PDA

View Full Version : Moottoripyöräketju

Sivut : [1] 2 3 4

Hartza
20.04.2005, 19:06
Kevään koittaessa jälleen ajankohtaiseksi tulee moottoripyöräily, joten oma ketju lienee paikallaan.

Itselläni ei juurikaan ole kokemusta moottoripyöräilystä, mutta nyt olisi tarkoitus laajentaa nykyistä B korttia isolla A:lla ja hankkia mahdollisesti jonkinlainen kaksipyöräinen menopeli alle.

Kustannuksia olen selvitellyt ja tuo ajokortin laajennus maksaisi viranomaismaksuineen jotakuinkin 500 euroa. Tämän lisäksi pitäisi tietenkin hankkia itse moottoripyörä ja ajovarusteet ja kaiketi siihen pyörään pitäisi hommata vielä vakuutuskin.

Tässä on tietenkin monta avointa kysymystä mielessä. Minkälainen olisi sopiva pyörä aloittelijalle? Kannattaako pyörä hankkia kenties ulkomailta (Saksa)?

Pistäkäähän palstalaiset omia moottoripyöräaiheisia kommentteja ja kirjoituksia kehiin!

scholl
20.04.2005, 19:23
Viestin lähetti Hartza

Tässä on tietenkin monta avointa kysymystä mielessä. Minkälainen olisi sopiva pyörä aloittelijalle?

Ei liian iso, vaan joku ketterä 600-800ccm pyörä olisi juuri hyvä aloittelijalle. Kevyt, painopiste alhaalla, ei kyykkypyörä. Siinä aloittelijalle hyviä puolia.

Vaikka itse en ole aloittelija niin kaupunkipyöräni F650 CS Scarver (scarver=street carver) on mielestäni erinomainen aloittelijoillekin ja kun nyt uusien pyörien hinnat ovat Suomessa tulleet alas siitä kun itse ostin v. 02 n. 15000e ->11500e + varusteet niin pyörä on todella halpa. ABS, lämmitettävät kahvat, laukut, varashälytin ovat luonnollisesti pakolliset mukavuusvarustelut.

Moni laskee teho/painosuhteita, mutta itse olen sitä mieltä, että tärkeintä on se, että mihin pyörää käyttää. Jos ajaa matkaa niin ottaa matkapyörän, jos haluaa vauhtia niin kyykkypyörä, jos taas ajelee sekalaista ajoa niin customi tai enduro voi toimia ja sitten on noita erinomaisesti kaupunkiin sopivia pyöriä niille, jotka sellaista tarvitsevat. Tärkeintä olisi aluksi oppia hyvin sinuiksi pyörän kanssa. Jos haluaa niin kun on hyvin oppinut hallitsemaan niin voi sitten ostaa vaikka kuinka suuren tai tehokkaan pyörän, mutta itse en uskaltaisi aloitella millään Hayabusalla.

EDIT:kyllä käytetyn pyörän suhteen voi ajatella samalla tavalla kuin autojen suhteen. Saksasta löydät hyvän tarjonnan. Tosin kun uusien pyörien hinnat ovat täällä laskeneet niin tuonnin taloudellinen hyöty on varmaan pienentynyt

Daespoo
20.04.2005, 20:09
Suosittelen nm. Hartzalle apupyöriä =)

KPL
20.04.2005, 20:09
Itse ajoin A kortin viime syksynä ja nyt olisi tarkoitus ostaa pyörä. Jotain 600 kuutioista olen ajatellut, mutta ainoa ongelma on se, että ei meinaa löytyä aikaa sen pyörän hakemiseen ulkomailta. Uusikin kiinnostaisi, mutta en viitsisi investoida noin 15000 euroa pyörään, ainakaan tällä hetkellä. Sitten taas jos antaa jonkun toisen hoitaa hakemisen, niin ainakin viime kesänä tiedusteltuani hakukustannuksia eräältä pyöriä maahantuovalta henkilöltä, kustannukset nousivat sen verran korkeiksi, että hyöty alkoi lähennellä nollaa.

Viime vuoden Triumph Daytona 600 pyörää näkyy saavan noin 12000 eurolla, mutta kun hopea on ainoa väri, niin sekään ei innosta.

scholl
20.04.2005, 20:18
Eikös Ducatilta löydy about 600ccm aika edullisia vähän käytettynä?

KPL
20.04.2005, 20:36
Viestin lähetti scholl
Eikös Ducatilta löydy about 600ccm aika edullisia vähän käytettynä?

Ducati on kyllä oman listan ykkönen, tuo moottoripyörien Ferrari. Ducatithan(siis 749 ja 999) ovat uutena, ainakin japanilaisiin verrattuna hivenen kalliimpia. 749:kin puhutaan uutena lähemmäksi 20000 eurosta. Toisaalta jos saan puristettua itselleni kesällä sopivan vapaan, niin saatan matkata Italiaan Ducatia hakemaankin.

BigRedBob
20.04.2005, 21:31
Viime kesänä jäi kaipaamani Royal Enfield hankkimatta, saapa nähdä, onnistuisikohan jo tänä kesänä.

Kaiser Soze
20.04.2005, 21:39
Viestin lähetti BigRedBob
Viime kesänä jäi kaipaamani Royal Enfield hankkimatta, saapa nähdä, onnistuisikohan jo tänä kesänä.

Käsittääkseni sä olet aika iso mies?

Itse olen kyseisenlaisen mopon päällä istunut ja todennut, että raisun kokoisella mopolla, ei ole 100 kiloisen miehen mukava ajaa maantienopeuksia.

Kannattaa suosiolla kyseinen mopo unohtaa, ja etsia sellainen pyörä, jonka omapaino on reilusti yli 200 kiloa..

Royal on kyllä kaunis, mutta vain koristeena.

K

straiter
20.04.2005, 21:51
Viime kesänä tuli ostettua 11 vuoden tauon jälkeen pyörä.

Ensimmäinen kesä meni harjoitellessa 500-kuutioisella Kawasakilla ja mittariin tuli n. 10000 kilometriä. Kevättalvella Kawa tuli sit myytyä ja tilalle hankin Saksasta tuodun -93 Honda Firebladen. Painoa tuli lisää 15 kiloa ja tehoa n. 60 heppaa. Ja on jumalattoman hauska kapine ajaa.

Ainoa asia, mikä tällä hetkellä nyppii, on ulkona vallitseva ilma. Ei ole paljon ajokaudesta tietoa kun puolen tunnin välein pukka lunta taivaalta ja muutenkin on kylmä kuin ryssän helvetissä. Ja tietenkin noilta pienemmiltä teiltä voisi tieliikelaitos/vastaava taho käydä poistamassa irtohiekat ja talvirajoitukset.

Onneksi sunnuntaista eteenpäin näyttäisi taas säät paranevan.

btw. Onko se scholl sun se Bemmu, joka talvehti osan viime talvea tuossa erään etelä-helsinkiläisen kadun varrella? Siinä näkyi lähistöllä lojuvan yksi Blackbirdikin vielä ainakin tammikuussa.

scholl
20.04.2005, 21:58
Viestin lähetti straiter

btw. Onko se scholl sun se Bemmu, joka talvehti osan viime talvea tuossa erään etelä-helsinkiläisen kadun varrella? Siinä näkyi lähistöllä lojuvan yksi Blackbirdikin vielä ainakin tammikuussa.

Ei. Mun pyörä siirtyi jo loka-/marraskuussa erääseen liikkeeseen talvehtimaan. Piti ajattaa se sinne jo reilusti ennen talventuloa, koska oli itsellä käsi kipsissä ja kausi näin ollen kesken. Muuten on välillä tullut ajettua joulukuuhunkin asti, jos kelejä on riittänyt. E-HKI tosin on oikein. Muutama pyörä täällä on talvehtinut about koko talven. Yks skootteri (Vespa ET4 125) ja yks Buell talvehtivat lumihangessa johonkin helmi-/maaliskuuhun, jolloin katosivat.
Keuhkoputkentulehduksen takia muuten ei ole tullut haettua vielä pyörää. Yleensä kausi alkanut maaliskuussa ja nyt on 20.4 enkä ole ajanut. Synkkää.

edit: Straiter, sulla tulee reilusti noita kilometrejä. Viime kesä meni tosiaan loukkaantumisen takia vituiksi ja sain vain 1000, mutta yleensä saan sentään 2000km. Tossa pyörässä on ehkä joku 4000km ja kahdessa aikaisemmassa pyörässä on ollut yhteensä ehkä 11000-12000km eli mä olen ajanut 98-04 yhteensä sellaiset 15000km vaikka olen ajanut varmastikin joka päivä

edit2: joku otus muuten yritti viime kesänä vuokrata mun pyörää. Oli laittanut käyntikorttinsa tuulilasiin. Siis haloo. On vuokraamot ja vastaavat olemassa. Autoissa, pärrissä, veneissä ja kaikessa muussa hauskassa ideanahan on juuri se, että sulla on ne vehkeet ja ajat silloin kun sua huvittaa. En ikinä antaisi jonkun rahaa vastaan ajaa mun pyörällä. En muutenkaan anna kenenkään muun sillä ajaa kuin mun faijan, jos tarve vaatii. Tosi synkkää demarijengiä, jotka yrittävät huoraksi pyörääni saada.

straiter
20.04.2005, 22:13
Viestin lähetti scholl
Ei. Mun pyörä siirtyi jo loka-/marraskuussa erääseen liikkeeseen talvehtimaan. Piti ajattaa se sinne jo reilusti ennen talventuloa, koska oli itsellä käsi kipsissä ja kausi näin ollen kesken. Muuten on välillä tullut ajettua joulukuuhunkin asti, jos kelejä on riittänyt. E-HKI tosin on oikein. Muutama pyörä täällä on talvehtinut about koko talven. Yks skootteri (Vespa ET4 125) ja yks Buell talvehtivat lumihangessa johonkin helmi-/maaliskuuhun, jolloin katosivat.
Keuhkoputkentulehduksen takia muuten ei ole tullut haettua vielä pyörää. Yleensä kausi alkanut maaliskuussa ja nyt on 20.4 enkä ole ajanut. Synkkää.

edit: Straiter, sulla tulee reilusti noita kilometrejä. Viime kesä meni tosiaan loukkaantumisen takia vituiksi ja sain vain 1000, mutta yleensä saan sentään 2000km. Tossa pyörässä on ehkä joku 4000km ja kahdessa aikaisemmassa pyörässä on ollut yhteensä ehkä 11000-12000km eli mä olen ajanut 98-04 yhteensä sellaiset 15000km vaikka olen ajanut varmastikin joka päivä

Sori, mä muistin väärin, se oli se Buell, mitä mä viime talvena säälien katselin tossa Pietarinkadulla. Ja jos joku on synkkää niin ikkunasta ulos katsominen tällä hetkellä. Näyttää olevan Merikadulla autojen katoilla lunta. Taitaa se sun keuhkoputkentulehdukses mennä nopeammin ohi ku tää saatanan takatalvi.

Ja kyllä niitä kilometrejä tuntuu tulevan, viime lauantainakin tuli heitettyä ihan vahingossa 400 kilsan lenkki vaikka piti vaan käydä Lahdessa. Ei ollut ihan suorin reitti kumpaankaan suuntaan. Mutta moottoripyörällä ajaessa tärkeintä ei ole päämäärä vaan matka.

scholl
20.04.2005, 22:26
Viestin lähetti straiter
Näyttää olevan Merikadulla autojen katoilla lunta.

Niin on Huvilakadullakin. Mutta ei se mitään, mä lähden nyt baariin. Tästähän se viikonlopun leffaputki ei ku anteeksi känniputki voi taas alkaa. No ei se mitään, selvinpäinkin herännyt klo 13.30 täl viikolla :)
Keuhkoputkentulehdus on itse asiassa jo ohi, mutta ei viitsi näin kylmällä lähteä pärrää hakemaan.

Muerte
21.04.2005, 05:51
Pyörän hankinnassa ei ole tärkeää kuutiot, eikä hevosvoimat. Vaan mihin tarkoitukseen sitä olet hankkimassa. Jos pyörit pelkästään kaupungissa niin mitään matkapyörää ei kannata laittaa. Kuten nimimerkki scholl sanoi niin kyllähän n. 600 cc ovat parhaita aloittelijalle. Niiden ketteryyden ja helpomman ajattavuuden vuoksi. Mutta jos on järki päässä ja kunnioitus niitä hevosvoimia kohtaan niin miksei myös tonninen. Monesti motoristeille, jotka tykkäävät tehdä myös matkoja pyörillä niin 600 käy nopeasti liian pieneksi, niin tehoiltaan kuin kantavuudeltakin.

Parhaimpaan lopputulokseen pääset kun käyt koeajamassa niin monta kuin vain ehdit. Näin saat hyvän käsityksen eri merkeistä ja eri tehoisista pyöristä. Mielestäni on turhaa lähteä hommaamaan pyörää ulkomailta jos ei oma aika siihen riitä. Suomi on täynnä vaihtopyöriä ja lisää tulee kokoajan. Käy katsomassa esim. www.motopalsta.com

Minun mopoilu on lähtenyt legendaarisesta Honda Monkey, siitä jossa oli 2,5 litran pisara tankki. Väliin on mahtunut muutamia pyöriä ja nyt reissaan Hondan 1100 XX:llä.

Ernesto Peli
21.04.2005, 09:02
Aloittelijan pyörä on nimenomaan joku tollanen 600 kuutioinen peli. Toki kannattaa miettiä, mitä tarkoitusta varten sitä pyörää on hankkimassa. Selkeät ja helposti hallittavissa olevat hallintalaitteet on hyvä olla.

Vinkkejä prätkän ostoon aloittelijalle ja muillekin löytyy vaikka tuolta: http://www.bajahill.net/mposto.html

Verkko on pullollaan keskustelupalstoja, joista saa ihan asiallisia vastauksia kysymyksiin.

Lunta oli aamulla maassa Porissakin. No eiköhän se tosta samantien sula. Toivottavasti.

Itsellä on alla 1400 kuutioinen Intruder, johon olisi ensi talven aikana tarkotus tehdä hiukan muutoksia. Pärrän aiheeksi tulee Pata ja kai se korkatakin pitää...

Edit. Ensimmäinen isompí pyörä, jolla kurvailin oli Jammun XJ 750 seca.

Wesku
21.04.2005, 09:54
Itsellä oli aikoinaan ennen perhe-elämään siirtymistä ajopelinä Suzuki GR 650- mallinen ajopeli, jonka ostin juuri siinä mielessä, että ei edes mopoilusta ollut juri kokemuksia.

Oli jumalattoman hyvä peli. Sopivan korkuinen ja- painoinen eikä mitään turhaa kyykkäämistä tai katteita.
120km/h oli ehdoton maksimivauhti tai muuten meinasi lähteä takki päältä, hehe.

Vieläkin kaipaan sitä pyörää, nyyh. 4-tahtinen ja 2-pyttyinen. Mukavat höpinät eikä turhaa ompelukone-vikinää.

Teho ei päätä huimannut, mutta hyvin sillä ehti tarvittaessa.

Suosittelen lämpimästi aloittelijalle jotain tuon tyylistä peruspyörää.

ELÄKELÄINEN
25.04.2005, 15:09
Virago 535 vaihtui vähän isompaan puimuriin eli Yamaha BT 1100:n.
Ei sitä tässä iässä enää huipputehoja haeta,vaikka välillä on kiva kahvasta vääntää.
Kaasuranne vaan paketissa tällä hetkellä,vakuutukset kuitenkin jo päällä.Vapun yli taitaa taas mennä.
Virago oli hyvä aloituspyörä 23 vuotta taukoa pitäneelle uusiomotoristille.Ei ainakaan lähde lapasesta.Toisena kesänä tuntui kyllä jo älyttömän hitaalta.
Vanha Viragoni kaupan Moto-Raumassa.Varmaan Suomen paras.

BigRedBob
25.04.2005, 15:58
Viestin lähetti Kaiser Soze
Käsittääkseni sä olet aika iso mies?

Itse olen kyseisenlaisen mopon päällä istunut ja todennut, että raisun kokoisella mopolla, ei ole 100 kiloisen miehen mukava ajaa maantienopeuksia.

Kannattaa suosiolla kyseinen mopo unohtaa, ja etsia sellainen pyörä, jonka omapaino on reilusti yli 200 kiloa..

Royal on kyllä kaunis, mutta vain koristeena.

K Jep.

En ole Royalia käynyt koeistumassa, nähnyt livenäkin vain tuolla katukuvassa. Pitänee kokeilla ja puntaroida asiaa tarkkaan. Kun mitään törkeän kallista pyörää en omiin mitättömiin cruisailutarpeisiin viitsisi ostaa, enkä toisaalta kyllä mitään vanhaa romuakaan. Lisäksi tuo retroilme sopii kuvaan. Tietenkin joku "pienempi" H-D olisi ideaali, mutta turhan hintava.

Nännimäinen
25.04.2005, 16:04
Viestin lähetti KPL
Toisaalta jos saan puristettua itselleni kesällä sopivan vapaan, niin saatan matkata Italiaan Ducatia hakemaankin.

Oikein. Ducateissa on sitä italialaista luonnetta. Kannattaa toki muistaa se, että moisen huollattaminen on tuplaten kalliimpaa verrattuna japanilaisiin. Onko lysti sen arvoista? Kukin päättökööt itse.

Prätkien Ferrari on muuten MV Agusta. (http://www.f355.net/~tk/cars/mv000622/vga/Dscn0009.jpg)

ELÄKELÄINEN
25.04.2005, 16:13
Viestin lähetti BigRedBob
. Lisäksi tuo retroilme sopii kuvaan. Tietenkin joku "pienempi" H-D olisi ideaali, mutta turhan hintava.

Pikkuspora on nykyään hinnoiteltu aika hyvin sisäänvetopyöräksi HD-maailmaan.
Uudehkoja varmatoimisia japsilotkottimia turhanpäiväiseen kruisaluun on aika hyvin tarjolla järkihintoihin.
Parempia pyöriä ne on kuin ´aidot´.

Paitselo
25.04.2005, 17:05
Hus hus kaikki Pärtsärit tästä ketjusta äänestämään Visailu-äänestely ym. puolelle sitä kautta aikain mielestänne Mageinta Prätkää!

scholl
25.04.2005, 19:55
Viestin lähetti Predator
Hus hus kaikki Pärtsärit tästä ketjusta äänestämään Visailu-äänestely ym. puolelle sitä kautta aikain mielestänne Mageinta Prätkää!

Ei sellaista olekaan. Tai ainakaan itse en ole prätkistä koskaan saanut mitään tollaisia kiksejä. Italialaiset Ducati, Bimota, MV Agusta, Piaggio sekä Saksasta BMW tarjoavat varmasti yhdesä jokaiseen tarpeeseen jotakin. Kunhan vain pysyttelee niinkuin autoissakin erossa niistä saakelin riisikupeista. Ja HD on huonon tekniikkansa vuoksi aina pajalla, vaikka kieltämättä V-rod ihan kivannäköinen onkin.

KPL
10.08.2005, 01:37
Ilmeisesti jatkoajassa ei moottoripyöräily ole kovinkaan kovassa huudossa, kun tämä ketju on hautautunut kokonaan.

Alkukesästä oli tässä ketjussa puhetta pyörän hankkimisesta ja tulihan sellainen hankittuakin ja oikeastaan sain juuri sellaisen jonka halusinkin, vaikka en uskonutkaan sen hankkimiseen kesän alussa. Eli Ducati tuli hankittua ja mukavaa on ollut.

Mitenkäs muut jatkoaikalaiset, miten on ajot menneet? Ajosääthän ovat olleet ihan kohtulliset, vaikka mitään valtavia helleaaltoja ei olla nähty, eikä taideta nähdä koko kesänä, mutta eipä tuolla nyt ole ihan koko ajan vettäkään satanut, joten ajamaankin on päässyt.

scholl
10.08.2005, 01:44
Mitenkäs muut jatkoaikalaiset, miten on ajot menneet? Ajosääthän ovat olleet ihan kohtulliset, vaikka mitään valtavia helleaaltoja ei olla nähty, eikä taideta nähdä koko kesänä, mutta eipä tuolla nyt ole ihan kokoajan vettäkään satanut, joten ajamaankin on päässyt.

Yhtään pidempää lenkkiä en ole heittänyt. Sairastelujen takia tuli haettua pyörä talviteloilta vasta kesäkuussa ja nyt pari kuukautta on sitten tullut ajeltua, lähinnä kaupungissa. Yhden n. 90km lenkin heitin heinäkuussa reitillä HKI-Kivenlahti-Kylmälä-Veikkola-Bemböle-Kauniainen (tauko mäkissä)-Matinkylä-Haukilahti-Westend-HKI. Sieltä löytyy tuolta reitiltä muutama ihan kiva mutkikas pätkä.

Alkukesä oli tosiaan mitä oli ja sitten sen jälkeen ajasta taistelevat vene ja avoauto. Olisin ehkä enemmänkin ajellut prätkällä, mutta tosiaan aina joku haluaa lähteä samaa matkaa, jolla ei prätkää ole. No joka paikkaan minne on vaikea saada pysäköintipaikkaa pyrin menemään prätkällä kuten nyt mm-kisojen aikana. Ja jos menee keskustaan keskellä päivää niin silloinkin usein prätkällä.

Oiskohan joku 400km tullut tänä kesänä. Suurin osa sellaisia 0-5km pyrähdyksiä. Saas nähdä kauanko on kautta jäljellä, parhaimmillaan on hyvin pystynyt ajamaan vielä joulukuun puolivälissä, huonoimmillaan on mennyt poikki lokakuussa.

nimim. 05/02 alkaen 4300 ja risat kilsoja ton pärrän mittarissa

KPL
10.08.2005, 03:13
nimim. 05/02 alkaen 4300 ja risat kilsoja ton pärrän mittarissa

No ei voi sanoa, että olisi ainakaan liikaa ajettu. Toisaalta, jos ei maantielle lähde heittämään pitempää lenkkiä, niin ei niitä kilometrejäkään kerry mitenkään mahdottomasti. Itse olen vajaassa kuukaudessa ajanut sellaiset 1300 kilometriä.

Jännä juttu muuten, että ihmiset/kaverit ovat heti tulleet kyselemään, että olenko heittänyt pitempää lenkkiä ja onko suunnitelmissa käydä pitemmässäkin matkassa pyörän kanssa. Tietysti se on vain sellaista jutustelua, mutta ei tuo minun pyöräni ole todellakaan mikään touring-malli, jolla olisi nautinto lasketella tasaista satasta useita satoja kilometrejä putkeen. Kädet alkavat puutua jo muutaman kymmenen kilometrin jälkeen, jos ajaa pystyasennossa. Lähde siinä sitten kiertelemään Suomea ristiin rastiin.

scholl
10.08.2005, 11:23
No ei voi sanoa, että olisi ainakaan liikaa ajettu. Toisaalta, jos ei maantielle lähde heittämään pitempää lenkkiä, niin ei niitä kilometrejäkään kerry mitenkään mahdottomasti.

Yksi sellainen n. 700km lenkki heitettiin broidin kanssa pari vuotta sitten (ennen kuin hän ajoi pyöränsä lunariin). Silloin oli tosin vähän liian kuuma ajaa. Alle 80 km/h oli tukahduttavaa. Käytiin tsiigaamassa Turussa Tall Ships ja seuraavana päivänä (viisastuneena tajuttiin ajaa shortseissa) käytiin Nauvot, Korppoot ja muut mestat ennen kuin päädyttiin Hankoon yöksi. Juuri tuolla saaristossa on mielestäni kätevää mennä prätkällä. Losseille mahtuu aina hyvin ja muutenkin kiva ajella. Mutta yli 30 asteen kelit ovat kyllä sellaisia, jolloin prätkällä tulee mieletön hiki.

ELÄKELÄINEN
11.08.2005, 12:43
kaasukäsi paskaksi muissa hommissa jo hyvissä ajoin.
jahkailun ja tutkimusten jälkeen heinäkuussa leikattiin.
mainio ajokausi siis.onneksi kerkesin maaliskuussa vaihtaa yli tuplakuutiomäärään.nyt 1100.
ennen leiikausta kilometrejä vajaat 500.vain hiljaiseen aikaan hiljaisilla teillä.ei etujarrua juurikaan voinut käyttää.mopolla takajarrua ei käytännössä juuri käytellä.
sen verranvielä,ett 95 % kolmena kesänä ajosta täydet nahkat päällä.kivempi kaatua.

straiter
13.08.2005, 01:28
Ilmeisesti jatkoajassa ei moottoripyöräily ole kovinkaan kovassa huudossa, kun tämä ketju on hautautunut kokonaan.

Alkukesästä oli tässä ketjussa puhetta pyörän hankkimisesta ja tulihan sellainen hankittuakin ja oikeastaan sain juuri sellaisen jonka halusinkin, vaikka en uskonutkaan sen hankkimiseen kesän alussa. Eli Ducati tuli hankittua ja mukavaa on ollut.

Mitenkäs muut jatkoaikalaiset, miten on ajot menneet? Ajosääthän ovat olleet ihan kohtulliset, vaikka mitään valtavia helleaaltoja ei olla nähty, eikä taideta nähdä koko kesänä, mutta eipä tuolla nyt ole ihan koko ajan vettäkään satanut, joten ajamaankin on päässyt.

Joo, taitaa olla hiljaista motoristilätkäfanien osastolla. Toisaalta, ei tässä muutenkaan oo hirveästi mihinkään ehtinyt kirjoittelemaan, on ollut duunin jälkeen kiire ajelemaan.

Tänä kesänä on mittariin tullut n. 7000 kilsaa vaikka en kovin kaukana olekaan käynyt. Kerran eksyin puolivahingossa Korialle ja toisella kerralla Saloon. Muuten on tullut pyörittyä n. 100 kilsan säteellä Helsingistä. Tavoitteena olisi heittää vielä yksi vähän pidempi reissu Suomessa tänä vuonna, tosin tuota mun mopoa ei miksikään matkavessaksi voi sanoa.

On muuten mielenkiintoista, että tänäkin vuonna poliisit ovat pysäyttäneet meikäläisen pyörän puikoissa neljä kertaa, vastaavasti kotilolla tulee ajettua 150-200 kilsaa päivässä ja edellisen kerran poliisit pysäyttivät autoilevan straiterin keväällä 2002, silloinkin puhalluttaakseen. Kuitenkaan yhtään sakkoa ei olla kirjoitettu, joka kerta pyörä on kyllä syynätty hyvin tarkkaan, kerran jopa mittailtiin vilkkujen väliä ja kilpikulmaa hyvinkin tarkasti. Kun ei huomautettavaa löytynyt, käskettiin välttää kierroksien nostoa taajama-alueella sakkojen uhalla. Viime kesältä mopon puikoista on saldona yksi kirjallinen huomautus, oli nopeutta 89@80 alueella.

Tänä keväänä hankittuun Firebladeen oon ollut hyvin tyytyväinen, ainoa ongelma on se, että ko. härvelillä ajaminen on hauskaa vasta yli 80 nopeuksissa. Seuraavaksi taidan hankkia Triumph Speed Triplen, ainakin tuntuu olevan äänien perusteella hupaisa vekotin.

KPL:ltä kysyisin, jos oot käyttänyt Ducatia huollossa, millaisia hintoja niistä kiskotaan? On vain jäänyt käsitys, että spagettikeittimien omistajia riistetään vielä enemmän kuin japsien omistajia. Onneksi oma mopo on suht. vanhaa tekniikkaa, pystyy tekemään kaikki huollot itse.

KPL
13.08.2005, 01:50
On muuten mielenkiintoista, että tänäkin vuonna poliisit ovat pysäyttäneet meikäläisen pyörän puikoissa neljä kertaa, vastaavasti kotilolla tulee ajettua 150-200 kilsaa päivässä ja edellisen kerran poliisit pysäyttivät autoilevan straiterin keväällä 2002, silloinkin puhalluttaakseen. Kuitenkaan yhtään sakkoa ei olla kirjoitettu, joka kerta pyörä on kyllä syynätty hyvin tarkkaan, kerran jopa mittailtiin vilkkujen väliä ja kilpikulmaa hyvinkin tarkasti. Kun ei huomautettavaa löytynyt, käskettiin välttää kierroksien nostoa taajama-alueella sakkojen uhalla.

Vastaavanlaisia tarinoita olen kuullut itsekin, mutta omalle kohdalle ei ole vielä jepareita sattunut. Kyllähän se tuntuu syystä tai toisesta olevan niin, että pyörät ovat melko huonossa maineessa sekä poliisin, että ihan siviilienkin joukossa. Osa on tietysti mopoilijoiden itse aiheuttamaa, osa ei. Osalla autoilijoista ei tunnu olevan minkäänlaista kunnioitusta moottoripyöräilijöitä kohtaan, eräänkin kerran on maantiellä(kapealla sellaisella, jossa normaalien kaistojen lisäksi oli sellainen normi piennar, n. 0,5 metriä leveä) autoilija lähti kylmästi ohittamaan rekkaa, vaikka varmasti näki, että minä tulin pyörän kanssa vastaan. No ei muuta kuin sellainen suhteellisen rauhallinen väistöliike, jotta ei henki ihan lähtisi. Nyt siinä oli vielä tilaa, mutta täysin käsittämätöntä toimintaa autoilijalta. Itselleni ei tulisi ikinä mieleen tehdä vastaavaa temppua auton ratissa.

Viime kesältä mopon puikoista on saldona yksi kirjallinen huomautus, oli nopeutta 89@80 alueella.

Aika nipottamista, näinköhän olisi autolla ajaessa tullut mitään huomautuksia, tuskin.

Tänä keväänä hankittuun Firebladeen oon ollut hyvin tyytyväinen, ainoa ongelma on se, että ko. härvelillä ajaminen on hauskaa vasta yli 80 nopeuksissa. Seuraavaksi taidan hankkia Triumph Speed Triplen, ainakin tuntuu olevan äänien perusteella hupaisa vekotin.

KPL:ltä kysyisin, jos oot käyttänyt Ducatia huollossa, millaisia hintoja niistä kiskotaan? On vain jäänyt käsitys, että spagettikeittimien omistajia riistetään vielä enemmän kuin japsien omistajia. Onneksi oma mopo on suht. vanhaa tekniikkaa, pystyy tekemään kaikki huollot itse.

Speed triple olisi kyllä hieno peli, mutta kaikkia ei voi saada.

Tonnin huoltoon pitäisi viedä ja se hinta on suorastaan törkeä. 280€ jostain pikku tarkastuksista, öljyjen ja suodattimien vaihto jne. Okei tarvikkeet kuuluu hintaan, mutta mitä tarvikkeita siihen tarvitsee vaihtaa, tuskin juuri mitään. Itselleni se on oikeastaan aika sama miten vanha pyörä on alla, kun en tajua noista yhtään mitään. Bensaa osaan tankkiin laittaa, mutta melkein se siihen jää. No voisihan sitä opiskella jostain oppaista, mutta kun ei huvittaisi yhtään.

Edit. Ja huoltojen lisäksi eivät nuo lisä/varaosatkaan ilmaisia tunnu olevan. Termignonin tehoputkisetti kaikkineen osineen ja tietokoneohjelmineen maksaa 1790 euroa ja se on vielä vähän sellainen must juttu, joka pitäisi hankkia.

scholl
22.09.2005, 20:05
Onko kukaan kilpailuttanut talvisäilytystä?
Mototripillä on kohtalaisen suolaiset hinnat:
435 euroa oli säilytys ja jos menee yli huhtikuun lopun niin sitten veloittavat muistaakseni joku 75e/kk, vaikka silloin akusta jo piuhat irti.
Sen lisäksi öljynvaihto joku 83e.
Hinnan lisäksi harmittaa se, että sinne on niin pirun pitkä matka ajaa HKI-keskustasta. Syksyllä voi olla jo pakkasta kun vie ja keväällä samoin kylmä kun hakee. Olisi kiva jos mesta olisi lähempänä.

Mä en vaan tiedä, missä muualla säilytyspaikkoja on. Piuhat pitäisi olla kiinni, koska muuten häläri rikkoo akun ja se on vittumaisessa paikassa vaihtaa (nimim. 2 krt tapahtunut jo) ja muutenkin pitäisi olla asiallinen firma, eikä mikään nyrkkipaja, jossa asiakkaat ruuvailee omia pyöriään tai missä jotkut tyypit kähmii mun pyörää talven aikana, kun en käy siellä katsomassa. Toisin sanoen, onkohan Helsingissä paikkaa minne pyörän voi viedä syksyllä ja kun sen hakee keväällä niin se on asiallisesti puhtaana akku täynnä noudettavissa.

ELÄKELÄINEN
22.09.2005, 22:18
Älä ikinä tota maksa.Käy katsomassa vaikka moottoripyora.org:in foorumilta asiallisia tarjouksia.

scholl
22.09.2005, 22:33
Älä ikinä tota maksa.Käy katsomassa vaikka moottoripyora.org:in foorumilta asiallisia tarjouksia.

Kiitos menen katsomaan. Viime talvena oli tosissaan vähän yllätyskin tuo Mototripin hinta. En tiennyt, että säilytys noin kallista.

straiter
24.09.2005, 00:09
Joo tollaista hintaa ei kannata missään nimessä maksaa. Jos ei .orgista löydy sopivaa paikkaa talvisäilytykseen niin ratarengas.fi tarjoaa viimeisimmän Biken mukaan talvisäilytystä Vallilassa hintaan 180 €/6kk tai 35 €/kk + avainpantti 50 €, joka sis. vapaan kulun tiloihin, pesumahdollisuuden, sähkön ja veden.

Toi 435 eypoa on täyttä ryöstöä, toisaalta siihen saa mopon omistaja tässä maassa tottua.

Ja toi 83 € öljynvaihdosta on aivan järkyttävä summa. Mä tein omaan mopoon vajaa kuukausi takaperin 36000 huollon, hinta Bike Worldissa ois ollut silloin 480 €, nyt 370 €. Itse tehtynä huolto kustansi tarvikkeina n. 120€ ja töitä n. 6 h. Siitäkin ajasta meni kaksi tuntia jarrujen ilmaamiseen, kun tuli vaihdettua uudet teräspunosjarruletkut. öljynvaihtoon meni aikaa n. 20 minuuttia ja tarvikeisiin eli uuteen öljyyn ja suodattimeen meni rahaa n. 40 €. Siitä voi laskea MP-liikkeiden katetta. Kyllä huomaa, että tässä harrastuksessa joutuu maksamaan kaikesta huviveron.

scholl
25.09.2005, 23:27
Kävin tuolla moottoripyora.orgissa ja huomasin, etten ainakaan Cycleworldiin uskalla pyörää viedä, vaikka se tossa Larussa olisikin. No lopulta päädyin varaamaan n. 200 euron talvisäilytyksen. Siellä on ainoana omituisena asiana se, ettei akkuja ladata tupakansytyttimen kautta, vaan ottavat akut talveksi irti lataukseen. No tuskin asiasta kannattaa kinata ja kiikuttaa sinne omaa tupakansytytinlaturia, vaan jos kerran puuhastella haluavat niin torxin avainta vaan tassuun ja katetta purkamaan, jotta saavat akun irti.

Kävin muuten eilen heittämässä kesän toisen pitkähkön ajolenkin (n. 180km). Oli aika mahtavan aurinkoinen sää ja kävin Barösundissa. Siellä kun meni lossin yli niin oli vain hiekkateitä ja tuntui, että krossipyörä olisi ollut poikaa. Tunnin ajelin ristiin rastiin ennen kuin löytyi venesatama, jota etsin.

Takaisin tullessa meinasi tulla vaan järkyttävä kiire. Ensin huomasin, että bensa vähissä ja se Barösundissa oleva Shell-meribensa-asema olikin muuttunut joksikin Saleksi ja toisella puolella olevalla Essolla on varmaan mahdotonta saada prätkä niin lähelle laituria, jotta ylettää tankkaamaan. No Nesteen, Shellin ja Esson bensakorteista ei siis ollut mitään hyötyä, joten tempasin sitten sieltä Salesta seteliautomaatista äkkiä 5 eurolla bensaa ja sitten lossille. Lossi tulikin yli, mutta äijä laittoi puomit uudelleen alas. Parikymmentä minuuttia meni, vaikka taulussa luki tauko 11.48-12 ja 15.48-16. Vasta 15.05 pääsin ajamaan lossille ja matka himaan. Oli semikiire, kun olin suunnitellut olevani himassa 15.30, kun piti lähteä Blegimatsiin. No Barösundista lähtevällä ekalla 7km pätkällä on suoraa mäkistä tietä ja aivan uusi asfaltti. Siinä päästelin karstat koneesta kyllä huolella ja loppumatkakin meni ihan hyvin. Bensa vaan alkoi olla semivähissä, joten Oasiksella täytin vielä nopeasti tankin ja olin himassa 15.58.

Tällaiset säät on mainioita ajokelejä. Ei niin kuuma kuin kesällä, vaan juuri sopiva harrastus tuo ajelu. Hyvä fiilis tuli kyllä.

scholl
24.10.2005, 13:14
No niin nyt on moottoripyöräkausi taas käynnissä. Tuli yllättäen juuri suhteellisen lämpimille syyskeleille nyt sellainen 2,5 vkon tauko, kun veto hävisi kesken ajon ja joutui soittamaan BMW:n service numberiin, jotta pyörä hinattaisiin pois. Ei ollut kytkinvika, vaan eturattaasta hampaat kadonneet (siihen mihin hihna tulee). Takarattaassakin oli hiusmurtumia, joten sekin vaihettiin. Kulutusosiahan nuo toki ovat, mutta yllättävää, että oli mennyt jo 4500km kohdalla. Huvittavaa se, että olin käyttänyt juuri hieman aikaa siihen, että sain talvisäilytyspaikan, joka ei ylihinnoittele, vaan pyörä säilytetään parilla sadalla niin sitten tulee kasisatasen maksu parista rattaasta. Eli eiköhän se ns. moottoripyöräily ole taas muistuttanut allekirjoittanutta siitä, ettei mikään ole ilmaista.

No joka tapauksessa nyt pyörä skulaa taas normaalisti ja ajokausi jatkuu. Toivottavasti ke ei tule niitä pyryjä, koska kun loppuviikosta kuitenkin lämpiää niin en vie pyörää vielä talviteloille. Esim. viime yönä tuli ajeltua jonkinverran, eikä se lämpötila haitannut yhtään, kun pukeutuu oikealla tavalla.

KPL
24.10.2005, 13:37
Itselläni on pyörä ollut seisonnassa jo useita viikkoja, mutta se johtui lähinnä siitä, että lähdettyäni muutaman viikon ulkomaanreissulle, ajattelin, että turha sitä on pitää ajossa, jos ei ole ketään ajamassa sitä. Ja kun minimi seisonta-aika on se kuukausi, niin pienen arpomisen jälkeen päätin, että ajot on ajettu.

Nyt pitäisi lähiviikkojen aikana roudata pyörä takuuhuoltoon, mutta tuskin käyn sitä ajamaan enää, vaan lyön sen pakettiautoon(jos saisin sellaisen jostain lainaan) ja roudaan sen sillä perille. Voitte uskoa, että takuuhuollon saaminen Saksasta ostettuun pyörään ei ole täysin vaivaton prosessi, mutta lopulta sitä huoltoakin näköjään saa, kunhan vääntää ensiksi pari kuukautta.

Kilometrejä pyörässä on ´bout 2700. Ei kovin paljon, mutta kukin ajaa sen verran, kuin tykkää. Turha sitä on väkisin vääntää kilometrejä mittariin, jos ajo alkaa maistua puulta(en sano, että näin olisi kuitenkaan käynyt), nyt ei vaan tuon enempää tullut ja sillä hyvä. Ja kuten olemme tässäkin ketjussa aiemmin todenneet, niin ei niitä kilometrejä kerry muualla, kuin maantiellä. Kaupunkiajossa ei yksinkertaisesti kerry kilometrejä ja hyvä niin. Pitääpähän paremmin arvonsa, kun ei ole älyttömästi ajettu.

scholl
24.10.2005, 13:43
Kilometrejä pyörässä on ´bout 2700. Ei kovin paljon, mutta kukin ajaa sen verran, kuin tykkää. Turha sitä on väkisin vääntää kilometrejä mittariin, jos ajo alkaa maistua puulta(en sano, että näin olisi kuitenkaan käynyt), nyt ei vaan tuon enempää tullut ja sillä hyvä. Ja kuten olemme tässäkin ketjussa aiemmin todenneet, niin ei niitä kilometrejä kerry muualla, kuin maantiellä. Kaupunkiajossa ei yksinkertaisesti kerry kilometrejä ja hyvä niin. Pitääpähän paremmin arvonsa, kun ei ole älyttömästi ajettu.

Itselläni tullut tällä ajokaudella varmaankin noin 600km. Ilman tuota katkosta olisi voinut tulla varmaan joku 400 km lisääkin, mutta ihan tyytyväinen olen tuohonkin ajomäärään. Moottoripyöräily on kuitenkin fiilisjuttu, eikä kilpailu siitä, että kuka ajaa eniten.

KPL
24.10.2005, 13:53
Moottoripyöräily on kuitenkin fiilisjuttu, eikä kilpailu siitä, että kuka ajaa eniten.

Kyllä, tosin jotkut tosimotoristit(joihin en tunne kuuluvani) saattavat ajatella asiasta toisin. Minulla ainakin riittää jo pelkkä vesisade siihen, että jätän pyörän talliin ja menen autolla, tosin ei minulla ole kunnollista sadeasuakaan. Ensi kesänä pitää kyllä lähteä hakemaan sitä todellista fiilistä ihan radalta asti, kun on kuulemma suhteellisen hauskaa ajanvietettä.

LukkoUkko79
24.10.2005, 17:11
Nyt kun löysin tällaisen ketjun, niin kirjoitetaanpas pikkasen. Moottoripyöräilyinnostukseni syttyi viimeistään mopoaikoina. Mopollani (Honda Monkey) ajoin vajaassa 3 vuodessa yli 26 000 km. Sitten siirryin kevariin ja myöhemmin isompiin. Nyt (kesäkuussa ostettu) mulla on jo pitkään haaveilemani pyörä: Yamaha YZF 600 R eli Thundercat. Vm. on -98. Väritys pun/must/valk. Olen pikkuisen tuunannut ja varustellut kaveria: tumma pleksi, laukkuteline, valkoiseksi maalatut vanteet. Muuten ihan vakio.

Kelejä olis ollut syksyllä vaikka kuinka, mutta laitoin seisontaan kuitenkin jo syyskuun alussa. Kesälomalla tuli käytyä Ruotsissa ja Itä-Suomessa. Kilsoja tuli about 5000 km.

Poliisit ei ole pysäyttänyt kun kerran ja sekin oli mopoaikoina. Ihan vaan mopon tarkastus - ei tullut sakkoja.

Täällä jatkoajassa kun tuntuu olevan aika vähän motoristi-kiekkotyyppejä, niin mulla on vielä vähän värikkäämpi yhdistelmä harrastuksissa/mielenkiinnoissa: mp:t - jäkis - lavatanssit - kuntosali. :)

scholl
14.11.2005, 11:58
Taloussanomat kertoo Pohjolan mielenkiintoisesta moottoripyörävakuutusuudistuksesta:

"Pohjola uudisti moottoripyörävakuutuksensa
14.11.2005
Kello 10:34
Vakuutusyhtiö Pohjola kertoo uusineensa moottoripyörävakuutuksen. Tästä lähtien vakuutuksen ottajan ei enää tarvitse ilmoittaa seisonta-aikoja ja maksut painottuvat kesäkuukausiin.

Pohjolan laskelmien mukaan uuden vakuutuksen vuosimaksu on alle puolet koko vuodelle jakautuneesta vuosimaksusta. Tuotepäällikkö Kyösti Talsi sanoo etenkin matkapyörien vakuutusmaksujen putoavan selvästi.

Uudistus koskee myös mopoja ja moottorikelkkoja, joiden uudet vakuutukset ovat voimassa ympäri vuoden. Suomessa on yli 155 300 rekisteröityä moottoripyörää. Rekisteröityjä moottorikelkkoja on 101 700 ja mopoja 144 600. "

KPL
14.11.2005, 12:40
No jos Schollilla on pyörä vielä marraskuussa ajossa, niin nopealla laskutoimituksella seisontaa tullee sellaiset 4 kuukautta, joten ei muuta kuin vakuutusta tai yhtiötä vaihtamaan.

Itse luulin saaneeni jo pyörän asiat tältä vuodelta hoidettua, mutta eipä siinä ihan niin käynytkään. Takuuhuolto joka pyörään pitää tehdä siirtyi tammikuulle, koska korjaamolla on menossa jokin muutto tai vastaava. Toinen pieni takaisku tuli tänään, kun saksalaiset ilmoittivatkin, että tarvitsevat originaalit dokumentit pyörän rekisteröimisestä Suomeen, kun aiemmin lähetin heille kopiot vastaavista papereista. Kenties tämä on sitä saksalaisten täsmällisyyttä?

Mites jatkoaikalaiset, onko kenelläkään aikeita vaihtaa ensi kesäksi kalustoa? Tässä pari minun silmääni erityisesti miellyttävää:

http://www.raptorsandrockets.com/images/Caf%E8%20Racer_edited.jpg

http://www.raptorsandrockets.com/images/Tornado%20Naked%20Tre%20rossa_edited.jpg

http://img337.imageshack.us/img337/1557/benekelt4tg.jpg

scholl
14.11.2005, 12:51
No jos Schollilla on pyörä vielä marraskuussa ajossa, niin nopealla laskutoimituksella seisontaa tullee sellaiset 4 kuukautta, joten ei muuta kuin vakuutusta tai yhtiötä vaihtamaan.

On ajossa vielä. Voi olla tosin, että huomenna loppuu.

Ei ole koskaan 97-05 vielä ollut seisonnassa. Se on niin hankalaa päättää etukäteen meteorologihenkisesti koska voi ajaa ja koska ei. Saas nähdä milloin ehtii ja jaksaa hakea pyörän talviteloilta. Tänä vuonna meni sairastelujen takia kesäkuulle, mutta yleensä kausi alkaa jo kyllä huhtikuussa.

KPL
14.11.2005, 13:03
On ajossa vielä. Voi olla tosin, että huomenna loppuu.

Ei ole koskaan 97-05 vielä ollut seisonnassa. Se on niin hankalaa päättää etukäteen meteorologihenkisesti koska voi ajaa ja koska ei. Saas nähdä milloin ehtii ja jaksaa hakea pyörän talviteloilta. Tänä vuonna meni sairastelujen takia kesäkuulle, mutta yleensä kausi alkaa jo kyllä huhtikuussa.

No mutta jos pyörän vie esimerkiksi marraskuussa tai joulukuussa talvisäilytyspaikkaan, niin eikö se ole ajon kannalta täysin merkityksetöntä, jos sen laittaa seisontaan? Ellet sitten ajele tammikuussakin. Toki siinä pitää ilmoittaa se aika, mutta eihän se sido millään tavalla, vaan pelkkä soitto vakuutusyhtiöön keväällä riittää ja vakuutus on jälleen voimassa, vaikka papereissa ilmoitettu seisonta-aika olisikin vielä voimassa. Eli jos nyt pistät sen telakalle ja arvioit, että huhtikuussa otat takaisin käyttöön, niin seinsonta jonnekin huhtikuun loppuun, niin ei jää ainakaan lyhyeksi. Nykyäänhän sen voi varmaan hoitaa netinkin kautta, sen ajoonoton meinaan.

KPL
02.02.2006, 18:38
Nostellaanpa tätä ketjua ylös, kun aihe on tullut taas ajankohtaiseksi Mp-messujen takia. Eli onko jatkoajan mopoilijoita menossa katsastelemaan uutuuksia messuille, vai onko tämä sellainen perusjunttitapahtuma, johon sivistynyt jatkoajan motoristi ei jalallaan astu? Itse olen huomenna lähdössä käymään ensimmäistä kertaa ja ilmeisesti perjantai ei ole se ruuhkaisin päivä, joten stressitön messupäivä voi olla jopa todennäköinen. Uutta mopedia en kyllä ole lähdössä itselleni katsomaan, mutta ajokamoja kylläkin, joten ajattelin tämän olevan paras mahdollisuus tutustua mahdollisimman moniin varusteisiin mahdollisimman pienellä vaivalla.

scholl
02.02.2006, 19:31
Eli onko jatkoajan mopoilijoita menossa katsastelemaan uutuuksia messuille, vai onko tämä sellainen perusjunttitapahtuma, johon sivistynyt jatkoajan motoristi ei jalallaan astu? Itse olen huomenna lähdössä käymään ensimmäistä kertaa ja ilmeisesti perjantai ei ole se ruuhkaisin päivä, joten stressitön messupäivä voi olla jopa todennäköinen.

Pe on paras päivä. La on aivan kamala. Siellä on sellaista epäsiistiä jamppaa silloin koko halli täynnä. Niin paljon porukkaa, ettei mahdu liikkumaan ja pukeutuminen on kammottavaa. En ole tosin itse enää vuosiin näyttelyssä käynyt, kun siellä ei tullut katsottua muuta kuin BMW:n osaston. Ei oikein viitsi mennä messuille, jos sieltä ei pyörää osta ja jos messuille menisin niin saattaisin epähuomiossa hankkia 1200ST:n vaikkei pyöränvaihtoa ole kyllä tarkoitus tehdä.

KPL
02.02.2006, 20:16
Pe on paras päivä. La on aivan kamala. Siellä on sellaista epäsiistiä jamppaa silloin koko halli täynnä. Niin paljon porukkaa, ettei mahdu liikkumaan ja pukeutuminen on kammottavaa.

"MP-messuilla on nyt viralliset jatkot, joissa tarjolla on ennennäkemätöntä menoa huippuartistien ryhdittämänä!

Illan ohjelmasta vastaavat legendaarinen Remu & Hurriganes ja Freud Marx Engels & Jung. Ja kun MP-bileistä on kysymys, on luvassa myös pärinää Plan Bee -showryhmän johdolla.

MP Night, 4.2.2006 klo 17–03 VR:n Konepaja, Aleksis Kiven katu 17, 00510 Helsinki.
Liput ennakkoon 8 € Lippupalvelusta ja MP-messuilta (Hurriganesin osasto, Halli 3), ovelta 10€."

Tuo siis lauantaina ja jo tuosta voi vetää saman johtopäätöksen, siitä minkälaista porukkaa siellä liikkuu ainakin lauantaina. Tosiaan toivotaan ruuhkatonta päivää ja eiköhän siellä pari tuntia vierähdä, mutta BMW:n osasto ei kyllä hirveästi kiinnosta. Jos siellä olisi muutama tyylikäs Ducati, Aprilia ja MV Agusta, niin ne riittävät.

Jämerä
02.02.2006, 20:31
Huomenna olisi tarkoitus käydä piipahtamassa parin kaverin kanssa. Viime vuonna olin ensimmäisen kerran ja tietenkin juuri lauantaina. Olihan se aivan perseestä, jos vain suinkin mahdollista niin kannattaa välttää launataita. Silloin se on aivan täynnä. Perjantai on melkein se paras päivä käydä siellä, varsinkin jos pääset sinne vielä mahdollisimman aikaisin. Omalla kohdalla onni on se, että olen koeviikolla ja koulu loppuu kokeen jälkeen, eli noin kymmenen aikoihin. Sunnuntaikin varmaan ihan hyvä, tuskin on niin täynnä kuin lauantaina.

Mitä sitten tulee ketjun varsinaiseen aiheeseen, niin kyllähän mulla oli mopo tuossa viime kesän ajan ja nyt olisi tarkoitus siirtyä kevariin. Rajoitetusta budjetista johtuen olen katsellut vanhoja Honda NSR:ä. Jotenkin ei oikein nuo italiaano-piikit iske, ehkä johtuen siitä etteivät ole niin luotettavassa maineessa. Tosin onhan se NSR:kin 2t, mutta kestävyyttä on kumminkin kehuttu. Toisaalta se kestävyys näkyy sitten tehoissa, mutta onhan piikit muutenkin aika mopoja vielä.

KPL
04.02.2006, 01:33
No joo tuli nyt sitten käytyä tuolla messuilla ja en kyllä suosittele, jos et ole ostamassa uutta pyörää tai ajokamoja. Periaatteessa suurin osa noista pyöristä on tullut jo jossain nähtyä ja ei se eri pyörien päällä istuminen pitemmän päälle hirveästi innosta. Oikeastaan ainoa näkemisen arvoinen pyörä oli Lorenzo Lanzin Ducati 999F05, joka on siis Ducatin viime kautinen aito superbike pyörä. Benellin Cafe Racer oli myös hieno ja Aprilian RSV mille 1000 R Factory.

Itse testasin yhden ajopuvun ja heti löytyi oikea koko, joten ihan turha tuo reissu ei ollut, mutta Jokereiden hokipeli oli kyllä moninverroin mielekkäämpää ajanvietettä, kuin tuo messuilla pyöriminen.

scholl
22.03.2006, 11:01
Eilen näin ensimmäisen prätkän liikenteessä. Se lienee kevään merkki. Kummasti tässä alkaa itseäkin innostaa mahdollisuus päästä taas tien päälle.
Harmi vain, että tien reunoissa on vielä jäätä/lunta, joten hankala hakea prätkä ennenkuin ottavat ne pois.

Tavoitteeksi voisi asettaa pääsiäisen.

EDIT: Onko joku käynyt siinä uudessa BMW-liikkeessä Espoossa?
Itse ajattelin käydä joku päivä ja kertoa sitten onko se räkälä vai oikeasti siisti mesta. Mototrip on kyllä kaivannut kilpailua, erityisesti mitä tulee hintaan ja palvelunopeuteen.

scholl
18.04.2006, 17:08
Tänään hain prätkän ja ajelin jonkin verran. Ihan hyvä fiilis. Olihan tässä kuitenkin taas varmaan vajaat 5kk ajamatta. Nyt koitetaan ainakin keskustassa suhata pikkumatkaa lähes päivittäin ja jos aurinko paistaa, voisi käydä jossain kauempana.

ELÄKELÄINEN
19.04.2006, 15:21
Pyörä alla huomenna. Oli tarkoitus odotella toukokuulle, kun on monenmoista reissua jatkuvasti. Vaan mahdotonta tässä on enää malttaa.
Jonkinverran näyttää irtohiekkaa teillä vielä olevan. Autosta siihen ei oikein osaa huomiota kiinnittää, mopolla saa sen kanssa keväisin olla aika tarkkana.
Tänä vapunpäivänä vihdoin päässen Kaivarin kiertämään.

Mustaine
19.04.2006, 17:00
Kieltämättä hieman polttelee, kun nähtävästi tulee vähään aikaan ensimmäinen pyörätön kesä, kun myin F650:n viime kesänä. Keväällä kelkkareiteillä tuli monesti vastaan Kotareita, jollainen tekisi mieli itsekin joskus vielä laittaa.

Roswell
20.04.2006, 14:36
Kaksi päivää ajossa ja mutkasta flipat. Helvetin hiekotushiekka oli kuin kuulalaakeria. Nyt on "Aito" pyörä tallissa, ihan muusta syystä kuin huonosta tekniikasta, kyseessä oli vissiin huono kuski. No vauriot oli luultua pienemmät, mutta harmittaa vietävästi silti

KPL
20.04.2006, 16:03
Kaksi päivää ajossa ja mutkasta flipat. Helvetin hiekotushiekka oli kuin kuulalaakeria. Nyt on "Aito" pyörä tallissa, ihan muusta syystä kuin huonosta tekniikasta, kyseessä oli vissiin huono kuski. No vauriot oli luultua pienemmät, mutta harmittaa vietävästi silti

Nää on pahoja kelejä ajella. Itse olen yrittänyt välttää niitä hiekkaisia kohtia tai sitten on menty ihan hiipimällä ne kohdat. Saisivat alkaa puhdistelemaan näitä hiekkoja pois, niin olisi mopoilukin turvallisempaa(tai ovathan ne alkaneet jo niitä puhdistamaankin).

ELÄKELÄINEN
20.04.2006, 20:25
Ja kädettömällä tyypillinen kauden aloitus. Pyörä pihassa talvisäilytyksestä.
Käyntiin ei lähde. Sateessa ei laitto onnistu , minulta ei kyllä paisteessakaan.
Toukokuussa ehdin sitten korjaajaa hakea.

ELÄKELÄINEN
30.05.2006, 22:10
Kunhan nostelen.Tytärtä totuttelin tänään uuteen(hänelle) pyörään.Satasta vedeltiin parhaimmillaan ja yksi tiukka mutkaosuuskin. Hyvin myötäili.
Ja se riemuisa ilme kasvoillansa lenkin jälkeen!
Nää Jatkiksen mopo-ketjut ei kyllä yleensä mihinkään kehity.

scholl
30.05.2006, 22:28
Uudessa Tekniikan Maailmassa on juttua moottoripyörien vakuutusasioista. Itse olen nyt viime päivinä vähän yrittänyt perehtyä ko. aiheeseen. Osa yhtiöistä on kyllä todella passiivisia ottamaan yhteyttä ja nettisivut epäselvät.

Colin Hunt
30.05.2006, 22:48
Viikon verran on ollut kaverilta lainassa Honda cbr1100xx. Kilometrejä on tullut vajaa 1000km ja täytyy sanoa, että on kyllä loistava pyörä ajaa. Matka-ajossa ei
puudu paikat ja mutkateilläkin tuolla pystyy pitämään ihan mukavaa vauhtia yllä.
Tehoja tuossa vekottimessa on ihan tarpeeksi, ehkäpä liikaakin. Vauhtia kertyy todella nopeasti. Ei sitä edes ehdi huomata, kun ollaan jo pitkällä päiväsakkojen puolella.

Vielä viikon verran tuota iloa jäljellä. Kaitpa sitä pitää lähteä katselemaan uutta pyörää ja keksiä selitys vaimolle, että miksi me juuri nyt tarvitsemme moottoripyörän emmekä uutta pesukonetta. Huoh.

KPL
30.05.2006, 23:56
Uudessa Tekniikan Maailmassa on juttua moottoripyörien vakuutusasioista. Itse olen nyt viime päivinä vähän yrittänyt perehtyä ko. aiheeseen. Osa yhtiöistä on kyllä todella passiivisia ottamaan yhteyttä ja nettisivut epäselvät.

Nythän melkein kaikki yhtiöt tarjoavat sellaista ympärivuotista vakuutusta, jota taisit kaivatakin, kun et kerta seisontavakuutuksessakaan pyörääsi pitänyt. Itse vaihdoin Pohjolaan, joka pesi Tapiolan reilulla satasella vuodessa täyskaskolla. Muut olivat sitten vielä kalliimpia, tai sitten ne eivät olleet ympärivuotisia, vaan vanhan mallisia, mutta silti melko kalliita. Yksi tsekkaamisen arvoinen voi olla Nordea, joka laskurin perusteella tarjosi myös ihan kohtuuhintaista vakuutusta omaan pyörään.

scholl
31.05.2006, 00:00
Nythän melkein kaikki yhtiöt tarjoavat sellaista ympärivuotista vakuutusta, jota taisit kaivatakin, kun et kerta seisontavakuutuksessakaan pyörääsi pitänyt. Itse vaihdoin Pohjolaan, joka pesi Tapiolan reilulla satasella vuodessa täyskaskolla. Muut olivat sitten vielä kalliimpia, tai sitten ne eivät olleet ympärivuotisia, vaan vanhan mallisia, mutta silti melko kalliita. Yksi tsekkaamisen arvoinen voi olla Nordea, joka laskurin perusteella tarjosi myös ihan kohtuuhintaista vakuutusta omaan pyörään.

Mistä löydät Nordean laskurin? Itse en sitä netistä löytänyt.
Omalta kannaltani on hyvää se, että tehopainosuhde on alhainen eli ne, jotka katsovat sitä, antavat ok hinnan. Ne, jotka katsovat ccm:ää, antavat taas heikomman, koska minulla 652ccm vie juuri pari ccm:ää yli edellisen rajan. Itsekin ehkä siirrän Pohjolaan. Täytyy nyt katsoa.

KPL
31.05.2006, 00:07
Mistä löydät Nordean laskurin? Itse en sitä netistä löytänyt.

Nordea (http://www.auto.nvv.fi/MenuA1.aspx)

scholl
31.05.2006, 00:16
Nordea (http://www.auto.nvv.fi/MenuA1.aspx)

Niin tuossa pystyt laskemaan vakuutuksen, jos sinulla on A1 rahoitus. Sen sijaan Nordean normaalivahinkovakuutus sivuilla löytyy vain autoille ja perävaunuille laskuri. Jos ei ole A1 autorahoitusta niin silloin esim. ei saa 30% liikennevakuutusbonusta ja muutenkaan ne vakuutusmaksut eivät ole vertailukelpoisia silloin, jos ovat kytköksissä johonkin rahoitukseen verrattuna tilanteeseen, jossa rahoitusta ei olisi.

KPL
31.05.2006, 00:22
Niin tuossa pystyt laskemaan vakuutuksen, jos sinulla on A1 rahoitus. Sen sijaan Nordean normaalivahinkovakuutus sivuilla löytyy vain autoille ja perävaunuille laskuri. Jos ei ole A1 autorahoitusta niin silloin esim. ei saa 30% liikennevakuutusbonusta ja muutenkaan ne vakuutusmaksut eivät ole vertailukelpoisia silloin, jos ovat kytköksissä johonkin rahoitukseen verrattuna tilanteeseen, jossa rahoitusta ei olisi.

Mites tämä http://www.auto.nvv.fi/CalculatorMotorcycle.aspx ?

Beagle Boy
31.05.2006, 00:28
Tänä keväänä/kesänä on nuo kaksipyöräiset kiinnostamaan hirveesti. Aiemmin en ole kokem´nut mitään mielenkiintoa moottoripyöriin, mutta nyt kun semmoinen ohi menee niin melkein pöksyt kastuu. Tahtoo Ninjan!

Pitäisi varmaan ajaa tuo A-kortti alkuun.. =)

Projekti kesä 2007 on nyt aloitettu.

Karzan
31.05.2006, 00:38
. Tahtoo Ninjan!

Pitäisi varmaan ajaa tuo A-kortti alkuun..

Velipoika moisen mopon laittoi juuri tuliteränä. Ottaa ykköselläkin yli 150kmh. Ei ehkä ihan aloittelijan eka pyörä :p

Beagle Boy
31.05.2006, 00:41
Velipoika moisen mopon laittoi juuri tuliteränä. Ottaa ykköselläkin yli 150kmh. Ei ehkä ihan aloittelijan eka pyörä :p

Ei oltu ihan tosissaan, mutta kyllä se vaikka 600 kiinnostaisi. Pitää tosiaan hankkia se kortti alkuun, varmaan ensi keväänä, ennen kuin kannattaa mistää pyörästä alkaa haavaeilemaan.

Tahtoo kuitenkin Ninjan! =)

straiter
01.06.2006, 03:42
No niin, alunperin tarkoitus oli ajaa tämä vuosi vanhalla Hondalla. Alkukevään aikana kuitenkin kuume iski pahemman kerran päälle ja tuli luettua kaikki mahdolliset testit ja vertailut uusista Japanian kilokyykyistä. Kävin alkukevään aikana koeajamassa tai koeistumassa kaikki vaihtoehdot ja olin jo vahvasti kääntymässä uuden Yamaha R1:n suuntaan, kunnes ostin erään Brittilehden, jossa oli normaali CBR1000RR/GSXR1000/ZX10R/YZF1R-vertailun lisäksi koeajossa uusi Aprilia RSV 1000R Factory. Vertailun lukeminen ja nopea koeajo avasi silmät ja kaupat tuli tehtyä, joten nyt olen ollut n. 3 viikkoa italialaisen moottoripyörän omistaja.

Kyseisen pyörän ominaisuuksia/vakiovarusteita:

-Brembon radiaalijarrut
-Öhlinsin etujousitus
-Öhlinsin takaiskari
-Öhlinsin ohjausiskari
-OZin takoalumiinivanteet
-Teräspunosjarruletkut vakiona
-4 vuoden takuu
-Vääntökäyrä muistuttaa pohjanmaan maastokuviota
-Hiilikuitua vähän joka puolella

Lisäksi hetki sitten selvisi, että ko. pyörä voitti tämän vuoden Masterbike-testin, joka on ainakin eurooppalaisessa mittakaavassa arvostetuin katupyörävertailu.

Eilisen aikana sain sisäänajon suoritettua ja sen jälkeiset pikaiset testit kertovat näin takapuolituntumalla, että voimaa tuntuu löytyvän.

Lisätietoa löytyy tuolta

http://www.aprilia.com/modelli/road/modello.asp?id=63

Vielä kun joku ostaisi mun vanhan Hondan pois.

KPL
01.06.2006, 11:51
Eilisen aikana sain sisäänajon suoritettua ja sen jälkeiset pikaiset testit kertovat näin takapuolituntumalla, että voimaa tuntuu löytyvän.

Isot pojat sanovat, että niillä sisäänajo-ohjeilla voi pyyhkiä takamusta ja että kone tykkää oikeasti hyvää, kun sitä kierrättää sen 10 000 rpm jo ihan uutena. Onnea kuitenkin hienosta pyörästä. Nyt putkea, ilmaboksia yms vaihtamaan, eikö niin?

pernaveikko
03.06.2006, 04:28
Ensimmäistä kertaa moottoripyörän kyydissä, kaverilla oikea peli, 900 kuutiota. Ihan mielenkiintoinen kokemus painaa moottoritietä. En nyt silti vieläkään ymmärrä mitä järkeä tuossa on, koska saman matkan Porvooseen olisimme voineet mennä esimerkiksi linja-autolla ja olisimme voineet mäyrättää takapenkillä.

Kai tätä voisi verrata johonkin huvipuistolaitteeseen. Sinänsä turhaa, mutta silti hauskaa.

straiter
03.06.2006, 22:15
Isot pojat sanovat, että niillä sisäänajo-ohjeilla voi pyyhkiä takamusta ja että kone tykkää oikeasti hyvää, kun sitä kierrättää sen 10 000 rpm jo ihan uutena. Onnea kuitenkin hienosta pyörästä. Nyt putkea, ilmaboksia yms vaihtamaan, eikö niin?

No tulipa sisäänajovaihe suoritettua ihan kiltisti, kieltämättä säädettävä vaihtovalo helpotti elämää aika paljon. Maanantaina oli 1000 km:n huolto ja eilisen jälkeen mittarissa onkin hieman yli 2000 km. Kieltämättä tällä viikolla vietetty "talvi"loma vaikutti kilometrimääriin.

Kieltämättä ääniä kuunnellessa on tullut mieleen putkiston/sliparien vaihtaminen. Sehän onkin ko. mopossa yllättävän simppeli projekti, koska ruiskun ohjausyksikön saa yhdellä merkkiliikkeen avaimenkäännöllä säädettyä tehoputkiasetuksiin. Meteliä kuitenkin löytyy yllättävän kivasti 7000 rpm yläpuolella. Sääli vaan että niitä kierroksia pääsee käyttämään valitettavan harvoin johtuen posliinien innosta saada maan suurimmat rikolliset vastuuseen teoistaan ihmiskuntaa vastaan. Oli tälläkin viikolla pari kertaa napsahtaminen lähellä. (Tässä loistavaa tartuntapintaa palstan kukkahattutäti/setä-osastolle.)

Ensimmäistä kertaa moottoripyörän kyydissä, kaverilla oikea peli, 900 kuutiota. Ihan mielenkiintoinen kokemus painaa moottoritietä. En nyt silti vieläkään ymmärrä mitä järkeä tuossa on, koska saman matkan Porvooseen olisimme voineet mennä esimerkiksi linja-autolla ja olisimme voineet mäyrättää takapenkillä.

Kai tätä voisi verrata johonkin huvipuistolaitteeseen. Sinänsä turhaa, mutta silti hauskaa.

Ei moottoripyöräilyssä olekaan mitään järkeä, tämä on täysin tunteisiin perustuvaa hommaa. Vähän niinkuin jääkiekko tai mikä muu tahansa urheilu. Sitä kun pääsee vetämään oikein kunnollista mutkapätkää, niin viimeistään siinä vaiheessa unohtuu kaikki vähänkään työasioihin liittyvä mielestä. On vain sinä, mopo ja tie.

Ja motarilla ajaminen onkin käsittämättömän tympeää touhua. Mä ainakin yritän viimeiseen asti vältellä motareita mopolla ajaessa. Paitsi öiseen aikaan, jolloin tyhjällä motarilla voi luukuttaa kunnolla. Muuten tulee suosittua pienempiä ja huomattavasti mutkikkaampia teitä.

Jämerä
03.06.2006, 23:45
Kai tänne piikkikuskitkin saa kirjoitella. Jonkin sortin mopo kai sekin on. Nojoo, tuli tuossa kuukausi sitten laitettua alle tuollainen piikkinen Yamaha Tzr-rr. Kuva on liitetiedostona.Tosin kuvassa ei oma mopo, mutta saman värinen. Pyörän pitäisi komponenteiltaan olla aivan piikkien eliittiä. Edessä Brembon nelimäntäinen ja takana Brembon kaksimätäinen jarrulevy. Edessä Showan USD-keula ja takana myöskin Showan valmistama monojousi. Kyseinen mopo on aika möhkö piikiksi, kuivapaino on rekisteriotteen mukaan kunnioitettavat 140kg. Pyörä myöskin tuntuu kuutiotilavuuttaan isommalta, johtuen lähinnä rungosta, joka on alunperin käytetty 250cc:ssa pyörässä.

Moottorihan tuossa on vajaatahtinen ja tarjoaa noin 30hp täysitehoisena. Mopon jälkeenhän tehoa tuntuu aluksi olevan aivan julmetusti, mutta parin viikon kovan ajelun jälkeen alkaa kaipaamaan jo enemmän kuutioita. Tehopiikki saa tosin yhäkin hymyn väkisinkin huulille. Tosiaan kolmisen viikkoa on tullut tuolla ajeltua ja eipä ole vielä ajo-ominaisuudet loppuneet kesken. Tosin keula on hiukan löysä, ilmeisesti osa öljyistä on vuosien saatossa valahtanut ulos. Pyörä on kuitenkin jo reilut kymmenen vuotta vanha (vm. -95). Pitää joku toinen päivä kirjoitella enemmän, kun kilometrejä tulee enemmän mittariin. Nyt olen ehtinyt ajaa vain noin 2tkm.

KPL
04.06.2006, 02:04
Kieltämättä ääniä kuunnellessa on tullut mieleen putkiston/sliparien vaihtaminen. Sehän onkin ko. mopossa yllättävän simppeli projekti, koska ruiskun ohjausyksikön saa yhdellä merkkiliikkeen avaimenkäännöllä säädettyä tehoputkiasetuksiin. Meteliä kuitenkin löytyy yllättävän kivasti 7000 rpm yläpuolella. Sääli vaan että niitä kierroksia pääsee käyttämään valitettavan harvoin johtuen posliinien innosta saada maan suurimmat rikolliset vastuuseen teoistaan ihmiskuntaa vastaan. Oli tälläkin viikolla pari kertaa napsahtaminen lähellä. (Tässä loistavaa tartuntapintaa palstan kukkahattutäti/setä-osastolle.)

Arrowin putket ovat ilmeisen äänekkäitä, joten hanki sellaiset. Itse törmäsin tuossa taannoin erääseen Factory Milleen, jossa oli juuri Arrowin pöntöt ja hyvin pauhasivat.

Ei moottoripyöräilyssä olekaan mitään järkeä, tämä on täysin tunteisiin perustuvaa hommaa. Vähän niinkuin jääkiekko tai mikä muu tahansa urheilu. Sitä kun pääsee vetämään oikein kunnollista mutkapätkää, niin viimeistään siinä vaiheessa unohtuu kaikki vähänkään työasioihin liittyvä mielestä. On vain sinä, mopo ja tie.

Sitten kun vielä muistetaan rata-ajo, niin mutkapätkät ovat paperia sen jälkeen. Kannattaa ehdottomasti lähteä.

ELÄKELÄINEN
25.06.2006, 21:26
Ilmat ovat suosineet. Kesävirvokkeetkin jopa nyt lomalla ja jussina olen väliinjättänyt, jotta aamuisin pääseen kurvailemaan.
BT 1100 vaihtunee uuteen tonnifasuun jo alkavalla viikolla.

PeZ
28.06.2006, 16:48
Dodii, nyt olis sitten A-kortin teoriat takana. Ensi viikon keskiviikkona pääsee sitten tositoimiin ja harjoittelemaan moottoripyörän käsittelyä. Mitä koulussa noita käsittelykokeen harjoituspätkiä näytettiin, niin se hidasajo eniten mietityttää, että mitenköhän onnistuu...

Kyllähän tuolle yhdelle lisäkirjaimelle ajokorttiin tuli aika muikea hinta. Koulu + inssi + ajokorttimaksu yhteensä noin 700 euroa! Nooh, tulipahan kerrankin käytettyä kesälomarahat johonkin järkevään, sillä onhan tästä kohta jo kymmenen vuotta haaveiltukin!

28.06.2006, 16:52
. Mitä koulussa noita käsittelykokeen harjoituspätkiä näytettiin, niin se hidasajo eniten mietityttää, että mitenköhän onnistuu...

En tiedä ovatko vaatimukset muuttuneet siitä, kun itse a-kortin ajoin vuonna -96, mutta silloin ainakin se hidasajo oli ihan kohtalaisen köykänen. En siis tullut tänne nyt meuhkaamaan huimista ajotaidoistani, kun en sellaisia edes omaa. Halusin vain todeta, että elä ressaa siitä liikaa. Ei se loppujen lopuksi ole niin paha miltä se ehkä saattaisi aluksi katsottuna vaikuttaa.

ELÄKELÄINEN
29.06.2006, 22:09
Minähän opin automaattisesti prätkällä ajamaan autokoulussa 80-luvun alussa.
Uusiomotoristina kävin muutama vuosi sitten EA-kurssin. Ihan likaa siellä hidasajoa painotettiin.Ainahan sitä voi jalat laskea katuun kun hyrrävoimat loppuvat. Jarrutukset ja väistöt/vastaohjaus ovat ne tärkeät asiat käytännön liikennetilanteissa.
E+Yamahan voi bongata tällä viikolla joka ilta Järvenpäästä Puistobluesin liepeilleä päristelemässä.

PeZ
07.07.2006, 17:35
Nytpä ois sitten ensimmäiset moottoripyörän käsittelyharjoitukset takana.
Pyöränä oli Honda CB 500. Aluksi ajattelin, että mitäköhän tästäkin nyt
tulee, kun 360 asteen käännös mateluvauhdissa tuotti jo harmaita hiuksia.
Ehkä pyörän raskaus kuitenkin pääsi hieman yllättämään, sillä aikaisemmat
kokemukset on mopolla ajamisesta ja siitäkin alkaa olemaan jo kymmenen
vuotta. Mutta suurin piirtein 15 minuutin kikkailun jälkeen pyörän
käyttäytymisen alkoi oppimaan paremmin ja paremmin. Hidasajo, jarrutus ja
väistöt olivat kyllä aika helppoja. Seuraavalla tunnilla pitää lähteä sitten liikenteen sekaan kikkaileen.

Mahtava fiilis oli kyllä ajella. Oli samanlainen tunne taas kuin
pikkupoikana jouluaattona! Tahtoo lisää tätä!

jiihoo
08.07.2006, 00:19
Kuinkas monella Jatkoajan kirjoittajalla on jonkin sortin crossipyörä? Entä millasia kokemuksia on ja missä käytte ajamassa?

Itseltäni löytyy Yamahan YZ 250 F. Pyörä on nelari ja näin ollen varsin rouhea ajettava, onpa tällä mallilla voitettu muutama maailman mestaruuskin lähi vuosina. Oma pyöräni on toiminut varsin mallikkaasti moottorin sillointällöisiä käynnistymisongelmia lukuun ottamatta. Pyörä on pari kertaa jättänyt minut metikköön. Se on siis sammunut ihan luonnollisella tavalla ajovirheen tms. takia, mutta ei ole lähtenyt käyntiin useiden polkuyritysten jälkeen.

Olen tähän asti ajellut mökillä setäni tekemällä pienellä crossiradalla, mutta tänä kesänä olisi tarkoitus suunnata Imatran radalle kokeilemaan miltä tuntuu ajaa ihan oikealla crossiradalla. Kävin tänään ostamassa vielä rintapanssarinkin, kyllä nyt kehtaa ajella... ...ja mahdollisesti kaatuakkin=)

ELÄKELÄINEN
11.07.2006, 22:46
Kilofasun pitäisi olla ensi viikolla alla. 150 hv on sama kuin ihan kulkevaisen autoni teho.
Tältä palstalta ei viivahaastajaa taida löytyä.

KPL
12.07.2006, 00:04
Kilofasun pitäisi olla ensi viikolla alla. 150 hv on sama kuin ihan kulkevaisen autoni teho.
Tältä palstalta ei viivahaastajaa taida löytyä.

Niin en tiedä palstan pyöristä, eikä varttimailia ei ole tullut koskaan ajettua, mutta jos samalle radalle satutaan, niin voidaanhan sitä ottaa miehestä mittaa ;) Seuraus 1-2 pyörää lunariin.

ELÄKELÄINEN
27.07.2006, 21:34
Nostellaan,vaikka eihän meitä montaa täällä ole.
Eka kilofasu meni ohi,mutta huomenna hieron kauppaa seuraavasta.
0-100 km/h alle 3 s ja mutkasta pöpelikköön nanosekunnissa , kun KPL:n kanssa kisataan rataolosuhteissa.

straiter
29.07.2006, 00:06
Nostellaan,vaikka eihän meitä montaa täällä ole.
Eka kilofasu meni ohi,mutta huomenna hieron kauppaa seuraavasta.
0-100 km/h alle 3 s ja mutkasta pöpelikköön nanosekunnissa , kun KPL:n kanssa kisataan rataolosuhteissa.

Mä voin ilmoittautua mukaan sinne ratatapahtumaan jos sinne Aprillipilakuskit hyväksytään mukaan. Pitää vain saada mukaan joku autokouluopettaja, että saadaan tilaisuudesta virallinen ajokoulutustapahtuma. Muuten kun ei vakuutusyhtiö korvaa mahdollisia pannutuksia. Appara taitaa olla lähin vaihtoehto.

Nyt on 4000 km takana ja kohtuullisen hyvin on Mille toiminut. Suurimmat ongelmat ovat olleet liian lämpimät ilmat. Meinaa olla ajokamat päällä turhan kuuma eikä itsesuojeluvaisto anna lupaa ajaa ilman niitä. Olo on siedettävä yli 80 km/h vauhdeissa mutta hitaammin ajaessa ajoviima ei jäähdytä ja haarojen välissä sijaitseva taaempi sylinteri alkaa lähettää lämpimiä terveisiä nivusten suuntaan. Lisäbonuksena vaimentimissa olevat katit alkavat käydä melko kuumina ja lämmittää samalla pakaroita.

Onneksi reilun viikon päästä pääsee tutustumaan paremmin Aprilian syvempään olemukseen. Silloin alkaa kesäloma, jolloin olisi tarkoitus lähteä kiertämään mopolla Eurooppaa kolmeksi viikoksi.

ELÄKELÄINEN
29.07.2006, 21:00
Mulla sitten kaupat tehty.Uusi pyörä FZ1-S + touring-plexi ja sivukatteet.
Ja vanhalla BT:llä ajelin tänä kesänä monta kertaa vanhojen periaatteitteni vastaisesti shortseissa ja t-paidassa,ajoittain jopa ilman hanskoja ja järkeä.

ELÄKELÄINEN
02.08.2006, 20:30
Fasulla vedelty nyt 2 iltaa. 150 hv tehosta ei paljoa iloa sisäänajossa ole.Olisin kuitenkin odottanut vielä hyökkäävampää käytöstä,pakkohan tuppea on ollut kokeilumielessä vääntää.
Liikennevaloista poistuu kyllä miehekkään hätäseen, muttei ´sillai´lähde lapasesta.
Tätä ei kyllä uskalla kesäkuteilla ohjastaa,nahkat olen kiltisti päälle vetänyt.

Zago
02.08.2006, 22:31
No niin nyt pääsee itekkin alottamaan moottoripyöräilyn. Maanantaina oli inssi ja läpi meni, vaikka vähän epävarmalta tuntuikin. Kokeen vastaanottaja oli puheiden mukaan tiukka, mutta päästi kuitenkin läpi vaikka tein pari kolme pientä virhettä. Nyt on kahden päivän aikana on tullut ajettua jo ihan mukavasti. Toivottavasti vaan kelit pysyy samanlaisina loppukesästä.

Kyynhakkeli
02.08.2006, 23:45
Jaapa jaa

Kai sitten minunkin "pitää" osallistua tähän ketjuun kun täällä on myös tuo 150 kaakkia "jalkojen välissä" Mopedini on kylläkin ZZR 1100, tuttavallisesti tsetsekärpänen.... Ja, juu-u kyllä se liikennevaloista tarvittaessa hätäisesti lähtee, vrt. Hauki rannasta.

Ensiviikolla 9 muun pyöräilijän kera käymme Lahdessa, syytä en ala täällä kertomaan, muutakuin että, kysessä on työmatka.

KPL
03.08.2006, 01:20
Fasulla vedelty nyt 2 iltaa. 150 hv tehosta ei paljoa iloa sisäänajossa ole

Anna vaan kunnolla kaasua. Ammattilaiset(en minä) sanovat, että konetta pitäisi kierrättää tasaisesti koko kierrosalueella etenkin sisäänajossa.

mauri
10.08.2006, 17:40
LAITAN TÄMÄN KYSYMYKSEN TÄHÄNKIN KETJUUN:

Kuulkaahan kaikki te viisaat! (huom: imartelua..)
Onkohan kenelläkään tietoa, onko moottoripyöräkikkailija Arto Nyqvististä tehty koskaan kirjaa? Ja jos on - niin minkäköhän niminen..? Nääs nääs.

scholl
10.08.2006, 19:32
LAITAN TÄMÄN KYSYMYKSEN TÄHÄNKIN KETJUUN:

Kuulkaahan kaikki te viisaat! (huom: imartelua..)
Onkohan kenelläkään tietoa, onko moottoripyöräkikkailija Arto Nyqvististä tehty koskaan kirjaa? Ja jos on - niin minkäköhän niminen..? Nääs nääs.

Itselläni oli sellainen muistikuva, että Arto Nyqvist olisi tullut alas mäkihyppymäestä rättisitikalla. No kai se sitten moottoripyöräilyä on.

Sniper
10.08.2006, 19:57
Itselläni oli sellainen muistikuva, että Arto Nyqvist olisi tullut alas mäkihyppymäestä rättisitikalla. No kai se sitten moottoripyöräilyä on.Tullut muistaakseni molemmilla. Pyörä lieni joku kevyehkö crossipyörä, ehkä 250-kuutioinen.

Paljon Artsi on ainakin esillä Sliippareiden kirjassa "Jytinää Eestissä". Kirja lienee jonkin verran värityskirja, mutta hauskaa oli lukiessa.

ELÄKELÄINEN
11.08.2006, 09:01
Artsista ei ole kirjaa.Hänestä suunnitellaan kyllä jotain. Käsittääkseni Bomber-magazinen porukkaa kerää kovasti materiaalia.
Viime vuonna B:n jutussa mies veti melko kylmiltään Triumph Rocket 3:n hytin ylös-kuulemma 1. maailmassa.
Kuvissa mies näytti aika lailla Matti Hagmanilta nykyisin.
Itse näin Artsin aikanaan Ruskeasannalla jonkin MM-motocrossin yhteydessä.Veti Riki Sorsa kyydissään läpi jostain palavasta seinästä.

KPL
16.08.2006, 14:06
"HAVAINTOJA VAARALLISISTA MOOTTORIPYÖRÄILIJÖISTÄ !!!

Päätimme vaimoni kanssa pitää kuukauden ajan kirjaa siitä, montako moottoripyöräilijöiden liikennerikkomusta, selkeää ylinopeutta,vaaratilanteen aiheuttamista tai piittaamatonta ajoa havaitsimme.

Yhteensä teimme havaintoja 119 moottoripyöräilijästä, pääosin pääkaupunkiseudulla. Saldo oli mykistävä: varmuudella 83 ajoi reippaasti ylinopeutta, ainakin neljä tuplasi sallitun nopeuden, keulimista näimme harrastavan kahden moottoripyöräilijän, joista toinen ajoi varmuudella yli 100 km/h kuudenkympin nopeusrajoitusalueella. Kiilaamista harrasti 12 moottoripyöräilijää, läheltä piti tilanteita oli yksi, ohituksia keltaisella tai tuplakeltaisilla viivoilla oli yhteensä yhdeksän.

Varmuudella vain kahdeksan moottoripyöräilijää noudatti tänä aikana näkemällämme ajokäyttäytymisellä liikennesääntöjä niin kuin keskivertoautoilija.

Eipä siis ole mikään ihme, että moottoripyörällä kuolemaan johtavia onnettomuuksia tapahtuu kohtuuttoman paljon. Mikä lienee selitys käyttäytymiselle ja mitä asialle voisi tehdä?

Kirjoittanut PeteX"

Iltapulusta parin päivän takaa. Näinköhän on jatkoajan PeteX ollut asialla?

scholl
16.08.2006, 14:15
Nyyh nyyh. Onpas liikuttavaa. PeteX, olet vässykkävaimosi kanssa varmaan nyt kaikkien teidän marttakerholaisten sankari. Ja toivon mukaan et ole jatkoajan PeteX.

PeteX
16.08.2006, 14:23
Nyyh nyyh. Onpas liikuttavaa. PeteX, olet vässykkävaimosi kanssa varmaan nyt kaikkien teidän marttakerholaisten sankari. Ja toivon mukaan et ole jatkoajan PeteX.

Njet, en ole naimisissa enkä kyttää ketään vihko kädessä. Huomasin kyllä kirjoituksen ja sinänsä vituttaa tuo nimimerkin käyttö, koska kirjoitukseni Teemu Selänteestä julkaistiin samalla nimimerkillä samassa lehdessä jokunen aika sitten.

Itse kirjoituksen sisällöstä olen pitkälti samaa mieltä toisen PeteX:n kanssa kanssa. Varsinkin ajeltuani autolla tänä kesänä harvinaisen paljon ympäri Suomea.

KPL
16.08.2006, 14:29
Itse kirjoituksen sisällöstä olen pitkälti samaa mieltä toisen PeteX:n kanssa kanssa. Varsinkin ajeltuani autolla tänä kesänä harvinaisen paljon ympäri Suomea.

Onko tuo sitten joku uutinen, että moottoripyörät vetelevät välillä vähän reippaammin? Ei siinä ainakaan mitään mykistävää ole mielestäni. Onhan tuo säälittävää, että joku oikeasti on kirjannut noita ylös, kun kerta määräkin on noin tarkka(119 pyörää).

Edit. Onkohan tuo kiilaaminen splittaamista? Ilmeisesti.

VT
16.08.2006, 14:35
Onhan tuo säälittävää, että joku oikeasti on kirjannut noita ylös, kun kerta määräkin on noin tarkka(119 pyörää).
Ei paljoa säälittävämpää toimintaa voi keksiä (okei, sen suntion toiminta oli vielä astetta säälittävämpää).

Hauskinta tossa avautumisessa oli havainnot tuplakeltaisilla viivoilla tehdyistä ohituksista. Harmi etten pääse kysymään ko. henkilöltä, mitä erityisen moitittavaa tuplakeltaisilla ohittelussa on. Siis verrattuna "yksinkertaiseen keltaiseen viivaan".

Ramchester
16.08.2006, 14:52

Otapa joskus moottoripyörä allesi ja kirjoita vihkoosi jokainen kerta, kun joudut hiljentämään vauhtiasi tai tekemään täysjarrutuksen kolmion takaa tulevan auton takia, vaikka ajat täysin nopeusrajoitusten mukaista vauhtia.

Itselläni ei ole kymmeneen vuoteen ollut pyörää, mutta Tammerfestin jälkeisenä sunnuntaina tuli heitettyä tunnin lenkki kaverin pyörällä enkä kyllä voinut uskoa omia silmiäni, miten törkeästi ja usein kolmion takaa tullaan ihan tietoisesti moottoripyörän eteen.

Onneksi kuorma-autoja ei ole ihmisillä kovin paljoa, sillä Suomen tieliikenteessä pätee täysin "isomman"-laki. Jalankulkijat ja kaksipyöräisellä ajavat ovat täysin näiden runkkareiden armoilla ja vain omat refleksit pitää hengissä.

Ps. mitä haittaa henkilöautolla ajavalle on, jos sen ohittaa 100 km/h nopeusrajoituksella moottoripyörä esim. 140 km/h? Ai niin, se vituttaa, kun oma Corolla ei vittu kulje sitä 140 km/h edes vapaassa pudotuksessa.

Sisäliitin
16.08.2006, 20:13
Se siinä vituttaa että niiden vitun liikennesääntöjen pitäisi olla samat kaikille.

Ehkä autoilijoita vain sattuu vituttamaan tuo pärrämulkkujen keuliminen sudittaminen ja kaikki muu vitun turha ja lapsellinen liikenteenvaarantaminen.

En nyt tarkoita että itsekkään mikään malliautoilija olisin mutta jos haluan kaahata ja repiä sitä Corollaani niin saatanasti niin en tee sitä keskellä kaupunkia iltapäiväruuhkassa.

scholl
16.08.2006, 22:54
Helppo sitä on syyllistää ketä tahansa tienkäyttäjäryhmää ja kytätä kirjanpitoa tehden. Itse ajan suhteellisen paljon sekä autolla, mp:llä että fillarilla ja vaaratilanteita on tullut eteen jos jonkinlaista.

Ehkä pahimpia vaaratilanteiden aiheuttajia maantiellä ovat landet tai vanhat urpot, jotka tulevat kolmion takaa pikkutieltä maantielle, millä saa ajaa 80km/h tai 100km/h. Siinä sitä on ihmettelemistä, kun joku yht'äkkiä koukkaa eteen. Liinat voi vetää kiinni, mutta se ei aina auta. Prätkäkuskeja on kuollut noissa tilanteissa. En tiedä, mistä johtuu, mutta landeilla on sellainen käsitys, että ikäänkuin omistavat sen muutaman kilsan tienpätkän ja saavat siihen tulla vaikka 10km/h nopeudella ihan toisten eteen.

Toinen hankala tilanne on se ja tämä nimenomaan kaupungeissa, kun vasemmalta tulevat autot tulevat prätkän eteen. Monilla autoilijoilla on sellainen käsitys, että jos ajaa hieman leveämpää tietä niin ei tarvitse kunnioittaa sitä, että oikealta tulevilla on etuajo-oikeus. Tehtaankatu on yksi esimerkki näistä kaduista. Siellä sitä on tapahtunut yhtä jos toista ja aina välillä todellisia läheltä piti -juttuja prätkällä. Hurjin oli kyllä se, kun tulin Pietarinkatua Eiran suuntaan ja vasemmalta alhaalta Kapteeninkadulta joku vanha Golffi tuli aivan sairasta vauhtia. Jarrut pohjaan ja väistäminen prätkällä tien sivuun. Siinä oli hiuskarvan varassa ja pikkaisen sheikkasi jälkeenpäin, koska siinä olisi todellakin minusta jäänyt vain märkä läntti.

Fillarilla jos ajaa (itse ajan lukkopolkimilla) niin yksi pahimmista on koiranulkoiluttajat. Joillain on sellainen kelasysteemi ja se vie sitten koko pyörätien leveisyyden. Ei tiedä minne suuntaan väistää, kun poukkoilevat minne tahansa. Ja kaikenlisäksi sitä narua ei kaukaa edes näe. Murhayritysvälineitä sanoisin. Itsellänikin on ollut koira, enkä tajua, mikä siinä on, ettei ihmisillä voi olla kunnollista koiran talutushihnaa, jossa koira kulkisi omistajan vierellä niinkuin kuuluu. Toinen fillarilla hazardi on se, että jos on sellainen kolmion takaa -tilanne autoilijoille, missä vielä varoitetaan, että vas. ja oikealta tulevia fillareita pitää väistää niin silti moni autoilija tulee liian pitkälle, jolloin fillari ei mahdu enää siitä ohi, vaan pitää hyppäyttää itsensä ajotien puolelle tai pyrkiä jollain muulla tavalla väistämään törmäys. Kolmas hauska ovat jalankulkijat. Eivät katso yhtään taakse ja pitävät pyörätiellä lontustelua keskustassa ihan okeina. Siis saattavat olla katukivetetyllä jalkakäytävällä, mutta juuri kun olet ohittamassa, poukkasevat eteesi, jolloin seurauksena on voltti. Itse olen muutaman kerran mennyt etukautta ympäri. No onhan toki epänormaalia, poukkoilevaa käytöstä muuallakin. Eerikinkatua kun menin jalan viime talvena alas niin vastaantulija otti kohdallani nopeat sivuaskeleet, tinttasi leukaan ja lähti karkuun. Kun hölkkäsin siinä niin veto tuli kyllä niin vastapalloon kuin vain mahdollista.

Turvallisuus liikenteessä on paljon muuta kuin ajonopeudet. Jos ihmiset seuraisivat enemmän liikennettä ja harjoittelisivat sujuvuutta siihen liikenteessä liikkumiseen niin tilanne olisi paljon parempi. Itse olen sitä mieltä, että monissa paikoissa ja monissa olosuhteissa nopeusrajoitukset ovat väärin asetettu ja ainakin itse ajan pientä ylinopeutta ihan hyvillä mielin. Monissa maissa ei sellaisesta kukaan viitsisi edes mainita, koska se on usein ihan yhtä hyvä, ajaako hieman kovempaa vai ei. Ja mitä tulee moottoripyöriin niin ne kiihtyvät suhteellisen hyvin, joten jollakin voi tulla sellainen kuva, että joku ajaa ylinopeutta, kun kiihdyttää valoista nopeammin kuin viereisen kaistan Karjala-lippis vuoden 1985 Fiat Uno 45:lla, vaikka ajonopeus ei olisikaan yhtään sallittua korkeampi.

Samoin jos on liikenneruuhkat ja polkupyörä, mopo tai prätkä liikkuu seisovassa liikenteessä paremmin kuin autot niin jollekin Pihtiputaan Pertille tulee sellainen tunne, että hänet kiilattiin, koska hän tuli sinne ruuhkaan odottamaan aikaisemmin. No Pertti X hyvä, mene jonnekin suurkaupunkiin katsomaan miten ruuhkissa edetään ja jätä se auto kotiin, jos on liian tungosta ja tule itsekin vaikka mopolla.

EDIT: Ohmilta asiallinen kirjoitus.

KPL
26.08.2006, 15:16
Se on sitten kausi paketissa omalta osaltani. Ihan hyvä ajokausi, 0 kaatumista ja muutenkin ongelmatonta menoa koko kesän ajan. Ja jos tuosta täysin sateettomasta kesästä jotain hyviä puolia hakee, niin eipä ainakaan tarvinnut kelin takia jättää pyörää talliin kertaakaan.

Paitselo
26.08.2006, 15:38
Kultaisilta Nuoruusvuosilta on jäänyt minulle sellainenkin muisto, kun ajelin jossakin päin Stadia isän vanhalla Tunturi-mopolla. Pysähdyin sitten punaisille valoille ja "miehekkäästi" vääntelin siinä kaasua - talojen seinistä kaikui kimakka rääkätyn Tunturin saundi - DÄNDÄDÄ DÄNDÄN DÄNDÄ DÄNDÄ DÄNDÄDÄDÄNDÄN jne. Sitten siihen minun viereeni pysähtyi Norton Commando moottori komeasti kumisten. Pyörän selässä istui aivan saatanan julman näköinen jässikkä nahkatakissaan.
Minulla oli sellaiset peililasit mallia Vietnamin Helikopterilentäjä naamallani ja niinpä sitten yritin siinä coolisti peilieni takaa tuijottaa sitä Norton jätkää samalla kun koko ajan vääntelin kaasua - DÄNDÄDÄ DÄNDÄN DÄNDÄ DÄNDÄ DÄNDÄN DÄÄ jne. Olin kai "haastavinani" tuon brittiläisen muskelipyörän kuskia jonkinlaiseen starttikisaan vihreän liikennevalon syttyessä.
Noh, valo vaihtui vihreäksi ja minä nykäisin Tunturilla kunnon vauhtiin - DÄNDÄDÄ DÄNDÄN DÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ.... jumaliste ja Nortonia ei näkynyt missään - vilkaisin ohjaustangon peiliin ja näin kuinka se nahkatakkinen jätkä istui edelleen paikoillaan liikennevaloissa ja näytti nauravan ns. maha kippurassa - autoletka kundin takana tööttäsi äänekkäästi.

Viddu mä olin kingi!

scholl
26.08.2006, 17:26
Se on sitten kausi paketissa omalta osaltani. Ihan hyvä ajokausi, 0 kaatumista ja muutenkin ongelmatonta menoa koko kesän ajan. Ja jos tuosta täysin sateettomasta kesästä jotain hyviä puolia hakee, niin eipä ainakaan tarvinnut kelin takia jättää pyörää talliin kertaakaan.

Itselläni on sellainen tunne, että kausi on vasta alkamassa, kun ei ole enää niin kuuma niin jaksaa asujakin laittaa päälle. Ainoa harmittava seikka oli tuo juhannuksen jälkeinen aika, kun oli sen verran häsää, etten jotenkin edes keskusta-ajoa tehnyt (normispedet lomilla niin parkkipaikkoja riitti, joten liikuin mielummin autolla katto auki) ja heinäkuun ajamattomuus aiheutti sen, että häläri vei akun niin tyhjäksi, että jouduin vaihtamaan akun. Saa nähdä millainen syksy tulee. Usein olen vielä joulukuunkin puolella ajellut.

KPL
26.08.2006, 17:47
Itselläni on sellainen tunne, että kausi on vasta alkamassa, kun ei ole enää niin kuuma niin jaksaa asujakin laittaa päälle.

Ehdottomasti näin. Itselleni tuli vain sellainen muutos eteen, ettei ajaminen onnistu, ellen sitten veisi pyörää mukanani ulkomaille. Kevääksi sen voisi mahdollisesti tuotattaakin sinne, ehkä.

scholl
05.10.2006, 20:49
Yks äijä peruutti pyörääni. Alkoi tuossa äsken hälärin ääntä kuulua tänne ja katsoin ikkunasta niin pyöräni häläri oli päällä. Pyörän edessä peruutti paku, joka oli jo about kiinni siinä. Peruutti lisää ja heilahti oikein kunnolla. No äijä selitti ettei ole tehnyt mitään, eikä koskenut muka siihen. Ihan kuin kuvittelisin jotain. Vituttaa vähän, että porukka tunkee isoa pakua mestaan, missä ei kertakaikkiaan ole mestaa. Ja sitten vielä kielletään tyyliin "det har jag inte gjort". Pitää seurata jatkossa vähän tuota autoa. En jätä autoa enkä prätkää jatkossa sen lähelle. Jokuhan näet kevättalvella peruutti autostani maskin ja rekkarin paskaksi.

scholl
06.10.2006, 18:31
Taas on asiaa moottoripyöräketjuun. Salatut nilkit päättivät sitten perustaa lepokodin prätkääni kiinni. Jos jonkinlaista nilkkiä istui telttatuoleineen siinä ja kun yritin lähteä niin pyörää ei mahtunut kääntämään pystyyn kunnolla, kun koko saakelin poppoo on siinä parin millimetrin päässä. On se nyt kumma, että asukaspysäköintikadulle pitää pystyttää leiri joka ikinen viikko. Tekisi mieli tehdä rikosilmoitus. Rauhaa vastaan tehdyt rikoksethan eivät mitä ilmeisimmin vanhene edes koskaan.

scholl
18.10.2006, 15:07
Mahtava moottoripyöräilysää. Suomessa kevät ja syksy on parasta aikaa kulkea prätkällä. Vaikka laittaa vähän enemmän varustetta päälle niin ei tule kuuma ja prätkäparkkipaikoilla on tilaa. Kesällä sitä mielummin liikkuu avoautolla.

Tämä on nyt kuin etelä-saksalainen talvipäivä. Siellä voi olla sumuistakin, mutta lämpötila on usein juuri sellainen kuin Helsingissä nyt. Ja mitä mainiointa todellakin käydä kaupassa, ostoksilla, töissä tai koulussa prätkällä. Nyt täytyy nauttia tästä niinkauan kuin voi. Helsingissä emme voi samalla tavalla hyödyntää koko talvea, vaan pekkapouta voi lopettaa ilon kuin seinään. Joskus toki kausi jatkunut joulukuulle asti, muttei aina. Harmi on se, kun ei ole omassa taloyhtiössä tallia niin joutuu vähän spedeilemään sen suhteen, koska pyörän talvisäilytykseen vie ja sieltä sitä ei sitten haeta ennenkuin keväällä.

Turder
18.10.2006, 20:28
Mahtava moottoripyöräilysää. Suomessa kevät ja syksy on parasta aikaa kulkea prätkällä. Vaikka laittaa vähän enemmän varustetta päälle niin ei tule kuuma ja prätkäparkkipaikoilla on tilaa.

Ihan mahtavuutta on vedellä sorateitä aamusumussa. Tiessä on vielä hyvä pitokin kun kosteus on pehmentänyt tienpintaa. Kouluunkin ajelin muutamia kertoja, ongelma on vain kamojen säilytys. Ei viitsi istua koko päivää ajokamat päällä.

Oma autotalli on kyllä prätkähommissa must. Saa huoltaa, säilyttää ja puunata minkä kerkeää lämpimässä. Eikä ole kaiken maailman spedet potkimassa renkaita.

scholl
27.10.2006, 14:46
Valitettavasti kausi loppui nyt tänään. Aiemmin kuin varmaan koskaan aiemmin. Usein sitä on vedetty vielä joulukuussakin. Parhaimmillaan kuun puoliväliin saakka ja usein ainakin marraskuun loppuun, mutta silloin on ollut kirkkaita, hyviä ilmoja. Pieni pakkanen ei haittaa yhtään. Nyt taas on ollut yhtä saakelin vesisadetta 9 päivää putkeen ja lunta on ehkä luvassa. Niinpä parasta luovuttaa. Ajotakkiin ei tarvinnut tänä syksynä sitten kiinnittää vuorta ollenkaan.

Harmi, että talvisäilytyksessä ei merkata kilometrejä ylös niin ei yhtään tiedä paljonko tuli tällä kaudella. Pitänee keväällä katsoa kilometrit ja merkitä itse ylös.

Turder
04.03.2007, 20:42
Nythän on jo maaliskuu ja se on selkeä kevään merkki ja kevät puolestaan on yhtäkuin prätkäkauden alku. No, ei kuitenkaan vielä liikenteeseen mutta tänään otettiin koneesta ulos ns. testisavut sitten viime syksyn ja hyvinhän se jymisi. Ilahtuneena yllätyin myös akun kestosta, vielä oli virtaa mutta pitänee ladata ennen ajokautta. Muita asioita tehtävälistalla on uusi takarengas ja tietty perusöljynvaihdot ym. Ehkä etupalat mennee myös vaihtoon.

Turder
13.03.2007, 14:50
Jepjep, ajokausi avattu kun pöristelin sellaiset 125 kilsaa. Pakkohan sitä uutta pyörää oli testattava, tosin pesuhommiin pääsin heti pihalla. Olihan se vielä hieman arktista menoa, sormia vähän paleli mutta muuten pysyi ihan lämpimänä.

scholl
13.03.2007, 15:51
Itse näin myös tänään ensimmäiset pyörät liikenteessä. Jos olisi varmuus, että kevät ei ota takapakkia niin soittaisin, että tulen hakemaan pyörän. Mieli kyllä tekisi jo ajella ainakin kauppamatkat prätkällä.

Vesuri
21.03.2007, 19:09
Viime viikon lämpimiä kelejä seurannut kytö kävi niin kovaksi, että ajokausi alkoi eilen. Vähän kylmää hommaa, mutta sehän on vain pukeutumiskysymys. Kadut on vielä talven hiekoitusten jäljiltä pölyiset, eikä kylmänä pysyvissä renkaissa ole muutenkaan liikaa pitoa, joten rauhassa mennään. Loppuviikoksi on luvassa sen verran lämmintä, että kilometrejä alkaa pikkuhiljaa kertymään.

scholl
21.03.2007, 19:24
Pitää huomenna soittaa kanssa, että koska voisin hakea pyörän. Harmi se sunnuntain lumisade. Toi todellakin paljon hiekkaa kaduille. Pitää lisäksi katsoa ensi viikon ennustetta. Todellakin kyllä tekee mieli ajella jo prätkällä.

Simba
21.03.2007, 22:39
Kappas, olihan täällä jatkoajassa moottoripyöräilijöitäkin, kun mietin etten ole missään tälläistä aihetta nähnyt.

Itse aloitin ajokauden eilen, ja kyllä se on ihanaa vaikka hieman kylmää ja kosteaa vielä onkin. Ikävää vaan on, että kaduilla on vielä niin paljon hienoa hiekkaa, että veden mukana tulee ja sotkee kaikki vaatteet ja pyörän, niin että joka reissun jälkeen saa olla pyörää ja ajopukua pesemässä. Muuten on kyllä mukavaa ja viikonloppunakin pitäisi olla jo +10'C.

scholl
27.03.2007, 23:33
Kausi alkoi tänään. Olisin voinut aloittaa toki jo aiemmin, mutta tuli hieman missattua ja lisäksi olin jostain katsonut, että tällä viikolla olisi yksi räntäsadepäivä, mikä ei realisoitunut. Tänään kuitenkin alkoi kun hain pyörän ja lisäksi ajoin vielä illalla salille. Joku 40+ kilsaa tuli mittariin ja ihan hyvä fiilis.

Yllättävän paljon muitakin pyöriä liikkeellä. Yleensä keväisin ja syksyisin jos ajaa lähes pakkasessa tuolla niin ei viikkoihin näe ketään muita, mutta nyt aurinko on houkutellut paljon prätkiä liikkeelle. Eikä siellä loppujen lopuksi kylmä ollut, vaikka täytyy myöntää, että keväällä mereltä tuleva tuuli on kylmä. En laittanut takkiin vuorta, joten tuli vähän sama fiilis kuin kesällä illan viilennyttyä, jos ajaa niin, että on vain t-paita alla. Lisäksi nyt illalla oli niitä harvoja kertoja, kun oli kahvan lämmittimet vähän päällä.

Kun viime kausi loppui ennätyksellisen aikaisin jo lokakuun lopussa niin pelkäsin, että alkaako myös myöhään, mutta ihan tyytyväinen voi olla, kun maaliskuussa on full jees kelit.

Talvisäilytyksen ammattilaiset saivat joskus elokuussa ostamani akun rikottua. Hauskaa, että se onnistuu myös ammattilaisilta.

Turder
28.03.2007, 10:26
Talvisäilytyksen ammattilaiset saivat joskus elokuussa ostamani akun rikottua. Hauskaa, että se onnistuu myös ammattilaisilta.

Olisivatko ladanneet auton akun laturilla?

Eilen aloittelin itsekin kautta, lukuunottamatta yhden päivän pyrähdystä pari viikkoa sitten. Melkein 100 kilsaa mittariin. Paljon on kuitenkin vielä likaa ja pölyä tiellä. Parin päivän pesu- ja puunaussessiot eivät näy enää missään, sen verran likaiseksi meni pyörä.

Säämiehet lupaili jatkuvaa, poikkeuksellisen lämmintä vielä toissapäivänä, mutta maikkarin Takala pääsi eilen jo suolaamaan että kylmenisi merkittävästi. Toivottavasti ei ainakaan lunta sataisi enää.

Poliisillahan on tällä viikolla joku tehovalvonta meneillään. Etenkin niitä kamera-autoja oli ainakin 2 eilen liikenteessä. Motarillakin jo kesärajoitukset ja joku heitti niiden kunniaksi Ducatilla ohi ainakin 160-180km/h (ne äänet!!!). Itse varoisin ainakin näin kauden alussa ja etenkin kun kytät kyttää enemmän kuin normaalisti.

ELÄKELÄINEN
28.03.2007, 10:35
Kävin eilen autolla tutkailemassa Keski-uudenmaan mutkapätkiä. Pirusti on hiekkaa edelleen etenkin risteyksissä. Pyörä pysyy talviteloilla.
Sensijaan ilmoittauduin peräti viikonlopun mittaiseen Moto Survival- koulutukseen. EAK:stakin alkaa olla jo useampi vuosi.

scholl
28.03.2007, 10:39
Olisivatko ladanneet auton akun laturilla?

Ilmeisesti piuhat eivät ole olleet kiinni niinkuin on sovittu, vaan akku ollut pyörässä kiinni lataamatta ainakin useita viikkoja. Varashäläri vetää akun silloin sellaiseen kuosiin, ettei se herää enää eloon. Itsekin olen onnistunut tuhoamaan 3 akkua. Yleensä talvisäilytyshemmot eivät virheitä tee, vaan piuhat on kiinni ja akkua ladataan.

KPL
28.03.2007, 15:02
Motarillakin jo kesärajoitukset ja joku heitti niiden kunniaksi Ducatilla ohi ainakin 160-180km/h (ne äänet!!!). Itse varoisin ainakin näin kauden alussa ja etenkin kun kytät kyttää enemmän kuin normaalisti.

Ajavat sisään uusia laitteitaan. Pitää kierrättää koko kierrosalueella.

Ja oma ajokausi alkaa sitten 2 kuukauden päästä.

Pula-ajan Tretjak
28.03.2007, 15:31
Itse varoisin ainakin näin kauden alussa ja etenkin kun kytät kyttää enemmän kuin normaalisti.

Totta. Kannattaa myös varoa omia renkaita, koska monesti lähdetään kepittelemään liian aikaisin ja kylmä tie + kylmät renkaat (joskus jopa huonot) = nurin ja sairaalaan.

Toivottavasti jokainen pitää pyörillään etenkin kevään aluksi järjen päässä, kun ajotuntuma on huono ja olosuhteet vaihtelee. Kyllä sitä ehtii kesälläkin päästelemään.

nimim. lintuemo, joka itse pudottelee reippaasti ilman kaahailuja (100km/h rajoiteuksella ei saa ajaa 250km/h lujempaa).

Kyynhakkeli
28.03.2007, 23:48
Poliisillahan on tällä viikolla joku tehovalvonta meneillään. Etenkin niitä kamera-autoja oli ainakin 2 eilen liikenteessä. Motarillakin jo kesärajoitukset ja joku heitti niiden kunniaksi Ducatilla ohi ainakin 160-180km/h (ne äänet!!!). Itse varoisin ainakin näin kauden alussa ja etenkin kun kytät kyttää enemmän kuin normaalisti.

Oma pyöräni on vielä tallissa ja pysyykin toistaiseksi, mutta kuulin jo eräältä pyörailijältä jonka kaveri oli käynyt "vetäisemässä" ekat vedot.....
Kahdeksankympin alueella 160km/h, poliisit vastaan.... Väliaikainen ajolupa kotiin ja käräjille kiitos! Ts. Kortti varmaan koko kesän poissa, että silleen.

scholl
10.04.2007, 23:52
Oli aika kylmä äsken. Plussan puolella reilusti kai, mutta niin jumalattoman kylmä tuuli. Vasta länärillä muistin, etten ollut laittanut vuorta takkiin. Samoin hyvin meni viima farkuista läpi ja nilkoissa pyörivät sukat kylmästä ja viimasta oikein huolella. Samoin kaulassa ja ranteissa tuntui semisti kylmä. No ei se mitään. Parempi sekin kuin esim. rankkasade.

Kyynhakkeli
14.04.2007, 20:56
oolsprait...
Kausi on täälläkin sitten virallisesti korkattu. 100 kilsaa kävin kokeen vuoksi päräyttämässä, ja hieno oli huomata, että kaikki toimii moitteettomasti...
Ja paljon oli "lajitovereita" liikkeellä. Tästä on mukava jatkaa.

RajatOn
20.04.2007, 08:26
Tänä kesänä/syksyllä on taas pyörän osto edessä. Edellinen pyörä pääty tolppaan ja sen tapahtuman jälkeen ei oo ollu rahaa pistää pyörään. Vähän jo jännittää, että miten sitä uskaltaa hypätä pyörän selkään.
Ei se jännitys kuitenkaan enää tästä laske, kun kuitenkin kolaroinnistakin on aikaa sellanen vajaa kaks vuotta.

Kawasaki linjalla varmaan tulee pysyttyä ja varmaankin 900 ninja tulee hankittua. Tietysti jos tulee kesätyörahat juotua, niin jää pyörän osto tulevaisuuteen.

Turder
20.04.2007, 09:37
Itse olen ajatellut uuden pyörän hankkimista mahdollisesti syksyllä. Reilu kuukausi sitten ostin 900 Hornetin ja olen tässä vähän miettinyt josko ostaisi syksyllä uudemman ja vähemmän ajetun ja mielellään tehokkaammalla koneella. Onhan tuossakin jo ihan tarpeeksi mutta nälkä kasvaa syödessä.

Eräs miellyttävä ehdokas (uudemman 900 rinnalla) olisi Yamahan FZ1-N. Hieman uutta tekniikkaa ym. kun taas Hondalta joutuisi tyytymään tuohon samanmalliseen Hornetiin. En tiedä onko tulossa uusi iso Hornet, hieman 600 tyyliinen? Lisäksi tuota 900 ei tuoda enää Suomeen, harmi. Koeajolla vähän petyin tuohon jammun alavääntöön. Vaikka paperilla on selkeästi enemmän tehoja ja vääntöä kuin 900 Hornetissa, niin Hondan kone on paljon mukavampi ajaa ja vääntää nätisti jo parista tuhannesta kiekasta. Sitten ylärekisterissä FZ1-N tarjoaakin tehoa jo oikein namukkaasti. Käytännössä molempien konsepti on hyvinkin samanlainen: otetaan merkin isoimman sporttikyykyn kone, vähennetään huipputehoa ja lisätään vääntöä kautta linjan ja sitten istutetaan tämä mylly pieneen nakurunkoon. Fiilikseltään jammu oli mulle liian bombermainen. Lisäksi jotain pientä häikkää tuntui olevan moottorinohjauksessa. Vääntökuoppa ja kaasuvaste oli outo alakiekoilla, ihan kuin ei antaisi kaikkea tehoa pienemmillä vaihteilla. Pyörä oli täysin orkkiskunnossa.

Eiköhän tässä vielä kuitenkin nautita tuosta Hornetista ja odotellaan vuosi tai pari mahdollista uutta mallia. Ei vaan Yamaha niin paljoa sytyttänyt, että kannattaisi laittaa rahaa likoon.

Turder
20.04.2007, 15:45
Hesari kertoilee seuraavaa:

Poliisi valvoo tehostetusti ajonopeuksia ensi viikon ajan. Nopeuksia valvotaan erityisesti sellaisissa paikoissa, joissa liikenneonnettomuuksia on sattunut keskimääräistä enemmän.

Poliisi tiedottaa kampanjasta etukäteen ennalta ehkäisevän vaikutuksen toivossa. Lisäksi valtakunnallisen valvonnan tulokset julkaistaan jälkeenpäin. Tietoa paikallisesta valvonnasta saa sekä Liikkuvasta poliisista että poliisin paikallisyksiköistä.

Maanantaista sunnuntaihin kestävä tehostettu valvonta on osa kansainvälistä liikennepoliisien operaatiota ja valtakunnallista liikenneturvallisuussuunnitelmaa.

Samaan aikaan valvontajakson kanssa vietetään YK:n liikenneturvallisuusviikkoa, ja ensi viikon perjantai on EU:n liikenneturvallisuuspäivä. Molempien pääteemana on nuorten liikenneturvallisuus.

Eli malttia taas tienpäälle.

ELÄKELÄINEN
23.04.2007, 15:44
Eräs miellyttävä ehdokas (uudemman 900 rinnalla) olisi Yamahan FZ1-N. Hieman uutta tekniikkaa ym. kun taas Hondalta joutuisi tyytymään tuohon samanmalliseen Hornetiin. En tiedä onko tulossa uusi iso Hornet, hieman 600 tyyliinen? Lisäksi tuota 900 ei tuoda enää Suomeen, harmi. Koeajolla vähän petyin tuohon jammun alavääntöön. Vaikka paperilla on selkeästi enemmän tehoja ja vääntöä kuin 900 Hornetissa, niin Hondan kone on paljon mukavampi ajaa ja vääntää nätisti jo parista tuhannesta kiekasta. Sitten ylärekisterissä FZ1-N tarjoaakin tehoa jo oikein namukkaasti. Fiilikseltään jammu oli mulle liian bombermainen. Lisäksi jotain pientä häikkää tuntui olevan moottorinohjauksessa. Vääntökuoppa ja kaasuvaste oli outo alakiekoilla, ihan kuin ei antaisi kaikkea tehoa pienemmillä vaihteilla. Pyörä oli täysin orkkiskunnossa.

.

Mulla on FZ1-S. eli katettu versio N:stä. Lisäksi pistin kiinni touring-plexin ja kokokatteen. Olo ei ole tippaakaan pommittajamainen. Kyseessä on lähinnä tehokas monitoimipyörä.Yläkierroksilla toki pommittaminenkin onnistuu.
Teho on tosiaankin rajoitettu pieneillä vaihteilla. Esim. moottoripyörä. orgista löytyy tietoa uudelleenohjelmoinneista ja mökäpöntöistä.

Viikonloppuna suuntana legendarinen Ace Cafe.

scholl
23.04.2007, 18:14
Viikonloppuna suuntana legendarinen Ace Cafe.

Mielenkiinto heräsi. Mikä paikka se on ja miksi legendaarinen?

Turder
23.04.2007, 18:56
Mulla on FZ1-S. eli katettu versio N:stä. Lisäksi pistin kiinni touring-plexin ja kokokatteen. Olo ei ole tippaakaan pommittajamainen. Kyseessä on lähinnä tehokas monitoimipyörä.Yläkierroksilla toki pommittaminenkin onnistuu.
Teho on tosiaankin rajoitettu pieneillä vaihteilla. Esim. moottoripyörä. orgista löytyy tietoa uudelleenohjelmoinneista ja mökäpöntöistä.

Noilla Bomberfiiliksillä ajattelin juurikin ulkonäköä. Onhan se räväkästi muotoiltu peli, siis N. Varmaan katteella on ihan asiallinen peli ja juurikin monikäyttöinen. Matkaa, sporttia, kaupunkia... Paljon tulee myös luettua orggia ja siellähän isot pojat on laittanut vaikka mitä osaa ja modia. Itse en ehkä uudelta peliltä lähtisi jyrsimään ilmanottoja ym. ja tekemään pysyviä muutoksia. Tosin ainahan sitä uutta airboxia saa tilalle.

ELÄKELÄINEN
23.04.2007, 19:55
Mielenkiinto heräsi. Mikä paikka se on ja miksi legendaarinen?
Ace Cafe,Lontoo.Norton,Triumph... aikoinaan. Oli pitkään kiinni, nykyään kukoistaa vanhalla cosh boys/rockers/bikers maineellaan uusin omistajin. Teemailtoja,bändejä, paikallisia pommittajia ja tietysti turistisälää.

Ultra
25.04.2007, 16:35
Viikonloppuna suuntana legendarinen Ace Cafe.Vai niin. Olen itsekkin "sumussa" tuona viikonloppuna. Saatanpa pöräyttää sinne itsekkin jos kerran olisi heimoveljiä nähtävänä. Ennen sitä poikkean toki Soho:n Nordic Cafe:n kautta hakemassa parit ruisleivät matkaevääksi.

Ja jos joku ei tiedä mikä Ace Cafe on niin kannattaa käydä tutustumassa edes webbi sivuilla http://www.ace-cafe-london.com/ .

ELÄKELÄINEN
29.04.2007, 21:19
Ja jos joku ei tiedä mikä Ace Cafe on niin kannattaa käydä tutustumassa edes webbi sivuilla http://www.ace-cafe-london.com/ .

Tsekkasin paikan perjantaina klo a.m 11 kieppeillä. Vastoin käsitystäni ei ollutkaan turistirysä, vaan oikea melko kälyinen kuppila. Olen siitä kuvia nähnyt, mutta ilatavalaistuksessa otetut promokuvat eivät (taaskaan) totuutta vastanneet.
Paikka oli täynnä pyörällä tulleita lounastajia, joista n. puolet poliiseja. Tiskillä oli vain yksi henkilö tilauksia vastaanottamassa ja jengiä koko tiskin leveydeltä.Vähän aikaa ihmettelimme ja häivyimme sitten vähin äänin.

scholl
22.05.2007, 18:00
Onko joku kokeillut sitä Piaggiota, missä on edessä 2 pyörää? Mainostetaan aika paljon nyt ja kun katsoo tuota pyöräilylähetystä niin niitähän menee sielläkin jossain toimitsijatehtävissä. Tekisi kyllä mieli kokeilla ajaa sellaisella. Jotenkin niin uskomattoman kummallinen ratkaisu, että pakko kyllä itse kokeilla.

Itselläni on muuten talvisäilytyksessä tullut moottoripyörään merkillinen vika. En tiedä liittyykö siihen, että rikkoivat siellä liikkeessä prätkästäni akun. No joka tapauksessa ajoittain kun ajan lyhyen pätkän niin seuraavan kerran kun laitan taas virrat päälle ja starttaan niin matkamittarista on lähtenyt yksi kilometri pois. Eli esim. täältä Stockalle menee 1km, mutta kun lähden Stockalta pois niin se kilometri on pyyhkiytynyt digitaalinäytöstä pois. Sen sijaan tripistä se ei ole poistunut. Olen nyt asiaa seurannut ja viimeisen 23 kilometrin aikana (tripin mukaan) onkin tullut vain 18km matkamittariin. En tiedä mistä se voi johtua. Kummallinen ilmiö.

Turder
22.05.2007, 18:22
Pikkuhiljaa alkaa olemaan jo ajokelit. Onhan tässä jo pari kuukautta ajeltukin puolikohmeessa. Tällä tai ensi viikolla pitäisi tulla postissa tehoputkia tuohon 900cc Hornetiin. Saadaan taas osa turhasta painosta pois.

Ilmeisesti minulla on ollut liikaa aikaa sekä tapaus, jossa ajoin ohi tupla-Termignoneilla varustetusta Ducatista. Ne äänet olivat jotain niin hienoa, että olenkin alkanut katselemaan twinikoneisia italialaisia moottoripyöriä. Erityisesti Ducati Monster S4R ja Moto Morini Corsaro 1200 Veloce ovat pinttyneet mieleen. Moto Morinia kävin tässä jo katselemassa ja tuota Ducatiakin voisi käydä koeajamassa. Monsterista ois vielä se S-mallikin kaikilla herkuilla (Öhlins, Brembo ym.). Tehoahan molempien merkkien laitteissa riittää nakupyörään, etenkin Velocen ison koneen tuottama vääntö on todella brutaalia.

stng
24.05.2007, 12:33
Ace Cafe,Lontoo.Norton,Triumph... aikoinaan. Oli pitkään kiinni, nykyään kukoistaa vanhalla cosh boys/rockers/bikers maineellaan uusin omistajin. Teemailtoja,bändejä, paikallisia pommittajia ja tietysti turistisälää.

Tuossa linkissä http://kuvablogi.com/blog/3918/2/ erään pyörämiehen kuvia kyseiseltä paikalta.
Säväyttävää kuvamateriaalia.
Tänä keväänä tuli hankittua pitkän tauon jälkeen brittipyörä, tällä kertaa uusi Triumph Scrambler. Jospa nyt pääsis vähän vähemmällä rassaamisella. Brittifiilikset on kuitenkin säilyneet tallella tuossa uusiopelissäkin, etenkin heti kotiintuonnin jälkeen suoritetun putkien vaihdon myötä...

Kyynhakkeli
25.05.2007, 23:19
Kävinpä tänään ostamassa itselleni uuden "lakin" eli kypärän....
Tosin edellisessäkään ei kyllä mitään vikaa ole/ollut, mutta kun paikallisella kauppiaalla oli teemapäivät kahvien kera, niin ostos tuli tehtyä....
Innolla kävin sitten heittämässä koeajo lenkin ja olin tosi tyytyväinen ostokseen...
Vanha kypäräni on Shoei joka pitäisi olla ihan "laatulakki" . Pakko on kuitenkin todeta, että ostamassani KBC:ssä (ihan tuntematon itselleni) oli "melutaso" (siis kohina) paljon alhaisempi. Muutenkin istuvuus ainakin meikäläisen kalloon on ihan hyvä... Myös tuulet ottivat mielestäni KBC:hen vähemmän, siihen saattaa vaikuttaa kyllä se, että Shoei on "tavallinen" umpikypärä ja Kbc:ssä on jo sitten vähän "siipiä" jne.
Mutta mutta, kuten sanoin ihan tyytyväinen ostokseen, ja ostin vielä sateenkaari värisen pleksin, niin kyllähän se päässä on mukava huristella.

KPL
25.05.2007, 23:30
Tänään oli tarkoitus tuoda pyörä kotiin, mutta akku oli tyhjä, kun kaveri ei sitten ollutkaan jaksanut käyttää sitä talven aikana. No, akku lataukseen ja huomenna uusi yritys.

Turder
26.05.2007, 10:24
Tostaina posti toi putket. Aika mielenkiintoinen asennus kun vakioputken poistaminen vaati mm. takaiskarin irroittamisen. Eipä siinä, hienosti muuttui pyörän luonne ja äänet. Eikä seoksetkaan menneet liian laihalle. Tuntuu, että pelaa jopa paremmin kuin vakiopöntöillä.

KPL
26.05.2007, 13:05
Tostaina posti toi putket. Aika mielenkiintoinen asennus kun vakioputken poistaminen vaati mm. takaiskarin irroittamisen. Eipä siinä, hienosti muuttui pyörän luonne ja äänet. Eikä seoksetkaan menneet liian laihalle. Tuntuu, että pelaa jopa paremmin kuin vakiopöntöillä.

Meinasitko kuitenkin käyttää penkissä jossain vaiheessa, että saatte säädöt kohdalleen muutenkin kuin vain persetuntumalta? Varmaan jos ihan maksimihyödyn aikoo ottaa irti, niin säädättämässä pitää käydä. Itselläni sama operaatio edessä ja meinattiin, että aluksi se penkitetään vakioputkella ja sitten erikseen tehoputkella ja säädellään sen mukaan ja huonossa tapauksessa tilataan PC tai vastaava kikkare avuksi.

Turder
26.05.2007, 16:36
Meinasitko kuitenkin käyttää penkissä jossain vaiheessa, että saatte säädöt kohdalleen muutenkin kuin vain persetuntumalta? Varmaan jos ihan maksimihyödyn aikoo ottaa irti, niin säädättämässä pitää käydä. Itselläni sama operaatio edessä ja meinattiin, että aluksi se penkitetään vakioputkella ja sitten erikseen tehoputkella ja säädellään sen mukaan ja huonossa tapauksessa tilataan PC tai vastaava kikkare avuksi.

En tiedä vielä käynkö säädättämässä aivan justiinsa kohdalleen. Pitäisi kuitenkin hommata PC ja maksaa säätö- ja penkitystouhuista eli useamman sadan lovi. Siis koko putkea en laittanut, vain LeoVincen sliparit (tuli kuitenkin puolet putkesta uusiksi), muuten täysin vakio pyörä. Mulla on vielä db-killerit kiinni ja näppituntumalla pelaa hyvin: ei nypytä tasakaasulla, sammuile ym. ja muutenkaan mitään viitteitä vaarallisen laihasta seoksesta ei ole. Pitää vielä kokeilla ilman killereitä ja katsoa miten käy.

Toisaalta jos vien säädettäväksi niin sitten laitan avaramman filtterin ja killerit pois eli mennään parhailla bolt-on -osilla ja laitetaan kerralla kuntoon kuitenkaan ilman radikaalimpia muutoksia. Kaverilla sama pyörä samoilla putkilla ja parin testivedon ja seosmittauksen jälkeen sanoivat, että turha lähteä säätämään ellei halua puoli heppaa lisää ja maksaa siitä monta sataa. Vääntökäyrä kasvoi 2-5 Nm kautta kierrosalueen, ei kuoppia, huipputehoa 2,8 hp lisää ja seos ei ollut laihalla (oli jopa aavistuksen rikkaalla yli 8000 kiekan). Netissä pari tyyppiä kirjoitteli myös että omia ei tarvinnut säädättää testivedon jälkeen, tosin heillä on Akran pöntöt joka ei korvaa alkup. putkea niin paljon LeoVincet.

Näillä mennään nyt. Katsotaan mitä kesä tuo tullessaan. Kovastihan nuo isot pojat kehuu että ruiskun (ja sytkän) säädön jälkeen pyörä on täysin eri laite.

Pula-ajan Tretjak
01.06.2007, 11:30
No niin.. tämä laiskuri sai viimein kumin vaihdettua taakse ja tänään sitten öljyt ja viimeisen päälle puunaus. Sitten onkin sporttipaholainen (900RR itseironiaa uknow) valmiina kevään ensimmäisille ylinopeussako... kröhömms.. kunniakierrokselle. Ihmeen kauan kesti tänä keväänä, että sain aikaiseksi alkaa naftaliinista mopoa penkomaan. Kyllähän sitä on tullut pitkä talvi siliteltyä, mutta sitten toden ollessa kyseessä, olenkin tyytynyt vain tiedostamaan, että siellähän se tallissa on ja voisi sillä ajellakin, jos jaksaisi. Nyt sitten kärpänen iski ja täytyy laittaa kaasua.

DeS
03.06.2007, 19:54
Voi vetelä! Viime syksynä kun myin Nortonini pois ajattelin ettei nyt hetkeen tarvita prätkää, vanhat amerikanrohjot saa riittää, niissä on tarpeeksi hommaa. Mutku ei, tää pahenee vaan, nyt täytyy saada Harrikka, ensi viikolla menossa katsomaan ja mulla on TODELLA paha kutina että se jää käteen, malli on melkein, tarpeeksi lähelle, se mitä tässä on kaavailtu, äh.. Emmää tiä, ja se likviditeettikapeikko ostoksen jälkeen, ei tarvi ottaa olutta hetkeen.. , no varmaan, heti akseliviinoja juomaan.. Voi hitto, eikä tähän auta edes lompakolla suoritettu otsahieronta, otsa on vaan ruvella..

Kyynhakkeli
03.06.2007, 21:29
Joo kuule, tuttu tunne.....
Kolme vuotta sitten vaihdoin silloisen pyöräni pulpettiveneeseen, joka on hauskaa harrastamista sekin ja mahtuu koko meidän perhe kerralla mukaan....
Ajattelin silloin, että nyt on mopoilut mopoiltu, eikä nappaa sitten yhtään...
Viime kesänä tuli sitten aivan perkeleellinen tauti päälle ja pakko oli "mopo" hankkia, siinä ei auttanut sitten mikään, ei edes vaimon "vaisu" suhtautuminen.
Viime heinäkuussa sitten hankin Kawan Zetorin ja nautin pyöräilystä enemmän kuin koskaan....
Joten kyllä "taudista" selviää, mutta joitain konkreettisia toimia se vaatii.... ;-)

ELÄKELÄINEN
10.06.2007, 21:46
Ajankäyttö salli taas kohtuumäärän ajelemista.Pe-iltana myöhään olin kääntymässä moottoritielle.Avoauto meinasi runtata vastakkaisesta suunnasta kylkeen, joten näytin rampilla kuinka Fasu kiihtyy.Motarilla yritti ottaa kiinni, kaasutin karkuun, mutta poistuin enempää kisailua välttääkseni seuraasta liittymästä. Seututiellä sitten 1. kertaa tällä pyörällä kokeilin, jotta kiipeääkö pienellä yrityksellä syliin. Nousihan se.
Ja kaikki edellämainittu siis tietysti suljetuissa rataolosuhteissa.

Ramchester
13.06.2007, 13:23
Olen kääntänyt takkini vannoutuneesta kyykkypyöräilijästä Harrikan suuntaan. Nyt tarvittaisiin vielä tietoa, tekeekö sellaisella(harrikalla) yhtään mitään, vai vetääkö pikkujätkät Monkeylla ohitse?

Tuommoinen sportster custom 883 http://www.hoghaus.fi/XL883C%202007.htm olisi sopivan näköinen peli, mutta mikä semmoisella mahtaa olla huippunopeus ja kiihtyvyys 0-100 km/h? Hevosiahan siinä on lähes yhtä paljon kuin omassa Aprilian piikissä oli 90-luvun vaihteessa ja painoa tuplaten, joten mistään ohjuksesta ei varmasti ole kyse.

Pula-ajan Tretjak
13.06.2007, 13:37
Olen kääntänyt takkini vannoutuneesta kyykkypyöräilijästä Harrikan suuntaan. Nyt tarvittaisiin vielä tietoa, tekeekö sellaisella(harrikalla) yhtään mitään, vai vetääkö pikkujätkät Monkeylla ohitse?

Jos ei ne ohi vedä niin kannassa pysyvät ainakin :)

Tuommoinen sportster custom 883 http://www.hoghaus.fi/XL883C%202007.htm olisi sopivan näköinen peli, mutta mikä semmoisella mahtaa olla huippunopeus ja kiihtyvyys 0-100 km/h? Hevosiahan siinä on lähes yhtä paljon kuin omassa Aprilian piikissä oli 90-luvun vaihteessa ja painoa tuplaten, joten mistään ohjuksesta ei varmasti ole kyse.

Tuo vekotin on sanalla sanoen kuminauha. Se ei kuitenkaan ole tuon pyörän ongelma, koska ei lätkälätkiä osteta vauhdin hurman ja kiihtyvyyden takia. Tuon pyörän ainoa (minun mielestä) todellinen ongelma on sen koko. Sportterit ovat todella pieniä kooltaan. Jos olet itsekin pienikokoinen niin tuo voi olla aivan hyvä, mutta kannattaa istua pitkään ja hartaasti päällä ennen kuin ostopäätöksen tekee.

Statseja en tiedä noista, mutta kyllähän niillä satasta pääsee :D Jos olet kyykkyihin tottunut niin noilla tiedoille et tee sinänsä mitään, koska ero on ihan älytön. Joko tosiaankin tykästyt rauhalliseen menoon tai sitten kiroat hairahduksesi. Minulle saa tosin myös nauraa, kun olen cbrrää nakkaamassa mäelle ja customia katselemassa. Nyt tuli tutun tutun kautta katseltavaksi 1400 intruder, joka sinänsä on myös kuminauha, mutta on se edes vähän isompi. Ei tosin paljoa.

Riistoporvari
13.06.2007, 14:35
Olen kääntänyt takkini vannoutuneesta kyykkypyöräilijästä Harrikan suuntaan.......

Täytyy peesata nm. Pula-ajan Tretjakia ja todeta, että olethan tarkkaan miettinyt mitä olet tekemässä, kun kysymys on nyt niin kahdesta eri maailmasta, että ihme kun molempia yleensä kutsutaan samalla nimellä.

Hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustettuun muoviluotiin tottuneelle voi olla aika shokki havaita, mitä customin jyskytys ja jäykkäperä todella tarkoittaa satasen vauhdissa. Siitä ei oikein saa edes tuntumaa koeajossa, se kun tuppaa olemaan semmonen ominaisuus, mikä rupeaa korpeamaan pitemmän päälle. Customit todellakin on tarkoitettu sahaamaan hyvällä päällystyksellä varustettua ranta-bulevardia edestakas. Itsellä meinas käydä kylmät, kun tottumaton veti Tampereen Hämeenkadun mukulakiville vähän reippaammin, niin hyvä etten kyydistä pudonnut ja joka tapauksessa kahvoissa sai tosissaan roikkua koko pätkän;)

Pula-ajan Tretjak
13.06.2007, 14:48
Hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustettuun muoviluotiin tottuneelle voi olla aika shokki havaita, mitä customin jyskytys ja jäykkäperä todella tarkoittaa satasen vauhdissa.

Hemmetin hyvä täsmennys. On todellakin eroa, kun varmatoimisen ja hyväkäytöksisen japanilaisen(?) pyörän vaihdat ei-ehkä-ihan-niin moitteettoman ajokokemuksen antavaan matalalla istuttavaan täristimeen. Kyykyllä 150 km/h tuntuu melko leppoisalta kruisailulta, kun taas monella customilla pitää keskittyä tiellä pysymiseen jo satasen vauhdissa. Toki vähän liioittelen, mutta hallinnassa on selkeitä eroja. Myös ajonautinnossa on selkeitä eroja. Mutta jokaiseen asiaan voi kasvaa sisälle, enkä sen takia tahdo tyrmätä customia ajatuksena. Sportteria en suosittele, koska monesti niistä haluaa päästä jostain syystä nopeasti eroon. Isompi pyörä voi tuoda virikettä pitemmäksi aikaa.

Ramchester
13.06.2007, 14:59
Kiitokset Pula-ajan Tretjakille ja Riistoporvarille tiedoista. Ajatus hitaasta ja turvallisesta mootoripyöräilystä voidaan siis haudata sillä, jos oikein ymmärsin niin Harrikan paskalla ajo satasen nopeudessa on yhtä turvatonta kuin päästellä CBR 600:sella sataaviittäkymppiä.

Löytyykös tuollaiselle Harrikalle jotain toimivampaa peliä Triumph, japsia tai jotain muuta? Haussa olisi siis pyörä, joka ei houkuta testaamaan paljonko se kulkee tai kuinka nopeasti se kiihtyy, vaan tarkoitus olisi soljua sulavasti liikennevirran mukana.

Pula-ajan Tretjak
13.06.2007, 15:08
Löytyykös tuollaiselle Harrikalle jotain toimivampaa peliä Triumph, japsia tai jotain muuta? Haussa olisi siis pyörä, joka ei houkuta testaamaan paljonko se kulkee tai kuinka nopeasti se kiihtyy, vaan tarkoitus olisi soljua sulavasti liikennevirran mukana.

Tarkoitus ei toki ollut käännyttä HD:stä pois, jos sellaista silmäilet. Mutta kannattaa katsella isompia pyöriä, fyysisesti ja motiltaan, niin saat paljon enemmän irti. Ja sitä paitsi moni vakuutusyhtiö laskee vakuutuksen nykyään teho/paino suhteella ja niillä voitat varmasti. Raskaampi pyörä on myös vakaampi ajaa. Ajo-ominaisuudet ovat customeilla kuitenkin poikkeuksetta huonommat kuin sporttisilla kyykyillä, mutta sen oletkin jo selkeästi valmis uhraamaan. Niin minäkin. Isommista lohkoista löytyy vääntöä yleensä enemmän vaikka hevosia saman verran olisikin kuin pienemmissä. Jos merkkieroja lähtee kyselemään niin saat kohta vastauksen molemmista leireistä, joka varmasti antaa vain yksipuolisia kuvia. Molemmista löytyy varmasti mieleisensä, jos jaksat katsella.

Itse olen lähtenyt siitä ajattelusta, että hommaan sellaisen joka silmää miellyttää, oli ajo-ominaisuudet mitä tahansa ja merkki mikä hyvänsä. Japsiin kallistuisin sen takia, että ei välttämättä tarvitse rempata ihan niin paljon kuin Triumphia tai Harleytä. Japseilla kun tuppaa olemaan enemmän tasaisuutta laadussa, kun etenkin Harleyltä tuppaa löytymään yksilöitä. Ulkonäöllisesti eroja ei ole hirveästi.

scholl
13.06.2007, 15:08
Löytyykös tuollaiselle Harrikalle jotain toimivampaa peliä

Bemari. Jopa jenkeissä jopa helvetin enkelit valittelevat sitä HD:n ankeaa tekniikkaa, ts. pyörä koko ajan korjaamolla ja jos se juttu ei olisi niin merkkisidonnaista niin moni HD-intoilija vetäisi matkaa LT:llä jne.

Vittumaisinta HD:ssa on se ankea ääni. Pidemmän päälle varmaan alkaisi vituttamaan, mutta toisaalta rehellisesti täytyy sanoa, että puhtaasti ulkonäkölähtökohdista ajateltuna Vrod on kyllä kiva pyörä. Jos hakee puhdasta hidasta kruisailua niin kyllähän puhtaan metallin värinen Vrod on makea pyörä.

Japanilaista moottoripyörää en suosittele. Se fiilis on varmasti kuin heterona joutuisit ottamaan por culo.

greatLeo
14.06.2007, 07:00
Mistään por culoista tietämättä A-kortin haku käynnistyi eilen. Ekat teoriat käytynä, ja ensimmäiset käsittelytunnit buukattuna maanantaille LA-areenan parkkikselle. Saas nähä.

Pleksi(t)
14.06.2007, 14:07
Täällä alkaa kanssa operaatio B->AB:ksi.
Harmittaa ettei tullut aikoinaan piikkikorttia ajettua, olisi päässyt helpommalla ja halvemmalla(?). Mutta toivottavasti pian on kortti taskussa ja joku kaksipyöräinen jalkojen välissä pärisemässä.
Brum Brum!

Turder
14.06.2007, 14:29
Itse ajoin kevarikortin heti kun oli 16 mittarissa. Silloin se ainakin oli halvempi kuin iso-A. Toinen hyvä etu oli se, että saa ison-A:n jo 20-vuotiaana, kun taas B-korttilainen saa sen vasta 21 täytettyään.

On muuten jo melko hinnakasta tuo kortin ajo. Kaverikin kiroili kun ei tullut sitä kevarikorttia aikoinaan ajeltua.

scholl
14.06.2007, 14:45
On muuten jo melko hinnakasta tuo kortin ajo. Kaverikin kiroili kun ei tullut sitä kevarikorttia aikoinaan ajeltua.

Itse pidän sitä melko hyvänä asiana, ettei korttia 16 vuotiaana aja. Tosin monissa perheissä vanhemmat eivät edes suostuisi, että nuoret ajavat moottoripyörällä, mutta joka tapauksessa kun kortin ajaa vanhempana niin ajokäytös on fiksumpaa. Itse olin reilu 24 vuotias kun ajoin A-kortin ja aluksi tuli ajettua parisataa kuutioisilla skoottereilla ennenkuin joskus 28 vuotiaana prätkäpuolelle siirryin. Huomattavasti turvallisempaa kuin räpätä menemään 16 vuotiaana.

Ramchester
14.06.2007, 14:57
Huomattavasti turvallisempaa kuin räpätä menemään 16 vuotiaana.

Eikös nämä kuusitoistavuotiaiden pelit ole nykyjään kuristettuja, joten ei niillä pääse suhaamaan ihan samalla tavalla kuin vielä 90-luvun alussa. Noillahan se ajotekniikan kehitys on nimenomaan hyvä aloittaa ja isontaa peliä sen mukaan, kun ikä ja taidot karttuvat.

Toista se oli entisaikaan, kun 34 hummasesta piikistä pääsi eroon, niin 18 vuotissyntymäpäivänä piti jo käydä testaamassa Kawasakin ZZR 1100:sta. Voi sitä vauhdin hurmaa...eikä kukaan käynyt sanomassa, että pitäisi ajaa jollain skoottereilla ensin...

acidjazz
14.06.2007, 15:06
Eikös nämä kuusitoistavuotiaiden pelit ole nykyjään kuristettuja, joten ei niillä pääse suhaamaan ihan samalla tavalla kuin vielä 90-luvun alussa. Noillahan se ajotekniikan kehitys on nimenomaan hyvä aloittaa ja isontaa peliä sen mukaan, kun ikä ja taidot karttuvat.

Kuristettuja on kyllä, mutta itselle sai aikanaan yksi kesä riittää sitä köröttelyä. Kuristettu NSR kun ei kulkenut satastakaan kuin alamäkeen. Huomattavasti turvallisemmaksi muuttui meno kun pysyi valtateillä liikenteen mukana, eikä jatkuvasti ollut joku kesämökkeilijä yrittämässä ohi täysin järjettömässä kohdassa.

Ramchester
14.06.2007, 15:31
Huomattavasti turvallisemmaksi muuttui meno kun pysyi valtateillä liikenteen mukana, eikä jatkuvasti ollut joku kesämökkeilijä yrittämässä ohi täysin järjettömässä kohdassa.

Näin varmasti tapahtui. Eri asia on sitten oliko tämä köröttely vaarallisempaa, kuin 16-vuotiaana harjoitettu hana pohjassa ajelu kuristamattomalla vehkeellä. Siihen aikaan omakin Aprilia kulki helposti 60 kilon elopainolla sen 170 km/h. 150 km/h tuli kellotettua todistettavasti Marttilassa jopa vihreän siviili-Ladan ohitse, eikä mittarin neula ollut vielä lähelläkään huippulukemia.

Turder
14.06.2007, 15:34
En itse ainakaan nähnyt (eikä vanhemmat) mitään syytä miksi en ajaisi korttia silloin 16 vuotiaana. Pyöräkin oli ollut jo 2 vuotta. Kyllähän se kevarilla on helppo opetella ajamaan liikenteessä. Pieni teho, kevyt, riittävät ajo-ominaisuudet ym. Esim. sama kaveri (jonka aiemmin mainitsin) jutteli, että häntä ainakin hieman hirvittää lähteä tuollaisella tykillä liikenteeseen kun viimeksi on ajeltu mankilla pikkupoikana. Minusta myös autoilijana oli hienoa, että liikenteen kiemurat opeteltiin jo nuorena. Kevarilla ja prätkillä yleensäkin, joutuu aina varomaan ja katsomaan tilanteet kunnolla koska kolarissa aina häviää autolle. Näin ollen se samanlainen varovaisuus ja muu toiminta siirtyi suoraan autoiluunkin. Lisäksi oli jo parin vuoden liikennekokemusta ennen autokoulua niin sekin sujui helposti.

Ramchester
16.06.2007, 09:50
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200706156241488_uu.shtml

Voi helvetti. Aprilia-kuskin motoristiura jäi sitten lyhyeksi. On se kyllä sukkelaa, että toiset eivät saa edes sitä toista tilaisuutta. Surullinen tapaus.

Taidan jättää moottoripyörän kauppaan ja ostaa avoauton.

scholl
16.06.2007, 11:13
Niin siinäkin oli 16v. Toki onnettomuuksia voi sattua kelle vain, mutta eilen oli juuri tv:ssä liikenneohjelmassa puhetta mm. 15v mopoilijoista. Kaahaus, viivallelähtö tms. seikat aiheuttavat suurimman osan mopoilijoiden vaaratilanteista ja useimmiten juuri nuorille, joilla ei ole liikennekokemusta. On huomattavan paljon turvallisempaa harjoitella liikenteessä muutama vuosi autolla (varsinkin jos se ei ole tykki) ja sitten vaikka 25 vuotiaana hankkia A-kortti.

Nimim. ostaisin Ducati 999:n tai vastaavan toiseksi pyöräksi, jos sellaisella ajaa uskaltaisin

Turder
16.06.2007, 19:47
Nimim. ostaisin Ducati 999:n tai vastaavan toiseksi pyöräksi, jos sellaisella ajaa uskaltaisin

Osta sellanen 749. Sama look, pienempi kone ja niitä saa vielä uusina. 999 jäi pois kun 1098 tuli markkinoille, eikä täten taida uusia enää saada. Just kattelin tuollasia 749 ja 999 yksi päivä huoltoasemalla ja mun silmään ehkäpä kauneimpia Ducatin kyykkyjä ikinä. Plussana lisäksi loistava moottori, upea ajettavuus, alusta (Öhlins) ja jarrut (Brembo) melkeinpä parhaat mitä pyörään saa vakiona ja aivan infernaaliset pakoäänet termarin pöntöllä.

Oma Ducati-kuume kasvaa kokoajan. Ei ois pitänyt mennä koeajolle...

KPL
16.06.2007, 21:48
Osta sellanen 749. Sama look, pienempi kone ja niitä saa vielä uusina. 999 jäi pois kun 1098 tuli markkinoille, eikä täten taida uusia enää saada. Just kattelin tuollasia 749 ja 999 yksi päivä huoltoasemalla ja mun silmään ehkäpä kauneimpia Ducatin kyykkyjä ikinä. Plussana lisäksi loistava moottori, upea ajettavuus, alusta (Öhlins) ja jarrut (Brembo) melkeinpä parhaat mitä pyörään saa vakiona ja aivan infernaaliset pakoäänet termarin pöntöllä.

Oma Ducati-kuume kasvaa kokoajan. Ei ois pitänyt mennä koeajolle...

Öhlinsejähän ei ole joka mallissa vakiona, vaan pelkästään 749R, 999S ja 999R. Tietysti sitten uudessa 1098S:ssä myös.

Edit. Niin ja tietysti 749:ä ei enää uutena saa, kuten ei 999 malliakaan. Jotain ylivuotisia 999 malleja saattaa vielä löytyä.

Turder
17.06.2007, 11:26
Niin ja tietysti 749:ä ei enää uutena saa, kuten ei 999 malliakaan. Jotain ylivuotisia 999 malleja saattaa vielä löytyä.

Niinno. Kyllähän noita nollakilometrisia ja muoveissa olevia 749 on. Onko sitten milloin valmistettu, mutta minusta ne näytti aika uusilta, kun oli vielä jotain vm. 2007 paperia siinä päällä. Tai sitten olin jossain kawasaki-liikkeessä ja minua huijattiin.

KPL
17.06.2007, 11:32
Niinno. Kyllähän noita nollakilometrisia ja muoveissa olevia 749 on. Onko sitten milloin valmistettu, mutta minusta ne näytti aika uusilta, kun oli vielä jotain vm. 2007 paperia siinä päällä. Tai sitten olin jossain kawasaki-liikkeessä ja minua huijattiin.

Viime vuonna koko xx9-sarjan valmistus lopetettiin. Tänä vuonna ei ole tehty uusia, eikä tehdä. Maahantuojalla näyttäisi olevan noita 749:n 06-malleja ja epävirallisilla taas 999-malleja myynnissä. Joten kyllä niitä saa, mutta voi olla vähän niukemmat valikoimat, eli saat mitä on jäljellä.

greatLeo
17.06.2007, 11:50
Kunhan tuo kortti myöhemmin kesällä plakkariin nasahtaa, tulee samalla todennäköisesti myös polttava tarve päästä laittamaan kaksipyöräisellä asfalttia rullalle. Pyörän ollessa kuitenkin vielä myöhempien kesien suunnitelmana, täytyy mopo hommata vuokraamon kautta. Ihan jo ajotuntuman saamisen takia pitää muutaman päivän fiilistelyreissu heittää. Kysymys kuuluukin siis, että onko kokemuksia, varsinkin hyviä sellaisia, pk-seudun pyörävuokraamoista?

Niin, googlettamalla niitä toki löytyy, mutta haluaisin pari sellaista hyvää & luotettavaa nimeä, jos vain mahdollista. Kiitos.

Niilo
17.06.2007, 16:03
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200706156241488_uu.shtml

Voi helvetti. Aprilia-kuskin motoristiura jäi sitten lyhyeksi. On se kyllä sukkelaa, että toiset eivät saa edes sitä toista tilaisuutta. Surullinen tapaus.

Taidan jättää moottoripyörän kauppaan ja ostaa avoauton.

Niinpä. Ehkä surulullisin moottoripöyrä onnettomuus, mistä itse on kuullut. Ja täysin täysin turha. Miksi näin piti tapahtua, mihin on jäänyt oppi autokoulusta? Onnettomuuksia tapahtuu; Shit happens, mutta kun inssi on ollut edellisenä päivänä, niin ei seuraavana päivänä pitäisi kuolla? Ei me Rosseja heti olla.
Tänä vuonna viikate on aika suurella kädellä niittänyt motoristeja. Taitaa olla jo yli 10 kuollutta?

Sovittaisiinko, että yksikään jatkoaika.com keskustelupalstan motoristi ei kuole tänä vuonna moottoripyöräonnettomuudessa.

Pula-ajan Tretjak
17.06.2007, 17:13
Sovittaisiinko, että yksikään jatkoaika.com keskustelupalstan motoristi ei kuole tänä vuonna moottoripyöräonnettomuudessa.

Se sopii. Tarkoittaako muuten myös sitä, että pitäisi omasta pyörästä korjata jarrut?

Mutta näitä sattuu. Ennen oli isoin osa pyöräonnettomuuksista vanhemmat mieshenkilöt, jotka saivat villityksen oltuaan ajamatta 15 vuotta (jotkut eivät ajaneet ikinä, vaikka ajo-oikeus oli) ja sitten puikkoihin kokemattomana ilman neuvoja. Miten lie nyt? Nykyään on aika paljon näitä ajotuntuma ja käsittelykursseja, joissa saa edullisesti hakea ajotuntumaa. Jotkut käyttävät niitä säännöllisesti keväisin, vaikka kesät ajaisivatkin.

Jonisti
17.06.2007, 18:30
Itsellä laantunut nyt tuo innostus pyörän jatkuvan temppuilun johdosta. A1 kortti siis vasta taskussa, mutta alkua sekin. Harmittaa vain, kun ei innosta enään ajella kun ei tiedä milloin taas tielle jättää :( Vaikka suhteellisen uusi pyöräkin vielä, -05.

Turder
18.06.2007, 12:56
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Moottoripy%C3%B6r%C3%A4ilij%C3%A4+kuoli+H%C3%A4mee nlinnanv%C3%A4yl%C3%A4ll%C3%A4/1135228113064

Nyt sitten saatiin surullinen juonenkäänne tähän H-Linnan motarin paikkauksen liukkauteen liittyen. Kaistanvaihdossa mp alta ja kuolema. Itse kävin liukastelemassa tuolla viime torstaina ja asiaa on puitu prätkäfoorumeilla viime viikosta lähtien. Sateella on kuin jäätä, itsellä 120 vauhdeissa lähti sutimaan ja vatkaamaan kun meni siitä yli kaistanvaihdossa.

Metro4ever
18.06.2007, 14:17
En tiedä kuka valopää tuon paikkauksen on keksinyt, mutta kyllä mopon kanssa on pitänyt olla tarkkana, kun niiden yli tempoo. Ihan kuivallakin säällä sydäntä kylmää ajaa niiden yli pienessä kantissa ohittaessa, saatikka sitten sateella.

Ja sitten vielä ihmetellään, että mopo-onnettomuudet ovat lisääntyneet.

Niilo
18.06.2007, 21:58
En tiedä kuka valopää tuon paikkauksen on keksinyt, mutta kyllä mopon kanssa on pitänyt olla tarkkana, kun niiden yli tempoo. Ihan kuivallakin säällä sydäntä kylmää ajaa niiden yli pienessä kantissa ohittaessa, saatikka sitten sateella.

Ja sitten vielä ihmetellään, että mopo-onnettomuudet ovat lisääntyneet.

Niin tämä uusi paikkausaineen liukkaus on täysi mysteeri myös paikkauksen tehneelle yritykselle, kuten ko. yrityksen johtohenkilö totesi uutisissa. Niin ja firmassa on myös moottoripyöräilijöitä töissä ja hekään eivät osanneet odottaa, että paikka-aine on liukasta.
No onnettomuus on jo tapahtunut ja kuollutta ei henkiin enään saa.

greatLeo
18.06.2007, 22:07
Paljon on kuulunut suru-uutisia motoristeista viime aikoina. Turhan paljon. Ja vielä tuollaisia todella ikäviä kohtaloita (ekana kortillisena päivänä henki pois, halpiskorjauksen takia tieltä suistuminen kohtalokkaasti). Täytyy kyllä olla tarkkana, ettei itse päädy tilastoihin sitten aikanaan.

Oma motoristiura alkoi tänään, kun ensimmäiset käsittelytunnit olivat ohjelmassa. Olihan se jännittävää, mutta yllättävän hyvin sujui. Käsittelykoekin tuli tehtyä onnistuneesti lähes kokonaan. Ainoastaan hitaan pujottelun viimeinen, oikealle suuntautuva käännös ei onnistunut millään. Oikealle kääntymistä täytyy harjoitella, se on jostain syystä huomattavasti hankalampaa kuin vasemmalle kääntyminen. Varsinainen hidasajo ei ollut kovin paha.

Nopeat tehtävät, eli lähinnä väistö ja portit (ohjausliikkeitä puolelta toisella 30-40 km/h vauhdissa), menivät yllättäen kuin luonnostaan. Tuota vastaohjausta on tullut paljon pohdiskeltua viime aikoina, mutta paikan päällä se menikin kylmiltään. Kyseessä ei ollut mikään ihmeellinen asia, pienehkö sysäys vaan jotta pyörää kallistuu. Sitä jo alkoi kuvittelemaan, että tanko käännetään linkkuun sinne väärään suuntaan. Ei ihan, mutta kerrankos sitä erehtyy, ja meikäläinen useammin. Jarrutukset onnistuivat suht helposti, etujarrun kanssa pientä arastelua tosin.

Huomenna ohjelmassa sitten liikenteen sekaan rynniminen. B-kortti ollut 7 vuotta, ja parina kesänä olen työkseni autoa ajanut, joten säännöt on melko hyvin hallussa. Pyörällä liikkuminen ja sen erityispiirteet siis lähinnä harjoittelun kohteena.

Ihan mukavaa menoa kaiken kaikkiaan, vaikka aika rautakankena toki oltiin. Kova hiki ja jäykät kädet oli reenauksen jälkeen. Pyöränä Honda CB 500, samalla varmaan jatkuu huomenna. Toinen vaihtoehto on Yamaha FJR 1300, mutta sen puikkoihin en kyllä koe vielä olevani ihan valmis. Toivottavasti vaan ei sada ihan kamalasti.

scholl
18.06.2007, 22:12
Tuo CB500 on hirveän kankea siinä käsittelykokeessa. Itsellänikin oli sellainen silloin alla.

Kyllä piki on liukasta. Vähän samalla tavalla kuin spårakiskot. Jos sellaiseen osut oikein hyvin niin pyörä on poikittain. Joskus pelastanut se, että olen laittanut jalan maahan ja pysynyt pystyssä. Samoin jotkut mukulakivikadut ovat karmeita. Itse liu'uin aikoinaan Liisankatua alas melkein autoa päin, kun sateessa jarruttaessa pyörä vain lähti alta. Siitäkin huolimatta jätän sokeriksi pohjalle ne urapaikkaukset. Nyt staili on ehkä vähän vähentynyt, mutta lama-aikaan ja sen jälkeen teitä paikattiin useimmiten niin, että uutta asfalttia vain uriin ja silloin ajorata hyvin epätasainen. Menepä sitten mutkaan, jolloin prätkällä eri ajolinjat kuin autolla. Siinä on tosi inhottava ajaa. Esim. Hakaniemen silta on yksi esimerkki siitä. Yhä olen sitä mieltä, että onhan se kumma, jos koko ajorataa ei ole varaa asfaltoida, vaan pitää kikkailla hieman moskaa uraan.

greatLeo
18.06.2007, 22:44
Tuo CB500 on hirveän kankea siinä käsittelykokeessa. Itsellänikin oli sellainen silloin alla.

Ei se kieltämättä miltään hirveän ketterältä tuntunut. Hieman kateellisena katselin, kun muut pyörivät pujottelukartioita ympäri enemmän crossiin/enduroon vivahtavilla pyörillä. Mutta eiköhän homma hoidu tuollakin, lisää vaan reeniä alle. Ajan vaikka seuraavan käsittelytunnin pelkästään sitä viimeistä käännöstä ja ympyrää myötäpäivään.

Mukavan nopeasti alkaneet nuo ajotunnit pyörimään. Kortin voinee saada jo heinäkuun alkupuolella, kunhan vaan hoitelee kokeet kerralla. Tietty varsinaista korttia ei taida saada kouraan, vaan samanlaisen kurjan paperilapun kuin B-kortinkin kanssa. Sitten pitääkin hankkia pyörä, todnäk vuokralle/lainaan, että pahin polte lähtee ja opitut hommat eivät heti unohdu. Tosin polte saattaa vain pahentua siitä...

scholl
18.06.2007, 22:58
Ai nykyään on jotain paperilappusia ne kortit.

Ai heinäkuuhun asti menee. Itselläni meni muistaakseni 4-5 päivää tekemistä. Yhtenä päivänä teoria (siis äijä höpisi parin kalvon kera mulle hetken jonka jälkeen harjoittelin tietokoneella hetken). Samana päivänä tai seuraavana kävin kirjallisissa. Sitten en saanut ajaa kun oli muka liian kylmä niin jouduin jatkamaan korttijuttua seuraavalla Suomen reissulla ja ajoin sen välin B-kortilla. Jokatapauksessa homma meni niin, että kun olin jälleen Suomessa niin su ajoin kaikki ajotunnit, ma käsittelykoe ja ti inssi.

edit. käsittelykoe oli vaikea sen kaheksikon osalta, koska se oli hiekalla ja tehty vähän naftiksi kun muut menivät piikeillä. Se ei yksinkertaisesti vaihde päällä meinannut mahtua kääntyä väliin.

edit2. toinen hankaluus oli se, että mulla oli polvikierukka viottunut fillarilla keulimisessa niin en meinannu päästä prätkän päälle

Jämerä
18.06.2007, 23:11
Sellainen vinkki siihen pujotteluun, että kannattaa käyttää kaikki mahdollinen tila, mikä siinä alueella on. Kummasti helpottaa sitä kääntymistä. Itse en tosin ehkä ole paras sanomaan, kun tuli käsittelyt ja ajotunnit hoidettua Yamaha YBR:llä, mitä helpompaa pyörää ei varmaankaan noihin hommiin löydy. Todennäköisesti nuo greatLeo:n näkemät muut pyörät olivat piikkejä, joissa paino on jotain ihan muuta, kuin oikeassa moottoripyörässä.

Oma ajokausi on kulkenut ihan mukavissa merkeissä. Kilometrejä kertynyt ehkä tuollainen vajaa 2000 noin kahden kuukauden ajalta. Vähän ajamista rajoittaa jälleen yllättäen kesäksi noussut bensan hinta. Varsinkin, kun oma kaksitahtinen päristimeni vie lähemmäs 6l/100km. Syksyllä selvisi vajaalla viidellä litralla, mutta nyt kesäksi kulutus on mystisesti noussut. Säiden puolesta ajokausi on ollut ihan hyvä, ehkä viime päiviä lukuunottamatta. Viimeisen viikon aikana olen tainnut pyörän pestä kolme kertaa ja jokainen kerta on pesua seuraavana päivänä satanut vettä mennessäni töihin tai tullessani sieltä. Saapa nähdä miten huomenna.

Kaiser Soze
19.06.2007, 10:40
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Moottoripy%C3%B6r%C3%A4ilij%C3%A4+kuoli+H%C3%A4mee nlinnanv%C3%A4yl%C3%A4ll%C3%A4/1135228113064

Poliisille tutkintapyyntö asfaltin paikkauksen vaikutuksesta moottoripyöräturmaan (http://www.hs.fi/autot/artikkeli/1135228133616)

Metro4ever
19.06.2007, 11:46
Niin tämä uusi paikkausaineen liukkaus on täysi mysteeri myös paikkauksen tehneelle yritykselle....
No onnettomuus on jo tapahtunut ja kuollutta ei henkiin enään saa.

Ei saa kuollutta enää henkiin, ei, mutta perin kummallista on että uusia aineita ei ole testattu missään, vai onko?

FJR 1300 on ihan mukavasti pyöriteltävissä, noin niinkun tila-autoksi. Muutaman kilometrin olen semmoisella työnnelly, ja aika vaivaton pelihän se on ajella, ruuhkassakin. Ainakin, jos omaani vertaan.

Metrejä on tälle kesälle takana reilut 5 tkm, tosin reilun viikon Euroopan reissun osuus on siitä 3200 km. Mutta onhan tässä vielä kesää jäljellä....ja radallekin pitää keretä kurvailemaan.

greatLeo
19.06.2007, 16:06
Nyt on ensimmäiset tyypit maantiellä otettu, ja olipa kyllä mukavaa. Huomattavasti lystimpää kuin eilinen käsittelykokeen hinkkaaminen. Samalla pelillä (CB 500) mentiin. Mitään suurempia virheitä ei tullut, päätä tosin pitäisi kuulemma pyöritellä enemmän kolmioristeyksissä, ja muutenkin tarkkailla tilannetta.

Ihan hyvän tuntuisesti tuollainen peruspyöräkin kiihtyi, kun sitä muutamassa paikassa pääsi vähän kokeilemaan. Ja tietysti tunne on aivan eri kuin autossa neljän seinän sisällä. Varsinkin, kun sattui olemaan tuulinen keli. Kallistelun hehkutuksen ymmärrän nyt hyvin, olihan se mukavaa ajella Espoonväylää ja Kauklahti-Espoon keskus -väliä, kun mutkia ja korkeuseroja piisaa. Oikein mukavaa, loppua kohden pystyi jo nauttimaan enemmänkin. Ja kohokohtana reissulle oli vastaantulevan motoristin tervehdys, johon asiallisesti vastasin.

Torstaina sitten jatketaan maantieajelun merkeissä. Meinaavat opettajanperhanat vaan jäädä lomille, ja näin viivästyttää kortin saantia. Oma loma alkaa elokuun alussa, joten ei pahemmin pysty itsekään joustamaan. Eiköhän se siitä, hoitaa työhommia iltaisin ja käy mahd. pikaiseen kaikki ajo- ja teoriatunnit. Heinäkuun puoliväliin mennessä olisi hyvä saada kortti. Ajokokeita ei tietenkään ole sitten varaa mokata, lähinnä käsittelyä siis.

Ei kyllä yhtään hullumpaa hommaa, sano. Kyllä tuota voi kuvitella tekevänsä ihan huvikseen.

Raksilan Pleksi
21.06.2007, 13:40
Nonni, kortti ois sitten plakkarissa, ja enää pyörä puuttuu. Mitäs luulette, asioista enemmän tietävät, olisko kasisatanen intruder näin aloittelijalle pätevä peli? Pyörä kun saisi olla mielellään customi, ja myös sellainen jolla vois ajella kahdestaan.

Datsun
01.07.2007, 12:26
Olen tämän viikon huristellut lainaamallani Suzukin 400 kuutioisella supermotolla. Ihan hauska peli kaupungissa ja pikkuteillä, mutta tuollainen 90 km/h on ihan maksiminopeus jota tuollaisella voi ajaa, ainakin krossikypärä päässä kun se lippa ottaa tuulta vastaan ihan sikana. Komia peli, mutta hinku olis kova joskus hankkia BMW 1200 allround. Tai 650 ekana...

scholl
01.07.2007, 12:30
Tietääkö joku firmaa, joka tekee Bemariin öljynvaihdot Stadissa? Ei millään jaksa mennä Espooseen jonnekin hevonkuuseen tuollaisen asian takia, kun muutenkin tulee ajettua oikeastaan vain ydinkeskustassa. Bikeworld Larussakaan ei enää tee kun menettivät koko edustuksen jossain vaiheessa.

Turder
06.07.2007, 13:51
Suzukin uusi B-King on aikamoinen monsteri, näin nakupyöräksi. Uuden Hayabusan kone hieman miedompana versiona rykii 182hp. Hieman jo koeajo polttelee, saattaa olla aika kivasti sitä tehontuntua. Toisaalta onhan tuo jo kankean oloinen näin paperilla: 235kg, iso kone, leveä...

Hyviä mutkateitä olen nyt kierrellyt ja melkeinpä parhaaksi on osoittautunut Spjutsundiin vievä tie nro 1534 ja sen lähitiet. Lähtee Porvoontieltä kohti rannikkoa. Samasta risteyksestä jos lähtee vastakkaiseen suuntaan mihin 1534 lähtee, pääsee myös mukavalle mutkatielle. Tämä sitten päättyy tielle nro 148. Siellä Spjutsundissa on perillä myös kahvila meren rannalla, jossa voi käydä vaikka jäätelöllä.

Päätin erään kevään/kesän ikuisuusprojektin eli ostin nahkapuvun. Sellainen 2-osainen eli saa pelkän takin vaikka työmatka-ajoihin. Housut tulee vetskarilla kiinni niin ei viimakaan pääse hiipimään selkään. Onpas vaan pikkasen mukavampi ajella nahoilla, etenkin katteettomalla pyörällä. Pienempi ilmanvastus ehkäpä paras tekijä. Ja onhan se ihan mageen näköinen. :P

scholl
09.07.2007, 22:23
Oli niin kovat rankkasateet tuossa monena päivänä ja kun en ollut ajanut prätkällä 13 päivään niin tulpat kai kostuneet tai jotain kun ei meinannut lähteä käyntiin. Joutui lukemaan käyttöohjeista neuvoa 5 sekunnin käynnistysnapin painamiseksi etc. En osannut painaa niin kauan. Latasin virtaakin siihen, että akku on varmasti täynnä, mutten tajunnut, että jos ei meinaa lähteä, että pitää painaa nappia niin pitkään. No anyway, lähti käyntin ja ajoin lenkin ja nyt lähtee taas heti nätisti.

KPL
10.07.2007, 00:08
On ollut Duce nyt tovin telakalla. Alkaa jo kovasti polttelemaan, mutta hyvää kannattaa odottaa ja kyllähän äänet pitäisi olla kohdillaan tämän modifikaation jälkeen, joten maltetaan nyt vielä pari päivää.

greatLeo
10.07.2007, 22:31
Eilen aamulla 07.00-09.00 tuli ajeltua viimeiset ajotunnit. Hieman tokkurassa viikonlopun jäljiltä ei mennyt ihan nappiin, mutta ei nyt mitään suurempaa mokailuakaan. Nyt sitten odotellaan, milloin kiltit poliisitädit ja -sedät saavat lupalaput kuntoon ja pääsen teoria- ja ajokokeen kimppuun. Kohta kolme viikkoa on hakemus ollut vetämässä, että hieman alkaa jo kismittää. Teoriakoe pitäisi olla heinäntekoa. Ajokokeessa arveluttaa käsittelykoe, sillä en ole treenannut sitä ensimmäisen ajotunnin jälkeen. Pujottelu ei silloin sujunut läpimenon arvoisesti. Liikennekoe pitäisi kyllä mennä läpi, kunhan ottaa vaan maltilla ja ajatuksen kanssa. Sen verran on kuitenkin kilometrejä liikenteessä jo takana. Niin ja muistaa ottaa sen vilkun pois päältä käännöksen jälkeen.

Ajokamppeet on tullut tässä sivussa hommattua. Ajopuvuksi ostin opiskelukaverin hyväkuntoisen gore-tex -puvun. Housut ovat Rukan tekemät, ja niissä on polvi- ja lonkkasuojat. Takki taas on Shoei, ja siinä on selkä-, kyynärpää- ja hartiasuojat. Takki on hieman väljä, muuten puku on oikein sopiva ja tuntui ajaessa hyvältä. Muut kamppeet ostin uutena. Kypäristä Bayardin tribaalikuvioitu tuntui parhaalta kaupassa, ja hyvältä tien päällä. Ajosaappaiksi Format, käsittääkseni mallimerkinnällä Safari. Siistit ja kestävän tuntuiset nahkasaappaat, tuntuvat oikein napakoilta jalassa. Lisäksi vielä pitkät nahkakäsineet toppauksilla. Ajovarusteet ovat siis mahdollisimman yleiskäyttöisiä tässä vaiheessa. Hintaa kertyi yhteensä noin 650€, joka ei ole mielestäni kohtuuttoman paha.

Pyörän hankkiminen on sitten ajankohtaista ensi kesäksi. Paljon on tullut katseltua malleja läpi, ja luettua arvosteluja. Mieli ehtii toki muuttua moneen kertaan vielä, mutta tällä hetkellä ensimmäiseksi pyöräksi on vahvimmin tyrkyllä legenda nimeltä Honda CBR, ja tietysti se kuussatku. Vaikka kyykkypyöriä ei yleisesti suositella ensimmäisiksi pyöriksi, on halu sellaisen selkään liian kova. Ja kun ainoat perustelut vastaan ovat "ne ovat liian tehokkaita", niin sehän käy enemmänkin yllytyksestä. Mutta kuten sanottua, mieli ehtii vielä muuttua.

Tämän kesän aikana ajattelin käydä ajelemassa muutaman päivä- tai viikonloppureissun laina/vuokrapyörällä. Kunhan nyt saisi sen kortin ensin käteen, perhanan hitaat tuntuvat olevan byrokratian myllyt.

Turder
14.07.2007, 18:56
Kävin potkimassa renkaita ja koeajamassa uudet Yamahalta R1 ja R6R. Kuusssatkussa kaikkia hienoja rataleluja kiinni ja olihan se ihan maukas. Tosin tehoa ei ole paljoakaan alle 10k kiekan, kun kierrättää niin kulkee. Aika puhdas ratalaite, jolla oli ihan mukava ajella kunnes alkoi ajoasento puuduttamaan. En vaan saanut mitään hyvää ja luontevaa asentoa kadulle. Lisäksi en mahtunut mitenkään katteen taakse. Ketterä käsitellä pienuutensa takia. Hyvät jarrut, loistava kaasu (flybywire, upeasti reagoi ja totteli) ja mukavan napakka alusta. Vähän alle 7000rpm oli pientä nykimistä ja röpötystä, pienellä ruiskun säädöllä saisi kuntoon. Ulkonäöstä sen verran että ruma kilpihässäkkä ja kate edestä liian leveän näköinen. Peileillä ei tehnyt mitään värinän takia päälle 120km/h:n vauhdeissa vaikka muuten näkyvyys taakse oli hyvä.

R1 oli taas jo enemmän mun makuun. Parempi ajoasento, enemmän tilaa siirtyä puolelta toiselle ja tankin päälle mahtui hienosti makaamaan. Tehoa ihan nätisti, keula nousi kaasulla niin kuin pitääkin. Odotin vähän rajumpaa tehoreserviä. Tehoa tuli tasaiseen ulos ja hymy levisi naamalla siellä päälle 10 000rpm:n. Jarruissa oli riittävästi tehoa mutta kovissa jarrutuksissa oli pientä epävarmuutta ja vatkausta. Samoin jos meni kaarteeseen samalla jarruttaen niin vähän vatkasi. Helppo taittaa mutkiin ja ajolinjaakin sai säädettyä kesken kaarteen vaivattomasti. Ei vaan Suomessa pääse kadulla kunnolla testaamaan kun muutamassa sekunnissa on sakkorajat vastassa.

ELÄKELÄINEN
14.07.2007, 19:29
.

. Ei vaan Suomessa pääse kadulla kunnolla testaamaan kun muutamassa sekunnissa on sakkorajat vastassa.

Eilen illalla tuli taas ajeltua Lahdenväylää vähän edestaas, kun ne kiihdytysrampit ja niitä edeltävät mutkat on niin kivoja.

DeS
14.07.2007, 20:01
Nyt on sitten toista tuhatta ajettuna tuoreella hankinnalla eli -96 H-D Heritage Softaililla, jotain näppituntumaa olemaan, tässä hieman tarinaa H-D:n hankkimista miettiville.
Onhan tuollainen jykevää tekoa, josta johtuu tuo hurja paino, mutta on taasen vakaa ajaa. Tehoa saisi olla hieman enemmän, saahan tuosta otettua suht vähälläkin ruutia lisää muttei millään viittis alkaa ropaamaan, on kuitenkin vakiona, kuulemma, melko kestävä. Pieniruokaiseksikin tuo on myös osoittautunut, 4,5-5 litraa satasella. Ajossa tuollainen 120 alkaa olemaan maksimi, siis tuossa ei ole mitään pleksiä, alkaa vaan ajoviima riepottamaan niin perkeleesti että hauskuus häviää ja möttiäinen naamaan tuossa vauhdissa alkaa jo tuntumaan (tyylinmukaisesti siis avopotalla ajetaan) myös tärinät alkaa olemaan jo melkoisia tuossa vauhdissa. Pakoäänistä saa varmasti naapureilta nolla pistettä, sunnuntaiaamuna aamuvuoroon niin koko kylä kääntää kylkeä ohiajettaessa. Sosiaalinen puoli sitten, aina tankatessa tai muuten parkissa ollessa on väkeä ihmettelemässä ja kyselemässä. Noin kokonaisuutena, sain juuri sitä mitä kuvittelinkin saavani joten olen ihan tyytyväinen hankintaan

Kyynhakkeli
25.07.2007, 13:33
Kaverini hankki otsikon mukaisen pyörän.....
Sain tänään kunnian käydä koeajamassa ko. Pyörän.
JA VOI ..... sentään, että osas olla mahtava peli.... Pyörä käyttäytyi hyvin, minusta se oli erittäin helppo käsitellä hiljaisessa nopeudessa taajamassa, ja maantiellä meno oli niin mahtavaa, että.....
Tehoa löytyy 200hp, eli sitä riittänee ja myös jarrut (ABS)olivat tosi tehokkaat. Kaikinpuolin mahtava ajettava.
Poistuin paikalta sitten omalla ZZR 1100:sella ja eroahan tietty löytyi.... ;-)

Cramer
25.07.2007, 19:41
B-kortti oli ehtinyt olemaan jo 10 vuotta kunnes tänä kesänä sain viimein innostusta ajaa itselleni ison A:n. Idea oli kytenyt jo pari kesää, mutta ei vain ollut tarpeeksi innostusta. Kortti on nyt ollu jo kuukauden päivät ja jonkin verran on tullu kaverien pyörillä ajettua. Yamahan R1:llä kävin yhden iltapäivän kokeilemassa. Huiput oli vain hieman alle 120kmh kun en todellaan vielä luota omiin taitoihin. R1:n ajoasento oli itselleni ihan liian matala enkä löytänyt siitä kunnollista ja rentoa asentoa koko ajon aikana. Tehojahan pyörästä löytyy, mutta itse en pitänyt sitä niin tärkeänä.
Suzukin GS500 oli lainassa pari päivää ja tässä oli ainakin parempi ajoasento, tehoja ei ollut niin hirveästi mutta tarpeeksi. Pyörässä ei ollut katteita joten iltasella se oli huomattavasti viileämpi ajaa kuin R1.
Kolmas pyörä millä on tullu kuukauden sisään ajettua on BMW F650cs. Tämä katuenduro on ollu näistä kolmesta pyörästä paras. Ajoasento, jonkinmoiset katteet, vääntävä ja miellyttävä kone vaikkei mikään tykki. Itse tykkään pystymmästä ajoasennosta, joten tämä olisi valinta vaikken mikään bemarin ylin ystävä olekaan.

Olen kattellu käytettynä tuota bemaria, suzukin DR400:sta ja Yamahan XT660:sta ja toi bemari veisi näistä voiton lähinnä noiden katteiden takia. Osaako joku muu ehdottaa pyörää missä olisi suhkot pysty ajoasento (ei tarvitsisi makaa käsien/tankin varassa)?

scholl
25.07.2007, 19:56
Kolmas pyörä millä on tullu kuukauden sisään ajettua on BMW F650cs. Tämä katuenduro on ollu näistä kolmesta pyörästä paras. Ajoasento, jonkinmoiset katteet, vääntävä ja miellyttävä kone vaikkei mikään tykki. Itse tykkään pystymmästä ajoasennosta, joten tämä olisi valinta vaikken mikään bemarin ylin ystävä olekaan.

Mulla on toi Scarver. Omiin tarpeisiin paras mahdollinen pyörä. Mielestäni se ei ole katuenduro, vaan kaupunkipyörä. Matala painopiste, tankki perseen alla, tosi ketterä kun pujottelee autojen välissä ruuhkissa. Sit siihen missä normaalisti on tankki muissa pyörissä, saa kätevästi sen Bemarin kypärän lukittua ja vaihtoehtoisesti ajon aikana pienen repun, joka on myös varusteissa. Ja ne pehmeät laukut saa sinne taakse hyvin kätevästi kiinni. Toista voi käyttää myös selkäreppuna, toisen ollessa enemmänkin "putkikassimallinen" ja sitä käytä usein salikamoja kuskatessa ja pikalukituksella vain pyörän päälle sitten kiinni.

Varashälytin on bemareiden tapaan hyvä. Ei pääse nilkit renkaanpotkijat häiritsemään. Sen sijaan ajotietokone oli ihan lelu. Mulla se ei koskaan oikein toiminut, eikä uutta kuulunut tilalle, vaikka lupasivat miljoona kertaa.

Kaiken kaikkiaan loistava pyörä - varsinkin tällaiselle joka ajaa pääasiassa kaupunkiajoa. Voi mennä shortseissa ja t-paidassa stockalle, eikä tsubuakaan tarvi kanniskella messissä.

Ainoat negatiiviset asiat ovat seuraavat:

- akku on aika pahassa paikassa. Pitää oppia se tekniikka miten siihen pääsee käsiksi. Katetta pitää toiselta puolelta purkaa ja toiselta puolelta käyttöä pitkälle ruuvarille
- varashälytin rikkoo akun, jos pyörä ajamatta esim. 3vkoa. Jopa talvisäilytyksessä saivat viime vuonna akun rikki, vaikka väittivät olevan ammattimiehiä. Mulla mennyt keskimäärin yksi akku per vuosi, vaikken ole ajanut edes tuhatta kilsaa per kausi. Se laskee se jännite niin alas, että akku on sökö
- se hihna on tosi huoltovapaa ja hyvä juttu, mutta ne rattaat ovat kulutustavaraa. Jos sulla on paljon kaupunkiajoa eli tyyliin alle 1km pyrähdyksiä niin jatkuvat kiihdytykset ilmeisesti käyvät sen päälle ja itseltäni se sitten jätti kerran Porvoontien varteen, josta toki vakuutus maksoi hinauksen Mototripiin. Ne oli haljenneet ajan kanssa ne rattaat ja etu sekä taka maksoi yhteensä muistaakseni 800e. No eihän mikään ole ikuista
- matkamittarissa on kusettajan vikaa. Sehän on digitaalinen ja usein käy niin että kun jätät prätkän parkkiin ja kun se näyttää jotain niin kun seuraavan kerran lähdet niin yksi km on hävinnyt siitä. Tripistä ei häviä, mutta matkamittarista häviää. En tiedä mistä se johtuu, mutta itselläni kun on paljon lyhyttä ajoa esim. juuri Stockalle niin välillä tuntuu, ettei matkamittariin tule ollenkaan kilsoja, vaikka oikeasti useinkin ajaisin. Suurin osa tietysti ajaa yli 1km matkoja, joten eihän silloin ole väliä, jos Hangossa käyt, meneekö 1km pois vai ei
- huoltoa ei ole Helsingissä. Mototrip ja RM Heino ovat kaukana Espoossa. Ei se muuten haittaa, koska huoltoja on harvoin, mutta tuo on kaupunkipyörä, joten ei öljynvaihtojen takia haluaisi lähteä maalle ja pummia jostain kyyti himaan. Esim. Bikeworld Larussa, joka ennen myi Bemaria, ei suostu tekemään öljynvaihtoja. Se on tosiperseestä. Luulisi, että se ei ole niin vaikea duuni, etteikö joku prätkää runkkaava mekaanikko voisi osata sitä tehdä. Sen sijaan esim. Turussa huolto on keskustan tuntumassa

Oikea prätkä riippuu käyttötarpeesta. Jokapäiväiseen käyttöön tuo on ainakin itselleni ainoa oikea pyörä. Ei ole tullut, enkä tiedä tuleeko toista vastaavaa. Juuri nimenomaan se kypäräsäilytysjuttu on aivan uskomattoman nerokas juttu.

Lopuksi vinkki. Jos ostat pyörän ja jos siihen ei ole asennettu sellaista asennussarjaa, millä prätkää pystyy lataamaan BMW tupakansytytinlaturilla niin tingi sellaista mukaan tai ainakin halvalla siihen päälle, jos ostat BMW liikkeestä. Jos ostat muualta niin asennuta sellainen jälleenmyyjällä. Ja osta se laturi. Jos prätkäsi seisoo ajamatta jonkunaikaa niin pidä ihmeessä aina välillä sitä latausta päällä. Toki jos aika tyhjäksi akku menee niin se antaa liian vähän virtaa ja pitää ladata oikeasti niin, että laittaa jonkun isomman laturin napoihin kiinni, mutta tuo on muuten hemmetin kätevää.

ELÄKELÄINEN
30.07.2007, 20:52
Parilla ekalla lomaviikolla ehti taas vähän pyöriä. Lähiseudun mutkat otin vähintään kuin Agostini. Nykynynneröistä lähin vertailukohta oli luullakseni Rossi. Tästä innostuneena ilmoittauduin Ahvenistolle rata-ajopäivään - hitaaseen ryhmään ja siinä vielä erityishitaaseen koulutusporukkaan.Siinähän voisi aluksi tutustua rataan ja sitten mahdollisesti kovemmassa ryhmässä alkaa päästellä.
Aluksi oli ohjelmassa ajolinjaopastus. Samantien putosin vauhdista. Suorilla koitin ottaa kiinni ja siitä seurasi mutkissa paniikkijarrutus, lisäjäänti ,väärä ajolinja, paskat housuun ja sydänkohtaus.
Kolmanteen sessioon kouluttaja ymmärsi kehottaa pudottaa vauhtia, jotta ajamisesta jotain tulisi.Senkin jälkeen ajoin mielesäni limitillä ja Fasun & fysiikan lakien äärirajoilla, suorat tosin hiljempaa, jotta nopeammat pääsisivät ohi. Kouluttajakin kehui` nyt ajoit omaa rauhallista tahtiasi´. Ohituspaikoissa oli vilinää, vittaan edelliseen lausuntoon.
Kovin oli opettavainen päivä. Onneksi uusiomotoristi E ei v. 2003 joutunut koviin paikkoihin
Niillä taidoilla olisi Apparan rengasvalli kutsunut 2 s ajon jälkeen.

Turder
31.07.2007, 08:32
Töitten takia on mennyt nuo ratatouhut koko kesältä aikalailla puihin. Nyt ainoa oljenkorsi näyttäisi olevan syyskuun alku kun opiskelut jatkuvat ja Motopark on suht. lähellä. Eli, jos sattuu säät kohdalleen niin päivä rokuliin ja radalle. Näyttäisi olevan vielä vapaita harjoituspäiviä syyskuun pari ekaa viikkoa niin siihen tähdätään.

Pientä v-käyrää aiheuttaa taas sade. Oli mahdollisuus pestä ja vahata mopo tässä viime viikonkoppuna, minkä tietysti hyödynsin. Nyt kuitenkin vaatii taas kohta uutta pesua.

greatLeo
31.07.2007, 09:32
Eilen sitten vihdoin ja viimein sain A-kortin napattua itselleni. Inssi meni suhteellisen hyvin, ja mikä tärkeintä, ensimmäisellä läpi. Käsittely sujui yllättävän hyvin, vaikka aiemmasta (ja ainoasta) kerrasta oli puolitoista kuukautta. Portit jouduin ajamaan uusiksi kun ensimmäisellä kerralla ei ollut tarpeeksi vauhtia. Kovasti pelkäämäni pujottelu meni melko helposti. Liikenneajo Tapiolan ympäristössä meni kohtuullisesti, pari virhettä (ryhmittyminen & opasteiden mukaan ajo) ja pari hyvää asiaa (kevyen liikenteen huomiointi & liittyminen moottoritielle). Inssistä takaisin autokoululle oli mukava ajella, sai rauhassa vähän pyöritellä ja kiihdytellä.

Pyöräkuume onkin sitten nyt päällänsä. Vaikka ajankohta ostamiselle on hieman outo, en anna sen häiritä. Perjantaina alkaa kolmen viikon kesäloma, ja viimeistään viikonloppuna on oltava pyörä alla. Matka suurta tuntematonta kohti alkaa sitten pikaisella aikataululla. Ja vielähän pk-seudulla on kautta jäljellä, joten voisi sitä tyhmempiäkin tuhlauskohteita rahoilleen keksiä.

Mielikuvana pyörästä on edelleen CBR 600. Uudenkarhea, juuri sisäänajettu yksilö. Muutama on katsottuna, ja toki myös vaihtoehtoja. Varsinainen päätös tapahtuu koeajon jälkeen. Koska en ole ikinä edes kyykkypyörää ajanut niin varmaksi ei voi tietenkään sanoa. Mutta jahka koeajamaan pääsee, niin eiköhän se oikea pyörä löydy aika nopeasti. Bikeworldissä ajattelin käydä katselemassa. Tällaisen mitään tekniikasta tietämättömän puukäden kannattanee ostaa isolta ja luotettavalta (?) liikkeeltä. Mihin kannattaa kiinnittää huomiota kun tuollaista alle 5000 ajettua pyörää on ostamassa?

Jos on pyörän, varsinkin ensimmäisen sellaisen, ostamiseen liittyviä ajatuksia, niin jakakaa ihmeessä ne.

scholl
31.07.2007, 10:31
Vaikka ajankohta ostamiselle on hieman outo, en anna sen häiritä. Perjantaina alkaa kolmen viikon kesäloma, ja viimeistään viikonloppuna on oltava pyörä alla. Matka suurta tuntematonta kohti alkaa sitten pikaisella aikataululla. Ja vielähän pk-seudulla on kautta jäljellä.

Nythän se paras kausi alkaa kun ei ole niin lämpimät säät. Toivottavasti ei tule vain tänä vuonna lokakuussa lunta kuten viime vuonna, jolloin itse tyhmyyksissäni vein pyörän talviteloille, vaikka olisi sitten voinut kevyesti ajaa joulukuussakin kuten usein on voinut.

greatLeo
31.07.2007, 10:43
Pyörän rahoitus on vielä hieman auki. Itselläni on siitä n. kymppitonnista laittaa 20% käsirahana, ja loput on tarkoitus hoitaa luotolla. Mutta pankista sitä ei ilman vakuutta/takaajaa irtoa, joten pitänee kysyä liikkeeltä. Saan kyllä todennäköisesti tuon lainan hoidettua vuoden sisällä, joten montaa satasta siinä ei häviä pankkiin nähden. Mitä pitää ottaa huomioon tämän rahoituskuvion kanssa?

scholl
31.07.2007, 10:53
Pyörän rahoitus on vielä hieman auki. Mitä pitää ottaa huomioon tämän rahoituskuvion kanssa?

Periaatteessa nuo pyörärahoitukset ovat hyvin pitkälti samanlaisia kuin autorahoitukset. Ainoa asia, mikä käsittääkseni tuossa on huomioitavaa on se, että rahoituksen aikana rahoitusyhtiö haluaa, että kasko on voimassa koko ajan eli pyörää ei saa seisontaan. Toisaalta voi olla saatavissa suhteellisen edullinen vakuutus, jonka saat maksaa samalla kuin kuukausittaisen rahoitusmaksun, mutta ne systeemit eivät kerrytä vakuutusbonuksia lainkaan. Toisaalta onhan nykyään muutenkin vakuutuksia, missä ei ole seisonta-aikaa ollenkaan. Esim. itselläni on Pohjolasta sellainen. Se on vain kalliimpi kesällä kuin talvella. Ovat järkeilleet, että harva ilmeisesti ajaa talvisin, joten riskit pienemmät.

Ajoneuvorahoituksissa itse ajoneuvo on vakuutena ja korko on kiinteäkorkoinen. Sinänsä en tiedä onko siinä mitään käytännön eroa, että minkä rahoitusyhtiön rahoituksen sinulle myyvät. Seikat, mitkä vaikuttavat kuukausieriin ovat käsiraha, takaisinmaksuaika sekä mahdollinen jäännösarvo. 20% todennäköisesti riittää käsirahaksi ja sitten voit itse sopia kuinka pitkää rahoitusta ja millaisilla kuukausierillä haluat.

Turder
31.07.2007, 13:06
Ajoiko Leo korttia autokoulun varusteilla vai onko jo omat ajokamat? Kannattaa muistaa, että hyvien kamojen hankintaan menee helposti 1000€.

Tuosta pyörästä sen verran, että tuollanen 600 CBR on hyvä valinta. Helppo ajaa, luokassaan hyvin menestynyt laite. Noin vähillä kilsoilla ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Takarengas saattaa olla ensimmäinen isompi huoltokohde. Normihuollot menee 12tkm välein, joten alla on vain 1000km ensihuolto (öljyt&suodatin, löysien pulttien&mutterien kiristys). Kannattaa ostaa (tai itse ostaisin) esim. noista cebareista niin uusi kuin vain budjettiin mahtuu. Mitä uudempi sen parempia ne tuppaavat olemaan ihan joka puolelta (alusta, runko ym). En nyt muista ihan lonkalta koska uusimmat mallit tuli, ainakin RR on uusi tälle vuodelle.

Zamboni
31.07.2007, 13:22
Säännöllisiä tuloja vaadittaneen kanssa. Rahoitusyhtiö kai tarkastaa tilitietosi ja varmistaa, että pääomaa valuu sinne tasaiseen tahtiin muualtakin kuin kelalta=).

Lainoissa on niitä kaiken maailman käsittelykuluja niin kannattaa ottaa mahdollisimman lyhyt rahoitusaika. Jos arvioi kaikkine kuluineen sen 10% lainasumman päälle ja katsoo alustavasti sen mukaan kuukausieriä, niin ei pahasti metsään mene. Tässä siis tarvitsemasi n. 8000€ olisi sitten 8800€ kaikkineen.

CBR 600 F on varmaan ihan sopiva vehje ja tehojensa puolesta ei jääne välittömästi pieneksi. Hinta/tehosuhdekin ihan kohdallaan (110 hv/10990 € ovh). Vingutettavia pelejä ne kuussataset tosin ovat, mutta onhan tässä vielä aikaa kokeilla kaikenlaisia pyöriä. Tosin väittävät että tonninen olisi parempi aloittelupyörä kun painoa ei ole merkittävästi enempää ja alakierroksilla enemmän voimaa tekee ajosta helpompaa. Tietenkin alkuun pitää vaan malttaa kääntää kahvaa kohtuudella.

Itselläkin tuli ajoluvat kanssa kuntoon tuossa viime viikolla ja ihmeen rauhallisena tässä on pysytty. Kai se helpottaa, kun tuossa kesällä päätin luopua vaihtomarkkinoiden tutkinnasta ja ostan ens keväänä sitten uuden päristimen alle. Varusteita sitten tietenkin tulee katsottua ja toivottavasti hyödynnettyä syysalennukset. Voi sitten talvella testata niiden toimivuutta tuon moottorikelkan kanssa. Tällä viikolla vois käydä jo kypäriä tosin sovittelemassa..

Hartza
31.07.2007, 22:13
Minäkin sain vihdoin A-kortin suoritettua reilut kaksi vuotta tämän moottoripyöräketjun aloittamisesta. Lopulta kun kävelin autokoulun ovesta sisään kului tasan 15 vuorokautta, kun oli kortti (tarkemmin sanottuna paperinen todistus ajoluvasta) tassussa.

Pyöräksi hankin Saksasta vastikään tuodun 11tkm ajetun Honda VT600 Shadown -00, jolla on tullut puolentoista viikon aikana cruisailtua parisen tuhatta kilometriä.

Kannattaa tosiaan huomioida pyörän lisäksi myös muut pyöräilystä koituvat kustannukset. Itselläni pyörän lisäksi on tullut hankittua customiin pakolliset lisävarusteet kuten sissybar sekä nahkalaukut + laukkuraudat. Ajovarusteisiin uppoaa myös mukavasti hilloa, mutta toisaalta ajovarusteista en ainakaan itse halunnut tinkiä esim. ajomukavuuden ja turvallisuuden kustannuksella. Sitäpaitsi hyvät varusteet kestävät käytössä useita vuosia, joten sinällään kysymyksessä on nimenomaan investointi ajomukavuuteen ja turvallisuuteen.

Arain kypärä ja Rukan gore-tex maksoivat maltaita, mutta toisaalta ne ovat jo heti osoittautuneet erittäin käyttökelpoisiksi säällä kuin säällä. Turvallisuus-aspektia ei toivottavasti tarvitse koskaan erikseen käytännössä testata. Tämän lisäksi tarvitaan vielä mm. vedenpitävät ajohanskat ja ajosaappaat.

Pyörän vakuutuksistakin tulee kustannuksia ja niissä olikin yllättävän paljon eroja eri vakuutusyhtiöiden välillä vapaaehtoisen vakuutuksen osalta. Lopulta päädyin vakuuttamaan Pohjolassa, koska sieltä sai edullisimman vakuutuksen kun ajokausi on vähintään 5 kuukautta. Ei tarvitse erikseen myöskään pelata seisonta-aikojen kanssa, vaan vakuutus on voimassa ympäri vuoden ja ajaa voi silloin kun on keliä.

greatLeo
02.08.2007, 14:29
Nyt on sitten pyörä alla. CBR 600F vuodelta 2006, puna-musta JYPin tyyliin. Kilometrejä alla 5300, Micronin slipari laitettuna. Koeajon ja pyöräkaupasta työpaikalle ajaneena voin sanoa, että tykkään kovasti. Tehoa piisaa liiankin kanssa, ohjaaminen on helppoa, etujarru reagoi hyvin ja vahvasti. Kulutusosat näyttivät hyviltä, takarenkaassakin on kuvioissa syvyyttä. Tänään illalla pitää käydä pyörimässä mutkateillä ja motarilla. Loma alkaa huomenissa, varmaan maanantaina sitten pohjoista kohden. Ei malttais odottaa.

Pleksi(t)
06.08.2007, 16:03
Torstaina alkoi ajotunnit, tänään inssi ja nyt onnelisesti paperinen ajolupa lompakossa. Aika äkkiä tuo näköjään sujuu kun vauhtiin pääsee. Hyvä niin, nyt pääsee antamaan Vespalle kyytiä laillisesti.
Brum Brum!

Saa nähdä puraiseeko joskus isompi kärpänen ja tuleeko hinkua hommata isompikin lelu.

greatLeo
06.09.2007, 18:46
Kesälomalla tuli siis ajeltua, ja tulee edelleen. Töihin kuljen vielä päivittäin tuolla vekottimella. Pk-seudulla kausi jatkuukin varmasti vielä jonkun aikaa. Mutta tässäpä hieman sekalaista selostusta.

Hyvin olen pyörän selässä viihtynyt. Tein taivalta Lapin läänin etelärajalle ja takaisin. Matka-ajon lisäksi kävin toki tuntemillani pikkuteillä matkan varrella pyörimässä. Itse matka tapahtui reppu selässä ja tavaraverkolla + penkin yli vedetyllä mustekalalla kiinnitetty pikkulaukku tarakalla. Tavaraa ei toki paljoa ollut, mutta hyvin pärjäsi kun pesi pyykkiä riittävän usein. Kelit olivat mitä parhaat, sillä lomalla ajetusta lähes 2500 kilometristä ajoin noin 100km sadesäässä. Välillä tosin oli liiankin hiostavaa, varsinkin tekstiilipuvussa. Mutta ei parane valittaa.

Pyörään hieman paremmin tutustuttuani se kiehtoo minua edelleen. Voimaa ja kiihtyvyyttä piisaa, liikkuminen on ketterää ja jarrut tehokkaat. Toki kierroksia saa käyttää reilusti, alle neljässä tonnissa kone on aika aseeton. Mutta sitten kun mennään kymmenentuhannen korville ja yli, niin kyllä lähtee ääntä ja pyöräkin liikkeelle. Ohitukset sujuivat reissussa vaivattomasti, nelosella uskalsi survaista pidemmistäkin letkoista ohitse. Toki pyörä kiihtyy kuutosellakin petollisen hyvin. Ensi kesän tuolla varmasti vielä ajelee, sitten lienee jo kaipuu isompiin liian kova. Niin ja keuliminen pitää vielä opetella kunnolla, tuon kanssa sen pitäisi onnistua helposti.

Matka-ajossa huomasi, kuinka välttämättömät earit ovat. Suhina ja moottorin ääni alkavat pitemmän päälle ottaa korviin. Toinen rasittava asia oli tekstiilipuvun takki, joka on aavistuksen liian iso. Isommissa nopeuksissa ja tuulisella kelillä se lepattaa ilkeästi. Mutta toisaalta kaikkeen tähän tottuu. Ensimmäisen etapin (HKI-HML) jälkeen kädet tärisivät, ja moottoritievauhti tuntui käsittämättömän kovalta. Palatessa sama etappi meni tuosta vaan, ja melko vikkelästi.

Pyörä tuli nyt käytettyä kuuden tonnin huollossa. Mittarissa oli jo päälle kahdeksan tuhatta, kun huoltokirja jäi kotiin. Mutta huolto sisälsikin lähinnä tarkistuksia. Ainoa ns. vika, mikä on ollut, oli keskituen laahaaminen ketjuihin. Tämä johtui edellisen omistajan laittamasta sliparista. Keskituesta kuitenkin kului ylimääräinen osa pois aikoja sitten, eikä laahausta enää tapahdu. Olen pyrkinyt pitämään rakkaasta lelustani hyvää huolta, pesty on useita kertoja, kuten myös ketjuja rasvattu. Lisäksi se on aina sadesäällä ja öisin hupun alla. Muuta en pahemmin osaakaan tehdä. Vahannut en ole, ehkä talveksi pitäisi. Mitä hyviä talvisäilytyspaikkoja löytyy pk-seudulta?

Työmatkat sujuvat muuten leppoisasti, vaikka Turunväylällä & Kehä I:llä sattuisikin olemaan ruuhkaa. Splittaaminen ja jonojen porrastaminen ovat jo lähes itsestäänselvyyksiä. Ja hyvin nuo autoilijatkin tuntuvat suhtautuvan.

Turder
06.09.2007, 19:37
Eipä ole pitkään aikaan tännekään kirjoiteltu. Ei taida tässäkään mitään asiaa olla, mutta kirjoitanpahan silti.

Tänään oli sopivasti vapaapäivä jolloin kerkesi huoltamaan ja pesemään pyörää. Ja vahaus sitten lopuksi. Leokin voit ihan rauhassa vahailla omaa Hondaasi. Hieno kiilto katteisiin ja pysyy lika poissa sekä puhdistuu helposti seuraavassa pesussa.

Tänään samalla puhdistelin ketjuja ja huomasin, että ne alkaa oleman kohta eläkeiässä. Ajaa vielä tämän syksyn mutta ensi kesällä pitää laittaa uutta ja samalla rattaat tietenkin. Muutamat lenkit ovat jo melko jäykkiä, minkä huomaa parhaiten esim. nostamalla ketjua. Ei tahdo oikein suoristua. Hienosti vielä tosin rullaa eikä rohisekaan pahasti. Eli nuo ketjut olisi sitten talven projekti, samoin venttiilien välys pitää tarkastaa. Ajattelin senkin hoitaa DIY-tyyliin kun tilat ja kamat on. Lisäksi ilmansuodattimen kun tarkistaa niin pitäisi kaiken olla sitten tiptop. Kilsoja on nyt ajeltu lähemmäs 9000 tänä kautena. Pyörällä ajettu joka viikko 5-7 päivänä täysin ongelmitta. No, kerran irtosi sliparin kiinnitysruuvi. Ekalla tulille, bensaa vaan tankkiin ja menoksi.

greatleo mainitsi tuosta takista. Vaikka olisi oikean kokoinen niin suosittelisin hankkimaan, tai edes kokeleimaan, nahkapuvun tai -takin. On takuulla eroa aerodynamiikassa. Varsinkin motarilla ja kovalla tuulella huomaa eron, etenkin nakulla. Itse hommasin 2-osaisen nahkapuvun kesän alussa ja todella tyytyväinen olen ollut. Takkia voi käyttää esim. työmatkalla tai kaupungissa ja pidemmälle reissulle tai radalle saa helposti koko puvun. Ainoa miinus on, jos joutuu sateessa ajamaan. Pikkukuurot ei haittaa mutta jatkuva sade reilun kymmenen kilometrin jälkeen tulee läpi. Sadekeleillä olen suoraan laittanut goret päälle.

solo
06.09.2007, 20:30
Mitä hyviä talvisäilytyspaikkoja löytyy pk-seudulta? Itselläni oli pyörä joskus JL-Bike:ssa talvisäilössä. Ihan ok säilytys, jos ei omaa tallia ole. En tiedä mitä muut pyytävät talvisäilöstä, mutta tuolla maksoi muistaakseni joku 150€. Saa ainakin pyörän takaisin akku täynnä, koska säilytykseen kuuluu akun irroitus, akun huoltolataus ja uusi lataus ennen pyörän noutoa. Mielestäni muutenkin toi on hyvä säilö, koska voi varata tarvittavat huollot, niin että pyörä on täysin iskussa silloin kun se pitää hakea sieltä pois. Voin itse ainakin suositella. http://www.jlbike.fi/

solo
27.10.2007, 09:39
Taitaa tulla aika pitkä talvi. Ostin eilen nimittäin alleni vuoden 2005 Suzuki DR-Z:n ja voin kertoo, että on aika hyvä peli ajaa ja varsinkin kaupungissa. Verrattuna edelliseen pyörääni, eli 600 GSX-R niin onhan toi vähän eri tehonen ja kulkunen, mutta on tommonen supermoto kyllä paljon mukavampi ajaa. Tehoputki ja isompi kaasari löytyy, joten äänimaailmaa ja tehopuoltakin löytyy ihan riittävästi. Nyt pitäs vissiin ota talveksi ifistä vakuutus, koska siellä on vielä semmonen vakuutus minkä saa seisontaan ja sit ennen ajokauden alkua siirtää taas pohjolaan, koska siellä mulla on kaikki muutki vakuutkset ja siellä on aika edulliset pyörävakuutukset. Osaako joku sanoa tuleeko tosta talven seisottamisesta ifissä mitään kuluja, vai voinko sitten vaan ennen ajokauden alkua siirtää vakuutkset ilman kuluja pohjolaan..??

Zamboni
27.10.2007, 16:15
.ORGissa olis varmaan jotain juttua vakuutuksista. Kuitenkin yleinen puheenaihe siellä. Tuossa ainakin yksi ketju.
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?;act=ST;f=23;t=74571

Itselle ensi kesän menopeliksi taitanee tulla Suzukin GSX-650F, ellei sen hinta sitten karkaa ihan mahdottomaksi. Silloin täytynee ottaa joku naku 600 GSR tai Bandiitti.

KPL
27.10.2007, 17:29
Pohjolankin maksut painottuvat tietysti kesäajalle, joten tiedä sitten miten paljon tuosta hyötyy. Talvia-ajalta maksat vain joitain hassuja kymppejä, kun kesällä puhutaan satasista. Tuleeko siihen sitten päälle vielä jotain ylimääräisiä kuluja, kun vaihdat yhtiötä?

Turder
26.01.2008, 09:47
Ensi viikonloppuna on taas perinteiset MP-Messut (http://www.mpmessut.fi/mp08.html). Nythän messuille pääsee jo torstai-iltana. Varmaan ihan toimiva päivä, jos haluaa katsoa muutamat tietyt mallit töiden jälkeen eikä ruuhkaakaan ole. Perinteisesti lauantai ja sunnuntai tullee olemaan melko ruuhkaiset päivät.

Tälle vuodelle on paljon mielenkiintoisia uutuuksia ja toivottavasti on mahdollisimman paljon näitä myös näytillä. Ducati (Hailac) ainakin kovasti vakuutteli taannoisessa pressitilaisuudessa, että uusi 848 olisi näytillä. Hondalla on uusi tonninen CBR ja iso naku CB1000R ilmeisesti näytillä. Ihan mukava olisi myös nähdä se uusi custom, DN-01. Siinä on jo vähän erilaista tekniikkaakin mm. vaihteistossa. Tuoko KTM uuden RC8:n messuille? Suzukilta varmasti on uutta Busaa (oli jo Motor Showssa) ja B-Kingiä esillä.

Ajokauden lähestyminen tietää myös pientä mopokuumetta, katsotaan mitä nyt tapahtuu ja tsekataan nuo messut ensin.

KPL
26.01.2008, 14:53
Tälle vuodelle on paljon mielenkiintoisia uutuuksia ja toivottavasti on mahdollisimman paljon näitä myös näytillä. Ducati (Hailac) ainakin kovasti vakuutteli taannoisessa pressitilaisuudessa, että uusi 848 olisi näytillä.

Samaltahan se näyttää, kuin 1098. 1098R ja Desmosedici RR olisivat parempia vetonauloja.

scholl
26.01.2008, 15:01
Perinteisesti lauantai ja sunnuntai tullee olemaan melko ruuhkaiset päivät.

Joo viikonloppuna siellä on pelkästään m*****näköistä jengiä. Sellaista saunan taakse porukkaa. Ei kannata missään tapauksessa mennä silloin. Sitä paitsi sitä jengiä on liikaa, joten ei voi rauhassa neuvotella pyöristä.

Itselläni ei ole tosin tänä vuonna tarvetta mennä messuille, kun ei ole tarvetta ostaa pyörää. Viitsi käyttää turhaan energiaa, jos ei mene kauppaa tekemään.

Ducatin osastoa en ole tajunnut yleensä katsoakaan. Ei ole osunut silmiin. Usein mennyt messut niin, että olen katsonut vain BMW osaston ja lähtenyt sitten pois. Tai usein ja usein. Ne 2 kertaa, mitä olen siellä messuilla ollut.

KPL
30.01.2008, 17:43
Perjantaina tulee lähdettyä. Toivottavasti ei ole liikaa ihmisiä.

Edit. No eipä ollut sen kummoisempi tapahtuma. Onneksi ei ollut kovinkaan paljon ihmisiä, kun tuolla puolen päivän jälkeen pyörähdin. Ducatit ja BMW:n hp2 sport tuli tsekattua, muuten ei ollut nähtävää.

Turder
31.01.2008, 19:03
Spoilervaaraa siis ilmassa!

Tuolla (http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?;act=ST;f=23;t=79308) ja tuolla (http://kuvablogi.com/blog/4808/4) olisi joitain kuvia messujen annista.

greatLeo
11.02.2008, 00:17
Tulipa käytyä mp-messuilla nostamassa pyöräkuumetta, joka on jo siinä vaiheessa että piti ajokamoja kokeilla päälle taannoin. Vaivaannuttavasta perseenkeikuttelusta ja myötähäpeää aiheuttaneesta minimotokisasta huolimatta messut oli ihan hyvä kokemus. Tosin Hondan osasto oli pieni pettymys.

Mopo on ollut lämpimässä tallissa keskituella jäpittämässä talven. Toissaviikolla kävin starttaamassa sitä, hyvinhän tuo lähti. Seuraava jälleennäkeminen onkin sitten kun siirrytää tositoimiin. Kyllähän sitä jo odottelee, että saa survaista ykkösen silmään, ja tuntea voimansiirron vahvan loksahduksen, kun Fiona ilmoittaa olevansa valmis viemään päällänsä istuvan miehen kauaksi, ja lujaa. Sitten kierrokset yli kymppitonniin, siellä se räyhäkkä komentoääni on parhaimmillaan, kuten myös kyytikin...

Ja takaisin asiaan. Nahkapuvun aattelin hommata. Kaksiosainen, vähän käytetty merkkipuku irtoaa opiskelukaverilta asevelihintaan. Kevyemmät hanskat voisi myös poistaa. Uusi pyöräkin on jo katsottuna, kesällä 2009 olisi tarkoitus vaihtaa Suzuki GSX-R 1000:ään. Messuilla olleet musta/kulta -mallit saivat minut lopullisesti varmistuneeksi asiasta. Vaikka ehtiihän mieli toki muuttuakin. Ja tietysti myös Busa kiinnostaa, ehkä sitten myöhemmin.

Mites muilla, joko alkaa ranteet nykiä?

Beukeboom
11.02.2008, 00:24
Mites muilla, joko alkaa ranteet nykiä?

Kieltämättä. Onhan tässä jo tarpeeksi kauan kärvistelty ilman pyörää... Tähtäimessä olisi Yammun R6, tuliterä sellainen. Kun lumet sulaa ja asvaltti alkaa taas paistaa niin todennäköisesti sitä löytää itsensä paikallisesta mp-liikkeestä epätoivoisesti pörräämässä.

Turder
11.02.2008, 11:41
Messuillakin tuli käytyä. Itse olin siellä lauantaina elikkäs pahimpana ryysispäivänä. Kyllähän siellä kerkesi mopot katsomaan ja koeistumaan. Tosiaan Hondan osasto oli huono. Pari uutuutta puuttui, aivan järkyttävästi sakkia koko ajan ja se nyrkkeilykehä keskellä, joka teki koko paikasta ahtaanoloisen kun pyörät oli lähes kiinni toisissaan. Hyviä osastoja oli vastaavasti Ducatilla, Bemulla, Suzukilla ja Yamahalla. KTM oli vähän liian ahdas, liikaa pyöriä pienessä tilassa. Suzukilla ja Bemulla mukavan tilavat osastot ja etenkin Suzukilla oli älytty laittaa kiinnostavista mopoista muutama kappale näytille niin sai rauhassa niitäkin tutkia. Messuilla selkisi taas, että en osta kyykkyä vaikka jo pientä kuumotusta niihin oli tässä joulun jälkeen. Ajoasento on vähän liikaa.

Kai tässä nyt mopo menee vaihtoon ensi kaudelle, kovimpana ehdokkaana on se aiemmin hieman haukkumani Yamahan FZ1-N. Kuitenkin tällä hetkellä se tuntuu parhaalta ehdokkaalta näissä about tonnisissa nakupyörissä. Alaväännön puutteeseen on lääkkeet olemassa joten se ei sinäänsä ole ongelma. Hondalta olisi tulossa uusi CB1000R, mutta niitä saataneen vasta ensi syksynä, jos silloinkaan. Tältä osin meni hermot tähän pyörään. Ensiksi sitä ei ollut messuilla ja sitten toimitukset vaan viivästyvät entisestään. Ducati ja mm. KTM kiinnostaa mutta hintaa on liikaa, kun tarkoitus olisi hankkia uusi.

ELÄKELÄINEN
15.02.2008, 16:56
Ajoasento on vähän liikaa.

Kai tässä nyt mopo menee vaihtoon ensi kaudelle, kovimpana ehdokkaana on se aiemmin hieman haukkumani Yamahan FZ1-N. Kuitenkin tällä hetkellä se tuntuu parhaalta ehdokkaalta näissä about tonnisissa nakupyöristä

Hyvä pyörä on.Itse ajelin 1,5 kesää S:llä. Juuri tilasin tilalle maksiskootterin,olosuhteiden pakko.Pyöräilyn luonne muuttuu, mutta huomatuksi tulen aivan varmasti...

Warthog
16.02.2008, 00:13
Ensin monta kuukautta odotan ulkojäiden tuloa ja sitten kun edes muutaman päivän pakkaset ovat tuloillaan ja tuo asunnon vieressä oleva kaukalo alkaa olemaan (huomenna?) luistelukunnossa, niin alkoi armoton ajokelien odotus. Itsellä varsinaisesti alkoi tuo kesän odottaminen jo pari viikkoa ennen messuja, eikä itse tapahtuma sitä ainakaan helpottanut.

Viime viikolla sain vaihdettua uuden hiilikuituisen äänenvaimentajan vanhan pöntön tilalle. Innolla odotan, että huomenna saan koko mopon takaisin kokoon, se kun on talviremontin jäljiltä vielä aikaslailla kappaleina. Jos pääsis sitten lopulta kuulostelemaan miltä uudet muhkeat äänet kuulostavat vanhan kesyn linnunliverryksen jälkeen.

Sen opin silti pari viikkoa sitten ettei humalassa oikein kannata lähteä ostamaan ajovarusteita. Messuilta tuli mukaan ainakin kokoa liian isot ajohousut sekä aivan erilaiset kuin alunperin oli tarkoitus:

Tarkoitus oli ostaa mukavat mustat --> mukaan tarttui camoväritykselliset ja mukavuudesta en sano mitään. Noh kai niillä kehtaa muutaman kerran ajella. Kyseessä on kuitenkin matkasportti GSX-F eikä mikään bomber henkinen bandit tms, jollaisen imagoon ko. housut sopisivat hieman paremmin.

mtuq
16.02.2008, 02:53
Tommonen Bemarin HP2 Sport vois kelvata, tai edes uus busa.

Nam... r1200 gs adventure, saas nähdä. Enduroa olis tehnyt mieli jo hetken..

Turder
16.02.2008, 13:26
Just lähti vanha Hornet uudelle omistajalle ja nyt miettimään uutta mopoa kesäksi. Tai onhan se jo melkein mietitty mutta varmaksi en sano, ennen kuin on uusi laite pihassa. Onneksi on rajallinen budjetti niin pysyy vähän edes järki päässä. Jos olisi paalua tarpeeksi laittaa mikä tahansa uusi mp niin hermot ja terveys menisi, sen verran on mielenkiintoisia laitteita tarjolla.

solo
14.03.2008, 19:42
Onkos jatkoajan pyöräilijät avanneet jo ajokautensa? Itse olen ajellut helmikuun lopusta lähtien aina sään salliessa. Toivottavasti Helsingin kadut putsataan nopeasti ja ilmat paranisivat, niin pääsis ajelemaan kunnolla. Todennäköisesti vielä muutaman viikon joutuu odottelemaan kevättä..

Le Banner
14.03.2008, 20:10
Onkos jatkoajan pyöräilijät avanneet jo ajokautensa? Itse olen ajellut helmikuun lopusta lähtien aina sään salliessa. Toivottavasti Helsingin kadut putsataan nopeasti ja ilmat paranisivat, niin pääsis ajelemaan kunnolla. Todennäköisesti vielä muutaman viikon joutuu odottelemaan kevättä..

Ei ihan vielä. Eilen tuli ladattua akku ja istuttua mopon päällä pitkästä aikaa. Vappuna viimeistään pommitetaan jo kaikki.

Jämerä
14.03.2008, 20:21
Tiedä nyt voiko kauden avauksesksi vielä varsinaisesti sanoa, mutta tänään tuli muutaman kilometrin verran pyöriteltyä ja helvetin mukavaa oli. Jos ilmat vähän lämpenisivät niin voisi käydä pidemmän lenkin heittämässä. Espoossa ainakin tuntuu kadut olevan jo pääosin puhdistettuja tai ainakin hiekat on siirtyneet tienreunoihin.

greatLeo
24.03.2008, 00:21
Ensi viikon torstaille/perjantaille lupaavat +2/+3. Eihän tuo hääviltä kuulosta, vielä kun yölläkin taitaa olla lunta tulossa. Mutta jos ennuste vähänkin paranee, varsinkin viikonlopulle, niin vakaana tarkoituksena on hakea tyttö tallista kotio loppuviikosta. Eiköhän tuo parkkipaikalla kestä loput tuiskut ja yöpakkaset. Varsinkin kun itse pääsen sitä hoitamaan ja ihailemaan. Vituttaa muuten tällainen aikainen pääsiäinen ja takatalvi.

Turder
24.03.2008, 10:07
Vituttaa muuten tällainen aikainen pääsiäinen ja takatalvi.

Jep. Nyt taas satanut useita senttejä lunta kuluneen vuorokauden aikana.

Moottoripyörärintamalle on vielä aika hiljaista. Edellinen pyörä meni kaupaksi reilu kuukausi sitten eikä uutta ole vielä tallissa. Tuntuu, että tarjontaa on vähän liikaa tai pikemminkin budjetin rajoissa saatavia merkkejä&malleja on liikaa eikä osaa oikein päättää. Lisäksi yksi todellinen löytö meni alta, puhelinsoitto oli muutamia minuutteja myöhässä. Nyt on taas pari käytettyä pyörää kiikarissa niin katsotaan miten käy. Uuttakin olen miettinyt mutta jotenkin tuntuu, että vuoden vanhalla ja muutama tuhat ajetulla käytetyllä on pikkasen parempi "bang for buck".

Pikkasen suoritin tässä pääsiäsen aikana varustehuoltoa. Rasvasin nahkapuvun ja kylläpä tuli taas uuden näköinen ja paremman tuntuinen. Kummasti talven aikana pääsee nahka kovettumaan mutta nyt kelpaa. Paras aine tähän touhuun on ihan normaali hevoshommissa käytetty valjasrasva. Puolen litran purkki maksaa ehkä 5€ ja sillä rasvaa pukuja 10 vuotta.

Zamboni
24.03.2008, 11:46
Uus gsx-f odottelee liikkeessä noutoa. Kovasti vaan näyttää vielä talviselta, mutta eiköhän sitä jo kolmen viikon päästä pääse ajamaan. Tarttis vielä vakuutukset kattella siihen.

(greatLeo muuten bongattu .ORG:sta :))

scholl
24.03.2008, 13:24
Tänään on talvista, mutta tuossa välissä muut päivät eivät ole olleet. Tänä talvena on näkynyt paljon pyöriä ajossa koko talven ja niin teen itsekin ensi vuonna. Laitan pyörän omaan halliin, enkä vie Bemarille niin voin ajaa koko talven. Kun ei kerran kelien puolesta ole estettä kuin ehkä viisi päivää yhteensä.

TBK
26.03.2008, 11:30
Vituttaa tää lumimyrsky! Viikko sitten rupesi puntti kovettumaan, kun näkyi usempi pyörä liikenteessä. Kausi näytti jo hienosti tulevan vastaan ja tuli kiire kasata pyörää. Itse en lähde ensimmäisten joukossa liikenteeseen, vaan odotan hieman parempia ajokelejä. Sielä on kuitenkin hiekotuksen jäljiltä niin perkeleesti irtokiveä ja maantiesuolaa, mikä raiskaa kromin ihan hirveän näköiseksi. Ei viitti muutaman päivän ja malttamattomuuden takia kipata pyörää.

greatLeo
01.04.2008, 23:05
Tänään kävin hakemassa neitosen talviuniltaan. Akun piuhat paikoilleen, ja kauniisti hyrähti hereille. 133km kertyi mittariin, ja oli kivaa. Ensiksi ajoin Vantaalta kotiin, ja sitten pörräsin Espoon mutkapätkiä ja muuten vaan ympäriinsä. Vähän kylmä alkoi lopussa tulla, vaikka goretexit lämmitti hyvin. Lisäksi paikat hieman kipeytyivät pitkän ajotauon jälkeen. Varsinkin käsissä ajeleminen tuntui.

Moni muu näytti myös heränneen huhtikuuhun ja kevääseen, sillä varmaan parikymmentä kertaa heilautin kättä kanssamotoristille. Ja mikäpä tuossa ajellessa, keli oli kuitenkin aika lämmin ja komea. Eikä pyörä edes rapaantunut pahasti. Huomenna varmaan lisää, koska aika samanlaista keliä ennustavat. On se vaan niin nannaa!

Raparberg
01.04.2008, 23:37
Piti avata kausi myös, mutta ei akku jaksanutkaan käynnistää. Tammikuussa jyräytin käyntiin ja annoin pörpötellä hyvän tovin, mutta niin vaan oli akku nyt mennyt tyhjäksi. Omaa tyhmyyttä, olis pitänyt ottaa piuhat irti. Ei muuta kuin lataamoon tai uusi akku, ja menoksi. Niin pyörä siis on Bandit 1200S. Eiköhän sillä vielä tällä viikolla tule työmatkaa taitettua...

Hartza
01.04.2008, 23:41
Todella mukavasti on jo pyöriä näkynyt katukuvassa. Itse ajattelin ensi viikonloppuna korkata kauden, mikäli säät jatkuvat suosiollisina. Tuskin maltan odottaa.

Muualla kuin pääkaupunkiseudulla taitaa olla vielä aika talvinen keli. Helsingissähän olisi melkein koko "talven" voinut ajella.

Rosenrot
02.04.2008, 13:34
Voishan tuota aloittaa kun pyörän saisi säilöstä. Kelit kyllä antaisi periksi, mutta pyörä vielä landella säilössä ja toivottavast huollossakin... Kivasti tulee mopoja vastaan kyllä ja kuume eikun nousee, niin mulla kun rouvallakin, tosin rouvan kuume johtunee mun pyöräkuumeen noususta, sitä vissää vähän jännittää taas mun puolesta.. Ei taida ihan täysillä tykätä...

ParkTudor
02.04.2008, 14:22
Noniin äskön tuli kausi avattua! Kyllä se vaan kiittelee kääntää rannetta taas, ai ai! Hain juuri pyörän huollosta ja nyt pitää vielä tehdä katsastukset ja tullaukset kuntoon. Toivottavasti tullissa ollaan hereillä ja saan veropäätöksen mahd nopeasti, koska 3kk kilpiä en enää voi saada.

Hyvää kevättä kaikille motoristeille! Ollaan sitten varovaisia sen irtohiekan kanssa.

tars tarkas
02.04.2008, 14:25
Ensimmäistä kertaa työmatka pärrällä tälle kaudelle..
Aamulla näytti +0 mutta eipäs ollutkaan mustaajäätä missään..
On se vaan niin kivaa taas, tosin perhanan varovasti saa aluksi ottaa..

TQoFE
02.04.2008, 14:39
Kuume eikun nousee, niin mulla kun rouvallakin, tosin rouvan kuume johtunee mun pyöräkuumeen noususta, sitä vissää vähän jännittää taas mun puolesta.. Ei taida ihan täysillä tykätä...

... ja asiallahan ei ole mitään tekemistä viime kesän helvetinmoisen säikähdyksen ja sairaalareissun ja tikkien ja palovammojen sun muiden tai herran ajotyylin kanssa, eihän?

Ostetaan sulle vaikka joku tällainen (http://www.pikkuhurmuri.fi/tuotteet/mini/1166504350.jpg), sillä saat huristella niin paljon kuin sielu sietää (tässä on hymiö).

Rosenrot
02.04.2008, 15:32
Tai sit tykittelen edelleenkin tällä (http://www.totalmotorcycle.com/downloads/dynocharts/1995_GSX-R750.jpg), tosin valkoinen koko pyörä (pl katteet kuvan mukaiset) ja ihan pari pientä muutakin juttua.. Vanhanliiton kikseri vielä, ainuissa oikeissa gsxr-väreissä..

Jakke Huuliparta
15.04.2008, 22:32
Pääsi sitten pyöräkuume iskemään minuunkin tänä keväänä, mikä lie orastava keski-iän kriisi tulossa... A-kortti jäi joskus suorittamatta mutta ensi kuussa olen menossa hoitamaan asian kuntoon. Mielikuvissa siintää Honda VT Shadow, Jammun dragstar tai Kawasakin VN , joka tapauksessa joku low and slow custom-peli jossa on kuutioita se 600-900.

Koska kyseessä on ensimmäinen pyörä niin tietenkin kysymyksiä on aivan perkeleesti... Onneksi kaveripiirissä on sen verran motoristeja että kehtaa kysellä tyhmiäkin. Ym. vehkeiden paino on hieman mietityttää, kuivapaino pyörii siinä 220-250 kilon nurkilla eli pystyykö sen kokoista vehjettä käsittelemään noin 170 cm pituinen jannu... Mataliahan nuo ovat eli jalat ylettyy kyllä tukevasti maahan :)

Le Banner
15.04.2008, 23:24
kehtaa kysellä tyhmiäkin. Ym. vehkeiden paino on hieman mietityttää, kuivapaino pyörii siinä 220-250 kilon nurkilla eli pystyykö sen kokoista vehjettä käsittelemään noin 170 cm pituinen jannu... Mataliahan nuo ovat eli jalat ylettyy kyllä tukevasti maahan :)

Eihän tyhmiä kysymyksiä ole olemassakaan. Helposti pystyy käsittelemään kuten mainitsitkin noiden mallien mataluuden. Kardaanivetoista suosittelisin jos olet customia hommaamassa, mutta en kyllä ihan varma ole, että saako 600cc keppivetoisena? Kawan VN oli ainakin remmivetoinen ja huoltoväli suht pitkä.

scholl
18.04.2008, 11:47
Moottoripyöräilystä on tullut byrokraattista. Yleensä on niin, että soitan: Päivää, tulisin hakemaan pyörääni. No nyt se ei käykään niin. Tämän merkkihuoltoliikkeen paku on kuulemma ensi viikolla huollossa niin eivät saa kuulemma akkua pyörääni kiinni tai jos on jo kiinni niin eivät saa latauspiuhaa irti. Menee reilu viikko. Oi suuri ja mahtava Neuvostoliitto...

KPL
18.04.2008, 14:46
Maailman hitaimmat katujenputsaajat täällä, joten ei hirveästi napostele ajaminen. Hiekkaa on enemmän kuin laki sallii, eikä kukaan tee mitään.

Hartza
20.04.2008, 22:42
Pääsi sitten pyöräkuume iskemään minuunkin tänä keväänä, mikä lie orastava keski-iän kriisi tulossa... A-kortti jäi joskus suorittamatta mutta ensi kuussa olen menossa hoitamaan asian kuntoon. Mielikuvissa siintää Honda VT Shadow, Jammun dragstar tai Kawasakin VN , joka tapauksessa joku low and slow custom-peli jossa on kuutioita se 600-900.

Koska kyseessä on ensimmäinen pyörä niin tietenkin kysymyksiä on aivan perkeleesti... Onneksi kaveripiirissä on sen verran motoristeja että kehtaa kysellä tyhmiäkin. Ym. vehkeiden paino on hieman mietityttää, kuivapaino pyörii siinä 220-250 kilon nurkilla eli pystyykö sen kokoista vehjettä käsittelemään noin 170 cm pituinen jannu... Mataliahan nuo ovat eli jalat ylettyy kyllä tukevasti maahan :)

Jos kaipaat tietoa Honda VT600 Shadowsta, niin pistä yv:tä tulemaan...

Hemmetin hieno viikonloppu ja noin 350 kilometriä takana. Muuten melkein täydellinen ajonautinto, mutta näpit meinaa vaan jäätyä. Piti oikein hankkia uudet paksummat ajokäsineet, mutta aika ajoin joutui lämmittelemään käsiä lohkon kyljessä...

Talvisäilytyksen aikana oli etujarru muuttunut hervottomaksi niin, että jarrukahva painui pohjaan melko kevyesti eikä jarrutustehoa ollut juurikaan. Todennäköisin syy moiseen probleemaan oli hydrauliseen jarrujärjestelmään päässyt ilma. Motonetistä 6mm muoviletkua ja ei muuta kuin ilmaamaan jarruja. Eipä aikaakaan, kun melko tumman jarrunesteen mukana ilmestyi muutama ilmakupla, jonka jälkeen ilmausventtiili kiinni ja uusi yritys. Jouduin vielä viikon päästä ilmaamaan jarrut uudestaan hervottoman jarrukahvan takia, mutta nyt tuntuisi olevan aika hyvä.

Itselläni oli muuten akku koko talvisäilytyksen ajan kiinni ja toimii erinomaisesti. Muutaman kerran talven aikana käynnistelin pyörää, jotta akku lataantuisi ja säilyttäisi toimintakykynsä. Akun irroittaminen on Shadowssa sen verran työläs toimenpide, että mielummin jätän sen väliin jatkossakin. Pyörässä kun ei onneksi ole mitään varashälyttimiä tai muita vempaimia, jotka söisivät akun tyhjäksi itsestään.

Tässä on alkanut pikkuhiljaa myös ruokahalu kasvaa syödessä. Honda Gold Wing tai HD Electra Glide voisivat hyvinkin olla vastauksia tämän hetkisiin preferensseihin, mitä moottoripyöräilyyn tulee. Aion kuitenkin joka tapauksessa pitää nykyisen custom pyöräni, vaikka joskus tulisi jonkinlainen cruiseri hankittuakin.

Raparberg
21.04.2008, 12:09
Hovimekaanikko haki akun torstaina ja palautti perjantaina ladattuna, joten valmius oli ajoon jo silloin. Satoi kuitenkin ja oli niin kylmä ettei haluttanut lähteä. Lauantaina teki sitten aurinkoisen ja lämpimän päivän, aamulla akku kiinni ja kone käyntiin. Pikkaisen piti pölyjä pyyhkiä, mutta muuten ei enää voinut odotella. Kylläpä maistui. Ei ihan kesäkeliä ole vieläkään, joten olisi kannattanut muistaa vetää hanskat käteen. Aika pian oli näpit huurussa, vaikkei nyt vielä kovin kummoista vauhtia päästellytkään. Kyllä se tästä.

greatLeo
21.04.2008, 21:17
Hyviä säitä on pidellyt, ja kilometrejä pelkällä ympäriinsä suhaamisella on kertynyt jotain 600-700. Kevään myötä on iskenyt myös vaihtokuume, eikä sitä yhtään helpottanut viime viikonlopun koeajosessiot. Koeajossa käytin Yamaha YZF-R1:stä (2005/21tkm), Suzuki GSX-R1000:sta (2004, käyttöönotto 2005/18tkm) ja Suzuki GSX1300R Hayabusaa (2005/26tkm). Yamaha tuli mukaan "ylimääräisenä", koska aiemmin olen katsellut vain Suskeja sillä silmällä. Viime päivät olenkin sitten pohdiskellut, että onko seuraava pyöräni R1, vai joko on Busan aika. Gikseri ei yllättäen iskenytkään niin lujaa, ja siitä saatu huonohko vaihtotarjous jätti vain kaksi vaihtoehtoa.

Rykkönen tuntui pari päivää hyvältä vaihtoehdolta, mutta nyt Busa on alkanut kiehtoa yhä enemmän. R1:n puolesta puhuvat ketteryys ja teho/paino, kun Busalla on tarjota messevä alavääntö, monipuolisuus, parempi matka-ajettavuus (myös kahdelle), sekä tietenkin legendan status. Ja tuskinpa Busankaan tehot heti kesken loppuvat, vaikka painoa onkin. Huomenna olen menossa tarjouksia kyselemään. Tänään aloin jo harkita uuden, ylivuotisen Busan ostamista. Siinä olisi nimittäin pyörä moneksi vuodeksi.

Vakuutuksista selvittelin Pohjolan laskurilla sen verran, että nollabonuksilla ero nykyisen ja R1:n/Busan välillä oli luokkaa 100-200 euroa vuodessa, eli ei paljoa. Vakuutusmaksut eivät siis nousisi juurikaan, vaikka kuutiomäärä ja teho kasvavat?

Niilo
21.04.2008, 21:55
Kausi on vasta täysin alussa ja silmiini on osunut jo 2 tapausta missä motoristi on kuollut pyöränsä kanssa. Vaikka pitkä talvi onkin jouduttu pitään taukoa ajamisesta niin malttai nyt sinne liikenteeseen.
Motoria on todella vaikea havaita ja monelle tulee taas täysin yllätyksenä, että liikenteessä alkaa 2 pyöräiset surraamaan.
Pidetään huoli, ettei yksikään jatkoaikalainen joudu majan maille tänä kesänä. Jos niitä rajoja halutaan hakea ja kokea se vauhdin hurma, niin pliis menkää radalle ajamaan. Se on takuulla mukavampaa kuin tavallisen liikenteen seassa kikkailu...

KPL
21.04.2008, 22:03
Muutenkin on vielä todella liukasta ja menee aikansa, että tiet ovat siedettävässä kunnossa. Itse olen kyllä nähnyt enemmän mopopoikia ja näitä vahoja patuja ajelemassa matkalehmillään, kuin kunnon kyykkypyörillä liikenteessä olevia.

Birchman
21.04.2008, 22:52
Meikäläisellä on aika helvetin kova kuume tällä hetkellä. Aiempi kokemus perustuu miehekkäästi 50cc laitteisiin vuosien takaa. Nyt olen miettinyt vähän uutta harrastusta ja lähinnä millainen sen pyörän tulisi olla.

Vähän katselin äsken Nettimotosta vm -98--> ja hintahaarukka 5 000 - 6 000 €

Aika paljon oli Yamahan YZF:iä myynnissä, mutta ei kyllä iskenyt omaan silmään. Sanotaanko nyt, että Kawasaki Ninja, R6 ja CBR eniten kiinnostivat.

Sellainen kysymys nyt onkin, että onko 600cc pyörä liian pieni kooltaan tällaiselle 190/95 heebolle. Sinäänsä ei pelottaisi ajaa tehokkaammalla vehkeelläkään kun tosiaan järkeä on aina löytynyt ja tiedän kyllä omat rajani. =)

Raparberg
22.04.2008, 16:04
Sellainen kysymys nyt onkin, että onko 600cc pyörä liian pieni kooltaan tällaiselle 190/95 heebolle. Sinäänsä ei pelottaisi ajaa tehokkaammalla vehkeelläkään kun tosiaan järkeä on aina löytynyt ja tiedän kyllä omat rajani. =)

Itse tuli siirryttyä nopeasti laiskatehoisista customeista 1200 ccm suht ripeään pyörään, ja olisi varmaan helpompi ollut opetella kyykkypyöräily jollain 600 ccm vermeellä ensin. En kuitenkaan ole kertaakaan kaatunut, eikä asia ole jäänyt kummemmin painamaan. Päin vastoin, monta hauskaa hetkeä on ollut vähän ruudikkaamman rukin päällä matkatessa. Kaasukahvan kanssa pitää olla aika paljon huolellisempi kuin pienemmällä teholla varustettujen kanssa, mutta se taitaakin olla itsestään selvää. Jos tosiaan järkeä on ja rajoja ei tarvitse etsiskellä aktiivisesti, on suoraan ison pyörän hankinta täysin ok.

KPL
22.04.2008, 16:10
Käy Bones testaamassa jotain uutta tonnista ja kusiaista niin saat jonkinlaisen käsityksen mitä eroa laitteilla on. Toisessa on enemmän tehoa, toinen on taas kevyempi jne. Mielestäni täysipäinen voi kuitenkin ostaa minkä tahansa laitteen, ei se mopo tapa oli siinä 100 tai 160 bhp.

scholl
22.04.2008, 16:38

Riippuu kai käytöstä. Jos pujottelee liikenneruuhkissa ruuhkassa seisovien autojen välissä niin pieni näppärä pyörä hyvä. Jos taas ajaa pitkää matkaa niin miksei isompi pyörä.