PDA

View Full Version : Moottoripyöräketju

Sivut : 1 2 [3]

Surukuku
10.09.2010, 14:05
...

Yli 3000km kai mittarissa tältä kaudelta. ...

Tuota... Minulla tuli tuo 3000 km tälle ajokaudelle täyteen jo toukokuussa, mutta sen siitä saa, kun asuu täällä "Puolen Suomen" alueella ja pyöränä on sellainen, joka on kotonaan vain rivakassa maantieajossa - sitähän sille pitää sitten tarjota.
A:sta B:hen minäkin olen aina ajellut. Tosin se A=B useastikin vaikka välimatkaa noiden kahden pisteen välille saattaa kertyä satoja kilometrejä - minkähänlainen matemaattinen yhtälö tästä syntyisi?

Näin syksyiltaisin minä karsastan enemmänkin pimeyttä kuin kylmää. Vaikka valot ja etenkin jarrut ovat huippuluokkaa mp-kategoriassa, ajonautinnon taso laskee lähes nollaan, kun about satasen vauhdissa jokin hahmo yht'äkkiä vilahtaa valokeilan poikki pyörän editse - rento ajaminen loppuu siihen ja kalsaripyykki odottaa kotona...

RajatOn
11.09.2010, 20:18
Täällä jäänyt ajot noin 1200 km, mikä kyllä harmittaa jonkin verran. Syy tähän on se, että oon ulkomailla hommissa ja sitten kun sattuu Suomessa olemaan, niin on ihan pirusti muita hommia kokoajan.

Ens vuonna ehkä pyörän päivitys ja toivon mukaan kilometrejä alle kunnolla.

Datsun
23.09.2010, 23:00
Ajokausi alkaa pikkuhiljaa loppumaan. Tänä vuonna ei olekaan tullut kuin tuommoiset 3 000 km joka on aika vähän - eikä varmaan viittäsataa kilometriä enempää enää tulekaan ennen talvisäilytystä.

Mitäs mieltä täällä ollaan, vaihdanko keväällä öljyt? Öljynvaihdon jälkeen on tosiaan ajettu vain tuo n. 3 500 km ja talvisäilytyspaikka on lämmin. Normaali öljynvaihtovälihän on 10 tkm joten sen suhteen ei ole tarvetta vaihtoon. Nii että kuis on?

Zamboni
23.09.2010, 23:13
Vaihda, jos ovat koko kesän koneessa olleet. Ei se niin iso kustannus ole tässä touhussa.

Surukuku
26.09.2010, 09:14
Ajokausi alkaa pikkuhiljaa loppumaan. Tänä vuonna ei olekaan tullut kuin tuommoiset 3 000 km joka on aika vähän - eikä varmaan viittäsataa kilometriä enempää enää tulekaan ennen talvisäilytystä.

Mitäs mieltä täällä ollaan, vaihdanko keväällä öljyt? Öljynvaihdon jälkeen on tosiaan ajettu vain tuo n. 3 500 km ja talvisäilytyspaikka on lämmin. Normaali öljynvaihtovälihän on 10 tkm joten sen suhteen ei ole tarvetta vaihtoon. Nii että kuis on?

Nyrkkisääntö on, että öljynvaihto ainakin kerran vuodessa ja mieluimmin syksyllä, jos vain kerran vaihtaa.
Miksi näin?
Öljyjen palamistuotteista löytyy rikkiyhdisteitä, jotka sitten talven aikana muodostavat moottorin sisälle kondensoituvan veden kanssa happoa, joka syövyttää moottorin metallipintoja - näin siis, jos öljyjä ei vaihdeta syksyllä.
Eli - syksyllä öljynvaihto what so ever...

Datsun
26.09.2010, 10:12
Eli - syksyllä öljynvaihto what so ever...
Kappas! Aivan uutta tietoa minulle, kiitos kovasti! Luulisin että ajelen tuonne loka-marraskuun vaihteeseen - vähän keleistä riippuen ja sitten vien säilöön.

Minkälaisia kilometrimääriä muut ovat ajaneet? Jos alla olisi matkapyörä uskoisin että tämä nykykilometrimäärä 3 000 - 4 000 km saattaisi jopa tuplaantua. Vaikka tämmöinen BMW F800 ST (http://www.raptorsandrockets.com/images/BMW/2006_BMW_F800ST_launch_1r.jpg)

Turder
26.09.2010, 10:52
Öljyjen palamistuotteista löytyy rikkiyhdisteitä, jotka sitten talven aikana muodostavat moottorin sisälle kondensoituvan veden kanssa happoa, joka syövyttää moottorin metallipintoja - näin siis, jos öljyjä ei vaihdeta syksyllä.

Huoltomies sanoi tuon olevan jo legendaa nykypäivänä, koska nykyään polttoaineessa ja öljyssä ei ole enää rikkiä lähes ollenkaan. Ennenhän bensassa varsinkin oli rikkiä, nyt se on täysin rikitöntä.

Toisaalta itsekin tulee aina syksyllä vaihdettua öljyt. Jos ei muun niin mielenrauhan vuoksi kun on uudet öljyt koneessa talven ajan.

On ollut kyllä upea ajokausi, paljon tullut nähtyä uusia paikkoja mopolla ja oppinut taas ajamaan paremmin. Lueskelin Keith Coden Twist of the wrist -kirjaa ja katsoin myös sen uuden DVD:n. Erittäin hyvää ajotekniikan teoriaa tarjolla. Ihan käytännössä olen huomannut, kuinka paljon rennonpaa ja helpompaa ajamisesta on tullut noiden vinkkien avulla. Jälleen kerran kävi niin, että luulin osaavani ajaa, mutta moni asia meni romukoppaan noiden vinkkien jälkeen. Sama homma kun aikoinaan kävin radalla ensimmäisen kerran. Tuolloinkin luulin, että osaan ajaa.

Surukuku
26.09.2010, 22:46
Huoltomies sanoi tuon olevan jo legendaa nykypäivänä, koska nykyään polttoaineessa ja öljyssä ei ole enää rikkiä lähes ollenkaan. Ennenhän bensassa varsinkin oli rikkiä, nyt se on täysin rikitöntä.

Toisaalta itsekin tulee aina syksyllä vaihdettua öljyt. Jos ei muun niin mielenrauhan vuoksi kun on uudet öljyt koneessa talven ajan.

On ollut kyllä upea ajokausi, paljon tullut nähtyä uusia paikkoja mopolla ja oppinut taas ajamaan paremmin. Lueskelin Keith Coden Twist of the wrist -kirjaa ja katsoin myös sen uuden DVD:n. Erittäin hyvää ajotekniikan teoriaa tarjolla. Ihan käytännössä olen huomannut, kuinka paljon rennonpaa ja helpompaa ajamisesta on tullut noiden vinkkien avulla. Jälleen kerran kävi niin, että luulin osaavani ajaa, mutta moni asia meni romukoppaan noiden vinkkien jälkeen. Sama homma kun aikoinaan kävin radalla ensimmäisen kerran. Tuolloinkin luulin, että osaan ajaa.

No joo... Oikeassa olet tuon rikkipitoisuuden kanssa - tarkistin asian ja näköjään nykyöljyjen rikkipitoisuudet lienevät jossain alle prosentin luokkaa. Minä olen sen verran vanha kahvankääntäjä, että nuo vanhat tavat ja uskomukset ovat syöpyneet lähtemättömästi otsalumpioon.
Mutta - silti puhtaat öljyt syksyllä koneeseen pitävät sen taatusti paremmassa kunnossa talven yli kuin likaiset - siitäkin olemme siis yhtä mieltä.

Ajamiseen harjaantuu vain ajamalla, mutta sitä voi todellakin kehittää myös hankkimalla tietoa kirjoista tai vaikka DVD:n avulla. Minulla on 80-luvulta hätkähdyttävä kokemus oudon ja raskaan pyörän taittamisesta kaarteeseen nk. vastaohjauksella, josta sattumalta luin jostain alan lehdestä - se luettu tieto pelasti minut sillä kertaa lähes varmalta ojaanajolta.

Rata-ajoharjoittelu taas tulisi mielestäni kuulua lähes pakollisena jokaiselle motoristille - itse yritän päästä radalle joka ajokaudella ja mielellään heti alkukaudesta. Siellä oppii tuntemaan pyöränsä ajo-ominaisuuksia ja etenkin omia kykyjään käyttää niitä paljon tehokkaammin kuin yleisillä teillä liikenteen seassa.

Datsunin kysymistä ajokilometreistä sen verran, että minulla on jo liki 15 tonnia tälle kaudelle - hivenen normaalia enemmän, mutta kymppitonni tuppaa rikkoutumaan kyllä joka kesä.

Turder
26.09.2010, 23:45
Jep, itse olen kokenut hyväksi tavaksi aina kokeilla käytännössä noita vinkkejä mitä milloinkin on saanut. Heti kun sen treenaa kuntoon niin pääsee helpolla eikä tarvitse "ajella koko kautta hartialukko päällä".

Biaggi muuten ajeli aiemmin tänään mestariksi. Aika hieno suoritus varsinkin Aprilialta. Kahdessa kaudessa tyhjästä mestariksi RSV4:lla (no okei, on niillä paljon kisakokemusta muista luokista). Eipä se aihio huono ole, parhaiten mutkissa menevä pyörä millä olen ajanut.

Surukuku
27.09.2010, 10:00
Jep, itse olen kokenut hyväksi tavaksi aina kokeilla käytännössä noita vinkkejä mitä milloinkin on saanut. Heti kun sen treenaa kuntoon niin pääsee helpolla eikä tarvitse "ajella koko kautta hartialukko päällä".

Biaggi muuten ajeli aiemmin tänään mestariksi. Aika hieno suoritus varsinkin Aprilialta. Kahdessa kaudessa tyhjästä mestariksi RSV4:lla (no okei, on niillä paljon kisakokemusta muista luokista). Eipä se aihio huono ole, parhaiten mutkissa menevä pyörä millä olen ajanut.

Lopultakin Max onnistui - yli kymmenen vuoden jälkeen taas mestari! Onneksi olkoon vain!!! Saapa nähdä, vieläkö "Rooman keisari" jatkaa uraansa, vai joko pannan hanskat naulaan?
Apriliallekin tämä oli varsinainen lottovoitto; viedä SB:n ison luokan mestaruus näin nopeasti. Seuraavaksi odotan vastaavaa bemarilta - aihio olisi ainakin huippuluokkaa.

greatLeo
08.10.2010, 22:23
Kausi alkoi tällä viikolla uudestaan kun sain uuden supermoton varastetun Husqvarnan tilalle. Uusi peli on KTM 690 SMC (http://0.tqn.com/d/motorcycles/1/0/o/s/-/-/KTM_690_SMC.jpg). Vaikka Hussen pölliminen vitutti lujaa, kävi tässä lopulta onni onnettomuudessa. Rahaa säästyi mukavasti kun pystyi ostamaan yksityiseltä käytetän, ja sain kuitenkin uutta vastaavan pelin. Lisäksi Kotari tuntuu paremmalta kuin Husqvarna, joten ei voi valittaa. Harmi tosin kun syyskuun ajot menivät varkausvahingon 30 vuorokauden odotusajan takia sivu suun. Tosin olin useamman viikon kipeänä ja reissussa, joten tehokasta ajoaikaa ei hirveästi mennyt hukkaan.

On kyllä muikea peli tuo SMC. Ei malttaisi odottaa huomiseen että pääsee taas piiskaamaan. Mutkiin voi ladata niin lujaa kun uskaltaa, ja pyörä taittuu nöyrästi. Hussesta tuttu Brembon etujarru on todella laadukas pysäytin, ja Akran putki pitää mukavan röyheää ääntä. Vielä kun netistä tilatut supermotorenkaat tulisivat nopeasti, ja leppoisa syyssää jatkuisi...

Surukuku
08.10.2010, 23:13
Minä käytin "ratsuani" viikolla huollossa, pesen ja vahaan sen viikonloppuna ja sitten ei muuta kuin talviunille - näillä selkosilla tulee jo lunta ensi viikolla, joten se on se viimeinen takaraja katupyörän käytölle - ainakin minulla.

KPL
09.10.2010, 13:43
Kausi alkoi tällä viikolla uudestaan kun sain uuden supermoton varastetun Husqvarnan tilalle. Uusi peli on KTM 690 SMC (http://0.tqn.com/d/motorcycles/1/0/o/s/-/-/KTM_690_SMC.jpg). Vaikka Hussen pölliminen vitutti lujaa, kävi tässä lopulta onni onnettomuudessa..

Varohan ettei tätä uuttakin viedä jossain vaiheessa, kun tuntuu nämä endurot kelpaavan rajan taakse.

greatLeo
10.10.2010, 23:07
Varohan ettei tätä uuttakin viedä jossain vaiheessa, kun tuntuu nämä endurot kelpaavan rajan taakse.

Ei hätää, Kotari yöpyy talven ajan työpaikan parkkihallissa, jossa on kulunvalvonta ja kamerat. Sieltä ei pitäisi ihan heti lähteä varkaiden mukaan. Keväällä pitää sitten hommata kunnon lukot ennen kuin siirtyy pihasäilytykseen.

Moton hankinnan myötä saa/joutuu myös harrastaa enemmän pyörän rassausta. Öljyjen vaihto on seuraava opeteltava asia, noihin kun kannattaa vaihtaa litkut huolto-ohjelmaa tiiviimmin. Jos öljynvaihto menee tuubiin niin sitten pitänee opetella myös venttiilien välysten säätäminen. Oikeastaan ihan mukavaa oppia hieman tuotakin puolta, ja säästyyhän siinä rahaa. KTM:n työkalupakettiin kuuluu onneksi myös korkinavaaja, joka tulee tarpeeseen sitten kun seikkailut tee-se-itse -maassa ovat päättyneet vähemmän menestyksekkäästi...

Olkku
12.04.2011, 19:12
Olin tänään potkimassa 2000 mallisen Intruder VS 800 GL renkaita. Pyörällä on ajettu 26 000km ja myyjä vakuuttaa, ettei se ole kyseiselle Suzukin koneelle paskaakaan. Kun ei ole omakohtaista kokemusta, niin täältä varmaan löytyy ? Pitäiskö avata äänestys Paljon , vai vähän ? ;) Jos kyseisestä pyörästä jotakin kokemuksia niin kiitollisuudella vastaan otetaan, auttaisivat ostopäätöksen teossa.

Vanha Len
12.04.2011, 19:24
Olin tänään potkimassa 2000 mallisen Intruder VS 800 GL renkaita. Pyörällä on ajettu 26 000km ja myyjä vakuuttaa, ettei se ole kyseiselle Suzukin koneelle paskaakaan. Kun ei ole omakohtaista kokemusta, niin täältä varmaan löytyy ? Pitäiskö avata äänestys Paljon , vai vähän ? ;) Jos kyseisestä pyörästä jotakin kokemuksia niin kiitollisuudella vastaan otetaan, auttaisivat ostopäätöksen teossa.

No eipä ole paljon ajettu 2000-vuosimallin "intikalla". Jos hinta on kohdallaan niin oiva ostos. Tosin kesän jälkeen sitten haluatkin jo isomman Intruderin kun tuo tuntuu täysin mopolta (puhun kokemuksesta).

Oma fillari on vuosimallilta 2006 ja kilsoja mittarissa 22000...vieläpä ilmajäähdytteinen. Tosin jenkit osaavat tehdä näitä rasseja.

Olkku
12.04.2011, 19:38
No eipä ole paljon ajettu 2000-vuosimallin "intikalla". Jos hinta on kohdallaan niin oiva ostos. Tosin kesän jälkeen sitten haluatkin jo isomman Intruderin kun tuo tuntuu täysin mopolta (puhun kokemuksesta).

Oma fillari on vuosimallilta 2006 ja kilsoja mittarissa 22000...vieläpä ilmajäähdytteinen. Tosin jenkit osaavat tehdä näitä rasseja.

Jollainhan sitä täytyy muistia virkistää. Homman sitten isomman, jos aihetta ilmenee. Tarkoitus olis että vanhempi poikakin sais tolla päästellä, jos nyt kaupat syntyy. Tiukka hinta on kuulemma 4800€. Pyynti 5400€. Olenhan mä sun HDn nähnyt :)

Turder
12.04.2011, 19:39
Nykyisin pyörien koneet kestävät helposti kuusinumeroisia km-lukemia kunhan vain on huollettu säännöllisesti. Omissa pyörissä on ollut myyntihetkellä mm. 57tkm ja 36tkm eikä mitään ongelmia moottorin suhteen ole ollut.

Tod. näk. (en jaksanut varmistaa ko. mallin huolto-ohjelmaa) Intruderissa, kuten monissa muissakin Suzukeissa, on 24tkm:n kohdalla ollut ns. suuri huolto eli öljyt, suodattimet, venttiiliien tarkistus ja mahdollinen säätö, ehkä tulpat, jarrupaloja jne. Jos tuo on tehty, on siinä ihan huolettomia kilsoja edessä tulevalle ajokaudelle.

Olkku
12.04.2011, 19:52
Tod. näk. (en jaksanut varmistaa ko. mallin huolto-ohjelmaa) Intruderissa, kuten monissa muissakin Suzukeissa, on 24tkm:n kohdalla ollut ns. suuri huolto eli öljyt, suodattimet, venttiiliien tarkistus ja mahdollinen säätö, ehkä tulpat, jarrupaloja jne.

Tärkeä pointti kiitos. Täytyykin kysäistä onko homma hoidettu. Renkailla ei ole ajettu kun n.2000km ja pistikin ensimmäisenä silmään hyväkuntoiset kumit. Perhana myyjä ei kyllä maininnut suoritetusta huollosta. Jos minä olisin myyjänä, olisin varmasti myyntipuheessani mainostanut asiaa, onhan sillä kaupan teossa iso merkitys.

KPL
12.04.2011, 20:14
Jos 24k on huoltoraja ja se on liikkeessä myynnissä, niin kyllä siinä pitäisi olla huolto tehtynä, jos mittarissa on jo 26k. Sanoisin, että melko amatöörimäinen pulju, jos näin ei ole.

Tänään tuli nähtyä useampia pyöriä liikenteessä, joten pitää varmaan hakea omakin talvisäilöstä ja ottaa käyttöön. Vähän epäillyttää vaan, kun sitä pitäisi säilyttää kadun varressa ja aikaisempaa kokemusta moisesta ei ole. Alue on kyllä ihan hyvää ja jos sen peittää hupulla, niin ongelmilta varmaan säästyy?

Olkku
12.04.2011, 20:52
Jos 24k on huoltoraja ja se on liikkeessä myynnissä, niin kyllä siinä pitäisi olla huolto tehtynä, jos mittarissa on jo 26k.

Yksityisellä ja pyörän ensimmäisellä omistajalla myynnissä. Kysäisen kyllä huomenna asiasta, kun lupasin asiaan palata harkinnan jälkeen. Mistään harkinnasta ole kyse, kun nimenomaan täältä halusin näitä vinkkejä kyseisestä pyörästä, ennen kun mitään päätän :)

Vanha Len
12.04.2011, 20:58
Öljyt kannattaa vaihtaa jokatapauksessa ajokauden jälkeen...oli sitten mittarissa 3000 tai 10000 kilsaa. Ei tuo kuitenkaan maksa kuin muutaman kympin. Suodatin samalla. Lisää moottorin ikää huomattavasti. Nykyiset bensat ovat joidenkin mielestä sellaisia, että pitää talveksi heittää tankkiin lisäaineet, ettei paskaa kerry polttoainejärjestelmään. Tuonkin olen tehnyt eikä rahallisesti kärsi paljoakaan. Varotoimenpiteitä ja ilmankin varmasti pärjää.

Datsun
12.04.2011, 22:05
Dakarissa nyt uudet renkaat alla, öljy + putsari, jarrunesteet sekä jarrupalat vaihdettu + uusi akku. Eka sata kilometriä ajettu. Voi elämä, tästä se taas alkaa. Onhan mahtava ajella uusilla gummeilla!

Zamboni
12.04.2011, 22:12
Onhan mahtava ajella uusilla gummeilla!

Nehän on tunnetusti alkuun lipoisat. No Suzukissakin on uudet pilot powerit alla. Sunnuntaina testilenkiltä löyty sen luokan routaheitto, että taidettiin hetki mennä molemmat renkaat ilmassa.

Kattelin muuten juuri ylen elävää arkistoa ja sieltä sattui vastaan tuollainen puolen tunnin juttu moottoripyöräilystä 70-luvun alusta.

Ylen elävä arkisto, matkalla motoristiksi (http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=121&t=&a=9738)

Nume
12.04.2011, 22:52
Hirveä mp-kuume iskenyt jälleen, kun asfaltti on tullut esiin routakerroksen alta! Omistin Yamaha YZF-R125:n kaksi kesää ja tuli ajettua yhteensä vähä yli 15tkm, rakastin sitä hommaa yli kaiken, mikäpä parempaa ku laittaa musiikkia napeista korville ja nauttia kesäisestä Suomesta. Vaikkei vauhti kovin kovaa ollutkaan niin se fiilis kun veti hanskat käteen ja kypärän päähän niin sitä ei voita mikään.

Turder
13.04.2011, 10:10
Alue on kyllä ihan hyvää ja jos sen peittää hupulla, niin ongelmilta varmaan säästyy?

Hupulla peittäminen antaa jo suojaa katu- ja siitepölyä (varsinkin keväällä) sekä sadetta vastaan, joten pysyy mopo siistinä. Lisäksi uteliaimmat eivät tule räveltämään kahvoja ja koeistumaan. Eihän se varkaustapauksia estä, mutta omien kokemusten mukaan suojaa noilta em. pikkujutuilta hyvin.

Oma mopo oli viime kesän kadulla suojapeiton alla ja hyvin meni.

Renkailla ei ole ajettu kun n.2000km ja pistikin ensimmäisenä silmään hyväkuntoiset kumit.

Intruderin tyylisessä laitteessa renkaat kestävät pitkään, joten jos on 2tkm sitten uusittu (mahdollisesti ison huollon yhteydessä?) niin niillä ajat koko kesän ja ehkä seuraavankin.

scholl
13.04.2011, 14:55
Jos pyörää käyttää kaupunkiajossa käydäkseen kaupassa jne. eli ajot ovat usein jotain alle kilsan luokkaa niin ei sitä huppua jaksa ikinä virittää päälle. Mulla on Bemarin huppu, mutta oon käyttänyt vain pari krt. Syy on se, että pyörästä puuttuu tavaratila, minne sen pakkaa. Skootterissa oli aikanaan 90 luvulla eri, kun siellä on todella iso takakontti niin viikkasin hupun sinne. Jos se pyörä kuluu sateessa tai pölyssä niin olkoot sitten niin, ei jaksa stressata.

Surukuku
13.04.2011, 15:07
Eipä ole vielä juuri ajokuume yllättänyt, kun esim. juuri nyt näyttää ulkona satavan reippaahkosti luntakin ja ilman lämpötilakaan ei paljoa nollan yläpuolelle ole noussut muutamaan päivään - toki näitä varhaisia lintuja, motoristeja siis, näilläkin leveysasteilla jo näkyy, mutta harvakseltaan.

Pyöräni satulakin on vielä modattavana ihan Ranskassa asti, ollut jo monta viikkoa, mutta toiveissa olisi, että Pääsiäiseksi saisin sen takaisin - silloin sitten baanalla, jos kelit vain sallivat.

Tuosta "intikasta" vielä sen verran, ettei tuollainen kilometrimäärä ole vielä mitään varsinkaan niin matalaviritteiselle koneelle saati muulle tekniikalle. Hyvällä pidolla tuollaisella pyörällä ajelee vuosia ja kymmeniä tuhansia harmittomia kilometreja.

KPL
13.04.2011, 16:38
Jos se pyörä kuluu sateessa tai pölyssä niin olkoot sitten niin, ei jaksa stressata.

Enemmän huolettaa ilkivalta ja muu vastaava. Kyllä tuon pitäisi vettä kestää, vaikka italialainen onkin.

hemppo
13.04.2011, 17:25
Löytyykö Jatkoajasta muita endurokuskeja? Tallissani odottaa kuusipuolikas pyörä sorateiden kuivumista. Sillä kierrän asfalttitiet mahdollisimman kaukaa. Sorateiltä se ajamisen riemu löytyy.

Datsun
13.04.2011, 17:54
Löytyykö Jatkoajasta muita endurokuskeja? Tallissani odottaa kuusipuolikas pyörä sorateiden kuivumista. Sillä kierrän asfalttitiet mahdollisimman kaukaa. Sorateiltä se ajamisen riemu löytyy.
Mulla on BMW F 650 GS Dakar. Tuommoinen (http://technomotortrend.files.wordpress.com/2010/07/2005-bmw-f650gs-dakar.jpg) Ei varsinainen enskapyörä koska on niin raskas, mutta kyllä tuollakin on ylivoimaisesti hassuinta ajaa soratiellä. Viime kesänä kolusin kotipaikkakuntani pikkuteitä ja metsäpolkuja joita 20 vuotta sitten rallattelin Tunturi Tiger Aqualla menemään. Oli vallan helvetin hauskaa!!! Ostin jostain Biltemasta krossikengät + pökät jotka on riittäneet mun enskailuun ihan vallan loistavasti. Alpinestarin tai vastaavan samanlaiset olisivat olleet monta sataa kalliimmat, ja nämä kiinalaiset (?) ovat ajaneet asiansa vallan hyvin.

Täysin uusi maailma aukeni kun kokeilin kaverin 400(?) kuutioista KTM-enskaa. Sehän ei paina yhtään mitään, ja jo tokalla kierroksella krossiradalla uskalsin hiukan pomputtaa nyppylän päältä. Ja aivan sama mikä vaihde oli silmässä, ihan samalla tavalla eteni. 4-pykäläinen laatikko tuossa taisikin vain olla?

Vanha Len
21.04.2011, 17:09
Pientä lenkkiä tänään prätkällä heitin ja kaksi autoa puski kolmion takaa eteen. Vittu kun kiristää. Onneksi näitä pöljiä osaa keväisin varoa.

Turder
22.04.2011, 15:21
Jäi muuten viime viikonloppuna matka kesken ensimmäisen kerran pyörällä. Takarengas kulahti loppuun ja kärryllä perille. Alkoi metalliverkot paistamaan ja joku pieni reikä tuli kun valui tyhjäksi. Renkaan keskellä ei ole uraa, joten aika fiiliksellä saa arpoa paljonko kulutuspintaa vielä on. Matkaan lähtiessä kaikki näytti hyvältä mutta n. 200km myöhemmin bensiksellä huomasin parissa kohtaa metalliverkot ja sitten nilkutin eteenpäin n. 18km ja tuolla matkalla koko kumi kulahti loppuun ja alkoi tyhjenemään. Aika tarkalleen 7000km kesti tuo kyseinen Pirelli Diablo Rosso Corsa (ihan ok kilsat ko. nakille) ja kun pitokin on hyvä niin pistin heti tilaukseen uuden samanlaisen, ainoastaan eri profiililla (50->55).

KPL
23.04.2011, 12:38
Noi vikat kilsat vuoden tai pari vanhalla renkaalla on aina petollisia. Ihan suosiolla kannattaa vaihtaa viimeistään siinä vaiheessa, kun kuvio on hävinnyt, koska ne vikat millit menee aina todella nopeasti. Itsellä nuo renkaat alkaa yleensä hajota niin, että niihin tulee sellaisia poikittaisia viiltoja ja sitä kautta pieniä kaistaleita voi jo irrota. Tässä vaiheessa voi jo ajot lopettaakin ja vasta uuden gummin kanssa liikenteeseen.

Datsun
25.04.2011, 22:07
Tänään kävin pari tuntia ajamassa tuolla Porvoo-Hinthaara (tirsk)-Pornainen (tirsk)-Nikkilä-Sipoo-jne. pikkuteillä. Jessus että oli paljon poliiseja liikkeellä! Paljon oli toki moottoripyöriäkin.

Yhdessä kohtaa pitivät tutkaa, ja ehdin pelästyä huomattavasti kun nopeutta 60 km/h:n alueella oli varmaan jotain n. 80. Pollari vain näytti kädellään että "hidasta vähän". Aika reilu meno, mä kuitenkin ajoin erittäin nätisti enkä kaahannut. Eiköhän sieltä saanut napsittua muutaman kunnon ylinopeuden, sen verran houkutteleva keli oli ajaa.

Koko ajan takoo päässä että Dakar pitäisi vaihtaa matkapyörään, tästä ei varmaan pääse muuten eroon kuin vaihtamalla.

greatLeo
25.04.2011, 22:23
Tänään kävin pari tuntia ajamassa tuolla Porvoo-Hinthaara (tirsk)-Pornainen (tirsk)-Nikkilä-Sipoo-jne. pikkuteillä. Jessus että oli paljon poliiseja liikkeellä! Paljon oli toki moottoripyöriäkin.

Aijaa, itse en huomannut vaikka samalla suunnalla liikuin. Ainoat poliisit bongasin ykköskehällä. Tosin pysyttelin mahdollisimman paljon sorateillä, joilla harvemmin poliiseja näkee.

Sorakärpänen on päässyt puraisemaan, ja viime aikoina olenkin hakeutunut aktiivisesti pois kestopäällysteeltä. On se niin hauskaa hommaa kun pääsee hieman jyvälle ja pahimmasta alkujännityksestä eroon. Ja välillä löytää itsensä pärräilemästä hieman erilaisista maisemista (http://www.bikepics.com/pictures/2194514/).

Vantaan supermoto-radalle olisi myös tarkoitus lähteä kokeilemaan. Jos ja kun homma on hauskaa niin pitänee hommata kausikortti. Lisäksi pieni varustepäivitys on paikallaan. Datsunille kiitos vinkistä, täytyy katsastaa Bilteman ja Motonetin valikoimat. Merkkiliikkeissä kun nuo erikoisvarusteet ovat todella hyvissä hinnoissa.

Hauskaa on siis ollut supermoton puikoissa. Ainoa huono puoli on pidemmän matkan tekeminen, sillä moottoritielle tuolla vekottimella ei ole asiaa. Toisaalta motarilla ajaminen nopeusrajoitteiden puitteissa on melko tylsää millä pyörällä tahansa. Kahdeksankympin matkavauhtia pystyy taittamaan hyvin, joten kohtuullisia siirtymiä voi suorittaa.

Edit: talvilomalla Thaimaassa tuli prätkäiltyä reilu 1000km, muutama reissukuva täällä (http://www.bikepics.com/members/greatleo/thailand2011/). Katkaisi mukavasti motoristin talven.

Surukuku
26.04.2011, 16:04
Vittu-jooo....

Täällä sitä istutaan mieli mustana ja naama punaisena odotellen Ranskan pojan äkillistä suonenvetoa satulani lähettämiseksi takaisin - eipä ole vielä(kään) kuulunut.

Virhehän on tietysti yksin minun, kun
a) olin niin myöhään liikkeellä ko. asiani suhteen (18.3.2011)
b) luotin patonginpurijoiden työmoraaliin liiaksi
c) olen niin kermaperse, ettei orggis-satula kelvannut

Mutta - seuraava tavoite on saada pyörä baanalle Vapuksi, johon ei kyllä enää liikaa aikaa ole - tuliko sittenkin nk. "kostea Wappu" vanhaan kunnon teekkarityyliin?

Renkaista puheen ollen, olen hieman kuolannut noiden uusien Misukan Pilot Road 3:sten perään, kun ainakin takarengas menee uusiksi - johan tuo n. 15 tuhatta kilsaa kestikin.

KPL
27.04.2011, 18:04
Originaalia satulaa ei sitten enää löydy ilmeisesti?

Surukuku
27.04.2011, 18:34
Originaalia satulaa ei sitten enää löydy ilmeisesti?

Minä nimenomaan lähetin originaalin sinne Ranskaan modifioitavaksi Bagsterin maahantuojan kautta. Satulan ulkonäön, geelit, yms. voi itse räätälöidä netissä, jollaiseksi se sitten tehdään tietyn sapluunan mukaan.
Soittelin tänään tuolle maahantuojalle, joka kertoi satulan olevan jo matkalla ja ounasteli, että parhaimmassa tapauksessa se olisi jo Vapuksi minulla - jesss!!!

Toinen ranskalainen firma, Top Sellerie, tekee niin, että se lähettää valmiiksi modatun satulan asiakkaalle ja asiakas lähettää alkuperäisen heille. Tuo voi toimia nopeastikin, jos heillä sattuu olemaan vapaana juuri haluttu satula, mutta muuten se täytyy räätälöidä ja tilata tuon ensin mainitun tapaan.

Datsun
27.04.2011, 19:16
Kesäksi suunnitelmissa pienimuotoinen pyöräreissu. Ekana päivänä ajattelin vetää Porista rannikkoa pitkin ylös, siellä on kasitien ja meren välissä oikein kivaa mutkapätkää Kristiinankaupunkiin saakka. Kristiinan jälkeen luulisin että rannikolta löytyisi mukavia pikkuteitä ajella tuonne seitsemälle sillalle saakka ja sitä myöten Kokkolaan jossa ajattelin yöpyä.

Mitäs sitte? Mihin suuntaan? Kivoja mutkateitä onko suositeltavana? Edes satunnaiset hiekkatieosuudet eivät haittaa...kartastahan noita voisi katella, mutta jos joku osaa heti neuvoa minne kannattaa Kokkolasta suunnata niin kertoo heti.

Voisin reissulla olla toisenkin yön, ja kolmantena päivänä sitten saapua takaisin Länsirannikolle.

Surukuku
27.04.2011, 23:20
Kesäksi suunnitelmissa pienimuotoinen pyöräreissu. Ekana päivänä ajattelin vetää Porista rannikkoa pitkin ylös, siellä on kasitien ja meren välissä oikein kivaa mutkapätkää Kristiinankaupunkiin saakka. Kristiinan jälkeen luulisin että rannikolta löytyisi mukavia pikkuteitä ajella tuonne seitsemälle sillalle saakka ja sitä myöten Kokkolaan jossa ajattelin yöpyä.

Mitäs sitte? Mihin suuntaan? Kivoja mutkateitä onko suositeltavana? Edes satunnaiset hiekkatieosuudet eivät haittaa...kartastahan noita voisi katella, mutta jos joku osaa heti neuvoa minne kannattaa Kokkolasta suunnata niin kertoo heti.

Voisin reissulla olla toisenkin yön, ja kolmantena päivänä sitten saapua takaisin Länsirannikolle.

Sinuna minä voisin lähteä Kokkolasta esim. Kannuksen => Toholammin kautta Kaustisille => Evijärvelle => Kauhavalle => Seinäjoelle => Jalasjärvelle => Karvialle => Kankaanpäähän => Poriin. Tiet ovat kestopäällysteisiä, mutta mukaan sattuu ihan kivoja mutkapätkiäkin.
Em. reitin ajaa helposti päivässäkin, about 400 km, mutta esim. Lapualta => Kuortaneen => Alavuden => Ähtärin => Virtojen => Ruoveden kautta Parkanoon => Kankaanpäähän => Poriin saat matkaa jatkettua reilut sata kilometriä ja esim. Ähtärissä on todella hyvätasoinen leirintäalue yöpymistä silmällä pitäen.

Olen itse ajanut kaikki mainitut tiet mm. viime kesänä ja ainakin Bemun K12S:lle ne maistuivat. Ko. pyörän luonteesta/rakenteesta johtuen en siis ole viihtynyt sen kanssa sorapätkillä enkä voi myöskään auttaa sellaisissa reiteissä yhtään.

Bartholomew
28.04.2011, 03:26
Minä nimenomaan lähetin originaalin sinne Ranskaan modifioitavaksi Bagsterin maahantuojan kautta. Satulan ulkonäön, geelit, yms. voi itse räätälöidä netissä, jollaiseksi se sitten tehdään tietyn sapluunan mukaan.
Soittelin tänään tuolle maahantuojalle, joka kertoi satulan olevan jo matkalla ja ounasteli, että parhaimmassa tapauksessa se olisi jo Vapuksi minulla - jesss!!!

Toinen ranskalainen firma, Top Sellerie, tekee niin, että se lähettää valmiiksi modatun satulan asiakkaalle ja asiakas lähettää alkuperäisen heille. Tuo voi toimia nopeastikin, jos heillä sattuu olemaan vapaana juuri haluttu satula, mutta muuten se täytyy räätälöidä ja tilata tuon ensin mainitun tapaan.

Paljos tuli hintaa geeli jakkaralle? Ja miksi juuri ranskassa teetit? Eikös noita duunailla ihan suomessakin?

Surukuku
28.04.2011, 09:02
Paljos tuli hintaa geeli jakkaralle? Ja miksi juuri ranskassa teetit? Eikös noita duunailla ihan suomessakin?

Lähetyskuluineenkin hinta jää alle 400 euron ja saan sellaisen kuin about halusinkin geeleineen ja broderauksineen kaikkineen.
Toki Suomessakin on tekijöitä, ihan täällä Pohjoisessakin, mutta hinta/laatusuhde oli aika vaatimaton. Kävin parissa paikassa ihan satula mukanani keskustelemassa, mutta muutoshalukkuus ja ideat olivat hintaan nähden aika vaatimattomia - voi olla, että kesäkuussa (vieläkin ilman jakkaraa) olen jo toista mieltä ;-)

Datsun
28.04.2011, 17:32
...reittivinkkejä...
Kiitos tästä! Mä laitan vakavasti harkintaan tuon, se voisi olla hyvä kahden päivän reissu huitasta ekana päivänä rantaa pitkin Kokkolaan ja sieltä ehdottamaasi reittiä takaisin rannikolle...saattaa olla että Dakar on heinäkuuhun mennessä vaihtunut matkapyörään, ans kattoo kun eka vähän koeajelen tuota BMW F 800 ST-vehjettä. Tuommoista tekisi mieli: BMW F 800 ST 800 cm³ 2011 - Moottoripyörä - Nettimoto (http://www.nettimoto.com/bmw/f/1021488)

Turder
28.04.2011, 19:08
On kyllä tuskaa odotella uutta rengasta samalla kun ajokelit ovat ihan mallikkaat. Lähetysseurannan mukaan huomenna pitäisi tulla, joten sitten pääsee taas antamaan hanaa sopivasti viikonlopuksi. Sen verran vahingosta viisastuin, että tilasin heti pari takasta ja uusi samanmallinen eturengas löytyi sopivasti ylimääräisenä mopoilusta luopuneelta kaverilta. Onpahan sitten uusi rengassetti heti valmiina kun vanhat loppuvat.

John Copter
28.04.2011, 22:31
Jäi muuten viime viikonloppuna matka kesken ensimmäisen kerran pyörällä. Takarengas kulahti loppuun ja kärryllä perille. Alkoi metalliverkot paistamaan ja joku pieni reikä tuli kun valui tyhjäksi. Renkaan keskellä ei ole uraa, joten aika fiiliksellä saa arpoa paljonko kulutuspintaa vielä on. Matkaan lähtiessä kaikki näytti hyvältä mutta n. 200km myöhemmin bensiksellä huomasin parissa kohtaa metalliverkot ja sitten nilkutin eteenpäin n. 18km ja tuolla matkalla koko kumi kulahti loppuun ja alkoi tyhjenemään.

Itse ajoin tänään 650 kilsaa ja reissuun lähtiessä oli vielä pintaa kumissa, tosin ei siinäkään uraa keskellä ole, että todellista määrää en tiedä, mutta kun oli noin 100 km jäljellä ja pysähdyin luonnon kutsulle huomasin verkkojen paistavan keskeltä ja renkaan profiili olisi saanut pyörän pysymään pystyssä ilman seisontatukeakin.
Ihan hyvin tuo kuitenkin kesti kotiin asti kun ajelin korkeintaan satasta ja tie oli hyväkuntoinen asfaltti.
Ilmeisesti nuo kumit kai sitten seoksesta riippuen haurastuvat ja kuivuvat talvella kun tuokin oli viime kesänä alle laitettu.

Vanha Len
28.04.2011, 22:37
Ilmeisesti nuo kumit kai sitten seoksesta riippuen haurastuvat ja kuivuvat talvella kun tuokin oli viime kesänä alle laitettu.

Renkaan nopea kuluminen näin keväällä johtuu siitä, että talven jäljiltä tiet ovat nastojen jälkeen kuin karkeaa santapaperia. Renkaan saa loppuun viikossa. Jos hieman malttaa niin asfaltti "tasoittuu" muutamassa viikossa. Tosin jos on valmis uhraamaan sen noin 200-300 euroa niin mikäs siinä.

Surukuku
28.04.2011, 22:42
Renkaan nopea kuluminen näin keväällä johtuu siitä, että talven jäljiltä tiet ovat nastojen jälkeen kuin karkeaa santapaperia. Renkaan saa loppuun viikossa. Jos hieman malttaa niin asfaltti "tasoittuu" muutamassa viikossa. Tosin jos on valmis uhraamaan sen noin 200-300 euroa niin mikäs siinä.

Juuri näin - huono rengas menee käsittämättömän nopeasti näin kevätkeleillä kankaille, vaikka kesällä sillä ajelisi vielä lähes kolmin verroin enemmän.

John Copter
28.04.2011, 22:56
Tosin jos on valmis uhraamaan sen noin 200-300 euroa niin mikäs siinä.

Niin, kyllähän köyhälle kaikki on kallista (valitse tähän mieleisesi hymiö)

Mulla ajelee kaveri ratakisoja ja saan siltä renkaita, viimeksi maksoin 80 euroa neljästä taka- ja kahdesta etufillarista, joten ei tuo nyt niin pahalta tunnu.

Turder
29.04.2011, 09:40
Vähän käytettyjen ratanakkien käyttö on minusta ihan fiksua. Keskellä on pintaa kuin uudessa ja halpa hinta. Menee kadulla ihan hienosti. Ainoa vaan, että jotkut seosrenkaat saattavat vaatia aika paljon rasitusta ennenkuin lämpiää kunnolla, ja täten kadulla voi olla liukasta. Kulutuskestävyyskin on lähes samaa luokkaa kuin "katurenkaissa". Itsekin noita joskus ostelen.

kentsun tapauksessa rengaskulut ovat kyllä varsin inhimilliset. Tuolla satsilla ajaa puolitoista kesää.

John Copter
29.04.2011, 11:14
kentsun tapauksessa rengaskulut ovat kyllä varsin inhimilliset. Tuolla satsilla ajaa puolitoista kesää.

Joo, vielä kun noi renkaat saa 20:lla vanteelle ja tasapainoon niin ei tunnu tosiaan pahalta. Hyvin niissä pintaa on, kaikki muut on ensiasennusrenkaita paitsi yksi ratanakki on joukossa. Eli eivät ole saaneet edes pahemmin kyytiä kun ei kierroksia saa nostella

Surukuku
29.04.2011, 11:17
Vähän käytettyjen ratanakkien käyttö on minusta ihan fiksua. Keskellä on pintaa kuin uudessa ja halpa hinta. Menee kadulla ihan hienosti. Ainoa vaan, että jotkut seosrenkaat saattavat vaatia aika paljon rasitusta ennenkuin lämpiää kunnolla, ja täten kadulla voi olla liukasta. Kulutuskestävyyskin on lähes samaa luokkaa kuin "katurenkaissa". Itsekin noita joskus ostelen.

Matkapyörään en kyllä suosittele noita käytettyjä ratanakkeja juuri mainituista syistä eli aika liukkaat pikku pyrähdyksillä kaupungissa, eivät kerkiä lämmetä ja matka-ajossa täydellä kuormalla lämpiävät eli kuluvat sitten liikaakin.
Myöskin sateella, etenkin kaupungissa mukulakivillä, raskaalla matkapyörällä kysytäänkin sitten jo sompa- eli tankomiestä ja housupyykkiä kotona edessä.

Surukuku
29.04.2011, 16:08
... Tuommoista tekisi mieli: BMW F 800 ST 800 cm³ 2011 - Moottoripyörä - Nettimoto (http://www.nettimoto.com/bmw/f/1021488)

Tuota noin - minä kiinnitin tuossa haluamassasi pyörässä heti huomiota noihin sivulaukkuihin. Itselläni oli K12S:ssä samanlaiset ostohetkellä, mutta ne piti aika nopeasti vaihtaa isompiin ja samalla rakentaa uusille oma telineensä.
Noihin pikkulaukkuihin ei mahdu paljon mitään tavaraa eivätkä ne edes pidä vettä, niissä on tosin vedenpitävät sisäpussit.

Itse pyörähän on kyllä hieno, moderni, remmivetoinen matkapyörä, jolla lienee huolettomia kilometrejä edessään rutkasti.

Toisena huomioni kiinnittyi hintaan eli, jos haluaisit pikkuisen isompaa pyörää, tuolla hinnalla löytyisi pikkuisen käytettyjä Bemarin isompia malleja valita asti:
esim. joku R 1150/1200 ST/RT olisi jo ihan täysiverinen matkapyörä - tosin selkeästi raskaampi kuin tuo F 800 ST.

Sorry, jos aiheutin päänvaivaa.

Bo'er
29.04.2011, 18:39
Aika tarkalleen 7000km kesti tuo kyseinen Pirelli Diablo Rosso Corsa (ihan ok kilsat ko. nakille) ja kun pitokin on hyvä niin pistin heti tilaukseen uuden samanlaisen, ainoastaan eri profiililla (50->55).

Minä olen ajanut nyt alkuperäisillä kumeilla reilut 10 000km(kaksi kesää), eli Pirelli Scorpion Sync (http://www.motorcyclistonline.com/2009/buell/lightning/cityx_xb9sx/specifications/26715/05/tires.html). Aika hyvin ovat kestäneet, vieläkin on milli takana ja pari edessä jäljellä, mutta TUV:n ja oman turvallisuuden takia vaihto on nyt ajankohtainen. Kysyin mopodealerilta hintaa kierrokselle ja sanoinvat kierroksen hinnaksi yli 700 euroa. Melkoista hinnoittelua?

Bartholomew
30.04.2011, 01:34
Tulipahan mopoilu kausi vihdoin avattua. Ja eikös sieltä jo ensimmäinen murhaaja puskenut 60 alueella suoraan eteen. No onneksi olin sen verta skarppina, että ehdin jarruttamaan ennen osumaa. Mutta kyllä vitutti! Kyllä mä ymmärrän, että virheitä sattuu liikenteessä, mutta jos minä ajan autoletkan perässä niin miten helvetissä voi edes tulla mieleen täräyttää autolla eteen muina miehinä?

No tämän välikohtauksen kun unohtaa, niin oli kyllä pirun hauskaa pitkästä aikaa. Pitänee joku pidempi reissu kehitellä tänä vuonna. Alpit on oma haaveeni, mutta se taitaa erinäisistä syistä jäädä kuitenkin vielä tänä vuonna väliin. No toivottavasti sinne vielä joku päivä pääsen kurvailemaan. Jos nyt kesälomalla vaikka kävisi ihan tuossa jossain ahvenanmaalla kiertelemässä. Onko jollain muuten hyviä vinkkejä tuonne ahvenanmaan suunnille?

Turder
30.04.2011, 09:08
Matkapyörään en kyllä suosittele noita käytettyjä ratanakkeja...

Jep, sporttipyörät mielessä kirjoittelin.

Bo'er, katso mynetmoton nettisivut (http://www.mynetmoto.com/). Itse tilasin renkaat sieltä ja toimi kuin se junan vessa. Ei taida Saksassa enää monikaan liike pitää renkaita hyllyssä kun kaikki tilaa halvemmalla nettifirmoista. Ne voi myös tilata suoraan liikkeeseen kun sopii asiasta ensin ja kun nakit perillä, ajaa mopon sinne renkaanvaihtoon.

Bo'er
30.04.2011, 09:40
Kiitti vaan tuosta linkistä. Siellä nuo samat renkaat maksavat:
Takarengas: 155,12 € 180/55 ZR 17 M/C TL 73W SCORPION SYNC (http://www.mynetmoto.com/motorradreifen_details.cfm/artikelnr/tepga020853106/pirelli_180/55_zr_17_m/c_tl_73w_scorpion_sync.html)
Eturengas: 82,68 € Pirelli Scorpion Sync120/70 ZR17 58W (http://www.mynetmoto.com/motorradreifen_details.cfm/artikelnr/tepga040879634/pirelli_120/70_r_17_m/c_tl_58h_scorpion_sync.html)

Täytyy kyllä ihmetellä oman dealerin kusetusta, heillä hinnat oli suunnilleen näin: takarengas 300€, eturengas 200€ ja työ kierrätysmaksuineen 200€. Muuten tuolla HD liikkeessä (http://www.house-of-flames.com/front_content.php?idcat=169) kaikki on mennyt mukavan asiallisesti ja rennosti. Nyt varmaan koitetaan ulkomaalaista kusettaa oikein urakalla.

Edit: Tuli sitten paikallisessa rengasliikkeessä vierailtua ja renkaat ostettua. Kierros Metzelerin M3:a töineen kaikkineen tulee maksamaan 281 euroa.

Datsun
30.04.2011, 15:21
Tuota noin - minä kiinnitin tuossa haluamassasi pyörässä heti huomiota noihin sivulaukkuihin. Itselläni oli K12S:ssä samanlaiset ostohetkellä, mutta ne piti aika nopeasti vaihtaa isompiin ja samalla rakentaa uusille oma telineensä.
Noihin pikkulaukkuihin ei mahdu paljon mitään tavaraa eivätkä ne edes pidä vettä, niissä on tosin vedenpitävät sisäpussit.

Itse pyörähän on kyllä hieno, moderni, remmivetoinen matkapyörä, jolla lienee huolettomia kilometrejä edessään rutkasti.

Toisena huomioni kiinnittyi hintaan eli, jos haluaisit pikkuisen isompaa pyörää, tuolla hinnalla löytyisi pikkuisen käytettyjä Bemarin isompia malleja valita asti:
esim. joku R 1150/1200 ST/RT olisi jo ihan täysiverinen matkapyörä - tosin selkeästi raskaampi kuin tuo F 800 ST.

Sorry, jos aiheutin päänvaivaa.
Älä huoli, et aiheuttanut päänvaivaa, mukavahan näillä asioilla on spekuloida.

Tuo kyseinen pyörä on pikkuisen tyyris kyllä, saattaisin koejaa tässä joku päivä jonkun näistä:

BMW F 800 ST 800 cm³ 2008 - Moottoripyörä - Nettimoto (http://www.nettimoto.com/bmw/f/1104680)
tai
BMW F 800 ST 800 cm³ 2009 - Moottoripyörä - Nettimoto (http://www.nettimoto.com/bmw/f/1114645)
tai
BMW F 800 ST 800 cm³ 2009 - Moottoripyörä - Nettimoto (http://www.nettimoto.com/bmw/f/1092342)

Mukavaa on se, että alla on kaksipyöräinen. Voi ihan rauhassa katella ja fiilistellä vaikka koko kesän - ei ole kiirettä minkään hankinnan kanssa. Voi toki olla kun käy tuommoisen koeajamassa ei vanha enää miellytäkään :)

AJTSS
06.05.2011, 16:07
Moro,

naatitaan nyt kun saadaan taas kirjotella pelikiellon jälkeen, toivottavasti ei tule tämän viestin takia sitten elinikäistä...

Tosiaan, kevarin osto on edessä, vielä kolme teoriatuntia ja ajotunnit niin alkaa olee inssiä, käsittelyä ja teoriakoetta vailla kortti taskussa.

Kuukausi tosiaan menee, ennenkuin kortti on taskussa, noin suunnilleen.

Mutta, keskitytäänpä nyt asiaan. 2-t on päätetty ostaa, ja tässä ensi viikon lauantaina mennään katsomaan yhtä Cagiva Mitoa! Mielipiteitä?

Omasta mielestä Mito on todella nätti, perä on tosi hieno. Siis nyt puhutaan vähän vanhemmista Mitoista, 03-mallia menen kattelemaan silloin!

Tässä vielä linkki pärrään!

Nettimoto ilmoitus - nettimoto.com - Cagiva Mito 03 (http://www.nettimoto.com/cagiva/mito/1115491) (ja tosiaan linkki vie nettimoto.comiin)

Myyjä vaikutti ainakin rehdiltä kaverilta, kun juteltiin. 300 kilsaa tosiaan tuonne, mutta ei auta, onneksi MP-Racing tuo Mitoa maahan niin saa sieltä sitten varaosaa jos laukeaa :) Nyt pitää kyllä panostaa kunnon öljyihin, onko mitään ideoita hyväksi öljyksi?

Mitolla vissiin menee matka-ajokin ihan hyvin? Kun 2-tahdit ei yleensä ole mitään hyviä matka-ajossa, mutta Mito kuitenkin menee tt:nä sen 170. Taitaa olla kulkupuoleltaan yksi kovimmista peleistä kevaripuolelta.

Jämerä
06.05.2011, 23:59
Moro,...

Täällä mp-ketjussa taitaa olla porukka sen verran vanhaa että piikkiajat on jäänyt taakse jo vuosia sitten. Enpä itsekään enää piikillä päristele, mutta kai tähän voi jonkinlaisen näkemyksen heittää.

2-t piikeistä voisi kirjoittaa vaikka kirjan näin omien kokemusten pohjalta. Mulla oli pari vuotta Yamahan Tzr-rr. Hieno peli, silloin yleensä kun toimi. Mutta tosiaan 2-tahtisen ostaminen on aina vähän riskihomma. Toisaalta kyllä minäkin mieluummin ajoin piikki-iässä pyörällä josta lähti se 30 hevosvoimaa kuin nelitahdilla vaikka se sitten kieltämättä näkyikin huoltokuluissa. Eipä silti on siinä 2-tahdissa vain jotain niin hienoa. Välillä on tullu eläteltyä sellaista ajatusta että ostaisi 250 kuutioisen kaksitahtisen. Jumalauta että Suzuki RGV ois hieno peli. Siihen asti kunnes pakoaukonsäätimet tippuu sylinteriin...

Mitolla oli ainakin omana piikkiaikana vähän huono maine noin niin kuin luotettavuuden kannalta, mutta toisaalta ei mikään 2-t piikki kestä ilman hyvää huoltoa. Ja sehän tarkoittaa sitten sitä, että mäntää saa vaihtaa viimeistään siinä 12tkm välein, Miton kohdalla tosin vaihtaisin suosiolla kymppitonnin välein. Pinnoitettu sylinteri on nimittäin aika kallis vaihtaa jos männänrengas päättää katketa. Kannattaa sitten kysellä myyjältä, että mitä pyörään on vaihdettu ja milloin. Noilla kilometreillä tuskin on vielä koneen alakertaa edes avattu. No kyllä runkolaakereilla yleensä ajaa ainakin sen 30tkm.

Mitä mä oon tässä yrittänyt sanoa, niin 2t piikin ostaminen muuten kun uutena on aina enemmän tai vähemmän riskipeliä. Jos litratehoa on luokkaa 250 hevosvoimaa/litra ja kun piikeillä harvemmin ajetaan kovinkaan hellästi niin siellä on ihan varmasti myynnissä myös totaalisia pommeja. Mutta jos oot päättänyt ostaa 2-t piikin niin ihan hyvältä vaihtoehdolta toi vaikuttaa. Kannattaa tosiaan tsekata huoltohistoria mahdollisimman tarkasti ja muutenkin koittaa kuulostella onko omistaja pitänyt huolta pyörästään. Ja öljyihin kannattaa tosiaan panostaa. Ite suosittelisin motulin 710:ä jos kukkaro vaan kestää. Ainiin ja kannattaa tarkistaa pakoaukonsäätimen toiminta. En tiedä Mitossa miten kyseinen värkki tarkistetaan, mutta eiköhän jostain netin syövereistä löydy vastaus.

Niin ja Miton kulkupuolesta sen verran, että ton aikakauden piikeistä varmaan aika samalla viivalla Aprilia RS:n kanssa ainakin noin tehtaan papereissa. Kyllä sillä siis korttinsa saa hyllylle vaikka ei ihan pärjääkkään tehojensa puolesta 90-luvun puolen välin Aprilioille ja Cagivoille.

Kai tähän vois jotain laittaa omasta pyörätilanteesta tällä hetkellä. Kawa on myynnissä kiitos suuntaansa 50km kesätyömatkan. Joo huono selitys, mutta sadekelillä auto on vaan mukavampi. Eiköhän pyörätön kesä nosta kuitenkin taas pyöräkuumeen sen verran korkealle, että allekirjoittanutkin joutuu uuden pyörän jossain vaiheessa hankkimaan.

Turder
07.05.2011, 10:24
Osta spegulaattori Aprilia RS250 (http://en.wikipedia.org/wiki/Aprilia_RS250). On RGV:n koneella mutta nykyaikaisemmalla rungolla, alustalla ja jarruilla. On muuten uskomaton peli ajella mutkissa. Isoihin pyöriin tottuneelle se kääntyvyys ja ketteryys on ilmiömäistä. Eikä maksa paljoa, tosin joutuu hankkimaan ulkomailta kun Suomessa noita ei ole kuin muutamia.

Minusta 2t-pyörää ei kannata pelätä huoltojen osalta. Totta on, että niitä saa rassata enemmän kuin 4t-konetta, mutta vastapainona osat ovat halpoja ja huollot helppo tehdä. Joku männänvaihtokin menee kun ensin tekee sen esim. asian osaavan kaverin kanssa tai tavailee huoltomanuaalia huolella ajatuksen kera. Sitten saa jo seuraavalla kerralla sen paljon helpommin tehtyä itse. Lisäksi siinä oppii hyvin moottorin konstruktion, toimintaperiaatteen jne. muita hyödyllisiä tietoja ja taitoja sekä pääsee hyvin harrastuksen pariin.

AJTSS
07.05.2011, 10:52
Mitolla oli ainakin omana piikkiaikana vähän huono maine noin niin kuin luotettavuuden kannalta, mutta toisaalta ei mikään 2-t piikki kestä ilman hyvää huoltoa. Ja sehän tarkoittaa sitten sitä, että mäntää saa vaihtaa viimeistään siinä 12tkm välein, Miton kohdalla tosin vaihtaisin suosiolla kymppitonnin välein. Pinnoitettu sylinteri on nimittäin aika kallis vaihtaa jos männänrengas päättää katketa. Kannattaa sitten kysellä myyjältä, että mitä pyörään on vaihdettu ja milloin. Noilla kilometreillä tuskin on vielä koneen alakertaa edes avattu. No kyllä runkolaakereilla yleensä ajaa ainakin sen 30tkm.

Minusta 2t-pyörää ei kannata pelätä huoltojen osalta. Totta on, että niitä saa rassata enemmän kuin 4t-konetta, mutta vastapainona osat ovat halpoja ja huollot helppo tehdä. Joku männänvaihtokin menee kun ensin tekee sen esim. asian osaavan kaverin kanssa tai tavailee huoltomanuaalia huolella ajatuksen kera. Sitten saa jo seuraavalla kerralla sen paljon helpommin tehtyä itse. Lisäksi siinä oppii hyvin moottorin konstruktion, toimintaperiaatteen jne. muita hyödyllisiä tietoja ja taitoja sekä pääsee hyvin harrastuksen pariin.

Kiitos hyvistä mielipiteistä!

Juu, olen kuullut juttua että männät kyllä pitää vaihella, aika useasti. En tosin tiedä, oliko pelkkää myyntipuhetta, kun entinen omistaja sanoi mulle että kun tuota ei ole kuin täystehosena pidetty, eli aina kurittomana ajeltu, niin mäntä kestäisi 20tkm! Siihen on kyllä vähän vaikea uskoa, ja pitää vähän jututtaa kaveria vielä kun mennään kattomaan/hakemaan Mito pois. Sanoi vielä että jos kuristettuna ajelee niin se on sitten se mikä sen männän saa vaihtokuntoon 10tkm:ssa.

Tosiaan, öljyihin on nyt kyllä pakko panostaa, vaikka kyllähän se kirpaisee kun katselee niitä hintoja!

Uuden kypäränkin aattelin ostaa, varmaan päältä kahdensadan pitää rahaa käyttää jotta saa hyvän, vanhasta mennyt pintajännite jo... Muutenkin se on just semmonen 100e muovikökkö ettei sillä mieli tee kolaria ajaa, ei tosin tee mieli vaikka olis kalliskin kypärä!

Mopoissa olen jo siihen tottunut että sylinteriä saa auki ottaa, ei ole siinä mulle mitään uutta, eiköhän se mene samanlailla tässä että sylinteri vaan poraukseen ja uus mäntä vaan tilalle, eikai se sen kummenpaa ole kuin 50cc mopossa?

Entinen omistaja vaikutti rehdiltä kaverilta, ja oli oli korjannut Miton tyyppivikoja pari, en nyt muista mitkä ne oli tosin! Mutta tosiaan sen Miton todellisen kunnon näkee sit kun käy kattomassa. Jännä nähä miten ajoasento sopii mulle kun en kyykkyä ennen ole ajanut.

Itseasiassa itekkin olin kääntymässä jo Yammun WR125X:n puoleen, mutta lopulta se hinta tuli vastaan... Vaikka Mitossa menee enemmän huoltokulunkeihin niin kun Miton saa parilla tonnilla niin Yammuun pitää heittää toinen samanlainen että saa sen alle. Ja tytöt tykkää Mitosta :P

E: Muuten, tätäkö Motulia meinasit spegulaattori? http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=661
Ei tuo nyt älyttömän kallista ole.

Muuten, kun tätä tosiaan olen katsonut:
Nettimoto - Cagiva Mito - siirtyy Nettimoto.com sivustolle (http://www.nettimoto.com/cagiva/mito/1115491)

Niin mitä mieltä olette tuosta käyntiäänestä? Noitten kuvien alakulmassa on sellanen painike ja kun sitä painaa niin lähtee video jossa on sitten käyntivideo :)

Zamboni
07.05.2011, 16:08
Kiitos hyvistä mielipiteistä!

Tosiaan, öljyihin on nyt kyllä pakko panostaa, vaikka kyllähän se kirpaisee kun katselee niitä hintoja!

Uuden kypäränkin aattelin ostaa, varmaan päältä kahdensadan pitää rahaa käyttää jotta saa hyvän, vanhasta mennyt pintajännite jo... Muutenkin se on just semmonen 100e muovikökkö ettei sillä mieli tee kolaria ajaa, ei tosin tee mieli vaikka olis kalliskin kypärä!

Mopoissa olen jo siihen tottunut että sylinteriä saa auki ottaa, ei ole siinä mulle mitään uutta, eiköhän se mene samanlailla tässä että sylinteri vaan poraukseen ja uus mäntä vaan tilalle, eikai se sen kummenpaa ole kuin 50cc mopossa?.

Näihin kommentoidakseni, niin tuo motul on kyllä perhanan hyvää kamaa. Käytän sitä mikroautossa, ja ei kyllä paljoa savuta, jos vertaa muihin halvemman luokan öljyihin. Ja laadukkaalla öljyllä voi halutessaan ajaa aavistuksen pienemmällä prosentillakin, vaikkei siitä säästöhyötyä juuri saa.

Kypärä kannattaa hommata kerrasta hyvä ja laittaa siihen vaikka 300€. Pinlock-kalvo visiirissä on erinomainen aamun viileillä keleillä ja muutenkin kosteilla säillä. Muuten pintajännitys kypärässä on sitä essonbaarilegendaa:) Muidenkin varusteiden osalta kannattaa jättää halvimmat hyllyyn ja ostaa parasta, mitä kukkaro vaan kestää. Silloin kaappiin ei kerry hyviä ja huonoja vaan pelkästään hyviä. Varusteet ovat kuitenkin aika pitkäikäisiä ellei niistä kasva ulos pituus- tai leveyssuunnassa.

2-t koneen avaus on simppeli homma männänvaihdon osalta. Samalla kannattaa käyttää sylinteri mitattavana jossain korjaamossa, vai oliko tuossa joku pinnoitettu sylinteri? Silloin ei tarvitse miettiä ylikokoja. Mittaus maksaa sen 0-20€ ja on 5 minuutin homma. Mutta jos olet mopon koneita avannut, niin nää ei sen ihmeellisempiä ole. Samat perusosat löytyy vähän isommassa koossa. Yleensä mitään erikoistyökalujakaan ei tarvita.

Menestystä vaan inssiin ja baanalle.

Turder
07.05.2011, 17:22
Castrol TTS on myös hyvä 2t-öljy. Ilmeisesti se kuitenkin korvautuu nyt uudella, olikohan joku Power One tms.

Välttämättä männänvaihdossa ei tarvitse tehdä muuta kuin uusia mäntä (+ mahd. laakerit). Monissa 2t-laitteissa on pinnoite sylinterin seinämissä ja jos se on ok-kunnossa niin uutta mäntää vaan sisälle eikä sylinteriä tarvitse porata eikä edes hoonata.

Männänvaihtovali riippuu paljon käytöstä ja öljyistä. Koneen huolellinen lämmitys säästää paljon. Usein tekee oikein pahaa kun nykyajan kevarijampat vetää kylmällä koneella kiekat tappiin. Usein valmistajien suositukset männänvaihdolle ovat 10-20tkm välein. Itse ajoin aikanaan kevarilla (Honda CRM 125R) melkein 25tkm samalla männällä. Hyvin pelasi. Kannattaa toki katsella mitä valmistaja suosittelee ja lueskella esim. motot.netistä mitä porukka noille tekee ja millä kilsoilla.

AJTSS
08.05.2011, 18:42
TTS kuulemma savuttaa kovin.

Mutta, hävisi näköjään tuo mun kysymykseni äsken tonne muitten viestien syövereihin, kun sen omaan viestiini jälkikäteen vasta muokkasin.

Eli: Cagiva Mito - Nettimoto.com - siirtyy nettimoto.comiin (http://www.nettimoto.com/cagiva/mito/1115491)

Niin, kun tuossa on tuo käyntiääni video, niin mitä mieltä olette käyntiäänistä? Onko hyvän kuuloset? Mä en tosta mitään sivuääntä huomannut, en tosin mikään asiantuntija näissä ole, eli huomasitteko te mitään sivuääniä?

Turder
08.05.2011, 21:48
Enpä osaa sanoa tuon videon perusteella mahdollisista vioista tai oudoista sivuäänistä, minusta kuulostaa normaalilta. Usein jos olisi esim. laakerivikaa niin sen lähinnä kuulee aivan koneen kyljestä tai tuntee pienenä normaalista poikkeavana tärinänä, mikä on kyllä melko hankala havaita ns. kylmiltään kun pyörä on muutenkin uusi ja kaikki tuntuu oudolta. Omistaja tai pitkään pyörällä ajanut voi sen erottaa. Tai jos vertaa paria pyörää keskenään. Kerran muistan kevariajoilta kun kaverille oltiin ostamassa TZR:ää ja päästiin kokeilemaan 2 yksilöä lähes vierekkäin. Oli aika maailmanlopun soundit ja värinät toisessa, huomasi helposti, että isompi remppa on ajankohtainen.

Meillä nuoremmat käyttää TTS:ää tuorevoitelussa (kokemusta 50cc, 125cc ja 250cc pyöristä) ja ei mielestäni savuta kuin kylmänä startissa. Varsinkin tuon puolikkaan perässä kun ajaa niin ei tule yhtään savua ajossa. Tosin katit voi poistaa suurimmat käryt. Mutta varmasti muitakin hyviä öljyjä on.

Datsun
09.05.2011, 23:56
Onko kokemuksia Suzuki Bandit-pyöristä? Niistä 1200 tai 1250-kuutioisista lähinnä? Joku näille pyörille omistettu keskusteluforumi tuli vastaan mutta enhän mä tollasiin prätkähanuihin luota.

Sopiiko tämmöiselle melkein 190 cm ihmiselle? Kannattaako lähteä koeajelemaan? Kauhia matkapyöräkuume päällä, prkl.

Warthog
13.05.2011, 00:29
Onko kokemuksia Suzuki Bandit-pyöristä? Niistä 1200 tai 1250-kuutioisista lähinnä? Joku näille pyörille omistettu keskusteluforumi tuli vastaan mutta enhän mä tollasiin prätkähanuihin luota.

Sopiiko tämmöiselle melkein 190 cm ihmiselle? Kannattaako lähteä koeajelemaan? Kauhia matkapyöräkuume päällä, prkl.

Onhan tuo aivan loistava peruspyörä. Jonkin verran olen 1200 kuutioisella ajellut, mutta omana ei ole ollut. Hyvin vastaava kuin muutkin Suzukin perusmallit ja riippuen vuosimallista, niin ainakin muistaakseni ennen vuotta 2006 myydyt omaavat vanhan mallin koneen joka kestää mitä vain eikä varmaan kukaan ole ihmiskunnan historiassa sitä ajamalla rikki saanut (Saman sarjan koneita löytyy useimmista Suzukeista, kuten GSX-F malleista mutta pienempänä).

Pyörä itsessään ei tarjoa mitään erikoisen ihmeellistä kuin varman ja mukavan ajonautinnon.

Kuulemma aivan rajattomasti löytyy erilaisia varaosia ja virityspalikoita ko. malliin, jos haluaa siitä muokata mieleisensä tai jos jotain osia tarvitsee ihan korjausmielessä. Pyörä on sangen yleinen ja ostettu malli, joten sen saanee helposti sitten aikanaan myös kaupaksi.

En ole 190cm, mutta uskallan väittää, että se sopii kokoisellesi.

Datsun
14.05.2011, 14:00
Onhan tuo aivan loistava peruspyörä...
Mä olen menossa tod. näk. lähipäivinä koeajamaan tuota: Suzuki GSF 1250 S Bandit 1 300 cm³ 2007 - Moottoripyörä - Nettimoto (http://www.nettimoto.com/suzuki/gsf/1103494)

Punainen väri tuntui ensin vähän järkyttävältä kun haluaisin kaikkien kulkuvälineideni olevan aina mustia. Mutta...mun mielestäni tuo on todella hieno. Metalliväri vielä! No, katotaan miltä se livenä vaikuttaa.

Julkinen kiitos myös nimimerkille Surukuku joka on kirjoitukieltonsa aikana laittanut privana mp-viestejä. Kiitos!

AJTSS
14.05.2011, 23:06
Tuli hommattua Mito, ajotuntumaltaan erinomainen, jarrut loistavat! Yksi pieni mutta tosin :D Jossain startin releen ja koneen välissä on joku kosketushäikkä, koska välillä ei sytytä ja silloin tällöin sytyttää. Noh, huomenna katellaan lisää, ruiskin vähän crc:tä ja putsailen jos on hapettumaa, tai vaikka johto just irtoamassa niin paikataan. Sit jos ei sillä tokene niin startin rele varmaan uusiksi.

Jos ei sen jälkeen ala pelittää niin alkaa v-käyrä nousemaan...

Mielenkiintoiseksi asiasta teke se, että kun käytiin pärrä ostamassa tuolta 250km päästä, ja ajomatkaa oli tosiaan ihan tarpeeksi, niin siellä lähti vielä käyntiin. Eiköhän siellä jossain kuljetuksen vaiheessa ole katkennut joku johto tms.

On tää jotain niin erilaista kuin mopo, enää vaan kortti...

E: Putsailin sähköpuolet ja suihkin contact cleaneria niin alkoi toimimaan, toivottavasti ei enään ilmene mitään ongelmia :)

Zamboni
15.05.2011, 14:16

Kyllä siinä tilat riittää. Mulla on nyt toi 650-koneinen F-malli ja siinä ainakin sopii pyöriä ja vaihdella asentoa. Penkki ei aivan ole matkamallitasoa ja perseen saa pitemmillä siirtymillä puutumaan, mut pari tuntia kerralla menee vielä. Mulla on tosin eri istuin kuin tuossa. Tanko on leveä ja polvikulma vielä mieto. Käsille tulee hieman painoa, joten ei ole ihan pystyssäistuttava.

Painoa tuossa on, koska on teräsputkirungolla. Se saattaa alkuun tuntua oudolta, kun sulla tais olla se Dakar tällä hetkellä. Oma on 241 kg nesteet sisässä ja tuo isompikoneinen lienee muutaman kilon painavampi. Muuten se on aika peruskamaa. Ei huippu missään eikä kyllä huonokaan oikein missään. Koneessa pitäisi olla foorumeitten mukaan enemmän tehoa kuin tuo kerrottu 98 hv. Väittävät, että tuon verran pitäisi irrota jo takapyörällä. Muutenkin moottorina se on alhaalta n. 2000 rpm hyvin vääntävä ja semmoinen eleetön isolohko.

Datsun
17.05.2011, 17:30
Mä olen menossa tod. näk. lähipäivinä koeajamaan tuota: Suzuki GSF 1250 S Bandit 1 300 cm³ 2007 - Moottoripyörä - Nettimoto (http://www.nettimoto.com/suzuki/gsf/1103494)
No myytyhän se jo oli. Perkeles. Mutta etsintä jatkuu, onhan noita tuommoisia vaikka kuinka paljon, sen kun valitsee vaan. Eiks.

Datsun
19.05.2011, 19:16
No myytyhän se jo oli. Perkeles. Mutta etsintä jatkuu, onhan noita tuommoisia vaikka kuinka paljon, sen kun valitsee vaan. Eiks.
Tämä Bandit (http://www.motopalsta.fi/kauppiaat/Tuusmotor+Oy/16/0/112629/0) on nyt koeajettu.
Mahtava, aivan mahtava peli! Olen ihan myyty, pyörä ei tosin vielä. Mutta olen tässä pari tuntia koettanut miettiä miksi en hankkisi tuota - enkä kyllä keksi. OK, sitä alakatetta tässä ei nyt sitten ole, mutta sen saa jälkiasennuksena ja maksaa n. 500. Ehkä voisin sen hankkiakin? Saa nähdä.

Mahtava vääntö, aivan superhelppo käsiteltävä sekä hyvä ajoasento...pankkiin kai tässä sitten on mentävä. Huh.

Linkki vie Tuusmotorin sivuille.

John Copter
19.05.2011, 21:25
Mahtava vääntö, aivan superhelppo käsiteltävä sekä hyvä ajoasento...pankkiin kai tässä sitten on mentävä. Huh.

Frendillä on tommonen, diggaa helvetisti ajaa sillä, ainoo et on joskus kai mällätty vehje ja piti stongat ja muut suoristaa, meni prkl ostamaan sen ilman mua eikä muuta tehnyt ku koeajo sen. Ei tutkimut mitään paikkoja sen tarkemmin.
Kuitenkin, vääntöä sekin kehuu. Ainoo mikä on jos johonkin lähdetään kimpassa ajamaan niin mulla kun on sportti niin se tuppaa jäämään mutkasilla osuuksilla.

Mutta sen kehun määrällä mitä sieltä on tullut niin suosittelen.

Ramchester
19.05.2011, 21:37
Ei pitäisi taas ollenkaan päästä pyöräilykärpästä puremaan, mutta onko kellään tietoa noista uusista Triumpheista? Kyykkypyörää tai HD:tä en tule koskaan ostamaan, mutta tuollainen Bonneville tai Thrxuton vaikuttaisi aika mukavalta vehkeeltä muutaman kilometrin työmatkoille.

John Copter
22.05.2011, 19:50
Tuli käytyä Snappertuna - Fagervik tie (1050) tarkistamassa talven jäljiltä, eikä routa pahemmin ollut tehnyt tuhojaan. Muutama repeämä siellä täällä, mutta melko rauhassa saa painella menemään.
Niille joilla on mahdollisuus tuo tie päästä ajamaan niin suosittelen erittäin lämpimästi. Mutkaa mutka perään ja suht hiljaista joten saa rauhassa päästellä. Rajoituskin suurimman osan 80 kilsaa tunnissa niin kortistakin on vaikea päästä eroon.

Datsun
31.05.2011, 15:00
Tämä Bandit (http://www.motopalsta.fi/kauppiaat/Tuusmotor+Oy/16/0/112629/0) on nyt koeajettu.
Mahtava, aivan mahtava peli! Olen ihan myyty, pyörä ei tosin vielä. Mutta olen tässä pari tuntia koettanut miettiä miksi en hankkisi tuota - enkä kyllä keksi. OK, sitä alakatetta tässä ei nyt sitten ole, mutta sen saa jälkiasennuksena ja maksaa n. 500. Ehkä voisin sen hankkiakin? Saa nähdä.

Linkki vie Tuusmotorin sivuille.
Tuo on nyt minun. MINUN! Tai pankinhan se on. Mutta mä sillä ajan, ei pankki! Niauuuu!

Zamboni
31.05.2011, 16:54
Sillä lailla!
Näkyy olevan samanlainen SW-Motechin peräteline kun mullakin. Tarkista sen kiinnitysruuvit pari kertaa kesässä, sillä mulla on pari kertaa ne lähtenyt löystymään.

12961
31.05.2011, 21:41
Ei pitäisi taas ollenkaan päästä pyöräilykärpästä puremaan, mutta onko kellään tietoa noista uusista Triumpheista? Kyykkypyörää tai HD:tä en tule koskaan ostamaan, mutta tuollainen Bonneville tai Thrxuton vaikuttaisi aika mukavalta vehkeeltä muutaman kilometrin työmatkoille.

Mulla on speedmaster, eli käytännössä samalla tekniikalla oleva, hiukan cruiserimaisempi versio. Tuo on todella mainio peli, olkoonkin vähän ajettu, mutta laadukas ja hiukan erilainen kuin tusinajapsit. Ihan luotettaviksi nuo ovat osoittautuneet myös muutoin.

Speedmasteriakaan ei kannata pelätä, ajoasento ei ole kovin customimainen vaan muistuttaa lähinnä pappatunturia. Mutkateistä tuntuu myös pitävän ihan eri tapaan kuin vaikkapa hd sportster, kallistusvaraa on mukavasti eikä pyörä hätkähdä agressiivisempaakaan ajoa. "customiksi" tuo on kevyt olematta kuitenkaan mitoiltaan pieni.

Kaikenkaikkiaan, kivoja retropyöriä uudella tekniikalla nämä kaksipyttyiset, 865cc trumpat.

Datsun
02.06.2011, 10:13
Lähen nyt vähän tutustumaan Banditin kulkupuoleen. Edessä n. 300 km:n siivu ja sunnuntaiaamuna sama takaisin päin.

Oikein kuumottaa jo, eipä ole pitkästä aikaa mopon selkään hyppääminen JÄNNITTÄNYT näin! Oih! Datsun sydän Suzuki.

AJTSS
02.06.2011, 12:48
Noniin, teoriakoe läpäistiin tiistaina, ensi viikon keskiviikkona sitten se pahamaineinen inssi ja käsittelykoe, jotenkin tuon pujottelun kanssa oli viimeksi ongelmia, ei oikein tahtonut taittua ja piti laittaa jalkaa maahaan. 1/3 sain sitten onnistuneesti tehtyä, kerran tosin kusin siihen kun käytin etujarrua, jonka vuoksi meni tasapaino sitten ihan tyystin.

Mutta onko täällä mekaanikkomiehiä/naisia?
Vaihdoin nimittäin Mitosta jarrupalat takaa, ja samalla vanhat jarrunesteet vittuun systeemistä. Noh, nyt tuli sit ongelma eteen, kun luulin ilmanneeni kaiken oikein ja niin edelleen, mutta eipä ota jarrut kiinni, ei sitten yhtään. Missähän mahtoi mennä vikaan? Tässähän on Brembon mainiot jarrut.
Kun siinä osassa mihin laitetaan nesteet, siinä on niitä muovisia juttuja, pitääkö niiden olla paikallaan vai poissa sieltä kun sitä nestettä lisätään?

Mitossa on myös vissiin akku ihan finaalissa, tai nesteet hävöksissä, en tiedä kumpaa. Ei pidä jännitettä nimittäin yhtään.

Turder
02.06.2011, 13:22
Todennäköisesti jossain on ilmaa. Kokeile jättää esimerkiksi jarrupoljin pohjaan jollain painolla tms. yön yli ja kokeile sitten ilmata.

Tarkoitat ilmeisesti nestesäiliön korkin tiivistettä ja sellaista mustaa "lutteroa", joka on säiliön sisällä? Ne kaikki tulee ottaa pois silloin kun lisää nestettä, eli nestettä lisätessä sinun tulisi nähdä nestesäiliön pohja ja reikä, josta pääsylinteri imee nestettä. Usein tuon kumilutteron päälle on kerääntynyt nestettä ja sakkaa mutta sen päälle ei kannata kaataa uutta nestettä, koska se ei kunnolla pääse siitä nestesäiliöön. Kannattaa täyttää säiliötä varovasti, koska kun laitat nuo muoviosat siihen paikoilleen, nostaa ne nestepintaa ja helposti neste tulvii sitten yli. Huomioi myös, että jarruneste syövyttää maalin nopeasti, joten kannattaa olla tarkkana, ettei sitä pääse roiskumaan.

Itse ilmaan jarrut siten, että laitan jarrusatulan ilmausnippaan muoviletkun ja vanhan limsapullon toiseen päähän jonne vanhat nesteet valuvat. Sitten nestesäiliön korkki auki, ilmaruuvi auki ja alkaa rauhallisesti pumppaamaan jarrukahvasta/-polkimesta vanhoja nesteitä ulos. Kun nestesäiliö on lähes tyhjä, laitan sinne uutta nestettä. Kannattaa olla tarkkana, ettei pääse säiliö tyhjäksi, koska sitten imaisee ilmaa systeemiin, mikä tuottaa myöhemmin päänvaivaa. Tuota rauhallista pumppausta ja täyttöä jatketaan niin kauan kunnes muoviletkuun alkaa tulemaan tuoretta nestettä ilmausruuvista. Sitten vaan sopivasti nestettä säiliöön, viimeinen pumppaus ja ilmaruuvi kiinni. Sitten vielä kokeilee ilmata (pumppausta, kahva pohjaan ja ilmaruuvi käytetään auki) varmuuden vuoksi, mutta lähes poikkeuksetta järjestelmään ei ole mennyt ilmaa ja jarrut pelittää hienosti.

Jos vanhat nesteet ovat ihan tervaa, voi ne imaista pois vaikka lääkeruiskulla, eikä niitä kannata pumpata turhaan järjestelmän läpi. Nesteet voi puskea myös "väärinpäin" eli lääkeruiskulla nesteet sisään ilmaruuvista. Tämä auttaa monesti jos järjestelmään tahtoo jäädä ilmaa helposti.

Osta suosiolla uusi akku, taitaa maksaa jonkun parikymppiä kevareihin?

Datsunille onnea uudesta pyörästä!

Jakke Huuliparta
03.06.2011, 10:29
Tuli käytyä Snappertuna - Fagervik tie (1050) tarkistamassa talven jäljiltä, eikä routa pahemmin ollut tehnyt tuhojaan. Muutama repeämä siellä täällä, mutta melko rauhassa saa painella menemään.
Niille joilla on mahdollisuus tuo tie päästä ajamaan niin suosittelen erittäin lämpimästi. Mutkaa mutka perään ja suht hiljaista joten saa rauhassa päästellä. Rajoituskin suurimman osan 80 kilsaa tunnissa niin kortistakin on vaikea päästä eroon.

Kävin kurvailemassa tuota tietä eilen ja olihan mukavaa ajelua. Kuten sanottua, hyvässä kunnossa oli ja aika rauhassa sai pöristellä menemään. Kaksipyöräisiä oli mukavasti liikkeellä. Fagervikin Ruukki oli myös uusi tuttavuus, kiva pikku taukopaikka.

Datsun
06.06.2011, 13:59
Lähen nyt vähän tutustumaan Banditin kulkupuoleen. Edessä n. 300 km:n siivu ja sunnuntaiaamuna sama takaisin päin.

Oikein kuumottaa jo, eipä ole pitkästä aikaa mopon selkään hyppääminen JÄNNITTÄNYT näin! Oih! Datsun sydän Suzuki.
No nii! Jotain seitsemänsataa kilsaa Banditilla takana ja pitää kyllä todeta että ihan helvetin hyvä hankinta. Ajoasento on mulle sopivan ryhdikäs, eli ei liian kyykky. Pyörä on ihan ripeä, vaikka ei todellakaan mikään raketti - mutta vääntö on vallan uskomaton. Kutosvaihteella voi ihan huoletta tiputtaa nopeuden johonkin kolmeen-neljäänkymppiin ja mopo lähtee aivan mukisematta liikkeelle vaikka kierroksia ei taulussa ole kuin jotain 1 000. Kai nuo sitten ovat tuon tonnikolmesataisen koneen etuja.
Eikä ainakaan vielä ole kiusannut etujousien pohjaaminen kovissa jarrutuksissa joka kai oli ainakin vanhempien versioiden ongelma (mun on siis vm. 2009.)

Datsunille onnea uudesta pyörästä!
Kiitos! Torstaina pitää vielä 12 tkm huoltoon, näinköhän tulee eroahdistus heti?

AJTSS
08.06.2011, 16:02
Jes! Tänään oli tosiaan käsittelykoe ja inssi. Molemmat meni läpi. Ei löytänyt tutkinnonvastaanottaja mitään erikoista haukuttavaa mun ajosta, täytyy olla tyytyväinen! Alkuun kyllä jännitti vähän, mutta kyllä se jännitys haihtui aika nopeasti kun pääs pyörän päälle ja ajoon.

Tosiaan, Miton Bremboon ei suomesta mistään jarrusylinterin korjaussarjaa, joten pitää otella nyt sitä takajarrusylinteriä Italiasta asti, ajelen nyt varmaan tän viikon etujarrulla, kuitenkin se on se tärkeämpi jarru. Pitää vaan ottaa vähän rauhallisemmin, ettei tartte sit niin kovia äkkijarrutuksia tehdä kun yhellä jarrulla ajelee!

Mutta tyytyväinen olen, kaveri on kussut jo kaksi kertaa teoriakokeen, aloitti paljon aikasemmin tekemään kuin minä :)

Jämerä
08.06.2011, 16:36
Tilitetään nyt sitten tänne vaikka tää sopisi myös vitutus- tai ihmettelyketjuun. Eli mistä lähtien käytetyn pyörän myyminen on muuttunut näin helvetin vaikeaksi? Oon myynyt omaa ZXR 400:sta (vm. -96) nyt ehkä tollaisen kuuden viikon ajan enkä ole vieläkään päässyt eroon. Ekat pari viikkoa hinta oli liian korkealla, mutta tiputin sen aika nopeasti kyllä ihan kilpailukykyiselle tasolle verrattuna muihin kyseisenmallisiin pyöriin ja tällä hetkellä hinta on sitä luokkaa, että et mistään tästä maasta saa ko. pyörää yhtä halvalla (ainakaan toimivaa). Kilometrejä on tosin kertynyt melko paljon (46tkm), mutta toisaalta samassa hintaluokassa oleville pyörille niitä on kertynyt yleensä vielä paljon enemmän. Pyörä on kaatumaton ja kulutusosiltaan hyvässä kunnossa (renkaissa pintaa vielä ensi kesäksikin ja ketjurataspaketti vaihdettu vuosi sitten ym.) eikä siinä muutenkaan ole mitään vikoja.

Sen vielä ymmärtäisin jos porukkaa kävisi edes koeajamassa, mutta kun yhteydenottojakin on tullut tässä kuuden viikon aikana huimat kaksi. Toinen olikin sitten sellainen tapaus, että vituttaa vieläkin. Kaveri kävi koeajamassa kawaa vaimolleen ja totesi, että tää on hyvä ja lupasi tulla hakemaan seuraavana päivänä pyörän pois. Hintakin saatiin sovittua. Sitten sovittuna hakuajankohtana ihmettelen kun kaverista ei kuulu mitää ja parin tunnin päästä tulee viestiä, ettei ehdi sinä päivänä, mutta sovitaan maanantaina (tuolloin oli perjantai) uusi aika. Maanantaina ei sitten vastausta kuulunut ja päätin kysellä, että vieläkö kawa kiinnostaa, mutta eipä kaveri viittinyt edes tähän vastata. Jos tunnistit itsesi edellisestä niin haistappa paska...

Mutta tosiaan ihmetyttää että näinkö vaikeaksi se käytetyn pyörän myynti on mennyt? Vai onko kyseessä vain se, että suomalaisille ei kelpaa 400 kuutioiset kun pitää olla vähintään se Hayabusa jolla tehdään naapuri kateelliseksi. Se on tosin tullut mieleen, että myynnissä varmaan auttaisi, jos pyörä olisi 25kW:n papereissa, mutta silti on tää ihan käsittämättömän vaikeeta.

Warthog
09.06.2011, 09:50
Tilitetään nyt sitten tänne vaikka tää sopisi myös vitutus- tai ihmettelyketjuun. Eli mistä lähtien käytetyn pyörän myyminen on muuttunut näin helvetin vaikeaksi?

Sama juttu täällä...

Kävin tuossa alkuvuodesta noutamassa lähes uuden veroisen MV Agustan ja siinä vaiheessa oltiinkin sitten tilanteessa, että on 2 kpl mopoja tallissa.

Tammikuusta alkaen olen yrittänyt saada tuota GSX 750F Suizaa kaupaksi, mutta yhteydenottoja on tullut huimat kaksi-kolme. Hinta oli ensimmäisen kuukauden korkeahko, jonka jälkeen se on ollut valtakunnan halvimpia eikä siltikään... Pitää varmaan yrittää saada se jonkun firman myytäväksi.

Mutta on se todettava, että hyvä etten odotellut vanhasta eroon pääsemistä. Agustalla ajaminen on verrattavissa suoraan tajunnanräjäyttävään orgasmiin, vaikka pidemmällä matkalla vituttaakin penkin kovuus. Loistokaupat tein.

Turder
09.06.2011, 11:29
Onhan tuo myynti aika nihkeää. Koko ajan porukka roudaa pyöriä ulkomailta ja mutuilisin, että harrastusmäärät ovat ehkä pienessä laskussa (ainakin se vuosituhannen alkupuolen buumi on ohi). Seurauksena tästä on pieni ylitarjonta markkinoilla. Tietysti ostajalle tuo on hyvä tilanne.

Parin viime pyörän myynti on mennyt sinällään kivuttomasti, että ostajat ovat ostaneet ne näkemättä ja koeajamatta. 900 Hornetia aikanaan myytäessä oli ilmoitus ollut ehkä 2-3 viikkoa Nettimotossa ja pari hikistä sähköpostikyselyä tyyliin vaihdatko halkopinoon ja moottorikelkkaan. Sitten puhelin soi ja ostaja "varmisti" ilmoituksen tiedot (onhan kaatumaton jne.). Vakuutin tiedot oikeiksi sen kuinka nyt puhelimessa vaan voi ja lopuksi ostaja kysyi hinnasta. Pudotin pari sataa ja tämä kelpasi. Sanoi vielä siirtävänsä 500€ käsirahaa heti tililleni (näkyi tilillä heti puhelun jälkeen) ja pahoitteli vielä, että sori kun kestää pari viikkoa tulla noutamaan, koska ei ole pakua tai peräkärryä ja elettiin helmikuuta, joten ajamallakaan ei voi hakea. Eipä siinä, hyvin se lämpimässä tallissa säilyy ja tarjosinkin talvisäilytystä kevääseen asti. Noh, ilmeisesti kuume oli niin kova ja muutaman päivän päästä toi loput kauppasummasta ja mopo pakun kyytiin. Kävipä sitten vielä niin, että akku simahti siinä noutohetkellä ja mopo jäi käynnistämättä. Ostaja totesi vaan, että enpä ole ennen tälläisiä kauppoja tehnyt ja naureskeli asialle. Itseä vähän kyllä nolotti, kun vielä edeltävänä iltana oli mopo startannut ongelmitta.

Gixeristä jouduin luopumaan hieman olosuhteiden pakosta ja vähän harmittaa kun meni niin halvalla. Se oli myynnissä reilun kuukauden, silloin tällöin tuli yhteydenottoja ja perus tiukanhinnankyselyjä. Lopulta ostaja soitti, kyseli pyörästä ja ilmoituksen tiedoista sekä pyysi ottamaan lisäkuvia haluamistaan paikoista. Lähetin ne maililla ja kohta soi puhelin, teki tarjouksen ja kaupat tuli. Sitten parissa päivässä tuli hakemaan pyörää sovitusti rahojen kanssa. Jälkikäteen jossiteltuna olisi ollut parasta myydä se ensimmäiselle tarjoajalle, olisin saanu enemmän kuin mitä myyntihinta lopulta oli. Mutta eipä noistakaan aina tiedä kun jotkut tuntuvat pakenevan maan alle jos hyväksyy niiden kepillä jäätä -tarjouksen.

Datsun
09.06.2011, 17:56
BMW F 650 GS Dakar 650 cm³ 2005 - Moottoripyörä - Nettimoto (http://www.nettimoto.com/bmw/f/1143077)

Tuossa näköjään vanha Dakarini myynnissä. Ja itse asiassa oli kuulemma mennyt kaupaksi jo eilen, joten ei viihtynyt liikkeessä kuin viikon päivät. Se meni siis ainakin ihan nopsasti.

Datsun
09.06.2011, 19:51
Niin joo perkele. Sitä onkin pitänyt monasti täällä tiedustella että kuunteleeko joku musiikkia ajellessaan? Mulla on suuria vaikeuksia "kestää" omia ajatuksiani pidemmillä ajomatkoilla, musiikkia kun kuuntelen kuitenkin lähestulkoon aina.

Jonkinlaiset vastamelunappikuulokkeet siis varmaankin tarvittaisiin. Ja jotenkin niiden tulisi myös pysyä korvassakin...eikä sitten taas painaa kypärän alla. Vaikeaa on. Voiko joku suositella jotakin?

AJTSS
09.06.2011, 20:26
Niin joo perkele. Sitä onkin pitänyt monasti täällä tiedustella että kuunteleeko joku musiikkia ajellessaan? Mulla on suuria vaikeuksia "kestää" omia ajatuksiani pidemmillä ajomatkoilla, musiikkia kun kuuntelen kuitenkin lähestulkoon aina.

Jonkinlaiset vastamelunappikuulokkeet siis varmaankin tarvittaisiin. Ja jotenkin niiden tulisi myös pysyä korvassakin...eikä sitten taas painaa kypärän alla. Vaikeaa on. Voiko joku suositella jotakin?

Olen miettinyt muuten tähän asiaan liittyvää asiaa. Onko musiikin kuuntelu ajaessa moottoripyörällä laitonta? Motot.netissä oli tästä myös keskustelua eikä siitä oikein mitään järkevää ratkaisua saatu.

Kuitenkin ne napit voi häiritä aika paljon ajoa, ei välttämättä huomaa esim. ambulanssia takana tms. Tööttäävää autoa.

Toki autossakin saa sen radion aika kovalle, mutta mun mielestä ja varmasti teidänkin mielestä se on niin että on eriasia että tuleeko musiikki suoraan korviin vai autolla ajaessa stereoista.

Itse en ainakaan suosittelesi ainakaan kaupunkiajossa kuunnella musiikkia. Suora tie ja 80km/h on mun mielestä sitten ehkä eriasia.

Ajaa piti tänäänkin, eilen siis sain vasta kortin, mutta taitaa jotain stnan tautia pukata, huomenna varmaan buranaa napaan ja ostaa ajotakkia.

Oli kyllä eilen fiilistä kun ekaa kertaa ajeli kunnon pyörällä (Mito on TT), eli tehoo löytyy jonkin verran. Poliisi puhallutti heti ekana päivänä, ei värähtänyt :) Kisailin myös hiukan tuntemattoman Honda-kuskin kanssa, oli kyl hauskaa. Huom: Vaikka sanoin että kisailin niin ei tarkoita sitä että ajeltiin ylinopeutta!

Ja sit motoristit morjesti, siin oli jotain niin siistii kun kaikkia ennen vaan vitutti kun mopedilla ajelin.

E: Riippuu muuten varmaan kypärästäkin et miten huminat häiritsee, itsellä HJC FG-15, mainio potta, ei suhise ollenkaan, sopii mulle ainakin tosi hyvin. Ajo-opettajakin sanoi että tää HJC, mikä hänellä siis itselläkin on, että on todella paljon hiljaisempi kuin 800e kypärä...

Zamboni
16.06.2011, 23:50
Mulla on pitemmillä matkolla (yli ½ tuntia) lähes aina napit korvassa. Kuulokkeina on perus creativen 15 euron tulppakuulokkeet ja kypärä Shoein xr-1000. Kypärähuppua käyttäessä pysyvät korvissakin pottaa päähänlaittaessa. Toimii hyvin ja tekee matkanteosta miellyttävämpää. Ajoviima vaikuttaa paljon, sillä näin kesällä nahkoilla liikkuessa leuan seutu on auki ja huminaa tulee siitä sisään. Sitten taas sade/kylmät ilmat tekstiileissä on kaulasuojus, joka vaimentaa paljon kypärän sisään tulevaa melua, kun tukkii väylän kypärän sisään. Musakin kuuluu paremmin pienemmillä volyymeillä.

Pari kertaa mulle on käynyt tuossa Tampereen keskustassa niin, että hälytysajoneuvon on huomannut ihan viime hetkessä. Tänäänkin kun tulin kolmostietä Treen Lielahden kohdalla, ihmettelin mitä autot nyt alkavat häröillä siinä liikennevaloja lähestyttäessä. Ambulanssihan sieltä takaa oli tulossa, kun peiliin vilkaisi.

Tänään vasta sai kunnolla kesäkauden auki, kun työt ovat haitanneet harrastuksia. Näsijärvi hieman pidemmällä kaarroksella ympäri ja 350 km päivän reissu. 6h kahdella kahvitauolla ja takapuolikin olisi vielä jaksanut istua jonkin aikaa satulassa.

Vesuri
17.06.2011, 03:18
Olen miettinyt muuten tähän asiaan liittyvää asiaa. Onko musiikin kuuntelu ajaessa moottoripyörällä laitonta? Motot.netissä oli tästä myös keskustelua eikä siitä oikein mitään järkevää ratkaisua saatu. Laittomuudesta ei ole mitään hajua, mutta itse ainakaan taajamassa halua musiikkia kuunnella. En kyllä hirveästi maantielläkään. Jotenkin on tottunut, ajaessa täytyy ajamisen ääni kuulua kaikkine kypärän suhoineen ynnä muineen.

Oli kyllä eilen fiilistä kun ekaa kertaa ajeli kunnon pyörällä (Mito on TT), eli tehoo löytyy jonkin verran. Poliisi puhallutti heti ekana päivänä, ei värähtänyt :) Kisailin myös hiukan tuntemattoman Honda-kuskin kanssa, oli kyl hauskaa. Huom: Vaikka sanoin että kisailin niin ei tarkoita sitä että ajeltiin ylinopeutta!Muistappas veliseni, ettei pyörä tieliikenteessä ole mikään leikkikalu. Fiilikset on varmaan korkealla kun on tuore kortti ja ensimmäinen pyörä alla. Ne harmittomana alkavat kisailut tuppaavat pitemmän päälle menemään vähän yli ja sitten ei ole oikein kivaa. Harrastuksen alkuvaiheessa kannattaa ensin tutustua pyöräänsä ja hankkia sitä ajotaitoa.

12961
17.06.2011, 10:08
E: Riippuu muuten varmaan kypärästäkin et miten huminat häiritsee, itsellä HJC FG-15, mainio potta, ei suhise ollenkaan, sopii mulle ainakin tosi hyvin. Ajo-opettajakin sanoi että tää HJC, mikä hänellä siis itselläkin on, että on todella paljon hiljaisempi kuin 800e kypärä...

Noissahan on ihan järkyttäviä eroja. Tuli keväällä hommattua Schuberth C3, jota ainakin jossain vaiheessa mainostettiin markkinoitten hiljaisimpana pottana. On suorastaan järkyttävän hiljainen verrattuna edellisiin (laatu)kypäriin.

Kypärän hiljaisuuteen vaikuttaa paljon se, miten alapuolen tuulieristykset on tehty. Joissain halpakypäröissä etupuolella, leuassa ei ole lainkaan tiivistystä, varmasti ovat äänekkäitä.

Perhana, pyöräkuumettakin olisi näkyvissä. Tunne on vahva, että seuraavaksi pitää saada kyykkäri Triumph Speedmasterin tilalle. Koeajettu on tällä hetkellä tonninen gixxeri ja cebari. Muuten periaatteessa miellyttävät, mutta fiilis on sellainen, että vääntöä pitäisi olla enemmän alempana. Kaksipyttyinen tulevan vehkeen siis pitänee olla.

Vaihtoehtoja on oikeastaan kaksi: KTM RC 8 ja erilaiset Ducatit (1098/1198). Jatkoaikalaisilla kokemuksia näistä? Kotari järjestyy koeajolle tänään, mutta en ole ihan varma haluanko koeajaa ducatia lainkaan, koska sen hankinnassa köyhtyy kohtuullisen perheauton verran.

Turder
18.06.2011, 19:02
Vaihtoehtoja on oikeastaan kaksi: KTM RC 8 ja erilaiset Ducatit (1098/1198).

Nyt ollaan hienolla ristiretkellä. Meinasitko uutena laittaa? Uusi KTM RC8R (tekevät enää ärrää) tuli täksi vuodeksi ja kuulemma parempi kuin entinen perusmalli RC8 ja vanha RC8R. Enemmän tuli keskikalueelle tehoa (enemmän nyt kuin Ducatissa) ja fiksattiin paljon aiempien mallien heikkouksia (tai "ominaisuuksia"). Lisäksi hinta putosi aika merkittäväst, jos vertaa aiempien mallien ovh:hin.

Enpä ole ajanut kumpaakaan, mutta koeistumisten perusteella Kotarissa on parempi ajoasento (rennompi ja tilaa liikkua) ja sitä voi säätää miten haluaa kun kaikki on säädettävissä (penkki, cliparit, tapit).

Toivottavasti itsekin saisi painia tälläisen dilemman kanssa. Itsekin olen v-twineihin nyttemmin tykästynyt ja tuossapa ne realistiset vaihtoehdot ovat jos alkaa superbikea v-twinillä tekemään mieli. Oma valinta olisi KTM.

Datsun
23.06.2011, 00:15
Mitäs reittiä ajaisin seuraavaksi välillä Helsinki-Luvia (Porin naapuri)? Tuntuu että olen aika kyllästynyt näihin mitä yleensä tulee suhattua, eli:

- Espoo-Turun motari-Somero-Jokioinen-Loimaa-Eura-Eurajoki-Luvia
- Härkätietä aina Saloon saakka ja sieltä kasitietä loppumatka
- perus-valtatie 2 (yök)
- motaria Tampereen kautta Poriin (yök yök)

Menisikö tuosta kakkostien (Hki-Pori) pohjoispuolelta joku kiva mutkapätkä? Juu, näkeehän sen kartastakin - mutta voisin ensi ottaa jotain vinkkejä.

Suzuki Bandit on muuten ihana, jos en jotain sataan kertaan jo sitä ole tuonut esiin.

Warthog
24.06.2011, 12:12
Mitäs reittiä ajaisin seuraavaksi välillä Helsinki-Luvia (Porin naapuri)? Tuntuu että olen aika kyllästynyt näihin mitä yleensä tulee suhattua, eli:

- Espoo-Turun motari-Somero-Jokioinen-Loimaa-Eura-Eurajoki-Luvia
- Härkätietä aina Saloon saakka ja sieltä kasitietä loppumatka
- perus-valtatie 2 (yök)
- motaria Tampereen kautta Poriin (yök yök)

Menisikö tuosta kakkostien (Hki-Pori) pohjoispuolelta joku kiva mutkapätkä? Juu, näkeehän sen kartastakin - mutta voisin ensi ottaa jotain vinkkejä.

Suzuki Bandit on muuten ihana, jos en jotain sataan kertaan jo sitä ole tuonut esiin.

Vaihda ny ainakin vaihtoehto 1:n kohdalla Turun motari vanhaan Porintiehen, joka kääntyy kakkostieltä heti Karkkilan ohituskaistojen jälkeen.

Itte kans olen tuskaillut vaihtoehtoja Porista Espooseen ja aika vähissä ovat.
Onhan tossa matkalla Punkalaitumen ja Urjalan kautta Forssaan hyvää pätkää jne, mutta ne on niin lyhyitä ja palaa kuitenkin samaan pisteeseen aina. Ulvilasta Kokemäelle menee kohtuullinen tie, mutta mutta sekin tympii jo.

Vanha Len
29.06.2011, 13:40
Tuli sitten vaihdettua menopeliä ja nyt pihalla seisoo HD Road King Police. Linkistä pääsee katsastamaan pyörän.

http://image.nettix.fi/extra/bikeimg/1005901_1006000/harley-davidson-touring-1005926_b_80bf6911b912803a.jpg

Datsun
29.06.2011, 15:15
Vaihda ny ainakin vaihtoehto 1:n kohdalla Turun motari vanhaan Porintiehen, joka kääntyy kakkostieltä heti Karkkilan ohituskaistojen jälkeen.

Itte kans olen tuskaillut vaihtoehtoja Porista Espooseen ja aika vähissä ovat.
Onhan tossa matkalla Punkalaitumen ja Urjalan kautta Forssaan hyvää pätkää jne, mutta ne on niin lyhyitä ja palaa kuitenkin samaan pisteeseen aina. Ulvilasta Kokemäelle menee kohtuullinen tie, mutta mutta sekin tympii jo.
Kyllä kyllä, usein vaan lähden ajamaan toimistolta (Kehä Ykkösen ja Turun motarin kulma) joten tuntuu muka niin vaikealta lähteä Kehää takaisin kotiin päin (itään siis).

Ylihuomenna taas etappi Espoo-Luvia. Taidan vaan ottaa kartan kauniisti kätöseen ja tsekkaa jos tulisi joku inspiraatio.

Surukuku
01.07.2011, 10:50
Kyllä kyllä, usein vaan lähden ajamaan toimistolta (Kehä Ykkösen ja Turun motarin kulma) joten tuntuu muka niin vaikealta lähteä Kehää takaisin kotiin päin (itään siis).

Ylihuomenna taas etappi Espoo-Luvia. Taidan vaan ottaa kartan kauniisti kätöseen ja tsekkaa jos tulisi joku inspiraatio.

Olisi yksi ihan kiva reitti:

Espoosta Klaukkalan kautta ensin Lopelle ja siitä Urjalaan => Punkalaitumelle => Huittisiin ja sieltä vasta vt 2:sta pitkin Nakkilaan, josta oikaisu Luvialle.

Tuon Urjala - Luvia pätkän olen ajanut monta kertaa autolla - sattuneesta syystä ja samalla tuuminut, ettei olisi hullumpi pätkä moottoripyörälläkään ajella.

Datsun
01.07.2011, 12:24

Espoosta Klaukkalan kautta ensin Lopelle ja siitä Urjalaan => Punkalaitumelle => Huittisiin ja sieltä vasta vt 2:sta pitkin Nakkilaan, josta oikaisu Luvialle.

Tuon Urjala - Luvia pätkän olen ajanut monta kertaa autolla - sattuneesta syystä ja samalla tuuminut, ettei olisi hullumpi pätkä moottoripyörälläkään ajella.
Okei! Tuota pitää kokeilla, tänään se ei kumminkaan käy kun on vähän hoppukin - mutta tuleepas näitä eestaas ajeluita paljonkin.

Niin ja tervetuloa takaisin Surukuku :)

Edit: Niin ja muistaakseni (en jouda nyt katsomaan karttaa) Huittisista Nakkilaan menee Kokemäenjoen pohjoispuolella ihan mukavahko mopoilutie.

Surukuku
01.07.2011, 17:07
Juu - kiitosta vaan :D

Näköjään ainakin Kokemäen taajaman kautta pääsee tuonne Kokemäenjoen pohjoispuolen tielle, jos ei aiemmin.

E V
01.07.2011, 19:18
Tuli sitten vaihdettua menopeliä ja nyt pihalla seisoo HD Road King Police. Linkistä pääsee katsastamaan pyörän.

http://image.nettix.fi/extra/bikeimg/1005901_1006000/harley-davidson-touring-1005926_b_80bf6911b912803a.jpg

Oikein mukavan näkönen baggeri ja asiallisella kiikulla.
Oman fillarin kontin purku olis maanantaina tai tiistaina, jännä nähä mitä sieltä löytyy.

Vanha Len
01.07.2011, 19:29
Oikein mukavan näkönen baggeri ja asiallisella kiikulla.
Oman fillarin kontin purku olis maanantaina tai tiistaina, jännä nähä mitä sieltä löytyy.

-03 tuo on iältään ja suomeen treidattu -08 Miamista. Tänään juuri mietin, että millaisella jannulla peli on mahtanut tuolla olla. Saisikohan asian jostain selville?

Mitäs sä sitten olet tilanut?

E V
01.07.2011, 20:00
-03 tuo on iältään ja suomeen treidattu -08 Miamista. Tänään juuri mietin, että millaisella jannulla peli on mahtanut tuolla olla. Saisikohan asian jostain selville?

Mitäs sä sitten olet tilanut?

Tollanen -72 rautis. Ei oo tähän hätään parempaa kuvaa saatavilla.
Kiksi ainoastaan, vaihteet oikealla. Tän entinen omistaja pitää sukulaisinen kustom/hotrod-pajaa Michiganissa.

Edit. Toi on aika sopivan ikänen laite, ei tartte hirveesti kikkailla valojen, vilkkujen, mittareiden tai oikein muunkan kannssa. Pystyy pitämään aika kliininä.
Edit2 Selvittele edelliset ? suomalaiset omistajat, ekalla lienee tallessa original tittle. Sitten vaan jenkeiltä kyselemään. Yleensä lienevät aika halukkaita vastailemaan tietoja haluaville.

Vanha Len
06.07.2011, 18:31
Edit2 Selvittele edelliset ? suomalaiset omistajat, ekalla lienee tallessa original tittle. Sitten vaan jenkeiltä kyselemään. Yleensä lienevät aika halukkaita vastailemaan tietoja haluaville.

Asiallinen peli on äijän säksätin!

Oman pyörän historiikki on suht mielenkiintoinen. Viisi vuotta jenkeissä omistajana oli city of Hollywood eli ihka oikeassa poliisikäytössä tuo on ollut. Mitäköhän lienee pyörä nähnyt?

Turder
06.07.2011, 21:53
Aika mielenkiintoinen historia. Monestihan ex-poliisiautot ovat aika haluttuja, liekö sama pyörien kohdalla. Näkyykö pyörässä poliisikäytöstä mitään erikoisuuksia tai muita juttuja, esim varusteita tai käytön jälkiä? Paljonko pyörälläsi on ajettu, ja oikeastaan kiinnostaa että paljonkohan sheriffit noilla jenkeissä ajaa?

Vanha Len
06.07.2011, 22:04
Aika mielenkiintoinen historia. Monestihan ex-poliisiautot ovat aika haluttuja, liekö sama pyörien kohdalla. Näkyykö pyörässä poliisikäytöstä mitään erikoisuuksia tai muita juttuja, esim varusteita tai käytön jälkiä? Paljonko pyörälläsi on ajettu, ja oikeastaan kiinnostaa että paljonkohan sheriffit noilla jenkeissä ajaa?

Melko laiskoja poliiseja ovat olleet kun mittarissa on 28000 mailia ainoastaan vaikka peli on lähes kymmenen vuotta vanha. Nyt kun omistaja oli city of Hollywood niin se on kuitennkin eri kuin county of Hollywood. Lisäksi pyörät (ja autot) huolletaan helkkarin hyvin tuolla koska maksajana on juurikin kaupunki/osavaltio.

Mitään kulumisen merkkejä ei pyörässä näy mutta mietityttää onko tuo ollut mukana esim Robert De Niron turvasaattuessa jne:D Kuitenkin viisi vuotta ollut Hollywoodin kytällä.

Alkuperäinen pleksi tuli mukaan eli jos haluaa autenttisuutta niin orkkis stonga kehiin ja tuo pleksi.

Repolainen
10.07.2011, 05:27
Vai onko kyseessä vain se, että suomalaisille ei kelpaa 400 kuutioiset kun pitää olla vähintään se Hayabusa jolla tehdään naapuri kateelliseksi.

Näinhän se suurinpiirtein on. Hayabusa kuljettaja on yleensä 40-50 vuotias mies, joka ei uskalla tulla mutkapätkille haastamaan, mutta tulee liikennevaloissa liian lähelle. Itselläni on tuoreimman mallinen Fireblade, joten karkuun setämiehiltä pääsen jos ei suoraa baanaa ajeta.

Surukuku
10.07.2011, 14:17
... Hayabusa kuljettaja on yleensä 40-50 vuotias mies, joka ei uskalla tulla mutkapätkille haastamaan ...

Tunnen minä tuollaisiakin, mutta myös sellaisia ukkoja, jotka pistelevät reippaasti alle 1.25:n Alastaron kierroksen - tosin kulkupelinä taitaa olla S1000RR.
Omaa ennätystäni en viitsi tähän panna ja Kemora onkin se paljon tutumpi rata minulle ihan maantieteellisistä syistä.

Repolainen
10.07.2011, 14:40
Tunnen minä tuollaisiakin, mutta myös sellaisia ukkoja, jotka pistelevät reippaasti alle 1.25:n Alastaron kierroksen - tosin kulkupelinä taitaa olla S1000RR.
Omaa ennätystäni en viitsi tähän panna ja Kemora onkin se paljon tutumpi rata minulle ihan maantieteellisistä syistä.

Tarkoitin vanhempia miehiä jotka ostavat kaupasta uuden Hayabusan ilman mitään aikaisempaa kokemusta ajamisesta ja tulevat liikennevaloissa viereen luullen mun 1000 rr pyörää joksikin kevariksi.

Kävin just viikolla katsomassa kun Alastarolla Mp-tuki ajoi radalla. Tarttis ostaa toiset vanteet ja niihin ratarenkaat että pysyisi edes vähän samassa vauhdissa. Kivalta harrastukselta näytti mutta rahaa palaisi älyttömästi.

Surukuku
10.07.2011, 14:58
Joo - ymmärsin kyllä, keitä tarkoitit ja kuten kerroin, tunnen sellaisiakin pappoja - rahalla saa vain pyörän, ei ajotaitoa.

Datsun
29.07.2011, 21:19

Okei! Tuota pitää kokeilla, tänään se ei kumminkaan käy kun on vähän hoppukin - mutta tuleepas näitä eestaas ajeluita paljonkin.
No tänään ajoin kesälomalta takaisin Helsinkiin reittiä Luvia-Nakkila-vt 2 Huittisiin-Punkalaitumelle-Urjalaan-Lopelle-Klaukkalaan-Helsinkiin.

Tuo Huittinen-Urjala-pätkä oli todella mukava, ja oikeastaan ihan sinne kymppitien risteykseen saakka oli kiva ajella. Mukavaa mutkapätkää ja suhteellisen hyvää pintaa, nopeus vaan tahtoi vähän karkailla. Loppi-Klaukkala-pätkä oli sellaista köröttelyä ettei oikein pää tahtonut sitä enää kestää, aika paljon 60 km/h pätkiä siellä.

Mukavaa vaihtelua joka tapauksessa, ajan varmasti tuota reittiä vielä uudelleenkin. Ja toki tuo Nakkila-Luvia-reitti on ihan klassikko.

Suzuki Bandit on ollut erinomainen hankinta, muuten.

Mr.Fox
29.07.2011, 21:33
Kopioinpa oman viestini tuolta toisesta ketjusta (http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?p=3727320#post3727320):

Jo parin viime kesän aikana on tullut havaittua pientä himoa moottoripyöriin. Himo on (onneksi?) ollut kuitenkin väliaikaista, mutta nyt on tullut todellista tarvetta. Alkaa tulla pakottava tarve pystyä ajamaan skootteria laillisesti. Siis ei mitään moposkootteria vaan ihan "oikeata" lälläripyörää. Tähän käsittääkseni tarvitsen A1-luokan ajokortin, joka kai omassa nuoruudessani tunnettiin nimellä "kevarikortti".

Mikä olisi palstan "pärinäpoikien" mielestä järkevin, nopein ja halvin tapa hommata A1-luokan ajokortti?

Mun lähtökohtani ovat ne, että olen 35-vuotias perusterve mies, jolla on ollut BEC-luokan ajokortti 17 vuotta. Näin ollen mulla on todennäköisesti jonkun verran enemmän kokemusta ja pelisilmää liikenteessä kuin jollain 15-vuotiaalla finninaamalla, joka on suorittamassa kevarikorttiaan heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Tarkoitan tällä lähinnä sitä, että tuskin mun täytyy "uudelleen" opetella jotain liikennemerkkejä yms.

Miten se koko homma etenee? Eikö tuohon ollut mahdollista saada joku harjoittelulupa tai vastaava? Vai mikä se valkoinen kolmio oli (vai käytetäänkö sellaisiakaan enää)? Jos siis kävisin ostamassa jostain käytetyn skootterin (onko mitään järkeä?), niin saisinko mä muutaman autokoulussa vietetyn teoriatunnin jälkeen harjoitella omalla skootterillani muun liikenteen seassa?

Entä millainen tuo inssiajo on A1-luokan ajokorttia suoritettaessa? Voiko senkin suorittaa omalla kulkuneuvolla (siis jos omistaa)? Kuinka kauan tuota ajamista pitää harjoitella ennen kuin voi mennä inssiajoon? Olenko jo myöhässä, jos haluaisin A1-kortin ennen talvea? Missä vaiheessa myöhäisimmät inssiajot suoritetaan Turussa tai yleisemminkin lounais-/etelä-Suomessa (riippuu tietysti keleistä, mutta noin yleisesti)?

Mitä muuta minun pitäisi mahdollisesti tietää?

Surukuku
30.07.2011, 10:57
...

Mikä olisi palstan "pärinäpoikien" mielestä järkevin, nopein ja halvin tapa hommata A1-luokan ajokortti?

En varsinaisesti lukeudu enää mainittuihin "pärinäpoikiin", lähinnä kai nykyisin nk. "huru-ukkoihin", mutta laitanpa silti pari linkkiä, joista voit tutkia mp-kortin hankintaprosessia.

Ajo-opetus.org (http://ajo-opetus.org/moottoripyorakortti/) = linkki ao. osoitteeseen.

Mp-kortin suorittaminen (http://mprenkaat.fi/moottoripyora-kortin-suorittaminen.html) = linkki mprenkaat.fi-sivulle

Mielestäni helpoin=halvin tapa suorittaa kortti on opetusluvat, joilla voi harjoitella rauhassa pyörän/skootterin käsittelyä ja sitten käydä inssissä, kun katsoo itsensä siihen kypsäksi. Tämä menetelmä toki edellyttää oman/lainatun pyörän hankkimista eli siinä suhteessa on totaalisempi ratkaisu kuin ajokouluopetus, mutta jos tarkoitus on jatkaa harrastusta...

Pitää tiedostaa, ettei aloitteleva 35-vuotias(-kaan) motoristi ole liikenteessä selkeästi paremmilla eväillä matkassa kuin nuoremmat, sillä pyörän käsittely ja hallinta on kaiken a ja o ja sen oppii vain harjoittelemalla.

Eli - malttia ja kärsivällisyyttä peliin - ja kumipuoli alaspäin pyörässä ;-)

Repolainen
30.07.2011, 11:11

Tärkeintä on että älä koskaan aja kovempaa kuin osaat ajaa. Vaikka olisi mimmonen pyörä ja millaiset kaverit, niin kaikki tietää että se on yksi paha ajovirhe ja sitten on vainaa.

Surukuku
30.07.2011, 11:23
...

Ja toki tuo Nakkila-Luvia-reitti on ihan klassikko.

Jos satut vielä näille kesäkeleille eksymään Itä-/Kaakkois-Suomeen, minulla olisi tarjolla varsinaisia "klassikoita" mitä nautittaviin mp-reitteihin tulee:

Mikkeli-Puumala-Ruokolahti tai Mikkeli-Puumala-Sulkava

Tuli ajeltua tuossa vajaa pari viikkoa sitten Savonlinnasta Sulkavan kautta Puumalaan ja sieltä Mikkeliin - eikä voi mutkateitä eikä maisemia juuri moittia: Kaks'päällä täydellä telttailuvarustuksella meinasi ajosaappaiden kulutuspalat hieman kärsiä tiukimmissa paikoissa (Sulkava=>Puumala), vaikka rauhallisesti ja varmanpäälle ajeltiinkin. Suosittelen!

Suzuki Bandit on ollut erinomainen hankinta, muuten.

Hyvä pyörä, parempi mieli ;-)

Datsun
30.07.2011, 11:55
Jos satut vielä näille kesäkeleille eksymään Itä-/Kaakkois-Suomeen, minulla olisi tarjolla varsinaisia "klassikoita" mitä nautittaviin mp-reitteihin tulee:

Mikkeli-Puumala-Ruokolahti tai Mikkeli-Puumala-Sulkava

Tuli ajeltua tuossa vajaa pari viikkoa sitten Savonlinnasta Sulkavan kautta Puumalaan ja sieltä Mikkeliin - eikä voi mutkateitä eikä maisemia juuri moittia: Kaks'päällä täydellä telttailuvarustuksella meinasi ajosaappaiden kulutuspalat hieman kärsiä tiukimmissa paikoissa (Sulkava=>Puumala), vaikka rauhallisesti ja varmanpäälle ajeltiinkin. Suosittelen!
Pidetään mielessä! Tänäkin kesänä ajoin rantatien joka lähtee Porin Ahlaisista ja kulkee Merikarvian läpi tuonne Kristiinankaupunkiin saakka. Hieno mutkatie, päällyste oli vaan valitettavan huonossa kunnossa.

Pyöriä tuolla liikkuu runsaasti, joten muutkin ovat tuon reitin löytäneet. Kannattaa ehdottomasti kokeilla jos sattuu länsirannikolla pärisemään.

Surukuku
30.07.2011, 12:48
Pidetään mielessä! Tänäkin kesänä ajoin rantatien joka lähtee Porin Ahlaisista ja kulkee Merikarvian läpi tuonne Kristiinankaupunkiin saakka. Hieno mutkatie, päällyste oli vaan valitettavan huonossa kunnossa.

...

Jup! Kokeillaan heti ensi tilassa, kun ajelen täältä Pohjoisesta Luvialle elokuun aikana.

Datsun
30.07.2011, 15:15
Jup! Kokeillaan heti ensi tilassa, kun ajelen täältä Pohjoisesta Luvialle elokuun aikana.
Jos Luvialta lähdet niin kannattaa ajaa ensin Porista vt kakkosta Reposaaren suuntaan ja kääntyä sitten tielle 272 kohti Ahlaista. Ahlaisista rantatie on nro 2680 ja Merikarvian jälkeen 6600. Tulet valtatie kasille n. 16 km ennen Kristiinankaupungin keskustaa.

Jaa joo niin jos ajeletkin pohjoisen suunnalta - no toisin päin tuo reitti sitten!

Mr.Fox
30.07.2011, 16:11
Inssiajon voi ajaa ainakin omalla prätkällä, en tiedä käykö skootteri siihenkään kun siinä ei tarvitse vaihdella vaihteita..

Jos on tarve päästä ajelemaan äkkiä, harkkaluvat on se nopein keino. Skoottereihin sitä tuskin saa, joten autokoulu taitaa olla sulle nopein tapa. En ole varma, mutta luulisin, että kortin voi vielä hankkia ennen joulua.Tämä toisesta ketjusta! Näyttää siltä, että pitänee mennä maanantaina kyselemään autokouluista.

Selitin edellisessä viestissäni hieman huonosti: en siis ole "hurahtanut" varsinaisesti moottoripyöräilyyn, vaan tarvetta olisi lähinnä saada ajaa skootteria laillisesti keski-Euroopassa (mahdollisesti myös Suomessa). Toisin sanoen mulle riittäisi pelkkä "skootterikortti", mutta sellainen ei ole mahdollinen.

Esim. kyselin asiaa Sveitsistä. Siellä homma toimii näin: ostat skootterin ja parin päivän päästä voit jo ajaa sillä liikenteen seassa. Muutaman viikon päästä suoritat kurssin ja saat A1-lisenssin. Myös inssiajon voi suorittaa omalla skootterillaan eli toisin sanoen A1-lisenssin voi saada ajamalla pelkkää skootteria. Aivan kaikkea en kuitenkaan käsittänyt. Ilmeisesti tuolla päin ei ole varsinaista inssiajoa tai ilmeisesti sitä ei kuitenkaan voi reputtaa (jos käsitin oikein).

"but it's not really a examination, you can't fall through"

Käsitin siis asian niin, että käytännössä tuolla päin A1-lisenssi on pelkkää rahastusta. Sen saa lähes nostamalla lompakon pöydälle. Mielenkiintoista onkin se, että voinko oikeasti vain lyödä CHF-pinon tiskiin ja saada harjoitteluluvan Sveitsissä. Tämän jälkeen muutama viikko ja kurssi, jota on käytännössä mahdotonta reputtaa => A1-lisenssi haltuun. Mahtaako homma toimia samoin myös ulkomaalaisille? Sen jälkeen tietysti Suomessa esittämään poliisilaitokselle Euroopassa suoritettua A1-lisenssiä ja vaatimaan lisäkirjaimia omaan suomalaiseen EU-ajokorttiini.

Mahtaako sillä loppujen lopuksi olla mitään merkitystä, missä Euroopan valtiossa ajokorttinsa suorittaa? Yhdellä EU-valtion ajokortilla saa kuitenkin ajaa missä tahansa EU-valtiossa (+ETA ja Sveitsi). Esim. suomalainen ajokortti on voimassa Sveitsissä 12kk, jonka jälkeen se pitää "päivittää" paikalliseksi. Käytännössä siis pelkkä rahastustoimenpide tämäkin. Kai sitten vastaavasti Sveitsissä suoritetun A1-lisenssin voi Suomessa päivittää suomalaiseksi?Pitää tiedostaa, ettei aloitteleva 35-vuotias(-kaan) motoristi ole liikenteessä selkeästi paremmilla eväillä matkassa kuin nuoremmat, sillä pyörän käsittely ja hallinta on kaiken a ja o ja sen oppii vain harjoittelemalla.

Eli - malttia ja kärsivällisyyttä peliin - ja kumipuoli alaspäin pyörässä ;-)Tärkeintä on että älä koskaan aja kovempaa kuin osaat ajaa. Vaikka olisi mimmonen pyörä ja millaiset kaverit, niin kaikki tietää että se on yksi paha ajovirhe ja sitten on vainaa.Kiitoksia huolenpidostanne!

Tuskin koskaan tulen hankkimaan mitään city-skootteria tehokkaampaa vehjettä. Parikymmentä vuotta sitten tuli testailtua kavereiden kevareita eikä minkäänlaista kipinää syttynyt silloinkaan. Tuskin sellaista varsinaista enää koskaan tuleekaan. Skootteri tullee riittämään tuollaiseen rauhalliseen ajeluun vuoristo- ja saaristoteillä.

Datsun
14.08.2011, 20:08
Suhailin tuossa syntymäpäiväni ratoksi Kuninkaantietä ees ja taas kolme-neljä tuntia. Tuo pätkä on täysin ylivoimainen, aivan käsittämätön. Sen tekisi mieli ajaa uudelleen ja uudelleen, ja aina koittaa vähän kovempaa. Ihan järjenvastaista muuten, että tuolla on 80 km/h nopeusrajoitus. Mutta hyvä niin, ei tosiaan tarvitse pelätä korttinsa puolesta vaikka muutamassa kohdassa saakin nopeuden kivasti nousemaan.

John Copter
14.08.2011, 21:04
Suhailin tuossa syntymäpäiväni ratoksi Kuninkaantietä ees ja taas kolme-neljä tuntia. Tuo pätkä on täysin ylivoimainen, aivan käsittämätön. Sen tekisi mieli ajaa uudelleen ja uudelleen, ja aina koittaa vähän kovempaa. Ihan järjenvastaista muuten, että tuolla on 80 km/h nopeusrajoitus. Mutta hyvä niin, ei tosiaan tarvitse pelätä korttinsa puolesta vaikka muutamassa kohdassa saakin nopeuden kivasti nousemaan.

Grattis vaan sullekin, oiva tapa juhlistaa lisääntyviä vuosia.

Tuolla lähettyvillä on muitakin kivoja pätkiä, mutta onhan tuo aika omaa luokkaansa.
Lohja - Sammatti esim on erittäin mukava, Karjalohja - Fiskari toimii, Suomusjärvi - Kisko on erittäin hyvä pätkä, joskin roudan osittain raiskaama.
Yksi parhaista tänä kesänä ajetuista tuon Fagervikin tien lisäksi on ehdottomasti Angelniemi - Kemiö ja siitä Taalintehtaalle.
Raaseporin ja Lohjan alueella saa sujuvasti kulumaan useamman tunnin ja kilsoja kertyy.

Turder
15.08.2011, 17:31
Kävinpä itsekin ajamassa tietä 1050 yhtenä päivänä. On kyllä loistava ajella. Vähän sai passailla autojen kanssa, että pääsi tyhjään rakoon ajamaan. 80 rajoitus on harvinaista nykyisin, melkein piti pysähtyä katsomaan onko varmasti 80-lätkä taulussa. Monilla vastaavilla teillä on 60-rajoitus ja se vie vähän fiiliksiä monesti.

Mutta onhan tuo tie kokemattomalle tai yli-innokkaalle kuskille aika hankala, niin paljon on pimeitä paikkoja. Monesti nyppylää ennen näkyvä metsään hakattu ura on suora. Siitä voisi äkkinäinen päätellä, että siellä tie jatkuu suoraan hypyn jälkeen, mutta pohjalla onkin tiukka s-mutka. Omalla reissulla länteen päin ajaessa sain 90-luvun VFR:n kiinni ja sitten ilmeisesti alkoi kaverilla näyttöhalu ottamaan ohjakset kun vauhtia nosti selkeästi yli oman mukavuusalueen. Verkkarit lepatti, alkoi jarruvalot palamaan pitkälle mutkiin ja linjat valui vastaantulevien kaistalle. Just se tyypillinen moka, että joka mutkaan meni ajolinja myöhässä, missaa yhden mutkan niin kaikki menee sen jälkeen pitkäksi. Onneksi tuli kolmen auton letka perä edellä vastaan niin rauhoittui meno. Mikään muu ei vituta kuin tuollainen kohellus, jossa alkaa olemaan muille vaaraksi kun pimeissä paikoissa valuu väärälle kaistalle.

John Copter
28.09.2011, 23:23
Laitoin pyörän sitten myyntiin. Menee jo menee, jos ei mene niin sitten ajetaan ensi vuonnakin samalla laitoksella. Ei mitään vikaa koskaan ja loistava pyörä ajaa, mutta kolmen kesän jälkeen sitä kaipaa jotain uutta.
Merkkiä en vaihda, mallia voisi korottaa yhdellä jotta saisi uudemman, vähemmän ajetun sekä ruiskun.
Kolmeen kesään tuli rullattua noin 27 000km. Pääasiassa uudenmaan alueen mutkapätkiä, mutta välillä sitä innostui lataamaan motarilla sen 250 km/h tauluun ihan vaan jotta muistaa kuinka paljon sitä potkua jalkojen välissä on.
Katsoo nyt vielä jos tuleva viikonvaihde antaa keliä ja jos polvi ei kiukuttele niin kävisi vikat pätkät ajelemassa ja sitten pesu, tankki täyteen, laturi akkuun kiinni ja pukeille seisomaan talliin jos joku vaikka tulisi hakemaan pois.

scholl
06.10.2011, 12:52
Hemmetti en ole vieläkään löytänyt kevät-/syyskäsineitä. Alkaa olla ajoittain aika kylmä ajaa niillä ohuilla Bemarin nahkasormikkailla, vaikka onkin lämmitettävät kahvat. Varsinkin kun lumentulon tienoilla on tarkoitus ajaa se 130km talvisäilytykseen. Mulla oli Saksasta ostetut Dainesen punaiset goretex(toppa)hanskat aikanaan, mitkä olivat aivan loistavat, mutta ne varastettiin yhden pyörän mukana. Silloin meni myös kypärä. Ne hanskat eivät maksaneet juuri mitään (muistaakseni 29,95 DM), mutta olivat erittäin lämpimät ja hyvät. Sen sijaan nyt en ole löytänyt mitään vastaavia, vaikka olen liikkeistä jo pari vuotta katsellut. Niissä on useimmiten aina joku ihmeellinen suoja tuossa päälipuolella, joka tekee hanskoista kauhean jäykät ja epämukavat. Joo-o, en tiedä pitäisikö syksyllä ajaa prätkällä lasketteluhanskoilla, koska mun Peak Performance R&D hanskoissa on kyllä aika hyvä tartuntapinta sen takia, että saa otteen hissikapulasta.

Tänä vuonna olen ajanut prätkällä about joka päivä kelistä riippumatta ja siis pyörän käyttö on ollut runsaampaa kuin koskaan. Toki kun kaupunkiajoa valtaosa niin päivässä tulee ehkä vain 10km, vaikka ajaisi tosi monta pätkää. Varsinkin kun mittarissa edelleen se vika, että se syö aina yhden kilsan eli kun starttaa niin matkamittarissa on kilsa vähemmän kuin silloin, kun edellisen kerran sammutin moottorin. Niinpä ihan lyhyimmät pyrähdykset menevät nollakilsoilla. Lisäksi on tullut n. 1000km maantieajoa ja nyt äsken oli yhteensä tämän vuoden kilsat 2567, mikä on toiseksi eniten tuolla pyörällä. EOM koska usein on saattanut jäädä vuosikilsat kolminumeroisiksi. Jännä nähdä kauanko pystyy jatkamaan kautta, joskus on mennyt tammikuulle, joskus on loppunut lokakuun puolivälissä.

mestari
09.10.2011, 23:36
Tulipahan sitten hommattua moottoripyörä, taukoa alkaa olemaan kevari ajoista se nelisen vuotta, joten ajovarusteitakin pitäisi sitten varmaan hieman päivitellä. Suositelkaapa jotain hyviä nettikauppoja tai liikkeitä Tampereen alueelta. Ajovaruste.fitä tullut hieman tutkiskeltua ja näyttäisi olevan mielestäni hinta/laatu-suhde kohdallaan. Ilmeisesti ajovarusteet ovat monissa paikoissa ihan hyvillä alennuksillakin näin syksyisin...?

MPT Velox ajotakki ― ajovaruste.fi (http://www.ajovaruste.fi/index.php?productID=707)

Tuollaista takkia olen katsellut, mielipiteitä?

Turder
10.10.2011, 11:56
En tunne Tampereen kauppoja, mutta yksi varma paikka varustelöydöille on helmikuun alun MP-messut Helsingissä. Näkee kerralla kaikki ja usein on hyviä messutarjouksia. Esimerkiksi muutama vuosi sitten ostin nahkapuvun todella edullisesti ja tänä vuonna sain uuden kypärän halvemmalla kuin mistään nettikaupasta.

Tietysti nyt kauden päättyessä on hyvät tarjoukset, mutta tuskin tarvitset kamoja talveksi. Onpahan aikaa katsella rauhassa sopivia kamoja. Nettikaupasta tilaaminen on aina hieman niin ja näin kokojen kanssa. Itse kyllä pystyn tilaamaan kun tietää sopivat koot eri valmistajilta kun on tullut kokeiltua niitä, mutta jos ei ole paljoa kokemusta varusteista ja merkeistä, tulee helposti tilattua vääränkokoiset kamat. Juuri oikea koko on about tärkein ominaisuus varusteissa mukavuuden ja suojaavuuden kannalta.

Zamboni
10.10.2011, 17:38
Tulipahan sitten hommattua moottoripyörä, taukoa alkaa olemaan kevari ajoista se nelisen vuotta, joten ajovarusteitakin pitäisi sitten varmaan hieman päivitellä. Suositelkaapa jotain hyviä nettikauppoja tai liikkeitä Tampereen alueelta.

On täällä lupa kertoakin mikä ajokki tuli hankittua. Ilmeisesti ei ole enää A1-luokan laite.

Tampereen kaupat on nopeasti läpikäyty. Melkein varmaan arvaatkin ne, eli Heino Raholassa, Bikeworld Hatanpäällä ja Yamaha Sarankulmassa. Partolasta löytyy Storm ja Mototown, vai olikos tää viimeinen vielä hengissä? Kaikista on tullut ostettua jotakin rompetta ja ok palvelu ollut. Tosin olen yleensä etsinyt jotain tiettyä asiaa, niin on ollut helppokin kohdentaa toiveet. Noiden läpikäymiseen ei kauaa mene, joten kaikissa kannattaa käydä. Motonetissakin on hieman asustetta tarjolla. Teivosta löytyy vielä Motokeidas. Tänä kautena en oo kertaakaan käynyt missään mp-kaupassa, niin nykytilaa ja tarjontaa ei varmaksi osaa sanoa.

Vaatteet kannattaa aina sovittaa ennen ostoa ja kun kevarista vauhdit kasvaa, niin kannattaa kiinnittää huomiota istuvuuteen, että matkanteko on mukavaa. Nyt syksyllä pitäisi olla enemmän alennustavaraa myynnissä, mutta kokopuoli on sitten rajoitetumpaa ja uutta ei tilata ennen vuodenvaihdetta. Jos olet siis valtavirrasta poikkeva kooltasi, niin tarjonta lienee runsasta.

Kaivanto
10.10.2011, 17:53
Partolasta löytyy Storm ja Mototown, vai olikos tää viimeinen vielä hengissä?

Meni konkkaan jo jokunen vuosi sitten. Siinä on Biketeam nykyään.

Tadu
10.10.2011, 17:53
Itse sain kortin ajettua kuukausi sitten, jolloin myös kävin hakemassa ensimmäisen moottoripyöräni, Kawasaki Z750 (http://i737.photobucket.com/albums/xx11/taduuu/lelu.jpg). Yhtään ei ollut ajokokemusta moottoroiduista kaksipyöräisistä ennen tätä kesää. Nyt löytyy kirjaimia kortista A BE CE verran ja pyörä pihasta. Onhan se päristely hienoa touhua.

Ensimmäiset ajatukset pyörästä olivat, että onpa kyseessä iso ja raskas laite verrattuna autokoulun ER-6n. Sääli ettei nyt syksyllä enää kerkeä pitkään ajelemaan vaan pitää ensi kesää odotella. Todella mukavaa on ollut käydä Sipoon pikkuteitä ajelemassa. Kaarreajoa täytyy vielä reenata huomattavasti. Muuten pyörän hallinta alkaa olemaan ihan siedettävällä tasolla.

Varusteet tuli ostettua Vantaan Bike Worldista ja Espanjan lomareissulta jostain Malagan lähellä sijaitsevasta isohkosta 50-vuotta vanhasta myymälästä. Ensi kesäksi työmatka-ajoon ajattelin hankkia jonkinlaiset ajofarkut. Ilmeisesti suojaa ei näissä kauheasti ole, mutta eipä tarvitsisi työpaikalla aina käydä pukuhuoneessa laittamassa ajohousuja jalkaan 5 kilometrin kaupunkiajon takia.

scholl
10.10.2011, 18:19
Ensi kesäksi työmatka-ajoon ajattelin hankkia jonkinlaiset ajofarkut. Ilmeisesti suojaa ei näissä kauheasti ole, mutta eipä tarvitsisi työpaikalla aina käydä pukuhuoneessa laittamassa ajohousuja jalkaan 5 kilometrin kaupunkiajon takia.

Itse ajan kaupunkiajot normaalihousuissa. Ovat ne sitten farkut, kankaiset suorat housut, puvun housut, caprit, shortsit jne. Kaikki menee. Sama juttu kenkien suhteen. Eri juttu sitten jos lähtee jonnekin Länärille, jossa ajetaan kovaa. Ei prätkää pysty käyttämään kaupungissa, jos pitäisi erikseen lähteä jotain kuteita vaihtamaan.

mestari
10.10.2011, 19:41
On täällä lupa kertoakin mikä ajokki tuli hankittua. Ilmeisesti ei ole enää A1-luokan laite.

Tampereen kaupat on nopeasti läpikäyty. Melkein varmaan arvaatkin ne, eli Heino Raholassa, Bikeworld Hatanpäällä ja Yamaha Sarankulmassa. Partolasta löytyy Storm ja Mototown, vai olikos tää viimeinen vielä hengissä? Kaikista on tullut ostettua jotakin rompetta ja ok palvelu ollut. Tosin olen yleensä etsinyt jotain tiettyä asiaa, niin on ollut helppokin kohdentaa toiveet. Noiden läpikäymiseen ei kauaa mene, joten kaikissa kannattaa käydä. Motonetissakin on hieman asustetta tarjolla. Teivosta löytyy vielä Motokeidas. Tänä kautena en oo kertaakaan käynyt missään mp-kaupassa, niin nykytilaa ja tarjontaa ei varmaksi osaa sanoa.

Vaatteet kannattaa aina sovittaa ennen ostoa ja kun kevarista vauhdit kasvaa, niin kannattaa kiinnittää huomiota istuvuuteen, että matkanteko on mukavaa. Nyt syksyllä pitäisi olla enemmän alennustavaraa myynnissä, mutta kokopuoli on sitten rajoitetumpaa ja uutta ei tilata ennen vuodenvaihdetta. Jos olet siis valtavirrasta poikkeva kooltasi, niin tarjonta lienee runsasta.

Honda CBR 600rr tuli ostettua.
Kävin tänään lähes kaikissa mainitsimissasi liikkeissä ja tulipahan sitä sitten ostettua takki, housut ja hanskat, vaikka olin vähän sillä mielellä liikkeellä että katsellaan nyt rauhassa:) Mielestäni hinta/laatu-suhde oli kuitenkin niin hyvin kohdallaan kamppeissa että piti ostaa, kun sain vielä sopivilla alennuksillakin.

Turder
11.10.2011, 13:20
Kaarreajoa täytyy vielä reenata huomattavasti. Muuten pyörän hallinta alkaa olemaan ihan siedettävällä tasolla.

Kannattaa investoida 50-60 euroa järjestettyyn ratapäivään (esim. MotOrg, MP-Tuki...), jossa on ajokoulutusta. Ei kannata säikähtää, että siellä vedettäisiin heti polvimaassa, vaan siellä tulee juuri hyvää kaarreajon koulutusta, joka on suunniteltu nimenomaan katukuskeille.

scholl
11.10.2011, 13:25
Kannattaa investoida 50-60 euroa järjestettyyn ratapäivään (esim. MotOrg, MP-Tuki...), jossa on ajokoulutusta.

RM Heinosta mulle tulee ainakin noista jatkuvasti mainoksia. En muista maksavatko ne päivät edes mitään. En kyllä ymmärrä miksi sitä kaarreajoa pitää harjoitella, kun tiet ovat kuitenkin maanteillä suoria. Nehän vedetään nykyään jokaisen kallionkin läpi niin ettei tule mäkiä, eikä mutkia ja kaupungissa on puolestaan niin jyrkät mutkat, ratikkakiskoja ja kaikkea vastaavaa, ettei sitä kaarreajoa kuitenkaan pysty tekemään.

Tadu
11.10.2011, 13:56
Kannattaa investoida 50-60 euroa järjestettyyn ratapäivään (esim. MotOrg, MP-Tuki...), jossa on ajokoulutusta. Ei kannata säikähtää, että siellä vedettäisiin heti polvimaassa, vaan siellä tulee juuri hyvää kaarreajon koulutusta, joka on suunniteltu nimenomaan katukuskeille.
Mitenköhän vakuutukset näissä tilaisuuksissa menevät vahingon sattuessa? Käsittääkseni Kasko ei korvaa, tai korvaa vain 50 % vahingoista. Onko radalla joku oma vakuutus?

Zamboni
11.10.2011, 17:32
Ei oo mitään vakuutuksia järjestäjän puolesta. Hitaissa ryhmissä, joissa kouluttajat mukana, oma vakuutus on yhtiöstä riippuen voimassa ja usein korotetulla omavastuulla / korvaussumman puolittamisella.
Ensi kautta on turha miettiä sen osalta. Tulkinnat voivat olla aivan erilaiset taas keväällä. Sitä paitsi koulutusryhmissä ei kaadu, ellei omaa tyhmyyttään kohella. Siinä saa ajaa juuri niin hitaasti kuin haluaa.

Parhaan hyödyn saat, kun sinulle näytetään omaan pyörääsi sopivat ajoasennot jne ja saat neuvoja ajolinjojen suhteen.

Omassa maantieajossa saat parasta harjoittelua, kun ajelet mutkapätkän läpi yhdellä vaihteella, jolla pyörä vetää mukavasti kaikissa kohdissa. Eteneminen muuttuu paljon sulavammaksi, kun voit keskittyä pelkästään muuhun liikenteeseen, ajolinjoihin ja jarrutuksiin ja voimaa on tarvittaessa heti tarjolla.

Surukuku
13.10.2011, 12:53
Kokemuksestani voin suositella lämpimästi, varsinkin vasta-alkajille, noita ratapäiviä, joissa on kouluttajat mukana. Pääpaino ei todellakaan ole missään "kaarreajossa", ei sinne päinkään, vaan pyörän kokonaisvaltaisessa käsittelyssä ja hallinnassa ajoasentoineen, jarrutuksineen, jne.
Kaareajoahan tuo radalla ajaminen toki on mitä suurimmassa määrin - sattuneesta syystä, mutta suurin anti siinäkin tulee oikeiden ajolinjojen oppimisesta, ettei esim. sukella tiukkenevaan kaarteeseen liian ahnaasti ja joudu sitten jarruttelemaan, ettei menisi pitkäksi. Tiellä tuollainen virhe on sitten paljon kohtalokkaampi ojien, reunakivien, yms. takia puhumattakaan siitä, jos auto sattuisi vielä tulemaan vastaan.

Sitten, kun on kokemusta ja näkemystä moottoripyöräilystä karttunut, voi kokeilla myös omia rajojaan ratapäivillä, joilla siihen on mahdollisuus. Sekin kehittää ajotaitoa ja tietyllä lailla asettaa omat kyvyt oikeisiin mittasuhteisiin, joka taas luo turvallisuutta omaan liikennekäyttäytymiseen tien päällä.
Itse pyrin ainakin kerran vuodessa, yleensä keväällä, käymään noilla ratapäivillä hakemassa tuntumaa pyörään sekä verestämässä ja päivittämässä ajotaitojani - so far so good!

Harjoittelu mutkapätkillä muun liikenteen seassa kysyy ensinnäkin kokemusta ja malttia eli silloin jo pitää tuntea itsensä ja oman pyöränsä kyvyt kohtuu hyvin, ettei käy kalpaten ja pääse määränpään sijasta vain tilastoihin.

Btw - bemari on jo talviteloilla ja ajokamppeet odottelevat pesua ja varastointia.

scholl
14.10.2011, 14:11
Nyt on todella kylmä, menee tennareista ja farkuista heittämällä toi viima läpi. Kävin äsken lounaalla ja kahdessa kaupassa. Alkossa kun kävin niin silloin oli jo sormet sen verran kylmät, ettei siitä nimmarin kirjoittamisesta meinannut tulla mitään. Saisi lämmetä keli taas, ei tästä muuten tule mitään.

mestari
16.11.2011, 17:46
Eli mitä eroa on normaaliin autonavigaattoriin? Ilmeisesti ainakin veden ja viiman kestäviä, mitä muuta? Miten ottavat virran ja miten normaali autonavigaattori soveltuu moottoripyörään?

Vesuri
17.11.2011, 02:16
Eli mitä eroa on normaaliin autonavigaattoriin? Ilmeisesti ainakin veden ja viiman kestäviä, mitä muuta? Miten ottavat virran ja miten normaali autonavigaattori soveltuu moottoripyörään?Olen käyttänyt Verkkokaupan Hakkapeliittaa veneessä ja prätkässä ja eipä voi hirveästi kehua noihin tarkoituksiin. Säänkestävyyttä ei ole tietenkään lainkaan, joten sateella ei voi käyttää. Syksyn kosteat ilmat jo tekevät kosketusnäytölle hallaa. Auringonpaisteella ei taas näytöstä näe yhtään mitään ilman esim kämmenellä varjostamista. Veneellä uistellessa se ei niinkään haittaa, mutta prätkällä ajaminen on yhtä tuskaa. Prätkäkäytössä täytyy lisäksi unohtaa kaikenlaiset imukuppikinnitykset ja hommata kunnollinen ohjaustankoon kiinnitettävä teline.

Satunnaisessa käytössä autonavigaattori prätkässä menee, mutta jatkuvaan käyttöön hommaisin ehdottomasti moottopyöriin tarkoitetun navigaattorin.

Turder
17.11.2011, 10:43
Lisäksi mp-naveissa on vielä sellainen hieno toiminto kosketusnäytössä, että se toimii ajohanskat kädessä. Käämi palaisi jos joutuisi jatkuvasti pysähtymään ja repimään hanskan kädestä vaikka jotain kartan zoomausta varten.

Surukuku
17.11.2011, 11:07
Lisäksi mp-naveissa on vielä sellainen hieno toiminto kosketusnäytössä, että se toimii ajohanskat kädessä. Käämi palaisi jos joutuisi jatkuvasti pysähtymään ja repimään hanskan kädestä vaikka jotain kartan zoomausta varten.

Tää lienee se tärkein ero - pääsi ihan nauru moisesta zoomailu-mielikuvasta.

Jos ei aio hankkia "kiinteätä" mp:hen tarkoitettua navigaattoria, mielestäni ja kokemuksestani pärjää ihan hyvin vaikka pelkällä nykyaikaisella puhelimella eli mitään ihmevirityksiä ei kannata pyörään väsäillä (imo).

Puhun nyt siis katupyöräilyn näkökulmasta - mm. vakava-asteiset enska-hommat ovat sitten ihan eri juttu eikä siellä kannata enää puhelimen kanssa ruveta värkkäilemään.

12961
20.11.2011, 12:20
Vielä Triumph pörisee - huomisen jälkeen kelit sitten huononevatkin.

Kunnon kamat kun on päällä, ei tätä kylmentynyttä ilmanalaa ajossa huomaa muuten kuin renkaiden pidon selvänä huononemisena. Ei ole prätkärenkaita kylmälle asfaltille suunniteltu, tahtoo ruopia helposti. Kummasti tuo rauhallisuutta kaarreajoon.

Hieno, kuulas syysilma. Parempi prätkäkeli esimerkiksi eilen oli kuin kesän yli 20-asteisina päivinä. Mulla ei meinaan kantti kestä kesälläkään ajella ilman kunnollisia, suojaavia kamoja.

Kilometrejä ei kovin runsaasti tule, tänä kesänä himpun yli 6000, ja käytännössä kaikki tulleet pahennuksen herättämisestä kaupungilla ja lähialueiden mutkatielenkeistä. Varsinainen matka-ajo ei kiinnosta, hoituu autolla mukavammin ilmastoidussa ja lämmitetyssä kopissa.

Prätkäkuume on myös kova, pitäisiköhän vaihtaa Speedmaster tuollaiseen Thunderbird Stormiin. Siitä sitten loputkin kromit hiuksista vittuun ja mattamustaa tilalle niin alkaa ulkonäkökin olemaan kohdillaan. Pirttihirmu ei tosin taitaisi investoinnista tykätä.

AJTSS
27.11.2011, 19:54
Nyt on ollu pyörä talviteloilla kuukauden päivät, ja kyllähän sitä jo kuumottaisi päästä paahtamaan! Kone on palasina, mäntää, kiertokankee, kytkinsettiä, laakeria, stefaa, tiivistettä ja sen sellasta tulossa! Hoidetaan rempat nyt talvella niin kesällä päästään nauttimaan ajamisesta! Myös uutta eturengasta, ja katteiden maalailua tiedossa. Onko muilla remonttia tiedossa?

Mulle tää on suuri osa harrastusta!

Turder
27.11.2011, 22:39
Juuh, etupumput ja takaiskari on irti ja menee alkuviikosta huoltoon ja ehkäpä jäykempää jousta paikalleen, jos löytyy sopivat. Samoin ohjauslaakerin rasvaan tai vaihdan, jos on tarvetta. Pitää vielä kikkailla yksi työkalu sen avaukseen niin sitten näkee mitä pitää tehdä. Samoin venttiilivälysten tarkastus ja säätö. Niin ja etujarrupalat menee uusiksi, ne tulikin tilattua jo kesällä. Noiden jälkeen ei olekaan pariin vuoteen mitään isompaa huoltoa edessä (toivottavasti).

Vanha Len
27.12.2011, 13:53
Harrikka käymään ja 30 kilsaa lenkkiä takana juuri. Aurinko paistaa kivasti ja lämpöä oli lähtiessä kuusi plussan puolella. Ehkäpä nyt voi ratsun heittää talviteloille...kai.

scholl
28.12.2011, 12:38
Mä näin kanssa 24-27.12 joka päivä ikkunasta, kun joku ajoi prätkällä. Itseasiassa harmittaa ihan perkeleesti, että vein prätkän talvisäilöön joku pari kk sitten. Sillä olisi voinut tehdä about kaikki kauppareissut tähänkin saakka. Tämä on juuri sellainen saksalainen talvi lämpötilojen suhteen eli jos olisi talli niin voisi käyttää prätkää koko talven, jos ei tule kuin joskus yöpakkasia, eikä ikinä päivällä.

12961
09.04.2012, 21:26
Jaha, kausi avattu.

Kävin eilen heittämässä sellaisen 130 kilsan lenkin Varsinais-Suomalaisia pikkuteitä pitkin Ruskon, Vahdon, Nousiaisten, Mynämäen ja Mietoisten suunnalla. Valpperintie Nousiaisissa oli melko heikossa hapessa, muuten routavaurioita löytyi suosikkiteiltä yllättävän vähän.

Olihan niitä jo monia muitakin liikenteessä, taisin vajaata kymmentä pyöräilijää tervehtiä.

Talvikausi kesti siis tapaninpäivästä eiliseen. Joulunpyhinä piti käydä vähän kinkkua sulattelemassa.

Muita kauden avanneita?

John Copter
09.04.2012, 22:18
Muita kauden avanneita?

Sen verran kermaperse olen et kausi aukee kun lämpötila on yli 10 astetta pysyvästi.

Surukuku
10.04.2012, 11:05
Yöpakkasia kahenkympän korvilla, pitkiä hiihtolenkkejä jäällä mukavassa aurinkoisessa säässä - ei oo vielä kaasukättä nykinyt pikkustakaan...

Olen minäkin sen verran kermaperse, että pitää sen vuorokauden keskilämpötilan nousta edes nollan yläpuolelle, ennen kuin edes ajattelen pyörän kiskomista talviteloilta aurinkoon.

Nooh... Jos nyt vapuksi saisi pyörän alleen, olisi jo ihan kiva.

Turder
10.04.2012, 11:57
Kauden avausta ehkä tällä viikolla jos on lämmintä vielä alkuillasta. Näyttäisi olevan pikkuteillä vielä hiekkaa ja muutenkin olosuhteet vähän nihkeät niin ei nappaa, vaikka ajokuumetta kyllä on. Olisi hyvä jos tulisi kunnon rankkasateet pariksi päiväksi heti sen jälkeen kun on tiet puhdistettu hiekasta. Ärsyttää tiepöly aika huolella.

Vanha Len
10.04.2012, 12:21
Tulevana viikonloppuna käynnistän hoodeen ja sitten sammutan jälleen joulun paikkeilla. Tämä viikko huolletaan ja kiilloitellaan. Ehkäpä noin 6000-10 000 kilsaa tulee mittariin kera muutaman meetingin ja ainoastaan kotimaassa. Aina tän tietää jo etukäteen.

Surukuku
23.04.2012, 11:10
On hanget korkeat nietokset ja meillä on kohta Vappu, saatana!!!

Eihän tästä tule mitään, kun vuorokauden keskilämpötila on hippasen nollan yläpuolella, räntää sataa harva se päivä niin, että auton kesärenkaatkin uskalsi vasta nyt vaihtaa nastojen tilalle ja nimenomaan liukkauden takia - mikä vittu tätä Suomea oikein taas vaivaa???

Katselin alkaneen viikon sääennustetta eikä juuri parannusta ole luvassa; sadetta ja kylmää lähes päivittäin eli pistää pahasti harkintaan, viitsinkö repiä pyörääni talviteloilta vielä Vapuksikaan, olipa se sitten vaikka kuinka perinteistä täällä Pohjoisessa.

Joo - en tiedä, mitä nuo muutamat hurjat motoristit oikein ovat nauttineet, joita harvakseltaan kuitenkin täällä syrjemmälläkin tien päällä näkee - torstainakin tuli yksi Busallaan vastaan reipasta vauhtia ja lämpöä oli kokonaiset kolme (3)!!! astetta???

Nickerson#50
23.04.2012, 13:09
Onko kellään tietoa mistä saisi vuokrattua moottoripyörän täältä Porin seudulta? En pikaisella haulla netistä löytänyt mitään liikettä joka vuokraisi. Helpoin tapa olisi varmaan lainata kaverilta ja tulisi luultavasti halvemmaksikin.

Kesälomasta voisin mielelläni viikon pyhittää mopoiluun.

Vanha Len
23.04.2012, 14:59
Onko kellään tietoa mistä saisi vuokrattua moottoripyörän täältä Porin seudulta? En pikaisella haulla netistä löytänyt mitään liikettä joka vuokraisi. Helpoin tapa olisi varmaan lainata kaverilta ja tulisi luultavasti halvemmaksikin.

Kesälomasta voisin mielelläni viikon pyhittää mopoiluun.

Moto Rauma on ainakin joskus vuokranut pyöriä mutta tän hetkisestä tilanteesta en tiedä. Viikon vuokra varmasti noin 1300-1700 euroa plus bensat sisältäen vakuutuksen. Tämäkin mutua. Kaverilta kandee lainata ehdottomasti jos on mahdollisuus. Itse lainaisin ehkäpä hintaan 600 + vakuutus (50 euroa) + bensat.

Tai jos vakuudet riittää niin ostat pyörän rahoituksella. Maksat käsirahaa vaikkapa 8000 euron pyörästä 1000 euroa ja sitten rahoituksella 80 euroa/kk. Myyt pois kun ajokausi päättyy ja saat kuitenkin huristella koko kesän paljon halvemmalla kuin vuokrapyörällä. Hyvässä lykyssä ihastut prätkään ja se on sulla vielä samalla muutaman vuoden:D

scholl
30.04.2012, 19:53
Monta kertaa on alkanut kausi jo maaliskuussa, ts. heti kun on ollut plussaa, mutta tänä vuonna oli ensin takatalvi ja sitten työkiireitä, joten kävin vasta tänään hakemassa prätkän talviteloilta. Samalla vaihdatin autoon kesärenkaat. Nyt on sitten normaalielämä taas alkanut, kun parkkipaikkaa ei tarvitse etsiä, jos käy asioilla, kun voi mennä kaksipyöräisellä.

Ihan kiva keli oli ajaa, ei liian kylmä. En itse kyllä havainnut mitään ongelmia korttien toimimisessa, vaan pysähdyin about puolessa välissä Shellillä pizzalla, ostin Vpoweria tankin täyteen kortilla ja ajelin sitten loput. Jos ei olisi noita Vapun kävelykeskustakuvioita tehty niin voisin käydä vielä illalla prätkällä katsomassa hulinointia.

scholl
30.04.2012, 19:57
Kaverilta kandee lainata ehdottomasti jos on mahdollisuus. Itse lainaisin ehkäpä hintaan 600 + vakuutus (50 euroa) + bensat.

Kuka antaa kenenkään muun ajaa prätkällään? Tosin kerran faija on ajanut mun pyörän talveksi halliin, kun olin ulkomailla ja tuli lumet, mutta muuten en kyllä ole antanut kenenkään ajaa pyörälläni, eikä ole tarkoitus antaa. Prätkä on kuitenkin eri kuin auto ja tarkoittaa sitä, että joku hölmö kaataa sen kuitenkin.

Surukuku
02.05.2012, 10:06
No, tulipahan kausi korkattua eli hain pyörän perjantaina talvisäilytyspaikastaan ja parina päivänä tuli sitten ajeltua, vaikka täällä Oulun seudulla tuuleskeli suorastaan karseasti eli oli aika pirun koleaa.
Aamulla oli taas maa hieman valkoisena eli räntää oli yön aikana heittänyt - stna, mutta "myöhempien aikojen pyhien" lämpimien poutasäiden toivossa...

scholl
11.05.2012, 17:27
Kävi uskomaton juttu BMW:n DWA6 varashälyttimen kanssa.

Menin pyörälle, painoin kaukosäätimestä, mitään ei tapahtunut, vilkut eivät vilkkuneet, ts. en saanut varashälytintä pois päältä. Sitten otin sen ihmeellisen tikkuavaimen ja tökin kojelaudassa siihen, missä vilkkuu punainen valo, se ei sammunut. Ajattelin, että ok kokeilen kääntää virta-avaimesta, ehkä kun häläri menee päälle, saan painettua sen pois. Ajattelin myös, että ehkäpä häläri on jotenkin "kuollut", joten kenties saan prätkän käyntiin, jos se ei olekaan päällä. No lopputulos oli se, että pyörä huusi kuin saatana sen puolisen minuuttia ja ihmisiä tuli taloista ulos katsomaan, mistä on kysymys. Sitten soitin RM Heinolle ja pyysin apua - saamatta yllättäen sitä. Se on kumma, ettei BMW:n huolloissa tunneta hälytyslaitteiden toimintaa. Kerranhan he soittivat minulle ja sanoivat etteivät saa pyörää käyntiin ja siinä oli silloin käynnistyksenesto päällä, joka menee myöskin samasta napista kaukosäätimestä.

Oli pakko jättää prätkä parkkiin ja etsiä nettiyhteys. Yli tunnin hain googlesta kaikilla mahdollisilla hakusanoilla kunnes lopulta löysin suomenkielisen ko. varashälyttimen ohjekirjan. Kuinka onni, että meillä on internet. En nimittäin itse muista, missä oma ohjekirjani edes on. RM Heinossa sanoivat, että varashälyttimen patteri voi olla loppu (kaukosäätimen patterihan ei ole loppu, koska se vilkkuu kun siitä painaa), vaikka sen pitäisi ottaa virtaa pyörän akusta. Ihmettelin sitä, koska se on päivällä aiemmin toiminut moitteettomasti, joten aloin ajatella, että ehkä se on ohjelmoitunut itsekseen päin honkia toi kaukosäädin. Sitten löysin kohdan kauko-ohjaimen synkronointi. Silloin tuli sellainen välähdys mieleeni, että näin tänään aiemmin valon vilkkuvan farkkujeni taskussa. Siellä oli tuo kaukosäädin jäänyt lompakon taakse puristukseen ja se painoi sitä valoa itsekseen. Ohjeessa lukee, jos kauko-ohjainta on käytetty 256 kertaa toiminta-alueen ulkopuolella, se pitää synkronoida. Ehkä kun se nappi oli pohjassa taskussani, se laski yli 256 kertaa ja ei siksi toiminut. No painoin synkronointiohjeen muistiini, kävelin pyörälleni, toimin ohjeiden mukaisesti ja kas kummaa, se onnistui ja kaikki alkoi toimia. Sain varashälyttimen deaktivoitua ja pyörän käynnistettyä.

Mitä tulee siihen ihmeelliseen avaimeen, jolla voi manuaalisesti painaa siihen kojelautaan, missä punainen valo vilkkuu niin en usko sen koskaan toimineen. Ei tapahdu nimittäin mitään. Pitäisi tilata noita kauko-ohjaimia toinen, koska pyörän mukana tuli vain yksi ja jos joskus tarvitsee toisia avaimia tai kaukosäätimen paristo loppuu. Ohjeessa muuten lukee, että paristo pitää vaihtaa 2-3 vuoden välein, no mulla on toi pyörä ollut 10 vuotta, enkä ole koskaan vaihtanut. Tosin olen ajanut 10 vuodessa saman, mitä jotkut hullut ajavat kesässä, joten kai sekin jotain vaikuttaa.

Huhhuijaa. Onneksi internet auttoi. Nyt pääsen himaankin tästä.

scholl
23.05.2012, 09:57
Eilen iltaruuhkassa. Molemmat kaistat seisoivat kuten tapana on. Jos autolla on liikkeellä niin 5minsaa ainakin menee paikallaan. No köröttelin rauhallisesti siitä välistä niin sitten yhden auton kohdalla huora huutaa ikkunasta "vitun sika" ja yrittää ilmeisesti kääntää pyöriä niin että olisin törmännyt siihen oveen.

Huora ei tajua sitä, että tein hänelle ja muille palveluksen. Jos kaikki liikkuisivat keskustassa autolla niin ruuhkat olisivat suuremmat. Jos jäisin prätkällä jonon jatkoksi niin voisin saman tien liikkua autolla. Jos jäisin prätkällä jonon jatkoksi niin en myöskään lisäisi liikenteen sujuvuutta, vaan se jono pitenisi kuten se pitenee silloinkin, jos olisin liikenteessä autolla. Nyt myötävaikutan liikenteen sujuvuuteen ja silti tulee vittuilua ja murhayrityksiä.

Kannattaisi huorankin käydä katsomassa liikennettä vaikkapa Genovassa. Siellä jos on niin sateinen keli, etteivät ihmiset lähde liikenteeseen skoottereilla niin liikenne on totaalisen jumissa. Samaten siellä tottuu siihen autoa ajaessaan, että 2-pyöräisiä menee hirveällä vauhdilla joka puolelta ohi niin paljon kuin niitä vain mahtuu. Kuten sanottua, itse en edes aja hirveätä vauhtia, vaan jos on ruuhkaa niin ohitan ruuhkassa seivoat autot nopeudella, jossa vaihde on ainoastaan päällä. Ohitan jatkossakin, vaikka huudettaisiin mitä. Toki voin ottaa rekkarin ylös ja järjestää hankaluuksia myöhemmin, mutta vasta sitten, jos tilanne on vakavampi. Eilen en edes nähnyt sitä rekkaria. Kaiken maailman sekopäitä sitä liikenteessä on. Toki on minun päälle yritetty ajaa ennenkin ja joskus joku on jopa jahdannut minua, mutta ei niistä sen enempää tällä kertaa.

Repolainen
28.05.2012, 16:12
Huonoilla renkailla ei tee kuin itsensä kiukkuiseksi. Viime kesänä Fireblade taittui mutkiin kevyesti työntämällä ja meni kuin juna. Nyt on alla Michelinin Pilot Powerit ja joutuu oikein voimalla runttaamaan kurviin ja lipsuu sen verran reilusti että ajohalut menee. Hyvät renkaat varmaan valtatiellä köröttelyyn, mutta hyvä opetus ettei kannata uskoa rengasmyyjän höpinöihin.

scholl
28.05.2012, 16:16
Joku prätkätyyppi kuollut, kun joku idiootti oli tehnyt U-käännöksen motarilla. Aivan uskomatonta touhua. Mistä niitä tyyppejä aina löytyy, jotka viisveisaavat kaksipyöräisistä. Toivottavasti syyllisen nimi julkaistaan lehdissä tms.

Joe Plop
28.05.2012, 16:53
Joku prätkätyyppi kuollut, kun joku idiootti oli tehnyt U-käännöksen motarilla. Aivan uskomatonta touhua. Mistä niitä tyyppejä aina löytyy, jotka viisveisaavat kaksipyöräisistä. Toivottavasti syyllisen nimi julkaistaan lehdissä tms.

Venäjältä... Näin ainakin jossain uutisessa luki... Ei sinänsä yllätä.

Surukuku
29.05.2012, 09:43
Huonoilla renkailla ei tee kuin itsensä kiukkuiseksi. ...

Näin se tuppaa olemaan eli oikea rengas pyörän, ajotavan ja -paikan (rata/tie) mukaan.
Itse laitoin pyörääni viime kesänä Pilot Road 3:t, joilla on ihan turha lähteä radalle reuhaamaan, mutta eilen saderintaman läpi matkaa tien päällä taittaessani fiilis oli olosuhteet huomioon ottaen suorastaan mukava - pitoa ja luottoa riitti.

Sopivan renkaan itselleen/pyörälleen löytää muutaman kokeilun kautta, mutta radalle ja maantielle harvoin sopivat samat nakit, jos oikein kunnolla lähdetään vääntämään, joten siinä ainakin joutuu tekemään kompromisseja pidon ja kulutuskestävyyden välillä.

Repolainen
29.05.2012, 11:44
Sopivan renkaan itselleen/pyörälleen löytää muutaman kokeilun kautta, mutta radalle ja maantielle harvoin sopivat samat nakit, jos oikein kunnolla lähdetään vääntämään, joten siinä ainakin joutuu tekemään kompromisseja pidon ja kulutuskestävyyden välillä.

Viime kesänä oli alla Bridgestonen Blattax BT-015 renkaat, jotka oli Hondan tehtaalla asentamat. Kaupasta saa Blattax BT-016 renkaita, mutta oman alueeni kauppa ei merkkiä myy. Nämä Michelinit piti myyjän mukaan olla ihan saman tasoiset, mutta vitut ole.

Turder
29.05.2012, 13:30
Laita Repolainen joku Pirelli Supercorsa SP, Metzeler Racetec K3, Michelin Power One tms. katuseoksella oleva ratahenkinen rengas niin on hyvä ajella kadulla sporttipyörällä. Nuo lämpiää kadullakin hyvin ja rataakin kärsii ajaa. Itsellä ollut myös Pirelli Diablo Rosso Corsa, joka on osoittautunut toimivaksi renkaaksi sporttipyörään ja kestää kilsojakin melko paljon. Itsellä on vaan puhjennut muutama Rosso Corsa viime kesänä.

Lisäksi taitaa Bladessa olla vakiona 190/50 takanen, 55-profiilinen olisi varmasti vähän ketterämpi ajaa. Itse olen noita kokeillut pari kertaa edestakaisin (50 ja 55-profiileja) ja selkeästi 55 on parempi. Se myös hieman pidentää välitystä kun renkaan kehämitta on isompi.

Hankin toiseksi pyöräksi uuden Aprilia RSV4:sen. Loistava peli ajella ja elektroniikka ainakin radalla on ihan kätevää, tai auttaa ajoa kun voi avata kaasua aika ronskisti ja antaa elektroniikan hoitaa luistot ja keulimiset pois. Sitten sifterillä paukuttelee isompaa sisään. Varsinkin shifteri helpottaa paljon kun ei ole niin paljon ohjelmaa vaihtamisessa.

Surukuku
29.05.2012, 13:34
...

No joo... Tuo Battlax (köh) 016 Pro voitti Motorrad-lehden suurvertailun, joten siinä suhteessa tuntumasi on kyllä oikeilla jäljillä. Ihmettelen vain hieman, miksi et sitten hakenut kauempaa noita 'stoneja - seuraavalla kerralla sitten...

Edit:
Turder pisti sitten kehiin jo kunnon sporttirenkaita - kannattaa kokeilla, jos tulee radalla käytyä tiheämminkin kuin kerran, pari kesässä.
Noiden eri profiilien kanssa kannattaa olla hieman pidättyväinen, sillä uusilla kokeilemattomilla renkailla ja vielä profiili muutettuna pyörästä voi tulla ihan toinen eikä aina ihan sellainen kuin oli tarkoitus - eli taas tuli asiaa rengaskauppaan. Kokemusta on siitäkin - valitettavasti...

Repolainen
29.05.2012, 13:46
No joo... Tuo Battlax (köh) 016 Pro voitti Motorrad-lehden suurvertailun, joten siinä suhteessa tuntumasi on kyllä oikeilla jäljillä. Ihmettelen vain hieman, miksi et sitten hakenut kauempaa noita 'stoneja - seuraavalla kerralla sitten...

Ostin tuon pyörän vasta viime kesäkuussa käytettynä 4000km ajettuna. Ennen olen ajellut 100 hevosvoiman pyörillä. Kokemattomuuttani ostin Hakin huollosta 6000km huollon yhteydessä. Harri ei itse ollut paikalla ja nuori janari kehui Michelinin renkaita.

Surukuku
29.05.2012, 13:57
..i.

Hankin toiseksi pyöräksi uuden Aprilia RSV4:sen. Loistava peli ajella ja elektroniikka ainakin radalla on ihan kätevää, tai auttaa ajoa kun voi avata kaasua aika ronskisti ja antaa elektroniikan hoitaa luistot ja keulimiset pois. Sitten sifterillä paukuttelee isompaa sisään. Varsinkin shifteri helpottaa paljon kun ei ole niin paljon ohjelmaa vaihtamisessa.

Olen kokeillut (erittäin vähän) tonnista RR-bemaria radalla ko. elektroniikan kanssa, mutta käteen (housuun) jäi silti lähinnä tunne täysin rajattomista voimista, joita ei elektroniikankaan eikä etenkään meikäläisen taidoilla eikä harjoittelulla saa kesytettyä kauhun tasapainon paremmalle puolelle - vähän köröttelyksi meni useimpiin muihin (nuorempiin) verrattuna.

Oli se silti tai juuri siksi suorastaan mykistävää...

Turder
29.05.2012, 13:58
Noiden eri profiilien kanssa kannattaa olla hieman pidättyväinen, sillä uusilla kokeilemattomilla renkailla ja vielä profiili muutettuna pyörästä voi tulla ihan toinen eikä aina ihan sellainen kuin oli tarkoitus - eli taas tuli asiaa rengaskauppaan. Kokemusta on siitäkin - valitettavasti...

Totta ja onhan siinä joku järkiperäinen syy miksi japsi-inssi laittaa tietynkokoista rinkulaa pyörään. Tuo profiilimuutos vaikuttaa jo kaikkeen aina pyörän geometriasta lähtien, joten mahdollisuus mennä vikaan on olemassa (varsinkin jos kokeilee radikaalimpaa muutosta). Kuitenkin 190/50 -> 190/55 muutos on hyväksikoettu aika monessa 2000-luvun tonnisessa sportissa, joten aivan metsään sillä ei mene. Tuohan nostaa perää hieman, jolloin pyörä kääntyy herkemmin ja samalla vakaus hieman kärsii. Teorissa siinä on myös enemmän kontaktipinta-alaa kallistuksissa, joten vähän kovempaa voi päästellä isomalla kallistuksella.

Olen kokeillut (erittäin vähän) tonnista RR-bemaria radalla ko. elektroniikan kanssa, mutta käteen (housuun) jäi silti lähinnä tunne täysin rajattomista voimista, joita ei elektroniikankaan eikä etenkään meikäläisen taidoilla eikä harjoittelulla saa kesytettyä kauhun tasapainon paremmalle puolelle - vähän köröttelyksi meni useimpiin muihin (nuorempiin) verrattuna.

Oli se silti tai juuri siksi suorastaan mykistävää...

Juu, on se suorituskyky nykylaitteissa niin korkealla tasolla, että kovaa saa päästellä, jotta elektroniikka alkaa toimimaan kunnolla ja on kuskin hyödyksi. Sitten taas tosi kovat jampat (tyyliin SM-sarjan kuskit) ajaa niin kovaa, että katupyörän elektroniikka on jo hidastamassa. Apriliassa ne (onneksi) voi säätää niin paljon rajoittavaksi, että kädettömämpikin pääsee niillä leikkimään, varsinkin radalla. Taitaa luistonesto tasolla 8 (eniten rajoittava) puuttua peliin jo silloin kun pitää pyörää kovemmassa kallistuksessa ja avaa vain kaasun. Samoin keulimisen esto kaikkein konservatiivisimmalla asetuksella ottaa heti eturenkaan alas kun pikkaisenkin keula nousee, vaikka tiessä olevasta nyppylästä.

Repolainen
29.05.2012, 14:48
Kävin oiken autotallissa katsomassa ja 120/70 ja 190/55 Michelin Pilot Powerit on alla. Tuo on ihan eri pyörä kuin Hondan ensiasennusrenkailla. Nautinnollinen moottoripyöräily on vaihtunut ulosajon pelkoon vaikka ajaa hiljempaa.

Turderilta tuli onneksi vinkkiä mitä kannattaa seuraavaksi ostaa.

Surukuku
29.05.2012, 15:00
Totta ja onhan siinä joku järkiperäinen syy miksi japsi-inssi laittaa tietynkokoista rinkulaa pyörään. Tuo profiilimuutos vaikuttaa jo kaikkeen aina pyörän geometriasta lähtien, joten mahdollisuus mennä vikaan on olemassa (varsinkin jos kokeilee radikaalimpaa muutosta). Kuitenkin 190/50 -> 190/55 muutos on hyväksikoettu aika monessa 2000-luvun tonnisessa sportissa, joten aivan metsään sillä ei mene. Tuohan nostaa perää hieman, jolloin pyörä kääntyy herkemmin ja samalla vakaus hieman kärsii. Teorissa siinä on myös enemmän kontaktipinta-alaa kallistuksissa, joten vähän kovempaa voi päästellä isomalla kallistuksella.

No, 80-90-luvuilla lähinnä kasvatettiin alussa takarenkaan leveyttä tyyliin 170 => 180, joka paransi kaarreajotuntumaa ja lisäsi hieman kallistusvaraakin; sitten myöhemmin 180 => 190, joka onnistui joissakin pyörissä, joissakin ei ollut kunnolla enää tilaa.
Muutos näytti hyvältä ja ehkä tuntuikin parempana ajettavuutena tiellä, joskin profiilin vaihtuminen 60 => 50 ei enää parantanut kaarreominaisuuksia.
Siinä valossa ehdottamasi 50 => 55 toimii takuulla paremmin kuin päinvastoin.

Eturenkaan profiilin muutokset ovat kokemuksestani jo paljon vaikuttavampia kuin takasen muutokset. Pienentäminen esim. 70 => 65 vaikuttaa radikaalisti ohjattavuuteen => pyörä tulee kyllä ketterämmäksi mutta samalla kovin levottomaksi ja myös kontaktipinta vähenee - ei hyvä.

Juu, on se suorituskyky nykylaitteissa niin korkealla tasolla, että kovaa saa päästellä, jotta elektroniikka alkaa toimimaan kunnolla ja on kuskin hyödyksi. Sitten taas tosi kovat jampat (tyyliin SM-sarjan kuskit) ajaa niin kovaa, että katupyörän elektroniikka on jo hidastamassa. Apriliassa ne (onneksi) voi säätää niin paljon rajoittavaksi, että kädettömämpikin pääsee niillä leikkimään, varsinkin radalla. Taitaa luistonesto tasolla 8 (eniten rajoittava) puuttua peliin jo silloin kun pitää pyörää kovemmassa kallistuksessa ja avaa vain kaasun. Samoin keulimisen esto kaikkein konservatiivisimmalla asetuksella ottaa heti eturenkaan alas kun pikkaisenkin keula nousee, vaikka tiessä olevasta nyppylästä.

Juu - monet pro jätkät riisuvat pois ainakin bemareista kaiken "haittaavan" elektroniikan, vaikka em. pyörässä on nk. race modekin, joka on suunniteltu kilvanajoon.
Moni RR-bemaristi muuten moittii juuri tuota keulimisen estoa sen herkkyydestä eli taipumuksesta ruveta pompottamaan keulaa. Tosin, sitä on mahdollisuus säätää kovin sallivaksikin.

Turder
29.05.2012, 15:01
Kävin oiken autotallissa katsomassa ja 120/70 ja 190/55 Michelin Pilot Powerit on alla.

Nyt on alla Michelinin Pilot Powerit ja joutuu oikein voimalla runttaamaan kurviin ja lipsuu sen verran reilusti että ajohalut menee.

Aika jännä juttu jos nyt on kankeampi ajaa, luulisi, että kävisi päinvastoin ja nyt mielummin "menisi sisäkurvista ulos" kuin olisi kankea kääntymään. Voihan niissä olla jotain häikkääkin, joskus osuu valmistusviallisia renkaita kohdalle. Lisäksi Pilot Power on jo melko vanhaa vuosikertaa, jos on väärin säilytetty niin voi olla kovettuneet renkaat, jolloin pito ja tuntuma on surkea. Paistoleiman voit tarkastaa renkaan kyljestä, on merkitty viikko/vuosi-tyyliin nelinumeroisena koodina eli viikko 3 vuonna 2011 olisi 0311. Tyhmä kysymys, mutta mitkä paineet sulla on renkaissa kylmänä?

Turder
29.05.2012, 15:25
No, 80-90-luvuilla lähinnä kasvatettiin alussa takarenkaan leveyttä tyyliin 170 => 180, joka paransi kaarreajotuntumaa ja lisäsi hieman kallistusvaraakin; sitten myöhemmin 180 => 190, joka onnistui joissakin pyörissä, joissakin ei ollut kunnolla enää tilaa.
Muutos näytti hyvältä ja ehkä tuntuikin parempana ajettavuutena tiellä, joskin profiilin vaihtuminen 60 => 50 ei enää parantanut kaarreominaisuuksia.
Siinä valossa ehdottamasi 50 => 55 toimii takuulla paremmin kuin päinvastoin.

Eturenkaan profiilin muutokset ovat kokemuksestani jo paljon vaikuttavampia kuin takasen muutokset.

Moni RR-bemaristi muuten moittii juuri tuota keulimisen estoa sen herkkyydestä eli taipumuksesta ruveta pompottamaan keulaa. Tosin, sitä on mahdollisuus säätää kovin sallivaksikin.

Itse olen vain kokeillut noita takarenkaan muutoksia, nykyään on hyvä kun etusessa on vakiintunut 120/70-17 aikalailla standardiksi sporttipyöriin. Takasiahan saa jo 17 tuumaisena 180/55, 180/60 pääasiassa kuussatasiin ja isompiin sitten 190/50, 190/55, 200/55. Sitten vielä ratarenkaat erikseen, joissa on iso kasa muita vaihtoehtoja noiden lisäksi ja myös 16,5 tuumaisia slicksejä. Ennenhän oli vielä mukana eri profiilien lisäksi 16 ja 18 tuuman rengasta katupyörissä, joskus vielä siten, että etunen ja takanen eri tuumakokoa. On siinä saanut pähkäillä sopivaa rengasta jos orkkiskokoa ei ole hyllystä löytynyt.

Apriliassa keuliminen yleensä jää sellaiseksi eturengas 10-15cm maasta ja siihen jää kunnes tipahtaa maahan tehojen loppuessa. Mutta tuohonkin vaikuttaa niin moni hetkellinen seikka (tien muoto, vauhti, kaasun asento, vaihde jne), että hankala sanoa yleispätevästi. Esim. jostain nyppylöistä lähtee äkäisemmin ilmaan, mutta tippuu myös rajummin kuin tasaisella tiellä tuleva power wheelie. Radalla kävi välillä niin, että keula kun laskeutui, pyrki se taas ylös kun elektroniikka antaa täydet tehot. Ja sitten taas elektroniikka puuttuu peliin... Bemarissa on jo niin paljon enemmän tehoa, että en yllättyisi jos pyrkii tekemään tuota sykliä rajummin.

Repolainen
29.05.2012, 16:04
Laita Repolainen joku Pirelli Supercorsa SP, Metzeler Racetec K3, Michelin Power One tms. katuseoksella oleva ratahenkinen rengas niin on hyvä ajella kadulla sporttipyörällä.

Mahtaakohan noita olla hyllyssä Suomessa? Netistä saa helposti tilattua, mutta rengasliikkeet alkaa olla aika nirsoja vanteille pistäjiä jos kumeja ei heiltä ole ostettu.

Surukuku
29.05.2012, 18:40
Tuohan se on ongelma, kun hankkii esim. netin kautta edullisia renkaita, allepano tuppaa sitten maksamaan aivan poskettomia.
Kuitenkin, muistaakseni ainakin Turun Stormilla on renkaanvaihtopalvelu ja niiltä löytynee Pirellin ja Michelinin mainittuja sporttirenkaita, jos ei hyllystä, niin ainakin tilaamalla voi yrittää...

Repolainen
29.05.2012, 23:35
Kävinpä itsekin ajamassa tietä 1050 yhtenä päivänä. On kyllä loistava ajella. Vähän sai passailla autojen kanssa, että pääsi tyhjään rakoon ajamaan. Siinä tiessä on jännä kohta, kun tie katoaa alta ja mies ja pyörä on ilmassa. Oltiin Hangossa yötä ja katottiin kartasta että
on hyvä mutkapätkä. Paukahti aika kovaa kypärä katteeseen montun pohjalla. Kaveri meni edellä ja puheidensa meinasi heittää lipat oikein kunnolla,. Onneksi oli poikien reissu.

Heimopäällikkö
30.05.2012, 00:22
Venäjältä... Näin ainakin jossain uutisessa luki... Ei sinänsä yllätä.

Joskus ihmettelin näitä venäläisiä autoilijoita suomessa, että miten helvetti ne ohittelee jossain mutkassa ja vielä keltaisella viivalla. Ja kun ensimmäinen ryssä lähtee, niin sit tulee ne kaks muutakin perässä vaikka näkyvyys olis tasan 0. Joskus sitten tuli telkkarista jonkunlainen dokumentti venäläisestä liikennekulttuurista, jossa kerrottiin että se kuuluu venäläiseen liikennekulttuurin että ohi mennään vaikka näkyvyyttä ei olisi, koska se on kohtalo jos sieltä tulee vaikka rekka vastaan ja kaikilta on henki pois. Tälläkertaa siinä meni suomalainen fillaristi, ja se korpeaa kyllä melkolailla kovasti.

Mutta asiasta toiseen. Itse en pyörää omista, koska pysyn vain noin suurinpiirtein pystyssä fillarillakin. Mutta liikun tuolla tienpäällä n.2,5tkm viikottain raskaalla kalustolla ja valitettavan usein näen näitä vaaratilanteita kun henkilöautot, eikä myöskään kaikki raskas kalusto, huomio moottoripyöräilijöitä. Mutta kaupunkialueella on meinannut itsellänikin kolista pyörän kanssa, ei sillä etten olisi huomioinut sitä, mutta kun sen perkeleen ison peilin taakse mahtuu linja-auto, niin moottoripyörä jää laajaltakin alalta huomaamatta. En siis tee sitä tahallani, ja tuskin monikaan, ainakaan ammattikuljettaja (taksikuskit eivät ole ammattikuljettajia) töytäise tahallaan eteen. Sinne peilin taakse sopii vaan niin perkeleesti tavaraa että vaikka kuinka kuikuilisi, niin joku saattaa jäädä katveeseen. Ihan vaan näin niinkun oman näkökantani halusin tuoda asiaan, koska eräs motoristi tuolla pääkaupungissa kävi melkein päälleni kun näin pääsi vahingossa käymään. Ajeli perässä ja kertoi miten tuollaisilta pitäisi ottaa kortti pois ja antaa selkäsauna.

John Copter
30.05.2012, 01:09
Siinä tiessä on jännä kohta, kun tie katoaa alta ja mies ja pyörä on ilmassa. Oltiin Hangossa yötä ja katottiin kartasta että
on hyvä mutkapätkä. Paukahti aika kovaa kypärä katteeseen montun pohjalla. Kaveri meni edellä ja puheidensa meinasi heittää lipat oikein kunnolla,. Onneksi oli poikien reissu.

Ilmeisesti meinaat sitä kahvilan mäkeä ja olette ajaneet vissiin inkooseen päin?
Hankoon pääsee mukavasti muuten koverharintietä ettei tarvii länsiväylää painaa koko matkaa, siinä matkalla tulee suomen luontoon harvinaisempi näky vastaan, on nimittäin melkoisia puhveleita siinä yhdellä laitumella sarvineen.

Tuli sunnuntaina ajettua reilu 400 kilsaa ympäriinsä tuolla alueella, raasepori, hanko, perniö, kemiö ym ym. Suosittelen että käykää taalintehtaalla, melko suora tie vaan, mutta hyvässä kunnossa ja taalintehtaalla on hyvät pizzat. Sieltä takaisin tullessa ilman muuta angelniemen kautta, tien numero 1835 ja ihan ok kunnossa, kivaa mutkaa ja kaikkee, sekä pääsee lossin kyytiin. Toinen pää tulee vanhalle turuntielle, suosituksena että siitä suomusjärvelle ja siitä sitten kiskoon, mukava maaseutupätkä, tosin kiskon päästä alkaa olla jo vähän heikossa kunnossa.

Turder
30.05.2012, 12:09
Mahtaakohan noita olla hyllyssä Suomessa? Netistä saa helposti tilattua, mutta rengasliikkeet alkaa olla aika nirsoja vanteille pistäjiä jos kumeja ei heiltä ole ostettu.

Enpä tiedä onko hyllyssä, epäilisin. Varmaan sellaisissa prätkäliikkeissä on, jotka myy pyöriä, joihin nuo on ensiasennuskamaa (Ducati, Aprilia, Triumph tms.). Nuo on sitten aika kalliita renkaita, varsinkin Supercorsat ja marmoritiskillä hinta voi olla todella suolainen. Ja ei ne kadulla paljoa kestä, minulla on nyt Metzeler Racetec K3 reilu 2000km ajettuna ja kestää vielä ehkä max. tuhat kilsaa.

Itse tilailen renkaat netistä (mynetmoto) ja otan vanteet irti pyörästä ja vien liikkeeseen vaihdettavaksi ja tasapainotettavaksi. Joskus olen itse laittanut renkaita vanteille ja tasapainottanut, mutta kun ammattimies tekee tuon hintaan 15€/rengas (eikä ole väliä onko mistä ostettu) niin en jaksa äheltää itse. Samalla tulee tarinoitua pyöristä ja tulee vinkkejä aina alustan säädöstä ajotekniikkaan.

greatLeo
04.06.2012, 00:02
Supermotot on veikeitä pelejä. Itse olen pidempään jo kuolaillut noita isompia, about tonnisella koneella olevia pelejä (KTM 990 Supermoto, Ducati Hypermotard 1100 jne.) Menisi yleispyöränäkin ja matkaa voi ajaa. Lisäksi huoltoväli on normaali. Onhan ne vähän raskaita aidoiksi supermotoiksi, mutta vastaavasti koneessa on hyvin puhtia yleiskäyttöön. Silti todella ketterä peli ajaa jos vertaa peruspyöriin. Kyykynkin jälkeen tuntuu ihan uskomattomalta se ketteryys.

450-650cc koneella olevat pelit on kyllä hauskoja, mutta esim. ainoaksi pyöräksi vähän liian fokusoituja. Lyhyt toimintasäde, pieni huoltoväli (varsinkin kisakireissä malleissa) ja matkaa noilla ei oikein tee mieli ajaa. Suora tie ja tylsyys iskee heti jollei keuli koko ajan. Radalle, kaupungille, syheröiselle mutkapätkälle jne on ihan hyvä valinta. Ja tuo talvi- ja sorakäyttö on hyvä lisä kun hommaa vaikka parit eri vanteet (motovanteille ratakumit ja enskavanteille nappulat ja piikit). Lisäksi noilla saa pannuttaa jatkuvasti eikä mikään mene rikki (ellei nyt jonnekin rekan alle pistä sitä parkkiin). Kakkos- tai kolmospyöräksi loistava valinta.

Täyttä asiaa. Moton puutteet alkoivat rassata pitemmän päälle. Matkanteko kun noilla on melkoista tuskaa. Nurkkapyöritykseen, työmatkalle ja soralle toki oikein kivoja. Joten hieman haikein mielin vein vaihtoon hauskimman moottoripyöräni, Kotarin SMC:n.

Mutta mutta, lohtua antaa uusi peli, Aprilia Dorsoduro 750 Factory. Samaa genreä siis, olisiko tuo supermotovaikutteinen katupyörä. Ensivaikutelma on erittäin hyvä: potkua ja vääntöä on SMC:n jälkeen mukavan tuntuisesti, pyörä on ketterä ja osat laadukkaita. Lisäksi V2 kuulostaa todella hyvältä vakiopöntöilläkin. Soralle tuolla ei taida olla juuri asiaa. Toisaalta soratieajelut jäivät kuitenkin sen verran vähiin että parantunut matka-ajo korvaa. Ja talviajoa ei tullut kokeiltua lainkaan, noihin hommiin tarvii ihan omat laitteensa.

Kävin testaamassa myös Ducatin Hypermotardin (796) ja Husqvarnan Nudan, mutta Aprilia tuntui parhaalta. Lisäksi sain hyvän vaihtotarjouksen lähes uuteen peliin (vm 2011, 2300km). RM Heinon vaihtotarjous Nudaan oli niin huono että pitää ihan erikseen mainita. No eipä tarvi ko. liikkeessä jatkossa asioida.

Turder
04.06.2012, 11:01
Mutta mutta, lohtua antaa uusi peli, Aprilia Dorsoduro 750 Factory. Lisäksi V2 kuulostaa todella hyvältä vakiopöntöilläkin.

Onnea uudelle. Aprilia on kyllä osannut loihtia vakiona aika hyvänkuuloisia pyöriä. Olisiko siellä vedetty aivan rajaa hipoen melunormien sisään tai mafiatyyliin kestitty oikeita henkilöitä hehheh, mutta aika uskomattomalta kuulostaa kuinka Aprilia on saanut tyyppihyväksytettyä viime aikaisia mallejaan. RSV4:ssa on EU:n tyyppihyväksyntädesibelit 105-107, kun monissa muiden merkkien vastaavissa pyörissä ne on jotain +/- 95dB paikkeilla.

Uudet V4-koneiset kuulostavat melko kovilta ja hyviltä vakiona (toki kisaisemmalla röörillä äänet on vielä paremmat) ja itse tykkään myös 1200 Dorsoduron vakioäänestä. Kerran kuuntelin kun joku pommitteli sellaisella maaseutua kohti samalla bensikselle, jossa olin tankkaamassa. Hyvät pöhinät siinäkin vakiona.

Onko kukaan muuten joutunut meluratsiaan? Olikohan tämäkin vain pelottelua kun kovaan ääneen asiasta paasattiin, mutta itse en ole nähnyt poliiseja dB-mittareiden kanssa missään vaikka melkein päivittäin olen ajellut.

Repolainen
23.07.2012, 23:37
On niin huonoja kelejä pidellyt ettei paljoa ole tullut ajeltua. Merikarvia-Huittinen-Mynämäki kolmiossa olen pyörinyt. Renkaat alkoi pelaamaan kun pintapaska kului tuhannen kilometrin jälkeen pois ja pehmeämpää tuli alta esiin.

John Copter
23.07.2012, 23:43
On niin huonoja kelejä pidellyt ettei paljoa ole tullut ajeltua. Merikarvia-Huittinen-Mynämäki kolmiossa olen pyörinyt. Renkaat alkoi pelaamaan kun pintapaska kului tuhannen kilometrin jälkeen pois ja pehmeämpää tuli alta esiin.

Joo, joku 3,5t km on tullu ajettua, taitaa edellisen vuoden kymppi jäädä haaveeksi.
Tän kun olis tienny ni olisin myyny nykyisen pois ja ens kesänä sit uus. prkl

scholl
01.02.2013, 16:48
En jaksa mennä ryysäämään prätkämessuille, mutta jos joku kävi niin kysymys:
paljon Vespa 946 maksaa?

Stam1na
14.02.2013, 13:01
Nyt tuli sitten vihdoin useamman vuoden haaveilun jälkeen ilmoittauduttua pyöräkurssille.

Vähän jänskättää että miten se ajoharjoittelu näillä keleillä menee kun kurssi alkaa jo 19.2.

Pyöräkin olisi jo katsottuna valmiiksi. Serkulta meinasin ostaa pois tommosen 800cc Intruderin

Kouhia
14.04.2013, 00:48
Kesän ja ajokauden avauksen kynnyksellä nostetaan ketju taas ihmisten ilmoille!

Eli viime kesän lopulla tuli kortti ajettua, mutta taloudellisista syistä ja ajokauden päättymisen vuoksi ei tullut pyörää vielä hommattua. Nyt sitten kiikarissa olisi Kawasaki Z750, -08 vuosimallia, noin 15 tuhatta ajettuna. Onko veljillä kokemuksia, tyyppivikoja, risuja tai ruusuja antaa kyseisestä mallista?
Alkuviikosta olisi tarkoitus mennä katsomaan fillaria. Aikaisempi ajokokemukseni rajoittuu mopoikään reilu viiden vuoden päähän, mutta taidot olivat nähtävästi tallella ainakin vielä viime kesänä korttia ajaessani, joka ajettiin Yamaha Z6:lla. Tuo 750cc kokoluokka on ilmeisesti varsin hyvä ensipyöräksi?
Lähinnä kaupunkiajoon ja työmatkoihin tulee pyörä hommattua, joten mitään matkapyörää ei ole tarkoitus ostaa.

Tadu
14.04.2013, 00:58
Kesän ja ajokauden avauksen kynnyksellä nostetaan ketju taas ihmisten ilmoille!

Eli viime kesän lopulla tuli kortti ajettua, mutta taloudellisista syistä ja ajokauden päättymisen vuoksi ei tullut pyörää vielä hommattua. Nyt sitten kiikarissa olisi Kawasaki Z750, -08 vuosimallia, noin 15 tuhatta ajettuna. Onko veljillä kokemuksia, tyyppivikoja, risuja tai ruusuja antaa kyseisestä mallista?
Alkuviikosta olisi tarkoitus mennä katsomaan fillaria. Aikaisempi ajokokemukseni rajoittuu mopoikään reilu viiden vuoden päähän, mutta taidot olivat nähtävästi tallella ainakin vielä viime kesänä korttia ajaessani, joka ajettiin Yamaha Z6:lla. Tuo 750cc kokoluokka on ilmeisesti varsin hyvä ensipyöräksi?
Lähinnä kaupunkiajoon ja työmatkoihin tulee pyörä hommattua, joten mitään matkapyörää ei ole tarkoitus ostaa.
Itse hankin kortin 2 vuotta sitten ja ensimmäiseksi pyöräksi juurikin Z750, -08 ja 7 tuhatta oli silloin ajettuna. Olen tykännyt kovasti pyörästä. Minkäänlaista kokemusta ei ollut edes mopoista ennen tätä. Ainoa asia mikä itseäni mietitytti ja edelleen hieman rajoittaa on Z750:n paino. Ainakin itselleni pyörä oli ja on edelleen todella iso ja raskas. Eniveis. Kaupunkiajossa, mutkapätkillä ja duuniajossa itselläni Z on ollut käytössä ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Ajoasento on mielestäni todella miellyttävä. Penkki ei kyllä ole kovinkaan mukava, mutta perse tottuu siihenkin. Nakupyörä kun on kyseessä, niin ajoviima on kyllä mieletön jos ajelee rajoituksista välittämättä. Moottoritiellä rajoituksien mukaan ajelee vielä ihan mielellään, mutta 130 - 140 km/h nopeudessa en kovin pitkään ainakaan itse jaksa ajella kun yläkropassa alkaa tuntumaan. Tehoja on mielestäni riittävästi, mutta ne tulevat todella tasaisesti eivätkä pääse yllättämään, eli mielestäni 750 kuutioinen on oiva valinta ensimmäiseksi pyöräksi.

Kaspar11
15.04.2013, 07:34
Kyseessä taitaa olla jo toisen sukupolven pikkuzeta, mulla oli se vanhempi. Kerron nyt kuitenkin siitä kokemukset, kortin saatuani n.6 vuotta sitten ensi pyöränä oli tosi hyvä kaksi kesää.
Sitten loppui etupää, sitten tehot ja olikin saatava isompaa.

uudessahan taitaa olla parempi usd keula ja miedompi moottori, eli kuvittelisin olevan parempi ajaa muttei niin hauska. Ja noista painoista, muistaakseni oma oli himpun päälle 200kg, ihan normi, kun ei mikään sportti kuitenkaan.
Moottoritielle käyttöön sitten z750s tai joku ihan muu mopo.

Menee se z750 alkuun hyvin kunnes haluat tonnisen..

Kouhia
07.05.2013, 20:16
Tattista vaan molemmille!

Pari viikkoa on nyt pikkuzeta ollut ajossa, eikä mitään moitittavaa löydy. Toki ensimmäinen oma pyörä ja muutenkin kovin vähän ajokokemusta, niin vertailukohdat ovat olemattomat. Siitä huolimatta ei kaduta yhtään! Kuten Tadu sanoi, niin kovissa vauhdeissa ottaa älyttömästi tuuleen kiinni, joten mikään matkapyörä se ei tosiaankaan ole. Omaan käyttöön kuitenkin aivan passeli.

Leveempi stonga oli vaihdettu valmiiksi ja jonkinlainen pörinäpönttö on myös kiinni. Pysyy naapurisopu kunnossa... Hyvin on meno riittänyt omiin tarpeisiin, ja vajaa 1000 kilometriä on tullut jo ajettua näin alkukesän aikana. Ensi viikolla menee JV-motorsportiin takarenkaan vaihtoon ja samalla vaihetaan jarrupalat taakse. Ilmeisesti edellinen omistaja ei paljon ollut etujarrua käyttänyt, kun se on melkein iskemätön. Takajarrua käytetty senkin edestä.

Ajovarusteet sitten tuli ostettua kaikki kerralla, ja herranjestas niihin sai uppoamaan rahaa. Toisaalta kun ne kerralla ostaa kuntoon, niin ei tarvitse joka kesä olla päivittämässä uusiin.

12961
07.05.2013, 21:00
Pyöräkuumetta olisi, ensin pitäis vaan saada jalka ajokuntoon... Ducati Diavel himottaisi, kyykkyasentoa en halua ja nelimukisella vingutus ei innosta.

Triumphia kävinkin jo starttailemassa, suorat putket rivikakkosen perässä kuulostavat edelleen yhtä kivalta.

Surukuku
08.05.2013, 09:50
Taitaa olla "allekirjoittaneella" ensimmäinen kerta koskaan, kun en ole vieläkään hakenut pyörääni talvisäilöstä baanalle. Syy moiseen pelleilyyn selittynee näillä leveysasteilla vallitsevalla säätilalla, josta taisin jo käydä rutisemassakin ao. ketjussa.
Noh, ensi viikolla on vakaa tarkoitus lopultakin kiskoa ajokamppeet niskaan, hakea bemari tallista, antaa urkujen laulaa ja asfaltin paeta renkaiden alla. Viime kesästä tosin jäi hieman huonoja muistoja, osin sateisen sään myötä, osin pyörän sitkeän ABS-häiriön myötä - ensimmäinen kerta vuosikymmeneen, kun ajokilometrit jäivät alle 10'000 kilometrin.
Nyt sitä suuremmalla syyllä on sitten toiveissa vähän kuivemmat ajokelit, kun pyöräkin on taas kaikilta osin priimakunnossa. Menohaluja ainakin jo alkaa löytymään niin minulta kuin takapenkkiläiseltäkin eli lomareissu tullaan tekemään erittäin suurella todennäköisyydellä kaksipyöräisellä - minne, ei vielä oikein tarkkaa hajua, mutta Lappi ja Norja voisivat olla vuorossa.

John Copter
08.05.2013, 10:47
Mistähän johtuu että Kawa röpöttää alakierroksilla näin talven jälkeen? Tyhjäkäynnillä toimii normisti, mutta vaihteen kanssa alle 3000rpm kuulostaa kuin kävisi kolmella. Sen mokan tein talvella että ei ollut tankki täynnä, mutta nyt on kuitenkin jo toinen tankillinen menossa niin luulisin kondensiovesien haihtuneen ilmaan.

Surukuku
08.05.2013, 12:00
Mistähän johtuu että Kawa röpöttää alakierroksilla näin talven jälkeen? ...

Riippuu pikkuisen, onko kaasari- vai ruiskukone.

Kaasareihin voi helposti jäädä vettä haittaamaan polttoaineen virtausta, vaikka olisitkin ajellut jo tankillisia. Reippaalla kaasulla sillä ei ole enää niin merkitystä, kun polttoaine kulkee pääsuuttimen "isosta" reijästä suht' reippaasti. Myös "vanha polttoaine" aiheuttaa itsessään epäpuhtauksia suuttimiin, ym., sellaista valkoista, pumpulin tapaista ainetta.

Kaasarit on yleensä suht helppo irroittaa ja puhdistaa itsekin (pl. VFR -> -97), jos nyt ei ole ihan peukalo keskellä kämmentä. Siitä vain rohkeasti koko pakka irti ja yksitellen käy ne läpi tarkastaen samalla alipainekalvojen eheyden.

Toinen ongelman aiheuttaja on sitten hapettumat elektroniikka- ja muissa sähkölaitteissa ja vika löytyy ja paikallistuu yleensä vain huoltokäynnillä osaavan kaverin käsissä.

Ruiskupyörässä ei luonnollisesti ole kaasarin tyypillisiä ongelmia, mutteivät nekään tykkää polttoaineen epäpuhtauksista.
Kuitenkin, siinä tapauksessa on syytä epäillä enemmän mainittuja sähkölaitteita kuin polttoainepuolta ja käyttää pyörää huollossa, ellei itsellä ole tarvittavia mittareita ja osaamista (moottoridatanlukulaitteista puhumattakaan).

Itse omistan nykyään pyörän, jolle ei voi oikein enää itse tehdä kuin pesun/vahauksen. Huollossa kytkevät vain pyörän tietokoneeseen ja kertovat, jos jokin on vikana sekä paljonko ao. korjaus maksaa - helppoa ja kallista...

John Copter
08.05.2013, 13:19
Kaasarikone, viimenen 9R painos. Sähkovika ei voi olla, ne on käyty läpi ja pyörä on seissyt lämpimässä tallissa paria yötä lukuunottamatta kaikki yöt uudesta asti.

Pitänee kaivella kaasarit auki kun aikaa jostain löytyy.

Surukuku
08.05.2013, 14:06
Kaasarikone, viimenen 9R painos. Sähkovika ei voi olla, ne on käyty läpi ja pyörä on seissyt lämpimässä tallissa paria yötä lukuunottamatta kaikki yöt uudesta asti.

Pitänee kaivella kaasarit auki kun aikaa jostain löytyy.

Kaasarit saa kyllä kätevästi tyhjäksi tyhjennyspropun kautta ilman irroittamistakin ja suosittelen kokeilemaan ensin sitä ajan/vaivan säästämiseksi, josko onni suosisi yrittäjää...

Mutta - elektroniikkakin vanhenee ja liitokset hapettuvat kuivuessaan, joten märän viime kesän jäljiltä vikaa voi olla silti sähköpuolellakin, kun kyseessä ei kuitenkaan ole enää mikään uudehko pyörä.

Itselläni kävi vuosi sitten niin, että nimenomaan talven jäljiltä ABS-boxin sisällä jokin liitos/juotos/piirilevy välillä toimi ja välillä ei ja vika paheni pikkuhiljaa. Testeri ilmoitti ensin takapyörän paineanturin viasta, mutta pikkuhiljaa myös etupää alkoi juonitella. Kun boxia ei oltu suunniteltu aukaistavaksi/korjattavaksi, edessä oli lopulta uuden hankinta.

John Copter
03.06.2013, 23:33
Kaasarit saa kyllä kätevästi tyhjäksi tyhjennyspropun kautta ilman irroittamistakin ja suosittelen kokeilemaan ensin sitä ajan/vaivan säästämiseksi, josko onni suosisi yrittäjää...

Eipä tarvinnut, paskat paloi putkesta ulos kun annoin kenkää kunnolla ja nyt toimii moitteetta.

Mutta - elektroniikkakin vanhenee ja liitokset hapettuvat kuivuessaan, joten märän viime kesän jäljiltä vikaa voi olla silti sähköpuolellakin, kun kyseessä ei kuitenkaan ole enää mikään uudehko pyörä.

En oo löytänyt hapettumia mistään, paitsi toisen vilkun polttimon pohjasta. Kermaperse kun olen niin märällä en aja, ja pesun jälkeen pyörä on kuivattu ja jäänyt lämpimään talliin kuivumaan.

Tänään tuli kesän ekat kunnon kilsat, vajaa 400km, painettua pitkin poikin läntistä uuttamaata.

Routa ei ollut pahemmin raiskannut teitä ja oma lempipätkä, tie 1050 oli varsin ajettavassa kunnossa.

Surukuku
11.06.2013, 09:48
Tässäks tää ny sitten oli... kesä meinaan...

Eilen tuli kastuttua oikein kunnolla äkillisessä ukkoskuurossa, oli kuin sadeseinään olisi sukeltanut ja vaikkei tuota kauaa kestänyt, oli olo nihkeä ja viileä vielä pitkään, kun core-kamppeet imaisivat vettä sisäänsä.
Jatkossakin, ainakin viikko pari eteenpäin, on lupailtu pikkuisen heikompia kelejä moottoripyöräilyä silmällä pitäen - ja nyt tarkoitan luonnollisesti näitä Pohjois-Suomen keliolosuhteita.

Noh, kaipa näitä hellekelejäkin vielä siunaantuu tälle suvea, sillä niinhän tuo matkapyöräily taasen sytytti oikein kunnolla, kun sai nauttia suorastaan kuumista ajokeleistä jo varhain keväällä.

Turder
11.06.2013, 13:20
Itse olen tykännyt nyt näistä etelän +20 keleistä. Silloin kun lämmöt hipoivat kolmeakymppiä, oli liian kuuma. Sen olen kyllä huomannut, että joka vuosi ajelusta on tullut yhä enemmän optimointia, sellaista täydellisyyden hakemista ja nautinnon maksimointia: pitää olla kelit, tiet, määränpää jne kohdillaan ennen kuin tulee lähdettyä. Lisäksi iltalenkit tms. pienet ajelut on jääneet melkein kokonaan pois, lähinnä tulee vain ajeltua viikonlopun viettoon ja ratapäiville. Samoin kilsat ovat vähentyneet vuosi vuodelta viimeisen 2-3 vuoden aikana, joskin todella vähän mutta laskeva trendi kuitenkin. Pitääköhän huolestua?

Surukuku
11.06.2013, 13:44
...

Olen samaa mieltä noista 30 asteen keleistä, liian kuumaa jo, kun en osaa jättää sitä ajotakkia ainakaan pois. Ilman ajokamppeita olo tuntuu alastomalta ja turvattomalta pyörän selässä eli ajotakki pitää ainakin olla, vaikka vain lenkkarit ja farkut olisivatkin jalassa. Pilvipoutainen sää, lämpötila +20 astetta on ideaali keli tien päällä, kun on pidemmällä reissulla, varsinkin kaksi päällä, ei tule niin hiki lepo- ja tankkaustauoilla.

Minulla kun nykyisin on aikaa hieman enemmän kuin ennen, olen ruvennut (taas) harrastamaan iltaisin hyvillä keleillä pieniä lenkkejä ja tuleepahan niiden varjolla käytyä näissä alueen motoristien vapaamuotoisissa iltakokoontumisissakin aika säännöllisesti - kelivarauksella toki.
Välillä, aika useastikin, pyörä korvaa auton, kun ajelen paikasta A paikkaan B viettämään viikonloppuja tai vain päiväseltään käyn "jossain B:ssä".

Zous
11.07.2013, 01:36
Ensikesäksi olisi letkeää saada hommattua tuollainen Husqvarnan Supermoto. Nautintoa saa muustakin kuin vain matka ajosta, jonka takia tykkään supermotoista enemmän. Toki tuollainen Husqvarnan Nudan tai KTM Duke voisi olla ihan jees myös. Kuitenkin oman rahatilanteen vuoksi hyvässä lykyssä tuollaisen käytetyn 610 kuutioisen Smoton voisi kustantaa. Jää sitten nähtäväksi, mutta hieman kiehtoisi pyörä. Toki se viitsiikö ostaa auton sijasta on eriasia, koska pyörä pitäisi melkein saada kaupattua itselläni pois heti kesän jälkeen, joten hieman noita haitta tekijöitä riittää.

12961
11.07.2013, 18:20
Jos liikutte Kustavin suunnalla, kannattaa käydä katsastamassa maisemiensa ja profiilinsa puolesta upea nopeahko mutkatie. Pleikiläntie lähtee Kustavin keskustasta kaupalta oikealle, ja jatkuu yli 15km Pleikilän laituriin saakka. Suosittelen varovaisuutta, 80 rajoituksesta huolimatta tiellä on paljon sokkomutkia ja nyppylöitä, joiden taakse mahtuu vaikka iso uroshirvi piiloon...

Olin kaverin mökillä, kertakaikkiaan huikea pätkä joka suhteessa!

Karttalinkki (http://goo.gl/maps/5ZqJy)

Surukuku
28.07.2013, 21:53
Tulipahan ajeltua pyörälläni kuluneella viikolla yksi hienoimmista teistä Suomessa, mitä olen kokenut: Eno - Tuupovaara, tie nr:o 512. Tie on mutkainen ja mäkinen sekä suorastaan erinomaisessa kunnossa päällysteen puolesta.
Ajelimme kaksi päällä kolmen täyteen ahdetun laukun kanssa, mutta siitä huolimatta (tai juuri siksi) tasaista reipasta vauhtia saattoi pitää yllä mutkasta toiseen kymmeniä kilometrejä ilman mitään ongelmia tai esim.äkkitilanteita.
Nautinto oli yhteinen ajajan ja kyytiläisen kesken, ainoastaan takarengas tykkäsi pikkuisen vähemmän ison kuorman takia, mutta kaikella lienee hintansa...

PS. Ohessa linkki ko. reitille (https://www.google.fi/maps/preview?hl=fi#!data=!4m22!3m21!1m5!1sEno!2s0x469c7 0031e4407cd%3A0x712a886682372481!3m2!3d62.7934143! 4d30.158627!1m5!1sTuupovaara!2s0x469bf809caebf9f3% 3A0xa0146d8a395a580!3m2!3d62.4857735!4d30.6173513! 3m8!1m3!1d215456!2d30.3879796!3d62.6395939!3m2!1i1 366!2i705!4f13.1&fid=0) - voi luonnollisesti ajaa kummin päin tahansa, mutta me ajelimme Enosta Tuupovaaran suuntaan.

MacRef
29.07.2013, 09:53
Tulipahan ajeltua pyörälläni kuluneella viikolla yksi hienoimmista teistä Suomessa, mitä olen kokenut: Eno - Tuupovaara, tie nr:o 512.

Tästäpä tuli mieleen, kun pari kesää sitten tuolla päin Suomea tuli itsekin ajeltua. Yksi parhaista, mitä itse olen ajanut, oli tie 87 Nurmeksesta Sonkajärvelle. Tai en nyt enää pysty muistamaan, oliko se koko matkan Nurmeksesta asti vaiko vasta Rautavaaralta Sonkajärvelle.

Koska kyseessä on kantatie, pidetään se vähän paremmassa kunnossa kuin pienemmät tiet. Tie oli varsin leveä, mutta mukavan mutkainen ja mäkinen. Kallistukset olivat aika pitkälti "oikeaan suuntaan" ja näkyvyys oli koko ajan hyvä. Ei ollut juurikaan pimeitä mutkia tai mäkiä vaan näki hyvissä ajoin, mitä edessä päin on. Ja liikennettä tuolla tiellä, joka menee korpien keskellä, ei ainakaan tuolloin ollut käytännössä lainkaan. Sai siis ajella suht hyvällä vauhdilla kivan mutkaista, mutta hyvää ja hyvänäkyväistä tietä.

Jos tuolla päin liikutte, niin voin suositella ko. tietä.

Surukuku
29.07.2013, 11:55
...

Tuttu pätkä, ajoimme sen tällä kertaa vain Rautavaaralta Nurmekseen päin ko. reissullamme, mutta tuo väli on ehkä vain kategoriaa "ihan kiva" ja paikoin routaheitot ja päällysteen pitkittäisrepeämät vaivasivat, joka ei sinänsä ole ihme noilla leveysasteilla ja näillä tiemäärärahoilla.

Kaiken kaikkiaan noita Sydän- ja Ylä-Savon pienempiä teitä voi suositella motoristeille, joskin pienin varauksin, sillä paikoin ovat jouset kovilla routaheittojen ja reikien kanssa.

Väijy
15.08.2013, 10:42
Helou Te arvon moottoripyöräjengiläiset ja muut kaksipyöräisiä harrastavat.

Minun olisi tarkoitus ensi keväänä vihdoin ajaa moottoripyöräkortti (Jos on Porin alueelta mitään tuoreita hintoja, niin saa vinkata) ja ajattelin kysäistä teiltä, että minkälaiset vakuutushinnat ovat tällaiselle yli 25v mutta alle 30v jantterille?

Juu tiedän, että niissä kannattaa kovat kilpailutukset tehdä, mutta selviääkö alle 1 000e? Aluksi olisi tarkoituksena hankkia 125cc eli "kevari", että saa vähän tuntumaa ajoon ja siirtyä siitä sitten isompiin pyöriin tulevaisuudessa. Ajokokemusta on tosiaan mopoista joskus ammoisilta vuosilta, mutta nyt olisi tilanne sellainen, että vihdoin voisi tämän pyörän ja kortin hankkia. Monta vuotta siis ollut harkinnassa.

Kaikki vinkit ja kokemukset ovat tervetulleita, että kiitos jos joku vaivautuu vastailemaan :)

Kaspar11
15.08.2013, 11:06
En tiedä kortin hinnoista, vakuutus mulla 1000cc katupyörässä n. 1250e eteä suomi ja ikä sama sunnilleen.

Tartuin kysymykseesi siksi, että en ymmärrä miksi hankkisit kevarin?
Jos vauhti, maksut, paino tms. hirvittää aluksi ostat vanhemman 500-1000 kuutiosen pyörän, japanilaisen niin toimii ja on mukava. Joku 80 lukuinen.

Joshaluat uudemman suosittelen esim. kawan er5 er6 zr7 tms. varsin mietoja kivoja pikkupyöriä.

Voit sittem parin kolmen vuoden päästä valita ison sportin tai uuden matkapyörän mikä nyt sitten sattuu kiinnostamaan tyylinä, mutta harkitse vielä sitä satapiikkiä, kts. nettimoto ja paikalliset pyöräliikkeet. jne.

Väijy
15.08.2013, 11:43
Tartuin kysymykseesi siksi, että en ymmärrä miksi hankkisit kevarin?
Jos vauhti, maksut, paino tms. hirvittää aluksi ostat vanhemman 500-1000 kuutiosen pyörän, japanilaisen niin toimii ja on mukava. Joku 80 lukuinen.

Sehän tuossa oli ideana, että hankintakustannuksena esim. joku Aprilian kyykkis kevari on käytettynä edullinen, voimansa suhteen hyvä totutella, mukavampi lähteä purkamaan ja tutkimaan tekniikkaa ilman hirveää taloudellista riskiä. Ihan puhtaasti siis rahasta on kyse näin aluksi. Halvempi pitää ja sitten, kun talous ja ajokokemus antaa periksi, niin ostaa jonkun 600cc tai siitä isomman.

Tutkin nyt vielä vuodenvaihteen jälkeen hintoja, mutta sen on jo pyörien omistajilta ja taulukoista huomannut, että lähes porvarien hommaa tuo pyöräily on nykypäivänä. Toisaalta, jos pyörä vie n. 4-5L satasella vs. auton 8L satasella, niin ajokautena tuossa jotain hyötyäkin saa ainakin polttoaineissa.

John Copter
15.08.2013, 12:54
Oma tietysti asiasi, mutta itse en henkilökohtaisesti lähtisi piikistä liikkeelle, ajat autokoulussakin isompaa pyörää joten miksi ottaisit takapakkia hankkimalla pienemmän kuin sen millä opettelet ajamaan?

Lisäksi se käy kalliiksi kun vaihdat pyörää isompaan hiljalleen kunnes löydät sen mikä on sinulle sopiva malli ja koko. Koska kuten autokaupatkaan, niin prätkäkaupatkaan ei koskaan ole poikkeuksia lukuunottamatta kannattavia.

Minkälaista pyörää haet? Katu?

Hyvä ystäväni ( 33v) ajoi tänä kesänä kortin, maksoi tonnin, ja osti suoraan tonnisen Yammun Fz1N pyörän, pari ensimmäistä, yhteistä ajokertaa oli opettelua ja ajeltiin varovaisemmin, mutta nyt painellaan eri tavalla jo kun pyörä on tullut tutuksi. Oli aluksi hakemassa 750cc:sta mutta sain päänsä käännettyä tuohon tonniseen. Maksaa vakuutuksia melko saman kuin kaspar11.
Itselläni on 900cc, 147hp katupyörä ja omat vakuutukset on noin 850€ vuodessa täyskaskolla. Ikää 39 ja ajovuosia toistakymmentä.

Suosittelen sinulle että ota vaikka pankista laina että saat isomman pyörän, hyviä Gigsereitä, Ninjoja tai vaikka Zetoja löytyy nettimotosta jo neljällä tonnilla. Tai sitten lainaa/vuokraa pyörä jostain jotta ymmärrät sen miten kannattamaton ratkaisu tuo piikin hankkiminen ensimmäiseksi pyöräksi on.

bulftrik
15.08.2013, 13:03
Älä hanki kevaria.. suoraan joku 250-600cc pyörä. Kevarilla ei ole mitään herkkua ajaa esim. motarilla. Kawan ER6n on hyvä ensimmäiseksi pyöräksi.

Väijy
15.08.2013, 13:16
Kiitos suosituksista.

Lähinnä tässä nyt pitää tosiaan vertailla käyttökustannuksia. Näin aluksi nyt ainakin haluan päästä mahdollisimman halvalla ja juurikin pienemmällä pyörällä, ehkä sitten tuollaisella 250:llä.

Lainaa on jo omaan mieleen pankista ihan tarpeeksi eli veronpalautuksilla ja säästämällä pyritään pyörä hankkimaan. Jos ei onnistu, niin sitten pankkiin eli sitä pidän täysin "hätävarana" tässä asiassa.

Harrikat sun muut viragot eivät estetiikkansa puolesta ole minun silmääni hienoja eli muut ajakoon niillä. Kawan ninjat on esimerkiksi mun mieleen ulkonäkönsä puolesta ja Hondan cebari on yksi mitä olen harkinnut.

Tekisi mieli jo aloittaa kortin ajaminen, mutta tiedän että sitten vaan vituttaa monta kuukautta, kun ei voi ajaa talven vuoksi.

Shejbal
15.08.2013, 13:26
Suosittelen sinulle että ota vaikka pankista laina että saat isomman pyörän, hyviä Gigsereitä, Ninjoja tai vaikka Zetoja löytyy nettimotosta jo neljällä tonnilla. Tai sitten lainaa/vuokraa pyörä jostain jotta ymmärrät sen miten kannattamaton ratkaisu tuo piikin hankkiminen ensimmäiseksi pyöräksi on.

Piikkiä ei varmasti kannata hankkia, jos kortti riittää isompaan, mutta eipä tuo pankkilainan ottaminenkaan kovin järkevältä neuvolta tunnu. Parilla tonilla saa jo ihan hyviä peruspyöriä, joilla on hyvä aloitaa ajelu/ropaaminen.

Muutenkin jaksaa vuodesta toiseen ihmetyttää tämä kuutiosenttimetri keskustelu. Ei se ajamisen hauskuus ole niistä kuutioista kiinni. Eri ihmiset tykkää myös erilaisista pyöristä ja se "fiilis" saattaa tulla itse kullekin hyvinkin erilaisista asioista.

John Copter
15.08.2013, 13:39
Piikkiä ei varmasti kannata hankkia, jos kortti riittää isompaan, mutta eipä tuo pankkilainan ottaminenkaan kovin järkevältä neuvolta tunnu. Parilla tonilla saa jo ihan hyviä peruspyöriä, joilla on hyvä aloitaa ajelu/ropaaminen.

On se siinä mielessä järkevää, (jos sen lainan saa vaikka lisäyksenä kämpän lainaan jolloin korot on varmasti pienemmät kuin joustoluotoissa ym koronkiskonnoissa,) että jos on peukalo keskellä kämmentä eikä ropaaminen luonnistu että saa uudemman pyörän jossa sitten on oletetusti vähemmän vikoja joka tarkoittaa ettei menojakaan ole sitten enempää kun ei mopoa tarvitse käyttää huollossa.

Muutenkin jaksaa vuodesta toiseen ihmetyttää tämä kuutiosenttimetri keskustelu. Ei se ajamisen hauskuus ole niistä kuutioista kiinni. Eri ihmiset tykkää myös erilaisista pyöristä ja se "fiilis" saattaa tulla itse kullekin hyvinkin erilaisista asioista.

Aivan totta, täysin jokaisen oma asia ja se sopiva pyörä löytyy varmasti kaikille kun tarpeeksi kokeilee eri vaihtoehtoja. Jo tuossa aikaisemmassa viestissäni asiasta mainitsin, lainaus: "Lisäksi se käy kalliiksi kun vaihdat pyörää isompaan hiljalleen kunnes löydät sen mikä on sinulle sopiva malli ja koko."
Tässä kirjoittaja Väijy pyysi toisten kaksipyöräisten harrastajien kokemuksia, ja niitä tässä annettiin. Usea niistä vain sattui nyt olemaan se mielipide että pieni pyörä ei pidemmän päälle riitä.
Itselleni se hauskuus kuitenkin on kuutioista kiinni, en pidä siitä että pyörä huutaa kun mennään lujaa. Samalla pyörän pitää olla ketterä jotta taipuu mutkissa nätisti.

Väijy
15.08.2013, 14:02
Noh nyt löytyi kaverin kautta yksi, joka voisi pyörän myydä ja Yama olisi kyseessä.

Yamaha YZF 600R Thundercat 600 cm³ 2002 - Rovaniemi - Moottoripyörä - Nettimoto (http://www.nettimoto.com/yamaha/yzf/1562170) Ei ole siis kyseessä tämä kyseinen YZF, mutta samaa mallia ja öbaut sama hinta + kilometrit.

Miltä tuollainen näyttäisi teidän enemmän pyöräilleiden silmiin? En muuten huomannut sanoa, mutta en ole kovin pitkä. Pituutta 170-175cm eli mahtaako tuon mallin pyörästä löytää hyvää asentoa? Silmää kyllä miellyttää tuo Yamahan malli ja mukavalta näytti meno mitä nyt sivusta katselin kateellisena.

Piru kun on kauhea "kuume". Ehkä tosin lopetan spämmäilyn nyt tähän :)

Linkki siis vie nettimoton myynti-ilmoitukseen.

John Copter
15.08.2013, 14:16
Yamaha YZF 600R Thundercat 600 cm³ 2002 - Rovaniemi - Moottoripyörä - Nettimoto (http://www.nettimoto.com/yamaha/yzf/1562170) Ei ole siis kyseessä tämä kyseinen YZF, mutta samaa mallia ja öbaut sama hinta + kilometrit.

Miltä tuollainen näyttäisi teidän enemmän pyöräilleiden silmiin? En muuten huomannut sanoa, mutta en ole kovin pitkä. Pituutta 170-175cm eli mahtaako tuon mallin pyörästä löytää hyvää asentoa?

Oikein hyvä vaihtoehto, ja jos kilsat on tota luokkaa niin siinä on pitkäksi aikaa iloa sulle. Suosittelen jos on huollettu.

Ajoasento on kovin yksilöllistä ja kiinni raajojen sekä selän pituudesta. Itselläni ei ole pituutta kuin 172cm ja oma 9R istuu alle juuri ja juuri, päkiät ottaa maahan just ja just mutta ajoasento on mitä loistavin itselleni eikä pitkätkään matkat puuduta pahemmin.

Väijy
15.08.2013, 14:30
Ajoasento on kovin yksilöllistä ja kiinni raajojen sekä selän pituudesta. Itselläni ei ole pituutta kuin 172cm ja oma 9R istuu alle juuri ja juuri, päkiät ottaa maahan just ja just mutta ajoasento on mitä loistavin itselleni eikä pitkätkään matkat puuduta pahemmin.

Hyvä tietää, että noihinkin voi pienempi kaveri löytää hyvän asennon. Se on tietty yksi huoli, mutta voisihan tuon Yaman ostaa, kun tallissa sille on paikka vaikka ei vielä pääsisikään ajamaan.

Avovaimo varmaan arvostaa taas.

Avo:" Mihin sulla on mennyt vajaa 3 000e?
Minä:"Ostin moottoripyörän kaverin kautta"
A:" Eihän sulla oo ees korttia!?"
M:" Vielä..."
A:" Ei jumalauta"

Yllä käyty keskustelu ottaa luultavasti paikkansa vielä tämän kuun aikana. Ei voi ees lepytellä, kun avovaimo itse ajaa noilla "leidimallin" pyörillä.

Turder
15.08.2013, 14:34

Kun tässä nyt puhutaan sporttipyöristä niin kyllähän isompi kuutiotilavuus tuo tiettyä fiilistä jo pelkästään tehon vuoksi. Kiihtyvyydet ovat niin huikeita (esim. 0-200kmh alle 8sek.), että harva siitä ei tykkäisi. Lisäksi tonniset (jos puhutaan etenkin uusista pyöristä) ovat fyysisesti jo kuussatkujen kokoa. Tonnisessa on parempi vääntö, menee motarivauhteja pikkukierroksilla jne. eli monia arkisyitä isomman koneen puolesta. Uusissa on vielä eri tehokarttoja ja muita rajoituksia niin pystyy rauhassa opettelemaan pienemmällä teholla jos tuntuu, että tehot pelottavat. Mutta eiköhän se full power asento löydy jo ekana päivänä...

Mutta on pienissäkin pyörissä puolensa. Esim. olen vähän ajellut 250cc 2t kyykyllä. On kyllä huikea peli kun on oikeasti kevyt (painoa n. 50kg vähemmän kuin omissa tonnikyykyissä) ja pystyy käyttämään tehoja ja muitakin ominaisuuksia lähes 100%:sti. Tonnisella jää aina fiilis, että vaikka mennään oman taidon rajalla, niin laitteessa olisi reservissä vaikka kuinka. Se tunne on hieno kun saa ulosmitattua pyörän koko suorituskyvyn, siinä tuntee ajavansa. Ja 99% motoristeille tuo onnistuu vain ns. pikkupyörissä. Fiilis on juurikin tämän lajin suola.

Vielä jos puhutaan sporttisemmasta ajosta ja ratailusta niin pienempi pyörä opettaa myös ajamaan kunnolla mutkia. Tonnisella on helppo taluttaa mutkat hitaasti ja sitten paikata teholla omaa kädettömyyttä.

Molemmissa on puolensa, mutta itse hankkisin ensin pienemmän pyörän ja siitä kokemuksen karttuessa isompia. Pysyy myös mielenkiinto yllä kun on aina jotain uutta mihin siirtyä.

John Copter
15.08.2013, 14:39
Hyvä tietää, että noihinkin voi pienempi kaveri löytää hyvän asennon.

Ja sitten on vielä sekin vaihtoehto että madallutat sen, palikoilla ja oikeissa käsissä noista saa sopivan vaikka 155 senttiselle.

Kaspar11
15.08.2013, 16:12
Ja näin se vaihtui kevari 600cc cattiin.. Kannatan kyllä tuota valintaa myös! Kannattaa kokeilla ennen ostoa vaikkakin ilman korttia, suljetulla alueella tietty. Kyykkytyyppinen ajoasento ei sovi kaikille. T. nimim. lonkkakramppi.

Ja mopon ostajan markkinathan alkaa ensi kuusta ja loppuu siellä tammikuun lopussa kun päivä pitenee. Ala vaan vaimokkeelle syöttää ajatusta.

Sitten kun Yamahaan olet tykästynyt ja tarve vaihtaa isompaan niin suosittelen kesälle 2015 fz1-n:ää. Ajanut nyt kaksi kesää, enkä vaihtaisi mihinkään muuhun mopoon.

Surukuku
16.08.2013, 08:48
Kun tässä nyt puhutaan sporttipyöristä niin kyllähän isompi kuutiotilavuus tuo tiettyä fiilistä jo pelkästään tehon vuoksi. Kiihtyvyydet ovat niin huikeita (esim. 0-200kmh alle 8sek.), että harva siitä ei tykkäisi. Lisäksi tonniset (jos puhutaan etenkin uusista pyöristä) ovat fyysisesti jo kuussatkujen kokoa. Tonnisessa on parempi vääntö, menee motarivauhteja pikkukierroksilla jne. eli monia arkisyitä isomman koneen puolesta. Uusissa on vielä eri tehokarttoja ja muita rajoituksia niin pystyy rauhassa opettelemaan pienemmällä teholla jos tuntuu, että tehot pelottavat. Mutta eiköhän se full power asento löydy jo ekana päivänä...

Jos ei ole omistanut ja ajanut moottoripyörää koskaan ennen, en lähtisi hankkimaan tonnista sporttipyörää ihan ensimmäiseksi - niissä oleva yo. mainittu potentiaali houkuttelee salakavalasti ylittämään omat rajat ja sitten onkin kyse vain onnesta, kuinka käy...

Mutta on pienissäkin pyörissä puolensa. Esim. olen vähän ajellut 250cc 2t kyykyllä. On kyllä huikea peli kun on oikeasti kevyt (painoa n. 50kg vähemmän kuin omissa tonnikyykyissä) ja pystyy käyttämään tehoja ja muitakin ominaisuuksia lähes 100%:sti. Tonnisella jää aina fiilis, että vaikka mennään oman taidon rajalla, niin laitteessa olisi reservissä vaikka kuinka. Se tunne on hieno kun saa ulosmitattua pyörän koko suorituskyvyn, siinä tuntee ajavansa. Ja 99% motoristeille tuo onnistuu vain ns. pikkupyörissä. Fiilis on juurikin tämän lajin suola.

Vielä jos puhutaan sporttisemmasta ajosta ja ratailusta niin pienempi pyörä opettaa myös ajamaan kunnolla mutkia. Tonnisella on helppo taluttaa mutkat hitaasti ja sitten paikata teholla omaa kädettömyyttä.

Molemmissa on puolensa, mutta itse hankkisin ensin pienemmän pyörän ja siitä kokemuksen karttuessa isompia. Pysyy myös mielenkiinto yllä kun on aina jotain uutta mihin siirtyä.

Näihin sanoihin voin kyllä yhtyä yleisellä tasolla. Haluan tuoda esiin varsinkin ohjatun rataharjoittelun, joka on suorastaan huikean "valaisevaa" eli siellä oppii tuntemaan omat ja pyöränsä rajat huomattavasti turvallisemmin kuin tien päällä liikenteen seassa - suosittelen lämpimästi. Ohjattuja rataharjoittelupäiviä tarjoavat mm. eri moottorikerhot ja organisaatiot.

Omien pyörieni kuutiotilavuusevoluutio on noudatellut kovin tavanomaista linjaa eli pienistä tilavuuksista ja tehoista pikkuhiljaa suurempiin ja sporttisemmista pikkuhiljaa matkapyörien suuntaan.
Nykyisin vaatimuksena on, että ajo-ominaisuuksia ja vääntöä löytyy tarpeeksi täyteen lastatunkin pyörän vaivattomaan liikuttamiseen. Tämä vaatii tehoja jo alemmillakin kierroksilla eli on lähinnä kuutiotilavuuskysymys. Toisaalta, pyörällä pitää voida ajaa kestopäällysteisellä mutkatielläkin "sujuvasti", joten mitkään puhtaat endurot tai customit eivät tule kysymykseen.

Kaikenkaikkiaan moottoripyöräily on hieno harrastua, mutta valitettavan kallis suurten alkuinvestointikustannusten ja esim. vakuutusmaksujen muodossa. Silti, harrastusten tuomaa mielihyvää ja hienoja kokemuksia ei kannata mitata rahassa.

Morrison
16.08.2013, 21:29
Tänään oli minulla ensimmäinen ajotunti. Viimeiksi olen ajanut motoroidulla kaksipyöräisellä noin 10 vuotta sitten ja kyseessä oli pv. Kun pääsin sinuiksi pyörän kanssa, oli ajo yllättävän helppoa. Lähtöoletukseni oli se, että en edes pysy prätkällä pystyssä.
Nyt vasta ymmärrän, kun puhutaan moottoripyöräilyn fiiliksestä. Ei kuorta ympärillä, niin tulee ihan oma fiilis ajamiseen. Haistaa hajut ja kuulee ympäristön. Tuli hieman epätodellinen olo, kun oli liikennevaloissa autojen välissä ekaa kertaa.
Itse ajattelin Suzukin GSX 600/750 äffää tai Hondan CBR 600 äffää ensipyöräksi. Pari kesää ajelisi ja sitten vaihtaisi customiin. Vaimo jo puhui kyytiin tulemisesta, joten pitää katsella pyörä sen mukaan.

greatLeo
29.08.2013, 21:04
Kun syyskuu on jo ovella niin näyttää siltä että takana alkaa olla pitkästä aikaa ehjä ajokausi. Edellinen ehjä kausi on nimittäin viime vuosikymmeneltä, tarkalleen ottaen 2009. Sen jälkeen onkin epäonnea riittänyt. 2010 käytin Busan kyljellään ja Husqvarna varastettiin, näissä meni reilu kuukausi hukkaan. 2011 Kotarin kytkin hajosi pariin kertaan, taas lähes kuukausi harakoille. Ja viime kesänä Apriliasta irtosi eturatas heinäkuun loppupuolella. Mopo oli lopulta pajalla kevääseen saakka, vaihtoon meni ketjut, rattaat, lohkot(!) ja ties mitä muuta. Sain sentään syyskuuksi sijaispyörän maahantuojalta.
Rahallisesti ei ole onneksi tullut juurikaan takkiin kun vakuutukset ja takuut ovat kattaneet valtaosan kuluista. Menetetty ajoaika ja hajotuksen määrä ovat toki nostaneet v-käyrää.

Tämä kausi onkin sitten sujunut mainiosti. Pyörä on toiminut, kelit suosineet, ja kilometrejä kertynyt normaaliin tapaan. Pari ratapäivää tuli myös käytyä, todella siistiä hommaa. Ensi kesänä pitänee käydä useammin. Lisäksi olen ollut tyytyväinen pyörävalintaani. Dorsoduro on hauska peli, V2-koneesta löytyy luonnetta, pyörä on ketterä ja muutenkin hyvä ajettava. Miinuksena mainittakoon rajallinen toimintasäde, 12 litran tankilla bensavalo syttyy 120-140km kohdalla. Lisäksi vaihtoarvo harvinaisemmalla mallilla tuntuu olevan heikko kun tarjouksia tiedustelin. Syksyn markkinat vaikuttavat siltä että vaihtokauppojen tekeminen kannattaa jättää kevääseen.

Seuraava pyörä on siis jo kiikarissa. Kovasti kehuja saanut KTM 990 Supermoto T on kiinnostanut jo jonkun aikaa. Viikonloppuna kävin koeajamassa yhtä yksilöä, ja vakuutuin. Todella hauska pyörä, mutta sillä voi tehdä myös pitempiä reissuja. Tehoa löytyy, ja ajettavuus on kohdillaan. Lisäksi alusta on kuin tehty Suomen routapattisille teille, eikä Kotari vierasta sorateitäkään jos rengastus on kunnossa.

Zous
03.09.2013, 18:50
Harmittaa, että pitää ajaa nykyään tuo moottoripyöräkortti. Toki se nyt on hyvä asia kokonaisuudessa, mutta toki omalla kohdalla kyrsii. Olisi voinut ostaa pyörän jo ensikesäksi, mutta armeijan takia ei kerkeä ajamaan oikein jos pitää vielä hoitaa ajoluvat. Toki myös rahatilanne on arvoitus. Kuitenkin olen suunnitellut ostavani tuollaisen Husqvarnan SMR 511 tai sitten jonkun vanhemman Hussen supermoton. Sitten aikanaan, kun saa ajaa mitä pyörää vaan, niin voi katsoa kunnon sportti pyörää.

Axbor Nocturne
12.09.2013, 13:36
Kuinka paljon porukka käyttää (onko yleistä?) kyykkypyörissä ilokaasua lisätehon lähteenä? Tänään vain sattumalta tuli katsottua liikennevaloissa, kun jossain isommassa Suzukin kyykkypyörässä komeili kolme pulloa takalokasuojan ja istuimen välissä. Pyörää oli kaiketi muutenkin viritetty, kun oli sen verran makean kuuloset soundit.

greatLeo
13.09.2013, 19:02
Kuinka paljon porukka käyttää (onko yleistä?) kyykkypyörissä ilokaasua lisätehon lähteenä? Tänään vain sattumalta tuli katsottua liikennevaloissa, kun jossain isommassa Suzukin kyykkypyörässä komeili kolme pulloa takalokasuojan ja istuimen välissä. Pyörää oli kaiketi muutenkin viritetty, kun oli sen verran makean kuuloset soundit.

Aika harvinaista lienee, semminkin kun ilokaasun käyttäminen liikenteessä on käsittääkseni kiellettyä. Kovat lisätehothan sillä toki saa. Mailin huippunopeusajoissa yksi tiimi ainakin on käyttänyt noita kaasupyöriä ja lujaa ovat menneet.

scholl
08.11.2013, 12:26
Saksalainen talvipäivä tänään. Mietin aamupäivällä, että jos olisi Saksan ilmasto niin ajaisin ympäri vuoden. Jotenkin ihan dorkaa, että pitää viedä pärrä talvisäilytykseen ja ajaa näin lyhyttä kautta. Sitten tulee kaikki pysäköintihankaluudet autolla liikkuessa. Talvi on vähän niinkuin retardimaista aikaa. Joutuu kävelemään autolta monesti jonnekin ja kaikki tapahtuu kuin hidastetussa filmissä verrattuna kesään, jolloin pääsee kaikkialle ovelta ovelle nopeasti.

Olen päättänyt, että en arvioi enää moottoripyöräilyäni kilometreissä, vaan ajopäivissä. Tänä vuonna on tullut ainakin 150 ajopäivää, vaikka kausi alkoi tosi myöhään vasta vapun jälkeen, kun kevät oli niin paljon myöhässä. Nyt näyttää sääennustukset siltä, että saattaa olla, että kausi loppuu ensi viikolla. Tosin sekin saattaa muuttua. Joskus olen ajanut vielä joulukuun puoliväliin asti kunnes vienyt pyörän pois ja joskus jos ollut jossain omassa hallissa ja syksy ollut leuto niin silloin olen ajanut vielä vuoden vaihteenkin tienoilla, mutta se on silloin niin ettei pyörä ole ollut päivittäisessä ajossa siihen asti. Nyt kun se menee Bemari-diilerille kuten viime aikoina on mennyt, jotta tekevät huollot, pesun ja vahauksen niin ei voi ihan talviolosuhteissa sinne asti ajaa. Niinpä riski on, että ensi viikolla lysti loppuu.

scholl
13.11.2013, 00:11
Tänä iltana tuntui oikeasti välillä, pysyykö ollenkaan tossa puuskatuulessa pystyssä. Oli pakko ajaa ajoittain melkoista alinopeutta. Ei toikaan, että piiskaa naamalle kylmää vettä huolella ja pitää olla visiiri auki, että näkisi jotakin, mutta faan kun tuuli meinaa kaataa nurin.

scholl
14.11.2013, 10:57
Tänään oli ehkä vähän yritystä, että tiet olisivat olleet jäässä, mutta ei kyllä liukasta. Eilen illalla jouduin muuten hipin kanssa ongelmiin. Yksi ikävä yksityiskohta, joka laittaa motoristeille kapuloita rattaisiin on se, että prätkäpaikat on Helsingin kaupungin toimesta poistettu kuun vaihteessa. Ovat sitä mieltä, että näin myöhään syksyllä ei saa ajaa prätkällä jne. No asemalla on toki siinä korokkeen päällä. Parina iltana on vain nyt sitten käynyt niin, että se aseman parkkis on ollutkin kanaverkoin eristetty, kun olen tullut salilta. Ei minkäänlaista aukkoa, mistä pääsee sisään tai ulos edes kävellen. Joku kerjää siis verta nenästään.

Tilanne on siis se, että joudun kävelemään vaikka kuinka hurumycke, kun normaaliprätkäpaikan kohdalla on nyt pysähtyminen kielletty merkki ja kun vien steissille niin joku mulkku aitaa sen alueen. No ei kun aita auki ja sisään. Poistumistien kohdalla oli hippi menossa ulos skootterilla. Hän veti perässään aitaa takaisin kiinni. Menin siihen ja tempaisin voimalla sen koko ehkä 3 metriä pitkän kananverkkoportin auki. Hippi alkaa hädissään marista: "et sä voi suuttua tollaisesta". Totesin jotain takaisin sille ja lähdin vittuuntuneena himaan.

Eihän hippi voi tietää mistä minä suutun ja sitä paitsi suutun juuri siitä, mistä haluun, eikä kellään ole siihen nokan kopauttamista. Jos joku Pekka Sauri on vienyt prätkäpaikat nyt pois ja sitten joku remppaäijä motittaa iltaisin jäljelle jääneen paikan niin vittu eikö se ole normaalia suuttua. Siinä ei mikään hippi silloin selitä mitään.

Naurava Sika
14.11.2013, 11:24
Voi miten mielelläni olisin ollut näkemässä tuon schollin kilahduksen :) Luulen että on mennyt HIEMAN eri tavalla tuo tapahtumien kulku, jos moista on edes tapahtumaan päässyt ensinkään. Hippiäisluokan kaverihan scholl itsekin on ja voin kuvitella että miesmäisen murahduksen sijaan hänen suustaan on päässyt tyttömäinen kiekaisu.

Oma ajokausi on jo ohi, mutta jos satun ensi kesänä poikkeamaan pääkaupunkiseudulla, täytyy minun ehdottomasti vierailla kyseisellä paikalla ja katsoa sattuuko paikalle samaan aikaan pikkuruinen bemarikuski. Tulen taatusti paiskaamaan kämmentä :)

scholl
19.11.2013, 10:46
Näillä näkymin kausi loppuu perjantaina. Pikku hiljaa alkaa ottaa aivoon tämä pimeys, tuuli ja muu skeida. Niin ja ensi viikolla tulee pakkasta. Tulee siis sen jälkeen aika monen kuukauden breikki. No hyvin oon ajanut tänä vuonna kyllä. Varmaan lähes 3000km ja ajopäiviä tulee varmaan reilusti yli 150, tosin se on arvio. En tarkkaan muista mitkä kilsat olivat keväällä, enkä ihan nyt ole päiviäkään laittanut ylös. No arkisin olen ajanut joka päivä, joinain päivinä jopa 4-6 kertaa, joka päivä kuitenkin vähintään 2krt, jos en ole ollut reissussa ulkomailla ja viikonloppuisin keskimäärin toisena päivänä.

Naurava Sika
19.11.2013, 17:56
Jäiköhän tuosta nyt yksi nolla pois? Ainakin mun mielestä 3000 kilsaa on aika perkeleen säälittävä lukema miehelle joka on olevinaan motoristi.

Jussizip
20.11.2013, 09:48
Jäiköhän tuosta nyt yksi nolla pois? Ainakin mun mielestä 3000 kilsaa on aika perkeleen säälittävä lukema miehelle joka on olevinaan motoristi.

Eiköhän nolla puuttunut. Muutenhan tuosta tulisi ~20km/ajopäivä

Surukuku
20.11.2013, 10:14
Älkäähän pojat elvistelkö - 30000 km moottoripyörällä ajokaudessa on Suomen oloissa lähes tekemätön määrä.
Ajan "normaali" ajokautena sellaset 10-20 tuhatta kilometria pyörälläni - iso haarukka, mutta isoja ovat ajokausien vaihtelutkin. Tuohon ylärajaan saa istua pyörän päällä jo lähes päivittäin ja pitkään ja tehdä muutaman pitkän, useamman tuhannen kilsan reissukin, jotta noille lukemille pääsee.

Vertailun vuoksi ajan tätä nykyä vuodessa autollani n. 30000 kilsaa, joka on mielestäni paljon. Lisäksi, noille omille huippulukemilleni pyörällä pääsin, kun en omistanut autoa ollenkaan.

Kuluneella ajokaudella en päässyt pyöräälläni edes tuota 10 tuhatta, koska olin enemmän autollani tien päällä.

Harald73
20.11.2013, 10:21
Eiköhän nolla puuttunut. Muutenhan tuosta tulisi ~20km/ajopäivä
Joo, mutta jos on vaikkapa 10km työmatkaa edestakaisin, jää tuosta vielä yksi nakkikioskipyrähdys ehtoolle, eikö?

Mulla tuli joku n. 4600km moottoripyörällä männäkesänä ja kyllä ihmetytti ajojen vähyys, mutta sellaista se on joskus. Ehkä ensi kesänä enemmän, jos ehtii. Kukaan ei tule motoristille kertomaan, paljonko kauden aikana pitää ajaa, eiks je?

Tadu
20.11.2013, 10:24
Joo, mutta jos on vaikkapa 10km työmatkaa edestakaisin, jää tuosta vielä yksi nakkikioskipyrähdys ehtoolle, eikö?

Mulla tuli joku n. 4600km moottoripyörällä männäkesänä ja kyllä ihmetytti ajojen vähyys, mutta sellaista se on joskus. Ehkä ensi kesänä enemmän, jos ehtii. Kukaan ei tule motoristille kertomaan, paljonko kauden aikana pitää ajaa, eiks je?

Scholl taitaa asua Helsingissä, joten täällä niitä kilometrejä ei tule niin paljoa kuin pöndellä.

Harald73
20.11.2013, 10:28
Scholl taitaa asua Helsingissä, joten täällä niitä kilometrejä ei tule niin paljoa kuin pöndellä.
Joo, asun minäkin Helsingissä eli tiedän melkeinpä näiden ajovuosien jälkeen tilanteen täällä. Työmatkaa ajelen Kehä I:llä ja sehän kiertelee pöndelläkin.

Vesuri
20.11.2013, 11:02
Onneksi on oma talli, josta pyörän saa liikenteeseen just silloin kun haluaa. Nyt aivan mahtava keli ja pikkumutka täytyi käydä pärtsäilemässä. Reilut sata kilometriä kertyi mittariin ja eihän siinä hiki farkut jalassa tullut. Pyörä taas talliin odottamaan kevättä. Tai sitten kovaa kytöä pärtsäilemään munat kuurassa.

Äksönn
26.11.2013, 02:11
Laitetaas tännekin hiukan fiilistelyjä täältä pallon toiselta puolelta. Ratana Willow Springsin 2.5mailin lenkki ja ryhmänä keskinopea.

https://www.youtube.com/watch?v=GrNc8jLNk1g

Pelirangaistus
04.03.2014, 20:51
Nostetaanpa ketjua ylöspäin, kun on vihdoin itselläkin aihetta kirjoittaa.
Aikainen kevään tulo ja tammikuussa hankittu 900cc Honda Hornet aiheuttavat melkoista kutinaa.
Ensipyörä tosiaan hommattu, enään kypärä ja muut rensselit kaupasta hakua vailla.
Mielenkiintoinen kypärä kiikarissa, kun tuli Porin MP-messuilla soviteltua Shark Speed R mallia, jossa tosiaan kolot rillejä varten valmiina. Tyylikäs muotoilu, kuviointi ja "integroitu" aurinkopleksi, sopivan hinnan kanssa luovat maistuvan yhdistelmän.
Jos jollain kokemuksia kypärästä tai pyörästä, otan niitä mielellään vastaan.

Morrison
11.03.2014, 17:54
Minkälaisilla keleillä uskaltaudutte ajelemaan? Itse ajattelin odotella siihen asti, että yölämpötilat rupeaa olemaan siinä 5 astetta. Toki päätiet on sulat, mutta itse mieluummin ajelen pikkuteitä ja haluan olla varma ettei aja liukkaalle.
Hommasin kortin ja pyörän viime syksynä, joten hieman epävarmuutta on kelin suhteen. Pyöränä Honda CBR 600F. Toki jollain endurolla/adventure tms. pyörällä voi ajella oikeilla renkailla vaikka keskellä talvea.

Tadu
11.03.2014, 17:57
Minkälaisilla keleillä uskaltaudutte ajelemaan? Itse ajattelin odotella siihen asti, että yölämpötilat rupeaa olemaan siinä 5 astetta. Toki päätiet on sulat, mutta itse mieluummin ajelen pikkuteitä ja haluan olla varma ettei aja liukkaalle.
Hommasin kortin ja pyörän viime syksynä, joten hieman epävarmuutta on kelin suhteen. Pyöränä Honda CBR 600F. Toki jollain endurolla/adventure tms. pyörällä voi ajella oikeilla renkailla vaikka keskellä talvea.
Itse hain pyörän tallista eilen. Ajelin kyllä vain työpaikalta kotiin. Nyt ajattelin käydä pienen lenkin heittämässä, mutta ihan vain tässä pääkaupunkiseudulla taajama-ajoa. Sen verta hiekkaa löytyy tuolta ympäriinsä, joten ei viitsi ottaa riskejä. Perjantaina varmaan ajan pyörän takaisin työpaikan autohalliin kun luvattu melko kylmät pari viikkoa tänne pääkaupunkiseudulle.

Rarure
11.03.2014, 18:08
Kyllä minäkin vielä oottelen, hiekkaakin on vielä sen verran runsaasti. Ja olihan aamulla Helsingissä melko liukasta, joten eiköhän tässä tuonne huhtikuun puolelle mennä komeasti.

Turder
12.03.2014, 10:31
Kävin jo viime viikonloppuna ajelemassa kyykkypyörällä. Oli kuivat tiet ja +9 niin mikäs siinä. Vähän liukasta kun pölyä paljon ja muuta, mutta kyllähän tehot ihan hyvältä tuntui talven jälkeen.

Naurava Sika
12.03.2014, 11:44
Kovasti polttelee jo itseäkin, mutta odotellaan nyt vielä. Ilmeisesti viikonloppuna on luvassa iso kasa lunta pitkin eteläistä Suomea ja pakkasellekin mennään taas vähäksi aikaa. Perinteisesti olen korkannut ajokauden siinä vapun tienoilla ja kai täytyy malttaa sinne asti tänäkin vuonna. Silloin on jo varmasti isoimmat sepelit lähteneet teiden päältä ja autokuskitkin jo ehkä sisäistäneet sen että liikenteessä on myös kaksipyöräisiä heidän lisäkseen.

Kalba
13.03.2014, 10:44
Itselläni kausi alkoi lauantaina kun ajoin pyörän talvisäilytyspaikasta kotipihaan. Eilen vähän pidempi lenkki tuli ajettua. Sen huomasin, että autoilijat eivät ole vielä heränneet kevääseen, tarkkana sai olla. Erikoisin episodi oli se kun liikennevaloissa edellä ajanut auto alkoi peruuttamaan!! päälleni. Tuli jo vähän renkaalle, mutta onneksi sain pidettyä pyörän pystyssä. Vedimme sivuun ja vähän tiedustelin että etkö huomannut minua. Vanha pappa sanoi että ei nähnyt sivupeileistä, ilmoitin hänelle että omassa autossani on ainakin taustapeili josta voi myös takana olevan tilanteen tarkastaa..

Surukuku
13.03.2014, 12:14
Kyllä näillä selkosilla pitää vielä ainakin kuukausi malttaa, ennen kuin taluttaa pyörän talvisäilöstä pihalle. Perinteisesti viikko pari ennen vappua on ajokausi korkattu, joskin mukaan mahtuu niitäkin kertoja, kun ei vielä vappunakaan.

Renkaat pitäisi vaihtaa ja ongelmana on, meneekö niillä vielä toukokuu, joka täällä on sitä pahinta karkean päällysteen aikaa - eivät uudet kuluisi heti "liikaa". Tosin, siksihän ne renkaat ostetaan, että pitoa löytyisi ja kevät on siinä(-kin) valossa ehkä huonointa aikaa päällysteen likaisuuden vuoksi.

Comme ci, comme ça...