View Full Version : Tupakka-gallup
taisto-74
04.01.2005, 19:10
General, lös. Ensisijaisesti. Tai sikari. Tai mikä tahansa tupakka.
Sniper:
Kerrohan muuten mikä on Zybanin vaikutus siihen tärkeimpään, elikkäs tekeekö kuinka paljon mieli lähteä tupakalle? Isäukkoni tuota testasi, mutta ei kuitenkaan onnistunut lopettamaan. Ei tupakka kuulema maistunut, mutta ei osannut olla ilmankaan. Tosin ukon elämäntilanne talonrakennuksineen ei ollut ehkä paras mahdollinen aika yritykselle.
Oma tupakointirupeamani on nyt kestänyt toistakymmentä vuotta, ja alkaa tuntua että tuosta voisi vaikka eroon yrittää. Tosin edelleenkin aamusavut maistuvat niin hyvälle, että suorastaan pelottaa oman selkärangan kestävyys lopettaessa.
Redalert
04.01.2005, 20:36
Mulla tullu polteltua about 10 vuotta ja jatkuu edelleen...Mä poltan sinistä LM tai sinistä Smartia.Lopettaakin joskus kokeilin,mut ei kertakaikkiaan tullu mitään.Nyt en ees yritä.Ei oo lopettamishaluja,enkä siihen varmaan pystyis,vaik yrittäisin.Jostain oon kuullu,et tupakasta eroon pääseminen ois yhtä vaikeeta ku kovista huumeista irti pääseminen.Riippuvuus siis tosi kova.Tiedä sit häntä,mut näin oon kuullu...Tosi paljon vaan tsemppiä kaikille,jotka yritätte lopettaa kessuttelun ! Ehkä mäkin joskus...Who knows...
Viestin lähetti Andrej
Sniper:
Kerrohan muuten mikä on Zybanin vaikutus siihen tärkeimpään, elikkäs tekeekö kuinka paljon mieli lähteä tupakalle? Isäukkoni tuota testasi, mutta ei kuitenkaan onnistunut lopettamaan. Ei tupakka kuulema maistunut, mutta ei osannut olla ilmankaan. Tosin ukon elämäntilanne talonrakennuksineen ei ollut ehkä paras mahdollinen aika yritykselle.Zyban on tukikeino, eli ilman motivaatiota ei kannata haaveilla lopettavansa, vaan pitää tiedostaa että vaikka Zybanilla saavutetaan parhaat tulokset, kaksi kolmasosaa polttaa taas vuoden päästä. Mutta ehdottomasti suurin osa käyttäjistä on kuurin ajan (2-3kk) polttamatta, jos vain noudattaa annostusta.
Zyban vaikuttaa tietääkseni kahdella tavalla: estää nikotiinin vaikutuksen aivojen mielihyväkeskuksiin, jolloin tupakka maistuu pahalta eikä tee hyvää ja toisaalta lievittää vieroitusoireita.
Kuten sanoin, oma lakkoni alkoi vähän eri tavalla kuin normaalisti lääkkeen kanssa toimitaan ja eilen teki tupakkaa ajoittain mieli. Normaalisti edetessähän mun pitäisi vielä poltella. Tosin mielitekoja lisää mun "ortodoksinen kuukausi" joka sisältää tipattoman tammikuun, tiukahkon ruokavalion, extraliikunnan ja tupakan lopettamisen - eli himoa ei voi oikein ohittaa esim. syömällä jotain, vaan täytyy kestää se nelisen minuuttia minkä nikotiinin himo ottaa. Sitten se on taas ohi, kunnes iskee taas uudelleen tunnin välein.
Oma tupakointi on ollut säännöllistä yli 14 vuoden ajan, joten kyllä vähän pitää hikoiluttaakin.
Sininen L&M , kuutisen vuotta tullut poltettua.
Marlboro Lights Mentholin vetäminen loppui uuden vuoden yönä ja jatkuu edelleen.
Kiitos Sniper kommentista.
Tokihan se tärkein asia on motivaatio. Ja sitä tässä on tullut kerättyä jo jokusen vuoden ajan. Omalla kohdallani on ongelmana ilmeisen kova nikotiiniriippuvuus sen tapariippuvuuden lisäksi. Tuohon nikkisten kanssa painimiseen toki on olemassa korvauslääkkeet, mutta tuollainen lisäpotku, joka hävittäisi sen hyvän tunteen (maku kai on lähinnä oikeaa termiä), olisi luultavasti myös tarpeen.
Saapi nähdä jos tästä vaikka yrittäisi.
Onkos kukaan muuten testannut hypnotisointihoitoa? Isäukko kävi senkin yrittämässä, mutta siitä ei ollut minkäänlaista hyötyä. Joku hänen tuttavansa taas oli lopettanut kerralla juuri hypnotisoinnin avulla.
Itse poltin 15 vuotta Mentholi savukkeita. Loppuajasta tais mennä 30 tupakkaa päivässä. Nyt on puol vuotta savuttomuutta takana ja nykyään tekee jo aika harvoin mieli tupakkaa. Sen sijaan pallopeleissä jaksaminen on noussut ihan uusiin ulottuvuuksiin ja liikunnasta nauttii nyt aivan eri tavalla.
Tupakoinnin lopetin kylmästi jättämällä tupakat polttamatta. Olin kuullut että jotain pillereitä syömällä se olisi ollut helpompaa, mutta toisaalta minulta lopettamiseen oli puuttunut aiemmin vain aito motivaatio. Kesällä alkoi kunto olla niin heikko että jotain sen eteen oli tehtävä.
Mikko-86
05.01.2005, 12:23
Nyt on tullut muutama vuosi polteltua ja merkkinä on punainen Marlboro, mutta jos on oikeen köyhä olo ja pitää sätkiä ostaa niin silloin joko punainen smart tai sitten vaalea bonus.
Että semmosta tällä kertaa, mitä sitä turhia lopettamaan kun armeijakin vielä eessä, ei sitä ilman tupakkaa kumminkaan kestä!
Viestin lähetti Sniper
Neljäs päivä ilman savuja alkaa olla pian takana päin. Otin tueksi Zyban-kuurin, koska ongelmani on enemmän tavassa kuin nikotiiniriippuvuudessa. Aiemmat lakkoni ovat kestäneet maksimissaan 3 kk, mutta viime vuosien yritykset on jostain syystä kuihtuneet jo viikon kohdalla.
Aloitin kuurin samaan aikaan kuin lopetin, eli teen hieman eri tavalla tämän kuin yleensä ottaen pitäisi. Normaalistihan lääkkeen kanssa poltellaan viikon verran kunnes tupakasta ei saa enää mitään nautintoa, kuulemma olo on kuin poskisavuja vetelisi.
Sivuvaikutuksia en ole huomannut kuin nukahtamisvaikeuden, mutta toisaalta taas väsymyksen tunnekin tuntuu olevan vähäisempi. Muutama viime päivä on mennyt todella vähillä unilla mutta silti virtaa piisaa. Myös hikoilua ja pientä jomottavaa pääkipua esintyy, mutta nämä saattaavat olla myös täysin vieroitusoireita. Miten kuuri sujuu? Alkaako vieroitusoireet yhtään hellittää?
Minulla on tänään Zyban-kuurin seitsemäs päivä ja ohjeita kun noudatan, on päivä ensimmäinen savuton. Heräämisen jälkeen pari ensimmäistä tuntia mielessä pyöri vain aamurööki. Olisikin lohdullista kuulla, että kolmen viikon jälkeen ei ole enää mitään ongelmaa. :P No, tuskin näin. Ajoitin lopettamisyrityksen tälle viikolle, joka minulla vapaata duunista. Vanhana tapatupakoijana vältän täten monta tilannetta, joissa tupakointi oli itsestään selvää. Kotona tukikeinoja ovat olutlakko(!), kahvittelun vähentäminen sekä pienimuotoinen napostelu tupakanhimon iskiessä, esim. aamupalan päälle rouskuttelin suolapähkinöitä.
Taatusti
24.01.2005, 12:49
Zybanista muutama sana. Itse yritin lopettaa zybanin avulla viime syksynä. Ensimmäinen reilu viikko meni ihan hyvin eli se ns. totuttelujakso. Toisesta viikosta eteenpäin, kun annos tuplaantui, aloin kärsiä huimaamisesta ja unettomuudesta. Lähinnä tuo jatkuva huimaaminen ja hontelo olo aiheutti sen, että lopetin kuurin n. kahden viikon käytön jälkeen.
3kk pysyin tupakasta erossa, mutta sitten sorruin jälleen. Nyt on sitten taas kerättävä motivaatiota uudestaan...
Aivan käsittämätöntä, että ihmiset tieten tahtoen vapaaehtoisesti tuhoavat terveytensä polttamalla tupakkaa. Rahaakin siihen uppoaa melkoinen määrä. Lisäksi tupakoiva ihminen tuoksahtaa vähintäinkin etovalta. Työpaikoilla lintsaillaan päivästä toiseen tupakkatauon nimissä, käsittämätöntä.
Itse poltan n. 30 Camelia päivässä.
Viestin lähetti Sid
Miten kuuri sujuu? Alkaako vieroitusoireet yhtään hellittää?Tupakatta olen ollut ja kieltämättä vieroitusoireet alkavat olla takanapäin, mikä ei tietenkään sulje pois satunnaisia mielitekoja. Silloin pitää vain muistaa se tosiasia että tupakanhimo kestää keskimäärin neljä minuuttia kerrallaan ja se se aika täytyy vaan kestää. Zyban tasaa näitä vieroitusoireita, mutta ei poista niitä.
Vanhana tapatupakoijana vältän täten monta tilannetta, joissa tupakointi oli itsestään selvää. Kotona tukikeinoja ovat olutlakko(!), kahvittelun vähentäminen sekä pienimuotoinen napostelu tupakanhimon iskiessä, esim. aamupalan päälle rouskuttelin suolapähkinöitä. Samoin täällä tehdään, tipaton tammikuu, ruokavalion tervehdyttämistä, liikunnan harrastusta jne... Itseasiassa yllätyin itsekin että on tavallaan helpompaa tehdä useampi muutos kerrallaan kuin yksittäin. Zyban auttaa oikeastaan tässäkin koska mieliteot tuntuvat vähenneen myös ruuan ja oluen suhteen ja lisäksi lääke ainakin itsellä vaikuttaa piristävästi. Palkkiona on tipahtanut vyötäröltä kiloja ja olo on muutenkin parantunut. Ensimmäinen kohtaaminen oluen kanssa tulee olemaan haastavaa, mutta se pitää kohdata.
Zybanista tähän mennessä jäänyt erittäin positiivinen kuva, sivuvaikutuksina ollut vain alussa jomottava päänsärky ja vieläkin satunnaiset unensaantivaikeudet. Mutta kahden tunnin unienkin jälkeen (viime yö!) olo on ihan mieleltä aika pirteä, mikä on outoa. Mutta pitää muistaa että osa oireista on ihan vieroitusoireita, esim unettomuutta ja hikoilua kokevat lähes kaikki lopetusta yrittävät.
Eniten kuitenkin pelkään onnistumisen suhteen sitä, kuinka hyvin olen itselleni iskostanut koko prosessin olevan enemmänkin saamista kuin luopumista jostain. Tänään tuli vastaan aika osuva neuvo, jonka luin useampaan kertaan ja ajatuksella: "Älä koskaan kyseenalaista lopettamispäätöstäsi koska tiedät sen olevan oikea".
Saukkonen sanois tähän jotain.
Opiskelujen, ja baari iltojen myötä, on tullut aloitettua sauhuttelu. Pitäisi kyllä varmaankin lopettaa ennenkuin tässä ehtii keuhkojaan tervaamaan enempää, mutta kovin hankalalta tuo tuntuu jo nyt. Ei tuo savukkeiden kulutus vielä ole kovin suurta ja toivottavasti ei tule olemaankaan.
No otetaan sit tupakka, mut milläs sytytän ku ei oo sytkärii eikä tulitikkui... onko kellään ehdotuksii?
Clark Kent
30.01.2005, 08:03
On harvoja asioita maailmassa joita vihaan. Tupakka on yksi niistä harvoista.
Tupakoitsijoita saa odottaa joka paikkaan. Tupakka haisee. Baari-iltojen ja esim. biljardisalikäynnin jälkeen vaatteet lemuavat tuolta vitsaukselta. Maailman turhin tauko on tupakkatauko, tupakoitsijalta palka pois siltä ajalta. Kauniskin nainen tupakka suussaan muuttuu silmissäni tyhmän ja ruman näköiseksi nartuksi. Tupakoitsija luulee näyttävänsä "coolilta", luulo ei ole tiedon väärti. Un-cool.
Tupakki vaan on persiistä, maapallon syöpä. Sitä paitsi eräässä tupakkiaskissa luki teksti: "Tupakka aiheuttaa impotenssia". Siinä jo tarpeeksi syytä olla polttamatta. :o)
Kohta kolme vuorokautta savuttomana. Viimeksi tainnut mennä kokonainen päivä tupakoimatta joskus kymmenisen vuotta sitten.
Zyban on loistava lääke. Kuuri alkoi viime viikon maanantaina, ja tämän viikon maanantai oli ensimmäinen savuton päivä. Varsinaisia nikotiinin vieroitusoireita en ole huomannut lainkaan, jonkin verran rauhattomuutta ja pientä ärtyisyyttä ehkä. Tosin normaalistikin pinnani on tietyissä asioissa aavistuksen lyhyenlainen, joten tiedä sitten onko tuossa mainittavaa eroa.
Kuurin alussa oli minullakin hieman päänsärkyä, mutta se tuntuu jo menneen ohi. Sunnuntai oli ensimmäinen kahden tabletin päivä, ja seuraavana yönä tuli tuo unen "keveneminen" huomattua. Heräilin varmaan lähemmäs kymmenen kertaa yön aikana. Viime yönä taas havahduin vain pari kertaa, joten ilmeisesti kroppa alkaa tottua Zybaniin.
Yleisesti ottaen homma on tähän asti ollut helpompaa kuin olisin ikinä uskonut. Periaatteessa kai vieroitusoireiden pitäisi olla justiinsa nyt pahimmillaan, mutta perhana kun ei tee edes mieli polttaa. Hetkittäisiä "flashbackeja" tiettyihin tilanteisiin aiemmin kuuluneista tupakkatauoista tulee, mutta ne menevät aika pian ohi. Ja jos ei muuten, niin väkevä karamelli auttaa. Ksylitolipastilleja onkin mennyt aika lailla reilusti, samoin purkkaa. Se maininta laatikon kyljessä ("Liiallinen käyttö voi aiheuttaa laksatiivisia oireita") ei muuten ole olleenkaan tuulesta temmattu.
Itselleni sopi lopetuspäiväksi työpäivä paremmin kuin vapaapäivä. Olipahan ainakin tekemistä, eikä tullut joka hetki mietittyä nikkiksiä. Mutta tuo kai riippuu työnkuvastakin; hommissa joissa voi polttaa työn ohessa tuo varmaan ei ole kaikkein helpointa.
Mutta perhana kun tuo suklaa on tänään maistunut hyvältä. Ja tupakalla käyneet työtoverit tuoksuneet hyvältä.
Itse kokeilin tässä joku päivä niitä Nicorette vai mitä olivatkaan nikotiinipurukumeja.
Tuli ihan älyttömän paha olo 2 mg purkasta ja alkoi polttelemaan kitalakeen. Kaveri sanoi että jauhan liian nopeasti, onko tarkoitus siis imeskellä kumia jonkun aikaa ja sitten alkaa hitaasti pureksimaan???
En kyllä kokeile uudestaan, tulkoon vaan keuhkosyöpä polttamalla, perkele!
Rapukäsi
02.02.2005, 23:42
Viestin lähetti tilliliha
Itse kokeilin tässä joku päivä niitä Nicorette vai mitä olivatkaan nikotiinipurukumeja.
Tuli ihan älyttömän paha olo 2 mg purkasta ja alkoi polttelemaan kitalakeen. Kaveri sanoi että jauhan liian nopeasti, onko tarkoitus siis imeskellä kumia jonkun aikaa ja sitten alkaa hitaasti pureksimaan???
En kyllä kokeile uudestaan, tulkoon vaan keuhkosyöpä polttamalla, perkele!
Ei kyllä toiminut mullakaan toi purkka systeemi. Saatanan oksettava olo, palan tunne ruokatorven alaosaan ja hirveä närästys seurauksena. Kaksi päivää yritin, kunnes palasin syöpäkääryleiden pariin.
bisnesman
03.02.2005, 00:02
Nykyään tupakoiminen on lisääntynyt huomattavasti.
Kuitenkaan (vielä?) ei olla sillä linjalla, että kaupasta ostettaisiin tupakkaa. Baarissa sen sijaan tulee vedettyä pari röökiä per ilta. Kuukausitasolla siis ehkä yhden pikkuaskin verran.
The Hawks
03.02.2005, 10:07
Kyseisen purkan ideahan on se että sitä pureskellaan niin kauan että siitä jää voimakas maku suuhun, jonka jälkeen se laitetaan "huilaamaan" poskeen tai vaikka huulen ja ikenien väliin. Kun maku on taas haihtunut tehdään sama toimenpide uusiksi. Näin jatketaan ca. puolen tunnin ajan, kunnes purkasta ei enää makua irtoa.
Itse olen tehnyt myös nämä klassiset virheet eli pureskellut kuin jenkkiä (aiheuttaa paskan olon), pureskellut liian kauan (tekee sekin heikkoa oloa). Jos pureskelee liian nopeasti, imeytyy nikotiini liian nopeasti vereen.
Itsekin olen Nicorettea/Nicotinellia kokeillut. Huono homma on se että jos jauhat purkkaa niin et saisi samoihin aikoihin vetää lainkaan röökiä, (ns. kännipolttaminenkin pitäisi lopettaa). Ja siinä ollaan kusessa kun näiden korvausmenetelmien teho laskee merkittävästi kun on kännissä. Kerran kokeilin, eikä mitään apua ollut. Laastarista en sitten tiedä, saattaisiko se toimia paremmin..
Kaikenkaikkiaan mullakin ongelma on tuo humalassa polttaminen, siitä kun ei niin vaan eroon päästäkään. Töissä ja vapaalla en enää ole vetänyt, jos yllättävä tarve iskee mulla on 4 mg purkkaa varalla messissä.
Täällä tuntuu pyyhkivän hyvin, vuoden alusta on oltu polttamatta Zybanin avulla ja tämän viikon tulikokeet menivät ihmeen helposti läpi. Eli tipattomuus loppui kuun vaihtuessa ja jo eilen istuin salibandyvuoron jälkeen oluella tupakoivien kavereiden kanssa. Ei edes tehnyt mieli savuja, mutta lääke ilmeisesti vaikuttaa estävästi myös alkoholin pääsyyn mielihyväkeskuksia kutkuttamaan, sillä kolme olutta ei hilpeyttänyt samalla tavalla kuin ennen, mutta pöydästä noustessa kuitenkin huomasi lievän humalatilan olemassaolon. Outo fiilis.
Tupakkaa menee välillä ihan fiiliksen mukaan, yleensä päivässä n. 5-10 mutta paljon päiviä ilmankin. Se on ihan sama miten paljon poltan koska kuitenkin nuuskaan yhtä paljon kuin savuttomina päivinä. Eli voisi sanoa että poltan ihan fiilis pohjalta ja hyvä näin. Nuuskaa kuluu päivässä yleensä n. 3/4osa purkkia.
Wewe
Ikinä en ole polttanut, enkä tule polttamaankaan, tarjottu on ja koeteltu kaverien taholta vaikka miten suostutella, mutta kun ei niin ei, olen ylpeä itsestäni.
Steelers
03.02.2005, 17:13
Ensimmäinen polttamani rööki oli muistaakseni vihreä KIM??? joskus kersana 80 luvulla. merkittäin tupakointi "urani" oli seuraavanlainen: Punanen nortti --> Camel --> sininen Braclay --> erimerkkisiä sätkiä --> Prince --> Camel --> Marlboro Lights. Nyt oon ollut 3 kuukautta polttamatta eikä ole tarkoitus enää jatkaa. Tuli vaan totaalinen kyllästyminen koko polttamiseen ja kyllä ajatus siitä, että 26 vuotiaana olin polttanut puolet elämästäni pani lopettamaan.
Viikko on kärvistelty ilman. Olen tosin sallinut itselleni lipeämisiä, rajan olen vetänyt ~3 savukkeeseen päivässä. Vieroitusoireita ei juuri ole näkynyt, tosin ehkä kerran tai kaksi päivässä tulee ohimenevä noin 5-10 minsaa kestävä sikamainen röökintuska ;) Nicorettea on tullut maiskuteltua noin 5kpl päivässä. Katotaan miten äijän käy.
EDIT: Noin 10 vuotta punaista marlboroa takana.
Minulla on tässä ensimmäisinä savuttomina viikkoina laastarit tukena. En ollut niitä aiemmin kokeillut, mutta hyvää tavaraa ovat - näin parin viikon kokemuksella. Vahvimmat (21mg) laput on käytetty, 14mg laastareita on pari jäljellä ja 7:n milligramman "ultra lightit" on ensi viikoksi. Yhtä laastaria pidetään koko vuorokausi, nikotiinin imeytyessä ihon läpi koko ajan tasaisesti. Huonompi homma on ettei siitä saa pahaan tupakanhimoon "nikotiinipiikkiä", kuten purkasta. Toisaalta kärsin - tai oikeastaan perheenjäsenet kärsi - vuosikaudet aamuisesta ärtymyksestäni, joka poistui parilla aamuröökillä. Nyt kiukuttelusta ei ole tietoakaan.
Luottavaisin mielin jatketaan. Tällä viikolla oli yksi läheltä piti -tilanne, kun neljän oluen jälkeen otin jo tupakan sormien väliin pyöriteltäväksi. Parvekkeen ovella käännyin takaisin, mutta varmuuden vuoksi jäi loput kaljatkin juomatta.
Välillä pistää hikoiluttaan, poskihampaat on (tiedostamatta) pureksittu kipeiksi ja sylkeä nielty litroittain. Kai se tästä kohta helpottaa.
"Älä koskaan kyseenalaista lopettamispäätöstäsi koska tiedät sen olevan oikea"
Kiitokset Sniperille tuosta lauseesta, olen sitä monesti toistellut. Toinen psykologinen juttu on koko ajan mukana kulkeva Marlboro-aski, joka on vielä avaamatta.
Sunnuntaina 2 viikkoa ilman tupakkaa. Alun 2-3 päivää olivat hankalimmat jolloin todellisia vieroitusoireita oli jatkuvasti. Toisena päivänä hankin sitten 4mg purukumia, joka auttaa kyllä. Mikähän auttaa sitten, kun leuat ja hampaat on pureskeltu palasiksi? Purukumia menee 6-10 kpl päivässä, enkä vielä aio vaihtaa kevyempään. Katsotaan sitten myöhemmin.
Kummallista on, että nyt tällä viikolla, tänään ja eilen, on ollut tosi vaikeata. Tupakkaa tekee mieli aina välillä ja itsensä huomaakin aina hetken perustelevan itselleen, että ei kai nyt yksi tupakka haittaa, eihän? Onneksi on kuitenkin selkärankaa.
Toinen kummallisuus on se, että olen alkanut nauttia olutta joka päivä kulutustahdin ollessa 1-4 ploa päivässä. Rahaa ei siis ainakaan säästy, mutta ehkä tuo toimii jonkinlaisena mielihyvän korvikkeena. Ennen en olutta juonut muuta kuin ruoan yhteydessä silloin tällöin.
Poltin n. 12 vuotta Marlboroa, L&M:ää, sätkiä, Chesterfieldiä ja viimeksi punaista Smartia n 15-25 kpl päivässä. Olen kahdesti ollut kuukauden polttamatta vuosina 1998 ja -99.
Toivottavasti en polta enää koskaan.
Le Banner
16.02.2005, 16:55
Neljäs päivä menossa ilman röökiä,mutta on tää jumalauta yhtä painajaista.
Täytyy myöhemmin hakea apteekista laastareita lievittämään tätä tuskaisaa kiemurtelua.
Hermot ei vielä ihmeemmin reistaa,mutta eiköhän silläkin rintamalla vielä jotain tapahdu.
Nyt on yli kolme viikkoa takana ja ajoittain tekee mieli tupakkaa. Mielitekotilanteissa syntyy hyvin karkeasti sanottuna mielikuva siitä, että "elämällä ei ole sisältöä ilman tupakkia".
No onhan sillä toki, mutta on aukkoja, jotka pitäisi tuon tekemisen saralla vielä täyttää. Vaikeinta aikaa ovat vapaapäivät töistä, jolloin tekemistä ei ole samaan tapaan kuin työpäivinä. Luppoaikaa, jonka ennen käytti tupakointiin.
Lisäksi sitä kaipaa tupakalla pidettyjä juttutuokioita muiden tupakoitsijoiden kanssa. Ehkäpä sitä voisi mennä tupakkatiloihin ihan vaan seuraksi, joka tuntuu vähintäänkin hassulta toiminnalta.
Ruoka ei maistu sen paremmin kuin ennenkään enkä vaa´alla ole käynyt. Oluen juontikin on jo vähentynyt siitä mitä se oli lopettamisen alkuaikana. Vain ruokajuomana.
"Älä koskaan kyseenalaista lopettamispäätöstäsi koska tiedät sen olevan oikea" -Sniper
Tämä on toiminut kohdallani myös hyvin.
Toinen voisi olla:
"Lapsellani on nyt tupakoimattomat vanhemmat"
Mitenkäs teillä muilla, onko lopetuspäätös pitänyt?
Viestin lähetti pata13
*KLIP*
Mitenkäs teillä muilla, onko lopetuspäätös pitänyt?
Ei muuta kuin hatunnosto sinne ja muillekin sinnittelijöille. Itselläni savuttomuus on kestänyt viime vuoden vapunpäivästä, joten pikku hiljaa alkaa se maaginen vuosi häämöttää.
Omalla kohdallani tämä (lopettamis)kerta on poikennut tyystin aikaisemmista, nimittäin tupakansavu tuntuu nykyään todella vastenmieliseltä (edellisillä kerroilla taisin jopa ylpeillä sillä, ettei tupakansavu häiritse vaikka taukoa savuttamisesta pidänkin).
Toivotaan, että näin mennään jatkossakin.
Savuttomuus on pitänyt, jopa yllättävän helppoa on ollut humalassakin. Nyt on tulossa muutama railakas viikonloppu perätysten mutta eiköhän nekin hanskaannu.
En tiedä oliko järkevää mutta lopetin Zybanin käytön aikaisemmin kuin oli suunniteltu - lähinnä en viitsinyt kokeilla alkoholin ja tabletin yhteisvaikutuksia. Mutta ilman on pärjätty ja viime aikoina on jo itse huomannut parantunutta hapenottokykyä, hajuaistin kanssa en ole mitään niin merkittävää kokenut.
Viestin lähetti pata13
Lisäksi sitä kaipaa tupakalla pidettyjä juttutuokioita muiden tupakoitsijoiden kanssa. Ehkäpä sitä voisi mennä tupakkatiloihin ihan vaan seuraksi, joka tuntuu vähintäänkin hassulta toiminnalta.
Ruoka ei maistu sen paremmin kuin ennenkään enkä vaa´alla ole käynyt. Oluen juontikin on jo vähentynyt siitä mitä se oli lopettamisen alkuaikana. Vain ruokajuomana.
[/B]
Lopetin viime vuoden huhtikuun 28.päivä tupakoinnin, sen jälkeen olen polttanut kaksi(2) tupakkaa. Nämä hairahtumiset tapahtuivat baarissa umpihumalassa. Käyn aina koulussa ja töissä kavereiden kanssa "tupakalla" eli juttelemassa ja ulkoilemassa. Ei ole mitään syytä jättää tätä tapaa pois, sillä se tekisi polttamattomuudesta vielä vaikeampaa.
Ruokahalu on lisääntynyt ja syön todella paljon, paino on noussut 5-10kg ajasta ennen lopettamista.
Päivääkään en ole katunut lopettamista. Unet joissa poltan tupakkaa ovat vähentyneet, mutta silti niitä ajoittan näkyy.
Neljä savutonta viikkoa takana. Edelleenkään ei ole tehnyt edes tiukkaa, mistä kiitos kuuluu Zybanille. Sivuvaikutuksia ei sitä suun kuivumista ja lisääntyneitä yöllisiä vessareissuja lukuunottamatta edelleenkään ole. Nukkumaanmeno on aikaistunut, kuten myös herääminen. En tiedä onko tässä kyse polttamisen lopettamisesta, Zybanista vai vähentyneestä viikonlopputisuttelusta. Mutta eipä tuostakaan haittaa ole, tuleepahan päästyä työmaalle ajoissa.
Nämä kirjoitukseni muuten taitavat muistuttaa melko lailla Ostos-TV:n mainoksia, mutta voin vakuuttaa ettei GlaxoSmithKline maksa minulle senttiäkään näistä ylistyspuheistani.
Pari viikkoa olisi vielä kuuria jäljellä, sitten onkin se seuraava pelottava vaihe. Onkos muilla antaa vinkkejä tuon kuurin loppumisen varalle? Sniper ainakin taisi lopettaa lääkityksen jokin aika sitten, mikähän mahtaa olla miehellä tilanne?
Tupakattomuuden vaikutukset ovat jo hyvinkin havaittavissa. Liikkuminen on helpompaa, en hengästy juurikaan edes reippaammassa kävelytahdissa. Hajuaisti on käsittämättömässä iskussa, varsinkin tupakanhajun osalta. Niin, ja oikean käden etu- ja keskisormi ovat jo saman väriset kuin vasemmankin, se kellertävä kohta ylimmän nivelen lähellä on kadonnut. Jalat eivät enää palele yhtä mittaa.
Aika lailla positiiviset fiilikset siis on. Toivottavasti sama tahti jatkuu lopun elämää.
Hassua kuinka tilannesidonnaista tupakointi onkaan, en sitä näin selkeästi polttaessa tajunnut. En ole autoa ajanut viikkoihin ja nyt kun odottelin auton lämpiämistä, niin automaattisesti mieleen tuli että nytpäs odotellessa poltellaan savut. Hassua sinänsä, koska mielitekoja ei ole ollut pitkään aikaan - itseasiassa nytkin imuroin yhtä saunaolutta ja mieli ei lainkaan haikaile nikotiinin perään.
Ei tää näin helppoa pitänyt olla?
Fordel osoittaa jumiutensa ja tunnustaa ettei edes ole koskaan edes maistanut tupakkaa, mutta jos joskus päässäni niin pahasti sumenisi, että alkaisin polttamaan niin silloin vetäisin ehdottomasti Kenttiä! Tosin korostettakoon vielä, että ton mahdollisuus on sama kuin että ryhtyisin kannattamaan Vaasan Sporttia...
N. 5 vuotta on tullut polteltua, montaa eri merkkiä. Nyt olen viimeisen puolen vuoden aikana yrittänyt lopettaa muutaman kerran.
Yhdellä kerralla olen ollut muutaman viikon polttamatta.
Aina olen repsahtanut uudelleen.
Nyt olen jo miettinyt kauan, että mistä saisi sen "todellisen" sytykkeen siihen lopettamiseen.
Tuntuu, että se on mahdotonta olla polttamatta ne "ihanat" ilta ja aamusavut, sehän on mahdotonta?
Ei ole mahdollista, että enään ei polttaisikaan. Olisin aivan helvetillisen onnellinen jos pääsis jotenkin tuosta myrkystä eroon.
Mutta vielä ei ole ainakaan itsekuri riittänyt, toivottavasti onnistun vielä joskus pääsemään eroon. Rahan ja terveyden sen vie.
Minä inhoan tupakkaa.
Olen maistanut nuorempana muutaman kerran tupakkaa ja helvetin pahaahan se oli joka kerta.
Lisäksi ravintolaillan jälkeen vaatteet haisevat aina tupakalle.
No, tämä ei ole tämän viestin pointti, vaan tupakan alhainen hinta.
Omasta mielestäni alkoholin terveyshaitoista käytävä debatti on jossain määrin jopa jyrännyt vastaavan keskustelun koskien tupakkaa. Mulla ei ole esittää minkäänlaista faktatietoa alkoholin aiheuttamista kustannuksista kansantaloudelle verrattuna vastaaviin kustannuksiin, jotka ovat syntyneet tupakan aiheuttamista sairauksista.
Joka tapauksessa olen varma, että tupakointi on yhteiskunnalle varsin kallista.
Siksipä mua ihmetyttää tupakoinnin halpuus. Miksei tupakka-aski voi maksaa vaikka 10 euroa? Varmasti vähenisi se tupakointi.
Toki kansantaloustieteilijänä ymmärrän tupakan hinnanmuodostuksen, helvetinmoinen bisneshän tuo tupakkateollisuus on. Tuo bisnes onkin ainoa positiivinen puoli tupakoinnissa.
Vaikka olen valtion roolin minimoinnin kannalla, tupakan suhteen olisin valmis korottamaan verotusta erittäin rajusti. Ihan vaan siksi, että tupakointi on tyhmää, se tappaa ja tupakoivat naiset eivät miellytä mua.
Eipä tässä kummempaa, tällaisia mietteitä vaan. Nyt takasin töihin.
masahiko
09.03.2005, 09:20
Viestin lähetti Tobias
Vaikka olen valtion roolin minimoinnin kannalla, tupakan suhteen olisin valmis korottamaan verotusta erittäin rajusti. Ihan vaan siksi, että tupakointi on tyhmää, se tappaa ja tupakoivat naiset eivät miellytä mua.
Minä taas haluaisin, että esim. bensan hinta nostettaisiin vaikka 15€/litrahintaan. Eihän muiden tekemiset mulle kuulu, eikä mua haittaa, mutta minusta autoilu on tyhmää, sekin tappaa ja autoilevat naiset eivät miellytä minua. Että silleen ja päälle vielä pieni mua-hah-haa.
ps. ja autoiluhan vähenis varmasti.
Itse asiaan sanottuna poltan tupakkaa, olen polttanut jo liki 40 vuotta. Muutamia taukoja olen tosin pitänyt, pisimmillään vuoden mittaisia, mutta aina on tullut palattua takaisin "paheen" piiriin. Useimmiten kaljoittelun yhteydessä tehty kokeilu on tähän riittänyt.
Niin ja ajelen myös autolla.
Ted Raikas
09.03.2005, 10:06
Äippä lopetti tupakoinnin joskus, ööö... 5-6 vuotta sitten varmaan. Muistan että olin ylpeä hänen päätöksestään ja olen yhä. Sivusta sai huomata, ettei se helppoa ollut todellakaan. Vieroitusoireet kesti varmaan vuoden tai enemmän ja edelleen hän sanoo näkevänsä mm. unia, missä sortuu polttamaan. On se vaan sitkeästi valtaansa ottava huume.
Itse olen röökiä maistanut 3-4 kertaa. Pääosin humalassa ja kokemukset eivät olleet kovinkaan hyviä. Yhdessä alkoholin kanssa käy kyllä päähän kuin häkä. En ole aloittanut tapaa, enkä usko että aloitankaan. Vaikka piipun polttelu (tupakan kanssa) olisi aika idyllistä.
Yhdessä vaiheessa tupakansavu ei niin haitannut minua, mutta nykyään se taas haittaa. Voi olla vaikutuksensa tietysti sillä, että erkaannuin tuosta baarikulttuurista parisuhteen aikoihin. Vaatteiden lemuaminen ei kyllä miellytä, mutta ei sekään nyt estä sitä, että jättäisi hyvän porukan kanssa menemättä baariin yhdeksi illaksi. Pesulla lähtee.
Tupakoivan kanssa seurustelu voisi olla mielenkiintoista... voi olla, että se haittaisi kyllä hieman elämääni.
Viestin lähetti masahiko
Minä taas haluaisin, että esim. bensan hinta nostettaisiin vaikka 15€/litrahintaan. Eihän muiden tekemiset mulle kuulu, eikä mua haittaa, mutta minusta autoilu on tyhmää, sekin tappaa ja autoilevat naiset eivät miellytä minua. Että silleen ja päälle vielä pieni mua-hah-haa.
ps. ja autoiluhan vähenis varmasti.
Noooh, kyllähän autoilu vähenisi varmasti.
Itse pidän kuitenkin tupakointia turhempana touhuna kuin autoilua. Monille ihmiselle kun tuo auto on melkoisen välttämätön, jotta pääsee esimerkiksi töihin. Mutta tästä nyt ei kannattane alkaa vääntämään -omasta mielestäni vaan tuo tupakka on liian halpaa.
Viestin lähetti vln
Nyt olen jo miettinyt kauan, että mistä saisi sen "todellisen" sytykkeen siihen lopettamiseen.
Joku kaveri mukaan ja kunnon rahasummasta veto. Se maksaa, kumpi ensin alkaa polttaa. Jonkin ajan päästä et edes halua polttaa. Itselläni tuo toimi tupakointiin kyllästymisen ohella.
Nyt sunnuntaina tulee 7 viikkoa täyteen. Ilman tupakkaa. On hyvä olla.
Normaalioloissa olen ollut lähinnä huvipolttaja, kapakassa ehkä joskus illalla tai luentojen välissä. Mutta nyt työharjoittelun alkamisen jälkeen (toinen viikko melkein puolessa) on jo kolmatta askia kadonnut savuna keuhkojeni syövereihin. Tässähän alkaa huolestua jo omasta savukkeiden kulutuksestaan. Jokainen tauko=savuke. Kahvikuppi=savuke. Töitten jälkeen=parit sauhut lehden ääressä. Ja sitten vielä iltaisin muutama.
Pitäisi lopettaa ennenkuin tästä tulee tapa, mutta perkele kun ei ole motivaatiota.
Markus91
20.03.2005, 02:25
Piti se sitten meikäläisenkin mennä filtterinpää mennä tunkemaan suuhun jo liian nuorena, taisin olla 12 vuotta kun ensimmäiset savut vedin. Aluksi se oli sellaista maistelua kaverin kanssa. Sitten jonkun kuukauden päästä siitä alkoi tulla tapa, suurinpiirtein aski/viikko. Tiesin olevani siinä rajoilla, että kohta ei pysty enää lopettamaan, mutta ei se järki tietenkään sanonut, että pitää lopettaa ajoissa.
Noin pari kuukautta olin ehtinyt vakituisesti polttaa, kun sitten jäin kiinni. Silloin piti lopettaa. Ensimmäisinä päivinä meinasi olla vaikeaa, mutta sitten alkoi helpottaa. Keuhkojen saastuttaminen loppui joksikin aikaa.
Kului muutama viikko ja jostain syystä tuli kummallinen tarve saada sytyttää tupakki huulten välissä jälleen. Ei varsinaisesti tehnyt mitenkään mieli, mutta jotenkin tuli vain sellainen tunne ja halu siihen jälleen. Kuitenkin tuo halu tyssäsi heti sen jälkeen kun oli taas saanut tupakkia. Muutenkaan ei tullut mitenkään hyvä olo sen jälkeen, sellainen huimaava olo, kuten ihan ensimmäisten maistelusavukkeiden jälkeenkin. Se loppui siihen yhteen.
Tuo tilanne on toistunut vielä pariin otteeseen, kuitenkin vain satunnaisin väliajoin. Eli välillä olen käynyt sauhuttelemassa, mutta en vakituisesti. Ehkä noin kuukauden-parin kuukauden välein. Nyt tosin tämän vuoden puolella en muistaakseni kertaakaan vielä ole sortunut. Muutaman kerran on kyllä kummasti tullut se tietty kokeilemisen halu jälleen, kuitenkin se on mennyt ohi nopeasti.
Punasta äl ämmää. Taitaa olla kahdeksas vuosi menossa, enää tosin poltan vain 2-5 päivässä, ihmetyttää miten olen joskus onnistunut polttamaan enemmän, kun nyt tuntuu että tuo määrä on ihan "riittävä", tai siis että selviää hengissä vaikkei kerran tunnissa käykään röökillä...
Tsemppiä kaikille lopettaneille/lakossa oleville.
Enää en jostain syystä pysty polttamaan. Ekojen imujen veto tekee välillä (siis silloin harvoin kun tulee poltettua) niin pahaa että meinaa laatta lentää heti. Onko muilla koskaan ollut samanlaista ongelmaa? Huono homma se on sinänsä että kaveripiirissä kaikki (melkein) polttavat kun otetaan kuppia mutta itse en enää pysty.
Lopetin tämän tappavan tavan joitain vuosia sitten, kun olin poltellut säännöllisen epäsäännöllisesti 3-4 vuotta.
Jälkeenpäin ajateltuna on helvetin hyvä, että pääsi silloin irti. Nyt vanhempana se voisi olla jo vaikeempaa. Nykyään jaksaa jo paremmin urheillakin kuin silloin tupakka-aikaan.
En ole tuohon myrkkyyn koskenut, muutaman kerran kännispäissäni olen leikkinyt kovaa jätkää ja rööki on roikkunut suupielessä..
Ei vaan kiinnosta edes "opetella" vaikka vaimoke ja suurin osa kavereista polttaa. Hyvin olen pärjännyt ilmankin ja muutaman egen säästänyt!
Hyvä ketju, joskaan ei siinä mielessä että monta kessua on palanut viestejä lukiessa…
Itse käytän sekä nuuskaa että tupakkaa. Nuuskaa kun ei ole aina saatavilla (yv:tä kehiin jos jollakin on myydä), niin silloin tulee savuteltua. Ja töissä, kun siellä ei oikein kehtaa nuuskata.
Nuuska-aikojen jälkeen tulee huomattua, että tupakkaan siirtyessä alkaa palaa reilusti. Sen verran tuhdisti nuuskasta saa nikotiinia annoksella purkki/kaksi päivää, että alkuun ei yhdellä askilla selviä päivässä.
Nuuskan käytössä on kohdallani se huono puoli, että sitä tulee vedettyä nukkuessakin. Tästä ei tyttöystävät ole olleet kovin mielissään. Onko kellään samaa taipumusta?
Nuuskassa juuri loistavinta on heittäytyä mälli huulessa sohvalle tai sängylle, ja ah, sitä kuinka se tuntuu hyvälle!
Mielikuvitushahmo
21.03.2005, 08:57
Pyh ja pah...en polta tupakkaa, mutta alkoholia juodessa tulee toisinaan hieno päähänpisto ostaa sikareita.
Sitä saa sitten katua seuraavan aamun kärsimyksessään.
Itselläni savutonta elämää noin 11kk takana.
En tarkkaan muista päivää milloin lopetin,mutta huhtikuuta se oli.
Ensimmäiset puolivuotta voisi sanoa ettei ollut päivää ettei olisi jossain vaiheessa tehnyt mieli tupakkaa.
Nyt saattaa jo sellaisiakin päiviä olla,mutta edelleen tulee vaikeita tilanteita kuten esimerkiksi jouluna,kun olit syönyt ja juonut hyvin niin ainoa mitä täydelliseen oloon olisi vaadittu oli kunnon ruokasavut.
Juominenkaan ei ollut ainakaan itselle ongelma,taisin jopa olla samana viikonloppuna baarissa,kun lopetin ja monena monena muuna tuli otettua.
Laitetaan nyt tänne. Ostin tossa männäviikolla muutaman kuubalaisen eli muutaman sikarin. Ovat kuulemma laatutavaraa, merkkiä Cohiba Siglo IV.
Miten näitä nyt pitäisi säilyttää kolme viikkoa vaihdossa ollessani, kun kaikenlaiset systeemit on erittäin vähäisiä? Olisi tarkoitus saada siget vapuksi Suomeen ehjinä.
Olen nyt sitten itsekin ratkennut tähän intiaanien keksimään perkeleeseen. Puolisen vuotta on tullut sauhuteltua noin aski päivässä. Olen kyllä auttamattoman koukussa, täytän vasta ensi kuussa 18 ja olen välillä joutunut olemaan päivän ilman röökiä kun hakijaa ei ole ollut näköpiirissä. Tuo aika on minulle yhtä helvettiä. Kunto oli ennenkin paska, nyt se taitaa jo olla vaarallisen huono. Poltan punaista LM:ää
Vuoden alusta "polttamatta". Alkuperäisen suunnitelman mukaan annoin itselleni lisenssin vähäiseen humalapoltteluun, eli viime viikonloppuna meni ensimmäisen kerran pari pikkusikaria. En saanut kyllä niistäkään oikein mitään nautintoa.
Isoveikka varoitteli että humalapolttelusta siirtyy hyvin helposti takaisin tapatupakoijien rivistöön, mutta jotenkin en usko että niin nyt kävisi.
Viestin lähetti vln
Tuntuu, että se on mahdotonta olla polttamatta ne "ihanat" ilta ja aamusavut, sehän on mahdotonta?
Ei ole mahdollista, että enään ei polttaisikaan. Olisin aivan helvetillisen onnellinen jos pääsis jotenkin tuosta myrkystä eroon.
Mutta vielä ei ole ainakaan itsekuri riittänyt, toivottavasti onnistun vielä joskus pääsemään eroon. Rahan ja terveyden sen vie. [/B]Juuri näin olen minäkin asiaa pohtinut. Olen polttanut vakituisesti vasta reilut 2 vuotta mutta tupakointi on juurtunut tapoihini hyvin tiukkaan. Nimenomaan tapoihini, en ole koskaan kokenut mitään suurempia "nikkiksiä" (tarkoitan vapinaa ja päänsärkyä) vaikka valillä poltinkin askin päivässä. Koulussa tulee sauhuteltua joka välitunti, kummasti se silti rauhoittaa mieltä. Vieroitusoireeni rajoittuvat oikeastaan rauhattomaan olotilaan jos on tietyn ajan polttamatta. Vaikeaksi asian tekee se, että olen alaikäinen ja tupakan saanti tuottaa joskus vähän vaikeuksia, kuten esimerkiksi juuri tällä hetkellä. Rahaa tupakointiin todellakin menee, vaikkakin nykyään poltan "vain" sätkätoppa/vko- tahtia.
Suurin ongelma tupakoinnissa minulle on tosiaankin se että tupakointi on minulle lähes ainoastaan ajanvietettä, mutta en silti kykene pääsemään tuosta huonosta tavasta eroon. Saisi jostakin tarpeeksi motivaatiota opetella jonkun "sijaistavan" niin saattaisi röökin kiskominenkin loppua.
Itse lopetin polttamasta kotona heti kun avovaimoni kertoi olevansa raskaana ja tyttären syntymän jälkeen en ole polttanut yhtään tupakkaa -- en töissä, baarissa tai kotona. Aika yllättävän hyvin olen selvinnyt, sillä ensimmäistä viikkoa lukuunottamatta ei ole oikeastaan edes tehnyt mieli tupakkaa.
puuha-pete
13.04.2005, 20:31
Baarissa välillä sauhuttelee mitä sattuu, vaniljasikarit myös lähelä sydäntä. Samoin pussia saattaa ryypätessä välillä pistää muhimaan..Niillä eväillä, mutta itse jatkuvaa tupakoimista en harrasta. Jos väki polttaa niin sama se, jos ei itse polta baarissa, vituttaa kun vaatteet haisee savulle=oravanpyörä
KJ hunter
16.07.2005, 22:52
Vakituisesti en ole polttanut, en polta nyt, enkä luultavasti tule polttamaankaan. Mutta alkoholin kanssa tulee sauhuteltua rööki jos toinenkin.
En ole koskaan polttanut, en edes ole kokeillut. Olen tosin passiivisen tupakoinnin uhri. No, ei minua haittaa jos jossain baarissa kaverini pössäyttelevät (melkein aina ovat muistaneet kysyä, käykö jos he tupakoivat).
Vakituisesti en ole polttanut, en polta nyt, enkä luultavasti tule polttamaankaan. Mutta alkoholin kanssa tulee sauhuteltua rööki jos toinenkin.Sama pätee myös minuun. + Juhlasikarit ja nuuskaus.
Mitchner
20.07.2005, 14:23
En tarvitse tupakkaa ikinä, en edes baarissa. Onneksi, rahat ja terveys siinä menisivät.
Nuoihan minä vielä olen, mutta ikinä en ole edes maistanut tupakkaa. Sääliksi käy joitakin tuttujani, jotka ovat jo viisi vuotta sitten aloittaneet tupakin kiskomisen.
Nostetaampa ketju ylös.
Olen polttanut päivittäin 11 vuoden ajan n. 10-20 savuketta. Nyt yritetään ensimmäistä kertaa _tosissaan_ irti tuosta vitsauksesta. Kerran, pari olen testannut omaa nikotiiniriippuvuuttani olematta n. 5 päivää ilman syöpäkäärylettä.
Tämä lopettamispäätös ei todellakaan syntynyt hetken mielijohteesta. Jo alkusyksystä marssin työterveyslääkäriin ja pyysi reseptin Zybania. Olisin varmaan aloittanut lääkkeen käytön jo aikaisemmin, mutta kaikenmaailman loppuvuoden juhlat olisivat tehneet lopettamisesta entistä vaikempaa. Eilen sitten astelin apteekkiin ja ostin 180 eurolla irti-tupakasta-tuotteita eli 100 tablettia Zybania ja nikotiinilaastareita ja -purkkaa. Tänä aamuna otin ensimmäisen tabletin. Vielä ei oikeastaan tunnu miltään erikoiselta. Ehkä vaikutus alkaa vasta parin päivän sisään. Tupakkaa on tehnyt aivan normaalisti mieli ja olen polttanut kuten aikaisemminkin. Ensi viikon maanantai on sitten se päivä kun tupakointi saa jäädä ja Zybanin annostusta nostan kahteen pilleriin.
Kertokaahan Sniper, Andrej ja muut Zybania käyttäneet jatkoaikalaiset onnistuitteko pääsemään kokonaan irti röökinperkeleestä vai onko paha tapa tullut takasin lääkkeen käytön lopettamisen jälkeen?
Oma historiani... poltin varmaan 7 vuotta vakituisesti. Lopetin vuonna 1990 ja aloitin uudestaan polttamisen vuonna 1995. Hullu kun olen..
Aikamoinen määrä vuosia ja rahaa mennyt tupakan merkeissä. Nyt olen ollut taas ilman tupakkaa 1,5 vuotta. Tupakka käy edelleenkin mielessä melkein joka päivä, mutta enää ei ole "tarvetta" käydä ostamassa ja sytyttää se.. Jos sen tekisin, repeäisin saman tien. Viimeisin lopettamisprosessi kesti aika kauan, henkisesti valmistauduin varmaan puoli vuotta. Vaimolle sanoin että pian loppuu, pian loppuu.. 14.6 2004 se sitten loppui. Ensimmäisen viikon söin Nicotinell -purkkaa. Salmiakin makuista, se oli ihan hyvääkin.. vahvinta mitä löytyi. Ja ainoastaan silloin kun teki mieli tupakkaa. Viikon kuluttua lopetin senkin. Olihan se aika tuskaista olla ilman mitään korvikettakaan, mutta oli se myös sen arvoista. Näin jälkeen päin ajatellen. :-)
Kuitenkin, tupakka on ollut niin suuressa roolissa mun elämässä, ettei se unohdu varmaan koskaan, vaikka niin haluaisinkin. Ja kateeksi käy niitä jotka osaavat/pystyvät polttelemaan vain silloin tällöin, esim. juhlissa. Itse en siihen pystyisi. Mutta henkinen valmistautuminen on minusta se tärkein asia. Valmistautua siihen sopivaan hetkeen. Jos polttaminen on mukavaa ja kivaa, sitten tulee olemaan vaikeata..
Tsemppiä vaan kaikille lopettaville ja lopettaneille!
Vuoden alusta "polttamatta". Alkuperäisen suunnitelman mukaan annoin itselleni lisenssin vähäiseen humalapoltteluun, eli viime viikonloppuna meni ensimmäisen kerran pari pikkusikaria. En saanut kyllä niistäkään oikein mitään nautintoa.
Isoveikka varoitteli että humalapolttelusta siirtyy hyvin helposti takaisin tapatupakoijien rivistöön, mutta jotenkin en usko että niin nyt kävisi.
Isoveikka oli oikeassa, eli pikkuhiljaa luisuin takaisin tupakoijaksi, kesäkuussa taisin ensimmäisen kerran poltella selvin päin. Ongelmaksi tuli se hetki kun luuli hallitsevansa riippuvuuttaan ("polttelenpa vain kännissä", tuntuu todella kornilta muistella jälkeenpäin) , niin turpaan tuli. Samoihin aikoihin emännän sortuminen polttelemaan viimeisteli epäonnistumisen - takaterassilla kun poltteli.
Hyvä puoli on että vuoden lopussakin tupakan kulutus oli melko pientä, eli aski saattaa kestää viikonkin yhtä soittoa.
Nyt taas koittelen itseäni, tällä kertaa ilman mitään apukeinoja. Kaapista kyllä saattaa löytyä nikotiinipurukumeja jos oikein tiukka paikka tulee.
Vai kävi Sniperilla vanhanaikaisesti. Ikävä juttu, mutta uutta yritystä vaan. Eihän se varsinainen lopettaminen viimeksikään hirvittävän vaikeaa tainnut olla.
Ajattelinkin tuossa jokin aika sitten, että pitänee palata ketjuun jahka tammikuun loppu on käsillä. Menköön nyt kuitenkin jo tässä vaiheessa, onhan melkein vuosi jo täynnä.
30. päivä tätä kuuta siis vuosi ilman savuakaan tulee täyteen, ellei nyt jotain aivan ihmeellisiä tapahdu. Helposti onnistui, tuohon viimeisimpään helmikuun lopun viestiini ei juuri ole lisättävää. Paino on noussut, mutta se nyt ei jo pohjalla olleiden ihrojen päällä juuri näy tai tunnu.
Allergia- ja astmaoireiden osalta tilanne ei juuri ole muuttunut. Edelleenkin käytän päivittäistä lääkitystä, mutta ennen tupakoinnin lopettamistakaan ei astma juuri vaivannut kuin lähinnä pölyisissä oloissa. Siskolikan koiran kanssa peuhatessa taas allergialääkitystä tarvitsen, aivan kuten ennenkin.
Sortuminen ei ole ollut lähelläkään. Unia näen ajoittain vieläkin, mutta nekin ovat vähentyneet. Edelleen kuitenkin saatan seuraavana päivänä huomata noituvani heikkouttani. Noista unista meinaan jää erittäin todentuntuiset muistijäljet, ja sitä tosiaan luulee oikeasti polttaneensa.
Olen ollut myös baarissa, päissänikin, ja tupakoivassa seurueessa, ilman että olisin joutunut kynsiä normaalia enempää syömään. Kesän jälkeen ei ole juuri edes tullut sellaisia hetkellisiä mielitekoja. Tuossa ennen joulua tosin yhden päivän aikana piti nelisen kertaa siirtää ajatukset väkisin pois tupakasta. En osaa yhtään sanoa miksi tuolloin flashback-sarja iski, mutta sen jälkeen ei ongelmia ole ollut. Tupakkaa ei sinänsä ole ikävä, vaikka, kuten sanottua, sen mausta pidinkin. Ei se maku ja "fiilis" kuitenkaan ole vieläkään unohtunut, joten varpaillaan joudun olemaan varmaan lopun ikääni.
Loppusummauksena: suosittelen lämpimästi sinullekin, Bon.
Joku kaveri mukaan ja kunnon rahasummasta veto. Se maksaa, kumpi ensin alkaa polttaa. Jonkin ajan päästä et edes halua polttaa. Itselläni tuo toimi tupakointiin kyllästymisen ohella.
Nyt sunnuntaina tulee 7 viikkoa täyteen. Ilman tupakkaa. On hyvä olla.
Miten sitä kaveriakin sitten valvoo että onko polttamatta? 24h päivässäkö pitäisi roikkua persiissä kiinni?
Sortuminen ei ole ollut lähelläkään. Unia näen ajoittain vieläkin, mutta nekin ovat vähentyneet. Edelleen kuitenkin saatan seuraavana päivänä huomata noituvani heikkouttani. Noista unista meinaan jää erittäin todentuntuiset muistijäljet, ja sitä tosiaan luulee oikeasti polttaneensa. Sama juttu Andrejin kanssa, lopettamisestani on muutamia vuosia, mutta kyllä se tupakka palaa unissa ikävästi kuvioihin todella usein vielä ja miten aitoa se onkaan, voisi melkein maistaa sen maun suussa ja sen tunteen. Aamulla/unessa semmoinen pieni morkkis että tähänkö tämä lopetus sitten tyssäsi, mutta sitten muistaa miten asiat todella ovat. :)
Nuuskan lopettamista olen kaavaillut ja olen vakaasti päättänyt lopettaa sen vielä päivänä jonaina. Mutta se tupakan ylivalta on kyllä mieletöntä, se miten se hallitsee ja pitää loukussa!
Mutta lopetukseni myötä en ole itselleni suonut edes sikarin polttelua, mun mielestä se on vain joku tekosyy itselleen että saisi jotain polttaa eikä joku huomauttaisi että hei, etkös sä ole lopettanut. Ei näin mun mielestä.
-Cactus-
Edit: Derbylle: rehellisyys maan perii, mutta olen samaa mieltä kanssasi tuosta asiasta, milläs todistat.
Miten sitä kaveriakin sitten valvoo että onko polttamatta? 24h päivässäkö pitäisi roikkua persiissä kiinni?
En tiedä sinusta tai kaveripiiristäsi, mutta itse en ymmärrä, miksi aikuisen ihmisen pitäisi tuollaisessa asiassa kaverille valehdella. Jos on polttanut, niin sitten on polttanut, ryssittyä asiaa ei salaamalla korjata. Vaikeampaa lopettamisen epäonnistuminen on itselle myöntää kuin kaverille.
Nostetaanpas tätä ketjua ylös. Äsken tuli poltettua viimenen tupakki. Saa nähdä kauan lakko kestää : )
Uleåborgir
16.03.2010, 19:11
Nostetaanpas tätä ketjua ylös. Äsken tuli poltettua viimenen tupakki. Saa nähdä kauan lakko kestää : )
Jos olet noin epävarma, niin kirjoita mieluummin viimeisin tupakki.
Minä poltan Tobak "ah" Kiltaa. Sätkämiehiä siis. Paperit ovat ruåttalaisia ja Ventit pitkiä. Mikäli ihmistupakkiin ryhdyn, on valintani punainen Smart. Vihreästä en välitä, mutta se on toisinaan piristävä vaihtelu.
Laitapuolen Hyökkääjä
16.03.2010, 19:22
Toinen sätkämies ilmoittautuu. Kultasta Bonusta tulee pössyteltyä. Mikäli laatutupakkaan sorrun, niin ei sillä merkillä väliä ole. Samalta paskalta se ainakin kännissä maustuu (lähinnä ryyppyreissuille tulee askeja ostettua, harvemmin selvin päin). Lopettaa pitäisi, mutta en ole edes kokeillut, kun ei ole ollut mitään suurta motivaatiota lähteä itseään kiduttamaan ja tiedän että ilman sitä motivaatioita siitä ei mitään tule. Kymmenisen vuotta on tullut pilattua keuhkoja ja viimeistään oman mukulan syntymän aikoihin olisi tarkoitus lopullisesti tumpata.
Onnea yritykseen. Itse olen onnistunut lakossa/lopettamisessa aika hyvin. 3 tupakkaa olen polttanut viimeisen 6 viikon aikana. Reilut 14-vuotta tuli tupakoitua, joten kyllähän sitä siinä olikin jo.
Mä polttelen lähestulkoon pelkästään viihteellä. Ostan yleensä aina mustan Sweets-rasian, mukava peltikantinen kymmensikarinen boksi. Filtterit. Maksaa jotain vähän reilut 5 euroa. Joskus ostan myös Hofnar Aroman, ilman filtteriä.
Jos pitää jostain syystä ostaa röökiä niin se on Camelia sitten silloin.
Puolisen vuotta tullut nyt sauhuteltua (ikää 18), viihteellä polttamisesta se kesälomilla lähti ja siinä sitten loman loputtua tullut pössyteltyä selvänäkin aski pariin-kolmeen päivään (riippuen mitä tekee). Duunipäivinä tuota menee kyllä huomattavasti enemmän kuin vapaalla (pl. baarireissut yms) eli vähän toistakymmentä, himassa kun vaan on niin selviää hyvinkin jollain 5:llä päivässä...
Ensin tuli polteltua muutama kuukausi punaista L&M:ää/Chesterfieldiä, nykyään lähinnä vain sinistä Chesterfieldiä. Periaatteessa kannattaisi kyllä varmaan kaivaa jostain motivaatiota ja koittaa lopettaa vielä kun se luultavasti kohtuu helposti kävisi. Ongelmaksi muodostuisi varmaan lähinnä nämä baari-illat ja muut ryyppyreissut, joita nyt riittää oikeastaan joka viikonloppu ja lomalla useamminkin. Silloin tulee kuitenkin poltettua niin koita siinä sitten lopettaa.
Uleåborgir
16.03.2010, 22:18
Smoke of my life...
Aloitin Aroma-sätkällä 15-vuotiaana, sen jälkeen onkin huulestani tavattu erinäisiä tupakkamuotoja ja -laatuja.
Nyttemmin olen tupakoinut jo 16 vuoden ajan.
Suosikkilaatuni ns. ihmistupakeista on ollut väkevät punainen L&M (lääkärin määräämää), Marlboro ja viime vuosina Smart. Toki on mennyt myös North Statea
ja Armiroa. Light-savukkeisiin en mielelläni huuliani yhdytä. Ja jos yhdytän, leikkaan ensin teräaseella filtterin poikki. Punainen on siis värini, tupakka-
kysymyksessäkin.
Sätkätupakkalaaduissa olen myös panostanut tiukkoihin laatuihin. Kun markkinoilla oli vielä Rolls-möyheitä, poltin niitä. Oli nimittäin
äkäisintä. Jopa Armiro jäi taakse, samoin Kilta. Ensimmäinen sätkätupakkani oli Trend, punainen Trend. Hirveää paskaa. Nyttemmin on Arskakin liian
laiskaa. Ainoa mikä kelpaa on rutikuiva Kilta.
Laitapuolen Hyökkääjä
17.03.2010, 00:20
Periaatteessa kannattaisi kyllä varmaan kaivaa jostain motivaatiota ja koittaa lopettaa vielä kun se luultavasti kohtuu helposti kävisi. Ongelmaksi muodostuisi varmaan lähinnä nämä baari-illat ja muut ryyppyreissut, joita nyt riittää oikeastaan joka viikonloppu ja lomalla useamminkin. Silloin tulee kuitenkin poltettua niin koita siinä sitten lopettaa.
Itsellä on kaveri joka on n.5+ vuotta poltellut vain kännissä. Intin aikoihin oli palanut kuulemma päivittäin rööki, mutta tuota ajanjaksoa lukuunottamati on kyllä sormin laskettavissa ne kerrat kun ko. tyyppi on selvänä polttanut. Eikä kuulemma tee mielikään. Eli ei se mahdotonta ole rajoittaa polttamista ryyppyreissuihin jos ei aikaisemmin ole tullut röökattua.
Toisenlaisesta tilanteesta (henkilö A polttaa X vuotta, lopettaa X vuodeksi, jonka jälkeen alkaa polttamaan kännissä) löytyy monia esimerkkejä. Ja yksikään ei ole vielä omassa ystäväpiirissä tuossa onnistunut. Kyllä siitä on aina sorruttu täysipäiväiseksi kemmikeuhkoksi taas.
Allen Carrin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Allen_Carr) Stumppaa tähän! -teosta suosittelen kaikille, jotka yrittävät lopettaa. Tuota on ennenkin täällä Jatkoajassa kehuttu ja mainostettu.
Itse kerkesin vajaa pari vuotta pössytellä, ennen kuin lukasin tuon kirjan. Nyt olen ollut yli kolme kuukautta röökittä. Ihme ja kumma se vaan on, kun käytännössä mitään vaikeuksia ei ole ollut. Pari kertaa on tullut pyydettyä jotkut sikarin jämät lähinnä mielenkiinnosta maistaa miltä se nyt tuntuu. Täyttä kuraahan se on ainakin itsellä ollut, kun ollut pitkään polttamatta. Toiveikas fiilis on itsellä, että se nikotiinipeikko on nyt lopullisesti selätetty.
Itse kerkesin harjaantua vihreälle laadulle. Lämää ja Chesterfieldiä paloi eniten. Punanen tuntui aina vähän liian tujulta.
MunkADunk
18.03.2010, 19:25
Teinivuosina kun tämän touhun aloitti ja rahat olivat kortilla niin silloin paloi punainen smart. 3 euron askihinta ja vahva maku vaan olivat molemmat valttikortteja. Amikseen siirtyessä etsin omaa merkkiäni, ja paloi niin marlborot ja chesterfieldit kuin myös L&M, kaikki aina punaista ehdottomasti. Mutta 18 vuotta täytettyäni olin juhlistamassa kaverin synttäreitä baarissa, jossa myytiin vain Pall Mallia, ja heti ensimmäisen kääryleen jälkeen olin myyty. Ehdottomasti miellyttävimmän makuinen full flavor-tupakka, mitä olen maistanut. Viime syksynä flunssan kourissa meni pari erinäistä askia vihreitä, kuten Mallun fresh mint ja Pall mallin tummanvihreä. Siitä lähtien on tuo pall mallin vihreä ollut kova sana!
RäpyläRepe
24.03.2010, 15:11
19 vuotta on elelty, joista viimoset 5 ja puoli vuotta on tullut röpösteltyä päivittäin. Ei ehkä kuulosta järin hehkeältä, muttei tuo perin harvinaistakaan ole.
Sätkiä kun kerta kääntelen paremman maun ja hinnan vuoksi, poltan Pall&Mall sinistä ja punaista. Vaihtelen niitä vaihtelun vuoksi :) Askiröökit on kuivia, kun taas sätkästä voi väsätä minkälaisen haluaa.
Viimeiset 20 vuotta on körssiä tullut vedettyä eri muodoissaan.
Nykyään tulee duunissa vedettyä tuota sinistä L&M:ää. Tupakat tulee hankittua ns. verottomasti, eli ne ovat Venäjän tuontia. Mielestäni tuo on paremman makuista kuin täällä Suomessa myytävä vastine.
Jonkin verran tulee kotioloissa nautiskeltua havanalaisista. Eräs sukulaiseni on kova sikarimies ja hän tilaa melko suuria määriä Hollannista (http://www.gdegraaff.com/), joten hänen tilaukseensa voi ujuttaa sen oman laatikollisen mukaan. Toimitusaika tuolta Hollannista on pari viikkoa ja toimitus on ns. "huomaamaton", eli ei ole jäänyt koskaan tulliin, vaikka joskus on ollut lähemmäs tonnin tilaus. Toimituskulut 25€/tilaus.
Piippuakin testailin tuossa joku aika sitten, mutta ei se oikein ole meikäläisen hommaa. Liian hankalaa...
Sätkääkin tulee käärittyä kotioloissa, kun tuo L&M alkaa kyllästyttää. On muutamaa laatua vähän parempilaatuisia puruja, joita säilytän sikarien seurana jääkaapissa. Nuo bulkkipurut ei innosta yhtään. Kelvannevat ainoastaan tuon homemade nuuskaan tekoon.
vBulletin v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.