PDA

View Full Version : Naapurit

ehcszteiN
18.08.2004, 01:16
Kesällä 2002 käytiin vaimon kanssa katsomassa mieletön määrä asuntoja, kunnes kohdalle osui SE paikka, jossa tälläkin hetkellä näpyttelen(rivitalo). Meillä oli jo silloin lapsi, toinen oli tulossa, ja ajateltiin, että kämppä on kiva, koulut ja lastentarhat on lähellä, ympäristö tuntuu siltä, että siellä voi lapsukaiset kasvaa.

Tämä kaikki toteutui.

Mutta... on eräs asia, johon ei voi vaikuttaa.

NAAAAAAAAAAPURIT !!!!!!!!

Meillä kävi sellainen tsägä, että naapuri on "remonttihullu". Toisin sanoen; AH, niin monena aamuna (n. klo 8) olen/koko perhe on herännyt siihen, kun seinän toiselta puolelta kuuluu porausääniä, vasarointiääniä. Hillittömintä oli se, kun olimme juuri muuttaneet uuteen kotiimme - ja naapuri päätti pistää saunan ja kylppärin "uusiksi". Ette usko, kuinka miellyttävä ääni siitä lähtee, kun naapuri poistaa vanhoja laattoja kylppärin seiniltä.

Kertokaa, oi te Jatkislaiset, löytyykö naapureita, jotka mielellänne veisitte kierrätyskeskukseen.

Ennen kuin klikkaan "Avaa uusi viestiketju", otan huikan viskiä...
Ja nyt... "click"

Ted Raikas
18.08.2004, 01:31
Viestin lähetti ehcszteiN

Kertokaa, oi te Jatkislaiset, löytyykö naapureita, jotka mielellänne veisitte kierrätyskeskukseen.

Lähinnä pelkään sitä että olen itse se naapuri joka mielellään viedään kierrätyskeskukseen.

Pian taas opiskelijanrenttuna aloittavana tietysti pelko on persiissä sen suhteen että millainen kämppis osuu kohdalle. Siinä onkin naapurisovussa kehittelemistä jos ei mikään pelaa keskinäisesti kahdella käytännössä samassa asunnossa asuvalla riiviöllä.

No onneksi on sentään oma huone.

ehcszteiN
18.08.2004, 02:09
Viestin lähetti Ted Raikas
Lähinnä pelkään sitä että olen itse se naapuri joka mielellään viedään kierrätyskeskukseen.

Ja tämän pelon aiheutti se, että...

Strigidae
18.08.2004, 02:18

Alakerran turkkilaiset. Ei siinä mitään muuten, en ole rasisti. Mutta se saatanan musiikki. Sitä turkkilaista ulinaa ei jaksa kuunnella vanha Erkkikään. Soittais vaikka Antti Tuiskua.

sak77
18.08.2004, 05:08
Itse kärsin kanssa naapurin remonttihommista.Alkoi klo 7 aamulla ja loppui about klo 19.Voin toki myöntää että meteliä pidin itse klo 11 jälkeen mutta kaikista paras tässä jutussa on se kun naapuri teki valituksen että olen pitänyt meteliä kotonani.Sinä samaisen kevät v-loppuna minulla oli lapset kotonani ja seuraavalla viikolla tuli varoituslappu kotiini "aiheuttamastani metelistä".No minä tikkana laitin mailia asuntoni omistaman kiinteistöyhtiön pääjehulle mailia näin."Voisitteko ilmoittaa sen ja sen kaupungin sosiaalivirastoon että en saa ottaa lapsiani luokseni koska naapureiden elämä häiriintyy liikaa siitä.".Noh ei menny ku puoli vuotta niin naapuri oli tulos kännis vetämään mua turpaan,mut lyötiin ovi vaan sit kiinni...no siinä oli just et kaveri hakkaa tatuointia pohkeeseen ja musiikki "ehkä" oli liian lujalla.Naapuri vaan totes et kukaan ei lähe mihinkään täältä kämpästä nyt sit ollenkaa.Meni tunti,meni kaks...sit se ja sen kaveri oli kans ovella tulos sisään niin,äijä astu kynnyksen yli ja pataan piti pistää sitä ja sen kaveria just tän jätkän kans joka tattoota väsäs...ja soitettiin muuten ite kytät sinne sit...naapuri tuumas vaan torso veres et ei täs mitään...siihen loppu naapurisota heti...kyllä puhumalla pitäis selvittää asiat aina mut liika on liikaa

ervatsalo
18.08.2004, 07:35
Niin, itse asun mummotaloyhtiössä, jossa ei tietenkään ole kaapelikanavia, eikä mitään muutakaan nykyajan hapatuksia.

Naapurini ovat hiljaisia kuin mitkä, lukuunottamatta alakerran hulivilijannua, joka pitää bileitä useammin kuin minä. Onneksi sentään vain viikonloppuisin.

Naapurini jopa tervehtivät minua, vaikka olenkin tehnyt kämppääni jo kaikki muut remontit, paitsi keittiörempan.

Parhaana esimerkkinä kerrottakoon, että viime itsenäisyyspäivänä laitoimme kaverini kanssa laminaattia eteiseen koko päivän, sirkkeli oli tosin parvekkeella, mutta kyllä sekin varmaan vitutti naapurustoa, puhumattakaan siitä vasaralla hakkaamisesta, kun laminaatteja lyötiin pontteihinsa.

Muuten olen kyllä aika ihmisiksi, jos ja kun pidän pippaloita, pyrimme lähtemään viimeistään klo 24 baariin.

Täältä tähän

MetalMac
18.08.2004, 08:22
Itse en tiedä naapureistani yhtään mitään. En ole edes ikinä nähnyt seinänaapuria vaikka olen ja avovaimoni kanssa asunut nykyisellä paikalla lähes vuoden. Mutta on yksi naapuri tullut jo tutuksi, nimittäin C-rapun "kulman" mummo. Mummo,jonka tehtävänä on mm. ottaa aikaa pysäköidyistä autoista vieraspaikoille sekä tarkastella minkä ikkuinoista nyt voi,miten muut asukkaan kuluttaa vettä. Esimerkkinä otetaan yksi yhtiökokous missä mummo pohti taloyhtiön vesimaksua,ottaen esimerkin yhdestä naapurista,ja kertoen kokouksessa hänen tarkat suihkussakäynti ajat. Myös vieraspysäköinnistä ilmestyy tasasin väliajoin lappuja milloin postilaatikosta,milloin rappukäytävään. Näissä viesteissä painotetaan, että vieraspysäköinti on lyhytaikaiseen vieraskäyttöön. On eri mukavaa,että joku pitää huolta asioista.

Aikoinaan Lappeenrannassa asuessani, asuimme silloisen avovaimon kanssa todellisessa mummotalossa! Kaikki muut asukkaat todellakin ole asunut niissä taloissa sen 30vuotta ja siellä tietenkin vallitsi myös heidän lait. Taisteluja käytiin useaan otteeseen vuoden aikana mm pesutuvasta (legendaarinen), metelistä. Milloin mistäkin. Tarinoitahan naapureista aina riittää vaikka kuinka...

Metalwarrior
18.08.2004, 08:34
Asun kolmen asunnon ns.pikkukerrostalossa. Naapureina täällä on aina alle kaksikymppisiä jätkiä, joten meno on usein sen mukainen. Tosin ko.porukka on suurelta osin tuttuja, joten yleensä tulevat kysymään, että kuuluuko nyt musa liian lujaa tms. Nuoriso naapureina on toisaalta hyvä sillä nyt voin itsekin luukuttaa heviä niin lujaa kuin huvittaa :)

Realcowboy
18.08.2004, 08:37
Nykyiset naapurit ovat ihan mukavia = hiljaisia. Aikaisemmassa asuinpaikassani seinänaapurissa asui yksinhuoltajaäiti kahden teini-ikäisen tyttärensä kanssa. Siinä perheessä kovaäänisin huutaja oli sai todennäköisesti viimeisen sanan. Aamuyöllä suoritetut perheneuvottelut koettelivat aika lailla meikäläisen kärsivällisyyttä.

Juicey
18.08.2004, 11:04
Asun rivitalon päätyasunnossa, ainoana naapurina keski-ikäinen eronnut nainen jonka lapsi on jo täysi-ikäinen ja muuttanut pois kotoa. Ainoa mikä käytännössä on harmittanut, on se että tämä nainen on niin paljon poissa kotoaan (ilmeisesti asumassa miesystävänsä luona), että takapihan nurmikko pääsee välillä hieman kasvamaan - jopa siinämäärin että välillä tekisi mieli hurauttaa hänenkin puolensa kun omaa nurtsia leikkailen.

Itse pidämme (2 aikuista + 2 leikki-ikäistä lasta) yleensä kovaa meteliä johtuen mm. vuorotöistä jolloin suihkussakäyntiajat ovat mitä ovat - enkä välitä pätkääkään vaikka haittaisi jotakuta, mutta ei ole valituksiakaan tullut kukaan tarjoilemaan.

Golden AWe
18.08.2004, 11:08
Suomen kaupungit ovat täynnä naapureita, etenkin vanhoja ihmisiä, joille naapurien elämä on kiinnostavampaa kuin oma...alkoholisoituneet ovat myös oma lukunsa - he ovat usein vaarattomia mutta usein esim. kissojen kuukauteen vaihtamattomat hiekat alkavat tunkea hajuna rappukäytävään.

Huvittavaa on se että asioista ei usein osata kysyä ensin naapurilta vaan lähes perätönkin valitus tehdään suoraan taloyhtiölle.

Itselläni pahimmat traumat ovat Tanskasta missä rakentamamme suomalainen sauna kauniine sinivalkoisine laattoineen myytiin ja purettiin alle kahden vuoden olemassaolon jälkeen vain siksi että sponsorinamme toiminut koulun johtokunta ei neuvotellut sen rakentamisesta tarpeeksi tarkkaan kaikkien naapurien kanssa.

Naapureille olisi ilmeisesti riittänyt että olisimme rakentaneet heille kevytrakenteiset parvekkeet kolmikerroksiseen taloon...mehän olisimme tehneet sen kädenkäänteessä mutta kun asia kiirehdittiin läpi niin saunasta tehtiin valitus kaupungille ja lopulta se suljettiin ja purettiin.

Niin, uusi omistaja ei ottanut saunaa käyttöön vaan purautti sen saman tien...what a waste. Kun se vain olisi ollut edelleen olemassa niin ei tämä niin sattuisi, edes joku olisi löylytellyt siellä...

Taidan ruveta märisemään.

Ted Raikas
18.08.2004, 11:42
Ja tämän pelon aiheutti se, että...
...olen epäluuloinen, omalaatuinen, tinkimätön, yleisen hankala ja muuten vaan perin vittumainen ihminen.

Tietysti voi olla että yliarvioin oman itseni ärsytysvoimaa. Aika näyttää. Se oli lähinnä vain yksi mahdollisuus.

King
18.08.2004, 12:22
Juuh, on noita naapureita jos jonkinmoisia tullut nähtyä.
Leppävaarassa vielä asuessani asui yläkerrassa mustalaisperhe, ei kyllä ollut pahimmasta päästä, mutta kyllä se mahtipontinen mansoniääni yöllä pari kertaa raikasi rappukäytävässä. Ei sen kummempaa ja siitähän ne sitten muutti pois. Mutta siinä samassa kerroksessa asui joku huumeidenkäyttäjä, joka ei pahemmin mustalaisista perustanut. Se potki niiden oven paskaksi ja viimeisenä yönään talossamme raahasi oman sänkynsä yksin toisesta kerroksesta portaita pitkin alas...

Kerran havahduin aivan jumalattomaan kuorsaukseen. Silloinen vierusnaapuri oli sammunut meidän ovea vasten. Miten voi joku kuorsata niin kovaa? Kävin sen siitä sitten potkimassa ylös ja se sattu pääsemään ovestansa loppuen lopuksi sisään.

Rappujen alle on porukka tykännyt kuseskella myös aika useasti. Kiva oli lähteä töihin/kouluun aamulla raikkaassa kusen tuoksussa.

Nykyisessä asuinpaikassa Helsingin kalliossa ei häiriöitä ole ollut laisinkaan. Ainoa miinuspuoli on se kun astuu ulos talosta joutuu kaduilla väistelemään edellisen illan laatta- ja kusinoroja...

korkki
18.08.2004, 12:24
Meilläkin on kokemusta perseestä olevista naapureista jo pariin otteeseen...

Harjavallassa asuimme talossa jossa oli meidän lisäksemme ainoastaan yksi toinen lapsiperhe. Meidän yläkerrassamme asui lapseton pariskunta ja kun meillä silloin sattui olemaan alle vuoden ikäinen poika ja hän sattui aina välillä huutamaan kuten sen ikäiset tekevät niin auta armias kun yläkerrasta hakattiin lattiaa. Jouluna meillä oli takapihan terassilla (parveke maan tasolla) sininen valoköynnös. Sillä aikaa kun kävimme Porissa tuo valoköynnös oli kadonnut. Takapihalle meni lumessa jalanjäljet jotka alkoivat porraskäytävän edestä eli jäljet johtivat sylttytehtaalle. Sitten, olimme ainoa asunto jossa oli kotieläimiä niin yllättäen järjestyssääntöihin tuli muutos että asunnoissa ei saa pitää eläimiä. Ja isännöitsijä myös yritti säädelle vedenkulutusta, mutta lopetti kun vaimo ilmoitti soittavansa poliisille jos vesihana ei aukea. Ja sama mulkku pesi autoaan kaksi kertaa viikossa pihassa. Sama entinen kapiainen (vittu kun en muista nimeä) harrasti myös omatoimista roskien tutkimista. Että tällaista on asua tuppukylässä vuokralla. Ei koskaan ikinä enää...

Sitten ostettiin oma rivitalokämppä Ulvilasta, no ei tämäkään niin hyvä valinta ollut. Meillä kun on lapsia ja muilla tässä ei ole kuin lapsenlapsia, eli osa on iäkkäitä täälläkin. Ja onhan se pakko myöntää ettei me mitään hiljaisia olla. Mutta nämä talonmiesvuorot ärsyttävät suunnattomasti. Keväälläkin nurmikko on leikattava joka viikko vaikka sen voisi kahden viikon vuorossa leikata vain kerran. Minulle tultiin oikein sanomaan asiasta, kun ajattelin leikata sen vain kerran. Lopputulos oli se että kaksi kertaa seurasin leikkurin pyöränjälkiä mistä on menty kun ei näkynyt nurmikossa mitään. Lisäksi tässä ärsyttää kun naapurin akka kyttää aina välillä, jos meillä sattuu olemaan vieraita niin kummasti on hommaa takapihalla juuri meidän puolisella sivustalla pihaa. Kerran vaimo meni iltakymmenen aikaan ulos pikkupöksyissä niin muija haki miehensäkin paheksumaan (mies on ihan nyhverö tossun alla). Ja se tässä on huonoa että vesimaksut ovat nousseet joka vuosi eikä meikäläinen saa paljoakaan valtaa kokouksissa kun muut jyräävät. No nyt on tämä myynnissä ja uudesta, tällä kertaa omakotitalosta on tehty tarjous. Toisaalta hiukan pelottaa jos joutuu välissä vuokralle kun uusi on valmis vasta ensi maaliskuussa mutta onko sillä nyt niin väliä?

finnjewel
18.08.2004, 14:34
Mistähän muuten sikiää aina uusia ihmisiä, jotka vuorollaan saavat sen ahaa-elämyksen, että taloyhtiön vieraspaikat ovat kätevä talvisäilytysalue asuntovaunulle/peräkärrylle/veneelle/remonttia odottavalle romulle jne. Ja kun on mennyt perille, että vieraspaikat eivät sovellu tähän, jätetään em. laitteet yhteiselle pihanurmikolle.

Pate
18.08.2004, 15:02
Meikäläisen seinänaapurissa toimii pontikkatehdas- ja myymälä. Varsinaista haittaa siitä ei ole olemiselle eikä elämiselle, mitä nyt rappukäytävä haisee kuin rankki tasaisin väliajoin, ja epämääräisen näköisiä ja kovaäänisiä asiakkaita käy ostamassa ja kyselemässä "bonanzaa" joskus hyvinkin aikaisin aamusta/ myöhään yöstä.

Yläpesä
07.09.2005, 23:27
Löytyihän täältä aiheeseen sopiva ketju!

Nyt tuli meikäläisenkin rauhallisen miehen pätkän mitta täyteen. Tuosta seinän takana elelevästä mätisäkistä ja sen säikytetyn tiskirätin näkösestä ämmästä. Asumme pienessä rivitaloyhtiössä, jossa tehdään paljon hommia omatoimisesti, tai siis talkoilla niinkuin se yhtiöjärjestyksessä on määritelty. Erilaisia pienempiä tehtäviä ja vähän isompiakin kunnostusjuttuja on kyetty tekemään porukalla ja säästämään budjetissa melko siivu, kaikkien hyödyksi tietenkin. Mutta mitä tekee tämä saatanan vätys? Ei mitään. Ei tikkuakaan ristiin mm. seinien maalausten osalta. Ja nyt kun muut ovat tehneet oman osansa, pitää tuon matokasan asunnon seinät maalauttaa ammattilaisella (koska muut eivät halua tulla maalaaman sen seiniä, eikä häntä voi lain mukaan pakottaa) jonka kustannukset tulevat kaikille jaettavaksi! Kaveri siipeilee siis minkä kerkiää. Valittaa talonmiesvuoroista, vaatii että yhtiö hankkii hänelle kaikenlaista tavaraa, minkä muut ovat hankkineet jo omasta pussistaan. Ukko valehtelee ja lupailee hoitaa asioitaan minkä kerkiää muttei ikinä tee hommiaan, vaan vetoaa aina töihinsä. Ikään kuin hän olisi universumin ainoa töissä käyvä ihminen!

Saatana, että ottaa pattiin tuo laiska valas! Hallituksen puheenjohtajana kaikki kaatuu tietenkin allekirjoittaneen niskaan ja siinä saa sitten käyttää iltojaan ja päiviään tämän paskiaisen luoman saastan siivoamiseen. Kaikkea ei viitsi edes kertoa, mutta röyhkeydellä, häikäilemättömyydellä, välinpitämättömyydellä ja puhtaalla itsekkäällä oman edun ajamisella ei näytä olevan mitään rajaa. Hyvin kuvaavaa on että kaveri on ollut ja tulee varmaan olemaan jatkossakin kunnallisvaaliehdokkaana. Siis ehdolla hoitelemaan MUIDEN ASIOITA!

Nyt vain tuli päätepysäkki meikäläisen osalta. Pinnaa ei enää venytetä.

Bandana
07.09.2005, 23:59
Jaa että naapurit.

Sellaista stereotypiamaista ärsyyntyneisyyttä naapureitani kohtaan mulla ei ole, mutta kyllä joskus tiettyinä hetkinä toivoo, ettei ne tulisi tuossa parkkipaikalla tai talonyhtiön poluilla vastaan. Mikäs sen vittumaisempaa kuin aamuseitsemältä lähteä väsymys + vitutus -mielialassa talsimaan ja huomata naapurin herran tai rouvan tulevan vastaan. Pakko vääntää hymy ja tervehdys, ettei tule paheksuntaa ja menetä sympaattisen naapurinpojan imagoa.

Suurin osa naapureistani on jo luojan kiitos päälle kuusikymppisiä, joten kovin vittumaisiin seinänporaus-operaatioihin ne eivät jaksa enää ruveta. Eikä kovin monella koiriakaan ole.

Loppujen lopuksi meidän talonyhtiössä on ihan 'hyvä henki'. Nimimerkki Yläpesän viestin kaltaista mätäpaisetta ei meidän talonyhtiöstä taida löytyä. Ruohonleikkuuvuorot yms on sovittu, ja niistä on pidetty kiinni. Toki ei voida odottaa, että joku 90-vuotias rollaattori-Raija hoitaisi osuutensa, mutta kyllä joku aina käy sen puolesta sen tekemässä.

Talkoissakin on oikeastaan ihan mukavaa. Mielenkiintoista jutella näiden vanhojen patujen ja matujen kanssa. Sitä on oppinut arvostamaan jokaista sanaa, mitä ne suustaan päästää. Kuiteski nähnyt niin paljon enemmän kuin mä. Toki onhan siellä sellasia perussuomalaisia kyynikon alkuja ja pessimistisiä neganegoja, mutta on nekin parhaimmillaan ihan jees.

Mulla ei ole ongelmaa naapureitteni kanssa, mutta en mä kyl niitä kahvillekaan kutsuisi.

vision
08.09.2005, 05:03
Olemme asuneet tässä rivarin pätkässä tammikuusta asti ja tuossa n. kuukausi sitten naapuri tuli kysymään meiltä tiedämmekö, että ulkovarastosta voi lainata kaikennäköisiä ruohonleikkureita yms. kapistuksia ruohon leikkaamista varten. Eli etuoven terassin edessä oleva ruoho on hänen mielestään liian pitkää. On ihmisillä isot murheet. Nurmikko on edelleen ja tulee pysymään pitkänä.

Designer
08.09.2005, 09:07
Asumme isohkossa kerrostaloyhtiössä, joten naapureita lienee laidasta laitaan. Nuorista opiskelijoista vanhoihin eläkeläisiin, siis. Mutta harvoinpa noita näkee, mitä nyt pihalla joskus tulee vastaan. Kaikkia morjenstan ja joidenkin kanssa vaihdetaan muutama sana. Talkoissa tuli kesällä tutustuttua muutamiin vähän paremmin, ja mukavia ihmisiä ovat. Jos yhtiössä onkin joku häirikkö, niin asuu meistä sen verran kaukana että emme ole asiasta tietoisia.

Ainoat "moitteet" sain alkukesästä naapurin rouvalta. En ollut jaksanut mennä yhtiön vuosikokoukseen, koska tulin parin päivän työreissulta samalla minuutilla kuin tuo kokous alkoi. Olisivat halunneet minut hallitukseen mukaan, jotta kaikki hallituksen jäsenet olisivat ns. nuoria (eli max. 30). Saa nyt nähdä, miten tuo nuori hallitus pärjää, kun enemmistö yhtiön asukkaista kuitenkin taitaa olla eläkeiässä. Muutosvastarinta voi olla pahuksen voimakasta.

ervatsalo
08.09.2005, 09:41
Niin, itse asun isossa taloyhtiössä jossa ei ole juuri valittamista. Kaikki pitävät huolen lähinnä omista asioistaan, eikä kukaan ole tulossa juttelemaan pihalla, poislukien ehkä talonmies ja seinänaapurit joiden kanssa vaihdan sanan pari ehkä kerran kuussa.

Paria muuta tulee moikattua, mutta muuten saa olla onneksi rahvaalta rauhassa.

Kerran tulin toimineeksi rappupoliisina, kun nappasin ilmoitustaululta jonkun naisen kirjoittaman nimettömän lapun jossa ihmeteltiin miten erään kolmannen tahon huoneistoremontti voi kestää niin kauan. Tämä sen takia, että ko. remontintekijä oli pistänyt pahoittelulapun omalla nimellään ja puhelinnumerollaan jo ajat sitten samaiselle taululle ja ajattelin, ettei ko. nainen häpäise ihmettelyllään itseään enään enempää.

Mainittakoon vielä, että epäilemäni perusnyrpeä laputtajanainen asuu ilmeisti yksin ja käy ahkerasti ainakin viikonloppuisin baareissa, vaikka on selvästi ainakin nelikymppinen! Liekö hänellä jotain salattavaa? Itseltäni on ainakin varastettu pyöränpumppu ja on huomattava, että olen nähnyt ko. naisen liikkuvan useasti pyörällä!

Täältä tähän

Alamummo
08.09.2005, 10:35
Mainittakoon vielä, että epäilemäni perusnyrpeä laputtajanainen asuu ilmeisti yksin ja käy ahkerasti ainakin viikonloppuisin baareissa, vaikka on selvästi ainakin nelikymppinen!

Ajatella, että nelikymppinen sinkkunainen käy viikonloppuna baareissa? En tiennytkään, että se ei oo hyväksyttävää. Pitää kait lopettaa ;-)

Vesuri
08.09.2005, 10:58
Ei tarvitse lopettaa, ellei käsilaukustasi löydy Ervan pyöränpumppua. Jos löytyy, kehoitan muuttamaan välittömästi, koska tällöin asut ko herrasmiehen naapurissa. Tämä taas ei ole mitenkään erityisen hyvä edellytys kunniallisuuden säilyttämiselle.

er_bai_wu
08.09.2005, 11:02
Mistähän tässä nyt aloittaisi? No, opiskeluaikoina asuimme naisystäväni kanssa Jyväskylän Halssilassa, jossa viimeinen yömme oli kerrassaan ikimuistettava. Yötöitä silloin itse tekevänä en osannut arvostaa yläkerran nikkari-Arskaa, joka viikonpäivät läpeensä nikkaroi jotain materiaalinaan puu; epäilen hänellä olleen verstaan. Tämä naapuri oli kuitenkin varsin harmiton verrattuna toisen naapurin ex-mieheen, joka rikkoi muutamaan otteeseen alakerran ovet pyrkiessään 'konsultoimaan' aika ymmärrettävästi entisen vaimonsa kanssa; mies on (oli, en tiedä onko hengissä vai linnassa) siis väkivaltainen alkoholisti.

Siihen viimeiseen yöhön siis. Mies tunkeutui alakerran ovesta sisään ja jatkoi matkaansa yläkerran asuntoon, siihen nikkari-Arskan viereiseen, aikomuksenaan tappaa sekä ex-vaimo että hänen nykyinen mies. Myös lapsi, noin 5 vuotta, ei ansainnut elää. Kun ihmistä tapetaan, pääsee yleensä hieman ääntä. Paha prosessi kaikkinensa. Nainen, uusi mies ja ennen kaikkea viaton lapsi pääsivät pekenemaan huoneistosta, poliisit oli koettu tarpeelliseksi hälyttää paikalle jo aiemmin. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

Samaisessa talossa asui myös sekakäyttäjänainen, jonka 'ystävälle' soitin aamuyöstä ambulanssin. Naapurirapun alkoholistikoirahullunainen taas piti koiraansa parvekkeella ilman ruokaa ja vettä ollessaan itse jakamassa persettä ympäri kyliä. Riitauduin ko. naisen kanssa, koska otin yhteyttä isännöitsijään esittäen huoleni koirasta; asialle ei voitu tehdä mitään, ja naisen mielestä en tiennyt koiran parhaasta mitään. Olin terroristi.

Toisaalta eihän nuo naapurit nyt aivan kamalia ole, jos vertaa vaikka siskonmieheni kokemuksiin Kontulan kaupunginvuokra-asunnoista. Mutta se on sitten eri tarina se, enkä siitä sen enempää, asianomainen kun en ole.

Nykyään, vihdoin, asun rauhallisessa ympäristössä saunallisessa asunnossani höristellen korvia epäuskoisena iltaisin, koska mitään hälyjä ei kuulu; naapurini ovat lähes kaikki eläkkeellä (mm. vanha saksanopettajani yläkerrassa), ja olen havainnut itsessäni henkisen vanhuksen näiden mainioiden ihmisten kanssa muita haukkuessani.

Cougar
08.09.2005, 11:30
Niin, itse asun isossa taloyhtiössä jossa ei ole juuri valittamista. Kaikki pitävät huolen lähinnä omista asioistaan, eikä kukaan ole tulossa juttelemaan pihalla, poislukien ehkä talonmies ja seinänaapurit joiden kanssa vaihdan sanan pari ehkä kerran kuussa.Kaikki pitävät huolta omista asioistaan? Katsos peiliin. Jos olet tulkinnut toisesta noin paljon mitä viestin loppuosassa säädit, niin poikkeat suuresti siitä mitä alussa sanoit. Vitsinä heitit? I don't think so.

Cougar.

finnjewel
08.09.2005, 11:31
Mitähän se auttaa jos pahoittelee kirjallisesti etukäteen naapureille aamukolmeen kestäviä äänekkäitä bileitä. Minua ottaa naapurin yöllinen bilemeteli päähän ihan yhtä paljon tiesin siitä sitten etukäteen tai en; siinä ei anteeksipyynnöt auta. Vai onko ne viestit vihje siitä että pitää itse hankkia yöpaikka jostain muualta?

mikkoz
08.09.2005, 11:41
Mitähän se auttaa jos pahoittelee kirjallisesti etukäteen naapureille aamukolmeen kestäviä äänekkäitä bileitä.
Eipä kai mitään, mutta ainakin kandee poistaa tuo bileiden kesto, voi sitten jälkeenpäin pahoitella että ne venähti.

ervatsalo
08.09.2005, 11:54
Ajatella, että nelikymppinen sinkkunainen käy viikonloppuna baareissa? En tiennytkään, että se ei oo hyväksyttävää. Pitää kait lopettaa ;-)

Niin, eihän siinä yleensä mitään pahaa olekaan, siis normaalisti ja yleensä.

On kuitenkin huomattava, että kaikki ihmiset eivät kuitenkaan pysty vastustamaan kiusausta alkoholisoitua tahi aiheuttaa epäjärjestystä taloyhtiön tiloissa. Tästä syystä jokaisen osakkeenomistajan on syytä pysyä valppaana, ettei paikkoja kolota ja rappukäytävässä rallatella!

Kaikki pitävät huolta omista asioistaan? Katsos peiliin. Jos olet tulkinnut toisesta noin paljon mitä viestin loppuosassa säädit, niin poikkeat suuresti siitä mitä alussa sanoit.

Niin, eihän se mitään kyttäämistä ole, jos pikkuisen pitää naapureiden toimia silmällä yhteisen edun takaamiseksi. On sitten nähkääs tarpeen tullen jotain ässiä mitä vetää hiasta.

Korostan vielä, että itsekin olisin halunnut huolehtia vain omasta pyöränpumpustani, joten minulla on kyllä oikeus olla perillä siitä mitä talossa tapahtuu.

Täältä tähän

Hazardipakki
08.09.2005, 12:14
Meikäläisen opiskelija-asuntolassa on vedetty puhelin- ja antennijohdot asunnosta toiseen poraamalla n. 8cm halkaisijaltaan olevia tunneleita.

Kuulen kaiken mitä naapurin kanat jutustaa, mutustaa tai kolistaa.
Mahtavaa ruveta klo 22.00 nukkumaan kun horot alkavat soittamaan kavereilleen: "pälä pälä sinäkin siellä möly möly".

Eilen soitin isännöitsijälle ja hän tuumi että ilmeisesti tiivistystyöt hiukan kesken. Itse olen koittanut työntää rööriin lähes kaikkea vessapaperista tyroksiin, huonoin tuloksin.

Noh kyllä minä keinot keksin. Yöllä naulaan horojen oven ulkopuolelta kiinni ja pistän jotain kaasua tunnelin kautta tulemaan.

Grome
08.09.2005, 13:51
Rivitalossa lähin naapuri on mukava iäkkäämpi rouva. Meillä ei ole ikinä ollut mitään riitoja tai ongelmia ja pitkään ollaan asuttu naapurusten.

Naapuria ollaan autettu: mm. takapihalta ollaan karkoitettu humalainen, ambulanssi ollaan soitettu, kun kotoota kuului avun huutoja ja hän on muutaman kerran naarmuttanut autoamme vahingossa omalla autollaan. Sen verran vanha kun hän on jo ja asustelee yksin 3- kerroksisessa kämpässä, niin uskallan sanoa, että ilman meitä hän olisi muuttanut jo pois.

Naapurista ei luonnollisesti mitään häiritsevää ääntä kuulu. Täältä on ehkä historian aikana muutaman kerran kuulunut oikeasti häiritsevää meteliä öisin.

Yläpesä
08.09.2005, 13:52
Eli etuoven terassin edessä oleva ruoho on hänen mielestään liian pitkää. On ihmisillä isot murheet. Nurmikko on edelleen ja tulee pysymään pitkänä.

Varoituksen sana. Tuosta se alkaa. Nimittäin sinä et omista pihaasi etkä nurmikkoa. Se on yhtiön omaisuutta. Yhtiössä hallitus käyttää päätäntävaltaa yhteisen omaisuuden hallinnassa ja sen ylitse menee vain yhtiökokous. Hallituksella on oikeus huomauttaa asukkaiden/osakkaiden tekemisiin ja tekemättä jättämisiin liittyen, mikäli ne vaikuttaat esim. ikävällä tavalla yhtiön julkisivuun.

Pointti on se, että sinä olet väärässä ja riippuen siitä kuka henkilö sinulle on tullut valittamaan, joudut asenteestasi vastaamaan joko valituksen muodossa tai hallituksen/isännöitsijän kehoituksen muodossa. Ja tiedät itsekin mitä siitä taas seuraa.Lue viestini yläpuolelta. Homma on aikanaan ennen meikäläisen yhtiöön tuloa käynnistynyt juuri noin. Jostain pienestä asiasta, leväperäisyydestä, "kulttuurierimielisyydestä" tai miten sitä nyt nätisti kukin haluaa sanoa. Siitä se pikkuhiljaa eskaloituu vuosien varrella täydelliseksi riidaksi ja poteroiden kaivamiseksi. Vaikka voittaisitkin nykyisen taistelun, et voi voittaa sotaa.

edit: Rivitaloasuminen on yhteisöasumista, se pitäisi jokaisen ymmärtää valitessaan sen asumismuodokseen. Yhteisöasumisessa pitää kaikkien noudattaa yhdessä päätettyjä sääntöjä ja periaatteita. Jos niiden noudattaminen on niin kovin vaikeaa ja käy yksilönvapauden päälle, niin omakotitaloon voi muuttaa milloin hyvänsä. Siellä saa rellestää ihan miten tykkää. Paitsi, ettei saa, koska pihanaapureillakin on sanottavansa asiasta....

Käkätin
08.09.2005, 13:53
Itellä kävi joskus aikoinaan, että naapurissa (kerrostalossa) asu muuten mukava vanha rouva mutta...
Se perhanan tupakan savu tuli hormeja pitkin mun maakuuhuoneeseen! (Meillä oli kahdesta asunnosta tehty yksi asunto ja tietysti mun huone oli ennen ollut keittiö.) Täti poltti liesituulettimen alla.
Noh ei se vielä, mutta kun se kävi suihkussa joka aamu ennen kuutta. Tietysti sekin kuulu mun huoneeseen oikein kunnolla. Ite menin kouluun 8 maissa ja nousin ylös puol 8, koulukun sattu oleen tientoisella puolella. Ihana herätä joka hemmetin aamu ennen 6 kun joku käy suihkussa samaan aikaan hela dagen. Ainoa hyöty oli että tiesin paljon kello siinä vaiheessa oli.

Ihan kuin se ei olis riittänyt, niin muutamaan otteeseen hälyytettiin poliisia paikalle kun sillä oli ovet sepposen selällään. Tätiä yritettiin huhuilla, mutta mitään ei kuulunut. Poliisit kävi tarkistamassa tilanteen ja tulivat ulos naurua hörötellen. Täti oli sitten vaihteeks hörpännyt sen kuuluisan yhden liikaa ja sammunut milloin minnekin. Eihän se tietenkään kuullut meitin huhuiluja kun oli sammuneena.

sampio
08.09.2005, 14:26
Kahdessa eri kerrostalossa olen aikuisiälläni ehtinyt asumaan, eikä kummastakaan mitään kovin traagisia kokemuksia ole. Ensikämppäni oli 32m2 yksiö keskeltä opiskelukaupunkiani pienkerrostalosta, jossa asui yhtä kolmekymppistä uraohjusta lukuunottamatta vain vanhempaa jengiä. Kovimmat melusaastat aiheutuivat yläkerran talkkaripariskunnan television katselusta ja joskus hiljaisimpaan yöaikaan siitä, kun itse vanha herra talonmies kusta lossuutti suoraan huuhteluveteen. Autopaikoista olivat tarkkoja, omalle maksetulle paikalleni ei saanut jättää edes omassa käytössäni ollutta nykyisen vaimoni autoa. Vaan eipä tuosta jaksanut kierroksia ottaa.

Toinen kerrostalo oli uusi ja asukkaat osakkaita minua ja vaimoani lukuunottamatta. 50-60-vuotiaita pariskuntia, muutama sinkku ja dinkku sekä yksi lapsiperhe. Kerran kuului lapsen itku häiritsevästi ja muutaman kerran ylimmän kerroksen piano vaimeasti, siinä suurimmat metelit. Tosin hiukan ennen poismuuttoamme alakertaamme muutti sinkun retale, joka toisinaan ajeli yhden illan tuttavuuksiaan sangen kovin äänitehostein. Kerran jopa heräsin moiseen melskeeseen keskellä yötä. Hävytöntä.

Evenuel
08.09.2005, 14:40
Entisen kämpän alakerrassa asui pariskunta, joka tappeli hyvin äänekkäästi. Tosin sopivat vielä äänekkäämmin, mikäli mahdollista.
Seinänaapurissa mies pätki vaimoonsa. Ei ollut mitään herkkua kuunneltavaa...

Nykyään asustelen rauhallisella alueella, pihapiirissä ei ole juuri muita kuin lapsiperheitä. Sinänsä ihan jees, kunhan ne lapset osaisivat pysyä poissa mun takapihalta. Ei minulla ole mitään lapsia vastaan, todellakaan. Se nyt vaan on minun takapiha, enkä tykkää jos vieraat mukulat juoksevat heti ikkunan alla. Toisaalta lapset on lapsia, ei ne sitä välttämättä ymmärrä.
Asukastoimikunnan puheenjohtaja alkoi vittuilemaan kun hain ruohonleikkuria varastosta, oli nurmikko päässyt kasvamaan melkein polven korkuiseksi. Meinasi jäädä nurmikon leikkuu siihen, tosin enpä ole sen jälkeen sitä leikannutkaan. Ja kyllä, on muitakin syitä kuin tuo vittuilu. Ei vain yksinkertaisesti ole tarpeeksi aikaa olla kotona.

Muuten ihan kiva paikka asua. Metsä vieressä, hiljaiselle uimarannalle ei ole pitkä matka ja mökillekin pääsee helposti. Ja siskokin asuu viereisessä taloyhtiössä. Aikas loistava paikka.

vision
08.09.2005, 16:10
Varoituksen sana. Tuosta se alkaa. Nimittäin sinä et omista pihaasi etkä nurmikkoa...

Nyt putosin kärryiltä. Eli yhtiö omistaa meidän nurmikon? Missäköhän säännöksessä lukee, että talonyhtiö päättää miltä kenenkäkin piha näyttää? Ja mikäli piha kuuluu yhtiölle niin yhtiö on sitten hyvä ja leikkaa. Sota on sitten vähän se ja sama. Mitä vähemmän naapureiden kanssa joutuu olemaan tekemisissä niin sen parempi. Omakotitaloon ei viitsi muuttaa kun on niin laiska tekemään itse lumitöitä yms.

mjarkko
08.09.2005, 16:26
Nyt putosin kärryiltä. Eli yhtiö omistaa meidän nurmikon?

Yhtiö omistaa kaiken. Sinä (tai pankkisi) omistaa kyseisen yhtiön osakkeita, jotka antavat oikeuden asuntosi hallintaan.

Rivitalotaloasumisessa yhdistyvät kerrostalo- ja omakotiasumisen huonot puolet.

Rivarissa asuttaessa sai puskea melkein yhtä paljon pihatöitä kuin nyt omakotitalossakin. Nyt kuitenkin saa valita koska tehdään ja riittääkö budjetissa rahaa investoida, yleensä ei riitä.

Sv veinikretski
08.09.2005, 16:32
Naapurissa asuu vanha-mies, vaimo on laitettu vanhainkotiin ja aina kun mies näkee minut hän haluaisi että haen hänelle viinaa. En hae, jos hakisin niin seuraava asia olisi sitten mennä nostamaan äijää pihalta pystyyn, pari kertaa on joku muu hakenut ja tämä vetää niin saatanasti että kaatuu lähimpään pensaaseen selälleen, paskoo housuun ja huutaa "appi, appi ", mies myöskin soittaa puhelimella kaksi kertaa päivässä "veini, oletko kauppaan menossa". Vanha Suomi-poika ja pahaa tekee sanoa ei, näin on kuitenkin toimittava. Ihan kun olisin paha ihminen kun en hae viinaa, taidan ollakkin ?

Yläpesä
08.09.2005, 17:09
Nyt putosin kärryiltä. Eli yhtiö omistaa meidän nurmikon? Missäköhän säännöksessä lukee, että talonyhtiö päättää miltä kenenkäkin piha näyttää? Ja mikäli piha kuuluu yhtiölle niin yhtiö on sitten hyvä ja leikkaa. Sota on sitten vähän se ja sama.

Kyllä omistaa. Pihan, ulkoseinät, ikkunat, kantavat rakenteet, katon, mahdolliset asuntojen väliset aidat, sisätiloista putkiston, vessanpöntön, luultavasti myös saunan kiukaan jos alkuperäiset, vesieristyksen, hanat, patterit jne. Kaiken kiinteän. Asukkaan päätäntävalta kattaa periaatteessa vain asumisen, irtaimiston ja seinien sisäpintamateriaalin.

Tämä on tilanne sääntöjen mukaan. Ja niihin sääntöihin ikävä kyllä sitten nojataan kun yksilön ja yhtiön väliset intressit joutuvat ristikurssille. Nyky-yksilö reagoi luultavasti pikkumaisimmillaan juuri noin niin kuin mainitsit, eli yhtiö hoitakoot. No, se tarkoittaa käytännössä sitä että ellei naapurisi halua hoitaa sinun nurmikkoasi, yhtiö ostaa nurmikonhoitopalvelut ulkopuoliselta huoltofirmalta ja voin olla vakuuttunut että kun yhtiökokouksessa käsitellään näitä saatuja tarjouksia leikkuun hinnasta, niin sinunkin päässäsi vierailee joitain uusia ajatuksia. Yhtiö ei ole muuta kuin sinä ja muut osakkaat. Sinun lompakostasi ne maksut menevät.

Pihan ulkonäöstä sanoo painavan sanansa kunnan julkisivulautakunta, joka voi puuttua ja varottaa selkeistä rikkomuksista. Nurmikko tuskin tähän kuuluu. Muu ulkonäköasia on yhtiön itsensä päätettävissä. Yhtiökokouksessa sellainen voidaan päättää yksinkertaisella enemmistöllä. Jos yhtiössä asuu nurmikkoa kynsisaksilla leikkaavia eläkeläisiä riittävästi, jäät paitsioon. Yhtiökokouksen päätös koskee kaikkia. Mutta, edellä kuvaamani naapurin kaltaiset mätisäkit tietävät, ettei heidän ole itse pakko laittaa tikkua ristiin. Voi haistattaa paskat muilla, antaa heidän tehdä tai maksaa sitten itsensä puolikipeäksi kun asia hoidatetaan ostopalvelulla. Siinä nuo vaihtoehdot, jos sille aiotaan jotain tehdä. Tyypillisesti ei aleta, eli asian annetaan olla ja aletaan riitelemään naapurin kanssa.

Tuo viimeinen lauseesi.... kertoo paljon tämän päivän ajattelutavasta jonka keskiössä on minäminäminä. Saat tässä nyt sellaisen ryöpyn niskaasi meikäläisen vitutusta, joka kuuluu naapurilleni. Sinä varmaan olet toista maata, näin toivon.

vision
08.09.2005, 17:36
Kyllä omistaa. Pihan, ulkoseinät, ikkunat, kantavat rakenteet, katon, mahdolliset asuntojen väliset aidat, sisätiloista putkiston, vessanpöntön, luultavasti myös saunan kiukaan jos alkuperäiset, vesieristyksen, hanat, patterit jne. Kaiken kiinteän. Asukkaan päätäntävalta kattaa periaatteessa vain asumisen, irtaimiston ja seinien sisäpintamateriaalin.

Tämä selvä. Edelliset asukkaat olivat laittaneet takapihalla olevan aidan erilaiseksi kuin muilla sekä seinälle markiisin joka peittää avattuna melkein koko pihan. Olivathan naapurit tästä kuulemma huomauttaneet, että nyt ei ole samanlaista kuin muilla mutta asia jäi sitten siihen.

Rivitalotaloasumisessa yhdistyvät kerrostalo- ja omakotiasumisen huonot puolet.

Rivarissa asuttaessa sai puskea melkein yhtä paljon pihatöitä kuin nyt omakotitalossakin. Nyt kuitenkin saa valita koska tehdään ja riittääkö budjetissa rahaa investoida, yleensä ei riitä.

Ei täällä. Yhtiövastikkeeseen kuuluu huoltoyhtiön palvelut jotka kattavat pihateiden sekä parkkipaikan kolaamisen talvella jne.

Lisäksi kerrostalossa on huomattavan paljon enemmän naapureita kuin täällä.

wild wild west
08.09.2005, 18:06
Olen aikoinani toiminut rivitaloyhtiön isännöitsijänä sivutoimenani ja oi voi kun tulee muistot mieleen kun tätä viestiketjua lukee.. Kriisinhallintataidot kyllä olivat tarpeen.

Yläpesä
08.09.2005, 18:25
Edelliset asukkaat olivat laittaneet takapihalla olevan aidan erilaiseksi kuin muilla sekä seinälle markiisin joka peittää avattuna melkein koko pihan. Olivathan naapurit tästä kuulemma huomauttaneet, että nyt ei ole samanlaista kuin muilla mutta asia jäi sitten siihen.

Näin meilläkin, juuri tuon samaisen paskamakkaran taholta. Organisoitiin yhteinen aidankorjaus ja sen päälle tulevan ristikon rakennustalkoot. Että saataisiin samanlaiset eikä jokaisessa välissä olisi erivärisiä ja -muotoisia muovihäkkyröitä. Heillä ei ollut tarvetta. Samana kesänä heille ilmestyi tietenkin ristikko joka oli täysin erivärinen ja nyt paistaa räikeästi silmään. Pieni asia universumissa mutta vituttaa edelleen.

Nuo itse tehdyt muutostyötkin muuten siirtyvät yhtiön vastuulle sitten kun sinä muutat asunnostasi pois. Uusi asukas voi vaatia ex-omistajan nakkisormillaan kasaaman lasikatteen korjattavaksi turvalliseksi tmv. Yhtiön on pakko tehdä se. Yhtiö voi yrittää laskuttaa ex-omistajaa näistä toimenpiteistä jälkikäteen, mutta onnea ja menestystä perintään...

Ja se kun kerroin yhtiön omistavan nuo kiinteät, tarkoittaa tietenkin kääntäen myös sitä, että yhtiöllä on niistä vastuu. Eli, jos jotain korjattavaa näissä on, korjauksesta huolehtiminen kuuluu yhtiölle, ei kyseiselle asukkaalle.

Yhä useammin törmään hallituksessa toimineena siihen, että osakkaat todella ajattelevat olevansa joitain kuningaskuluttajia, jotka vaativat ja määräväät muita, erityisesti hallitusta toteuttamaan heidän kaikki pienimmätkin tarpeensa, ja aina yhtiön piikkiin. Sitten kun yhtiön puolesta pitäisi taas tehdä jotain, ei tyyppejä näy missään. Yhtiökokouksessakin ollaan aina hiljaa alkuvaihe, mutta kun luottamushenkilöt (eli ne joille voidaan nakittaa tehtäviä) on valittu vuodeksi eteenpäin, sitten alkaa valtava valitus ja listaus mitä kaikkea yhtiön pitää tehdä ja kustantaa. Jos pihasta huolehtiminen (nurmikko ja vielä pahempi: lumityöt) ja talkoot ovat niin saatanan vastenmielisiä niin kerrostalossa ei tarvi tehdä. Sinne vaan. Jos taas yhteiset säännöt ja periaatteet ottavat päähän, siitä vaan omakotitaloon. Mutta ei, kun minä haluan rusinat pullasta: muut turvaamaan minun talouttani, jos jokin vesivahinko tai muu tapahtuu tai tekemään talkoohommia mun puolestani. Minä keskityn elämään just niin kuin itse haluan omalla pihallani.

Tämä ei ollut siis enää sulle, vision. Ihan yleistä raskasta vitutusta.

pikkukatti
08.09.2005, 18:51
Kotona vielä asuessani oli naapurissa sellanen perinteinen kyylä. Nyt vanhemmiten ei kuulemma jaksa valittaa. Ekassa omassa vuokrakämpässä asui yläpuolella jotain deekuja. Yökaudet kuunteli musiikkia ja tappeli. Sit pääsin opiskelijakämppään ni vähän rauhottui. No tottakai siinä suoraan alakerrassa joku kerhohuone oli. Ja puolet asukeista jotain ulkolaisia opiskelijoita. Jotka toisinaan piti bileitä siellä. Meinasin joskus mennä kehottamaan niitä siirtymään vaikka baariin. Niin suomessa yleensä tehdään jossain vaiheessa iltaa. Nykyisessä rivitalo kämpässä ei suurempia valituksen aiheita ole. Seinänaapurina joku papparainen jota en ole nähnyt kuin kyttäämässä ovenraossa. Viereisissä taloissa asuu lähinnä lapsiperheitä. Kyllähän niistä ääntä lähtee kun ne tossa pihalla juoksee. Joskus vituttaa kun tulevat liian lähelle meikäläisen pihaa. Mutta tenavat ei sentään yöllä riehu. Vieressä on kaupungin vuokraamia kerrostaloja missä sitten asuu noita deekuja. Ne ei tässä häiritse kun ei tänne ne talot näy. Korkeintaan kun käy lähikaupassa. Mutta kyllä tää paras kämppä on missä oon majaillu. Vaikka onkin kauimpana keskustasta. No bussit ja polkupyörä kulkee.

Nahkaparturi
08.09.2005, 19:59
Olen asunut viitisentoista vuotta rivitaloasunnossani, ja olen hyvin onnellinen siitä, ettei naapureista ole koskaan ollut häiriötä. Seinän takana ovat asukkaat olleet koko ajan vuokralaisia ja he ovat vaihtuneet tiuhaan. Vasta vuoden alussa siihen muutti uudet osakkeenomistajat kaksine koirineen. Ajattelinkin tullessani kotiin muuttonsa jälkeen, että näinköhän kotirauha on mennyttä. Isot koirat nimittäin haukkuivat yötä päivää parin vuorokauden ajan. Ne olivat kai vain hermostuneita johtuen muutosta ja uudesta asunnosta. Sen jälkeen ei haukuntaa ole kuulunut.

Muutenkin taloyhtiössämme on enimmäkseen vanhempaa porukkaa, joiden kanssa tulee hyvin juttuun. Mummelit pyytävät joskus apua kukka-amppeleiden asennuksissa ynnä muissa pienissä askareissa. Usein palkaksi tulee vastaleivottuja karjalan piirakoita ym. Niistä ei voi eikä saa kieltäytyä!

Toisin on naisystäväni rivarissa, tosin rakenuksessa jossa hän asuu on rauhallista. Muissa on nappojengiä, alkkiksia ja muuta rupusakkia. silloin tällöin poliisitkin vierailevat paikalla.

Naiseni on yhtiön hallituksen puheenjohtaja ja muutama viikko sitten osakehuoneiston ostanut mustalainen tuli kertomaan, että on hukannut kaikki avaimensa vara-avainta myöten. Mustalainen ehdotti, että annapa sinä yleisavain, niin teetän siitä itselleni avaimen ettei tarvitse vaihtaa lukkoja. Ei mennyt ehdotus läpi.

dohf
08.09.2005, 20:01
Meillä oli ongelmana rivitaloon muuton jälkeen naapurin vekarat. Tai toinen oli jo yläasteella, joten musiikin soitto isolla oli usein harrasteena. Yleensä mökä alkoi illalla ja jatkui yöhön yksinhuoltajaäidin ollessa ilta- ja yötöissä eli poissa kotoa.
Pari kertaa huomautin pojalle suoraan, että musiikki häiritsee. Lopulta auttoi kun sovittiin äitinsä kanssa, että voin ilmoittaa hänelle, jos melu vielä jatkuu. Oli toisen puolen naapurinkin kanssa jo jutellut. Nyt onkin mennyt mukavasti, silloin tällöin jotain pientä kuuluu, mutta ei häiritsevästi enää. Muista äänistä en välitä lainkaan, mutta jumppubasso on jotenkin vittumainen ääni päivälläkin.

Toinen seikka oli, että pojat käyttivät takapihaamme kulkuväylänä. Vaikka taloyhtiö tottakai omistaa pihat, meillä ne on eroteltu aidoilla siten, että jokaisella on selvästi oma alueensa. Monta kertaa päivässä tapahtuva kulkeminen suoraan ikkunoiden editse alkoi kiristämään hermoja, joten pakko oli asiasta sanoa. Ruohonleikkurin, kottikärryjen tms. välttämättömän vientihän on ehdottomasti sallittua, mutta ei kait "kulkurasite" käsitä päivittäistä käyttöä? Meillä kun käynti takapihoille on joka tapauksessa etupihan kautta, sivuilla ja takana on muita naapureita.

Alamummo
08.09.2005, 20:10
Vasta vuoden alussa siihen muutti uudet osakkeenomistajat kaksine koirineen. Ajattelinkin tullessani kotiin muuttonsa jälkeen, että näinköhän kotirauha on mennyttä. Isot koirat nimittäin haukkuivat yötä päivää parin vuorokauden ajan. Ne olivat kai vain hermostuneita johtuen muutosta ja uudesta asunnosta. Sen jälkeen ei haukuntaa ole kuulunut.

Mullekin soitti aikoinaan isännöitsijä muuton jälkeen, että joku naapuri oli valittanut koirieni haukkumisesta. Kiittelin soitosta ja sanoin tekeväni asialle jotain. Sanoin myös, että mulle voi tulla suoraankin sanomaan, en pure. No seuraavana iltana tulikin alakerran tyttö soittamaan ovikelloa ja kertoi, että hän tekee välillä yövuoroja, joten koirien haukkuminen aamulla mun duuniinlähtöni jälkeen häiritsee. Ja varmaan häiritsikin. Kiittelin häntäkin ja marssin vuokraamaan sitruunapannan piskeille. Haukkuongelma loppui siihen ja välit naapureihin säilyivät.

Meillä asuu talossa ihan ookoo jengiä, tosin seinänaapurissa asusteleva nuoripari on vähän outo - he eivät tervehdi koskaan. Mitälie juntteja...

Redalert
08.09.2005, 20:26
Asun kolmikerroksisessa pienkerrostalossa ja tosiaan, NE NAAPURIT !
Ensiksi alakerrassani asui pitkään 50-60 vuotias alkoholisoitunut pariskunta, jotka aina silloin tällöin innostuivat kännipäissään pitämään kauheaa huutoa ja mölinää. Etenkin mies huuteli vaimolleen, haukkui ja kiroili. Sitten huonekalut ja patterit välillä heidän örveltäessään myös kolisivat. Paras ystäväni asui myös tuolloin kanssani samassa rapussa ja yhdessä kirosimme välissämme asuvia örveltäjiä. Kävipä ystäväni heille asiasta joskus huomauttamassakin, että jotkut EHKÄ haluaisivat nukkua rauhassa kun on aikaiset herätyksetkin. Muutamia kertoja tuo nainen huuteli apuakin ja au-au... Joten kaipa mies kännipäissään välillä pieksikin vaimoaan. Noh, touhu rauhoittui, kun muutkin valittelivat ja pariskunta muuttikin pois (tai mahd.häädettiin) pian sen jälkeen. AAH, mikä rauha sen jälkeen koitti ! Noh, senpä jälkeen sitten samaan asuntoon muutti nuoripari, jotka erittäin kovaäänisesti bilettivät ja HIRVEÄ teknojumputus pauhasi niin kovalla, että biiseistä ja jopa välillä sanoistakin sai selvän. Noh, hekin sitten vähitellen rauhoittuivat kun tuli varmaankin valituksia ja nyt on ollut ihana rauha tässä talossa ! Heh, kerran minulta paloi niin käämit, että kun jumputus alkoi, kosto elää-periaatteella laitoin omat stereoni täysille biisinä Ozzyn Crazy train ja kolisutin patteria... No, heh taisivat ottaa vihjeestäni vaarin, koska heiltä musiikki hiljeni melkein heti sen jälkeen. :-) Suunnittelin jopa sitä, että jos he jatkavat meuhkaamistaan, tiputan kissanpaskaa heidän postiluukustaan... Eipä kuitenkaan tarvinnut... NYT täällä kyllä on älyttömän hiljaista ja rauhallista ! Aivan kuin joskus aikoinaan, kun tänne muutin. Mutta kyllä sanottakoon näin yleisesti ottaen, että vaikka oli nuo kaksi " häirikkö " paria, niin suht rauhallista silti. Ei sentään IHAN KOKO AJAN jatkuvaa häiriköintiä. Mutta tosiaan valituksia tuli silti...

Designer
08.11.2005, 12:16
Meillä on onneksi seinä- ja muut naapurit tuossa kotorapussamme mukavaa porukkaa. Melskaajia ei ole, eikä sen puoleen kyttääjiäkään. Vaan onpa tässä niinsanotusti sellainen tilanne päällä, ettei oikein tiedä, mitä tekisi.

Viime viikon sunnuntaina siinä puoli seitsemän aikaan illalla kävelin keittiöön hakemaan vesilasillista. Oli hämärää mutta kyllä sitä nyt omassa keittiössään lasin ja kraanan löytää vähän hämärämmässäkin, joten en laittanut valoja päälle. Vettä juodessani vilkaisin ikkunasta ulos. Ja kyllä, vastapäisen talon yhdessä ikkunassa näkyy selvästi, miten joku pariskunta nauttii rakkauden hedelmistä. Ei tarvinnut arvata, mikä asento on käytössä tuossa verhottoman ikkunan edessä valaistussa huoneessa tapahtuvassa aktissa. Kaikki näkyi paljon paremmin kuin olisin välittänytkään nähdä. Naureskelimme vaimon kanssa, että eihän sitä tuollaisiin pikkuseikkohin ehdi huomiota kiinnittää jos oikein kiire tulee. Vaan sama näytelmä toistui eilen illalla yhdentoista aikaan.

Minua se ei häiritse, mutta tuohon ikkunaan sattuu olemaan näköyhteys aika monesta asunnosta. Jotakuta saattaakin jo häiritä. Seksihän on todella hieno ja antoisa asia ja onnellisia ovat he, jotka sitä voivat rakastamansa ihmisen kanssa harjoittaa (tai edes sellaisen, jota pitävät pantavana). Mutta voisihan sitä kyllä tehdä jossain muuallakin kuin varta vasten kaikkien nähtävänä.

Ei, en ole jäänyt ikkunaan katselemaan enkä ole kuvannut kyseisiä sessioita.

Veijari
08.11.2005, 12:30
Osalle kirjoittajista voisi olla ihan tervettä muuttaa vaikka omakotitaloon landelle niin ei olisi häiritseviä naapureita seinän takana metelöimässä.

Mitä omiin naapureihini tulee niin itse koko ikäni kerrostaloissa asuneena voin kehaista, että tämän hetken naapurini ovat harvinaisen hiljaista sakkia. Asiaa toki auttaa se, että asun ylimmässä kerroksessa. Alakerran naapurikin on tehnyt remonttia kämppäänsä viimeisen kahden vuoden ajan, mutta ei sekään häiritsevää ole, koska naapuri naputtelee siellä lähinnä päiväsaikaan, jolloin itse olen töissä.

Bone
09.11.2005, 15:37
Heh, kerran minulta paloi niin käämit, että kun jumputus alkoi, kosto elää-periaatteella laitoin omat stereoni täysille biisinä Ozzyn Crazy train ja kolisutin patteria...

Kaverilla oli sama juttu opiskelija-asunnossa. Naapuri soitti Kaija Kärkistä ja Ile Kalliota keskellä yötä kun tuli baarista.
Kaveri paineli pari päivää myöhemmin baariin ja tuli yöllä kotiin muistaen tuon tapahtuman. Hän laittoi stereoista Sepulturan Rootsia "aika" kovaa. Naapuri tuli seuraavana aamuna sopimaan, ettei enää soitella yöllä musaa kovalla että voi nukkua...

Itsellä ei ole ongelmia naapureiden kanssa. Vieressä asuu joku palomies joka on eronnut. Slutahtava tytär käy viikonloppuisin kylässä. Toisella puolella rappukäytävää asuu kolme- tai neli-lapsinen perhe. Välillä juoksee väkeä ettei laskuissa tahdo pysyä. Ei ole kummastakaan mitään haittaa. Plussaa on perheen perustasoa parempi oleva MILF-äiti.
Silti en ole päässyt selvyyteen siitä sinkkunaisesta, joka asuu kerrosta ylempänä. Näyttää käyvän salilla tasaisin väliajoin, mutta ei saa muuta irti.
Sinkkukavereillani voisi olla käyttöä sillä naisella, ei minulla.

Moni naapuri on hyvän päivän tuttu ja se on siinä. Ei kiinnostaisi juuri ketään kutsua esmes kahville kun ei tunne paremmin. No, ehkä tuon naapuriperheen isän kanssa voisi tulla juttua. Koska sekin seuraa jääkiekkoa, mutta ei juuri muuten.

er_bai_wu
09.11.2005, 15:59
Mutta voisihan sitä kyllä tehdä jossain muuallakin kuin varta vasten kaikkien nähtävänä.

Ei, en ole jäänyt ikkunaan katselemaan enkä ole kuvannut kyseisiä sessioita.

Miksi ihmeessä et jäänyt? Exhibitionismi on hienoimpia asioita tässä universumissa voyerismin ohella.

ApZu
09.11.2005, 16:44
Toi, että näkee sen aktin harrastamisen on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin että sen vain kuulee. Vituttaa kuin pientä oravaa (eli kateellinen oon), kun yläkerran äijä huudattaa sitä näpsäkän näköistä eukkoansa (ainakin luulen niin) harva se ilta. Eipä pysty oikein tekemäänkään midään takaisin, kun naista ei oo mun kämpässä näkynyt piiiiitkääääään aikaan. Jos soittais vaikka sitä Sepulturan "Rootsia" kovalla, ni ehkä se äijä tulis sopimaan että ei nussi niin kovaäänisesti, että mä pystyn nukkumaan ilman kateuden tuomaa unettomuutta. :)

JWill
09.11.2005, 16:57
Tuli vietettyä lukioaika kokonaisuudessaan samassa NELJÄN HENGEN solukämpässä (3 ja puoli vuotta) ja jälkeenpäin mietittynä ihmettelen edelleen miten se oli mahdollista. Meno oli omasta ja tasaisin väliajoin vaihtuneiden asuinkumppaneiden puolesta aikamoisen värikästä.

1 vuosi: 15-vuotias JWill tuli taloon. Kaikki vaikutti aluksi ihan mukavalta, kunnes tajusin jakavani asunnon 19-vuotiaan ammattikoulua "käyvän" alkoholistinarkkarin kanssa. Kaveri dominoi asuntoa jenginsä kanssa aika totaalisesti, söi jääkaapista niin omia kuin muidenkin ruokia ja käyttäytyi erittäin aggressiivisesti. Lähti kävelemään joskus keväällä maksamattomien vuokrien takia, törmäsin kaveriin muutaman vuoden päästä uudelleen bussissa. Naama oli lyötynä sisään, käsi paketissa ja aivot kokkelina. Muisti kuitenkin vielä naamani ja lupasi tappaa minut seuraavan kerran kun näkee (heitti onneksi veivinsä ennen sitä). Sen aikainen paras kaverini muutti hänen asuntoonsa ja yhdessä pidimme kämppää vallassamme seuraavat puolitoista vuotta. Tavarat lojuivat pitkin käytäviä, keittiö, wc:t ja huoneet olivat kuin sikolätti ja asuintoverit eivät kovin kauaa kanssamme viihtyneet.

2. vuosi: Monikulttuuristen kohtaamisten vuosi. Ensin asuntoon saapui lievästi hintahtava, mutta hyvin pukeutuva belgialaismies nimeltään Gilles. Kaverini arvosti hänen pukeutumistaan ja ottikin mielellään vastaan muotivinkkejä belgiltä. Tosin minun tulkkausavullani, koska ei itse sanaakaan kieliä puhunut. Kulttuurierot olivat kuitenkin liian suuria. Kiusallisimpia hetkiä koimme Naganon olympialaisten aikaan. Gilles ei vain voinut ymmärtää mäkihypyn hienoutta kello 3 aamulla. Katosi kämpästä ja Suomesta luonnollisen poistuman kautta. Gillesin valtakauden viimeisillä viikoilla asuntoon muutti myös saksalainen karvatumppi Jens. Hetken aikaan olimme kaverini kanssa jo ahdingossa ylisiistin ulkomaalaiskaksikon kanssa. Jens iski vessoihin heti ensitöikseen itse piirtämänsä A4 kokoiset piirrokset siitä millä asialla kummassakin vessassa sai käydä. Lisäksi saimme puhuttelun yleisestä siisteydestä ja tiskien tiskaamisesta. Jenssin erikoispiirteisiin kuului aamuiset joogahetket omassa huoneessaan ovi auki. Alasti. Tämän jälkeen hän tykkäsi teutaroida pitkin asuntoa punaisissa miesstringeissä. Lopulta Jenskin luovutti ja muutti pois ilmeisen närkästyneenä meihin. Ei nimittäin vaivautunut enää kaupungilla nähtäessä edes tervehtimään meitä. Sellaisia ne saksalaiset...

3. vuosi: Junttien vuosi. Kaverini muutti pois keskinäisen riitautumisen johdosta. Syynä olivat henkilökohtaiset erimielisyydet ja naiset. Luonnollisesti. Kulmahuoneeseen muutti koulunsa uudelleen aloittanut 50-vuotias ex-alkoholisti, joka oli kaiken kaikkiaan aika koominen näky talossa, jossa asukkaiden keski-ikä pyöri 18-vuoden paikkeilla. Ristin hänet "Jönssijätkäksi" ja nimi kertoo kaiken. Todella yksinkertaiset rutiinit, ei poistunut juuri koskaan asunnosta, ei vieraita, ei puhetta, ei mitään. Harmiton veikko, mutta aivan väärässä paikassa. Mieleenpainuvin asia hänestä olivat vessarutiinit, jotka muutaman kuukauden jälkeen alkoivat todella ottamaan päähän. Asunnon valtiaana pidin yksinoikeudella oveani auki aina, joten en voinut välttyä tältä rutiinilta. "Jönssijätkän" vessarutiini, jossa hän jätti wc:n oven auki, alkoi kuselle ja pieraisi AINA lorinan päätteeksi, sai minut raivon partaalle. Toinen tyyppi, joka asuntoon muutti oli Sodankylästä isompaan kaupunkiin tullut 15-vuotias amistaukki. Hän järjesti bileitä ala- ja yläasteikäisille kavereille ja teinipissisten hätyytteleminen lahkeesta alkoi välillä käymään jo kiusallisen työllistäväksi. En kuitenkaan avannut suutani ennen kuin koulupäivän päätteeksi kotiin saavuttuani yllätin hänet, hänen nuuskaa käyttävän isosiskonsa ja amiskaverinsa laittamassa lömppipönttöä käymään suihkuhuoneeseen. Tuon jälkeen aloinkin avautumaan useammin kuin alakerran mummo ja ajoin Sodankylän sankarin lukittujen ovien taakse. Lähdin asunnosta lopulta joulukuussa, muutamaa päivää ennen armeijan alkua ja voin ylpeänä todeta tehneeni sen solukämppäni ehdottomana yksinvaltiaana, jonka ei tarvinnut nöyrtyä muiden edessä.

Kertomatta jäi toki useita omasta mielestäni hyviä tarinoita, mutta tarkoitus oli keskittyä enemmän mielenkiintoisimpiin naapureihin, ei omiin tekemisiin. Sen voin loppuyhteenvetona sanoa, että soluasuminen opetti todella paljon yhteisasumisesta. Nimittäin, jos joku niistä punkeista pystyi asumaan minun kanssani ilman riitoja, niin silloin he kykenevät siihen kyllä tulevien vaimokkeidensakin kanssa. Itse olen tätä nykyä rauhoittunut erittäin paljon, siitä kiitos omalle naiselleni, mutta koskaan en anna tulen täysin sammua. Tiskejä en tiskaa ja hikisukat löytyvät edelleen makuuhuoneen lattialta, eivät pyykkikorista. ;)

Tsorro
02.06.2008, 14:58
Asun kerrostalossa kaupungin keskustassa. Ei mitään ongelmia muuten mutta oveani vastapäätä asuu eläkkeellä oleva pariskunta, heillä ei ole MITÄÄN muuta elämää kuin ikkunasta kadulle kyttääminen ja ovisilmästä tuijottaminen+oluen juonti.

Episodeja on sattunut vaikka kuinka ja niistä tekisi vaikka kirjan mutta eilinen meni jo ylitse kaiken.

Asuntoni on myynnissä, eilen oli ensiesittely. Välittäjä saapui asunnolle hiukan ennen esittelyn ajankohtaa, hän ei kerennyt valoja sytyttämään kun ovikello jo soi. Sielä tämä perkeleen mummo jo änkesi uteliaisuuttaan sisälle tutkimaan asuntoani. Kaiken kukkuraksi hän haki koko rapun mummot katselemaan asuntoani. Välittäjä sanoi että katsojia oli erittäin paljon ja että rapun mummot haittasivat selvästi asunnon esittelemistä potentiaalisille ostaja-ehdokkaille joten hän soitti minulle, käskin ajaa kaikki muorit helvettiin sieltä asunnosta.
Näin välittäjä teki heti sen jälkeen kun eräs nuori nainen sanoi välittäjälle että hän on etsimässä isälleen asuntoa ja että "tämähän vaikuttaa mukavalta asunnolta ja on vielä keskustassa ja hissitalo, isäni tarvitsee jonkun ajan päästä rullatuolin liikkuakseen ja tässä ei olisi yhtään rappustakaan kun on tuo hissi."
Siihen tämä vitun muori tuli keskustelun väliin ja ilmoitti että "ei tänne mitään rullatuoleja saa tuoda, viereisessäkin rapussa oli hissi naarmuuntunut rullatuolin vuoksi, tänne ei tulla rullatuolilla!".

Lisäksi hän oli kierrellyt mahdollisien ostajien perässä ja selittänyt kaikkea minun elämästäni ja tyttöystävästäni.

Jumalauta! Illalla kun tulin kotiin ja juttelin välittäjän kanssa niin en muista koska olisin ollut niin vihainen. Onneksi välittäjä sai estettyä minua menestä soittamaan tämän muorin ovikelloa. Mutta sen vannon että kun seuraavan kerran törmään tähän ulla taalasmaahan niin sanoja en säästele.

Saivat varmaan mahdolliset ostajat erittäin hienon kuvan taloyhtiöstä ja naapureista. Onneksi yksi pariskunta oli todennut välittäjälle että "ainahan taloyhtiössä pitää yksi tuollainen olla".

grace
02.06.2008, 15:28
Asuntoni on myynnissä, eilen oli ensiesittely. Välittäjä saapui asunnolle hiukan ennen esittelyn ajankohtaa, hän ei kerennyt valoja sytyttämään kun ovikello jo soi.

Lähes identtinen tilanne omalla kohdalla pari vuotta sitten, kun oli kämppä myynnissä. Arviolta kolmannes rapun asukkaista oli käynyt näytöissä, koska halusivat nähdä miten olimme toteuttaneet laminaatin asennuksen lattiaan. Yhden perheen muksut olivat kuulemma tehneet totaalista tupatarkastusta, kunnes välittäjä oli huomauttanut asiasta.

Jääkoneenkuljettaja
27.07.2008, 18:44
Täytyypä tätä ketjua nostella hieman, nimittäin äskettäin kävi kyllä melko yllättävä käänne.

Tässä Oulun asunnossa, joka on käytännössä siis avokin kämppä, olen oleillut ja pitänyt alueesta. Tässä talossa on muutenkin todella mukavia asukkaita, joiden kanssa tulee ihan normaalia "entivanhasta" naapuruussuhdettakin pidettyä joidenkin naapureiden välillä, eli käydään kylässä jne. Nyt sitten yksi nuori perhe joiden kanssa on paljon ollut kanssakäymistä tässä vuoden aikana, on muuttamassa. Vaimokkeeni sitten tuon tullessa esille heitti leikillään ilmoille ehdotuksen, että me saisimme sen kämpän... no eipä mitään, äsken soi ovikello ja tämä kyseinen pariskunta tuli kysymään, että haluatteko tulla katsomaan sitä asuntoa? Olivat omistajan (pariskunnan vaimon vanhemmat) kanssa jo sopineet vuokrankin joka on kyllä mielestäni todella hyvä (alle 600e kolmiosta). Olin suorastaan häkeltynyt. Nyt pitää vain odotella vaimokkeen saapumista reissultaan, jos sitten lähdemme kahville tuonne yläkertaan.

Oulu on erikoinen kaupunki, sillä täällä on vielä aika paljon jäljellä tuota tietynlaista yhteisöllistä naapuruutta. Kyllähän tällaisella asuinalueella on ilo asua.

ELÄKELÄINEN
13.08.2008, 14:57
Mökkinaapuri helvetistä.

Kyseessä on vanhempieni mökki, jossa usein vierailen.Rajanaapuri oli vuosikaudet itse ystävällisyys. Tuli juttelemaan, toi kalaa,paijasi koiraa.Itse satuin paikalle kerran,kun hänellä oli hirveä huuto päällä toisen puolen rajanaapurin kanssa.Vanhempani ei eivät välikohtausta olleet uskoa,kun siitä kuulivat.Olisi ehkä kannattanut.
Kaikki muuttui , kun isäni rakensi rantaan pienen aidan .Pituus ehkä 2 m, korkeus 1 m.Kyseessä omalla puolella oleva pieni näköeste, kivempi käydä uimassa, kun naapurin rantaterassilta ei näy suoraan omalle laiturille.Molemmat mökit pihoineen ovat n. 50 m. päässä ylärinteessä.Yhtäkaikki,uskokaa: k.o aidanpätkästä ei ole kenellekään mitään haittaa.
Tästä naapuri kuitenkin riemastui:haukkui isäni pataluhaksi.Naapurisuhde muuttui täysin.Jos koiralta pääsee haukahdus alkaa äijä haukkua itse.Siis aikuinen mies haukahtelee ja ulvoo kuin susi.Tätä hän tekee myös välillä ihan huvikseen. Niin tähän väliin:jos mies on yksin mökillä on hän hiljaa.Älämölöä hän pitää vain kun tyttöystävänsä(molemmat n. 50 v) on paikalla.
Kun vanhempieni puolella saunotaan,menee pariskunta päivystämään rantaan.Jokaista saunasta tulijaa tervehditään pilkkahuudoin: ´Sieltä se ääliö tulee´, ´Ja vartija seuraa perässä´(toisena rantaan tulevalle), ´hengissä näköjään ollaan`ja tietysti tarpeen tullen koiranulvontaa.
Vittumaistahan tommonen on, vanhempani ovat valinneet ulkoisen välittämättömyyden.Itse törmäsin tapaukseen 1. kerran kunnolla viime viikonloppuna.Älyvapaa punkero alkoi huudella, kun menin lapsineni uimaan.Kyselin ongelmista ja päädyin ilmoittamaan siirtyväni hänen puolelleen vetämään ukkoa turpaan.En sitten uskaltanut.Äijää ei normaalikunnossa oleva mies voi pelätä.Seurauksia pelkäsin, samoin lasten reaktiota.Etäisesti tätä muistuttavan tapauksen väkivaltaisen selvittelyn takia olen jo kerran ollut oikeudessa.Voitin, mutta oli ikävä ja pitkä prosessi vastapuolen täydellisine paskapuheineen.
Kun en puolta ylittänyt , niin johan äijä riemastui.Hän oli voittaja ja teki sen selväksi.Puolueettomalle alueelle hän ei ollut kiinostunut lähtemään asiaa tämmöisen idiootin kanssa selvittelemään.
Vähissä ovat konstit.Mökin myyntiä harkitaan.Toisilta naapureilta on sitten kuultu,että kahdelle edelliselle asukkaalle kävi samoin.Jompikumpi puoli otetaan jossain vaiheessa ärsyttämisen kohteeksi, kunnes saadaan sinne uusi naapuri jota aletaan aikanaan savustamaan.

charger
13.08.2008, 15:13
...

Kuulostaapa todella kurjalta.

Yksi vaihtoehtohan voisi olla että alkaa kaikessa hiljaisuudessa videokuvata naapurin älyvapaata käytöstä. Luulisi hieman hillitsevän menoa... Käräjillehän ei kuitenkaan tarvitse lähteä, mutta naapurinhan ei tarvitse sitä tietää..

M10
13.08.2008, 15:15
No huh huh. Onhan tuo ELÄKELÄISEN tapaus melkoisen perseestä, kun on ko. tilanteen kanssa kuitenkin melko voimaton. Eipä se turpaan vetäminenkään tilannetta juuri auttaisi. Todennäköisesti pahentaisi tilannetta.

Käsittämätöntä, että on olemassa tuollaisia mulkkuja, jotka jaksavat syytää energiaa toisten ihmisten kiusaamiseen ja heille suun paukuttamiseen. Varmaan tuollaiseen löytyy syyt jostain vuosien takaisista traumoista ja sitä kautta vinoon kasvamisesta.

Nämä ovat varmaan sellaisia tapauksia, mitkä helposti alkoholin tullessa peliin johtavat väkivaltaan ja pahimmassa tapauksessa henkirikoksiin.

OikeaPakki
13.08.2008, 15:22
Mökkinaapuri helvetistä.

Kyseessä on vanhempieni mökki, jossa usein vierailen.Rajanaapuri oli vuosikaudet itse ystävällisyys. Tuli juttelemaan, toi kalaa,paijasi koiraa.Itse satuin paikalle kerran,kun hänellä oli hirveä huuto päällä toisen puolen rajanaapurin kanssa.Vanhempani ei eivät välikohtausta olleet uskoa,kun siitä kuulivat.Olisi ehkä kannattanut.
Kaikki muuttui , kun isäni rakensi rantaan pienen aidan .Pituus ehkä 2 m, korkeus 1 m.Kyseessä omalla puolella oleva pieni näköeste, kivempi käydä uimassa, kun naapurin rantaterassilta ei näy suoraan omalle laiturille.Molemmat mökit pihoineen ovat n. 50 m. päässä ylärinteessä.Yhtäkaikki,uskokaa: k.o aidanpätkästä ei ole kenellekään mitään haittaa.
Tästä naapuri kuitenkin riemastui:haukkui isäni pataluhaksi.Naapurisuhde muuttui täysin.Jos koiralta pääsee haukahdus alkaa äijä haukkua itse.Siis aikuinen mies haukahtelee ja ulvoo kuin susi.Tätä hän tekee myös välillä ihan huvikseen. Niin tähän väliin:jos mies on yksin mökillä on hän hiljaa.Älämölöä hän pitää vain kun tyttöystävänsä(molemmat n. 50 v) on paikalla.
Kun vanhempieni puolella saunotaan,menee pariskunta päivystämään rantaan.Jokaista saunasta tulijaa tervehditään pilkkahuudoin: ´Sieltä se ääliö tulee´, ´Ja vartija seuraa perässä´(toisena rantaan tulevalle), ´hengissä näköjään ollaan`ja tietysti tarpeen tullen koiranulvontaa.
Vittumaistahan tommonen on, vanhempani ovat valinneet ulkoisen välittämättömyyden.Itse törmäsin tapaukseen 1. kerran kunnolla viime viikonloppuna.Älyvapaa punkero alkoi huudella, kun menin lapsineni uimaan.Kyselin ongelmista ja päädyin ilmoittamaan siirtyväni hänen puolelleen vetämään ukkoa turpaan.En sitten uskaltanut.Äijää ei normaalikunnossa oleva mies voi pelätä.Seurauksia pelkäsin, samoin lasten reaktiota.Etäisesti tätä muistuttavan tapauksen väkivaltaisen selvittelyn takia olen jo kerran ollut oikeudessa.Voitin, mutta oli ikävä ja pitkä prosessi vastapuolen täydellisine paskapuheineen.
Kun en puolta ylittänyt , niin johan äijä riemastui.Hän oli voittaja ja teki sen selväksi.Puolueettomalle alueelle hän ei ollut kiinostunut lähtemään asiaa tämmöisen idiootin kanssa selvittelemään.
Vähissä ovat konstit.Mökin myyntiä harkitaan.Toisilta naapureilta on sitten kuultu,että kahdelle edelliselle asukkaalle kävi samoin.Jompikumpi puoli otetaan jossain vaiheessa ärsyttämisen kohteeksi, kunnes saadaan sinne uusi naapuri jota aletaan aikanaan savustamaan.

No voi helvetti. Oikein kävi vituttamaan puolestanne, kun väkisin samaistuin tilanteeseen. Ei kai tuossa ole kuin kaksi vaihtoehtoa; olla tosiaan kuin olisivat ilmaa eikä näytä mitään tunteita. Toinen vaihtoehto on tietysti käydä hallittuun vastaiskuun, joka tietysti suurella todennnäköisyydellä johtaa vain sodan laajentumiseen tai ylilyönteihin. Itselläni ei ainakaan riittäisi energiaa moiseen vaan ehkäpä jos ei asialliset neuvottelut auttaisi myisin mökin pois.

Työkaverini kertoi tarinan meneisyydestään, jossa naapurin vanha sekoboltsi äijä oli tullut hänen tontilleen uhkailemaan vaimoa ja lapsia. Oli kuullut tämän puhelimitse. Lähti töistä, meni naapurin taloon ja veti äijää turpaan samantien. Työkaveri on ihan tavis eikä mitään rikkomuksia tilillään. Muutenkin ystävällinen ja huomaavainen kaikkia kohtaan. Tulos oli oikeudessa kuitenkin pari vuotta ehdonalaista ensikertalaisena ja joitakin tuhansia markkoja sakkoja. Sanoi, että raja meni siinä kun omia perheenjäseniä uhkailtiin, aivan sama mitä sen jälkeen käy. Muuten kyllä sietää kaikenlaista.

Tuntuu siltä em. mökkinaapurit oikein odottavat konfliktia, joten ehkä ei kannata mitään light/lite-häirintää edes ajatella. Jysäyttää sitten joskus kun ovat poissa niin koko mökki paskaksi dynamiitillä.

Golden AWe
13.08.2008, 15:28
Olen chargerin kannoilla, kuvaaminen voi kannattaa paljonkin, kaikki kuvallinen ja kirjallinen materiaali on selkeästi auttanut ja ratkaissut monia kiistoja joissa on muuten vain sana sanaa vasten. Ei kuitenkaan ainakaan mitään maksa kokeilla, paitsi ehkä kameralainan verran?

Voit toki myös kutsua meitä jatkoaikalaisia kylään.

M10
13.08.2008, 15:33

Vaikka ikävä naapuri onkin, niin ei kai kukaan noin epäinhimillisiin kostotoimenpiteisiin viitsisi ryhtyä.

Mietin nyt, kun ELÄKELÄISEN tontilta alkaisi kuulua joku ilta schollin narinaa, Golden AWen mukahauskuuksia, Eltonin HPK-letkautuksia, Routaisen Sydämen analyysejä, TOJ:n Venäjä-juttuja ja jokaisen jutun perään wilco heittäisi; Että silleen..

OikeaPakki
13.08.2008, 15:36
Olen chargerin kannoilla, kuvaaminen voi kannattaa paljonkin, kaikki kuvallinen ja kirjallinen materiaali on selkeästi auttanut ja ratkaissut monia kiistoja joissa on muuten vain sana sanaa vasten. Ei kuitenkaan ainakaan mitään maksa kokeilla, paitsi ehkä kameralainan verran?

Kyllä, mieleni teki kanssa mainita että jonkinsortin tallenne voisi toimia. Teksi mieleni olla paikalla kun älämölöön ja muuhun vastaavaan sekoiluun vastaisikin nostamalla kameran kohti naapureita.

Teekkarihenkisesti voisi toistattaa vaikka tallennetta naapuriin päin joistain kunnon kaapeista ellei veisi juttua asiallisesti eteenpäin viranomaisille!

Jatkoaikapartio toki olisi The Lopullinen Ratkaisu ongelmaan.

Designer
13.08.2008, 15:42
Mietin nyt, kun ELÄKELÄISEN tontilta alkaisi kuulua joku ilta schollin narinaa, Golden AWen mukahauskuuksia, Eltonin HPK-letkautuksia, Routaisen Sydämen analyysejä, TOJ:n Venäjä-juttuja ja jokaisen jutun perään wilco heittäisi; Että silleen..

Ei sitä hankalaa naapuria noin vähällä päästetä. Jatkoajan viisi innokkainta oikeistolaista ja viisi innokkainta vasuria paikalle, suuri määrä olutta, ja keskustelu käyntiin Halosesta, Georgiasta, veroista, vaaleista ja muista vastaavista. Sissihyökkäystä naapurin mökkiin ei tarvita, koska mulkero itse räjäyttää mökin ja itsensä viimeistään parin tunnin jälkeen.

Keskustelu asiasta ei ilmeisesti onnistu, joten kannattanee tallentaa vapaavalintaiseen formaattiin noita häiriköintejä ja kohtuullisen tallennusmäärän jälkeen tutkintapyyntö poliisille. Eiköhän tuo kotirauhan rikkomisesta käy.

ELÄKELÄINEN
13.08.2008, 15:50

Kuvaamista ja dokumentointia olen ehdottanut.Se vaatisi asiaan keskittymistä, jonkinasteista kyttäämistä ja laitteet sekä niiden käytön opettamisen 70 + ei -tekniselle ihmisille.Jotka mieluummin mökillään nautiskelisivat.
Ennen viime viikonloppua ajattelin,että kaikki tilanteet ovat hallittavissa ja tilannetajulla ja tarvittaessa sopivalla suunnitelmallisuudella ratkaistavissa.Aidon idiootin kanssa jäin kuitenkin selkeäksi kakkoseksi.
Pistin tämän tänne kuitenkin siksi, että joku vinkkikin voi tulla.
Virkatiehen en oikein usko.Kokemusta on.Se vaiva ja varsinkin vastapuolen käsitys totuudesta ovat aika kovia kestää.

JZZ
13.08.2008, 15:54
Ei sitä hankalaa naapuria noin vähällä päästetä. Jatkoajan viisi innokkainta oikeistolaista ja viisi innokkainta vasuria paikalle
Vastaavasti paikalle voidaan kutsua myös JA:n nimimerkit Arnold, TosiFani, jamppa1919, Max Power, psychodad ja jupster.

Ender00
13.08.2008, 15:59
Voisihan tuossa mökkiongelmassa ehkä toimia sekin, että rakentaisi oikein kunnon aidan tonttien väliin. 3 metriä korkea ja vaikka puolimetriä paksu aita, jonka yli, ohi eikä läpi ei näe mitään. Luulisi ettei naapuri kovin kauaa jaksa sieltä huudella, kun ei pääse näkemään mitään reaktioita tai muuta.

charger
13.08.2008, 16:00
Kuvaamista ja dokumentointia olen ehdottanut.Se vaatisi asiaan keskittymistä, jonkinasteista kyttäämistä ja laitteet sekä niiden käytön opettamisen 70 + ei -tekniselle ihmisille.Jotka mieluummin mökillään nautiskelisivat.

No sanoisin että jos kamera löytyy niin aluksi voi olla vaikka vain kuvaavinaan jos ei halua hommaan erityisemmin perehtyä. Kameraa vain kohti naapuria oli päällä tai ei. Sitäpaitsi joissakin kännyköissähän on nykyään jo melko hyvät kamerat joten kännykkäkin voi ajaa saman asian. Jo silläkin että naapuri luulee tulleensa kuvatuksi voi olla vaikutuksia käytökseen. Kannattaa kokeilla.

Pisin Kääpiö 186cm
13.08.2008, 16:25
Ei sitä hankalaa naapuria noin vähällä päästetä. Jatkoajan viisi innokkainta oikeistolaista ja viisi innokkainta vasuria paikalle, suuri määrä olutta, ja keskustelu käyntiin Halosesta, Georgiasta, veroista, vaaleista ja muista vastaavista. Sissihyökkäystä naapurin mökkiin ei tarvita, koska mulkero itse räjäyttää mökin ja itsensä viimeistään parin tunnin jälkeen.Tuo on niin hyvä ajatus, että ilmoittaudun milloin tahansa tehoryhmän käytettäväksi. Menisi kerrankin mölinä hyvään tarkoitukseen. Sekä oikean että vasemman laitajankkaajan roolit kiinnostavat, värillä ei ole nyt väliä.

Appivanhemmilla oli samantapainen naapurikokemus jonkin aikaa. Mökkinaapurina oli vanha nainen joka kinasi ja huuteli koko ajan, levitteli perättömyyksiä ja häiriköi kaikissa mahdollisissa käänteissä. Antoi kymenä määräyksiä toisen tonttiin kuuluvista asioista, vaikka itse (tai poikansa) oli rakentamassa laituria vahvasti naapurin puolella. Naapuri myös rettelöi klassisesti tonttirajasta. Hän väitti kivenkovaan rajan kulkevan paikassa, joka tosiasiassa oli monta metriä naapurin puolella. Saahan sitä väittää, mutta mummo käytti tätä kaistaletta kuin omanaan. Sukulaisensa olivat hieman samanhenkistä sakkia, joskin korkeintaan varttihulluja jos mummo oli ehta.

Appivanhempani valitsivat asian hoidossa matalan profiilin. Rajan yli ei vastailtu huutoihin eikä provoihin menty muutenkaan. Ainoastaan tontinrajan loukkaukset kuten tuo laiturijuttu ja väärälle puolelle tuodut tavarat yms. käsiteltiin.

Muutaman vuoden torailun ja ihmettelyn jälkeen naapurin rouva ei enää ilmestynytkään mökilleen. Pian selvisi, että hän oli kuulemma talvella kuollut pikavauhtia edenneeseen pääjuttuun (liekö Alzheimer tms), josta naapurustossa ei tiedetty. Sen jälkeen seudulla onkin ollut aika rauhallista. Ihmisen sairastuminen tuolla tavalla voi johtaa arvaamattomaan käytökseen, kuten tapaus osoitti.

pernaveikko
13.08.2008, 17:51
Voisihan tuossa mökkiongelmassa ehkä toimia sekin, että rakentaisi oikein kunnon aidan tonttien väliin. 3 metriä korkea ja vaikka puolimetriä paksu aita, jonka yli, ohi eikä läpi ei näe mitään.

Tuommoiseen ei aivan tuosta vaan saa lupaa, tuskin ollenkaan. Aita pitäisi kasvattaa, mutta siihen taas menee liian pitkä aika.

Turha kuvitella, että vastustaja ei tietäisi tuon olevan laitonta tai selvittäisi asiaa. Nämä ovat pahoja juttuja, koska joutumatta itse vaikeuksiin nämä voi olla hankalia selvittää.

Häirintädokumentaatiosta pitäisi ilmetä tarkka päivämäärä ja kellonaika ja kuvaus mitä on tapahtunut. Siihen ei välttämättä videokuvaa tarvita, mutta olisi tietysti aika hyvä lisä siihen. Asia tulisi muutenkin viedä viranomaisille vasta sitten kun riittävästi aineistoa on kasassa. Tuossa tapauksessa siihen ei ilmeisesti kauaa menisi.

morningstar
13.08.2008, 19:14
Mitä Sun Tzu oli tavanomaiselle sodankäynnille, sitä ovat mestarit A. Ankka ja T. Tulppu naapurisodan taidolle. Noilta veikoilta voisi löytyä varastosta vaikkapa katapultti, joka sinkoaa mulqvistin niskaan sata kiloa biojätteitä.

Vakavasti puhuen, minäkin pidän videoimista hyvänä ajatuksena. Oiukeustoimien lisäksi uhata voi myös youtube-julkisuudella.

Doaner
13.08.2008, 19:45
Me saatiin meidän rapusta savustettua ulos pari somalia yksinkertaisesti kirjaamalla tarkasti ylös kaikki häriköinnit.

Kämpässä oli hiljaista päivisin mutta yöllä se elämä alkoi. Siellä kämpässä asui varmaan 5-10 tyyppiä vaikka vesimaksut ym. maksettiin yhden henkilön puolesta.

Siellä sitten tapeltiin ja kytät jouduttiin kutsumaan paikalle muutamaan otteeseen. Faijalla loppui yksi yö pinna ja hän meni huutamaan rappuun että turpa kiinni, täällä yritetään nukkua. Tuloksena oli se että 3 mustaa miestä yritti tulla meidän oven läpi. Varmaankin puolisen vuotta siinä meni, mutta lopulta 3 varotusta tuli ja somalit lähtivät.

Janiz80
13.08.2008, 20:39
Meinasin laittaa ensin vitutusketjuun, mutta tämä osui sopivasti silmään.

Ei kirosanat riitä naapurin kakaroiden suhteen. Tai lähinnä saamattoman hyssyttelijä-äitinsä takia tässä tilanteessa nyt taidetaan olla. Pitkin kesää olen ihmetellyt, miten tontin reunalle syksyllä asentamani verkkoaita on vääntynyt monesta paikkaa. No vieressä on tyhjälle tontille tehty pieni futiskenttä, missä naapurin 2-kerroksisen rivarin kakarat pelaavat. No, eipä siinä mitään, ei minulla ole mitään futista vastaan, ja pienet pallon tekemät mutkat nyt eivät mitään haittaa.

Niin kauan kuin aita kestää ja koirat pysyvät siten tontilla.

No perkele eivät pysy enää. Tuossa taannoin pihalla askarrellessani kuulin nuorehkon rouvashenkilön hyssyttelevän tyyliin "Noniin Liisa ja pojat, älkää nyt viitsikö sitä aitaa repiä". Kävin katsastamassa tilanteen ja siinähän se sitten selvisi. Yhdellä kakaralla olikin vielä tukeva ote aidasta, muut tassuttelivat jo kohti autotallin takaa huudellutta äitiään.

Vahingot tarkastettuani huomasin, että aita oli revitty yhdeltä kohdalta kokonaan auki. Siitä lähtien olen yrittänyt urkkia selville, minkä näköisellä ihmisellä näitä mukuloita on, nyt pitää näköjään lähteä kiertämään ovelta ovelle.

Eilen sitten tonttia kiertäessä huomasin, että saman sivun nurkkapylvästä on väännetty ja potkittu oikein urakalla kumoon. Tuolla se nyt nojaa 45 asteen kulmassa, vaikka vielä viime viikolla aikuisen käsiin se vaikutti tukevalta. 30 sentin teräsjalka kyllä on kestänyt koirat, mutta nyt petti.

Ja jumalauta koko tuho näkyy kyllä komeasti tuohon rivarin pihalle, missä äidit mukuloitaan ulkoiluttavat. Sama juttu koko kesänä. Silti kukaan ei ole ottanut mitään vastuuta kakaroittensa tekemistä tuhoista. Puhutaan siis 2-5-vuotiaista lapsista, joiden perään luulisi äitien katsovan.

Tekisi mieleni tehdä tuosta ilkivallasta ilmoitus poliisille. Sitä ennen varmaan pakko kiertää noita asuntoja läpi tai käydä rustaamassa joku herättelevä ilmoitus.

Ja perkele ensi kerralla kun siellä on piha täynnä porukkaa, niin ei muuta kuin koirat vain rikotusta aidasta läpi ja sinne kaaosta aiheuttamaan.

Harmi vain, ettei tämänhetkisistä koirista vaaraa ole. Lähinnä se nyt itseä vituttaisi, jos tämän takia koirat juoksevat joku päivä auton alle, kun se aita ei olekaan enää aita.

Ei sanat riitä kuvaamaan kiukkuani tällä hetkellä. Miten voi aikuinen ihminen olla noin helvetin vastuuton??!! Lapset on lapsia, ja ne rikkovat juuri niin kauan, kuin siihen ei puututa. Ensi kerralla saatan kyllä napata ensin mukuloista korvasta kiinni, ja sitten käydään etsimässä se äippä, jonka luokse ne pikku räkänokat juoksevat.

d2uce
13.08.2008, 21:19
Vaikka ikävä naapuri onkin, niin ei kai kukaan noin epäinhimillisiin kostotoimenpiteisiin viitsisi ryhtyä.

Jos ei tuolla lähde, niin pari tuntia Bradin kanssa neljän seinän sisällä savustanee paatuneimmastakin ääliöstä mehut pihalle.

No sanoisin että jos kamera löytyy niin aluksi voi olla vaikka vain kuvaavinaan jos ei halua hommaan erityisemmin perehtyä. Kameraa vain kohti naapuria oli päällä tai ei. Sitäpaitsi joissakin kännyköissähän on nykyään jo melko hyvät kamerat joten kännykkäkin voi ajaa saman asian. Jo silläkin että naapuri luulee tulleensa kuvatuksi voi olla vaikutuksia käytökseen. Kannattaa kokeilla.

Tuo saattaisi ihan hyvin toimia. Aluksi voisi olla kuitenkin hyvä varautua siihen, että show vain yltyy kun idiootti pistää parastaan, kun oikein kuvataankin.

Eiköhän ne menohalut siitä hyydy, kun rupeaa miettimään, että uskaltaako sitä Marjomaan ohjelmaa enää saunan jälkeen katsoa.

sampio
13.08.2008, 21:26
Ei sanat riitä kuvaamaan kiukkuani tällä hetkellä. Miten voi aikuinen ihminen olla noin helvetin vastuuton??!! Lapset on lapsia, ja ne rikkovat juuri niin kauan, kuin siihen ei puututa. Ensi kerralla saatan kyllä napata ensin mukuloista korvasta kiinni, ja sitten käydään etsimässä se äippä, jonka luokse ne pikku räkänokat juoksevat.
Eiköhän asiallinen palaute ole parempi tapa toimia kuin usuttaa koirat jengin kimppuun tai kurittaa vieraita lapsia. Marssi sinne äitien joukkoon ja kerro tilanne nimenomaan koirien kannalta, eikä siten, että sinua ottaa päähän riekkuvat naperot. Sana alkaa varmasti kiertää, jos nuo siellä pyörivät porukat ovat suurin piirtein vakiot. Ei vanhempien käytös ole välttämättä vastuutonta, vaan vain ajattelematonta, ja asiallinen huomatus todennäköisesti toimii silloin.

koo
13.08.2008, 21:33
Pistin tämän tänne kuitenkin siksi, että joku vinkkikin voi tulla.

Mitä on rikosnimikkeenä yksityisyyden loukkaus vai onko sellaista ollenkaan?
Minusta noiden naapureiden toiminta vaikuttaa juuri tuollaiselta jos huutelevat teidän tontillenne.
Naapureiden kuvaaminen taas saatetaan tulkita teidän puolelta tehdyksi yksityisyyden loukkaamiseksi jos siis sellainen termi on, näin ehdottaisinkin yksinkertaista valvontakameraa.
Kameran saa laittaa omaa tonttiansa kuvaamaan, ja kun annatte ymmärtää, että kamera taltioi myös äänet, niin luulisi tyhmemmänkin osaavan olla hiljakseen.
Ja jos nuo ovat todella tuollaista väkeä niin valvontakameran virkaa voi toimitta ihan mikä tahansa kameran näköinen ”silmä” seinässä. Teet tietokoneella hienot laput ”kameravalvonta” ja se on siinä.

Terveisin koo

Kaikenlaista väkeä sitä ihmiset joutuu mökeillään sietämään.

Vesuri
14.08.2008, 08:54
Meinasin laittaa ensin vitutusketjuun, mutta tämä osui sopivasti silmään.

Ei kirosanat riitä naapurin kakaroiden suhteen. Tai lähinnä saamattoman hyssyttelijä-äitinsä takia tässä tilanteessa nyt taidetaan olla. Pitkin kesää olen ihmetellyt, miten tontin reunalle syksyllä asentamani verkkoaita on vääntynyt monesta paikkaa. No vieressä on tyhjälle tontille tehty pieni futiskenttä, missä naapurin 2-kerroksisen rivarin kakarat pelaavat. No, eipä siinä mitään, ei minulla ole mitään futista vastaan, ja pienet pallon tekemät mutkat nyt eivät mitään haittaa.

Niin kauan kuin aita kestää ja koirat pysyvät siten tontilla.

No perkele eivät pysy enää. Tuossa taannoin pihalla askarrellessani kuulin nuorehkon rouvashenkilön hyssyttelevän tyyliin "Noniin Liisa ja pojat, älkää nyt viitsikö sitä aitaa repiä". Kävin katsastamassa tilanteen ja siinähän se sitten selvisi. Yhdellä kakaralla olikin vielä tukeva ote aidasta, muut tassuttelivat jo kohti autotallin takaa huudellutta äitiään.

Vahingot tarkastettuani huomasin, että aita oli revitty yhdeltä kohdalta kokonaan auki. Siitä lähtien olen yrittänyt urkkia selville, minkä näköisellä ihmisellä näitä mukuloita on, nyt pitää näköjään lähteä kiertämään ovelta ovelle.

Eilen sitten tonttia kiertäessä huomasin, että saman sivun nurkkapylvästä on väännetty ja potkittu oikein urakalla kumoon. Tuolla se nyt nojaa 45 asteen kulmassa, vaikka vielä viime viikolla aikuisen käsiin se vaikutti tukevalta. 30 sentin teräsjalka kyllä on kestänyt koirat, mutta nyt petti.

Ja jumalauta koko tuho näkyy kyllä komeasti tuohon rivarin pihalle, missä äidit mukuloitaan ulkoiluttavat. Sama juttu koko kesänä. Silti kukaan ei ole ottanut mitään vastuuta kakaroittensa tekemistä tuhoista. Puhutaan siis 2-5-vuotiaista lapsista, joiden perään luulisi äitien katsovan.

Tekisi mieleni tehdä tuosta ilkivallasta ilmoitus poliisille. Sitä ennen varmaan pakko kiertää noita asuntoja läpi tai käydä rustaamassa joku herättelevä ilmoitus.

Ja perkele ensi kerralla kun siellä on piha täynnä porukkaa, niin ei muuta kuin koirat vain rikotusta aidasta läpi ja sinne kaaosta aiheuttamaan.

Harmi vain, ettei tämänhetkisistä koirista vaaraa ole. Lähinnä se nyt itseä vituttaisi, jos tämän takia koirat juoksevat joku päivä auton alle, kun se aita ei olekaan enää aita.

Ei sanat riitä kuvaamaan kiukkuani tällä hetkellä. Miten voi aikuinen ihminen olla noin helvetin vastuuton??!! Lapset on lapsia, ja ne rikkovat juuri niin kauan, kuin siihen ei puututa. Ensi kerralla saatan kyllä napata ensin mukuloista korvasta kiinni, ja sitten käydään etsimässä se äippä, jonka luokse ne pikku räkänokat juoksevat.Tässä (http://kaakkola.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=6001600) toimiva ratkaisu tuohon aidanrepimisongelmaan.

Joillakin vanhemmilla on käsittämätön ajatusmalli, että oman lapsen särkemä toiselle kuuluva omaisuus on vain valitettava vahinko, joka tavaran omistajan on kestettävä. Vedotaan siihen, ettei lapsi ymmärrä, ettei toisen omaisuutta saa särkeä. Eihän se ymmärrä, jos sitä ei opeteta. Sama koskee toisten lasten leikkivälineitä, joita säilytetään omalla pihalla. Jotkut vanhemmat eivät välitä yhtään, vaikka näkee lapsensa ajelevan naapurin pyörällä tai leikkivän toisten leluilla. Päinvastoin ollaan tyytyväisiä, kun naapurin rojut kelpaavat, niin ei tarvitse itse moisia ostaa.

ilman sukkia
14.08.2008, 14:00
Kylläpä Eläkeläisen viestiä lukiessa rupesi miettimään että itsellä on kyllä käynyt hyvä tuuri naapureiden suhteen, jopa erittäin hyvä.
Pari hieman vastaavaa (lievempää) tapausta olen kuullut, ja pakko tuollaisten ihmisten sisällä on jotain vilunkia olla. Jos tontit ovat vierekkäin niin kohteliasta olisi tietysti keskustella asiasta jos rajan pintaan on jotain maisemaa muuttavaa tekemässä. Tässä tapauksessa en kuitenkaan usko että yksi aidanpätkä jutussa kerrottuja mittasuhteita itsestään aiheuttaisi. Naurettavaa meuhkaamista mutta erittäin hankala hoidettava ja kiusallinen. Ja vieläpä paikassa jossa pitäisi pystyä rentoutumaan ja nauttimaan mökkeilystä.
En tiedä auttaisiko kutsua poliisit paikalle, joko sillä on parantava tai pahentava vaikutus. Ääni ja kuvanäyte on tietysti paikallaan, mustaa valkoisella. Kostonkierteeseen ei kannata lähteä ennen kuin on selvittänyt viralliset tahot.
Voimia ja toivotaan että tilanteeseen löytyisi naapurisovullinen ratkaisu.

Janiz80
14.08.2008, 14:18
Joillakin vanhemmilla on käsittämätön ajatusmalli, että oman lapsen särkemä toiselle kuuluva omaisuus on vain valitettava vahinko, joka tavaran omistajan on kestettävä. Vedotaan siihen, ettei lapsi ymmärrä, ettei toisen omaisuutta saa särkeä.

Niinpä. Eihän se pieni lapsi ymmärrä, jos sille ei mitään opeteta. Ja ilman virheitä ei tietysti mitään opikaan, joten mukuloille en ole tuosta vihainen, vaan niiden vanhemmille. Sähköpaimen on ollut harkinnassa ja sellaisen vielä saatana hankin. Sitä ennen kyllä otan niskasta sitä ämmää, joka ei saa kakaroitaan kuriin.