vaikka minulle väitti muuta.

Tein asiasta virallisen muistutuksen johtajaylilääkärille, jolta tulikin vastaus että kirran yksiköltä on pyydetty kirjallinen selvitys tapauksesta. Sittemmin olin yhteydessä potilasasiamieheen, jonka kanssa kävimme puhelimen välityksellä läpi potilastietojani. Potilastiedoista selvisi että tuo ompeleiden poiston aikainen teksti "näkyy sinisellä pohjalla", joka tarkoittaa sitä että teksti on tuoreempi kuin viime käynnistäni kirjattu raportti. No, yllättäen kun potilasasiamies luki koko tekstin minulle niin siellä ei enää ollutkaan lääkärin mainitsemaa tekstiä joka olisi sitonut hänet valheeseen.

Nyt on lomakkeet sisällä, joissa vaadin saada itselleni tarkasteltavaksi loki-tiedostot potilastiedostoistani, kuka niitä on muokannut, koska ja miksi?!

Ja tämä ei todellakaan ole aprillia, vaan valitettavasti totista totta :(

Jääkoneenkuljettaja
03.04.2011, 09:31
Mistäköhän mahtaa johtua, että muutama piävä sitten aamulla herätessäni tuntui ns. ämmänneuloja vasemmassa pikkusormessa. Ajattelin sen johtuneen nukkuma-asennosta, mutta tuo sama tikkuilu on nyt jatkunut usean päivän. Kämmenestäkin osa tuntuu tikkuilevan, eikä tuntoaisti ole normaali.

Mikäköhän tuollaisen on voinut aiheuttaa ja milläs pirulla tästä sinänsä mitättömästä vaivasta pääsisi eroon?

maken veivi jr.
03.04.2011, 10:00
Mistäköhän mahtaa johtua, että muutama piävä sitten aamulla herätessäni tuntui ns. ämmänneuloja vasemmassa pikkusormessa. Ajattelin sen johtuneen nukkuma-asennosta, mutta tuo sama tikkuilu on nyt jatkunut usean päivän. Kämmenestäkin osa tuntuu tikkuilevan, eikä tuntoaisti ole normaali.

Mikäköhän tuollaisen on voinut aiheuttaa ja milläs pirulla tästä sinänsä mitättömästä vaivasta pääsisi eroon?
En ole lääkäri, mutta aika selvältä unlnaris-hermon pinneoireilta kuulostaa, kyseinen hermo kulkee käsivarressa pikkusormen puoleista reittiä pitkin pikkusormeen ja nimettömään. Runsas tietokoneella istuminen ja kyynärpäällä pöytään nojaaminen sitä tahtovat ärsyttää.

Itsellä aina välillä tulee samoja oireita, jos paljon tulee käyttettyä konetta. Kaikista tärkeintä olisi välttää sitä ärsytystä! Toisena hoitona kuntosaliliikkeistä kulmasoutu ja olkavarren ulko- ja sisäkierrot kuminauhalla ja käsipainolla pystypunnerrukset.

Tuosta linkki vielä linkki hermopinteitä koskien:

Ääreishermosto-sairaudet – TherapiaFennica (http://www.therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=%C3%84%C3%A4reishermosto-sairaudet)

Datsun
03.04.2011, 18:28
Laitan tähän heti startteriksi että joo, soitin huomiselle lääkärin - tai tarkemmin ajan ortopedille. Mutta jo ennen sitä haluaisin tietää onko kukaan teistä kokenut samanlaista polvivaivaa...eli mitähän siellä voi olla rikki?

Pelaan salibandya maalilla, ja vasen polvi on vaivannut nyt noin kuukauden päivät. Vaiva ilmenee silloin kun olen oikean polveni varassa ja suoristan vasemman jalkani. Silloin tuntuu kuin polvi liikkuisi sivuttaissuunnassa "yli" ja vihlaisee tosissaan. Samalta tuntuu silloin jos istuu lattialla jalat suorassa ja heiluttelee jalkateriään puolelta toiselle. Aina vasemman jalan jalkaterän kääntyessä sisäänpäin polven sisäreuna vihlaisee tosissaan.

Mitään hätää ei ole jos jalka pysyy aina suorassa, pystyy juoksemaan, pystyy tekemään vaikka jalkakyykkyä - mutta annas olla kun tulee sivuttaisliike niin johan on tuskaa.

Tänään vitosdivarissa jälkimmäisessä pelissä kävi kolme kertaa niin kipeää että piti vähän huutaa...mutta tuskinpa mikään oikein pahasti rikki on kun ei tuo jalka mitenkään särje. Ainoastaan se sivuttain liikkuminen sattuu...autosta nouseminen yms.

Perkele.

lapa78
03.04.2011, 19:41
Mitään hätää ei ole jos jalka pysyy aina suorassa, pystyy juoksemaan, pystyy tekemään vaikka jalkakyykkyä - mutta annas olla kun tulee sivuttaisliike niin johan on tuskaa.

Perkele.

Lääkäri en ole, mutta vastaavan kokeneena veikkaisin, että kyseessä on kierukka. Itse pelasin n 9kk hajalla olleen kierukan kanssa ja se kipuili ainoastaan silloin kun jalkaa käänsi "ulos". Diagnoosi oli repeytynyt ulko(?)kierukka ja lääkäri poisti repeytyneen palan. 6 päivää tähystyksestä pystyin jo polkemaan pyörää ja 9 päivän jälkeen juoksin jo jalalla.

Eli toivotaan että kyseessä on sisä(?)kierukka ja pääset nopeasti kuntouttamaan jalkaa.

Fedo
05.04.2011, 18:40
Onkos täällä kokemuksia luomenpoistosta? Itselläni on huomiseksi aika kyseiseen toimenpiteeseen ja jännittää mitä on edessä. Selässä on muutama n. sormenpäänkokoinen luomi jotka pitäisi poistaa. Onkohan kivulias homma ja mitäköhän hintaluokkaa moinen homma on paikallisen kunnan terveyskeskuksessa?

Hespeler
05.04.2011, 18:45
Onkos täällä kokemuksia luomenpoistosta? Itselläni on huomiseksi aika kyseiseen toimenpiteeseen ja jännittää mitä on edessä. Selässä on muutama n. sormenpäänkokoinen luomi jotka pitäisi poistaa. Onkohan kivulias homma ja mitäköhän hintaluokkaa moinen homma on paikallisen kunnan terveyskeskuksessa?

Aika helppo ja kivuton operaatio. Puudutuspiikki, ja luomi kaivetaan vekka. Selästä on itelläkin poistettu, eikä tuo kummoista ollut. Luomet taitaa lähteä automatic patologille(?) tutkittavaksi, ettei niissä ole mitään juttuja. Tuloksen kuulee parin viikon päästä.

Pikkuhommia, älä stressaa.

Seppis
05.04.2011, 18:59
Onkos täällä kokemuksia luomenpoistosta?

Kyllä on. -09 keväällä poistettiin kaulasta luomi, koska panssariketju hinkkasi siihen. Ihan iisisti tuo juttu ei mennyt. Hoitaja kaivoi luomen liian syvältä, joten verenvuotoa ei meinattu saada tyrehdytettyä millään. Tikkejä piti laittaa kahteen kerrokseen, yhteensä 4. Puudutuskaan ei pelannut täysin, joten aika tavalla kivuliaskin oli tuo operaatio. Kaiken kruunasi haavan tulehtuminen ja kaksi seuranneet kaksi antibioottikuuria. Toivotaan parasta!

Veijari
06.04.2011, 18:58
Nilkan sivusiteet on löysät eikä nappulatossuun mahdu yleensä käyttämäni nilkkatuki joten nilkka on teipattava. Löytyisikö jostain kuvallista teippausohjetta?

Myyrä
06.04.2011, 19:32
Nilkan sivusiteet on löysät eikä nappulatossuun mahdu yleensä käyttämäni nilkkatuki joten nilkka on teipattava. Löytyisikö jostain kuvallista teippausohjetta?

Tuossa: http://www.ajaxsarkkiranta.fi/liitetiedostot/Ajax-Huoltajankansio.pdf

Vähän suttuisia kuvia, mutta eiköhän selviä. Youtubesta kannattaa hakea esim. ankle taping, niin löytyy hyviä videoita.

Kourujärven Ponnistus
06.04.2011, 19:41
Aamulla herätessä (Liskojenyö) potkaisin jostain kumman syystä ukkovarpaani täpöllä seinään ja nyt näyttää siltä, että kynsi lähtee, jos siitä tarpeeksi kovaa vetää.

Q: "Juurtuuko" kynsi takaisin paikoilleen, vai pitääkö se repiä irti?

Datsun
06.04.2011, 20:56
Q: "Juurtuuko" kynsi takaisin paikoilleen, vai pitääkö se repiä irti?
Mulla ei ainakaan ole koskaan juurtunut vaan aina jossain vaiheessa olen sen vetässyt irti. Vaan pitääkö sitä ylipäätään kiskoa - vai antaako irtoilla ittekseen? Siinäpä myös kysymys on.

Elazi
07.04.2011, 08:54

Oletko kokeillut Tällaista ASO -nilkkatukea? (http://www.quirumed.com/data/images/productos/tbig/tobillera_para_el_tratamiento_de_los_esguinces_de_ tobillo_aso_ankle_brace_46903_20549.jpg) Mulla on futista ja sählyä pelatessa molemmissa jaloissa tommoset, ja on ihan hyvin mahtunut. Noissa on lastat mukana, mutta olen käyttänyt noita ilman lastoja.

Veijari
07.04.2011, 11:32
Sellainen valkoinen nilkkatuki mulla on jossa tuki vedetään kengän lailla jalkaan ja narut kiinni. Ei siinäkään ole mitään lastoja.

Sählytossuun se mahtuu hyvin, mutta nappis on vähän ahdas ja säärisuojan kanssa se on vielä hankalampi. Eilen vedin futistreenit nilkkatuen kanssa joten kyllä se nappikseenkin menee kun laittaa menemään mutta teippi on tietysti paljon huomaamattomampi.

Alkaa vaan tämäkin nilkkatuki jo saumoistaan repeilemään eli uutta pitää ehkä hankkia. Toinen on jos pitäytyisi pelkässä teipissä. Nilkkatuen hinnalla saa kilometrin teippiä eikä tuo nilkkatuki tosiaan ollut meikäläisen käytössä kovin pitkäikäinen.

Mahtaako tollasessa teippivirityksessä olla loppujen lopuksi nilkkatuen kaltaista tukea jos sattuu kroppa rojahtamaan vääntyvän nilkan päälle?

FutureHockey
08.04.2011, 07:20
Meikäläiselle ei ole vieläkään selvinnyt, että mikä oikein vaivaa, mutta eteenpäin ollaan menty. Testejä on otettu vaikka muille jakaa, mutta toistaiseksi kaikki arvot ovat olleet vähintään tasoa "OK". Ensi kuun alussa sitten vatsan kuvauksiin ja katsotaan josko tuolloin oltaisiin viisaampia. Lääkäri nyt kuitenkin sanoi, että meikäläistä ei vaivaa mikään mistä kannattaisi huolestua joten se helpotti tuskaa kyllä aika mukavasti.
Nyt kuitenkin sain Litalgin-nimistä lääkettä jonka pitäisi rentouttaa lihaksi ja toimia samalla ruuansulatuskanavien kipujen lievittäjän. Eilen aloitin popsimisen (yhden tabletin otin) ja kaikki oli suhteellisen hyvin.

Kuitenkin illalla kun menin pehkuihin ja ummistin silmiäni havahduin varmaan viidesti tunteeseen, että juuri kun olin nukahtamassa olisi sydän jättänyt ns. pari lyöntiä välistä eikä henki olisi kulkenut. Tästä sitten oli pakko "kiskoa" itsensä takaisin hereille ja voi perkele, että kyllä säikäytti tuollainen! Tätä siis tosiaan jatkui jonkin aikaa ja olihan siinä jo paniikkikin pukata päälle, mutta lopulta se sitten kuitenkin rauhoittui.
Aamusella olen googlettanut ja erinäisistä lähteistä on selvinnyt, että kyseessä on / voi olla ns. sydämen liikalyönti eli sydän lyö kerran (?) nopeampaa jolloin väli seuraavaan lyöntiin on pidempi ja tämä aiheuttaa tuon tuntemuksen. Ilmeisen vaaratonhan tuo näyttäisi näin ensitietojen mukaan olevan, mutta kuulisin ihan mieluusti mikäli palstan käyttäjillä on kokemuksia tästä aiheesta. Olisiko syytä kääntyä heti alkuuna lääkärin puoleen josko tuo vaikka johtuisi määrätyistä lääkkeistä vai kannattaako kenties olla hätäilemättä ja odottaa josko menisi itsestään ohitse?

Vanha Len
08.04.2011, 07:37
Olisiko syytä kääntyä heti alkuuna lääkärin puoleen josko tuo vaikka johtuisi määrätyistä lääkkeistä vai kannattaako kenties olla hätäilemättä ja odottaa josko menisi itsestään ohitse?

Viime yönä valvoin saman asian kanssa kolme tuntia. Jos otan illalla brenkkua niin tasan tarkaan aamuyöllä iskevät nämä lisärit. Joskus sitten yltyy flimmeriksi eli värinäksi. Se vasta on vittumainen tunne. Kerran on sairaalassa pysäytetty sydän tuon takia. Ei lisälyönnit vaarallisia ole ellei niitä ala tulla jatkuvasti...silloinkin vaiva on lähinnä pirun ihhottava. Mulla on muutenkin melko tiheä pulssi ja tähän popsin beetasalpaajia.

Mulla auttaa noihin lisälyönteihin se, että kääntyy oikealle kyljelle ja ottaa toisen tyynyn vielä pään alle. Joskus nojaan istuma-asennossa seinään ja nukahdan siihen. Pieni mutta vittumainen vaiva.

Aatos
08.04.2011, 09:23
Meikäläiselle ei ole vieläkään selvinnyt, että mikä oikein vaivaa, mutta eteenpäin ollaan menty. Testejä on otettu vaikka muille jakaa, mutta toistaiseksi kaikki arvot ovat olleet vähintään tasoa "OK". Ensi kuun alussa sitten vatsan kuvauksiin ja katsotaan josko tuolloin oltaisiin viisaampia. Lääkäri nyt kuitenkin sanoi, että meikäläistä ei vaivaa mikään mistä kannattaisi huolestua joten se helpotti tuskaa kyllä aika mukavasti.

Todenäköisesti sinulla on ns. kammiolisälyöntejä. Kiusallisia, mutta täysin vaarattomia. Isolla joukolla ihmisiä niitä esiintyy jossain vaiheessa elämää. Stressi ja valvominen provosoivat niitä esiin.

Usein ihmiset kuvaavat niitä myös muljahteluiksi. Näin siis uskon, tosin filmiäsi ei ole käytössä, mutta eiköhän lekurisi tuon tarkistanut.

Tyypillinen toinen vaihtoehto on eteisvärinä eli flimmeri. Se voi olla pysyvä olotila tai sitten kohtauksittain tulevaa. Jos se jää pysyväksi, täytyy aloittaa verenohennuslääke, yleensä Marevan.

Mutta tähän en usko, kirjoittamasi perusteella. Vaan nimenomaan ns. kammio lisälyönteihin.

Alla olevassa linkissä on hyvä artikkeli aiheesta:

Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - ARKISTO (http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtih aku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2F portlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle %2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo 92731&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage =uusinnumero)

Ps.Joten ota hyvä asento ja huokaa, ei hätää :)

Red Devil
08.04.2011, 09:31
Olen "kärsinyt" lisälyönneistä kenties koko ikäni, mutta eivät ne ole pahemmin haitanneet. Muutama kesä sitten potkupalloa pelatessa niitä tuli myös rasituksessa mikä ei tuntunut kivalta, mutta onneksi ne hävisivät pienellä huililla.

Sydän on kertaalleen kuvattu, rasitustestissäkin kävin ja kaikki muuten ok.

Elazi
08.04.2011, 11:36
nimimerkki muljahteleva sydän kysyy, miten lisälyönnit erottaa rytmihäiriöistä?

janbo
08.04.2011, 11:54
Nyt on lomakkeet sisällä, joissa vaadin saada itselleni tarkasteltavaksi loki-tiedostot potilastiedostoistani, kuka niitä on muokannut, koska ja miksi?!

Ja tämä ei todellakaan ole aprillia, vaan valitettavasti totista totta :(

Todella mielenkiintoinen tapaus, vaikkakin itsellesi varmasti yhtä helvettiä. Olisi mukava kuulla miten tarina etenee, kun etenee. Nuo valituslomakebyrokratiarattaat kun ovat harmittavan huonossa öljyssä.

Myyrä
15.04.2011, 23:46
Löysin verensokerimittarin, minkä olen joskus tilannut jostain, kun kerran ilmaiseksi sain. Millon minun kuuluisi mitata verensokerini ja mitä arvoja pitäisi saada, jotta voin todeta, onko mulla diabetes?

Testasin tässä huvikseni ja arvoksi tuli 6,2. Olen tissutellut kaljaa ja syönyt muutamia karkkeja tässä illan mittaan. Tämä ei liene optimiolosuhde testaukselle?

pernaveikko
16.04.2011, 00:39
Löysin verensokerimittarin, minkä olen joskus tilannut jostain, kun kerran ilmaiseksi sain. Millon minun kuuluisi mitata verensokerini ja mitä arvoja pitäisi saada, jotta voin todeta, onko mulla diabetes?

Testasin tässä huvikseni ja arvoksi tuli 6,2. Olen tissutellut kaljaa ja syönyt muutamia karkkeja tässä illan mittaan. Tämä ei liene optimiolosuhde testaukselle?

Useampi tunti pitää olla syömättä ja juomatta. Normaaliarvo riippuu vähän suosituksista, eri maissa on eri rajat. Hieman korkea tuo on, mutta koska olet syönyt karkkia, niin se on sen takia.

Jos sinulla olisi diabetes, niin arvo olisi lähempänä 26.

Myyrä
16.04.2011, 13:50
Useampi tunti pitää olla syömättä ja juomatta. Normaaliarvo riippuu vähän suosituksista, eri maissa on eri rajat. Hieman korkea tuo on, mutta koska olet syönyt karkkia, niin se on sen takia.

Jos sinulla olisi diabetes, niin arvo olisi lähempänä 26.

Ookke. Testasin tänään aamulla vielä uudestaan ennen kuin olin syönyt tai juonut mitään. Tällä kertaa arvo oli 5,3. Nopean googletuksen perusteella kaikki on ok. Hyvä niin, ei ainakaan vielä ole tuo sukurasite tullut itselleni. Parin vuoden päästä uusi testi.

Mittarikin menee roskikseen nyt. Ilmaispakkauksessa tuli noita piikkejä ja mittauslevyjä niin vähän, että loppuivat.

Buddha
16.04.2011, 15:36
Normaaliarvo riippuu vähän suosituksista, eri maissa on eri rajat.

Kröhöm... rajat ( suositukset) on aivan samat, mutta asteikot on hieman erilaiset. Esimerkiksi jos suomalaisilla asteikoilla veren sokeri on reilu 5, niin thaikuissa se olisi reilut 100. Tosin tätä saattaa sekoittaa hieman se, että onko kyseessä lapsi vai aikuinen.
Ja yleisesti verensokeri mitataan ennen ateriaa, jotta tiedetään insuliinin tarve.

SherwoodinHartsa
16.04.2011, 22:33
Olen mittaillut pari vuotta itse sokeriarvoaj, kun tuo kakkostyypin diabetes pukkasi päälle. Tablettilääkityksellä normaali arvo liuskalla mitattuna aamulla, ennen syömistä/ nesteitä vaihtelee 5,1-6,0 välillä.

Kaksi- kaksi ja puoli tuntia aterian jälkeen löytyy usein 5,7-6,8. Oman lääkärini mukaan homma aika kontrollissa.

Ilman tabletteja aamuarvoni olisi tällä hetkellä luokkaa 7,5-9. Jos söisin vielä terveellisemmin ja nautiskelisin olusia vähemmän saisin arvoja ja painoa alas. Mutta ihminen kun olen niin jotain nautintoja pitää olla, edes kohtuudella.

Ötökkä
16.04.2011, 23:20
Minulla on nyt muutaman päivän ollut nilkka todella kipeä. Mitenkään en tietääkseni sitä ole loukannut.

Nilkan ulkosyrjään sattuu lähen kokoajan, kun jalka on levossa. Kipu alkaa olla todella kova, ja säteisee osaksi myös sääreen. Säären alaosassa, sisäsyrjällä tuntuu myös kova kipeä kohta, johon sattuu vain kun siihen koskee.

Mistähän tällainen voi johtua, ja miten pian pitäisi mennä lääkäriin ellei parane? Alkaa vaikuttamaan jo yleiseen mielialaan ja nukkumiseen aika paljon tuo.

Muutenkin on ollut outo olo, ja tänään on tullut myös reidet kipeiksi molemmista jaloista. Samantapaista kipua oli jaloissa syksyllä, ja sen kivun sain pois kun aloin syömään magnesiumia (nyt sen aloitin uudelleen, pitää toivoa että auttaisi)...

Datsun
17.04.2011, 17:02
Pelaan salibandya maalilla, ja vasen polvi on vaivannut nyt noin kuukauden päivät. Vaiva ilmenee silloin kun olen oikean polveni varassa ja suoristan vasemman jalkani. Silloin tuntuu kuin polvi liikkuisi sivuttaissuunnassa "yli" ja vihlaisee tosissaan. Samalta tuntuu silloin jos istuu lattialla jalat suorassa ja heiluttelee jalkateriään puolelta toiselle. Aina vasemman jalan jalkaterän kääntyessä sisäänpäin polven sisäreuna vihlaisee tosissaan.

Lääkäri en ole, mutta vastaavan kokeneena veikkaisin, että kyseessä on kierukka. Itse pelasin n 9kk hajalla olleen kierukan kanssa ja se kipuili ainoastaan silloin kun jalkaa käänsi "ulos". Diagnoosi oli repeytynyt ulko(?)kierukka ja lääkäri poisti repeytyneen palan. 6 päivää tähystyksestä pystyin jo polkemaan pyörää ja 9 päivän jälkeen juoksin jo jalalla.

Eli toivotaan että kyseessä on sisä(?)kierukka ja pääset nopeasti kuntouttamaan jalkaa.
Magneettikuvat on nyt otettu ja keskiviikkona kuulen sitten tuomion. Jalka on edelleen ihan semiookoo, mitä nyt kipeytyy ihan kaikesta urheilusta. Eikä ole tullut yhtään paremmaksi tässä tuon salibandyäksidentin jälkeen, pikemminkin päin vastoin. Pitäis varmaan siirtyä kokonaan ja pelkästään sohvalle kaljaa juomaan.

Datsun
20.04.2011, 18:40
Magneettikuvat on nyt otettu ja keskiviikkona kuulen sitten tuomion. Jalka on edelleen ihan semiookoo, mitä nyt kipeytyy ihan kaikesta urheilusta. Eikä ole tullut yhtään paremmaksi tässä tuon salibandyäksidentin jälkeen, pikemminkin päin vastoin. Pitäis varmaan siirtyä kokonaan ja pelkästään sohvalle kaljaa juomaan.
Ei ollut polvesta mitään oikeastaan rikki, joka tietysti on kiva juttu. Kierukassa joku ruhje/iskun aiheuttama vamma, nivelpussi tms. turvonnut & tulehtunut ja semmosta kaikkea. Kortisonipiikin sain, joka muuten sattui yllättävän paljon. Nyt pitää ottaa hissukseen viikon/pari ja sen jälkeen saa taas liikuskella niin kuin haluaa, ja jalan pitäisi tulla entiseen iskuun. Hyvä!

On kinttu juuri nyt kipeämpi kuin koskaan juuri tuon kortisonipiikin takia. No, ilmeisesti paranee pikkuhiljaa.

Rattlehead
25.04.2011, 02:52
Pari tuntia sitten alkoi yskä, jonka voi sanoa tulleen täysin puskista. En pidä sitä sattumana, että se alkoi näin kevään tullen - taas. Tarkemmin asiaa aateltuani muistin, että onhan tätä ollut ainakin 2-3 keväänä aikaisemmin. Oireina ei ole juuri muuta kuin äkisti alkavat yskänpuuskat ja liman irtoaminen. Olenko kenties allerginen lepälle tai jollekin muulle?

Wrighter
25.04.2011, 12:33
Olenko kenties allerginen lepälle tai jollekin muulle?

Sen verran minussa on lääkäriä, että kirjoitan sinulle kuvitteellisen lähetteen oikealle läkärille ja allergiatesteihin. Sillä tuo selviää eikä ole edes iso projekti.

tutzba
25.04.2011, 12:40
On jo pidemmän aikaa ollut ongelmia vasemman silmän kanssa. Melkein aina kun harrastaa liikuntaa, silmä jostakin ihmeen syystä rasittuu. Tulee samanlainen tunne kuin olisi pitänyt silmiä auki jonkun tuulikoneen edessä. Näkö sumenee huomattavasti ja loppupäivän itken ko. silmällä. En tiedä onko siinä "painetta", mutta siltä se ainakin tuntuu.

Palaillaanpa saman asian tiimoilta. Kävin näyttämässä silmää joskus lääkärillä, mutta hän ei ainakaan tutkimuksissaan mitään löytänyt. Silti esim. tänään aamulenkin jälkeen tuli samat ongelmat. Silmä vuotaa, vähän kirvelee, näkö sumenee ja tulee punaiseksi. Hetken aikaa mietin jo voisiko johtua allergioista, mutta toisaalta taas samat ongelmat olivat myös talvella jolloin ei tietääkseni ole siitepölyä yms. ilmassa.

Pitäisikö vaan kestää tämä vai käydä uudemman kerran lääkärillä? Maksoi viime kerralla niin paljon (kävin siis optikon silmälääkärillä), että ihan huvin vuoksi en satasta maksaisi uudelleen.

Veijari
02.05.2011, 11:33
Viime viikolla oli futismatsi joka meni ihan normaalisti läpi pujottelukeppinä ollessa, ei mitään kipuja tai loukkaantumista. Pelin jälkeisenä aamuna polvi aivan turvoksissa ja on sitä edelleen. Polvi myös naksuu vähän väliä polvea koukistaessa/suoristaessa.

Älkää ***tana sanoko että kierukka TAAS romuna. Viime kesänä viimeksi sitä on korjattu ja vieläpä samasta polvesta! Vedän nyt kuitenkin viikon-parin Buranakuurin josko turvotus laskisi, koska lääkäri sen käskee kuitenkin tekemään, 3*600mg/vrk. Sitten ortopedin pakeille jos oireet jatkuu.

Pistää kevyesti *ituttamaan.

thego
06.05.2011, 14:18
Täs on pikkuhiljaa tullu aloitettua lenkkeily uudestaan. Ihan varovaisesti on menty eli ekat lenkit on ihan normikävelyä ollu, pikkuhiljaa nostettu tempoa ja lopulta oon alkanu hölkkäämään lyhyitä matkoja kerrallaan. No tiistaina sit kävin taas lenkillä ja ehkä n. vartin verran loppulenkistä menin suht reipasta hölkkävauhtia. Seuraavana päivänä jalat oli tosta sisäterien (en tiedä onko ihan oikea termi, futiksessa toi on se osa millä pistetään helpot perussyötöt kaverille) kohdalta suht kipeät. Kipu on nyt vaan pahentunu ja kun tota jalkaa kääntelee sopivasti niin tuntuu ihan sellaista natina/rahinaa. Mitä oon ny tuttavapiiristä kyselle parilta ahkeralta juoksijalta ja yhdeltä liikuntaneuvojalta niin väittävät kyseessä olevan joku jänteen tulehdus. Vaiva on siis molemmissa jaloissa ihan samassa kohtaa mikä nyt itestä tuntuu varsin kummalliselta.

Onko se sit vaan kylmää, lepoa ja tulehdiskipulääkettä?

Veijari
08.05.2011, 10:09
Onko se sit vaan kylmää, lepoa ja tulehdiskipulääkettä?

Näin juuri. Maksimiannoksin 10-14 vrk tulehduskipulääkettä naamariin levon ja kylmäpussin kera niin tulehdus häviää mikäli siellä sellainen on. Jos ei auta niin sitten lääkärin pakeille. Maksimiannos Buranaa (ibuprofeenia) 3200 mg/vrk.

Itse olen nyt vetänyt reilun viikon tulehduskipulääkettä tuohon em. polvivaivaan. Turvotus on vähentynyt mutta polvi naksuu edelleen ikävästi kävellessä. Juoksuaskelia en ole ottanut. Aika pienet on kertoimet leikkausta vaativalle vaivalle, veikkaan.

Hasse
14.05.2011, 11:52
Katselin, että aiemmin samoja oireita ollut; mutta tässä tapauksesa hieman eri muodossa.

Eilen peliä katsellessani, huomasin oikean kantapään puutuneen takaa, ikäänkuin kohdasta johon akillesjänne kiinnittyy. Samoin puutumus on myös jalan ulkosyrjässä, mutta selvästi lievempänä.

Nyt yön yli nukuttua, voi todeta kantapään olleen puuduksissa noin 12h. Ei vissiin ihan normaalia. edit. Nyt kolmatta päivää puuduksissa, ehkäpä tänään olisi syytä mennä näyttämään lääkärille vaiva...

Mistähän voi johtua ja kannattaako käydä näyttämässä?

Jomppa_Koo
25.05.2011, 22:57
Tupakkaa polttaville/tupakoinnin lopettaneille kysymys: Onko normaalia tuntea ns. painetta/nykimistä pään sisällä, kun olette polttaneet tai olleet ilman tupakkaa vaikkapa pari päivää? Tämän paremmin en osaa kertoa tuntemuksista, mutta toivottavasti tähän saan jonkunlaisen vastauksen..!

Snakster
26.05.2011, 00:13
Tupakkaa polttaville/tupakoinnin lopettaneille kysymys: Onko normaalia tuntea ns. painetta/nykimistä pään sisällä, kun olette polttaneet tai olleet ilman tupakkaa vaikkapa pari päivää? Tämän paremmin en osaa kertoa tuntemuksista, mutta toivottavasti tähän saan jonkunlaisen vastauksen..!

On normaalia. Tupakanpolton lopettamisen hyviin puoliin kuuluvat myös todella psykoottiset unet ja joka päiväinen lakanapyykki. Tästä tosin taitaa olla jo yli 10 vuotta kuin tuo on koettu.

girlzilla
26.05.2011, 12:46
Eilen peliä katsellessani, huomasin oikean kantapään puutuneen takaa, ikäänkuin kohdasta johon akillesjänne kiinnittyy. Samoin puutumus on myös jalan ulkosyrjässä, mutta selvästi lievempänä.

Nyt yön yli nukuttua, voi todeta kantapään olleen puuduksissa noin 12h. Ei vissiin ihan normaalia. edit. Nyt kolmatta päivää puuduksissa, ehkäpä tänään olisi syytä mennä näyttämään lääkärille vaiva...

Mistähän voi johtua ja kannattaako käydä näyttämässä?

Mulla oli joskus samantyyppinen vaiva, herätessäni eräänä aamuna vasemman jalan jalkapöytä oli täysin puutunut. Homma ei lähtenyt pois varmaan n. viikkoon ja senkin jälkeen jäi tunnottomuutta.

Yritä tehdä erityyppisiä venytyksiä ja "heiluttelua". Mulla lähti loppujen lopuksi tuo jalkapöydän puutuminen istuessani tavallaan jalkojeni päällä, jolloin jokin hermopinne sieltä vapautui.

99% noi puutumiset on aina noita harmittomia hermoja pinteessä, joissa ei tietenkään ole mitään vaarallista. Itselleni jäi kummittelemaan toi puutuminen silloin pari vuotta sitten (kärsin pienestä MS-taudin pelosta) ja menin neurologille asti näyttämään asiaa. Syyksi epäiltiin nilkan kohdalta liian kireitä kenkiä jotka aiheuttivat hermopinteen.

Minulle sanottiin silloin, että jos puutuminen ei häviä kuukauden sisällä, niin mars lääkäriin. Parempi se on sinne mennä tarkistuttamaan kuitenkin!

Jomppa_Koo
03.06.2011, 22:53
Tupakanpolton lopettamisen hyviin puoliin kuuluvat myös todella psykoottiset unet

Kuinka kauan sait kärsiä näistä unista?

Snakster
03.06.2011, 23:29
Kuinka kauan sait kärsiä näistä unista?

No en nyt tarkkaan muista, kun tuosta on tosiaan aikaa, mutta olisko se ollut sellaiset parisen viikkoa, kun tuli vähän levottomammin nukuttua.

-OO-
04.06.2011, 08:49
Onko täällä kenelläkään kokemusta verenohennuslääkkeistä? Minulle määrättiin jalkaleikkauksen yhteydessä Xarelto 10 Mg kymmeneksi päiväksi ehkäisemään veritulppaa. Ja kuten arvata sopii niin nyt kun tuo kuuri on lopussa (eilen otin viimeisen napin) niin mustelmia syntyy todella herkästi pienestäkin osumasta, ja eilen huomasin kun veistin ihan pienen haavan sormeeni että veren tulo kesti todella kauan eikä meinannut hyytyä millään. Kävinkin tuossa miettimään että mitenkähän kauan tuon kuurin vaikutus kestää? Eli miten kauan tässä pitää ottaa vähän varovaisemmin ettei tule mitään isompaa osumaa/haavaa mihinkään?

Ferris
04.06.2011, 11:19
Onko täällä kenelläkään kokemusta verenohennuslääkkeistä? Minulle määrättiin jalkaleikkauksen yhteydessä Xarelto 10 Mg kymmeneksi päiväksi ehkäisemään veritulppaa. Ja kuten arvata sopii niin nyt kun tuo kuuri on lopussa (eilen otin viimeisen napin) niin mustelmia syntyy todella herkästi pienestäkin osumasta, ja eilen huomasin kun veistin ihan pienen haavan sormeeni että veren tulo kesti todella kauan eikä meinannut hyytyä millään. Kävinkin tuossa miettimään että mitenkähän kauan tuon kuurin vaikutus kestää? Eli miten kauan tässä pitää ottaa vähän varovaisemmin ettei tule mitään isompaa osumaa/haavaa mihinkään?

Oma mielikuvani on että 3-5 päivän päästä pitäisi olla aika normit veret. Ainakin tuommoista aikaa yleensä kehoitetaan olemaan ottamatta verenohennuslääkkeitä (esim. Marevan) ennen sellaista toimenpidettä jossa verenvuotovaara on potentiaalinen. (olipas hirveä lause)

Aatos
04.06.2011, 14:02

Puolintumisaika on 7-11 tuntia joten 2 vuorokautta "tekee ihmeitä". Olettaen että olettaen että olet terve. Kyseessä on vaikutusmekaniikaltaan hieman erilainen valmiste kuin Marevan.

FutureHockey
06.06.2011, 08:48
Tuohon omaan ongelmaani taisi vihdoin löytyä ratkaisu ja aika tavallinen ongelmahan tuohon oli syynä: Lihasjumit. Niska, selkä ja rintaranka / kyljet ovat olleet jumissa ja fysiolla on tullut käytyä. Ongelma ei ole toki vielä loppunut, mutta parempaan suuntaanhan sitä oltiinkin jo menossa, kunnes tuli oltua raksahommissa tuossa parisen viikkoa. Nyt sitten on kyljet taas ihan jumissa ja ei tiedä oikein, että missä asennossa olisi hyvä olla.
Tuntemus on kuin olisi lihas / lihaksia jumissa kylkiluiden välissä ja istuessa, varsinkin jos istuu vähänkään etukenossa, tämä tunne vain lisääntyy. Fysiolta saatujen neuvojen mukaan pitäisi tehdä runsaasti vatsa- ja selkälihasliikkeitä sekä venytellä neuvotusti päivittäin, mutta tämähän jäi hieman (ihan oma syy) taka-alalle, koska yksinkertaisesti oli aivan poikki aina kun töistä tuli kotiin.

Samainen lihasjumi oli siis mitä ilmeisimmin syy myös noille sydämen tykytyksille ja muille vaivoille joita meikäläiselle tuli. Hassua, että noinkin perinteinen asia voi aiheuttaa noin paljon pelkoa, mutta toisaalta ihan ymmärrettävääkin.
Haluaisin kuitenkin kysyä vielä, että onkos monikin kärsinyt lihasjumeista ja mitenkäs niistä on immeiset päässeet irti? Varmasti lihasliikkeet ja venytykset ovat olleet ratkaisu ongelmaan, mutta mitenkä on hoito edennyt ja kauanko muilla vaivat ovat kestäneet?

AJTSS
09.06.2011, 10:50
Moro,

mulla on sellasta vaivaa, että välillä aamulla, tai herään jopa yöllä kipuun kun pohjelihakseen särkee todella paljon. Kipu on todella kova, mutta se yleensä lähtee pois kun kävelen pari askelta huonetta ympäri, menee tavallaan lukkoon.
Mistähän tälläinen voisi johtua, voiko pohkeeseen tulla suonenveto? Saattaa tulla jompaan kumpaan jalkaan, mutta ei ole yhtäaikaa muistaakseni tullut koskaan. Myös jos aamulle esim. venyttelee että ojenna jalkoja ja käsiä sängyssä, niin se voi myös laukaista kiputilan. Viimeksi tänään tuli tuo kipu ja on sitten ollut koko päivän sellainen arka.

Jos jotenkin liittyy tähän asiaan niin ikää on 16.

-OO-
09.06.2011, 11:35
Suonenvedoltahan tuo kuulostaa. Kokeile syödä magnesiumia, se on ainakin minulla auttanut yleensä suonenvetoihin.

Silkkeri
09.06.2011, 15:34
Mikäköhän meikäläistä vaivaa, kun jo kolmatta päivää on melko korkea kuume (38-39,5 välillä) ja ihoon on noussut yläkropan alueelle punaisia hieman rakkulan näköisiä näppylöitä. Naamassa on useampi, kuten myös päänahassa, niska, yläselkä ja rintakehä aivan täynnä, jaloissa muutama ja nivusissa reippaasti. Kuume pysyy aina hetkisen alhaalla 800mg buranan voimalla, joten välttämättömimmät asiat saan juuri hoidettua. Olen ulkohommissa ja teen 12h päivää, joten aluksi epäilin auringonpistosta mutta en tiedä millä nämä näppylät selittäisi. Ne kutisevat hieman mutteivat mitenkään sietämättömästi. Huomenaamulla varmaan tulee tehtyä visiitti lääkäriin jos ei ihmeparantumista tapahdu, mutta osaisikohan täällä joku antaa vähän ennakkotietoa mitä voisi odottaa?

Oireisiin kuuluvat myös silmäsärky ja satunnainen lähestulkoon tajunnan vievä päänsärky. Allergioita minulla ei ole koskaan ollut.

Näkkäri
09.06.2011, 16:09
Mikäköhän meikäläistä vaivaa....

Itse menisin lääkäriin noilla oireilla samantien.

Mikäli sinulla ei ole lapsena ollut esim. vesirokkoa, niin voisi varmaan olla varmaan sellainenkin. Kannattaa tosiaan mennä tohtorille, niin eiköhän syykin selviä.

TQoFE
10.06.2011, 07:20
Suonenvedoltahan tuo kuulostaa. Kokeile syödä magnesiumia, se on ainakin minulla auttanut yleensä suonenvetoihin.

... ja juo enemmän vettä. Siis nimenomaan vettä tai vissyä, ei limuja, energiajuomia tms.

Steegil
10.06.2011, 07:34
Mikäköhän meikäläistä vaivaa, kun jo kolmatta päivää on melko korkea kuume (38-39,5 välillä) ja ihoon on noussut yläkropan alueelle punaisia hieman rakkulan näköisiä näppylöitä. Naamassa on useampi, kuten myös päänahassa, niska, yläselkä ja rintakehä aivan täynnä, jaloissa muutama ja nivusissa reippaasti. Kuume pysyy aina hetkisen alhaalla 800mg buranan voimalla, joten välttämättömimmät asiat saan juuri hoidettua. Olen ulkohommissa ja teen 12h päivää, joten aluksi epäilin auringonpistosta mutta en tiedä millä nämä näppylät selittäisi. Ne kutisevat hieman mutteivat mitenkään sietämättömästi. Huomenaamulla varmaan tulee tehtyä visiitti lääkäriin jos ei ihmeparantumista tapahdu, mutta osaisikohan täällä joku antaa vähän ennakkotietoa mitä voisi odottaa?

Oireisiin kuuluvat myös silmäsärky ja satunnainen lähestulkoon tajunnan vievä päänsärky. Allergioita minulla ei ole koskaan ollut.

Kannattaa heti mennä polille, jos et nyt tänään ole vielä sinne ehtinyt lähteä. Itse satuin -07 syksyllä tommoisista oireista kärsimää. Olin tosin ollut jo ennen tapahtumaa viikon pari vaihtelevasti kipeä ennen kuin nuo ilmestyivät. Lääkäri epäili aluksi jotain ihan muuta, aluksi kun tuli ravattua dexressa suhteellisen usein käytyä ja parit antibioottikurit sain. Tilanne kärjistyi kun noita näppälöitä alkoi tulla ja lääkäri dextrassa epäili silloin tulirokkoa mikä se sitten ei ollutkaan. Tulehdusarvot olivat helvetin korkeat ja jouduin korva-, nenä- ja kurkkutautien poliknikalla käymään. Se reissu sitten venähti 3 päivän pituiseksi. Dextran lääkäri oli bonganut jotain nielustani niin tuolla poliknikalla poistivat semmoisen kivan mätäpaiseen tuolta nielusta (elämäni ylivoimaisesti kivukkain kokemus huolimatta reilusta 39 asteen kuumeesta). Sitten makasin osastolla 3 päivää ja lääkitys hoidettiin suonensisäisesti. Omalta osaltani lopulta papereihin kirjattiin, että kyseessä olisi ollut tuo kurkkupaise, mutta kun saikkuakin tuli vielä parin viikon verran niin suhteellisen vakavasta asiasta oli kyse. En sitten tiedä miten nuo näppylät ja kova kuume liittyivätkö ne mitenkään siihen paiseessaan vai sattuiko tilanteessa olemaan vaan monen yhdenaikaisen taudin, viruksen, infektion yhteensattuma.

Silkkeri
11.06.2011, 05:01
Mikäköhän meikäläistä vaivaa... Vesirokkohan se sitten oli. Helpotus toki ettei mitään vakavampaa (esim. aivokalvontulehdus natsasi kaikkiin oireisiin) mutta eipä tämäkään mitään herkkua ole. Kutina sen kun pahenee päivä päivältä ja kuume ei edes käy alle 38 ilman särkylääkettä, kuulemma tätä riemua on syytä odottaa vielä reilun viikon verran. Että joo, vanhemmat tartuttakaa lapsiinne tämäkin mahdollisimman nuorena niin teette kyllä suuren palveluksen.

-OO-
14.06.2011, 14:56
Minua kun ei ole ennen leikelty niin ei ole kokemuksia leikkaushaavoista ja niiden paranemisesta. Eli miten pitkään leikkauksen jälkeen nuo haavat on yleensä kipeitä? Minulla kun on kipsi noiden haavojen päällä niin ei tiedä yhtään miten ne jakselevat. Viikko sitten vaihdettiin kipsi ja poistettiin hakaset, ja silloin ne haavat näytti ihan hyviltä eikä hoitsun mukaan ollut mitään tulehdusta, mutta kun viime viikko oli niin helvetin kuuma ja tuo jalka hikosi kipsin sisällä niin perkeleesti, niin on alkanut pelottaa jos nuo haavat on tulehtuneet kun on vieläkin välillä aika kipeän tuntuisia vaikka leikkauksesta on jo kolme viikkoa.

Ressa
14.06.2011, 15:55
Mikähän on kun ollut alaselkä jumissa/kipeä jo kolmisen viikkoa. Vihloo kun yrittää nostaa jotain tai nousee seisomaan vaikka tuolilta ym. Ei kuitenkaa koko aikaa särje. Ensviikolla pääsee vast fysiolle näyttämään. Eikä auta mitkään voiteet saati buranat.

Trenchtown
14.06.2011, 16:28
Eli miten pitkään leikkauksen jälkeen nuo haavat on yleensä kipeitä?

En ole lääkäri ja varmaan tähän kelpaa se ainainen riippuu ihmisestä -vastauskin. Mulla vatsassa oleva leikkaushaava ei ollut suuremmin kipeä missään vaiheessa, kun taas polvileikkauksen yhteydessä tulleet "pistohaavat" olivat kosketusarkoja ja kipeitä pitkälle toista kuukautta.

-OO-
14.06.2011, 17:37
En ole lääkäri ja varmaan tähän kelpaa se ainainen riippuu ihmisestä -vastauskin. Mulla vatsassa oleva leikkaushaava ei ollut suuremmin kipeä missään vaiheessa, kun taas polvileikkauksen yhteydessä tulleet "pistohaavat" olivat kosketusarkoja ja kipeitä pitkälle toista kuukautta.

Minulla saattaa tuo paikkakin olla sellainen että on sen takia kipeämpi, tuo haava kun alkaa juuri tuosta nilkan etupuolelta ja kiertyy siitä kehräsluun alle. Ja toinen vähän lyhyempi haava on sitten samassa kohtaa sisäsyrjän puolella. Nuo kohdat kun tuppaa muutenkin vähän hiertymään kipsin sisällä niin saattaa olla siksikin kipeitä. Pitänee kuitenkin varmuuden vuoksi käydä tällä viikolla vaihdattamassa tuo kipsi että saavat katsella miltä nuo haavat näyttää.

Ötökkä
14.06.2011, 22:44
Minulla on viimeaikoina ollut onglemia, kun aina paikallaan olleessa jalkoihin sattuu. Kipua on myös alaselässä, ja se tuntuu selvästi jos painelee selkärangan kohdalta. En tiedä mistä johtuu, mutta liikkeellä ollessa ei vaivaa ollenkaan.

Jaloissa kipu tuntuu lähinnä reisissä. En ehkä osaa selittää kunnolla, mutta erityisesti tuo jalkakipu vaikeuttaa nukkumista.

Ruutiveijari
15.06.2011, 09:29
Jaloissa kipu tuntuu lähinnä reisissä. En ehkä osaa selittää kunnolla, mutta erityisesti tuo jalkakipu vaikeuttaa nukkumista.
Minulla ainakin välilevyn pullistuma säteili juuri jalkoihin todella ilkeästi. Ja sen oireet taas osuvat hyvin lähelle välilevytyrää (jotain eroa näillä kuitenkin oli?).

Välilevytyrä, iskias :: Terveyskirjasto (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00236)

Siinä olisi pari vaihtoehtoa. Molemmat vittumaisia.

Mack
15.06.2011, 11:59
Kokemuksia/kuultua, että millaisissa hinnoissa liikutaan yksityisellä, jos kiveksiä aletaan kuvaamaan ultraäänellä?

KiVi
15.06.2011, 12:24
Kokemuksia/kuultua, että millaisissa hinnoissa liikutaan yksityisellä, jos kiveksiä aletaan kuvaamaan ultraäänellä?Meneekö allekirjoitus vaihtoon?

Anteeksi.

Mack
15.06.2011, 12:29
Meneekö allekirjoitus vaihtoon?

Anteeksi.

Voi helvetin KiVispussi! Itseasiassa arvasin tämän, mutta missään vedonlyöntitoimistossa en voinut lyödä varmoista rahoista vetoa. Kerroinkin olisi ollut toisaalta liian pieni.

Vastaus on ettei mene. Onko sulla konkreettista vastausta myös antaa, nyt kun vedet on pyyhitty hauskan jutun jäljiltä silmistä?

KiVi
15.06.2011, 12:33
Onko sulla konkreettista vastausta myös antaa, nyt kun vedet on pyyhitty hauskan jutun jäljiltä silmistä?Ei ole. Kävin vain tökkäämässä kiekon lätystä tyhjään maaliin.

Mack
15.06.2011, 12:37
Ei ole. Kävin vain tökkäämässä kiekon lätystä tyhjään maaliin.

Et varsinaisesti, toteutit vain sitä mistä Jatkoajan ketjut ovat kuuluisia.

Designer
15.06.2011, 12:55
Mikähän on kun ollut alaselkä jumissa/kipeä jo kolmisen viikkoa. Vihloo kun yrittää nostaa jotain tai nousee seisomaan vaikka tuolilta ym. Ei kuitenkaa koko aikaa särje. Ensviikolla pääsee vast fysiolle näyttämään. Eikä auta mitkään voiteet saati buranat.

Minulla oli joskus vastaavaa, ja tuosta tilanne sitten paheni sellaiseksi ettei meinannut tuolilta saati sängystä ylös päästä. Syynä oli se, että kropan "takaosan" eli selän sekä jalkojen takaosien lihakset olivat enemmän tai vähemmän jumissa. Jalkojen venyttely ja selän rentoutus auttoivat. Kokeilepa noita keinoja, heti eivät auta mutta parin päivän sisään kylläkin.

Pekkis
15.06.2011, 22:11
Minulla saattaa tuo paikkakin olla sellainen että on sen takia kipeämpi, tuo haava kun alkaa juuri tuosta nilkan etupuolelta ja kiertyy siitä kehräsluun alle. Ja toinen vähän lyhyempi haava on sitten samassa kohtaa sisäsyrjän puolella. Nuo kohdat kun tuppaa muutenkin vähän hiertymään kipsin sisällä niin saattaa olla siksikin kipeitä. Pitänee kuitenkin varmuuden vuoksi käydä tällä viikolla vaihdattamassa tuo kipsi että saavat katsella miltä nuo haavat näyttää.

Voin lonkalta heitellä, että lievää kipuilua olisi odoteltavissa. Minut on 8 kertaa parsittu kasaan, ja kyllä leikkaushaavat juuri jalkapöydässä ja polvessa olivat ne vittumaisimmat. Polvileikkauksen jälkeen oli sänkyyn nousu ja sieltä poistuminen melkoisia koettelemuksia... Toki vahvoista lääkkeistä oli huomattava apu.

Toi jalkapöydän haava kipuili kyllä tosi pitkään, oli hermot kai sen verran katkenneet, että tilanteen normalisoituminen vei yllättävän kauan.

Mutta näinhän se menee, että urheilija ei tervettä päivää näe ja aika parantaa haavat. Myös sinun.

Lahna
15.06.2011, 22:43
Kokemuksia/kuultua, että millaisissa hinnoissa liikutaan yksityisellä, jos kiveksiä aletaan kuvaamaan ultraäänellä?
Viime joulukuussa Porissa toimenpide maksoi noin 100 €.

Mack
16.06.2011, 18:04
Viime joulukuussa Porissa toimenpide maksoi noin 100 €.

Kiitos tiedosta.

morningstar
27.06.2011, 17:50
Minulla on tuntemuksia jotka viittaavat rintarangan lukkoihin ja niihin liittyviin lihasjumeihin. Onko kenelläkään kokemuksia näiden hoidattamisesta (esim. OMT-fysioterapeutilla tai kiropraktikolla) Hämeenlinnassa tai lähiseudulla? Lähinnä siis osaavien ammattilaisten perään kyselen.

P.S. Joku kuitenkin kysyy; sydän on kunnossa, tutkitusti.

Lavis
10.07.2011, 21:04
Johtuvatko nämä oireet punkin pistoksesta?

Heräät aamulla teltasta, sattuu jalkapohjaan niin jumalattomasti. Jatkat unia ja heräät jonkun ajan päästä siihen, että kantapäässä on nuppineulan pään kokoinen valkoinen "pallo", joka on hieman koholla. Jalalla ei voi kävellä muutamaan tuntiin, ellei siirrä painoa varpaille enemmän. Muutenkin jalkaa särkee ja on outoa lihaskipua. Nyt tunteja tapahtuman jälkeen kivut on alkanu laskee ja paranee koko ajan. Mitään lääkkeitä en ole ottanut kipuihin.

Beast
10.07.2011, 21:09
Mistä johtuu tämmönen, että vasen korva on ollut lukossa jo viikon? En ole mitään ihmeellistä tehnyt. Aikasemmin on ollut samaa vaivaa ja se meni ohi sillain, että se kai puhkes, tuli paljon mönjää ja sit se aukes...

Koirapoika
10.07.2011, 21:13
Mistä johtuu tämmönen, että vasen korva on ollut lukossa jo viikon? En ole mitään ihmeellistä tehnyt. Aikasemmin on ollut samaa vaivaa ja se meni ohi sillain, että se kai puhkes, tuli paljon mönjää ja sit se aukes...

Olisiko ylenmäärin vaikkua korvassa. Apteekista "liuotinta" ja pullon jolla ruutataan vettä korvaan huuhteluksi, Remowax nimeltään.

Beast
10.07.2011, 21:18
Olisiko ylenmäärin vaikkua korvassa. Apteekista "liuotinta" ja pullon jolla ruutataan vettä korvaan huuhteluksi, Remowax nimeltään.

Ok. Audispray ei ainakaan auta.

Aatos
11.07.2011, 09:03
Ok. Audispray ei ainakaan auta.

Suosikkijoukkoesta päätellen ole Tampereelta. Joten omalle terveysasemalle sairaanhoitajan vastaanotolle. Siellä huuhdellaan tarpeen mukaan..

alwahla
11.07.2011, 10:08
Miten pääsen eroon erittäin runsaasta hikoilusta?

Tätä hikoilua on esiintynyt niin keskellä pahimpia talvipakkasia kuin ihan miedossa 15-asteen lämpötilassakin, puhumattakaan tällaisista helteistä. Usein en edes tee mitään sellaista, mikä voisi laukaista hikoamisefektin, mutta silti olen pian hiestä märkä.

Aikoinaan ollessani tuollainen 140-senttinen ja runsaat 35-kiloinen kukkakeppi hikoilin yhtä paljon kuin nyt "vähän" isompana, joten ei se ainakaan painosta voi johtua. Hikeä alkaa pukkaamaan milloin missäkin tilanteessa ja se on aina todella runsasta.

Faijakin kärsii tästä samasta vaivasta.

Aatos
11.07.2011, 10:54
Miten pääsen eroon erittäin runsaasta hikoilusta?

Kilpirauhasarvot kannataisi ottaa, saattaapi löytyä vastaus sieltä.

Ja aika udein syyt ovat psyykkisiäkin. Tilannesidonnaisia..

Näkkäri
11.07.2011, 11:44
Hae apteekista ainetta nimeltä Absolut torr. En tiedä onko sitä enää, mutta muutama vuosi sitten vetelin sitä kainaloihin ja hikoilu loppui kainaloiden osalta siihen. En tiedä onko terveellistä, mutta tähän juttuun se auttoi 100% tehokkuudella.

Tietty voi ostaa 10 000 niitä purkkeja, heittää ne kylpyammeeseen ja pulahtaa sinne. Siihen loppui hikoilu. Varmaan kyllä elämäkin, mutta se on pikkujuttu mikäli saa hikoilun loppumaan.

Trenchtown
11.07.2011, 12:08
Hae apteekista ainetta nimeltä Absolut torr. En tiedä onko sitä enää, mutta muutama vuosi sitten vetelin sitä kainaloihin ja hikoilu loppui kainaloiden osalta siihen.

On sitä, tai ainakin oli vielä viime kesänä. Toimii kuin tauti ja lopettaa hikoilun, mutta muuten se oli ainakin mulle liian tuhtia tavaraa. Kainalot olivat kuin tulessa vielä kaksi-kolme päivää tökötin laittamisen jälkeen ja kun sitä sai lisätä n. kerran viikossa, niin ei maksanut vaivaa kärsiä kainaloiden kirvelystä. Hikoillaan sitten vähän enemmän.

Vili#16
11.07.2011, 12:18
Onko kenelläkään kokemuksia kantapään murtumasta? Itselläni se murtui viime torstaina, eilen pääsin keskusairaalasta kipsin kanssa pois. Onneksi ei tarvinnut leikata.

Aika pirstaleinen murtuma, mutta "siisti", joten luutumisen pitäisi tapahuta hyvin. Sain parilta eri lääkäriltä arvion toipumisen pituudesta, ja arviot olivat 6-8 vkoa, ja 12 vkoa. En sitten tiedä kumpa on lähempänä totuutta. Onko kenelläkään omakohtaista kokeumsta tästä? Aikasta veemäinen setti näin kesällä ja juuri loman "kunniaksi" tietenkin.

fat of the land
11.07.2011, 12:42
Onko kenelläkään kokemuksia kantapään murtumasta? Itselläni se murtui viime torstaina, eilen pääsin keskusairaalasta kipsin kanssa pois. Onneksi ei tarvinnut leikata.

Aika pirstaleinen murtuma, mutta "siisti", joten luutumisen pitäisi tapahuta hyvin. Sain parilta eri lääkäriltä arvion toipumisen pituudesta, ja arviot olivat 6-8 vkoa, ja 12 vkoa. En sitten tiedä kumpa on lähempänä totuutta. Onko kenelläkään omakohtaista kokeumsta tästä? Aikasta veemäinen setti näin kesällä ja juuri loman "kunniaksi" tietenkin.

Eräällä tutullani murtui tuossa toukokuun puolenvälin jälkeen siististi ja kipsattiin myös. Kipsin kanssa taisi olla 6 viikkoa, koska niin nuorella parani paremmin, eikä tainnut olla niin paha mitä luuli. Ontuu edelleen ja eipä ole tietoa tuleeko ontumaan jatkossakin.

Muhkea
11.07.2011, 12:48
Minä ainakin suosittelisin kokeilemaan Absolut Torria. Kannattaa pestä huolella kainalot ja varmistaa, ettei ole ollenkaan hikeä ennen kuin käyttää kyseistä ainetta. Muuten saattaa kirvellä. Juuri ennen nukkumaanmenoa torrit kainaloon ja noin viikon ajan ei tule kainalosta mitään.

Mulla ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia tuon aineen kanssa.

fat of the land
11.07.2011, 12:54
Minä ainakin suosittelisin kokeilemaan Absolut Torria. Kannattaa pestä huolella kainalot ja varmistaa, ettei ole ollenkaan hikeä ennen kuin käyttää kyseistä ainetta. Muuten saattaa kirvellä. Juuri ennen nukkumaanmenoa torrit kainaloon ja noin viikon ajan ei tule kainalosta mitään.

Mulla ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia tuon aineen kanssa.

Käsittääkseni on olemassa joku päivittäin käytettävä malli myös. Sikäli jos pitää Bobby Ewingejä ongelmana. Aika hauska vinkki jalkojen hikoiluun: sprayattavaa dödöä jalkoihin, kuulemma toimii.

Trenchtown
11.07.2011, 13:10
Käsittääkseni on olemassa joku päivittäin käytettävä malli myös.

On, ainakin Triple Dry tulee mieleen. Siitä ei tosin ainakaan mulle ollut oikeastaan mitään hyötyä.

-RVL-
03.08.2011, 09:53
Vaikea kirjoittaa.

Viilsin eilen puukolla vahingossa tuohon etusormen ja peukalon väliin aika pahasti. Viilto menee noin sentin kämmenselän puolelle ja pari senttiä kämmenen puolelle. Syvyyttä sen verran, että periaatteessa täysin auki tuosta, en osaa muuten sanoa.

Kysynkin, että meneekö tuossa yhtään jännettä tai paraneeko tuo itsestään kiinni, näin ilman kuvallista materiaalia. Verta vuotanut yön yli, kolme sidettä vaihtanut ja eipä tuolla oikein voi tehdä mitään. Bacibactia olen laittanut, kuten aina vastaavissa tapauksissa.

Sattuuhan näitä harvasen päivä, nyt vaan sellainen kohta, että kiinnostaisi ettei mitään tärkeää olisi vaan rikki?

Uskon, että joku muukin on saanut kerran tai useammin terävää tuohon, tai tietää muuten vaan käden rakenteesta.

// Ei vuoda enää. Ja näyttäisi siltä, että eiköhän tuo ilman tikkejäkin mene kiinni.

sampio
03.08.2011, 09:58
Jos verta on vuotanut yön ylitse, niin eiköhän tuo kannattaisi käyttää lekurissa. En ole mikään terveydenhoidon ammattilainen, enkä ole koskaan edes vastaavaan törmännyt, mutta voisin kuvitella, että mikäli verenvuoto ei lopu, on siihen saatava tikkiä tms. toimenpide. Että itse ainakin menisin valkotakkisille.

Tanskanen
03.08.2011, 12:32
Muistakaa hyvät ihmiset, että eivät ne lääkärit mitään paholaisia ole.
Jos yön yli just verta vuotaa, niin ei sitä tänne kannata kertoa, vaan mennä lääkäriin näyttämään.

floikkari
05.08.2011, 19:00
Voi paholainen.

Tuossa toissapäivänä kipeytyi uusien hienojen kiiltävien kenkien kanssa kaupungilla sinkoillessa vasemman jalan jalkapöydän ulkosyrjä tuosta keskivaiheilta komeasti.

Havainnollistava kuva kipukohdasta:
ImageShack - Online Photo and Video Hosting (http://imageshack.us/photo/my-images/838/nimetnze.jpg/)

Kipu tuntuu kävellessä / painoa jalalle antaessa vihlovana & pistävänä jne. sen verran lujaa, että esimerkiksi tänään kaupungilla asioilla pyöriessä oli pikku pakko hakeutua pari kertaa istumaan kivun käytyä turhan kovaksi. Kyllä sillä väkisin kävelee tarvittaessa, mutta ei kovin kivalta tunnu. Levossa tuota ei huomaa oikeastaan. Pikkuisen ehkä turvoksissa silmämääräisesti. Kyseiset uudet monot laitoin visusti piiloon ainakin toistaiseksi.

Mikähän kinttuuni on iskenyt? Koskaan ennen en muista moista vaivaa itselläni olleen.

tant gredulin
05.08.2011, 19:36
Sen verran erikoinen ja 'pehmeä' paikka, että epäilykset suuntautuvat ulkoiseen kivunaiheuttajaan. Naula huonosti kengänpohjassa? Lasinsiru? Ruusun piikki?

Veijari
07.08.2011, 18:38
taisin murtaa toisesta jalasta keskimmäisen varpaani. En taida jaksaa sen kanssa lääkäriin mennä kun eivät sille mitään kuitenkaan tee. Kannattaisiko se teipata kiinni viereiseen varpaaseen tai jopa kumpaankin viereiseen varpaaseen niin että 3 varvasta nipussa vai kannattaako unohtaa koko teippaus?

roottori
07.08.2011, 18:41
Kannattaisiko se teipata kiinni viereiseen varpaaseen tai jopa kumpaankin viereiseen varpaaseen niin että 3 varvasta nipussa vai kannattaako unohtaa koko teippaus?Kannattaa teipata viereiseen isompaan varpaaseen kiinni.

-OO-
07.08.2011, 19:25
Samat sanat kuin edellisellä eli teippaa se varvas kiinni isompaan. Mutta ei kannata liian tiukkaa tehdä siitä paketista koska se saattaa vääntää varpaan väärään asentoon ja toisaalta aiheuttaa kipua. Ja kannattaa pitää mahdollisimman kovapohjaisia kenkiä jonkin aikaa niin on helpompi kävellä ja ei ainakaan kopsauta mihinkään uudelleen.

Olkku
07.08.2011, 20:43
Mulle on muodostunut kesän aikana semmonen vähän lilahtava, kova patti vasemman polven yläpuolelle. Olisiko syytä tarkasttuttaa patin laatu?

Stouts77
07.08.2011, 21:26
Minulla kävi viime huhtikuussa työtapaturma, jonka seurauksena amputoitiin pari sormenpäätä. Kesäkuun alussa molemmissa tyngissä todettiin osteomyeliitti(luumätä). Tulehduksen takia tehtiin reviisio molempiin tynkiin. Tynkien luita samalla vähän vielä lyhennettiin. Siinä meni kk. tipassa, ensin sairaalassa viikon päivät sitten terv.keskuksessa loput kolmeviikkoa aamuin illoin. Lisäksi viiden viikon antibiootti-kuuri suun kautta, kahta eri lääkettä.

Kolme kuukatta meni sairaslomalla ja nyt ollut pari viikkoa jo töissä. Tähän asti ihan ok menny, jos ei oteta hermosärkyjä mukaan. Mutta nyt on noussut toisen tyngän päähän punertava "patti", jossa ei ole koskettaessa ollenkaan tuntoa ja on todella kuuman oloinen. Kosketusarka ei siis ole patin kohdalta, mutta muualta tyngän päästä sitten onkin ihan urakalla.

Kannattaiskos tästä huolestua, vai olisko tämä ohimenevää? Ei jaksais enää sitä tulehdushelvettiä...

Stouts77
08.08.2011, 19:27
Minulla kävi viime huhtikuussa työtapaturma, jonka seurauksena amputoitiin pari sormenpäätä. Kesäkuun alussa molemmissa tyngissä todettiin osteomyeliitti(luumätä). Tulehduksen takia tehtiin reviisio molempiin tynkiin. Tynkien luita samalla vähän vielä lyhennettiin. Siinä meni kk. tipassa, ensin sairaalassa viikon päivät sitten terv.keskuksessa loput kolmeviikkoa aamuin illoin. Lisäksi viiden viikon antibiootti-kuuri suun kautta, kahta eri lääkettä.

Kolme kuukatta meni sairaslomalla ja nyt ollut pari viikkoa jo töissä. Tähän asti ihan ok menny, jos ei oteta hermosärkyjä mukaan. Mutta nyt on noussut toisen tyngän päähän punertava "patti", jossa ei ole koskettaessa ollenkaan tuntoa ja on todella kuuman oloinen. Kosketusarka ei siis ole patin kohdalta, mutta muualta tyngän päästä sitten onkin ihan urakalla.

Kannattaiskos tästä huolestua, vai olisko tämä ohimenevää? Ei jaksais enää sitä tulehdushelvettiä...

No niin. Lääkärille soitettu ja sairaalassa käyty. Leikkuriin mennään, perkele!

AJTSS
09.08.2011, 00:54
Tuli kissapentu, ihan kiva kaveri, mutta meni tipahtamaan vessanpönttöön, onneksi vedettyyn. Oli kuitenkin pakko pestä se, ja toki se raapi sitten vähäsen, ei pahasti mutta veri naarmuja kuitenkin. Voiko tuosta joku verenmyrkytys tulla, jäykkäkouristusrokotus mulla on, ja jollain antiseptisellä litkulle pyyhin niitä naarmuja.

Mitä mieltä muut on?

Mommi
09.08.2011, 01:03
Tuli kissapentu, ihan kiva kaveri, mutta meni tipahtamaan vessanpönttöön, onneksi vedettyyn. Oli kuitenkin pakko pestä se, ja toki se raapi sitten vähäsen, ei pahasti mutta veri naarmuja kuitenkin. Voiko tuosta joku verenmyrkytys tulla, jäykkäkouristusrokotus mulla on, ja jollain antiseptisellä litkulle pyyhin niitä naarmuja.

Jos jäykkäkouristus kunnossa niin ei pitäisi mitään ongelmaa olla.

Ötökkä
09.08.2011, 01:51
Voi paholainen.

Tuossa toissapäivänä kipeytyi uusien hienojen kiiltävien kenkien kanssa kaupungilla sinkoillessa vasemman jalan jalkapöydän ulkosyrjä tuosta keskivaiheilta komeasti.

Havainnollistava kuva kipukohdasta:
ImageShack - Online Photo and Video Hosting (http://imageshack.us/photo/my-images/838/nimetnze.jpg/)

Kipu tuntuu kävellessä / painoa jalalle antaessa vihlovana & pistävänä jne. sen verran lujaa, että esimerkiksi tänään kaupungilla asioilla pyöriessä oli pikku pakko hakeutua pari kertaa istumaan kivun käytyä turhan kovaksi. Kyllä sillä väkisin kävelee tarvittaessa, mutta ei kovin kivalta tunnu. Levossa tuota ei huomaa oikeastaan. Pikkuisen ehkä turvoksissa silmämääräisesti. Kyseiset uudet monot laitoin visusti piiloon ainakin toistaiseksi.

Mikähän kinttuuni on iskenyt? Koskaan ennen en muista moista vaivaa itselläni olleen.
Mulla käy usein noin uusien kenkien kanssa. ja näitä "uusia kenkiä" jotka tuota aiheuttaaa, en ole kitten koskaan voinut uudelleen käyttää. Tästä johtuen mulla on n. kaksi kekämallia, joita käytän aina.

Vääränlaiset kengät voi aiheuttaa mulle sen 1-2vrk järkyttävän jalkakivun aina kävellessä (ilman mitään kenkiäkään), vaikka ulospäin jalassa ei mitään näykään. Laita siis vaan suosiolla kiertoon uudet kengät - en todellakaan suosittele uudelleen niitä käyttämään. Jos kipu siis on samanlaista, mitä mulle huonot kengät aiheuttaa...

Ihan yleisesti tästä ketjusta vielä: Ihmeellisiä asioita ihmiset täällä palstalla kyselee. Kohta varmaan joku pähkäilee, että kandeiskohan sitä mennä lääkäriin, kun on keittiöveitsi kallossa pystyssä muttei satu... Miksi sitä lääkäriin menoa pitää väkisin vältellä?

DaHolla
09.08.2011, 14:53
Onko kellään kokemuksia pitkäaikaisesta närästyksestä? Minulla tämä alkoi joskus viime kuun puolivälin jälkeen ja närästyksen voimakkuus on heitellyt aika lailla. Viikko sitten aloitin Somac kuurin lääkärin määräyksestä ja jonkin aikaa olikin normaali olo mutta nyt taas on ollut pari päivää paineen tunnetta rintalastassa. En tiedä pitäisikö lääkityksen aikana vältellä myös täysin kaikkea närästystä aiheuttavaa kuten kahvia, rasvaista ruokaa yms.

SamSpade
09.08.2011, 15:01
Onko kellään kokemuksia pitkäaikaisesta närästyksestä? Minulla tämä alkoi joskus viime kuun puolivälin jälkeen ja närästyksen voimakkuus on heitellyt aika lailla. Viikko sitten aloitin Somac kuurin lääkärin määräyksestä ja jonkin aikaa olikin normaali olo mutta nyt taas on ollut pari päivää paineen tunnetta rintalastassa. En tiedä pitäisikö lääkityksen aikana vältellä myös täysin kaikkea närästystä aiheuttavaa kuten kahvia, rasvaista ruokaa yms.

Paineen tunne rintalastassa ja pallean yläosassa voi myös olla ns mahahaavan oire. Kahvi kannattaa vaihtaa oikein tummaan paahtoon, esim Arvid Nordquistin Reko kahviin. Löytyy isommista marketeista, pirun hyvää ja tummapaahtoinen kahvi on selkeästi parempaa mahalle, myös maito/kerma pois kahvista.

RDivis
19.08.2011, 10:41
No kaipa tämä tänne käy:

Ajoittain minulla on kasvojen alueella ihottumaa, se kutiaa aivan tuhottomasti, muttei näytä ns. pahalta. Hieman voi huomata punertavaa, paitsi jos menen ja vaistomaisesti kosken kutiavaa kohtaa. Tällöin punoitus lisääntyy huomattavasti ja hilseilevää ihoa saattaa jäädä käteen. Rauhoittuu, kun pesen vedellä ja laitan Hydrokortisoonia. Minulle on sanottu, että näyttää atooppiselta ihottumalta (ei ammattilaisen mielipide). Isälläni on ollut ja hänen äidillään oli samantyyppistä ongelmaa.

Kysymykseni oikeastaan on; Kannattaako tätä mihinkään lähteä näyttämään ja sitä kautta jotain miljoonarasvoja ostamaan vai jatkanko näin?

Paitselo
19.08.2011, 12:03
Isälläni on ollut ja hänen äidillään oli samantyyppistä ongelmaa.

Et varmaankaan haluaisi tätä kuulla, mutta kyseessä voi olla alkava psoriasis - nimittäin kovin tutulta tuntuvat oireet.

En ole lääkäri ammatiltani, mutta psoriasista sairastan - kuten isänikin aikoinaan.

Morgoth
19.08.2011, 12:27
Onko kellään kokemuksia pitkäaikaisesta närästyksestä? Minulla tämä alkoi joskus viime kuun puolivälin jälkeen ja närästyksen voimakkuus on heitellyt aika lailla.

Kyse voi olla myös refluksista. Jossa ruokatorven ja mahalaukun välissä olevan sulkijalihas ei toimi kuten pitäisi ja ruokatorveen pääsee nousemaan mahahappoja, joka aiheuttaa monenlaisia oireita mm. närästystä. Itse kärsin ainakin jonkinasteisesta relfuksista. Välillä oireita ei ole ja välillä enemmän. Esim. kahvi anakin tuntuu pahentavan oireita.

RDivis
19.08.2011, 12:53
Et varmaankaan haluaisi tätä kuulla, mutta kyseessä voi olla alkava psoriasis - nimittäin kovin tutulta tuntuvat oireet.

Ööh, tyhmä kysymys, mutta voiko tai onko yleistä, että se alkaa nuorella henkilöllä. Itse olen 22.

Noitahan on kai eri tyyppisiä tai ainakin jostain niveliin vaikuttavasta psoriaksesta? Minulla ei nivelissä ole ollut ongelmaa.

Jomppa
19.08.2011, 13:56
Ööh, tyhmä kysymys, mutta voiko tai onko yleistä, että se alkaa nuorella henkilöllä. Itse olen 22.

Noitahan on kai eri tyyppisiä tai ainakin jostain niveliin vaikuttavasta psoriaksesta? Minulla ei nivelissä ole ollut ongelmaa.

Tai kyseessä voi olla allergia. Itsellä todettiin allergisuutta maidolle ja kananmunanvalkuaiselle vasta 35-vuoden iässä. Ja ainakin itsellä kananmuna saattaa joskus aiheuttaa ihottuman tapaista kasvoihin.

Mitä siinä häviää, jos käy lääkärissä?

Paitselo
19.08.2011, 14:16

No isälläni tauti alkoi sotavuosien jälkeen - hän oli silloin n. 25-vuotias.
Omat oireeni huomasin ekan kerran n. 30-vuotiaana.

Eipä ole minullakaan nivelissä ollut ongelmia - on vain tuo ärsyttävä hilseilevä ihottuma, jonka määrä muuten vaihtelee kovasti vuodenaikojen mukaan. Aurinko selvästi helpottaa tilannetta.

RDivis
19.08.2011, 14:56
Tai kyseessä voi olla allergia. Itsellä todettiin allergisuutta maidolle ja kananmunanvalkuaiselle vasta 35-vuoden iässä. Ja ainakin itsellä kananmuna saattaa joskus aiheuttaa ihottuman tapaista kasvoihin.

Mitä siinä häviää, jos käy lääkärissä?

No isälläni tauti alkoi sotavuosien jälkeen - hän oli silloin n. 25-vuotias.
Omat oireeni huomasin ekan kerran n. 30-vuotiaana.

Eipä ole minullakaan nivelissä ollut ongelmia - on vain tuo ärsyttävä hilseilevä ihottuma, jonka määrä muuten vaihtelee kovasti vuodenaikojen mukaan. Aurinko selvästi helpottaa tilannetta.

Kiitokset vastauksista! Kaipa se on lekuriin marssittava tässä lähiaikoina.

e: ai niin Paitselo onko tuo miten helppo/vaikea diagnosoida? Eli saitko itse miten helpolla taudinkuvan tietää. Isälläni tai mummollani sitä ei ole ikinä varsinaisesti todettu.

Hepitus
19.08.2011, 18:00
No kaipa tämä tänne käy:

Ajoittain minulla on kasvojen alueella ihottumaa, se kutiaa aivan tuhottomasti, muttei näytä ns. pahalta. Hieman voi huomata punertavaa, paitsi jos menen ja vaistomaisesti kosken kutiavaa kohtaa. Tällöin punoitus lisääntyy huomattavasti ja hilseilevää ihoa saattaa jäädä käteen. Rauhoittuu, kun pesen vedellä ja laitan Hydrokortisoonia. Minulle on sanottu, että näyttää atooppiselta ihottumalta (ei ammattilaisen mielipide). Isälläni on ollut ja hänen äidillään oli samantyyppistä ongelmaa.

Kysymykseni oikeastaan on; Kannattaako tätä mihinkään lähteä näyttämään ja sitä kautta jotain miljoonarasvoja ostamaan vai jatkanko näin?

Minulla tuollaiset oireet aiheuttaa seborrooinen ekseema eli taliköhnä. Googlella löytyy tuosta tietoa.

-H-

FutureHockey
25.08.2011, 06:58
Vatsavaivathan ne vieläkin vaivaavat meikäläistä, eikä vieläkään ole tullut selvyyttä siitä, että mikähän sitä oikein vaivaa. Oma diagnoosini alkaa olla jokin suolistossa oleva vika (ärtynyt suoli?), sillä vaivat ovat yleensä juurikin suolenmutkien kohdilla (kummallakin puolella, vaihtelevasti) ja muutenkin tuntuu, että oireet pahenevat esim. erittäin mausteisen ruuan jälkeen. Pitäisi kaiketi taas varata aika arvau... terveyskeskuksen lääkärille ja käydä selittelemässä taas kertaalleen koko viiden kuukauden ajanjakso ja oireet..

Ongelma joka tällä hetkellä kuitenkin... No ei se juuri mieltä paina, mutta jonkin verran on tullut tuohon kiinnitettyä huomiota on, että varsinkin esimerkiksi autokyydissä ollessani (ja tuolloin esimerkiksi pienestä töyssystä) ajaessa tuntuu kuin koko vatsa tärisisi todella ärsyttävästi. Tunnetta on vaikea selittää, mutta joskus se tuntuu aivan helvetin ärsyttävältä. Ihan pienimmissä töyssyissä ei tunnu mitään, mutta sellainen näkyvä kuoppakin aiheuttaa jo tunteen, että "vatsalihakset tärisisivät" ympäri vatsaa. Toisaalta joskus tuntuu kuin koko vatsan sisältö tärisisi samalla kertaa..
Voipi olla, että pitkähkö vatsavaivojen poteaminen on taas laukaissut mielikuvituksen lentoon ja kyseistä "vaivaa" tai vaivaa kärsii moni muukin, mutta haluaisin vain hieman selkoa, jos joku sellaista osaa antaa!

Ja tuon autokyydin otin tuohon nyt esimerkkinä vain. Tuleehan tuota tunnetta välillä esimerkiksi juostessakin ja jos nyt vaikka hyppäisin 50cm korkeudesta maahan niin tuntuu, että koko vatsa lähtee menemään kohti maata ja pienenpienen tärinän kautta palaa paikoilleen... Outoa ja paskasti selitetty.

Niin ja en ole mitenkään lihava vaan normaalipainoinen painoindeksin mukaan (tosin ihan siellä alarajoilla jo melkein ollaan). Pientä vatsankumpua toki löytyy, mutta sellainen nyt taitaa löytyä kaikilta (tai ainakin suurimmalta osalta) sellaisista, jotka eivät asu salilla tai kasvata muuten vain sixpäckiä.

AnaMasa
25.08.2011, 21:08
Akillesjänne napsahti poikki toukokuussa. Leikattiin ja toipuminen ihan ok. Kävelen suht sujuvasti ilman keppejä tai tukia, vaikkakin hajonneen jänteen pohjelihaksella ei vielä paljoa ponnistella. Noh, nyt tuo paska on alkanut särkemään öisin. Saatan herätä erittäin kovaan kipuun ja samalla heräämisen hetkellä tuntuu kuin jalka nykisi nilkan tienoilla. Ihan ihme homma. Loppuukohan tuo joskus, vai onko mulla lopun ikää jalka jolla voi ennustaa säätä tai jotain?

sunnuntai
25.08.2011, 21:43
Tissien välissä on rintalasta yläosasta kipeä. Kummartaessa tekee kipeää ja kun taivuttaa käsiä "sisäänpäin" tai oikeaa kättä.. Siis "ulospäin" taivuttaessa, eli venyttäessä rintalihasta ei tunnu juuri kipua. Kellään mitään arvausta missä mennään?

Datsun
25.08.2011, 22:59
Tissien välissä on rintalasta yläosasta kipeä. Kummartaessa tekee kipeää ja kun taivuttaa käsiä "sisäänpäin" tai oikeaa kättä.. Siis "ulospäin" taivuttaessa, eli venyttäessä rintalihasta ei tunnu juuri kipua. Kellään mitään arvausta missä mennään?
Voisko olla kipua rintarangassa? Joku pieni lukko siellä ehkä? Mulla välillä on niin hiton jumissa justiinsa tuosta nännien välistä, eikä aukea millään. Vaan sitten saattaa pamahtaa auki esim. aivastaessa. Erikoinen fiilis sekin.

Salama15
27.08.2011, 09:06
Voisko olla kipua rintarangassa? Joku pieni lukko siellä ehkä?

Suattaapi olla ns. fasettilukko? Reilun nyrkin kokoinen löysähkö pallo (esim. tekupallo tms.) lattialle ja sen päälle makaamaan niin, että pallo on selkärangan kohdalla about lapaluiden alareunan kohdalla => 100% rentoutuminen, takaraivo ja hartiat hiljalleen lattiaan ja POKS...

Monet rintakivut johtuvat selän jumitiloista!

Raibe
08.09.2011, 18:13
Löytyykös jollakin kokemuksia tälläisestä:

Allekirjoittanut on vajaa 27-vuotias perusterve jamppa, tai ainakin olin...

Vuoden 2010 kesään asti kaikki meni terveyden kanssa mainiosti, ei ollut mitään ihmeellistä koskaan. Mitä nyt pientä flunssaa jne. perussettiä.

Kuitenkin kesällä alkoi selkä kipeytyä ja alavatsalla sekä nivusissa alkoi tuntua ihmeellistä jomottavaa kipua. Myös jotenkin tuntui, että virtsarakkoa olisi painanut jokin, mutta ei mitään vakavampaa. Kipu tuntui myös hanurissa jonkin verran. Huomasin myös, että olin jotenkin jäykistynyt, mutta pistin iän piikkiin.

Oireet katosivat käytännössä vähän yli kuukaudessa, kunnes palasivat taas syksyllä alkaen tismalleen samalla tavalla. Sain myös julmetun flunssan ja ihme oireita oikealle kyljelle ja vatsalle. Myös oikea jalka aika lailla jumiin. Paniikki päälle omasta terveydestä -> kauheasti myös närästysoireita

Ensin tietty luulin, että kyseessä on jonkin sortin tauti tai sairaus, mutta n. 10-15 lääkärikäynnin, tsiljoonien kokeiden, ultran virtsateihin, vatsalaukun tähystyksen yms. jälkeen lääkärit sanoivat moneen kertaan, että eivät saa meikeläisestä kyllä sairasta oikein millään verukkeella. Otettiin kaikki maksa, sappi, haima yms. näytteet.

Pelasin koko talven salibandyä ja hiihtelin menemään pitkiä lenkkiä, ja oikeastaan urheilu oli kaikista parasta mitä voi olla. Tein muutamia todella kovia urheilusuorituksia ja peruskunto nousi vaan nousemistaan, joten en oikein ymmärtänyt, että mistä voi olla kyse, kivut ja flunssa kuitenkin pysyivät kunnes vatsakivut tuossa keväällä hölläsivät melkein kokonaan.

Sitten huomasin joskus keväällä, että meikeläisen vatsa alkaa oireleimaan aina urheilun jälkeen ja totesin, että nivusten päältä, tuosta alavatsalta tuntuu aina repivä revähdys, kun menen pelaamaan. Sama toistuu melkein joka kerta, kun menen harrastamaan. Se ei estä pelaamista ja kun saa lämmön päälle, kipua ei enää tunnu missään.

Kuitenkin aina tuon jälkeen on tauonkin aikana kivut tuollaisen pari viikkoa läsnä. Ja mikä oudointa, aina oikealla puolella kehoa, oikea takareisi, oikea sisäreisi, oikea kankku, oikea alavatsa, oikea kylki ja oikea selkä. Eli siis kaikki paikantuu oikealle puolelle, niin kuin alussa. Kipu ei leviä vaan on aina aika identtistä ja sekavaa, enemmän häiritsevää kuin edes särkyä. Eli mitään vakavia kipuja ei tunnu ja yleiskunto ei laske. Saan nukuttua ja ainut, mitä homma teettää on stressi.

Flunssa on kuitenkin edelleen päällä ja nyt lekurit epäilevät mykoplasmaa sen osalta, mutta tämä oikean puolen kipu; Mistä ilveestä se oikein tulee? Olisiko joku terveydenhuollon ammattilainen joka osaisi auttaa?

Muutama skenaario, mitä itse miettinyt:

Välilevy pullistunut (Kivut alkoivat sen jälkeen, kun reväytin selkää ihan vähän kootessani pihatelttaa anoppilan mökillä, aikaisemmin ei ollut vastaavia)

Nivustyrä tai jokin lihas irti tuosta alavatsan nivusten seudulta. Jotenkin uskon tähän, kun se homma menee aina urheillessa samalla tavalla, joka ikinen kerta. On se sitten fudista tai säbää, mitä käy pelaamassa.

Joku muu, mikä? Auttakaa nyt miestä mäessä!

Grainger
21.09.2011, 13:52
Onko normaalia kuulla oma pulssi korvissa, kun syke nousee?

Olen huomannut, että juostessa ja kuntopyöräillessä sykkeen noustessa tuonne 130 kieppeille, jompikumpi tai jopa molemmat korvat saattavat hetken aikaa sykkiä pulssin tahdissa. Tavallaan siis tinnitusta sykkeen tahdissa.

Muilla kokemuksia?

-OO-
21.09.2011, 14:10
Korkea verenpaine kai voi ainakin aiheuttaa tuon että pulssi kuuluu korvissa.

Grainger
21.09.2011, 20:55
Korkea verenpaine kai voi ainakin aiheuttaa tuon että pulssi kuuluu korvissa.

Joo, vihdoin löysinkin jotain tietoa vaikka netistähän ei saisi koskaan etsiä terveyteen liittyvää.

Eli on kohtalaisen normaalia, korvien vieressä menee isot verisuonet ja luonnollisesti liikunta saa sydämen pumppaamaan nopeammin ja näin ollen korvien vieressä alkaa mennä verta ylöspäin.

Epänormaalimpaa, jos syke "kuuluu" ilman liikuntaa.

Jonisti
27.09.2011, 21:36
Nilkka + ympäristö ja pohje niin kipeä, ettei kärsi astua juuri lainkaan. Varpaita liikuttaessa sattuu. Lääkäriltä sain lähetteen ortopedille, mutta osaisko joku jatkislainen kertoa mitä tuo voisi olla?

800mg burana ei auta. Saikkua en saanut, ja tänään oli ihan ok päivällä, mutta iltaa kohden kipeytyy perkeleesti. Lääkäri epäili löysiä nivelsiteitä useiden nyrjähdysten johdosta, jotka tulleet futiksen takia. Eli akillesjänteen ympärys turvonnut, sääri, pohje, nilkka ja jalkapöytä lähes kosketusarat, eikä nilkka oikein taivu. Kokemyksia vastaavista? Röntgenit otettu, ei normi lekuri nähnyt murtumia - saa nähdä mitä ortopedi sanoo..

-OO-
27.09.2011, 21:52
Kyllähän tuo voi ihan hyvin noista nivelsiteistäkin johtua. Minulla ainakin löysät ja lopulta katkenneet nivelsiteet aiheutti vaikka minkälaista ihmeellistä vaivaa; välillä oli toisen jalan lonkka kipeä ja välillä molemmat akillesjänteet vuorotellen ja lopulta se itse rikkinäinen nilkkakin tulehtui ja kipeytyi koko nilkka ja jalkaterä että oli ihan jatkuva kipu jalassa vaikka makasi vain paikoillaan tekemättä mitään.

Normilääkärit ei tajua noista kuvista näköjään hevonveetäkään, minullekin sanottiin vaan että ei ole mitään vikaa ja paranee itsestään ja ortopedi huomasi samoista kuvista välittömästi että nivelsiteet irtipoikki ja repineet jotain rustoja vielä mukaansa. Hyvä että sait lähetteen ortopedille, eiköhän se vika sieltä löytyne.

Jonisti
27.09.2011, 22:04
Kyllähän tuo voi ihan hyvin noista nivelsiteistäkin johtua. Minulla ainakin löysät ja lopulta katkenneet nivelsiteet aiheutti vaikka minkälaista ihmeellistä vaivaa; välillä oli toisen jalan lonkka kipeä ja välillä molemmat akillesjänteet vuorotellen ja lopulta se itse rikkinäinen nilkkakin tulehtui ja kipeytyi koko nilkka ja jalkaterä että oli ihan jatkuva kipu jalassa vaikka makasi vain paikoillaan tekemättä mitään.

Normilääkärit ei tajua noista kuvista näköjään hevonveetäkään, minullekin sanottiin vaan että ei ole mitään vikaa ja paranee itsestään ja ortopedi huomasi samoista kuvista välittömästi että nivelsiteet irtipoikki ja repineet jotain rustoja vielä mukaansa. Hyvä että sait lähetteen ortopedille, eiköhän se vika sieltä löytyne.

Aiemmin ollut kipuilua tuolla jalan ulkosyrjällä juurikin, juuri tuossa missä tuo ulkosyrjän nivelside sijaitsee. Vaiva ollut "lievä" jo vuosia, mutta nyt äityi sitten todella kipeäksi. Huomenna taas lääkäriin, tosin astman takia.

Ilmeisesti sinut leikattiin? Oliko minkälainen operaatio ja onko nyt kestänyt? Kivut varmaan kiitettävät leikkauksen jälkeen, sekä piinallisen pitkä toipuminen (mitä olen lukenut).

Edit: Ja nilkka on kipeä, oli miten päin tahansa. Paikallaankin ollessa.

-OO-
27.09.2011, 22:38
Ilmeisesti sinut leikattiin? Oliko minkälainen operaatio ja onko nyt kestänyt? Kivut varmaan kiitettävät leikkauksen jälkeen, sekä piinallisen pitkä toipuminen (mitä olen lukenut).

Leikattiin toukokuun lopussa, ja vieläkin on vähän varovaista liikkuminen mutta kyllä tämä alkaa jo aika hyvä nyt olla. Ainakin nuo jatkuvat kivut on poistuneet ja nilkka ei ole joka tilanteessa pettämässä alta joten alkaa jo tulla vähän luottamuskin takaisin.

Operaatiohan oli itsessään aika nopea, n. puolitoista tuntia taisi kokonaisuudessaan kestää. Ensin tähystettiin ja siivoiltiin sieltä tulehdusta, arpia, rustovaurioita yms. ja sitten avoimessa leikkauksessa liitettiin nuo nivelsiteet takaisin sellaisilla pienillä muoviankkureilla ja viereisestä luukalvosta tehdyllä siirrännäisellä. Leikkauksen jälkeen sitten kuusi ja puoli viikkoa kipsissä ja sen jälkeen pariksi viikoksi kevyempi ortoosi jonka sai ottaa kotona pois. Kepeillä liikuin juuri tuon vajaat yhdeksän viikkoa.

Kipuja oli oikeastaan yllättävän vähän, ihan muutamana ensimmäisenä päivänä oli vähän särkyä mutta lääkitys auttoi tuohon. Enemmän melkein oli harmia tuosta kipsistä kesähelteillä, ja välillä tahtoi olla kirvelyä tuossa leikkaushaavassa, mutta ei siitäkään mitään sen kummempia tulehduksia esim. tullut. Kipsin poiston jälkeen nilkan liike oli ihan olematonta, ja kipu liikuttaessa sen mukainen, mutta kun se ihan pahin jäykkyys poistui siitä parin-kolmen viikon aikana niin kipukin alkoi hellittää. Mutta hitaasti tuo liikkuvuus palautuu tuohon nilkkaan, oikeastaan vasta nyt ihan viime aikoina on palautunut suht' normaaliksi ja on pystynyt tekemään tässä muutamana päivänä jo sellaisia 6-8 kilometrin kävelylenkkejä ihan normivauhdilla.

Kyllä tuo vieläkin rasituksesta vähän kipeytyy mutta palautuu kyllä jumpalla hyvin. Fysioterapeutin antamia jumppaohjeita olen aika tiukasti noudattanut ja tasapainolaudan olen huomannut aika hyväksi välineeksi tuon nilkan vahvistamisessa. Tosiaan paljon aikaa ja kärsivällisyyttä vaatii tuo täydellinen kuntoutuminen mutta ei tuo lähellekään niin kipeä ole ollut missään vaiheessa kuin mitä peloiteltiin ennen leikkausta. Parasta tässä on että tuo leikkausta edeltänyt jatkuva jäytävä kolotus on nyt poissa ja uskaltaa kävellä epätasaisellakin pinnalla ilman jatkuvaa pelkoa siitä että nilkka pettää alta.

ufon_kaakao
06.10.2011, 22:43
Mitäköhän vittua äsken tapahtui. Nousen lattialta vatsa-makuulta seisomaan ja pum, polvilumpio täysin viturallaan ja jalka polvesta alaspäin 70° kulmassa, siis lähes poikittain, kipu on sen mukainen. Ei voinut muuta kuin huutaa suoraa päätä. Siinä sitten italialaisen jalkapalloilijan lempiasennossa selällään, jalasta kiinni pitäen kuoleman kielissä koitan väännellä polvea joka suuntaan jotta se menisi paikoilleen. 10 sekunnin helvetin jälkeen polvi menee paikoilleen. Polvilumpio siis lähti pois paikoiltaan kun nousin polviasennon kautta ylös, ilmeisesti lattia painoi lumpiota väärään asentoon juuri kun lähdin nousemaan. Nyt polvi on hivenen turvoksissa ja siitä huomaa että jotain epänormaalia on tullut tehtyä, mutta kipuja ei oikeastaan juurikaan ole. Kävely onnistuu normaalisti.

Huomattavaa on, että viime päivinä olen pitkästä aikaa tehnyt askelkyykkyjä ja normikyykkyjä ihan pienillä painoilla pitkiä sarjoja ja kyseinen vasen polvi on tuntunut vähän oudolta ja siinä on tuntunut ikään kuin painetta kyykyn alastulovaiheessa. Tällä on pakko olla jotain osuutta asiaan. Täytyykö tästä lähteä huomenna johonkin kuvauksiin? Ihme on jos jotain ei polvesta hajonnut, taisin nimittäin vääntää sitä puoliväkisin vääräänkin suuntaan ja kipu oli jumalaton. Luulisi että nivesiteissä- tai rustoissa on tuollaisen jälkeen jotain vaurioita.

Kaikkea sitä voi sattua.

Jonisti
07.10.2011, 18:36

Jep ja ortopedillä käyty tänään. Nilkan nivelsiteet erittäin löysät, epäili että voisi joku luu(???) olla haljennut ja kaikenlisäksi tuo nivelsidevamma on tuota niveltä muljauttanut huonoon asentoon. Magneettikuviin pian, varmaan leikkaus edessä siis. Turvotusta oli vieläkin, vaikka jalka ei edes ole ollut kipeä koko viikolla. Taisi jostain jännetupesta puhua, että olisi myös puristuksissa.

Tämä siis röntgenkuvien ja käsikopelon perusteella.. Että näin..

-OO-
07.10.2011, 19:28
Hyvä homma että vika löytyi. Jos tuon saman operaation tekevät kuin minulle niin en pysty kyllä tosiaan mitenkään pelottelemaan tuolla, sen verran hyvin on kaikki mennyt ja koko ajan jalka menee parempaan suuntaan. Nyt olen jo huomannut että pitkästä pitkästä aikaa pystyn ihan oikeasti nauttimaan liikunnasta kun koko ajan ei koske johonkin.

Veijari
10.10.2011, 12:17
Alkaa jo ottamaan pannuun oikean polven kunto. Kesällä 2010 siitä korjattiin kierukkaa, toistamiseen. Keväällä 2011 alkoi taas vaivaamaan ja kuvauksissa todettiin 7mm*13mm kokoinen rustovaurio reisiluun päässä. Rustovauriolle ei lähdetä mitään tekemään jos on oireeton ja toistaiseksi on ollutkin kun vedin pari viikkoa lepoa pahimpiin kipuihin, tulehduskipulääkettä ja polvi punkteerattiin nesteestä tyhjäksi. Sitten taas toimi kuin junan vessa.

Loppukesän ja syksyn olen pystynyt hyvin treenaamaan kun olen jättänyt jalkapallon pelaamisen vähemmälle. Nyt sitten männä viikonloppuna painitreeneissä polvi jotenkin kai vääntyi, tai jotain, en tiedä, sillä en varsinaisesti loukannut sitä sillä vasta treenisalilta pukukoppiin kävellessä huomasin polvessa kipua. Nyt on pari päivää linkutettu ja syöty buranaa.

Kipua syntyy polvilumpion alareunan korkeudelle, polven sisäsivulle kun polven ojentaa täysin suoraksi tai menee kyykkyyn. Polvi on kevyesti turvoksissa eli nestettä on hieman kerääntynyt niveleen. Voisiko tuo pelkkä ylimääräinen neste aiheuttaa polvessa kipua vai olisiko sieltä jotain enemmän paskana, mene ja tiedä?

Ahdistaa niin vitusti kun joutuu taas ainakin pari viikkoa lepuuttamaan polvea ja jos ei levolla mene ohi niin sitten taas ortopedin pakeille sitä imettelemään. Aina mielessä kummittelee ensimmäisenä "onko taas kierukkavamma" tai jotain tuohon rustovaurioon liittyvää. Nivelsiteet on aina olleet kunnossa enkä nytkään epäile niissä mitään vikaa.

Ekomies
13.10.2011, 09:10
Olkapäässä "jyskyttää" kun on pää alaspäin, esim kengännauhoja sitoessa. Välillä tuntuu muutenkin pientä puristavaa kipua. Onkos tämä nyt jonkin sortin tulehdus vaiko hermojumi? Käden liikkeillä tai asennolla ei ole vaikutusta asiaan.

hanu
13.10.2011, 09:28
Kipua syntyy polvilumpion alareunan korkeudelle, polven sisäsivulle kun polven ojentaa täysin suoraksi tai menee kyykkyyn. Polvi on kevyesti turvoksissa eli nestettä on hieman kerääntynyt niveleen. Voisiko tuo pelkkä ylimääräinen neste aiheuttaa polvessa kipua vai olisiko sieltä jotain enemmän paskana, mene ja tiedä?

Tuo kuulostaa vähän turhan tutulta. Minulla ylipaino ja kolmisen tuhatta pelattua ja vihellettyä futis- ja kiekkomatsia saivat polvilta tunnit täyteen. Diagnoosini on ns. hyppääjän polvi, eli povilumpio kalkkeutuu. Kun nivusista nilkkaan polven yli kulkeva jänne ei sen kalkkeuman takia pääse liikkumaan normaalisti, niin se rasituksessa helposti tulehtuu. Kipu juurikin tuossa paikassa ja turvotus tuttuja oireita.

Kalkkeuman pystyy poistamaan leikkauksella, mutta operaatiota ei julkisella puolella juurikaan tehdä, koska ratkaisu on vain tilapäinen. Uutta kalkkeutumista se ei estä, eli leikkaus olisi edessä taas jokusen vuoden päästä. Ja käsittääkseni jotain riskejäkin tuossa operaatiossa on, varsinkin jos se joudutaan toistamaan.

Mulla on ikää nyt 52v, joka tarkoittaa, ettei julkisella puolella tarjota buranaa kummempaa tuohon, kun normaalielämässä pärjään. Jotenkin vaan harmittaa isohkolla V:llä, että mun juoksuaskeleet on jo nyt käytetty loppuun.

t. hanu

Veijari
13.10.2011, 17:26
Tuo kuulostaa vähän turhan tutulta. Minulla ylipaino ja kolmisen tuhatta pelattua ja vihellettyä futis- ja kiekkomatsia saivat polvilta tunnit täyteen. Diagnoosini on ns. hyppääjän polvi, eli povilumpio kalkkeutuu. Kun nivusista nilkkaan polven yli kulkeva jänne ei sen kalkkeuman takia pääse liikkumaan normaalisti, niin se rasituksessa helposti tulehtuu. Kipu juurikin tuossa paikassa ja turvotus tuttuja oireita.

Kalkkeuman pystyy poistamaan leikkauksella, mutta operaatiota ei julkisella puolella juurikaan tehdä, koska ratkaisu on vain tilapäinen. Uutta kalkkeutumista se ei estä, eli leikkaus olisi edessä taas jokusen vuoden päästä. Ja käsittääkseni jotain riskejäkin tuossa operaatiossa on, varsinkin jos se joudutaan toistamaan.

Mulla on ikää nyt 52v, joka tarkoittaa, ettei julkisella puolella tarjota buranaa kummempaa tuohon, kun normaalielämässä pärjään. Jotenkin vaan harmittaa isohkolla V:llä, että mun juoksuaskeleet on jo nyt käytetty loppuun.

t. hanu

Lievää ylipainoa myös täällä - eikä ainakaan auta näistä polviongelmista selviämisessä.

Tuskin on tällä kertaa ainakaan kierukkavammasta kyse, koska parin päivän Buranan syöminen lopetti suurimmat kivut. Nyt pystyy jo normaalisti kävelemään. Edelleen kuitenkin vihlaisee aika ikävästi jos polvi saa kiertoliikettä tai kävelyä kummempaa rasitusta. En ole vielä uskaltautunut kävelyä kummempaa tekemäänkään, pari juoksuaskelta sentään otin tasaisella tiellä eilen koiran perään eikä sekään tuntunut pahalta mutta metsässä liukkaiden sammalten ja juurien päällä pomppiminen tuntui olevan myrkkyä polvelle. Josko se tuosta vielä rauhottuisi levolla ja buranalla.

Hassua tässä polvessa on se että kun vaikka aamulla lähden autolla töihin, polvi tuntuu hyvältä kotiovelta autolle marssiessa ja kun työpaikan pihalla nousen autosta ylös ja kävelen toimiston ovelle, voi polvi vihloa jokaisella askeleella ihan pirusti. Taas kun pääsen toimistotuoliin istumaan ja lähden siitä vaikkapa kahvitauolle tunnin istumisen päästä, nuo hetki sitten polvessa olleet kivut loistavat poissaolollaan loppupäivän, jopa useita päiviä. Jotain irtoroskaa siellä polvessa tuntuisi ainakin olevan tuosta päätellen.

Ikää mittarissa "vasta" 36, joten olisihan se erittäin ikävää lopettaa aktiiviliikunta jo "ikämiesjuniorina".

Jameson
16.10.2011, 13:34
"Terve",

Mikäköhän mahtaa miestä vaivata, kun on vatsa tuosta maksan kohdalta kosketusherkkä. Olen syönyt muutaman päivän nyt tulehduskipulääkettä (burana 800mg 3x/pv) niskajumeihin. Voiko olla mahdollista, että buranat rasittavat maksaa näin paljon? Seisoessa ei tunnu muuta kuin koskettamalla, mutta makuulla ja istuessa tuntuu ikävältä, kun muut elimet painaa sitä. Myös ruokailun jälkeen se on kipeämpi.

Viinaa en ole yli viikkoon juonut, joten tuskin siitä johtuu.

Trenchtown
16.10.2011, 14:37
Voiko olla mahdollista, että buranat rasittavat maksaa näin paljon?

Ibuprofeeni ei rasita maksaa, mutta mahaa kyllä, joten voisiko kipu johtua siitä. Varsinkin jos et Buranaa muuten suuremmin vetele, niin tuollainen annos saa varmaan helpostikin pakin sekaisin tai muuten vaan kipeäksi. Parasetamoli on se, joka rasittaa maksaa.

Wilson-
16.10.2011, 19:06
En jaksaisi näin pienen vaivan takia lääkäriin lähteä joten haetaan apua täältä.

Elikkä ongelma on kutiseva selkä ja käsivarret. Mitään valtavaa kutinaa tai ihottumaa ei "alkutilanteessa" ole, mutta kun erehtyy vähän rapsuttamaan etenkin tuolta yläselästä/hartioista, niin kutina yltyy ja sinne muodostuu ihottumaa niille alueille joita raavin. Erikoisinta on se, että selkään jää selkeät raapimajäljet jotka ovat hieman koholla. Eli kun selkää katsoo niin pystyy hyvin selkeästi näkemään mistä kohtaa kynnet ovat menneet. Tämän lisäksi iho punoittaa ja siinä on samanlaista ihottumaa mitä nokkosenpisto aiheuttaa.

Toivottavasti noinkin sekavasta selityksestä saa edes jonkinnäköisen kuvan vaivastani. Jotain allergiaa olen tässä epäillyt, mutta voiko kyseessä mahdollisesti olla jokin muu vaiva?

Myyrä
17.10.2011, 01:24
En jaksaisi näin pienen vaivan takia lääkäriin lähteä joten haetaan apua täältä.

Elikkä ongelma on kutiseva selkä ja käsivarret. Mitään valtavaa kutinaa tai ihottumaa ei "alkutilanteessa" ole, mutta kun erehtyy vähän rapsuttamaan etenkin tuolta yläselästä/hartioista, niin kutina yltyy ja sinne muodostuu ihottumaa niille alueille joita raavin. Erikoisinta on se, että selkään jää selkeät raapimajäljet jotka ovat hieman koholla. Eli kun selkää katsoo niin pystyy hyvin selkeästi näkemään mistä kohtaa kynnet ovat menneet. Tämän lisäksi iho punoittaa ja siinä on samanlaista ihottumaa mitä nokkosenpisto aiheuttaa.

Toivottavasti noinkin sekavasta selityksestä saa edes jonkinnäköisen kuvan vaivastani. Jotain allergiaa olen tässä epäillyt, mutta voiko kyseessä mahdollisesti olla jokin muu vaiva?
Nokkosihottuma vaikuttaisi kyllä sopivan kuvaan. Mulla samaa vaivaa toisinaan ja ilmenee esim. hikoillessa. Otat ihan perus allergialääkettä (antihistamiiniä) jota saa apteekista, niin oireet poistuvat.

Itselläni tulee tätä esim treeneissä. Ilmeisesti hikoilu ja paidan hinkkaus ihoa vasten aiheuttaa tätä vaivaa. Mutta kun on ottanut allergialääkkeen ennen treenejä, niin vaivaa ei tule. Vittumainen vaiva, mutta erittäin helposti hoidettavissa.

aceman81
17.10.2011, 17:26
Kylmä rinki -uusintakierroksella epäily miehen kohdalla. Hockey fights cancer. Pinkkiä vaatetusta teemailloissa jne. Onkohan nää jotain merkkejä vai vain sattumaa?

Sain par kuukautta sitten iskun vasemman rintalihaksen ja solisluun välimaastoon. Oireeton, kunnes par viikkoa sitten pientä painallusarkuutta luustossa. Sittemmin rintalihaksen alue muuttunut araks ja lievästi kosketusherkäksi.

Vissiin suhteellisen liikkuvaista aluetta. Mikäli spekuloisi jollain kudosvaurioilla, toipuminen saattaa ottaa aikaa. Varsinkin kun olen ihan normaalisti harrastanut lihaskuntoharjoitteita käsipainoin, punnerruksin jne.

Ilmeisesti iskut ei varsinaisesti aiheuta syöpää, mutta saattavat aktivoida nukkuvan hirviön, eli elimistössä olevan kasvaimen.

tinkezione
17.10.2011, 17:37

Ei omakohtaista kokemusta, mutta ystäväpiiristä kyllä ja Myyrän tavoin veikkaisin ensimmäisenä nokkosihottumaa.

d00b
25.10.2011, 15:04
Ongelmana tässä olisi selkäkivut.

Kuuden päivän ajan joka aamu olen herännyt siihen, että ristiselkään koskee todella kovin. Aivan sama missä asennossa yritän maata niin kipua tuntuu. Nousen sängystä ylös ja alan puuhastelemaan ja kävelemään niin noin puolen tunnin kuluttua selkä tuntuu taas aivan ok:lta. Päiväs aikaan pystyn urheilemaan ja tekemään ihan mitä vaan, mutta tilanne on se että makuu asennossa joku menee pieleen ja pahasti. Sängystä tämä ei tunnu johtuvan, koska sama lopputulos vaikka nukkuisin lattialla. Lääkärilläkin kävin, mutta eipä tuollainen normi terveyskeskuslääkäri osannut sanoa käytännössä mitään.

Ferris
25.10.2011, 17:45
Itse varaisin ajan osteopaatilta tai hyvältä manipulatiiviseen fysioterapiaan perehtyneeltä fysioterapeutilta. Itsellä ollut selän kanssa vähän vastaavan kuuloisia ongelmia ja kyseisiltä tahoilta löytyi nopeasti syyt kipuihin ja lääkkeettömät keinot kuinka päästä eroon kivuista.

Itselleni on vahvistunut käsitys siitä, että nämä ammattilaiset löytävät nopeastikin syyn selkäkipuihisi, toisin kuin tk-lekurit jotka määräävät vaan Buranaa ja lihasrelaxanttia.

vlad
25.10.2011, 20:37
Itse varaisin ajan osteopaatilta tai hyvältä manipulatiiviseen fysioterapiaan perehtyneeltä fysioterapeutilta. Itsellä ollut selän kanssa vähän vastaavan kuuloisia ongelmia ja kyseisiltä tahoilta löytyi nopeasti syyt kipuihin ja lääkkeettömät keinot kuinka päästä eroon kivuista.

Minäkin kääntyisin d00b:nä fysioterapeutin puoleen, esim. asiansa osaava OTM-fysioterapeutti osaa varmasti sanoa mikä selässäsi on päin honkia.

Kärsin vuosia ja vuosia sitten pahoista selkäkivuista, onneksi työterveyslääkäri teki muutakin kuin määräsi buranaa, röntgenissä selvisi selkärangan asentovirheet - muutama nikama oli mutkalla. Työterveydessä ei sitten enää jääty ihmettelemään vaan kirjoitettiin lähete OTM-fysioterapiaan, jossa nikamat laitettiin ojennukseen ja siihen päälle laadittiin vielä kunto-ohjelma, jonka avulla vahvistin keskikehon lihaksia ja muutenkin koko kroppaa. Liikuntaa olin harrastanut aiemminkin mutta rasittava työ, huonot työasennot ja heikot syvät keskikropan lihakset saivat aikaan sen, että selkärankaan tuli nikamien asentovirheitä. Ongelmat pysyivät poissa niin kauan kun jaksoin pitää paikkani hyvässä kunnossa mutta nyt selkä vihoittelee paikoitellen ja tunne on hyvin paljon sama mitä se oli vuosia ja vuosia sitten. Eli eiköhän selässäni ala olla jotain vialla, jälleen kerran, ja itseänihän siitä saan syyttää.

vlad.

-OO-
26.10.2011, 20:29
Minulla meni nilkkaleikkauksen seurauksena yhdestä varpaasta ja pieneltä alueelta jalkapöytää kokonaan ihosta tunto. Lääkäri sanoi vaan että se tunto joko tulee takaisin tai sitten ei, aika näyttää, mutta en sitten tajunnut kysyä että minkälaisesta ajasta on kysymys? Jos viisi kuukautta leikkauksen jälkeen ei ole tunto palautunut yhtään niin onko enää toiveitakaan siitä että tuo joskus palautuisi? Onko jollakin kokemuksia/tietoa aiheesta? Käsittääkseni kai kuitenkin on aika yleistä että leikkauksen jälkeen tuohon leikkaushaavan lähistölle tulee jotain tuntovajausta?

Aatos
27.10.2011, 07:01
Minulla meni nilkkaleikkauksen seurauksena yhdestä varpaasta ja pieneltä alueelta jalkapöytää kokonaan ihosta tunto. Lääkäri sanoi vaan että se tunto joko tulee takaisin tai sitten ei, aika näyttää, mutta en sitten tajunnut kysyä että minkälaisesta ajasta on kysymys? Jos viisi kuukautta leikkauksen jälkeen ei ole tunto palautunut yhtään niin onko enää toiveitakaan siitä että tuo joskus palautuisi? Onko jollakin kokemuksia/tietoa aiheesta? Käsittääkseni kai kuitenkin on aika yleistä että leikkauksen jälkeen tuohon leikkaushaavan lähistölle tulee jotain tuntovajausta?

Nyrkkisääntö on että palautuu 2 mm/ kuussa..

Elazi
26.11.2011, 11:52
Oikean jalan kantapää on ollut viimeaikoina todella kipeä aamuisin.Kyseessä lienee plantaarifaskiitti tai jotain sinnepäin. Onko muilla kokemuksia ko. vaivasta ja miten olette hoitaneet sitä? Uusia kenkiä en ole ostanut puoleen vuoteen, joten ei pitäisi olla siitä kiinni.

-OO-
26.11.2011, 13:01
Oikean jalan kantapää on ollut viimeaikoina todella kipeä aamuisin.Kyseessä lienee plantaarifaskiitti tai jotain sinnepäin. Onko muilla kokemuksia ko. vaivasta ja miten olette hoitaneet sitä? Uusia kenkiä en ole ostanut puoleen vuoteen, joten ei pitäisi olla siitä kiinni.

Tästä olisi hyvä kuulla lisää kun minullakin taitaa olla ihan sama vaiva. Vasen jalka leikattiin alkukesästä ja kesä meni toipilaana, ja nyt kun syksyllä olen taas yrittänyt harrastaa liikuntaa enemmän niin oikean jalan kantapää ja tuo sisäsyrjän kaari on alkaneet kipeytymään todella paljon.

Snakster
26.11.2011, 22:15

Tennis- tai golfpallolla rullailua niin, että pallo jalkapohjan alla venyttää ja hieroo sitä jalkapohjan kalvoa. Akillesjänteitä ja pohkeita kannattaa venyttää ja jumpata useampi kerta päivässä esimerkiksi 5-10 cm korokkeen avulla. Yöksi Strassburg-sukka, joka maksaa viitisen kymppiä, löytyypi mm. tästä kataloogista http://www.respecta.fi/uploads/rsqvci7bbort.pdf (linkki vie Respectan apuvälinekuvastoon)

Vili#16
26.11.2011, 22:28
Suosittelen kaikille jalka- ja selkivuista kärsiville perinteistä jäsenkorjausta. Oikeasti, duunipaikan ikuisista kyseisitä kivuista kärsivät ovat saanet tästä pysyvän avun vaivoihinsa. Itsekin olen menossa jäsenkorjaukseen kantapäänmurtumasta tulleista oireista.

Musta Nuoli
08.12.2011, 17:49
Ibuprofeeni ei rasita maksaa, mutta mahaa kyllä, joten voisiko kipu johtua siitä. Varsinkin jos et Buranaa muuten suuremmin vetele, niin tuollainen annos saa varmaan helpostikin pakin sekaisin tai muuten vaan kipeäksi. Parasetamoli on se, joka rasittaa maksaa.

Itseltäni parasetamoli kiellettiinkin, maksa-arvo (ALAT) on ollut koko vuoden liian korkea. Viime jouluna/uutenavuotena iski mykoplasma, joka aiheutti ensin kovan keuhkokuumeen ja sen jälkeen kaupantekijäisiksi sydänlihastulehduksen ja sydämen vajaatoiminnan/läppävian. Mustaa Nuolta kiikutettiinkin sitten ensiavun kautta kardiologiselle osastolle TYKSiin, jossa tuli vietettyä vajaat kolme rattoisaa viikkoa mm. usean antibiootin suonensisäisessä tiputuksessa samalla kun sydämestä napsittiin koepaloja hakkaamalla kolo kaulalaskimoon. 3,5kk sairasloma liikunnan totaalikielto sekä usean kuukauden liikarasituskiellot ynnä sairastumisesta asti popsitut betasalpaajat ja verenpainetta alentavat lääkkeet ovatkin sitten tehneet tehtävänsä yleiskunnolle.

Pumppu on onneksi palautunut lähes ennalleen (töissäkin on keikuttu loppukeväästä asti), mutta maksa-arvo on aina vain ylikorkea, ja nyt verikokeissa olivat sekä kolesteroli (6,6) että veren sokeriarvo (8,5) nousseet melkoisesti, erityisesti tuo sokeriarvo. On tässä vuoden aikana painokin sahannut melkoisesti. Ensin keuhkokuume tiputti viitisen kiloa, sen jälkeen on tullut vuoden aikana +10 kg takaisin, mikä näkyy ns. vararenkaana. Liikunta on sattuneesta syystä ollut vähäistä. Nyt sitä saisi jo enemmän rehkiä, mutta pohjakunto ja sen myötä halu lähteä ulkoilemaan on ollut huono. Pingistä olen sentään käynyt välillä vetämässä.

Eipä tuo toisaalta ihme ole, että nuo arvot ovat nousseet, kun olen loppuvuoden lähinnä tullut suoraan töistä kotiin, istunut väsyneenä tietokoneelle ja/tai sohvalle sekä sortunut vielä turhaan naposteluun ja herkkujen syömiseen. Ruokavalio kaipaisi myös entrausta, mutta yksin elävänä sinkkuna ei aina jaksa kokata mitään ihmeellistä varsinkaan arkena.

Sattuuko kenelläkään olemaan mitään kokemusta vastaavantyyppisistä tilanteista ja kenties hyviä neuvoja miten ja millä kotikonstein sekä kolesterolia että eritoten verensokeria saa alas? Mihinkään maratoneille minua ei kannata lähettää - kuten sanottua, pohjakunto ehti romahtamaan sydänlihastulehduksen tiimoilla, ja edelleenkin haluan ottaa rauhallisesti, ettei pumpun täysi palautuminen hidastu. Käytännön vinkkejä ja lisiä ruokavalioon otetaan vastaan, samoin sopivia liikunnallisia metodeja painon alentamiseen ja erityisesti ns. keskivartalon kutistamiseen. Mitään lääkkeitä en halua popsia enempää kuin nyt on ollut pakko popsia.

Huom! Lähtökohtana siis sydänlihastulehduksen ja keuhkokuumeen aiheuttama pohjakunnon totaalinen romahtaminen ja noin puolen vuoden itsestä riippumaton liikuntakielto sekä betasalpaajien aiheuttama sykkeen keinotekoinen aleneminen, joten "oma vikasi jos olet sohvalla löhönnyt, sen kuin lähdet 10 km lenkille maksimirasituksella ja syöt jatkossa vain tomaatteja"-tyyppinen elämänviisaus ei oikein ole avuksi.

Huom.2! Täsmennettäköön, että alkoholin olen tänä vuonna jättänyt lähes minimiin (keskimäärin yksi annos parissa viikossa), joten sen vähentäminen ei valitettavasti ole ratkaisu.

Aatos
09.12.2011, 14:15
Sattuuko kenelläkään olemaan mitään kokemusta vastaavantyyppisistä tilanteista ja kenties hyviä neuvoja miten ja millä kotikonstein sekä kolesterolia että eritoten verensokeria saa alas? Mihinkään maratoneille minua ei kannata lähettää - kuten sanottua, pohjakunto ehti romahtamaan sydänlihastulehduksen tiimoilla, ja edelleenkin haluan ottaa rauhallisesti, ettei pumpun täysi palautuminen hidastu. Käytännön vinkkejä ja lisiä ruokavalioon otetaan vastaan, samoin sopivia liikunnallisia metodeja painon alentamiseen ja erityisesti ns. keskivartalon kutistamiseen. Mitään lääkkeitä en halua popsia enempää kuin nyt on ollut pakko popsia.

Huom! Lähtökohtana siis sydänlihastulehduksen ja keuhkokuumeen aiheuttama pohjakunnon totaalinen romahtaminen ja noin puolen vuoden itsestä riippumaton liikuntakielto sekä betasalpaajien aiheuttama sykkeen keinotekoinen aleneminen, joten "oma vikasi jos olet sohvalla löhönnyt, sen kuin lähdet 10 km lenkille maksimirasituksella ja syöt jatkossa vain tomaatteja"-tyyppinen elämänviisaus ei oikein ole avuksi.

Painonlasku vaikuttaa erityisesti keskivartalolle kertyvän rasvan määrään. Liikunta vaikuttaa ylipainoon, keskivartalolihavuuteen ja painonhallintaan sekä insuliiniherkkyyteen.

Nämä suotuisat vaikutukset ovat myös keskeisiä diabeteksen ehkäisyssä. Liikunta vaikuttaa suotuisasti myös lukuisiin metaboliseen oireyhtymään liittyviin tekijöihin, kuten verenpaineeseen, verenkierron säätelyyn ja lipidien aineenvaihduntaan.

Vain osa liikunnan vaikutuksista välittyy painon tai rasvamäärän muutoksilla. Säännöllinen liikunta jopa ehkäisee itse metabolisen oireyhtymän kehittymistä.

Itselläni oli joskus 90-luvun puolivälissä myokardiitti ja samainen puolen vuoden liikuntakielto. Muistan ensimmäisen kävelylelenkin tuon jälkeen - tuskaa.

Maksalla on lukuisia tehtäviä, joista yksi tärkeimmistä on sokerin tuotanto muista aineista sekä sokerin varastointi äkillisten tarpeiden varalle.

Insuliini säätelee sekä sokerin varastointia että tuotantoa.

Aterioiden välissä maksa tuottaa vereen tarvittavan määrän sokeria hajottamalla varastosokeria takaisin sokeriksi tai sokerin uudismuodostuksen avulla.

Insuliinilla on keskeinen tehtävä molempien aineenvaihduntareittien säätelyssä. Aterioiden välillä sekä varsinaisessa paastossa elimistön insuliinipitoisuudet ovat varsin pienet mutta mitattavissa.

En tiedä liittyykö maksa-arvosi sokeriasiaa, mutta se on teoreettisesti mahdollista.

Summa summarum liikunta on tärkeää aloittaa kera kelpo ravinnon. Näiden teho yhdessä on melkoinen.

Mutta ei pelkkää tomaattia..

Lisäksi itse suosin avantouintia - vaikuttaa suotuisasti verenpaineisiin sekä verensokerin säätelyyn.

Hejony
10.12.2011, 12:45
Mikäköhän meikäläisen ropassa on vikana? On epämääräisen ajan, ehkä hieman reilun kuukauden ollut ajoittaisia rajujakin vatsakipuja, pahoinvointia, ja vatsan löysyyttä aterioinnin jälkeen. En tuota lähtenyt viemään eteenpäin, sillä se oli sen verran epäsäännöllistä, ja lisäksi oli päällä erotilanne tyttöystävästä ja muita stressitekijöitä. Nyt kuitenkaan ei pitäisi ressiä enää juurikaan olla, mutta silti nyt tämä loppuviikko on mennyt ihan vituiksi. Mikään ateria ei pysy 10min kauempaa sisällä. Sitten kun käy vessassa, on hetken vielä paha olo, kunnes palautuu aivan normaaliksi. Eilenkin kykenin käymään puntilla, mutta sen jälkeen kun söi niin oli taas tunnin verran ihan pihalla.

Keliakiaa epäilin itse, mutta tein eilen apteekista haetun pikakeliakiatestin ja sen tulos oli negatiivinen.

Huolestuttaa, kun tilanne on näin pitkä ja nyt pahenemaan päin.

-RVL-
10.12.2011, 13:00
Mikäköhän meikäläisen ropassa on vikana?

Onhan näitä mahakatarria ja ärtyneitä suolia, mutta ettei olisi niin yksinkertainen kuin laktoosi-intoleranssi vai löytyykö jo ennestään? Itse kärsin samanlaisista vaivoista ja kävin kaikki googlella läpi ja en olisi koskaan uskonut, että saan vielä aikuisiälllä laktoosi-intoleranssin. Vähälaktoosiset ja hylatuotteetkin laittaa vatsan täysin sekaisin ja tekee olon muutenkin surkeaksi. Vain täysin laktoosittomat kelpaa. Laktoosinpilkkoja-pillereistäkään oikein hyötyä, pitää vain syödä ja juoda sitä mitä pystyy.

Lääkäriähän tähän ei tarvitse vaan testailee itse jättämällä eri tuotteita pois ruokaillessa. Voihan siellä olla tietenkin joku muukin allergia tai sappikivet tms.

Kummeli
10.12.2011, 14:48
Mikähän helvetti tuossa vasemmassa polvessa viiraa? Siis vasemman polven oikeassa sivustassa tuntuu sellaista vähän kasvukivun tuntuista kipua aina silloin tällöin. Välillä kovempaa ja välillä taas ei ollenkaan, tätä on jatkunut jo n. 4 kuukauden ajan. Tuskin tuo nyt ainakaan kasvukipua on?

Datsun
10.12.2011, 16:53
Keliakiaa epäilin itse, mutta tein eilen apteekista haetun pikakeliakiatestin ja sen tulos oli negatiivinen.

Huolestuttaa, kun tilanne on näin pitkä ja nyt pahenemaan päin.
Kuulostaa ärtyneeltä paksusuolelta.

Minua myös vaivaa tuo aika ajoin. Oikeastaan kaikki mitä tuolloin syön ärsyttää mahaa, eikä oikein mikään muu auta kuin yrittää löytää ne mahdollisimman vähän mahaa ärsyttävät safkat. Kaurapuuroa, ja paljon! Ruisleipä, laktoosi, olut, suklaa, pasta jne. ovat ihan myrkkyä. Keliakiaa itekin jossain vaiheessa epäilin (varsinkin kun äidilläni se on), mutta pikatesti näytti negatiivista.

Varsin kiusallinen vaiva, muuten. Aina saa syömisen jälkeen mennä pytylle, ja vatsa on todella sekaisin. Ja voi kestää vaikka parikin kuukautta pahimmillaan.

vlad
10.12.2011, 17:07
Keliakiaa itekin jossain vaiheessa epäilin (varsinkin kun äidilläni se on), mutta pikatesti näytti negatiivista.

Se on kuitenkin syytä huomioida, että nämä pikatestit ovat vain pikatestejä ja varmuus keliakiasta saadaan joko ottamalla näytepala ohutsuolesta tai koepala terveeltä ihosta, jos epäillään ihokeliakiaa.

"Keliakian toteaminen

Keliakiatutkimukset ovat aiheelliset, jos esiintyy siihen sopivia vatsaoireita, ravinnon imeytymishäiriöitä tai ihokeliakiaa. Alkututkimuksena voidaan käyttää verikoetta, josta tutkitaan keliakiavasta-aineita. Verikokeet paljastavat suurimman osan keliakiasta, mutta ne eivät ole täysin luotettavia. Siksi keliakiadiagnoosi varmistetaan aina suolinäytteen mikroskooppisella tutkimuksella. Näyte otetaan mahalaukun tähystyksessä (ks. «Ruokatorven, mahalaukun ja pohjukkaissuolen tähystys (gastroskopia)»3), jonka yhteydessä tähystin viedään ohutsuolen puolelle. Ihokeliakia varmistetaan terveeltä iholta otetun näytepalan perusteella." (lähde: terveyskirjasto).

Suolisto-oireita aiheuttavat myös Chronin-tauti (http://www.crohnjacolitis.fi/cms/Crohnintauti.10.0.html) sekä Colitis ulcerosa (http://www.crohnjacolitis.fi/cms/Colitis_ulcerosa.9.0.html). Esim. Chronin-taudissa on oireellisia vaiheita ja oireettomia vaiheita. Lisäksi ruokavalio voi aiheuttaa oireita tms, ja sama pätee Colitis ulcerosaan.

vlad.

tant gredulin
10.12.2011, 19:16
Eipä tuo toisaalta ihme ole, että nuo arvot ovat nousseet, kun olen loppuvuoden lähinnä tullut suoraan töistä kotiin, istunut väsyneenä tietokoneelle ja/tai sohvalle sekä sortunut vielä turhaan naposteluun ja herkkujen syömiseen. Ruokavalio kaipaisi myös entrausta, mutta yksin elävänä sinkkuna ei aina jaksa kokata mitään ihmeellistä varsinkaan arkena.

Minkälainen on työmatkasi ja miten kuljet sen? Lähdin itse useita vuosia sitten rakentamaan nollakunnosta terveyttä kävelemällä työmatkaa kotiin päin bussireitin mukaisesti. Ensin 15-20 min ja loppumatka bussilla, hetken päästä meni jo 30-45 min. Latasin iPodiini mukavan letkeän soittolistan, joka vauhditti menoa. Olin paljon pirteämpi ja aktiivisempi kotiin tullessani eikä loppuilta kulunut löhötessä. Teki ihan mieli rakentaa itselleen 'palkinnoksi' vaikkapa herkullinen salaatti :) Jo puolessa vuodessa painoa lähti kymmenisen kiloa ja mieliala koheni kummasti.

Musta Nuoli
10.12.2011, 23:13
Minkälainen on työmatkasi ja miten kuljet sen? Lähdin itse useita vuosia sitten rakentamaan nollakunnosta terveyttä kävelemällä työmatkaa kotiin päin bussireitin mukaisesti. Ensin 15-20 min ja loppumatka bussilla, hetken päästä meni jo 30-45 min. Latasin iPodiini mukavan letkeän soittolistan, joka vauhditti menoa. Olin paljon pirteämpi ja aktiivisempi kotiin tullessani eikä loppuilta kulunut löhötessä. Teki ihan mieli rakentaa itselleen 'palkinnoksi' vaikkapa herkullinen salaatti :) Jo puolessa vuodessa painoa lähti kymmenisen kiloa ja mieliala koheni kummasti.

Tällä hetkellä on työmatkakävelyn kannalta sikäli haastava tilanne, että osan viikosta työmatka on n. 500 metriä suuntaansa, ja osan viikosta se on n. 15-20 kilometriä,jossa on pakko käyttää kahta bussia ja jonka kulkemiseen menee yllättävän pitkä aika. Toki sitä voisi jäädä aikaisemmalla pysäkillä pois jahka pääsee siihen jälkimmäiseen bussiin, sitä voi kyllä harkita. Näitä työpäiviä ei kuitenkaan ole kuin 1-2 viikossa, loppuviikosta työmatka on tosiaan n. 5 minuutin kävely.

Talvikaudet ovat muutenkin sitä aikaa, jolloin liikunta ja kävely vähenee. Kesäisin sitä tulee enemmän muutenkin liikuttua kävelemällä/pyöräilemällä vaikkapa muutaman kilsan päässä olevaan kauppakeskukseen ja sieltä takaisin ostosten kera, mutta loska ja pimeys nostavat kynnystä lähteä ollenkaan ulos työpäivän jälkeen tai vapaa-aikana.

Jomppa_Koo
11.12.2011, 21:38
Mistä voi johtua että olo on tavallaan heikko ja pyörryttää jatkuvasti? Näkökenttä tavallaan sumenee jatkuvasti ja elimistössä tuntuu nykimistä. Siinä nyt jotain alkuun.

11.12.2011, 23:21
Mistä voi johtua että olo on tavallaan heikko ja pyörryttää jatkuvasti? Näkökenttä tavallaan sumenee jatkuvasti ja elimistössä tuntuu nykimistä. Siinä nyt jotain alkuun.

Mahdollisuuksiahan on monia, mutta minulla vastaavanlaisia oireita aiheutti raudanpuuteanemia (terveyskirjasto.fi). (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00867)

Pataprinsessa
17.12.2011, 14:47
Epäilen vahvasti, että jalkapohjastani on joku jänne tulehtunut, läheltä varpaita, tarkemmin ottaen läheltä peukalovarpaan viereisen varpaan tyveä. Diagnoosiin olen päätynyt sen perusteella, että joskus kun jalkapöydästä tutkittiin rasitusmurtumaa, lääkäri sanoi, että jänteen tulehdus ilmenisi narinana. Silloin en mitään narinaa havainnut, mutta nyt TUNNEN narinan. Kaikki alkoi korkokengistä ja yhden viikonlopun jälkeen jopa lyhyt kävely tennareilla tuntui ilkeältä. Nyt tilanne on parantunut, mutta lenkkeily aiheuttaa vielä oireita. Olen laittanut reilun viikon ajan kipeään kohtaan Voltaren-geeliä. Osaako kukaan sanoa, pitääkö vaivaa näyttää lääkärille? Onko lääkärillä siis jotain keinoja parantamiseen vai onko ainoa ratkaisu lepo ja tulehduskipulääkkeet?

tant gredulin
17.12.2011, 14:58
Oletko googlannut Mortonin syndrooman tai neuronin? Tukipohjallisista saattaa olla apua. 'Mortonin hermokipu johtuu liiallisesta päkiään kohdistuvasta kuormituksesta, esimerkiksi poikittaisen holvin laskeutumisesta tai ahtaiden kenkien jatkuvasta käytöstä.'

maken veivi jr.
17.12.2011, 16:08
Osaako kukaan sanoa, pitääkö vaivaa näyttää lääkärille? Onko lääkärillä siis jotain keinoja parantamiseen vai onko ainoa ratkaisu lepo ja tulehduskipulääkkeet?
Aina kannattaa näyttää lääkärille, ainakin saat varmuuden siitä mikä vaivaa.

Mortonin neuralgian kipu on yleensä sähköiskumaista ja varsin sietämätöntä, lisäksi esiintyy puutumisia, kun hermo on puristuksissa, joten kannattaa ainakin varmistaa diagnoosi ensin lääkäriltä ennen kuin lähtee ostamaan kalliita tukipohjallisia.

Lähes kaikissa jalkaterän kiputiloissa suositellaan jalkaterän lihasten vahvistamista, mitä voit harjoitella esim. rypistämällä sanomalehteä varpailla.

sonnychiba
17.12.2011, 17:14
Voltaren ei auta mitään. Täys lepo mahdollisuuksien mukaan ja burana kuuri. Jos ei levolla mene ohi niin sitte vois näyttää lääkärille.

Trenchtown
17.12.2011, 18:22
'Mortonin hermokipu johtuu liiallisesta päkiään kohdistuvasta kuormituksesta, esimerkiksi poikittaisen holvin laskeutumisesta tai ahtaiden kenkien jatkuvasta käytöstä.'

Näinpä. Leveälestiset, tukevat ja matalakorkoiset kengät käyttöön ja tarvittaessa sitten jotain tukia kehiin. Mortonin neuroomahan on kasvain, toki hyvänlaatuinen sellainen, joka yleensä paikallistetaan juuri tuolle Pataprinsessan mainitsemalle alueelle varpaiden väliin.

Frendillä diagnosoitiin taannoin juuri tämä ja hoito-ohjeina oli kipeän kohdan hierominen ja juuri nuo yllä mainitsemani kaltaiset kengät. Oli vielä niin, että oli saanut tohtorilta Lyricaa kipuun ja se kuulemma pehmensi kipua hyvin (annoksella 2 x 25 mg / vrk.). Muistan kun ihmettelin, että noinko pienellä annoksella sitä hoidetaan. Tosin omat hermokipuni ovat oletettavasti aika erilaisia kuin tuo Mortonin neurooman aiheuttama, mutta onhan siinä eroa, kun minun annokseni on nyt 2 x 300 mg / vrk.

Pataprinsessa: Jos päätät asioida lääkärissä, niin ota ihmeessä puheeksi tuo lääke. On kyllä ihan naurettavan kallis, mutta kai sen maksaa, jos kivusta pääsee eroon. Eihän se kipulääke jalkaa paranna, mutta saattaa tehdä elämän helpommaksi.

*edit*

Voltaren ei auta mitään. Täys lepo mahdollisuuksien mukaan ja burana kuuri.

Jos kyseessä on Mortonin neurooma, on Buranan syöminen täysin turhaa. Kyseessä ei ole tulehdus, vaan hermopinne, kun hermo ahtautuu jalkapöydänluiden väliseen kanavaan. Parasta hoitoa on tietenkin lepo, jalkapöydän lihasten vahvistaminen, hyvät kengät, hierominen jne. Jos lääkehoitoa etsii, kannattaa lähteä lääkkeellä, joka auttaa siihen kipuun, eikä vetää turhaan Buranaa.

Jomppa_Koo
19.12.2011, 23:31
Flunssassa ei varmaan kannata juoda kahvia ja cokista, kun nyt närästää ihan saatanasti? Ei niiden käyttö terveenä ole närästänyt.

MikGo
22.12.2011, 13:46
Oikeastaan joka lätkäkausi toistuva vamma. Oikean jalan nilkan etupuolelle tulee aina erittäin kipeä kohta. Tuohon jänteeseen joka menee nilkan etupuolella. Paisuksissa tai hiertynyt nilkan etupuoli ei ole. Mutta luistelusta ei tule mitään ellei käytä tuplasukkia ja jotain pehmustetta luistimen etupuolella.

Normaali elämää tuo ei lainkaan haittaa eikä edes tunnu. Tosin kosketusherkkä kylläkin. Viikon tauot ei yleensä auta mitään, mutta aina tuo on parantunut kesän aikana. Rupeaa olemaan vaan vähän huono luistella kun luistin täynnä pehmustetta.

kahden suunnan sentteri
22.12.2011, 14:07
Oikeastaan joka lätkäkausi toistuva vamma. Oikean jalan nilkan etupuolelle tulee aina erittäin kipeä kohta. Tuohon jänteeseen joka menee nilkan etupuolella. Paisuksissa tai hiertynyt nilkan etupuoli ei ole. Mutta luistelusta ei tule mitään ellei käytä tuplasukkia ja jotain pehmustetta luistimen etupuolella.

Normaali elämää tuo ei lainkaan haittaa eikä edes tunnu. Tosin kosketusherkkä kylläkin. Viikon tauot ei yleensä auta mitään, mutta aina tuo on parantunut kesän aikana. Rupeaa olemaan vaan vähän huono luistella kun luistin täynnä pehmustetta.

Sama. Se on vielä sen verran hassu juttu, että esiintyy vain vasemmassa jalassa. Kinnostaisi todella tietää mikä virhe luistelutekniikassa tuon aiheuttaa.

MikGo
22.12.2011, 15:24
Sama. Se on vielä sen verran hassu juttu, että esiintyy vain vasemmassa jalassa. Kinnostaisi todella tietää mikä virhe luistelutekniikassa tuon aiheuttaa.
Jep. Itsellä pelkästään oikeassa. Yhdellä joukkuetoverilla oli myös. Eli ilmeisesti aika yleinen vamma.

En tiedä sitten voiko johtua nimenomaan luistelutekniikasta vai mistä. Luistimet ovat olleet monta vuotta jo saman merkkisiä ja mallisia, joten tuskin siinäkään vika.

tant gredulin
22.12.2011, 18:25
Veikkaan, että luistin puristaa jostain kohtaa sen verran tiukasti, että kun jänne sitten ojentuu ja koukistuu, se hankautuu luistimen ja jalkapöydän luun välissä. Kipeytyyhän se, pirulainen, ja saattaa tulehtuakin.

Jalat ovat yleensä vähän eri paria, mutta luistimet eivät :)

Vanha Len
28.12.2011, 18:24
Mikäpä tuo mahtaisi olla ja mikä auttaisi?

Vaikuttaa mahdolliselta kurkunpään syövältä. Oletko varmasti lukenut kaikki nettikirjoitukset heittämällä Googleen hakusanoiksi kurkkukipu, kurkunpään syöpä, syöpä, kurkun kasvain, kurkun tulehdus...jne. Sieltä löytyy vastaus varmasti. Lääkäriin ei kannata mennä.

Bobcat
28.12.2011, 18:39
Kiitos erittäin ihanasta vastauksestasi. Lääkäriin en ihan joka casessa halua turvautua, koska nykyisen hoidon taso on joissakin tapauksissa hyvin ala-arvoista, mistä varmaankin nuo Terkkarit ovat Arvauskeskus-nimityksensä saaneet. Ajattelin, josko tämän taudin saisi kotikonsteilla hoidettua, ettei tarvitse 1) turvautua Terveyskeskuksen palveluihin ja 2) mahdollisesti viedä joltain oikeasti hoitoa tarvitsevalta aikaa.

Sain erästä toista kautta ihmiseltä vastauksen: kurkkupaiseelta vaikuttaa.

Luuletko että kurkkupaise paranee itsestään? No vaikka paranisikin niin kyllä minä turvautuisin lääkärin apuun. Usein kurkkupaise vaatii leikkaushoitoa ja hyvä olisi olla ajoissa liikkeellä.

Vanha Len
28.12.2011, 18:40

On tää nettimaailma sitten ihanan ihmeellinen. Laittavatko reseptinkin vielä apoteekkiin tämän kautta ns kaveripohjalta?

heikkik
28.12.2011, 18:52
Olen nyt 9. päivää kuumeessa. Tai no, oikeastaan kolme ensimmäistä päivää olivat kuumetta (n. 39C) ja nämä viisi viimeistä päivää ovat huidelleet 37-38 asteen tietämissä. Normaali lämpötila jossain 36 ja 36.5 celsiusasteen välissä.

Jos on ollut yhdeksän päivää kuumetta, niin kyllä kannattaisi mennä jo lääkäriin. Tämä pystyisi varmasti selvittämään mikä siellä kurkussa on tulehtunut.

tiipii
29.12.2011, 09:34
Saatuani selville, että kyseessä lienee kurkkupaise, otin kaaran alleni ja matkasin terveyskeskukseen.

Kotilääkärinä veikkaisin kyllä ihan muita asioita kuin noita paiseruttoja. Taitaa olla normi influenssa, siinä kun pakkaa tulemaan kaikki paikat kipeiksi, myös kurkku.

fiftyeight
29.12.2011, 11:42
Hemmetti, kun juilii olkapää.

Otin lipat keskiviikkoaamuna 21.12 eli reilu viikko sitten. Töppöset vaan vilahti ja hälyttimet lenteli kun pätkähdin persauksilleni ja otin oikealla kädellä vastaan. Olkapää ei oikein tuosta tykännyt, mutta ajattelin että se on vain tärähtänyt tai venähtänyt.

Kauankohan sitä pitäisi odottaa, vai pitäisikö oikein mennä lekuriin? En ole käynyt kuin ajattelin että se levolla menee eikä nuo konitohtorit muuta sille osaa sanoa. Kauanko tuollainen yleensä kestää, jos mitään ei ole mennyt varsinaisesti rikki? Koneen ääressä pystyy tekemään töitä, mutta jo autolla ajo sattuu, onneksi on automaatti. Öisin särkee niin pirusti.

Olin jostain lukevinani, että täällä on hyviä netti/lätkälääkäreitä. Niin, eikä muuten ollut turvakaukaloa, prkl....

Vanha Len
29.12.2011, 14:54

Olisikohan olkapää eräs paskimmin suunniteltu osa ihmisessä...? Siellä on helvetin pinessä ja tiukassa paketissa nivel, verisuonia, rustoa, hermoja ja ties mitä saatanan settiä lisäksi. Olkapäävaivat harvoin selviävät ilman totaalista tutkimusta mutta ovat kuitenkin melko helposti korjattavissa...noin niinkuin yleisesti.

Revähdykset ovat kai niitä yleisimpiä kuten hermopinteetkin. Lekurille tai kunnon fysioon kandee mennä jos ei magneettikuvat tule vielä kysymykseen. Sulla ehkäpä ruhje joka vaikuttaa kokonaisvaltaisesti olkapäähän...rustoon ja nivelpussiin.

Kai-Sakari
29.12.2011, 15:01
Kellään kokemuksia niskarangan protruusiosta? Kipu ei ole mahdoton, mutta jäytävä ja muualle säteilevä. Kädetkin puutuvat kivasti.

Kai-Sakari
29.12.2011, 15:02

Turpoaako olkapään seudulta mikään kohta?

fiftyeight
29.12.2011, 16:02
Turpoaako olkapään seudulta mikään kohta?

Eipä ole juuri turvonnut eikä vaihtanut väriä. Siksi ajattelin että jokin venähdys tai tärräys vain olisi, eikä mitään isompaa. Jääkylmää on laitettu päivittäin alusta asti. Nämä jutut on niin tuttuja, mutta aiemmin polvien ja nilkkojen kohdalla, kun on tullut potkupalloa potkittua enemmänkin. Olkapään kohdalla eka kerta.

Mutta niin vain juilii edelleen ja välipäivien takia lekuriin on aikamoiset jonot. Menee perkule kevään golfit ketuille, jos ei parane.

Kai-Sakari
29.12.2011, 17:07
Ei sitten ole ainakaan bursiitti. Ehkä jonkin sortin nyrjähdys vaan. Jos haluaa tarkemmin katsoa, magneetti on oikea vaihtoehto, koska tuollaisessa olyckassa vamma menee enemmin pehmytkudoksiin kuin luihin. Panacodia ja lepoa, lihasvammaan relaksanttejja.

Tulppu
29.12.2011, 17:16
Kiitos erittäin ihanasta vastauksestasi. Lääkäriin en ihan joka casessa halua turvautua, koska nykyisen hoidon taso on joissakin tapauksissa hyvin ala-arvoista, mistä varmaankin nuo Terkkarit ovat Arvauskeskus-nimityksensä saaneet. Ajattelin, josko tämän taudin saisi kotikonsteilla hoidettua, ettei tarvitse 1) turvautua Terveyskeskuksen palveluihin ja 2) mahdollisesti viedä joltain oikeasti hoitoa tarvitsevalta aikaa.

Netistä kysytty vastaus on sama kuin keräisit mielipiteitä Citymarketin ovella.

Minäkin kehotan kysymään asiaa suoraan lääkäriltä vastaanotto-olosuhteissa. Huonoimmassakin tapauksessa vastaus on luotettavampi kuin se sittarin ovensuukyselyn tulos. Ja yksityiseltä saa ajan jo huomiseksi.

fiftyeight
29.12.2011, 17:35
Ei sitten ole ainakaan bursiitti. Ehkä jonkin sortin nyrjähdys vaan. Jos haluaa tarkemmin katsoa, magneetti on oikea vaihtoehto, koska tuollaisessa olyckassa vamma menee enemmin pehmytkudoksiin kuin luihin. Panacodia ja lepoa, lihasvammaan relaksanttejja.

Kiitos vastauksesta. Bursiitti oli outo sana, nyt jo tutumpi. Scrabblessakin hyvä.

Poimittua:
"Kipukaari noston alku- ja keskivaiheessa viittaa subakromiaaliseen vaivaan ja ylävaiheen ac-nivelen ongelmiin".

Kipukaarikuvan mukaan on vaiva ollut se, että aluksi sivulle käden vienti oli melkein mahdotonta. Eteenpäin onnistui kunhan yläkäsivarsi oli kropassa kiinni. Mutta selän taakse ei edes siten. Nyt olkavarsi nousee jo olkapään tasolle sivuttain, muttei ylemmäs. Taakse on edelleen kivuliasta. Ja särkee. Niin perkeleesti. Hain silloin reilu viikko sitten Burana 800:aa ja nyt on mennyt jo 31 kpl. Vain öisin olen käyttänyt.

Jos ei viikonlopun jälkeen hellitä, on kai sitä Panacodia lähdettävä hakemaan.

tant gredulin
29.12.2011, 17:52
Mutta niin vain juilii edelleen ja välipäivien takia lekuriin on aikamoiset jonot. Menee perkule kevään golfit ketuille, jos ei parane.

Mene silti. Ilman fysioterapiaa on vaarana 'jäätynyt olkapää' ja sen hoito sitten kestääkin. Satutin omani keväällä, enkä pystynyt hiuksia pesemään kun käsi ei noussut. Pääsin kesällä fysioterapiaan ja nythän tuo on jo toiminut monta kuukautta kuin uusi :) Liike on lääke (jos ei luita ole murtunut), mutta pienestä se piti aloittaa.

fiftyeight
29.12.2011, 17:59
Mene silti. Ilman fysioterapiaa on vaarana 'jäätynyt olkapää' ja sen hoito sitten kestääkin. Satutin omani keväällä, enkä pystynyt hiuksia pesemään kun käsi ei noussut. Pääsin kesällä fysioterapiaan ja nythän tuo on jo toiminut monta kuukautta kuin uusi :) Liike on lääke (jos ei luita ole murtunut), mutta pienestä se piti aloittaa.

Kiitos tant.

Luotan vielä siihen, että kun JA-seniorissa puhallat pipiin niin varmasti paranee alle aikayksikön.

Veijari
02.01.2012, 09:58
Kertokaas kokeneemmat polvivammailijat! Itsellä toistaiseksi vain kokemuksia noista polven kierukkavammoista.

Nyt epäilen että oikean polven sisäsyrjän sivusiteessä on joko repeämä tai venähdys. Kivun pystyy hyvin paikallistamaan kun sormella painelee polven sivusta niin kipu kohdistuu nimenomaan sellaisen jänteen kohdalle kun sitä muljauttelee. Kipua tuntuu myös polvea koukistellessa. En ole varsinaisesti mitään loukkaantumista huomannut tai en ainakaan muista, vaan se on ikään kuin pikkuhiljaa kipeytynyt ja kipu on lisääntynyt enemmän ja enemmän liikuntaa jatkaessa. Ehkä siis jokin tulehduskin päällänsä. Tänään polvi on siinä tikissä että taidan pitää totaali lepoa jonkin aikaa.

Sitten itse kysymykseen. Jos kyseessä olisikin osittainen repeämä niin olisiko sivusiteen repeämisen huomannut esim. äkillisenä voimakkaana kipuna treenin aikana ja onko vaaraa että se repeämä pahenee liikuntaa jatkaessa ja joku kaunis päivä katkeaa kokonaan? Mitä osittaiselle repeämälle voi tehdä, ts. paraneeko itsestään vaiko vain leikkauksella? Mistä sitä nyt tavan tallaaja tietää onko lievä venähdys vai joku repeämä kyseessä? Ei taida muuta järkevää hoitoa olla kuin jääpussia, buranaa, polvitukea sekä X viikkoa lepoa?