View Full Version : Mielikuvia ja ennakkoasenteita eri paikkakunnista ja seuduista
Erilaiset mielikuvat ja asenteet saattavat juurtua yhden kokemuksen perusteella hyvinkin lujaan meihin immeisiin. Oli kyseessä sitten automerkki, ravintola tai paikkakunta, muodostamme mielikuvat jopa jonkun yksittäisen ihmisen kertoman perusteella. Tampere-ketjun innoittamana villiinnynkin kysymään, notta minkälaisia erityisen voimakkaita mielikuvia teillä on joistain seuduista ja paikkakunnista Suomessa tai vaikka ihan ympäri mualiman?
Aloitan itselleni positiivisisen mielikuvan paikoista, joissa voisin kuvitella jopa asuvani:
Jyväskylä: Tämä kaupunki oli lukioaikoina pakopaikka arjen harmautta. Oli farkkuliikkeitä, pizzapaikkoja ja urheilukauppoja eri malliin kuin kotikaupungissa. Nykyään jykylässä asuu veljeni sekä muutama hyvä ystävä, joten mielikuva ei suinkaan ole huonontunut. Positiivinen imago on vain vahvistunut, kun olen kaupungissa vuosien varrella vieraillut.
Tampere: Myönnetään. Kyllä minäkin tästä paikasta pidän. Ei siellä tule vierailtua yhtä paljon kuin jykylässä, mutta ystävät ja hyvät muistot pitävät mielikuvan positiivisena aika selkeästikin. Hakametsä ja Ilves eivät merkitse paikkakuntakohtaisesti niin paljon, koska olen ollut kohta parikymmentä vuotta etäkannattaja.
Pohjanmaa: Lakeuksia ei voi olla rakastamatta lähinnä niiden mahtailevien alkuasukkaiden vuoksi. Jäyhän kuoren alla sykkii usein huumorintajuinen syrän, vaikka aina sitä ei uskoisi. Positiiviselle suhtautumiselleni on syynä varmaankin muutamat ystävyyssuhteeni tuolle seudulle sekä nuoruuteni vierailut Tuurin ihmemaassa. Viha-rakkaus -suhdehan tämä taitaa olla, mutta menee heittämällä kuitenkin positiivisen puolelle.
Usein vahvoja mielipiteitä herättävät Turku ja Helsinki ovat minulle hyvin neutraaleja paikkakuntia. Molemmat ovat hienoja kaupunkeja ja molemmissa minulla on tuttuja ja ystäviä, mutta en minä niistä silti syty. Sisämaan lapsena edes meri ei pelasta tilannetta. Hienoa niissä on vierailla, mutta siihen se jääkin.
Tältä istumalta minulle ei tule mieleeni kuin yksi selkeästi negatiivisen mielikuvan synnyttävä paikkakunta, Pori. Olin siellä ennen inttiä töissä komennuksella, jolla ei toiminut oikein mikään. Firman toilailut eivät tietenkään ole Porin vika, mutta minkä sitä mielikuvilleen mahtaa. Minulla vain kaikkinainen epämääräisyys ja epäjärjestys assosioituu Poriin, eikä tätä mielikuvaa ainakaan vähennä muutama tuntemani porilainen. Lisäksi siellä tuulee aina.
Raumasta minulla on hyvin positiivinen ennakkokuva. Ehkä lähden joskus katsastamaan paikan, vaikka sekin on merenrantakaupunki. Vanhat rakennukset ja pikkukahvilat vain saavat minun pääni sekaisin. Kai Raumalta löytyy kivoja kahviloita?
No, Suomen kyllä jakaa pohjalaiseen tyyliin melko yksinkertaisesti:
Etelä-Pohjanmaa = Ainua Oikia Paikka (mutta Suupohja, Kyrönmaa, Härmät ja Suomenselkä ovat todella outoja ja epäluotettavia alueita ja Järviseutu onkin jo sitten kiistanalainen rajamaa, jossa ei edes varsinaisia eteläpohjalaisia asu)
Kitu-Pohjanmaat = Keski-, Pohjois- etc. Suota ja lestadiolaisia, murteessa valtavasti itä-suomalaisia vaikutteita.
Muu Suomi = Yhtä harmaata möttöä jossa täysin minimaalisia paikallisia eroja (helsinkiläisillä on ässä-vika ja puhuvat nenän kautta venäläisvaikutteista slangia, tamperelaiset mukavia, mutta kommunisteja, turkulaiset ylimielisiä ja sulkeutuneita jne. jne.)
Itse satun asumaan Espoossa, joka on jonkinlainen Helsingin osa, joka taas on savolaisten Amerikka, jossa schollin esi-isät taistelivat henkeen ja vereen kellari-jääkäreinä parhaasta piilopaikasta.
Nyt sitten on täysin lukijan vastuulla mitä osaa tästä kirjoituksesta pitää huumorina...
Tzadi
Tämä kaupunki, joka ansaitsisi oman lääninsäkin on todellinen pohjoisen pallonpuoliskon liike-elämän keskus. Tzadissa ihmisten onnellisuusaste on korkeampi kuin Disneylandissa ja elintaso on paitsi parempi niin myös vakaampi kuin missään muualla. Mitä tulee ihmisiin niin he ovat ystävällistäkin ystävällisempiä eikä konflikteja satu edes tiettyjen kiekkojoukkueiden kannattajien saati sitten pelaajien välillä. Koko muun Suomen lehdistö hehkuttaa kuinka hyvin asiat ovat Tzadissa ja kehäkolmosen ulkopuolinen kansa on valmis luopumaan omaisuudestaan päästäkseen asumaan tähän sivistyksen metropoliin, jossa jokainen ihminen on syntyessään multimiljardööri ja kadut on tehty kullasta...
...kaikki oululaiset on mulkkuja
Jätän nyt oman kotikaupunkini kommentoimatta ja keskityn muihin. Aika paljon on Suomea tullut kierreltyä.
Helsinki: Helsingissä asuu tuttavia ja kavereita, joten siellä tulee suht usein vierailtua. Ihan ok kaupunki mielestäni ja jos en Turussa asuisi, niin mieluiten asuisin Suomessa Helsingissä. Helsinki on eloisa kaupunki, josta löytyy kokoajan jotain tapahtumaa. Helsinki on myös sopivan kokoinen kaupunki, ei suuri eikä ihan pienikään. Asuntojen hinnat ovat perseestä suhteessa esimerkiksi Turkuun.
Tampere: Tampereella on tullut käytyä vähemmän. Särkänniemessä tulee tietysti käytyä välillä ja kerran vietin työreissun merkeissä siellä viikonlopun. Kaupungin sijainti sisämaassa alentaa pisteitä meikäläisen silmissä. Ei kuitenkaan pahaa sanottavaa. Keskusta on suht selkeä ja kaikki palvelut löytyy. Tampesterilaiset ovat myös ihan nastaa hyväntahtoista vinoilua harrastavaa kansaa.
Porvoo: Sattuneistä syistä Porvoossa tulee vierailtua suhteellisen usein. Tykkään Porvoosta todella paljon ja varsinkin kesäisin kaupunki on uskomattoman kaunis. Jokirannassa oleva Paahtimo-niminen baari on meikäläisen suosikkeja koko Suomesta. Porvoossa on kiva käydä, mutta asumiseen se saattaisi olla turhan pieni meikäläiselle, umpi-kaupunkilaiselle. Talvella kaupunki nukkuu talviunta.
Kotka: Jos Suomessa on hienoja kaupunkeja, niin Kotka edustaa täyttä ääripäätä. Ihan uskomattoman ankea kaupunki, jossa haisee paska ympäri vuoden paperitehtaiden vuoksi. Paikallinen väestö väittää hajun olevan rahan haju, mutta paska se on mikä haisee. Kotkasta on helppo määrittää nuoren miehen ja naisen prototyyppi. Miehillä suomivaakuna-paita, kalju pää ja napeilla treenatut pään kokoiset hauikset. Nuorilla naisilta löytyy kaikilta tatuointi, he polttavat tupakkaa, ovat hoitoalalla ja seurustelevat näiden miesten prototyyppien kanssa.
Forssa: Jos Kotkassa on asiat pielessä, niin on kyllä Forssasakin. Holjilla päivillä tulee käytyä melkein vuosittain ja joka kertaa kaupunki osaa yllättää ankeudellaan ja harmaudellaan.
peruspata
20.10.2005, 12:02
Aikas hyvänlainen ketjunavaus sampiolta. Tässä tulee muutamia omia näkemyksiäni Suomen eri seutuvilta.
Minäkin aloitan Jyväskylällä:
Jyväskylässä tuli oltua pidempi jakso ensimmäistä kertaa töiden takia loppukesällä 2002 (tuoreena reservipallukkana), ja uudemman kerran kesällä 2004. Ja positiivinen vaikutelma tuli välittömästi. En osaa sitä tarkemmin kuvailla, se vain oli sellainen kokonaiskuva, työkaverien, kaupungin, kaiken yhteisvaikutelma. Mikäli Tampereelta joskus muutan johonkin muualle kuin Poriin, kohde tod.näk. on Jyväskylä. Lisäksi huomasin, että jyväskyläläisten puhetyyli tarttui, tästä minulle vähän kuittailtiinkin. Jyväskylän kaupungin liikenne oli minulle uutuuttaan vaikeaa, mutta ei kovin sekavaa.
Tampereesta kerroin jo lyhyesti omassa ketjussaan, ohitan sen nyt.
Pori
Kotikaupunki (varsinainen kotikaupunki Ulvila oli tuolloin vielä kunta) on aina kotikaupunki, todellakin paikka, johon voisin milloin vain muuttaa takaisin, jos olosuhteet sen sallisivat. Uskon, että joskus vielä muutankin Poriin. Ystävät ovat joka kaupungissa asia erikseen, mutta muuten on kyllä sanottava, että Porissa ei yleisesti ottaen todellakaan olla kovin samanlaisia kuin Tampereella. Täällä voi sujuvasti jäädä turisemaan (joutavia) ihan tuntemattomankin kanssa, Porissa moista toimintaa katsotaan -tai on ainakin ennen katsottu- hieman pitkään, että ketähän tuokin on, kun noin tekee.
Porin murre puhtaimmillaan on kotoista kylläkin, mutta noin muuten ei-niin-kaunista kuultavaa. Tosin olen hieman jäävi asiasta sanomaan, sillä se on "äidinkieleni", joka vieläkin aika usein pulpahtelee pintaan. Esimerkiksi joku aika sitten luokkakavereideni kanssa puhuessa kysymyksen kuka/mikä tilalle tuli vaistomaisesti ketä, ja välittömästi sain kuittia porilaisuudestani. Molemmat kaverini ovat Lahden seudulta, ja toisella oli ollut kesätöissä työkaveri Porista.
Porissa autoilu ei ole minullekaan mikään miellyttävä kokemus, sillä liikenne yksisuuntaisineen on melko sekavaa. Ajokortti-ikään tulin vasta Tampereella, ja tutut vähän ihmettelevätkin, että miten voin olla välillä niin hukassa Porissa, mutta liikenteen sekavuus sen tekee hyvin pitkälti, sekä huono suuntavaistoni.
Helsinki
Helsingissä en todennäköisesti milloinkaan tule asumaan. Ja tämä jos mikä perustuu mielikuviin. Yksikertaisimmillaan mielikuvaan siitä, että minulle maalaisserkulle Tampere on tarpeeksi iso kaupunki, Helsinki huomattavan paljon liian iso.
Tuntemani helsinkiläiset/lähikuntien asukkaat ovat aivan loistavaa väkeä, mihinkään negatiiviseen kokemukseen ei voi vedota.
Turku
Turussa asuu veljeni ja muitakin tuttujani, mutta siltikin tämä kaupunki on vähän niitä, missä on mukava käydä, mutta ei sitten sen enempää. Ja sitäpaitsi, mikäli haluaa vastatuuleen, voi mennä Poriinkin. :)
Pohjanmaan kohdalla sampio aika hyvin toi samoja näkökulmia esiin, mitä itselläkin on mielessä. Huikeimmat tuntemani persoonallisuudet löytyvät lakeuksilta.
Pori
Kriminaalipesäke. Porissa käydessä tulee ilmeisesti vähintään ryöstetyksi. Nakkikioskin jonossa saa väistellä luoteja. Koskaan en ole Porissa itse käynyt, mutta aina kun on puhetta Porista ollut, niin liittyy jollain tavalla väkivaltaan ynnä muuhun yleiseen kriminalismiin.
Riihimäki
Saman tapaiset mielikuvat kuin Poristakin ja taitaa pitää jollain tapaa ihan oikeasti paikkansakin. Täällä olen itsekin käynyt.
Pohjoinen (Oulusta ylöpäin)
Ihmiset kuin Kuutamosonaatin päähahmoja. Baariin mennessä päät kääntyy ja murhaavat katseet toljottavat kohti "muukalaista". Kaikki miehet juoppoja ja naiset jakorasioita. Kaupungit syksystä/kevääseen pimeitä ja ankeita.
Joensuu
Oikein miellyttävä kaupunki. Viimeksi olen käynyt muutamia vuosia sitten. Ihmiset mukavia ja leppoisia (etenkin naiset) joukkoon mahtuu myös muutama skinikin.
Alamummo
22.10.2005, 00:15
Tampere
Tampesteri on Helsingin jälkeen kivoin kaupunki Suomessa. Hyvä iltaelämä ja mukavaa porukkaa. Tänne muuttaisin, jos olis pakko lähteä stadista.
Turku
Turkkuusta ei tuu mieleen muuta kuin sisäänlämpiävä asukaskunta. Ei mikään kummonen paikka ja sinne tulee mentyä vain pakon edessä. Turgguussa on kyllä aimo annos historiaamme ja siihen liittyviä hienoja paikkoja.
Etelä-Pohjanmaa
Parhaat miehet tulevat täältä. Kyllä pohojalaasissa on sitä jotain, Iasus sentään!!
Itä-Suomi
Kaikki huono tuntuu tulevan Suomeen idästä. Savon murre kuullostaa ihan järkyltä. Ihmiset ovat hauskoja - omasta mielestään.
Lappi
Kylmää, pimeää, hiihtokeskuksissa kallista ja aina mitättömät rinteet Alppeihin verrattuna. Kesällä sietämättömästi itikoita. Työttömyyttä.
Jyväskylä
Erityismaininta ikävystyttävyydestä: kaksi katua ristissä, kuolettavan tylsä paikka.
Turku
Suomen sisällä oleva ahvenanmaa jonka voisi jotenkin irrottaa omaksi saarekkeeksi lätäkköön kellumaan. Aina kun olen turussa käynyt niin joku on tullut urputtamaan 'ootsä stadista vai hä mitävittuu'. Mikä ihme siinä on, että eri tavalla 'murretta' vääntävät ovat uhka. Ei minulle tulisi mieleen mennä huutelemaan turun murretta vääntävälle 'ootsätsätsä jostain turustatsitsi vaitsitisi'. Ihme paikka.
Schwalbe
22.10.2005, 01:06
PORI on ruma kaupunki, jossa asuu väkivaltaisia ihmisiä.
RAUMA sensijaan on aurinkoinen, lämminhenkinen, puutalokeskeinen pikkukaupunki, jonka mukavat asukkaat puhuvat omituista murretta.
HÄMEENLINNA viehättää hyvällä sijainnillaan ja hienolla kasarmialueellaan veden äärellä. Hämeenlinnalaiset pitävät itseään jostain käsittämättömästä syystä itseään kovinkin laadukkaana porukkana.
TAMPERE on ykkönen. Paikalliset ovat usein oikealla tavalla rock-henkisiä, leppoisia ja helposti lähestyttäviä. Tampereen murre kuullostaa mukavalle. Täällä on myös runsaasti erittäin tasapainoisia ravitsemusliikkeitä, mm. Suomen paras asemaravintola Semafori.
ESPOOta ja VANTAAta ei pitäisi olla olemassa. Kaupungit, joilla ei ole keskustaa ja joiden asukkaat kutsuvat itseään helsinkiläisiksi, eivät ansaitse tätä arvonimeä. Mistähän mahtaa johtua, että Helsingin ympäryskuntien suurimmat asutus- ja kauppakeskittymät ovat järjestäen heti Helsingin vastaisen rajan tuntumassa? Entäpä miksi espoolainen tai vantaalainen käsittää keskustaan menemisen Helsingin keskustaan menemisenä? Omituista.
uljas kirjoitti: Joensuu
Oikein miellyttävä kaupunki. Viimeksi olen käynyt muutamia vuosia sitten. Ihmiset mukavia ja leppoisia (etenkin naiset) joukkoon mahtuu myös muutama skinikin.
Sehän on sitten melkein kuin Vantaa, tosin Vantaalla on enemmän skinejä, ja ihmiset ovat ahdistuneita ja kiireisiä (etenkin naiset).
;)
Aloitan itselleni positiivisisen mielikuvan paikoista, joissa voisin kuvitella jopa asuvani:
Pohjanmaa:
Johan pomppas, sanoi Bubi kun Meriluoto Suomen ennätyksen hyppäsi. Tuota pitää hiukan korjata kirjoittamassani. Eli lakeudet on ihan kiva paikka alkuasukkaineen, mutta en minä sinne olisi kovin halukas muuttamaan ilman erityisen hyvää syytä. Tampesteriin tai Nykäskylään sen sijaan voisin muuttaa ihan vain vaihtelun vuoksi. Notta sellaane ero.
Cannibal
22.10.2005, 11:30
ESPOOta ja VANTAAta ei pitäisi olla olemassa. Kaupungit, joilla ei ole keskustaa ja joiden asukkaat kutsuvat itseään helsinkiläisiksi, eivät ansaitse tätä arvonimeä. Mistähän mahtaa johtua, että Helsingin ympäryskuntien suurimmat asutus- ja kauppakeskittymät ovat järjestäen heti Helsingin vastaisen rajan tuntumassa? Entäpä miksi espoolainen tai vantaalainen käsittää keskustaan menemisen Helsingin keskustaan menemisenä? Omituista.
Tavallaan olet aivan oikeassa. Aikoinaan Espoolla ja Vantaalla on saattanut olla erilainen merkitys kauppapaikkoina, mutta koska ne ovat kehittyneet pääkaupungin viereen, niille ei luonnollisestikaan ole kehittynyt omaa keskustaa. Miksi olisi pitänytkään, koska ne muodostavat yhtenäisen talousalueen Helsingin kanssa? Kaupunkilaiset tuskin monikaan kutsuu itseään helsinkiläiseksi, PAITSI ulkomailla, jolloin se on n. 1000X helpompaa selittää, mistä on kotoisin, varsinkin kun käytännössä on samalta alueelta.
Helsingin ympäryskuntien suurimmat asutus- ja kauppakeskittymät eivät välttämättä todellakaan sijaitse Helsingin vastaisen rajan tuntumassa muuten, vaikka muutama näin tekeekin. Espoossa varsinkin Leppävaaran jälkeen (joka sopii hyvin luonnehdintaasi) tulee Espoonlahti, joka on jo paljon lähempänä jättimetropoli Kirkkonummea.
Keskustaan menemisellä tosiaan tarkoitetaan Helsingin keskustaa. Muuta keskustaahan täällä päin ei oikein ole. Ei kai siinä mitään omistuista ole. On vain asutuskeskittymiä. Kuntarajat voisi periaatteessa poistaa kokonaan, sillä ei niitä kukaan huomaa pk-seudulla liikkuessaan. Hallinnollisesti tärkeitä ne tosin ovat, sillä Espoo ei rikkaana kuntana välttämättä halua maksaa Vantaan ja Helsingin ongelmista. Itse asun Espoossa, opiskelen Vantaalla ja käyn töissä Helsingissä saman päivän aikana.
Onhan vastaavia alueita maailmassa pilvin pimein. Ei Helsingin seutu ole mikään poikkeus. Käytännössä katsoen vaikkapa Tapiolassa asuva on yhtä helsinkiläinen kuin jossain Maunulassa, vaikka kaupunki onkin eri. Tässä tapauksessa kyse onkin lähinnä etäisyydestä keskustaan. Muutoin Espoon ja Vantaan lähiöt ovat samaa kategoriaa Helsingin lähiöiden kanssa, kun lähdetään keskustasta poispäin.
Aina naurattaa nämä joidenkin pk-seudun ulkopuolella asuvien "piikittelyt": "Espooseen ei vie mikään tienviitta jne". :) Jos on näin heikko tietämys pk-seudun rakenteesta, en voi kuin olla pahoillani puolestanne. Sehän on melkein sama kuin ihmettelisi miksei Tampereella lue: "Pasila 180 km".
TAMPERE on ykkönen. Paikalliset ovat usein oikealla tavalla rock-henkisiä, leppoisia ja helposti lähestyttäviä. Tampereen murre kuullostaa mukavalle. Täällä on myös runsaasti erittäin tasapainoisia ravitsemusliikkeitä, mm. Suomen paras asemaravintola Semafori.
Se on siinä, samaa mieltä. Tampereella on mukavaa porukkaa ja Raumalta muuttaisin miluimmin juuri Tampesteriin.
Turku on mukava paikka myöskin, tosin ihmiset tosiaan ovat vähän sisäänpäin lämpeäviä, etenkin nenäpystyssä kävelevät primadonnat, joita kuuden tunnin meikkussessioidensa jälkeen kyllä mukava katsella, mutta pesäähän niiltä ei varmasti saa.
Porissa on tullut useasti vierailtua, eikä minulla ole mitään hinkua muuttaa kyseiseen paikkaan. En tiedä sitten onko huono flaksi käynyt, mutta lähes joka kerta kun Porin yöeleämässä olen liikkunut, niin on tullut joko nähdyksi tai koetuksi tämä Porin nakkikioski kulttuuri. Kesti hetken, että ymmärsin vittuilun olevan Porilaisen käsitys small talkista. No offence.
Ai niin, Porilaisista naisista on kyllä varsin positiivisia kokemuksi, kai niistä ruoho on vihreämpää naapurissa, mene ja tiedä. Suosittelenkin kaikille tylsistyneille action iltaa Porissa, joka ohjelmistossa olisi: vedetään tukevat pohjat -> bileisiin -> hehkutetaan hameväkeä -> suihinotto -> lisää viinaa -> baariin -> hehkutetaan hameväkeä -> Elli mukaan -> tappelu nakkikioskilla -> pannaan silmä mustana Elliä ;D Who's with me?
Helsinki on jotenkin kaksijakoinen paikka. Pinnalta käsin ihmiset vaikuttavat suurkaupunki tyyliin kiireisiltä ja välinpitämättömiltä, mutta kunhan jäätä on vähän rikottu, niin ihan mukavaa poppootahan ne ovat. Töitä on pari kertaa täältä tarjottu, mutta en katsonut parhaaksi lähteä.
Täh?? Kukaan tuntemani Espoolainen ei todellakaan kutsu itseään Helsinkiläiseksi, päinvastoin täällä ollaan YLPEITÄ siitä että ollaan Espoolaisia eikä Helsinkiläisiä. Faktat kuntoon!
Nännimäinen
22.10.2005, 17:55
Itselleni on tutuin akseli Helsinki-Jyväskylä. Sen itä- tai läsipuolen seudut ovat jokseenkin vieraita, vaikka asumista siellä on kokeiltukin. J-kylän pohjoispuolella olen käynyt skimbaamassa.
Tampere on synnyinkaupunkini ja siksi rakas. Kymmeneen vuoteen en siellä ole asunut, joten siinä mielessä suhde ei enää ole hirveän läheinen. Keskustan kaupatkin ovat ihan muita kuin sillloin joskus. Mukava paikka vierailla.
Pk-seudulla olen asunut Espoossa ja Helsingissä. Espoosta en sano mitään, mutta Helsinki on asuinpaikkana oikein mukava. Tekemistä piisaa ja kauppoja kanssa. Itse olen kyllä sen koulukunnan miehiä, että jos Helsingissä asutaan, niin asutaan sitten kaupungissa - niin paljon Tullinpuomin sisäpuolella kuin mahdollista. Useimmissa pk-seudun lähiöissä - Espoo ja Vantaa kuuluvat kokonaisuudessaan tähän kategoriaan - on hinta-laatusuhde kaukana ideaalista. Samalla rahalla löytyy kivempia paikkoja muualta maasta. Enkä nyt tarkoita mitään radanvarsipitäjiä.
Jyväskylässä en ole asunut, mutta vierailuilla olen saanut kaupungista oikein miellyttävän kuvan. Akselin neljäs kaupunki Hämeenlinna on kodikas, mutta pirun hiljainen. Tiiriön markettikompleksia lukuun ottamatta. Keskusta olisi viihtyisä, jos siellä olisi pillurallaajien lisäksi sivistynyttäkin elämää. Luonnollisesti myös ko. kaupungin jääkiekkoileva yhdistys on melko sietämätön ja aiheuttaa suoraselkäisissä, yhteisiä pelisääntöjä noudattavissa kansalaisissa vilunväristyksiä.
Espoon hintataso on tarkoituksella korkea jonka tarkoituksena on pitää kaikki onnenonkija kepulaiset maalta pois täältä.
Espoo on porvarillisen Suomen pääkaupunki, valitettavasti meidän itänaapurimmekin on pikkuhiljaa valunut punavihreille uuskommareille joiden tulokset tiedetään. Harry Bogomoloff yrittää urheasti puolustaa sinivalkoisia aatteita mutta kun maaseudulta tunkee kaiken näköisiä viherpiipertäjä sossu nuoria yliopiston kautta saastuttamaan Helsingin asennemaailmaa niin siinä ei yhden puolueen taisto riitä.
Alamummo
22.10.2005, 19:54
Tosiasia on se, että Espoo on täyttä landea. Jos siellä pudotettais melkein mihin vaan niin vois hyvin luulla olevansa jossain Haukiputaan tai Luvian rivitalotaajamassa.
Metalwarrior
22.10.2005, 19:55
Turku- aina lämpimät tuntemukset ko.paikkaan. Asuttu erinäisiä vuosia kaupungissa. Hyvät baarit, ihmiset ihan kivoja kun vaan pääsee kosketuksiin. Sisäänlämpiävää meininki on. Kesällä aivan ehdoton kaupunki.
Tampere- mukava mesta. Ihmiset rentoja. Hyviä pubeja ja kauppoja.
Pori- Silloin tällöin tulee käytyä. Karua jengiä Porissa on. Silti ei mitään ongelmia esim.keikoilla, kyllä porilaistenkin kanssa toimeen tulee. Kesällä Jazzit kuuluvat aina omaan ohjelmaan.
Vantaa-Tylsä betoniviidakko. Pori on Hawaiji tähän paikkaan verrattuna.
Helsinki Aina on tuntunut, että tulee kotiin, kun Helsinkiin menee, johtuu varmaan lapsuuden vuosista asunut 64-72 tärkeät lapsuusvuodet Helsingissä.
Lappeenranta Välittömien ihmisten välitön kaupunki. Asuimme vajaan vuoden, mutta ihastuin ihmisten huolettomuuteen ja tuttavuuden hakuisuuteen, loistava paikka.
Vorssa Yksi maailman parhaista kaupungeista, 0202-90 Olkkun esikoinen syntyi kyseisessä kaupungissa siellä asustellessamme. Muuta historiallista siellä ei tiettävästi ole tapahtunut.
Pori Nuorempi poikani on syntynyt satakunnankeskussairaalassa, onneksi syntymäkotikunta on Nakkila.
Rauma Satakuntalaisen jääkiekon pyhättö, mukavien kavereiden ja kauniiden maisemien tyyssija.
Tallinna Paikka, jossa ihminen voi rentoutua mukavan kaverin ja viimeisimpänä kavereiden kanssa. Halpa paikka ostaa elämän välttämättömyyksiä:)
Nakkila Paikkakunta, jossa käydään nukkumassa ja saunomassa, välillä siellä voi ottaa pari oluttakin.
Helsinki-Mukava paikka käydä. Paikallisten alkuasukkaiden, "stadilaisten" kanssa kun pääsee juttuun niin ihan ok porukkaa. Nämä muualta muuttaneet, lähialueella asuvat, wannabe-stadilaiset, on sitten juttu erikseen.
Tampere- Myös mukava paikka. Hitaiden hämäläisten kanssa tulee väkisin juttuun.
Pohojammaa- "Me oomma sitten niin leppoosia", "Kun on katto korkial ja seinät leviäl nii ei päätäkää krinnaa" Loistavaa seutua ja porukkaa.
Itä-Suomi on iloista seutua iloisine ihmisineen.
Pohjoisesta, Oulusta ylöspäin, ei oikein omakohtaista kokemusta, mutta siellä on oletettavasti pimeää, kylmää ja pirusti itikoita
Turku- Eikö joku voisi tosiaan sahata ko. aluetta irti ja lahjoittaa sitä vaikka Kongoon siirtomaaksi. Kummallinen puhetapa "surisiks jos mä kualisisi?", vastauksen saa lukija itsekseen miettiä.
Rauma-......... huoh............ Viha-rakkaus-suhde. Jos alkuasukkaan kanssa ei tarvitse puhua jääkiekosta niin pärjää, jos ymmärtää giält.
Rakkain paikka on Länsirannikon helmi, Lännen timantti, Pori. Kovin paljon ihmisillä on negatiivisia mielikuvia Porista mutta totuus taitaa olla se, että jos tarpeeksi vittuilee niin turpaansa saa vaikka Vatikaanissa
Tosiasia on se, että Espoo on täyttä landea. Jos siellä pudotettais melkein mihin vaan niin vois hyvin luulla olevansa jossain Haukiputaan tai Luvian rivitalotaajamassa.
And I love it.
Eräs aamu olin Helsingin keskustassa kun tulin Oulusta junalla. Noin kahdeksan aikaan. Alkoi välittömästi sattumaan päähän ja keuhkoihin. Kuka helvetti haluaa asua kerrostalobetonikeskittymässä jossa on tajuton ruuhka, hirveät saasteet ja käsittämätön määrä HÖLMÖJÄ ihmisiä pienen alueen sisällä?
Ei kukaan.
Espoolaiset ei todellakaan kutsu itseään helsinkiläiksi, Espoo on Suomen paras kaupunki ja Espoolaiset on parempia ihmisiä kuin helsinkiläiset. Tästä kaupungista sentään löytyy paljasjalkaisia espoolaisia, Helsingissähän suurin osa on näitä Kuopiosta ja muualta pöndeltä muuttaneita jotka luulevat olevansa stadilaisia kun ostavat HIFK-tarran autoonsa.
Otsikkoon liittyen täytyy mainita Oulu.
Erittäin lämmin kaupunki ja erittäin ystävällisiä ihmisiä.
wild wild west
22.10.2005, 23:03
Kaverini asui Oulussa (muualta muuttanut) ja sanoi että oli veemäistä asua kaupungissa josta on joka paikkaan vähintään kuuden tunnin ajomatka. Muutti pois.
Itselle Oulusta tulee mieleen yhden firman kaupunki, paikka joka elää tai kuolee Jorma Ollilan päivän fiiliksen perusteella.
Pori. Kaupungin viinakaupoissa myydään keskimääräistä enemmän rähinäviinaa. Mustalaisia. Pihlavan getto on käsite.
Turku. Lämpimät muistot nuoruusvuosilta. Naisilla korkeat korot ja kauniit naamat. Missejä ja ruotsinlaivoja. Vähän Lunta.
Helsinki. Paras tarjonta kaikessa. Mukava käydä, mutta aina kiva lähteä myös poiskin. Millä helkutilla sieltä pystyy tavallinen duunari ostamaan asunnon? Miten sillä metrolla kehtaa kukaan elvistellä? No ehkä just suomen oloissa.
Turku :
- Pari kertaa käynyt, 1. kerralla niin nuori,etten muista siitä mitään, mutta jälkimmäisestä reissusta muutaman vuoden takaa ei löydy juurikaan valittamista. Mukavat ja ystävälliset ihmiset, yrityksissä hyvä palvelu.
Tampere :
- kaksi kertaa käynyt, niissä kahdessa pubissa, missä kävin, niin oli mukavat ja ystävälliset, melkeinpä tuttavalliset ihmiset.
Helsinki :
- Täällä asunut vakituisesti reilut puoli vuotta... ensimmäinen negatiivinen palaute: täällä käytiin ensimmäisen kerran snagarin jonossa riveleihin kiinni (tosin sekin oli musta mies). Täällä kyllä pystyy elämään hieman lääkärin/lakimiehen tuloihin nähden vaatimattomallakin palkalla. Ihmisiä on moneen junaan, mutta suurin osa ihan ok. Tulee juttelemaan ja heille voi jutella. On niitä nirppanokkiakin.
Kuusankoski :
- Ulkopaikkakuntalaiselle henkilölle ehkä yksi turvattomimmista paikoista. Hyviä asioita... eh... no sanotaan nyt sitten vaikka paperitehtaat, jotka työllistää vähintään kolmasosan kaikista seudun työssäkäyvistä ihmisistä. Huonoin asia: Voikkaa, Paras: pois menevä tie...
Kouvola :
- Siellä käy juhlimassa kaikki ympäröivissä paikkakunnissa asuvat aikuiset,muka aikuiset,teinit ja kakarat. Käytännössä kaksi kuppilaa, jossa voi käydä. Ei poikkea Kuusankoskesta muuten, kuin asukasluvultaan. Kouvolahan on Kuusankosken ratapiha...
Joensuu :
- Rasismia(ko) ?
Kai tästä voisi pienen pientä johtopäätöstä vetää ainakin kahden kaupungin imagosta, Tampere kun kerää kehuja viesti toisensa jälkeen Porin saadessa lunta tupaan samalla teholla. Tai taisi siellä pari kehuakin olla omilta pojilta, mutta niistä peruspata on kaikin puolin kummallinen otus muutenkin, joten jätetään molemmat huomiotta.
peruspata
23.10.2005, 00:07
Mustalaisia. Pihlavan getto on käsite.
Molemmat huomiot pitävät paikkansa, romaneja asuu verrattain paljon Porin alueella, ja Pihlava on kyllä sellaista seutua, ettei sinne ihan vähällä muuttaisi. Mutta eipä silti, meillähän on Tampereella Hervanta vähän vastaavanlaisena. Mutu-tuntumalla voisin heittää, että Hervanta on kuitenkin mainettaan parempi paikka, mutta pahoin pelkään, että näin ei ole Pihlavan kohdalla. Syrjässä ja monien syrjäytyneiden ihmisten asuinsija.
Tai taisi siellä pari kehuakin olla omilta pojilta, mutta niistä peruspata on kaikin puolin kummallinen otus muutenkin, joten jätetään molemmat huomiotta.
Sampio, ei tuo ole mikään uutinen... :)
LukkoUkko79
23.10.2005, 02:22
Pori: Mä oon jollakin tapaa aina tykännyt. Yöelämää en Porissa ole nähnyt muuta kuin tyttöystäväni kanssa yhdellä parkkiksella autossa lasit huurussa (toisilla treffeillä)...Hankala ajaa keskustassa, jos ei ole montaa kertaa käynyt. Yyteri on hieno paikka hellesäällä. Siellä olis silloin vaikka koko päivän aamusta iltaan. Porin murre on jotenkin kiehtovaa, mutta silti niin kauheeta. Tiäksää tua, tul ny kattoo Porriin ko Pata niputtaa hippohiirii oikee kunnol. Huoh...
Turku:Ennen kun en tuntenut Turkua juurikaan, se tuntui isolta, kauniilta ja mielenkiintoiselta paikalta. Nyt olen asunut täällä yli vuoden (+oleskellu toisen) ja sen olen huomannut, että ihmiset ovat todellakin sisään päin lämpeneviä. Mutta jotkut on silti ihan kivojakin. Nyt kun paikkakunta on tuttu, olen jotenkin kyllästynyt tähän. Tosin laajalle levittäytyneet kaupunginosat ovat sinänsä jees. Kauniita paikkoja on paljon, mm. Uittamo, Kuuvuori. Keskusta on myös mieleeni. Parasta Turussa on Radio Majakka. Siitä en haluaisi ikinä luopua.
Rauma:Raumalainen olen syntyjäni ja se on aina ja ikuisesti kotikaupunkini. Olen asunut siellä suurimman osan elämästäni (n. 19 vuotta), mutta tarpeeksi myös muualla (n. 7 vuotta), jotta osaan arvostaa Raumaa eri tavalla kuin nuorempana. Raumalla parasta on Lukko, sukulaiset ja kotoisuuden tunne.
Helsinki:Tähän paikkaan en ikinä muuttaisi, lähellekään. Paljon olen pääkaupunkiseudulla käynyt, mutta kodikseni siitä ei vain olisi. Liian iso mulle. Tosi kiva käydä ja tosi kiva lähteä pois. Minulle Stadissa on suuren kaupungin tuntua.
Hämeenlinna:Kaunis kaupunki; Aulanko, Parola, Hätilä...Hyviä muistoja viime vuosituhannen lopusta. Armeijatouhut Parolassa ja samaan aikaan ensimmäinen heilasteluni Kaurialan lukiolaisen kanssa. Oi niitä keväisiä iltoja Hämeenlinnan kaduilla ja puistoissa kun ihastuneena käveltiin...Jotain huonoakin on jäänyt mieleen. Nakkijonossa saa helposti kuulla vittuilua, jos on länsirannikolta. Ei näin. Kaiken kaikkiaan kuitenkin mukavan tuntuinen paikka.
Grainger
24.10.2005, 21:07
Jaahans...
Tampere on tosi kiva pikkupitäjä Pirkanmaalla. Siellähän sitä voisi, vaikka kuvitella asuvansa. Ainoa ongelma on kunnon jääkiekkojoukkueen puute, nöf nöf. Lapinniemi on Tampereen Manhattan.
Turku on kesällä ehdoton ykkönen. Ei kahta sanaa. Tosi upea paikka. Talvella sitä samaa loskaa kuin muuallakin eteläisessä Suomessa. Ihmiset olivat ihan kivoja, mutta saattoi johtua "Åbo rulettaa" - T-paidastani.
Helsinki on kuin huonompi kopio Tampereesta. Paitsi Tampereella osataan ajaa autoilla, vaikka maassa olisikin lunta. Helsinkiläiset ihmiset noin niin kuin osapuilleen pitävät itseään jotenkin muita parempina. Onneksi turhaan.
Oulu. Vaikka Jääkoneenkuljettaja kuinka kehuu tätä kaupunkia, niin itselläni sieltä on muistoina vain ja ainoastaan StoraEnson tehtaan eriskummallinen haju. Kuvastaneeko sitten koko kaupunkia, mene ja tiedä.
Jaa, että Sievi. Kylän ainoassa risteyksessä taisi tulla viitisen vuotta sitten kolari, josta mainittiin oikein alueellisessa sanomalehdessä. Vipinää riittää.
Kukaan tuntemani Espoolainen ei todellakaan kutsu itseään Helsinkiläiseksi, päinvastoin täällä ollaan YLPEITÄ siitä että ollaan Espoolaisia eikä Helsinkiläisiä. Faktat kuntoon!
Lueppas poika ketjun nimi.
Mielikuvia.
Niin no, mielikuva espoolaisista on aika paljon tuon suuntainen. Kun asuin itse vielä Helsingissä, moni espoolainen sanoi itseään stadilaiseksi. Kun kysyi mistä tarkemmin, oli vastaus mumisten: ööö mmm mankkaa...
Mitäs muuta mielikuvaa.
Joensuu! Tuskin missään on niin junttimaista porukkaa. Jaa, onpas. Outokummussa.
Lappeenrannassa ollaan joviaaleja.
Hämeenlinnassa ollaan sisäsiittoisia.
Tampereella ollaan käymässä.
Rauma, no siellä haisee aina paska. Kuten Valkeakoskella.
Turussa turkulaiset on keskenään ja muualta tulleet keskenään.
Alamummo
24.10.2005, 21:21
Tästä kaupungista sentään löytyy paljasjalkaisia espoolaisia
Paljasjalkainen espoolainen??? Ahahaha ehehheheh hihihihiii voiskos turhempaa määritelmää olla? Ihan sama olis paljasjalkainen äetsäläinen tai paljasjalkainen multialainen. Mitenkäs tämä paljasjalkaisuus (hymiö) määritellään? Eikö Espoosta tullut kaupunki vasta vuonna 1972?
No, kait se on jollekin ylpeydenaihe. Täytyy olla kyllä aika epätoivoinen jos viitsii moisella asialla kehuskella.
EDIT: Anteeksi kun nauroin, kun näyttää käyvän luonnon päälle. Tätä kommenttia on vaan vaikea ottaa vastaan pokkanaamalla. Ovatko keskustahelsinkiläiset sitten eri kastia kuin lähiöhelsinkiläiset? Kaikki espoolaisethan asuvat lähiöissä.
Paljasjalkainen espoolainen??? Ahahaha ehehheheh hihihihiii voiskos turhempaa määritelmää olla? Ihan sama olis paljasjalkainen äetsäläinen tai paljasjalkainen multialainen.
Samaa kastia kuin paljasjalkainen stadilainen.
Eipä taida pahemmin ketään kiinnostaa, onko joku paljasjalkainen seinäjokilainen tai ukrainalainen tai joku helsinkilähiöläinen.
Täytyy olla kyllä aika epätoivoinen jos viitsii moisella asialla kehuskella.
Milloin kaupungin täytyy olla perustettu, että "paljasjalkaisuudella" voi kehuskella? Edelleen, onko sen oltava kaupunki, vai voiko kunnasta olla ylpeä?
Edelleen, onko sen oltava kaupunki, vai voiko kunnasta olla ylpeä?
Entä voiko helsinkiläinen olla ylpeä, koska kaupunki on tehty siirtämällä väkeä muualta ja täten kuin Espoo?
Alamummo
24.10.2005, 21:32
Vakavasti: paljasjalkaisuus on minun mielestäni nimenomaan stadilaisuuteen liittyvä määritelmä. Ja paljasjalkainen stadilainen on silloin, kun on itse syntynyt Helsingissä ja vanhemmatkin ovat syntyneet täällä.
EDIT: Onpas täällä paljon mimosanherkkää jengiä...
Vakavasti: paljasjalkaisuus on minun mielestäni nimenomaan stadilaisuuteen liittyvä määritelmä. Ja paljasjalkainen stadilainen on silloin, kun on itse syntynyt Helsingissä ja vanhemmatkin ovat syntyneet täällä.
Eli jos minä muuttaisin nyt Helsinkiin, niin minusta, eikä lapsistani voisi tulla paljasjalkaisia stadilaisia, mutta näiden ei-paljasjalkaisten lapsieni lapsista voisi tulla. Lapsenlapseni olisivat aitoja stadilaisia ja minä saisin lasteni kanssa kuulla elämäni loppuun maalaisuudestamme. Empä taida muuttaa.
Alamummo
24.10.2005, 21:42
Eli jos minä muuttaisin nyt Helsinkiin, niin minusta, eikä lapsistani voisi tulla paljasjalkaisia stadilaisia, mutta näiden ei-paljasjalkaisten lapsieni lapsista voisi tulla. Lapsenlapseni olisivat aitoja stadilaisia ja minä lapsieni kanssa saisin kuulla elämäni loppuun maalaisuudestamme. Empä taida muuttaa.
Lapsenlapsesi eivät olisi paljasjalkaisia vaan vasta heidän lapsensa. Mutta mitä tätä jauhamaan, jos se on noin arka asia näin monelle.
Menee sitäpaitsi jo off topiciksi, kun tässä ketjussa piti puhua mielikuvista muista paikkakunnista kuin omasta asuinpaikasta.
Analyytikko_
24.10.2005, 21:43
Entä voiko helsinkiläinen olla ylpeä, koska kaupunki on tehty siirtämällä väkeä muualta ja täten kuin Espoo?
Toki voi olla ylpeä. Tosin en ymmärrä mitä erityistä ylpeyttä muualta Helsinkiin muuttanut Helsinkiläinen voi Helsingistä tuntea.
Summa summarum, omista juurista ja syntymäpaikasta saa ja pitää olla ylpeä, oli paikka sitten kylä, pikkukaupunki, suurkaupunki tai entinen Neuvostoliitto.
Ruutuässä
24.10.2005, 21:51
EDIT: Onpas täällä paljon mimosanherkkää jengiä...
Jos oikeasti olet sitä mieltä, että paljasjalkaisuus on nimenomaan stadilaisuuteen liittyvä määritelmä, niin ei hyvin mene. Kyllähän se liittyy ihan mihin paikkaan vaan, missä on asunut koko ikänsä. Vaikka toisaalta, jos muuttaisin takaisin sinne, missä olen asunut Espoon lisäksi, sanoisin, että olen paljasjalkainen paikkakuntalainen, vaikka olen asunut välissä muualla. Mutta en ole paljasjalkainen Espoolainen, koska mulla on kengät.
Yleensä ihmisten pitää aina ylpeillä kotipaikkakunnallaan. Varsinkin Helsinkiläiset, Kuopiolaiset ja Oululaiset tekee niin. Turenkilaiset myös, mutta niillähän on siihen aihetta.
Kyllähän tämä taas menee Uutislehti 100:n tekstaripalstan tasolle. Kotipaikkakunta on monelle tärkeä, mutta oman itsetunnon pönkittäminen sillä on jo säälittävää. "Kyllä ne böndeläiset on juntteja, kun ne ei osaa matkustaa sporalla". Tai "Onpa hesalaaset tyhymiä, kun eivät ossaa ajjaa raktorilla". Ylpeä voi olla, mutta pitäisi osata arvostaa muitakin paikkakuntia.
Lapsenlapsesi eivät olisi paljasjalkaisia vaan vasta heidän lapsensa. Mutta mitä tätä jauhamaan, jos se on noin arka asia näin monelle.
Siis ei minulla ole vielä lapsia. Eli jos nyt muuttaisin Helsinkiin, ja vasta pääkaupungissa asuessani saisin lapsia, niin silloinhan lapsenlapseni olisivat truu stadilaisia. Edellyttäen, etteivät muuta pakoon.
Tämä paljasjalkaisuuden määritelmä kiehtoo minua kuitenkin sen verran, että pari selventävää kysymystä:
1. Jos on itse aito stadilainen ja puoliso on tullut maalta, putoaako jälkeläisten stadilaisgeenit taas nollaan, eli vaaditaan taas kaksi polvea ennen stadilaistumista?
2. Ulkomailta muuttanut henkilö ja hänen jälkeläisensä, jos ei ole Suomen kansalainen, voiko olla ikinä aito stadilainen?
Vakavasti: paljasjalkaisuus on minun mielestäni nimenomaan stadilaisuuteen liittyvä määritelmä.
Hyvin pyyhkii. Eipä ole taidettu pahemmin ulkona käytyä.
Alamummo
24.10.2005, 22:09
No enpä tiennyt, mihin muurahaispesään sohaisin. Tottakai jokaisen pitää olla ylpeä omasta syntymäpaikkakunnastaan, olisi pitänyt näköjään lainata laveammin sitä espoolaiskommettia, johon vastasin. Alkoi vaan huvittaa se sepustus siinä kommentissa espoolaisuuden ylivertaisuudesta verrattuna HÖLMÖihin stadilaisiin. Kun täällä stadissa saasteet kirvelevät kurkkua ja espoolaiset ovat muutenkin parempia ihmisiä! Justiinsa juu.
Esimerkiksi Pohjanmaalla sanotaan, että mies voi lähteä Pohjanmaalta mutta Pohjanmaa ei lähde miehestä. Tämä on totta ja Pohjanmaan tilalle voi sitten laittaa haluamansa paikan nimen. Mutta ihmettelen vaan, miksi stadilaisena minun pitäisi nieleskellä kaikenmaailman teinixjuttuja synnyinkaupungistani enkä saisi antaa palautetta?
Olkaa mun puolesta paljasjalkaisia kaikki, jos se teidän elämänne paremmaksi tekee. Kirjoitin jo aiemmin, että paljasjalkaisuus terminä mun mielestäni liittyy stadilaisuuteen. En esittänyt sitä faktana. Jos mulla ei sen takia mene hyvin, niin sitten ei mene.
Kiitoksia, omalta osaltani päätän tähän.
No kyllähän Espoossa on asiat joka suhteessa paremmin kuin Helsingissä, mittarina voidaan käyttää lähes mitä tahansa järkevää elintasomittaria.
Paremmat tulot, parempi koulutus, vähemmän rikollisuutta, puhtaampi ilma ja yleisesti ottaen vain sivistyneempää jengiä jne.
Mulla on paljaat jalat ja ne on ihan jäässä.
Mielikuvistani tämän verran; valtaosa tampereella syntyneistä miehistä on rumia. Tämä ei ole mikään provo tai silleen, mutta sellainen erikoinen mielikuva meikäläisellä aina on ollut.
Silloin harvoin kun mansessa käyn, niin kiinnitän huomiota tähän asiaan lähes joka kerta. En tietenkään tiedä, ovatko ne kaikki näkemäni rumilukset todella treella syntyneitä, mutta niin paljon rumia miehiä siellä näkee, että jotkut ovat pakosti myös paljasjalkaisia manselaisia.
Juu, ja olen ihan hetero; en sillä lailla seuraa miltä miehet ylipäänsä näyttävät, mutta tämä fakta(?) on vaan jäänyt vahvasti mieleen.
Joskus kun katson peiliin, ihmettelen että olen syntynyt Tampereen sijasta Hämeenlinnassa.
Syntyikö Martti Syrjä Tampereella?
Kotka: Jos Suomessa on hienoja kaupunkeja, niin Kotka edustaa täyttä ääripäätä. Ihan uskomattoman ankea kaupunki, jossa haisee paska ympäri vuoden paperitehtaiden vuoksi. Paikallinen väestö väittää hajun olevan rahan haju, mutta paska se on mikä haisee. Kotkasta on helppo määrittää nuoren miehen ja naisen prototyyppi. Miehillä suomivaakuna-paita, kalju pää ja napeilla treenatut pään kokoiset hauikset. Nuorilla naisilta löytyy kaikilta tatuointi, he polttavat tupakkaa, ovat hoitoalalla ja seurustelevat näiden miesten prototyyppien kanssa.
Kotkassa asuvana pakko puuttua tekstiisi. Vaikka Kotkassa on paperitehtaita, niin ei täällä todellakaan paska haise jatkuvasti. Hieman rajaa tuollaisiin yleistyksiin. Ei se paskan haju ympäri vuoden haise kaupungissa, jossa sattuu oleman tehtaita. Ja nuo nuorten ihmisten prototyypit. hohhoijaa. Tuleppa käymään Kotkassa, niin lähdetään vaikka yhdessä kiertämään kaupunkia ja katsotaan kuinka monta sinun määrittelemää prototyyppiä osuu kohdalle. Jotain antipatioita sinulla on Kotkaa kohtaan tai sitten olet muodotanut mielipiteesä todella hataralta pohjalta.
Syntyikö Martti Syrjä Tampereella?Nope. Ylöjärvellä, mutta läheltä liippasi :)
Designer
25.10.2005, 09:39
Tampere eli kotikaupunkini. Siihen on monta syytä, miksi täällä asun ja miksi en halua täältä pois. Tai jos haluan, niin en Lempäälää tai Kangasalaa kauemmas. Sopivan kokoinen ja kaunis kaupunki, jonka asukkaat ovat voittopuolisesti fiksuja ja ystävällisiä.
Hämeenlinna. Siinä vieressä tuli vietettyä lapsuus ja melkein koko nuoruus. Kaunis pikkukaupunki fiksuine asukkaineen. Ulkopaikkakuntalaisia jostain syystä ärsyttää, jos hämeenlinnalainen on ylpeä omasta kotiseudustaan, mutta siitä hyvällä itsetunnolla varustettu hämeenlinnalainen vähät välittää.
Pääkaupunkiseutu. Ihan ok paikka käydä, mutta en sinne muuttaisi. Helsinki on ok, kunhan muutamat lähiöt jätetään laskuista pois. Vantaalla asuu yksi hyvä ystäväni. Espoo on siroteltu sinne jonnekin, ja hyvä niin. Käsite "turvaväli" on liian vaikea melkein jokaiselle pääkaupunkiseutulaiselle.
Jyväskylä. Hauska kaupunki, ja näin tamperelaisesta näkökulmasta ihmiset ovat hyvällä tavalla omalaatuisia. Paikoitellen komeaa rantarakentamista. Keskusta-alue on jollain tavalla hämmentävä.
Oulu. Kaupungista itsestään on melko hatarat mielikuvat, kun siellä on tullut käytyä aika harvoin, mutta ne ihmiset. En tiedä, mikä siinä on, mutta ei niistä voi olla pitämättä. Oululainen mentaliteetti on jotain ainutlaatuista, jos minulta kysytään.
Lahti. No kai tämänkin paikan pitää olla olemassa. Ainakin sinne on saatu kasattua ne ihmiset. Jokainen tuntemani lahtelaislähtöinen ihminen on vain ja ainoastaan tyytyväinen, että on sieltä pois päässyt. Itse olen aina paljon mielummin lähtenyt sieltä pois kuin mennyt sinne. Joku saattaa toki tuostakin paikasta tykätä, mutta syyt siihen ovat minulle tuntemattomat.
er_bai_wu
25.10.2005, 10:07
1. Jos on itse aito stadilainen ja puoliso on tullut maalta, putoaako jälkeläisten stadilaisgeenit taas nollaan, eli vaaditaan taas kaksi polvea ennen stadilaistumista?
2. Ulkomailta muuttanut henkilö ja hänen jälkeläisensä, jos ei ole Suomen kansalainen, voiko olla ikinä aito stadilainen?
Minuakin kiehtoo tämä; olen hukannut oman versioni "Essee eri kupunkien välisestä eriarvoisuudesta", jonka kreivi Artturi de Helsingius kirjoitti ollessaan suurlähettiläänä Tukholmassa 1800-luvun lopulla. Samoihin aikoihinhan perustettiin Helsinkiin, varsinkin nykyiselle Eiran alueelle, useita Helsingius-seuroja, joissa tutkittiin ja tulkittiin Helsingiuksen tekstejä. Turussa nämä aivoitukset saivat jostain syystä vain vähän vastakaikua.
Epäjumalan palvonta sai jopa groteskeja piirteitä 1930- ja 40-luvuilla, jolloin paikallinen kuntapolitiikko Aatu Hildèn (1889-1945; oli kylläkin syntynyt epävirallisten tietojen mukaan Porvoossa) ajoi voimakkaasti paljasjalkalaisuutta väittäen sen olevan edellytyksenä saada ja nauttia kaupungin palveluja. Kaikkien kaupunkilaisten, Hildèn esitti, tuli osoittaa paljasjalkalaisuutensa aina 1750-luvulle asti (tätä valvoisi SS, Stadin Suojajoukot), eikä lapsiakaan saisi hankkia ilman että em. ehto täyttyi. Onneksi – riippuen toki näkökulmasta – Hildèn teki kohtalokkaat johtopäätökset keväällä 1945 ja poistui aikalaisiaan kiusaamasta.
Olkaa mun puolesta paljasjalkaisia kaikki, jos se teidän elämänne paremmaksi tekee. Kirjoitin jo aiemmin, että paljasjalkaisuus terminä mun mielestäni liittyy stadilaisuuteen. En esittänyt sitä faktana. Jos mulla ei sen takia mene hyvin, niin sitten ei mene.
Olenko oikeassa jos sanon, että Stadilainen on henkilö joka asuu kolmannessa polvessa KANTAKAUPUNGIN alueella? Jostain muistan tälläisen määritelmän. Itseäni ihmetyttää nämä maakuntien miehet ja naiset, joista tulee stadilaisia heti kun on muuttoilmoitus on tehty kotikaupungin postiin. Hesalainen on yleensä henkilö, johon maakunnissa tunnettu maine perustuu. Näin siis avojalakasena oululaisena asian näen.
6 viikon työreissu edessä Hellsinkiin, saas nähdä tippuuko tuona aikana toinen l-kirjain pois.
Joo, kyllähän tämän termin useimmiten kuulee Helsingin yhteydessä. Mieleeni ei ikinä tulisi sanoa olevani "paljasjalkainen" etelä-pohjalainen. Taivahan jumala, kuulostaisi todella epätoivoiselta ja epäarvokkaalta. Me käytetähän kenkiä eikä juuri olla verentuomia, ja jos sitä jotenkin korostaisi niin tuntuisi siltä, että ikään kuin se ei olisikaan itsestäänselvää. Tietysti Helsingin yhteydessä tähän alleviivaamiseen on tarvetta koska niin moni ei ole mutta vähän vastenmielisesti uskottelee olevansa. Tosin kyllä minusta stadilaisuudesta puhuttaessa puhutaan varsinaisesti siitä vanhasta kaupunki-kulttuurista aivan keskustassa ja sen tuntumassa, joka edelsi tätä valtavaa sodanjälkeistä lähiö-paisumista. Eli siinä mielessä varsinaisia "paljasjalkaisia" stadilaisia on melkoisen vähän jäljellä. Kolmannen polven mellunmäkeläisyys on sitten jotain muuta (mutta ei siis sinänsä mitenkään väheksyttävää tai epä-autenttisempaa). Aivan mukava ei-eteläpohjalainen kaupunkihan Helsinki on, aivan siinä missä esim. Kajaani tai Joensuu tai Peking, etenkin kesällä oikein hieno paikka.
Helsinki: Tämänhetkinen asuinpaikkakuntani vähän pakon sanelemana. Töiden perässä tänne tulin ja tänne olen toistaiseksi jäänyt. Kaupunki tuntui aluksi varsin suurelta ja vei yllättävänkin paljon aikaa ennen kuin oppi tuntemaan muutakin kuin Mannerheimintien, johtuen pitkältikin siitä, että aluksi käytössäni ei ollut autoa vaan liikuin julkisilla. Nykyään kun pääsee omalla autolla liikkumaan ja tutustumaan muihinkin maisemiin kuin mitä raitiovaunun ikkunasta näkyy, on kaupunki tullut tutummaksi.
Muistan miten ensimmäisillä ostoksilla ollessani, lähikaupassani ihmettelin jogurtin ja pääasiassa kaikkien ruoka-aineiden kalliista hintaa. Taitaa olla euron tulon myötä tämäkin ero pääkaupunkiseudun ja muiden alueiden välillä tasaantunut.
Ihmisistä en osaa sanoa juuta enkä jaata, oikeastaan tuttuja on vain työkaverit. Eroa ulkopaikkakuntalaisiin en tunnista muuten kuin murteen perusteella. Kaupunki on kaunis, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Varsinkin keskustan lukemattomat vanhat rakennukset ja kaupungin arkkitehtuuri on sävähdyttävä. Hyvin on kaupunkia suojeltu ryssän hyökkäyksiltä.
Turku: Kotiin on aina mukava palata ja nyt kun kaupunkia harvemmin näen ja katson sitä ikäänkuin ulkopaikkakuntalaisena, olen vasta huomannut miten kauniita kaupunki ja sen asukkaat lopulta ovat. Haaveilen palaavani jonakin päivänä takaisin kotikaupunkiini, mutta meneekö siihen kaksi vai kaksikymmentä vuotta, sitä en tässä vaiheessa vielä tiedä.
Tami Talk
25.10.2005, 11:13
Omia mielikuviani...aakkosjärjestyksessä:
Espoo - insinööri-ekonomipariskunta muuttanut kolme vuotta sitten, rivitalo, farmariauto vm.2004, kaksi alle kouluikäistä lasta yksityisessä päiväkodissa. Arkipäivisin ajetaan farmariautolla päiväkodin kautta rouvan työpaikalle, josta mies jatkaa Kiloon/Pitäjänmäkeen/Otaniemeen. Paluumatkalla käänteinen järjestys. Illalla haravoidaan pihaa, samanaikaisesti lapset keinuvat pihakiikussa pyöräilykypärät päässä. Tämän ulkoilun jälkeen syödään iltapalaksi paahtoleipää ja juodaan pillimehua. Kun lapset on saatu nukkumaan, on aikaa "itselle" - eli rouva lukee sisustuslehteä ja mies katsoo canal+. Viikonloppuna ajetaan farmariautolla isoon omenaan ja tehdään viikon ruokahankinnat, laitetaan "parempaa ruokaa" eli tomaatti-mozzarella -salaattia ja juodaan punaviiniä. Sunnuntaisin tehdään retkiä Nuuksioon, Linnanmäelle, Fiskarsiin ja käydään ystävien purjeveneellä kiertelemässä Suvisaaristoa. Ei ole mahdollista muuttaa, koska en halua farmariautoa.
Helsinki - Suomen ainoa kaupunki, jota ei voi stereotypisoida. Opiskelijoita, spurguja, Haagan mummoja, Eiran ökyjä, Malmin kreikkalaisia, steissin somaleita, säälittävät "VIP-julkkikset", lähiöiden tuulipukuja, metro, sporat, lähijunat, merellisyys, keskuspuisto, keskustan ruuhkat ja ihmisten kiire. Siinä näin aluksi. kaupunki, jossa on jokaiselle jotain. Viihdyn mainiosti.
Jyväskylä - Suomen Ateena, tosin vähän kylmempi ja metsäisempi. Opiskelijakaupunki, jossa opiskelijoiden tuoma eloisuus ja vilkkaus näkyy positiivisella tavalla. Urheilullisuus, reippaus, järvet...Voisin muuttaa!
Kajjaani - Oulun köyhempi ja syrjäisempi pikkuserkku. Ei Stockmannia, ei kärppiä, eikä paljoa muutakaan. Kajjaanissa on kolomia työtä: kaupungin työtä, Prikkaatin työtä ja sossun työtä - en muuttaisi!
Kuopijo -voe tokkiinsa, kalakukko, Kups, Puijo, tori, Kallavesi ja piiritystilanteet. Lupsakas yleisilmapiiri, jonka idylli rikkoontuu kerran kuussa, kun mies linnoittautuu kerrostaloasuntoon seuranaan haulikko. Vastuu siirtyy kuulijalle. Poissa on kiire ja stressi, tilalla on...niin mitä? En muuttaisi!
Lappeenranta - sekava keskusta, venäjänkieliset mainoskyltit, saimaa, laivaravintolat, kesä. Kaupunki, joka ei tiedä mistä on tulossa ja minne menossa. En muuttaisi!
Oulu - Nokia, Kärpät, toripolliisi, rotuaari ja valakosipuliyöt. Lapsuuden ja nuoruuden kotikaupunki, jossa edelleen runsaasti hyviä kavereita. Valoisat kesäyöt, jolloin ravintolasta ulostauduttaessa tarvitaan aurinkolaseja. Pimeät lumiset talvet, jolloin oululaiset pyöräilevät työmatkat, vaikka pakkasta olisi -27. Kaupunki, jossa ei ole kiirettä ja stressiä, mutta ei myöskään äksöniä. Ostokset tehdään prismassa ja Stockmania vierastetaan "hienouden vuoksi". Ravintoloissa ei käydä syömässä, koska se on kallista. Helsinkiläisiä pidetään ylimielisinä ja kapeakatseisina, Kehä III on kirosana. Ollaan ylpeitä siitä, että ei olla helsinkiläisiä - vaikka sisimmässä ollaan hieman kateellisia siitä, että helsinkiläiset ovat tyytyväisiä omasta kaupungistaan. Kärppien menestystä tärkeämpää on se, että jokerit ja ifk ei menesty. Murre, jota muut eivät pysty matkimaan. Voisin palata!
Pori - jazzit, yyteri, kyllain se on sit sillain-murre, kiva kävelykatukeskusta. Synkeä nuoriso; autovarkaita, kapeita farkkuja, läppäkenkiä ja bootseja, pitkäksi kasvaneet pystytukat ja niskaletit. Huikeita mummoja ja pappoja, jotka torilla miettivät ostaisko uuden pärekorin vai ei. Sympatiaa ja alakuloa samassa paketissa. En muuttaisi; ei uskoa tulevaisuuteen, työmahdollisuuksia ja inspiraatiota.
Tampere - kuten Jyväskylä, mutta suurempi, "kansainvälisempi" ja parempi sijainti. Tammerkoski, Hämeentie, Särkänniemi,, Tappara ja Ilves, iloinen meininki, hymyilyttävä r-murre. Ainoana negapilkkuna Juti - presidentti on kansakunnan numero Uno ja Elmerin lätyt. Voisin muuttaa!
Turku - satamasta Ruotsiin, Jortikka, Tps, tuomiokirkko, Suomen joutsen, aurajoki, Turun palo ja Suomen historiallinen pääkaupunki. Murre, jota voi yrittää matkia. Sisäänpäinlämpeävyys, jonka olemassaolosta ei voi tietää onko se faktaa vai legendaa. En muuttaisi!
Vantaa - Helsingin maalaiskunta, köyhempi serkku (miinuksena Helsinkiin metro, sporat, Haagan mummot, Eiran ökyt, malmin kreikkalaiset, "VIP-julkkikset", merellisyys, ruuhkat). Rumat lähiöt ja viihtyisät omakotialueet. Imagon vuoksi ostin asunnon Helsingistä, en Vantaalta - ei ole kaduttanut.
Pohjanmaa - leviä murre ja leviät otteet, joilla peitellään omaa epävarmuutta. Ehdottoman hymyilyttävä paikka, jossa kaikkialle mennään autolla - jopa ulkohuussiin. En muuttaisi! Ai niin, lisäyksenä ruotsinkieliset maanviljelysseudut, huh huh!
Lappi - erämään kauneus ja rauha. Epäluuloiset ja kateelliset ihmiset, joiden luottamuksen voittaminen vie vuosikymmenen. Voisin muuttaa - eläkkeellä!
Nämähän on jo kliseitä nämä mun mielikuvat...
Heinola...tyly kaupunki
"Silmä silmästä on liiankin tuttu laki näille ihmisille.."
Repeytyminen!
'Paljasjalkaista' muuten käytetään muuallakin kuin Helsingissä. Oulussa ainakin. Tietenkin jos on elänyt elämänsä pää kaulaa myöten perseessä, niin eihän sitä voi tuollaisia juttuja tietää...
'Paljasjalkaista' muuten käytetään muuallakin kuin Helsingissä. Oulussa ainakin.
Oulussa ollaan avojalakasia.
Suomi-Salama
25.10.2005, 11:45
Helsinki - Mukava paikka käydä, mutta en muuttaisi asumaan. En pidä ihmisruuhkasta ja oikean luonnon puutteesta. Mielikuvana se, että Savosta kaupunkiin muuttaneet pitävät sitä maailman napana, vaikka todellisuudessa Helsinki onkin pieni kaupunki maailman mittakavassa.
Espoo - Varakkaan väen asuinpaikka, joiden siivellä köyhätkin espoolaiset voivat elvistellä asuinpaikallaan. Helsinkiläisten erämaakohde. Onko Espoollla identiteettiä ollenkaan? Nimikin vaikuttaa keinotekoiselta. Nuuksio on varmaan kiva paikka, vaikken ole koskaan käynytkään.
Tampere - Kaikin puolin miellyttävä kaupunki. Erään tunnetun kirjailijan tuotannon ahmimisen kautta tullut entistä mielenkiintoisemmaksi. Ellen asuisi Jyväskylässä, pyrkisin asumaan varmaankin Tampereella. Ainoa miinuspuoli se, että Tappara-fanit kieltävät kahvauksen olevan osa pelitaktiikkaansa.
Turku - Kaupunkina ihan jees, mutta ihmiset kylmäkiskoisia. Poikkeuksiakin toki löytyy. Voisi olla vaikeuksia sopeutua ympäristöön. Loskaiset talvet.
Oulu - Pöhöttynyt "metropoli", jonka asukkaat ne vasta luulevatkin asuvansa jossain elämää suuremmassa paikassa. Nousukkaiden lintukoto. Kylmä merituuli puhaltaa talvella, luonto karua. Eihän siellä mikään edes kunnolla kasva. En muuttaisi kirveelläkään pohjoiseen, kun kerran elämässä olen sieltä pois päässyt. Jos jotain hyvää pitää hakea niin ohitustietä pääsee kätevästi Lappiin päin.
Lahti - Talviurheilukaupunki. Kasvanut kuin vahingossa nykyiseen mittaansa. En tiedä miksi. Salpausselkä ja konkurssin partaalla huojuva jääkiekkoelämä. Entinen business city, tulee mieleen 80-luvun neonvalot.
Kuopio - Lupsakat mutta kierot savolaiset tulevat täältä. Miellyttävä kaupunki kaiken kaikkiaan. KALAKUKKO! Kuopiokaan ei aivan mahdoton vaihteoehto olisi asumisen kannalta. Saimaan vesistön äärellä, siitä iso plussa.
Pori - Taantuva ja ränsistynyt teollisuuskaupunki. Ihmiset humalahakuisia rähisijöitä tai huijareita. Koulutustaso hyvin matala. Jazzit viimeinen oljenkorsi näytellä sivistystä.
Hämeenlinna - Sellainen neutraali kuvahan tästä on. Ärsyttävänä asia yhdistystoiminta, luulisi sitä kaikkien noudattavan samoja pelisääntöjä. Piparkakkutalossa on ollut mukava käydä pariin otteeseen. Ei oikeastaan muuta sanottavaa.
Lappeenranta - Saimaa, kanava ja idän suhteet. Linnoitus on hieno paikka. Etelä-Karjalan murre kauniin kuuloista, siinä korva lepää. Ei pahaa sanottavaa sinällään, jatkakaa.
Rauma - Vanha kaupunki on kokemisen arvoinen paikka. Sivistyneempi kaupunki kuin ystävänsä Pori. Ihmiset ihmeen ystävällisiä länsisuomalaisiksi. Jos kannatat hallilla vierasjoukkuetta, ei tule heti riidanhaastajia kuten Porissa vaan aidon uteliaita kysymyksiä ystävälliseen sävyyn.
Siinäpä SM-liigan paikkakunnat niputettuna. Jyväskylää olen luonnollisesti jäävi arvioimaan.
startin13
25.10.2005, 11:47
TKU:
Kiva kaupunki, ja siellä muodissa ollaan aina edellä muita. Ja ne naiset,,,,
Oulu:
Tekniikan ihime maa. Ja niillä kerroilla kun olen käynyt on jäänyt vaan hyviä muistoja/mielikuvia. Tosin aika pintaraapaisuja.
Hellsinski
Oiva paikka, vaatii pienen totuttelun mutta kun rytmiin pääsee mukaan niin homma toimii mukavasti. Ja venäläisiä vähintään yhtä paljon kuin Lappeenrannassa, niin tästä syystä ihan kotoisen tuntuinen paikka.
Kouvola/Lahti
Voisi yhdistää, näistä kaupungeista en ole saanut otetta, enkä ymmärrä näiden kaupunkien identiteettiä. Lahtelaiset ovat kai jo toisen polven evakkoja? Vieläkös Kyyrölän kukkopillit soivat?
Jns
Joensuun kauneuden tajuaa vasta kun ensimmäinen olut on juotu intercityn ravintelivaunussa matkalla Joensuusta pois. pohjoiskarjalalalaisuutta (?) en pysty tulkitsemaan ikinä oikeen, ne on niin kilhakoita ihmisiä. Heikki Turunen tulkitsee ja mä luen = ei ymmärrä.
Haa! (copyright El Tempo Gigante)
Tami Talk heitti tuossa edellä loistavia mielikuvaryöppyjä muutamista paikoista. Erityisesti perheessämme jonkun aikaa tapetilla ollutta Jyväskylää hän kuvaili loistavan ytimekkäästi:
Jyväskylä Urheilullisuus, reippaus, järvet...Voisin muuttaa!
Myös Kuvaus Espoosta oli sangen tyhjentävä.
Ja sitten vakavempiin aiheisiin. On nimittäin hauska hommeli huomata, kuinka Pori saa kuraa niskaan viesti toisensä jälkeen, mutta silti porilaiset eivät ole tulossa tänne ulisemaan elämän kovuudesta. Kehä kolmosen sisuksista puolestaan kuuluu epämäääräistä öykkäämistä lähes samalla silmäniskulla, kun alueen olemusta tuodaan esille hiukan epäilevässä mielentilassa. Ehkä siellä asuu varakkaimmat, koulutetuimmat, älykkäimmät, mutta myös herkkänahkaisimmat immeiset. Ja voihan se olla niinkin, että porilaiset ovat jo tottuneet kotikaupunkinsa epätoivoiseen meininkiin, mitä en sinällään ihmeenä edes pitäisi.
ervatsalo
25.10.2005, 13:49
Niin, itselleni pompsahti juuri Espoo ja espoolaiset mieleen:
Kaikki aikuiset espoolaiset ovat joko insinöörejä tai kaupallisen koulutuksen saaneita takakireitä, uudehkolla yksityisautolla tahi pränikällä maastopyörällä ajavia vittumaisia nipottajia.
Em. merkonomi-äitien ja insinööri-isien jälkeläiset tekevät hämärää bisnestä, jonka lopuksi he murhaavat liikekumppaninsa mielipuolisella tavalla ja heittävät hänet mereen. Muun ajan he notkuvat ympäriinsä gettokuulokkeet päässä ja näyttävät omituisilta. Toinen vaihtoehto on 24/7-tyyliin tapahtuva irkkaus, nettipelien pelaaminen, nettipornon katselu, Big brotherin pornokuvien etsiminen ja retusointi, ja muu yhtä älytön mälvääminen. (Pl. porno)
Erittäin hyvin menestyvien perheiden lapset notkuvat 500€:n Helly-Hansenin toppatakissaan Tapiolan ja muiden keskittymien moderninrumilla ostareilla pilvi-ja piripäissään häiriten kunnollisia veronmaksajia ja pelotellen Stockmannille köpötteleviä mummoja. Aikuisena heistä tulee joko jonkun mainostoimiston menestyviä copyvitunvraitteriaadeita, autokauppiaita tai maahantuontia harjoittavia liikemiehiä.
Kaikki alle 70-vuotiaat espoolaiset käyvät vähintään kahdesti viikossa hampurilaisravintolassa ja mussuttavat vähintään kolme pussia sipsejä viikossa. Metroa he pitävät saatanan tekosena, koska se muka tuo Espooseen vanthaalaisia mölypäitä ja vittuilevia tzzadilaisia.
Espoolaiset shuhauttavat ässänsä ja täräyttävät ärränsä epämiellyttävällä tavalla ja puhuvat muutenkin ärsyttävän kuuloista Siis_öh_viddu_heit_örrööki_daa-kieltä.
Espoolainen pukeutuu aina merkkivaatteisiin, jotka hän ostaa lähinnä Stockmannilta tai vähintään Sokosesta. Seppälä ja Dressmanni ei tule kuuloonkaan, koska sielt ei saa hei Mexxii, Hilfigerii tai Ganttii. Henkkamaukan sesonkivaatteet menevät läpi etenkin nuorison keskuudessa, mutta olet auttamatta pihalla, jos kuljet edellisen sesongin kuteissa. Siis viddu oigee viddu hee daa urbo!
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että espoolaiset jotain muodista ja tyylistä tietäisivät. He sitä vastoin vain lukevat ylihintaisia ja kiiltäväkantisia lifestyle-lehtiä kuin piru Raamattua ja ottavat tyylinsä kirjaimellisesti siitä.
Kaikilla espoolaisilla on myös kuntosalikortti, yleensä työnantajan puolesta. Suurin osa on tosin lievästi ylipainoisia ylettömän hampurilaispullansyönnin, netissä istumisen, sipsien ynnä karkin napostelun ja aktiivisen yksityisautoilun takia. Espoolainenhan ei nimittäin kävele. Pisin tunnettu espoolaisen yhtäjaksoisesti kävelemä matka on Espoon Ikean parkkiksen laidasta sen pääovelle.
Espoolainen ei myöskään tunnusta kulkevansa julkisilla. Mikäli huomaat joskus tutun espoolaisen nousevan bussista, olet nähnyt "väärin", koska ko. espoolainen väittää kivenkovaan tulleensa "naapurin", "vaimon", "kaverin" tai ihan kenen vain kyydissä, mutta ei ikinä julkisilla.
Eli tälläistä elämä on Espoossa, tuossa ympäri maita ja mantuja paiskotussa kyläkyhäelmässä ja kaupunkien irvikuvassa.
Täältä tähän
Pori: Murre sanojen lyhentelyineen hauska. Ajokortin olen omistanut viisi vuotta, mutta silti yritän edelleen vältellä parhaani mukaan, etten joutuisi ajamaan Porin keskustassa.
Tampere: Ihmiset todella sympaattisia ja mukavia. Tampereella esim. peleissä käydessä tulee aina vaihdettua mielipiteitä Tappara/Ilves-fanien kanssa. Tuntemattomien ihmisten kanssa tulee juteltua enemmän kuin missään muussa Suomen kaupungissa. Murre ainoastaan lisää sympaattisuutta.
Jukan takahiukset
25.10.2005, 15:36
Käydyt paikat...siis vain tosi pieni osa niistä.
Varkaus: Lupsakat savolaiset viäntää mukavasti omaa murrettaan. Pääosin positiivisia kokemuksia, eikä kenenkään kanssa ole tullut oikeastaan mitään häslinkiä. Osa illalla liikkuvasta porukasta on tätä perinteistä nappiverkkaripilottitakki porukkaa, mutta ei niistä kannata välittää. Möliskööt omiaan.
Helsinki: Ihan positiivisia kokemuksia. Kaupungissa vuoden verran asuneenakin ei ole juurikaan moittimista. Muuttaisin milloin tahansa takaisin alueelle, jossa silloin vaimon kanssa asusteltiin. Syksyisin kaupunki on aavistuksen verran vittumaisen tuntuinen.
Espoo: Porukkaa laidasta laitaan. Pikkujohtajia riittää korostamassa omaa erinomaisuuttaan. Tosi v-mäistä porukkaa. Laitapuolen kulkijat ovat tosiaan laitapuolenkulkijoita ja varsin ärsyttäviä. Ei periaatteessa mitään hyvää sanottavaa koko "kaupungista".
Imatra: Tuo Etelä-Karjalan helmi. Kerran vietin yön paikallisessa Cumulus-hotellissa serkun häiden aikoihin ja pakko sanoa, että kaupungissa oli ihan mukavia tyyppejä. Vaikka olin itse kännissä kuin apina, ei se kommunikointia haitannut. Uusiksi milloin tahansa. Sinne en silti haluaisi muuttaa. Kaikki kuuntelee raskasta heviä tms.
Pori: Herättää ristiriitaisia tunteita. Parhaimmillaan ihan kohtalainen paikka. Tuntemani porilaiset ovat pääosin olleet mukavia. Riidanhaastamiskulttuuria en oikein ymmärrä. Pori vs. muu Suomi on käsin kosketeltavissa. Ruma kaupunki lukuunottamatta kesäistä kävelykatua. Ihmiset puhuvat oudosti. Olen viettänyt vuosituhannen vaihteen muuten Porissa. En olisi ikinä uskonut. Ilta oli aivan loistava lukuunottamatta tilannetta, jossa jouduttiin puolustamaan itseämme parin älyvälkyn hyökkäykseltä. Ei saatu vammoja. Porille on annettava kouluarvosana ja se on 7-.
Oulu - Ei ollenkaan niin paska kaupunki kuin monet väittää/luulevat. Ei ainakaan omalla kohdalla ennakoinnista kyse vaan siitäkin, että omakohtaista kokemusta on 10 vuoden verran (tosin 10 ensimmäisen elinvuoden ajalta) ja useiden lomamatkojen myös.
Vielä ainakaan en mitään kaupunkia/paikkakuntaa kammoa erityisemmin. Helsinkikin vaikuttaa ihan mukavalta paikalta.
Gentleman
25.10.2005, 18:40
Pori: Tuli asuttua sielläkin pari vuotta kymmenisen vuotta sitten, vaikea sanoa hyvää tahi pahaa, keskinkertaisuudessaan omaa luokkaa.
Valkeakoski: Sinne siirryttiin Porista, ei oikein vieläkään miellä kaupunkiksi, puoli vuotta asumista riitti. Teollisuus ja punahistoria hallitsevat kaikkea.
Tampere: Sisämaan helmi, ei puutu kuin meri. Kotini lähes seitsemän vuoden ajan. Aikaan mahtui paljon hyvää ja huonoa.Tampereella on lähes kaikki mitä tarvitsee. Hyvä ilmapiiri.
Vorsa: Työelämän mahdollisuudet houkuttelivat tänne viime kesänä, kaupunki on perinteinen teollisuuskaupunki, mutta perusedellytykset elää löytyvät, kaikkialle voi kävellä. Jotenkin oudon rento paikka.
Rauma - Ihmiset ihmeen ystävällisiä länsisuomalaisiksi. Jos kannatat hallilla vierasjoukkuetta, ei tule heti riidanhaastajia kuten Porissa vaan aidon uteliaita kysymyksiä ystävälliseen sävyyn.
Vähän menee ohi aiheen, mutta oma kokemukseni ainoasta Äijänsuolla näkemästäni ottelusta on kovin erilainen. Mielenkiintoista asiassa on se, että samaa joukkuetta minun kanssani kannattava "Suomi-Salama" taisi tehdä arvionsa nimenomaan tuon saman matsin perusteella (vai oletko käynyt Äijänsuolla muulloin kuin lokakuussa 2003?) Minä en ole missään vieraspelissä joutunut samanlaisiin rähinänpoikasiin kuin Lukko-JYP -ottelussa.
Ja "psychodad" ja muut - tämän viestin tarkoitusperä ei sitten ole provoaminen tai vanhojen asioiden kaivelu, eli älkääpä Lukko-kannattajat ottako nokkinne... :)
aku ankka
25.10.2005, 22:16
Itä-Suomesta ei näköjään paljon mielikuvia ole...Noh, tulkaa katsomaan niin sittenpähän näette ;)
Helsinki:
Paljon sukulaisia asuu pääkaupunkiseudulla ja sitä kautta on tullut Helsinki melko tutuksi. Jotenkin ne keskustan vanhat rakennukset huokuvat jotain...en tiedä mitä; Helsinkiä ne kai vaan huokuvat. Kiviset tiet keskustassa ovat jääneet mieleen ja hyvät julkiset kulkuvälineet (erityisesti lähijunat). Tottakai Jokerit tulevat kovasti mieleen ja sitten se toinen porukka IKhF, vai mikähän se oli...
Turku:
Ei tule muuta mieleen kuin lapsen-naamainen Itälä, joka jauhaa puolikkaita sanoja...Kauppakorkeakoulu,TPS...jotain vanhaa; linna ja joulurauhanjulistus.
Espoo:
"Ostanpa farmarivolvon ja muutan Espooseen, rivintalon päätyyn vaimon, kahden lapsen ja kultaisennoutajan kanssa." Jotain modernia tulee mieleen, en tiedä miksi, jotenkin yhdistän tekniikkaa sinne....Varmaan olen sekaisin :D
Pohjanmaa:
Pesäpalloa vaan pelaillaan jossain avarilla mailla. Välillä ajetaan pellolla traktorilla ja sitten uidaan samaisella pellolla. Eikös siellä tulvi paljon? Mieleen tulee vaan vanhanaikaisia ihmisiä.
Suomi-Salama
26.10.2005, 10:40
Vähän menee ohi aiheen, mutta oma kokemukseni ainoasta Äijänsuolla näkemästäni ottelusta on kovin erilainen. Mielenkiintoista asiassa on se, että samaa joukkuetta minun kanssani kannattava "Suomi-Salama" taisi tehdä arvionsa nimenomaan tuon saman matsin perusteella (vai oletko käynyt Äijänsuolla muulloin kuin lokakuussa 2003?) Minä en ole missään vieraspelissä joutunut samanlaisiin rähinänpoikasiin kuin Lukko-JYP -ottelussa.
Niin, itsehän katsoin tuon ottelun pääasiassa pubin puolelta, josta on hyvät näkymät jäälle. Siellä keskustelin alkuasukkaiden kanssa erittäin rakentavassa ja leppoisassa hengessä. Paljolti riippuu varmasti siitä, miten itse käyttäytyy. Porissa taas pelkkä vierasjoukkueen pelipaita riitti siihen, että paikalliset ääliöt katsoivat oikeudekseen tulla pilaamaan katsomistunnelmaa.
Äijänsuolla olen käynyt muistaakseni kaksi kertaa, Raumalla muutoin myöskin pari kertaa. Se pitää vielä loppuun lisätä, että Pori on ohittanut Jyväskylän kokonaistyöttömyydessä. Ongelmana nimenomaan rakennetyöttömyys, josta voi vetää tiettyjä johtopäätöksiä myös väestöstä ylipäätään.
Paljolti riippuu varmasti siitä, miten itse käyttäytyy.
Kyllä. Ei kannata pitää lippua (=pyyhettä) korkealla, vaikka oma joukkue sattuukin voittamaan...
Mutta se siitä. Jatkakaa ketjun alkuperäisen aiheella.
Hellsinki
Pieni kalastajakylä joka luulee itseään suurkaupungiksi ja on kehittänyt itselleen myös suurkaupungin ongelmat. Ihmiset luulevat olevansa muita parempia pelkästään asuinpaikkansa perusteella (pahimpia tässä tosin ovat muualta Hkiin muuttaneet) Parasta kaupungissa on keskustaan sijoitetut rautatieasema ja satama; pois pääsee edes helposti.
Turku
Todellakin Suomineidon rectum. Kaupunki on 10 kuukautta vuodessa pelkkää ruskeanharmaata massaa, eivätkä ne kaksi kesäkuukautta riitä pelastamaan Turussa viettämääni aikaa positiiviseksi kokemukseksi. Murre on aivan kauheaa kuultavaa.
Jyväskylä
Ensimmäisiä kolmea elinvuottani lukuunottamatta kokemukset rajoittuvat muutamaan kuukauden mitaiseen työkomennukseen, mutta ovat sitäkin positiivisempia. Suuri opiskelijamäärä pitää huolen siitä, että kaupunki on elossa koko vuoden, seitsemän päivää viikossa. Pieni varoituksen sana: Kävelykadun terassilla vietetty kesäiltapäivä saattaa aiheuttaa vakavia pöllönpoikasyndrooman nimellä tunnettuja niska- hartiaseudun oireita ja lisääntynyttä kuolan eritystä.
Joensuu
Kummalinen pikkukylä jonka ympäristöstä tulee puolet Suomen parhaista muusikoista. Mitä siellä oikein syötetään lapsille? Näyttää ulospäin uinuvalta tuppukylältä mutta jossain kaupungin uumenissa on salainen bändihautomo jonka tuotoksia esitellään heinäkuun puolessavälissä Laulurinteellä.
Ketään ei tykkää ajaa näköjään autolla Porin keskustassa. Itsehän nautin suunnattomasti tuosta liikenteen sekamelskasta. Ehkä muinaiset pillurallikierrokset selvittivät entisestään Porin ydinkeskustaa omalta kohdaltani.
Kuten avovaimo sanoo, että meikäläinen ajaa kun kohno Porin keskustassa, mutta muualla "liian hiljaa". No niin no, myönnän olevani keskustassa sen verran ajanut, että menee kuin vettä vaan. Tilannenopeudet ehkä liian isoja paikoin, ja muuten olen kyllä nykyään ihan rauhallinen kuski. Tosin vaimokkeella tuntuu kaasupoljin meidän perheessä se ärhäkämpi.
Pori on myös liikenneympyröiden luvattu maa. Pari liikennevaloristeystä on muutettu ympyräksi. Ulkopuolisen polla voi mennä sekaisin, kun koko ajan joutuu vääntää kaikin voimin rattia, heh.. Yksisuuntaiset tiet ovat oma lukunsa. Joku tie vaihtuu kesken kaiken kaksisuuntaiseksi jne. Kyllä Porissa haastetta riittää!
Vaasa
Täällähän puhutaan pelkkää ruottia. Sportin kannattajat ylifanaattisia ja kuseksivat joka pelissä maalituomarin niskaan. Kaupassa asiointi ei Suomen kielellä luonnistu.
Nivala
Erittäin mukava paikkakunta. Ei mitään pahaa sanottavaa. Ihmiset iloisia ja elämä hymyilee. Cowboysien pelejä käy seuraamassa puoli kaupunkia.
Kotka
Täällä asuu vain raitapaitaan pukeutuvia seiloreita ja pilottitakkisia sataman ahtaajia. Kaupunki lienee mukavan kokoinen ja paikkakunnan maineen pilaavat nuoret rakkarit.
Salo
Täällä asuu kauniita naisia.
HUOM! Nämä ovat tosiaan niitä pelkkiä mielikuvia. Yhdessäkään näistä en ole eläessäni käynyt.
peruspata
27.10.2005, 10:37
Mieleen tuli tässä aamun hetkinä sellainen kylä kuin Kannonkoski. Tiedättekös, työasioissa olin kyseisillä tanhuvilla pari vuotta sitten, ja mielipiteeni on, että siellä ei ole olemassa kovin vilkasta elämää. Ja eräs tuttavani, joka on lähimmästä kaupungista lähtöisin, vahvisti olettamukseni todeksi. Luulin, että Kihniö on pieni kylä, mutta Kihniökin on jopa metropoli tähän Kannonkoskeen verrattuna.
Noin muuten reissu oli kyllä reilusti positiivinen kokemus, työmaan vieressä olleen lerikeskuksen keittiössä tehtiin niin hyvää ruokaa, että olisin voinut olla siellä töissä ehkäpä pidempäänkin. Ja paikalliset raksamiehet olivat ihan mukavaa väkeä, ei suotta tarvinnut kenenkään stressata, ja silti hommatkin hoituivat hyvin aikataulussaan. Asiallista menoa aina, kun menoa vain huomasi.
Kun Petäjävedeltä (reilun sadan kilometrin päästä) ajelimme työkaverin kanssa työmaalle seitsemäksi tai vähän jälkeen, ei ollut montaa aamua ilman puoli seitsemän kahvituokiota Saarijärven Essolla. Siitä tuli vain tapa, että olimme Esson ensimmäiset asiakkaat harva se aamu.
Kotkassa asuvana pakko puuttua tekstiisi. Vaikka Kotkassa on paperitehtaita, niin ei täällä todellakaan paska haise jatkuvasti. Hieman rajaa tuollaisiin yleistyksiin. Ei se paskan haju ympäri vuoden haise kaupungissa, jossa sattuu oleman tehtaita. Ja nuo nuorten ihmisten prototyypit. hohhoijaa. Tuleppa käymään Kotkassa, niin lähdetään vaikka yhdessä kiertämään kaupunkia ja katsotaan kuinka monta sinun määrittelemää prototyyppiä osuu kohdalle. Jotain antipatioita sinulla on Kotkaa kohtaan tai sitten olet muodotanut mielipiteesä todella hataralta pohjalta.
Suo anteeksi Juippi, älä ota itseesi kieli poskessa kirjoitettua heittoani. Kaverini työskentelee Kotkassa ja olen käynyt Kotkassa tasan kolme kertaa ja mitään positiivista en ole vielä löytänyt. Ehkä Kotka ei ole näyttänyt minulle vielä parhaita puoliaan, joita varmaan myöskin löytyy. Kieltämättä Arto Tolsa areenalla oli leppoisa meininki, kun oltiin katsomassa KooTeePee:n ottelua. Tähän saattoi myös vaikuttaa veressä olleet promillet.
Mielipiteen muodostukseen on toki vaikuttanut myös Kotkassa asuva kaverini, joka lähtee Kotkasta pois aina kun on mahdollista. Itse pidän Kotkan vieressä olevaa Haminaa aika viihtyisänä kaupunkina.
Analysoija
29.10.2005, 20:14
Kertoilkaapas mielikuvia keskipohjalaisista.
Eli ihmisistä seuraavista kunnista: Kokkola, Kälviä, Ullava, Kaustinen, Veteli, Perho, Halsua, Kannus, Himanka, Lohtaja, Lestijärvi ja Toholampi.
Ylen jollakin teettämän tutkimuksen Suomen toiseksi (maakunnista) elämään tyytyväisimpiä ihmisiä, Ahvenanmaa oli ykkössijalla.
Analysoija
Schwalbe
29.10.2005, 21:20
Paha kertoilla kun ei ole koskaan käynyt.
Etelä-Pohjanmaalla, lähinnä Kuortaneella on kyllä tullut käytyä, ja sanottakoon, että kansa sielläpäin on epätoivoista, sulkeutunutta, estoista, ylpeää, vihamielistä, köyhää, sisäsiittoista, moniongelmaista, koppavaa, vittumaista ja ylipäätään helvetin vastenmielistä paskasakkia, jotka edustavat sellaista suomalaisuutta, jota ulkomailla saa usein hävetä.
Saatan toki olla väärässäkin, mutta tämä on oma mielikuvani. Kyllä ainakin onnellisuus näkyy olevan todella kaukainen käsite Etelä-Pohjanmaalaisille.
Etelä-Pohjanmaalla, lähinnä Kuortaneella on kyllä tullut käytyä, ja sanottakoon, että kansa sielläpäin on epätoivoista, sulkeutunutta, estoista, ylpeää, vihamielistä, köyhää, sisäsiittoista, moniongelmaista, koppavaa, vittumaista ja ylipäätään helvetin vastenmielistä paskasakkia, jotka edustavat sellaista suomalaisuutta, jota ulkomailla saa usein hävetä.
Voin elävästi kuvitella miten käyt ulkomailla häpeämässä Etelä-Pohjanmaata. Minä en kyllä tunne Maakunnasta ketään, joka ottaisi mitään vastuuta esim. Savosta niin että kävisi vaikka Kööpenhaminassa sitä häpeämässä. No, karu paikkahan se Kuortane on, eivätkä ole ikinä arvostaneet ulkopaikkakuntalaisia. Käy epäilemättä itsetunnolle siinä määrin kuin sitä on.
Eli ihmisistä seuraavista kunnista: Kokkola, Kälviä, Ullava, Kaustinen, Veteli, Perho, Halsua, Kannus, Himanka, Lohtaja, Lestijärvi ja Toholampi.
Ylen jollakin teettämän tutkimuksen Suomen toiseksi (maakunnista) elämään tyytyväisimpiä ihmisiä, Ahvenanmaa oli ykkössijalla.
Analysoija
Kokkolasta ja Kaustisilta tunnen muutaman jampan, ja ovat mielestäni elämänmyönteisiä, melko onnellisen oloisia ja yritteliäitä tapauksia. Huumori heillä on ehkä hiukan hukassa, mutta ei läheskään niin paljon kuin Etelä-Pohjanmaan asukeilla, joita onkin tästä ominaisuudesta johtuen hauska piikitellä ja heimosotia viritellä. Eivät pohjalaiset huumorintajuttomia ole, mutta hiukan ne välillä kelailevat, kun kaltaiseni kaikkivoipa savolainen heitä vie. Viikon päästä tulee kaiketi taas ajeltua lakeuden portille häjyjä kiusaamaan, ilo se on pienikin ilo.
Meni nyt hiukan ohi aiheen, eli keskipohjalaisten. Itse Kokkola on muutaman kerran perusteella vaikuttanut perussuomalaiselta harmaalta betoniviritelmältä, mutta ne muutamat tuntemani ja hiukan useammat tietämäni kokkolalaiset ovat selvästikin tyytyväisiä elämäänsä. Mitä vähemmän puhuu suomea sen onnelisempi on?
Grainger
29.10.2005, 23:27
Niinpä niin. Kotikuntaani Sieviä yleensä pidetään Keski-Pohjanmaahan kuuluvana, vaikka se virallisesti kuuluu Pohjois-Pohjanmaahan. Tämä tiedoksi kaikille sivistymättömille moukille, jotka vielä kehtaavat väittää minun olevan keskipohjanmaalainen.
Rakkaat naapurikuntamme Kannus ja Toholampi. Todella kuivia paikkoja. Tohiksella on ainakin yksi kioski ja taitaapa olla pubikin. Löytyy myös liikenneympyrä. Ja joki menee meijerin vierestä. Asukkaita jopa vähemmän kuin meidän suurkaupungissamme Sievissä. Kaiken kaikkiaan HMV-paikka.
Kannus taitaa olla maamme kolmen pienimmän kaupungin joukossa 6 000 asukkaan voimin. Siellä onkin jo parikin pubia. Ja junanrata! Onpa siellä uimahallikin. Kannuksen Ura on "lähes" maankuulu urheilujoukkue, joka pelaa pesäpalloa viidennen mutasarjan farmijoukkueena. Hyvä ystäväni asuu Kannuksessa ja hän on aika omalaatuinen. Kaikki kannuslaiset ovat.
Minä olen siis seitsemän kilometrin päässä siitä, että asuisin maamme onnellisimmassa paikassa, Keski-Pohjanmaalla. On ne niin lutusia.
Niinpä niin. Kotikuntaani Sieviä yleensä pidetään Keski-Pohjanmaahan kuuluvana, vaikka se virallisesti kuuluu Pohjois-Pohjanmaahan. Tämä tiedoksi kaikille sivistymättömille moukille, jotka vielä kehtaavat väittää minun olevan keskipohjanmaalainen.
Niin jos puhutaan näistä uusista osittain talousalue-rajoihin pitäytyvistä maakunnista. Mutta kai perinteisesti Sievi on kuulunut Keski-Pohjanmaahan - ja eikö murrekin ole keskipohjalaista? Näin eteläpohjalaisesta näkökulmasta ero on tietysti vähän marginaalinen: suota ja flegmaattisia, oudosti toista tavua veNYYTtäviä ihmisia kummallakin puolella rajaa, mutta kumman pitkälle Pohjois-Pohjanmaa nykyään ulottuu.
Rajoittuneen näkemykseni mukaan Pohjamaalla näytetään olevan joko uskovaisia (ja myös "die-hard" keskustalaisia) tai sitten omaksutaan hyvin mielenkiintoisia näkemyksiä, kuten esimerkiksi Heikki Ylikankaan tapauksessa (jota voitaisiin luonnehtia vanhentuneesti hegeliläiseksi) tai esimerkiksi heittäydytään rohkeasti yrittäjiksi (vastoin vallalla olevaa valtiollista hoivaideologiaa).
Toki olen huomannut joiltakin palstan Pohjanmaalta kotosin olevilta kirjoittajiltakin mielenkiintoisia näkemyksiä. Vaikuttavatko laajat peltoaukiot jotenkin ihmisiin, kysyn vaan? ;)
Hazardipakki
30.10.2005, 00:33
Analysoija
Ovat ainakin sosiaalisempia kuin me jurot pohjoispohjalaiset. Kokkolan amikset on samanlaista paskasakkia kuin Pohjois-Pohjanmaallakin.
Pieni kielellinen vertailu (pp vs. kp):
"Lähetäänkö kahaville?" "Menhänkö kaffille?"
"Lähetäänkö pellaamaan jääkiekkua?" "Lähetsä lämäähän?"
Listasin ensimmäisen ajatuksen mitä seuraavat paikat herättävät, ehkä liiankin negatiiviseen sävyyn;
Turku: Kaupunki, jossa asuisin vähiten mieluiten näistä suurista kaupungeista.
Kesällä tullut lähinnä pyörittyä sukulaisissa.
Helsinki: Vähemmän tullut liikuttua. Ihan nostalginen paikka ja aina jotenkin kerää sympatiat kun joku on noussut Itä-stadista parrasvaloihin.
Jyväskylä: Ihan mukava paikka. Paljon opiskelijoita ja teknologiaa.
Lahti: Suomen Chicago, likaisin kaupungeista ja viihteellä tuntuu jokainen olevan vähän aineissa.
Oulu: Kasvava pohjois-suomen veturi, kuitenkin liian kaukana kaikesta meikäläiselle.
Pori: Porilaisten kanssa kannattaa olla väleissä. Jotenkin paikka kiehtoo, vaikka aika kuollutta on etenkin talvisin.
Rauma: En voisi kuvitella muuttavani Raumalle. Pystyyn kuollut.
Tampere: Ihan mukava paikka. Kova vetovoima ja hyvät ympäristökunnat.
Porvoo: Liikaa suomenruotsalaisia, en ikinä muuttaisi Porvooseen.
Mikkeli: Mukava pikkukaupunki joka herää kesäisin henkiin. Piiri pieni pyörii. Voisin muuttaa pätevän syyn merkeissä.
Espoo & Vantaa: HMV kategoriaan, voisin periaatteessa asua hyvän syyn takia.
Kuopio: Jotenkin epämiellyttävä paikka. Pitkät etäisyydet jokapaikkaan, ja se korvia vihlova murre.
Lahti: urheilukaupunki hyppyrimäkien varjossa. Epämiellyttävän tuntuinen paikka, vaikka ei varmaan lopulta sen pahempi kuin muutkaan suomalaiset kaupungit. En kyllä pystyisi muuttamaan.
Jyväskylä: opiskelijoita. Kauppakadun Appro. JYP. Kiva kaupunki. Ehkä täällä asuisi.
Helsinki: raitiovaunujen kolina. Stadin slangi. IFK. Löysissä vaatteissa kulkevat epähygieniset teinit. Mukava kaupunki käydä, mutta vielä mukavampi on lähteä. Jos joskus joutuu töiden perässä muuttamaan, niin varmaan sitä oppii viihtymäänkin.
Joensuu: rehtiä menoa Pohjois-Karjalassa. Siisti, ihmisen kokoinen paikka ja monipuolinen urheilukaupunki. Ystävällisiä ihmisiä. Tänne kyllä voisi muuttaa asumaankin. JOKIPO!
Kuopi(j)o: murrehirmujen kaupunki, mikä on tässä tapauksessa vain hyvä asia. Iso tori, Henry's Pub ja Niiralan monttu. No, kai tuollakin asuu jos töitä siunaantuu..
Lappeenranta: kaupunki josta puuttuu keskusta. MP:n ja Rakuunoiden ensi kesän pelejä odottaa taas innolla. Ei kyllä tule heti mieleen, että tänne muuttaisi.
Porvoo: ainutlaatuinen vanha kaupunki. Vaatii tarkempaa tutustumista joskus.
DrAvalanche
30.10.2005, 21:00
No niin, laitetaanpas ensin vähän tuntemuksia sellaisista kaupungeista, joista on ensi käden kokemusta:
Helsinki
Satamineen sun muineen silmää miellyttävä kaupunki, joka on täynnä ihmisiä, joilla on koko ajan kiire ja jotka eivät väistä kadulla vaikka olisivat kävelemässä päin. Suomessa toiseksi eniten friikkejä suhteessa väkimäärään. Kiva käydä silloin tällöin, kunhan pääsee yöksi pois.
Tampere
Nykyään lähinnä paikka, jossa vaihdan junaa. Rento kaupunki, johon liittyy positiivisia ja asiallisia mielikuvia. Rautatieaseman ympäristössä myöhäiseen aikaan tosin liikuskelee joskus aika merkillistä faunaa.
Pori
Siellä on hieno keskusta, ja grilliltä sai viimeksi hyvää kebabia. Ihmiset ovat ihan vekkuleita, mutta ne puhuvat poria, joten yleensä en tiedä mitä ne yrittävät sanoa.
Turku
Oikeasti mukava paikka. Löytyy nähtävyyksiä ja maisemiakin. Paikallinen kieli tosin vaatii hieman perehtymistä. Katukuvassa paljon erikoista väkeä, mutta mukavia ihmisiä. Turkuun ja Aurajokeen liittyy joitakin miellyttäviä henkilökohtaisia muistoja.
Seinäjoki
Porvarihenkisyys tulee silmille joka kadunkulman takaa. Kulttuurielämää siellä kai on ihan kiitettävästi. Ja onhan se Lakeuden risti ihan hieno.
Ja sitten kehiin mielikuvia paikoista, joissa en ole käynyt :-)
Oulu
Insinöörejä. Hi-techia. Kaikilla on liikaa rahaa. Jos oululaiset eivät jää Ouluun opiskelemaan insinööreiksi, ne valuvat etelämmäs ja pois päästyään varovat visusti mainitsemasta, että ovat Oulusta.
Lahti
Siellä saa kuulemma helposti turpiinsa. Ja paikka yritti varastaa MM-rallin itselleen. Keksikää omat urheilutapahtumanne, perkule.
Lappeenranta
Se on melkein länsi-Venäjällä. Kaikki lappeenrantalaiset ovat enemmän tai vähemmän hulluja. Siellä näyttää samalta kuin Kotiteollisuuden musavideolla.
Espoo
Espooseen muuttavat kaikki ne, jotka ovat saaneet tarpeeksi rahaa päästäkseen pois Helsingin huonommista osista. Laimennettu Helsinki.
Ja lopuksi oma kotikaupunkini:
Jyväskylä
Hauska pikku kaupunki, johon muuttaa nuorta väkeä eri puolilta maata. Paikka täynnä luovaa hulluutta. Suomessa eniten friikkejä suhteessa väkilukuun. Ei heikkohermoisille.
Alamummo
30.10.2005, 21:14
Voivathan ne olla veemäisiä ja sisäsiittoisia ja kaikkea tätä muutakin, mutta käytäntö on opettanut, että parhaat miehet tulevat Etelä-Pohjanmaalta ja tuorein valiotapaus sattuu olemaan Kuortaneelta, joten olen eri mieltä.
Helmut Steiger
30.10.2005, 21:27
Tannoin oli kämppäkaverina Himangan mies. Juttusille ei käynyt kuin juovuspäissään, kova oli syömään puuroa.
Voivathan ne olla veemäisiä ja sisäsiittoisia ja kaikkea tätä muutakin, mutta käytäntö on opettanut, että parhaat miehet tulevat Etelä-Pohjanmaalta ja tuorein valiotapaus sattuu olemaan Kuortaneelta, joten olen eri mieltä.
Hah! Minäkin tunnen muutaman valioyksilön Kuurtaneelta, tosin suhteemme on kaiketi hiukan toisenlainen kuin teillä. Jos näiden muutaman uroon mukaan pitäisi luoda sterotypia kuurtanelaasista, olisi se mukava ja luotettava sekä riittävän huumorintajuinen jatkuvalle piikittelylle pohjalaisten alemmuudesta suhteessa savolaisiin. Alavudelta tunnen jo enemmänkin porukkaa, mutta siinä on jo vissi ero, onko Kuurtaneelta vai Alavudelta, joten ei siitä sen enempää.
Jos vakavaksi heittäydyn, totean vain, notta saattaapihan silläkin olla vaikutuksensa, millaiseen porukkaan ylipäätään tutustuu. Vaan saattaapihan olla olemattakin.
"Helsingissä yhdistyy vanhan maailman charmi hampurilaisravintolan autokaistalla ja energisessä vanhainkodin korttipeli-illassa."
Brittikirjailija Adam Russ luokittelee uudessa kirjassaan 101 places not to visit Helsingin viiden tähden matkailukohteeksi - tylsyysasteikolla.
-----
Noin kirjoittaa tämän päivän Iltalehti. Vähän turhan kiltti on Russ ilmeisesti ollut kirjassaan, mutta mitäs britit kohteliaisuudelleen voivat.
Omat mielikuvani sisältävät myös luonnehdinnat: ruma ja täynnä kaiken maailman valittajia. Myös Suomen Japaniksi voisi paikkaa luonnehtia. Siis sellaiseksi joka ei itse osaa ideoida ja luoda, vaan kopioi ja varastaa muualla kehitettyjä juttuja ja jyrää sitten massallaan pienemmät.
Tamperetta on täällä jo kehuttu niin paljon, etten viitsi lisätä enää mitään. Voivat jotkut herkkänenät pian luulla ylpeiksi.
Rovaniemi lienee vielä säästynyt arvioilta. Johtunee siitä että Jatkoaikaa kansoittavista hesalaisista suurin osa ei matkusta kehäkolmosen ulkopuolelle. Rovaniemen kohdalla voivat tietenkin kiittää onneaan. Lapin pääkaupunki on kuin miniatyyrihelsinki: ihmisissä samaa feikkiä tärkeilyä ja erinomaisuutta. Kaupunki ylpeilee todella muovisilla tekojutuilla (joulupukki), vaikka aitoa asiaa olisi lääni täynnä. Kaikki "tärkeä" tapahtuu cityssä, siis Rovakadun ja Koskikadun varrella, muu on landea. Rovaniemi lienee Suomen ahdistavimpia kaupunkeja. Jospa sinne nyt siunautuisi hieman viisautta ja nöyryyttäkin, kun maalaiskunta syö kaupungin.
Turku. TTY:n ei-turkulainen osakunta ETO (http://www.students.tut.fi/~eto/) käy vuosittain lyömässä puukiiloja Turun rajalle ja yrittää näin saada kaupungin irtoamaan Suomen mantereesta auttaen sitä ajelehtimaan Ruotsiin. Turku on Suomen museo, ummehtunut palanen historiaa.
Mikkeli. Oikealla tavalla leppoisa paikka, jossa ei hötkyillä. Kaupungin sydämenä tori, joka todella toimii eikä rimpuile väkisin pakotettuna jossain kaupungin laidalla. Hyvät kalavedet ympärillä, ravirata. Mitä muuta ihminen muka kaipaa?
er_bai_wu
31.10.2005, 11:38
Jyväskylä: opiskelijoita. Kauppakadun Appro. JYP. Kiva kaupunki. Ehkä täällä asuisi.
Ehkä täällä asuisi? Hauskasti ilmaistu; oletan, että et asu täällä? Muutoin mielenlaatusi on noin positiivisessa mielessä todella kiero.
Ei turhan vakavissaan sitten:
Turku: Mukava ja nätti kaupunki johon voisin vaikka joskus muuttaa. Kunnon talvea ei ole, valitettavasti.
Helsinki: Mannerheimintie, messukeskus, Alcatraz, ja sitten se tortillapaikka Kasarminkadulla... :-)
Jyväskylä: 15v ollut kotikaupunkini ja viihdyn erinomaisesti. Mukavia, leppoisia ihmisiä
Oulu: Muuten mukava kaupunki, mutta aina tuulee ja on kylmä...
Pori: Likainen, työttömyyttä, tehtaita, juoppoja
Rauma: Vanha Rauma on hieno paikka, muuten ihan syvältä...
Tampere: Ou jees, Särkänniemi, Ilves ja Tappara, Hämeenkatu ympäristöineen, Plevna... Voisin muuttaa.
Vaasa: Entinen kotikaupunki. Liikaa suomenruotsalaisia, tuulee aina, ihimiset kyttäilee ja kyräilee toisiansa, suomenruotsalaisilla menee paremmin kuin suomalaisilla, onneton "kävelykatu", Sport ja epätoivoinen pyrkimys liigaan
Ehkä täällä asuisi? Hauskasti ilmaistu; oletan, että et asu täällä? Muutoin mielenlaatusi on noin positiivisessa mielessä todella kiero.
Juu, enpä asu Jyväskylässä. Tosin kuten suosikkijoukkue-kohdasta voi arvella, tulee siellä tasaisin väliajoin käytyä. Kieroushan lienee savolaiselle luonnollinen asia..
TTY:n ei-turkulainen osakunta ETO (http://www.students.tut.fi/~eto/) käy vuosittain lyömässä puukiiloja Turun rajalle ja yrittää näin saada kaupungin irtoamaan Suomen mantereesta auttaen sitä ajelehtimaan Ruotsiin.
Tuohan kävi täällä joskus ja siitä tehtiin juttu lehteen. Olin viereisessä pöydässä, kun eräät turkulaiset päättivät suunnitella kostoa ja vetää jätkiä seuraavan kerran turpaan.
Alamummo
31.10.2005, 21:59
Hah! Minäkin tunnen muutaman valioyksilön Kuurtaneelta, tosin suhteemme on kaiketi hiukan toisenlainen kuin teillä. Jos näiden muutaman uroon mukaan pitäisi luoda sterotypia kuurtanelaasista, olisi se mukava ja luotettava sekä riittävän huumorintajuinen jatkuvalle piikittelylle pohjalaisten alemmuudesta suhteessa savolaisiin.
Tunnetaankohan me samat naamat...
Tuohan kävi täällä joskus ja siitä tehtiin juttu lehteen. Olin viereisessä pöydässä, kun eräät turkulaiset päättivät suunnitella kostoa ja vetää jätkiä seuraavan kerran turpaan.On ne hurjia. Toiset turkulaiset ovat päättäneet suunnitella käyvänsä jääkiekkopeleissä kannustamassa paikallista sm-liigajoukkuetta.
Niin siis aiheeseen. Tämähän on taas sarjassamme ketjuja joissa on lupa provoilla kunnes joku pöljä suuttuu ja sulkiin menee tämäkin hupi. Minulla ei ole mielikuvia eikä ennakkoasenteita. Pelkästään totuuteen perustuvia näkemyksiä, mutta niitä ei kysytty.
Edit: Ja tuo 'pöljä' ja 'suuttuu' eivät viitanneet Koalaan. Huomasin juuri että sellaisen kuvan voi saada. Pahoittelen. Viittasin tulevaisuuden tapahtumiin vielä tuntemattoman tahon taholta.
Siis ei mitään kavereita vastaan, mielestäni tuo on oikeasti hauska juttu, kun käydään hyppimässä kauppatorilla ja puhdistetaan Aurajokea. Tuli vain mieleen kevät-talvelta tällainen tapahtuma. Ei siis mitään vastaan tuota järjestöä, onhan niitä kaikenmaailman juttuja maailmassa.
Tunnetaankohan me samat naamat...
Epäilen vahvasti. Ei sillä, etteikö lakeuksilla asustelisi tuntemieni tyyppien lisäksi muitakin siedettäviä hemmoja, mutta nämä sankarit ja heidän meininkinsä tuntien epäilen siis vahvasti.
Turku: Jotekin jämähtänyt omaan itseensä. Ihmiset hieman täynnä itseään ja pitävät Turkua ainoana oikeana kaupunkina.
Tampere: Rentoja ihmisiä ja hauska murre. Maailman parasta pikaruokaa -> Tapolan mustaa makkaraa.
Helsinki: Se Suomen ainoa metropoli. Paikalliset ihan jees porukkaa, muualta tulleet luulevat olevansa maailman napoja. Monesti tietämys muusta Suomesta loppuu Kehä III:een.
Oulu: Leppoisia ja rehellisiä ihmisiä.
Espoo: Tämähän on vain paikka missä asuu Helsinkissä töissä olevat rikkaat ihmiset.
Vantaa: Kuin Espoo, mutta täällä ei asu rikkaita.
Jyväskylä: Kuin kaverin pikkusisko. Hyvää olet kuullut, mutta ei pidä itsestään isoa meteliä.
Kuopio: Aika mitäänsanomattomia ovat mielikuvat. Kieroja savolaisia, metsää ja järviä.
Rovaniemi: Sitkeitä ihmisiä jotka kestävät pakkasta ja pimeyttä.
Seinäjoki: Suomenkielisen Etelä-Pohjanmaan tiivistymä. Junttikulttuurin paratiisi.
Hyvinkää: Tuning-autojen kehto.
Pori: Suomen suurin mitäänsanomaton kaupunki.
Vaasa: Suomalainen saareke keskellä ruotsinkielistä maaseutua.
Kokkola: Riisuttu versio Vaasasta.
Lappeenranta: Venäläisten turistien ostosparatiisi. Katukyltitkin kahdella kielellä.
Rauma: Ei juuri mitään mielikuvia suuntaan tai toiseen. Rauman Lukko, sen tiedän.
Hämeenlinna: Helsinki-Tampere moottoritien läpikulkupaikka.
Lahti: Jos Suomi olisi Venäjä, Lahdessa tehtäisiin ydinkokeet. Paljon väkeä, vähän elämää.
Kotka - Syntymäkaupunkini, jota on palstalla jostain syystä dissattu aika lailla. Leimallisesti satama- ja teollisuuskaupunki, joka kuitenkin kesällä on kiva paikka, mutta talvella kuin Siperia - kylmä ja todella tuulinen. Täällä pidettiin aikaisemmin kunnon kesäkarnevaalit, jotka nykyisin ovat näivettyneet HMV-tasolle. Jääkiekkokulttuuria täällä ei juuri ole. Tämän asian voi käydä toteamassa suomen ankeimman jää"hallin" sijaintipaikalla Karhulassa. Tämän hallin paikalla oli ennen tekojääkaukalo, jossa minäkinluistelin ensimmäiset kunniakkaat luistimenvetoni Titaanien edustuspaidassa F-juniorina.
Jyväskylä - Kannattamani jääkiekkoseuran kotikaupunki, jossa tuli asuttua viitisen vuotta. Kaupungin asenne kiekkoiluun lähes Kotkan tasoa, mutta halli on sentään lämmitetty. Opiskelijakaupunki, joka on Keski-Suomen sykkivä sydän. Entisen työpaikkani alakerrassa sijaitseva Matsi-Baari oli aikanaan loistavan räkäinen urheilufanin kantapaikka, jossa saattoi ihailla Rise Kurkisen monenkirjavia pelipaitoja ja kuunnella miehen pöhnäisiä juttuja 80-luvulta. Nykyään sekä Rise, että Matsdi ovat siistiytyneet ja ainoastaan Risen kohdalla kehitystä voidaan pitää positiivisena.
Espoo: Tämähän on vain paikka missä asuu Helsinkissä töissä olevat rikkaat ihmiset.
Sunnuntain Hesarissa oli mielenkiintoinen juttu liittyen mielikuvaasi. Oli nimittäin tutkittu Helsingin, Espoon ja Vantaan varakkaiden ja korkeasti koulutettujen ihmisten asuinalueita, ja hyvin tiivistetysti lopputulos oli se, että Helsingissä asuu virkamieseliitti, kulttuurivaikuttajia ja ylipäätään koulutukseltaan ylimpään neljännekseen kuuluvaa porukkaa. Tuloiltaan he eivät ylimpään neljännekseen kuitenkaan yllä. Espoossa taas asuu kärjistetysti eniten ylimmän neljänneksen tuloluokkaan sijoittuvaa porukkaa, bisneseliittiä, jolla on myös hyvä koulutus alalleen. Vantaan varakkaat puolestaan olivat duunaritaustaisia yksityisyrittäjiä. Tämä oli siis todella pelkistetty esitys tuosta jutusta, mutta noin kärjistetysti kuitenkin lokeroi selkeästi kehä kolmosen sisustan tulo- ja koulutustasoltaan.
Helsinki: Se Suomen ainoa metropoli. Paikalliset ihan jees porukkaa, muualta tulleet luulevat olevansa maailman napoja. Monesti tietämys muusta Suomesta loppuu Kehä III:een.
Vantaa: Kuin Espoo, mutta täällä ei asu rikkaita.
Jossain ketjussahan väitettiin jo Esboon olevan Stadia. Se on vähän samanlainen väite kuin mitä olisi, jos new jerseyläiset väittäisivät olevansa osa New York Cityä. Jos haluaa asua maalla omakotitalossa niin silloin valitsee sen mukaan ja kyllä siihen omaan valintaansa pitäisi pyrkiä olemaan tyytyväinen, eikä kuvittele olevansa keskustassa. Maallemuuttamisessahan on kuitenkin kyse elintilan hakemisesta. Nuorempana kun tuli asuttua omakotitalossa (luonnollisesti ydinkeskustan ulkopuolella) stadiinlähteminen tarkoitti, että mentiin Stockalle. Aikuisena kun on tullut asuttua maksimissaan parin minuutin ajomatkan päästä Stockasta, ei kyllä enää ko. ilmaisua ole tullut käytettyä.
Voihan se olla, että joillain loppuu tietämys Kehä III:een. Itse en kyllä tunne noita Kehä I, II tai III alueita juuri ollenkaan. Mielestäni on jotenkin tarpeetonta käydä niillä seuduilla ellei mene esim. lentokentälle. Harvoin käyn edes Länsiväylällä, koska täällä kaupungin keskustassa viihtyy ihan hyvin. Näin ollen rannikkoseudut sekä Helsingissä että Espoossa ovat tulleet tutuksi, mutta eivät pelloille rakennetut sisämaaseudut. Voi toki olla sekin totta, ettemme täällä tunne kaikkia Suomen kuntia ja kaupunkeja niin hyvin. Se taitaa johtua siitä, että täällä on asuttu kymmeniä tai satoja vuosia, eikä maaseutumatkailulle ole Ahtisaaren Mara tyyppistä intohimoa. Joskus toki monet käyvät Lapissa tai Tahkolla laskettelemassa tai jotain muuta vastaavaa, mutta kuitenkin Suomenlahden veneilyseutujen (kuten Hanko) lisäksi ei paljon noita mestoja varmaan kovin moni käy pällistelemässä. Ulkomaille on kuitenkin niin helppo muutamassa tunnissa päästä ja siellä on oikeasti mielenkiintoisia paikkoja paljon. Niinpä moni tuntee vaikkapa Keski-Eurooppaa paremmin kuin muuta Suomea.
Helsinkiä, Espoota tai Vantaata on äärimmäisen vaikea määritellä. Kaikissa on kuitenkin omia hyvin erilaisia osiaan. Jokaisessa on varmasti hyviä ja huonoja seutuja. Vantaan ongelma on vain se, että heiltä puuttuu meri, joten jäävät jo lähtökohtaisesti inferiooriseen tilanteeseen.
Cannibal
04.11.2005, 00:31
Tänään kyllä parani mielikuva Hämeenlinnasta ainakin yhdeltä osin. Kävin pelin katsomassa Rinkelinmäellä, ja hallin portaita kävellessäni ja tullessani ovelle siinä ryysiksessä eräs vanhempi mieshenkilö hymyili leppoisasti, taputti olalle ja sanoi että "mene sinä nuoremmaksesi ensin".
Periaatteessa täysin mitätön tapahtuma, mutta olipas SYMPAATTINEN mies. Oikein sydäntä lämmitti tuollainen ystävällisyys. Ei tuollaisen jälkeen voi kaupungista enää ajatella mitään pahaa jos asukkaat ovat tuollaisia.
Tässäpä muutamat kommentit sekavassa järjestyksessä.
Joensuu: Ilo elää Joensuussa - NOT! Äärimmäisen huonoa palvelua ja tympeitä, ahdistuneita ihmisiä. Suurin osa. Yhdeksän vuoden kokemus. En saatana voisi muuttaa enää Joensuuhun.
Kemi: Perämeren punainen persereikä. Mukavia biljardisaleja, oli ainakin joskus. Never Kemiin asumaan.
Kouvola: Ahdistava arkkitehtuuri, rumimmat naiset, joihin olen ravintoloissa törmännyt. En voisi muuttaa Kouvolaan.
Tampere: Nättiä kesällä, mutta mattinäsiä ym tuulipukukansaa yhtä paljon kuin Tallinnan lautoilla. Voisin silti muuttaa Tampereelle.
Turku: Ei pahaa sanottavaa, Antti "Itkijä-Antti" Aalto ärsyttää. Voisin muuttaa Turkuun.
Hanko: Hieno paikka kesällä. Käykääpä talvella. Hyi saatana! Tuulee, ei ketään, autiot rannat, kesäravintolat kiinni, ei yhtään mitään. Ei edes lunta. En voisi muuttaa Hankoon.
Imatra: Hieno koski, joka kuitenkin padottu. Valtionhotelli on tyyllikkäin suomalainen hotelli, jossa olen lomiani viettänyt. Muuten kaupunki on käsittämätön, koostuu kolmesta kirkonkylän kokoisesta kauppa- yms keskittymästä. Paperin työsulun/-lakon aikana kaduilla käsittämätön määrä örveltäviä äijiä. Muuttaisin viereiseen Lappeenrantaan heti, jos huomaisin asuvani Imatralla. En voisi muuttaa.
Lappeenranta: Hauska, hieman laulava nuotti murteessa. Korostuu erityisesti nousuhumalaisilla naisilla. Kaunis kaupunki ainakin kesällä. Hieno kauppahalli. Voisin muuttaa.
Ja lopuksi arvoisa pääkaupunkimme Helsinki. Taas pitkästä aikaa kävin ja edelleen samat asiat ärsyttivät. Keskellä päivää spurguja ym. vitun pahalle haisevia ydinkeskusta täynnä, mitä lie muualla? Kusi, paska ja oksennus haisee niin busseissa, metroissa kuin raitiovaunuissakin. Pari alan jätkää kaivelee mäkkärin roskista yms. Suurin osa tavallisista ihmisistä ovat sen oloisia kuin pelkäisivät koko ajan paljastuvansa maalaisiksi, ikään kuin vaikka pommi räjähtäisi, ei mitään reaktioita - mihinkään. Ei saatana, vaikka kuinka olisi paremmat tarjonnat palveluissa, kulttuurissa, työpaikoissa, palkoissa ja tapahtumissa - ihan missä vain, en aiemmin mainitsemieni asioiden vuoksi muuttaisi. Asella uhatessakin miettisin, josko ottaisin sen luodin sittenkin.
sika säkissä
04.11.2005, 10:34
Minä Vaasan, väkilukuaan isomman kaupungin poika kerron, mitä moomma näistä mieltä:
-Hellsinki. Vaasa isona.
-Tampere. Junttien paratiisi, Seinäjoki isona
-Lappeenranta. Kantakaupunki pienempi kuin lähiöt
-Kuopio. Älä uskalla luottaa liikennemerkkeihin.
-Jyväskylä. Missä muualla maailmassa annetaan rakentaa nelikaistainen tie kantakaupungin ja järven väliin?
Ja lopuksi syväanalyysi rakkaasta kotikaupungista: 75% suomenkielisiä, siltikin pidetään täysin hurrikaupunkina, ei haittaa mua. 58 000 asukasta, mutta jos pinta-ala olisi yhtä iso kuin vaikka Kuopiossa, satatuhatta ei olisi kaukana. Eli tiivis tunnelma. Niin kuin hallissakin.
Kaventaako suljettu sm-sarja maailmankuvaanne?
sika säkissä
04.11.2005, 11:28
Minä vielä. Pohjanmaalla on vekkulia sakkia. Tämä tarina on tosi!:
Renki liikuskeli niityllä vanhat kuluneet kengänranit jalassaan.
Rovasti tuli paikalle ja totesi että "onpas huonot kengät". Hän lupasi että renki saa käydä hakemasta ruustinnalta rovastin vanhat kengät.
Renki riensi talolle. Ruustinna ja hänen tyttärensä sattuivat olemaan juuri ovensuussa, ja renki sanoi naisille että "rovasti käski teidän antaa pillua."
Ruustinna sitä siunaili ja väitti että ei usko.
Silloin renki huusi pellonlaitaan jääneelle rovastille että
" Ei se anna! "
Tähän rovasti huusi takaisin että
"Se on annettava! "
Tähän huusi renki jotta
"Toinenko vain? "
Johon rovasti vastasi että
" Ei kun molemmat!!"
ELÄKELÄINEN
04.11.2005, 11:51
Kokemukseen perustuvat nämä mielikuvat:
Hämeenlinna: Komea linna,jonka lähellä soitetaan teltassa lastenmusiikkia.Hotelli Aulanko on vankila,jossa opetetaan myymistä.Ihmisistä en paljoa tiedä.Yksi oli nuorena kaunis,hiipunut sittemmin.
Tampere:Tykkään.Olemme jopa huviksemme ollet siellä öitä hotellissa.Ihan oikea kaupunki,kuitenkin stadia huomattavasti leppoisampi.Jotenkin siinä on vaan aina fiilistä kun kävelee sitä yhtä katua tamperelaisten keskellä.
Turku: Kakinpuolin vastenmielinen.Muutan mieleni heti kun tutustun täyspäiseen turkulaiseen.Tilaisuuksia on ollut monia.Erittäin hyviä ravintoloita kylläkin.
Jyväskylä: Jotenkin on jäänyt asukkaista mukava kuva pääosin.Eivätkä puhu kovin oudosti.
Oulu:Vain kerran käyty.Kaikki tuntuivat olevan kännissä ja siivotonta oli.Ihan erilainen kuin olin kuvitellut.
Kajjaani:Kesälomalla kiva,duunireissuilla tylsä.Jälkimmäisessä tapauksessa kaupunkiin liittyy niin paljon turhaa ajantappoa,että jotta.Niin ja humalaiset pitävät yöllä huutoa.Linnasysteemmi on kyllä hieno ja kanava.Näin pitää historiaa esittää.
Lappeenranta:Kaikki suht kohdallaan.Venäläisiä vaan nykyään liikaa.Nätti kaupunki eikä ahista talvellakaan.Puheliasta porukkaa.
Rauma:Esim.torilla aika suuri kontrasti edelliseen.Äijät seistä jurottaa.Parissa liikkeessä Suomen paras palvelu.
Pori:Onko liikennejärjestelyt ja outo puhe jo mainittu?
Kouvola:Keskellä päivää terassilla uhattu vetää turpaan.Tämmöistä voi ehkä käydä myös Forssassa ja Heinolassa.
Espoo: Entinen kotikaupunki,jonka loistosta ei ole mitään jäljellä.Kaikki lapsuuden paikat täyteen rakennettu.Juntit muuttaa sinne,kun luulee,että se on hienoa.En palaa.
Järvenpää:Tässä yhdistyvät kaikki hyvät puolet.Paljon muualta tulleita ihmisiä,jotka osaavat luontevasti kommunikoida muiden ihmisten kanssa.Ei harrasteta semmoista kyräilyä kuin vastaavan kokoisissa muun maan kylissä.Kaupunki helppo ottaa haltuun ja Helsinkiin pääsee kun vaan ylittää Tuusulasta,Keravasta ja Vantaasta muodostuvan tutkimattoman jänkhän.Muuttaisin,jos en jo asuisi.
No Ristus!Täällähän ei ole pääasias kun hyvää palautetta e-pohjanmaasta.Ja kyllähän se on niin, notta tää o ristuksen hyvä paikka asustaa.Ruukataan ryypätä korvee kaupal viinaa ja tapella muiren etelä-pohjalaasten kans.puukkojen kans tietty;)!Omia mielikuvia:
Helsinki:Ihimiset on sellaasia,että ei paljon välitetä muusta ku omasta navasta.Sosiaaliselle kaverille paikka numero 1.
Espoo,vantaa:Rikkairen asuin sijoja.Käyvät helsingis töis.
Turku:Leppoista porukkaa.Puhuu niin ristusksen vaikiasti,ettei tee mieli jutella ku korkeintaan pöhönäs.
Tampere:Suosikki kaupunki!!!Ihmiset mukavia.Ihmiset ei syö muuta ku mustaa makkaraa.Paras jääkiekkojoukkue(ei se eläin)!
Jyväskylä:Nuorekas kaupunki,missä voi saara heleposti turpahan.
Älkää ottako herneitä tästä kirjoituksesta.Huumoria...huumoria ;).
ELÄKELÄINEN
04.11.2005, 13:42
Perjantaisin kirjoitetaan rästiraportteja,joten jatkan:
Joensuu:Suomen paras hammaslääkäri pelasti lomareissun lopulta.Skinejä,hulinaa ja väkivaltaa ja joku hirveä kaupunginosa.Joensuulaiset käyvät katsomassa oikeaa pesäpalloa Kiteellä.Jostain syystä synkkä kaupunki vetää opiskelijoita palloilujoukkuesiinsa.
Kuopio:Vähemmän lupsakkaampi kuin luulisi.Hieno satama,josta pääsee laivalla.Kieroja savolaisia,mutta ei yhtä kieroja kuin Varkaudessa.
Varkauden Päiviönsaari on muuten täynnä karvakäsipizzerioita,joissa jaetaan pizzaa ja kebabia ilmaiseksi,mutta silti ei kellekään kelpaa.
Vaasa:Taas fiilisjuttu,tykkään.Aina on ollut kivaa,lomamatkojen vakiopysähdyksiä kotimaassa.Ulkomaalaiset tosin möykkää illalla torilla.Tällä en tarkoita ruåtsalaisia,joista ei oikeasti ole haittaa.
Pohjanmaa: Tuntematonta aluetta.Tuntemani pohjanmaalaiset ovat selvinpäin mykkiä.Kännissä niitä ei saa hiljaiseksi ollenkaan.Teuvan marssi raikaa ja sivulliset lentävät ristivyöstä.Pitävät normaalisti sosiaalisia tyhjänpuhujina.
Kerava:Tämmöinenkin on pitänyt keksiä puskurivyöhykkeeksi Järvenpään eteläpuolelle.Väestö pakkosiiretty muualta.Kaupungista astuu junaan useinkin Daltonin veljeksiä Sherwoodista.
Mäntta:Jumaliste yllätyin.Hieno kaupunki,upeita museoita,kansainvälinen fiilis ja liikennevalot ja kaikki.Jos johonkin pikkukylään pitäisi muuttaa niin tähän.
Sotkamo:Kainuussa on kivaa myöskin.Sapokan ranta ja pesisstadion ja maatilamajoitus.Parasta Suomea ehdottomasti.
Imatra: Kumma paikka.Talvisella iltakävelyllä voisi luulla neutronipommin iskeneen.
Täysi vastakohta viihtyisälle Lappeenrannalle.
Jääkoneenkuljettaja
04.11.2005, 14:41
Jaa tällainenkin vielä...
Jyväskylä - Mukavan oloinen pieni opiskelijakaupunki, tosin juuri nämä muualta muuttaneet "akateemiset" pilaavat maisemaa. Alkuasukkaat tosin, ovat erittäinkin miellyttäviä tavattavia. Älkööt sekoittako opiskelijoita jyväskyläläiseen, se ei ole reilua.
Turku - Satama. Teräsrautelassa kasvoi rinnat tytöille nopeammin kuin muualla, luulen. Tai sitten ala-asteikäisenä jo täyttivät kuppinsa. Pinnallisuuden tyyssija. Historia.
Vantaa - Vantaa Hotelli. Ikea.
Espoo - Leppoisa kaupungintapainen paikoin. Viihtyisä. Espoolaiset ihan leppoisaa sakkia.
Helsinki - tunkkainen. Yrittää liikaa. Ihan viihtyisä. Historia.
Kemi - Perämeren persereikä, älkää käykö henkilökohtaisesti toteamassa.
Lappeen ranta - Pieni ku sieni. Erittäin miellyttävät alkuasukkaat. Pidän kyllä.
Pori - Amis.
Rauma - suosittelen kommunikoimaan englannilla. Viihtyisä kaupunki. Historia.
Oulu - Kylymä. Koti.
Kotka - Meri.
Joensuu - Ahdistavan oloinen paikka.
Rovaniemi - Helevetin kylymä. Pakollinen stoppi pohjoisemmas mennessä.
Pudasjärvi - "Kaupunki", hehehehehe!
Iisalmi - Reteetä väkeä.
Kuopio - Erikoinen paikka ja murre, liikennejärjestelyt omaa luokkaansa.....
Erityismainintana Tampere ja Hämeenlinna. Liekö sukujuuret itselläni tekosyynä sille, miksi pidän näistä "viimeisistä pirkkalaisista", tai viihdyn heidän kotosijoillaan. Miellyttävät kaupungit vierailla, miellyttävät alkuasukkaat.
Itse asiassa, jokin outo viehätysvoima tai sitova voima on oululaisten ja tamperelaisten välillä. Missä tahansa he tapaavat, aina tuntuvat tulevan erityisen hyvin juttuun. Outoa sinänsä. Ei haittaa, tosin. Tampereelle voisin peräti muuttakin.
Vantaan ongelma on vain se, että heiltä puuttuu meri, joten jäävät jo lähtökohtaisesti inferiooriseen tilanteeseen.Vantaalla on merirantaviivaa.
Vantaalla on merirantaviivaa.
Tämä on totta, joskin rantaviivaa taitaa olla alle kilometri.
Uleåborgir
04.11.2005, 20:02
E-Pohjanmaata on täällä kovasti hehkutettu niin myönteisessä kuin kielteisessäkin mielessä. Kemiä taas pääosin kielteisessä. Itselläni alkaa olla varsin runsaasti kokemusta kyseisestä maakunnasta ja tuosta pohjoisemmasta kaupungista koskapa on muijani kotoisin Ähtäristä, E-Pohjanmaan reunimmaisesta linnakkeesta ennen Pirkanmaata ja Keski-Suomea. Vietin myös Lapualla yhden lukuvuoden kansanopistossa vuosina 1k+0,998k-1k+0,999k.
Vanhempani ovat Kemistä ja asuin siellä kolme ja puoli vuotta.
Niinpä annan omat mielikuvani tulla julki.
Ähtäri:
E-Pohjanmaan ja Keski-Suomen hybridimäinen sekoitus, jossa on kauniit maisemat, eläinpuisto ja Club 52 -niminen teinihelvetti, jossa käy yllättävän paljon väkeä Ähtärin verraten alhaiseen väkilukuun, vähän reilut 7000, suhteutettuna. Ähtäri sisältää todellisen perusraitin, Ostolantien, jonka varrelle on pystytetty kaikki keskeiset palvelut.
Ihmiset ovat siellä varsin ystävällisiä, mutta tietty sisäpiirimäinen sulkeutuneisuus leimaa kunnan kulttuuria, nuoria ihmisiä tosin vähemmän. Nuorisolla on tapana lähteä opiskelemaan joko Tampereelle tai Helsinkiin. Seudulla on voimallinen kärppäkannatus; ilmeisesti pohjoisen seura assosioituu tuolla eläinpuiston ja sikäläisten partiolaisten Kärppä-viestin (erittäin suosittu harrastus tuolla seuduin) omiin paikallisiin asioihin ja näkyy siten myönteisinä mielikuvina Kärppiä kohtaan. Olen tuosta itsekin osallinen - olen saanut lämpöisiä kommentteja kärppäkannatajuudestani.
Toisaalta E-Pohjanmaalle tyypillinen Tappara-fanitus on täällä enemmän Ilves-fanitusta. Ähtäri on suhteellisesti kepulaisempi kunta kuin moni muu EP:n kunta. Oikeistolaisissa eli kokoomuslaisissa kunnissa on Tappara vahvempi brändi. Silti Ähtärissäkin on Tappara- ja myös TPS-kannatusta. Jälkimmäistä on vaikea ymmärtää.
Lapua:
Joo-o. Kovin uhoisa, mutta jollakin tapaa harras super-ep-pitäjä - nykyisin kuitenkin kaupungin statuksella jylläävä myyttinen EP:n metonymia. Ulkopuolisen on tuolla todella vaikeaa päästä paikkakunnan piireihin. Nuoriso tulee traktoreilla iltaisin keskustaan ja erittäin suosittu kohde on Karhunmäen kristillisen opiston parkkipaikka. Satunnainen ulkopaikkakuntalainen pitkätukka kävelee helposti nyrkkiin keskustassa, varsinkin iltaisin. Kosolalainen uho ja ylpeys ovat täällä voimakkaasti esillä. Silti tuossa näin itse paljonkin myönteisiä puolia.
Yhteisöllisyys oli vahvaa ja herännäis- eli körttikulttuuri oli sangen suvaitsevaa verrattuna ahdasmieliseen lestadiolaisuuteen, jota tapaa paljon täällä Pohjois-Pohjanmaalla.
Pohjalainen uho ei ole pelkästään pelottavaa tai uhkaavaa, näen sen itse alueen voimavarana ja uskona urheilutermillä "omaan tekemiseen". Kärjistettynä tämä ilmenee vaikkapa siten, että jos pohjalainen asuinrakennus on jostain homehtunut, voi isäntä sanoa: "täs on harvinaasta hometta, tällaasta hometta on täs pitäjäs vain kaharees taloos."
Töysä:
Töysän alueella on Tuurin taajama ja siitähän Töysä parhaiten tunnetaan - Keskisen kyläkaupasta. Itse kirkonkylä on hiljainen maalaiskylä, jossa on yksi kauppa ja pari pankkikonttoria. Nesteeltä saa Rolls -burgereita ja Kotipizzaa. Koska Keskisen kyläkauppaan on Töysän kirkonkylästä matkaa vain kuutisen kilometriä, hoitavat paikkakunnan asukkaat suuremmat ostoksensa ja muut palvelun tarpeet siellä, eikä raitilla siksi näy juurikaan ihmisiä.
Töysä on paikkakuntana erittäin maaseutumainen ja ihmiset elättävät siellä itsensä kovalla työllä, mutta valituksia ei kuule. Paikkakuntaa leimaa myönteinen maahenki peruna- ja viljapeltoineen.
Se Etelä-Pohjanmaasta. Siirryn 400 kilometriä pohjoiseen, Kemiin.
Kemi:
Täällä on kovasti rienattu Kemiä. On totta, että se ei viehätä imagollaan, mutta ei se niin kamala paikka ole kuin täällä on annettu ymmärtää. Itse olen asunut Kemissä opiskeluaikoinani kolme ja puoli vuotta, vanhempani ovat sieltä kotoisin kuten myös isovanhempani (3/4 heistä R.I.P).
Vuosituhannen vaihteessa Kemissä vaikutti useita todella vaarallisia jamppoja. Yksi kerrallaan he ovat kuitenkin painuneet autuaammille sähköshokkilaite-, haulikko-, ja puukotusmaille. Ovat joko kuolleet yliannostuksiin tai sitten toisten vastaavien suorittamiin henkirikoksiin. Rikollisuuden puolesta Kemi ei ole läheskään sama pelottava paikka kuin oli 2000-luvun alussa.
Kemi on muutenkin pessyt kasvojaan ja uusi venesatama on komea ilmestys. Kesällä Kemi onkin todella siedettävä paikka. Talvella paska haisee ja viima käy hermoille. Kaupungissa on kuitenkin ilmeisesti ikävien luonnonolosuhteitten vastapainoksi rakentunut vahva kulttuurielämä teattereineen ja etenkin muusikoineen. Jokainen kemiläinen vähintään tuntee hyvin jonkun muusikon ellei ole sitä itse. Etenkin progressiivinen rock Afterglow- ja Body By JAyk-yhtyeineen on erikoista. Sonata Arctica ponnistaa Kemistä. Näin myös Thyrane. Ilmeisesti pimeä pohjoinen ulottuvuus innoittaa laulamaan pimeyden ruhtinaasta tai lähellä tuota olevista ilmiöistä.
Kommunistisuus on läsnä Kemissä, sitä ei voi kieltää. Se ei kuitenkaan näy jokapäiväisessä elämässä. Kemissä eivät liehu punaliput tangoissa ja itse asiassa Kemi on yksi eniten "ryssävihaisista" kunnista Suomessa. Kommunistisuus ja vasemmistolaisuus johtuu yksinkertaisesti siitä, ettei Kemin alueella ole maanviljelystä, kuten 25 km pohjoisemmassa sijaitsevassa Torniossa, ja väki joka on töissä, on palkattuna pääasiassa joko Stora Ensolla tai Metsä-Botniassa.
Tornio:
Kuljin Kemistä tuon kolme ja puoli vuotta Torniossa opiskelemassa medianomiksi. Minulla myös oli kämppä Torniossa puolen vuoden ajan. Torniosta minulla ei ole paljonkaan hyvää sanottavaa. Se on myönteistä, että Torniossa ei tarvitse juurikaan pelätä väkivaltaa. Kielteisiä seikkoja löytyy useita: Tornio on täysin kuollut kaupunki etenkin arki-iltaisin. Siellä ei ole mitään tekemistä. Toistan: ei mitään tekemistä. Viikonloppuisin kaupungin kapakat eli Umpitunneli ja Kaupunginhotelli vetävät opiskelijoita. Siellä rastatukkaiset neekerit ja ranskalaisopiskelijat vikittelevät suomalaistyttöjä ja ulkomaalainen pääseekin helpommin laittamaan rasiaa väärinpäin soikeaksi kuin suomalainen tallukka.
Kepulaisuus on täällä yhtä lähellä kuin sukka jalkaa. Tornion alue on valtava (~1227 km2), eli yli 12 kertaa Kemin pinta-alaa (~97 km2) suurempi. Sinne mahtuu kovasti peltoa ja maanviljelijöitä. Haaparantalaiset nuoret pörräävät Tornion kujilla mopoiksi luokitelluilla traktoreilla ja viima käy Perämereltä.
Ylimäen liikenteen bussit tuovat Kemi-Tornion alueelta runsaasti katsojia kärppämatseihin. Kärppien kannatus onkin täällä itsestään selvä asia, ja todiste siitä, että Kärpät on puolen Suomen joukkue.
banaaninviljelijä
04.11.2005, 22:27
Vimpeli: Mekka
hannes_ko
04.11.2005, 23:37
Vimpeli: Mekka
Jep. Spordenkin voi bongata Monacosta, Torinosta, Rivieralta tai Vimpelin R-kioskilta.
Kirjat ovat olleet Jyväskylässä nyt reilun kuukauden ja viimeiset pari viikkoa ovat olleet ensimmäiset kosketukset arkeen keskisuomalaisena. Hauska kaupunki vaikuttaa olevan, aivan kuten mielikuvanikin oli. Varsinkin näin ydinkeskustassa asuvana ovat kaikki tarpeelliset palvelut 100 m säteellä kämpästä, lenkkimaastot ja harrastusmahdollisuudet hyvät ja liikenneyhteydet pelaa kaiketi riittävästi. En ole katunut muuttoani omakotitaloalueelta isomman kaupungin keskustaan.
Jos olenkin kaupunkina Jyväskylään tyytyväisempi kuin Lohjaan, yksi asia oli Etelä-Suomessa paremmin hanskassa, nimittäin liikenne. Nykäset eivät juuri valoja tai jalankulkijoita kunnioita, kaistaa vaihtaessa saa odottaa koko jonon ohimenoa ja niin edelleen. Toki noita rikotaan jokaisessa kaupungissa paljon, mutta Lohjalla muistan kuitenkin saaneeni tilaa lähes poikkeuksetta vaihtaessani kaistaa, eikä nopeudet keskustassa olleet näin kovia ylipäätään. Ärsyttävintä on kuitenkin se, kun jengiä lappaa jatkuvasti autolla kävelykadun ylitse Väinönkatua pitkin, vaikka osuuden pitäisi olla sallittu vain busseille. Mikähän mättää, kiellosta kun on kuitenkin selkeät merkinnät.
Mietin vain, että onko kysymyksessä se, että Jykylässä ajalee kai paljon jengiä ympäristön maaseutupitäjistä, joissa isoihin liikennemääriin ei ole totuttu ja näin ollen joustavaan käyttäytymiseen ei ole edes tarvetta. Sitten samat tontut ajalevat miten sattuu, kun pääsevät niinkin suuren cityyn, kuin Jyväskylä on. Tiedä häntä, todella ärsyttävä ilmiö on kyseessä. Muuten olen ollut todella tyytyväinen kaupunkiin ja sen autottomiin, ystävällisiin ihmisiin
macnevis
31.12.2006, 15:47
En nyt löytänyt enemmän lähellä olevaa ketjua, enkä jaksa avata uuttakaan joten.
Tosiaan vuokranantajani soitti perjantaina ja ilmoitti irtisanovan vuokrasopimukseni, aikaa lähteä kämpästä 3kk. No tämänhän olisin saanut riitautettua ihan täysin, koska vuokrasopimuksessa lukee, että määräaikainen kesäkuuhun asti ja siitä eteenpäin 1 kk irtisanomisaika. No enpä tehnyt sitä, koska tämä on pieni ja kallis asunto.
No joka tapauksessa, katselin näitä uusia asuntoja ja haluaisin kuulla kommentteja espoolaisilta ja tietenkin muiltakin jotka tunnistaa paikan, että minkälaista asuinaluetta on Ymmersta/Koivuhovi? Junalla sinne näköjään pääsee, mutta aika kauan kestää, että on Pasilassa. Kouluni sijaitsee Pasilassa ja käyn hakemassa työautoni Vantaalta, joten ihan täydellisessä suunnassahan kyseinen paikka ei ole, mutta jos muuten on ihan ok-aluetta, niin voishan sitä muuttoa harkitakin.
Joten kertokaa hyvät immeiset jos tiedätte mitään alueesta!
No joka tapauksessa, katselin näitä uusia asuntoja ja haluaisin kuulla kommentteja espoolaisilta ja tietenkin muiltakin jotka tunnistaa paikan, että minkälaista asuinaluetta on Ymmersta/Koivuhovi?
Pieni juuri rakennettu asuinalue lähellä Koivuhovin juna-asemaa. Rakentamista on vielä jonkinverran alueen itälaidalla. Asuntojen omistuspohja laidasta laitaan: kohtuuhintaista-kallista omistusasumista, vapaan rahan vuokra-asuntoja, Espoonkruunun vuokra-asuntoja, asumisoikeusasuntoja jne.
Liikenneyhteydet hyvät, mutta alueella ei läpikulkuliikennettä, mikä rauhoittaa. Palveluita enemmän lähellä 1-1,5km päässä Kauniaisissa ja toisaalta lännessä Espoon keskuksessa. Loistavat ulkoliikuntamahdollisuudet kun alueen vieressä Kasavuoren ulkoilualue ja eteläpuolella lähellä keskuspuisto.
Jos on lapsia: alueella on päivähoitoa ja uusi alakoulu.
Alueen nimi on Ymmersta.
Puscutractori
01.01.2007, 01:54
Hämeenlinna: Kaunis pikkukaupunki matkalla Tampereelle. Armeija-ajalta Parolannummelta jäi sekä hyviä että huonoja muistoja. Porukka on ihan mukavaa, mutta paikallispatrioottien suuri esiintymistiheys heikentää viihtyvyyttä.
Tampere: Hieno, kaunis kaupunki, varsinkin kesäisin. Mukavaa porukkaa riittää. Tamperelaisten kanssa olen aina tullut hyvin juttuun. Jääkiekkokulttuuri on hyvää ja omaleimaista. Erityismaininta Suomen mukavimmasta maratontapahtumasta. Pientä miinusta mustamakkarasta. Voiko joku todella käyttää sitä ihmisravinnoksi? ;)
Turku: Kaupunki, jossa julistetaan joulurauha ja valmistetaan sinappia. Osa asukkaista on täysin sietämättömiä ja osa siedettäviä.
Vantaa: Lähiöitä ja peltoja. Pääkaupunkiseudun ongelmaisin ja köyhin kaupunki, jossa ei ole ainuttakaan oikeaa nähtävyyttä. Puolitoistavuotta tässä kaupungissa riitti minulle loppuelämäkseni.
Espoo: Armas synnyinkaupunkini ja nykyinen asuinpaikkani. Kaupunki, jonka syntyperäiset asukkaat eivät elvistele asuinpaikallaan, koska mitään syytä elvistelyyn ei ole. Espoon rikkaus on tavallaan melkoinen myytti, koska rikastuminen on lähinnä Nokian aikaansaamaa ja monet rikkaista ovat muuttaneet muualta. Suurin osa Espoon vanhoista asuinalueista on aivan tavallisia keskiluokkaisia alueita. Ikuinen pikkuvelisyndrooma Helsinkiin nähden johtunee siitä, että Espoota on vaikea pitää oikeana kaupunkina. Joukkoliikenne on heikkoa (Kyllä, kaikki espoolaiset eivät autoile. Itse en koskaan ole edes omistanut autoa). Parhaimmillaan Espoossa yhdistyvät sekä kaupungin että maaseudun hyvät puolet.
Helsinki: Naapurikaupunki, jossa asuu mukavia ihmisiä. Kesäisin Helsinki on upea paikka. Palvelut, kulttuuri jne. ovat Suomen muihin kaupunkeihin nähden aivan omaa luokkaansa. Opiskeluni ja työni vuoksi olen vuodesta toiseen vieraillut Helsingissä lähes päivittäin, joten se tuntuu tavallaan toiselta kotipaikaltani, vaikka pidänkin itseäni nimenomaan espoolaisena.
Jyväskylä: Mukava yliopistokaupunki, jossa olen kesäisin usein vieraillut. Porukka on useimmiten mukavaa.
Kuopio: Lupsakkaa menoa. Savolaisten kanssa ei koskaan tule aika pitkäksi.
Joensuu: Vaimoni kotipaikka, johon olen tutustunut säännöllisesti. Joensuu on pitkälti mainettaan parempi, mutta minään ihannepaikkakuntana kaupunkia ei suurin surminkaan voi pitää. Porukka on kummallisen kaksijakoista: naiset ovat lähes poikkeuksetta mukavia ja miehet epämukavia. Ahdistunutta nuorisoa tuntuu riittävän.
tahtookirjoittaa
24.08.2008, 01:05
Pistetään nyt sitten omiakin mielikuvia (huom, korrrostan mielikuvia, sillä läheskään näissä kaikissa kaupungeissa en ole käynyt) joistakin Suomen suurimmista, ja vähän pienemmistäkin kaupungeista:
Helsinki: Ei se helsinkiläisten ylimielisyys muuta Suomea kohtaan valitettavasti ole pelkkä klishee; olen elämäni aikana tutustunut lukuisiin helsinkiläisiin, ja valitettavasti tuo muun Suomen halveksunta on suurimman osan kohdalla ihan totista totta. Poikkeuksiakin tietenkin löytyy. Mutta jos Lohjalla käydessä jo "piipahdetaan landella", niin kertokoon tuo kaiken olennaisen. Hartwall-areena ja Petoluola lienevät ainoat jääkiekkoareenat Suomessa, jossa joutuu pelkäämään turvallisuutensa puolesta, jos on väärän joukkueen fanipaita päällä. Sorry vaan, mutta tällainen mielikuva minulla on.
Tampere: Kaunis kaupunki, jonka asukkaat ovat pääsääntöisesti lupsakkaa, rentoa väkeä. Muutenkin kaupunkia leimaa jotenkin sellainen rento meininki. Kokoonsa nähden Tampereen kaduilla näkee yllättävän vähän sammuneita alkoholisteja.
Jyväskylä: Kaupunki on vähän niinkuin jääkiekkoseuransakin, ei herätä oikein minkäänlaisia mielleyhtymiä. Paljon siellä kuulemma on siltoja. Onhan siellä tullut käytyäkin, mutta olin niin natiainen, etten muista tuosta juuri mitään. Kaupunki, johon ei ole asiaa muulloin kuin MM-rallin aikoihin.
Pori: Kaupunki, jonka yöelämä on väkivaltainen, ja jossa ei baarissa saa jättää juomaansa hetkeksikään vartioimatta. Tunnen kaksi porilaista henkilökohtaisesti: toinen on kenties kusipäisin ihminen, johon olen eläessäni törmännyt, toinen ehkä miellyttävin persoona, jonka kanssa koskaan olen saanut olla tekemisissä. Vedä siitä sitten johtopäätöksiä. Jatkiksen Ässät-osioita lueskelemalla voi myös tehdä erinäisiä päätelmiä.
Rauma: Sympaattinen pikkukaupunki, joka menetti RMJ:n periviholliselleen. Murreyhteneväisyys Turun seudulle. Mukavanoloisia ihmisiä. Kaunis kaupunki.
Oulu: Oululaisille muodostuu humalapäissään liian kova itsetunto, varsinkin näin Kärppä-dynastian aikana, mutta kyllä oululaisten kanssa ihan juttuun tulee. Vuoden 2004 finaalisarjan aikana tuli vaihdettua paljonkin sanoja oululaisten kanssa, ihan positiivisessa hengessä. Kai Oulu joku Suomen teknologiakeskus on, sellainen mielikuva on syntynyt. Yksi Suomen kehittyvimpiä kaupunkeja tällä hetkellä.
Kerava: Iisalmesta saa parempaa.
Rovaniemi: Mukavan viileä ja raikas ilmasto myös kesäisin. Eipä juuri ole rovaniemeläisten kanssa tullut oltua tekemisissä, ja vain kerran on käytykin.
Kotka: Merellinen kaupunki, joka tosin on liiaksi tarttunut Junnu Vainion legendaan.
Lappeenranta: Siellä on paljon venäläisiä. Myös pilluralli lienee muita Suomen kaupunkeja yleisempi harrastus täällä. Maisemallisesti kaunis, Etelä-Saimaan läsnäolon ansiosta. Se murre tarttuu ihan saatanan tehokkaasti!
Kouvola: Hajuton, mauton, väritön. No on siellä sentään KooKoo ja Kouvot.
Lahti: Suomen väkivaltaisimpia kaupunkeja. Talviurheilukeskus. Eri murreryhmien sulatusuuni. Lahtelainen identiteetti, mikä se on?
Espoo: Noin iso kaupunki, eikä edes keskustaa missään. Kaupunki, jonne ei ole asiaa kuin Blues-TPS -paikallisderbyn yhteydessä.
Jokohan näitä olisi tarpeeksi haukuttu.
TykkiJutila
24.08.2008, 02:34
Turku: Kaupunki, jossa julistetaan joulurauha ja valmistetaan sinappia. Osa asukkaista on täysin sietämättömiä ja osa siedettäviä.
Itse entisenä savolaisena, nykyisenä turkulaisena olen sen huomannut, että siedettäviä on ne ketkä ovat tulleet muualta. Aito turkulainen mies ei puhu eikä pukahda. Pitää tuntea vähintään vuosi,ennenkuin kuulee töissä huomenta=)
Kuopio: Lupsakkaa menoa. Savolaisten kanssa ei koskaan tule aika pitkäksi.
tämä se on mualiman tosi...
Number 11
24.08.2008, 05:34
Helsinki: Keskusta ihan asiallista seutua ja tekemistä riittää. Liikenneyhteydet hyvät ja liikenne toimii muutenkin hyvin ruuhka-aikoja lukuunottamatta. Osa ihmisistä korostaa helsinkiläisyyttään tai "stadilaisuuttaan" vähän liikaakin varsinkin kauempaa oleville. Isona kaupunkina löytyy paljon ahdistaviakin paikkoja, joissa liikkuu vaikka minkälaista narkkaria tai jenginuorta.
Vantaa: Olen asunut tähän mennessä koko elämäni Vantaalla ja lukiessani negatiivisia kirjoituksia ihmetellyt suuresti. No en ihmettele enää kun pari kertaa on tullut eksyttyä Itä-Vantaalle. Hallinnollisesta keskuksesta Tikkurilasta löytyykin sitä betoniviidakkoa jo ja vaikka minkänäköistä hörhöä. Lännen omakotialueet lähellä Espoon rajaa puolestaan ovat ihan miellyttävää asuinseutua. Öisin saa liikkua rauhassa ja bussit Helsingin keskustaan kulkevat kuitenkin kotiovelta.
Espoo: Pääosin ihan mukavaa seutua ja "epäkaupunkimaisuus" ei haittaa millään tavalla. Julkinen liikenne pääosin kunnossa joitain paikkoja lukuunottamatta. Rauhallista lukuunottamatta tiettyjä alueita. Suvelasta puhutaan paljon pahaa, mutta Leppävaaran Läkkitorin alueella omakohtaisen kokemuksen mukaan liikkuvat Espoon epämääräisimmät hiihtelijät.
Tampere: Tuleva kotikaupunki opiskeluista johtuen ja vielä ei ole juurikaan pahaa sanottavaa. Keskustassa kaikki aika lähellä ja bussejakin kulkee hyvin ainakin niitä välejä mitä olen tähän mennessä kulkenut. Ihmiset ehkä jotenkin avoimempia kuin pk-seudulla. Mitään erityisen ahdistavia alueita ei tule mieleen, paitsi että vahvasti ennakkoluuloisena Nekalan alue näytti aika kauhealta kun tuli asuntoja katseltua. <kärjistys>Ensimmäinen askel autosta ulos niin huumeruisku jalan alla. Seinämaalauksia puutaloissa joka kulmassa ja parkkipaikoilla 90-luvun autotkin erottuivat uusina joukosta.</kärjistys> (oikeasti ruiskuun oli matkaa pari metriä)
Oulu: Sukulaisista ja jääkiekosta johtuen tulee vierailtua aika useinkin eikä ole juurikaan pahaa sanottavaa. Liikenne tosin astetta sekavampaa kuin edellämainituissa paikoissa. Julkinen liikenne ei myöskään toimi kovinkaan hyvin. Muuten erittäin mukava kaupunki ja paikallisetkin ihan asiallista porukkaa. Ehkä keskimääräistä sympaattisempaa väkeä.
Pori: Selkeästi ahdistavin Suomen kaupungeista missä olen käynyt. Pääosin varmasti ihan mukavaa sakkia, mutta kaikennäköistä hörhöä tuntuu olevan väkimäärään suhteutettuna eniten. Sana betoniviidakko kuvaa hyvin Poria. Yllättävän rauhassa olen saanut kulkea itse, mutta paria tappelua olen päässyt läheltä todistamaan vaikka alle 10 kertaa olen Porissa käynyt ja vain kahdesti vilkaissut yöelämää. Kespan paskarinkiamikset hankkikaa elämä!
Rauma: Selvästi Poria miellyttävämpi paikka. Miinusta kuitenkin liikennejärjestelyistä. Onko Raumalla nähty näitä kärkikolmioita ollenkaan? Todella häiritsevää ajaa kun selvästi isommilla teillä pitää väistellä pikkuteiltä tulevia kun ne sattuvat tulemaan oikealta. Lähinnä omat kokemukset rajoittuvat tähän ydinkeskustaan. Tämä ei ole yksin Rauman ongelma, mutta ajattelin valittaa tässä kohdassa kun liikennejärjestelyt alkoivat ottamaan aivoon viime Rauman keikalla. Vanhassa kaupungissa lämminhenkinen fiilis. Ihmiset tosin odotuksia hiljaisempia ja ainoat jotka ovat tulleet juttelemaan olivat Porista ja ihmettelivät miten Blues-fani on jaksanut Raumalle lähteä.
Lappeenranta: Ei paljon kokemuksia, mutta pelien yhteydessä on vähän tullut nähtyä. Ensimmäinen mielikuva kaupungista on nahkatakkinen 40-50v punakoitunut mieshenkilö vittuilemassa jostain. Täytyy varmaan joskus tutustua paremmalla ajalla Lappeenrantaan, jotta tämä mielikuva saataisiin muutettua.
Kuopio: Ihan mukavalta vaikuttava kaupunki, mutta ehkä vähän liian pieni omaan makuun. Sijainti Suomen kartalla myös vähän turhan keskellä ei mitään. Paikalliset olivat todella ystävällisiä suurin osa vaikka Blues olikin sikajengi ja tuomarit puolueellisia.
Turku: Suuremmista kaupungeista se, joka on itselleni jotenkin HMV. Ehkä siksi, että ainoalla kaupunkivierailullani sain tuhlattua neljä tuntia pyörimällä samaa aluetta ympäri etsiessäni linja-autoasemaa ja paikallisten neuvot olivat ihan käsittämättömiä. Paikallisista sanoisin siis, että vaikeasti ymmärrettävää porukkaa. Ja eikö sitä Turkuhallia olisi millään voitu rakentaa lähemmäs keskustaa?
Hämeenlinna: Aika pieni ja tylsä se varsinainen kaupunki. Aulangon yms. aktiviteetteja ei lasketa. Yöelämään tosin en ole tutustunut mitenkään, mutta ainakaan päivällä ei meinaa saada aikaa kulumaan. Paikallisista ei ole juurikaan mitään mielikuvaa. Yhtään HPK-faniakaan en tunne henk.koht. vaikka kaikkien muiden joukkueiden faneista jotain puolitutun puolituttua löytyy. Sijainti ihan hyvä ja lyhyt matka sekä Tampereelle että Helsinkiin.
Lahti: Jotenkin ankean oloinen paikka ja väkivaltaisen kaupungin leima on lyöty otsaan vaikka itse en olekaan minkään fyysisen uhan eteen joutunut. Saattaa juontaa juurensa FCLK:n toiminnasta vieraspelien yhteydessä. Pari kertaa olen kierrellyt kaupungilla ja kohtuullisen tylsää betoniviidakkoa sekin. Ensimmäisessä vastaantulleessa pizzeriassakin oli huonot pizzat joten ei erityisen positiivisia mielikuvia Lahdesta.
Jyväskylä: Jäänyt mielikuva opiskelijakaupungista ja tämä opiskelijoiden läsnäolo jotenkin on aistittavissa kaupungilla liikuttaessa. Syntyperältään jyväskyläläiset tuntemani ihmiset ovat kaikki mukavaa porukkaa.
Hauskaa luettavaa, kertaanpas itsekin asuinpaikkakunnat nykyhetkestä menneisiin vuosiin.
Espoo - "tullista tulleena", eli landelaisena helppo sopeutua lähiöön, kuin esimerkiksi Helsingin keskustaan. Keskikokoisen kaupungin keskustaan tottuneena hämää välimatkat palveluihin, sekä snägärien puuttuminen. Ravintoloita ei hirveästi ole kauppakeskusten (iso omena, sello, tapiola) ulkopuolella, joten jos viikonloppunakin haluaa syömään "ulos" niin Helsinkiin pitää pääsääntöisesti suunnata, ellei pizzataxi riitä... Joukkoliikenteestä iso peukku, samoin Espoon landemaiselle miljöölle kiitokset, kyllä viihtyy.
Turku - 3.5v asuneena paljonkin kokemusta, ydinkeskustassa asuneena sekä myös Varissuolla, perspektiiviä riittää. Kesäisin todella kaunis kaupunki, se "oikea" pääkaupunki. Talvella todella harma, ehkä hieman ahdistavakin kaupunki, jotenkin pimeä. Varissuo legendoista huolimatta on oikein mukava lähiö, Lauste se pahin taitaa nykyään olla?
Rauma - Kotikaupunki, jonne aina mukava palata, oli sitten talvi tai kesä. Tietyt asiat sielläkin vituttaa, esimerkiksi paikalliset yrittäjät Vanhassa Raumassa, jotka sulkevat kauppansa lauantaisin klo 14 jolloin koko keskusta hiljenee. Varsinkin kesäisin kyseinen ilmiö jaksaa ihmetyttää. Ihmiset mukavia vaikka eivät puhu koskaan mitään. Kaunis kaupunki, jossa sell...raha haisee.
Muita sympaattisia kaupunkeja joissa olen useamman kerran käynyt ovat Naantali, Kokkola ja Porvoo. Naantali ehkä suomen kaunein kaupunki, vaikkakin "kuolee" myös talveksi suht pimeäksi kaupungiksi. Porvoo on todella mukava kaupunki myös ja muistuttaa vähän Raumaa. Kokkolassa olen yöpynyt kuutisen kertaa, kokonsa puolesta sopii myös Rauma-kategoriaan, siksi ehkä viihdyin. Viime kerralla eniten ihmetytti paikallisen, ja kaiketi suositun kebab-ravintolan aukioloajat. Myös viikonloppuisin vain klo 22 asti auki???
Negatiivista sanottavaa ei hirveän monesta kaupungista ole, eikä oikeastaan minkäänlaisia ennakkoluuloja. Pori on paska paikka, mutta sehän on tullut jo ilmi tässä ketjussa. Helsingissä vitutaa eniten ihmispaljous ja yleinen hintataso (joka tietenkin heijastuu myös Espooseen).
Varissuo legendoista huolimatta on oikein mukava lähiö, Lauste se pahin taitaa nykyään olla?
Lauste on kyllä selkeästi pahempi kuin Varissuo, mutta itse heittäisin Halisen pahimpana asuinalueena, erityisesti kardinaalin/paavinkadun seudut.
Skeletor
24.08.2008, 19:49
Mouhijärvi, paikka jossa pilluringin kovimmat poppivehkeet löytyvät traktoreista.
Eino_Mies
24.08.2008, 19:55
Helsinki: Maalaisille Hesa, helsinkiläisille Stadi. Pirun kallis paikka asua. Lämpimät muistot lapsuuden kesiltä, jolloin Lintsi oli se ainut kiinnostava asia Helsingissä. Yhtään helsinkiläistä en henkilökohtaisesti tunne.
Tampere: Suomen suurista kaupungeista kiinnostavin. Hyväntuulinen, rento fiilinki ja lupsakkaa porukkaa muutenkin. Särkänniemi oli skidinä yhtä kuin Tampere. Sittenmin myös paikkakunnan baarit ja yöelämä ovat tulleet tutuiksi. Manserock!
Turku: On jäänyt kaupunkina Tamperetta paljon etäisemmäksi paikaksi, vaikka fyysistä välimatkaa on vähemmän. Satama, Linna ja Vikingin/Siljan terminaalit. Nämä paikat tulee nähtyä pari kolme kertaa vuodessa, mutta kaupungin keskusta on minulle varsin vierasta aluetta. Suomen kauneimmat naiset, kuulemma asuu Turussa.
Pori: Mee nyte tiäksää ennen ku saat turpaas! Porilaisen tuntee murteesta missä päin maailmaa tahansa. Se mitä muualla päin Suomea sanotaan rankaksi vittuiluksi tai suoranaiseksi kiusanteoksi, on Porissa korkeintaan pientä vinoilua ja kuittailua. Tylyä väkeä keskimäärin, vaikka muutamia fiksujakin yksilöitä sekaan mahtuu. Jazzeilla on aina kiva käydä.
Vanha Len
24.08.2008, 20:18
Turku on maamme upein kaupunki. Ei liian laajalla alalla vaan kaikki sopivassa paketissa. Aina löytyy vipinää. Talvisin tuulinen ja märkä paikka. Turkulaiset ovat tosiaankin hieman ylpeitä ja insidereitä. Omasta käyttäytymisestä on toki paljon kiinni millaista palautetta saat. Vaikeaa tutustua mutta kun saat turkulaisesta kamun niin sen myös huomaat.
Tampere tulee Turun jälkeen. Hieman vain näin varttuneempaa häiritsee tuo "opiskelijahuumori", joka monesti näkyvästikin vallitsee kyseissä kaupungissa. Tamperetta ympäröi kalaisat järvet menomestat ovat aina olleet hyviä. Kyllä Tampereen naisetkin kauniita ovat:)
Helsinkiin en muuttaisi koskaan. Liian laajalla rintamalla ihme keskuksia ja todella kasvotonta meininkiä. Kaikki maksaa hieman enemmän ja huoria on jo ihan katukuvassa. Liikenne on rasittavaa ja ruuhkassa alkaa kiristämään totaalisesti. Rauhallisten paikkojen mies kun olen.
Mukavia kaupunkeja ovat myös Mikkeli, Savonlinna, Jyväskylä, Rauma, Joensuu, Rovaniemi ja pikkuinen Naantali.
Pori on täysin kuollut paikka viikolla. Jazzit tosiaankin pelastavat hieman. Ei sen väkivaltaisempi city kuin muutkaan. Peräänkuulutan omaa käytöstä. Turpiin tulee missä tahansa kaupungissa jos haluaa.
Pisin Kääpiö 186cm
24.08.2008, 21:16
Pori: Työttömien metallimiesten, liimanimppaajien ja riitelevien haalaridemarien kotikaupunki. Sisäänpäinlämpiävä läpipolitisoitunut pershole. Masennuksen synonyymi viimeistään 90-luvun lamavuosista lähtien. Torin liepeillä liikkuu virka-aikojen ulkopuolella arvaamatonta porukkaa josta kannattaa pysyä etäällä. Porin lähiöissä nuokkuu pataljoonakaupalla sakkia jolla ei ole enää mitään käyttöä työmarkkinoilla. Kaupungista ei taida vieläkään löytyä hotellia jossa olisi ilmastointi. Jazzien aikaan, hyvän sään salliessa, Pori näyttää mukavimmat kasvonsa. Komea kirkko sillan pielessä.
Tampere: Vanha työläiskaupunki jolla on monet kasvot. Ennen Tampesterissa saattoi yrittää bongata Juicen, nyt vaikkapa Tommi Liimatan. Auto on jumaliste aina lujilla Hämeenkadun mukulakivillä kolistellessa. Särkänniemi ja Näsinneula. Haulitorni. Pyynikki ja Pispala. Elämää kahden järven välisellä kannaksella. Laukontorilta pääsee kivasti laivaristeilylle vaikkapa Viikinsaareen. Häröjengi pesii laitakaupungilla ja Herwoodissa. Tampereella oli läpipunikkinen maine 70-80-luvuilla yliopistonsa takia, mutta ajat ovat onneksi muuttuneet moneen kertaan. Ilveshotellin viikonloppuaamiaiset ovat vitun kansoitettuja. Hermo menee kun noutopöytäkulttuuria osaamattomat sekoilevat laumoina. Yhtä kaikki, Tampere on kesäkaupunkina Suomen eliittiä.
Hämeenlinna: Aulanko ja näkötorni, Ahvenisto sekä tykistö- ja panssarimuseot. Messevä linna. Pieni keskusta jossa niukasti parkkipaikkoja. Kunnon turistipyydykset puuttuvat, lapsijengi suunnistaa lähimaaston Puuhamaahan eikä paljoa vilkuile Hämptonin suuntaan. Lintumäki päättää pitäjän asioista. Paikallisissa kaupoissa on usein reipasta ja ystävällistä palvelua, mutta jostain päin kaupunkia on sikakatsomon niskaanräkijöidenkin löydyttävä. Junalla pääsee onneksi äkkiä pois jos sisäänpäinlämpiävä meininki käy ahdistavaksi.
Turku: Periaatteessa kiva kaupungin paikka siinä joen alajuoksulla. Juoppoja, narkkareita, bodareita, hannuvirran näköisiä naamastansa turvonneita taliaivoja. Ruotsinlaiva ja Kakola, joka on nyt ex. Ylimielistä palvelua kaupoissa. Ylimielisiä missukoita. Turun pojat tekivät jäähallin johonkin heinäpellolle ja nyt ihmettelevät kun jengi ei viitsi käydä siellä. Linnan näyttelyyn on panostettu, siitä pisteet turkulaisille. Hanasta tulee kusta.
Helsinki: Maan suurin junttila. Paikka jossa jaksetaan jankata loputtomiin siitä, mikä on oikeaa stadilaisuutta ja mikä puolestaan tsadiin muuttaneiden maalaisten touhuja. Paikka jossa suomalaisen kaupungin hyvät ja huonot puolet kohtaavat. Suuri määrä maan tärkeimpiä työpaikkoja löytyy Helsingistä ja se näkyy katukuvassa. Juoppoja ja pilleristejä yli oman tarpeen. Ylimielisiä kusipäitä joille Tikkurilan pohjoispuolinen Suomen kartta on melko tuntematon. Helvetisti höperöjä kaupunkilaisvihreitä joille paskan talikointi on tuttua toimintaa lähinnä teoriatasolla, ellei sitten Ruskeasuon hevostalleilla vietetyiltä teinitytön vuosilta. Maan urheiluperinteiden hermokeskuksen muodostaa Olympiastadionin, DDR-hallin ja Finnair-stadiumin kokonaisuus.
MacLean10
24.08.2008, 21:49
Minulla on vahva käsitys siitä, että Lappeenranta on paska paikka, josta tulee outoja ja sairaita ihmisiä muualle Suomeen asumaan.
Alamummo
25.08.2008, 09:37
Tampere:
Stadin jälkeen Suomen mukavin kaupunki. Riittävän suuri, rento meininki ja mukavaa porukkaa. Mukavalla tavalla tehdaskaupunki, sillä siellä ei sellu haise. Must: aamiainen Tammelan torilla ja pätkä mustaa Laukon torilla. Siivet.
Hanko:
Ihana lapsuuteni kesäkaupunki: upeita rantoja ja auringonpaistetta. Meduusoja vedessä. Pursiseuran rento meininki. Paikka on sopivalla tavalla suomenruotsalainen. Talvella totaalisen kuollut.
Rauma:
Vanha Rauman miljöö on vailla vertaansa, tosin torin tuoreet katokset pilasivat jotain pysyvästi. Pieni ja jotenkin nukkavieru paikka muuten ja sietämätön sellundunkku tuulen sattuessa sopivasti. Rauman kieli kuullostaa mukavalta.
Oulu:
Keskustassa kaksi katua ristissä ja kaupunki haisee pahalta. Paras muisto paikasta on Antellin leipomo. Nallikari oli myös hauska paikka.
Kajaani:
Kaupungilla tuli vastaan vain 50-vuotiaita immeisiä, ilmeisesti kaikki nuoremmat ovat muuttaneet jo pois. Sotkamo siinä kupeessa tarjosi aidon ja hämmästyttävän aikamatkan menneeseen: löysin paikallisen kenkäkaupan ja se oli oikea markkinapaikka, johon ilmeisesti tultiin ympäröiviltä saloilta vaihtamaan kuulumisia. Kukaan ei ostanut mitään, puhuvat niin paksua kainuunmurretta, että sitä oli vaikea ymmärtää ja kuteet olivat kaikilla 60-luvulta. Enkä nyt puhu retrosta.
Jyväskylä:
Missä se opiskelijameininki oikein on? Klo 19 syyskuisena torstai-iltana kävelykatu oli typötyhjä ihmisistä ja kaikki paikat olivat jo kiinni. Tappavan tylsää.
Turku:
Ummehtunut ja sisäänpäinlämpiävä. Aboa vetus ja linna ovat hienoja paikkoja. Parasta Turussa on Stadiin päin lähtevä tie.
Espoo:
Kuten päivän Hesarissa sanottiin, niin Espoota ei olisi ilman Helsinkiä.
Väsyneet Kädet
25.08.2008, 09:56
Tampere on koti ja muutenkin hiano paikka, joten keskityn enemmän muihin.
Iisalmi: Kerran käynyt, ja ihmettelin, kun en tainnut yhtään alle 40-vuotiasta nähdä...
Kuopio: Aika samanoloinen kuin Jyväskylä. Semmonen "ihan kiva".
Jyväskylä: Aika samanoloinen kuin Kuopio. Semmonen "ihan kiva".
Lappeenranta: Kivoja paikkoja, todella paljon venäläisiä. Ja ainakin yks jäätävän hyvännäkönen likka, jolla on täydellinen perse.
Turku: Jotenkin vähän hämärä paikka.
Helsinki: Autolla liikkuessa joutuu skarppaan ihan pirusti, kun liikennejärjestelyt tuntuu vähän sekavilta. On siellä joitain ihan mukaviakin ihmisiä.
Pudasjärvi: Oikein lupsakka paikka, jossa ei ainakaan oo ahdasta!
Jääkuutio
25.08.2008, 10:52
Tampere: Ei oikein mitään sanottavaa. Ensimmäinen mielikuva päässä on Matti Näsän näköiset amisjanarit vääntämässä ehkäpä maan naurettavimmalta kuulostavaa murretta.
Turku: Periaatteessa ihan sympaattinen kaupunki, jossa etäisyydet ovat pieniä eikä kaduilla näy yhtään autoa. Teoriassa voisin asua Turussa, mutta jotain pinnan alla kytevää kuvottavuutta kuitenkin...
Hämeenlinna: Kuollut kaupunki, jossa ei yksinkertaisesti ole mitään. Asukkaat juntteja typerällä huumorilla maustettuna.
Pori: Kevyesti Suomen junttimaisin kaupunki. Kymmeniä tuhansia riemuidiootteja ja aivan saatanan huonoja bändejä Yön ja Mamban edustaessa kärkikaartia.
Seinäjoki: Todella rauhallinen paikka, jossa kävelet keskustan läpi puolessa minuutissa. Ei oikein mitään sanottavaa.
Vantaa: Helvetin harmaa ja sekava mesta. Ajaessasi esimerkiksi Jumboon, huomaat heti siirtyneesi Vantaalle. Vitun pysähtynyt ja masentunut meininki.
Helsinki: Synnyinkaupunki, jossa tulee vierailtua vähintään pari kertaa viikossa. Jotenkin saa sydämmen sykkimään ja todennäköisesti muutto takaisin Helsinkiin lienee edessä tulevan vuoden aikana.
Lappeenranta: Suurin osa "tuntemistani" lappeenrantalaisista on suht mukavaa ja fiksua porukkaa. En kuitenkaan ihan heti voisi kuvitella muuttavani tänne.
Kuopio: Ylipainoiset keski-ikäiset miehet kertomassa vitun typeriä mukarempseitä juttuja torin laidalla. En todellakaan muuttaisi.
julle-jr
25.08.2008, 20:49
Tampere
Hieno kaupunki lyhyen pendolino-matkan päässä Helsingistä. Tampellan ja Finlaysonin punatiiliset tehdasrakennukset Tammerkosken rannalla luovat kaupunkiin jonkinlaista hieman selittämätöntä ja sykähdyttävääkin vanhanajan teollisuuromantiikkaa. Niillä kulmilla kuljeskellessa voi matkustaa ajatuksissaan menneisyyteen ja sielunsa silmin nähdä aamun viileydessä töihin tallustelevia työläisiä paperiset eväspussit kädessä ja huonon toimeentulon ja raskaan työn aiheuttama huolestunut ilme kasvoilla. Paikassa on paljon hienoa teollisuushistoriaa. Kaikinpuolin ok kaupunki, mukavia ruokapaikkoja jne. Yöelämään ei ole pahemmin tullut tutustuttua. Näsinneulasta on hienot näkymät.
Jyväskylä
Urheilullista ja reippaanoloista väkeä. Kaupungissa ei ole kovin paljoa mitään vanhaa, joka toisi omaleimaista tunnelmaa ja historian siipien havinaa. Rautpohjassa on tehty tykkejä ja nykyään paperikoneita, siinä kyllä kieltämättä on hienoja asioita yhden kaupungin tarpeisiin. Paljon mäkiä, jotka useimmiten fillaroidessa ovat ylämäkiä. Laajavuoressa on hyvä juosta. Kävelykadulla on viikonloppuiltaisin paljon ihmisiä humaltumassa ja kaupungin muutamassa yökerhossa riittää väkeä. Hieman mitäänsanomaton kokonaiskuva kaupungista jää. Junarata on rakennettu hölmösti keskustaytimen ja sataman väliin, joten Jyväsjärven ranta-alue jää osittain hyödyntämättä osana kaupungin keskustaa.
Turku
Paljon Suomen historiaa, Turun linna ja hyviä muistoja lapsuudesta ja nuoruudesta. Aurajoki on hieno. Turun edustan saaristo on vertaansa vailla. Lyhyt matka Airistolle uistelemaan taimenia. Talvet samanlaista loskaa kuin muuallakin eteläisessä Suomessa.
Lappeenranta
Hieno kaupunki kesällä, talvella ei ole tullut käytyä, voisin kuvitella melko kuolleeksi kun kesälläkään ei ollut virkeimmästä päästä jos meni pois satamasta. Birrassa on mukavaa maistella oluita. Kaukaan tehdasintegraatti on ihan hieno. Saimaasta tulee rutkasti plussaa tälle kaupungille. Myös linnoitus on hyvä paikka, tuo mieleen Suomenlinnan. Murre on sympaattista ja ihimset ovat mukavia, myös naispuoliset, eivät kylläkään kovin kevytkenkäisiä, minkä tietysti näkökulmasta riippuen voi laskea joko huonoksi tai hyväksi ominaisuudeksi. Itäsuomen luonto viehättää.
Porvoo
Jokiranta on hienoa seutua. Tästäkin paikasta on hyviä lapsuusmuistoja, lähinnä siksi että lapsena tuli usein käytyä Porvoossa kesäisin Helsingistä veneellä ja se oli mukavaa.
Oulu
Ympärillä liian paljon peltoa ja ankeaa tasaista pohjanmaata, joten Ouluun asti ei koskaan jaksa matkustaa. Lentämällä sinne tietysti voisi mennä jos olisi tarpeeksi hyvä syy. Oulu on lähinnä yksi etappi matkalla lappiin. Kärppäfaneja ei jaksa kuunnella.
Rauma
RMJ ei taida enää olla Raumalla. Varmaan ihan hyvä paikka kesällä siltikin. Ja onhan se Vanha Raumakin ihan hieno. Edesmennyt Rauma-Repola tulee myös aina mieleen Raumasta, kuten tietysti telakkakin.
Vanha Len
25.08.2008, 21:49
Parasta Turussa on Stadiin päin lähtevä tie.
Se vei alunperin Venäjälle eli kiittäminen on myös itään päin.
Tässä kohtaa tuli mieleen yhden kaverin kommentti:
"Hämeenlinna on Suomen suurin valaistu hautausmaa".
No itse en ko. paikasta noin jyrkästi ajattele, ja se paikkana hml on semmoinen neutraali pikkukaupunki.
Laitapuolen Hyökkääjä
31.03.2010, 22:41
Turku - Turussa on tullut asusteltua nyt reilut puoli vuotta. Alunperin tänne muutin vasten tahtoani, enkä nytkään laittaisi pahakseni jos täältä pois pääsisi. Murteeseen olen yllättävän nopeasti tottunut. Aikaisemmin en voinut sitä sietää, mutta nyt pelottaa että alkaa pian itseenkin tarttumaan.
+ Helevetin kauniit naiset
+ Klubin keikat
+ Ihmiset pääosin ihan mukavia
- Myös sitä sisäänpäin lämpiävää porukkaa löytyy
- Talvella melko masentavan näköinen
- Jäähalli keskellä ei mitään
Keuruu - On tullut Keuruulla reissattua muutaman kerran vuodessa lähes koko elämän ajan. Ihan kaunis pikkukylähän tuo on, mutta valitettavasti sitä asustaa Suomen suurimmat juntit. Paikallisessa kapakassa/yökerhossa kun käyt, kuulet illan aikana useampaan kertaan lausahdukset "kuka toi on", "eipä taida olla muuten täältä päin". Nakkikioskin jonossa on oltu satavarmoja että meikäläinen on "hesaasta" kun puhun niin oudosti.
+ Kauniit maisemat
+ Päiväsaikaan ihan ystävällistä porukkaa
- Yöllä taasen kaivetaan heinähangot esille ulkopuolisten varalta
- Keskellä ei mitään
- Koko kaupunki tuntuisi koostuvan amiksista ja vanhuksista
Rauma - Pakko se on myöntää, kaupunki täynnä mukavaa porukkaa. Myöskin lätkään liittyvät asiat pystytään puhumaan läpi ilman fyysistä kontaktia (molemminpuolisen vittuilun vallitessa tosin). Eipä tästä juuri pahaa sanottavaa kaupunkina ole. Lukko on asia erikseen, mutta ei siitä nyt sen enempää.
Sitten muutama täysin pelkistä mielikuvista muodustuva mielipide:
Hämeenlinna - Kerran olen läpikulkumatkalla pysähtynyt kaupassa ja Alkossa käymään. Ainoa parkkipaikka jonka pikaisella etsimisellä löysin Alkon edestä oli maksullinen! Ei jumalauta, ei käy päinsä. Muuten koko kaupungista en tiedä mitään. HMV
Joensuu - Täynnä rasisteja ja uusnatseja (taitaa olla tämä mielikuva jäänne jostain 90-luvulta)
Loviisa - Jengi loistaa pimeässä ja puhuu pelkkää ruotsia.
Oulu - Lestadiolaisia kaikki. Järkyttävä murre.
ernestipotsi
31.03.2010, 23:05
Pori/Rauma
Tuota kaksoiskaupunkia ja etenkin sen asukkaita voidaan hyvällä omallatunnolla nimittää puoliturkulaisiksi. Oikeastaan kaikki länsirannikon kylien asukkaat Vaasaan asti muistuttavat jollain tapaa turkulaisia. Ihan pienimmissä kyläpahasissa en ole tosin käynyt. Porilainen liikennekulttuuri on varsin erikoinen. Populaatio on murto-osa Pääkaupunkiseudun vastaavasta, mutta autolla ässäläiset eivät osaa ajaa ollenkaan.
Turku
Kaksi kertaa olen kyseisessä paikassa käynyt. Kerran nukuin matkan bussin kyydissä ja heräsin satamasta Viking Linen laivan edestä reilut 5 vuotta sitten. Sitä ennen kävin Turussa muistaakseni noin 10-vuotiaana kiertämässä Turun Linnan. Wannabe-pääkaupunki.
Tampere
Kerran käynyt Särkänniemellä. Siinä mun Tampereen kokemus. Ville Nieminen
Oulu
Kerran käynyt täälläkin. Joskus 15-vuotiaana ohikulkumatkalla kävin syömässä pizzan. Vuosi taisi olla 2003. Pizza maksoi jotain 3euroa.
Jyväskylä
Maaseudun kylistä eniten vierailtu paikka meikäläisen osalta. Jyväskylässä tuli joskus käytyä rallien merkeissä, mutta siitäkin touhusta on mennyt into jo ajat sitten. Hyh hyh että jengi on oikeasti junttia siellä!
Hauska sattuma sinällään se että vaikka en Stadissa asukaan, niin rippikoulun jälkeen (2003) olen käynyt kerran Porissa ja kerran Turussa. Muuten en sitten olekaan käynyt missään yli tunnin ajomatkan päässä Helsingin keskustasta. Paitsi sitten ulkomaanreissut.
macnevis
31.03.2010, 23:16
Itsellä oli nuorempana varsin rajut ennakkoasenteet Turkua kohtaan, mutta yksi tyttöystävistäni oli turkulainen ja hänen kanssaan itse kaupunkikin tuli tutuksi, niin nykyään jos PK-seudulta olisi pakko johonkin päin muuttaa, niin Turku olisi ykkösvaihto. Kaupunki on mukava, aurajoki on kiva, ihmiset ainakin omien kokemusten mukaan ovat erittäin mukavia ja naiset kauniita. Ja se murre kuulostaa hauskalta. Turun yöelämä oli varsin hyvä omien kokemuksien mukaan.
Itseasiassa ei itsellä negatiivista mielikuvaa tule mistään Suomen paikkakunnasta tai alueesta vaikka jotkut Jatkoajan nimimerkit (Kaukosäädin etunenässä) kovasti yrittävätkin muuttaa netin kautta mielikuvaani tietyistä kaupungeista negatiivisempaan suuntaan.
Tampereelta mieleen on jäänyt onneton yöelämä. Todennäköisesti olen vain eksynyt vääriin baareihin väärään aikaan, mutta omissa kokemuksissa on ollut suht tyhjiä baareja tyhjillä tanssilattioilla. Muuten ihan mukavan leppoisa kaupunki.
Jyväskylässä on letkeä ilmapiiri, todennäköisesti suuresta opiskelijamäärästä johtuen. Ihan mukava kesäkaupunki ja bileet ovat olleet hyviä.
edit. Vielä erityiset huomionosoitukset Imatralle! Hieno pikku kaupunki idässä vaikka Alvar Aallon kaupunkisuunnittelu menikin päin helvettiä loppujen lopuksi. Liikaa venäläisiä, muuten jees! Ja Imatran Onnela on ihan yöelämän huippua hei! Darudekin oli siellä viime kesänä.
vBulletin v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.