PDA

View Full Version : Onko täällä lääkäriä?

Sivut : 1 [2] 3 4 5 6

KKtig
10.05.2009, 22:05
...

Joku lääkäri kerran totesi, että jos kerran asiasta pitää kysyä, niin miksi ei ammattilaiselta silloin. Toki vähän maalaisjärkeäkin kannattaa käyttää.

Jupe
10.05.2009, 22:57
Missä vaiheessa ihmisen kannattaa huolestua rintakivuista?

Vaihtoehtoja on varmaan monia mutta tässä yksi. Itse kävin viime viikolla lekurilla koska rinnassa on tuntunut sellaista lievää kipua(painetta) oikealla puolella jo viikkoja ja venyttäessä kunnolla tuntuu vielä enemmän. Mutta ei lihaksessa, sen kyllä erottaisin.

Lekuri sitten luki opuksesta vaihtoehtoja ja paineli kipu kohtaa. Toteamus on että tulehdus tuossa kohdassa missä kylkiluut kiinnittyvät rintalastaan. Lääkkeenä lepo ja tarvittaessa tulehdusta lievittävä lääkitys. Suositellaan myös venyttelyä jossain määrin, ymmärsin että hyvä liikkuvuus tuolla alueella vähentää kipua tässä tapauksessa.

Vielä yleisesti rintakivun määrittämisestä, niin opusta lukiessa lekuri luki myös kohdat missä pois suljetaan vakavempia rintakipuja eli mm sydänjohdannaisissa jutuissa monesti myös muitakin oireita.

Mun vinkki, mene lekurille niin kuin minäkin.

Numero13
10.05.2009, 23:05
Nyt parisen viikkoa alaselkää särkenyt/vihlonut. Lähinnä istuma-asennosta noustessa seisomaan tai kumartaessa eteenpäin. Kävellessä ei kipua tunnu kuin aivan pikkuisen, välillä kipu säteilee vasempaan jalkaan. Isällä oli samoja oireita vajaa pari vuotta sitten kun hänellä oli välilevyn pullistuma alaselässä. Onko välilevyn pullistuman mahdollisuus suurempi kun myös isä sitä "sairastanut"?
Kunto on kohtalaisen hyvä ja lepoa saan kyllä päivittäin tarpeeksi. Nyt lumien sulattua on tullut liikuntaa harrastettua 100x enemmän mitä talvella, olisiko siinä mahdollinen kivun aiheuttaja? Täytyy lääkäriin ilmottautua piakkoin ellei kivut laimene.

Museoesine
10.05.2009, 23:39
Lekuri sitten luki opuksesta vaihtoehtoja ja paineli kipu kohtaa. Toteamus on että tulehdus tuossa kohdassa missä kylkiluut kiinnittyvät rintalastaan. Lääkkeenä lepo ja tarvittaessa tulehdusta lievittävä lääkitys. Suositellaan myös venyttelyä jossain määrin, ymmärsin että hyvä liikkuvuus tuolla alueella vähentää kipua tässä tapauksessa.Hyvä ryhti ja istuma-asento sekä tehokas ylävartaloon suuntautuva liikunta (esim. sauvakävely) olivat saamani hoitokeinot samaiseen vaivaan vuosi sitten. Ensiapuna lääkäri neuvoi lievittämään kipua särkylääkkeillä. Vaaraton vaiva, mutta erittäin epämielyttävä, koska kipu rinnassa voi olla välillä todella kova.

lintu
11.05.2009, 06:31
Nykyään väsyttää koko ajan niin perkeleesti ja voisin maata sängyssä vaikka kuinka kauan. Olen joskus nukkunut jopa 20 tuntia putkeen kun ollut vapaata. Kuitenkin välillä perhanan vaikeaa saada unta vaikka välillä sairaan väsynyt. Fyysinen rasitus välillä aiheuttaa kunnon hengästymisen, vaikka kyseessä joku pieni rappusten kävely tai vastaava, välillä taas ei ollenkaan. Duunit tulee hoidettua kunnialla ilman yhtäkään poissaoloa, mutta sitten enemmän vapaaehtoiset tai aikataulullisesti ei-niin-tiukat ohjelmat kuten opiskelu ja muiden asioiden hoito on valtavan kynnyksen takana.

Sitten pelottavampi asia, en tiedä liittyykö ylläolevaan. Välillä sydämen kohdalla lievää kipua, joka tosin on kestoltaan maksimissaan muutaman sekunnin pituisia. Viiltävää kipua yleensä ja omituisia sykähdyksiä. En nyt mitään masennusta uskaltaisi epäillä kun elämänasenne positiivinen ja olen iloinen mielestäni. Ei kai mitään loppuunpalamista tai vastaavaa? Jonkinmoisia paineita on ollut tiettyjen (pääasiassa työtehtävien) asioiden suhteen pidemmän aikaa jotka stressaavat ja pyörivät paljon päässä.

EDIT: En tiedä voiko noin epämääräiseen kysymykseen vastata helposti, mutta kaikkiin vastauksiin olen kiitollinen.

Tepe#44
11.05.2009, 14:06
Nykyään väsyttää koko ajan niin perkeleesti ja voisin maata sängyssä vaikka kuinka kauan. Olen joskus nukkunut jopa 20 tuntia putkeen kun ollut vapaata. Kuitenkin välillä perhanan vaikeaa saada unta vaikka välillä sairaan väsynyt. Fyysinen rasitus välillä aiheuttaa kunnon hengästymisen, vaikka kyseessä joku pieni rappusten kävely tai vastaava, välillä taas ei ollenkaan. Duunit tulee hoidettua kunnialla ilman yhtäkään poissaoloa, mutta sitten enemmän vapaaehtoiset tai aikataulullisesti ei-niin-tiukat ohjelmat kuten opiskelu ja muiden asioiden hoito on valtavan kynnyksen takana.

Sitten pelottavampi asia, en tiedä liittyykö ylläolevaan. Välillä sydämen kohdalla lievää kipua, joka tosin on kestoltaan maksimissaan muutaman sekunnin pituisia. Viiltävää kipua yleensä ja omituisia sykähdyksiä. En nyt mitään masennusta uskaltaisi epäillä kun elämänasenne positiivinen ja olen iloinen mielestäni. Ei kai mitään loppuunpalamista tai vastaavaa? Jonkinmoisia paineita on ollut tiettyjen (pääasiassa työtehtävien) asioiden suhteen pidemmän aikaa jotka stressaavat ja pyörivät paljon päässä.

EDIT: En tiedä voiko noin epämääräiseen kysymykseen vastata helposti, mutta kaikkiin vastauksiin olen kiitollinen.

Saatta olla kilpirauhasen vajaatoiminto syy väsyneisyyteen. Voidaan hoitaa kuntoon lääkityksellä. Mepäs käymään lekurilla tuon vaivan vuoksi niin testaavat tarkemmin.

TF-79
12.05.2009, 17:02
Viimeisen viikon aikana on alkanut pulssi kohota ihan pienestäkin rasituksesta, esimerkiksi 300 metrin kävely ihan rauhallisesti, nostaa sykkeen vähintään sataan. Henkeä ahdistaa välillä levossakin ja toisinaan tuntuu, kuin joku seisoisi rintalastan päällä ja painaisi sitä kasaan. Välillä myös pistävää kipua rinnassa. leposykekin on ollut viime päivinä 75-85 melkein vakituisesti, pitäisikö huolestua?

Tänään kävin sitten lopulta lekurilla ja diagnoosi tuli saatua. Univajetta, sterssiä, masennusta, nyt sairaslomalla toistaiseksi, unilääkkeillä ensin univelat pois tämän viikon aikana ja sitten uudestaan perjantaina lääkärille keskustelemaan jatkosta. Huomenna vielä verikokeisiin, katsotaan kilpirauhas, ynnä muut arvot.
Oikeastaan ei niin yllätyskään ollut, aika kovilla kierroksilla on tullut töissä painettua, ja muutenkin on ongelmia töissä. Nyt sitten paineet kasautuivat ja koneisto alkoi hirttää kiinni.

Weissflog
14.05.2009, 23:51
Noniin, tänään olikin sitten kauden tokat puulaakifutis-harkat.
Ennen harkkoja sitten yritin siinä jotain ihme jalkakikkaa treenata.
Seurauksena nilkan pyörähtäminen tosi pahasti. Eli periaatteessa hetkeksi koko miehen paino meni nivelsiteille tossa jalan ulkopuolella. Asiaa pahensi se, ettei tällä hetkellä ollut nappikset jalassa, vaan melko korkeapohjaiset lenkkarit. Treenit jäi siihen, ja nyt sitten tossa jalassa onkin melkein puolikkaan tennispallon kokoinen patti. Elikkä turvoksissa on ja pahasti. Painoa ei tällä hetkellä kärsi varata ollenkaan jalalle.

Tämä ei kuitenkaa ole lähellekään ensimmäinen kerta, kun mun nilkka pyörähtää. Ennen inttiä tuo samainen nilkka muljahti ainakin 5 kertaa, joten aika löysäksi pääsivät nivelsiteet. Kuitenkin vuosi intissa metsämaastossa kumisaappaat tai maiharit jalassa sai aikaan sen, ettei nilkat enää sen jälkeen ole pyörähdelleet. Eli periaatteessa tilanne on tuttu, mutta tällä kertaa oli yksi iso ero aikaisempiin...nimittäin se inhottavan kuuloinen rusahdus, joka jalasta kuului kun paino sinne siteille meni.

Elikkäs olisikos nyt teidän mielestä sitten pelko, että sieltä olisi siteitä mennyt poikki tms?

Maanantaina alkaisi kesätyöt, eikä soppariakaan ole tehty, joten menen vaikka pää kainalossa sinne. Ei nimittäin ole varaa jättää oman alan työkokemusta sekä massia väliin. Parin viikon päästä pitäs olla pelikunnossakin futiskentillä, vahvaa teippausta vaan jalkaan. Näin ainakin toivon.

Elazi
15.05.2009, 00:20
Elikkäs olisikos nyt teidän mielestä sitten pelko, että sieltä olisi siteitä mennyt poikki tms?

Tuttu juttu:

Itellähän tuo oikea nilkka vihoittelee. Eli nivelsiteet on löystyny ulkosyrjästä, joten nilkka on taittunut monta kertaa niin, että olen astunut ulkosyrjälle. Ortopedi sano, että mulla on muutenkin nivelet yliliikkuvia, mutta siellä on varmaan joku hermojuttu vaurioitunut, joten nilkka ei kerkeä antaa kropalle viestiä että nyt ollaan äärirajoilla, ja se taittuu (tapahtunut esim. sählyssä, futiksessa ja juoksussa). Tätä tapahtu jotain neljä kertaa puolen vuoden aikana, joten menin siis ortopedille. Ekoilla kerroilla en mennyt, koska ajattelin että se on pelkkä nyrjähdys ja viikko tai kaksi, niin se on taas kunnossa, mutta sitten oli pakko mennä.

Ortopedi suositteli mulle nilkkatukea, jonka kävin ostamassa. sen jälkeen olen muutamia kertoja pelannut sählyä ja kerran tennistä ja käynyt lenkillä, enkä ole mitään huomannut, että nilkka edes meinaa taittua, lisäksi tuki mahdollistaa hyvin esim. sählyn ja tenniksen peluun, eli se ei ole liian jäykkä. Ainut ongelma mikä on tullut, on se että tuki on melko hiostava. Eli jos muilla on samankaltaisia oireita niin itse suosittelen nilkkatuen ostoa. Lisäksi, kun mulla oli tapaturmavakuutus, niin tämä lääkärikäynti korvattiin vakuutuksista. Ja kun sain paperille lääkärin määräyksen nilkkatuesta, myös se korvattiin vakuutuksen piikkiin, todella suuret kiitokset Tapiolan suuntaan, jossa omat vakuutukseni ovat. :)

Mulle oli myös tuttuja nuo rusahdukset, patit yms. mutta ajan kanssa kipu parani. Tuosta ordopedikäynnistä on nyt 2-3 vuotta, eikä nilkka ole sen jälkeen vihotellut kertaakaan. Tosin aina kun olen sählyä, futista tjsp. pelannut, oon pitäny huolen, että nilkkatuki on ollut mukana.

SeitsemäsPakki
15.05.2009, 00:37
4 kertaa vuodessa kuullostaa pieneltä määrältä mitä itsellä menee. Toki pelailtua tulee kesällä varmaan 5x viikossa eri lajeja biitsistä tennikseen. Nilkka pyörähtää ja turpoaa väintään kerran viikossa. Kipu kestää vartin jonka jälkeen voi taas jotenkin nilkuttaa. Vasen nilkka on jo muodiltaankin erilainen. Muistuttaa lähinnä tennispalloa.

Itellä tommonen tuki kans, mut sitä ei aina jaksa laittaa tai unohtaa. Ja tuo hiostaminen on kans epämiellyttävää. Jos jollain olisi hyviä vinkkejä tuista, niin laittakaa ihmeessä.

Lääkärillä olen käynyt TK:ssa parin pahemman pyörähdyksen jälkeen. Sanovat, että lepoa viikko kaksi niin menee ohi. V*ttu niitä tunnu kiinnostavan yhtään, vaikka sanon että se on mennyt jo sata kertaa ennemmin.

Elazi
15.05.2009, 01:12
Soleus proteor -nimisestä firmasta hain oman Aso-merkkisen tuen (n.80€). Kun se laitetaan tukemaan nilkkaa, joutuu ensiksi sitomaan nauhat ja sitten muutaman remmin kiristää, mutta ei ole iso homma ja tuki hoitaa hommansa todella hyvin ja mahtuu helposti nappiksien ja sisäpelikenkien sisään. Hiostamiseen en ole keksinyt kummempaa ratkaisua - jotain eri sukkia voisi kokeilla..

Mene yksityiselle ortopedille, jos arvauskeskus ei auta ton enempää. Mä menin ihan ensimmäisenä ortopedille, joka luetteli vaihtoehdot (ko. ortopedi suositteli nilkkatukea, mutta sanoi, että vaihtoehtoina on myös nivelien kiristysleikkaus tai kokonaan uudet nivelet). Sain päättää mitä noista käytettiin, enkä halunnut leikkaukseen, joten nilkkatuki oli mulle se kaikkein paras vaihtoehto.

Sekä ortopedikäynti, että toi nilkkatuki meni tapaturmavakuutuksen piikkiin, tosin nilkkatuki vasta sitten, kun olin toimittanut vakuutusyhtiööni lääkärin määräyksen nilkkatuesta.

tant gredulin
15.05.2009, 20:48
Ei ole hyvä istua, ei ole hyvä seisoa, ei ole hyvä oikein mitenkään - tekisi mieli roikkua jostain (excl. kaulakiikku) koko ajan. Ristiselkää särkee vähän samaan tapaan kuin hammasta, jomottaa. Liikeradat suht normaalit, kumartuminen on vähän hankalaa. Olin eilisen päivän kylmän tuulen armoilla useamman tunnin ja huonosti säähän varustautuneena, joten epäilen että joku lihaskramppi on kyseessä. Lääkärin määrämä pitkävaikutteinen särkylääke ei näköjään auta yhtään, ja lihasrelaksantti on kuulemma otettava vasta ennen nukkumaan menoa...
Mutta nyt olen siis selkä, onko jollekin tuttua tämä? Voiko jotenkin jumpata, venyttää tjsp?

koo
16.05.2009, 18:33
Mutta nyt olen siis selkä, onko jollekin tuttua tämä? Voiko jotenkin jumpata, venyttää tjsp?
Lääkäri en ole, enkä tiedä mikä vaivasi oikeasti on mutta itselläni oli tuollainen Vapun jälkeen. Arvelen neljän päivän yhtämittaisen haravoimisen oman ongelmani syyksi ja lisämausteen ”tautiin” antoi varmaankin juuri tuuli.
Omaan lihaskramppiini auttoi juurikin roikkuminen renkaissa. Hieroin myös alaselkääni olkkarissa nököttävää palkkia vasten, tarkalleen palkin kulmaa vasten. Oikea ihmishieroja olisi tietenkin ollut parempi mutta missä lie nekin aina silloin kun tarvitsisi.
Orudis-geeliä levittelin selkääni saunan jälkeen ja varmuuden vuoksi hypistelin myös särkylääkepakettia, mutta en ottanut sillä inhoan lääkkeitä.
Noilla hoidoilla vaiva kesti neljä päivää mutta kokemuksesta tiedän, että nopeammin tuon olisi saanut kuntoon lääkärin luona, yhdisteellä Voltaren ja Norflex käsivarren lihakseen.

Paranemisia toivottelee koo

Buddha
16.05.2009, 19:36
Voiko jotenkin jumpata, venyttää tjsp?

Vaikeaa selittää, mutta koitetaan...
Mene makaamaan selälleen, koukista vaikka ensin oikea polvi ja nosta ylös. Sitten paina se polvi kiinni lattiaan toisen jalan yli. Sitä voi pitää siinä lattiassa vasemmalla kädellä. Pitäisi venyttää alaselkää hyvin ja jos ei ole vaikutusta, niin paina samanpuolen kättä lattiaa kohti; siis oikean puolen venytyksessä oikeaa kättä oikealle.
Sama juttu toisella kintulla.
Toivottavasti osasin selittää ymärrettävästi?

tant gredulin
16.05.2009, 20:43
Omaan lihaskramppiini auttoi juurikin roikkuminen renkaissa. Hieroin myös alaselkääni olkkarissa nököttävää palkkia vasten, tarkalleen palkin kulmaa vasten. Oikea ihmishieroja olisi tietenkin ollut parempi mutta missä lie nekin aina silloin kun tarvitsisi.
Ihmishierojaa odotellessa ja ilman olohuoneen palkkia (hetken jo mietin vihjasitko mieheesi) kokeilin kaulinta, ja sekin auttoi.
Toivottavasti osasin selittää ymärrettävästi?
Selitit huomattavasti ymmärrettävämmin kuin Nybari konsanaan.
Kiitos palstasiskolle ja –veljelle avusta! Tilaan pekkaniskan nostamaan aamulla vuoteesta, jos nämä keinot eivät pure.

Snakster
16.05.2009, 20:58
Nilkkavaivoista kärsiville suosittelen varauksettomasti tasapainolaudalla treenailua. Nilkat vahvistuvat eikä muljahtelua pitäisi enää samassa mitassa tapahtua. Jos nilkat on oikein huonossa kunnossa, niin tyynyn päällä yhdellä jalalla seisoskelu ajaa saman asian.

Big Bad Bruins
20.05.2009, 23:11
Jos täällä olisi joku jalkoihin erikoistunut (nyt ei puhuta mistään fetissistä), niin olisin enemmän kuin kiitollinen neuvoista. Lauantaina tuli treenattua jalat salilla. Sitten normi venyttelyt kotona ja etc. Maanantaina oli jalat vielä vähän tukossa, joten päätin koittaa avata niitä kevyehköllä lenkillä (venyttely toki loppuun). Tiistaina vasen pohje oli tulessa. Iltapäivällä kävely oli jo suoranaista helvettiä. Tänään on ollut samanlaista tuskaa kokoajan. Jo pelkkä nilkan suoristaminen aiheuttaa voimakasta kipua pohkeessa. Pieni epäilys olisi jonkinsortin revähtymälle, mutta mitäpä viisaammat luulevat?

Buddha
21.05.2009, 17:06
...mutta mitäpä viisaammat luulevat?

Mä mikään viisas ole, mutta heitä magnesiumia tuplakuuri naamariin. Toinen, vähän kovempi lääke on Crampiton, mutta se vaatii nykyään reseptin lääkäriltä. Kannattaa, jos menee pyytämään, kertoa urheilusta ( kovasta) ja ottaa kerralla isompi määrä.

Big Bad Bruins
25.05.2009, 13:48
Mä mikään viisas ole, mutta heitä magnesiumia tuplakuuri naamariin.
Jees. Magnesiumia on nyt napsittu ja jalkaa on lepuuteltu. Hyvin on "resepti" toiminut. Varmaan alan napsimaan noita magnesiumtabletteja ihan säännöllisesti. Tuskin niistä haittaakaan on.

Kari Runk
25.05.2009, 19:06
Varmaan alan napsimaan noita magnesiumtabletteja ihan säännöllisesti. Tuskin niistä haittaakaan on.

Kunhan et vaan popsi niitä liikaa/liian kauan, koska muistelen lukion terveystiedon opettajan sanoneen liikakäytön ja liian pitkäaikaisen käytön haittaavan muiden hivenaineiden* imeytymistä kehoon. Ainakaan hän ei suositellut jatkuvaa käyttöä, kun satuin kyselemään neuvoja suonenvetojen ehkäisemiseksi. Joku viisaampi saa toki korjata mikäli asia ei ole näin, mutta tällaiset muistikuvat multa löytyy, ja ne muistikuvat sattuvat olemaan aika tuoreita.

* en nyt mene vannomaan oliko se hivenaineet, vaiko joku muu vastaava termi.

Buddha
25.05.2009, 19:23
...Joku viisaampi saa toki korjata mikäli asia ei ole näin, mutta tällaiset muistikuvat multa löytyy, ja ne muistikuvat sattuvat olemaan aika tuoreita...

En mää vieläkään ole mikään viisas, mutta eihän magnesiumia kannata jatkuvalla syötöllä vetää. Silloin ottaa, kun on rasite kovimmillaan ja kaiken a ja o kannattaa muistaa, eli lepo, venyttely ja veden juominen. Kovaa treenaava/ tai edes säännölllisesti tekevä kun liian helposti ottaa janoon urheilujuomia ja pahimmillaan energiajuomia, jotka toimivat diureettien tapaan; poistaa nestettä kehosta, samalla tavalla kuin kahvi...

Kyllä se kultainen keskitie yleensä löytyy, kun tuntee kroppaansa tarpeeksi hyvin. Itselle ainakin kesän rullaluisteluaikana alkaa pohkeet kramppaamaan helposti, mutta taas perus kuntosalitreeni ei vaadi, kuin ajoittaista magnesiumin lisäystä.

tutzba
28.05.2009, 10:25
Kielen alapinta on helvetin kipeä ja vaikeuttaa puhumista huomattavasti. Välillä kipu säteilee leukaan ja hampaisiin. Arvon lääkärit, mikä minua vaivaa?

Harri2001
28.05.2009, 11:04
Kielen alapinta on helvetin kipeä ja vaikeuttaa puhumista huomattavasti. Välillä kipu säteilee leukaan ja hampaisiin. Arvon lääkärit, mikä minua vaivaa?
Milloinko olet viimeksi käyny hammaslääkärissä? Monesti hammasshaisset säteilevät kipuja vähän eri puolille päätä.

tutzba
28.05.2009, 11:21
Milloinko olet viimeksi käyny hammaslääkärissä?

Ei siitä kauaa ole, silloin olivat kaikki asiat kunnossa. Pitäisiköhän varmuuden vuoksi käydä tarkastuksessa? Ehkäpä.

Tumpe
28.05.2009, 11:25

Kuulostaa aftalle. Niitä tulee välillä kieleenkin ja sinne alapuolelle tulevat ovat helvetin kipeitä. Kokemusta on. Säteilee kipua juuri leukaan ja hampaisiin, ainakin itsellä. Näkyykö valkoista rakkulaa?

pernaveikko
28.05.2009, 11:28
Pitäisiköhän varmuuden vuoksi käydä tarkastuksessa? Ehkäpä.

Ei pidä. Apteekista suuvettä, ei voi muistaa merkkejä, kyllä ne siellä tietää. Aika nopeasti menee ohi.

tutzba
28.05.2009, 11:30
Näkyykö valkoista rakkulaa?

Kävin tarkastamassa, eikä sellaista löytynyt. Sen sijaan kun avasin suun ja nostin kielen ylös, huomasin kielen alapuolella keskellä olevan "jänteen" olevan turvonnut. Tai ainakin mielestäni se näyttää pahasti turvonneelta.

Grainger
28.05.2009, 13:20
Kuulostaa aftalle. Niitä tulee välillä kieleenkin ja sinne alapuolelle tulevat ovat helvetin kipeitä. Kokemusta on.

Sama. Juuri tällä hetkellä kielen alapuolella tuollainen, ei onneksi satu muulloin, mutta jos kielellä osuu siihen, niin ai saakelinperkeleenhemmetti.

Kai lääkäriketjussa sopii kysyä arkaluontoista asiaa, eli miksi minulle tulee usein afta suuseksin antavana osapuolena olemisen jälkeen? Enkö vain osaa, vai tuleeko afta herkästi, jos hampaat raapivat kieltä tms.?

Buddha
28.05.2009, 14:06
... vai tuleeko afta herkästi, jos hampaat raapivat kieltä tms.?

Aftan syntyyn ei ole keksitty syytä. On veikkailtu, että stressillä olisi osuutta, joten stressaako ko. toimenpide sinua, heh...

Vanha Len
28.05.2009, 16:48
Kai lääkäriketjussa sopii kysyä arkaluontoista asiaa, eli miksi minulle tulee usein afta suuseksin antavana osapuolena olemisen jälkeen? Enkö vain osaa, vai tuleeko afta herkästi, jos hampaat raapivat kieltä tms.?

Siellä on nyt kuule partnerin vehkeissä jotain settiä, joka aiheuttaa sulle aftoja. Limakalvojen kemiat eivät taida lyödä yhteen.

Ja Jatkoajassa kandee kysyä tällaisia asioita. Vastuu on kysyjällä:)

Deus Ex
28.05.2009, 21:31
Aftan syntyyn ei ole keksitty syytä. On veikkailtu, että stressillä olisi osuutta, joten stressaako ko. toimenpide sinua, heh...

Meikäläiselle tulee aftoja ihan ilman suuseksiäkin. Harvinaisen ikävä vaiva mutta jostain syystä monivitamiinitabut pitää ne loitolla. Annas olla, jos ja kun pillerit välillä unohtuu viikoksi kaappiin. Satavarmasti suusta löytyy kipeä rakkula. Onneksi noi apteekin peruspillerit on halpoja ja onpahan ainakin hyvä syy ottaa ne vitamiinit ja hivenaineet. Ihan vaan vinkiksi, että vaikka syytä ei tiedetä niin noita voi kokeilla vaivan ennaltaehkäisyyn suuselibaatin sijasta.

Jospa
04.06.2009, 21:46
Osaako joku sanoa mistä johtuu kun urheillessa alkaa silloin tällöin särkemään päätä aivan mielettömästi?

Snakster
05.06.2009, 00:24
Osaako joku sanoa mistä johtuu kun urheillessa alkaa silloin tällöin särkemään päätä aivan mielettömästi?

Olisko niinkin harvinainen urheiluun liittyvä vaiva kuin nestehukka?

koo
08.06.2009, 15:45
Nöyremmin tiedustelen, että mikä on kondylien nivelrusto. Joku osa se on ainakin minun polveani mutta haluaisinpa tietää pitääkö tollainen olla polvessa ja jos niin, pitääkö sen olla ohut vai paksu jotta on kelvollinen.

Terveisin koo

Tunturisusi
08.06.2009, 19:05
Suomeksi se tarkoittaa polven nivelpintojen rustoa. Absoluuttista paksuutta, jolloin se on hyvä, en nyt osaa sanoa, mutta mitä paksumpi, sitä parempi. Paksuutta tärkeämpä on se, että ruston pinta on sileä ja ehjä. Esimerkiksi nivelrikkohan johtuu juuri siitä, että rusto(t) kuluu puhki, ja paljaat luut pääsevät hankaamaan yhteen.

Veijari
09.06.2009, 09:48
Miten kannattaisi kuntouttaa pakaralihasta? jotain porrasnousuja ja jumppaa sekä venyttelyä päivittäin vaiko jotain muuta?
Reväytin pakaralihaksen futismatsissa muutama vuosi sitten aika pahasti ja se tuntuu vaivaavan edelleen. Vaatii kunnon lämmittelyn aina ennen urheilusuoritusta ja siitäkin huolimatta se vaivaa (tuntuu kipua juostessa). Kipua esiintyy myös urheilusuoritusta seuraavana päivänä. Kipua ei tunnu istuessa vain kävellessä tai juostessa.

TQoFE
09.06.2009, 20:57
Joskus olen avautunut täälläkin selkävaivoistani, ja jatkan nyt.

Selkärangassa alueella ristiselästä lapaluiden korkeudelle on tuntunut kipua jo useamman vuoden. Kipu alkoi ristiselästä ja on nyt levinnyt ylemmäksikin. Ajoittain kipu on niin voimakasta, että mikä tahansa asento tuntuu hankalalta. Venyttelyllä ei ole ollut vaikutusta. Sukupuoli huomioiden selässä on ihan mukavasti lihasta ja röntgenkuvissa ei näkynyt murtumaa tai että joku nikama olisi siirtynyt. Sain lekurilta kipulääkereseptin kouraan ja mukavat päivänjatkot.

The ongelma on nyt vain se, että haluaisin tosissaan tietää, mistä tuo kipu johtuu. Ei hirveästi kiinnostaisi popsia reseptikipulääkkeitä loppuelämän ajan. Siispä, mitä seuraavaksi?

Pavlikovsky
09.06.2009, 21:33
The ongelma on nyt vain se, että haluaisin tosissaan tietää, mistä tuo kipu johtuu. Ei hirveästi kiinnostaisi popsia reseptikipulääkkeitä loppuelämän ajan. Siispä, mitä seuraavaksi?

Noilla puheilla itse heittäisin, että olisikohan kyseessä ns. nikamalukko jossainpäin lannerankaa, josta kipu sitten säteilisi ylöspäin? Eli selkärangan nikamien pienten nivelten liikkuvuuksien aleneminen.
Itsellä joskus nimittäin tiukka fasettilukko saattoi olla todella kipeä ja säteilläkkin paljon ennen kuin se "avattiin" ihan fysioterapeutin avuin.

koo
09.06.2009, 22:16
Esimerkiksi nivelrikkohan johtuu juuri siitä, että rusto(t) kuluu puhki, ja paljaat luut pääsevät hankaamaan yhteen.

Kiitos Tunturisusi. Eipä ole vanhaksi tulemista kun polvetkin kuluu puhki.
Tosin oma vika, eka kerran ihmettelin polvivaivaa eturistisideketjussa 30.8.2003 joten olisi ollut viisasta jo silloin hoitaa homma ihan livelääkärillä.

Terveisin koo

TQoFE
09.06.2009, 22:30
Noilla puheilla itse heittäisin, että olisikohan kyseessä ns. nikamalukko jossainpäin lannerankaa, josta kipu sitten säteilisi ylöspäin?

Pikainen googletus oli sitä mieltä, että muuten voisi mätsätäkin, mutta ilmeisesti lantion pitäisi olla epäsymmetrinen tjsp? Lääkärin mukaan mulla ei ole, ja myös hartialinja on suora.

tant gredulin
09.06.2009, 22:48
Kiitos Tunturisusi. Eipä ole vanhaksi tulemista kun polvetkin kuluu puhki.
Tosin oma vika, eka kerran ihmettelin polvivaivaa eturistisideketjussa 30.8.2003 joten olisi ollut viisasta jo silloin hoitaa homma ihan livelääkärillä.

Terveisin koo

Ei ne livenäkään mitään keksi hoidoksi :(
Mulla kolme tohtorisetää riiteli keskenään diagnoosista, kunnes parannuin omia aikojani. Kaksi ja puoli kuukautta kuljin kyynärsauvan tukemana. Todennäköisin oli kuluma, johon ei mikään auta (vaikka jotkut kukonhelttauutteen nimeen vannovatkin).

Pidän silti itseäni onnekkaana, sillä ekat 50 vuotta polvet toimivat tosi hyvin - huolimatta baletista ja kaukalopallosta ja futiksesta ja kaikista muista harrasteista siltä väliltä :)

sampio
09.06.2009, 22:51
Sen siitä saa kun on heikko ja kaikin puolin tyhmä. Nuorempi ja vahvempi pyyhki meikäläisellä treeneissä tatamia, ja nyt pistää aika kivasti kylkeen. Voi olla toki ruhjekin, mutta kysytään nyt kuitenkin, että kuinka kovaa jokin hiusmurtuma kylkiluissa ilmoittaa itsestään? Siinä käsityksessä olen, että kunnon murtuma tuntuu ja kovaa, tämä nyt lähinnä koskee, mutta ei ole tuskainen. Entä kuinka kauan tuollainen paranee? Lääkärikin osaa varmasti aamulla vastata näihin, mutta en malta sinne asti.

Red Devil
09.06.2009, 23:09

Suosittelen kiropraktikon luona käymistä.

koo
09.06.2009, 23:35
Ei ne livenäkään mitään keksi hoidoksi :(
Mulla kolme tohtorisetää riiteli keskenään diagnoosista, kunnes parannuin omia aikojani.
Minäkin parannun yleensä omia aikojani. Tosin kaksi kertaa olen ajautunut lääkärille asti ja mulle on molemmilla lääkärikäynneilläni sattunut hyvä tuuri sillä vaivani poistettiin olosuhteisiin nähden kohtuullisen nopeasti. Itse en olisi osannut.
Tästä nyt en sitten tiedä mutta kukonhelttoja en ainakaan ala, laitan polvet peittävän hamosen niin kukaan ei huomaa pieniä patteja.

terveisin koo

Pavlikovsky
09.06.2009, 23:58
Pikainen googletus oli sitä mieltä, että muuten voisi mätsätäkin, mutta ilmeisesti lantion pitäisi olla epäsymmetrinen tjsp? Lääkärin mukaan mulla ei ole, ja myös hartialinja on suora.

Niin aivan, ehkäpä se sitten on epätodennäköinen kun kerran lääkäri on perusryhdin katsonut.
Ja tosiaan, lukot tuppaavat juuri ilmaantuvan tuon lantion epäsymmetrisyyden kanssa tai sen jälkiseurauksena. Itsellä tosiaan nuo lukot tulleet lähinnä rintarankaan aikanaan, mutta jokunen myös ristiselän alueelle.

Wrighter
10.06.2009, 00:06
Suosittelen kiropraktikon luona käymistä.

Samaa suositellaan täältäkin päin. Itselle on auttanut monen monta kertaa kiropraktikon vääntely. Osa lääkäreistä on sitä vastaan, mutta osa taas suosittelee.

En ole lääkäri, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole, jos antaa kiropraktikon tunnustella rangan kunnon. Jos siellä ei mitään vikaa tunnu, niin ei ne sitä huvikseenkaan käsittele.

FutureHockey
10.06.2009, 08:13
Mikäköhän mahtaa olla vikana, että välillä janottaa aivan helvetisti. Siis ei sellaista normaalia janotusta, että kun juo pari lasia vettä niin se menee pois hupskeikkaa vaan sellaista, että olisi pakko vain juoda lisää.

Tähän kun yhdistää sen, että välillä valuvat verensokerini alas ja meinaa tajukin lähteä tulee mieleen, että mitkä ovatkaan oireet (aikuisiän)diabeteksessa? Veljellä kun on lapsesta asti ollut diabetes ja veljen kummisedällä se todettiin aikuisiällä niin lääkäri on joskus väläytellyt, että saattaapi joskus osua itsellenikin. Verikokeisiin(ko) ja lekurille(kko)?

Buddha
10.06.2009, 08:21
että välillä valuvat verensokerini alas ja meinaa tajukin lähteä tulee mieleen, että mitkä ovatkaan oireet (aikuisiän)diabeteksessa...

Diabeteksen ensioireita on mm. kuvailemasi helvetinmoinen jano. Kannattaisi mennä lekuriin mittauttamaan verensokeri ja jos ei heti näy mitään, niin pyydä mittaria lainaan ja seuraa sitä itse tasaisin väliajoin.

Mikäli mahdollista, niin kannattaa myös kiinnittää huomiota, että millaisia hiilihydraatteja kiskot...

FutureHockey
10.06.2009, 08:47
Mikäli mahdollista, niin kannattaa myös kiinnittää huomiota, että millaisia hiilihydraatteja kiskot...

Pastaruokien ystävänä pastaa kuluu ainakin varsin mallikkaasti ja sitten siihen päälle vielä viljaisia leipiä tulee syötyä.

Lampinen
11.06.2009, 00:11
Maaliskuun poskiontelotulehdus/keuhkoputkentulehdus/keuhkokuumeen jälkeen on jäänyt semmoinen outo "paine" korviin jotka jos menee lukkoo sattuu aivan helvetisti. Sama on jos niistää niin se ottaa ihan jumalattoman kipeästi. Mikä mahtaa olla syy? Maaliskuussa sanottiin vielä, että kuuluu osana noihin tauteihin, mutta tuskin sen jälkioireilu pitäisi 3-4 kuukautta olla?

Jonisti
16.06.2009, 16:58
Mikähän ihme tuossa nilkassa nyt taas on. Varpaita koukistaessa sattuu tuonne akillesjänteen tietämille, "ulkopuolelle" sitä.(vasen jalka, vasen puoli akillesjänteen ympäriltä). Kipua havaittavissa myös normaalissa kävelyssä, polvilleen ei voi mennä kun sattuu niin pirusti tuonne nilkkaan. Painamalla tuolta nilkassa olevan patin alapuolelta, sattuu.

On ollut pari kertaa aiemmin sama vaiva, mobilat ei ole ainakaan tehonnut. Myös särkylääkettä olen yrittänyt syödä, jos on tulehdus. Onkohan lättäjaloillani vaikutusta asiaan? Mitään rasittavaa liikuntaa en ole harrastanut ennen tuon nilkan kipeytymistä..

Jospa joku saisi selvän tuosta ja osaisi infota, tänks.

KiVi
19.06.2009, 14:00
Minulla on ikävä ongelma. Vatsoja tehdessä/punnertaessa/leukoja vetäessä tulee päänsärkypuuska aivan ykskaks, kun hommassa alkaa olla vähänkin tekemisen makua. Vielä seuraavanakin päivänä joku jyskyttää vasempaan takaraivoon vasaralla pulssin tahdissa.

Ensimmäinen kerta oli viime kesänä hampaat irvessä leukoja vetäessä. Sen jälkeen ei ollut vuoteen mitään, mutta nyt päänsärky alkoi taas, kun mentiin "rajoilla". Sen jälkeen se on sitten puhjennut aina vain aikaisemmassa vaiheessa.

Johtuuko tämä hermostosta, lihasjumista, jostain hapenpuutosjutuista tms., vai pitääkö mennä tutkituttamaan pää? Lihashuoltoa ei tarvitse pahemmin tehdä, kun pää hajoaa toisessa sarjassa.

Puhuin muuten isäni kanssa aiheesta ja hänkin sanoi nuoruudessaan kärsineensä samasta ongelmasta. Kun joutui laittamaan ns. kaikki peliin, alkoi päässä jyskää.

arpa80
19.06.2009, 14:17
KiVi: googlaappas ponnistuspäänsärky, voisiko olla moinen?!?

KiVi
19.06.2009, 14:26
ponnistuspäänsärkyKiitän. Osuu tunnusmerkkeihin hyvin. Ilmeisesti hyvällä niska-hartiaseudun venyttelyllä tai hieronnalla jyskytyksen saa loppumaan?

Schwalbe
24.06.2009, 05:59
Kävin tuossa uuden duunin työhöntulotarkastuksessa, ja siellä perkeleet kertoivat, että verenpainetta on liikaa. No, mitäpä siinä, lupasin, että mittaillaan sitä kotosalla, ja uusi aika kahden viikon päähän kontrollia varten.

Mittailtiin sitten mitä mittailtiin, välillä VP oli ihan normaali, mutta kyllä niitä korkeampia arvoja (~145/100) oli valtaosa. Tämän lukeman antoi myös kontrollikäynnin mittaus, ja minut, perusterve, normaalipainoinen, liikunnallinen ja tupakoimaton kolmevitonen lähetettiin verikokeisiin ja sydänfilmiin.

Verikokeet saavat nyt näyttää mitä näyttävät, mutta hieman kokeista lähtemisen jälkeen soittivat saatana perään, ja sanoivat, että lääkäriin pitäisi mennä pikimmiten, koska sydänfilmissä oli jotain outoa. Kieltäydyin menemästä, ja sanoin, että tulen vasta ennalta sovittuna aikana (2 viikon päästä), koska olen mielestäni täysin terve.

Nyt kuitenkin alkoi hieman mietityttämään. Mikähän mahtaa miestä vaivata?

Chambza
24.06.2009, 07:15
Verikokeet saavat nyt näyttää mitä näyttävät, mutta hieman kokeista lähtemisen jälkeen soittivat saatana perään, ja sanoivat, että lääkäriin pitäisi mennä pikimmiten, koska sydänfilmissä oli jotain outoa. Kieltäydyin menemästä, ja sanoin, että tulen vasta ennalta sovittuna aikana (2 viikon päästä), koska olen mielestäni täysin terve.Ei sairaaloista kukaan huvikseen soittele perään, että mitäs jos muutettais meidän valmiita aikatauluja. Lisätyötä se on heillekin, ja tehdään vain jos on tarpeen. Suosittelisin siis että menisit ajoissa, jos he niin toivovat.

EKG:ssa mitataan sydämen toiminnan aiheuttamaa sähköistä potentiaalia ajan funktiona. Sydämenlyönnin eri vaiheet näkyvät hyvin käyrässä. EKG:sta voidaan päätellä kaikennäköistä mm. eteisten toiminnasta suhteessa kammioiden toimintaan. Jos elektrodeja on paljon (tai sellainen rivi kyljessä), saadaan jo aika tarkkaa 3D-tietoakin.

Jos siis EKG:ssa on "jotain outoa", niin on mahdollista että sydämesi toiminnassa on "jotain outoa". Hankala arvailla ilman spesifimpää tietoa vaikkapa "outouden" sijainnista käyrällä. Enkä myöskään ole lääkäri, joten arvailu ei minulle kuulukaan. Kipin kapin tohtorin luo, Schwalbe!

lapa78
03.07.2009, 12:22
Pystyisikö joku valaisemaan mitä seuraavat lauseet tarkoittavat?

"Triquetrum on sensijaan ödeemainen distaalisesti ja ulnaarireunaan painottuen sopien kontuusioödeemaan."

"Ulnan distaalipuolella volaarisesti painottuen näkyy myös subkutaania ödeemaa."

Kyseessä on siis ranne ja ei, ei ole tullut kipeäksi runkkaamisesta.

ZOOM
03.07.2009, 12:38
Pystyisikö joku valaisemaan mitä seuraavat lauseet tarkoittavat?

"Triquetrum on sensijaan ödeemainen distaalisesti ja ulnaarireunaan painottuen sopien kontuusioödeemaan."

"Ulnan distaalipuolella volaarisesti painottuen näkyy myös subkutaania ödeemaa."

Kyseessä on siis ranne ja ei, ei ole tullut kipeäksi runkkaamisesta.
Vastaan lyhykäisyydessään: Triquetrum on yksi kämmenen pienistä luista, ödeema tarkoittaa suomeksi turvotusta (mikä tahansa turvotus), eli tällä tarkoitetaan siis luun distaaliosan, eli ranteesta katsottuna luun "kauimaisen osan" turvotusta, kontusiöödeema on periaatteessa kaikea sitä, joka luussa on nähtävissä kun saa sihen kovan iskun (ei siis mitään murtumaa yms.).
Itse selitän tämän asiakkailleni vähän niin kuin luun mustelmana...
Jälkimäinen tarkoittaa kyynärluun pään, kämmenen puollella olevaa pehmytkudosturvotusta.
Olet siis saanut ranteeseesi iskuvamman, tämähän paranee hoidosta huolimatta, jos malttaa odottaa.

T:ZOOM
ps. jos on muuta kysyttävää niin laita yv, luulen jotain tietäväni näistä asioista...

lapa78
03.07.2009, 14:06
Vastaan lyhykäisyydessään: Triquetrum on yksi kämmenen pienistä luista, ödeema tarkoittaa suomeksi turvotusta (mikä tahansa turvotus), eli tällä tarkoitetaan siis luun distaaliosan, eli ranteesta katsottuna luun "kauimaisen osan" turvotusta, kontusiöödeema on periaatteessa kaikea sitä, joka luussa on nähtävissä kun saa sihen kovan iskun (ei siis mitään murtumaa yms.).
Itse selitän tämän asiakkailleni vähän niin kuin luun mustelmana...
Jälkimäinen tarkoittaa kyynärluun pään, kämmenen puollella olevaa pehmytkudosturvotusta.
Olet siis saanut ranteeseesi iskuvamman, tämähän paranee hoidosta huolimatta, jos malttaa odottaa.

T:ZOOM
ps. jos on muuta kysyttävää niin laita yv, luulen jotain tietäväni näistä asioista...

Kiitos nopeasta vastauksesta.

Kyseessä oli siis magneettikuvaus jota ortopedi suositteli, kun ranne on ollut kipeä jo kaksi kk:ta, eikä ole parantanut käytännössä ollenkaan. Lääkäri epäili että voi joutua tähystämään, mutta onneksi näin ei siis ole. Pitää olla vain kärsivällinen, ihmetyttää vaan kun ei tosiaan ole tullut noin pitkän ajan jälkeenkään yhtään paremmaksi.

Kiitoksia kuitenkin vielä kerran ja taidan nyt sitten uskoa sinun diagnoosiisi, enkä siis varaa enää uutta aikaa lääkärille. Ja mihinkäs se ongelma sieltä häviäisi, vaikka vähän aikaa vielä odottaisikin.

Grainger
07.07.2009, 15:37
Voiko olla turvonnut imusolmuke, vaikka ei olisi ollut flunssassa tai muuten sairastellut?

On nimittäin hartiat jumissa ja siinä niitä runnoin, sitten käsi osui johonkin minkä oletan olevan turvonnut imusolmuke. Tuossa kaulalla sellainen patti, joka vähän muljahtelee (liikkuu), tuli kaula pirun kipeäksi, kun ronklasin sitä pattia edestakaisin. Voi kai se jokin nikamakin olla, mistäs sitä tavis tietää. Tai rasvapatti, kokemuksia? Eikä tarvitse kertoa, jos on löytynyt imusolmukeyöpää tms, kiitos.

jamppa1919
07.07.2009, 23:35
Osaako joku sanoa mistä johtuu satunnaiset pistävät ja todella kivuliaat kivut vatsan oikeassa yläreunassa heti kylkiluiden alla? Välillä tälläistä ongelmaa ollut. Ei päivittäin eikä edes joka viikko, mutta aina kun se tulee niin pelästyttää kunnolla, koska kipu on todella voimakas ja tuntuu todella ikävältä. Iho menee oikein kananlihalle. Tämä kipu kestää yleensä 1-5min ja makuulle meno ja rentoutuminen nopeuttaa sen pois lähtöä. Googletin maksan olevan niillä seuduilla.. Pitäiskö käydä lääkärissä varmuuden vuoksi, vai nauravatko pihalle ja sanovat kaikilla olevan vastaavia kipuja?

Sistis
08.07.2009, 09:18
Tämä kipu kestää yleensä 1-5min ja makuulle meno ja rentoutuminen nopeuttaa sen pois lähtöä. Googletin maksan olevan niillä seuduilla.. Pitäiskö käydä lääkärissä varmuuden vuoksi, vai nauravatko pihalle ja sanovat kaikilla olevan vastaavia kipuja?

En usko, että nauravat pihalle, elleivät ole todella mulkvisteja. En ole lääkäri, mutta minun korvaani tuo rentouttaminen ja makuulle meno viittaisi siihen, että lääkärille meno ei maksa vaivaa, koska todennäköisesti sinua ei maksa vaivaa. :)

Eli siis, näin maallikon korvaan tilanteen luulisi maksasairauksissa menevän niin, että kipu tuntuu säännöllisesti ja asennosta riippumatta. Voisiko olla niin, että vatsalihaksissa olisi jonkinlainen kramppi?

jamppa1919
08.07.2009, 21:52
Eli siis, näin maallikon korvaan tilanteen luulisi maksasairauksissa menevän niin, että kipu tuntuu säännöllisesti ja asennosta riippumatta. Voisiko olla niin, että vatsalihaksissa olisi jonkinlainen kramppi?

Totta. Vatsalihas tuskin on koska kipu tuntuu syvemmällä. Tarvitsee jonkin verran vielä tarkkailla tilannetta ennen kuin lääkäriin pompsahdan..

Tulppu
08.07.2009, 22:11
Verikokeet saavat nyt näyttää mitä näyttävät, mutta hieman kokeista lähtemisen jälkeen soittivat saatana perään, ja sanoivat, että lääkäriin pitäisi mennä pikimmiten, koska sydänfilmissä oli jotain outoa. Kieltäydyin menemästä, ja sanoin, että tulen vasta ennalta sovittuna aikana (2 viikon päästä), koska olen mielestäni täysin terve.

Nyt kuitenkin alkoi hieman mietityttämään. Mikähän mahtaa miestä vaivata?

Verenpaine itsessäänhän on suomalaisille yleinen riskitekijä, jota on omastakin mielestäni hieman liioiteltu. Itsellänikin mittailtiin lieviä rajojen ylityksiä, mutta kotimittarin hankittuani arvot paljastuivat valkotakkiverenpaineeksi eli en jaksa olla huolestunut. Toki kolesterolia, elämäntapoja ja esim. kovien rasvojen käyttöä pitää tarkkailla, sekä liikuntaa lisätä. Ylipainoa minullakaan ei ole. Normaali elintapojen tarkkailu (johon pitäisi ihan oikeasti taas alkaa panostamaan) riittää.

Tuo sydänfilmin perusteella tehty lääkäriinmenokehotus on kuitenkin muistaakseni vakavasti otettava paikka, sillä verenpaine voi aiheuttaa muutoksia sydämen toiminnassa.

lisätietoa (http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=khp00016)

Schwalbe
08.07.2009, 23:41
Tuo sydänfilmin perusteella tehty lääkäriinmenokehotus on kuitenkin muistaakseni vakavasti otettava paikka, sillä verenpaine voi aiheuttaa muutoksia sydämen toiminnassa.

Joopa.

Mulla lääkärillä käynnin jälkeen sitten ilmeni, että pumpun oikean kammion joku seinämä on nähtävästi hieman turhan paksu, ja lisäksi joku johtorata-ongelma oli hieman päällä. OK, korkea verenpaine voi aiheuttaa sitä kammion seinän paksuuntumista, mutta vastaavasti mitään muuta vikaa ei löytynyt mistään, kaikki arvot (mm. maksa-arvo yhden vuoden kestäneen todella raskaan dokauksen jälkeen) suorastaan mainiossa kunnossa; siis kolesterolit, verensokerit ja muut kattaukset kaikki tyynni.

Sitten pitikin ottaa sellainen melko piinaava masiina käsivarteen vuorokaudeksi. Tuo helvetinkone mittasi verenpaineen aina puolen tunnin välein, siis myös läpi yön. Oli ihan saatanan raastavaa olla duunissa, kun aina piti toivoa, että vaikka jääkaappi olisi käynnistynyt samaan aikaan kuin tämä kantamani laitos. Noh, pidin tätä piinausta kuitenkin käsivarressa koko sovitun ajan, ja sain puhelinajan docille reilun viikon päähän sitten.

Eilen doc sitten lopulta soitti, ja sanoi, että eipä tässä kummempia. Verenpaine on normaaleiden lukemien yläpuolella ~140/100 kun pitäisi olla kai alta 130/80, alapaine varsinkin. Akka sanoi vielä, että tästä eteenpäin ei saa syödä lakua eikä salmiakkia, ja suolankulutustakin pitäisi vähentää. Mikäpä siinä, sanoi hän, mutta kun karkkeja en syö muutenkaan oikeastaan yhtään, ja suolaakin tosi vähän. Kolmen kuukauden päästä sitten kontrollikäynti ja mahdollisen lääkityksen aloitus.

Olihan taas vittu ärsyttävä tapaus. Alkuankaan mussa ei ollut mitään vikaa, eikä älyttömän diagnosoinnin, huolenpidon ja ymmärtämisen jälkeenkään. Nykyajan lääketiede tuntuu olevan melkoisen uskomatonta perseilyä, jossa pääpaino tuntuu olevan siinä, että terveydenhuoltoalan ihmiset keksivät itselleen duuneja kaikista häthätää kokoonraavituista "potilaista". Ja edellinen siis ei todellakaan pelkästään omien kokemusteni perusteella.

Vitutusketjukamaa näin suomalaisen ja helsinkiläisen veronmaksajan näkökulmasta lähinnä.

Tunturisusi
09.07.2009, 07:01
Googletin maksan olevan niillä seuduilla.. Pitäiskö käydä lääkärissä varmuuden vuoksi, vai nauravatko pihalle ja sanovat kaikilla olevan vastaavia kipuja?

No ei minulla ainakaan tuollaisia kipuja ole koskaan ollut... Maksahan siinä kylkikaaren alla on, mutta ei maksa kipuile.

Sappirakko taas on siinä maksan alla sen keskivaiheilla. Saattaapa sappirakko tuntuakin kylkikaaren alla, jos on suurentunut. Jos esimerkiksi sappitiehyet kiilautuvat kiven vuoksi tukkoon tai muuten "kramppaavat", kipu on juurikin tuollaista muutaman minuutin koliikkikipua, kun sappirakko yrittää tyhjentyä supistumalla, mutta ei pysty esim juuri kiven vuoksi. Rakonsisäinen paine tietenkin nousee, joka sitten sen kivun aiheuttaa.

Isaskar
09.07.2009, 11:48
Osaako joku sanoa mistä johtuu satunnaiset pistävät ja todella kivuliaat kivut vatsan oikeassa yläreunassa heti kylkiluiden alla?

Voisiko olla sappivaivoja (http://www.hiilaritietoiset.net/vatsavaivat.htm)?

Morrison
09.07.2009, 12:38
Olihan taas vittu ärsyttävä tapaus. Alkuankaan mussa ei ollut mitään vikaa, eikä älyttömän diagnosoinnin, huolenpidon ja ymmärtämisen jälkeenkään. Nykyajan lääketiede tuntuu olevan melkoisen uskomatonta perseilyä, jossa pääpaino tuntuu olevan siinä, että terveydenhuoltoalan ihmiset keksivät itselleen duuneja kaikista häthätää kokoonraavituista "potilaista". Ja edellinen siis ei todellakaan pelkästään omien kokemusteni perusteella.

Aiheeseen liittyen korporaation jantterit haastattelivat lääkäri Antti Heikkistä joka aika kylmääviä juttuja kertoi. Haastattelu alkaa ajassa 15:35. Linkki podcastiin tässä. (http://www.radiorock.fi/podcast/player.asp?podID=1683)

Salama15
09.07.2009, 12:51

Pahentuessaan saattavat tukkia tiehyet haimaan => haimatulehdus => ei kiva!

Oiler
09.07.2009, 16:10
Mulla lääkärillä käynnin jälkeen sitten ilmeni, että pumpun oikean kammion joku seinämä on nähtävästi hieman turhan paksu, ja lisäksi joku johtorata-ongelma oli hieman päällä. OK, korkea verenpaine voi aiheuttaa sitä kammion seinän paksuuntumista, mutta vastaavasti mitään muuta vikaa ei löytynyt mistään, kaikki arvot (mm. maksa-arvo yhden vuoden kestäneen todella raskaan dokauksen jälkeen) suorastaan mainiossa kunnossa; siis kolesterolit, verensokerit ja muut kattaukset kaikki tyynni.

Eilen doc sitten lopulta soitti, ja sanoi, että eipä tässä kummempia. Verenpaine on normaaleiden lukemien yläpuolella ~140/100 kun pitäisi olla kai alta 130/80, alapaine varsinkin. Akka sanoi vielä, että tästä eteenpäin ei saa syödä lakua eikä salmiakkia, ja suolankulutustakin pitäisi vähentää. Mikäpä siinä, sanoi hän, mutta kun karkkeja en syö muutenkaan oikeastaan yhtään, ja suolaakin tosi vähän. Kolmen kuukauden päästä sitten kontrollikäynti ja mahdollisen lääkityksen aloitus.

Vitutusketjukamaa näin suomalaisen ja helsinkiläisen veronmaksajan näkökulmasta lähinnä.

Pari kommenttia eli on ihan hyvä, että tuohon korkeaan verenpaineeseen puututtiin tässä vaiheessa, kun ongelmia ei vielä ole syntynyt. Kun se sydän bodailee tuon verenpaineen kanssa niin se kasvaa paksuutta "turhaan" ja siitä voi sitten jossain vaiheessa olla tuloksena pahempia ja vaikeampia sydänongelmia. Voisi jopa sanoa, että ovat todennäköisiä. Ja mieluummin veronmakasajana hoidetaan ja lääkitään ennakkoon kuin että lisätään kapasiteettia sairaaloihin, että saadaan enemmän pallolaajennuksia tehtyä.

Toinen asia on tuo suola ja mistä sitä saa. Kannattaa käydä se oma ruokavalio läpi ja katsoa mistä sitä suolaa mahdollisesti löytyy. Esimerkkinä vain yksi varsin yleinen suolakasa on suomalaisilla syödä muutama kinkku-juustovoileipä päivässä. Eli vaikka ruokaan ei koskaan lisäisikään suolaa niin nautititun suolan määrä voi olla aika huikeissa lukemissa. On itse asiassa aika tyhmää, että nimetään joku salmiakki, jota kuitenkin aika harva joka päivä kiskoo pussikaupalla napaansa.

kepardi
09.07.2009, 20:06

En halua mitenkään pelotella enkä varsinkaan omalla tilanteellani revitellä, mutta mielestäni asiassa on toimittu täysin oikein. Jos lääkärit jotain epäilyttävää huomaavat, niin sehän on vaan hyvä että tutkitaan mahdollisimman perusteellisesti.

Itselläni oli viime vuoden loppupuolella lähtötilanne suurin piirtein samanlainen kuin sinulla. Sen verran eroa, että minulla ei ollut eikä ole korkea verenpaine. Ja puolestaan ennen tarkempia tutkimuksia alkoi fyysisiäkin oireita olemaan. Kuitenkin pari päivää sairaalassakin vielä suurin piirtein naureskellen päivittelin kun pyörätuolilla kuskasivat paikasta toiseen "tervettä miestä". Tutkimuksien jälkeen loppui naureskelu. Diagnoosi (sydänsairaus) oli siis huomattavasti vakavampi kuin sinulla. Eli vakavasti näihin asioihin kannattaa kuitenkin suhtautua. Varsinkin kun on kyse sydämestä.

Vanha Len
09.07.2009, 20:29
Osaako joku sanoa mistä johtuu satunnaiset pistävät ja todella kivuliaat kivut vatsan oikeassa yläreunassa heti kylkiluiden alla? Välillä tälläistä ongelmaa ollut. Ei päivittäin eikä edes joka viikko, mutta aina kun se tulee niin pelästyttää kunnolla, koska kipu on todella voimakas ja tuntuu todella ikävältä. Iho menee oikein kananlihalle. Tämä kipu kestää yleensä 1-5min ja makuulle meno ja rentoutuminen nopeuttaa sen pois lähtöä.

No maksahan se siellä...painele sormin kipupaikasta ja jos sattuu niin lääkärille mars. Jo siis muutenkin. Maksa on siitä hassu elin, että korjautuu itsekseen jos ravinto on oikea. Rasittaessa antaa oireita...mutta sitten on pitänyt rasittua tosi paljon. Maksa ei nimittäin anna voinnistaan tietoa ennen kuin viime tingassa.

jamppa1919
09.07.2009, 22:59

Kipu kuvaus voisi tietysti ollakin, mutta taas riskitekijät eivät osuneet sitten mitenkään kohdalleni.. Ei ole suvussa, en ole diapeetikko, ylipainonen jne. Kaiken lisäksi syön nykyään aika hyvin ja monipuolisesti.

Nyt ei ole oireillut taaskaan pariin päivään.. Jotenkin silti tuo Tunturisuden teoria alkoi mietityttämään ja pidän tätä ihan mahdollisena vaihtoehtona. Tuo kipukohtauksien satunnaisuus ainakin voisi hyvin viitata tähen..

painele sormin kipupaikasta ja jos sattuu niin lääkärille mars. Jo siis muutenkin.

Ei aiheuta mitään painelu. Silloin kun kipu iskee, niin vatsan painaminen kipukohdasta ehkä jopa hieman helpottaa..

Tinke-80
11.07.2009, 00:03
Oisko täältä apua vähän erikoisempaan ongelmaan. Menin nukkumaan viime yönä klo 00:00 ja heräsin tänään klo 22:00. Eli nukuin 22 tuntia putkeen heräämättä. Yleensä nukun yössä n. 10-12 tuntia ja välillä nukun pitempäänkin mutta näin pitkät yöunet ovat todella harvinaiset. Mistä tämä voisi johtua vai onko minulla vain hyvät unenlahjat?

- Tinke-80

Harri2001
11.07.2009, 00:40
Oisko täältä apua vähän erikoisempaan ongelmaan. Menin nukkumaan viime yönä klo 00:00 ja heräsin tänään klo 22:00. Eli nukuin 22 tuntia putkeen heräämättä. Yleensä nukun yössä n. 10-12 tuntia ja välillä nukun pitempäänkin mutta näin pitkät yöunet ovat todella harvinaiset. Mistä tämä voisi johtua vai onko minulla vain hyvät unenlahjat?

- Tinke-80
En ole lääkäri enkä tiedä tarkemmin taustojasi, mutta käsittääkseni jos maksa on sanomassa poks, niin se aiheuttaa uneliaisuutta. Samaa oiretta voi aiheutua, jos kärsit jostain vitamiinin puutteesta.

Tai sitten vain maksoit univelkoja?

Tinke-80
11.07.2009, 00:50
En ole lääkäri enkä tiedä tarkemmin taustojasi, mutta käsittääkseni jos maksa on sanomassa poks, niin se aiheuttaa uneliaisuutta. Samaa oiretta voi aiheutua, jos kärsit jostain vitamiinin puutteesta.

Tai sitten vain maksoit univelkoja?

Alkoholia en ole käyttänyt yli 10 kuukauteen, univelkaa ei minulla ole juurikin noiden 12 tunnin yöunien takia... vitamiinien puutetiloista ei ole tietoa.

- Tinke-80

Bobcat
11.07.2009, 01:25
Alkoholia en ole käyttänyt yli 10 kuukauteen, univelkaa ei minulla ole juurikin noiden 12 tunnin yöunien takia... vitamiinien puutetiloista ei ole tietoa.

- Tinke-80

Kuka sitä alkoholinkäyttöä kysyi? Ei maksa mikään alkoholinpolttolaitos pelkästään ole.

Kysymykseen. Aikuiselle ihmiselle 10-12 tunnin unen tarve säännöllisesti viittaa kyllä johonkin sairauteen. Ethän vain ole masentunut?

Tinke-80
11.07.2009, 01:33
Kuka sitä alkoholinkäyttöä kysyi? Ei maksa mikään alkoholinpolttolaitos pelkästään ole.

Kuhan oletin.

Kysymykseen. Aikuiselle ihmiselle 10-12 tunnin unen tarve säännöllisesti viittaa kyllä johonkin sairauteen. Ethän vain ole masentunut?

Masennusta on tullut joskus sairastettua. Mutta mitään muita masennukseen viittaavia oireita ei ole. Ja minulla masennus oireilee alussa unettomuutena.

- Tinke-80

Väsyneet Kädet
14.07.2009, 09:40
Tai välttis tartte olla edes lääkäri, mutta:

Kuinka paljon vaikuttaa kolesteroliverikokeen tulokseen, kun en pässinä ollutkaan syömättäjuomatta 12h, vaan 10h?
Jos vielä spesifimmin jakaa, niin illalla n. 21.30 söin rahkaa 250g, klo 22 pari kananmunaa ja n. 22.30-22.45 yöprotskujuoman + omega3-kapselit. Ja äsken klo 9 laskettiin veret ulos.

Stam1na
14.07.2009, 10:25
Osaisko kukaan heittää arvausta mistä seuraavat oireet voisivat johtua?

Elikkäs, kolmisen viikkoa on jo ollut tämmöistä outoa kipua käsissä, tuossa kyynärtaipeen kohdilla. Välillä kipu tuntuu kainalossakin mutta yleensä lievempänä, ja outoahan tässä on se että tämä kipu vaihtelee kädestä toiseen.

Ja sitten vielä jos esimerkiksi yskäisee tai haukottelee ym. niin tuntuu todella voimakas viiltävä kipu kyynärtaipeessa. Tämä tulee ja menee vähän miten sattuu eikä tunnu johtuvan mistään tietystä asennosta, aikaisemmin oli vaan kättä liikuttaessa/yskästessä kipua mutta nyt se on jo jatkuvaa ja vaihtoi taas oikeaan käteen kun viime viikolla oli vasemmassa, ja nyt kipu on jo niin voimakasta että jouduin lähtemään töistä pois ja käydä hoitsulla(ei ollut lääkärin aikoja tällepäivälle, huomenna sitten).

AnFa
14.07.2009, 10:44
Osaisiko joku selittää mikä voisi olla jaloissani. Niihin on pikku hiljaa alkanut ilmestyä pisamia. Siis sellaisia niinkuin joillain (punapäillä) on naamassa. Ensimmäiset havaitsin jo monta vuotta sitten, mutta oletin sen silloin johtuvan työkengistä (mahdollisesta hiostavuudesta), kun pisamia ilmestyi ainoastaan sandaalien remmin alle. Nykyisin niitä on molemmat jalat (nilkasta alaspäin) täynnä yläpuolelta ja sandaaleja en ole käyttänyt enää vuosiin. Missään muualla kehossa näitä ei ole ja kenelläkään suvussa ei ole mitään valkopälviä tms.

Pitäisikö kääntyä lääkärin puoleen vai onko tuo ihan yleisempikin ei vakava ilmiö?

KevlarB
14.07.2009, 22:38
Osaisiko joku selittää mikä voisi olla jaloissani. Niihin on pikku hiljaa alkanut ilmestyä pisamia. Siis sellaisia niinkuin joillain (punapäillä) on naamassa. Ensimmäiset havaitsin jo monta vuotta sitten, mutta oletin sen silloin johtuvan työkengistä (mahdollisesta hiostavuudesta), kun pisamia ilmestyi ainoastaan sandaalien remmin alle. Nykyisin niitä on molemmat jalat (nilkasta alaspäin) täynnä yläpuolelta ja sandaaleja en ole käyttänyt enää vuosiin. Missään muualla kehossa näitä ei ole ja kenelläkään suvussa ei ole mitään valkopälviä tms.

Pitäisikö kääntyä lääkärin puoleen vai onko tuo ihan yleisempikin ei vakava ilmiö?

En ole lekuri, mutta kannattaa mennä. En tiedä ikääsi mutta jalkasienen (silsa) joku muoto lienee kyseessä. Olet varmaan kokeillut "pepanttia" ja muita liukasteita ja näköjään tuloksetta, joten lääkäriin.

Kev

KevlarB
14.07.2009, 22:47
Osaisko kukaan heittää arvausta mistä seuraavat oireet voisivat johtua?

Elikkäs, kolmisen viikkoa on jo ollut tämmöistä outoa kipua käsissä, tuossa kyynärtaipeen kohdilla. Välillä kipu tuntuu kainalossakin mutta yleensä lievempänä, ja outoahan tässä on se että tämä kipu vaihtelee kädestä toiseen.

Ja sitten vielä jos esimerkiksi yskäisee tai haukottelee ym. niin tuntuu todella voimakas viiltävä kipu kyynärtaipeessa. Tämä tulee ja menee vähän miten sattuu eikä tunnu johtuvan mistään tietystä asennosta, aikaisemmin oli vaan kättä liikuttaessa/yskästessä kipua mutta nyt se on jo jatkuvaa ja vaihtoi taas oikeaan käteen kun viime viikolla oli vasemmassa, ja nyt kipu on jo niin voimakasta että jouduin lähtemään töistä pois ja käydä hoitsulla(ei ollut lääkärin aikoja tällepäivälle, huomenna sitten).

Kuten aiemmin, en ole lekuri mutta nyt kuullostaa aika oudolta..
1. Onko työn suorittaminen muuttunut ? vrt. kaivikonekuljettaja- lapiomies ?
2. Onko lomat takana/edessä ? Stressiä ?
3. Suunta oikea- lääkäriin, mutta älä mene arvauskeskukseen (työpaikkalääkäri..) ne ei tiedä a)mistään ja b)mitään

Kev

Stam1na
15.07.2009, 08:49
Kuten aiemmin, en ole lekuri mutta nyt kuullostaa aika oudolta..
1. Onko työn suorittaminen muuttunut ? vrt. kaivikonekuljettaja- lapiomies ?
2. Onko lomat takana/edessä ? Stressiä ?
3. Suunta oikea- lääkäriin, mutta älä mene arvauskeskukseen (työpaikkalääkäri..) ne ei tiedä a)mistään ja b)mitään

Kev

1. Elikkäs melko fyysistä hommaahan tämä on ja juuri käsille ottaa aika paljon, joku puolisen vuotta sitten aloitin näissä hommissa että tiedä sitten jos on tullut viiveellä.

2. Lomia ei vielä tälle kesälle juurikaan ole. Enkä nyt ainakaan muita stressin oireita ole huomannut, vaikka melko yksilöllisiähän ne taitavat olla.

3. Meillä on firma ostanut työterveyspalvelut Suomen Terveystalolta ettei nyt ihan kunnalliseen tarvitse mennä.

Edit: Ja tämä aamu on kyllä ollut taas aivan tuskaa. Eli se on levon jälkeenkin vielä aivan jumalattoman kipeä, lähdin kuitenkin eilen jo ennen 9:ää töistä. Yöllä kesti pari tuntia ennen kuin sai unta vaikka se tuntuu laantuvan vähän iltaa kohden.

1000mg:sia Para-Tabseja olen tässä yrittänyt napostella mutta ei niistä mitään hyötyä tunnu olevan (olen allerginen burana-/aspiriinille)

Lääkäriin klo 10.45, toivottavasti löytäis nyt jotain ja antais kunnon mömmöt.

Paitselo
15.07.2009, 11:58
Tämä tulee ja menee vähän miten sattuu eikä tunnu johtuvan mistään tietystä asennosta, aikaisemmin oli vaan kättä liikuttaessa/yskästessä kipua mutta nyt se on jo jatkuvaa ja vaihtoi taas oikeaan käteen kun viime viikolla oli vasemmassa, ja nyt kipu on jo niin voimakasta että jouduin lähtemään töistä pois ja käydä hoitsulla

Pinne? Laitapas tuo hakusanaksi googleen, niin saattaa löytyä tuttua oirekuvausta. Itse olin niskan ja toisen käsivarren pinnekivun takia käytännöllisesti katsoen nukumatta yli vuoden - muutamien minuuttien öisiä torkahduksia kun ei voi varsinaiseksi nukkumiseksi sanoa. Rupesi muuten näkymään jo naamastakin, että jotakin on vialla.
Mitkään lääkkeet eivät auttaneet - sitten yksi käynti kiropraktikolla - ja hups, kipu hävisi. "Oikeat" lääkärit naureskelevat moisille "nikamien niksauttajille" mutta minä en ole tuon jälkeen heille nauranut.

Isaskar
15.07.2009, 12:55
Nyt tarvittaisiin hammaslääkäriä. Minulta on poistettu kaksi viisaudenhammasta ylhäältä, mutta vieläkin toiseltaa puolelta otetun viisaudenhampaan takana (kitalaessa päin) on sellainen hampaan tuntuinen kova kohta ja aika varma olen siitä, että siellä on vielä hammas piilossa. Se on ollut siellä varmaan ainakin 5-vuotta ihan samanlaisena ja saa minun puolestani ollakin. Hammaslääkäritkään ei sitä huomaa. Voiko sen jättää sinne vai onko siitä mahdollisesti jotain haittaa joskus?

Jomppa_Koo
16.07.2009, 14:53
Terve. Kuin pukki.

Mutta kysyn yhdestä asiasta, joka mua silloin tällöin vaivaa. Eli mistä johtuu, että rinnasta nipistelee? Se on sellaista vihlovaa kipua, joka ilmenee kun hengittää syvään. Se tulee ihan kuin tyhjästä, enkä tiedä syytä tähän. Sen kivun kun tuntee ensimmäisen kerran, niin sen jälkeen on mielellään vähän aikaa tekemättä mitään. Välillä pitää testailla hengittämällä syvään, onko kipu hävinnyt vai ei. Se häviää kyllä itsestään, mutta mietityttää mistä kipu voi johtua. Todella inhottava asia.

Löytyykö tietoa?

Grainger
16.07.2009, 15:05
Jomppa, olisiko ihan vain hartiat ja selkä jumissa?

Itselläni oli, vähän kieltämättä jo hikoilutti, kun suoraan pumpun ja keuhkojen kohdilta tuli sellainen puristava ja pistävä kipu. välillä hengittäminenkin sattui. Se meni sitten ohi, kun erikoissairaanhoitaja otti ja takoi hartioita ja selkää niin maan perkeleen lujaa. Kipu lähti, mutta en puhu äidilleni vieläkään, kävi se hierominen niin kipeää.

ditrim
16.07.2009, 15:21
Mutta kysyn yhdestä asiasta, joka mua silloin tällöin vaivaa. Eli mistä johtuu, että rinnasta nipistelee? Se on sellaista vihlovaa kipua, joka ilmenee kun hengittää syvään. Se tulee ihan kuin tyhjästä, enkä tiedä syytä tähän. Sen kivun kun tuntee ensimmäisen kerran, niin sen jälkeen on mielellään vähän aikaa tekemättä mitään. Välillä pitää testailla hengittämällä syvään, onko kipu hävinnyt vai ei. Se häviää kyllä itsestään, mutta mietityttää mistä kipu voi johtua. Todella inhottava asia.

Se on rakkaus ja sen kaipuu mikä sua pistää. Tai sitten sulle on kasvamassa tissit.

Eiköhän kaikilla pistä rintaa silloin tällöin. En tiedä mistä se johtuu muttei se enää hirveästi pelotakaan - paitsi krapulassa.

Jomppa_Koo
16.07.2009, 22:19
Jomppa, olisiko ihan vain hartiat ja selkä jumissa?

Noh, nyt kun otit puheeksi, niin kyllähän ne ovat joskus todella kipeät. Vaikea kuitenkaan sanoa onko sinun kipusi samanlaista kuin minulla. Voihan siinä taustalla olla siis jotain muutakin. Pelottaa oikein ajatellakin sitä, että se kipu voi tulla minä hetkenä tahansa. Vittumaista aina tavallaan kokeilla onko kipu jo hävinnyt.

Red Devil
16.07.2009, 22:28
Mulla ainakin kun yläselkä on välillä kunnolla jumissa, niin se heijastuu ajoittain parin sekunnin puristuksena rinnassa. Kiropraktikko on tullut tutuksi viime vuosina.

Jomppa_Koo
16.07.2009, 22:37
Mulla ainakin kun yläselkä on välillä kunnolla jumissa, niin se heijastuu ajoittain parin sekunnin puristuksena rinnassa.

Mulla kipu taas kestää n. 5-10min, kunnes se menee ohi.

Siim72
16.07.2009, 23:12
Sain tädiltä viikon reseptin Opamox nimistä lääkettä. Minun kohdallani unettomuuteen. Taino, lähinnä nukahtamiseen. Nukun kyllä hyvin, kunhan vaan nukahtaisin ennen klo 24. Herätys kuitenkin joka (arki)aamu klo 05 joten tuo 5h unta ei vaan riitä työpäivän perustaksi.

Kysymys onkin, kun lueskelin lääkkeestä ja sen käyttötarkoituksista. Niin, eikai tuosta nyt mitään haittaa voi olla, psyyke etc. on kuitenkin kunnosssa? Ainoa vika on "nukahtaminen". Tätini on HYKS:ssä ylilääkärinä, joten luotan kyllä häneen, vähän vain vaivaa nuo "Ahdistuneisuus, jännittyneisyys ja pelkotilat (fobiat)." tuolla selosteessa. Niin, tabletti koko on siis 15mg.

-OO-
16.07.2009, 23:24
Kysymys onkin, kun lueskelin lääkkeestä ja sen käyttötarkoituksista. Niin, eikai tuosta nyt mitään haittaa voi olla, psyyke etc. on kuitenkin kunnosssa? Ainoa vika on "nukahtaminen".

Kyseessä on rauhoittava lääke jota käytetään käsittääkseni ihan yleisesti juuri unettomuuden hoidossa, mutta myös erilaisissa ahdistus- ja jännitystiloissa yms. Isäukko tuota on välillä syönyt juurikin nukahtamisongelmien takia. Mutta muistaakseni tuota ei ole tarkoitettu pidempiaikaiseen käyttöön koska siihen kehittyy aika nopeasti toleranssi ja sitten se annostus ei enää riitäkään.

scholl
20.07.2009, 13:38
Minua huimaa makuulla.

Viime ke-to yönä heräsin siihen, että niska oli kipeänä. Se varmaan saattoi johtua siitä, että ikkuna oli auki, joten saatoin saada vetoa. Myöhemmin yöllä en sitten saanut useaan tuntiin unta, kun oli sen verran huimausta. Ensimmäisen kerran se tuli kun käännyin sängyssä. Alkoi pyörimään päässä valtavaa nopeutta kuin Linnanmäen laitteissa konsanaan ja sitten otti vatsanpohjasta ja pelästyen nousin ylös. Sama toistui monta kertaa. Nyt sitä on tullut päivin ja öin ajoittain, jos olen ollut pitkälläni. Ei kai edes vaikutusta onko unessa vai ei. Pahin on jotenkin maata selällään. Kyljellä, jos ei käänny, sitä ei esiinny.

Eli kysymys on, että johtuuko se siitä, jos niska on edelleen jotenkin jumissa, vaikkei varsinaista kipua olekaan, mutta kyllä esim. lapaluiden välissäkin tuntuu melkoista jumia olevan?

Äskenkin kokemus oli sen verran ikävä, että nyt tuntuu, että haluaisin oksentaa.

Andrej
20.07.2009, 13:43
Maallikolle tulee schollin oireilusta mieleen asentohuimaus. Linkki aiheesta kertovaan nettiartikkeliin (http://www.poliklinikka.fi/?page=1870948&id=3350311).

puuha-pete
29.07.2009, 13:18
"Tyypillinen sivusidevamma syntyy esimerkiksi jalkapallossa tai salibandyssä siten, että vastapelaajan jalka osuu voimakkaasti polven ulkosivuun: polvi vääntyy, ja vähintään sisäpuolen sivuside vaurioituu. Myös polvikierukka on vaarassa, kun se kiinnittyy nivelsiteeseen"

Tuon bongasin Googlen haulla ja oikeastaan juuri noin kävikin. Futiksessa kolahti polven ulkoreunaan vastustajan polvi. Kolahti aika ikävästi, mutta en siinä rytäkässä huomannut, että olisi mitenkään ihmeemmin vääntynyt ja kipu oli normaalia kontaktia/osumaa vastaava, tuntui seuraavat pari minuuttia.

Nyt sitten tuntuu jonkin verran kipua normaalisti ja etenkin jos kääntää nilkkaa ääriasentoihin, vihloo aikalailla polven sivujen ja alareunojen tienoilta, etenkin sisäpuolelta. Olettaisin kyseessä olevan jonkilaisen venähdyksen, joka varmaan paranee ihan huililla, kun mielestäni kolaus ei niin hirmukova ollut.

Onko siis syytä huoleen?

Myyrä
29.07.2009, 22:15
Mitäs ihmettä. Mulla on nyt jo pari viikkoa lenkin jälkeen polven ulkosyrjän alaosassa tuntunut pientä kipua, mutta mennyt lenkin jälkeen pian ohi. Nyt maanantain lenkin jäljiltä se oli tiistai-aamuna niin pirun kipeä, ettei meinannut rappusia päästä alas. Iltaa kohti e taas lieveni ja äsken ei ollut mitään ongelmaa.

Mutta nyt kun lähdin lenkille, niin 10 min varmaan olin ehtinyt juosta niin tämä kipu tuli kovempana kuin ikinä. Se on kuin joku laittaisi tuolta alaviistosta polven sisään jonkun puukon ja pyörittäisi pari kertaa. Ja jos ei välittömästi lopeta juoksua, vihlominen ikään kuin laajenee isommalle alueelle.

Mitään turvotusta ei ole ja kävelyyn ei vaikuta. Nyt taas ihan ok, kun on vähän aikaa istunut paikallaan. Onkohan tässä jotain syytä huolen, vai menisiköhän ihan viikon-parin levolla ohi?

Snakster
29.07.2009, 22:33
Mitäs ihmettä. Mulla on nyt jo pari viikkoa lenkin jälkeen polven ulkosyrjän alaosassa tuntunut pientä kipua,

Kyseessä lienee niin sanottu ITB-syndrooma, jota myös juoksijan polveksi kuuluu kutsuttavan. Siinä ulkoreiden kalvoon kiinnittyvä ITB-jänne kiristyy ja alkaa juostessa hangata polveen ja tuo jänne sitten ärtyy. Vaiva paranee levolla, jäillä ja särkylääkkeellä, mutta pysyvämmän parannuksen tilanteeseen saa hoitamalla pakaroiden ja reisien lihakset letkeiksi venyttelyllä ja hieronnalla. Lisäksi lenkkareiden sopivuuden omaan askellukseen voi tarkastaa. Myös lantion seudun pienten lihasten kuntoon treenaaminen auttaa.

Tästä linkistä lisää tietoa: http://www.time-to-run.com/suomi/vammat/top5/itb.htm

Myyrä
29.07.2009, 23:25
Kyseessä lienee niin sanottu ITB-syndrooma, jota myös juoksijan polveksi kuuluu kutsuttavan. Siinä ulkoreiden kalvoon kiinnittyvä ITB-jänne kiristyy ja alkaa juostessa hangata polveen ja tuo jänne sitten ärtyy. Vaiva paranee levolla, jäillä ja särkylääkkeellä, mutta pysyvämmän parannuksen tilanteeseen saa hoitamalla pakaroiden ja reisien lihakset letkeiksi venyttelyllä ja hieronnalla. Lisäksi lenkkareiden sopivuuden omaan askellukseen voi tarkastaa. Myös lantion seudun pienten lihasten kuntoon treenaaminen auttaa.

Tästä linkistä lisää tietoa: http://www.time-to-run.com/suomi/vammat/top5/itb.htm
Olihan täällä lääkäri. Kiitokset erittäin paljon. Noi kaikki oireet kuulostaa aika tutuilta ja hoito ohjeen mukaan aloitettu. Vai viikon burana-kuuri 3 kertaa päivässä. Kuulostaa mielenkiintoiselta.

Ensi viikko menee varmaan pyöräillessä ja salilla ja jos seuraavalla viikolla varovasti koittaisi lähteä juoksemaan lyhyitä lenkkejä. Toivottavasti tämä nyt ei niin paha ole, että tarvittaisiin mitään 3-6 viikon lepoja.

Olisiko hajua, mitä muita liikkeitä voisi tehdä salilla kun yläkroppaa? Kyykkyä nyt tuskin kun varmaan vaikuttaa tohon, mutta miten esim. suorin jaloin maastaveto tai sellanen naisten laite, missä istutaan ja tehdään etureisiä.

Snakster
29.07.2009, 23:43
Olisiko hajua, mitä muita liikkeitä voisi tehdä salilla kun yläkroppaa? Kyykkyä nyt tuskin kun varmaan vaikuttaa tohon, mutta miten esim. suorin jaloin maastaveto tai sellanen naisten laite, missä istutaan ja tehdään etureisiä.

Kyllä mun käsittääkseni kyykkyäkin voi tehdä, mikäli se ei satu, kun se jänteen hankaus tulee oikeastaan ainoastaan juostessa. Itse tuosta kärsiessäni tein paljon alataljalla nilkkaan laitettavan lenkin avulla sellaisia jalan vetoja sivuille, eteen ja taakse. Sitten reiden loitontajia, nekin naisten suosimia, koneessa jossa istutaan ja auotaan jalkoja. Tärkein on tietysti venyttely ja lantion letkeyttäminen, koska tuo jänne lähtee oikeastaan perseestä ja jatkuu sitten polven yli. Esimerkiksi tästä linkistä tuo sivun viimeinen eli nro 24. on tehokas: http://www.protraining.fi/fitness/venyttely/fitvenjalat_19-24.htm

Lisäksi hauiksen paksuisesta ilmastointiputkesta voi tehdä rullan, jonka päällä lattialla voi itse "hieroa" reisiä. Varsinkin tuo reiden ulkosyrjän hieronta on sellainen, joka jeesaa itse vaivaan. Koska kyse on tosiaan lähtökohtaisesti ulkosyrjän kalvon kiristymisestä. Jollain kaulimella sitä voi myös yrittää rentouttaa. Lonkan etuosasta löytyy myös sellainen pienen pallon kokoinen pikkulihas, jonka jumitus vetää tuon kalvojänteen tiukalle. Sitäkin voi yrittää jollain konstilla rentouttaa.

Itselläni tuo vaiva oli muutama vuosi sitten usean kuukauden ajan, mutta noilla konsteilla siitä päästiin. Sen kummempaa lääketieteellistä osaamista ei hallussa ole, mutta asian kokeneena, luulen että noilla ohjeilla homma toimii.

puuntakaa
30.07.2009, 13:31
Mullakin kävi tuon cooperin testin jälkeen niin, että tuo edellämainittu tensor fascia latae alkoi kiristämään. Oireena ei tosin ollut it-jänteen hankaaminen, vaan vastakkaisen eli adduktori-puolen lihaksen jänteen oireilu. Ihmettelin kun pyöräillessa aivan yllättäen tunsin vastus medialiksen kohdalla repäisevän kivun mitä luulin ensiarviona krampiksi. Palpoin sitten kotona tarkemmin ja huomasin, että siinä vastus medialiksen alla kulkeva lihaksen jänneosa oli se mikä vaivan aiheutti. Eli muistakaapa venytellä, niin säästytte monilta ongelmilta.

Myyrä
30.07.2009, 13:51
Nyt kun muistelen, niin joskus nuorempana mulla oli koriksessa samantapaista vaivaa. Silloin setä urheilulääkäri käski käyttää treeneissä sellaista polvenlämmitintä ja treenien jälkeen jäätä ja orudis-geeliä. Pari viikkoa ja vaiva oli hävinnyt. Ilman noita juttuja ei pystynyt juoksenmaan lainkaan kun polvi sattui niin pirusti.

Se huono tässä on, että tosta on aikaa melkein 10 vuotta ja en tarkkaa muista, mikä oli diagnoosi ja mistä kohtaa sattui. Ajattelin tätä koittaa myös nytkin ja vaikka juoksusta pidän nyt taukoa, niin kävelyn kanssa ainakin alkuun. Kai tällä nyt ainakin kävellä voi tai tehdä lähinnä kaikkea sellaista, mikä ei satu tai edes kirpaise.

Mielenkiintoista kyllä, että noin 8 vuoteen ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa polvien kanssa. Urheilumäärät on tietysti vähän pienempiä, mutta ikääkin on vähän enemmän. Silloin oli parin vuoden sisällä 2 eri vaivaa.

Veijari
30.07.2009, 16:05
Mikäköhän reistaa meikäläisen polvessa? Mitään äkkinäistä rikkoutumista en ole havainnut vaan kipu on hiipinyt vähän yllättäen.

Rasituksen (jalkapallo) jälkeen melko kovaa kipua polvilumpion ulkoreunassa, aavistuksen lumpion keskilinjan alapuolella. Kipua esiintyy erityisesti silloin kun painoa pistää polven päälle, esim. autosta noustessa vasen jalka edellä tai kun yrittää kyykistyä yhden jalan varassa. Polvea särkee myös pirusti kun istuu hetken aikaa jalka koukussa mutta särky hellittää heti kun jalan suoristaa.

Vakuutukset on kyllä kunnossa eli vierailu ortopedillä ei vie kuin ajan tilaamisen vaivan mutta jos joku tunnistaisi vaivan kuvailuni perusteella?

FutureHockey
30.07.2009, 19:13
Pieni vika, mutta kysytään nyt silti. On nimittäin meikäläisellä ollut jo jonkin aikaakin tuossa vasemman silmän alareunassa kolme-neljä pientä "rasvanäppyä" (tai mikä onkaan tarkempi ja oikeampi nimitys asialle. pieniä näppyjä kuitenkin) ja kiinnostaisi tietää miten ne saa helposti siitä pois kaunistamasta rumaa silmääni?

Torkkel
31.07.2009, 16:35
Mikäköhän reistaa meikäläisen polvessa? Mitään äkkinäistä rikkoutumista en ole havainnut vaan kipu on hiipinyt vähän yllättäen.

Rasituksen (jalkapallo) jälkeen melko kovaa kipua polvilumpion ulkoreunassa, aavistuksen lumpion keskilinjan alapuolella. Kipua esiintyy erityisesti silloin kun painoa pistää polven päälle, esim. autosta noustessa vasen jalka edellä tai kun yrittää kyykistyä yhden jalan varassa. Polvea särkee myös pirusti kun istuu hetken aikaa jalka koukussa mutta särky hellittää heti kun jalan suoristaa.

Vakuutukset on kyllä kunnossa eli vierailu ortopedillä ei vie kuin ajan tilaamisen vaivan mutta jos joku tunnistaisi vaivan kuvailuni perusteella?

Chondromalasia patellae, vittumainen vaiva. Ei oo oikein hyviä hoitoja. Magneetilla diagnosoidaan, mut näin voin kyllä sanoo varmaksi jo tarinan perusteella.

Tuamas
01.08.2009, 21:01
Jahas, itsediagnosoinnin ja muutaman kaverin lausunnon perusteella diagnosoin itselleni napatyrän.

Tarvinnee käydä lääkärissä näyttämässä, onko tuo miten akuutti vaiva? Eli tarviiko varoa tai muuta, vai voiko vetää urheilua, keittoa ym. ihan normaalisti?

Kyseessähän on siis pallomainen n. parin-kolmen sentin läpimitalla varustettu "pingispallo" vatsalihasten yläpuolella.

Myyrä
02.08.2009, 23:27

Chondromalasia patellae, vittumainen vaiva. Ei oo oikein hyviä hoitoja. Magneetilla diagnosoidaan, mut näin voin kyllä sanoo varmaksi jo tarinan perusteella.

Oli joskus toi Torkkel:n kertoma vaiva. Mulla kylläkin oli lumpion yläreunassa, mutta oireet muuten samat. Jalkaa jos piti koukussa kauemmin, niin kyllä sattui. Ja juuri kyykkyyn meno oli tuskaista.

Hoito oli kyllä helppoakin helpompi. Kaksi ekaa lääkäriä ei kyllä tiennyt, mistä oli kyse, mutta kolmas oireiden perusteella pystyi sanomaan heti aika varmasti, että tämä se on eikä kuvista ollut puhettakaan. Ei sen toteamiseen mitään kuvia tarvita. 2 kuukautta lepoa ja sen jälkeen sai vetää pienen totuttelun jälkeen jo täysillä. Kaikki oli ok, eikä ole sen jälkeen vaivannut juuri toi vaiva. Tosin olin silloin 17v, jolloin kaikki vaivat kyllä vielä parantuvat. Kävellä ym. tietysti sai, mutta kaikki urheiluun liittyvä ja muu rasitus oli kiellettyä. Kiva kesä se oli, kun ei tarvinnut treeneissä käydä!

Tietysti kannattaa käydä (osaavalla) lääkärillä näyttämässä vakuutuksen kustannuksella, mutta varaudu kahden kuukauden huiliin.

Grainger
04.08.2009, 20:55
Onko kenelläkään tietoa verisuonikasvaimista?

Olin tänään koko vatsan ultraäänitutkimuksessa ja maksasta löytyi noin kolmen sentin kokoinen verisuonikasvain. Lääkäri oli mulkku, ei puhunut koko tutkimuksen aikana mitään ja lopulta vain tokaisi, että tällainen löytyi. Kysyin, että onko se paha juttu, hän sanoi, että ei ole, todennäköisesti se on ollut siellä syntymästäni asti. Sitten kysyin, että onko se hyvänlaatuinen kasvain, lekuri sanoi, ettei se oikeastaan ole kasvain.

Sana "kasvain" aina pysäyttää hieman ja nyt jälkikäteen mietittynä ei varmaan olisi haitannut, vaikka hän olisi asiaa enemmänkin tutkinut. Mistä pirusta hän tietää katsomalla, että onko se hyvänlaatuinen vai pahanlaatuinen? Ehdotti puolen vuoden päähän uutta ultraäänitutkimusta, kiva juttu, puolessa vuodessa pahanlaatuinen ehtii levitä vaikka minne.

Kyllä lääkärit on pyrstöstä.

Fingerpori
05.08.2009, 07:22
Onko kenelläkään tietoa verisuonikasvaimista?

Olin tänään koko vatsan ultraäänitutkimuksessa ja maksasta löytyi noin kolmen sentin kokoinen verisuonikasvain. Lääkäri oli mulkku, ei puhunut koko tutkimuksen aikana mitään ja lopulta vain tokaisi, että tällainen löytyi. Kysyin, että onko se paha juttu, hän sanoi, että ei ole, todennäköisesti se on ollut siellä syntymästäni asti. Sitten kysyin, että onko se hyvänlaatuinen kasvain, lekuri sanoi, ettei se oikeastaan ole kasvain.

Sana "kasvain" aina pysäyttää hieman ja nyt jälkikäteen mietittynä ei varmaan olisi haitannut, vaikka hän olisi asiaa enemmänkin tutkinut. Mistä pirusta hän tietää katsomalla, että onko se hyvänlaatuinen vai pahanlaatuinen? Ehdotti puolen vuoden päähän uutta ultraäänitutkimusta, kiva juttu, puolessa vuodessa pahanlaatuinen ehtii levitä vaikka minne.

Kyllä lääkärit on pyrstöstä.

Mitä suurimmalla todennäköisyydellä kyseessä on hemangiooma.Se ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole kasvain vaan verisuoni ja imukudosta.Angiooma ei siis ole pahanlaatuinen kasvain,mutta voi toki kasvaa.Se vähän jonka minä asiasta tiedän niin aktiivisesti angioomia hoidetaan jos sellainen on aivoissa tai kaulan suurissa suonissa.Hemangioomat ovat vaarattomia eivätkä yleensä edes aiheuta mitään kipuja mihinkään,että elämä jatkuu =)

Mutta kaiva asiasta lisää tietoa ainakin juuri hakusanalla hemangiooma löytyy asiasta paljonkin tietoa.

Grainger
05.08.2009, 07:45
Suunnilleen tuon tiedon löysin itsekin netistä.

Ihmettelin vain, että miten lääkäri niin varmasti sanoi kyseessä olevan hemangiooman, eikä esimerksi hemangiosarkooman, joka on pahanlaatuinen. No eiköhän hän tiedä minua paremmin miten asia on. Tosiaan kun kysyin, että mitä tämä pahimmillaan aiheuttaa, vastaus oli:

"Ei yhtään mitään."

PS: En minä vielä kuolemaa ole tekemässä, vaikka jännältä tuntuukin, että oman itseni sisällä on "kasvain", vaikkei pahanlaatuinen saati oikea kasvain olisikaan.

Ilmeisesti, jos tämä olisi selkärangassa, niin siitä voisi haittaa ollakin. Ja jos jotain siellä ultraäänessä oli löydyttävä, niin ehkä mieluiten juuri tämä tapaus.

Big Bad Bruins
06.08.2009, 22:07
Osaisiko joku selvittää vähän ylikunnon oireita yms. Vähän tuntuu että jotain sen suuntaista voisi olla liikkeellä, tai sitten on joku asia huonosti. Pitää tarkkailla miten tila etenee, mutta jos jotain oireita saisi minunkin tietoon. Googlettamalla löytyy niin paljon erilaista tietoa, että ei tiedä mistä ottaa kiinni.

thego
10.08.2009, 11:30
Eräs päivä tennistä pelatessa kaveri laitto lähes täydellisen pysäytyslyönnin verkolle johon piti tietenkin juosta täyttä häkää vaikka ihan höntsä-mielellä pelataan. Verkolle ehtiessäni tuntu kuin henki salpaantui ihan pieneksi hetkeksi ja tämän jälkeen sydän alkoi tykittämään ihan hillitöntä kyytiä. Tarkotan nyt ihan reipasta tykitystä jota mulle ei kyllä normaali-liikunnassa oikeastaan ikinä tule..vähän tollanen et juokset täyttä vauhtia niin kauan että lyyhistyt polville ja ehkä vielä sitäkin kovempi.

Mistähän tollanen voi johtua ja voiko siinä olla mitään vakavempaa kyseessä? Ikää on vasta 22, mitään vakavempia sairauksia ei ole ollut, luonnostaan alhainen verenpaine ja olen nyt pitemmän tauon jälkeen aloittanut kuntoilun uudestaan. Välistä tulee aika paljonkin liikuttua päivän aikana, mutta olen kyllä katellut vähän oman pulssin ja fiiliksen mukaan etten liikaa kuitenkaan rasita itteäni.

Myyrä
19.08.2009, 09:11
Mitäs ihmettä. Mulla on nyt jo pari viikkoa lenkin jälkeen polven ulkosyrjän alaosassa tuntunut pientä kipua, mutta mennyt lenkin jälkeen pian ohi. Nyt maanantain lenkin jäljiltä se oli tiistai-aamuna niin pirun kipeä, ettei meinannut rappusia päästä alas. Iltaa kohti e taas lieveni ja äsken ei ollut mitään ongelmaa.

Mutta nyt kun lähdin lenkille, niin 10 min varmaan olin ehtinyt juosta niin tämä kipu tuli kovempana kuin ikinä. Se on kuin joku laittaisi tuolta alaviistosta polven sisään jonkun puukon ja pyörittäisi pari kertaa. Ja jos ei välittömästi lopeta juoksua, vihlominen ikään kuin laajenee isommalle alueelle.

Mitään turvotusta ei ole ja kävelyyn ei vaikuta. Nyt taas ihan ok, kun on vähän aikaa istunut paikallaan. Onkohan tässä jotain syytä huolen, vai menisiköhän ihan viikon-parin levolla ohi?
Tästä on nyt kolme viikkoa aikaa. Nämä kolme viikkoa on menty niin, että polvi ei ole sattunut missään vaiheessa hiukkaakaan. Venytelty on ym. muut hoido. Vähän käyty fillaroimassa ja salilla, mutta polvi ei ole muistuttanut olemassaolostaan.

Eilen päätin testata pienen, varovaisen lenkin. Eka se meinasi vähän sattua mutta lämmettyään ei mitään ongelmaa. Kotona vähän jäitä siihen, ei mitään. Sitten illalla olin koneella, laitoin jalan pöydälle ja jääpussin päälle. Kun tästä pian nousin, polvi oli salamana muuttunut niin pirun kipeäksi, juuri siitä ulkosyrjän alalaidalta. Ja sanomattakin lienee selvää, että yön jälkeen rappusten kulku ja jopa kävely on tuskaa.

Kai tästä pitää nyt sitten mennä varaamaan oikein oikeaa lääkäriä.

30/30150
20.08.2009, 01:19
Osaisiko joku selvittää vähän ylikunnon oireita yms. Vähän tuntuu että jotain sen suuntaista voisi olla liikkeellä, tai sitten on joku asia huonosti. Pitää tarkkailla miten tila etenee, mutta jos jotain oireita saisi minunkin tietoon. Googlettamalla löytyy niin paljon erilaista tietoa, että ei tiedä mistä ottaa kiinni.
Ehkä helpoin ensimerkkien tunnistaminen on liian korkea aamusyke ja muutenkin normaalia korkeampi leposyke.

Larppa
21.08.2009, 14:15
En alkanut kahlaamaan edellisiä viestejä läpi, mutta katsotaan jos joltain löytyisi tietoa. Vaivana on siis satunnaisesti ilmenevä äkillinen alaselkäkipu joka myös viimeaikoina on alkanut tuntua lonkissa. En muista koska kipua oli ensimmäisen kerran, mutta joka tapauksessa siitä on jo kuukausia ja välillä menee pitkiä aikoja ilman mitään ongelmia. Nyt kuitenkin suht lyhyen ajan sisään on taas ollut oireita, kun reilu viikko sitten vihlaisi taas yhtäkkiä. Kipu meni silloin kokonaan ohi parissa tunnissa. Eilen käytiin pelaamassa pitkästä aikaa kaveriporukalla futista ja alaselkä/lonkat kipeytyivät niin pahasti, että istumaan meno ja ylösnouseminen vaati keskittymistä ja käsillä auttamista. Kipua kesti tällä kertaa aamuun asti, mutta nyt alkaa taas helpottaa. Periaatteesta en ole lääkäriin vielä mennyt, kun vaiva ei ole ikinä työntekoa haitannut, tai ilmestynyt töissä, mutta ensi viikolla taidan silti soittaa lääkärille ja käydä viimein näyttämässä selkää ennen loman loppumista.

anatsu
27.08.2009, 18:44
No nyt on nilkka kipeänä. Huomisaamuna painan heti lääkäriin, mutta oman diagnoosin mukaan voisi olla kyse nivelsiteiden venähdyksestä tai revähdyksestä. Onkos kellään kokemuksia näistä? Nilkka(vasen, ns. tukijalka) on siis aivan jumalattoman kipeä(ei kestä paljoa pistää painoa tuon jalan varaan) tuolta sisäpuolelta ja turvoksissa. Eilen se todennäköisesti meni jalkapalloa pelatassa. Sen jälkeen olen käynyt kaksissa jääharjoituksissa ja tänään olleiden harjoitusten jälkeen oli sen luokan kipu, että huh hui. Tänä aamuna se tuntui sen verran hyvältä, että tosiaan ajattelin käväissä noissa jäätreeneissä, mutta eihän niistä tullu helvettiäkään, kun ei oikein pystynyt paljoa toisella jalalla kääntyilemään. Ajattelin, että ei kai tuo voi olla jokin kehräsluun hiusmurtuma tai vastaava, kun melkeinpä on siitä kohdin kipu? No huomenna röntgeniin ja arvuuttelemaan, että kauanko pitää huilata jääkiekosta. Kunhan ei ole koko kausi paketissa ;(.

TQoFE
27.08.2009, 19:19
Olen täällä aiemminkin avautunut jo useamman vuoden vaivanneesta selästäni, joka on pahimmillaan niin helkkarin kipeä, että kaikissa mahdollisissa asennoissa olo on suorastaan tuskallinen. Röntgenkuvissa ei näkynyt mitään epäilyttävää, eikä minkään sortin venyttely ole auttanut. Olen tullut siihen tulokseen, että kyseessä saattaa sittenkin olla fasettilukko alaselässä, vaikka mitään rakenteellista epäsymmetriaa ei ole. Maallikkona oletan, että useamman vuoden istumatyö täysin epäergonomisessa asennossa ajaa kuitenkin suunnilleen saman asian?

Nyt kaivattaisiin siis vinkkejä Helsingin seudulla toimivista fysioterapeuteista / kiropraktikoista / poppamiehistä, jotka osaisivat mahdollisesti tuon fiksata. Iso kiitos jo etukäteen.

Jupe
27.08.2009, 19:35
Nyt kaivattaisiin siis vinkkejä Helsingin seudulla toimivista fysioterapeuteista / kiropraktikoista / poppamiehistä, jotka osaisivat mahdollisesti tuon fiksata. Iso kiitos jo etukäteen.

Onko mahdollisesti lihas jumissa?

Itsellä ollut ongelmia alaselän kanssa viimeiset 20 vuotta. Yksi syy juuri toimistotyö ja epänormaalit istuma-asennot. Jokin pieni alaselän lihas aina aika-ajoin niin jumissa että kävely on hankalaa eikä selkää pysty taittamaan ollenkaan.

Kävin myös kaikki maailman kiropraktikot läpi ennenkuin löytyi helppo ratkaisu, kun lihas ei muuten rentoutunut niin resepti lihasrelaksantille. Avot, pari nappia huuleen ja olo on sen jälkeen todella rento, kyseessä vahva kolmiolääke joka toimii täsmälääkkeenä kireään lihakseen. Tämän jälkeen selkä palautui normaaliksi.

Hyvä ja kehuttu kripraktikko Helsingin alueella on Ruoholahdessa, siinä Itämerenkadulla katutasossa, keskustasta tullessa ennen metroa. En muista nimeä. Mielestäni kyse on pariskunnasta josta mies on kiropraktikko ja nainen tekee hieronta/fysikaalisia -hoitoja samoissa tiloissa.

puuntakaa
27.08.2009, 20:51
Olen täällä aiemminkin avautunut jo useamman vuoden vaivanneesta selästäni, joka on pahimmillaan niin helkkarin kipeä, että kaikissa mahdollisissa asennoissa olo on suorastaan tuskallinen. Röntgenkuvissa ei näkynyt mitään epäilyttävää, eikä minkään sortin venyttely ole auttanut. Olen tullut siihen tulokseen, että kyseessä saattaa sittenkin olla fasettilukko alaselässä, vaikka mitään rakenteellista epäsymmetriaa ei ole. Maallikkona oletan, että useamman vuoden istumatyö täysin epäergonomisessa asennossa ajaa kuitenkin suunnilleen saman asian?

Millaista huolta pidät jaloistasi? Hyvin moni oire lannerangan alueella johtuu kireistä lonkkaan vaikuttavista jalkalihaksista. Pakarat, eritoten pieni-ja keskimmäinen pakaralihas sekä lonkan koukistajat ja hamstring-ryhmä ovat sellaisia jotka vaikuttavat lantion asentoon ja kireinä aiheuttavat paljon kipua
selässä. Mulla itsellä ylikireä rectus femoris eli pinnallinen lonkan koukistaja aiheutti pitkään kipua selkään. Nyt tiedän heti mikä on vialla kun selkä juilii ja oireet lakkaavat melkein heti kun venytän noita pirun koukistajia.

Selän lihaksista on syytä mainita quadratus lumborum, jos leveän- ja pitkän selkälihaksen mobilisointi eikä venyttely ole vaikuttanut mitenkään.

Salama15
27.08.2009, 21:20

Laitoin YV:n...

TQoFE
28.08.2009, 13:43
Kiitokset Jupe ja Puuntakaa, mutta pidän epätodennäköisenä, että kyse on lihaskivusta (ainakaan pelkästään), sillä kipu on selkeästi selkärangassa.

Laitoin YV:n...

Jesh, kiitän. Onko muuten hintatasosta muistikuvaa?

Salama15
28.08.2009, 18:13
Jesh, kiitän. Onko muuten hintatasosta muistikuvaa?

Olikos 50,00EUR ekalla kerralla ja sen jälkeen 45,00EUR/kerta tjsp. Soittamalla selviää!

Jupe
28.08.2009, 19:06
Tässä muuten mainitsemani Ruoholahden Kiropraktiikka.
http://www.chiro1st.fi/

Suosittelen!

Datsun
28.08.2009, 20:46
Meikä ja vaimoni oomme käyneet vuodesta 2002 samalla niksauttajalla joka pitää praktiikkaansa Kulosaaressa. Voin pyynnöstä laittaa tiedot yv:nä, jostain syystä en arvaa hänen numeroaan laittaa tänne julkisesti.

On erittäin pätevä kaveri - tekee tiivistä yhteistyötä yksityisten lääkäriasemien kanssa. Tätä kautta itsekin aikanaan hänen luokseen löysin. Tekee naksautukset ja hieronnan - ammattitermit on mulla ihan pikkuisen hakusessa.

TQoFE
29.08.2009, 09:49
Kiitokset vielä S15 ja Jupe =)

Meikä ja vaimoni oomme käyneet vuodesta 2002 samalla niksauttajalla joka pitää praktiikkaansa Kulosaaressa. Voin pyynnöstä laittaa tiedot yv:nä, jostain syystä en arvaa hänen numeroaan laittaa tänne julkisesti.

Kuulostaa siltä, että saattaisi olla sama kuin S15:n vinkkaama, mutta laita toki yv:tä, jos suinkin viitsit. Kiitos =)

Datsun
29.08.2009, 10:11
Kuulostaa siltä, että saattaisi olla sama kuin S15:n vinkkaama, mutta laita toki yv:tä, jos suinkin viitsit. Kiitos =)
Done and done!

Wod
02.09.2009, 09:51
Onko kellään tietoa mikä kädessä voisi olla? Tuossa kyynärtaipeen (toivottavasti puhun oikeasta kohdasta) kohdalta todella kipeä ja kipu säteilee siitä vähän ylemmäs, kun suoristaa käden. Eli en pysty pitämään oikeaa kättäni suorassa ja nyt, kun kirjotan tätä viestäkin käsi on vähän kipeä. Kipu ei tunnu ollenkaan, kun kättä pitää "kantoside" asennossa. Mikäköhän mahtaa olla ongelmana tuossa. Toivottavasti tuosta jotenkin sai selville mikä kohta on kipeä.

Siim72
03.09.2009, 08:11
Oikeastaan, onko täällä fysioterapeuttia? Mikä voi olla syynä kun olkapäät naksuvat erittäin paljon? Ei sentään "normaalissa" käytössä, mutta esim. salilla tai jos pyörittää käsiä, niin hirveä naksuminen alkaa. Itse järkeilin, että voikohan syy olla siinä, kun on salilla käynyt, mutta olkapäiden treenaaminen on jäänyt aika pieneksi? Ja nivelten pitäisi olla ainakin iän puolesta ihan kunnossa, sitä kun on kertynyt vasta 19 vuotta.

Jupe
03.09.2009, 12:01
Oikeastaan, onko täällä fysioterapeuttia? Mikä voi olla syynä kun olkapäät naksuvat erittäin paljon? Ei sentään "normaalissa" käytössä, mutta esim. salilla tai jos pyörittää käsiä, niin hirveä naksuminen alkaa. Itse järkeilin, että voikohan syy olla siinä, kun on salilla käynyt, mutta olkapäiden treenaaminen on jäänyt aika pieneksi? Ja nivelten pitäisi olla ainakin iän puolesta ihan kunnossa, sitä kun on kertynyt vasta 19 vuotta.

Itselläni ollut myös samanlaisia oireita puntinnostelun ohella. En ole fysioterapeutti mutta kokemusten perusteella voisin muistuttaa venyttelemisen tärkeydestä ja aerobisen liikkuvuuden huolehtimisesta. Pelkkä puntti jäykistää ja saa mahdollisesti aikaan juuri kireyttä jäsenissä.

Huomattavasti paremmin kulkee puntti kun tekee muutaman minuutin venyttelyt ennen treeniä lihaksille mitä on treenaamassa. Ja ennen kuin venyttelee niin muutaman minuutin lämpö, esim 10min kuntofillaria.

puuntakaa
03.09.2009, 12:21
Ei nyt varsinaisesti absoluuttisesti poista rutinoita, mutta lihasepätasapainot kuormittavat niveliä ja myös altistavat ne vammoille. Eli Siim72 voisi ottaa saliohjelmaan muutakin kuin penkkiä

Tompse
03.09.2009, 13:38
Itselläni ollut myös samanlaisia oireita puntinnostelun ohella. En ole fysioterapeutti mutta kokemusten perusteella voisin muistuttaa venyttelemisen tärkeydestä ja aerobisen liikkuvuuden huolehtimisesta. Pelkkä puntti jäykistää ja saa mahdollisesti aikaan juuri kireyttä jäsenissä.

Huomattavasti paremmin kulkee puntti kun tekee muutaman minuutin venyttelyt ennen treeniä lihaksille mitä on treenaamassa. Ja ennen kuin venyttelee niin muutaman minuutin lämpö, esim 10min kuntofillaria.

Tuo venyttely ainakin ennen suoritusta on jopa vaarallista, mitä tulee uusimpiin tutkimuksiin, ja muutamiin alan ihmisiin. Tässä (http://www.aamulehti.fi/teema/terveys/154032.shtml) linkki aamulehden juttuun, NYT - liitteestä alunperin tuon huomasin.

Eli alkulämpöä pienillä painolla, jotta lihakset lämpiää kunnolla ja siittä sitten kovempiin painoihin. Maksimissaan voi n.10s pituisia venytyksiä tehdä ennen reeniä, muutoin saattaa lihas vaurioitua mikäli haluaa uskoa tuohon tutkimukseen / juttuun. Kuten tuosta jutusta selviää, paljon tärkeämpää on hoitaa alkulämmittely ja loppuverryttely huolella ja kunnolla. Paras tulos loppuverryttelyssä saadaan, kun hoitaa pienen verruttelyn ja venyttelyn heti harjoituksen jälkeen ja pidemmän loppuvenyttelyn n. 30 - 45min harjoituksesta, kun lihakset ovat jo palautuneet rasituksesta. Itse en hirveästi venyttelyn päälle perusta, alkulämmön ja lihasten lämmityksen kyllä hoidan hyvin.

Ja mitä tulee olkapäiden naksumiseen, ellei se ole kivualista niin kyseessä ei liene mitään sen vakavempaa. Jokaisella ihmisellä nivelet naksuu ja paukkuu ainakin jonkin verran, se on ihan normaalia. Enemmän vain liikuntaa ja nimenomaan niille lihaksille / nivelille, jotka jumittavat ja naksuvat.

Jupe
03.09.2009, 14:24
Tuo venyttely ainakin ennen suoritusta on jopa vaarallista, mitä tulee uusimpiin tutkimuksiin, ja muutamiin alan ihmisiin. Tässä (http://www.aamulehti.fi/teema/terveys/154032.shtml) linkki aamulehden juttuun, NYT - liitteestä alunperin tuon huomasin.

Mahdollisesti perääkin tuossa, kuitenkin hyvä mainita että tuossakin artikkelissa oli maratoonarin näkökulma joka oli täysin päinvastainen.

Mutta yhdyn ehdottomasti kommenttiin että alkulämpö/verryttely on tärkeämpää kuin venyttely. Kylmiltään venyttely nimenomaan hajoittaa paikat, itse suosin lyhyttä 5min venyttelyä alkulämmön jälkeen ja mahdollisesti todella rankan juoksutreenin jälkeen(noin tunti treenistä). Ja ei mitään saunavenyttelyjä missä lihas venyy "yli".

Summasummarum, salille tullessa 10min lämpö niin että hiki alkaa muodostumaan ja siitä ensiksi kevyille painoille , ok.

Off-topiccia ehkä vähän tai ainakin osittain urheilulääkäri-osastoa.

lapa78
03.09.2009, 15:33
Tällaista tällä kertaa...

Osaisiko joku sanoa/jollain kokemusta (tiedän käytännössä mahdotonta) mistä erottaa rasvapatin ja jonkun muun patin. Löysin tänään vasemman korvan "edestä", siis posken puolelta patin, joka on vähän arka. Patti on kova ja tuntuu, että se ei liiku kauheasti. Sain viikonloppuna tosin iskun (mailasta ja en tarkoita nyt lentopallomailaa) saman puolen silmäkulmaan, jota koristaa nyt tikkirivi, mutta en huomannut että samassa olisi tullut isku myös tuohon poskipäähän/korvaan.

Parastahan tässä on se, että kävin tänään lääkärissä ja kerroin myös tuosta patista ja lääkäri totesi, että voi olla rasvapatti. No tämän diagnoosin pystyisi antamaan myös 99% tämän plstan kirjoittajista. Lääkäri kokeili pattia n. sekunnin ajan. Kyseessä oli kyllä joku ulkomaalainen lääkäri, joten en tiedä hänen ammattitaidostaan, oli muutenkin aika mulkun oloinen tai sitten kyseessä oli kielimuuri tms. Onkohan musta tulossa rasisti? Vituttaa vaan maksaa tuollaisesta diagnoosista.

Tämä menisi myös vitutusketjuun, mutta korpeaa kyllä maksaa ammattitaidosta.

Kaikki diagnoosit tervetulleita, myös rasistisuudestani.

TQoFE
03.09.2009, 16:41

Osaisiko joku sanoa/jollain kokemusta (tiedän käytännössä mahdotonta) mistä erottaa rasvapatin ja jonkun muun patin.

Tarkkaile pattia esim. pari-kolme viikkoa ja punnitse sitten tilanne uudelleen. Kovin akuutilta ei kuulosta, jos kerran on vain vähän arka. Rasvapatti syntyy muuten herkästi kohtaan, jossa lihas on joskus vaurioitunut.

Minä sitten missään nimessä en ole lääkäri tai rasvapattiekspertti. Ihan siltä pohjalta höpöttelen, mitä tiedän hevosten rasvapateista. Jos liikaa mietityttää, niin tilaa vaikka heti uusi aika uudelle lääkärille.

Buddha
03.09.2009, 18:38
Osaisiko joku sanoa/jollain kokemusta (tiedän käytännössä mahdotonta) mistä erottaa rasvapatin ja jonkun muun patin.

Tilaa suoraan aika toimenpiteeseen ja kerro, että olet jo ollut aikaisemmin lääkärin vastaanotolla ko. asiasta. Suht' pikainen toimenpide paikallispuudutuksella ja sittenhän patti matkaa siitä sitten patologille ja lausunto tulee perästä.

Yksi lääkäri kertoi, että tavallinen ns rasvapatti on sellainen vaalea, mutta jos olisi epäilystä kasvaimesta, niin siinä on verisuonia... Enpä minäkään ole mikään asiantuntija, joten soitahan arvauskeskukseen tms toimenpiteeseen...

lapa78
03.09.2009, 19:12
Tilaa suoraan aika toimenpiteeseen ja kerro, että olet jo ollut aikaisemmin lääkärin vastaanotolla ko. asiasta. Suht' pikainen toimenpide paikallispuudutuksella ja sittenhän patti matkaa siitä sitten patologille ja lausunto tulee perästä.

Tuntuisi jotenkin liioitellulta tilata aika suoraan leikkaukseen tms. Ehkä odotan muutaman päivän ja katson miten asia etenee.

Yksi lääkäri kertoi, että tavallinen ns rasvapatti on sellainen vaalea, mutta jos olisi epäilystä kasvaimesta, niin siinä on verisuonia... Enpä minäkään ole mikään asiantuntija, joten soitahan arvauskeskukseen tms toimenpiteeseen...

Niin kysymys oli, että miten erottaa/voiko erottaa ihon alta, mikä on rasvapatti ja mikä ei.
Arvauskeskukseen en mene kuin kannettuna, joten se on poissa laskuista.

Torkkel
03.09.2009, 20:09

Osaisiko joku sanoa/jollain kokemus..

Rasvapatti voi oikeastaan tulla mihin vain. Rasvapatit tulevat yleensä pikkuhiljaa ja ne ovat painellen pehmeän oloisia. Todennäköisesti kyseessä on kuitenkin preaurikulaarinen imusolmuke. Imusolmukkeet ovat hernemäisiä ja mobiileja. Toki patti voi olla myös korvanedussylkirauhaseen liittyvä muutos. Suoraa poistoa en kyllä suosittele ainakaan tk:ssa, sillä alueella kulkee kasvohermo, joka vaurioituu alueen leikkauksissa helposti.

lapa78
03.09.2009, 20:30
Rasvapatti voi oikeastaan tulla mihin vain. Rasvapatit tulevat yleensä pikkuhiljaa ja ne ovat painellen pehmeän oloisia. Todennäköisesti kyseessä on kuitenkin preaurikulaarinen imusolmuke. Imusolmukkeet ovat hernemäisiä ja mobiileja. Toki patti voi olla myös korvanedussylkirauhaseen liittyvä muutos. Suoraa poistoa en kyllä suosittele ainakaan tk:ssa, sillä alueella kulkee kasvohermo, joka vaurioituu alueen leikkauksissa helposti.

Kun tunnut asiasta tietävän, niin mitäs tässä kannattaisi tehdä? Onko jokin noista luettelemistasi asioista vaarallisia vai menevätkä itsekseen ohi. Onko jotain nyrkkisääntöä mihin voisi turvautua/noudattaa?

TQoFE
04.09.2009, 09:16
Rasvapatit tulevat yleensä pikkuhiljaa ja ne ovat painellen pehmeän oloisia.

Onko näin? Tosiaan ihmisistä minä mitään tiedä, mutta ainakin hevosilla rasvapatti voi olla melko kovakin.

Beeman
04.09.2009, 11:24
Onko näin? Tosiaan ihmisistä minä mitään tiedä, mutta ainakin hevosilla rasvapatti voi olla melko kovakin.

"A lipoma is a benign tumor composed of fatty tissue. These are the most common form of soft tissue tumor.[1] Lipomas are soft to the touch, usually movable, and are generally painless."

Näin sanoo hyvä ystäväni, old faithful a.k.a. Wikipedia.

Torkkel
04.09.2009, 12:48
Kun tunnut asiasta tietävän, niin mitäs tässä kannattaisi tehdä? Onko jokin noista luettelemistasi asioista vaarallisia vai menevätkä itsekseen ohi. Onko jotain nyrkkisääntöä mihin voisi turvautua/noudattaa?

Vaikea sanoa näkemättä. Yleensähän reaktiiviset imusolmukkeet kasvojen ja kaulan alueella liittyvät lähes poikkeuksetta pään ja kaulan alueen infektiohin tai haavaumiin yms. Hernemäinen muutos on todennäköisimmin imusolmuke, jota voi mielestäni seurata 4-6vko. Jos muutos kiinnittyy alustaansa tai kasvaa, niin sitten ultraäänitutkimus nopealla aikataululla. Jos muutos alkaa pienenemään kuten todennäköistä on, niin sitten ei lisätutkimuksia tarvita. Jos patti on ennallaan vielä 4-6vkon päästä, niin uä:hän terveyskeskuksen kautta. Jos taas sopii rasvapatiksi (isompi, laakeampi), niin sitten koepala tai varovainen poisto tk:ssa tai jos kasvohermo on vaarassa niin poisto polikliinisesti sairaalassa.

Veijari
08.09.2009, 14:47
Pystyykö jotenkin muuten kuin magneettikuvalla erottamaan nivelsiteiden repeämän ja venähdyksen, esim kipuasteen tai turvotuksen perusteella? Vai onko ihan tapauskohtaista?
Nilkka pyörähti eilen ympäri harrastuksen parissa aika ikävästi ja nyt käveleminen on heikon laista. Eilen kyllä pystyin jatkamaan pelaamista pelin loppuun saakka ja kipu oli lähes mahdoton vasta kun aamulla nousin sängystä pystyyn, joten toivon että ehkä olisi kyse vain venähtämisestä? Turvotusta on lievästi.

Fox
08.09.2009, 14:59
Pystyykö jotenkin muuten kuin magneettikuvalla erottamaan nivelsiteiden repeämän ja venähdyksen, esim kipuasteen tai turvotuksen perusteella? Vai onko ihan tapauskohtaista?
Nilkka pyörähti eilen ympäri harrastuksen parissa aika ikävästi ja nyt käveleminen on heikon laista. Eilen kyllä pystyin jatkamaan pelaamista pelin loppuun saakka ja kipu oli lähes mahdoton vasta kun aamulla nousin sängystä pystyyn, joten toivon että ehkä olisi kyse vain venähtämisestä? Turvotusta on lievästi.

Kyllä se todennäköisesti on vain venähtänyt. Itselläni kävi täysi samalla tavalla noin vuosi sitten. Pystyin pelaamaan vuoron loppuun mutta seuraavana päivänä kävely ei luonnistunut. Pienellä levolla ja sen jälkeen nilkkatuki käyttöön pelaillessa, niin kyllä nilkka pian taas täysin kunnossa on.

tiuke
09.09.2009, 11:31
Ei nyt välttämättä lääkäriä kaivata, mutta hyviä vinkkejä. Flunssan ensioireita alkaa olla tietenkin silloin, kun ei varsinkaan haluaisi. Nenä vuotaa, kurkku on kuiva yöllä ja kitalaki kipeä aamulla, kun joutuu nieleskelemään kosteuttaakseen kurkkua. Kuumetta ei ole. Eilen aamulla oli ensimmäisen kerran nenä tukossa ja kurkku kuiva. Kurkkuun ei koske, eikä se kuivu heräämisen jälkeen. Oireet ei ole pahat ainakaan vielä. Onko kotikonsteja, miten voisi yrittää, ettei tämä tästä enää pahene ja selviäisin ilman kunnolla sairastumista? Tää on niin tätä, juuri kun SM-Liiga alkaa.

TQoFE
09.09.2009, 11:36
Ei nyt välttämättä lääkäriä kaivata, mutta hyviä vinkkejä. Flunssan ensioireita alkaa olla tietenkin silloin, kun ei varsinkaan haluaisi. Nenä vuotaa, kurkku on kuiva yöllä ja kitalaki kipeä aamulla, kun joutuu nieleskelemään kosteuttaakseen kurkkua. Kuumetta ei ole.

JA:ssa on ihan oma ketjukin tuolle: Mitä keinoja flunssan nujertamiseen? (http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=41498&highlight=flunssan)

Lyhyesti, tupla-annos multitabseja tai vastaavia päivässä, Strepsils koko ajan suussa, rommitoteja hunajalla ja limellä, paljon lepoa, sauno, jatkuvasti mieluummin liikaa kuin liian vähän päällä, passaa kaikki roskaruoat ja maitotuotteet.

-OO-
10.09.2009, 11:48
Onko täällä kenelläkään kokemusta paniikkihäiriöstä, kun olen alkanut epäillä itselläni tuota? Jokunen viikko sitten kävin työterveystarkastuksessa ja siellä todettiin kaikkien arvojen olevan luokkaa hyvä, joskin sokeriarvo oli ihan hitusen koholla, mutta muuten todettiin kaikkien arvojen olevan hyviä. EKG:kin otettiin ja siinäkään ei ollut mitään erikoista. Nyt on kuitenkin parin-kolmen viikon ajan tullut ajoittain sellaisia "kohtauksia" että tulee puristava tunne rintaan ja sydän alkaa takomaan hullun lailla. Samalla tulee sellainen kokonaisvaltainen huono olo. Tämä on saanut pelkäämään että pumpussa olisi jotain vikaa mutta nuo aiemmat testit eivät kyllä sitten kuitenkaan viittaa tähän. Sitten kun tätä alkaa miettimään niin tuntuu että tilanne vaan pahenee ja pumppu alkaa hakkaamaan entistä kovemmin. Näitä kohtauksia saattaa tulla välillä jopa useita kertoja päivässä, välillä ei tule moneen päivään yhtään.

Lääkäriinhän tästä pitäisi mennä mutta kun sitä potee niin helvetinmoista lääkärikammoakin niin koko ajan lykkää vaan eteenpäin että "jospa tämä tästä". Sitä vaan aina olettaa että kun menee lääkäriini niin sieltä tulee pelkkiä huonoja uutisia ja sitä siksi lykkää koko ajan eteenpäin. Mutta kertokaa joku jos on jotain kokemusta paniikkihäiriöstä että miten tuo ilmenee ja miten siitä mahdollisesti pääsee eroon jos siitä on kysymys?

Datsun
10.09.2009, 12:14
Onko täällä kenelläkään kokemusta paniikkihäiriöstä...
Mulla todettiin paniikkihäiriö syksyllä 2002. Koko tuo vuosi siihen saakka oli aivan yhtä helvettiä aika ajoin, ja näin jälkeenpäin ajatellen ihmettelen kuinka siitä selvisin. Lääkäriin menin vasta vaimon pakottamana, tietenkin. Kukas sitä nyt omin voimin lähtee lantun sisäisistä asioista vuodattamaan (paitsi nimimerkin suojassa täällä!)

Paniikkihäiriö on siitä uskomaton vaiva, että se oikein ruokkii itse itseään. Siinä vaiheessa kun en vielä tiennyt mikä vaivaa jonkinlainen kauhun kierre syveni ja syveni, panikoin lisää, seinät kaatuvat päälle, luulin sekoavani, sain uuden kohtauksen jne. Nykyään kun tiedän miltä paniikkikohtaus tuntuu - tai oikeastaan tunnistan jo oireet ja kohtausta harvemmin enää tulee - en panikoidu enää enempää siitä tunteesta.

Kävin tosiaan silloin juttelemassa lääkärissä, oli yllättävän iisi homma kuitenkin ennakkoajatuksiin nähden. Sain silloin lääkityksen (masennuslääkkeitä) ja ensimmäinen minulla kokeiltu lääke toimi heti. Lääkitystä jatkoin muistaakseni jonkun 2,5 vuotta jonka jälkeen en ole lääkärillä tämän aiheen vuoksi käynyt. Muutaman kerran on toki ollut lähellä. Lääkitystä ei sitten tosiaan saa lopettaa kerralla! Voin kertoa tästä joskus lisää. Ilman lääkkeitä olen siis ollut kai jo viitisen vuotta.

Mutta mene hyvä ihminen käymään lekurilla. Mulle se ainakin toi avun. Paniikkihäiriö voi pahimmillaan invalidisoida ihmisen.

tutzba
11.09.2009, 19:48
Ongelma: Helvetin kipeä vasemman jalan isovarvas.

Oireet: Toisinaan tunnoton, toisinaan pistelee, kävellessä sattuu paljon. Kivun pääkohta on vasemmalla puolella varvasta, tuossa kynnen vieressä.

Pitäisi käydä maanantaina näyttämässä lääkärille, mutta osaako kukaan antaa analyysia ennen sitä?

TQoFE
11.09.2009, 20:04
Pitäisi käydä maanantaina näyttämässä lääkärille, mutta osaako kukaan antaa analyysia ennen sitä?

Kynsi lähtenyt kasvamaan "varpaan sisälle"?

tutzba
11.09.2009, 20:21
Kynsi lähtenyt kasvamaan "varpaan sisälle"?

Ei ole ei. Välillä varvasta polttaa tai kuumottaa, kumpi lieneekään oikea termi.

puuntakaa
11.09.2009, 21:03

Oireet: Toisinaan tunnoton, toisinaan pistelee, kävellessä sattuu paljon. Kivun pääkohta on vasemmalla puolella varvasta, tuossa kynnen vieressä.

Vaikuttaako takareiden tai pohkeen venyttäminen mitenkään kipuun/tuntoon?

tant gredulin
11.09.2009, 21:17

Tsekkaa Mortonin syndrooma tai Mortonin neuralgia, en muista kumpi :) Kuumottaako myös?

Datsun
11.09.2009, 21:36
Voisko olla täynnä mätää? Joskus oli ihan törkeän kipeä jonkun sormen pää. Sitä hämmentyneenä kääntelin ja vääntelin ja kas! Sormen päähän aukesi pieni reikä ja jotain ällöttävää visvaa tursui mielettömästi. Joku pieni tulehdus kai.

puuntakaa
11.09.2009, 21:38
Mä en välttämättä ehdottaisi Mortonia koska oireilee pääasiallisesti mielestäni hieman eri paikassa. Mahdollinen toki sekin on. Hermoperäiseltä vaivalta toi kyllä vaikuttaa, tod.näk. nervus fibularis siellä hieman vittuilee?

Elazi
12.09.2009, 09:19
Vaimoni työskentelee ravintolatyöntekijänä, joka on seisomatyötä 8h päivässä (lukuunottamatta pieniä taukoja jolloin on pakko nostaa jalkoja ylöspäin) ja jalat kipeytyy todella paljon, eikä niinkään lihakset vaan jalkapohjat.
Eka käytiin ostaa jostain k-kengästä uudet pohjalliset, mutta niillä ei ollut vaikutusta. Kokeiltiin uusia kenkiä, joiden olisi kuulemma pitäny olla hyvät, mutta jalat kipeyty entistä nopeammin..

Mitä keinoja tohon vois olla, että sais jalkapohjalle paremmat oltavat? Intersportista saa omien jalkojen mukaan muotoiltuja pohjallisia, ovatko hintansa arvoiset (n. 50€)?

Ruutiveijari
12.09.2009, 09:26
Vaimoni työskentelee ravintolatyöntekijänä, joka on seisomatyötä 8h päivässä (lukuunottamatta pieniä taukoja jolloin on pakko nostaa jalkoja ylöspäin) ja jalat kipeytyy todella paljon, eikä niinkään lihakset vaan jalkapohjat.
Onko käynyt lääkärillä kuvauttamassa jalat? Jalassa voi rasituksen vuoksi olla marssimurtuma, joka ei kengällisillä pelkästään parane.

kämmäri
12.09.2009, 09:43
Onko täällä kenelläkään kokemusta paniikkihäiriöstä

Jep, mulla on hyvin pitkälti vastaavat kokemukset kuin Datsunilla, eli mulla todettiin paniikkihäiriö vuonna 2004. Kuten Datsun kirjoitti, niin tuo "Kauhun kierre" oli jotain aivan jäätävää. Kun kierre oli päällä, niin olin täysin lamaantunut ja vaimo ja lapset joutui käytännössä elelemään ilman meikäläisen apua.

Mulla tuo paniikkihäiriö ilmenee aivan järkyttävänä sairauden- ja lentopelkona.

Ensimmäisten kohtausten jälkeen ramppasin lekureiden luona kaikenlaisissa tutkimuksissa, lähes joka paikka syynättiin(ainoastaan persreikä jäi suunilleen tähystämättä). Homma lähti purkautumaan, kun kävin Neurologin luona ja ajatuksenani oli päästä aivojen magneettikuviin(silloin taisin epäillä, että mulla on aivokasvain). Tuo Neurologi sitten vihjaisi, että vika saattaa kyllä olla aivoissa, mutta psyyken puolella.

Sain hommaan myös masennuslääkityksen joita sitten nappailin pari vuotta, lisäksi kerran vuodessa vierailin lekurissa jossa vaan tsekattiin, että lääkitys auttaa. Ja kuten Datsun kirjoitti, niin lääkitystä ei saa lopettaa ilman lääkärin neuvoja ts. annosta pienennetään pikku hiljaa.

Pahinta tuossa lääkkeiden käytössä oli, että ne eivät vaikuttaneet heti, vaan olo oli huono vielä muutaman viikon lääkkeiden aloittamisen jäkeen. Tää on lekurin mukaa normaalia noiden mielialalääkkeiden osalta.

Mutta suosittelen tosiaan kääntymään lekurin puoleen ja mielummin vielä käymään yksityisellä puolella, jos vaan tähän mahdollisuus on.

Tällä hetkellä pystyn lentämään ja jokainen pikku kolotus ei ole välttämättä enää pahin mahdollinen sairaus.

Datsun
12.09.2009, 10:17
...
Ei helvetti, johtuuko nää kaikki siitä että meillä kaikilla kolmella lukee suosikkijoukkueen kohdalla Lukko?! Pelottavaa.

thego
13.09.2009, 13:13
Mitä keinoja tohon vois olla, että sais jalkapohjalle paremmat oltavat? Intersportista saa omien jalkojen mukaan muotoiltuja pohjallisia, ovatko hintansa arvoiset (n. 50€)?

Uusien kenkien kohdalla meneekin sitä aikaa tottua niihin, mutta ymmärrettävästi kun työjalkineista on kyse niin sitä aikaa ei hirveesti ole. Oletteko käyneet vielä "kenkäasiantuntijan" puheilla joka osaisi siitä askelluksesta ynnä muusta kertoa millainen sen kengän pitäisi olla? Toki ravintola-alalla on aika tarkkaan määritelty se kenkä, mutta luulis siinäkin olevan hieman säätövaraa.

50€ on varmaan pieni hinta jos kahdeksan tunnin työvuoroja vetää kipeillä jaloilla. Ostaessa toki kannattee ottaa ne kengät mukaan ja rauhassa kokeilla tuntuuko mitään vaikutusta.

Brunberg
13.09.2009, 13:19
Ettei Elazin vaimolla olisi plantaarifaskiitti? Mulla oli/on vaivannut nyt kesällä toi kun oli jalka 7 viikkoa paketissa. Tekee sairaan pahaa olla tolpillaan pitkään, onneksi on helpottanut.

http://www.turuntukikohta.fi/Plantaarifaskiitti2.html

Beagle Boy
13.09.2009, 13:24
Intersportista saa omien jalkojen mukaan muotoiltuja pohjallisia, ovatko hintansa arvoiset (n. 50€)?

Ainakin urheilussa ovat mulla toimineet tosi hyvin. Alussa tosiaan otti aikansa kun koivet niihin tottui, mutta ovat hintansa väärti olleet ainakin minusta.

Jos käytte Intersportin pohjalliset hankkimassa, niin Puotinharjun ostarin liikkeessä homma toimi hyvin. Myyjä, joka pohjalliset teki taisi mainita olevansa koulutukseltaan fysioterapeutti.

Jumbon Intersportti kiertäkää kaukaa. Kävin teettämässä siellä ensmmäiset pohjallistet, jotka meni aivan päin persettä. Pohjalliset olivat aivan liian suuret ja kun sitä hieman kummastelin kehoitti myyjä vain leikkaamaan extrat pois. Ne pohajlliset eivät toimineet ja palautinkin ne.

Veijari
22.09.2009, 19:32
peräpukama - lähtee puukolla

SamSpade
22.09.2009, 21:10

Tai oikeastaan hirttämällä sanoisin... aikalailla yleisempi on tämä tapa.

-OO-
22.09.2009, 21:17
Jos ei ole kovin pahaksi päässyt pukamat niin myös pukamavoide ja lämpimät istumakylvyt saattavat auttaa. Näin on ainakin minulla auttanut. Tuppaavat vaan tulemaan aika ajoin uudestaan, istumatyötä tekevälle aika tuttu vaiva nuo pukamat.

tant gredulin
22.09.2009, 21:39
Preparation H ei taida olla myynnissä Suomessa, mutta jotain vastaavaa varmaasti. Tila ei siis ole hengenvaarallinen, kiusallinen ehkä lähinnä. Ruokavalion korjaaminen lisäämällä kuitua voisi auttaa myös. Mm. pellavansiemenet/leseet ovat monelle olleet hyödyksi, vaikka tässä tapauksessa tila ei taidakaan olla synnytyksenjälkeinen.

-OO-
22.09.2009, 21:42
Niin, ja jos on tapana lueskella vessassa ja järjestää sitä myötä vähän pidempiä istuntoja niin sekään ei ole suositeltavaa pukamavaivoista kärsiville.

Pekkis
22.09.2009, 21:58

Aika tarkkaan 20 vuotta vaivannut. Alkujaan oli pirun kivuliaita ja verta tuli välillä melkoisesti. Kerran pyyhkäistessä nappasin nappulasta kiinni ja puristin sen irti (lääkäriliitto suosittelee). Sellainen herneen kokoinen taisi olla.

Lääkärille en aio mennä persettäni näyttämään, joten täytyy kai vaan elää sen kanssa. Ripuliaikaan vaiva kiusaa, muutoin normimeininki.

Lukko rules, pukamista huolimatta!

FutureHockey
23.09.2009, 16:30
Rikon ketjun sääntöjä nyt sillä tiedän kyllä oman vaivani, mutta olisi mukava kuulla, että onko muilla palstalaisilla kokemuksia samasta ja miten heillä on mennyt asian kanssa.

Ongelmana on nimittäin atooppisesta ihosta johtuva käsiekseema. Tätä esiintyy käsissä sekä jalkapohjissa ja sanotaanko, että on semi-leivä asteella varmasti. Yritetty on hoitaa, mutta kiitos oman vitun tyhmyyteni hoito vähän kusi ja nyt ollaan alkupisteessä.

Miten muilla? Miten pahaksi kehittyi? Oliko seuraamuksia? Miten hoiditte? Onko nyt kunnossa?

moby
23.09.2009, 17:43
Tuosta atooppisuudesta tuli mieleen oma vaiva, eli käsivarsissa ja jaloissa on sellaisia kuivia ja hieman punoittavia laikkuja yhteensä n. 10 kpl. Laikut ovat läpimitaltaan pari senttiä. Olen noita rasvaillut ihan perusvoiteella iltaisin, mutta eipä tuosta juuri ole ollut apua. Joskus aiheuttavat myös pientä kutinaa ja pientä hilseilyä on havaittavissa.

Nuo laikut ovat ilmestyneet parin viime vuoden aikana. Onko muilla tietoa muutunko vähitellen zombiksi vai mistä on kyse? Kohta lienee aika mennä lekurille...

Pekkis
23.09.2009, 18:10
Jahas, kiitoksia ripeistä vastauksista veljet ja siskot. =)

Ikävän tuntuinen näppylä kyllä, ihan ensimmäinen laatuaan minulla. Tekisi mieli kokeilla myös tuota Pekkiksen kuvailemaa oman käden oikeutta, vaan en tiedä uskaltaako ihan vielä ainakaan.

Jos nyt vielä kuvailen nappulaa, ennen kuin alat mua apinoimaan. Sanottaisko vaikka näin, että se oli vähän kuin polvisukan sisällä olisi ollut tennispallo. Siitä pallon juuresta vaan napsaisin sen irti. Ei sattunut, eikä tullut mitään ongelmia. Tuskin se vallan riskitöntäkään on.

koo
23.09.2009, 18:33
En ole lääkäri, enkä toden totta peräreikäeksperttikään, mutta ennenkuin alatte mitään patteja sieltä puristelemaan niin varmistukaa, että kyseessä on todella peräpukamat.
Peräpukamat ovat kaiketi vaarattomia mutta kyseisessä paikassa voi olla myös patti joka saattaa muodostua hyvinkin vaikeaksi, jopa mahdottomaksi hoitaa. Lääkäriin vaan vaikka kuinka harmittaisi...

Minulla on patti käsivarressa. Kyynertaipeen - ranteen puolessavälissä, linjalla kyynertaive-etusormi. Patti on 1 cm leveä ja noin 2 pitkä eikä vaikuta miltää rasvapatilta, niin, että tietääks kukaan mikähän se voisi olla?

Terveisin koo

tant gredulin
23.09.2009, 20:02
Lähestytään eliminoimalla... se ei ole peräpukama.
Teetkö päätteellä töitä? Onko se kipeä? Voisiko se olla hiirikäteen liittyvä patti?

koo
23.09.2009, 21:03
Lähestytään eliminoimalla... se ei ole peräpukama.

Ei paitsi jos laitan käsivarteni perä--- niin se on käsivarsipukamaperässä.
No ei kyllä naurata koska heti kun kirjoitin patista niin koko kättä alkoi särkemään, tosin vähän mutta kumminkin. Toivon, että särky menee ohi kun unohdan patin.
Päätteellä en työskentele, ja kyseessä on vasen käsi minun ollessa oikeakätinen. Patti on ollut ehkä viikon ja se vaikuttaisi olevan "kiinni" tuossa käsivarren litteässä, pitkässä luussa. Näkyy hiukan kohollaan ihosta mutta tuntuu sitäkin enemmän kun tunnustelee. Tunnusteltaessa ei arista.
Teen kyllä paljon käsilläni kaikenlaista mutta koska olen tehnyt aina eikä ole ennen ollut patteja niin vähän outoa.

Terveisin koo

tant gredulin
23.09.2009, 22:09
Päätteellä en työskentele, ja kyseessä on vasen käsi minun ollessa oikeakätinen. Patti on ollut ehkä viikon ja se vaikuttaisi olevan "kiinni" tuossa käsivarren litteässä, pitkässä luussa. Näkyy hiukan kohollaan ihosta mutta tuntuu sitäkin enemmän kun tunnustelee. Tunnusteltaessa ei arista.
Teen kyllä paljon käsilläni kaikenlaista mutta koska olen tehnyt aina eikä ole ennen ollut patteja niin vähän outoa.

Terveisin koo

Rasvapatiksi näin kaukodiagnoosilla sen sijoittaisin, mutta parempi käydä näyttämässä oikealle tohtorisedälle tai -tädille. Mä olen enemmän sellainen 'en ole urologi, mutta voin kyllä katsoa' -tyyppi.

Vaughan
24.09.2009, 02:39
Kerran pyyhkäistessä nappasin nappulasta kiinni ja puristin sen irti (lääkäriliitto suosittelee). Sellainen herneen kokoinen taisi olla.

Vaikka toimenpiteestä aiheutuvan kivun vielä kestäisi, niin alueen yleisen bakteeritarjonnan huomioiden "oman käden oikeutta" ei voine suositella kenellekään. Seuraavan kerran kun luonto kutsuu, niin rikkinäisen ihon takia tulehdusriski on melkoinen...

FutureHockey
24.09.2009, 08:16
Tuosta käsiekseemasta vielä sen verran, että mikäli itse termi ei ole tuttu kaikille niin kannattaa lukea alla olevasta linkistä tohtori Raimo Suhosen juttu kyseisestä taudista. Ja tosiaan ihan mielellään kuulisin mikäli jollain vain on samaa ollut. On kuitenkin suht yleinen käsittääkseni tämä.

http://www.ihotauti.net/krooneks.htm

jessie
25.09.2009, 11:26

Kihti?

Juicey
26.09.2009, 09:00
Mistähän voisi olla kyse; sain kiekon sääriluuhun keskiviikkona. No, tottakai tuollainen tekee höpöä, mutta ei heti tuoreeltaan sen enempää kuin normaalistikaan. Torstainakin olin jäällä ilman mitään erityistä tuntua, mutta perjantai-illasta on kipeytynyt sääri aina polven alapuolelta viitisen senttiä nilkan yläpuolelle asti. Kipu tuntuu mm. kevyesti koskemallakin, mutta jos esim. käy makuulle tai ottaa painon pois jalalta niin mitään kipua ei tunnu. Mustelmaa ei juurikaan ole havaittavissa, tuollainen tyypillinen pieni punainen verenpurkaumajälki osumakohdassa ja vähän tummaa ympärillä. Vain kun painoa tulee jalalle tai koskee tuota kohtaa. Pohkeen lihaksissa ei tunnu minkäänlaista kipua. Sääri on nyt ~10-15% turvoksissa, turvotus alkoi perjantai-illasta. Muita osumia ei jalkaan keskiviikon jälkeen ole tullut.

Lääkärillä käymään vai meneekö itsestään ohi? Kuinka tämä kipu ja turvotus tulee vasta parin päivän viiveellä?

Pekkis
26.09.2009, 10:28
Mistähän voisi olla kyse; sain kiekon sääriluuhun keskiviikkona. No, tottakai tuollainen tekee höpöä, mutta ei heti tuoreeltaan sen enempää kuin normaalistikaan. Torstainakin olin jäällä ilman mitään erityistä tuntua, mutta perjantai-illasta on kipeytynyt sääri aina polven alapuolelta viitisen senttiä nilkan yläpuolelle asti.

Lääkärillä käymään vai meneekö itsestään ohi? Kuinka tämä kipu ja turvotus tulee vasta parin päivän viiveellä?

Jos olisit torstain jään sijaan pitänyt jalkaa kylmässä, koholla ja V.....en-voiteessa, niin vaiva olisi helpottanut jo. Särky olisi kova, jos murtumasta kyse.

Itsellä lukuisia samanlaisia osumia eri lajin parissa ja täytyy sanoa, että paljon se ihmisen luusto vaan kestää.

Oletko muuten ihan 100varma, että torstaina jalka ei liioin vaivannut?

tant gredulin
26.09.2009, 19:36

Oman kokemuksen mukaan mahdollisuudet ovat tässä: a) hiusmurtuma b) luu on 'tärähtänyt' iskun voimasta tai c) pienestä ulkoisesta jäljestä huolimatta sisäinen verenvuoto.

Miltä koipi näyttää tänään? Jos turpoaa lisää kallistun vaihtoehtoon c). Mustuminen voi tapahtua myöhemmin. Jos kipu on pistävä kallistun vaihtoehtoon a). Jos on jo ohi kallistun vaihtoehtoon b).

Juicey
28.09.2009, 08:21
Jos olisit torstain jään sijaan pitänyt jalkaa kylmässä, koholla ja V.....en-voiteessa, niin vaiva olisi helpottanut jo. Särky olisi kova, jos murtumasta kyse.

Itsellä lukuisia samanlaisia osumia eri lajin parissa ja täytyy sanoa, että paljon se ihmisen luusto vaan kestää.

Oletko muuten ihan 100varma, että torstaina jalka ei liioin vaivannut?

No kyllähän siinä torstaina sellainen iskun jälkeinen kipu oli, mutta noihin on jo tottunut joten en pitänyt sitä minään erikoisena levon syynä - ainahan sitä napakan tällin jäljiltä vähän tuntuja on. Näin jälkeenpäin ajateltuna, olisi ehkä voinut pysyä poissa jäältä... ;)

Oman kokemuksen mukaan mahdollisuudet ovat tässä: a) hiusmurtuma b) luu on 'tärähtänyt' iskun voimasta tai c) pienestä ulkoisesta jäljestä huolimatta sisäinen verenvuoto.

Miltä koipi näyttää tänään? Jos turpoaa lisää kallistun vaihtoehtoon c). Mustuminen voi tapahtua myöhemmin. Jos kipu on pistävä kallistun vaihtoehtoon a). Jos on jo ohi kallistun vaihtoehtoon b).

Koipi on edelleenkin kipeä, buranaa olen syönyt ja pientä helpotusta ehkä tuota kautta tullut, mutta kunnon astumista ei oikein kestä vieläkään. Tälle aamulle on lekuriin aika tilattuna. Viikonloppuna ei kehtaa ensiapua tämmöisillä vaivata. Turvoksissa jalka on edelleen ja mikä erikoista, yleensä yöllä levossa tämmöiset aina vähän lievittyy mutta nyt on aamuisin tila ihan vastaava kuin illallakin.

Eräs alan ammattilaistuttava ehtikin jo ohimennen diagnosoimaan vaivan ja se on suurella todennäköisyydellä luukalvon tulehtuma tuon iskun jäljiltä, täytyy käydä vielä asia tarkemmin toteamassa.

Lisäys; kiitos vastauksista!

lapa78
30.09.2009, 18:21
Olisiko kellään tietoa, että mistä voisi johtua kun yhtäkkiä rupesi takareisi vihlomaan? Kipu on samanlaista kuin joku antaisi sähköhoitoa lihakseen.
Kipuun ei auta jalan venyttäminen tai mikään muukaan. Kipu tulee sellaisina n. 10 sekuntia kestävinä aaltoina ja sitten on 15 sek taukoa ennen kuin jatkuu. "Kohtaus" kesti n 3 min ja loppui sitten, nyt alkoi taas uudelleen. Kyseessä on vasen takareisi sisäpuolelta.

En ole viime aikoina mitenkään erityisesti rehkinyt eikä jalat/lihakset ole kipeänä. Kyseessä ei siis ole mikään kramppi tai suonenveto.

Buddha
30.09.2009, 18:39
En ole viime aikoina mitenkään erityisesti rehkinyt eikä jalat/lihakset ole kipeänä. Kyseessä ei siis ole mikään kramppi tai suonenveto.

Eihän siihen kramppiin tarvitse välttämättä rehkimistä, vaan ihan vaikka pirusti kahvia ( diureetti ) ja vähäinen veden juonti... Toisille riittää sekin.

TF-79
03.10.2009, 17:15
Takaraivoon ilmestyi torstai illan aikana turvotusta, vasemmalle puolelle korvalehden puolenvälin korkeudelle. Nyt tuo alkaa olemaan hemmetin kipiä, ei kärsi koskea eikä maata selällään niin, että tyyny osuu siihen. Samoin pään kääntäminen jyrkemmin tekee kipeää. Mitään tuossa ei turvotuksen lisäksi näy, enkä ole kuuppaani mihinkään kolauttanutkaan.

Big Bad Bruins
04.10.2009, 14:24
Polvessa joku ihmeellinen pahkura, joka on varsin kosketusherkkä. Polvi myös punertaa mukavasti. Historiasta löytyy ongelmia polvien kanssa, mutta nyt on saatu jo pahkurat mukaan.

polvi1/imageshack.us (http://img12.imageshack.us/img12/3999/plvvi.png)
polvi2/imageshack.us (http://img39.imageshack.us/img39/4058/plvvi1.png)

En ymmärrä mitä nämä on, mutta vähän ainakin tekee kipeetä. Tuntuu vähän luulta, mutta ongelma on vaan vasemmassa polvessa. Ihmeellistä.

TheT
04.10.2009, 17:24
Kiinnostaisi tietää, mistä johtuu ihon "punaisuus" kasvojen alueella? Useimmiten ei ole mitään näkyvissä, mutta toisinaan saattaa punottaa melko voimakkaastikin. Ruoka-aine- tai vastaavia allergioita ei pitäisi olla, eikä lemmikkejä taloudessa ole. Tosin ihoni on niin herkkä, että esimerkiksi erittäin mietoja kosteusvoiteitakaan ei voi käyttää, muuten naama punoittaa helakanpunaisena poskien alueelta useamman tunnin.

Mainittakoon lisäksi, että alkoholia juotaessa asia korostuu erityisen paljon ja tällöin menee noin vuorokausi, että iho rauhoittuu. Käytän lisäksi erästä ihonhoitosarjaa, joka saa "tuhot" paranemaan nopeammin, mutta se on aika kallista jatkuvaan käyttöön.

Niin ja alkoholia en käytä kuin ehkä kerran tai korkeintaan kahdesti parin kuukauden aikana.

Bruno
06.10.2009, 08:40
Viimeisen parin viikon aikana on yleistynyt sellainen vittumainen "rintavärinä". Hiukan sydämen vasemmalla puolella alkaa silloin tällöin, kuitenkin päivittäin, inhottava värinä, enkä oikein tiedä mistä on kyse. Värinä tuntuu lihaksessa, mutta ihmettelen silti onko moinen normaalia?
Onko kellään muulla tällaisesta kokemuksia?
Sydämen lyönnit erotan kuitenkin värinän "riehuessa", ja ne ovat aivan normaaleja eli mitään lyönti tiheyden kasvua en ole huomannut.

TQoFE
06.10.2009, 11:22
Kiinnostaisi tietää, mistä johtuu ihon "punaisuus" kasvojen alueella? Useimmiten ei ole mitään näkyvissä, mutta toisinaan saattaa punottaa melko voimakkaastikin.

Olisiko kyseessä Couperosa (http://www.verkkosivuapteekki.fi/epages/JamsanApteekki.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/JamsanApteekki/Categories/Kosmetiikka/Avene/%22Couperosa%20iho%22)-iho (http://www.mediesthetic.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=35)?

Linkit verkkosivuapteekkiin ja mediestheticiin.

TheT
06.10.2009, 12:06
Olisiko kyseessä Couperosa (http://www.verkkosivuapteekki.fi/epages/JamsanApteekki.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/JamsanApteekki/Categories/Kosmetiikka/Avene/%22Couperosa%20iho%22)-iho (http://www.mediesthetic.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=35)?

Suuri kiitos, kuulostaa hyvältä! Täytyy tuota ainakin kokeilla.

Torkkel
06.10.2009, 17:06
Kiinnostaisi tietää, mistä johtuu ihon "punaisuus" kasvojen alueella?

Acne rosacea eli ruusufinni on aika klassinen aiheuttaja tällaiseen lehahteluun..

sampio
10.10.2009, 23:02
Kolautin sääreni viikko sitten johonkin, ilmeisesti painiessani kaverin kanssa. Oli miten oli, tuolloin huomasin, että säären puolivälissä, sääriluun sivussa on hellä patti. Seuraavana päivänä siihen tuli vaalea mustelma ja sääri oli niin hellä, että piti välillä keventää askelta kävellessä. Tilanne helpotti alkuviikosta, mutta nyt loppuviikosta hellyys on jälleen palannut ja parhaillaankin ikään kuin kirvelee tuohon pattiin, vaikka iho on ehjä. Mustelma ei ole hävinnyt eikä kellastunut, vaan sen ympärille on muodostunut pieniä, sormenpäänkokoisia, mustelmia. Erikoista touhua, onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia?

Bronco
13.10.2009, 21:45
Ongelmia vasemman polven kanssa.

Tuli toissapäivänä vähän hölmöiltyä ja kaaduin koko painollani maahan niin, että vasen jalka "taittui" ruhoni alle. Kuului hiljainen, mutta vaarallisen oloinen "naksaus" ja niinpä vasen polvi onkin nyt jollain tapaa sökönä.

Mitenkään älyttömän kivulias polvi ei ole ja pystyn toki kävelemään suoraan omintakeisella tyylillä ilman tukea tai infernaalista kipua. Kuitenkin: polven koukistaminen koskee eikä jalkaa saa myöskään täysin suoraksi. Erilaiset kiertoliikkeetkin sattuvat. Jotenkin tuo polven alue on jäykistynyt. Ja aivan kuin jokin liikkuisi siellä?

Huomenna menen lekurille vaivani kanssa, mutta jos joku osaisi arvella mistä voisi olla kyse ja vaatiiko kenties jotain huikeaa leikkausta, niin olisin kiitollinen. Mulla ei ole ikinä ollut jaloissa mitään kummempia murtumia tai muuta, kerran vaan yliojentuminen jommassa kummassa polvessa mikä meni ohi ajan kanssa. Suorastaan kammoan jalkoihin kohdistuvaa leikkausta ja kepeillä kynkkäämistä.

Pahoittelut myös mikäli tästä oli jo juttua aiemmilla sivuilla. Ketju on niin pitkä ja itse olen niin kärsimätön, että piti asiasta kysyä ennen kuin alan tutkimaan syvällisemmän edellisiä sivuja.

Kiitos, ken osaa auttaa!

lapa78
13.10.2009, 22:01
Ongelmia vasemman polven kanssa.

Mitenkään älyttömän kivulias polvi ei ole ja pystyn toki kävelemään suoraan omintakeisella tyylillä ilman tukea tai infernaalista kipua. Kuitenkin: polven koukistaminen koskee eikä jalkaa saa myöskään täysin suoraksi. Erilaiset kiertoliikkeetkin sattuvat. Jotenkin tuo polven alue on jäykistynyt. Ja aivan kuin jokin liikkuisi siellä?

Mitään varmaa en todellakaan pysty sanomaan, mutta tuon kuvauksen perusteella vaikuttaisi kierukan hajoamiselta. Itse pelasin melkein vuoden revenneellä kierukalla ennen kuin oli pakko mennä lekuriin. Oli juurikin samanlaisia oireita kuin sinulla. Ja jos on kyseisestä vaivasta kyse, niin olet päässyt todella vähällä, itse treenasin 9 pvää tähystyksen jälkeen.

Toivotaan että kyseessä on siis se kierukka.

Bronco
13.10.2009, 23:29
Suurkiitos vastauksesta!

Tämän myötä uskaltaa jo astella vähän reippaammin lekurille. Siinäkin tapauksessa, että kyse on pahemmasta tapauksesta, arviostasi oli jo apua. Toivottavasti tämä nyt meneee mahdollisimman vähillä toimenpiteillä ohi eikä kierukan lisäksi ole mitään isompaa mennyt hajalle.

ditrim
14.10.2009, 00:27
Tämän myötä uskaltaa jo astella vähän reippaammin lekurille. Siinäkin tapauksessa, että kyse on pahemmasta tapauksesta, arviostasi oli jo apua. Toivottavasti tämä nyt meneee mahdollisimman vähillä toimenpiteillä ohi eikä kierukan lisäksi ole mitään isompaa mennyt hajalle.

Suosittelen esittämään kipujasi kovempina kuin ne oikeasti ovat: muuten normaali tavislääkäri ottaa röntgenkuvan ja sanoo - ei näy mitään, tule uudestaan kuukauden päästä jos sattuu. Normaali lääkäri valitettavasti ei ymmärrä juurikaan mitään polven ongelmista. Toivottavasti sinulla on vakuutus.

Leikkausta ja keppejä tarvi hirveästi pelätä, koska vahva lääkitys pitää sinut ihan tyytyväisenä.

KaKi
14.10.2009, 00:49
Suosittelen esittämään kipujasi kovempina kuin ne oikeasti ovat: muuten normaali tavislääkäri ottaa röntgenkuvan ja sanoo - ei näy mitään, tule uudestaan kuukauden päästä jos sattuu. Normaali lääkäri valitettavasti ei ymmärrä juurikaan mitään polven ongelmista. Toivottavasti sinulla on vakuutus.

Leikkausta ja keppejä tarvi hirveästi pelätä, koska vahva lääkitys pitää sinut ihan tyytyväisenä.

Jos kyse on todella kierukan repeämisestä ja sen korjaamisesta, niin jalkeillahan tuosta operaatiosta ollaan nykyään saman tien. Leikkaus tehdään tähystämällä eli kaksi pientä reikää tulee polven etupuolelle.
Itse olin viimeksi sairaalassa yhteensä noin 3 tuntia tuon operaation takia (siis nukutus + tähystys + heräily) ja saman tien kävellen ilman keppejä kotiin. Muutamaksi päiväksi olisi hyvä saada lekuri kirjoittamaan jotain buranaa parempaa särkylääkettä.

Jupe
14.10.2009, 16:03
Suurkiitos vastauksesta!

Itsellä vastaavahko tapaus jokin aika sitten, aika samanlaiset oireet ja kipua / liikkeen rajoittuneisuutta ilmeni polvea koukistettaessa.
Diagnoosin mukaan oli eturistisiteestä irronnut paloja ja kulkeutunut polven taakse. Kuvat otettiin magneetilla ja polvi operoitiin nukutuksessa tähystyksellä.
Koko operaatio vei tosiaan vain noin kolmisen tuntia ja itse en tarvinnut keppejä mukaan ollenkaan mutta autokyyti oli paikallaan sairaalasta pois ja seuraavana päivänä jo nilkutin lähikauppaan. Kipuja itselläni jälkikäteen ei ollut, sain paketin 800mg Buranaa mukaan varuiksi.

_

ELaine
23.10.2009, 11:09
Minulla on nyt ollut n. 10 päivää vasen jalka turvonnut reiden puolivälistä jalkaterään asti n. 2-kertaiseksi ja tk-lääkäri totesi sen ultraäänen jälkeen revenneeksi Bakerin kystaksi. Jalka on kuin krampissa ja kipu on kova yötäpäivää. Sairastan myös Reiterin tautia, eli liikkuminen on tällä hetkellä todella vaikeaa. Kysynkin nyt onko kenelläkään kokemusta Bakerin kystan repeämisestä, sen hoidosta ja arvioidusta paranemisesta?

Siim72
29.10.2009, 20:26
Nyt on selkää piinannut inhoittava kipu reilun viikon ajan. Huomasin kivun lentomatkan jälkeen, kun se alkoi säteilemään niskasta selän alueelle. Kipu saattaa helpottaa päivän kuluessa, mutta yöt ovat tuskaisia.

Välillä liikkeet aiheuttavat ikiviä vihlaisuja. Paikoillaan ollessa särkyä ei kuitenkaan yötä lukuunottamatta tunnu. Voiko esim. päällä ollut flunssa/kuume olla syyllinen vaivan jatkumiseen? Rennosti on tullut otettua, joten jatkuvasta rasituksesta ei ainakaan pitäisi olla kyse.

Pitäisikö mennä lääkärin puheille, vai pelkällä levolla yrittää korjata?

Cmprs
05.11.2009, 22:11
Tuossa klo 18 aikaan alkoi kipuilu alavatsan oikealla puoliskolla, eli umpilisäkkeen tulehdus voisi mahdollisesti olla kyseessä. Kuumetta ei ainakaan vielä ole ja kipu on selkeästi tuntuvaa, mutta kuitenkin toistaiseksi siedettevää. Istuessa tuntuu vähemmän kuin seistessä ja kipualue on kosketusarka. Tuntuu myös alaselässä. Päätin sitten soittaa päivystykseen ja kysyä sieltä neuvoa - ko. oireet kuvattuani sairaanhoitaja neuvoi menemään päivystysvastaanotolle, mitään muuta ei sanonutkaan.

Päätin kuitenkin soittaa velipojalle, jolla leikattiin umpilisäke muutama vuosi sitten. Hänen neuvonsa oli, että kannattaa seurata vielä kotona ja odottaa oireiden mahdollista etenemistä; itsellään kun oli ollut sellainen tilanne, että kolmen buranan ottamisesta huolimatta oli ollut kivun vuoksi pakko lähteä sairaalaan, kuumekin oli koholla. Oireista huolimatta olivat sairaalassa odottaneet kipujen yhä kovenevan ja kuumeen nousevan ja mitanneet useaan kertaan tuhedusarvoja, jotta olivat varmoja diagnoosista ja lopulta päättivät suorittaa leikkauksen. Tulehtunuthan se oli ollut.

Niinpä päädyin kuitenkin tässä vaiheessa samalle kannalle, tunnustelen vielä josko oireet pahenisivat tai vastaavasti katoaisivat. Turha odottelu päivystyksessä ei nimittäin kiinnostaisi pätkääkään. Minkälaisia kokemuksia muilla ko. tulehduksesta?

tant gredulin
05.11.2009, 22:21
Niinpä päädyin kuitenkin tässä vaiheessa samalle kannalle, tunnustelen vielä josko oireet pahenisivat tai vastaavasti katoaisivat. Turha odottelu päivystyksessä ei nimittäin kiinnostaisi pätkääkään. Minkälaisia kokemuksia muilla ko. tulehduksesta?

Kunhan et liian kauan odottele. Jos umppari pääsee puhkeamaan asti, on hoito melko lailla raskaampaa ja tilanteesta voi muodostua kriittinenkin.

"Tulehdus saattaa rajoittua itsestään mutta voi myös johtaa umpilisäkkeen puhkeamiseen. Jos puhkeaminen rajoittuu ympäröivään kudokseen, kehittyy sinne rajoittunut vatsakalvotulehdus ja märkäpesäke. Mikäli tulehdus leviää koko vatsaonteloon, syntyy yleistynyt vatsakalvontulehdus ja verenmyrkytystä seuraava sokki, jotka hoitamattomina johtavat usein kuolemaan".

Lue enemmän täältä: http://www.tohtori.fi/?page=4069997&search=appendisiitti

Osala#26
06.11.2009, 10:16
Avaudutaan lyhyesti. Eilen alkoi tuntua keuhkoputkissa liman tunnetta, mistä on seurannut jonkinlaista kuivahkoa yskää. Tänään herätessä oli hieman vetelä olo ja ajattelin mitata kuumeen. Mittari näytti vain 36,6. Nuhaakaan ei oikeastaan ole, vaan rinnassa pientä tunnetta. Paikassa, missä opiskelen, olen havainnut tavallista enemmän yskimistä. Eli samoja oireita luultavasti. Voisiko tällaiset oireet olla sitten sikainfluenssalle tyypillisiä?

maniakos
06.11.2009, 10:32
Avaudutaan lyhyesti. Eilen alkoi tuntua keuhkoputkissa liman tunnetta, mistä on seurannut jonkinlaista kuivahkoa yskää. Tänään herätessä oli hieman vetelä olo ja ajattelin mitata kuumeen. Mittari näytti vain 36,6. Nuhaakaan ei oikeastaan ole, vaan rinnassa pientä tunnetta. Paikassa, missä opiskelen, olen havainnut tavallista enemmän yskimistä. Eli samoja oireita luultavasti. Voisiko tällaiset oireet olla sitten sikainfluenssalle tyypillisiä?

No jopas, täällä suunnalla ilmaantui eilen melkein samanlaiset oireet. Päätäkin jomottaa tällä hetkellä melkoisesti, mutta kuumetta ei taida olla vieläkään. Pienoinen kurkkukipu ja yskä vaivaavat sekä puhti on totaalisesti poissa. Olen niin vainoharhainen, että olen viime viikkoina nähnyt joka puolella sikainfluenssan, joten nyt en edes viitsi ottaa sitä esille. Eiköhän muutama päivä paljasta, että onko tämä sikaa, tavan influenssaa vai tavan flunssaa.

Nuo sikainfluenssan oireetkin vaihtelevat niin paljon henkilöittäin, että on mahdotonta sanoa tuohon mitään.

Big Bad Bruins
06.11.2009, 15:16
...
Itselläni oli samanlaisia oireita viikko tai kaksi sitten. Meni kyllä ihan itsestään ohi. Saattoihan se pieni possunuha olla, mutta en sitten tiedä. Rintakipu on aina inhottava, ja mielessä kävi jo vaikka kuinka hienoja skenaarioita sydänkohtauksesta sikaflunssaan. Levolla meni omat oireet ohi, mutta en toki voi sinun vaivoistasi luvata samaa.

Wrighter
06.11.2009, 19:00
Joo. 5 päivää on rinnassa ollut sellainen olo, että rinnan päällä makaisi 5 kiloinen kissa. Nyt on sitten ollut eilen ja tänään oikea flunssa. Räkä juoksee ja on vetämätön olo. Kuumetta ei ole. Buranalla ja levolla mennään. Tuskin sentään sikaa on. Ihan perusflunssa luulisin.

Elazi
07.11.2009, 09:48
Mulla on ollut ihan samanlainen olo. Viime viikonloppuna oli semmosta ihan pientä kuivaa yskää, ja nenän vuotoa.. Su-ma yönä nousi kuume 37,8 asteeseen, mutta aamulla se oli jo laskenut 36,5 asteeseen ja on pysynyt siinä. Nenä on kuitenkin ollut ihan tukossa (on vieläkin) ja yskä on hiukan pahentunu. Myös päänsärky on ollut tuttu tunne viime aikoina.

Terveyskeskukseen soitin, ja siellä sanottiin että ei kuulosta ollenkaan sikainfluenssalta, kun siinä kuulemma ei oo niinkään tuommosta tukkosuutta ja kuumekin kestää kuulema pitkään ja on yli 38 astetta.. Enpä sitten tiedä.

Oli muuten huvittava, kun terveyskeskusten aukioloaikoja tiirailin espoo.fi -sivuilta. Siellä sanottiin, että kiireellisissä asioissa tulee soittaa 10023, jonotin sinne yhteensä 10-15 min eivätkä he vastanneet. Sitten soitin kiireettömien asioiden puhelimeen ja siellä vastattiin about minuutin odotuksen jälkeen. :)

Kummeli
07.11.2009, 09:55
Eilen tuli kurkkukipua ja tiirailin kurkkua peilistä, niin huomasin, että se kurkussa näkyvä "pallura" punertaa enemmän kuin normaalisti.

En ainakaan ennen ole tuota huomannut, mutta ei se kai mitään erikoista ole?
Onneksi Strepsils tepsii.

Vetää muuten tämä sikainfluenssauutisointi vaihoharhaiseksi. Tänäkin aamuna ajattelin, että nyt on kuumetta, kun oli vähän vetämätön olo ja päänsärkyä, mutta onneksi homma meni ohi kahvinjuonnilla.

kananlento
15.11.2009, 20:08
Nyt olisi ongelmia olkapään kanssa. Olkapään lihas on alkanut muljahdella kiekkopeleissä paikoiltaan. Kun lihas muljahtaa paikaltaan, en pysty kivun takia liikuttamaan kättä ollenkaan. Aina olen saanut kiertoliikkeellä lihaksen muljautettua takaisin paikoilleen, jolloin kipu on suurimmaksi osaksi hävinnyt.

Mutta nyt tämä alkaa olla jo ongelma, koska lihas lähtee todella helposti paikoiltaan. Mihinkään leikkaukseen en halua mennä, koska niistä olen kuulut huonoja kokemuksia. Auttaisiko tälläisessä tapauksessa ihan pelkkä lihaksen kuntouttaminen salilla? Peleistä onneksi tulee nyt pidempi tauko, joten olkapää pääsee rauhoittumaan.

Muilla kokemuksia tällaisesta? Mitä olette asialle tehneet?

Jomppa
16.11.2009, 09:05
Nyt olisi ongelmia olkapään kanssa. Olkapään lihas on alkanut muljahdella kiekkopeleissä paikoiltaan. Kun lihas muljahtaa paikaltaan, en pysty kivun takia liikuttamaan kättä ollenkaan. Aina olen saanut kiertoliikkeellä lihaksen muljautettua takaisin paikoilleen, jolloin kipu on suurimmaksi osaksi hävinnyt.

Mutta nyt tämä alkaa olla jo ongelma, koska lihas lähtee todella helposti paikoiltaan. Mihinkään leikkaukseen en halua mennä, koska niistä olen kuulut huonoja kokemuksia. Auttaisiko tälläisessä tapauksessa ihan pelkkä lihaksen kuntouttaminen salilla? Peleistä onneksi tulee nyt pidempi tauko, joten olkapää pääsee rauhoittumaan.

Muilla kokemuksia tällaisesta? Mitä olette asialle tehneet?

Ei sieltä lihas lähde paikoiltaan vaan olkavarsi nousee pois olkakupista. Itselläni oli vastaavaa ongelmaa ja koitin kuntouttaa olkapäätä puolentoista vuoden ajan. Lopulta jatkuvien olkapään sijoiltaanmenojen jälkeen päädyin leikkaukseen. Ja en ole tuota päätöstä katunut hetkeäkään.

Ilmeisesti sinulla on vakuutukset olemassa, joten urheilulääkärin juttusille, joka todennäköisesti passittaa sinut magneettikuviin. Mutta harvoin noita kuntoon saadaan ilman leikkausta, varsinkin jos paikoiltaanmenot ovat toistuvia. Leikkauksen jälkeinen kuntoutus onkin juttu sinänsä.

KaKi
16.11.2009, 11:30
Ei sieltä lihas lähde paikoiltaan vaan olkavarsi nousee pois olkakupista. Itselläni oli vastaavaa ongelmaa ja koitin kuntouttaa olkapäätä puolentoista vuoden ajan. Lopulta jatkuvien olkapään sijoiltaanmenojen jälkeen päädyin leikkaukseen. Ja en ole tuota päätöstä katunut hetkeäkään.

Ilmeisesti sinulla on vakuutukset olemassa, joten urheilulääkärin juttusille, joka todennäköisesti passittaa sinut magneettikuviin. Mutta harvoin noita kuntoon saadaan ilman leikkausta, varsinkin jos paikoiltaanmenot ovat toistuvia. Leikkauksen jälkeinen kuntoutus onkin juttu sinänsä.

Minäkin veikkaisin, että tuossa on kyse sijoiltaan muljahtelusta.

Minulla tuollainen vaiva korjattiin leikkauksella, jossa ankkuroitiin revennyt rustorengas ja harsittiin katkennut jänne takaisin kiinni.
Saikkua 3 kk ja urheilukielto 6 kk. Että onnea sinnepäin. Toivottavasti ei ole yhtä hankala tapaus....

kananlento
16.11.2009, 13:54
Minäkin veikkaisin, että tuossa on kyse sijoiltaan muljahtelusta.

Minulla tuollainen vaiva korjattiin leikkauksella, jossa ankkuroitiin revennyt rustorengas ja harsittiin katkennut jänne takaisin kiinni.
Saikkua 3 kk ja urheilukielto 6 kk. Että onnea sinnepäin. Toivottavasti ei ole yhtä hankala tapaus....

No helvetti. Pakko kai se on uskoa, kun itsekin asiaa tutkiskelin. Ensimmäisen kerran olkapää meni muistaakseni tammikuussa, sen jälkeen oli pitkään ihan kunnossa, kunnes loppukesästä meni uudelleen. Tämän jälkeen onkin sitten mennyt useita kertoja. Pari päivää sitten tilasin kunnon olkatuen, joten katson että mitä se saa aikaan, mutta eipä ole odotukset kovin korkealla.

Koitan nyt kuitenkin kuntouttaa pikku hiljaa ja katsoa tuntuuko toi yhtään paremmalta. Leikkaus on kuitenkin ihan vihoviimeinen vaihtoehto. Kyllähän tällaiset aina vetää vähän mielen matalaksi..

Kiitos molemmille avusta!

Waldemar
16.11.2009, 14:08
No helvetti. Pakko kai se on uskoa, kun itsekin asiaa tutkiskelin. Ensimmäisen kerran olkapää meni muistaakseni tammikuussa, sen jälkeen oli pitkään ihan kunnossa, kunnes loppukesästä meni uudelleen. Tämän jälkeen onkin sitten mennyt useita kertoja. Pari päivää sitten tilasin kunnon olkatuen, joten katson että mitä se saa aikaan, mutta eipä ole odotukset kovin korkealla.

Koitan nyt kuitenkin kuntouttaa pikku hiljaa ja katsoa tuntuuko toi yhtään paremmalta. Leikkaus on kuitenkin ihan vihoviimeinen vaihtoehto. Kyllähän tällaiset aina vetää vähän mielen matalaksi..

Kiitos molemmille avusta!

En tahdo pelotella, mutta itse vetkuttelin tuon leikkauksen kanssa, muutaman olkapään pompsahduksen jälkeen, ja sitten kävikin niin että olkapää muljahti tuonne etupuolelle ja teki melkosta tuhoa rustorenkaalle sekä hauiksen kiinnikkeille. Takasin paikalle saaminen oli melkoista tuskaa, vei ensiavussa noin 4 tuntia. Tämä huomattavasti heikensi leikkauksen onnistumis prosenttia (kun tuo rustorengas repeytyi pahasti), mutta onneksi leikkaus meni hyvin. Joten kipin kapin lekurille!

maniakos
16.11.2009, 14:17

Älä turhaan pelkää sitä leikkausta, koska ei se välttämättä ole kovinkaan iso operaatio. Leikkauksen hyödyt ovat kuitenkin suuret ja luultavasti sinulla on paremmat mahdollisuudet saada olkapäästä ehjä, kun menet sinne leikkaukseen aiemmin. Ensimmäisenä tietenkin menet asiantuntevan ortopedin puheille ja sieltä saat parempaa infoa, ennen magneettikuvia vamman todellinen laatu on kuitenkin hankala sanoa.

Minullakin meni muinoin olkapää jääkiekkoillessa ja sen jälkeen elämä vaikeutui huomattavasti, kun olkapää saattoi muljahdella jopa nukkuessa. Lääkärit kuitenkin hoitivat hommat hyvin ja lopulta olkapää "kiristettiin" leikkauksessa, eikä ongelmia ole enää ollut. Kuukauden päivät taisi joutua kantosidettä pitämään, mutta pieni hinta se oli olkapään terveydestä.

Rocco
16.11.2009, 14:27
Suurkiitos vastauksesta!

Yksi vaihtoehto on että polvilumpio on saattanut mennä sijoiltaan. Itselläni kävi niin, ja oireet olivat aika samanlaiset, toki myös kierukka oli hajalla. Kierukan leikkauksen jälkeen oireita oli edelleen, ja vieläkin on pian 15 vuotta tapahtuneesta. Urheilun jälkeen menee aina pari tuntia polvi jäässä, että pystyy vielä kävelemään kunnolla.

kananlento
17.11.2009, 12:59
Älä turhaan pelkää sitä leikkausta, koska ei se välttämättä ole kovinkaan iso operaatio. Leikkauksen hyödyt ovat kuitenkin suuret ja luultavasti sinulla on paremmat mahdollisuudet saada olkapäästä ehjä, kun menet sinne leikkaukseen aiemmin. Ensimmäisenä tietenkin menet asiantuntevan ortopedin puheille ja sieltä saat parempaa infoa, ennen magneettikuvia vamman todellinen laatu on kuitenkin hankala sanoa.

Minullakin meni muinoin olkapää jääkiekkoillessa ja sen jälkeen elämä vaikeutui huomattavasti, kun olkapää saattoi muljahdella jopa nukkuessa. Lääkärit kuitenkin hoitivat hommat hyvin ja lopulta olkapää "kiristettiin" leikkauksessa, eikä ongelmia ole enää ollut. Kuukauden päivät taisi joutua kantosidettä pitämään, mutta pieni hinta se oli olkapään terveydestä.

Joo, ihan samoilta kuulostaa omat vaivat. Valitettavasti joudun odottamaan leikkaukseen menoa joka tapauksessa ensi kevääseen, johtuen naurettavasta vakuutuksestani (jenkkilässä). Tämän vuoden alkupuolella jouduin käväisemään jo peukaloa paikkailemassa ja tämä maksoi sen verran, että ainakin vuosi tuosta pitää odotella tai muuten käy kalliiksi.

Mutta taidan käväistä ortopedilla mahdollisimman nopeasti keskustelemassa. Kyllä tuo joka tapauksessa kuntoon pitää saada. Inhottavava miettiä koko ajan, että milloin se seuraavan kerran pomppaa paikoiltaan.

Belenoss
17.11.2009, 20:32
Hengittäminen on jotenkin vaikeeta, keuhkot tuntuu oudolta, ei oo yskää eikä kuumetta mutta silti jotenkin hirveen höntti olo... astma on diaknosoitu, h1n1 todennäköisesti sairastettu viimeviikon lopulla. voiko kyseessä olla keuhkokuume, keuhkot ei röhise....

Edit: siis sellanen vaimee tukehtumisen tunne...

Salama15
17.11.2009, 22:57
Belenoss on viimeksi muokannut viestiä Tänään 21:59

Että hengissä vielä => mene ny hyvä ihminen lääkäriin ja äkkiä!! Jos tuo H1N1 menee keuhkoihin niin on kuule vitsit vähissä...

lapa78
17.11.2009, 23:00
Hengittäminen on jotenkin vaikeeta, keuhkot tuntuu oudolta, ei oo yskää eikä kuumetta mutta silti jotenkin hirveen höntti olo... astma on diaknosoitu, h1n1 todennäköisesti sairastettu viimeviikon lopulla. voiko kyseessä olla keuhkokuume, keuhkot ei röhise....

Vaimo oli koko viikonlopun sairaalassa juuri keuhkokuumeen vuoksi, ei röhissyt. Eli suosittelen lämpimästi lekuriin menoa, sillä sairaalassa sanoivat, että keuhkokuume on yleinen h1n1:een kuuluva sairaus. Jälkitautina saattaa olla myös hengenvaarallinen, luin jostain että 14% tjsp. siihen sairastuneista kuolee tautiin (voi olla myös ihan höpöhöpöä).

Ja eikös se voi olla myös kuumeeton, näin olen ainakin antanut itseni ymmärtää.

Red Devil
17.11.2009, 23:09
Ja eikös se voi olla myös kuumeeton, näin olen ainakin antanut itseni ymmärtää.

Oikeassa olet, noin joka neljäs keuhkokuumeeseen sairastuneista on kuumeettomia.

Belenoss
17.11.2009, 23:39
Okei, kiitoksia vastauksista, pitää huomenna soitella josko olisi mahdollista nähdä lääkäri.

Vuokralainen
19.11.2009, 11:36
Mitäs helvettiä? Lämpö koko aamun ollut 35,6.
Muuten olo on kuin kuumeessa ja kurkku on pirun kipeä.
Miksi alilämpöä?

Kummeli
22.11.2009, 18:28
Olin viime viikolla pienessä kuumeessa, josta jäi muistoksi yskä. Aluksi yskä oli normaalia kurkun kutinaa, mutta nyt on ruvennut hengitys välillä "rohisemaan" ja yskän mukana tulee veristä räkää. Verta ei ole paljon mukana, mutta kuitenkin sen verran, että sen erottaa.
Onko ihan vaaratonta?

Grainger
22.11.2009, 18:34
Mene nyt hyvä mies lääkäriin, jos on jälkitautina iskenyt esimerkiksi keuhkokuume. Se nimittäin aiheuttaa veriyskää.

Veriyskä ei ole koskaan hyvä juttu, mutta nuorilla johtuu kuitenkin pääasiassa jostain tulehduksesta (voiko olla keuhkoputkentulehdus?), mutta vanhemmilla voi takana olla jopa keuhkosyöpä.

Kuitenkin aina, jos verta yskän mukana, niin käymään läärillä.

Tuossa vielä vähän infoa veriyskästä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00100&p_haku=Veriysk%E4

AnaMasa
22.11.2009, 21:18
Miksi alilämpöä?Mulla oli männä viikon alkupuolella jotain samaa. Kuumeinen olo ja kurkussa tuntui omituiselle. Olin täysin varma, että nyt tulee sikaa, joten kuumemittaria kainaloon ja parin minuutin päästä totuus: 35,8. Seuraavana päivänä olin täysin kunnossa. Ei tästä mitään apua ollut, kunhan heittelen näköjään vanhaan viestiin yläfemmoja tästä alilämmön tuottamasta yhteisöllisyyden tunteesta hurmioituneena.

Nyt tulee vähän erilainen kysymys: Miten valita hyvä lääkäri? Sairastuin viime Loppiaisena ja otin yhteyttä työterveyshuoltoon. Sieltä todettiin ystävällisesti, että painu sinä köyhä vittuun, sopimukseen ei kuulu käynnit pyhäpäivinä. Tuosta totaalisen vittuuntuneena menin ja otin hoitokuluvakuutuksen. Raha tai kotikunta ei siis enää rajoita lääkärin valintaa, jos sille tulee tarve. Nyt on vaan semmoinen ongelma, että en tiedä pk-seudulta ja siitä ylöspäin Hyvinkää-Riihimäki akselilta hyvää lääkäritaloa. Eli missä homma yleisesti toimii, missä ei? Entä teettekö muut lääkärivalintaa oireiden perusteella, vaikkapa jos on mystistä vatsakipua, huimausta tai kivekset muuttuvat punaiseksi? Aina samaan taloon vai miten?

Prinsiippi
29.11.2009, 16:52
Arvon viisaammat,
Kahdeksan päivää sitten sain futsal-pelissä kolhun polveeni, joka alkoi oireilla vasta vuorokautta tällin tulemisen jälkeen. Polvi on kipeä koukistaessa ja painaessa tuolta "vasemmasta yläkulmasta", korrekteja termejä en osaa. :) Pari vuotta sitten sain samanlaisen tällin, hiukan pahemman, mutta vastaavanlaiset oireet katosivat muistaakseni alle viikossa. Nyt oireet eivät ole ainakaan lieventyneet. Mistähän tässä voisi olla kyse?

Hermeliini
29.11.2009, 17:19
Miksi alilämpöä?

Ihmisen normaalilämpötila on keskimäärin 37º C, mutta se voi vaihdella 35,8–37,8 asteeseen. Jos lämpö on tavallista matalampi, yleensä syynä ovat mittausolosuhteet. Kainalolämpö on 0.6º alhaisempi kuin tarkempi peräsuolesta tai suusta mitattu lämpötila. Ero voi olla suurempi, jos kainalo on hikinen tai mittari ei laihuuden tai muun syyn vuoksi ole tiiviisti kainalossa. Alilämpö ei kuulu minkään sairauden oireisiin. Vaikka tavallista alhaisempi lämpötila olisi todettu moitteettomalla mittauksella, terveeksi itsensä tuntevan ihmisen ei pelkästään sen vuoksi tarvitse hakeutua lääkäriin. Hoitoon hakeutumisen määräävät mahdolliset muut samanaikaiset oireet. Lähde: Terveyskirjasto.fi (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00263)

Eli aivan normaalin rajoissa toi sun lämpö, eikä alilämmöstä tosiaankaan ole varsinaista haittaa - ellei se liity pitkään kylmälle altistumiseen (vrt. hypotermia). Yleensäkin aikuisella muut oireet lähinnä määrittää sairastumista, ei niinkään tuo ruumiinlämpö.

Pottakameli
29.11.2009, 21:35
Jos on ollut tälläiset 1.5 viikkoa unettomuutta ja unta tulee saatua jotain max pari tuntia per yö, välillä ei yhtään; niin mitä lääkäri tuolloin yleensä ehdottaa? Alkaa pikkuhiljaa haitata ihan kaikkea mitä tekee, kun ei edes päivisin pysty nukkumaan. yhtenä yönä nukuin 5 tuntia, mutta siihen se taas sitten jäikin.Syyksi unettomuuteen epäilen pitkää sairaanaolo aikaa ja sen tuomia epäsäännöllisiä rytmejä. Olen myös stressannut aika paljon tiettyjä juttuja tuon sairastelun takia.

Niksi
30.11.2009, 03:14
Viimeisen parin viikon aikana on yleistynyt sellainen vittumainen "rintavärinä". Hiukan sydämen vasemmalla puolella alkaa silloin tällöin, kuitenkin päivittäin, inhottava värinä, enkä oikein tiedä mistä on kyse. Värinä tuntuu lihaksessa, mutta ihmettelen silti onko moinen normaalia?.
Minulla on ollut kuvauksen perusteella samanlaisia värinöitä jonkun aikaan. Värinät tulevat aina yöaikaan ja päivällä, kun herään. Vittumaisia värinöitä. Sydänsairaudet selittäisivät, mutta kun pulssi on kunnossa, niin jää sydänsairaiudet pois kuvasta. Ainoa, mikä voisi selittää olisi Seloken-lääke, jota olen popsinut viimeiset kaksi viikkoa.

Oletko päässyt värinöistä eroon? Jos olet, niin kerro pari vinkkiä.

MikGo
03.12.2009, 11:30
Mikähän vaivaa oikeaa korvaa. Tässä jo pari-kolme viikkoa "rätissyt" ajoittain. Aina välillä alkaa ja sitten voi kestää hetken ja loppuu. Tuntuu vähän siltä kuin olisi vettä korvassa. Yöllä välillä häirinnyt enemmänkin. Mitään korvasta ei tule ja se ei ole kipeä. Kuullokin on ennallaan. Pikkasen muutenkin ollut tukkoisuutta.

Varmaan kohta pitää hakea se vakio antibiotti kuuri lääkärilt'.

Harri2001
03.12.2009, 11:50
Mikähän vaivaa oikeaa korvaa. Tässä jo pari-kolme viikkoa "rätissyt" ajoittain. Aina välillä alkaa ja sitten voi kestää hetken ja loppuu. Tuntuu vähän siltä kuin olisi vettä korvassa. Yöllä välillä häirinnyt enemmänkin. Mitään korvasta ei tule ja se ei ole kipeä. Kuullokin on ennallaan. Pikkasen muutenkin ollut tukkoisuutta.
Todennäköisesti sulla korvassa kasvava karva osuu tärykalvoon. Olen kärsinyt samasta ongelmasta ja se poistui kun odotti aikansa. Lääkärille tuota näytin muun asioinnin yhteydessä ja hän sanoi, että sen kyllä sen karvan voisi leikata pois, mutta sitten se kasvaisi takaisin (yllätten).

Hermeliini
03.12.2009, 12:09

Varmaan kohta pitää hakea se vakio antibiotti kuuri lääkärilt'.

Älä nyt turhaan niitä ab-kuureja hae, teet ittelles karhunpalveluksen vaan. Käy näyttään sitä korvaa sairaanhoitajalle, se näkee sen karvan siellä yhtälailla kun lekuri. Ja se näkee oisko huuhtelulle sijaa tuossa tilanteessa, ja se tekeekin sen samalla hoidolla yleensä.

MikGo
03.12.2009, 12:32
Joo en sitä ab-kuureja haluaisikkaan ottaa. Jos se vain karva on niin antaa rätistä.

Nakkikastike
12.12.2009, 10:19
Heräsin aamuyöstä kovaan rannekipuun. Nyt sitten herätessäni kipua ei juurikaan tunne kun ranteen antaa olla normisti. Sitten taas sitä liikutellessa tuntuu kovaakin kipua, etenkin taivuttaminen kämmenpuolen suuntaan aiheuttaa kipua joka tuntuu suurinpiirtein kämmenselän kohdalla. Mistähän tämä mahtaa johtua? En ole telonut rannetta mihinkään.

Buddha
12.12.2009, 12:03
Mistähän tämä mahtaa johtua? En ole telonut rannetta mihinkään.

Rankkaa tuo seksi yksityisyrittäjällä.

Jos menet lääkäriin, niin hän todennäköisesti epäilee jotain venähdystä / rasitusvammaa ja laittaa sen siteeseen. Eli laita kylmägeeliä pirusti siihen ja sidos päälle.
Jos ei lepo ja sidos auta, niin sitten tohtoriin alkuviikosta ja tohtori tod näk arvostaa yritystäsi hoitaa tuota levolla ensin.

katinka
13.12.2009, 17:39
Nyt alkaa palaa jo hermo. Nimittäin vasen korva lähettää jatkuvasti outoa kohinaa. Kuin iso mies kävelisi saappaat jalassa lumihangessa pääni sisällä. Päivisin se ei häiritse, muuta meteliä on niin paljon, mutta nukkumista alkaa jo haitata. Tämä ei ole mikään äkillinen ilmiö, vaan sama äijä on saapastellut päässäni ajoittain jo lapsuudesta lähtien. Joskus se on niin vaimeaa, ettei se häiritse, joskus tällaista hermoja raastavaa mekkalaa. Korva ei ole tukkoinen eikä kipeä.

PELL
17.12.2009, 00:39
Silmän alaluomessa on noin kuukauden ollut joku näppylä. Halkaisialtaan noin 5x5 milliä. Se ei ole kipeä eikä muutenkaan tunnu miltään. Se vaikuttaa kuitenkin kovalta kun sitä näppäilee.
Yritin surffailla ja tutkia mikä on kyseessä ja löysin milium nimisen näppylän, mikä ihmisillä yleensä silmäluomissa on ollut. Googlen kuvahaku on kuitenkin aivan erinäköinen kuin oma näppylä.

Saako tätä itse pois millään, vai pitääkö käydä näyttämässä lääkärillä?

Muistan, että samannäköinen näppylä on samassa luomessa ollut pari kertaa aikaisemminkin, mutta ne on lähtenyt itsestään pois noin viikossa.

Sistis
17.12.2009, 12:10
Silmän alaluomessa on noin kuukauden ollut joku näppylä. Halkaisialtaan noin 5x5 milliä. Se ei ole kipeä eikä muutenkaan tunnu miltään. Se vaikuttaa kuitenkin kovalta kun sitä näppäilee.
Yritin surffailla ja tutkia mikä on kyseessä ja löysin milium nimisen näppylän, mikä ihmisillä yleensä silmäluomissa on ollut. Googlen kuvahaku on kuitenkin aivan erinäköinen kuin oma näppylä.

Olisiko ns. näärännäppy? Allekirjoittaneella oli sellainen muistaakseni reilu vuosi sitten. Kävin lääkärillä, joka antoi vaivaan tarkoitettua voidetta. Voiteen laittaminen oli sinänsä mielenkiintoinen prosessi. Sitä ei laitettu suoraan näppyyn, vaan silmäluomen alle. Siitä se sitten ilmeisesti kyynelnesteen ansiosta meni haluttuun paikkaan.

PELL
17.12.2009, 22:54
Olisiko ns. näärännäppy? Allekirjoittaneella oli sellainen muistaakseni reilu vuosi sitten. Kävin lääkärillä, joka antoi vaivaan tarkoitettua voidetta. Voiteen laittaminen oli sinänsä mielenkiintoinen prosessi. Sitä ei laitettu suoraan näppyyn, vaan silmäluomen alle. Siitä se sitten ilmeisesti kyynelnesteen ansiosta meni haluttuun paikkaan.

Pienellä lisäsurffailulla selvisi, että kyseessä taitaa olla luomirakkula. Näärännäpyn seurauksena tuleva rakkula. Ainakin tuntomerkit täsmäävät täysin.

Tietojen mukaan tämä ärsyttävä rakkula pysyy noin 3 kuukautta ja häviää itsestään. Jos ei siihen mennessä ole lähtenyt, sen voi leikkauttaa pois.

Kuukausi mennyt joten noin kaksi kuukautta pitää vielä kantaa tätä vittumaista pallukkaa...

koo
17.12.2009, 23:09
Kuukausi mennyt joten noin kaksi kuukautta pitää vielä kantaa tätä vittumaista pallukkaa...
Jos vaiva on kiusallinen kannattaa kokeilla josko apu löytyisi kansanparannuskeinosta. Vanhan uskomuksen mukaan näärännäppy paranee kun sitä pyyhkäisee mustan naaraskissan hännällä.
Jos kissa häntineen ei ole saatavilla niin hiukan kyseenalaisen naisen hameenhelmalla hipaisu voi myös auttaa.

Lähde: Kotimaisen kielen tutkimuskeskus

Terveisin koo

PELL
17.12.2009, 23:48
Jos vaiva on kiusallinen kannattaa kokeilla josko apu löytyisi kansanparannuskeinosta. Vanhan uskomuksen mukaan näärännäppy paranee kun sitä pyyhkäisee mustan naaraskissan hännällä.
Jos kissa häntineen ei ole saatavilla niin hiukan kyseenalaisen naisen hameenhelmalla hipaisu voi myös auttaa.

Lähde: Kotimaisen kielen tutkimuskeskus

Terveisin koo

Kiitos vinkistä. Vanhemmilta löytyy naaraskissa, mutta se on enimmäkseen harmaa. Täytyy kuitenkin kokeilla kun taitaa kissasta hieman mustaakin löytyä.

Vaiva ei sinänsä ole paha, kun ei tunnu miltään, mutta kyllä sen jokainen huomaa kuka silmiin katsoo, joten mielelläni sen pois haluaisin.

Snakster
18.12.2009, 11:58
Silmän alaluomessa on noin kuukauden ollut joku näppylä. Halkaisialtaan noin 5x5 milliä. Se ei ole kipeä eikä muutenkaan tunnu miltään.

Siis 5*5 milliä? Siis puolisen senttiä?

PELL
18.12.2009, 14:49
Siis 5*5 milliä? Siis puolisen senttiä?

Siis mitä vittua? Siis mitä helvettiä?

Nakkikastike
23.12.2009, 08:44
Mistähän mahtaa johtua ihan helvetin kovat lihaskivut? Ihmeellisintä on se että kipu siirtyy koko ajan kropassa eteenpäin, eli kun yhdestä paikasta häviää tai laantuu kipu niin se on seuraavassa paikassa jo helvetin kova.

Ensin kipu oli ranteessa, sitten lapaluissa, sunnuntain ja maanantain välisenä yönä kipu meni polviin ja taipeisiin (käveleminen oli tuskaista) ja nyt kipu on helvetin kova toisen olkapään ja kaulan välisellä alueella ja käden nostaminen tekee helvetin kipeetä. Voiko nää kaikki johtua vaan pitkittyneestä flunssasta? Lekuri oli ainankin maanantaina sitä mieltä mutta nyt on kyllä noussut itsellä ajatus että jokin on pielessä ja pahasti. Koskaan aikaisemmin en ole tuntenut kropassa tällaisia tuntemuksia vaikka kaikki influenssat ja A-Virukset yms. on koettuna Hyvään paikkaan sattui tämäkin paska saatana.

Onko kenelläkään ollut vastaavanlaista ja jos niin miten siitä on selvitty?

Buddha
23.12.2009, 13:02
Mistähän mahtaa johtua ihan helvetin kovat lihaskivut?

Monestakin syystä, vaikka kuvailemastasi flunssasta. Oireita voit ainakin itse helpottaa juomalla pirusti vettä ja sitten ottamalla magnesium-tabletteja. Lisäksi voit vähentää diureetteja, esim kahvia ja alkoholia.
Tavallinen tulehduskipulääkekin voi helpottaa oloa, mutta ei poista nesteen tarvetta. Magnesiumista saa ainakin apua ja sitä löytää ihan tavallisista elintarvikekaupoista. Ota alkuun vaikka tupla-annoksia, että saat sen pitoisuuden koholle ja vedä vain pienenä kuurina, jos kerran ei muuten ole ollut tarvetta, esim kovan urheilun takia.

TheT
23.12.2009, 13:37

Tästä 2,5kk sitten kysymästäni asiasta erittäin suuret kiitokset Azulille! Osuit oikeaan ja enää ei naama punoita.

masaman
23.12.2009, 14:16
Nyt alkaa palaa jo hermo. Nimittäin vasen korva lähettää jatkuvasti outoa kohinaa. Kuin iso mies kävelisi saappaat jalassa lumihangessa pääni sisällä. Päivisin se ei häiritse, muuta meteliä on niin paljon, mutta nukkumista alkaa jo haitata. Tämä ei ole mikään äkillinen ilmiö, vaan sama äijä on saapastellut päässäni ajoittain jo lapsuudesta lähtien. Joskus se on niin vaimeaa, ettei se häiritse, joskus tällaista hermoja raastavaa mekkalaa. Korva ei ole tukkoinen eikä kipeä.

Voisi olla ihan verisuoni mikä siellä jumputtaa. Koetas painaa korvalehden takaa suonta tukkoon. Mikäli möly poistuu niin sulla menee suoni sen verta läheltä kuulovempaimia, että mekkala johtuu siittä. Muussa tapauksessa piinaa jotain tuttua lääkäriä.

timppa
23.12.2009, 14:37
Käytetäänpä ko. ketjua härskisti hyväksi ja kysytään neuvoa viisaammilta..

Eli nyt on n. vuoden ristiselkä vetänyt totaalisen jumiin nukkuessa. Eli aamulla / aamuyöllä kun herää, on koko ristiselkä kipeä ja muutaman kerran joutunut hakemaan särkylääkettä jotta saa unta.

Olen muutaman kerran koittanut josko lihasrelaksantit auttaisvat, mutta ainoastaan yhden tai kahden illan jaksoina. Mutta niistä ei hirveästi apua ole ollut, ainakaan noin lyhyinä kuureina.

Asentoa vaihtamalla kipua ei saa kokonaan pois. Aamulla tuo kipu sitten häviää kun sängystä nousee ja on hetken ylhäällä. Ja päivisin ei ole mitään vaivoja vaikka teen täysin istumatyötä. Eli ainoastaan nukkuessa alaselkää alkaa särkemään.

Mahtaakohan syy olla siinä että patjat ovat liian joustavat, koska yleensä kovemmalla alustalla tätä ei tule, eli jos vaikka nukun sohvalla, särky ei ole niin paha, tai sitä ei ole ollenkaan. Vai onkohan kyseessä vain jumissa olevat lihakset / nikamat..?

Toinen lääke on ollut alkoholi, nimittäin kun humalassa on mennyt nukkumaan, ei ole särkyä ollut..mutta ei sitä viitsisi joka ilta itseään juoda humalaan..

Nakkikastike
23.12.2009, 14:39
Monestakin syystä, vaikka kuvailemastasi flunssasta. Oireita voit ainakin itse helpottaa juomalla pirusti vettä ja sitten ottamalla magnesium-tabletteja. Lisäksi voit vähentää diureetteja, esim kahvia ja alkoholia.
Tavallinen tulehduskipulääkekin voi helpottaa oloa, mutta ei poista nesteen tarvetta. Magnesiumista saa ainakin apua ja sitä löytää ihan tavallisista elintarvikekaupoista. Ota alkuun vaikka tupla-annoksia, että saat sen pitoisuuden koholle ja vedä vain pienenä kuurina, jos kerran ei muuten ole ollut tarvetta, esim kovan urheilun takia.

Vettä on kyllä lipitetty litroittain ja Magnesiumiakin olen vetänyt. Kahvia menee kyllä aika runsaasti mutta alkoholin kulutus on ollut vähäistä.

Kuussatasta Buranaa olen vetänyt, kyllä se hetkellisesti lievittää kipua mutta ei ne kivut mihkään lähde. No, kassellaan nyt vielä pyhien yli ja jos ei helpota niin sitten jollekin pätevälle lekurille (onko sellaisia?) valittamaan.

masaman
23.12.2009, 18:51
Käytetäänpä ko. ketjua härskisti hyväksi ja kysytään neuvoa viisaammilta..

Eli nyt on n. vuoden ristiselkä vetänyt totaalisen jumiin nukkuessa. Eli aamulla / aamuyöllä kun herää, on koko ristiselkä kipeä ja muutaman kerran joutunut hakemaan särkylääkettä jotta saa unta.

*klip*

Mahtaakohan syy olla siinä että patjat ovat liian joustavat, koska yleensä kovemmalla alustalla tätä ei tule, eli jos vaikka nukun sohvalla, särky ei ole niin paha, tai sitä ei ole ollenkaan. Vai onkohan kyseessä vain jumissa olevat lihakset / nikamat..?

Toinen lääke on ollut alkoholi, nimittäin kun humalassa on mennyt nukkumaan, ei ole särkyä ollut..mutta ei sitä viitsisi joka ilta itseään juoda humalaan..

Vastasitkin lähes itse jo koko kysymykseen, eli näyttäisi alkuun siltä, että nukut liian pehmeässä sängyssä. Laita vaikka pahvilaatikosta petarin alle sellainen metrin liuska niin pitäisi auttaa. Relaksantit eivät kyllä auta, jos selkä on jo löysä vaan löysyttää sitä aina vaan enemmän. Keskivartalon treeniä ja TOTTA KAI voi joka päivä ottaa pienet pöhinät. "parempi kännissä kuin osa niiden kone"

dg. dolores dorsi (selkä kipeä) heh.