PDA

View Full Version : Autoiluketju

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 [22] 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37

pete666
20.06.2010, 08:50
Tässä alkaa tuo perheen koko olemaan jo sitä luokkaa, että tila-auto on nyt se mikä pitää laittaa. Olen käynyt jo yhden koeajamassakin eli chrysler grand voyager 2,8 crd koneella. vuosimalli on 2005. Täytyy sanoa, että auto oli erittäin hyvä ajettava ja tuo stow `n`go järjestelmä erittäin kätevä. Jos vain jollain arvon palstalaisella löytyy lisää kokemuksia ko. autosta niin antaa kuulua vain. Ja mitään ns. tila-autoja on turha ehdottaa tyyliin vw touran, opel zafira ym...koska kyllähän niihin mahtuu viisihenkinen perhe hyvin istumaan, mutta tavaratila on olematon...

polvipetteri
20.06.2010, 09:13
Tässä alkaa tuo perheen koko olemaan jo sitä luokkaa, että tila-auto on nyt se mikä pitää laittaa. Olen käynyt jo yhden koeajamassakin eli chrysler grand voyager 2,8 crd koneella. vuosimalli on 2005. Täytyy sanoa, että auto oli erittäin hyvä ajettava ja tuo stow `n`go järjestelmä erittäin kätevä. Jos vain jollain arvon palstalaisella löytyy lisää kokemuksia ko. autosta niin antaa kuulua vain.

En tiedä, kuinka paljon ajattelet näitä asioita, mutta laitan nyt linkin kuitenkin. Itse en tuollaista säilykepurkkia hankkisi:
http://www.euroncap.com/tests/chrysler_voyager_1999/56.aspx

Itse olen pakosta yhden kesän ajellut 3,3 litraisella bensaversiolla ja muutamilla työkavereilla on kyseistä mallia sekä Grand-versiona että pienempänä. Ainakin sen panin merkille, että ilmastointi on kesäkuumalla aivan mahdoton säätää sopivaksi. Se on joko "on" tai "off" käytännössä. Talvella sama lämmityksen suhteen.

Lisäksi ne irrotettavat penkit ja muovinen verhoilu alkavat pitää kammottavaa natinaa ja nitinää ajan kuluessa. Varmasti viiden vuoden ikäinen auto pitää sellaista nitinää, että itse en kuuntelisi. Ja pakko on mainita vielä Chrysler-huollosta Tampereella, että huonompaa huoltofirmaa saa hakea. Aikoja ei sa kuin viikkojen päähän, sovittuja asioita ei tehdä ja osien saaminen kestää parhaimmillaan kuukausia. Eikä ole kyse yksittäistapauksista.

Olisin tietysti voinut kirjoittaa positiivisen arvion tai jättää tämänkin kirjoittamatta kokonaan, mutta toisaalta et ole ilmeisesti vielä lyönyt rahoja pöytään, että toivottavasti tästä on hyötyä.

Oletko miettinyt perheellesi esim. Mersun Vitoa bussimallisena? Seuraavassa linkissä olevaa mallia löytyy Nettiautostakin kymmeniä, alkaen reilusta neljäsä tonnista: http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/vito/3214566

Veijari
21.06.2010, 11:39
Nyt alkaa olla aika meikäläisenkin siirtyä bensasyöpöstä edulliseen dieseliin. Tänään käyn koeajamassa tuollaisen bemarin 1-sarjalaisen 2 litran dieselillä.

Bemarihaaveilu unohdettu, koeajo ei vakuuttanut ja muutenkin laatuvaikutelma kabiinissa oli Ladan luokkaa. Uskon myös että tulevana talvena olisi ottanut pannuun nelivedon puute. Nyt haussa A3 sportback, quattrolla ja dieselinä. Helvetin vähän noita on markkinoilla, ehkä pitää suorittaa hakureissu Saksan maalle, ja nykyinen autokin pitäisi ensin saada myytyä pois alta. Jos tässä kesän aikana saisi tämän autonvaihtoprojektin hoidettua.

12961
21.06.2010, 12:11
Bemarihaaveilu unohdettu, koeajo ei vakuuttanut ja muutenkin laatuvaikutelma kabiinissa oli Ladan luokkaa. Uskon myös että tulevana talvena olisi ottanut pannuun nelivedon puute. Nyt haussa A3 sportback, quattrolla ja dieselinä. Helvetin vähän noita on markkinoilla, ehkä pitää suorittaa hakureissu Saksan maalle, ja nykyinen autokin pitäisi ensin saada myytyä pois alta. Jos tässä kesän aikana saisi tämän autonvaihtoprojektin hoidettua.

Mahtoikohan kyseisessä yksilössä olla jotain vikaa, meinaan se mitä minä ajoin oli kabiiniltaan erittäin laadukkaan oloinen kampe. Ajettavuus jakaa mielipiteitä, selkeästi sporttiseen suuntaan on tuota BMW:a suunnattu.

Oletko ajanut A3:lla? Minua ainakin häiritsisi se, että kyseessä on kuitenkin suurin osin "vain" Golf eri kuorissa. Voihan sen nähdä tietysti hyvänäkin asiana. Mikäli neliveto muuttui ehdottomaksi kriteeriksi, taitaa olympiavolkkari olla tuossa luokassa ainoa vaihtoehto.

Saksanmaalta löytyy varmasti Suomea paremmin valikoimaa paikallisista automerkeistä, yleisesti ottaen saat sieltä hyvin varustellun yksilön suomiauto-neekerimallin hinnalla.

Veijari
21.06.2010, 12:32
Oletko ajanut A3:lla?

En vielä, rengasmelusta olen lukenut jo etukäteen moitteita. Kaupunkiajossa tuo ei niin haittaa jota meikäläisen ajaminen suurilta osin tulee olemaan. Voi olla että se koeajamani bemari oli karvalakkimallia kaikilta osin verrattuna niihin A3:iin joita olen käynyt koeistumassa.
Niin ja bemarissa penkin (manuaali) säätö oli ihan saatanan hankala. Jos halusi penkkiä nostaa ylemmäs piti kammeta itsensä kyynnerpäiden varaan leijumaan ja sen jälkeen pumpata penkkiä kahvasta ylöspäin. Minunlaiselle ylipainoiselle sialle se oli lähes ylivoimaisen hankala temppu suoritettavaksi.

Frostburn
21.06.2010, 13:42
Minä harkitsen vakavasti Mazdan MX-kutosen ostoa.
Jos jollain on kokemuksia autosta niin kertokaa ihmeessä, nii ja kyseessä on 2.5L V6 vuosimallia 97. Millainen moottori tuo on ajettavuudeltaan? ja Auto ylipäätänsä. Kiitos

Ei ole MX6:sta kokemuksia, mutta tuosta 2.5 litran veekutosesta kylläkin - isällä kun oli joitakin vuosia sitten ko. pannulla varustettu Xedos 9. Moottorista minulla on enimmäkseen hyvää sanottavaa - hiljainen ja luotettava (auto hankittiin perheeseen vajaat 100tkm ajettuna ja myytiin pois hiukan ennen 300tkm täyttymistä, eikä moottorille tarvinnut tehdä mitään huolto-ohjelmaan kuulumatonta remppaa) kone, joka automaattilootaankin yhdistettynä liikutti Xedosta ihan riittävän ripeästi eikä kulutuskaan kutoskoneeksi mikään järkyttävä ollut - maantieajossa pääsi karvan alle 8 litran. Ainoa moite tulee alaväännön puutteesta, joka on japsikoneille varsin tyypillistä ja tietysti korostuu automaattivaihteiston kanssa, kun ei itse saa täysin määräillä millä kierrosalueella moottoria käyttelee.

Stranger
21.06.2010, 14:11
Onko kokemusta/tietoa miten yleistä on mittarien ruuvaaminen tuontiautoissa? Olen katsellut autoliikkeiden tarjontaa, ja silmiin on pistänyt vähillä kilometreillä olevia Saksan tuonteja. Esim. -07 Passat 2.0 tdi jolla on ajettu 67 tkm.

Le Banner
21.06.2010, 14:27
Onko kokemusta/tietoa miten yleistä on mittarien ruuvaaminen tuontiautoissa? Olen katsellut autoliikkeiden tarjontaa, ja silmiin on pistänyt vähillä kilometreillä olevia Saksan tuonteja. Esim. -07 Passat 2.0 tdi jolla on ajettu 67 tkm.

Ilmeisesti mittaria ruuvattu eteenpäin epähuomiossa tuossa yksilössä. Tuttuni hommasi viitisen vuotta sitten tuolloin kahdeksan vuotta vanhan bemarin ja mittarissa oli muistaakseni 84 tonnia ja tyypilliseen tapaan ensimmäiseltä omistajalta, joka oli 1901 syntynyt herrasmies. Samanlaisia tarinoita lukemattomia ja mittareiden ruuvaus on hyvinkin yleistä. Toinen tuttu haki itse coupe bimmerin ja siistihän sekin oli, mutta laukesi ennen satamaa pientareelle.

Stranger
21.06.2010, 15:24
Sitä vain mietin, että pistääkö muutama tonni enemmän rahaa kiinni vastaavaan Suomi-autoon, kuin mitä joutuisi uitetusta maksamaan. Ehkä se on järkevää.

Mustaine
21.06.2010, 15:42
Ilmeisesti mittaria ruuvattu eteenpäin epähuomiossa tuossa yksilössä. Tuttuni hommasi viitisen vuotta sitten tuolloin kahdeksan vuotta vanhan bemarin ja mittarissa oli muistaakseni 84 tonnia ja tyypilliseen tapaan ensimmäiseltä omistajalta, joka oli 1901 syntynyt herrasmies. Samanlaisia tarinoita lukemattomia ja mittareiden ruuvaus on hyvinkin yleistä. Toinen tuttu haki itse coupe bimmerin ja siistihän sekin oli, mutta laukesi ennen satamaa pientareelle.

Mitenkäs sitten, kun Saksan rekisteriotteessa näkyy edelliset omistajat ja syntymäajat? Ei kai niitä voi väärentää?

Tuamas
21.06.2010, 16:01
Sitä vain mietin, että pistääkö muutama tonni enemmän rahaa kiinni vastaavaan Suomi-autoon, kuin mitä joutuisi uitetusta maksamaan. Ehkä se on järkevää.

Jos (ja aika usein kun) Saksasta uitetuissa on täydellistä huoltokirjaa, niin ei ne nyt ainakaan merkittävästi huonompia ole kuin Suomi-autot (suolassa uitettu karvalakkimalli vs. hyvin varusteltu mutta hieman enemmän riskiä ajomäärän suhteen sisältävä)

Toki jos Saksasta hakee sen halvimman vaihtoehdon sieltä Mehmetin takapihalta, niin voi käydä kuten Le Bannerin kavereilla.

Ja noi ajomäärät (eritoten dieseleissä) ovat tuolla yleisesti pienempiä, koska verotus ei käsittääkseni rango siellä dieselillä ajavia käyttövoimaveron muodossa. Eli muutkin kuin taksikuskit ja kaupparatsut hankkivat dieseleitä (toki Suomessakin verotuksen muutos on tasoittanut eroa dieselien ja bensakoneiden määrässä).

Streider
21.06.2010, 16:45
Mitenkäs sitten, kun Saksan rekisteriotteessa näkyy edelliset omistajat ja syntymäajat? Ei kai niitä voi väärentää?

Ihan normaalia laittaa esim. isoisän, isän, tai jonkun muun nimiin halvempien vakuutusten takia, vaikka autoa käyttäisikin se juuri kortin saanut nuori joka käy kiskomassa kaiken irti siitä bemarista joka ilta. Sitten auto liikkeeseen, mittarista vähän pois, ja jollekin onnelliselle suomeen kovaan ajoon.

Ja kyllä, löytyy sieltä hyviäkin yksilöitä, ei siinä mitään. Mutta taksikäyttöön soveltuvaa diiseliä en sieltä toisi, sillä nehän teipataan heti uutena siihen beigeen taksiväriin, ajetaan se puoli miljoonaa, vaihdetaan kuskin penkki, ratti, teipit pois, ja vähillä kilsoilla myyntiin.

ipa rules
21.06.2010, 16:47
Tuoreen tuontipelin kanssa kannattaa muistaa se, että jatkossa autosta eroon pääseminen voikin sitten olla vaikeaa ja jos siitä pääseekin eroon niin hintaero vastaavaan suomiautoon on vähintään sama (usein isompi), kun mitä se olisi ollut ko. autoa hankkiessa.

Jos auto on jotenkin erityinen ja niitä on vähän Suomessa kannattaa uittamista harkita, mutta ns. perusauton hankkiminen hieman halvemmalla on sulaa hulluutta. Sillon erityisen tarkkana huoltokirjan ja auton yleiskunnon kanssa.

Tila-autoista kiinnostuneet kannattaa tsekata minkälaiseksi asettuu Syksyllä Suomeen tulevan uuden VW Sharanin hinta. Tyylikäs se ainakin on:

http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/vw_news.nsf/0/A3209C33DBA5E74DC22576E8002FA540?OpenDocument&db=vw4.nsf

sampio
22.06.2010, 10:10
Autoiluun sopivat aurinkolasit pitäisi löytää. Mitä suosittelisitte ja mitä kannattaisi huomioida?

Hiili
22.06.2010, 10:25
Autoiluun sopivat aurinkolasit pitäisi löytää. Mitä suosittelisitte ja mitä kannattaisi huomioida?Mahdollisimman isot, tummat ja leuhkan näköiset. Niiden takaa kelpaa sitten katsella nenänvartta pitkin jalankulkuun tyytyneitä, joita mahdollisesti joudut suojateiden kohdalla väistämään. Muista pitää suun ympäristössä mahdollisimman kireä ilme, koska silmäsi eivät luonnollisestikaan pysty isojen ja tummien lasien takaa viestimään halveksintaasi. Lähiessolta saa ihan hyviä.

Edit: ihan vakavasti. Itse pidän sellaisia ei-ihan-tummia, koska niitä ei tarvi sellaisessa sataa-paistaa-pilvistä-paistaa-pilvistä -kelissä räplätä päähän ja takaisin jatkuvasti.

Axbor Nocturne
22.06.2010, 10:46
Autoiluun sopivat aurinkolasit pitäisi löytää. Mitä suosittelisitte ja mitä kannattaisi huomioida?

Jos käytät muuten silmälaseja, niin osta ihmeessä vahvuuksilla.

Ei kannata liian tummia ostaa, menee muuten liian pimeäksi, jos aurinko menee hetkellisesti pilveen. Ei kai noissa laseissa nyt yleisesti tarvitse mitään hifistellä, ostaa sellaiset, mitkä istuvat hyvin omaan päähän, se on kai tärkeintä?

12961
22.06.2010, 10:48
Tuoreen tuontipelin kanssa kannattaa muistaa se, että jatkossa autosta eroon pääseminen voikin sitten olla vaikeaa ja jos siitä pääseekin eroon niin hintaero vastaavaan suomiautoon on vähintään sama (usein isompi), kun mitä se olisi ollut ko. autoa hankkiessa.

Hintaeroa on vain mikäli vaihdat autoa tulevaisuudessa autoliikkeessä. Mikäli myyt omasi yksityisenä ei tarvitse murehtia.

Mikäli myyt käytettyä autoa yksityisenä esimerkiksi nettiauton kautta, on hinta aivan sama Saksasta uitetulla kuin suomiautollakin.

Koko hinnanero on panikoituneiden autokauppiaiden aiikaansaannosta.

sampio
22.06.2010, 10:55
Jees, tietoni ja mielenkiintoni eivät edes riitä kovin pitkälle menevään kikkailuun lasien kanssa, mutta joitain peruspointteja ajattelin vielä täältä onkia sen lisäksi, että hiukan tutkailin tuossa googlen kautta erilaisia näkökulmia. Istuvuus lienee mulle se tärkein juttu, isopää kun olen. Tietysti sitten tuo tummuus, mikä esille tulikin jo ja väri. Lisäksi kai kannattaa välttää city-lasien paksuja kehyksiä.

Kuinkas on polarisoivien klasien kanssa? Onko niistä erityistä hyötyä autolla ajoon vrt. hinta?

finnjewel
22.06.2010, 10:55

Jo esitettyjen pointtien lisäksi ei kannata unohtaa, että autonhakumatkan muut kulut jätetään usein mainitsematta kun uitetun auton hinnasta puhutaan. Toki matkailu aina avartaa, mutta kuitenkin..

Leon
22.06.2010, 10:59
Kuinkas on polarisoivien klasien kanssa? Onko niistä erityistä hyötyä autolla ajoon vrt. hinta?
Minä käytän autoillessa kaksia laseja, en tosin yhtäaikaa. Jos on kuivaa ja kirkasta, käytän tummia Reiskoja. Jos on kirkasta ja tienpinta on märkä, käytän polarisoivia laseja heijastusten suodattamiseksi. Ensiksi mainitut kolme kertaa kalliimmat, btw. Ihan vaan maalaisjärjellä ajateltuna lasien pitää olla hyvin istuvat, eivätkä ne saa peittää näkökenttää sivuille.

Jotkut käyttävät aurinkolaseja aina ajaessaan, koska väittävät niiden suojaavan silmiä sirpaleilta mahdollisessa kolarissa. Minä käytän niitä siksi, koska aurinkoisella säällä ajaessa päätä alkaa särkeä suht helposti.

-OO-
22.06.2010, 11:04
Tietysti sitten tuo tummuus, mikä esille tulikin jo ja väri. Lisäksi kai kannattaa välttää city-lasien paksuja kehyksiä.

Minä olen huomannut että ruskeat linssit on autoiluun parhaat koska niiden kanssa erottaa kaikki kohteet toisistaan paremmin kuin tummilla linsseillä. Ja polarisoivat linssit kannattaa ihan ehdottomasti ottaa koska ne estävät häikäisyä. Esim. joskus talvikelillä tai sateen jälkeen kun ajaa ja aurinko heijastuu siitä märästä/jäisestä tienpinnasta niin polarisoivilla linsseillä se häikäisy ei ole niin paha.

Ja tuo on tosiaan hyvä huomio että paksut kehykset ja leveät sangat ei välttämättä ole paras ratkaisu autoilulaseihin.

Axbor Nocturne
22.06.2010, 11:22
Suosittelen samanlaisia peililaseja kuin Syltyllä oli Cobra-leffassa, niissä on tyyliä. Peililasit ovat muutenkin hyvä ratkaisu, ei todellakaan ole sitä vaaraa, että jalankulkija muikkelit huomaisivat seuraavan katseesi ;)

sampio
22.06.2010, 11:22
Kiitoksia kommenteista. Ruskean toimivuudesta luin pari muutakin puoltoa, pitää testata.

Leon
22.06.2010, 11:23
Kiitoksia kommenteista. Ruskean toimivuudesta luin pari muutakin puoltoa, pitää testata.
Jotkut väittävät, että keltaisilla linsseillä olisi paras kontrasti. Oranssitkin toimivat hyvin tuossa suhteessa. Kannattaa kuitenkin satsata laatuun. Huonoilla linsseillä tulee takuuvarmasti pää kipeäksi hiukankaan pitemmän rupeaman jälkeen.

Datsun
22.06.2010, 12:07
Vaimolle kakkosauto (http://www.nettiauto.com/citroen/c2/3263732)
Pitäiskö toi vaan noukkia kotiin? Jos on kesäloman jälkeen vielä myynnissä niin ilman muuta. Autoa ei ennen elokuuta tarvita ja koko kesä menee maalla niin ei millään viitsisi ostaa kakaroiden rääkättäväksi parkkipaikalle. Mutta mun mielestä tuo on jopa varsin halpa.

Linkki vie Nettiauton myynti-ilmoitukseen.

finnishninja
22.06.2010, 12:35
Jos (ja aika usein kun) Saksasta uitetuissa on täydellistä huoltokirjaa, niin ei ne nyt ainakaan merkittävästi huonompia ole kuin Suomi-autot

Huoltokirjan nimeen ei kannata vannoa. Näin kerran sellaisen, joka oli täytetty aina samassa paikassa - ja samalla kynällä... Soitto kyseiselle huoltamolle sai asiakaspalvelun ymmälleen. Tulkitsimme tämän siten, että joku oli "auttanut vähän velipoikaa".

MadMike
22.06.2010, 14:01
Jotkut väittävät, että keltaisilla linsseillä olisi paras kontrasti. Oranssitkin toimivat hyvin tuossa suhteessa. Kannattaa kuitenkin satsata laatuun. Huonoilla linsseillä tulee takuuvarmasti pää kipeäksi hiukankaan pitemmän rupeaman jälkeen.

Kysykää Jari-Matti Latvalalta. Mä näin kerran kuinka se selitti telkkarissa, että milloin kannattaa ajaa punaisella ja milloin keltaisella ja milloin ruskealla linssillä. Eri linsseillä kuulemma oli suuri merkitys hänen ajosuoritukseensa.

Hirveä autokuume mutta krooninen rahavajari haittaa hankintoja.

Veijari
22.06.2010, 14:29
Perskutarallaa, Audi A3 Sportbackissa etuvedon vs. quattron takaluukkujen kokoero on melkoinen. Litramäärää en tiedä mutta korkeutta Q:ssa on huomattavasti vähemmän.

Saamari kun piti koira aikanaan ottaa, nyt pitää autoakin valita sen mukaan mahtuuko Turre takaluukkuun vai ei. Olettekos kuljetelleet noita karvakasoja takapenkillä? Valjaita se vissiin vaatii että saa köytettyä turvavöihin ja on siinä koirallakin opettelemista että pysyy penkillä aloillaan.

Jupe
22.06.2010, 14:46
Olettekos kuljetelleet noita karvakasoja takapenkillä? Valjaita se vissiin vaatii että saa köytettyä turvavöihin ja on siinä koirallakin opettelemista että pysyy penkillä aloillaan.
Valjaissa mikä kiinnitetään turvavoihin pysyy paikoillaan ihan hyvin, tosin meillä onnistui sotkeutumaan siihen välillä aika pahasti, kun yrittää pyöriä ympyrää ja etsiä "paikkaa".
Joku on sanonut että turvallisin paikka koiralle on etumatkustajan jalkatila(jos vain mahtuu siihen). Meidän koira istuskelee siinä nykyään kaikki pk-seudun reissut ja muut saavat istua takana. Autoissa missä saa pelkääjän penkin kunnolla taakse niin tuohon avautuu ihan oiva tila kuljetukseen ja on kumimatto alla jne.

_

Nickelback
23.06.2010, 10:25
Vaimolle kakkosauto (http://www.nettiauto.com/citroen/c2/3263732)
Pitäiskö toi vaan noukkia kotiin? Jos on kesäloman jälkeen vielä myynnissä niin ilman muuta. Autoa ei ennen elokuuta tarvita ja koko kesä menee maalla niin ei millään viitsisi ostaa kakaroiden rääkättäväksi parkkipaikalle. Mutta mun mielestä tuo on jopa varsin halpa.

Linkki vie Nettiauton myynti-ilmoitukseen.

Oletko siis ihan varma että haluat juuri tummoisen Sensodriven? Tämä voi toki olla pelkkä yksittäinen tapaus, mutta kaveri kävi koeajamassa tuollaista ja tuo vaihteisto yritti kesken vauhdin lyödä ykköstä tai peräti pakkia sisään. Tuli ymmärrettävistä syistä siinä vähän tilannetta. Onneks ei kuitenkaan käyny mitään. Mitä ite olen ajanut, niin musta toi on laiska vaihteisto. Muutenhan noissa autoissa ei nyt pahemmin oo ollu mitään. Tai no viallisia penkkejä, mut ei niin paha asia.

Datsun
23.06.2010, 10:32
Oletko siis ihan varma että haluat juuri tummoisen Sensodriven? Tämä voi toki olla pelkkä yksittäinen tapaus, mutta kaveri kävi koeajamassa tuollaista ja tuo vaihteisto yritti kesken vauhdin lyödä ykköstä tai peräti pakkia sisään. Tuli ymmärrettävistä syistä siinä vähän tilannetta. Onneks ei kuitenkaan käyny mitään. Mitä ite olen ajanut, niin musta toi on laiska vaihteisto. Muutenhan noissa autoissa ei nyt pahemmin oo ollu mitään. Tai no viallisia penkkejä, mut ei niin paha asia.
Joo, pitää olla toi vaihteisto ihan ehdottomasti. Keppivaihteista autoa mä en enää talouteen huoli missään nimessä. Budjetti on aika rajallinen, ja se huomioiden C2 on aika lailla ainut jonka saa automaatilla ja ilmastoinnilla.

Me käytiin tuommoista ajamassa, yks vähän reilu 100 tkm ajettu yksilö. Siinä toimi laatikko ihan hyvin. Laiskahan se on kuin mikä, varsinkin kun vertaa siihen DSG-laatikkoon mikä ykkösautossa on. Kattellaan.

-OO-
23.06.2010, 11:13
Yhdellä automaatti-Citikalla (C5) olen ajanut ja ei kyllä oikein sekään loota tehnyt suurta vaikutusta. Jotenkin tuntui että se laatikko ei koskaan oikein osannut päättää mikä pykälä pitäisi olla milloinkin sisällä. Amerikkalaisilla ja Mersun automaateilla suurimmaksi osaksi ajaneena tuntui aika paskalta tuo laatikko. Ja tuon ylläolevan jäsenen todistuksen perusteella vaikuttaa että tuo Sensodrivekään ei ole juuri sen parempi. Mutta tietysti jos kyse on kakkosautosta ja vaihtoehdot on vähissä niin mikäpä siinä. Itsekin olen tullut vannoutuneeksi automaattimieheksi mutta ainakin tuon oman kokemukseni perusteella harkitsisin pitkään manuaalia vaihtoehdoksi, koska mieluummin sitä melkein ajaa manuaalillakin kuin huonosti toimivalla automaatilla.

Kelju K. Kojootti
23.06.2010, 13:19
Auton tarve nostaa autokuumetta ja netistä on tullut jo kärryjä katseltua. Liikkeissäkin olisi tarkoitus lähiaikoina vierailla. Tuli mieleen semmoinen asia, että kuinkahan paljon tuommoisesta esim. 9000 euron hintalapulla varustetusta autosta lopulta joutuu maksamaan, kun minulla ei siis ole vaihdokkia, josta olisin luopumassa? Siis, miten paljon on varaa tinkimällä saada hintaa tippumaan. Käsittääkseni noissa liikkeiden hinnoissa on aika paljon ilmaa juurikin auton vaihtajia silmällä pitäen.

Axbor Nocturne
23.06.2010, 13:36
Siis, miten paljon on varaa tinkimällä saada hintaa tippumaan. Käsittääkseni noissa liikkeiden hinnoissa on aika paljon ilmaa juurikin auton vaihtajia silmällä pitäen.

No ei se nyt ihan niinkään mene, kaveri kävi ostamassa tuossa pari viikkoa sitten käytetyn diesel Octavia RS:n (käytetyn), hintaa sai tiputettua tonnilla ja siihenkin piti töitä tehdä, että myyjä suostui. Sitten kun halusi vielä täyden tankin, niin myyjä joutui menemään kysymään omalta pomoltaan onko se mahdollista. Mitä halvempi auto, niin sitä vähemmän tinkimisvaraa, tietysti siihen vaikuttaa myös hyvin paljon se, minkälaiseen autoon tämä vaihdokki on käytetty. Kyllä ne myyjät nykyään tarkkaan laskee, kun autosta pitää jäädä kuitenkin tietty prosentti voittoa. Mutta, yrittänyttä ei laiteta, sen kun vain menet laittamaan rohkeasti tarjouksia vetämään.

Nickelback
23.06.2010, 13:37
Auton tarve nostaa autokuumetta ja netistä on tullut jo kärryjä katseltua. Liikkeissäkin olisi tarkoitus lähiaikoina vierailla. Tuli mieleen semmoinen asia, että kuinkahan paljon tuommoisesta esim. 9000 euron hintalapulla varustetusta autosta lopulta joutuu maksamaan, kun minulla ei siis ole vaihdokkia, josta olisin luopumassa? Siis, miten paljon on varaa tinkimällä saada hintaa tippumaan. Käsittääkseni noissa liikkeiden hinnoissa on aika paljon ilmaa juurikin auton vaihtajia silmällä pitäen.

Vanha sananlaskuhan on että 10% pitäisi saada käteisellä ostettaessa pois. Eri asia on, millainen se auto on. Jos se on just tullut liikkeeseen niin ei varmaan saa tonnia pois, varsinkin jos on ollu kyselijöitä. Pitkään seisseestä voi saada 2000 euroa pois, mutta sitten voi itse miettiä miksi se siellä liikkeessä seisoo. :)

Jupe
23.06.2010, 13:52

Oma kokemus käytettyjen autojen alennuksista on 10-15%. Autojen hinnat ovat vaihdelleen 5 000 - 15 000€ välillä. Alle kymmeneen prosenttiin ei kannata suostua varsinkaan jos vastaavia malleja on saatavilla muiltakin kauppiailta.

_

Axbor Nocturne
23.06.2010, 14:15
Vanha sananlaskuhan on että 10% pitäisi saada käteisellä ostettaessa pois. Eri asia on, millainen se auto on. Jos se on just tullut liikkeeseen niin ei varmaan saa tonnia pois, varsinkin jos on ollu kyselijöitä.

Tuo ei kyllä pidä paikkaansa, kuin noissa edullisimmissa autoissa, menepä ostamaan 20000 €:n autoa, niin ei varmasti saa mitään 10% pois hinnasta. Tonnin voi saada pois ja siihen autoliikkeet usein suostuvatkin, niin kuin tuossa mun kaverin tapauksessa juuri kävi (oli käteisosto). Omaa autoa kun alkaa tarjomaan vaihdossa, niin persnettoa tulee aivan varmasti.

Tällä hetkellä muuten Pk-seudulta saa käteisostaja edullisimmin ostettua autonsa. Maakunnissa taas vaihtoautoista hyvitetään paremmin.

Kelju K. Kojootti
23.06.2010, 14:29
Kiitoksia vastauksista tähän asti!

Täällä kun vaikuttaa autoista tietäviä olevan enemmänkin, niin olisikos antaa vinkkejä merkin suhteen, mitä kannattaa suosia ja mitä ehdottomasti vältellä? Farmaria en aio hankkia, mutta 4- tai 5-ovea saisi olla. Pääasiassa kaupunkiajoa tulee, jonkin verran tietysti myös maantietä. Hinta ois max. 10000 ja mitä vähempi ajettu, sitä parempi (max. 150 000 km). Tuollaisilla kriteereillä siis suurin piirtein kärryä etsin. Ja vuosimalli 2002 tai nuorempi.

Suurin mielenkiinto kohdistunut tähän saakka Volkkareihin (Golf ja Polo), Skodat, Toyotat, sekä muutamiin muihin.

Axbor Nocturne
23.06.2010, 14:44
Tässä muutama vaihtoehto, joita itse voisin harkita:

Honda Civic (http://www.nettiauto.com/honda/civic/3306833)
VW Golf (http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/3206731)
VW Golf (http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/2850204)
VW Bora (http://www.nettiauto.com/volkswagen/bora/3235779)

Tietysti kannattaa katsoa sellainen, missä ei ole tulossa heti mitään isompaa huoltoa eteen.

MunkADunk
23.06.2010, 14:57
tuo 10-15% on kyllä yleinen, mutta kaverini sai liikkeessä tingittyä autosta vajaa 30%. Kuulemma 3 tupakkataukoa, pari kahvikuppia ja 2,5h siihen oli mennyt, mutta lopulta lähti auto reippaasti halvemmalla kuin oli mukaan varattu ja jäi myös sitten bensarahaa. ja lapussa luki 10k ennen tinkaamista.

Mitenkäs Audi A4 Quattro 1.8t, kestääkö hyvin? hakusessa olisi joku 96-98, ja mielellään ei-ohjelmoitu (lue=150hv). Netistä luin ja kavereilta kysyin niin nelikkoaudeissa saa tiuhaan vaihtaa niveliä ja tukivarsia, ja turbo myös tuo lisää huoltotoimenpiteitä. Kannattaako unohtaa tämmöinen kokonaan laskuista, jos etsii edullisia kilometrejä?

Jupe
23.06.2010, 14:58
En sanoisi noin jyrkästi kuin Hifk since 1993 tuossa yllä, ehdottomasti kannattaa opetella tinkimisen jalo taito ja rehellisesti kilpailuttaa liikkeitä keskenään jos vastaavia malleja on saatavilla useita lähiseudunliikkeissä. Olen itse useamman kaupan tehnyt niin uusista kuin käytetyistä ja ollut vahvasti mukana frendien kaupan teossa miettimässä mitä diilejä kannattaa hyväksyä.

Kyllä niissä käytettyjen hinnoissa on yleensä paljon enemmän varaa kuin se ensimmäinen kysytty tarjous.
Eroa ei ole teetkö käteisellä vai rahoituksella koska liike saa samalla tavalla rahan heti, vaihtoauto kannattaa myydä yksityiselle koska siinä liikkeet maksavat huonommin kuin yksityiset, jollei heillä ole ostajaa valmiina(tälläinenkin yksi tapaus on tiedossa ja saatu hinta oli sama kuin nettiauton pyynnit). Moni hyväksyy kaikessa helppoudessaan autoliikkeen huonomman tarjouksen jottei tarvitse katsella renkaan potkijoita ja vastailla kysymyksiin: "paljoks toi kulkee?"

Tässä viimeiset kaupat pk-seudun autoliikkeissä jotka olen itse tehnyt 5 vuoden sisällä(joko omistajana tai haltijana):
Käytetty Ford pyynti 5990€ , lopullinen hinta 5200€
Käytetty Ford pyynti 14 100€, lopullinen hinta 11 900€
Uusi Toyota Yaris pyynti 22 000€, lopullinen hinta 20 000€
Esittelyauto VW Golf(juridisesti käytetty) pyynti 27 500€, lopullinen hinta 25 500 +lohko vielä luovutuksessa tingitty kaupanpäälle, "koska pidin itsestäänselvyytenä että siinä olisi ollut se". :)

Vaikka jonkun mielestä tinkiminen tuntuu hölmöltä niin kyse on kuitenkin omasta mielestä isoista rahoista joten itse en ainakaan helpolla niele pyydettyjä hintoja.

_

Veijari
23.06.2010, 15:51
Mitenkäs Audi A4 Quattro 1.8t, kestääkö hyvin? Kannattaako unohtaa tämmöinen kokonaan laskuista, jos etsii edullisia kilometrejä?

Jos etsit edullisia kilometrejä niin kannattaa valita pienempi kone ja jättää neliveto pois. Sellaiseen 10 l / 100 km kulutukseen on syytä tuollaisen kanssa varautua. Tuon ikäisessä autossa vikoja tulee satavarmasti vastaan, oli Audi tai ei. Kyse on enemmänkin yksilöstä, onko hyvin pidetty ja säännöllisesti huollettu. Audi ei kuitenkaan mikään vikaherkin ole ja tuo 1,8T kone on suhteellisen hyväksi todettu.

Kelju K. Kojootti
23.06.2010, 15:57
Tässä muutama vaihtoehto, joita itse voisin harkita:

Honda Civic (http://www.nettiauto.com/honda/civic/3306833)
VW Golf (http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/3206731)
VW Golf (http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/2850204)
VW Bora (http://www.nettiauto.com/volkswagen/bora/3235779)

Tietysti kannattaa katsoa sellainen, missä ei ole tulossa heti mitään isompaa huoltoa eteen.

Sinänsä mielenkiintoisia vaihtoehtoja kaikki. Kiitoksia linkeistä. Niistä tullaankin sitten seuraavaan kysymykseen, eli yksityiseltä vai liikkeestä? Liikkeiden autoja tullut pääasiassa tähän asti katseltua. Jotenkin tulee itselle aina epäilys, kun näkee ilmoituksen yksityisellä henkilöllä myynnissä olevasta autosta. En tiedä, mistä johtuu, sillä joku niillä liikkeenkin käytetyillä autoilla on joskus ajanut.

Stranger
23.06.2010, 16:02
Jos etsit edullisia kilometrejä niin kannattaa valita pienempi kone ja jättää neliveto pois. Sellaiseen 10 l / 100 km kulutukseen on syytä tuollaisen kanssa varautua. Tuon ikäisessä autossa vikoja tulee satavarmasti vastaan, oli Audi tai ei. Kyse on enemmänkin yksilöstä, onko hyvin pidetty ja säännöllisesti huollettu. Audi ei kuitenkaan mikään vikaherkin ole ja tuo 1,8T kone on suhteellisen hyväksi todettu.Itsellä on Passat samalla koneella, ja se vie maantiellä n. 7 l /100 km ja kaupungissa sen kympin. A4 on hieman kevyempi, mutta neliveto tuo vähän lisää kulutusta, joten aika samoissa varmaan kulutukset. 270 tkm on Passatillani ajettu ja koneessa tai turbossa ei ole toistaiseksi ollut mitään vikaa.

Nickelback
23.06.2010, 16:04
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa, kuin noissa edullisimmissa autoissa, menepä ostamaan 20000 €:n autoa, niin ei varmasti saa mitään 10% pois hinnasta.

No itse olen kyllä aina saanu ton 10% (3 autoa hintaluokassa 10 000 - 25 000) kun olen ostanut. Ei se ole kuin ostajasta kiinni osaako puhua asiaa. Mut toki yleensä vaihtoautoa joutuu tyrkkäämään mukaan ja silloinhan sun autoa ei halua kukaan ja liikkeen autosta ei tingitä yhtään.

Nickelback
23.06.2010, 16:13
Sinänsä mielenkiintoisia vaihtoehtoja kaikki. Kiitoksia linkeistä. Niistä tullaankin sitten seuraavaan kysymykseen, eli yksityiseltä vai liikkeestä? Liikkeiden autoja tullut pääasiassa tähän asti katseltua. Jotenkin tulee itselle aina epäilys, kun näkee ilmoituksen yksityisellä henkilöllä myynnissä olevasta autosta. En tiedä, mistä johtuu, sillä joku niillä liikkeenkin käytetyillä autoilla on joskus ajanut.

Voin kertoa kokemuksella että noi liikkeen "takuut" on täyttä paskaa. Ostin liikkeestä 7000e kansivikaisen IV V5 Golfin (mahdoton todeta koeajolla) ja mikä oli lopputulos: Viikon vänkäämisen jälkeen sain osat liikkeen puolesta (500e) mutta työ oli maksettava itse (1000e). Ja katteleppa kuluttaja-asiamiehen tapauksia esim. jakohihnan katkeamisissa, niin kaikissa niissä on lause "auto on korjaamisen jälkeen paremmassa kunnossa kuin ostettaessa" ja tuon takia joudut aina jollain lailla maksumieheksi. Sinänsä mielenkiintoista että mun mielestä autosta tulee takaisin ajettava kun se korjataan. Ei se siitä paremmaksi muutu jos kansi korjataan.

Eli sinuna jos haluan mennä varman päälle, ostaisin yksityiseltä, ja vaihtaisin jakohihnan sekä öljyt, niin voisit varmasti huoletta ajaa autolla jatkossa. Ja noiden huoltojen jälkeenkin säästät varmasti rahaa kuin että ostaisit liikkeestä. Eri asia toki jos ei oo rahaa, niin sitten saat rahoituksen helpommalla, mutta ei ainakaan tuon Fernando Alonson sponsori pankin vakuudettomat lainat ole mahdottoman hintaisia.

1900
23.06.2010, 16:36
Nyt on sitten Camarolla päästelty ja niinhän siinä tulee käymään, että pajalle joutuu Chevy talvella. Autossa itsessään ei sinällään vikaa ole, mutta tekniikka on itselle liian onneton. 42 vuotta vanha 327-pikkulohko on kyllä menettänyt puhdin vuosien saatossa (käy ja kukkuu kyllä ok) ja tuntuu että kaikenmaailman Corollatkin liikkuu ripeemmin. Ei sillä, että joku kiihdytysauto pitäisi olla mutta saisi edes jotenkin liikkua. Ja ne äänet; on niin vaimeet V8:n löpinät, että kutoskoneeksi voisi joku luulla.

Eli talvella tulee tapahtumaan jotain seuraavaan suuntaan:

-350:nen kone on hakusessa. Saattaa hyvällä säkällä tulla syksyllä tutun jenkkireissulta. Häiskä kun menee tarvike ostoksille tutuille apajille. Koneeseen sitten sen verran kilkettä, että voimaa saa sinne 350:nen hevosen kointaalle.
-samalla vanhan ja väsyneen kaksipykäläisen lootan tilalle kestävä nelipykäläinen.
-suorat putket niin, että löpinä kuuluu seuraavaan kortteliin.
-levyjarrut eteen.

Tämä kesä mennään näillä ja ensi kesänä auto on sitten oman maun mukainen. Perkele, tässähän taisi tulla uusi harrastus.

Axbor Nocturne
23.06.2010, 16:58
No itse olen kyllä aina saanu ton 10% (3 autoa hintaluokassa 10 000 - 25 000) kun olen ostanut. Ei se ole kuin ostajasta kiinni osaako puhua asiaa. Mut toki yleensä vaihtoautoa joutuu tyrkkäämään mukaan ja silloinhan sun autoa ei halua kukaan ja liikkeen autosta ei tingitä yhtään.

Onhan tuokin ihan totta, ostajasta on aika paljon kiinni. Oli kaverillani kova kiire osta kyseisen mallinen auto, ei tainnut edes käydä koeajamassa muuta yksilöä kuin tuon ostamansa. Mutta silläkin on merkitystä, minkälaiseen autoon tuo ostamasti käytettyauto on vaihdettu? Edellisten kauppojen väliraha on aika olennainen tekijä tässä sinun tekemässäsi kaupassa.

Jeppe_68
23.06.2010, 17:10
Tulen tossa kesälomilla suomeen ja ajattelin hakea Saksasta kesäauton. Mielessä on -98 korvilla valmistettu MB 320 CLK. Joo tiedän, ihan vitun ruma, jopa niin ruma et on jo oikeesti kaunis. Onko kellään kokemuksia moisesta?

-OO-
23.06.2010, 17:10
Heitetään Kelju K. Kojootille sellainen vähän erilainen ehdotus. Nettiautossa näyttäisi nimittäin olevan myynnissä 67000 km ajettu 124-korinen Mersu, ihan huippukuntoinen ja sopii noihin asetettuihin kriteereihin hyvin muuten paitsi vuosimallin osalta. Onhan 7200 euroa tietysti paljon vuosimallin -88 autosta mutta jos tuo on vain ruostesuojattu kunnolla niin noilla kilometreillä tuolla tekniikalla ajaa ilman ongelmia vuosikausia.

Itsellä on nyt reilun kolmen vuoden ajalta kokemusta tuosta 124-Mersusta ja ei kyllä voi muuta kuin kehua. Ajettavuus voittaa edelleen monet uudetkin autot ja tuollaisen huollattaminen on ihan naurettavan halpaa koska varaosat eivät maksa juuri mitään ja tarvikkeena saa ihan kaikkea. Korihan noissa on se akilleen kantapää mutta jos se on asiallisesti joskus suojattu ja autoa on pidetty tallissa niin ei siitäkään ole mitään ongelmaa noin vähän ajetussa autossa. Ostaisin kyllä itse tuon pois kuljeksimasta mikäli olisi varaa sijoittaa tuollainen summa autoon, ikävä kyllä nyt ei ole kun on todennäköisesti asunnonvaihtoa sun muuta edessä.

ipa rules
23.06.2010, 17:45
Oletko siis ihan varma että haluat juuri tummoisen Sensodriven?

Naapurin C4:n robottilaatikko (sensodrive) meni uusiksi jokunen kuukaisi takuun loppumisen jälkeen. Kokonaiskustannus 7000€ - toki maahantuonti tuli vastaan 50% osista ja työstä mutta 3500€ lasku ei kuulemma kauheesti naurattanut.

ipa rules
23.06.2010, 17:56
Voin kertoa kokemuksella että noi liikkeen "takuut" on täyttä paskaa. Ostin liikkeestä 7000e kansivikaisen IV V5 Golfin (mahdoton todeta koeajolla) ja mikä oli lopputulos: Viikon vänkäämisen jälkeen sain osat liikkeen puolesta (500e) mutta työ oli maksettava itse (1000e). Ja katteleppa kuluttaja-asiamiehen tapauksia esim. jakohihnan katkeamisissa, niin kaikissa niissä on lause "auto on korjaamisen jälkeen paremmassa kunnossa kuin ostettaessa" ja tuon takia joudut aina jollain lailla maksumieheksi. Sinänsä mielenkiintoista että mun mielestä autosta tulee takaisin ajettava kun se korjataan. Ei se siitä paremmaksi muutu jos kansi korjataan.

No jos olisit ostanut sen kansivikaisen auton yksityiseltä, niin olisit maksanut koko summan itse. JOS olisit itse kaivanut jostain käytetyn kannen ja näin ollen luopunut siltä osin jatkotakuusta ko. asian tiimoilta olisi liike varmaan suostunut maksamaan työt ja osien hinta olisi jäänyt sinulle. Näissä on varmasti myös isoja eroja sen mukaan ostatko auton tuusulan häkkiliikkeestä vai ison merkkiorganisaation liikkeestä. Synkkä tosiasia vaan taitaa olla niin, että jälkiseuraamuksien takia tuollainen 7000€ maksava Golf päätyy isosta liikkeestä jobbarille ennen jatkomyyntiä.

Jos taas laitetaan täysin uutta osaa vanhaan autoon niin eikös se ole sen jälkeen varmasti parempi, kuin käytetty?

Eri asia on sitten uudemmissa vaihtoautoissa käytettävät liikkeen jatkotakuut kuten "titaani" tai "varma ratkaisu", jolloin autoissa on oikea 12kk takuu.

MunkADunk
23.06.2010, 18:09
Jos etsit edullisia kilometrejä niin kannattaa valita pienempi kone ja jättää neliveto pois. Sellaiseen 10 l / 100 km kulutukseen on syytä tuollaisen kanssa varautua.

Perkele, kirjoitin epäselvästi. Nyt huomasin itsekkin. Siispä: Pitääkö varautua vuosittaiseen kalliiseen turbohuoltoon/rikkooko neliveto noita niveliä ja tukivarsia tiuhaan tahtiin? Tämän hetkinen auto ei todellakaan ole alle 10 litran kulutuksella, siispä tuollainen "pikkulohko" kyllä on vallan mainio säästö ainakin bensan kulutuksen tiimoilta. Kaveri on huoltoliikkeessä töissä, ja sanoi, että ei kertaakaan ole A4 tullut turboremonttiin, eikä quattro mihinkään tukivarsien vaihtoon. Toisaalta, ei hän ollut koskaan joutunut myöskään Bmw:n m50-koneen kansipahvia vaihtamaan, joten hänen mielipidettä en ota niin vakavasti.

AnFa
23.06.2010, 19:42
Itsellä on nyt reilun kolmen vuoden ajalta kokemusta tuosta 124-Mersusta ja ei kyllä voi muuta kuin kehua. Ajettavuus voittaa edelleen monet uudetkin autotTähän täytyy ottaa kiinni. Kelju K. Kojootti nimen omaan kertoi aiemmin ettei ole kovin hyvin autoista perillä. Silloin ei ole tälläinen läpän heitto kovin reilua.

124-mersu ei voita kyllä yhtään uutta autoa ajettavuudeltaan. Okei en ole ihan pienimmillä autoilla edes ajanut, mutta uskallan silti pysyä kannassani. Esimerkiksi 15 vuotta uudempi Polo hakkaa tuollaisen mennen tullen ajettavuudeltaan. Olettaen siis, että tuo Mercedes on ihan orkkis kunnossa eikä ole esimerkiksi alustaa, istuimia sun muuta siihen vaihdeltu ja näin ollen pyritty parantelemaan. Myönnetään, että tuo varmasti voittaa monet 90-luvun alun autot sekä 90-luvun lopun huonommat autot, mutta kun vaihdetaan viimeistään 2010-luvulle niin ei ole soveliasta puhua edes samassa lauseessa noista.

-OO-
23.06.2010, 20:00
124-mersu ei voita kyllä yhtään uutta autoa ajettavuudeltaan.

Se on tietysti myös mieltymyksistä kiinni mutta kun vertaan esim. niihin muutamiin uusiin Hyundaihin ja Kiaan mitä olen ajanut niin edelleen kyllä väitän ihan tosissani että tuo vanha Mersu on parempi ajettava. Mutta edelleen, jokainen painottaa eri asioita ja katsoo asiaa eri tavalla joten ei noihin mitään absoluuttista totuutta ole, en minä ainakaan mieti jotain istuimia jos arvioin auton ajettavuutta.

Jos on jotain max. 9000 euron autoa hankkimassa niin ei sillä ihan uutta autoa saa vaan joutuu tyytymään muutaman vuoden ikäiseen. Sen ikäisiin autoihin kun tuota Mersua vertaa niin alkaa olemaan yllättävänkin monen auton kanssa ihan samalla viivalla ajettavuudeltaan, esim. joku 2000-luvun alkupuolen Mazda 3 on ihan hirveä ajettava (jälleen kerran makuasioita tietty).

Enkä minä nyt tässä yritä ketään käännyttää Mersumieheksi väkisin vaan ajattelin vaan esittää tuollaisen vähän erilaisen vaihtoehdon. Tuo 124-Mersu nimittäin on ihan oikeasti hyvä auto (materiaalit on laadukkaita ja kestäviä, ajettavuus hyvä, kestävyys erinomainen jne.) ja vaikka polttoainetta kuluukin enemmän kuin uudemmilla ja pienemmillä autoilla niin käyttökulut on osoittautuneet ihan naurettavan pieniksi johtuen juuri tuosta että kaikki osat on ihan älyttömän halpoja. Monesti aina naurattaakin kun kaverit tuskailee uudehkojen autojensa huoltojen kanssa kun joku yksittäinen osa saattaa maksaa liki tuhat euroa. Mersuun saa samalla summalla nimittäin takakontin täydeltä osia.

AnFa
23.06.2010, 20:29
Se on tietysti myös mieltymyksistä kiinni mutta

Niin ilmeisesti. Olen käynyt koeajolla uudella Kia Ceed farkulla viime kesänä (eli -09). Ei vakuuttanut itseäni, mutta en silti edes lähtisi vertailemaan noita mielellään. Ei tee oikeutta mersulle.

Varmaan tuosta mersusta voi tykätä, jos kerta ei kiinnitä ollenkaan huomiota esimerkiksi istuimiin. Ei ole minkäänlaista sivuttaistukea ja kun on pienikin kuoppa tiessä niin penkissä tuntuu lähes kuin traktorilla ajaisi.

Materiaalit tuossa tosin ovat laadukkaampia kuin esimerkiksi korealaisissa autoissa. On se kabiini tosin erittäin vanhanaikaisen näköinen, mutta laatua ei voine kiistää.

Ja ymmärrän, että joku tuon ajettavuutta kehuu kun löytyyhän palstalta Mitsubishi Galant -88 -fanikin.

Silti ihmettelen taas tätä mielikuvaa, että uusien autojen omistajienkin pitäisi omistaa peräkontillinen varaosia.

-OO-
23.06.2010, 21:30
Silti ihmettelen taas tätä mielikuvaa, että uusien autojen omistajienkin pitäisi omistaa peräkontillinen varaosia.

No enhän minä nyt sitä sanonut, vai sanoinko? Vertasin vaan sitä hintaa että siinä missä joku yksi pieni osa saattaa uuteen/uudehkoon autoon maksaa satoja euroja tai lähes tuhat euroa niin Mersuun saa peräkontillisen osia samaan hintaan. Eli tällaiseen vanhaan Mersuun ei oikein mikään osa maksa ihan hirveitä ja siksi ylläpitäminen on erittäin halpaa.

Ja mitä tulee noihin Mersun penkkeihin niin tottahan se on että ihan hirveät hetekathan ne on, ainakin alkuun kun on tottunut näihin "normaaliautojen" vähän kovempiin penkkeihin. Mutta yllättävän hyvät nämä hetekatkin on esim. pitkällä matkalla, ei niissä juuri perse pahemmalti puudu.

Ja tosiaan, vanhanaikaisen näköinenhän se kabiini saattaa olla verrattuna uusiin mutta toisaalta taas erittäin toimiva. Se on ihan mieltymyksistä kiinni, minä kun pidän muutenkin vanhahtavasta tyylistä enemmän kuin ultramodernista niin minulle tuo menee ihan hyvin. Se on ihan mistä tykkää.

TF-79
23.06.2010, 22:36
Makuasioita, yksi tykkään äidistä ja toinen tyttärestä... Mitä itse tuli töissä mersuja ajettua, niin kymmenen tunnin vuorolla 124:n penkit oli erittäin mukavat pidemmän päälle. Ja miellyttävämpi vanha 124 oli ajaa, kuin sen tilalle tullut 2002 väyrynen. "Pate" oli hemmetin paljon kankeampi ja raskaampi kaupunkiliikenteessä.
Mahtaneeko taas vanhan auton omistaja joutua varaosa kaupoille, huomasin tänään rekkajonoa ohittaessa, että alkaa yhdellä kadellä ajaessa tuntua pientä tärinää galantissa, kun nopeus nousee sadanneljänkympin päälle.

Kelju K. Kojootti
24.06.2010, 07:47
Onkos nimimerkeillä kokemusta/käsitystä Nissan Primerasta, Kia Ceratosta ja Skodista (Fabia, Octavia)? Noita näyttäisi olevan ihan kohtuu hintaan (8 000 - 10 000 e) saatavilla suht vähillä kilometreillä, varsinkin kahta ensin mainittua. Samoin viisiovista Ford Fiestaa katselin sillä silmällä. Aiemmin kun laitoin noita kriteereitä, joita auton tulisi täyttää niin unohtui mainita, että ilmastointi tulisi autossa olla.

Niin, ja olisihan se hienoa olla Mersun omistaja, mutta jätän kyllä tuon 124 Mersun väliin. Kiitoksia vaan ehdotuksesta.

-OO-
24.06.2010, 10:08
Onkos nimimerkeillä kokemusta/käsitystä Nissan Primerasta, Kia Ceratosta ja Skodista (Fabia, Octavia)? Noita näyttäisi olevan ihan kohtuu hintaan (8 000 - 10 000 e) saatavilla suht vähillä kilometreillä, varsinkin kahta ensin mainittua.

Luulisin että Octavia noista paras vaihtoehto, ja sellaisen olen itsekin joskus omistanut. Tuo ykköskorimallin Octavia on sellainen vähän karumpi "halpisversio" Volkkareista, ja tämä näkyy esim. sisustuksessa, mutta kaiken kaikkiaan laadukkaasti tehty auto. Eli vaikka se sisustus näyttää ehkä vähän halvalta niin materiaalit on ihan laadukkaita ja kestäviä. Erittäin hyvät ajo-ominaisuudet ja aika perusvarma ja kestävä tekniikka, ainakaan minun ei tarvinnut tehdä näiden normaalien kuluvien osien vaihdon lisäksi yhtään ainutta korjausta tuohon autoon. Takakontti on ihan mahtavan kokoinen mutta vastapainoksi takapenkin tilat on pienet tuon kokoiseksi autoksi. Miinuksena myös pitkä etuylitys jota saa olla koko ajan varomassa esim. kuoppaisella tiellä. Mutta kaiken kaikkiaan hyvä auto.

Kiasta ei ole sen enempää kokemusta kuin että pikaisella koeajolla kävin joskus. Kuten jo aiemmin kirjoitin tämän Mersu-debatin yhteydessä niin ei näiden korealaisten ajettavuus oikein ole minua vakuuttanut. Sellainen vähän "rimpulan" oloinen oli tämäkin Cerato ajaa. Muutenhan nämä korealaiset on sellaisia OK perusautoja, jos ei haittaa tuo vähän ohuehko ajotuntuma ja halvahkon näköiset materiaalit niin kyllä noillakin pärjää. Aika vähävikainen kuva minulle on noista jäänyt.

TF-79
24.06.2010, 10:18
Onkos nimimerkeillä kokemusta/käsitystä Nissan Primerasta, Kia Ceratosta ja Skodista (Fabia, Octavia)?

Skodaan mä noista kallistuisin, volkkareitahan nuo on, ihan ok pelejä.
Kia: Korealaista "laatua", on kai nuo suht vähävikaisia, mutta aika rimpuloita/hempuloita ajettavuudeltaan.
Primera: Rumiahan nuo 2000-luvun vehkeet on, sen lisäksi ohjaamo on ahdas ja mittaristo sijoiettu typerästi kojelaudan keskelle. Lisäksi kääntösäde on luokkaa lentokenttä.

ipa rules
24.06.2010, 10:22
Skodaan mä noista kallistuisin, volkkareitahan nuo on, ihan ok pelejä.
Kia: Korealaista "laatua", on kai nuo suht vähävikaisia, mutta aika rimpuloita/hempuloita ajettavuudeltaan.
Primera: Rumiahan nuo 2000-luvun vehkeet on, sen lisäksi ohjaamo on ahdas ja mittaristo sijoiettu typerästi kojelaudan keskelle. Lisäksi kääntösäde on luokkaa lentokenttä.

Aika lailla voisin allekirjoittaa ylläolevan kirjoituksen. Primeraan voidaan vielä lisätä helvetin kalliit vaihteistorempat ja paukkuvat turbot (dieseleissä).

Torsti
24.06.2010, 10:24
Onkos nimimerkeillä kokemusta/käsitystä Nissan Primerasta

Itse en kyllä Primeraan koskisi pitkällä tikullakaan. Siis tähän uudemman malliseen, jossa mittaristo on sijoitettu keskelle kojetaulua. Vuonna 2005 ajoin uudella tällaisella yhden viikonlopun ja toiste ei tarvi kyllä vapaaehtoisesti sitä tehdä. Hyvää kyseisessä autossa oli ilmastointi, sillä viikonloppu sattui kovimpien helteiden ajalle.

Nickelback
24.06.2010, 11:16
No jos olisit ostanut sen kansivikaisen auton yksityiseltä, niin olisit maksanut koko summan itse. JOS olisit itse kaivanut jostain käytetyn kannen ja näin ollen luopunut siltä osin jatkotakuusta ko. asian tiimoilta olisi liike varmaan suostunut maksamaan työt ja osien hinta olisi jäänyt sinulle.

Mutta kun ei suostunut. Ehdotin kyllä käytettyä osaa, niin sanoivat että työtä eivät kustanna, osat vaan, no tottakai otin sitten uutta osaa. Ja kun kyse on tiivisteistä, niin käytettyä on hieman paha hankkia. Kannen laitossahan se työ on se kallein osuus on kun plaanataan se jne.

Näissä on varmasti myös isoja eroja sen mukaan ostatko auton tuusulan häkkiliikkeestä vai ison merkkiorganisaation liikkeestä. Synkkä tosiasia vaan taitaa olla niin, että jälkiseuraamuksien takia tuollainen 7000€ maksava Golf päätyy isosta liikkeestä jobbarille ennen jatkomyyntiä.

Arvostettu liike, jonka nimeä en viiti mainita. Ei mikään häkkiliike. Toki voi näissä silti olla eroja.

Jos taas laitetaan täysin uutta osaa vanhaan autoon niin eikös se ole sen jälkeen varmasti parempi, kuin käytetty?

On, mutta jos autolla ei voi ajaa ilman että osia on laitettu niin kyllä silläkin musta on vaikutusta asiaan. Eli ts. ostat liikkeestä auton jolla ei voi ajaa, vaikka ostit täysin ajokuntoisen auton. Niin tuossa juuri on musta se epäkohta, mikä takia kuluttaja ei pahemmin voi puhua takuusta.

Eri asia on sitten uudemmissa vaihtoautoissa käytettävät liikkeen jatkotakuut kuten "titaani" tai "varma ratkaisu", jolloin autoissa on oikea 12kk takuu.

Kyllä näissäkin työstä joutuu maksaa, tai ainakin osuuden. Eli ei sekään ole oikea takuu. Kaverin "varmaan ratkaisuun" laitettiin juuri uusi DSG:n ohjaustronikka ja laskuahan siitä tuli.

Jupe
24.06.2010, 12:03
Autoliike vs Yksityinen keskusteluun itsellä kokemusta yhdestä käytetystä noin 15 000€ autosta jonka ostin Viikin isosta merkki-liikkeestä.

Auto oli juuri sellainen päällisin puolin kun halusin ja en huomannut mitään ihmeellistä koeajolla.

Katsastuksessa tulikin sitten ongelmia, autossa liian matalat takarenkaan profiilit= kantavuus ei riittänyt ja renkaat muutenkin olisivat vaatineet muutoskatsastuksen. Myös vääränlaiset iskarit takana, ei sovellu madallusjousien kanssa(ei huomannut eroa koeajolla). Etuvaloumpion "välilasi" tummunut(tähän kiinnitinkin huomiota mutta hyväksyin koska tarjous autosta oli hyvä).

Autoliike ei aluksi ollut halukas maksamaan mitään vaikka heiltä ostettu auto ei mene katsastuksesta läpi sellaisena kun ostin sen.
Yhteydenotto Kuluttaja-asiamieheen muutti äänen kellossa heti, oikeastaan riitti kun sanoin liikkeelle että sain Kuluttaja-asiamieheltä ohjeita miten toimia. Sen jälkeen autoliikkeen vaihtoautopäällikkö pyysi auton sinne ja tekivät kaiken.
- Uudet takarenkaat riittävällä profiililla
- Uudet sopivat takaiskarit
- Vaihtoivat etuvaloumpion välilasin/muovin pyytämättä
- Muutoskatsastivat

Voi sanoa että tässä tapauksessa liike kantoi vastuunsa ja veikkaan että moni joutuu tälläisen kaupan uhriksi yksityiseltä ostaessakin mutta eivät saa mitään korvauksia toimenpiteisiin.

Aina voi todeta että pitää olla huolellisempi ostaessa, mutta aika vaikea on todeta vääränlaiset iskarit sekä tietää mitä profiilia voi olla alla kun harvoin niitä rekisteriotteessa lukee. Ja olin tuolloin aika nuori, luotin liikaa nimekkääseen autoliikkeeseen, kokemuksista oppii.

_

Mas@
24.06.2010, 12:20
Liekö kenelläkään palstalaisella kokemuksia maastoautoista? Kiikarissa olisi vm. 99 ja 2000 mallin Pajerot eli vanhempi on eri korimallia kuin uudempi. Kumpaan kannattaisi mahdollisesti keskittyä? Entäs kestävyys/laatu, tyyppiviat yms.?

TF-79
24.06.2010, 12:25
Kiikarissa olisi vm. 99 ja 2000 mallin Pajerot eli vanhempi on eri korimallia kuin uudempi. Kumpaan kannattaisi mahdollisesti keskittyä? Entäs kestävyys/laatu, tyyppiviat yms.?

Ei kumpaakaan. Mitsubishin ainoa heikko kohta ovat Pajerot, akselistot ja laatikot ovat aika luvattoman heikkoja rasitukselle. Eli, jos on hiukankin pahempaa paikkaa tarkoitus ajaa, sijoittaisin Toyotaan tai Nissaniin.

Mas@
24.06.2010, 12:32
Ei kumpaakaan. Mitsubishin ainoa heikko kohta ovat Pajerot, akselistot ja laatikot ovat aika luvattoman heikkoja rasitukselle. Eli, jos on hiukankin pahempaa paikkaa tarkoitus ajaa, sijoittaisin Toyotaan tai Nissaniin.

Samansuuntaista juttua olen kuullut. Tosin auto ei ole tulossa mihinkään metsäkäyttöön vaan pääasiassa maantieajoon( (älkää kysykö miksi maastoauto:). LandCruiserit ovat taas astetta kalliimpia hankkia ja omistaa ja esim. Terrano on pienempi kuin em. autot. Hintaluokka kun on jossan ~15 tonnin kieppeillä eli varaa ei kauheasti ole..

TF-79
24.06.2010, 12:49
Samansuuntaista juttua olen kuullut. Tosin auto ei ole tulossa mihinkään metsäkäyttöön vaan pääasiassa maantieajoon( (älkää kysykö miksi maastoauto:). LandCruiserit ovat taas astetta kalliimpia hankkia ja omistaa ja esim. Terrano on pienempi kuin em. autot. Hintaluokka kun on jossan ~15 tonnin kieppeillä eli varaa ei kauheasti ole..

Miksi maastoauto? :)
Eiköhän tuo tieliikenne käytössä pelitä ihan hyvin, onhan Mitsun tekniikka muuten kestävää. Ja parempi tuo toki pelleiltään on, kuin muut japsit. Mutta kauheen raskaita kuormiakaan en tuolla vetäis, käypi kuulemma Pajeron lootalla aika herkästi.

Kelju K. Kojootti
25.06.2010, 07:49
Sitten kun löytää mielenkiintoisen yksilön liikkeestä niin mihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun tarkastelee auton kuntoa, ja sama kysymys koskien koeajoa? Onko jotain sudenkuoppia, joita tulisi erityisesti varoa ja mahdollisia jippoja neuvotteluihin, joilla saada hintalapun summaa pudotettua?

mikse
25.06.2010, 08:43
Sitten kun löytää mielenkiintoisen yksilön liikkeestä niin mihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun tarkastelee auton kuntoa, ja sama kysymys koskien koeajoa? Onko jotain sudenkuoppia, joita tulisi erityisesti varoa ja mahdollisia jippoja neuvotteluihin, joilla saada hintalapun summaa pudotettua?

Uusimmassa Moottori-lehdessä on ihan hyvä ja informatiivinen juttu käytetyn auton ostamisesta.

JjZz
25.06.2010, 08:52

Ainakin konehuone ja pohja kannattaa tarkistaa öljyvuotojen varalta. Jos mahdollista käyttää autoa nosturilla, niin aina parempi. Ja sitten konehuoneesta myös kumiletkujen kunto ja erityisesti nestemäärät (jäähdytysneste, jarruneste, öljy...). Itse jätin kerran nestemäärät tarkistamatta ja ostin auton ilman jäähdytysnestettä. Onneksi ei ehtinyt käydä pahemmin ennen kuin huomasin asian ja löysin vuotokohdan.

Sisustasta kannattaa tarkistaa kaikkien sähkölaitteiden toimivuus sekä sisustan yleiskunto, kuten mahdolliset rikkinäiset muoviosat ja revenneet kankaat. Eihän tuollaiset vaarallisia ole, mutta antavat aihetta tinkimiselle.

Mankan toiminta kannattaa sitten testata ennen koeajoa, ajon aikana ehdottomasti rammari kiinni ja kuuntelet ylimääräisiä ääniä. Aja jostain epätasaisuuksesta ja kokeile koliseeko nivelet, eli onko väljyyttä.

Kaikki pienetkin viat ja vauriot ovat aihe tinkimiselle. Monesti kuulee myyjän suusta, että "eihän tuon korjaaminen nyt paljon maksa". Siihen voi sitten kysyä, että mikset sitten itse korjaa niitä. Ja kannattaa myös pyytää myyjää korjaamaan niitä.

Tässä oli nyt jotain. Varmaan suurin osa oli sinulle itsestäänselvyyksiä, mutta toivottavasti löytyi jotain.

Pub_Winston
25.06.2010, 10:58
ja mittaristo sijoiettu typerästi kojelaudan keskelle.

Olisi mielenkiintoista tietää mitä typerää tuossa nyt sitten on?

Omassa 2009-mallin toyota versossa on mittarit "keskellä" ja olen enemmänkuin tyytyväinen jos vertaa vanhempaan malliin...

JjZz
25.06.2010, 14:01
Olisi mielenkiintoista tietää mitä typerää tuossa nyt sitten on?

Omassa 2009-mallin toyota versossa on mittarit "keskellä" ja olen enemmänkuin tyytyväinen jos vertaa vanhempaan malliin...

Itseäni ainakin ärsytti Primeraa kokeillessani se, että sai koko ajan käännellä päätä sivulle nopeusmittaria vilkuillessaan.

Tuosta sinun autostasi en tiedä, mutta Primerassa mittarit ovat huonossa paikassa.

msg
25.06.2010, 14:11
Itseäni ainakin ärsytti Primeraa kokeillessani se, että sai koko ajan käännellä päätä sivulle nopeusmittaria vilkuillessaan.

Tuosta sinun autostasi en tiedä, mutta Primerassa mittarit ovat huonossa paikassa.

Primerassahan mittarit olivat perinteisiä viisariversioita, kun suurimmassa osassa keskimittaristoja se nopeus on numeromuodossa siinä ruudulla.

Pub_Winston
25.06.2010, 20:08
Versossa on myös viisarimittarit, eikä minun tarvi päätä kääntää, että mittarit näen. Saman verran kääntyy silmät kuin "normi" mittareihinkin, eri suuntaan tosin alas vs. alasoikealle

-OO-
26.06.2010, 13:07
Tottumuskysymys tuokin. Isän Hyundaissa on myös mittarit keskellä, ihan perinteiset viisariversiot, ja alussa se tuntui ihan helvetin typerältä kun joutui aina kääntämään päätä että näki mittarit. Mutta muutaman päivän kun tuolla ajelin putkeen niin siihen alkoi tottumaan ja varmaan jos pidempään ajaisi tuolla niin perinteinen mittaristo alkaisi tuntua oudolta.

Kelju K. Kojootti
26.06.2010, 17:09
Ja Keljun kysymykset eikun jatkuvat. Yhdestä mielenkiintoisesta autosta katoin rekkarin ja laitoin AKE:en tekstiviestin. kun sieltä saa mm. auton teknisiä tietoja, viimeisimmän katsastuspäivämäärän yms. Muuta ihmeellistä ei selvinnyt, mutta viestin lopussa luki "Rasite: liikenteestä poisto". Mitäs tuo nyt sitten meinaa? Kyseessä siis autoliikkeessä myynnissä oleva käytetty auto.

-OO-
26.06.2010, 18:15
Olisikohan tuossa vaan tuo autoliike poistanut auton liikennekäytöstä väliaikaisesti ettei heidän tarvitse maksaa vakuutuksia/veroja? Nykyisinhän tuo poisto ja takaisin liikennekäyttöön palautus onnistuu helposti ja nopeasti muutaman euron maksulla joten voisi kuvitella että liikkeet käyttävät tuota hyväkseen ja säästävät vakuutusmaksuissa. Näin luulisin minä, kertokoon joku fiksumpi lisää jos tietää aiheesta enemmän, minä vaan mutuilen.

JjZz
27.06.2010, 20:38
Käsittääkseni ihan yleistä että autoliikkeet poistavat etenkin diesel-autot liikennekäytöstä ettei tarvitse seisovasta autosta maksaa veroja. Varmaan myös bensa-autot.

Jos lähtee tällaista autoa koeajamaan, kannattaa varmistaa, että myyjä huolehtii väliaikaisen ajoluvan. Itse kerran koeajoin liikenteestä poistettua autoa, ja vasta jälkeenpäin myyjä kertoi unohtaeensa järkätä väliaikaisen ajoluvan. Jos olisi poliisi pysäyttänyt, olisi tullut helkkarinmoiset sakot. Siis minulle, ei myyjälle. Itse asiassa meinasin ostaa tuon auton liikenteestä poistettuna. Vasta kaupantekohetkellä vaimo huomasi rekisteriotteesta tekstin "poistettu liikennekäytöstä". Ties kuinka kauan olisin ajanut liikenteestä poistetulla autolla jos kukaan ei olisi huomannut. No, viimeistään poliisi olisi huomannut.

Tarkkuutta siis tuonkin asian kanssa.

AnaKonda
28.06.2010, 10:49
Onkos täällä kokemuksia 2007-2008 vuosimallin Kia Cee'd:stä? Varsinkin farmarimallin dieseleistä, sekä 1,6l että 2,0l koneella. Auton vaihto olisi taas ajankohtaista ja tuo olisi yksi vaihtoehto, kun vertaa hintatasoa. Ajan autolla n 50 000km vuodessa joten tekniikan pitää olla kestävää. Kuitenkin perushuoltojen ei tulisi maksaa ihan maltaita.

Gagne
28.06.2010, 11:27
Äijät ja äijättäret. Onkos kokemuksia automaattilaatikkoisista japanilaisista maastureista? Nissanin X-traileista, Mitsun Pajeroista sekä Toyotan Pradoista ja Land Cruisereista nyt lähinnä.

moby
28.06.2010, 12:12
Ajan autolla n 50 000km vuodessa joten tekniikan pitää olla kestävää. Kuitenkin perushuoltojen ei tulisi maksaa ihan maltaita.

Tietääkseni KIA:ssa perushuollot ovat kalliita. Tuolla hinnalla kompensoidaan pitkää takuuta.

Tekniikaltaan KIA:t taitavat olla ei niin hifiä, eli koeteltua ja kestävää.

Nickelback
28.06.2010, 13:10
Ja Keljun kysymykset eikun jatkuvat.

Yks helppo jippo millä todeta laatikon kunto on ajaa moottoritietä 120-130 km/h suurimmalla vaihteella ja ottaa vaihde vapaalle ja sitten lyödä takaisin se suurimmalle vaihteelle. Jos menee helposti, kaikki ok. Jos ei mene, jätä auto ostamatta.

Toki kuulehan rutinastakin että onko laatikko menossa.

Nickelback
28.06.2010, 13:11
Äijät ja äijättäret. Onkos kokemuksia automaattilaatikkoisista japanilaisista maastureista? Nissanin X-traileista, Mitsun Pajeroista sekä Toyotan Pradoista ja Land Cruisereista nyt lähinnä.

Tuossahan oli keskustelua pari sivua aikasemmin noista. Lukaise sieltä. Lähinnä tosin Lantikoista ja Pajeroista.

Gagne
28.06.2010, 17:58
Tuossahan oli keskustelua pari sivua aikasemmin noista. Lukaise sieltä. Lähinnä tosin Lantikoista ja Pajeroista.

K'tos, eipä tullut luettua liian tarkasti ketjua ennenkuin kysäisin.

Meillä on Ugandaan/Kampalaan muutto edessä, ja ollaan tuottamassa käytettyä maasturia Japanista, vuosien 2000-2007 väliltä. Ollaan asuttu nyt Malawissa ja pärjätty pienistä liikennemääristä ja suht' hyväkuntoisista teistä johtuen Toyota Caribilla (farmari-Corolla/Camryhan se loppupeleissä on.) Tarkoitus ei siis ole mitään suunnatonta (väkisinhän täällä joutuu välillä offroadaamaan) savanniretkeilyä harrastaa, mutta kyllähän maavaraa tietysti kiva on olla, massan lisäksi.

IBCJapan.co:sta (http://www.ibcjapan.co.jp/)noita ollaan katseltu. Ovat vaan järjestäen kaikki automaatteja (ja bensakoneilla, eli hörppy on varmaan koko jäätävää), ja meikäläisellä ei ole mitään hajua kuinka luotettava automatik on ihan oikeasti maastureissa. Joitain vanhoja 90-luvun bensakone RAV4-automaatteja olen ajellut, mutta lähinnä kuivalla kaudella ja enimmäkseen maantiellä.

TurtleDef
28.06.2010, 22:55
Nyt tosiaan pitäisi ensiviikolla alkaa käymään autokauppoja ensimmäisestä autosta.
Honda Prelude vm. 97 on nyt vahvin ehdokas.
Toisena tulee ehkä Mazda MX-6, josta täällä aikaisemmin kyselinkin.
Myös Audi a3 (1.8T) on listalla ja miksei myös muitakin autoja.
Huomaatte varmaan, että tommosta vähän perusautoa sporttisempaa haetaan, coupe sen ei kuitenkaan pakko ole olla.
Jos jollakulla on kokemuksia tai tietoa kyseisistä vehkeistä, tai miksei muistakin mitä haluatte suositella, niin kertokaa ihmeessä. Kaikki auttaa.
Niin ja budjettihan pyörii siinä 5 tonnin nurkilla.

Roark
07.07.2010, 16:39
Kannattaako käytettyä autoa tuoda Saksasta? Tai siis tuleeko halvemmaksi sitä kautta? 01-03 vm. A3 on ollut kiikarissa.

Veijari
07.07.2010, 19:01
Riippuu paljonko Saksassa autosta maksat ja mitä vastaava maksaa Suomessa. Jos nettiä vaan osaa käyttää niin autojen hintatasosta kyllä saa aika nopeasti käsityksen, myös autoveropäätökset on julkista tietoa eli löytyvät netistä, katso vaikka ottoauto.de. Sitten vaan lasket vähän kuluja hakureissulle, eli sinne ja takaisin pitää jotenkin päästä, ellet sitten käytä jotain välittäjää. Ei sillä voitolla herraksi elä mutta elämyksiä saa ainakin ja Saksan tuonneissa on pääsääntöisesti paremmat varusteet kuin ns. Suomiautoissa.
Nettiin haku "auto saksasta" tms. niin lukemista löytyy pariksi illaksi ihan varmasti.
Yks kaveri käy kerran vuodessa hakemassa auton Saksasta, ajelee sillä vuoden päivät, myy pois täällä ja hakee taas seuraavan. Ei se ainakaan hirveästi niistä reissuista tappiolle jää kun viitsii aina uuden tehdä.

Stonewall
07.07.2010, 19:07
K'tos, eipä tullut luettua liian tarkasti ketjua ennenkuin kysäisin.

Meillä on Ugandaan/Kampalaan muutto edessä, ja ollaan tuottamassa käytettyä maasturia Japanista, vuosien 2000-2007 väliltä...

...IBCJapan.co:sta (http://www.ibcjapan.co.jp/)noita ollaan katseltu. Ovat vaan järjestäen kaikki automaatteja (ja bensakoneilla, eli hörppy on varmaan koko jäätävää), ja meikäläisellä ei ole mitään hajua kuinka luotettava automatik on ihan oikeasti maastureissa.

Afganistanissa naapurin pojat ajelivat vielä muutama vuosi sitten Toyotan automaattiloodalla varustetuilla maastureilla aivan järjettömässä maastossa. Vaihteiston suhteen pelasivat vallan hyvin, vaikka pöly oli pirullinen ongelma. Voisin kuvitella Ugandassakin olevan välillä pölyistä? Paremmin nuo Toyotan automaattilaatikot kestivät kuin meidän Mersuissa, joten tuskinpa kovin paskoja ovat. Muista merkeistä ei sitten ole mitään havaintoa. Jos maasto on vaikeaa, niin polttoainetta tulee menemään ja paljon, sillä dieseliäkin meni tuolla 15-25 l satasella, tosin ajo oli melkoista offroadia korkealla vuoristossa suurimmaksi osaksi. Maantiellä jos ajatte, niin kulutus voinee olla normaalilukemissa.

Nickelback
08.07.2010, 09:41
Kannattaako käytettyä autoa tuoda Saksasta? Tai siis tuleeko halvemmaksi sitä kautta? 01-03 vm. A3 on ollut kiikarissa.

Tai sitten katsot Ruotsista, josta voit melko huoletta hakea itse.
www.blocket.se (nolla pois hinnoista niin saat eurot ja kilometreihin nolla perään) Haku halvempaa ja autoissa on jo pohjoisen varusteet (esim. talvirenkaat on aika iso kulu, mitä saksa autoissa ei ole).

SamSpade
08.07.2010, 09:47
Tai sitten katsot Ruotsista, josta voit melko huoletta hakea itse.
www.blocket.se (nolla pois hinnoista niin saat eurot ja kilometreihin nolla perään) Haku halvempaa ja autoissa on jo pohjoisen varusteet (esim. talvirenkaat on aika iso kulu, mitä saksa autoissa ei ole).

Myös penkinlämmittimet puuttuvat usein Saksalaisista autoista. Lisäksi jos liikkeestä ostaa niin ruotsin kuluttajansuoja on hyvin Suomen kaltainen, eli jälkikäteen ongelmat saa yleensä jollain tavalla hoidettua.

scholl
08.07.2010, 11:04
Erittäin hyvät ajo-ominaisuudet

En usko, että siinä on erittäin hyvät ajo-ominaisuudet, johon palaan seuraavassa...

Takakontti on ihan mahtavan kokoinen mutta vastapainoksi takapenkin tilat on pienet tuon kokoiseksi autoksi.

Sehän tehtiin Golfin pohjalevyä jatkamalla erityisesti Itä-Euroopan markkinoille. Silloin perä pitenee, mutta sisätilat eivät. Silloin täytyy ymmärtää, mitä "tuonkokoinen" auto tarkoittaa. Ei se ole mikään passat, vaan jättitakakontillinen golf, jolla ei voi olla erittäin hyvät ajo-ominaisuudet kuin huonoilla teillä.

Käytetyistä autoista kannattaa tarkastaa se, että vakionopeudensäädin toimii. Vittumaista ajaa, jos ei toimi ja on yksi niistä varusteista, mikä voi olla hyvinkin rikki niin ettei edellinen omistaja ole vaivautunut korjaamaan. Melkein sama juttu ilmastoinnin kanssa. Kannattaa tarkistaa hyvin tarkasti toimiiko ja kuinka toimii. Aika moni ajaa autolla, jossa on ilmastoinnissa jotain häikkää.

scholl
08.07.2010, 11:10
Ja mitä tulee noihin Mersun penkkeihin niin tottahan se on että ihan hirveät hetekathan ne on, ainakin alkuun kun on tottunut näihin "normaaliautojen" vähän kovempiin penkkeihin.

Kovempiin penkkeihin? TM:ää kun tuli luettua 80-luvulla niin silloin Mersua juuri nimenomaan haukuttiin kovista penkeistä. Toki TM on serlaa ja kun eivät muuta moitittavaa keksineet niin vetivät "kovat penkit" -kortin esille, mutta eivät ne kyllä pehmeät olleet. Meillä oli 2 uutena hankittua Mersua siihen aikaan. W123 280E ja sitten W124 300E, jotka olivat toki kai silloin Suomeen tuoduista niitä isoimmilla koneilla olevia, mutta en usko, että se koneista olisi ollut kiinni onko pehmeät vai kovat penkit. Kannattaa mennä istumaan Mondeoon niin näkee mikä on pehmeä penkki. Olin joskus 90 luvun alussa kerran Mondeon kyydissä Salzburgissa ja se oli aivan kauhea. Sinne oikeasti upposi kevyempikin kaveri.

-OO-
08.07.2010, 11:36
En usko, että siinä on erittäin hyvät ajo-ominaisuudet, johon palaan seuraavassa...

Tosi vankalla pohjalla on kyllä tämä kommentti jos sanot että et usko ajo-ominaisuuksien olevan hyvät... Vähän sama kuin sanoisi jostain ruoasta maistamatta että "ihan paskaahan tuo on".

Golf on aina ollut omassa kokoluokassaan erinomainen ajettava ja Octavia ei ole tästä poikkeus, johtuen juuri tuosta että alusta on sama. Tuo takakontin jatkaminen ei muuta sitä ajettavuutta mihinkään. Passathan se ei ole tietenkään mutta kuka tässä on sellaista väittänytkään, omassa kokoluokassaan Octavia joka tapauksessa sijoittuu ajettavuudessaa kärkipäähän.

Kovempiin penkkeihin? TM:ää kun tuli luettua 80-luvulla niin silloin Mersua juuri nimenomaan haukuttiin kovista penkeistä.

Kovemmilla tarkoitin siis tukevampia. Kun nuo Mersun penkithän on tosiaan vähän sellaiset "hetekat" jotka ei tunnu kovinkaan tukevilta.

scholl
08.07.2010, 11:45
Tosi vankalla pohjalla on kyllä tämä kommentti jos sanot että et usko ajo-ominaisuuksien olevan hyvät... Vähän sama kuin sanoisi jostain ruoasta maistamatta että "ihan paskaahan tuo on".

Golf on aina ollut omassa kokoluokassaan erinomainen ajettava ja Octavia ei ole tästä poikkeus, johtuen juuri tuosta että alusta on sama. Tuo takakontin jatkaminen ei muuta sitä ajettavuutta mihinkään. Passathan se ei ole tietenkään mutta kuka tässä on sellaista väittänytkään, omassa kokoluokassaan Octavia joka tapauksessa sijoittuu ajettavuudessaa kärkipäähän.

Ei minun tarvitse ajaa Octaviaa. Olen ajanut sen verran erilaisia autoja urheiluautoista lähtien, että tiedän, milloin autossa on erittäin hyvät ajo-ominaisuudet. Tiedän myös sen, että jos auton pohjalevyä jatketaan ja pyörät eivät ole taaempana niin silloin ajettavuus heikkenee. Tiedän myöskin sen, että jos auton suunnittelussa alunperin otettiin huomioon Itä-Euroopan huonot tiet niin ajo-ominaisuudet hyvillä teillä eivät voi olla erinomaiset. Eihän tuollaisen budjettimerkin kuten Skodan ole edes tarkoitus tehdä autoja, joilla on erittäin hyvä ajaa. Se on enemmänkin Bemarin tehtävä.

Eli siis Octavia on pikkuauto. Sen takia takapenkillä on ahdasta. Passatin otin esille sen takia, ettei aleta kuvittelemaan, ettei kyse olisi pikkuautosta. Golfiin verrattuna siinä ykköskorimallissa oli vain takakontti oikeastaan suurempi. Suomessa tosin lehdet valehtelevat asiakkaille. Väittävät kaikenmaailman Corollia perheautoiksi, vaikka fakta on se, että niin pieni auto ei voi olla perheauto. Joku Passat, Bemarin 5-sarja, A6 jne. ovat minimikoko perheautoksi ellei sitten ole tila-auto kuten Voyager tai katumaasturi. Toki joku uskoo kaiken mitä lukee, mutta valettahan monet asiat ovat.

-OO-
08.07.2010, 11:51
Ei minun tarvitse ajaa Octaviaa. Olen ajanut sen verran erilaisia autoja urheiluautoista lähtien, että tiedän, milloin autossa on erittäin hyvät ajo-ominaisuudet.

OK. Tämäpä selvensi asian täydellisesti.

Axbor Nocturne
08.07.2010, 12:14
Tiedän myöskin sen, että jos auton suunnittelussa alunperin otettiin huomioon Itä-Euroopan huonot tiet niin ajo-ominaisuudet hyvillä teillä eivät voi olla erinomaiset. Eihän tuollaisen budjettimerkin kuten Skodan ole edes tarkoitus tehdä autoja, joilla on erittäin hyvä ajaa. Se on enemmänkin Bemarin tehtävä.

Suomessa ei ole hyvä kuntoisia maanteitä, joten uusi Octavia ainakin tuntui erittäin hyvältä ajettavalta ja vanhempi koppainen RS myös. Bemareita ei kannata ottaa vertailuun mukaan, painivat Skodan kanssa aivan eri luokassa ja sillä hinnalla pitääkin saada vastineeksi laatua ja mukavuutta. Tämäkin tosin tapahtuu vasta hiukan kalliimmissa malleissa.

penkinlämmittäjä
12.07.2010, 02:02
Olen viimeaikoina nähnyt Jyväskylässä useaan kertaan epäilyttävästi Porche 550 Spyderiä muistuttavan auton. Onkohan kyseessä ihan aito Spyder, vaiko jokin Replica? Toinen autoon liittyvä askarruttava asia on sen harvinaisuus, eli minkähän verran niitä on Suomessa ja maailmalla ylipäänsä ajossa? Kevyellä etsinnällä vastauksia en löytänyt, mutta mikäli täällä on joku harrastaja tai muutenvaan hyvin tietävä, niin olisin kiitollinen tiedoista.

Ja mikäli joku ei tiedä, nin kyseessä on automalli, jolla James Dean kuoli vuonna 1955.

moby
12.07.2010, 02:24
Olen viimeaikoina nähnyt Jyväskylässä useaan kertaan epäilyttävästi Porche 550 Spyderiä muistuttavan auton.

Todella harvinainen, kuin myös Mercedes SLS AMG eilen Kehä I:llä ja vielä Suomen kilvissä. Kukaan ei toistaiseksi ole kuollut tuossa Wagenissa, mutta ei tarvinne odottaa kovin kauaa. Kaunis autowagen, mutta death rate lienee melko vaikuttava. Boys toys for grannies. Hintaakin löytyy 314542€. Peanuts. Kaunis auto.

penkinlämmittäjä
12.07.2010, 02:30
Itseasiassa kun arvoa rupesi etsimään, niin eräällä sivustolla luki 800 000 - 1 200 000 dollaria. Spyderille siis. 50-luvulla ilmeisesti reippaat 6000 dollaria. En millään jaksa uskoa, että noita montaa Suomessa olisi. Ainoa mikä häiritsee, on sen punainen väri. Sen kuuluu olla hopeinen.

Särki
12.07.2010, 10:44
Todella harvinainen, kuin myös Mercedes SLS AMG eilen Kehä I:llä ja vielä Suomen kilvissä. Kukaan ei toistaiseksi ole kuollut tuossa Wagenissa, mutta ei tarvinne odottaa kovin kauaa. Kaunis autowagen, mutta death rate lienee melko vaikuttava. Boys toys for grannies. Hintaakin löytyy 314542€. Peanuts. Kaunis auto.

Viikonlopun aikana Seinäjoella oli tuollainen valkoinen suomikilpinen "lokinsiipi" liikenteessä. Leveä oli peli ja komeat murinat liikennevaloissa.

Rommeli
12.07.2010, 11:41
Eli siis Octavia on pikkuauto. Sen takia takapenkillä on ahdasta. Passatin otin esille sen takia, ettei aleta kuvittelemaan, ettei kyse olisi pikkuautosta. Golfiin verrattuna siinä ykköskorimallissa oli vain takakontti oikeastaan suurempi. Suomessa tosin lehdet valehtelevat asiakkaille. Väittävät kaikenmaailman Corollia perheautoiksi, vaikka fakta on se, että niin pieni auto ei voi olla perheauto. Joku Passat, Bemarin 5-sarja, A6 jne. ovat minimikoko perheautoksi ellei sitten ole tila-auto kuten Voyager tai katumaasturi. Toki joku uskoo kaiken mitä lukee, mutta valettahan monet asiat ovat.

Tässä ilmeisesti puhutaan tuosta ensimmäisestä Octaviasta, sillä se uusi on kyllä ihan oikeasti iso auto ainakin takatiloiltaan. Pesee taatusti kaikenmaailman Golfit 100-0 ja on nimenomaan ainakin takapenkin osalta luokkaa suurempien kanssa samalla viivalla.

Tuosta perheautosta voi kyllä vääntää miten paljon tahansa, mutta ainakin Corolla ja Golf ovat luokaltaan pieniä perheautoja, mikä kuvaa niitä ihan hyvin. Menevät ihan hyvin vaikka viisihenkiselle perheelle, kunhan ei turvaistuin- tai kaukaloikäisiä ole kuin korkeintaan yksi. Ihan vastaavalla tavalla voidaan meinaan sanoa, etteivät ne luokkaa suuremmatkaan mitään perheautoja ole, sillä turvaistuimet ja siihen päälle vaikka koira vetävät tuon ylemmän keskiluokankin polvilleen ihan heittämällä.

DAF
13.07.2010, 00:27
Tässä ilmeisesti puhutaan tuosta ensimmäisestä Octaviasta, sillä se uusi on kyllä ihan oikeasti iso auto ainakin takatiloiltaan. Pesee taatusti kaikenmaailman Golfit 100-0 ja on nimenomaan ainakin takapenkin osalta luokkaa suurempien kanssa samalla viivalla.

En osaa sanoa sisätilojen mitoista arvoja (en jaksa moisia googletella, ehkä joku muu jaksaa), mutta yhä edelleenkin on Golfissa (sekä sen porrasperäversio Jetassa) ja Octaviassa keskenään sama pohjalevy PQ35. Ei ole Octavia siltä osin mitenkään "suurempien kanssa samalla viivalla", tai perusteiltaan siten muuttunut aiemmasta. Sisämitoissahan voi olla eroa, kun penkkimuotoilut voivat olla erilaisia jne. Tavaratila Octaviassa on aina ollut suurempi, kiitos valtavan peräylityksen.

EDIT: Ja selvyyden vuoksi todettakoon, että tätä peruspystyperäistä Golfia vastaavaa versiotahan Octaviasta ei ole edes tarjolla, vaan Combi = Golf Variant ja porrasperä = Jetta. Variantin ja perus-Golfin erona on taas sitten vain tavaratila, kun samaa malliversiota verrataan.

Rommeli
13.07.2010, 10:35
En osaa sanoa sisätilojen mitoista arvoja (en jaksa moisia googletella, ehkä joku muu jaksaa), mutta yhä edelleenkin on Golfissa (sekä sen porrasperäversio Jetassa) ja Octaviassa keskenään sama pohjalevy PQ35. Ei ole Octavia siltä osin mitenkään "suurempien kanssa samalla viivalla", tai perusteiltaan siten muuttunut aiemmasta. Sisämitoissahan voi olla eroa, kun penkkimuotoilut voivat olla erilaisia jne. Tavaratila Octaviassa on aina ollut suurempi, kiitos valtavan peräylityksen.

Oikeassa olet tosiaan tuosta alustasta ja itse asiassa Octavian kori on jopa Golfia kapeampi. Tiedä sitten mistä johtuu, että takapenkin tilat todellakin tuntuvat suurilta. Kenties tuolla matkustaessani etupenkkiläiset ovat aina olleet lyhyitä ihmisiä, jolloin penkin ovat etuasennossa. =)

Marko Lehtinen
13.07.2010, 12:46
Octavian ja edellismallin Golfin takamittoja TM-mittausten mukaan:

Korkeus istuimen pinnasta kattoon: Octavia 92cm, Golf 95cm.
Jalkatila eli etäisyys etupenkin selkänojasta takapenkin selkänojaan enimmillään: Octavia 95cm, Golf 91cm.
Takapenkin selkänojan leveys: Octavia 136cm, Golf 139cm.

Noista voisi tehdä johtopäätöksen että Octaviassa on enemmän jalkatilaa mutta muuten Golf on hiukan tilavampi. Kauhean selkeitä eroja ei numeroiden perusteella noissa ole.

redcat
13.07.2010, 14:25
Tavallaan kuuluisi helle-ketjuun, mutta menköön täällä.

Näinä helteisen hikisinä päivinä on onni ja autuus, että autossani on ilmastointi. Tällä hetkellä voisikin sanoa, että kyllä autossa istuminen kotiolot voittaa. :-)

Paitselo
17.07.2010, 13:54
Mitä mitä? Rupeaako Mersu hajoamaan? Nyt nimittäin on alkanut kuulua auton etupäästä, vasemman etupyörän tienoilta ikäänkuin "onttoa kolinaa" aina kun ajaa tiessä olevien pienten kolojen ja muiden epätasaisuuksien yli - mutta kun painaa jarrupoljinta, niin se kolina loppuu. Mistähän voisi olla kyse?

Niilo
17.07.2010, 23:33
Löytyykös palstaveljiltä kokemuksia Chevrolet Epica -autosta ja mielellään diesel versiosta automaatilla ? Rohkeasti vaan plussat ja miinukset, onko minkälainen ajettava niin pitkässä matkassa kuin kaupunki pyörittämisessä. Miten on huoltojen laita, onko hintavia ja kuinka tiuhaan on joutunut käyttämään pajalla ?

E: Käsittääkseni auto on lähes sama kun Huyndai Sonata, joten siitäkin käyttökokemukset olisi tervetulleita.

Olkku
17.07.2010, 23:53
Mitä mitä? Rupeaako Mersu hajoamaan? Nyt nimittäin on alkanut kuulua auton etupäästä, vasemman etupyörän tienoilta ikäänkuin "onttoa kolinaa" aina kun ajaa tiessä olevien pienten kolojen ja muiden epätasaisuuksien yli - mutta kun painaa jarrupoljinta, niin se kolina loppuu. Mistähän voisi olla kyse?

Älä huolestu isommin. Kaikissa nykyajan "luksusautoissa" on sama vika. Minullakin Volvossa kolisi ja katsastukseen vaihdettiin "koiranluut". Ovat jotkut etupään nivelet. Nämä on teetetty halpamaissa halvasta raaka-aineesta ja kolina johtuu siitä. Laatuautojen valmistajat eivät vaadi alihankkijoiltaan ilmeisesti laatua. Kallis tuo vika ei ole, mutta ikävä :(

-OO-
18.07.2010, 07:49
E: Käsittääkseni auto on lähes sama kun Huyndai Sonata, joten siitäkin käyttökokemukset olisi tervetulleita.

Ei kai GM:llä ole ollut mitään yhteistyötä Hyundain kanssa? Minun muistaakseni Kia Magentis on Sonatan "sisarmalli" mutta nuo Chevroletit (eli siis ex-Daewoot) on ihan eri autoja. Ei ole kokemuksia kuin yhdestä Daewoosta, ja se oli tällainen pölynimurin näköinen pikkuauto, mutta olen antanut itseni ymmärtää että nämä Chevy-Daewoot on korealaisista ajettavuudeltaan parhaita. Esim. tämä uusi Chevrolet Cruze on tehty käytännössä samalle pohjalevylle kuin uusi Opel Astra ja sen ajettavuutta kehuttiin lehtien koeajoissa. En tiedä miten on tämän Epican kohdalla mutta uskoisin että jotain GM:n peruspalikoita siihen on käytetty ja ei varmaan siis ihan huonoimmasta päästä ole ainakaan ajettavuudeltaan.

Rommeli
18.07.2010, 14:28
Älä huolestu isommin. Kaikissa nykyajan "luksusautoissa" on sama vika. Minullakin Volvossa kolisi ja katsastukseen vaihdettiin "koiranluut". Ovat jotkut etupään nivelet. Nämä on teetetty halpamaissa halvasta raaka-aineesta ja kolina johtuu siitä. Laatuautojen valmistajat eivät vaadi alihankkijoiltaan ilmeisesti laatua. Kallis tuo vika ei ole, mutta ikävä :(

Olen monta kertaa miettinyt mistä tämä nykytilanne johtuu. Hyvin muistuu vielä mieleen 80- ja 90-luvuilla, kun mersumiehet kovaan ääneen naureskelivat japanilaisten autojen "linnunluita" tarkoittaen käsittääkseni juurikin noita kaikenlaisia koiranluita. Nykyään sitten juurikin Mersuissa ja muissa ns. paremmissa autoissa nimenomaan nuo osat ovat todellakin kulutustavaraa, jota pitää uusia parhaimmillaan alle 50 tkm välein.

Nimimerkillä 170 tkm takana, eikä alustan osista ole ollut tarvetta vaihtaa vielä mitään.

Jehovan Syyttäjä
18.07.2010, 15:14
Tuli tänään otettua sakot. Moottoritiellä 100km/h alueella vauhtia parhaimmillaan 140km/h. Eipä siinä mitään, rike mikä rike. Narahdin kuitenkin poliisille joka oli vapaalla, jonka satuin ohittamaan ja peräänhän se lähti työstämään omalla Volvollaan. Reilut 30 kilometriä se siinä jaksoi perässä hiillostaa ja ajattelin että joku nuorimies haluaa minusta vain kilpakumppanin. Toisin kävi, kortti poikkeen ja vajaat 200euroa sakkoja.

Eikö tälle virkaintoilijallekkin kuuluisi sakot tulla, kun kyseessä oli vapaalla oleva poliisi ja ilman mitään vilkkuja ja vehkeitä ajoi itsekkin sen 140km/h kun luvut pystyi kertomaan? Pysäyttävät poliisit ei saaneet edes nopeutta mitattua...

1900
18.07.2010, 15:20
Saatana, pettu ja virkele!!

Johan tässä kerkes Camaro jo melkein kuukauden olla ajossa, kun joku vitun pösilö ajoi liikennevaloissa perään. On se kumma juttu; ajokortti on ollu yli 20 vuotta ja kertaakaan ei kukaan ole ajanut perseeseen. Mutta annas olla kun ostaa 42 vuotta vanhan harrasteauton niin avot; joku poikanen kokeilee vähän kotteronsa kiihtyvyyttä kaupungilla ja eikun takalistoa vähän uusiksi.

Onneksi ei niin kovin pahasti mennyt mutta kuitenkin; oma hommahan tuossa laitossa on ja jo takavalon ettiminen ja toimittaminen Suomeen vie oman aikansa. Pitänee kuitenkin laittaa kuntoon tuossa kelien mentyä syksyiseksi, nyt ei ole halua laittaa avoautoa telakalle.

Datsun
18.07.2010, 17:26
Eikö tälle virkaintoilijallekkin kuuluisi sakot tulla, kun kyseessä oli vapaalla oleva poliisi ja ilman mitään vilkkuja ja vehkeitä ajoi itsekkin sen 140km/h kun luvut pystyi kertomaan? Pysäyttävät poliisit ei saaneet edes nopeutta mitattua...
Poliiseilla ei käsittääkseni tarvitse olla mitään tunnuksia esillä ja saavat ajaa niin kovaa kuin tarve vaatii.

Rommeli
18.07.2010, 18:11
Poliiseilla ei käsittääkseni tarvitse olla mitään tunnuksia esillä ja saavat ajaa niin kovaa kuin tarve vaatii.

Asia ei kyllä ole ihan noin yksioikoinen. Edes hälytysajossa eivät periaatteessa saa ajaa niin kovaa kuin tarve vaatii, vaan silloinkin ylinopeudet sun muut rikkeet on tehtävä liikennettä vaarantamatta. Tämä on siis minun käsitykseni asiasta. Vapaalla oleva poliisi ei kait sentään omalla autollaan saa missään tapauksessa liikennesääntöjä rikkoa.

ernestipotsi
18.07.2010, 18:22
Asia ei kyllä ole ihan noin yksioikoinen. Edes hälytysajossa eivät periaatteessa saa ajaa niin kovaa kuin tarve vaatii, vaan silloinkin ylinopeudet sun muut rikkeet on tehtävä liikennettä vaarantamatta. Tämä on siis minun käsitykseni asiasta. Vapaalla oleva poliisi ei kait sentään omalla autollaan saa missään tapauksessa liikennesääntöjä rikkoa.

Poliisi saa ajaa ylinopeutta myös ilman vilkkuja ja vuvuzeloja "jos tehtävä sitä vaatii", noilla sanoilla mainittu.
Kuitenkin punaisiin/kolmion takaa tultaessa pitää aina vilkuttaa.

Poliisi ei myöskään saa "yllyttää liikennerikokseen". Esimerkkeinä ns "viivoille haasto" tai sellainen tilanne missä poliisi ajaa rajoitusten mukaista alinopeutta ja kiihdyttää jonkun yrittäessä ohittaa ja näistä tilanteista sitten sakottaa.

Eräs poliisituttu kertoi nämä asiat jokin aikaa sitten (tämän vuoden puolella) enkä usko että käytännöt olisivat siinä ajassa muuttuneet.

Schwalbe
18.07.2010, 19:08
Missä päin Suomea(?) on 30 kilometriä moottoritietä jossa on kesärajoitus 100km/h?

Ihan vaan näin yleisestä mielenkiinnosta kyselen. Ja eipä olleet kovin suuret sakot, jos ne tulivat nopeusrajoituksen ylittämisestä 40km/h. Ilmeisen pienet tulot sitten vai mitä lienee taustalla?

Harri2001
18.07.2010, 19:17
Missä päin Suomea(?) on 30 kilometriä moottoritietä jossa on kesärajoitus 100km/h?

Väli Liminka-Haukipudas on juurikin 30km pitkä* ja 100km/h:n aluetta. Paitsi Oulun kohdalla nopeusrajoitus pudotetaan joskus 80km/h:iin.

* http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoritie#Luettelo_Suomen_moottoriteist.C3.A4

Schwalbe
18.07.2010, 19:35
Väli Liminka-Haukipudas on juurikin 30km pitkä* ja 100km/h:n aluetta.

No jo on, kaikkea sitä kuulee. Mikä ilo on moottoritiestä jos siellä pitää ajaa samaa vauhtia kuin maantiellä? Kiitos tiedosta kuitenkin, en todellakaan ole tiennyt että tällaistakin hassuttelua on olemassa.

Jehovan Syyttäjä
18.07.2010, 20:43

Ihan vaan näin yleisestä mielenkiinnosta kyselen. Ja eipä olleet kovin suuret sakot, jos ne tulivat nopeusrajoituksen ylittämisestä 40km/h. Ilmeisen pienet tulot sitten vai mitä lienee taustalla?

Siilinjärveltä kun lähdet ajamaan moottoritietä kuopion ohi kohti etelää löytyy tämmöinen tie. Pieni tieosuus on 120km/h rajoitus mutta muuten 100km/h. Sakkojen pienuus taas johtui siitä että opiskelin vuosi pari takaperin ja niistä sitten katsottiin...

Edelleen olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että poliisilla ei ole oikeutta ajaa 140km/h virka-ajan ulkopuolella meikäläisen perässä ilman rapsuja. Huomennahan sen sitten näkee.

Turder
18.07.2010, 20:58
Siilinjärveltä kun lähdet ajamaan moottoritietä kuopion ohi kohti etelää löytyy tämmöinen tie. Pieni tieosuus on 120km/h rajoitus mutta muuten 100km/h.

Muistaakseni tuo tie on parista kohtaa moottoriliikennetie ja siksi satasen rajoitus.

-OO-
18.07.2010, 21:03
No jo on, kaikkea sitä kuulee. Mikä ilo on moottoritiestä jos siellä pitää ajaa samaa vauhtia kuin maantiellä?

Helppo ohittaa rekat ja hidastelijat, liikenne sujuu jouheammin ja turvallisemmin jne. Kyllä minä mieluummin ajan satasta nelikaistaisella kuin jollain kapealla kaksikaistaisella.

Tumpe
19.07.2010, 00:52
No onhan pk-seudullakin. 1-tien moottoritie alkaa heti kun käännytään Munkkiniemestä, mutta 120 alkaa vasta kehä3 jälkeen. Matkaa joku parikyt? kilsaa. Uusin 1-tien osuus Muurla-Lohjanharju on myös pitkältä pätkältä 100 rajoituksella tunnelien takia. Melutasojen ja ruuhkien takia nuo ovat 120 sijaan 100.

12961
19.07.2010, 10:35
No onhan pk-seudullakin. 1-tien moottoritie alkaa heti kun käännytään Munkkiniemestä, mutta 120 alkaa vasta kehä3 jälkeen. Matkaa joku parikyt? kilsaa. Uusin 1-tien osuus Muurla-Lohjanharju on myös pitkältä pätkältä 100 rajoituksella tunnelien takia. Melutasojen ja ruuhkien takia nuo ovat 120 sijaan 100.

Myös Turun pää 8-tiestä on moottoritie, jolla rajoitus on 100km/h. Pituutta ei taida paljon yli 10 kilometriä kertyä.

EDIT: Tuo 8-tie ei ole missään kohtaa 120km/h tie.

msg
19.07.2010, 10:47
No onhan pk-seudullakin. 1-tien moottoritie alkaa heti kun käännytään Munkkiniemestä, mutta 120 alkaa vasta kehä3 jälkeen.

Onhan näitä enemmänkin täällä. Länsiväylä, Lahdentie ja Tuusulantiekin alkavat 100 km/h rajoituksella ja kaksi jälkimmäistä sitten myöskin Kehä 3:sen jälkeen vaihtuvat 120 km/h tieksi.

scholl
19.07.2010, 12:37
Tietääkö kukaan 360 Modenan käyttökustannuksista? Siis tunnettuahan on se, ettei Ferrari mitään kestä ja on pajalla koko ajan, mutta mikä se todellinen tilanne on

-OO-
19.07.2010, 13:08
Tietääkö kukaan 360 Modenan käyttökustannuksista? Siis tunnettuahan on se, ettei Ferrari mitään kestä ja on pajalla koko ajan, mutta mikä se todellinen tilanne on

Kävisiköhän tähänkin se vanha viisaus että jos sinun täytyy kysyä tuollaista niin todennäköisesti sinulla ei ole varaa?

scholl
19.07.2010, 15:10
Kävisiköhän tähänkin se vanha viisaus että jos sinun täytyy kysyä tuollaista niin todennäköisesti sinulla ei ole varaa?

Ei käy.

edit. pelottaa yleensä ostaa mitään käytettyä, kun siinä voi käydä ohraisesti, kun ei takuu suojaa. Mutta urheilullisia autoissa on ongelmana Suomessa se, etteivät markkinat ole likviidejä. Ostajia on niin vähän, että niissä ottaa paljon takkiin, jos haluaa vaihtaa. Kerran hävittiin joku 60 tonnia kun myytiin alle 10 tuhatta ajettu auto. Saksassa tilanne olisi ollut aivan eri, mutta sitä ei voinut viedä sinne, kun verot oli maksettu tänne. Eli mietin sitä, että jos ostaa tollaisen käytetyn niin siinä ei voi hävitä paljon ellei joudu vaihtamaan konetta tai tekemään juuri jotain isoja remppoja, joista tässä yritin kysellä.

Eli vituttaa se, jos osaamattomana asiakkaana menee ostamaan auton, missä on jotkut isot korjaukset tulossa. Siinä mielessä olisi kiva tietää perussäännöt eli x km välein tehdään sitä ja tätä. Toki ei se aina takaa mitään. Ostettiin yksi laatumerkin auto uutena, jonka V10 turbo hajosi kaksi kertaa - onneksi takuun aikana ja myytiin sekin veke.

Jotenkin vain kiinnostaisi hankkia ensi kesäksi joku auto, mikä menee vähän kovempaa. Veikkaan, että silloin ei tule samanlaista hellekesää kuin nyt, joten jotain voisi harrastaa.

-OO-
19.07.2010, 15:17
Ei käy.

Tarkoitin vaan sitä että eiköhän melkein kaikki noista "erikoisautoista" ole ylläpitokuluiltaan aika lailla suurempia kuin "perusautot" ja Ferrari ei varmaankaan ole noistakaan sieltä ihan halvimmasta päästä. Ei ole henkilökohtaista kokemusta Ferrareista mutta kyllähän noissa on taidettu vähän eksoottisempaa tekniikkaa käyttää kuin perus-Fiateissa ja toisaalta huoltoystävällisyys ei ole varmaan ensimmäisenä mielessä kun tuota tekniikkaa on sinne autoon pakattu. Siihen kun lisätään että Italialaiseen tekniikkaan ei yleensä ihan ensimmäiseksi liitetä sanaa "luotettavuus" niin Ferrain omistaja saanee varautua siihen että ylläpitokulut ei ole ihan pienimmästä päästä. Siksi siis tähänkin tapaukseen käynee tuo sanonta siten että jos Ferrarin ostoa tosissaan suunnittelee niin parempi varmaan unohtaa kokonaan se kulujen miettiminen, ihan kuten harrasteautoilussa yleensäkin.

Vaughan
19.07.2010, 16:23
Tarkoitin vaan sitä että eiköhän melkein kaikki noista "erikoisautoista" ole ylläpitokuluiltaan aika lailla suurempia kuin "perusautot" ja Ferrari ei varmaankaan ole noistakaan sieltä ihan halvimmasta päästä.
Kaikkihan ne on kalliita ylläpitää, mutta yhtä varmasti erojakin on.

Erikoisautoja saa käytettynä (varsinkin ulkomailta) sellaisella hinnalla, että ne ovat jo ihan suomalaisenkin palkansaajan ulottuvilla. Aina ei siis tarvita edes rikasta sukua... Silloin vuotuisilla käyttökustannuksilla voi olla oikeasti merkitystä "harrastuksen" kokonaishintaan. Vaikka summia en tiedäkään, niin veikkaisin ihan esimerkin vuoksi vaikkapa Porschen olevan olennaisesti halvempi käyttää kuin minkä tahansa Ferrarin. Ja siltäkin löytyy varsin ripeitä malleja.

Minäkin olen miettinyt, että jos elämäntilanne pysyy nykyisenä, niin seuraavaksi autoksi voisi harkita jotain vähän eksoottisempaa. Itseäni voisi kiinnostaa esim. käytetty Maserati Quattroporte. Tosin Jatkoajassa viime kesänä käydyn "Japani vs. muu maailma" -väittelyn jälkeen joudun varmaan tyytymään Lexukseen - jota nyt ei voi pitää mitenkään eksoottisena, vaan pikemminkin järkiautona...

19.07.2010, 17:25
Täältä on tullut joskus aikoinaan ihan käyttökelpoisia vinkkejä ihmiselle, joka ei tajua tuon taivaallista autojen tekniikasta. Saa nähdä, montakohan erilaista skenaariota löytyy yhdelle melko simppelillekin ongelmalle.

Tuo jo jokusen vuoden työmatkojani hoitanut Ford Escort (-91) lähtee kyllä käyntiin kun sille antaa hieman kaasua, mutta ei pysy käynnissä tyhjäkäynnillä, vaan parissa sekunnissa sammuu käynnistämisen jälkeen, jos sille ei itse anna kaasua. Automaattiryyppy on vehkeessä, sen verran tajuan asiasta.

Tänään töistä lähtiessä se kerran teki moisen, mutta lähti toisella vielä ihan normisti käyntiin. Nyt äsken asioille lähtiessäni, ei enää sitten lähtenytkään.

Mikä siinä oikein mättää? Kiitoksia vain, jos joku osaa sanoa.

kamik
19.07.2010, 17:42

Muutamat koiranluut eli kallistuksen vakaajan pystytuet olen vaihtanut, mutta sanoisin, ettei tässä tapauksessa ole kyseessä nuo. Tuo, että ääni loppuu jarrua painamalla, ei sovi yksiin omien kokemuksien kanssa. Koiranluut lonksuvat kuopissa myös jarruttaessa, näin ainakin VW:ssa. Johtotähti voi toki käyttäytyä eri lailla, mutta voisiko vika olla jarrupaloissa? Lähes loppuun kuluneet jarrupalat pääsevät hieman liikkumaan ja kolisemaan, mutta jarruttaessa ääni luonnollisesti häviää.

19.07.2010, 18:14
Tuttava sanoi, että tommosessa romussa on vaan moottorin säädöt jo niin viturallaan, että se ei pysy nyt käynnissä ilman kaasun polkemista. Pakko kai kokeilla ja viedä huomenna tuohon paikalliselle liikkeelle ja kokeilla, olisiko vain moisesta kiinni. Jos, niin eipä tulisi ainakaan kalliiksi. Sanoi samalla, että saattaa vähän kulutuskin laskea...

DAF
19.07.2010, 21:15
Onko pk-seudulla muita valtuutettuja VW-merkkihuoltoja kuin Metro Auton ja VV-Auton huollot? Pitäisi viedä Golf määräaikaishuoltoon, mutten viitsisi menettää liikkumisturvaa. Takuusta on turha alkaa selittää, kun siitä ei ole kyse nyt tässä.

Rommeli
19.07.2010, 22:08
...

Sanot mitä sanot, mutta kyllä -OO- oli ensimmäisessä vastauksessaan ihan oikeassa. Jos ihan oikeasti pitää aivan saatanan kalliin italialaisen auton kohdalla kysellä käyttökustannuksista, ei taida tosissaan olla moiseen varaa. Jotenkin tuntuu, että kyselet lämpimiksesi nyt... Tarkoitan siis sanoa, ettei tuollainen auto ole ikinä edullinen, sillä edullinen hankintahinta tietää suuria käyttökuluja ja sama päinvastoin. Tosin epäilen ettei tuollainen uusikaan mikään edukas pidettävä ole.

Mikke73
20.07.2010, 01:56
Onhan näitä enemmänkin täällä. Länsiväylä, Lahdentie ja Tuusulantiekin alkavat 100 km/h rajoituksella ja kaksi jälkimmäistä sitten myöskin Kehä 3:sen jälkeen vaihtuvat 120 km/h tieksi.Tuusulanväylä ei vaihdu missään kohtaa 120 km/h tieksi. Vaihtui kyllä joskus, mutta siitä on jo kauan.

Kyy
20.07.2010, 07:04
Mutta urheilullisia autoissa on ongelmana Suomessa se, etteivät markkinat ole likviidejä. Ostajia on niin vähän, että niissä ottaa paljon takkiin, jos haluaa vaihtaa. Kerran hävittiin joku 60 tonnia kun myytiin alle 10 tuhatta ajettu auto. Saksassa tilanne olisi ollut aivan eri, mutta sitä ei voinut viedä sinne, kun verot oli maksettu tänne. Eli mietin sitä, että jos ostaa tollaisen käytetyn niin siinä ei voi hävitä paljon ellei joudu vaihtamaan konetta tai tekemään juuri jotain isoja remppoja, joista tässä yritin kysellä.

nykyäänhän jos tuo auton eu-alueelta, sen voi myydä myös pois maasta ja autoveron saa takaisin, veron osuus lasketaan tietenkin "päivän arvosta". Mutta ulkomaille myyminen on nyt mahdollisuus.

Muutenkaan en lähtisi harvinaisempaa urheiluautoa ostamaan suomesta, myyjätahot kun eivät autoista tiedä mitään ja autojen pito on mitä on, muutamia ammattiharrastajia lukuunottamatta. Porschen kohdalla tämä nyt ei pidä täysin paikkaansa, mutta Ferrarit ym. italian pelit kannattaa noutaa saksa/italia-osastolta.

Kalliissa autossa pitää hyväksyä se fakta, että arvon menetys on normisorollaa isompi, ellei sitten ole kyseessä sellainen harvinaisuus minkä arvo nousee. Tällöin taasen auton hyvä pito ja pienet kilometrit ovat must.

verco
20.07.2010, 08:34
Edelleen olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että poliisilla ei ole oikeutta ajaa 140km/h virka-ajan ulkopuolella meikäläisen perässä ilman rapsuja. Huomennahan sen sitten näkee.

Ihan mielenkiinnosta utelisin, miten tässä tapauksessa kävi? Olen kuullut jopa tapauksesta, jossa sakot ja kortin hyllyttäminen peruttiin, koska katsottiin, että vapaalla ollut poliisi provosoi ajamaan ylinopeutta ajamalla liian lähellä syytetyn takapuskuria.

Tähän mennessä olen elänyt siinä käsityksessä, että vapaalla oleva virkavallan edustaja ei lakipykäliä sovellettaessa juuri eroa normaali kansalaisesta.

ipa rules
22.07.2010, 14:14
Ferrain huoltaminen Porscheen verrattuna on lonkalta heitettynä ainamkin 5 kertaa kalliimpaa. Itselläni toki kokemusta vain Porschesta, mutta Ferrereita huolletaan samassa pajassa jossa omaani laitatan ja käytännössä mitää ei voi Fiiuun tehdä irrottamatta konetta. Lisäksi osat ovat paljon kalliimpia. Mikä on sitten paljon tai vähän niin siihen en ota kantaa. Porschen huoltaminen ei juurikaan hinnaltaan poikkea ns. normaaleista paremman luokan käyttöautoista.

benicio
23.07.2010, 13:37
Porschen ja Ferrarin huoltokustannusten eroista onkin hyvä jatkaa tällä asialla, eli autokuume nousi eilen horkkalukemiin, ja kieltämättä ihan järkevästikin ajateltuna talouden autokannan keski-ikää (17v) ja miksei määrääkin (kaksi ihmistä ei ihan välttämättä tarvitse kolmea autoa) voisi alentaa, ja järkivaihtoehdolta vaikuttaa Citroen Xsara 1,6 farmari vuosituhannen alkupuolelta (2001-2003), alle 150tkm ajettuna noita lähtisi alle neljän tonnin, joka alkaakin olla maksimisumma, jonka automobiiliin olen valmis sijoittamaan. Ja tuosta vielä vaihdokkina 1500 kiloa kiihtyvästi korrodoituvaa fasistipeltiä.

Onko arvon teiden ritareilla / idiooteilla liikenteessä kokemusta Xsarasta? Muutama käyttökokemus tuli jo kysyttyä, ja ne eivät toimineet kuumetta alentavasti, joten faktoihin perustuvaa Xsaran mollaamista olen vailla.
Muita edellämainitut kriteerit täyttäviä suositeltavia?

Le Banner
23.07.2010, 14:00
Täältä on tullut joskus aikoinaan ihan käyttökelpoisia vinkkejä ihmiselle, joka ei tajua tuon taivaallista autojen tekniikasta. Saa nähdä, montakohan erilaista skenaariota löytyy yhdelle melko simppelillekin ongelmalle.

Tuo jo jokusen vuoden työmatkojani hoitanut Ford Escort (-91) lähtee kyllä käyntiin kun sille antaa hieman kaasua, mutta ei pysy käynnissä tyhjäkäynnillä, vaan parissa sekunnissa sammuu käynnistämisen jälkeen, jos sille ei itse anna kaasua. Automaattiryyppy on vehkeessä, sen verran tajuan asiasta.

Tänään töistä lähtiessä se kerran teki moisen, mutta lähti toisella vielä ihan normisti käyntiin. Nyt äsken asioille lähtiessäni, ei enää sitten lähtenytkään.

Mikä siinä oikein mättää? Kiitoksia vain, jos joku osaa sanoa.

Alipainevuoto tai jotain muuta härdelliä taitaa eskossasi olla. Mene varaosakauppaan ja osta tyhjäkäyntiventtiili, jonka korjaamon sedät laittavat pientä korvausta vastaan kiinni ja olen melko varma, että tyhjäkäynti skulaa taas niinkuin kuuluukin.

Weber80
23.07.2010, 17:11
...a järkivaihtoehdolta vaikuttaa Citroen Xsara 1,6 farmari vuosituhannen alkupuolelta (2001-2003), alle 150tkm ajettuna noita lähtisi alle neljän tonnin, joka alkaakin olla maksimisumma, jonka automobiiliin olen valmis sijoittamaan. Ja tuosta vielä vaihdokkina 1500 kiloa kiihtyvästi korrodoituvaa fasistipeltiä.

Onko arvon teiden ritareilla / idiooteilla liikenteessä kokemusta Xsarasta? Muutama käyttökokemus tuli jo kysyttyä, ja ne eivät toimineet kuumetta alentavasti, joten faktoihin perustuvaa Xsaran mollaamista olen vailla.
Muita edellämainitut kriteerit täyttäviä suositeltavia?

Xsarasta on henk.koht kokemusta vuodesta 2004 asti sekä sama auto ollut uudesta lähtien omassa lähipiirissä. Vuosimalli on -99 ja 1,9 td versio, 277tkm. Nyt kun alkaa miettiä, että mitä sellaista varaosaa/huoltoa olen tähän Xsaraan tehnyt, joka ei johdu ns. normaalista kulumisesta, on kuskin oven kahvan vaihto, äänenvaimennin, sekä takaluukkuun menevän johtosarjan korjailu. Johdot tahtovat ajan myötä kovettua ja hankautua poikki. Tottakai jarrut, jakohihnat jne on joutunut vaihtamaan. Varaosat on suhteellisen halpoja.

Varmasti Xsaroihin, kuten kaikkiin autoihin mahtuu niitä huonoja yksilöitä tai huonosti pidettyjä, mutta jos auto on joka kerta lähtenyt käyntiin ja aina on määränpäähän päässyt, niin kyllä minä uskaltaisin sanoa tätä luotettavaksi kulkuvälineeksi.

Toki faktahan on se, että täysin paskojahan nämä on, varsinkin jos kysyy sellaiselta jolla ei citikkaa koskaan ole ollutkaan.

er_bai_wu
23.07.2010, 19:34
Olen todennut seuraavaa: kannattaa ostaa Suomessa quattro-Audi; ei jää tienposkeen. BMW:n vastaava on nykyään huono, Mercedes, no, Schumi riittänee perusteluksi.

vstk
23.07.2010, 19:51
Olen todennut seuraavaa: kannattaa ostaa Suomessa quattro-Audi; ei jää tienposkeen. BMW:n vastaava on nykyään huono, Mercedes, no, Schumi riittänee perusteluksi.

Ostettiin puolisen vuotta sitten Mersun 2010 C300 4matic sport ja voin sanoa etta kestaa vertailua vallan hyvin muihin nelivetoihin. Muutenkin pidan auton hoyhenenkevyesta ohjauksesta ja varsinkin todella hyvasta ratin reagoinnista. Tehoja nyt voisi olla enemman, mutta kylla 240 hv V6 ihan tarpeeksi tehoa antaa. Tyytyvainen olen ollut.

.. Varsinkin kun edellinen oli 2009 Honda civic hybrid. Ei ikina enaan. Auton kun ajoit kulmaan vahankin lujempaa niin tuntui etta kaatuisi ympari. ;)

Mikke73
23.07.2010, 20:20
Muita edellämainitut kriteerit täyttäviä suositeltavia?Minulla oli muutama vuosi sitten vm. 2002 Xsara HDi, jolla tuli ajeltua n. 100 tkm. Ainakaan tuona aikana ei ilmennyt mitään ylimääräisiä vikoja. Tosin tuolla oli mittarissakin vasta 150 tonnia täynnä kun laitoin vaihtoon.

Kaverini ajeli useamman vuoden ajan vm. 2000(?) farkku-Xsaralla, muistaakseni tuolla mainitsemallasi 1.6 bensakoneella. En häneltäkään muista mitään kovin negatiivisia kokemuksia kuulleeni.

Perustekniikka noissa kai toimii siinä kuin muissakin, ongelmia tulee sitten sähköpuolella jos on tullakseen.

rpeez
23.07.2010, 21:28
Minulla on myös kokemusta 2000 mallin HDI Xsarasta 40tkm verran, auto oli tosin uusi. Komppaan muita, ei tuntunut vikoja kummemmin olevan. Erityisesti on mainittava hiljaisuus ja mukava jousitus vaikkei siinä mitä eksoottista Citroenin hydraulista jousitusta olekaan.
Myin kuitenkin pois kun en pitänyt kuskin penkistä; liian pehmeä jakkara, selkä kipeytyi pitkillä matkoilla.

MunkADunk
24.07.2010, 17:00
Olen tässä jonkun aikaa katsellut Audi A4:sia, mutta kaikissa tuntuu olevan törkeää jalopuujäljitelmää sisätilojen paneeleissa. Olisiko kova homma irroittaa osat, ja jotenkin maalata ja lakata osat mustaksi? Mitä välineitä ja aineita tarvitaan? Onko lopputulos hyvä?

Veijari
24.07.2010, 19:14
Olisiko kova homma irroittaa osat, ja jotenkin maalata ja lakata osat mustaksi? Mitä välineitä ja aineita tarvitaan? Onko lopputulos hyvä?

Ma luulen että listojen irroittamiseksi pitää myös muuta verhoilua ottaa irti esim. ovilistojen irroittamiseksi pitää aukaista koko oviverhous mutta ruuveilla noi kiinni on eli ei mahdoton homma. Teipillä voisi saada helpoiten jalopuujäljitelmät peittoon ja teippiähän saa vaikka missä kuosissa. Työkaluiksi riittänee kuumailmapuhallin ja mattoveitsi.

edit. vähän kun viitsii googlettaa niin löytyy ohjeet kuvien kera listojen irroituksesta - http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=75601&highlight=listojen+irroitus

-OO-
24.07.2010, 20:54
Minäkin luulen että tuo teippaus on ihan varteenotettava vaihtoehto tuossa. Nämä nykyiset mainosteippauksissa käytettävät teipit kyllä taipuvat yllättävän moneen ja ovat varsin helppoja laittaa, varsinkin kun tuossa ei ole mitään isoja pintoja teipattavana. Noillahan nykyisin teipataan esim. takseja ja paloautoja kokonaan eri väriseksi, eli siis koko auto teipataan yli. Miksipä ei siis onnistuisi muutaman listan teippaaminen eriväriseksi.

Monipuolisenhuono
24.07.2010, 21:00
Onko pk-seudulla muita valtuutettuja VW-merkkihuoltoja kuin Metro Auton ja VV-Auton huollot? Pitäisi viedä Golf määräaikaishuoltoon, mutten viitsisi menettää liikkumisturvaa. Takuusta on turha alkaa selittää, kun siitä ei ole kyse nyt tässä.

kokeile pohjois-helsingin autoa tai leppäsuon autohuoltoa.

MunkADunk
26.07.2010, 11:20
Teipillä voisi saada helpoiten jalopuujäljitelmät peittoon ja teippiähän saa vaikka missä kuosissa. Työkaluiksi riittänee kuumailmapuhallin ja mattoveitsi.

Olen selvästi keskivertoa huonompi googlettaja, mutta en löytänyt mistään liikkeitä, mitkä myyvät teippejä. Löysin vain liikkeitä jotka myyvät teippien asennuspalveluita.

-OO-
26.07.2010, 11:41
Olen selvästi keskivertoa huonompi googlettaja, mutta en löytänyt mistään liikkeitä, mitkä myyvät teippejä. Löysin vain liikkeitä jotka myyvät teippien asennuspalveluita.

Samat firmat niitä yleensä myykin. Esim. kun nopeasti katselin Jyväskylästä teippareita niin Wakpal, Mainos Jane ja Mainos-Mäkinen näyttäisi ainakin tekevän mainosteippauksia. Eiköhän noilta saane ostettua pelkkää teippiäkin ilman teippausta.

Anzta
28.07.2010, 17:55
Tuossa itsellä on Volvon kanssa seuraavanlaista pientä probleemia. Pari kertaa kun on auto ollut pitempään tyhjäkäynnillä/liikennevaloissa odottelemassa on syttynt "häiriö moottorin elektroniikassa" valo. Tämähän ilmeisesti viittaa pakokaasuarvojen nousuun. Eli kaikenkaikkiaan ei liene mikään maata mullsitava vaika, vaan autolla voinee huoletta ajella?

Mainittakoon vielä, että kyseinen valo ei sammu ajon aikana, mutta jos pysähdyn ja sammutan auton pariksi minutiksi ja pistän taas käyntiin ei valo enää pala.

Stonewall
28.07.2010, 19:22
Tuossa itsellä on Volvon kanssa seuraavanlaista pientä probleemia. Pari kertaa kun on auto ollut pitempään tyhjäkäynnillä/liikennevaloissa odottelemassa on syttynt "häiriö moottorin elektroniikassa" valo. Tämähän ilmeisesti viittaa pakokaasuarvojen nousuun.

Vika on tyypillinen autoille, joissa on pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä, eli pieni osa pakokaasuista kierrätetään imupuolelle kylmän moottorin lämmittämiseksi tms. Oikea Opelin tyyppivika ja ilmeisesti Volvossa sama juttu. Yleensä ajan myötä jokin järjestelmän antura karstoittuu, ja näyttää tyhjäkäynnillä vääriä arvoja. Hommasta selviää sen anturan puhdistamisella/vaihtamisella. Muutenhan homma ei haittaa, mutta joissakin autoissa moottorinohjauselektroniikka kytkee varosyistä ns. säästöohjelman päälle, joten suorituskyky kärsii.

Itselläni ei kuitenkaan ole vielä Volvoa ollut, joten ehkä joku "traktoristi" voi asian vielä varmistaa. Varmintahan on viedä auto merkkihuoltoon, jos kustannuksia ei tarvitse peljätä. Kuitenkin jos kyseessä on mainitsemani juttu, niin autolla voi aivan rauhassa ajaa, mieluummin kovaa, jotta lisää karstaa ei tule.

Anzta
28.07.2010, 20:57
Kuitenkin jos kyseessä on mainitsemani juttu, niin autolla voi aivan rauhassa ajaa, mieluummin kovaa, jotta lisää karstaa ei tule.

No tämä kyllä hoituu :D

Mutta tosiaan, itsekin ajattelin, ettei kyseessä mikään vakava asia ole mutta hyvähän se on varmistaa. Merkkihuoltoon ei nyt viitsi viedä, mutta voisihan sitä jonnekin volvo huoltoon soitella ja vähän kysellä. Toisaalta tuo anturan puhdistus voisi olla hyvä ensi-apu ja katsoa sitten mitä se vaikuttaa. Suorituskyvyssä en ole mitään eroa huomannut, joten sikälihän tuosta ei haittaa ole. Ei vaan ole mukavaa, kun varostusvaloja palaa taulussa.

twenty
28.07.2010, 22:37
Tuossa itsellä on Volvon kanssa seuraavanlaista pientä probleemia...

Ainakin loppupään 850 Volvoissa ja alkupään S-/V70 malleissa moottorin lämpötila-anturi on yleinen ongelman aiheuttaja ja oireilee juurikin sytyttämällä mittaristoon yleisen moottorielektroniikan vikavalon. Muita oireita on ainakin moottorin käyntilämpötilamittarin epämääräinen näyttö ja flekti alkaa elämään omaa elämäänsä, saattaa jäädä päälle esim. auton sammuessa vaikka lämmöt ei sitä vaatisi. Kulkuun ei vaikuta oikein mitenkään, mutta kulutus yleensä kasvaa kohtuullisesti.

Streider
28.07.2010, 22:49
Tuossa itsellä on Volvon kanssa seuraavanlaista pientä probleemia. Pari kertaa kun on auto ollut pitempään tyhjäkäynnillä/liikennevaloissa odottelemassa on syttynt "häiriö moottorin elektroniikassa" valo. Tämähän ilmeisesti viittaa pakokaasuarvojen nousuun. Eli kaikenkaikkiaan ei liene mikään maata mullsitava vaika, vaan autolla voinee huoletta ajella?

Mainittakoon vielä, että kyseinen valo ei sammu ajon aikana, mutta jos pysähdyn ja sammutan auton pariksi minutiksi ja pistän taas käyntiin ei valo enää pala.

Mikähän vuosimalli? Vikakoodia lukemaan vaan, jos obd pistoke löytyy niin tarttee tietty lukulaitteen, mutta jos on vanhempaa mallia niin konehuoneen puolelta löytyy boxi joka vilkuttaa ledillä koodin. Listakin löytyy ainakin volvolandian uumenista mutten jaksa kaivaa, mutta aika yksinkertainen homma kuitenkin. Sieltä saat itse sen nollattuakin nappia painamalla eikä vikavalot häiritse silmää. Anyway, riippuu vuosimallista. Niin ja käy lueskelemassa foorumia, sieltä löytyy apu vähän joka hommaan, jos et vielä ole tutustunut. Omassa kasipätkässä ei mitään edellämainittuja ongelmia ole ollut, eikä ole muutenkaan tullut paljon vastaan. Vikavalo paloi joskus kun turbon ja coolerin välinen ahtoputki päätti lopettaa työuransa 13 vuoden jälkeen, ylimääräinen huohotusreikä sekoitti vähän ilmamäärämittarin ymmärrystä tilanteesta.

Torsti
29.07.2010, 10:07
Varmintahan on viedä auto merkkihuoltoon, jos kustannuksia ei tarvitse peljätä. Kuitenkin jos kyseessä on mainitsemani juttu, niin autolla voi aivan rauhassa ajaa, mieluummin kovaa, jotta lisää karstaa ei tule.

Tampereen seudulla merkkihuolto olisi Käyttöauto, johon en kyllä voi suositella autoaan vietävän. Vastaavanlaisen vian kanssa pari vuotta sitten Renaultin kanssa taistelleena merkkihuollon vastaus ongelmaan oli 3 kertaa vikakoodien nollaus. Tämän jälkeen 100 km ajoa ja vika uusiutui. Onneksi työnantaja päätti sitten, että auto menee vaihtoon.

Renussa ei syttynyt moottorin vikavalo, vaan hehkun valo ajon aikana ja tämän jälkeen ei auto jaksanut loivaakaan mäkeä ylös. Vika oli kuitenkin tuolla pakokaasujen kierrättämispuolella.

Zamboni
29.07.2010, 10:59
Malli ja vuosimalli tosiaan auttais ongelman kartoitusta. Mulla on nyt V40 ja siinä on putkistossa kaksi lambdaa, toinen pakosarjassa ja toinen katalysaattorin jälkeen. Se jälkimmäinen on yleinen vaiva näissä, kun on vähän arassa paikassa auton alla.

Itsellä polttelee kanssa välillä moottorin häiriövaloa, mutta koska ensimmäisen anturin mukaan hoidetaan moottorin ohjaukseen liittyvä säätö, niin en oo vielä jaksanu vaivautua sitä katalysaattoria vahtivaa vaihtamaan. Kaverin diagnostiikkalaitteilla vaan vikamuistin nollaus katsastusta varten.

er_bai_wu
29.07.2010, 11:05
Tuossa itsellä on Volvon kanssa seuraavanlaista pientä probleemia. Pari kertaa kun on auto ollut pitempään tyhjäkäynnillä/liikennevaloissa odottelemassa on syttynt "häiriö moottorin elektroniikassa" valo.

Täällä Volvo-miehet jo vastasikin kysymykseesi, mutta aika hassua, että Citroënissa samankaltainen vika oli merkki laturin hiilien kulumisesta loppuun, jolloin ajotietokone löi päälle virransäästötilan; aikani ajettua autoon syttyikin sitten "joulukuusi", ja korjaamon kautta uutta laturia autoon.

Anzta
01.08.2010, 22:42
Malli ja vuosimalli tosiaan auttais ongelman kartoitusta.

S40 ja vuosimallia -97. Nyt tosiaan maantieajoa ollut viikonlopun aikana ja vikaa ei ole esiintynyt. Pitempään käynnissä hiljasilla kierroksilla, eli paikoillaan liikennevaloissa yms. niin valo syttyy. Täytyy tarkkailla tilannetta, mutta hirveän vakavalta se ei vaikuta ja luulen, että viasta voisi päästä eroon jopa pelkällä tyhjäkäynnin säätämisellä, sillä se heittelee 500-1000 kierroksen välillä.

Iceman
02.08.2010, 11:38
S40 ja vuosimallia -97. Nyt tosiaan maantieajoa ollut viikonlopun aikana ja vikaa ei ole esiintynyt. Pitempään käynnissä hiljasilla kierroksilla, eli paikoillaan liikennevaloissa yms. niin valo syttyy. Täytyy tarkkailla tilannetta, mutta hirveän vakavalta se ei vaikuta ja luulen, että viasta voisi päästä eroon jopa pelkällä tyhjäkäynnin säätämisellä, sillä se heittelee 500-1000 kierroksen välillä.

V70 2006. Check engine -valo syttyi pitkän kaupunkiajojakson jälkeen ja kävin luetuttamassa vikakoodin - "vuoto alipainejärjestelmässä". Koodi nollattiin ja varmistin että olin sulkenut huolellisesti tankin korkin (kyllä, se voi aiheuttaa valon syttymisen) mutta valo syttyi uudestaan seuraava päivänä.

Vein auton Porvoon moottoritielle, annoin karstojen palaa, valo sammui eikä ole syttynyt uudestaan.

Bbird80
02.08.2010, 14:07
Euroopanreissu tehty, kilometrejä 6300 mittariin ja auto toimi hienosti. Saksan motareilla ajaminen nosti tosin autonvaihtohaluja vieläkin vakaampaan ja äänettömämpään peliin, kuten BMW 530d. Sellaista ollaan nyt hakemassa, tosin fiilistely-, hehkutus- ja suunnitteluaikaa on kevätkesään 2011 asti. Silloin olis tehdä "apgreidaus" 328-bensakoneesta isompaan dieseliin, jos säästösuunnitelmissa pysytään. Josko sillä autolla ajaisi sitten pidempään...

Weissflog
03.08.2010, 20:37
Hei, nyt tarvittaisiin palstan autoiluihmisilta apua.
Ensi kuussa saamme perheenlisäystä, joten ikäloppu Golfimme saa nyt lähteä.

Eli hakusessa auto, jossa ainakin sen verran tilaa, että paksiin saisi huoletta rattaat viskattua sekä tietenkin taakse lasten istuimen.
Tässä on autoja nyt viikko tutkailtu, ja koko ajan menee kiemuraisemmaksi.
Ensin tutkailtiin pienehköä viisiovista autoa noin 5k€ hintaluokassa.
Nyt sitten tänään käytiin koeajamassa noin 13k€ farmaria.

Eli arvoiset lapsiperheiden kuskit,
suositelkaahan tuollaista noin 2005- tuoreempaa autoa, jossa tilaa on mukavasti. Moottorissa sen verran saisi olla tehoa, että huoletta pääsen ohitse hitaammista. Millaiset tilat näissä suhtkoht tuoreissa Golfeissa on?

Edit: Ja sitä hintaa nyt saisi olla maksimissaan 13-15k.

-OO-
03.08.2010, 20:49
Eräs tuttu osti jokin aika sitten Opel Vectra -farkun eikä ole valitellut, kilometrejä on kertynyt jo hyvän matkaa yli 10 tkm eikä kuulemma mitään ongelmaa. Koeajolla kävin ja hyvähän tuo oli ajaa, eikä ihan mopokaan 2.2 litraisella koneella. Tilaa on ainakin ihan järjettömästi, niin matkustamossa kuin tavaratilassakin. Veikkaisin että on tuossa koko-/hintaluokassa ihan kärkipäätä tiloissa.

Minullakin on joskus ollut vähän ennakkoluuloja Opeleita kohtaan mutta viime aikoina on kyllä alkanut mielipide muuttua koska niin monelta ihmiseltä olen kuullut pelkkää hyvää näistä uusista/uudehkoista Opeleista. Esim. tuosta 2006- Vectrasta olen kuullut monelta erittäinkin positiivisia lausuntoja. Kannattaa ainakin käydä koeajamassa jos mahdollisuus, näyttäisi jotain 2005-2006 -malleja saavan tuolla n. 13k€ budjetilla.

VH87
06.08.2010, 22:16
Olen tässä miettinyt ensiauton ostoa, sikäli mikäli löydetään tässä 6kk sisään eukon kanssa sen hintainen kämppä, että samaan lainakönttään voisi ottaa pienen siivun myös pirssiä varten.

Tähän asti faija on väkipakolla pitänyt meikäläisellä omaa Nissan Terranoaan, mutta rupeaa tuo muiden ihmisten autojen huollattaminen kyrsimään siinä määrin, että olisi hauska ostella ihan itseä miellyttävä, hieman uudempi kaara. Lisäksi tuntuu turhalta seisottaa maasturia kerrostalon pihassa suurin osa ajasta, kun se vähäinenkin ajo on 90% kapungissa tapahtuvaa, kauppareissua jne.

Eli asiaan: Budjetin soisi olevan max. 12ke (ehdoton), mielellään kymppi. Mitä olen nettiautoa tutkaillut, saa tuohon hintaan ihan kohtalaisen ikäisiä ja ajettuja merkkejä, joista olen punninnut muutamia vaihtoehtoja:

Ford Mondeo/Focus
Renault Laguna/Megane
Peugeot 407
Citroën C5
Opel Vectra

Kokenutta automiestä moiset varmasti hirvittävät, koska maine ei hirveän mairitteleva käsittääkseni ole. Helpointa olisi varmaan ostaa joku riisikuppi, joka kestää maailmanloppuun saakka, mutta koko ikäni olen moisilla ajellut, enkä oikeastaan ikinä tykännyt (yksi matukka poislukien).

Citikoita ja ranskalaisia yleensä on ollut kiva nimenomaan ajaa, mutta varsinkin Rellujen kohdalla huolestuttaa vikatilastojen karu kieli. Citikkojen omistajia tunnen muutamia, eivätkä ole kyllä koskaan valittaneet, Pösöistä ei ole kuin jokunen ajokokemus, ihan ok sekin.

Fordit ovat ainakin oman ajokokemuksen perusteella sellaista melko tasapaksua massaa, mutta ihan miellyttäviä nekin ovat olleet ajaa (hieman uudemmat siis). Opel on mukana sen takia, että se on ainoa saksalainen mihin tuolla budjetilla on varaa, ikä ja ajokilsat huomioon ottaen.

Mainittakoon nyt vielä, että ajan vuoden aikana suht vähän, pääasiassa kaupunkiajoa kauppaan tahi muille asioille, sekä silloin tällöin hieman pidempää maantiejoa. Kilsoja kertynee ehkä 5-10 tuhatta per vuosi. Nyt asun keskustasta sen 1,5 km, mutta se voi hieman pidentyä, jolloin kouluun ja töihin tulisi ehkä useammin mentyä autolla.

Mitäs mieltä?

Krupieeri
06.08.2010, 23:03
Olen tässä miettinyt ensiauton ostoa, sikäli mikäli löydetään tässä 6kk sisään eukon kanssa sen hintainen kämppä, että samaan lainakönttään voisi ottaa pienen siivun myös pirssiä varten.

Ei selvinnyt tuo yleinen matkustajien lukumäärä autossa, onko lapsia tai koiria jne. mutta jos nyt pääasiassa itsekseen kaupungissa ajelee, niin eikö pienempikin auto riittäisi? Tuolla 10-12 tonnilla saisi jo suht uuden ja vähän ajetun pienen kokoluokan auton. Tai sitten ehkä kokoluokkassa Focus, 307/8, C4, Astra voisi löytyä ihan fiksuja vaihtoehtoja.

-OO-
06.08.2010, 23:15
Opel on mukana sen takia, että se on ainoa saksalainen mihin tuolla budjetilla on varaa, ikä ja ajokilsat huomioon ottaen.

En tiedä kannattaako tuijottaa liikaa sitä ikääkään, kyllähän esim. tuohon 10ke hintaluokkaan saa esim. VW:ltä ihan asiallisia vaihtoehtoja vaikka VW:t yleensä onkin vähän kalliimpia. Eikä kannata unohtaa myöskään Skodaa joka on vähän halvempi vaihtoehto. Ja muutenkin jos kilometrit jäävät noin vähiin ja pääasiassa yksin ajelee jotain työmatkaa niin periaatteessa joku ihan pikkuautokin voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Nämä nykyiset pikkuautotkin kun ovat ihan hyviä ajaa.

VH87
06.08.2010, 23:20
Ei selvinnyt tuo yleinen matkustajien lukumäärä autossa, onko lapsia tai koiria jne. mutta jos nyt pääasiassa itsekseen kaupungissa ajelee, niin eikö pienempikin auto riittäisi? Tuolla 10-12 tonnilla saisi jo suht uuden ja vähän ajetun pienen kokoluokan auton. Tai sitten ehkä kokoluokkassa Focus, 307/8, C4, Astra voisi löytyä ihan fiksuja vaihtoehtoja.

Eikö nuo mun mainitsemat nimenomaan ole pieniä? D

Ei vaan. Eukon kanssa lähinnä kahdestaan tulee pyörittyä ja satunnaisesti on poppoota kyydissä, mutta ei ole nuo pienemmät autot oikein koskaan iskeneet sitten millään. Johtunee varmaan siitä että olen tottunut ajamaan yksinomaan maastureilla tahi pakuilla, joten sikäli nuo mainitsemani olisivat oikeastaan vaihtoa yhtä kokoluokkaa alemmas. C4 voisi tulla kyseeseen, mutta ei sitten oikeastaan mikään muu.

Oikeastaan tottumiskysymys, ei muuta.

ipa rules
07.08.2010, 11:10
O

Ford Mondeo/Focus
Renault Laguna/Megane
Peugeot 407
Citroën C5
Opel Vectra

Renaultit ja Citroenin pudottaisin itse tuolta listalta ihan vaan järkyttävien vikatilastojen takia.

407 on hyvännäköinen auto ja mukava ajaa. Vikoja varsinkin sähköpuolella näissäkin aika paljon, mutta jos löytää yksilön jolla tuota historiaa ei ole, niin miksikäs ei.

Ford ja Opel puolestaan kärsivät molemmat huonosta maineesta ja sen taki aovat käytettynä suhteessa aika halpoja. Opel teki täyttä sutta 1990-1996 välillä eikä tuo maine ole vieläkään kadonnut. Lisäksi Opeleiden jakohihnat ovat suorastaan surullisen kuuluisia. Ne Opelin moottorit joissa hihnan vaihtoväli on 60000 ovat sitä heikompaa sarjaa ja kannattaa jättää väliin.

Ford puolestaan pilasi maineensa ruostuvilla ovilla ja takaluukuilla - jos ne on kunnolla korjattu niin ei pitäisi ongelmia olla.

Jos keskikokoluokan auto tyyliin Focus käy niin miksei Astra? Astrat ovat parempia autoja kun Vectrat. Itse lähtisin tuon listan perusteella etsimään sopivaa Focusta tai Astraa(!). Listaan kannattaisi tosiaan lisätä Skodan Octavia ja VW:n Golf (tuon hintaluokan Passatit on jo aika paljon ajettuja).

Itse jouduin vuoden 2005 ajamaan Citroen C4 Hdi:llä ja se vietti enemmän aikaa (lievää liiottelua) Veholla kun ajossa, Kattiongelmia, lambdaongelmia, ovien listat eivät pysyneet paikallaan, ovet eivät avautuneet, merkkivaloja paloi kojetaulussa kun joulukuusessa - en suosittelsii edes vihamiehelle.

-RVL-
07.08.2010, 11:28
Onko olemassa mitään nyrkkisääntöä tjsp. paljonko autoliike maksaa autosta, verrattuna siihen paljollako he itse sitä myisivät?

Esim. tarjoaisin heille autoa, jota olettaisin heidän alkavan myyvän 3000 eurolla. Paljollako he olisivat ostaneet auton minulta, 1500 eurolla?

Onko saman auton arvo suurempi vaihtaessani sitä vaikka 5000 euron autoon?
--
En ole myymässä yhtään autoa tällä hetkellä, varsinkaan liikeeseen. Jos jotain kokemuksia tai tietoa olisi jollain heittää.

-OO-
07.08.2010, 11:36
Minun käsittääkseni väliraha on se mikä noissa autokaupoissa merkitsee, eli mitään kovin kiinteää taulukkoa noissa hinnoissa ei ole. Vaihdokista maksettava summa riippuu hyvin paljon siitä minkä hintaiseen ja minkälaiseen ajokkiin se on tullut vaihdossa, ja paljonko kaupassa on maksettu välirahaa. Esim. kun ostaa ihan uuden auton niin monesti hyvitys vaihdokista on todella hyvä verrattuna siihen jos olet ostamassa käytettyä vaihtoautoa.

Yläpesä
07.08.2010, 12:25
Renaultit ja Citroenin pudottaisin itse tuolta listalta ihan vaan järkyttävien vikatilastojen takia.

407 on hyvännäköinen auto ja mukava ajaa. Vikoja varsinkin sähköpuolella näissäkin aika paljon, mutta jos löytää yksilön jolla tuota historiaa ei ole, niin miksikäs ei.

Liioittelua on jälleen sakeana ilmassa. Renu jää objektiivisissa vertailussa toki pahnan pohjalle mutta Sitikan ja Pösön järjestys on päinvastainen eli 407 häviää tilastoissa C5:lle. Eivätkä ne erot koko massassa ole Mondeonkaan eduksi niin hirmuiset että kannattaisi puhua järkytyksestä (tässä aineistossa (http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/volvo-ja-bmw-eivat-juhli-ruotsin-katsastustilastoissa) kolmivuotiaat autot Ruotsin katsastustilastoissa ja ainakin Bemarin 5-sarja on tuossa kuvassa järkyttävä). Kuten jo ainakin pariin kertaan tässä ketjussa mainittua, C5 on ollut ongelmallinen lähinnä ensimmäisen mallin osalta. Viimeisin, vuodesta -08 valmistettu malli kolmonen on jo erinomainen laite. Tosin, se ei tuohon hintahaarukkaan vielä asetu mitä kysyjä toivoi.

Kuitenkin jos pääkäyttö on kaupunkialueella ja lyhyessä ajossa, niin jättäisin C5:n ulos laskuista. Se on iso ja kaupungissa kömpelö. Oikeuksiinsa pääsee vasta maantieajossa.

ipa rules
07.08.2010, 13:13
Kuten jo ainakin pariin kertaan tässä ketjussa mainittua, C5 on ollut ongelmallinen lähinnä ensimmäisen mallin osalta. Viimeisin, vuodesta -08 valmistettu malli kolmonen on jo erinomainen laite. Tosin, se ei tuohon hintahaarukkaan vielä asetu mitä kysyjä toivoi.

Eipä tuo kakkonenkaan kummonen ole ollut ja sitten lopussa otat puheeksi auton joka on niin tuore, että isossa osassa on vielä tehdastakuukin voimassa. :-)

Sitten käytät vielä tilastoa jossa raprtoidaan kolmivuotiaiden autojen katsastustilastoista jolla ei ole käytännössä mitään tekemistä sellasten autojen kanssa joita kysyjä hakee (ellei yli 200000 kelattu kelpaa). Lisäksi jotta katsastustulastoja voi lukea kunnolla pitäisi sieltä mielestäni siivota pois useita yleisimpiä "vikoja" kuten huonoja renkaita tai obd testejä jotka johtuvat vain käyttäjän hölmöydestä.

edit: ja Renaultin huonoutta ei mitenkään voi liioitella. Ylivoimaisesti huonoin käytetty auto joka markkinoilla on ja pätee etenkin Lagunaan.

Krupieeri
07.08.2010, 13:15
Onko olemassa mitään nyrkkisääntöä tjsp. paljonko autoliike maksaa autosta, verrattuna siihen paljollako he itse sitä myisivät

Varmaan riippuu monesta asiasta tai siltä ainakin tuntuu. Faija vaihtoi muutama vuosi sitten merkkiliikkeessä ikivanhan autonsa vähän käytettyyn ja sais 2000 euroa. Nettiautosta sitten tutkittiin, että joku pienempi vaihtoautoliike myi sitä parin viikon päästä 3700 eurolla. Eli tämä "merkkiliike" oli myynyt vanhan ruoskan eteenpäin.

Mä vaihdoin vuosi takaperin auton. Liike maksoi muistaakseni 5600 ja sitten taas parin viikon päästä se oli jossain myynnissä pyyntönä 8400. Eli ainakin aika paljon noita tuntuvat liikkeetkin keskenään liikuttelevan, kun puhutaan vähänkin vanhemmista autoista.

ipa rules
07.08.2010, 13:18
Varmaan riippuu monesta asiasta tai siltä ainakin tuntuu. Faija vaihtoi muutama vuosi sitten merkkiliikkeessä ikivanhan autonsa vähän käytettyyn ja sais 2000 euroa. Nettiautosta sitten tutkittiin, että joku pienempi vaihtoautoliike myi sitä parin viikon päästä 3700 eurolla. Eli tämä "merkkiliike" oli myynyt vanhan ruoskan eteenpäin.

Mä vaihdoin vuosi takaperin auton. Liike maksoi muistaakseni 5600 ja sitten taas parin viikon päästä se oli jossain myynnissä pyyntönä 8400. Eli ainakin aika paljon noita tuntuvat liikkeetkin keskenään liikuttelevan, kun puhutaan vähänkin vanhemmista autoista.

Isot merkkiliikkeet myyvät järjestään kaikki alle 5000€ autot jobbareille ja saman kohtalon kokevat jopa kohtuu tuoreet kalliimmat autot, jos niillä on ajettu yli 200000km. Jobbarin on helpompi olla korjaamatta mahdollisia vikoja, kun taas ison merkkiliikkeen pitää pyrkiä pitämään kiikki maineestaan.

-OO-
07.08.2010, 13:26
Varmaan riippuu monesta asiasta tai siltä ainakin tuntuu. Faija vaihtoi muutama vuosi sitten merkkiliikkeessä...

Joo, jobbareillehan nuo liikkeet mielellään heivaavat vähänkin vanhemmat vaihdokit koska heidän pitää antaa vaihdokeilleenkin takuu ja noiden vanhempien autojen kohdalla riski on siksi aika suuri. Eräs kaveri oli töissä autoliikkeessä ja kertoi että nuo vanhemmat vaihdokit menee isoista autoliikkeistä tosi pienellä katteella eteenpäin jobbareille, pääasia on että ei jää liikkeen riesaksi eikä tule persnettoa.

Yläpesä
07.08.2010, 13:58
Eipä tuo kakkonenkaan kummonen ole ollut

Ihan keskinkertainen tilastoissa, ei siis Esson baari juttutasoa olleen kommenttisi mukainen.

Sitten käytät vielä tilastoa jossa raprtoidaan kolmivuotiaiden autojen katsastustilastoista jolla ei ole käytännössä mitään tekemistä sellasten autojen kanssa joita kysyjä hakee (ellei yli 200000 kelattu kelpaa).

Objektiivisempiin tilastoihin viittaaminen on ihan paikallaan silloin kun kommenteissa lähinnä kierrätetään isiltä pojille Esson baarin kantapöydästä periytyneitä tarinoita. Asettuvat ne ehdottomat totuudet vähän oikeampaan mittakaavaan. Se, että katsastustilastoissakin on puutteensa niin Saksassa kuin Ruotsissakin, on eri asia. Täydellisiä tilastoja kun et löydä mistään. Noita ruotsalaisia tilastoja kun löytyy yleensä kolmen vuoden jaksoissa ja ajattelin että 6-vuotiaat ovat sitten jo liian vanhoja kysyjän tarpeisiin (joka ei muuten km-kattoa kertonut). Tästäkin muuten 144 ajettu (http://www.nettiauto.com/citroen/c5/3340269) ja tinkaamalla varmaan kaupat jonnekin 10k pintaan.

Renaultin huonoutta ei mitenkään voi liioitella. Ylivoimaisesti huonoin käytetty auto joka markkinoilla on ja pätee etenkin Lagunaan.

Tätä en protestoi. Ilmeisesti tuossa BMW:n 5.ssa on aineksia samanlaiseen katastrofiin, harmi sillä olin ajatellut juuri 520:sta seuraavaa kiesiä. Ja se Voyager luonnollisesti kuuluu edelleen tähän kaatoluokkaan.

-OO-
07.08.2010, 14:23
Tästäkin muuten 144 ajettu (http://www.nettiauto.com/citroen/c5/3340269) ja tinkaamalla varmaan kaupat jonnekin 10k pintaan.

Ja kaupan päälle saa ehkä paskimman automaattilaatikon jolla minä olen ajanut. Minä melkein harkitsisin mieluummin manuaalia tuon C5:n kohdalla koska manuaalikin on parempi kuin huonosti toimiva automaatti. En sitten tiedä että oliko tässä ajamassani yksilössä jotain vikaa tuossa laatikossa mutta komeasti raikui arvontalaulu koko ajan siellä laatikossa ja koskaan ei tuntunut olevan ihan oikea pykälä silmässä.

Anzta
07.08.2010, 14:35
Kyllähän kannattaa harkintaan ottaa ehdottomasti Opel Astrat. Siinä on hyvä ja kohtuu halpakin auto. Ketteriä kuin mitkä nuo ovat myöskin.

Itsekin pudottaisin heti etenkin Renaultit pois listalta. En kyllä ostaisi myös muitakaan ranskalaisia, mutta makunsa kullakin.

moby
07.08.2010, 14:46
Ja kaupan päälle saa ehkä paskimman automaattilaatikon jolla minä olen ajanut. Minä melkein harkitsisin mieluummin manuaalia tuon C5:n kohdalla koska manuaalikin on parempi kuin huonosti toimiva automaatti. En sitten tiedä että oliko tässä ajamassani yksilössä jotain vikaa tuossa laatikossa mutta komeasti raikui arvontalaulu koko ajan siellä laatikossa ja koskaan ei tuntunut olevan ihan oikea pykälä silmässä.

Kahdella duunikaverilla Pösön 407:ssa ollut sama vika, eli loota on rikki. Ymmärtääkseni noissa PSA:n kärryissä (Peugeot, Citroen) käytetään samoja automaattilaatikoita.

Yläpesä
07.08.2010, 15:21
Kahdella duunikaverilla Pösön 407:ssa ollut sama vika, eli loota on rikki.

Sitä elinikäisesti viatonta pirssiä minäkin edelleen etsiskelen. Ei löydy, ei.

-OO-
07.08.2010, 16:22
Sitä elinikäisesti viatonta pirssiä minäkin edelleen etsiskelen. Ei löydy, ei.

Eipä tarvitsekaan ikuisesti viaton olla, mutta jos n. 100-150 tkm ajetussa alkaa olla laatikko rikki (tämän ajamani Citroenin mittarissa oli muutaman tonnin yli 100 tkm) niin minun mielestäni ei enää tarjoa kovin hyvää vastinetta rahalle. Nuo laatikkoremontit kun ei automaatteihin yleensä ihan ilmaisia ole. Kyllä tuollaisen automaattilootan pitäisi minusta vähintään se 300 tkm (ja oikeastaan vielä paljon pidempäänkin) toimia ilman mitään huoltotoimenpiteitä. En kyllä tosin tiedä oliko tuossa yksilössä sitten rikki tuo laatikko, vai onko se vaan yksinkertaisesti epäonnistunut suunnittelultaan, mutta minä en kyllä tuollaisella laatikolla haluaisi ajaa.

Rommeli
07.08.2010, 16:34
Kahdella duunikaverilla Pösön 407:ssa ollut sama vika, eli loota on rikki. Ymmärtääkseni noissa PSA:n kärryissä (Peugeot, Citroen) käytetään samoja automaattilaatikoita.

Samoja laatikoita käyttävät, mutta esimerkiksi laatikko jota käytetään C5:ssä vain bensakoneen kanssa, on Pösössä käytössä dieselin yhteydessä. Olivatko nuo hajonneet laatikot bensiini- vai dieselmoottorisissa autoissa?

Lähteenä Ajovalo.net (http://www.ajovalo.net/automaattivaihteistot2.htm)

Tuolla listalla on toki Pösöstä vain 406.

Yläpesä
07.08.2010, 17:08
Varmasti vikainen on ollut kun näin kerrot. Se mikä minua näissä uskontaistoissa vaan joka kerta nyppii että niitä kirveitä heitellään yleensä aina yhden tai kahden yksilön perusteella. Yksilöiden tausta puolestaan voi johtua paitsi todennäköisestä valmistuskämmistä tai jopa tyyppiviasta niin myös (edellisestä) käyttäjästään. PSAn tomaattilaatikoista valmistaja on ymmärtääkseni maininnut huoltamattomuusvapauden, mutta järki-ihmiset ymmärtävät että kondensaatiota ei vielä ole onnistuttu voittamaan joten Suomen oloissa ne öljyt kannattaa silti vaihtaa vaikka 50-60tkm välein.

Isompi ongelma on sitten se, kun tuhansissa yksilöissä alkaa näkyä järjestelmällistä vikaa, kuten oli ekassa C5:ssä, on ollut Lagunoissa ja tällä hetkellä mm. Volvoissa ja E-mersuissa (hys hys). Tojota-miehet taitavat nyt kulkea niska luimussa luotettavuusjuttuja kuullessaan vaikka edelleenkin merkki kokonaisuudessaan on kärkikahinoissa. Ja siitä huolimatta voisin pyytää puolisoani ristiinnaulitsemaan itseni jos joskus omissa nimissä oleva Tojota pihassa seisoo. Nykyautojen luotettavuus/vikaherkkyys on aivan toista luokkaa kuin vielä 80-luvulla ja silloinkin hei nautittiin autoilusta ja elämästä yleensäkin. Oli jopa Mosseja ja Trabanttejakin ja Opel Rekord kovamaineinen kulkupeli.

Rommeli
07.08.2010, 17:43
PSAn tomaattilaatikoista valmistaja on ymmärtääkseni maininnut huoltamattomuusvapauden, mutta järki-ihmiset ymmärtävät että kondensaatiota ei vielä ole onnistuttu voittamaan joten Suomen oloissa ne öljyt kannattaa silti vaihtaa vaikka 50-60tkm välein.

Ihan fiksuahan noita öljyjä olisi aina välillä vaihtaa, muttei tuollaiset ongelmat muissa merkeissä käsittääkseni millään lailla yleisiä ole.

Tojota-miehet taitavat nyt kulkea niska luimussa luotettavuusjuttuja kuullessaan vaikka edelleenkin merkki kokonaisuudessaan on kärkikahinoissa.

Minkä ihmeen takia pitäisi? Eipä tuo luotettavuuteen vaikuta millään tavalla, jos tehdas ihan oma-aloitteisesti korjaa pääsääntöisesti jenkeissä ilmenneitä vikoja. Siitä miksi nämä ongelmat yleensäkin nostettiin niin näkyvästi jalustoille voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä. Avainsanoja lienevät noin äkkiseltään ajateltuna yleinen amerikkalainen kädettömyys ja kuoleva autoteollisuus samassa osoitteessa.

Ja noin yleisesti noista ranskalaisista autoista. Kyllä noita kirveitä heitetään kaiketi pitkään jatkuneen perinteisen vikaherkkyyden vuoksi, ei niinkään autoyksilöiden. Itsellä on kaksi ranskalaista autoa ollut ja tämän lisäksi lähipiirissä useitakin. Otanta kattaa kaikki kolme merkkiä ja useita malleja, sekä uusia että vanhempia. Yhtä lukuun ottamatta noista ei ole mitään positiivista sanottavaa, jos luotettavuudesta puhutaan. Tästä poikkeusyksilöstä en itse asiassa tiedä miten on toiminut, koska asiasta ei ole koskaan keskusteltu.

VH87
07.08.2010, 17:51
Kiitoksia vinkeistä! Ihan hyvää palautetta tuli monelta eri kantilta. Se mikä tuossa ehkä jäi mainitsematta, oli että silloin kun ajelen maantiellä (noin 1-3krt kuussa) niin painelen yleensä sellaista 500km per viikonloppu, tämä siis lähinnä teiden ollessa vielä hyvässä kondiksessa. Talvisin matkusteleekin sitten pidemmät setit mielummin junalla tahi muulla.

Rellut otin itsekin mukaan lähinnä hinnan ja kilsojen takia, enkä usko moista yksilöä pihastani löytyvän, Ford ja Pösö ovat melko tasoissa, Citikka on ehkä noista se mieluisin vaihtoehto, eri asia sitten antaako järki myöden :). Skoda voisi niinikään olla sellainen perusluotettava peli mitä harkitsen vakavasti. Mutta tosiaan, hirveästi pienemmät autot eivät kauheasti iske, vaikka se varmasti järkevää olisikin, ottaen huomioon ajoympäristön ja kilometrit.

Intissä tuli paahdettua jonkin verran vuokra Astroilla (07-08 vm) ja on kyllä rehellisesti sanoen yksi huonoimmista autoista millä on tullut pyörittyä. En tiedä sitten mikä niissä mätti, mutta en tykännyt yhtään. Nämä olivat tosin kaikki kolme farkkuja ja veikkaisin että pienimmällä mahdollisella koneella, europcarin vuokrattavia taisivat olla.

Makuasioitahan nämä toki ovat!

Yläpesä
07.08.2010, 18:08
En tiedä sitten mikä niissä mätti, mutta en tykännyt yhtään.

Ottamatta edelleenkään sen kummemmin kantaa sinulle sopivimpaan niin tuossa lauseessa kiteytyy hyvin paljon autoasioista, vaikka kuinka maskuliiniseksi ja järkiperusteiseksi alue miellettäisiinkin. Sen lopullisen valinta on varsin usein tunnejuttu ja väittäisin että oikeasti sutta ja sekundaa et saa vaikka mitä ottaisit (Kia, Daewoo eiku Dodge, Dacia). Kaikki ovat parempia kuin legendaariset 70-80-luvun pelit joita vanhempi polvi kaiholla muistelee. Yksi kaverini teki päätöksensä viime hetkellä sen mukaan että toisen valittavan viiksiä piti vääntää "väärään suuntaan" pitkiä valoja varten. Se kun oli luonnotonta.

Yläpesä
07.08.2010, 18:17
Eipä tuo luotettavuuteen vaikuta millään tavalla, jos tehdas ihan oma-aloitteisesti korjaa pääsääntöisesti jenkeissä ilmenneitä vikoja

Oma-aloitteisestiko ne kutsuttiin? Minulla oli toisenlainen kuva että vasta kun julkisuuteen karannut "vuoto" pakotti toimiin oikeustoimien edessä otettiin hanskat käteen. Ja kyse oli sentään hengenvaarallisista eikä pelkästään kiusallisista vioista.

edit: muistikuva sai vahvistuksen (http://www.iltalehti.fi/autot/2010020511062474_au.shtml)- yhtiöllä oli reilusti aikaa reagoida ja vasta parin vuoden viiveellä ruvettiin hommiin kun ruumiitakin jo ehti tulla.

Kauppalehti: Tojota ei välittänyt varoituksista (http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010073223)

Kauppalehti: Noloa Tojotalle - Lexuksessakin vikoja (http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010072517) (Autojen moottoreissa on ilmennyt vikoja. Auto saattaa sammuta kesken ajon)

Otanta kattaa kaikki kolme merkkiä

Otannasta on tuossa turha edes puhua, yksittäisiä kappaleita. Oikeissa tilastoissa ranskikset Lagunaa, Meganea ja joitain vanhempia isoja tila-autoja lukuunottamatta ovat yleensä siellä keskiluokassa, yleensä niin että pikkudieselit hieman parempina, mutta mikään malli ei juuri koskaan toisaalta Top-tenissäkään.

VH87
07.08.2010, 18:32
Ottamatta edelleenkään sen kummemmin kantaa sinulle sopivimpaan niin tuossa lauseessa kiteytyy hyvin paljon autoasioista, vaikka kuinka maskuliiniseksi ja järkiperusteiseksi alue miellettäisiinkin. Sen lopullisen valinta on varsin usein tunnejuttu

Juuri näinhän se on. Kyllä siinä autossa pitää olla jotain sellaista mikä itseä miellyttää, että sen kaupasta hakee. Oli se sitten muoto, ajettavuus tai joku muu seikka.

Rommeli
07.08.2010, 18:39
Oma-aloitteisestiko ne kutsuttiin? Minulla oli toisenlainen kuva että vasta kun julkisuuteen karannut "vuoto" pakotti toimiin oikeustoimien edessä otettiin hanskat käteen. Ja kyse oli sentään hengenvaarallisista eikä pelkästään kiusallisista vioista.

Noissa vioissa ainoa hengenvaarallinen asia istuu siinä penkin ja ratin välissä, jos nyt ihan totta puhutaan. En nyt tarkoita sanoa, etteikö vika autossa olisi vakava ja sitä pitäisi korjata. Kuitenkaan nuo jumittumiset eivät tapahdu ns. hetkessä, vaan poljin alkaa pikkuhiljaa palauttamaan aina vaan heikommin. Tällaisessa tapauksessa toki perusjenkki jatkaa ajamistaan vaan maailman tappiin ja unohtaa mainita asiasta huoltojen yhteydessä. Lopuksi kaasu sitten hirttää ajossa ja sama perusjenkki ajaa kolarin, koska ei tajua jarruttaa, vaihtaa vapaalle, painaa kytkintä pohjaan tai jopa sammuttaa autoa.

Ja jottei nyt jäisi epäselväksi, niin tuota vikaa on ilmennyt useilla muillakin merkeillä (kas kummaa ettei olla kovasti siitä metelöity).

edit: muistikuva sai vahvistuksen (http://www.iltalehti.fi/autot/2010020511062474_au.shtml)- yhtiöllä oli reilusti aikaa reagoida ja vasta parin vuoden viiveellä ruvettiin hommiin kun ruumiitakin jo ehti tulla.

Jos nyt ihan oikeasti haluat jotain lähteitä linkitellä, niin laita nyt herranen aika sentään jotakin muuta kuin iltapaskaa.

Otannasta on tuossa turha edes puhua, yksittäisiä kappaleita. Oikeissa tilastoissa ranskikset Lagunaa, Meganea ja joitain vanhempia isoja tila-autoja lukuunottamatta ovat yleensä siellä keskiluokassa, yleensä niin että pikkudieselit hieman parempina, mutta mikään malli ei juuri koskaan toisaalta Top-tenissäkään.

No sanotaan nyt asia vaikkapa näin, että juurikin Laguna on noista ollut se kaikkein kammottavin viritys, mutta ihan selkeästi säännönmukaista vikaa on ollut kyllä monissa muissakin. Jotakin esimerkkejä jos nyt heittäisin, niin sähköpuolen ongelmat ovat olleet noissa kaikissa enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Parin oman auton Pösö ja Rellu sähköasennuksia tutkittuani en nyt kovin suurta kunniamainintaa antaisi noista. Jo pelkästään asennusten siisteys (tai tässä tapauksessa siisteys) kertoo karua kieltään siitä, millä asenteella noita autoja kasataan. Johtoniput ovat aivan järkyttävän näköisiä, jos nyt vaikka japanilaisiin autoihin vertaa. Liittimien kontaktihäiriöt ja niistä aiheutuvat ongelmat eivät ole kovinkaan harvinaisia.

Pyöränlaakerit olivat ihan kulutustavaraa jo 90-luvulla, kun muissa autoissa nuo tapasivat kestää koko auton elinkaaren ajan. Tässä on toki tullut muilla merkeillä takapakkia viime vuosina, mikä johtunee autojen kasvaneista massoista.

Huollot ovat noin yleisesti ottaen joko kalliita tai aivan sikakalliita. Varaosien hinnatkin hipovat usein pilviä.

Yläpesä
07.08.2010, 19:08
Noissa vioissa ainoa hengenvaarallinen asia istuu siinä penkin ja ratin välissä, jos nyt ihan totta puhutaan.

No, jos ajossa kiinni hirttävä kaasupoljin on vain kuljettajan vika niin miksi vaahdota enää jostain kosmeettisesta automaattilaatikkohäiriöstä yli 100tkm ajon jälkeen? Kuluvia osia.

Jos nyt ihan oikeasti haluat jotain lähteitä linkitellä, niin laita nyt herranen aika sentään jotakin muuta kuin iltapaskaa.

Tuo Kauppalehden ja iltapaskan lähdehän oli: Financial Times Deutschland. En osaa arvioida sen asemaa maailman uutislähteinä, kenties jotain saksapaskaa, varmaan oman maan teollisuuden kätyri?

Johtoniput ovat aivan järkyttävän näköisiä, jos nyt vaikka japanilaisiin autoihin vertaa. Liittimien kontaktihäiriöt ja niistä aiheutuvat ongelmat eivät ole kovinkaan harvinaisia.

Täysin totta.

Huollot ovat noin yleisesti ottaen joko kalliita tai aivan sikakalliita. Varaosien hinnatkin hipovat usein pilviä.

Automaan ja Vehon osalta allekirjoitan mutta niihinhän ei tarvitsekaan enää nykyisin turvautua takuun säilymisen pelossa. Pienemmillä pajoilla ranskiksetkin hoidetaan asiallisesti ja asiantuntevasti. Ymmärtääkseni useat näistä ovat entisiä "maahantuojavaltuutettuja" asentajia jotka ovat lähteneet tekemään laadukkaampaa jälkeä omaan piikkiin.

Negapuolelle voinee nostaa vielä luultavimmin juuri varaosahintoihin korreloivat vakuutusmaksut.

Rommeli
07.08.2010, 22:31
No, jos ajossa kiinni hirttävä kaasupoljin on vain kuljettajan vika niin miksi vaahdota enää jostain kosmeettisesta automaattilaatikkohäiriöstä yli 100tkm ajon jälkeen? Kuluvia osia.

No joo. Mutta tiedät varmaan itsekin, että parin euron remontti verrattuna vähintään parin tonnin remonttiin on pikkuisen eri juttu. Ja tuo halvempi noista tulee vielä täysin ilmaiseksi, mutta samaa ei välttämättä voi sanoa noista laatikkoremonteista. Minulla ei tosin ole minkäänlaista tietoa eikä kokemusta ranskalaisten automaattien kestävyydestä tai heikkoudesta.

Tuo Kauppalehden ja iltapaskan lähdehän oli: Financial Times Deutschland. En osaa arvioida sen asemaa maailman uutislähteinä, kenties jotain saksapaskaa, varmaan oman maan teollisuuden kätyri?

Hyvinkin saattaa olla juuri oman maan teollisuuden kätyri, mutta nimi kuulostaa kyllä ihan vakuuttavalta. Ainakin paremmalta kuin Iltalehti.

Automaan ja Vehon osalta allekirjoitan mutta niihinhän ei tarvitsekaan enää nykyisin turvautua takuun säilymisen pelossa. Pienemmillä pajoilla ranskiksetkin hoidetaan asiallisesti ja asiantuntevasti. Ymmärtääkseni useat näistä ovat entisiä "maahantuojavaltuutettuja" asentajia jotka ovat lähteneet tekemään laadukkaampaa jälkeä omaan piikkiin.

Totta kyllä. Varaosien hintaa tuo ei silti laske. Mutta noin yleisesti ottaen nuo pikkupajat saattavat tosiaan olla huomattavasti parempia kuin ne suuret merkkiliikkeet.

Negapuolelle voinee nostaa vielä luultavimmin juuri varaosahintoihin korreloivat vakuutusmaksut.

Vakuutusten hinnoista ei minulla ole oikein minkäänlaista käsitystä. Sen verran tiedän, että Toyotaan ja Nissaniin saa ainakin edulliset vakuutukse, jos ne nyt milloinkaan voivat oikeasti edullisia olla.

Tuli tuosta edellisestä viestistä vähän turhankin negatiivinen kirjoitettua. Tottahan se on, että niitä hyviäkin yksilöitä voi löytää, jos jaksaa nähdä vaivaa.

Yläpesä
07.08.2010, 22:57
No joo. Mutta tiedät varmaan itsekin, että parin euron remontti verrattuna vähintään parin tonnin remonttiin on pikkuisen eri juttu. Ja tuo halvempi noista tulee vielä täysin ilmaiseksi, mutta samaa ei välttämättä voi sanoa noista laatikkoremonteista.

Halvaksi se ei tullut niille jenkeille jotka menettivät läheisensä Tojotan kaasupolkimen takia. Laatikon lonksumisesta selviää sentään rahalla.

Mutta noin yleisesti ottaen nuo pikkupajat saattavat tosiaan olla huomattavasti parempia kuin ne suuret merkkiliikkeet.

Pari kertaa olen itseäni kiusatakseni käyttänyt autoa Veholla vika-arviota varten. Kummallakin kerralla olisi pitänyt tilata kokonaisia uusia osia, lepuuttaa autoa päivä korjattavana ja lapioida seteleitä kassalle. Toinen näistä vioista hoitui naapuripajan pihalla 3 minuutissa eikä mekaanikko olisi ottanut siitä mitään korvausta ellen olisi pakottanut. Toisen korjaaminen paikallisella hyvin tunnetulla Sitikka-pajalla maksoi kolmanneksen Vehon "arviosta".

Vakuutusten hinnoista ei minulla ole oikein minkäänlaista käsitystä.

Niitä voi testata vakuutusyhtiöiden verkkosivuilla. Ranskiksilla on korkeammat vuosikustannukset.

Rommeli
07.08.2010, 23:13
Halvaksi se ei tullut niille jenkeille jotka menettivät läheisensä Tojotan kaasupolkimen takia. Laatikon lonksumisesta selviää sentään rahalla.

Kuten jo aiemmin sanoin, sen kaasupolkimen takia tuskin on yhtäkään ihmishenkeä menetetty. Tuollaisessa tilanteessa on kuitenkin vielä mahdollisuus tehdä monia asioita. Toisille tuleekin sitten mieleen soittaa hätäkeskukseen... Jonkinlaista järjenkäyttöä voisi sentään ihmisiltä vaatia ihan oikeasti. Ja toinen juttu jonka mainitsin, oli se ettei tuo "jumiutuminen" suinkaan tule kuin salama kirkkaalta taivaalta vaan vika pahenee vähitellen. Nuo mattojen "jumittamat" polkimet ovatkin sitten jo naurettavuudessaan aivan huippuluokkaa.

Niin ja itse asiassa taitaa Citroen olla yksi noista "jumittavista" polkimista kärsivä valmistaja.

Mahdolliseksi korjaukseksi kaasupolkimen hirttäessä tuli mieleen myös polkimen nostaminen jalalla.

kyykäärme
07.08.2010, 23:24
Sitikat ja juuri C5 kun oli kysyjällä mielessä, niin pari omaa kommenttia.

Vehon C5-huollossa lasinpyyhkijöille tulee hintaa yli 90 euroa. Viime talvena olin ovela: kun sulat menivät pilalle, ajattelin, että säästän rahaa ja ostan sulat halpiskaupasta. Niin teinkin. Vaan oli ne sulat sielläkin kalliit. Kun muihin autoihin hinnat olivat 20-25 euroa, sitikan sulat maksoivat sielläkin 54 euroa!

Muutenkin osat ja huollot ovat tuohon tolkuttoman kalliita (esim. edelliseen autooni 316 BMW:hen verrattuna), mutta toisaalta on ollut melko luotettava peli ja etenkin hyvin varusteltu, hyvä ajaa (kaasunestejouset) ja erittäin tilava. Talvellakaan ei jättänyt pulaan, vaikka ei ole minulla tallia eikä edes katosta.

Sinne saa komeasti menemään vaikka 32-tuumaisen kuvaputkitv:n sedanin takakoppaan tai lastenvaunut tai polkupyörän. Kymppitonnilla luulisi saavan kelvollisen 5 v. vanhan.

Ei ole kaasupoljin muuten jumittanut, eikä ole muutenkaan mitään kummia vikoja ollut. Kulumisesta johtuvia vain, kun auto on 6 vuotta vanha jo.

Yläpesä
07.08.2010, 23:25
Mahdolliseksi korjaukseksi kaasupolkimen hirttäessä tuli mieleen myös polkimen nostaminen jalalla.

Autoja valmistetaan kuitenkin kohderyhmälle "kuka tahansa aikuisikäinen idiootti" joten sen vastuun vierittäminen muille niin kriittisen hallintalaitteen kuin nyt jarru on, on ihan suoraan sanottuna vastuunpakoilua ja oikeutetusti rangaistavaa. Ei pidä jäädä jossiteltavaa missään valmistajan virallisissa tuotteissa. Ei voi olettaa että kansalainen Ville Juristi ymmärtää polkimen hieman kesän aikana tuntuneen takeltetun johtavan sen yllättävään täydelliseen jumittumiseen syksyn aamuruuhkassa. Ei millään. Jos joku hankkii sinne hölmöyttään polkimen jumittavia mattoja Motonetista tai muusta vastaavasta paikasta niin sitten vastuu siirtyy Tojotalta (tai Sitikalta - tuosta en kyllä ole kuullut mitään) maton valmistajalle ja jälleenmyyjälle.

Minua ainakin pelottaisi ajaa sellaisella Tojotalla jonka polkimia ei ole nyt epidemian synnyttyä tarkastettu ja korjattu. Itse asiassa, sellainen pitäisi ilmaista jokaisen Tojotan tuulilasissa jollain tarralla että myös muut liikkujat osaisivat suhtautua autoon asiaan kuuluvalla tavalla ("I'm OK").

Rommeli
07.08.2010, 23:39
Autoja valmistetaan kuitenkin kohderyhmälle "kuka tahansa aikuisikäinen idiootti" joten sen vastuun vierittäminen muille niin kriittisen hallintalaitteen kuin nyt jarru on, on ihan suoraan sanottuna vastuunpakoilua ja oikeutetusti rangaistavaa.

Se jumiutuva poljin on kuitenkin nyt kaasu, ei jarru. Vastuun vierittäminen valmistajalle, kun itse on idiootti, on ihan samanlaista vastuunpakoilua ja pitäisi olla ihan yhtä lailla rangaistavaa.

Ei pidä jäädä jossiteltavaa missään valmistajan virallisissa tuotteissa. Ei voi olettaa että kansalainen Ville Juristi ymmärtää polkimen hieman kesän aikana tuntuneen takeltetun johtavan sen yllättävään täydelliseen jumittumiseen syksyn aamuruuhkassa. Ei millään.

Normaalilla järjellä varustettu ihminen kyllä ymmärtää, että jotain on vialla ja ilmoittaa siitä huollossa. Jos se kaasupoljin ihan oikeasti alkaa pikkuhiljaa takkuilemaan, pitää niiden hälytyskellojen kyllä soida.

Jos joku hankkii sinne hölmöyttään polkimen jumittavia mattoja Motonetista tai muusta vastaavasta paikasta niin sitten vastuu siirtyy Tojotalta (tai Sitikalta - tuosta en kyllä ole kuullut mitään) maton valmistajalle ja jälleenmyyjälle.

Noita polkimia jumittavia mattoja on ollut aina ja todennäköisesti tulee aina olemaan. Toki valmistaja voi niitä kiinnittää vaikkapa lattiaan, mutta aina se maton liukumisen riski silti on olemassa.

Vastaavaa kaasupolkimen jumitusta on tosiaan ollut useilla muillakin valmistajilla ja muistelisin tosiaan Sitikan olleen yksi niistä. Jostain kumman syystä media ei näihin ole niin kovalla kädellä tarttunut. Johtunee siitä, että vain yksi voi kerrallaan olla maailman suurin autonvalmistaja.

Minua ainakin pelottaisi ajaa sellaisella Tojotalla jonka polkimia ei ole nyt epidemian synnyttyä tarkastettu ja korjattu. Itse asiassa, sellainen pitäisi ilmaista jokaisen Tojotan tuulilasissa jollain tarralla että myös muut liikkujat osaisivat suhtautua autoon asiaan kuuluvalla tavalla ("I'm OK").

Minua taas ei pelota ollenkaan. Joka päivä ajan Toyotalla, jonka polkimia ei ole tarkastettu eikä korjattu. Eikä pelota muutkaan tienkäyttäjät kyllä. Eipä tuossa omassa autossa silti pitäisikään olla mitään ongelmia polkimien kanssa.

Kyykäärmeelle sen verran, että tuskin sentään aikuisten polkupyörä sinne takakoppaan mitään osia irroittamatta mahtuu?

Yläpesä
07.08.2010, 23:47
Normaalilla järjellä varustettu ihminen kyllä ymmärtää, että jotain on vialla ja ilmoittaa siitä huollossa. Jos se kaasupoljin ihan oikeasti alkaa pikkuhiljaa takkuilemaan, pitää niiden hälytyskellojen kyllä soida.

Oli kaasu tai jarru niin herrajjumala kun sitä Yaris Versoa kouluttaa joku kireä merkonomimuija korkkarit jalassa matkalla töistä päiväkotiin muksuja poimimaan, niin mitä se niistä polkimista oikeasti tuntee? Kyllä tämän heikon moraalin ylistyksen jälkeen taas kestää niitä syheröisiä virtakaapelikeriä Sitikan sisuksissa. Sacre bleu!

kyykäärme
08.08.2010, 00:06
Kyykäärmeelle sen verran, että tuskin sentään aikuisten polkupyörä sinne takakoppaan mitään osia irroittamatta mahtuu?

Mahtuu ainakin tavallisen kokoinen maastopyörä! Vein sen auton takakopassa huoltoon, ei tarvinnut edes penkkiä kääntää.

Rommeli
08.08.2010, 00:42
Oli kaasu tai jarru niin herrajjumala kun sitä Yaris Versoa kouluttaa joku kireä merkonomimuija korkkarit jalassa matkalla töistä päiväkotiin muksuja poimimaan, niin mitä se niistä polkimista oikeasti tuntee? Kyllä tämän heikon moraalin ylistyksen jälkeen taas kestää niitä syheröisiä virtakaapelikeriä Sitikan sisuksissa. Sacre bleu!

Valoja päälle nyt. Ensimmäinen virhe tuossa skenaariossasi ovat nuo korkokengät. Siis kuka täysipäinen ihan oikeasti ajaa autoa korkokengissä? Ei tässä mitään heikkoa moraalia ole ylistetty, vaan ihan tervettä järkeä. Ei sitä idioottimaista Amerikan mallia sentään ihan joka paikassa kannata jäljitellä.

Mahtuu ainakin tavallisen kokoinen maastopyörä! Vein sen auton takakopassa huoltoon, ei tarvinnut edes penkkiä kääntää.

Renkaat tuskin on kovin suuret, sillä saman kokoluokan farmariin mahtuu hädin tuskin penkit kaadettuinakaan tuollainen 28" pyörillä varustettu fillari osia irroittamatta. No joka tapauksessa todella suuri takakoppa kyseisessä autossa kyllä on.

Yläpesä
08.08.2010, 00:47
Valoja päälle nyt.

Sori, valotaulussa palaa vikatila-merkki. Ilmeisesti "valot päälle" toiminnon sulake on palanut. Merde. Mutta nehän onkin Boschin tuotteita.

Monipuolisenhuono
14.08.2010, 00:56
Olis tiedossa hyvässä kunnossa oleva ja vähän ajettu A4 audi. Ongelmana on että siinä ei ole lohkolämmitintä. Kaverin kautta sain hinnan audilta ja se oli aika suolanen, vaikka sain siihen yli 100rabattia. Paljonkohan tommonen kustantaa asennettuna ja niin että sisähaarakin ois mukana?

kiitos jo etukäteen.

Mikke73
14.08.2010, 01:27
Vastaavaa kaasupolkimen jumitusta on tosiaan ollut useilla muillakin valmistajilla ja muistelisin tosiaan Sitikan olleen yksi niistä. Jostain kumman syystä media ei näihin ole niin kovalla kädellä tarttunut. Johtunee siitä, että vain yksi voi kerrallaan olla maailman suurin autonvalmistaja.Johtunee itseasiassa siitä, että ainakin tuossa Sitikan tapauksessa kyseessä on C1, joka sattuu olemaan Toyota Aygon sisarmalli (kuten myös Peugeot 107). Eli tässä tapauksessa on siis edelleen kyse Toyotan kaasupoljinongelmasta, vaikka merkki onkin Citroen.

Mas@
14.08.2010, 06:37
Olis tiedossa hyvässä kunnossa oleva ja vähän ajettu A4 audi. Ongelmana on että siinä ei ole lohkolämmitintä. Kaverin kautta sain hinnan audilta ja se oli aika suolanen, vaikka sain siihen yli 100rabattia. Paljonkohan tommonen kustantaa asennettuna ja niin että sisähaarakin ois mukana?

kiitos jo etukäteen.

Olen asennuttanut 250D Mersuun ja 850 Volvoon lohkiksen ilman sisähaaraa ja molempiin itse osa maksoi hiukan päälle satkun ja asennus vei 0,5-1 tuntia. Eli alle kahdensadan jäi kokonaisuudessaan.

Käsittääkseni ainakin Volvo ja Audi ovat olleet sikäli yhteistyössä että tuo laskelma on vertailukelpoinen.

Nebula
14.08.2010, 07:45

kiitos jo etukäteen.
Itse asennutin 320d Bemariin Defan säteilylämppärin ja sisälämppärin, hinta asennuksineen 400eur takuulla edullisessa paikassa. Laitteet olivatkin sitten suht hintavia. Näitten asennus taitaa olla yksi juttu, mitä ei merkkiliikkeessä kannata teetättää. Repivät varmasti hintaa.

Taage
14.08.2010, 10:28
Eli tässä tapauksessa on siis edelleen kyse Toyotan kaasupoljinongelmasta, vaikka merkki onkin Citroen. Tämä kaasupoljin ei muuten ole Toyotan valmistama, vaan se on alihankkijan valmistama. Tätä kyseistä kaasupoljinta löytyy mm. suurimmassa osasta jenkkivalmisteisista perusautoista ja monista muista automerkeistä. Kukaan muu valmistaja Toyotan lisäksi ei vain ole omatoimisesti ilmoittanut ongelmistaan asiakkailleen ja medialle.

finnishninja
14.08.2010, 10:42
Tämä kaasupoljin ei muuten ole Toyotan valmistama, vaan se on alihankkijan valmistama. Tätä kyseistä kaasupoljinta löytyy mm. suurimmassa osasta jenkkivalmisteisista perusautoista ja monista muista automerkeistä. Kukaan muu valmistaja Toyotan lisäksi ei vain ole omatoimisesti ilmoittanut ongelmistaan asiakkailleen ja medialle.

Aivan. Ja ihan yleisesti ottaen, autovalmistajat eivät enää valmista itse juuri muuta kuin korin ja moottorin, usein eivät moottoreitakaan. Loput tulevat alihankkijoilta, jotka myyvät tietenkin ihan samoja tuotteita myös muille autonvalmistajille.
Aivan pienet, erikoisautojen valmistajat sitten tietenkin erikseen, jotka tekevät enemmän itse, kuten esim. instrumenttipaneelit, penkit ja verhoilun yms.

Mitä tulee kaasupolkimeen, niin tämä sama poljin löytyy monesta muustakin autosta. Ja vielä useammasta autosta löytyy sama (perus)softa, sillä kaasupoljinhan ei ole ollut enää vuosiin vaijerivetoinen, vaan sähköinen, tietokoneella ohjattu.

Toyota ei ole ainoa, jolla on ongelmia kaasupolkimensa kanssa, ei tietenkään, mutta Toyota kantaa nyt sen päällimäisen vastuun siitä, muut autonvalmistajat tarkistavat tietenkin asian ja korjaavat sen enemmän, tai vähemmän hiljaisuudessa.

finnishninja
14.08.2010, 10:56
Toyotan kaasupolkimesta vielä sen verran, että sehän on jumittunut ihan varoittamatta. Ymmärtääkseni puhutaan myös kolmesta eri syystä, matto on jumittanut kaasupolkimen, softalla asiaa on hoidettu myös, plus sitten mekaaninen jumiutuminen ja sekin ihan yllättäen.
Toyotan tapauksessa jumiutuminen on siitä ikävä, kun se on tapahtunut yllättäen, eikä pikku hiljaa, kuten joku tuolla ylempänä antoi ymmärtää. Esim. softasta johtuva vika ei tule yleensä pikku hiljaa, siten että sen voi haistaa, vaan heti, vähän niinkuin ajovalo, joka saattaa sammua välittömästi, ilman että se värisee ensin.

Taage
14.08.2010, 11:14
Suurimmassa osassa, näissä Toyotalla olleista ongelmista kaasupolkimen suhteen, on ollut nimenomaan mekaanisia. Poljin ei ole sopinut/asettunut täydellisesti auton pohjaan/runkoon, vaan se on jäänyt hieman "elämään" ja siitä johtuen kaasupolkimen muovinen runko on päässyt rikkoontumaan ja täten jumittanut tämän anturin.
Näissä Toyotan ennakkoon tekemissä takaisinkutsu/takuukorjauksissa autoon asennetaan pari prikkaa kaasupolkimen ja auton väliin. Tällä pienellä korjauksella ongelmasta päästään eroon.

finnishninja
14.08.2010, 11:32
Ja vielä kerran kaasupolkimesta.

Tämä ei nyt sitten ole mikään puolustuspuhe Toyotan puolesta, en ole yhtiön palveluksessa, en ole koskaan omistanut sen tuotteita ja minulle on yksi lysti, millaisia ongelmia heillä on, tai ei ole. Mutta...

Ylempänä oleva linkki "Toyta ei välittänyt varoituksista" on lehdistön tulkinta ja päätös julkaista se siten. USA on erittäin tärkeä - ellei tärkein - Toyotan markkina-alue, yhtiöllähän on tehtaitakin siellä. Silloin kun USA valittaa, tai varoittaa, autonvalmistajan seinien sisällä käynnistyy välittömästi koneisto, joka alkaa tutkimaan asiaa. Mutta sen jälkeen asiat saattavat sujua hitaasti, riippuen tietenkin ongelman luonteesta ja laajuudesta ja sen saamasta julkisuudesta.

Ensin täytyy kartoittaa ongelma, millä markkinoilla, mitkä mallit ja miten monta tapausta, joissa asia on selvä - autossa on todellakin jotain vikaa. Tässä puhutaan jo kuukausista. Sitten aletaan hakemaan ratkaisua ongelmaan. Se tapahtuu yleensä nopeasti. Tässä autonvalmistaja on ripeä. Mutta myös korjaamot täytyy varustaa uusilla vara-osilla, uudella softalla, ohjeilla yms. ja korjaamot/jälleenmyyjät puolestaan kartoittavat sitten kyseiset autot ja lähettävät niiden omistajille kutsun syyniin/korjaukseen.

Monta vikaa korjataan hiljaisuudessa. Varsinkin jos sen softassa, eikä ole vaaraksi, se hoidetaan pois seuraavan huollon yhteydessä.

Kaikkein ikävin tapaus on tietenkin vika, joka paikallistetaan väärin. Jos esim. tutkitaan auto, jossa epäillään, että se on matto, mutta vika onkin softassa, niin silloin voidaan puhua automaattisesti vähintään vuoden jutusta.

Ja lehdet kirjoittavat silloin, ettei välitetty....

Tarjoan tästä hyvän esimerkin.

Joku varmasti muistaa Volvon ongelmat kaasuläpän kanssa? Silloinhan puhuttiin myös autosta, joka painaa itse yhtäkkiä ""kaasun pohjaan, tai kierrosluvuista, jotka vaelsivat tyhjäkäynnillä 900 ja 1500 kierroksen välillä. Volvo pystyi toteamaan nopeasti, että monessa tapauksessa vika johtui karstasta kaasuläpän kammion seinämässä, juuri itse kaasuläpän ympärillä. Näin moottorin ohjausjärjestelmä sitten tulkitsi joskus, että kaasu oli liian pienellä ja aukaisi automaattisesti läppää vähän lisää ja kierrokset nousivat liikaa ja järjestelmä yritti sitten laskea hieman kaasua...

Tämä oli yksi ongelma asiassa. Mutta pian selvisikin, ettei kaasuläpän kotelon kammion puhdistus auttanutkaan kaikissa tapauksissa. Tässä vaiheessa Volvo alkoi vaihtamaan kaasuläppiä ja niitä vaihdettiin välillä n. 900-1200 päivässä, ainoastaan USA:ssa, jossa valmistajat joutuvat antamaan paremmat ja pidemmät takuut saasteisiin vaikuttaville toiminnoille ja komponenteille.

Tutkimukset jatkuivat. Vähän ajan kuluttua Volvo päästi sitten korjaamoille softan, jolla homma järjestettiin. Sen jälkeen koteloita tarvitsi vaihtaa enää sellaiset 200 päivässä.

Vikoja oli oikeastaan kaksi. Itse kotelon mekaniikka, suhteessa softaan ei toiminut aina moitteettomasti, kun auton mittarissa alkoi olla yli 100 tkm. Joissakin tapauksissa mekaniikka kului niin paljon, ettei auttanut muu kuin vaihtaa koko kotelo. Joissakin tapauksissa ongelma pystyttiin pitämään aisoissa muokkaamalla kaasuläpän softaa vähän. Perussoftasta vastasi japanilainen Denso ja itse kotelosta Italialainen Magneti Marelli, mutta päävastuun joutui ottamaan tietenkin Volvo, jonka logo auton etusäleikössä komeili. Tietenkin.

Tapauksen tutkimukset ja korjaus otti kaikenkaikkiaan sellaiset kolme vuotta.

Muistan kerran, kun televisiossa esiteltiin ylpeänä erästä Ferrarin hienoa mallia. Konepellin alla komeili kaksi, samanlaista Magneti Marellin kaasuläppäkoteloa. Todennäköisesti sen auton omistaja saa vaihtaa ennemmin tai myöhemmin molemmat... ja omalla kustannuksella, sillä niillä autoillahan ei ajeta yhtä paljon ja yhtä nopeasti samoja matkoja, kuin jollain taksivolvolla...

finnishninja
14.08.2010, 11:35
Suurimmassa osassa, näissä Toyotalla olleista ongelmista kaasupolkimen suhteen, on ollut nimenomaan mekaanisia. Poljin ei ole sopinut/asettunut täydellisesti auton pohjaan/runkoon, vaan se on jäänyt hieman "elämään" ja siitä johtuen kaasupolkimen muovinen runko on päässyt rikkoontumaan ja täten jumittanut tämän anturin.
Näissä Toyotan ennakkoon tekemissä takaisinkutsu/takuukorjauksissa autoon asennetaan pari prikkaa kaasupolkimen ja auton väliin. Tällä pienellä korjauksella ongelmasta päästään eroon.

Aivan. Ja tämä anturi on yleensä sellainen, ettei sen toimintaa tunne jalan pohjassa. Ei siis voida puhua jumiutumisesta sanan varsinaisessa merkityksessä sillä tavoin, kun esim. sen vanhan perinteisen vaijerin jäädessä jumiin. Silloinhan polkimesta katosi joko täysin tunne, tai se jäi kiinni lattiaan.

Turma
16.08.2010, 23:07
Eli arvoiset lapsiperheiden kuskit,
suositelkaahan tuollaista noin 2005- tuoreempaa autoa, jossa tilaa on mukavasti. Moottorissa sen verran saisi olla tehoa, että huoletta pääsen ohitse hitaammista. Millaiset tilat näissä suhtkoht tuoreissa Golfeissa on?

Edit: Ja sitä hintaa nyt saisi olla maksimissaan 13-15k.

Pienehkökin farkku riittää, jos turvakaukalo on apukuskin takana, eikä apukuskin paikalla tarvitse istua. Näin meillä mentiin 2000 Fabialla (ei farmari, eli vaimo istui kuskin takana ja lapsi apukuskin takana).

Lapsen kasvaessa turvaistuin voi viedä kaukaloakin enemmän tilaa, etenkin jos on suositusten mukaisesti selkä menosuuntaan. Naama menosuuntaan vie vähemmän tilaa.

Itse päädyin koeajon (ja voimassa olevan tehdastakuun) ihastuttamana -08 Hyundai i30 diesel farkkuun. Hintaa oli 15900 miinus vaihtoauto. 1700km lomareissulla tehot riittivät hyvin maantieohituksiin ja tyytyväinen olen ollut. Turvaistuin (selkä menosuuntaan) on apukuskin takana, ja eteenkin mahtuu ihan ok, mutta pitemmälle matkalle saattaisi toivoa lisää jalkatilaa. Vaunut mahtuvat hyvin tavaratilaan.
Kaveri taas hankki -05 Focus farkun, ja ainakin turvakaukalo mahtui apukuskin taakse ja vielä (pienehkö) vaimo eteen.

Tuorehko Golffi lienee samaa kokoluokkaan kuin tuo Hyundai ja Focus. Farkkua siitä kuitenkin suosittelisin. Huomioitavaa on, että Golf plus on sisätiloiltaan hyvin riittävä, mutta tavaratila ei riitä vaunuille.

Toisin kuin ennen lasta luulin, tavaratilan koko ei ole se tärkein, vaan takapenkin koko.

Rommeli
16.08.2010, 23:22
Toyotan kaasupolkimesta vielä sen verran, että sehän on jumittunut ihan varoittamatta. Ymmärtääkseni puhutaan myös kolmesta eri syystä, matto on jumittanut kaasupolkimen, softalla asiaa on hoidettu myös, plus sitten mekaaninen jumiutuminen ja sekin ihan yllättäen.
Toyotan tapauksessa jumiutuminen on siitä ikävä, kun se on tapahtunut yllättäen, eikä pikku hiljaa, kuten joku tuolla ylempänä antoi ymmärtää. Esim. softasta johtuva vika ei tule yleensä pikku hiljaa, siten että sen voi haistaa, vaan heti, vähän niinkuin ajovalo, joka saattaa sammua välittömästi, ilman että se värisee ensin.

Softaongelmista en ole aiemmin kuullutkaan, mutta tuo matto toki voi "jumittaa" polkimen "täysin varoittamatta". Tämäkin edelleen ihan tuollaisella ihmisen älyvarauksella.

Sen sijaan lehtijuttujen mukaan, joihin täällä on niin kovasti vedottu, tuo ihan fyysinen polkimen jumiutuminen on käsittääkseni tapahtunut nimenomaan pitkän aikavälin aikana antaen ihan selkeitä jumiutumisen merkkejä jo hyvissä ajoin ennen sitä lopullista kiinni nalkkaamista.

finnishninja
17.08.2010, 09:01
Softaongelmista en ole aiemmin kuullutkaan, mutta tuo matto toki voi "jumittaa" polkimen "täysin varoittamatta". Tämäkin edelleen ihan tuollaisella ihmisen älyvarauksella.

Sen sijaan lehtijuttujen mukaan, joihin täällä on niin kovasti vedottu, tuo ihan fyysinen polkimen jumiutuminen on käsittääkseni tapahtunut nimenomaan pitkän aikavälin aikana antaen ihan selkeitä jumiutumisen merkkejä jo hyvissä ajoin ennen sitä lopullista kiinni nalkkaamista.

Tällaisissa tapauksissa on myös hyvä muistaa, että silloin tulevat usein esiin myös tapaukset, joilla ei ole mitään tekemistä itse sarjavian kanssa.

JjZz
23.08.2010, 21:14
Onko joku testannut noita tuulilasinpesutabletteja mitä löytyy ainakin Biltemasta ja Motonetistä? Vaikuttaisi aika halvalta ja helpolta vaihtoehdolta lasolikannuun verrattuna. Tosin nuo em. liikkeet viittaavat siihen, että kyse saattaa olla vain jostain Kukkolan poikien vehkeistä.

Leon
24.08.2010, 09:13
Onko joku testannut noita tuulilasinpesutabletteja mitä löytyy ainakin Biltemasta ja Motonetistä? Vaikuttaisi aika halvalta ja helpolta vaihtoehdolta lasolikannuun verrattuna. Tosin nuo em. liikkeet viittaavat siihen, että kyse saattaa olla vain jostain Kukkolan poikien vehkeistä.
Halvalta ja halvalta. Minusta itikkalitkut ovat muutenkin huijausta. Laiskoilta rahat pois.

anzie
24.08.2010, 22:09
Osaako joku sanoa mitä maksaa renkaiden laitto vanteille?
Eli siis mulla on auto jossa on vanteet ja loppuunkuluneet renkaat. Mulla on myös uudet renkaat valmiina, mutta ne pitäis laittaa noille samoille vanteille. Ja sitten tietenkin uudet renkaat ja vanteet takasin alle. Tarviiko tasapainotus tehdä aina kun hommaa uudet kumit?
Ja jos joku osaa sanoa oikein tarkan hinnan ja firman PK-seudulta niin saa laittaa.

Yläpesä
24.08.2010, 22:23
Ja jos joku osaa sanoa oikein tarkan hinnan ja firman PK-seudulta niin saa laittaa.

Ei eletä Neuvostoliitossa joten hinnat vaihtelee. Viimeksi paikallisella nyrkkipajalla maksoi 40e omat kumit alle laitettuna ja tasapainotettuna. Pelkkä vanteellelaitto voi olla karvan edullisempi. Osa firmoista ei katso hyvällä näitä asiakkaita vaan haluaa myydä omat kuminsa. Tuolta voi katsoa mahdollisia:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/stationssuche.pl?dsco=136

Tuamas
24.08.2010, 22:24
Osaako joku sanoa mitä maksaa renkaiden laitto vanteille?
Eli siis mulla on auto jossa on vanteet ja loppuunkuluneet renkaat. Mulla on myös uudet renkaat valmiina, mutta ne pitäis laittaa noille samoille vanteille. Ja sitten tietenkin uudet renkaat ja vanteet takasin alle. Tarviiko tasapainotus tehdä aina kun hommaa uudet kumit?

Täytyy tasapainottaa.
Hintaa on näemmä pk-seudulla vähän paikasta ja vanteista riippuen 60-100€

JjZz
25.08.2010, 06:38
Star-Renkaassa maksoi 70€ ihan perusrenkaat perus 15'' aluvanteille.

mailman-
25.08.2010, 11:29
Star-Renkaassa maksoi 70€ ihan perusrenkaat perus 15'' aluvanteille.

Saman maksoi myös 18" koossa, ainakin tossa Vantaan Ikean vieressä olevassa Star-Renkaassa.
Siellä vain välillä (olen siis useamminkin käynyt) tuntuu olevan vähän "hurlumhei"-tyylisiä duunareita tarjolla. Monta kertaa pitänyt heti vanteen irroituksen jälkeen ohjeistaa, että kuinka niitä vanteita _pitää_ kohdella.

scholl
25.08.2010, 11:42
Onko kenallakaan kokemusta tai tietoa muuttoauton tuonnista Lahi-idasta?

Eikös YK-jannut ainakin vieneet Libanoniin tax-free autot Suomesta vientikilvissä ja toivat ne sitten takaisin muuttoautoina

Brent Sapergia
26.08.2010, 10:25

Niin suurin osa näistä ongelmista on paljastunut vissiin kuitenkin amerikkalaisten omaksi sähläykseksi:

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/kuka-maksaa-toyotalle-koituneet-vahingot

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/kuljettajassa-ei-voi-olla-vikaa-jos-auto-toyota

Tuossa jälkimmäisessä linkissä hyvä loppu-kaneetti:
"Asiantuntijat ovatkin todenneet, että Toyotan ongelmat ovat lähinnä psykologisia. On vain äärimmäisen arka asia kertoa amerikkalaisille ihmisille, että vika ei olekaan ulkomaalaisten valmistamassa autossa vaan siinä, että he eivät osaa käyttää sitä oikein."

Näitähän ei käsittääkseni euroopassa eikä muuallakaan tullut ilmi? No, kai niissä autoissakin vikaa on ollut, ihmisen suunnittelemia laitteita, koneiden kokoonpantuja.

Axbor Nocturne
26.08.2010, 17:50
Olisko jollain tietoa/kokemuksia tästä autosta: Ford Focus 1.8 tdci vm.2009? Ihan vain vertailupohjalta haluaisin tietää tästä autosta enemmän. Ajettavuus, viat ja minkälainen hintalaatu-suhde tässä autossa on?

Marko Lehtinen
27.08.2010, 11:48
Ajettavuus, etenkin ohjauksen osalta mainio. Tuskin samasta hintaluokasta parempaa löytyy. Melutaso taasen on melkoinen. Voidaanko jopa sanoa että tuskin samasta hintaluokasta kovaäänisempää löytyy? Noh, en tiiä mutta ei ole ainakaan hiljainen auto...

Mikäli meteli ei hirvitä niin väittäisin että hinta-/laatusuhteeltaan hyvä auto.

Axbor Nocturne
27.08.2010, 12:04
Ajettavuus, etenkin ohjauksen osalta mainio. Tuskin samasta hintaluokasta parempaa löytyy. Melutaso taasen on melkoinen. Voidaanko jopa sanoa että tuskin samasta hintaluokasta kovaäänisempää löytyy? Noh, en tiiä mutta ei ole ainakaan hiljainen auto...

Mikäli meteli ei hirvitä niin väittäisin että hinta-/laatusuhteeltaan hyvä auto.

Ok, kiitos tiedoista. Luin kanssa tuosta meluisuudusta toiselta k-palstalta, jotkut laittoivat farmarimallin piikkiin, mutta ei se nyt varmaan ihan niinkään mene. Myöd siitä valiteltiin hyvinkin paljon, että talvella -20 asteessa, ei lämmmitys enää riitä ohjaamoon, loistava vika/ominaisuus.

moby
27.08.2010, 12:10
Myös siitä valiteltiin hyvinkin paljon, että talvella -20 asteessa, ei lämmmitys enää riitä ohjaamoon, loistava vika/ominaisuus.

Kai tämä alkaa olla nykyisten diesel-autojen ominaisuus ihan yleisestikin. Varsinkin lyhyemmässä ajossa ongelma korostuu. Kaikki tuttavani, jotka ovat lähiaikoina diesel-autoja hommanneet, ovat ottaneet lisälämmittimen Webasto/Eberi lisävarusteeksi. Varsinkin viime talvena oli hyvinkin tarpeellinen kapistus.

Frostburn
27.08.2010, 12:11
Myöd siitä valiteltiin hyvinkin paljon, että talvella -20 asteessa, ei lämmmitys enää riitä ohjaamoon, loistava vika/ominaisuus.

Tuo on nykydieseleissä parantuneen hyötysuhteen myötä enemmänkin sääntö kuin poikkeus merkistä ja mallista riippumatta, eli ominaisuudesta voitaneen puhua. Jonkinmoisen lisälämmittimen hankinta on siis täkäläisiin oloihin melkeinpä välttämätöntä, ellei halua kovilla pakkasilla kärvistellä kylmästä.

Fordél
27.08.2010, 12:11
Ok, kiitos tiedoista. Luin kanssa tuosta meluisuudusta toiselta k-palstalta, jotkut laittoivat farmarimallin piikkiin, mutta ei se nyt varmaan ihan niinkään mene. Myöd siitä valiteltiin hyvinkin paljon, että talvella -20 asteessa, ei lämmmitys enää riitä ohjaamoon, loistava vika/ominaisuus.

Ei mene farmarimallin piikkiin. Muutama vuotta vanhemmassa viistoperässä rengasmelu on todella kova. Jotenkin tuntuu, että Ford olisi mennyt tässä jopa huonompaan suuntaan, sillä edellisen sukupolven Focus oli meluisa, mutta ei ehkä ihan näin paha. Ohjaus on mielestäni tässä myös hieman heikompi, mutta toisaalta taas alusta parempi eli jämäkämpi. Laatuvaikutelma on myös mennyt hieman heikompaan suuntaan verrattuna edelliseen sukupolveen. Silti hintaluokassaan hyvä hankinta.

Axbor Nocturne
27.08.2010, 12:25
Joo, olen kyllä tietoinen näistä diesel-auton ominaisuuksista kovalla pakkasella, on tullut ajeltua veljen autolla ja todettua tämä ihan käytännössä. ;) Pitää varmaan ihan vertailun vuoksi käydä koeajamassa tuota Focusta?

Ykkösvaihtoehto on kuitenkin uusikoppainen Golf Variant (käytetty vm. 08-09). Hiukan ärsyttää, että ei löydy myynnissä olevia comfortline-malleja, suurin osa on trendlineja. Siinäkin pitää harkita, kumpi olisi parempi vaihtoehto 1.4 tsi vai 1.9/2.0 diesel? Käyttökustannukset noilla moottorivaihtoehdoilla menevät omien laskelmien mukaan aika 50-50 nykyisellä käyttötarpeella.

Nickelback
27.08.2010, 14:15
Joo, olen kyllä tietoinen näistä diesel-auton ominaisuuksista kovalla pakkasella, on tullut ajeltua veljen autolla ja todettua tämä ihan käytännössä. ;) Pitää varmaan ihan vertailun vuoksi käydä koeajamassa tuota Focusta?

Ykkösvaihtoehto on kuitenkin uusikoppainen Golf Variant (käytetty vm. 08-09). Hiukan ärsyttää, että ei löydy myynnissä olevia comfortline-malleja, suurin osa on trendlineja. Siinäkin pitää harkita, kumpi olisi parempi vaihtoehto 1.4 tsi vai 1.9/2.0 diesel? Käyttökustannukset noilla moottorivaihtoehdoilla menevät omien laskelmien mukaan aika 50-50 nykyisellä käyttötarpeella.

No sinuna tutkailisin myös Luxlineja, jos Comfortteja ei löydy. Siinä on parempi verhoilu kun Trendlinessä ja muutama muu herkku, en nyt muista mitä niissä oli. Ja jos haluat melkoisen huoltovapaan moottorin, ota toi 1.9l. 2.0 litraiset on ollu heikompia, tai siis niissä hajoaa turbo ja vauhtipyörä. Takuuseen on niitä korjattu, mut jossain vaiheessa se tulee myös sinun kontollesi. 1.4 Tsi on toki melko huoltovapaa moottori, jos ottaa 120 tai 140hp. 160hp onkin sitten se mekaaninen ahdin joka vaatii huoltoa useammin. Silti itse kääntyisin Volkkariin jo pelkästään paremman laatuvaikutelman johdosta. Fordi on aika kipporvare muovia sisältä ja penkit paaaljon paskemmat (mm. paska reisituki). Trust me.

Axbor Nocturne
27.08.2010, 14:55
Silti itse kääntyisin Volkkariin jo pelkästään paremman laatuvaikutelman johdosta. Fordi on aika kipporvare muovia sisältä ja penkit paaaljon paskemmat (mm. paska reisituki). Trust me.

Lähinnä ihan mielenkiinnosta kysyin tuosta Focuksesta, kyllä suurin mielenkiinto kohdistuu tuohon volkkariin (puoliso tykkää siitä myös, eli aika helpolla pääsee kauppojen suhteen ;) ja tsi-koneista olen kiinnostunut nimenomaan tuosta uudesta 1.4:sta (120hp). On taloudellisempi ja ihan mukava ajettava, ainakin Octaviassa. Penkki on tärkein autossa meikäläisen kohdalla, muuten on selkä täysin rikki.

Tuota luxlinea en ole vielä nähnyt yhtään myynnissä, ainakaan käytetyissä...

Amerikanihme
27.08.2010, 21:36
Vakavassa harkinnassa uuden Ford Fusion Hybridin vuosimallia 2010/2011 hankinta. Ei taida Suomesta löytyä ko. autoa, mutta jos vaikka joku Amerikassa asusteleva tietää siitä jotain, olisi kiva lukea kommentteja. Ajattelin, että ilman navigaattoria, koska navigaattori tulee paketissa joka taitaa kustantaa $5000 lisää hintaa, ja sellainen tarpeeton leluhan se suurelta osin on. Enkä noita paketin muitakaan leluja välttämättä tarvitse.

Schwalbe
27.08.2010, 21:39
Tässä kun olen seuraillut elämää tässä eurooppalaisessa yhteisössä, niin mieleeni on tullut seuraava asia:

Mitäpä jos ottaisi ja ruuvaisi omat tsuhna-kilvet autosta irti, heittäisi ne takakonttiin ja tilalle laittaisi vaikkapa Mustamäen torilta ostetut EST-kilvet? Toimenpiteen jälkeen olisi käytännössä vapaa pysäköinti missä vaan, eikä noiden nopeusvalvontakameroidenkaan välkkymisistä tarvitsisi paljoa huolehtia. Myös auton vuosikatsastuksen voisi jättää huoletta tekemättä.

Normaaliliikenteessä tulisi tietty ajaa suht-normaalisti, ja puhallusratsiassa heittää jotain tere tere-kommenttia ja puhaltaa nollat, ei kai siinä muuta.

Mikä tässä hommassa voisi mennä pieleen ja mikä rangaistus tipahtaisi jos sitten kuitenkin onnistuisi jäädä poliiseille nalkkiin?

Tai vastaavasti lievennetty versio: Autossa on normaalit, suomalaiset kilvet. Aina kun pysäköit sen, niin nappaat irti ja viskaat takakonttiin talteen ne voimamagneeteilla kiinitetyt rekisterikilpesi. Auton voit jättää miten vaan, eikä mitään pahaa voi tapahtua; lappuliisat pystyvät antamaan korkeintaan siirtokehoituksen, mikä tarkoitaa sitä, että jos autosi ei ole kiinni suojatiessä tai pysäyttämiskiellossa, niin sinulla on 48 tuntia aikaa viedä rakkineesi pois; tämä siis ainakin Helsingissä.

Ja edelleen; eturekkari irti magneettikiinnityksestään ja vapaa nopeus kamera-alueilla. Jos poliisi syystä tai toisesta ratsaa, niin ei muuta kuin hämmästelevä ihmetys, että mihin se nyt on noin muka voinut hävitä?

Itsehän en tietenkään ole moisia vilunkitoimia harrastanut, enkä aio näin koskaan toki tehdäkään. En myöskään suosittele näitä kenellekään saati kannusta ketään toimimaan yllämainitulla tavalla.

vstk
27.08.2010, 23:36
Vakavassa harkinnassa uuden Ford Fusion Hybridin vuosimallia 2010/2011 hankinta. Ei taida Suomesta löytyä ko. autoa, mutta jos vaikka joku Amerikassa asusteleva tietää siitä jotain, olisi kiva lukea kommentteja. Ajattelin, että ilman navigaattoria, koska navigaattori tulee paketissa joka taitaa kustantaa $5000 lisää hintaa, ja sellainen tarpeeton leluhan se suurelta osin on. Enkä noita paketin muitakaan leluja välttämättä tarvitse.

Meilla oli Honda Civic Hybrid viime vuonna kun emanta aivan valttamatta sellaisen hybridin halusi. Tama auto taisi olla meilla vahan reilun puoli vuotta jonka jalkeen hankkiuduimme siita mahdollisimman nopeasti pois ja hankimme auton tilalle. En sano etta ko. vehje oli aivan surkea (olihan se) mutta sehan riippuu aivan mita itse autosta haluat. Todennakoisesti tuossa Fusionissa on aivan olematon kaarreohjattavuus, se ei kiihdy mihinkaan, sisusta on muovinen ja ajettavuus ei ihan parhaimmasta paasta. Mutta toisaalta, eihan sen tarvikaan olla mitaan noista kun auto on hybridi.

Olen aina ollut vahan huvittunut tuohon hybridi-buumiin taalla Amerikassa kun bensa nyt ei muutenkaan maksa yhtaan mitaan. Jos haluaa olla ymparistoystavallinen niin tietaakseni siihen on Los Angelesissa parempikin vaihtoehto: Honda FCX Clarity.

Mutta sen verran neuvon etta kannattaa sijoittaa se pieni ekstra niihin lisavarusteisiin, alkaa pidemman paalle harmittamaan jos sen jattaa hankkimatta. Kun katsoin nettisivuilta, niin $4k olisi hintaa tuolla lisavarustepaketille ja siihen kuuluu seka 501A seka 502A-paketit. Sanoisin jopa etta hyva diili.

Amerikanihme
28.08.2010, 02:35
Meilla oli Honda Civic Hybrid viime vuonna kun emanta aivan valttamatta sellaisen hybridin halusi. Tama auto taisi olla meilla vahan reilun puoli vuotta jonka jalkeen hankkiuduimme siita mahdollisimman nopeasti pois ja hankimme auton tilalle. En sano etta ko. vehje oli aivan surkea (olihan se) mutta sehan riippuu aivan mita itse autosta haluat. Todennakoisesti tuossa Fusionissa on aivan olematon kaarreohjattavuus, se ei kiihdy mihinkaan, sisusta on muovinen ja ajettavuus ei ihan parhaimmasta paasta.
No jokseenkin kaikki review:t mitkä olen lukenut ovat sanoneet, että on mukava ajettava. Mutta pitänee koeajaa vähän enemmän. Pienen lenkin viime viikonloppuna kävin, mutta ei siinä oikein osannut saada mitään tuntumaa vielä. Kiihtyvyys on kuulemma mukavaa luokkaa, mutta tietty siinä palaa bensiiniä reippaammin eikä koetaululle kasva vihreitä lehtiä siihen vauhtiin kuin pitäisi (kuten sähköllä ajaessa). Sisustakin on saanut aika hyviä kehuja, mitä nyt jostain autonrenkaista kierrättämällä kokoonlaitetut istuinmateriaalit ovat vähän herättäneet närää, mutta kierrätysmeininki taitaa kuulua tähän green-liikkeeseen.

Olen aina ollut vahan huvittunut tuohon hybridi-buumiin taalla Amerikassa kun bensa nyt ei muutenkaan maksa yhtaan mitaan.
Niin no maksaa ja maksaa...kyllähän se nykyään jo vähän maksaakin. Toista oli 90-luvulla vielä kun joillakin asemilla Georgiassa oli bensa vissiin 79 senttiä gallonalta.
Jos haluaa olla ymparistoystavallinen niin tietaakseni siihen on Los Angelesissa parempikin vaihtoehto: Honda FCX Clarity.
Joo, no ei taida aika olla ihan kypsä hybrideille (joskin kun katsoo tuota Priuksien määrää varsinkin täällä Kaliforniassa, niin ehkä se on), mutta ei varsinkaan vetyautoille. Vai että kokonaista 200 mailia tankillisella ja sitten kun on päässyt sopivasti juuri kaupungista ulos niin ei enää vetyasemia löydykään...ei kuulosta kovin käytännölliseltä. Ehkä sitten viiden - kymmenen (vai viidenkymmenen?) vuoden päästä harkitsen uudelleen jos tuo auto ja vastaavat ovat lyöneet itsensä läpi ja keskeltä autiomaatakin löytyy vetyasema.
Mutta sen verran neuvon etta kannattaa sijoittaa se pieni ekstra niihin lisavarusteisiin, alkaa pidemman paalle harmittamaan jos sen jattaa hankkimatta. Kun katsoin nettisivuilta, niin $4k olisi hintaa tuolla lisavarustepaketille ja siihen kuuluu seka 501A seka 502A-paketit. Sanoisin jopa etta hyva diili.
Joo, sehän siinä vaarana on, että rupeaisi harmittamaan, mutta luulisin, että ei. Ainoa mikä vähän kiinnostaisi olisi se puhekäskyjä totteleva navigaattori. Muutoin kattoikkuna (on tämänhetkisessä autossani), muutama kaiutin lisää (on tämänhetkisessä), joku piipittävä blind spot kamera, peruutuskamera (on tämänhetkisessä) ja istuinlämmitin (heh, Etelä Kaliforniassako?, vaikka on tämänhetkisessäkin) ovat aika tarpeettomia minulle, ja rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että navigaattorikin on lähinnä lelu, josta vain muutamaan otteeseen on ollut hyötyä. Ford Fusion Hybridin standardimalli tulee kaiketi Sirius-satelliittiradion ja real-time traffic infon kanssa, niistä nyt on ollut eniten iloa nykyisessä autossanikin (jossa on tosin XM-satelliittiradio).

Kiitos kommenteistasi, ja pahoittelut Civicin huonon kokemuksen johdosta (ehkä se ei siksi minun kiinnostustani ollut herättänytkään :) ). Ja joo, jos nyt erehdyn tällaisen hybridin ostamaan (tai liisaamaan), niin yritän laittaa kommentteja tänne. Huvittaa vaan, että nämä hybridit häviävät kirkkaasti euroautojen tosiniukalle bensankulutukselle. Tosin on siellä Euroopassa kai vähän pienemmät nuo moottoritkin (ja bensa tosiaan kalliimpaa). Amerikassa kun täytyy aina olla vähän suurta ja tuhlailevaa.

Nebula
28.08.2010, 02:48
Tuo on nykydieseleissä parantuneen hyötysuhteen myötä enemmänkin sääntö kuin poikkeus merkistä ja mallista riippumatta, eli ominaisuudesta voitaneen puhua.

Itseasiassa kahdessa Bemarin diiselissä, mitä mulla on ollut, ei ole kyllä lämpenemisen kanssa ollut mitään ongelmia edes -30 asteen pakkasessa.

Fordeissa sen sijaan tuo lämpeäminen tuntuu olevan ongelma. Firmalla on Fordin kanssa sopimus ja siten ajan paljonkin erilaisilla Fordeilla duuni-ajoa ja ne perkeleet ei kyllä meinaa lämmetä talvella.

Fordia ei osta kukaan tervejärkinen muutenkaan. Fix or repair daily ei ole täysin tuulesta temmattu vitsi. Ei tarvitse kenenkään Ford -fanaatikon vetää hernettä nenään. Sanoin vain mielipiteeni omien kokemusten perusteella.

AnFa
28.08.2010, 20:03
Osaiskohan joku seppä neuvoa. Mikähän mahtaa autossa olla, kun tässä viimeisen kuukauden aikana rengasmelu on noussut valtavaksi?

Renkaat olivat sakkorajalla ja vaihdoin ne just uusiin, mutta melu vain jatkuu. Pyöränlaakereita itse epäilin, mutta renkaanvaihdon jamppa yritti auton ylhäällä ollessa ravistella renkaita ja sanoi ettei anna yhtään väljystä. Tuttu, joka jonkun verran tietää autoista arveli, että laakereista olisi neste lopussa. Onko tälläinen edes mahdollista? Arvelin kysyä täältä ensiksi ennen kuin menen huoltoon kusetettavaksi.

edit. Ja melu tulee nimenomaan auton takaa, joten epäilin siksi takapyörien laakereita. En itse keksi mistä muualta se voisi tulla.

Jeihki
28.08.2010, 21:26
Osaiskohan joku seppä neuvoa. Mikähän mahtaa autossa olla, kun tässä viimeisen kuukauden aikana rengasmelu on noussut valtavaksi?

Renkaat olivat sakkorajalla ja vaihdoin ne just uusiin, mutta melu vain jatkuu. Pyöränlaakereita itse epäilin, mutta renkaanvaihdon jamppa yritti auton ylhäällä ollessa ravistella renkaita ja sanoi ettei anna yhtään väljystä. Tuttu, joka jonkun verran tietää autoista arveli, että laakereista olisi neste lopussa. Onko tälläinen edes mahdollista? Arvelin kysyä täältä ensiksi ennen kuin menen huoltoon kusetettavaksi.

edit. Ja melu tulee nimenomaan auton takaa, joten epäilin siksi takapyörien laakereita. En itse keksi mistä muualta se voisi tulla.

Koeta saada auto takaisin nosturille. Laakerit ei välttämättä renkaita heilutellessa sano mitään, mutta kun renkaita pyörittää, niin jousi tärisee mikäli kyseessä on laakerivaurio.

AnFa
28.08.2010, 21:51
Koeta saada auto takaisin nosturille. Laakerit ei välttämättä renkaita heilutellessa sano mitään, mutta kun renkaita pyörittää, niin jousi tärisee mikäli kyseessä on laakerivaurio.Ok, kiitti vinkistä. Nosturille en varmaan saa ennen huoltoon vientiä, mutta ainahan sen voi tunkata ja yrittää tutkia.

Datsun
28.08.2010, 22:30
Ok, kiitti vinkistä. Nosturille en varmaan saa ennen huoltoon vientiä, mutta ainahan sen voi tunkata ja yrittää tutkia.
Jos vika on laakerissa, niin eikö luulisin äänen voimistuvan koko ajan? Näin mä ainakin ite muistelen joskus Citroen C5:ssa olleen jossa laakereiden kanssa oli usein ongelmia.

Nebula
29.08.2010, 00:35
Ja pyöränlaakerin ääni on jurraava siinä vaiheessa, kun se on vaihtokunnossa. Yleensä varoittaa jo hyvissä ajoin etukäteen, alkaen jonkinasteisena vinkumisena. En tosin tiedä, että onko just tälläisestä äänestä kyse.

Takavetoisilla autoilla saattaa perätkin paukkua. Ainakin vanhoihin Bemareihin on joskus niitäkin vaihdettu.

Arzei
29.08.2010, 23:38
Kannattaako -88 Camryyn ruveta itse sähläämään murroksen vaihtoa vai viedä suoraan pajalle vaihdettavaksi? Taitavat olla aika tiukassa kiinni, mitä olen lueskellut netistä.

Jupe
30.08.2010, 11:42
1.4 Tsi on toki melko huoltovapaa moottori, jos ottaa 120 tai 140hp. 160hp onkin sitten se mekaaninen ahdin joka vaatii huoltoa useammin.

On se mekaaninen ahdin meidän 140hp TSi:ssäkin ja upeasti vääntää jo tuhannesta kierroksesta ylöspäin. Hienosti on pelannut jo yli 50tkm ja mun mielestä hintaluokassaan ehdottomasti paras moottori mitä olen ikinä ajanut. Suorituskyky on aika yksyhteen vanhemman 1.8T GTi Golfin kanssa, ohituskiihtyvyyksiltään jopa nopeampi. Mutta kulutuksessa se suurin ero, meillä pk-seudulla juonut noin 6.4 litraa sadalla.

_

Axbor Nocturne
30.08.2010, 11:57
On se mekaaninen ahdin meidän 140hp TSi:ssäkin ja upeasti vääntää jo tuhannesta kierroksesta ylöspäin. Hienosti on pelannut jo yli 50tkm ja mun mielestä hintaluokassaan ehdottomasti paras moottori mitä olen ikinä ajanut. Suorituskyky on aika yksyhteen vanhemman 1.8T GTi Golfin kanssa, ohituskiihtyvyyksiltään jopa nopeampi. Mutta kulutuksessa se suurin ero, meillä pk-seudulla juonut noin 6.4 litraa sadalla.

Minkälaista ajoa teillä on pääsääntöisesti, ei varmaankaan pelkkää kaupunkirullausta, kun kulutus on noinkin alhainen. Tehdas ilmoittaa sekalaiseenajoon reilu 7l/100km. Tuossa uudessa 1.4 tsi (90kw) koneessa on tehtaan ilmoittama sekalainenajo 6,3l/100km.

DAF
30.08.2010, 12:53
Minkälaista ajoa teillä on pääsääntöisesti, ei varmaankaan pelkkää kaupunkirullausta, kun kulutus on noinkin alhainen. Tehdas ilmoittaa sekalaiseenajoon reilu 7l/100km. Tuossa uudessa 1.4 tsi (90kw) koneessa on tehtaan ilmoittama sekalainenajo 6,3l/100km.

Mulla on viimevuotinen perus-Golf tolla 1,4 TSI -koneella, ajan työmatkaa Tuusulantietä ja kaupunkialuetta jonkun verran, ja yleensä se työmatkan kulutus (pysähtelyineen) on alle seiskan satasella. Maantiellähän tuo kulkee viidellä, hitaammilla nopeuksilla jopa alle.

Paras puoli tuossa koneessa on mainittu vääntöalue. Melkein sama, millä vaihteella ajat, liikkuu todella nätisti ja kiihtyvyys on mukava ohituksissa jne. Kokemusta noin 30tkm ajalta nyt.

EDIT: mulla siis nimenomaan tuo 90 kW kone.

Jupe
30.08.2010, 13:05

Vaimoke ajaa pääsääntöisesti pk-seudulla joka alentaa kulutusta huomattavasti, se ajaa niin hellästi kaasuttamalla. :)
Jos rehellisiä ollaan niin jos auto pelkästään meikäläisellä käytössä niin aika tasan 7 litraa menee. Keski-euroopan reissulla kun mentiin niin alpeilla kuin baanaakin niin kulutus oli myös tuo tasan 7 litraa. Suurin syy alhaiseen kulutukseen omasta mielestä on hyvä alavääntö mikä on juuri mekaanisen ahtimen ansiota, kiihtyy riittävästi jo siellä 1000-2500 kierroksilla. Kuriositeettinä baanalla huiput 208km/h navin mukaan ja ihan ok kiihtyi vielä 160kmh-180kmh.

_

Nickelback
30.08.2010, 13:15
On se mekaaninen ahdin meidän 140hp TSi:ssäkin ja upeasti vääntää jo tuhannesta kierroksesta ylöspäin. Hienosti on pelannut jo yli 50tkm ja mun mielestä hintaluokassaan ehdottomasti paras moottori mitä olen ikinä ajanut.

Oikeassa olet joo, se oli se 122hp moottori jossa oli yksi ahdin, menin sekaisin. En yhtään epäile etteikö olisi hyvä kone käytännössä, itse olen ajanut vaan koeajon, mutta kone kyllä vakuutti minutkin. Karu tosiasia on kuitenkin että mekaaninen ahdin vaatii huoltoa paljon enemmän normaaliin ahtimeen nähden. Se on satavarmaa. (kokemuksia mm. G60 koneesta jossa ahdinta sai korjata joka vuosi) Ei ehkä 50tkm tarvii korjata kuten vanhempia mekaanisia ahtimia, mutta 150tkm jo. Voihan se olla että sulla ei sitä autoa enää ole, ja näin ollen vältät korjaukset. :)