PDA

View Full Version : Oletko yrittäjä ?

jaheka
01.07.2003, 00:30
Siis tarkoitan nyt että kenellä teistä on oma firma? Ja minkä alan firma on kyseessä? Saa kertoa enemmäkin jos haluaa...

wilco
01.07.2003, 07:49
Viestin lähetti jaheka
Siis tarkoitan nyt että kenellä teistä on oma firma? Ja minkä alan firma on kyseessä? Saa kertoa enemmäkin jos haluaa...

Oletko mahdollisesti verotoimistossa töissä...

Että silleen...

Svante
01.07.2003, 08:42
Viestin lähetti wilco
Oletko mahdollisesti verotoimistossa töissä...

Että silleen...

Siinä tapauksessa kysymys kuuluisi: Oletko rikollinen? Kerro lisää rikollisesta toiminnastasi. ;-)

jaheka
01.07.2003, 09:48
Heh! Ompas ahdasmielistä porukkaa...
Lähinnä siksi vaan kyselen kun itselläni on suunnitelmat aika pitkällä työllistää itseni yrittäjyyden kautta.. Eli en ole karhu!

Kopteri
01.07.2003, 10:06
Viestin lähetti jaheka
itselläni on suunnitelmat aika pitkällä työllistää itseni yrittäjyyden kautta.. Eli en ole karhu!

Noh, karhu tulee sinulle TODELLA tutuksi jos/kun pienyrittäjäksi alat.

PeteX
01.07.2003, 10:19
Yep. Ilmoitusmarkkinointi, nettimyynti, siivous- ja lounaskahvilapalvelut. Suomessa on tutkimusten mukaan 100 000 yritystä liian vähän verrattuna kansainväliseen tasoon. Tämä on paskahousujen maa, jossa ei uskalleta perustaa yrityksiä vaan ollaan mieluummin ns. turvallisessa duunissa muilla. Johtuu ilmeisesti historiastamme, jossa olemme toimineet kuninkaan tai tsaarin alaisuudessa. Virkamiesten paratiisi, mutta suosittelen silti yrittämistä jos uskaltaa ottaa riskejä ja pitää vapaudesta, jossa joku puoliaivoton kyrpä ei ole määräilemässä selän takana.

Kopteri
01.07.2003, 10:43
Viestin lähetti PeteX
Tämä on paskahousujen maa, jossa ei uskalleta perustaa yrityksiä vaan ollaan mieluummin ns. turvallisessa duunissa muilla.

Haluan korostaa että olen ollut yrittäjänä.
Totesin sen itselleni täysin sopimattomaksi ja palasin turvalliseen duuniin.
Paskaa ei siis ainakaan minun housuissani ole yhtään sen enempää kuin yrittäjillä.

Olen silti tyytyväinen että kokeilin,
harmittamaanhan se olisi jäänyt muuten...

Rosoh
01.07.2003, 10:43
Viestin lähetti PeteX
Tämä on paskahousujen maa, jossa ei uskalleta perustaa yrityksiä vaan ollaan mieluummin ns. turvallisessa duunissa muilla. Johtuu ilmeisesti historiastamme,

Taitaapa johtua ennemmin edellä mainitusta karhusta joka ei suosi yrittämistä. Olen ymmärtänyt että yrittäjyyden alussa tulee niin kovat maksut ja ennakot ettei omaa leipää A)ehdi syömään ja jos ehtisi niin B)harvalla on siihen edes varaa.

ps. en ole yrittäjä ja nostan kyllä hattua niille jotka ovat yrittäjiä.
Itse olen sen verran paskahousu ettei ole siihen kanttia.

OldTimeHockey
01.07.2003, 11:05
Hieman on kokemusta aiheesta ja voin kyllä sanoa, että yrittäjyyteen ryhtymistä kannattaa harkita todella pitkään ja hartaasti. Yrittämistä kannustetaan ehkä juhlapuheissa ja mielipidepalstoilla, mutta arki on toinen. Jokaikinen asia kun on tehty mahdollisimman hankalaksi. Byrokratian ja paperisodan määrä on jotain aivan uskomatonta, ja niiden hoitamiseen kuluva aika suhteessa tuottavaan työhön on varsinkin muutaman hengen pienyrityksissä täysin kohtuuton.

Svante
01.07.2003, 17:05
Viestin lähetti OldTimeHockey
Hieman on kokemusta aiheesta ja voin kyllä sanoa, että yrittäjyyteen ryhtymistä kannattaa harkita todella pitkään ja hartaasti. Yrittämistä kannustetaan ehkä juhlapuheissa ja mielipidepalstoilla, mutta arki on toinen. Jokaikinen asia kun on tehty mahdollisimman hankalaksi. Byrokratian ja paperisodan määrä on jotain aivan uskomatonta, ja niiden hoitamiseen kuluva aika suhteessa tuottavaan työhön on varsinkin muutaman hengen pienyrityksissä täysin kohtuuton.

You said it!

Olen itse ollut yrittäjänä vuodesta 1989 kunnes viime lokakuussa panin yritykseni pöytälaatikkoon, piste.
On ollut palkattua väkeäkin mutta loppumetrit painelin yksinäni.
Kokemuksella voin lyhyesti sanoa, että tämän maan yrittäjä-politiikka (onko sellaista?) on tehty suur-yritysten mukaan.
Kaikki maksut, liput ja laput + raportoinnit + kirjanpito ovat kaikki suuryritysten mukaan. Pienyrittäjä painelee avuttomana samassa sarjassa jättiläisten kanssa.

Yrittäjä kun mene sitten vaikkapa Kelaan tai Sossuun pitää yrittäjän latoa pöytään ties minkälaista päivänpäälle olevaa raporttia (tilinpäätöstä etc.) kun tavallinen tossunkuluttaja painelee pienellä palkkaliuskalla todistaen, että huonosti menee.

Suomen kaikista yli 200.000 yrityksistä 98% ovat pk-yrityksiä, eli reilusti enemmistö. PK-yritykset pyörittävät tätä maata mutta sitä ei lainsäätäjät = politikot ole edes huomanneet.
Suomen yrittäjät-liitto puhuu kaunista aina kun on oikea hetki mutta mitään tuntuvaa ei tapahdu pienyrittäjien hyväksi.

Sanolla sanoen hävettää Suomen politikkojen puolesta, jotka suut vaahdossa puhuvat kuinka kannattaa tukea yritystoimintaa, mutta he kun eivät tiedä minkälainen on yrittäjän arki.
Liian suuri osa kansanedustajista eivät edes tiedä mitä sana "yrittäjä" tarkoittaa.

En ole katkera vaikka niinkin vaikuttaa mutta yrittäminen voisi olla helpompaa niin kauan kun olet pien-yrittäjä.

Aksu
01.07.2003, 17:17
Viestin lähetti Svante
Suomen kaikista yli 200.000 yrityksistä 98% ovat pk-yrityksiä, eli reilusti enemmistö. PK-yritykset pyörittävät tätä maata mutta sitä ei lainsäätäjät = politikot ole edes huomanneet.
Suomen yrittäjät-liitto puhuu kaunista aina kun on oikea hetki mutta mitään tuntuvaa ei tapahdu pienyrittäjien hyväksi.

Sanolla sanoen hävettää Suomen politikkojen puolesta, jotka suut vaahdossa puhuvat kuinka kannattaa tukea yritystoimintaa, mutta he kun eivät tiedä minkälainen on yrittäjän arki.
Liian suuri osa kansanedustajista eivät edes tiedä mitä sana "yrittäjä" tarkoittaa.

Yksi alituisesti yrittäjien valittama asia on tupo-pöydästä syrjäyttäminen. Faktahan se on, mutta järjellistä syytä on vaikea esittää. Eli kyseessä on siis arvostuksen (tai huonon edunvalvonnan aiheuttama) puute, joka näkyy myös tätä kautta. Pk-sektorilla minullakin on ollut sormeni pelissä ja täytyypi sanoa, että näillä kultaisilla juhlapuheilla yrittämisen edistämisestä ja byrokratian helpottamisesta ei ole mitään merkitystä. Ja miksi? Koska mitään ei tapahdu.

Suurien ikäluokkien eläköitymisen myötä tässä maassa on kohta tilanne, joka on todella suuri ongelma. Sukupolvenvaihdos tai itse asiassa nykyisin yhä useammin ns. yrittäjäpolvenvaihdos on edessä. Mitä toimenpiteitä tämän muutoksen eteen on tehty? No, ei mitään. Yksittäisiä projekteja löytyy elinkeinokeskuksista sekä yrittäjäjärjestöistä, mutta tässä kohtaa puhutaan valtavasta määrästä yrittäjiä. Mistä yritysten jatkajat? Miten nostaa nuorten (tai nuoreksi laskettavien) ihmisten kiinnostusta yritystoimintaa kohtaan? Nyt puhutaan työpaikoista, osaamisen säilyttämisestä ja yhdellä tapaa kansallisperinnöstä eli yrityksistä. Huolestuttaa vilpittömästi ja paljon.

Svante
01.07.2003, 18:02
Jaheka:

Kun ryhdyt yrittäjäksi niin mieti ensin onko kyseessä toiminta jota itse haluat pyörittää vai sellainen toiminta jota markkinat tarvitsevat. Tässä potee aikalailla sama sääntö kun menee kauppaan. Tarvitsenko näitä tavaroita vai haluanko nämä tavarat?

Sitten kannattaa muistaa, että määrätyt toimialat pyörivät "vanhojen tuttujen tavaran toimittajien kanssa". Esim. vaatetusala pyörii pitkälti tällä systeemillä. Tämä tietty vain neuvoksi mikäli olit juuri ajatellut jotakin vaatealan (muotialan) maahantuontia tai vastaavaa. Markkinoilla vallitsee erittäin suuri epäilys aina uusien yrittäjien suhteen.

Usko omaan toimintaasi ja muista, ettei Nokiakaan aloittanut huipulta ja J. Ollila ei ole yrittäjä. Rohkeasti menoksi ja onnea matkaan!

PeteX
01.07.2003, 19:47
Viestin lähetti Aksu
Suurien ikäluokkien eläköitymisen myötä tässä maassa on kohta tilanne, joka on todella suuri ongelma. Sukupolvenvaihdos tai itse asiassa nykyisin yhä useammin ns. yrittäjäpolvenvaihdos on edessä. Mitä toimenpiteitä tämän muutoksen eteen on tehty? No, ei mitään. Yksittäisiä projekteja löytyy elinkeinokeskuksista sekä yrittäjäjärjestöistä, mutta tässä kohtaa puhutaan valtavasta määrästä yrittäjiä. Mistä yritysten jatkajat? Miten nostaa nuorten (tai nuoreksi laskettavien) ihmisten kiinnostusta yritystoimintaa kohtaan? Nyt puhutaan työpaikoista, osaamisen säilyttämisestä ja yhdellä tapaa kansallisperinnöstä eli yrityksistä. Huolestuttaa vilpittömästi ja paljon.

Pohjois-Karjalassa on aloitettu projekti, jonka tavoitteena on hankkia Venäjältä yrittäjiä jatkamaan suomalaisten yritysten toimintaa alueella, koska omista joukoista ei kanttia/tahtoa löydy.

Totta on, että pienyrittäjät ovat täysin kohtuuttomassa asemassa verrattuna heidän työllistävään asemaansa työmarkkinoilla. Yritystoiminnan alussa tosin oman pakollisen yrittäjäneläkemaksun (YEL) saa "halvemmalla" ja kyllä veroennakkoihin voi itse vaikuttaa ja niitä myös muuttaa. Mutta kun palkkaat yhden työntekijän maksat hänen eläkkeensä (TEL), pakolliset vakuutukset ja tietysti verot + oman pakollisen (YEL n. 22% tuloista), pakolliset vakuutukset ja verot, niin kyllä homma tuntuu järjettömältä ja kohtuuttomalta.

Poliitikot kirkuvat pääpunaisena helpotuksia yrittäjän sivukuluihin, mutta vaalien jälkeen alkaa pitkä haukoittelu ja hiljaisuus. Ainoa keino nostaa Suomi työttömyyden suosta on kannattavan ja työllistävän yritystoiminnan edellytyksien parantaminen, ei siis tukeminen kuten ns. maatalousyrittäjien kohdalla.

Rööri
01.07.2003, 20:46
No laitetaanhan se – ja kaikilla mausteilla!

Yrittäjää laittaa ammattiliitot kilvan paapoen jäseniään riistävää äveriästä porhoa.
Itsenäistä puuhastelijaa laittaa verottaja aina, kun luulet laarin pohjaan tarttuneen paksummalti hilloa.
Reipasta liikkeen harjoittajaa laittaa elonsa seesteistä auvoa kadehtivat naapurit perättömine vihjeineen.
Uutteraa urakoitsijaa laittaa perhe perkeiksi lehdistä luetun laatuajan puutteesta.
Pienyrityksessään pakertavaa pelimiestä laittaa tilaajien palkkaamat kupongin hämmentäjät, turhaa toimittavat konsultit, palkkiotaan tyhjästä tilittäen.
Selkänahastaan pikkuseteleitä vuolevaa suorittajaa laittaa samasta kaakusta kilvoittelevat isommat yritykset urakkahintoja näennäisesti hyödykseen polkien.
Yrittäjää laittaa lainsäädäntöineen oikeastaan koko yhteiskunta, näin kiitäen heitä koko tämän raskaan hutun pinnalla pysymisestä kaikkien kohtuullisten toimintaperiaatteiden vastaisesti.

Silläpä monen yrittäjän puuhastelu jää pelkäksi yrittämiseksi, ilman mitään valmista. Moni itsenäiseksi yrittäjäksi ryhtynyt tekee toimillaan pienen omaisuuden – jos hallitsi suurta aloittaessaan. Pelkkä yrittäminen ei riitä. Hommaan pitää laittaa kaikki likoon, kaikki.

Ei, en minä ole katkera, vaikka olen koko aktiivisen työikäni yrittäjänä toiminut. En siksi, että tuo silkkaa ruusuilla hipsuttela olisi ollut, vaan siksi ettei minusta yksinkertaisesti ole vieraan palvelukseen. Olen kyvytön toimimaan muiden laatimien kaavojen mukaan. Olen vaikea ihminen, änkyrä, jolle ei ole vaihtoehtoja.

En siksikään viitsi enemmälti vaikeroida, koska homma perustuu täysin vapaaehtoisuuteen. Aina voidaan perustellusti kysyä: Mitäs läksit? Toisaalta olen pärjännyt aivan mukavasti tällä työvoittoisella alalla, mutta vain siksi, että olen hyvä. Yksi parhaista, ellen jopa paras.

Juohtuipa vaan mieleeni...

Svante
02.07.2003, 08:23
Vielä vähän lisää:

Älä perusta myymälää (muu kuin elintarvikemyymälä), jonka aukioloaika on 9-17, alueelle missä asuu paljon ihmisiä mutta missä ei ole myymälää ennestään.
Todennäköistä on, että ihmiset käyvät muualla töissä ja tekevät ostoksensa muualla. Hyvä esim. on Helsingissä Pikku-Huopalahti.

Älä kuitenkaan usko kaikkia tilastoja ja/tai ammattilaisten tietoihin, näin tein itse kerran. Hölmö kuin olin uskoin kirkkain silmin mitä VATEVA:n "konsultti" oli VATEVA:n omassa lehdessään
kertonut ja toimin sen mukaan. Osoittautui täysin vääräksi tiedoksi.

Pankit antavat tänään erittäin edullisia lainoja ja hyvin mielellään.
Kun yritystoimintasi syystä taikka toisesta ei tuota suunniteltua tulosta pankista et saa ymmärtäjää. Pankki hakee AINA omansa takaisin keinoja säästämättä.

Ja muista, SELVITYSTILA EI TARKOITA KONKURSSIA!

Johannes
02.07.2003, 09:20
Viestin lähetti Svante
Pankit antavat tänään erittäin edullisia lainoja ja hyvin mielellään.
Kun yritystoimintasi syystä taikka toisesta ei tuota suunniteltua tulosta pankista et saa ymmärtäjää. Pankki hakee AINA omansa takaisin keinoja säästämättä.

Ja muista, SELVITYSTILA EI TARKOITA KONKURSSIA!

Aivan, olen ollut yhtiökokouksessa, jossa käsiteltiin jokereiden selvitystilaa joskus n. vuonna 1991. Paikalla oli muuten esim. Frank Moberg osakkeenomistajana.

Kun omat pääomat laskevat alle 1/3-osaan sidotusta osakepääomasta (vai miten se nyt meni ??), on yhtiö asetettava selvitystilaan. Sen jälkeen on järjestettävä ylim. yhtiökokous, jossa kerrotaan mitä asialle on tehty/tehdään.

Yleensä joku/jotkut sijoittavat toiminnan jatkamiseen lisää rahaa, jos uskotaan sen muuttuvan kannattavaksi. Jokerit on tästäkin erittäin hyvä onnistunut esimerkki.

Konkurssi on tappiollisen toiminnan lopetus ja rahanarvoisten osien myyminen pois edes osan velkojien saamisten kattamiseksi.

koo
02.07.2003, 09:55
Viestin lähetti PeteX
mutta suosittelen silti yrittämistä jos uskaltaa ottaa riskejä ja pitää vapaudesta, jossa joku puoliaivoton kyrpä ei ole määräilemässä selän takana.
Älkää kukaan yrittäjäksi aikova uskoko edellä olevaa.
Yrityksen perustamisen jälkeen voitte sanoa hyvästit sanalle vapaus, halusitte tai ette. Myöskin näitä puoliaivottomia sekä kokonaan aivoja vailla olevia "kehon osia" tulette yrittäjänä tapaamaan enemmän kuin omiksi tarpeiksi

Terveisin koo

Svante
02.07.2003, 10:00
Kun kerran vauhtiin päästiin, niin...

Lopetin tässä taannoin oman yritykseni täysin vapaaehtoisesti koska sillä ei ollut mitään käyttöä moneen vuoteen.
Kaikkien virallisten papereiden jälkeen ilmoitettiin, että virallinen kuulutus joudutaan tekemään. Kuullutus kestää joitakin kuukausia. OK.
Sitten eräänä päivänä tulikin tietoa pankista, että henk.kohtaiset luotot onkin maksettava takaisin koska minulla on luottohäiriömerkintä Asiakastieto Oy:ssä.
Kerroin mistä on kyse, mutta pankista sanottiin, ettei auta koska Asiakastieto Oy:ssä ei sanota muuta kuin, että yritys on SELVITYSTILASSA.
Soitto Asiakastieto OY:hyn jolloin selvisi, että Asiakastieto Oy:ssä oli unohtunut merkitä, että kyseessä on vapaaehtoinen SELVITYTILA. Tämä merkintä ei kuitenkaan pankkivirkailijaa kiinnostanut kunnes sain jonkun "esimiehen" käsiini, joka otti yhteyttä pankin juristiin. Juristin avulla pankkivirkailijalle saatiin pikakoulutus, jolloin selvisi mitä tarkoittaa SELVITYSTILA ja miksi tiedot tulevat automaattisesti Asiakastieto Oy:n sivuille.

Turhaa asikkaan "pomputtamista" mutta opin ainakin sen, että muita yhtiöitäni en tule koskaan lopettamaan van jätän ne "lepäämään".

koo
02.07.2003, 10:37
Viestin lähetti Rööri

Olen vaikea ihminen, änkyrä, jolle ei ole vaihtoehtoja.

Luultavasti tämä kysymykseni on julkea ja vastoin kaikkia hyviä tapoja, mutta palstan sääntöjen puitteisiin mahtuu, ainakin oman tulkintani mukaan.
Niin, että Rööri. Olisiko Sinulla tai yrittäjätuttavillasi käyttöä yhdelle rakastuneelle nuorellemiehelle joka naisen perässä on teillepäin muuttamassa?
Hän on oikein mukava poika, mukavampi jopa kun äitinsä. Valitettavasti hän on vain ylioppilas ja siinä kaikki. Työkokemusta hänellä on vain ja ainoastaan kuvailemasi änkyröiden kanssa joten oma-aloitteisuus saattaa olla vähän niin ja näin, hän kun on oppinut tekemään kuten änkyrä sanoo asian tehtäväksi. Kaikki änkyrät ovat häntä kuitenkin kehuneet työhön tarttuvaksi ja huolelliseksi, ahkeraksi duunariksi. Luonnollisesti työllistäminen olisi jotakuinkin väliaikaista koska äiti pojastaan pappia toivoo, tosin itsepäisesti aikoo kauppikseen pyrkiä.

Tällaista tälläkertaa: koo
PS. Sinua kaivataan tuolla toisella puolella.

Uncle Becker
02.07.2003, 11:42
Reippaasti vain firma pystyyn, Jaheka!

Itselläni oli noin kahdeksan vuotta kaverini kanssa pystyssä kahden miehen mainostoimisto. Voin allekirjoittaa nuo kaikki paperisota-, verottaja-, vakuutus-, eläke-, ja mitkä lie- vaikeudet. Meillä kävi perinteisesti, eli kun aluksi alkoi vakuutusmaksut juosta vaikkei sisään tullut pennostakaan (nykyään centtistäkään), niin vuotavaa paattia paikkailtiin koko firman olemassa olon ajan. Kun yksi reikä oli paikattu, niin toisaallla vuoti jo.

Tosin parin ensimmäisen vuoden jälkeen saimme kyllä elantomme firmasta, mutta sillä työmääräällä olisi pitänyt olla luksuskämpät Kaivarista ja Ferrarit alla. Naimisiinkin menin ja erota kerkesin.

Hienointa oli tietysti vapaus tehdä 7 päivänä viikossa töitä vähintään 10 tuntia päivässä. MUTTA! Loimme tyhjästä oman työpaikan, jolla oli kysyntää ja joka tietyissä piireissä on jäänyt jopa ihmisten mieleen. Asiakkaat olivat tyytyväisiä ja me saimme työstä kiksejä. Se oli hienoa aikaa.

Ongelma oli yksinkertaisesti, että tajusimme, miten asiakkaan bisnestä parannetaan, mutta omastamme emme ymmärtäneet mitään. Eli teimme aivan liian halvalla töitä. Muistan edelleen, kun kirjoitimme ensimmäistä laskuamme. Olimme täysin ymmällämme, mitä siihen laittaa ja minkälaisia summia :)

Oli työntekijä palkattunakin. Se vasta oli kalkuloimisen paikka. Ja työntekijä tulee yhdeksältä ja lähtee viideltä, kun itse jäät virittelemään reskontraa ja tekemään raportteja kirjanpitäjälle. Ja sen jälkeen teet vielä muutaman homman seuraavaksi aamuksi. Ja työntekijälle pitää maksaa palkka palkkapäivänä. Itse voit nostella muonavaroja, silloin kun tililtä voi jotain ottaa. Työntekijän pitää tuottaa ihan perkeleesti, että semmosta voi pitää. Palkka, vakuutukset, verot, eläkkeet, työtila, työkoneet, tuolit ja pöydät, sairaslomat. Ja pitää muistaa, että että työntekijä häipyy kesällä neljäksi viikoksi lomalle, josta pitää maksaa isompi palkka kuin siltä ajalta kun hän on töissä. Ja kesällähän rahaa on muutenkin liikaa. Palkkasimme kuitenkin ja olimme tyytyväisiä. Hän on edelleen tyytyväisenä töissä firmassa, jonne meidän asiakkaat siirtyivät.

Meillä kävi hyvä tuuri verottajan kanssa. Viimeinen vuosi mentiin koeajalla, jonka jälkeen karhu totesi, että eiköhän panna tämä homma pakettiin ennenkuin sattuu isompaa vahinkoa. Sikäli olimme viksuja, että vastuuta ei ollut pankkiin päin missään vaiheessa. Ei mennyt mummon mökkejä tms. Henk. koht. jouduin maksamaan konkurssipesään noin satasen mummotonneina.

Nyt olen ollut reilu kolme vuotta suuren mainostoimiston palveluksessa ja teen puolta vähemmän (ajallisesti) töitä ja tienaan tuplasti ellen jopa triplasti.

Yrittäjänä oppii ottamaan töistänsä eri tavalla vastuuta, kuin palkollisena koko ikänsä työskennellyt. Entiset yrittäjät ovat työmarkkinoilla kovaa valuuttaa. He ymmärtävät, miten raha tulee firmaan ja miten koko homma toimii ja miten palkanmaksu toimii jne. Tosin entiset yrittäjät osaavat myös vaatia työnantajaltansa enemmän (muutakin kuin liksaa).

Summa summarum: arvostan jokaista yritäjää tässä maassa, jokaista parturikampaamoa, jokaista pizzakebabia, jokaista lähikiskaa, jokaista putkifirmaa, jokaista ihanmitävain. Ja toivon sydämestäni, että kepudemkokoomus hiipparitkin aloittavat sen arvostuksen jonain päivänä yrittäjyyttä tukevina tekoina.

Yrittäjän motto: Eikun uutta matoa koukkuun!

Rööri
03.07.2003, 11:36
Viestin lähetti koo
Luultavasti tämä kysymykseni on julkea ja vastoin kaikkia hyviä tapoja, mutta palstan sääntöjen puitteisiin mahtuu, ainakin oman tulkintani mukaan.
Niin, että Rööri. Olisiko Sinulla tai yrittäjätuttavillasi käyttöä yhdelle rakastuneelle nuorellemiehelle joka naisen perässä on teillepäin muuttamassa?
Hän on oikein mukava poika, mukavampi jopa kun äitinsä. Valitettavasti hän on vain ylioppilas ja siinä kaikki. Työkokemusta hänellä on vain ja ainoastaan kuvailemasi änkyröiden kanssa joten oma-aloitteisuus saattaa olla vähän niin ja näin, hän kun on oppinut tekemään kuten änkyrä sanoo asian tehtäväksi. Kaikki änkyrät ovat häntä kuitenkin kehuneet työhön tarttuvaksi ja huolelliseksi, ahkeraksi duunariksi. Luonnollisesti työllistäminen olisi jotakuinkin väliaikaista koska äiti pojastaan pappia toivoo, tosin itsepäisesti aikoo kauppikseen pyrkiä.

Tällaista tälläkertaa: koo
PS. Sinua kaivataan tuolla toisella puolella.

Vai otti poika ja rakastui. Noh, jospa tuo vielä siitä tokenee, eikä nyt suotta säntäilisi ensimmäisen hupakon hoteisiin Helsinkiin. Kyllä minä ainakin söisin mielummin Puutteenperällä punaposkisen emännän leipomaa lämmintä nisua vasta lypsetyn maidon kera kuin hukkaisin aikaani hanttihommissa pölyisillä raksoilla. Vaan eivätpä nuo järkipuhetta usko.

Epäilemättä poikasi on pystyvä ja kaikipuolin muutoinkin mukava – onhan hän Sinun synnyttämä. Nyt vain on niin, että joudun tämän kesän katselemaan koulujen alkuun saakka jo kahta päätoimenaan nenäänsä tonkivaa lökäpöksyä. Tietysti kolmen kesken sattumien vaihteluun tulisi mukavaa lisäväriä, mutta en nyt kuitenkaan tällä haavaa pysty auttamaan.

Pappismieheksi aikovalle minulla tietysti olisi aina annettavaa. Henkisen pääomansa kartuttaminen Röörin opeilla ei olisi yhtään hullumpi pohja lähteä rakentamaan rovastin uraa. Minulla nimittäin on varsin mittava ja menestyksellinen maalikkosaarnaajan rupeama takanani. Kerrotaan, että minusta suorastaan huokuu hurskautta ja hyvää tahtoa kanssa ihmisiin – tiedä sitten hänestä.

Juohtuipa vaan mieleeni…

Crueman
12.11.2003, 09:39
Jaahas...nostetaanpa tämä ylös. Oman yrityksen perustaminen on ollut suunnitteilla jo kotvan aikaa ja idea on pääpiirteissään valmiina. Mistäköhän tässä vaiheessa pitäisi lähteä kyselemään apua kaikenmaailman käytännönasioissa ja kannattaako käydä vielä jotkut yrittäjäkurssit? Ilmeisesti sellaisia järjestellään joten onko niistä käytännön hyötyä vai jopa lähes pakollisia, jotta hommasta enemmän(riittävästi) ymmärtäisi? Eli yrittäjät, kertokaapa kuinka tästä eteenpäin...

jaheka
12.11.2003, 09:48
Mulla kans idea hautuu pääkopas. keväällä olin kahden kuukauden yrittäjäkurssilla, kyllä sieltäkin sai ihan hyvää tietoutta yrityksen perustamiseen mutta nyt oon parasta aikaa yrittäjän ammattitutkinto -kurssilla. Täytyy kyllä sanoa että asiallinen kurssi on ja kaikki on ihan asiaa mitä sielä käsitellään. Jos on mahdollista mennä ammattitutkinto-kurssille niin suosittelen.

PeteX
12.11.2003, 09:52
Uusyrityskeskuksista saa apua ja niitä löytyy joka paikkakunnalta. Sieltä vaan varaaman aika ja keskustelemaan asioista. Starttirahaa varten tarvitaan liiketoimitasuunnitelma, budjetti jne. ja jos nämä perusasiat eivät ole tuttuja, niin yrittäjäkurssi kannattaa ehdottomasti käydä.

Myös kirjanpitofirmoista saa alussa ilmaisia neuvoja ja apua. Kunnon kirjanpitäjän valinta on kaiken a ja o, varsinkin aloittelevalle yrittäjälle.

Huerzo
12.11.2003, 14:28
Tässä ketjussa on sanottu kaikki oleellinen siitä mikä Suomessa on yrittäjyyden suhteen pielessä. Hallituksessa ihmetellään huuli pyöreänä miksei jengi pistää start-uppeja pystyyn, vaikka lasketaan verotusta alemmas. Mutta paperisotaa ei ole karsittu tippaakaan. Uskoisin ihmisten tyytyvän matalampaankin tulotasoon, jos sen vastapainona on enemmän vapaa-aikaa.

Toinen este on ihmisten mielissä - jos suurempi osuus ihmisistä olisi yrittäjiä ja vähemmän palkansaajia, luulisi poliitikkojenkin kiinnostuvan oikeasti kyseisen ammattikunnan hyvinvoinnista. Nyt ensimmäinen vaihtoehto on mennä valmistumisen jälkeen töihin yhtiöön A. Se on suomalainen tapa, ainakin toistaiseksi. Täällä Keski-Suomessa on tosin merkkejä siitä, että yritysaktiviteetti olisi nousussa.

En tiedä onko kyse tietämättömyydestä, mutta olisi myös näiden palkansaajien parhaaksi jos työmarkkinoilla olisi enemmän kilpailua kunnon työvoimasta. Nyt huonompina aikoina porukkaa on helppo kyykyttää, kun valinnanvaraa muista työpaikoista ei juuri ole.

Suuryritysten ääni kuuluu tässä maassa liiaksi, ainakin lainsäädännön suhteen. Mikäpä sen parempi porterilainen markkinoille tulon este onkaan kuin tulokkaan hukuttaminen A4-saasteeseen. Kahden-kolmen hengen pulju ei uhkaa maastamuutolta eikä Karibialla ulosliputtamisista puhumattakaan. Tai sitten pientenkin fimojen pitäisi aloittaa samanlainen hienovarainen mafiavihjailu kuin isompienkin muutosten vauhdittamiseksi.

Omaa yritystä olen harkinnut - kuten varmasti moni muukin - ja riippuu paljon valmistumisen jälkeisistä työnäkymistä mitä asian kanssa teen. Mutta IT-alan opiskelijana voi hyvinkin olla, että leipä löytyy jostain muualta kuin näytön ja näppäimistön äärestä.

05.03.2007, 21:23
Nostetaas tällainen ketju ylös kun olen tässä pari päivää murheissani pohtinut syntyjä syviä ja miettinyt kouluasioitani ja mahdolista tulevaa valmistumista ja työnsaantimahdollisuuksia. En ole Mika Kottila jolla on nimeä ja suhteita, jotta pääsee johonkin Sampopankkiin rahoituspäälliköksi tradenomin papereilla. Tradenomin papereilla toki voi päästä hyviinkin duuneihin ainakin ajan kanssa kun työkokemus karttuu, mutta.

Mitäs jos alkaisinkin yrittäjäksi valmistuttuani? Suomessa yrittäjyyttä pidetään jotenkin ihmeellisessä arvossa kun kuitenkin sen pitäisi olla kansantalouden ehdoton voimavara ja varsinkin pienyrittäjyys, koska nehän sitä rahaa kantavat valtion kanssaan myöskin hyvin paljon eikä pelkästään konsernitason megalomaaniset monsterit.

Itsestäni tulee laskentatoimen tradenomi ja koulutusalaani on sekä sisäinen, että ulkoinen laskenta. Operatiivinen laskenta on lähinnä sydäntäni, mutta duunien saaminen niistä on työn ja tuskan takana. Toisaalta silmissä siintäisi myöskin oman itsensä täydellinen likoonpistäminen ja olen antanut kuulla itselleni, että esim. Lappenrannan talousalueella jonkin sortin kysyntää olisi vielä tilitoimistoille. Tarjonta ei ole kuulemma vielä kovin suurta. Tietysti tätä pitäisi vielä tutkia ennen kuin hutkii, mutta minkähänlainen olisi mahdollisuus jos pykäisi yhden hengen tilitoimiston pystyyn?

Ideoita toiminnan monipuolistamiseksikin on itselläni takataskussa. Lopputyöni nimittäin ehkä saattaisi sipaista jossain määrin erästä eksperimenttiä, jossa luotaisiin tietynlainen pienyritysten operatiivisten toimintojen konsultaatiopalvelu ja sen voisi täten ehkä jollain tavoin jopa ajan kuluessa yhdistää perus kirjanpidon palvelun yhteyteen.

Yrityksen perustamisesta en aivan kaikkea tiedä, vaikka toki nyt olenkin perus yhtiöoikeuden kurssit käynyt ja vastaavat ja verotuskäytännötkin koulutuksen puolesta hallitsen päällisin puolin ja intoa riittäisi. Joskus vain pohtii, että voisiko yksi ihminen päästä markkinoille tilitoimiston pitäjänä kun kuitenkin alueella liikkuu myös suuria tekijöitä ja voiko niiden tehokkaiden kustannusrakenteiden ja siis kilpailukykyisten hintojen viidakossa pärjätä yksi ihminen omalla puljullaan. Toki jos löytäisi kumppanin niin helposti ottaisin jonkun mukaani. En nyt tätä sanonut siksi, että täältä sitä tietenkään kaipailisin, mutta olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä, että kuka voisi uskoa, että moinen voisi onnistua? Alaa tuntevilta kommenttia kiitos. :)

edit: Niin no KLT-tutkinto vaatii useamman vuoden työkokemuksen ennen kuin ottavat hakemuksen vastaan. Eli onko sitten niin, että ilman sitä ei voi toimia tilitoimiston pyörittäjänä? Hemmetti. Näinkö huonosti taaskin olen perillä asioista. No kysytääs sitten niin, että pitääkö tosiaan olla jokin sertifikaatti, että voi toimia itse tilitoimiston pyörittäjänä?

dude
05.03.2007, 22:08
Kyllähän auktorisointi, joko HTM tai KHT käytännössä tarvitaan, että voi siihen ryhtyä. Ja käsittääkseni tradenomin tutkintokaan ei riitä ainakaan KHT:ksi, voin olla väärässä.

Perusta ennemmin kirjanpitotoimisto. Kirjanpitäjä on viimeinen yhteistyökumppani, joka irtisanotaan, koska sitä tarvitaan konkurssitilanteessakin....

Senior
05.03.2007, 23:01
Joskus vain pohtii, että voisiko yksi ihminen päästä markkinoille tilitoimiston pitäjänä kun kuitenkin alueella liikkuu myös suuria tekijöitä ja voiko niiden tehokkaiden kustannusrakenteiden ja siis kilpailukykyisten hintojen viidakossa pärjätä yksi ihminen omalla puljullaan. Toki jos löytäisi kumppanin niin helposti ottaisin jonkun mukaani.

Ottamatta isommin kantaa liikeideaasi miettisin Sinuna, monissa liemissä keitettynä entisenä yrittäjänä, kuitenkin tuota kumppani-asiaa, ellei jollakin ole tarjota Sinulle jotain sellaista ratkaisevaa osaamista, jolla perustelisit itsellesi jotakuta yhtiökumppanina. Pienissäkin bisneksissä ja hyvissäkin kumppanuuksissa vain sattuu olemaan sellainen ominaisuus, että niin kauan kuin kaikki menee ookoo-tasolla, homma usein toimii. Mutta sitten, kun menee huonosti, on helppo kuvitella riitoja siitä, kumpi tässä nyt tätä hommaa kannatteleekin. Samantapainen ongelma silloin, kun menee hyvin. Miten menestys jaetaan ja kumpi tässä nyt on sen menestyksen takana. Raha ja rahahuolet ovat kärkijoukossa syistä, miksi monta kumppanuutta on ajautunut karille. Joten mieti vielä hetki ennen päätöstäsi.

Mikäli mielit tilitoimistoa, suosittelisin osaamisen keskittämistä sellaisille osa-alueille, missä ei taviksilla ole osaamista ja/tai erikoistumista ylipäätään. Kahtena asiana yleisellä tasolla voisi mainita isännöintitoimen - siitä kun asukkailla ei yleensä ole tarvittavaa erikoisosaamista - ja verotuksen. Mikäli tilitoimistona perehdyt pienyrittäjien verotuksen saloihin, Sinulla on jo jotain sellaista tuotetta, mitä myydä ja missä tarjota ostajillesi konkreettista hyötyä.
Luulenpa, että perinteisellä "laitetaan kuittikasat nippuun ja tehdään niistä kirjanpito" -tyyppisten tilitoimistojen aika alkaa olla kehittyvässä tietotekniikassa mieluummin ohi kuin edessä.

laredo
06.03.2007, 16:52
Minä olen lähes koko aikuiselämäni ollut yrittäjä. Alkutaipaleella myytiin krääsää ja heliumilla täytettyjä skordareita vappuna kännikaloille ylihintaan ja rockfestareilla lerssiä. Siitä sitten yht. 10 vuodeksi veikkaus/-elintarvikekioskin pitäjäksi. Nyt sitten pidetään kohta viidettä vuotta jalkapallo- sekä kebabpaikkaa Espanjassa. Muutama vuosi tuli taksiakin ajettua, eräänlaista pienyrittämistä sekin.

Muutamia mielipiteitäni:

- sääli että yrittäminen on verissä. Kyllä se raskasta ja rankkaa on ja aina olisi helpompaa (varsinkin Suomessa) olla tavallinen palkannauttija.
- Härmälandiassa on pienyrittäjä rinnastettu suuriin niin verotuksen kun yleisenkin kiusaamisen kannalta.
- Espanja on EU-maa, silti täällä pakolliset maksut/verot jne. ovat noin kolmanneksen siitä mitä Suomessa, jos sitäkään.
- Hyviä puolia yrittämisessä on ettei koskaan ole absoluuttisesti persauki.

En missään olosuhteissa Suomessa ryhdy enää koskaan yrittäjäksi. Jos sinne palaan valitsen sosiaalipummin ja työttömän uran, onneksi on peruskoulutus (alalle jolle ei ole mitään asiaa enää) niin helpottunee tämäkin prosessi.

er_bai_wu
03.03.2008, 16:32
Nostetaanpa tätä ketjua ylös, kun on omalta kohdaltani ajankohtainen asia. Eli kaikessa lyhykäisyydessään olen kypsynyt palkansaajana töiden pätkittäisyyteen ja projektiluonteeseen, josta en saa kiitokseksi kuin huonon palkan, jos sitäkään. Yrittäjäksi ryhtyminen ei tietenkään poista kahta ensimmäistä ongelmaa, jos kohta tuo myös kosolti muita huomionarvoisia asioita, mutta olen päätökseni tehnyt ja perustan siis yrityksen.

Suurin tekijä omalta kohdaltani on kai ollut jo sekin seikka, että työni on sen luonteista, että sellaista pitkää ja pysyvää työsuhdetta ei tule kuunaan tästä maasta löytymään. Osittain ongelma on rakenteellinen, mutta ei siitä sen enempää. Kun olen kuitenkin huomannut kysyntää olevan ja olen jo nykyisen toimenkuvani kautta freelancerina (asiantuntija/konsultti/tutkimus) toiminut, niin kynnys on pieni ja askel nähdäkseni tarpeellinen. Eli jos työssä on joka tapauksessa yrittäjän riskit, niin miksi sitten antaa kenenkään tulla väliin vetämään yhtään senttiä?

Mutta ei minulla tähän hätään muuta. Olisi toisaalta mukavaa kuulla kokemuksia, positiivisia tai negatiivisia. Onnea teille kaikille omissa yrityksissänne.

Kassu
04.03.2008, 08:17
Aika moni on ajatellut asiaa pienen yrityksen perustamisen kautta, missä ei todellakaan mitään väärää ole. Itsekin olen vastaavaa pyöritellyt, ja itse yrittämistä oikein opiskellutkin. Opiskelut nyt johtivat siihen että yrittämisen vaatimukset oikeasti ymmärrettyäni olen pysynyt toisen palveluksessa. Lukaisin kuitenkin tuossa vast ikään erittäin raflaavan nimen omaavan kirjan: How to get rich, kun sellainen best seller lähti Heathrow:n lentokentältä pitkää lentomatkaa viihdyttämään.

Kirjoittaja Felix Dennis on nollasta omaisuutensa (600-800milj) kerännyt lehtimoguli, joka kirjoittaa viihdyttävää tekstiä ja kaiken lisäksi vielä asiaa. Ylimääräinen teoria on jätetty pois ja asiaa on käsitelty enemmänkin mentaalipuolella. Tässä kuitenkin kyseisen kirjan kuusi askelta todelliseen rikkauteen:
1. Sitoudu täydellisesti (ei puolittaisia sitoutumisia)
2. Hankkiudu eroon kaikista negatiivisista vaikutuksista (joo kyllä sukulaiset ja tuttavat voivat kuulua joukkoon)
3. Valitse oikea "vuori"
4. Elä pelkää mitään
5. Aloita NYT!
6. Mene!

Siis ettei asiasta jäisi liian ruusuista kuvaa niin kirja maalaa todellisen kuvan vaaditusta sitoutumisesta ja työmäärästä mikä on todella kova. Eikä rikkaus tämänkään kirjan mukaan takaa onnea. Puhumattakaan siitä että onneakin kyllä tarvitaan myös, mutta tämän kirjan teema on ennemminkin "onni pitää ansaita"...

wilco
04.03.2008, 08:44
Lukaisin kuitenkin tuossa vast ikään erittäin raflaavan nimen omaavan kirjan: How to get rich.

Kirjoittaja Felix Dennis on nollasta omaisuutensa (600-800milj) kerännyt lehtimoguli.

Tässä kuitenkin kyseisen kirjan kuusi askelta todelliseen rikkauteen:
1. ...
2. ...
3. ...
4. ...
5. ...
6. ...

7. Kirjoita kirja kuinka rikastua. Kaikki sen kuitenkin ostavat.

Sitähän tuntuvat kaikki yrittäjät valittavan, että aikaa kuluu aivan älyttömästi ja pitää olla varattuna koko ajan. Mutta ei se nyt kovin paskaa voi olla, kun useimmat sitä kuitenkin jatkavat yhä.

Että silleen...

HeGe41
04.03.2008, 09:39
Vai että yrittämistä.

Itse olen toiminut yrittäjänä tovin. Aluksi liikeidea oli toisarvoinen juttu. Halusin toimia yrittäjänä koulun ohessa. Melkein kaksi vuotta toimin palkollisena, opiskelin sekä suoritin projekteja toisille yrityksille oman firman nimissä. Olin päättänyt, että kun valmistun koulusta, lopetan työt muualla ja panostan yritykseeni täysipäiväisesti. Minulla oli vain yksi "pieni" pulma. Minulla ei ollut kantavaa liikeideaa. Mutta...

Tyttöystäväni on vaihto-oppilaana Etelä-Ranskassa. Lähdin häntä katsomaan ihan paikanpäälle. Elettiin loppukesää 2007. Olin päättänyt etsiä Ranskasta jotain sellaista mielenkiintoista tavaraa tai palvelua, jota ei täällä härmässä vielä ollut.

Joka ikisellä kauppareissulla minulla oli muistilappu, johon merkitsin näkemiäni mielenkiintoisia tuotteita. Ranskalainen kauppajätti Carrefour oli mitä parhain tällaiseen pongailuun.

Ensimmäisen viikon aikana sain muistilapulleni jotain elektronisia tuotteita. Mikään näistä tuotteista ei kuitenkaan aiheuttanut minussa mitään "Wau!"-reaktiota. Ajattelin jo, että se oli sitten siinä. Ei täältä mitään hyvää löydy.

Toinen, ja viimeinen viikko kaiken muuttaa voi. Tyttöystäväni lähdettyä luennolle päätin vielä kerran mennä Carrefouriin ja tonkia koko kaupan ympäri. Meni sitten tunti taikka viisi.

Kaupassa ollessani näin yhden kehitysvammaisen pojan kuljeskelemassa pitkin käytäviä. Niin haappuvin askelin hän matkaansa teki, että hän joutui ottamaan nojaa hyllyköistä. Minulle tuli pakottava tarve seurata pojan tekemisiä, ettei hän vain loukkaisi itseään kaatamalla hyllyköistä jotain päällensä. Tässä hötäkässä olin vahingossa ajautunut huonekaluosastolle. Osastolle, jota en ollut aikaisemmin edes vilkaissut. En silloin tiennyt huonekaluista juuri mitään. Tuntui että kaikki ne näyttävät aina samanlaisilta.

Pojan ottaessa nojaa taas erääseen hyllyssä lojuneeseen pahvilaatikkoon, se tapahtui! Löysin itselleni mielenkiintoisen tuotteen maahantuotavaksi. Poika oli nimittäin ottanut tukea erään saksalaisen huonekaluvalmistajan nojatuolista, joka oli vielä paketissa.

Vaikka minä en huonekaluista mitään niin ymmärtänyt, niin tajusin heti, että tämä tuote oli jotain, mitä en ollut ennen nähnyt. Kyseessä kun oli nojatuoli, joka taipuilee kaikenmaailman suuntiin ja siitä sai kaiken hyvän päälle vielä varavuoteenkin. Nerokasta, ajattelin.

Ei muuta kun muistilappuun paketissa olleet tiedot, eli tuotteen nimi, valmistajan nettiosoite, valmistajan nimi sekä vapaa piirros tuotteesta.

Kun nämä oli tehty, katsoin, että skidi oli löytänyt turvallisesti perheensä luokse, lähdin oikopäätä tyttöystäväni huoneistolle ja siellä netin ääreen. Linjat yhtiökumppanille, että nyt tais löytyä jotain mielenkiintoista.

Suomeen päästyäni otimme yhtiökumppanini kanssa yhteyttä Saksaan ja kysyimme heidän mielenkiintoaan Pohjois-Euroopan markkinoille. Heillä oli suuret intressit ja saimme kutsun Saksaan heidän tehtailleen ja varastolleen. He tarjosivat pakettia, jossa olisi maahantuontioikeus koko pohjoiseen Eurooppaan, ja me tämän ilomielin otimme vastaan.

Nyt yrityksellemmä on maahantuontioikeus neljään tuoteperheeseen kuudessa maassa. Suomi ja Viro tosin vasta aluillaan. Ruotsi ja Norja ensi vuoden ohjelmassa.

Dante
04.03.2008, 10:28
Olen kai aina tiennyt olevani yrittäjä, tai siis lopulta sellaiseksi päätyväni. Nyt kolmekymppisenä on jotenkin sellainen olo, että jo viisitoistavuotiaana olen aavistanut, mikä minusta täytyy tulla. Kaikki sen jälkeen tekemäni asiat olen tehnyt tiedostamatta, tai vain hämärästi tiedostaen, päätyäkseni juuri tähän kotitoimiston entiseltä työnantajalta pöllittyyn tuoliin kirjoittamaan Jatkoaikaan siitä, miksi olen päätynyt yrittäjäksi. Monta lientä ja soppaa on kyllä pitänyt keittää ja lusikoida, ennen kuin päädyin sinne, minne piti.

Kotoa kai kaikki on lähtöisin ja sieltä minäkin sen yrittäjäksi tarpeellisen määrän hulluutta olen perinyt. Molemmat vanhemmat ovat yrittäjiä tahoillaan ja kotona on tullut sitä yrittäjän arkea nähtyä. Olen kohtuullinen kokki ainakin osittain sen vuoksi, että olen kymmenkesäisenä väsännyt itselle ja broidille iltapäivisin safkaa, kun vanhempien päivät loppuivat yleensä lähempänä iltayhdeksää, kuin neljää. Eikä tämä ole mikään katkera tilitys. Se oli tuolloin ja on edelleen täysin luonnollinen ja hyvä juttu. Emme me olleet heitteillä. Nykyään lehtiä lukiessa tuntuu, että vanhemmat ovat rikollisia, jos 10-vuotias on iltapäivällä pari tuntia ihan omin päin. MitVit? Sellainen kölvihän haluaa olla ja mennä omin nokkineen. Mua olisi voinut olla vaikea saada minkään sortin iltapäiväkerhoon. Ja opinpahan pärjäämään. Kotona sain myös nähdä omin silmin yrittäjyyden tuloksia hyvässä ja pahassa. 80-luvun alussa nelihenkinen paluumuuttajaperhe asui karuissa lähiöissä. Muutto-Volvo meni ensi kaksion käsirahaksi. Ladalla ajettiin. Mutsi jakoi lehtiä ja faija lakkoili telakalla.
Faijan yrittäjäksi ryhtymisen myötä elitaso nousi aika pian. Lada vaihtui maasturiin ja lähiökaksio puutaloon. Näin itse omin silmin ja ymmärsin, että parantunut elintaso oli seurausta otetuista riskeistä, tsäkästä ja kovasta työstä. Siitä kai yrittämisessä on kaikenkaikkiaan kysymys.

Valmistuin ammattiin ja olin jo valmistuessani varustettu hyvällä määrällä kokemusta. Olenhan tehnyt pennusta asti kaikki lomat töitä ja oma ala oli selvillä jo aika varhain. Pari vuotta hyvässä työssä asiantuntijaorganisaatiossa ja aloin olla kypsä yrittäjäksi. Rohkeutta tehdä kaikki yksin kai puuttui, kun jaoin ideani työ- ja opiskelukaverini kanssa. Tässä vaiheessa kokeneemmat yrittäjät varoittelivat kumppanuudesta täysin samoin sanoin kuin Senior tässä ketjussa tuossa ylempänä. Suunnittelimme hommaa hyvin pitkälle. Kun kaikki alkoi olla päivämääriä myöden selvää, vetäisi partneri komeat oharit ja perusti ko yrityksen kolmannen henkilön kanssa. Minulta meni työpaikka samassa hässäkässä. Vuoden lähinnä katselin ikkunasta ulos, kun vitutti niin paljon.

Kaikella on kuitenkin tarkoitus. Tuon vuoden aikana selvitin itselleni, mitä oikeasti haluan. Ja mitä en halua. Haluan hankkia leivän, ja sen päälle vähän voita, itselleni ja perheelleni tekemällä kohtuullisen määrän sitä työtä, jossa olen hyvä ja jota haluan tehdä. En halua olla vastuussa tekemisistäni muille, kuin on välttämätöntä. Asiakkaille, verottajalle ja vaimolle. Tuohon, jos lisätään rahanahne liikekumppani ja liuta työntekijöitä, saattaisi se olla henkilökohtaiselle kantokyvylleni liikaa.
Yhden hengen yritys on ollut nyt puoli vuotta toiminnassa ja toistaiseksi olen valintaani tyytyväinen. Liiketoiminta on lähtenyt niin mukavasti käyntiin, että asiakashankintaa en ole ehtinyt harrastaa, kun töitä on sopivasti. Vielä on paljon oppimista, mutta nöyrällä asenteella tinkimättömän hyvällä työllä olen varma, että pärjään. Tulen vuoden päästä kertomaan, mitkä on tunnelmat kun olen tutustunut karhuun ja byrokraatteihin vähän paremmin.

Dante
04.03.2008, 11:53
Aika karuja kokemuksia tuntuu muuten ihmisillä olevan yrittämisestä. Mutta ei se "varma päivätyökään" enää niin ruusuista ole. Hyvin monessa firmassa on kiristetty ruuvia aikalailla viimevuosina. Nuorista tekijöistä otetaan mehut irti nopeasti. Päivästä pitää tehdä työnantajalle selkoa kahdenkymmenen minuutin tarkkuudella, "että keneltäs tämä aika laskutetaan?" Aika on sellainen. Tässä myös yksi suuri syy omaan ratkaisuuni ryhtyä yrittäjäksi. Ei huvita sellainen meininki. Jos töitä pitää tehdä niin, että veri lentää perseestä, niin haluan saada siitä myös hyödyn itselleni, enkä vain lupausta mahdollisesta palkankorotuksesta ja pidemmästä lomasta "sitten joskus."

Prof. Puck
04.03.2008, 14:33
...mutta olen päätökseni tehnyt ja perustan siis yrityksen.

Kun olen kuitenkin huomannut kysyntää olevan ja olen jo nykyisen toimenkuvani kautta freelancerina (asiantuntija/konsultti/tutkimus) toiminut, niin kynnys on pieni ja askel nähdäkseni tarpeellinen. Eli jos työssä on joka tapauksessa yrittäjän riskit, niin miksi sitten antaa kenenkään tulla väliin vetämään yhtään senttiä?

.

Entisenä yrittäjänä, 4 vuoden putki, voisin muutaman sanan sanoa. Varsinkin kun oma yritykseni sijoittui myös konsultoinnin/yritystoiminnan kehittämisen asiantuntijatehtäviin. Jos/kun sinulla on mahdollisuus käydä jonkinlainen yrittäjäkurssi; mennä mukaan liikeideasi kanssa yrityshautomoon tai johonkin vastaavaan, niin suosittelen sen toteuttamista jo siinä vaiheessa, kun olet vielä nykyisessä palkkatyössäsi. OK, joudut uhraamaan vapaa-aikaa ja jonkin verran rahaa, mutta jokainen sijoitettu euro tulee sinulle korkojen kanssa takaisin.

Toiseksi suosittelen opiskelemaan taloushallinnon ja kirjanpidon perusteet, niin hyvin, että osaat asiat itse. Siitä huolimatta suosittelen hyvän tilitoimiston & kirjanpitäjän palkkaamista ihan ensimmäisenä. Tilitoimisto on tilitoimisto, ei yrityskonsultti. Sitä kautta saatavilla tunnusluvuilla on hyvä peilata suuntaa, mihin yritystäsi pitää viedä eteenpäin ja toki hyvä tilitoimisto voi säästää itsensä takaisin hyvillä käytännön neuvoilla alkavalle yrittäjälle/yritykselle. kaiken A&O on kuitenkin oma ymmärrys myös tältä puolen

Kolmanneksi suosittelen keräämään riittävästi pääomaa ja/tai muulla tavoin varmistamaan, että sinulla riittää raha elämiseen vähintään vuodeksi siitä hetkestä lähtien, kun heittäydyt yrittäjäksi. Alussa raha ja asiakkaat ovat tiukassa ja sisääntulevalle rahavirralle on paljon muutakin käyttöä kuin palkkojen maksu. Onko sinulla kenties mahdollisuus rakentaa jonkun pätkä/projektityösi ympärille ns. "laskuvarjoa" yrittäjyyteen siirtymisessä? Siltoja entiseen työnantajaasi - tai ylipäätään minnekään suuntaan - ei kannata kuitenkaan polttaa (mikäli nykyinen työnantajasi on tulevaisuudessa kilpailijasi..) sillä Suomessa piirit ovat pienet. Mikäli taas nykyinen työnantajasi on suuri peluri, heillä saattaa olla omissakin intresseissä käyttää asiantuntemustasi jatkossakin alihankintana. Varo kuitenkin, varsinkin konsultointialalla, ettei isommat pelurit osta lyhytkestoisella sopimuksella itselleen osaamistasi ja asiakkaitasi. Sitäkin nimittäin sattuu...

Neljänneksi - jos et koe yrityshautomoa itsellesi mahdollisena ratkaisuna - neuvon käyttämään asiantuntija-apua liiketoimintasuunnitelmasi arviointiin. Kokeneet yritysneuvojat, esim. TEKES, mahdollisesti Finnvera, Yrittäjien etujärjestöt jne. tarjoavat konsultointia kohtuullista korvausta vastaan. He arvioivat liiketoimintasuunnitelmasi realistisuuden ja puutteet ja saatpa parhaimmassa tapauksessa myös kultaakiin kalliimpia vinkkejä liikeideasi siirtämiseen paperilta käytäntöön.

Yrittäjyys on erinomainen "koulu", vaikkei siitä tulisikaan loppuelämää kestävää työuraa. Itse kyllästyin siihen, että yrityksen kasvumahdollisuudet valitsemallani konsultointialalla olivat varsin rajalliset. Itseäni kiinnostivat kansainväliset asiantuntijatehtävät ja niihin oli pienen yrityksen (minun alallani) vaikea päästä käsiksi. Siksi päädyin pistämään pillit pussiin ja siirtymään isompiin ympyröihin, palkkarengiksi. Oletko miettinyt, että se mihin olet ryhtymässä on jotain jota haluat sitoutua pitkäksi aikaa?

Kummassakin, sekä palkansaajana, että yrittäjänä on omat hyvät puolensa. Itse ainakin olisin katunut syvästi, jos en oman yrityksen perustamista olisi toteuttanut. Pari käytännön hyötyäkin yrittäjyydestä on ollut myös tänne palkansaajapuolelle. Ensinnäkin osaan paljon paremmin "hinnoitella" osaamiseni. Toiseksi niin paljon töitä ei olekaan, etteikö nykyinen elämä olisi ihan suffelia verrattuna yrittäjänä oloon :-) Veikkaisin tämän johtuvan siitä, että sressinsietokyky on nykyisin aivan toista luokkaa

Ai niin - jos sinulla perhettä; puoliso, lapsia.. niin keskustele myös heidän kanssaan asiasta, ettei tule ikäviä yllätyksiä kenellekään. Itselläni neljän vuoden aikana pisin yhtäjaksoinen loma oli 13 päivää, yhden kerran. Tuskin olin yrittäjänä poikkeus siinä suhteessa! Toisaalta päiviä on helppo muokata. Jos tarvitsee ottaa keskellä päivää vapaata, lasten harrastusten, koulujuttujen tms vuoksi, niin päivää voi aina jatkaa sitten toisesta päästä...

Tahdon myös julkisesti osoittaa kunnioitukseni kaikkia yrittäjiä kohtaan, olipa yrityksen koko tai toimiala mikä tahansa. Teidän harteilla Suomi lepää!

er_bai_wu
04.03.2008, 19:00
Onko sinulla kenties mahdollisuus rakentaa jonkun pätkä/projektityösi ympärille ns. "laskuvarjoa" yrittäjyyteen siirtymisessä? Siltoja entiseen työnantajaasi - tai ylipäätään minnekään suuntaan - ei kannata kuitenkaan polttaa (mikäli nykyinen työnantajasi on tulevaisuudessa kilpailijasi..) sillä Suomessa piirit ovat pienet.

Ai niin - jos sinulla perhettä; puoliso, lapsia.. niin keskustele myös heidän kanssaan asiasta, ettei tule ikäviä yllätyksiä kenellekään.

Lainaan sinua näin, koska koko viestisi oli silkkaa asiaa!

Todellakin, on paljon asioita, joita miettiä. Olen kuitenkin sikäli "valveutunut", että olen hautonut ideaa erittäin pitkään ja "konsultoinut" yrittäjätovereita, niin sukulaisia kuin ystäviäkin. Minulla on sillä tavalla hommaan pehmeä lasku, että oikeastaan perheen puolelta se kipinä on tullut ja toisekseen alalla on juuri tällä spesifillä alueella vähän toimijoita; omaan "kovia" suhteita. Toki se tarkoittaa myös riskiä asiakkaiden riittävyydestä, mutta eräiden tässä mainitsematta jäämättä olevien seikkojen vallitessa en muuta mieltäni. Jonkin verran omaan myös nimeä, joten itseluottamus on kunnossa.

Koulutusta ja tietoa olen hankkinut, hankin yhä, tutkijaluonne kun kuitenkin pohjimmiltani olen. En hae mitään valtavaa kasvua, koska se ei ehkä ole edes mahdollista, mutta se mitä haen on oman asiantuntijapalvelun hyödyntäminen omaan laskuuni. Liikun myös julkisen ja yksityisen rahan välimaastossa, joten onhan tämä mielenkiintoista. Siltoja en polta koskaan, vaikka, perkele, mieli tekisi.

Nyt kuitenkin keskityn JYP:n peliin. Kiitos kuitenkin vielä realistisesta viestistäsi!

Väsyneet Kädet
25.03.2008, 20:53
Mitkäs on plussat ja miinukset, kun vertailee ihan palkkatyöläisenä oloa ja että tekisikin toiminimellä hommia?
Olen syksyllä todnäk vaihtamassa työpaikkaa ja mietinkin vaan, että mitä etua/haittaa olisi olla toiminimellä hommissa palkkatyöläisyyden sijaan. Tätä siis aloin ajattelemaan, kun tiedän muutamankin henkilön, jotka ovat "normaalisti" töissä, mutta kaikki kulkeekin heidän tmi:nsä kautta.

steepler
25.03.2008, 21:10
Mitkäs on plussat ja miinukset, kun vertailee ihan palkkatyöläisenä oloa ja että tekisikin toiminimellä hommia?

Suurin miinus on ainakin sosiaalikulut, eli kun on toiminimellä niin itse pitää hoitaa eläkemaksut joista kuitenkin kertyy kohtuullisia summia jos nyt haluaa jotain eläkettä saada, sekä tapaturmavakuutusta ei työnantajan puolesta tarjota. Palkallisia lomia ei myöskään ole.

Suurin kuluerä on mielestäni eläke, mutta toki siinäkin riippuu tasosta. Eli yrittäjänä ei välttämättä hirvittävästi tarvitse maksaa eläkettä mutta sitten se eläke tuleekin olemaan ihan muruja. Toisaalta yrittäjäneläkkeen maksut vaikuttavat myös KELA:n korvauksiin joten sillä on muutakin vaikutusta kuin eläkkeen suuruus.

AnFa
25.03.2008, 21:13
Suurin miinus on ainakin sosiaalikulut, eli kun on toiminimellä niin itse pitää hoitaa eläkemaksut joista kuitenkin kertyy kohtuullisia summia jos nyt haluaa jotain eläkettä saada, sekä tapaturmavakuutusta ei työnantajan puolesta tarjota. Palkallisia lomia ei myöskään ole.

Suurin kuluerä on mielestäni eläke, mutta toki siinäkin riippuu tasosta. Eli yrittäjänä ei välttämättä hirvittäväti tarvitse maksaa eläkettä mutta sitten se eläke tuleekin olemaan ihan muruja.

Pitää hinnoitella oma työnsä sen verran kalliimmaksi, että on varaa pitää lomat ja maksaa sosiaalikulut, eläkkeet sun muut. Ei se sen vaikeampaa ole.

steepler
25.03.2008, 21:15
Pitää hinnoitella oma työnsä sen verran kalliimmaksi, että on varaa pitää lomat ja maksaa sosiaalikulut, eläkkeet sun muut. Ei se sen vaikeampaa ole.

Tietenkin pitää. Eikä tarkoitus ollut väittää että yrittäminen ei näistä syistä kannattaisi, mutta kun kysyttiin miinuksia kontra palkkatyö niin kyllä nuo ovat miinuksia mitä yrittämiseen liittyy.

AnFa
25.03.2008, 21:21
Tietenkin pitää. Eikä tarkoitus ollut väittää että yrittäminen ei näistä syistä kannattaisi, mutta kun kysyttiin miinuksia kontra palkkatyö niin kyllä nuo ovat miinuksia mitä yrittämiseen liittyy.

Ei nuo oikeastaan ole edes miinuksia, kun niihin saa kuitenkin rahat. Miinukseksi voisi laskea kaiken kuittien lähettelyt tilitoimistolle, laskujen teot ym. pikku hommat joita et voi asiakkaalta laskuttaa "tunti tunnista". Parhaita puolia taas on et voi itse määrätä työajat ja kukaan ei vittuile, jos lukee jatkoaikaa keskellä työpäivää.

Väsyneet Kädet
25.03.2008, 21:38
No siis.. Kun esimerkiksi entinen pomoni oli tällä tavoin töissä, niin en itse huomannut ainakaan mitään poikkeavaa hänen toiminnassaan verrattuna "normaalityöläiseen"; piti lomat siis normaalisti jne. Mutta kuitteja tosiaan rävelteli enemmänkin. En tiedä tarkkaan kuinka hänelle "palkka" maksettiin jne.

Itselläni siis tuo työ tulisi olemaan käytännössä myyntiedustajan hommia.

Brett
25.03.2008, 21:59
Kai se on tähänkin kyselyyn sitten vastattava. Eli en ole yrittäjä liike-elämässä.

Brett
25.03.2008, 22:00
Kai se on tähänkin kyselyyn sitten vastattava, kun kerran kysytään. Eli en ole yrittäjä ainakaan liike-elämässä.

Vekurinen
26.03.2008, 15:53
No siis.. Kun esimerkiksi entinen pomoni oli tällä tavoin töissä, niin en itse huomannut ainakaan mitään poikkeavaa hänen toiminnassaan verrattuna "normaalityöläiseen"; piti lomat siis normaalisti jne. Mutta kuitteja tosiaan rävelteli enemmänkin. En tiedä tarkkaan kuinka hänelle "palkka" maksettiin jne.

Itselläni siis tuo työ tulisi olemaan käytännössä myyntiedustajan hommia.

Ehkä tärkein ero on siinä, että työntekijä on työsuhteessa ja yrittäjän ja toimeksiantajan välillä on toimeksiantosuhde.

Tämä tarkoittaa sitä, että kaikissa suhteissa (lomat, työolot, työsuhteen päättäminen jne.) työntekijän asemaa sääntelee heikomman sopimuspuolen intressit huomioon ottava pakottava tai semi-dispositiivinen lain-, työehtosopimuksen tai työsopimuksen säännös, kun taas yrittäjän status määräytyy vain ja ainoastaan sopimuksen perusteella. Tältä osin huomionarvoista on meikäläisissä oikeusoloissa varsin runsas oikeuskäytäntö työntekijän ja itsenäisen elinkeinonharjoittajan välisestä rajanvedosta. On itse asiassa melko yllättävää, kuinka itsenäisissä tehtävissä olevien "yrittäjien" on oikeuskäytännössä katsottu olevan työsuhteessa. Näin ollen, jos esimerkiksi suoritat työn työnantajan välineillä ja hänen tiloissaan, ja vielä lisäksi on sovittu siitä, että juuri sinä henkilökohtaisesti suoritat tehtävät, niin ollaan ainakin todella lähellä TSL:n soveltamisalaa. Tällöin valistunut työnantaja kyllä miettii asiaa kahdesti. Mutta se ei tietysti ole sinun ongelmasi.

Kuten AnFa tuossa totesi, eivät sosiaalimaksut ole kovinkaan merkittävä kysymys, koska sinulla on mahdollista hinnoitella veloitukseesi. Itse samoin voit tehdä hallinnointikulujakin kanssa, ne eivät tässä suhteessa eroa mitenkään sos.maksuista. Eri asia on, suostuuko toimeksiantaja tähän (ilmeisen korkeaan) veloitukseen.

Työsuhteessa on myös irtisanomisturva, tämänkaltaisen asian voi toki sopimusehdoilla määrätä tulemaan myös toimeksiantosuhteeseen, jonkinlainen irtisanomisaika siis. Toinen kysymys on se, onko toimeksiantosi sillä tavalla yksinomainen, että olet kyseisellä alueella ainoa myyntiedustaja. Elikkä jos toimeksiantaja määrää alueelle pari muutakin väsynyttä käsiparia, niin mitä sitten tapahtuu? Tästäkin voi luonnollisesti määrätä sopimusehdoin.

Loma-asioissa voi tietysti sopimuksessa määrätä, ettei toimeksiantoja tarvitse suorittaa x ajanjaksolla.

Yleisesti ottaen voisi sanoa, että kannattaa kirjallisella sopimuksella määrätä mahdollisimman monista asioista. Joku voi olla eri mieltä, mutta henkilökohtaisesti olen kuullut liian monta kertaa sen perinteisen repliikin, eli "ei me ajateltu että tässä mitään sopimusta tarttettais".

ParkTudor
30.12.2008, 08:58
Tervehdys. Onko tosiaan niin, että nykyään yrityksen starttiraha maksetaan kuukausittain? Ennenhän starttiraha maksettii kerralla.

Miten kaupungilta tai EU:lta olisi helpoin hakea tukea?

Kyseessä olisi aloittava yritys ja asiakaskunta ei olisi etukäteen tiedossa. Tarkoitan, että kohderyhmä on selvillä, mutta ei aleta alihankkijaksi yhdelle yritykselle.

Ruutiveijari
30.12.2008, 09:03
Tervehdys. Onko tosiaan niin, että nykyään yrityksen starttiraha maksetaan kuukausittain? Ennenhän starttiraha maksettii kerralla.
Onko näin? Kihlattu sai starttirahaa kolmisen vuotta sitten ja siihenkin aikaan se oli noin 600 euroa kuukaudessa. Se ei siis ollut rahaa yritykselle vaan kihlatulle, että elää yrityksen ollessa alkuvaiheissa.

er_bai_wu
30.12.2008, 10:55
Starttiraha maksetaan tarveharkintaisena ja siten, että se ei saa vääristää kilpailua; eli ei voi saada vaikka esim. parturikampaajana.

Ko. raha on jaksotettu eli se myönnetään puoleksi vuodeksi (kuusi kuukautta) kerrallaan, ja uusi jakso pitää hakea aina erikseen. Samalla saadun tuen määrä laskee niin ikään, jaksottain. Rahoituksen saannin edellytys on yleensä yrittäjäkurssi (vaihtelee varmasti paikkakunnittain) sekä Uusyrityskeskuksen puoltava lausunto, jonka jälkeen voi siis ko. tukea hakea. Starttirahan maksaa TE-keskus kuukausittain, summasta menee 20% (min.) veroja, se vaikuttaa henk.koht. verotukseen ja sitä pitää hakea omalla lomakkeella aina kuukausittain (vaikka on siis myönnettykin).

Lisätietoja saa myös helposti MOLlin sivuilta. Nyrkkisääntönä voin sanoa, että jos arvelee starttirahan (tai mitään muutakaan tukea) olevan "pakollinen" yrityksen perustamiselle (eli toimeentulolle), niin kannattaa harkita vielä uudelleen. Tosin näin laman kynnyksellä veikkaan, että sitä saa kohtuu helposti, ehkä.

Nim. Yrittäjä

PS. Lisätään vielä, että kun aikaisemmin kirjoittelin yrittäjäksi ryhtymisestä, niin näinhän siinä tosiaan kävi. Ja en ole katunut, kun on saanut bisneksetkin mukavaan malliin. Olen oikeastaan aika onnellinen juuri nyt, kun ei tuo lamakaan tunnu haittaavan.

mikse
30.12.2008, 13:37
Mulle on myös aina sanottu, että starttiraha-anomus pitää tehdä ennen yrityksen virallista perustamista.

H.Incandenza
30.12.2008, 14:16
Ehkä tärkein ero on siinä, että työntekijä on työsuhteessa ja yrittäjän ja toimeksiantajan välillä on toimeksiantosuhde.
.

Tämä tulee nyt aika myöhään, mutta suosittelisin tuossa toiminimikuviossa tiedustelemaan verottajankin kantaa etukäteen. Jos henkilö työskentelee yrityksessä käytännössä työsuhteisesti, mutta hänelle maksetaan työkorvausta, eli siis korvausta palvelunmyynnistä, voi verottaja katsoa sen kuitenkin tosia-asiassa palkaksi. Eli korvauksen maksajan tulisi hoitaa myös työnantajavelvoiteet. Tämä voi takautuvasti tulla maksajalle kalliiksi.

Käytännössähän maksaja ja korvauksensaaja eivät voi sitovasti sopia, että kyse ei ole palkasta vaan työkorvauksesta. Asian ratkaisevat vallitsevat olosuhteet. Vaikka osapuolten välillä ei olisikaan "työsopimukseksi" nimettyä paperia, mutta kaikki muut olosuhteet viittaavat työsuhteeseen, niin on mahdollista, että maksettua korvausta pidetään palkkana. Työsuhteen tunnusmerkkejä ovat mm. direktio-oikeus, työskentelypaikka, työskentelyvälineet tms. Mikäli nämä ovat samat kuin olisivat työsuhteisen kohdalla, niin on vaikea perustella, että miksi maksettu korvaus ei olisi palkkaa.

Ruutiveijari
30.12.2008, 14:20
Ko. raha on jaksotettu eli se myönnetään puoleksi vuodeksi (kuusi kuukautta) kerrallaan, ja uusi jakso pitää hakea aina erikseen.
Tämän vuoden alusta ensimmäinen jakso voi olla 9 kuukautta ja yhteensä voi saada 18 kuukautta.

Ja kuten joku yllä pohti, starttirahaa pitää hakea ennen yritystoiminnan aloittamista.

er_bai_wu
30.12.2008, 15:30
Tämän vuoden alusta ensimmäinen jakso voi olla 9 kuukautta ja yhteensä voi saada 18 kuukautta.

Ja kuten joku yllä pohti, starttirahaa pitää hakea ennen yritystoiminnan aloittamista.

Käytännössä ei siis saa olla y-tunnusta, se tosiaan unohtui.

Mutta tarkoitatko 2009 alusta lähtien 9 kuukautta? Vai 2008? Käytännössä homma menee nimittäin 6+6+6=18, ainakin vielä 2008 puolella näytti menevän.

True Blue
27.01.2010, 15:46
Nostetaanpa tällainen aihe ylös, olen nimittäin miettinyt jos yrittäjäksi alkaisin näin työttömän uhka niskassa.
Mitkä ovat teoreettiset mahdollisuudet esim pienen ravintolan pyöritykseen näinä aikoina? Vai menevätkö 99% uusista yrityksistä nykyään heti konkkaan?
Vinkkejä ja neuvoja otetaan ilomielin vastaan, nyt täytyy ahmia tietoa asioista joka paikasta.

Vanha Len
27.01.2010, 15:55
Nostetaanpa tällainen aihe ylös, olen nimittäin miettinyt jos yrittäjäksi alkaisin näin työttömän uhka niskassa.
Mitkä ovat teoreettiset mahdollisuudet esim pienen ravintolan pyöritykseen näinä aikoina? Vai menevätkö 99% uusista yrityksistä nykyään heti konkkaan?
Vinkkejä ja neuvoja otetaan ilomielin vastaan, nyt täytyy ahmia tietoa asioista joka paikasta.

Kyllä ravinola-alalla on tällä hetkellä melko suuri lama menossa. Olemassa olevat paikat pyörivät jotenkin.

Millaista paikkaa olet harkinnut? Kerro hieman tarkemmin.

er_bai_wu
27.01.2010, 18:12
Kyllähän ravintola-ala on tosiaan aikamoisessa kusessa monin osin tässä taantumassa, hiljattain oli juttua lehdessäkin siitä, että ilman veronkiertoa - noin kärjistäen - ei siellä pärjää. Ja eipä muuten nousukaudenkaan aikana katteet ole kovin isot, ja kun vielä investointeja on pakko tehdä heti alkuun, niin onhan hommassa riskinsä.

Itse olen nyt ollut omassa yrityksessä töissä lähes kaksi vuotta ja nyt alkaa tuntua jo hyvälle. Välillä sitä ihan nautiskelee, kun on homman saanut pyörimään mukavasti. Eihän tässä taantumassa ole helppoa kellään, sillä vaikka itsellä menisi hyvin, niin kaikki vaikuttaa kaikkeen; jos asiakkailla menee huonosti tarpeeksi pitkään, niin kohta ne eivät enää ole asiakkaita. Jotenkin perstuntumalla epäilen, että kuluva vuosi tulee olemaan aika raaka monelle yritykselle.

Mutta tsemmpiä kaikille kollegoille!

Tuamas
27.01.2010, 19:19

Sanotaanko näin, että tällä(kin) hetkellä ravintola-alalla suurempi osa yrityksistä on jatkuvissa ongelmissa, kuin rypee rahassa.

Mutta tosiaan kaikki on kiinni muutamista perusasioista, kuten siitä millaisella kulurakenteella hommaa lähtee pyörittämään (palkollisia ei voi oikeasti kovin helpolla ainakaan montaa ottaa), kuinka asiakkaat löytävät paikan ja kuinka paljon/kauan perse kestää tappion tekemistä.

Ihan ensiksi laatisin liiketoimintasuunnitelman joko ihan ominpäin tai sitten jonkun asiaa tuntevan kanssa. Eli vedät ihan vaikka Exceliin odotettavissa olevat kulut ja tulos ja katsot kuinka käy. Jo tässä kohtaa pitäisi ainakin päällisin puolin selvitä onko idealla mitään elinkelpoisuutta. Valitettavasti näkee kovin usein sitäkin että tuo vaihe on jätetty kokonaan väliin ja hommaa on alusta alkaen käytännössä mahdotonta pyörittää voitollisesti.

Jos pystyt tekemään itse paljon/kaiken, sinulla on varaa sietää hieman tappiotakin alkuun ja sinulla on hyvä idea, niin kyllä ravintola-alankin yritys voi toimia voitollisesti. Helppoa se ei ole, mutta ei nykypäivänä mikään muukaan ole.

Lisäksi kannattaa etukäteen käydä esim. Finnverassa, TE-keskuksessa tai muussa vastaavassa lafkassa selvittämässä mahdollisuudet tukiin ja ennen kaikkea starttirahaan, sekä sen kuinka pitää menetellä, jotta nuo rahat saa pois kuleksimasta.

Ja vielä viimeisenä juttuna sellainen, että hyvä kirjanpitäjä maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin, eikä kirjanpito edes ole pienelle yritykselle kallista, jos vain ymmärtää hiukan etukäteen kysellä esim. muilta yrittäjiltä suosituksia.
Edit. helposti jo omista kämmeistä johtuvista viivästysseuraamuksista maksaa kirjanpitäjän veloituksen, saati sitten jos lasket omalle ajallesi jotakin arvoa. Koska sinulla menee kuitenkin vähintään se kaksi-kolme kertaa kauemmin saman asian tekemisessä, kuin ihmisellä joka tekee sitä työkseen.

Jone29
28.01.2010, 20:44
Itse aloitin oman yrittäjätaipaleeni lokakuussa. Tosin vähän normaalista poikkeavasti, tämä on ollut niin sanotusti erittäin pehmeä lasku yrittäjyyteen.

Opiskelen nimittäin AMK:ssa liiketaloutta Savonlinnassa toista vuotta ja koulussamme on mahdollisuus suorittaa opintoja Intotiimi-opiskelumallissa (vrt. Jyväskylän Tiimiakatemia). Pyöritämme siis omaa osuuskuntaa ja teemme pikkubisnestä ja samalla pystymme hyväksilukemaan ammatillisia opintoja. "Learning by doing" on homman nimi.

Meitä on osuuskunnassa viisi henkilöä ja itse olen toimitusjohtaja. Toiminta on todellakin aika pienimuotoista, tarkoitus on vain saada opinnot suoritettua ja pikkaisen tienata taskurahaakin samalla. Tämän game planin mukaan ollaankin edetty mukavasti.

Tähän mennessä olemme mm. tarjonneet lisätyövoimaa isoihin tapahtumiin, järjestäneet palvelupäivän huoltoasemalla, myyneet joulukuusia, päivittäneet web-sivuja ja olleet mukana mainostoimiston mainoskampanjassa. Eli on tehty vähän sitä sun tätä.

Oppia on tarttunut matkan varrella todella paljon. Liiketalouden opiskelumallina tämä on ihan ylivertainen, sellaisia asioita tulee opittua, mitä ei ikinä koulunpenkillä oppisi.

Jos joku päivä päätän pistää jonkun firman pystyyn ihan elannon hankkimistarkoituksessa, niin tähän astisesta kokemuksesta on paljon hyötyä. Perustamisvaiheessa oli monia asioita, mitä ei tullut ajateltua heti ja ojan allikon kautta luovittiin nykytilanteeseen.

Jos jotain kiinnostaa, niin nettisivumme löytyvät tästä. (http://www.intelligentinnovations.net)

juza
05.04.2010, 11:02
Olen itse päättänyt ottaa askeleeni rikkauksiin tai aikaiseen oman käden kautta poistumiseen. Ryhdyn yrittäjäksi!

Olen tässä vuoden päivät valmistellut yrityksen perustamista. Tässä vaiheessa valmistelut on sillä mallilla, että noin 20% tarvittavasta vajaan miljoonan euron alkupääomasta puuttuu.
Yrittäjäkurssit on käyty, osakkaat haalittu ja liiketilatkin on jo katsottu valmiiksi.

Ihan tyhjän päälle en hyppää, sillä tuon ulkomaisen konseptin Suomeen franchising yrittäjänä.

Tässä vaiheessa haluaisin vinkkejä mistä kaikkialta alkupääomaa kannattaa kysellä/hakea?

Ennakkopäätöksen olen saanut Finnveralta, joka on sitoutunut tiettyyn osaan. Lisäksi oman pankin kanssa on hommat katsottu läpi. Ely-keskuksen ja TEKESin kanssa aloitan neuvottelut ensi viikolla. Mahdollisista pääomasijoittajista olen tavannut Veraventuren, joka ei ottanut osaa. Business Enkeleitä en tunne, joten heihin en ole ottanut kontaktia.

Joku sanoo varmasti heti, ettei kukaan kiinnostu franchisingyrittäjään sijoittamisesta, mutta ostan samalla koko Suomen oikeudet ja tarkoituksena on laajentaa yritys 5-6 vuoden sisällä merkittävästi kattamaan kaikki Suomen yli 200 000 asukkaan talousalueet.

Eli mistä saan rahaa!?

mikse
05.04.2010, 12:31
Lisäänkö mä tuon toiminimeltä tulleen tulon eli "elinkeinoelämän tuloksen (358)" omaan henkilökohtaiseen esitäytettyyn veroilmoitukseen tuloksi vai laskevatko ne sen verotoimistossa itse?

Huomennahan pitää molemmat laput palauttaa.

moby
01.09.2010, 20:56
No niin. Olen tässä viimeiset 15-vuotta kerskaillut yhteen jos toiseenkin suuntaan, että en koskaan ala yrittäjäksi. Tämä siis sen vuoksi, että suvussa on huonoja kokemuksia yrittäjyydestä.

Mutta. Nyt tuo yrittäjyyden perkele on alkanut näykkiä allekirjoittaneen kannikkaa ihan tosissaan. Hieman alkaisi haluttaa vaihtaa säännöllinen päivätyö yrittäjän arjeksi.

Freelance-konsultin uraa tässä tarjotaan meikäläisen suuntaan ihan tosissaan. Kyse olisi IT-alasta ja keikkaa olisi tarjolla kotimaassakin hetimmiten ihan perkeleesti, kun omalla erikoisalallani(kokemusta yli 10v.) nuo oikeat osaajat ovat Suomessa laskettavissa kahden käden sormilla. Tämän lisäksi en ole yhtään nuiva ulkomaidenkaan suuntaan.

Sattuneesta syystä olen todella tarkkaan tietoinen tuntihinnoista, mitä alalla pyydetään ja samoin siitä mitä noilla hinnoilla asiakas saa, joten ihan pystymetsästä(liian halvalla) ei tarvitsisi itseään myydä.

Erään vuokrafirman headhuntteri lähestyi tässä hiljattaen ja pyysi miettimään asiaa. Lähetti vielä pari odottavaa asiakascasea ihan noin esimerkiksi mitä olisi tarjolla.

Kyseessä olisi siis yhden miehen konsulttifirma ja kysyisinkin kokeneemmilta, että mikä olisi paras yhtiömuoto(oy/tmi) ja miksi se on paras?

Miten alkuun?

Daespoo
01.09.2010, 21:23
En ole itse yrittäjä (ainakaan toistaiseksi...) mutta sanoisin että ehdottomasti OY. Oy-muodossa oma riski on puhtaasti yrityksen omaisuus eikä koko omaisuus (mukaanlukien oma). Paitsi siinä tapauksessa että OY:n hallituksen jäsenenä teet jotain oikein tyhmää/tahallista väärää.

Lisäksi mahdollistaa vähän paremman verosuunnittelun ja helpomman yrityksen hallinnoinnin.

Konsulttina et tarbvitse isoja investointeja joten OY:n perustamiseen riittää se 2500€:n minimi osakepääoma.

Pisin Kääpiö 186cm
01.09.2010, 21:32
Kyseessä olisi siis yhden miehen konsulttifirma ja kysyisinkin kokeneemmilta, että mikä olisi paras yhtiömuoto(oy/tmi) ja miksi se on paras?Yleisesti ottaen suosittelen saman tien osakeyhtiötä. Yleinen peruste on jo se, että omistajilla/omistajalla on yhtiön toiminnasta rajoitettu vastuu, joka tarkoittaa käytännössä tämän/näiden yhtiöön sijoittamaa pääomaa. Oy:ssä oma perse on parhaiten suojassa, jos mokaat vaikka tahattomastikin.

Jos aikomuksesi on vain ja ainoastaan toimia yhden miehen firmana, niin toiminimen rekisteröimisellä pääset nopeimmin tekemään laskutusta, ja ilman osakeyhtiön vähintään 2500 euron alkupääoman sijoittamista. Tuotakaan et varmaan tarvitse, kun konsultin hommasi ei todennäköisesti edellytä ihmeellisiä käyttöomaisuushankintoja.

Kannattaa tutustua aloittelevan yrittäjän tukipalveluihin ja -oppaisiin. Esimerkiksi Yritys-Suomen (http://www.yrityssuomi.fi/default.aspx?nodeid=14411) sivuilla on sinulle hyödyllistä tietoa, ja PRH:n sivuilta ja puhelinpalvelusta selviää yrityksen perustamiseen liittyvä tekninen problematiikka kokonaisuudessaan.

moby
01.09.2010, 21:35
Lisäksi mahdollistaa vähän paremman verosuunnittelun ja helpomman yrityksen hallinnoinnin.

Osakeyhtiöstä kaipaisin käytännön lisätietoa. Miten nuo verot/päivittäisen leivän ottaminen ulos firmasta kannattaa hoitaa? Tuo 2500€:n pääoma ei ole mikään ongelma. Nämä jutut siis käytännön tasolla, eikä "virallisen" kaavan mukaan.

Seymon
01.09.2010, 21:39
Kyseessä olisi siis yhden miehen konsulttifirma ja kysyisinkin kokeneemmilta, että mikä olisi paras yhtiömuoto(oy/tmi) ja miksi se on paras?

Miten alkuun?

Ïtsekin olen tätä kysymystä pähkäillyt, koska tulevaisuudessa on tarkoitus oma yritys laittaa pystyyn. Toiminimi on hallinnollisesti helpompi kuin Oy. Lisäksi toiminimestä on helpompi ottaa rahaa itselle kuin Oy:stä. Oy on kuitenkin erillinen verosubjekti, jota verotetaan (26 pinnaa voitosta) erillään omistajistaan.

Kuten Daespoo mainitsi, Oy mahdollistaa erilaisia verosuunnittelukuvioita, varsinkin, jos sitä nettovarallisuutta on yrityksessä paljon. Esim. verovapaat osingot, jotka todennäköisesti ovat kuitenkin poistumassa tulevaisuudessa. Jos taas toiminta on pienimuotoista eikä sitä nettovarallisuutta juurikaan ole, ei niitä verosuunnittelumahdollisuuksiakaan taida hirveästi olla.

Moni on aloittanut toiminimellä ja lopulta päätynyt Oy-muotoiseen toimintaan, kun business on laajentunut.

Tuamas
01.09.2010, 22:01
Osakeyhtiöstä kaipaisin käytännön lisätietoa. Miten nuo verot/päivittäisen leivän ottaminen ulos firmasta kannattaa hoitaa? Tuo 2500€:n pääoma ei ole mikään ongelma. Nämä jutut siis käytännön tasolla, eikä "virallisen" kaavan mukaan.

Avataas hiukan, eli kaikki yhtiöt saa tarvittaessa päivässä toimintakuntoon (y-tunnuksen saa odottaessa, jos tietää mistä hakee ja mitkä paperit täyttää), eli sen perusteella ei kannata asiaa todellakaan päättää.

Käydään nyt vielä rahanjakomahdollisuudet ja verotus näin lyhykäisyydessään ja rankasti yksinkertaistaen läpi:
Toiminimessä käytännössä yrityksen rahat ovat sinun rahojasi, eli rahaa voi ottaa yksityisottoina sen verran kuin haluaa. Verotus menee yrityksen tuloksen mukaan ja muistaakseni ansiotuloverotuksen mukaisesti.

Kommandiitti- tai avoimessa yhtiössä rahaa voi ottaa ulos joko maksamalla itselleen palkkaa tai suositeltavammin yksityisottoina kertyneestä pääomasta. Verot maksetaan osittain pääoma- ja osittain ansiotuloverotuksen mukaisesti yhtiön tuloksesta.
Näissä kahdessa siis rahan ottaminen on käytännössä vapaata, kunhan yrityksellä on rahaa/pääomaa, eikä vaadi erillisiä ilmoituksia tai dokumentteja.
Kommandiittiyhtiö on varsin yleinen yritysmuoto sellaisissa yrityksissä, joissa on yksi "veturi", kuten nyt esim. tilintarkastajat, lakimiehet ym.
Tämä käsitykseni mukaan lähinnä koska näissä yritysmuodoissa rahan jakaminen on helpompaa ja vapaampaa ja osakeyhtiölaki ei säätele toimintaa niin rankasti kuin Oy:ssä, mutta toiminta on silti "ammattimaisempaa" ulkopuolisen silmin kuin t:missä ja verotuksellisesti ainakin suurituloinen voi säästää verrattuna toiminimeen.
Toki miinuksena henkilökohtainen vastuu yrityksen veloista, mutta tuollaisessa toiminnassa riskit ovat varsin minimaaliset jos maksaa verot ym. veroluonteiset maksut ajoissa.

Osakeyhtiö on taas sitten näistä "vaativin", eli rahaa ei voi jakaa kuin osinkona tai palkkana. Kaikki muu varojen jako on käytännössä osakeyhtiölain vastaista.
Osinkoa jaettaessa tulee aina olla tilinpäätös tai välitilinpäätös, jonka perusteella sitä jaetaan ja tästä tulee tehdä asianmukaiset ilmoitukset verohallintoon, pitää yhtiökokous ym.
Verotus menee siten, että palkkatuloista normi ansiotuloprosentin mukaisesti ja yritystä verotetaan yhteisöveron mukaan tuloksesta. Toki osakeyhtiössä on se plussa, että vapaasta omasta pääomasta (käytännössä tilikausien voitto) voidaan jakaa saajalleen verovapaana osinkona 9 %, kuitenkin siten että maksimi on 90.000€/vuosi (tähän tosin Hetemäen työryhmä esittää 3 %:a). Jos halutaan jakaa tätä enemmän osinkoa, se menee sitten pääomatuloveron mukaisesti.
Lisäksi Osakeyhtiölaki säätelee toimintaa varsin paljon, esim. oman pääoman määrää tulee valvoa (ja menetyksestä tehdä ilmoitus PRH:lle), tilinpäätökset ovat julkista tietoa (tämän vuoksi mm. Lidl ainakin oli taannoin Ky eikä Oy) ja muutenkin toimintaa säädellään selvästi tarkemmin kuin muissa yhtiömuodoissa (mm. varojenjaon osalta).

Nämä toki ovat aika yksilöllisiä asioita ja paljon riippuu siitä mitä arvostaa ja tarvitsee (yksityisyys, varojenjaon helppous, vaivattomuus, verotus, toiminnan laajuus...).
Jos toiminta sisältää riskiä ja on laajaa, on käytännössä ainoa järkevä vaihtoehto Oy.
Jos toiminnassa ei ole suurta riskiä ja toiminta on käytännössä yksinyrittämistä, niin Ay/Ky tai t:mi, oikeastaan siten että jos homma on nappikauppaa niin t:mi ja suurempaa niin Ay/Ky.

Ja edelleen, kuten jo aiemmassa viestissäni tässä ketjussa painotin, niin ammattitaitoinen taloushallintopalveluiden tarjoaja (kirjanpitäjä) maksaa itsensä moneen kertaan takaisin. Ja varsinkin jos perustaa Oy:n on kirjanpitäjän käyttäminen liki pakollista, koska tulee huomioida Oy-lain vaatimukset, toimittaa tilinpäätökset liitetietoineen kaupparekisteriin, tehdä kahdenkertainen kirjanpito ym.

Toki tässäkin tulee muistaa se, että kannattaa etukäteen varmistua, esim. muilta yrittäjiltä kysymällä, siitä kenelle homman antaa. Huono ja laiska kirjanpitäjä maksaa yrittäjälle pahimmillaan todella paljon.

banaaninviljelijä
01.09.2010, 22:29
Itselläni on jo usean vuoden ollut haaveena perustaa oma lounas-kahvila. Tarkoituksena ei olisi saada siitä mitään mega isoa vaan ajatuksena olisi saada siitä vain leipä itselleni. Kysyisinkin, että mitä nykylaki vaatii, että moiseen voi ryhtyä ja mikä olisi moiseen toimintaan se paras yhtiömuoto?

Daespoo
01.09.2010, 22:33
Ruokabisneksessä taitaa olla kaiken maailman säädökset kiusana hygienian yms suhteen.

moby
01.09.2010, 23:00
Ruokabisneksessä taitaa olla kaiken maailman säädökset kiusana hygienian yms suhteen.

Lisäksi noita kiskoja on joka kulmassa, joten kilpailu on kovaa. Valmistaudu myös epärehelliseen kilpailuun, eli siihen että turkkilaisten pizzakebapissa on koko suku ilmaiseksi duunissa ja firman nimi vaihtuu kerran parissa vuodessa.

Jos et pysty kilpailemaan ählyjen kanssa(et pysty), älä turhaan vaivaudu, ellei safkasi ole suunnattu muille kuin duunarilounasasiakkaille, jotka hiippailevat sinne pizzakebappiin(näin teen itsekin, ellei firman raflassa ole jotain herkkua). Jos pystyt tekemään tulosta 6-8€:n lounailla, niin onnea vaan.

Mutsillani oli melko hyvin menestyvä lounaspaikka, jolla oli lounassoppareita isojenkin firmojen kanssa. Tuo ala polttaa loppuun alle kymmenessä vuodessa. Esim. Pitkät työpäivät(paikka auki 10-17, mutta työaika 7-18 su-pe). Ruoka maksoi tuolloin about 5-6€(15 vuotta sitten) ja kuten todettu ählyt myyvät edelleen tuolla hinnalla vuonna 2010.

Omasta mielestäni firma kannattaa perustaa, jos sinulla on jotain spesiaaliosaamista, jolla saat (paljon)paremman tuoton kuin normaalissa työsuhteessa. Muuten ei kannata liittyä pitkään listaan FAIL-yrittäjiä.

1900
02.09.2010, 00:31
Juuh, yrittäjiähän tässä on oltu nyt kuudetta vuotta.

Ensimmäinen reilu vuosi meni ihmetellessä, että näinköhän tästä mitään tulee. Suurimpana ongelmana ehkä oli oman työn organisointi, kun koko työura toisen palveluksessa oli siihen mennessä ollut ns. selvää pässinlihaa. Eli aina oli hommat valmiina, josta itse sitten tehtiin omat osuudet. Pääkoppa pois päältä klo 16 ja eipä paljoa tarvinnut miettiä hommia vkonloppua / lomilla. Nyt olit sitten itse vastuussa kaikesta, mistä työt, omat palkat jne. jne. Välillä meinasi kyllä epätoivonkin puolelle pukata.

Jotenkin niitä hommia sitten alkoi tippumaan. Laajensin myös omaa osaamista vähän laajemmalle ja kontaktejakin tuli paljon. Osa aivan helvetin hyviä, joka toimii tänäkin päivänä hyvin. Puolentoista vuoden jälkeen tuli sitten ensimmäinen työntekijä ja hommia rupesi tulemaan suoraan sanottuna perkeleesti.
Tällä hetkellä ukkoja on palkkalistoilla 14 ja huomenna olisi kaksi kaveria tarkoitus palkata lisää. Loppuvuoteen mennessä pitänee ottaa vielä 1-2, riippuen uusien kavereiden osaamisesta. Suurin ongelma on tällä hetkellä omat voimavarat; ei meinaa enää millään keretä/pystyä hoitamaan kaikkia asioita joita pitäisi. Juuri ja juuri pysyy langat käsissä (kiitos ihan helvetin hyvien työntekijöiden, joille uskaltaa vastuuta antaa), mutta jotenkin toimihenkilön palkkaus askarruttaa. Apuahan siitä olisi paljonkin, varsinkin kun kotona on kaksi pientä tyttöä (3v ja 7kk) joille haluan antaa kaiken mahdollisen liikenevän ajan. Tänäänkin tyttöjen käytyä nukkumaan, piti laskea yksi tarjous loppuun ja tehdä työmaakokousaineistot huomiselle. Ja ei se pinkka tuosta työpöydältä pienentynyt pätkääkään. Vaan eipä valiteta, itsepä olen tieni valinnut.

Mutta kyllä itse ainakin loppujen lopuksi olen tyytyväinen ratkaisuuni lähteä yrittäjäksi. Edellisessä työssäni olisin edelleenkin sen saman pöydän ääressä ja tasan tarkkaan painaisin samoja hommia. Nyt voi sentään jonkin verran tehdä valintoja ja mikä tärkeintä, päättää itse omista töistä ja firman asioista. Ja vaikka kalenterin on aina täynnä, voin aina raivata tilaa siihen ja lähteä vanhemman tytön kanssa vaikka pariksi päiväksi mökille ravustamaan. Ja eiköhän kaikissa duuneissa ole kuitenkin omat hyvät ja huonot puolensa?

banaaninviljelijä
02.09.2010, 06:53
Jos et pysty kilpailemaan ählyjen kanssa(et pysty), älä turhaan vaivaudu, ellei safkasi ole suunnattu muille kuin duunarilounasasiakkaille, jotka hiippailevat sinne pizzakebappiin(näin teen itsekin, ellei firman raflassa ole jotain herkkua). Jos pystyt tekemään tulosta 6-8€:n lounailla, niin onnea vaan.

Sen verran tarkennusta tähän asiaan, että tarkoituksenani olisi enemmänkin perustaa kahvilaa, jossa on päivittäin yksi ruokavaihtoehto eli tarjolla olisi sitä ruokaa, mitä haluan tehdä itselleni ruuaksi. Eli pystyisin siinä tapauksessa ruuan tuohon hintaan myymään? Vai pitääkö minulla olla oikea ammattikokki tekemässä tuokin ruoka?
Ja yksi asia mitä olen ajatellut putiikkiini on ehkä eniten mietityttänyt. Olen ajatellut laittaa sisustusta varten paikkaa terraarioita, jotka on käärmeitä pullollaan, mutta koska käärmeet saattaa kantaa salmonellaa, niin saako moisia laittaa mestaan, jossa on suuhunpantavaa tarjolla? Käärmeet toki olisivat lukituissa kopeissaan.

lihaani
02.09.2010, 08:32
Olen ajatellut laittaa sisustusta varten paikkaa terraarioita, jotka on käärmeitä pullollaan, mutta koska käärmeet saattaa kantaa salmonellaa, niin saako moisia laittaa mestaan, jossa on suuhunpantavaa tarjolla? Käärmeet toki olisivat lukituissa kopeissaan.

Kannattaa miettiä tätä käärmejuttua kahdesti. Suurin osa ihmisistä ihan oikeasti inhoaa käärmeitä, joten moni potentiaalinen rahantuoja voi kääntyä ovelta.

Yleensä ravintola-alalla asiakkaan viihtyvyys on kaiken A ja O. Yleinen virhe on, että tuleva yrittäjä ajattelee, että se josta minä pidän, pitävät muutkin. Joten yritä selvittää, mitä sinulle tuntemattomat ihmiset ajattelevat ideastasi. Voi hyvinkin toimia. Tai sitten ei.

banaaninviljelijä
02.09.2010, 08:52
Kannattaa miettiä tätä käärmejuttua kahdesti. Suurin osa ihmisistä ihan oikeasti inhoaa käärmeitä, joten moni potentiaalinen rahantuoja voi kääntyä ovelta.

Yleensä ravintola-alalla asiakkaan viihtyvyys on kaiken A ja O. Yleinen virhe on, että tuleva yrittäjä ajattelee, että se josta minä pidän, pitävät muutkin. Joten yritä selvittää, mitä sinulle tuntemattomat ihmiset ajattelevat ideastasi. Voi hyvinkin toimia. Tai sitten ei.

Tiedän kyllä, että suurin osa ihmisistä ei käärmeistä pidä. Ideana onkin lähinnä saada vaihtelua Perus-Pentin peruskahvilaan, joita on joka risteyksessä vähintään se kolme. Ja ei ne käärmeet nyt välttämättä ihan se ykkösjuttu ole, on vain ideana muiden ideoiden joukossa ja kysyin siitä lähinnä tuon lain kannalta, että saako moisia edes elintarvikepaikoissa pitää. Ja muutamat ihmiset joilta olen asiaa kysynyt, siis semmoiset joita en tunne, on sanonneet, että uteliaisuutta kävisi kyllä kyttäämässä mestaa. Suurinpana haasteena pidän oikean paikan löytymistä ja paikkakunta jonne olen sitä ajatellut, niin tyhjiä liiketiloja ei ole oikeilla paikoilla ainakaan tällä hetkellä.

Slibard
02.09.2010, 09:22
Pari tarkennusta.

Käydään nyt vielä rahanjakomahdollisuudet ja verotus näin lyhykäisyydessään ja rankasti yksinkertaistaen läpi:
Toiminimessä käytännössä yrityksen rahat ovat sinun rahojasi, eli rahaa voi ottaa yksityisottoina sen verran kuin haluaa. Verotus menee yrityksen tuloksen mukaan ja muistaakseni ansiotuloverotuksen mukaisesti.

Toiminimessäkin osa tuloksesta verotetaan ansiotulona ja osa pääomatulona, kuten kommandiitti- ja avoimessa yhtiössä.

Osakeyhtiö on taas sitten näistä "vaativin", eli rahaa ei voi jakaa kuin osinkona tai palkkana. Kaikki muu varojen jako on käytännössä osakeyhtiölain vastaista.

Käytännössähän se on näin, koska lainalla pitää olla liiketoiminnallinen peruste. Käsittääkseni peruste löytyy, jos yhtiö lainaa osakkaalle rahaa markkinakorkoa vastaavalla korolla. Tosin tässä tulee huomioida, että jos osakas (omistaa yli 10%) on velkaa yhtiölle vuoden vaihteessa, tämä lainan määrä verotetaan häneltä pääomatulona. Jos osakas lyhentää lainaa seuraavan vuoden aikana, tämä summa pienentää kyseisen vuoden pääomatuloja (jos niitä nyt edes on).

Verotus menee siten, että palkkatuloista normi ansiotuloprosentin mukaisesti ja yritystä verotetaan yhteisöveron mukaan tuloksesta. Toki osakeyhtiössä on se plussa, että vapaasta omasta pääomasta (käytännössä tilikausien voitto) voidaan jakaa saajalleen verovapaana osinkona 9 %, kuitenkin siten että maksimi on 90.000€/vuosi (tähän tosin Hetemäen työryhmä esittää 3 %:a). Jos halutaan jakaa tätä enemmän osinkoa, se menee sitten pääomatuloveron mukaisesti.

Hetemäkihän ei ole esittänyt mitään tiettyä prosenttia, vaan puhe on ollut normaalia tuottoa vastaavasta määrästä. Täysin verovapaa osinko poistuisi kokonaan tämän esityksen mukaan ja myös tästä normaaliin tuottoon sisältyvästä osingosta 35% olisi pääomatulon alaista. Ylimenevät osingot verotettaisiin 100% pääomatulona.

Lisäksi Osakeyhtiölaki säätelee toimintaa varsin paljon, esim. oman pääoman määrää tulee valvoa (ja menetyksestä tehdä ilmoitus PRH:lle), tilinpäätökset ovat julkista tietoa (tämän vuoksi mm. Lidl ainakin oli taannoin Ky eikä Oy) ja muutenkin toimintaa säädellään selvästi tarkemmin kuin muissa yhtiömuodoissa (mm. varojenjaon osalta).

Näinhän laki määrää, mutta aika harva yritys loppujen lopuksi noita tilinpäätöstietoja rekisteröi. Etenkin nyt, kun verottaja toimittaa Kaupparekisteriin tuloslaskelman ja taseen.

Jos omistaa yhtiön täysin yksin, tällöin yleisohjeena useimmiten palkka on halvempi tapa nostaa yhtiöstä varoja kuin osinko, jos osingon määrä ylittää 9% nettovarallisuudesta. Saa sitten nähdä millaiseksi osinkoverotus lopulta muotoutuu. Riippunee aika pitkälti siitä ketkä puolueet pääsee hallitukseen ensi vuoden eduskuntavaalien jälkeen.

Tuamas
02.09.2010, 09:38
Pari tarkennusta.
...
Jos omistaa yhtiön täysin yksin, tällöin yleisohjeena useimmiten palkka on halvempi tapa nostaa yhtiöstä varoja kuin osinko, jos osingon määrä ylittää 9% nettovarallisuudesta. Saa sitten nähdä millaiseksi osinkoverotus lopulta muotoutuu. Riippunee aika pitkälti siitä ketkä puolueet pääsee hallitukseen ensi vuoden eduskuntavaalien jälkeen.

Aiheellisia tarkennuksia, kiitokset mahdollisten lukijoiden puolesta.

Tässä onkin sitten yllä verotuksellisesti tärkeä pointti, koska sillä voi olla radikaalejakin vaikutuksia osakeyhtiöiden verotukseen, erityisesti jos kyseessä on yksinomistaja/-yrittäjä.

er_bai_wu
02.09.2010, 11:04
Yhden miehen konsultti"taloa" pyörittävänä voin sanoa, että se kannattaako olla toiminimi vai osakeyhtiö on täysin kiinni liikevaihdosta; jos on odotettavissa, että se kasvaa sinne 90-100k€ kantturoille, niin sitten vasta Oy. Käytännössä kannattaa ottaa selvää myös verotuksen ja verovähennysten vaikutuksesta, ts. millainen kulurakenne sinulla on suhteessa liikevaihtoon, jne. Onko sinulla kotitoimisto? Auto? Laitteet? Lisämomentin muodostaa se, onko odotettavissa, että business kasvaa siten, että saatat palkata jonkun eli onko alallasi sellaista työvoimaa, joka kasvattaa omalla panoksellaan liikevaihtoasi.

Lisäksi kannattaa yhdenkin miehen busineksessä (ja varsinkin siinä) kiinnittää kovasti huomiota esimerkiksi yrityksen logoon, imagoon ja ihan nettisivuihin, olkoonkin että niitä asiakkaita olisi melko vakiintuneesti.

thego
02.09.2010, 11:52
Sen verran tarkennusta tähän asiaan, että tarkoituksenani olisi enemmänkin perustaa kahvilaa, jossa on päivittäin yksi ruokavaihtoehto eli tarjolla olisi sitä ruokaa, mitä haluan tehdä itselleni ruuaksi. Eli pystyisin siinä tapauksessa ruuan tuohon hintaan myymään? Vai pitääkö minulla olla oikea ammattikokki tekemässä tuokin ruoka?

Ravintola-ala on varmasti yksi vaikeimmista aloista yrittäjälle. Niitä rafloja on vähän joka kulmassa ja kasvavista kuluista huolimatta asiakkaille kelpaa ainoastaan halpa ja laadukas ruoka. Eläimiä tuskin saa tälläisissä paikoissa pitää edes lukkojen takana ja muutenkin tuollaiset erikoisuudet on vähän niin ja näin. Usein ihmiset käyvät sen kerran katsomassa miltä paikka vaikuttaa eivätkä toiste siellä tule käymään.

Sinulla ei ilmeisesti ole mitään ravintola-alan koulutusta? Suosittelen tutustumaan tiettyihin hygienia- vaatimuksiin yms. sen keittiön ja muun toiminnan suhteen. Jos yksin aiot pyörittää koko kahvilan toimintaa niin ainoa vaihtoehto taitaa olla lyödä se ruoka buffaan. Taas jos ajattelit vain yhden vaihtoehdon/päivä niin sekin karsii jo asiakaskuntaa. Oikeastaan kaikki potentiaaliset ryhmät (2+) ihmistä voivat kulkea paikkasi ohi jos yhtä ihmistä seurueesta ei miellytä päivän vaihtoehto.

Tuo elintarvikelaki alkaa nykyaikana olla jo sitä luokka, että saat koko ajan olla heittämässä ruokaa roskiin. Esim. buffa- tyyppisessä ratkaisussa kylmät ruuat saavat olla esillä 2h jonka jälkeen ne luokitellaan elintarvikkeeksi kelpaamattomaksi jätteeksi. Lämpimien ruokien kohdalla tuo luku taisi olla samaa luokkaa. Faktahan toki on, että aika harvassa ravintolassa näitä lakeja nykyaikana totellaan kirjaimellisesti eivätkä terveystarkastajat tunnu olevan sen enempää kiinnostuneita.

Olipahan aika sekavaa tekstiä ja on iteki tullu pohdittua yrittäjyyttä tällä alalla. Parhaalta vaihtoehdolta tuntuu mahdollisimman pieni yritys jota voi yksin pyörittää (ja olla myös ainoa työntekijä) ja jossa asiat tehdään mahdollisimman yksinkertaisesti.

banaaninviljelijä
02.09.2010, 11:59
Tuo elintarvikelaki alkaa nykyaikana olla jo sitä luokka, että saat koko ajan olla heittämässä ruokaa roskiin.

Eli saa ainakin sen lounas puolen unohtaa täysin ja pelkkä kahvila tuskin tuottaa edes paikan vuokraan, niin taidan siirtyä kohta kortistoon notkumaan. Yritä sitten Suomessa yhtään mitään...

Vanha Len
02.09.2010, 12:31
Eli saa ainakin sen lounas puolen unohtaa täysin ja pelkkä kahvila tuskin tuottaa edes paikan vuokraan, niin taidan siirtyä kohta kortistoon notkumaan. Yritä sitten Suomessa yhtään mitään...

Jos nyt ajattelisi lousnaskahvilaa niin paikka tulisi olla sellainen, jossa kävisi paikallisia duunareita, opiskelijoita ja eläkeläisiä. Ei siis mitenkään "poikkeavaa" sisustusta tyyliin käärmeitä tms. On totta, että näitä paikkoja on aivan helvetisti mutta asiakasmäärän ratkaisee ennemminkin ne syötävät tuotteet ja hinta/laatu suhde.

Kahvin kanssa muutama kahvileipä ja suolaista osastoa tyyliin pizzaleivät jne. Lounaaksi tyyliin keitto, kiusaus, muusii/kastike. Täytetyt lihapiirakat ja aamiaispöytä jo klo 07.00 voisi toimia. Tilaksi noin 15-20 hengen kokonaisuus. Lisäksi yhteystyökuvio paikallisen pitopalvelun kanssa, jonka palveluja sekä tuotteita voisit ottaa rajatusti myyntiiin. Paljon ratkaisee myös persoona tiskin takana. Kaupankkäynti kun suurimmalta osin perustuu tunteisiin.

Jos uskot itseesi niin kokeile. Ei siinä korkealta putoa.

Dick Slasher
02.09.2010, 13:04

Jos kuitenkin aiot yrittäjäksi ryhtyä, muista selvittää työkkäristä mahdollisuutesi starttirahaan. Helpottaa ainakin vähän alkuvaiheessa.

Tuamas
02.09.2010, 13:22
Jos kuitenkin aiot yrittäjäksi ryhtyä, muista selvittää työkkäristä mahdollisuutesi starttirahaan. Helpottaa ainakin vähän alkuvaiheessa.

Nimenomaan, starttiraha föliin ja osakeyhtiö pystyyn. Sen mitä tuossa voi menettää on omaa aikaa ja hiukan rahaa (2.500€ osakepääoma ja mahdolliset tuon yli menevät investoinnit).

T:mi tai Ky/Ay-pohjalta ei välttämättä kannata, koska vaikka ei joudukaan sitomaan 2.500 €:a, niin helposti makselet jäännösveroja ja muita velvotteita pitkän aikaa senkin jälkeen kun firma on mennyt nurin.

Dick Slasher
02.09.2010, 13:32
Nimenomaan, starttiraha föliin ja osakeyhtiö pystyyn. Sen mitä tuossa voi menettää on omaa aikaa ja hiukan rahaa (2.500€ osakepääoma ja mahdolliset tuon yli menevät investoinnit).

T:mi tai Ky/Ay-pohjalta ei välttämättä kannata, koska vaikka ei joudukaan sitomaan 2.500 €:a, niin helposti makselet jäännösveroja ja muita velvotteita pitkän aikaa senkin jälkeen kun firma on mennyt nurin.

Niin tai näin, jos perustaa osakeyhtiön on vastuussa vain sijoittamallaan pääomalla. Kuitenkin, jos joutuu hakemaan pääomaa investointeihin (lue lainaa) edellytetään omavelkaista takausta, eli vastaat kuitenkin "koko omaisuudellasi."

Tuamas
02.09.2010, 13:46
Niin tai näin, jos perustaa osakeyhtiön on vastuussa vain sijoittamallaan pääomalla. Kuitenkin, jos joutuu hakemaan pääomaa investointeihin (lue lainaa) edellytetään omavelkaista takausta, eli vastaat kuitenkin "koko omaisuudellasi."

Niin, mutta kokemukseni mukaan ongelmat eivät yleensä synny lainojen kanssa, vaan verojen ja veroluonteisten maksujen kanssa.
Eli tuolla Oy:llä varmistaisi sen, että on vastuussa vain tuosta oman harkinnan mukaan otetusta lainasta.

puuha-pete
02.09.2010, 14:02
Itselläni on jo usean vuoden ollut haaveena perustaa oma lounas-kahvila. Tarkoituksena ei olisi saada siitä mitään mega isoa vaan ajatuksena olisi saada siitä vain leipä itselleni. Kysyisinkin, että mitä nykylaki vaatii, että moiseen voi ryhtyä ja mikä olisi moiseen toimintaan se paras yhtiömuoto?

Mihinpäin maailmaa olet ajatellut tätä kahvilaasi laittaa pystyyn?

Olen sivusta katsellut parin ihmisen ajatuksen tasolla olevaa kahvilan pystytyttämistä ja kauhulla yrittänyt laittaa jarruja aivan epärealistisille laskelmille.

banaaninviljelijä
02.09.2010, 14:05
Mihinpäin maailmaa olet ajatellut tätä kahvilaasi laittaa pystyyn?

Olen sivusta katsellut parin ihmisen ajatuksen tasolla olevaa kahvilan pystytyttämistä ja kauhulla yrittänyt laittaa jarruja aivan epärealistisille laskelmille.

Pohjanmaan perukoille. Mitään kassamagneettia en kuvittelekkaan saavani aikaan, vaan jotain jolla saisi särvintä omaan pöytään ja mielekästä työtä, mutta alkaa vaikuttaa jo valmiiksi kuolleelta idealta. Pitänee vielä tuumailla.

Tuamas
02.09.2010, 14:12
Pohjanmaan perukoille. Mitään kassamagneettia en kuvittelekkaan saavani aikaan, vaan jotain jolla saisi särvintä omaan pöytään ja mielekästä työtä, mutta alkaa vaikuttaa jo valmiiksi kuolleelta idealta. Pitänee vielä tuumailla.

Jos on tekemisen puutetta, niin exelillä vaan laskemaan.
Lasket mahdollisimman inhorealistisesti kuinka paljon tulet arviosi myymään esim. lounaita ja muuta (huom. vähennä myyntihinnasta alv 13%) ja vähennät siitä sen kuinka paljon tulee kuluja per tehty annos, kuinka paljon ovat kiinteät kulut (sähkö, vesi, vuokra, puhelin, vakuutus, lainalyhennykset...), kuinka paljon joudut investoimaan ja kuinka paljon itsellesi on pakko jäädä tai tulisi laskelman mukaan jäämään. Pankkien lainalaskureilla voit sitten laskea lainakulut & -lyhennykset.

Tuolla jo näet päällisin puolin sen onko mahdollista saada hommaa elinkelpoiseksi vai ei.

thego
02.09.2010, 15:08

Eikö tuo 2500 ole kuitenkin sellaista rahaa jonka voi vaikka samantien käyttää esim. firmalle tarvittaviin hankintoihin? Toki sen tavallaan menettää joka tapauksessa jos huonosti käy, mutta kyllä sillä jotain saa vastineeksi.

Tuamas
02.09.2010, 15:32
Eikö tuo 2500 ole kuitenkin sellaista rahaa jonka voi vaikka samantien käyttää esim. firmalle tarvittaviin hankintoihin? Toki sen tavallaan menettää joka tapauksessa jos huonosti käy, mutta kyllä sillä jotain saa vastineeksi.

Juurikin näin, eli heti kun yhtiöstä on paperit toimitettu kaupparekisteriin, voi periaatteessa tuon rahan käyttää yhtiön kuluihin.

H.Incandenza
03.09.2010, 07:54
Jos on tekemisen puutetta, niin exelillä vaan laskemaan.
Lasket mahdollisimman inhorealistisesti kuinka paljon tulet arviosi myymään esim. lounaita ja muuta (huom. vähennä myyntihinnasta alv 13%) ja vähennät siitä sen kuinka paljon tulee kuluja per tehty annos, kuinka paljon ovat kiinteät kulut (sähkö, vesi, vuokra, puhelin, vakuutus, lainalyhennykset...)

Toki muista laskiessasi vähentää myös kuluistasi se alv. Alkuvaiheessa alv saattaa olla negatiivinen ja saat vähän verottajalta takaisinkin. Mutta aika pian pitäisi kääntyä toisin päin tai sitten ei firma menesty. Mutta tosiaan noissa laskelmissa kannattaa olla inhorealistinen. Näkee sitten tilanteen huonoimmillaan ja pystyy harkitsemaan sen mukaan.

Koira
03.09.2010, 21:07
Pikku knoppitieto yrittäjältä aloitteleville Oy omistajille. Kaikki aina painottaa että "on vastuussa vain osakepääomalla" niin moni ei tiedä että kun allekirjoittelee pankin kanssa lappuja, lippuja ja lainoja alkuvaiheessa "Perustettavan yhtiön lukuun" eli siis kun PRH:sta ei ole vielä päätöstä tullut, niin kaikki nämä lasketaan henkilökohtaisen vastuun piiriin.

moby
13.09.2010, 15:15
Kyselisin vielä firmalle hankittavista palveluista(puhelin, netti yms.). Miten hyvin noita saa aloittavalle firmalle hommattua ilman vakuuksia, ja jos ei saa niin miten nuo kulut käytännössä hoidetaan, jos käytän henk. koht. liittymiä?

Tuamas
13.09.2010, 15:51
Kyselisin vielä firmalle hankittavista palveluista(puhelin, netti yms.). Miten hyvin noita saa aloittavalle firmalle hommattua ilman vakuuksia, ja jos ei saa niin miten nuo kulut käytännössä hoidetaan, jos käytän henk. koht. liittymiä?

Hyvin saa hoidettua, jos sinulla itselläsi on luottotiedot kunnossa, niin kertaakaan ei ole tullut tapausta vastaan jossa puhelimen, netin ja muiden perussopparien teossa olisi ollut ongelmia.

Suosittelen suoraan hankkimaan/siirtämään kaikki yrityksen nimiin, helpottaa kummasti päivittäistä toimintaa.

scholl
26.10.2010, 11:55
Mihin EU-maahan kannattaisi muuten nyt perustaa yritys? Onko täällä alan asiantuntijoita? Siis jos ajatellaan kokonaispakettia ajatellen yritysverotus, pankkisysteemit, yrityksen perustaminen ja muut. Eli jos ajatellaan, että veivaisin konsulttipalkkiot kansainvälisistä projekteista jne. jonkun tollaisen firman kautta ja laittaisin sinne omistusosuuteni mahdollisissa perustettavissa uusissa yrityksissä niin minne mun kannattaisi rekisteröidä/perustaa se firma, jotta kaikki toimisi kaikista sujuvimmin ja järkevimmin? Mitään hazardihommia tai korruptiota en halua, vaan sellaisen toimintaympäristön, missä kaikki pelaa helposti ja verotus ei ole kohtuuton.

er_bai_wu
26.10.2010, 12:48
Mihin EU-maahan kannattaisi muuten nyt perustaa yritys? Onko täällä alan asiantuntijoita? Siis jos ajatellaan kokonaispakettia ajatellen yritysverotus, pankkisysteemit, yrityksen perustaminen ja muut. Eli jos ajatellaan, että veivaisin konsulttipalkkiot kansainvälisistä projekteista jne. jonkun tollaisen firman kautta ja laittaisin sinne omistusosuuteni mahdollisissa perustettavissa uusissa yrityksissä niin minne mun kannattaisi rekisteröidä/perustaa se firma, jotta kaikki toimisi kaikista sujuvimmin ja järkevimmin? Mitään hazardihommia tai korruptiota en halua, vaan sellaisen toimintaympäristön, missä kaikki pelaa helposti ja verotus ei ole kohtuuton.

Sanoisin, että ei tarvi kuin katsoa satamasta etelään. Virossa verotus on olematonta, yrityksen saa pystyyn nopeasti ja pankkilaitoskin toimii ok. Se on eri asia onko maan "imagolla" väliä ja onko yritys esimerkiksi "tulosta" liiketoimintakiellosta; oletan ettei. Toinen juttu on se tuleeko sinne työntekijöitä vai onko se "laatikossa". Luxemburg lienee myös varteenotettava.

Irlannissa taas voi todella mukavasti kiertää ja puliveivata veroja, jos se on korkein motiivi.

scholl
26.10.2010, 13:01
Sanoisin, että ei tarvi kuin katsoa satamasta etelään. Virossa verotus on olematonta, yrityksen saa pystyyn nopeasti ja pankkilaitoskin toimii ok. Se on eri asia onko maan "imagolla" väliä

Idea on se, että tarkoitus olisi muuttaa Suomesta pysyvästi pois ensi vuonna, joten en halua tänne firmaa, vaan saada sille samantien kansainvälisen imagon. Viro on kyllä vähän kyseenalainen siinä mielessä. Hollannissa on kuulemma aika alhainen yritysverotus, mutta kaveri, joka asuu siellä sanoo, että kaikki on dutchien kanssa toimiessa hankalaa.

Kokemus sanoo, että palkkasuhteessa en halua olla, koska kaikki on niin pirun hankalaa. Kaikista pirun kuluista saa odotella rahoja ties kuinka kauan ties minkä mutkan takaa, joten mielummin veloitan jonkinlaisina konsulttipalkkioina ne. Lisäksi olen parissa kansainvälisessä jutussa jo nyt mukana ja jos siellä alkaa tapahtua jotain niin sitten pitää katsoa minne sitä mahdollisesti tulevaa rahaa otan.

Idea ei ole mikään veronkierto, vaan ympäristö, jossa toimiminen on suht mielekästä ja kaikki tapahtuu yksinkertaisesti ainakin alussa, jolloin toiminta on pienimuotoista. Sinänsä se saa olla postilaatikkokin, mutta mieluiten sijainniltaan niin, että autolla pääsee Saksasta. Pidemmällä aikavälillä ainakin joku sihteeri pitäisi sinne saada - mahdollisesti muitakin työntekijöitä, mutta siihen voi mennä vuosia, kun ei tiedä kuinka paljon kaikkea muuta hommaa on Suomessa tai ulkomailla. Pyrin nyt siis saamaan alulle sellaisen pidemmän aikavälin ratkaisun, joka voisi olla olemassa vielä silloinkin, kun olen joku 75v vanhaukko ja tienaan rahani luennoimalla ja kirjoittamalla kirjoja.

edit. sijainti pitäisi olla sillä tavalla uskottava, ettei sitä tarvitsisi asiakkaille selitellä

edit 2. Katalonia voisi olla yksi mahdollinen majapaikka eläkeläisenä, joten jos joku tietää yrityksen perustamisesta sinne niin se voisi olla alkulähtökohta. Eli onko siinä mitään järkeä vai ei

scholl
26.10.2010, 17:34
Voi olla, että jos se on helpointa niin perustan ko. firman ensiksi Suomeen ja siirrän myöhemmin ulkomaille. Ei millään riitä aika etsiä kaikkea mahdollista tietoa, kun tuntuu, ettei ole mitään kunnollisia nettisivuja, josta kaiken löytäisi valmiina.

Vanha Len
26.10.2010, 18:35
Ei millään riitä aika etsiä kaikkea mahdollista tietoa, kun tuntuu, ettei ole mitään kunnollisia nettisivuja, josta kaiken löytäisi valmiina.

Heitin Googleen hakusanaksi yrityksen perustaminen ulkomaille ja sieltä tuli ihan mukavasti linkkejä. Alan ammattilaisten apuakin tuossa asiassa saa eli vaikka Jatkoaika onkin tunnetusti kaikkitietävä keskustelufooorumi niin kannattaisikohan noin tärkeä asia antaa ammattilaisen konsultoitavaksi?

Turder
26.10.2010, 21:17
Juttelin taanoin yhden tuttavani kanssa, jolla on samanlainen projekti päällä ja hän myös sanoi, että Viro olisi yksi parhaimpia kohteita suomalaisnäkökulmasta. Laivalla pääsee hetkessä perille jne. Mietti ihan tosissaan, että siirtäisi itsensä sinne kirjoille firman lisäksi kun maassa on ilmeisesti kiinteä veroprosentti.

scholl
27.10.2010, 11:42
Alan ammattilaisten apuakin tuossa asiassa saa eli vaikka Jatkoaika onkin tunnetusti kaikkitietävä keskustelufooorumi niin kannattaisikohan noin tärkeä asia antaa ammattilaisen konsultoitavaksi?

En tiedä. Usein ns. ammattilaiset ovat sellaisia epäinnostuneita byrokraatteja, jotka osaavat ainoastaan laskutuksen, mutta muuten jälki on ihan erilaista kuin piti. Tällaisissa asioissa on yleensä hyvä mennä impulsiivisesti. Jos löytyy suht ok vaihtoehto niin lyö siihen kiinni ja katsoo kuinka käy. Homma on jo silloin käynnissä samoilla investoinneilla kuin mitä olisi mennyt siihen, että joku ns. asiantuntija olisi sanonut jotain ja oltaisiin edelleen lähtöpisteessä.

Juttelin taanoin yhden tuttavani kanssa, jolla on samanlainen projekti päällä ja hän myös sanoi, että Viro olisi yksi parhaimpia kohteita suomalaisnäkökulmasta.

Ei voi olla samanlainen projekti, kun minulla ei ole mitään suomalaisnäkökulmaa, enkä täällä periferiassa aio enää jatkossa olla. Silloin on aika vähän apua, että pääsee jollain lautalla kulkemaan Helsingistä, jos ensin pitäisi lentää Helsinkiin, mitä en välttämättä tahdo tehdä. Täytyy toivoa, että saan Suomen jossain vaiheessa taputeltua ja luovutettua passit ja muut pois, mitkä liittää minut tähän paskamaahan.

Turder
27.10.2010, 13:24
Niin tarkoitin samanlaisella projektilla sitä, että yrityksen perustaminen on ajankohtainen ja kovasti mietitään perustetaanko se Suomeen vai muualle. Toimiala ja muu varmasti ihan erilainen.

scholl
27.10.2010, 13:35
Niin tarkoitin samanlaisella projektilla sitä, että yrityksen perustaminen on ajankohtainen ja kovasti mietitään perustetaanko se Suomeen vai muualle. Toimiala ja muu varmasti ihan erilainen.

Niin se on hyvä, että käydään keskustelua tuosta missä toimitaan. Mulla on muuten yksi kaveri, joka tekee taxfreekauppaa internetissä. Hän miettii tuota Viroa ja Luxemburgia sen homman tulevaksi kotipaikaksi. Sinänsähän EU:ssa ei ole enää käytännössä ainakaan muuta kuin paperilla kansallisvaltioita, joten jokainen asuu ja tekee bisnestä siellä missä viihtyy.

Pisin Kääpiö 186cm
27.10.2010, 14:15
Idea on se, että tarkoitus olisi muuttaa Suomesta pysyvästi pois ensi vuonna, joten en halua tänne firmaa, vaan saada sille samantien kansainvälisen imagon. Viro on kyllä vähän kyseenalainen siinä mielessä. Hollannissa on kuulemma aika alhainen yritysverotus, mutta kaveri, joka asuu siellä sanoo, että kaikki on dutchien kanssa toimiessa hankalaa.Sulla on jo mindset sellainen, että se rajaa vaihtoehdot aika vähiin, varsinkin jos Saksa pitää olla automatkan päässä ja maalla on oltava tietynlainen imago. Jos haluaisi oikeasti tehdä vääntämällä gotomarket-analyysia, niin pitäisi arvottaa nuo henkilökohtaiset arvostukset myös mukaan jollakin painotuksilla.

Jos vanha itäblokki ei ole täysin poissa laskuista, niin Slovakia kannattaa tsekata. Bratislava on melkein Wienin naapurissa, ja tätä kautta todella lähellä kaikkea. Hintataso on edullinen, alhaisempi kuin esimerkiksi Sloveniassa. Härökerroin on itäblokin mittakaavassa pieni. Paikallinen yritysystävällisyys on itselleni vähän kysymysmerkki, kielitaidossa ainakin jäädään läntisen Euroopan maista jälkeen.

Irlanti on jo pitkään ollut erinomaisen yritysystävällinen maa, josta syystä sinne on pesiytynyt ties mitä haarakonttoreita ja palvelukeskuksia jo ajat sitten. Tosin en ole tarkalla silmällä seurannut Irlantia viime vuosina, mitä nyt uutisista voinut todeta saman kuin muutkin, että taantuma kohtelee Dublinia pahasti. Verotus on ainakin lähimenneisyydessä ollut kohtuullista.

Latvia ottaa erittäin avosylin juuri nyt kaikenlaista ulkomaista businesta vastaan. Riikasta järjestyy kohtuuehdoin toimisto- ja tuotantotilaa, ja perusosaavaa kaupallisen alan työvoimaa saa kohtalaisesti ja järkevään hintaan. Byrokratiaa, ryssäläisyyttä ja kaikenlaista vilunkia Latviassa on tosin monta kertaa enemmän kuin Virossa. Jos bisnes ei kärsi liikaa noista asioista, ja jos Latviassa sijaitsemisesta on jotain konkreettista muuta etua, niin Latviaakin voi varauksin miettiä. Riikan lentoyhteydet muualle maailmaan eivät ole ollenkaan huonot.

Hollannista olen kuullut monesta suunnasta noita samoja juttuja, että asioiden hoitaminen ei toimi. Pankissa asiointi on yhtä helvettiä, kun palveluinnovaatiot tuntuvat laahaavan Suomeen nähden vuosikymmeniä perässä. Virastoasioimisessa on samoja piirteitä. Hollannissa kannattanee hankkia bisnestä tukevia palveluja sillä periaatteella, että joku jolla on aikaa ja osaamista saa murehtia määrätyt rutiinit ja asioinnit. Tietysti samaa kuviota pitää miettiä jollain tavalla joka paikassa.

Vanha Len
27.10.2010, 17:40
En tiedä. Usein ns. ammattilaiset ovat sellaisia epäinnostuneita byrokraatteja, jotka osaavat ainoastaan laskutuksen, mutta muuten jälki on ihan erilaista kuin piti. Tällaisissa asioissa on yleensä hyvä mennä impulsiivisesti.

Mutta kuitenkin kysyt neuvoa internetin keskustelupalstalla asiasta, josta sulla ei ole mitään käryä...right. Ei muuta kuin impulsiivisesti eteenpäin:D

FourForty
27.10.2010, 20:11
Kyllä, kaksi vuotta sivutoimista yrittäjyyttä tuli tässä kuussa täyteen. Toiminimen perustin aikoinaan voidakseni siirtää keikkaluontoiset sivutienestini (taittoprojektit, dj-keikat) pois sivutuloverotuksesta ja toistaiseksi on kaikki mennyt hyvin, kun töitä on ollut ihan mukavasti, asiakkaat ovat maksaneet ennemmin tai myöhemmin ja verottajallekin meni ensimmäinen tilinpäätös läpi. Päätyöt hoidan vielä toistaiseksi verokortilla, mutta katsotaan jos yrittäminen muuttuisi täysipäiväiseksi jossain vaiheessa. Sitten pitää varmaan miettiä yhtiömuotoakin uudelleen, mutta toistaiseksi toiminimi riittää hyvin.

juza
29.10.2010, 10:37
Teen päätyötä Suomalaiselle firmalle ja sivutyötä Ruotsalaiselle firmalle. Ruotsalainen firma kysyi että olisiko mahdollista että perustaisin yrityksen, joka sitten laskuttaisi palkat ja kulut yrityksen nimiin. Jostain syystä heille helpompaa?

Lähinnä nyt kysyisin että miten tässä kannattaa toimia. Pystynkö jotenkin hankkimaan y-tunnuksen perustamatta toiminimeä? Nopeasti luin jostain että pystyisin toimimaan elinkeinonharjoittajana myös ilman toiminimeä. Toki eipä tuo toiminimen perustaminenkaan nyt mikään ongelma ole.

Toinen liittyy työsopimukseen. Nyt olen kyseisessä firmassa vakituisessa työsuhteessa. Minkälainen yhteistyösopimus minun kannattaisi tehdä yrityksen kanssa, ettei tilanteeni heikentyisi? Tarkoitan lähinnä sitä että irtisanomisajat yms. pysyisivät samoina.

Kolmas liittyy alv:n. Pitäähän minun luonnollisesti maksaa myös laskuttamastani palkasta alv.? Eihän minun kannata pyytää nykyistä palkkaani alvillisena ja vielä maksaa ennakkoveroa palkastani, mutta maksaakohan firma mukisematta nykyisen palkkani+alv:n?

Tottakai näihin kysymyksiin saan vastauksen myös ELY-keskuksesta, mutta josko täältä saisi vähän jotain preppausta asiaan.
(asialla on omalta kohdalta vähän kiire kun kulukorvauksia on palkanmaksajallani sisällä usemman tonnin edestä..)

Tuamas
29.10.2010, 11:19
Jostain syystä heille helpompaa?

Lähinnä nyt kysyisin että miten tässä kannattaa toimia. Pystynkö jotenkin hankkimaan y-tunnuksen perustamatta toiminimeä? Nopeasti luin jostain että pystyisin toimimaan elinkeinonharjoittajana myös ilman toiminimeä. Toki eipä tuo toiminimen perustaminenkaan nyt mikään ongelma ole.

Toinen liittyy työsopimukseen. Nyt olen kyseisessä firmassa vakituisessa työsuhteessa. Minkälainen yhteistyösopimus minun kannattaisi tehdä yrityksen kanssa, ettei tilanteeni heikentyisi? Tarkoitan lähinnä sitä että irtisanomisajat yms. pysyisivät samoina.

Kolmas liittyy alv:n. Pitäähän minun luonnollisesti maksaa myös laskuttamastani palkasta alv.? Eihän minun kannata pyytää nykyistä palkkaani alvillisena ja vielä maksaa ennakkoveroa palkastani, mutta maksaakohan firma mukisematta nykyisen palkkani+alv:n?

Tottakai näihin kysymyksiin saan vastauksen myös ELY-keskuksesta, mutta josko täältä saisi vähän jotain preppausta asiaan.
(asialla on omalta kohdalta vähän kiire kun kulukorvauksia on palkanmaksajallani sisällä usemman tonnin edestä..)

Se on heille helpompaa, koska he joutuvat nyt huolehtimaan palkanlaskentaan liittyvistä seikoista. Jos siirryt työntekijästä alihankkijaksi, heidän ei tarvitse huolehtia kuin siitä että maksavat laskusi.

Y-tunnusta et käytännössä saa ilman toiminimeä. Toiminimen perustaminen on niin helppoa & halpaa, että ei kannata käyttää yhtään energiaa vaihtoehtoisen ratkaisun miettimiseen (toki voi miettiä olisiko sittenkin kannattavampaa pistää pystyyn Ky tai Oy)

Teet yhteistyösopimuksen, jossa sinulla on riittävän korkea tuntilaskutushinta (huomioi että maksat itse verot, eläkemaksut jne.) ronskisti ottaen tuntiveloitushinnan olisi hyvä olla ~3X tuntipalkka.
Irtisanomisajan osalta laaditte sellaisen sopimuksen, jossa ensinnäkin sovitaan kuukausittain/vuosittain ostettava minimituntimäärä ja toiseksi sovitaan riittävän pitkä irtisanomisaika sopimukselle. Nuo molemmat, koska jos ei sovita minimituntimäärää, on irtisanomisaika käytännössä nolla, koska silloin tilaaja ei vain tilaa sinulta palveluitasi irtisanomisajan aikana.
Tässä olisi hyvä käyttää lakimiestä apuna (toki siten, että kyseessä olisi mieluiten tuttu lakimies tai homma hoituisi esim. liiton maksamana, eli ei missään nimessä vain soittoa lähimpään a-a-lafkaan, muuten tulee kallis sopimus).

Jos siirryt laskuttamaan yhtiötä, eli siirryt palkansaajasta alihankkijaksi, et varsinaisesti laskuta palkkaa, vaan yhdessä sovittua tuntiveloitusta. Sinun on pakko laskuttaa alv, jonka työn tilaaja saa vähentää omassa verotuksessaan (tämä toki sillä varauksella että jollei tienestit nouse tilikaudessa yli 8.500,00 euron, ei ole pakko hakeutua alv-velvolliseksi) ja jonka Sinä tilität Suomessa verottajalle.

Eli jos Sinun tuntipalkkasi on nyt 15€/h, niin Sinun tulee laskuttaa tilaajaa mielellään esim. 45€/h+alv ja siihen päälle sitten kulukorvaukset + alv. Eli esim. km korvaus 0,45€/km+alv.

Toki jos toiminta tulee olemaan hiukkaakaan laajamuotoisempaa (liikevaihto esim. 50k tai yli) kannattanee noilla pohjatiedoilla hankkia kirjanpitäjä hoitamaan laskutus, verot, kirjanpito ym. asiat, jottet sitten ole nesteessä viranomaismaksujen kanssa kun on jotain unohtunut.

juza
29.10.2010, 11:29
...

Kiitos paljon nopeista vastauksistasi.

Vaikka yrittäjäkurssi onkin käyty, niin silloin ajatukset oli niin täysin siintävässä OY:ssä että Tmi. nyanssit yksityisottoineen ja verotuksineen menivät valitettavan pahasti ohi.

Ei muuta kuin Y3-lomaketta siis täyttämään ja alihankkijasopimuksia sorvaamaan.

H.Incandenza
29.10.2010, 11:59
Jos siirryt laskuttamaan yhtiötä, eli siirryt palkansaajasta alihankkijaksi, et varsinaisesti laskuta palkkaa, vaan yhdessä sovittua tuntiveloitusta. Sinun on pakko laskuttaa alv, jonka työn tilaaja saa vähentää omassa verotuksessaan (tämä toki sillä varauksella että jollei tienestit nouse tilikaudessa yli 8.500,00 euron, ei ole pakko hakeutua alv-velvolliseksi) ja jonka Sinä tilität Suomessa verottajalle.

Toki jos toiminta tulee olemaan hiukkaakaan laajamuotoisempaa (liikevaihto esim. 50k tai yli) kannattanee noilla pohjatiedoilla hankkia kirjanpitäjä hoitamaan laskutus, verot, kirjanpito ym. asiat, jottet sitten ole nesteessä viranomaismaksujen kanssa kun on jotain unohtunut.

Pari huomiota: Mikäli yhtään on aavistusta, että liikevaihto nousee yli 8500 niin kannattaa hakeutua alv-rekisteriin heti. Mikäli käy niin, ettei ole rekisterissä, mutta tilikauden aikana 8500 ylittyy, syntyy alv-ilmoittautumisvelvollisuus ja rekisteriin merkitään tällöin tilikauden alusta lukien. Tällöin tulee tilittää arvonlisäverot jo laskutetuista suorituksista takautuvasti. Tämä voi tulla kalliiksi jos kassassa ei ole liikoja ylimääräistä.

Toiseksi, kannattaa kysäistä verottajalta miten suhtautuvat tuohon palkkaa/vai yrityksen tuloa jakoon. Jos tekee työtä yritykselle palkkatyöläisenä ja sitten perustaa firman, mutta jatkaa käytännössä samaa työtä minkään käytännössä muuttumatta itse työssä, voidaan saatu tulo silti verotuksessa katsoa palkkatuloksi ja yritys siis sivuuttaa. Asiassa katsotaan siis tosiasiallisia olosuhteita eikä pelkästää sitä, että laskutetaanko firman nimissä vai ollaanko palkkatyöläisenä. Etenkin jos on olemassa vain yksi asiakas ja sekin on entinen työnantaja. En tosin tiedä, miten toiminimiin suhtaudutaan, mutta yhden miehen osakeyhtiöiden ollessa kyseessä, voidaan tulo katsoa herkästikin palkaksi eikä Oy:n tuloksi.

H.Incandenza
29.10.2010, 12:12
Teen päätyötä Suomalaiselle firmalle ja sivutyötä Ruotsalaiselle firmalle. Ruotsalainen firma kysyi että olisiko mahdollista että perustaisin yrityksen, joka sitten laskuttaisi palkat ja kulut yrityksen nimiin. Jostain syystä heille helpompaa?

Arvonlisäverosta vielä: Koska laskutat Ruotsalaista firmaa niin voi olla, ettei sinun tarvitse tilittää arvonlisäveroa Suomeen. Mikäli laskutat Ruotsissa sijaitsevaa yritystä, jolla ei ole kiinteää toimipaikkaa täällä Suomessa ja kyse on sellaisesta työstä, joka ei esim. kohdistu irtaimeen esineeseen täällä suomessa, arvonlisävero tulee tilittää Ruotsiin (ALV 64 §).Tässä käytetään pääsääntöisesti käännettyä veroa, jolloin ruotsalainen ostaja tilittää veron puolestasi ruotsiin. Sinä siis laskutat nolla verolla. Sinun kuitenkin tulee olla Suomessa arvonlisäverovelvollisten rekisterissä ja ilmoittaa nämä palvelun myynnit. Saat tehdä suomesta hankkimistasi palveluista ja tavaroista alv-vähennyksen. Mutta tästäkin kannattaa kysellä suoraan verottajalta. Siellä neuvovat.

Jerry100
15.12.2010, 20:44
Tapahtuipa outo ja jotenkin surullinen juttu pari päivää sitten. Olin puolitutun yrittäjän kanssa tekemässä jälleenmyynti sopimusta oman yritykseni kanssa.

Olin kuullut että tämä kyseinen yritys ja sen omistaja ei tajua lainkaan miten omaa bisnestä tulisi pyörittää. Raukka on ottanut hirvittävät lainat ja tekee melkein kaikki asiat väärin ja maksaa kovaa palkkaa tuottamattomille työntekijöilleen lainarahalla.

Meillä on yhteinen tuttu joka on koittanut neuvoa ja konsultoida tätä kyseistä yritystä pääsemään vauhtiin ja saamaan lisää liikevaihtoa mutta tämä yrittäjä ei halunnut uskoa eikä kuunnella mitään järkipuhetta.

Ei siinä mitään mutta kun ensikerran tapasin tämän yrittäjän oli hän ihmisenä mitä kultaisin ja mahtavin eikä hänelle haluaisi missään nimessä sitä tilannetta että hän joutuisi tekemään konkurssin ja pakko myymään talonsa.

Mitäs tuumaatte kannattaisiko jotenkin puoliväkisin koittaa saada hänet kuuntelemaan ja näin ollen saisi estettyä täysin varman konkurssin vai mitä helvettiä tässä pitäisi tehdä? Tuli jotenkin niin avuton olo että pakkohan tuota on jotenkin auttaa, varsinkaan kun emme ole toistemme kilpailijoita.

Vanha Len
15.12.2010, 21:13
Mitäs tuumaatte kannattaisiko jotenkin puoliväkisin koittaa saada hänet kuuntelemaan ja näin ollen saisi estettyä täysin varman konkurssin vai mitä helvettiä tässä pitäisi tehdä? Tuli jotenkin niin avuton olo että pakkohan tuota on jotenkin auttaa, varsinkaan kun emme ole toistemme kilpailijoita.

No ilman muuta kanattaa antaa tukea ja neuvoa tuota ihmistä. Näin joo varmasti olet jo päättänytkin mutta halusit kirjoittaa asiasta täällä ja saada tukea. Jos pystyt estämään tai edes lievittämään konkurssista johtuvia haittoja niin anna palaa. Toki voi myös vinkata jollekin lakimiehelle tästä asiasta. Auttajia kyllä löytyy.

Jerry100
16.12.2010, 11:09
No ilman muuta kanattaa antaa tukea ja neuvoa tuota ihmistä. Näin joo varmasti olet jo päättänytkin mutta halusit kirjoittaa asiasta täällä ja saada tukea. Jos pystyt estämään tai edes lievittämään konkurssista johtuvia haittoja niin anna palaa. Toki voi myös vinkata jollekin lakimiehelle tästä asiasta. Auttajia kyllä löytyy.

Joo kyllä pitää koittaa vaan painottaa mitä asioita voisi muuttaa mutta se on sitten eri asia kuunteleeko se tosissaan mitä asiaa ja neuvoja mulla olisi antaa.

Väsyneet Kädet
16.12.2010, 16:06
Itelläki on toi yrittäminen alkanu nyt vahvasti kolkuttaan. Parikin mahdollisuutta saattais aueta. Toinen olis hommien tekeminen omalla toiminimellä, todnäk tosin vain yhdelle päämiehelle. Toinen vaihtoehto saattais olla ostaa osuus oy:stä. Kuinkas käytännössä muuten tollanen osakkuuden ostaminen onnistuu, saako esim Finnveralta rahoitusta sitä varten?

Ja tosta toiminimestä: pitääkö edelleen kutinsa se kaava, että pitää laskuttaa haluttu taskuun jäävä rahamäärä x3, että saa kaikki maksut kuitattua ja "lomarahat" tienattua?

Tuamas
16.12.2010, 16:24
Kuinkas käytännössä muuten tollanen osakkuuden ostaminen onnistuu, saako esim Finnveralta rahoitusta sitä varten?

Ja tosta toiminimestä: pitääkö edelleen kutinsa se kaava, että pitää laskuttaa haluttu taskuun jäävä rahamäärä x3, että saa kaikki maksut kuitattua ja "lomarahat" tienattua?

Finnveralta voi saada esim. Yrittäjälainaa tuollaiseen, mutta edellyttävät yleensä että itsellä on edes jotakin sijoittaa siihen. Myös pankin kautta homma voi luanata, mutta suosittelen ensimmäisenä käyntiä Finnverassa ja vaikka vielä jossakin paikallisessa yrittäjäneuvonnassa, jotta voit saada asiantuntija-apua mm. osakkeiden hinnanmääritykseen.

Yleensäkin puhtaan työn laskuttamisessa tuo tuntihinta = 3 X tuntipalkka on ihan hyvä kaava jolla saa pidettyä yleensä kulut ja tulot hansikkaassa.

Väsyneet Kädet
16.12.2010, 17:39
Kiitos, Tuamas, vastauksista. Joo, se voipi hyvinkin olla, että Finnvera/Ensimetri kutsuu vuoden alusta..

Sökö
16.12.2010, 20:21
Yrittäjänä nyt kaksi ja puoli vuotta... vähän ylikin. Sitä ennen olin samaisessa firmassa kaksi vuotta töissä ja edellisen omistajan saatua liian houkuttelevan tarjouksen siirtyä palkkatöihin tienaamaan eläkerahoja niin mikäs siinä. Valmis asiakaskunta ja tuttua siis vieläpä, työ sitä mitä haluan tehdä, yrityksen kauppahinta lähinnä nimellinen (Ky:n hintaa "hiukan" hankala määritellä, mutta oli siitä joku arvio tehty ja nyt mentiin reilusti alle).

Umpihulluhan mä olin, kun valmiiksi kroonisia sairauksia sairastavana lähdin tähän, mutta arvelutti se, miten käy siinä kohtaa, kun joku muu ostaa firman. Ja oikeestaan nyt on ollut ihan hyvä, kun laskutus riittää kohtuulliseen palkaan, vaikka viikkotunteja ei varsinaisesti tulekaan lähellekään 40. Toki koko ajan on hälytysvalmius, että lomailu ei oikein onnistu helposti, mutta toisaalta aika hyvin sitä on osannut ottaa rennosti ne hetket, kun ei ole mitään keikkaa tai paperitöitä.

Tässä jo hetken aikaa on ollut takaraivossa pari ajatusta tulevasta; joko lähteä koittamaan selkeää kasvua (jolloin täytyisi hommata jo työntekijöitä) tai sitten vaan pitää itsensä leivän syrjässä vähällä stressillä. Ekaa vaihtoehtoa puoltaisi se, että tulevaisuudennäkymissä on kuitenkin vähintään parin kuukauden saikku tulossa jossain kohtaa. Ei siinä muuten, mutta asiakkaat ei kahta kuukautta varmaan odottele kiukuttelevien koneidensa kanssa vaan siirtyvät muualle. Eli saikulta saisi yksin ollessa palata täysin tyhjän päällä olevaan firmaan.

Kuten jo sanottua, puolensa kummassakin, työntekijänä olemisessa ja yrittäjyydessä. Paljon on yrittäjän asema Suomessa parantunut jo, mutta kyllä silti on paljon epäkohtiakin (itselle tuli vastaan isyysloma; saa pitää korkeitaan neljässä pätkässä sen 18 päivää. Jos olisi saanut pitää päivän-pari siellä, toisen täällä, ei ongelmaa. Onneksi Heinäkuu on yrityksissä hiljaisempaa sai edes vähän lomailla...).

Jone29
16.12.2010, 21:43
Pari huomiota: Mikäli yhtään on aavistusta, että liikevaihto nousee yli 8500 niin kannattaa hakeutua alv-rekisteriin heti. Mikäli käy niin, ettei ole rekisterissä, mutta tilikauden aikana 8500 ylittyy, syntyy alv-ilmoittautumisvelvollisuus ja rekisteriin merkitään tällöin tilikauden alusta lukien. Tällöin tulee tilittää arvonlisäverot jo laskutetuista suorituksista takautuvasti. Tämä voi tulla kalliiksi jos kassassa ei ole liikoja ylimääräistä.

Eikös vain b-to-b-kauppaa tekevien yritysten kannata olla aina alv-velvollinen, koska asiakkaallehan se on ihan sama lyödäänkö hinnan päälle alv vai ei, koska tämä saa kuitenkin sen vähennettyä tilittäessään puolestaan alvia?

Kertokaahan viisaammat muuten mikä on idea tuossa alv-huojennuksessa? Kyseessähän on käsittääkseni se, että jos liikevaihto jää alle tuon 8500 €:n ja on alv-rekisterissä, niin alvit palautetaan yritykselle. Eikös pikkufirmojen kannattaisi aina ilmottautua alv-velvolliseksi ja sitten ottaa alvit takaisin omaan pussiin. Ja kuten yllätodettua omaan hinnoitteluun tällä ei ole vaikutusta jos asiakkaina on yritykset.

Omassa yrityksessäni on juuri tuo tilanne. Eka tilikausi on päättynyt ja liikevaihtoa ei montaa tonnia tullut, kohta rapsahtaa mukavasti alvit takaisin tilille?

Väsyneet Kädet
19.12.2010, 12:22
Saattais avautua mahdollisuus hypätä mukaan yhteen oy:hyn, mutta Finnveran rahoitus vaatii 20% omasta takaa. En tosin tiedä mitä se osuus tulisi kustantamaan, mutta eipä tota hilloa tallessa ole minkään vertaa, joten rahoitus tulisi ongelmaksi. Onko tällaiseen tilanteeseen jotain järkevää vaihtoehtoa? Pankista lainaa omaa osuutta varten, että saa Finnverasta lainaa?

mikse
19.12.2010, 12:58
Kertokaahan viisaammat muuten mikä on idea tuossa alv-huojennuksessa? Kyseessähän on käsittääkseni se, että jos liikevaihto jää alle tuon 8500 €:n ja on alv-rekisterissä, niin alvit palautetaan yritykselle. Eikös pikkufirmojen kannattaisi aina ilmottautua alv-velvolliseksi ja sitten ottaa alvit takaisin omaan pussiin. Ja kuten yllätodettua omaan hinnoitteluun tällä ei ole vaikutusta jos asiakkaina on yritykset.

Omassa yrityksessäni on juuri tuo tilanne. Eka tilikausi on päättynyt ja liikevaihtoa ei montaa tonnia tullut, kohta rapsahtaa mukavasti alvit takaisin tilille?

Mä sain juuri tällä menettelyllä alvit takaisin. Ja tulivat vielä ilmoituksen jättämisestä vajaassa viikossa.

Se on itse asiassa vielä niin, että alaraja on tuo 8500€ ja yläraja 22500€. 8500€:n liikevaihto päräyttää kaikki alvit takaisin ja välillä 8500-22500€ sitten vähenevässä määrin.

Edit: joku laskuri asian tarkistamiseksi
http://yrittajan.net/arvonlisaveronalarajahuojennuslaskuri.html

Mr.Bletch
19.12.2010, 23:27
Ikää mittarissa 33-vuotta ja siitä toiminut yrittäjänä 10. Muutaman vuoden olin palkkatöissä Nokialla ja Handelsbankenissa kunnes tajusin, että meikäläinen tekee ennemmin töitä itselle.

Ensin 4-vuotta tmi pohjalla ja nyt 6 vuotta vedetty Oy:nä. Hommaa helpottanut yhtiökumppani.

Mikäli talousasiat ovat jota kuinkin hanskassa eli ei tullut elettyä yli varojen ja kohtuullinen liikeidea on keksitty niin ei muuta kuin vaan perustamaan firmaa siis mikäli kiinnostusta on.

Paperisotaa ollaan mielestäni liioiteltu eli ei se nyt mitenkään ylivoimaista alkuvaiheessakaan ole.

Monella paikkakunnalla (ts ainakin kaupungeissa) on yleensä oma yrityspalvelupiste josta alkava yrittäjä saa neuvoa ja opastusta.

esim. alla oleva linkki vie porilaisen yrityspalvelupisteen sivuille

http://www.ypenter.fi/

masaman
21.12.2010, 14:04
vinkkiä: valitettavasti jotkut yrittäjät ovat muuten ihan mukavia, mutta neuvomaan ei kannata alkaa. Opin sen itse sitä kautta, kun pomo pudotti yhden ideani tyystin heti alkumetreillä, että "ei, ei, ei, ei tuu toimimaan."

Minä siihen ihmettelemään vanhemmilta, että miten se nyt noin voi sanoa. Vanhemmat työkaverit sanoivat heti, että pitää saada se pomo uskomaan, että koko idea olikin alunperin hänen, eikä minun. Silloin toimii.

Kappas kappas, johan toimi seuraavalla kerralla:)

Ts. pitää osata todella luovimalla kertoa kohdat joissa asioita pitäisi tehdä toisin, jotta tällä tutullasi ei tulisi sellaista oloa, että ohjeet käyvät ylpeyden päälle. Yrittäjänä toimimisessa on kuitenkin se hyvä puoli, ettei tartte yleensä kuunnella toisten neuvoja, mutta sitten voi käydä kuten tässä ja hyvätkin neuvot menevät ohi korvien.

Muistakaa hakea sitä starttirahaa arvon yrittäjäksi aikovat! :) Sitten on myöhäistä kun toiminta jo on alkanut... (unohtuu yllättävän monelta)

scholl
21.12.2010, 18:26
Kuusiyrittäjä oli uutisissa. Sillä on joku metsä Orimattilassa, josta saa käydä ostamassa kuusia, mutta toimittaa myös himaan ja veloittaa siitä 5-10€ palkkiota. Siis haloo. Se pitäisi olla joku 30€ vähintään se kuljetusmaksu. Eihän tuossa ole mitään järkeä ja sitten joku haastateltava vielä sanoo, että kyllä tuollaisen vitosen kerran vuodessa voi maksaa. Tsiisus. Suomalaiset eivät meinaa millään suostua maksamaan mitään palveluista. Kaikki pitäisi olla ilmaista. Ihmetouhua.

Kyllä mä ainakin maksaisin useamman kympinkin palvelumaksua siitä, että joku tulisi kuusen kanssa ja asentaisi sen olohuoneen nurkkaan niinkuin tuo yrittäjä tekee. Kuusen hakeminen ei ole mitään helppoa hommaa nimittäin ja sen vuoksi olen ollut useita jouluja ilman omaa kuusta.

Jone29
22.12.2010, 00:21
Kuusiyrittäjä oli uutisissa. Sillä on joku metsä Orimattilassa, josta saa käydä ostamassa kuusia, mutta toimittaa myös himaan ja veloittaa siitä 5-10€ palkkiota. Siis haloo. Se pitäisi olla joku 30€ vähintään se kuljetusmaksu. Eihän tuossa ole mitään järkeä ja sitten joku haastateltava vielä sanoo, että kyllä tuollaisen vitosen kerran vuodessa voi maksaa. Tsiisus. Suomalaiset eivät meinaa millään suostua maksamaan mitään palveluista. Kaikki pitäisi olla ilmaista. Ihmetouhua.

Kyllä mä ainakin maksaisin useamman kympinkin palvelumaksua siitä, että joku tulisi kuusen kanssa ja asentaisi sen olohuoneen nurkkaan niinkuin tuo yrittäjä tekee. Kuusen hakeminen ei ole mitään helppoa hommaa nimittäin ja sen vuoksi olen ollut useita jouluja ilman omaa kuusta.

Siis jääkö tuolle yrittäjälle muka vielä jotain käteen tuosta 5-10 €:n palkkiosta? Tuosta kun vähentää bensakulut ja laskee tuntipalkan käytetylle ajalle niin huh huh...

Seymon
22.12.2010, 08:52
Siis jääkö tuolle yrittäjälle muka vielä jotain käteen tuosta 5-10 €:n palkkiosta? Tuosta kun vähentää bensakulut ja laskee tuntipalkan käytetylle ajalle niin huh huh...

Ei tosta mitään jää. Ehkä sillä yrittäjällä ei ole rahantarvetta. Kuusi kotiin tuotuna ja "asennettuna" pitäisi olla mielestäni huntin luokkaa, jotta se olisi kannattavaa.

Sama juttu se on joulupukkibisneksen kanssa. Taas näkyin mainos, jossa pukki tulee parilla kympillä. Ihan uskomatonta. Pukkikeikasta saa helposti 50 euroa tai yli. Toiset ei ilmeisesti arvosta omaa aikaansa tippaakaan, jos lähtee jollain 20 eurolla pukiksi. Toinen juttu tietysti on jos menee jollekin tyyliin kaverin perheelle pukiksi, jolloin ei mielestäni maksua oteta.

verco
22.12.2010, 10:08

Pienellä paikkakunnalla asuneena (Orimattilahan ei ole edes kovin pieni) tiedän sanoa, että tuollaisesta palvelusta laskuttaminen saattaa olla yrittäjälle itsemurha. Kateus ja saituus ohjailevat ihmisten ostokäyttäytymistä siinä määrin, että mitään kuljetuspalkkioita ei siellä aleta naapurille makselemaan. Jos yrittäjä kehtaa laittaa 30€ kuljetus-/palvelumaksun tuohon päälle, lähtee asiakkaat taatusti itse hakemaan kuusta vaikka kaupungista ja kuskaa sen vaikka käsi auton ikkunasta ulkona roikottaen kotiin. Pääasia, että tuo paikallinen ...tanan kiskuri ei rikastu!

Huvittavaa, kun tavaraa voidaan ajella kymmeniä kilometrejä hakemaan muutaman euron "säästön" takia. Bensahan ei maksa koskaan mitään ja omaa aikaakaan ei osata hinnoitella.

scholl
22.12.2010, 22:55
Pääasia, että tuo paikallinen ...tanan kiskuri ei rikastu!

Niin kai se sitten on. Ne kuuset ovat kuitenkin varmaan pilkkahintaisia verrattuna johonkin E-Helsinkiin, jossa ihan joku perusankeakuusi on lähemmäs satasen. Sillä pitäisi olla kunnon palvelumaksu ja hakisi pidemmältä ne asiakkaat. Yhtenä iltana kaikki kuuset perille yhdelle alueelle niin se kannattaisi viedä kauemmaksi. Vähän niinkuin jäätelöauto alueiden suhteen, mutta kuitenkin niin, että kuuset on tilattu etukäteen.

pernaveikko
02.02.2011, 21:28
Millaisista summista puhutaan, kun yhden henkilön yritys ulkoistaa kirjanpidon tilitoimistolle? Varmasti riippuu monesta asiasta, mutta jotain suuruusluokkaa.

jiimo
02.02.2011, 22:41
Millaisista summista puhutaan, kun yhden henkilön yritys ulkoistaa kirjanpidon tilitoimistolle? Varmasti riippuu monesta asiasta, mutta jotain suuruusluokkaa.

Yhden henkilön yrityksiäkin on monenlaisia, mutta joku 50-100e/kk lienee siellä päin ainakin pääkaupunkiseudulla. Tilitoimistojen hinnoissa on hirvittäviä eroja, eikä laatu ja hinta tosiaankaan kulje käsi kädessä.

hanu
03.02.2011, 08:09

Mitä tarkoitat kirjanpidolla tässä? Emäntä on ulkoistanut tilitoimistolle kirjanpidon, palkanlaskennan ja siihen liittyvät maksut sekä eri tahojen vaatimat tilastot sekä verotilin hoidon, eli alv:n laskennan ja maksamisen ja ennakonpidätykset yms. verot. Tilitoimisto seuraa myös saatavia, vaikkakin perinnän emäntä hoitaa tarvittaessa itse, sen luontoinen busines, ettei ongelmia tuossa ole ollut. Eli laskut maksetaan itse, kassakirjaa pidetään itse ja tositteet toimitetaan tilitoimistolle kerran kuussa.

Palkanlaskenta on könttäveloituksella, kirjanpidosta perusmaksu + tositekohtainen lisämaksu. Tilinpäätöksen laatimisesta erillinen kertamaksu.

Tuosta kertyy keskimäärin reilu satanen / kk. Tuossa pitää olla tarkkana tositekohtaisen veloituksen kanssa tilitoimistoja vertaillessa. Eli onko tositteita paljon vai vähän. Isompi kiinteä maksu vai pieni perusmaksu ja isompi tositekohtainen maksu.

Samaten kannattaa miettiä mitä kirjanpidolta haluaa. Pikku tilitoimistoilla on usein joku vakio tilikartta, mitä soveltavat kaikkiin erilaisten alojen lafkoihin. Meillä on ollut muutaman kerran vähän vaikeuksia ihmetellä, mistä joku luku oikein tulee, kun tilikartta on vähän turhan karkealla tasolla.

t. hanu

pernaveikko
03.02.2011, 15:00
Mitä tarkoitat kirjanpidolla tässä?

Jotain tuommoista eli semmoista, että juuri mitään ei tarvitsisi tehdä itse ja voisi keskittyä olennaiseen. Vähän kuin en ymmärrä miksi ihmeessä joku vaihtaa talvirenkaat omin nokkinen, kun joku hoitaa sen kahdella kympillä.

Alle satasella kuussa pitäisi siis pärjätä, kuulostaa aivan kohtuulliselta hinnalta, kun ei kuitenkaan huvita laittomuuksiin ja muihin sähläyksiin ryhtyä. Muutenkin vasta ideoidaan ja mitään stressiä tai kiirettä ei ole, katsotaan miten tämä lähtee kehittymään.

SamSpade
03.02.2011, 15:22
Jotain tuommoista eli semmoista, että juuri mitään ei tarvitsisi tehdä itse ja voisi keskittyä olennaiseen. Vähän kuin en ymmärrä miksi ihmeessä joku vaihtaa talvirenkaat omin nokkinen, kun joku hoitaa sen kahdella kympillä.

Alle satasella kuussa pitäisi siis pärjätä, kuulostaa aivan kohtuulliselta hinnalta, kun ei kuitenkaan huvita laittomuuksiin ja muihin sähläyksiin ryhtyä. Muutenkin vasta ideoidaan ja mitään stressiä tai kiirettä ei ole, katsotaan miten tämä lähtee kehittymään.

Sen verran asiaa sivuten, kerron taas kerran. Yrittäjän parhaat ystävät ovat hyvällä tavalla tarkka ja luova kirjapitäjä ja lakimies.
En siis tarkoita rikollisesti luova vaan niin että osaa käyttää jokaisen mahdollisuuden yrittäjän eduksi lain sallimissa rajoissa.

Viimeistään siinä vaiheessa kun verottaja sattuu ottamaan tarkemmin luupin alle niin hyvä kirjanpitäjä on palkkansa ansainnut.

pernaveikko
03.02.2011, 17:45
Sen verran asiaa sivuten, kerron taas kerran. Yrittäjän parhaat ystävät ovat hyvällä tavalla tarkka ja luova kirjapitäjä ja lakimies.
En siis tarkoita rikollisesti luova vaan niin että osaa käyttää jokaisen mahdollisuuden yrittäjän eduksi lain sallimissa rajoissa.

Viimeistään siinä vaiheessa kun verottaja sattuu ottamaan tarkemmin luupin alle niin hyvä kirjanpitäjä on palkkansa ansainnut.

Joo, nämä kaikki ovat täysin tiedossa. Hankaluuksia en halua, mutta muuten ei ole pienintäkään moraalista ongelmaa kehitellä kirjanpitäjän kanssa vaikka mitä laittomalta kuulostavaa. Se ei ole, eikä voi olla minun ongelmani, jos laissa on kaikenlaista reikää.

-Kantor-
04.02.2011, 13:25
Itse olen kuljetusalan yrittäjä. Yritys on kokoluokaltaan PK-yritysten suuremmalla neljänneksellä (mittaustavasta riippuen). Astuin remmiin mukaan noin 1,5 vuotta sitten sukupolvenvaihdoksen myötä ja täytyy todeta, että paljon on työsarkaa edessä, mutta paljon positiivista on myös ehtinyt tapahtua.

Glove
04.02.2011, 18:18
En ainakaan vielä ole yrittäjä, mutta tämän taksinkuljettajan homman voisi jossain vaiheessa vaihtaa alan yrittäjyydeksi. Taitaa vaan mennä vuosia, ennen kuin tässä kylässä tulee lupia vapaaksi. Uusia tuskin tulee ja nykyiset eivät näillä näkymin ole lopettamassa noin kymmeneen vuoteen. Mutta eihän sitä koskaan tiedä...

Metukka
10.02.2011, 10:35
Onko kenelläkään kokemuksia kauanko perustamisilmoituksen jättämisestä kestää, kun uusi yritys on rekisteröity kaupparekisteriin? Jostain luin, että 12 työpäivää mutta kuulostaa kohtuu pitkältä ajalta tänä päivänä. En pääse hoitamaan pankkiasioita ennen sitä...
Sen olen jo tarkistanut, että samaa yrityksen nimeä ei ole käytössä.

Tuamas
10.02.2011, 11:02
Onko kenelläkään kokemuksia kauanko perustamisilmoituksen jättämisestä kestää, kun uusi yritys on rekisteröity kaupparekisteriin? Jostain luin, että 12 työpäivää mutta kuulostaa kohtuu pitkältä ajalta tänä päivänä. En pääse hoitamaan pankkiasioita ennen sitä...
Sen olen jo tarkistanut, että samaa yrityksen nimeä ei ole käytössä.

Normaali käsittelyaika on ~2 viikkoa, jota voidaan sitten erinäisin keinoin lyhentää.

Y-tunnuksen saa nopeimmin maistraatin kautta, jolloin sen saa yleensä odottaessa.

Jos tarvitset apuja asian tiimoilta, niin pistä vaikka yv.

Metukka
10.02.2011, 12:02
Normaali käsittelyaika on ~2 viikkoa, jota voidaan sitten erinäisin keinoin lyhentää.

Y-tunnuksen saa nopeimmin maistraatin kautta, jolloin sen saa yleensä odottaessa.

Juu tuon Y-tunnuksen sain kyllä heti.
Ongelma vaan siinä etten pysty avaamaan firmalle pankkitiliä ennen kuin kaupparekisteri on rekisteröinyt sen hakemuksen. Lähinnähän se on varmaan sen takia, jos firman nimeä joutuu muuttamaan.

zucchini
10.02.2011, 13:07
Ongelma vaan siinä etten pysty avaamaan firmalle pankkitiliä ennen kuin kaupparekisteri on rekisteröinyt sen hakemuksen. Lähinnähän se on varmaan sen takia, jos firman nimeä joutuu muuttamaan.

Riippuu varmaan toki yrityksen muodosta, mutta minä sain avattua toiminimelleni pankkitilin jo ennen kaupparekisterin virallista vahvistusta eli pelkällä y-tunnuksella. Itse asiassa alkuperäinen nimikään ei mennyt kaupparekisterissä läpi, mutta nimen sai pankkiin vaihdettua myöhemmin yhdellä puhelinsoitolla. Pari kolme viikkoa meni kaupparekisterin lopullisten papereiden tulossa, mutta tuo tosiaan viivästyi nimen takia.

Tuamas
10.02.2011, 14:02

On pankkineidin kädettömyyttä, jos et saa avattua pankkitiliä pelkällä y-tunnuksella. Jos ei meinaa onnistua, niin sitten vaihdat pankkia.

Jos nyt välttämättä haluat odottaa kaupparekisteriin läpimenoa, niin sinne kun lähettää kirjallisen kiirehtimispyynnön (faxaus on nopein tapa toimia), niin asian käsittely nopeutuu selvästi.

fiftyeight
10.02.2011, 17:34
- - -
Jos nyt välttämättä haluat odottaa kaupparekisteriin läpimenoa, niin sinne kun lähettää kirjallisen kiirehtimispyynnön (faxaus on nopein tapa toimia), niin asian käsittely nopeutuu selvästi.

Tämä hieno tieto, Tuamas.

Minustakin kun tuli taas yrittäjä, kun ostin firman jossa olin töissä itselleni. Haluan nyt vain vaihtaa typerän ja piiiiiitkän nimen toiseksi. Reilut kaksi viikkoa nyt odoteltu päätöstä nimenvaihdosta ja pikkuisen harmittaa kun haluaisin ilmoittaa asiasta asiakkailleni ja samaten olen hiukan pantannut laskujen lähettelyä.

No, ehkä odotan vielä maanantaihin.

Slibard
10.02.2011, 20:36
Yhden henkilön yrityksiäkin on monenlaisia, mutta joku 50-100e/kk lienee siellä päin ainakin pääkaupunkiseudulla. Tilitoimistojen hinnoissa on hirvittäviä eroja, eikä laatu ja hinta tosiaankaan kulje käsi kädessä.

Saahan kirjanpidon vaikka kuinka halvalla teetettyä joissain pikkupuljuissa, kun tilitoimistoalalla ei yleisesti ymmärretä liiketoimintaa, eikä viitsitä nostella hintoja, kun asiakkaat ovat niin hyviä kavereita. Se on toki totta, ettei hinta ja laatu kävele käsi kädessä monessakaan tapauksessa.

True Blue
08.04.2011, 12:43
Kyselempä nyt täällä ensin taas kun täällä näyttäisi rakentajia/remppaajia olevan, niin olen miettinyt firman perustamista joka myisi lähinnä remppaajille lvi-kalusteita + muuta mitä lvis-tukusta saa. Pointtina on se että tiedän monta tehtaalta tilattua suihkuseinää/alakaappia/lavuaaria yms mitä asiakas ei ole halunnut, on tullut väärin tavaraa. Niitä ei välttämättä palauteta koskaan mihinkään niin ostaisin itselleni ja myisin eteenpäin, luultavasti halvemmalla mitä k-raudasta yms saa.

Onko mitään ideaa tällaisessa?

Cmprs
09.04.2011, 15:48
Kyselempä nyt täällä ensin taas kun täällä näyttäisi rakentajia/remppaajia olevan, niin olen miettinyt firman perustamista joka myisi lähinnä remppaajille lvi-kalusteita + muuta mitä lvis-tukusta saa. Pointtina on se että tiedän monta tehtaalta tilattua suihkuseinää/alakaappia/lavuaaria yms mitä asiakas ei ole halunnut, on tullut väärin tavaraa. Niitä ei välttämättä palauteta koskaan mihinkään niin ostaisin itselleni ja myisin eteenpäin, luultavasti halvemmalla mitä k-raudasta yms saa.

Onko mitään ideaa tällaisessa?Ensin kannattanee miettiä, että minkälaisia määriä sitä väärin toimitettua tavaraa firmat toimittavat ja miten usein eivät suostu ottamaan takaisin väärin toimittamiaan tuotteita. Jonkinlaisella volyymilla sitä varmasti tapahtuu. Ihmiset pitää saada tuomaan nämä väärin toimitetut kalusteet juuri sinun firmaasi. Toisekseen pohdintaan se, että vaikka valikoima olisikin "kohtuullinen", niin miten usein asiakas löytää sieltä sopivan ja miten saat asiakkaan erikseen metsästämään wc-istuinta kenties muutamaa kymppiä halvemmalla juuri sinun putiikistasi, kun hänellä on helppona vaihtoehtona aikaa ja vaivaa säästääkseen ottaa perusarabia sieltä k-rautabauhaussilta ja neuvotella ehkä vielä kohtuullinen pakettialennus ostoksilleen kaikkine kaakeleineen, kattopaneeleineen, kosteuseristeineen ja saunan kiukaineen. Onko volyymit ja katteet riittävät?

Everton
09.04.2011, 16:11
Ihmiset pitää saada tuomaan nämä väärin toimitetut kalusteet juuri sinun firmaasi.

Mie taas olettaisin, että liikeajatuksena oli ostaa nuo väärin tulleet tavarat nimenomaan kauppiaiden nurkista. Eli siis harrastaa jonkin sortin realisointia: ostaa pilkkahintaan ja myydä sitten loppukäyttäjällekin selvästi edullisemmin kuin mitä normaalisti maksaisivat.

Varmasti kertyy esim. rautakauppoihin sellaisia tavaroita, joita ei ole järkevää palauttaa tai sitten mittatilausmalleja, jotka ovat jääneet noutamatta. Jos vievät heillä vaan tilaa, niin voisi saadakin hyvin halvalla - ainakin jos suhteet on kunnossa.

Se on sitten kokonaan toinen juttu, että riittääkö tuosta vielä liikeideaksi, eli saako niitä myytyä eteenpäin.

True Blue
09.04.2011, 20:29
Mie taas olettaisin, että liikeajatuksena oli ostaa nuo väärin tulleet tavarat nimenomaan kauppiaiden nurkista. Eli siis harrastaa jonkin sortin realisointia: ostaa pilkkahintaan ja myydä sitten loppukäyttäjällekin selvästi edullisemmin kuin mitä normaalisti maksaisivat.

Nimenomaan näin. Voisihan tätä ensin koittaa ilman yritystä, kun työskentelen itse eräässä lvi-tukussa ja siellä lojuvista tavaroista se idea sitten lähti. Näin äkkiseltään muisteltuna olisi 7 pesuallasta, muutama keittiöallas, varaaja, suihkunurkkia, hanoja ja suihkuja muutamia.
Ja muutenkin perustavarat saisi aikast halvalla vaikka ei ole tätä "väärää" tavaraa, esim Oras Hydra 392 suihkun saan itselleni ostettua n. 80€ halvemmalla mitä isosta nettifirmasta (taloon)

Brett
09.04.2011, 20:30
En ole.

True Blue
15.04.2011, 19:51
Noniin, kariutui sekin hanke sitten siihen... En saa itse henk.koht olla tekemisissä tuollaisen bisneksen kanssa koska itse olen saman alan firmassa duunissa. Noh, ehkä joskus sitten jotain..

Väsyneet Kädet
03.06.2011, 20:17
Oon alottamassa sivutoimisena yrittäjänä toiminimellä. Aiheuttaako verottajan kannalta ongelmaa, jos asiakkaita on todnäk vain yksi? Kun ilmeisesti ainakin päätoimisen yrittäjän kohdalla moinen tilanne voitaisiin katsoa normaaliksi työsuhteeksi.

mikse
03.06.2011, 20:23
Oon alottamassa sivutoimisena yrittäjänä toiminimellä. Aiheuttaako verottajan kannalta ongelmaa, jos asiakkaita on todnäk vain yksi? Kun ilmeisesti ainakin päätoimisen yrittäjän kohdalla moinen tilanne voitaisiin katsoa normaaliksi työsuhteeksi.

Mulla ei ainakaan aiheuttanut vastaava tilanne mitään ongelmaa ekalla tilikaudellani. Tässä on mulle myös hieman epäselvää, mistä verottaja voisikaan tietää mulla olleen vain yhden asiakkaan, kun en asiakkaitani tietenkään missään ilmoittele.

Väsyneet Kädet
03.06.2011, 20:48
Mulla ei ainakaan aiheuttanut vastaava tilanne mitään ongelmaa ekalla tilikaudellani. Tässä on mulle myös hieman epäselvää, mistä verottaja voisikaan tietää mulla olleen vain yhden asiakkaan, kun en asiakkaitani tietenkään missään ilmoittele.
Kai ne voi sit kattoo ketä on laskutettu tms. Mut kiitos nopeesta vastauksesta!

mikse
03.06.2011, 22:25
Kai ne voi sit kattoo ketä on laskutettu tms. Mut kiitos nopeesta vastauksesta!

Ei verottaja sun asiakkaita mistään voi katsoa. Jos jotain verotarkastusta tai selvityspyyntöjä laittavat niin silloin ilmoittelet niille itse. Mutta ei ne siis normaalitilanteessa näe mitään muuta kuin sen, mitä ilmoitat liikkeenharjoittajan veroilmoituksessa.

Puoliveltto
03.06.2011, 22:50
Ei verottaja sun asiakkaita mistään voi katsoa. Jos jotain verotarkastusta tai selvityspyyntöjä laittavat niin silloin ilmoittelet niille itse.

Verotarkastuksessa pyytävät kirjanpidon nähdäkseen, sieltä ne asiakkaat näkyvät. Mikä on sitten todennäköisyys joutua tarkastuksen kohteeksi, on toinen juttu.

Tuamas
04.06.2011, 12:38

Jos mennään ihan säännösten mukaan, niin tuo voidaan tosiaan katsoa työsuhteeksi.

Se on sitten aina toinen kysymys, että mikä on todennäköisyys jäädä kiinni tuosta, itse en silti ikinä uskaltaisi antaa noin huolettomia neuvoja kuin tähän on nyt annettu. Varsinkaan yhden tilikauden kokemuksella.

Itse soittaisin verottajalle ja kysyisin heidän kantaansa anonyymisti, mutta kuitenkin riittävän tarkasti. Joko puhelimitse tai netin kautta kysymyslomakkeella. Ja annettu ohje talteen, mukaan vielä ohjeen antaneen verovirkailijan nimi.

mikse
04.06.2011, 20:36
Jos mennään ihan säännösten mukaan, niin tuo voidaan tosiaan katsoa työsuhteeksi.

Se on sitten aina toinen kysymys, että mikä on todennäköisyys jäädä kiinni tuosta, itse en silti ikinä uskaltaisi antaa noin huolettomia neuvoja kuin tähän on nyt annettu. Varsinkaan yhden tilikauden kokemuksella.

Itse soittaisin verottajalle ja kysyisin heidän kantaansa anonyymisti, mutta kuitenkin riittävän tarkasti. Joko puhelimitse tai netin kautta kysymyslomakkeella. Ja annettu ohje talteen, mukaan vielä ohjeen antaneen verovirkailijan nimi.

Niin, en ole varma viittaatko mun teksteihin, mutta kommentoin silti. Mä kirjoitin siis "ensimmäisellä tilikaudellani", jolloin tilanteeni oli juuri sama kuin kysyjän eli perustin toiminimen ja tein hommia osa-aikaisesti vain yhdelle asiakkaalle. Tästä ei koitunut mitään ihmeteltävää. Nyt tilikausia ja asiakkaita on takana ja toivottavasti myös edessä jo useampia.

Ja itseni ja parin yrittäjänä toimivan kaverin kokemuksella voin sanoa, että nuo verottajalta saatavat neuvot kannattaa kysyä muutamaan eri kertaan. Niin erilaisia vastauksia sieltä saa.

Tuamas
05.06.2011, 03:23
Niin, en ole varma viittaatko mun teksteihin, mutta kommentoin silti. Mä kirjoitin siis "ensimmäisellä tilikaudellani", jolloin tilanteeni oli juuri sama kuin kysyjän eli perustin toiminimen ja tein hommia osa-aikaisesti vain yhdelle asiakkaalle. Tästä ei koitunut mitään ihmeteltävää. Nyt tilikausia ja asiakkaita on takana ja toivottavasti myös edessä jo useampia.

Ja itseni ja parin yrittäjänä toimivan kaverin kokemuksella voin sanoa, että nuo verottajalta saatavat neuvot kannattaa kysyä muutamaan eri kertaan. Niin erilaisia vastauksia sieltä saa.

Niin, siis homma saattaa olla ok melko pitkäänkin, mutta jos sattuu napsahtamaan verotarkastus, niin siinä sitten ollaan. Toki toiminimellä toimiessa verot menevät hyvin samankaltaisesti kuin palkansaajanakin, jolloin veroseuraamus esitetystä tilanteesta ei välttämättä ole kovin iso.

Verottajan vastaukset ja neuvot ovat päteviä (olivat ne sitten ristiriidassa edellisen veroneuvojan kanssa tai eivät) kunhan niihin muistaa ottaa veroneuvojan nimen. Juuri tämän takia otinkin esiin pointin että ottakaa se nimi ylös ja mielellään päivämäärä yms. koska eri ihmisiltä siellä tuntuu tulevan monissa asioissa eri neuvoja. Mitään yhtenäistä linjaa ei verottajalta kokemukseni mukaan löydy kuin perusasioissa, eli tarkkana kannattaa olla.

er_bai_wu
05.06.2011, 12:19
Niin, siis homma saattaa olla ok melko pitkäänkin, mutta jos sattuu napsahtamaan verotarkastus, niin siinä sitten ollaan. Toki toiminimellä toimiessa verot menevät hyvin samankaltaisesti kuin palkansaajanakin, jolloin veroseuraamus esitetystä tilanteesta ei välttämättä ole kovin iso.

Otetaanpas tähän asiaan noin yleisesti kantaa, itse yrittäjänä kun on näppituntuma asiaan.

Yhdelle asiakkaalle työskentely ei ole mikään ongelma ellei se jatku pitkän aikaa (vuosia) ilman, että voidaan olettaa ettei muita asiakkaita edes ole tarkoitus hankkia; "paraatiesimerkki" voisi olla yrittäjäksi "pakottaminen", jossa irtisanomisen jälkeen tekee samaa työtä, mutta omalla yrittäjävastuulla. Tällöin ollaan tilanteessa, jossa voidaan tulkita kierrettävän työsuhdetta. Toisaalta tilanne on niin yleinen nykypäivänä, että siihen puututaan sangen harvoin, jos koskaan. Tilintarkastukseen toiminimenä tuskin joutuu, jos vain hoitaa velvoitteet; ei verottajalla ole resursseja alkaa tarkastelemaan yksittäisen pienyrittäjän tilejä ilman todella hyvää ja raskasta syytä. Lisäksi aloittavana yrittäjänä on suoranainen onni, jos on yksi iso asiakas jo valmiina, koska asiakkuuksien hankkiminen on vaikeaa useammankin vuoden ajan, ja tämän ymmärtää verottajakin.

Väsyneet Kädet
17.06.2011, 18:20
Yksinkertainen kysymys, johon en tyhmänä apinana löytänyt vastausta.
Miten alv:n kanssa toimitaan, jos myyjä ei ole alv-velvollinen ja ostaja on? Mitä merkitään laskuun? Ymmärsin sen niin, ettei merkitä alv:stä mitään, mutta voiko silloin ostaja tehdä alv-vähennystä? Laskutetaanko alv 0%?

Ramchester
17.06.2011, 18:34
Yksinkertainen kysymys, johon en tyhmänä apinana löytänyt vastausta.
Miten alv:n kanssa toimitaan, jos myyjä ei ole alv-velvollinen ja ostaja on? Mitä merkitään laskuun? Ymmärsin sen niin, ettei merkitä alv:stä mitään, mutta voiko silloin ostaja tehdä alv-vähennystä? Laskutetaanko alv 0%?

Ilmeisesti kyse käänteisestä alvista?

Siinä tapaksessa lasku on alviton ja laskuun tulee merkintä "AVL 8 c §:n mukaan arvonlisäveron maksaa ostaja". Laskuun tulee merkitä myös ostajan y-tunnus.

Väsyneet Kädet
17.06.2011, 18:45
Ilmeisesti kyse käänteisestä alvista?

Siinä tapaksessa lasku on alviton ja laskuun tulee merkintä "AVL 8 c §:n mukaan arvonlisäveron maksaa ostaja". Laskuun tulee merkitä myös ostajan y-tunnus.
No sitä koitin selvittääkin, mutta kaikki hakutulokset oli rakennusalaan liittyviä. En siis tiedä päteekö se tässä tapauksessa. Mitään tarvikkeita ei myydä, vaan ihan vain palvelua.

fiftyeight
17.06.2011, 19:22
Otetaanpas tähän asiaan noin yleisesti kantaa, itse yrittäjänä kun on näppituntuma asiaan.

Yhdelle asiakkaalle työskentely ei ole mikään ongelma ellei se jatku pitkän aikaa (vuosia) ilman, että voidaan olettaa ettei muita asiakkaita edes ole tarkoitus hankkia; "paraatiesimerkki" voisi olla yrittäjäksi "pakottaminen", jossa irtisanomisen jälkeen tekee samaa työtä, mutta omalla yrittäjävastuulla. Tällöin ollaan tilanteessa, jossa voidaan tulkita kierrettävän työsuhdetta. - - -

Tästä on aivan omakohtaista kokemusta, joskin joidenkin vuosien takaa. Perustin oman firman kun ex-tirehtöörin kanssa oltiin joistain käytännön asioista hiukan eri mieltä. Hän kuitenkin tilasi minulta heti kättelyssä 4 pv viikossa á 8h, ja muille duuneilleni jäi se päivä/vko. Pari-kolme vuotta meni näin ihan ok, mutta sitten vaihtui meikäläisen kylässä verojohtaja. Pk-seudulla siis ollaan.

Uusi verojohtaja tulkitsi minun olevan pääasiallisesti päivätöissä siinä firmassa töissä jossa olin 4pv/vko ja siten aiemmat verottomat matkakulut ja päivärahat menivätkin verolle, muutaman vuoden ajalta takautuen ja korkojen kera. Ei auttanut selvitykset ja lausunnot, että muitakin työnantajia oli ja niiden työt olin hoitanut perjantaisin, iltaisin ja viikonloppuisin. Aika huomattava summa mätkähti niskaan silloin.

Tällä hetkellä olen edelleen yrittäjä. Ja jatkuvasti ihmettelen miksi. Verottaja ja vakuutusyhtiöt kun edelleen tekevät parhaansa saadakseen yksityisen yrittämisen mahdottomaksi tässä maassa.

Jopa ansiosidonnaisena työttömänä olisi helpompi olla ja tienestit olisivat kohtuulliset ja vakaat eikä tarvitsisi kuin aamupäivän syljeskellä kattoon ja iltapäivän väistellä klimppejä.

Everton
17.06.2011, 19:28
No sitä koitin selvittääkin, mutta kaikki hakutulokset oli rakennusalaan liittyviä. En siis tiedä päteekö se tässä tapauksessa. Mitään tarvikkeita ei myydä, vaan ihan vain palvelua.

Jos oikein ymmärsin sen, että myyjä ei ole alv-velvollinen, niin siinä tapauksessahan ostaja ei vaan saa alv-vähennyksiä. Eli joutuu maksamaan verot koko loppusummasta.

Väsyneet Kädet
17.06.2011, 19:36
Jos oikein ymmärsin sen, että myyjä ei ole alv-velvollinen, niin siinä tapauksessahan ostaja ei vaan saa alv-vähennyksiä. Eli joutuu maksamaan verot koko loppusummasta.
Jep. Eli sanotaan vaikka näin. Mää käyn tekemässä jollekin firmalle hommia. Mun firma ei oo alv-rekisterissä, kohde on. Joten, en laita laskuun mitään merkintään alv:stä? Ja asiakas maksaa sen sellasenaan? He eivät maksa alv:tä, eivät saa sitä toki silloin vähentääkään. Jos taas oisin alv-rekisterissä, päälle vain lämmättäisiin se 23% ja mulle tulis sen verta maksettavaa, ostaja puolestaan saisi sen omiin alveihinsa vähennyksenä.
Näinkö?

Tuamas
17.06.2011, 23:22
tuo yo. Asiahan ei liity mitenkään käänteiseen alviin. Eli ko. Tapauksessa laskuun merkitään "myyjä ei ole arvonlisäverovelvollinen, vähäinen toiminta". Tarkka sanamuoto ei ole nyt muistissa, mutta suunnilleen noin. Huomaa sitten että jos alvn liikevaihtoraja täyttyy, joudut tilittämään alvin koko tilikauden myynneistä takautuvasti ja korkoineen. Ja ko. Tilanteessa et saa vähentää alvia tekemistäsi ostoista.

Väsyneet Kädet
18.06.2011, 10:18
tuo yo. Asiahan ei liity mitenkään käänteiseen alviin. Eli ko. Tapauksessa laskuun merkitään "myyjä ei ole arvonlisäverovelvollinen, vähäinen toiminta". Tarkka sanamuoto ei ole nyt muistissa, mutta suunnilleen noin. Huomaa sitten että jos alvn liikevaihtoraja täyttyy, joudut tilittämään alvin koko tilikauden myynneistä takautuvasti ja korkoineen. Ja ko. Tilanteessa et saa vähentää alvia tekemistäsi ostoista.
Kylläkyllä. Laskutusohjelmassani ei moista vaihtoehtoa ollut valittavissa valmiina, joten siksi meni sormi kyynerpäätä myöden suuhun.
Ja juu, tarkoitus on alv-rajan alla pysyä - kun ei mitään ostotarpeitakaan ole.

Tuamas
18.06.2011, 16:28
Kylläkyllä. Laskutusohjelmassani ei moista vaihtoehtoa ollut valittavissa valmiina, joten siksi meni sormi kyynerpäätä myöden suuhun.
Ja juu, tarkoitus on alv-rajan alla pysyä - kun ei mitään ostotarpeitakaan ole.

Eli "Myyjä ei arvonlisäverovelvollinen, AVL 3§, vähäinen toiminta".

Tuon lisäät sitten vaikka laskupohjaan laskutusohjelmaan.

Väsyneet Kädet
18.06.2011, 16:31
Eli "Myyjä ei arvonlisäverovelvollinen, AVL 3§, vähäinen toiminta".

Tuon lisäät sitten vaikka laskupohjaan laskutusohjelmaan.
Alrighty, suurkiitos!

Väsyneet Kädet
03.08.2011, 17:09
Tossa kun suoritti laskelmia, niin näyttääpi siltä, että alv-velvollisuus kutsuu kuitenkin. Mitenkäs tuon jälkikäteen velvolliseksi astumisen kanssa - pistetäänkö asiakkaille lasku pelkästä alv:stä jälkikäteen? Nyt laskut ovat menneet 0%:lla.

mikse
03.08.2011, 17:32
Tossa kun suoritti laskelmia, niin näyttääpi siltä, että alv-velvollisuus kutsuu kuitenkin. Mitenkäs tuon jälkikäteen velvolliseksi astumisen kanssa - pistetäänkö asiakkaille lasku pelkästä alv:stä jälkikäteen? Nyt laskut ovat menneet 0%:lla.

Tämä ei ole missään tapauksessa varmaa tietoa, koska lienee aikalailla tapauskohtaista. Veikkaisin silti, että nyt joudut kärsimään nuo alvit omasta pussistasi. Voithan sä laittaa asiakkaille uuden laskun, mutta saa nähdä mitä mieltä ovat, varsinkin, jos alkuperäisessä laskussa on ollut tuo maininta, ettet ole alv-velvollinen. Toisaalta taas todennäköisesti asiakkaasi vähentävät alvisi omista alveistaan, joten sinänsä heille asian pitäisi olla suht sama.

Tämän vuoksi juuri olisi kannattanut rekisteröityä samantien alv-velvolliseksi. Aika pieni lisätyö kuukausittain, (yritys)asiakkaille mun kokemuksen mukaan aivan sama onko laskussa alvia vai ei ja kuitenkin saat pientä liikevaihtoa pyörittäessäsi alvista alarajahuojennuksen myötä jopa isonkin osan takaisin eli lisää tuloa.

Arvonlisäveron alarajahuojennus laskuri (http://yrittajan.net/arvonlisaveronalarajahuojennuslaskuri.html)

Editoidaan: Mä ehkä kuitenkin yrittäisin jotenkin sopia laskuttavani tulevat laskut vaikka seuraavan tilikauteni puolella tai muuta vastaavaa, jotta saisin nyt tämän kuluvan tilikauden liikevaihdon puristettua alle tuon alv-rajan. Tämä siis tietenkin vain, jos asiakkaasi eivät suostu tuota pelkkää alv-laskua maksamaan.

Väsyneet Kädet
03.08.2011, 18:51
Niin, sillä sitä aattelinkin, että asiakashan ei siitä oikeastaan mitään haittaa koe, kun vähennyksiin menee kuitenkin. Eikä heidän kannaltaan tilanne ole millään tavoin erilainen, kuin jos oisin ollut alv-velvollinen heti alusta alkaen. Mikä nykyisen tiedon mukaan olisikin ollut perin järkevää - juuri noiden huojennusten ansiosta.

DC.PAPA
11.08.2011, 23:00
Onko kellään kokemusta tälläisestä: Firma Oy:n osakas haluaa myydä käytössään vuosia olleen asuntonsa omalle firmalleen, josta omistaa vaikkapa 20%.

Hänen tarkoituksensa ei ole jäädä asuntoon asumaan, vaan se laitetaan vuokralle tietysti yrityksen nimiin. Kauppa summa otetaan esim. parin välittäjän arvion keskiarvosta, ei ole tarkoitus ostaa/myydä ylihintaan, eikä tietenkään alihintaankaan, vaan keskiarvo markkinahinnasta. Onkohan verottajalla jotain tälläistä kauppaa vastaan?

Entä verovapaa osinko, tuleeko myyjälle jotain seuraamuksia kun on itse osakkaana firmassa mihin asunto myydään?

Myyrä
11.08.2011, 23:49
Onko kellään kokemusta tälläisestä: Firma Oy:n osakas haluaa myydä käytössään vuosia olleen asuntonsa omalle firmalleen, josta omistaa vaikkapa 20%.

Hänen tarkoituksensa ei ole jäädä asuntoon asumaan, vaan se laitetaan vuokralle tietysti yrityksen nimiin. Kauppa summa otetaan esim. parin välittäjän arvion keskiarvosta, ei ole tarkoitus ostaa/myydä ylihintaan, eikä tietenkään alihintaankaan, vaan keskiarvo markkinahinnasta. Onkohan verottajalla jotain tälläistä kauppaa vastaan?

Entä verovapaa osinko, tuleeko myyjälle jotain seuraamuksia kun on itse osakkaana firmassa mihin asunto myydään?
Miksi olisi jotain tuota vastaan? Ei verottajalla muutenkaan mitään ole eri asioiden tapahtumista vastaaan, mutta voivat silti verottaa, jos on yritetty jotain hienoa kusetusta.

Avainsana on nimenomaan käypä hinta ja sitten se, että ei jää asumaan eikä muutenkaan enää henkilö tule liittymään mitenkään asuntoon liittyviin asioihin, eli ei esim. säilytä jotain tavaroitaan siellä tai asustele toistuvasti.

Tuossa voisi ainoastaan epäillä peiteltyä osinkoa, mutta jos osakas olisi saanut saman hinnan vapailtakin markkinoilta, niin silloin ei mitään peiteltyä osinkoa ole tullut. Parin välittäjän keskiarvo voi tietysti olla hämäävä siinä tapauksessa, että osakas pyytää arviot ~kymmeneltä välittäjältä ja ottaa keskiarvon kahdesta suurimmasta. Silloin tosin ei ole kyse enää käyvästä hinnasta.

DC.PAPA
12.08.2011, 00:04
Miksi olisi jotain tuota vastaan? Ei verottajalla muutenkaan mitään ole eri asioiden tapahtumista vastaaan, mutta voivat silti verottaa, jos on yritetty jotain hienoa kusetusta.

Avainsana on nimenomaan käypä hinta ja sitten se, että ei jää asumaan eikä muutenkaan enää henkilö tule liittymään mitenkään asuntoon liittyviin asioihin, eli ei esim. säilytä jotain tavaroitaan siellä tai asustele toistuvasti.

Tuossa voisi ainoastaan epäillä peiteltyä osinkoa, mutta jos osakas olisi saanut saman hinnan vapailtakin markkinoilta, niin silloin ei mitään peiteltyä osinkoa ole tullut. Parin välittäjän keskiarvo voi tietysti olla hämäävä siinä tapauksessa, että osakas pyytää arviot ~kymmeneltä välittäjältä ja ottaa keskiarvon kahdesta suurimmasta. Silloin tosin ei ole kyse enää käyvästä hinnasta.

Kiitos vastauksesta. Joo ei ole varmaan verottajalla mitään kauppoja "vastaan", lähinnä juuri veroseuraamuksia tarkoitin, my bad.

Ei ole taustalla mitään hienoa kusetus ideaa, tarkoitus on ihan vilpittömästi ostaa/myydä asunto firmalle osakkaan toimesta.

Täytyy vielä harkita asiaa ja varmistaa se huolella, ettei tule mitään ylläreitä.

Kiitos kommentista.

SherwoodinHartsa
12.08.2011, 08:12
Jos epäilet asunnon myynnin seuraamuksia, niin pyydä paikalliseta verottajalta ennakkopäätös. Siitä net heidän kantansa asiaan.

Itse olen pari kertaa eri jutuissa näin tehnyt ja homma on toiminut kivuttomasti.

Slibard
12.08.2011, 08:50
Kiitos vastauksesta. Joo ei ole varmaan verottajalla mitään kauppoja "vastaan", lähinnä juuri veroseuraamuksia tarkoitin, my bad.

Ei ole taustalla mitään hienoa kusetus ideaa, tarkoitus on ihan vilpittömästi ostaa/myydä asunto firmalle osakkaan toimesta.

Täytyy vielä harkita asiaa ja varmistaa se huolella, ettei tule mitään ylläreitä.

Kiitos kommentista.

On tullut sellainenkin tapaus vastaan, ettei verottaja ole uskonut välittäjän hinta-arviota vaan verotarkastaja on itse selvitellyt alueen kauppahintoja. Tässä tapauksessa yrittäjä osti asunnon yhtiöltä. Verottajan mukaan kauppa oli alihintainen, vaikka yrittäjällä olikin välittäjän hinta-arvio. Eli tarkkana saa tosiaan olla.

Tuamas
12.08.2011, 11:39
Jos epäilet asunnon myynnin seuraamuksia, niin pyydä paikalliseta verottajalta ennakkopäätös. Siitä net heidän kantansa asiaan.

Itse olen pari kertaa eri jutuissa näin tehnyt ja homma on toiminut kivuttomasti.

Tämä on ainoa keino jolla voidaan välttyä käytännössä varmasti veroseuraamuksilta. Mitkään välittäjien hinta-arviot tai muut eivät suoraan sido verottajaa, eli sen verran kannattaa tässä tapauksessa nähdä vaivaa että hakee tosiaan verottajalta ennakkopäätöksen.

DC.PAPA
12.08.2011, 14:05
Tämä on ainoa keino jolla voidaan välttyä käytännössä varmasti veroseuraamuksilta. Mitkään välittäjien hinta-arviot tai muut eivät suoraan sido verottajaa, eli sen verran kannattaa tässä tapauksessa nähdä vaivaa että hakee tosiaan verottajalta ennakkopäätöksen.

Tämä täytyy varmaan tehdä, kiitos kaikille kommenteista.

Väsyneet Kädet
07.11.2011, 18:21
No niin, viisaammat palstalaiset. Onkos jollain tietoa kuinka verottaja suhtautuu siihen, jos yrityksen osakas työskentelee firmalle toiminimellä? Eli, jos olisin osakkaana puljussa X ja laskuttaisin töistäni sitä. Samalla tekisin töitä toisellekin taholle toiminimen kautta.

Tuamas
08.11.2011, 09:43
No niin, viisaammat palstalaiset. Onkos jollain tietoa kuinka verottaja suhtautuu siihen, jos yrityksen osakas työskentelee firmalle toiminimellä? Eli, jos olisin osakkaana puljussa X ja laskuttaisin töistäni sitä. Samalla tekisin töitä toisellekin taholle toiminimen kautta.

Jos laskutus perustuu todellisiin töihin, on markkinahintaista ja toiminimi maksaa veronsa, niin verottajalla ei ole asiaan mitään sanottavaa.

Jos laskutus on ylihintaista, ostajan taloudellinen tilanne ei mahdollista laskutusta tai laskutus ei perustu todellisiin töihin, voi verottaja tulkita sen esim. peitellyksi osingonjaoksi.

Väsyneet Kädet
08.11.2011, 15:45
Jos laskutus perustuu todellisiin töihin, on markkinahintaista ja toiminimi maksaa veronsa, niin verottajalla ei ole asiaan mitään sanottavaa.

Jos laskutus on ylihintaista, ostajan taloudellinen tilanne ei mahdollista laskutusta tai laskutus ei perustu todellisiin töihin, voi verottaja tulkita sen esim. peitellyksi osingonjaoksi.
Kiitos Tuamas vastauksesta. Kaikki pitäisi olla ihan sääntöjen mukaista. Tässä nyt vain on pohdinta käynnissä tehdäkkö kaikki toiminimen kautta, vai nostaako palkkaa oy:stä ja toiminimellä tehdä sivutulot - pitäen kuitenkin sen alle yel-rajan. Toisaalta houkuttaisi tehdä kaikki toiminimen kautta, jottei tarvitsisi säännösteillä töitä yel-rajan alla pysymiseksi. Lopulta käteen jäävässä summassa tuskin ihan hirveää eroa syntyy? Oy:ltä en kuitenkaan laskuttaisi enempää kuin mitä palkkakulut firmalle olisivat. Enhän nyt omaa firmaani ala kuppaan!

Tuamas
08.11.2011, 16:59
Kiitos Tuamas vastauksesta. Kaikki pitäisi olla ihan sääntöjen mukaista. Tässä nyt vain on pohdinta käynnissä tehdäkkö kaikki toiminimen kautta, vai nostaako palkkaa oy:stä ja toiminimellä tehdä sivutulot - pitäen kuitenkin sen alle yel-rajan. Toisaalta houkuttaisi tehdä kaikki toiminimen kautta, jottei tarvitsisi säännösteillä töitä yel-rajan alla pysymiseksi. Lopulta käteen jäävässä summassa tuskin ihan hirveää eroa syntyy? Oy:ltä en kuitenkaan laskuttaisi enempää kuin mitä palkkakulut firmalle olisivat. Enhän nyt omaa firmaani ala kuppaan!

Palkasta joudut(te) joka tapauksessa tilittämään Tyel-maksun (~27% yhteensä), joka on suurempi kuin YEL (21,6 % työtulosta, jonka voi itse määrittää. Lisäksi neljä ensimmäistä vuotta saa 25 pinnaa alennusta, eli YEL on 16,2% työtulosta) sekä sosiaaliturvamaksun (2,12%) jota toiminimestä rahaa nostettaessa ei tarvitse maksaa.

Väsyneet Kädet
08.11.2011, 18:01
Palkasta joudut(te) joka tapauksessa tilittämään Tyel-maksun (~27% yhteensä), joka on suurempi kuin YEL (21,6 % työtulosta, jonka voi itse määrittää. Lisäksi neljä ensimmäistä vuotta saa 25 pinnaa alennusta, eli YEL on 16,2% työtulosta) sekä sosiaaliturvamaksun (2,12%) jota toiminimestä rahaa nostettaessa ei tarvitse maksaa.
Joo, näinhän se on. Kyllähän siitä taitais vähän enemmän lapaseen jäädä, jos tmi:n kautta tekis kaikki työnsä. Ensimmäiset vuodet joka tapauksessa maksaisin minimi-YELiä, jotta saa maksettua firman käynnitykseen otettua lainaa pois. Kiitos vielä vastauksista!

SherwoodinHartsa
08.11.2011, 20:08
Tuo työnantajan maksuosuushan ei liene ihan 27%, ellen ole ihan väärässä. Työnantajan maksuthan koostuu seuraavasti:

työnantajanTyEL-maksu 17,63 %
työnantajan työttömyysvakuutusmaksu 0,80 %
työntekijän ryhmähenkivakuutus 0,70%
lakisääteinen tapaturmavakuutus 0,84%
työnantajan SOTU-maksu 2,12 %

Nämä yhteensä 22,09% .

Lisäksi työntekijä maksaa TyEL-maksua 4,7 % (jos alle 53 v) ja työttömyysvakuutusmaksua 0,6%. Nämähän työnantaja perii normaalisti palkanmaksun yhteydessä.

Tuo YEL-maksu on muuten yllättävä kompastuskivi monelle yrittäjälle. ALkuun käytetään kaikki huojennusket ja jatkossakin koitetaan maksaa niin minimi kuin mahdollista. No sitten kun eläke häämöttää huomataan, että sen 3500-4000 €/kk sijaan saakinvaan tuollaiset 2000 €/kk bruttona. Eli siitä ei kannata hirveästi nipistää vaikka allee 30-kymppisenä itse kukin ajatteleekin, että eläke on joskus ja sitten.

Väsyneet Kädet
08.11.2011, 20:12
..
Tuo YEL-maksu on muuten yllättävä kompastuskivi monelle yrittäjälle. ALkuun käytetään kaikki huojennusket ja jatkossakin koitetaan maksaa niin minimi kuin mahdollista. No sitten kun eläke häämöttää huomataan, että sen 3500-4000 €/kk sijaan saakinvaan tuollaiset 2000 €/kk bruttona. Eli siitä ei kannata hirveästi nipistää vaikka allee 30-kymppisenä itse kukin ajatteleekin, että eläke on joskus ja sitten.
Sehän se. Houkutus minimirajan maksuun on suuri. Itse aion sen käyttää vain sen takia, että kaikki irti revittävissä oleva raha suuntautuu lainojen maksuun. Parin vuoden päästä sitten tehdään tarvittavat korjaukset eläkemaksuihin. Siirtynen ehkä jopa ihan vaan palkkatyöläiseks ja lopetan mahdollisesti ne sivuhommatkin. Tarkoitus kuitenkin on, että siinä vaiheessa palkka + osingot tuo riittävät tulot.

Ja se pääasiallinen tarkoitushan on, ettei sitten aikanaan työuran jälkeen tarvis ees kauheesti kuukausittaisten eläkkeiden määrää katsella, vaan se sukanvarsi olis pullollaan jo muutenkin. Se, että toteutuuko tämä visio, onkin sit eri juttu.

masaman
08.11.2011, 20:55
Enhän nyt omaa firmaani ala kuppaan!

HAH! Tää on kyllä hieno kommentti. Olen nähnyt kyllä aikalailla toisen suuntaisia yrittäjiä kyllä omassa työelämässäni reippaasti enemmän kuin näin ajattelevia:)

Toivottavasti kykenet myös näin elämään, mikäli niin oikeasti tarkoitit. Muuan yrittäjä kommentoi, ettei ole 30 vuoteen tarvinnut omilla rahoilla mm. paskapapereita kotiinsa hankkia, kun yrittäjäksi rupesi:D

...puhumattakaan mökin rakentamisista, autoista yms. yms.

Väsyneet Kädet
08.11.2011, 21:28
HAH! Tää on kyllä hieno kommentti. Olen nähnyt kyllä aikalailla toisen suuntaisia yrittäjiä kyllä omassa työelämässäni reippaasti enemmän kuin näin ajattelevia:)

Toivottavasti kykenet myös näin elämään, mikäli niin oikeasti tarkoitit. Muuan yrittäjä kommentoi, ettei ole 30 vuoteen tarvinnut omilla rahoilla mm. paskapapereita kotiinsa hankkia, kun yrittäjäksi rupesi:D

...puhumattakaan mökin rakentamisista, autoista yms. yms.
Nooo, siinä ku kaverilla on nelinkertainen osuus omaani nähden, niin ei pääse liiemmin kukkoileen.. Ja toisin kuin esim. nykyisellä työnantajani, ymmärrän sen, että liiketoimintaan panostaminen tuottaa paremman tuloksen pitkällä jänteellä kuin pikavoittojen nostaminen ja firman piikkiin "rässiminen".

steepler
09.11.2011, 09:55
lakisääteinen tapaturmavakuutus 0,84%

Tarkoitatko tässä jotain keskiarvomaksua vai mistä tämä tariffi on peräisin. Tapaturmavakuutuksen maksuhan määräytyy nimittäin vastuuluokan mukaan, metsurille vakuutus maksaa selvästi enemmän kuin opettajalle, tai sahalla maksaa enemmän kuin ravintolassa. Plus tariffit voivat vielä vaihdella eri yhtiöissä, plus isommilla yrityksillä myös vahinkotilasto voi vaikuttaa maksuun.

Tuamas
09.11.2011, 09:58
Tuo työnantajan maksuosuushan ei liene ihan 27%, ellen ole ihan väärässä. Työnantajan maksuthan koostuu seuraavasti:

Työnantajan maksuosuus ei olekaan noin iso, mutta koska maksetaan käytännössä itse itselle, niin laskin siihen mukaan myös työntekijäosuuden.

FourForty
09.11.2011, 10:41
Tapaturmavakuutuksen maksuhan määräytyy nimittäin vastuuluokan mukaan, metsurille vakuutus maksaa selvästi enemmän kuin opettajalle, tai sahalla maksaa enemmän kuin ravintolassa.

Jep, ja tämä on aika ikävä juttu kaltaisilleni yrittäjille, jotka tekevät enemmän kuin yhtä työtä toiminimen kautta. Oli vähän erikoista, että hakiessani tapaturmavakuutusta piti valita vain yksi työ, jota vakuutus koskee, vaikka normaaliviikkoina teen arkipäivisin yhtä hommaa ja viikonloppuiltaisin toista. Kaupparekisteriin menee läpi vaikka kuinka monta toimialaa yhdelle toiminimelle, mutta vakuutusyhtiö jostain syystä haluaa, että yksi ihminen tekisi vain yhdenlaista työtä yrityksensä kautta.

No, mun tapauksessani yksi tekemistäni töistä on niin paljon tapaturma-alttiimpaa kuin muut, ettei sinänsä ollut vaikeaa valita mihin työhön ottaa vakuutuksen. Kunhan laittoi vain ihmettelemään.

steepler
09.11.2011, 11:33
No, mun tapauksessani yksi tekemistäni töistä on niin paljon tapaturma-alttiimpaa kuin muut, ettei sinänsä ollut vaikeaa valita mihin työhön ottaa vakuutuksen. Kunhan laittoi vain ihmettelemään.

No ongelma on lähinnä hinnoittelussa, yrittäjille nyt voi olla monesti vaikeaa määritellä kuinka kauan tekee työtä x ja kuinka kauan työtä y jne. Toki jonkun kohdalla se voi olla mahdollista mutta silti noin yleisesti on hankalaa joten yrittäjien tapaturmavakuutuksen hinnoittelussa on yksinkertaisemaa käyttää vaarallisinta työtä.

Väsyneet Kädet
09.11.2011, 21:12
Hei. Ropleema. Tulipa tossa mieleen, kun vähennyksiä mietin, että mitenkäs menee noi kilsavähennykset sivutoimisella yrittäjällä? Auto ei oo toiminimellä, kun työajoo tulee alle 50%. Ja tilanne on se, että koti = toimisto. Ja sitten käyn kahdessa paikassa tekemässä niitä hommia, molemmat on toimiston kanssa samalla paikkakunnalla.

Ja vero.fi:stä luin, että matkat kotoa työpaikalle menee samoin ku palkkatyöläiselläkin. Mutta asiakaskäynneistä voi vähentää kilsat. Entäs kun koti on se työpaikka, josta lähetään asiakaskäynnille. Tosin, oli siellä jokin mainintakin, että säännölliset ja pysyväluonteiset työskentelypaikat laskettais niin, ettei kilsoja sais, vaan työmatkavähennykset normaalilla kaavalla. Ja kun mulla tosiaan niitä paikkoja on ne kaks, joissa käyn vaihtelevasti.

Toisaalta, jostain luin, ettei verottaja niin tarkkaan kattois pieniä puljuja.. Ja kun itelläkin on alle yel-rajan toiminta..

Slibard
10.11.2011, 10:38
työntekijän ryhmähenkivakuutus 0,70%

Ryhmähenkivakuutus on ainoastaan 0,071%.

SherwoodinHartsa
10.11.2011, 14:53
Silbard:
Juu niin on, auttaa joskus kun katsoo itse mitä kirjoittaa eikä näppäile mitä sattuu... Kiitos huomiostasi.

Steepler:
Näin se menee, tuo maksu on se mitä omalta kohdaltani maksan. Kyse on myyntityöstä/ teknisestä koulutuksesta asiakkaan luona ympäri Eurooppaa.

Ja se miksi maksan nuo työnantajamaksu on, kun yritys on ulkomaalainen jolla ei ole Suomessa toimintaa enkä itse tee töitä Suomessa. Joten työnantaja maksaa minulle ja minä nuo maksut.

fiftyeight
10.11.2011, 16:43
- - -
Mutta asiakaskäynneistä voi vähentää kilsat. Entäs kun koti on se työpaikka, josta lähetään asiakaskäynnille. Tosin, oli siellä jokin mainintakin, että säännölliset ja pysyväluonteiset työskentelypaikat laskettais niin, ettei kilsoja sais, vaan työmatkavähennykset normaalilla kaavalla. Ja kun mulla tosiaan niitä paikkoja on ne kaks, joissa käyn vaihtelevasti.

Toisaalta, jostain luin, ettei verottaja niin tarkkaan kattois pieniä puljuja.. Ja kun itelläkin on alle yel-rajan toiminta..

Nimimerkillä kokemusta on, tosin joidenkin vuosien takaa.

Toimin silloin toiminimellä ja minulla oli useita eri vakioasiakkaita, ainakin toistakymmentä, ihan laillista toimintaa. Kuitenkin yksi asiakas vaati minut olemaan firman tiloissa töissä ma-to klo 8-16. Meni joitain vuosia, maksoin km-korvaukset itselleni Järvenpäästä Stadiin. Sitten Järvenpäässä vaihtui verojohtaja, jonka määräyksestä tuo että 80% normaalista työajastani oli samalle yritykselle katsottiinkin niin että oli palkkatyöläinen. Ja kun eikun useammalta vuodelta mätkyt niskaan. Ei siinä auttanut se, että olin asian aikoinaan selvittänyt verotoimiston kanssa. Eikä se että normityöajan ulkopuolella tein töitä näille muille asiakkaille.

Verottajalle on helpompi kyylätä juuri meitä pienyrittäjiä.

J.J.Jasper
22.12.2011, 20:50
Nimimerkillä kokemusta on, tosin joidenkin vuosien takaa.

Tuo kertomasi kuulostaa todella harmittavalta. Itse olen kuullut, että periaatteessa pitäisi riittää jos toiminimen alaisena hoitaa yhdenkin homman jonkun muun kuin sen vakioasiakkaansa piikkiin. Tuollainen yrittäjän kiusaaminen sen sijaan vaikuttaa ainoastaan vastenmieliseltä. Miten ihmeessä tuo edes on mahdollista? Kai se vanha sosialismi on syvällä kulttuurissamme, mutta silti?

Vanha Len
22.12.2011, 20:59
Olen yrittäjä ja varsinkin olin yrittäjä. On meillä täällä suomessa aivan vitun hienoa olla pienyrittäjä. Kiitos ja näkemiin...helpompaa olla palkansaajana. Ei huolet paina ei rasitu polla.

J.J.Jasper
22.12.2011, 21:50
Varsin omituista, ettei Verohallinto ilmoita sivuillaan mitään tuohon yhden asiakkaan kieltoon liittyen. Luulisi tuollaisesta olevan maininta kun se kerran heidän näkemyksensä mukaan niin kovasti sotii yrittäjyyttä vastaan.

Edit. On siellä näemmä toki sittenkin aiheesta palkka vai työkorvaus.

J.J.Jasper
23.12.2011, 23:56
Saavatko nuo toiminimellä toimivat yrittäjät, jotka verhoutuvat tuollaiseen toimialaan, jossa tekevät ns. kaikkea laillista, laskuttaa melkein mistä vain? Jos joku tutun tutun tuttu haluaa välttämättä oppia keilaamaan ja yrittäjä pystyisi häntä opettamaan. Voisiko hän laskuttaa esim. viidestä oppi/valmennustunnista?

Pisin Kääpiö 186cm
24.12.2011, 00:13
Saavatko nuo toiminimellä toimivat yrittäjät, jotka verhoutuvat tuollaiseen toimialaan, jossa tekevät ns. kaikkea laillista, laskuttaa melkein mistä vain? Jos joku tutun tutun tuttu haluaa välttämättä oppia keilaamaan ja yrittäjä pystyisi häntä opettamaan. Voisiko hän laskuttaa esim. viidestä oppi/valmennustunnista?Oy/ky-tyyppisissä yhtiömuodoissa yrityksen toimiala kannattaa kuvata siten, että rimpsun lopussa lukee tyyliin "...ja muiden tuotteiden valmistus, jälleenmyynti sekä muut palvelut yrityksille, yksityishenkilöille ja julkisyhteisöille".

Oikeinko tosissaan kaverille tai kaverin kaverille pitää myydä muutaman opetustunnin keilailusessio kuitilla... kysyy nimimerkki "Harmaa talous kuriin, saatana".

J.J.Jasper
24.12.2011, 00:40
Oikeinko tosissaan kaverille tai kaverin kaverille pitää myydä muutaman opetustunnin keilailusessio kuitilla... kysyy nimimerkki "Harmaa talous kuriin, saatana".

Sanoisin, että tuossa on kaksi huomiota, vaikka onkin vain hatusta vedetty esimerkki tuohon alkuperäiseen kysymykseen. Jos kyseessä ei oikeasti ole yrittäjälle mikään kaveri millään tasolla, mutta tietää että tältä saisi opetusta keilaamiseen. Jos tuossa menee vaikka 5-6 tuntia, niin onhan se nyt kohtuullista jos siitä myös korvauksen maksaisi?

Toiseksi, kun kerran verottaja kaipailee aina paljon noita asiakkaita, niin siinähän niitä sitten olisi?

Pisin Kääpiö 186cm
24.12.2011, 01:22
Sanoisin, että tuossa on kaksi huomiota, vaikka onkin vain hatusta vedetty esimerkki tuohon alkuperäiseen kysymykseen. Jos kyseessä ei oikeasti ole yrittäjälle mikään kaveri millään tasolla, mutta tietää että tältä saisi opetusta keilaamiseen. Jos tuossa menee vaikka 5-6 tuntia, niin onhan se nyt kohtuullista jos siitä myös korvauksen maksaisi?

Toiseksi, kun kerran verottaja kaipailee aina paljon noita asiakkaita, niin siinähän niitä sitten olisi?Mukava juttu että kansalaisten keskuudesta nousee halukkuutta veronmaksuun. Yleensä tuo menee niin, että saatanallisesti verotetussa Suomessamme jengi miettii pää soirona jos jonkinlaista viritystä jolla veronmaksutaakkaa voisi edes hiukan keventää.

Piruako kaikkeen ihmisten väliseen kanssakäymiseen tarvitsee sotkea verottajaa. Yleensä ihmiset sopivat tuossa tilanteessa, että opettajana toimivalle maksetaan sen enempää kuitteja kirjoittelematta jokin käypä pieni summa. Tuskin missään muualla kuin Suomen Sosialidemokraattisessa Kansantasavallassa joku oikein tosissaan harkitsisi ryhtyvänsä tekemään kuitillista yrittäjätuloa ihan satunnaisesta pilipalihommasta, joka ei edes liity mihinkään ammatinharjoittamiseen rinnastettavaan toimintaan.

Sitten on eri juttu, jos sinulle tulee mieleen tehdä tästä jonkinlainen silloin tällöin toistuva sivubisnes. Esim. yksityis- ja ryhmäopetusta eritasoisille keilaajille ja aloittelijoille tms. Jopa verotoimistossa sinua pidettäisiin ihan latvabeenä, jos ilmoittaisit kertaluonteisen keilakurssin vetämisestä koituvan satunnaisansion verottajalle.

Jeppe_68
24.12.2011, 01:26
Saavatko nuo toiminimellä toimivat yrittäjät, jotka verhoutuvat tuollaiseen toimialaan, jossa tekevät ns. kaikkea laillista, laskuttaa melkein mistä vain? Jos joku tutun tutun tuttu haluaa välttämättä oppia keilaamaan ja yrittäjä pystyisi häntä opettamaan. Voisiko hän laskuttaa esim. viidestä oppi/valmennustunnista?

KY:ssähän melkein mikä vaan menee läpi. OY:ssä niitä katsellaan vähän tarkemmin. KY:ssä kaikki tulo ja myös meno on laskutettavaa, eli kaveri joka haluaa päteä verotilastoissa perustaa KY:n. Yrittäjä sitten taas suomen nykytilanteessa laittaa pystyyn Oy:n ja pärjäilee keskiverrosti mukavammin kuin KY:n haltija, joka saattaa verokalenterissa olla yllättävänkin ylhäällä...

J.J.Jasper
24.12.2011, 01:31
Sitten on eri juttu, jos sinulle tulee mieleen tehdä tästä jonkinlainen silloin tällöin toistuva sivubisnes. Esim. yksityis- ja ryhmäopetusta eritasoisille keilaajille ja aloittelijoille tms. Jopa verotoimistossa sinua pidettäisiin ihan latvabeenä, jos ilmoittaisit kertaluonteisen keilakurssin vetämisestä koituvan satunnaisansion verottajalle.

Täysin samaa mieltä vallitsevasta kommunismista. Tosin korjaus siihen, etten ole itse mitään yritystoimintaa perustamassa. En ikinä tässä ilmapiirissä mikä tässä maassa yrittäjiä kohtaan on. Sen sijaan läheiseni on ja taitaa kovaa vauhtia olla menossa täysin yhden asiakkaan linjalle ja siitä voi melkein vaistota ongelmia verottajan kanssa. Kehittäisi sitten varsinaisen toiminnan rinnalle vaikka mitä typeryyksiä, jotta verottaja saa ne pakolliset muut asiakkaansa.

Mainitsette Oy:n ja Ky:n, mutta entä ammatinharjoittaja tai toiminimi?

Pisin Kääpiö 186cm
24.12.2011, 01:40
Täysin samaa mieltä vallitsevasta kommunismista. Tosin korjaus siihen, etten ole itse mitään yritystoimintaa perustamassa. En ikinä tässä ilmapiirissä mikä tässä maassa yrittäjiä kohtaan on. Sen sijaan läheiseni on ja taitaa kovaa vauhtia olla menossa täysin yhden asiakkaan linjalle ja siitä voi melkein vaistota ongelmia verottajan kanssa. Kehittäisi sitten varsinaisen toiminnan rinnalle vaikka mitä typeryyksiä, jotta verottaja saa ne pakolliset muut asiakkaansa.

Mainitsette Oy:n ja Ky:n, mutta entä ammatinharjoittaja tai toiminimi?Siihen tuskin verottaja tarttuu, että toiminimi ilmoittaa verotettavaksi satunnaistuloja jotka eivät ihan istu ajateltuun toimenkuvaan.

Hankala on juuri oikea sana kuvaamaan ennakko-odotuksia ystäväsi yhden asiakkaan bisneksestä. Riippuu varmaan verotoimistosta, mutta on suht herkässä että tuollainen tulkitaan työsuhteessa toimimiseksi. Tästä sitten voi aikanaan seurata kaikenlaista pikkuikävää tai isompaakin.

J.J.Jasper
24.12.2011, 01:47
Siihen tuskin verottaja tarttuu, että toiminimi ilmoittaa verotettavaksi satunnaistuloja jotka eivät ihan istu ajateltuun toimenkuvaan.

Hankala on juuri oikea sana kuvaamaan ennakko-odotuksia ystäväsi yhden asiakkaan bisneksestä. Riippuu varmaan verotoimistosta, mutta on suht herkässä että tuollainen tulkitaan työsuhteessa toimimiseksi. Tästä sitten voi aikanaan seurata kaikenlaista pikkuikävää tai isompaakin.

Merkitsee mahdollisimman laajan sekamelskan toimialan kohdalle.

Yrittäjyyteen kuulemma pitäisi kannustaa näinä päivinä. Eivätkö nämä niitä Kataisen teesejä olleet? Onhan se metkaa miten sekin sitten on ilmeisesti joltain pois, jos joku tekisi käytännössä yhdelle hommia yrittäjänä ja maksaisi omat eläkkeensä ja veronsa. Sinne vain sekaan kaiken maailman höpöhöpö-hommia laskutettuna useammalle asiakkaalle, kun kerran verottaja niin haluaa.

fiftyeight
28.12.2011, 16:54
- - -
Onhan se metkaa miten sekin sitten on ilmeisesti joltain pois, jos joku tekisi käytännössä yhdelle hommia yrittäjänä ja maksaisi omat eläkkeensä ja veronsa. Sinne vain sekaan kaiken maailman höpöhöpö-hommia laskutettuna useammalle asiakkaalle, kun kerran verottaja niin haluaa.

Nyt kun joulu on taas takana, eikä niin tarvitse puhua kauniisti, voi siis vapaasti puhua yrittäjyydestä.

Tuohon edelliseen tositapahtumaan on mennyt sen verran aikaa, että olen sen jälkeen toiminut sekä palkollisena että uudelleen yrittäjänä. Meikäläisen luonnolle ei vain sovi istua 8-16 toimistolla ja kuunnella joidenkin lehmien vittuilua menemisistäni ja tulemisistani kun kuitenkin kannan firmalle rahaa kottikärryillä.

Mutta juuri tuohon edelliseen liittyen ihmettelen tätä nykyistä ns. sopimusyrittäjyyttä. Maajussi on yrittäjä, joka myy kaiken satonsa sopimusfirmalle, eikä myy yhtään mitään muuta. Paitsi pontikkaa pimeästi. Panimofirmat kouluttavat kuorma-autokuskeja yrittäjiksi, jotka sitten ajavat helevetinmoisin logoin ja värein koristeltuja, ja vain sen yhden panimofirman tuotteita.

Ja kun minä sitten toimistolla ja teen luovaa työtä, en myy edes palovaroittimia vaan vain omaa työtäni ja know-how´tani, niin minulla pitää olla useampia asiakkaita. Prkl, liikevaihtonikin on vain murto-osa noiden rekkakuskien duunista. Verotoimiston päätöksellä minun työtäni ei voi tehdä sopimusyrittäjänä. Miksei? Missä on sanottu mitä voi ja mitä ei? En saanut vastausta.

Olis vielä vähän muutakin mutta pitää vetää henkeä välillä, ettei kollikissat jää auton alle. Niinkuin Simo Salmisella muinoin.

hanu
29.12.2011, 09:09
Verotoimiston päätöksellä minun työtäni ei voi tehdä sopimusyrittäjänä. Miksei? Missä on sanottu mitä voi ja mitä ei? En saanut vastausta.

Peussääntö on käsittääkseni, ettet voi palkkatyötasi ulkoistaa yritykseksi pelkästään vanhan työnantajasi asiakkaaksi. Verotoimistot tekevät aivan käsittämättömiä päätöksiä vielä nykyäänkin. Valita ihmeessä, yleensä 'läänissä' ne käsittämättömät päätökset oikenevat, joskin yrittäjän rahoituksen kannalta joskus valitettavan hitaasti. Joskus tuntuu, että verotoimistoissa punakynällä vain kokeillaan, viitsiikö tuo valittaa vai saadaanko tästä huijattua helppoja dineroja kunnille.

Minä olen tapellut aikanani verottajan kanssa niin matkavähennyksitä, sairaskuluvähennyksistä kuin erilaisista ansionhankintakulujen vähennyksistä. Aina on valitus mennyt läpi. Asuinkunta kun on aikojen saatossa pari kertaa muuttunut, niin on joutunut jopa samasta asiasta valittamaan toisenkin kerran. Nyt olen asunut samassa kunnassa niin kauan, että verotoimistossa tuntenevat minut jo, eli hyväksyvät kaiken mahdollisen merkillä 'tuo kumminkin valittaisi, ja se toisi meille lisätöitä'.

Enännän yrittäjyyden takia on valitetaavasti joutunut samanlaiseen muistutus/valitus -kierteeseen Kelan kanssa. Sieltäkin kyllä ne massit saa sitä kautta, vaikka paikalliskäsittelijän tulkinnat ovatkin välillä lievästi sanoen mielenkiintoisia.

t. hanu

fiftyeight
29.12.2011, 10:38
Peussääntö on käsittääkseni, ettet voi palkkatyötäsi ulkoistaa yritykseksi pelkästään vanhan työnantajasi asiakkaaksi.
- - -

Tämän juurikin tiedän, eikä tuossa auta vaikka olisi välillä työttömänä. Mutta The Point on se, että esim. panimofirmat kouluttavat ihmisiä suoraan sopimusyrittäjiksi, eli koulutuksen jälkeen alkavat ajaa rekkaa panimon väreissä, mutta "yrittäjinä". Sitä minä en sulata. Ei ole reilua, ei.

Muutenhan puhut tuttua juttua; samanlaisia valituksia ja selvityksiä viritellään täälläkin vähän väliä. Kerran korvauksen saaminen kesti 2,5 vuotta. Yli 2 vuotta lähettelin kirjeitä ja kyselin päätöksiä saamatta vastauksia. Sitten kaivoin käsittelijän puhelimen päähän ja aloin soittaa lähes joka päivä, koska olin selvittänyt että olin oikeassa. Viimeisen kerran kun soitin n.kolmen viikon soittelun jälkeen, vastaus oli kalseasti ja lyhyesti :"Rahat on laitettu eilen tilillenne". Kiitos.

-Niks-
30.01.2012, 22:55
Nyt itsellä ensimmäisena pienenä testinä on lähteä markkinoimaan faijani suht suurta rakennusfirmaa joka käytännössä tekee suuria ja pieniä saneerauksia. Maanrakennusta, maalauksia, omakotitaloja alusta loppuun pla pla. Tai no helpompi ehkä sanoa että mitä vaan mikä liittyy rakentamiseen. On isoja suhteita on luotuja ja isoja pitkiä työmaita on hyvin mutta nyt olisi tarkoituksena hieman lähteä laajentamaan. Itse sain nakin että kehitän markkinointia heille, itse sitten taas toiminut liikuntapuolen markkinoinnissa ja nyt on pieni tenkkapoo.

Miten kannattaisi lähteä liikkeelle, miten mainostan tuollaista massiivista toimintaa mahdollisimman simppelisti? Nettisivut on olemassa, niihin tulee päivitystä parempaan mutta oikeastaan kun töitä on ollut jo vuosia hyvin niin markkinointiin ei ole panostettu ollenkaan.

Yöllä saa untakaan kun stressauttaa ja kamala ajatuksien SEISOKKI.

Tuli äkkiseltään mieleen että ottais kaupungilta selvää rakennusluvan saaneista ja käytäis niitä läpi soitellen. Pitkä tie kylläkin.

mikse
31.01.2012, 10:38
Nettisivut on olemassa, niihin tulee päivitystä parempaan mutta oikeastaan kun töitä on ollut jo vuosia hyvin niin markkinointiin ei ole panostettu ollenkaan.

JOS myyntiä verkkosivujen kautta tulee tai on tarkoitus tulevaisuudessa tulla, niin Google-optimointi kannattaa laittaa kuntoon. Lisäksi voit ostaa Googlen AdWords -kanpanjoita. Nämä ovat suht edullisia tapoja, mutta epäilen hieman hyötyä rakennusalalla.

Maan-rakennus --> maanrakennus.

-Niks-
31.01.2012, 10:44
JOS myyntiä verkkosivujen kautta tulee tai on tarkoitus tulevaisuudessa tulla, niin Google-optimointi kannattaa laittaa kuntoon. Lisäksi voit ostaa Googlen AdWords -kanpanjoita. Nämä ovat suht edullisia tapoja, mutta epäilen hieman hyötyä rakennusalalla.

Maan-rakennus --> maanrakennus.

Jep ja äidinkieli olisi hyvä osata.

Katsotaan nyt mitä tässä keksii, pahinta on kun itse ei ole paljoa vaikuttanut kyseisellä alalla niin ei ole perstuntumaa siitä miten ala toimii.

Tuamas
31.01.2012, 10:52
Miten kannattaisi lähteä liikkeelle, miten mainostan tuollaista massiivista toimintaa mahdollisimman simppelisti? Nettisivut on olemassa, niihin tulee päivitystä parempaan mutta oikeastaan kun töitä on ollut jo vuosia hyvin niin markkinointiin ei ole panostettu ollenkaan.

Yöllä saa untakaan kun stressauttaa ja kamala ajatuksien SEISOKKI.

Tuli äkkiseltään mieleen että ottais kaupungilta selvää rakennusluvan saaneista ja käytäis niitä läpi soitellen. Pitkä tie kylläkin.

Ihan ensimmäiseksi kannattaa käydä läpi budjetti tilaajan kanssa, eli kuitenkin se kuinka paljon rahaa on käytettävissä määrittää mm. sen mitä mediaa voidaan käyttää ja millä laajuudella.

Näkisin että rakennusalalla on laadukkaasti toteutettavalla yhteisömarkkinoinnilla (Facebook) mahdollisuus saada ainakin nimeä esiin melko edullisesti.

Nettisivuille on kriittisen tärkeää google-optimointi, jotta ihmiset löytävät sivuille mahdollisimman suurella todennäköisyydellä ja että yrityksen kotisivut nimenomaan löytyvät, eikä tarvitse kahlata sivua nettimarkkinointisivuja ennen kuin löytää varsinaiset kotisivut.
Erinäiset nettimarkkinointipuljut kannattaa kiertää mahdollisimman kaukaa, Googlelta suoraan ostaa, jos jotakin meinaa asiaan investoida.

Itse olen visioinut sellaista tuolla ja läheisaloilla, että mainostetaan ja tarjotaan mahdollisimman selkeitä ja yksinkertaisia palveluita asiakkaille.

Eli "avaimet käteen"-diilejä, ilmaisia kustannusarvioita ja ylipäätään mahdollisimman helppoa kokonaispakettia asiakkaalle.

Yläpesä
31.01.2012, 11:02

Konservatiivinen ala, jossa lyhyillä markkinointikampanjoilla ei paljoa uutta toimintaa synnytetä (ellei sitten puhuta avaimet käteen-pakettitaloista jotka on enemmän ostovalmiita kuluttajatuotteita). Homma perustuu pitkälti maineeseen, joka taas perustuu luotettavuuteen ja laatuun. Tehokkain markkinointi kulkee ammattilaisten tietona verkostoja pitkin. Meille hankittiin remppaan ensiksi timpuri. Timpuri tiesi muurarin, muurari putkarin ja eri reittiä pitkin sähkärin. Kunnan insinööri suositteli suunnittelijan. Näistä yksikään ei mainostanut missään ja kaikilla varauskirjat täynnä. Varottelivat vielä erikseen palkkaamasta sellaisia jotka mainostavat lehdissä. Nämä kun eivät muuten saa tilauksia.

Suhteet ja diilit rautakauppojen kanssa kuntoon. Suhteet alueen ammattilaisten ja viranomaisten kanssa kuntoon. Messuille näkymään. Google-haku tiptop-kuntoon kuten jo edellä mainittiin. Uutisena tai artikkelina näkyvä juttu paikallismediaan on parempi kuin kokosivun mainos (jos on suhteita toimittajiin niin pihviä sisältävän haastattelun tai juttuidean antaminen, valokuvat, haastattelu jne). Hyvin dokumentoidut (valokuvat, videot) referenssit edustavista työkohteista esille nettiin.

Siinä omat varovaiset ehdotukset. Onnea haasteeseen -Niks- ja yritä karistaa gorilla olkapäiltä. Ei se sinua auta murinallaan etkä puolestaan voi epäonnistumallakaan firmaa juuri haitata.

vilpertti
31.01.2012, 11:25
Jep ja äidinkieli olisi hyvä osata.

Katsotaan nyt mitä tässä keksii, pahinta on kun itse ei ole paljoa vaikuttanut kyseisellä alalla niin ei ole perstuntumaa siitä miten ala toimii.No jostain Kotlerin perusteista on varmaan ihan hyvä lähteä liikkeelle, 4P jne. Arvioi, miten tuote, sijainti, saatavuus ja viestintä vaikuttavat asiakkaiden ostopäätökseen ja miten ne linjaavat markkinapaikan muiden toimijoiden suhteen.

Mieti myös, pitäisikö 4P:n sijaan laajentaa 7P:ksi, jolloin murehdit aiemmin mainittujen lisäksi myös ihmisistä, prosesseista ja fyysisestä ympäristöstä.

Muista, että markkinointi on pitkäjänteinen prosessi jossa on tärkeää seurata toteutettujen muutosten vaikutukset ja tehdä jatkosuunnitelmat havaintojen mukaan.

B2B-markkinointi on lähtökohtaisesti varsin erilaista B2C-markkinoinnista, henkilökohtainen myyntityö on tärkeää ja jotkut nettisivut/mainoskampanjat yms ovat vähemmän tärkeitä. Vaikka pumppaisit nettisivuihin tai mainoksiin miten paljon rahaa, ne eivät välttämättä tavoita kohdeyleisöä ja vaikka tavoittaisivatkin, voi viesti olla helposti vääränlainen. Naamatusten asioista keskustellessa voi tunnustella tilannetta ja muokata viestiä sen mukaisesti. Painottaa niitä asioita, mistä asiakas on kiinnostunut. Se, että nimi näkyy tärkeässä toimitsijaluettelossa saattaa helposti olla parempi kuin, että jossain paikallislehdessä on etusivun täysvärimainos hauskalla vitsillä tai komealla kuvalla kuukauden ajan tai, että kotisivujen flash-animaatio on sulavin mitä ikinä on nähty missään.

-Niks-
31.01.2012, 17:39
Kiitoksia kaikille hienoista infoista!

Täytyy pistellä tässä infoa kun asiat etenee niin nähdään miten äijän kävi!

Everton
01.02.2012, 20:59

Henkilökohtaisesti en kyllä olisi tekemisissä yhdenkään puljun kanssa, joka olisi urkkinut tietojani jostain virastosta (ovatko nuo edes julkisia?) ja soittelisi sitten niiden pohjalta itseään tyrkyttäen.

Mutta kai ihan ensi alkuun kannattaisi selvittää, että mihin ja miten firma haluaa lähteä laajentumaan. Eli millaisia asiakkaita halutaan? Satunnaisia pikkukeikkoja täyttämään kalenterin tyhjiä aukkoja, isoja urakoita vai toistuvia toimeksiantoja, eli siis diili esim. jonkun myyjän kanssa.

SamSpade
02.02.2012, 08:18
Henkilökohtaisesti en kyllä olisi tekemisissä yhdenkään puljun kanssa, joka olisi urkkinut tietojani jostain virastosta (ovatko nuo edes julkisia?) ja soittelisi sitten niiden pohjalta itseään tyrkyttäen.

Mutta kai ihan ensi alkuun kannattaisi selvittää, että mihin ja miten firma haluaa lähteä laajentumaan. Eli millaisia asiakkaita halutaan? Satunnaisia pikkukeikkoja täyttämään kalenterin tyhjiä aukkoja, isoja urakoita vai toistuvia toimeksiantoja, eli siis diili esim. jonkun myyjän kanssa.

Totta kai ovat julkisia. Ovat nähtävissä virastossa ilmoitustaululla, netin kautta rakennuslautakunnan kokouspöytäkirjoissa, saapa jopa pyytämällä postitse monessa kunnassa ja kaupungissa.
Sitten pieni tiedoitus. "Kaikki" käyttävät noita. Tiedot menevät erilaisiin hakemistopalveluihin, kaikki paremmat rautakaupat hakevat/saavat tiedot ja kohdentavat markkinointia rakennusluvan saaneille jne.

kananlento
04.02.2012, 23:56

Eikös tuo nyt ole ihan järkevää lähestyä niitä, joiden tietää asian kanssa olevan tekemisissä? Ei tuo kyllä mielestäni täytä oikein millään urkkimisen määritelmää. Pikemminkin fiksua käyttää tarjolla olevia tietolähteitä, julkisia kun ovat.

Toki riippuu pitkälle tosiaan siitä, että mihin suuntaan kyseinen firma halua laajentaa. Näissä kannattaa ensin istua toimeksiantajan kanssa alas ja listata yksityiskohtaisesti, että mitä haetaan. Muutan on vähän hakuammuntaa miettiä, että mikä voisi toimia.

Everton
05.02.2012, 01:47
No joo, vedän sen verran takaisin sanojani, että kyllähän kohdistetty mainonta on nykypäivää. Joka kerran kun plussakortti vilahtaa, niin mainoksiahan siitä postilaatikkoon pamahtaa. Lähinnä vierastin tuota aikomusta puhelinmarkkinointiin - enkä varmaan ole ainoa, joka (osin virheellistenkin kuvitelmien) pohjalta moisesta pahastuisi.

Ira Cooperstein
05.02.2012, 16:54
Jos suht suuri rakennusliike haluaa laajentua, voidaan kaiken maailman googlet ja facebookit unohtaa. En tiedä minkälaisesta rakennusurakoinnista on kysymys eli onko omaa tuotantoa vai esim. isoille rakennusliikkeille aliurakkaa mutta henkilösuhteet ovat tuolla alalla kaiken tärkeimmät.

Jos hommana on esim. aliurakointi, niin luuleeko joku että Skanskat, YIT:t ja NCC:t hakevat yhteistyökumppaneita googlaamalla tai Keltaisilta Sivuilta? Kyllä se on pitänyt verkostot rakentaa ja yhteistyökumppanit haalia ajan kanssa. Oman tuotannon osalta kannattaa tietenkin satsata välittäjiin, että saa niitä kämppiä kaupaksi. Sekä tietenkin panostaa laatuun.

Ei muuta kuin syöttämään ja juottamaan isojen rakennusfirmojen päälliköitä. Lätkäpeliä, Levin reissua sun muuta niin saletisti rupeaa tarjouspyyntöä ja keikkaa tulemaan. Mihkään haista paska mainontaan on turha ruveta jos oikeasti meinaa laajentaa. Se on sitten asia erikseen, jos omakotitaloja haluaa nakerrella.

Tifosi
04.06.2012, 19:48
Onko kellään kokemusta/tietoa firman myyntiin liittyvistä kiemuroista?

Otetaan fiktiivinen tilanne:

Pertin Metalli Ky:n omistava yksityisyrittäjä myy yritystään. Hän omistaa 10 000 euron arvoisen hallin, jossa on 10 000 euron arvosta työkaluja ja koneita. Varastossa on 10 000 euron edestä rautaa. Liikevoittoa Pertin Metalli Ky tekee vuosittain 10 000 euroa.

"Hämärä asiantuntija" kertoo Pertille että yrityksen arvo tulee siitä kun liikevoitto kerrotaan 3:lla, ja siihen lisätään hallin, koneiden ja varaston arvo. Eli tässä tapauksessa yhteensä 60 000 euroa. Jos pertti myy yrityksensä 100 000 eurolla niin hän saa pitää 60 000 euroa verottomana mutta joutuu maksamaan veroa 40 000:sta koska se on tässä tapauksessa voittoa.

Kysymys kuuluu: Kusetetaanko Perttiä tässä nyt vai ollaanko jäljillä?