View Full Version : Jääkiekkotuomareita Jatkoajassa?
En ainakaan äkkiseltään löytänyt tällaista ketjua haku-toiminnolla. Eli, löytyykö täältä epävirallisten kiekkoanalyytikoiden joukosta tuomareita? Voisi jutella hiukan että millä tasolla viheltää/on viheltänyt, mikä tuomaroinnissa on hauskinta/vittumaisinta jne.
Sana on vapaa!
Tulihan tuota 32v ja n. 2 200 matsia tehtyä. Korkeimmillaan -70-luvun lopulla nykyistä Suomi-sarjaa vastaavassa silloisessa kakkosdivarissa. Polvi brakasi reilu vuosi sitten sen verran pahasti, että kiekon nostaminen jäästä ei oikein enää sujuvasti toiminut, luistelemaan sinänsä kyllä pystyn. Täällä maalla ei noita toimitsijahommiakaan ole oikein tarjolla, niin en sitten enää kertauskurssia jaksanut käydä. Tuossa uudessa sääntökirjassakin on jokunen niin älytön juttu, että kiinnostus hiipui.
Kohokohtia uralta: 18v Suomi - Tsekki maaottelu, Naisten MM Kiina - Ranska peli.
Syy kortin hankkimiseen oli tietysti aikanaan 15-vuotiaana vapaa pääsy matseihin ja kai myös rakkaus lajiin, kun ei pelaajana pärjännyt.
Opiskeluaikana tuomaripalkkioitakin arvosti, myöhemmin syynä oli omasta kunnosta huolehtiminen sekä se, että kun raitapaidan päälleen veti, niin pariin kolmeen tuntiin ei käyneet työasiat eikä pillu mielessä.
Oman maksimini katsoin, luistelutaito ei riittänyt pidemmälle.
Negatiiviset puolethan tuosta kaikki tietävät, pahimmat ovat kuitenkin todella värilaseilla pelejä katsovat junnujen valmentajat sekä varsinkin vanhemmat, joilla ei ole säännöistä aavistustakaan.
Futistakin tuli toistakymmentä kesää vihellettyä. Naisten ja B-tyttöjen peleissä kyllä välillä saattoi pillukin käydä mielessä. Uran kohokohtia siltä puolelta juurikin noissa peleissä, kun kävi pöytäkirjoja viemässä pukukoppiin joukkueenjohtajille.
t. hanu
JoukaHainen
24.03.2007, 17:34
Kauden sitä jakso sitten ei suoraan sanoen kiinnostanut. Tai itseasiassa suurin syy lopettamiseen oli matkat. Ei vaan jaksanu mennä millään yleisillä vantaan peräkylästä mihinkään hernariin sun muihin..
Itselläni ei kyllä pillu käynyt mielessä johtuen siitä, että jouduin keskittymään aika kovasti kokoaika, kun en mikään ammattilainen ollut. Valmentajat ottivat välllä vähän hermoa, mutta ei se mua lannistanut. ;)
N. 40 peliä vihelsin. Uran kohokohtana -92 kiekkovantaa vs joku en muista. Itse ottelu oli yhtä tylsä, kuten kaikki muutkin, mutta pieni "jengimylly" siinä oli..
Aloitin tuomaroinnin kanssa just ton takia, että pääsee kattomaan pelejä. (ei kuitenkaan tullut ikinä tuomarikorttia, kiitos hjt.) Toinen syy kanssa toi skillsien puuttuminen.
PS: Ketjussa: Urheiluaiheisten tavaroiden myynti- ja ostoilmotukset on tuomarikamoja tarvitsevalla. YV:tä vaan, jos tarttet!
Niksuli_
24.03.2007, 18:02
Itsehän olen vasta aloitteleva tuomari. Hankin kortin loppusyksystä mutta en ehtinyt yhtään peliä tuomaroida tällä kaudella, enkä ehdi loppukaudenkaan pelejä tuomaroimaan, sillä sattui tuo harmittava tapahtuma missä jalkani hieman kolhiintui. Ensi kaudella sitten, toivottavasti hyvällä menestyksellä. :)
No, itse suoritin kanssa tuossa viime syksynä kurssin. Päällimmäisenä syynä oli mielenkiinto lajia kohtaan. Pelaajana taidot ei oikein riitä mihinkään, sitä jatkoa täytyy vähän miettiä... mutta tuomarina olo on kyllä tähän asti ainakin ollut todella hienoa! Tietysti plussaa on juuri tuo pääsy kaikkiin otteluihin ja ihan mukava korvaus pelistä, mutta kyllä se intohimo lajia kohtaan on melkeinpä yhtä suuri kuin rahan perässä luistelu.
Mitäs mieltä väki on siitä, että pitääkö tuomarilla olla kokemusta pelaamisesta? Itse kyllä vahvasti sitä mieltä että pitää. Osaa niitä tilanteita katsoa aivan eri tavalla kun on itse pelannut. Jos vain on päntännyt kirjasta säännöt läpi (yhtään sitä väheksymättä) mutta ei ole kokenut sitä pelaamista itse, niin uskoisin että aika paljon siinä jää puuttumana sitä "jotakin".
Txjokeri
24.03.2007, 22:28
80-luvun alussa oli allekirjoittanutkin jakamassa oikeutta Hämeenlinnan avojäillä - ja pari kertaa Rinkulan hallissakin.
Homma jäi, kun muutin pois. Nykyään toisen lajin tuomariasu käytössä.
vBulletin v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.