PDA

View Full Version : Tupakka-gallup

Sivut : [1] 2

The Hawks
09.05.2001, 16:43
No niin, katsotaan minkä nimisillä myrkyillä porukka saastuttaa keuhkojansa. Eli tupakka-merkki mitä vedät?

Itse en ole mikään suurempi imijä, mutta silloin tällöin varsinkin kaljan kanssa menee mukavasti. Yleensä se on punasta Smartia/Marlboroa. Toisinaan tulee ostettua ihan mitä sattuu.

Mike
09.05.2001, 17:00
No nyt on tullut oltua enemmän tai vähemmän lakossa muutama kuukausi. Välillä on tullut polteltua vieläkin jokunen päivässä, mutta suht. hyvin on mennyt. Kaljan kera tulee kylläkin edelleen poltettua ihan entiseen malliin.

Etupäässä punainen Marlboro, mutta joskus myös punainen LM ovat nuo tuotteet joiden kanssa tulee tuhrattua.

Hiili
09.05.2001, 17:03
Laajennetaanko hieman ja kysytään: kuka ei polta...

Hiili ei polta. :)

Paitselo
09.05.2001, 17:10
Ei polta Predatorkaan. Ei koskaan ole polttanutkaan. Kärsii tosin kapakkaillan jälkeen krapulan lisäksi TUPAKALTA HAISEVISTA VAATTEISTA. Siis kun niin monet kaverit niitä syöpäkääryleitä kumminkin vetävät...

Huuhaa
09.05.2001, 17:19
Hyi hitto mitä pelleaineita! :mad:

TM
09.05.2001, 17:45
No smoking

Moto
09.05.2001, 17:46
Moto ei polta. Moto on polttanut elämänsä aikana yhden (1) savukkeen, merkkiä en muista, ikää oli 'bout 14 (minulla ei, tupakalla) ja se oli ihan riittävä kokemus.

Sitten, kun joku perustelee tarpeeksi vakuuttavasti, että miksi kannattaa tuhlata vuodessa jopa tuhansia markkoja keuhkojen tervaamiseen ja pahalta haisemiseen, voin harkita aloittamista...

Ghost
09.05.2001, 18:21
Ei pala täälläkään.

Salomon
09.05.2001, 18:54
Onneksi olen pystynyt lopettamaan sauhuttelun jo muutama vuosi sitten. Ei todellakaan tee enää mieli syöpäkääryleitä.

Janneone
09.05.2001, 18:59
Jaa, EI, Tyhjiä, Poissa.

Maestro
09.05.2001, 19:22
<B> Ei </B> savukkeille.

obi-wan
09.05.2001, 19:29
Minä nähkääs sauhuttelen vain ja ainoastaan kun olen humalassa. Selvin päin taas ei tupakkiin voi edes koskea

The Hawks
09.05.2001, 20:18
Viestin lähettänyt käyttäjä rayman
Minä nähkääs sauhuttelen vain ja ainoastaan kun olen humalassa. Selvin päin taas ei tupakkiin voi edes koskea

Et ole. Ainakin minulla on sama tapa. Tosin joskus sitä hairahtaa pahuuden tielle selvänäkin, mutta aika harvoin.

Arnold
09.05.2001, 20:27
Kerran yläasteikäisenä maistoin hieman ja siihen se jäi.

Sikari on ihan okei juhlatilaisuuksissa. Mutta sitäkään en ole kuin pari kertaa polttanut.

Skeletor
09.05.2001, 20:28
EI, Ei, EI....

FourForty
09.05.2001, 22:13
Ei nappaa täälläkään. Myös tupakoivista vastakkaisen sukupuolen edustajista yritän pysytellä mahdollisuuksien mukaan erossa.

Tuamas
09.05.2001, 23:17
Hienoa porukkaa täällä...
Itsekään en körssittele, paitsi juhlatilaisuuksissa ja kun rahaa piisaa tulee nautiskeltua sikareita, hienoja vermeitä nua sikarit.

Pelisilmätön
09.05.2001, 23:51
Harvemmin sitä tulee poltettua. Oikeastaan vain silloin sitä tulee vedettyä muutamat henkoset, kun on ottanut todella paljon tuota kuningas alokholia, mutta tämäkin tapahtuu hyvin harvoin. Merkki on se, mitä kulloinkin tarjotaan ;)

Sikarit on sitten juhla tilaisuuksiin ihan passeleita välineitä, mutta juhlia on niin harvoin, että harvinaisia herkkuja nuokin.

Niin ja nuuskaa tulee joskus käytettyä

Kotkafani
10.05.2001, 02:19
Johan nyt on raittiusseura...

teemu73
10.05.2001, 09:39
Joo EI TODELLAKAAN pala!!! En ole koskaan pitänyt tupakan mausta, vaikka ylä-asteella olikin kova jätkä ja väkisin yritti vetää kun tarjottiin...

Boogeyman
10.05.2001, 09:50
Ei savuketta huulessa hulmuamassa

JanJ
10.05.2001, 09:59
12 päivää ilman tupakkaa jo takana.
Eikä tunnu missään.

Oon polttanut 15 vuotta, siis koko
sen ajankin kun pelasin lätkää.
Taisin olla aina joukkueen ainoa savuttaja.

Nyt kun muutimme uuteen asuntoon, tupakointi vaan
jotenkin jäi. Ehkä sitä tulee joskus taas aloitettua.

Ai niin, ne merkit.
Periaatteena mulla oli että en polta mentholia enkä
koskaan osta kahta samanlaista askia peräkkäin.
Suosikit olivat Lucky Strike, valkoinen Mallu, Medium-Mallu, Sininen LM, Gauloiles (tai jotain sinnepäin), Camel, Camel Medium, täyspunainen Belmont, Kent, West light...

Afan
10.05.2001, 10:36
En polta. En myöskään tuomitse tupakoitsijoita, mikäpä minä olen sitä tekemään, mutta en kyllä lainkaan ymmärrä heidän "harrastustaan". Ei taida kenelläkään olla tuota terveyttä tuhlattavaksi asti. Monilla ei rahaakaan.

BigRedBob
10.05.2001, 10:55
Marlboro Lights

ELÄKELÄINEN
10.05.2001, 11:20
20 vuoden splaadaus loppui vappuna 2 vuotta sitten ja pitää.
Raittius ym. seurojen kanssa asialla ei ole tekemistä.
Ihmetyksellä muistelen aikoja,jolloin omassa työhuoneessa meni aski päivässä pahimmillaan.Ja kaikenlaisissa röökikarsinoissa sitä on tullut Suomen jäähalleillakin kärvisteltyä.

Designer
10.05.2001, 11:50
Ei pala tupakka täälläkään. Joskus tuli poltettua humalassa muutama savuke illassa, mutta lopetin sen kun ei enää tuonut muuta kuin pahan maun suuhun.

Ja kyllä muuten on melkoinen turn-off jos nainen polttaa. Saa olla vaikka minkälainen pakkaus vaan, mutta tupakka huulessa pudottaa pisteet nollaan.

Viikate
10.05.2001, 12:26
Tämähän on varsinainen No Smoking Team...

En minäkään käytä tupakkaa enkä muita huumeita. En edes osaisi... Ja innokkaasti taputan käsiäni aina, kun eduskunta hyväksyy uusia tupakointia rajoittavia lakeja :)

kakki
10.05.2001, 13:04
Mutta vahva KYLLÄ nuuskalle ja tottakai silloin tällöin suomalaisen miehen parhaalle kamulle oluelle.

Mazza
10.05.2001, 15:35
En polta, mutta en myöskään millään tavoin halua arvostella tupakoitsijoita. Todellakin jokaisen oma asia.

seisnauraa
10.05.2001, 16:37
Viestin lähettänyt käyttäjä Viikate
Tämähän on varsinainen No Smoking Team...

En minäkään käytä tupakkaa enkä muita huumeita. En edes osaisi... Ja innokkaasti taputan käsiäni aina, kun eduskunta hyväksyy uusia tupakointia rajoittavia lakeja :)

Itsellänikin tupakanpoltot on jäänyt joskus kotona kokeiluun. En kuitenkaan kannata tupakanpolton kieltäviä lakeja. Katsokaas niin paljon kansaa polttaa, että tupakasta saadaan hyvät verotulot! ;) Joten te, jotka olette jo terveytenne tärvelleet, polttakaa jatkossakin. Jos et ole vielä aloittanut, mieti kaksi kertaa ennen kuin aloitat. Verotuloja, verotuloja...

FourForty
10.05.2001, 18:22
Muistaakseni tästä verotulojutusta tehtiin joskus laskelmat, joiden lopputulos oli se, etteivät tupakoitsijoiden tuomat verorahatkaan riitä kattamaan sitä hintaa, joka tupakoinnista koituu yhteiskunnalle keuhkosyövän ja muiden tupakasta aiheutuvien tautien hoidosta. Siinä tapauksessa kannattaa siis polttaa, että muuttaa Espanjan tai Floridan lämpöön eläkepäiviksi ja hoidattaa syöpänsä siellä, ettei rasiteta Suomen sairaalajärjestelmää :)

Gags
10.05.2001, 21:55
Mutta ikävä kyllä tuota biittiä menee melkein boksi päivässä.

Demon Allbran
11.05.2001, 00:22
En polta, enkä koskaan tule polttamaan. Ja olen niitä ärsyyntyjiä, jotka todellakin jaksaa valittaa tupakoitsijoille. :)

Viikate
11.05.2001, 11:37
Tokihan tupakoitsijat maksavat OSAN aiheuttamistaan kustannuksista tupakan hinnassa. Yhteiskunnan kannalta ei siis tupakointi ole hirveän haitallista.

<valistusta sormi pystyssä>

Mutta kannattaa muistaa myös tupakkatuotannon vaikutukset kehitysmaissa. Lehtiä kuivatetaan Etelä-Amerikassa polttamalla sademetsien puuta, ja tupakanviljely vie viljelyalaa, jota monin paikoin tarvittaisin kipeästi elintarviketuotantoon... Tämä kaikki tietysti vain periaatteessa, sillä mikäänhän ei takaa, että ko. asiat varmasti olisivat paremmin ilman tupakkaa...

Vielä yksi ei-terveydellinen peruste tupakoimattomuudelle ovat ah-niin-sympaattiset ylikansalliset tupakkayhtiöt, nuo pyyteettömät hyväntekijät, jotka markkinoivat tuotteitaan köyhien maiden lapsille ja kiistävät kaikki terveysvaikutukset viimeiseen asti. Liiketaloudellisesti toki ymmärrettävää, mutta haluaako joku todella tukea rahallisesti tällaista toimintaa?

</valistusta sormi pystyssä>

The Hawks
11.05.2001, 12:03
<b>Viikate:</b> Jaaha, olet niitä miehiä :) Kuulutko mahdollisesti samaan porukkaan jonka mielestä Shell on paha ja McDonalds myös? Niitä näkee tuolla vihreä takki ja saappaat päällä aika usein liikkumassa. Ei tarvi mitään propagandaa tänne levittää.

No, älä ihan tosissasi ota mutta kuitenkin..

Viikate
11.05.2001, 12:37
Oli tarkoitus laittaa tuohon edelliseen viestiin merkit valistusosuuden alusta ja lopusta, jotta kenenkään ei sitä tarvitsisi lukea ja tällaisilta vastauksilta ynnä yleiseltä pahalta mieleltä vältytään. Tämä systeemi ei kuitenkaan tuollaista feikki-html:ää näköjään tunnistanut.

En käsittääkseni rikkonut Vapaa keskustelu -palstalle määriteltyjä "hyvän maun" rajoja. Eri asia sitten, jos täällä on olemassa joitakin kirjoittamattomia sääntöjä. En myöskään ryhtynyt oma-aloitteisesti valistamaan vaan täydensin jo esitettyjä kommentteja koskien tupakoinnin yhteiskunnallisia vaikutuksia.

Puolustus on puhunut.

Mosabacka
22.11.2001, 14:12
Ajattelin tätä aluksi tuonne Röörin palstalle, mutta kun olen huomannut nimimerkin itse aloittaneen useimmat aiheet, niin sijoitetaan tämä tänne.

Esittelen aluksi pari tilannetta, jossa riemuni (siis vahingoniloinen) on suunnaton:
(1) Kovalla pakkasella (esim odotellessa bussia tai taksia tai se perinteinen pakonomainen vääntäytymien parvekkeelle tai muuhun ovensuuhun nikotiinitarvetta tyydyttämään) minun silmissäni onneton tupakoitsija kaivaa vaivalloisesti tupakan esiin ottaa hanskat tai lapaset pois. Stop: tämähän on järjetöntä. Ulkonahan on kylmä ja vapaaehtoisesti hanskat pois tupakan käsittelemisen ja sytyttämisen takia. Jo tässä vaiheessa hymyilen kun näen sormien muuttuvan sinisiksi pikkuhiljaa ja varmasti tiedän kylmyyden iskevän kätösille.
Ulkona tuulee. Eli toisin sanoen yrittää tämä meidän tupakoitsijamme saada syöpäkääryleensä palamaan keinolla millä hyvänsä. Tikkuja käyttäen niitä kuluu monta tai sytkäristä polttoaine on varmasti lopussa. Joskus käy niin, että kylmyys sormiin iskee niin vahvasti, tai tuuli on armoton tulta sytyttäessä onnettomilla tulentekovehkeillä, että tupakka jää sytyttämättä. Hymyilen kuin hangon kaurakeksi vahingoniloisena. Itselläni on sormet tiukasti hanskojen tai lapasien sisällä, lämpimässä ja veri kiertää. Tai paremmin: olen sisätiloissa enkä tiedä tuon taivaallista kylmyydestä.
Mutta useinmiten tupakoitsija saa paperossinsa sytytettyä, hanskat tai lapaset vedetään käsiin ja tupakointi voi alkaa. Tässä vaiheessa polttaja saattaa näyttää tyytyväiseltä. Mutta se on vain hetkellistä.
Pienempänä luulin, tai se oli aivan loogiselta tuntuva ajatus, kylmällä tuli lämmittää tai tupakan tapauksessa lämmin savu voisi lämmittää uhriansa. Mutta tieto yllätti minut vanhemmiten. Ei kuulemma lämmitä. Jos ei osaa polttaa lapaset kädessä, sormet jäätyvät entisestään ja tupakan ainesosat vain lisäävät ääreisverenkierron heikentymistä eli sormet jäätyvät entisestään. Ja jos osaa polttaa tumppujen kanssa, sormet kylmenevät silti ääreisverenkierron heikentymisestä.
Niin, asiaan taas. Viimeistään siinä vaiheessa kun tupakka on runtattu maata vasten ja pyöräytetty kenkää siinä päällä sammumisen takaamiseksi, horkka on silminnähtävää todellisuutta. Tässä vaiheesssa sarjakuvan keinoin vahingonilosta nauraja kiemurtelisi ulvoen maassa. Täysin itse aiheutetulle kylmyydelle. Ehkä tämä riittää tästä esimerkistä.

(2) Tupakan ollessa kortilla syystä tai toisesta (lue: köyhien kohdalla raha, rikkaampien kohdalla oma saamattomuus, miksi et ostanut tupakkaa ajoissa tai tarpeeksi) nikotiinin tarve muodostuu ulkopuolisen silmissä hupaisaksi. Keskittyminen on vaikeaa, käsien tärinä ynnä muut oheishäiriöt (voit itse jatkaa listaa) ovat huvittavia minun mielestä. Kun viimein sitten saa tupakan käsiinsä, useinmiten tulivehkeet ovat kadoksissa (virne), mutta oletetaan, että tällä kertaa tupakoitsijamme saa tultakin ajoissa.
Mikä nautinnollinen ilme päällä kun ensimmäiset imut (siis posket vääristyneesti lommolla kuin imisi viimeistä pisaraa tissistä luullen, että enempää ei tule) vedetään keuhkoon. Syvälle ja ulos. Saattaa siinä ensi hönkäyksien jälkeen tahti vähän heiketä ja renkaita ja pössäyksiä saattaa suun ja nenän kautta onnellisena rakennella. Todellisuudessa kun kysytään, niin tupakoitsijat ovat vastanneet, että ensi-imut ovat parhainta ja sitten muu on vain tapaa tai ne eivät enää tunnu niin hyvältä. Minua ainakin huvittaa ne ensimmäiset vetäisyt kaikista eniten. Hymyilen iloisena siitä, että polttajan täytyy, on pakko, joutuu imemään kaikin voimin savua hengityskalustoonsa. Minulla ei ole mitään pakkoa polttaa paperia, jonka sisällä on puruja.
Tässä pari tilannetta, siis vain pari tilannetta joissa nautin hymyillen tupakoitsijoiden huvittavuudesta. Tilanteita riittää, mutta joudun ajan puutteen vuoksi jättämään tämän tupakoitsijoiden parjaamisen (loukkaannuitteko tupakoitsijat? :) ) lyhykäisesti tähän. Ehkä myöhemmin palaan aiheeseen, jos näyttää siltä, että aihe on ollut tarpeeksi provosoiva. Ja kun tupakoitsijat eivät varmasti lopu tästä maailmasta, niin minulla on ainakin päivittäin hymy herkässä.

jta
22.11.2001, 14:44
... siinäpä vasta todella pirullinen aine.

Ainakin toistaiseksi entisenä tupakoitsijana (13 vuotta, about aski päivässä viimeiset 5 vuotta) uskoisin tietäväni mistä puhun.

Eli siis, tärkein tupakkariippuvuutta aiheuttava tekijä on juuri nikotiini. Tappava myrkky, joka pieninä annoksina aiheuttaa hyvänolontunteen. Jonkin aikaa käytettynä se synnyttää henkisen riippuvuuden, jolloin elimistö nikotiiniin totuttuaan vaatii sitä lisää. Aikaa myöden hyvänolon tunteen saamiseksi vaadittava veren nikotiinipitoisuus kasvaa ja tupakkaa kuluu aina vain enemmän.

Jokainen, joka on koskaan tupakkaan sortunut allekirjoittaa taatusti juuri yllä mainitun ensimmäisen savun ihanuuden. Kun nikotiinitaso veressä on syystä tai toisesta päässyt normaalia alemmas ja elimistö alkaa vaatia uutta annosta. Keskittymiskyky rakoilee, kädetkin saattavat jo hieman vapista. Ja sitten pääset paikkaan, jossa sauhuttelu on mahdollista, kaivat esiin savukkeet ja sytytät yhden. Ensimmäiset henkoset virtaavat keuhkoihin ja veren nikotiinipitoisuus nousee. Muutamassa sekunnissa uudelleen nikotinisoitu veri ehtii aivoihin asti ja koko kroppaan syöksähtää hyvän olon tunne, jota koskaan tupakoimaton ei osaa edes kuvitella.

Suurin osa savukkeista ei ole noita "hyviä" savukkeita, vaan vain tottumuksen vuoksi vedettyjä, pahan maun ja morkkiksen jättäviä tapatupakoita. Mutta kun kohdalle osuu juuri se tilanne, jossa tupakka on todella tarpeen unohtuvat kaikenlaiset lopettamisaikeet ja maailma on taas hetken elämisen arvoinen paikka.

Älkää siis te koskaan tupakoimattomat arvostelko heikkoluonteisiksi niitä raukkoja, jotka eivät tavastaan eroon pääse. Tulkaa kertomaan lopettamisen helppoudesta vasta sitten, kun olette olleet kunnolla nikotiinikoukussa ja päässeet siitä irti.

Ja jos vain voitte sen estää niin älkää antako lastenne aloittaa tupakointia. Siinä menevät rahat ja terveys ja toisinaan tuntuu menevän ihmisarvokin.

Tupakka ei ole leikin asia, eikä mitenkään cool. Siihen jää oikeasti koukkuun, vaikka kuvitteleekin voivansa lopettaa koska vain. Mikään viikon lakko ei ole merkki siitä, että pystyy olemaan halutessaan polttamatta vielä vuoden polttamisen jälkeenkin. Se on vain merkki siitä, että ei vielä ole liian kovasti kiinni. Joka päivä pahentaa riippuvuutta.

Reilu vuosi sitten katselin avuttomana vierestä, kun appiukkoni kuihtui pois muutamassa kuukaudessa keuhkosyöpään. Itse toivon olleeni ajoissa lopettamispäätökseni kanssa...

Nimimerkillä "vähän toista kymmentä kuukautta savuton".

-------
Edit :
p.s. Tupakoitsijat eivät todellakaan hymyilytä minua. Toivon kaikille riittävästi tahdonvoimaa ja järkeä, että onnistuvat pääsemään eroon tuosta hirveästä addiktiosta. Ihan oikeasti.

ruoto
22.11.2001, 15:08
Nikotiinin ohella toinen mihin jää koukkuun on se tapa ja tilanne milloin pistää röökin huuleen.

Kuppi kuumaa ja kallista huoltamon kahvia, pöydällä veikkaaja, käsi menee taskuun ja poimii tupakan. Ensi henkoset, harmonia.

Eli jos pääsee eroon nikotiinin himoistaan niin jää jäljelle se totuttu tapa, esim. rööki huuleen kun lähtee autolla liikenteeseen, lätkämatsin erätauolla ym.

Välillä lakkoilleena tiedän tunteen kun ei tiedä mitä käsillään tekisi jos niistä puuttuu se tupakka.

Ne ketkä eivät ole ikinä olleet mihinkään koukussa eivät voi tietää miltä tuntuu olla riippuvainen.

Cosmo
23.11.2001, 00:50
Ehkä pinttynein tapa mulla oli se, että aina kun dokasi tai oli kapakassa, piti vetää tupakkaa, ja tavallista enemmän. Ei se kyllä siellä yhtään sen paremmalta maistunut, mutta oli tapojen tapa.

Itse polttelin 10 vuotta, välillä aski-päivässä tyylin, välillä oli päiviä ilman, ja muutama lakkoyritys mahtui myös tuohon ajanjaksoon. Lopetin, koska yhtäkkiä, kesken iltapäivän, kaverin kyydissä istuessani, rööki puolessa välissä, iski joku ihme salama, että "mitä vittua mä näitäkin polttelen?". puolikas rööki lensi tielle, ja sen jälkeen ei ole spaddun spaddua mennyt. ja tuosta iltapäivästä on reilu 2 vuotta.

Muutamien oikeasti lopettaneiden (vedellyt 10+ vuotta, ollut ilman yli 1v) kanssa kun olen jutellut, niin ovat todenneet, että lopettamisen aikana ei ollut yhtään vaikeaa olla baarissa ilman tupakkaa. Mulla oli sama juttu kun laskin päiviä joita olin ilman. Epäonnistuneissa lakkoyrityksissä (minun, ja muiden kertomissa) baarissa olo oli aina yhtä tuskaa, ja tuntui ihan paskalta.

Jos osaa löytää omat pahimmat tapatupakoinnit, ja olla juuri silloin polttamatta, ja nauttia siitä että pystyi juuri silloin olemaan ilman, ja sen kannustamana olemaan uudestaan juuri silloin polttamatta jne, niin voisi ehkä helpottaa tuota fyysistä tuskaa jonka polttamatta olo aiheuttaa. Tai sitten odottaa vaan sellaista outoa pommia, joka munkin kohdalle osui.

Ehkäpä tuo pahimmasta tavasta irti pääseminen (ja hyvin usein sen ilmentymä on kapakassa ketjupoltto) on kynnyskysymys sille pääseekö irti. Niin monet jotka sanovat: "3 viikkoa ilman, en uskalla mennä kapakkaan" ovat joko tuomittuja kapakattomaan loppuelämään, tai sortumiseen.

Enkä usko että on minkäänlaista aikaa, jonka jälkeen ei voisi enää sortua. Aina aika ajoin on kiva palauttaa mieliin, että olen ollut niin ja niin kauan ilman. Tulee hyvä mieli.

Toki kaipaan sellaisia kivoja aamuöisiä spadduhetkiä, jossain ulkona kesällä möksällä, tai matkaspaddua kun innolla kävelee kotoa juna-asemalle joka vie aina odottamattomaan Helsingin yöhön. Mutta en yhtään kaipaa sitä "makunautintoa", joka syntyy kun lähdet kapakasta ulos ja lähdet etsimään sitä taksia jostain, ja avaat jo kolmannen askin saman päivän aikana. Ja sitä hirveää tuskaa, kun illalla huomaa, että ok, yksi spaddu jäljellä, vedän tän nyt, menen nukkumaan, ja aamulla sitten haen heti lisää. Ja sittenkun yöllä herää tunnin välein, ihan vaan siihen että tietää että ei saa herätä kun ei voi mennä röökille kun ei ole yhtään spaddua..:mad: hirveää!

Elämä helpottuu kyllä lopettamisen myötä, mutta ei se sitä tarkoita etteikö se vaikeaa olisi silti.

PJay
23.11.2001, 02:03
Hyviä tekstejä. Taidanpa tästä lähteä tupakille.

Designer
23.11.2001, 09:03
Ei se tupakka mikään naurun asia ole. Varsinkaan siinä vaiheessa, kun haukiputaalainen Touko (kavereiden kesken Toke), 192cm ja 126kg, tulee yhdentoista keskioluttuopin jälkeen pummaamaan sinulta tupakkaa, jota sinulla ei ole. Turpiinsaannin mahdollisuus on lähestulkoon väistämätön.

domy
23.11.2001, 12:52
Viestin lähetti jta
... siinäpä vasta todella pirullinen aine.

Ainakin toistaiseksi entisenä tupakoitsijana (13 vuotta, about aski päivässä viimeiset 5 vuotta) uskoisin tietäväni mistä puhun.

Eli siis, tärkein tupakkariippuvuutta aiheuttava tekijä on juuri nikotiini. Tappava myrkky, joka pieninä annoksina aiheuttaa hyvänolontunteen. Jonkin aikaa käytettynä se synnyttää henkisen riippuvuuden, jolloin elimistö nikotiiniin totuttuaan vaatii sitä lisää. Aikaa myöden hyvänolon tunteen saamiseksi vaadittava veren nikotiinipitoisuus kasvaa ja tupakkaa kuluu aina vain enemmän.

Jos tämä iso ja paha nikotiini olisi se kynnyskysymys tupakkariippuvuudessa, niin miten on sitten mahdollista se, että nuuskan käytön lopettaminen on yleisesti helpoksi tiedetty toimenpide. Nuuskassahan on kuitenkin monikerroin enemmän nikotiinia. Itsellänikin muinoin ikeneni tuosta herkullisesta potaskasta pullistelivat, mutta lopettaminen oli mitä helpointa. Päätösluontoinen asia, eikä sen kummempaa. Samansuuntaisiin käsityksiin olen törmännyt laajemmaltikin.

Nikotiini on täysin ylimainostettu juttu, ja tämä rummutus perustuu luonnollisesti erinäisten nikotiinilaastarien, -purukumien ym. placebojen markkinointiin. Erityisen huvittavaa on, kun light-savukkeita piuhiva henkilö ryhtyy surkeilemaan nikotiiniriippuvuudestaan.

Tupakoinnin riippuvuustekijät ovat puhtaasti psyykkisellä osastolla. Tupakka voidaan nähdä henkilökohtaisena tapana tai tottumuksena, tai ryhmässä tietynlaisena "sosiaalipötkylänä". Tupakointiriippuvuuden pystyy helpoiten purkamaan hypnoosin avulla.

Andrej
23.11.2001, 13:01
Viestin lähetti domy
Tupakoinnin riippuvuustekijät ovat puhtaasti psyykkisellä osastolla. Tupakka voidaan nähdä henkilökohtaisena tapana tai tottumuksena, tai ryhmässä tietynlaisena "sosiaalipötkylänä".

Periaatteessa olen samaa mieltä siitä, että psyykkinen ja sosiaalinen riippuvuus ovat tupakassa se pahempi juttu. Kuitenkaan nikotiinin aiheuttamaa fyysistä riippuvuutta ei kannata vähätellä, se kun on oikeasti olemassa. Joillakin ihmisillä sattuu olemaan matalampi riski fyysisen riippuvuuden syntymiseen, ja siksi nikotiinista eroon pääseminen saattaa joskus vaikuttaa kovinkin helpolta.

Puhdas fakta se kuitenkin on, että nikotiinivalmisteiden avulla fyysisen riippuvuuden kehittänyt pystyy keskittymään ja yleensä pärjäämään huomattavasti paremmin kuin ilman minkäänlaista korviketta. Kun tapariippuvuudesta on päästy edes osittain eroon, on fyysisestä riippuvuudesta irrottautuminen huomattavasti helpompaa.

odwaz
23.11.2001, 13:12
Viestin lähetti domy

Nikotiini on täysin ylimainostettu juttu, ja tämä rummutus perustuu luonnollisesti erinäisten nikotiinilaastarien, -purukumien ym. placebojen markkinointiin. Erityisen huvittavaa on, kun light-savukkeita piuhiva henkilö ryhtyy surkeilemaan nikotiiniriippuvuudestaan.
Joo, kyllähän tuo röökaaminen on aika lailla tapa, mutta kyllä siihen nikotiiniin jää myös koukkuun. Mutta sillä, polttaako light-röökiä vai tavallista, ei ole juuri yhtään merkitystä. Tosiasiassa lightista irtoaa melkein yhtä paljon nikotiinia, tervaa, yms., ja niitä myös usein poltetaan kovemmalla tahdilla kuin tavallisia. Askeissa ilmoitetut terva- ja nikotiinimäärät ovat myös ilmeisesti moninkertaisesti liian pieniä, sillä ne testataan koneilla, joiden tulokset eivät vastaa todellisuutta.

Pakko tässä on lähteä ihan oikeasti röökille... hitto...:rolleyes:

jta
23.11.2001, 13:24
Edelleen omakohtaisesta kokemuksesta ja aika tarkan itseni motivointiin tähtäävän tutkimuksen tuloksena :

Tupakkariippuvuus koostuu kahdesta asiasta.

1. Fyysinen riippuvuus nikotiinista

ja

2. Henkinen riippuvuus tupakoinnista (= tapatupakointi)

Kummankin riippuvuuden voimakkuus on täysin henkilökohtainen juttu, eikä kahta ihmistä voi tässä suhteessa verrata toisiinsa. Jotkut jäävät viinaan ja huumeisiinkin helpommin kiinni kuin toiset.

Oma savutteluni oli loppuaikoina oikeastaan fifty-fifty kumpaakin. Elimistö pyysi nikotiinia ja tiettyihin rutiineihin liittyi tupakointi. Kumpaankin vaivaan oli aika hyvä apu korvata tupakka ensin Nicorettella ja vähän ajan kuluttua Nicorette tavallisella purkalla. Näin tuli aktiivisesti tehtyä jotakin muuta (= jauhettua purkkaa) tupakan sijaan, eikä nikkiskään pakottanut sauhuja vetelemään, kun sain korvaavan annoksen muualta. Jonkin ajan kuluttua sain kropan vieroitettua nikotiinistä korvaamalla aina vain useamman ja useamman Nicoretten tavallisella purkalla.

Edelleenkin minulla on tapana nakata purkka huuleen, kun tulee vastaan tilanne, jossa ennen sytytin savukkeen. Tätä nykyä vain tavastani muuttuu hengitys raikkaammaksi eikä päinvastoin, kuten ennen.

Kunnollisen nikotiiniriippuvuuden muodostuminen vaatii useiden vuosien tupakoinnin tai nuuskaamisen, joten jos joku on nuuskannut vuoden tai pari ja sitten lopettaa en pidä sitä minään todisteena nikotiinin epäaddiktiivisuudesta (mikä olisi suomenkielen vastaava sana?).

Henkinen riippuvuus taas syntyy jo paljon nopeammin. Ihminen on rakennettu siten, että hän vastaa tiettyihin ärsykkeisiin pääsääntöisesti samalla tavalla kuin aiemminkin. Eli kun olet tottunut vetämään tupakin aterian jälkeen tekee sinun mieli tupakoida aina syötyäsi.

Oma lopetukseni oli oikeastaan aika nopea ja helppo prosessi. Samoihin aikoihin lopettamispäätöksen tehnyt naapurini näkyy taas vetelevän paperossia iltaisin parvekkeella, joten kaikilta se ei onnistu sitten millään. Oma päätökseni tuntuu pitävän, mutta yhtään savua en uskalla enää imaista tai parin viikon päästä minulta palaa taas aski päivässä. Edellinen yritykseni kaatui juovuspäissään juhannuksen kunniaksi vedettyyn pikkusikariin.

Ei siis yksin nikotiini, eikä yksin henkinen riippuvuus vaan molemmat yhdessä pitävät tupakoijaa koukussaan. Nikotiinipurkan kanssa lopettaminen on siinä mielessä helpompaa, ettei tarvitse tapella kuin yhtä kiusaa vastaan kerrallaan, mutta lopetuksia on yhtä monenlaisia kuin on lopettajiakin.

Onnea ja menestystä kaikille, jotka yrittävät eroon sauhuttelusta.

Edit :

p.s. On itse asiassa aivan sama, onko riippuvuus henkistä vaiko fyysistä laatua. Faktat ovat kuitenkin, että :

- Tupakointi aiheuttaa riippuvuutta
- Tupakointi alentaa hapenottokykyä ja siten fyysistä suorituskykyä
- Tupakointi heikentää miehen seksuaalista suorituskykyä
- Tupakointi edesautaa useiden syöpälaatujen syntymistä
- Tupakointi heikentää ääreis- ja pintaverenkiertoa
- Tupakointi nostaa verenpainetta ja rasittaa sydäntä
- Tupakka on pirun kallista
- Tupakoija haisee

Pahinta tupakassa on se, että siihen tajuaa olevansa koukussa vasta, kun aamun yskäkohtauksesta selvittyään huomaa odottavansa koiran kanssa aamulenkille lähtöä vain siksi, että pääsee vetäisemään aamun ensimmäiset savut.

John-Lennonjohtaja
24.11.2001, 02:02
Mites nämä viestiketjujen otsikkosivut leviävät niin että osa sivun laidasta jää vit..maisesti piiloon?
Pääsivu ja ketjutsivut ovat taas oikean levyisiä.

kallu
25.11.2001, 02:04
Jepjep :)

paitsi että tupakointi ei heikennä vaan parantaa hapenottokykyä

perustelut:
Tupakoitsijan elimistö joutuu tottumaan siihen, että tarvittava happi otetaan huonommasta ilmasta kuin ns. normaalilla ihmisellä, ja tätä kautta se siis parantaa hapenotto_kykyä_

Dick Slasher
21.05.2002, 14:26
Polttamisen opettelu alkoi ehkä n. 11 - 12 v. ja 14-vuotiaana polttaminen oli jo säännöllistä siis n. 24-vuotta. Viime aikoina meni 1 - 1,5 askia päivässä ja oluen tms. kera vähintään 2 askia. Happi ei enää kaukalossa kulkenut ja tuntui että yskin keuhkot justiinsa ulos.
Lopettamisen yrittäminen on ollut mielessä jo pitkään. Vihdoin 3.5.02 aamusavujen jälkeen sain itseäni niskasta kiinni enkä ole vetänyt yhtään savuketta. Nikotiini tasoa olen pitänyt yllä ekan viikon laastari+purkka ja nyt vähenevän purkkamäärän avulla.

Hermoille käy yllättävänkin pienet asiat, ja kaupassa käsi hamuilee vaistomaisesti savukehyllyn suuntaan, unissani poltan vielä toisinaan ja olo on melkoisen levoton. Toistaiseksi päätös on pitänyt vaikka oluttakin on tullut juotua.

Miten JanJ, n. vuosi sitten olit ollut 12 pv lakossa/lopettaneena, tai niin ainakin kerroit jossakin ketjussa.

ervatsalo
21.05.2002, 14:41
Niin, itse olen ollut röökilakossa melkein kaksi vuotta, hyvin menee kaikinpuolin, humalassa polttamistahan kun ei lasketa.

Ei edes tee röökiä mieli, nikotiinipurkkaa tosin sitäkin enemmän.

Kyllä, lopetin purkan avulla tupakoinnin hyvin tuloksin. Ainoa pikku miikka on se että nikotiinipurkka se vasta riippuvuutta aiheuttaakin. Oikein saatanallisen nikkiksen.
Olenkin ajatellut lopettaa tämän kohta pari vuotta jatkuneen purkan mässyttämisen tupakan avulla.

Purkkaa on niin helppo käyttää missä vain, toisin kuin savukkeen sytyttäminen.

Loppukaneettina sanottakoon lääketehtaille, että kivat teille!

Täältä tähän

finnishninja
21.05.2002, 14:46
Myös minä aloitin 14-vuotiaana. Poltin yhtä soittoa 25 vuotta, kunnes -91 tumppasin. Kulutus silloin oli 1-2 askia päivässä. Poltin Marlboroa ja Princeä monta vuotta, kunnes päätin laimentaa. Keltainen Blend, sitten Blend Ultra ja lopuksi Blend Ultima. Tarkoitukseni ei ollut kuitenkaan lopettaa, vaan päätös pienestä lakosta tuli kun kolleegani uhosi lopettavansa, jos minä voin olla ilman kuukauden. Päätin panna hänet kuseen olemalla ilman juuri tuon kuukauden, enkä ole sen jälkeen polttanut.

Yhdentoista vuoden jälkeen voin sanoa sen verran, että puolivälissä aloin haistelemaan kaikkea, naisten hajuvesistä keväiseen metsään.

Monta totista paikkaa on ollut edessä, varsinkin hyvän sapuskan jälkeen, muiden alkaessa kaivamaan sätkiä esiin.

Lopettaminen on hommassa helpointa, mutta päätöksen teko vaikeinta.

Kollegako? Joo.. hänellä ei ollut selkärankaa lopettaa niinkuin lupasi.

palle fontän
21.05.2002, 14:48
Tietääkös kukaan, onko esim. nikotiinille olemassa jotain antabuksen tyylisiä ratkaisuja? Luulisi olevan melkoinen menestys lääkemarkkinoilla.

Dick Slasher
21.05.2002, 14:48
Viestin lähetti ervatsalo
... Ainoa pikku miikka on se että nikotiinipurkka se vasta riippuvuutta aiheuttaakin. Oikein saatanallisen nikkiksen.
Olenkin ajatellut lopettaa tämän kohta pari vuotta jatkuneen purkan mässyttämisen tupakan avulla.

Purkkaa on niin helppo käyttää missä vain, toisin kuin savukkeen sytyttäminen.

Loppukaneettina sanottakoon lääketehtaille, että kivat teille!

Täältä tähän

No jäähän siinä kuitenkin häkä, terva ja muutama muu "savukaasu" hengittämättä. Joskaan ei se purkkakaan terveellistä liene.

muaddib
21.05.2002, 14:55
Itse tuli poltettua n. 10-20 punasta/valkosta mallua päivässä n. 14 vuoden ajan.

Olen ollut tänään polttamatta 34 päivää, joista viimeiset 14 ilman korvikenikotiiniä (laastari toimi mulla hyvin). Viime yönä näin ensimmäisen täysrealistisen tupakkaunen ja kyllä maistui hyvälle!

Vähän yli kuukauden kokemuksella voisi sanoa seuraavaa:

- Vältä tilanteita, joissa joudut odottelemaan jotain ulkosalla
- Baarissa mene savuttomiin tiloihin.
- Pyydä asuinkumppania viemään roskat / hakemaan posti
- Syöminen luultavasti lisääntyy - syö leipää ja vaikka tomaatteja, älä Fasu-paloja/jugurttirusinoita
- Älä katso suosikkijoukkueesi taaperrusta finaalipeleissä

Mutta mikäpäs sitten muuttuu lakon aikana/lopettamisen jälkeen?

- hermo on toisinaan aika herkässä ja toisinaan tekee mieli tehdä ns. nielikäiset (ts. ruuvata pää irti) esim. edellä ajavalta liikennerajoitteiselta kotirouvalta
- huomaat, että ihmiset haisevat keskimäärin aika pahalle
- ruoka maistuu aivan erilaiselle - paremmalle ja/tai pahemmalle
- nukut paremmin
- jaksat juosta koko futismatsin ajan paremmin (paitsi ehkä katsomossa)
- ajatus kulkee paremmin
- viini, viski ja olut maistuvat PAREMMALLE
- äidin ja/tai naiskumppanin rutina vähenee huomattavasti

Kidd
21.05.2002, 16:07
Kokemuksesta voinen sanoa ettei tupakka jätä rauhaan -koskaan. Itse polttelin ensin viisi vuotta 13-18 vuotiaana, joka tarkoitti askia punaista mallua päivässä. Sitten yhden pidemmän keuhkoputkentulehdus-jakson jälkeen päätin lopettaa. Päivä on hyvin muistissa, oli nimittäin jouluaatto. Nuorena jannuna piti luonnollisesti lähteä kiertämään sukulaiset lävitse, joten edessä oli heti kättelyssä pahimman luokan koettelemus. Itse päivästä muistan sen että a) näin suurimmaksi osaksi utuista kuvaa ympärilläni olleista ihmnisistä, aivan kuin en olisi itse ollut paikalla b) illalla makasin sohvalla tuntikaupalla hikoillen ja kärsien krampeista(!) c)sydän oli tulla rinnasta ulos. Kuitenkin päivä päivältä taistelin tupakkaa vastaan ja noin kolmen viikon jälkeen alkoi hieman helpottaa. Pari viikkoa syljin mielenkiintoisen näköisiä limppejä, pääasiassa mustia sellaisia. En enää sortunut tupakkaan: itse asiassa seuraavaan viiteen vuoteen en voinut edes sietää tupakkaa saatikka tupakoivia ihmisiä....kunnes tuli eräs kesäinen ilta. Tupakkaa ei todellakaan tehnyt mieli, mutta jostain kummasta se yhtäkkiä ilmestyi suuhuni. Samana iltana tulikin sitten poltettua pelkästä polttamisen ilosta monta röökiä, samoin seuraavana päivänä, ja sitä seuraavana...kunnes tajusin olevani jälleen koukussa. Ja tässä sitä ollaan; lähes aski päivässä, keuhkot piiputtaa ja kunto on ameeban tasolla. Saatanan tupakka!!!! (miehen heikkoutta tietysti, mutta onnellisempi olisin jos tupakka kiellettäisiin lailla. Rööki on perseestä.)

sampio
21.05.2002, 16:22
Katos vaan. Fisuninzalla pyörähtää tänä vuonna 50 täyteen. Tai on saattanut jo pyörähtää, tiedä häntä. Jatkoajan viisain ja vanhin kenties?

Kunnioittaen,

nimim. "freehand on perperistä!"

finnishninja
21.05.2002, 16:51
Nyt pani raapimaan päätä... parin vuoden klikki jossain.. seniliteettiä ehkä.. Siis ei tänä vuonna, vaan vielä on pari vuotta aikaa:D

ruoto
21.05.2002, 16:56
Dick Slasherille: Mä alotin lakon ihan samana päivänä!
En oo polttanu tai käyttänyt laastareita sen jälkeen, kaikkea on tullu kyllä syötyä, mutta se sallitaan toivottavasti:)
Olen ollut useasti tilanteissa joissa ennen on tullut AINA poltettua, mutta olen pystynyt olemaan nyt ilman.
Ainoa haitta polttamatta olemisesta on tämä jumalaton yskä, mutta kai siinä keuhkot puhdistuu:)

sampio
21.05.2002, 17:06
No, mitäs pienistä. Onneksi olkoon kuitenkin.

Punalippu
21.05.2002, 17:38
Ja veet velipojan niskaan ja koolla hakkaan velipojan akkaa.. Mä lopetan huomenna;) röökinpolton, eihän tässä ole tullut kuin rapiat 20 vee polteltua ja lopettaa on pitänyt aina;) mutta huomenna loppuu tupakin polttelu, jääkaapissa lojuu nuuskat, joo joo, tiedetään, addiktista toiseen, mutta säästyypä ainakin keuhkot ja voi sitten kärsiä kahdet vieroitusoireet, kun vieroittautuu sitten nuuskasta...Rööki on muuten hanurista, laillistettua huumetta, sieltä pahimmasta päästä, varsinkin jos kauan on tuprutellut...

jta
21.05.2002, 17:48
Omasta lopetuksestani on nyt kulunut reilu vuosi ja neljä kuukautta. Ihan vain periaatteesta en lopettanut 1.1. vaan odotin kolmanteen päivään tammikuuta.

Aamulla vedin työmaan tupakkapaikalla viimeisen pöllini ja sen jälkeen lahjoitin sytkärini työkaverille.

Sitten napsin puolitoista viikkoa Nicorettea, josta vieroitin itseni toisen puolentoista viikon aikana ksylitolipurkalla. Ensin korvasin joka kolmannen nikotiiniannoksen tavallisella purkumilla, sitten joka toisen ja vähän myöhemmin kaksi kolmesta, kunnes lopulta pärjäilin ilman.

Joksikin aikaa siitä jäi purukumiriippuvaisuus, mutta olipahan ainakin hengitys raikas joka tilanteessa.

Onnea ja menestystä kaikille lopettaneille ja rohkeutta sitä harkitseville. Ja erityisen lämmin onnittelu niille, jotka ovat mokomalta addiktiolta välttyneet kokonaan.

tombraider
21.05.2002, 18:09
Kyllä ne vaikeat ajat ovat vasta edessäpäin arvon Dick. Muutama viikko menee heittämällä alku innostuksen varjolla, mutta parin kuukauden päästä alkaa vaikeat ajat. Ehkä et ajattele tietoisesti tupakkaa, mutta siellä se superkääryle väijyy hyllyllä ja odottaa oikeaa tilannetta.

Ne ketkä kehuvat irtipääsyään tupakasta ja väittävät sen olevan taaksejäänyttä elämää, huijaavat itseään. Varmaankin yli 10-vuotta polttamatta olleista yli 20% aloittaa sen uudelleen.

Lopettamisen haittapuolista ei paljon puhuta, joten listaampa muutaman.
1) aineenvaihdunnan lisääntyminen, josta seuraa lisääntynyt hikoileminen. Saa*ana että osaa olla harmittava homma.
2) tupakoitsijoilla on pienempi riski sairastua alzhaimerin-tautiin

Lopettamisen positiivinen homma on, että haju- ja makuaisti paranevat. Muu onkin sitten pelkkää propagandaa;)

varjo
21.05.2002, 18:09
tota finnishninja...ikäsi...
aloitit 14 vuotiaana->
synnyit vuonna 0
0+14 aloitit tupakoimaan
0+14+25 tupakoit (v.91)
0+14+25+11=50 v

Jos tämä siis pidä paikkaansa niin missä vika?

finnishninja
21.05.2002, 18:30
Viestin lähetti varjo
tota finnishninja...ikäsi...
aloitit 14 vuotiaana->
synnyit vuonna 0
0+14 aloitit tupakoimaan
0+14+25 tupakoit (v.91)
0+14+25+11=50 v

Jos tämä siis pidä paikkaansa niin missä vika?

Ööö.. . missäkö vika.... taisin näppäillä hieman liian vinkiää...
Tässä ajankohtainen (ja oikea) taulukko meikäjäppisen urasta tupakoitsijana:

14-vuotiaana aloin tupakoimaan. Siis,

0+14+20+11=45

Pahoittelen väärien tietojen johdosta ylempänä, muttakun olen niin miästä pitkästä lakostani joka pitää yhä ;)
Voinko mitenkään hyvittää tätä?

varjo
21.05.2002, 18:40
aika epätavallista että tupakoitsija näkee tupakoidut vuodet pidempinä kuin ne olivatkaan, vai tuntuuko kuivana oleminen niin kauhealta että "happy days"ien pituuskin muuttuu muisteloissa, aika kultaa muistot?

Kaveri joka yritti lopettaa nuuskaamisen enemmänkin tuntui laskevan sekunteja jokaisena valveillaolon hetkellä kun hän yritti lopettaa.

tombraider
21.05.2002, 19:38
finnishninja: Älä välitä, mennään kaljalle ja vedetään rauhankessut päälle

finnishninja
21.05.2002, 20:00
:D

Yhtä asiaa en tosin uskalla väittää, nimittäin tätä klassista "yhtään ei tee mieli" muutaman vuoden tauon jälkeen. Kerran tupakoitsija - aina tupakoitsija. Okei, olen suunnattoman iloinen siitä, että haju-aisti on tullut takaisin ja nautin siitä varsinkin näin kesällä, mutta onnellisempi ihmisenä? E.. e!

Meillä on työpaikalla ruokailuhuone, joka on jaettu kahtia -tupakoijille ja tupakoimattomille. Olen pannut monesti merkille, että tupakoitsijat ovat keskimäärin leppoisampaa poppoota. He osaavat palkita itsensä paremmin pikku tauolla, johon kuuluu maukkaat savut.

Kumpiko on loppujen lopuksi parempi, tupakoimaton ja hieman kireä, vai leppoisa pikku köhässä elely? Huus nous?

Ekonoomisesti tupakoimaton säästää tietenkin - yleensä rahaa joka ei näy kuitenkaan missään...

BigRedBob
21.05.2002, 21:43
Itse aloitin tupakoinnin vasta "vanhemmalla iällä", eli n.vuoden 98 tai 99 paikkeilla. Mitään todellista addiktiota ei ole tullut, vaikka tahti oli joskus aski/päiväkin, koska viimeisen vuoden aikana olen usein ollut polttamatta kokeeksi "ihan piruuttaan" 2-3 viikon periodeja. Aluksi tekee kovasti mieli polttaa, mutta kun puuhailee kaikkea muuta, niin se tunne menee ohi. Nytkin olen ollut n. 3 viikkoa tyystin polttamatta. Hermot ovat olleet ehkä hiukan kireämmällä, kuin normaalisti, mutta ei sen kummempia vaikeuksia olla ilman.

Nimim. "Ystäväni käskevät lopettamaan kun kerran vielä pystyn"

tombraider
21.05.2002, 22:05
Bigrebbob: tollanen katkopolttelu on vaarallisinta kaikista, koska elimistö ehtii tottumaan tupakoimiseen ja sitten se taas loppuu. Kun uudestaan aloittaa niin taas elimistö ottaa kaiken irti. Eli paskaa menee elimistöön paljon enemmän epäsäännöllisellä kuin säännöllisellä kessuttamisella. Toisinsanoen lopeta tai vedä niin että posket on lommolla, mutta älä pidä pieniä taukoja.

Joojoo ihan totta

BigRedBob
21.05.2002, 22:10
Viestin lähetti tombraider
Bigrebbob: tollanen katkopolttelu on vaarallisinta kaikista, koska elimistö ehtii tottumaan tupakoimiseen ja sitten se taas loppuu. Kun uudestaan aloittaa niin taas elimistö ottaa kaiken irti. Eli paskaa menee elimistöön paljon enemmän epäsäännöllisellä kuin säännöllisellä kessuttamisella. Toisinsanoen lopeta tai vedä niin että posket on lommolla, mutta älä pidä pieniä taukoja.

Joojoo ihan totta Kiitos tiedosta. En ollutkaan tietoinen tuosta asiasta.

Itseasiassa tuo katkonaisuus ei ole ollut mikään itse tarkoitus, olen vaan jostain syystä halunnut kokeilla, että vieläkö pystyisin halutessani lopettamaan. (Ja tietenkin kehuskellut kavereille, että "heh, miten niin vaikea lopettaa? Mä pystyn siihen koska tahansa!")

Senior
21.05.2002, 22:37
Aloitin 16 vuotiaana ja siitä lähtien olen röökannut perkeleesti koko ajan eli 27 vuotta. Kertaakaan en ole yrittänyt lopettaa ja joka aamu, kun herään, vedän ennen silmien avaamista röökin.

Olen vielä jumissa punaiseen Belmonttiin, jota ei tietenkään saa kuin Suomesta, joten mitkään tax-free röböt ei mua koske.

Se on pojat niin, että lakkoilu on heikkoja varten, (lopettaminen on viisasta.) Olen vaan sitä mieltä näillä röökausvuosillani, että kiinnostuneet näkevät lopettaneeni kessuttelun jonkin sunnuntai Hesarin sivulta 10 (siellä, missä on omia ilmoituksia ja joissa yleensä jokaisen ilmoituksessa on risti.):rolleyes:

Oloneuvos
22.05.2002, 07:41
Ervatsaloko se totesi, ettei hönössä poltettuja kessuja lasketa?! Hyvä niin, sillä sitten en ole polttanut juuri lainkaan. :) Ammattilaisten joukossa jorinani kuulostaa tietysti kovin vaatimattomalta, kun vuodessa menee nykyisin korkeintaan aski käytettynä parin kolmen illan aikana.

Aikaisemmin meni reilustikin, mutta jostain kumman syystä ei lopettaminen tuntunut kohdallani vaikealta. Tietysti joku hassu sikari mahtuu sanotun saldon päälle, mutta ilman savuja menee helposti puolikin vuotta, eikä asiaan kiinnitä mitään huomiota. Tarvittaessa niiden vähienkin savumerkkien lähettämisen jättäminen toisten huoleksi olisi osaltani helppoa.

Kovin ovat perskohtaisia nämä lopettamiseen liittyvät tuskat. Jollekin vaihtoehdot ovat joko kaikki tai ei mitään, toisilla asia ei ole kovinkaan vaikea.

BBT
22.05.2002, 08:10
Näin tuli kirjoitettua eräässä spaddu keskustelussa marraskuun 13. päivä:

"...Itse alotin röökaamisen 14-vuotiaana ja kakstoista vuotta sitä tuli pössyteltyä, vaihtelevalla aski/päivä-määrällä. Pahimmillaan meni lähes pari askia punasta Mallua, mut tänä kesänä sain vähennettyä n. 10 spadduun päivässä ja syyskyyn 8. jälkeen en oo röökiä vetäny.

Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa että (ainakin vielä) on ollu tosi helppoa tää lopettaminen. Ei nicorettejä, ei laastareita. Oikeastaan ainoa mikä ..tuttaa on se ettei tullu lopetettuu aikasemmin, ku se kerran näinikin helppoa on ollu..."

Ja onko mikään muuttunut. No, muutamia spaaderoita on nyttemmin jurrissa tullu polteltua -> tosin ei pysty polttamaan ku maksimissaan puolikaan, niin karmeelle se maistuu. Purkkaan tai laastariin ei ole onneksi (vielä?) tarvinnut koskea. Muita plussia onkin tässä ketjussa jo aiemmin mainittu.

Tsemppiä vaan...

outsider49
22.05.2002, 09:29
Viestin lähetti Senior
Aloitin 16 vuotiaana ja siitä lähtien olen röökannut perkeleesti koko ajan eli 27 vuotta. Kertaakaan en ole yrittänyt lopettaa ja joka aamu, kun herään, vedän ennen silmien avaamista röökin.

Olen vielä jumissa punaiseen Belmonttiin, jota ei tietenkään saa kuin Suomesta, joten mitkään tax-free röböt ei mua koske.

Se on pojat niin, että lakkoilu on heikkoja varten, (lopettaminen on viisasta.) Olen vaan sitä mieltä näillä röökausvuosillani, että kiinnostuneet näkevät lopettaneeni kessuttelun jonkin sunnuntai Hesarin sivulta 10 (siellä, missä on omia ilmoituksia ja joissa yleensä jokaisen ilmoituksessa on risti.):rolleyes:

Noin suurinpiirtein sama vika, eli punaista Belmonttia meni n. 2-2.5 askia päivässä, aina oli huoli jos lähti esim. ulkomaille että punaista Belmonttia oli riittävästi+varmuusvarasto mukana. Myyntihommissa tuli poltettua jo työpäivän aikana vajaa pari askia, siihen vielä olemattoman ilmastoinnin (ikkuna auki/kiinni) aiheuttama passiivinen tupakointi päälle, 5 jätkää samoissa tiloissa, kuka poltti sikkee, kuka piippua, teki varmaan sen että kun taas kerran tulin illalla parvekkeelta tupakalta ja heittäydyin sohvalle
huomasin etten enää pystynyt hengittämään sisään/ ulos ilman että olis yskittänyt ja keuhkot työntänyt mönjää pihalle, sillä hetkellä loppui röökinpoltto (-95), oli tosi helppo ymmärtää että tällä tyylillä ei kauaa täällä enää tarvi olla, ei ole tehnyt mieli Belmonttia kertaakaan senjälkeen. Lopettaminen kannattaa aina,
lopeta sinäkin Senior, uskonvahvistusta voit hakea sädehoitokliniikan takapihalta jossa keuhkosyöpäpotilaat vetää oikealla kädellä spaddua ja vasemmalla happipullosta happea perään

catkin
22.05.2002, 10:36
Viestin lähetti tombraider

Löytyyköhan tästä jotain faktaa, arvoisa hautapatukka?

Lääkärisedät kun ovat useinkin minulle painottaneet,
että lyhyetkin lakot ovat paljon parempi kuin ei
lakkoja ollenkaan.

Tosin en siihenkään ole pystynyt, tokkopa edes yrittänyt.

polvipetteri
22.05.2002, 10:53
Itse en ole koskaan polttanut, mutta työkaverini touhuja olen seuraillut. Muutama vuosi sitten tämä yritti lopettaa nikotiinipurkan avulla. Kesti vissiin pari kuukautta se yritys. Sitten miekkonen tapasi uuden naisen erottuaan entisestä ja hetken kuluttua vaan yksinkertaisesti lopetti polttamisen ilman mitään laastareita tms. En tunne asiaa ts. riipppuvuuden muotoa tarkemmin, mutta mitä olen hänen kanssaan jutellut, kaikki vähentämiset, laastarit tms. pitävät vaan "kipinää vireillä" ja se seuraava rööki vaan odottaa ilmestymistään suuhun. Homma kerralla stoppiin. Omasta ajattelusta kaikki on kuulemma kiinni.

wapiz
22.05.2002, 13:06
Sinistä Belemoonttia on tullut nyt kiskottua noin 15 vuotta ilman taukoa lukuun ottamatta helvetillisiä krapulapäiviä.
Nooh viime kesänä kävi mielessä että jos nyt ottais omaa itseänsä niskasta kiinni ja lopettais mutta sattuipa niin että alkoi 8 kuukauden rakennus projekti ja se katko jäi sitten haaveeksi just heti.... Tupruttelu kaksinkertaistui. Eipä voi sauhuttelu paremmalle maistua kun olet latonut 50 neliötä kattotiiliä, ottanut pari koffendaalia ja lämpötila about + 40 auringossa... perse katolle olutta siemaillen AAAH ja tupakkaa... Katotaan jos sitten tänä kesänä, NO eip taida onnistua vieläkään... Terassi tekemättä, laudotukset maalamatta ym.... No kyllä mää sitten kun nää projektit on ohi HEH ;)

Nokkis
24.05.2002, 09:41
No niin, lähinnä tämän ketjun innoittamana olen nyt sitten ollut polttamatta tarkalleen 48 tuntia, sitä ennen tulikin polteltua 12 vuotta n. aski päivässä, lukuunottamatta yhtä kolmen kuukauden mittaista tupakkalakkoa.

Poiminta --> "48 tuntia· nikotiini on poistunut elimistöstä · haju- ja makuaisti alkaneet parantua"

Aargh.. sen kyllä huomaa, pahimmat niksat nimittäin just nyt. :mad:

Wolves
24.05.2002, 12:54
Jaaha, kessuttelu alkoi 15-vuotiaana eli polteltu on 11 vuotta. Ketju on seuraavanlainen:

Vihrea Barclay-->Camel-->Vihrea Marlboro Light-->Vihrea Marlboro-->Punainen Marlboro (tahan jumituttiin n. 5 vuodeksi) -->Punainen Smart, jota paraikaa poltellaan.

Perkele, aakkoset ei toimi ollenkaan. No tammosia naa koulun koneet valilla on.

CMX
24.05.2002, 13:00
Muutama Camel tulee kiskottua päivässä. Ehkä noin 10. Ja joskus saattaa olla muutamia päiviä taukoa etten polta lainkaan. Eli polttelen ajankuluksi lähinnä, vaikka myönnettäköön kyllä pienehkö riippuvuus kyseiseen tuotteeseen. Nykyään olen alkanut siirtyä punaiseen Smarttiin, koska sitä saa halvalla ja rahaahan ei koskaan ole liikaa.
Lisättäköön vielä se, että kaljanjuonti-iltoina tulee poltettua normaalia useampi tupakka. Cafe Creme -vaniljasikarin myönnän käryävän myös joskus. Se se vasta on herkkua, mutta kallista herkkua.

Tilatiili
24.05.2002, 15:47
CMäksä näyttäisi olevan itseni lisäksi ensimmäinen kohtuukäyttäjä tässä ketjussa. Nyt herätys! Pakkoko sitä on kiskoa kuin korsteeni tai sitten kiristellä kiukkuisena jossain lakossa ja pitää siitä meteliä. Opetelkaa polttelemaan sopivasti, noin 5 röökiä päivässä. Makuaisti ei merkittävästi turru, jokainen tupakki on pieni juhla ja terveys säilyy ennallaan. Mitä nyt mielenterveys hiukan kohoaa. Luin nimittäin kerran jostain lääkärilehdestä poimitun artikkelin, jossa todettiin, että tutkitusta ryhmästä 1-5 savuketta päivässä polttelevat eivät tilastollisesti eronneet mitenkään polttamattomien porukasta sairastelun suhteen. Mutta aijai kun noustiin askiin ja päälle. Fliptop.

Tässä teille tilastoa tähän asti vastanneista:

Ei koskaan 1kpl
Lopettanut 5kpl

1-5 tupakkia 1kpl
5-10 tupakkia 1kpl + minä (kaljottelu nostaa keskiarvon tänne)
11-15 tupakkia 2kpl
16-20 tupakkia 0kpl (kuka haluaa erottua, tässä sauma)
Askipuolitoista 3kpl
Kaksiaskia 1kpl ("perkeleesti" tarkoittanee tätä määrää)

Purkalla 1kpl
Nuuskalla 1kpl
Ja sitten oli vielä jokunen, näitä tuuripoltteli, joita ei pidä väheksyä.

Itse olen vienyt tämän kohtuutupakoitsijan roolini niin pitkälle, että polttelen kyseisen passelin määrän nimenomaan Fiksuja tai Onnekkaita kevytsavukkeita: Smartteja ja juhlissa Lucky Strikejä. Like-uutisissa Lucky Strike muuten voitti muuten taannoin markkinoiden vetävin iskelmätupakka -tittelin. Tyh!

Nokkis
24.05.2002, 18:38
Viestin lähetti Tilatiili
Nyt herätys! Pakkoko sitä on kiskoa kuin korsteeni tai sitten kiristellä kiukkuisena jossain lakossa ja pitää siitä meteliä. Opetelkaa polttelemaan sopivasti, noin 5 röökiä päivässä.

Esimerkiksi itselleni se ei yksinkertaisesti vain sovi tuollainen 5 tupakkaa päivässä. Joko ilman tai sitten poltetaan, mitään välimuotoja ei ole.
Kauanko olet Tilatiili harrastellut tätä kohtuutupakointia?

Tilatiili
24.05.2002, 19:15
Viestin lähetti Juhku

Kauanko olet Tilatiili harrastellut tätä kohtuutupakointia?

14 vuotta, tosin 11 kuukautta Nummella käärittiin pariakymmentä sätkää päivässä, järkisyistä. Ja joskus pössytettiin sikaria kuusen juurella isona sotaherrana. Sinänsä epäilyssäsi "harrastelusta" olet oikeilla jäljillä, joku mortti mainitsi apukouluttaja-arvostelussa "Tilatiilen vetävän poskareita". Häh, eikös kuitenkin ensihenkäyksestä aiheutuva hyvänolontunteen kohaus läpi vartalon ja savun lempeä virtaus ulos sieraista aiheudu nimenomaan sen myrkyn kierrosta keuhkojen kautta, joten, lakki - päästä!

Harjoitus tekee mestarin ja näillä toistoilla esimerkiksi renkaan puhaltaminen toisen läpi jäänee ikuiseksi haaveeksi.

Nokkis
24.05.2002, 19:27
Viestin lähetti Tilatiili

Häh, eikös kuitenkin ensihenkäyksestä aiheutuva hyvänolontunteen kohaus läpi vartalon ja savun lempeä virtaus ulos sieraista aiheudu nimenomaan sen myrkyn kierrosta keuhkojen kautta, joten, lakki - päästä!

Olit aiheuttaa ryntäämisen toimiston kaapille hakemaan sikarit esiin. Pikkuisen rajaa noihin kuvailuihin :)

V-man
24.05.2002, 21:16
Nyt olen ollut noin 7h ilman nuuskaa. Ei siinä mitään, olenhan monesti monta päivää ilman nikotiinia, joskus jopa viikkoja. Nyt vaan on siitä erikoinen päivä, että ihan oikeasti päätin tänään lopettaa nuuskan käytön. Kaverini lopetti vappuna nuuskaamisen 8v aktiivisen käytön jälkeen ja tyttökaverini lopetti röökaamisen viikko sitten. Nyt olisi otollinen aika lopettaa kun ei tarvitsisi olla yksin vieroitusoireiden kanssa.

Baaritupakoinnista: Monet kavereistani, jotka "eivät polttaneet paljon" lukio-/amitsuaikoina ovat nykyään melkoisia korsteeneja. Tietenkin poikkeuksiakin on, mutta yleensähän homma menee niin, että ihminen tupakoi satunnaisesti (lähinnä kännissä), sitten muutaman päivässä (ja voi olla pitkiäkin aikoja ilman), sitten menee pikkuaski päivässä ja vuosien päästä meneekin jo aski tai pari. Varmaan kaikkien mielestä tupakointi on ollut joskus aloitellessa hienoa, mutta sitten kun on krooninen yskä, niin ei se niin hienoa olekaan. Kuinka moni meistäkin on kuullut lauseen tyyliin "Minä voisin lopettaa vaikka nyt, mutta en näe siihen mitään hyvää syytä, kun tämä mun tupakointi on ihan hallinnassa". Siitä se lähtee, onnea matkaan!

Saa nähdä miten minun nuuskalakkoni käy.

V-man
03.06.2002, 12:30
Reilu viikko takana ja ihan hyvin on mennyt. Kännissä tuli laitettua yksi pallo huuleen ja muutama tupakkakin taisi mennä, mutta arkena ei tee edes kovin pahasti mieli nuuskaa tahi tupakkaa. Kyllä tämä tästä. Suosittelen kaikille.

M@rko77
03.06.2002, 13:05
Koskaan en ole polttanut enkä meinaa aloittaa. Se o jämpti! :o

Dick Slasher
03.06.2002, 14:06
Tasan kuukausi takana. Viikkoon en ole jauhanut nikotiinipurkkaa enkä liimaillut laastareita tms. Viimeyönä kävin ostamassa punaisen mallun ja sytytin yhden, valtaisa morkkis iski heti, sitten kuitenkin heräsin. Eilen ja tänään on ollut aivan valtaisa nikkis, kumma juttu sinänsä, välillä tuntui jo kovin helpolta olla ilman.

Niin ja olutta on otettu, tosin lähiöpaarissa en ole käynyt.

The Hawks
03.06.2002, 15:45
Siis CMX on kohtuupolttaja. Minä vedän valkoista mallua/sinistä smarttia välillä pikkuaskin päivässä ja välillä olen ostamatta omaa askia pariin päivään. Pyydän vaan kavereilta jos nikot on sietämättömät. Eli olen aika lailla samanlainen savuttelija kuin CMX. Siinäkin mielessä että Cafe Cremen vaniljasikarit on kovaa tavaraa.

Humalassa poltan joskus askin joskus kaksi. Se on kovaa touhua. Riippuu paljon kyllä siitäkin kuinka kovassa jurrissa on.

V-man kirjoitti:

Baaritupakoinnista: Monet kavereistani, jotka "eivät polttaneet paljon" lukio-/amitsuaikoina ovat nykyään melkoisia korsteeneja. Tietenkin poikkeuksiakin on, mutta yleensähän homma menee niin, että ihminen tupakoi satunnaisesti (lähinnä kännissä), sitten muutaman päivässä (ja voi olla pitkiäkin aikoja ilman), sitten menee pikkuaski päivässä ja vuosien päästä meneekin jo aski tai pari. Varmaan kaikkien mielestä tupakointi on ollut joskus aloitellessa hienoa, mutta sitten kun on krooninen yskä, niin ei se niin hienoa olekaan. Kuinka moni meistäkin on kuullut lauseen tyyliin "Minä voisin lopettaa vaikka nyt, mutta en näe siihen mitään hyvää syytä, kun tämä mun tupakointi on ihan hallinnassa". Siitä se lähtee, onnea matkaan!

--

Tähän voin myös yhtyä. Tuo on aika normi kehityskäyrä kun röökiä vetää. Esimerkkejä löytyy minunkin kavereistani.

ruoto
03.06.2002, 18:20
Tänään kuukausi ilman! Ilman korvikkeita irti, välillä on tosin mieli tehnyt, mutta ei ole tullut sorruttua.
Olen huomannut hajuaistini parantuneen, tai ainakin tuntuu siltä. Futista pelatessa henki ei pihise enää niin paljoa kuin ennen ja räkiminen on loppunut! Muuta plussaa: vaatteet eivät haise tupakalle, krapulat eivät ole niin pahoja.. Rahaa ei ole kyllä säästynyt.
Jospa jatkaisi toisenkin kuukauden!:)

Kaiser Soze
03.06.2002, 21:35
Kannampas minäkin korteni kekoon, koska olen ollut hieman vajaat kolme vuotta savuttomana.

Vihreää mallua ehdin kiskoa 14 vuotiaasta 28 vuotiaaksi askin päivässä tai kaksi parhaassa.

Monet kerrat tuli lopettamista yritettyä, aina huonoin tuloksin.
Sitten kävi niin, mitä ei ikinä oisi uskonut...

Kolmisen vuotta sitten vietimme jätkäpoikaelämää kaverin mökillä. Rattoisa reissumme kesti 4 päivää, josta olimme kuula jumissa 4 päivää.
Alkomaholin määrää oli valtaisa, kuten myös pöllienkin. Neljän juopottelupäivän aikana tuhosin 12 askia marlboroa, muutaman litran viinaa ja järkyttävän määrän lonkeroa, olutta ja siideriä.

Sunnuntaina ei sitten henki oikein tahtonut kulkea, hissi toimi ja viikon luontoääniä sai kuunnella vähän väliä pusikosta kun oksentelin pitkin matkaa Kuopiosta Turkuun.
Voitte uskoa että olin huonossa kunnossa...vieläkin kammottaa..

Noh, sunnuntaina sitten kun kotiin pääsin, kömmin sänkyyn ja nukuin kuten liskojen yönä nukutaan, about puoli tuntia.
Lakanat oli likomärkänä ja jätkä tärisi kuin horkassa. Mikään ei tahtonut pysyä sisällä ja närästys oli saatanallinen.

Maanantaiaamun sarastettua, varovaisesti aloittelin ruokintaa jogurtilla ja muilla vatsaa rauhoittavilla. Olo oli retkeen nähden lähes hyvä, joten ajattelimpa kipaista kauppaa ja hakea askin mallua, jos vaikka aamukahvin kanssa..

Yhdet henkoset.. ja sama saatanallinen olotila takaisin. Kuolema meinas tulla, pumppu takoi hullunlailla ja silmissä hämärsi…malluaski joutui vesihanan alle ja roskiin.

Sen jälkeen ei ole tupakkaa mieli tehnyt. Eikä tee !
Kaikin puolin en voisi tyytyväisempi olla. Se kesän haistaminen on oikeasti helvetin hieno juttu, närästäminen loppui, sormet ja varpaat eivät ole enää jäässä, ruoka maistuu hyvältä ja viikonlopulla hankittu krapula on vain kolmasosa entisestään.

Suosittelen kaikille lämpimästi samanlaista kuuria näin juhannuksen alla.
Siinä ois semmonen neljä päivää aikaa suorittaa omatoimista vieroittamista ;) ;)

Kaiser

bisnesman
08.06.2002, 22:23
Poltin tupakkaa säännöllisen epäsäännöllisesti 11-12 vuotiaana.

Tupakointikierre loppui 12-vuotiaana kun sairastuin kuumeeseen ilmeisesti tupakoinnin takia. Pennun elimistö kun ei kovin hyvin kestä röökaamista. Meni siinä treffit kuumeen takia sivusuun ja tyttö ei uskonut että olin oikeasti sairas. Sittemmin tyttö voitti paikallisen missikisan ja arvatkaapa vituttaako jälkeenpäin :(

Sen jälkeen poltin ennen ripari-ikää silloin tällöin, lähinnä kännissä.

Tätä nykyään polttelen ehkä n. 5 tupakkaa/vuosi, eli silloin kun joku tarjoaa tupakan ja tuntuu että nyt voisi vetää yhden röökin.

Faija poltti 35 vuotta kunnes 50v täytettyään heitti pois kokonaan.
Ollut nyt 3v ilman.
Kunnioitan faijaa siitä että pystyi lopettamaan noinkin pitkän kierteen jälkeen.

Olihan ja onhan se vieläkin vähän outo olo, kun lähes kaikki muut menevät röökille ja itse sitten pyörin siinä mukana ilman röökiä.
Eipä silti, ei tee edes mieli. En ole riippuvainen. Onneksi.

Le Banner
08.06.2002, 23:08
Vihreetä täälläkin on vedelty jo useampi vuosi(siis mallua) Pari kertaa lopetus/lakkoyrityksiä helvetin huonoin tuloksin. Ensi kerralla yritän hypnoosia..

Dick Slasher
09.06.2002, 00:22
Ketjuun ilmoittautuneet,tosi henkilöt jotka voin palkita tuhkakupilla tammenlehvin:

1.Ruoto 1 kk ilman 3.6.02
2.juhku ilman 48 h 24.5.02
Ja ehdolla on:
3. v-man 7h ilman nuuskaa 24.5.02

Henkilökohtainen tilanne:
Mieli tekee vieläkin, niin myös röökiä. Jotta voisin toidistaa että kotona sipaistujen oluiden merkitys polttamattomuudelle on -0. Olen juonut 23plo punkkua(rypäle:Cbernet Savignong n.8€ viinejä, sekä tavoistani poiketen 6xkoff (normaalisti kuuluisi olla KARHU))

JanJ joka oli viime toukokuussa ollut polttamatta ei ole uskaltanut vastata tähän ketjuun joten painostan hänt yv:llä

JanJ
09.06.2002, 11:47
Viestin lähetti Dick Slasher
Miten JanJ, n. vuosi sitten olit ollut 12 pv lakossa/lopettaneena, tai niin ainakin kerroit jossakin ketjussa.

Jep, siihen se tupakointi loppui.
En ole savukkeen savuketta polttanut, enkä varmaan enää koskaan poltakaan.

Senior
09.06.2002, 11:49
Viestin lähetti JanJ

Jep, siihen se tupakointi loppui.
En ole savukkeen savuketta polttanut, enkä varmaan enää koskaan poltakaan.

Kokous-sikareita ei lasketa! Eihän;)

Itse ensimmäistä kertaa olen edes ajatellut lopettaa, kun näin tämän ketjun. Neuvottelen parhaillaan itseni kanssa.

JanJ
09.06.2002, 12:04
Viestin lähetti Senior

Kokous-sikareita ei lasketa! Eihän;)
Sitähän ei missään olosuhteissa vedetä henkeen.
Kiitos sikarista, oli maukasta!

Senior
09.06.2002, 12:16
Totta JanJ. Eihän hyvällä sikaarilla, oikealla hetkellä, ole mitään tekemistä tupakoinnin kanssa. Suomessa sikaarikulttuuri muutenkin taitaa olla kovin vaisua. Meillä se liitetään usein pelkkään brassailuun koko puuha.

Kuulin tuossa juuri, että esim Tallinnaan on avattu ravintola, jossa hyvän illallisen jälkeen voi siirtyä tummalla puulla ja nahkakalusteilla varustettuun 'sikaarihuoneeseen' viemään nautinnollinen ilta loppuun. Ei taida montaa vastaavaa olla Suomessa? Sääli.

mixu
09.06.2002, 13:47
Tunnen monta naista jotka ovat lopettaneet heti kun ovat kuulleet odottavansa lasta eli kyllä se on ihan omasta halusta kiinni jos lopettaa eikä siinä mitään purukumeja tarvita.
Myös itse nuorena poltin mutta lopettamisessa ei ollut mitään vaikeuksia kun sen kerran päätti.

jta
10.06.2002, 07:19
Viestin lähetti mixu
... kyllä se on ihan omasta halusta kiinni jos lopettaa eikä siinä mitään purukumeja tarvita.

Pikkuisen haluaisin kritisoida. Vaikka itsellesi lopettaminen olikin helppoa ei se ole sitä kaikille. Ihmiset ovat erilaisia ja osa jää koukkuun lujemmin kuin toiset. Itse lopetin purkan avulla, sillä katsoin helpommaksi ensin päästä eroon tupakoinnin tavasta (ruokasavut, taukotupakit jne.) ja sitten vasta opettaa elimistön irti nikotiinista. Eipähän tarvinnut tapella kuin yhtä addiktiota vastaan kerrallaan.

Oma lopetuksenikin sujui omasta mielestäni aika helposti, joten siinä suhteessa pidän itseäni varsin onnekkaana. Moni on samaisessa tehtävässä epäonnistunut.

JanJ
10.06.2002, 09:39
Viestin lähetti Senior
Kuulin tuossa juuri, että esim Tallinnaan on avattu ravintola, jossa hyvän illallisen jälkeen voi siirtyä tummalla puulla ja nahkakalusteilla varustettuun 'sikaarihuoneeseen' viemään nautinnollinen ilta loppuun. Ei taida montaa vastaavaa olla Suomessa? Sääli.
Ravintola 10th Floor muistaakseni yritti samaa joskus.

Muuten, joskus italialaisessa ravintolassa (California, USA) söin niin saakelin maukkaan vasikanleikkeen. Pistelin koko lihakokkareen, lisukkeineen ja vielä jokaisen leipäpalan ja tomaatin ja salaatinkappaleen niin että pöydällä ei ollut mitään syötävää tai juotavaa. Tarjoilija kiitteli innostuneesti, ja sanoin että kiitokset myös kokille. Tarjoilija menikin heti keittiöön, kokki tuli myös moikkaamaan tyytyväistä asiakasta ja antoi jälkiruuaksi 10 dollarin sikarin. (eli veroineen suomessa about 20 euroa). Antoipa vielä sikarileikkurinkin muistoksi. Kyllä kelpasi nautiskella!

V-man
19.06.2002, 22:39
Mites muiden lakot kestää?

Kohta kuukausi takana ja kaksi palloa nuuskaa olen käyttänyt koko lakon aikana. Nikaatista ei enään tietoakaan. Tsemppiä muillekkin!

narrimanaaja
20.06.2002, 09:24
Tänään kuukausi kulunut eikä tupakkaa ole mennyt yhtään kappaletta. Laastareita enkä purkkaa ole huomannut tarpellisiksi. Nyt ei enää edes tee suuremmin mieli poltella, hetkittäin moinen tuntuu jopa vastenmieliseltä. Tosin maukkaan pitsan tai hampurilaisen jälkeen kiusaus on vielä voimakas...

Baarissa on tullut oltua neljästi eikä sielläkään mitään ongelmia pysyä erossa tupakasta, ikävä haittapuoli on ollut normaalia heikommassa hermokontrollissa (sama myös selvin päin). Normaalisti kun kännissä on varsin lauhkea, on nyt ollut huomattavissa päinvastaista käytöstä. No, krapula on vaikuttanut kuitenkin miedommalta, eli jotain hyvää silläkin puolella.

Kiitokset vielä tämän ketjun alkuunpanijalle ja muillekin kirjoittajille, sillä tästä sain sytykkeen lopettaa tupakan polton.

ruoto
20.06.2002, 11:12
Lakko on jatkunut oikein hyvin!! Tänä juhannuksena ainoat savut mitkä vedän tulevat roihuavasta kokosta;)
Huomasin että olut maistuu nykyään paremmalta kuin tupakoidessa..

Edelleen negatiivisena seikkana tuon esille sen, että ruoto on hieman pyöristynyt, mutta nimimerkin vaihtoon ei onneksi tarvi vielä ryhtyä! Hyvät juhannukset kaikille!

Keynet
20.06.2002, 13:38
Viestin lähetti sopuli
Tietääkös kukaan, onko esim. nikotiinille olemassa jotain antabuksen tyylisiä ratkaisuja? Luulisi olevan melkoinen menestys lääkemarkkinoilla.

Toissa syksynä Kanadan reissulla eräs paikallinen kaveri kertoi lopettaneensa tupakanpolton jonkun uuden lääkkeen avulla. Lääke oli kuulemma alunperin masennuslääke, jonka sivuvaikutuksena tupakka alkoi maistumaan helvetin pahalle.
Tästähän lääkefirma oli sitten kehittänyt "antabuksen" pelkästään avittamaan röökistä luopumista.

Toimii kuulemma siten, että lääkettä aletaan syömään ja poltetaan tupakkaa ihan normaalisti. Pikkuhiljaa päivien ja viikkojen kuluessa rööki rupeaa maistumaan kompostille, jolloin lopettaminen lienee helppoa?
Lääkkeen syömistä tulee jatkaa joitain viikkoja lopettamisen jälkeen (tottakai lääkefirma niin väittää, vaikka siitä ei hyötyä olisikaan).
Toimii kuulemma loistavasti. Itse en moiseen silti taitaisi ryhtyä, vaikka röökiä onkin tullut vedettyä hiukka yli 20 vuotta.
Ja lopettaminen tietenkin mielessä koko ajan.

Eiköhän tuo ole suomenkin markkinoille joskus tulossa, jos lääkkeen sivuvaikutukset jäävät tupakoinnin haittoja pienemmiksi ;)

JanJ
25.06.2002, 12:05
Katsokaapa päivän Iltalehti.
Kaurismäki se vasta pössytteleekin.

Mestariohjaaja polttaa jopa kymmenen askia päivässä
Ohjaajan sanotaan kovasti pinnistämällä pystyvän rajoittamaan tupakoinnin kahteen askiin päivässä, mutta "jos hänellä on vähänkin töihin liittyvää säpinää, päiväkulutus nousee heti 6-8 toppaan". Pahimmillaan Kaurismäen kerrotaan polttaneen peräti 12 askia "yksillä jalkeilla".
lähde: Iltalehti / Jarmo Luuppala 25.06.2002

ervatsalo
25.06.2002, 14:21
Niin, näyttää todellakin siltä että yhdellä Kaurismäen ysköksellä tervaisi Sulkavan seurakunnan kirkkoveneen soutajineen päivineen.

Täältä tähän

JVR
30.06.2002, 18:38
Tupakoin ainoastaan humalassa ja kalassa:eek: heh heh...eli tupakoin aika usein;)

Kidd
30.06.2002, 22:13
Jaa-a. Huomenna sitten pitäisi Kiddin perheen lopettaa tupakointi. Olen yrittänyt valmentaa ruumistani tulevaan koitokseen vähentämällä polttelua noin kuuteen-kahdeksaan röökiin päivässä, ja aamun ensimmäiset olen yrittänyt siirtää puoleen päivään. Ainoa huonompi juttu aamusavujen siirrossa on se, että aamun kulkee kuin pilvissä, ja minusta tulee mumiseva idiootti.

No anyway, vaimokin kokeilee lopettamista, jota kyllä näin kahden kesken hieman epäilen. Toivottavasti muijan päätös pitää, sillä silloin pitää minunkin.

Lähtis röökille.

Penkkiurheilija
04.07.2002, 23:42
mr Penkkiurheilija on seurannut tätäkin ketjua mielenkiinnolla (0man ja muiden suosikkijoukkueiden ohella). Olen nyt ollut n. 3kk polttamatta nk. ehkäisypillereiden avulla (Nicorette Microtabs) ja se onneton joka erehtyy sanomaan, että tupakoinnin lopettaminen on helppoa, tulkoon kokeilemaan sitä mun kropassa. En oikeastaan osaa sanoa mikä mut pitää kasassa ( ts. olemaan polttamatta) mutta prkl periksi en anna vaikka mikä tulisi. Jos ei muuta niin olenpahan esimerkki omalle pojalleni :) (toivottavasti hyvä sellainen )

jta
05.07.2002, 09:46
Viestin lähetti Penkkiurheilija
... se onneton joka erehtyy sanomaan, että tupakoinnin lopettaminen on helppoa, tulkoon kokeilemaan sitä mun kropassa. ...

Sitähän minä olen myös koettanut tolkuttaa niille, jotka väittävät lopettamista helpoksi. Ikävin piirre tupakka addiktiossa on se, että siitä ei kait oikein koskaan pääse kokonaan eroon, vaan uudelleen polttamaan retkahtamisen riski on melkoinen.

Pari viikkoa sitten törmäsin vanhaan rippikoulukaveriini, joka viiden vuoden savuttomuuden jälkeen pössyttelee taas punaista mallua askin päivävauhtia. Enpähän ruvennut kaveria arvostelemaan kun muistelin omaa edellistä lopetusyritystäni, joka katkesi vajaan vuoden jälkeen.

...Jos ei muuta niin olenpahan esimerkki omalle pojalleni ...

Minunkin lopettamispäätökseeni vaikutti se, että poika alkoi osoittaa merkkejä sauhuttelun harjoittelusta. Onneksi poika on niin pihi, että ei omilla rahoillaan raaski tupakkia ostaa eikä minultakaan enää pääse "lainailemaan".

Nyt on mennyt sauhuttelematta jo yli 19 kuukautta. Eiköhän tämä tästä.

Janis
05.07.2002, 10:41
Itse olen tupakoinut ja varhais-nuoruudesta lähtien noin 8 vuotta siten, että pari askia töiden lomassa kärvähti leikiten. Sen jälkeen vielä jääkiekkoa pelatessani siirryin kaverieni esimerkkiä noudattaen nuuskankäyttöön. Kyllä muuten ensimmäinen nuuskamälli poskessa, aktiivisen tupakoinnin jälkeen, veti Janiksesta jalat alta ja ajattelin jo että jalat edelläkö täältä pukuhuoneesta lähdetään.
Vuoden verran pitelin ylähuulessani esteettisesti katsoen melko puoleensavetämättömän näköistä palleroa. Pikkuhiljaa nuuskaaminen alkoi suoraansanoen olla puistattava tapa (se haju on vieläkin nenässäni kuvottava) ja eräänä kauniina päivänä heitin lähes täysinäisen rasian roskiin ja vannotin itselleni ettei enää ikinä.... ja siirryin takaisin tupakoimaan. Nuuskaamisesta jäi niin epämiellyttävä kokemus, että se taisi vaikuttaa tupakointiinkiin tavalla, jota myöhemmin on ainoastaaan kiittäminen. Vuoden verran tupakoin ehkä enemmän epäsääänöllisesti kuin aiemmin ja pikku hiljaa lasi kuppi täyttyi siten, että lensi tupakka-askikin täysinäisenä roskikseen ja sinne se on jäänyt lopullisesti. 9 vuotta ilman tupakkaa.
Sen verran olen tinkinyt, että juhlan kunniaksi yhden sikarin vetäisen, vuositasolla ehkäpä kymmenkunta.

Ei sillä, etteikö lopettamisenjälkeen olisi ikinä mieli tehnyt, mutta olen itsestäni ainakin huomannut sen, että mieliteko ei riipu tupakan mausta vaan se on suoraan tilanneriippuvainen. Tuskallisimmat hetket ovat vieläkin ruuan päätteeksi, kahvin jatkeeksi taikka ulkona jonkinsortin peukaloinnin lomassa vedetyt paperossit. Näitä kaipaan edelleenkin ja väitän että tuossa suhteessa minusta on tullut tylsempi ihminen kuin ennen koska sosiaalinen kanssakäynti arkisissa asioissa on jäänyt auttamatta vähemmälle tupakkataukojen poistuessa kuvasta.

Penkkiurheilija
05.07.2002, 22:50
Ja taas illan ratoksi asiaan.

Meitsillä on menossa kaiketi Kolmas ns. vakava tupakasta luopumisyritys (vakavaksi lasketaan oma, ei Vaimon tekemä päätös :D ).
Tällä hetkellä mua kuvottaa tupakan haju, mutta kuitenkin välillä on aivan hillittömiä mielitekoja (toi Janiksen kuvaama tilanneriippuvuus on aika hyvä vertailukohta). Mulle inhottavinta on huomata oma heikkoutensa, tietoisuus siitä että on lopun eläämäänsä tupakan orja, poltti tai ei. V...maista tässä on lähinnä se, että hyvin tietää mitä tupakka aiheuttaa (Vaimon isoisän keuhkolaajentuma jne...) ja siltikin kuvitella, että se ei koske minua ainakaan silloin kun ratkeaa vetämään tupakkaa uudestaan.

No joo, taas on yksi päivä tylsempänä ihmisenä takana :).

V-man
15.08.2002, 13:06
Hyvimpä se minunkin nuuskalakkoni kesti... huoh!

Kuukausi meni ihan hyvin, mutta sitten päätin ostaa mökille lähtiessäni juhlan kunniaksi yhden purkin ja siitä se repesi. Tupakkaakin tulee polteltua silloin tällöin. Mites muilla?

polvipetteri
15.08.2002, 14:01
EDIT: No höh, tuli sama viesti kahteen kertaan.

polvipetteri
15.08.2002, 14:03
Kuten sanottua, omat kokemukseni tästä elämän osa-alueesta ovat hyvin suppeat, eli kysyisin alan asiantuntijoilta yhtä asiaa:

Yks ukko tuossa Koskikeskuksen ulko-ovien edessä poltteli (tähän ovien edessä pössyttelyyn voisi puuttua räväkämminkin, mutta olkooon nyt tällä kertaa) pikkusikaria, joka tuoksui vaniljalle. Olen nähnyt noita kaupassa, ovat jotain Lilliput-Vanilla -merkkisiä tms. Mutta varsinainen kysymykseni kuuluu, maistuvatko ne jotenkin vanijalta, vai onko se maku sitä samaa hirvitystä? Ja selvennykseksi, vaihtohedot ovat vanilja tai hirvitys. Tiedän kyllä, että jonkun mielestä tupakan maku sinällään on hyvä.

V-man
15.08.2002, 14:10
Yhtä hirveältä/hyvältä kuin normaalitkin sikarit. Ostin yhden tuollaisen sikarin tässä kesällä ja olihan siinä sellainen pikantti vaniljan maku, mutta jos ei pidä sikareista niin ei pidä sikareista. Maistamani sikari ei ollut pikkusikari vaan sellainen about pikkusormen vahvuinen. Ostin sen Hämeenkadun Stokkan lehtikaupasta. Se maksoi about 5€ kpl ja oli pakattu keltaiseen muoviin.

edit: Niin, niitä samaisia sikareita oli myös viskinmakuisina. Siis hyi *elvetti! Siinä on kaksi makua (viski + sikari) joista en pidä sitten alkuunkaan. Onkohan niillä valikoimassaan myöskin paskanmakuisia sikareita? Tai jos haluaisi haista mahdollisimman pahalle, niin valkosipulisikari olisi oiva valinta.

muaddib
15.08.2002, 14:26
Mitä juhlallisimmin ilmoitan tänään, juhlapäivän(?) kunniaksi, että tasan 4 kuukautta on oltu ilman tupakkaa. Ilman laastaria tasan 12 viikkoa.

Koville on välillä ottanut. Super-tupakkahimo-kohtausten väli on pidentynyt 10-16 tuntiin. Näillä mennään.

muaddib

BigRedBob
15.08.2002, 19:59
Viimeisen kuukauden aikana olen polttanut, jos oikein muistan, vain yhden savukkeen. Pitäisiköhän lopettaa kokonaan, kun ei ole ollut mitään vaikeuksia olla polttamatta?

Ai niin, siihen kaatui se yritys. 17.9.

Ck
12.02.2003, 09:18
Tänään (12.2.2003) minulla on aikomus lopettaa tupakoiminen. Aloitin röökin tupruttelun suhteellisen vanhana eli 16 vuotiaana. Sitä ennen käytin nuuskaa 2 vuotta, mutta pääsin siitä eroon. Ikävää siinä oli että melkein siltä seisomalta alkoi röökaus.

Nyt 8 vuotta myöhemmin yritän lopettamista nuuskan avulla. Kerran aikaisemmin olen lopettamista yrittänyt ja se tapahtui vuosi sitten. Pystyin olemaan 2 viikkoa ja ensimmäisen kerran kun lähdin dokaamaan niin silloin ratkesin. Silloinkin käytin nuuskaa "ehkäisyvälineenä".

Hirveätähän tämmöiset vieroitus kamppanjat on, mutta pakko yrittää koska henki ei kulje tarpeeksi ja olisi kiva joskus haistaa/maistaa jotain. Noin 1 toppa päivässä tahtia on tullu mentyä ja täytyy vaan toivoa että tähän pystyn. Nuuskan valitsin vieroitusaineeksi koska siinäkin on tapa ja nuuska on kuitenkin pienempi paha minusta.

Tätä kirjoittaessani olen ollut 2 tuntia tupakoimatta ja vieroitus oireet alkavat jo kolkutella ovella.

EDIT: Tää oli varmaan maailman lyhin röökilakko. Vedin äsken 2 röökiä putkeen ja meinasin oksentaa. Ei olis pitäny lukee näitä tekstejä ku alko saman tien tekemään mieli. Nyt alotan uudestaan ja toivon todellakin että pystyn tähän.

1900
26.06.2003, 11:20
Kyllä!

Taas on tullut aika, jolloin on yritettävä päästä paperossista eroon. Muutaman kerran vuodessa on tullut yritettyä jos ei lopettamista, niin ainakin kessun vedon vähentämistä. Ja mikäs sen parempi aika yrittää lopetella kuin ryyppyjuhlien jälkeiset moraaliset krapulat ja niiden aiheuttamat ryhtiä pyttyyn-fibat.

Tänään on torstai ja tällä viikolla on tupakkia mennyt seuraavasti: maanantaina kaksi tupakkia, tiistai- ja keskiviikko-iltoina tuli yhdet jämät / ilta poltettua. Tänään ei ole tullut vielä kessuteltua ollenkaan.

Salmiakkia, purkkaa, aprikooseja ja kynsiä pitää syöpötellä, mutta ei tässä muuten hätiä mitiä. Jatketaan raportointia tärinän vaiettua ja katotaan, kuin äijän käy.

ervatsalo
26.06.2003, 12:29
Niin, itse olen lopettanut vakituisen tupakoinnin reilu kolme vuotta sitten. Hyvä minä. Humalassa ja erikoistilaisuuksissa tosin tulee polteltua ilman tunnontuskia.

Mutta, ei niin hyvää etteikö jotain pahaakin.

Nimittäin. Olen jäänyt pahasti koukkuun nikotiinipurkkaan, siis korostan tosi pahasti.

Nämä viattoman näköiset purkkatyynyt aiheuttavat pitkäaikaisessa käytössä suorastaan kolossaalisen riippuvuuden. Olen vetänyt noin kolme vuotta purkkaa, eikä loppua näy.

Purkan pirullisuus on siinä, että sitä voi vetää vaikka hautajaisissa ja ihan missä tahansa muualla paitsi ydinvoimalan valvotulla alueella.

Lääketehtaiden pitäisi kehittää jokin vieroitustuote purkka-addiktoituneille.

Toisaalta, on huomattava, että purkkaa syömällä terveysriskit jäävät olennaisesti pienemmäksi, hampaat pysyvät kunnossa ja leukaperistä tulee tyttölasten housuja kastelevan komeat.

Täältä tähän

timmi
26.06.2003, 12:29
Tupakoinnin vähennysoperaatio on menestyksekkäästi menossa. Eilen ei yhtään, tänään ei toistaiseksi yhtään, sitä edeltävinä päivinä pari/päivä, juhannuksena meni useampi (kyllä, alkoholilla oli osuutta asiaan).
Ei itseasiassa juuri minkäänlaisia oireita ole ollut, tosin nyt alkoi tulemaan kun asiaa rupesin ajattelemaan.

Kokonaankin lopettamista vois harkita, mutta ei vielä tänään. Huomenna pitää lähtä viikonlopuksi kaveriporukalla kalastelemaan, eikä tuolloin onnistu ilman syöpäkääryleitä oleminen (kyllä, alkoholilla tulee olemaan osuutta asiaan).
Ehkä jo ens viikolla...

TiE
26.06.2003, 12:32
Tupakan polton lopettaminen on lapsellisen helppoa, tiedän itsekin monta ihmistä ketkä ovat lopettaneet jo ainakin kymmenen kertaa.

laituri
26.06.2003, 16:39
Itselle tuo tupakan veto ja sen lopettaminenon melko helppo yhtälö. Eli menee suurinpiirtein näin. Poltin junnuna (siis 14-19 v) ja sitten päätin lopettaa. Ei ollut edes vaikeaa oikeasti. Se oli vaan sitten loppu. No sitten joku juhlapyhä muutaman vuoden polttamatta olon jälkeen ja taas poltettiin, mutta hyvin vähän ja aina silloin tällöin. No sitte loppu opiskelut ja oikeisiin töihin ja sitten meni taas röökiä se aski päivässä. Muutama vuosi tätä ja sitten päätös että nyt loopu. Toimi kuten ennenkin, ei ongelmia. No sitten lähtö ulkomaille reiluksi vuodeksi ja vähintää 2 askia päivässä, hyvin usein myös melkein kolmas. No eihän sitä kestä ja taas lopetus.
Nykyisen en ole lopettanut, mutta tupakointi liittyy usein mökkeilyyn ja alkoholiin joko samassa tai erikseen.

Eli jostain kumman syystä ei lopettaminen ole minulle vaikeaa, vaikka monen muun asian lopetaminen on. Olen siis melko tyytyväinen, voin poltaa jos haluan eikä jää siltä päälle.

tombraider
26.06.2003, 18:08
Tuo nikotiinipurkan jauhaminen ei tosiaankaan ole hyväksi hampaille, sillä happohyökkäys on päällä koko päivän. Ainakaan Nicotinellissä ei ole Xylitolin pitoisuus muuhun makeutusaineeseen nähden tarpeeksi korkea, jotta se estäisi happohyökkäyksen. On se kumma miten Novartist ei ole tajunnut tuota yksinkertaista asiaa.

Aivan, itse olen ollut ilman noita maanmainioita kääryleitä noin pari kuukautta ja ilman olemisen helppous on päivästä kiinni. Välillä näkee pikku-ukkoja ja välillä menee laulaen, mutta hankalassa paikassa purkka/imeskelytabletti/inhalaattori auttaa kummasti. Kyllähän tupakointi on hieno asia, mutta sen myrkyllisyys pisti minut lopettamaan.

Parasta tupakoinnissa on ne hetket, kun saa pössytellä kaikessa rauhassa yksikseen. Esimerkiksi kunnon köyrimisen jälkeen menee ulos pihanurmikolle seisomaan paljain jaloin ja leka puolikovassa riipunnassa, niin tuona hetkenä tupakki on korvaamaton eikä siinä paljoakaan purkat auta.

1900
01.07.2003, 23:06
Hyvin menee mutta menkööt.

Kohta on viikko mennyt ilman ainuttakaan henkosta. Eli viime keskiviikon jämät ovat tällä haavaa viimoset sauhut.

Pahimmat paikat tuli viime perjantaina Lahti-Rauma-Luopioinen automatkalla. Yleensä on ollut tapana, varsinkin pitkillä automatkoilla, tappaa tylsää ajelua ns. "tupakka-tauoilla" siinä ajaessa. Nyt niiden puute pisti hermoa hiukka kireelle. Ja piti mennä kyllä hampaat irvessä huoltoasemien ohi, jottei hairahdu sätkäostoksille.

Toinen paha paikka tuli sitten mökillä, kun lähdin uistelemaan ja korkkasin kaljapullon siinä veneen tuhdolla. Mutta onneksi olin mökillä yksin; eipä ollut edes mahdollisuuksia natsan hankintaan joten se vaan meni pois mielestä. Saatikka kun ei ollut edes ketään keltä pummata.

Edelleenkin salmiakki tuntuu auttavan hyvin noihin niksoihin. Aprikoosit piti jättää pois, niin hyviä kun ne ovatkin. Aiheuttavat meinaan meikäläiselle niin saatananmoisia pieru kohtauksia, että oksat pois. Emäntä ajoi jo parina yönä makuuhuoneesta pihalle, joten perseensaannin parantumiseksi ovat aprikoosit pannassa.

1900
11.07.2003, 15:42
Yksinpuhelu jatkukoon.

Eli viime raportista ollaan edetty vajaat kaksi viikkoa ja homma jatkuu suht hyvin. Ainoa tahra kirkkaaseen kilpeen tuli viime lauantaina. Niin, silloinhan tuli lähdettyä kaljalle ja kuten arvata saattaa, silloin lipsuttiin hieman jalosta aatoksesta. Ei tullut itse askia ostettua mutta kavereitten tupakkeja tuli kessuteltua muutamia. Ja jämiä tuli ruinattua joka ainoolta jannulta, mutta ei kai vähä mitään?

Mutta selvistepäiten on juhannuksen jälkeen poltettu kaksi (2) tupakkaa joten suotakoon tuo pieni lipsuminen pöröpäissään.

Kattellaan taas miten homma etenee.

Potnapekka
11.07.2003, 15:56
Ite poltin viimeset henkäykset ennen joulua viimevuonna ja siirryin nuuskaan.Ettania meni parikuukautta aika reippaasti
ja kun piti siitä päästä irti voi juma mitkä tuskat
hiisu valu ja vähän ahisti.
Parin viikon jälkeen pahimmat tuskat loppu.
Tuntui että ettanista on vaikeampi päästä eroon ku mallusta.
En oo ottanu viinaakaan ku parikertaa lopettamisen jälkeen alakaa olla elimistö hyvässä kunnossa.
Tsemppiä kaikille jotka on lopettanu vaikeaa mutta kyllä se kannattaa.

TBK
11.07.2003, 16:21
Itse olen yriitänyt useamman kerran eroon nuuskasta, mutta en ole siitä vielä eroon päässyt. Niksat ovat aina ihan hirveät ja lähipiirini kärsii lakostani siinä määrin, että en ilman psyty montaakaan viikkoa olemaan. Ensimmäinen viikko menee hienosti, mutta jo kahden viikon kohdalla olen vaaraksi itselleni ja ympäristölleni.

Jakke Huuliparta
11.07.2003, 16:25
kaksi kertaa olen lopettanut, ekalla kerralla kesti vuoden, toisella kerralla kaksi vuotta ja olin jo päässyt röökistä eroon, tai niin ainakin luulin. Nikotiinipurkka jeesasi ihan hyvin kunhan niitä ei jauhanut koko ajan, yksi purkka saattoi kestää parikin tuntia.

Pikkuhiljaa lipsuin kuitenkin taas röökiin, uskottelin pitkän aikaa että enhän mä oikeasti polta kun poltan vain jurrissa/iltaisin/en polta duunissa lainkaan/poltan vain iltaisin himassa... joopa joo, ihminen on hyvä huijaamaan itseään. Huonoja puolia tupakoinnin lopettamisessa oli yllättävä painon lisääntyminen, reilu puolessa vuodessa mäjähti keskivartaloon 10 kg ylimääräistä läskiä. Ihmekös tuo kun illalla kymmeneltä alkoi tehdä pikku huikopalaa mieli ja päätin paistaa uunipellillisen ranskalaisia perunoita. Nyt en uskalla enää lopettaa koska jos lihon taas 10 kg, siinä vaiheessa menee (taas) vaatevarasto uusiksi. Enkä sitä rahan säästymistä juurikaan huomannut. Lisäksi baarissa olin aina aivan per***een kännissä kun molemmissa käsissä piti olla tuoppi kun ei sitä tupakkia enää ollut toisessa kädessä...

Hyviä puolia oli maku- ja hajuaistin palautuminen ja selkeästi havaittava kunnon koheneminen. Sukurasitteet ovat minulla(kin) sitä luokkaa että tupakka pitäisi jättää nyt eikä myöhemmin, muuten voi tulla asiaa sydänkirurgille tai Monoselle ennen täyttä aikaa. Edelleen on pienehkö ketutus takaraivossa vaikka "sortumisestani" on jo pari vuotta kulunut aikaa.

Snakster
11.07.2003, 16:30
Itselleni tupakannoin lopettaminen oli ihan käsittämättömän kova rutistus ja aivan hirveää.

Noin aski meni päivässä, viikonloppuisin kaksi, ja kun lopetin touhun, niin laastareista huolimatta päässä humisi todella hurjasti pari päivää ja yöt kuluivat lähinnä hikoillessa, säpsähdellessä ja unia nähdessä. Ensimmäisen kuukauden aikana ei ollut juuri muita ajatuksia kuin tupakka, ja aina baariin lähtiessä iskin kehooni kielloista huolimatta vielä toisenkin laastariin ja nikotiinipurkkaa suun täyteen.

Vähitellen oireet helpottivat ja elämänlaatu parani huomattavasti kun ei tarvinnut enää koko ajan nähdä vaivaa moisen asian takia. Nyt olen ollut polttamatta kohta kaksi vuotta ja hyvin menee.

Sen olen kyllä päättänyt, että eläkkeelle jäädessäni alan polttaa sikareita; siksi nautinnollasta puuhaa polttaminen minulle kuitenkin aika ajoin oli.

Ennen lopettamista yritin pitkään vähentää, mutta se ratkaisu oli aivan hanuristi, sillä se tuntui samalta kuin söisi aina juuri sen verran, että nälkä jää. Toisille sekin ilmeisesti kuitenkin sopii, siis kohtuudella polttaminen.

JanJ
11.07.2003, 17:24
2 vuotta, 2 kuukautta ja 11 päivää viimeisestä tupakasta. Enpä taida enää aloittaakaan.

Hese
11.07.2003, 19:54
Osuvaan paikkaan tuli tämä ketju, sillä tällä päivämäärällä asetan itseni lakkoon, eilen illalla vedin viimeeksi röökin. Ilman nikotiinipurkkaa tai laastareita tässä nyt koitetaan sinnitellä, saa nähdä. Kauhulla odotan jo baari-iltoja.

11.7 -->

1900
11.07.2003, 20:57
Juon tässä wiinaa kotosalla paikallisessa vietetyn töistä paluun jälkeen. Ja saatana, kohta on perse olalla.

Nyt kysynkin; eihän viinakaapista löytyneitä vanhoja sikaareita lasketa tupakaksi?

Ja akkakin olis näemmä pitäny töistänsä hakea. Kuis aika ny noin rientää?

jerry
11.07.2003, 21:06
Kuudes savuton päivä alkaa olla takanapäin, eikä ole ollut isompia vaikeuksia päiväsaikaan olla polttamatta. Yöt ovat olleetkin sitten oma lukunsa. Herätä nyt ennen kahta, hiestä märkänä, pyöriäkseen sitten aamuun asti kellon soittoa odotellen. Ei ole kivaa ei.

Tuota alkoholin käyttöä en pelkää, päinvastoin. Olen nimittäin palkinnut itseni jokaisen savuttoman päivän iltana pienellä kännillä, siis luokkaa muutama olut tai pullo kossua.

Sen lisäksi, että makuaisti alkoi toimia yllättävän nopeasti, alkoi se toimia muutenkin yllättävästi. Eilen nimittäin söin lounaalla feta-salaatin, aivan kuten monesti ennenkin. Hämmästys oli melkoinen kun huomasin etten edes pidä siitä juuston mausta.

Oikeastaan on aika helppo olla ilman tupakkaa koska kyseessä on sellainen vedonlyönti, jota ei ole varaa hävitä.

Jatkuu....

lintu
11.07.2003, 21:09
Lopetin noin 3 kuukautta sitten todella helposti. Paras resepti on mennä Ruotsiin, kioskiin ja mainitse taikasanat: En dosa General, löst. Pistä se 25 kruunua tiskiin ja elämä helpottuu hetkessä!

Kaverini poltti todella huomattavasti ja aina kun hän osti askin hän leikkasi jokaisesta röökistä noin puoli senttiä pois. Tätä hän jatkoi reilun viikon kunnes leikkasi noin sentin. Aina reilun viikon kuluttua hän lyhensi röökejä puolen sentin entisestään. Kuulemma todella toimiva tapa.

Hese
13.07.2003, 00:47
Viestin lähetti Hese
11.7 -->
..13 Joo.. ei helvetti ilmaisista savukkeista voi kieltäytyä. Katellaan myöhemmin uudestaan.

tonttu83
13.07.2003, 00:54
Viestin lähetti lintu
Lopetin noin 3 kuukautta sitten todella helposti. Paras resepti on mennä Ruotsiin, kioskiin ja mainitse taikasanat: En dosa General, löst. Pistä se 25 kruunua tiskiin ja elämä helpottuu hetkessä

Mitä ne tekee? Laittaa kenraalin vahtimaan ettet polta [hymiö]?

Minä poltan taskussani olevan askin loppuun ja lopetan. Saa nähdä kuinka kauan minä ja läheiseni kestävät.

Bone
14.07.2003, 08:27
Muut lopettelee kun minä vasta aloittelen.
Tiedän, huono ajankohta ( 28 vuotta pian täynnä ).
Kännissä vain vedän eikä tee yhtään mieli selvänä. Eli sikäli olisi helppo lopettaa jos tarvii.
Tämä näin offtopicina.

Senior
14.07.2003, 08:51
Viestin lähetti B1
Muut lopettelee kun minä vasta aloittelen.
Tiedän, huono ajankohta ( 28 vuotta pian täynnä ).
Kännissä vain vedän eikä tee yhtään mieli selvänä. Eli sikäli olisi helppo lopettaa jos tarvii.
Tämä näin offtopicina.

Kuten tiesit, ajatus on huono. Kolmekymmentä vuotta röökanneena ja selvästi koukussa olevana en voi kuin todeta Sulle: älä aloita, äläkä polta edes jurrissa. Siitä on seitinohut matka selvinpäin polttamiseen. Turhaa, aivan turhaa.

Kaiser Soze
14.07.2003, 12:01
Tänä päivänä tasan 4 vuotta savuttomana.
15 vuotta vihreää malboroa pölläyttelin askin kaks päivässä.
Lopettaminen oli erittäin helppoa. Oli niin saatanallinen krapula 4 päivän ryyppyreissun jälkeen ettei mitään määrää. 4 pv aamusta iltaan viinaa. Noiden 4 päivän aikana poltin 12 askia vihreää mallua. Savustin niin sanotusti itseni eroon.
Sen jälkeen en spaaderoa ole suuhuni tunkenut, enkä tunge.

En voi muuta sanoa kuin että elämäni viisain veto oli lopettaa.

Edit,

Paskin puoli on se että vaaka heiluttelee 97 kg lukemia, kun ennen lopettamista samainen viisari pysähtyi 83 kg.

Seuraava projekti onkin läskin karistaminen. Tämä onkin sitten minulle järkyttävän paljon vaikeampi juttu kuin polttelun lopettaminen. Kessun vetämisen voi lopettaa laakista, syömistä taas ei voi..

K

Ps,

Viikonloppu meni Saimaalla, vieläkin jätkää keinuttaa, humalakin ehkä vaivaa, naama palanut ja tili näyttää janaa..
Bensaa saatiin poltettua Partakoski-Lappeeranta-Partakoski välilla 220 litraa. Ihan puhtaassa matka-ajossa..
Mitenköhän tämän Jet-Set elämän sais kuriin... ??

Penkkiurheilija
15.07.2003, 22:08
Vuoden 2002 huhtikuun alusta saakka olen ollut polttamatta. Joskus menee päiväkin niin ettei rööki käy mielessä. Pahinta on hillitön tupakanhimo vaikka se p***a haiseekin tosi pahalle nykyään.

Edelleen mennään päivä kerrallaan ja toivotaan että appiukon puheet seitsemästä vuodesta pitää kutinsa....

Rubberduck
17.07.2003, 12:04
Ensimmäisen yritykseni (tällä erää) voin julistaa vituilleen menneeksi. Tarkoituksena oli, jos ei nyt ihan kerralla lopettaa, niin ainakin pyrkiä vähentämään sauhuttelua. Yli 20 vuotta on tullut keuhkoja tuhottua jo, nyttemmin tosin vähemmän kuin joskus aikoinaan.

Alku oli hyvä. Vaimon neuvosta ostin nikotiinitabletteja, sellaisia imeskeltäviä) ja ensimmäinen viikonloppu meni helposti niiden avulla. Maanantaina tuli töissä poltettua pari-kolme käärylettä ja sama jatkui koko viikon. Kotona pärjäsin tabuilla hyvin.

Viikko viikolta ote on lipsunut ja nyt jo menee enemmän röökiä kuin tabletteja. Perkeles kun liha on heikko! Hyvänä puolena mainittakoon se, etten ole muksujen nähden poltellut pariin kuukauteen. Eipä tarvitse kuunnella jatkuvaa saarnaa tupakoinnin vaaroista.

Kesäloma alkaa reilun viikon päästä, joten silloin on uuden yrityksen aika.

wilco
22.07.2003, 18:31
Lopettaminen on vain päätöksestä kiinni. Nikotiinilaastarit, -purukumit yms. vain jatkavat riippuvuutta ts. ovat turhia, jos tosissaan aikoo lopettaa.

Että silleen...

jerry
04.08.2003, 00:34
Tuli näköjään neljä viikkoa täyteen likipitäen ilman tupakkatuotteita.

Kuten tuolla ensimmäisellä viikolla totesin, käytän alkoholia nikotiinin korvikkeena. Se toimi aika pitkään ihan mukavasti, suurimmat ongelmat tulivat sillä viikolla kun piti olla yöt töissä. Oli aika hankala ottaa kummoisia kännejä illalla kun oli töihin lähtö edessä. Olen siis joutunut joustamaan tässä lakossani parin sikarin verran (sallitaan kyllä vedossani).

Nyt kun viimein alkoi kesäloma, on helpompi jatkaa tätä hyvin alkanutta vieraantumista tästä yhteiskunnan pilaajasta ja pelastajasta. Eukko tosin on välillä vittuillut tuosta alkoholin käytöstä, mutta kun kerran itse polttaa niin pitäköön turpansa kiinni (olen tämän sanonut myös ääneen, jopa hänen kuullensa).

Mitenkähän ketjun avaajalla, nittonhundralla, mahtaa mennä ilman tupakkaa?

el pebe
04.08.2003, 12:09
Kolme viikkoa tänään täynnä, ei vielä paljoa mutta kuitenkin. Vajaat kuusi vuotta poltin ja lopetus tapahtui ihan spontaanisti kun kaverin kanssa käveltiin baarista kotiin, alla neljäs ilta putkeen, lievä vitutus ja askissa vielä yksi kessu. Sen poltettuani sanoin kaverille että tuo oli muuten viiminen rööki jonka vedin ja siihen se sitten näillä näkymin jäi. Mynthonit on osoittautunut kohtalaiseksi korvikkeeksi. Viikon jälkeen pinna katkeili vielä melko herkästi mutta nyt alkaa olla jo helpompaa. Kysymys kuitenkin kuuluu mitä hittoa meinaan tehdä erätauoilla kun kausi alkaa...

Snakster
04.08.2003, 12:20
Viestin lähetti el pebe
Viikon jälkeen pinna katkeili vielä melko herkästi mutta nyt alkaa olla jo helpompaa.

Tuohon älä luota. Kaikista varmiten retkahtaa siinä vaiheessa kun ilman olo ei ole enää yhtämittaista tuskaa. Silloin puseroon hiipii ajatus, että voi kai sitä yhden vetäistäkin kun ilman on näin helppo kuitenkin olla. Sen yhden jälkeen ollaan sitten taas takaisin lähtöruudussa.

Fosse
04.08.2003, 12:22
9 vuotta tuli vedettyä paperikääryleitä ja viime uutenavuotena päätin lopettaa. Niin ja en tarvinnu lopettamiseen muuta ku sata pussia firsherman's friendsejä ja oman päätöksen... =) Ensimmäiset kolme kuukautta oli välillä aika veemäisiä, mutta sen jälkeen ei koko asiaa oo enää ees aatellu. Kieltämättä välillä näkyvät "tupakkaunet" on todella todentuntuisia.

Suurimmalla osallahan tuo tupakointi on vaan tapa, johon tuhlata ylimääräiset viis minuuttia. En kuitenkaan oo alkanu moralisoimaan kenenkään tapoja, vaan eiköhän tuo ole ihan jokaisen oma asia polttaako vai ei...

1900
04.08.2003, 12:39
Viestin lähetti jerry
Mitenkähän ketjun avaajalla, nittonhundralla, mahtaa mennä ilman tupakkaa?

Se on jerry morjesta! Jep, hyvinhän tässä menee. Edelleenkin ilman tupakkia on pärjätty; ainoastaan kännääminen ilman paperossia ei luonnistu. Mutta tunnethan meikäläisen; mukiin syljetään koko ajan, varsinkin näin kesäloman aikana.

Ihmeen vähän tekee tupakkaa mieli ( näin selvinpäin ), joten eiköhän se tästä edisty.

Mites jerry enskauden erätauot; ilmeisesti kaljabaarin puolella kun ei enää nortille alistuta?

Viestin lähetti Fosse76
Niin ja en tarvinnu lopettamiseen muuta ku sata pussia firsherman's friendsejä ja oman päätöksen

Itselleni, kuin myös monille tuttavilleni, Fishermanit aiheuttavat totaaliset ilmavaivat. Meikäläisen ei tarvitse syödä kuin puolikas pussi noita pastilleja niin avot; efektori soittaa hoosiannaa seuraavat 24 tuntia. Toisaalta hyviä pastilleja ja varmasti avuksi tupakoinnin lopetuksessa. Mutta tuntuu olevan apua myös lopetettaessa ihmissuhteita...

Seymon
22.10.2003, 12:04
Jälleen kerran uusi lopettamisyritys. Alotin sunnuntaina hieman ennen klo 24:ää. Kaksi päivää meni sillai suht koht, tää päivä ollu yhtä tuskaa.
Oon lopettanu niin monta kertaa et alan olla jo konkari. Apuna mulla on nicotinell-purkkaa ja jos oikein tukalaks menee ni koitan inhalaattoria. Nyt olen oikeasti päättänyt et röyhyttely saa loppua! Onks muita vasta lopettaneita?
Takana mulla on reilu kymmenen vuotta polttelua, n. askin päivä, kännis kaks.
Yritän edetä pienten välitavoitteiden avulla; ensin viikko, sit kuukausi jne.

JanJ
22.10.2003, 12:16
2 vuotta ja 6 kuukautta ilman tupakkaa.
Joko pian uskaltaisi väittää pokerinaamalla, että olen lopettanut?

Kidd
22.10.2003, 12:25
Viestin lähetti JanJ
2 vuotta ja 6 kuukautta ilman tupakkaa.
Joko pian uskaltaisi väittää pokerinaamalla, että olen lopettanut?

Ehei....olin viisi vuotta lakossa kunnes kuppi meni nurin. Tietenkään mitään pakottavaa tarvetta ei tullut polttaa, mutta yksi rööki ryyppyillassa ja sitten seuraavalla kerralla pari ja kohta poltan vaan tämän askin lopun ja niin edes päin...

1900
22.10.2003, 12:34
Piti uhopäissään tämäkin threadi aloittaa ja kuten arvata saattaa, vituiksihan homma meni. Natsa palaa edelleenkin, mutta olen onnistunut kylläkin vähentämään viime aikoina kulutusta tuntuvasti.

Pitänee taas kohta laittaa ryhtiä pyttyyn ja lopetella koko hommaa. Ikävä kyllä samalla pitäisi lopettaa dokaaminen, koska juuri viinan kanssa läträtessä nämä upeat ideat tuppaavat menevän perseelleen.

Mutta mites jerryllä menee? Ilmeisesti Nortti suussa edelleenkin?

Punalippu
22.10.2003, 13:30
Jep jep, puoli vuotta on tullu oltua ilman tupakkia. Meikäläinen luuli ennen että ennen loppuu leivän syönti kuin tupangin polttelu, vaan helppoahan tämä on ollu kuin heinän teko. Ennen lopullista päätöstä tosin kuikuilin kymmenisen vuotta lähes paivittäin että pitäis lopettaa, mutkun mut, yrittelin vaan en onnistunut, no nuuskalla onnistuin pääsemään irti, säästyy ainaskin keuhkot ja silleen. Oon tyytyväinen ja nuuskalle siitä suuri kiitos, kaiken mailman pili pali purkat ei mulla auttanut, no samaa paskaahan ne on kuin nuuskakin. On se poijjaat vänkä huume tämä tupakki ja nikoviini, kaikenlaisia stimulantteja on meikäläinenkin elämänsä aikana kokeillut, mutta tää on tupangi on kyllä yliveto, siihenhän jää koukkuun että napsahtaa ja lujaa.

jerry
24.10.2003, 19:51
Viestin lähetti 1900
Pitänee taas kohta laittaa ryhtiä pyttyyn ja lopetella koko hommaa. Ikävä kyllä samalla pitäisi lopettaa dokaaminen, koska juuri viinan kanssa läträtessä nämä upeat ideat tuppaavat menevän perseelleen.

Mutta mites jerryllä menee? Ilmeisesti Nortti suussa edelleenkin?

Just joo, vituiksi se meni täälläkin. Tosin enää käytän vain keskiolutta ja kevytsavukkeita.

Ilman mitään turhaa uhoa tyydyn toteamaan, että kyllä minä sen tupakoinnin kohta lopetan. Taas.

Langkow#18
27.10.2003, 10:24
Päätin siirtyä nuuskaan, 1 ½ vuoden polttamisen jälkeen. Tällä hetkellä on tullut oltua savuttomana tasan viikko. Pakko myöntää, että Eetua menee suht reilusti varsinkin ruokailujen jälkeen, jolloin on tottunut sen pöllin imaisemaan.

Niillä mennään mitä on.

Jindebyne
27.10.2003, 23:41
Itse olen koittanut kolme kertaa lopettaa nuuskan, mutta ikinä ei ole ollut tarpeeksi munaa tehdä sitä.

Aina on tullut jokin tilanne missä on ollut niin houkuttelvasti sitä tarjolla ettei vaan ole voinut kieltäytyä.

Olisiko kellään mitään poppaskonsteja lopettamiseen, vai onko s vaan pakko kerätä itseni ja lopettaa, ja toisaalta kun itselleni on jäänyt sellainen mielikuva ettei nuuska edes ole niin vaarallista niin sitä aina ratkeaa ajattelemaan että jos nyt ei vielä lopettaisi.

1900
28.10.2003, 08:53
...koitetaan. Toinen päivä menossa.

Seymon
28.10.2003, 09:18
Siiis taidan olla aika pelle; vkloppuna sit repes, mutta alotin heti sunnuntai-iltana uuden lopettamisyrityksen. Ja nyt ostin niitä inhalaattoreita! Ei ne purkat auttanu yhtään mitään. Toi inhalaattori on kyllä tehokas ja kaiken lisäks sitäkin saa imeä.. tulee sellanen polttamisen fiilis. Nyt sen on onnistuttava jos koskaan! Suosittelen inhalaattoria lämpimästi kaikille lopettamista yrittäville!

Bruno
28.10.2003, 11:02
juu.Täälläkään näytä hyvältä.Lakko alkoi eilen illalla ja epätoivo vaanii jo kulman takana.Tekee ihan sikana mieli tupakkaa.3 ½ vuotta polttanut ja niin koukussa ku olla ja voi.
Kysymys sulle jerry.siis sua autto se kun vedät bissen tai pari.mulla ei ikinä toimis tollanen.Jos mä vedän edes yhen oluen ni 10 minuutin sisään mul on jotain palamassa.

Muerte
25.11.2003, 08:10
Tervehdys arvoisat palstalle kirjoittajat. Olette saaneet uuden turun murretta räksyttävän sonnin lisää takapihoillenne meluamaan. Pahoitteluni.

Sitten asiaan. Olen ollut polttamatta hieman yli kaksi viikkoa. Ensin ajattelin olla käyttämättä minkäänlaisia nikotiinilaastareita, koska minusta miehet ei käytä sellaisia, miehet kun lopettaa niin ne lopettaa, piste.

Kuitenkin ostin laastarit ja imeskelytabletit, onneksi. Välillä on ollut koko yläruumis peitettynä laastareilla. Jos sen joku olisi nähnyt, hän olisi varmasti luullut, että tuota kaveria on vedetty pitkin ompelukonetta.

Entä se kuuluisa pahantuulisuus, oi kyllä. Hyvänä esimerkkinä kerrottakoon kaunis sunnuntai kävelyretki naiseni kanssa. Kaikki meni hyvin siihen asti, kunnes nikotiini-Nestori alkoi ilmoittaa olostaan ja oloni oli tosi kurja. Sitten akka käveli joko liian edessä tai liian takana. Välillä akka meni katsomaan näyteikkunaa. Ei jumalauta, silloin kun kävellään miehen kanssa niin silloin kävellään rinnalla tissit pystyssä ja yritetään edes näyttää kauniilta. Vasen, vasen, vasen kaks kolme.

Kaiken huipuksi naiseni ehdotti, jo hieman varovaiseen ääneen, että mentäiskö tuohon ihanaan Cafe de Pierro-latte kahvilaan nauttimaan kuumat kaakaot. Kaakaot, murahdin minä. Vittu, minä mitään kaakaota, minä haluan tupakkaa, tajuatko, tupakkaa! Jostain ihmeellisestä syystä kävelyretkemme päättyi siihen. Ai niin, kengätkin puristivat niin vietävästi.

Kysynkin teiltä, loppuuko tämä tuska koskaan?

25.11.2003, 12:40
8 vuoden polttamisen jälkeen siirryin vuosi sitten pussinuuskaan, joka toimi hyvänä loivarina.

Puoli vuotta tuli oltua ilman mitään, kunnes kesälaitumilla ratkesin. Jälleen nuuskan avulla lopetus loppukesästä ja nyt mennään pienimpien nikkislaastareiden voimalla, ainakin jouluun asti, jolloin ajattelin mennä ns. cold turkey.

Baarissa kyllä tulee joskus vieläkin poltettua pari röökiä. Myös nuuska houkuttaa, kun tuo Haaparantakin on vain 120km:n päässä.

Motivaatio on tärkein, ja sitä on sinkkuna hankala löytää.

The Hawks
25.11.2003, 14:21
Onko siitä noin neljä viikkoa kun pelattiin Ässät-Tappara Porissa. No kuitenkin, matsin jälkeen kotiin mennessä oli enää yksi rööki jäljellä, vitutti ja päätin että huomisesta asti Nicorettea. Siitä se lähti, noin 1,5 viikkoa olin ilman yhtäkään röökiä, mutta viikonloppu ja kaljan juominen katkaisi kierteen. Vedin viikonlopun aikana noin kymmenen tupakkaa. Sitten oltiin taas pari muutama päivä kevyesti ilman ja taas juhliminen pisti polttamaan. Näin on jatkunut, taitaa siitä tiistaisesta Tappara pelistä olla nyt nelisen viikkoa ja kännissä olen ollut polttanut arviolta yhteensä neljä askia röökiä. Selvänä en ole vetänyt. Olen aika tyytyväinen tähän tilanteeseen, jos ei lasketa sitä että aina kun juo ja polttaa ja kun siitä selviää tulevat ne alun vieroitusoireet takaisin.

Nicotinel on tuonut kaiken mahdollisen sivuvaikutuksen. Pääkipua, unettomuutta, sydämentykytystä ja mitä kaikkea ohjeessa "luvattiin". Nicorettea kokeilin yhden paketin, en pitänyt. Tyynyjä saa jauhaa ohimot kipeinä että jotain saa irti. Suosittelen ennemmin Nicotinellia.

Kaveri on ollut ilman tupakkaa (satunaisia kännipolttoja lukunuunottamatta) noin vuoden ja sanoi että alkanee käyttää pussinuuskaa jälleen. Tarjosi vaihtoehdoksi meikäläisellekin, mutta enpä taida. Se kun pelaa kiekkoa, niin on kuulemma kätevämpää vetää nuuskaa kuin olla pelossa että ratkeaa taas. Pussinuuska olisi jonkinlainen vaihtoehto, "paskaa" ei edes huvita kokeilla.

B1:lle vihjeeksi että ei kannata vetää edes kännissä. Matka normaaliin polttamiseen on lyhyt. Itsellä kävi niin.

Birchman
25.11.2003, 15:32
Itse poltin askin päivässä noin 3 vuoden ajan. Välillä tuli nuuskattuakin, mutta aina se Marlboro vaan vei voiton.

Koulun vaihto tuli eteen n. 2 vuotta sitten ja samalla kaveripiirikin vaihtui ei-tupakoisijoihin. No, pikkuhiljaa huomasinkin, että on tullut käytettyä Ettania pari viikkoa, eikä tullut polteltua siinä ajassa yhtään.

Nyt sitten oltu oikeastaan 1½-vuotta ilman röökiä. Jos ei nyt lasketa sitä mukaan mitä harvoin kännissä tulee vähän pössyteltyä.

Minua on ruvennut etomaan tupakoitsijat. Vihaan yli kaiken sitä makua mikä tupakasta tulee, sekä tule ihan semmoinen olo kuin olisi joku 4 viikon darra päällä jos joutuu röökin savua haistelemaan!

Faijanikin on nyt ollut 12 vko:a ilman röökiä, mikä on ihan hyvä saavutus kun on polttanut 35 vuotta ja on vielä laivalla töissä :D Ukko oli saanut lääkäriltä jotain "Zypam"-nimistä lääkettä joka vaikuttaa aivojen mielihyväkeskukseen. On kuulemma hyvä lääke, vaikkakin saatanan kallis!

Itse suosittelen nuuskaajille: Jos käytät tykkinuuskaa, niin siirry pikkuhiljaa pussinuuskaan. Se on semmosta ainetta (lue: kamalaa shabaa), että ainakin allekirjoittanut on sen avulla pystynyt vähentämään käyttöä radikaalisti! JA MUISTAKAA PITÄÄ SUUN HYGIENIA KUNNOSSA!!!

Vaikka tällä hetkellä käytänkin nuuskaa olisi tarkoituksena lopetella pikku hiljaa.

Le Banner
25.11.2003, 16:05
Voi helvetti kun pystyisi laskemaan lakot edes päivissä.Viime viikolla olin polttamatta 44 tuntia(kolmen päivän rännin jälkeen)
Purkkaa tai laastareita en ole edes ajatellut kokeilevani,mutta hypnoosi saattaisi olla tehokas juttu.Sekin taitaa riippua henkilöstä miten homma onnistuu.
Neljä päivää on ennätys parin vuoden takaa,kunnes rupesin olemaan vaaraksi itselle ja muille.

Taistelu on vielä kesken...

Nahkaparturi
07.12.2003, 02:04
Minulla tupakointi alkaa ja loppuu n. puolen vuoden periodeissa. Muutama vuosi sitten vetouistelureissuilla pummasin tupakoivalta kaveriltani aina kessun silloin tällöin. Pian ostin oman askin ja polttelin vain kalareissuilla. Pikapuoliin homma meni siihen, että kalassa tuli käytyä aika usein ja nikotiinin houkutus vaikutti varmasti asiaan. No, tuli siinä kalaakin sivutuotteena...

Sitten huomasin, että koukkuunhan sitä jää, ellei lopeta. Lopetin kalastuskauden loputtua ja aloitin taas seuraavana keväänä. Tupakointi ei enää rajoittunut pelkkiin kalareissuihin, vaan kessu paloi myös muuten. Viimeiset kymmenen vuotta olen tupakoinut näin. Viikossa menee kesäisin n. 3-5 askia. Töissä en polta ollenkaan.

Lopettaminen syksyisin on aina ollut helppoa, tosin uudelleen aloittaminenkaan keväisin ei tuota vaikeuksia.

Pressiboxi
07.12.2003, 02:21
Olen vuoden 2003 aikana päässyt 99% irti jurrissa röökaamisesta. Tuloksena lähes nollatilaan talttunut kamina. Melkein sanoisin jo Oloneuvosta mukaellen, että Turussa ei koko kankkusilmiötä edes tunneta.

Eli kun ennen veteli pari toppaa per känäsessio, oli olo aamulla aivan tolkuton mutta nyt max. 3-4 röökillä (tai kokonaan ilman) olo on herätessä kuin teinivuosina. Hiukan väsyttää mutta kolotus ja särky loistavat poissaolollaan.

Tässä monille lisäporkkanaa tupakoinnin lopettamiseen. Polta vähemmän, juo enemmän!

EDIT: väittäisinpä että myös humalan laatu on muuttunut paremmaksi ilman massiivisia tupakka-annoksia. Tunteeko joku päihdelääketiedettä tältä osin, onko alkoholilla ja nikotiinilla todettuja negatiivisia yhteisvaikutuksia tmv?

vanha herra
07.12.2003, 13:40
10 vuotiaana vedin ekat. 13 vuotiaana vedin kuukauden ajan 1,5 askia vihreää norttia päivässä (hyiiiiii helvetti!!). Teiniuhon synnyttämää, ehkä ? No lopetin, ja seuraavan kerran vedin säännöllisesti kaksvitosena, punaista norttia (vähän pienempi hyiii helvetti). Sen jälkeen siirryin punaiseen malluun, mitä sauhuttelin siinä kymmenisen vuotta. Lopetin jälleen n. viideksi vuodeksi, kunnes sorruin vetelemään punaista hoffnaria. Sitä edelleen, mutta vain yksi päivässä, ruoan jälkeen (huom. hyvän ruoan), eli enää en periaatteessa ole riippuvainen.

Muerte
15.12.2003, 04:13
On aika raportoida tupakoimattomuutta. Olen nyt ollut polttamatta tasan viisi viikkoa, ainoastaan kerran humalassa pari "pölliä" vedin. Paino on noussut 7 kiloa ja vaikka kuinka olen lisännyt liikuntaa niin maha ei kun kasvaa.

Vieroitusoireet jatkuvat, olen kyllä luopunut jo laastareista, mutta imeskelytabletit kuluvat vielä käytössä. Ihmellisintä tässä on ollut oma mielikuvitukseni. Se nimittäin hakee minulle kokoajan tekosyitä millä verukkeilla voisin polttaa. Välillä se neuvoo minua polttamaan vain töissä. Kotona voisin olla ilman tupakkaa sen mielestä. Joskus se on kuiskannut minulle, että käy polttamassa yksi ja maista miltä se maistuu. Mielikuvitukseni mielestä yksi pölli ei haittaa, varsinkin jos hiukankin joku asia panee hanttiin.

Saman olen myös huomannut kuin useimmat kirjoittajat, että se haisee niin helvetin pahalle. En minä polttaessanikaan hajua mitenkään hyvänä pitänyt, mutta nyt se käry meinaa viedä tajun alta aikayksikön.

Summasummarum viiden viikon jälkeen. Uskomaton nikotiinin himo on vieläkin, jos tämä himo on vielä parin kuukauden jälkeen niin taidan antaa haisevan vastalauseen koko lakolle. Vielä ei anneta periksi.

Miten muut palstalaiset, vieläkö pölli pöllyää?

Snakster
15.12.2003, 06:26
Viestin lähetti Muerte

Miten muut palstalaiset, vieläkö pölli pöllyää?

Kaksi vuotta ja jokunen kuukausi on tullut olluksi ilman ikäänkuin huomaamatta. Lopettamisen jälkeen teki puolen vuoden ajan mieli yötä päivää ja vielä seuraavankin puolen vuoden ajan satunnaisesti. Nykyään ei juurikaan enää pöllit pyöri mielessä ja elämänlaatu on paljon parempaa kuin tupakoitsijana.

Ja koitapa muistaa heikkona hetkenäsi se, että yhdenkin kun vedät, olet taas melkeinpä lähtökuopissa.

Niin ja se paino kyllä putoaa sitten aikanaan kun aineenvaihdunta ja elintavat normalisoituvat.

Hyyge
15.12.2003, 08:30
15 vuotta poltin noin askin päivässä.Nyt ollut 1 vuoden polttamatta....lopetus yritys on kolmas ja näyttää kyllä ihan hyvältä,vaikka vieläkin tekee välillä mieli,niin en oo retkahtannut ees humalassa polttelemaan.

1900
15.12.2003, 10:46
Ei tuu mittään.

Taidankin lähteä tästä natsalle.

Jarner
15.12.2003, 11:41
Piti lopettaa ennen inttiin lähtöä, mutta ei siitä kerta kaikkiaan mitään voi tulla. Siellä ei ole muuta tekemistä kun pössytellä. Seuraava tavoite olisi lopettaa kun sieltä pääsee. Saa nähdä, että miltä se siinä vaiheessa tuntuu.
Ja ainiin. Yhteensä on tullut poltettua noin 5 vuotta. Yksi kesä oli siinä välissä, missä en polttanut, mutta muuten on tullut tuo 5 vuotta putkeen vedettyä. Sellainen 10 röökiä/päivä on se normi tällä hetkellä.

timmi
15.12.2003, 14:57
Humalassa viime lauantaina päätin sitten lopettaa. Sen jälkeen en olekkaan polttanut.
Saapa nähdä miten homma etenee, ennusteet ovat huonot, mutta ihan hyvin on pärjännyt, vaikka nilssonit kiusaa tekevätkin.

MarkusMaggot
15.12.2003, 15:08
1,5 kuukautta on tullut taisteltua ilman nikotiinin rauhoittavaa vaikutusta. Tokihan riittävästi alkoholipitoisia virvokkeita siemailtua tulee poltettua, baarissa ei hermot kestä jos vaan joutuu haistelemaan röökin hajua.

Yllättävän hyvin tässä kuitenkin on saanut itsensä pidettyä kurissa siihen nähden että liki kahdeksan vuotta tuli roihuttua ennen päätöstä. Eihän tämä toki ensimmäinen lakkoyritys ole, mutta yleensä ovat loppuneet parin viikon jälkeen.

Ekat pari viikkoa oli vaikeeta, yöllä tuli heräiltyä suunnilleen omaan huutoonsa ja vapinaan, mutta kylläpä tämä tästä, ajoittain joutunut lainaamaan kaverilta nuuskaa päiväaikaan kun opiskelu alkaa vituttamaan. Nyt tätäkään ei tapahdu kuin ehkä pari kertaa viikossa max. Suht hyvältä tämä näyttää ja tuntuu toistaiseksi.

Hasse
15.12.2003, 17:51
Itse on tullut spaddua hitsattua kohta 7 vuotta, aina vähän väliä viimeisen vuodenaikana on tullut pidettyä taukoja. Tai "lopetettua" ja "lopetukset" ovat muuttuneet tauoiksi. Nyt olen taas lopettanut. Ilman spaddua 7 päivää!!!

Juu, helpoin tapa mielestäni on lopettaa on tyttöystävä joka vaatii sitä, tai jonka kanssa voi lopettaa. Kunhan on tarpeeksi hyvä syy, ainakin minä pystyn lopettamaan.

Shades
15.12.2003, 18:38
Jepsistä juu. Kuudes viikko pyörähti eilen käyntiin ilman nikotiinia, mutta eipä se kovin hyvin pyörähdä vieläkään. Sikamainen polte rinnassa kemulaattoreiden perään edelleen on - ei maha mittään. Poltellut olen noin viisi-kuusi vuotta, muutamine taukoineen (max ~6kk). Painokin on noussut jotain viitisen kiloa, vaikka pari-kolme kertaa viikossa käyn lenkillä tahi sabaa sahaamassa. Pikkujoulun baaritunnelmissa tuli tosin viime keskiviikkona imaistua kolme tai neljä spaddua. Millon perkele ne nikkikset loppuu!!!

Snakster
15.12.2003, 23:37
Viestin lähetti Shades
Pikkujoulun baaritunnelmissa tuli tosin viime keskiviikkona imaistua kolme tai neljä spaddua. Millon perkele ne nikkikset loppuu!!!

Ei ne lopu koskaan, jos edes silloin tällöin imaiset spaddun. Jos taas pysyt kokonaan ilman, ne loppuu vajaassa vuodessa. Tsemiä.

Bruno
17.12.2003, 13:12
Viestin lähetti Shades
Millon perkele ne nikkikset loppuu!!!

Mun yläasteen matikanmaikka sano ,että se oli lopettanut 11 vuotta sitten,(siis sillon eli nyt öbaut 17 vuotta sitten) ja että vieläkin tekee välillä mieli tupakkaa.Liekö sitten ollut yläasteikäisten teinien pelottelua.
Itse en edes harkitse lopettamista tällä hetkellä.Puuttuu se viimenen motivoiva juttu kuten vastakappale.

AnaMasa
17.12.2003, 13:57
Viestin lähetti #77
Puuttuu se viimenen motivoiva juttu kuten vastakappale. Tuonhan voi kääntää niinkin päin, että monen potentiaalisen vastakappaleen kiinnostus on jäänyt ja tulee jäämään heräämättä tupakoinnin takia.

Itse lopetin kolmisen vuotta sitten kymmenen vuoden pössyttelyn. Syynä äkilliset rintakivut, jotka ilmenivät aina aijoittain ja yleensä liikkumisen aikana. Olin varma, että se on menoa nyt. Tupakointi loppui kuoleman pelon ansiosta kuin seinään ja kirosin itseni alimpaan helvettiin välittömästi. On se kumma miten sitä voi olla niin tyhmä, että terveys alkaa kiinnostaa vasta kun on jo myöhäistä. Millään ei ole mitään väliä, ellei ole terve. Raha, perhe, ura, ystävät, pillu ja kaikki mitä keksiä saattaa menettää merkityksensä sillä hetkellä kun terveys pettää.

Lääkäri ei kuitenkaan löytänyt sydämestä, eikä keuhkoista mitään vikaa. Tarkemmissa haastatteluissa ja tutkimuksissa selvisi, että kivut johtuivat rintalastan ja rangan jumiutumisesta ja homma saatiin kuntoon rusauttamalla ja liikunnalla. Kuolemanpelko jätti kuitenkin niin vahvan muistijäljen, että tupakka jäi taakse. Lopetinko turhaan? Ei vissiin tarvitse edes vastata :)

Yksi erityinen piirre lopettamisessa oli siinä, että en laskenut päiviä enkä viikkoja lopettamisesta. Minä vaan lopetin. Piste. Fyysinen "nikke" kesti nelisen päivää ja henkinen ehkä muutaman viikon. Aina kun alkoi tupakka tunkemaan ajatuksiin, lähdin urheilemaan.

Tupakkaa tekee edelleen silloin tällöin yllättäen mieli mitä ihmeellisimmissä tilanteissa. Ei kuitenkaan siinä määrin, että polttaminen olisi edes lähellä. Kahvin tai alkoholin juonti ei laukaise enää himoa.

Uncle Becker
01.01.2004, 13:54
Outoa, uuden vuoden päivä on jo pian kello kaks iltapäivällä, eikä kukaan oli ilmoittautunut tupakoinnin lopettajaksi!!

Täällä loppu! Semmonen 17 vuotta on tullut sauhuteltua. Tosin jossain vaiheessa olin vuoden polltamatta ja pari kertaa lyhyessä lakossa.

Vielä ei tee pahaa, on sen verran paha kankkunen, ettei tupakkia tee edes mieli. Ja eilen poltin kuin viimeistä päivää, varmaan kolme askia.

Ja koska kaikkia kiinnostaa lopettamiseni onnistuminen enemmän kuin kiekkokierros, aioin raportoida tänne säännöllisesti :)

Mike
01.01.2004, 13:58
Mä lopetin kans. Tänään ei tee pätkääkään tiukkaa, kun en darrassa pysty polttamaan ikinä muutenkaan, mutta huomisesta eteenpäin täytyy koittaa taistella..

Parker27
01.01.2004, 14:14
Tämä hemmo lopetti kans tupakoinnin nyt uudeksi vuodeksi. Tiukkaahan tuo tekee jo tässä vaiheessa mutta nyt se loppui! Siihen uskotaan ja yritetään 110% lasissa.

Uncle Becker
01.01.2004, 14:28
Loistavaa Mike ja Parker27! Tsemii jätkät, ei vaivuta epätoivoon! Nicorettea poskeen ja taisteluun tupakkaa vastaan! Ja huomaan heti tupkoimattomuuden vaikutuksen mieskuntooni, kauheasta kankkusesta huolimatta kauhea jöpötys päällä koko ajan :) Ai että, tästä tulee hienoa...

Seymon
02.01.2004, 11:29
Ja jälleen on lopetettu.. uusi vuosi ja uusi elämä. Nyt toisena savuttomana päivänä tuntuu hyvältä. Olen aika varma, että lopetusyritykseni ei jää yritykseksi. Tsemiä kaikille lopettaneille! Jos olo käy liian tukalaksi niin inhalaattorit kehiin.

LKM
04.01.2004, 05:18
Laastarit on allekirjoittaneen mielestä paras apuväline. Ei tule muita paheita tapariippuvuuden tilalle kun laastarinkäyttö on niin passiivista, eikä nyt neljäntenä savuttomana päivänä edes tee mieli röökiä vaikka tavallisesti poltan askin päivässä.
24/7 mallisissa laastareissa kuten esim nicotinell on lisäksi semmoinen metka sivuvaikutus, että unet on erittäin todentuntuisia, yksityiskohtaisia ja vielä herättyäkin mieleenjääviä elämyksiä.
Onko joku toinen laastareita käyttänyt kokenut saman?

Tsemppiä minulle ja muille savuttomille!

Snakster
04.01.2004, 08:14
Viestin lähetti ÄLKOOÄM

24/7 mallisissa laastareissa kuten esim nicotinell on lisäksi semmoinen metka sivuvaikutus, että unet on erittäin todentuntuisia, yksityiskohtaisia ja vielä herättyäkin mieleenjääviä elämyksiä.
Onko joku toinen laastareita käyttänyt kokenut saman?

Tsemppiä minulle ja muille savuttomille!

Olen kokenut saman, mutta ilman laastareita unista tuli vieläkin todellisempia. Eli olen taipuvainen uskomaan, että kyseessä on lähinnä vieroitusoire. Ne laastarien annokset on kuitenkin paljon pienempiä kuin aski/päivässä tahtisessa pössyttelyssä.

Jakke Huuliparta
02.02.2004, 17:55
Viime lauantaina tuli mitta täyteen, 2 vajaata askia läksi vessanpönttöön ja kaikki hätävararöökit ja piipputupakat mitä talosta löytyi. Nuuskatykki sai puukosta ja stendari meni muuten vaan roskikseen. Nyt on ns. tekemisen meininki, saa luvan jäädä mokomat aineet.
On ehkä "vähän" turhan aikaista uhota kun on ollut huikeat 2 vrk ilman nuuskaa/tupakkaa mutta näillä mennään, kele! Painonlisäyksen torjun käymällä kuntosalilla 3 kertaa viikossa ja kunhan lumet tuosta sulavat alan reippailla ulkosalla enemmänkin. Nikotiinipurkkaa vedän, auttoi viimeksikin ja porkkana maistuu myös. Raportoin fiiliksistä kuukauden kuluttua.

Golden AWe
02.02.2004, 20:26
Saako täällä sanoa etten ole röökiä vetänyt kolmeen kuukauteen yhtään mutta pilveä pari kertaa...terveys ennen kaikkea.

Nuuskahan nyt taitaa olla vaarallisempaa kuin tupakka.

Mike
03.02.2004, 05:41
Viestin lähetti Mike
Mä lopetin kans. Tänään ei tee pätkääkään tiukkaa, kun en darrassa pysty polttamaan ikinä muutenkaan, mutta huomisesta eteenpäin täytyy koittaa taistella..

Se taistelu taisi kestää jotain 4 vai 5 päivää. Paha kurki. Ehkä se sitten seuraavalla kerralla.

rapster
03.02.2004, 11:22
Viestin lähetti goldenawe
Saako täällä sanoa etten ole röökiä vetänyt kolmeen kuukauteen yhtään mutta pilveä pari kertaa...terveys ennen kaikkea.
Itsehän miellän lähinnä itsensä fuulaamiseksi sen, että joku väittää ettei polta tupakkaa, mutta kuitenkin samalla tötsyttelee ahkerasti. Ihmetyksenihän aiheuttaa tietenkin se, että varmaan 95% ihmisistä "blandaa" hassiksensa perusröökiin ja tulee siis poltelleeksi sitä niin paljon kuin tötsy ko. henkilölle maistuu. Itsehän en tämmöisiä touhuja juurikaan harrasta... Sanottakooon kuitenkin vielä, että lainatun henkilön parit savut kolmeen kuukauteen ovat tuskin röökaamista.

Tuli eilen todettua, että 8-9 vuotta on röökiä polteltu, ja paskalla tsägällä tämä saattaisi hyvinkin riittää keuhkosyövän kehittymiseen. Vuoden-parin sisään pitäisi alkaa lopetella, mutta ehkei ihan vielä sittenkään.

tombraider
03.02.2004, 12:38
Mikäli nyt joku haluaa tuon tupakoinnin lopettaa, niin markkinoilla on uusi lääke. Lääkkeen nimi on Zybanin ja se taitaa olla reseptilääke, joten lääkärin kautta pitää mennä. Lääke on erittäin tehokas ja sitä pitää käyttää n. 7-9 viikkoa

Lääke löydettiin tietojeni mukaan vahingossa, kun vanhuksille syötettiin jotain mielialalääkettä tai vastaavaa. Lääkehoidon alussa huomattiin, että ne vanhukset jotka tupakoivat olivat lopettaneet, koska ei tehnyt mieli tuprutella. He lähinnä tunsivat inhoa tupakkaa kohtaan.

Zyban maksaa päivässä 2.99 €, joten se on euron halvempaa kuin askin päivässä tupruttelu.

Eli mikäli motivaatiota löytyy, niin kannattaa kokeilla.

Prof. Puck
03.02.2004, 14:20
Tätä ketjua on - jostain kumman syystä - tullut vilkaistua muutaman kerran ja aika masentavalta homma näyttää näin sivullisen silmin; ei taida tälläkään palstalla monta lopettamispäätöksessään pysynyttä olla? Tässä yksi teoreettinen kysymys kaikille tupakoitsijoille ja sitä harkitseville;

Moni on täällä kirjoittanut motivaation puutteesta - so. tyttökaverista jne.... Eikö oma terveys ole tarpeeksi hyvä syy lopettaa/löytää motivaatio lopettamiselle? Tiedän, että tämä kuulostaa jeesustelulta tupakoimattoman suulta sanottuna, mutta minulla loppuivat pelkästään orastavat murrosiän kokeiluhalutkin siihen, kun saatoin isoisäni 67 vuoden iässä hautaan keuhkosyövän vuoksi. Hyvin jäi mieleeni hänen sanansa meille veljeksille; 'Elämään pitää suhtautua avoimin mielin ja virheistään viisaat oppii; Mutta on joitakin asioita joita ei kannata edes kokeilla, tupakointi yhtenä'.

Tällä palstalla tuntuu muutoinkin noiden fyysisten oireiden asema korostuvan, johtuen varmasti siitä, että tänne kirjoittavat pääasiassa ne, joilla lopettamispäätös on ajankohtainen tai ns. työn alla. Itse olen kuitenkin ollut siinä käsityksessä - niiden tupakoinnin lopettaneiden kaverien juttuja kuunnellen ja elämää seuraten, että kyseessä on kuitenkin ennen kaikkea sosiaalinen elämäntapamuutos? Eipä siitä paljoa apua ole, jos koko ajan on ympäröitynä tilanteilla, ihmisillä ja rutiineilla, johon tupakointi on vahvasti liittynyt. Eli kannattaa varmastikin miettiä uusia (mielellään terveellisiä) harrastuksia, rutiinien muutosta (l. mitä jos vaikkapa vilkaisette jatkoajan palstan lounastauon päätteeksi jne.. taukotupakan sijaan jne...)

Itse uskon siihen, että motivaatio on kaiken A&O päätöksessä pysymisessä. Tämä on mahdollista vain ja ainoastaan silloin, kun kukin tekee itselleen selväksi ne syyt kristallinkirkaana, miksi muutoksen haluaa? Niin kauan kun pitää laskea tunteja/päiviä/kuukausia tai pohtia onko kännissä polttaminen, sikarit jne. 'oikeaa tupakointia', ei todellista motivaatio ole syntynyt. Ankaraa, mutta näin se sivullisen silmiin näyttää?

Kannattaa myöskin muistaa, että riippuvuuksia on monenlaisia; yhdellä se on tupakka, toisella juominen, kolmannella himoliikunta, neljännellä työnarkomania, syöpöttely ja siihen liittyvä pakonomainen laihduttaminen jne.. Monesti käy niin, että kun pyritään yhdestä riippuvuudesta eroon, siirrytään toiseen. Tällöin on hoidettua ns. syytä, ei seurausta. Tietenkin on terveyden kannalta parempi, että riippuvuus on mielummin liikuntaan kuin vaikkapa tupakointiin, mutta jossakin vaiheessa kannattaisi kumminkin selvittää, mikä tällaiseen käytökseen on omalla kohdalla syynä. Sitä kautta voi saada avaimia myös tuolle motivaatio-puolelle?

Tarkoitus ei ollut esiintyä besser-wisserinä tai lannistaa päätöksen tehneitä. Toinpa vaan tällaisen tupakoimattoman mietteitä esille, josko se toisi muutakin pohdiskeltavaa, kun lakkopäivien laskeskelun? Saa myös (yrittää) tyrmätä mielipiteeni, heh! Tsemppiä kaikille lopettamispäätöksen tehneille. Tupakonti on perseestä - ainakin meille sijaiskärsijöille, syyllistämättä kuitenkaan tupakoijaa.

Rygge
10.02.2004, 22:23
Pakko lisätä tänne palstalle oma tarina.

Itse lopetin tupakoinnin 4.12.2002 (tuskin tuota päivää unohdan koskaan), enkä ole sen jälkeen savujakaan keuhkoihini imenyt. Yllättävän helposti sujui tuo lopettaminen, mihin osasyy tosin luultavasti on se, että en ollut mikään himopolttaja.

Tosin vielä tänä päivänäkin tulee tilanteita harvasen päivä, jolloin tulee mieleen, että olisipa kiva polttaa yksi tupakka. Mutta ainakin tähän asti olen onnistunut pysymään päätöksessäni, ja lienen jo voiton puolella.

Kaikille, jotka yrittävät lopettaa: Tsemppiä! Helppoa se ei ole, mutta ei myöskään mahdotonta, kunhan itsekuria ja lujuutta pysyä päätöksessä löytyy.

hokkineito
11.02.2004, 09:38
Ite alotin polttamaan joskus neljätoista vuotiaana ja siinä tuli sit kessuteltua aina 17-vuotiaaks asti ihan kunnolla. Sit tuli taukoo anoreksiaan sairastumisen myötä (koska ei voi polttaa, ku on pakko olla hyvässä kunnossa, että jaksaa tappaa ittensä kuntosalilla ja lenkkeilemällä... Voi ihminen olla tyhmä!!!). Uudelleen alotin tossa kevättalvella 2003 ja siitä asti oon polttanu ihan päivätyönä ;). No ei, toppa kestää yllättävän kauan, ei aina jaksa olla kessu huulessa.

Oon harkinnu lopettamista, koska se ei tollon aikasemminkaa ollu mulle mitenkää vaikeeta. Ja säästäshän siinä aimo tukun rahaa (mikä taas sitten kuskattais baareihin, niinpä tietysti), mutta ei kai mikän voita seksin jälkeistä tupakkia, sitä kai mä jäisin eniten kaipaamaan.

Oon nytki ollu aina sillon tällön pari päivää polttamatta, jos oon ollu sairas, tai on ollu sellasessa tilanteessa, missä ei viiti alkaa röyhyttelemään...

mikkojii
11.02.2004, 10:47
Kuukausi ja 11 päivää oltu ilman spaddua!!! No okei, viime viikolla lopetin tipattoman tammikuun - joka venähti mukavan helposti hieman helmikuullekin - ja sorruin sauhuttamaan pienen askin vjalkoista mjalboroa. Eka maistui ihan paskalle, mutta jatkaa piti. En kuitenkaan jäänyt koukkuun ja nyt mennään taas raittiina poikana.

7 kilometrin lenkki, jonka lönkyttelen lähes päivittäin, tuntuu jo ihan toiselta.

Ja kaikki tämä vain sen takia, että löin tyhmyyksissäni vedon juosta puolimaratonin ens syksynä.

1900
11.02.2004, 11:12
Viestin lähetti hokkineito

ei kai mikän voita seksin jälkeistä tupakkia, sitä kai mä jäisin eniten kaipaamaan.

Itse olen jäänyt eniten kaipaamaan tupakkia edeltävää seksiä.

Olkku
24.03.2004, 22:10
Tässä ketjussa etsin sielunveljiä.

Itse olen tupakoinut vuodesta 1977 yhden kerran olen ollut ilman tupakkaa, elokuussa 2001 9 vrk, mut sitten hermo petti ja aloin uudestaan. Mulla olis helvetillinen hinku eroon tupakasta ja tiedän et se on itsestä kiinni, mutta kun ei onnistu.
Perheessäni ei kukaan muu tupakoi, olisko kenelläkään jotain konstia, en tarkota 50000 eke vetoo, vaan jotain, kun kerran oikeesti haluisin lopettaa, mutta luonne ei yksinkertasesti riitä.

Sniper
24.03.2004, 22:34
Reilu kymmenen vuotta polttaneena alkaa mietityttämään yhä enemmän ja enemmän että mitäs jos tumppaisi viimeisen kerran. Olen sen verran edennyt että olen keskustellut asiasta terveydenhoitajan ja lääkärin kanssa ja samalla testaillut itseäni tämän vuoden puolella useamman päivän polttamattomuudella. Pisin oli kuukausi sitten viisi päivää.

Mietin vähän että nikotiinikorvaushoito ei ole ehkä mun juttuni, uskoisin olevani enemmän tapatupakoija vaikka toki riippuvuuskin on jo moneen kertaan todettu.

Tuli noissa keskusteluissa ilmi että nyt olisi markkinoilla vaihtoehtoinenkin lääke perinteisten Nicorette-juttujen tilalle.
Ilmeisesti aikanaan masennuslääkkenä käytettyä ainesosaa on testattu hyvällä menestyksellä ja sen hyviä puolia olisi lisääntynyt energisyys, ei lihoamista, positiivinen vaikutus juuri tapatupakointiin. 8-9 viikon kuuri ja alkoholia ei saa tänä aikana käyttää, poltella saa (pitää) ekan viikon verran. Suurempia haittavaikutuksia ei kai terveelle ihmiselle pitäisi tulla suun kuivumista lukuunottamatta, mutta Britanniassa kai tähän on kuoltukin. Nimeä en muista, jos arvata pitäisi niin viisi kirjainta ja alkaa B:llä.

Jos jollain palstalla on tästä lääkkeestä kokemuksia niin tietoa vaan jakoon, olen erittäin kiinnostunut.

Sistis
24.03.2004, 22:53
Viestin lähetti Sniper
Jos jollain palstalla on tästä lääkkeestä kokemuksia niin tietoa vaan jakoon, olen erittäin kiinnostunut.

EDIT: Luin liian nopeasti, ja katsoin, että kysäiset eri lopetuslääkkeistä... no heitetään kuitenkin nuo.

Huhujen mukaan nikotiinilaastari on todella tehokas. Se pitää vaan pistää suun eteen ja pitää siinä.

Kuulemma myös syanidipillerit lopettavat tupakoinnin.

Itse en ole koskaan polttanut muutamaa kännissä poltettua savuketta lukuunottamatta, joten ei ole kokemusta näistä lääkkeistä. Isot pojat kuitenkin kertoivat...

Aksu
24.03.2004, 23:05
Takana tupakointia n. 12 vuotta ja niksat sen mukaiset, sillä tupakkalakkoa on tällä erää kestänyt 5 vuorokautta ja olo on aivan helvetin paska. Väsynyt ja päätä jomottaa koko ajan tasaisesti, ihan kuin jostain olisi puute...

No, katsellaan tätä lakkoa sen aikaa kun kestää, sillä terveydellisistä syistä pitäisi päästä ihan oikeasti eroon. Lopettamisesta en monen epäonnistuneen yrityksen jälkeen viitsi edes puhua, lakkoja nämä on. Kestävätpä sitten päivän tai viisi vuotta.

Mitään apukonsteja en ole koskaan lakoissa kokeillut enkä kokeile nytkään. Loppujen lopuksi tämä homma loppuu kunhan yrittää perustella itselleen miksi tämä on niin vitun tyhmää (tosin osaan perustella myös sen miksi polttamisella ei ole oikeastaan mitään väliä) ja oikeasti yrittää uskoa siihen. Turhan monella lakko onnistuu vasta pakon edessä, malliesimerkkinä lääkärin vakava varoitus tai riittävä riski syövästä.

Laastarit toimii, väittävät kaverini. Kokeile.

Ai niin. Tämänkin viisi päivää on aika tehokkaasti kartellut kaikkia kahviloita, baareja sekä suurinta osaa kavereista. Koko lähipiirissäni on vain kaksi tyyppiä, jotka eivät polta. Täten houkutus polttaa seurassa on kova enkä kaipaa tupakasta yhtään ylimääräistä haju- tai näköhavaintoa.

Kidd
24.03.2004, 23:23
Viestin lähetti Sniper

Tuli noissa keskusteluissa ilmi että nyt olisi markkinoilla vaihtoehtoinenkin lääke perinteisten Nicorette-juttujen tilalle.
Ilmeisesti aikanaan masennuslääkkenä käytettyä ainesosaa on testattu hyvällä menestyksellä ja sen hyviä puolia olisi lisääntynyt energisyys, ei lihoamista, positiivinen vaikutus juuri tapatupakointiin. 8-9 viikon kuuri ja alkoholia ei saa tänä aikana käyttää, poltella saa (pitää) ekan viikon verran. Suurempia haittavaikutuksia ei kai terveelle ihmiselle pitäisi tulla suun kuivumista lukuunottamatta, mutta Britanniassa kai tähän on kuoltukin. Nimeä en muista, jos arvata pitäisi niin viisi kirjainta ja alkaa B:llä.

Lääkkeen nimi on Zyban. Vaikuttaa siltä, että Zybanista on todellakin apua tupakoinnin lopettamiseen. Kysyin lääkäriltä ohimennen apua tupakoinnin lopettamiseen, ja lekuri olisi siltä istumalta kirjoittanut reseptin ko. lääkettä ja vakuutti, että lääke toimii. Hinta on, tietenkin, kova, mutta niin on myös lopputulos, jos tupakoinnin pystyy Zybanin avulla lopettamaan.

Lisää tietoa vaikka täältä:http://www.verkkoklinikka.fi/discussion/browse_messages_CUST.xsp?SID=45451ABA4912BCC3EE50&groupID=9

Eddie
25.03.2004, 11:02
itse en ole karahtanut tämän syöpäkääryleen lumoihin, vaikka monet kerrat olen kännissä yrittänyt muka tykätä siitä, mutta paskalle se aina vaan maistuu. Olen yrittänyt ymmärtää kavereitani, joiden mukaan se on niin taivaallisen ihanaa. Mutta ei prkl. Aina se maistuu ihan saatanan pahalle vaikka olis kuin kännissä tai selvinpäin. Nuuskaan saattaisin koukkuun jäädä, jos lähtisin sille tielle, mutta onneksi en ole lähtenyt.

Joku sikarilaji joskus maistu suht kivalle, mutta ei voi muistaa mikä.. muut maistamani paskalle.. jeps

Miguel
25.03.2004, 13:37
Olinpa viime elokuussa Mallorcalla kaverini ja tämän sedän kanssa. Porukkamme vanhin poltteli ennen reissua käsittääkseni ainakin askin päivässä. Lomaviikon lopulla, kun kahden täysin tupakoimattoman kanssa oli reissussa, parvekekäynnit vähenivät selvästi. Eikä kuulemma juuri enää tehnyt mieli tupakkia, vaan lopettaminen vastaavissa olosuhteissa ei olisi tuntunut yhtään vaikealta ajatukselta. Paluu arkeen kuitenkin palautti odotetusti rutiinin. Tapatupakointi se on petollista.

Itse saatoin yläastevuosina joskus ottaa ihan pienet sauhut kavereiden kanssa vietettyinä iltoina. Yleensä porukassa ei ollut yhtään tupakoitsijaa, mutta joku oli saattanut pummata joltakulta tai viedä vanhemmilta tupakin, jota sitten vähän maisteltiin. Tuntui jotenkin coolilta, vaikkei kukaan meistä ollut aloittamassa vakituista polttamista (eikä ole aloittanut) eikä kyse ollut pullistelusta muiden edessä, päinvastoin. Olikohan kolmen vai neljän vuoden takainen vappu, kun pienet henkoset otettuani en saavuttanut sitä vähääkään rentouden tunnetta. Hittoako tässä edes menoiltoina polttelemaan, ajattelin, enkä ole sen koommin koskenut röökiin.

Tosin kaverit ovat vetäneet minut jossain määrin uuteen juhlapäivä-tapaan: sikareihin. Suunnilleen muutaman kerran vuodessa tulee kajottua niihin. Maistuvatpa sikarit vähän paremmalta kuin rööki, mutta tärkeintä on tietenkin tuntea itsensä Euroopan omistajaksi. Todella hienoa. No, eipä tuosta juuri haittakaan ole.

Sniper
25.03.2004, 16:52
Pitäisiköhän tilata Zybanit täältä (http://kansainvalinenapteekki.eu.com/)? :)

Wesku
26.03.2004, 15:36
Itse olin vuosi sitten 4kk polttelematta tällä metodilla:

1. viikko
- vahvin nikotiinilaastari rintaan ja vahvinta nikotiinipurukumia huuleen aina kun vähänkin ahdisti.

2. viikko
- astetta lievempi laastari päällä ja vahvinta purukumia vatsaa säälimättä

3. viikko
- laastarit mäkeen ja vahvinta purukumia huulessa lähes taukoamatta. Älkää pelätkö, suusta on tässä vaiheessa jo tunto hävinnyt ja vatsa sietää vaikka mitä.
4. viikko
- enää miedointa purukumia(2mg, kai?) aina heti kun tulee pölli mieleen.
5. viikko ja etiäpäin
- mietoa purkkaa/ Jenkkiä vaihdellen.

Tällä konstilla itse selvisin melko helpolla eroon kääryleistä, eli pointti on se, ettei jäädä sinne poteroon makaamaan vieroitusoireet päällä vaan käytetään ihan helvetisti vaan korvikkeita. Niihin ei kuukahda. Kaljaakin pystyi ottamaan purkan voimalla.

Noh, 4 kuukauden jälkeen oli sit saunailtaa, purkat lopussa jne..siitähän se taas lähti ja helposti. Kun on lopettanut niin älkää helvetissä vetäkö sitä ensimmäistä. Jonossa on heti pari tuhatta kaveria sen jälkeen ja koko lopettaminen alkaa alusta.

Bruno
26.03.2004, 16:12
Kaikkea sitä tulee poltettua.Eniten punaista LM:ää ja Chesterfieldiä.
Muukin menee hätätilanteessa.

Brauser
26.03.2004, 19:11
Smartin punaista tokassa tulee polteltua.
MIkä helvetti siinä on ku sätkän kääriminen aiheuttaa enemmän nickkiksiä, kuin polttamatta oleminen;)
Onkohan se niin,että käsille pitää aina olla jotain tekemistä:)

cosmic_rodeo
26.03.2004, 21:14
Tupakoitsija ilmoittautuu.

Olen siinä mielessä pikkuisen gay, että polttelen vain lights-laatuisia kääryleitä. Ei siis punaista sorttia minulle muuten kuin hätätilassa, tulee pää niistä kipiäksi.

Valkoinen Marlboro on savukkeista toimivin. Suht usein tulee tosin ostettua peräti euron verran halvempaa Chesterfieldiä. Smarthan taitaisi olla vielä edullisempi merkki, mutta minusta niissä on kummalliset filtterit, röökistä ei tahdo saada oikein mitään irti.

Oluen kanssa tupakka on ehdoton. Kahvikin maistuu paremmin savukkeiden seurassa.

Savukkeita kuluu päivästä riippuen 0-30 kappaletta. Krapulassa en polta lainkaan, krapulaa aiheuttaessa sitäkin enemmän. Sanoisin, että poltan n. 15 savuketta päivässä.

Pari viikkoa sitten tosin huolestuin. Jouduin nussimaan anopiltani (en siis anoppiani, mikä sekin olisi huolestuttavaa) askillisen jotain LM Ultrasuperüberlights-savukkeita, joissa taisi olla nikotiinia n. promillegramman verran. Koko päivän vitutti, olo helpotti vasta kun sai omaa tupakkaansa. Ollaanko sitä sitten niin nikotinisteja, että tuollaista aiheutuu, tiedä en.

hokkineito
29.03.2004, 08:32
Mäkin omaan ton pahan tavan, mutta eikös juu ihmisellä jotain paheita saa olla...
Yleensä poltan vaaleenruskeeta Bonusta ja sit joskus tulee ostettua askissa joko Mallua, L&M:ää tai Smarttia... ...punaista siis...
Kun vaan jaksaiski valveutua tosta terveydestä nii paljon, että lopettais, niin heti jäis. Mutta kun ei jaksa vaan välittää ;)

Hazardipakki
29.03.2004, 08:39
Tupakoitsijoille luoti päähän.

Lukki
29.03.2004, 10:44
Tupakointi kielletään Irlannissa julkisilla paikoilla. Poikkeuksena sääntöön ainoastaan hotellihuoneet, vankilat ja sairaaloiden psykiatriset osastot. Irlantilaisista 80 % kannattaa kyseistä lakia. Kesäkuussa Norjassa myös kielletään kessuttelu ravintoloissa.

Toivottavasti Suomi seuraisi perässä. Ei tarvitsisi savuttomien kärsiä savuhaitoista. Vaatteetkin saattaisivat baari-illan jälkeen haista inhimillisille. Kessuttelijat kuriin, perkele!

Pee
29.03.2004, 10:55
Myös itse toivon TODELLA SUURESTI Suomen seuraavan mm. Irlannin ja Norjan jalanjälkiä ja kieltävän tupakoinnin julkisilla paikoilla, niin voisi itsekin alkaa taas käydä nykyistä suuremmalla tahdilla baareissa. Ei minua tosin sinällään esim. tupakansavuiset vaatteet haittaa, vaan mietin asiaa pelkästään terveydellisistä näkökulmista. Passiivinen tupakointi kun on lähes yhtä vaarallista kuin normaali pössyttely, mikä on yksi syy sille, että olen jättänyt baareissa pörräämisen vähemmälle.

Kidd
29.03.2004, 11:59
Viestin lähetti Pee
Myös itse toivon TODELLA SUURESTI Suomen seuraavan mm. Irlannin ja Norjan jalanjälkiä ja kieltävän tupakoinnin julkisilla paikoilla, niin voisi itsekin alkaa taas käydä nykyistä suuremmalla tahdilla baareissa. Ei minua tosin sinällään esim. tupakansavuiset vaatteet haittaa, vaan mietin asiaa pelkästään terveydellisistä näkökulmista.

Vuoden terveyskommentti my man.

girlzilla
29.03.2004, 13:24
No enpä tiedä vähentyisikö yksilön tupakointi tippaakaan jos sitä ei saisi harrastaa julkisilla alueilla. Sitten poltettaisiin kotona ja pakotettaisiin tupakoitsijoiden lapset alttiiksi passiiviselle tupakoinnille.

Jos taas tarkotit sitä että savuttomat ihmiset joutuvat alttiiksi passiiviselle tupakoinnille joutuessaan esim. kaupungilla seisomaan tupakoitsijan vieressä, niin en jaksa uskoa että siitä olisi terveydellisesti suurta haittaa. Jatkuva passiivinen tupakointi on eri asia.

Ravintolaillan jälkeen vaatteet haisevat tupakalta, mutta vaatteet pesukoneeseen ja omoa perään, haju lähtee.
Tupakka on nautintoaine, eikä kaikkea tarvitsisi kieltää. Joissain maissa toki tämä salliminenkin menee yli, Köpiksen rautatieasemalla ei ollut kovin mukavaa kun koko aseman peitti sumu, johtuen siitä että aseman sisällä monta sataa ihmistä poltti sillä hetkellä.

Designer
29.03.2004, 13:52
Viestin lähetti girlzilla
Tupakka on nautintoaine, eikä kaikkea tarvitsisi kieltää.
Ei tarvitsekaan, mutta kaikilla pitää olla mahdollisuus valita, hengittääkö tupakansavuista ilmaa vai ei. Tähänhän näillä rajoituksilla ja kielloilla juuri pyritään. Polttamista ei kielletä, mutta se sallitaan vain alueilla, joilta savuttomien on helppo pysyä poissa. Mielestäni ihan oikea suuntaus. Suomen nykyinen laki on melko toimiva. Tai olisi, jos sitä noudatettaisiin. Esimerkiksi Tampereella London Pubissa jokin aika sitten henkilökuntaa ei yhtään kiinnostanut, polttiko joku savuttomalla alueella vai ei.

Aksu
29.03.2004, 13:56
Minua vituttaa suunnattomasti baarien savuttomuuden perään huutelu. Ymmärrän tupakkarajoitukset työpaikoilla, virastoissa jnejne, mutta baarit/ravintolat kuuluvat vapaan kilpailun piiriin. Siis kaikki Te, jotka haluatte vierailla savuttomissa ravintoloissa, perustakaa niitä tai pistäkää enemmän toiveita ravintolatoimintaa harjoittavien organisaatioiden perään. Minä haluan käydä baareissa, joissa saa polttaa. Jos joku muu ei sitä kestä niin vaihtakoon paikkaa. Kilpailu toimii, kysyntää on, miksi ette toimi?

Sananen vielä valvonnasta. Kun lakeja ravintoloiden tupakkavapaista alueista on kerran olemassa niin niiden valvonnan päälle kannattaa sysätä vastuu. Eli henkilökunta ja loppujen viimeksi viranomaiset jos ei muu auta. Kyllä keinot siihenkin löytyy sen iänikuisen keskustelupalsta/yleisönosasto marinan sijaan.

Edit: Kaiken kaikkiaan koko hommassa kyrpii tämä suomeen pesiytynyt tarve työntää kaikki lakeihin ja pykäliin. Handsfreet ja pyöräilykypärät ja ties mitä helvettiä vaan sen takia, ettei ihmisten kykyyn tehdä järkeviä arvioita uskota. Lainsäädännöllä ohjauksesta on lyhyt matka holhoukseen ja siltä nykyinen yhteiskunta pahasti maistuu. Nykyhallituksessa istuu arvokonservatiivista porukkaa enemmän kuin paljon, joten lisää on tulossa...

Czescku
29.03.2004, 14:06
Aksun kanssa täysin samaa mieltä.

Muutama vuosi sitten olin San Franciscossa, ja en kyllä kauaa viihtynyt irkkupubissa, jossa ei saanut polttaa. Onneksi kyselemällä selvisi sporttibaari, jossa sai polttaa, vaikka sekin tietysti oli laitonta virallisesti. Eiköhän Irlannissakin löydy jatkossakin pubeja, joissa savutellaan laittomasti.

Toivottavasti täällä ei tule ihan äkkiä tuota totaalikieltoa baareihin. Laki sallii savuttoman baarin perustamisen nyttenkin, mutta niitä en ole ihmeemmin nähnyt. En tiedä johtuiko LPR:n ylioppilastalon kuppilan asiakaskato savuttomuudesta vai ei, mutta henk. koht. minua ei siellä kiinnostanut ihmeemmin istuskella kun piti poistua ulos röökille. Eikä siellä näkynyt juuri ikinä muitakaan asiakkaita.

Pee
29.03.2004, 16:57
No enpä tiedä vähentyisikö yksilön tupakointi tippaakaan jos sitä ei saisi harrastaa julkisilla alueilla.

En minäkään tiedä eikä se tässä varmaan pointti olekaan.

Jos taas tarkotit sitä että savuttomat ihmiset joutuvat alttiiksi passiiviselle tupakoinnille joutuessaan esim. kaupungilla seisomaan tupakoitsijan vieressä, niin en jaksa uskoa että siitä olisi terveydellisesti suurta haittaa.

En minäkään jaksa. Ja sitä paitsi, jos esim. bussipysäkillä tulee joku viereen sauhuttelemaan, siitä voi lähteä kävelemään vähän sivumallekin päin. Baareissa se vaan on vähän vaikeampaa, kun jo ilmakin on niin savuista, ja jos lähtee yhden tupakoitsijan viereltä pois, saattaa kylkeen tulla jo toinen pössyttelijä.

Mitä tulee "Desingerin" viestiin, niin se nyt on käytännössä ihan sama, onko ravintolasta puolet savutonta aluetta vai onko se kokonaan savullinen. Paitsi että kaikki ravintolat eivät tosiaankaan välitä, poltetaanko savuttomallakin alueella, ei sen vahtiminenkaan ole helpointa mahdollista, ja tupakansavu leijaileee joka tapauksessa koko ravintolassa. Siksi vain täyskielto auttaisi savuttomia. Näin minä asian koen ainakin Jyväskylän baareissa, hyvä jos jossain muualla tilanne on parempi. Tai olen minä itse asiassa yhdessä jyväskyläläisessä baarissa käynyt, jossa voi täysin vapaasti hengittää savutonta ilmaa. Ongelma on kuitenkin se, ettei kyseisen kuppilan musiikki (rap yms.) ja täten tyylikään ole sellainen, että siellä viitsisin useammin vierailla.

Lukki
29.03.2004, 17:35
Jos noin 30% suomalaisista tupakoi (humala-kessuttelijoita tosin varmaan enemmänkin) , niin ei mielestäni olisi suurikaan vääryys kieltää suljetuissa julkisissa tiloissa savuttelu kokonaan.

Suomessa tupakointi aiheuttaa 90 % keuhkosyöpä tapauksista. Suurin osa näistä hoidetaan julkisin varoin. Siinä on mielestäni oikeutus yhteiskunnalle rajoittaa tupakoimista. Valtio tosin saa noin 500 miljoonaa euroa tupakkaveroa, mutta uskoisin tupakoinnin aiheuttamien haittojen nousevan suuremmiksi (puhdas arvaus). Veikkaisinkin EU:n tiukentavan tupakointi määräyksiään parin vuoden sisällä.

Aksu
29.03.2004, 21:31
Viestin lähetti Lukki
Jos noin 30% suomalaisista tupakoi (humala-kessuttelijoita tosin varmaan enemmänkin) , niin ei mielestäni olisi suurikaan vääryys kieltää suljetuissa julkisissa tiloissa savuttelu kokonaan.

Suomessa tupakointi aiheuttaa 90 % keuhkosyöpä tapauksista. Suurin osa näistä hoidetaan julkisin varoin. Siinä on mielestäni oikeutus yhteiskunnalle rajoittaa tupakoimista. Valtio tosin saa noin 500 miljoonaa euroa tupakkaveroa, mutta uskoisin tupakoinnin aiheuttamien haittojen nousevan suuremmiksi (puhdas arvaus). Veikkaisinkin EU:n tiukentavan tupakointi määräyksiään parin vuoden sisällä.

Ei ei ei. Kielto on loistava niissä paikoissa missä tälläkin hetkellä. Esimerkkinä vaikkapa virastot, ruokakaupat ja sairaalat. Eli siis poltetaan vain merkityillä paikoilla jos ollenkaan ja mahdollisimman vähän tupakoimattomia häiriten. Ravintolat/baarit lasken kuitenkin yhä vapaan kilpailun piirin, joissa on iät ajat poltettu. Muuttakoon puolestani savuttomaksi vaikka 80 prosenttia näistä paikoista jos yrittäjät niin itse haluaa, mutta tästä ei mitään lakia tarvita. ME kuluttajat tämän määräämme. Jos tupakoimattomat lopettavat savuisissa paikoissa käynnin niin kyllä ote muuttuu ja vastavuoroisesti jos käytte savutteluvapaissa paikoissa niin alalle tulee uutta tarjontaa. Ei tarvita lakia, kysyntä ohjaa kyllä oikeaan suuntaan. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Tupakkaveroja maksetaan, sairauksiakin tulee. Tehkää nyt joku puolestani laskelma siitä paljonko keskimääräinen tupakoitsija noita veroja maksaa ja valistunut arvio ylimääräisistä terveydenhoitokuluista huomioiden mahdollinen lyhyempi elinikä.

varjo
29.03.2004, 21:36
"Tupakkaveroja maksetaan, sairauksiakin tulee. Tehkää nyt joku puolestani laskelma siitä paljonko keskimääräinen tupakoitsija noita veroja maksaa ja valistunut arvio ylimääräisistä terveydenhoitokuluista huomioiden mahdollinen lyhyempi elinikä"

tästä on ollut juttua ennenkin Jatkoajan tupakkakeskusteluissa...tilanne taisi olla sellainen, että kulut ovat n. kaksin-kolminkertaiset tuloihin verrattuna...ja tuossa ei tainnut vielä olla kaikkia välillisiä vaikutuksia laskettuna.
Lyhentynyt elinikä ei paljoa auta, jos vuosikustannukset tupakoitsijan vanhuusvuosista ovat moninkertaiset ei-tupakoijaan verrattuna.

"ettei ihmisten kykyyn tehdä järkeviä arvioita uskota."

HAHHAHHA Ihmisten ...hahaha..järkevät arviot...voi helvetti, tämä on paras vitsi vuosiin.

Ei, tuo on samanlainen urbaanilegenda kuin salaiset tukikohdat kuun pimeällä puolella.

Jotenkin nämäkin uudet viestit taas jakautuvat tupakoitsijoitten "ei kai se ketään haittaa/ei siitä haittaa voi olla" ja tupakoimattomien "se on helvetin ärsyttävää jne." näkemyksiin.

ja girlzilla, tupakansavu keuhkoissa on samaa kamaa hengitit sitä suoraan tupakasta tai naapurin tupakasta. Aerosolihiukkaset kyllä pysyvät ilmassa sen aikaa kun savu ehtii kulkeutua keuhkoihin.

Haulla varmaan löytyisi kyseinen ketju, vai onkos se peräti tämä ketju...

Aksu
29.03.2004, 21:47
Viestin lähetti varjo
[B"ettei ihmisten kykyyn tehdä järkeviä arvioita uskota."

HAHHAHHA Ihmisten ...hahaha..järkevät arviot...voi helvetti, tämä on paras vitsi vuosiin.

Ei, tuo on samanlainen urbaanilegenda kuin salaiset tukikohdat kuun pimeällä puolella.
[/B]

Meinasin vastata asiallisesti, mutta jääköön tekemättä. Oletko sinä urbaanilegenda? Epäilemättä.

Edit: Meni vähän aikaa ennen kuin hoksasin. Kyynisenä on helpompaa. Uskominen pelottaa, tässä tapauksessa ihmisiin. Jatka polkuasi.

varjo
29.03.2004, 21:57
"Meinasin vastata asiallisesti, mutta jääköön tekemättä. Oletko sinä urbaanilegenda? Epäilemättä."

En tietääkseni, mutta ihmisten järkevät päätökset ovat.
Ja ei, uskominen ei pelota mutta en näe mitään syytä uskomiseen, koska se ei tarjoa mitään sellaista mitä kaipaisin.

Usko johtaa herkästi optimismiin, optimismi virheellisiin arvioihin ja virheelliset arviot epäonnistumisiin. Eikä minua huvita epäonnistua enempää vain oman typeryyteni tähden, vaikka siltä en tietenkään voi nytkään välttyä.

Kun hieman mietit asiaa (ai niin, oletko itse tupakoitsija...jos olet niin se selittääkin paljon) niin havaitset, että väittämäni on hyvinkin paljolti totta.

Yksilöt voivat tehdä järkeviä arvioita, mutta ihmiset yleisenä joukkona eivät.

Jokaista fiksua ja toiset huomioonottavaa tupakoitsijaa kohtaa löytyy vähintään 3 sellaista, jotka niksoissaan polttaisivat vaikka sairaalaan keskososaston happikaapeissa jos tupakkaa vain olisi saatavilla.
Kaikista hupaisinta on juuri se, etteivät tupakoitsijat itse näe/myönnä tätä vaan selittelevät asiaa milloin milläkin tekosyyllä tai sitten syyllistävät tupakoimattomia "valittajiksi tai päällepäsmäreiksi".

Aksu
29.03.2004, 22:00
Viestin lähetti varjo
[B
Jokaista fiksua ja toiset huomioonottavaa tupakoitsijaa kohtaa löytyy vähintään 3 sellaista, jotka niksoissaan polttaisivat vaikka sairaalaan keskososaston happikaapeissa jos tupakkaa vain olisi saatavilla. [/B]

Mihin perustat arvion, jonka mukaan ns. kohteliasta tupakoitsijaa kohti on vähintään 3 huonoa tupakoitsijaa? Havaintojen kautta heitetty arvio, tutkimus, joku muu mikä?

Edit: Hermot vähän kireällä muista syistä. Jatkan keskustelua jahka äly kulkee joku toinen ehtoo.

Edit2: Keskustele Pee kavereidesi kanssa. Eivätköhän he ymmärrä.

Pee
29.03.2004, 22:15
Olen "varjon" kanssa tismalleen samaa mieltä tuosta "jokaista fiksua ja toiset huomioonottavaa tupakoitsijaa kohtaa löytyy vähintään 3 sellaista, jotka niksoissaan polttaisivat vaikka sairaalaan keskososaston happikaapeissa jos tupakkaa vain olisi saatavilla". Ja tämä perustuu nimenomaan "havaintojen kautta tehtyyn arvioon".

Suurin osa NYKYISISTÄ kavereistani polttaa, joten joudun jo tämän takia olemaan tupakan kanssa aika paljon tekemisisissä.

Kaiken kaikkiaan YKSI kaverini on kysynyt minulta, kun ollaan oltu esimerkiksi baarissa tai muuten vain jossain, "haittaako se, kun mää poltan?". Kaikki muut ovat pistäneet tupakaksi vierelläni, sen kummemmin kysymättä tai mitään. Osaselitykseksi käy varmaankin se, että kaikki eivät välttämättä tiedä, että myös passiivinen tupakointi on vaarallista. Minua kun ei edelläänkän esim. nuo tupakansavuiset vaatteet sinällään häiritse, vaan vihaan tupakansavua ainoastaan terveydellisistä syistä.

Designer
30.03.2004, 09:26
Eiköhän tupakoijat ole jo ainakin yhdellä tavalla osoittaneet, etteivät aina osaa tehdä järkeviä arvioita. Mutta ei siitä nyt sen enempää.

Kyllä kapakanpitäjille kelpaavat niin tupakoitsijoiden kuin savuttomienkin rahat. Ja nykyinen lainsäädäntö on tehnyt baareista sellaisia, että ainakaan minua se vähäinen savu, jota savuttomalle puolelle saattaa tulla, ei häiritse. Tämä siis paikoissa, joissa lakia halutaan noudattaa. Ja nykytilanteen aikaasaamiseksi tarvittiin nimenomaan se laki. Jos siinä näkee viitteitä holhoukseen, niin ongelma on kyllä ihan vaan niiden näkijöiden.

Aksu
30.03.2004, 10:15
Viestin lähetti Designer
Ja nykytilanteen aikaasaamiseksi tarvittiin nimenomaan se laki. Jos siinä näkee viitteitä holhoukseen, niin ongelma on kyllä ihan vaan niiden näkijöiden.

Omalta kohdaltani voin sanoa, etten koe nykytilannetta ongelmana vaan vastustan jyrkästi totaalikieltoa ravintoloihin/baareihin. Nykytilanne on ihan ok eli valinnanvapaus asiakkailla, ja myös ravintoloitsijoilla, on.

Moderaattorit
30.03.2004, 13:03
Viestin lähetti Hazardipakki
Tupakoitsijoille luoti päähän.

Nimimerkki Hazardipakki tienaa tähänastisella kirjoitustuotannollaan itselleen varoituksen. Vaikka tarkoitus onkin pysytellä asiassa kirjoittelussaan, emme toivo koko tuotannon muodostuvan pari sanan chat-lasautuksista. Lähde: sääntökohta 5.

Moderaattorit

Sniper
30.03.2004, 20:46
Inhottavaa toistaa itseään, mutta edelleen kyselen onko Jatkoajassa Zybanin kokeilijoita? Millaisia kokemuksia?

Wolves
31.03.2004, 13:06
Tupakka on nautintoaine, eikä kaikkea tarvitsisi kieltää. Joissain maissa toki tämä salliminenkin menee yli, Köpiksen rautatieasemalla ei ollut kovin mukavaa kun koko aseman peitti sumu, johtuen siitä että aseman sisällä monta sataa ihmistä poltti sillä hetkellä.

Aivan...olen ihmetellyt tätä keskustelua jo hieman aikaa ja kohta puoleen ollaan samassa tilanteessa kuin Etelä-Afrikassa aikoinaan. Kun Siellä Mustille ja Valkoisille oli omat kuppilansa. Niin kohta on tupakoitsijoille ja tupakoimattomille.

Väittäisin jopa, että vähintään puolet tässäkin ketjussa tupakoivia vastustaneet olisivat barrikaadeilla, jos yhtäkkiä tiedemiehet huomaisivat kahvin olevan arsenikkiin verrattavissa oleva myrkky ja kahvin juominen kiellettäisiin.

Niin no puolet ja puolet...valmis III-maailmansotahan tuo olisi :)

Lakez
31.03.2004, 13:15
L&M light menthol.
Sitä mä polttelen

lintu
31.03.2004, 13:29
General, lös.

Birchman
31.03.2004, 13:49
Ettan, lös

Jakke Huuliparta
12.05.2004, 16:19
Viestin lähetti Jakke Huuliparta
Viime lauantaina tuli mitta täyteen, 2 vajaata askia läksi vessanpönttöön ja kaikki hätävararöökit ja piipputupakat mitä talosta löytyi. Nuuskatykki sai puukosta ja stendari meni muuten vaan roskikseen. Nyt on ns. tekemisen meininki, saa luvan jäädä mokomat aineet.
On ehkä "vähän" turhan aikaista uhota kun on ollut huikeat 2 vrk ilman nuuskaa/tupakkaa mutta näillä mennään, kele! Painonlisäyksen torjun käymällä kuntosalilla 3 kertaa viikossa ja kunhan lumet tuosta sulavat alan reippailla ulkosalla enemmänkin. Nikotiinipurkkaa vedän, auttoi viimeksikin ja porkkana maistuu myös. Raportoin fiiliksistä kuukauden kuluttua.

No niin, nyt on mennyt reilut 3 kuukautta ja ihan hyvältä näyttää. Ihan kamalia nikkiksiä ei tule enää ja paino on jopa pudonnut. Nikotiinipurkkaa menee vielä 4-5 päivässä joka on mielestäni hieman liikaa.

Joskus tuntuu aika hankalalta kun ajattelee että tätäkö se sitten on loppuelämä, koko ajan saa "varoa" ettei lipeä taas polttamaan ja aika tuntuu menevän hitaasti. Kolme kuukautta on kuitenkin aika helvetin lyhyt aika alkaa keulimaan että olenpas lopettanut röökaamisen. Enimmäkseen olen kuitenkin tyytyväinen itseeni ja kun lähipiiriltä saa kannustavia kommentteja niin mikäs tässä ollessa.

Välillä tosin baarissa iskee kamala tupakantuska mutta onneksi kaverit ovat tilanteen tasalla eivätkä tarjoa/myy mulle tupakkaa vaikka maksaisin mitä vaan.

BigRedBob
12.05.2004, 16:39
Mä olen nykyään ihan viihdepolttaja, tulee poltettua vain, jos ottaa keittoa ja menee esim. tsekkaamaan bändejä, ym. Pitkään tuli vedettyä ihan jokapäiväisesti, mutta mitään riippuvuutta ei jostain syystä päässyt muodostumaan.

Juicey
12.05.2004, 17:27
Kolme kuukautta on kuitenkin aika helvetin lyhyt aika alkaa keulimaan että olenpas lopettanut röökaamisen.
Lopetin melko tarkalleen 2 vuotta sitten tupakoinnin, poltin 10 vuotta ihan säännöllisesti. Edelleen tekee joinakin päivinä mieli, tosin johtunee suurimmilta osin siitä että olen aika ajoin sallinut itselleni lipsua vähän tästä lopettamisesta. Melko harvoin kuitenkin. Tuuritupakointi on nykyään ok, mutta yllättävän pitkään kestää halut esim. sen jälkeen jos illan mittaan polttelee ~5-6 savuketta.

bluefox
12.05.2004, 18:27
Olen nyt ollut 2 viikkoa ilman tupakkaa ja edelleen on erittäin vaikeaa. Mitään nikotiinipurkkaa yms. en ole käyttänyt ollenkaan vaan omalla päättäväisyydellä on menty eteenpäin. Tyttöystävä on myös kannustanut ja auttanut vaikeina hetkinä. 8 vuotta tuli polteltua, viimeisinä aikoina vajaa aski päivässä. Kysymys ei todellakaan ole lakosta vaan lopettamisesta. Sitä vaikeinta asiaa eli baarissakäyntiä en ole vielä lopettamisen jälkeen kokeillut.

Parker27
12.05.2004, 18:31
Ilman tupakkaa on nyt tullut oltua sellaiset 34 päivää!! Ja voin sanoa ettei ole helppoa. Mutta ei se auta kuin kaivaa sitä selkärankaa joka päivä ja joka minuutti. Koska enään en tupakkaan koske. PRKL.

Mutta helppoa tämä ei ole. Jatkuva sotatila päällä. Ja tässä sodassa ei haavoittuneita lasketa.

Hevosmies
13.05.2004, 01:16
...ja porkkana maistuu myös...

Hyvä Jakke, siitä se lähtee - löydä sinäkin se oma, sisäinen Tapparasi!

Hehheh. Vakavasti puhuen, itse poltan päivässä askin verran Band of brothers -sarjassa esiintyviä savukkeita (poltin jo ennen ensiesitystä) ja varsinkin pahimpaan siitepölyaikaan mieleen hiipii ajatus josko lopettaisi.
Kokemuksesta vaan tiedän, ettei se todellakaan ole helppoa, siksipä nostankin vilpittömästi hattuani teille, jotka tuosta perkeleestä olette eroon pääsemässä/ päässeet.

Toisaalta olen sen verran jääräpää, että niin kauan kuin tässä yltiösuvaitsevassa maailmassa tupakoitsijat ovat laillistetun päähänpotkinnan kohteita, niin minähän poltan! (Kulloisenkin seurueen huomioiden.)
Samalla nostan niille stanan norskeillekin hattuani esimerkillisestä tupakanvastustajien vastustamisesta, vaatii poikkeuksellista rohkeutta asettua itsemääräämisoikeuden ja todistetun riippuvuus-tutkimuksen puolestapuhujaksi. Kaippa se on sitä huikeiden öljytulojen, kyltymättömän turskanhimon ja hiihtomenestyksen mukanaan tuomaa röyhkeyttä asettua muuta (sivistynyttä & suvaitsevaa) maailmaa vastaan.

wade
13.05.2004, 02:13
Piipussa useimmiten Amphora toki muitakin tulee kokeiltua.
Tupakka/kessu Mentholia sen olla pitää tosinhädässä muukin käy.
Sikari hyvän aterian päälle tai viskin kera nam!
Nuuskaa olen kokeillut armeijassa ja huumeita en edes halua kokeilla.

Hyyge
13.05.2004, 09:28
Tuli poltettua 17 vuotta,nyt ollut polttamatta n.puoltoista vuotta!

Tulppu
25.10.2004, 13:25
Täällä sitä kärvistellään ilman röökiä kolmatta päivää. Hurjantuntuista toimintaa, mutta minkäs teet, alkavat nuo kehkot sanoa jo että jos nyt et mies ala lopetella niin me lopetamme...

Polteltua on tullut n. 10v ja lopettamisyrityksiä on takana 4kpl, pisin puolen vuoden savuttomuus. En tällä kertaa edes yritä asettaa itselleni mitään rajoja, vaan katson päivä ja tunti kerrallaan miten tämä tästä etenee.

Terv. laastari käsivarressa ja microtab huulessa. Ja silti vaikeaa.

Kyle
23.12.2004, 16:07
Pitipä tämmönenkin nostaa ylös.

Olen päättänyt lopettaa kyseisen homman jota on nyt viimmeiset neljä vuotta harrastanut. 3 päivää olen nyt ollut ilman tupakkaa ja tänään ollut koko päivän kauheet niksat. Ei sellaiset mitkä joskus tulee kun muutaman tunnin on ilman röökiä, vaan nyt olo on kuin krapulassan, otsaan tullut "kylmää hikeä".

Oma ajatus maailma oli vielä tuossa viikko sitten, etten varmasti lopeta koskaan. Tiistai aamuna en sitten totuttuun tapaan mennytkään aamusavuille ja sitten jossain kohtaa sinä päivänä päätin kokeilla lopettamista.
Tällä hetkellä ei ole tullut mieleenkään pettää itseäni menemällä röökille, ainoastaan keho haluaa kun on vähän "höntti"/tyhjä olo.

PS.Takin taskussa on edelleen täys aski.

Rapukäsi
25.12.2004, 01:09
Gerodz:

Toivottavasti onnistut. Itse olen polttanut 14 vuotta ja pahalta näyttää etten ikinä pysty lopettamaan. Paras yritys oli joskus seitsemän vuotta sitten. Silloin olin "kuivilla" 4kk ja joka saatanan päivä teki mieli tupakkaa. Vittumaisinta oli herätä siihen, että on juuri tumpaamassa ensimmäistä tupakkaa pitkään aikaan ja on juuri seuraavaa sytyttämässä. Tuon jälkeen en ole kunnolla edes uskaltanut yrittää. Viime keväänä tein päätöksen, että seuraavan kerran kun iskee armoton flunssa niin yritän taas lopettaa. No eihän sen jälkeen ole kunnolla edes nuhaa tullut.

Pullamössö
25.12.2004, 02:00
Oon kuullut isoilta pojilta että pitää jotain purkkaa mukana kun kuljeskelee tuolla kylillä. Ja kun iskee tupakin himo niin jenkki suuhun ja jotain. En kyllä usko että ees toimii. Mutta silleen. Ja ostappa kalleinta tupakkaa mitä löytyy ja katkot sitten kaikki ne koko askin roskiin. Vaatii mielenlujuutta.

hanu
25.12.2004, 21:47
Viestin lähetti Gerodz

PS.Takin taskussa on edelleen täys aski.

Sanoisinpa tähän, että hävitä se aski HETI. Siinä on pössäkkä vähän turhan helpolla saatavilla vaikkapa parin bissen jälkeen. Se 'voin mää ny yhren vetästä' fiilis kun on sitä lopun alkua.

32 v sitten aloitttanut parhaimmillaan 1,5v 'lopettaneena' ollut

hanu

edit: niin ja siis TSEMPPIÄ ja helvetisti. Kuulemma vain keskimääräistä älykkäämmät ihmiset pystyvät lopettamaan tupakoinnin ;)

Olkku
25.12.2004, 21:53
Kuuntelin ratiosta, jonkun viisaan ihmisen luentoa, tupakinpolton lopettamisesta. Se vertas sitä maraton juoksuun. Sano, että ei maratooniakaan juosta kylmiltään, vaatii lukuisia harjoituksia, eli keskimäärin, kuulemma tupakinpolton lopetus onnistuu 4-7 harjoitus kerran jälkeen.

Sniper
04.01.2005, 19:00
Neljäs päivä ilman savuja alkaa olla pian takana päin. Otin tueksi Zyban-kuurin, koska ongelmani on enemmän tavassa kuin nikotiiniriippuvuudessa. Aiemmat lakkoni ovat kestäneet maksimissaan 3 kk, mutta viime vuosien yritykset on jostain syystä kuihtuneet jo viikon kohdalla.

Aloitin kuurin samaan aikaan kuin lopetin, eli teen hieman eri tavalla tämän kuin yleensä ottaen pitäisi. Normaalistihan lääkkeen kanssa poltellaan viikon verran kunnes tupakasta ei saa enää mitään nautintoa, kuulemma olo on kuin poskisavuja vetelisi.

Sivuvaikutuksia en ole huomannut kuin nukahtamisvaikeuden, mutta toisaalta taas väsymyksen tunnekin tuntuu olevan vähäisempi. Muutama viime päivä on mennyt todella vähillä unilla mutta silti virtaa piisaa. Myös hikoilua ja pientä jomottavaa pääkipua esintyy, mutta nämä saattaavat olla myös täysin vieroitusoireita.