PDA

View Full Version : Sotilasarvo ja tehtävä

Sivut : 1 [2]

Mortal
28.05.2007, 08:44
1. Res.Alik.
2. Ei ole , tai sitten TJAU

tombraider
28.05.2007, 08:46
1. Korpraali
2. Jossain Turun saaristossa odotan ohjuksen osumaa nojateen vaikka 130:een, 100:een tai 152:een. Turha homma.

Pietu10
28.05.2007, 09:35
1. Res/prTs/ShIT/mul.kku/fi

2. Säkkipillin soitto.

Ja onpa muuten järisyttävän typerä ketju.

Tadu
28.05.2007, 20:49
Reservin Panssarijääkäri
Sodanajan sijoitus: Varalisä
Ajan autoja.

EspenJokerit
29.05.2007, 09:30
Res Alikersantti
TST-Pioneeriryhmän ryhmän varajohtaja jossain päin itä-Suomea.

"Rieskaa rinteeseen"

ipaz
29.05.2007, 10:49
Mistä muuten saa selville sodan ajan tehtävänsä ja joukko-osaston? Kun aikanaan intistä vuonna 1995 kotiuduttiin, niin meille ei kerrottu sodan ajan tehtävistä mitään (tai sitten mä en jostain kumman syystä ole ollut paikalla juuri silloin). Kertauskutsuakaan ei ole näin 12 vuoden jälkeen tullut. Miksei Suomen armeija halua kiitettävää alikersanttiaan jatkokouluttaa?

teemu_s
29.05.2007, 10:59
Mistä muuten saa selville sodan ajan tehtävänsä ja joukko-osaston? Kun aikanaan intistä vuonna 1995 kotiuduttiin, niin meille ei kerrottu sodan ajan tehtävistä mitään (tai sitten mä en jostain kumman syystä ole ollut paikalla juuri silloin). Kertauskutsuakaan ei ole näin 12 vuoden jälkeen tullut. Miksei Suomen armeija halua kiitettävää alikersanttiaan jatkokouluttaa?

Ota henkarit mukaan ja painut paikalliseen sotilasalueen/-läänin esikuntaan. Sieltä löytyy vastaus sijoitukseesi.

Daespoo
29.05.2007, 13:59

Heh, tämä on tuttu stoori kaikille Costa Del Hyrylän käyneille.

Nm. 1/95 eikä armeijasta ole sen koommin kuulunut.

Vesku
29.05.2007, 14:05
Heh, tämä on tuttu stoori kaikille Costa Del Hyrylän käyneille.

Nm. 1/95 eikä armeijasta ole sen koommin kuulunut.

Hyrylästä kotiutuneena totean, että juu, sotilasläänin toimistosta ilmoitettiin, ettei mulla ole sodanajan tehtävää. Eikä mikään yllätys tosin.

Erkka
29.05.2007, 14:43
tehtävä olis luultavasti ilmavalvoja

Luin tuon ensin väärin muodossa "ilmavaivoja" ja samaistuin heti. Tuli nimittäin väkisinkin oma armeija-aika sekä sodanajan tehtävä mieleen. Itsehän juurikin keskittyisin piereskelyyn valtakunnan vanhentuneimman aselajin eli rannikkotykistön joukoissa, mahdollisesti jossain Korppoon seudulla. Yst.terv.nimim: Sulkakynä >

J-Ko
23.07.2007, 12:44
Ota henkarit mukaan ja painut paikalliseen sotilasalueen/-läänin esikuntaan. Sieltä löytyy vastaus sijoitukseesi.
Minulle selvisi tänään 6 vuoden miettimisen jälkeen oma sijoitus, tai se ettei sitä ole. Luulisi ettei PV:llä ole varaa olla sijoittamatta näin nohvakkaa taistelijaa.
Ehkäpä tehtävä on niin salainen ettei sitä voi kertoa edes minulle.
Kotiuduin Upinniemestä laivastosta maaliskuun lopussa 2001.

SamSpade
23.07.2007, 13:11
Minulle selvisi tänään 6 vuoden miettimisen jälkeen oma sijoitus, tai se ettei sitä ole. Luulisi ettei PV:llä ole varaa olla sijoittamatta näin nohvakkaa taistelijaa.
Ehkäpä tehtävä on niin salainen ettei sitä voi kertoa edes minulle.
Kotiuduin Upinniemestä laivastosta maaliskuun lopussa 2001.

Laivastosta minäkin kotiuduin.. eikä aluksi sijoitusta. Laivastohan kouluttaa aika reilusti yli tarpeiden äijiä. Itse kävin sotilasläänissä tarkistamassa sijoituksen aikanaa, ei ollut, sanoin että haluan. Nyt on ja hyvä sellainen.

cobra
23.07.2007, 13:18
Res. Vänrikki (Torjuntapataljoonan pioneerijoukkueen johtaja)

1/04 tuli mentyä ja syyskuussa 2005 heitin ylikessun kulmaraudat ja sopimussotilaan tähden nurkkaan.

Porin Prikaatissa tuli palveltua. RUK Haminassa (K224, Sisu).

Lapster
23.07.2007, 13:27
Res.Alik (JPr II/98)

Sodan-ajan joukkoja ei taida tällä hetkellä olla. Olen siis reservin reservissä. Kai se johtunee että oli AUK:ssa apukouluttajana. Tiedä häntä, eikä ole tullut kertauskutsuja ei...

Dynamo
23.07.2007, 21:28
Itselleni on ilmoitettu, että sodanajan sijoituspaikka on Helsinki-Vantaan lentokentän ympäristön pusikoissa desantteja väijymässä.

Kaverini (jonka isoveli on everstiluutnantti) kertoi, että suurella osalla (taitaa olla yli puolet) ei ole sodanajan tehtävää määrätty. Käytännössä tämä kai tarkoittaa sitä, että näitä solttuja odottaa Karjalan korpi. Nykyään pyritään kertauttamaan niitä solttuja, joilla on sodanajan sijoitus jo määrätty. Eli sijoittamattomille ei kertaukset osu niinkuin jo sijoitetuille.

Itse kävin inttini Santiksessa -90/91 ja kertaukset osuivat muistaakseni vuodelle -94. Kuuden vuoden välein sanoivat kutsun tulevan, mutta eivät ole sittemmin muistaneet. Reservin arvoni on jääkäri, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan.

Cartman-Costanza Kramer
23.07.2007, 21:42
1. Reservin Alikessu
2. Ryhmänjohtajana/joukkueen varajohtajana jossain Tali-Ihantalan edustalla.

KaKi
23.07.2007, 23:37
Res. Alik. (II/-87)

Helsingin länsisatamaa turvaamaan sijoitettu.

Kertauskutsu tuli reilut 12 vuotta reserviin astumisen jälkeen muutama vuosi sitten. Oli huikean paljon mukavampi reissu kuin mitä itse intistä oli jäänyt mieleen.

Jens W
23.07.2007, 23:49
1. Pitkätukkasivarihomo

2. Potentiaalinen isänmaanpetturi

solamnic76
24.07.2007, 00:04
1. Res. tykkimies ja tulenjohtopatteri I/96

2. Kirjuri

TosiFani
24.07.2007, 00:28
1. res. yliluutnantti
2. tykistön viestiupseeri

Edelleen samat

Berrie
24.07.2007, 07:28
1. Res. Ltn

2. Tiedustelu-upseeri

lintu
24.07.2007, 12:47
1. Korpraali
2. KrhK ja suuntaajana toimin.

24.07.2007, 21:49
1. Res. Kersantti
2. Kenttätykistö ja tykinjohtajana

Evil
24.07.2007, 23:27
Rauhanaikaisesta palveluksesta vapautettu, 3138X (muu henkinen oireyhtymä).

Pavlikovsky
27.11.2008, 10:31
1. Jakke Jägster
2. Sissijoukkueen tavallinen puskasissi.

Tosin en juurikaan niin sissi ole luonteeltani, että olisin nauttinut siellä kyntää ja asennella miinoja, niin että sormissa ei talvipakkasilla kiertänyt juuri veri ollenkaan eikä oikeastaan koko ääreisverenkierto. Myös vesistönylitykset helvetin painava rinkka selässä nostattivat vitutuskäyrän pystysuoraan, mutta ehkäpä siinäkin kasvettiin henkisesti. Noh tulipahan sielläkin sluibailtua se puoli vuotta, kun joku duuni minullekkin sieltä piti löytää, ehkä siitä joku isänmaa fanaatikko nauttikin.

JZZ
27.11.2008, 10:35
1. Ylikersantti
2. Viesti, keskus- / datayhteydet.

MikGo
27.11.2008, 10:43
1. Alikersantti
2. Tykinjohtaja

Tiityy
27.11.2008, 10:57
1. Res. Kersantti, KesPionP, Keuruu I/90?
2. Ryhmänjohtaja, Pasi-johtaja, Tiedustelu (tai siis miksi sitä nyt kutsutaan kun tiedustelu-AUK on käyty) aliupseeri

Dartsi
27.11.2008, 11:02
1. Kersantti
2. Erikoisraivaajaryhmänjohtaja

Fordél
27.11.2008, 11:06
1. Tykkimies

2. TMTK:n sihteeri, joten sodanaikainen tehtävä lienee jossain tiedotushommissa yms.

Ja mitä tulee itse varusmiesaikaan niin peekauden jälkeen lunkkia, niin lunkkia. Kerran viikossa oli oikeesti tekemistä kun piti järkätä lomakuljetukset ja sitten pari viikkoa meni alokkaan avun tekemiseen. Muuten se oli sellaista toimistolla ja kaupungilla hengailua kun piti kuluttaa TMTK:n rahaa. Ulospäin pidettiin kulisseja pystyssä niin että oltaisiin muka tehty jotain. Parasta hommassa oli se, että siihen valittiin aina saman kylän poikia eli pidettiin varuskunnan lunkein homma vuodesta toiseen hallussa.

mackeri
27.11.2008, 11:15
1. Korpraali
2. Sotilaspoliisi

Vekara 1/03

2/08 ei kotiudu koskaan! *wink

Fox
27.11.2008, 11:15
1. Res. alikersantti (I/03)

2. Jääkäriryhmänjohtaja

ukkometso
27.11.2008, 12:32
1. Res.Ltn
2. Kaukopartio

Tumpe
27.11.2008, 12:32
1) Ylimatruusi, I/03 Upinniemi/Pansio/KA Valas

2) Huoltoaluksen taisteluvälinemies joka teki kaikkea ampumisesta miinojen virityksen kautta taloushommiin.

ps. Kiikalassa on aina kylmä.

Käyttäjänimetön
27.11.2008, 12:40
1) Jääkäri (olin sotilaspoliisinakin aluksi mutta pääsin/jouduin urheilun ansiosta/johdosta hommasta pois)

2) PohPr. Olen vissiin täydennysmies tjsp. Olin lähes aina lomilla, ei oikein muistikuvia, että mikä se tehtäväni lopulta olisikaan. Tykinruokaa varmaankin.

PieceOfCake
27.11.2008, 12:49
1. Alikersantti

2. Sissijoukkueen tulenjohtoryhmän puhelinpartion johtaja (vai mikä se oli)

Glove
27.11.2008, 13:42
1. Res. kers.

2. Kenttätykistö, mittausaliupseeri, tykin-/raketinheittimenjohtaja. (Taitaapa olla aika harvinainen tämä jälkimmäinen, muistaakseni joka kolmannesta ikäluokasta koulutettiin osa porukasta.)

Kourujärven Ponnistus
27.11.2008, 14:07
1. Jääkäri, KrhK
2. Toinen joukkue, kolmos heitin, lataaja.

Lepi vaan.

pot67
27.11.2008, 16:00
1. Res. Vänrikki
2. Pst-joukkueen johtaja

puuha-pete
27.11.2008, 16:45
1. Res.Vänk
2. Panssaritiedusteluryhmän johtaja, jee.

Lutakon Leijona
27.11.2008, 17:12
1. Lentosotamies
2. Lentokonepolttoaineajoneuvonkuljettaja

Snaipperi #16
27.11.2008, 18:23
1. Res. vänrikki
2. TulenJumala

Kertauskutsua ei ole vielä tullut, vaikka periaatteessa voisi olla ihan jees käydä kertaamassa. En tiedä sitten miten muutama kk ylikersanttina vaikutti noihin kertauskutsuihin, sota-ajan sijoitusta ne eivät muuttaneet.

Ei varsinaisesti liity tähän keskusteluun, mutta minä arvostan RESERVISSÄ alipäällystöä lähtien ylikersantista ja päällystöä alkaen kapteenista.

julle-jr
27.11.2008, 20:16
Ei varsinaisesti liity tähän keskusteluun, mutta minä arvostan RESERVISSÄ alipäällystöä lähtien ylikersantista ja päällystöä alkaen kapteenista.
What? Tarkoittaako tämä sitä, että muut ovat mielestäsi turhia? Miksi vitussa pv on sitten kouluttanut heidät? Miksi johtamistehtävät olisivat jotenkin arvostettavampia kuin vaikkapa piuhan vetäminen metsässä? Johtaminenhan on yksi tehtävä muiden muassa.

-Res. alik.
-Sodanajan tehtävästä ei hajua

pongo
27.11.2008, 20:27
1. Korpraali
2. Spolle

JPr

Ei varsinaisesti liity tähän keskusteluun, mutta minä arvostan RESERVISSÄ alipäällystöä lähtien ylikersantista ja päällystöä alkaen kapteenista.Harmi etten pääse nauttimaan herrrrrrra vänrrrrikkkin arvostuksesta.

Orava
27.11.2008, 21:02
1. Res.Vänk
2. Panssaritiedusteluryhmän johtaja, jee.
Mulla on jotenkin sellanen fiilis että tunnetaan... Ethän vaan vekaralla käyny?

1.Reservin Vänrikki
2. Panssaritiedustelujoukkueen tulenjohtaja tai jotain...

Dustwallow
27.11.2008, 21:08

Ei varsinaisesti liity tämäkään, mutta itse en arvosta paskan vertaa yhtäkään armeijan leivissä olevaa. Lähtökohtaisesti kaikki jotka ovat vapaaehtoisesti armeijan leivissä yli 6kk ovat psyykkisesti enemmän tai vähemmän sairaita.

Tykkimies Dustwallow

Tinke-80
27.11.2008, 21:18
1.) Alikersantti
2.) Elektroniikka-aliupseeri

- Tinke-80

27.11.2008, 21:32
1. Lentosotamies
2. Sotilaspoliisi

Lapin Lennosto II/07

Snaipperi #16
27.11.2008, 23:17
What? Tarkoittaako tämä sitä, että muut ovat mielestäsi turhia? Miksi vitussa pv on sitten kouluttanut heidät? Miksi johtamistehtävät olisivat jotenkin arvostettavampia kuin vaikkapa piuhan vetäminen metsässä? Johtaminenhan on yksi tehtävä muiden muassa.

-Res. alik.
-Sodanajan tehtävästä ei hajua

En tietääkseni puhunut miehistöstä mitään? Lähinnä arvostelin johtotehtäviä, kun nykyään noilla nappuloilla monet pitävät itseään lähes Mannerheimin kaltaisena sotilaana. Ja minusta se arvostus ei lähde sotilasarvosta, vaan siitä miten itse tuntee itsensä ja omat taistelutaitonsa.

Joku "entisajan" sotilasmestari herättää minussa enemmän kunnioitusta, vaikka itse olisin vanhempi sotilas häntä kohtaan.

EDIT: Arvostan kaikkia armeijan käyneitä ja myös johtajakoulutuksen käyneitä, mutta ehkä oikea sana olisi jonkinlainen kunnioitus alkaa vasta kun on parit kertaukset ja ylenemiset takana johtajilla. Kyllä minusta voidaan puhua nohevasta aliupseerista ylik lähtien ja sama reservin upseeristossa ylil/kapteeni arvoista.

Hanhi
28.11.2008, 14:31
- Tykkimies
- Kelaperseily

tahtookirjoittaa
28.11.2008, 14:36
En tietääkseni puhunut miehistöstä mitään? Lähinnä arvostelin johtotehtäviä, kun nykyään noilla nappuloilla monet pitävät itseään lähes Mannerheimin kaltaisena sotilaana. Ja minusta se arvostus ei lähde sotilasarvosta, vaan siitä miten itse tuntee itsensä ja omat taistelutaitonsa.

Ensin julistat täällä, että arvostat alipäällystöstä vain niitä, jotka ovat arvoltaan ylikessuja tai sitä ylempiä ja päällystöstä vain kapteeneita tai sitä ylempiarvoisia. Ja sitten kuitenkin toteat, ettei se arvostus lähdekään sotilasarvosta.

Ja tämä sama nimimerkki väittää minun nolaavan itseni asevelvollisuusarmeija -ketjussa.

Snaipperi #16
28.11.2008, 15:45
Ensin julistat täällä, että arvostat alipäällystöstä vain niitä, jotka ovat arvoltaan ylikessuja tai sitä ylempiä ja päällystöstä vain kapteeneita tai sitä ylempiarvoisia. Ja sitten kuitenkin toteat, ettei se arvostus lähdekään sotilasarvosta.

Ja tämä sama nimimerkki väittää minun nolaavan itseni asevelvollisuusarmeija -ketjussa.

Lähinnä arvostelin yleensäkin pelkkää arvomerkkien tuijotusta, ei se lopulta sieltä lähde. Toki kun on koulutettu tiettyyn vastuuseen niin sitä voi odottaa tosipaikassa, eli rj hoitaa ryhmänsä ja on sen paras taistelija ja niin edelleen.

Ilmaisin vähän huonosti, mutta tarkoitin sitä, että minun kunnioitus lähtee niille johtajille, jotka ovat kehdanneet tehdä jotain lisää ja saaneet lisää arvomerkkejä. Minusta moni vänrikki esim pitää itseään suurenakin sotajohtajana, vaikka vasta varusmiespalvelus on suoritettu. Tähän minä puutuin.

Ja siinä asevelvollisuusarmeija-keskustelussa joku muu on tainnut nolata itsensä aika täydellisesti. 20 miljoonan miehen armeijat tulee päin näköä ja turvallisuustilannekin on huonompi, kuin Israelilla ;). Ja Kapanen vai mikä Kapsu se oli niin on löysä höntsäilijä joka tulee leikkimään leikkikalullaan (KalPa).

JZZ
28.11.2008, 15:54
Ilmaisin vähän huonosti, mutta tarkoitin sitä, että minun kunnioitus lähtee niille johtajille, jotka ovat kehdanneet tehdä jotain lisää ja saaneet lisää arvomerkkejä. Minusta moni vänrikki esim pitää itseään suurenakin sotajohtajana, vaikka vasta varusmiespalvelus on suoritettu. Tähän minä puutuin.
Kertausharjoituskutsut ei kyllä ole omasta halusta kiinni, niitä tulee jos on tullakseen. Samoin, jos ei kauheasti sössi kertausharjoituksissa (eli ole kännissä mestoilla), niin joka kerta tulee ylennys, kun päivät ja ylennysväli tulee täyteen. Ainakin näin on aina sanottu meidän kertausporukalle. Meikäläisellä alkaa olla päivät täyteen sotilasmestariksi asti, edellisestä reservin ylennyksestä tulee 2 vuotta itsenäisyyspäivänä. Enkä mä kyllä mitään ole lisää tehnyt, kunhan lähtenyt käskyn saatuani kotiväkeä karkuun viikoksi / viikonlopuksi.

Focker
28.11.2008, 15:56
1. Res. Rakuuna
2. Sopankeitto(Spade)

Maglor
28.11.2008, 16:20
1. Kaartinjääkäri
2. ???

On itseasiassa aika mielenkiintoinen juttu. Olen I/08 saapumiserää ja kotiuduin pari kuukautta sitten. Kotiutumispäivänä komppanian päällikkö piti meille loppupuhuttelua (palautetta yms.) ja kysyi sitten maagisen "kuka ei tiedä omaa sodan ajan tehtäväänsä?", jolloin jokaikinen vippikuski (n.20 kpl) nosti kätensä ylös. Kapteeni naureskeli hetken, rupesi miettimään ja hetken päästä totesi ettei hän itsekään tiedä sodan ajan tehtäväämme. Santahaminan vippikuskit saivat tosiaan spol-koulutuksen, mutta hyvin pikaisen sellaisen joka sekin oli lähinnä porttia ja pressanlinnaa varten. Soitimme vielä myöhemmin (humalassa, mutta kuitenkin) kyseiselle kapteenille, joka ei ollut saanut selville sodan ajan tehtäväämme. Eipä meikäläisellä olisikaan valmiuksia toimia missään, enhän ole koko varusmiesaikana tehnyt muuta kuin ajellut mustia autoja!

obi-wan
28.11.2008, 17:08
Ei varsinaisesti liity tämäkään, mutta itse en arvosta paskan vertaa yhtäkään armeijan leivissä olevaa. Lähtökohtaisesti kaikki jotka ovat vapaaehtoisesti armeijan leivissä yli 6kk ovat psyykkisesti enemmän tai vähemmän sairaita.

Tykkimies Dustwallow

Tähän voisin todeta että täysin sama. Hukkaanheitettyä aikaa kankeassa ja todella vanhentuneessa laitoksessa jossa uusiutuminen on selkeästi paha asia.

Nyt kun miettii niin kaduttaa etten mennyt sivariin.

Terveisin

Esikuntalähetti, autosotamies obi-wan 4.Er.autok:sta, puolen vuoden istuja tietenkin.

peno
28.11.2008, 17:32
1. Tst-pioneeri
2. PorPr. 2.PionK.

Eli räjäytellään, miinoitetaan, tapellaan jnejne.

tahtookirjoittaa
28.11.2008, 17:39
Tähän voisin todeta että täysin sama. Hukkaanheitettyä aikaa kankeassa ja todella vanhentuneessa laitoksessa jossa uusiutuminen on selkeästi paha asia.

Nyt kun miettii niin kaduttaa etten mennyt sivariin.

Terveisin

Esikuntalähetti, autosotamies obi-wan 4.Er.autok:sta, puolen vuoden istuja tietenkin.

Minä menen jopa niin pitkälle, että jos nyt pitäisi armeijan leipiin siirtyä, niin totaali taitaisin olla. Ei edes sivari nappaisi, kun ei naisiakaan väkisin pistetä mihinkään.

Ja tuo, että armeijassa kaikki uusiutuminen tuntuu olevan kiellettyä, on helvetin totta. Ja se kostautuu vielä joskus...

Frank McKee
28.11.2008, 18:36
1. Alikessu
2. IlmaSK/ Ilmavalvontaryhmän johtaja

smasa
02.12.2008, 10:59
1. Res. kers.
2. Ilmatorjunta, johtokeskus-au.

Parola II/07.

Milanista
02.12.2008, 12:33
Alikersantti ja Pioneeriryhmän johtaja.

Goljat
02.12.2008, 17:27
Ltn (res), HKPääl

ernestipotsi
02.12.2008, 18:08
1.vapautettu
2.hullu

myönnän suoraan että minussa ei ollut kanttia ryhtyä totaaliksi. Se olisi kaikkein rohkein ja kunnioitettavin valinta. No, oli minussa kuitenkin sen verran kypsyyttä etten tarvinnut inttiä todistaakseni miehisyyttäni.
Sivari on rangaistus siitä jos munat ja aivot löytyvät samasta ruumiista. Ongelma on siinä ettei kukaan armeijakiihkoilijoista myönnä sitä rangaistukseksi vaikka se sitä on!

Snaipperi #16
02.12.2008, 18:13
Ltn (res), HKPääl

Olen aina luullut, että reservin upseerit voivat olla korkeintaan komppanian varapäälliköitä ja että esim jääkärikomppanian tulenjohtopäällikkökin olisi kapiainen.

No aina oppii uutta.

tahtookirjoittaa
02.12.2008, 19:27
Olen aina luullut, että reservin upseerit voivat olla korkeintaan komppanian varapäälliköitä ja että esim jääkärikomppanian tulenjohtopäällikkökin olisi kapiainen.

Olet luullut/kuullut väärin. Ainakin meikäläisen sodanajan komppanian (eli patterin) päällikkö olisi ressuluti.

Paul Kemp
02.12.2008, 19:58
1. Vapautettu
2. Toivottavasti ei tule tarvetta keksiä sellaista

02.12.2008, 22:45
1. Kersantti
2. Tykkiryhmän johtaja

Vekaranjärvi, 2/05

BattleHymn
02.12.2008, 23:01
1. Jääkäri
2. Heittimen suuntaaja

Perkele te olette nuoria. (3/93 vekara)

Korpinjämät oisin lutin mukaan saanu, mutta kun korpisoturi (minä) veteli lomia pitkäks ym. Toki aseiden kanssa oltiin tiptop aina.

pjotrborodin
02.12.2008, 23:03
Arvo: Yliluti

Tehtävä: Esikunta käskee!

BattleHymn
02.12.2008, 23:07
Olet luullut/kuullut väärin. Ainakin meikäläisen sodanajan komppanian (eli patterin) päällikkö olisi ressuluti.

Niin patterin päällikköhän voi olla vaikka naapurin Seppo. Siis patterin... Tymä saa ola mut ei tygimies.

Syötä!
02.12.2008, 23:15
Jääkäri, kranaatinheitinkomppania ja kranaatinheittimen suuntaaja.

Nykyajan aseteknologia huomioonottaen, olen kaupunki- ja sissisotaan varsin varteenotettava vaihtoehto. Kait?

Käräppä
02.12.2008, 23:37
Jääkäri, Sissikomppanian viestimies.

moby
03.12.2008, 01:46
1. Korpraali
2. Raketinheitinmies (http://www.mil.fi./maavoimat/kalustoesittely/index.dsp?level=49&equipment=35)

hammer lynx
03.12.2008, 08:01
1.vapautettu
2.hullu

Sivari on rangaistus siitä jos munat ja aivot löytyvät samasta ruumiista. Ongelma on siinä ettei kukaan armeijakiihkoilijoista myönnä sitä rangaistukseksi vaikka se sitä on!

Mä myönnän. Hähää! Se on teille ihan oikein.

SamSpade
03.12.2008, 14:08
Ylimatruusi, TVÄL-mies, miinamies, miinanraivaaja, pintapelastaja.
Nykyään reservissä maakuntajoukoissa tarkka-ampujana ja kaupunkisodankäyntiä, kohteensuojausta ym.

Cmprs
24.07.2009, 22:12

No aina oppii uutta.Reserviläisiä on pakko sijoittaa myös komppanian päälliköiksi. Jossain pataljoonassa voi periaatteessa olla niinkin, että pataljoonan komentaja on ainut kantaupseeri, kun esikunnasta lähtien käytännössä kaikki voivat olla ressuja. Ja itse asiassa myös pataljoonan komentaja ja tulenjohtokomentaja voivat ainakin joissain oloissa olla reserviläisiä.

1. Res. Vänrikki
2. TjPääl/JK

moby
24.07.2009, 22:49
En tiedä vastasinko tähän ketjuun jo aiemmin. Kuitenkin sotilasarvo on arvoisa tykkimies/raketinheitinmies ja tehtävää ei enää ole olemassa. Tehtävä oli Rakh89:n suuntaaja. Nuo DDR:n perilliset lienevät jo melkein museokalustoa ja kertaukset jo käyty loppuun(2 kertaa). NATO jyrää slobokaluston yli.

Kuitenkin voin sanoa, että aika miehekästä ampua noilla Tatroilla täysiä pakkoja(40 kpl 120mm raketteja) 20 sekunnissa. Viimeisessä kertauksessa tavoitteena oli ampua mahdollisimman paljon A-tarviketta mahdollisimman lyhyessä ajassa. Parasta ennen päivämäärä oli likellä ja noiden rakettejen tuhoaminen Kemijärvellä olisi ollut huomattavasti kalliimpaa.

Lapin talvessa horisontissa leiskui mukavasti, kun vajaa patteri(5 heitintä) ampui koko pakallisen(200 rakettia 20 sekunnissa). Ei olisi mukavaa olla mosurina siellä vastaanottavassa päässä...

Borat
24.07.2009, 22:58
1. Jääkäri

2. Panssaritiedusteluryhmän tiedustelumies

Nokkis
24.07.2009, 23:00
kertaukset jo käyty loppuun(2 kertaa).

Itse olen, vai pitäisikö sanoa olin raketinheitinpatteriston mittausporukassa ja kertaukset käytynä 2001 ja 2005.

Kummallakin kerralla muuten sattui kranaatinheittimillä onnettomuudet.

AnaKonda
24.07.2009, 23:06
1. Res. Korpr

2. KaiPr/VPtri, keskussanomalaitemies

Lainataan itseäni sen verran että kohta 1. on nykyään Res. Alik.

$hanahan
24.07.2009, 23:07
Tykkimies. Tykkiryhmän ammusmies. Likaisinta, mutta raskainta työtä tykillä.

Kourujärven Ponnistus
24.07.2009, 23:12
Jääkäri, KrhK, 2. joukkue, lataaja.

O7 <- Hymiö, joka vetää lippaan.

Mig428
24.07.2009, 23:18
SmMepa Turun rannikkopatteristo.
Alikersantti Utö:n viestiryhmän johtaja.

jamppa1919
24.07.2009, 23:27
Tykistöprikaatti SPOL korpraali. Tehtävä: komentajan kuljettaja/LER.

Jotva
25.07.2009, 00:27
Ylikessu ja tehtävä taisi olla viimeisimmän tiedon mukaan olla tulenjohto-au.

moby
25.07.2009, 02:45
Itse olen, vai pitäisikö sanoa olin raketinheitinpatteriston mittausporukassa ja kertaukset käytynä 2001 ja 2005.

Olemme siis lähes veljiä. Kertaukset ovat juuri samoihin aikoihin. Rovajärvellä tietysti. 2005 putosin Tatran päältä ja mursin nilkan, joten kotiutus tuli ennen aikojaan.

Samurai
25.07.2009, 06:55
Alikersantti, tehtävä tulipatterin laskija-aliupseeri.

Nokkis
25.07.2009, 07:27
Olemme siis lähes veljiä. Kertaukset ovat juuri samoihin aikoihin.

No kysytään nyt vielä, että satuitko käymään intin II/94 Vekaranjärven tuliasemapatterissa?

J.Petke
25.07.2009, 08:19
Alikersantti KrhK, Komppanian vääpeli. Aukin jälkeen inttiaika kului toimisto au:na joka luultavasti on yksi parhaista hommista intissä.

JoukaHainen
25.07.2009, 08:53
1. Tykkimies
2. Movetus

Frankie
25.07.2009, 08:58
1. Res. Alikersantti
2. Raskas Merikuljetuskalusto, Merenkulkualiupseeri

Upinniemi I/08

Hespeler
25.07.2009, 09:20
Sotilasarvo: Tykkimies

Tehtävä: Lataaja

3./SatTR/TykPr Niinisalo I/03

Quethan
25.07.2009, 10:25
Alikersantti, jääkärikomppanian viesti-aliupseeri, Säkylä II/07

Mustis
25.07.2009, 11:17
Sotilasarvo: Vänrikki,

Tehtävä: Ilmatorjuntaohjusjaoksen johtaja

Tosin kyseinen ohjus ei ole enää sodanajan kalustossa, joten olen reservin varalisässä, kunnes uuteen tehätävään koulutetaan.

moby
25.07.2009, 12:12
No kysytään nyt vielä, että satuitko käymään intin II/94 Vekaranjärven tuliasemapatterissa?

Olin vuotta myöhemmin, eli II/95. TAS-patterissa toki.

Powell
25.07.2009, 13:02
Sotilasarvo: Alikersantti

Tehtävä: Veneenkuljettaja, vastata huoltokuljetuksista sun muista.

Oli muuten melkko hauskaa intin vikat 3 kuukautta, kun Gylttöössä olin. Meitä oli siellä allekirjoittanut ja kolme matruusia. Aika hiljasta oli koko varuskunnassa ja sittenhän se lopetettiin. Eli olin siis viimenen ketä siellä on asevelvollisuuden suorittanut.

Samsonov
25.07.2009, 14:38
Sotilasarvo Jääkäri

Homma taistelulähetti

Sodankylässä II/08 intin kävin. Hain aukkiin mut eivät ottaneet.

thego
25.07.2009, 14:57
1. Lentosotamies

2. KarLsto, sotilaspoliisi. Sodan ajan tehtävänä tais olla jonkun vesitornin tai vastaavan vartiointi.

E: Niin ja kait sitä pitäis omia karkureita ampua selkään kaiken muun pahan lisäksi.

karhjoo
25.07.2009, 15:04
1. Res. Vänrikki

2. KarPr Tstpsvj. varajoht.

Rosenrot
25.07.2009, 15:11
Res Kersantti

Rannikkojalkaväen tiedustelupartionjohtaja

Jindrix
25.07.2009, 15:14
Sotilasarvo: Reservin Alikersantti

Tehtävä: Viestialiupseeri

Tiedustelujoukkueessa tuli oltua viestialiupseerina ja hieman jäi itsellekin epäselväksi tuo tehtävä joukkueessa, mutta viestijuttuja kuitenkin.

Jorge
25.07.2009, 18:02
Sotilasarvo Jääkäri

Homma taistelulähetti

Sodankylässä II/08 intin kävin. Hain aukkiin mut eivät ottaneet.

Missäs komppaniassa olit taistelulähettinä??

Samsonov
25.07.2009, 18:12
Missäs komppaniassa olit taistelulähettinä??

1.JK tupa 15. P-kauden olin siinä kauneimmassa eli 3. jääkärikomppaniassa <3

Raatelurakki
25.07.2009, 18:23
Rajajääkäri ja kovan tilanteen päälle sattuessa perinteinen metsissä lymyilevä sissi.

Kommentaattori
25.07.2009, 18:26
1. Kersantti

2. ViestiK intissä ja ivak-au reservissä

Jorge
26.07.2009, 18:49
1.JK tupa 15. P-kauden olin siinä kauneimmassa eli 3. jääkärikomppaniassa <3

Itekki olin P-kauden ja aukin 3jk:ssa sieltä sitte korohoroon. Kallio on mun lemppari..

Samsonov
26.07.2009, 23:38
Itekki olin P-kauden ja aukin 3jk:ssa sieltä sitte korohoroon. Kallio on mun lemppari..

Joo Kalliota itekki ihailin, kyl hieno ihminen.

SamSpade
27.07.2009, 10:14
Res. Ylimatruusi
Nykyinen tehtävä tarkka-ampuja sijoitettuna maakuntajoukkoihin.

Hiisi_van_Holten
27.07.2009, 10:28
Voin ylpeänä sanoa, että sotilasarvoni on Tykkimies.

Ehkä muut sanovat, että tuo ylpeys on jotain arvonkieltämistä, mutta Arsenalin kannattajalle tykkimies kuullostaa erittäin hyvältä.

FASlapsi
27.07.2009, 10:34
1. Kaartinjääkäri.

2. Spollina todennäköisesti teloittelisin sodan sattuessa karkureita tai pönöttäisin pamppu kourassa suojaamassa jotain uskomattoman tärkeää vesiallasta tai siltaa, samalle odottaen vääjämättömän lentopommin osumaa.

Todennäköisempi skenaario itseni kohdalla kuitenkin on se, että sodan syttyessä olen jo kaukana Merenkurkulla seilaamassa kumiveneellä kohti Ruotsia sotakarkurin kunniakas leima otsassa.

True Blue
27.07.2009, 17:35
Lääkintämies aka Kuninkaallinen Lämäri.
Jääkäri, PorPr II/04

Pavlikovsky
27.07.2009, 17:46
Jakke Jääkäri ja metsän hiljainen sissi.

Ruutuässä
27.07.2009, 18:39
Reservin vänrikki ilman sodan ajan sijoitusta.

coyote86
28.07.2009, 15:17
Tykkimies on arvo ja tehtävä on ammusmies. Vedinkö pohjat?

I/06 1. Tuliasemapatteri Kajaani. Sodanajan sijoituskin löytyy valmiusprikaatin tulipatteristosta.

ditrim
28.07.2009, 15:23
Tykkimies, lataaja ja vara-asettaja.

Satunnainen
29.07.2009, 03:34
Korpr. Rsskoamp. PorPr/PorJP/PstK/RsskoJ (lyhenteissä tod.näk. virheitä, eihän noita enää jaksa muistaa). Palvelukseen II/94, eli aikaa tuosta on jo vierähtänyt.

Ehkäpä sitä kuitenkin pääsisin ihan ryhmän varajohtajaksi, jolloin mustin ulkoiluttamisen sijaan juoksisinkin Apilas olallaan. En ole kuitenkaan kysellyt tehtävän perään, jos sellaista on edes määritetty. Edellisen kerran olin yhteydessä, kun aikoivat kutsua uudelleen palvelukseen lykkäyksen alkuperäisen määräajan päättyessä. Jälkikäteen harmittaa, kun en tullut tuolloin tuota katsoneeksi loppuun asti, vaan selvitin asianmukaisesti esikunnassa. Olisihan se ollut tavallaan kivaa mennä kokeneena gonana uudestaan. Olisivat ehkä kuitenkin huomanneet jo ennen uutta palvelukseen astumista.

Kerralla opin tankkeja tuhoamaan, kerrata ei ole tarvinut.

Jos sota syttyy, lähden innolla taistelemaan. Olenhan nyt paljon tasavertaisemmassa asemassa panssarivaunuja vastaan kuin aikanaan. Tosin ainoastaan painoluokan puolesta, mutta kuitenkin.

Hartza
22.11.2011, 22:06
Hieman tuli puskista ylennys reservin yliluutnantiksi, sillä viimeisestä kertausharjoituksesta on jo muutama vuosi aikaa. Oikein kutsuivat ritarihuoneelle tilaisuuteen itsenäisyyspäivän aattona.

Datsun
22.11.2011, 22:23
Pistetäänpä itsenäisyyspäivän kunniaksi kysely armeijan käyneille.

1. Sotilasarvosi?

2. Joukko-osasto ja tehtävä?
Tota. Tykkimies!

Sotilaspoliisina joskus viime vuosituhannella lopetetussa Vaasan Rannikkopatteristossa. Kotiuduin jo YSIVIIS eikä ole ikinä kutsuttu kertaamaan. Sota jos syttyisi niin olisin ihan varmasti täysin hyödytön mies.

Txjokeri
22.11.2011, 22:26
1. Ylik.

2. Viimeisimmässä kertauksessa vielä kessuna SPOL-ryhmän johtaja.

Nykyisessä ammatissa työskennellessä nakki tuskin enää napsahtaa.

Lombardi18
22.11.2011, 22:35
1. Jääkäri

2. Pstk I/08, Kontioranta. Tehtävänä Apilaksen ja telamiinojen kanniskelu ympäri metsiä ilman päämäärää.

Kertaamaan kutsu käy todennäköisesti silloin kun on tarvetta lähteä opettelemaan panssarintorjuntaohjusjärjestelmän käyttöä. Eli ei ole ihan heti tulossa tornilogolla varustettua kirjekuorta postiluukusta.

Wrighter
22.11.2011, 23:00
Lääkintämiehenä pääsin pois vuonna 1994.

Jos sota syttyisi, niin olisin joko tykin ruokaa tai sitten ottamassa aurinkoa jossain lämpimässä maassa. Veikkaan jälkimmäistä.

Ja ikinä en ole joutunut kertaamaan. En varmaan olis mennytkään, jos olis kutsuttu.

SherwoodinHartsa
22.11.2011, 23:09
Katos tällainenkin ketju pöllähti esiin. No tässä nämä:

1. Reservin vänrikki
2. Kenttätykistössä patterin päällikkö

No kotiuduin syyskuussa 1978 Niinisalosta enkä ikinä saanut kutsua kertaukseen. No olisin kyllä mennyt, mutta kun ei niin ei.

Brett
22.11.2011, 23:25
1. Tykkimies

2. En luonnollisestikaan muista, olenhan tykkimies

-RTK-
22.11.2011, 23:53
Teille minä olen herra Majuri.

Zago
23.11.2011, 00:01
Teille minä olen herra Majuri.

Veikkaan, että on ihmisiä, jotka ei näe tässä mitään hauskaa!

1. Reservin Vänrikki

2. KarPr, telejoukkueen johtajana toimin intissä, mutta sodanajan sijoitus sijoitus oli kyllä johonkin ihan haistapaska-tehtävään, joka ei kyllä jäänyt mieleen.

Crazy Diamond
23.11.2011, 00:07
[QUOTE=Metalwarrior;551100]Pistetäänpä itsenäisyyspäivän kunniaksi kysely armeijan käyneille.

1. Sotilasarvosi?

2. Joukko-osasto ja tehtävä?

1. Kusi Sukassa.

2. Kusta Sukkaan.

Musta Nuoli
23.11.2011, 00:50
1. Rannikkotykistöön aluksi laittoivat, Gyltön saarien syvyyksiin, vaikka kovasti koitin päästä Turkuun Heikkilän kasarmeille ilmatorjuntapuolelle. Syynä tähän toiveeseen oli nuorena nykyistä enemmän vaivannut krooninen astma, jonka ounastelin tekevän tenän maanalaisissa komplekseissa tuolla helvetin saarenpläntillä, jonka maanalaisissa kammioissa pyöri metrisiä pölykoiria ilmanvaihdossa. Tuolla sairastuivat lähes kaikki sinne joutuneet tuttavani. Eräs erittäin perusterve ja yleensä sairastamaton kaverinikin oli jatkuvassa keuhkoputkentulehduskierteessä joka loppui lähes heti intin jälkeen.

Mutta armeija suuressa viisaudessaan minut kuitenkin maan alle loppusijoitti. Ja Katso! Henki ei tosiaan kulkenut, ja allekirjoittanut sitten vapautettiin palveluksesta rauhan aikana. En nyt niin suuresti vastaan pistänyt, tuskin isänmaa yhtä B-miestä olisi loppujen lopuksi kaivannut. Siellä Heikkilän kasarmeilla (tai jossain vähemmän homeisessa/pölyisessä ympäristössä) palvelus olisi voinut sujua, mutta mitäs sijoittivat minut tuommoiseen paikkaan. Oma vikansa, jos Suur-Suomi menetti yhden täsmäaseen, jolla kukistaa ryss... anteeksi, vihollinen. Vuosi oli muistaakseni 1996, vai olisiko ollut 1997 alussa, en nyt muista.

Summa summarum: Olen siis wannabe-rannikkojääkäri, tai mikä ikinä minusta nyt olisikaan tullut, jos eivät olisi pois pistäneet. Luultavasti minusta olisi B-miehenä tullut joku esikunnan toimistossa lihonut pultsari.

2. Minuthan on vapautettu palveluksesta vain sodan aikana. Sodan syttyessä on siis pääteltävissä, että tuolloin minut kutsutaan voittamaan sota silkan yksilösuorituksen turvin. Kun muu ei auta, maa on tuhon partaalla ja kaikki on lähes mennyttä, niin Musta Nuoli iskeytyy vastustajan sydämeen erehtymättömällä tarkkuudella saatuaan taas kiväärin käteensä. Kokoan tuolloin itselleni ryhmän samanlaisia rauhanaikaisesta palveluksesta vapautettuja supersotilaita. Lisäksi kerään "vapaaehtoisia" siviilipalvelusmiehiä, jotka asetetaan sissikomppaniani kärkeen tunnustelemaan mahdollista miinoitusta jalkateriensä painalluksilla.

Toki se varmaan vähän haittaa palvelukseen kutsumistani, että minut taidettiin siirtää täyteen reserviin kun aikoinaan täytin 30 vuotta, eikä minua sitten välttämättä kutsutakaan sodan aikana palvelukseen. No, sissisotaan sitten vain sooloaktina. Punainen hikinauha otsalle ja Rambo-puukko teräväksi.

Mondie
23.11.2011, 07:11
Jääkäri ja aikoinaan kranaatinheittimen lataaja, nykyisestä tehtävästä ei enää hajua kun menivät laittamaan heittimet Pasien katoille.

benicio
23.11.2011, 09:44
Kuninkaallinen sotilaskeittäjä. Esitutkinta- ja huumekomppanian kunniakkaan, rauhanajan vaativimman miehistötehtävän huippukoulutuksen läpikäynyt jääkäri. Sodanaikainen tehtävä ei ole kirkkaana mielessä, mutta sovitaan että se on aamupuuron suolaus ja noppasopan oikean maun peittäminen. En tiskaa!

Käyttäjänimetön
23.11.2011, 09:57
Panomies. Jahka sota alkaa, niin minä hoitelen kotirintaman naiset, kun muut ovat papattileikeissä. Inttikaveri voi tulla messiin.

Hiukkavaarassa, Oulussa siis, kävin sotakouluni. Sotilaspoliisikouluttaja Makkonen oli sangen legendaarinen hahmo.

Datsun
23.11.2011, 10:05
Hiukkavaarassa, Oulussa siis, kävin sotakouluni. Sotilaspoliisikouluttaja Makkonen oli sangen legendaarinen hahmo.
Höm höm. Mä kävin myös tuolla sen Spollikoulutuksen syksyllä -94. Jotain tuntoja tuo Makkonen herättää täälläkin - vaan en nyt saa täsmennettyä ajatuksiani.

Milloin anti-käyttis olit tuolla? Onkohan tuo Makkonen minullekin tuttu? Miksi kyselen sitä?

Käyttäjänimetön
23.11.2011, 10:17
Milloin anti-käyttis olit tuolla? Onkohan tuo Makkonen minullekin tuttu? Miksi kyselen sitä?
Tässähän riisuu itsensä alasti, kun tämän kertoo eli vuosihan oli 1997. Kajjjaanissa ne meitä kouluttivat viisi viikkoa ja sitten oltiin Hiukkavaarassa taas. Minunhan tosin piti urheilla niin paljon, että Makkonen totesi: "eihän tuosta 'Käyttäjänimetön' tule vittuakkaa, että olette koko ajan lomilla ja vartiovuorot kusevat koko ajan. Eikö teitä kiinnosta sotilaspoliisiin ura ja vartijakoulutus?". Siihen vain rauhallisesti, "kyllä kiinnostaa mutta urheilu kiinnostaa enemmän". Ei minua tosin kiinnostanut mutta sehän olisi voinut vittuilla, että mitä sitten hait spolleksi. No, sen jälkeen olin käytännössä 4 kk lomilla. Välillä kävin kasarmilla syömässä. Makkonenkin oli lauhkea ja kädestä pitäen toivotti onnea. 10.9.1997 kapteeni ojensi sotilaspassin todeten virnistäen: "Taisitte 'Käyttäjänimetön' tehdä kasarmin lomaennätyksen".

Se jäi mieleen, kun Makkonen lähti kerran polkupyörällä. Selässään pieni pinkki reppu, sellainen jollainen on 7-vuotiailla tytöillä. Hirveä körmy ja hullu, ja tuo reppu selässään meni Makkonen portista ulos. Mitähän kuuluu Makkoselle nyt.

Watson
23.11.2011, 10:36
1. Korpraali.

2. Edesmennyt Vaasan rannikkopatteristo, vuosi oli varmaan jotain -89/90. Käytännössä olin isoin herra mihin varusmiespalveluksen aikana voi yltää, eli olin kirjuri. Alokasajan jälkeen muut tetsasi ja minä join kahvia toimistossa ja jaoin hälyvuoroja, sekä naputtelin hauskoja kuulustelupöytäkirjoja kun kaverit tuli kännipäissään ja myöhässä patterille.

Kertaamaan eivät ole huolineet. Ikinä en ole rannikkotykillä ampunut, mutta olen pitänyt sotataitoja yllä pelaamalla silloin tällöin World of Tanksia ja Battlefieldiä. Osaan siis tiukan paikan tullen ajaa esimerkiksi panssarivaunulla ja lentää helikopterilla.

Tadu
23.11.2011, 10:39
1. Panssarijääkäri

2. Karjalan Prikaatin Kymen jääkäripataljoona. Ei sodanajan sijoitusta tai tehtävää kerrottu. Kuorma-autoa varmaan tarkoitus metsään ajaa ja tappaa pari ryssää siinä samalla.

karate Mauri
23.11.2011, 10:48
Mauri sedän ylensivät per 6.12. reservin luutnantiksi.

Ja inttihän on tietenkin käyty Pohjois-Karjalan kunniakkaassa Prikaatissa.

Joe Plop
23.11.2011, 11:33
1. Intin jälkeen siviiliin jääkärinä mutta YK-keikan jälkeen res.alik.

2. Sodankylän kuninkaallisen kuljetuskomppainan autokuski, nykyisestä kriisiajan sijoituksesta ei tietoa...

Stevie
23.11.2011, 12:09
Panssarijääkäri Parolannummelta. Tankin kyydissä mennään jos sota syttyy ja voi olla että kevyt kertasinko on silloin messissä myös rynkyn ohella.

"Meillä ei säikytä,
meillä ei surra
- iske ja murra!"

Siim72
23.11.2011, 13:03
1. Kaartinjääkäri, nyt tosin jo reservin sellainen.
- Kunniallisessa KulJk:ssa palvelin 362 vuorokautta
- Pasi kuskiksi kävi tie, joka olikin ihan hauskaa hommaa

2. En nyt varmaksi muista, jonkun vesitornin vartioiminen taisi olla homma. Toivottavasti PASI:n kanssa.

Jotva
23.11.2011, 13:18
Voipi olla, että on tullut joskus vastattua, mutta menköön uudestaan, kun vielä muistan. Eli reservin ylikessu ja tulenjohtolaliupseeri ilmatorjunnassa.

Armeija tuli käytyä jo 80-luvun alussa ja niin kokivat minut tärkeäksi maanpuolustuksen kannalta, että kolme tai neljä kertaa on pitänyt käydä kertaamassa. Nyt on onneksi viime vuosina ollut vähän hiljaisempaa, kun alkaa tuota ikääkin jo olemaan.

jussi_j
23.11.2011, 14:43
Kävin joskus 80-luvulla läpi puolisotilaallisen pursiseuran leirin suomenlinnassa merisotakoulussa sotilasarvolla matruusi tehtävänä kirjuri.

Vesuri
23.11.2011, 14:53
Ylikersantti. Intti Kainuun Rajavartiostossa III/88.

Tämän hetkinen sijoituspaikka Ilomantsin rajavalvonta-alue, Möhkön rajakomppania. Tehtävänä rajajääkärijoukkueen varajohtaja.

23.11.2011, 15:13
Sotilasarvo on res. kersantti (jo varusmiesaikana ylennetty), ja intin kävin Vekaralla II/06 kuninkaallisessa kenttätykistössä. Sodanajan tehtävä on tykkiryhmän johtaja.

Jehovan Syyttäjä
23.11.2011, 15:52
C:n papereilla sitä varmaan ollaa miinoja polkemassa sitten etulinjassa.

Nume
23.11.2011, 16:02
C:n papereilla sitä varmaan ollaa miinoja polkemassa sitten etulinjassa.

Siellä minäkin. Poljen niitä miinoja käsilläni, kun tuo helvetin olkapää alkoi temppuilemaan niin saa kokea sen tuskan ja kärsimyksen ensimmäisenä, kun miina lasahtaa.

kamik
23.11.2011, 17:27
Käytännössä olin isoin herra mihin varusmiespalveluksen aikana voi yltää, eli olin kirjuri. Alokasajan jälkeen muut tetsasi ja minä join kahvia toimistossa ja jaoin hälyvuoroja, sekä naputtelin hauskoja kuulustelupöytäkirjoja kun kaverit tuli kännipäissään ja myöhässä patterille..

Kirjurina minäkin. Yllättäen kiinnioloviikonloppuina lauantaisin tein rästitehtäviä, eli vetäydyn nukkumaan vääpelin tstoon kun muut lähti hiihtelemään tai fillaroimaan. Kah, sotilaan tulee olla ovela paitsi kentällä niin myös paperihommissa. Mulkuimmat alikessut sai aika mukavasti sunnuntain päivystysvuoroja. Lomia yritettiin ostaa lisää, mutta suoraselkäinen pohjalainen ei sortunut petoksiin. Olisi pian joutunut tetsailemaan, joten hoidin hommani kuten pitikin. Sotkussa istuin viikossa enemmän kuin rivijääkäri koko intin aikana, luulisin.

Kertaamaan jouduin yhdesti, syytä en tiedä. Silloin olin tavallisena heitinmiehenä. Ristiin rastiin mentiin Rovajärvellä ja ampua poksauteltiin sinne tänne. Kanniskelin siellä ammuslaatikoita, sillä en enää muistanut miten heittimellä toimitaan. Ei ammuttu olalta sillä pyssyllä, höh? Niin, jääkäri olen sotilasarvoltani. JOS sotan joskus syttyy, niin livahdan jonnekin kauas ja äkkiä. Jos ehdin.

naapuri
23.11.2011, 17:49
Ylimatruusi.

Ihan hirveästi ei taida olla täällä laivaston käyneitä.
Ei sillä että väitän kykyjeni varmasti riittäneen mutta en kovinkaan paljoa halunnut AUKkiin. Laivalle oli päästävä, perheen perinteet hieman velvoittivat... Joojoo, laivasto-AUK... Niin paljoa en edes halunnut sykkiä että olisin edes ollut harkinnassa sinne, halukkaita oli koko Upinniemi täynnä joten siitä valtavasta massasta sai todellakin erottua jos halusi nimenomaan jollekin kipolle alikessuksi. Ja ainakin mun kohdalla tehtävät botskilla oli mitä hienoimpia, hälytysruorimiehenä pääsi ohjaamaan Pohjanmaata milloin Kustaanmiekasta, milloin avomerellä auringonlaskuun. Komeaa.

Sodanajan sijoituspaikkaa en muista, mutta lippulaivalla se ei ainakaan ole. Taisinpa olla osa suojelujoukkoja, jos oikein muistan, mikäli ryssä tänne tulee. Ne "onnekkaat" jotka ovat Pohjamaalla sotatilassa, elävät ainakin oman käsitykseni mukaan vain alle 15 min, sillä Pasilan linkkitornin ja muiden tärkeiden kohteiden listassa Pohjanmaa taitaa olla aika ylhäällä.

Arzei
23.11.2011, 18:16
Jääkäri, Kontiorannan KoRoHorossa heitinjoukkueen suuntaajana 1/11. Ei tosin ollut kaukana ylentyminen. Joukkueenjohtaja tuli viimeisenä päivänä kehumaan hyvästä palveluksesta ja sanoi siinä samalla, että olivat kouluttajan kanssa esittäneet allekirjoittanutta korpraaliksi, mutta ei ilmeisesti enää niin myöhäisessä vaiheessa miehistön jäseniä ylennetty.

TosiFani
23.11.2011, 18:20
Korpraali ylennyksen saa anomuksella ilman perusteita tai sai ainakin vielä 90-luvulla.

Arzei
23.11.2011, 18:25
Korpraali ylennyksen saa anomuksella ilman perusteita tai sai ainakin vielä 90-luvulla.

Puolustusvoimien sivuilla korpraaliksi ylentämiseen on merkitty vaatimukseksi 1 vuorokausi kertausharjotuksissa. Samaa sanoo Wikipedia: "Reservissä korpraaleiksi voidaan ylentää yhden kertausharjoituksen hyvin suorittaneita sotamiehiä." Eli ilmeisesti käytäntö on jossain vaiheessa muuttunut, tai sitten on jäänyt lukematta joku pienellä präntätty kohta.

TosiFani
23.11.2011, 18:29
Puolustusvoimien sivuilla korpraaliksi ylentämiseen on merkitty vaatimukseksi 1 vuorokausi kertausharjotuksissa. Samaa sanoo Wikipedia: "Reservissä korpraaleiksi voidaan ylentää yhden kertausharjoituksen hyvin suorittaneita sotamiehiä." Eli ilmeisesti käytäntö on jossain vaiheessa muuttunut, tai sitten on jäänyt lukematta joku pienellä präntätty kohta.

Olin hieman epätarkka, jonkin näköinen maanpuolustusta edistävä työ, esimerkiksi veteraanitilaisuuden juontajana toimiminen tai paikallisen reservijärjestön puheenjohtajan suositus, on vaatimuksena.

Luulajanpuisto
23.11.2011, 21:21
1. Jääkäri

2. Pohjan Prikaati II/93. Lusmuilu ja nakkisuojan suunnittelu, luultavasti myös sodan aikana.

alwahla
23.11.2011, 22:44
B:stä se alkoi ja C:hen se päättyi eli en vikoineni päässyt sisälle.

Tehtävä? Erinäisiä media-alan hommia.

Designer
23.11.2011, 22:50
Reservin Vänrikki, Panssariviestikomppania II/95.

Sodanajan sijoituksesta ei mitään hajua. Kävin sitä kysäisemässä muutama kuukausi varusmiespalveluksen loppumisen jälkeen, muttei oltu vieläkään keksitty minulle paikkaa. Sen jälkeen olen antanut asian olla. Kertauspäiviä tasan nolla, ja erittäin suurella todennäköisyydellä niitä ei tulekaan.

Lunatico
23.11.2011, 23:02
Vapautettu

Tehtävä: Miinojen polkeminen sota-aikana

velli-naama
23.11.2011, 23:44
Rajajääkäri

Kainuun rajavartiosto, rajajääkärikomppania. SE I/03.

Sijoituspaikka jossain Kuhmon metsissä. Pitää vaan toivoa ettei ruottalaiset hyökkää, sitten oon väärällä puolen maata.

Benn
24.11.2011, 02:54
Panssarijääkäri. CV9030FIN:n miehistöön kuuluin

Karjalanprikaati, Kymen jääkäripataljoona 2/06

tiuke
24.11.2011, 03:02
Tykkimieshän sitä ollaan ja siellä Sergein vierellä lataajana. Se oli sitä surutonta nuoruusaikaa, kun ensimmäisenä saapumiseränä puolella vuodella väisteltiin. Ei siinä Sergein vierellä niin pahalta loppujen lopuksi tuntunut, kun toinen vaihtoehto olisi hyökkäävää Hornetia heitellä kävyillä.

Lutakon Leijona
24.11.2011, 04:08
1. Lentosotamies
2. Lentokonepolttoaineajoneuvonkuljettaja

Taitaapa olla viisi kertaa, kun on takaisin pyydetty. No mukavaa hommaa ja nakee samoja naamoja. Mutta silti ei (edes) korpin natsoja ole saanu. SAATANA!

Edellisesta viestista yli 3 vuotta aikaa...

SteelGate
24.11.2011, 07:30
Alikersantti Lapin ilmatorjuntarykmentistä saapumiserästä II/02. Sijoitus on muistaakseni KaiPr:ssä ja tehtävä komentoryhmän johtaja.

Surukuku
24.11.2011, 09:01
Alikessu laivastossa, II/-75 TurLas

Alokasaika ja RAUK TurLas/Pansio, Suomenlinna/fregatti HMS Porlock Bay eli koululaiva Matti Kurki, santsarina HelLas/Upinniemessä, VartioVkö Rihtniemi&Rymättylä kadetteja kouluttamassa.

Tuo loppuaika oli reipasta merimieselämää, viiniä, laulua, naisia(kin), mutta yksi tärkeä varusmiesajan elementti eli lomat puuttuivat ihan kokonaan.

Kertaakaan ei ole tarvinnut kerrata, olen ilmeisesti joko liian huono- tai hyväoppinen eikä näillä vuosirenkailla tarvitse enää miettiä edes sijoituspaikkaa.

Jeepeli
24.11.2011, 09:34
1. Ylikersantti
2. I/98 aloitin Pohjan Prikaatissa, Hiukkavaarassa 1.PionK:ssa. Aukkiin menin Teknoon ja sieltä kotiuduin alikessuna aukin santsarihommien jälkeen. Palveluksen aikana tosin muutettiin Kajaanin Prikaatiin koko sakki. Passissa jostain syystä sodanajantehtävä oli taistelulähetti-au. Intin jälkeen puoli vuotta ylikessuna kahvia keittelemässä ja harjoituksia valvomassa. Leppoisaa hommaa, tosin röökiä paloi järjettömät määrät.

Myöhemmin vapautettu niin rauhan- kuin sodanajan palveluksesta kokonaan. Kertaamaan en ehtinyt kertaakaan. Eli kai minä sodan tullessa pidän kotirintaman naisista huolta, miestensä ryynätessä. Jonkunhan sekin on hoidettava.

julle-jr
24.11.2011, 11:01
yllättävän paljon täällä on aktiivipalveluksessa olevaa tai ollutta porukkaa. Oma sotilasarvoni on nimenomaan reservin alikersantti. Palveluspaikkani oli 7. ohjuslaivue Upinniemessä ja siellä pääasiassa ohjusvene Raahe. Tehtävänä oli Rad-AU.

Weissflog
24.11.2011, 11:11
Tulenjohto-au, kersanttina kotiuduin vuoden 2005 kesällä Mikkelistä, eikä takaisin ole ainakaan vielä kutsuttu.

Sodanajan sijoitus taitaa olla kärkipataljoonan kärkikomppanian kärkijoukkueen tj-au, eliniän odote joitakin kymmeniä sekunteja sodan syttyessä :)

Orava
24.11.2011, 12:09
Panssarijääkäri. CV9030FIN:n miehistöön kuuluin

Karjalanprikaati, Kymen jääkäripataljoona 2/06

Jaahas samaa saapumiserää meikäläisen kanssa. Ajelitko normaalien panssarijääkäreiden mukana vai kenties 3psjk:n?

Zerotta
24.11.2011, 12:21
Hämeen Ratsujääkäripataljoona II/10, Moottori-AU. Sodanajan sijoituksesta ei harmainta hajua, koska meitä ei mihinkään sijoitettu, eikä varmaankaan tulla ihan hetkeen sijoitettua. Niin isot herran osasivat kertoa. Kertaamaankaan ei varmaankaan tule jouduttua/päästyä ollenkaan.

Palvelusajan hommat olivat meikäläisellä kyllä vimosen päälle. AUKin jälkeen oman saapumiserän kuskeille alikiksi. Joukkueenjohtaja meillä oli ensimmäisen 2 kuukautta, jonka jälkeen hän lähti vetämään PASI-kurssia sun muita autokouluun liittyviä kursseja. Viikko-ohjelmassa ainoa merkitty palvelus oli perjantaisin lomille lähdön valmistelut. Loppuaika meni sodessa istuen ja Pleikkaria pelaten. Hauskaa meillä oli kuin Linnanmäellä, vai mitä Eetska?

Pub_Winston
24.11.2011, 13:35
Rynnäkköjääkäri KVKK

PorPr 5.jk.

Jalkaväenmitalilla palkittu

Tadu
24.11.2011, 13:58
Jaahas samaa saapumiserää meikäläisen kanssa. Ajelitko normaalien panssarijääkäreiden mukana vai kenties 3psjk:n?
Toivottavasti Teräväinen oli yhtä mulkku kuin mitä II/05 saapumiserälle.

chubster
25.11.2011, 13:28
Jaa mikäs tässä naputellessa II/07, sotilasarvo on maaginen lentosotamies.

Sodanaikainen tehtävä on varmaan se, että koulutetaan uudestaan. Sitä en oikeen edes muista mitä intissä tuli tehtyä, joku ilmanvalvoja sitä kai ollaan. Mäen päältä kiikareilla taivaan kattelua ja sellasta.

Jaakko
25.11.2011, 13:44
Ylimatruusi / Ampulanssiveneen konepäälikkö Ahvenanmaan saaristossa.

douppi
25.11.2011, 13:55
Pois pois Spollin tieltä... Spolli se kulkee sinapit kainaloissa keskellä tietä. hehhehheh.

Anaconda
25.11.2011, 22:51
II/00 tykkimies ilmatorjunnan puolelta (KymItr).

Eivät oo perään huudelleet.

-FNM-
25.11.2011, 23:04
Olen tuleva sotasankari. Olen se mies, joka hiipii vihollislinjojen taakse, ja yksin tekee tuhoa vihollisjoukoissa, sekä kantaa sotasairaalaan haavoittuneet maanmiehensä. Minua eivät tarkka-ampujat pysätä. Etenen miinakentällä, enkä anna räjähdysten haitata.

Olen siis tuleva sotasankari. Omistan kaiken mitä tuohon tarvitaan. Minulla on hullun paperit.

Benn
26.11.2011, 05:30

Moro! Ihan normaalien jäkstereiden kanssa kruisailin. Charlie-joukkue :)

Vanha Len
26.11.2011, 10:01
Ylimatruusi / Ampulanssiveneen konepäälikkö Ahvenanmaan saaristossa.

Heh...

Ylimatruusi / konemiehenä Suomenlahdella...siis siellä pohjassa kalojen ruokana.

Taze
26.11.2011, 13:09
Reservin vänrikki
Viestiliikenneupseeri, sodan aikainen sijoituspaikka on (tai ainakin kotiutettaessa -94 oli) Armeijakunnan Esikunnan viestikeskusjoukkue E.

Jaa tännekin on tullut kirjoitettua...

Ylennys tuli pari vuotta sitten, joten nykyinen sotilasarvo on siis reservin luutnantti.

Sodanaikainen sijoituskin on muutettu laivaston esikunnan hommiin, olikohan se joku tietokonekomppania tms. joku on ilmeisesti kämmännyt jossain, kun tuonne jouduin :). Edellinen kertaus tuossa kaksi ja puoli vuotta sitten oli Upinniemessä juuri noissa hommissa, ei ollut ainakaan liian rasittavaa. Uhkasivat tuolloin kutsua seuraavana vuonna uudestaan, mutta opittiin näköjään kerralla, kun ei kutsua tullut.

Kummeli
26.11.2011, 22:32
Jääkäri ja aikoinaan kranaatinheittimen lataaja, nykyisestä tehtävästä ei enää hajua kun menivät laittamaan heittimet Pasien katoille.

Vähän eksyy sivuraiteille, mutta kyllä vielä nykyään ainakin Parolassa on kevyet heittimet selässä ja raskaita vedetään vaunujen perässä ja ihan käsin ilmeisesti ruuvaillaan ampumakuntoon jne, eli ei ainakaan siellä ole vielä Pasien katoilla.

Kerrotaan nyt vielä, että itselläni on armeija meneillään ja sotilasarvo on panssarijääkäri ja kohta olen valmis PSV-asentaja.