PDA

View Full Version : Kesätyöketju

Uleåborgir
06.06.2005, 19:12
Mitäpä kesätyö teille merkitsee? Pilaako se kesän, vai rikastaako se sitä? Itse olen ollut kesätöissä peruskorjaamassa vanhoja rakennuksia, milloin mitäkin duusaillen. Yleensä piikkaamassa, hiomassa lattioita tai rälläköimässä poikki putkia. Eli aivan normaaleja raksaduunarin hommia. Kuumuutta, pölyä, järkyttävää meteliä, hengenvaarallisia tilanteita, yskää, sieraimet täynnä mustaa räkää työpäivän päätteeksi. Vittuilevia muurarikuninkaita, lestadiolaisia mattomiehiä, kusipäitä machoputkimiehiä, ruttuisia siivoojattaria, joille raksamiehet nakkaavat paremman puutteessa burleskeja huulia. Päivän päätteeksi raksamies on kuolemanväsynyt. Palkka noin 1300 euroa netto/kk. Ne rahat on syöty viimeistään marraskuussa. Ainakaan raksalle en mene enää ikinä töihin, siellä menee kesä pilalle.

scholl
06.06.2005, 19:33
Itse en ollut koskaan kesätöissä. Aina tuli keksittyä jotain tekemistä muutenkin. Ja nyt 30+ iässä tuskin enää tarvitsee mennä, vaikka kesäisinkin töitä tuleekin nykyään tehtyä.

kissankarva
06.06.2005, 19:36
Viestin lähetti scholl
Itse en ollut koskaan kesätöissä. Aina tuli keksittyä jotain tekemistä muutenkin. Ja nyt 30+ iässä tuskin enää tarvitsee mennä, vaikka kesäisinkin töitä tuleekin nykyään tehtyä.

Eikös se mopolla ajelu ja ostarin pihalle räkiminenkin käy työstä jos sitä tekee 12 tuntia päivässä?

Lukkoseppä
06.06.2005, 19:47
En pysty unohtamaan ensimmäistä oikeata kesätyötäni, koneistamassa venttiillien runkoja. 8h päivässä seisaaltaan helvetillisessä metelissä ja messingin purua joka paikassa. Käsittämätöntä että silti jaksoi pörrätä kaupungilla joka ikinen yö, kun kerran oli rahaa ostaa bensaa, palkka oli huikeat 35mk/h.

Kyllä paljon pitäisi muuttua että nyt sellaiseen pystyisin.

Sv veinikretski
06.06.2005, 20:05
Ensimmäisiä kesäduuneja oli Rauma-Repolan työmaa ruokalassa , ainoa jätkä ja paperimiehet pitivät homona ( nyt on paljastunut kuka se homo on), no myssy päässä jaoin hernekeittoa ja kuuntelin hauskoja vitsejä . Kerran sitten jälleen eräs Spede heitti hyvän huulen ohimennessään " onpas neidillä pienet rinnat", johon vastasin että ainakin on kiinteämmät kun sinun muijallasi. Perkele se meni valittamaan emänälle, sain vakavan varoituksen asiakkaille vittuilusta.

Ps, Mukavia miehiä nuo paperimiehet.

scholl
06.06.2005, 20:16
Viestin lähetti kissankarva
Eikös se mopolla ajelu ja ostarin pihalle räkiminenkin käy työstä jos sitä tekee 12 tuntia päivässä?

Mopoa ei ollut, eikä ostarilla hengailua. Ne olivat työläisten harrastuksia ainakin omassa nuoruudessani.

EDIT: En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että jos koko muu aika vuodesta on pimeätä ja mielettömän kylmää niin sitten kun tulee kesä, valoisaa ja vähän lämpimämpää niin silloin pitäisi sitten nuorena notkua jossain työpaikalla koko kesän. Töitä ehtii tekemään vanhempanakin. Nuorena voi ihan hyvin vaikka veneillä koko kesän.

Leiska
06.06.2005, 20:21
Edelliset 4-5 kesää on tullut oltua parin kuukauden ajan aina raksalla töissä. Tämä kesä on poikkeus, sillä varsinaisia kesätöitä en tänä kesänä tee. Jotain pientä kuitenkin, josta sitten hieman rahaa saa. Mutta ei kuitenkaan mitään säännöllistä, kuten aiempina kesinä. Vaihteluahan se on tämäkin, kun ei arkiaamuisin tarvitse herätä viiden ja kuuden välillä ylös. Toisaalta kyllä sinne raksalle kaipaakin, mutta pidetään nyt välillä sitä "kesälomaa"..

Jack Daniel's
06.06.2005, 22:01
Tämä on nyt 3. kesä töissä. Kahtena aikaisempana kuukausi, nyt kesä- ja heinäkuu. Samoissa hommissa ollaan oltu joka vuosi, kun suhteilla tuon saa helpommin kuin muualta.

Pakkausfirman varastolla touhutaan lähinnä erinäisten pahvien parissa. Trukilla kruisailen ympäriinsä, siirtelen tavaroita jne. Palkkakin on ihan kohtuullinen.

Jugorov
06.06.2005, 22:06
Jo kolmas kesä menossa samassa paikassa töissä. Marketissa työskennellessä on se hyvä puoli, ettei aika käy ainakaan pitkäksi. Varsinkin juhannuksen aikoihin saat tehdä hiki hatussa hommia koko ajan. Palkka on keskitasoa 7€+ lisät päälle ja sunnuntaisin palkka tulee tietysti tuplana.

Nyt ensimmäistä kertaa koko kesä töissä. Onhan siinä puolensa, mutta kyllä sitä lomaakin olisi kiva pitää..

girlzilla
06.06.2005, 23:53
Kerran olen ollut kesätöissä, silloin mainostyttönä, kävelin pitkin Helsinkiä ja jaoin kaikenlaista materiaalia. Eipä nyt kamalasti innosta kesätöihin meno, kun ei ole pakko. Mielummin mökkeilen ja rentoudun kaksi ja puoli kuukautta.

Rygge
07.06.2005, 00:09
Viestin lähetti girlzilla
Kerran olen ollut kesätöissä, silloin mainostyttönä, kävelin pitkin Helsinkiä ja jaoin kaikenlaista materiaalia. Eipä nyt kamalasti innosta kesätöihin meno, kun ei ole pakko. Mielummin mökkeilen ja rentoudun kaksi ja puoli kuukautta.

Niin, mitäpä sitä turhaan hikoilemaan, raskaaksihan moinen homma saattaa käydä.

Itse tuli opiskelu- ja lukioaikana yleensä vietettyä kesät aina enemmän tai vähemmän töissä (tosin yksi kesä meni opiskellessa ja yksi armeijassa) ja täytyy sanoa, että päivääkään en ole katunut sitä, että kesät "tuhlasin" töissä. Kesätöissä on jo hyvä aloittaa tutustuminen siihen, millaista työelämä on ja jääpä siitä joskus jotain sukan varteenkin, kaikilla kun se isi tai äiti ei huolehdi kustannuksista. Ja ei siitä työkokemuksesta koskaan ainakaan haittaa ole tulevaisuudessa töitä hakiessa, etenkin jos sattuu pääsemään ns. oman alan töihin kesäksi.

Nykyäänkin tulee oltua kesällä töissä, ei tosin kesätöissä vaan ihan vakituisen työn muodossa. Tosin tänä kesänä pääsee ensimmäistä kertaa kokeilemaan sellaistakin erikoisuutta kuin palkallinen loma, jännää sinänsä. Ensi viikolla alkaa ensimmäinen kahden viikon pätkä, toivottavasti säät suosii.

Tsemppiä kaikille opiskelijoille, koululaisille ja muillekin jotka rahoittavat tulevaa syksyä ja talvea tekemällä kesätöitä. Aina se työ ei välttämättä ole niin hohdokasta, mutta kyllä se siitä.

Ghost
07.06.2005, 00:09
Ensimmäinen kesä itselläni kesätöissä aiemmin ei ole pahemmin innostanut. Tuskin kiinnostaa liiemmin tulevaisuudessakaan, mutta kenties pakkorakoja tulee vielä eteen toistekin.

Itse työskentelen myös marketissa. Periaatteessa ihan leppoisaa hommaa. Tosin kyllä sekin vituttamaan alkaa siinä vaiheessa kun saa koko päivän tehdä pelkästään yhtä hommaa. Ne päivät, jolloin saa sopivan vaihtelevasti täytellä hyllyjä, istua kassalla ja vaikkapa touhuta pullokaapissa ovat niitä jotka yleensä nopeiten sujuvat. Mukavan viileä paikkahan kauppa sinänsä on työskennellä.

Sv veinikretski
07.06.2005, 00:16
Yksi kesätyöpaikka on minulle ollut mieluisempi kuin mikään, nimittäin puutarha. Kärräsin multaa naisille joilla oli suht löysät puserot, upeita tissejä koko kesän. Istutushommissa kun täytyy olla hieman kumarassa asennossa. Oli nuorelle pojalle mieluinen homma, tosin meinasi veryttelypöksyt silloin tällöin alkaa kumpuilemaan.

Ps. Ihanaa !

vision
07.06.2005, 00:26
Perinteiset kesätyöt eivät ikinä napanneet eikä nappaa töiden tekeminen kesällä näin aikuisempanakaan vaan pakkohan se on kaksi kuukautta kesästä tehdä töitä.

Bluesbrother
07.06.2005, 00:40
Viestin lähetti Jugorov
Palkka on keskitasoa 7€+ lisät päälle ja sunnuntaisin palkka tulee tietysti tuplana.

Vai on 7 egeä keskitasoa nykyään. Itse teen näin kesällä kaikenlaisia keikkahommia mm. baarissa kaljaa kaatamassa. Olin hieman sitä mieltä että kyllä on 10 Eur turhan surkea palkka mutta sehän näyttäisi olevan keskitasoa parempi.

Kesätöitä on tullut tehtyä opiskeluaikoina mitä erinäisimmissä paikoissa. Ensimmäinen työpaikkani oli Kaunialan sotavammasairaala ja se jos mikä oli nuorelle klopille opettavaista aikaa. Myös McDonaldsin hampurilaisten paisto on tuttua puuhaa.

girlzilla
07.06.2005, 00:44
Hienoa jos käy kesätöissä, mutta ei siinäkään mielestäni ole mitään pahaa jos ei käy kesällä duunissa. Kyllä siihen työelämään kuitenkin ehtii tutustua myöhemminkin. On turhaa aina vittuilla ihmisille joiden "äiti ja iskä maksaa" kesän aikana menot. Tottakai menen töihin kun menen opiskelemaan, näin lukioaikana on todella mukavaa että saa nauttia vielä viimeiset ns. lapsuuskesät ilman työntekoa. Toisille työnteko saattaa olla mieluisin tapa viettää kesä, who knows.

Ja ei se mainostytön homma ihan niin helppoa ollut kuin miltä se kuulostaa, välillä oli aika ärsyttävää seistä esim. Aleksilla kolme tuntia putkeen auringossa hirveessä helteessä/kaatosateessa. Kyllä 7-8 tunnin kävelyn/seisoskelun jälkeen oli usein aika poikki.

Bluesbrother
07.06.2005, 00:55
Viestin lähetti girlzilla

Ja ei se mainostytön homma ihan niin helppoa ollut kuin miltä se kuulostaa, välillä oli aika ärsyttävää seistä esim. Aleksilla kolme tuntia putkeen auringossa hirveessä helteessä/kaatosateessa. Kyllä 7-8 tunnin kävelyn/seisoskelun jälkeen oli usein aika poikki.

No mutta mainostytön homma näyttäisi olevan suorastaan raastavan raskasta. Aurinkoisena kesäpäivänä Aleksilla. Kaivosmiehillä Siperiassa on todennäköisesti paljon lokoisammat oltavat vaikka kollegoja aina välillä saakin surmansa ja palkasta ei ole näkynyt ruplaakaan moneen kuukauteen.

girlzilla
07.06.2005, 01:00
Viestin lähetti Bluesbrother
No mutta mainostytön homma näyttäisi olevan suorastaan raastavan raskasta. Aurinkoisena kesäpäivänä Aleksilla. Kaivosmiehillä Siperiassa on todennäköisesti paljon lokoisammat oltavat vaikka kollegoja aina välillä saakin surmansa ja palkasta ei ole näkynyt ruplaakaan moneen kuukauteen.

Niin ja monethan täällä olevista ovat siellä Siperian kaivoksissa... Kahtena päivänä sain auringonpistoksen ja sateisina päivinä kerran keuhkokuumeen. Ei varmasti verrattavissa Siperian kaivoksiin, mutta työ ei ollut myöskään helpoimmasta päästä. Monet kun kertovat olevansa sisällä ilmastoiduissa tiloissa, työssä jossa voi vähän laiskotellakin. Tollaseen mainostytön hommaan en lähtis enää koskaan uudestaan. Ja palkka oli 5 euroa tunnilta, eli todella huono.

bluefox
07.06.2005, 01:06
Kesätöitä on pakko tehdä. Ei ole koskaan vielä tullut mieleenkään olla ilman työtä kesällä. Tai oikeastaan se on kauhuskenaario. Ilman kesätyöstä ansaittavaa rahaa olisi aivan puilla paljailla. Kyllä minäkin voisin nauttia kesälomasta jos siihen olisi varaa. Viimeksi olin kesällä vapaalla enemmän kuin viikon vuonna 2000, jolloin tein kesätöitä vain heinäkuussa sekä koko kesän pieniä iltatöitä.

Off-topic: En yhtään ihmettele miksi nimimerkki Scholl joutuu aina silloin tällöin vitutusketjussa valittelemaan, että turpiin tuli.

sampio
07.06.2005, 01:37
Yläasteelta saakka olen kesätöitä tehnyt, enkä todellakaan huvikseni, laiska kun olen. Oma teini-ikäni vain sattui alkamaan molempien vanhempien ollessa työttömänä, joten jos vaatteita ja urheilukamoja halusin, piti rahat hommata pääasiassa itse. En oikeastaan ole katkera, koska opin edes hiukan arvostamaan rahaa noina aikoina, enkä minä kesälomia läpeensä työskennellyt. Se hupi sai odottaa amk-opiskeluihin. En myönnä olevani katkera siitäkään, että nuoremmat sisarukseni saavat nykyään joistain kotitöistä rahallisia palkkioita, kun omassa nuoruudessani vastaavat työt kuuluivat luonnollisena osana perhe-elämään. Opinpahan aikoinani tekemään asioita ilman painostamista ja käskemistä.

Ei siinä ole mitään pahaa, jos joillain on mahdollisuus rentoutua koko kesä vailla huolta vaateiden ja harrasteiden rahoittamisesta. Itse olisin varmasti käyttänyt vastaavan tilanteen hyödykseni, siitä ei ole epäilystäkään, mutta kuten olen kertonut, ei vanhempieni tuolloinen tilanne antanut siihen juuri mahdollisuutta.

Joka tapauksessa olen vahvasti sitä mieltä, että työ on vain välttämätön paha tässä elämässä, ei lähimainkaan sen pääasia. Valitettavasti sillä on sisältöään suurempi merkitys useimman meidän elämässä, mikä on suuren plaahin arvoinen asia: PLAAH.

Pullamössö
07.06.2005, 01:40
Periaatteessa vituttaa ihan saatanasti kun ei onnistunut työpaikan saanti kesäksi. Kaupungille hain, en päässyt ja suhteillakaan ei tälläkertaa tärpännyt, vaikka useammasta paikasta kyselin. Lähimpänä oli raksalla siivoamaan, eli ihan perseestä mutta olisi sekin kelvannut jos siitä olis vähän rahaa tilille tippunut. Mutta minkäs mahdat, ryypätään ja piereskellään sitten koko kesä.

scholl
07.06.2005, 02:40
Viestin lähetti bluefox
Off-topic: En yhtään ihmettele miksi nimimerkki Scholl joutuu aina silloin tällöin vitutusketjussa valittelemaan, että turpiin tuli.

scholl on kerran pahoinpidelty ja olisi mukavaa, jos sinäkin kertoisit schollille miksi. Itse scholl on löytänyt välilliseksi syylliseksi hkl:n, koska ystävän kehotuksesta scholl ei tilannut taksia kuten tavallisesti, vaan hyppäsi 14:aan, mikä aiheutti toisessa päässä sadan metrin kävelyn tarpeen. Suurin syyllinen on kuitenkin hullut ihmiset, jotka hyökkäävät takaapäin kadulla kävelevän sivullisen kimppuun. Tottakai hullua porukkaa on olemassa. Jos joku on katsonut Pankkivanki-leffan tietää, että osa nuorisosta pitäisi hoidella saunan takana välittömästi, mutta heitä voi olla vaikea poimia yhteiskunnasta. Niinpä viattomat kansalaiset voivat joutua joskus vaaraan, mutta toisaalta kannatan kyllä Rudy Giulianin nollatoleranssia. Roskat pitää kerätä pois kaduilta. Viime kerralla scholl joutui pahoinpidellyksi, mutta ensi kerralla scholl tökkää sähkötainnuttimella ja sitten katsotaan, kenellä on kivaa. Schollhan on tunnettu vapaan kasvatuksen, rikollisten, hullujen ja demareiden ymmärtäjä.

scholl
07.06.2005, 02:49
Lisäisin vielä, etten ole kritisoimassa missään tapauksessa kesätöitä, mitkä ovat oman opiskelualan töitä. Siis sehän on kuin rahaa laittaisi pankkiin. Tosin kovin alhaisilla ovareilla ei siihen puuhaan kannata lähteä, koska muuten voi joutua tekemään aika rouskujuttuja. Yliopisto-/korkeakouluopinnoissa tuollaiseen työkokemukseen on kyllä yleensä myöskin mahdollista kesän ulkopuolella. Girlzillan kanssa olen samaa mieltä, että lukioaikana on hyvä nauttia kesästä, töitä ehtii tekemään monia kesiä keski-ikäisenäkin. Myöhemmin opiskeluaikana voi sitten pohtia miten työkokemuksen hankkimisen jaksottaa opiskelujen kanssa. Vittumaisinta kesäpuuhaa kuumilla aurinkoisilla säillä itselläni kyllä tosin oli aikoinaan pääsykokeisiin lukeminen. Tuuria sekin, että juuri silloin, kun olisi pääsykokeet, tulee kesäkuulle lämmintä.

Pitää muistaa myös pitää sitä lomaa joskus. Jos ottaa opinnot vakavasti ja paahtaa suuren määrän kursseja, eikä juurikaan ehdi nukkumaan niin jos sitä tekee monta vuotta ilman minkäänlaista lomaa niin ei hyvä heilu. Burn out voi tulla tassuun.

ervatsalo
07.06.2005, 07:31
Niin, en malta olla huomauttamatta, että etenkin tämän ketjun perusteella olen entistäkin vakuuttuneempi, että nuorena hankittu sekalainen kesä- ja muu työkokemus on omiaan laajentamaan omia käsityksiä monestakin asiasta ja muutenkin hyväksi kasvavalle nuorelle.

Itse olen junnuna mm. leikannut nurmikkoa, ollut kauppapuutarhalla, lukenut sähkömittareita, rakentanut teitä ja muita systeemejä ja korjannut retaleiden ja muidenkin törppöjen älynväläysten tuloksia.

Loppukaneetiksi päädyn korostamaan, että em. hanttihommista saaduista kokemuksista on ollut yllättävän paljon hyötyä myöhemmässä elämässä ja nykyisisissä sisätöissä.

Täältä tähän

V-man
07.06.2005, 09:14
Sitten kun terassilta saa ilmaista kaljaa, vuokralla asuminen on ilmaista, golfkentät on maksuttomia ja bensaa saa kiittämällä, niin saatan harkita kesän viettoa ilman töissä käymistä. Kyllähän sitä voisi löhöillä kesämökillä ja onkia koko kesän, mutta tylsäksihän sekin kävisi aika nopeasti.

Sen verran kuitenkin vapaa-aikaa arvostan, että mieluummin olen päivävuorossa kuin vuorotöissä (jos valita voi). Kyllä kesästä saa aika paljon irti kun tietää että jokainen ilta ja viikonloppu on vapaata ja rahaa tulee kuitenkin ihan kivasti. Toki vuorossa tienaisi muutaman tonnin enemmän, mutta kun muistelee menneiden kesien viikonloppuja, niin ei niistä muistoista ihan pikkurahalla luopuisi (vaikka aina ei siltä sunnuntai-aamuna tunnukkaan). Kompromissia, elämä on.

Toki yksi tärkeä kriteeri kesätöitä valittaessa on myös se miltä kyseinen homma näyttää CV:ssä. Ei välttämättä kannata mennä raksalle töihin jos tarjolla on arvokasta kokemusta oman alan töistä pienemmällä palkalla.

fedorov
07.06.2005, 09:40
Viestin lähetti scholl

Ja nyt 30+ iässä...

...scholl tökkää sähkötainnuttimella ja sitten katsotaan, kenellä on kivaa.

Cool.

Itse olen Ervatsalon linjoilla kesätyöasioissa. Maailman menoa on hyvä nähdä monelta kantilta. Ihmiskokemus on kai se suurin hyöty minkä niistä kesäisistä paskahommista huomaa käteen jäävän. Oli se sitten raksahommia, nurtsinleikkuuta, tai mainoslehtisten jakamista.

Siinä oppii tulemaan toimeen monenlaisten ihmisten kanssa, ja kunnioittamaan heidän panosta tässä yhteiskunnassa.

Eikä tarvitse sitten aikuisena miehenä kanniskella sähkötainnutinta taskussa.

Analyytikko_
07.06.2005, 09:58
Viestin lähetti ervatsalo
Niin, en malta olla huomauttamatta, että etenkin tämän ketjun perusteella olen entistäkin vakuuttuneempi, että nuorena hankittu sekalainen kesä- ja muu työkokemus on omiaan laajentamaan omia käsityksiä monestakin asiasta ja muutenkin hyväksi kasvavalle nuorelle.

Itse olen junnuna mm. leikannut nurmikkoa, ollut kauppapuutarhalla, lukenut sähkömittareita, rakentanut teitä ja muita systeemejä ja korjannut retaleiden ja muidenkin törppöjen älynväläysten tuloksia.

Loppukaneetiksi päädyn korostamaan, että em. hanttihommista saaduista kokemuksista on ollut yllättävän paljon hyötyä myöhemmässä elämässä ja nykyisisissä sisätöissä.

Täältä tähän

Siis olet ollut asfalttimiehenä tekemässä teitä? Mitenkäs tollaiseen hommaan pääsit, suhteilla vai ihan paperit sisään vetämään? Kovasti houkuttais kyllä meikäläistäkin, mutta taitaa olla vaikeaa päästä niihin hommiin.

No itse väännän kahdessa duunissa tänä kesänä. Aikamoista taiteilua yrittää sovitella työajat yhteensopiviksi, mutta tähän saakka on onnistunut (koputtaa puuta).

Viime kesä meni opiskelualan töissä, tänä kesänä toinen työpaikka löytyy opiskelualalta ja toinen on vanha tuttu kesätyöpaikka. Ja rahallisesti myös ihan hyvä kesähommana.

Ja tosiaan, opiskelualan ulkopuolisista töistä on ehdottomasti hyötyä jo pelkästään sen takia, että näkee paljon erilaisia ihmisiä ja ymmärtää sen, ettei maailma pyöri oman navan ympärillä, vaikka yliopistossa opiskeleekin. Oppii arvostamaan sekä omaa jaksamistaan pääsykoerumbassa että muiden ihmisten elämänkatsomusta.

ervatsalo
07.06.2005, 11:37
Viestin lähetti Analyytikko_
Siis olet ollut asfalttimiehenä tekemässä teitä? Mitenkäs tollaiseen hommaan pääsit, suhteilla vai ihan paperit sisään vetämään? Kovasti houkuttais kyllä meikäläistäkin, mutta taitaa olla vaikeaa päästä niihin hommiin....

Niin, pyörin lähinnä tietyömailla siinä vaiheessa kun tienpohjaa mälvättiin enemmän tai vähemmän neitseellisen isänmaamme kamaraan.

Toimin mm. mittamiehenä nollapäässä, jyräkuskina, vesiautokuskina, salaojanasettelijana, kaivurin apparina, ojitusnokkana ynnä ajojärjestelijänä ja myöhemmässä vaiheessa ja siinä välissä enemmän tai vähemmän nuorempana työmaamestarina. Yhtä kaikki, takuuvarma rusketus oli taattu.

Ko. hommiin pääsin pistämällä silloiselle Tielaitokselle normaalisti hakupapereita sisään. Se on tosin mainittava, että inttikaverin isä sattui olemaan päällikkönä ja päätyönottajana. Eli suhteillahan sinne päästiin.

Em. kaltaiset työmaat ovat muuten erinomainen läpileikkaus erilaisiin ihmistyyppeihin ja oiva paikka oppia tulemaan toimeen kaiken maailman vittupäiden kanssa.

Täältä tähän

jesse72
07.06.2005, 12:38
Eka "työpaikka" oli mansikkapellolla ja se oli lyhyt 3 päivän visiitti.
Muutama kesä meni myös kaupungin hommissa haravoimassa, kitkemässä ym. Kauniina kesäpäivinä ihan ok hommaa, parhaiten jäänyt mieleen ne kerrat kun oli siivoamassa uimarantoja kunnon hellepäivinä,mitkä näköalat ja rusketus oli taattu.

Rahaa sai jonkinverran ja muutama ystävyyssuhde tuli solmittua jotka ovat kestäneet..

pikkukatti
07.06.2005, 14:49
Yhden kesän oon töissä ollut. Hautuumaalla ulkohommissa. Ei nyt mitenkään hohdokasta hommaa kun enimmäkseen vettä satoi ja palkka oli kehno. Alaisia oli tosin useita satoja... Eikä ne valittanut oliko se hauta hyvin siistitty. Työkaverit kyllä olivat melko pirullisia. Kun en heti osannutkaan kaikkia hommia yhtä hyvin kuin he, jo siellä 10 vuotta työskennelleet. Ja kyseinen ala ei millään tavalla liity meikäläisen oikeaan ammatilliseen koulutukseen. Joka kesä oon hakenut töitä kaikista mahdollisista paikoista. Mutta aika hankalaa näkyy olevan ilman suhteita. Mutta meneehän se kesä löhöillessäkin.

scholl
07.06.2005, 16:25
Viestin lähetti fedorov

Siinä oppii tulemaan toimeen monenlaisten ihmisten kanssa, ja kunnioittamaan heidän panosta tässä yhteiskunnassa.

Eli alistut elämään hullujen ehdoilla?
Pukeudut kuin spurgu, jottei vain ketään hullua demaria elegantti ulkomuotosi ärsyttäisi? Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että nollatoleranssi on paras ratkaisu. Jos sun kimppuun käydään ja ei ole sillä hetkellä mahdollista hoidella niitä nilkkejä niin seuraavalla kerralla hoitelet. Ja itse asiassa ne pitäisi olla kaikki linnassa, etteivät pääsisi alunperin tekemään pahojaan. Hulluillahan on elimistössään sellainen pahuusgeeni. Heillä ei ole länsimaista moraalikäsitystä, minkä takia hakkaavat jengiä. Eikä ole millään tavalla ok, että sellaiseen meininkiin pitää alistua tai opetella tulemaan niiden kanssa toimeen, vaan ne pitää poistaa kaduilta välittömästi ja lopullisesti.

tuuski
07.06.2005, 16:58
Viestin lähetti fedorov
Cool.

Itse olen Ervatsalon linjoilla kesätyöasioissa. Maailman menoa on hyvä nähdä monelta kantilta. Ihmiskokemus on kai se suurin hyöty minkä niistä kesäisistä paskahommista huomaa käteen jäävän. Oli se sitten raksahommia, nurtsinleikkuuta, tai mainoslehtisten jakamista.

Jep, samoilla linjoilla. Mitä monipuolisemmin tutustuu työelämään sen kaikessa karuudessa ja kauneudessa, sitä vähemmillä shokeilla selviää sitten "isona".

Joku ihmetteli ~7e palkkaa ja piti sitä ilmeisen huonona. Heh, oma kesätyöhistoriani viiruilla:

- Yläaste/Lukioaikoina Golfkentän hoito: 25mk/h
- Hautausmaatyöntekijä: 30mk/h
- Pakkaajana keksitehtaalla: 7e/h
- Metallihommissa Ruukilla: 9.20e/h + kaikennäköiset lisät

Tällä hetkellä työharjoittelussa/kesätöissä tietoliikennealan yrityksessä. Palkka on uskomattoman paska, mutta eipä tässä viitsi hirveitä tienatakkaan, että saa taas syksyllä nostaa tukia.

Hautausmaa-työntekijät ovat varmasti Suomen huonoimmin palkattujen duunareitten kärjessä. Muistaakseni nämä puutarha(?) -alan koulutuksen saaneet ammatti-ihmiset saivat ~50mk/h suht raskaasta ulkotyöstä. Ja työaika vain puolet vuodesta, vapusta marraskuun alkuun. Ei käy kateeksi.

Nas
07.06.2005, 18:10
Kesätöissä olen Ruukilla vartijana, ihan leppoisaa hommaa, pääasiassa tuotekuljetusten käsittelyä ja sit tietysti ihan yleistä aluevalvontaa. Palkkaus on ihan kohdallaan ottaen huomioon työn vastuullisuuden.

Wilzu
07.06.2005, 21:48
Joskus pikkulapsena haaveilin saavani oman huvipuiston. Tänä kesänä olen sentään lähimpänä tuota haavetta kuin koskaan, sillä olen töissä Visulahden matkailukeskuksen Dinosauriassa. Palstalaiset muistanevat paikasta ainakin vuosia samana pysyneen mainosrallin.

Paikka on siis pienemmän väen ajanvietepaikka, josta löytyvät pakollisten (vesi)liukumäkien ja pomppulinnojen lisäksi myös mikro- ja golfautot. Etupäässä toimin paikassa ratavahtina, yrittäen katsoa etteivät pienet asiakkaat nyt vallan itseään moottorikulkuneuvoilla telo.

Mitään tekemistä työllä ei opiskelemani alan kanssa ole, eikä palkassakaan ole kehumista, mutta on tässä puolensa. Työ on mukavaa ulkohommaa, jossa saa olla tekemisissä hyvin erilaisten ihmisten kanssa. Ja kummasti ne iloitsevat lapsetkin piristävät päivää. Miten sitä on itse ollutkin joskus samanlainen..?

Työsopimus loppuu elokuun puolessavälissä, joten pari viikkoa ehtii lomaillakin ennen paluuta koulun penkille.

Hazardipakki
30.05.2007, 15:27
Tänään sain puhelun firmalta, jossa olin joskus keväällä 2005 töissä. Sanoivat, että olin hakenut kesätöitä ja nyt niitä olisi sitten myös tarjolla. Olin siinä hetken suu auki enkä oikein tiennyt mitä sanoa. Kysyin kyllä aikoinaan töitä tehtaanjohtajalta, mutta se oli kevät 2006 eikä 2007. Vituttaa tämmöinen touhu, ettei mitään vastausta kuulu kuin vasta 1½ vuoden päästä. Pitäkööt tunkkinsa, en ole tulossa tekemään yövuoroja kesähelteillä.

Kana
30.05.2007, 15:55
On tullut tehtyä kesäisin töitä vaikka ja missä. On ollut puhelinmyyntiä (en sitten kyllä voi suositella kenellekkään), myyjän töitä Seppälässä, tiskaajan hommia sairaalassa ja ensi kesänä pitäisi mennä kaupungin puhelinvaihteeseen. Jälkimmäisen tiedän mukavaksi hommaksi viime syksyn kokemuksin :D

teroz
30.05.2007, 16:01
Enää ei tarvitse kesätöitä tehdä - kesäloma sen sijaan onneksi on.

Koko "kunniakas" kesätyöputki 1997-2005 tuli "kärsittyä" paperiteollisuuden parissa. Eipä sitä parempaa mäihää olisi voinut sattua, ja tulevaisuudessa tätä sattuu yhä harvemmille.

Sistis
30.05.2007, 16:07
Tänään sain puhelun firmalta, jossa olin joskus keväällä 2005 töissä. Sanoivat, että olin hakenut kesätöitä ja nyt niitä olisi sitten myös tarjolla. Olin siinä hetken suu auki enkä oikein tiennyt mitä sanoa. Kysyin kyllä aikoinaan töitä tehtaanjohtajalta, mutta se oli kevät 2006 eikä 2007. Vituttaa tämmöinen touhu, ettei mitään vastausta kuulu kuin vasta 1½ vuoden päästä. Pitäkööt tunkkinsa, en ole tulossa tekemään yövuoroja kesähelteillä.

Tuollaista sattuu. Itse sain viime kesänä vastauksen keväällä 2003 lähettämääni hakemukseen. Minua ei valittu.

Hauskinta siinä oli, että olen ollut keväästä 2005 kyseisessä yrityksessä töissä. Nykyään vakituisesti.

Niin, mistäkö tiedän, että tuo "ei-kiitos" oli vuoden 2003 hakemukseen? Helposti, vuonna 2004 en hakenut ollenkaan kyseiseen firmaan. Vuonna 2005 hain rekrytointimessuilla kuulemaani ei-avoimessa-haussa ollutta paikkaa suoraan henkilökohtaiseen sähköpostiin pistetyllä hakemuksella ja silloin tärppäsi.

Mahola
30.05.2007, 16:39
Sopivasti pompsahti kesätyö-ketju silmiin juuri kun itse tässä tuskailen töiden puutteen takia. Olen viidessä eri vuokrafirmassa listoilla. Etsin raksa- ja varastohommia Tampereen seudulta. Luulisi, että jotain löytyy jostain mutta kovin hiljaista pitelee. Koulukin meni sopivasti penkin alle niin ei voi tukiakaan nostaa. Hienosti alkaa kesä ainakin..

Hazardipakki
30.05.2007, 17:03
Sopivasti pompsahti kesätyö-ketju silmiin juuri kun itse tässä tuskailen töiden puutteen takia. Olen viidessä eri vuokrafirmassa listoilla. Etsin raksa- ja varastohommia Tampereen seudulta. Luulisi, että jotain löytyy jostain mutta kovin hiljaista pitelee. Koulukin meni sopivasti penkin alle niin ei voi tukiakaan nostaa. Hienosti alkaa kesä ainakin..
En voi muuta sanoa, kuin että nousehan aamulla aikaisin ylös. Viime kesänä Varamiespalvelu pommitti meikäläisen puhelinta miltei joka päivä aamuisin klo kuuden ja kahdeksan välillä.

Arnold
30.05.2007, 17:20
Mää olin viisi viime kesää (2002-2006) Sinebrychoffilla Porin Oluessa täytön operaattorina. Toimenkuvana oli mäyräkoirien ja mopsien vahtiminen omissa karsinoissaan. Itse tykästyin tehdaselämään, koska siinä omat hienoutensa ja elämäntapansa. Harmi kun Porista vietiin pullotus, niin loppui tuo homma. Pian toivon mukaan viedään pullot ja ammutaan niskalaukaus Porin tehtaanjämälle.

Se siitä katkeruudesta ja paluu nykyhetkeen. Kesä 2007 ja meikäläinen on jälleen ainakin osittain tehdashommissa. Oma työtehtävä ei ole varsinainen tehdastyö, mutta ulkoilmaa saa tarpeeksi, mitä nyt naftaliini vähän käryttää. Kyllä, olen trukkikuskina Porissa ex-Outokummun, nykyisen Luvatan porttien sisäpuolella toimivan Harjavalta Bolidenin alihankkijan toimessa. Mukava työkokemus ja sain suoritettua samalla trukkikortin ja tärkeän työturvallisuuskortin.

Positiivista on myös se, että sain aloittaa jo huhtikuun lopulla ja olla elokuun loppuun asti. Ylitöitä piisaa runsaasti ja eikä minusta olisi kotona makaamaan koko kesäksi, joten hyvä että töitä on mielin määrin.

Uleåborgir
30.05.2007, 17:30
Olen kahden vuoden työsuhteessa erään suuren työnantajan palkkalistoilla. Sairauslomalla olen ollut elokuun lopusta saakka. Työ alkoi 2.1.2006. Juuri äsken sain kuulla, että sairauslomaani jatketaan 31.8. saakka ja osastohoitoonkin olen joutumassa/pääsemässä. Joten kesä ei mene ainakaan töissä.

Monesti tulee mieleen, että olisi voinut opiskella itselleen jonkin ruumiillista työtä sisältävän ammatin, mutta toisin on. Viestintähommat ovat kyllä mielekkäitä tehdä, ja vastaavat koulutustani, mutta tuon työn hektisyys, kasautuvat työt ja jostakin syystä vittuuntuneet vastaavaa työtä tekevät ihmiset ja paskaa niskaan lapioivat mulkut ovat saaneet kiinnostuksen hiipumaan.

Perkele, lukaisen prosessimiehen paperit amiksessa ja menen Stora Ensolle paperimieheksi... Ei luulisi stressaavan päivän jälkeen.

Lauri
30.05.2007, 17:32
Tänä kesänä sitten menen ensimmäiseen varsinaiseen kesätyöhön. Ei ole aikaisempina vuosina oikein jaksanut etsiä kunnolla paikkoja, pientä "pintakosketusta" vain tein eikä sillä mitään töitä herunut, kun suhteillakaan ei asemassani liian pitkällä pötkitä. Pari vuotta sitten kesällä jotain lehtiä jakelin pari kertaa viikossa, mutta se homma taas oli niin überperseestä ettei tosikaan. Palkka oli säälittävän huono eikä se työkään mitään herkkua ole. Hyvä puoli oli siinä että hommat pystyi hoitamaan mihin aikaan päivästä vaan.

Eli siis hautausmaiden hoitoa olisi luvassa heinäkuun alusta kuukauden verran. Palkka on n.1000e/kk. Eipähän ainakaan verottaja ota välistä mitään, hah! =)
Saapa ainakin olla ulkona eikä hommatkaan niin pahalta kuulosta. Saa sitten nähdä mitä kaikkea joutuu tekemään. Mutta positiivisella asenteella tässä vaiheessa.

Pafe
30.05.2007, 18:14
Itse olen tämänkin kesän kaupassa apulaisena lähinnä hyllyjä täyttelemässä. Helppoa, mutta pitemmän päälle aika puuduttavaa hommaa. Palkka on huono, sekä töiden ajankohta. Olisin mieluummin ollut tuon kesäkuun kuin heinäkuun, koska olisi sitten lomailut olleet enemmän lämpiminä ilmoina. Myöskin tuollainen psykologinen juttu sikäli, että olisi mukavampi hoitaa ensin työt pois ja sitten lomailla rauhassa ilman stressiä tulevista töistä. Tällä hetkellä siis ensin lomailen kesäkuun ja sitten töihin, jonka jälkeen taas kouluun.

Mutta pääasia että edes jotain töitä on, pelkästä kotona lorvailusta läpi kesän on myös vähän kokemusta, eikä sellainen paljoa innosta.

sampio
30.05.2007, 23:19
Joka tapauksessa olen vahvasti sitä mieltä, että työ on vain välttämätön paha tässä elämässä, ei lähimainkaan sen pääasia. Valitettavasti sillä on sisältöään suurempi merkitys useimman meidän elämässä, mikä on suuren plaahin arvoinen asia: PLAAH.

Ei juma, kun minä olen kirjoittanut viisaita! Tosin jättäisin tuon "meidän" pois, koska itse en lukeudu tuohon jälkimmäiseen joukkoon. Sitä paitsi työnteon inhoamisella on vankka teologinen taustansa, työteko on nimittäin syntiinlankeemuksen seurausta. Että repikää siitä, luterilaiset työnorjat!

korkki
31.05.2007, 12:27
Perkele, lukaisen prosessimiehen paperit amiksessa ja menen Stora Ensolle paperimieheksi... Ei luulisi stressaavan päivän jälkeen.
Jos stressi vaivaa niin suosittelen tuota.

Mutta lue mieluummin sellaiset prosessimiehen paperit että pääset Kemiralle (jos nyt Oulussa olet kuten oletan) siellä on kuulemma eläkelöitymisbuumi tulossa.

Tietysti voit aina kysellä suoraa oppisopimuspaikkaakin kaikista mahdollisista vastaavista paikoista niin hyvällä tsägällä voi sellainenkin tärpätä.

PataJaska
31.05.2007, 14:32
Se on meikäläiselläkin sitten viimeinen kesä jolloin ollaan ns. "kesätöissä", valmistuminen on edessä syksyllä. Titteliksi tulee sosionomi (AMK)

On ihan kova juttu että sain omalta alalta kesätöitä ja vieläpä koko kesäksi! Soitin viime viikon keskiviikkona erityishuoltopiiriin (ylläpitää kehitysvammaisten palvelukoteja yms. paikkoja täällä Satakunnassa), ja nyt sitten on viimeisen kahden päivän aikana haluttu jo kolmeen eri paikkaan töihin.. mukavaa olla haluttu.. =)

Eli kehitysvammaisten ohjaajana menee tämä kesä.. rock on!! =)

RajatOn
31.05.2007, 14:40
14 kesäsestä asti on tullu tehtyä kesätöitä. Mansikkamaalla alotin ja tällä hetkellä oon hommissa oman alansa yhdessä maailman isoimmista firmoista. Eräässä perheyrityksessä olin 5 kesää töissä, työt oli paskoja, palkka huono, lähes joka viikonlopunkin töissä olin ihan normi palkalla.. Mutta työtodistukset oli niin hyvät että niiden avulla pääsi firmaan jossa nyt oon kesätöissä. Rahaa ei oo muualta kun töistä tullut ja toisaalta hyvä niin. Oon oppinu käyttämään rahaa fiksusti ja on oppinu arvostamaan eri alojen töitä. Toukokuun alusta oon ollut nyt joka päivä töissä. Ensimmäinen vapaa viikonloppu tänä kesänä on nyt, kun täytyy mennä ylioppilasjuhliin.

Kesätyöt kannattaa, saa käyttörahaa ja se todella kasvattaa ihmisenä.. Tänä kesänä pääsee sen verran hyviin tileihin, että aattelinpa jopa viimeisen viikon pitää lomaa.

Uleåborgir
31.05.2007, 15:14
Jos stressi vaivaa niin suosittelen tuota.

Mutta lue mieluummin sellaiset prosessimiehen paperit että pääset Kemiralle (jos nyt Oulussa olet kuten oletan) siellä on kuulemma eläkelöitymisbuumi tulossa.

Tietysti voit aina kysellä suoraa oppisopimuspaikkaakin kaikista mahdollisista vastaavista paikoista niin hyvällä tsägällä voi sellainenkin tärpätä.

Jep, kiitos vinkistä, voisi tosissaan laittaa hautumaan pääkoppaan. Kemiralla tai paperitehtaalla tuskin koko aikaa täytyy olla joka paikassa koko ajan, ja saada paskaa palautetta kaikesta, vaikka niska limassa paahtaisi taidon ylärajoilla.

Ei ole ihme, että 700 000 suomalaista vetää psyykelääkkeitä, ml. minä.

Vesku
31.05.2007, 15:21
Ennen kuin täytin 18 vuotta, en edes viitsinyt yrittää hakea kesätöitä (olin kyllä silti yhden kesän töissä), koska ei ollut mitään suhteita. Mutta ei niitä töitä nytkään tunnu löytyvän, vaikka on neljäs täysikäinen kesä menossa. Eka kesä meni laiskotellessa, toinen armeijassa, kolmas puolittain töissä ja nyt haku on edelleen päällä.

Oon laittanut maaliskuusta lähtien monta kymmentä hakemusta paikkoihin, joihin osaamiseni riittää: marketteihin, eri alojen kauppoihin, hampurilaisravintoloihin ja lisäksi eri _useisiin_ hlövuokrausyrityksiin, muttei niistäkään tärppää. Työvoimatoimiston sivuja seuraan päivittäin. Kerran peräti tarjottiin töitä kuudeksi (!) tunniksi.

Yksi neuvo kuuluu, että "hae muutamia paikkoja huolella ja soittele perään", mutta em. (isoihin) paikkoihin ei soitot ole kyllä auttaneet, koska valinnat on tehty. Toinen neuvo on hakea "paikkoihin, joista ei ilmoitella eli ottaa yhteyttä yrityksiin", mutta en ole keksinyt semmoisia.

Ja sitten aavistuksen verran hämää, kun kavereita menee suhteilla töihin (eikä edes lohdutuksekseni saa meikäläiselle töitä siinä siivellä).

Fordél
31.05.2007, 15:38
Osa menee varmasti suhteilla kesätöihin, mutta itselläni kävi vaan tuuri. Laitoin viime kesänä sähköpostitse varmaan tollaset 50 hakemusta ja muutamaan tärppäsi. Sitten valitsin niistä kokonaisuudessaan mieluisimman ja nyt olen toista kesää samaisessa lafkassa töissä. Mulla ei ollut yhtään mitään suhteita eikä työkokemuskaan oikein auttanut asiaan. Haastettelu meni tosin kyllä hyvin ja pari tuntia sen jälkeen tuli soitto, että "paikka on teidän". Ajattelin vaan kertoa näin rohkaisevana tarinana, että aina ei tarvi suhteita; vain oikea ajoitus ja vähän tuuria.

Nykyinen kesätyöni on siistiä sisätyötä, mutta ei liity kyllä juuri mitenkään mun tulevaisuuden suunnitelmiin tai opiskeluihin. Kuitenkin siitä saa todella arvokasta työkokemusta ja laajentaa omaa osaamista. Näyttää CV:ssä varmasti ihan hyvälle. Toivottavasti kuitenkin tämä on viimeinen kesä kun "joutuu" tekemään muun alan hommia. Seuraava kesä on varmasti viimeinen ns. kesätyökesä ja toivottavasti se kuluu oman alan hommissa.

Joka tapauksessa olen aavistuksen laiskuuteen taipuva eikä kesätyöt kiinnosta sinänsä tippaakaan. Hoidan kyllä työt niin hyvin kuin pystyn, mutta en suostu ottamaan niistä mitään stressiä. Olisin paljon mielummin kotona löhöämässä, mutta kun opiskelut on jollain tavalla rahoitettava. Ja kuten täällä on monessa viestissä mainittu; kyllä tämä työnteko varmasti kasvattaa melkoisesti ihmisenä (ei mitenkään tarkoitus halventaa niitä, jotka eivät kesä töitä tee).

Kummeli
31.05.2007, 15:47
Itse menen kahdeksi viikoksi äidin työpaikalle kahdeksi viikoksi töihin pakkaamaan shampoopulloja... Saan kahdesta viikosta 250€.... Ei se kesääni pilaa... Onpahan ainakin jotain tekemistä :)

jessie
31.05.2007, 17:34
Lähestulkoon koko kesä olisi töitä. Kuten edellinen kesä. Ja sitä edellinenkin. En oikeastaan muista, koska viimeksi olisin oikeaa kesälomaa pitänyt. Ei silti, kivaa on, että on töitä, mutta rankan vuoden jälkeen olisi ihan mukavaa (ja luultavasti myös hyödyllistäkin) antaa pään levätä. Mielelläni olisin ennen töiden alkua pitänyt vähän lomaa, mutta arvatkaas vaan, mitä mieltä työnantajat sellaisesta ovat...? Jos et töitä ota vastaan heti kesän alussa, niin ei sitten tarvi ottaa ollenkaan.

No, rahaahan siitä tietenkin tulee. Vielä kun sitä ehtisi käyttää. :D

sampio
01.06.2007, 00:52
Minulle kävi aika hyvä tuuri aikoinaan, kun opiskeluaikoinani töitä aloin etsiä. Ensimmäinen paikka, johon soitin, tärppäsi. Kysyivät, soitinko heidän koululle laittamansa ilmoituksen vuoksi, olivat nimittäin samana päivänä lähettäneet ilmoituksen koulumme työharjoitteluista yms. vastaavalle opettajalle. No, ilmoitus tuli sähköpostiin ja taululle vasta parin päivän päästä, ja minä olin siinä vaiheessa käynyt jo haastattelussa. Opiskelujen ohessa osa-aikaisena ja yhteensä kolmena kesänä tuolla tuli lopulta oltua, ja pienen mutkan kautta sain sieltä lopulta vakituisen paikan.

vilperi
01.06.2007, 19:53
Nyt olen sitten ollut jo yhteensä 3 päivää (1 päivän pituus ollut 10 tuntia) ja 3 yötä (1 yön pituus 9 tuntia) kesätyöpaikassani töissä. Työt ovat oman alan töitä, mikä on erittäin hyvä juttu. Palkkaus on ihan Tessin mukaista, eli kyllähän ihan mukavat "taskurahat" tältä kesältä saa:D. Mukavasti palkkapussin kokoa kasvattaa myös se, että osa työajasta on iltatyötä, jolloin päivän pituus on 10 tuntia ja osa työajasta taas yötöitä. Öiden pituus on siis 9 tuntia ja siihen päälle kaikki yölisät, sitten vielä kun natsahtaa yö ennen kaikkea lauantai-sunnuntai- väliselle ajalle, niin saa vähän yli 3 euroa yölisää ja palkan kaksinkertaisena sunnuntain puolella olevalta 7 tunnilta.

Työ on ihan mukavaa hommaa ja ei niin kauhean raskasta.

Kesätyöni on ensimmäinen oikein koko kesän kestävä kesätyö. Olen aikaisemmin toki myös työskennellyt kesäisin parin viikon periodeja kotikunnassani 3 kesänä ja sitten olen yhdessä ravintolassa ollut töissä kesälläkin, mutta sitä ei voi laskea kesätyöksi, koska työ oli määräaikaista, sillä olin siellä ollut jo keväänkin töissä.

Minulle kävi tämän kesätyöpaikan kanssa aika oudosti. Yleisin tapahan on kai se, että on haastattelu ja sitten ilmoitetaan jonkun ajan kuluttua pääseekö töihin vai ei. Noh... Minä olin haastattelussa hiihtolomani perjantaina, oliskos ollut helmikuuta, ja haastattelu loppui siihen, kun paikan pomo ehdotti minulle sellaista, että tulisin viikonlopuksi kokeeksi töihin, siis heti seuraavaksi päiväksi. Siinä oli hieman, että mitä- fiilis, mutta pakkohan se oli tarttua tarjottuun tilaisuuteen:D. Ja hyvin on mennyt, ainakin omasta mielestäni:D. Olen ollut ennen kesätyötä jo viikonloppuja tuolla töissä ja olisin ollut enemmänkin, mutta kun opiskelen Kauhajoella ja työpaikka on Hämeenlinnassa, niin tyhmempikin tajuaa, että aina ei ole ihan helppoa järjestellä opiskelu- ja työasioita keskenään kuntoon, vaikka niin toivoisikin ja haluaisikin.

En itse asiassa tiedä vaikuttiko suhteet siihen, että sain kyseisen kesätyöpaikan. Naapurin rouva on kyllä samassa paikassa tietääkseni toiseksi korkein pomo, mutta mitkään erityiset välit ei naapureihin ole ollut, vaan ihan ystävälliset tervehdysvälit, vai miksi niitä nyt sitten luokitteliskaan:D. Mutta kyllähän paikan saamiseksi varmaan aikaisemmat työkokemukset, työtodistukset (lähinnä todistukset täynnä erittäin kiitettävää:D) ja opinnotkin vaikuttivat.

Tästä on hyvä jatkaa ja nyt vkl vapaata, maanantaina 8 tunnin päivä ja sitten 4 yötä putkeen:D. Ja toivottavasti juhannuskin töitä...

Knightrider
02.06.2007, 22:23
Onko jollain tietoa millainen irtisopimusaika tms. on, jos on suullisesti työnantajan kanssa sopinut olevansa elokuun loppuun asti töissä? Mitään kirjallista sopimusta ei ole olemassa. Voisinko vaan seuraavan palkan jälkeen ilmoittaa etten aio tulla enää töihin? Vai miten nämä lainsäädännöt ym. menee?

The Great Cornholio
02.06.2007, 22:37
Voisinko vaan seuraavan palkan jälkeen ilmoittaa etten aio tulla enää töihin? Vai miten nämä lainsäädännöt ym. menee?

Tottakai voit, mutta järkevää se ei ole työpaikkasi kannalta, sekä väärin työnantajaa kohtaan.

Master God
02.06.2007, 22:44
Tottakai voit, mutta järkevää se ei ole työpaikkasi kannalta, sekä väärin työnantajaa kohtaan.

Niin, suullinen sopimushan on ihan yhtä pitävä kuin kirjallinenkin. Toisaalta, ei sitä kukaan pysty todistamaan eikä töihin muutenkaan ole pakko mennä, jos ei halua.

Eri asia sitten on, kuinka järkevää tuollainen yllättäen lähtö on. Joskus hyvinkin.

Väärin tai oikein, mitä sitten. Sitä varten on lainsäädäntö, että se määrittelee sanktiot kullekin teolle.

Barry
03.06.2007, 16:44
Onko jollain tietoa millainen irtisopimusaika tms. on, jos on suullisesti työnantajan kanssa sopinut olevansa elokuun loppuun asti töissä?

Niin, enpä tiedä tulkitaanko tuo sitten määräaikaiseksi sopimukseksi vai ei, mutta jostain itselleni on jäänyt sellainen mielikuva, että työntekijä ei saa irtisanoutua määräaikaisesta työsuhteesta, ellei sitten ole toisin sovittu.

Voi olla, että olen tässä asiassa täysin väärässäkin. Joku asiasta enemmän tietävä voinee kertoa lisää.

puuha-pete
03.06.2007, 20:41
Huomenna alkaa kolmivuoro hommat klo 7:00, rahaa pikkuhiljaa tarvitaankin jo. Paljonkin. Sääli, että palkan saamiseen menee noin kolme viikkoa. No penni venyy..

Humpauttaja
03.06.2007, 20:55
Nojoo, tässä toista kesää samassa kesätyöpaikassa. Viime kesänä ensimmäisen vuoden opiskelijana oli kyllä ihan hienoa saada oman alan haalarihommia tehtaasta kolmivuorosta. Tosin kesän mittaanhan se toki alkoi maistua aika puulta. Noh, täällä sitä taas ollaan ja rahaa vuollaan kun kerta ei mitään muuta säväyttävää ollut tarjolla. Pari muuta paikkaa oisin saanut, mutta ei mitään mikä olisi kyennyt kumoamaan tätä palkkaa.

Vituttaa vaan kun tämä on toisella paikkakunnalla kodista ja tyttöystävästä. Onneksi kuitenkin vain alle kaksi tuntia.

Kesän mentyä ja terveenä olleessani olen iloinen. Sen verran paskaa hommaa tämä on. Joka päivä kauhee kasa paskaa menee sisuksiin ja melu on kova. Syksyllä sitten rakkaani kanssa rentouttavalle lomamatkalle. Odotan sitä jo nyt.

Ps. Tänään oli aamuvuoro, huomenna sitten ilta.

MarkusMaggot
03.06.2007, 20:58
Niin, enpä tiedä tulkitaanko tuo sitten määräaikaiseksi sopimukseksi vai ei, mutta jostain itselleni on jäänyt sellainen mielikuva, että työntekijä ei saa irtisanoutua määräaikaisesta työsuhteesta, ellei sitten ole toisin sovittu.

Voi olla, että olen tässä asiassa täysin väärässäkin. Joku asiasta enemmän tietävä voinee kertoa lisää.

Saa irtisanoutua ihan normaalisti määrättyjen irtisanomisaikojen mukaan, tosin joskus työnantajan kanssa voi myös sopia myös työsuhteen katkaisusta ilman irtisanomisaikaakin, riippuu kuinka olennainen osa määräaikainen työntekijä on työn suorittamisessa. Aika pitkälti nämä ovat sovittavissa olevia asioita, itse olen määräaikaisella sopimuksella ihan "aikuisten" duunissa mutta sopimus on pomojen kanssa että mikäli löydän koulutustasoani vastaavaa työtä he ovat valmiita joustamaan irtisanomisajoissa.

Barry
03.06.2007, 23:40
Saa irtisanoutua ihan normaalisti määrättyjen irtisanomisaikojen mukaan, tosin joskus työnantajan kanssa voi myös sopia myös työsuhteen katkaisusta ilman irtisanomisaikaakin, riippuu kuinka olennainen osa määräaikainen työntekijä on työn suorittamisessa. Aika pitkälti nämä ovat sovittavissa olevia asioita, itse olen määräaikaisella sopimuksella ihan "aikuisten" duunissa mutta sopimus on pomojen kanssa että mikäli löydän koulutustasoani vastaavaa työtä he ovat valmiita joustamaan irtisanomisajoissa.

Tällaisen tekstin bongasin SAK:n sivuilta: Työntekijä ei voi irtisanoutua ennen kuin määräaikainen työsopimus päättyy, mutta usein asiasta voidaan sopia neuvottelemalla työntekijän ja työnantajan kesken.

En nyt sitten tiedä, miten tuota sovelletaan käytännössä ja millaiset sanktiot tuon sopimuksen rikkojalle rapsahtaa, mikäli tuota kirjaimellisesti seurataan. Mutta jos en aivan väärin ymmärrä, niin Knightriderin tilanteessahan hän voisi olla sidottu tuohon työpaikkaan aina sinne elokuun loppuun asti?

Kana
03.06.2007, 23:49
Jokseenkin ottanut itseä aina päähän, että toiset etenevät pitkälti ainakin työelämän alkutaipaleensa suhteilla. Itselläkin tähän olisi ollut ainakin jollain tapaa mahdollisuus, mutta olen enemmin aina halunnut saavuttaa omat työpaikkani ja ansioni itse. Ymmärrän toki, ettei toisilla moiseen riitä mielenkiinto tai halu, mutta eikö se olisi joksenkin reilumpaa, että työpaikan saisi omien ansioidensa mukaan, eikä esimerkiksi vanhempien?..

hilson
04.06.2007, 00:41
Kesäkuun lopussa alkaa duunit McDonaldsissa. Keskiviikkona pitäisi jaksaa herätä ajoissa näihin joihinkin paskatesteihin ja sopia vuoroista ja palkoista tarkemmin. Toivottavasti en vedä jerejä, sillä tiistaina olisi kuitenkin tarkoitus ryypätä.

Wilzu
04.06.2007, 01:32
Huomenna (tai siis tänään) pitäisi ilmoittautua kesätyöpaikalle ensimmäisen kerran. Toki varsinaiset duunit alkavat vasta viikon kuluttua, mutta johtuen työn erilaisuudesta aiempiin kesätyöpesteihini nähden on perehdyttämisjakso tarpeen. Paljon uusia asioita opeteltavana.

Olen kyllä täsmälleen samaa mieltä Kanan kanssa. Törmäsin tänä kesänä tuttuun pulmaan, sillä ne parhaat työpaikat tuppaavat tosiaan menevän tiskin alta jonkin mystisen tuttavaverkon kautta.

Suhteiden käyttö kyllä tuntuu suoraan sanottuna raivostuttavalta: tiedät olevasi pätevä ja omaavasi jopa hieman kokemusta hakemaasi työtehtävään, mutta niin vaan se projektipäällikön syksyllä yliopisto-opintonsa aloittava vesa ottaa työpaikan kokeneempien (ja pätevämpien) edestä. Ja sitten samalla toisaalla valitellaan, että osaavien kesätyöntekijöiden löytäminen on vaikeaa.

Toki pääsin lopulta koulutukseeni nähden melko hyvään duuniin, joten ei pidä valittaa. Aina ei vaan ole vastaavanlainen tuuri käynyt. Kannustukseksi muillekin, että sitkeä yrittäminen palkitaan. Pari kesää melkoisissa koiran duuneissa (kts. ketjun aikaisemmat viestit :D) on lopulta avannut tien parempiin pesteihin. Aikanaan myös, esim. eri opiskelujuttujen kautta, rakentuu myös omia suhdeverkostoja, joiden kautta sana kiertää ja työmahdollisuuksiakin voi aueta.

Lisäksi kesätyöpaikkani on aivan eri alalta, mitä opiskelen. Ne paljon puhutut "oman alan työt" eivät välttämättä ole ainoa tie kesätyöhön. Toisinaan on tullut nähtyä tyyppejä, jotka harmittelevat työn puutetta turhaan nirsoiluun työpaikan suhteen. Erityisesti tähän on törmännyt ensimmäistä vuotta opiskelevien tai opintojaan aloittavien keskuudessa.

DAF
04.06.2007, 10:41
Tällaisen tekstin bongasin SAK:n sivuilta: Työntekijä ei voi irtisanoutua ennen kuin määräaikainen työsopimus päättyy, mutta usein asiasta voidaan sopia neuvottelemalla työntekijän ja työnantajan kesken.

En nyt sitten tiedä, miten tuota sovelletaan käytännössä ja millaiset sanktiot tuon sopimuksen rikkojalle rapsahtaa, mikäli tuota kirjaimellisesti seurataan. Mutta jos en aivan väärin ymmärrä, niin Knightriderin tilanteessahan hän voisi olla sidottu tuohon työpaikkaan aina sinne elokuun loppuun asti?

Sovelletaan siten, että viisivuotisen sopimuksen ehdot katsotaan yleisesti toistaiseksi voimassaoleviksi irtisanomisen osalta. Sitä lyhyemmät ovat määräaikaisia. Takapassi on sikäli väärässä, että ei siitä määräaikaisesta diilistä noin vaan eroon pääse määritelmällisesti - sikäli oikeassa, että käytännössä usein sovitaan juuri kuin hän kirjoitti. Eli että irtisanoutua voi. Mutta periaatteessa määräaikainen työsopimus sitoo molempia osapuolia ja sen laiton rikkominen voi johtaa vahingonkorvauksiin myös työntekijän puolelta. Irtisanomisaikaa ei määräaikaisessa sopimuksessa ole, koska ko. ratkaisu vaatii molempien puolten suostumuksen.

Nas
04.06.2007, 11:13
Lisäksi kesätyöpaikkani on aivan eri alalta, mitä opiskelen. Ne paljon puhutut "oman alan työt" eivät välttämättä ole ainoa tie kesätyöhön. Toisinaan on tullut nähtyä tyyppejä, jotka harmittelevat työn puutetta turhaan nirsoiluun työpaikan suhteen. Erityisesti tähän on törmännyt ensimmäistä vuotta opiskelevien tai opintojaan aloittavien keskuudessa.

Sama täällä. Valmistuin nyt keväällä liikunta-alalle, mutta tämänkin kesän vietän täysin eri hommissa. Yksinkertainen syy tähän on se, että tienaan nykyisessä kesäduunissani noin tuplasti verrattuna siihen mitä oman alan hommista saisin. Raha ratkaisee, ainakin vielä.

Sir von Aulis
05.06.2007, 02:02
No nih, tuleepa tännekin jotain kirjoitettua.

Eli eilen maanantaina aloitin elämäni ensimmäistä kertaa kesätyöt määräyskirjalla. Kesto tonne elokuun loppuun asti, ja mitä ilmeisimmin jatkossakin töitä riittää. Tosin tätä en kesätyöksi tavallaan laske, oon nykyisessä pyörinyt viimeiset 1½ vuotta enemmän ja vähemmän epäsäännöllisesti, ja nyt maaliskuun lopusta olen täyttä listaa tehnyt. Tosin tämä kesä-elokuun välisen ajan olen virallisesti kesälomittajana, paperit sain menneenä viikonloppuna.

Loppuun sanoisin, että on tää mukavaa.

Vekurinen
05.06.2007, 17:08
Onko jollain tietoa millainen irtisopimusaika tms. on, jos on suullisesti työnantajan kanssa sopinut olevansa elokuun loppuun asti töissä? Mitään kirjallista sopimusta ei ole olemassa. Voisinko vaan seuraavan palkan jälkeen ilmoittaa etten aio tulla enää töihin? Vai miten nämä lainsäädännöt ym. menee?

Kuten DAF kirjoitti:
Työsopimuksella ei ole määrämuotoa. Eikä määräaikaisessa irtisanomisaikaa, ellei siitä erikseen ole sovittu (kombinoitu sopimus). Eli de iure et voi seuraamuksitta irtisanoa työsopimusta.

Jos olet koeajalla, voit purkaa sopimuksen. Mutta missään tapauksessa ei kannata mainita saaneensa mukavamman/rahakkaamman työn, koska silloin todennäköisesti olisi kyseessä koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallinen syy. Sanot vaikka, että työ ei vastannut mukavuudeltaan/vaatimustasoltaan/whatevö sitä, mitä olit odottanut. Toimii vastahakoisenkin työnantajan kanssa.

Beagle Boy
05.06.2007, 20:13
Sovelletaan siten, että viisivuotisen sopimuksen ehdot katsotaan yleisesti toistaiseksi voimassaoleviksi irtisanomisen osalta.

Sellainen tarkennus, että määräaikaisen työsuhteen on myös pitänyt jatkua yli viisi vuotta ennen kuin on mahdollisuus irtisanoa. Eli sekä yli viideksi vuodeksi sovittu määräaikaisuus että ko. työsuhteen on pitänyt jatkua yli viisi vuotta.

Jarzki
14.06.2007, 21:06
Kolmas työviikko loppumassa ja fiilikset nousevat oikeastaan koko ajan. Kaiken lisäksi sain vielä alkuviikosta huomata, että palkka onkin lähes 10€/h, joten harmi vaan, että töitä sitten onkin enää vain 2 viikkoa jäljellä. Nyt vasta rupeaa pääsemään töihin ja rytmiin sisälle ja uskaltaa ottaa hieman lisää rooliakin! :) Pitää oikeastaan toivoa, että jatkoa jossain vaiheessa olisi mahdollista saada, sillä jos kolme viikkoa on mennyt rytmin hakemiseen niin ottaahan se päähän, mikäli sitten melkein heti hommat loppuu. Puhetta kuitenkin oli rupeaman alussa, että työsopimusta olisi mahdollista jatkaa, joten katsellaan. Toisaalta sovittuja menoja on jo kesälle, joten koko kesää ei voi töissä olla, joka saattaa osaltaan rajoittaa jatkomahdollisuuksiani.

Mitenkäs etenee muiden kesätyöt?

häkkipää
14.06.2007, 21:23
Elokuun puoleen väliin saakka Helsinki-Vantaalla pesemässä lentokoneita+muuta kenttäkalustoa. Arkisin 7-15 10e/h, ja viikonloppuisin 22-04 30e/h. Rankkaa on, mutta kyllä se siitä.

girlzilla
14.06.2007, 21:29
Seurakunnan leirikeskuksessa saaressa töissä. Ihana paikka. Myyn kanttiinissa, työympäristö on todella todella rento. Tuntipalkka n. 10 euroa.

Tosin äsken kieltämättä vitutti, soudan töihin ja tuossa sateessa...Olen hieman märkä.

Saamies
14.06.2007, 23:05
Pitkin vuotta opiskelujen ohessa olen opettajan hommia tehnyt, joten suurta painetta kesätöihin ei tänä kesänä ole ollut.

Koulujen ollessa kiinni hommaan lisäfyrkkaa kuitenkin freelancerina päiväkodeissa. En ole siis sidottu mihinkään. Otan hommia vastaan aina kun se sopivalta tuntuu. Sopivasti olen saanut jalkaa usean päiväkodin oven väliin, että hommista ei ainakaan ole ollut pulaa. Välillä hoitelen hommia vaippakansan parissa ja välillä lastentarhanopettajan hommia esikoulun puolella.

En ole siis tippaakaan katunut opeopiskelujani. Sen verran hyvin työkeikkoja homma on jo opiskelujen puoliväliin mennessä poikinut.

Ensi viikko vielä vaippakansan parissa ja sitten kesälomille lammenrannalle Keski-Suomeen.

macnevis
14.06.2007, 23:24
Itse olen eräässä lajiliitossa töissä ja nyt alkaa taas rauhoittua ennen elokuuta. Omat työt loppuu 22. elokuuta ja samantien pitää takas kouluun syöksyä.

Hyvin on tähän mennessä mennyt, tuttu talo jo sinällään ja henkilökunta on tuttu. KK-palkaksi sain neuvoteltua 1600euroa, joka sinällään kelpaa ensimmäisen vuoden opiskelijana.

vilperi
14.09.2007, 11:39
Nyt on kesätyöt jo tehty ja kesäkin onnellisesti ohitettu...

Mutta mitenkäs onko porukat saanneet hyvin työpaikoistaan kesälomarahat?

Itselläni on tilanne, että kesälomarahoja en ole vielä ainakaan saanut ja kuukausi sitten päättyi työt.

Miten siis tämä menee ylipäätään... Onko minulla oikeus saada kesälomarahat? Tai siis olen ymmärtänyt, että olen. Mutta miten tähän vaikuttaa se, että tekee välillä sijaisuuksia kyseisessä paikassa? Onko tällöinkin vielä oikeus saada kesälomarahat?

Turder
14.09.2007, 13:10
Mutta mitenkäs onko porukat saanneet hyvin työpaikoistaan kesälomarahat?

Tällä viikolla tuli.

Millä perusteilla ne lasketaan? Postissa tuli myös joku erittely niin voisi tarkastaa menikö oikein.

Shardik
14.09.2007, 17:14
Lomarahat tuli viimeisen tilin yhteydessä reilu viikko sitten. En tiedä miten ne lasketaan, mutta mulla oli n. 8% koko kesän bruttopalkasta.

FourForty
17.09.2007, 10:15
Miten siis tämä menee ylipäätään... Onko minulla oikeus saada kesälomarahat? Tai siis olen ymmärtänyt, että olen. Mutta miten tähän vaikuttaa se, että tekee välillä sijaisuuksia kyseisessä paikassa? Onko tällöinkin vielä oikeus saada kesälomarahat?

Kai se riippuu työsopimuksen muodosta. Itse teen sijaisuuksia entiseen kesätyöpaikkaan TTT-sopimuksella (tarvittaessa töihin tuleva) ja se lasketaan lomarahoissa työsopimukseksi, joten niitä ei tilille automaattisesti tule, koska sopimus ei katkea missään vaiheessa vaan sen laatu vain vaihtelee vuoden aikana TTT-läisyyden ja määräaikaisuuden välillä. Jos sopimus katkeaisi, lomarahat tulisivat automaattisesti tilille. Pystyin kuitenkin pitämään hiljattain lomiani pois vain kävelemällä palkanlaskentaa hallinnoivan henkilön luo ja sopimaan, milloin pidän kertyneet lomapäiväni. Sain siis saman määrän rahaa, mutta vain eri systeemillä, koska lomarahoja ei könttänä tule jos sopimus ei katkea.