PDA

View Full Version : Onko täällä lääkäriä?

Sivut : 1 2 [3] 4 5 6

Chambza
23.12.2009, 23:09
Eli nyt on n. vuoden ristiselkä vetänyt totaalisen jumiin nukkuessa. Eli aamulla / aamuyöllä kun herää, on koko ristiselkä kipeä ja muutaman kerran joutunut hakemaan särkylääkettä jotta saa unta.

... Asentoa vaihtamalla kipua ei saa kokonaan pois. Aamulla tuo kipu sitten häviää kun sängystä nousee ja on hetken ylhäällä. Ja päivisin ei ole mitään vaivoja vaikka teen täysin istumatyötä. Eli ainoastaan nukkuessa alaselkää alkaa särkemään.

Mahtaakohan syy olla siinä että patjat ovat liian joustavat, koska yleensä kovemmalla alustalla tätä ei tule, eli jos vaikka nukun sohvalla, särky ei ole niin paha, tai sitä ei ole ollenkaan. Vai onkohan kyseessä vain jumissa olevat lihakset / nikamat..?Oireistosi on täsmälleen sama josta kärsin itse lähinnä 2007-2008, satunnaisina jaksoina tosin. Pahimmillaan oli noustava kokonaan kesken unien, joka ei sivuunkirjoittaneen muutoinkin univajeiseen elämään sopinut ollenkaan. Tilanne korjautui lähes kertaheitolla, kun vaihdoin vanhan puisen perussänkyni ja halvan vaahtomuovipatjani kunnolliseen runkopatjasänkyyn. Nyt jo puolitoista vuotta selkä on ollut oireeton.

Enpä osaa sanoa onko nykyinen sänky pehmeämpi tai kovempi kuin aiempi, mutta ainakin mukautumisvaraa ja -kykyä kunnon sängyssä on enemmän. Pointtini onkin nyt se, että (ainakin omaan kokemukseeni verraten) oireistosi kuulostaa vahvasti täysin sänkyperäiseltä, joten meneppäs kipin kapin ammattilaisen luokse, jonka avustuksella varmaankin saat kalliin, mutta helvetin hyvän sängyn. Nukkuminen ja selkä ovat kaksi sellaista asiaa, joita ihmisen ei kannata ryssiä vain siksi, ettei itse osaa tai viitsi laittaa asiaa kuntoon.

Jeffrey
24.12.2009, 00:55
Tästä 2,5kk sitten kysymästäni asiasta erittäin suuret kiitokset Azulille! Osuit oikeaan ja enää ei naama punoita.

Nyt sitten TheT:lle kysymys. Eli mitä tuotteita olet käyttänyt ja miten? Itselläni on monena aikasempana vuotena nokka punottanut pakkasella ulkoilun jälkeen, mutta nyt lähes koko naama. Ja tuosta lienee kyse. Ostin tossa viikko sitten huonohkon kasvorasvan itselleni ja jääräpäisenä miehenä ajattelin sen loppuun asti käyttää vaikka ei mulle toiminutkaan. Nytten sitten kärsitään punotuksesta. Paremman rasvan jo tilalle hankin, mutta lienee parempi hankkia vielä joku vartavasten tehty homma.

batman83
06.01.2010, 16:04
Kuinka kauan mahtaa olla korva "lukossa" pamauksen jälkeen?

Uutena vuotena tuli ammuttua Thunder King tai vastaava, joka oli viallinen ja lähti suoraan sivulle, ja räjähti korvan vieressä.

Korva tuntuu vieläkin olevan "lukossa" tai tukossa, vaikka tuosta tapauksesta on jo kohta viikko.

Kuulo tuntuu kuitenkin aika normaalilta, jotenkin vain häiritsee tuo paineen tapainen korvassa.

Aamusta saattaa olla vähän aikaa ihan normaali, sitten taas alkaa. Töissä kanssa kuulosuojainten käytön jälkeen hetken normaali (ehkä puoli tuntia) sitten taas tuntuu tukkoiselle.

Kovat äänet tuntuvat pahentavan tilannetta.

Palautuukohan ennalleen, vai missä vika. Tinnitystä ei kuitenkaan ole.

scholl
10.01.2010, 16:26
Valelääkärikohu kertoo karulla tavalla totuuksia terveyskeskuksista.
Ensinnäkin A: luulosairaita ei ole kovin vaikeata hoitaa,
B: muutkaan terveyskeskuslääkärit eivät ole kovinkaan päteviä, kun eivät huomaa, että jotain feelua olisi, C: olisi mahdollisuus säästää julkista fyrkkaa laittamalla duuniin osa kouluttamatonta jengiä, niinhän kouluissakin tehdään opettajien suhteen.

Veijari
11.01.2010, 10:01
Tein omalääkäridiagnoosin polveeni googlen avulla - kipujen syynä hyppääjän polvi. Eli polvilumpion alapuolella on pieni kyhmy joka kipeytyi todella kipeäksi. Yleensä kipua esiintyi treenin jälkeen kotona ja seuraavana päivänä. Loppuvaiheessa kipu yltyi niin että treeneissä ei pystynyt ottamaan enää lainkaan juoksuaskelta.

Muutaman viikon pidin täyttä lepoa urheilusta ja vedin kahden viikon pituisen tulehduskipulääkekuurin. Eilen olin taas pelaamassa ja polvi kesti hyvin ilman kipuja mutta tänään tuntuu että vaiva ei ehkä kokonaan ole parantunut, sillä pientä jomotusta polvessa on havaittavissa. Luulenpa kun harjoituksissa alan juoksemaan muutaman kerran viikossa niin polvi voi alkaa taas vaivaamaan pahemmin.

Jotkut pistävät teippiä tms. remmiä polvilumpion alle tuota vaivaa ehkäistäkseen. Millaisia kokemuksia noista on vai alkaako leikkaushoito olla ainut vaihtoehto? Lääkärihän sen lopulta määrää mitä tehdään mutta yleensä kai passittavat juurikin levolle ja buranakuurille ensi toimenpiteenä. Jos leikkaukseen pääsee niin kuinka pitkä toipumisaika?

Nakkikastike
11.01.2010, 18:26
Onko kukaan täällä oleva sairastanut koskaan verisuonitulehdusta? Itse olen sairastunut Wegenerin Granulomatoosiin joka on nyt sitten selitys niille kaikille mystisille oireille ja kivuille joita on ollut. Teho-osastoltakin joutui tuossa hakemaan vauhtia viikko sitten ja olo on jatkuvasti ihan vitun paska edelleenkin vaikka vedetään solunsalpaajaa, kortisonia, antibioottia yms.

Tuli vaan mieleen että jos joku täällä on kyseisen paskan sairastanut niin olisi mukava kuulla miten homma on edennyt..

Tuossa taudista : http://www.harvinaiset.fi/diagnoosit/w1.html

scholl
13.01.2010, 10:51
Lääkäriliitot ja muut vaativat, että valelääkäriltä pitää evätä oikeus lääkärinopintoihin. Kuitenkin Karjaan 550 potilaasta vain kahden pitää mennä jälkitarkastukseen. Joko hoito on ollut hyvää tai sitten potilaat luulosairaita. Lisäksi terveyskeskuslääkäreistä on pulaa. Parasta olisi kouluttaa se jannu nyt pikaisesti auttavin lääkärinopinnoin ja takaisin hommiin sinne Karjaalle. Intoa alalle ainakin on.

FutureHockey
17.01.2010, 08:14
Mikähän mahtaa olla vikana meikäläisellä. Kärsin kuivasta (= atooppisesta) ihosta ja tässä nyt olen parannellut sitä kaikenmaailman rasvojen ja muiden avulla. Nooh se nyt on sivuseikka ja ihottumat on saatu hyvällä prosentilla pois, mutta edelleen vaivaa yksi pieni juttu:

Normaaleissa hikoilutilanteissa, eli siis esimerkiksi lenkillä ollessa tai stressatessa, normaali ihminen hikoilisi ilman sen kummempia, mutta meikäläisellä pistelee käsiin, jalkoihin ja selkään tällöin. Kuvitelkaa se pistely kun jalka on puutunut ja veri alkaa kiertämään taas niin saatte kuvan millaista se meikäläisen pistely on. Kutinaa ja tuota ja ah.. Perkeleen perkele.

Onko jotain ideaa mikä mahtaisi olla ja mikä mahtaisi auttaa?

17.01.2010, 09:42
Tein omalääkäridiagnoosin polveeni googlen avulla - kipujen syynä hyppääjän polvi. Millaisia kokemuksia noista on vai alkaako leikkaushoito olla ainut vaihtoehto ?

Kärsin junnuna Osgood-Schlatterin taudin (http://en.wikipedia.org/wiki/Osgood-Schlatter_disease) (englannin kielinen Wikipedia-linkki aiheesta), joka tosiaan tuota luupattia alkaa polven alapuolelle kasvattamaan. Syynä jumiutunut reisilihas joka sitten repii ja raastaa jänteen kiinnittymiskohdasta sääriluuta.

Kolme kuukautta kesti hoito, venyttely. Kaksikymmentä senttimetriä puuttui jalan/jalkojen liikeradasta kun oli niin jumissa. Kävin mahalleni ja joukkueen huoltaja tai joku muu painoi kantapäätä(ni) perseeseen parin viikon ajan, jonka jälkee kivut hävisivät ja eikä muuta hoitoa tarvittu. Venytelkää.

TF-79
17.01.2010, 10:53
Eilisen ja tämän päivän aikana ollut hieman outo olotila päällä. Nopea ylös nouseminen tai pään reilumpi kääntäminen aiheutta sellaisen lyhyen huimausreaktion ja tuntuu kuin tasapaino olisi hetken ihan hukassa. Voisikohan johtua ihan vaan jumissa olevista niskoista?

Aatos
17.01.2010, 11:06
[QUOTE=TuTo fani-79;3003167]Eilisen ja tämän päivän aikana ollut hieman outo olotila päällä. Nopea ylös nouseminen tai pään reilumpi kääntäminen aiheutta sellaisen lyhyen huimausreaktion ja tuntuu kuin tasapaino olisi hetken ihan hukassa. Voisikohan johtua ihan vaan jumissa olevista niskoista?[/QUO

Pari asiaa..

Verenpaineet ?

Tasapainoelimenhäiriö ? Niskat ? Harvinaiset..

Syyt voivat johtua monista eri asioista, onko huimaus kaatavaa vai kiertohuimaus tyyppistä ?

Datsun
17.01.2010, 11:07
Voisikohan johtua ihan vaan jumissa olevista niskoista?
Voi. Ite menin lääkäriin kesällä 2002 jatkuvan huimauksen vuoksi ja syy todellakin oli jumittavat paikat + nikamalukot.

P.S.: Niska. Ei niskat.

Jookoskookos
17.01.2010, 13:54
Kuinka helposti olkapään kiertäjäkalvo voi pamahtaa paskaksi?

Otin nimittäin tuossa pari päivää sitten kaapista teippiä jossain ihmeellisessä asennossa, ja olkapäästä kuului naps. Sen jälkeen tuo on ollut todella kipeä, ja välillä ei nouse edes vaakasuoraksi asti.
Metin vain kun vanhemmillani on molemmilta leikattu kyseinen kiertäjäkalvo, joten jos se olisi jokin sukuvika.

Kummeli
17.01.2010, 18:06
Kun kiertää ylävartaloa, niin miksi kylkiluut naksahtelevat? Tätä esiintyy varsinkin aamuisin.

Tuo on varmasti ihan normaalia, eikä haittaakaan muulloin, kuin silloin, kun sattuu sinne johonkin väliin, ja se pitäisi saada naksahtamaan, mutta ei naksahda. Lähinnä vain mielenkiinnosta kyselen.

Uleåborgir
18.01.2010, 16:40
Onko tietoa, voiko lapsena sairastettu aivokuume aiheuttaa vanhemmalla iällä mielenterveysongelmia?

salama#8
19.01.2010, 17:02
Onko tietoa, voiko lapsena sairastettu aivokuume aiheuttaa vanhemmalla iällä mielenterveysongelmia?

En osaa sanoa tuohon juuta enkä jaata, mutta liittyykö tämä mitenkään siihen mitä olet naisasiat-ketjussa viimeaikoina puinut?

Ehkä ei liity, mutta minulla on tapana aina laskea 1+1 asioita..

Uleåborgir
20.01.2010, 11:35
En osaa sanoa tuohon juuta enkä jaata, mutta liittyykö tämä mitenkään siihen mitä olet naisasiat-ketjussa viimeaikoina puinut?

Ehkä ei liity, mutta minulla on tapana aina laskea 1+1 asioita..

Viittaan masennukseen, bipolaarihäiriöön ja GAD:hen, mitkä eivät sinänsä johdu parisuhteesta vaan ovat syntyneet sen aikana tai osa jopa ennen parisuhdetta.

Leon
20.01.2010, 11:41
Kuinka helposti olkapään kiertäjäkalvo voi pamahtaa paskaksi?

Otin nimittäin tuossa pari päivää sitten kaapista teippiä jossain ihmeellisessä asennossa, ja olkapäästä kuului naps. Sen jälkeen tuo on ollut todella kipeä, ja välillä ei nouse edes vaakasuoraksi asti.
Metin vain kun vanhemmillani on molemmilta leikattu kyseinen kiertäjäkalvo, joten jos se olisi jokin sukuvika.
Kannattaa mennä ihan oikeaan lääkäriin. Mun olkapäävaiva täyttää kohta vuoden. Välillä liikettä on enemmän, välillä vähemmän. Kuntoutuminen on joka tapauksessa pitkä prosessi, mutta oikealla hoidolla ei ainakaan tilanne huonone. Et halua jäätynyttä olkapäätä, trust me.

sunnuntai
21.01.2010, 14:33
Perskules sentään, tuas tuppaa vaivaa.

Ukkovarpaan sivustat ovat pientä kovettumaa keränneet jo jonkun aikaa, eihän siinä mitään, mutta nyt varpaisiin tullut uutta oiretta tunnottomuutta. Vähän kuin ois puudutettu tahi jotkut pehmustyynyt ois varpaitten alla. Tunne on yhtäjaksoista. Missä vika, osaako joku arvata?

Cougar
21.01.2010, 14:43
Helvetillinen ihon kutina, mikä alkoi uudenvuoden aattona. Lähinnä vaiva on selässä kun sitä ei voi itse helposti voidella. Jalkapohjat oli myös ihan helvetillisen kipeät - hyvä että kävellä pystyi. Niitä kun voiteli eri voiteilla helpotti vaiva. Selän kutina taasen ei.

Mikä avuksi?

Uleåborgir
21.01.2010, 23:44
Helvetillinen ihon kutina, mikä alkoi uudenvuoden aattona. Lähinnä vaiva on selässä kun sitä ei voi itse helposti voidella. Jalkapohjat oli myös ihan helvetillisen kipeät - hyvä että kävellä pystyi. Niitä kun voiteli eri voiteilla helpotti vaiva. Selän kutina taasen ei.

Mikä avuksi?

Mulla on yleensä ollut tapana vaihtaa suihkusaippuamerkkiä. Se on tepsinyt monesti kutinaan. Oletkos saanut joulupukilta suihkusaippuasetin?

Kuvittelepa, jos olisit keskiaikainen täyteen sotisopaan sonnustautunut ritari. Vois vähän ahistaa.

Kourujärven Ponnistus
26.01.2010, 20:15
Lämmönnousua tuntuis olevan, *pää on vasemmalta puolelta kipeä, samoin vasen *korva.
*Kipu ei ole yhtämittaista, vaan esiintyy silloin tällöin yhtenä pitkänä sykäyksenä.

Vois olla korvatulehdus, mutta mutta....

rey
27.01.2010, 17:16
Mikäköhän mua vaivaa? Toiseen kylkeen ilmestynyt semmonen noin kämmenen kokoinen ihan selvästi "pullottava" turvonnut alue tai ehkä sitä voisi myös patiksi kutsua.

Alue on siis kyljessä kylkiluiden ja vyötärön välisellä alueella.
Painellessa ihan pehmeä ja mitään punoitusta tai vastaavaa alueella ei ole. Ilmestynyt noin viikon kuluessa,mutta tästä en ole täysin varma. Kipua tai muita oireita ei ole ollut, paitsi nyt on alkanut hieman painamaan kyljessä.

Huomenna lääkärille, mutta olisi kiva mitä tämä voisi olla? Joku tulehdus tai ehkäpä jonkinlainen tyrä?

MikGo
10.02.2010, 12:18
Onkohan kuinka noi solisluun murtumat parantuneet? Itsellä murtui tuossa kolmisen kuukautta sitten lätkäpelissä. Sitä ei leikattu vaan pidettiin vain levossa pari kuukautta. Moni on kehunut, että mitään kummallista ei ole tuntunut sen jälkeen kun on luutunut kuntoon.

Itsellä kyllä tuntuu välillä ja kipeytyykin jonkin verran miltei aina kun ollut esim. lätkäreeneissä tai salilla. Penkkiä ei pysty tekemään enää laisinkaan kun jokin painaa hermoon ja tuntuu käsivarteen aika pahalta. Lisäksi olkapää on kyllä huomattavasti enemmän naksunut kuin ennen. Välillä työmaallakin tuntuu kun kättä heilauttaa huolimattomasti tmv.

Aatos
10.02.2010, 12:46
Onkohan kuinka noi solisluun murtumat parantuneet? Itsellä murtui tuossa kolmisen kuukautta sitten lätkäpelissä. .

Täysluutuminen vie vuoden, jolloin lopullisen tilanteen näkee. Totta on että näitä ei voi kipsata, vaan hoito on lepuuttamista. Tosin joskus tarvitaan operaatiota esim. jos. murtuma on kovin pirstaleinen.

On toki mahdollista että alueelle on syntynyt hermopinne joka tuottaa kipua.

Mutta kipu voi tulla luukalvosta, joka kolmen kuukauden jälkeen ei vielä ole kunnossa.

olkikuukkeli
16.02.2010, 01:26
Taustatietoa seuraavaan:
Parit kolmet huonot yöunet, stressi parista kolmesta asiasta ainakin, turhan vähäinen energiansaanti oireiden ensimmäisenä päivänä (varmaan alle 1500 kcal/päivä, jopa reilustikin).

Oireet näyttäisivät viittaavan jonkinlaiseen häikkään sydämessä. Kummallinen "närästävä" tunne (ei kuitenkaan happamia röyhtäyksiä), huomattavan nopea syke, huono pahoivointia muistuttava olo (ei oksentamista), ehkä erittäin lievää hengenahdistusta + kipua rinnan alueella. Periaatteessa kaikki edelläolevat oireet voisivat selittyä valvomisella, huonolla syönnille jne jne., mutta oireet ovat nyt kestäneet enemmän tai vähemmän esiintyen pari päivää putkeen. Pää kuitenkin pelaa, eikä olo ole erityisen heikko ottaen huomioon valvomisen. Ja kyllä, äidin puolelta tulee kyllä taipumus sydänsairauksiin.

Olen kuitenkin parikymppinen, keskivertoa paremmassa kunnossa oleva nuori mies. En käytä minkäänlaisia päihteitä, polta tupakkaa tms, eikä minulla ole koskaan ollut sydänoireita aikaisemmin, lukuunottamatta jotain todella mitättömiä rytmihäiriöitä. Kuinka pitkään edelläkuvatun kaltaisia oireita kannattaa katsella? Lääkäriin ei viitsisi lähteä kuitenkaan luulotauteilemaan tai mitään, tuskin tässä mistään vakavasta on kyse (kuuluisia viimeisiä sanoja ;D).

Kummeli
04.03.2010, 13:18
En tiedä mihin ketjuun kuuluisi, mutta kysyn nyt täällä.

Eli onko mitään kotihoitokeinoja aknen hoitoon olemassa? Minua on jo muutaman vuoden vaivannut finnit ja olen vain normaalilla kasvojen pesulla (2x päivässä) yrittänyt saada ne häviämään, mutta ei onnistu. Nyt kysynkin, että miten Jatkoaikalaiset ovat selättäneet tuon "taudin"?

ditrim
04.03.2010, 14:49
Eli onko mitään kotihoitokeinoja aknen hoitoon olemassa? Minua on jo muutaman vuoden vaivannut finnit ja olen vain normaalilla kasvojen pesulla (2x päivässä) yrittänyt saada ne häviämään, mutta ei onnistu. Nyt kysynkin, että miten Jatkoaikalaiset ovat selättäneet tuon "taudin"?

Ennen vanhaan naamat pestiin pirtulla ja sitten juostiin pakkaseen. Tätä toistettiin niin kauan kunnes toimi. Tai ei toiminut. Tai sitten naama irtosi. Etkös sinä ole vielä sen verran nuori, että voit odottaa aknen menevän ohi iän myötäkin? No joka tapauksessa, suosittelen sinua hakeutumaan ihotautilääkärin puheille.

tant gredulin
04.03.2010, 22:40
En tiedä mihin ketjuun kuuluisi, mutta kysyn nyt täällä.

Ihan ensin - miksi kotihoitoa? Apuja saa lääkäriltäkin.
Mutta jos olet lääkärikammoinen ehdottaisin ensin alkuun ruokavalion tarkastamista. Saatko riittävästi A-vitamiinia ja sinkkiä? Antibakteerinen kasvovesikin voisi auttaa, näistä voi kysyä vaikka apteekista lisää.

macnevis
29.03.2010, 12:03
Onko kenelläkään kokemuksia pohje-ongelmista?

Itse olen jotain tehnyt viime perjantai yönä kännissä, kun lauantaista lähtien on vasen pohje ollut kipeänä. Siihen sattuu kävellessä ja varpailleen ei pysty nousta, kun kipu menee liian suureksi. Muuten levossa se on ihan ok.

Joten onko kenelläkään kokemuksia tuosta? Ja kuinkahan kauan mahdollisesti on kipeänä?

Oletettavasti paranee ilman lääkäriä.

Trenchtown
29.03.2010, 12:30
Onko kenelläkään kokemuksia pohje-ongelmista?

Kuulostaa ihan normaalilta revähdykseltä, tai revähdykseksi olen tuollaisen itselläni aina mieltänyt. Onko turvotusta, onko lihas kova, tavallaan kuin krampissa koko ajan? Voltaren niin pillereinä kuin kipuvoiteena olisi ratkaisu jota itse suosittelisin, koska ei kuulosta siltä, että jalassa varsinaisesti vikaa olisi.

Joten onko kenelläkään kokemuksia tuosta? Ja kuinkahan kauan mahdollisesti on kipeänä?

On kokemusta, paljonkin. Liikuntaa harrastaessa tuollaisen saa helposti, kun ei lämmittele kunnolla. Kännissä riittää joku kunnon ponnistus, jota ei välttämättä edes huomaa tehneensä. Seuraavana päivänä lihas on jumissa ja juuri tuolla kuvailemallasi tavalla kipeä. Diklofenaakki (Voltaren) auttaa kyllä. Sirdalud (lihasrelaksantti) on myös kova sana, jos sellaisia sattuu olemaan käsillä. Omalla kohdalla tuollaiset ovat kestäneet pari-kolme päivää, tapauksesta riippuen.

MunkADunk
29.03.2010, 21:54
Ongelmani on lähinnä kosmeettinen. Ajattelin kuitenkin täällä kysyä, ennenkuin menen millekkään alan lääkärille näyttämään. Nimittäin toisessa kainalossa juuri taipeen kohdalla on ulkoneva LUOMI, joka on usein kipeä, kun se hiertyy kovassa urheilussa paidan saumaa ja taivetta vasten. Onko mahdollista nyppästä irti kotikonstein ilman kuiviin vuotamista/tulehdusta? Mummoni ehdotti siimalla "hirttämistä", eli muutama kiepautus siimaa ympäri ja yön aikana pitäisi tippua kuivana pois, mutta olisiko jotain nykyaikaisempaa, järkevämpää konstia? Esimerkiksi teroitetut papukaijapihdit?

macnevis
29.03.2010, 21:58
On kokemusta, paljonkin. Liikuntaa harrastaessa tuollaisen saa helposti, kun ei lämmittele kunnolla. Kännissä riittää joku kunnon ponnistus, jota ei välttämättä edes huomaa tehneensä. Seuraavana päivänä lihas on jumissa ja juuri tuolla kuvailemallasi tavalla kipeä. Diklofenaakki (Voltaren) auttaa kyllä. Sirdalud (lihasrelaksantti) on myös kova sana, jos sellaisia sattuu olemaan käsillä. Omalla kohdalla tuollaiset ovat kestäneet pari-kolme päivää, tapauksesta riippuen.

Ok, hyvä tietää. Emmä taida jaksaa lähtee hollantilaiseen apteekkiin arpomaan noita lääkkeitä, mutta tuo tieto siitä ettei se kovin pitkään pitäs kestää, riittää jo sinällään. Kiitokset!

Grainger
29.03.2010, 22:00
Älä nyt vain oikeasti mene itse repimään luomea irti. Kuiviin tuskin vuodat, enkä tiedä tulehtuukokaan, mutta minulle ainakin on sanottu, että ikinä ei saa mennä luomea räveltämään. Tosin taisi vasta olla jokin tuore tutkimus, jonka mukaan luomen räplääminen ei saa sitä muuttumaan melanoomaksi.

Lääkärin se kuitenkin pitää poistaa ja tutkitaanpa siitä vielä mahdolliset solumuutoksetkin.

Trenchtown
29.03.2010, 22:20
Ok, hyvä tietää. Emmä taida jaksaa lähtee hollantilaiseen apteekkiin arpomaan noita lääkkeitä...

No helvetti, siellähän saa kaffeshopista luonnonlääkkeet lihaskireyteen ja kipuihin.

MunkADunk
29.03.2010, 22:52
Älä nyt vain oikeasti mene itse repimään luomea irti.

Ok, kiitoksia tiedosta. Ei huvittaisi mitään hirveetä lääkärirumbaa käydä yhden nuppineulanpään kokoisen ihon epämuodostuman takia, mutta kai se on sitten lekurille soitettava. Hoitaakos tälläiset toimenpiteet ihan terppakeskuslääkärit, vai onko jollekkin erikoislääkärille aikaa varattava?

Grainger
29.03.2010, 23:25
Hoitaakos tälläiset toimenpiteet ihan terppakeskuslääkärit, vai onko jollekkin erikoislääkärille aikaa varattava?

Tuossa irGGu kirjoittikin jo, että tk:sta aika ja yleislääkäri tempaisee irti. Itselläni ei ole koskaan poistettu, mutta puoliso kävi muutama vuosi sitten poistamassa, kun liivien olkain hankasi. Taisi itse asiassa olla opiskelija, joka poisti lääkärin valvonnassa eli ei kovin kaksinen juttu. Taitavat vain lähettää kaikki poistetut luomet koepalana eteenpäin, mutta hyvä kai se on, että varmuuden saa.

Ikävä arpi jää, mutta mieluummin se kuin vuotava ja kipuileva luomi, joka Sinulla ilmeisesti on ja vieläpä ikävässä paikassa.

Jeffrey
30.03.2010, 01:54
mutta tuo tieto siitä ettei se kovin pitkään pitäs kestää, riittää jo sinällään. Kiitokset!

Äläs nyt. Itselläni meni pohkeet jumiin intin P-kauden marsseilla. Ja vieläkin on aivan ihmeellisessä jumissa. Olin tosiaan saapumis erää II/07 niin siitä voi sitten laskea vaivan keston.

Kaikkea tässä on yritetty. Venytelty hierottu ja ties mitä. Venyttely vain pahentaa asiaa, kuten myös muu urheilu. Fyssarit sanoo, että ei nää oo jumissa ja ties vaikka mitä.

Sen minkä vaivasta tiedän niin se on pitkille miehille jopa suht yleinen. Korispelaajat ovat tällasen yleisimpiä kärsijöitä. En nyt muista, että kuka nykyinen MJ pelaajakin oli monta vuotta sivussa kyseisen vaivan takia. Kukaan ei oikein osaa sanoa, että mistä johtuu. Vaivan kestoksi on kerrottu, että se sitten poistuu vaan itsestää.

Kipu on kiristävää ja puristavaa ja tuskasempaa kuin normaaleissa lihaskivuissa, sekä kireys vaikuttaa liikkumiseen. Kipu myös heijastelee alaspäin. Pohkeet ovat myös aika kosketus arat, mutta todellinen kipupiste on noin peukalon kärjen kokoinen alue aika tasan keskellä pohjetta.

Elämään tämä on vaikuttanut siten, että juokseminen yms. on jäänyt todella vähälle. Myöskin rakkain harrastukseni futisveskana hääriminen on jäänyt vähille kun tuntuu, ettei pääse liikkeelle ollenkaan. Punttiksella ei oikeastaan voi tehdä mitään joka rasittaa pohkeita ja sitten tietysti tähän lisätään vielä jokapäiväiset kivut, jotka häiritsevät varsinkin nukkumaan mentäessä kun tavoite olisi olla mahdollisimman mukavasti. Ai niin... Ja jääkiekkoa pelaan nykyjään kolme sarjaporrasta alempana. On se luistelu helvetin typerän näköistä ja tehotonta kun polvesta alaspäin olevaa raajaa ei saa käytännössä ollenkaan käytettyä.

macnevis
30.03.2010, 03:14
Äläs nyt. Itselläni meni pohkeet jumiin intin P-kauden marsseilla. Ja vieläkin on aivan ihmeellisessä jumissa. Olin tosiaan saapumis erää II/07 niin siitä voi sitten laskea vaivan keston.

Jaksamisia! Onneksi omalla kohdalla tuo alkaa jo helpottamaan, joten toivon mukaan ei yhtä pitkäaikaista vaivaa ole tiedossa.

tutzba
30.03.2010, 06:42
On jo pidemmän aikaa ollut ongelmia vasemman silmän kanssa. Melkein aina kun harrastaa liikuntaa, silmä jostakin ihmeen syystä rasittuu. Tulee samanlainen tunne kuin olisi pitänyt silmiä auki jonkun tuulikoneen edessä. Näkö sumenee huomattavasti ja loppupäivän itken ko. silmällä. En tiedä onko siinä "painetta", mutta siltä se ainakin tuntuu.

Diagnoosi?

Designer
30.03.2010, 08:49
Tuosta luomen poistamisesta sen verran, että mikäli se on sellainen "sauvamainen", sitä ei leikata pois vaan ulkoneva osa poltetaan pois. Minulta on poistettu sellaiset parisenkymmentä luomea, suurin osa leikkaamalla ja muutama polttamalla. Noihinkin leikkauksiin liittyy aina pieni riski, mutta se on nimenomaan pieni. Taitaa olla suurempi riski se luomi, joka joutuu hankauksen kohteeksi.

Reilu kuukausi sitten eli kutakuinkin viikko ennen JWC10:ia satutin nilkkani. Se vääntyi vähän, ja oli muutaman päivän kunnolla turvoksissa. Toipui kuitenkin pian käyttökuntoon. Mutta, siinä on yhä edelleen vähän turvotusta, ja jalan akillesjänne rusahtelee välillä nilkkaa liikuttaessa. Akillesjänneongelma on vanha tuttu, siihen tiedän syyn ja hoitotavan, mutta tuo nilkka ihmetyttää. Ei kai sen enää pitäisi turvoksissa olla? Jalkaa voi kuitenkin käyttää täysin normaalisti.

Vemps
30.03.2010, 19:18
Morjens! pari kuukautta sitten jalkaprässiä vedellessä tuntui jotenkin todella pahalta alaselässä, suhtkoht sivussa lähellä lonkkaluuta. Aivan helvetin jäykäksi meni koko selkä ja kipu säteili alkuun myös vasempaan jalkaan. Taaksepäin nojaaminen ei sattunut mutta kumartuminen teki todella kipeää ja monien muidenkin liikeiden jälkeen tuntui pahalta. Kävin lääkärissä (selkäortopedillä), koska minulta on leikattu n.5 vuotta sitten lantion 4 nikama, mutta siellä näytti olevan kaikki kunnossa (röntgen otettiin). Epäili repeämää välilevyssä ja jtn vitsiä heitti että miten heillä leikataan välilevyn pullistumia päivittäin.

Nyt kaksi kuukautta kulunut, paljon paremmalta tuntuu ja kuntopyörää pystyy polkemaan jo ongelmitta. Venyttely tuntuisi auttavan, mutta futis-sarja alkaa n. kuukauden kuluttua ja kunnossa pitäisi sinne päästä.. Onko jollain kokemuksia samanlaisesta ? Osuikohan lääkärin diagnoosi oikeaan? Vinkkejä kuntoutukseen?

Ps. Jaksamisia kaikille terveyden kanssa painiville!

Tanskanen
30.03.2010, 19:41
En sit tiiä onko tää oikee paikka, mutta johonkinhan se on purettava...

Eli elokuun alussa meni työtapaturmassa polvi sivuttain yli liikkeen äärirajojen.
Koko jalka reisi ja nilkka mukaanlukien turpos, ja sairaalalla pari viikkao tapaturmasta myöhemmin tyhjens polven verestä. Siinä sitten kuukaus eteenpäin käynti magneetissa, jossa selvisi vaan pientä nivelrikkoa, rustovauriota ja että lumpio oli mennyt pois paikoiltaan.

Ei tässä muutamaan kuukauteen mitään parannusta ole tapahtunut polven tilaan. Jos jalka on vähänkin koukussa ja edestäpäin tulee voimaa, niin vihloo pirusti polvilumpion jänteestä. Särkee päivittäin, joka säteilee pohkeeseen ja lonkkaan asti. Polvillaan oleminen on saatanasta, ja muutamansadan metrin kävely alkaa vihlomaan ja särkemään. Polven päällä vasemmalla turvotusta ja tunnuton kohta(ortopedin mukaan ei haittaa), johon se särky pääosin keskittyy. Toinen suuri kipukohta on sääriluun ihan yläosassa.

Nyt sitten tässä tilassa ei enää vakuutusyhtiö suostu maksamaan korvausta sairaslomasta. Ei hajuukaan mitä tässä nyt sitten tekis. Huomenna olis aika ortopedille taas, mutta tätäkään kuukautta ei korvattu rahallisesti.

Aika vaikeeta tehdä kirvesmiehen hommia siellä epätasasessa maastossa, ku nkaupan päälle, pysty menemään kyykkyyn, eikä työskentelemään polvillaa.
Noita molempia kun tarvitsee hommassa, kun hommassa.

Jokseenin avuton olo...
Neuvoja?

Big Bad Bruins
04.04.2010, 18:55
Eilen tein salilla ojentajia/olkapäitä. Kesken treenin oikea olkapää kipeytyi todella pahasti. Kyseessä ei siis ollut mikään uupumus tai vastaava treeniin liittyvä kipu, vaan polttava/pistävä kipu olkapäässä. Olen ruokkinut tuota kipeää kohtaa kaikenmaailman Ice Power tuubeilla ja vastaavilla poppakonsteilla ilman mitään mainittavaa tulosta. Olkapää on hieman pipi normaalissa asennossa, mutta vipunostot sivulle (ilman painoa tietenkin) aiheuttaa vielä astetta kovemman kivun. Onkohan tässä kyseessä vain normaali revähdys, vai voiko siellä olla jotain muuta ns. paskana?

vero
04.04.2010, 21:58
Eilen tein salilla ojentajia/olkapäitä. Kesken treenin oikea olkapää kipeytyi todella pahasti. Kyseessä ei siis ollut mikään uupumus tai vastaava treeniin liittyvä kipu, vaan polttava/pistävä kipu olkapäässä. Olen ruokkinut tuota kipeää kohtaa kaikenmaailman Ice Power tuubeilla ja vastaavilla poppakonsteilla ilman mitään mainittavaa tulosta. Olkapää on hieman pipi normaalissa asennossa, mutta vipunostot sivulle (ilman painoa tietenkin) aiheuttaa vielä astetta kovemman kivun. Onkohan tässä kyseessä vain normaali revähdys, vai voiko siellä olla jotain muuta ns. paskana?

Itse kärsin täsmälleen saman tyyppisestä vammasta jonkin aikaa sitten. Lääkärin mukaan kyseessä oli kiertäjäkalvon tulehdus, jonka voi aiheuttaa jokin pieni repeämä, huonossa asennossa tehty liike tai nuorella (eli ei minulla) lihaksen nopea kasvaminen, jolloin kalvo jää ikään kuin pieneksi.

Joka tapauksessa ensin viikon kuuri jotakin tulehduskipulääkettä ja lepoa, vaikkapa Buranaa. Jos ei toivu, sitten kortisoonia olkapäähän ja viimeisenä vaihtoehtona tähystys olkapäähän, jossa kalvoa avataan.

Big Bad Bruins
05.04.2010, 00:17
Pitää varmaan varailla aikaa lääkäriin. Onneksi löytyy tuo vakuutus, joka kattaa yksityisellä käynnin. Pääsee näissä urheiluvammoissakin varmasti "helpommalla". Homma on edennyt nyt siihen pisteeseen, että ihan koneella kirjoittaessakin kipu säteilee "lämpimänä" oikeaan käsivarteen. Osaa kyllä olla harvinaisen rasittava vaiva, mutta pitää nyt vielä katsella jos lähtisi huomiseen mennessä pois. Toivottavasti ei nyt kovin pitkää treenitaukoa tulisi, kun on vihdoinkin päässyt vauhtiin. Viime kesänä treeni katkesi ylikuntoon, ja ei näytä kyllä taas yhtään hyvältä.

peruspata
05.04.2010, 10:27

Joka tapauksessa ensin viikon kuuri jotakin tulehduskipulääkettä ja lepoa, vaikkapa Buranaa. Jos ei toivu, sitten kortisoonia olkapäähän ja viimeisenä vaihtoehtona tähystys olkapäähän, jossa kalvoa avataan.

Minulla oli samanlaista ongelmaa muutama vuosi sitten, kun salillä vielä säännöllisesti kävin. Tosiaan särkylääke ja lepo olivat hyvä helpotus vaivaan, ja pidinpä vielä pyyheliinaan kiedottua kylmägeelillä täytettyä pussia olkapäällä ehkä n. 20 minuuttia iltaisin. Suoraan ihollehan noita ei voi pakastimesta laittaa, siksi oli se pyyhe ja vielä paidan hiha.

Lepoaika oli tosin minun olkapääni tapauksessa pidempi kuin viikko, mutta se on erittäin yksilöllistä. Vaiva kannattaa todella ottaa vakavasti, sillä helposti siitä saa pitkäaikaisen "ystävän". Isot pojat kertoivat näin.

AnaMasa
05.04.2010, 10:50
Olkapää voi olla todella kinkkinen tapaus. Oma kohtalo: Kolmisen vuotta sitten olin harrastesaleilun henkilökohtaisella "huipulla". Tuolloin oli usein tapana kotona punnerrella "vinopunnerruksia" polvet sohvalla, kädet lattialla. Tuli reissu Tallinnaan, jossa pienessä nousussa muijaa odotellessa päätiin taas vähän punnerrella hotellihuoneessa. Polvet nojatuolilla, kädet lattialla. Muutama punnerrus meni ok, kunnes yllättäen tuntui joku hassu muljahdus olkapäässä. Mitään kipua ei ollut, joten kohti Tallinnan yötä. Seuraavana aamuna ei pystynyt hampaita pesemään kivun takia. Pahin oli nimenomaan vipunostot. Esim. en pystynyt pitkään juomaan litran pullosta yhdellä kädellä. Arkikipu lähti muutamassa viikossa, mutta salilla ei pystynyt tekemään mitään järkevää moneen kuukauteen. Siinä meni motivaatiokin ja tauko salilta kesti yhteensä kolme vuotta. Nyt toimii taas ilman kipuja.

Jälkeenpäin ajateltuna olisi tietenkin pitänyt mennä heti kunnon lääkäriin, eikä uskoa työterveyslääkärin "katsotaan nyt ja seurataan tilannetta" neuvoja.

lapa78
05.04.2010, 11:44
Kysymys pääkivusta ja lentämisestä.

Eli oltiin vaimon kanssa reissussa ja lennot oli väliaskuilla, joten tuli kaksi pidempää lentoa ja kaksi lyhyempää. Kysymys kuuluukin seuraavasti: molemmilla pidemmillä lennoilla rupesi särkemään pää vasemman silmän ympäriltä koneen laskeutuessa, kipua kesti n. 5min ja tuntui, että joku poraa reikää otsaan. Kipu tuntui vain ja ainoastaan vasemmalla puolella ja tässä nyt ihmetellään kauan on elämää jäljellä. No, ei nyt sentään, mutta onko täällä joku jolla on ollut samoja oireita? Lääkärissä ajattelin kyllä varmuudeksi käydä, mutta olisi kiva kuulla, jos joku tietää sanoa jotain. Muuten ei ole ollut taipumusta pääkipuihin kuin krapulassa.

Buddha
05.04.2010, 13:11
Eilen tein salilla ojentajia/olkapäitä.

Been there, done that, got the scars to prove it.

Olikohan nimeltään ac-nivelet, mitkä sillon paukahti. Ärty senverran pahaksi, ettei paitaa saanu päälle, eikä kahvikuppia kaapista...
Kortisonipiikkiä ja totaalilepo, muu ei auta.

EDIT: Laitahan googleen ac-nivelet, niin sieltä saa ihan pirusti keskustelupalstoille ja lääkäreiden tutkimuksiin liittyviä juttuja. Veikkaan, että tuo on se sinunkin ongelmasi.

Jatkossa kiertäjäkalvosin-liikkeet ennen treeniä ja muutenkaan sitä lämmittelyä ei voi kai liikaa duunata...

tant gredulin
05.04.2010, 13:39

Oletko ollut flunssainen viime aikoina? Joskus flunssan jälkitautina voi jäädä poskionteloihin tai otsaonteloihin tulehdusta, joka tuossa tilanteessa paineen vaihdellessa voi oireilla.

lapa78
05.04.2010, 13:52
Oletko ollut flunssainen viime aikoina? Joskus flunssan jälkitautina voi jäädä poskionteloihin tai otsaonteloihin tulehdusta, joka tuossa tilanteessa paineen vaihdellessa voi oireilla.

En ole ollut, mutta mistäs sitä ikinä tietää johtuuko tuosta. Ei vaan ole koskaan aikaisemmin ollut mitään vastaavaa ja kun ilmeni vielä vain niillä "pidemmillä" lennoilla, niin en usko, että johtuu tuosta.

Big Bad Bruins
05.04.2010, 14:03
Kiitoksia kaikille vastauksista. Näyttää olevan varsin yleisiä nämä olkapäiden ongelmat. Nyt on 3 päivää lepäilty eikä tässä nyt mitään kovin mullistavaa paranemista kyllä ole nähtävissä. Mehukatti purkin/pullon/putelin nostaminen oli jo sinänsä melkoinen saavutus itseltäni. Toivottavasti kyseessä nyt ei ole Jere#3:n ehdottelema ac-nivel, sillä tuo vaikuttaa melkoisen "rasittavalta" taudilta.

Koitin ihan rauhassa vipunostoa pienellä painolla ja homma tyssää tuohon 30-45 asteen kohdalle. Käsi ei vaan nouse millään, joten joku siellä on nyt vinksallaan. Huomenna varmaan on järkevä olla yhteydessä lääkäriin, jos ei tämä tästä lähde paranemaan. Ainakin saa kunnon mömmöt, sillä nämä burana/ibusal 400 on kyllä aivan turhia tähän vaivaan. Koko ajan vaivaa sellainen pieni leposärky, joka ei nyt mitään kuolemaa aiheuta, mutta on kyllä harvinaisen kettumainen kaveri. Viime iltana/yönä kipu säteili käsivarteen lämpiminä aaltoina, eli ihan jänniä kokemuksia tämäkin antaa. No kaikkea pitää kokea.

Buddha
05.04.2010, 14:13
Toivottavasti kyseessä nyt ei ole Jere#3:n ehdottelema ac-nivel, sillä tuo vaikuttaa melkoisen "rasittavalta" taudilta.

Mulla oli jo aikaisemminkin pientä vihlomista, mutta kerran jysähti sitten kunnolla ja mitään en saanut nostettua enään.. Piikin jälkeen oli 48-tuntia todella kipeetä, mutta sitten alkoi helpottamaan. Kyllä se siitä.

ukkometso
05.04.2010, 18:48

Eli oltiin vaimon kanssa reissussa ja lennot oli väliaskuilla, joten tuli kaksi pidempää lentoa ja kaksi lyhyempää. Kysymys kuuluukin seuraavasti: molemmilla pidemmillä lennoilla rupesi särkemään pää vasemman silmän ympäriltä koneen laskeutuessa, kipua kesti n. 5min ja tuntui, että joku poraa reikää otsaan. Kipu tuntui vain ja ainoastaan vasemmalla puolella ja tässä nyt ihmetellään kauan on elämää jäljellä. No, ei nyt sentään, mutta onko täällä joku jolla on ollut samoja oireita? Lääkärissä ajattelin kyllä varmuudeksi käydä, mutta olisi kiva kuulla, jos joku tietää sanoa jotain. Muuten ei ole ollut taipumusta pääkipuihin kuin krapulassa.

Kannattaisikohan käydä silmäpolilla näyttämässä, ettei ole silmänpohjan rakkulatulehdusta tai rappeumaa. t. nimim. kokemusta on, joten en toivo sitä muille (laita toinen silmä kiinni, ja katso menevätkö vaakasuorat linjat mutkalleen, tai tuntuuko jossain siellä silmän takana kirvelyä)

niin ja pitkällinen juttu, kestää vaan noin loppuelämän, mutta johonkin muuhun kuolee.

Salama15
06.04.2010, 22:35

Säntäilin tuossa pari vuotta sitten Helsingin ja Brysselin väliä kuin mikäkin mannertenvälinen nahjus ja tuo tunne tuli tutuksi.

Mulla on ollut ongelmia poski- ja otsaonteloiden kanssa (punktoitu & leikeltykin) ja yhdistin tuon vaivan niihin => helpotti kummasti kun laskeutumisen alkaessa aloin tasata painetta varsin ponnekkaasti (nenästä kiinni ja puhallus)! Kokeile ihmeessä...

Big Bad Bruins
07.04.2010, 19:27
Tuli käytyä siellä lääkärissäkin. Ilmeisesti olkapäästä on joku jänne/lihas venähtänyt/revähtänyt (en muista enää niitä hienoja nimityksiä) ja hieman tulehtunut. Kuulemma 2viikkoa kannattaa välttää rasitusta olkapäihin. Viikon päästä pitää sitten varailla aikaa ortopedille, jos ei kivut katoa. Silloin lienee edessä ultra ja magneettikuvaus olkapäähän. No toivottavasti paranee sitä ennen.

Hoitokeinona on siis lepo ja kuuri tulehduskipulääkkeitä. Sitten siihen tärkeimpään, eli mitenkäs alkoholia voi kuluttaa näiden kanssa? Kyseessä on pitkävaikkuteinen/-kestoinen tulehduskipulääke, joten kauheasti ei varmaan voi mitään maistella tai menee kuuri aivan pilalle.

Trenchtown
08.04.2010, 12:43
Hoitokeinona on siis lepo ja kuuri tulehduskipulääkkeitä. Sitten siihen tärkeimpään, eli mitenkäs alkoholia voi kuluttaa näiden kanssa?

Riippuu lääkkeestä. Yleisimmistä tulehduskipulääkkeistä ibuprofeeni (esim. Burana) ja ketoprofeeni (esim. Ketorin) yhdessä alkoholin kanssa voivat aiheuttaa maha-suolikanavan ärtymistä, vaikka käsittääkseni se vaatii pidempiaikaisempaa, säännöllistä käyttöä. Parasetamoli (esim. Panadol) taas ei sovi alkoholin kanssa käytettäväksi, koska ihan yksinäänkin jo pidempiaikaisessa käytössä se rasittaa maksaa, alkoholin kanssa sitten luonnollisesti paljon enemmän.

Panacod (parasetamoli) ja Ardinex (Ibuprofeeni) taas molemmat sisältävät myös kodeiinia, joten ne eivät sovellu alkoholin kanssa ollenkaan, mistä tietenkin muistuttaa punainen kolmio pakkauksessa.

*edit*

Eihän se parasetamoli muuten mitään tulehdusta edes lievitä, my bad.

Ja noin ihan vaan muuten mainittuna, mielestäni noista yleisistä tulehduskipulääkkeistä Arcoxia (etorikoksibi) on tuonut itselleni parhaan helpotuksen nivelkipuihin. Tuo on muistaakseni jonkin sortin reumalääke, mutta auttaa siis ainakin polvi- ja olkapäävaivoihin todella hyvin. Vaikka yksilöstähän se pitkälti on kiinni.

Jomppa_Koo
19.04.2010, 18:34
Esitän asian lyhyesti. Voiko taustalla olla joku sairaus, jos kädet tärisee ihan normaaleissa tilanteissa? Myönnän, etta taustalla on jonkun verran ylimääräistä jännittämistä/hermostuneisuutta mutta minun nähdäkseni se ei vaan selitä kaikkea paskaa, josta tämän takia pitää kärsiä. Eikä tämä johdu mistään humalatilasta/krapulasta, sen tiedän varmasti.

Tietoa kenelläkään?

Nakkikastike
19.04.2010, 18:39
Esitän asian lyhyesti. Voiko taustalla olla joku sairaus, jos kädet tärisee ihan normaaleissa tilanteissa? Myönnän, etta taustalla on jonkun verran ylimääräistä jännittämistä/hermostuneisuutta mutta minun nähdäkseni se ei vaan selitä kaikkea paskaa, josta tämän takia pitää kärsiä. Eikä tämä johdu mistään humalatilasta/krapulasta, sen tiedän varmasti.

Tietoa kenelläkään?

Onko niska/hartiat jumissa? Juotko paljonkin kahvia tms? Itsellä sama ongelma.

Jomppa_Koo
19.04.2010, 18:48
Onko niska/hartiat jumissa? Juotko paljonkin kahvia tms? Itsellä sama ongelma.

Niska sekä hartiat on aikalailla kipeinä. Kahvia juon joka päivä, parhaimmillaan varmaan viisi kuppia päivässä. Joku kolme kuppia päivässä kuitenkin riittää nykyisin. Energiajuomia käytän varmaankin liikaa, vaikka niitäkin menee nykyisin jo vähemmän kuin ennen.

Nakkikastike
19.04.2010, 18:52
Niska sekä hartiat on aikalailla kipeinä. Kahvia juon joka päivä, parhaimmillaan varmaan viisi kuppia päivässä. Joku kolme kuppia päivässä kuitenkin riittää nykyisin. Energiajuomia käytän varmaankin liikaa, vaikka niitäkin menee nykyisin jo vähemmän kuin ennen.

Luulisin että noi elämäntavat selittänee ongelmasi. Itsekin vapisen välillä ihan vitusti mutta lääkrin mukaan kysymyksessä on hyvänlaatuinen vapina (tremor). Kyllähän sitä äkkiä säikähtää kun tuollaiset oireet ilmaantuvat mutta yleensä ja suurimmilta osin ne ovat hyvänlaatuisia ja kaikki neurologiset yms. taudit voidaan poissulkea. Itselläni on varmaan myös jonkinlainen hermopinne ranteessa koska yksi sormi tekee välillä omaa raviaan ja sen tuntee ja näkee kädessä kun suonet nykivät tms.

Jomppa_Koo
19.04.2010, 19:08
Luulisin että noi elämäntavat selittänee ongelmasi. Itsekin vapisen välillä ihan vitusti mutta lääkrin mukaan kysymyksessä on hyvänlaatuinen vapina (tremor).

No joo, ehkä noin, mutta ei näistä koskaan tiedä. Varsinkin kun minulle on muistaakseni joskus lapsena kerrottu, että joku sairaus minua vaivaa tuolla hermostossa. Minulle on vaan kerrottu, että en voi mitään asioille jos hermostun tjms. Olisi todellakin mukava kuulla, jos jollakin on tarkempaa tietoa tuollaisesta. Tuon tärinän lisäksi käsistä tulee nopeasti punaiset ja niihin tulee myös sellaisia valkoisia "täpliä" Tämän lisäksi samassa yhteydessä pukkaa tuskanhikeä. En osaa paremmin tätä selittää.

EDIT: Viimeksi tänään jouduin tilanteeseen, jossa mun kädet tärisi ja heti alkoi epäilyt että minulla olisi krapula. Olen tästä johtuen ajautunut todella kiusallisiin tilanteisiin elämäni aikana useasti.

Nakkikastike
19.04.2010, 19:19
...

Paniikkihäiriö..

Jomppa_Koo
19.04.2010, 19:31
Paniikkihäiriö..

Joo, juuri tämä on kyseessä. Niin tuttuja nuo kaikki oireet, kun tästä juuri luin. Ei ihmekään jos kalja maistuu ja naisasiat on perseellään, kun aina ahdistaa ja vituttaa. Huhhuh.

Tietoa tästä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Paniikkih%C3%A4iri%C3%B6

BobbyFromMars
20.04.2010, 15:30
Onko täällä ketään joka olisi kärsinyt puutuneesta kantapäästä"? Eli tässä on nyt noin viikon verran ollut vasemman jalan kantapää puuduksissa. Tarkemmin sanoen lähinnä kantapään keskiosio. Ei tuo käytännössä mitään haittaa kun ei ole kivulias ja esim. lenkillä pystyy käymään ongelmitta.

Lähinnä kiinnostaisi mistä moinen voi johtua...

Juoksua tulee normaalisti harrastettua 1-3 kertaa viikossa ja päälle salibandya yms. jokunen kerta viikossa.

Aatos
21.04.2010, 12:22
Onko täällä ketään joka olisi kärsinyt puutuneesta kantapäästä"? Eli tässä on nyt noin viikon verran ollut vasemman jalan kantapää puuduksissa. .

Hermopinne tai vaurio hermosäikeessä. Pinne helpottaa levolla, mutta jos ei haittaa korvien väliä, ei merkitystä.

Jos siinä on vaurio, se palautuu, mutta ottaa aikaa. Nyrkkisääntö on n. 2mm kuussa. Toki en tiedä tarkalleen aluetta jkoten arvion tekeminen on näin vaikeaa.

Mutta tässä suuntaa.

Chambza
22.04.2010, 10:01
Eli tässä on nyt noin viikon verran ollut vasemman jalan kantapää puuduksissa. ...
Juoksua tulee normaalisti harrastettua 1-3 kertaa viikossa ja päälle salibandya yms. jokunen kerta viikossa.Hermokompressio. Tyypillinen juoksijoilla, erityisesti jos on vähänkin enemmän painoa. Lenkkeile vähemmän, laihduta jos olet läski, tai osta paremmat lenkkarit.

pikkukatti
22.04.2010, 22:19
On viime aikoina välillä tullut seurattua verenpainetta. Luulisi sen olevan korkea, kun on epäsäännöllisessä vuorotyössä ja suolan käyttö ei ole ihan vähäistä. Mutta sen sijaan verenpaine on luokkaa 95/58. Pääasiassa yläpaine on ollut just yli sadan, mutta välillä siis menee sen alle. En nyt sitten tiedä olisko aihetta mennä lääkäriin, vai nauraako ne vaan pihalle sieltä. Noin vuosi sitten työterveyslääkärin tarkastuksessa ei lekuri mitään muistaakseni sanonut asiasta, vaikka alhaalla oli silloinkin paineet. Onneksi huimausta ei juurikaan esiinny, mutta jotenkin on veto poissa aika usein ja väsyttää. No, kai tää on sitten parempi kuin liian korkea verenpaine.

Valioyksilö
26.04.2010, 01:21
Mulla on usein suuriakin vaikeuksia yksinkertaisesti nukahtaa. Teen vuorotyötä ja esimerkiksi siirtyminen iltavuorosta aamuvuororytmiin tarkoittaa käytännössä sitä, että teen kolme-neljä työpäivää 0-4 tunnin yöunilla. En heräile kesken unien (korkeintaan janoon baari-illan jälkeen), mutta ongelmana nimenomaan on päästä uneen. Hyvin tyypillistä on, että jos menen vaikka klo 22 nukkumaan, niin pyörin sängyssä johonkin klo 03:een asti ja herätä pitäisi klo 5. Mikä helvetti siinä on niin vaikeeta? Sitten näiden parin tunnin unien jälkeen zombinen duunipäivä pakettiin ja himaan. Siinä vaiheessa väsymys on kovin. Päikkärit? Ei, sitten ei saa unta taas illalla. Kahvia? Joo, ei tässä muuten pysy hereillä iltaan saakka. Kahvia en tosin enää viiden jälkeen juo.

Mutta, sitten taas kun on aika mennä nukkumaan. Olo on todella väsynyt ja kaiken järjen mukaan pitäisi nukahtaa nanosekunnissa. Mutta ei. Ei millään. Ajatus laukkaa kun viimeistä päivää, ja mitä lähemmäksi herääminen tulee, sitä ahdistavammalta ja vaikeammalta uneen pääseminen tuntuu. Monesti tulee melkein itku kurkussa kiroiltua ja taottua nyrkkiä tyynyyn että "nyt vittu, mikä tässä on niin vaikeeta?!"

Ei puhuta kuitenkaan mistään kovin lyhyestä aikavälistä, kun tätä on esiintynyt. Eli mikään yksittäinen streessaava tuleva tapahtuma ei tätä aiheuta. Sanoisinko noin 3-4 vuotta kestänyt. Koskaan en ole ollut mikään salamanukahtaja. Suoraan sanottuna kadehdin ihan niitä helvetisti ihmisiä, jotka nukahtavat kun tahtovat.

Olisiko mitään vinkkejä ongelmaan? Tiedän toki perusjutut: nuku viileässä huoneessa, älä katso tv:tä ennen nukkumaanmenoa jne. En ole mikään lääkekammoinen, mutta silti vähän askarruttaisi joku unilääkekoukku. Tiedä sitten, antaisiko lääkäri tuollaiseen reseptiä.

Triton
26.04.2010, 02:09
Mulla on usein suuriakin vaikeuksia yksinkertaisesti nukahtaa. Teen vuorotyötä ja esimerkiksi siirtyminen iltavuorosta aamuvuororytmiin tarkoittaa käytännössä sitä, että teen kolme-neljä työpäivää 0-4 tunnin yöunilla.

Mulla on ihan sama ongelma ollut varmaan aina. Teen myös vuorotyötä ja aamuvuoroon siirtyminen on aina ollut ihan toivotonta. Viime kesänä huomasin semmosen homman, että kun sen ensimmäisen aamuvuoron jälkeen alkaa joskus 5-6 välillä iltapäivällä väsyttämään ihan pirusti, niin en nuku mitään päikkäreitä, vaan menen ihan yöunille. Eli siis vaihdan yökamppeet päälle ja vedän verhot kiinni ja alan nukkumaan. Tämän jälkeen seuraavina iltoina unen saaminen on ollut paljon helpompaa. Pari kertaa olen herännyt joskus kolmen aikaan yöllä pirteenä kuin peipponen 9 tunnin unien jälkeen..

Joskus myös olen hakenut lääkäriltä reseptin nukahtamispillereille. Ne siis on eri asia, kuin unilääkkeet ja vain auttavat nukahtamaan ja niihin ei jää koukkuun tai mitään. Mulle riittää puolikas pilleri ja nukahdan varttitunnissa. Ei tartte ottaa kun yhtenä tai kahtena iltana ja unirytmi palautuu normaaliksi.

Rocco
26.04.2010, 02:11
Olisiko mitään vinkkejä ongelmaan?
Onko mitään mahdollisuutta liikunnan harrastamiseen? Itse olen nukkunut laadukkaasti aktiiviurheiluaikanani. En siis pidempään, mutta aina nukkuessa uni on ollut nopeasti päällä ja herännyt virkeänä. Nyt kun urheilu ja liikunta on jäänyt vähemmälle, unet venyvät ja olen silti usein väsynyt, eikä se nukahtaminenkaan ole kovin nopeaa. Liikuntaa siis ei tarvi harrastaa ennen nukkumaanmenoa, vaan oikeastaan koska vaan päivän aikana.

Aatos
26.04.2010, 02:38
.

Olisiko mitään vinkkejä ongelmaan? Tiedän toki perusjutut: nuku viileässä huoneessa, älä katso tv:tä ennen nukkumaanmenoa jne. En ole mikään lääkekammoinen, mutta silti vähän askarruttaisi joku unilääkekoukku. Tiedä sitten, antaisiko lääkäri tuollaiseen reseptiä.

Perusongelma on vuorotyö, tämän tosin tajuat itsekin. Rytmit sekaisin jolloin keho joutuu todelliseen ylirasitus tilaan. Kroppa sammuu ja syttyy omia aikojaan. Päivällä nukuttaa paikka paikoin sairaalloisesti, ja ehtoolla kun nukkua pitäsi levyä kuupassa ei saa pysäytettyä. Tähän kannattaa reagoida.

Jos lääkäriin päädyt, sulle tod.näköisesti kirjoitetaan ns. nukahtamislääkkeitä, joita ovat esim. Imovane ja Tenox. Pysyvää ratkaisua näistä ei löydy, väliaikaisesti toki. Usein näissä lääkkeissä toleranssi kasvaa (ei kaikilla), jolloin kierre on mahdollinen. Määrät kasvaa. En suosittele, vaikka yleislääkärit näitä helpohkosti määräävät..

Parhaita näissä hommissa on ehdottomasti psykiatrit, jolloin asiaa ajatellaan pidemmälle. Ei pelkästään parin viikon päähän. Vaihtoehtoja on useita, eikä tänne kukaan valvomaan jää. Tiedän että tässä kohta hymähdät että ei vai.
Mahdollisia lääkkeitä on esim. Remeron pienellä määrällä, sopii aika monelle eikä kyseessä ole edes kolmiolääke. Yleisin haittavaikutus on lisääntynyt ruokahalu ja aamulla uneliaisuus, joka helpottaa yleensä.

Kenties paras vaihtoehto todennäköisesti on melatoniini valmisteet, näissäkin on monta mahdollisuutta. Uutena ns. supermelatoniini, jolla tosin hintaa on toista euroa per pilleri. Kela ei vielä tätä korvaa. Ja melatoniini paikkaa vuorotyön haittoja auttamalla rytmin käännössä.

Muitakin vaihtoehtoja löytyy, arsenaali ei ihan äkkiä lopu.

Kärsimällä kärsii lisää, ei nukkumattomuudesta mitalia saa, joten mene lääkäriin ja mieluiten erikoislekuriin, jolloin saat pysyvää apua. Elämänlaatu paranee uskomattomasti hyvillä unilla, joten homma hoitoon eikä enää tekosyitä ,)

Jos haluat voit ottaa yhteyttä Yv:llä, unettomuudesta ja vuorotyöstä jotain luulen tietäväni.

Aatos !

Cougar
26.04.2010, 06:03
Mulla on usein suuriakin vaikeuksia yksinkertaisesti nukahtaa. Teen vuorotyötä ja esimerkiksi siirtyminen iltavuorosta aamuvuororytmiin tarkoittaa käytännössä sitä, että teen kolme-neljä työpäivää 0-4 tunnin yöunilla. En heräile kesken unien (korkeintaan janoon baari-illan jälkeen), mutta ongelmana nimenomaan on päästä uneen. Hyvin tyypillistä on, että jos menen vaikka klo 22 nukkumaan, niin pyörin sängyssä johonkin klo 03:een asti ja herätä pitäisi klo 5. Mikä helvetti siinä on niin vaikeeta? Sitten näiden parin tunnin unien jälkeen zombinen duunipäivä pakettiin ja himaan. Siinä vaiheessa väsymys on kovin. Päikkärit? Ei, sitten ei saa unta taas illalla. Kahvia? Joo, ei tässä muuten pysy hereillä iltaan saakka. Kahvia en tosin enää viiden jälkeen juo.

Mutta, sitten taas kun on aika mennä nukkumaan. Olo on todella väsynyt ja kaiken järjen mukaan pitäisi nukahtaa nanosekunnissa. Mutta ei. Ei millään. Ajatus laukkaa kun viimeistä päivää, ja mitä lähemmäksi herääminen tulee, sitä ahdistavammalta ja vaikeammalta uneen pääseminen tuntuu. Monesti tulee melkein itku kurkussa kiroiltua ja taottua nyrkkiä tyynyyn että "nyt vittu, mikä tässä on niin vaikeeta?!"

Ei puhuta kuitenkaan mistään kovin lyhyestä aikavälistä, kun tätä on esiintynyt. Eli mikään yksittäinen streessaava tuleva tapahtuma ei tätä aiheuta. Sanoisinko noin 3-4 vuotta kestänyt. Koskaan en ole ollut mikään salamanukahtaja. Suoraan sanottuna kadehdin ihan niitä helvetisti ihmisiä, jotka nukahtavat kun tahtovat.

Olisiko mitään vinkkejä ongelmaan? Tiedän toki perusjutut: nuku viileässä huoneessa, älä katso tv:tä ennen nukkumaanmenoa jne. En ole mikään lääkekammoinen, mutta silti vähän askarruttaisi joku unilääkekoukku. Tiedä sitten, antaisiko lääkäri tuollaiseen reseptiä.En ole lääkäri, mutta olen itsekin kärsinyt vastaavasta ongelmasta vuosia sitten. Yksi mikä voisi auttaa on pari lämmintä olutta, vähän nettipeliä puoli tuntia (vaikka älypäätä), ja sitten lukemaan jotain erittäin tylsää kirjaa sen jälkeen. Kannattaa tosin valita se lukuasento siten, ettei se kirja tipahda käsistä, ja siten herätä samalla. Ja jos alkaa väsyttämään kesken lukemisen, niin laita kirja alas ja ala kuvittelemaan jotain mielenkiintoisempia tulevia tapahtumia...

PS. Olen itse tehnyt vuorotyötä jo vuosia ja joskus yli 80 tuntia viikossa. Ei ole herkkua se, mutta tiedän kyllä miten selvitä univajeesta. Pitkään sitä ei kestä, mutta positiivinen asenne työntekemiseen on se millä sen kestää.

Chambza
26.04.2010, 06:58
Joskus myös olen hakenut lääkäriltä reseptin nukahtamispillereille. Ne siis on eri asia, kuin unilääkkeet ja vain auttavat nukahtamaan ja niihin ei jää koukkuun tai mitään. Mulle riittää puolikas pilleri ja nukahdan varttitunnissa. Ei tartte ottaa kun yhtenä tai kahtena iltana ja unirytmi palautuu normaaliksi.Eivät nukahtamislääkkeet ihan niin eri planeetalta ole kuin muut unilääkkeet, vaikuttavissa aineissa ei välttämättä ole paljoa eroa. Addiktiojutut ovat muutenkin usein enemmän psyykkisiä kuin fyysisiä.

Itse taidan olla napsinut Stellaa (olikohan vaikuttava aine tsolpideemi, samankaltainen kuin Imovane kuitenkin) lähes vuoden melkein joka ilta, ja teho taitaa olla jo katoamassa ja annoksen tuplaus pyörii mielessä.

Valioyksilölle sen verran, että voihan se olla että ratkaisu löytyy vaikka pillereistä tai muista tempuista, mutta voi myöskin olla että tulevaisuudessa joudut miettimään sellaista työtä missä ei tarvitse vuorotella. Itse en pystyisi ikinä tekemään vuorotyötä, kun jo viikonlopun aiheuttamat heilahdukset rytmissä aiheuttavat väsymystä moneksi päiväksi.

pot67
26.04.2010, 17:08
Viikko sitten kävin pelaa kiekkoa ja törmäsin vastustajaan olkapää edellä. Olkapääni oli alhaalla, koska kurotin kiekkoon. Heti törmäyksessä olkapäätä vihlaisi ja piti mennä vaihtoon. Kuitenkin loppuun asti pelasin, mutta laukoa ei voinut enää. Ajan myötä olkapää-rinta alue tummui. Mitään murtumaa ei ole, koska käsi pyörii hyvin. Mutta jokin olkapään luu on noussut "ylös", eli sen hoksaa koskettamalla olkapäätä, ja siitä kohtaa käsi onkin kipeä. Toisella puolella luuta ei hoksaa koskettamalla. Tietyissä asennoissa käy vieläkin kipeää, vaikka iskusta on yli viikko aikaa.

Eräällä kaverillani käynyt joskus myös näin, ja kyseessä kuulemma jääkiekkoilijoiden vamma. Onko jollakin enempää tietoa asiasta ja neuvoja, mitä kannattaisi tehdä?

Buddha
26.04.2010, 18:38
Mulla on usein suuriakin vaikeuksia yksinkertaisesti nukahtaa.

Hyvinhän täällä on jo kerrottu asiat, mutta lisään pari sanaa, joita uskon lääkärisi kertovan sinulle, jos sinneasti menet.

-Alkoholin käytöstä varmaan kyselee ja kofeiinipitoisten juomien käytöstä. Kertoo varmaan, ettei kahvia, energiajuomia tai edes kolakokaa ennen nukkumaanmenoa.

-Urheilusuorituksia tulisi välttää iltasella ( ennen nukkumaan menoa). Kroppa kun ei kaikilla rauhoitu heti ja tavallaan käy vielä kovaa.

-Syytä varmaan kyselee, että mitkä asiat rullaa kuupassa, kun uni ei tule; kartoittaa varmaan stressiä tms...

Noista napeista vielä. Kuten tuossa kerrottiinkin, niin unilääkkeitä tuskin saat, koska kyse ei ole siitä, ettetkö nukkuisi, vaan saat todennäköisesti Tenoxia tai Imovanea nukahtamisongelmaan. Samallalailla näihinkin saa itsensä koukkuun, kuten melkein mihin tahansa. Lääkkeitä saat varmaan, jos vaan menet niitä hakemaan; lääkärin on helpompi määrätä niitä sulle, kuin esim varata aikaa kunnolliselle keskustelulle ja miettiä jotain muuta vaihtoehtoa. Sitä se "hoito" valitettavasti nykyään on, nappipurkki tumppuun ja "seuraava sisään"...

Yksi järkevä vaihtoehto voisi olla myös se, että menet työterveyteen ja koitat joko sitäkautta tai pomosi kanssa sovittua esimerkiksi jonkun jakson, missä teet vaikka 2-vuorotyötä 3-vuorotyön sijaan. Tai jollain muulla järjestelyllä, mikä voisi rauhoittaa tilannetta esim. ei aamuksi duuniin illan jälkeen. Voi ehkä tuntua "ei niin järkevältä", mutta aika moni on joutunut erilaisten syiden takia tekemään erikoisjärjestelyitä duuninsa suhteen. Kaikille se ei ole mahdollista, mutta aika monella kuitenkin toimiva yhtälö.

Pub_Winston
26.04.2010, 19:19
Saa itse valita!

Mitäs huonoja puolia sääriamputaatiossa on? Entäs hyvät puolet?

Jos vaihtoehtona olisi paljon kysymysmerkkejä sisältävä korjausleikkaus jossa heikennettäisiin tervettä jalkaa jotta saataisiin rikki oleva "hyväksyttävään" kuntoon, jossa kuitenkin säilyisi riski sille, ettei tule kestämään edes normaaleja arkeen liittyviä asioita saati vahinkoja....

hmm... ollakko vaiko eikö olla...

Valioyksilö
26.04.2010, 23:40
Valioyksilölle sen verran, että voihan se olla että ratkaisu löytyy vaikka pillereistä tai muista tempuista, mutta voi myöskin olla että tulevaisuudessa joudut miettimään sellaista työtä missä ei tarvitse vuorotella. Itse en pystyisi ikinä tekemään vuorotyötä, kun jo viikonlopun aiheuttamat heilahdukset rytmissä aiheuttavat väsymystä moneksi päiväksi.

Niin, tähän tietenkin pyritään. :)

Kiitoksia kaikille vastauksista. Joku tarjosi liikuntaa, siitä ei ole kyse, sillä harrastan urheilua niin paljon kuin vapaa-ajan puitteissa ehtii. Illalla ei tule treenattua, nimenomaan sen vuoksi että ei saa sitten millään unta.

Luulenpa, että täytyy turvautua nukahtamislääkkeisiin. Ei tätä millään poppakonsteilla ratkota. Tiedän tosin yhden lääkkeen, mikä on ainakin omalla kohdallani toiminut nimenomaan nukahtamisongelmaan, mutta harmi kyllä tuo rikkaruoho määritellään lainsäädännössämme huumausaineeksi.

Öitä!

lapa78
27.04.2010, 08:11
Saa itse valita!

Jos vaihtoehtona olisi paljon kysymysmerkkejä sisältävä korjausleikkaus jossa heikennettäisiin tervettä jalkaa jotta saataisiin rikki oleva "hyväksyttävään" kuntoon, jossa kuitenkin säilyisi riski sille, ettei tule kestämään edes normaaleja arkeen liittyviä asioita saati vahinkoja....

Olipas aika kovaa tekstiä, ainakin minulle.

Tilanteesta mitään tietämättä, vastaan että, älä valitse amputaatiota. Onko mitään mahdollisuutta, että kykenisit vielä joskus kävelemään normaalisti? Entäs jos ensiksi valitset leikkauksen ja vasta sitten, jos ei onnistunut niin se amputaatio. Onhan tuossa sitten se ylimääräinen sairaalassa olo, mutta kyllä varmaan itse sen silti valitsisin.

Ajatus elämisestä ilman toista jalkaa, kuulostaa itselle kyllä todella pahalta. Toivottavasti asiat kääntyy niin hyviksi kuin mahdollista. Jaksamista ja voimia sinulle.

Jomppa
27.04.2010, 13:34
Viikko sitten kävin pelaa kiekkoa ja törmäsin vastustajaan olkapää edellä. Olkapääni oli alhaalla, koska kurotin kiekkoon. Heti törmäyksessä olkapäätä vihlaisi ja piti mennä vaihtoon. Kuitenkin loppuun asti pelasin, mutta laukoa ei voinut enää. Ajan myötä olkapää-rinta alue tummui. Mitään murtumaa ei ole, koska käsi pyörii hyvin. Mutta jokin olkapään luu on noussut "ylös", eli sen hoksaa koskettamalla olkapäätä, ja siitä kohtaa käsi onkin kipeä. Toisella puolella luuta ei hoksaa koskettamalla. Tietyissä asennoissa käy vieläkin kipeää, vaikka iskusta on yli viikko aikaa.

Eräällä kaverillani käynyt joskus myös näin, ja kyseessä kuulemma jääkiekkoilijoiden vamma. Onko jollakin enempää tietoa asiasta ja neuvoja, mitä kannattaisi tehdä?

Ilmeisesti et ole käynyt edes röntgenissä? Röntgenkuvista pitäisi ainakin nähdä onko solisluu murtunut/poikki jne. Varsinaiset olkapäävammat ovatkin sitten hankalampia selvittää ja vaativat usein avukseen magneettikuvauksen. Jos röntgenkuvissa ei näy mitään murtumaa, niin suosittelen hakeutumaan lääkärin vastaanotolle, joka on erikoistunut olkapäävammoihin.

Veijari
28.04.2010, 10:49
Futismatsissa tein nopean suunnan muutoksen ja jotenkin kompuroin siinä samalla. Mitään kipua en tuntenut jalassa mutta tuon kompuroinnin jälkeen jalalle ei pysty laittamaan lainkaan painoa sillä polvi ikäänkuin pettää heti alta. Nukutun yön jälkeen polvelle painoa laittaessa tuntuu pientä kipua polvitaipeen puolelta ja samanlainen polven pettäminen jatkuu. Mikä rikki?

Veijari
29.04.2010, 08:31
Mikä rikki?

Huh huh, ei ollu mitään vakavaa ilmeisesti. Ortopedin mukaan kaikki nivelsiteet ja kierukka kunnossa. Epäili että ehkä joku nivelkapseli on vaurioitunut. Käski syömään Buranaa ja antamaan jääpussia polvelle.

-OO-
29.04.2010, 08:39
Saa itse valita!

Huh huh, aika rajua... Vaikeahan tuohon on kenenkään ulkopuolelta mitään neuvoja antaa, mutta jos miettii että vaihtoehtoina on yksi hyvä jalka + proteesijalka tai sitten yksi heikko jalka ja yksi "välttävä" jalka niin itse saattaisin kallistua tuon amputaation puolelle. Vaan kun itse ei tuollaisessa tilanteessa ole koskaan ollut niin ei pysty kyllä varmasti sanomaan mikä se ratkaisu lopulta tulisi olemaan, ei tuollaista amputaatiotakaan varmasti niin helppoa ole hyväksyä. Mutta käsittääkseni nämä tämän päivän proteesit ovat niin hyviä että tuo amputaatio saattaisi lopulta olla pienimmän riesan tie.

Pub_Winston
29.04.2010, 10:53
ei tuollaista amputaatiotakaan varmasti niin helppoa ole hyväksyä.

Loppupeleissä tällä historialla ja noilla vaihtoehdoilla päätös oli aika helppo.

Täytys varmaa alkaa opetella puujalkavitsejä ulkoa... "Tähän sellainen kiva hymiö"

anatsu
30.04.2010, 15:12
Mikähän helvetti mulla on korvassa? Oikea korva ei kuule yhtä hyvin kuin vasen. Esim. basson lisäämisen oikea korva ei reagoi mitenkään ja sitten kun painaa sormella korvaa tai laittaa sormen korva käytävään, niin vasen korva humisee niin kuin pitää, mutta oikeassa ei tapahdu minkäänlaista vaikutusta. Ei tuo korva ole mitenkään kipeä, mutta alko huolestuttamaan, että onkohan tuosta tärykalvo mennyt. Kesällä ulkomailla huusi yksi kaiutin kyllä aika suoraan korvaan ja viime viikonlopunna käväsin vähän discolattialla pyörähtelemässä, mutta en mitenkään huomannut, että olisin erityisemmin paljon melulle altistunut. Voihan se tietenkin olla, että tuo korva on ollut jo kesästä asti tuommonen ja nyt vasta huomasin ja sitten alkoi vaivaamaan. Lisäksi olen ollut aika räkänen tässä viime päivät, että olisikohan tuolla vaikutusta asiaan?

Koirapoika
30.04.2010, 15:42
Lisäksi olen ollut aika räkänen tässä viime päivät, että olisikohan tuolla vaikutusta asiaan?
Omat korvat on tukossa nuhaisena, yhäkin kuulon kanssa hieman häikkää vaikka ei nokka niin enää vuoda, toisella kuulee paremmin kuin toisella. Menee ohi kunhan pää räästä tyhjenee.

Wrighter
30.04.2010, 17:27
Ja vielä silmälääkäriäkin kaivataan!

Vasemmassa silmässä ollut tässä jo viikon verran sellainen ihmeellinen piste, joka näkyy koko ajan tuossa "kuvaruudussa". Näyttää siltä kuin joku hemmetin banaanikärpänen lentelisi naaman edessä jatkuvalla syötöllä. Ei särje eikä ole muutenkaan kipeä mutta hulluksi tuollainen tekee.

Optikon kautta silmälääkäriin pääsee vasta kesäkuussa ja sen vuoksi pitääkin varmaan hakea työpaikkalääkäriltä lähete silmäpolille.

Semmosta. Onko kellään ollut vastaavaa?

Aika vähäpätöinen juttu tuon Pub Winstonin yllä postaamaan verrattuna mutta kuitenkin.

Amerikanihme
01.05.2010, 01:01
Vasemmassa silmässä ollut tässä jo viikon verran sellainen ihmeellinen piste, joka näkyy koko ajan tuossa "kuvaruudussa". Näyttää siltä kuin joku hemmetin banaanikärpänen lentelisi naaman edessä jatkuvalla syötöllä. Ei särje eikä ole muutenkaan kipeä mutta hulluksi tuollainen tekee.
Onko se piste paikallaan? Vai liikkuuko kun esimerkiksi käännät päätä nopeasti? Jos jälkimmäinen, voi kyseessä olla silmän sisällä oleva kuollut verisolu tai vastaava. Näin ainakin silmälääkäri minulle kertoi eikä sille voi kuulemma mitään. Mutta tuo nyt on pienin vaivoistani varmaan, eikä haittaa pimeässä!

Cougar
01.05.2010, 05:39
Ja vielä silmälääkäriäkin kaivataan!

Optikon kautta silmälääkäriin pääsee vasta kesäkuussa ja sen vuoksi pitääkin varmaan hakea työpaikkalääkäriltä lähete silmäpolille.

Semmosta. Onko kellään ollut vastaavaa?

Aika vähäpätöinen juttu tuon Pub Winstonin yllä postaamaan verrattuna mutta kuitenkin.Snadeja säätöjä on silmissäni ollut aina, mutta ei mitään suurempia pisteitä ikinä. Eli ei haittaa näkemistä eikä niitä näe kuin silloin kun katsoo jotain eriväristä pintaa tai jos keskittyy katsomaan niitä. En anna sen häiritä elämääni, kun ei ole mitään vakavaa se.

Ei siis kannata stressata suuremmin, jos se ei ole häiritsevän suuri piste.

PS. Silmälääkäri pari vuosikymmentä sitten sanoi, että näitä on kaikilla. Kaikki ei vain niitä havaitse.

Wrighter
01.05.2010, 06:30
Onko se piste paikallaan? Vai liikkuuko kun esimerkiksi käännät päätä nopeasti?

Liikkuu juuri sinne suuntaan minne katson. Eli silmässä se on. Taidan kuitenkin käydä näyttämässä, niin saan mielenrauhan. Tosin ei se muuten häiritsekään mutta jotenkin siihen kiinnittää huomiota koko ajan. Ehkä tohtorisedän sanat vapauttavat mieleni.

Wrighter
01.05.2010, 17:28
Max, voisiko olla tätä (http://www.verkkoklinikka.fi/verkkolaakarit/kysymys/9005592) vaivaa?

"lasiaiskelluja, hyttystanssi. Silmän lasiaisessa esiintyvät läpikuultavat "roskat", joita voi nähdä esimerkiksi katsoessa taivaalle. Vaikka tämä on täysin normaalia ja "roskien" määrä voi lisääntyä iän myötä, niiden äkillinen lisääntyminen voi viitata verkkokalvon irtoamiseen tai silmän virusinfektioon."

Taidan olla vanha... En suostu sellaista kyllä uskomaan.

Isaskar
03.05.2010, 00:08
Taidan olla vanha... En suostu sellaista kyllä uskomaan.

Mulla on vastaavia ja ne tuli muistaakseni joskus 15-vuotiaana. Häiritsi aluksi paljonkin, mutta kun selvitin, etteivät ole vaarallisia eikä niitä saa pois, niin nykyisin en kiinnitä enää mitään huomiota. Paitsi tietysti tällaisissa tapauksissa kun asiasta aletaan puhumaan. Nyt vilistää taas kolme kärpästä näkökentässä edes takaisin ja yksi symmetrinen ympyrä on siellä kuvioissa mukana. Parhaiten ne näkyvät/eniten ärsyttävät aurinkoisella ilmalla taivasta vasten.

BigRedCat
03.05.2010, 00:36
Minua on mietityttänyt jonkun aikaa silmänurkassa oleva haalea ja kellertävä alue. Näkyy hyvin kun katsoo peilin kautta oikeassa kulmassa valoon nähden. Sarveiskalvohan muuten suht kirkkaan valkoinen, mutta nurkassa tosiaan isohko kellertävä ja haalea alue joka ei mielestäni näytä normaalilta. Ainakin puoli vuotta olen ihmetellyt ja kerran terveyskeskuslääkärillä ollessani mainitsin asiasta, mutta hän nopeasti vilkaistuaan totesi että ihan normaalilta näyttäisi. Jatkuvasti toistuvia elohiiriä ja toisinaan vetistelyä kummempia oireita ei kuitenkaan ole tuntunut silmässä. Onko Jatkoajan asiantuntijoilla tietoa mitä voisi olla kyseessä, vai onko mitään?

Amerikanihme
04.05.2010, 03:44
Minua on mietityttänyt jonkun aikaa silmänurkassa oleva haalea ja kellertävä alue. Näkyy hyvin kun katsoo peilin kautta oikeassa kulmassa valoon nähden. Sarveiskalvohan muuten suht kirkkaan valkoinen, mutta nurkassa tosiaan isohko kellertävä ja haalea alue joka ei mielestäni näytä normaalilta. Ainakin puoli vuotta olen ihmetellyt ja kerran terveyskeskuslääkärillä ollessani mainitsin asiasta, mutta hän nopeasti vilkaistuaan totesi että ihan normaalilta näyttäisi. Jatkuvasti toistuvia elohiiriä ja toisinaan vetistelyä kummempia oireita ei kuitenkaan ole tuntunut silmässä. Onko Jatkoajan asiantuntijoilla tietoa mitä voisi olla kyseessä, vai onko mitään?
En tiedä onko sama vaiva, enkä ole asiantuntija, mutta samassa silmässäni jossa nämä hyttyset ja muut vilisevät on myös keltainen pieni alue, tosin ei silmänurkassa vaan värikalvon vieressä. Siitä silmälääkäri totesi, että se on verkkokalvon kuivunut alue, ikäänkuin känsä silmässä, mutta kuulemma sekin vaaraton.

TQoFE
04.05.2010, 10:57
Minua on mietityttänyt jonkun aikaa silmänurkassa oleva haalea ja kellertävä alue.

Silmänvalkuaiset voivat alkaa kellertää ainakin runsaasti alkoholia käyttävillä henkilöillä...

Aatos
04.05.2010, 11:19
. Onko Jatkoajan asiantuntijoilla tietoa mitä voisi olla kyseessä, vai onko mitään?

Kellertävät silmät ovat merkki maksan ja/tai haiman ongelmista. Nämä voivat olla myös hyvänlaatuisia, mutta myös pahalaatuisia. Tälloin keltaisuus ilmenee molemmissa silmissä.

Mutta ilmeisesti sinulla on silmässäsi (vain toisessa) tarkkarajainen alue joka kellertää. Tällöin ei ole kyse sisäelin probleemista, vaan tod. näköisesti pigmentti häiriöstä. Näkö on ilmeisesti on kunnossa ?

Noista täällä mainituista näköhäiriöstä sen verran että jos verkkokalvo on irtoamassa lasiaisesta, tyypilinen oire on ns. nokiverkko sekä valopisteet, jotka alkavat äkisti. Tämä tilanne on akuutti, ja vaatii heti toimenpiteitä. Pitkään jatkuneet heiluvat verhot ja pisteet ovat yleensä esim. "sakkaa" lasiaisessa. Harmittomia, mutta kiusallisia..

BigRedCat
04.05.2010, 23:24
Mutta ilmeisesti sinulla on silmässäsi (vain toisessa) tarkkarajainen alue joka kellertää. Tällöin ei ole kyse sisäelin probleemista, vaan tod. näköisesti pigmentti häiriöstä. Näkö on ilmeisesti on kunnossa ?

Kiitoksia vastauksesta! Molemmissa tuo mielestäni on ja tosiaan ihan silmänurkassa. Näkyy parhaiten sivulle katsoessa peilin kautta. Tk-lääkäri teki pari kuukautta sitten perus näöntarkastuksen, ja sen perusteella ei ole näössä moittimista. Ja kellertävyys tosiaan on todella haaleaa kellertävyyttä, eikä sitä joka valossa edes huomaa. Myös verestystä kyseisellä alueella tuntuisi olevan muuta aluetta enemmän.

Azulille kiitokset huolenpidosta, mutta runsaasta alkoholinkäytöstä ei pitäisi olla kysymys. Tämä on tietysti tavallaan ihme kun tuon rakkaan suosikkijengin esityksiä vuodesta toiseen seuraa. Eihän siellä kestä pelaajat tai koutsitkaan selvinpäin.

bredi
06.05.2010, 03:29
Mitähän kynsisienelle olisi tehtävissä? Ei tosiaan fyysisesti mitään vaivaa aiheuta mutta vähän ikävän näköinen. Varpaankynnestä siis kyse, ollut ehkä kolme-neljä kuukautta jo tuollainen paksu ja keltainen.

Aatos
06.05.2010, 09:43
Mitähän kynsisienelle olisi tehtävissä? Ei tosiaan fyysisesti mitään vaivaa aiheuta mutta vähän ikävän näköinen. Varpaankynnestä siis kyse, ollut ehkä kolme-neljä kuukautta jo tuollainen paksu ja keltainen.

Yleensä vaiva on kosmeettinen, mutta voi altistaa infektioille. Jos päädytään hoitoon, vaihtoehtoina ovat ns. kynsilakka tai suunkautta otettavat lääkkeet.

Hoitoajat ovat pitkiä - kuukausia. Näkemättä arviota on vaikea tehdä, joten meneppä lääkäriin tai paikalliselle sairaanhoitajalle arvioon.

Paitselo
06.05.2010, 12:16
Jos päädytään hoitoon, vaihtoehtoina ovat ns. kynsilakka tai suunkautta otettavat lääkkeet.

Hoitoajat ovat pitkiä - kuukausia.

Suunkautta otettavat lääkkeet ainakin minä jättäisin väliin. Itse pääsin kynsisienestä eroon Phyto Nailprotector "kynsikynällä" - siinä vaikuttavana aineena on esim. tehokas teepuuöljy. Tätä tuotetta saa apteekeista ja hoitokuuri on hyvin simppeli, mutta pitkäkestoinen. Voitelin sairastuneen kynnen kerran päivässä aina ennen nukkumaanmenoa ja parantumista rupesi näkymään n. kahdeksan kuukauden käytön jälkeen - sieni oli kokonaan poissa noin puolentoista vuoden hoidon jälkeen. Yhdestä Phyto Nailprotector kynsikynästä riittää n. 300 hoitokertaa.
Hiljattain apteekkeihin ilmestyi myös toisen valmistajan kynsikynä - nimeltään Nailner Repair. Väittävät, että se on vieläkin tehokkaampi, kuin tuo minun testaamani Phyto - noh, teepuuöljy tuossa Nailnerissakin on kuitenkin se hoitoaine.

Aatos
06.05.2010, 13:04
Suunkautta otettavat lääkkeet ainakin minä jättäisin väliin.

Niin minäkin, paitsi jos kuuluisin riskiryhmään..

Paitselo
06.05.2010, 14:51
Niin minäkin, paitsi jos kuuluisin riskiryhmään..

No asiaa alunperin kysynyt nimim. bredi ei ainakaan maininnut kuuluvansa mihinkään riskiryhmään, joten siltä pohjalta hänen ehkä kannattaisi kokeilla kuvailemaani "kynää". Onhan tuo kynä melko arvokas, mutta on se huomattavasti edullisempi kuin suun kautta otettu erittäin kallis lääkehoito - niin ja kynän käyttäjille ei käsittääkseni ole tullut mitään ikäviä sivuvaikutuksia - päinvastoin kuin suun kautta lääkityille.

Ja sanonpa vielä vihjeeksi, jos nimim. bredi aikoo ryhtyä "kynäilemään", että sitä sairasta kynttä voi varovasti kynsiviilalla viilata ennen aineen levittämistä - imeytyy sitten nääs tehokkaammin.

bredi
06.05.2010, 18:34
Jees, en kuulu mihinkään riskiryhmiin eikä tuosta nyt varmaan mitään infektioita ole tulossa.

Mutta täytynee tuollainen kynä sitten käydä hankkimassa, kiitos vinkeistä!

tutzba
08.05.2010, 23:09
Selailin Googlea mutta en löytänyt mitään ihmeempää vastausta kysymykseeni, joten ainoa luotettava vaihtoehto on siis Jatkoaika.

Pitäisikö huolestua, kun aina syömisen ja juomisen jälkeen pitää ravata vessassa? Esimerkkinä vaikkapa tämä ilta. Olen juonut kolme lasillista alkoholittomia nesteitä ja välittömästi lasin tyhjentymisen jälkeen tulee tarve päästä vessaan. Ei se nyt ihan normaalia varmaankaan voi olla kun juo tuollaisen kaksi desilitraa vetävän mukin verran vettä ja tuntuu kuin ei olisi käynyt kusella viikkoon.

tant gredulin
09.05.2010, 00:08
Pitäisikö huolestua, kun aina syömisen ja juomisen jälkeen pitää ravata vessassa?

Aina? Vai tarkoitatko, että asiassa on lähiaikoina tapahtunut muutos?
Janottaako enemmän kuin ennen? Vai onko tahti muuten vaan kiihtynyt? Mitä nesteitä juot paitsi vettä? Diureetteja ovat mm. kahvi, ananasmehu, rypälemehu ja vesimeloni. Lisääntynyt virtsaamisen tarve yhdistyy usein diabeteksen ensioireisiin, joten tarkkaile tilannetta.

tutzba
09.05.2010, 09:17
Aina? Vai tarkoitatko, että asiassa on lähiaikoina tapahtunut muutos?
Janottaako enemmän kuin ennen? Vai onko tahti muuten vaan kiihtynyt? Mitä nesteitä juot paitsi vettä? Diureetteja ovat mm. kahvi, ananasmehu, rypälemehu ja vesimeloni. Lisääntynyt virtsaamisen tarve yhdistyy usein diabeteksen ensioireisiin, joten tarkkaile tilannetta.

Viime aikoina on muuttunut. En oikein osaa mitään aikaa sanoa, mutta kuukausi voisi olla aika lähellä. Ei janota enempää kuin aiemmin, joskaan se ei ihmetytä - tunnen aika harvoin janoa. Veden lisäksi juon melkeinpä ainoastaan maitoa, mehua noin kerran viikossa ja limsaa ehkä kerran kuukaudessa tai harvemmin, eli ei varmaan nämä oireet selity niillä. Eilen illalla join vettä, maitoa ja kotitekoista mustaherukkamehua.

Ruutiveijari
09.05.2010, 10:49
Viime aikoina on muuttunut.
Minulla ainakin virtsaamisen tarve on todella vahvasti psykosomaattista. Jos käyn kusella kahtena päivänä putkeen ennen luentoa, on kolmantena päivänä minulla luennon alussa kauhea kusihätä. Jos taas yöllä herään vessaan, herään seuraavana yönä samaan aikaan aivan kaameaan kusihätään. Jos taas en käy tuolloin kusella, vaan pidättelen, osoittautuu tuo alkuperäinen kusihätä kuvitelluksi ja kun luennon jälkeen/aamulla käyn kusella, ei erityisemmin ole edes mitä kusta.

Sellainen olen minä. Jännä jätkä.

macnevis
10.05.2010, 01:01
Olen jo päättänyt huomenna mennä kokeilemaan hollantilaisia lääkäripalveluita, mutta kyselenpä kuitenkin mitä Jatkoaika-tohtorit sanovat minun vaivoistani...

Eli itsellä on viime torstai-aamusta lähtien särkenyt kurkkua ja vasenta korvaa, mutta se on kovin vaihtelevaa. Välillä niissä tuntuu selkeästi jotain kipua, etenkin kurkussa ja se kurkun ja korvan välinen kohta päästä on kipeä jos sormilla painelee. Eniten häiritsee, kun ei se koko aikaa ole kipeä vaan aina vaihdellen...

Eli en tiedä niin voiko olla joku lievä tulehdus jos ei tunnu kipua ihan koko aikaa?

Itsellä on viikon päästä lennot Jenkkeihin, niin en viitsi ottaa mitään riskejä että pitäisi lähteä kipeän korvan kanssa lentämään.

Ponkke
10.05.2010, 05:48
Lisääntynyt virtsaamisen tarve yhdistyy usein diabeteksen ensioireisiin, joten tarkkaile tilannetta.

Virtsaamisen tarve lisääntyy kun virtsamäärät lisääntyy. Eli jos sulla on tarve virtsata mutta sieltä ei tule muuta kuin pikkutilkka per käynti niin empä usko diabetekseen. Diabeteksessä kuset paljon ja sen takia janottaa ja juot paljon. Lisäksi jos sulla Tutzba ei ole väsymistä ja/tai laihtumista niin näillä pystyy melkein poissulkemaan diabeteksen.

Ehkä sulla on vanhan miehen vaivoja eli rakko ei tyhjene kunnolla?

Aatos
10.05.2010, 09:02
Eli itsellä on viime torstai-aamusta lähtien särkenyt kurkkua ja vasenta korvaa, mutta se on kovin vaihtelevaa. Välillä niissä tuntuu selkeästi jotain kipua, etenkin kurkussa ja se kurkun ja korvan välinen kohta päästä on kipeä jos sormilla painelee. Eniten häiritsee, kun ei se koko aikaa ole kipeä vaan aina vaihdellen...

Eli en tiedä niin voiko olla joku lievä tulehdus jos ei tunnu kipua ihan koko aikaa?

Itsellä on viikon päästä lennot Jenkkeihin, niin en viitsi ottaa mitään riskejä että pitäisi lähteä kipeän korvan kanssa lentämään.

Inflammatorinen eli tulehduksellinen tila. Bakteeri, virus tai muuten ärtynyt esim. sieni on joskus syynä.

Aikuisella voi olla ulkokorvantulehdus, joka on usein korvakäytävässä, tai keskikorvan tulehdus. Toki muutkin ovat mahdollisia, mutta harvinaisia. Korvakäytävän ja korvalehden tulehdukset ovat aikuisilla kohtuullisen tavallisia.

Keskikorvantulehdus on aikuisella melko usein jonkin muun infektion lisä- tai jälkitauti. Korvavihlaisut eivät aina merkitse välttämättä korvaongelmaa, vaan tulehdus saattaakin olla nielussa, josta se läheisyytensä vuoksi oireilee myös korvaan.

Kun kyseessä on keskikorvantulehdus, hoitoon saatetaan tarvita antibiootteja.

Ja sulla kun on lento tulossa ehdottomasti lekuriin. Lisäkikkana lennolle - jos vielä vaivaa - on puuduttavat tipat. Luultavasti paikallisesta Apoteekista saa ilman respaa.

Mutta ongelma saattaa olla kurkunpuolella, josta kannattaa ottaa ns. pikanielunäyte. StrAg -testi, tämä on useimmissa maissa juurikin tällä nimellä.

Tästä selviää streptokokki bakteerin läsnäolo, muitakin vaihtoehtoja on.

Joskus hankalia hommia. Kyseessä voi olla vaikka arkanobakteeri, mutta tämä menee arvailun puolelle, joten...

Ps. Diabeteksen jano, johtuu elimistön tarpeesta alentaa sokeria veressä. Neste laimentaa.

edit: lisäys

Gleb
12.05.2010, 20:55
Osaisiko joku kertoa tähän mitään:

Huomasin tuossa vasemman käden ranteessa pienen patin, se on ranteen sivulla, peukalon puolella. Tunnustellessa se ei ole ihossa vaan luussa tai sen päällä. En ole tuota aikaisemmin huomannut ja oikeassa ranteessa ei sellaista ole.

Mainittakoon vielä että ranne on aavistuksen kipeä.

Sistis
12.05.2010, 23:53
Huomasin tuossa vasemman käden ranteessa pienen patin, se on ranteen sivulla, peukalon puolella. Tunnustellessa se ei ole ihossa vaan luussa tai sen päällä. En ole tuota aikaisemmin huomannut ja oikeassa ranteessa ei sellaista ole.

Allekirjoittaneella oli samanlainen joskus yläasteikäisenä, joskin patti oli oikeassa kädessä ja ranteessa suoraan päällä (eli kämmenselän puolella). Silloin diagnoosiksi tuli nestekerääntymä. Mobilat auttoi jonkin verran, eli pienensi pattia, muttei kokonaan poistanut sitä. Patti pysyi ranteessa varmaan pari vuotta - sitten se hävisi itsestään.

Kannattanee silti näyttää ihan lekurille.

ZOOM
15.05.2010, 23:48
En tiedä onko sama vaiva, enkä ole asiantuntija, mutta samassa silmässäni jossa nämä hyttyset ja muut vilisevät on myös keltainen pieni alue, tosin ei silmänurkassa vaan värikalvon vieressä. Siitä silmälääkäri totesi, että se on verkkokalvon kuivunut alue, ikäänkuin känsä silmässä, mutta kuulemma sekin vaaraton.
En sinänsä ole mikään silmätautispesialisti ja voin toki olla aivan väärässäkin (koska en ole silmääsi nähnyt), mutta mikäli silmän "valkuaisessa" on pieni kellertävä laikku, on kyseessä chalazion eli luomirakkula... täysin benigni ja harmiton asia, joka voi siihen jäädäkin... ei vaikuta näkökykyy eikä oikeatsaan mihinkään sen paremmin.

ZOOM
15.05.2010, 23:50
Allekirjoittaneella oli samanlainen joskus yläasteikäisenä, joskin patti oli oikeassa kädessä ja ranteessa suoraan päällä (eli kämmenselän puolella). Silloin diagnoosiksi tuli nestekerääntymä. Mobilat auttoi jonkin verran, eli pienensi pattia, muttei kokonaan poistanut sitä. Patti pysyi ranteessa varmaan pari vuotta - sitten se hävisi itsestään.

Kannattanee silti näyttää ihan lekurille.

ei kannata... jos ko. muutos on aristamaton, eikä häiritse menoa, niin tod. näk. paranee ihan itsestään... ko. muutosta kutsutaan ganglioksi, joka tarkoittaa vapaasti suomennettuna "geelipussia". Semmoinen voidaan punkteerata jos kasvaa kovin isoksi... olen myös muutaman leikannut kroonistuneemmissa tilanteissa...

Kummeli
16.05.2010, 15:47
Osaisiko joku kertoa tähän mitään:

Huomasin tuossa vasemman käden ranteessa pienen patin, se on ranteen sivulla, peukalon puolella.

Itsellä oli melkein identtinen vaiva jokin aika sitten. Tosin oikeassa kädessä, mutta samassa paikassa.

Minulla on sellainen luonne, että en mene lääkäriin ennen kuin on oikeasti pakko, enkä tuon patinkaan takia mennyt. Se oli siinä ehkä 1-2 vuotta ja hävisi itsestään.

Wod
16.05.2010, 20:26
Toinen korvistani tinnittää. On jo kauan tinnittänyt ja olen siihen tottunut. Ongelmani on se, että tämä korva mikä tinnittää tulee myös todella kipeäksi, jos nukun, niin että korvani osuu tyynyyn. Tänäkin aamulla korvaan sattui todella kauan, kun olin nukkunut se puoli tyynyyn päin. Menee aina ohi sitten aamun kuluessa, mutta jotenkin outoa, että tämä korva vain kipeytyy ja toinen ei? Onko mitään ideakaan miksi näin käy?

TQoFE
16.05.2010, 21:26
Viime torstaina (päivällä ja selvinpäin) istuin kaikessa rauhassa puhumassa puhelimeen, kun päätin suunnistaa röökille. Huomasin kuitenkin, ettei ovi auennutkaan vasemmalla kädellä; puristusvoima tiessään. Käsi oli käytännöllisesti katsoen käyttökelvoton koko päivän ja kipualue ulottui peukalon viereisestä jänteestä "luunviertä" pitkin melkein kyynärpäähän asti. Ranteen taivuttaminen sattui helkkaristi.

Perjantaina kipua tuntui vielä jonkin verran ja ranne oli arka, mutta palasi entiselleen viikonlopun aikana.

Mistä oli kyse? Olen kuullut veikkauksia hermopinteestä ja rannekanavan ahtaumasta, jotka vissiin vittumaisimmassa tapauksessa voivat uusia kunnes ne leikataan?

ZOOM
17.05.2010, 13:21
Viime torstaina (päivällä ja selvinpäin) istuin kaikessa rauhassa puhumassa puhelimeen, kun päätin suunnistaa röökille. Huomasin kuitenkin, ettei ovi auennutkaan vasemmalla kädellä; puristusvoima tiessään. Käsi oli käytännöllisesti katsoen käyttökelvoton koko päivän ja kipualue ulottui peukalon viereisestä jänteestä "luunviertä" pitkin melkein kyynärpäähän asti. Ranteen taivuttaminen sattui helkkaristi.

Perjantaina kipua tuntui vielä jonkin verran ja ranne oli arka, mutta palasi entiselleen viikonlopun aikana.

Mistä oli kyse? Olen kuullut veikkauksia hermopinteestä ja rannekanavan ahtaumasta, jotka vissiin vittumaisimmassa tapauksessa voivat uusia kunnes ne leikataan?

Taisit nojata kyynerpäähäsi kun puhuit puhelimeen?
Kyynernivelen sisäpuolella kulkee kyynärhermo (Nervus Ulnaris), joka on ihan tunnusteltavissakin tuosta pienestä urasta kyynerpääsi "sisäsivulla", jos tuota painaa pidemmän aikaa (esim. nukkuu käden päällä etc.) säteilee kipu ja tunottomuus (ja voimattomuus) ranteeseen ja sormiin... rannekanavaoireyhtymä on vähän eri juttu (sdr. canaliscarpi)...

TQoFE
17.05.2010, 13:44
Taisit nojata kyynerpäähäsi kun puhuit puhelimeen?
Kyynernivelen sisäpuolella kulkee kyynärhermo (Nervus Ulnaris), joka on ihan tunnusteltavissakin tuosta pienestä urasta kyynerpääsi "sisäsivulla", jos tuota painaa pidemmän aikaa (esim. nukkuu käden päällä etc.) säteilee kipu ja tunottomuus (ja voimattomuus) ranteeseen ja sormiin...

Ja kipuilu ja voimattomuus voi siis kestää jopa vuorokauden?

Aina oppii uutta, kiitoksia =)

ZOOM
17.05.2010, 14:01
Ja kipuilu ja voimattomuus voi siis kestää jopa vuorokauden?

Aina oppii uutta, kiitoksia =)

voi kestää jopa kuukausia... pahimmassa tapauksessa... yleensä päivän pari

Juicey
27.05.2010, 15:31
Sain kahtena peräkkäisenä päivänä (eilen ja toissapäivänä) kovan ja yllättävän iskun päähän, toinen tuli jalkapallosta (korkea kaaripallo suoraan selin olevaan Jussi77:aa päähän, tarkka kaveri viereisellä kentällä) ja toinen päiden yhteenkopsahtamisesta, nyt on ollut tänään lievää pääkipua koko päivän ajan. Ei mitään vakavaa, mutta häiritsee kun on jatkuvaa. Voiko / kannattaako vaivaan ottaa tabuja, vai täytyykö kuulostella kehittyykö päänsärky johonkin suuntaan?

Marwin
29.05.2010, 03:54
Äsken heräsin todella kovaan ja vihlovaan kipuun olkapäissä. Kipu tuntuu kuin olkapäiden ''sisällä''. Liikuttaa niitä pystyy ihan normaalisti eikä liikuttaminen mihinkään suuntaan vaikuta kipuun yhtään. Tulin kotiin joskus puolen yön jälkeen ja vasen olkapää vihoitteli jo silloin vähän, mutta tuota on ollut joskus todella satunnaisesti ennenkin ja ajattelin että menee yön aikana ohi. No, kerkesin kai torkkua hetken aikaa ja sitten heräsin tuohon tosi kivaan kipuun molemmissa olkapäissä.

Ennen näin kovaa kummassakin olkapäässä ei ole esiintynyt. Täytyy sanoa, että melkein itkua väänsin pahimmillaan. Nyt otin hetki sitten särkylääkettä ja tuntuu vähän helpottaneen. Kipu on vihvlova ja välillä se häviää melkein kokonaan ja taas kohtaa tulee erittäin terävästi vihloen. Voi olla ettei ainakaan ihan heti uni tule. Ellei nyt helpota enemmän.

Miten heti yhdistän tämän sydänvaivoihin... Mitään ei kuitenkaan ole ikinä todettu.

Cemetery Gates
31.05.2010, 11:48
Kesä & kärpäset. Tai tässä tapauksessa mäkäräiset. Samoja vittupääitikoita kaikki tyynni. Pari viikkoa sitten kävin mökkeilemässä ja suuri mäkäräisparvi pääsi yllättämään hetkellisesti. Niiden pikkupaskiaisten puremathan eivät tunnu missään, joten saivat mellastaa rauhassa molemmissa säärissäni jonkin aikaa, kunnes huomasin hätistellä ne helvettiin. Vahinko oli jo tapahtunut, kumpaankin jalkaan tuli melkoisia punaisia paukamia, joita aloin sitten lääkitä apteekin suosittelemalla aineella. Reilun viikon päästä näytti siltä, että paukamat ja puremajäljet ovat katoamassa. Kunnes viime viikolla homma kääntyi siten, että jalat tulehtuivat pahasti ja menin lekuriin. Sieltä tuli neljää eri lääkettä ja salvaa, joilla yritetään nyt saada kintut jonkinlaiseen kuntoon. Eipä olisi uskonut, että mäkäräisten puremista tulee tällainen maanvaiva.

sampio
31.05.2010, 20:44
Hojo hojo. Kärsiikö joku ponnistuspäänsärystä? Mulle ei ole ikinä käynyt näin, mutta äsken oli pakko lähteä salilta pois, kun kesken liikkeen paukahti pää kipeäksi parissa sekunnissa. Huvittavaa, ettei kyseessä ollut edes raskaat painot. Kipu laantui hiukan kotiin tullessa, joten kokeilin voimapyörää pari kertaa, mutta särky palasi samantien. Tulkitsen tuon netin avulla ponnistuspäänsäryksi, vai pitäisikö olla huolissaan verisuonien katkeamisesta?

JustinCase
01.06.2010, 09:09
Oireet ovat jatkuneet nyt varmaankin vajaa vuoden. Olen yrittänyt hiukan googletella oireita, mutta tulee niin laajalla skaalalla vaihtoehtoja, että päätin nyt kysyä palstaveljien (ja siskojen) kokemuksia ja neuvoja.

Eli minulla on enemmän ja vähemmän jatkuvaa huimausta päässä. Vähän sellainen känninen olo, ilman alkoholia toki. Lisäksi helposti tulee paha olo ja vatsa velloo vähän väliä. Sellainen "pala kurkussa"-tunne kuuluu myös kuvaan.

Nyt olen huomannut, että myös välillä autoa ajaessa ei pysty ihan täysillä keskittymään. Varsinkin jos on mutkaista tietä. Viime viikonloppuna kaverin muuttoa tekiessäni meni kroppa ja varsinkin jalat tosi voimattomiksi, kun pari kertaa rappusissa käveli. Ja tämä voimattomuus sekä väsynyt olo vaivaa myös ihan muutenkin. Jalat rupeavat tärisemään pienenkin ponnistelun jälkeen.

Jostakin luin, että tämä voisi olla ihan niskakivuista/jännitysniskasta kiinni. Voisi sopia tietysti kuvioon hyvinkin, koska istun tietokoneella n. 8h-10h päivässä. Niskat eivät kyllä tunnu ollenkaan kipeälle, mutta se ei taida olla pakollista tässä taudissa? Hierojalla en ole koskaan käynyt, joten lienee ainakin kokeilemisen arvoista?

Sitten olen lukenut kilpirauhasen toimintahäiriöstä ja ms-taudista, menieren taudista jne. Verenpaineen noususta/laskusta ja monista muista. Sopiiko noista joku kuvioon? Onko joku kärsinyt samankaltaisista oireista ja päässy niistä jollakin tavalla eroon? Mitä kannattaa lähteä kokeilemaan?

Olotila ei oikeasti ole kauhean miellyttävä ja oireet ovat melkein jopa ihan jatkuvia. Apua kaivataan.

SamSpade
01.06.2010, 09:50
Oireet ovat jatkuneet nyt varmaankin vajaa vuoden. Olen yrittänyt hiukan googletella oireita, mutta tulee niin laajalla skaalalla vaihtoehtoja, että päätin nyt kysyä palstaveljien (ja siskojen) kokemuksia ja neuvoja.

Eli minulla on enemmän ja vähemmän jatkuvaa huimausta päässä. Vähän sellainen känninen olo, ilman alkoholia toki. Lisäksi helposti tulee paha olo ja vatsa velloo vähän väliä. Sellainen "pala kurkussa"-tunne kuuluu myös kuvaan.

Nyt olen huomannut, että myös välillä autoa ajaessa ei pysty ihan täysillä keskittymään. Varsinkin jos on mutkaista tietä. Viime viikonloppuna kaverin muuttoa tekiessäni meni kroppa ja varsinkin jalat tosi voimattomiksi, kun pari kertaa rappusissa käveli. Ja tämä voimattomuus sekä väsynyt olo vaivaa myös ihan muutenkin. Jalat rupeavat tärisemään pienenkin ponnistelun jälkeen.

Jostakin luin, että tämä voisi olla ihan niskakivuista/jännitysniskasta kiinni. Voisi sopia tietysti kuvioon hyvinkin, koska istun tietokoneella n. 8h-10h päivässä. Niskat eivät kyllä tunnu ollenkaan kipeälle, mutta se ei taida olla pakollista tässä taudissa? Hierojalla en ole koskaan käynyt, joten lienee ainakin kokeilemisen arvoista?

Sitten olen lukenut kilpirauhasen toimintahäiriöstä ja ms-taudista, menieren taudista jne. Verenpaineen noususta/laskusta ja monista muista. Sopiiko noista joku kuvioon? Onko joku kärsinyt samankaltaisista oireista ja päässy niistä jollakin tavalla eroon? Mitä kannattaa lähteä kokeilemaan?

Olotila ei oikeasti ole kauhean miellyttävä ja oireet ovat melkein jopa ihan jatkuvia. Apua kaivataan.

Hmm korvan tasopainoelimen vaivat saattavat aiheuttaa tuollaista.
Puhuit niskan jäykkyydestä, vaikuttaako mitenkään oloon jos käännät päätä kunnolla sivulle päin, tai taivutat päätä taaksepäin kuten ylös katsoessa, jolloin niskan lihakset jännittyvät?
Lisäksi kaikki taudit pahenevat googlettamalla tai lääkärikirjaa lukemalla, mieli on vahva vekotin ja saattaa aiheuttaa yllättävänkin vahvoja oireita.

Cemetery Gates
01.06.2010, 09:52
Olotila ei oikeasti ole kauhean miellyttävä ja oireet ovat melkein jopa ihan jatkuvia. Apua kaivataan. No se on pääasia, että kyselet täällä, etkä mene esim. lekuriin. Vai voisko se lääkäri sittenkin tietää paremmin, hmm... Alahan mennä jo sinne puoskarin pakeille, hopihopi.

Vanha Len
01.06.2010, 09:59

Mulla oli samankaltaisia vaivoja ja lääkärin tuomio oli jäykkä niska ja yleisesti ottaen huono fyysinen kunto. Lisäksi toisinaan tunto katosi vasemmasta korvalehdestä ja poskesta.

Lääkäriin sun nyt kuitenkin pitää mennä, että voivat poissulkea vakavat sairaudet. Epätietoisuudessa eläminen ahdistaa entisestään. Onko sulla muuten kovaa stressiä, masennusta tai ahdistusta? Entäpä työpaineita/kiireitä?

SamSpade
01.06.2010, 10:19
Ylläoleviin viitaten jos on niska- ja hartiajäykkyyttä -> kuntonyrkkeilemään.
Säkin hakkaaminen avaa tehokkaasti jumiutuneita paikkoja. Moni lääkäri antaa saman suosituksen.

Aatos
01.06.2010, 10:37

Kyse voi olla korkeasta verenpaineesta, mutta monesta muustakin aina psyykkisiin syihin asti. Kyseessä on yleisoire, johon täällä tutkimatta on mahdoton ottaa selkeää kantaa. Turhaa homma googlettaa oireita ja muodostaa niistä kuvaa. Metsään mennään hyvin todennäköisesti. Ja hoito ei järjesty tätä kautta.

Joten lääkäriin...

JustinCase
01.06.2010, 10:41
No se on pääasia, että kyselet täällä, etkä mene esim. lekuriin. Vai voisko se lääkäri sittenkin tietää paremmin, hmm... Alahan mennä jo sinne puoskarin pakeille, hopihopi.

Katos, menikin jopa kaksi viestiä, ennen kuin tämä kommentti tuli. Toki lääkäriin ollaan menossa, mutta sieltä ei välttämättä anneta muuta kuin rentouttavia, jos kertoilen, että voisiko olla niskakivut... Ja kun ne eivät edes ole kipeät, mutta voisin kuvitella jumeja olevan, koska tietokoneella istun työn puolesta. Ei kai ne aina tunnu...?

Toki vaadinkin varmasti laajempiakin testejä, jotta saadaan asiaan tolkkua. Siinä välissä halusin vaan tietää, onko muilla ollut vastaavia kokemuksia. Eihän täällä kannata varmaan kysyä autossa olevista ongelmistakaan, kun autohuoltoja on kaupungit täynnä. Ja varmasti tietokoneongelmissa kannattaa kääntyä mieluummin 60e/h palvelun puoleen, kun kysellä alustavia mielipiteitä keskustelufoorumilla.

Kuten sinäkin huomaat, ongelma on todellinen ja joskus helpottaa puhua siitä. Ehkä saada ns. vertaistukea, joka voi helpottaa omaa oloa, kunnes tietää itse enemmän.

EDIT: masennusta ei ole. Stressiä varmasti jonkin verran, mutta yleinen olotila on ihan hyvä. Ja fyysinen kuntokin ihan hyvällä tasolla, tosin nyt joutunut ottamaan rauhallisemmin, koska polvi reistaa.

Mutta lääkäriinhän tässä tietysti mennään ja alustavasti työterveyshuoltoon.

Cemetery Gates
01.06.2010, 10:58
Eihän täällä kannata varmaan kysyä autossa olevista ongelmistakaan, kun autohuoltoja on kaupungit täynnä. Ja varmasti tietokoneongelmissa kannattaa kääntyä mieluummin 60e/h palvelun puoleen, kun kysellä alustavia mielipiteitä keskustelufoorumilla. Totta, ihmisen korjaaminen on tietysti täysin vertailukelpoinen koneiden korjaamisen kanssa.

Mutta lääkäriinhän tässä tietysti mennään ja alustavasti työterveyshuoltoon. Loistavaa. Enkä suinkaan ole ns. kieltämässä sitä, että kyselet muiden palstalaisten vinkkejä tai kokemuksia, mutta jos olet jo vuoden päivät kärsinyt mainitsemistasi oireista, etkä ole vielä käynyt asian tiimoilta lääkärissä, niin olisi jo korkea aika. Sitä tarkoitin.

Snakster
12.06.2010, 16:12
Akillesjänne on kipuillut tässä viime aikoina ja parin päivän aikana kipu on yltynyt ärsyttävän kovaksi. Tosin pystyy sillä ihan hyvin juoksemaan, että enemmän se kipu mietityttää kuin haittaa. Tausta tuossa on sellainen, että kyseisen jalan nilkka meni aika pahasti viisi vuotta sitten futiksessa ja on muuten kunnossa, mutta jäi hieman jäykäksi, mikä haittaa esim. venyttelyä.

Olen nyt alkanut vetää Voltaren retardia, mitä oli kaapissa yhden toisen vaivan jäljiltä, ja sivellä erilaisia geelejä tuohon jänteeseen.

Varsinainen kysymys kuuluu, että kun tässä olisi suunnistuskisat huomenna sunnuntaina, tiistaina ja viikonloppuna päätapahtuma Jukolan viesti, niin olisikohan noista jotain syytä jättää väliin? Jukolaan menen joka tapauksessa. Ja onko tuossa jonkinlaista riskiä, että jänne vaikka katkeaa? Olen nimittäin lähdössä myös reissuun heti Jukolan jälkeen, eikä millään viitsisi sitä jättää väliin sen takia, että joutuu lääkärin parsittavaksi.

Jone29
14.06.2010, 23:26
Kurkussani tuntui jotain "ylimääräistä", ihan kuin se olisi hiukan turvoksissa. Arvelin, että olen hivenen vilustunut työpaikan pakkashuoneessa. Katsoin kuitenkin kurkkuuni peilistä ja toisella laidalla oli jonkinlainen patti. Tökkäisin sitä kynsisaksen päällä ja se puhkesi. Sisältä tuli valkoisia kokkareita. Vähän niin kuin iso finni oli kyseessä, mutta sisältä tullut tavara oli tosiaan enemmän kokkaremaista. Puristelin pattia sormilla minkä pystyin yökkäämättä (aika syvällä oli sormet kurkussa) ja noita kokkareita tuli aika reilusti sieltä, mutta osa jäi vielä varmaan sisällekkin.

Mikä lienee kyseessä? Kipeää ei ole tehnyt missään vaiheessa, ei edes silloin kun patti puhkesi. Syöminen, puhuminen, kaikki onnistuu ihan normaalisti.

EDIT: Lisähuomio vielä, että nuo kokkareet eivät haise mitenkään erityisen pahalle. Kun oikein haistelemalla haistelee, niin hivenen epämiellyttävä haju niissä on. Tämä huomautus siksi, että googlettelin asiaa ja monessa paikassa puhutaan propuista nielussa, jotka haisevat pahalle.

Aatos
15.06.2010, 08:46
Mikä lienee kyseessä? Kipeää ei ole tehnyt missään vaiheessa, ei edes silloin kun patti puhkesi. Syöminen, puhuminen, kaikki onnistuu ihan normaalisti.

Eiköhän kyseessä ole peritonsillaariabsessi eli kurkkupaise. Paise hoidetaan tyhjentämällä se ja kirjoittamalla mikrobilääkitys, siis antibiootti. Lisäksi on hyvä ottaa näyte sisällöstä ja tehdä bakteeriviljely.

Itse olet tuon avannut, joka saattaa riittää hoidoksi. Mutta olisi hyvä käydä lääkärissä ettei kehity uudestaan ja samalla tuki kurkkua. Seuraukset voivat tästä olla vahingollisia.

Kourujärven Ponnistus
30.06.2010, 21:02
Löysin äsken suusta, posken sisäpuolelta mustan rakkulan. Mikä helvetti toi oikein on ja miten siitä pääsee eroon?

edit: Vesikello. Näytti huonossa valaistuksessa huomattavasti pahemmalta.

Sistis
30.06.2010, 22:56
Löysin äsken suusta, posken sisäpuolelta mustan rakkulan. Mikä helvetti toi oikein on ja miten siitä pääsee eroon?

edit: Vesikello. Näytti huonossa valaistuksessa huomattavasti pahemmalta.

Vai liekö tässä tapauksessa "verikello"? Itse olen joskus onnistunut puremaan poskeen sillä tapaa, että haava on tullut posken sisäpuolen pintakerroksen sisälle. Eli siis patti oli jonkinlainen verenpurkauma. Näyttää tosiaan mustalta. Meikäläisen patti puhkesi itsestään ja parani parissa päivässä.

Kourujärven Ponnistus
30.06.2010, 23:05
Vai liekö tässä tapauksessa "verikello"? Itse olen joskus onnistunut puremaan poskeen sillä tapaa, että haava on tullut posken sisäpuolen pintakerroksen sisälle. Eli siis patti oli jonkinlainen verenpurkauma. Näyttää tosiaan mustalta. Meikäläisen patti puhkesi itsestään ja parani parissa päivässä.

Olet varmasti oikeassa. Mietiskelin vesikellon/verikellon välillä ja verikello kuulosti jotenkin vieraalta. Täytyy myöntää, että kaikenlaista ikävää tuli mieleen, kun tupakka ja viunakin on maistunut lähiaikoina, mutta selvishän tuo onneksi kun teräaseella vähän tökin.

Veijari
02.07.2010, 09:22
Huh huh, ei ollu mitään vakavaa ilmeisesti. Ortopedin mukaan kaikki nivelsiteet ja kierukka kunnossa. Epäili että ehkä joku nivelkapseli on vaurioitunut. Käski syömään Buranaa ja antamaan jääpussia polvelle.

Polvelle annettiin 7 viikkoa täyslepoa jonka aikana ei paranemista tapahtunut, pikemminkin meni huonompaan suuntaan. Kävin magneettikuvauksessa ja nyt sain tuomion; polvikierukassa repeämä ja sääriluun takapuolella rustovaurio. Nyt ollaan siis leikkausjonossa, nice.

Jomppa_Koo
02.07.2010, 20:30
Voiko käsien tärinä johtua muustakin kuin jo todetusta paniikkihäiriöstä? Tuntuu vaan, että ihan tavallisissa asioissakin kädet ei anna rauhaa tehdä tiettyä asiaa rauhallisesti loppuun, vaan aina sama paska iskee uudestaan ja uudestaan. Yleisellä paikalla tämä iskee pahempana, esim. ruokailusta ei tule mitään jos pöytä on täynnä porukkaa. Voitte arvata vaan, miten kauheaa se on.

Voiko olla jotain muuta sairautta taustalla, jossa on tuollaisia oireita?

-OO-
02.07.2010, 20:35
Voiko käsien tärinä johtua muustakin kuin jo todetusta paniikkihäiriöstä?

Voihan se varmaan johtua varmaan vaikka miten monesta eri syystä (ainakin esim. kilpirauhasen häiriöihin muistaakseni liittyy käsien tärinää yms.). Vaan jos sinulla on todettu paniikkihäiriö niin näin maalaisjärjellä voisi kuvitella että johtuu juuri tuosta, varsinkin kun kuvailit vielä noita tilanteita jossa se tulee pahimmin esille. Sen verran nuori kaveri taidat olla että tuskin mistään Parkinsonistakaan on kyse...

Valioyksilö
19.07.2010, 02:36
Perkele onko joku saastainen harakka tartuttanut mulle angiinan? Meinaan äsken huomasin kaulassani (about siinä leuan alla) patin. Googlailin vähän ja tuo kuuluu ilmeisesti angiinan oireisiin. Kurkkukin ollut vähän kipeä tänään.

Tarviiko tota näyttää lekurissa? Ja millä aikataululla sen pitäisi lähteä pois?

E: Vai olisko tää sittenkin pusutauti.

Susimies
19.07.2010, 02:43
Perkele onko joku saastainen harakka tartuttanut mulle angiinan? Meinaan äsken huomasin kaulassani (about siinä leuan alla) patin. Googlailin vähän ja tuo kuuluu ilmeisesti angiinan oireisiin. Kurkkukin ollut vähän kipeä tänään.

Tarviiko tota näyttää lekurissa? Ja millä aikataululla sen pitäisi lähteä pois?

Lämpöä? Kipua niellessä? Varmaan alkuun riittää kun varaat ajan sh-vastaanotolle. Hoitajatäti kattoo kurkkuun ja tarvittaessa pääset lääkärille. Nieluviljelyn tod. näk. ottaavat jos sieltä jotain näkyy.

Valioyksilö
19.07.2010, 03:05
Lämpöä? Kipua niellessä? Varmaan alkuun riittää kun varaat ajan sh-vastaanotolle. Hoitajatäti kattoo kurkkuun ja tarvittaessa pääset lääkärille. Nieluviljelyn tod. näk. ottaavat jos sieltä jotain näkyy.

Ei ole lämpöä, eikä ole kipua niellessä. Tosin kurkussa on just alkavan kurkkukivun tunne.

Sistis
19.07.2010, 08:54
Ei ole lämpöä, eikä ole kipua niellessä. Tosin kurkussa on just alkavan kurkkukivun tunne.

Ymmärtääkseni - en tosin ole terveydenhoitoalan ihminen - myös tavallisessa kurkkukivussa saattaa joskus tulla tuollaisia turvonneita imusolmukkeita. Eli välttämättä kyse ei olisi angiinasta. Itselläni on ainakin joskus ihan flunssan yhteydessä ollut havaittavissa vastaavaa, mutta flunssa on kuitenkin parantunut ihan itsestään, eikä kurkkukipukaan ole ollut mitenkään normiflunssaa kovempaa. Muistan nuorempana kysyneeni asiaa sairaanhoitaja-äidiltäni, ja hän oli sitä mieltä, että alkuun kannattaa ihan vaan tarkkailla asiaa, koska rauhasten turpoaminen on ihan normaali reaktio nuhan aikana.

Toki kannattaa katsoa, jos kipu pahenee ja kuume nousee. Sitten suuntaat lääkäriin. Ja jos imusolmukkeet eivät pienene muutamassa päivässä, kannattaa nekin varmuudeksi näyttää.

jonsson
19.07.2010, 19:36
En oo kirjoitellut pitkään aikaan palstalle, mutta seurannut kuitenkin aktiivisesti, Nyt olisi asia johon tarvitsisin hieman mielipidettä. Eli mulla on ollut nyt parisen viikkoa makuulta ollessa pientä huimaista tms. Tuntuu että päässä sumenee. Tämä tapahtuu lähinnä kun olen menossa nukkumaan tai kun herään ja makailen sängyssä vielä. Päivän aikana ei ole mitään huimauksia. Viime yönä tuli sitten herättyä siihen, etten saa kunnolla henkeä.

Minulla on nyt ollut melko pitkä aika taukoa aktiivisesta salilta käynniltä ja lihakset ainakin ovat niskan alueella pienessä jumissa, joten johtuuko siitä vai onko jotain vakavampaa? Tässä ois ajatuksena taas aloittaa salilla käynti aluksi jos helpottaisi.. Vai voiko johtua tästä kuumudesta ja siitä etten ole juonut tarpeeksi ennen nukkumaanmenoa?

Ja joo, arvauskeskukseen en oo jaksanut soitella tänään, kun sieltä ei kuitenkaan mitään apua saa ennen kuin pää on kainalossa..

Vanha Len
19.07.2010, 21:57
Eli mulla on ollut nyt parisen viikkoa makuulta ollessa pientä huimaista tms. Tuntuu että päässä sumenee. Tämä tapahtuu lähinnä kun olen menossa nukkumaan tai kun herään ja makailen sängyssä vielä. Päivän aikana ei ole mitään huimauksia. Viime yönä tuli sitten herättyä siihen, etten saa kunnolla henkeä.

Stressi
Verenpaine
Niskajumi

Siinä ne yleisimmät. Verenpaine kertoo lähes aina jostain muusta vakavasta sairaudesta eli kannattaa käydä lekurilla. Hieroja hoitaa jäykän niskan jne ja stressi sitten kaipaakin jo tarkempaa tutkimusta. Syöpä, sydänsairaudet ja hermostosairaudet aiheuttavat vastaavia oireita eli kannattaa mennä lääkäriin ja sulkea tuollaiset vaihtoehdot myös pois. Yleensäkin muuttunut olotila terveydessä kielii jostain sairaudesta. Vaikea täällä asiaa käsitellä.

TQoFE
19.07.2010, 22:31
Stressi
Verenpaine
Niskajumi

... huono hemoglobiini.

Jos siitä on kyse, rautatabletit jeesaa.

Hejony
22.07.2010, 09:45
Nyt on tämän viikon ajan ollut erikoista kipua alavatsan seudulla. Sijoittuu tuonne navan ja sukupuolielinten välimaastoon, kuitenkin selkeästi vatsan puolelle. Vaikea kuvailla, mutta kipu on sellaista puristavaa, vähän kuin vatsa olisi jännityksessä kokoajan. Lisäksi tiistaina meni vatsa ruokailun jälkeen aivan totaalisen kuralle, ja siitä lähtien on närästänytkin kokoajan, ensimmäistä kertaa elämässäni. En kuitenkaan välttämättä yhdistäisi alavatsakipua ja tuota sekaisin menoa, toki voin olla väärässäkin. Alavatsakipu on siinä mielessä vähäistä, ettei varsinaisesti häiritse toimintaa, mutta kuitenkin koko ajan kipu on havaittavissa. Taustalla on 2,5 päivän putki viikonloppuna Hampurissa, mutta en oikein usko, että siitä ihan näin pitkää krapulaa tulisi. Varsinkin, kun kipu tuntuu enemmänkin voimistuvan päivä päivältä.

Pitkästä aikaa hiukan huolissaan tässä ollaan.

Morrison
22.07.2010, 10:18
Nyt on tämän viikon ajan ollut erikoista kipua alavatsan seudulla. Sijoittuu tuonne navan ja sukupuolielinten välimaastoon, kuitenkin selkeästi vatsan puolelle. Vaikea kuvailla, mutta kipu on sellaista puristavaa, vähän kuin vatsa olisi jännityksessä kokoajan. Lisäksi tiistaina meni vatsa ruokailun jälkeen aivan totaalisen kuralle, ja siitä lähtien on närästänytkin kokoajan, ensimmäistä kertaa elämässäni. En kuitenkaan välttämättä yhdistäisi alavatsakipua ja tuota sekaisin menoa, toki voin olla väärässäkin. Alavatsakipu on siinä mielessä vähäistä, ettei varsinaisesti häiritse toimintaa, mutta kuitenkin koko ajan kipu on havaittavissa. Taustalla on 2,5 päivän putki viikonloppuna Hampurissa, mutta en oikein usko, että siitä ihan näin pitkää krapulaa tulisi. Varsinkin, kun kipu tuntuu enemmänkin voimistuvan päivä päivältä.

Pitkästä aikaa hiukan huolissaan tässä ollaan.

En ole lääkäri, mutta veikkaisin juurikin tuota Hampurin reissua syylliseksi. Itselläni tuossa muutama vuosi sitten oli samankaltainen tilanne: Tuli tintattua viinaksia suht paljon ja monen päivän päästä vielä koski mahaan. Menin sitten terkkarille, joka sanoi että luultavasti vatsan limakalvot ovat ärtyneet viinan juonnista. Hoito-ohjeena oli vatsaa ärsyttävien elintarvikkeiden välttäminen. Itse hoisin ongelmaa myös maitohappobakteereilla ja renniellä.
Kieltämättä itsekin huolestuin kuin melkein viikon oli vatsakipua ennenkuin menin terveydenhoitajalle.
Toinen mikä voi olla että sinulle on iskenyt stressivatsa, tunnetaan myös ärtyneenä suolena. Siitä vain googlailemaan ja tulemaan entistä enemmän luulosairaaksi.

Aatos
22.07.2010, 10:42
Nyt on tämän viikon ajan ollut erikoista kipua alavatsan seudulla. Sijoittuu tuonne navan ja sukupuolielinten välimaastoon, kuitenkin selkeästi vatsan puolelle. Vaikea kuvailla, mutta kipu on sellaista puristavaa, vähän kuin vatsa olisi jännityksessä kokoajan.

Vatsakipu on monen asian ilmentymä. Kuten ärtynyt suoli, johon syynä voi olla mainitsemasi alkoholi, joka kohtelee limakalvoja kaltoin.

Saman tekee stressi, sillä suolta ohjaava hermosto aktivoituu ja tuottaa probleemaa.

Mutta mahdollisuudet ovat aina sukupuolitaudista umpilisäkkeen tulehdukseen. Plus paljon muuta.

Pitkittynyt alavatsakipu on haaste, joka vaatii näkemystä ja usein eri erikoisalojen välistä yhteistyötä ja konsultaatiota. Oire saattaa olla suolisto- tai virtsaperäistä, lantion seudun pehmytosaperäistä kipua tai heijastekipua muskuloskeletaaliselta pohjalta lähinnä lannerangan alueelta.

Alavatsakipuun liittyy aina umpilisäkkeen tulehduksen mahdollisuus, ja asia olisi hyvä selvittää lääkärin vastaanotolla. Umpilisäkkeen tulehduksen oireet ovat usein oikeanpuoleisia, mutta eivät aina.

Eli siis vaihtoehtoja on lukemattomia - tämä oli vain pintaraapaisu.

Voisitko laittaa myöhemmin informaatiota kuinka kävi ?

Aatos

verikuut
24.07.2010, 22:32
Oikea käsi taisi rikkoutua viikko sitten, joko kuulantyönnössä tai sitten köydenvedossa. Sekä rintalihas että selän puolelta jokin paikka vihoittelevat käden ollessa tietyssä asennossa, autolla ajokin (vaihteen vaihtaminen) on tuskaa. Joissain asennoissa taas mitään kipua ei tunnu. Lääkäriin en mene, kun kuitenkin vaan määrää lepoa ja buranaa. Mobilatia pitänee hakea, josko se auttaisi. Mikä lienee diagnoosi? Ainoa mahdollisuus tuon vamman synnyn ajankohdalle on kuitenkin perjantai, ja vasta sunnuntain ja maanantain välisenä yönä tuo alkoi kipeytyä. Luulisi, että revähdys - joka kivun puolesta tuntuisi syypäältä - oireilisi lähes samantien eikä vasta parin päivän viiveellä. Voiko tämä pahentua, jos painaa jatkossakin vain menemään normaalisti hammasta purren?

Jomppa_Koo
24.07.2010, 23:22
Voihan se varmaan johtua varmaan vaikka miten monesta eri syystä. Vaan jos sinulla on todettu paniikkihäiriö niin näin maalaisjärjellä voisi kuvitella että johtuu juuri tuosta,

Kyllä minäkin tämän asian näin olen kuvitellut. Etenkin juuri esim. juhlatilaisuudet ovat minulle sellaisia, että toivoo selviävän niistä mahdollisimman vähällä huomiolla. Esimerkiksi jos joku huutaa: "tules nyt leikkaamaan kakkupala, niin päästään eteenpäin ja vieraat voi aloitella syömään!" Tuollaisessa tilanteessa en pysty kontrolloimaan itseäni, vaan tuskanhikeä pukkaa ja kädet alkaa täristä. Tämän tapaisissa tilanteissa olen kyllä tietoinen, että paniikkihäiriö iskee, siitä ei ole epäilystä todellakaan.

Mutta olen siitä syystä huolissani, että tätä tärinää esiintyy myös normaaleissa tilanteissa ja kotioloissa. Eihän siinä ole edes mitään syytä paniikkihäiriölle. Juuri tällä kirjoitushetkellä tein testin ja asetin vasemman käden tietynlaiseen asentoon ja lopputuloksena oli vain kovaa tärinää kädessä.

Pavlikovsky
01.08.2010, 16:07
Huomasin pari päivää sitten punoittavaa ihoa lähinnä yläselässä ja hartioilla. Tämä tuli ilmi kun hikoilin ja lievää kirvelyä oli havaittavissa. Iho siis punoittaa ja siinä on tuollasia paukamia vähän jakaantuneena pitkin yläselkää. Selän iho rauhoittuu selvästi, kun hikoilua ei tapahdu tai raapimista. Hikoilu juurikin laittaa vähän kirveltämään. Ihottuma ei ole levinnyt tuosta toistaiseksi vielä mihinkään muualle.

Voisikohan olla jokin allergia? Olin noin 1,5 viikkoa kurkkukivussa ja tuli siinä särkylääkettä otettua. Tai sitten voisikohan olla jokin tähän lämpötilaan vaikuttava juttu/stressi jne?

Myyrä
02.08.2010, 02:17
Huomasin pari päivää sitten punoittavaa ihoa lähinnä yläselässä ja hartioilla. Tämä tuli ilmi kun hikoilin ja lievää kirvelyä oli havaittavissa. Iho siis punoittaa ja siinä on tuollasia paukamia vähän jakaantuneena pitkin yläselkää. Selän iho rauhoittuu selvästi, kun hikoilua ei tapahdu tai raapimista. Hikoilu juurikin laittaa vähän kirveltämään. Ihottuma ei ole levinnyt tuosta toistaiseksi vielä mihinkään muualle.

Voisikohan olla jokin allergia? Olin noin 1,5 viikkoa kurkkukivussa ja tuli siinä särkylääkettä otettua. Tai sitten voisikohan olla jokin tähän lämpötilaan vaikuttava juttu/stressi jne?
Varmaan voi vaikuttaa jokin poikkeuksellinen tapahtumakin, jos ei aiemmin ole ollut. Itsellä on atooppinen iho ja lääkärissä käydessä sanoin, että välillä tulee punoitusta ja pientä näppulaa esim. rintaan tai juuri yläselkään hikoilusta tai sen jälkeisestä suihkussa käynnistä. Tähän lääkäri tokaisi, että atoopikko voi olla "allerginen omalle hielleen". Allergialääkkeitä sen jälkeen vetelin niinä päivinä, kun jotain hikiurheilua tms. oli ohjelmassa eikä tätä punoitusta/kutinaa/näppylöitä enää tullut. Ja jos ei ole ottanut, niin sitten tulee.

Tosin tämä punoitus lähtee muutenkin pois varmaan tunnin sisällä. Mutta allergialääkkeillä sitä ei tule ollenkaan.

anatsu
02.08.2010, 21:59
Sanokkeeppa, että mitä helkattia tämä tämmönen on. Aluksi pitää mainita, että olen astmaatikko. Molemmat rasitus-ja "allerginen" versio tapauksesta. Niin ja sitten itse asiaan. Elikkä tuli spurtattua täysillä tuommoisia ~200m matkoja pari aika peräkkäin(n. minuutin tauko), niin toisella kerralla katosi pari kymmentä metriä ennen maalia tunto käsistä. Sitten siitä kun lopetin juoksun, niin alkoi myös pyöryttämään ja tämähän kaikki päätyi lopulta siihen, että löysin itseni polviltani maasta ja oksensin samalla. Kysyisin siis, että mistä tämä johtuu? Väsymyksestä? Ruokailusta(söin 2h ennen makaroonia)? Vai onko tämä vain liian kova treeni astmaatikolle? Missään muussa treenissä ei ole ikinä käynyt näin. Niin ja pitää mainita, että pari vuotta sitten kävi ihan samalla lailla. Nyt sentään olin parantanut kaksi sekunttia aikaani. Pitäisikö tässä kävästä lääkärin kanssa juttelemassa asiasta?

pettter
03.08.2010, 04:02
Joskus noin viikko sitten tai vähän ylikin kävi sellainen tapaus, että alkoi yhtäkkiä pistämään rinnasta silleen, että aina kun hengitti syvään, niin vihlasi ikävästi. Olin silloin tässä tietokoneella. Jokusen piston jälkeen aloin hengittämään "pinnallisesti", koska en enää uskaltanut hengittää syvään, koska se sattui todella paljon. Ei mennyt kauaakaan kun alkoi pyörryttämään ja heikottamaan. Hiki alkoi valumaan ja kun vessan peilistä katsoin, niin kasvoni olivat ihan kalpeat. Sänkyyn päästyäni sitten join siinä sängyn vieressä olleesta vesipullostani vettä ja käänsin tuulettimen mua kohti, ja makasin siinä varmaan 1.5 tuntia, ennen kuin uskalsin nousta. Koko loppuillan otin todella rauhallisesti, enkä oikein uskaltanut kovinkaan syvään hengittää. Lääkäriin en kuitenkaan viitsinyt mennä. Itseasiassa mua ei oikein koskaan ole tutkittu mitenkään kovinkaan hyvin. Ja mitä tuohon tapaukseen tulee, niin myöhemmin sinä iltana luin netistä tuosta "rintaan pistää kun hengittää syvään" -jutusta, niin vaikuttaa siltä, että monikin kärsii samoista ongelmista, eikä se vissiinkään välttämättä ole mitään kovinkaan vakavaa. Itseäni on silleen pistänyt rinnasta noin kymmenkunta kertaa aiemminkin, mutta koskaan ei ole alkanut noin pyörryttää.

Aatos
03.08.2010, 12:00
Joskus noin viikko sitten tai vähän ylikin kävi sellainen tapaus, että alkoi yhtäkkiä pistämään rinnasta silleen, että aina kun hengitti syvään, niin vihlasi ikävästi.

Sydän vaivoissa - ainakaan vaurioita aiheuttavissa - hengitys ei vaikuta kipuun, vaan se tuntuu riippumatta siitä. Toisin sanoen tod. näk.keuhkoperäistä, ja siihen syitä on hankala lähteä arvailemaan. Tosin kuvasit perään että oli tullut huonoa oloa, joka kuulostaa hyperventilaatiolta. Jos et tätä tiedä löydät nopealla googletuksella asiasta infoa. Toisin kuin usein luullaan sen syntyminen ei pelkästään ole psyykkistä jos kohta usein näin on.

Siihen liittyy panikointi johon on apua saatavilla.

Jutilan Luistimet
08.08.2010, 14:01
Mistäköhän johtuu, että on finnejä alkanut tulemaan reilusti rintakehän alueelle ? Voiko tämä johtua ruokavalion muutoksesta ja painonpudotuksesta mitä on nyt kestänyt reilu vuoden päivät. Sen jälkeen noita mun mielestä alkoi tulemaan, kun aloitin "terveellisemmät elämäntavat". Vaihdoin ruokavalioa vähä hiilihydraattisemmaksi ja lisäsin liikuntaa. Painoa on lähtenyt ihan kiitettävästi(n.30kg) ja painoindeksi näyttää tällä hetkellä normaalipainoista. Elämä maistuu paremmalle ja jaksaa tehdä kaikki jokapäiväiset asiat paljon paremmin, mutta kyllä noi finnit tossa rintakehässä alkaa jo vähän vituttamaan. Kävin noin puolivuotta sitten lääkärilläkin näyttämässä ja sieltä sain mukaan reseptin Oricyclin 500mg(antibiotti) ja Basiron geeliä suositteli käyttämään. Ei ollut apuja noista, kun 2 kuuria söin tota lääkettä ja käytin geeliä ohjeiden mukaisesti. Nyt kaipaisin vinkkejä vähän, että pääseekö noista eroon jotenkin vai pitääkö noiden paskojen kanssa vain elää ? Ikää on 26 vuotta, että ei pitäs varmaan olla enää mitään teini-iän akneakaan.

HeGe41
09.08.2010, 01:15
Mistäköhän johtuu, että on finnejä alkanut tulemaan reilusti rintakehän alueelle ?

Itse aloitin melkoisen kovan treenaamisen alkukesästä josta seurauksena erinäisiä iho-ongelmia. Avovaimoni harrastaa ammatikseen tuota lääkärin duunia ja hän suositteli Roaccutanin (nappi) ja Skinorenin (voide) yhteiskäyttöä. Nappeja en tarvinnut sillä Skinoren yksistään auttoi riittävästi.

Mutta tosiaan jos ongelmia enemmän, niin ihotautilääkäriltä kyselemään Roaccutania ja Skinorenia. Pitäisi auttaa.

Grohl
11.08.2010, 08:23
Selkä... Miksei se voi vain kestää. Valoitetaan niin kaukaa kuin muistan. Ensimmäisen kerran muistan, että selkä meni paskaksi joskus 13-vuotiaana jalkapalloa pelatessa ja ollessani maalissa. Syöksyin oikealle kyljelleni ja sitten ei muistikuvia olekaan, kun kipu oli niin suunnaton. Monta viikkoa meni, etten pystynyt juoksemaan, saati hyppäämään edes tasajalkaa kovinkaan korkealle. Jotenkin alitajuntaan jäänyt, että tästä kaikki lähti, vaikka mentiin varmaan useita vuosia, ettei kipu äitynyt kovinkaan pahaksi ja ei käynyt mielessäkään, että siinä voisi olla muuta vikaa kuin jotain rasituksen aiheuttamaa kolotusta silloin tällöin.

Lukion aikoihin liikuntaa harrastaessani (eli pääosin kiekkoa, jalkapalloa ja salibandyä) aina, kun rasitus kropassa yltyi tarpeeksi suureksi ja mentiin niillä rajoilla, että alkaa kunnolla piiputtamaan ja maitohapot iskee, niin alkoi tuntumaan kipua selässä, joka pakotti menemään syvään kyykkyyn ja venyttelemään. Tätä on jatkunut vaivihkaa tähän päivään saakka, vaikka välillä toki on jaksoja, ettei muista koko vaivaa, sillä siihen on tottunut tai se ei aina vaivaa.

Joskus nukuttuani varmaankin epänormaalissa asennossa, saattaa aamulla olla, etten saa sukkia jalkaani. Tällaisen yön jälkeen päivä on yhtä helvettiä ja kaikki istuminen ja kumartelu sattuu, vaikkakin kävely onnistuu hyvin. Parissa päivässä yleensä lievittää ja kipu poistuu.

Nyt, kun ensimmäistä kertaa elämässäni olen kunnon urheilullisen haasteen parissa ja lajitreenit ovat kolme kertaa viikossa, niin järki meinaa selän kanssa lähteä. Viimeiset neljä kuukautta olen treenannut noin 4-6 kertaa viikossa juoksemalla, salilla tai lihaskuntoharjoituksia tehden. Nyt kun itse joukkueen treenit ovat alkaneet tovi sitten, tuntui että olen kesän jäljiltä elämäni kunnossa ja selkä on alkanut vaivaamaan vasta sitten, kun olen vetänyt itseni aivan totaalisen piippuun. Olen alkanut miettimään, että onko selän vaivoilla jotain tekemistä sen kanssa, että juoksuaskel muuttuu väsyneeksi ja töksähteleväksi aina kunnon rääkin loppupuolella.

Viimeksi eilen oli parin tunnin mittaiset treenit, jotka koostuivat pääosin juoksemisesta ja kaikki meni hyvin ennen setin loppumista, pienestä puolivälissä tapahtuneesta vihlomisesta huolimatta. Lopussa tapahtunut nopea viivajuoksu kuitenkin sitten aiheutti sellaisen jumin ja säryn, että tässä istutaan tuolilla hammastapurren särkylääkkeen voimalla ja mietin pitäisikö pomolle käydä sanomassa, että nyt ei taida pysytä töitä tekemään.

Tiedän, että selkälihakset ovat hyvässä kunnossa ja niistä tässä ei ole kyse ja kyseinen kipu on aina oikealla puolen alaselässä ja säteilee oikeaan jalkaan turruttaen sen. Tuntuu kuin oikean puolen alaselkä tuon kivun iskiessä luutuisi kovaksi möykyksi ja kipupistettä on vaikea löytää, saati jos sitä edes välillä onnistuu löytämään. Joukkueen lihashuolto on ensiluokkaista ja yhteiset venytykset tehdään useaan kertaan treenien aikana.

Ikinä en ole lääkäriin lähtenyt kyseisen vaivan takia, sillä tiedän, että se katoaa pois enintään muutaman päivän levolla. Venytykset eivät vaivaan auta, vaan enemmänkin pahentavat sitä. Eilen selän mennessä jumiin ja viimeistään tänä aamuna sukkia yrittäessäni laittaa jalkaan, aloin miettimään, että pitääkö tässä oikeasti lähteä tohtorisedän juttusille, jos siellä voisi olla jotain häikkää. Minähän en sinne yleensä lähde kirveelläkään. Maksaakin vielä.

Turhauttaa, kun treenihalut ovat kovat ja tänäänkin sinne olen vaikka selkä kahdessa osassa menossa, että en pysty tekemään kaikkea 100% ja kipu tulee olemaan sietämätön varsinkin kontaktia vaativissa tilanteissa. Pitää toivoa, että ensiviikkoon mennessä taas hellittäisi.

Eilen koitin jääräpäisesti venytellä 40min ennen nukkumaan menoa eri tavoilla, jos löytäisin sen kipua lievittävän tavan, mutta eipä yllättänyt, kun pahenisikin asiaa. Kysynkin siis, että onko täällä kohtalotovereita? Miten saatte kivun hellitämään, oletteko löytäneet minkäänlaisia venyttelytapoja, jotka helpottavat? Osaisiko kukaan veikata missä voisi olla vika?

Parempi puolisko meinaa, että pitäisi lopettaa koko urheilu, mutta piru vie ikää ei vielä lähellekään kolmeakymmentä, niin paljon kiinnostaakin vain pelkkä harrastaminen, kun kerrankin saanut pedattua itselleen paikan, jossa mahdollista vetää tosissaan.

Trenchtown
11.08.2010, 08:40
Ikinä en ole lääkäriin lähtenyt kyseisen vaivan takia, sillä tiedän, että se katoaa pois enintään muutaman päivän levolla.

No pitäisiköhän kuitenkin lähteä? Vittu, mies rikkoo itsensä totaalisesti ennen kuin suostuu menemään lääkäriin?

Alaselkäkivut ovat välillä mystisiä, mutta se ei tarkoita, etteikö ongelma voisi olla vaikka jotain välilevyperäistä, eikä se tarkoita, että lannerankaa ei voisi röntgenillä kuvata. Mietipä, jos sieltä löytyisikin jokin selvä ongelma, joka olisi mahdollista korjata. Olisi se varmaan hienoa. Mutta ensin pitäisi mennä sinne lekuriin.

SamSpade
11.08.2010, 09:22
Parempi puolisko meinaa, että pitäisi lopettaa koko urheilu, mutta piru vie ikää ei vielä lähellekään kolmeakymmentä, niin paljon kiinnostaakin vain pelkkä harrastaminen, kun kerrankin saanut pedattua itselleen paikan, jossa mahdollista vetää tosissaan.
Ensin lekurille. Röngten ei ole niin hyvä vaihtoehto, vaan mielummin magneettikuvaus. Jos mitään ei löydy, tai vaikka löytyisikin ja lääkärit on aina innoissaan ehdottamassa puukkoa, älä suostu. Kysele aktiiviurheilijoilta missä on paikkakunnan paras fysioterapeutti (voi saada lähetteen esim työterveyslääkäriltä) ja sinne.
Itselläni on ollut myös kovia alaselkäkipuja vuosia ja vuosia. Vasta fysioterapeutti auttoi. Ei ollut siitä kiinni etteivät selkälihakset olleet kunnossa vaan sisemmät vatsalihakset treeniin, muutaman pienet lihakset kyljessä treeniin. Sain jumppaohjelman jossa oli pari kolme liikettä. Jo muutaman viikon jälkeen oireet vähenivät ja lopulta katosivat.

Aatos
11.08.2010, 10:01
Selkä... Miksei se voi vain kestää.

Ainoa vaihtoehto on mennä lääkäriin, mutta ei kenelle tahansa.
Menee hieman mainoksen puolelle, mutta esim. Tampereelta löytyy UKK- instituutista pari loistavaa lääkäriä joiden spesialiteetti on urheiluun liittyvät ongelmat. Takuuvarmaa viimeistä tietoa ja apua saatavilla.

http://www.tampereenurheilulaakariasema.fi/laakarit.php

Kaj Vinkonen
11.08.2010, 10:34
Selkä...

Itsellä oli n. 5 vuotta sitten lähes tismalleen samat oireet. Pitkän aikaa koitin olla menemättä lääkäriin, mutta sitten kun ei selkä enää kiekkopelissä taipunut aloituksiin, olin pakotettu menemään lekurille.

Lääkäri lähetti minut fysioterapeutille, joka vähän "murjoi" selkää ja totesi, että vaikka näyttää siltä, että olen fyysisesti ns. loistokunnossa, niin syvät vatsa- ja selkälihakset ovat aika heikossa hapessa.

Hän teki minulle sitten ohjelman, jota noudattamalla kivut hävisivät vähitellen. Oli meinaan hienoa saada housut, sukat ja kengät jalkaan ilman kipuja. Tässä linkki sivuille, missä on hyviä liikkeitä. http://www.sporttimedia.fi/arkisto.php?nayta=artikkeli&sivu=kuntovinkki&id=21

Mutta kuten minunkin tapauksessa nähtiin, ei lääkäreitä kannata pelätä.

Sääksi
11.08.2010, 10:57
Ikinä en ole lääkäriin lähtenyt kyseisen vaivan takia, sillä tiedän, että se katoaa pois enintään muutaman päivän levolla.

Itsellä samanlainen tilanne johti pikkuhiljaa vuosien aikana iskiaksen tyylisiin vaivoihin, joita en silloin selästä johtuvaksi edes ymmärtänyt. Treenistä luulin kivun aiheutuneen ja "sillä se lähtee, millä on tullutkin" tyylinen ajattelu johti loppujen lopuksi ambulanssilla sairaalaan, magneettikuviin ja leikkauspöydälle välilevyn pullistuman vuoksi.

Leikkauksen jälkeen elämänlaatu parani moninkertaisesti. Jatkuva kipu on veemäinen kaveri pääkopalle. Periaatteessa kaikkea pystyn nykyään taas tekemään. Ne ihan perus selkäkivutkin vähenivät minimiin.

En nyt tarkoita, että sinulla olisi sama vaiva, mutta tutkiahan se kannattaisi. Julkisen kautta magneettikuviin pääseminen on tietenkin hankalaa, mutta jos vaan mahdollisuus yksityiseen, niin mene ilman muuta ajoissa lääkäriin. Toki julkisella puolella voi päästä nopeasti röntgeniin, josta ainakin madaltumat näkyvät, jotka taas usein viittaavat välilevyongelmiin.

E. Tarkemmin vielä viestisi luettuani, niin kyllähän tuo venyttelyn aiheuttama kivun paheneminen ja kivun säteily toiseen jalkaan tutulta tuntuu. Lääkäriin siis vaan.

Krupieeri
11.08.2010, 13:51
Selkä... Miksei se voi vain kestää.

Mulla on kanssa selkä nikotellut aika ajoin, istumatyötä kun tekee, ja nyt keväällä menin lopulta sen kanssa lekuriin. Lekuri pisti lähetteen fysioterapiaan ja sain juuri noita syvien lihasten jumppaohjeita. Kyllä ne ainakin vähän ovat jo jeesanneet ja fysion mukaan oireet, jotka kuvasin, viittaavat juuri syvien lihasten heikkoon tukeen.

Tuo säteily jalkaan kyllä vähän viittaisi välilevytyrään (iskiaksesta puhutaan yleensä). Varmaahan sekään ei ole tietysti, mutta se mun tapauksessa ensimmäiseksi varmistettiin, että onko säteilyä vaiko eikö. Välilevyongelma kai voi mennä ohi itsekseen tai sitten pitkittyessään suositellaan leikkausta. Tunnen kolme leikkauksen läpikäynyttä noin 30 vuotiasta miestä, joista ainakin kahdella oli mennyt leikkaus todella hyvin, yhdellä oli kai edelleen leikkauksen jälkeen joitain ongelmia, pääsi kuitenkin ylös sängystä toisin kuin ennen operaatiota.

Mainittakoon vielä sekin, että fysio sanoi mulle, että alaselkäkipua voi ilmetä myös juuri jos esimerkiksi jalassa on askellusvirhettä, joka vaikuttaa siihen miten polvi toimii ja joka edelleen siihen missä asennossa selkä on, joka voi aiheuttaa sitten selkäkipua. Ts. kroppa kai pyrkii korjaamaan asentoa selän kautta monessakin tilanteessa, eikä se aina ole hyväksi.

Jutilan Luistimet
11.08.2010, 16:20
Skinoren yksistään auttoi riittävästi.

Kävin hakemassa nyt tota itselleni ja toivotaan että toimii. Pyysin reseptin siihen vahvempaan versioon, eli voiteeseen. Missä vaiheessa tuloksia alkoi näkymään itselläsi ?

Fallossymboli
11.08.2010, 18:24
...Tätä on jatkunut vaivihkaa tähän päivään saakka, vaikka välillä toki on jaksoja, ettei muista koko vaivaa, sillä siihen on tottunut tai se ei aina vaivaa...

...kaikki istuminen ja kumartelu sattuu...

...Tiedän, että selkälihakset ovat hyvässä kunnossa ja niistä tässä ei ole kyse...

...kyseinen kipu on aina oikealla puolen alaselässä ja säteilee oikeaan jalkaan turruttaen sen. Tuntuu kuin oikean puolen alaselkä tuon kivun iskiessä luutuisi kovaksi möykyksi ja kipupistettä on vaikea löytää, saati jos sitä edes välillä onnistuu löytämään...

Tutulta kuulostaa. Itselläni vuosien oireilujen jälkeen kolmas tai neljäs lääkäri vihdoin vaivautui pyynnöstä ottamaan röntgenkuvat. Diagnoosi: kahden alimman lannerangan välin madaltuma, joka viittaa välilevyn rappeutumaan.

Itsellä yleensä menee selkä kuvailemallasi tavalla jumiin noin kaksi kolme kertaa vuodessa. Parhaimmillaan ei tosin huomaa minkäänlaista ongelmaa ja urheilu on helppoa mutta sitten taas jossain vaiheessa napsahtaa ja kärvistellään seuraavat 2-5 viikkoa eritasoisten kiputilojen kanssa, pahimmillaan ei meinaa sängystä ylös päästä.

Heti vaan lääkäriin ja kuvat rangasta.

Salama15
11.08.2010, 20:45
Selkä...

Lekuri on eka paikka ehdottomasti, mutta...

Meikäläisellä kävi homma niin, että teloin itseäni lätkässä vähän samaan tapaan kuin sinä natiaisena => törmäys & nitkahdus, selkää vihlaisi pahasti, mutta homma meni ohi vähitellen.

About 20 v. myöhemmin (vuosi sitten Jussina) iski aivan helevetillinen kipu alaselkään ja kun kontusillaan ollutta Salamaa lähdettiin viemään sohvalle pötkölleen kahden raavaan miehen kannatellessa kainaloista sammutti kipushokki valot! Siinä n.vuorokausi makuuasennossa, hiljalleen pystyyn ja maanantaina lääkäriin joka määräsi lihasrelaksantteja ja lepoa...

Päätin kuitenkin mennä yhden läheiseni suosittelemalle kiropraktikolle, ihan vaan tsekkauttamaan missä kunnossa / muodossa tuo ruoto on ja yllätys yllätys => silloin aikanaan lätkää pelatessa kolmas (vai oliko neljäs) nikama lantiosta ylöspäin oli nitkahtanut vinoon ja jäänyt jumiin, mutta vain sen verran ettei se painanut jatkuvasti hermopinnettä (ennen kuin laskin ne prkleen kauppakassit siihen mökin lattialle). Kaveri sitten naksautti ruodon suoraan, mutta meikäläisen tapauksessa ongelmaksi jäi kys.jumissa olleen nikaman tukilihaksiston surkastuminen vuosien saatossa => niitä nyt yritetään tässä vahvistaa, mutta "huoltovapaaksi" selkää tuskin enää saa? Parin kuukauden välein tulee käytyä "Peten huollossa" ja selkä on nyt pysynyt siinä kunnossa, ettei haittaa normielämää (eikä golfaamista)!

Eli up to you menetkö pelkällä perus-lääketieteellä vai käytkö ainakin tsekkauttamassa rangan kiropraktikolla!

John Copter
12.08.2010, 18:20
Voiko aivotärsky aiheuttaa aistiharhoja?

Aatos
12.08.2010, 22:23

Voi ! Neurologia om mystistä..

Joskus kunnon tärskyn saanut menee sekaisin, esim. aggressiivuutta ja alakuloa.
Lisäksi voi tulla muistiongelmaa ja kyky hahmottaa maailmaa häiriintyy. Ja kaikkea liitännäistä.

verikuut
12.08.2010, 22:29

Minulla oli aivotärähdyksen jälkeiset pari päivää melko sumeita, koko ajan oli perkeleen kuuma, välillä puhuin hieman sekavia ja pääosin virnuilin / repeilin spontaanisti. Jonkinlaisia näköharhojakin ilmeni. Eli kysymykseesi vastaisin, että mikä jottei.

John Copter
12.08.2010, 22:36
On tullut elämän aikana joku viis-kuus tärskyä ja nyt tuli ekan kerran aistiharhoja. Tuntuu kuin nilkassa kävelis joku öttiäinen ja alkaa kutisemaan, kuitenkaan siellä ei mitään ole, tämä käynyt noin 10 kertaa. Sama oli sitten pari kertaa selässäkin. Molemmat aivan samassa paikassa joka kerta.
Lisäksi ollut tasapaino-ongelmia, mutta se selittynee sillä että löin leukani samalla kerralla melko hyvin jäähän.

Datsun
17.08.2010, 17:01
Viikko sitten futismatsissa tapahtui seuraavaa: Pelaan maalissa, ja torjuin takanurkkaa kohti leijailevan kaaripallon niin että jouduin peruuttamaan jonkin verran ja hyppäämään taaksepäin. Torjunnan jälkeen laskeuduin kissamaisen pehmeästi (lue: suoraan selälleni) hiekkakenttään niin, että tärsky tuli suoraan alaselkään. Sattui ihan vitusti, ja pelasin matsin tietenkin loppuun. Vedin ottelun jälkeen 10 km fillarilla kotiin ja vedin kolmiolääkkeitä.

Tuntui jo, että selkä olisi paranemassa, mutta nyt on pari-kolme päivää menty taas takapakkia. Kipeä alue on suoraan selkärangan päällä persvaosta n. 15 cm ylöspäin. Selkärangan päältä painellessa (edelleen aika hiton kosketusarka) tuntuu selvästi että rangan päällä on jotain nestettä - mitään mustelmaa ei kuitenkaan näy. Mahtaako neste ja turvotus häipyä itestään vai pitääkö mennä Diacoriin?

Voitettiin 2-0.

Vteich
18.08.2010, 17:04
Tätä ketjua lukiessa ei voi välttyä ihmettelemästä onko joku lääkärikammo kovinkin yleistä. Siis esim. selkärangan päällä jotain nestettä ja ei tule mieleen lähteä lääkäriin? Joo, en ole lääkäri ja voihan tuo itsestäänkin parantua, mutta aika pikaiseen kyllä menisin itse näin maallikkona lääkäriin ja paljon pienemmistäkin syistä.

Jomppa_Koo
18.08.2010, 18:47
Olen kertonut tässä ketjussa ongelmistani/sairauksista, jotka ovat vaivanneet minua jo pitkään, mutta jostain syystä en ole uskaltanut mennä juttelemaan edes lääkärille näistä asioista. Niin se on, että tämä on todella herkkä aihe minulle, eikä tästä ole pystynyt juttelemaan kenellekään. Oman pään sisällä olen vain miettinyt asioita. Nyt on kuitenkin niin, että tämä häiritsee minun jokapäiväistä elämää, enkä pysty tapaamaan ihmisiä rennosti ja niin etten ahdistuisi. Kouluunmeno saa kamalat kammot aikaan, enkä ole saanut pakotettua itseäni tunneille. Mistään ei tule enää mitään.

Tiedän, nyt minun pitää soittaa vain aika lääkärille ja mennä sinne juttelemaan. Niin aion tehdä jo lähiaikoina, vaikka väkisin. Olen jo varma, että siellä minulla kerrotaan olevan sosiaalisten tilanteiden pelko ja jonkun asteinen paniikkihäiriö. Kai minä sitten joudun lääkekuurille. Nyt kysyisin täältä jos jollain muulla on kokemusta, että kuinka paljon lääkkeille tulee hintaa ja pääsenkö alkuun yhdellä lääkemerkillä, vai?

Vanha Len
18.08.2010, 18:54
Nyt kysyisin täältä jos jollain muulla on kokemusta, että kuinka paljon lääkkeille tulee hintaa ja pääsenkö alkuun yhdellä lääkemerkillä, vai?

Halpaa on hullun sairastaa eli ei niistä lääkeistä koidu rahallista ongelmaa. Tuota ei täällä tiedä kukaan, millä määrällä pääset alkuun...tai mitä lääkkeitä edes määrätään. Jos mielialalääkkeistä on kyse niin muutaman kuukauden setti maksaa about sellaiset 10-20 juuroa.

Trenchtown
18.08.2010, 19:44
Nyt kysyisin täältä jos jollain muulla on kokemusta, että kuinka paljon lääkkeille tulee hintaa ja pääsenkö alkuun yhdellä lääkemerkillä, vai?

Sosiaalisten tilanteiden pelkoon käytettäviä lääkkeitä: Click. (http://fi.wikipedia.org/wiki/Sosiaalisten_tilanteiden_pelko#Hoito)

Paniikkihäiriön hoitoon käytettäviä lääkkeitä: Click. (http://fi.wikipedia.org/wiki/Paniikkih%C3%A4iri%C3%B6#Hoito)

Yliopiston apteekin sivut (http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/Pages/Default.aspx), johon voit kirjoitella noita lääkkeiden nimiä tai vaikuttavia aineita ja sitä kautta sitten etsiä niiden hintoja.

En tietenkään tunne tapaustasi, mutta luultavasti joku SSRI -lääke on lääkärisedän ensimmäinen haku. Esimerkiksi Cipralex 10 mg/100 kpl maksaa 85,23 euroa, josta Kela korvaa 42 prosenttia (35,98 e), ja maksettavaksesi jää silloin 49,68 euroa. Annostus olisi luultavasti yksi tabletti päivässä, joten eipä tuo kovin kalliiksi tulisi. Ehkä tuohon vielä jokin pieni määrä bentsoja käytettäväksi akuutteihin tilanteisiin ja/tai siksi aikaa, kun SSRI saavuttaa täyden tehonsa. Niissäkään hinta ei päätä huimaa.

vlad
18.08.2010, 20:12
Ehkä tuohon vielä jokin pieni määrä bentsoja käytettäväksi akuutteihin tilanteisiin ja/tai siksi aikaa, kun SSRI saavuttaa täyden tehonsa. Niissäkään hinta ei päätä huimaa.

Osa lääkäreistä suhtautuu nykyään hyvin nuivasti erilaisten rauhoittavien antamiseen hyvin pian hoidon alkuvaiheessa mutta todellisuus liene se, että jos tilanteet ovat voimakkaita akuuteissa vaiheissa ei juuri muuta vaihtoehtoa ole. Joten lääkäri voi määrätä vaikkapa Opamox 15 mg tarvittaessa ahdistukseen (lisähuomautuksella 1-2 tbl/vrk). Eivätkä moxitkaan kalliita ole, 30 kpl/purkki reilut 5 €. Harvoin määräävät alkuun 100 kpl:n purkkia.

vlad.

Trenchtown
18.08.2010, 20:52
Harvoin määräävät alkuun 100 kpl:n purkkia.

Noinhan se on, siksi kirjoitinkin, että pieni määrä bentsoja. Joku 30 kpl 15 mg moxeja on jo sellainen määrä, jonka pitäisi riittää pariksi viikoksi, varsinkin jos lääkkeen tarvitsijalla ei ole toleranssia bentsoihin.

Ja jos vaikka tuon mainitsemani Cipralexin aloittaa ja jos pohjalla on paniikkihäiriötä yms. niin pitäisin jopa tärkeänä että alkuun, lääkkeen vaikutuksen maksimoitumista odotellessa, olisi käytettävissä jotain bentsoja. Se nyt on melko sama, että mitä bentsoja. Joku Rivatril, Temesta tai 2 mg depot-Xanori nyt voidaan toki sulkea vaihtoehdoista pois, mutta jokin sellainen normirauhoittava voisi olla paikallaan. Itse asiassa alpratsolaami 0,5-1mg/vrk -annostuksella saattaisi purra hyvinkin.

Toki tuo vaatii sen, että lääkäri toteaa Jompan sen verran vastuulliseksi ihmiseksi, että väärinkäyttöä ei pääse syntymään. Toisaalta, 30 kpl on vielä sellainen määrä, että riippuvuutta, ainakaan merkittävää sellaista, ei pääse syntymään.

Jomppa_Koo: Kipin kapin lääkärin juttusille. Kynnys siihen on varmasti suuri, niin oli aikoinaan itsellänikin. Mutta se kynnys kannattaa ylittää, jos oikealla lääkityksellä ja/tai terapialla päästään toivottuihin tuloksiin.

vlad
18.08.2010, 20:59
Ja jos vaikka tuon mainitsemani Cipralexin aloittaa ja jos pohjalla on paniikkihäiriötä yms. niin pitäisin jopa tärkeänä että alkuun, lääkkeen vaikutuksen maksimoitumista odotellessa, olisi käytettävissä jotain bentsoja.

Kyllä minäkin olisin sitä mieltä, että alussa on hyvä olla tukevaa lääkitystä - kuten vaikkapa bentsoja. Jotkut lääkärit ovat nykyään haluttomia määrämään bentsoja mutta tietenkään en tiedä taustoja sille mikseivät määrää, koska potilaan kertomus ei välttämättä ole objektiivisin mahdollinen. Pienikin epäilys sille, että ilmaantuu väärinkäyttöä alkoholi+bentsot, niin bentsot voivat jäädä pois lääkepaletista siitäkin huolimatta, että muuten aihetta niiden käytölle olisi, tai jos taustalla on tietoa aiemminstä lääkeaineiden väärinkäytöksistä - kaikki nämä ovat syitä jotka voivat vaikuttaa siihen mitä lääkkeitä saa ja millaisina annoksina. Mutta en usko, että Jomppa_koolla on ongelmia, joten suosittelen minäkin lääkärin pakeille menoa ja olemaan oireista rehellinen - näin saa parasta mahdollista hoitoa.

vlad.

Jomppa_Koo
18.08.2010, 21:17
Mutta en usko, että Jomppa_koolla on ongelmia

Itse asiassa, koskaan ennen elämäni aikana en ole ollut näin vakavan asian takia lääkekuurilla, joten enköhän minä osaa käyttää lääkkeitäni oikeina annostuksina, kun minulle niitä sitten aikanaan tullaan määräämään...

Toki myönnän, että alkoholi on minulle pieni ongelma, mutta olen ennenkin osannut pysyä siitä erossa.

Aatos
18.08.2010, 22:06
Joku Rivatril, Temesta tai 2 mg depot-Xanori nyt voidaan toki sulkea vaihtoehdoista pois, mutta jokin sellainen normirauhoittava voisi olla paikallaan. Itse asiassa alpratsolaami 0,5-1mg/vrk -annostuksella saattaisi purra hyvinkin.

.

Eli normi Xanor. On muuten vihoviimeinen lääke..

Vähän vedetään mutkia suoriksi näissä lääkekeskusteluissa, ihan lievää oikomista.

Pienenä vinkkinä että näissä on otettava aika monta tekijää huomioon..

AnaMasa
18.08.2010, 22:11
Kun ihminen on masentunut niin se ei kirjoita lähes päivittän keskustelupalstalle "niitänäitä".Olet väärässä. Masentunut ei ole yleensä mitenkään lukossa, mitä tulee kommunikointiin, itse asiassa useimmiten ei ole. Masentuneita löytyy varmasti moneen junaan, eikä vähiten siksi, että masennus on lievimmillään alakuloa, joka sekin on masennusta. Kuitenkaan aniharva jopa masennusdiagnoosin (depressio) saaneista on mitenkään lukossa ja jos ovat, niin sitten diagnoosi on jo toinen.

Vanha Len
18.08.2010, 22:17
Olet väärässä. Masentunut ei ole yleensä mitenkään lukossa, mitä tulee kommunikointiin, itse asiassa useimmiten ei ole.

Ettei tulisi väärinkäsityksiä niin poistin viestini. Näihän tuo yleensä menee.

.

Jomppa_Koo
18.08.2010, 22:33
Vanha Len, onko seuraava lista jotenkin normaalia käyttäytymistä:

- Vain yksi kaveri, jolle uskallan jutella livenä. Tätä on jatkunut jo ties kuinka kauan. Muita ei ole. Paitsi yksi tyttö, josta kerroin toisessa ketjussa. Hänet tapasin yhden kerran viime viikolla, täydessä paniikissa tietenkin. Sain kuitenkin tavattua ja voin olla siitä jo ylpeä. Sen jälkeen en ole häntä uskaltanut mennä tapaamaan... Hän sanoi ymmärtävänsä sairauttani, mutta kuinka kauan...

- Poissaoloja koulusta yli 500 tuntia. Syynä tähän käsien tärinä, hikoilu, ahdistus sosiaalisissa tilanteissa jne. Tästä poissaolot siis johtuu, vaikka olen kertonut syyksi aina esim. sen perinteisen flunssan. Oikea syy on se, että olen täydessä paniikissa.

AnaMasa
18.08.2010, 23:06
Sori että käsitteellistän Jompan todellista ongelmaa, mutta sosiaalisten tilanteiden pelkokin on eri asia kuin masennus. En kiellä kumpaakaan, mutta todennäköisesti ensimmäinen on johtanut toiseen. Eikä varmaan mene liikaa pieleen, jos veikkaa, että kaiken taustalla on kaikkien nuorten sankari, huono itsetunto. Määrään Jompalle lääkkeeksi punttisalia, ruokavaliota, lenkkeilyä ja itselleen nauramista, joiden lisäksi käsken olemaan rehellinen terveydenhuollon ammattilaisille. Lääkärit voivat olla ja monet ovatkin aivan vitun urpoja, mutta kahta muutakin ne ovat varmasti.
1. Niillä on vaitiolovelvollisuus. Vastaanotolla voi purskahtaa itkuun tai heittää helikopterit aivan huoletta.
2. Ammattilainen on oikeasti nähnyt 1000 ja yksi Jomppaa ja varmasti osaa auttaa johonkin suuntaan, mutta se edellyttää, että lääkäri on samalla aaltopituudella potilaan kanssa, joka edellyttää sitä rehellisyyttä.

mukamasedit: Nyt vasta luin taakkepäin ja näin sitä oltiin jo aateltukin. Kallistun ketään tuntematta siihen leiriin, että lääkkeitä ei tarvita vielä. Minusta homma lähtee itsensä kehittämisen, eli oman arvon, eli itsetunnon kohottamisen kautta. Psykologeilta löytyy varmasti kokeilemisen arvoisia harjoituksia ja ajatusleikkejä sosiaalisiin tilanteisiin.

Trenchtown
18.08.2010, 23:16
Eli normi Xanor. On muuten vihoviimeinen lääke..

Vähän vedetään mutkia suoriksi näissä lääkekeskusteluissa, ihan lievää oikomista.

Pienenä vinkkinä että näissä on otettava aika monta tekijää huomioon..

Tuo nyt olikin lähinnä spekulaatiota siitä, mitä mahdollisesti voisi tapahtua. Oksatsepaamin ja alpratsolaamin välillä on toki iso kuilu, sitä en kiellä.

Mulla on molempiin reseptit, Opamox 15 mg 1-2 tablettia 1-3 krt päivässä. Vaikka huonon päivän sattuessa söisi tuon 6 x 15 mg päivässä, ei vaikutus ole lähellekään niin helpottava, kuin jos ottaa päivän aikana 2 x 1 mg Xanoria. Mutta edelleen, yksilöstä se kaikki on kiinni, että miten mikäkin toimii ja auttaa. Perstuntumalta sanoisin, että Xanor aiheuttaa paljon herkemmin riippuvuutta kuin Opamox. Onneksi nykyään on todella harvoin päiviä, jolloin noihin lääkkeisiin tarvitsee edes turvautua.

*edit*

Vaikka psykiatreilla on tullut juostua, niin minun kohdallani intensiivisestäkään terapiasta ei psykiatrin mukaan olisi vastaavaa hyötyä. Olen joskus miettinyt, että mitähän haittaa siitä sitten voisi muka olla? Taitavat massit olla sielläkin loppu ja katsoivat, että tämä on jo menetetty tapaus.

Joka tapauksessa terapia, on se sitten kognitiivista käyttäytymisterapiaa tai mitä tahansa, on varmasti aina kokeilemisen arvoinen ja pelkkää lääkitystä parempi vaihtoehto.

Datsun
19.08.2010, 12:07
Siis esim. selkärangan päällä jotain nestettä ja ei tule mieleen lähteä lääkäriin? Joo, en ole lääkäri ja voihan tuo itsestäänkin parantua, mutta aika pikaiseen kyllä menisin itse näin maallikkona lääkäriin ja paljon pienemmistäkin syistä.
Viikko tapahtuneesta ja selkä alkaa olla tänään aika hyvän tuntuinen. Turvotus on kai pikkuisen laskenut, ei ole enää ihan niin kosketusarka ja nyt jo kärsii vähän nojata tuolin selkänojaankin.

Ihan turhaan olisin mennyt lääkäriin mokoman pikkuasian takia. Eiköhän siellä jotain räkätautisia riitä ihan jonoksi asti.

Gellner
28.08.2010, 20:38
Olen diagnosoinut itselleni rotaviruksen. Mikään ei pysy sisällä vaan kaikki tulee peräpäästä samantien ulos. Torstaina alkoi ripulointi, tyhmänä menin kuitenkin heikko-oloisena pelaamaan sählyä ja sen jälkeen pukkasikin kuumetta 37.8, mikä itselleni on suht epänormaalia. Perjantaina olo oli parempi ja tyhmänä menin töihin. Illalla sitten vessa tuli taas tutuksi. Tänään on myös rampattu vessassa. Kuumetta ei ole eikä onneksi pahoinvointia tai oksentelua. Pitäisikö tässä mennä huomenna lekuriin, jos vessassa juoksentelu jatkuu vai voiko tälle edes mitään tehdä?

Ruutiveijari
28.08.2010, 20:47
Pitäisikö tässä mennä huomenna lekuriin, jos vessassa juoksentelu jatkuu vai voiko tälle edes mitään tehdä?
Tuskin nyt lääkäriin kannattaa lähteä jos ripulia vain pukkaa. Terveyskirjasto on muuten hyvä lähde laadukkaan tiedon hakemiseen, sieltä sinulle sopiva artikkeli itsehoito-ohjeineen tuossa (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00608&p_haku=rota) ja siitä sopiva lainaus vielä:

"Milloin hoitoon?

Jos ripuli on rajuoireinen tai siihen liittyy korkeahkoa kuumetta, on hakeuduttava hoitoon. Taudinaiheuttaja määritetään yleensä ulosteen bakteeriviljelyllä tai viruksen osoittamisella ulostenäytteestä. Lääkärin tekemän tutkimuksen ja verikokeiden perusteella päätetään mahdollisesta lääkehoidosta. Oireinen kampylobakteerioosi hoidetaan tietyllä antibiootilla (makrolidi-antibiootilla). Salmonelloosia hoidetaan antibiooteilla vain vaikeammissa tapauksissa. Joskus potilas on otettava sairaalahoitoon nestevajauksen korjaamiseksi."

Gellner
28.08.2010, 22:11
Tuskin nyt lääkäriin kannattaa lähteä jos ripulia vain pukkaa. Terveyskirjasto on muuten hyvä lähde laadukkaan tiedon hakemiseen, sieltä sinulle sopiva artikkeli itsehoito-ohjeineen tuossa (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00608&p_haku=rota)

Kiitos tästä. En nyt vielä kiiruhda lekuriin. Katellaan sitten, jos duuninteosta ei meinaa maanantaina tulla mitään.

Fedo
29.08.2010, 11:44
Vihlasee vähän väliä tuosta korvan yläosasta ja vähän ylempää päästäkin. Onkohan minulla korvatulehdus vai mistä lienee kyse?

Jomppa_Koo
29.08.2010, 12:40
Jaahas, pientä päivitystä. Eli kävin juttelemassa koulun terveydenhoitajalla ja kerroin tilanteestani. Masennusta, ahdistusta ja mikään ei kiinnosta. Tein siellä nuorten mielialatestin ja siitä sain pisteitä sen verran, että keskivaikeaa masennusta epäillään. Jokaiseen kysymykseen vastasin rehellisesti. Niinpä keskiviikkona sitten juttelemaan lääkärille.

Jomppa_Koo
01.09.2010, 10:51
Tällaista minulle määrättiin lääkärillä:

PROPRAL 40MG TABL.
D. n:o 1 x 100 S.
1/2-1 tablettia 1-3 kertaa päivässä, vapinaan

Ehdotettiin myös, että menen koulun psykologille juttelemaan heti, kun mahdollista.

No, mutta nyt on ensimmäinen askel otettu. Uskalsin toimia ja toivottavasti tulokset ovat hyviä.

jokerit67
01.09.2010, 14:58
Kannattaako harrastaa liikuntaa, jos on yskä?

Viikon verran on ollut ärsyttävä yskä, jota ennen oli pientä flunssaa tosin ilman kuumetta. Viikonloppuna kävin lenkillä ja tuntui siltä että liikunnan aikana ei yskittänyt ollenkaan, vaan sitä ennen ja sen jälkeen. Yskä johtuu "herkästä" kurkusta eli kurkku ärsyyntyy normaalitilanteessa yleensä puhumisesta tai suun kautta hengittämisestä.

E. Lisätään vielä, että tuo on jo paranemaan päin. Onko muuten yskälle ylipäänsä mitään hoitokeinoja?

jokerit67
14.09.2010, 13:26
Viikon verran on ollut ärsyttävä yskä, jota ennen oli pientä flunssaa tosin ilman kuumetta.

Tuosta on nyt pari viikkoa ja vieläkin yskittää, tosin vähemmän. Pientä flunssaa myös, muttei mitään erikoista eikä kuumettakaan ole ollut. Lekurilla kävin 3. päivä eikä löytänyt mitään tulehdusta ym. vaan määräsi yskänlääkettä, joka ei tunnu auttavan yhtään, itseasiassa tuntuu vain lisäävän yskää... Miten saan yskän selätettyä?

Superböle
14.09.2010, 17:58
Tuosta on nyt pari viikkoa ja vieläkin yskittää, tosin vähemmän. Pientä flunssaa myös, muttei mitään erikoista eikä kuumettakaan ole ollut. Lekurilla kävin 3. päivä eikä löytänyt mitään tulehdusta ym. vaan määräsi yskänlääkettä, joka ei tunnu auttavan yhtään, itseasiassa tuntuu vain lisäävän yskää... Miten saan yskän selätettyä?

Mites olisi vanhan kansan poppakonsti höyryhengitys? Lavuaariin kuumaa vettä ja hengittelee sitä rauhassa jonkun rievun alla. Kannattaa varmaan tarkistaa myös ettei makuuhuoneessa ole liian kylmää, kosteaa, pölyistä tai vetoisaa. Itse sairastelin pahan flunssan tossa muutama viikko sitten ja parannuin kunnolla vasta kun sain vetävän ikkunanraon tukittua makkarista.

Weber80
21.09.2010, 13:36
Viime viikot ollut koko ajan pientä huimausta ja silloin tällöin rinnassa pistävää kipua. Urheilla pystyy normaalisti, on vain ikävä tunne aina välillä tuon huimauksen takia. Paitsi viime viikolla yhdet treenit meni piloille, kun pisti tuonne kylkeen kun veti henkeä syvälle. Tämän jälkeen ei oireita rasituksessa. Rintakipu lähinnä paikallistuu tuohon vas. rintalihaksen kohdille. Pari kertaa tullut tunne, että kohta lentää laatta, mutta ei kuitenkaan niin pitkälle ole huono-olo mennyt.

Onko päässä vikaa vai muualla?

Jack Daniel's
21.09.2010, 14:31
Voisikohan olla otsikon mukaisesta taudista kyse, kun on viikon verran ollu todella kuivat silmät, nokka vuotanu ja välillä joutunu aivastelemaan kunnolla. Lisäksi on ajoittain tunne, kuin olisi kuumetta(ihoa kuumottaa), mutta silti ruumiinlämpö on täysin normi mitattaessa. Oireiden taso vaihtelee päivittäin, paljon sen mukaan, montako tuntia olen nukkunut yön aikana. Eilen oli esim. parempi päivä kuin tänään... Varsinkin silmien kuivuus ärsyttää, kun on todella väsynyt fiilis, vaikka olisi muuten energiaa vaikka kuinka.

Huomiseksi on varattu aika työterveyslääkärille. Saa nähdä ehdottaako saigonia, sillä levollahan nämä oireet todennäköisesti häviäisivät. Viime viikonloppuna meni todella lujaa, joka tuskin ainakaan paransi tilannetta, perkele. Kun vaan osaisi olla aloillaan...

Datsun
21.09.2010, 15:17
Onko päässä vikaa vai muualla?
Olisiko niska ja/tai rintaranka jumissa? Minulla on tuonkaltaisia oireita jos nuo em. paikat ovat isosti juntturassa.

Jutilan Luistimet
28.09.2010, 20:50
No nyt on kokeiltu vahvat antibiotit ja skinorenit ja finnit ei lähde rintakehästä mihinkään. Huomenna aika ihotautilääkärille. Toivotaan että jotain selviää siellä, että mistä niitä on yht'äkkiä painon putoamisen jälkeen ruvennut tulemaan. Alkaa olee jo aika pahassa kondiksessa rinnan alue. Muilla ollut mitään ongelmia samoilla alueilla finnien kanssa ?

TQoFE
29.09.2010, 21:02
No nyt on kokeiltu vahvat antibiotit ja skinorenit ja finnit ei lähde rintakehästä mihinkään.

Hormonaalinen ehkäisy voisi auttaa, mutta sitä sinulle tuskin määrätään...

Oletko kokeillut kuoria ihoa, niin homolta kuin se kuulostaakin?

Vanha Len
29.09.2010, 21:31

Mun mielestäni tuo kuullostaa Texasin moottorisahamurhaajalta.

tutzba
29.09.2010, 21:34

Kavereilta kuulin, että tuota kannattaa aina silloin tällöin harjoittaa. Puhdistaa ja raikastaa mukavasti, kunhan muistaa heittää jotain kosteuttavaa kuorinnan jälkeen.

Jutilan Luistimet
30.09.2010, 00:18
no nyt alkaa joku 4-6kk kestävä lääkekuuri. kokeillaan noita homoiluja sitten :D

Manic
30.09.2010, 07:42
Haluaisin kysellä, löytyykö joltain jotain kokemuksia Cushingin oireyhtymästä? Aiheutuu vissiin jonkinnäköisestä kasvaimen aiheuttamasta kortisolin liikatuotannosta.

Tuota nimittäin epäillään kaverilla ja mietin, että jos joku on itse ollut tekemisissä taudin kanssa niin voisi vähän enemmän kertoa. Äkkiseltään googletettuna ei hengenvaarallinen ainakaan pitäisi olla.

Aatos
30.09.2010, 09:10
Tuota nimittäin epäillään kaverilla ja mietin, että jos joku on itse ollut tekemisissä taudin kanssa niin voisi vähän enemmän kertoa.

Kyse on kasvaimesta joka on hyvänlaatuinen, yleensä se löytyy aivolisäkkeestä. Mutta voi myös olla myös lisämunuaisessa.

Joka tapauksessa nämä synnyttävät elimistössä kortisolin ylituotantoa, josta on ihmiselle omat ongelmansa.

Tavallisia yleisoireita ovat mielen masentuminen ja epätodellinen tunne siitä, että olisi kuin eri ihminen. Kasvot alkavat pyöristyä ja punakoitua ja rasvaa kertyy soliskuoppiin, niskaan ja vyötärölle.

Paino voi nousta ja olo tuntuu turvonneelta. Iho muuttuu ohueksi, mustelmia ilmaantuu herkästi ja vartalolle voi tulla punertavia viiruja merkkinä ihon sidekudos-rakenteen repeilystä. Lihasheikkous ja lihaskato ovat varhaisia oireita: jalat ja kädet väsyvät. Tämän aiheuttaa Kaliumin puute.

Lisäksi naisilla voi olla kuukautishäiriöitä ja liika karvoitusta.

Eli siis kaikkea mitä liika kortisoli aiheuttaa.

Hoitona on leikkaus mikrokirurgin suorittama - aina nämä eivät valitettavasti onnistu, mutta useinmiten. Tähän vaikuttaa ensisijaisesti kasvaimen sijainti. Googletin asiaa ja tutkimusten mukaan reippaasti yli 80 prossaa onnistuu.

Jos kasvainta ei onnistuta poistamaan, päädytään usein molempien lisämunuaisten poistoon. Siten kortisolin usein huomattava ylituotanto saadaan hoidettua, mutta haittana on luonnollisesti elinikäinen hydrokortisonin ja suolahormonin käyttö.

Hoitoennuste on kuitenkin hyvä, leikkauksen jälkeen saattaa kyseessä olla kuitenkin muutaman kuukauden tarpeellinen sairausloma.

Aatos

Ps. Oireita saattaa syntyä pitkään jatkuneesta kortisoni lääkityksestä.

Edit: lisäys

fiftyeight
30.09.2010, 09:46
Vanha äijä on terve kuin pukki, sain juuri tulokset ja kolesteroli 6,1, maksa- ja munuaisarvot ok, samoin kaikki sokerit sun muut. (Eläkä Leon yhtään yritä!)

Yksi asia minua vain jäi viime kesän jäljiltä askarruttamaan, siihen ei lekurikaan osannut muuta kuin naurahtaa:

Alkukesästä jo huomasin, että kun hikoilen niin vartaloni oikea puoli hikoilee. Oikea puoli kropasta, oikea käsi, oikea jalka. Vasen puoli on aivan kuiva. Olisi pitänyt ottaa kuva, kun eräänä aamuna heräsin ja asunnossa oli 28 astetta. Paitani oli oikealta puolelta aivan märkä hiestä ja vasen puoli kuiva. Seurasin tätä hommaa koko kesän ja kehittelin mitä ihmeellisimpiä oireyhtymiä lähtien munuaisten vajaatoiminnasta jne. Nyt kuitenkin kaikki arvot ovat hyvät minun ikäiselleni 50+ äijälle.

Siis miksi oikea puoli kropasta hikoilee, mutta vasen ei?

Vanha Len
30.09.2010, 10:14
Siis miksi oikea puoli kropasta hikoilee, mutta vasen ei?

Akuutti-sivuilta lainasin seuraaavan tekstin suoraan:

"Mistä johtuu outo hikoilu, joka esiintyy vain toisella puolella kehoa. Se alkoi eräänä yönä jalasta, josta sitten on siirtynyt ylemmäs koko kroppaan, mutta vain oikealle puolelle. Tätä on kestänyt viisitoista vuotta."

Vastaus:

Kuulostaa siltä, että jäähdytysmekanismissa, autonomisen hermoston toiminnassa, olisi jonkinlainen häiriö. Koska toinen puoli vartaloa ei ilmeisesti hikoile, on kyseessä niin laaja alue, että häiriö löytyy todennäköisesti kontrollikeskuksesta, hypotalamuksesta, joka sijaitsee aivolisäkkeen yläpuolella. Olisi järkeenkäypää, että tuolle hypotalamukselle olisi tapahtunut jotain tuolloin 15 vuotta sitten. Se voisi olla vaikka pieni verenkiertohäiriö aivoissa, mutta sitä on mahdoton toki tämän kysymyksen perusteella tietää.

Myöskin jumiutuneet lihakset ja hermopinteet voivat saada aikaan toispuoleista hikoilua.

Jutilan Luistimet
03.10.2010, 11:09
Nonnii.. Nyt ku oon alottanu ton finnilääkkeiden syönnin, ni niinhän siinä kävi, kuten lääkäri sanoi, eli iho kuivuu ihan helvetisti. Pahin alue on yllätten naama mikä näyttää tällä hetkellä todella seksikkäältä. Tohon suun viereen tulee tommosia pieniä finnin näkösiä näppylöitä mitä on tullut ennenkin esim. pitkien ryyppyputkien ja kovien nestehukkien aikaan. Mikä olis paras rasva tai voide noiden hoitoon ja onko jollain kokemusta noista, että loppuuko ne jos esim. juon 10 litraa vettä päivässä ? On tää hienoa..

girlzilla
03.10.2010, 20:39
Nonnii.. Nyt ku oon alottanu ton finnilääkkeiden syönnin, ni niinhän siinä kävi, kuten lääkäri sanoi, eli iho kuivuu ihan helvetisti. Pahin alue on yllätten naama mikä näyttää tällä hetkellä todella seksikkäältä. Tohon suun viereen tulee tommosia pieniä finnin näkösiä näppylöitä mitä on tullut ennenkin esim. pitkien ryyppyputkien ja kovien nestehukkien aikaan. Mikä olis paras rasva tai voide noiden hoitoon ja onko jollain kokemusta noista, että loppuuko ne jos esim. juon 10 litraa vettä päivässä ? On tää hienoa..

Jaksa kärsiä, on nimittäin sen arvoista!!! Itse kaksi kertaa Roaccutan-kuurin syöneenä muistan kyllä tuon hirveän kuivumisen, etenkin kun söi kuurin talvella.
Yöksi laitoin itse aina sitä rasvaisinta pebanthenia, paksumman kerroksen suun ympärille, nenänpieliin, SUUPIELIIN, (itselläni oli koko ajan suupielet auki) silmien läheisyyteen, kaikille alueille mitkä kuivui eniten. Voit vaikka apteekista käydä kyselemässä sitten jotain hieman kevyempää kasvovoidetta mitä laitat päivällä naamaan. Ja koska ilmeisesti olet mies, voit helposti lisäillä sitä sitten päivän mittaan kun meikki ei ole tiellä.

Kun kyseessä on vahva lääke, valitettavasti veden juonti ei ainakaan itselläni muuttanut asiaa mitenkään. Se kuivuminen kyllä hiukan alkushokin jälkeen rauhoittuu.

Voisit myös hieman tsekata minkälaisia saippuoita ym. tällä hetkellä käytät. Joku palasaippua naaman pesuun on kuivalle iholle aika ikävä asia (pahentaa ihoa todella paljon), osta jotain hyvin kuivalle iholle tarkoitettua kasvojenpesuainetta esimerkiksi. Sama toki pätee myös vartalolle käytettävään saippuaan, koska itselläni kropan iho koki kyllä saman kuivumisen.

Vanha Len
03.10.2010, 20:48
Mikä olis paras rasva tai voide noiden hoitoon ja onko jollain kokemusta noista, että loppuuko ne jos esim. juon 10 litraa vettä päivässä ?

Kerrohan oletko teini vai aikuinen. Se hieman jo valaisee näitä finniasioita. Finnit kun kuuluvat nuoren ihmisen kasvuun. Onhan niitä yritetty aina torjua mutta radikaaleilla kemiallisilla aineilla kun on usein sivuvaikutuksia. Jos olet jo aikuisiässä niin sitten kannattaa kääntyä lääkärin puoleen. Paha akneongelma aikuisilla kun on suhteellisen harvinaista.

Jutilan Luistimet
04.10.2010, 15:59
Kerrohan oletko teini vai aikuinen. Se hieman jo valaisee näitä finniasioita. Finnit kun kuuluvat nuoren ihmisen kasvuun. Onhan niitä yritetty aina torjua mutta radikaaleilla kemiallisilla aineilla kun on usein sivuvaikutuksia. Jos olet jo aikuisiässä niin sitten kannattaa kääntyä lääkärin puoleen. Paha akneongelma aikuisilla kun on suhteellisen harvinaista.

Kyllä tässä jo ihan aikuisiässä ollaan, eli ei mitään murrosiänaknea ole enää. Hain eilen apteekista jotain apteekkarin suosittelemaa rasvaa, niin katsotaan jos sillä nyt helpottais toi kuivuminen. Lääkärin puoleenkin on käännytty ja sieltä nämä vahvat ihoa kuivattavat lääkkeetkin ovat peräisin. Harmi vaan, että tuli tämä finnihommeli nyt myöhemmällä iällä, niin ei pääse enää kunnalisen puolella ihotautiklinikalle, joten Mehiläinen veloittaa ihan mukavaa rahaakin tästä. No toivotaan nyt sitten, että edes paranee. Lääkäri sanoi, että 4-6kk pitää syödä nyt noita nappeja ja olla mahdollisimman paljon ilman alkoholia, koska noi lääkkeet rasittavat myös maksaa. Totaalikieltoa alkoholin suhteen ei onneksi tullut.

04.10.2010, 16:12
Meikäläinen kiskoi about kymmenen vuotta sitten roaccutan kuurin, jolla lopulta finnit lähtivät. Tosin ihotautilääkäri oli melko käsi ja määräsi vain lisää ja lisää lääkkeitä, kunnes lopulta söin sitä painoon suhteutettuna maksimimäärän. Eikä meinannut auttaa, vaan iho kuivui kuivumistaan.

Lopulta sisko ehdotti menemistä kaverilleen, joka toimii kosmetologina ja kävin sitten kaksi kertaa ihonpuhdistuksessa ja siihen loppui akne. Ilmeisesti ei iho päässyt vain paranemaan kunnolla sen kaiken kuivan ihomassan alta. Että kiitokset lääkärille asiantuntemuksesta.

Mutta lähinnä piti vain todeta tuohon ihovoidekysymykseen sen verran, että itsehän etsin vuosikaupalla hyvää kosteusvoidetta lähinnä naamalleni, mutta myöskin koko kropalle, koska tuon lääkekuurin jälkeen on aina ihoni kuivanut melko vahvasti.

Ja kas kummaa, toimivin rasva lopulta löytyi Lidl:stä. ( Cien Skin Care Cream Soft) Purkki maksaa parisen euroa ja kestää itselläni ehkä pari kuukautta kerrallaan. Koska ihotyyppejä on niin monenlaisia, en toki tarkoita, että se sopisi välttämättä jollekin muulle, mutta itse olen ollut todella tyytyväinen. Rasvaa on kahdenlaista, paksumpaa ja ohuempaa ja itse käytän ohuempaa. Paksu rasvoittaa ihon aivan liian vahvasti. Pyöreä kannellinen isohko valkoinen purkki. Että jos joku tahtoo kokeilla hyvin kosteuttavaa ihovoidetta, siinä on yksi vaihtoehto. Eikä pääse konkurssiinkaan menemään, jos ei sovi.

jokerit67
07.10.2010, 19:07
Viime aikoina on meikäläisellä urheilun jäljiltä, sekä joskus sen aikanakin, säärten sisäpuolet olleet kipeät eikä urheilu välttämättä oikein suju tuossa tilassa. Eilen oli sitten treenit, joiden aikana oli oikeasti vaikea juosta ja kävelykin oli suht kivuliasta. Olisiko mahdollisesti penikoissa vikaa? Salibandytreenien lisäksi käyn 1-2 kertaa viikossa lenkillä, joten kuormitus on kohtalaista. Molemmissa lajeissa on hankittu uudet kengät kesän aikana ja noiden pitäisi olla aika hyvää laatua.

Viime talvena oli samanlaista vikaa, mutta se meni ajan mukana ohi. Hankin sisäpelikenkiin sellaiset geelistä tehdyt kantapää-pohjalliset, jotka tuntuivat auttavan hieman.

Onko kellään hyvää hoito-ohjetta penikkakipuihin? :) Voltarenia oon siihen nyt levitellyt...

vlad
07.10.2010, 20:53
Viime aikoina on meikäläisellä urheilun jäljiltä, sekä joskus sen aikanakin, säärten sisäpuolet olleet kipeät eikä urheilu välttämättä oikein suju tuossa tilassa.

...

Onko kellään hyvää hoito-ohjetta penikkakipuihin? :) Voltarenia oon siihen nyt levitellyt...

Oireet viittaavat penikkatautiin, samasta ongelmasta pariin otteeseen nuorempana kärsineenä tiedän kuinka viheliäinen vamma on, eikä siihen mitään muuta hyvää hoito-ohjetta ole kuin lepo rasittavasta liikunnasta niin kauan kunnes oireet katoavat. Lisäksi perinteisiä tulehduskipulääkkeitä voi käyttää sekä paikallista kylmähoitoa. Toisilla vaimentavista pohjallisista, nilkkatuista tms. voi olla hyötyä. Leikkaushoitoon turvaudutaan tietyissä tapauksissa, mutta tuolloin syynä on se, että penikkataudin taustalla on paineen nousu säären lihasaitoissa. Eli tällä hetkellä lepoa ja taas lepoa sekä kylmähoitoa ja tarvittaessa tulehduskipulääkkeitä. Se liikunta on vaan syytä jättää parin kenties kolmenkin viikon ajalta väliin lukuunottamatta aivan kevyttä kävelyä, jos paikat sellaista kestävät, tai pyöräilyä, koska liene vähiten rasittava urheilumuoto tässä tapauksessa.

vlad.

jokerit67
07.10.2010, 21:32
Oireet viittaavat penikkatautiin, samasta ongelmasta pariin otteeseen nuorempana kärsineenä tiedän kuinka viheliäinen vamma on, eikä siihen mitään muuta hyvää hoito-ohjetta ole kuin lepo rasittavasta liikunnasta niin kauan kunnes oireet katoavat.

Kiitos pikaisesta vastauksesta! Mitenkäs siinä tapauksessa, että kipuja ei urheilun ulkopuolella ole? Eli voiko "kokeilla" pientä liikuntaa, josko kivut olisivat kadonneet?

Superböle
07.10.2010, 21:36

Silloin kun aloittelin "salibandyuraani" kärsin samoista vaivoista. Treenien/pelien jälkeen suihkussa vuorotellen jääkylmää ja tulikuumaa niin se auttoi omalla kohdalla ja Voltarenia vielä perään. Ajan kanssa sääriluun viereen kasvaa "lihakset" ja ongelma häviää. Yhdellä kaverilla joka kuuluu himotreenaaja-osastoon on kyllä molemmat penikat leikattu, mutta hänellä nämä lihakset kasvoivat ilmeisesti "liian" nopeasti ja joku kalvo (?) alkoi kiristämään. Eli kyllä se siitä helpottaa!

Superböle
07.10.2010, 21:38
Kiitos pikaisesta vastauksesta! Mitenkäs siinä tapauksessa, että kipuja ei urheilun ulkopuolella ole? Eli voiko "kokeilla" pientä liikuntaa, josko kivut olisivat kadonneet?

En itseäni ainakaan hirveästi säästellyt koska teki mieli pelata, yleensä se pieni liike ja lämpö tekee vain hyvää. Itse tiedät parhaiten mikä sattuu ja mikä ei.

vlad
07.10.2010, 21:38

Kevyellä liikunnalla sitä kannattaa lähteä liikkeelle. Jos normaali kävely ja kenties pieni jumppa tms. ei aiheuta kipuja, voi rasitusta hiljalleen ruveta kohottamaan mutta kerralla ei kannata ruveta treenaamaan täysillä vaan kannattaa ottaa rauhallisesti tässäkin tapauksessa. Usein hätiköinnin seuraus on se, että vaiva uusiutuu ja toipuminen alkaa jälleen alusta. Tällaisen kierteen välttämiseksi kannattaa ennemmin levätä muutama ylimääräinen päivä.

vlad.

vlad
07.10.2010, 21:45
En itseäni ainakaan hirveästi säästellyt koska teki mieli pelata, yleensä se pieni liike ja lämpö tekee vain hyvää. Itse tiedät parhaiten mikä sattuu ja mikä ei.

Tämä on vaan se virhe minkä suuri osa himokuntoilijoista (tai urheilijoista) tekee, eli liian varhain ryhdytään treenaamaan täysillä vaikka keholle tulisi antaa aikaa toipua vammasta, jotta se ei uusiutuisi lyhyen ajan sisällä uudelleen. Siinä kuitenkin olet oikeassa, että itse sitä tietää mikä tuntuu parhaalta ja jos kipuja tai ärtymistä ei ole niin rasitusta voi lisätä.

Painotan vielä sen kuitenkin, että kuntouttaminen esim. liikunnanmuotona on eri asia kuin kilpaileminen tai täysillä pelaaminen. Siksi kuntouttamisen voi aloittaa jo hyvin varhain, etenkin jos lääkäri sellaisen suosituksen antaa. Minulta kun operoitiin vuosia sitten polvi, niin lääkäri määräsi fysioterapian aloitettavaksi toisena päivänä operaation jälkeen, joten ei muuta kuin pyöräilyergometrillä polkemaan ja ojennusliikkeitä tekemään.

vlad.

Superböle
07.10.2010, 21:53
...

Tottakai, järki mukana aina kaikessa. Mulla ei oikeastaan mitään suurempia loukkaantumisia tai muita ongelmia (kopkop) ole ollut, eli pienet kolotukset ja jumit on lähteny lämmittelyillä ja lepposilla höntsäilyillä seuraavana päivänä. Eli en kannusta ketään urheilemaan missään olosuhteissa rikkinäisillä paikoilla.

Chambza
07.10.2010, 22:11
Kärsin itse useamman vuoden penikkataudista, pitäen aina välillä pakon edessä 2-3 viikon taukoja, ja aloittaen sitten liikunnan aina lähes tai kokonaan normaalitasolta (esim. tunnin-parin sählyvuoro täysillä), jolloin vaiva uusiutui kerta kerran perään. Lopulta ihan muissa jutuissa hajotin nilkkani viime talvena, joka esti liikunnan kokonaan parin kuukauden ajan. Tauon jälkeen aloitin kerrankin mielettömän hitaalla kehityksellä, jossa kolmen kuukauden aikana lisäsin liikuntaa vähitellen, lähtien pelkistä kävelylenkeistä, päätyen aivan lopussa niinkin hurjaan rasitukseen kuin puolentoista tunnin sählyvuoro. Kesän lopulla pääsinkin sitten hehkuttamaan fat camp -ketjuun, kuinka lopultakin oli painoakin lähtenyt, kun urheilusta lopultakin tuli myös jotain.

Pointtina se, että mikäli on penikkatautiin taipumusta, niin totaalilepo on kyllä välttämätön. Lisäksi venyttely ainakin tuntuisi auttavan. En tosin tiedä onko venyttelyn tehosta penikkataudin kohdalla mitään tieteellistä näyttöä.

Ja se sivuunkirjoittaneen nilkkahan tosiaan meni uudestaan klesaksi elokuussa, siitä lähtien on oltu hissukseen. Joten kohta lieneekin edessä sama urheilukunnon hidas rakentaminen kuin viime keväänä. Enää en meinaa penikoissa pelata, kun on saanut kivutontakin urheilua maistaa.

Superböle
07.10.2010, 22:51
...

Eipä tullut tossa mieleen sanoa että tasapainolauta auttaa näissä molemmissa vaivoissa, vahvistaa penikoita ja kehittää erityisesti nilkkaa tukevia lihaksia. Nilkan venähdykset on ollut mulla kaikista vittumaisimpia vaivoja: takana teinivuosina intohimoista rullalautailua, jonka voisin nimetä nilkantappolajiksi. Taukoa sai pitää lähemmäs kaksi kuukautta ja siltikään ei tahtonut tuntua hyvältä. Nyt säbässä muutaman kerran ottanut "harha-askelen", muttei sentään mitään vakavampaa ole sattunut.

puuha-pete
22.10.2010, 11:35
Onko kilpirauhasen liikatoiminta kuinka vakava paikka? Ilmeisesti lääkkeillä pystytään hoitamaan aika hyvin. Täytyykö jotakin elintapoja tai tottumuksia muuttaa?

Trenchtown
22.10.2010, 11:45
Onko kilpirauhasen liikatoiminta kuinka vakava paikka? Ilmeisesti lääkkeillä pystytään hoitamaan aika hyvin. Täytyykö jotakin elintapoja tai tottumuksia muuttaa?

Lääkkeillä (radiojodi) tai leikkauksella on hoidettavissa. Ennen noita käytetään yleensä tyreostaattilääkitystä, joka vähentää kilpirauhasen hormonituotantoa. Beetasalpaajia käytetään myös, jos on hikoilua, vapinaa tms.

Radiojodi- tai leikkaushoidon jälkeen joillekin kehittyy kilpirauhasen vajaatoiminta, joka voi ilmetä vasta vuosienkin jälkeen. Vajaatoiminnan hoidosta en tiedä muuta, kuin että lääkkeet siihenkin ovat olemassa. Jos vajaatoimintaa kehittyy, tarkoittaa se loppuelämän kestävää, määräajoin suoritettavaa seurantaa. Käsittääkseni tuo seuranta ei ole kuitenkaan verikoetta kummempaa.

puuha-pete
22.10.2010, 12:14
No hyvä ettei nyt kuitenkaan niin hirmuisen vakavaa ole. Kyrsii tuollaiset systeemit.

costi
30.10.2010, 14:26
Pari viikkoa sitten oikea etureisi kipeytyi juoksulenkillä, ja seuraavina päivinä etureisi oli hyvinkin arka tärähdyksille. Vihlontaa tuntui aina jalan tärähtäessä, mutta ei kuitenkaan normaalisti kävellessä. Pidin kaksi viikkoa taukoa juoksemisesta ja jalka alkoi tuntua jo täysin normaalilta, mutta eilen kokeillessani juoksemista jouduin jo parin kilometrin jälkeen vaihtamaan kävelyyn vihlonnan palattua. Onko palstaveljillä vinkkejä miten saada jalka taas juoksukuntoon? Turhauttaa, kun mieli tekisi juoksemaan, mutta jalka ei vaan anna periksi.

-OO-
30.10.2010, 22:19
Ja se sivuunkirjoittaneen nilkkahan tosiaan meni uudestaan klesaksi elokuussa, siitä lähtien on oltu hissukseen. Joten kohta lieneekin edessä sama urheilukunnon hidas rakentaminen kuin viime keväänä.

Tämä se on kyllä vittumaista näissä nilkkavaivoissa että kun se kerran menee kunnolla niin sitten se menee ihan koko ajan. Minullakin on pyörähdellyt jatkuvasti toinen nilkka ja tuntuu että aina kun saa vähän urheilusta kiinni niin heti tulee pari kuukautta pakkolepoa kun nivelsiteet menee. Nyt sitten meni keväällä niin huolella ympäri että meni koko narut poikki joten tässä talvella pitäisi olla leikkaus edessä jossa tehdään jänteistä uudet nivelsiteet, saas nähdä joko lopultakin saisi tuon nilkan sellaiseen kuntoon että pystyisi harrastamaan jotain liikuntaa ihan pidempiäkin aikoja putkeen ilman pakollisia taukoja.

Onko täällä muuten ketään jolle on tehty nivelsiteet uusiksi? Onko ollut ongelmia tuon leikkauksen jälkeen ja onko käynyt niin kuten moni pelottelee että nilkasta tulee liiankin napakka jolloin liikkuvuus kärsii?

BigRedCat
31.10.2010, 18:24
Minulle on ilmestynyt pari viikkoa sitten kieleen pari punaista kiiltävää läiskää. Valkoista katetta on jonkin verran kielen päällä (varsinkin takaosissa) paitsi näissä kohdissa ei yhtään. Läiskät sijaitsevat melko edessä. Olisiko asian tiimoilta syytä hakeutua tutkittavaksi? Karttakieli ja hiivatulehdus itsellä tuli ensiksi mieleen. Tuo hiivatulehdus on suussa joskus aiemmin vaivannut, muttei ole silloin ilmennyt tällä tavoin.

Vanha Len
31.10.2010, 18:39
Olisiko asian tiimoilta syytä hakeutua tutkittavaksi?

Kyllä. Mikä siinä muuten on että olemme niin saakelin arkoja menemään lekurille? Ajanvaraus ja tutkittavaksi, hopi hopi.

Belenoss
04.11.2010, 00:32
Kaaduin pyörällä noin kuukausi sitten ja kyynerpää kolahti siinä ikävästi, alkuun se oli aika kipeä ja sittemmin meni selvästi parempaan päin. Tänään se sitten löi täysin tilttiin eikä kättä voinut liikuttaa oikeastaan ollenkaan, jo pelkkä "rentona" pitäminen "poltti" kyynerpäässä ihan helvetisti. Kyynerpäähän tuli 2 sellaista pattia. Onko tosta nyt joku jänne ns paskana vai paraneeko levolla? Siis kipu oli juurikin sellanen jonka voisin kuvitella jonkun jänteen aiheuttavan.

Nyt se taas alkaa olla ihan normaali eikä kipua ole ollenkaan. Perinteisesti siis kun aattelin jo että menisin aamulla lääkäriin niin nyt katosi kipu ja näkyvät oireet :)

Samsonov
09.11.2010, 12:37
Mihin tarkoitukseen keuhkoista otetaan näytepala? Henkilö mies 41v, tupakoinut on. Keuhkosyöpä epäily?

Scissors
09.11.2010, 13:56
Hmm, viikonlopun salibandypelien jälkeen huomasin jalassani, veneluun ja kantapään välissä, parin sentin kokoisen paiseen. Meinasin että jossain pelissä tai harjoituksissa jäänyt huomaamatta joku mailanisku siihen kohtaan jonkun adrenaliiniburstin siivittämänä, ja että se on jonkinnäköinen jälkiturvotus vaan. Tarkemmin tutkittuani tajusin ettei tuossa kohdassa mitään luita tai murtuvaa ylipäätään edes taida olla, jonkinnäköinen nivelalue pelkästään. Nettilääkärisekoiluni päätteeksi päädyin wikipedian sivuilla ganglio-nimiseen lopputulemaan, eli jonkinnäköinen rasvarakkula / hyvänlaatuinen kasvain ilmeisesti kyseessä. Niitä samoja näköjään yleensä tulee ranteeseen yleisemmin kuin jalkaan. Kokemuksia mistään tällaisista tai viisaampaa mielipidettä asiasta kellään ? Lääkäriin en turhaan jaksa, ja tuo siis ei millään pahalla tavalla satu tai mitään muutakaan oireile.

Arzei
12.11.2010, 00:57
Osaako kukaan sanoa mistä johtuu, että aamuisin on todella väsynyt, vaikka olisi nukkunut reilut yöunet? Väsymys kestää yleensä vain alle tunnin ja koko loppupäivän onkin pirteä olo, mutta herääminen ja sängystä ylös nouseminen on todella vaikeaa. Mahtaako olla vitamiinin tai raudan puutostilaa tai jotain vastaavaa?

janbo
12.11.2010, 02:24
Osaako kukaan sanoa mistä johtuu, että aamuisin on todella väsynyt, vaikka olisi nukkunut reilut yöunet? Väsymys kestää yleensä vain alle tunnin ja koko loppupäivän onkin pirteä olo, mutta herääminen ja sängystä ylös nouseminen on todella vaikeaa. Mahtaako olla vitamiinin tai raudan puutostilaa tai jotain vastaavaa?

Käytätkö D-vitamiinivalmisteita? Jos et, niin apteekkiin mars. 50 mikrogramman päiväannostuksella on hyvä aloittaa. Syitä voi toki olla monia muitakin.

Alkoiko oireilu kun kellot siirettiin talviaikaan?

Arzei
12.11.2010, 03:02
Käytätkö D-vitamiinivalmisteita? Jos et, niin apteekkiin mars. 50 mikrogramman päiväannostuksella on hyvä aloittaa. Syitä voi toki olla monia muitakin.

Alkoiko oireilu kun kellot siirettiin talviaikaan?

Muutaman kuukauden ajan on jo kestänyt. Täytynee kokeilla eri vitamiinivalmisteita, omat kokkaukset kun eivät hirveän monipuolisia ole. Kiitoksia vastauksesta!

janbo
12.11.2010, 11:28
Muutaman kuukauden ajan on jo kestänyt. Täytynee kokeilla eri vitamiinivalmisteita, omat kokkaukset kun eivät hirveän monipuolisia ole. Kiitoksia vastauksesta!

Sama ongelma on suurimmalla osalla suomalaisista. Tärkein D-vitamiinin lähde on auringon UVB-säteily, jota täällä pohjoisessa emme saa syksyisin ja talvisin likimainkaan riittävästi. Ravinnosta sitä saadaan mm. kalasta ja sienistä, sekä nykyään ainakin Suomessa maitoon on lisätty D-vitamiinia. Ongelmaa edesauttaa "Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen" (THL) ylläpitämä, suorastaan naurettavan alhainen D-vitamiinin saantisuositus, joka taitaa tällä hetkellä olla 10 mikrogrammaa. Paljon on viimeaikoinakin D-vitamiinin vaikutuksia tutkittu maailmanlaajuisesti ja on varsin yksimielisesti todettu, että (Suomen) nykyiset saantisuositukset ovat aivan liian alhaiset. Ylärajaksi vastaavasti on asetettu 50 mikrogrammaa. Onkin tärkeä pitää nämä mielessä, sillä apteekissa suosittelevat ensin todennäköisesti 10-20 mikrogramman annoskokoa. Aurinkoisena kesäpäivänä auringosta "saadun" D-vitamiinin määrä voi olla useita tuhansia mikrogrammoja. Mielestäni on tällöin aivan absurdia väittää, että yli 50 µg/vrk olisi haitallista.

D-vitamiini ei ole yksistään autuaaksi tekevä ihmelääke, mutta väsymyksen ehkäisyn lisäksi sillä on todettu olevan laajempia vaikutuksia terveyteen mm. seuraavissa asioissa: sydän- ja verisuonitaudit, syöpätaudit, MS-tauti, fibromyalgia, reumataudit, metabolinen oireyhtymä ja tyypin 2 diabetes ym.*

*Lähde: Wikipedia

Jupe
12.11.2010, 11:51
D-vitamiini ei ole yksistään autuaaksi tekevä ihmelääke, mutta väsymyksen ehkäisyn lisäksi sillä on todettu olevan laajempia vaikutuksia terveyteen mm. seuraavissa asioissa: sydän- ja verisuonitaudit, syöpätaudit, MS-tauti, fibromyalgia, reumataudit, metabolinen oireyhtymä ja tyypin 2 diabetes ym.*

*Lähde: Wikipedia

Tämän päivän HS:ssä käsitellään juuri 2 tyypin diabeteksen aiheuttamaa väsymystä. Kuulemma enemmän kuin puolet keski-ikäisistä suomalaisista miehistä kärsivät vähintään ensioireista. Ja ikä milloin oireet alkaa on koko ajan varhaistunut, nyt jo reilu 30-kymppisillä oireita.

Varmaan syyrin syy on istumaduuni, luin jostain että jo kahden tunnin istuminen pysäyttää aineenvaihdunnan liki kokokonaan.
Ja aikaisempi suositus 30min kävelystä per päivä ei enään ole riittävä.

Itse kuulun myös riskiryhmään ja tarttis tehdä muutoksia ruokailutottumuksiin, lisätä liikuntaa jne. Vaikka mielestäni teen jo nykyään enemmän tämän eteen kuin moni suomalainen mies, silti liikakiloja noin 5-10kg koko ajan johtuen geeneistä, lihoan todella herkästi.

_

janbo
12.11.2010, 12:10
Tämän päivän HS:ssä käsitellään juuri 2 tyypin diabeteksen aiheuttamaa väsymystä. Kuulemma enemmän kuin puolet keski-ikäisistä suomalaisista miehistä kärsivät vähintään ensioireista. Ja ikä milloin oireet alkaa on koko ajan varhaistunut, nyt jo reilu 30-kymppisillä oireita.

Varmaan syyrin syy on istumaduuni, luin jostain että jo kahden tunnin istuminen pysäyttää aineenvaihdunnan liki kokokonaan.
Ja aikaisempi suositus 30min kävelystä per päivä ei enään ole riittävä.

Itse kuulun myös riskiryhmään ja tarttis tehdä muutoksia ruokailutottumuksiin, lisätä liikuntaa jne. Vaikka mielestäni teen jo nykyään enemmän tämän eteen kuin moni suomalainen mies, silti liikakiloja noin 5-10kg koko ajan johtuen geeneistä, lihoan todella herkästi.

Istumatyö on varmasti merkittävä tekijä niin diabeteksen kehittymisessä kuin monissa muissakin ongelmissa. Itse olen pidempään kärsinyt pahoistakin selkävaivoista, jotka juontunevat pitkälti epäergonomisiin istuimiin ja jatkuvaan istumiseen.

Itse en ole diabetikko enkä riskiryhmään kuuluva, enkä siis omaa henkilökohtaista kokemusta. Kuitenkin jos haluat lähteä tekemään muutosta, suosittelisin lääkäri Antti Heikkilän kirjoittamaa Diabeteksen hoito ruokavaliolla -kirjaa. Se palkittiin viime vuonna Gourmand World Cookbooks Awardseissa Pariisissa kolmanneksi parhaana teoksena terveyden ja ravinnon kategoriassa. Lisäinfoa kirjasta täällä: http://www.rasalas.fi/kirja.php?id=53

olkikuukkeli
13.11.2010, 11:13
Onkohan syytä olla huolissaan jos sylkee verta? :D Meinaan, kurkku on nyt viidettä päivää todella kipeä (+ muut normaalit flunssan oireet). Oulussa tällaista on liikkeellä YTHS:n mukaan, mutta itsehän en ole tällaista yöunia häiritsevää kurkkukipua koskaan tuntenut. Veri selittynee todella ärtyneillä limakalvoilla yhdistettynä yrityksiin räkiä enimmät limat kurkusta...?

Kuumetta ei ole ja päivittäisistä tarkistuksista huolimatta en ainakaan paisetta kurkussa näe.

alwahla
13.11.2010, 11:19
Olen kärsinyt koko ikäni löysistä lonkista eli reisiluuni ovat aika löysästi kiinni. Onko tähän ongelmaan jotain ratkaisua vai onko kyseessä korjaamaton viallisuus?

Gellner
15.11.2010, 16:40
Saako antibioottikuurin aikana urheilla? Mulla nousi toissa viikon torstaina kuume kurkkukivun ja räkätaudin ohessa. Kuume meni päivässä ohi. Viime torstaina menin lopulta lekuriin, kun tauti vaan jatkui. Lekuri määräsi jotain nuhalääkettä ja 10 päivän antibioottikuurin, labratestien mukaan joku viirus ja bakteeriarvot koholla. Olo on nyt kuitenkin ihan ok, lääkkeet ovat tehonneet, vähän ehkä limaa kurkussa. Voinko siis mennä tänään sählyyn?

J.J.Jasper
17.11.2010, 01:56
Onko kenelläkään mitään veikkausta seuraavaan?

Isäukolla on ollut silmälasit pitkään. Hommasi viime vuonna uudet, koska ilmeisesti tunsi että tarvitsi uudet. Nyt aina kun olen käymässä ja katsomme telkkaria, esim. urheilua, niin huomaan että hän vaivihkaa vilkaisee todella usein ikäänkuin telkkarin ohi yläviistoon. Tulee sellainen olo, että hän tarkastaa jos jokin häiriö esim. silmässä näkyy myös tv-ruudun ulkopuolella tai vastaavaa. Välillä myös huomaan, että hän nostaa päätään ylemmäs ja katsoo jälleen ikäänkuin eri asennosta telkkaria parin sekunnin ajan, taas selvästi testaten.

Kun varovasti aiheesta jotain kysäisee, niin hän tiuskaisee jotain takaisin. Jotain vikaa hänellä näössä selvästi on. Raivostuttavaa, kun tuonkin asian suhteen pitää olla noin jääräpäinen.

Myyrä
17.11.2010, 16:31
Jos epäilee kilpirauhasen vajaatoimintaa, voiko mennä suoraan johonkin verikokeisiin yksityiselle, jonka jälkeen näitä arvoja analysoidaan? Vai pitääkö käydä ensin jossain lääkärissä ja mennä lähetteellä?

En tiedä, onko tämä taas jotain harhakuvitelmaa. Tätä tautia olen joskus aiemmin epäillyt, mutta en ikinä jaksanut asialle mitään tehdä. En oikein kuulu edes taudin kohderyhmään. Mutta listan oireista suurin osa sopii kohdalleni (tosin niistä moni sopii lähes kenelle tahansa ihmiselle). Lisäksi viime aikoina kaulaakin on taas sattunut tosta kilpirauhasen kyljestä urakalla, varsinkin aamuisin.

Kipa84
17.11.2010, 17:34
Jos epäilee kilpirauhasen vajaatoimintaa, voiko mennä suoraan johonkin verikokeisiin yksityiselle, jonka jälkeen näitä arvoja analysoidaan? Vai pitääkö käydä ensin jossain lääkärissä ja mennä lähetteellä?

Kaveri ainakin kävi vuosi sitten pelkästään tuossa verikokeessa yksityisellä lääkäriasemalla josta sitten tuli kotiin kirjeellä tulokset ja viitearvot > jos niissä olisi jotain ollut niin sitten tietty olisi pitänyt lääkärille mennä. Mutta veikkaan, että tämä käytäntö (eli onnistuuko ilman lähetettä vai ei) riippuu lääkäriasemasta.

Jomppa_Koo
22.11.2010, 20:29
Minulla on alkanut viime aikoina tuntua kaulassa sellaista omituista kipua/nipistelyä... Mistä voi johtua? Onko tämä peräisin vain Propral (40mg)-lääkkeestä johtuvasta haittavaikutuksesta, vai kenties jotain muuta? Muutenkin on alkanut tuntua, että voisi olla parempi lopettaa koko lääkkeen käyttö, en tiedä, saatana!

Huolestuu aina kun tuollaista kipua ilmenee... Sydän kuitenkin lyö mielestäni ihan normaalisti...