PDA

View Full Version : Autoiluketju

Sivut : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37

Rodion
31.03.2006, 11:00
Näin ollen niillä litroilla ei välttämättä olekaan niin kauheasti tekemistä vakionopeudensäädintä hankittaessa, kunhan on vääntöä löytyy ja mahdollisimman pienillä kierroksilla.

Tuossa mainitsemassasi esimerkissä oli vain turbokone vs. vapaastihengittävä ja teit vertailun ilman vääntö- tai tehokäyriä (ihan sama kumpaa käyttää). Nimittäin saman vääntöisissä turbo/vaparikoneissa turbokoneessa harvemmin on vääntöä silloin kun turbo ei vielä ahda, kun taas vapaastihengittävässä vääntöä löytyy jo tyhjäkäynnillä.

Eli noista tuo bensabemari on huomattavasti parempi vakkarille soveltuva auto, koska vakkaria voi käyttää vaikka jo 1100RPM lähtien tuonne 6000RPM asti. Dieselissä käyttökelpoinen alue on varmaan noin 1700RPM...3500RPM. Vaihtamistarve siis aivan erilainen. Automaattihan tämänkin ratkaisisi :)

Nännimäinen
31.03.2006, 11:03
Kyllä Schwalpe on oikeassa siinä, että parhaimmillaan vakionopeudensäädin on automaatilla ja isohkolla koneella varustetussa autossa.

Minä en kyllä ymmärrä, mitä tekemistä automaatilla on tuon kanssa? Voima riittää.

Ramchester
31.03.2006, 11:16
Jeps, oikeassa olet. Ilmaisin itseni heikohkosti, kohkostoi, kohtosti, stistosti.

En minä sinun heikohkoa ilmaisua tässä arvostele, mielestäni automaailmassa eletään tällä hetkellä melkoista murrosta ja jopa vallanvaihtoa. Markkinoille tulee koko ajan uudempaa ja uudempaa dieseltekniikkaa, joka jättää samankokoiset ja monet jopa isommat bensakoneet varjoonsa käyttömukavuutensa ja osin jopa suorituskyvyn puolesta.

Nythän Audi luo uraa dieselautoille myös kilparadoilla uuden LeMans-autonsa kanssa, jossa on 5,5 litran V12 moottori, tehoa 650 hv ja vääntöä 1100 Nm.

Karzan
31.03.2006, 11:44
Markkinoille tulee koko ajan uudempaa ja uudempaa dieseltekniikkaa, joka jättää samankokoiset ja monet jopa isommat bensakoneet varjoonsa käyttömukavuutensa ja osin jopa suorituskyvyn puolesta.

Ainoana haittapuolena onkin enää järjetön dieselveron suuruus. Kun mittariin ei tule vuodessa kymppiä enempää, pitää kyllä dieselin kulutus olla melkoisen pieni, että kannattavuus kääntyy dieselin puolelle.

Muuten kyllä diesel jyrää tällä hetkellä, ja bensakäyttöisyys on niin sanotusti wanha!

http://www.iltalehti.fi/osastot/autot/200603164239302_au.shtml

Schwalbe
31.03.2006, 12:03
Ainoana haittapuolena onkin enää järjetön dieselveron suuruus.

Järjetön ja järjetön. Voitaisiinhan se poistaa ja sen jälkeen ajella jopa bensaa kalliimmalla naftalla. Mitähän ammattiautoilijat ja muut paljon ajavat tästä tuumaisivat.

Karzan
31.03.2006, 12:04
Järjetön ja järjetön. Voitaisiinhan se poistaa ja sen jälkeen ajella jopa bensaa kalliimmalla naftalla. Mitähän ammattiautoilijat ja muut paljon ajavat tästä tuumaisivat.

Järjettömän suuri 10 000 km vuodessa ajavalle. Eikö?

scholl
31.03.2006, 12:24
Rodionin liittämästä jutusta näkee taas sen, että kuinka paljon jotain porukkaa vituttaa se, että ajavat riisikupeilla. Tosi masentavaa eläkeläisporukkaa.

Itse olen sitä mieltä, että ihmiselle, joka ei aja rata-ajoa eli ei hanki näinollen aivan lähes kilpa-autoa tai muuten erittäin urheilullista autoa (esim. sporttiset SL:t ja kumppanit pelittää vielä ihan hyvin automaatilla), on aivan turha ostaa manuaalivaihteista autoa. Automaatti lisää ajomukavuutta varsinkin kaupungissa ja kun vakionopeudensäädin on oiva työkalu maantiellä tai moottoritiellä ajettaessa niin sekin toki sopii erinomaisesti automaatin yhteyteen. Sanoisin, että manuaalivaihteisella autolla ajaminen on wanhanaikaista, jos joku on, enkä itse sellaiseen ryhtyisi ihan vakioautoissa.

Eiköhän dieseleissä ole muitakin pointteja kuin joku dieselvero. Suomessa se polttoaine on edullisempaa kuin muualla ja sen vuoksi tulee tuo vero, mikä on nyt tietenkin vähän urpoa, mutta muuten dieselit säilyttävät paremmin arvonsa ja omaavat enemmän vääntöä, joten sellaisen hankintaa puoltaa muita seikkoja kuin hinta. Tankkaaminen tosin on likaisempaa puuhaa ja muitakin haittoja niistä on esimerkiksi äänipuolella, mutta eiköhän nekin voi hyväksyä, jos alla on riittävän iso dieselpata.

Karzan
31.03.2006, 12:29
Automaatti lisää ajomukavuutta varsinkin kaupungissa
Komppia. Nyt alla eka automaattipeli, ja takuulla ainut vaihtoehto tulevaisuudessa. Koneena 2.2 litrainen 150 heppainen bensa. Manuaalia en enää ikinä hanki, jos en vallan ilmaiseksi saa. Tomaattiloota on kaupungissa ja matka-ajossa aivan ehdoton peli.

Ramchester
31.03.2006, 12:29
Järjettömän suuri 10 000 km vuodessa ajavalle. Eikö?

No ei tuota nyt järjettömäksi voi sanoa. Itse olen ajanut vuodessa noin 11000 km ja naftaan on mennyt noin 916 euroa. Vastavanlaisen bensauton kulutus olisi ehkä noin kolmasosan suurempi ja bensan hinta on noin 20 posenttia kallimpi, joten bensaan olisi mennyt noin 1400 euroa. Auton dieselvero on vähän alle 500 euroa, joten melko lailla fifty-fifty se on mennyt näinkin pienillä kilometrimäärillä.

Nännimäinen
31.03.2006, 12:30
Diesel on pop. Itse annan kuitenkin aika paljon painoarvoa sille, miltä moottori kuulostaa ja diesel kuulostaa dieseliltä, vaikka jotkut muuta yrittävät väittääkin. Minusta on myöskin kivaa, että isoin potku perseelle tulee jossakin 5000 kierroksen yläpuolella, eikä missään tyhjäkäynnillä. Haluan myös ehdottomasti vaihtaa itse. Wanhan kansan miehiä siis, mutta emmeköhän me kaikki tänne mahdu. Nissanmiehetkin.

Karzan
31.03.2006, 12:32
No ei tuota nyt järjettömäksi voi sanoa.

MItes huoltokustannukset ja hankintahinta sopii. Ei taida vaikka 15k€ saada yhtä hyvää peliä diiselinä, kuin bensana?

Edit:

http://www.mainio.net/print.asp?path=1;1132;1137;50091;78853

"Toyota Avensis dieselin edullisemmat käyttökulut kattavat hankintahintojen eron vasta 566 000 kilometrin ajon jälkeen! Ford Mondeo dieselilläkin pitää ajaa 429 000 km, ennen kuin hintaero on tienattu." Huh!

scholl
31.03.2006, 12:33
Parilla kaverilla on uusi Golf Variant eivätkä ole pahaa sanoneet.

On vähän kyseenalaista, että voiko Golf Variantista sanoa uusi. Sehän on jäänne vielä entisestä IV korimallista ja korvautuu vasta alkuvuonna 2007 V korimallin mukaisella uutuudella.

Ramchester
31.03.2006, 12:53
MItes huoltokustannukset ja hankintahinta sopii. Ei taida vaikka 15k€ saada yhtä hyvää peliä diiselinä, kuin bensana?

En ottanut kantaa hankintakustannuksiin tai huoltokustannuksiin, enkä ota. Nykyisissä autoissa on 30 000 kilometrin huoltovälit, joten en ehdi viemään autoa huoltoon kertaakaan ennen seuraavaa autonvaihtoa. Hankintahinta määräytyy sitten auton ominaisuuksien mukaan, ja jos muutamalla tonnilla saa ominaisuuksia joita itse arvostan on sitten kysymys dieselistä tai automaatista, niin ne otetaan.

Karzan
31.03.2006, 13:07
joten en ehdi viemään autoa huoltoon kertaakaan ennen seuraavaa autonvaihtoa.

Eli kun tuhkakuppi on täynnä, vaihdetaan alle uusi peli? :P

scholl
31.03.2006, 13:19
Eli kun tuhkakuppi on täynnä, vaihdetaan alle uusi peli? :P

Eiköhän tuhkakuppi lennä pihalle autosta muutenkin, koska tupakointi autossa on vastenmielistä, mutta itse olen aika pitkälti Ohmin kannalla tuossa, että ei sen auton kanssa ole mitään "myötä ja vastamäessä kunnes kuolema meidät erottaa" -diiliä, vaan siinä vaiheessa, kun mielenkiinto siirtyy toiseen autoon, vaihtuu se auto. Fiksu pitoaika on esim. 2-3 vuotta, jolloin ei tarvitse autoa käydä katsastamassa. Toki jotain autoa voi pitää kauemminkin, jos on useampia autoja ja on tarkoituksella ostanut jonkun erikoisauton pidemmänaikaista käyttöä varten (vrt. moottoripyörä).

Karzan
31.03.2006, 13:24
Eiköhän tuhkakuppi lennä pihalle autosta muutenkin, koska tupakointi autossa on vastenmielistä,.

Mutta jos se onkin Penan auto, ja tuhkakuppi on täynnä purkkapaperia? Tyhjentääkö Losted tuhkakupin Penan puolesta?

sampio
31.03.2006, 13:37
Tuhkakuppiin on hyvä heitellä vaihtorahat, josta ne on sitten kätevästi poimittavissa ja sijoitettavissa erinäisiin kohteisiin, kuten pysäköintimittarin kolikkopesään. Halutessasi voit tehdä tuhkakupistasi karvanopat sijoittamalla irroitetun kupin sukkuhousujen jalkaterään ja sitomalla sen toisesta päästä esim. peruutuspeiliin roikkumaan. Voit myös yhdistää edelliset vinkit säilömällä vaihtorahoja peilistä roikkuvaan tuhkakuppiin. Huomaa kuitenkin, että tällöin sinun tarvitsee tehdä siisti reikä sukkahousuihin tuhkakupin suun kohdalle hyödyntääksesi käteisvarantojasi.

scholl
31.03.2006, 21:04
Mietin, että pitäisikö mennä Tukholman autonäyttelyyn, kun on taas ruvennut vähän pohdituttamaan autoasiat. Se on Älvsjössä eli pari pysäkkiä pendeltågilla Stockholm C:stä. Eli lentokentältä Arlanda Expressillä keskustaan ja siellä sitten parin minuutin lontustelua asemarakennuksessa laitureille 13-14, mistä lähtee lähijuna messuille. Messut ovat auki 1-9.4.

Seuraavat mallit ovat nyt ekaa kertaa esillä Stokiksessa (siis eivät olleet vielä viime vuoden näyttelyssä):

- Alfa Romeo 159 Sportwagon, Alfa Romeo Brera
- Ariel Atom 2
- Audi A6 Allroad, Audi RS4, Audi S6, Audi S8
- Cadillac BLS
- Chevrolet Epica, Chevrolet Captiva
- Citroën C1, Citroën C6
- Ferrari 599 GTB Fiorano
- Fiat Grande Punto
- Ford S-Max
- Honda Civic Hybrid
- Hummer H3
- Hyundai Accent, Hyundai Grandeur
- Jaguar XK Coupe, Jaguar XK Cabriolet, Daimler Super V8
- Kia Carnival
- Lamborghini Gallardo Spyder
- Maserati GrandSport MC Victory
- Mazda MX-5, Mazda6 MPS
- Mitsubishi Colt Cabrio
- Nissan King Cab Navarra, Nissan Micra C+C
- Opel Astra Twin Top, Opel GT, Opel OTC
- Peugeot 207, Peugeot Partner Boxline Pick-up
- Porsche 911 Turbo, Porsche 911 GT3
- Renault Clio Sport
- Saab Aero X
- Seat Ibiza Cupra
- Skoda Roomster
- SsangYong Rexton, SsangYong Kyron, SsangYong Rodius
- Subaru B9 Tribeca
- Suzuki SX4
- Volvo C30, Volvo S80
- VW Polo GTi, VW Cross Polo, VW Touran Eco Fuel, VW Eos

Aika erikoista muuten se, että Subaru on Sveduissa Toyotan jälkeen toiseksi myydyin japsi.

Noista messuautoista Hummer H3:n näin jo Nykin näyttelyssä.

scholl
31.03.2006, 21:15
Taisi autobildissä olla juttua kyseisestä autosta. Vaikutti aika karkilta peliltä. Siis onhan noita kiva katsoa, mutta kyllä niistä jortikan saa ottaan. Duunarina kiinnostaa lähinnä noi keski-ja ylemmän keskiluokan autot. Muuhun kun ei varaa ole.

Itselleni tulee töihin aika paljon lehtiä, joissa on mainoksissa tuo avo Gallardo. Aika hieno, kun keltainen auto loistaa mustalla taustalla.

Unohdin sanoa, että BMW ja MB ilmeisesti poissa tuosta näyttelystä.

ipa rules
31.03.2006, 21:25
Vakkarista sen verran, että ainakin minulle täysin välttämätön varuste. Ja hyvin jaksaa vääntää, vaikka kone onkin 1,6 litrainen. Vääntöä toki läytyy hetkellisesti jopa 260 newtonia. Itse käytän vakkaria aina, kun on vähänkin pidempi pätkä tietä edessä - säästää lompakkoa, kun ei tarvi poliisien kanssa neuvotella nopeuksista.

Tommy
31.03.2006, 21:29
Eiköhän tuhkakuppi lennä pihalle autosta muutenkin, koska tupakointi autossa on vastenmielistä

Ja kuka käyttää autossa tuhkakuppia?
Itse kun erittäin harvoin imasen röökin autossa niin tuhkat menevät ikkunanraosta kivasti joko ulos tai tuulen kautta takapenkilleni ja stögö lentää liikennevaloissa tai hiljaisessa vauhdissa tielle. Tuhkakuppi pysyy siistinä. Ja auton tupakansytytintä en ole käyttänyt kertaakaan, siitähän näkisi heti että on tupruteltu autossa. Noin niinkun jälleenmyynnin kannalta.

V-man
01.04.2006, 10:34
Katsannossa: Volkswagen Golf Variant 1.6
Olisi sopivan hintaluokan sopivankokoinen auto
Kommentteja puolesta ja vastaan otetaan vastaan.

Jos et tykkää, kerro myös parempi vaihtoehto!

Velipoika teki saman ratkaisun lisääntyessään. Golf lähti kuitenkin nopeasti vaihtoon. Kokeileppas laittaa lastenistuin vänkärin penkin taakse ja ängetä sitten etupenkille istumaan. Tuossa asennossa kun airbag jysähtää niin kuolinsyytutkijoilla on ihmettelemistä kun autonromun seasta löytyy mies jolla on omat munat suussa ja jalat kattoluukusta ulkona. He taistelivat tilanpuutteen kanssa toisen lapsen tuloon saakka ja sitten olikin jo pakko vaihtaa autoa. Nykyään heillä on Renault Grand Scenic. On muuten tiloiltaan mahtava peli. Penskat voi laittaa takapenkille omiin turvaistuimiinsa ja keskelle jää silti hyvin tilaa. Kaiken lisäksi takapenkin keskeltä mahtuu hyvin hyppäämään etupenkille etupenkkien välistä sitten kun penskat nukahtavat.

Kannattaa siis testailla golffin sisätilat turvaistuimen/istuimien kanssa ennen päätöstä.

Rodion
01.04.2006, 11:52
Aika erikoista muuten se, että Subaru on Sveduissa Toyotan jälkeen toiseksi myydyin japsi.

Liittyiskö omistajakuvioihin. Kärjistettynä Saab=Subaru=Saab. Muutama Saab jo pohjautuu Subarun pohjalveylle.

pasil
01.04.2006, 14:34
Käsittääkseni ainoat SAABit jotka subarun limpulle pohjautuu on 9-7X ja 9-2X, myynnissä vissiin USAssa ainoastaan. 9-3SS/SC jakaa samaa konstruktiota ooppelin kanssa (vectra), tosin baarihuhut kertovat että SAAB on saanut itse tuunata esim. alustaa aika pitkälle omin ehdoin. 9-5 taitaa ollakin puhtaasti "oikea" SAAB, ei taida löytyä GM:n tallista oikein sopivaa mallia minkä kanssa jakaa osia?

Paskinaamio
01.04.2006, 18:52
No niin kuume on tältä keväältä taltutettu, talliin tuli Ford Thunderbird-71 429cid koneella ja vielä landau malli, eli varusteita löytyy!

Flunssa tuli hakureissulla, liekkö tuo lintuinfluenssaa sitten...

Tulis jo kesä että pääsis cruisaileen.

Veijari
10.04.2006, 14:07
Nonni! Autokuume on voitettu kanta ja Audi A4 noudetaan huomenna kaupasta. V6:n vapaasti hengittävä kone, jota hetken jo pidin ainoana vaihtoehtona, vaihtui loppumetreillä ahdettuun pikkuveljeen 1.8T:hen. Itse auto on todellinen helmi eikä sitä voinut olla ottamatta kun sen ensi kertaa näin. Niin nätisti on pidetty ja juuri sopivasti pramea. Toivottavasti tällä nyt sitten ajellaan huolettomat kilometrit seuraavan 5 vuoden ajan.

Vielä kun tulis kesäkelit.

scholl
10.04.2006, 22:10
Kerrotaanpa vuokra-autokuulumisia. Italiassahan kaikki on pientä ja nyt kun olin liikkeellä yksikseni yhden normilaukun kanssa niin ajattelin, että snadi auto on helpompi ahtaissa kaupungeissa. Niinpä varasin jonkun C-kategorian auton.
Sieltä tuli sitten tassuun 3km (tai tripin mukaan itse asiassa 3,1km) ajettu tuliterä Grande Punto. Helmoissa oli vielä jotain suojateippejä, takakontissa säkki ohjekirjoja ja takapentillä radioantenni. Sillä sitten tuli kiskottua vähän vaille 500km n. 52 tunnin sisään.

Kokemukset Fiatista olivat aina olleet huonot, joten vähän nytkin otti aivoon saada sellainen alle. Aiemmin olen vuonna 1992 ajanut parikymmentä kilometriä Unolla ja joku vuosi sitten yhden päivän Puntolla jossain Keski-Euroopassa. Molemmat aivan kamalia vehkeitä. Sitä taustaa vastaan oli aikamoinen yllätys tuo Grande Punto.

Auton ulkonäkö on mielestäni enemmän kuin onnistunut. Se näyttää itse asiassa isommalta autolta kuin mitä onkaan. Ja ajettavuudeltaan se on yllättävän jämäkkä. Se vuokra-auto oli diesel, jossa oli 6-vaihteinen manuaaliloota. Toki manuaali otti päähän ja se, ettei vehje kulkenut kuin ehkä joku 170km/h, mutta muuten ihan ok. Väreillä oli sisätiloissa kikkailtu sopivasti. Ainoa mikä jonkin verran häiritsi oli se, että penkit olivat mallia semistihiostavat ja radio oli skeida.

Ja hallintalaitteetkin alkavat olla jo nykyään samanlaiset kuin muillakin. Ei puhettakaan niistä Unon käsittämättömistä valosysteemeistä.

Uskon, että Fiat voi olla hyvin matkalla takaisin kannattavaksi autonvalmistajaksi, jos pystyvät tuomaan markkinoille ihmisiä kiinnostavia malleja. Fiat taitaa pystyä siihen kuten myös Alfa. Lancia on tällä hetkellä heidän murheenkryyninsä.

Joka halpaa kärryä haluaa niin sanoisin Grande Punton olevan miehekkäämpi valinta kuin joku riisipussi tai pikkuranskalainen. Ja olihan se hauska ajaa Torinossa torinolaisella autolla kuunnellen stereoista Gianna Nanninia kuin joku tifoso konsanaan.

Jii
12.04.2006, 18:24
Kertokaas kokemuksianne Peugeot 206:sta. Olisi vajaa kaksi vuotta vanha 1,4 XR s-edition tarjolla kohtalaisen edukkaasti. Monet haukkuvat pösön lyttyyn, kun taas toiset kehuvat. Mikä on teidän mielibidee tuosta menopelistä?

Ulkonäöllisesti tuo malli on aina miellyttänyt silmääni, mutta ehkä muutkin asiat pitää hankinnassa ratkaista. Auto tulisi pääasiassa kaupunkiajoon.

Veijari
12.04.2006, 18:34
Kertokaas kokemuksianne Peugeot 206:sta. Olisi vajaa kaksi vuotta vanha 1,4 XR s-edition tarjolla kohtalaisen edukkaasti. Monet haukkuvat pösön lyttyyn, kun taas toiset kehuvat. Mikä on teidän mielibidee tuosta menopelistä?.

Ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta kaveri osti noin 3 vuotta sitten uuden Pösö 206:sen ja on suoraan sanoen vittuuntunut siihen autoon. Vikaa toisen perään vaikka kilometrejä ei ole tullut kuin muutama kymmenentuhatta. Itse en lähtisi Pösöön sijoittamaan vaikka tässä tosiaan ollaankin vain kuulopuheiden varassa.

Saksa on paska maa ja Ranskalaiset autot on perseestä.

V-man
12.04.2006, 19:00
Kertokaas kokemuksianne Peugeot 206:sta. Olisi vajaa kaksi vuotta vanha 1,4 XR s-edition tarjolla kohtalaisen edukkaasti. Monet haukkuvat pösön lyttyyn, kun taas toiset kehuvat. Mikä on teidän mielibidee tuosta menopelistä?

Ulkonäöllisesti tuo malli on aina miellyttänyt silmääni, mutta ehkä muutkin asiat pitää hankinnassa ratkaista. Auto tulisi pääasiassa kaupunkiajoon.

Kaverilla on 206 GTi. Vuosimalli lienee jotain 2001 tai 2002. Se auto ainakin on aina paskana. Siis aina.

Bone
12.04.2006, 19:23
Kuumetta on. Käyn huomenna katsomassa käytettyä Focusta, vuosi/hinta/varusteet täsmäävät kukkarolleni. Fordeissa on ainakin tuon vuosimallin autoissa, ovien alareunoissa ruosteongelmia. Ford on korjannut toistaiseksi kaikki omaan piikkiinsä, mutta ainahan olisi hyvä löytää sellainen missä ei ole mitään.

Lisäksi vetoakselit paukkuvat ko. autossa kuulemma myös. Olen kuitenkin koeajanut kolme Focusta reilun viikon sisällä ja kaikki ovat olleet hyviä ajettavia. Se on tärkeintä tässä asiassa. Vanhassa autossa alkaa olemaan kilometrejä sen verran että kohta se pitää kuitenkin vaihtaa pois.

sampio
12.04.2006, 19:41
Saksa on paska maa ja Ranskalaiset autot on perseestä.
Murheenkryynejä löytyy kaikista merkeistä. Työpaikallani on ollut parin vuoden aikana kaikkia kolmea ranskatarta useampia kappaleita eri kokoluokissa, enkä ole yhdestäkään kuullut suurempia moitteita. Yhden huonon esimerkin vuoksi ei todellakaan kannata teilata merkin koko autokantaa.

Niin, ja itselläni ei ole ranskalaista. Puhun vain ennakkoluulottomuuden ja suvaitsevaisuuden puolesta. Halataan.

scholl
12.04.2006, 20:19
Saksa on paska maa

Osta vokaali ja vastaa uudelleen ole hyvä.

Veijari
12.04.2006, 20:22
Osta vokaali ja vastaa uudelleen ole hyvä.

vain Rätyä siteeraten

ei pidä ottaa niin vakavasti kännisen höpötyksiä

vision
12.04.2006, 23:15
Kertokaas kokemuksianne Peugeot 206:sta.

Vikoja tai paljon vikoja. Muutamalla tutulla on ollut ajokkina 206 ja jatkuvalla syötöllä niissä tuntuu olevan vikoja. Eli en minäkään suosittelea pököttiä ostamaan.

ipa rules
13.04.2006, 09:43
Paljon on Pösöillä tullut ajettua eikä erikoisempia ongelmia ole ollut. (itse en tosin ole juuri tehdastakuun ulkopuolella kaahaillut). Tyyppivika on ainakin vilkkuviiksi joka lopettaa lähes kaikissa autoissa palauttamisen jossain vaiheessa. Ystäväpiirissäkin on ollut useita Pösöjä joissa ei vikoja ole ollut. Kaveri vaihtoi vuosi sitten 206 Pösönsä -03 mallin Opel Astra 2,2 Sport Caravaniin. Nyt mittarissa on 65000 km ja hän on toinen omistaja. Autosta meni kansi halki ja remontin hinta-arvio on noin 4000 euroa josta kannen hinta 2000 euroa - käytettyä ei ainakaan vielä ole löytynyt.

Tuo siis ihan vaan esimerkkinä siitä, että kaikissa autoissa niitä vikoja on. Hauskinta on se,kun puhutaan tiettyjen merkkien sähkövioista, vaikka sähkö osien valmistajia ei taida juuri kolmea enempää olla tänäpäivänä.

Itse olen tässä vaihdattelemassa C4 Hdi sitikkaa Pösön 307 Hdi Wagon Trendyyn joka on aika agressiivisesti hinnoittelu.

sampio
13.04.2006, 11:22
Tuo siis ihan vaan esimerkkinä siitä, että kaikissa autoissa niitä vikoja on. Hauskinta on se,kun puhutaan tiettyjen merkkien sähkövioista, vaikka sähkö osien valmistajia ei taida juuri kolmea enempää olla tänäpäivänä.

Juuri näin. Toki mielikuvat juurtuvat helposti, mutta nykyään saman hintaluokan autot alkavat olla samaa osaa täynnä merkistä riippumatta. Itse olen saanut seurata sivusta kypsyneiden kuskien vuodatuksia merkkien vaihdellessa BMW:tä, Audista ja Mersusta aina Opeliin, Pösöön ja Fiatiin.

Paitselo
13.04.2006, 11:39
Täältäkin pieni puolustuspuheenvuoro ranskalaisille.

Kaksi vuotta nyt ollut Peugeot 406 farkku ja kilometrejä tullut n. 44 000. Ei mitään vikoja koko aikana. Vai onko takarekisterikilven toisen lampun pimeneminen vika?

Noh, ehkä se kohta sitten hajoaa käsiin kun tehtaan takuu meni just umpeen.

Schwalbe
13.04.2006, 11:58
Kyllä ainakin omasta kaveripiiristäni ainoat, joilla on todellisia auto-ongelmia, ajelevat ranskalaisilla. Kolme Sitikkaa ja yksi Rellu on ihan viimeaikoina todettu huonolaatuisiksi autoiksi, uusia / uudehkoja pelejä kaikki, ja koko ajan jotain isompaa tai pienempää harmia, yleensä isompaa. Hassuinta oli viime kesänä, kun puolivuotiaan C5:n ikkunat eivät pysyneet kiinni. Mikäs siinä ajellessa heinäkuun lämmössä, mutta tammikuussa Sevettijärvellä olisi vitsit olleet vähissä...

Waky
13.04.2006, 12:08

Itsellä moinen on ollut aika saman aikaa ja mitään ihmeempää ei ole ollut. Kilometrejä alla tosin vasta reilu 16tkm. Jos listaisi niin, kuljettajan puolen ovitiivisteen liima ei pitänyt/kestänyt parin sentin matkalta ekana talvena. Se liimattiin ekassa huollossa ja ei ole valittanut. Keskuslukituksen kauko-ohjaus nikotteli kaksi kertaa edeltävänä talvena. Avaimella toimi täysin. Ei koskaan selvinnyt mikä syynä ja tänä talvena ei moinen ole toistunut. Muuten olen ollut tyytyväinen. Ajettavuus on minusta hyvä, tosin moottori ei mikään ässä ole. Niinjoo, "suurin" vika on ettei laskettelukamat oikein mahdu sisälle ja se onkin hiukan laittanut autonvaihdon harkintaan.

Trenchtown
13.04.2006, 13:19
Meillä oli kanssa 206 Peugeot, gti- malli vielä. Ei ollut oikeastaan koskaan mitään isompaa vikaa, mutta pieniä sitäkin enemmän. Pakkasilla jäi milloin mikäkin lamppu kojetaulussa palamaan. Mittarinneulat jäivät "hyppimään", kun auton sammutti. Lämmityslaitetta ei selvästikään ollut suunniteltu yli viiden asteen pakkasiin. Eli siis pieniä vikoja.

Toisaalta oli kyllä erittäin hyvä auto ajaa, ja pirteäkin vielä. Tosin ilmeisesti tuon gti- mallin alusta eroaa vakiosta melkoisesti.

Niin ja se pitää vielä sanoa, että oli kyllä todellinen ihme ranskattareksi, lähti nimittäin käymään kuin palmun alta, pakkasilla kuin pakkasilla.

KPL
13.04.2006, 14:06
206:ssa on nyt vähän reilut 10 000 kilometriä mittarissa ja hyvin pelittää. Auto ei tosin tuntunut tykkäävän noin puolen vuoden seisottamisesta, kun sen jälkeen kylmäkäynti oli heikkoa ja auto meinasi sammua, jos ei starttaamisen jälkeen antanut autolle hivenen kaasua. Tämä ropleema tosin hävisi, kun auto seisoi lentokentän parkissa vajaan kaksi viikkoa ja nyt ongelmia ei enään ole.

Muutenkin Peugeot on parantanut jos asiaa mitataan pikkuvikojen määrällä. 407:ssa ei ole muuta ollut, paitsi ohjaustehostimesta tuli pakkasilla mehut pihalle. Tämä on ilmeisesti joku tyyppivika ja niitä ohjaustehostimia(tai jotain tiettyä osaa tehostimesta) on vaihdettu aika moneen 407:aan.

sininen
13.04.2006, 14:44
Kyllä ainakin omasta kaveripiiristäni ainoat, joilla on todellisia auto-ongelmia, ajelevat ranskalaisilla.

Erittäin negatiiviset kokemukset ranskalaisista on täälläkin. Tyttöystävälläni on ollut leasing-autona kaksi ja puoli vuotta Renault Megane. Vikoja on ollut käytännössä alusta lähtien mm. ohjaustehostimessa. Kerran auto on jättänyt tielle. Huollossa ollut peruskäyntien lisäksi puolenkymmentä kertaa. Kerran saimme huollosta sijaisautoksi saman auton sedan-malli, jolla oli mittarissa 5000 kilometriä. Toisena käyttöpäivänä onnistuin nippanappa nilkuttamaan sillä takaisin autoliikkeeseen. Auto ei meinannut lähteä liikennevaloista mihinkään. Tärisi vain.

Oma tarinansa on Peugeotistakin. Kuukauden päivät sitten Peugeot 307 pääsi meillä jopa yhdeksi vaihtoehdoksi, kun olimme autoa ostamassa, mutta Peugeot-liikeessä ei sitten arvon myyjiä rahvaan palveleminen kiinnostanutkaan. Puoli tuntia odottelimme kiltisti vuoroamme. Jossain kohtaa myyjä sentään ohi kävellessään huikkasi, että "yksnollaseiskaako tulitte katsomaan". Kaikki kunnia Peugeot 107:lle, mutta minä ainakin otin tuon kysymyksen vittuiluna ja niinpä lähdimme pidemmittä puheitta pois.

Peugeot 206:sta ajoin autokoulussa ja pidin silloin siitä kovin. Ehkä johtui siitä, että tuntui niin helpolta ajettavalta rookie-kuskin käteen Toyota Avensikseen verrattuna.

Niilo
13.04.2006, 16:04
Jos omaat ison tukun rahaa ja pidät nopeista autoista tässä olisi muutama vaihtoehto.

- Mercedes SL65 AMG V12 BiTurbo 338 km/h
- Brabus Maybach SV12 314 km/h
- Audi MTM K500 297 km/h
- Porsche 9ff 9f -V400 334 km/h
- HGP R32 Golf Bi Turbo 321 km/h
- Audi MTM RS6 Clubsport 313 km/h
- BMW Alpina B7 311 km/h

V-man
13.04.2006, 17:19
Jos omaat ison tukun rahaa ja pidät nopeista autoista tässä olisi muutama vaihtoehto.

- Audi MTM K500 297 km/h
- BMW Alpina B7 311 km/h

Vaikka kyllähän se köyhää harmittaa körötellä tommoisilla ku joku vetää Bugatti Veyronilla lähes satasta lujempaa ohi.

pasil
13.04.2006, 18:06
Vaikka kyllähän se köyhää harmittaa körötellä tommoisilla ku joku vetää Bugatti Veyronilla lähes satasta lujempaa ohi.

Tai yli kymmenen vuotta vanhalla Vectorilla sitä satasta...

Bone
13.04.2006, 18:41
Kuume paikattu. Hain tänään Hopeanuolen kotiin. Ajoin vielä päälle n. 250 km ja tykästyin lisää. Tää on hyvä peli. Autohan oli siis Ford Focus vm 2000. Olen käsittääkseni auton toinen omistaja. Vikoja ei löytynyt,eikä toivottavasti löydykään.

Karzan
13.04.2006, 18:53
Kuume paikattu. Autohan oli siis Ford Focus vm 2000.

Autokuume paikattuna Fordilla, on kuin pikkumatin autosta puhjenneen kumin korjaaminen purukumilla.

Tsekkaa jossain välissä ovipahvien takaa, onko ovipellit ruosteessa. Etupään kolina johtuu sitten Focuksen tyyppivikaisista koiranluista ja vetonivelet ovat kulutuskamaa.

Onnea uudelle autolle! ;P

Niilo
13.04.2006, 19:19
Kuume paikattu. Hain tänään Hopeanuolen kotiin. Ajoin vielä päälle n. 250 km ja tykästyin lisää. Tää on hyvä peli. Autohan oli siis Ford Focus vm 2000. Olen käsittääkseni auton toinen omistaja. Vikoja ei löytynyt,eikä toivottavasti löydykään.

Olen käsittääkseni auton toinen omistaja Kannattaisiko ennen ostoa selvittää montako omistajaa autolla on ollut :)

Tsekkaa jossain välissä ovipahvien takaa, onko ovipellit ruosteessa. Etupään kolina johtuu sitten Focuksen tyyppivikaisista koiranluista ja vetonivelet ovat kulutuskamaa.

Juu noissa "alkupään" Focuksissa on ollut aikasta paljon häikkää sielä etupäässä. No tosin onhan noissa Mondeoissakin ollut häikkää ovien kanssa. Ovat joutuneet vaihtaan ovia kun ovat 1-2 vuodessa ruostunu aika pahasti

Bone
13.04.2006, 20:10
Autokuume paikattuna Fordilla, on kuin pikkumatin autosta puhjenneen kumin korjaaminen purukumilla.

Onnea uudelle autolle! ;P

Pitäiskö sanoa "Kiitti vitusti" ?
No joo, tsekkasin ovien alareunat. Tekevät samaa, eli ruostuvat. Nivelet juuri vaihdettu, kaipa pari päivää niillä menee?

Kannattaisiko ennen ostoa selvittää montako omistajaa autolla on ollut :)

Selvityksessä. Leasing-auto, vaihdettu heti sadan tonnin jälkeen. Eiköhän se tässä joku päivä selviä.

Tiesin kyllä etukäteen Focuksen ongelmat, ja kuten tässä ketjussa sanottuna on: Kaikissa autoissa jotain vikaa on.
Itselle soveltui tuo auto sen verran hyvin, kuten myös kukkarolle, niin eipä haitanne.

komisario
13.04.2006, 21:08

- Audi MTM K500 297 km/h
- BMW Alpina B7 311 km/h
Niin en sitten tiedä onko se hyvän/tasokkaan auton tunnuspiirre että huippunopeus on tuollainen. Usein kun ei tule ko nopeuksia ajettua. Kylää kiihtyvyys yms. ovat paljon tärkeämpiä ominaisuuksia kuin tuo huippunopeus.
Mitä sitten tulee autoihin yleensä niin kyllähän ranskikset ovat jo useana vuonna olleet listan hännällä. Emännällä tosin on uudehko 307 eikä siinä ole ollut juuri mitään vikoja lukuunottamatta öljymääräanturia sekä ABS:n sensorien tarkistusta, kuulemma ko sarjassa (-05) tyyppivika.

straiter
14.04.2006, 21:39
Sattuuko kellään olemaan kokemuksia E46-koppaisesta 320d Bemarista? Kävin koeajamassa yhden sellaisen ja on se vaan hauska kapine ajaa. Tehoa riittävästi, mahtava ajettavuus ja se takaveto. Minkähän verran ko. kapineissa mahtaa olla tyyppivikoja kun ainakin Hesarin verkkoliitteen mukaan potentiaalinen vikalista on pidempi kuin nälkävuosi. Autoa kun tarvii työn puolesta joka päivä eikä olisi varaa seisottaa sitä pajalla kerran kuussa.

Tuli ko. vempain silloin syksymmällä ostettua ja oon ollut melko tyytyväinen. Ainoa asia, joka nyppii on se, että kaikki maksaa niin saatanasti.

Talvipakkasilla hajosi etuiskarit ( oma moka yhdistettynä Helsingin katujen kuntoon, pitääkö kuvitella, että niillä keleillä voi ajaa rajoitusten mukaan), Hinta asennettuna 330 €. Tiedän, kohtuuhintaiset. Hinnassa näkyy faijan suhteet erääseen tarvikeliikkeeseen.

Maaliskuussa käytin auton öljynvaihtohuollossa eli autoon vaihdettiin öljyt, öljynsuodatin ja raitisilmansuodatin. Lisäksi lisättiin lasinpesunestettä. Projekti kesti tunnin ja 15 minuuttia. Aikaan sisältyi mittarin mukaan 30 km:n ajolenkki. Hinta vaatimattomat 309 €, sis. työn hintaa 130 €.

Viikko huollon jälkeen pakoputki keskeltä poikki. Soitto tuttuun tarvikeliikkeeseen, selvisi, ettei -02-mallisiin BMW:hin saa pakoputkia tarvikeosina. Tutkin sen jälkeen muutaman suomalaisen ja saksalaisen pakoputkia myyvän verkkosivun ja tulos aivan sama. Ei saa tarvikkeena. Ei muuta kun yhteys Espoon Laakkoseen. Sieltä tieto, ei löydy Suomen varastosta, täytyy tilata Ruotsista ja toimitusaika viikko. OK, pannaan tilaukseen. Kysyin että koska ehtisi laittaa kiinni, eiköhän tuollainen viiden pultin irroitus ja kiinnitys ole pikahuoltohomma. Ei ole, menee vähintään kaksi tuntia. No, hammasta purren varaamaan aikaa. Sovittuna aikana vein auton Olarin pisteeseen. Alkoivat arpomaan, että ehtivätkö hoitamaan hommaa, koska huollosta oli yksi kaveri sairaslomalla. Pitkällisen jahkaamisen jälkeen lupasivat ottaa auton työn alle. Noin tuntia myöhemmin ilmoittivat, että auto on valmis. Pakoputken hinnaksi töineen ja tarvikkeineen tuli vaatimattomat 525 €, sisältäen mm. kolme mutteria á 1 €/kpl. Itse putki maksoi 399 €.

Kaiken kaikkiaan, moottoriltaan ja ajettavuudeltaan aivan loistava auto. Täytyy vain omistaa paksu lompakko, jos sitä haluaa huoltaa/korjata.

Niin ja uteliaille tiedoksi, kilometrejä on tällä hetkellä 200 tkm, joista itse olen ajanut 20 tkm.

Rembrandt
14.04.2006, 22:50
Pitäiskö sanoa "Kiitti vitusti" ?
No joo, tsekkasin ovien alareunat. Tekevät samaa, eli ruostuvat. Nivelet juuri vaihdettu, kaipa pari päivää niillä menee?

Tuohon vetoniveljuttuunhan on olemassa toimiva korjaus, jotain möhnää piti tunkea johonkin väliin, jonka jälkeen kestävät kulutusta. Huollossa tietänevät, että mitä möhnää ja mihin ja onko peräti jo suoritettu.

Josko vielä onnittelisin, loistovehkeitä ajaa nuo Focukset, vaikka maine vähän huono olisikin.

pasil
15.04.2006, 06:42
Maaliskuussa käytin auton öljynvaihtohuollossa eli autoon vaihdettiin öljyt, öljynsuodatin ja raitisilmansuodatin. Lisäksi lisättiin lasinpesunestettä. Projekti kesti tunnin ja 15 minuuttia. Aikaan sisältyi mittarin mukaan 30 km:n ajolenkki. Hinta vaatimattomat 309 €, sis. työn hintaa 130 €.

Aikalailla normihinta mitä nykyisiin "longlife"-vehkeisiin öljynvaihto maksaa. Tuota ei liene tarvii BMW:ssäkään tehdä kuin 30 tai 50 tkm välein? Omaan kulkineeseen menevä VW-speksattu longlife-öljy maksaa kaupassa 17e per litra, mutta edelleenkin sitä tarvii 4,5 litraa per 30 tkm. En pidä pahana.

Tommy
15.04.2006, 10:18
On tämä kyllä,
kun ostaa kalliin auton niin pitää tarkistaa tämän auton vakioviat. Ei vaan mene jakeluun.

Tämän takia en varmaan koskaan osta eurooppalaista autoa. En ymmärrä autoista mitään, haluan että sille riittää renkaiden vaihto ja huoltokirjan säännöllinen täyttäminen.

Torsti
15.04.2006, 19:46
Kysyin että koska ehtisi laittaa kiinni, eiköhän tuollainen viiden pultin irroitus ja kiinnitys ole pikahuoltohomma. Ei ole, menee vähintään kaksi tuntia. No, hammasta purren varaamaan aikaa. Sovittuna aikana vein auton Olarin pisteeseen. Alkoivat arpomaan, että ehtivätkö hoitamaan hommaa, koska huollosta oli yksi kaveri sairaslomalla. Pitkällisen jahkaamisen jälkeen lupasivat ottaa auton työn alle. Noin tuntia myöhemmin ilmoittivat, että auto on valmis. Pakoputken hinnaksi töineen ja tarvikkeineen tuli vaatimattomat 525 €, sisältäen mm. kolme mutteria á 1 €/kpl. Itse putki maksoi 399 €.

Tulin itse siihen tulokseen, kun E39:stäni poksahti katalysaattori, että hankin sen tarvikeosana tutun liikkeestä ja vaihdan sen itse tämän herran avustamana. Ainakin minulla nuo 5 mutterin irrottaminen oli hankalin kohta, sen verran ruosteisia oli, ja piti varoa etteivät ne katkea. Muuten homma meni kyllä ihan hyvin. Mainittakoon, että Metro-auto olisi ottanut pelkistä osista yli 1200€ (en tiedä olisivatko äänenvaimentimet kuuluneet samaan hintaan), mutta minä maksoin muistaakseni n. 500€ osista ja työstä. Muistaakseni tähän ketjuun olen kirjoittanut jotain muutakin Tampereen Lielahden Metro-autosta.

Yllätys tuli tällä viikolla, kun soittelin KL-varaosiin. Oikean pyörän edessä oleva roiskeläppä oli murtunut ja uutta soittelin. Ihme kyllä, läppä oli erillinen, eikä kiinteä lokasuojan kanssa -> hinta 14€. Itse lokasuoja olisi ollut 110€. Kerrankin jotain fiksua saksalaisilta.

straiter
15.04.2006, 20:25
Aikalailla normihinta mitä nykyisiin "longlife"-vehkeisiin öljynvaihto maksaa. Tuota ei liene tarvii BMW:ssäkään tehdä kuin 30 tai 50 tkm välein? Omaan kulkineeseen menevä VW-speksattu longlife-öljy maksaa kaupassa 17e per litra, mutta edelleenkin sitä tarvii 4,5 litraa per 30 tkm. En pidä pahana.

Öljy on ilmeisestikin jotain Longlife-tavaraa, valitettavasti auton huoltomittarin mukaan huoltoväli on n. 20000 km, jolloin varmastikin taas vaihdetaan öljyt. Eli se siitä Longlife-edusta.

No opinpahan kerralla, että ensi kerralla menen jonnekin muualle kuin merkkiliikkeeseen.

Ja Tommylle tiedoksi, ei se japanialaisen omistaminen niin autuasta ole, jokunen vuosi sitten omistamani Primera kärsi niin pahoista sähkövioista, ettei pahemmasta väliä. Sähköikkunat, lämppäri, keskuslukitus ja ajonesto temppuilivat niin pahasti, ettei ihan heti tule mieleen nousevan auringon maassa tehdyn auton ostaminen.

Toisaalta, suurin osa täälläpäin myytävistä Japanian vahkeistä on kasattu ihan täällä Euroopassa. Joten sekään ei todista mitään. No, ainakin ne pienet idän miehet osaavat tehdä moottoripyöriä. Kunhan vaan tekisivät niistä niin isoja, että tällainen keskimittainen suomalainen mies mahtuisi niitä mukavasti ajamaan.

pasil
15.04.2006, 21:07
Joo kuten mainitsin en tiedä BMW:n huoltojutskista mitään koska sellaiseen kulkineeseen ei tällä hetkellä ole varaa. Muistin vain jotenkin että essonbaari-puheiden mukaan bemun diissel olis jopa 50 tkm vehje nykypäivänä.

Cosmo
16.04.2006, 00:05
Tämän takia en varmaan koskaan osta eurooppalaista autoa. En ymmärrä autoista mitään, haluan että sille riittää renkaiden vaihto ja huoltokirjan säännöllinen täyttäminen.

Ei tuossa mitään, mutta jos tuon himoitseminen aiheuttaa kuumetta, niin antibiootit on halpa lääke tuohon. Kuten joku palstalainen joskus mainitsi, että jos autoon tulee vika, niin se korjataan. Toki vaatteetkin voisi ostaa vain sillä perusteella, että "nämä kestävät ikuisuuden, ei mene koskaan rikki!" Kurahousut jalassa sitten vaan - kuralätäköitä vältellen.

Ei siinä mitään, japsit tekee keskimäärin ihan puhuttelevia autoja. Harmi vain että Suomessa suosituimpia ovat ne HMV-luokan pirssit, Pappa-Almerat, lumikasa-Primerat ja ZZZZ-Corollat. Esim. Nissan cube (http://images.google.fi/images?q=nissan+cube&hl=fi&hs=4yB&lr=&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official&sa=X&oi=images&ct=title) on aivan huikean näköinen kärry! Mutta myypä tuota täällä kun Nissan on profiloitunut eläkeläissektorin vaunuksi. "Japsilla hautaan!"

Longlifeen sen verran, että VAG-huhujen mukaan ainakin VAGin 1.8T ja 30 tkm samoilla öljyillä ei ehkä ihan Suomen olosuhteisiin ole ideaali. Öljyjen vaihto esim. 15 tkm kohdalla ei ainakaan tilannetta huononna - siis juuri turbokoneen kanssa. Ja hassua Longlifeissa on se öljynkulutus. Manuaalikin julistaa, että 1l / 1000km on vielä ihan normaalia. Melkosta.

scholl
16.04.2006, 00:13
Mutta myypä tuota täällä kun Nissan on profiloitunut eläkeläissektorin vaunuksi. "Japsilla hautaan!"

Itse en japseja puolustele missään nimessä ja täytyy sanoa, että Toyota <100m päässä aiheuttaa varmaan parin viagran tarpeen, mutta Carlos Ghosn on siinä mielessä fiksu liideri, että tajusi sen, ettei Nissan nouse tappiolta ilman satsaamista designiin. Niinpä Murano, Z350, Infinity FX45 eivät ole ulkoapäin niin kamalia. Tosin sisältä ainakin Murano on aivan yhtä laatan lentoa aiheuttava kuin joku Lexus RX330.

Kaikesta huolimatta Nissan on tehnyt fiksusti lähtemällä muuttaman autojen ulkonäköä siitä perinteisestä Sunny, Almera linjasta, joka on ollut about corollakopiota.

Täytyy nostaa hattua sille, mitä Ghosn on saanut aikaan. Ei se saa minua riisipussia ostamaan, mutta on ne tuotteet kuitenkin suht paljon seksikkäämpiä kuin Toyotat, jotka ovat K-80 kamaa.

Cosmo
16.04.2006, 00:29
Niinpä Murano, Z350, Infinity FX45 eivät ole ulkoapäin niin kamalia. Tosin sisältä ainakin Murano on aivan yhtä laatan lentoa aiheuttava kuin joku Lexus RX330.

Juurikin näin. Z350 on aivan huikea, eivätkä toisaalta ne vanhemmat 200/300SX:t ajassansa mitää pöllömpiä myöskään olleet. Ja Skylinethän on japsiscenessä jo suorastaan legendoja. Bröm bröm.

Mutta eihän noita persoonallisia Nissaneita/muita japseja täällä paljoa markkinoida, kun perusmallien nykyiset suurkuluttajat ovat näiden "avantgardististen" mallien potentiaalisten asiakkaiden vastakohtia, ja lienevät myös ihan ok business volyymien myötä. Eli japsien huono (no kaksijakoinen) maine ei johdu itse autoista, vaan niiden käyttäjistä/ostajista! HÄVETKÄÄ!

Mr.X
16.04.2006, 03:14
Onkos kellään teistä omakohtaisia tai tuttujen kautta tulleita kokemuksia uusikoppaisesta Volvo S40 T5:sta? (tai muista S40:sistä?)
Itse olen ajatellut ostaa kyseisen vehkeen, jos ei joku toinen ehdokas mene kalkkiviivoilla ohi...

pasil
16.04.2006, 06:50
Longlifeen sen verran, että VAG-huhujen mukaan ainakin VAGin 1.8T ja 30 tkm samoilla öljyillä ei ehkä ihan Suomen olosuhteisiin ole ideaali. Öljyjen vaihto esim. 15 tkm kohdalla ei ainakaan tilannetta huononna - siis juuri turbokoneen kanssa. Ja hassua Longlifeissa on se öljynkulutus. Manuaalikin julistaa, että 1l / 1000km on vielä ihan normaalia. Melkosta.

Itselläni on moinen kapistus, tuttavapiirissä useampiakin sen lisäksi. Teholuokat 110 kW ja 120 kW edustettuna. Vähiten ajettu on about 45 tkm, eniten taitaa olla ajettu reipas 100 tkm. Omallani olen päästellyt noin 75 tkm, eli 2 kertaa ovat öljyt vaihtuneet. Ekalla vaihtovälillä on joka koneeseen joutunut lisäämään öljyä, omaani laitoin noin desin. Muihin on mennyt 1 dl - 3dl. En nyt pidä sitä "kulutuksena", varsinkin kun ekan vaihdon jälkeen pinta ei laske kuin ehkä hiuskarvan verran. Mitä tulee pitkään vaihtoväliin - ajotietsikkahan tarkkailee ajotapaa yms. jonka mukaan tuo huoltoilmaisin sitten kertoo koska pitäisi hoidossa käydä. 30 tkm on siis se maksimi. Itse en moiseen määrään päässyt, molemmissa huolloissa ollaan käyty noin 27 - 28 tkm:n jälkeen. Ja mitä öljynkulutkseen tulee, se litra per tonni on "normaalia" nykyään lähes joka autonvalmistajan mukaan. Itse en kyllä "julistusta" manuskasta löytänyt, mutta myyjä kertoi luovutustilanteessa mahdollisesta öljynkulutuksesta ja "epänormaalissa" tapauksessa kehoitti ottamaan yhteyttä.

30 tkm on kyllä pitkä vaihtoväli turboautolle, *varsinkin* mikäli ollaan tehty ns. lastutus tai muuten rävelletty esim. ahtopaineita ylöspäin. Tosimiesten turboautot (paineet jotain 1.5bar) vaihtuu öljyt 5 tkm välein, mutta niissä ei longlife-öljyt pysy edes sisällä.

Cosmo
17.04.2006, 13:42
30 tkm on kyllä pitkä vaihtoväli turboautolle, *varsinkin* mikäli ollaan tehty ns. lastutus tai muuten rävelletty esim. ahtopaineita ylöspäin. Tosimiesten turboautot (paineet jotain 1.5bar) vaihtuu öljyt 5 tkm välein, mutta niissä ei longlife-öljyt pysy edes sisällä.

Jeps, sen julistuksen löysin vanhan 1.6 Golfini manuskasta. Nykyisessä kulkineesta en ole kyllä etsinytkään. Toisaalta eipä se öljyä juuri syökään, viime kesän jälkeen 20 tkm ajeltu, eikä ole tarvinnut lisäillä kertaakaan, toisin kuin siihen Golfiin. (Kun laittaa kerralla piripintaan, niin ei tartte lisäillä!)

Ja toki se Longlife-kompuutteri sitä huoltoaikaa laskee, mutta mitä sillä parametreinä siinä sitten on? Millaisen kuvan se itse öljystä sitten saa ja miten sen käyttäytyminen 15 tkm jälkeen muuttuu sitten jossain pinkeissä pakkasissa? Veikkaanpa, että nuo laskevat vain jotain keskiarvoja kaiken maailma seosjutuista ja päästöarvoista ja höystävät sen sitten jollain kaasupolkimen asennoilla ja ruiskutusajoista tms. juttusista. Pitäisi kyllä ihan mielenkiinnosta tutkia, että mitä se tarkkailee ja millä perusteella se huoltovälin laskee. Siihen asti vaihdan kyllä öljyt 15tkm välein, varsinkin kun lastulla tulee pian käytyä.

Grome
18.04.2006, 14:34
Tuli tuossa pari päivää sitten koeajettua tuota uusinta Honda Civiciä. On todennäköistä, että kyseisestä autosta tulee nuorten teinirassi. Ulkoisesti ja sisäisesti kaikki avaimet siihen. Mitään type R:rää ei tarvitse edes tehdä, koska tuossa se jo on. Valtava kierroslukumittari, metallipolkimet ym. Toisaalta kovinkaan paljon tuota autoa ei voi tuunata, joten siitä ei välttämättä ihan perus amis toyota corollaa tule.

Muutama näppärä kuva löytyy tuolta

http://www.carbodydesign.com/production-cars/2005-08-03-new-honda-civic/2005-08-03-new-honda-civic-it.php

Mutta jos siitä ei tule nuorten ihq urheiluautoa, niin autossa on tyyliä. Uusien autojen valtavat kojelaudat ei ole kyllä oikein nappaa. Pakkohan ne kuitenkin olla suhteellisen valtavia, koska mittariton ajonopeus on pakko laittaa jonnekin lähelle katsetta, joka on tien pinnassa. Takana on kahdelle sopivasti tilaa ja pienet takaovet avautuvat lähes 90 astetta. Takaikkunat ovat olemattoman pienet, mutta eipä se mua ainakaan haittaisi. Takaspoileri ei pahasti häiritse näkyvyyttä taakse, mutta olisi voinut olla vaikka yläreunassa jos on pakko jossain olla. Pyöreät peilit ihmetyttää ja ainakin sisältä suhteellisen rumat. Mersuvilkun takia varmaan. Takaovien alfa romeo kahvat siistit ja näppärät.

Ajettavuudesta pitäisi varmaan jotain sanoa, mutta en sano muuta kuin, että ihanan herkkä ja kytkin vaatii treenaamista. Erillinen käynnistysnappi on lapsellinen. Kone ei murise, vaan siitä tulee enemmänkin sellainen viritetyn skootterin ääni. En tykkää.

Mutta ei mitään, perus teinivittuiluauto liikenteessä, käykää testaa.

ipa rules
18.04.2006, 14:46
Jahas.

Suunnitelmat muuttu sen verran, että nyt ajetaan ainakin toistaiseksi -03 mallin VW Bora 1,9 PWD mallilla. 130 heppaa ja kuusi vaihdetta yhdistettynä dieselkoneeseen tuntuu ainakin ensituntumaltta varsin mukavalta.

Bluesbrother
19.04.2006, 17:07
Automiehille ja naisille terveisiä Las Vegasista, josta toki jo kotiin on palauduttu. Satuin parahiksi paikalle kun Sahara hotelli/kasinolle avattiin The Drive experience. Tai oikeammin luin paikallisesta lehdykästä että edellisenä päivänä kyseinen autorata oli avattu. Oikopäätä sitten paikanpäälle.

Parkkipaikalle oli rakennettu kaksi off-road rataa ja yksi sileä rata. 10 Dollarin maksua vastaan sai ajaa kahta autoa GM:n valikoimista. Autoja oli tarjolla mm. Corvette C6, Pontiac GTO, Pontiac Solstice, Saab avo T, Cadillac STS-V, Cadillac CTS-V, Hummer H2, Hummer H3, Cadillac Escalade yms.

Maastovehkeitä sai ajaa yhden kierroksen verran eli n. 5min. Katuraasereita sai ajella kolmen kierroksen verran noin kilsan mittaisella radalla. Apumiehen paikalla istui aina joku jenkkilän kilpasarjoista muka tuttu hemmo.

Oma valintani ensimmäisellä 10 taalalla osui tietenkin Corvetteen ja H2:een. Vetteen istahdettiin ensin äärimmäisen matalalle ja napista hoppa yskimään. Lähtöviivalla sitten talla tiskiin ja mitä helvettiä - mitään ei tapahdukaan.. noin puolen sekunnin kuluttua sitten rupeaakin tapahtumaan ja tohinalla. Luistonesto estää renkaiden savuttamisen mutta vauhti kasvaa muutaman sekunnin huimaa tahtia kunnes pitääkin jo jarruttaa. Noin 120km/h vauhtiin asti pääsee kunnes suora muuttuu mutkaksi ja apumiehen ilmeestä voi viimeistään päätellä että olisi aika hellittää kaasusta. Lystiä kestää kolme kierrosta ja touhutippa on tuloillaan koko tuon ajan. Jälkeenpäin harmittaa vietävästi että kaikki kuusi Corvettea jotka siellä olivat tarjolla olivat automaattivaihteisia. Tässäkin ketjussa on tomaatin ominaisuuksia kehuttu kilvan mutta Vetteen sitä ei kyllä pitäisi saada edes lisämaksusta. Automaatista huolimatta rimpula kulki kipakasti, ehkä ne kuulemma noin 460 hummaa pellin alla auttavat asiassa.

Sitten Hummerin rattiin. Auton mittasuhteita on törkeän vaikea arvioida kuskin penkiltä. Tämmöinen kun olisi kotona niin ei ainakaan emännän tarttisi sitä taskuparkkiin yrittää tunkea, eikä varmaan allekirjoittaneenkaan. Jumankauta juunas että oli hieno peli. En ole Maastoajoa koskaan kokeillut millään värkillä aiemmin. Kun katteli muitten menoa omaa vuoroa odotellessa ei voinut kun pyöritellä päätään - miten ihmeessä kosla voikin selvittää radan ilman ongelmia ja vielä amatöörien käsissä. Radalla oli 60 asteen nousuja ja laskuja sekä lähes metrin korkuisia esteitä, pahoja kallistuksia yms. Kun itse sitten päästeli menemään tuli auton sisällä tunne että nyt kaadutaan varmasti. Kyllä se nyt niin on että sitten kun se lottovoitto osuu kohdalle meikäläisen talliin saapuu yksi kappale Hummereita. Voi sitä onnen päivää, lupaan visusti että tuolloin kierrän kaikkien pikkuteiden kautta ja ajelen hissuksiin kunnes edessä häämöttää hidaste, tuolloin kiihdytän vähintään satasen nopeuteen ja kun hidaste on ohitettu matka jatkuu taas kepeästi max 30km/h.

Kymmenen USD oli tuhlattu ja kyllähän sieltä taskun pohjalta oli vielä kaivettava toinenkin kymppi. Nyt pysyttelin sileällä ja alle osui Cadillac CTS-V kun pyysin nimenomaan manuaalivaihteista autoa. 400hv ja manuaali oli nappivalinta, Corvette tuntui jo lastutetulta Audilta tämän rinnalla. Ei voi sanoin kuvailla kuinka mukavalta meno tuntui, kolme kierrosta oli aivan liian vähän. Meinasin hetken jatkaa toiset kolme kierrosta samalla koslalla mutta päätin kuitenkin kokeilla jotain muuta. Kun GTO:ssa, SRR:ssä ja STS-V:ssä oli automatic niin alle osui Pontiac Solstice, kaksipaikkainen avo ja pellin alla vaivaiset 180hv. Väärä valinta CTS:n jälkeen mutta menihän ainakin mutkaosuus nopeasti kevyemmän auton ja paremman alustan avulla. Suoralta puuttui puhtia kyllä.

Kaikki autot olivat pakasta revittyjä, kun osuin ensimmäisellä viikolla radalle. Autojen mittareissa oli jotain 40 mailia kaikissa. Aika loppui kesken muutoin olisin varmasti ajellut niillä kaikilla. Onneksi kesäkuussa tulee mentyä Vegasiin uudestaan ja Pontiac GTO on vuorossa seuraavana. Sanoivat että heidän shownsa on jenkkejä kiertävä ja jotta ovat Vegasissa ainakin myöhään syksyyn asti, joten jos jollakulla muullakin autoenthusiasticilla on suunnitelmissa Länsirannikon reissua niin tämä pienenä vinkkinä.

Tuolta löytyy hieman lisää ja klikkaa sitä varausikonia niin aukeaa ehkä hieman lisää.
http://www.thedrivevegas.com/?ads=GTK_sidebar

Autokuumeterveisin BB

Tulppu
23.04.2006, 11:33
Noniin, täällä on sairastuttu todella vakavasti.

Kirjoittelin aiemmin tähän ketjuun ajatuksistani hankkia VW Golf Variant, pikkufarkkua kun kovasti tekisi mieli. Nyt kuitenkin pesunkestävänä Volvistina olen saanut jo tuota toistakin osapuolta vakuutelluksi, että olisihan se Volvo kiva ja mukavampikin.

Eli hakusessa on tällä haavaa 2001 Volvo V40 1.8 tai 2.0 manuaalilaatikolla. Ajettu alle 100tkm ja varustettu ilmastoinnilla.

Paria yksilöä olen käynyt kierrättämässä, aika vaihtelevassa kunnossa tuntuvat pirssit olevan ainakin täällä pk-seudulla.

Olisikos näistä kellään kokemuksia? (nimenomaan phase2:n V40:sta siis)

Cosmo
23.04.2006, 11:46
Olisikos näistä kellään kokemuksia? (nimenomaan phase2:n V40:sta siis)

Eli siitä, jota mainostettiin kovaan ääneen, että siihen oli tehty 1500 korjausta verrattuna edelliseen revisioon?

Tulppu
23.04.2006, 12:31
Eli siitä...?

Juuri siitä.

Kalba
25.04.2006, 12:17
Tauti taltutettu. Olin jo vahvasti hankkimassa Golfin Variantia mutta sitten ihastuin. Nimittäin eteen tuli hyvä yksilö, vuoden 2003 Passat, 2.0 comfortline, 96 Kw motilla. Kilsoja oli ehtinyt kertya alle 42000 joten valinta oli loppupeleissä varsin helppo. Hinta-erokaan ei mikään järin suuri ollut. Etuna golfiin on mm. huomattavasti suuremmat tilat, nyt mahtuu turvaistuimet heittämällä takapenkille miten päin vain.

Bluesbrother
25.04.2006, 23:58
Jo pidemmän aikaa on askarruttanut vääntömomentin suhde tehoon nähden. Varsinkin Dieselautoissa on tapahtunut hurjaa kehitystä moottoritekniikan saralla kuluneiden kymmenen vuoden aikana. Moottorit kuluttavat yhä vähemmän menovettä ja niiden vääntömomenttia on saatu nostettua jopa aivan ihmeellisiin arvoihin.

Vääntö näin maalaisjärjellä ajateltuna tarkoittaa sitä että moottorista irtoaa voimaa jo alemmilla kierroksilla eikä ole tarvetta ns. huudattaa ja hakea huipputehoja yläkierroksilta. Tehokäyrä on tasaisempi ja ripeä ajaminen edellyttää vähemmän vaihdekepin hämmennystä.

Olen vain pohtinut sitä, kuinka paljon tehoa on esimerkiksi 300Nm vääntömomentissa. Hajuakaan ei ollut kuinka voisi laskea Nm:t kW:a. No jatkiksen sekalaisten kysymysten ketjussa sain hyvinkin uskottavan vastauksen laskukaavaksi. Lainaan sen tuohon alas.

Jos autossa on vääntöä esimerkiksi 200Nm 3000rpm ja huipputehoa luvataan 110kW 5500rpm niin tuo suurin vääntömomentti muutetaan tehoksi seuraavan kaavan avulla, jonka nimimerkki twite hatustaan heitti.

200Nm x (3000/60)r/s x 2 x 3,14 = 62,8 kW

Tämä tarkoittaa sitä että 200Nm vääntöä on yhtä tehokasta kuin 62,8kW. Mutta mikäli tuo vääntö saadaankin jo 2000rpm kohdalla niin samaa kaavaa noudattaen 200Nm onkin yhtäkkiä vain 41,9 kW. Ota tästä nyt selvää. Jos jollakulla on asiasta tarkempaa tietoa niin sitä kehiin pyytäisin.

Rembrandt
26.04.2006, 06:13
Vääntö näin maalaisjärjellä ajateltuna tarkoittaa sitä että moottorista irtoaa voimaa jo alemmilla kierroksilla eikä ole tarvetta ns. huudattaa ja hakea huipputehoja yläkierroksilta. Tehokäyrä on tasaisempi ja ripeä ajaminen edellyttää vähemmän vaihdekepin hämmennystä.

Ei tarkoita. Olennaista tuossa on se, millä kierrosluvulla moottori tarjoaa huippuvääntönsä, nykydieseleissähän tuo tapahtuu jo jossain alle 2000 kierroksessa. Bensiinikoneissa mennään moottorin koosta ja suunnittelusta riippuen jonnekin 3000-4000 kierrokseen. Kyse on moottoreiden erilaisista ominaisuuksista, dieselin hyvän alaväännön vastapainoksi sen vääntökäyrä laskee varsin jyrkästi isommille kierroksille (tätä varten nakuissa on nykyään turbo), bensiinikone taas tarjoaa heikomman alaväännön vastapainoksi paremman väännön isoilla kierroksilla.

Olen vain pohtinut sitä, kuinka paljon tehoa on esimerkiksi 300Nm vääntömomentissa. Hajuakaan ei ollut kuinka voisi laskea Nm:t kW:a. No jatkiksen sekalaisten kysymysten ketjussa sain hyvinkin uskottavan vastauksen laskukaavaksi. Lainaan sen tuohon alas.
Kuten jo noiden laskujesi perusteella huomasit, ei vääntöä ei voi muuttaa suoraan tehoksi. Tuota kaavaasi tutkailemalla huomaat, että teho on vääntö kertaa kierrosluku (kertaa vakio), eli kysymykseen "Kuinka paljon tehoa on 300 Nm:ssa" ei voi vastata kun vastaus riippuu kulloisestakin kierrosluvusta. Huipputeho puolestaan irtoaa käytännössä aina huippuvääntöä korkeammilla kierroksilla, parin litran kokoluokkaa olevissa turbodieseleissä kai jossain 4000 kierroksessa ja bensakoneissa 5000-6000 kierroksessa.

Target
26.04.2006, 10:44
Vääntöön vaikuttaa myös moottorin iskunpituus, puristussuhde, moottorin vauhtipyörän paino. Eli mitään yleispätevää kaavaa on vaikea soveltaa jokaiseen moottoriin. Hepat on heppoja ja vääntö vääntöä.
Käytännössä olen havainnut että 150 hv & 300Nm on paljon ajettavampi ja tuntuu jopa tehokkaammalta kuin 200 hv & 175Nm.

Bluesbrother
26.04.2006, 12:13
Kiitokset Rembrandille ja Targetille. Yli hilseen siis menee nämä vääntöasia anyhow. Olen kyllä ajanutkin vääntävää nakuttajaa ja moottorin käytös on aivan erilainen kuin bensakoneilla. Pääasia on kuitenkin se, että Vääntöä ei voi mitata tehossa muuta kuin perstuntumalta. Oppia ikä kaikki.

Käytännössä olen havainnut että 150 hv & 300Nm on paljon ajettavampi ja tuntuu jopa tehokkaammalta kuin 200 hv & 175Nm.
Tästä herää heti kysymys, jotta ovatko autot kenties VW/Audi/Seat/Skoda 1,8T ja toinen sitten Honda typerä?

pasil
26.04.2006, 12:32
Konserniturbossa (150hv) on vakiona 210 nm vääntö. Ahdinvoima vaan tuntuu hieman erilaiselta, varsinkin kun konsernilaitteissa on huippuvääntö leikattu softalla jolloin vääntökäyrä alkaa 1850 rpm tasaisena aina 4200 rpm asti.

Jii
26.04.2006, 13:07
Kalpenee teidän 100000 hv ja 3500000 nm tykkien kanssa, mutta tulipa sitten hetki ostettua kauppakassi. Skoda Fabia 1,2 Ambiente vm. 2005 30tkm ajettu.

Eiköhän sillä Turussa suhaa vuoden pari. Kunnes pitää jälkikasvujen vuoksi siirtyä farkkuun.

Rodion
26.04.2006, 13:59
TEHO(kw)=[(VÄÄNTÖ(Nm)*VARVIT(r/min)]/9500

Jos yksinkertaistetaan niin teho on (sen hetkisen) vääntömomentin ja (sen hetkisen) moottorin kierrosluvun tulo. Teho (W=Js) on taas se joka loppujen
lopuksi vie autoa eteenpäin tietyllä energialla tiettyä aikayksikköä kohti.

Moottorin luonteesta taas riippuu millä kierroslukualueella se maksimi/maksimaalisen tehonsa antaa. Esim. turbodieselit antavat yleensä
alakierroksilla suhteellisesti korkeamman (lähempänä omaa maksimiaan) tehon
"laakeamman" vääntömomenttikäyränsä (joka usein on varsin lähellä maksimia
laajalla kierroslukualueella) ansiosta kuin bensakone jossa vääntökäyrä
saavuttaa huippuarvonsa vasta korkeilla kierroksilla, no onhan asiaa puhua
tällöin dieselin paremmasta väännöstä, mutta itse asiassa kysymys on
tietyllä kierrosalueella saatavasta tehosta.

Turbodieseleissä juuri turbo on se asia, joka hoitaa hommat niin, että siellä alakierroksilla on tehoa käytössä vapaastihengittävää bensakonetta enemmän. Siksi turbodieselin vertaaminen vaparibensakoneeseen on aika typerää.

Ex
26.04.2006, 14:23
Autokuume taltutettiin jo viime kesänä, eli sikäli olen myöhässä.

Mutta 224 hv ja 315 Nm (3000-4800 rpm) ovat omiaan rauhoittamaan tällaisia kuumeita...

Twite
26.04.2006, 14:24
Jos yksinkertaistetaan niin teho on (sen hetkisen) vääntömomentin ja (sen hetkisen) moottorin kierrosluvun tulo.Ei siihen mitään yksinkertaistamista tarvita, noinhan se on.

Master God
26.04.2006, 14:34
Ei siihen mitään yksinkertaistamista tarvita, noinhan se on.
Tarvitaanpas jos puhutaan autoa eteenpäin vievästä tehosta. Kai siinä voimansiirrossa jotain tehohäviöitä syntyy?

Mistä muuten kaavassa TEHO(kw)=[(VÄÄNTÖ(Nm)*VARVIT(r/min)]/9500 tulee tuo 9500?

edit: Eikujjuu. Nyt keksinkin jo. Mekaniikan luennoista on jonkin verran aikaa.

Bluesbrother
26.04.2006, 14:44
Turbodieseleissä juuri turbo on se asia, joka hoitaa hommat niin, että siellä alakierroksilla on tehoa käytössä vapaastihengittävää bensakonetta enemmän. Siksi turbodieselin vertaaminen vaparibensakoneeseen on aika typerää.

Ok. Mutta kerrotteko arvon insinöörit että minkä takia sitten turbolla varustettu bensakone häviää väännössä turbolla varustetulle dieselille? Johtuuko se ahtopaineista? Mikä on se perimmäinen syy sille että nykyiset turbodieselit ovat noin miljoona kertaa parempia myllyjä kuin vastaavat noin 15 vuotta sitten rakennetut?

Rodion
26.04.2006, 14:55
Dieselin toimintaperiaate puristussytytteisenä on hiukan erilainen kuin kipinäsytytteisen bensakoneen. Dieselissä on siis sylinteripaineet huomattavasti korkeammat kuin bensakoneessa ja hyötysuhde tavallisesti parempi, eli pienempi määrä polttoainetta pytyssä palamassa kerrallaan. Dieselissä on tyhjäkäynnilläkin korkeat paineet sylintereissä, mutta bensakoneessa taas ei kun kaasuläppä kuristaa ilman määrää ja täytös on varsin vajaa. Joten näiden moottorityyppien vertailu ei välttämättä ole aivan suoraviivaista.

Twite
26.04.2006, 15:08
Tarvitaanpas jos puhutaan autoa eteenpäin vievästä tehosta.No ei puhuta vaan moottorin tehosta.

Master God
26.04.2006, 15:32
No ei puhuta vaan moottorin tehosta.
Nimimerkki Rodion ainakin puhui autoa eteenpäin vievästä tehosta tuossa lainaamassasi viestissä. Olisi käyttäjän kannalta muutenkin oleellisempaa puhua nimenomaan tästä tehosta, mutta silloinhan ei saataisi painaa esitteisiin yhtä näyttäviä lukemia.

Squit
27.04.2006, 21:13
Väännöllä ruovitaan, hevosia huudatetaan..

Neely
29.04.2006, 23:36
Jeps eli nyt tarvittaisiin viisaammilta neuvoja. Rouvan pitäisi hankkia kohtuuhintainen(=halpa) suhteellisen tuore auto päivittäisiä työmatkoja varten(n.25km/päivä) Mitä mä olen äkkiseltään ehtinyt pääkaupunkiseudun myynti-ilmoituksista selailemaan niin ainakin Fiat Puntoja tuntuu olevan pilvin pimein. Nämä siis vuosimallia 2001-2002 ja kilometrejä mittarissa 55t-90t. Myös Seat Ibizoja olin huomaavinani kohtuuhintaisina kahdesta viimeisimmästä korimallista vuosimalleja 1999 ja 2000. Kilometrejä näitten mittareihin oli kertynyt 80t-110t. Puntojen hintapyynnit oli 4.5 ja 5.5 kiloeuron hujakoilla ja Ibizojen 5 ja 6.5 kiloeuron välillä. Nyt sitten tarvittaisiin mielipiteitä ja kokemuksia kyseisistä kulkupeleistä.

Jos jollain on mainitsemistani autoista hyviä tai huonoja kokemuksia jommasta kummasta tai vaikka molemmista niin olisi hienoa jos laittaisitte niitä tulemaan vaikka YV:llä jos ette halua tähän osioon tunnustaa kaiken kansan nähden moisilla ajelleenne!!Mutta nyt olisin kiitollinen jos kertoisitte kokemuksianne näistä!Kiitokset etukäteen!

Beagle Boy
30.04.2006, 13:57
Fiat Puntoja tuntuu olevan pilvin pimein.

Puntoista mulla on suht paljon kokemusta. Omasta mielestäni toimittaa ns. kakkosauton viran hyvin. Omalle kohdalleni ei ainakaan ole pahempia vikoja sattunut ja omasta mielestäni suuri plussa on se, että jos homma on hanskassa niin itse voi pienet huollot tehdä itse.

Eihän Puntot ole mitään raketteja, mutta varsinkin kaupinkiajossa näppäriä ja kulutus on vähäistä. Myöskään mitään herkkuja noissa ei ole, mutta ainakaan itselleni tuo ei ole mitään suurempaa ahdistusta aiheuttanut.

Omasta mielestäni Fiat käy nyt läpi samaa vaihetta minkä Skoda on jo käynyt. Imago ei ole mikään kovin ruusuinen ja laadukas, mutta omat kokemukset ovat nykyään sen suuntaiset, että hintalaatusuhde on ihan paikallaan.

Tuamas
03.05.2006, 13:54
Puntoista mulla on suht paljon kokemusta. Omasta mielestäni toimittaa ns. kakkosauton viran hyvin. Omalle kohdalleni ei ainakaan ole pahempia vikoja sattunut ja omasta mielestäni suuri plussa on se, että jos homma on hanskassa niin itse voi pienet huollot tehdä itse.

Itsellä taas on kahdella kaverilla ollut nyt jokusen vuoden tuo toisiksi uusin Punto ja autot ovat olleet todellisia vikapesäkkeitä molemmat.
Toisessa autoista on mm. takalasi irronnut ovea kiinni laitettaessa, kahva jäänyt käteen kuskin ovesta, hyytynyt tielle useita kertoja (kerran 5km korjauksen jälkeen) ja sähköissä kaikenmoista pientä vikaa.

Toki halpoja autoja hankkia, ihan mukavia ajaa ja yllättävän tilavia pikkuautoiksi. Mutta noissa tuntuu olevan aikalailla noita maanantaikappaleita.

Tulppu
04.05.2006, 13:30
Autokuumeen lääkkeeksi löytyi Volvo V40 vm. 2001 jolla kilometrejä takanaan reilu 65000. On automaattista ilmastointia ja vakionopeudensäädintä, aluvannetta ja ajotietokonetta. Maksoi, mutta elämä on.

Eli tuossa nyt autoa vähäksi aikaa, katsellaan jos kuume vaikka pysyisi hetken poissa.

scholl
16.05.2006, 23:01
Tänään palasin kotiin radalta ja täytyy sanoa, että jos ihan tollaisista perheautoista puhutaan niin uusi Audi RS4 on aika pirun hyvä auto. Siihen kun vaihtaa putkistoa vähän jne. niin saadaan äänetkin kohdalleen.

En viitsi tässä julkisesti sanoa niistä varsinaisista urheiluautoista sitten mitään muuta kuin että kivaahan se on, mutta perusautoista toi Audi on kyllä oikeasti hyvä auto.

Karzan
16.05.2006, 23:06
Audi RS4

Tänään tota töllössä esittelivät. Ajoneuvoskohan ohjelma oli? Aika makea peli kyllä oli ja 420 heppaa liikuttivat kylläperheautoa melkoisen makeasti. Tosin 115 keuron hinta saatta olla normiperheelle pienoinen este..

Speedye
16.05.2006, 23:09
Tänään tota töllössä esittelivät. Ajoneuvoskohan ohjelma oli? Aika makea peli kyllä oli ja 420 heppaa liikuttivat kylläperheautoa melkoisen makeasti. Tosin 115 keuron hinta saatta olla normiperheelle pienoinen este..

Niin.. Saksastahan noita kannattaa Suomeen tuoda jos hankkimista suunnittelee. Noin neljä-viisi vuotta vanha RS4 maksaa sellaisen 50k veroineen saksanmaalla joten RS4-fanit voivat lähteä autobahnmaahan ostoksille. Tykkihän tuo auto on ja vieläpä aika käytännöllinen sellainen. Joskus viisi vuotta sitten RS4 oli litrateholtaan suurin tuotantoauto. Litrateho taisi olla jotain 160hp/ltr.

scholl
16.05.2006, 23:21
Tosin 115 keuron hinta saatta olla normiperheelle pienoinen este..

Niin suurin osa asiakkaista on varmaan sellaisia nuorehkoja sinkkuja tai 2-hengen perheen eli pariskunnan miespuolisia jäseniä. Olet oikeassa, että lapsijengille yleensä tuollaiset pelit muodostuvat esteeksi.

EDIT: En tiedä miten Stadin liikkeissä noita RS4:ia on vielä esillä. Ei välttämättä ole joka myyjällä hallissaan, joten jolla ei ole mahdollista nähdä autoa tosi toimissa niin voisin sen verran sanoa, että Kungsträdgårdenin Audi Forumissa on sellainen showroomissa. Itse asiassa ihan ikkunassa sen valkoisen Cabrion vieressä.

Niin.. Saksastahan noita kannattaa Suomeen tuoda jos hankkimista suunnittelee. Noin neljä-viisi vuotta vanha RS4 maksaa sellaisen 50k veroineen saksanmaalla joten RS4-fanit voivat lähteä autobahnmaahan ostoksille. Tykkihän tuo auto on ja vieläpä aika käytännöllinen sellainen. Joskus viisi vuotta sitten RS4 oli litrateholtaan suurin tuotantoauto. Litrateho taisi olla jotain 160hp/ltr.

Ei nyt sekoiteta sitä vanhaa mallia tähän. Kuvaus hyväauto sopii vain tähän uuteen malliin.

Kapo
16.05.2006, 23:38
Tietysti tuolta saksasta saa noita vähän perus-RS4:sta munakkaampia pelejä.

http://www.mobile.de/SIDmuxbDjP1dkeVpIOAy9LdmQ-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11Iindex_cgiJ1147814802A 1Iindex_cgiD1100CCarY-t-vctpLtt~BmPA1A1B20C170%81G-t-vCaMiMkQuSeUnVb_X_Y_x_y~BSRA6D1100B27D1900BGNCPKWA 0HinPublicA2A0A0A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sr_qual=GN&top=4&id=11111111202865952&

Wittu kun tekisi mieli laittaa säästöt lihoiksi nyt kun tuon löysin. Ei perhana kun piti taas mennä säätämään.

msg
17.05.2006, 14:49
Tänään palasin kotiin radalta ja täytyy sanoa, että jos ihan tollaisista perheautoista puhutaan niin uusi Audi RS4 on aika pirun hyvä auto. Siihen kun vaihtaa putkistoa vähän jne. niin saadaan äänetkin kohdalleen.

Tapasitkos Petskua? Nelosen Petskukin oli tänään telkkarissa Audin kanssa.
Hassua, että olitkin juuri ollut samana päivänä radalla samanlaisen Audin kanssa kun televisiosta tuli ohjelma, jossa oltiin myös samalla autolla radalla.

Wrighter
23.05.2006, 19:23
En keksinyt muutakaan ketjua jossa olisin voinut kysyä apua "auto-ongelmaani." Elikkä tietääkö kukaan teistä kanssa kirjoittajistani sellaista nettiosoitetta, jossa myytäisiin peugeot 206 gti.hin sopivia pakoputkia? Ei perusmallia (niitähän saa peugeot-liikkeistä), vaan jotai peltipakosarjaa ja tehoputkea? Tai jotain sellaista. Emmä niistä tiedä. Tehoa pitäis kuitenkin saada lisää. Ja vanhakin on poikki. Kiitoksia etukäteen.

pasil
23.05.2006, 19:30
Älyttömiä tehonlisäyksiä on turha odotella pelkällä putkenvaihdolla. Melutason saat kyllä nousemaan iloisesti ns. tarvikeputkella, mikä monesti tarkoittaa myöskin kohonnutta tehotasoa.

LaTe_Show
23.05.2006, 19:34
En keksinyt muutakaan ketjua jossa olisin voinut kysyä apua "auto-ongelmaani." Elikkä tietääkö kukaan teistä kanssa kirjoittajistani sellaista nettiosoitetta, jossa myytäisiin peugeot 206 gti.hin sopivia pakoputkia? Ei perusmallia (niitähän saa peugeot-liikkeistä), vaan jotai peltipakosarjaa ja tehoputkea? Tai jotain sellaista. Emmä niistä tiedä. Tehoa pitäis kuitenkin saada lisää. Ja vanhakin on poikki. Kiitoksia etukäteen.

Kuukelin välimuistista löytyi tämmöinen viesti Peugeot Forumilta (lokakuu 2003), toivottavasti täältä saat apua:

Jos asustelet 09-alueella, niin kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä Kannelmäen pakoputkihuoltoon (095632227).

Eivät ole asiakaspalvelun ammattilaisia, mutta mun 206 GTi:n pakoputken tekivät uusiksi! N. pari tuntia ja 2½ tuuman putkisto on valmis... Käyttivät vielä vanhaa kattia ja ostamiani vaimentajia (Simons 2½ tuuman ulostulot).

Hinnaksi kertyi:
- vaimentimet: 100€
- putket ja työt: 100e

Eli 200€ yhteensä, mikä omasta mielestäni ei ole paha hinta. :)

Tosin parhaiten saat vastauksen täältä: http://forum.club-peugeot.com/

Wrighter
23.05.2006, 21:18
Älyttömiä tehonlisäyksiä on turha odotella pelkällä putkenvaihdolla. Melutason saat kyllä nousemaan iloisesti ns. tarvikeputkella, mikä monesti tarkoittaa myöskin kohonnutta tehotasoa.

Joo kyllä se on tiedossa. Lisä se on pienikin lisä. Enkä kyllä mitään järjettömiä virityksiä viitti enkä edes osaisi tehdä. Mutta kun putki on pakko ostaa ja vaihtaa, niin miksei sitte jonkin sortin tehoputki. Ja Late showlle erityismaininta ja kunniamitali!

Karzan
23.05.2006, 21:27
Turun seudulla ei ole yhtään miniä myynnissä. Lähin on autotalli.com:in mukaan Tampereella. Ei jaksaisi tehdä tästä niin isoa projektia, että sinne asti lähtisin. ..

Niin, Tamperehan onkin todella kaukana ja matkalla saattaisi jopa eksyä.
.. Ei ole näköjään kovin kova autokuume päällä..

Kapo
23.05.2006, 22:05
No on siinä semmoinenkin syy, että mitäs jos tulee jotain ongelmia autoon, niin joudunkohan viemään sen Tampereelle huoltoon vai saanko huollattaa sen täällä Turussa ja lasku lähtisi Tampereelle...

Ei kyllä se lasku tulee sinun postiosoitteeseesi.

Wrighter
23.05.2006, 22:10
No on siinä semmoinenkin syy, että mitäs jos tulee jotain ongelmia autoon, niin joudunkohan viemään sen Tampereelle huoltoon vai saanko huollattaa sen täällä Turussa ja lasku lähtisi Tampereelle...

Onko Turussa paljonkin sellaisia liikkeitä jotka maksaa sieltä ostettuihin autoihin tulleet viat? Jos on niin kerro heti ja käyn siellä vaihtamassa omani johonkin toiseen! Se olisikin jo melkoista asiakaspalvelua!

ipa rules
23.05.2006, 22:14
Kuluttajansuojalaki on kaikkea muuta, kuin takuu.

Wrighter
23.05.2006, 22:17
Eikös autoliikkeet anna nykyään puoli vuotta takuuta mukaan, kun ostaa vaihtoauton? Tai siis ainakin jotkut tuntuvat antavan, jopa 12 kuukautta.

No, oli miten oli, kuume on. Lääkitystä etsitään...

Riippuu tietenkin vaihdokista. Jos käytetyn ostat, niin aika nihkeesti siihen takuuta saat. Uusi auto onkin jo luku sinänsä. Itselleni ei ainakaan käytettyihin autoihin ole liiemmin takuuta annettu. Tiedä silti mikä joidenkin tapana on. Ei muuta kuin autokauppaan sieltä! Saat varmasti huollattaa autosi kotikaupunkisi merkkiliikkeessä ja jos takuuta on, niin kyllä se silloin hoituu vaikka Rovaniemellä.

Cosmo
23.05.2006, 23:08
"Varma Ratkaisu -vaihtoautoon sisältyy ostoturvatodistus, joka on voimassa 12 kuukautta toimituspäivästä lukien. Ostoturvatodistukseen kuuluu myyjäliikkeen vastuu, jossa myyjä sitoutuu korjaamaan omalla tai osoittamallaan korjaamolla turvaan kuuluvan vian, joka on ollut autossa toimitushetkellä tai ilmennyt turva-aikana."

Kannattaa sitten lukea ne ehdot läpi huolella, muistaakseni oli jotain omavastuita ja maksimimääriä (tyyliin: korvataan yli 350 Euron menneet kulut, kuitenkin maksimissaan 150 Euroa). Kuten itsekin voi tuosta tekstistä havaita, niin sanaa "takuu" ei siinä esiinny.

Tuamas
24.05.2006, 13:15
Avaudutaan nyt tännekkin. Kova kuume on siis päällä ja koko alkuviikko on etsintä ollut päällä. Eilen kävin Turun seudulla 4-5 eri liikkeessä ja jokaisessa niissä tein saman havainnon-> todella huono valikoima vaihtoautoja. Esim. Turun seudulla ei ole yhtään miniä myynnissä. .

Ensinnäkin takuuseen on melko turha luottaa, jos ei ole ostamassa autoa jossa on tehdastakuu voimassa.
Tuo turva toki hiukan suojaa siltä, jos autossa on todellakin ollut selkeä vika jo sinun ostaessasi sen.
Tokihan tuo on autoliikkeille melko turvallinen veto, koska autot joihin tuo myönnetään ovat käytännössä lähes uusia ja viat joita sen kautta korvataan ovat varsin harvinaisia.

Ja toiseksi, jos olet Miniä etsimässä, niin sinulla saa käydä aivan järjetön tuuri jos haluat löytää mieleisesi läheltä omaa asuinpaikkaasi (pl. Pk-seutu). Noissa kun kysyntää on vieläkin huomattavasti enemmän kuin tarjontaa. Itse etsin aikanaan äidilleni tuollaista ja sopivan löytyminen vei todella pitkään ja siinäkin tapauksessa auto oli tullut samana päivänä myyntiin.
Todella monta kertaa soitin tuollaisesta autoliikkeelle, mutta kaikki kohtuuhintaiset ja ilmastoidut yksilöt myytiin yleensä alle viikossa.
Ja tosiaan itse löysin liikkeen esittelyauton, jolla ei oltu ajettu juuri mitään ja joka oli alle puoli vuotta vanha, hinta oli kuitenkin vain muutaman satasen kalliimpi, kuin 2-3 vuotta vanhoissa vastaavilla varusteilla olleissa ja huomattavasti enemmän ajetuissa yksilöissä

scholl
24.05.2006, 13:30
Itsekin satuin nyt jälkeenpäin näkemään oliko se viikonloppuna sen Nelosen ohjelman, missä se eläkeläinen ajoi maahantuojan RS4:lla. Erikoista siinä koeajossa oli se, että erinomaisen auton Fazitiin saatiin enemmän miinusmerkkejä kuin plussaa. Toinen erikoisuus oli se, että tuossa yksilössä oli normaali kolmipistevöin oleva penkki, vaikka suurin osa varmasti tilaa auton nelipistevöin. Ja mitä itse sanoisin tuohon plussiin ja miinuksiin niin mielestäni ratakäyttöä ajatellen ja kilpailijoihin verrattuna tuon auton selkeä miinus on sekventaalivaihteiston puute. Sitä asiaa ei käyty läpi lainkaan koeajossa.

Jokke
24.05.2006, 16:20
Pari vuotta ihmeellisesti poissa pysynyt autokuume nostelee päätään pikkuhiljaa. Kuumeeseen taitaa olla vain yksi lääke, eli E61 530DA.

Laakkosen uuden konttorin avajaisiin olisi tarkoitus vkonloppuna suunnata.

Katsotaan mitä hallitus päättää..

koukou
29.05.2006, 13:17
Voiko auton katsastaa periaatteessa koska vain vai onko tämän vuoden katsastukselle olemassa ja aika, jota ennen ei voi autoa näytille viedä?
Ja määräytyykö tuo ajankohta rekkarin vikan mukaan vai käyttöönottopäivän mukaan?
Olen vain myymässä autoa ja helpottaisi kummasti myyntiä kun voisi mainita, että vuoden 06 katsastus on tehty.

jerry
29.05.2006, 13:25
Voiko auton katsastaa periaatteessa koska vain vai onko tämän vuoden katsastukselle olemassa ja aika, jota ennen ei voi autoa näytille viedä?
Ja määräytyykö tuo ajankohta rekkarin vikan mukaan vai käyttöönottopäivän mukaan?
Olen vain myymässä autoa ja helpottaisi kummasti myyntiä kun voisi mainita, että vuoden 06 katsastus on tehty.

Ei voi katsastaa milloin vaan. Katsastusajankohta määräytyy käyttöönottopäivän mukaan, jos se on rekisteriotteeseen merkitty. Jos ei ole, määräytyy ajankohta viimeisen numeron mukaan.

www.ake.fi

koukou
29.05.2006, 13:27
Ei voi katsastaa milloin vaan. Katsastusajankohta määräytyy käyttöönottopäivän mukaan, jos se on rekisteriotteeseen merkitty. Jos ei ole, määräytyy ajankohta viimeisen numeron mukaan.

www.ake.fiOk, tuolla linkissähän tuo näkyy lukevan selvällä suomenkielellä.. Kiitoksia.

Veijari
03.06.2006, 12:20
Nyt on ajankohtaista hommata perheeseen kakkosauto, lähinnä emännän työmatkoja varten. Sellainen pieni 10-15k€:n kauppakassi diesel-koneella esim. VW Polo, Citroen C2, Renault Clio tai vastaava. Kertokaapa kokemuksianne vastaavista menopeleistä, niin risuja kuin ruusujakin.

Sisäliitin
03.06.2006, 12:28
Tuollainen Diesel-Polo on kyllä yksi kivirekimäisin auto mitä olen koskaan ajanut. Kolisee ja paukkuu. Lisäksi tuo dieselin murina tyhjäkäynnillä on tuossa autossa aivan järkyttävä. Ohjaus on ihan ok.

Tuolla menee kyllä kaupunkiliikenteessä hermot sen takia että ollaan paljon pysähdyksissä ja kone tärisyttää koko autoa niin helevetisti.

Kahdesta muusta autosta ei hirveästi kokemuksia. Clio on noista kyllä parhaimman näköinen mutta tuskin vaimoketta moinen asia kauheasti kiinnostaakaan?

Redbull
03.06.2006, 12:35
Nyt on ajankohtaista hommata perheeseen kakkosauto, lähinnä emännän työmatkoja varten. Sellainen pieni 10-15k€:n kauppakassi diesel-koneella esim. VW Polo, Citroen C2, Renault Clio tai vastaava. Kertokaapa kokemuksianne vastaavista menopeleistä, niin risuja kuin ruusujakin.

Kyllä Clio, kuten Renaultit kaikenkaikkiaan ovat pärjänneet hyvin kaikenlaisissa testeissä. TM:n testivoittaja tuossa kokoluokassa Clio muistaakseni oli.

Veijari
03.06.2006, 12:59
Kahdesta muusta autosta ei hirveästi kokemuksia. Clio on noista kyllä parhaimman näköinen mutta tuskin vaimoketta moinen asia kauheasti kiinnostaakaan?

Kyllähän emäntää ulkonäkökin kiinnostaa, mutta pääasia lienee ajomukavuus. Kilometrejä tulee kuitenkin toista sataa päivässä pelkästä työmatkasta.

Ei kai tässä muu auta kuin taas lähteä kiertelemään autoliikkeitä ja ottamaan koeajoja, juuri kun saatiin uusi ykkösauto hankittua. Rellusta minulla on kokemuksia vain isoveli Meganesta ja meikäläisen hanurituntumalla ainakin istuimet olivat surkeat. Toisaalta emännän hanuri se on mikä tällä kertaa päättää.

Fiatit olisivat varsin edullisia kärryjä mutta niihin päin eukko ei tule edes sylkäisemään sillä niin huonoja kokemuksia hänellä on yhdestä "hiivatista".

vision
03.06.2006, 13:59
Nyt on olo kuin olisi uusi auto alla kun tsekkiraketti kävi hakemassa vähän lisää tehoa tuolta Doc Powerilta. Olihan tuo suht ripeä jo vakiona mutta nyt ei ainakaan tarvitse jäädä muiden jalkoihin liikenteessä ja liittymistä mukaan tuleminen on entistä jouheampaa. Autokuume lääkitty taas hetkeksi.

Tykki
28.06.2006, 13:44
Toinen auto pitäis talouteen laittaa. Koskapa kahden auton omistaminen tuntuu liioittelulta, niin otetaan moinen sitten firman kautta. Käyttöetuna.

Tässä olen potentiaalisia vaihtoehtoja kartoittanut, lähinnä seuraavin kriteerein: Käyttöetuarvona n. 350 eur/kk, maltillinen kulutus, hyvä ajaa ja perusvarustetaso kohtuullinen. Kokoluokkana alempi keskiluokka riittää. Ja saisi se joltain näyttääkin.

Surfailun perusteella aloin jo päätyä listaan Honda Civic 1.8, Ford Focus 1.6 Trend X juhlamalli, Seat Leon 1.6 Stylance... mutta sitten okulaariini osui vasta markkinoille tullut Dodge Caliber, jota voi käydä vilkuilemassa vaikkapa täältä: Dodge:n Suomi-sivut (http://www.dodge.fi/).

Yllättävästi hinnoiteltu amerikan auto, etten sanoisi. Karvalakkimallin varustetaso on jo ihan jees, mutta SXT -mallia voisi kehua jo varsin mielenkiintoiseksi. Hieman hämmentävää tosin on, että mm. etupenkkien lämmitys kuuluu vasta tuohon SXT:hen...No, 1.8 bensamoottorilla kilpailukykyinen kulutus ja mukavat 150 heppaa.

Olishan toi ihan eri asia kuin perus-euro-japsi-huttu. Koeajoa pääsee varaamaan ensiviikolla.

ipa rules
28.06.2006, 14:18
Ei tosiaan ollenkaan hullumpi tuo Dodge SLX varusteisena 23990 euroa. 2000 hintaero tuohon halvempaan tuntuu varsin kohtuulliselta, kun noita varuste-eroja katsoo. SLX olisi oma valinta ehdottomasti. Siihen vielä metalliväri ja muita rasteja ei sitten tarvittaisikaan.

Joukka
28.06.2006, 14:22
Tuollanen Dodge seisoi Pelttarin pihassa Porissa aamutuimaan, kun poikkesin liikkeessä. Oli kilvissä siinä esittelyautorivissä. Todennäköisesti oli jo koeajossa.

kopo
28.06.2006, 14:34
Yllättävästi hinnoiteltu amerikan auto, etten sanoisi. Karvalakkimallin varustetaso on jo ihan jees, mutta SXT -mallia voisi kehua jo varsin mielenkiintoiseksi. Hieman hämmentävää tosin on, että mm. etupenkkien lämmitys kuuluu vasta tuohon SXT:hen...No, 1.8 bensamoottorilla kilpailukykyinen kulutus ja mukavat 150 heppaa.

11,9 sek. 0-100 km / h...ei mikään raketti tuolla heppamäärällä.

er_bai_wu
28.06.2006, 14:47

Itselläni on C2, ja pelkästään positiivisia kokemuksia omaan. C2 on myös mielestäni oikein tyylikäs, niin ulkoa kuin sisältäkin. Varustelutaso on loistava ja auto pienestä koostaan huolimatta suuntavakaa isommissakin nopeuksissa. Älä osta ainakaan Clioa, jos sellaisesta pakettiautomaisesta tunnelmasta ei perusta.

Schwalbe
28.06.2006, 14:57
11,9 sek. 0-100 km / h...ei mikään raketti tuolla heppamäärällä.

Tähän tosiasiaan loppui itselläni Caliberin renkaiden potkiskelu.

Dodgen tapauksessa pienempi bensakone tarkoittaa manuaalilaatikkoa ja isompi automaattia. Isompi kone on kokonaista 6hv pientä tehokkaampi. Auto on kuitenkin muotoiltu rohkeasti, ja mielestäni siihen pitäisi saada räyhäkkää ulkonäköä vastaava voimalaitos konepellin alle. Laiskoja kun tuntuvat ameriikan hevoset olevan.

pasil
28.06.2006, 16:44
Joku kakspuol-kolmilitrainen kutonen tai parilitrainen turbonelikko olis kyllä ollu poikaa pukinsarvien taakse. En ole nähnyt autoa livenä mutta mainokset herättivät mielenkiinnon. Pikainen vilkaisu tuonne esittelysaitille saa minut kiertämään rotke-kaupat kaukaa.

Rodion
28.06.2006, 17:07
mutta sitten okulaariini osui vasta markkinoille tullut Dodge Caliber, jota voi käydä vilkuilemassa vaikkapa täältä: Dodge:n Suomi-sivut (http://www.dodge.fi/).

Kuinka paljon budjettisi menee yli, jos ottaisit tuon Dodgen dieselillä? Siinä saa VAG-konsernin parhaimman pikkudieselin halvimpaan hintaan kuin mistään muualta. On meinaan nelosdieseleiden kunkku tuo 2.0TDI. Pieni kulutus ja mukavasti kulkee. Näköjään kovimmin koko Caliberin Suomi-laivastosta juuri tuo diesel.

Suosittelen ainakin koeajamaan! Moni ripeän dieselin kyydissä ollut on alkanut ihmetellä, että "mikäs veekasi tässä on kun näin kulkee", siihen on hyvä todeta: "ei tässä ole kuin veekutonen ja sekin dieselillä toimiva" (tämä siis mersun 320CDI:n kanssa).

lisäys: se, että kyseessä olisi VAG:n diesel on autotoimittajan suusta kuultua, en ole tarkastanut väitteen paikkaansa pitävyyttä.

scholl
28.06.2006, 17:11
Tähän tosiasiaan loppui itselläni Caliberin renkaiden potkiskelu.

Dodgen tapauksessa pienempi bensakone tarkoittaa manuaalilaatikkoa ja isompi automaattia. Isompi kone on kokonaista 6hv pientä tehokkaampi. Auto on kuitenkin muotoiltu rohkeasti, ja mielestäni siihen pitäisi saada räyhäkkää ulkonäköä vastaava voimalaitos konepellin alle. Laiskoja kun tuntuvat ameriikan hevoset olevan.

Tehokkaammat mallit tulevat myöhemmin myyntiin. 2,4 litrainen ja erityisesti SRT. Caliberin suurin ongelma kuitenkin kai on pieni tankki. Muuten kuvissa ihan mukavan oloinen auto.

ruoska
28.06.2006, 19:05
Nyt kysytään palstalaisilta kokemuksia hyvästä farmarista, joka menee hintaluokkaan 30-40 tuhatta. Oma mini cooper rupeaa käymään työn kannalta vähän turhan pieneksi. Täytyy sanoa, että tuohon autoon olen ollut kyllä enemmän kuin tyytyväinen sen jälkeen, kun sillä on päässyt ajelemaan. Tästä löytyisi ouzalalekin loistoyksilö, jos vielä etsit? Kilsoja kersynyt 15000 ja löytyy ilmastoinnit ja kaksilla vanteilla. Lähtee vaihdossa liikkeeseen tuohon farmariin. Mutta tärkein kysymys tuo farmari eli kertoilkaa omia kokemuksia tuosta hintahaarukasta? Mikä toimii ja mikä ei?

pasil
29.06.2006, 06:49
30-40 ke löytyy aika isokin läjä jos kenellekin sopivia farkkuja. Speksien väljyydestä johtuen heittelen päästä muutaman.

Skoda Octavia (140hp tdi, 170hp tdi sekä 200hp bensa)
SAAB 9-3SC (150hp bensa, kovempitehoiset ei taida enää taipua 40ke alle)
Vo*vo V50 (en tunne tapausta tarkemmin, hinnat alkaen mallit lie alle 40ke)
Rellu Laguna (taitaa saada kakslitrasta bensaturboa alle 40ke)
Toyota Avensis

Noista olen kahta kokeillut, skodaa 200 hepalla ja 150 heppasta SAABia. Tässä jaossa vaakakuppi ehkä hieman SAABiin päin koska Skodan "sportti"-alusta on ehkä hieman vääränlainen minun käyttöön (mukavuus). Toyotaa en ole valmis ostamaan, kuten en myöskään pikku-vo*voa. Rellusta taasen on riittänyt parin kaverin kokemukset.

Veijari
29.06.2006, 07:24
Nyt kysytään palstalaisilta kokemuksia hyvästä farmarista, joka menee hintaluokkaan 30-40 tuhatta.

Aika oleellinen tieto lienee oletko vaihtamassa uuteen vai käytettyyn kärryyn?

ruoska
29.06.2006, 08:06
Aika oleellinen tieto lienee oletko vaihtamassa uuteen vai käytettyyn kärryyn?

Jos tuo nyt jäi epäselväksi niin kyllä tässä tarkoitus olisi vaihtaa uuteen tai toinen vaihtoehto olisi vähän n. 10-20 tuhatta ajettu farmari.

Ramchester
29.06.2006, 09:00
http://www.tekniikanmaailma.fi/autohinnasto/?mode=showresults

Valitse nyt aluksi vaikka noista ne automerkit, jotka kiinnostavat. Sen jälkeen voit miettiä, todellisen tilan tarpeen(Audi A3 sportback=>Toyota Avensis), diesel/bensa, manuaali/automaatti, etu-/taka/-neliveto jne.

Näiden jälkeen harvemmin yhdellekään jää yli viittä eri merkkiä vaihtoehdoiksi.

Mr.Bletch
29.06.2006, 14:59
Jos tuo nyt jäi epäselväksi niin kyllä tässä tarkoitus olisi vaihtaa uuteen tai toinen vaihtoehto olisi vähän n. 10-20 tuhatta ajettu farmari.

Tietysti makukysymyksiä ja jokaisen silmää miellyttää omanlainen menopeli, mutta itse olen ollut enemmän kuin tyytyväinen Mazda6 sportwagoniin. Kulkee mukavasti (147hv) ja on miellyttävää ajaa. Mukavan kokoinen perätila sekä japanilaiseen tyyliin luotettavuus eriluokkaa kuin eurooppalaisilla autoilla. 2.0 l koneella hinta riippuen varustetasosta palttiarallaa 30 - 43 donaa.

Speedye
29.06.2006, 15:02
Nyt kysytään palstalaisilta kokemuksia hyvästä farmarista, joka menee hintaluokkaan 30-40 tuhatta. Oma mini cooper rupeaa käymään työn kannalta vähän turhan pieneksi. Täytyy sanoa, että tuohon autoon olen ollut kyllä enemmän kuin tyytyväinen sen jälkeen, kun sillä on päässyt ajelemaan. Tästä löytyisi ouzalalekin loistoyksilö, jos vielä etsit? Kilsoja kersynyt 15000 ja löytyy ilmastoinnit ja kaksilla vanteilla. Lähtee vaihdossa liikkeeseen tuohon farmariin. Mutta tärkein kysymys tuo farmari eli kertoilkaa omia kokemuksia tuosta hintahaarukasta? Mikä toimii ja mikä ei?

Itse suosittelisin Ford Mondeota tuossa hintaluokassa. Ajettavuus on ainakin vakuuttanut minut ja muutenkin ihan pirteä peli. Tuohon hintaluokkaan vielä muutama tonni lisää niin saisit jo Mondeo ST220 Wagonin joka on sitten jo mukava sportti. Toinen hyvä vaihtoehto on uusi VW Passat farkku joka on sekin todella hyvä ajaa.

Troy
29.06.2006, 15:31

Paras tapa on, kun seulot itsellesi vaikka ne viisi ehdokasta ja lähdet sen jälkeen koeajamaan niitä. Seulonnassa tärkeitä juttuja ovat ainakin seuraavat:

1. Moottori - Diesel vai bensa eli paljonko tulee ajoja ja onko kustannuksilla merkitystä? Jos kustannuksia ei huomioida niin minä valitsisin nykyään aina dieselin väännön vuoksi. Minkä kokoisen koneen haluat eli merkkaako edullisuus/taloudellisuus vai suorituskyky?

2. Auton koko - Riittääkö pienemmätkin tilat vai pitääkö olla se iso farkku?

3. Varustelu - Merkkaako sinulle esimerkiksi aluvanteet ja spoilerit mitään vai pärjäätkö ilman? Ilmastoinnit ja muut sellaiset perusvarusteet tulevat nykyään aika lailla joka autoon, mutta jos haluaa kaikenmaailman navigaattoreita niin sitten alkaa kuluja tulemaan ihan kunnolla. Mitkä ovat vakio- ja mitkä lisävarusteita ja paljonko haluamasi varusteet maksavat? Joillakin merkeillä jo perusmallit ovat hyvin varusteltuja ja toisilla varusteet nostavat hintaa reilustikin.

4. Ulkonäkö - Tätä ei varmaan sovi väheksyä.

5. Huoltohinnat, takuut yms. asiat - Nykyään esim. Delta-auto antaa myymiinsä autoihin 5 vuoden takuun, joka kuulostaa ainakin minusta aika perkeleen kovalta jutulta, kun normi tehdastakuu on usein kaksi vuotta. Näitäkin asioita kannattaa miettiä.

Ja loppuun: Muiden mielipiteitä ei juuri kannata kuunnella, koska mersumiehet luottaa mersuun ja ladakuskit ladaan ja niin edelleen. Luotettavuus on nykyään aika tasaista merkissä kuin merkissä ja ajettavuuden tason määrittää puolestaan se mistä sattuu tykkäämään. Toiset tykkää, että on jämäkkä tai jopa kova alusta ja toiset kannattaa mukavan pehmeää menoa. Kyllä minun kokemuksieni mukaan kaikki uudet autot ovat kuitenkin yleensä hyviä ajaa, varsinkin farkkukokoluokan autot jollaisia olet katsastamassa.

ipa rules
29.06.2006, 15:52
5. Huoltohinnat, takuut yms. asiat - Nykyään esim. Delta-auto antaa myymiinsä autoihin 5 vuoden takuun, joka kuulostaa ainakin minusta aika perkeleen kovalta jutulta, kun normi tehdastakuu on usein kaksi vuotta. Näitäkin asioita kannattaa miettiä.

Deltalta ovela veto sitouttaa asiakas viiden vuoden ajaksi merkkikorjaamon piiriin. Ne jotka ovat deltan hintoihin tutustuneet tietävät, että sieltä se pidennetyn takuun "rahat" otetaan. Takuun piiriinhän eivät sen kolmen vuoden jälkeen kuulu enää "kuluvat" osat.

Esimerkkinä jakohihnan vaihto dieselkoneiseen alfaan vähintään 1200 euroa. Sekun on suunniteltu niin fiksusti, että koneen joutuu irrottamaan kyseistä operaatiota varten.

Rodion
29.06.2006, 17:49
Esimerkkinä jakohihnan vaihto dieselkoneiseen alfaan vähintään 1200 euroa. Sekun on suunniteltu niin fiksusti, että koneen joutuu irrottamaan kyseistä operaatiota varten.

Siis mitä? Suunnittelumokahan on tehty siinä vaiheessa, kun on jotain haurasta kumihihnaa päätetty käyttää jakopäässä. Todella keski-aikaista sanoisinko.

Auton ostopäätökseen vaikuttava asia, joka on top-5:ssa tärkeysjärjestyksessä:

älä osta autoa, jossa jakopään välitys on hoidettu hihnalla.

Oli se sitten käytetty tai uusi auto.

Nännimäinen
29.06.2006, 18:05
Suunnittelumokahan on tehty siinä vaiheessa, kun on jotain haurasta kumihihnaa päätetty käyttää jakopäässä. Todella keski-aikaista sanoisinko.

Alfa Romeon uusissa GM-pohjaisissa (buu) bensakoneissahan on nykyään ketju, mutta nuo dieselit ovat edellen hihnavetoisia. Aikanaanhan monet valmistajat luopuvat äänekkäänä ja epähienostuneena pidetystä ketjusta, mutta nykyään suuntaus näyttäisi olevan toinen. Tiedä sitten, kumpi noista edustaa keskiaikaa.

Ja siinä mielessähän kehitystä on tapahtunut, että vaihtoväli (ennenkuin hihnoja alkaa paukkua) on neljä vuotta/120tkm, kun se edesmennessä 156:ssa menee vaihtoon kolmen vuoden/60tkm välein. Ja ainakin kuutoskoneissa laskun loppusumma alkaa ykkösellä. Ei siis mitään uutta. Penninvenyttäjät pysykööt etäällä.

Joku minua rahakkaampi voisi muuten käydä ostamassa uuden 159 SW 3.2 V6 Q4:n, niin minä voin sitten parin vuoden päästä lunastaa sen itselleni, mikäli auto on kunnossa ja kilometrilukema kohdallaan. Kävin eilen koeajolla ja hyvinhän tuo mörisi. Sen verran on kyllä läskiä, ettei se 260-heppaiselta tuntunut.

Rodion
29.06.2006, 18:16
Alfa Romeon uusissa GM-pohjaisissa (buu) bensakoneissahan on nykyään ketju, mutta nuo dieselit ovat edellen hihnavetoisia. Aikanaanhan monet valmistajat luopuvat äänekkäänä ja epähienostuneena pidetystä ketjusta, mutta nykyään suuntaus näyttäisi olevan toinen. Tiedä sitten, kumpi noista edustaa keskiaikaa.

Hihna on halvempi ja tietää enemmän kassavirtaa autovalmistajalle ja autohuolloille. Todellista asiakkaan silmään kusemista.

Nännimäinen
29.06.2006, 18:19
No sitä se kyllä on.

Rembrandt
29.06.2006, 18:55
Deltalta ovela veto sitouttaa asiakas viiden vuoden ajaksi merkkikorjaamon piiriin.
Minä olen kyllä kuvitellut, ettei noin enää voi tehdä, kun huoltopalvelut vapautettiin kilpailulle. Ts. Deltan huollon käyttö takuun ehtona on laiton.

ipa rules
30.06.2006, 00:07
Minä olen kyllä kuvitellut, ettei noin enää voi tehdä, kun huoltopalvelut vapautettiin kilpailulle. Ts. Deltan huollon käyttö takuun ehtona on laiton.

Jotta takuu säilyy, on käytettävä merkkihuoltoja. Niitä lienee toki muitakin kuin Delta. Tosiasia on kuitenkin se, että jos meinaat merkkistatuksen saada/pitää huoltoyrityksessä pitää sen kiltisti ostaa kaikki tehtaan vaatimat laitteet ja päivitykset muutaman kuukauden välein. Sanomattakin lienee selvää, että nuo päivitykset eivät ole ilmaisia. Käytännössä tämä meinaa sitä, että auto on lähes pakko Deltassa huollattaa, sillä tehdas pitää huolen, että kovin moni pikkukorjaamo ei noita laitteita pysty ostamaan.

Tuo Alfan uuden dieselin hihnahomman voi muuten lukea myös kesäkuun tuulilasista jossa siihen kiinnitettiin huomiota.

KPL
30.06.2006, 03:55
Joku minua rahakkaampi voisi muuten käydä ostamassa uuden 159 SW 3.2 V6 Q4:n, niin minä voin sitten parin vuoden päästä lunastaa sen itselleni, mikäli auto on kunnossa ja kilometrilukema kohdallaan. Kävin eilen koeajolla ja hyvinhän tuo mörisi. Sen verran on kyllä läskiä, ettei se 260-heppaiselta tuntunut.

Pistä vaan niitä rahoja sinne säästöpossuun ja ostat sitten sen Breran, kunhan se nyt tulee Suomessa myyntiin.

Troy
30.06.2006, 08:43
Deltalta ovela veto sitouttaa asiakas viiden vuoden ajaksi merkkikorjaamon piiriin. Ne jotka ovat deltan hintoihin tutustuneet tietävät, että sieltä se pidennetyn takuun "rahat" otetaan. Takuun piiriinhän eivät sen kolmen vuoden jälkeen kuulu enää "kuluvat" osat.

Itseasiassa Delta-auto jatkaa takuuta viiteen vuoteen täysin samansisältöisenä kuin millainen auton tehdastakuu on. Tuohon merkkikorjaamon piiriin sitomiseen sanoisin, että jos huoltoväli on 30 000 km niin ei siihen huoltoon järjettömiä summia enemmän saa hukkumaan merkkihuollossa kuin muuallakaan ja kun ottaa huomioon, että autolla on kuitenkin se viiden vuoden takuu niin kyllä se mun mielestä kuulostaa ihan järkevältä kaupalta. Asioista voi tietty olla montaa mieltä ja kuten tuumasin niin tietty nuo huoltovälit, -hinnat ja muut kannattaa itselleen selvittää.

ruoska
06.07.2006, 21:52
Ei kenelläkään sattuisi olemaan kokemuksia 1-sarjan bemareista? Sellaista olen nyt käynyt testaamassa ja olen miettinyt tätä yhtenä vaihtoehtona vaihtaa, vaikka ei voi farmariksi luokitellakaan, mikä oli kriteerinä autoa etsiessä.

alapesa
06.07.2006, 23:43
Oma autokuume tuli sitten kuitattua tänään. Pääkaupunkiseudulle asti piti körötellä että sai uuden auton matkaan. Nyt sitä ollaan sitten Volvo-miehiä ensimmäistä kertaa elämässä, vähän jänskättää pääseekö yhtä vikavapaasti kuin vanhalla Rellulla. Ai niin, kiitos Reiskalle vaivattomista vuosista ja kilometreistä, ikävä jäi

Jokke
07.07.2006, 08:34
Ei kenelläkään sattuisi olemaan kokemuksia 1-sarjan bemareista? Sellaista olen nyt käynyt testaamassa ja olen miettinyt tätä yhtenä vaihtoehtona vaihtaa, vaikka ei voi farmariksi luokitellakaan, mikä oli kriteerinä autoa etsiessä.

Kerro jos saat lisäkokemuksia. Olen ajatellut ostaa vaimolle kauppakassiksi tollaisen. 130i tai 120D varmaan pitää hommata.

Ramchester
07.07.2006, 09:16

Puolitoista vuotta on ajeltu 120dA:lla joten kokemusta jonkin verran löytyy. Kone on lähes täydellinen tuohon autoon, kaasua painaessa tapahtuu riittävästi, vaihtamistarve on lähes olematon ja naftaa kuluu maanteillä viiden ja kuuden litran välissä. Toisaalta, pelkäksi kauppakassiksi autoa ei kannata ainakaan näillä kahdella isommalla koneella ostaa, sillä pelkkä liikennvaloissa seisominen ja viittäkymppiä köröttely nostaa kulutuksen yhdeksän litran pintaan. Tietenkin, jos kulutuksella ei ole mitään väliä, niitä siitä vaan.

Omassa autosta ei ole ainakaan vielä löytynyt mitään lastentauteja vaikka uusi malli onkin(*koputtaa puuta). Yksi vika on mikä oli myös edellisessä autossa vuoden 2003 BMW 320i:ssä, eli autosta ei saa jättää ovia lukitsematta yön ajaksi, sillä erinäiset anturit kuluttavat akun loppuun yön aikana. Kaupunkialueella kaikki varmasti laittavatkin ovet lukkoon, mutta maaseudun rauhassa saattaa joskus ovet jäädä auki, jolloin mökkireissusta voi tulla tavanomaista pidempi. Kannattaa siis pitää asia mielessä ja kertoa se myös muille autoa käyttäville - lukitse ovet kun poistut autosta.

Roomie
07.07.2006, 10:17
Jotta takuu säilyy, on käytettävä merkkihuoltoja.Mites tää nyt ihan oikeasti menee? Juurihan tuli uutisissa, että takuun säilyminen ei enää vaatisi merkkihuollon käyttämistä. Itselleni tällä ei sinällään ole merkitystä, koska omassa koslassa on takuut ummessa ja olen jo muutaman huollon teettänyt ammattitaitoisessa nyrkkipajassa.

Oliko tuo huoltopalvelujen vapauttaminen kilpailulle pelkkä vitsi?

Troy
07.07.2006, 10:28
Mites tää nyt ihan oikeasti menee? Juurihan tuli uutisissa, että takuun säilyminen ei enää vaatisi merkkihuollon käyttämistä. Itselleni tällä ei sinällään ole merkitystä, koska omassa koslassa on takuut ummessa ja olen jo muutaman huollon teettänyt ammattitaitoisessa nyrkkipajassa.

Oliko tuo huoltopalvelujen vapauttaminen kilpailulle pelkkä vitsi?

Delta-auton tapauksessa huollot tulee suorittaa valtuutetussa Delta-huoltokorjaamossa. Tässä tapauksessa asia on toki siinä mielessä erilainen, että Delta-auto jatkaa itse takuuta tällä edellytyksellä. Luulen, että tuo kilpailulle vapauttaminen koskee tehdastakuita.

Eli siis Delta-auton viiden vuoden takuuhan menee niin, että ensin on yleensä kahden vuoden tehdastakuu, jonka jälkeen takuu jatkuu Delta-auton toimesta sinne viiteen vuoteen.

Marko Lehtinen
07.07.2006, 10:41
Kone on lähes täydellinen tuohon autoon, kaasua painaessa tapahtuu riittävästi, vaihtamistarve on lähes olematon ja naftaa kuluu maanteillä viiden ja kuuden litran välissä.

Helppo uskoa että vaihtamistarve on olematon kun kyseessä on automaatti. Tai niin no, vaihtaahan se automaattikin...

Sid
11.07.2006, 04:09
Yksi vika on mikä oli myös edellisessä autossa vuoden 2003 BMW 320i:ssä, eli autosta ei saa jättää ovia lukitsematta yön ajaksi, sillä erinäiset anturit kuluttavat akun loppuun yön aikana. Kaupunkialueella kaikki varmasti laittavatkin ovet lukkoon, mutta maaseudun rauhassa saattaa joskus ovet jäädä auki, jolloin mökkireissusta voi tulla tavanomaista pidempi. Kannattaa siis pitää asia mielessä ja kertoa se myös muille autoa käyttäville - lukitse ovet kun poistut autosta.
Olisikohan tuossa "ominaisuudessa" sitten jotain Valvetronic-lisää, sillä minä en ole törmännyt vastaavaan virtakatoon. Mökillä menee helposti pari vuorokautta niin ettei isäntä ole rattiin kelvollinen ja ratsu, mallia -01, lähtee kuitenkin laakista käyntiin.

Manuaalilaatikkoista 120d:tä kävin joskus ajamassa ja pidin 6-lovista laatikkoa turhan tiheänä dieselille. Ei sillä, että se suuri miinus olisi, itse kun en vaihtamista kaihda, mutta kone ei kuitenkaan jatkuvaa pykältämistä vaadi.

Jokke
11.07.2006, 08:55
Nyt nousi autokuume taas parilla pykälällä kun uusi BMW Magazine tipahti eilen postilaatikkoon. Siinä oli esittelyssä 335i Coupe. Kolmelitrainen twin turbo.

Yllättäen suomen sivuilla ei ollut vielä mitään mainintaa. Tosin en jaksanut kovin tarkkaan lukea juttua, joten en tiedä, että koska moinen tulee edes tuotantoon.

Tietsi
11.07.2006, 20:57
Iski autokuume tossa kesän alussa mutta onneksi sain sen suht nopeasti ja edullisesti korjattua...

Ostin meinaan työkaverilta halvalla suht hyvän FIAT Unon vm.-88.
Pientä laittoa vaan ni hyvä kauppakassi/työmatka auto pidemmäksi aikaa...
Leimaakin vielä vuoden loppuun!!!

ipa rules
11.07.2006, 23:27
Toivotatvasti kauppahinta oli alle 100 euroa ettet vetänyt pitkäksi.

Crapbag
12.07.2006, 09:28
Olin jo unohtanut koko ketjun, mutta mainitaan nyt parilla sanalla..
Niin, koskaan ei varsinaista autokuumetta iskenyt, vaikka vuodenpäivät ehdin olla ilman entistä, rakasta ralliautoani. Kuitenkin töissä luppoajalla eksyin nettiautoon, arvaahan sen kuinka siinä käy..;)

Aiemminkin himoitsemani automalli, VW Golf, VR6 2.8 oli tullut hinnoissa mukavasti alaspäin, kiitos Saksasta uitettujen yksilöiden. Ei siinä kauaa mennyt kun ikkunan alla komeili kyseinen peli. Ajaminen on yhtä nautintoa, vaikka auto on wanha (-92). Vuodet Saksassa ovat pitäneet pelin kuosissa, Äkkiä voisi uskoa Golffin olevan liki 10 vuotta nuorempi. Ja olihan siinä teholastu, putkisto ja alustasarja, jotta touhussa on hiukan enemmän meininkiä.. n.190hv ja 255Nm, kyllä niillä Golffi liikahtaa!

No, jottei mene vallan fiilistelyksi, niin eilen ilokseni huomasin, että auto "laskee alleen". Vedet tulee pojalta pihalle, varmaa ei ole vielä mistä, muttei ainakaan vesipumpusta tai letkuista. Todennäköistä on, että lohkolämppärin liitännästä pukkaa pihalle. Toivottavasti. Toivottavasti siksi, että ei ainakaan toivottavasti kannen välistä tai muuten vaan murikan kyljestä... Tarvii hiukan purkaa ja analysoida, jahka pääsen isukin kanssa montulle. Että näin.

Marko Lehtinen
12.07.2006, 09:37
No, jottei mene vallan fiilistelyksi, niin eilen ilokseni huomasin, että auto "laskee alleen". Vedet tulee pojalta pihalle, varmaa ei ole vielä mistä, muttei ainakaan vesipumpusta tai letkuista. Todennäköistä on, että lohkolämppärin liitännästä pukkaa pihalle. Toivottavasti. Toivottavasti siksi, että ei ainakaan toivottavasti kannen välistä tai muuten vaan murikan kyljestä... Tarvii hiukan purkaa ja analysoida, jahka pääsen isukin kanssa montulle. Että näin.

Mikäli siinä on ilmastointi niin sehän on kondensaatiovettä.

Crapbag
12.07.2006, 10:35
Mikäli siinä on ilmastointi niin sehän on kondensaatiovettä.

Ei oo A/C-nappia..
Ja paisuntasäiliö tyhjeni eilen...

Zamboni
12.07.2006, 17:40
Tekeekö se siis oikein lätäkköä auton alle seisoessa? Sitten siellä joku putkiliitos tihuuttaa. Kansivuodot ovat yleensä sisäänpäin ja tavara tulee pakoputkesta höyrynä pihalle.

Target
12.07.2006, 18:02
Tekeekö se siis oikein lätäkköä auton alle seisoessa? Sitten siellä joku putkiliitos tihuuttaa. Kansivuodot ovat yleensä sisäänpäin ja tavara tulee pakoputkesta höyrynä pihalle.
tai kansipahvin pettäessä paine purkautuu sylinteristä osittain jäähdytysjärjestelmään, jolloin se kyllä näkyy.

Lexa
12.07.2006, 19:26
Tuohon Golf VR6 liittyen löytyi seuraavaa:

http://66.249.93.104/search?q=cache:OnV4Afm0feIJ:www.dnsf.org/forum/index.php%3Ftopic%3D14677.msg148656+kansiremontti&hl=fi&gl=fi&ct=clnk&cd=9

Crapbag
13.07.2006, 08:53

Anteeksi team-moderator-team, että vein autokuumeet hieman sivuraiteille.. Mutta autokuumeen sivutuotteena tuli näitä autoilun nurjempia puolia. Siirtäkää viestit oikeaan paikkaan, jos joku remontti-ketju on olemassa!

Mutta. Eilen purin ylimääräiset häristimet (lähinnä ilmanotto) pois tieltä ja kuivailin sitä urahihnan puoleista päätyä. Kyllä se on vesipumppu, jonka juuresta jäähdytysnestetippa lähtee valumaan kohti maapallon keskipistettä.
Noh, katsoin jo, että saan kaiken tarpeellisen tarvikeosina (vesipumppu, urahihna, kiristin, virranjakajan "rulla"), mutta työ vaan näyttäisi olevan perkeleen paha nakki. Vesipumppu on sellaisessa paikassa, että äkkiä luulisi olevan tarpeen nostaa koko murikka ylös vaihtotyötä varten. Sitä en kuitenkaan usko, koska vesipumppu on käsitykseni mukaan "kulutus-osa", jota vaihdellaan aina silloin tällöin.

Vesipumppu sijaitsee juuri konehuoneen runkopalkin kohdalla, eikä siinä työskentelytilaa ole nimeksikään. Jos sen hihnapyörän saisi irti pumpun päästä, voisi päästä eteenpäin. Siihen tarvii todennäköisesti nikkaroida joku lyhennetty kuusiokoloavain, muuten ei ole tilaa vääntää ruuveja auki. Hihnaston saan varmasti purettua, siinä on selkeät kuviot, samoin laturin, joka on hiukan tiellä. Mutta sen pumpun irrotus..

Tykkään väsätä auton kanssa, mutta en tykkää siitä, että tälläinen vika tulee kohdalle, kun olen omistanut auton 10 päivää ja ajanut viimeisen vuoden fillarilla pääsääntöisesti sitä ennen. Nyt haluaisin ajella kutosella prkl!
Korjausopasta hamuaisin, jos sellaisen vaan löytäisi. Rekisteröidyin jo tietty netin Volkkari-palstoille, mutta tunnareita ei vielä näy.. Sieltä voisi koittaa saada ohjeita ja jopa ostaa oppaan joltakin.

Nyt tarvii vielä sekin punnita, että viedäkö auto ammattimiehelle suoraan, vai lähteäkö itse yrittämään. Kaikki vehkeet on tähän saakka saatu kuntoon, joten rohkeutta kyllä löytyy. Mutta nyt kyllä tarvii kysellä parilta korjaamolta hinta-arvio ko. työlle.

Mitä mieltä porukka muuten on tarvike-varaosista (Motonet ym.)? Itse olen niitä käyttänyt näihin vanhempiin autoihin, eikä ainakaan omana aikana ole uudelleen mennyt vaihtoon, eikä muutenkaan ollut ongelmia. Vesipumppu on tosin melko halpa, joten sen voisi kyllä ostaa merkkiliikkeestäkin, siinä hinnassa ei tuplahinta vielä puraise pahasti. Mutta se kiristin, maksaa tarvikkeenakin liki satasen, mitähän orkkis...

Mutta tällaista se on. Aina kun wanhemman auton ostaa, on nämä riskit tiedostettava. Nyt on vielä pikkujuttu kyseessä, pahempaakin voi olla vielä tulossa, koskaan sitä ei tiedä. Mutta esim. VR6:n kansi- ym. vaivoihin voi aika paljon itsekin vaikuttaa. Auto tykkää että sillä ajetaan, mutta sillä voi ajaa nätistikin;)

pasil
13.07.2006, 09:03
Mitä mieltä porukka muuten on tarvike-varaosista (Motonet ym.)?

Joitain osia sieltä voi ottaa. Onhan siellä esim. täysin aitoja Boschin osia (ruisku, sytkä yms.). SAABissa motonetin kytkin antautui alle 50 tonnissa. Teki sitten täysjumpan ohimennessään, hyvä jos levyä saatiin irti koko autosta. Kannattaa ainakin vertailla hintoja, esim. em. autoon taitaa pallonivelet olla "alkuperäisenä" pari euroa kalliimmat kuin motonetin vastaavat.

Ja jottei mode-sedät suutu OT:sta, ilmoitan että autokuume on hieman noususuhdanteessa. Nettiautosta yms. saiteilta on tullut katseltua pari vuotta vanhoja SAAB 9-5 farkku-Aeroja automaatilla. Ei vielä onneksi ole kiirettä ;-)

JOKERITJYRÄÄ!!!
18.07.2006, 15:29
Terve!

Auton osto eessä, joku kohtalaisen hintanen dieselijyrä ollu kohteena jo pitemmän aikaa. Sattu sitten löytymään yksi sopiva,.ajettu n 170K, mutta 5 tonnin päästä olis jakopäänhihnaremontti luvassa. Mitäs se tällanen tarkoittaa ja kuinkahan hintavasta rempasta mahtaa olla kyse. Autona vW passatti -99. Edes jotain suuntaa antavia lukuja olis kiva saada kyseisen homman kokeneilta tai muuten autoista enemmän tietäviltä.

Crapbag
18.07.2006, 15:55
Terve!

Sattu sitten löytymään yksi sopiva,.ajettu n 170K, mutta 5 tonnin päästä olis jakopäänhihnaremontti luvassa. Mitäs se tällanen tarkoittaa ja kuinkahan hintavasta rempasta mahtaa olla kyse. Autona vW passatti -99. Edes jotain suuntaa antavia lukuja olis kiva saada kyseisen homman kokeneilta tai muuten autoista enemmän tietäviltä.

En nyt varmana lähde väittämään mitään, mutta jos tuossa Passatissa on ihan "normaali" jakopää, ei remontti ole mikään ihmeellinen juttu. Itse vaihtamalla osat pääsee alkuperäisosilla(kin) varmaan n. haarukkaan 150-250€. Korjaamolla jokunen satku työstä lisää.. Katsele vaikka Motonetin hinnastosta osia, sanoisin että jakohihna, vesipumppu ja jonkinsortin kiristin on ne mitä tarvinnee vaihtaa. Merkkiosat ovat vastaavasti noin puolet kalliimpia. Luulisin, että Motonet:n kataloogissa mainitaankin, mitä jakopäähän tarvitaan, eli on listattuna saman otsikon alle ne kaikki rimpulat.

Jos Passatissa on jakopää kuten omassa Golffissa (ketjut, koneen "sisällä"), mennään tosin vähän kalliimpaan remonttiin. Mutta edelleen uskoisin sen olevan "perus" jakopää.

Eli sanoisin, että ei mikään hirveän kallis remontti ole edessä. Ja kaikille tuo tulee eteen, koska kilometrit täyttyy. Jos sen jättää tekemättä ja odottaa hihnan katkeamista, päästäänkin latomaan euroja tiskiin oikein huolella..

Rodion
18.07.2006, 16:14
Terve!

Auton osto eessä, joku kohtalaisen hintanen dieselijyrä ollu kohteena jo pitemmän aikaa. Sattu sitten löytymään yksi sopiva,.ajettu n 170K, mutta 5 tonnin päästä olis jakopäänhihnaremontti luvassa. Mitäs se tällanen tarkoittaa ja kuinkahan hintavasta rempasta mahtaa olla kyse. Autona vW passatti -99. Edes jotain suuntaa antavia lukuja olis kiva saada kyseisen homman kokeneilta tai muuten autoista enemmän tietäviltä.

Tästä vähän referenssiä:

http://www.pohjoishelsinginauto.fi/hinnastot/0206PHA2B.pdf

Moottorin tiedot olisi auttanut arvausta vähän paremmin :) Jos kyseessä on V6 bensakone, niin hintaa n. 800... 1000 euroa.

Kuinkas usein Golfissa vaihdetaan jakoketju? Mersuun sitä ei vaihdettu kertaakaan 520 000km aikana. Se on juuri hihna, joka usein tarvitsee vaihtaa. Ketjurakenteinen jakopää on käytännössä "huoltovapaa".

Crapbag
19.07.2006, 08:47
...Kuinkas usein Golfissa vaihdetaan jakoketju? Mersuun sitä ei vaihdettu kertaakaan 520 000km aikana. Se on juuri hihna, joka usein tarvitsee vaihtaa. Ketjurakenteinen jakopää on käytännössä "huoltovapaa".

Jatkan ketjussa ot-meininkiäni;)
Jaa no, autokuume on tällä hetkellä aika kova, koska uusi(wanha) autoni seisoo pihassa odottamassa korjaamon lämpöön. Kiva olisi ajella ja tuntea, kuinka kutonen hörähtää.

Noissa vanhemmissa <97-98(?) VR6 Golffeissa on joku lapsus siinä jakopäässä, ketju ei kylläkään taida hajota, mutta kaikki muut häristimet ympäriltä (laahaimet ym., muovia). Suositeltu vaihto on kaiketi viimeistään siinä ennen 200tkm. Omaani se on tehty 160tkm kohdilla, nyt mittarissa n. 200tkm. Tänään taidetaan päästä kuitenkin korjaamolle sisään, joten huomenna voi päästä taas polkemaan "Veeraa"..

Mutta! Eiköhän tuo JOKERIT JYRÄÄ!!!:n mainitsema Passat mene haarukkaan 350-500€ korjaamolla tehtynä, eli aika liki alkuperäistä arviotani kokonaisuudessaan. Osiin(alkuperäis) menee tosiaan varmaan n. 150-200€.

ipa rules
19.07.2006, 08:58
Normikoneisissa Passateissa jakohihnan vaihtoväli on 90000 ja hintaa vaihdolle kertynee korjaamosta riippuen(ja moottorista) 400-1000 euroa, eli kannattaa tarkalla konetyypillä selvittää parista korjaamosta hinta.

Ramchester
19.07.2006, 09:05
Normikoneisissa Passateissa jakohihnan vaihtoväli on 90000 ja hintaa vaihdolle kertynee korjaamosta riippuen(ja moottorista) 400-1000 euroa, eli kannattaa tarkalla konetyypillä selvittää parista korjaamosta hinta.

Ja kannattaa kiertää volkkariliikkeet helvetin kaukaa, vaikka volkkariin on vahingossa haksahtanutkin.

http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?p=994452&highlight=jakohihna#post994452

Veijari
19.07.2006, 11:07
Nonni! Autokuume on voitettu kanta ja Audi A4 noudetaan huomenna kaupasta...

Näin hehkuteltiin keväällä ja jo nyt tekisi mieli vaihtaa tehokkaampaan kärryyn, hullua! Ihan mopohan tuo 120kw:n kone on kun siihen tottuu, toisaalta kaikkeen varmasti tottuu.

Tuskin tässä nyt kuitenkaan autoa ollaan vaihtamassa, sillä emäntä vetelee meikäläistä hiuksista maan pinnalle tasaisin väliajoin kun vähänkin alan juttelemaan pehmoisia. Pojat on poikia...

Cosmo
19.07.2006, 12:45
Näin hehkuteltiin keväällä ja jo nyt tekisi mieli vaihtaa tehokkaampaan kärryyn, hullua! Ihan mopohan tuo 120kw:n kone on kun siihen tottuu, toisaalta kaikkeen varmasti tottuu.

Chip 'n' Dale ja Rescue Rangers.

JOKERITJYRÄÄ!!!
19.07.2006, 16:32
Kiitoksia vaan aiemmista vinkeistä ja hinnoista, arvon tietäjät, vielä yksi kysymys jäi kaivertamaan.

Moniin diiselvolkkareihin on tungettu joitain virityslastuja tai ne on "lastutettu". Mitäs riskejä moisisssa jutskissa on ja paljonko mahdollisesti hinnat kyseiseen operaatioon? Aattelin vaan, ko tähtäimessä on ollut isompikoneinen passatti tai golffi, mutta jos hankkiskin tuon 66kw:n perusmallin (joita löytyy pilvin pimein ja halvallakin), niin saako siihen lisää potkua helpolla ja halvalla (ja luotettavasti) , nimitäin perus 90 heppanen on tosi laiska tuohon koriin nähen.

Mitäs muita merkkejä / malleja kannattas tsekata suht nuorekasta, luotettavaa eikä mitään superlaiskaa diiseliä ostaessa?

vision
19.07.2006, 16:47
Moniin diiselvolkkareihin on tungettu joitain virityslastuja tai ne on "lastutettu". Mitäs riskejä moisisssa jutskissa on ja paljonko mahdollisesti hinnat kyseiseen operaatioon?

Varsinkaan viisilovinen laatikko ei kestä vääntöä ja kytkin alkaa melko varmasti jossain vaiheessa luistamaan.

Hinnat menevät varmaankin akselilla 200 - 1000 € riippuen ihan mistä koneesta on kyse ja kuinka paljon haluaa siitä tehoa irti. Netistä löytyy tähänkin melkoisesti tietoa eli google vain laulamaan. Itse laitatin omaan fabia rs:ään revon softan ja tehoa tuli mukavasti reilut 190 kaakkia ja vääntöä n. 430. Kyllähän se nyt menee mutta maksoikin 850€. Elämä on joskus mutta nyt on nautinto ajella.

19.07.2006, 19:35
Kaikki autoalan ammattilaiset tai muuten vain paljon autoista tietävät kuulolle kiitos. Tässä seuraavassa hiukan infoa siitä, miten autosta oli vaikka mitä valittamista katsastusmiehellä ja nyt pitäisi yrittää saada biili mahd. halvalla kondikseen.

Auto ei ole oma, vaan mutsin ja allekirjoittaneella ei köyhänä opiskelijana ole käytännössä lainkaan varaa jelpata tässä elämänvaiheessa. Ainoa positiivinen puoli on se, että faija on levyseppähitsari ja osaa onneksi hitsata ihan mitä vain maan ja taivaan väliltä, kun vain hänelle kerrotaan, että mitä pitää hitsata. Ongelmahan tässä nyt ei ole mikään muu kuin raha ja tietämyksen puute, kun tuo mutsi nyt on duunissa, jossa itse tarvitsee autoa ja kk-palkka pyörii vähän vaihtelevasti siinä 1-1,5k/kk eli hilloa ei liiemmälti ole. Mutta nyt asiaan:

Auto on Nissan Primera -94 ja mittarin lukema on 295 000 eli toki aika helvetisti.

Auto kävi tänään katsastuksessa ja siinä ilmeni seuraavanlaisia vikoja:

Vika numero 1.

Pakokaasun päästömittauksessa CO-pitoisuus oli 0,59 yli 2000/min käynnillä kun sallittu raja oli 0,30 ja HC-pitoisuus oli joutokäynnillä 108 kun sallittu oli 100. Lambda-arvo ja CO2 sekä O2 pitoisuudet olivat sallitun rajoissa.

Itselläni oli hiukan epäilystä, että näinköhän kun kyseisellä autolla on ajettu vuoden aikana lähinnä kaupunkiajoa eikä konetta ole juuri lainkaan kierrätetty ja sitten kun allekirjoittanut autoa lainatessaan on toki pyrkinyt ajamaan mahd. suurella vaihteella väännön salliessa(eli kaupungissakin monesti vitosella) niin vuoden aikana olisi kertynyt vain niin paljon karstaa, että sitä pitäisi käydä ihan urakalla vaan valtatiellä kierrättämässä?

Esim. kokonaan uuden katalysaattorin ostaminen on hiukan utopiaa tällä hetkellä, koska yksinkertaisesti ei vain ole varaa.

Vika numero 2.

Ylätukivarren laakerointi oikealla välyksellinen ja pitää korjata.

Tästä ei ole allekirjoittaneella mitään käsitystä, että mitä maksaa ja onko työläs homma.

Vika numero 3.

Helmakotelo on vasemmalla ja oikealla ruostevaurioitunut (katsastusmiehen käsialasta hiukan vaikea saada selvää, mutta lisäksi on kirjoitettu joko sanoa takapäät tai tasapäät, epäilen takapäätä?) ja pitäisi kuulemma hitsata/vaihtaa tai jotain vastaavaa eikä siis mene läpi, ennen kuin on korjattu tämäkin.

Tästä sen verran, että isäni siis on levyseppähitsari (työttömyysputkessa) ja hän kyllä osaa siis hitsata ihan mitä vain, mutta kun hän ei kai ole mikään autoekspertti niin osaakohan kukaan sanoa tähän tällaisella infolla yhtään mitään?

Jos joku nyt on jaksanut tätä lukea, niin kiitokset kovasti ja vielä suuremmat jos osaa yleensäkään mitään tähän sanoa. Ja jos joku haluaa tarkennusta johonkin asiaan, (siis jos nyt on vaivautunut tämän yleensä kokonaan lukemaan) niin vastaan kyllä mahdollisuuksien mukaan ja otan selvää. Itsehän kyllä pärjään ilman autoa, mutta kyllä hiukan nyt masentaa, kun mutsi tarvitsee pakosta työssään autoa. :/ Että siltä pohjalta, niin olen kyllä tuhannesti kiitollinen kaikesta kommentista mitä vain tulee.

Yksi vika mistä vielä huomautti oli, että vasen ja oikea suuntavilkku on väärän värinen! Tossa kyllä hiukan palo hihna kiinni, kun on kuitenkin vuosi sitten mennyt katsastuksesta läpi autoliikkeellä ennen kuin kyseistä biiliä on edes ostettu, että mistäs nyt kana pissii?!? Ja yleensäkin jotenkin näkee punaista koko kyseistä autoliikettä kohtaan, kun vikoja tuntuu löytyvät vaikka millä mitalla. Toki sen tiedostan, että mitä vanhempi auto niin sitä enemmän vikoja. Se on selviö. En nyt tyhmä ole, mutta kyllä ei Toyota-titaani-vaihtoautomainos enää niin paljon naurata kuin joskus aikanaan. Jotenkin jäi vähän kusetuksen maku tosta koko autosta, kun helmapellit on ihan ruosteessa ja vilkutkin väärät, että miten se on vuosi sitten muka mennyt katsastuksesta läpi.

Sisäliitin
19.07.2006, 20:38
Ja ihan aluksi. Eihän tuo 295000 nyt niin paljoa tuon ikäiselle autolle ole. Koneen puolesta millä tahansa nykyautolla pitäisi pystyä ajamaan ainakin sen 500000.

Vika 1
Todennäköisesti säädöt pikkaisen perseellään että heittää nuo arvot rajojen yli.
Ei hajuakaan korjaushinnasta kun ei ole koskaan tarvinnut säädellä.

Vika 2
Kuuluisa multilink. Yleinen vika Nissaneissa. Hinta varmaankin noin. 100€. Olisi helppo vaihtaa itse jos vähänkään osaa. Etupää ilmaan, rengas irti, vanha multilink irti ja uusi tilalle.

Vika 3
Tuntuu oudolta että vuosi sitten autoa ostaessa ei näkynyt ruostetta mutta jo nyt vaatii hitsausta. Mutta jos katsastussetä niin sanoo. Isukkisi joutuu hitsailemaan uutta peltiä koteloon.

Olin viime kerralla eri paikassa katsastuksessa kuin yleensä ja tietenkin oudohko heppuli valitti että vilkkuni ovat kirkkaat eivätkä oranssit. Ihmettelin että mitäs helvettiä kun viimeiset pari vuotta ne on kyllä kelvanneet. Ajelin sitten tutulle konttorille ja samantien leima.

Shearer
19.07.2006, 20:47
Vika numero 1.

Mun vanhassa autossa oli vähän samaa, mutta kun ennen katsastusta kävi valtatiellä polkaisemassa esim. kolmosvaihteella muutaman kilometrin sellaista 80-100 km/h niin ei mittää hättää mittauksissa.

Shejbal
19.07.2006, 21:32
Juu nuo päästöarvot voi olla juuri sen vuoksi pielessä, että autolla on ajettu viimeaikoina vähän ja sekin kaupunkiajoa. Voi korjaantua juurikin tuolla Shearerin antamalla reseptillä.

Itse ostin kerran vähän ajetun ja lähinnä kauppakassina olleen auton ja siinäkin oli päästöarvot pielessä (oli tosin mennyt katsastuksesta läpi), mutta eipä ollut valittamista enään seuraavissa katsastuksissa, kun autolle muisti silloin tällöin antaa kunnolla "kenkää".

19.07.2006, 22:06
Jees. Kiitoksia kaikille kommentoineille ja tosiaan joo näyttä vähän valosammalta nyt jo, kun on selvinny, että kokonaisuutena ei tulekaan kustantaan kaikkinensa katsastuksen läpimenokuntoon niin älyttömiä. Niin joo ja kuka mainitsikaan, että ei ole tuon ikäselle autolle niin älytön kilsamäärä ja 500k pitäs kestää. Näin uskon itsekin, että kestää ja no onhan tuo paljon kilsoja, mutta siis tosiaan kylhän sen pitäs vielä kestääkin se 200k kait.

Eräältä toisaalta tuli itselleni kommenttia tuosta päästöistä, että ilmanputsari ja tulpat kantsis vaihtaa, niin voi vaikuttaa bensan palamiseen ja näinollen myös sitten noihin päästöarvoihin ja tosiaan joo pitänee käydä vähän "kengittämässä" tota masiinaa ennen kun käyttää uudestaan katsastuksessa.

Faija ilmeisesti pystyy hoitamaan helmojen hitsauksen ja siltäosin ei ehkä tarvi maksaa juurikaan mitään. Mitä nyt ehkä sitten jotain ruosteenestomönjää pitänee hommata, että ei oo vuoden päästä ihan samassa kondiksessa.

Zamboni
19.07.2006, 22:08
Auto on Nissan Primera -94 ja mittarin lukema on 295 000 eli toki aika helvetisti.

Auto kävi tänään katsastuksessa ja siinä ilmeni seuraavanlaisia vikoja:

Vika numero 1.

Pakokaasun päästömittauksessa CO-pitoisuus oli 0,59 yli 2000/min käynnillä kun sallittu raja oli 0,30 ja HC-pitoisuus oli joutokäynnillä 108 kun sallittu oli 100. Lambda-arvo ja CO2 sekä O2 pitoisuudet olivat sallitun rajoissa.

Itselläni oli hiukan epäilystä, että näinköhän kun kyseisellä autolla on ajettu vuoden aikana lähinnä kaupunkiajoa eikä konetta ole juuri lainkaan kierrätetty ja sitten kun allekirjoittanut autoa lainatessaan on toki pyrkinyt ajamaan mahd. suurella vaihteella väännön salliessa(eli kaupungissakin monesti vitosella) niin vuoden aikana olisi kertynyt vain niin paljon karstaa, että sitä pitäisi käydä ihan urakalla vaan valtatiellä kierrättämässä?

Esim. kokonaan uuden katalysaattorin ostaminen on hiukan utopiaa tällä hetkellä, koska yksinkertaisesti ei vain ole varaa.

Mikähän konekoko tässä oli kyseessä? No ensiapuna käyt polkaisemassa konetta kunnolla ja katsot sytytystulppien kunnon. Jos kyseessä on kakslitrainen kone, niin sitä voi ainakin huoletta vinguttaa puhdistusajossa. Sitten etsit jostain yleismittarin ja mittaat sytytysjohdoista vastuksen. Niiden pitäisi olla jotain 6 ohmin luokkaa. Sitten vielä 98 oktaanista tankkiin ja takaisin konttorille. Siinä taisivat sitten olla ne helpot ja halvat konstit, jonka jälkeen tarvitaankin asiantuntija-apua ja hommalle tulee hintaa. Katalysaattori tuskin on rikki, koska silloin arvot olisivat hieman toista luokkaa.

19.07.2006, 22:09
Vika 3
Tuntuu oudolta että vuosi sitten autoa ostaessa ei näkynyt ruostetta mutta jo nyt vaatii hitsausta. Mutta jos katsastussetä niin sanoo. Isukkisi joutuu hitsailemaan uutta peltiä koteloon.

Siis niissä helmoissa on ihan kunnon ruostejälkiä, että en sinällään yhtään sano vastaaan katsastussedälle, mutta muuten sanon Pulkkisen sanoin, että "sanopa muuta kato, nyt oot asian ytimessä". Siis sitä, että miten helvetissä se on menny läpi katsastuksesta vuosi sitten, ennen kuin sen on mutsille tullut se auto. Voiks olla jotenkin ihan oikeesti mahdollista, että jotku tommoset isot autoliikkeet pääsee helpommin "läpi sormien" katsastuksista kuin yksityishenkilöt sen vuoksi, että ne käyttävät niiden palveluja niin paljon, että kantsii katsastajien pokkuroida? Onko mahdollista?

19.07.2006, 22:12
[QUOTE=Zamboni]Mikähän konekoko tässä oli kyseessä? No ensiapuna käyt polkaisemassa konetta kunnolla ja katsot sytytystulppien kunnon. Jos kyseessä on kakslitrainen kone, niin sitä voi ainakin huoletta vinguttaa puhdistusajossa. Sitten etsit jostain yleismittarin ja mittaat sytytysjohdoista vastuksen. Niiden pitäisi olla jotain 6 ohmin luokkaa. Sitten vielä 98 oktaanista tankkiin ja takaisin konttorille. QUOTE]

No se on ykskutonen kone, mutta siis joo olen tosiaan saanu näitä kommentteja kengittämisestä ja kiitos myös sinullekin vaan. :) Tulpista ja ilmaputsarista tuli myös kommenttia. Niin joo siis ysikasihan kai palaa puhtaammin todellakin, että sitähän kantsis vetästä tankkiin. Mutsi käy Venäjällä tankkaamassa, mutta se tankkaa aina Nesteen löpöä eikä mitään skeidaa. Pitää muistuttaa ottaa sillon ainakin ysikasia, kun ei se nyt niin paljon kalliimpaa ole, varsinkaan kun tankataan vielä niillä hinnoilla.

ipa rules
19.07.2006, 22:27
On täysin mahdollista, että ruoste on vuoden kuluessa syönyt kotelon puhki. Alkuahan siellä on voinut olla, mutta ei siihen katsastuksessa puututa jos ei vielä vasara läpi mene..vuosi ruostumisen etenemistä niin johan on tosissaan mätä sen jälkeen. Itseasiassa lähes kaikki mainitsemasi ikäiset Primerat tuntuvat olevan mätiä helmoista ja etenkin takaoven alta takareunassa olevasta saumasta.

19.07.2006, 22:30
On täysin mahdollista, että ruoste on vuoden kuluessa syönyt kotelon puhki. Alkuahan siellä on voinut olla, mutta ei siihen katsastuksessa puututa jos läpi mene..vuosi ruostumisen etenemistä niin johan on tosissaan mätä sen jälkeen. Itseasiassa lähes kaikki mainitsemasi ikäiset Primerat tuntuvat olevan mätiä helmoista ja etenkin takaoven alta takareunassa olevasta saumasta.

Joo siis se on juurikin molempien takaovien kohdalta siitä helman saumasta. Ja kiitos myös kommenteista, oli ne sitten kuinka lyhkäsiä tahansa. Täytyy sanoa, että ensimmäistä kertaa näiden ehkä reilun kolmen vuoden aikana mitä tänne on tullut jotain puutaheinää kirjoiteltua, niin olen saanut ihan konkreettista hyötyä tästä keskustelupalstalta, että kiitoksia vain kaikille.

Niin ja tosiaan onhan se kai ihan mahdollista, että se on näkyvämmin tullut esille vasta nyt vuoden sisällä, kun en niin tiheään ja tarkkaan ole sitä päässyt havainnoimaan, kun ei ole oma auto.

Everton
19.07.2006, 22:33
Vika numero 1.

Pakokaasun päästömittauksessa

...jälkiviisautta, olen pahoillani: pakokaasuja ei kannata koskaan mittauttaa (vasta) katsastusasemalla. Huoltoasemoilla mittaus on samanhintainen, ja vääntävät vielä samaan hintaan nuo arvotkin kohdilleen. Sitten vaan lapun kanssa katsastukseen ilman huolia.

Minähän en autoista mitään ymmärrä, mutta kai tuossakin voi tyhjäkäyntiruuvia (löytyy jostain kaasuttimen kupeesta) säätää pienemmälle, jolloin päästöarvojenkin pitäisi pudota.

Veijari
20.07.2006, 13:58
Chip 'n' Dale ja Rescue Rangers.

Tänään meni tilaukseen pikku softapäivitys!

startin13
21.07.2006, 15:06
Onko pojat ajelleet, Audi&Bmw&M-B pikkufarmareilla?
nk, a4 & 300sarja & C-sarja,,,

tämän vuosituhannenpuoleinen peli olisi mahdollisesti kiikarissa, ja saksasta tottakai.

Mielipiteitä ylläolevista laveteista toivotaan kovasti.

Veijari
21.07.2006, 15:24
Onko pojat ajelleet, Audi&Bmw&M-B pikkufarmareilla?
nk, a4 & 300sarja & C-sarja,,,

tämän vuosituhannenpuoleinen peli olisi mahdollisesti kiikarissa, ja saksasta tottakai.

Mielipiteitä ylläolevista laveteista toivotaan kovasti.

Meikäläisellä ei ole kokemusta kun A4:sta vm-03. Varsinaista tilaihmettä siitä ei saa kuin juuri ehkä sen verran että sitä farmariksi voi kutsua. Takapenkillä tilat on aika minimaaliset aikuisen siellä istuessa ja etupenkillä istuva saa silloinkin jo hinata penkkiä edemmäs. Takaluukkuun saa esim polkupyörää vääntää ihan tosissaan että se sinne jotenkin mahtuu. Muutoin kyllä pirun hyvä peli ajaa, hiljainen, todellista Audi-laatua kaikkia piirteitä myöden eikä minkäänlaisia murheita toistaiseksi - bensaa vain tankkiin ja tien päälle. Jos itse lähtisin nyt Saksasta A4:sta tuomaan olisi se ehdottomasti mallisarjan jollakin tehokkaimmista moottoreista varustettu, esim S4. Ovat täällä aika harvinaisia. Tuo 1.8T joka meikäläisellä nyt on perseen alla on ihan ok, sellainen pikkupirteä mutta lisähevosia se kaipaa ja reilusti ja tietysti nelivetoa. Itse kun en autoa ostaessa viisaampien kehoituksiin uskonut niin nyt se jo vituttaa ettei sitä Q:a tullut otettua.

Tykki
31.07.2006, 15:09
Tässä muutamat pikaiset koeajokokemukset heinäkuulta:

Seat Leon 1.6 Stylance
Ulkoa päin ihan kivan näköinen peli, muotoilu on jokseenkin onnistunut. Jotenkin tulee mieleen todella köyhän miehen Jaguar. Varusteita löytyy vakiona aikas kivasti, vaan eipä kuitenkaan EPS:ää. Vaikka eipä sitä ole ennenkään tarvittu ja silti on pärjätty. Sisätiloiltaan aika keskivertoisen kokoinen, ajamaan mahtuu kyllä. Ja muksut takapenkille. Kuskin pukille istuttaessa ensivaikutelma on aika mitäänsanomaton. Ei ylläreitä sen suhteen puoleen eikä toiseen. Ajotuntuma on aika hyvä. Huomio kiinnittyy rengasmeluun joka nousee huomattavan kovaksi heti 80 km/h nopeuden yläpuolella. Moottori on sen sijaan hiljainen.

Ford Focus 1.6 Trend X juhlamalli
Ulkoisesti niin perus-euroauto kuin vaan voi olla. Melkeinpä voisi sanoa tylsän näköiseksi. Sisäpuolelta sama juttu. Varusteita tässä juhlamallissa löytyy yllin kyllin. Heti kättelyssä pientä ihmetystä herättää avaimen käyttö, sillä auto jotenkin haistelee onko avaimet lähistöllä ja sen mukaisesti sitten avaan lukituksia. Ajotuntuma on ihan ookoo tässäkin tapauksessa. Radiota ohjaavassa viiksessä oli 'voice' painike, jota painamalla naisääni alkoi englanniksi kyselemään notta mitä haluaisin tehdä. Jälkeenpäin selvisi, että toiminto liittyy jotenkin ääniohjattavaan blue tooth -tekniikkaan. Joopa joo. Kyseinen ääni muistutti muuten n. viisikymppistä vanhapiika-peruskoulunopettajaa. Muita kuuluvia ääniä olivat sekä rengas- että moottorimelu, jotka kuitenkin yhdessäkin olivat hiljaisempia kuin Leonin meteli. Ajoreitti näillä kahdella autolla oli jotakuinkin sama, joten mikään tiepinnan laatu ei meteli-eroa selitä.

Dodge Calibra 1.8 SXT
No nih. Tässä kärryssä oli heti kättelyssä ihan erilainen ote asioihin. Ulkokuori oli jyhkeä, muskelimainen ja iso. Selkeästi euro- ja japsiautoista erottuva vehje. Varustetaso tässä mallissa on ihan kohtuullinen, joskaan ei EPS:ää. Ja ajovaloissa ei automatiikkaa löydy, eli oman muistin varassa pelataan tässä kohdin. Lähempi tutkiskelu osoittaa, että kyseessä on jonkin sortin bilewagon, sillä Dodge on panostanut erinomaisesti äänentoistoon ja juomien viilennykseen. Hansikaslokerossa on paikat neljän pullon jäähdyttämiseksi. Muuten huomio kiinnittyy valkopohjaiseen mittaristoon, joka on omalla tavallaan karu mutta tyylikäs. Fiilikset ovat heti ihan eri tasolla kuin kahdessa edellisessä koeajossa. Mutta mutta...ei sovi hiljaiseksi autoksi sanoa tätäkään. Ajometeliä löytyy ainakin saman verran kuin Focuksessa, muttei sentään tässäkään niin paljon kuin Leonissa. Lisäksi 1.8 litran moottori taitaa sittenkin olla liian vaatimaton, sillä auto tuntui jokseenkin vetelältä. Voi silti olla, että kyseessä oli harha-aistimus, sillä nopeusmittarin mukaan kiihtyvyys oli ihan normaalia tasoa tämän luokan autoissa. Kaiken kaikkiaan Dodge oli selkeästi mielenkiintoisempi tapaus kuin Seat tai Ford.

Honda Civic 5d 1.8 Sport
And now something totally different: Civic on taas ihan erilainen melkein joka suhteessa verrattaessa edellä kuvattuihin autoihin. Ulkoa päin katsottuna auto näyttää taskuraketilta, huomion kiinnittyessä koko auton levyisiin valomaskeihin. Sisältä taas..ööh..taskuraketilta edelleen. Kaikki namiskat ja viikset ynnä mittarit ovat eri tavalla asetetut kuin missään muussa autossa. Tämä ei ole välttämättä mikään negatiivinen asia, sillä kaikki oleellinen on kuitenkin näppärästi tavoitettavissa. Mittaristo on ovelan oloinen: Ratin takana näkyvä kierroslukumittarin sininen kehä luo jotenkin salaperäisen vaikutelman, ja mittakin keskellä ole ajotietokoneen info-näyttö tuntuu näyttöön painetulta vaikkei sitä olekaan. Nopeusmittari onkin sitten aivan muualla, nimittäin aivan tuulilasin alareunan tuntumassa. Itse pidin tästä sijoittelusta, sillä kyseisen mittarin näyttö oli isokokoinen ja selkeä, eikä ajaessa tarvinnut katsetta juurikaan laskea nähdäkseen nopeutensa. Varustelu oli kaikin puolin runsas, ja lisäksi ainakin takapenkkien nostomahdollisuus pystyyn tuntui ihan toimivalta idealta. Sisätilat olivat muutenkin avarammat kuin ulkopuolelta olisi uskonut. Ajokokemus oli sekin jotain aivan muuta. Auto käynnistyi vääntämällä ensin virta-avain 'virta päälle' asentoon ja sen jälkeen painamalla ratin toiselta puolelta löytyvästä isosta punaisesta napista. Vähän ihme järjestely tuommoinen. Mutta sitten, tämä kärryhän kiihtyy todella ripsakasti verrattuna edellisiin verrokkeihin. Alkuun tällä autolla voikin saada useammat pikavoitot jollei huomaa olla varovainen kaasujalkansa kanssa. Ihan sinuiksi en päässyt kaikkien kuuden vaihteen kanssa, mutta niihinkin varmasti tottuu. Meteliä Honda piti siinä kuin muutkin ja alusta/jousitus tuntui aika kovalta. Toissijainen miinuspiste tulee ainakin äänentoistosta, josta on saatu kaikki vähäisetkin bassot hävitettyä miltei tyystin.

Että näin. Perstuntuma on se, että näistä neljästä Leon ja Focus ovat selkeitä häviäjiä. Caliber ja Civic taistelevat kärkipaikoista, joskin ne ovat niin erityylisiä toisiinsa verrattuna, että ykkössijaa on aika vaikea antaa kummallekaan. Saattaa silti olla, että Civicin tarjoama rivakkuus yhdistettynä taloudelliseen moottoriin vie voiton amerikan ihmeestä.

scholl
31.07.2006, 15:54
Hyvin informatiivinen kirjoitus Tykiltä. Kaverini itse asiassa pohti autohankintaa tuossa samasta ryhmästä poislukien Focus. Olisi päätynyt Caliberiin, mutta hinnoittelun venyminen (eli ei voinut tilata ennakkoon) ja se, että toimitusajat ovat tällä hetkellä liian pitkät, sai hänet päätymään tuohon Leoniin ja tyytyväinen on.

Ja ajovaloissa ei automatiikkaa löydy, eli oman muistin varassa pelataan tässä kohdin.

Itse olen sitä mieltä, että ajovaloautomatiikka on ihan perseestä. Jos haluaa esim. ulkomailla ajaa ilman valoja niin se ei onnistu ja noissa jenkkiautojen valoissa on yksi hyvä puoli. Eli jos sammutat valot vasta moottorin sammuttamisen jälkeen niin valo palaa vähän aikaa, mistä on hyötyä, jos haluat valaista vaikka seinää, jos haluat mennä paikkaan, mikä ei ole muuten niin hyvin valaistu.

En itse pahemmin koeaja autoja, mutta viime viikolla tuli ajettua hieman ML320CDI:llä. Täytyy myöntää, että muotoilu on mennyt eteenpäin ja auto vaikutti aiempaa laadukkaammalta. Lisäksi jarrut tuntuivat hyviltä. Pari seikkaa kuitenkin, miksi tuota autoa ei voi harkita: a) Naville oleva tila on naurettava ja itse asiassa koko systeemi on Mersussa surkea, b) automaatissa ei ole kunnollista keppiä, mistä vaihde vaihtuu, vaan yksi lisäviiksi. Se tekee sen, että keskikonsoli näyttää tyhjältä ja se kolmen viiksen järjestelmä on aivan spede. X5 on nyt vanha ja jää Mersun taakse, mutta Touareg on selvästi parempi auto kuin ML.

Beukeboom
31.07.2006, 16:01
Itse olen sitä mieltä, että ajovaloautomatiikka on ihan perseestä. Jos haluaa esim. ulkomailla ajaa ilman valoja niin se ei onnistu ja noissa jenkkiautojen valoissa on yksi hyvä puoli. Eli jos sammutat valot vasta moottorin sammuttamisen jälkeen niin valo palaa vähän aikaa, mistä on hyötyä, jos haluat valaista vaikka seinää, jos haluat mennä paikkaan, mikä ei ole muuten niin hyvin valaistu.

Ainakin omassa GTI-Golfissani valot saa helposti kytkettyä pois, ja myös laitettua automaatti-asentoon. Mainitsemasi welcome-home-toiminto on myös, ja uskoisin että se löytyy jo monestakin euro-autosta.

Rodion
31.07.2006, 16:41
Ainakin omassa GTI-Golfissani valot saa helposti kytkettyä pois, ja myös laitettua automaatti-asentoon. Mainitsemasi welcome-home-toiminto on myös, ja uskoisin että se löytyy jo monestakin euro-autosta.

Löytyi jo vuoden 1998 mallisesta S70 Volvosta. Auton sammuttamisen jälkeen kun "vilautti" pitkiä, niin ajovalot jäivät palamaan 30 sekunnin ajaksi.

Tätähän ei tosin älynnyt ellei lukenut ohjekirjaa. Eli varmasti aika monessa autossa on valojen saattotoiminto, mutta ihmiset eivät osaa käyttää koska eivät ole lukeneet manuaaleja.

Ohjekirjasta löytyi mm. sellaisia juttuja, että avattaessa ovet kaukosäätimellä kolmella painalluksella, avautuivat kaikki ikkunat ja neljännellä painalluksella myös kattoluukku. Vastaavasti ovien ja ikkunoiden sulkeminen kaukosäätimellä tapahtui samanlailla.

Nännimäinen
31.07.2006, 18:45
Kesäkuussa Italiassa ajaessani huomasin, että valojen käyttökulttuuri (lainsäädäntö?) on vuosien varrella kovasti muuttunut myös muualla Euroopassa. Ajovaloja käytetään nykyään aktiivisesti päivälläkin. Itse muistan tapauksen viidentoista vuoden takaa Saksasta, kun joku ystävällinen paikallinen tuli liikennevaloissa omasta autostaan ulos kertomaan, että meillä on valot päällä.

Niin, ja tuo saattotoiminto oli myös 2000-vuoden Fiat Puntossa.

scholl
31.07.2006, 20:06
Kesäkuussa Italiassa ajaessani huomasin, että valojen käyttökulttuuri (lainsäädäntö?) on vuosien varrella kovasti muuttunut myös muualla Euroopassa. Ajovaloja käytetään nykyään aktiivisesti päivälläkin. Itse muistan tapauksen viidentoista vuoden takaa Saksasta, kun joku ystävällinen paikallinen tuli liikennevaloissa omasta autostaan ulos kertomaan, että meillä on valot päällä.

Italiassa käytetään valoja, Saksassa ei. Jos ajat Saksassa valoilla päiväsaikaan niin muut vilkuttavat sinulle valoja.

Rodion, varmasti olet oikeassa sen suhteen, mitä sanoit, mutta on se liian hankalaa, jos pitkiä pitää vilkuttaa. Siis joka autossa eri systeemit niin se on pirun hankalaa. Noi autot missä on se pirun ajovaloautomatiikka niin niissä olen sitten siihen tyytynyt, enkä ole opiskellut, mistä se kytketään pois. Helpompaa olisi jos auton käynnistettyä saisi itse päättää laittaako valot vai ei.

EDIT: Italiassa on käsittääkseni nykyään voimassa määräys, että Autostadeilla ja muilla nopeilla teillä pitää tosiaan käyttää valoja.

Tulppu
31.07.2006, 20:22
IJos ajat Saksassa valoilla päiväsaikaan niin muut vilkuttavat sinulle valoja.

Alkukesästä ajeltiin pari viikkoa, eikä kukaan vilkuttanut. Noin puolet tai ehkä hieman vajaa autoilijoista käytti valoja ja maanteiden varrella oli tauluja jotka kehottivat pitämään valot päällä myös päiväsaikaan.

En tiedä missä olet matkustellut mutta ainakaan Saksassa ei kokemusteni mukaan vilkutella jos valot ovat päällä.

ipa rules
31.07.2006, 22:02
Samantyyppisiä kokemuksia saksasta. Alkaa tosiaan niin paljon jo olemaan autoja joissa valoja ei saa päältä, että ei ainakaan meille Saksassa juuri vilkuteltu viimeisellä keikalla. -91 sen sijaan siellä käydessämme valoja vilkuteltiin varsin tiheään.

scholl
07.08.2006, 21:32
http://www.jeep.com/en/07wranglerunlimited/index.html?CMP=AFC-Autoshow

Saa nähdä millainen Mersun diesel tuohon tulee (Freedom lehdessä viitattiin siihen dieseliin). Jos on suht asiallinen moottori niin silloin tekisi mieli rankaista itselleen tollainen. Tossa rouskussa on munaa.

Niin ei minulle ole vilkuteltu valoja enää varmaan 80-luvun jälkeen, koska en ole niin puupää, että ajaisin valot päällä (pl. moottoripyörä ja huonot olosuhteet). EU-säännökset toki tuovat jossain vaiheessa valopakon ja demarithan ovat Saksassakin jo sitä suositelleet pidemmän aikaa.

Lukkoseppä
07.08.2006, 21:49
Niin ei minulle ole vilkuteltu valoja enää varmaan 80-luvun jälkeen, koska en ole niin puupää, että ajaisin valot päällä (pl. moottoripyörä ja huonot olosuhteet). EU-säännökset toki tuovat jossain vaiheessa valopakon ja demarithan ovat Saksassakin jo sitä suositelleet pidemmän aikaa.

En kyllä ymmärrä miksi valoja ei saisi käyttää päivällä, häikiikö vai meinaatko että polttoainetta tai laturi ja polttimot kuluvat turhaan. Mielestäni yksi auton perustoiminnoista on että valot syttyvät ja sammuvat automaattisesti autoa käytettäessä (kuten muutkin apulaitteet), rasittavaa säädellä jotain ylimääräisiä kytkimiä ajoon lähtiessä ja palatessa. Miksi muuten pidät valoja prätkässä? Meinaako että autoa ei ole tarpeen nähdä, jos lyhyistä valoista nyt siinä touhussa mitään hyötyä päivällä on, vai oletko niitä tyyppejä jotka ajavat pyörällä koko ajan pitkät päällä?

Ja kyllä, mulla on autokuume ja ajan silti Nissanilla. Haaveissa on uusi MB C200, nyt juuri vain tuntuu siltä että panos/tuotto suhde ei ole osaltani kohdallaan. Kai Mersussa on automaatiset valot, olen istunut vain kyydissä mutta en ajanut.

Karzan
07.08.2006, 22:21
En kyllä ymmärrä miksi valoja ei saisi käyttää päivällä,

Ei kai tuo tapa ole syntynyt kuin huonojen akkujen takia. Ennen piti säästää akkua, joten ystävälliset autoilijat näin auttoivat kaveria ja räpsäyttivat ettei turhaa tyhjättäisi akkua.
Se että se on Schollin mielstä tyhmää, johtunee siitä, että kaikki mitä saksalaiset tekevät, on Schollin mielestä ihan ûber ihqua.

scholl
07.08.2006, 22:27
Prätkä on niin pieni, että se ei näy muuten niin hyvin. Sen sijaan autolla keskellä päivää valojen käyttäminen on jotenkin dorkaa. Erityisesti taajamissa. Suomessa pakko tehdä, kun poliisi sakottaa, mutta niissä maissa, missä on mahdollista, ajan ilman valoja.

Rodion
08.08.2006, 08:51
Valojen käyttö, myös päiväsaikaan kaupungissa, auttaa liikenteessä olevien autojen erottamista taustasta. Taustalla voi olla vaikka pysäköityjä autoja, harmaa betoniseinä, harmaata asvalttia, puisto, nainen lyhyessä hameessaan...

Se on jo ihan tutkittu juttu, että ajovalopakko päiväsaikaan lisää liikenneturvallisuutta.

Täytyy muistaa, että kaikki tielläliikkujat eivät ole mitään kotkansilmiä, vaan liikenteessä kulkee jopa näkövammaisiakin. Onhan se aika selvää, että jalankulkijat sekä muut kevyen liikenteen "heikompiosaiset" huomaavat herkemmin auton, jossa on valot päällä.

Varsinkin lapsille luulisi olevan yksinkertaista ymmärtää jos autosta kajastaa valot, että nimenomainen auto ei ole pysäköitynä tiellä.

Ajovalojen käyttämättömyys juontaa juurensa heikkoihin polttimoihin ja heikkoon jännitteenantoon autoissa. Kun kuski sai itse päättää katkaisijasta valojen päälle menon ja kun valoja ei tarvinnut polttaa päivällä taajamissa, säästyi viikottaiselta polttimoidenvaihtoruljanssilta. Varmasti osaltaan öljykriisi ja näennäinen polttoaineensäästö ilman valoja ajettaessa löytyi perusteluista.

Nykyään "fiksuissa" autoissa polttimoille annetaan jännitettä vasta kun starttauksen jälkeen laturin merkkivalo sammuu. Näin varmistetaan riittävä ja tasainen jännite polttimonkannalle, mikä lisää polttimoiden käyttöikää. Lisäbonuksena saadaan myös maksimivirta ja -jännite startille, koska valot eivät pala/välähdä päälle ennen virta-avaimen kääntämistä starttimoottoria pyörittävään asentoon.

V-man
08.08.2006, 14:01
Prätkä on niin pieni, että se ei näy muuten niin hyvin. Sen sijaan autolla keskellä päivää valojen käyttäminen on jotenkin dorkaa. Erityisesti taajamissa. Suomessa pakko tehdä, kun poliisi sakottaa, mutta niissä maissa, missä on mahdollista, ajan ilman valoja.

Dorkaa on myös ajaa keskellä päivää pienessä vesisateessa ilman valoja ja saada rekkaa ohittamaan lähtenyt auto silmilleen kun on itse ollut aika näkymättömänä liikenteessä. Ai niin, et sinä varmaankaan unohda laittaa valoja päälle sateen tullen.

Mitä ihmeen hyötyä on ajaa ilman valoja?

Thornton
11.08.2006, 09:50
Lähiaikoina olisi tarkoitus hommata uusi (käytetty) auto ja sitä olisi tarkoitus hieman ehostaa. Ajatuksena olisi uuden musiikkisoittimen (dvd-levyjen toistamiseen pystyvä) hankinta, aluvanteet, takaosan lasien tummennus ja varashälytin. Hieman olen "vihreä" näissä autonlaittamisasioissa, joten kaipaisin vinkkiä mistä noita edellämainittuja tilpehöörejä saisi hommattua sopuhintaan, asennuksien kanssa mielellään, mutta tuttavapiiristä kyllä löytyy asennukseen kykenevä henkilö niin niikseen tulee. Vinkkejä voi laittaa myös yv:llä, jos niin haluaa. Autona siis vm. 2001 Ford Focus.

vision
11.08.2006, 19:48
Lähiaikoina olisi tarkoitus hommata uusi (käytetty) auto ja sitä olisi tarkoitus hieman ehostaa. Ajatuksena olisi uuden musiikkisoittimen (dvd-levyjen toistamiseen pystyvä) hankinta, aluvanteet, takaosan lasien tummennus ja varashälytin. Hieman olen "vihreä" näissä autonlaittamisasioissa, joten kaipaisin vinkkiä mistä noita edellämainittuja tilpehöörejä saisi hommattua sopuhintaan, asennuksien kanssa mielellään, mutta tuttavapiiristä kyllä löytyy asennukseen kykenevä henkilö niin niikseen tulee. Vinkkejä voi laittaa myös yv:llä, jos niin haluaa. Autona siis vm. 2001 Ford Focus.

http://www.pitstop.fi/

Soitin ja hälytys.

http://www.teippinet.net/

Ikkunoiden tummennus. En suosittele tekemään itse ellei ole kokemusta asiasta sillä mikään ei ole rumempaa kuin huonosti laitetut kalvot autossa.

http://www.vanneselain.com/

Siitä vaan mallailemaan uutta kiekkoa focucseen.

Hazardipakki
11.08.2006, 23:40
Se on jo ihan tutkittu juttu, että ajovalopakko päiväsaikaan lisää liikenneturvallisuutta.
Harvinaisen totta.

Itsellä meinasi käydä kerran keskustassa huonosti, kun asfaltti oli sateen jäljiltä pikimusta ja vastaan tuli musta VW Golf ilman valoja. Käännyin vasemmalle, mutta onneksi Golffikuski oli hereillä ja kerkesi painaa jarrua. Vähän aikaa mietin, että mistä se kottero siihen pöllähti.

Pafe
12.08.2006, 18:54
Vanhan auton mennessä lunastuskuntoon, olisi tässä uuden auton osto edessä lähiaikoina.

Toyota Corolla kait on suomen suosituin, joten luulisi jopa monellakin jatkoaikalaisella olevan kokemusta vuosimallia -03 tai sitä uudemmista Corollista. Eikös se sinä vuonna uudistunut ja varsinkin ajettavuus olisi paljonkin parantunut?

Eli, tämäntyyppinen auto olisi hakusessa, ja jos sinulla on kokemusta näistä uudemmista, niin kiitollisna lukisin mielipiteitä.

Toki myös samaaluokkaa olevia autoja saa ja kannattaa suositella (esim. Honda Civic, Toyota Yaris, Mazda 3, Fiat Punto). Tämä Corolla on kuitenkin päällimäisenä eri vaihtoehdoista.

Tommy
12.08.2006, 19:12
Toki myös samaaluokkaa olevia autoja saa ja kannattaa suositella (esim. Honda Civic, Toyota Yaris, Mazda 3, Fiat Punto). Tämä Corolla on kuitenkin päällimäisenä eri vaihtoehdoista.

Onhan noita:
Honda Jazz, Nissan Note, Kia Cerato, Chevrolet Lacetti, Ford Mondeo..

Hextall
12.08.2006, 20:50

Itselle on ensiviikolla tulossa uusi 5 ov. Corolla Hatchback. Oli tosi hyvä ajettava ja tuntui kaikenpuolin muutenkin mukavalta. Päällimmäinen syy kuitenkin oli, että sain vaihdossa -02 Yariksesta (Missä ei ole vikoja ollut) parhaan hinnan juuri Toyotalta tietenkin. -06 Corolla tulee muuten olemaan viimeinen Corolla. Tammikuussa tulee uudella nimellä.

Mazda 3 tuntui erittäin mukavalta, mutta kaikistä näistä liputtaisin Honda Civiciä. Niiden saatavuus vain on sen verran huono, että joutuu odottelemaan.

Tommy
12.08.2006, 22:50
Itselle on ensiviikolla tulossa uusi 5 ov. Corolla Hatchback. Oli tosi hyvä ajettava ja tuntui kaikenpuolin muutenkin mukavalta. Päällimmäinen syy kuitenkin oli, että sain vaihdossa -02 Yariksesta (Missä ei ole vikoja ollut) parhaan hinnan juuri Toyotalta tietenkin. -06 Corolla tulee muuten olemaan viimeinen Corolla. Tammikuussa tulee uudella nimellä.

Mazda 3 tuntui erittäin mukavalta, mutta kaikistä näistä liputtaisin Honda Civiciä. Niiden saatavuus vain on sen verran huono, että joutuu odottelemaan.

Itse kävin syksyllä 2004 vaihtamassa Yarikseni pois, ihme kyllä - Toyota-liikkeessä olisivat hyvittäneet tuosta 3000-4000 euroa vähemmän mitä Honda-liikkeessä taas tehtiin, Corolla oli minunkin mielessäni mutta vaihtui Honda Jazziin.

Milläs nimellä uusi Corolla tulee?

EDIT:
Googlella löytyi jotain kuvia,
http://www.autoextrem.de/attachment,attachmentid-25800.htm

Eli hiukan uutta Yarista ja jotain muuta sekotettu tuohon, ihan näppärä.

Karzan
12.08.2006, 23:06

Toihan on kuin Citikan C4!

C4 taitaa muuten olla meikäläisen seuraava ritsa. Hemmetin nätti peli.

vision
12.08.2006, 23:50
Pikkasen alkaa nyppimään tuo etulamppujen malli joka alkaa löytymään nykyisin melkein jokaisesta uudesta autosta. Eiköhän tuollakin haeta pientä särmää mutta kun ei putoa niin ei putoa. Muutenkin nykyiset autot alkavat olemaan aikalailla samanlaista puuroa jokainen tai rumempia kuin edeltäjänsä. Hyvänä esimerkkinä uusi Leon joka on aivan kamalan näköinen palikka entiseen verrattuna.

Ramchester
13.08.2006, 11:28
Googlella löytyi jotain kuvia,
http://www.autoextrem.de/attachment,attachmentid-25800.htm

BMW:n 1-sarjalaisesta on ainakin otettu mallia sivuikkunoiden kokoihin eli sivuikkonoiden korkeus suhteessa oven korkeuteen. Eikä tuo nyt kyllä muutenkaan pahalta näytä. Nokka voisi olla ehkä pykälän pidempi, mutta tuollaista voisi jopa kakkosautoksi ajatella...

http://www.bmw.fi/kuvat/ajoneuvot/1series.jpg

ruoska
13.08.2006, 11:40
Vanhan auton mennessä lunastuskuntoon, olisi tässä uuden auton osto edessä lähiaikoina.

Eli, tämäntyyppinen auto olisi hakusessa, ja jos sinulla on kokemusta näistä uudemmista, niin kiitollisna lukisin mielipiteitä.

Itsellä on ollut kuukauden verran tuo uusi Civicin 5 d sport-mallisena ja en ole katunut kyllä pätkääkään. Ensimmäinen hondani ja ei ole pahaa sanottavaa. Tilaa löytyy jopa yllättävän paljon, mikä ainakin itselleni tuli yllätyksenä kun katsoo auto ulkoapäin. Ainoa pieni miinus, mikä löytyy on se, että ajaessa voisi olla hieman hiljaisempi. Mutta ei häiritsevän kova. Suht pieni kulutus on myös hyvä plussa ollut kanssa. Kilsoja ei ole kerinnyt kertyä vasta kuin 7000 km, joten myöhemmin pystyy kertomaan enemmän. Saatavuushan tuossa pirssissä on ihan helvetin huono. Itse etsin autoa soittelemalla useammalle jälleenmyyjälle ympäri Suomea.

Niilo
13.08.2006, 14:27
Tekniikan Maailman numerossa 14/06 on erittäin kattava testivertailu, jossa osallistujina ovat "pikkuautot". Järjestys oli seuraava

Toyota Yaris
Skoda Fabia
Peugeot 207
Volkswagen Polo
Renault Clio
Ford Fiesta
Hyundai Getz
Kia Rio
Mitsubishi Colt
Citroën C3
Fiat Grande Punto
Nissan Micra
Suzuki Swift
Chevrolet Kalos

Heitetään ilmaan ohi mennen kysymys, että sattuisiko kukaan tietämään, miten pesusssa tulevia pyörejälikä voisi "välttää". Ostos teeveessä taisivat joskus mainostella jotain pesuainetta jolla ei muka tulisi noita pyörejälkiä. Ärsyttää kun uuteen autoon tulee heti muutaman pesun jälkeen ziljoona "naarmua" vaikka on ihan uudet harjat ja vettä käyttää tyyliin kuution verran...

Shejbal
13.08.2006, 14:38
Heitetään ilmaan ohi mennen kysymys, että sattuisiko kukaan tietämään, miten pesusssa tulevia pyörejälikä voisi "välttää". Ostos teeveessä taisivat joskus mainostella jotain pesuainetta jolla ei muka tulisi noita pyörejälkiä. Ärsyttää kun uuteen autoon tulee heti muutaman pesun jälkeen ziljoona "naarmua" vaikka on ihan uudet harjat ja vettä käyttää tyyliin kuution verran...

Kannattaa pestä auto pesusienellä, niin ei tule mitään jälkiä. Likakin lähtee peltipinnoilta mielestäni paremmin sienellä. Vanteet ja muut oikein paskaiset kohdat (esim. alustasta joitakin kohtia) pesen sitten harjalla, mutta maalipintoja en harjalla pese.

pasil
13.08.2006, 15:22
Harja ei ole autonpesuväline. Ei käsin eikä koneellisesti. Ehkä jotain peltivanteita voi hinkata harjalla, mutta aluvanteet onkin helpompi pyyhkäistä sienellä. Muistaa vain varata pari sientä, pellille sekä renkaille omansa. Ja sitä peltisientä kannattaa vaihtaa tarpeeksi usein.

Kipa84
25.08.2006, 19:40
Heitetäänpä tähän ketjuun tekstiä, kun en viitsi uutta ketjua avata.

Eli, auton vaihto on käsillä ja itse kun olen autojen kanssa aivan täysi maallikko, niin kaipaisin arvon palstalaisilta hieman vinkkejä asiaan liittyen.

Ensimmäinen ja tärkein kysymys, mikä merkki? Nykyisin käytössä Toyota, johon olen ollut todella tyytyväinen, joten nyt joku kysyy miksi et jatkaisi saman merkin piirissä. Se ei olekaan huono vaihtoehto, mutta nykyisin Toyotassa joutuu maksamaan "nimi-lisää".

Välillä huvittuneenakin olen kuunnellut ihmisten keskusteluja siitä kuinka se Ooppeli on maailman surkein auto, sama kuin järveen ajaisi ostettuaan. Toiset taas on sitä mieltä, että Ooppelihan se hyvä ja kestävä on, mutta uskallappa mennä Rellu tai Foorti ostamaan, ei seuraa muuta kuin harmia. Näinhän se on, että totuutta on vaikea löytää, ihmiset aina suurentelevat asioita.

Ihan pikkuautoa tässä ollaan etsimässä, silti olisi kiva jos siitä löytyisi 5 ovea, mutta ei se 3 ovinenkaan ole pois suljettu. Tärkein kriteeri on tietenkin hinta, mutta lähes (ellei tärkeämpikin) tekijä on kyseisen menopelin luotettavuus ja kestävyys. Tarkoituksena ei siis ole, että korjautun autoa merkkiliikkeessä joka toinen kuukausi, vaan hakusessa on kosla jolla ajelee huolettomasti pelkällä öljynvaihdolla.

Eli siis, lyhyesti ja ytimekkäästi; mitä merkkiä ja mallia palstalaiset suosittelevat, lisäksi olisi todella mukava kuulla kokemuksia eri valmistajien osalta. Niin ja todettakoon että vuosimalli tulisi olla siinä 2001-2002 tienoilla.

Karzan
25.08.2006, 19:50
se Ooppeli on maailman surkein auto,

Duunikaverin kokemus tuliterästä vectrasta muutaman vuoden takaa: 2 vuoden aikana, 14 kertaa korjaamolla pelkkien vikojen takia. - Kuulostaa laatupeliltä eikös?

Schwalbe
25.08.2006, 20:06
Tärkein kriteeri on tietenkin hinta, mutta lähes (ellei tärkeämpikin) tekijä on kyseisen menopelin luotettavuus ja kestävyys. Tarkoituksena ei siis ole, että korjautun autoa merkkiliikkeessä joka toinen kuukausi, vaan hakusessa on kosla jolla ajelee huolettomasti pelkällä öljynvaihdolla.

Tässähän taisit juuri poissulkea kaikki automerkit Hondaa, Toyotaa ja varauksin Mazdaa sekä Nissania lukuunottamatta. En suosittele sinulle merkin vaihtoa, koska siitä et saa kuin vikalistaa ja yleisahdistusta.

Nyt enää odotellaan asiantuntijalausuntoja japanilaisten automerkkien tiloista, korroosionkestävyydestä ja ajo-ominaisuuksista...

Karzan
25.08.2006, 20:12
Nyt enää odotellaan asiantuntijalausuntoja japanilaisten automerkkien tiloista,

JA täältä heti yks.. No ei vaan. Toinen duunikaveri, uuden avensiksen omistaja, vaihtoi kolmen kympin jälkeen takaisin volvoon, koska avensiksessa oli jatkuvasti ihan ihmeellisiä vikoja. Juoksi korjaamolla 2000 kilsan välein jatkuvasti. Ruiskupuoli häikkäs niin paljon, että autosta oli koko ajan veto, taikka tyhjäkäynti hukassa. 2.3 bensa muistaakseni kysesesä

Kysyjälle, älä katso vuosimallia. Katso kilometrejä mielummin.

Zamboni
25.08.2006, 20:26
Nyt enää odotellaan asiantuntijalausuntoja japanilaisten automerkkien tiloista, korroosionkestävyydestä ja ajo-ominaisuuksista...

Nissania ei voi enää japanilaiseksi sanoa. Sehän on täynnä Renaultin sähköosia ja kaukana 90-luvun luotettavasta peruskulkineesta. Kaipa se Honda on enää ainoa varma (ja ainoa aito jaappanissa tehty) kulkine ja pienin varauksin myös Toyota.

Tinke-80
25.08.2006, 21:14
Opelista tuli mieleen eräs hauska tapaus. Faija meni sitten jokunen vuosi sitten ostamaan uuden Opel Vectran itselleen. No nokkahihna meni poikki puolessa välissä vaihtoväliä. Faija vei sitten auton takuukorjaukseen ihan normaalisti. Noh, rupesivat sitten väittämään ettei nokkahihnan katkeaminen kuulu takuun piiriin sillä nokkahihnan katkeamisen voi huomata etukäteen (???) ja kertoivat että ko. korjaus tulisi maksamaan 10k €. Onneksi faija tietää autoista sen verran ettei tuollainen paskapuhe mennyt läpi. Maksoivat sitten konerempan pyristelyistä huolimatta.

-tinke.80

Sniper
25.08.2006, 21:24
Nissania ei voi enää japanilaiseksi sanoa. Sehän on täynnä Renaultin sähköosia ja kaukana 90-luvun luotettavasta peruskulkineesta. Kaipa se Honda on enää ainoa varma (ja ainoa aito jaappanissa tehty) kulkine ja pienin varauksin myös Toyota.Taitaa olla monen Nissanin pysäyttäjä vanha kunnon Lucas - tuo pimeyden ruhtinas. Sitä en tiedä käyttääkö Rellu saman valmistajan sähköosia.

Nissan on itsellä ja muuten voisi pienin varauksin suositellakin, mutta ajo-ominaisuudet ei ole ihan kohdallaan. Plussana on että ainakin P11-144 korin (00-02) Sportdeckiin mahtuu esimerkiksi lastenvaunut heittämällä, eli ilman renkaiden tms. irroitusta. Tavaratila on siis kunnollinen ilman farkkulisää hinnassa. Almeraa en taas arvosta lainkaan, kilpailijat ovat lähes joka suhteessa etevämpiä.

Hondaa tekisi mieli, sitä pidän tällä hetkellä myös luotettavimpana kulkineena. Tahtovat vaan maksaa hieman liikaa mun kukkarolle esim. Accordin farkut.

scholl
25.08.2006, 22:15
Saksan Autobild lehdessä taisivat joskus käytetyistä pikkuautoista tarjota parasta hintalaatusuhdetta Seat Ibizalle. Kaikkihan haluavat VW Polon, mutta Ibiza on melkein samanveroinen huomattavasti pienemmällä summalla.

Ramchester
25.08.2006, 22:19
Saksan Autobild lehdessä taisivat joskus käytetyistä pikkuautoista tarjota parasta hintalaatusuhdetta Seat Ibizalle. Kaikkihan haluavat VW Polon, mutta Ibiza on melkein samanveroinen huomattavasti pienemmällä summalla.

Tällä vaan ei taida olla mitään tekemistä auton vikojen kanssa.

scholl
25.08.2006, 22:48
Tällä vaan ei taida olla mitään tekemistä auton vikojen kanssa.

Niin viat kuuluvat jossain määrin autoon, jos käytettyä hakee, mutta siinä oli viitattu siihen, että kuinka paljon auton pitäminen korjauksineenkin maksaa. Aika harvoin löytyy auto, jossa sulla ei ole ainoatakaan vikaa koko auton pitoajan. Pointti on se, että Polo voi olla hieman parempi ja laadukkaampi auto, mutta siinä on myöskin hinnat korkeammat. Paitsi uutena niin myöskin korkean jälleenmyyntihinnan vuoksi, koska tosiaan pikkuautoissa Polo on se golf, jonka kaikki haluavat ja johon muita verrataan.

Siis se laatu mitä sillä rahalla saat, on parempaa siinä kuin joissain toisessa. Tottakai vika voi tulla ja silloin se korjataan.

vision
25.08.2006, 23:13
Ensimmäinen ja tärkein kysymys, mikä merkki? Nykyisin käytössä Toyota, johon olen ollut todella tyytyväinen, joten nyt joku kysyy miksi et jatkaisi saman merkin piirissä. Se ei olekaan huono vaihtoehto, mutta nykyisin Toyotassa joutuu maksamaan "nimi-lisää".

Pysy Toyotassa ja osta Varis. Kamala jojohan se on mutta eiköhän siinä tekniikka ainakin kestä. Kunhan pysyt kaukana ranskalaisista elleivät ne ole grilliltä. Voin omakohtaisesti sanoa ettei kannata. Opel on siihen verrattuna laatuauto. Mikäli ajelet paljon maantiellä niin suosittelen autoa saksan maalta.

Sniper
25.08.2006, 23:17
Paitsi uutena niin myöskin korkean jälleenmyyntihinnan vuoksi, koska tosiaan pikkuautoissa Polo on se golf, jonka kaikki haluavat ja johon muita verrataan.
Olisikohan tällä palstalla tästä tuoreita kokemuksia? Nimittäin isot pojat kertoili mulle että Golfin jälleenmyyntiarvo vaihdokkina ei välttämättä olisikaan niin hyvä, kuin yleisesti puhutaan. Pyyntihinnathan käytetyistäkin ovat kyllä hinnoissaan ja yksityisten väliset kaupat onnistuu rahakkaammin, mutta liikkeille tarjottuna voi kuulemma tulla karvaita yllätyksiä. Eli autoista joissa pyynnit ovat yleensä luokkaa 15-17 tonnia, tarjotaankin vaihdokkina 10-13 tonnin pintaan. Riippuu toki mihin vaihdetaan, mutta siis pointti varmaan tuli selväksi.

Olen kyllä itse VW:n asioista pihalla, mutta lähdettä pidän alaansa hyvin tuntevana.

kyllvaan
25.08.2006, 23:34
Nissania ei voi enää japanilaiseksi sanoa. Sehän on täynnä Renaultin sähköosia ja kaukana 90-luvun luotettavasta peruskulkineesta. Kaipa se Honda on enää ainoa varma (ja ainoa aito jaappanissa tehty) kulkine ja pienin varauksin myös Toyota.

Hondaa on tehty briteissä jo kohta 15 vuotta...Toyota tehdään Turkissa jne,
Käytännössä kaikki japsien "valtamerkit" mitkä tulevat euroopan markkinoille tehdään myös euroopassa.

Rodion
25.08.2006, 23:43
Opelista tuli mieleen eräs hauska tapaus. Faija meni sitten jokunen vuosi sitten ostamaan uuden Opel Vectran itselleen. No nokkahihna meni poikki puolessa välissä vaihtoväliä. Faija vei sitten auton takuukorjaukseen ihan normaalisti.

Hauskintahan tässä on se, että nokkahihnan katkettua auton moottori on yleensä ns. epäkunnossa. Se ei toimi. Autolla ei voi ajaa. Eli miten viedä auto takuukorjaukseen, jos auton moottori ei toimi. Vai täytyykö olettaa, että Opelin tapauksessa vienti normaaliin takuukorjaukseen tapahtuu hinurilla?

Poikkeuksen voi tehdä se, että moottori on ns. vapaasti pyörivä, jolloin nokkahihnan katkettua venttiilit eivät pääse kosketuksiin mäntiin. Tässäkin tapauksessa moottori ei voi käydä, koska venttiilikoneisto ei toimi.

Jos kyseessä ei ollut vapaasti pyörivä, niin nokkahihnan katkettua venttiilikoneiston ajoitus menee pieleen ja hyvin suurella todennäköisyydellä joku mäntä ottaa kosketusta jonkun venttiilin kanssa, jolloin vähintäänkin tapahtuu kauheuksia venttiilikoneistossa. Pahimmassa tapauksessa myös kiertokanki ottaa nokkiinsa tapauksesta, jonka seurannaisvaikutuksesta myös kampiakseli vääntyy. Tällöin voidaankin koko moottori ottaa käyttöön verkonpainona.

ipa rules
25.08.2006, 23:57
Jos odottaa autolta vain ja ainoastaan luotettavuutta, niin sillon se on Toyota - se vaan on tänä päivänä kallis auto. Seuraavana luotettavuudessa lienevät Honda, Nissan ja Mazda.

Sitten kun aletaan lisäämään kriteeriksi esim. ajo-ominaisuudet, niin japsit voidaan unohtaa...Honda tosin varauksin pysyy mukana leikissä. Joku ylempänä kuvasi Yarista jojoksi..tuo kuvaus osuu kyllä hyvin oikeaan.

Kipa84
26.08.2006, 16:29
Pysy Toyotassa ja osta Varis. Kamala jojohan se on mutta eiköhän siinä tekniikka ainakin kestä. Kunhan pysyt kaukana ranskalaisista elleivät ne ole grilliltä. Voin omakohtaisesti sanoa ettei kannata. Opel on siihen verrattuna laatuauto. Mikäli ajelet paljon maantiellä niin suosittelen autoa saksan maalta.

Noita Yariksia on tullut kyllä katseltua ajatuksena sellainen hommata. Rumahan se on ja ajo-ominaisuudet ei varmastikaan ole sieltä kärkipäästä, mutta laatu on se joka vaikuttaa minuun. Ajelen kyllä paljon, mutta se ei ole juurikaan matka-ajoa, vaan aivan kaupungin tuntumassa ja taajamissa, joten mikään tykki vehje ei tarvitse alla olla. Ranskalaisista olen kyllä kuullut niin paljon huonoa puhetta, että sellaiset taitaa myymälään jäädä, vaikka esimerkiksi Pösön autot ovatkin tyylikkäitä vehkeitä.

Karzan
26.08.2006, 17:21
Noita Yariksia on tullut kyllä katseltua ajatuksena sellainen hommata.

Ennenkun maksat tojotalisää, käy koejamassa suzukin swift. Taatusti laadultaan samaa luokkaa, halvempi, paljon paremmin varusteltu, nätimpi ja takuukin paljon parempi.

26.08.2006, 19:37
Ranskalaisista olen kyllä kuullut niin paljon huonoa puhetta, että sellaiset taitaa myymälään jäädä

Ei kannata aina luottaa pelkästään puheisiin. Itse kun ostin rellun joskus aikoja sitten, niin kaverit ja muut nauroivat ja sanoivat, että tulet olemaan todella kusessa ton auton kanssa. Ajoin rellulla niin kauan kuin tarvtsin autoa ja niin kauan se myös toimi. Ajokilometrejä tuli sille(rellu 19) 30 000km ja vaihdoin siihen kaksi kertaa öljyt ja kerran yhden etuvalon polttimon. Mitään muuta ei tarvinnut tehdä ja auto toimi kuin kello. Rellu lähti kovilla pakkasilla käyntiin ja lämpeni nopeasti, jos nyt ostaisin auton, niin rupeisin varmasti katselamaan renault 19 malleja käytettynä, siinä kohtaa hinta/laatu ja yleensä varustetasokin on parempi, kuin sen ikäisissä sakemanneissa.

Kipa84
26.08.2006, 19:45
Ei kannata aina luottaa pelkästään puheisiin. Itse kun ostin rellun joskus aikoja sitten, niin kaverit ja muut nauroivat ja sanoivat, että tulet olemaan todella kusessa ton auton kanssa. Ajoin rellulla niin kauan kuin tarvtsin autoa ja niin kauan se myös toimi. Ajokilometrejä tuli sille(rellu 19) 30 000km ja vaihdoin siihen kaksi kertaa öljyt ja kerran yhden etuvalon polttimon. Mitään muuta ei tarvinnut tehdä ja auto toimi kuin kello. Rellu lähti kovilla pakkasilla käyntiin ja lämpeni nopeasti, jos nyt ostaisin auton, niin rupeisin varmasti katselamaan renault 19 malleja käytettynä, siinä kohtaa hinta/laatu ja yleensä varustetasokin on parempi, kuin sen ikäisissä sakemanneissa.

Sehän tästä hommasta vaikeaa tekeekin, kun noita puheita riittää joka asiasta ja joka lähtöön, olipa kyse autosta tai matkapuhelinliittymästä. Onkin sitten huomattavasti vaikeampaa erottaa se oikea totuus näistä puheista. Jotkut valmistajat ovat onnistuneet luomaan itselleen hyvän maineen, jolla sitten hintaa voidaan nostaa ja kansa maksaa tyytyväisenä. Toki täytyy muistaa, ettei kaikki puheet suinkaan ole suurenneltuja, kyllä niistä asiaakin löytyy.

Joku tuossa mainitsikin tuosta Suzukista... Tulipa samalla mieleeni tuo Kia, onko tuosta kenelläkään kokemuksia? Kovasti sitä olen kuullut kehuttavan ja hintakin on keskivertoa edullisempi.

Analysoija
26.08.2006, 20:22
Jos haluaa hyvän ja vanhemman, käyttökustannuksiltaan edullisen ajoneuvon, suosittelen Mersua.

Tulipa tuossa eilen hankittua kakkosautoksi MB 190 2.0 diesel vuosimallia 1987. Ensimmäiseltä omistajalta sisäänajettu (502 000 km). Autossa täydellinen huoltokirja ja joka ainut tankkaus pantu ylös, kulutukset mitattu yms.

Hintaa noilla on semmoset 1000-2000 euroa, hyväkuntoisilla ja siisteillä.

Itsellä tulee ykkösautoon (uudempi MB) reippaat 50 000 km vuodessa ja kakkosautoon 35 000, bensa-autoilla tulis henkilökohtainen konkurssi muutamassa viikossa.

Ajettavuuskin on vanhemmassa Mersussa parempi kuin mitä oli 2000-luvun alun Toyota Corollassa, joita kävin muutaman koeajamassa ja huonoksi investoinneksi toteamassa.

Joku valittelee varmaan kiihtyvyyttä, mutta syöttöpumpun käsittelyllä saa tehoja lisää, yks kaveri säädätti vm1989 olevaa 2.0 litraista Mersuaan, hevosvoimat n.75 -> n.160 ja kulutuskin pieneni.

Muilla vastaavia kokemuksia laatuautoista?

kyllvaan
26.08.2006, 20:43
Joku valittelee varmaan kiihtyvyyttä, mutta syöttöpumpun käsittelyllä saa tehoja lisää, yks kaveri säädätti vm1989 olevaa 2.0 litraista Mersuaan, hevosvoimat n.75 -> n.160 ja kulutuskin pieneni.

Tuota ei usko edes Esson baarin miehet...Syöttöpumpun säädättämisellä ei todellakaan tehot tuplaudu, tehon lisäys on luokkaa "marginaalinen"
kyseessä vielä vapaastihengittävä moottori.
Tehon tuplaaminen 2.0 vapaastihengittävässä dieselmoottorissa on "mission impossible" illman moottorin vaihtoa ;-D

ipa rules
26.08.2006, 20:49
"aika" raju tehonlisäys syöttöpumpulla....jotain rajaa noihin juttuihin. Oli hyvä ettei ollut siideriä suussa, olis meinaan menny näppis vaihtoon.

Nännimäinen
26.08.2006, 20:50
Honda tosin varauksin pysyy mukana leikissä.

Paino sanalla varauksin... (http://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2Ek)

Analysoija
26.08.2006, 20:56
Kyl minäkin sitä aika rajuna pidin. Ja en usko oikein vieläkään. Kyseinen n.50 vuotias mies pitää isohkoa autokorjaamoa pienehköllä paikkakunnalla, mutta teetti työn toisaalla. Näin selosti asiaa jollekin ja itse kuuntelin sivukorvalla.

Pidin myös aika kovana kommenttina, nimittäin kun kyselin aikoinaan yhteen Mersuun samaa "hoitoa", sanoi eräs syöttöpumppujen säätäjä, että 75 hepasta saa 100-105.

V-man
26.08.2006, 21:03
Kyl minäkin sitä aika rajuna pidin. Ja en usko oikein vieläkään. Kyseinen n.50 vuotias mies pitää isohkoa autokorjaamoa pienehköllä paikkakunnalla, mutta teetti työn toisaalla. Näin selosti asiaa jollekin ja itse kuuntelin sivukorvalla.

Pidin myös aika kovana kommenttina, nimittäin kun kyselin aikoinaan yhteen Mersuun samaa "hoitoa", sanoi eräs syöttöpumppujen säätäjä, että 75 hepasta saa 100-105.

Hehee... Kyseessä lienee kuitenkin turbotus, joita tehdään nuille diesel mersuille paljon. 160 heppaa on turbollakin aika hyvin. Ei siis todellakaan mikään ihme, mutta 140 hevosen luokkaa ne taitaa yleensä 2.0 litran mersuista ottaa niillä pienimmillä turboilla. Puhdasta mutua, mutta yli sata heppaa säätämällä pumppua on huono vitsi.

V-man
26.08.2006, 22:44
Hauskintahan tässä on se, että nokkahihnan katkettua auton moottori on yleensä ns. epäkunnossa. Se ei toimi. Autolla ei voi ajaa. Eli miten viedä auto takuukorjaukseen, jos auton moottori ei toimi. Vai täytyykö olettaa, että Opelin tapauksessa vienti normaaliin takuukorjaukseen tapahtuu hinurilla?

Siis mikä tässä on ongelma? Kai jokaisen uuden auton vakuutukseen kuuluu autopalvelu jolloin hinaus ei maksa mitään? Vanhempiin autoihinkaan se ei maksa kuin 10e vuodessa.

Rodion
26.08.2006, 23:03
Siis mikä tässä on ongelma? Kai jokaisen uuden auton vakuutukseen kuuluu autopalvelu jolloin hinaus ei maksa mitään? Vanhempiin autoihinkaan se ei maksa kuin 10e vuodessa.

No se "Faija vei sitten auton takuukorjaukseen ihan normaalisti"-kohta vaan sai asian kuulostamaan siltä, että autoa ei mitenkään hinattu korjaamolle tms. "Vein auton korjaamolle" tarkoittaa sitä, että ajoin autoni korjaamolle...

Noh, ehkä vain ymmärsin sitten väärin.

Tinke-80
27.08.2006, 01:43
No se "Faija vei sitten auton takuukorjaukseen ihan normaalisti"-kohta vaan sai asian kuulostamaan siltä, että autoa ei mitenkään hinattu korjaamolle tms. "Vein auton korjaamolle" tarkoittaa sitä, että ajoin autoni korjaamolle...

Eli sinun mielestä takuuhuolto tarkoittaa samaa kuin takuukorjaus? Mielenkiintoista.

- tinke.80

Rodion
27.08.2006, 18:59
Eli sinun mielestä takuuhuolto tarkoittaa samaa kuin takuukorjaus? Mielenkiintoista.

- tinke.80

Mitenkäs tämä nyt liittyy asiaan?

Tinke-80
27.08.2006, 19:32
Mitenkäs tämä nyt liittyy asiaan?
Mieti sä sitä.

Rodion
27.08.2006, 19:42
Mieti sä sitä.

Arvelinkin, ettet tiedä edes itse sitä.

Tinke-80
27.08.2006, 19:54
Arvelinkin, ettet tiedä edes itse sitä.

Hmm... Pari vuotta tullut oltua elektroniikkahuollossa töissä ja en tiedä mitä eroa on takuuhuollolla ja takuukorjauksella? Huikeeta.

- tinke.80

Rodion
27.08.2006, 19:56
Hmm... Pari vuotta tullut oltua elektroniikkahuollossa töissä ja en tiedä mitä eroa on takuuhuollolla ja takuukorjauksella? Huikeeta.

- tinke.80

Taas keksit jotain omiasi. Kysyin, että miten liittyi asiaan se, että aloit väittämään minun pitävän takuuhuoltoa ja -korjausta samana asiana.

Tinke-80
27.08.2006, 20:25
Taas keksit jotain omiasi. Kysyin, että miten liittyi asiaan se, että aloit väittämään minun pitävän takuuhuoltoa ja -korjausta samana asiana.

On tää huikeeta.

Tulppu
28.08.2006, 16:10
Ja taas menee laatuketju onelinereiksi. Säälittävää.

Oma autokuumeeni on pysynyt poissa kevään Volvo-investoinnin jälkeen hyvin. Kaksilitrainen vapaastihengittävä moottori kiidättää suht kevytkorista pikkufarkkua aivan riittävästi ja sisätiloissakin on sen verran kilkettä että kyllä nyt kelpaa. Jotain pikkuhuoltoja lähiaikoina on väistämättä edessä mutta osat kuluvat kyllä joka autossa. Sitä paitsi ajotyylistäni johtuen kuluminen voi olla nopeampaa kuin naapurin mummon nissanmicrassa.

Ranskisautoja on todellakin haukuttu lähes joka paikassa, niitä ei ole taidettu tehdä pohjolan oloihin? Myös Fiatista ja Opelista on kuulunut soraääniä. Joka merkissä tietysti omat ongelmansa, esim. Volvolla on ollut sähköongelmia ainakin 400 ja S/V40 -sarjoissa.

Pafe
28.08.2006, 19:52
Onko kellään tietoa, miten saisi nuo kuolleet ötökät pois konepelliltä? Ovat tarttuneet suurin osa turhan vahvasti eikä ainakaan käsin sienellä jynssäämällä oikein lähtenyt.
Näkyy turhan selvästi valkoiselta maalipohjalta.

Eli tiedättekö onko jotain juuri tähän tarkoituksen ainetta myynnisssä tai oletteko keksineet/kuulleet jonkun niksin, millä ne saisi pois?

E: Niin, ja nyt sitten Corolla -03 hankittu, kun kyselin pari viikkoa sitten niistä tässä ketjussa. Ja valitettavasti ensimmäinen "vika"/muu erikoisuus rekisteröity, sillä tietyllä kierrosluvulla kuuluu sellainen ihme naksahdus/vinkuna jostain vähän aikaa. Varsinkin kolmosvaihteella ajettaessa tämä kuuluu selvimmin. Olisiko tietoa mistä tämä voisi johtua tai onko jopa jollain muullakin ollut samantyyppistä vikaa?
Voi toki olla, että ääni häviää ajanmyötä ja se olikin vain jokin väliaikainen homma.