View Full Version : T. Kovanen jättää JYP:n
Black Adder
14.11.2006, 16:20
Oikeasti odotan innolla sitä liigaa missä pelaavat 3 pääkaupunkiseuden joukkuettta ja Kärpät varmaa todella viihdyttävää.
Ei huono vaihtoehto ollenkaan Pohjoismaista sarjaa ajatellen. Muut kiinnostuneet ja resursseiltaan edes joten kuten samassa sarjassa painivat suomalaisseurathan olisivat näiden lisäksi Tappara, TPS ja varauksin Ilves.
Turco#35
14.11.2006, 16:28
Ei huono vaihtoehto ollenkaan Pohjoismaista sarjaa ajatellen. Muut kiinnostuneet ja resursseiltaan edes joten kuten samassa sarjassa painivat suomalaisseurathan olisivat näiden lisäksi Tappara, TPS ja varauksin Ilves.
Ei nyt asiaan enempää ota kantaa, mutta tuolla TPS:n keskustelussa on juuri huhu, että Hulmin myynnin taustalla olisi suuret raha huolet. Niistä en itse enempää tiedä, mutta jos näin on, niin tuon TPS:n voi tuosta listalta tipauttaa.
Black Adder
14.11.2006, 16:32
Ei nyt asiaan enempää ota kantaa, mutta tuolla TPS:n keskustelussa on juuri huhu, että Hulmin myynnin taustalla olisi suuret raha huolet. Niistä en itse enempää tiedä, mutta jos näin on, niin tuon TPS:n voi tuosta listalta tipauttaa.
TPS:llä on kuitenkin suhteellisen paljon SM-liigan mittakaavassa todella kalliita pelaajia (Berg, Hurme, Kippru, Nurminen ja Alatalo sekä Huml tietysti) rosterissa. Kovanen olisi edellä mainittujen joukkueiden rostereissa vasta 2-3 pakkiparin puolustaja. Itse olen taas kuullut, että Humliakin maisemanvaihdos kiinnostaisi ja nimenomaan tuhdimman palkkapussin ansiosta. Mutta tämä on siis vain kuulopuhe (saako niitä levitellä täällä?).
Minustakin on Kovasen kannalta käsitettävissä, että hän yritti päästä vielä parempiin pelaajapalkkioihin käsiksi. Tästähän täällä itseään humanisteiksi nimittävät kirjoittajat antavat Kovaselle kovasti ymmärrystä. Humaanisuus ja rahanhimo lyövät täällä reilusti kättä toisilleen.
Hauskaa, että näet Kulmalan yleistävän rankasti, ja sitten itse kokoat kaikki toisinajattelijat yhden määritelmän alle. Missä viestissä esim. minä olen ymmärtänyt Kovasen rahan perässä juoksemisen? Ymmärrän sen, että erinäiset asiat voivat aiheuttaa pahoja henkisiä kolhuja ja niiden seurauksena periaatteellisuudetta suuntaan jos toiseenkin. Sen sijaan allekirjoitettua sopimusta olisi pitänyt kunnioittaa, siinä en voi sanoa kuin että mitäs Tommi allekirjoitit. Kuitenkin viimeistään Veikkaajan juttu toi esille sen verran muuttujia, etten voi suhtautua sotkuun noin yksioikoisesti
Entäs Humlin kohdalla? Joukkueen heikoin lenkki? Ja luehan Saipaa koskeva uutinen loppuun saakka. Ja oliko Kovasen syksyn otteet järin hyviä? Kyllä ainakin tässä ketjussa on aika kovasti kritisoitu kaverin peliä mm. haluttomaksi.
Ei tuo SaiPan tapaus liity mitenkään tähän Kovasen tapaukseen. Jos Seppänen olisi sanonut Kovaselle, että mene vaan Sveitsiin niin täällä olisi sivukaupalla kirjoituksia, jossa Seppänen kirottaisiin alimpaan helvettiin, kun päästää joukkueen kapteenin kesken Missiokauden muualle. Pelaajia kuitenkin aina motivoi seuraava sopimus. Jos tilastot näyttää edellisestä kaudelta muutamaa maalia ja syöttöä sekä +/- pahasti pakkasta, niin se vaikuttaa aina oleellisesti pelaajan seuraavan sopimuksen arvoon. Ensimmäistäkään liigapelaajaa en ole vielä nähnyt joka pelaisi tahallaan huonosti. Myöskin Kovanen olisi pelannut JYPissä varmasti tosissaan, että "unelmasopimus" Sveitsiin olisi seuravalla kaudella ollut ylipäätänsä realistinen.
LaTe_Show
14.11.2006, 16:38
Tapaus Huml (hc.tps.fi):
"TPS:n tshekkihyökkääjä Ivan Huml ei ole mukana pelaavassa kokoonpanossa illan Lukko-ottelussa. Hyvin menneen Karjala-turnauksen jälkeen TPS on saanut lukuisia tarjouksia Humlista. Neuvottelut erään ulkomaisen seuran kanssa ovat niin pitkällä, että Huml ei pelaa illalla.".
Tietääkseni Kovanen oli pyytänyt sopimuksen purkua ja siirtymistä toiseen seuraan (ilman, että JYP olisi saanut peson pesoa).
Major Julli
14.11.2006, 16:39
Hiukan on vaikea ymmärtää Kovasen kiivaimpia puolustelijoita, hänelle haluttaisiin kaikki edut ja vapaus ilman mitään sitoumuksia. Olen toki itsekin sitä mieltä, että Jypin johto olisi pystynyt hoitamaan asian sekä paljon nätimmin että kaikille osapuolille edullisemmin. Mutta se ei poista Kovasen velvollisuutta täyttää solmimansa sopimuksen ehdot, joka lienee kuitenkin ihan kohtuullinen hänen kannaltaan.
Länsimaisen sivistysvaltion peruskiviä on se, että tehtyjä sopimuksia kunnioitetaan ja niihin voi luottaa, päinvastaisen vaatiminen on askel kohti anarkiaa.
er_bai_wu
14.11.2006, 16:39
Itse olen taas kuullut, että Humliakin maisemanvaihdos kiinnostaisi ja nimenomaan tuhdimman palkkapussin ansiosta. Mutta tämä on siis vain kuulopuhe (saako niitä levitellä täällä?).
Olenkin jo odottanut sitä hetkeä, jolloin täällä aletaan jakaa oikein kovemman luokan huumoria. Nimimerkkisi ei petä. Miten on, onko kuulunut jo muistakin pelaajista vastaavia huhuja? Kenen mailat on nähty? Olisiko vaikka Pattijoen Nesteen syväkurkuilla uutta tietoa?
Muutenkin Kärppien ja JYPin vertaaminen tällaisessa tilanteessa on vähän turhaa, kun seurojen resurssit ovat täysin erilaiset.Muutenkin ulkomaalaispelaajien kanssa touhutessa on varauduttava suurempiin mielialamuutoksiin kuin suomalaisten suhteen, joiden voisi olettaa sopeutuvan kaupunkiin kuin kaupunkiin. Ulkomaalaispelureiden tavoitteena on harvoin jäädä asumaan pysyvästi maahan, joten lähtö Suomesta on joka tapauksessa jossain vaiheessa edessä.
Kulmalan pointti on aiheellinen. Itsekin ymmärrän Kovasen temput nimenomaan työntekijänä, joka maksimoi omaa taloudellista etujaan parhaan taitonsa mukaan (tästähän kansantaloustieteessä aina saarnataan). Jääkiekkoilija näkee itsensä (kärjistetysti) vain työntekijänä, joka kilpailuttaa työnantajia myymällä oman työpanoksensa sinne, pistä saa parhaan tuoton. Sinne myydään mistä eniten saadaan ja tyhmä ei ole pyytäjä vaan maksaja. Isän, pojan ja Nalle Wahlroosin nimeen, amen.
Mutta jääkiekkoilija Kovasen tempauksena tätä ei voi käsittää. Kapteenin näyttävä lähtö on kuin joulupukki tempaisisi lapsen edessä tyynyn takkinsa alta, riisuisi naamarin ja kertoisi olevansakin vain naapurin bemarilla kaahaava rotarisetä. Illuusio ja taika menee molemmissa tapauksissa rikki. Jäällä halutaan nähdä yhden värin puolesta taisteleva, yksimielinen joukko muinaisten muskettisotureiden henkeen. Joulukin on parhaimmillaan kirkkain ja vilpittömin silmin katsottuna. Jääkiekkoihmiset eivät millään muotoa kaipaa kentälle taloudellisen edun maksimointia harrastavia ekonomeja, jotka liikkuvat kentällä - jos ei sammutetuin niin ehkä hieman punertavin lyhdyin.
Olisi tietenkin naiivia olettaa, etteikö näin olisi ollut jo jonkin aikaa. Kuten joulu, niin myös urheilu on karannut markkinavoimien temmellyskentäksi, jossa urheilun periaatteet (citius, altius, fortius) korvataan sodankäynnistä tutummalla triolla veni, vidi, vici. Ja sitähän markkinatalouskin lopulta on - vastustajan voittamista.
Rakkaat aikuiset - kaikki Kovaset, Koivuset ja Seppäset. Hoitakaa joulupukin pestaaminen meidän lasten silmiltä piilossa ja jos pukin kanssa tulee kahnausta keikkakorvauksesta (tai jos setä hieman tuoksahtaa), niin hoitakaa ongelmat sivummalla, mutta älkää kinastelko meidän lasten edessä, jookos? Kertokaa, että valtakunnassa kaikki hyvin ja niin edelleen. Etenkään joulupukin on turha tulla itkemään lapsille, että isäsi on pihi saituri. Sillä lapsi ei ymmärrä aikuisten maailmaa, jossa halaus voi vaihtua hetkessä lujaan kuristusotteeseen. Ihmettelee vain, että onpa ilkeä pukki ja heittää harmistuneena kiukkupussia lahjapaketilla nenään.
Hyvät aikuiset. Huolehtikaa, että joulupukki saa palkkansa ja pysyy tyytyväisenä ho-ho-miehenä. Kun illuusio jostain pyhästä (kutsutaan sitä vaikka urheilullisuudeksi) säilyy, niin myös meillä lapsilla (jääkiekon seuraajilla) on areenoille kulkiessamme joulu ainainen. Sillä lastakaan ei voi huijata loputtomiin, vaan pettymykset tekevät ihmisestä kyynisen. Ja miksi kyyninen ihminen juhlisi joulua? Jos näin käy, niin erään satuhahmon sanoin joutuu ehkä toteamaan eräänä päivänä, että "se ei oo hjuvaa pisnestä".
Turco#35
14.11.2006, 16:46
Hiukan on vaikea ymmärtää Kovasen kiivaimpia puolustelijoita, hänelle haluttaisiin kaikki edut ja vapaus ilman mitään sitoumuksia. Olen toki itsekin sitä mieltä, että Jypin johto olisi pystynyt hoitamaan asian sekä paljon nätimmin että kaikille osapuolille edullisemmin. Mutta se ei poista Kovasen velvollisuutta täyttää solmimansa sopimuksen ehdot, joka lienee kuitenkin ihan kohtuullinen hänen kannaltaan.
Tuosta koko sinun jutustasi olen täysin samaa mieltä. Kumpikin olisi varmasti voinut toimia paremmin. Turha tähän enempää kirjotella, kun olet jo noin hyvin onnistunut kirjoittamaan minunkin mielipiteeni, joten minä lopetan täältä tältä osin.
kummitus
14.11.2006, 17:09
Kulmala yleistää ja vääristää asioita nyt aika rankasti, kun hän kertoo Tommi Kovasen joutuneen materialisoituneen maailmankuvan uhriksi JYP:n joukkueen pelaajana.Huomautan, että minä en ainakaan ole ottanut kantaa mitenkään Kulmalan kirjoituksiin. Ehkä lainaamasi viestini otsikossa on havaittavissa jonkinlainen skeptisyyden sävy, muuten se on vain neutraali tiedotus palstaa seuraaville.
Mutta eivätkö yleistäminen ja kärjistäminen olekin kovin inhimillisiä ominaisuuksia? Minusta ne ovat.
...täällä itseään humanisteiksi nimittävät kirjoittajat antavat Kovaselle kovasti ymmärrystä. Humaanisuus ja rahanhimo lyövät täällä reilusti kättä toisilleen. Me, jotka katsomme asioita Matti Alatalon, JYP:n ja koko SM-liigan kannalta, olemme sitten ilmeisesti vähemmän humaaneja ihmisinä. Koska vastasit viestiäni lainaten, oletan että tarkoitat (yleistäen) tällä minuakin.
Minäkin yritän katsoa asiaa kaikkien osapuolien kannalta sen informaation perusteella, jonka asiasta olen tiedotusvälineiden kautta saanut.
Mutta koska informaatio on vaillinaista ja ristiriitaistakin (ylläri!), minusta johtopäätösten vetämisen suhteen täytyy olla varovainen. Onkin varmaankin parempi ettei lopullisia johtopäätöksiä ryhdykään näiden "faktojen" pohjalta täällä, tai edes omassa päässään muodostelemaan - vai mitä sanot?
Me kun lähdemme siitä, että sopimuksista on pidettävä ensi sijaisesti kiinni...Siitä lähden minäkin. Ainakaan minä en ole tätä vastaan missään sanonut. Jos olet toista mieltä, tuonet sellaisen kohdan tähän näytille.
Sen sijaan allekirjoitettua sopimusta olisi pitänyt kunnioittaa, siinä en voi sanoa kuin että mitäs Tommi allekirjoitit. Kuitenkin viimeistään Veikkaajan juttu toi esille sen verran muuttujia, etten voi suhtautua sotkuun noin yksioikoisestiMitä veikkaajan juttu sitten toi esille? Ei mitään uutta. Tuohan oli Kovasen jo kuultu tilitys.
Se mikä oli uutta oli JYPin herjaaminen, joten ilmeisesti taidelasipoju tajuaa pikkuhiljaa tilanteensa. JYPin syyttäminen juonimisesta asiassa tuntuu naurettavalta, varsinkin kun ottaa huomioon tuon MoDo-sopparin.
Onneksi pelit jatkuvat torstaina. Tämä soppa onkin saanut aivan liian suuret mittasuhteet.
Kaikenmoisia assosiaatioita täällä saa osakseen, kun pohtii asioita, eikä edes kärjekkäimmistä näkövinkkeleistä, mutta mikäs siinä, kuola pärskyen näppisten kimppuun vaan...
Koko juttu simppeliydessään on siinä, että pelastaakseen mitä pelastettavissa on, jypin olisi kannattanut se transfer card allekirjoittaa (sopimushan oli purettu?) liittää mukaan henkilökohtainen viesti Kovaselle, että oikeudessa tavataan eli jätä taidelasit rikkomatta, kelpaavat perintään ja alkaa tosissaan ettiä pakin paikalle korvaajaa, thats it.
Kokonaan toinen juttu on, kuinka paljon imagoystävällisemmin asia olisi luontunut, jos pelaajan kanssa olisi edes suostuttu neuvottelemaan ja yhdessä etsiä joitain ratkaisuja, mutta pesuvesi on mennyt ja lapsi on mennyt.
Siitäkään on turha täällä vääntää, onko jypin/Kovasen asia verrannollinen muiden tapahtumien kanssa vai ei, koska väistämättä jokainen tapaus sisältää yksilöllisiä piirteitä ja eivät ole niinmuodoin verrannollisia.
Jos jyp olisi suhtautunut ymmärtäväisemmin ja neuvotellut Kovasen kanssa, että jos tuleva seurasi on valmis satsaamaan summan x, olet vapaa, mutta ilmatteeks ei tule kuuloonkaan jne. jyp olisi nyt summan x rikkaampi, kuin nyt ja maine agenttien ja pelaajien suuntaan olisi kunnossa. Tai Jyp olisi Kovasen Itse selkeästi erottua ihan toisin tavoin hankkimassa seuran ensimmäistä taidelasikokoelmaa...
Kuitenkaan en omasta mielestäni ole toista todennut syyllisemmäksi kuin toistakaan, vaan nostanut esiin järjenkäytön merkitystä piinallisissakin asioissa, tuon samaisen järjenkäytön soisi yleistyvän myös keskustelussa tapaus Kovasesta, vaikka kaikkinaisten "olispa Sjögren sen listiny" oivallusten lukeminen saattaa hauskuuttaakin pieninä annoksina satuilun elinvoimaisuudesta myöskin kiekkoniilojen henkisenä pääomana.
Mitä veikkaajan juttu sitten toi esille? Ei mitään uutta. Tuohan oli Kovasen jo kuultu tilitys.
Jaa, mulle siinä oli muutama uusi pointti, jotka ovat ilmeisesti livahtaneet muissa yhteyksissä ohitse.
Vilpittömänä kysymyksenä esitän, että mikä tuo taidelasi-viittaus on?
Jypjyrää:)
14.11.2006, 17:53
Mitä veikkaajan juttu sitten toi esille? Ei mitään uutta. Tuohan oli Kovasen jo kuultu tilitys.
Se mikä oli uutta oli JYPin herjaaminen, joten ilmeisesti taidelasipoju tajuaa pikkuhiljaa tilanteensa. JYPin syyttäminen juonimisesta asiassa tuntuu naurettavalta, varsinkin kun ottaa huomioon tuon MoDo-sopparin.
Täysin samaa mieltä. Tommi alkaa nyt musta maalailemaan Jyppiä, kun alkaa huomata olevansa heikolla hommassa. Alatalon kommentti Kovasen tilityksistä antaa kuvaa Kovasesta: "minulle riittää se tieto, että tiedän toimineeni asiassa täysin rehellisesti". Kumpaa uskoa: "Nuori suomi" Mattia vai "henkilökohtaisten syiden mutta en rahan takia " ulkomaille Kovasta...
Ei tuosta Veikkaajan jutusta tullut mieleen kuin yksi juttu; ihan oikeasti, jollei juristi osaa tehdä kirjallisesti sopimuksen purkua silloin kun näin olisi pitänyt toimia (eli kun Seppänen oletettavasti sanoi että "puretaan se saatanan sopimus") niin ostaisiko joku juristipalveluja tällaiselta henkilöltä? Kai nyt ainakin juristin luulisi sopimusjuridiikkaa niin paljon tuntevan.
Ja vähän käy Kovasta sääliksi. Todennäköisesti Koivunen on hehkuttanut hommaa varmana, itse sössinyt ja vierittänyt syyn Jypin suuntaan. Voisin vielä lyödä kossupullon vetoa että Koivunen on ellei kirjoittanut ainakin oikolukenut tuon Veikkaajassa olleen vastineen. Good sport Mika, good sport.
mr purnu
14.11.2006, 18:00
Otettuani muutama päivä etäisyyttä koko aiheeseen on tullut hetki koota ajatukset, mitä tästä eteenpäin? Ensiksi, koko soppa täytyy saada sovituksi ilman oikeustaisteluja. Neuvottelupöytään tulisi istuttaa Kovasen puolelta hänen agenttinsa sekä pelaajayhdistyksestä pj. Keijo Säilynoja ja Jarmo Saarela. Jypin puolelta pöytään Seppänen, Helkovaara/Vuorinen ja heidän juristinsa. Sitten neuvottelut tulisi käydä siinä hengessä, että jatkuvuus ja uskottavuus on turvattava jatkossa seurojen pelaajaliikenteessä. Muuten ainoa suomalainen ammattilaissarja olisi välittömästi historiaa ja tämä vaikuttaisi suorastaan katastrofaalisesti koko lajin tilaan maassamme. Hyvin suurella todennäköisyydellä B-liiga kutsuisi maajoukkuettamme. Tämä on se pahin vaihtoehto, mutta kaikki vaikuttaa kaikeen. Sitten molempien osapuolien on tultava realistisiksi omine vaatimuksineen, ja lopulta asiat siihen malliin, että ihmiset eivät ole riidelleet keskenään, vaan molempien osalpuolten yksipuolinen näkemys omalta kantilta. Samoissa neuvotteluissa Helkovaara/Vuorinen sopivat Säilynoja/Saarelan kanssa lisäpykälän käyttöön otosta työehtosopimukseen, missä ovat selkeät pelisäännöt siirtymiselle kesken sopimuskauden toiseen seuraan, jotta tälläiset liian suuret tempaukset eivät saa itse pääasiaa eli pelaamista taka-alalle. Lisäksi Liigan johto terottaisi kaikista suuremmalle sopan veivaaja osapuolelle=agentit, että pelaajat eivät ole euron kuvia edustamiensa yrityksiensä liikevaihdossa, vaan suhtautua pelaajiin suuremmalla vakavuudella, kuin pelkkien tekstiviestien lähettely kyseisille edustattavilleen. Mutta ratkaisua odotellessa...
Jaa, mulle siinä oli muutama uusi pointti, jotka ovat ilmeisesti livahtaneet muissa yhteyksissä ohitse.
Vilpittömänä kysymyksenä esitän, että mikä tuo taidelasi-viittaus on?Ok. Hyvä jos jotain uutta tietoa sait tuosta jutusta.
Niin.. Kovanen kerää taidelasia. Tämä lasinkeräys on kuulemma oikein humaani ja filosofinen harrastus.
Alexandre
14.11.2006, 18:08
Koko juttu simppeliydessään on siinä, että pelastaakseen mitä pelastettavissa on, jypin olisi kannattanut se transfer card allekirjoittaa (sopimushan oli purettu?) .
No eiköhän SM-liigan pomot kuitenkin pyytäneet Jypiä olemaan allekirjoittamatta tätä cardia.
Pitäisi näiden Kovasen puolustelioiden tajuta että tässä on kyse paljon isommasta asiasta kuin Jyp vs Kovanen.
Herätkää jo viimein.
Mikäli juttu menee niin,että Kovanen on luistanut sopparistaan yksipuolisesti niin silloin Jyp toimii Kovasta kohtaan nyt täsmälleen yhtä reilusti miten herra itse toimii seuraa kohtaan.
Ja edelleen jos juttu on edellämainitulla tavalla, niin minä ainakin toimarin housuissa pitäisin pelaajaoikeudet seuralla tasan sopimuskauden loppuun.
Noin yleisellä tasolla on sanottava,että näin se leviää urheiluunkin tämä nykyaikainen työnteon moraali:Jos ei työnantaja tee niinkuin työntekijä käskee,niin työntekijä lähtee.Vitut sopimuksista!
Onhan näistä sopimusrikkomuksista esimerkkejä muuallakin, ja kyllä ne pelaajaoikeudet tuolla maailmalla pysyy sen alkuperäisen työnantajaseuran taskussa sopimuskauden loppuun ja hyvä niin.
Kaikille teille jotka olette täsä keississä Kovasen kannalla heitän tässä kysymyksen (olettaen, tietoa ei ole että T.K on yksipuolisesti purkanut sopimuksensa) että mitä vitun virkaa on millään pelaajasopimuksilla, jos pelaaja voi noinvaan yksipuolisesti lähteä kesken kauden,ja vieläpä joukkueen kannalta kriittisillä hetkillä laputtamaan isomman tilipussin perässä?
Ja sitten vielä orakkelin sana tähän loppuun: Itse uskon,että nyt kun Liigakin on asiassa Jyp:n kannalla niin pelaajaoikeudet pysyy seuralla sopimuskauden loppuun eli Kovasella on nyt runsaasti aikaa harjoitella omatoimisesti ja pysyä kunnossa.....
Edit:Sitten neuvottelut tulisi käydä siinä hengessä, että jatkuvuus ja uskottavuus on turvattava jatkossa seurojen pelaajaliikenteessä.
Nimenomaan,liigan uskottavuus tässä on nyt pelissä.Tässä on nyt annettava ehdottomasti pelaajille ja agenteille selvä signaali, että tehdyistä sopimuksista pidetään kiinni,puolin ja toisin.
Jos Kovanen voittaa jutun ja pääsee siirtymään mieleiseensä seuraan,niin silloin todellakin eletään Liigan lopun alkua.
Ainoa seuraus tästä on se, että pelaajat alkavat harjoitaa sanelupolitiikkaa silloinkin kun heillä on voimassaoleva sopimus.Silloin tää pelaajaruletti karkaa käsistä lopullisesti!
Luin Veikkaajan jutun. Siinä ei ollut mitään uutta. Lähinnä Kovasen lätinää että SM-liigassa toimitaan "kliinisillä & kylmillä" arvoilla.
Lisäksi pari kohtaa oli ristiriidassa hänen aiempien haastatteluittensa kanssa. Mutta vittuakos niitä erittelemään. Puhutaan mielummin JYPin liigakelvottomuudesta.
Pakkipari
14.11.2006, 19:11
Jos jyp olisi suhtautunut ymmärtäväisemmin ja neuvotellut Kovasen kanssa, että jos tuleva seurasi on valmis satsaamaan summan x, olet vapaa, mutta ilmatteeks ei tule kuuloonkaan jne. jyp olisi nyt summan x rikkaampi, kuin nyt ja maine agenttien ja pelaajien suuntaan olisi kunnossa. Tai Jyp olisi Kovasen Itse selkeästi erottua ihan toisin tavoin hankkimassa seuran ensimmäistä taidelasikokoelmaa...
Näin käsittääkseni JYP aluksi toimikin, mutta ei uutta seuraa kiinnostanut ostaa Kovasen sopimusta ulos. Mielestäni JYP on tässä tilanteessa toiminut oikein.
Kovasta lähestytään sopimustarjouksella kauden kynnyksellä. Tuskin mikään joukkue tässä liigassa päästäisi profiilipakkiaan pois joukkueesta ellei sitten korvaus olisi merkittävä. Tarpeeksi merkittävä, jotta saman tasoinen kaveri saataisiin joukkueeseen. Ei mikään halpa homma tuossa vaiheessa (kauden kynnyksellä). En siis ihmettele ettei JYP sopimuksen purkuun suostunut. Uskoisin, että olisi ollut täysin eri asia jos Kovanen olisi agenttinsa välityksellä ehdottanut samaa joskus kesä-heinäkuussa.
Nyt Kovanen on lähtenyt joukkueesta pois ja sopimusrike on tapahtunut. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Kovasen toimesta. Nyt Kovanen agentteineen on ns. kusi sukassa, kun JYP ei suostunutkaan kumartamaan mahtavan Kovasen edessä ja ottamaan ,Grönholmia siteeraten, "up in the ass". Kovanen syyttää Seppästä ahneudesta. Totta kai tälläisessä tilanteessa rikottu osapuoli haluaa kunnon korvauksen sattuneesta vahingosta. Kovanen itse on ollut myös saavana osapuolena aikanaan case Sjögrenin aiheesta. Oliko Kovanen tuolloin ahne? Mielestäni ei. Onko Seppänen nyt ahne? Mielestäni ei. Toki tämäkin tilanne olisi voitu hoitaa paremmin, molempien osapuolten taholta. Nyt on kuitenkin vahinko jo tapahtunut ja asia pitää selvittää huollella. Mieluiten niin, ettei koko sopimusjärjestelmä kaadu. JYP on kuitenkin esiintynyt julkisuudessa jämäkästi ja hyvä niin.
Hyvin menneen Karjala-turnauksen jälkeen TPS on saanut lukuisia tarjouksia Humlista. Neuvottelut erään ulkomaisen seuran kanssa ovat niin pitkällä, että Huml ei pelaa illalla."..Olet ymmärtänyt väärin. Nuo TPS:n ja Moran neuvottelut eivät välttämättä koskeneet sopimuksen ulosostamista, vaan sitä aikataulua millä autolautalla Huml saapuisi ja paljonko vaatetta Humlin kannattaisi laittaa päälleen tuuliselle Ruotsinmaalle.
Täten persaukisen TPS:n suorittama Humlin myynti ja case Kovanen ovat täysin verrannoillisia.
Luin Veikkaajan jutun. Siinä ei ollut mitään uutta... Lisäksi pari kohtaa oli ristiriidassa hänen aiempien haastatteluittensa kanssa.Ristiriitaisuuksia Kovasen touhuissa ja puheissa on todellakin ollut. Saas nähdä missä lehdessä Kovanen seuraavaksi itkee ja kuinka paska seura JYP sitten oikein onkaan? Älyäisi nyt lopettaa, kun kerran on humaani ja herkkä mies olevinaan!
Olisin kyllä toivonut että veikkaaja olisi kysynyt myös JYPin kantaan asioihin. Aika ikävä maku jää, kun noin yksipuolisesti asiaa käsitellään, varsinkin kun kyse ei ollut edes mistään haastattelusta, vaan T.Kovasen omasta kirjoitelmasta. Olisivat hommanneet seuran johdolta(Seppänen) sen haastattelun/vastineen, mutta sinänsä ei yllätä että 'kari lehtonen on kuningas-lehti' menee siitä missä aita on matalin. "Seppästä ei tavoitettu" on surkea selitys. Epäilen josko ovat edes yrittäneet soittaa Seppäselle?
kummitus
14.11.2006, 19:38
Me, jotka katsomme asioita Matti Alatalon, JYP:n ja koko SM-liigan kannalta, olemme sitten ilmeisesti vähemmän humaaneja ihmisinä.Tästä vielä sen verran, että tuosta listasta puuttuu kokonaan kiistan toinen osapuoli.
Jokainen päättäköön itse kuinka humanistista tuo on, mutta koska kiistan toisellakin puolella on oikeita ihmisiä (tästä kohdasta kaikki eivät taida olla samaa mieltä), määrittelemäsi asetelma ei ole tasapuolinen, eli reilu, eli oikeudenmukainen - ainakaan minun oikeuskäsitykseni ja moraalini mukaan.
"Teidän" humaaniuteen (humaani: inhimillinen, ihmisyyttä kunnioittava) en halua ottaa kantaa, enkä ketään erikseen osoittaa hyeenaksi.
14.11.2006, 20:09
Jokainen päättäköön itse kuinka humanistista tuo on, mutta koska kiistan toisellakin puolella on oikeita ihmisiä (tästä kohdasta kaikki eivät taida olla samaa mieltä), määrittelemäsi asetelma ei ole tasapuolinen, eli reilu, eli oikeudenmukainen - ainakaan minun oikeuskäsitykseni ja moraalini mukaan.
"Teidän" humaaniuteen (humaani: inhimillinen, ihmisyyttä kunnioittava) en halua ottaa kantaa, enkä ketään erikseen osoittaa hyeenaksi.
Kunnioittiko Tommi Kovanen sinun Kummituksen mielestä Jypin organisaation työntekijöitä ja "missiota" teollaan. Onko sinusta oikein, että T.Kovanen avautuu lehdissä asioista ja on oman näkemyksensä mukaan vain "uhri".
Sinä Kummitus joka puolustit missiota ja Jypiä viimeiseen saakka, puolustat miestä joka laittaa ehkä viimeisen naulan arkkuun Jypin tälle kaudelle ja kusee koko organisaation päälle.
Onneksi Jyp ei ole lähtenyt lehdissä Kovasen valitsemalle linjalle avautumaan julkisesti vaan pitänyt pään kylmänä. Turha on lähteä lapsen kanssa leikkimään.
Ärsyttää koko Kovanen. Mies puhuu lehdissä osaksi paskaa, muutellen totuutta niin että jotkut ehkä antaisivat sympatiaa terapia puheille. Ehkä minunkin pitäisi mennä terapiaan itkemään, kun en saa 7500€/kk...Ai niin koko perheen unelma oli asua Sveitsissä, mutta Ruotsikin nyt kelpas :)
Tommi on käynyt terapiassa itkemässä ettei saa unelmaansa toteutettua ( 3xpalkkaa). No Tommi, ahneella on paskanen loppu...Toivon koko Jypin organisaation työntekijöiden puolesta, että Tommi saa ansaitsemansa lopputuloksen...
Eli taidelasiharrastaja ja agenttinsa ovat nyt lähteneet tälle linjalle, kun JYP ei kuulemma suostu neuvottelemaan..
Ja SM-liigan puuttuminen asiaan kummastuttaa myös tätä pelaaja-agentiksi itseään kutsuvaa...
http://www.ksml.fi/kiekko/uutiset/kovasen_agentti_arvioi__ett%C3%A4_sopimusjupakka__ on_menossa_oikeuteen_4759995.html
EDIT: Pakko kyllä sanoa, että nyt kaikkien kannalta parasta olisi nopea neuvotteluratkaisu. Hommahan on jo räjähtänyt täysin käsiin, mutta ei tämäkään ketään enää palvele.
Kummitus kirjoitti: Tästä vielä sen verran, että tuosta listasta puuttuu kokonaan kiistan toinen osapuoli.
Totta.
Itseäni on nimenomaan ärsyttänyt se tapa millä asiaa on käsitelty. Varsinkin henkilökohtaisuuksiin meneminen ei hyödytä ketään. Voidaan me Kovasesta tehdä homo, neiti, pelle ja taidelasin kerääminenkin voidaan julistaa naurettavaksi, koska ei niin kukaan oikea jääkiekkoilija tee ja sen tähden hänet voisi jopa hakata. Todeksi se ei näitä asioita kuitenkaan muuta.
Tuskin täällä kukaan on Kovasen tekoa puolustellut tai ymmärtänyt. Ymmärrän varsin hyvin kannaottoja Kovasta vastaan ja itse olen myös sitä mieltä ettei tuolla tavalla voi joukkuettaan jättää ainakaan niiden tietojen valossa mitä julkisuudessa on esitetty. Mikä sitten on koko totuus? Ilman sitä on turha tuomita ketään.
Tiedän ettei niin tule käymään mutta olisi todella mukavaa nähdä sellainen ratkaisu että Kovanen liittyisi takaisin pelaavaan kokoonpanoon siksi aikaa kunnes JYP, Tommi sekä hänen agenttinsa löytäisi hänelle uuden seuran ja JYP saisi asianmukaiset korvaukset tai tarpeeksi hyvän pelaajan vaihdossa. Näin Tommi saisi unelmansa ja JYP uuden pelaajan tai rahat sellaisen hankintaan. Tommilla olisi hyvää aikaa antaa näyttönsä tulevalle seuralle. Harmi vain että jutussa ollaan kustu sellaisille kengille ettei niiden omistajilla taida ylpeys enää antaa periksi.
JYPin pitää mielestäni ehdottomasti katsoa tämä homma päätyyn asti. Väitetyt imagotappiot ovat tulleet jos ovat tullakseen. Perääntyminen ei tule missään nimessä kyseeseen, jos Seppänen ei ole sopimusta irtisanonut niinkun väittää. Valmentajan puheet ym. ovat yhtä tyhjän kanssa, samoin kun puhelimessa purkautumiset kusipääagentille.
Kova linja rintamakarkureille ja rikkureille. Kyllä JYPin täytyy työnantajana ottaa myös linjansa, kova mutta sopimuksista kiinni pitävä.
Kyllä sitä positiivista viestiä on JYPistä tullut kiekkoilun ulkoisten asioiden hoidosta vuosien varrella niin paljon, ettei sitä yksi nk."jääkiekkoilija" muuksi itkuillaan muuta.
P.S. Itseasiassa Tommi Kovanen on paljon mainettaan huonompi jääkiekkoilija..kaikkea muuta kuin alakerran kiekollinen johtaja.
Mosabacka
14.11.2006, 20:56
Varsinkin henkilökohtaisuuksiin meneminen ei hyödytä ketään. Voidaan me Kovasesta tehdä homo, neiti, pelle ja taidelasin kerääminenkin voidaan julistaa naurettavaksi, koska ei niin kukaan oikea jääkiekkoilija tee ja sen tähden hänet voisi jopa hakata.Niinpä. Tämä taidelasin keräämisharrastuksen liittäminen nykyiseen sopimusjupakkaan oli jo alunperin huono, mutta toki tietyssä mielessä kutkuttava lisäke. Toistettuna se on jo aikoja sitten menettänyt pikantin arvonsa ja koska sillä ei ole sinänsä mitään tekemistä tämän jutun kanssa, suosittelisin kirjoittajia unohtamaan taidelasin ja Kovasen yhdistämisen tästä eteenpäin.
Missä välissä Kovanen on sanonut olevansa humanisti? Eikö se ole ollut enemmänkin toimittajien aivoitus? Sitäpaitsi Tommihan on paljastunut ihan rahanahneeksi kapitalistiksi. Eiköhän unohdeta Tommi-humanisti yhdistelmä?
Homokin vielä. Ai että tämä on hyvä. Kaikki maskuliinisesta jääkiekonköriläästä poikkeava on aina ja iankaikkisesti les hombré. Ei käy pirtaan. Kysykääs asiaa itse Kovaselta. Voitte yllättyä. Itselleni on aivan yhdentekevää mikä Tommin suuntautuneisuus on.
Ilmaisujen tuoreus on olennaista. Samojen toistaminen turruttaa kieltä ja mieltä.
Mitä pidemmälle asia on mennyt, sen vähemmän minua oikeastaan kiinnostaa miten tässä käy. JYPin peleihin Kovasella tuskin on enää vaikutusta. Ainoa asia, mistä olen käynyt taistelua, on Kovasen oikeutettu kohtelu täällä verbaalisessa Jatkoajan tuomioistuimessa. Huolimatta siitä, että Kovasen temppu on moraalisesti tuomittava, häikäilemätön ja muistetaan varmasti vielä pitkään. Se tässä tympäisee, että jos homma menee oikeuteen, asialle saadaan ratkaisu liian pitkän ajan kuluttua.
edit: oikeastaan olisi parempi jättäytyä tästä ketjusta sivuun. Peelle hatunnosto asiallisesta vastauksesta. Mielipiteet eroavat, mutta elämä jatkuu.
Ok. Hyvä jos jotain uutta tietoa sait tuosta jutusta.
Sain, koska en ole tv-juttuja nähnyt, enkä arkisin seuraa sanomalehtiä kovin ahkerasti.
Ai se kerää taidelasia. Ihan ok harrastus varmaan.
kummitus
14.11.2006, 22:17
.
Kuulehan Jypjyrää:)
En tiedä minkä ohjenuoran mukaan elämääsi kuljetat ja vaikka yhtään kysymysmerkkiä en tuossa minulle osoittamassasi viestissä nähnyt, vastaan sinulle kaikilla aikaisemmilla viesteilläni ja tällä. (http://www.ykliitto.fi/ihmis/julistus.htm)
kummitus
14.11.2006, 22:23
Mikä sitten on koko totuus? Ilman sitä on turha tuomita ketään.
Ilman sitä on väärin tuomita ketään.
Jos joku jaksaa jauhaa tuosta "miehestä" (Kovanen) vielä jotain, ja löytää jopa sympatiaa, niin siitä vaan!!
Mulle on yks lysti, tääläkin on mainittu ettei T.Kovanen TODELLAKAAN ollut mikään kiekollinen johtaja, saati kapteeni. Kovanen EI pelaa enää Jypissä, ja nyt kun asiaa miettii niin mitä menetimme??? Mun mielestä ei mitään...Kunhan ei vaan seurajohto ala "pehmoilemaan" tämän asian kanssa, ja pitää huolen ettei "Tommilla ole helppoa jääkiekkoilijana Ei ikinä, EI missään"!!
Nyt töpeksi kenties koko uransa, joten hyvää jatkoa vaan Tommille lasilelujen ja haravan parissa, ja herra Koivuselle löytynee lapiohommia Tommin takapihalta...
Onkohan Tommi miettinyt yhtään tuota siirtymispyyntönsä ajankohtaa? Olisiko JYPin suhtautuminen siirtoon ollut erilainen, jos Tommi olisi ollut lähtökuopissa vaikkapa alkukesästä? Elokuun alkupuolella ei enää joukkueen ykköspakille hankita paikkaajaa ainakaan kovin helpolla, joten ehkäpä siinä syy JYPin nihkeyteen päästää Kovanen Sveitsiin.
Kyllähän se jo ennen kautta oli odotettavissa, että JYPin ykköspakki tulee olemaan Marttinen eikä Kovanen, kuten tässä virheellisesti väität. Ehkä Tommi oli kiekollisesti taitavin, mutta Jyriä kuitenkin ainakin minä pidin ykköspakkina jo elokuun alkupuolella. Siitä puhuivat myös mm. näytöt viime kaudelta, jolloin Kovasen otteet eivät todellakaan mitään erityisen vakuuttavia olleet.
Muokkaus: Vertailtaessa Kovasen ja Marttisen viime kauden pistelukemia huomataan, että Jyri jäi vain pinnan päähän Tommista, vaikka pelasi kuusi ottelua vähemmän. Kun muistetaan lisäksi se, että puoluspäässä Marttinen oli huomattavasti tärkempi ja hyödyllisempi kuin Kovanen, niin ainakin minusta Jyssy lähtí kauteen selvänä ykköspakkina.
No eiköhän SM-liigan pomot kuitenkin pyytäneet Jypiä olemaan allekirjoittamatta tätä cardia.
Pitäisi näiden Kovasen puolustelioiden tajuta että tässä on kyse paljon isommasta asiasta kuin Jyp vs Kovanen.
Herätkää jo viimein.
Niin, paljon isommasta siinä todella on kysymys ja kun asiaa aletaan vatkaamaan eu-tuomioistuimissa, voi olla että moni käytäntö on sm-liigassa ihan toisin sen mankelin jälkeen ja lopultakaan ei enää ole merkitystä sillä, kuka oli ns. oikeassa, vaan kun asiaa tullaan tonkimaan ja tutkimaan voi liigan kynnyksen alta lopulta löytyä hävittävää liiankin kanssa.
Eräs asia mihin itse tapauksessa Jyp vs. TK, täällä keskutelussa olen kiinnittänyt huomioni, on, että mitä asiassa esille tuotu, eikös seura kieltäytynyt edes neuvottelemasta/keskustelemasta asiasta tuolloin elokuussa, nyt täällä usea kirjoittaja kuitenkin antaa ymmärtää jypin Tommin kanssa neuvotelleen, siis onko tämä tietoa vai mielipide? Oleellinen tuo varmaankin asiana vielä tulee olemaan, sen jälkeen kun on selvitetty kuka irtisanoi sopimuksen ja millä mandaatilla, tietysti jos tulkinta päätyy Kovasen olleen sopimuksen irtisanoja, voi jyp alkaa varaileen taidelasi huutokaupoille tiloja.
Vaikka sitä pyyteleekin koko liiga, minä pelkään että kalahtaa vielä jypin kinttuun se transfer cardin allekirjoittamattomuus, kun mennään tuonne eu-tasolle asti , joutuvat vielä palauttamaan sen taidelasikokoelman takaisin jypin toimiston teema astiaston kera, mutta ans kattoo...
Yhä edelleenkään en kyllä tunnustaudu kenenkään puolustelijaksi, joskaan en myöskään kenenkään tuomariksi, ehkäpä mieluummin siellä seuran kannalla seisoville pieni avaruus katseissa ei olisi pahitteeksi, maailma ei ole mustavalkoinen.
En tiedä minkä ohjenuoran mukaan elämääsi kuljetat ja vaikka yhtään kysymysmerkkiä en tuossa minulle osoittamassasi viestissä nähnyt, vastaan sinulle kaikilla aikaisemmilla viesteilläni ja tällä. (http://www.ykliitto.fi/ihmis/julistus.htm)
Vaikka osoititkin tämän Jypjyräälle, niin otanpa kiinni tästä linkittämästäsi ihmisoikeusjulistuksesta. Vastaan samalla sampiolle ja sinulle minulle esittämiinne kysymyksiin.
Minusta ennen kaikkea Matti Alatalolle ja tj. Seppäselle kuuluvat humanistisuuden ja tasapuolisuuden nimissä myös ihmisoikeudet. He ovat joutuneet Tommi Kovasen ja hänen agenttinsa Koivusen toimesta julkisuudessa melkoisen loanheiton kohteiksi. Kovanen, jonka Seppänen ja Alatalo nostivat aina Sm-liigapelaajaksi asti ja josta Alatalo koulutti JYP:lle tärkeän puolustajan, esiintyy nyt eri medioissa arvostelemassa uransa nosteen kannalta tärkeimpiä henkilöitä.
Kuten aikaisemmalla kirjoituksellani halusin viitata, ajattelen nyt, miten jaksavat Alatalo ja Seppänen siinä hirmuisessa paineessa, minkä heille aiheuttavat JYP:n tämän hetken talous- ja sarjatilanne ja Kovasen yksipuolisesti aiheuttama mediahässäkkä.
Olen nauhoittanut Tommi Kovasen tv-esiintymiset sekä lukenut lehdistä hänen haastattelunsa. Mitä todella ajattelen tälläisestä henkilöstä, joka esiintyy mediahaastatteluissa eikä anna arvoa häntä pelaajaurallaan auttaneille henkilöille eikä näe mitään virheitä omassa toiminnassaan, jätän tänne ilmaisematta.
Kuten olen myös kirjoittanut, ymmärrän, että Tommi Kovanen muiden pelaajien tavoin pyrkii urallaan yhä rahakkaampiin pelaajasopimuksiin. Tämän aika olisi ollut ensi keväänä. Hyvistä puolustajista on huutava pula, joten Kovaselle töitä jääkiekkoilijana riittää.
Se joka muita haukkuu, sen napa paukkuu ja joutuu mustalaisen mahalaukkuun. Ei Tommia saa kiusia. Halaillaan vaan toisiamme, eikös juu?
kummitus
15.11.2006, 00:02
Vaikka osoititkin tämän Jypjyräälle, niin otanpa kiinni tästä linkittämästäsi ihmisoikeusjulistuksesta. Vastaan samalla sampiolle ja sinulle minulle esittämiinne kysymyksiin.
Minusta ennen kaikkea Matti Alatalolle ja tj. Seppäselle kuuluvat humanistisuuden ja tasapuolisuuden nimissä myös ihmisoikeudet. Kiitos suoraselkäisestä vastauksestasi. Minustakin heille kuuluu ihmisoikeudet, kuten kaikille muillekin ihmisille yksilöinä.
dee_snyder
15.11.2006, 00:06
Kaiva nyt vaan sitä kuvettas Tommi Kovanen niin ei tarvitse enää tätä paskaa seurata! Vai eikö oo rahaa?
On se kyllä jumalauta kumma että kaiken maailman porsaanreiät ja aukot tutkitaan että miten pelaaja saa livistettyä pois paskan kontrahdin dollarin kiilto silmissä! En yhtään ihmettele JYPin haluttomuutta neuvotella jos Kovasta ei aikoinaan kiinnostanut JYPissä pelaaminen...
Kuten olen myös kirjoittanut, ymmärrän, että Tommi Kovanen muiden pelaajien tavoin pyrkii urallaan yhä rahakkaampiin pelaajasopimuksiin. Tämän aika olisi ollut ensi keväänä.
Tässä asiassa meillä ei liene erimielisyyksiä, jos nyt varsinaisesti on missään näissä sopimusteknisissä asioissa, tai mitä nyt ovatkaan. Olen jo muutamaan kertaan kirjoittanut, että minun Kovas-sympatiani rajoittuvat lähinnä hänen todennäköisten tuntemuksiensa ymmärtämiseen, ja tältä pohjalta pidän myös kestämättömänä hänen täydellisen tyrmäämisensä ihmisenä muutamien kirjoittajien taholta, jotka tuskin tietävät tapauksen kaikkia käänteitä. Ei kai niitä kukaan tällä palstalla tunnekaan, mutta eipä meistä "humanisteista" ole yksikään asettunut Tommin puolelle yhtä innokkaasti kuin suurin hänen vastustajistaan on asettunut häntä vastaan.
Pakkipari
15.11.2006, 07:25
Eräs asia mihin itse tapauksessa Jyp vs. TK, täällä keskutelussa olen kiinnittänyt huomioni, on, että mitä asiassa esille tuotu, eikös seura kieltäytynyt edes neuvottelemasta/keskustelemasta asiasta tuolloin elokuussa, nyt täällä usea kirjoittaja kuitenkin antaa ymmärtää jypin Tommin kanssa neuvotelleen, siis onko tämä tietoa vai mielipide?
Itse olen ainakin ymmärtänyt niin, että JYP ilmoitti Kovasen agentille tietyn summan jolla Kovasen sopimuksen olisi voinut ostaa ja tämä summa ei ollut enää neuvoteltavissa. Tosin sanoen, Kovanen tai Kovasen tulevan seuran olisi pitänyt maksaa summa X JYPille ja sopimus olisi tuolla summalla ostettu ulos. Kumpaakaan (Kovanen ja uusi seura) ei kiinnostanut tätä summaa maksaa, vaan Kovanen agentteineen yritti pyristellä sopimuksesta ulos täysin ilmaiseksi. Näin olen asian ymmärtänyt.
Olen jo muutamaan kertaan kirjoittanut, että minun Kovas-sympatiani rajoittuvat lähinnä hänen todennäköisten tuntemuksiensa ymmärtämiseen, ja tältä pohjalta pidän myös kestämättömänä hänen täydellisen tyrmäämisensä ihmisenä muutamien kirjoittajien taholta, jotka tuskin tietävät tapauksen kaikkia käänteitä. Ei kai niitä kukaan tällä palstalla tunnekaan, mutta eipä meistä "humanisteista" ole yksikään asettunut Tommin puolelle yhtä innokkaasti kuin suurin hänen vastustajistaan on asettunut häntä vastaan.
Ongelma sinulla ja muilla Kovasen toimia ymmärtävillä tänne kirjoittavilla on se, että sen enempää sinä kuin muutkaan ette ole pystyneet osoittamaan mitään todellista syytä sille, miksi Kovasta sympatiseeraatte. Kun puhutaan tällä tasolla epämääräisillä käsitteillä kuten "todennäköisillä tuntemuksilla" vaikkapa pahasta olosta JYP:iä, Seppästä tai Alataloa kohtaan, pitäisi jo konfliktin tässä vaiheessa olla jotain kättä pidempää, mihin tukeutua. Mistä sinusta ja miksei myös kummituksestakin Kovasen paha olo voisi johtua? Onko se sitten riittävä syy tälläiseen käyttäytymiseen, jossa taas minun mielestäni rahanhimo näyttää olevan Kovasen toimien käynnistävänä tekijänä. Eli, mikä on tarkemmin syy sille, että sympatiseeraat ja samalla tulet ymmärtäneeksi Kovasen käyttäytymistä?
15.11.2006, 08:23
Ohjenuorani: Avoimuus, rehellisyys, vastuun kantaminen ja suoraselkäisyys.
Tommi on ollut avoin, lähinnä huvittaa se että mitä enemmän mies höpisee sen enemmän sammakoita tulee suusta. Kaikilla ihmisillä on oikeutensa, niitä en lähde Tommiltakaan riistämään:)... Tommi voisi mennä Kari Kaltolle kertomaan, jonka läheinen teki itsemurhan ja itse joutui lähelle samaa ratkaisua, kuinka paha mieli Tommilla on ollut kun unelma Sveitsistä ja isoista rahoista karkasi. Sitten meistä jokainen voi mennä terapiaan puhumaan siitä kuinka vähän palkkaa saa tai kuinka vähän seksiä saa kotona. Kyllä terapeutti senkin ymmärtää, että ne asiat masentaa. Luonnollistahan se on :)...Olisin toivonut, että Tommi olisi ollut joko täysin rehellinen tai sitten täysin hiljaa asiasta.
Major Julli
15.11.2006, 08:27
Tommi on ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi ja hänellä on kiikarissa talonmiehen homma Sipoossa, joten asiat ovat ratkenneet kaikkien kannalta hyvin. Tommi saa töitä, sipoolaiset uuden ja fiksun talkkarin, agentti saanee työsopimuksen allekirjoituksen yhteydessä pikkupalkkion ja JYP säästyy oikeusrumbalta.
Juttu saa koko ajan koomisempia piirteitä. On muuten hyvää mainosta tälle agentti Koivuselle kun Kovanen päätyy hänen ohjeillaan kortiston kautta talkkariksi Sipooseen, talk 'bout track record!
Niin, paljon isommasta siinä todella on kysymys ja kun asiaa aletaan vatkaamaan eu-tuomioistuimissa, voi olla että moni käytäntö on sm-liigassa ihan toisin sen mankelin jälkeen ja lopultakaan ei enää ole merkitystä sillä, kuka oli ns. oikeassa, vaan kun asiaa tullaan tonkimaan ja tutkimaan voi liigan kynnyksen alta lopulta löytyä hävittävää liiankin kanssa.Kuten? Itse en ymmärrä tätä hyssyttelyä. "Voi,voi,Tommi Kovanen tulee ja vie tuhkatkin pesästä"
Mitä hävittävää SM-liigalla on jos asia viedään EU-tuomioistuimeen tai KOK:n Court of Arbitratiooniin for Sportsiin?
Itse näen, että SM-liigalla on paljon enemmän hävittävää mikäli tätä korttia ei katsota loppuun asti. Mitä tuohon transfer cardin allekirjoittamispakkoon, niin samalla voidaan mitata IIHF:n sääntöjen laillisuus. Jos maksettavaa tulee, niin SM-liigan taskut ovat yllättävän syvät.
Kenties joku on lukenut eilisen Veikkaajaa ja Marko Lampisen/Lempisen (whatever) pääkirjoitusta Tommi Kovasesta. Lampinen/Lempinen teki ns. tuomasheikkilät ja alkoi jauhamaan pelaajasopimusten yhteydessä irtisanomisajoista. Totta, totta. Vitun monet pelaajasopimukset ovatkin ns. vakituisia työpaikkoja, joissa irtisanomisajat tulevat kyseeseen. Kun ammattitoimittajiltakin on faktat noin hakusessa, niin sääliksi käy näitä Jatkoajan marginaali-nimimerkkejä. Asia on vain vähän liian hankala käsittää.
Aiheesta toiseen. Jatkoajan Humlin myyntiä koskevassa jutussa Tepsin tj Sutela sanoo seuraavaa:
" Kysymys on yksinkertaisesti siitä, että sekä TPS että Ivan ovat saaneet sellaisen tarjouksen, josta olisi ollut vaikea kieltäytyä."
Mistäköhän tarjoiksesta ne mahtavat puhua? Black Adderin mukaan tilanne oli täysin verrainnollinen Kovasen tapaukseen, joten kenties Sutela puhuu jostain Viking Linen buffettitarjouksesta. Olisihan se inhottava mennä vatsa tyhjänä Ruotsiin.
kakkonen
15.11.2006, 09:46
Aiheesta toiseen. Jatkoajan Humlin myyntiä koskevassa jutussa Tepsin tj Sutela sanoo seuraavaa:
" Kysymys on yksinkertaisesti siitä, että sekä TPS että Ivan ovat saaneet sellaisen tarjouksen, josta olisi ollut vaikea kieltäytyä."
Mistäköhän tarjoiksesta ne mahtavat puhua? Black Adderin mukaan tilanne oli täysin verrainnollinen Kovasen tapaukseen, joten kenties Sutela puhuu jostain Viking Linen buffettitarjouksesta. Olisihan se inhottava mennä vatsa tyhjänä Ruotsiin.
En ole Black Adder mutta kommentoinpa kuitenkin. Onhan tapauksissa samaa paljonkin? Huml ja Kovanen molemmat pelaajia jotka haluavat/halusivat joukkueestaan pois vaikka olivatkin joukkueensa parhaimistoa. Mitä tapahtuu? TPS luopuu Humlista sovulla, TPS saa kunnon(?) korvauksen pelaajastaan. JYP ei luopunut Kovasesta eikä saa nyt mitään korvauksia mistään. TPSn tilanteessa "kaikki voittivat"(*), JYPin tilanteessa kaikki hävisivät. Monta yhtäläisyyttä mutta monta eroavaisuuttakin.
(*) siis tällä hetkellä näyttäisi että TPS "voitti" tässä vain rahallisesti, pelillisesti voi olla isokin menetys.
darealjyra
15.11.2006, 10:09
Huml ja Kovanen molemmat pelaajia jotka haluavat/halusivat joukkueestaan pois vaikka olivatkin joukkueensa parhaimistoa.
Kovanenhan ei missään tapauksessa ollut joukkueensa parhaimmistoa. Kovapalkkaisin kenttäpelaaja kyllä, mutta samalla myös ainakin yksi huonoimmista pisteitä/palkka-arvoista. Ja "luultavasti" Humlin tapauksessa Mora on suostunut maksamaan korvauksen, toisin kuin Modo tai Fribourg tai mikä lieneekään Kovasen tapauksessa.
Torspo82
15.11.2006, 10:13
En ole Black Adder mutta kommentoinpa kuitenkin. Onhan tapauksissa samaa paljonkin? Huml ja Kovanen molemmat pelaajia jotka haluavat/halusivat joukkueestaan pois vaikka olivatkin joukkueensa parhaimistoa. Mitä tapahtuu? TPS luopuu Humlista sovulla, TPS saa kunnon(?) korvauksen pelaajastaan. JYP ei luopunut Kovasesta eikä saa nyt mitään korvauksia mistään. TPSn tilanteessa "kaikki voittivat"(*), JYPin tilanteessa kaikki hävisivät. Monta yhtäläisyyttä mutta monta eroavaisuuttakin.
Kuka on Jypille tarjonnut korvauksia? Kovanenhan halusi ilmaisen siirron, koska hänestä ei kukaan ollut valmis maksamaan. Eikä varsinkaan niin paljon, että siitä olisi ollut "vaikea kieltäytyä".
No, no, pojat. Eipäs lytätä kakkosta noin vahvasti.
Onhan tietysti auton myymisellä ja sen varastamisellakin paljon yhtäläisyyksiä. Molempien tapauksien jälkeen sinulla ei enää ole autoa.
Ongelma sinulla ja muilla Kovasen toimia ymmärtävillä tänne kirjoittavilla on se, että sen enempää sinä kuin muutkaan ette ole pystyneet osoittamaan mitään todellista syytä sille, miksi Kovasta sympatiseeraatte...
Eli, mikä on tarkemmin syy sille, että sympatiseeraat ja samalla tulet ymmärtäneeksi Kovasen käyttäytymistä?
Ymmärrän Kovasen toimia siksi, että tällaiseen pattitilanteeseen sisältyy aina lukuisa määrä muuttujia, joita ulkopuoliset eivät voi tietää saati ymmärtää. Kovanen saattaa nyt vaikuttaa ahneelta roistolta, mutta lähtökohta ei välttämättä ole ollut se. Me emme voi täysin varmasti tietää, kuinka tilanteet ovat edenneet alkusyksyllä, kuinka Jypin johto on käyttäytynyt ja niin edelleen. Tämä ei tarkoita, että hyväksyisin kaikkia Kovasen motiiveja, mutta ymmärrän reaktiot. Olen valmis tarkistamaan kantani tarpeen vaatiessa, mutta en silti lähtisi tuomitsemaan Kovasta henkilönä, koska silloin minulla jäisi se kuuluisa hirsi omaan silmään. Muilla kai on asiat paremmin. Ja painotan vielä, että seuraa kohtaan minulla on yhtälailla sympatioita, Kovasen kannalle minut on asetettu enemmänkin muiden toimesta. Tapaus on molemmille tahoille vahingollinen ja epäedullinen.
(*) siis tällä hetkellä näyttäisi että TPS "voitti" tässä vain rahallisesti, pelillisesti voi olla isokin menetys.
Otahan lappalainen se pää pois sieltä lumihangesta ja kahtele ympärilles.. Se nyt vaan on paljon helpompi luopua sovulla pelaajasta, kun siitä pelaajasta (Huml)irtoaa rahaakin toisin kuin Kovasesta josta kukaan ei halua maksaa sentinsenttiä. Mitä hemmettiä JYP olisi tehnyt niillä 20 000 eurolla, joka olisi säästynyt Kovasen palkoista? Hankkinut toivotaan toivotaan pakin ala Kyle Peto yliopistosarjoista?
Me emme voi täysin varmasti tietää, kuinka tilanteet ovat edenneet alkusyksyllä, kuinka Jypin johto on käyttäytynyt ja niin edelleen. Tämä ei tarkoita, että hyväksyisin kaikkia Kovasen motiiveja, mutta ymmärrän reaktiot. Eli ymmärrät Kovasen reaktiot tekoihin jota et tiedä ja korkeintaan arvelet JYPin johdon tehneen?
Just.
Mitä hävittävää SM-liigalla on jos asia viedään EU-tuomioistuimeen tai KOK:n Court of Arbitratiooniin for Sportsiin?
Itse näen, että SM-liigalla on paljon enemmän hävittävää mikäli tätä korttia ei katsota loppuun asti. Mitä tuohon transfer cardin allekirjoittamispakkoon, niin samalla voidaan mitata IIHF:n sääntöjen laillisuus. Jos maksettavaa tulee, niin SM-liigan taskut ovat yllättävän syvät.
Kenties joku on lukenut eilisen Veikkaajaa ja Marko Lampisen/Lempisen (whatever) pääkirjoitusta Tommi Kovasesta. Lampinen/Lempinen teki ns. tuomasheikkilät ja alkoi jauhamaan pelaajasopimusten yhteydessä irtisanomisajoista. Totta, totta. Vitun monet pelaajasopimukset ovatkin ns. vakituisia työpaikkoja, joissa irtisanomisajat tulevat kyseeseen. Kun ammattitoimittajiltakin on faktat noin hakusessa, niin sääliksi käy näitä Jatkoajan marginaali-nimimerkkejä. Asia on vain vähän liian hankala käsittää.
Kai tässä vaikeutena on ymmärtää, että sopimusten luonne muuttuu sillä hetkellä kun niistä aletaan riitelemään verissä päin. Niin kauan kun pysytään oikeusprosessin ulkopuolella, mennään jääkiekkoyhteisön normien mukaan. Siinä kohtaa kun asioista tulee siiviilipuolen asioita, niin ”työkalut” löytyvät sopimus- ja työoikeuden puolelta.
Kaksien normien kanssa eläminen ei ole ihan yksinkertaista. Asiaa voisi verrata siihen, että ensin mietitään mikä on oikein ja mikä väärin. Tilanteen kiristyessä aletaan tutkimaan mitä laki sanoo.
Olen ymmärtänyt, että toimiakseen jääkiekkoyhteisö vaatii jossan määrin omia sovelluksia toimintakäytännöistä, muuten varsinkin pienten budjettien joukkueet olisivat vaikeuksissa. Tästä on esimerkkinä ns. herrasmiessopimukset (esim. ulkomaalaiskiintiöt ja pelaajaoikeudet). Oikeusjärjestelmän kannalta kiekkojoukkue taitaa olla kuitenkin ”ihan tavallista” liiketoimintaa ja ”ihan tavallinen” työpaikka. Erityispiirteisiin taitaa loppupeleissä olla aika turha vedota.
Siinä kohtaa kun asioista tulee siiviilipuolen asioita, niin ”työkalut” löytyvät sopimus- ja työoikeuden puolelta...Oikeusjärjestelmän kannalta kiekkojoukkue taitaa olla kuitenkin ”ihan tavallista” liiketoimintaa ja ”ihan tavallinen” työpaikka. Erityispiirteisiin taitaa loppupeleissä olla aika turha vedota.Tässä ei ole mitään uutta. Mitä erikoispiirteitä JYP tai SM-liiga haluaisivat säilyttää? Itse olen ollut ihan siinä luulossa, että seurat noudattavat noissa sopimuksissaan lakeja ja asetuksia, mutta saatan tietysti olla väärässä.
Sanopa muita erityispiirteitä kuin ulkomaalaiskiintiö? Vai oliko pointtisi, että SM-liigan ulkomaalaiskiintiön takia JYPin olisi pitänyt antaa Kovasen lähteä ilmaiseksi?
Eli ymmärrät Kovasen reaktiot tekoihin jota et tiedä ja korkeintaan arvelet JYPin johdon tehneen?
Just.
Taisin mainita, että olen valmis tarkistamaan kantani, mikäli tapaus aukeaa lisää. Mutta kyllä, näillä tiedoilla ymmärrän Kovasen reaktiot.
jukiapina
15.11.2006, 10:51
Totta.
Itseäni on nimenomaan ärsyttänyt se tapa millä asiaa on käsitelty. Varsinkin henkilökohtaisuuksiin meneminen ei hyödytä ketään. Voidaan me Kovasesta tehdä homo, neiti, pelle ja taidelasin kerääminenkin voidaan julistaa naurettavaksi, koska ei niin kukaan oikea jääkiekkoilija tee ja sen tähden hänet voisi jopa hakata. Todeksi se ei näitä asioita kuitenkaan muuta.
Tuskin täällä kukaan on Kovasen tekoa puolustellut tai ymmärtänyt. Ymmärrän varsin hyvin kannaottoja Kovasta vastaan ja itse olen myös sitä mieltä ettei tuolla tavalla voi joukkuettaan jättää ainakaan niiden tietojen valossa mitä julkisuudessa on esitetty. Mikä sitten on koko totuus? Ilman sitä on turha tuomita ketään.
Tiedän ettei niin tule käymään mutta olisi todella mukavaa nähdä sellainen ratkaisu että Kovanen liittyisi takaisin pelaavaan kokoonpanoon siksi aikaa kunnes JYP, Tommi sekä hänen agenttinsa löytäisi hänelle uuden seuran ja JYP saisi asianmukaiset korvaukset tai tarpeeksi hyvän pelaajan vaihdossa. Näin Tommi saisi unelmansa ja JYP uuden pelaajan tai rahat sellaisen hankintaan. Tommilla olisi hyvää aikaa antaa näyttönsä tulevalle seuralle. Harmi vain että jutussa ollaan kustu sellaisille kengille ettei niiden omistajilla taida ylpeys enää antaa periksi.
Näinhän se menisi parhaassa tapaksessa, mutta Kovanen ei ole sen tason pelaaja, että kukaan hänestä haluaisi pennilatia maksaa. Case Kovanen on sen tason tapaus joka pitää katsoa loppuun asti ja se taas määrittelee pitkälti minkälaisen villin lännen meiningin liiga kestää.
kummituksella ei vaan taas voi kuin nauraa, jutut ovat aina valtavirtaa vastaan ja mielipiteet täysin ristiäviä.
kummitus
15.11.2006, 10:58
kummituksella ei vaan taas voi kuin nauraa, jutut ovat aina valtavirtaa vastaan ja mielipiteet täysin ristiäviä.Sitten kun naurultasi herkeät, voisit muistuttaa meitä kaikkia, että mikä se minun täysin valtavirrasta ristiävä mielipiteeni mielestäsi onkaan. Olisin todella kiitollinen. Minusta tuntuu jo nyt, että olemme asiasta erimieltä, mutta katsotaan..
Vain kuolleet kalat uivat virran mukana.
kummitus
15.11.2006, 11:03
Mistä sinusta ja miksei myös kummituksestakin Kovasen paha olo voisi johtua?En haluaisi vajaavaisilla tiedoillani ottaa kantaa, kuten olen jo pitkään toitottanut kuuroille korville ja sokeille silmille, mutta mielestäni mahdollisuus on annettava sille, että Kovasen paha olo voisi johtua esimerkiksi niistä seikoista, jotka hän on jo mediassa kertonut.
En haluaisi olla kenenkään tämän riidan osapuolen housuissa.
Vain kuolleet kalat uivat virran mukana.
Uitko itse samassa virrassa koska julistauduit "kuolleeksi" tämän jutun osalta mutta edelleen kumittelet?
Asia on kaikin puolin hoidettu väärin ja tappomeininki Kovasta kohtaan on jotenkin lapsellista, toivottavasti kuitenkin osan kirjoittajista paineet katoavat tällä palstalla ettei tarvitse kotona riehua. Eipä tainut Tommi ja agenttinsa uskoa minkälaisen härdellin saavat aikaan.
Eli ymmärrät Kovasen reaktiot tekoihin jota et tiedä ja korkeintaan arvelet JYPin johdon tehneen?
Just.
Eikä tämän lynkkaaja osapuolen tieto taida riittää yhtään sen enempään, mutta mitäs siitä, hutkitaan ensin ja tutkitaan kun keretään. Kaiketikin meillä marginaalikirjoittajilla on taipumus ihan päinvastoin toimia, kukin tietenkin tavallaaan.
Liigalla taitaa kyllä olla yhtä ja toista, kuten esim, siirtokorvaus menettelyt, jotka ei ehkä päivänvaloa eu tasolla kestä, myöskään selkeitä käytäntöjä ei taida olla kun änärin suuntaan näissä siirtoasioissa.
Se mitä olen tuonut ajateltavaksi koskee lähinnä nyt sitä, olisiko ennen näyttäviä oikeussalidraamoja mietittävä mikä hinta siitä olisi maksettava ja kannattaako se maksaa, täälläkin monin näppiksin todistetusti täysin paskasta kiekkoilijasta josta ei maksa kukaan eikä mitään, tosin näillä tiedoillahan jypin olisi syytä maksaa jo siitä, kun moisesta riippakivestä eroon pääsivät.
Tällä kertaa otan kyllä kyllä jonkun puolesta kantaakin: Hyvä Kummitus, tietäen, kuinka paljon ajattelet asioita jypin näkövinkkelistä, saat minun respektini aivollisesta suhtautumisesta po.asiaan.
kummitus
15.11.2006, 11:42
Uitko itse samassa virrassa koska julistauduit "kuolleeksi" tämän jutun osalta mutta edelleen kumittelet?
Asia on kaikin puolin hoidettu väärin ja tappomeininki Kovasta kohtaan on jotenkin lapsellista, toivottavasti kuitenkin osan kirjoittajista paineet katoavat tällä palstalla ettei tarvitse kotona riehua.Niinpä. Olet oikeassa. Ei pitäisi koskaan mennä "julistamaan" mitään, ennen kuin on asiastaan täysin varma. Vielä sen jälkeenkin, jos uusi tieto osoittaakin vanhan totuuden valheelliseksi, olisi syytä osata nöyrtyä ja kääntää takkia.
Eikä tämän lynkkaaja osapuolen tieto taida riittää yhtään sen enempään, mutta mitäs siitä, hutkitaan ensin ja tutkitaan kun keretään.Lynkkaajaosapuoli sentään perustaa lynkkaamishalunsa julkisuudessa esitettyihin tietoihin ja niiden ristiriitaisuuksiin. Team Kuoliaaksi-Ymmärtäjät sen sijaan visoivat sitä, miten me emme voi täysin varmasti tietää, kuinka tilanteet ovat edenneet alkusyksyllä, kuinka Jypin johto on käyttäytynyt ja niin edelleen. Tämän takia Tommi Kovasta täytyy paijata ja ymmärtää.
Asioihin voi suhtautua eri tavalla, mutta asioita ei voi olettaa olemassa perustellakseen oman suhtautumisensa.
kummitus
15.11.2006, 11:59
Tällä kertaa otan kyllä kyllä jonkun puolesta kantaakin: Hyvä Kummitus, tietäen, kuinka paljon ajattelet asioita jypin näkövinkkelistä, saat minun respektini aivollisesta suhtautumisesta po.asiaan.Kiitos paljon! Sinäkin saat minun respektini samasta asiasta.
En juurikaan ole palstahistoriani aikana myötätuntoa tai arvostusta saanut, ainakaan kovin monelta kirjoittajalta, mutta sitä ilmeisesti saa mitä tilaa.
Olenhan minä pitkään kärkkäästi (moderaattorin mielestä joskus liiankin kärkkäästi) arvostellut niitä, jotka mielestäni jakavat täällä julkisesti epäoikeutta ja huomauttanut usein kun olen erimielinen asioista, sekä yrittänyt saada aikaan keskustelua, joka lähes aina muuttuu nälvimiseksi, johon aggressiivisesti olen vastannut samalla mitalla.
Siksi ymmärrän kyllä hyvin niukat sympatiapisteeni ja toisaalta arvostan valtavasti niitä vähäisiäkin.
Moni ei ole huomannut vieläkään, että osaan keskustella myös asiallisesti, kunhan vain minua kohtaan ollaan asiallisia ja jätetään tunteenpalo narikkaan, vaikka käsiteltävä asia olisi miten "kuuma".
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, miten asia tulisi jatkossa pyrkiä hoitamaan tässä keississä.
kummitus
15.11.2006, 12:04
Lynkkaajaosapuoli sentään perustaa lynkkaamishalunsa julkisuudessa esitettyihin tietoihin ja niiden ristiriitaisuuksiin. Team Kuoliaaksi-Ymmärtäjät sen sijaan visoivat sitä, miten me emme voi täysin varmasti tietää, kuinka tilanteet ovat edenneet alkusyksyllä, kuinka Jypin johto on käyttäytynyt ja niin edelleen. Tämän takia Tommi Kovasta täytyy paijata ja ymmärtää.
Asioihin voi suhtautua eri tavalla, mutta asioita ei voi olettaa olemassa perustellakseen oman suhtautumisensa.Eikö Sergei osaa ajatella muuten kuin mustavalkoisesti, vain kahta osapuolta kerrallaan, plus ja miinus, oikea-väärä? Tiedän olevani Sergein ignore-listalla, mutta arvaan ettei kuitenkaan malta olla pihistelemättä sieltä. Haluaisinkin kysyä SergeiK:lta, että ketä tähän Team Kuoliaaksi-Ymmärtäjät -ryhmään kuuluu ja jos minä olen listalla, niin millaisin perustein?
edit: Arvaan lisää. En saa ikinä vastausta esim. jukiapinalle tai SergeiK:lle juuri esittämiini asiallisiin kysymyksiini ja kysyn ääneen lisää ... miksiköhän en? On se ignore-nappi vain käytännöllinen nappula.
Tässä ei ole mitään uutta. Mitä erikoispiirteitä JYP tai SM-liiga haluaisivat säilyttää? Itse olen ollut ihan siinä luulossa, että seurat noudattavat noissa sopimuksissaan lakeja ja asetuksia, mutta saatan tietysti olla väärässä.
Sanopa muita erityispiirteitä kuin ulkomaalaiskiintiö? Vai oliko pointtisi, että SM-liigan ulkomaalaiskiintiön takia JYPin olisi pitänyt antaa Kovasen lähteä ilmaiseksi?
No ihan ensimmäisenä mieleen tulee ketjutetut määräaikaiset työsopimukset. Ne rinnastetaan toistaiseksi voimassa oleviin sopimuksiin (ei case Kovanen). Jos pelaajat lähtisivät näistä sopimuksista lakien mukaisilla irtisanomisajoilla, niin aika ennustamattomaksi pelaajamarkkinat menisi.
Toimiakseen pelaajamarkkinat vaativat muun muassa tältä osin ihan oman ”sopimuskulttuurin”. Näiden sopimusten velvoittavuus siviilipuolella onkin sitten jo ihan toinen juttu. En väitä, että sopimukset olisivat laittomia. Kokonaan toinen juttu on, kuinka pitäviä ne ovat, jos halutaan mennä päätyyn asti (Onko kaikki sopimuspykälät loppupeleissä kohtuullisia, sitäkään ei tiedä, ennen kuin ne on testattu).
Ei Kovasta ilmaiseksi olisi tarvinnut päästää, mutta tilanteen kiristyessä olisi ollut fiksua aloittaa vakavahenkiset neuvottelut siirtoehdoista. Nyt molemmat osapuolet ovat alkaneet keikuttaa venettä jossa ovat. Fiksumman osapuolen olisi pitänyt antaa ensin piirun verran periksi, niin meidänkään ei tarvitsisi käydä tätä spekulaatioihin perustuvaa keskustelua.
Lynkkaajaosapuoli sentään perustaa lynkkaamishalunsa julkisuudessa esitettyihin tietoihin ja niiden ristiriitaisuuksiin. Team Kuoliaaksi-Ymmärtäjät sen sijaan visoivat sitä, miten me emme voi täysin varmasti tietää, kuinka tilanteet ovat edenneet alkusyksyllä, kuinka Jypin johto on käyttäytynyt ja niin edelleen. Tämän takia Tommi Kovasta täytyy paijata ja ymmärtää.
Asioihin voi suhtautua eri tavalla, mutta asioita ei voi olettaa olemassa perustellakseen oman suhtautumisensa.
Ja tällä perusteella Titanikin kapteenikin toimi oikein, kun pinnalla ei näkynyt kun sen jäävuoren huippu?
Kaikella kunnioituksella, tämä tappoymmärtäjä näkee julkisuudessa esitetyissä tiedoissa ristiriitaisuuksia, jotka estävät valitsemasta näkökantaa, jossa toinen on kategorisesti oikeassa ja toinen kategorisesti väärässä.
Me hengiltähalaajat ollaan kaiketikin oltu yhtämieltä siinä, että jotain meni Tomminkin puolelta väärin, teillä rasvatun köyden kantajilla ei kuitenkaan ole faktisia todisteita ehdottomaan oikeassa olemiseen julkitulleiden faktojen pohjalta, sama oletus siellä on perustana, eikä yhtään enempää tietoa. Asioihin todellakin voi suhtautua eri tavoin, mutta sama epätosi ei voi toimia perustana kummallakaan näkökannalla oikeassa olon vakuutena.
Jos muuta ei ole esittää asiansa tueksi, niin lienee syytä muistuttaa, että lynkkaus suoritetaan aina kulloistenkin oletusten perusteella, oikeus ei välttämättä toteudu, mutta vilpittömiä oltiin vaikka väärä mies poppelipuussa killuukin, no, mitäs pienistä, uutta matoa koukkuun.
Ja tällä perusteella Titanikin kapteenikin toimi oikein, kun pinnalla ei näkynyt kun sen jäävuoren huippu?Ilmeisesti et usko virallista historiankirjoitustakaan Titanicin uppoamisesta. Titanichan oli muuttanut kurssiaan jäävuorivaaran takia jo ennen tuota kohtalokasta yötä ja laivaa koetettiin kääntää heti kun tuo "jäävuoren huippu" bongattiin. Ongelma oli oikeastaan tähystykseen liittyvä, joten heittosi kapteenin "väärin toimimisesta" on vähän kaukaa haettua. Ei siinä mitään. Kiva kielikuva joka tapauksessa.
Mutta siitä olen lähtemättömän eri mieltä, että Team Lynkkaajilla on suurinpiirtein saman verran materiaalia vihata Kovasta kuin teillä puunhalaajilla. Vaikka ottaisi joka sanan todesta mitä Kovanen ja Koivunen ovat päästään päästäneet ja Veikkaajan testamentteinaan kirjoittaneet, niin silti en saa vuodatettua kyyneliä "Sveitsissä pelaaminen oli suurin unelmani, en päässyt ja nyt olen turvautunut ammattiauttajaan" mantran edessä. Faktat puhuvat Kovasta vastaan. Toki voit olettaa, että kaikki mitä lehdessä on sanottu on pelkkää valhetta ja Kovanen on lavastettu, mutta älä silloin viiitsi puhua samaan hengenvetoon Team Lynkkaajien oletuksista. Meidän oletuksemme on, että lehdessä kirjoitettu on suurin piirtein totta ja teidän oletuksenne on, että "varmasti JYP on tehnyt jotain väärin vaikken nyt ihan juuri osakkaan nimetä mitä se olisi, mutta varmasti se on jotain vakavaa."
Toimitko joka uutisen kohdalla muuten samoin? Kun kuulet nuorisojengin pahoinpidelleen mummon kadulla alat miettiä, että milläköhän se mummo provoisoi nuorten päällekarkauksen. En tiedä mitään absoluuttista totuuksista, mutta kyllähän lähdekritiikillä ja foxmulderimaisuudellakin on rajansa.
kakkonen
15.11.2006, 13:11
Otahan lappalainen se pää pois sieltä lumihangesta ja kahtele ympärilles.. Se nyt vaan on paljon helpompi luopua sovulla pelaajasta, kun siitä pelaajasta (Huml)irtoaa rahaakin toisin kuin Kovasesta josta kukaan ei halua maksaa sentinsenttiä.
Tottakai helpompi luopua jos on rahaa. Kovasestako ei olisi maksettu senttiäkään? Edelleenkin, jos Kovasesta olisi luovuttu hyvissä ajoin ja korvauksien kanssa (neuvottelukysymys) tilanteesta olisivat hyötyneet (kuten tapaus Huml) kaikki. Nyt JYP ei luopunut Kovasesta ja kaikki häviävät.
Mitä hemmettiä JYP olisi tehnyt niillä 20 000 eurolla, joka olisi säästynyt Kovasen palkoista? Hankkinut toivotaan toivotaan pakin ala Kyle Peto yliopistosarjoista?
Eihän JYP tee mitään jollain 20keurolla? Olisihan tuokin parempi tilanne kuin tämä nykyinen?
Tottakai helpompi luopua jos on rahaa. Kovasestako ei olisi maksettu senttiäkään? Edelleenkin, jos Kovasesta olisi luovuttu hyvissä ajoin ja korvauksien kanssa (neuvottelukysymys) tilanteesta olisivat hyötyneet (kuten tapaus Huml) kaikki. Nyt JYP ei luopunut Kovasesta ja kaikki häviävät.
Eihän JYP tee mitään jollain 20keurolla? Olisihan tuokin parempi tilanne kuin tämä nykyinen?
Lagnau/Fribourg/Modo kolmikosta ei tietääkseni kukaan ole tarjonnut senttiäkään Kovasesta, jos seura lähestyy vain pelaajaa eikä seuraa laisinkaan on aika selvä, että ei ole ollut tarkoituksenakaan maksaa JYPille Kovasesta mitään tai edes markkinakelpoista hintaa. Ja tuskin kellekkään tuli mieleen alkukaudesta, että joukkueen kapteeni vetää moiset itkuraivarit, kun unelma Sveitsissä (eiku sittekin Modossa...) pelaamisesta siirtyy vuodella niin kuin sopparissa lukee.
Nykyinen tilanne on auki, joten turha spekuloida hyötyykö JYP 20k:sta ja mahdollisesta toivotaan toivotaan pakista enemmän kuin mahdollisista korvauksista.
Tähän huonoon provoon kenenkään tarvii edes sen enempää kantaa ottaa, kannattaa vain jäädä sinne omalle hiekkalaatikolle leikkimään jos ei oikeasti ole mitään sanottavaa. Muilla täällä sentään on jotain ihan asiaakin, joista voi ihan keskustella.
Tästä on provo kaukana. Jaa ei ole asiaa, jos tulen kertomaan totuuksia.
Jaa ei ole asiaa, jos tulen kertomaan totuuksia.Jospa koettaisit seuraavalla kerralla tulla totuuksien sijasta kertomaan meille mielipiteitäsi, joita koettaisit vielä perustella.
Ihan vaan vinkiksi.
Jospa koettaisit seuraavalla kerralla tulla totuuksien sijasta kertomaan meille mielipiteitäsi, joita koettaisit vielä perustella.
Ihan vaan vinkiksi.
Sen totuudenhan näkee ja kuulee jokainen omilla silmillään, kun lukee kaikki kommentit mitä tapahtumasta on kirjoitettu. Puusilmäkin näkee, että Seppänen on toiminut tyhmästi.
Sen totuudenhan näkee ja kuulee jokainen omilla silmillään, kun lukee kaikki kommentit mitä tapahtumasta on kirjoitettu. Puusilmäkin näkee, että Seppänen on toiminut tyhmästi.
Ainut totuus on, että Kovanen pelasi huonointa JYP-kauttaan. Muut seikat ovat edelleen epämääräisesti esitettyjä ilmaisuja. Totuus tullee aikanaan julki.
Sergeille: kielikuvahan tuo oli vainen, ei viittaus historialliseen totuuteen.
Taidan vaan kirjoittaa jotenkin koukeroisella kielellä, koskapa tarkoitukseni ei ollut väittää kummankaan näkemyksen kantajan olevan oikeassa, totesin vain, ettei julkitulleella kovalla faktalla ajatteleva ihminen voi väittää tietävänsä niin paljoa, että voisi sanoa olevansa oikeassa, puolensa voi valita ilman faktojakin.
Yksi todiste siitä, että jotain on mennyt pieleen molemmin puolin, on tilanne missä ollaan ja jotenkin hedelmällisempää on mielestäni pohtia syitä miksi tähän on ajauduttu (fox mulder osuus) ja myös keinoja miten tästä eteenpäin, kuin käydä täällä viesti toisensa jälkeen manaamassa Kovasen taidelaseja pirstaleiksi. on tietysti hyvä antaa virtuaalinen tukensa seuralle vaikeassa tilanteessa, mutta olisi jonkinlaiseen kritiikkiin myös kyettävä molempia osapuolia kohtaan, kaksihan tässä on osapuolta.
Tämä tapaus kyllä viimeistään nosti sen pintaan, että scouttaus jypissä on saatettava mitä pikimmin ajantasaiseen kuntoon, seuraavassa casessa olisi parempi olla varalta joku, jolle korvaavan pelaajan hankkiminen olisi helpompaa, kun taistella verissä päin pitkin oikeussaleja asennevammaisesta keskinkertaisesta pakista.
mr purnu
15.11.2006, 15:16
Ylen kolumnisti Henri Järvinen oli jostain kaivanut tietoa, että pelaajayhdistys olisi ollut valmiina keräämään kolehdin ja maksamaan Jypille Kovasesta x euroa. Turhaahan tämmöinen ihmisten omien näkemysten riitely täällä saiteilla on, mut ilmeisesti joku tykkää tästä... Toivottavasti asialle tulisi nopea ratkaisu ja kaikki asianosaiset olisivat tyytyväisiä ratkaisuun.
Vekurinen
15.11.2006, 20:54
Dear Sergei,
vaikka oletkin lähes ainoa asian juridisesta puolesta kartalla oleva, niin heittäisin pari mielipidettä.
SM-liigan ja IIHF:n kannalta asian vieminen EY-tuomioistuimeen (oikea nimitys siis nimenomaan EYTI, koska tuomiovalta kattaa vain yhteisöpilarin) olisi epämiellyttävää lähinnä siksi, että SM-liigan siirtokorvausjärjestelmä ja IIHF:n siirtopykälätkin ovat EY 39 artiklan vastaisia. Tämä on täysin selvää, kun otetaan huomioon EYTI:n oikeuskäytäntö. SM-liigahan on nimenomaan pyrkinyt pitämään kiinni tästä siirtokorvausjärjestelmästä. Miksi näin on, sitä minä en tiedä, asiastahan ei luonnnollisesti julkisuudessa juurikaan tietoa ole.
Jos transfer card olisi allekirjoitettu, Kovanen olisi päässyt lähtemään. Mutta ei Jyp siltikään olisi jäänyt ilman korvausta. Jypille syntyi (mahdollisesti mittava) vahingonkorvaussaatava Tommi Kovaselta. Minä en ymmärrä, mikseivät reippaat vahingonkorvaukset riitä viestin lähettämiseen pelaajille. Tällöinhän sopimusrikkomus ei taloudellisesti kannata. Nyt tilanne on se, että molemmille syntyy varsin todennäköisesti vahingonkorvaussaatava. Ja loppuen lopuksi EYTI:n langettava tuomio olisi sekä IIHF:lle että SM-liigalle PR-itsemurha: isot järjestöt kurmoottavat sympaattista taidelasiharrastajaa vuosikausia kestävällä oikeusprosessilla, ja lopulta oikeus ja pieni ihminen voittaa.
vaikka oletkin lähes ainoa asian juridisesta puolesta kartalla oleva, niin heittäisin pari mielipidettä. Mistäs vitusta tämä purkaus tuli? Olen ihan saatanan pahoillani, jos olen koettanut tuoda keskusteluun konkreettisia oikeudellisia aspekteja eli lähinnä tarkennusta siitä mitä SM-liigalla, JYPillä, pelaajayhdistyksellä tai Tommi Kovasella on menetettävää oikeusprosesseissa. Täällä ollaan heitelty epätarkkoja "kyllä siitä varmaan jotain haittaa on". Tunnustan, että olen sellainen ihminen, että en pidä löysistä argumenteista, joten olen penännyt mistä oikein puhutaan. Mutuilua tämäkin on, mutta voisi siihenkin koettaa valjastaa valtaosan jokaisen mutuilijan omasta henkisestä kapasiteetista.
En omaa juuri lainkaan oikeustieteellistä koulutusta, mutta eihän Tommi Kovasen tapauksessa ole kyse siirtokorvauksista tai ulkomaalaiskiintiöstä. En siten ymmärrä miten SM-liigan tulisi olla paska jäykkänä niiden julkitulosta. Kovanen ja Koivunen voi tehdä paskajäynää ja tehdä kantelun noista, mutta se erillinen asia.
Ainoa kiistanalainen asia JYPin suuntaan on tuo IIHF:n säännöissä oleva maininta transfer cardista ja sen allekirjoituspakosta. Siitä voisi tulla EU-tuomioistuimessa jotain sanomista, mutta jos mennään esimerkiksi CAS:iin, niin en usko JYPin kaltaiselle joukkueelle tulevan seurauksia kun se on noudattanut kansainvälisen kattojärjestönsä sääntöjä.
kummitus
15.11.2006, 21:26
SergeiK päätti ottaa voimasanat mukaan mutuilun lisäksi.
Mutuilun josta kritisoi muita...samassa viestissä itsensä ohella. Asia selvä?
Olisikohan syytä antaa tämän asian levätä jo vähän..
TosiFani
15.11.2006, 22:33
Tapaus Kovanen on siitä mielenkiintoinen, että myös suurin osa agenteista on samaamieltä SM liigan kanssa eli tehdyistä sopimuksista on pidettävä kiinni. Totta kai Jyp toimi tyhmästi, mutta koko systeemi kaatuu, jos tämän "malli Kovanen" annetaan jatkua.
Tulee vaan mieleen Ässien ykköskentän laiturit, heille voisi tulla kaipuu kauniiseen Sveitsiin tai Ruotsiin...
.
Tulee vaan mieleen Ässien ykköskentän laiturit, heille voisi tulla kaipuu kauniiseen Sveitsiin tai Ruotsiin...
Tai kauniin kehä 3:n sisäpuolelle tai vaikkapa karuun pohjolaan. Kyllähän hommat kusee totaalisesti jos tehtyjä sopimuksia ei enää kunnioiteta. Henkilökohtaisesti tapaus Hauhtonen vituttaa vieläkin vaikka kyllä kaverille mahdollisuuden rapakon takana suo. Tarkoitan tietenkin noin periaatteellisesti sitä että agentti voi ykskantaan kertoa seuralle ettei sopimus enää päde silloin kun agenttia vaan huvittaa.
Major Julli
16.11.2006, 10:34
Dear Sergei,
vaikka oletkin lähes ainoa asian juridisesta puolesta kartalla oleva, niin heittäisin pari mielipidettä.
SM-liigan ja IIHF:n kannalta asian vieminen EY-tuomioistuimeen (oikea nimitys siis nimenomaan EYTI, koska tuomiovalta kattaa vain yhteisöpilarin) olisi epämiellyttävää lähinnä siksi, että SM-liigan siirtokorvausjärjestelmä ja IIHF:n siirtopykälätkin ovat EY 39 artiklan vastaisia. Tämä on täysin selvää, kun otetaan huomioon EYTI:n oikeuskäytäntö. SM-liigahan on nimenomaan pyrkinyt pitämään kiinni tästä siirtokorvausjärjestelmästä. Miksi näin on, sitä minä en tiedä, asiastahan ei luonnnollisesti julkisuudessa juurikaan tietoa ole.
Jos transfer card olisi allekirjoitettu, Kovanen olisi päässyt lähtemään. Mutta ei Jyp siltikään olisi jäänyt ilman korvausta. Jypille syntyi (mahdollisesti mittava) vahingonkorvaussaatava Tommi Kovaselta. Minä en ymmärrä, mikseivät reippaat vahingonkorvaukset riitä viestin lähettämiseen pelaajille. Tällöinhän sopimusrikkomus ei taloudellisesti kannata. Nyt tilanne on se, että molemmille syntyy varsin todennäköisesti vahingonkorvaussaatava. Ja loppuen lopuksi EYTI:n langettava tuomio olisi sekä IIHF:lle että SM-liigalle PR-itsemurha: isot järjestöt kurmoottavat sympaattista taidelasiharrastajaa vuosikausia kestävällä oikeusprosessilla, ja lopulta oikeus ja pieni ihminen voittaa.
En ymmärrä oikeastaan mitä pelättävää liigalla on. Virallisesti ei ole mitään ulkomaalaiskiintiöitä tahi siirtokorvauksia, eikä Kovasen tapauksessa oikeusjuttu edes liittyisi niihin. Jos ajat autolla ylinopeutta ei oikeudessa aleta tutkimaan verotustasi tahi tv-lupaasi. Voidaan tietysti kyseenalaistaa onko IIHF:llä oikeus estää henkilön joka on Suomessa rikkonut lakia ja on sinne vahingonkorvausvastuussa työskentely Ruotsissa. Ehkä ei ole oikeutta estää palkanmaksua, mutta Kovasen pelaaminen voidaan estää.
Pelaajilla on määräaikaiset sopimukset, jotka ovat työlainsäädännön mukaisesti pitävät ja asialliset. Jos sopimukselle ei ole irtisanomisperustetta, sopimus on aina neuvoteltavissa. Jyp ja Kovanen eivät päässeet siitä sopuun, ja tällä hetkellä näyttö on vahvasti Jypin kannan puolella (elikkä sopimus on voimassa). En usko että Koivunen ja Kovanen lähtevät oikeuteen saakka, nyt yritetään pelotella Jyppiä päästämään Kovanen halvalla pois. Uskon että muut liigaseurat ja liigan johto tukevat Jyppiä vahvasti tässä tapauksessa ja Kovanen joutuu palaamaan kiltisti ruotuun, tapahtuu se sitten talkkarina Sipoossa tahi pelaajana Jypissä.
Muutenkaan en vetäisi tässä yhtäläisyysmerkkejä Kovanen = uusi Bosman kovinkaan innokkaasti. Ensinnäkin Bosmanin tapauksessa oli kyseessä pelaaja, jolla ei ollut sopimusta kenenkään kanssa, mutta edellinen seura esti pelaamisen toisessa joukkueessa. Jos Kovasella ei ole sopimusta Jypin kanssa, mitään uutta ennakkotapausta ei synny, koska Bosman-pykälän mukaan Jyp ei voi estää siirtoa. Ja jos miehellä on sopimus Jypin kanssa, ei hän voi siirtyä vapaasti ennenkuin sopimus on purettu. Ja siihenkin on jo olemassa täysin valmis lainsäädäntö.
Ainoa asia, joka voi muuttua, on se, että IIHF:lla ei tulevaisuudessa ole oikeutta estää yhden joukkueen kanssa riidoissa olevaa työskentelemään toisessa. Mutta tämä ei poista Kovasen velvollisuutta vahingonkorvaukseen Jyppiä kohtaan.
Tapaus Kovanen on siitä mielenkiintoinen, että myös suurin osa agenteista on samaamieltä SM liigan kanssa eli tehdyistä sopimuksista on pidettävä kiinni. Totta kai Jyp toimi tyhmästi, mutta koko systeemi kaatuu, jos tämän "malli Kovanen" annetaan jatkua.
Mitenkä niin JYP toimi tyhmästi? JYPin osuus asiasta on hämärän peitossa ja Kovasen lausunnot ovat muuttuneet tuulensuunnan mukaan.
Vekurinen
16.11.2006, 13:27
Mistäs vitusta tämä purkaus tuli?
Älä suutu, Sergei!
Ihan vilpittömästi tarkoitin, että olet mielestäni asiasta hämmästyttävän hyvin perillä, semminkin kuin mainitsit, ettei sinulla ole alan koulutusta.
En omaa juuri lainkaan oikeustieteellistä koulutusta, mutta eihän Tommi Kovasen tapauksessa ole kyse siirtokorvauksista tai ulkomaalaiskiintiöstä.
Tuota ulkomaalaiskiintiötä ei tarvitse ehdoin tahdoin tähän asiaan sotkea. Bosman-tapaus sisälsi nimittäin päätöksen myös siitä, että siirtokorvauksia maksetaan tästä eteenpäin vain ja ainoastaan sopimuksenalaisista pelaajista. Tästä on sitten helppo tehdä analogiapäätelmä vrt. Jypin julkiset siirtokorvausvaatimukset ja Kovasen esisopimus Modon kanssa.
Ainoa kiistanalainen asia JYPin suuntaan on tuo IIHF:n säännöissä oleva maininta transfer cardista ja sen allekirjoituspakosta. Siitä voisi tulla EU-tuomioistuimessa jotain sanomista, mutta jos mennään esimerkiksi CAS:iin, niin en usko JYPin kaltaiselle joukkueelle tulevan seurauksia kun se on noudattanut kansainvälisen kattojärjestönsä sääntöjä.
EY 39 artikla on Suomessa voimassa olevaa oikeutta. Tarvittaessa suomalainen tuomioistuin lähettää ns. ennakkoratkaisupyynnön yhteisöjen tuomioistuimelle.
En ymmärrä oikeastaan mitä pelättävää liigalla on. Virallisesti ei ole mitään ulkomaalaiskiintiöitä tahi siirtokorvauksia,---
Tällä ei ole mitään merkitystä. Määräyksiä noudatetaan tosiasiallisesti hyvinkin tunnollisesti. Jos perehdyt EYTI:n käytäntöön, huomaat asian olevan näin.
---eikä Kovasen tapauksessa oikeusjuttu edes liittyisi niihin
Miten niin ei liity?
Voidaan tietysti kyseenalaistaa onko IIHF:llä oikeus estää henkilön joka on Suomessa rikkonut lakia ja on sinne vahingonkorvausvastuussa työskentely Ruotsissa. Ehkä ei ole oikeutta estää palkanmaksua, mutta Kovasen pelaaminen voidaan estää.
En ymmärrä. Miten kukaan voisi estää EY 39 artikla huomioon ottaen sopimuksettoman pelaajan työskentelyn toisessa seurassa?
Jyp ja Kovanen eivät päässeet siitä sopuun, ja tällä hetkellä näyttö on vahvasti Jypin kannan puolella (elikkä sopimus on voimassa).
Lue Seppäsen haastatteluja, jypin kanta on ollut se, että Kovanen on purkanut sopimuksen yksipuolisesti, ts. sopimusta on jypinkin puolelta pidetty selvästi purkautuneena.
Ensinnäkin Bosmanin tapauksessa oli kyseessä pelaaja, jolla ei ollut sopimusta kenenkään kanssa, mutta edellinen seura esti pelaamisen toisessa joukkueessa.
Kovasen tilanne on sama.
Jos Kovasella ei ole sopimusta Jypin kanssa, mitään uutta ennakkotapausta ei synny, koska Bosman-pykälän mukaan Jyp ei voi estää siirtoa.
Mikä Bosman-pykälä? Asiasta voidaan joka tapauksessa tehdä ennakkoratkaisupyyntö, tosin tässä asiassa sitä ei välttämättä edes tarvittaisi, ts. suomalainen TI voi soveltaa EY 39 artiklaa myös suoraan.
Ainoa asia, joka voi muuttua, on se, että IIHF:lla ei tulevaisuudessa ole oikeutta estää yhden joukkueen kanssa riidoissa olevaa työskentelemään toisessa.
Miksi tämä on ainoa asia, joka voi muuttua?
Mutta tämä ei poista Kovasen velvollisuutta vahingonkorvaukseen Jyppiä kohtaan.
Tästä ollaan samaa mieltä. Nyt on erotettava a) TK:n vahingonkorvausvastuu ja b TK:n tulevan työsuhteen torpedoiminen SM-liigan ja Jypin taholta.
En ymmärrä. Miten kukaan voisi estää EY 39 artikla huomioon ottaen sopimuksettoman pelaajan työskentelyn toisessa seurassa?
Lue Seppäsen haastatteluja, jypin kanta on ollut se, että Kovanen on purkanut sopimuksen yksipuolisesti, ts. sopimusta on jypinkin puolelta pidetty selvästi purkautuneena.
Tästä ollaan samaa mieltä. Nyt on erotettava a) TK:n vahingonkorvausvastuu ja b TK:n tulevan työsuhteen torpedoiminen SM-liigan ja Jypin taholta.
Täällä on mielenkiintoinen ja asiallinen keskustelu käynnissä. Kovanen on kertonut, että JYP on purkanut sopimuksen. Seppänen on kertonut, että Kovanen on purkanut sopimuksen yksipuolisesti. Tuhannen taalan kysymys lienee: onko sopimusta purettu ylipäätänsä ollenkaan? Kuka sen määrittelee? Ei kai siihen vaikuta mitään sen enempää Seppäsen kuin Kovasenkaan puheet? Mikäli sopimus onkin voimassa niin kohta a) pysynee samana, mutta kohta b) saanee aivan uuden tulkinnan myös Vekuriselta?
Vekurinen
16.11.2006, 14:00
Tuhannen taalan kysymys lienee: onko sopimusta purettu ylipäätänsä ollenkaan? Kuka sen määrittelee? Ei kai siihen vaikuta mitään sen enempää Seppäsen kuin Kovasenkaan puheet? Mikäli sopimus onkin voimassa niin kohta a) pysynee samana, mutta kohta b) saanee aivan uuden tulkinnan myös Vekuriselta?
Olet asian ytimessä. Oma tulkintani/ennustukseni perustuu täysin siihen, että sopimus on purkautunut.
Mutta, milloin työsopimus on purkautunut? Kun työsuhde puretaan, velvoitteet lakkaavat molempien osapuolten osalta välittömin vaikutuksin. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että pelaaja ei enää pelaa eikä seuran tarvitse maksaa palkkaa/asuntoa/autoa. Tarkennetaan nyt vielä sen verran, ettei työsopimus saatikka työsuhteen purkaminen ole määrämuotoinen oikeustoimi, ts. ne voivat syntyä suullisesti tai konkludenttisestikin. Tapauksessahan Kovanen on lopettanut pelaamisen ja selkeästi ilmaissut sopimuksen olevan purettu (yhteisymmärryksessä/jypin toimesta/miten sitten olikaan).
Tulkinnassa kiinnitetään vahvasti huomiota siihen, mitä osapuolet ovat ymmärtäneet/minkälaisena he ovat tilanteen nähneet (vrt. Seppäsen puheet yksipuolisesta purkautumisesta). Minun mielestäni tällaisessa tilanteessa olisi erittäin epäuskottavaa, jos Jyp väittäisi sopimuksen olevan edelleen voimassa.
Kuten jo aikaisemmin mainitsin, EY 39 artiklan kannalta on merkityksetöntä se, kenen toimesta ja miten sopimus on purettu. Ja kun nyt näyttää siltä, että molemmat osapuolet ovat selkeästi pitäneet sopimusta purettuna, ei tältä osin ole mielestäni mitään epäselvää.
EDIT: vastakseni siffan kysymykseen, en siis näe mitään ongelmaa EY 39 artiklan kannalta, sen sijaan TK:n vahingonkorvausvastuu on avoimempi kysymys (purettiinko yksipuolisesti vai kimpassa?), johon minulla ei ole tarkempaa vastausta, kun en tunne tosiasioita (niitä varmaan käräjillä sitten selvitelläänkin).
Major Julli
16.11.2006, 14:03
Kommentteja
Koko homman ytimessä on kaksi asiaa:
1. Onko sopimus vielä voimassa vai ei? Jos ei = Bosmanin mukaan, ei ennakkopäätöstä. Jos voimassa, Kovasen pitää pystyä purkamaan sopimus neuvottelemalla. Suurin kysymysmerkki on vahingonkorvauksen määrä Kovaselta Jypille.
2. Voiko IIHF estää sarjassa pelaamisen pelaajalta, jolla on toisessa seurassa selvittämättömiä sotkuja? Modo voi maksaa aivan vapaasti Kovaselle nytkin palkkaa, sitä ei kiellä kukaan. Kyse on peluuoikeudesta, joka tietenkin ratkaisee pelaajan ansiotoimenharjoittamisen.
Siirtokorvaukset ja ulkomaalaispykälät ovat wookie-puolustusta elikkä eivät liitä asian ytimeen mitenkään. Miten helkkarissa SM-liigan ulkomaalaispykälä, jota paperilla ei edes ole olemassa estää Kovasen ammatinharjoittamista? Vastaukseksi ei riitä että Jyp voisi hankkia Kovasen tilalle ulkomaalaisen helpommin.
Ainoa muutoksen alainen asia voi olla se, että pelilupaa ei voi evätä riitatilanteessa, ts. pelaajat siirtyvät miten lystäävät ja vahingonkorvaus käsitellään sitten joskus oikeudessa jos sopua (=siirtokorvausta) ei synny.
Se, että Seppäsen sanojen mukaan Kovanen on yksipuolisesti purkanut sopimuksen ei tarkoita suoraan sitä, etteikö lain edessä voida tulkita asiaa niin, että sopimus on yhä sitova. Sopimus on täysin varmasti purkaantunut kun sen ehdot ovat täyttyneet, ja käsittääkseni Kovanen ei pelaa tätä kautta loppuun Jypissä eikä ole suorittanut korvausta täyttämättä jäänestä osuudesta sillä tavalla kuin Jyp olisi halunnut. Jos osapuolet eivät pääse määrästä sopuun, ratkotaan asia oikeudessa.
Uskoisin että taustalla tässä asiassa painaa myös case Hauhtonen, liiga haluaa nyt saada lopullisen oikeuden varmistuksen siihen, millä ehdoilla sopimus voidaan katsoa purkaantuneeksi vastoin työnantajan tahtoa. En edelleenkään ymmärrä miten tämä voisi olla liigaseurojen tappio: jos Kovasen näkemys voittaa, tullaan sopimuksiin kirjaamaan purkusakot, jolloinka seurat saavat aina rahaa tulevaisuudessa kun pelaaja haluaa väkisin muualle.
Vekurinen
16.11.2006, 14:22
1. Onko sopimus vielä voimassa vai ei? Jos ei = Bosmanin mukaan, ei ennakkopäätöstä. Jos voimassa, Kovasen pitää pystyä purkamaan sopimus neuvottelemalla. Suurin kysymysmerkki on vahingonkorvauksen määrä Kovaselta Jypille.
Sopimus ei ole mielestäni voimassa, olen asian mielestäni hyvin perustellut. Mutta mitä nyt takerrut tuohon ennakkopäätökseen? Kyllä, asiasta on yksi EYTI:n ennakkotapaus (Bosman). Tämä ei estä asian viemistä EY-tuomioistuimeen. Myöskin on mahdollista, että suomalainen tuomioistuin soveltaa itsenäisesti EY 39 artiklaa tai tekee ennakkoratkaisupyynnön. Trust me, mä ihan oikeasti tiedän tämän.
2. Voiko IIHF estää sarjassa pelaamisen pelaajalta, jolla on toisessa seurassa selvittämättömiä sotkuja?
Ei voi. En jaksa enää toista itseäni.
Siirtokorvaukset ja ulkomaalaispykälät ovat wookie-puolustusta elikkä eivät liitä asian ytimeen mitenkään.
Wookie-puolustus? Mulla taisi mennä prosessioikeuden oppitunnilla jotain ohi...
Miten helkkarissa SM-liigan ulkomaalaispykälä, jota paperilla ei edes ole olemassa estää Kovasen ammatinharjoittamista? Vastaukseksi ei riitä että Jyp voisi hankkia Kovasen tilalle ulkomaalaisen helpommin.
Epäreilua! Olen nimenomaan tähdentänyt, ettei ulkomaalaiskiintiöllä ole mitään merkitystä tässä asiassa!
Ainoa muutoksen alainen asia voi olla se, että pelilupaa ei voi evätä riitatilanteessa, ts. pelaajat siirtyvät miten lystäävät ja vahingonkorvaus käsitellään sitten joskus oikeudessa jos sopua (=siirtokorvausta) ei synny.
Juuri niin. Eli muuttuvia asioita voisivat olla sekä SM-liigan siirtokorvausjärjetelmä sekä IIHF:n ko. pykälät.
Se, että Seppäsen sanojen mukaan Kovanen on yksipuolisesti purkanut sopimuksen ei tarkoita suoraan sitä, etteikö lain edessä voida tulkita asiaa niin, että sopimus on yhä sitova.
Lähde?
Sopimus on täysin varmasti purkaantunut kun sen ehdot ovat täyttyneet, ja käsittääkseni Kovanen ei pelaa tätä kautta loppuun Jypissä eikä ole suorittanut korvausta täyttämättä jäänestä osuudesta sillä tavalla kuin Jyp olisi halunnut.
Asia ei ole näin. Suosittelen perehtymään työsopimuksen ja työsuhteen käsitteeseen sekä työoikeuteen yleisemminkin.
Jos tehdään pari oletusta: Kovasen on käsketty kerätä kamppeensa pukukopista ENNEN sopimuksen ”riidanalaista” purkamista ja oletetaan, ettei sopimusta ole tosiasiallisesti purettu, niin mitä siitä seuraa:
Kovanen on vapautettu työntekovelvoitteesta toistaiseksi poistamalla hänet joukkueesta. Siitä seuraa, ettei Kovanen ole jättänyt hommiaan hoitamatta lähtemällä haravoimaan. Kovanen olisi tällaisessa tapauksessa oikeutettu saamaan palkkaa JYPiltä, joka olisi lopettaessaan palkanmaksun syyllistynyt sopimusrikkomukseen. Se on taas sopimuksen purkuperuste…
Tällä logiikalla ajatellen uskoisin, että myös JYP:in näkemyksen mukaan sopimus ei ole enää voimassa…
Major Julli
16.11.2006, 14:57
Sopimus ei ole mielestäni voimassa, olen asian mielestäni hyvin perustellut. Mutta mitä nyt takerrut tuohon ennakkopäätökseen? Kyllä, asiasta on yksi EYTI:n ennakkotapaus (Bosman). Tämä ei estä asian viemistä EY-tuomioistuimeen. Myöskin on mahdollista, että suomalainen tuomioistuin soveltaa itsenäisesti EY 39 artiklaa tai pyytää ennakkoratkaisupyynnön. Trust me, mä ihan oikeasti tiedän tämän.
No mutta minkä helkkarin takia sitä kannattaa viedä EY-tuomioistuimeen kun lain tulkinta on täysin selvä? Sitä koko ajan perään, että miksi vetoat oikeusasteeseen, jonka käyttö on molemmille osapuolille tarpeetonta? Sopimus saattaa tosiaankin olla purkaantunut, mutta ottaen huomioon Hauhtosen tapauksen, asiassa on vielä paljon kysymyksiä auki. Onko ne kysymykset sitten oikeudellisesti täysin selviä on toinen kysymys, mutta liiga ei voi rakentaa sääntöjä, jotka ovat täysin kierrättävissä.
Ei voi. En jaksa enää toista itseäni.
Mutta kv. liitto toimii juuri nyt näin. Jos asia menee oikeuteen, toimintatapa n. 100% todennäköisyydellä muuttuu.
Wookie-puolustus? Mulla taisi mennä prosessioikeuden oppitunnilla jotain ohi...
Epäreilua! Olen nimenomaan tähdentänyt, ettei ulkomaalaiskiintiöllä ole mitään merkitystä tässä asiassa!
Näin en tulkinnut aiempaa viestiäsi, joten joko väärin luettu tai kirjoitettu. case closed.
Lähde?Mainittu n. tuhannessa viestissä tässä ketjussa, en ole lukenut Keskisuomalaista voidakseni käyttää sitä toisen käden lähteenä puhumattakaan että olisin puhunut Seppäsen kanssa.
Asia ei ole näin. Suosittelen perehtymään työsopimuksen ja työsuhteen käsitteeseen sekä työoikeuteen yleisemminkin.
Tässä on ehkä kaksi eri käsitettä. 1. Se onko sopimus voimassa siinä mielessä, että seuraava siirto voidaan plokata 2. Sopimusvelvoitteet.
Urheilusiirroissa tulkitaan, ja luultavasti lainopillisesti täysin persettä, että sopimus on sitomasta osapuolien toimintaa, kunnes sopimusvelvoitteet on täytetty. Esimerkkinä salibandy, jossa entisellä seuralla on oikeus evätä siirto siihen saakka kun pelaaja on täyttänyt velvoitteensa edellistä seuraa kohtaan (esim. kausimaksut). Elikkä kyseessä saattaa olla tilanne, jossa sopimus on loppunut, mutta siirtolupa heltiää vasta kun pelaaja on suorittanut velvollisuutensa. Mistä tullaankin omasta mielestäni seuraavaan kysymykseen: Onko pelaaja alkaessaan harrastamaan lajia sitoutunut silloin liiton sääntöihin ja täten edustusoikeus voidaan evätä? Kun kyseessä on harrastepohjainen toiminta, lienee aika kiistatonta. Nyt esitän Vekuriselle seuraavan kysymyksen:
Tommi Kovanen pelatessaan jääkiekkoa SM-liigan sääntöihin sitoutuneena, Suomen jääkiekkoliiton ja IIHF:n sääntöjen alla, onko hän sitoutunut myös siihen, että pelilupa otteluissa voidaan evätä sekä pelikieltona (esim. nyrkkitappelusta) että velvoitteiden täyttämättä jättämisestä kilpailussa mukana olevaa seuraan kohtaan? Nyt mielestäni kysymys ei enää pelkästään ole työlakisäädännöstä, vaan myös siitä, että sarjoissa on esim. siirtorajoja, jotka siis lienevät nekin laittomia? Näiden siirtorajojen tarkoitushan ei ole estää työvoiman liikkumista, vaan ne ovat kilpailullista syistä asetettuja. Voidaanko transfer cardin epääminen rinnastaa näihin?
Vekurinen
16.11.2006, 15:25
No mutta minkä helkkarin takia sitä kannattaa viedä EY-tuomioistuimeen kun lain tulkinta on täysin selvä?
Noh, useimmiten vastapuoli ei suostu kompensaatioon ilman lainvoimaista tuomiota.
Mutta kv. liitto toimii juuri nyt näin. Jos asia menee oikeuteen, toimintatapa n. 100% todennäköisyydellä muuttuu.
Niin?
Näin en tulkinnut aiempaa viestiäsi, joten joko väärin luettu tai kirjoitettu. case closed.
Väärin luettu. Kirjoitin aikaisemmin: "Tuota ulkomaalaiskiintiötä ei tarvitse ehdoin tahdoin tähän asiaan sotkea."
Mainittu n. tuhannessa viestissä tässä ketjussa, en ole lukenut Keskisuomalaista voidakseni käyttää sitä toisen käden lähteenä puhumattakaan että olisin puhunut Seppäsen kanssa.
Penään lähdettä seuraavaan väiteeseen:
"Se, että Seppäsen sanojen mukaan Kovanen on yksipuolisesti purkanut sopimuksen ei tarkoita suoraan sitä, etteikö lain edessä voida tulkita asiaa niin, että sopimus on yhä sitova."
Eli esitäpä minulle se oikeustapaus, jossa molemmat osapuolet ovat pitäneet sopimusta purkautuneena, mutta tuomioistuin on silti pitänyt sopimusta sitovana. Ole hyvä.
Tässä on ehkä kaksi eri käsitettä. 1. Se onko sopimus voimassa siinä mielessä, että seuraava siirto voidaan plokata 2. Sopimusvelvoitteet.
Ei. Sopimuksen voimassaololla ei tässä tapauksessa ole mitään eri asteita. Joko se on voimassa tai se ei ole.
Urheilusiirroissa tulkitaan, ja luultavasti lainopillisesti täysin persettä, että sopimus on sitomasta osapuolien toimintaa, kunnes sopimusvelvoitteet on täytetty. Esimerkkinä salibandy, jossa entisellä seuralla on oikeus evätä siirto siihen saakka kun pelaaja on täyttänyt velvoitteensa edellistä seuraa kohtaan (esim. kausimaksut). Elikkä kyseessä saattaa olla tilanne, jossa sopimus on loppunut, mutta siirtolupa heltiää vasta kun pelaaja on suorittanut velvollisuutensa. Mistä tullaankin omasta mielestäni seuraavaan kysymykseen: Onko pelaaja alkaessaan harrastamaan lajia sitoutunut silloin liiton sääntöihin ja täten edustusoikeus voidaan evätä? Kun kyseessä on harrastepohjainen toiminta, lienee aika kiistatonta.
Ei ei ei. Sekoitat siirtoluvat ja voimassa olevat työsopimukset.
Tommi Kovanen pelatessaan jääkiekkoa SM-liigan sääntöihin sitoutuneena, Suomen jääkiekkoliiton ja IIHF:n sääntöjen alla, onko hän sitoutunut myös siihen, että pelilupa otteluissa voidaan evätä sekä pelikieltona (esim. nyrkkitappelusta) että velvoitteiden täyttämättä jättämisestä kilpailussa mukana olevaa seuraan kohtaan?
EY-oikeus on ylikansallista, voimassa olevaa oikeutta. Olet hölmö, jos luulet siihen voitavan tehdä poikkeuksia järjestöjen sisäisillä päätöksillä ja säännöillä!
Urheilusiirroissa tulkitaan, ja luultavasti lainopillisesti täysin persettä, että sopimus on sitomasta osapuolien toimintaa, kunnes sopimusvelvoitteet on täytetty.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä nämä kyseeseen tulevat sopimusvelvoitteet ovat?
Mikäli Kovasen tarina pitää paikkaansa siltä osin, että hänet oli ehditty jo hyllyttää, niin mitkä ovat ne mahdolliset ja kohtuulliset sopimusvelvoitteet, jotka ovat täyttämättä?
Amatööripuolella tiedän tälläkin kaudella olleen vääntöä rästissä olleista kausimaksuista kaverin hakiessa siirtopapereita Mestikseen. Liigassa rahavirrat menee toiseen suuntaan…
LaTe_Show
16.11.2006, 15:59
Tulee mieleen tapaus Yashin, jossa hänkin tunsi itsensä alipalkatuksi ja vaati treidiä: hän sitten kieltäytyi pelaamasta Ottawassa - muistaakseni harjoitteli vuoden Sveitsissä - kunnes todettiin, että hän on yhden (sopimus)vuoden velkaa Senators:lle...
kakkonen
16.11.2006, 16:06
Mielenkiintoinen ketju! Nimimerkkien Vekurinen ja Major Julli verbaalista akrobatiaa on hauska lukea. Anteeksi ettei tämä nyt liittynyt Tommi Kovaseen mitenkään.
kummitus
16.11.2006, 16:41
Mielenkiintoinen ketju! Nimimerkkien Vekurinen ja Major Julli verbaalista akrobatiaa on hauska lukea.Minusta siinä on pikemminkin kyse asiallisesta/asiantuntevasta debatista nimenomaan ilman kummempaa verbaalista kikkailua.
Sori vain tästäkin otsikon kannalta täysin turhasta huomautuksesta.
Tämä ketju on kyllä ollut mielenkiintoisinta luettavaa JYP-osiossa pitkiin aikoihin.
Vekurinen
16.11.2006, 17:01
Minusta siinä on pikemminkin kyse asiallisesta/asiantuntevasta debatista nimenomaan ilman kummempaa verbaalista kikkailua.
Tämä on oikein mukavaa, ja itsellenikin oikein hyvää harjoitusta/muistin verestämistä. Tietysti oman haasteensa debattiin tuo se, että vastaväittäjän argumentit eivät perustu voimassaolevaan oikeuteen, vaan enemmänkin oman mielikuvituksen tuotteisiin.
Pitäisi tietysti keskustella sellaisesta asiasta, mistä jotain tietää. Tämän ketjun Pelaajan ja Työnantajan välistä sopimusta ei ole julkaistu, imeisesti sellainen on ollut olemassa, kun jonkinlaista riidanpoikaista on ilmennyt ja tuomarismiehet ovat mediassa suutaan pieksäneet. Tätä työsopimusta koskevat erimielisyydet ratkaistaan välimiesmenettelyssä, jollei muuta ole sovittu. Istunnot eivät ole julkisia. Samalla menettelyllä ratkaistaan korvauskysymys, jos kilpaileva työsopimus on solmittu. Pelaaja on pelatessaan sitoutunut noudattamaan SM-Liigan ja Jääkiekkoliiton sekä IIHF:n kurinpitomenettelyä. Ulkomaille siirrossa mainitaan "pelaajaoikeudet omistavasta" joukkueeesta, jonka tulee antaa siirtolupa. Tätä pelaajaoikeuksien omistamista ei ole ilmeisesti missään oikeusasteessa kumottu tai vahvistettu. IIHF on kotoisin Sveitsistä ja siellä oikeusprosessin läpivienti veisi kaikkien osapuolten rahat syyllisyydestä riippumatta. Kotimaassa on Pelicansien yrityssaneerauksen yhteydessä todettu, ettei pelaajaoikeuksia ole olemassa. Tämä ei vaan ole mikään ennakkotapaus. Urheilullista puolta tässä kiistassa en uskalla kommentoida täysin ulkopuolisena. Entisaikaan kun oppi Pankalan kaukalossä kääntymään oikealle ja vasemalle sekä löysi takaisin kopille tultiin jo kyselemään maajoukkueeseen. Nykyään reitti on Kalevankankaan jäätallista Jypin kautta Sveitsiin tai Ranskaan. Eipä muuta kui odottamaan Vekurisen lisäkommentteja.
Vekurinen
16.11.2006, 20:16
Tätä työsopimusta koskevat erimielisyydet ratkaistaan välimiesmenettelyssä, jollei muuta ole sovittu. Istunnot eivät ole julkisia. Samalla menettelyllä ratkaistaan korvauskysymys, jos kilpaileva työsopimus on solmittu.
Kyllä edelleen erottaisin kysymyksen työsopimuksesta ja transfer cardista. Työsopimuksesta aiheutuvat (mallisopimuksen sanamuoto) riidat ratkaistaan välimiesmenettelyssä. Sen sijaan siirtokorvauksen vaatimisen osalta ei Kovasen mielestäni tarvitse alistua mihinkään välimiesmenettelyyn. Mitään kilpailevaa työsopimusta ei ole solmittu, eikä Kovasen ja Jypin välillä ole transfer cardia pyydettäessä edes ollut mitään sopimusta.
Tätä pelaajaoikeuksien omistamista ei ole ilmeisesti missään oikeusasteessa kumottu tai vahvistettu.
Näkisin, ettei tällä ole suurempaa merkitystä, koska pelaajaoikeuksista maksamista harrastetaan Suomessa edelleen, ja tämä voidaan helposti todeta.
IIHF on kotoisin Sveitsistä ja siellä oikeusprosessin läpivienti veisi kaikkien osapuolten rahat syyllisyydestä riippumatta.
Tässä asiassa osapuolina ovat seura ja pelaaja. Tällä tavalla esim. Bosmanin tapaus eteni EYTI:een.
Kuulin tässä kovan huhun liittyen Kovas-soppaan. On kuulemma Tommi yrittänyt vispilänkauppaa Seppäsen avokin kanssa. Korostan, että tämä on huhu.
Kellään muulla asiasta tietoa?
Tämä on oikein mukavaa, ja itsellenikin oikein hyvää harjoitusta/muistin verestämistä. Tietysti oman haasteensa debattiin tuo se, että vastaväittäjän argumentit eivät perustu voimassaolevaan oikeuteen, vaan enemmänkin oman mielikuvituksen tuotteisiin.
Mielenkiintoista on nähdä lopputulos tässäkin jupakassa. Olettaisin, että Kovasen managerilakimies Koivusta ovat vastassa JYP:n ja SM-liigan lakimiehet. Siinä sitten katsotaan, kenen asianajaja on perustanut toimenpiteensä voimassaolevaan oikeuteen. Silloin, kun asiat menevät lakimiesten hoidettaviksi, on pitkäaikainen soppa tiedossa. En kuitenkaan usko, että tästä Kovasen tapauksesta syntyy mitään Bosman-jutun tasoista uutta käytäntöä pelaajasopimus asioihin.
Nyt alkaa selvitä, että Koivunen ja Kovanen sekä Kovasen terapeutti ovatkin suunnitelleet kylmäverisesti ja tarkoin jokaisen tekemänsä liikun tässä pelissä. Odottelen jo malttamattomasti seuraavaa siirtoa Kovasen puolelta.
Ihan mielenkiintoisia kommentteja täällä on esitetty. Pitäisi varmaan lukea Halilan ja Rausteen kirjojen sopimus-kohdat suurennuslasilla, ennenkuin uskaltaisi itsekään kommentoida mitään.
Kävi casessa miten käy, niin JYPin maine SM-liigan lintukotona, jossa kaikki saavat kehittyä ja kaikilla on kivaa, sai ainakin jonkinlaisen särön.
Major Julli
17.11.2006, 09:49
Niinpä kysynkin tässä tapauksessa maallikon näkökulmasta kysymyksiä, joihinka osaan tulee hyviä vastauksia ja osaan ei vastauksia ollenkaan. Elikkä vielä Vekuriselle yksi pitkä ja polveileva kysymys, toivon mietittyä vastausta enkä one-lineria:
Palataan vielä tähän siirtoaika asiaan:
Jos pelaaja on puhtaasti ammatinharjoittaja, voiko kv. tai kansallinen urheiluliitto (esim. UEFA) estää pelaajan ammatinharjoittamista asettamalla aikarajoja, joiden aikana pelaajalta estyy ammatinharjoittaminen? Esim. Roy Keane sopimuksettomana pelaajana päättää tehdä nyt paluun kentille, mutta sarjassa mihin on menemässä ei saa rekisteröidä pelaajia ennenkuin 1.1.2007. Tokihan mikä tahansa seura voi alkaa maksamaan Keanelle palkkaa, mutta koska hänestä ei ole seuralle hyötyä, kukaan ei palkkaa häntä. Elikkä liiton säännöt estävät ammatinharjoittamisen. Nyt tilanne on kuitenkin se, että jalkapallon sopimus- ja siirtokäytännöt on tehty yhteistyössä EU:n kanssa, jotenka tämä järjestelmä on lainvalvojien hyväksymä, mutta ilmeisesti ristiriidassa työvoiman yleisen vapaan liikkuvuuden kanssa.
Nyt haluaisin kunnon argumentit miten eroavat toisistaan kolme eri asiaa:
- siirtoikkunat (ts. aikarajat, jotka estävät ammatin harjoittamisen)
- siirtolupa (esim. salibandyssa oleva pelaajan velvollisuus hoitaa velvoitteensa vanhaa seuraa kohti ennen kuin siirtolupa heltiää)
- Kovasen transfer card (miten eroaa salibandyn tapauksesta, ja miksi se estää työvoiman vapaata liikkumista mutta siirtoikkunat eivät)
Olisin nyt vaan kysynyt, että miksi se Kovanen sitten otti ja lähti ?
On niin pitkä topiikki ettei jaksa lukea.
TosiFani
18.11.2006, 00:22
Mitenkä niin JYP toimi tyhmästi? JYPin osuus asiasta on hämärän peitossa ja Kovasen lausunnot ovat muuttuneet tuulensuunnan mukaan.
Jos pelaaja haluaa intohimoisesti lähteä, sovitaan asiat ja korvaukset, ei ketään väkisin kannata pitää.
Jos pelaaja haluaa intohimoisesti lähteä, sovitaan asiat ja korvaukset, ei ketään väkisin kannata pitää.
Tämä Tommi Kovasen asian jatkuminen huonontaa varmasti Jypin joukkueen menestymistä. Niin kauan kuin asia on kesken se aiheuttaa ylimääräistä henkistä rasitetta esim. Alatalolle, se on varmaa. Ja jos pelaajat lukevat näitä tekstejä täältä niin heidänkin pelaamiseen voi tulla muutosta, tosin parempaankin päin. Olisi Jypin kannalta erittäin merkityksellistä päästä tästä jupakasta eroon mahdollisimman nopeasti. Menestystä joukkueelle toivottaen.
kummitus
18.11.2006, 10:53
Tämä Tommi Kovasen asian jatkuminen huonontaa varmasti Jypin joukkueen menestymistä. Niin kauan kuin asia on kesken se aiheuttaa ylimääräistä henkistä rasitetta esim. Alatalolle, se on varmaa. Ja jos pelaajat lukevat näitä tekstejä täältä niin heidänkin pelaamiseen voi tulla muutosta, tosin parempaankin päin. Olisi Jypin kannalta erittäin merkityksellistä päästä tästä jupakasta eroon mahdollisimman nopeasti. Menestystä joukkueelle toivottaen.Olen erittäin samaa mieltä. Mutta Matille ja joukkueelle voi aiheuttaa jo ylim. paineita myös se että jo monet fanit ja paikallinen maakuntalehti näyttävät kääntäneen selkänsä Alatalolle. Ehkä Matti, Tommi ja kaikki saavat vain ansionsa mukaan aina ja kokoajan. Minäkin tulen saamaan tällaisista viesteistä (varmasti tästäkin) osani - nämä kun tupataan tulkitsemaan _aina_ liian negatiivisiksi faneja kohtaan, tai liian positiivisiksi joukkuetta kohtaan, vaikka mistään sellaisesta ei todellisuudessa olekaan kysymys.
Mutta osapuolien kannalta on valitettavaa että Kovanen nyt sattuu olemaan vain sen luokan pelimies että kukaan ei ole valmis ostamaan ulos hänen sopimustaan.
Tässä asiassa minun ei tarvitse tietää mitään muuta kuin, se missä jamassa Kovasen ura oli ennen kuin hän tuli Jyväskylään. Ja riippumatta siitä kuka on sanonut ja mitä, se oli Kovanen kuka halusi luikerella irti sopimuksestaan.
Eli JYP:llä on jonkinmoinen osuus siihen asiaan että Kovanen yleensä on saanut mitään tarjouksia ulkomailta. Tästä huolimatta Kovanen päätti osoittaa "kiitollisuutensa" kusemalla koko organisaation päälle. Ja eikä tämä ole edes ensimmäinen kerta kun Kovanen osoittaa "suoraselkäisyyttä" ja tekemiensä sopimusten kunnioittamista (eli Jukureista Italiaan).
Villakoiran ydin on että Kovanen yritti päästä irti keväseen asti voimassa olevasta sopimuksestaan ilmaiseksi. Ja JYP oli sitä mieltä että: "Se ei käy, se ei käy, se ei kerta kaikkiaan käy"
Eli Ahmed Ahne ansaitsee kaiken sen paskan mitä hänen päälleen on täälläkin viskattu.
18.11.2006, 11:12
Tommi saa kyllä ansionsa mukaan. En ymmärrä näitä Tommin puolustelijoita,sillä Tommi on yksi syy Jypin ahdinkoon...Ei ainakaan omalla teollaan parantanut joukkueen, valmennuksen ja seurajohdon työskentelyä. Spekuloida voi myös siitä kuinka paljon Tommi aiheutti hallaa alkukaudesta ollessaan vajaa motivoituna ja katkerana kapteenina.
Anselm Raato
18.11.2006, 12:08
Ei ainakaan omalla teollaan parantanut joukkueen, valmennuksen ja seurajohdon työskentelyä. Spekuloida voi myös siitä kuinka paljon Tommi aiheutti hallaa alkukaudesta ollessaan vajaa motivoituna ja katkerana kapteenina.
Mä tiäkkö veikkaan et Tommin pois lähteminen oli helpotus tiimille. Mutta sitten tää mediamylläkkä aiheesta on voinut vaikuttaa ukkoihin. Alkukaudesta olen sitä mieltä, että Tommin olemista joukkuueessa voidaan verrata syöpään. Toisin sanoen: Tommi Kovanen, jääkiekon syöpä.
Vekurinen
19.11.2006, 06:33
Olen ollut maakunnassa koko viikonlopun, mutta yritetään nyt nopeasti jotain.
Nyt haluaisin kunnon argumentit miten eroavat toisistaan kolme eri asiaa:
- siirtoikkunat (ts. aikarajat, jotka estävät ammatin harjoittamisen)
- siirtolupa (esim. salibandyssa oleva pelaajan velvollisuus hoitaa velvoitteensa vanhaa seuraa kohti ennen kuin siirtolupa heltiää)
- Kovasen transfer card (miten eroaa salibandyn tapauksesta, ja miksi se estää työvoiman vapaata liikkumista mutta siirtoikkunat eivät)
Koko kysymyksenasettelu on mielestäni hassu. Onhan täysin triviaalia, millä tavalla em. asiat eroavat toisistaan. Kenties halusit tietää, miten mainitsemiesi esimerkkien juridinen arviointi eroaa toisistaan? Minulla ei luonnollisesti ole siihen täysin tyhjentävää vastausta. EYTI on kuitenkin käytännössään katsonut, että tietyin perustein voidaan työvoiman vapaan liikkuvuuden periaatteesta tehdä poikkeuksia. Tässä mielessä siirtoikkuna on siirtokorvauksiin nähden eri tavalla arvioitava asia. Siirtoikkunan arvioinnin selittäminen olisi turhaa työtä, sen vuoksi suosittelenkin tutustumaan koripalloilija Jyri Lehtosen caseen EYTI:ssa.
Amatööriliikunnan siirtolupa ja Kovasen tapauksen transfer card eroavat toisistaan siinä merkityksellisessä suhteessa, että harrastustoiminnan siirtolupa ei liity millään tavalla työvoiman vapaaseen liikkuvuuteen. Harrastustoiminnan siirtoluvat turvaavat lähinnä tiettyjen yhdistysten (seurat) yksityisoikeudellisia saatavia (kk-maksut), eikä tässä suhteessa synny mitään ongelmia työvoiman vapaan liikkuvuuden kanssa. Tältä osin suosittelen tutustumaan Bosman-tapaukseen, jossa on laajasti käsitelty erottelua ammattimaisen ja ei-ammattimaisen urheilun välillä. Key learning: EY 39 art. ei tarjoa suojaa harrastustoiminnassa seuraa vaihtaville henkilöille.
Onko ennakkotapausta siirrosta ja pelaamisesta ilman täydellistä transfer cardia, mitkä ovat kurinpitomenettelyt uutta seuraa ja maan liittoa kohtaan olleet?
kummitus
20.11.2006, 02:06
Faktat puhuvat Kovasta vastaan. Lynkkaajaosapuoli sentään perustaa lynkkaamishalunsa julkisuudessa esitettyihin tietoihin ja niiden ristiriitaisuuksiin. Team Kuoliaaksi-Ymmärtäjät sen sijaan visoivat sitä, miten me emme voi täysin varmasti tietää, kuinka tilanteet ovat edenneet alkusyksyllä, kuinka Jypin johto on käyttäytynyt ja niin edelleen. Tämän takia Tommi Kovasta täytyy paijata ja ymmärtää.
"Kuoliaaksi-Ymmärtäjä", Suomen Jääkiekkoilijat ry:n puheenjohtaja Keijo Säilynoja kertoo meille oman näkemyksensä asiasta.
... Tilanne ei ole hyvä kummallakaan, mutta kyllähän Kovanen on ollut liian kovan stressin päällä tällä hetkellä.
Loput tuolla:
http://www.ksml.fi/kiekko/webvaitteet/keke_v%C3%A4isti_keskialueen_pommit_4764168.html
"Kuoliaaksi-Ymmärtäjä", Suomen Jääkiekkoilijat ry:n puheenjohtaja Keijo Säilynoja kertoo meille oman näkemyksensä asiasta.
Loput tuolla:
http://www.ksml.fi/kiekko/webvaitteet/keke_v%C3%A4isti_keskialueen_pommit_4764168.html
Säilynojan tärkein viesti on minusta se, että sopimuksista on pidettävä puolin ja toisin kiinni. Jos ulkomailta tulee kesken sopimuskauden pelaajalle tarjous elokuulla, ei tehtyä sopimusta voi purkaa muuten kuin yhteisymmärryksellä. SM-liigassa on sovittu, että kesken sopimuskauden ei tehdä sopimustarjouksia toisen seuran pelaajalle. Lagnaun menettely on vastoin SM-liigan käytäntöä, kun se tarjosi Kovaselle sopimusta kesken voimassa olevan sopimuskauden. Suuri ristiriita Säilynojan ja Kovasen käsityksissä on siinä, että Säilynoja tulkitsee Kovasen ilmoittaneen, että sopimus on purettu yhteisymmärryksessä. Siinä tapauksessa, jos sopimus on purettu yhteisymmärryksessä, niin Säilynojan mukaan JYP on toiminut asiassa virheellisesti. Kovanen on ilmoittanut julkisesti, että JYP on purkanut sopimuksen yksipuolisesti. JYP on ilmoittanut, että Kovanen on purkanut sopimuksen yksipuolisesti. Näyttää siltä, että Säilynoja ei ole ollut haastattelua tehtäessä perillä siitä, mitä eri osapuolet ovat julkisuudessa asiasta lausuneet.
Minusta Säilynojan lausunnot eivät vahvista mitenkään Kovasen asemia tässä riitajutussa. Sillä ei ole asian jatkokäsittelyn kannalta mitään merkitystä, kuinka kovilla Kovanen, Seppänen tai Alatalo ovat henkisesti olleet. Varsinkaan se osapuoli, joka tullaan toteamaan ennemmin tai myöhemmin syylliseksi tapahtuneeseen/tapahtuneisiin sopimusrikkomukseen/sopimusrikkomuksiin, voi syyttää vain itseään pahasta olostaan.
Major Julli
20.11.2006, 08:47
Olen ollut maakunnassa koko viikonlopun, mutta yritetään nyt nopeasti jotain.
Koko kysymyksenasettelu on mielestäni hassu. Onhan täysin triviaalia, millä tavalla em. asiat eroavat toisistaan. Kenties halusit tietää, miten mainitsemiesi esimerkkien juridinen arviointi eroaa toisistaan? Minulla ei luonnollisesti ole siihen täysin tyhjentävää vastausta. EYTI on kuitenkin käytännössään katsonut, että tietyin perustein voidaan työvoiman vapaan liikkuvuuden periaatteesta tehdä poikkeuksia. Tässä mielessä siirtoikkuna on siirtokorvauksiin nähden eri tavalla arvioitava asia. Siirtoikkunan arvioinnin selittäminen olisi turhaa työtä, sen vuoksi suosittelenkin tutustumaan koripalloilija Jyri Lehtosen caseen EYTI:ssa.
Amatööriliikunnan siirtolupa ja Kovasen tapauksen transfer card eroavat toisistaan siinä merkityksellisessä suhteessa, että harrastustoiminnan siirtolupa ei liity millään tavalla työvoiman vapaaseen liikkuvuuteen. Harrastustoiminnan siirtoluvat turvaavat lähinnä tiettyjen yhdistysten (seurat) yksityisoikeudellisia saatavia (kk-maksut), eikä tässä suhteessa synny mitään ongelmia työvoiman vapaan liikkuvuuden kanssa. Tältä osin suosittelen tutustumaan Bosman-tapaukseen, jossa on laajasti käsitelty erottelua ammattimaisen ja ei-ammattimaisen urheilun välillä. Key learning: EY 39 art. ei tarjoa suojaa harrastustoiminnassa seuraa vaihtaville henkilöille.
Jaa-a. Käytännössä nuo tulkinnat tarkoittavat sitä, että mikä tahansa sopimus voidaan tästä lähin yksipuolisesti purkaa ja sen jälkeen voikin siirtyä toiseen seuraan, pientä vahingonkorvausta vastaan. Loppukädessä tällainen tulkinta tulee johtamaan siihen, että jääkiekossa siirrytään futiksen tyyppiseen siirtoikkuna-järjestelmään, jossa kauden aikana kaksi muutaman viikon jaksoa, jolloinka siirtyä voi. Elikkä käytännössä siirrytään järjestelmään joka rajoittaa enemmän työvoiman liikkuvuutta.
Loogisesti ei ole perusteltua väittää siirtoikkuna-järjestelmää vähemmän työvoiman liikkuvuutta rajoittavaksi tekijäksi kuin transfer cardia, vaikka ainakin Vekurisen mukaan lakitekninen tulkinta tällainen onkin.
Wanhajalka
20.11.2006, 11:28
Säilynojan tärkein viesti on minusta se, että sopimuksista on pidettävä puolin ja toisin kiinni. Jos ulkomailta tulee kesken sopimuskauden pelaajalle tarjous elokuulla, ei tehtyä sopimusta voi purkaa muuten kuin yhteisymmärryksellä. SM-liigassa on sovittu, että kesken sopimuskauden ei tehdä sopimustarjouksia toisen seuran pelaajalle. Lagnaun menettely on vastoin SM-liigan käytäntöä, kun se tarjosi Kovaselle sopimusta kesken voimassa olevan sopimuskauden. Suuri ristiriita Säilynojan ja Kovasen käsityksissä on siinä, että Säilynoja tulkitsee Kovasen ilmoittaneen, että sopimus on purettu yhteisymmärryksessä. Siinä tapauksessa, jos sopimus on purettu yhteisymmärryksessä, niin Säilynojan mukaan JYP on toiminut asiassa virheellisesti. Kovanen on ilmoittanut julkisesti, että JYP on purkanut sopimuksen yksipuolisesti. JYP on ilmoittanut, että Kovanen on purkanut sopimuksen yksipuolisesti. Näyttää siltä, että Säilynoja ei ole ollut haastattelua tehtäessä perillä siitä, mitä eri osapuolet ovat julkisuudessa asiasta lausuneet.
Minusta Säilynojan lausunnot eivät vahvista mitenkään Kovasen asemia tässä riitajutussa. Sillä ei ole asian jatkokäsittelyn kannalta mitään merkitystä, kuinka kovilla Kovanen, Seppänen tai Alatalo ovat henkisesti olleet. Varsinkaan se osapuoli, joka tullaan toteamaan ennemmin tai myöhemmin syylliseksi tapahtuneeseen/tapahtuneisiin sopimusrikkomukseen/sopimusrikkomuksiin, voi syyttää vain itseään pahasta olostaan.
Niinpä. Pelaajat niin mielellään lähtökohtaisesti toitottavat seurojen olevan työnantaja-asemassa, jonka täytyisi soveltaa työlainsäädäntöä. Tämä malli ei kuitenkaan pelaajien mielestä koske toistepäin; heidän mielestään työoikeudelliset seikat eivät koske pelaajia. Tietääkseni pelaajasopimukset ovat poikkeuksetta määräaikaisia työsopimuksia. määräaikaisia työsopimuksiahan ei voida kummankaa osapuolen tahosta päättää ilman juridisesti pätevää syytä, joka on irtisanomislausekkeena työsopimuksessa mainittu. näin ollen, jos Kovasella ei kyseistä lauseketta ollut, työlainsäädännön mukaan hänellä ei ole yksipuolisesti oikeutta purkaa työsopimusta.
Vaikka kuinka yrittää miettiä erilaisia pelillisiäkin vaihtoehtoja Kovasen siirrolle, väistämättä mielee tulee ahneus suurempaa tiliä kohtaan. Ja tämän Kovanenkin, oikeustieteen opiskelijana tietää.
Vekurinen
20.11.2006, 12:52
Jaa-a. Käytännössä nuo tulkinnat tarkoittavat sitä, että mikä tahansa sopimus voidaan tästä lähin yksipuolisesti purkaa ja sen jälkeen voikin siirtyä toiseen seuraan, pientä vahingonkorvausta vastaan.
Työsopimuksista pääsee tälläisissa tapauksissa (riippuu tietysti miten faktoja tulkitsee) irti vain rahalla (vahingonkorvaus). Tämä on yhteiskunnassamme voimassaoleva normi. Ja kun jääkiekkoilijat ovat työsuhteessa, en ymmärrä mikä tässä on niin ihmeellistä.
Loppukädessä tällainen tulkinta tulee johtamaan siihen, että jääkiekossa siirrytään futiksen tyyppiseen siirtoikkuna-järjestelmään, jossa kauden aikana kaksi muutaman viikon jaksoa, jolloinka siirtyä voi. Elikkä käytännössä siirrytään järjestelmään joka rajoittaa enemmän työvoiman liikkuvuutta.
En ota kantaa epävarmaan tulevaisuuteen.
Loogisesti ei ole perusteltua väittää siirtoikkuna-järjestelmää vähemmän työvoiman liikkuvuutta rajoittavaksi tekijäksi kuin transfer cardia, vaikka ainakin Vekurisen mukaan lakitekninen tulkinta tällainen onkin.
Runttaat nyt minun sanomisiani tukemaan omia käsityksiäsi. Kyse ei ole yksinomaan siitä, mikä rajoittaa liikkuvuutta ja kuinka paljon. Liikkuvuutta (enemmän tai vähemmän) rajoittavat asiatkin voidaan hyväksyä, jos niiden tukena on painavia perusteluja (vrt. siirtoikkuna).
Onko ennakkotapausta siirrosta ja pelaamisesta ilman täydellistä transfer cardia, mitkä ovat kurinpitomenettelyt uutta seuraa ja maan liittoa kohtaan olleet?
Eipä ainakaan muistaakseni ole. Tästä huolimatta emme voi kategorisesti tulla siihen lopputulokseen, että oikeudessa on aukko. Oikeuslähteitä kun on muitakin kuin pelkkä oikeuskäytäntö.
En ole välimiesklausuulien asiantuntija, mutta sopimusoikeudellisista lähtökohdista pidän hyvin epätodennäköisenä sitä, että moinen sopimusehto Kovasen ja Jypin välille syntyisi konkludenttisesti.
Vekurinen
20.11.2006, 13:15
Tietääkseni pelaajasopimukset ovat poikkeuksetta määräaikaisia työsopimuksia. Määräaikaisia työsopimuksiahan ei voida kummankaa osapuolen tahosta päättää ilman juridisesti pätevää syytä, joka on irtisanomislausekkeena työsopimuksessa mainittu. näin ollen, jos Kovasella ei kyseistä lauseketta ollut, työlainsäädännön mukaan hänellä ei ole yksipuolisesti oikeutta purkaa työsopimusta.
.
Työntekijää ei voida velvoittaa luontoissuoritukseen. Tämä on aivan päivänselvä asia.
Lisäksi sopimuksen lainvastaisen purkamisen (tai tässä skenaariossa purkuyrityksen) jäädessä aina vaikutuksettomasti olisivat TSL:n korvausvelvollisuuspykälät täysin tarpeettomia. Ja yleisenä periaatteena laintulkinnassa on, ettei eduskuntalain tasolla sanota mitään turhan takia (tästäkin on lipsuttu, mutta se asia ei liity tähän kysymykseen).
Major Julli
20.11.2006, 16:09
Työsopimuksista pääsee tälläisissa tapauksissa (riippuu tietysti miten faktoja tulkitsee) irti vain rahalla (vahingonkorvaus). Tämä on yhteiskunnassamme voimassaoleva normi. Ja kun jääkiekkoilijat ovat työsuhteessa, en ymmärrä mikä tässä on niin ihmeellistä.
Tässä onkin kaksi eriävää pyrkimystä - toisaalta jääkiekkolijoina työntekijöinä olisi oltava sama työsuhdesuoja kuin muillakin palkansaajilla, mikä on täysin inhimillinen ja hyväksyttävä tarkoitusperä. Mutta toisessa kädessä on taas se, että kausimuotoissa mestaruussarjassa pelaava jääkiekkojoukkue ei ole mitenkään normaali työpaikka. Kun normaalissa työelämässä muualle siirtyvä pelaaja ei aiheuta suuria ongelmia seuraajan saamisessa tahi loisi siirtyvälle yritykselle merkittävää kilpailuetua, jääkiekossa asia on toisin. Ja yritysmaailmassakin voidaan työsopimuksella estää siirtyminen kilpailijan palvelukseen karenssiajan puitteissa.
Joten en pitäisi kuitenkaan kannattaisi täysin yksioikoisena sitä filosofiaa, että jääkiekossa olisi vapaus vaihtaa venettä ihan tosta vaan. Isompana ongelmanahan tässä on se, että nykytilanteessa urheilu ja ansiotyö ovat sulautuneet toisiinsa ja näitä ristiriitaisia paineita ei ole mietitty mitenkään kokonaisvaltaisesti vaan asioita on tarkasteltu yksi kerrallaan.
Vekurinen
20.11.2006, 18:12
Joten en pitäisi kuitenkaan kannattaisi täysin yksioikoisena sitä filosofiaa, että jääkiekossa olisi vapaus vaihtaa venettä ihan tosta vaan.
Niin, minä en ole oikeastaan kannattanut yhtään mitään, vaan pyrkinyt osoittamaan enemmän tai vähemmän menestyksellisesti asiaankuuluvat normit.
Olet tietysti aivan oikeassa siinä, ettei jääkiekko ole ihan normaalia työtä. Työntekijän palkkaamisen vaatima satsaus on yrityksen kokoon nähden monesti aika hurja.
Tästä huolimatta on mielestäni aivan perusteltua, että jääkiekkoilijoita kohdellaan samalla tavalla kuin muitakin määräaikaisessa työsuhteessa olevia työntekijöitä. Ihmisen pakottaminen työsuoritukseen sopii 2000-luvun yhteiskuntaan melko huonosti. Mielestäni vahingonkorvaukset, joita jostain kumman syystä pidät kovin pieninä, ovat järkevämpi keino pitää sopimusrikkomukset kurissa. Eikä sovi unohtaa myöskään tosiasiallisia seurauksia. Kyllä minä seurapamppuna jättäisin palkkaamatta pelaajan, joka ei ota sopimusvelvoitteitansa vakavasti.
Kovanen on tuskin kovin onnellinen siitä että MoDo on tänään palkannut pakistoonsa Pierre Hedinin. Tais meinaan se ovi sulkeutua saman tien. Noh aina voi haastaa rosikseen.
http://www.hockeyligan.se/nyheter.php?nid=9869
Major Julli
21.11.2006, 08:54
Tästä huolimatta on mielestäni aivan perusteltua, että jääkiekkoilijoita kohdellaan samalla tavalla kuin muitakin määräaikaisessa työsuhteessa olevia työntekijöitä. Ihmisen pakottaminen työsuoritukseen sopii 2000-luvun yhteiskuntaan melko huonosti. Mielestäni vahingonkorvaukset, joita jostain kumman syystä pidät kovin pieninä, ovat järkevämpi keino pitää sopimusrikkomukset kurissa. Eikä sovi unohtaa myöskään tosiasiallisia seurauksia. Kyllä minä seurapamppuna jättäisin palkkaamatta pelaajan, joka ei ota sopimusvelvoitteitansa vakavasti.
Ja taasen meikäläinen ei missään tapauksessa vaadi mitään orjakulttuurin palauttamista, vaan yksinkertaisesti sitä, että sopimukset ovat purettavissa rahalla ja se korvaus vastaa seuran kuluja tilanteen saattamiseksi samalle tasolle ennen pelaajan poistumista. Tällöin puhutaan seuraajan palkasta ja agentti ynnä muista kuluista. Ja tämä korvaus olisi syytä saada mahdollisimman pian, ei tyyliin kolmen vuoden oikeusprosessin kautta. Tämän takia kannattaisi kopioida Espanjan futiksesta sääntö, jonka mukaan jokaisessa sopimuksessa on irtiostamissumma pakollinen.
Kyllä minä seurapamppuna jättäisin palkkaamatta pelaajan, joka ei ota sopimusvelvoitteitansa vakavasti.
Siinähän pitääkin olla aikamoinen meedio, että tuollaisen pystyy ennustamaan. Ei niitä sopimuksia huvikseen allekirjoitella. Kyllä sen verran pitää olla ihmisellä selkärankaa, että pitää allekirjoittamastaaan sopimuksesta kiinni. Tämä on ihan periaatekysymys.
Vekurinen
21.11.2006, 09:42
Ja taasen meikäläinen ei missään tapauksessa vaadi mitään orjakulttuurin palauttamista, vaan yksinkertaisesti sitä, että sopimukset ovat purettavissa rahalla ja se korvaus vastaa seuran kuluja tilanteen saattamiseksi samalle tasolle ennen pelaajan poistumista. Tällöin puhutaan seuraajan palkasta ja agentti ynnä muista kuluista.
Mutta eiväthän tuollaiset seuraukset ole missään suhteessa aiheutettuun vahinkoon. Kyllä minä lähden siitä, että syntynyt vahinko korvataan kokonaisuudessaan viimeiseen senttiin asti, mutta sen pidemmälle ei mennä. Suomalaiseen vahingonkorvausajatteluun ei tuollainen punitiivinen elementti oikein sovi.
Tämän takia kannattaisi kopioida Espanjan futiksesta sääntö, jonka mukaan jokaisessa sopimuksessa on irtiostamissumma pakollinen.
Purkupykälä sopimussakkomääräyksellä ryyditettynä ei kuulosta hassummalta.
Vekurinen
21.11.2006, 09:46
Siinähän pitääkin olla aikamoinen meedio, että tuollaisen pystyy ennustamaan.
Ei ole varmaan kovin vaikea ymmärtää, että tarkoitin pelaajaa, joka on jo aiemmin syyllistynyt sopimusrikkomukseen/-rikkomuksiin. Minulta jäisi palkkaamatta.
Kyllä sen verran pitää olla ihmisellä selkärankaa, että pitää allekirjoittamastaaan sopimuksesta kiinni. Tämä on ihan periaatekysymys.
Joo-o.
Kyllä minä lähden siitä, että syntynyt vahinko korvataan kokonaisuudessaan viimeiseen senttiin asti, mutta sen pidemmälle ei mennä.
Millainen on nykyinen käytäntö tavallisessa työelämässä?
Jos työnantaja purkaa määräaikaisen sopparin, niin onko käytäntönä maksaa koko sopimusajan palkka?
Työntekijäkin velvoitetaan korvaamaan aiheutettu vahinko, mutta yleensä kai työnantaja ei yksittäistä lätkimään lähtenyttä työntekijää käräjille haasta?
Olenko ymmärtänyt oikein, että tavanomaisissa työsuhteissa työnantajalla on käytännössä suuremmat velvollisuudet määräaikaisten sopimusten suhteen?
Tälläistä kiekkojoukkueen kapteenin ja kiekollisen pakin häippäsemisen aiheuttamaa todellista vahinkoa ei kai ole oikeudessa testattu? Voisi kuitenkin ajatella, että työntekijän maksettavaksi mahdollisesti tuomittava summa ei kovin iso voi olla?
Major Julli
21.11.2006, 13:28
Mutta eiväthän tuollaiset seuraukset ole missään suhteessa aiheutettuun vahinkoon. Kyllä minä lähden siitä, että syntynyt vahinko korvataan kokonaisuudessaan viimeiseen senttiin asti, mutta sen pidemmälle ei mennä. Suomalaiseen vahingonkorvausajatteluun ei tuollainen punitiivinen elementti oikein sovi.
No taasen tämähän on hyvin suhteellinen kysymys. Jos Kovanen olisi jatkanut, ei uutta pakkia olisi tarvittu, ja mitään näistä kuluista ei olisi syntynyt. Jos Jypille olisi ollut ainoa kustannus uuden ukon haku, Jyp olisi luultavasti päästänyt Kovasen Sveitsiin jo kauan sitten. Toki tarkemmin ajateltuna tuo seuraajan palkan maksaminen toisi Jypille ansaitsematonta etua ja olisi kyseenalaisen suuri suhteessa vahinkoon.
Mutta jos purkupykälä käytäntöön mentäisiin, uskoisin niiden summien olevan järjestään suurempia kuin agentin palkkio. Mutta kestääkö tämä purkupykälä kriittistä tarkastelua, varsinkin jos puhutaan 18-vuotiaista jannuista, jotka tekevät viiden vuoden diilin korkealla purkuhinnalla ja ovat siihen kiinni?
Itselle ainakin on tullut tämän tapauksen tiimoilta selväksi, että jääkiekossa olisi syytä IIHF, kansallisten sarjojen, pelaajayhditysten, agenttien ja lainsäätäjien ottaa lusikka kauniiseen käteen ja hoitaa näihin asioihin uusi systeemi.
Vekurinen
21.11.2006, 13:47
Millainen on nykyinen käytäntö tavallisessa työelämässä?
Kyllä minä lähtisin siitä, että vahingonkorvaus määräytyy VahL 4:1:n periaatteiden mukaan (viitaus TSL 12:1:ssä). Mutta käytäntöä en ole juurikaan nähnyt/kuullut. Tämä johtunee varmaan mainitsemastasi työnantajan haluttomuudesta lähteä näitä juttuja eteenpäin ajamaan. Eihän määräaikasessa työsuhteessa oleva yleensä ole työnantajalle sillä tavalla korvaamaton. Joka tapauksessa TSL:a lukiessa kyllä hyvin huomaa, ettei sitä ole säädetty tällaisia tilanteita silmällä pitäen.
Jos työnantaja purkaa määräaikaisen sopparin, niin onko käytäntönä maksaa koko sopimusajan palkka?
Tältä osin TSL:ssa taas on selkeät säännöt. Eli TSL 12:2 (3-24 kk:n palkka) määrittää korvauksen. Arviointikriteerejäkin on reippaasti.
Olenko ymmärtänyt oikein, että tavanomaisissa työsuhteissa työnantajalla on käytännössä suuremmat velvollisuudet määräaikaisten sopimusten suhteen?
Kyllä tosiasiallinen tilanne on mielestäni jotain tuon suuntaista. Tämä saattaisi johtua pelaajasopimusten välimieslausekkeista (=kallista riitelyä) ja jonkinlaisesta kiekkoväen konsensuksesta sen suhteen, että ko. jutut hoidetaan rahalla (useinhan pelaajalle maksetaan esim. 1-2 kk:n palkka). Kaipa kiekkoilijoiden halukkuutta riitoihin rajoittaa tietynlainen leimautumisen pelko ja kuitenkin käytännössä varmat mahdollisuudet työllistyä heti uudelleen. Juridisestihan kaikkia määräaikaisia kohdellaan kuitenkin pääsääntöisesti samalla tavalla.
Tälläistä kiekkojoukkueen kapteenin ja kiekollisen pakin häippäsemisen aiheuttamaa todellista vahinkoa ei kai ole oikeudessa testattu?
Ei ole tietääkseni ja ylipäänsä tällaisten vahinkojen mittaaminen on hyvin hankalaa.
Voisi kuitenkin ajatella, että työntekijän maksettavaksi mahdollisesti tuomittava summa ei kovin iso voi olla?
Tjaa-a. Mahdollinen käsittelyhän tapahtuisi välimiesmenettelyssä. Kiekkoilijoiden mallisopimuksessakin puhutaan yksinkertaisesti vain "aiheutetuista" vahingoista. Sehän on sitten mittaamiskysymys, jonka ei minun mielestäni voi kategorisesti katsoa tarkoittavan hyvin pientä/nimellistä korvausta.
Vekurinen
21.11.2006, 13:51
Toki tarkemmin ajateltuna tuo seuraajan palkan maksaminen toisi Jypille ansaitsematonta etua ja olisi kyseenalaisen suuri suhteessa vahinkoon.
Sitä juuri tarkoitin.
Mutta jos purkupykälä käytäntöön mentäisiin, uskoisin niiden summien olevan järjestään suurempia kuin agentin palkkio.
En oikein ymmärrä, mitä haet tuolla agentin palkkiolla.
Mutta kestääkö tämä purkupykälä kriittistä tarkastelua, varsinkin jos puhutaan 18-vuotiaista jannuista, jotka tekevät viiden vuoden diilin korkealla purkuhinnalla ja ovat siihen kiinni?
Tämä on hyvä huomio, toiset työntekijät tarvitsevat suojaa enemmän kuin toiset. Vaatii hautomista...
Major Julli
21.11.2006, 14:10
En oikein ymmärrä, mitä haet tuolla agentin palkkiolla.
Sitä että jos Jypiltä jää Kovasen palkka pois, seuraaja tulee samalla palkalla, ainoaksi kululisäksi Jypille tulee seuraajan hakeneelle agentille maksettava palkkio. Joka hyvinkin todennäköisesti on nolla euroa, agentti ottaa rahansa pelaajan palkkiosta. Jotenka varsinaista rahaa kassasta ulos (=mitattavaa) vahinkoa syntyy erittäin vähän.
Jotenka pelaajapuolen etu olisi, että ei purkupykäliä ja maksetaan vahingonkorvauksia. Näin siis oletan.
Vekurinen
21.11.2006, 16:32
Joka hyvinkin todennäköisesti on nolla euroa, agentti ottaa rahansa pelaajan palkkiosta.
Tätä juuri tarkoitin.
JYP ja Kovanen pattitilanteessa, kertoo Keskisuomalainen (http://www.ksml.fi/kiekko/uutiset/kovanen_jyp_ja_pattitilanne_4784678.html).
er_bai_wu
28.11.2006, 10:49
Ihmeelliset käänteet ne vaan jatkuvat. Miten nyt ei olekaan yhtään kiinnostunutta seuraa, kun vähän aikaa sitten niitä oli pilvin pimein? Olisiko muiden seurojen tietoon tullut se, että agentin puheet/tarjoukset sopimuksettomasta pelaajasta eivät pidäkään paikkaansa?
Kuten Kekkonen totesi Karin kynän kautta: Saatanan tunarit!
Miten nyt ei olekaan yhtään kiinnostunutta seuraa, kun vähän aikaa sitten niitä oli pilvin pimein?
En ihmettele yhtään miksi kukaan ei halua Kovasta palkkalistoilleen, koska kunnioitus allekirjoitettuja sopimuksia kohtaan on mitä on.
Tänne minne kuuluukin
Hieno homma, että käsitit tuon lojaalisuuden merkityksen vaikkakin noin päin, tarvitseehan tien olla kaksisuuntainen, jyphän sitä lojaalisuuttaan taukoamatta casea aiemmin esitti, vai?
...........
Kovanenko sitten oli lojaali JYPiä, joukkuetta ja pelaajia kohtaan, miten? Tilanteen ollessa tämä, niin tällöin tulkitaan pelkkiä faktoja molemminpuolin eikä Kovasen suodatettuja lausuntoja hänen tiedotustilaisuuden yhteydessä. Rikkoiko JYP Kovasen kanssa tehtyä sopimusta? Vastaan: "Ei, sillä Kovanen ja hänen agenttinsa ovat myöntäneet JYPin hoitaneen kaikki velvoitteensa Kovasta kohtaan asiallisesti". Rikkoiko Kovanen JYPin kanssa tekemäänsä sopimusta? Vastaan: "Julkisuuteen tulleiden tietojen valossa, Kovanen on irtisanoutunut kesken sopimuskauden. Syynä hän on maininnut olleen pahan olon ja hakeneensa ammattiauttajilta apua sekä halu pelata muualla". Lisäksi paha olo korjaantui parissa viikossa ja kertoi saaneensa sopimustarjouksen MoDoon. Ei hyvä luoja, paha olo ei korjaannu viikossa tai kahdessa, siihen voi mennä useita vuosiakin. Krapulalla ei tarkoiteta tässä tapauksessa pahaa oloa. En löydä Kovasen tekemisistä mitään järkevää, mikä olisi johdonmukaista. Pelata jääkiekkoa aiheuttaa Kovaselle pahaa oloa.... hehe..
Kovaselle sopiikin lehtiharava käteen hyvin, sillä syksyisin maassa on paljon lehtiä ja niitä on helppo haravoida. Jääkiekkomaila ei sovi Kovaselle, koska hän ei edes aina näe kiekkoa, kuten edellisillan ottelussa.
Hyvä Vsop, älä yksinkertaista asioita liikaa, tossa kun puhut niistä faktoista, lienee yhtälailla tiedossa oleva asia on, että lähtöhalut Kovasella tulivat esiin viimeistään jo elokuussa ennen sarjan alkua. Totta on, että kesken soppariaan tuo halunsa lähteä ilmoitti, mutta olisiko yhtenä syynä voinut olla , ettei seura lupaamaansa kilpailukykyistä joukkuetta rakentanutkaan ja tässä vaiheessa järkevä tj olisi sanonut, että kun löydät sopimaan haluavan seuran, istutaan alas ja katsotaan saadaanko kaikille osapuolille sopiva ratkaisu. Jotenkin minä en edes ymmärrä seuran halua roikkua keskinkertaisessa ja kaikkea muuta kuin korvaamattomassa pelaajassa, ellei sitten taas törmätä seuran huonoon kykyyn sainata pelaajia, kun se muille joukkueille tuntuu olevan helppoa ja arkipäiväistä.
Ymmärrän toki näilläkin palstoilla kuulutetun sopimusten kunnioittamisen, mutta pakko on tuhottoman huono ponnin sitouttamiseen ja nykyaikana pelaajat työskentelevät ammatikseen, jolloin tulee eteen työyhteisöjä, joissa syystä tai toisesta ei vain natsaa, olisiko siis järkevää, että pelaaja kaikesta huolimatta jatkaisi huonon olonsa levittämistä joukkueeseen sopimuskautensa loppuun?
Terve järki näissäkin asioissa on yleensä paras opastaja, sillä viimeistään tuo transfer cardin allekirjoittamattomuus paljasti ainakin minulle, ettei jypin johtoportaassa selkeä ajatus ollut enää se määräävä tekijä vaan kiusanteko, jos jypillä on purkuhyvityssaatavia Kovaselta ei hän niitä mihinkään pakoon pääse seuraa vaihtamallakaan.
Eli vähän kiteyttäen:
Seuran olisi tullut neuvotella ja vakavasti pyrkiä ratkaisuun jo elokuussa
Kovanen on mielestäni rahallisessa vastuussa sopimuksensa irtisanomisesta
Jypin olisi ehdottomasti pitänyt allekirjoittaa transfer card, liitteenä lasku sopimusrikkomus korvausten hinnasta eräpäivineen, tai muussa tapauksessa saatavat haetaan oikeusteitse.
Mitä tulee sitten siihen väitettyyn muuhun pahoinvointiin jyp työyhteisössä, on kai liene selvää, että vastuussa on jyp johto, eikä Kovanen, vaikka niin helppo likasanko olisikin. Ei joukkueen tekeminen vaikuta minusta siltä, että kaikki pannaan likoon ja yritetään joukkueelle, mutta tässäkin voi tietysti syyllisen hakea joukkueen sisältä ja väistää ne asiat mitkä sen epäviihtyvyyden aiheuttaa. Alatalokin on tässä niin kusirajan mies kun voi, koska hän ei voi poistaa sitä mikä hiertää, mutta ei voi "kapinahenkien" puolesta ottaa kantaa vaikka mielipiteen jakaisikin.
Eli näillä eväillä kausi näyttäisi olevan tässä ja keväällä kynnelle kykenevät sitten lähtevät livohkaan, mutta kuinkas rakennellaan se tuleva joukkue? Edelleenkö haalitaan kaikki kynnelle kykenevät mestiksestä ja junnuista, kun muita ei saada rahallakaan huonon maineen takia?
Ei jumalauta: transfer cardin allekirjoittamattajättäminen on SM-liigan kanta. JYP voisi lähteä tietysti sooloilemaan ja erottaa SM-liigan JYPille palkkaama asianajaja Hannu Rautiaisen, palkata oma asianajaja ja allekirjoittaa transfer card ja polttaa sitäkautta suhteet SM-liigaan ja 13 liigaseuraan, mutta olisikohan sekään ihan fiksua?
Täten tuo transfer card jupakan kutistaminen "JYPin johdon pikkusieluisuudeksi" on suoraan sanottuna hirveää paskaa. Mutta kun ottaa huomioon JypFabun täällä ajaman agendan, niin se ei kai yllätä ketään.
Ei jumalauta: transfer cardin allekirjoittamattajättäminen on SM-liigan kanta. JYP voisi lähteä tietysti sooloilemaan ja erottaa SM-liigan JYPille palkkaama asianajaja Hannu Rautiaisen, palkata oma asianajaja ja allekirjoittaa transfer card ja polttaa sitäkautta suhteet SM-liigaan ja 13 liigaseuraan, mutta olisikohan sekään ihan fiksua?
Täten tuo transfer card jupakan kutistaminen "JYPin johdon pikkusieluisuudeksi" on suoraan sanottuna hirveää paskaa. Mutta kun ottaa huomioon JypFabun täällä ajaman agendan, niin se ei kai yllätä ketään.
Jaa, agendastani en tiedä, mutta mielipiteitäni olen kertonut, mikä lienee tämän palstan tarkoitus ja milläs tavoin liiga on sopijaosapuoli Jypin ja Kovasen välisessä sopimuksessa? Jos jyp hirttää maineensa ja arvonsa pelaajapuolen silmissä liigan pyynnöstä samaan aikaan kun muualla liigassa vastaavat jutut sovitaan ja hoidetaan päiväjärjestyksestä diskreetisti, on ne vielä tyhmempiä sielä jyväskylässä kun luulinkaan.
..............Terve järki näissäkin asioissa on yleensä paras opastaja, sillä viimeistään tuo transfer cardin allekirjoittamattomuus paljasti ainakin minulle, ettei jypin johtoportaassa selkeä ajatus ollut enää se määräävä tekijä vaan kiusanteko, jos jypillä on purkuhyvityssaatavia Kovaselta ei hän niitä mihinkään pakoon pääse seuraa vaihtamallakaan.
Eli vähän kiteyttäen:
Seuran olisi tullut neuvotella ja vakavasti pyrkiä ratkaisuun jo elokuussa
Kovanen on mielestäni rahallisessa vastuussa sopimuksensa irtisanomisesta
Jypin olisi ehdottomasti pitänyt allekirjoittaa transfer card, liitteenä lasku sopimusrikkomus korvausten hinnasta eräpäivineen, tai muussa tapauksessa saatavat haetaan oikeusteitse.
Mitä tulee sitten siihen väitettyyn muuhun pahoinvointiin jyp työyhteisössä, on kai liene selvää, että vastuussa on jyp johto, eikä Kovanen, vaikka niin helppo likasanko olisikin. Ei joukkueen tekeminen vaikuta minusta siltä, että kaikki pannaan likoon ja yritetään joukkueelle, mutta tässäkin voi tietysti syyllisen hakea joukkueen sisältä ja väistää ne asiat mitkä sen epäviihtyvyyden aiheuttaa. Alatalokin on tässä niin kusirajan mies kun voi, koska hän ei voi poistaa sitä mikä hiertää, mutta ei voi "kapinahenkien" puolesta ottaa kantaa vaikka mielipiteen jakaisikin.
.....................
Asia tuli selväksi osittain. Tulkinnoissa meillä on vielä paljon erilaisia mielipiteitä ja niitä meidän on turha näin julkisesti ruotia tiedossamme olevien vähäisten asioiden pohjalta. Odotellaanpa asiasta tarkempia uutisointeja.
lisäys
Asia, mikä minua ihmetyttää paljon, että väitetään Kovasen julkisuuteen antamien lausuntojen olevan vain jotain muuta kuin oletettua asiaa. Ei siis Kovasen todella lausumiksi, mitä ne kuitenkin ovat. Menikö tuo nyt ymmärrettävään muotoon?
Taasen JYPin puolesta asiaa ei ole paljoa kommentoitu ja tämän tekemisen pohjalta syntyy kommentteja tehdyistä asioista niin vallan vimmatusti.
Asia tuli selväksi osittain. Tulkinnoissa meillä on vielä paljon erilaisia mielipiteitä ja niitä meidän on turha näin julkisesti ruotia tiedossamme olevien vähäisten asioiden pohjalta. Odotellaanpa asiasta tarkempia uutisointeja.
lisäys
Asia, mikä minua ihmetyttää paljon, että väitetään Kovasen julkisuuteen antamien lausuntojen olevan vain jotain muuta kuin oletettua asiaa. Ei siis Kovasen todella lausumiksi, mitä ne kuitenkin ovat. Menikö tuo nyt ymmärrettävään muotoon?
Taasen JYPin puolesta asiaa ei ole paljoa kommentoitu ja tämän tekemisen pohjalta syntyy kommentteja tehdyistä asioista niin vallan vimmatusti.
Joo, tämähän on selvä, mielipiteiden vaihto tässä asiassa perustuu tietenkin omiin näkemyksiimme tiedossa olevien vajavaisten faktojen pohjalta. Spekuleerata aina voi, mutta rikkaus on erilaiset mielipiteet ja näkemykset.
Tuo lisäys ei mulle kyllä ihan auennut
On varmaan ymmärrettävääkin, ettei jyp halua keskeneräistä asiaa paljon kommentoida.
Mielipiteeni tosiaan on tässä tapauksessa, että mennä saa, mutta sopimusrikkomus pitää korvata kärsineelle osapuolelle, tässä tapauksessa jypille, ellei nyt sitten vielä paljastu, että se jyp oli suhteen purkaja, jolloin asiat heittelee taas toisin kun on olettanut.
Kovanen oli harjoittelemassa viime perjantaina kasvattaja seuransa Pieksämäen Palloseppojen riveissä Pallosepot pelaa kakkosdivarissa. Pieksämäen lehti kirjoittaa: "Harjoituksen lopussa Tommi keräsi kiekot maalista ja siirteli maalit jäädytyskoneen edestä. Harva liigapelaaja moiseen ryhtyy.Tommia ei asia häiritse. Siinä oli meidän pelaajille mallia oikeasta asenteesta pipsin valmentaja puntaroi"
Olisihan se hienoa nähdä Tommi Pipsin riveissä vaikka se taitaakin vain olla unelma.
"Harjoituksen lopussa Tommi keräsi kiekot maalista ja siirteli maalit jäädytyskoneen edestä. Harva liigapelaaja moiseen ryhtyy.Tommia ei asia häiritse. Siinä oli meidän pelaajille mallia oikeasta asenteesta pipsin valmentaja puntaroi"Mikä liigapelaaja? Paremminkin ex-liigapelaaja. Todellakin, nyt kaikki Pieksämäellä tietävät että Tommi K. ei voi olla petollinen sopimusrikkuri. Ihailtavaa asennetta. Vaan taitaa olla niin että ansiot ovat romahtaneet, kun taidelasi on vaihtunut kiekkojen keräilyyn?
Orman Mollis
05.12.2006, 19:54
Kovanen oli harjoittelemassa viime perjantaina kasvattaja seuransa Pieksämäen Palloseppojen riveissä Pallosepot pelaa kakkosdivarissa. Pieksämäen lehti kirjoittaa: "Harjoituksen lopussa Tommi keräsi kiekot maalista ja siirteli maalit jäädytyskoneen edestä. Harva liigapelaaja moiseen ryhtyy.Tommia ei asia häiritse. Siinä oli meidän pelaajille mallia oikeasta asenteesta pipsin valmentaja puntaroi"
Olisihan se hienoa nähdä Tommi Pipsin riveissä vaikka se taitaakin vain olla unelma.
Itse satuin hallilla olemaan kun Kovanen perjantaina jäällä oli. Kovasen luulisi olevan tyytyväinen että pääsee jäälle, muutenkin kuin itsestään lätkimään.. Vai että mallia oikeasta asenteesta.. Tuo valmentaja on muutenkin sellainen sankari, että todennäköisesti tämä on hänen valmentajauransa kohokohta: liigapelaaja työntää maaleja ja keräilee kiekkoja hänen harjoituksissaan!
Tokkopa tuo Kovanen koko kautena missään pelaa, ja hyvä niin..
Tommi treenaa Jukureiden kanssa. Toivottovasti myös pelaa loppukauden Mikkelissä.
Tommi treenaa Jukureiden kanssa. Toivottovasti myös pelaa loppukauden Mikkelissä.
Tämä olisi ideaalitilanne. Mikä tärkeintä, saisi myös Jukurit joskus jotain todellistä hyötyä joukkueeseensa Jypin kautta... Ei pelkkää, pääasiassa yksipuolista, ryöstökalastelua vaan nyt myös yhden kovan luokan pelaajan Mestiksen tasolle, joka ei onneksi Jypissä enää pelaa.
CtrlAltDel
09.12.2006, 12:59
Huolimatta ajankohdasta, sää on edelleen mitä parhain lehtien haravoimiseen. Jos Tommilla omalla tontilla haravoinnit on tältä vuodelta tehty, meidän pihamaalla olisi mahdollista jatkaa. Maksaisin 10€ tunti, ehtona se, ettei agentti Koivunen ole millään muotoa kuviossa mukana.
Tuliko Tommille PiPSissäkin paha olo?
kakkonen
13.12.2006, 10:45
Onko tietoa pelaako Kovanen sitten Jukureissa loppukauden? Pitääkö JYP itsepintaisesti kiinni Kovasesta eikä anna pelata missään vai päästääkö pelaamaan ja ottaa ehkä samalla hieman taloudellisesti tilanteesta kotiinpäin.
Nyt punnitaan JYP-johdon pelinlukutaito.
Museoesine
13.12.2006, 11:00
Onko tietoa pelaako Kovanen sitten Jukureissa loppukauden? Tämän jutun (http://www.ksml.fi/kiekko/uutiset/kovasen_ja___jypn_riitaa__puidaan__ensi_viikolla_4 810028.html) lopussa on Harri Naukkarisen kommetteja viikonlopulta. Ainakin silloisen tilanteen mukaan Kovanen harjoitteli vain viime viikon Jukureiden kanssa.
Museoesine
18.12.2006, 20:55
"Välimies oikeus ratkaisee tapaus Kovasen?" (http://www.ksml.fi/kiekko/uutiset/v%C3%A4limiesoikeus_ratkaisee_tapaus_kovasen_48274 94.html) kysyy Kiekko-Keskisuomalaisen tuorein juttu tämän asian tiimoilta. Liigan johto ja pelaajayhdistys kävivät viime viikolla neuvotteluita ja edelleenkin ratkaisun löytäminen on tavoitteena, mutta välimiesoikeuteen eteneminen on mahdollista.
"Välimies oikeus ratkaisee tapaus Kovasen?" (http://www.ksml.fi/kiekko/uutiset/v%C3%A4limiesoikeus_ratkaisee_tapaus_kovasen_48274 94.html) kysyy Kiekko-Keskisuomalaisen tuorein juttu tämän asian tiimoilta. Liigan johto ja pelaajayhdistys kävivät viime viikolla neuvotteluita ja edelleenkin ratkaisun löytäminen on tavoitteena, mutta välimiesoikeuteen eteneminen on mahdollista.
Niinhän siinä ilmeisesti tulee käymään, Nelosen urheilu uutisoi eilen illalla, että Kovasen asiamies (huom.juurikin tuota termiä käytettiin) Mika Koivunen on viemässä asian oikeuteen jo tämän viikon aikana.
Ilmeisesti lienee kiire saada asia ratkaistua, jotta taidelasi-olkapää saa vielä tällä kaudella pelata jossain, tosin siirtoajoista, missä ne päättyy milloinkin (vrt.Suomessa tammikuun loppu), ei ole tietoa.
Lisää tänään ilmestyvässä IS Veikkaajassa.
Lisää tänään ilmestyvässä IS Veikkaajassa.Kolmossivun jutussa IS Veikkaajan Marko Lempinen kirjoittaa näin:
"Toisessa vaakakupissa on pelaajan hyvinvointi. Jos hän kokee voivansa pahoin työympäristössään, saako hän irtisanoa sopimuksensa vapaasti - samalla tavoin kuin kuka tahansa normaalia työtä tekevä henkilö?"
Lempisen tietämys määräaikaisten työsuhteiden laadusta on edelleen melko heikkoa. Oikeasti - millainen laaduntarkkailu IS Veikkaajassa oikein on? Lempinen on jauhanut tuota samaa kaikissa kolumneissaan. En tiedä missä työsuhteessa Lempinen IS Veikkaajaan on, mutta toivottavasti ei ainakaan määräaikaisessa. Voi nimittäin tulla sopimuksen irtisanomisen mahdottomuus yllätyksenä.
En tiedä missä työsuhteessa Lempinen IS Veikkaajaan on, mutta toivottavasti ei ainakaan määräaikaisessa. Voi nimittäin tulla sopimuksen irtisanomisen mahdottomuus yllätyksenä.
Lempinen ei ilmeisesti tiedä ettei kiekkoilijat juurikaan harrasta voimassa toistaiseksi mallisia vakituisia työsuhteita. Kannattaa skipata nuo Lempisen tekeleet tämän asian tiimoilta kokonaan.
Toivottavasti Kovanen häviää tämän jutun. Eihän siitä vittu mitään tule jos luojaa tietää minkälaisilla tekosyillä pääsee kesken sopimuskauden hyppimään joukkueesta toiseen. Hyvä juttu Kovaselle tämä leuto talvi, on varmaan mökillä haravoitavaa riittänyt ettei peukalonpyörittelyksi ole mennyt. Hakkaa seuraavaksi vaikka ensikesän halot meitin appiukon mökille.
Vekurinen
05.01.2007, 11:23
Lempinen ei ilmeisesti tiedä ettei kiekkoilijat juurikaan harrasta voimassa toistaiseksi mallisia vakituisia työsuhteita. Kannattaa skipata nuo Lempisen tekeleet tämän asian tiimoilta kokonaan.
Kattelin itsekin tuota juttua vähän hämmentyneissä tunnelmissa. En tiedä onko tässä kyse nyt tiedon vai ymmärryksen puutteesta, minun tiedossani ei nimittäin ole ainuttakaan toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa olevaa joukkueurheilijaa. Missään.
Kattelin itsekin tuota juttua vähän hämmentyneissä tunnelmissa. En tiedä onko tässä kyse nyt tiedon vai ymmärryksen puutteesta, minun tiedossani ei nimittäin ole ainuttakaan toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa olevaa joukkueurheilijaa. Missään.
No Rick DiPietroa voisi jo luonnehtia toistaiseksi NY Islandersissa olevaksi :)
"Korvaus summasta on jo päästy sopimukseen, nyt on vain kyse siitä kuka sen maksaa" (Jukka Seppänen)
No Rick DiPietroa voisi jo luonnehtia toistaiseksi NY Islandersissa olevaksi :)...tai kuten Edmonton Oilersin sopimus Wayne Gretzkyn kanssa 80-luvun alussa (1999). Jenkeissä noita ylipitkiä sopimuksia tekevät vain ns. Franchise player:it eli pelaajat joidenka varaan organisaatio laskee tulevaisuutensa.
...eli pelaajat joidenka varaan organisaatio laskee tulevaisuutensa.
Kovasen Tommi ei taida kuulua näihin kavereihin =)
"Korvaus summasta on jo päästy sopimukseen, nyt on vain kyse siitä kuka sen maksaa" (Jukka Seppänen)
Ilmeisesti maksaja löytyi :-)
Arvatenkaan täältä osiosta ei löydy ymmärrystä tälle siirrolle.
Ilmeisesti maksaja löytyi :-)
Arvatenkaan täältä osiosta ei löydy ymmärrystä tälle siirrolle.
Toivottavasti myöskään HIFK:n osiossa ei löydy ymmärrystä tälle siirrolle. Itse en ainakaan käsitä miten Tommi Kovanen sopii HIFK:n tarpeisiin...
Toivottavasti myöskään HIFK:n osiossa ei löydy ymmärrystä tälle siirrolle. Itse en ainakaan käsitä miten Tommi Kovanen sopii HIFK:n tarpeisiin...
Kiekollinen pakki, joita IFK:ssa on tällä hetkellä tasan yksi? Miten niin ei sovi?
Enivei, hyvä että tässä päästiin nyt sopuun. Odottelinkin, että kun tuo välimiesoikeus tuotiin laajemmin esille, niin asiat nytkähtää eteenpäin.
22.helmikuuta voi olla Hippoksella mielenkiintoinen ilta..
Kiekollinen pakki, joita IFK:ssa on tällä hetkellä tasan yksi? Miten niin ei sovi?
Enivei, hyvä että tässä päästiin nyt sopuun. Odottelinkin, että kun tuo välimiesoikeus tuotiin laajemmin esille, niin asiat nytkähtää eteenpäin.
22.helmikuuta voi olla Hippoksella mielenkiintoinen ilta..
Kait tästä Jypillekin jotain hyötyä on?!? Varmasti joku summa siirtyy HIFK:sta teillepäin ja mahdollistaa jonkin pelaajahankinnan vielä tammikuussa. Tästähän voisi tulla jopa molemmille win-win situation. Uskon, että HIFK on tehnyt diilin Kovasen kanssa yhteisymmärryksessä Jypin kanssa.
22.2.2007 voitte sitten kiittää Kovasta menneistä hurraamalla miehelle oikein kovaa....
Kait tästä Jypillekin jotain hyötyä on?!? Varmasti joku summa siirtyy HIFK:sta teillepäin ja mahdollistaa jonkin pelaajahankinnan vielä tammikuussa. Tästähän voisi tulla jopa molemmille win-win situation. Uskon, että HIFK on tehnyt diilin Kovasen kanssa yhteisymmärryksessä Jypin kanssa.
JYP hyötyy ainakin tällä hetkellä asiasta tasan sen verran, että Kovasen tapaukseen menevä rahavirta (juristit yms.) loppuvat ja IFK ottanee Kovasen loppukauden palkan harteilleen.
Omasta mielestäni ok jos JYP sai kohtuullisen korvauksen ja käyttää sen edelleen jonkun kovan luokan kiekollisen pakin hankintaan. Sama se ainakin mulle on, haravoiko Kovanen lehtiä vai pelaa ifkissä.
Jos ifk sattuisi tulemaan vastaan sääläreissä, niin sehän olisi jokaisen Hippoksen katsomokoomikon unelma. Nyt vaan paperia ja kynä esiin pöytälaatikosta. Ainakin muutama harava Hippokselta katsomosta löytynee seuraavassa matsissa.
Tässä haiskahtaa pahasti sekä hyvässä ja pahassa mielessä kulissien takainen nahkapäätös. Isot pojat ovat puhuneet miten lakaistaan Case Kovanen alta pois ja on päästy johonkin kompromisiin todennäköisesti sm-liigan aloitteesta.
susikoiraroi
12.01.2007, 12:10
22.2.2007 voitte sitten kiittää Kovasta menneistä hurraamalla miehelle oikein kovaa....
Pelleilyä... jypi ei hyödy mitään. Jos rahaa tulisikin niin rahat laitetaan säästöön missio 2021 varten. Taas yks syy inhota ifkiä enemmän.
Espoon Siniset
12.01.2007, 12:16
Kovasen siirto HIFK:hon (tai ylipäätään mihinkään muuhun liigajoukkueeseen) oli kyllä sellainen ratkaisu, mitä häneltä kaikkein vähiten toivoi, kun tätä casea on seurannut näin ulkopuolisena kannattajana. Mieluiten tässä olisin nähnyt sen, että olisi ollut koko kauden pelaamatta, ja toisena vaihtoehtona sitten Sveitsiin tai Ruotsiin lähtö.
FiveHole
12.01.2007, 12:24
Pelleilyä... jypi ei hyödy mitään. Jos rahaa tulisikin niin rahat laitetaan säästöön missio 2021 varten. Taas yks syy inhota ifkiä enemmän.
Noh, rahaa tai ei, on se kuitenkin kiva nähdä HIFKin reaktio kun näkevät millaiseen tuubaan ovat kätensä sotkeneet. Noh, kyllähän niitä ihmeitäkin sattuu, ja varmasti Tommy-boylla on kovat näyttöhalut, eihän sitä tiedä vaikka peli alkaisikin luistamaan toiseen malliin kuin JYPin kiekollisena "johtajana".
Mosabacka
12.01.2007, 13:58
Ainakin muutama harava Hippokselta katsomosta löytynee seuraavassa matsissa.Sivuhuomautuksena, että kannattaa ostaa lasten muovisia haravoita, jos aikoo niitä hallille kuljettaa. Lisäksi on sanottava, että vaikka itseänikin kutkuttaa ajatus siitä, että kentällä olisi muutava harava (vaikkakin muovisia), niin tavaroiden heittely kentälle on kielletty. Itse en joka tapauksessa ole ikinä heittänyt enkä tule heittämään mitään tavaraa kentälle.
Plakaatti, johon olisi piirretty harava ja teksti "Kovasen työkalu" tai jotain muuta hauskaa, saattaisi piristää kummasti muita katsojia.
Jos kaikki osapuolet (Kovanen, Seppänen ja HIFK) ovat tyytyväisiä siirtoon, Kovaselle vain onnea HIFK:ssa selviytymiseen. Luulen, että Kovasen pahin rangaistus on arvostuksen menetys, jota ei oikein saa millään takaisin.
Plakaatti, johon olisi piirretty harava ja teksti "Kovasen työkalu" tai jotain muuta hauskaa, saattaisi piristää kummasti muita katsojia.
Hah, eipä käy kaveria kateeksi. Tommi voi lähteä pelailemaan muualle, mutta koskaan se ei enää pääse haravoinnista eroon. Hassua huomata kuinka ihmiset lisäilevät sen haravoinnin aina joka asiayhteyteen.
JOS oli jokin herrasmiessopimus tuollaisen pelaajan kuin T Kovasen suhteen niin siitä ei ainakaan ole mitään tietoa Nordiksella koska bisnes ajaa aina edelle. Pitäköön hyvänään HIFK, mutta jos JYP ei saa mitään tai riittävää korvausta niin johan on perkele.
Koska en vielä luota tuohon Matikaisen sanomana:
"-Bisneksen hoitamistahan tää on ja nää asiat ei kuulu julkisuuteen, mutta kaikki on sovittu hyvässä hengessä. Kenelläkään ei pitäisi olla valittamista suuntaan eikä toiseen, HIFK:n toimitusjohtaja Pentti Matikainen sanoi.
Matikaisen mukaan HIFK-JYP-Kovanen –akselilla päästiin yhteisymmärrykseen nopeasti.
-Tämä oli vajaan vuorokauden prosessi, Matikainen totesi."
Jukka Seppästä ei oltu vielä puolenpäivän aikaan tavoitettu, johtaja Seppänen on lomailemassa Levillä.
Lähde: Kiekko-Keskisuomalainen
22.2. klo 18.30 JYP - HIFK!!!
Tervetuloa vaan Tommi Jyväskylään helmikuun 22. päivä, toivottavasti olet pelikunnossa tuolloin. Nähtäisiin jälleen yksi hieno urheilija jäällä lisää, vastaanotto tulee varmasti olemaan lämmin sinulle.
HIFK osiota lueskellessa tulee sellainen asia mieleen, että ilmeisesti hyvä kun miehestä päästiin jos ja kun on niin paska ja epälojaali sun muutta sellaista.
Itsehän en T. Kovasen perään ole koskaan itkeskellyt vaan lähinnä ollut tyytyväinen että miehestä päästiin. Raatokärpäsillehän tämä on toki harmittava asia mutta eiköhän näillekin ketjunsa löydy vaikka sitten bussionnettomuuksien keskusteluissa.
Humpauttaja
12.01.2007, 15:03
Tervetuloa vaan Tommi Jyväskylään helmikuun 22. päivä, toivottavasti olet pelikunnossa tuolloin. Nähtäisiin jälleen yksi hieno urheilija jäällä lisää, vastaanotto tulee varmasti olemaan lämmin sinulle.
Liekö Kovasella kanttia luistella Hippoksen jäälle enää? Tsekkinivunen saattaa äityä pahaksi. Tämä on minun veikkaukseni.
Onnea vaan IFK:lle Kovasen kanssa. Katsotaan miten käy.
PS. Haluaisin olla paikalla 22.2 Hippoksella.
Renegade
12.01.2007, 15:51
Niin, JYP ei siis saanut mitään korvausta tästä Kovasen siirrosta ja HIFK sai peruspakin ja nimenomaan left-puolen puolustajan jota ovat hakeneet jo pidemmän aikaan. hyvä näin, Seppänen oli loppujen lopuksi aika herrasmies kun vihdoin tajusi lopettaa nuo korvausvaatimusten ininät. Siirto oli siis ilmainen HIFK:n kannalta, palkkakulut toki siis ihan oma juttu mutta siirtokorvausta HIFK ei maksanut. Jos maksoi kovanen, sitä en tiedä eikä se kovinkaan paljon kiinnostakaan.
22.02.2007 tulee olemaan varmaan joo ihan hurja murhajais-kauhuilta, en usko että HIFK missään nimesä uskaltaa tulla Jyväskylään lainkaan joten ottakaa 3 sarjapistettä jo nyt. JYP:n goonit pelottavat nimittäin varmaan HIFK:n koko joukkueen sellaiseen sfääriin ettei kyseistä ottelua pelata lainkaan. Rahikainen (kröhömm) ja muu JYP:n sotilasosasto on valmiina, päät pystyyn HIFK ja etenkin Kovanen.
Hei come on, eikö JYP:ssä oikeasti tapahdu koskaan mitään ihmeellistä, jos kerran tällaisen keskitasokiekkoilijan siirto toiseen seuraan aiheuttaa tällaista höpinää ja angstia täällä nuorison kesken? Ei HYVÄÄ PÄIVÄÄ!
Tää oli paras, hyvä loppuanekdootti:
"Liekö Kovasella kanttia luistella Hippoksen jäälle enää?"
Humpauttaja
12.01.2007, 16:02
No mutta kun se oli niin hirveää pelata Jypissä ja Hippoksella. Voi raukkaa ja paha mielikin tuli. Toivottavasti Stadin valot ja Penan rahat ovat tuoneet Tommille voimia, ettei taas tule paha mieli, kun Jyväskylään saapuu Helmikuussa.
Se nyt on tiedossa, että JYPin pelaajat ei ketään pelota.
kummitus
12.01.2007, 16:07
22.02.2007 tulee olemaan varmaan joo ihan hurja murhajais-kauhuilta, en usko että HIFK missään nimesä uskaltaa tulla Jyväskylään lainkaan joten ottakaa 3 sarjapistettä jo nyt. JYP:n goonit pelottavat nimittäin varmaan HIFK:n koko joukkueen sellaiseen sfääriin ettei kyseistä ottelua pelata lainkaan. Rahikainen (kröhömm) ja muu JYP:n sotilasosasto on valmiina, päät pystyyn HIFK ja etenkin Kovanen.
Hei come on, eikö JYP:ssä oikeasti tapahdu koskaan mitään ihmeellistä, jos kerran tällaisen keskitasokiekkoilijan siirto toiseen seuraan aiheuttaa tällaista höpinää ja angstia täällä nuorison kesken? Ei HYVÄÄ PÄIVÄÄ!
Joo tää on vähän tätä. Minulla on sellainen kutina että 22.02.2007 tulen tuntemaan suurinta myötähäpeän tunnetta Hippoksella ikinä, eikä se varmasti liity mitenkään kenttätapahtumiin.
Hukkaviiva
12.01.2007, 16:17
Niin, JYP ei siis saanut mitään korvausta tästä Kovasen siirrosta
Ja lähde on?
No saattaa sieltä katsomosta joku yksi lakana löytyä tohon tilanteeseen liittyen, ja huutelua tulee, mutten usko että mitään muuta. Buuausta saattaa tulla, kun Kovasen nimi mainitaan, esim, jos on avauskentällisessä. Kiva kyllä odottaa, milloin ensimmäiset HIFK-fanit rupee hermostumaan Kovasen kiekon hautomiseen ja taklausten pelkäämiseen.
Pakkipari
12.01.2007, 16:23
Oho. Astuin miinaan.
Ei kai tässä muuten niin suuri haloo olisi tullut, mutta kyseessä vaan sattui olemaan tuolloin joukkueen kapteeni. Kapteeni ei jätä joukkuetta varsinkaan tuollaisen "yhyy"-syyn takia. Tämä "kapteeni" otti ja lähti nyyhkyttäen pois vaikkei ja siitähän ei ymmärrettävästi tykätty yhtään.
Kai se suuri ja mahtava HIFK jotain JYPille maksoi. Pelaajaoikeuksista ainakin. Uskoisin, että jotain muutakin vaihtokaupassa JYPin suuntaan tuli. Kunhan nyt vain Kiekko-Keskisuomalaisen toimittajat saisivat "lomalla olevan" toimitusjohtajamme haastateltavaksi, niin ehkä saamme tietää enemmän.
Tervetuloa vaan Hippokselle, taidelasi-Kovanen. Me muistamme tekosi ja sen tulet vielä kuulemaan.
Tommin unelma Sveitsistä päättyi lopulta siis Hyvinkään Sveitsiin? Toivottavasti IFK-fanit ja etenkin Helsingin Sanomat eivät arvostele Tommia liikaa tai miehelle voi tulla taas huono-olo työmaalla, mutta onneksi sentää mökki on lähellä jonne voi paeta ilkeitä kirjoittelevia faneja ja mediaa. Harmittavaa sinäänsä, että SM-Liigasta löytyi lopulta Tommille pelipaikka, olisin itse toivonut, että liigaseurat olisivat sulkeneet miehen ulos liigasta kartellin tavoin.
P.S. Saikohan Tommi joulupukilta lehtipuhaltimen, kun haravointityöt loppuivat näin äkillisesti joulun jälkeen? Ja toivottavasti Tommi sinun taidelasikokoelmasi hajoaa muuttoauton kyydissä. :)
Liekö Kovasella kanttia luistella Hippoksen jäälle enää? Tsekkinivunen saattaa äityä pahaksi. Tämä on minun veikkaukseni.
Haha. Päivän paras. Luuletko, että kukaan liigakiekkoilija jättäisi pelin väliin peläten yleisön kommentteja. Niin ja voihan ne Jypiläiset ottaa Kovasta normaalia kovemmin, mutta eipä siihen kuole ja ei siellä todellisia kovanaamoja olekaan. Miksi muutenkaan riskeerata pelin kasassa pysyminen johonkin keskivertokiekkoilijaan keskittymällä.
Ja jos meinaa pelottaa, niin voi kysästä vaikka Jereltä vinkkiä miten suhtautua katsomosta tuleviin kommentteihin. Luulenpa että Jerekin saa enemmän paskaa niskaansa lähes missä tahansa vieraspelissä, kuin mitä Kovanen tulee Hippoksella saaamaan.
Pakkipari
12.01.2007, 16:38
Haha. Päivän paras. Luuletko, että kukaan liigakiekkoilija jättäisi pelin väliin peläten yleisön kommentteja. Niin ja voihan ne Jypiläiset ottaa Kovasta normaalia kovemmin, mutta eipä siihen kuole ja ei siellä todellisia kovanaamoja olekaan. Miksi muutenkaan riskeerata pelin kasassa pysyminen johonkin keskivertokiekkoilijaan keskittymällä.
Ja jos meinaa pelottaa, niin voi kysästä vaikka Jereltä vinkkiä miten suhtautua katsomosta tuleviin kommentteihin. Luulenpa että Jerekin saa enemmän paskaa niskaansa lähes missä tahansa vieraspelissä, kuin mitä Kovanen tulee Hippoksella saaamaan.
Äläs nyt aliarvioi Tommin pahaa oloa, joka kuitenkin tulee taas kun HIFK on Hippokselle lähtemässä. Se voi ilmentyö äkillisenä loukkaantumisena hyvinkin, henkisenä loukkaantumisena nimittäin. Siinä sitten Tommi pitkissä kalsareissaan HIFK:n pukukopissa aamujäiden jälkeen nyyhkyttää Baxterille ja anoo ettei hänen tarvitsisi tänään lähteä Jyväskylään pelaamaan.
Joo tää on vähän tätä. Minulla on sellainen kutina että 22.02.2007 tulen tuntemaan suurinta myötähäpeän tunnetta Hippoksella ikinä, eikä se varmasti liity mitenkään kenttätapahtumiin.
Myötähäpeän tunnetta ketä kohtaan? Tommi Kovasta?
Siniviiva
12.01.2007, 17:26
Kaukonäköinen ratkaisu haravoijalta. HIFK:stahan voi sopimuksista huolimatta häippästä sveitsintaudin yllättäessä jo ensi suvella keräämään ulkomaan valuuttaa. Näinhän sieltä on ennenkin lähteneet olipa sitten valmentaja ja tai ex-jypiläinen pelaaja.
Kaikin puolin hyvä ratkaisu tässä vaiheessa. Mutta Kovaselle en toivo kyllä onnistumista IFK:ssa.Sorry. Voipahan Seppänen ruveta hieroo Hannuksen kanssa ens kauden sopimusta.(tai pitempääkin) Ja muutenkin unohtaa koko Kovasen. Nyt kaikki huomio ens kauden joukkueeseen.
Tässä Seppäsen haastattelua:
http://www.ksml.fi/kiekko/uutiset/solmu_auki_hifkn_rahoilla_4870324.html
Seppäsen kommenttien perusteella korvaus siis saatiin, mikä olikin mielestäni välttämättömyys uskottavuuden kannalta ja vastaavien tapausten ennalta ehkäisemiseksi. Vielä kun tietäisi summista.
Nähtäväksi jää kuinka tämä vaikuttaa JYPin toimiin pelaajamarkkinoilla vai vaikuttaako mitenkään.
Tommi on mielestäni luonteensa näyttänyt ja saa puolestani pärjätä tai olla pärjäämättä valitsemallaan tiellä.
Kertokaapa miksi tämä Kovasen lähtö on teille monelle niin kova paikka.
Jatkoajassa on nyt kaksi Kovas topicia jossa kerrotaan kuinka huono hän kaikin puolin on.
Eli eikö teidän pitäisi olla vaan onnellisia että tälläinen luuseri ei teillä jatka?
kummitus
12.01.2007, 18:54
Myötähäpeän tunnetta ketä kohtaan? Tommi Kovasta?Saa nähdä ketä kohtaan, mutta en tarkoittanut pelaajia, vaan mahdollisia kova-äänisiä tuohtuneita satunnaisia keskikaljantuoksuisia keskivertoja keskisuomalaisia kiekkoniiloja tai jopa heidän jonkinlaista laumoittumista, yhteishurmosta, lynkkausmeininkiä, ehkä peräti rikollisia ylilyöntejä. Tarkoitan siis niitä keskinkertaisuudesta ponnistavia punaniskaisimpia ja raavaimpia äijiä, joita ei isossakaan joukossa hävetä sanoa suoraan (l. huutaa) asioita niinkuin ne ovat - siis tietenkin heidän subjektiivisuudestaan tarkasteltuna.
Yhdistyneet saman henkiset alfa-urokset (ja -naaraat) voivat uhmakkaalla käytöksellään voittaa koko lauman suosion puolelleen.
Ennakoin siis vain mitä tapahtuu laumassa, jossa on paljon matalaotsaisia tonyhalmeita ja juhamietoja samassa ahtaassa (mielen)tilassa tärpäteissään, sekä voimakas ärsyke/kiihotin (Tommi Kovanen), joka vetoaa samaan osaan kaikkien luolamiesaivojen tunnekeskuksissa.
Kertokaapa miksi tämä Kovasen lähtö on teille monelle niin kova paikka.
Jatkoajassa on nyt kaksi Kovas topicia jossa kerrotaan kuinka huono hän kaikin puolin on.
Eli eikö teidän pitäisi olla vaan onnellisia että tälläinen luuseri ei teillä jatka?
Niin, teillä HIFK:ssä ollaan jo totuttu sopimusten laiminlyönteihin ja siihen, että joukkueen kapteeni saa tehdä mitä haluaa ja milloin haluaa. Meille JYP-faneille tämä oli aivan uusi asia. Ennen ei JYP:n kapteeni ole jättänyt pelejä pelaamatta ilman hyvää syytä (loukkaantuminen, oikeat henkilökohtaiset syyt jotka estää pelaamisen).
Kovasen lähtö ei ole niinkään kova paikka, vaan se tapa millä Kovanen lähdön toteutti. Sitä on vaikea sulattaa ja niellä.
Nyt tuli kyllä Kummitukselle pari hutia:
1. Rinnastat Tony "natsisika" Halmeen Suomen suurimpiin urheilijapersooniin.
2. Koet myötähäpeää niiden puolesta, jotka eivät hyväksy JYPin, meidän oman joukkueemme silloisen kapteenin pelkurimaista toimintaa.
On hieman Kummituksella arvot "vinksallaan"
P.S. En hyväksy lynkkaamista enkä väkivaltaa mutta kohtuudella voi ja tässä tapauksessa täytyy Tommia muistaa. Se on kaikkien JYPiläisten velvollisuus.
Niin, teillä HIFK:ssä ollaan jo totuttu sopimusten laiminlyönteihin ja siihen, että joukkueen kapteeni saa tehdä mitä haluaa ja milloin haluaa. Meille JYP-faneille tämä oli aivan uusi asia. Ennen ei JYP:n kapteeni ole jättänyt pelejä pelaamatta ilman hyvää syytä (loukkaantuminen, oikeat henkilökohtaiset syyt jotka estää pelaamisen).
Kovasen lähtö ei ole niinkään kova paikka, vaan se tapa millä Kovanen lähdön toteutti. Sitä on vaikea sulattaa ja niellä.
Aivan samaa mieltä. HIFK:ssä kapteenin pelleilyihin on jo totuttu. Pelillisesti ei haitannut, mutta siinä vaiheessa ei ollut varaa menettää yhtään liigakelpoista pakkia, niin sittten vielä kapteeni päätti lähteä ja jättää joukkue pulaan.
Pakkipari
12.01.2007, 19:56
Seppäsen kommenttien perusteella korvaus siis saatiin, mikä olikin mielestäni välttämättömyys uskottavuuden kannalta ja vastaavien tapausten ennalta ehkäisemiseksi. Vielä kun tietäisi summista.
Nähtäväksi jää kuinka tämä vaikuttaa JYPin toimiin pelaajamarkkinoilla vai vaikuttaako mitenkään.
20 000€ –100 000€ oli eräässä Keskisuomalaisen jutussa arvioitu korvauksen hintahaitaria. Oletan että 20k€ oli Kovasen agentin ehdottama summa ja 100k€ JYPin ehdottama. Veikkaan, että tuolta väliltä se korvaus on ja jostain siitä puolivälin paikkeilta. JOS summa olisi esimerkiksi 50k€, niin odotan sen summan käytettävän pelaajabudjettiin ja toivottavasti se näkyy viimeistään ensi kauden joukkueen rakentamisessa (Hannus!) ellei sitten jo tällä kaudella ennen siirtorajaa (kiekollisen pelin hallitseva puolustaja).
Kuinka tämä siirto selitetään Kovasen lukuisille ystäville, joita hän ehti keräämään ympärilleen sankoin joukoin Sveitsin reissunsa aikana? Heitähän Kovanen & suku kovasti kaipasi ja joiden pariin pääsemistä hän odotti niin kovasti. Mutta europino on sellainen laastari, että sillä paranee tunnetusti isompikin pipi. Ja onhan Helsingissä lentokenttä lähellä alppi-ikävän varalta...
Melkoinen häslinki tästä saatiin lopulta aikaan ja osoitti, kuinka selkärangattomia pelaajia liigasta löytyy. Olisin hyväksynyt hampaita kiristellen siirron, jos Kovanen olisi puhunut asiasta oikeilla sanoilla ja kertonut siirtohalujen syyksi, ettei saa mielestään tarpeeksi liksaa. Nyt "henkilökohtaisten syiden" vetäminen mukaan ja lakijargonin vääntely pilasi kätevästi miehen maineen muutamassa päivässä. Kuten Juha Salmun tapaus osoittaa, niin JYPiltä löytyy oikeasti ymmärrystä pelaajille, joiden elämässä on tietyllä hetkellä olemassa tärkeämpiäkin asioita kuin jääkiekko.
Voi kun voisi todeta "ei koskaan enää" ja uskoa siihen. Näin tuskin tulee kuitenkaan käymään. Toivottavasti JYPin saama korvaus oli kuitenkin kovaa luokkaa, jottei tappelu muiden seurojen puolesta mennyt hukkaan. Oma veikkaus on jotain 40-50 000 euron välillä.
kummitus
12.01.2007, 21:08
1. Rinnastat Tony "natsisika" Halmeen Suomen suurimpiin urheilijapersooniin.
Mutta en urheilusaavutuksissa, enkä politiikassa.
2. Koet myötähäpeää niiden puolesta, jotka eivät hyväksy JYPin, meidän oman joukkueemme silloisen kapteenin pelkurimaista toimintaa.En minä noin ole sanonut missään. Enpä ole itsekään Tommille kehuja ratkaisustaan jaellut, eikä mielipiteissä sinällään mitään häpeilemistä tarvitse olla (perustelluissa ei tietenkään), mutta se miten niitä tuodaan julki ja miten ne vaikuttavat käytökseen, voi olla häpeällistä.
P.S. En hyväksy lynkkaamista enkä väkivaltaa mutta kohtuudella voi ja tässä tapauksessa täytyy Tommia muistaa. Se on kaikkien JYPiläisten velvollisuus.Ai käsi sydämmellä, vai uhmakkaasti nyrkkillä ilmaa kauhoen esitetään kuorossa täällä "murhaavimmiksi" äänestetyillä lyriikoilla, kunnon pilkkalaulu Tommille sambaryhmän säestyksellä, niin että Hippoksen katto lentää ilmaan ja Tommi luhistuu kyyneliin?
Oikeasti. Mitä meidän siis tulisi tarkalleen ottaen tehdä sitten hallilla Tommille? Heitellä niitä haravia jäälle? Iittalaa ehkä? Huutaa sille että buu?
Huutakaa palkeenne pellolle ja näyttäkää päälle vielä haitaria, huutakaa itsenne esiin harmaasta massasta, minä pidän kädet taskussa ja pysyn vaiti kunnes JYP tuulettaa kentällä maalia.
Pakkipari
12.01.2007, 21:19
Oikeasti. Mitä meidän siis tulisi tarkalleen ottaen tehdä sitten hallilla Tommille? Heitellä niitä haravia jäälle? Iittalaa ehkä? Huutaa sille että buu?
Huutakaa palkeenne pellolle ja näyttäkää päälle vielä haitaria, huutakaa itsenne esiin harmaasta massasta, minä pidän kädet taskussa ja pysyn vaiti kunnes JYP tuulettaa kentällä maalia.
Eli rivien välistä luettuna nimimerkki kummitus hallille eksyessään huutaa ja käyttää käsiään pelissä joukkueen kannustamiseen vain tuuletessa maalia? Ei näin, ei todellakaan näin.
Mitä tulee Tommin muistamiseen, niin verbaalisesti se on toteutettava. Ehkä joku pahvikyltti jossa on Tommia muisteltu. Hyvällä maulla totta kai. Mihinkään tavaroiden jäälle heittelyyn, mauttomuuksiin tai jopa fyysiseen väkivaltaan en kannata tai sellaista edes hyväksy. Ellei se fyysisen väkivalta sitten ole puhdas mutta kova taklaus JYPin pelaajan tekemänä (veikkaan Jyssyä jos on terveenä).
kummitus
12.01.2007, 21:48
Eli rivien välistä luettuna nimimerkki kummitus hallille eksyessään huutaa ja käyttää käsiään pelissä joukkueen kannustamiseen vain tuuletessa maalia? Ei näin, ei todellakaan näin.Ilmaisin itseäni huonosti, mutta täytyy kyllä tunnustaa etten minä niitä aivan hmm.. liikehtivimpiä kannattajia ole.
Joka tapauksessa kyllä minä huononakin päivänä kannustan joukkuetta käsiä yhteen lyömällä - joko rytmissä sambaryhmän mukana erikoistilanteessa tai kovassa paineessa, tai sitten vain aplodeeraten taputtamalla hyvää suoritusta kentällä.
Minusta lätkämatsissa huudettujen kommenttien huumori on noin yleisesti ottaen sen verran ala-arvoista tai korkealentoista, ettei tavoita oikein omia taajuuksiani ja itseäni pidän sen verran lahjattomana koomikkona, etten paljon viitsi huudella.
Useimmiten kun katsomohuumorihuudot huvittavat minua, kyseessä on valitettavasti huutajan tahaton komiikka, eikä siinä ole lopulta mitään huvittavaa, joten en nykyään enää juuri reagoi koko örinöintiin. Mutta tälläkin mölinällä on kieltämättä oma arvonsa osana hienon urheilutapahtuman autenttista ja originaalia tunnelmaa, kuten makkaran tuoksulla, sinappiviiksillä ja erätaukojen tupakankärylläkin, joten keep up the good work!
Mitä tulee Tommin muistamiseen, niin verbaalisesti se on toteutettava. Ehkä joku pahvikyltti jossa on Tommia muisteltu. Hyvällä maulla totta kai.Noh, ei siinä mitään jos onnistutte pitämään maun niin hyvänä, ettei tarvitse myötähävetä. Ja vaikka häpeilisinkin, niin so what, who cares, eiks ni?
Mihinkään tavaroiden jäälle heittelyyn, mauttomuuksiin tai jopa fyysiseen väkivaltaan en kannata tai sellaista edes hyväksy.No tällaista minä pelkään pahimmillaan tapahtuvan asiaan liittyvän tunteenpalon perusteella. Ellei se fyysisen väkivalta sitten ole puhdas mutta kova taklaus JYPin pelaajan tekemänä (veikkaan Jyssyä jos on terveenä).Käsittääkseni puhtaalla taklauksella ei ole mitään tekemistä väkivallan kanssa.
Mitä tulee Tommin muistamiseen, niin verbaalisesti se on toteutettava. Ehkä joku pahvikyltti jossa on Tommia muisteltu. Hyvällä maulla totta kai. Mihinkään tavaroiden jäälle heittelyyn, mauttomuuksiin tai jopa fyysiseen väkivaltaan en kannata tai sellaista edes hyväksy. Ellei se fyysisen väkivalta sitten ole puhdas mutta kova taklaus JYPin pelaajan tekemänä (veikkaan Jyssyä jos on terveenä).
Itsekkin olen samaa mieltä että jotenkin Kovasen paluuta Hippokselle pitäisi muistaa. Itse olen sitä mieltä että se tapahtuu kentällä.
Jyssyn tai Rikun toimesta, kyseeseen tulee se peliin kuuluva hiostaminen, taklauspelaaminen kovaa ja loppuun sekä henkistä painetta perään.
Sitten mitä tulee katsomosta tapahtuvaan muistamiseen, sitäkin todennäköisesti tulee. Samalla tavalla uhottiin kun oli Puistola-Westcott episodi...Mutta täysin samoilla linjoilla Pakkiparin kanssa mitä tulee rajoihin.
Tällä kaudella eritoten SM-liiga velvoittaa seuroja puuttumaan loukkaavaan huuteluun sekä kiroiluun katsomosta, kuten sai mm. Turun mustat sissit huomata huutaessaan täällä viimeksi "miikää vituun nyykäskylä, teille nauraa kaikki -> ja sentterit pystyyn istumakatsomoon".
Tuli vain mieleen kun heidän kannustustaan osa kehui niin hyväksi. Jota se osittain myös oli.
Mukana offtopicia mutta yleisesti katsomokulttuuriin ja käyttäytymiseen se "Kovasen-paluu" keskustelukin jo meni.
Ja vielä itse aiheeseen, kaukalossa Tommi Kovasesta, en arvosta enkä hyväksy hänen toimintatapaa yhtään enempää tälläkään hetkellä.
Mutta hyvä että päästiin eroon ja saatiin korvaus siitä, eli jotain hyvääkin jo voi sanoa.
Hypodermic
12.01.2007, 22:32
Joopajoo, eipä ainakaan itselleni oo mikään iso juttu. Ihan hyvä homma vaan, että tämä asia nyt sitten lopultakin selvisi ja ilmeisesti siis kaikkia osapuolia tyydyttävästi. Nyt vaan todellakin Seppänen HALOO ja se yksi _vahvistus_ puolustuslinjoille, p*kl.
Mitä tulee tuohon tulevaan JYP-HIFK matsiin, niin yleisöstähän sitä "kommenttia" Kovaselle/-sta tulee aivan varmasti. Mielestäni kyllä ihan turhaa höpöttää nimenomaan Kovasen hiilostamisesta kaukalon puolella, tai mieluummin ainakin näkisi voittoisan kotiottelun kuin 0-5 turpaan ja Tommin nenän niistelyä... Mutta joo, kunhan sentään ei lähde homma käsistä.
Pakkipari
12.01.2007, 22:48
Käsittääkseni puhtaalla taklauksella ei ole mitään tekemistä väkivallan kanssa.
Tällä viittasin lähinnä nykyiseen liigan sääntötulkintoihin ja eriäisiin päätuomareihin. Joskus nimittäin puhtaastakin taklauksesta saa jäähyn vaikkapa nyt esimerkiksi väkivaltaisuudesta jos taklattava vain kaatuu näyttävästi ja sattuu olemaan linjaton tuomari kehissä (esimerkiksi Tom Tom).
Täytyy kyllä myöntää, että joskus olen ainoastaan hävennyt rumpuryhmäläisten huutelua (esim Karalahdelle) ja toisinaan hiljaa mielessäni miettinyt että "ja mitähän hauskaa tuossakin nyt oli tjms". Eli ei täältäkään päästä mitään varauksetonta hyväksyntää sille osastolle aina mene.
mr purnu
12.01.2007, 22:51
Nyt ilmeisesti talous on astunut kuvioihin mukaan...
Suurella todennäköisyydellä siirrosta saadut rahat menevät tämän kauden toteutumattomiin tuottoihin ja niillä ei hankita uusia pelaajia. Tuohon lisään Kivelän uuden työnkuvan ja Vesalaisen lopettamisen jälkeen syntyneet säästöt. Kyllä pienen on tehtävä selkeisiin raameihin perustuvia ratkaisuja ja ainakin henkilökohtaisesti tämä on selkiintynyt kauden edetessä.
Tommille vain hyvää jatkoa, vaikka se kenties kuullostaa hiukan koomiselta, mutta eihän ihmiset riitele, vain asiat.
cleanhit
12.01.2007, 22:57
Nyt ilmeisesti talous on astunut kuvioihin mukaan...
Suurella todennäköisyydellä siirrosta saadut rahat menevät tämän kauden toteutumattomiin tuottoihin ja niillä ei hankita uusia pelaajia. Tuohon lisään Kivelän uuden työnkuvan ja Vesalaisen lopettamisen jälkeen syntyneet säästöt. Kyllä pienen on tehtävä selkeisiin raameihin perustuvia ratkaisuja ja ainakin henkilökohtaisesti tämä on selkiintynyt kauden edetessä.
Tommille vain hyvää jatkoa, vaikka se kenties kuullostaa hiukan koomiselta, mutta eihän ihmiset riitele, vain asiat.
Voihan olla että siirrolla kuitattiin vanhoja velkoja stadin suuntaan...?
mr purnu
12.01.2007, 23:01
Voihan olla että siirrolla kuitattiin vanhoja velkoja stadin suuntaan...?
Eiköhän ne olisi hoidettu jo Hauhtosesta saaduilla lappusilla.
Hyvä että homma ratkesi. Siitä ei varmaan kukaan ole (toistaiseksi) eri mieltä.
Tommi sai 30 hopearahaansa. Pikkuisen tunnelmaa laskee se että tyytyminen oli euroihin, frangien sijasta.
Mutta kaikista maailman seuroista IFK?! Tuo äijämäisyyden ja kovien marlboro-miesten tyyssija. Pistää kyllä miettimään että kuinka tässä käy? Tuleeko hifkin jätkistä humaaneja lasinkerääjiä vai T.Kovasesta huumerikollinen? Ihan tulee mieleen tv-sarja Kylmä rinki, jossa Beecher joutui Oziin kovien murhamiesten seuraksi. Ei helvetti. On tälle uutiselle tullut tänään naurettua.
Toisaalta ifk-pakit ovat tunnetusti voineet pitää omaa lomaa kun siltä on tuntunut ja Sipookin on todella lähellä jos lehtiä pitää yllättäen lähteä haravoimaan, eli luulisi Helsingin alppimaisemien kelpaavan Kovasellekin.
Jyväskylä= Suomen Ateena, Helsinki= Suomen Sveitsi.
Tämä oli tulos. Tänne jonotetaan töihin. Meillä on myös missio. Olemme Suomen paras. Meillä on valmentaja. Pelaajat oppivat pelaamaan. Kuten tänä iltana. Pelaa tai kävele kotiin.
Jaa, meinaat että teidän jostain kolmosketjun sentteristä olisi maksettu perunoita enemmän, muttei kapteenista?
Muutenkin ihmeen pikkusieluista porukkaa täällä.
Suomi-Salama
13.01.2007, 01:06
En tiedä, siksi kysyn vilpittömästi. Mitä sinä teit, kun kritiikki Janne Hauhtosta kohtaan oli suurimmillaan mm. silloin, kun hän oli joukkueen kapteeni? Jos kuuluit heihin, jotka toivoivat hänen lähtöään, niin kai ymmärrät edes olla nyt hiljaa tuosta asiasta? Jos et kuulunut, niin anteeksi tämä avautuminen. En vaan muista nyt yhtäkkiä nimimerkkiäsi Hauhtosen "puolustajien" listalta.
Mitä Tommi Kovaseen tulee, en tavoistani poiketen toivo hänelle menestystä uudessa seurassa. Mielestäni hänen puheensa ja tekonsa ovat niin paljon ristiriidassa keskenään, etten vaan voi toivoa hänelle henkilökohtaista pelillistä menestystä. Toivon, että hän vaipuu tusinapakkien kastiin ja menettää statuksensa edes jonkinlaisena kiekollisena puolustajana.
Tommi havannoi: "Ihmisillä on sellainen tyyli, aina syytetään ensimmäiseksi. Joskus kun katsottaisiin vähän avarakatseisemmin, niin asiat voisi näyttää vähän erilaiselta."
Hyvä Tomppa! Nyt näen maailman ihan uusin silmin, tää avarakatseisuus on ihanaa. Vielä kun tietäisi millä tavalla avarakatseisesti pitäisi mulkoilla, että tilanne näyttäisi erillaiselta. Myönnän, olen raukka vain julkisen sanan varassa: kapteeni lähtee henkilökohtaisiin syihin vedoten, henkilökohtaiseksi syyksi paljastuu oma kyvyttömyys neuvotella kunnon sopimus ja rahanahneus.
Kerro, oi suuri Tommi, mitä on oikeasti tapahtunut että voin katsoa asiaa eri tavalla.
Mukavaa, että lätkä herättää tunteita myös välivuonna aka missio 2007.
Ämmä. Nyt on kaikki amerikkaa kun pääsi hiiefkoohon ja saa paljon rahaa.....
dee_snyder
13.01.2007, 10:39
Niinpä niin. Mikähän helvetin haloo siitäkin nousisi, jos vaikka Kibe joukkueen kapteeni tuntisi "voivansa pahoin" , kun oikeasti haluaisi pelata melaveikkokavereidensa kanssa Ruotsissa ja häviäisi yhtenä päivänä IFK:n riveistä?
fiftyeight
13.01.2007, 11:59
- - -
Ennakoin siis vain mitä tapahtuu laumassa, jossa on paljon matalaotsaisia tonyhalmeita ja juhamietoja samassa ahtaassa (mielen)tilassa tärpäteissään, sekä voimakas ärsyke/kiihotin (Tommi Kovanen), joka vetoaa samaan osaan kaikkien luolamiesaivojen tunnekeskuksissa.
Nyt saa kyllä kummitus ottaa sanansa takaisin anteeksipyynnön kera, sillä Juha Mieto ei kyllä toilaile tärpäteissä. Eikä edes ahtaissa mielen tiloissa. Rehellisin ja aidoin suomalainen mies. Perkele.
1) Ensinnäkin on selvitettävä, että kuka helvetti on Tommi Kovanen?
2) Seuraavaksi on otettava käsittelyyn se, mitä HIFK kuvittelee hyötyvänsä Kovasesta. Ja miksi HIFK vastaavasti tunkee omia prospektejaan (Seppänen esimerkiksi) ulos seurasta noin 10 huonosti pelatun ottelun jälkeen korvaten heitä susirajan takaa tuoduilla hiirillä?
3) On myös selvitettävä se, miksi Jyp-kannattajat eivät hypi riemusta ja heittele hattuja ilmaan päästyään Kovasesta?
---
1) Asia selvisi. Rankkaa luettavaa, todellinen jyrä: Tommi Kovanen, 31v, 175 cm/77 kg. Olen pettynyt hankintaan, tietääkseni Kalpasta olisi löytynyt yksi pienikokoisempi pakki.
2) Mission impossible (tämä viesti tuhoutuu 4 sekunnin kuluttua)
3) Myös arvoituksellista. Minun puolestani voisitte ottaa Kovasen takaisin vaikka huomenna ja hänen mukanaan saisitte Korhosenkin.
Kuuluuko Jypin kotihallissa Hell´s Bells, kun Kovanen kiitää jäälle HIFKin valkoisessa vieraspaidassa? Enpä tiedä, mutta en pahemmin sure, jos Kovanen joutuu ottamaan muutaman niitin vastaan. Turha jätkä.
kummitus
13.01.2007, 13:35
Nyt saa kyllä kummitus ottaa sanansa takaisin anteeksipyynnön kera, sillä Juha Mieto ei kyllä toilaile tärpäteissä. Eikä edes ahtaissa mielen tiloissa. Rehellisin ja aidoin suomalainen mies. Perkele.En ota, mutta oikaisen vielä toistamiseen.
Juha Mieto ei toilaile tärpäteissään, mutta on minusta sellainen "äijien äijä", jolla on jokaiseen onkelmaan vankka ja ehdottoman oikeellinen neuvo - siis omasta mielestään. On saanut jostain syystä jaella yleisohjeitaan lukijoille oraakkelina paikallislehdessämme viime aikoina vaivaan kuin vaivaan pelkällä perstuntumalla, eli mutulla, joka on minusta arveluttavaa. Kyllähän tuota ylvästä suomalaisuuden ikonia kuunnellaan noilla meriiteillä, vaikka miehellä ei ole minkäänlaista tietotaitoa/koulutusta niistä kaikenkarvaisista asioista, joihin hän ohjeistuksiaan jakelee. Juha oli aikanaan kova hiihtäjä ja sisukas urheilija, mutta mikään pätevöitynyt erikoisneuvonantaja hän ei ole, vaikka mielipide varmaan löytyykin asiaan kuin asiaan.
Jostain syystä kun kovaan ääneen, fyysiseen voimaan, kokoon ja tuuheaan partaan liitetään vielä ulospäin suuntautunut voimakas alfa-uros persoona, painavine mielipiteineen ja annetaan hahmolle vielä valtaa (näkyvyyttä ja kuuluvuutta mediassa nykyjään), se herättää monissa ihmisissä merkillistä kunnioitusta, jopa ylistystä ja palvontaa.
Taisin sohaista jotain pyhää.
Kenelläkään ei olisi ollut mitään sitä vastaan että T.K. olisi vaihtanut joukkuetta jo syksyllä, jos joku joukkue olisi suostunut ostamaan ulos Kovasen sopimuksen. Ainakaan syksyllä kukaan ei arvostanut Kovasta niin paljon että olisi maksanut sen n.100 000€
Eli koska kukaan ei siihen suostunut, niin Kovanen päätti yksipuolisesti, että ei oikein nappaa pelata Jyväskylässä.
Ja sen takia kuten tässäkin ketjussa olen maininnut niin T.K. ansaitsee kaiken sen paskan minkä hänen päälle on viskattu. Joo tää on vähän tätä. Minulla on sellainen kutina että 22.02.2007 tulen tuntemaan suurinta myötähäpeän tunnetta Hippoksella ikinä, eikä se varmasti liity mitenkään kenttätapahtumiin.Ei ole pakko tulla katsomaan peliä jos häpeät Jyp:n kannattajia. Ja muutenkin mistä on kotoisin tuollainen moraalinen ylivertaisuus meihin muihin JYP:n kannattajiin?
3) On myös selvitettävä se, miksi Jyp-kannattajat eivät hypi riemusta ja heittele hattuja ilmaan päästyään Kovasesta?
No tätä minäkin olen ihmetellyt jo aikanaan kun Tommi lähti. Itse olin vain tyytyväinen mutta jostain syystä JYPin kannattajat itkivät Tommin perään kuin oltaisiin menetetty joku vitun Gretzky. Oletankin että JYPin kannattajilla on niin vähän puhuttavaa nykypäivänä, että tästäkin revittiin kaikki irti. Säälittävää.
No tätä minäkin olen ihmetellyt jo aikanaan kun Tommi lähti. Itse olin vain tyytyväinen mutta jostain syystä JYPin kannattajat itkivät Tommin perään kuin oltaisiin menetetty joku vitun Gretzky. Oletankin että JYPin kannattajilla on niin vähän puhuttavaa nykypäivänä, että tästäkin revittiin kaikki irti. Säälittävää.
Eihän kukaan Tommin perään ole itkenyt, vaan ollut suorastaan vittuuntunut siitä millä tavalla mies joukkueesta lähti. Ei kukaan Kovasta pelillisesti takaisin ole varmasti kaipaamassa, vaan tässä kritisoidaan pelaajaa joka vähät välittää sopimuksestaan setelinipun takia ja irtisanoutuu yksipuolisesti. Se myös, miksi asia on kasvanut näin isoksi johtuu siitä että kyseessä oli kapteeni pienimmällä pelaajabudjetilla operoivassa SM-liigaseurassa. Kun ei ole oikein JYPillä tällaisiin stuntteihin varaa, jos halutaan edes sinne säälipleijareihin päästä.
...
Kyllä tämä on ollut pelkkää raadonhimoisuutta. Jopa eräskin "kannattaja" aktivoitui pelkästään tämän tapauksen takia. En ymmärrä, onko JYP niin hiton HMV että joku tusinapakin lähtö kesken sopimuskauden saa smegmat kannattajien käsille.
Jos Tommi halusi lähteä niin sitten lähti perkele, minusta hän teki lähtiessään pelkästään palveluksen koko uppoavalle laivalle. Ei uppoa ihan niin nopeasti.
Jos Tommi halusi lähteä niin sitten lähti perkele, minusta hän teki lähtiessään pelkästään palveluksen koko uppoavalle laivalle. Ei uppoa ihan niin nopeasti.Samaa logiikka käyttäen olisi ok, jos esim. KalPan kapteeni Martin Sonnenberg toteaisi aamujäiden yhteydessä, että "pojat, nyt tuli mitta täyteen häviämistä" ja siirtyy pelaamaan vaikkapa Jokereihin. Syy siirtoon voi olla tässä tapauksessa mikä tahansa, joka aiheuttaa "pahaa oloa" ja keskittymiskyvyn katoamista. Jope Ruonansuun laulun sanoin "onks pakko olla kiltti jos ei taho"?
Hankala kysymys, johon ei ole varmasti olemassa yksiselitteistä vastausta. Liberaali linjaus lienee, että jos sydän ei ole toiminnassa mukana, niin lähteminen seurasta ilmapiiriä pilaamasta on oikea ratkaisu. Samalla pelaajasopimuksia pidetään toistaiseksi voimassa olevina ja niiden pilkuntarkka noudattaminen (siirtotapauksissa) rikkoo ihmisoikeuksia. Toisessa laidassa ovat pelaajilta ritarillisia arvoja odottavat ja urheilua romantisoivat ihmiset, joille seurasta toiseen vaihtaminen on enemmän kuin vain työpaikan vaihtamista A:sta B:en. He näkevät urheilussa myös muita kuin taloudellisia arvoja ja odottavat tämän vaikuttavat myös urheilussa tehtäviin päätöksiin.
Juu. Siitäpä sitten arpomaan mihin laitaan se oma näkökulma osuu...
mr purnu
13.01.2007, 17:31
Jaa, meinaat että teidän jostain kolmosketjun sentteristä olisi maksettu perunoita enemmän, muttei kapteenista?
Jos sinne olisi jotain velkoja ollut, eiköhän Hauhtosesta saaduilla siirtokorvauksilla olisi velat hoidettu( Columbuksesta tulleet). Sitähän minä ajoin tuolla rehellisesti takaa. Meitä on moneen tulkitsemaan viestejä. Eiköhän kaikki keskity nyt tulevaan=Jäänsulatukset runkosarjan vikan kierroksen jälkeen...
Niinpä niin. Mikähän helvetin haloo siitäkin nousisi, jos vaikka Kibe joukkueen kapteeni tuntisi "voivansa pahoin" , kun oikeasti haluaisi pelata melaveikkokavereidensa kanssa Ruotsissa ja häviäisi yhtenä päivänä IFK:n riveistä?
Nohei, vähän perspektiiviä noihin vertailuihin!
Joka tapauksessa voisi varmaan ajatella, että ehkä siellä hurrikaaniorganisaatiossakin on jotain pielessä kun pelit ei kapulle maistu niin joku papereita pyörittävä pikkusielu haluaa tehdä tämän elämän mahdollisimman hankalaksi mm. estämällä mahdolliset siirrot. Ja koko jengi hurraa pippelit tanassa. Todellista suomalaista johtajuutta?
Sinänsä tietysti huolestuttavaa, jos silloiset jengikaveritkaan eivät tuon hyllytysepisodin aikana nousseet puolustamaan kapteeniaan. Mutta kuten sanottu, en tiedä kun en asiaa seurannut. Eikä rehellisesti sanottuna juurikaan kiinnosta.
Jos T. Kovanen vahvistaa HIFK:ta niin hyvä niin, mutta onhan näitä Hedberg-Niskanen-linjan smurffeja tännepäin aiemminkin landelta roudattu. Ellei toimi, niin hiuksista v###un.
kummitus
14.01.2007, 02:13
Hienoa että tämäkin juttu (case Kovanen) on saatu päätökseen, ja lopulta vielä suht siististi. Tämän ketjun saa minun puolestani vaikka sulkea. En tiedä muista, mutta minua ainakin tympii koko aihe ja se on jo historiaa, minusta sen voisi haudata jo sinne.
OT:Ei ole pakko tulla katsomaan peliä jos häpeät Jyp:n kannattajia.Kiitos neuvosta. Kyllä minä aina tulen, ei meidän kuitenkaan tarvitse olla samaa mieltä kaikesta.
En häpeile ketään, ellette anna aihetta. Ja muutenkin mistä on kotoisin tuollainen moraalinen ylivertaisuus meihin muihin JYP:n kannattajiin?Hyvä kysymys, jos tuo pitää paikkansa. En ole oikea henkilö arvioimaan tällaisia, eikä oikeastaan kiinnostakaan.
Tämän ketjun saa minun puolestani vaikka sulkea. En tiedä muista, mutta minua ainakin tympii koko aihe ja se on jo historiaa, minusta sen voisi haudata jo sinne.
Kuinka voit sanoa tämän aiheen olevan mitätön? Kuvittelin sen olevan yksi tärkeimpiä asioita otettaessa huomioon seuraava pelaajayhdistyksen ja liigan välinen tuleva yhteistyö. Ymmärrän, että ottaa koville jos on ollut Tommin kanssa sillain ja se on tuntunut hyvältä.. muuten en. Tommi on kuitenkin kaikessa kapteeniudessaan pohjustamassa käytäntöä, jossa ei sopimuksilla ole mitään merkitystä. Katsotaan vaikka viiden vuoden kuluttua mihin se johtaa.
Veikkaukseni on toivoa, että IFK-lähtöiset pelaajat kehittyvät muissa ympyröissä vahvemmiksi liigapelaajiksi ja ovat sitten valmiita palaamaan emo-IFK:hon jossakin vaiheessa. Ehkäpä kyseessä on korvata loukkaantuneita pelaajia joista ei voi koskaan etukäteen tietää. Ja kuten kaikkien arvostama nimimerkki JHag tietää, niin ainahan näissä siirroissa on myös valmentajan toivomus/uskomus kehityksestä huomioitu. Jos ei valmentaja (Shedden) usko, että pelaaja X:stä (Hirschovits) on mihinkään, niin eiköhän tälläisille pelaajille anneta viimeinen ukaasi siirrosta muualle tai sitten suoraan siirto paremman peliajan toivossa. Naurettavaa sinänsä, mutta niin maa makaa kuin kuu petaa.
kummitus
16.01.2007, 11:55
Kuinka voit sanoa tämän aiheen olevan mitätön?Koska se ei kiinnosta tällä hetkellä ketään. Toiseksi; En sanonut mitättömäksi. Kolmanneksi; Minulla on vapaus esittää mielipiteitäni, siinä missä muillakin, siten siis voin sanoa aihetta vaikka siniseksi, soikeaksi ja pahanhajuiseksi. Kuvittelin sen olevan yksi tärkeimpiä asioita otettaessa huomioon seuraava pelaajayhdistyksen ja liigan välinen tuleva yhteistyö.No ole hyvä ja jatka sitten kirjoittelua, tuo vaikka vaihteeksi jotain uutta asiasisältöä aiheeseen.
Tommi on kuitenkin kaikessa kapteeniudessaan pohjustamassa käytäntöä, jossa ei sopimuksilla ole mitään merkitystä.Sitähän se piru yrittää! Mitä ehdotat vastatoimiksi? Oliko sinulla jotain konkreettisempaakin mielessä, kuin täällä palstalla asiasta itkeminen? Kapina? Kenttäoikeuden ratkaisu? Katsotaan vaikka viiden vuoden kuluttua mihin se johtaa.Ja silloin pohditaankin varmasti että olisiko asiat todella paremmin, jos olisi 5 v. sitten liitytty softdogin porukoihin ja tehty.... niin mitä? Lynkkaus? Laukaus? Kansalaisadressi? Iteketty? Annetaanko olla jo, keskitytäänkö seuraamaan JYPin otteita, vai onko sinulla vielä jotain tähdellistä sanottavaa aiheeseen T.Kovanen?
Ymmärrän, että ottaa koville jos on ollut Tommin kanssa sillain ja se on tuntunut hyvältä.. muuten en. just.
tuo vaikka vaihteeksi jotain uutta asiasisältöä aiheeseen.
Täytyy lueskella sinun kirjoituksiasi ja koittaa opiskella asiasisällön tuottamisen salat.
Kyllä meinasi itselläkin oksennusreaktio tulla, kun tuota Kovasen nyyhkytarinaa aloitti lukemaan. Nippanappa sen loppuun jaksoi lukea ja sitten ei tiennyt oikein pitäisikö tuolle nauraa ja itkeä.
Hyvin taidelasi-olkapää onnistui siinä JYPistä tekemään "ison, pahan suden". Tommissa ei toki itsessään mitään vikaa ollutkaan, ei suinkaan. Olisi sitten kirjoittanut aikaisemmin lyhyen sopimuksen, jos se Sveitsi on niin pitkäaikainen haave ollut.
Ja tuollainen lusmu on toiminut JYPin kapteenina, ei herranjumala.
No toivottavasti Tommi Kovasesta tuntuu nyt paremmalta kävellä kaduilla, kun kukaan ei enää tuijotakaan. Vai tuijottaako? Tuskin Helsingissäkään tämä saaga on jäänyt huomiotta.
C'mon, olihan tämä odotettavaa. Median kannalta herkullinen kärhämä on uhkaavasti lopuillaan ja pitihän loppuun saada wanha kunnon yksipuolinen tarina, jossa on kunnon suoraselkäinen ja reilu sankari ja sitten oikein paha roisto. Jos kyseessä olisi HIFK:n ja Jokereiden välinen vääntö, niin varmaan ensi viikolla vuorossa olisi tämän "vuoropuhelun" toinen osa jaksolla "Nyt puhuu Seppänen" tai jotain vastaavaa. Nyt tämä dialogi jäänee hieman vajaaksi. Lopputulos on kivaa ja harmitonta saippuajournalismia.
IS Veikkaajan söpön kansitekstin "Hymy kohun jälkeen" kunniaksi (naistenlehtien tasoa) lainaus Kari Tapion "Myrskyn jälkeen"-biisin sanoista:
Liian kauan omin voimin harhailin
Elin, niin kuin mul ois valta kapteenin
Moneen väärään vuonoon purteni mun ui
Kunnes karikolle ylpeys murentui
...
Myrskyn jälkeen nyt nähdä saan
Auringon taas käyvän hehkumaan
Tiedän tän, vielä kerran nään
Sateenkaaren pään, ja sinne jään
Surullinen juttu, joka yksipuoleisuudessaan ja faktat unohtaen vahvistaa käsitystä kyseisen aviisin nykyisestä toimituksellisesta tasosta. Arvio Kovasesta on silti mitä huvittavin: "On yhä yksi SM-liigan johtavista kiekollisista puolustajista. Tuonee HIFK:n alakertaan kaivattua nopeutta, kätisyyttä ja kiekollista erikoisosaamista." Bullshit! Sana "tuonee" saattaa hyvinkin olla osuvin kohta tuossa viiltävässä analyysissä.
Voisiko joku pistää lyhennelmää mitä Taidelasi avautui ja purki pahaa oloaan JYPistä? Juuri lopetin ko.lehden tilauksen ja taidelasin takia en kannata.
Tuskimpa ketään taitaa kiinnostaa :)
Voisiko joku pistää lyhennelmää mitä Taidelasi avautui ja purki pahaa oloaan JYPistä? Juuri lopetin ko.lehden tilauksen ja taidelasin takia en kannata.Ei mitään uutta, saatika ihmeellistä. Samaa shittiä kuin aiemminkin. Ainoa 'uutinen' on se, että taidelasi-harrastus olikin kuulemma vain "vitsi". Tommi-boy kertoo olevansa onnellinen päästessään pelaamaan ja kuinka paha olo tuli kun kadulla oli katsottu kuin murhamiestä.
Tuon jutun lukeneena taitaa olla korkea aika pyyhkiä IS Veikkaajalla persettä. Alaspäin on taso laskenut viime vuosina. Vesa Rantanen kaiken huippuna muka näsäviisaana kolumnistina. Jättäisi suosiolla älylliset vitsikkyydet niille, joiden ÄO on isompi kuin se kengännumero...niin ja se juttu oli todella oksettava. 7 päivää tasoa.
vBulletin v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.